Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

[quote]daan166 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:31:
Ook ik ben in deze tijden aan het knutselen geslagen en wil mijn eerste NAS/Server/Computer in elkaar gaan knutselen:

Ik heb een Supermicro X11SCV-L, wat wil je weten?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
renedis schreef op zondag 3 mei 2020 @ 17:31:
@Freakster86 en @mrmrmr.. Het systeem van Freakster86 zal niet veel lager gaan, dit komt door Unraid.

Ik heb het in ieder geval niet voor elkaar gekregen om Unraid onder de 19W te krijgen bij mijn systeem terwijl via OMV (debian) met 5.4 kernel het op 9.37W uitkomt.

Mocht het toch lukken, hoor ik graag de oplossing! Unraid is wel een mooi software oplossing namelijk.
Mag ik vragen welke aanpassingen je aan OMV hebt gedaan om op dat verbruik uit te komen?

Ben aan het testen en meetresultaten aan het verzamelen en nu dus ook OMV even aan het testen. OMV scoort hier een stuk hoger dan Unraid. Zelfde systeem, beiden 1x spinnende 5TB schijf. Enige verschil is dat Unraid ook nog een usb stick extra heeft.
  • OMV = tussen de 14,7w en 16,9w (wisselt heel erg)
  • Unraid = tussen de 12,3w en 12,7w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Freakster86 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Mag ik vragen welke aanpassingen je aan OMV hebt gedaan om op dat verbruik uit te komen?

Ben aan het testen en meetresultaten aan het verzamelen en nu dus ook OMV even aan het testen. OMV scoort hier een stuk hoger dan Unraid. Zelfde systeem, beiden 1x spinnende 5TB schijf. Enige verschil is dat Unraid ook nog een usb stick extra heeft.
  • OMV = tussen de 14,7w en 16,9w (wisselt heel erg)
  • Unraid = tussen de 12,3w en 12,7w.
- powertop installeren en auto-tune uitvoeren
- 4x 3.5” disks na 20 min idle in spindown
- kernel 5.4 installeren (dit had niet zo veel effect, maar alle beetjes helpen)
- BIOS op “OS-managed” instellen (pricewatch: ASRock H270M-ITX/ac)

OS draait op een NVME SSD met 16GB geheugenbankje.

Heb je de OMV image gebruikt of laatste Debian server image + OMV apt installatie? Ik heb de laatste optie gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
renedis schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:52:
[...]

- powertop installeren en auto-tune uitvoeren
- 4x 3.5” disks na 20 min idle in spindown
- kernel 5.4 installeren (dit had niet zo veel effect, maar alle beetjes helpen)
- BIOS op “OS-managed” instellen (pricewatch: ASRock H270M-ITX/ac)

OS draait op een NVME SSD met 16GB geheugenbankje.

Heb je de OMV image gebruikt of laatste Debian server image + OMV apt installatie? Ik heb de laatste optie gekozen.
Heb de image gebruikt en OMV geïnstalleerd op een 5TB schijf. Die disk gaat (vanwege het OS?) niet in spin down. Als Linux leek Powertop geïnstalleerd en -calibrate en na een uur --auto-tune gedaan.

Na het opstarten vandaag lag het stroomverbruik al een stukje lager dan gisteren en nu vrijwel vergelijkbaar met Unraid tussen de 12,2w en 12,7w. Blijkbaar draaide er gisteren toch nog wat op de achtergrond mee?

Na Powertop zie ik een besparing van ~2w, naar 10,5w tot 10,8w. Verder geen andere kernel geïnstalleerd en de setting "bios op OS-managed" kan ik niet vinden? Maar volgens Powertop zit het systeem vrijwel de gehele tijd in C8 state, dus dat kan niet beter volgens mij?

Op basis hiervan denk ik toch verder te gaan met Unraid ;) Die 2w neem ik dan maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Freakster86 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Heb de image gebruikt en OMV geïnstalleerd op een 5TB schijf. Die disk gaat (vanwege het OS?) niet in spin down. Als Linux leek Powertop geïnstalleerd en -calibrate en na een uur --auto-tune gedaan.

