Acties:
  • 0 Henk 'm!
Masselink schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Ik begon met die Asrock H370, maar ben geswitcht naar de Fujitsu vanwege de zuinigheid.
Is er iemand die ervaring heeft met de Asrock?
Als ik het goede bord voor heb is dat hier relatief vaak langs gekomen. Is an zich wel zuinig, maar niet zo zuinig als de Fujitsu borden. Vergelijken is moeilijk omdat iedereen een ander systeem heeft, maar ook die Asrock kwam IIRC makkelijk onder de 10W. Dus natte vinger werk: Fujitsu zul je rond de 5W zitten bij extreem zuinig en de Asrock 7 of 8 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
haagsepracht schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:36:
Als ik dan ooit wil uitbreiden dan heb ik de keuze om voor grotere capaciteit 2,5" HDD's te gaan óf door er een of meerdere externe HDD's aan te hangen via USB.
Ik heb mijn puint niet duidelijk genoeg verwoord. Uitbreiding kan inderdaad alleen door vervanging met grotere capaciteit echter met de restricties qua dikte van de 2.5'' schijven (9.5mm) moet de technologie nog een sprong maken om dat mogelijk te maken aangezien hogere capaciteiten dus niet bestaan in dergelijk formaat (lees: met passende dikte). Aan jou dus de keuze, echter ben ik juist van een DeskMini afgestapt om precies die reden terwijl ik een jaar geleden dacht geen uitbreiding nodig te hebben.. :+

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik begon met die Asrock H370, maar ben geswitcht naar de Fujitsu vanwege de zuinigheid.
Zie hier: davegriffejoen in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Met de juiste instellingen dus rond de 7.5W _/-\o_

Fujitsu haalt de helft van dit verbruik. Je moet voor jezelf even bepalen of het prijsverschil van het mobo die zeg 4W / €8 per jaar waard is die het AsRock bordje meer verbruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 13-05-2020 17:12 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03

Masselink

Voor de dorst

Ik ga voor de €4 niet moeilijk doen. Het is geen sport voor me perse de laagste te moeten zijn.

Heeft die voeding wel zin? Of kan ik bijna net zo goed een “reguliere” voeding plaatsen. o, ja iemand suggesties?

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:37
|sWORDs| schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Ik gebruik hier wel eens karton, maar dat zit dan alleen aan de kant van de fan. Alleen een stukje karton ergens in de behuizing gaat je niet helpen, je moet de lucht door de blades duwen en dat lukt alleen als de duct zo goed als luchtdicht is. Nu gaat maar een klein percentage door de blades (5-10%?) dan gaat er 80-90% door de blades. Bekijken maar eens wat 1U servertjes, die hebben ook allemaal een duct/shroud of de fans zo goed als tegen de heatsink aan (met de blades/fins in dezelfde richting).
Gedaan en getest:

Eerst even de koeler gedraaid en één deel van de duct gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdBXDhA7L9k9pMp1nb_WuR0sjGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AxGeopgataq32YVdAtkb8b1B.jpg?f=user_large

Daarna deel twee van de duct gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tICBZf0G9gyndotcoeLXuRZHS3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3j8WCOyh9GvRtKHGCdYp4IoQ.jpg?f=user_large

Kap de weer op.

Resultaten na een paar uur test draaien:
- Eén aanvoer fan: 63oC max
- Aanvoer en afvoer fan: 55oC max

En dat is zonder aanvullende tweaks met verminderde maximale frequentie van de CPU, maar met de standaard Supermicro 10.000 RPM ventilatoren.

Ik heb nu twee stillere en minder krachtige ventilatoren besteld pricewatch: Gelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan. Als ik daarme onder de 75oC max blijf komen, dan vind ik het prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:39

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Masselink schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:47:
Heeft die voeding wel zin? Of kan ik bijna net zo goed een “reguliere” voeding plaatsen. o, ja iemand suggesties?
Ik ben ook benieuwd naar de reactie hierop, jouw set-up ziet er namelijk ook interessant uit. Ik vond de 'Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT' en 'Seasonic SSA-0601HE-12' al vreemd in jouw set-up met het 'ASRock H370M-ITX/ac' boardje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Masselink schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:47:
Ik ga voor de €4 niet moeilijk doen. Het is geen sport voor me perse de laagste te moeten zijn.
Als de moederborden verder vergelijkbaar zijn, dan heb je een punt. Er zit echter wel wat meer verschillen tussen beide dan alleen de prijs. Eén of twee NIC's, aantal ram sloten, onboard seriële com poort.
@mrmrmr heeft al vaker gezegd dat wanneer het verbruik boven de 50W komt je beter een zuinige ATX voeding kan plaatsen. Dan kan je dus simpelweg uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Masselink schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Scherp! Thx. Want ik had het echt niet gezien. Dan ook ander geheugen nodig.
Of is dat ander bord echt beter en moet ik een andere kast kiezen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 117,30€ 117,30
1MoederbordenFujitsu D3474-B€ 103,-€ 103,-
1BehuizingenSharkoon QB One€ 41,99€ 41,99
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 97,40€ 97,40
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 22,54€ 22,54
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18D-32GRS€ 138,35€ 138,35
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 76,21€ 76,21
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,99
Ik zou een mATX bord kiezen (4 of 6x SATA) met passende kast. Het nadeel deze mini-ITX is een beperkter aantal SATA aansluitingen (2) en geen Intel netwerkchip. Het voordeel van Intel I219-LM is dat die zuiniger is en meestal ook beter werkt met kieskeurige besturingssystemen. De kwaliteit van de Intel drivers is ook beter, Intel werkt actief mee aan de Linux kernel en aan drivers voor Windows.

Naast het moederbord maakt de voeding een flink verschil. Als je zuinige 2.5" drives gebruikt (zie topic start voor een tip om die goedkoper aan te schaffen), dan kun je vooruit met een PicoPSU-90 met 120W 12V Leicke adapter. Zie ook de tips in het tweede bericht van deze thread.

Een vergelijking tussen ATX voedingen en PicoPSU kun je terug vinden in dit bericht. Daar kun je zien dat een ATX voeding een overhead van 50% kan hebben, en bijna dubbel zoveel meer stroom verbruikt dan een PicoPSU. Met andere woorden: een niet zuinig systeem kan 2 keer meer verbruiken dan een zuinig systeem.

Vooral als je een zuinig besturingssysteem gebruikt zoals Windows of Debian/Ubuntu zou ik blijven bij een Fujitsu bord. Als je een besturingsysteem of hypervisor gebruikt die niet zo zuinig zijn, dan heeft een zuinig bord ook een stuk minder effect. Dat komt omdat zulke onzuinige software niet zo goed is in het aanzetten van low power standen, waardoor het onderste uit de kan niet bereikbaar is. Hier kun je zien wat de impact is van verschillende besturingssystemen op het verbruik bij toepassing van een zuinig moederbord.

Wat betreft geheugen kan ik aanraden standaard geheugen te kiezen. Dat is non-gaming geheugen met normale timings en een normale JEDEC ondersteunde snelheid die past bij de processor. Beter geen XMP geheugen. Het nadeel van dat type geheugen is dat het effect beperkt is en dat je soms verder terugvalt in snelheid als de topsnelheid niet wordt ondersteund dan standaard geheugen. Merken zoals Crucial, Samsung, Kingston hebben modules die breed compatible zouden moeten zijn.

De pinned posts geven een overzicht van allerlei meetwaarden bij allerlei inrichtingen van systemen. Daaruit kun je destileren wat wel en wat niet zo goed werkt voor een bepaalde functie die je in gedachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-07 08:45
Ik heb ook een ASRock DeskMini 310, en had ook zn 5TB externe disk gekocht om te shucken en nu lees ik dus dat het niet past haha.. Is het naast het stroomverbruik ook slomer via USB3?

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slomer is relatief. De latency via USB3 is hoger dan veel andere protocollen, maar snel genoeg voor voor een harddisk. SSD's daarentegen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 22:19
Welke tool of Docker image gebruiken jullie eigenlijk om de staat van je server te monitoren? Dus temperatuur, beschikbaar geheugen, opslag. Wellicht HDD health status. En een mailtje uitsturen als een van die dingen buiten thresholds komen?

Ik ben (eindelijk) bijna klaar met de configuratie van mijn Docker based server. Veel geleerd over Docker. Maar zie eigenlijk alleen de temperatuur regelmatig doordat PiHole dit toont.
Gisteren toen container #19 live ging, steeg de temperatuur voor het eerst boven de 50 graden. Met passieve koeling wil ik dit wel monitoren want het koelvermogen is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:07:
Slomer is relatief. De latency via USB3 is hoger dan veel andere protocollen, maar snel genoeg voor voor een harddisk. SSD's daarentegen...
Dit is wel een aardig testje:
https://www.flexense.com/...rformance_comparison.html

Grootste nadeel van harde schijven op USB3 is dat ze niet downspinnen, dus je mist wat stroombesparing en het verkort de levensduur ietwat - maar als het goed is draai je toch backups :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn genoeg disks met USB die wel downspinnen? Heb er zelf meerdere?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah, dan was het enkel mijn externe. OK, hang ze er maar extern aan dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wel mooie test die je linkte! Hebben ze keurig gedaan.
Jazco2nd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:09:
Welke tool of Docker image gebruiken jullie eigenlijk om de staat van je server te monitoren? Dus temperatuur, beschikbaar geheugen, opslag. Wellicht HDD health status. En een mailtje uitsturen als een van die dingen buiten thresholds komen?

Ik ben (eindelijk) bijna klaar met de configuratie van mijn Docker based server. Veel geleerd over Docker. Maar zie eigenlijk alleen de temperatuur regelmatig doordat PiHole dit toont.
Gisteren toen container #19 live ging, steeg de temperatuur voor het eerst boven de 50 graden. Met passieve koeling wil ik dit wel monitoren want het koelvermogen is beperkt.
Netdata native, en Prometheus en Grafana als Docker Containers. Als je lm-sensors goed configureerd, pikt netdata die gegevens op, en netdata ondersteund native Prometheus. En Grafana snapt weer native Prometheus.

EDIT: Zo ziet dat er dan bijvoorbeeld uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp7HSyvf6Bm7ulAKT7vTj3TYeAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZrZGKYhMRgoDmEZpByYlZFOP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 105% gewijzigd door FireDrunk op 14-05-2020 10:22 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja leuk ook om te zien dat het ongeveer ook overeen komt met mijn subjectieve ervaringen, ik heb een tijdje mijn OS vanaf een USB3 SSD gedraaid - voor 'normaal gebruik' was USB3 niet merkbaar langzamer maar het scheelt vooral bij langere transfers (waar het blijkbaar niet veel uit maakt of het kleine, middel of grote bestanden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-07 08:45
Dreamvoid schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:22:
Ja leuk ook om te zien dat het ongeveer ook overeen komt met mijn subjectieve ervaringen, ik heb een tijdje mijn OS vanaf een USB3 SSD gedraaid - voor 'normaal gebruik' was USB3 niet merkbaar langzamer maar het scheelt vooral bij langere transfers (waar het blijkbaar niet veel uit maakt of het kleine, middel of grote bestanden zijn).
thnx voor de info, zo te zien hang ik hem er gewoon met USB aan. ( is toch een slow data disk )

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jazco2nd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:09:
Proxmox monitort veel van die zaken. Of ze ook notificaties ondersteunen weet ik niet. Nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

[...]

Ik kwam met dat bordje en een PicoPSU uit op 7,1 Watt:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60143546

Met een normale ATX voeding swas het 11,5 Watt trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 14-05-2020 11:02 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35
psy schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Ik kwam met dat bordje en een PicoPSU uit op 7,1 Watt:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60143546

Met een normale ATX voeding swas het 11,5 Watt trouwens.
Netjes, is dat verbruik met de wifi module op het bord?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

audiojunk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Netjes, is dat verbruik met de wifi module op het bord?
Die draaide voor spek en bonen mee, kreeg hem niet echt actief in Server 2019 maar had het ook niet nodig dus niet verder naar gekeken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 22:19
FireDrunk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:19:
Wel mooie test die je linkte! Hebben ze keurig gedaan.

