@
mrmrmr
En eventuele anderen met de Seagate 5TB disken. Mijn disken gingen maar niet in spindown, ook al had ik dat wel ingesteld in mijn power saver plan dat ze dat na 10 minuten moesten doen.
Nog wat gekloot met verschillende Intel SATA/RST/RSTe/Vroc drivers, standaard Windows SATA driver, maakte allemaal niet uit.
Uiteindelijk met
Crystal Disk Info eens naar de APM setting gekeken. Die stond dus voor alle disken op 80h, wat staat voor "Minimum power consumption without Standby". Dus dan zullen ze ook nooit een standby doen. Middels de geintegreerde tool "Function -> Advanced Feature -> AAM/APM control" heb ik ze voor alle 5 de disken naar 01h gezet. En zie daar, vervolgens wel een spindown. Settings blijven netjes na een reboot gehandhaafd.
Uiteindelijk weer de meest recente Intel vroc driver geïnstalleerd.
Nu heb ik met met mijn systeem in idle een verbruik van rond de 14,5 Watt. (varieert een beetje tussen 13.8 - 14,7) Laat er nog een wattje afgaan voor 2 casefans die op 700 ipv 2000rpm draaien, dan ben ik best blij met het resultaat voor mijn setup, voor een server met deze specs, dual NIC en IPMI functionaliteit.
Verder, qua benchmarks, met deze settings haal ik van 5TB naar 5TB disk (Ik heb ze allemaal als losse disk, dus geen raid/zfs setup) een transferrate van 135-136MBs voor grote files. Kortom, genoeg om je gigabit link vol te pompen.
Mijn meetresultaten bevestigen dus ook dat de Seagate 5TB's in idle 1,1 Watt verbruiken en in spindown 0,5 Watt. Mijn systeem momenteel zonder disken: 12Watt. Met 5 disks in spindown 14.5Watt (2,5 meer als zonder disken, gedeeld door 5=0,5) en met 5 disks in idle, zonder spindown 17,5W (5,5 meer als zonder disken, gedeeld door 5=1.1)
Alles is gemeten met een ELV energy master 2, wat een behoorlijk nauwkeurige meter is.
[
Voor 28% gewijzigd door
GaMeOvEr op 10-05-2020 02:29
]
Aannames zijn fataal.