Na het opstarten vandaag lag het stroomverbruik al een stukje lager dan gisteren en nu vrijwel vergelijkbaar met Unraid tussen de 12,2w en 12,7w. Blijkbaar draaide er gisteren toch nog wat op de achtergrond mee?

Na Powertop zie ik een besparing van ~2w, naar 10,5w tot 10,8w. Verder geen andere kernel geïnstalleerd en de setting "bios op OS-managed" kan ik niet vinden? Maar volgens Powertop zit het systeem vrijwel de gehele tijd in C8 state, dus dat kan niet beter volgens mij?

Op basis hiervan denk ik toch verder te gaan met Unraid ;) Die 2w neem ik dan maar voor lief.
De image zelf van OMV is ook niet ideaal. Daar zijn verschillende zaken uitgehaald/in gestopt wat optimalisaties doet voor het systeem om als NAS te fungeren, niet als energiezuinig systeem.

De schijf gaat inderdaad niet in spindown als het je OS disk is. OMV kan ook op een USB-stick/in-memory draaien waardoor je de 5TB disk wel in spindown kan doen.

C8 state is goed, ja.

Er is niets mis met Unraid, ik vind het een heel mooi stuk software. In mijn geval vond ik het verschil met OMV op energie besparing te veel. Bij mijn volgende systeem (ik wacht op onderdelen) zal ik Unraid ook weer in overweging nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 22:49
Jazco2nd schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:04:
Hebben anderen ook dat hun SSD (Intel 660p) constant een hoog zingend/piepend geluid maakt?
Is al zo sinds dag 1. Fujitsu D3644-B met 2x 16GB ECC non-reg, de genoemde SSD 1TB en PicoPSU 80.

Ik begin er langzamerhand gek van te worden.. Dit is met de harde schijven niet aangesloten ook het geval.
mrmrmr schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:08:
@Jazco2nd
Een geluid uit electronica wordt meestal coil whine genoemd op Internet. Het kan komen doordat spoelen (verborgen in blokjes) vibreren, maar ook andere electronica kan geluid produceren. Vooral als je gevoelige gehoor hebt en jong bent heb je last van hoge tonen. Ik had ook last van beeldbuistelevisies die 15.000 Hz produceren.

Bijna alle voedingen produceren coil whine, maar het is meestal heel zacht en alleen hoorbaar met je oor erop. Wanneer een systeem geen ventilatoren meer heeft, vallen die andere geluiden extra op. Zoals bij een elektrische auto banden- en windgeluid en rammeltjes opvallen.

Behalve geluidsisolatie, het aanpassen van de belasting of vervangen is er helaas niet veel aan te doen. Ermee leren leven is een niet aantrekkelijke optie, maar wel een reële.

Computers die dichtbij moeten zijn staan niet op mijn bureau, maar op een andere tafel achter een tower case, dat helpt al om het geluid te dempen. Hoge tonen zijn sterk richtingsgevoelig, misschien lukt het je om ze minder te laten worden door de positie of richting te veranderen. Of te dempen met niet-geleidend dempingsmateriaal.

Sommigen adviseren het gebruik van lijm om onderdelen te fixeren. Ik zou daar wel mee oppassen. De lijm mag sowieso niet geleidend zijn. Het is de vraag of het wel helpt omdat de lijm niet op alle plekken kan komen. Sommige soorten lijm blijven flexibel en dan helpt het mogelijk niet of juist wel. Het kan ook een warmteprobleem creëren. Mijn voorkeur zou het niet hebben.

Het komt ook voor bij andere merken en typen SSD's, moederborden en grafische kaarten.
Ik kan er echt niet meer tegen. Gebruik mijn server ook als workstation. Onder bureau plaatsen, met isolatie spelen (Tecnocell) helpt allemaal niet.
Het "screeching" geluid horen ouderen ook, nagels over een krijtbord. Dit is gewoon niet acceptabel en ik hoop niet dat het door het Fujitsu moederbord komt want daar heb ik al genoeg nachtmerries van gehad.

De Intel 660p is nu veel te duur anders had ik die nu besteld om de huidige te vervangen (als test).