[...]

Netdata native, en Prometheus en Grafana als Docker Containers. Als je lm-sensors goed configureerd, pikt netdata die gegevens op, en netdata ondersteund native Prometheus. En Grafana snapt weer native Prometheus.

EDIT: Zo ziet dat er dan bijvoorbeeld uit:

[Afbeelding]
Thanks! Netdata geinstalleerd, zie al meer dan genoeg informatie.
Prometheus en Grafana erbij lijkt me dan overkill, maar die geven wellicht ook stats van je containers in het overzicht? Grafana screenshot op de homepage ziet er wel heel strak uit, overzichtelijker dan Netdata.

Ik ga het proberen.. weer 2 containers erbij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-07 22:39
@CurlyMo als het je echt nog een te hoge temperatuur blijft dan kan je ook nog delidden. Scheelt bijzonder veel temperatuur. (15 tot 20 graden).

Nadeeltje; je raakt wel je garantie op je cpu kwijt.

@Jazco2nd netdata is uitermate geschikt voor het monitoren van je omgeving. Kijk ook eens rond in de plug-ins, je kan nog meer monitoren dan dat ie initieel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 08:13

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:46:
[...]

Gedaan en getest:

Eerst even de koeler gedraaid en één deel van de duct gemaakt:
[Afbeelding]

Daarna deel twee van de duct gemaakt:
[Afbeelding]

Kap de weer op.

Resultaten na een paar uur test draaien:
- Eén aanvoer fan: 63oC max
- Aanvoer en afvoer fan: 55oC max

En dat is zonder aanvullende tweaks met verminderde maximale frequentie van de CPU, maar met de standaard Supermicro 10.000 RPM ventilatoren.

Ik heb nu twee stillere en minder krachtige ventilatoren besteld pricewatch: Gelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan. Als ik daarme onder de 75oC max blijf komen, dan vind ik het prima.
Goed bezig!

Ik zou zelf de duct niet over de heatsink doen, misschien is dat juist wel een goed idee, maar misschien kan de heatsink zo minder warmte kwijt. Je zou kunnen testen met de duct tot 1cm op de heatsink aan beide kanten.

Ook kun je in de duct nog een schuine rand maken zodat de airflow niet tegen een 90 graden "muur" aan komt.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35
psy schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Die draaide voor spek en bonen mee, kreeg hem niet echt actief in Server 2019 maar had het ook niet nodig dus niet verder naar gekeken.
Als je hem niet gebruikt kun je hem loshalen, weet niet of dat nog scheelt in verbruik.
Ik heb zelf een Z390M ITX/AC en zit op zo 12-18W met Windows 10 Pro, na een schoone installatie is het 12W maar na een aantal dagen loopt het verbruik steeds weer op :?

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
|sWORDs| schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Goed bezig!

Ik zou zelf de duct niet over de heatsink doen, misschien is dat juist wel een goed idee, maar misschien kan de heatsink zo minder warmte kwijt. Je zou kunnen testen met de duct tot 1cm op de heatsink aan beide kanten.
De heatsink komt nagenoeg tegen de kap aan. Veel warmte zal hij niet kwijt kunnen aan de bovenkant. Ook wil ik graag alle warmte afgevoerd zien en niet in de kast laten rondhangen.
Ook kun je in de duct nog een schuine rand maken zodat de airflow niet tegen een 90 graden "muur" aan komt.
Dat soort details heb ik me wel gerealiseerd, maar dat was moeilijker vouwen :) Dit werkt al uitermate goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:47:
[...]

De heatsink komt nagenoeg tegen de kap aan. Veel warmte zal hij niet kwijt kunnen aan de bovenkant. Ook wil ik graag alle warmte afgevoerd zien en niet in de kast laten rondhangen.

[...]

Dat soort details heb ik me wel gerealiseerd, maar dat was moeilijker vouwen :) Dit werkt al uitermate goed.
Je kunt hem zo laten als hij nu is, maar in de duct nog twee "muurtjes" zetten:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tg9wkJbP/3j8-WCOyh9-Gv-Rt-KHGCd-Yp4-Io-Q-2.jpg

Gewoon even eerst testen met 2 stukjes karton, 2 minuten werk. :)

Vooral als je naar lagere RPM fans gaat zou het wel eens wat verschil kunnen maken.

Ga je nog met sheet plastic aan de slag?

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 14-05-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
|sWORDs| schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]

Gewoon even eerst testen met 2 stukjes karton, 2 minuten werk. :)
Je hebt gelijk. Als je echter een afvoerende fan hebt, dan wordt de airflow alsnog de juiste route 'getrokken'. Bij alleen aanvoer zou het wel zin kunnen hebben ja.
Ga je nog met sheet plastic aan de slag?
Als ik dat gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

audiojunk schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Als je hem niet gebruikt kun je hem loshalen, weet niet of dat nog scheelt in verbruik.
Ik heb zelf een Z390M ITX/AC en zit op zo 12-18W met Windows 10 Pro, na een schoone installatie is het 12W maar na een aantal dagen loopt het verbruik steeds weer op :?
Oh raar. Ik kan het nu niet meer goed vergelijken omdat er nu ook 4 sata disks aan hangen en even uitzetten om te testen zal thuis niet in dank worden afgenomen ;)

Heb trouwens paar dagen geleden een ander Z390 atx bord getest met alles erop en eraan, deze scoorde met een dikke 9900k en een 550 Watt voeding toch slechts 13,5 Watt, echt weinig. Is eigenlijk nauwelijks meer dan de H370M-itx op een Be Quiet 300Watt, die scoorde iets van 11,5 Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:27

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb trouwens voor permanente stroommeting mijn Shelly Plug S binnen. Werkt goed, net lokaal webservertje. Verbruikt ingeschakeld ongeveer 0,7-0,8 Watt. Best netjes voor een ding met Wifi, webserver en wat ledjes. :P

Verbruiksmeting daarvan gaat maar in een resolutie van 1 Watt (dus hij geeft nu tussen de 12-13Watt aan) maar dat is voor een permanente meting wat mij betreft goed genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door GaMeOvEr op 14-05-2020 14:17 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Je hebt gelijk. Als je echter een afvoerende fan hebt, dan wordt de airflow alsnog de juiste route 'getrokken'. Bij alleen aanvoer zou het wel zin kunnen hebben ja.
|sWORDs| schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Slim idee!

@CurlyMo
In de eerste wereldoorlog bouwde men loopgraven in exact de vorm van deze tunnel. Dat deden ze om de luchtdruk van ontploffingen te dempen. Van de explosieve kracht was na twee rechte hoeken relatief weinig meer over. Mythbusters heeft dat getest.

De weerstand in de vorm van rechte scherpe hoeken is dus tamelijk groot, hoe geleidelijker de hoeken, hoe beter de luchtstroom. Geen hoeken, dus geen obstructies, werkt uiteraard het best, maar dat is denk ik hier niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mrmrmr schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:32:
[...]

[...]

Slim idee!

@CurlyMo
In de eerste wereldoorlog bouwde men loopgraven in exact de vorm van deze tunnel. Dat deden ze om de luchtdruk van ontploffingen te dempen. Van de explosieve kracht was na twee rechte hoeken relatief weinig meer over. Mythbusters heeft dat getest.

De weerstand in de vorm van rechte scherpe hoeken is dus tamelijk groot, hoe geleidelijker de hoeken, hoe beter de luchtstroom. Geen hoeken, dus geen obstructies, werkt uiteraard het best, maar dat is denk ik hier niet makkelijk.
Met dun karton/sheet plastic is iets wat op een ronding lijkt eigenlijk net zo makkelijk als een recht muurtje. Zal geen perfecte ronding zijn, maar komt wel in de buurt. Gewoon even om een buisje rollen en weer loslaten.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 14-05-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-07 14:03
Beste, momenteel draai ik een oude homeserver setup welke gebaseerd is op mijn oude PC hardware.

Windows Server 2016 Datacenter 64-bit met de volgende Hyper-V VM's:
  • pfSense
  • Windows Server 2016 (NPS Radius, Sonarr, Radarr, Jackett en Transmission)
  • Windows Server 2016 Core (Domain Controler)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Server
  • Windows Server 2016 Datacenter 64-bit
  • AMD Phenom II X4 965 Black Edition
  • 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
  • ASUS M4A88T-V EVO/USB3 (AM3)
  • 149GB Western Digital WDC WD1600JD-55HBB0 ATA Device (SATA )
  • MS Storage Pool voor VHDX (2x WDC WD5000AADS-00S9B0)
NAS
Synology DS 413j 9TB Synology Hybrid RAID

Deze Server setup is enorm traag door de gebruikte disken en vreet stroom. Dit wilde ik gaan upgraden met SSD's maar vroeg me af of dit beter kon.

De planning die ik voor ogen had:
De VM met pfSense verplaatsen naar een dedicated machine. Momenteel had ik in gedachten een oude thin client te gebruiken (HP T620 Plus) echter kan ik deze welke in America vooral wordt aangeraden nergens vinden in Nederland.

Vereisten:
  • 500 Mbps up/down glas
  • AES-NI CPU Crypto
  • OpenVPN Server
  • OpenVPN Client (3 Clients > NordVPN in Failover)
  • pfBlocker-ng
  • Snort/Suricata IDS/IPS
De server hardware ben ik nog niet over uit. In ieder geval moet hier Proxmox of ESXi op komen te draaien in plaats van de huidige Windows Server 2016 met Hyper-V.
Graag zou ik zo veel mogelijk hardware willen recyclen echter is deze energie sleurpende trage server toe aan een upgrade.
Tevens is de bedoeling zo min mogelijk CPU perf te gebruiken in de VM's dus die wil ik mogelijk gaan migreren naar eventueel docker containers. Al ben ik er nog niet over uit hoe dit werkt.

Ik heb echter sinds de laatste jaren niets met hardware gedaan dus weet niet waar ik goed aan doe, waar ik op moet leten enz.. De bedoeling is zoveel mogelijk CPU power en zo min mogelijk stroom te gebruiken.
Ik ben bang dat het enigste wat ik kan hergebruiken de kast is :P.

Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ReTechNL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:26:
Beste, momenteel draai ik een oude homeserver setup welke gebaseerd is op mijn oude PC hardware.

Windows Server 2016 Datacenter 64-bit met de volgende Hyper-V VM's:
  • pfSense
  • Windows Server 2016 (NPS Radius, Sonarr, Radarr, Jackett en Transmission)
  • Windows Server 2016 Core (Domain Controler)
Weet je hoeveel processortijd elk van deze applicaties in idle opneemt? Wat is het verschil in verbruik met al die applicaties uit versus aan?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Server
  • Windows Server 2016 Datacenter 64-bit
  • AMD Phenom II X4 965 Black Edition
  • 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
  • ASUS M4A88T-V EVO/USB3 (AM3)
  • 149GB Western Digital WDC WD1600JD-55HBB0 ATA Device (SATA )
  • MS Storage Pool voor VHDX (2x WDC WD5000AADS-00S9B0)
Welke kast heb je?