Ik ga daarom de PicoPSU (80W) vervangen maar baal nogal, want deze komt met een veel te korte voedingskabel. Ik moet dus het verlengde kabeltje lossolderen en op de nieuwe zetten :(

Komt de PicoPSU 90 wel met een langer kabeltje?
Ik heb nu 3x 2.5" HDDs. Wordt ooit wellicht 4x 2.5" en ik wil misschien nog een USB dvd/cdrom aansluiten om audiocd's te rippen. Dan is 90W misschien wel beter voor mij (icm Leicke 120W adapter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:33:
Ik ga daarom de PicoPSU (80W) vervangen maar baal nogal, want deze komt met een veel te korte voedingskabel. Ik moet dus het verlengde kabeltje lossolderen en op de nieuwe zetten :(
Ik gebruik electrical tape om de connectie/connectoren in de kast te isoleren.

De PicoPSU-80 is oorspronkelijk bedoeld voor mini systeempjes, vandaar dat de kabels korter zijn.

Als je gaat solderen, zorg dan dat je voldoende dikke kabels hebt, er moet flink wat stroom overheen kunnen op 12V.
Ik heb zelf geen PicoPSU-90, misschien kan iemand anders dat zeggen.
Ik heb nu 3x 2.5" HDDs. Wordt ooit wellicht 4x 2.5" en ik wil misschien nog een USB dvd/cdrom aansluiten om audiocd's te rippen. Dan is 90W misschien wel beter voor mij (icm Leicke 120W adapter).
Dat hangt af van de overige onderdelen zoals de processor. Stel dat je een G5400 processor hebt, dan kun je 6x 2.5" disks aansluiten van 3,75W elk, in totaal 22,5W (op de 5V lijn). Er kan dan ook nog een USB apparaat bij van maximaal 5W. USB werkt met 5V.

De Leicke adapter heeft voldoende vermogen voor een processor die meer verbruikt.

Wat betreft coil whine, dat is soms belastingafhankelijk. Elke voeding kan het hebben.

Om vast te stellen waar het geluid vandaan komt kun je een opgerold papier gebruiken als hoorn en er naar luisteren terwijl je de onderzijde op bijvoorbeeld spoeltjes zet. Soms zie je de spoeltjes zitten, soms zien ze er uit als grijze blokjes.

https://www.lifewire.com/...igh-pitched-noise-4165184

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
mrmrmr schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:47:
[...]
Dat hangt af van de overige onderdelen zoals de processor. Stel dat je een G5400 processor hebt, dan kun je 6x 2.5" disks aansluiten van 3,75W elk, in totaal 22,5W (op de 5V lijn). Er kan dan ook nog een USB apparaat bij van maximaal 5W. USB werkt met 5V.
Hoe kom jij op die 22.5W?

De PicoPSU 90 doet 6A max. en 7A peak op 5V. De CPU draait voornamelijk op 12v en heeft zijn eigen regulatoren. Dus je hebt volgens mij vrij veel speling op de 5A rail. Bij 30W (5v * 6A) is dat 8 schijven. Bij meerdere raid sets die niet tegelijk actief zijn kunnen dat er zelfs 9 zijn. Als je zuinige SSD's gebruikt (Samsung EVO) dan heb je ook wat meer ruimte. Bijv. 2 SSD's en 6x 2.5"HDD's zouden dan best moeten kunnen. Zolang je SSD's en al je HDD's maar niet gelijk actief zijn.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph8747/70043.png

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
3,75W piekvermogen * 6 drives = 22,5W voor Seagate 4TB of 5TB. Maximaal theoretisch vermogen, want hiervoor zouden de maxima moeten samenvallen. Vooral van belang tijdens opstarten.

Dat is minder dan de 30W (6A) of 35W (7A) bij PicoPSU-80 of PicoPSU-90.

Zie topic start onder tips.

Zuinige moederborden met meer dan 6x SATA zijn er voor zover bekend niet, vandaar dat het niet hoger gaat.

SATA SSD's zijn meestal zuiniger in piekvermogen dan M.2 NVMe SSD's.

Ik heb ook Samsung 850 EVO's. Die zijn relatief zuiniger dan nieuwere drives, maar ze zijn niet meer te koop, en ze zijn inmiddels vervangen door goedkopere drives. De laatste SATA SSD die ik kocht was een Samsung QVL 860.

[ Voor 28% gewijzigd door mrmrmr op 08-05-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@mrmrmr ik ken de tips uit de TS. Het overtuigd me alleen niet van de max. van 6 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

mrmrmr schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:10:
[...]

Er zijn geen wijzigingen omdat Intel alleen maar net wat snellere processoren uitbrengt op 14nm. Ik heb nog niets gelezen wat aangeeft dat er in de 400 series chipset een energieverbruikvoordeel zit.

Een PicoPSU-90 en Leicke 120W adapter past beter bij je plannen, mits de toe te voegen opslag bestaat uit zuinige 2.5" HDD's en als je die 2TB WD 3.5" extern houdt. Bijvoorbeeld alleen gebruiken voor backup waarbij de drive alleen tijdelijk aan staat.

De stap van een ARM processor naar een i3-8300 processor quad core op 3,7GHz is nogal fors. Onderschat een dual core/quad thread niet. Dat bespaart je veel geld waar je waarschijnlijk niet veel aan hebt tenzij je echt meer dan 2 cores nodig hebt.

De Alpine passive is prima voor een Pentium processor, maar als je langdurig voluit wilt gaan op 4 cores dan heb je mogelijk (semi-)actieve koeling nodig.
Ik heb inmiddels alle componenten (zie hieronder) eindelijk in huis en ben rustig aan eens begonnen met monteren. Wat ik me inmiddels wel begin af te vragen is hoe ik de aansluiting van de PicoPSU op de Leicke adapter ga realiseren. Ik heb nu zo'n mooi groot gapend gat waar de "normale" voeding in past, maar hoe bevestig ik daar de PicoPSU aan zodat de adapter er netjes op aansluit? Heb ik een speciale bracket of iets dergelijks nodig? Een beetje Googlen geeft me niet echt wat ik zoek, maar dat komt vast omdat ik niet de juiste zoektermen ingeef.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 55,94€ 55,94
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 76,48€ 76,48
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 4,15€ 4,15
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 9,20€ 9,20
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 98,91€ 197,82
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 29,99€ 29,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,07€ 10,07
1Geheugen internKingston KSM26ES8/8ME€ 53,49€ 53,49
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 76,21€ 76,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,77

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een PCI bracket wordt genoemd onder tips:
https://gathering.tweaker...message/45945449#45945449

Is het gat zichtbaar? Zelf laat ik het gewoon open, het is niet erg, vooral niet als het onderaan is, dat werkt als is een ingang voor verse lucht. Als het bovenaan is, is het een uitlaat voor warme lucht.

Of lees suggesties hieronder:
https://gathering.tweaker...message/60981878#60981878 voor diverse manieren van afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

Thanks! Helemaal overheen gelezen. Bijzonder, want ik heb de TS volgens mij in de loop der tijd meermalen doorgespit. Ik denk dat de meest stevige oplossing de pricewatch: Mini-box PCI Bracket zal zijn. Het gat voor de voeding zit in dit geval bovenin, dus dat is zeker met een passieve koeling niet erg om open te laten.

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:48:
@mrmrmr ik ken de tips uit de TS. Het overtuigd me alleen niet van de max. van 6 schijven.
Je kunt er veel meer gebruiken. Het enige problematische is het opstarten, omdat die 2,5" dan relatief veel verbruiken en je vast zit aan de max van 35w. Geen idee of je (heel kort) over de piek belasting van de PicoPsu kunt gaan?

Gebruik zelf nu 7x 5TB en 1 SSD. Wil hier eigenlijk 8 schijven met 2 SSDs van maken. 8 x 3,75w is 30w. En dan 2 SSDs... Geen idee wat die met opstarten verbruiken. Wordt krap maar denk dat het net kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Freakster86 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:29:
[...]