Een G4600 processor is 30-65% sneller dan deze AMD.
NAS
Synology DS 413j 9TB Synology Hybrid RAID
Wat zit hier in aan disks?
Deze Server setup is enorm traag door de gebruikte disken en vreet stroom. Dit wilde ik gaan upgraden met SSD's maar vroeg me af of dit beter kon.
De NAS of de Windows 2016 server of allebei? Heb je gemeten met een energiemeter wat het verbruik is van je huidige servers?
De planning die ik voor ogen had:
De VM met pfSense verplaatsen naar een dedicated machine. Momenteel had ik in gedachten een oude thin client te gebruiken (HP T620 Plus) echter kan ik deze welke in America vooral wordt aangeraden nergens vinden in Nederland.
Zit er niets bij de systemen die onder de "gepinde posts" staan? Dat is de knop met pin rechtsboven.
Vereisten:
  • 500 Mbps up/down glas
  • AES-NI CPU Crypto
  • OpenVPN Server
  • OpenVPN Client (3 Clients > NordVPN in Failover)
  • pfBlocker-ng
  • Snort/Suricata IDS/IPS
Wil je een glasvezelaansluiting aan je server? Is Gbit over koper niet voldoende snel?
De server hardware ben ik nog niet over uit. In ieder geval moet hier Proxmox of ESXi op komen te draaien in plaats van de huidige Windows Server 2016 met Hyper-V.
Graag zou ik zo veel mogelijk hardware willen recyclen echter is deze energie sleurpende trage server toe aan een upgrade.
Tevens is de bedoeling zo min mogelijk CPU perf te gebruiken in de VM's dus die wil ik mogelijk gaan migreren naar eventueel docker containers. Al ben ik er nog niet over uit hoe dit werkt.
Dat is verstandig, want de een flink deel van de besparing zit in software (zuinige besturingssystemen) en het vermijden van VM overhead.
Ik heb echter sinds de laatste jaren niets met hardware gedaan dus weet niet waar ik goed aan doe, waar ik op moet leten enz.. De bedoeling is zoveel mogelijk CPU power en zo min mogelijk stroom te gebruiken.
Ik ben bang dat het enigste wat ik kan hergebruiken de kast is :P.

Kunnen jullie mij hiermee helpen?
Ik zou proberen de afzonderlijke NAS te integreren in een Linux server met packages of desnoods Linux gebaseerde virtualisatie.

Een afzonderlijke firewall/router is verstandig vanwege de veiligheid. Een firewall heeft op zich niet veel nodig, maar pfsense gebruikt het niet zo zuinige FreeBSD en constante monitoring heeft ook impact op het verbruik. Ik gebruik zelf een D3643-H met I211 netwerkkaart.

Er zijn zuinige 2.5" hard disks, 3.5" hard disks verbruiken enkele malen meer en ze hebben andere nadelige invloed op de keuze van voedingen (zie de topic start).

Meten is weten! Ik zou beginnen met het vaststellen wat de energiehongerige software/apps of hard disks zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@ReTechNL
Hoeveel van de nu beschikbare CPU resources verbruik je en heb je eventueel meer nodig? Dit bepaald namelijk in wat voor richting er gedacht moet gaan worden en of het een zuinige build gaat worden ja of nee. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-05-2020 15:55 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
mrmrmr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Weet je hoeveel processortijd elk van deze applicaties in idle opneemt? Wat is het verschil in verbruik met al die applicaties uit versus aan?

[...]

Welke kast heb je?

Een G4600 processor is 30-65% sneller dan deze AMD.

[...]

Wat zit hier in aan disks?

[...]

De NAS of de Windows 2016 server of allebei? Heb je gemeten met een energiemeter wat het verbruik is van je huidige servers?

[...]

Zit er niets bij de systemen die onder de "gepinde posts" staan? Dat is de knop met pin rechtsboven.

[...]

Wil je een glasvezelaansluiting aan je server? Is Gbit over koper niet voldoende snel?

[...]

Dat is verstandig, want de een flink deel van de besparing zit in software (zuinige besturingssystemen) en het vermijden van VM overhead.

[...]

Ik zou proberen de afzonderlijke NAS te integreren in een Linux server met packages of desnoods Linux gebaseerde virtualisatie.

Een afzonderlijke firewall/router is verstandig vanwege de veiligheid. Een firewall heeft op zich niet veel nodig, maar pfsense gebruikt het niet zo zuinige FreeBSD en constante monitoring heeft ook impact op het verbruik. Ik gebruik zelf een D3643-H met I211 netwerkkaart.

Er zijn zuinige 2.5" hard disks, 3.5" hard disks verbruiken enkele malen meer en ze hebben andere nadelige invloed op de keuze van voedingen (zie de topic start).

Meten is weten! Ik zou beginnen met het vaststellen wat de energiehongerige software/apps of hard disks zijn.
De laatste tijd heb ik een Volt meter (Profile PCF-600) gehangen voor me server setup.
Dit zijn de waardes:
RECh = 9931
ONh = 9668
% = 97
Kwh = 1457
cost = 335.2

Dit is met de volgende setup:
  • NAS DS413j
  • - 2x 3TB WD Red disk
  • - 2x 4TB WD Red disk
  • APC-UPS
  • Server Hyper-V (20/25% CPU & 62% RAM)
  • - pfSense
  • - Windows Server 2016 Core DC
  • - Windows Server 2016 (Radarr, Sonarr, Jackett, Bazarr, Transmission & nzbget)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@ReTechNL

Dat zijn natuurlijk zo geen heel zinvolle cijfers, nu moet iedereen terug gaan rekenen...

Tijd ingeschakeld = 403 dagen. (9668 / 24 = 402.83)
Verbruik in die tijd = 1457 KWh

Dus als we dat even omzetten naar dagniveau: 1457 / 403 = 3.615 Kwh per dag.

Dit delen we dan door 24 : 3,615 / 24 = 0,150 KWh per uur. Dus je huidige setup doet ongeveer 150 Watt gemiddeld. Kun je dat ook met je meter bevestigen?

/edit
(Of simpeler 1457 KWh / 9668 = 0,15070 :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-05-2020 16:30 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
GaMeOvEr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:26:
@ReTechNL

Dat zijn natuurlijk zo geen heel zinvolle cijfers, nu moet iedereen terug gaan rekenen...

Dit delen we dan door 24 : 3,615 / 24 = 0,150 KWh per uur. Dus je huidige setup doet ongeveer 150 Watt gemiddeld. Kun je dat ook met je meter bevestigen?
Dat komt wel z'n beetje overeen met wat het nu zou moeten zijn. Dit is wel inclusief Synology en APC-UPS.
Inmiddels ben ik zelf ook aan het puzzelen geweest met een maat van me.

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3300X Boxed€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 111,84€ 111,84
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 130,-€ 130,-
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 104,-€ 104,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 115,-€ 115,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 47,29€ 47,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,13

Dit zou volgens ons onder full load 60 watt moeten gebruiken en idle met +- 3/4 VM's 30 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 12:45
ReTechNL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:34:
[...]

Dat komt wel z'n beetje overeen met wat het nu zou moeten zijn. Dit is wel inclusief Synology en APC-UPS.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,13

Dit zou volgens ons onder full load 60 watt moeten gebruiken en idle met +- 3/4 VM's 30 watt.
Als we weten hoeveel processorkracht je nodig hebt kunnen we beter adviseren. 60 is minder dan 150. Echter gaan we in dit topic vaak onder de 10w. Dus er valt nog veel te besparen.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ReTechNL schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:34:
[...]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,13

Waarom een Ryzen? Die gebruiken idle aanzienlijk meer dan vergelijkbare intels. Als je de power nodig denkt te hebben een ander verhaal natuurlijk. hoewel dit met een i3-9100 niet veel zal schelen. Realiseer je ook dat die 3300X geen onboard GPU heeft.

Verder is die voeding volledig over the top voor dat systeem. Meer als 150Watt zul je niet nodig hebben, daar zijn geen ATX voedingen voor, maar ik zou als je niet voor een PicoPSU gaat, wel voor een zo laag mogelijk wattage 80+ Platinum of iets dergelijks gaan.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 3300x maakt gehakt van een 9100.. :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat me nog dwars zit is dat mijn NAS nu dadelijk lekker energie zuinig is, maar ik dan alsnog een vrij onzuinige 24 poorts POE+ switch heb. Zijn er mensen die zich ook verdiept hebben in de meest zuinige varianten van de rest van het netwerk, naast de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43
Zo mijn nieuwe server is binnen.
D3644-B met i3-9100, Intel 660p (2T). en 860Evo (1T) 64Gb intern.
Heb er win2019 server op staan met nu 2 VM's

Heb de intel netwerk drivers versie 25 er op gezet,

Zijn er nog bepaalde zaken die ik in de bios (R 1.6.0) moet instellen ? Voor de C-state staat hij op auto ?
Moet ik bijvoorbeeld een PCI Express Slot uitzetten ? Ik heb de SATA poorten die ik niet gebruik uitgezet, nodig ?
Is er ergens een overzicht van settings die helpen ?

Moet ook nog 4 drivers laden van PCI devices, maar kom er niet echt uit welke ik moet nemen,

Maar tot nu toe, met <20W op de juiste weg,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ReTechNL
Een UPS kan er veel toevoegen aan het verbruik. Die zou ik alleen toepassen als je niet aan het net bent afgesloten. Voor Nederland geldt dat het net meestal zo stabiel is dat een UPS niet nodig is. Een UPS kan soms (véél) meer verbruiken dan de computer zelf.

Alles op een hoop meten geeft weinig inzicht, het is verstandig de onderdelen op zich te meten. Dat kun je doen door de bijvoorbeeld disks per type aan te sluiten. En per applicatie meten. Vooral van belang is het idle verbruik ofwel het normale verbruik van de systemen (per stuk dus).

Jouw energiemeter is niet zo nauwkeurig bij lage belasting. Zie de topic start voor enkele aanbevelingen.

Ik denk verder dat AMD Ryzen 3 op hoge snelheid geen goede keuze is als je nu 20% belasting hebt op een processor die overeenkomt met ongeveer 2/3 van de snelheid van een Pentium G4600. AMD past fabrieksoverclocking toe bij bepaalde Ryzens en dat zorgt voor een flinke toename van het verbruik. AMD draait ook vaak nutteloos op een veel te hoge frequentie.

Uitzoeken of je die belasting kan vermijden kan je nu al een besparing opleveren.

@MarFan

De BIOS van de Fujitsu D364x behoeft nagenoeg geen aanpassingen, ze zijn al standaard zuinig. Ik zou het gewoon op default zetten.

Welk powerschema heb je ingesteld? Maak je eigen custom power plan:
Windows Settings, Power & Sleep, Additional Power Settings, Change Advanced Power Settings
Internet Explorer/Javascript Timer Frequency: Maximum power savings
Desktop Background Settings/Slide Show: Paused
Sleep/Sleep after: never
USB Settings/USB selective suspend settings: Enabled
Intel(R) Graphics Settings/Intel Graphics Power Plan: Maximum Battery Life
PCI Express/Link State Power Management: Maximum Power Savings
Processor Power Management:
-Minimum Processor State: 1%
-System Cooling policy: passive
-Maximum Processor State: 100%
Display/Turn off display: 5 minutes
Enable Adaptive Brightness: off

Vooral de grafische driver gaf bij mij het grootste verschil. Let op, want bij Windows 2016 kan het zo zijn dat je net geinstalleerde drivers automatisch weer worden vervangen door die van Microsoft.

Installeer bij voorkeur via Device Manager door de directory aan te wijzen waar de inf staat. Zodoende kun jij zelf kiezen en je zin doordrukken ;). Windows is nogal eigenwijs met drivers en denkt al snel dat er niets beters is.

Drivers:
Intel chipset inf
Intel grafische driver
Intel USB3 drivers (met installer)
Intel I219-LM driver
Intel I210-AT driver
Fujitsu device drivers (FUJ0430 FUJ420)
Realtek Audio driver

Locatie Intel drivers: Intel web site
Locatie Fujitsu drivers: ftp://ftp.kontron.com/Pro...inMini-ITX/Drivers_D36xx/

Er zijn ook nog Intel ME drivers, maar die mag je achterwege laten.

Herstart na installatie.

Met W10Privacy kun je zorgen dat achtergrond datacollectie wordt geminimaliseerd. Dat zijn nogal wat taken en die hebben ook invloed op het verbruik.

Zet verder ongebruikte en onnodige services uit zoals Windows Search, SQL Server, IIS, etc. etc.

Windows heeft ook veel verborgen scheduled tasks (Task Scheduler). Veel daarvan kunnen ook uit. Een aantal van de speeltuin functies (zoals speech recognition), bewegende screensavers en "apps" ook.

Met msconfig of een tool zoals CCleaner kun je allerlei automatisch startende processen uitschakelen en ervoor zorgen dat explorer geen onnodige extra DLL's laadt.