Je kunt er veel meer gebruiken. Het enige problematische is het opstarten, omdat die 2,5" dan relatief veel verbruiken en je vast zit aan de max van 35w. Geen idee of je (heel kort) over de piek belasting van de PicoPsu kunt gaan?
Staan in de handleiding. In geval van de 90W:
*At max load, forced air ventilation is required. For fanless or improper ventilation operation de-
rate the output of the 3.3 and 5V rails until PSU temperature falls below 65C. Peak load should
not exceed 60 seconds. Combined max power output should not exceed more than 90watts.
De * horen bij de 3.3V en 5V.
Gebruik zelf nu 7x 5TB en 1 SSD. Wil hier eigenlijk 8 schijven met 2 SSDs van maken. 8 x 3,75w is 30w. En dan 2 SSDs... Geen idee wat die met opstarten verbruiken. Wordt krap maar denk dat het net kan?
Ik wil max. 2 SSD's en 6 HDD's gebruiken. Mijn kast kan er ook niet meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mrmrmr schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:26:
De tips staan er pas een paar weken op. Het is meer een FAQ trouwens.

Commentaar en correcties zijn welkom.
SFP(+) met DAC kan nog een goede tip zijn. Scheelt behoorlijk qua energie en warmte.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Voor de echte tweakers. Als je meer dan de aanbevolen aantal 2.5" schijven aan je PicoPSU wil knopen, dan kan je natuurlijk altijd zelf een 12v naar 5v regulator maken. Makkelijkste is de molex af te takken. Dan de zwarte (GND) en rode ader (12v) te pakken. Deze aan de ingang van je regulator te hangen aan de andere kant weer een molex waar zwart (GND) en geel (5v) aan zijn geknoopt.

Deze simpele Ali regulator zegt 3A te doen wat toch ook weer 4 2.5" schijven is.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1.9BHek9E3KVjSZFGq6A19XXan/Mini-DC-DC-12-24V-Naar-5V-3A-Step-Down-Power-Supply-Module-Voltage-Buck-Converter.jpg_200x200.jpg
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Wat zeg jij @mux? Een switches regulator maken om meerdere 5v railsen te maken op de 12v rails zou toch prima moeten werken? Is volgens mij efficiënter dan direct naar een ATX voeding te gaan als je op je 5v rails te kort komt.

Staggered spinup module is overigens ook goed zelf te maken, want daar is in de SATA power stekker pin 11 voor. Als je schijf het tenminste ondersteund.
Afbeeldingslocatie: https://www.cooldrives.com/media/catalog/product/s/a/sata15p-p11-1.png

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 09-05-2020 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:09:
[...]

Staan in de handleiding. In geval van de 90W:
[...]

De * horen bij de 3.3V en 5V.
Maar dat beantwoordt niet de vraag of je over de piek heen kan gaan, toch?
*At max load, forced air ventilation is required.
140mm fan hier, dus check.
For fanless or improper ventilation operation de-rate the output of the 3.3 and 5V rails until PSU temperature falls below 65C.
Niet van toepassing, daarnaast is de piek belasting erg kort tijdens het opstarten dus niet van toepassing?
Peak load should not exceed 60 seconds.
Wat zal het bij het opstarten zijn? Een paar seconden hooguit?
Combined max power output should not exceed more than 90watts.
Dit haal je bij lange na niet. Ik tik met 8 schijven nog geen eens de 60w aan tijdens het opstarten.

De vraag is meer of de piekbelasting van alle schijven op hetzelfde moment komt én of er nog een foutmarge zit in die opgegeven piekbelasting van de picopsu. Eigenlijk is alleen het opstarten problematisch, want in gebruik doen die 2,5" schijven max. 1,8w. Een ssd tikt misschien de 4w aan? Reserveer 10w voor 2 ssd's en je hebt nog 20w over, dus ruimte voor 11 schijven zonder enige aanpassingen.
CurlyMo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:55:
[...]
Staggered spinup module is overigens ook goed zelf te maken, want daar is in de SATA power stekker pin 11 voor. Als je schijf het tenminste ondersteund.
[Afbeelding]
Dit zou dus een prima oplossing zijn. Maar de vraag is (en ik kan het niet vinden online)
a) hoeveel seconde tikt een schijf het opstartverbruik aan?
b) starten alle schijven op hetzelfde moment op?

Mijn Synology spint de schijven één voor één op (duidelijk te horen). Doet of kan een normaal systeem dit ook (zonder zo'n staggered spinup module)?
[...]

Ik wil max. 2 SSD's en 6 HDD's gebruiken. Mijn kast kan er ook niet meer aan :)
Dat kan prima. En ruimte voor meer is altijd te maken hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:39:
3,75W piekvermogen * 6 drives = 22,5W voor Seagate 4TB of 5TB. Maximaal theoretisch vermogen, want hiervoor zouden de maxima moeten samenvallen. Vooral van belang tijdens opstarten.

Dat is minder dan de 30W (6A) of 35W (7A) bij PicoPSU-80 of PicoPSU-90.

Zie topic start onder tips.

Zuinige moederborden met meer dan 6x SATA zijn er voor zover bekend niet, vandaar dat het niet hoger gaat.

SATA SSD's zijn meestal zuiniger in piekvermogen dan M.2 NVMe SSD's.

Ik heb ook Samsung 850 EVO's. Die zijn relatief zuiniger dan nieuwere drives, maar ze zijn niet meer te koop, en ze zijn inmiddels vervangen door goedkopere drives. De laatste SATA SSD die ik kocht was een Samsung QVL 860.
Voor de duidelijkheid, in de tips staat niet het maximaal aan te sluiten 2.5" drives, wel een maximaal aantal 3.5" drives. Om dit te verduidelijken heb ik het woord minimaal voor de 2.5" drives gezet. Het woord maximaal bij 3.5" drives stond er al.

De 2.5" drives gebruiken typisch 5V. De 3.5" drives typisch 12V en soms ook nog een beperkt vermogen uit 5V.

De enige reden om niet hoger te gaan dan 6 SATA drives is omdat een zuinig systeem typisch maximaal 6 SATA aansluitingen heeft. Uit praktische overwegingen dus.

Vooral als je alle 2.5" disks tegelijk laat opstarten vormt dat een belasting voor de PicoPSU, want die heeft als taak de 5V te verzorgen. De 12V wordt doorgegeven vanaf de adapter.

Ik vermoed - weet het niet, het is een theorie - dat 2.5" drives langer doen over opstarten. Het zou kunnen dat de inrush current wordt beperkt en dat de drive geleidelijker wordt opgestart. Ondanks dat die drives op een lager aantal toeren draait kan het daarvoor misschien wat langer duren.

Speciale systemen en configuraties kunnen gewoon hier worden besproken, maar het is minder geschikt voor een tips sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het ligt ook gewoon heel erg aan je schijven. Ik heb een hele tijd op 2x2.5" gedraaid op mijn server, en die schijven trokken 2A piek uit de 5V - wat heel erg hoog is voor een 2.5"-schijf. Een vriend van me had hetzelfde piekverbruik met 6 2.5"-schijven.

Maar ja, als je denkt dat je meer power op 5V nodig hebt, zou ik voor zo'n ali 12-naar-5V module gaan en een 'tweede rail' maken. Ze zijn niet moeilijk te solderen en je vermijdt er failed remote restarts mee, iets waar mijn vorige server regelmatig last van had - zit je ergens anders, iets doet maf, sudo reboot... en toen was de server definitief kwijt tot je thuiskwam en erachter kwam dat de schijven nooit opgespind waren en de server in een soft reboot loop zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:54:
Het ligt ook gewoon heel erg aan je schijven. Ik heb een hele tijd op 2x2.5" gedraaid op mijn server, en die schijven trokken 2A piek uit de 5V - wat heel erg hoog is voor een 2.5"-schijf. Een vriend van me had hetzelfde piekverbruik met 6 2.5"-schijven.
Ja, welke schijven zijn dat?

De schijven uit de tips gaan expliciet over zuinige 2.5" schijven van 4TB of 5TB. Alleen Seagate maakt die en volgens metingen in hun documentatie (niet de spec sheet) is het maximaal verbruik 3,75W (0,75A). Seagate past ze toe in USB drives en daar kun je niet zomaar 2A uit de 5V trekken. Dat wordt niet ondersteund door de officiële USB2/USB3 specificaties. USB3 ondersteunt 900mA, USB2 maximaal 500mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:18:
[...]