Als je klaar bent kun je powercfg /energy draaien, soms zie dan iets dat je bent vergeten. Niet alles wat hier als "error" wordt gepresenteerd is ook iets wat hersteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

FireDrunk schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:34:
Een 3300x maakt gehakt van een 9100.. :)
Ahja, ik zag single core performance verschillen van 20% (wat noemenswaardig is, maar geen gehakt) maar vervolgens bij multicore had ik even niet door dat deze 8 threads (4c/8t) kan in tegenstelling tot de i3 (4c/4t) en dan is het wel gehakt ja. :P

Alsnog, een i3-9100 is veel sneller dan wat hij nu heeft en als je al die power niet gebruikt, betaal je er wel weer voor in het idle verbruik.
mrmrmr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:38:
Een UPS kan er veel toevoegen aan het verbruik. Die zou ik alleen toepassen als je niet aan het net bent afgesloten. Voor Nederland geldt dat het net meestal zo stabiel is dat een UPS niet nodig is. Een UPS kan soms (véél) meer verbruiken dan de computer zelf.
Hier was ik bij mij ook nieuwsgierig naar. Ik heb zelf een pricewatch: Eaton 3S550D ertussen zitten, dus deze heb ik ook even gemeten. Opgeladen heeft deze een eigen verbruik van rond de 5 Watt. Daar draaien hier mensen hele systemen op, maar ik zit in Duitsland en heb hier op het platteland met regelmaat (naja, meermaals per jaar, niet wekelijks) wel eens een dipje of een korte uitval. Dan is dat mij wel waard dat niet iedere keer mijn server uitvalt.

Het verschilt natuurlijk per UPS (een online UPS zal meer verbruiken) maar het hoeft dus niet altijd dramatisch te zijn. :)

[ Voor 48% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-05-2020 21:04 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 07:35
Welke voeding heb je gebruikt voor je Fujitsu D3644-B?

Ik kom er net achter dat de D3644-B niet opstart met een Mini-Box PicoPSU-90 die een 20 pins ATX stekker met de 4 pins CPU stekker heeft. Zonder extra HDD schijven, alleen een WD Blue SN550 NVMe SSD en 8 GB geheugen op het bord. Wanneer ik een andere ATX voeding met een 24 pins ATX stekker aansluit op het bord dan start deze meteen op.

In de specs staat
ATX- 24 Pin or ATX- 20 Pin + 4 Pin (12 V) Power Connector required
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

jurry schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:16:

Ik kom er net achter dat de D3644-B niet opstart met een Mini-Box PicoPSU-90 die een 20 pins ATX stekker met de 4 pins CPU stekker heeft. Zonder extra HDD schijven, alleen een WD Blue SN550 NVMe SSD en 8 GB geheugen op het bord. Wanneer ik een andere ATX voeding met een 24 pins ATX stekker aansluit op het bord dan start deze meteen op.

In de specs staat

[...]

Iemand een idee?
Hm. Dat zou moeten werken, ik dacht dat meerdere mensen dat zo in gebruik hebben.. Ik overigens niet, ik heb om te beginnen een PicoPSU 160XT, die is 24 pins en ik heb een ander moederbord.

De PicoPSU krijgt wel netjes stroom?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jurry schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:16:

Ik kom er net achter dat de D3644-B niet opstart met een Mini-Box PicoPSU-90 die een 20 pins ATX stekker met de 4 pins CPU stekker heeft.
Hier nul problemen met een PicoPSU-90 + Leicke 90W adapter. Aangesloten zijn 2 Seagates 5TB en 1 SSD, allen 2.5". Zie ook mijn foto's op deze en vorige pagina.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 15-05-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
GaMeOvEr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:18:
[...]
De PicoPSU krijgt wel netjes stroom?
Jep, ik heb de PicoPSU omgewisseld met de ATX voeding. De PicoPSU voorziet nu keurig een HP computer waarmee ik nu dit bericht schrijf. Ik moest wel de tweede schijf (een HDD) loskoppelen want er zit ook nog een Radeon 550 videokaart in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

jurry schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:23:
[...]

Jep, ik heb de PicoPSU omgewisseld met de ATX voeding. De PicoPSU voorziet nu keurig een HP computer waarmee ik nu dit bericht schrijf. Ik moest wel de tweede schijf (een HDD) loskoppelen want er zit ook nog een Radeon 550 videokaart in.
Hm. Vreemd. En de stekkertje hadden beide (zowel de 20 pin als de 4 pin) een goede, degelijke connectie?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier was ik bij mij ook nieuwsgierig naar. Ik heb zelf een pricewatch: Eaton 3S550D ertussen zitten, dus deze heb ik ook even gemeten. Opgeladen heeft deze een eigen verbruik van rond de 5 Watt. Daar draaien hier mensen hele systemen op, maar ik zit in Duitsland en heb hier op het platteland met regelmaat (naja, meermaals per jaar, niet wekelijks) wel eens een dipje of een korte uitval. Dan is dat mij wel waard dat niet iedere keer mijn server uitvalt.

Het verschilt natuurlijk per UPS (een online UPS zal meer verbruiken) maar het hoeft dus niet altijd dramatisch te zijn. :)
In Duitsland hebben ze "slimme" apparaten die massaal aangaan zodra het tarief zakt, dat zou die dips kunnen veroorzaken. Duitsland is ook kampioen zonneenergie. Raar dat wij met een gunstigere regeling nog steeds niet bij in de buurt komen per hoofd van de bevolking.

Vooral oudere voedingen en UPS'en kunnen erg slechte cijfers laten zien. Dat zijn vaak afdankertjes van het werk die je liever niet wil, maar die wel bij mensen thuis komen te staan.

Mijn D3643-H op ~4W vervangt een laptop (met ingebouwde Li accu :)) en dat verbruik ga ik niet verdubbelen voor een functie die zelden nut heeft. Voor mij is het simpelweg omdat het risico minimaal is en omdat ik al vaak genoeg calamiteiten heb meegemaakt waarbij het toch niet bleek te werken (geen licht; was er niet bij; werkstation stond niet op de UPS - kon nog niet de servers fatsoenlijk uitschakelen, dat soort grappen). Ook leuk is een heel data center aan en uit te zien gaan als een trage kerstverlichting, steeds opnieuw. Het werkt vaak toch niet zoals de ontwerper denkt dat het werkt. Tegen de tijd dat je iets geregeld hebt voor een ordelijke shutdown is de storing meestal al weer voorbij.

@jurry Zit de P4 stekker in de P4 socket naast de processor?

Misschien helpt een scherpe foto op hoge resolutie van de hele voeding en de aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:36:
In Duitsland hebben ze "slimme" apparaten die massaal aangaan zodra het tarief zakt, dat zou die dips kunnen veroorzaken. Duitsland is ook kampioen zonneenergie. Raar dat wij met een gunstigere regeling nog steeds niet bij in de buurt komen per hoofd van de bevolking.

Vooral oudere voedingen en UPS'en kunnen erg slechte cijfers laten zien. Dat zijn vaak afdankertjes van het werk die je liever niet wil, maar die wel bij mensen thuis komen te staan.

Mijn D3643-H op ~4W vervangt een laptop (met ingebouwde Li accu :)) en dat verbruik ga ik niet verdubbelen voor een functie die zelden nut heeft. Voor mij is het simpelweg omdat het risico minimaal is en omdat ik al vaak genoeg calamiteiten heb meegemaakt waarbij het toch niet bleek te werken (geen licht; was er niet bij; werkstation stond niet op de UPS - kon nog niet de servers fatsoenlijk uitschakelen, dat soort grappen). Ook leuk is een heel data center aan en uit te zien gaan als een trage kerstverlichting, steeds opnieuw. Het werkt vaak toch niet zoals de ontwerper denkt dat het werkt. Tegen de tijd dat je iets geregeld hebt voor een ordelijke shutdown is de storing meestal al weer voorbij.
Wat ook niet helpt is dat op het platteland nog best veel bovenleidingen in gebruik zijn. Dus bij storm en zo kukelt daar nog wel eens een boompje op. ;)

Ik had ook bedacht toen de accu's van mijn oude UPS gaar waren, ach, ik kan wel zonder. Binnen een week had ik net 2x een stroomuitval. :P

Sinds dat ik deze heb (jaar of 2) heb ik toch wel meermaals een dip gehad van 20 seconden (keer of 5) en 3x onderhoud waarbij de stroom een tijd weg was. Dan heb ik toch een overbrugging of een controlled shutdown. Met mijn oude server (gemiddeld 110Watt) had ik een autonomie van een kwartier, dus nu zou ik toch wel een uur moeten kunnen overbruggen.

Verder heb ik wel mijn server zo zuinig mogelijk gemaakt, maar we zijn geen huishouden wat extreem laag zit qua stroomverbruik, (sterker nog 7000kwh per jaar...) alleen mijn insteek is, alles wat ik ga vervangen wel zo zuinig mogelijk maken, zonder in te leveren op prestaties/gemak.

Voor mij is het van het weekend migratie-weekend, mijn nieuwe server hangt in zijn rack. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLvawLeXw0oY_7VyZbwa4AeSlko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/baJVqVVlQo8VNV8lTmtSae0I.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ccjEAJ1I7jIkfGvcgbAmFClW7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FWbHIzuHqcJz3ASVClI5j6an.jpg?f=user_large

En ja, alle fans zijn nu noctua's. Beste cfm per watt output, goede lagers en goede garantie. Draaien rustig hun rondjes op 400rpm en worden wel opgeschaald als nodig door het moederbord.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
mrmrmr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:36:
Zit de P4 stekker in de P4 socket naast de processor?
Jep, wanneer ik de P4 stekker niet aansluit dan gaat de power LED van de behuizing 1 keer lang en 3 keer kort aan. Met de P4 stekker wel aangesloten dan gaat de power LED 1 keer lang aan. In beide gevallen draait de CPU ventilator ook 1 à 2 seconden.
Misschien helpt een scherpe foto op hoge resolutie van de hele voeding en de aansluitingen.
Beide stekkers heb ik helemaal aangeduwd. Ook de buitenkant van connector voor de voeding tegen het metaal van de behuizing aanhouden, maakt geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeJq8YBopeP51zw9vxYNUssMgwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiwfy1OYSFd64Ii8TGuDmPEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jurry schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:35:
Jep, wanneer ik de P4 stekker niet aansluit dan gaat de power LED van de behuizing 1 keer lang en 3 keer kort aan. Met de P4 stekker wel aangesloten dan gaat de power LED 1 keer lang aan. In beide gevallen draait de CPU ventilator ook 1 à 2 seconden.

Beide stekkers heb ik helemaal aangeduwd. Ook de buitenkant van connector voor de voeding tegen het metaal van de behuizing aanhouden, maakt geen verschil.
De foto is heel handig om te zien wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het ziet er inderdaad uit als een PicoPSU-90. De connector hoeft het metaal van de kast niet te raken. Zo te zien zit zowel de 20 pins ATX stekker als de P4 stekker op de juiste plaats.

De P4 kabel zoals aangesloten is noodzakelijk, anders krijgt de processor geen voeding.

Wat ik niet goed kan zien is of er een monitor goed aangesloten is. Staat die aan en geeft die beeld? Ik zie iets dat lijkt op een witte DVI stekker.

In een eerder geval bleek dat de monitor niet was aangesloten en dat de ventilator van de processorkoeler niet kon lopen omdat die werd tegengehouden door een voedingskabel die de ventilator tegen hield. Daardoor leek het alsof de computer niet werkte, maar dat was alleen de ventilator. Zou dat hier ook het geval kunnen zijn? Dan is het op te lossen door de ventilatorkabel minder strak te leggen.

De monitor moet aan staan voordat het system start. Monitoren kunnen even tijd nodig hebben om het signaal op te pikken.

Mocht dat niet helpen:

Check of het geheugen goed in het slot zit. Soms blijft die hangen of staat hij scheef. De witte klemmen aan weerszijden gaan meestal automatisch dicht als hij goed zit, maar soms gebeurt dat ook al als er nog geen goed contact is. Probeer ook eens het onderste slot, het dichtst bij de 20 pins ATX connector.