De schijven uit de tips gaan expliciet over zuinige 2.5" schijven van 4TB of 5TB. Alleen Seagate maakt die en volgens metingen in hun documentatie (niet de spec sheet) is het maximaal verbruik 3,75W (0,75A). Seagate past ze toe in USB drives en daar kun je niet zomaar 2A uit de 5V trekken. Dat wordt niet ondersteund door de officiële USB2/USB3 specificaties. USB3 ondersteunt 900mA, USB2 maximaal 500mA.
Ik heb een 5TB in een externe behuizing met een V/A usb metertje aangesloten op een USB 2.0 en 3.0 poort. Niet heel professioneel, maar toch. Ik zie dat het verbruik even oploopt, letterlijk een seconde de 0,71A (3,55W) aantikt en daarna gelijk terug valt naar 0,26A (1,3W).

Dus 8x 5TB en 2x SSD moet net lukken volgens mij :+ We gaan het zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:01
mdbraber schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:29:
[...]

4W met 7 containers is echt heel netjes. Ik ben toch nog steeds benieuwd wat het is met Ubuntu 20.04 LTS waardoor het zo zuinig (lijkt) te zijn, zelfs tov andere Linux distributies. Iemand al enig idee?
Ik heb net mijn laptop bijgewerkt van 19.10 -> 20.04 en de batterijduur is flink verbeterd dus er is inderdaad iets m.b.t. stroomvebruik goed verbeterd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:27

GaMeOvEr

Is een hork.

Zo ik heb mijn server (morticia - nieuw) nu ook gebouwd.

Volgens mij heb ik de meeste powersaving settings wel aan, maar ik moet dat nog wat verder onderzoeken.

Idle gebruik is ongeveer 17-18 Watt (dus niet super zuinig) met 2X netwerkinterface, 1x CPU cooler, 2X casefans en IPMI. geen monitor en muis/toetsenbord aangesloten, want IPMI.

Dit is dan momenteel met de volgende config:

- PicoPSU 160XT
- Leicke 156 Watt adapter
- Supermicro X11SCH-F
- Core i3-9100f
- 2x 16GB ECC memory
- 1x XPG SX8200Pro 1TB SSD
- 5x Seagate 5TB disken in hot swap bays
- 1X PWM Cpu fan
- 2x 2000RPM Casefan

Er valt nog zeker 1 Watt vanaf te schaven, want ik heb mijn case-fans verkeerd besteld, dat zijn 3 pins op 2000rpm dus geen PWM. Die draaien dus op dit moederbord altijd op max toeren, omdat deze alleen maar PWM fans kan aansturen. (CPU cooler draait netjes op 700RPM) Ik heb nu een 2 tal Noctua NF-A8 in bestelling staan, die wel PWM doen, dus die kunnen dan naar een lager toerental wat weer wat zal schelen in verbruik en geluid.

Plaatjes van de build:

Afbeeldingslocatie: https://album.deblijeekster.nl/upload/2020/05/09/20200509121144-c8d4d15e.jpg

Afbeeldingslocatie: https://album.deblijeekster.nl/upload/2020/05/09/20200509121134-8c0599f7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://album.deblijeekster.nl/upload/2020/05/09/20200509121134-e49def8a.jpg

Ik heb nu dus nog 3 sata poorten over met bijbehorende hotswap bays.

Nu kijken of ik het idle verbruik nog verder naar beneden kan krijgen. Ik heb binnen Windows al het power-saving plan geactiveerd met disk spindown op 10 minuten en de HiPM/DiPM setting toegevoegd en geactiveerd. Verder in het BIOS volgens mij ook alle powersaving settings zoals C states, ASPM en dat soort zaken, maar ik ga nog verder kijken.

Ik vermoed dat er nog wel wat af te schaven is, maar zo niet ben ik hier al best tevreden mee, zeker aangezien mijn oude server minimaal rond de 100watt idle doet.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-05-2020 17:48 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:46
Freakster86 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Ik heb een 5TB in een externe behuizing met een V/A usb metertje aangesloten op een USB 2.0 en 3.0 poort. Niet heel professioneel, maar toch. Ik zie dat het verbruik even oploopt, letterlijk een seconde de 0,71A (3,55W) aantikt en daarna gelijk terug valt naar 0,26A (1,3W).