De voeding zou ik testen met een multimeter. Er moet 12V gelijkstroom op staan. Je kunt ook metingen doen op de pinnen van de molex connector. Geel is 12V, rood is 5V, zwart is aarde. Ook checken of het moederbord ergens het metaal van de kast raakt. Als het goed is het bord op standoff screws geschroefd.

Wat je ook kan proberen is het systeem zo kaal mogelijk maken, d.w.z. de insteekkaart eruit, de M.2 module eruit.

Op mijn D3643-H zit voor zover ik kan zien geen power led. De netwerk LED's kunnen wel gaan branden.

Uit nieuwsgierigheid: Welke 12V adapter heb je en wat is die PCIe kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
GaMeOvEr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:28:
[...]

Waarom een Ryzen? Die gebruiken idle aanzienlijk meer dan vergelijkbare intels. Als je de power nodig denkt te hebben een ander verhaal natuurlijk. hoewel dit met een i3-9100 niet veel zal schelen. Realiseer je ook dat die 3300X geen onboard GPU heeft.

Verder is die voeding volledig over the top voor dat systeem. Meer als 150Watt zul je niet nodig hebben, daar zijn geen ATX voedingen voor, maar ik zou als je niet voor een PicoPSU gaat, wel voor een zo laag mogelijk wattage 80+ Platinum of iets dergelijks gaan.
Momenteel draai ik niet meer dan momenteel draait op de Hyper-V host omdat het zo verschrikkelijk traag is.
Ik zou graag meer willen draaien als een home lab.
Betreft de videokaart, ik stop er gewoon tijdelijk een kaart in als ik hem installeer maar als die draait kan die er gelijk weer uit natuurlijk.
Betreft de voeding, zou ik uiteraard over kunnen stappen naar een PicoPSU. alleen heb ik dan een groot gapend ventilatie gat voor stof waar eerst de voeding zat. bespaard dat veel kwa stroom en of wattage? een picoPSU tegenover een reguliere plantinum psu?

[ Voor 20% gewijzigd door ReTechNL op 16-05-2020 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
@ReTechNL

[...]

Alles op een hoop meten geeft weinig inzicht, het is verstandig de onderdelen op zich te meten. Dat kun je doen door de bijvoorbeeld disks per type aan te sluiten. En per applicatie meten. Vooral van belang is het idle verbruik ofwel het normale verbruik van de systemen (per stuk dus).

Jouw energiemeter is niet zo nauwkeurig bij lage belasting. Zie de topic start voor enkele aanbevelingen.

Ik denk verder dat AMD Ryzen 3 op hoge snelheid geen goede keuze is als je nu 20% belasting hebt op een processor die overeenkomt met ongeveer 2/3 van de snelheid van een Pentium G4600. AMD past fabrieksoverclocking toe bij bepaalde Ryzens en dat zorgt voor een flinke toename van het verbruik. AMD draait ook vaak nutteloos op een veel te hoge frequentie.

Uitzoeken of je die belasting kan vermijden kan je nu al een besparing opleveren.
Ik ben helemaal niet thuis in het overclocken en/of onderclocken van CPU/RAM. En zou ik niet weten hoe ik dit zou moeten doen.
Ik ga zoiezo nog even puzzelen en verder inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

ReTechNL schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:46:
[...]

Momenteel draai ik niet meer dan momenteel draait op de Hyper-V host omdat het zo verschrikkelijk traag is.
Ik zou graag meer willen draaien als een home lab.
Betreft de videokaart, ik stop er gewoon tijdelijk een kaart in als ik hem installeer maar als die draait kan die er gelijk weer uit natuurlijk.
Betreft de voeding, zou ik uiteraard over kunnen stappen naar een PicoPSU. alleen heb ik dan een groot gapend ventilatie gat voor stof waar eerst de voeding zat. bespaard dat veel kwa stroom en of wattage? een picoPSU tegenover een reguliere plantinum psu?
Ok, dus je wilt meer CPU power, omdat je nu de hele tijd het ding qua CPU maxed? Of is de traagheid door de disken en niet zozeer je CPU?

Wat betreft een PicoPSU: Die is zinvol als je gemiddeld qua belasting onder de 30 Watt uitkomt. Kom je daar structureel boven, is een goede 80+ Platinum voeding net zo efficient, mits je niet een te hoog wattage neemt. De te groter het verschil tussen de rating van de voeding en je daadwerkelijke verbruik, des te inefficienter het wordt.

Zelf heb ik een plaatje kant en klaar gekocht voor het voedingsgat af te dekken, omdat ik te lui was het zelf te maken: zoals dit ding op ebay. Maar uiteindelijk is het natuurlijk niet meer dan een plaatje met gaatjes op de juiste plek.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
mrmrmr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:08:
Uit nieuwsgierigheid: Welke 12V adapter heb je en wat is die PCIe kaart?
Die PCIe kaart is de boosdoener. Dankzij deze hint van je start de computer nu wel goed op nadat ik de kaart eruit gehaald heb. :*)

De kaart is de tweede NIC gebaseerd op de I210 chipset namelijk de StarTech ST1000SPEXI die ik als goedkoper alternatief voor de https://tweakers.net/pric...rver-adapter-i210-t1.html heb gekocht.

Nu heeft de D3644 twee verschillende PCIe sloten namelijk een zwarte en een blauwe. Deze NIC in een ander slot plaatsen maakt geen verschil. Wanneer ik de NIC in een andere computer plaats dan doet de NIC het prima.

Zojuist heb ik de spanningen op de PicoPSU nagemeten en alle spanningen zijn boven de specificaties zoals 5,1 en 12,1 Volt maar ook de -12 Volt aansluiting waar ik 11,08 Volt meet. Volgens Wikipedia zou dit nog net binnen de tolerantie van 10% zijn. Maar mogelijk is dit wel de reden waarom de interne NIC het wel doet en de externe NIC niet?

Om je andere vragen te beantwoorden: het model nummer van de adapter is de FSP084-DHAN3 en de monitor gaf goed beeld maar de DVI stekker van de monitor zat niet vastgeschroefd. Met de andere ATX voeding kon ik de hardware check in het BIOS uitvoeren en Debian Buster zonder problemen installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door jurry op 16-05-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ReTechNL schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 02:46:
Ik ben helemaal niet thuis in het overclocken en/of onderclocken van CPU/RAM. En zou ik niet weten hoe ik dit zou moeten doen.
Ik ga zoiezo nog even puzzelen en verder inlezen.
Dat overclocken doet AMD zelf. Er zijn wel tools om het uit te zetten of bij te stellen. Het punt is dat de extra hoge frequenties onevenredig veel meer stroom eisen. En een ander probleem is dat de processor op een hogere frequentie draait, ook in idle. Bij een continue zware belasting kan een nieuwe AMD processor in theorie wel zuiniger zijn dan Intel.

@jurry De adapter zorgt voor de 12V spanning. Ik denk niet dat -12V veel wordt gebruikt. Het is vermoedelijk een omkering van de 12V polen. Ik heb zelf ook FSP adapters van een jaar of 4 geleden. Die werken tamelijk goed, geen problemen mee.

In het algemeen is het het beste een korte PCIe adapter in een van de korte PCIe slots te steken en niet in het x16 slot dat gemaakt is op het leveren van veel vermogen.

PCIe gebruikt 12V en 3.3V. Die 3.3V maakt de PicoPSU aan. Vreemd dat de adapter de oorzaak is, misschien zit er een kortsluiting op die de grote voeding aankan maar te veel is voor de PicoPSU.

Een test die je ook kunt doen is meten wat het verbruik is na een shutdown. Als dat relatief hoog is (>1,5W), is de kans aanwezig dat er in de bekabeling een kortsluitinkje zit. Dat kunnen een paar aders in de van de draden zijn die elkaar raken. Vooral bij de connector zelf komen de draden dicht bij elkaar. Ik kijk er naar met een 5x loupe als ik er een stekker aan soldeer. Bij een molded connector kun je het niet zien, maar een meting geeft wel een indicatie. Je kunt ook de adapter apart meten, dan zou het verbruik onder 0,5W moeten liggen. De PicoPSU heeft een overhead omdat het standby is om de computer weer opnieuw op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
@LinuxMan
Jouw suggestie om de videokaart los te koppelen leek mij goed om eens uit te proberen. Het systeem bliept een aantal keer, maar komt er wel doorheen. Vermogenswinst is helaas minder dan wat ik had gehoopt, blijkbaar zijn de overige componenten de boosdoener

Voor de record:
Windows 10 idle: 80W
Ubuntu desktop: 70W
Ubuntu desktop zonder GPU: 63W

Onderdelen van 10jaar oude pc:
Intel i5 760
AMD Sapphire Radeon HD6850
Samsung ssd 850 evo
Samsung hdd
Be quiet! Pure Power BQT L7-530W (voeding)
ASRock P55 Pro/USB3 (Moederbrod)
Kingston HyperX 2x 2gb

[ Voor 9% gewijzigd door S023 op 16-05-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
mrmrmr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:19:
Een test die je ook kunt doen is meten wat het verbruik is na een shutdown. Als dat relatief hoog is (>1,5W), is de kans aanwezig dat er in de bekabeling een kortsluitinkje zit.
In shutdown meet ik aan de 12 V kant van de adapter met de multimeter een verschil namelijk 96 mA met de extra NIC en 37 mA zonder de extra NIC. Het verbruik in shutdown is dus met de NIC bijna 1,2 W en zonder NIC net onder de 0,5 W.

Dus misschien toch maar de originele Intel I210 als extra NIC voor de Internet verbinding overwegen oftewel goedkoop is duurkoop... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:39

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Heeft iemand enig idee waar deze te verkrijgen is in Nederland: pricewatch: Leicke ULL Power Supply 120 W

Op Amazon.de is het te verkrijgen, echter betaal je dan direct 14 euro verzendkosten (+28 voor de adapter zelf): https://www.amazon.de/Ori...0geeignet!/dp/B006Z9TQE6/

Of heeft iemand een idee voor een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jurry schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:02:
[...]

In shutdown meet ik aan de 12 V kant van de adapter met de multimeter een verschil namelijk 96 mA met de extra NIC en 37 mA zonder de extra NIC. Het verbruik in shutdown is dus met de NIC bijna 1,2 W en zonder NIC net onder de 0,5 W.
Dat zijn goede waarden. Bij mij is het 1,2W en 0,4W. De 0,5W is een grens van de certificatie en de 1,2W is het standby verbruik van de PicoPSU plus Lecike adapter (0,4W eigenverbruik).
Dus misschien toch maar de originele Intel I210 als extra NIC voor de Internet verbinding overwegen oftewel goedkoop is duurkoop... :/
Ik heb die van mij gekocht in China van het merk LR-Link.

LREC9202CT I211-AT

Er is ook LREC9204CT, een I210.

Boven de invoerrechtendrempel van 22 euro komen er invoerrechten, invoerkosten en BTW bij.

@haagsepracht

Ik zie dat als je de 120W 12V Leicke adapter bestelt via de Spaanse site van Amazon het in totaal 26 euro kost bij levering naar Nederland. :)

Voor zolang dat nog werkt... Nu niet meer. De link verwijst nu naar en ander artikel.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 17-05-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Ik doe nog een poging. 2 configuraties aangezien ik niet weet of de configuratie met de PicoPSU kan. Ik heb er geen verstand van en vertrouw het Forum hier volledig.

Zelfbouw

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,20€ 114,20
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 37,95€ 37,95
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 97,51€ 97,51
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 22,55€ 22,55
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 48,36€ 48,36
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 66,07€ 132,14
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 51,50€ 51,50
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 683,68

Barebone

1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 97,51€ 97,51
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFD8266€ 130,55€ 130,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 563,47

Qua performance dicht genoeg bij elkaar om aan mijn wensen te voldoen. (nu een hele oude Atom)
Prijs verschil is meer plm €120 dus dat moet qua verbruik en geluid productie dus wel uit gaan maken, anders is het zonde. (Buiten het feit dat ik het leuker vind om zelf te bouwen)

Comments?

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Masselink

Waarom koop je voor een paar euro meer niet de 5TB?
Waarom wil je 32GB geheugen?

In twee reacties boven jouw reactie Masselink in "Het grote zuinige server topic - deel 2" wordt al aangegeven dat die HDD's niet passen in die behuizing (ASRock). Dus ook al heb je er geen verstand van, is het wel belangrijk dat je soort signalen wel oppikt.

Wat heb je ingeregeld qua backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@Masselink
Aantal dingen die ik uit je configuraties vis:
  • Je benadrukt het prijsverschil maar bij het duurdere systeem zit ook een 3rd party koeler, wat natuurlijk voor een ietwat scheve vergelijking zorgt. Ik neem aan dat je server niet naast de bank in de woonkamer komt te staan en zelfs als dat het geval is zal hij fluisterstil zijn met de boxed koeler. M.a.w., de boxed koeler lijkt mij toereikend.
  • Onder de aanname dat je de externe schijf gaat shucken: de 4TB schijf gaat niet in de DeskMini passen. Maximale hoogte is geloof ik 9(.5?)mm.
  • Een PicoPSU 90 is voldoende mits je enkel 2.5" harddisks gebruikt i.c.m. deze processor en dit mobo
edit: typfoutje

[ Voor 17% gewijzigd door Bojan023 op 16-05-2020 12:34 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Masselink

Algemeen:
Een i3-9100 is vele malen sneller dan een oude atom, je zal met een Pentium G5400 3,7 GHz (2 core, 4 virtuele cores) ook al tevreden zijn, tenzij je echt 4 cores (8 virtuale cores) of iets snellere graphics nodig hebt. Je maakt met de Pentium al een enorme sprong in prestaties.

Eerste systeem:
Je hebt bij deze processor een adapter nodig die tenminste 90W levert, de Seasonic is een 60W adapter. Een PicoPSU-90 is voldoende tenzij je 3.5" hard disks wilt gebruiken. Een SATA splitter heb je nodig als je meer dan 1 SATA disk aan wil sluiten.

Ik heb niet gecontroleerd of het moederbord past in deze kast. Dat kun je zelf controleren aan de hand van de spec sheets.

Met een Pentium G5400 3.7GHz kun je kiezen voor een PicoPSU-80 kit met Seasonic 60W adapter (+ een P4 kabel, geen PCI Bracket, zie deze tips) Dan kun je ook volstaan met een passieve koeler in een tower kast.

Tweede systeem:
De hard disk past niet in de behuizing, zie deze tips. Aansluiten via USB kost extra energie aan de USB overhead.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 16-05-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Dank voor de reacties.

Sorry. Ik ben zo aan het wisselen geweest. Dat die externe disk zijn weg weer gevonden heeft naar de barebone configuratie. Aangezien het prijsverschil toch klein is, helemaal als ik de standaard cooler ga gebruiken, ga ik verder met de zelfbouw.

Ik heb genoeg aan 4TB. Nu maar 1.6TB in gebruik. (Zal nog eens naar het prijsverschil kijken)

Geheugen heb ik gekozen omdat ik verwacht bij docker toch wat geheugen nodig te hebben. Nu 3GB en behoorlijk vol. 16GB misschien ook wel voldoende eerst. Ga ook daarmee spelen.

Ga ook eens kijken waar de G5400 op uit komt. Zo komt de prijs ook mooi naar beneden. Ik neem het wellicht allemaal te ruim, want veel wensen heb ik helemaal niet. (Krijg niet vaak toestemming van de vrouw dus ik wil het maximaal benutten)

Koffie en meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 22:00
Even voor mensen die de Deskmini 310 met de 3/4/5TB schrijven willen gebruiken, die passen niet. de 1 en 2 TB schrijven wel.

De deskmini ondersteund tot 9.5mm schrijven. de 3+ 2,5" schrijven zijn 15mm ivm extra platters. En nee dat past echt niet (ik heb het geprobeerd). Het had opzich best kunnen passen zonder compromis als ze de gaten voor de vesa mount niet naar binnen hadden getapt, geen standoffs voor de disks hadden gemaakt en de spacers voor het moederboard iets minder hoog hadden gemaakt.

Ik ga de moederboard backplate 3D printen, eerste ontwerpje heb ik al gemaakt binnenkort eens eerste versie printen kijken hoe dat uitkomt.

Je zou het geheel waarschijnlijk ook met een dremel kunnen bewerken maar dat zie ik even niet zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 16-05-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 06-07 14:19
mrmrmr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:31:
@Masselink

Algemeen:
Een i3-9100 is vele malen sneller dan een oude atom, je zal met een Pentium G5400 3,7 GHz (2 core, 4 virtuele cores) ook al tevreden zijn, tenzij je echt 4 cores (8 virtuale cores) nodig hebt. Je maakt met de Pentium al een enorme sprong in prestaties.
Houdt er rekening mee dat de i3-9100 non-hyper-threading is. Dus die heeft 4 fysieke cores, en de G5400 2 fysiek, 2 hyper-threading.

Je krijgt met de i3-9100 dus geen 8 virtuele cores.

Heb de mijne eindelijk draaien.
W2019 erop met hyperv; omdat op m'n oude bak ook hyperv draaide was dat wel zo handig.

Ondertussen 2x2TB WD Enterprise en 1x1TB WD Green erin. Power management op balanced.
Momenteel nog een oude antec 850w bronze van tig jaar oud erin; verbruik is nu zo'n 35 watt in redelijk idle. Met normale load zo'n 45 watt.

Voeding is de boosdoener hier. Daar komt tzt nog wel een Pico voor in de plaats.

[ Voor 27% gewijzigd door Krypt op 16-05-2020 15:45 ]

Pvouput live

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Krypt schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Houdt er rekening mee dat de i3-9100 non-hyper-threading is. Dus die heeft 4 fysieke cores,
Oeps, gecorrigeerd.
en de G5400 2 fysiek, 2 hyper-threading.
4 threads noemt Intel dat.

Het belangrijkste verschil is dus dat de i3 4 echte cores heeft en de Pentium 2 cores. Beide hebben ze 4 threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-07 19:43

@MarFan

De BIOS van de Fujitsu D364x behoeft nagenoeg geen aanpassingen, ze zijn al standaard zuinig. Ik zou het gewoon op default zetten.

Welk powerschema heb je ingesteld? Maak je eigen custom power plan:
Windows Settings, Power & Sleep, Additional Power Settings, Change Advanced Power Settings
Internet Explorer/Javascript Timer Frequency: Maximum power savings
Desktop Background Settings/Slide Show: Paused
Sleep/Sleep after: never
USB Settings/USB selective suspend settings: Enabled
Intel(R) Graphics Settings/Intel Graphics Power Plan: Maximum Battery Life
PCI Express/Link State Power Management: Maximum Power Savings
Processor Power Management:
-Minimum Processor State: 1%
-System Cooling policy: passive
-Maximum Processor State: 100%
Display/Turn off display: 5 minutes
Enable Adaptive Brightness: off

Vooral de grafische driver gaf bij mij het grootste verschil. Let op, want bij Windows 2016 kan het zo zijn dat je net geinstalleerde drivers automatisch weer worden vervangen door die van Microsoft.

Installeer bij voorkeur via Device Manager door de directory aan te wijzen waar de inf staat. Zodoende kun jij zelf kiezen en je zin doordrukken ;). Windows is nogal eigenwijs met drivers en denkt al snel dat er niets beters is.

Drivers:
Intel chipset inf
Intel grafische driver
Intel USB3 drivers (met installer)
Intel I219-LM driver
Intel I210-AT driver
Fujitsu device drivers (FUJ0430 FUJ420)
Realtek Audio driver

Locatie Intel drivers: Intel web site
Locatie Fujitsu drivers: ftp://ftp.kontron.com/Pro...inMini-ITX/Drivers_D36xx/

Er zijn ook nog Intel ME drivers, maar die mag je achterwege laten.

Herstart na installatie.

Met W10Privacy kun je zorgen dat achtergrond datacollectie wordt geminimaliseerd. Dat zijn nogal wat taken en die hebben ook invloed op het verbruik.

Zet verder ongebruikte en onnodige services uit zoals Windows Search, SQL Server, IIS, etc. etc.

Windows heeft ook veel verborgen scheduled tasks (Task Scheduler). Veel daarvan kunnen ook uit. Een aantal van de speeltuin functies (zoals speech recognition), bewegende screensavers en "apps" ook.

Met msconfig of een tool zoals CCleaner kun je allerlei automatisch startende processen uitschakelen en ervoor zorgen dat explorer geen onnodige extra DLL's laadt.

Als je klaar bent kun je powercfg /energy draaien, soms zie dan iets dat je bent vergeten. Niet alles wat hier als "error" wordt gepresenteerd is ook iets wat hersteld moet worden.
Top&Thnx, machine zit nu op 12-14W, vooral de video driver deed inderdaad een hoop!
Nu kijken of alles werkt zoals ik wil/het zou moeten,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
als ik al een leicke 120 watt adapter heb,
kan ik hierop ook een 150 watt picopsu aansluiten? (op amazon.de is de 150 maar 10 euro duurder dan de 90watt)
of is het veiliger om een 90 watt pico te nemen?

De 150 watt leicke is die net zo efficient als de 120watt versie?

is uiteindelijk voor onderstaande systeem.
ik twijfel nog of ik een oude 3.5 inch hdd meeneem uit mijn oude systeem.
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 108,90€ 217,80
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 66,07€ 66,07
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesCrucial MX100 128GB€ 0€ 0
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountain82
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-05 10:05
Hi all,

Volg al met enige tijd dit forum om een eigen server te bouwen.
Ik wil de server voor de onderstaand toepassingen gebruiken.
Later wil ik hem ook inzetten als vervanger van bestaande DS214+ (2x WD RED 2TB (WD20EFRX)

Sonarr
Radarr
Sabnzbd
Bazarr
Plex server (2 streams)
Unifi Controller
HomeAssistant
Pihole
FreeNAS (toekomst)
Promox

Verder wil ik nog een beetje hobbyen met Docker en afentoe eens een projectje doen.

Qua behuizing wil ik niet al te groot maar het hoeft niet perse heel klein te zijn.
Mogelijkheid tot 4 disks zou mooi zijn. Beetje een NAS look al like.

Ben o.a. deze builds tegengekomen van MRMRMR

Build 1
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 76,28€ 76,28
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 4,15
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 9,20€ 9,20
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 4,65€ 4,65
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 98,91€ 197,82
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,07€ 10,07
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,79

Build 2
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 76,28€ 76,28
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 4,15
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 9,20€ 9,20
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 4,65€ 4,65
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 98,91€ 197,82
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,07€ 10,07
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 588,79

Zou graag van jullie kennis willen gebruik maken of bovenstaand build past bij mijn gebruik.
Vind het best wel lastig om een juiste keuze te maken. Het wordt echt een hobby learn projectje.
Dus alle hulp is welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoVegan schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:09:
als ik al een leicke 120 watt adapter heb,
kan ik hierop ook een 150 watt picopsu aansluiten? (op amazon.de is de 150 maar 10 euro duurder dan de 90watt)
of is het veiliger om een 90 watt pico te nemen?
Je mag zelf kiezen wel capaciteit adapter je wil combineren met PicoPSU's. De netto maximum "name plate" belasting is de laagste waarde van de twee onderdelen. Als de PicoPSU-80 wordt gecombineerd met 60W adapter, kan het geheel maximaal 60W leveren. En als de PicoPSU-80 maximaal 80W kan leveren, is dat het maximum ook al koppel je er een 120W adapter aan.

Een PicoPSU-80 moet netto 80 Watt kunnen leveren, maar het verbruik aan de stekker zal ~15% hoger zijn. Bij 22,5W is de efficientie ongeveer 85% bij een PicoPSU-80 of PicoPSU-90 volgens hardware.info tests.

Ik heb zelf de PicoPSU-80 vergeleken met de PicoPSU-160-XT in de resultaten staan in dit bericht.

Adapters moeten voldoen aan de richtlijnen van ATX, d.w.z. dat de geleverde 12V niet teveel ripple mag vertonen en de spanning binnen de marges moet blijven. De meeste moderne adapters bedoeld voor computers voldoen hieraan.
De 150 watt leicke is die net zo efficient als de 120watt versie?
Dat weet ik niet. De 120W Leicke die ik heb is van de vorige generatie en ik heb geen zicht op het verbruik van de nieuwe en ook niet over de 150W versie. Je mag wel zeggen dat in het algemeen de kans hoger is dat de lagere denominatie zuiniger zou kunnen zijn. Maar de praktijk is weerbarstig, de Leicke 120W vorige generatie bleek in feite zuiniger dan de Seasonic 60W HE adapter.

Het gaat er vooral over of een adapter ook bij laag verbruik nog zuinig is. Veel adapters en ATX voedingen zijn het efficiëntst bij 80% belasting, maar dat ligt ver af van het daadwerkelijke idle verbruik dan 10W of minder kan zijn.
Daarom is het belangrijk dat de adapter zuinig is bij dergelijk vebruik. Dat kun je alleen vaststellen door tests te zoeken, maar die waren er nauwelijks, daarom heb ik het zelf maar getest.
ik twijfel nog of ik een oude 3.5 inch hdd meeneem uit mijn oude systeem.
Gebruik van 3.5" disks is belangrijk voor de keuze van de voeding. Zie de tips onder de topic start.

Daarom moet je hier over beslissen voordat je de voeding aanschaft als je een zuinige server wil bouwen. De 3.5" disks die je al hebt kun je altijd nog gebruiken voor offline backup, die kun je aansluiten in een Sharkoon Quickport of een externe diskbehuizing via USB3. Mijn advies zou zijn te gaan voor een 2.5" disk. Zie de topic start over disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dacht ik vandaag de laatste hand te kunnen leggen aan mijn server, blijkt het pakket waar ik op wachtte afgeleverd te zijn in een compleet andere woonplaats. Ben benieuwd of hij niet gewoon achterover is gedrukt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mountain82

Was het de bedoeling twee dezelfde servers te bouwen?

Er staat nog geen geheugen in de lijstjes.

Ik denk dat het verder qua hardware ok is als je geen 3.5" disks toepast. De kast heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt niet problematisch als je de stijgende warme lucht afvoert via het gat van de ATX voeding. Misschien de luchtstroom een beetje helpen met een gebogen stuk plastic.

Dit is in principe een stil systeem, dus je zult de hard disks wel horen als ze draaien maar er is geen geruis van ventilatoren. Ik neem aan dat hij niet op een warme plek komt te staan zoals in een meterkast. De passieve koeler is voor normaal gebruik voldoende, maar niet als je langdurig (uren) maximaal belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb hier een Leicke 150 Watt adapter met PicoPSU 160XT in gebruik, met een systeem erachter met 5x5TB seagate's, 1X NVME drive, moederbord met 2X NIC (en actief) en een IPMI in gebruik, Gecombineerd met 1 CPU en 2 Casefans (wel allemaal op 400rpm) heb ik op mijn SuperMicro moederbord met i3-9100F CPU zo'n 12Watt idle verbruik. (Systeem morticia hier)

Als je dat terugrekend (casefans eraf, maar 1 NIC, minder disken, geen IPMI) denk ik dat zo'n Pico 160/Leicke 150 Watt misschien 1 - 1,5 Watt meer verbruikt dan een 90/120 combinatie.

Ik heb overigens nu alles ingericht en gemigreerd. Mijn hele 19" rack heb ik nu ook een Shelly plug opzitten, voor de UPS. Mijn hele rack doet in rusttoestand zo'n 30 Watt.

Dat is dan met een UPS, mijn server van hierboven, met daaraan een USB 3,0 backupdisk, een 24 poorts Gigabit managed switch en in het rack nog 2x een Shelly voor de 2 systemen daarin en diverse interne PDU's in het rack met een lampje. Zal ook wel 1 Watt pakken. :P

Mijn server doet nu in idle (met externe USB disk aangesloten) zo'n 15 Watt, met OS + 1VM actief. (Inclusief rollen zoals mail/file/dhcp server)

Het resultaat ben ik heel tevreden mee. Mijn oude server had voor hetzelfde minimaal 100Watt nodig, piekte soms naar de 175Watt. (Heeft dan ook 8x 3,5" disk)

De oude server wordt nu repurposed als een "Cold storage" doos. 1X in de week aan, backup trekken van de nieuwe server en weer uit. Ik kan dat automatiseren met zo'n Shelly plug die ik op een tijdprogramma in en uit laat schakelen. De oude server stel ik dan in het Bios zo in dat hij als hij spanning krijgt gelijk aangaat, zijn backup doet en daarna een shutdown. Ergens daarna laat ik de Shelly de stroom er weer af halen, dan heb ik ook het standby verbruik van 3,7 Watt niet. :)

[ Voor 54% gewijzigd door GaMeOvEr op 17-05-2020 15:42 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zijn er hier mensen die uhubctl gebruiken om USB devices zoals hard-disks of printers on-demand in/uit te schakelen? Ik ga er binnenkort mee experimenteren: https://github.com/mvp/uhubctl

UPDATE: dat was niet heel efficient. De extra energie van de hub (ongeveer 1W) is praktisch hetzelfde als wanneer ik de SSD gewoon aangesloten laat via USB. Wellicht heeft het wel zin bij apparaten via USB die meer verbruiken of meerdere disks.

[ Voor 39% gewijzigd door mdbraber op 18-05-2020 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:48
Is er toevallig al iemand die heeft geprobeerd een i3-9100F in een Fujitsu D3643-H te prikken zonder grafische kaart?

Van eerdere reacties van @mrmrmr begreep ik al dat het moederbord in principe om moet kunnen gaan met de i3-9100F. Ik weet alleen niet zeker of hij wil booten zonder GPU.

Graag zou ik namelijk een zuinige unix-based server in de meterkast hangen. Een GPU heb ik niet nodig, maar dan moet hij natuurlijk wel kunnen opstarten. Wil graag gebruik maken van de extra processor power van de 9100F ander zou ik voor de G5400 gaan. Wil er (tamelijk) zware berekeningen mee gaan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door roedi06 op 19-05-2020 10:33 . Reden: tekstueel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand intussen al iets meer info gevonden over de: pricewatch: Fujitsu D3654-B ?

Ik lees hier: https://www.fujitsu.com/g...pc/desktops/esprimo-g558/

Dat de Fujitsu G558 Mini PC datzelfde bord bevat. Als ik daar het (best wel coole) energy report van Fujitsu van lees:
https://sp.ts.fujitsu.com...sumption_ESPRIMO_G558.pdf

Doet dat ding 2.7W idle... Dat is wel erg nice :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54
Hier staat een .pdf.
https://www.kontron.com/p...ini-stx/d3654-b-mstx.html

Daaruit blijkt dat dit bord 1 sata en 1 m2 aansluiting heeft. Dus hooguit geschikt voor een ‘mini’ server oid. Is dus wel een heel erg mini bordje, ik zou eerder voor een intel nuc oid gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is ook voor een NUC achtige toepassing. Waarom zou je specifiek voor een NUC gaan dan?
Dit is toch niet duurder ofzo? En een NUC is niet perse zuiniger.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54
Een nuc is een compleet geheel. Bij zo’n fujitsu moet nog een voeding, kast(je) etc.
Een nuc over 3 jaar hier op tweakers verkopen lukt vrij makkelijk. Een zelfbouw pc’tje gaat een stuk minder snel.
Verder kan je voor een nuc ook prima fanloze opties kopen voor niet al te veel. Voor zo fujitsu bordje krijg je al snel een streacom of hdplex behuizing, niet echt goedkoop.
Een nuc i5 doet hier 6 W in rust, stel dat een systeem met zo’n bordje 3W doet, dan scheelt dat 6 euro op jaarbasis. Of je het dat waard vind is een ieder voor zich.
Ik heb dus voor m’n dedicated roon server voor een nuc gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
mrmrmr schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Dat overclocken doet AMD zelf. Er zijn wel tools om het uit te zetten of bij te stellen. Het punt is dat de extra hoge frequenties onevenredig veel meer stroom eisen. En een ander probleem is dat de processor op een hogere frequentie draait, ook in idle. Bij een continue zware belasting kan een nieuwe AMD processor in theorie wel zuiniger zijn dan Intel.
GaMeOvEr schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:26:
@ReTechNL

/edit
(Of simpeler 1457 KWh / 9668 = 0,15070 :+ )
Zojuist heb ik het idle verbruik gemeten van de server. Dat is momenteel 150Watt.
Zoals ik het nu bekijk wordt de nieuwe server 1/3 (+-40 Watt) van de momenteel gebruikte 150/180 Watt en een kleine miljard keer sneller.
Er moet nog wel een extra netwerk kaart bij echter weet ik nog niet zeker of ik voor een enkele kaart ga met 1 port of een quad kaart.
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 113,50€ 113,50
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 37,95€ 37,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 130,85€ 130,85
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 126,07€ 126,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,66

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@roedi06

Ik denk dat het wel zal werken. Headless komt veel voor bij servers, dus daar zie ik geen probleem in. Je zult wel de "disk" moeten voorzien van een besturingssysteem, op de een of andere manier. Dat kan in een ander systeem of met een tijdelijke grafische kaart.

@ReTechNL

Een I210 of I211 chip op een netwerkkaart is doorgaans zuinig. De twee kaarten die noemt bevatten oudere niet zo zuinige chips. Kijk in de specs die Intel levert naar de TDP waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heeft iemand spindown werkend in Proxmox? Om de zoveel tijd wordt mijn media pool toch benaderd door iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:03:
Heeft iemand spindown werkend in Proxmox? Om de zoveel tijd wordt mijn media pool toch benaderd door iets.
Yes, hier met
hdparm /sbin/hdparm -B 127 -S 240
. Als je wilt uitzoeken kun je inotifytools gebruiken om te kijken welke files op je pool toch aangesproken worden (zie ergens anders in dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:09:
Een nuc is een compleet geheel. Bij zo’n fujitsu moet nog een voeding, kast(je) etc.
Een nuc over 3 jaar hier op tweakers verkopen lukt vrij makkelijk. Een zelfbouw pc’tje gaat een stuk minder snel.
Verder kan je voor een nuc ook prima fanloze opties kopen voor niet al te veel. Voor zo fujitsu bordje krijg je al snel een streacom of hdplex behuizing, niet echt goedkoop.
Een nuc i5 doet hier 6 W in rust, stel dat een systeem met zo’n bordje 3W doet, dan scheelt dat 6 euro op jaarbasis. Of je het dat waard vind is een ieder voor zich.
Ik heb dus voor m’n dedicated roon server voor een nuc gekozen.
Die verkoopbaarheid is wel een redelijk argument. De power usage is natuurlijk een klein beetje sport in dit topic :+

Mijn lijstje zou zijn:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MoederbordenFujitsu D3654-B€ 107,-€ 107,-
1BehuizingenSilverstone Vital VT02€ 39,35€ 39,35
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C19D-32GRS€ 130,66€ 130,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,01

+ nog een Seasonic 19V adapter van ~25eu (staat niet in de pw).

1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEH (met EU-stroomadapter)€ 271,-€ 271,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C19D-32GRS€ 130,66€ 130,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,66

De i3 en G5420 zijn ongeveer vergelijkbaar qua performance.

Het scheelt inderdaad niet super veel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Ik zit te knoeien met Powertop, zowel --auto-tune & --calibrate geven foutmeldingen. Heb eigenlijk alleen deze blogpost gevonden (https://wiki.archlinux.org/index.php/Powertop) waarin de oplossing is om powertop --calibrate te draaien wordt gegeven, maar dit werkt dus niet.

Ik draai Proxmox dus heb root toegang dus zou volgens mij geen permissie issue kunnen zijn. Iemand een idee?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
root@pve:~# powertop --auto-tune
modprobe cpufreq_stats failedLoaded 0 prior measurements
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask d
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only 
after count is 0 gpu c0
after count is 0 gpu rc6
after count is 0 gpu rc6p
after count is 0 gpu rc6pp
after count is 0 gpu c0
after count is 0 gpu rc6
after count is 0 gpu rc6p
after count is 0 gpu rc6pp
Leaving PowerTOP

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
root@pve:~# powertop --calibrate
modprobe cpufreq_stats failedLoaded 0 prior measurements
RAPL device for cpu 0
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
Starting PowerTOP power estimate calibration 
Calibrating idle
sh: 1: /usr/bin/xset: not found

[ Voor 1% gewijzigd door sailor_dg op 20-05-2020 09:09 . Reden: 2e code was plain text ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sailor_dg schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:08:
Ik zit te knoeien met Powertop, zowel --auto-tune & --calibrate geven foutmeldingen. Heb eigenlijk alleen deze blogpost gevonden (https://wiki.archlinux.org/index.php/Powertop) waarin de oplossing is om powertop --calibrate te draaien wordt gegeven, maar dit werkt dus niet.
Gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Nu online
tuneables staan sinds kort wel allemaal op 'good' dus lijkt inderdaad wel wat te doen. thanks

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sailor_dg schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:16:
tuneables staan sinds kort wel allemaal op 'good' dus lijkt inderdaad wel wat te doen. thanks
Powertop geeft inderdaad foutmeldingen, maar die zijn soms het resultaat van pogingen van de tool om iets te doen. Bijvoorbeeld "modprobe cpufreq_stats failed". Die opdracht is voor oude kernels voor zover ik heb begrepen.

xset moet waarschijnlijk aanwezig zijn in /usr/bin/xset om een shell script van powertop (achter de schermen) goed te kunnen draaien. Als die ontbreekt installeer dan een package of maak een link aan op die lokatie naar de echte plek waar deze tool staat. Met xset kan powertop het beeldscherm manipuleren.

De foutmelding over het niet beschikbaar zijn van /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop betekent dat de resultaten van metingen niet zijn opgeslagen. Dat hoeft ook niet. Powertop werkt zonder calibratie ook (op een Fujitsu D364x moederbord in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Nu online
mrmrmr schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:48:
[...]

xset moet waarschijnlijk aanwezig zijn in /usr/bin/xset om een shell script van powertop (achter de schermen) goed te kunnen draaien. Als die ontbreekt installeer dan een package of maak een link aan op die lokatie naar de echte plek waar deze tool staat. Met xset kan powertop het beeldscherm manipuleren.
Heb de x11 set geinstalleerd en xset is correct geinstalleerd en aanwezig onder /usr/bin/xset

Toch nog een issue vanuit powertop: /usr/bin/xset: unable to open display ":0". Dit lijkt een redelijke generieke foutmelding en lijkt samen te hangen met permissies. Er hangt geen monitor aan de server, maar de GPU is niet bios matig uitgezet, wellicht dat dit er iets mee te maken heeft.

Misschien niet te moeilijk doen, de boel werkt redelijk :). Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
'Unable to open display' komt omdat je geen grafische omgeving hebt, en die is ook niet nodig, vandaar de 'warning'.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 64,78€ 64,78
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 156,99€ 313,98
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 113MTQ-600CB€ 308,33€ 308,33
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 21,85€ 21,85
2VentilatorenGelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan€ 8,09€ 16,18
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 100,65€ 100,65
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,15€ 74,15
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung PM871b 2,5" 256GB€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.102,43

Met niks in spindown modes doet dit 13W gemiddeld. Proxmox houdt op een of andere manier alle schijven actief. Dat ben ik nog even aan het uitzoeken.

Ventilatoren zijn vrijwel onhoorbaar stil in tegenstelling tot de standaard Supermicro's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAsqooJ50Res898mnXs8sIeRfDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qpeOi7W5OzSeLXrzyrtZ532V.jpg?f=user_large

Die HAL computer bovenin staat er niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb mijn server (morticia) nu een tijdje draaien, met alle loads erop die ik wil.

Let op, dit is dus een build met een Supermicro X11SCH-F serverboard, met 2x NIC, IPMI, 2x NVME en 8x Sata beschikbaar, zie het linkje hierboven voor de complete specs van het systeem. Verder is dit systeem rackmounted en zitten de disks in hot-swap bays.

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Tray€ 93,75€ 93,75
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 286,27€ 286,27
5Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 168,-€ 840,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4408€ 175,50€ 175,50
2KabelsInter-Tech CobaNitrox SFF-8087 naar 4X SATA cross-over€ 17,95€ 35,90
1Computer accessoiresInter-Tech 2U 650mm Rack Rails€ 39,85€ 39,85
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 156 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingAlpenföhn Ben Nevis€ 24,23€ 24,23
2VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,45€ 30,90
1VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 27,-€ 27,-
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 100,65€ 201,30
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1picoPSU extension cable for 150/160XT----
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 160,25€ 160,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.946,94

Moederbord + Sata backplanes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wsM1dewZUepzP0DUVCTej7g658=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BHkAyTkh7OQ4cZJMOFPN138H.jpg?f=user_large

Met de uiteindelijke PWM Noctua fans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ccjEAJ1I7jIkfGvcgbAmFClW7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FWbHIzuHqcJz3ASVClI5j6an.jpg?f=user_large

In het 19" rack: (De onderste 4U unit dus. ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5DJHCJyE-TzRRWjWipVXu7r4hQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/clIVW8LgegfVws3FAuY53Up5.jpg?f=user_large

Mijn toepassing voor dit systeem zijn onder andere:

- Fileserver (Alle userdata van de werkstations staat op de server, centrale backup)
- Mailserver
- Domeinserver (DNS, DHCP, rechten)
- Virtualisatiehost voor mijn VM met Sabnzbd, Sonarr en Radarr (Windows 10 host)
- Homeassistant VM (HassOS)
- PRTG netwerkbewaking
- Backup van belangrijke userdata dagelijks naar USB disk
- Backup van de server zelf en de VMs dagelijks naar een interne dedicated backup disk

En daarbij zit ik op een gemiddeld verbruik van 20Watt, -zonder- mijn disken in spindown te doen en met de externe USB 3.0 disk eraan. Spindown aan maakt het geheel zo'n 3-4 Watt zuiniger, maar ik krijg het spindown gedrag niet goed onder controle, vooral door de diverse processen en regelmatige netwerktoegang (fileshares) van mijn andere hosts.

En voor dat nog geen tientje per jaar ga ik niet het risico nemen dat mijn disken vroegtijdig overlijden door overmatige spinup/spindowns. Alsnog ben ik nu op minimaal 1/5e van het verbruik van mijn vorige server, met een veel stillere en snellere server.

Mijn oude server is gerepurposed als cold-storage doos. Die krijgt 1x per week stroom, trekt een synchronisatie met mijn nieuwe server en doet dan weer een powerdown. Middels mijn Shelly Plug S maak ik hem dan daarna ook weer stroomloos, dan is die 4 Watt sluipverbruik ook weer weg. :)

Wat mij betreft missie goed geslaagd, met de doelstelling een nieuwe, zo zuinig mogelijke server te maken zonder in te moeten boeten op comfort (IPMI) of prestaties. (Opslag, geheugen, CPU power voor mijn toepassingen.)

Voor toekomstige lezers: Bovenstaande setup -zonder- externe USB disk eraan en met disken wel in spindown verbruikt dan zo'n 12-13 Watt. Het door mij gebruikte OS is Windows Server 2019 met de aanbevolen instellingen uit de startpost en de registry aanpassing om HIPM + DIPM beschikbaar te maken.

Misschien dat een ander besturingssysteem hier nog een Wattje af kan schaven. Sowieso als je geen casefans nodig hebt bespaar je nog wat, maar mijn server is rackmounted en heeft dus geen natuurlijke convectie naar boven. Misschien ook nog wat winst te behalen door een lichtere PicoPSU en Leicke adapter combinatie. Met die aanpassingen draait het spul waarschijnlijk ook wel op 10-11 Watt.

De metingen aan mijn systeem zijn verricht middels een ELV Energy Master 2 basic tijdens de setup periode en voor permanente bewaking zit het systeem nu op een Shelly Plug S. De metingen van die twee zijn vergelijkbaar. (Dus geen grote meetafwijkingen)

[/edit]
Aanvulling met meetgegevens na 2 weken productie-gebruik:

Nu mijn server al een tijdje "productie draait" inclusief alle VM's, software en backups, tijd voor een evaluatiemoment. :)

Stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uxHZFYhBXjoudQt0EfUGctniS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qmq3RojVFepTI4vw76p53988.png?f=user_large

Gemeten met Shelly Plug S.

Kost me dus een halve kWh per dag. :) Prima, dat is dus globaal 183 kWh per jaar, tegen mijn lokale stroomprijs (Duitsland, 25,7 eurocent per KWh) is dat zeg zo'n 5 tientjes per jaar. :)

Server temperaturen in de kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFRmQhTHB5HeUmnR4txWUnxM5F4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OA1K77QxrXHowA6BGLNNOc9k.png?f=user_large

Gelogd met PRTG, gratis tot 100 sensoren.

Gemeten aan de IPMI, met 2 case fans op 400 Rpm en de CPU fan op 400 Rpm. Kamertemperatuur (de laatste dagen) tussen de 20 en 22 graden. Ook helemaal prima dus. Dezelfde sensor leest overigens ook de voltages en fan-rpm uit, maar die is even niet zo boeiend. :)

[ Voor 85% gewijzigd door GaMeOvEr op 31-05-2020 14:15 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Laatst online: 06-07 14:19
13W dat is heel erg nice. Denk dat ik toch ook maar een picopsu ga halen. Mijn oude antec 850 voeding met hetzelfde board, i3-9100, 1x Samsung evo 860 en 1x WD 2TB 3,5" slurpt zo rond de 40W.

Disk doet overigens geen spindown ook al heb ik het zo ingesteld. Blijkbaar iets met W2019 Server ofzo. Heb er meer over gelezen dat mensen daar met 2019 issues mee hebben.

Zit overigens ook nog te kijken naar 2,5" cafés. Maar dan interne 5,25" waar ook 15mm hoge schijven in passen. Icy dock heeft ie volgens mij niet.
Een 2x2,5" waar de schijven op z'n zij in kunnen is mij ook prima als het een beetje mee voor qua prijs.

[Edit]
Hoeveel SATA power aansluitingen heeft zo'n picopsu? 1 SATA en 1 molex ofzo? Zijn splitters een beetje veilig?

[ Voor 8% gewijzigd door Krypt op 20-05-2020 23:42 ]

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Hieruit herleid ik dat je het tegen mij hebt.
Denk dat ik toch ook maar een picopsu ga halen. Mijn oude antec 850 voeding met hetzelfde board, i3-9100, 1x Samsung evo 860 en 1x WD 2TB 3,5" slurpt zo rond de 40W.
Dat is wel overdreven veel.
Zit overigens ook nog te kijken naar 2,5" cafés. Maar dan interne 5,25" waar ook 15mm hoge schijven in passen. Icy dock heeft ie volgens mij niet.
De MB607SP-B doet het, ze zijn alleen wel duur.
https://www.amazon.nl/dp/B079QGSLWG

De prijs van die dingen is de reden dat ik voor zo'n Supermicro kast ben gegaan 2de hands. Dan heb je gelijk 8x 2.5" bays en geen gedoe met sata splitters. Er staat er daar nog steeds een paar van te koop op V&A.

Andere relatief goedkope optie is deze kast:
https://www.servercase.co...s-drive-bays-sc-2305-atx/
[Edit]
Hoeveel SATA power aansluitingen heeft zo'n picopsu? 1 SATA en 1 molex ofzo? Zijn splitters een beetje veilig?
Hier staat alles wat je zoekt:
https://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 20-05-2020 23:57 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.