Dus 8x 5TB en 2x SSD moet net lukken volgens mij :+ We gaan het zien :P
Ik heb nu een 5TB schijf ook aangesloten op mijn ubuntu server via usb. Dus schijf zit nog in de behuizing. Normaal is mijn verbruik rond de 6.7 - 7.1 maar is nu gestegen naar 10.4 - 10.7 met deze schijf aangesloten.
Gaat het zuiniger zijn om deze schijf uit de behuizing te halen en in te bouwen of maakt dat niet uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
|sWORDs| schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:50:
[...]

SFP(+) met DAC kan nog een goede tip zijn. Scheelt behoorlijk qua energie en warmte.
Ik kreeg van @|sWORDs| een link naar interessant recent artikel van servethehome.com over SFP+ naar 10Gbase-T transceivers. De truuk die wordt gebruikt is dat op een SFP (fiber) poort een tranceiver wordt gekoppeld die ongeveer 3W verbruikt bij een kabellengte van 10 meter op de switch met SFP poorten. Dat is zuiniger dan een fiberkabel waarvoor meer vermogen nodig is. En het is zuiniger dan een 10GBaseT adapter over koper.

Op zich klinkt SFP+ gunstig, maar je moet er wel aan toevoegen de overhead van de switch en aan andere kant van de kabel de overhead van de PCIe SFP kaart. Helaas verbruikt een Mikrotik 24 poorts SFP 10Gb switch zonder aangesloten kabels al 14W. Met aansluitingen 58W maximaal, 69W nominaal. Ik heb nog geen switch met meer dan 2 stuks 10Gb poorten gevonden die veel minder dan dat verbruikt. Er is bijvoorbeeld een CRS305-1G-4S+IN die zonder kabels 10W verbruikt en met kabels 18W. Maar ik zie dat graag nog een stuk lager.

8 poort 1Gb EEE switches kunnen minder dan 4 tot 5W maximaal verbruiken. 1Gbit PCIe netwerkkaarten gebaseerd op de I210 verbruiken ongeveer 0,6W actief zonder EEE en met EEE tot een derde daarvan.

Het is wel zo dat de prijzen van SFP+ DAC 10Gb transceivers zij gedaald van meer dan 1000 euro naar minder dan 40, maar voor echt zuinig gebruik hebben we zuinigere en betaalbare switches nodig. Switches met meer dan 2 poorten zijn waarschijnlijk niet zo zuinig momenteel omdat ze worden gebouwd met voor het leveren van een flink vermogen die nodig is voor lange fiberkabels. Ze hebben dan ook vaak actieve koeling. Het gaat wel de goede kant op met de prijs en het verbruik. Misschien dat er over een aantal jaar zuinigere apparatuur is.

@GaMeOvEr Als je de disks actief hebt en 2 netwerkverbindingen, IPMI, dan is dit ongeveer wat je mag verwachten. De laatste ~5W komt vooral neer op een zuiniger moederbord, geen IPMI.

@Yarisken USB geeft een extra overhead, zonder USB kan het verbruik lager zijn. Dan kunnen ook de besparingsfuncties van SATA actief worden. Als je Linux gebruikt kun je nog eens powertop --auto-tune draaien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:05

Kek

3flix

Mocht iemand er naar op zoek zijn, De i3 9100 is momenteel goedkoop bij amazon.de voor € 82,96

[ Voor 17% gewijzigd door Kek op 09-05-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:28:
[...]
@GaMeOvEr Als je de disks actief hebt en 2 netwerkverbindingen, IPMI, dan is dit ongeveer wat je mag verwachten. De laatste ~5W komt vooral neer op een zuiniger moederbord, geen IPMI.
Yup, lijkt te kloppen. Met de disken los (dus alleen de SSD nog en de rest van het systeem zoals hierboven beschreven) hangt het verbruik zo rond de 12 Watt. ( 11,5 - 12,2 - Gemeten met ELV Energy Master)

Moet alleen iets uitzoeken, het lijkt erop dat mijn disken niet in spindown gaan. Dat zou iets van de intel RST driver kunnen zijn.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
base_ schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:32:
[...]
Ik heb net mijn laptop bijgewerkt van 19.10 -> 20.04 en de batterijduur is flink verbeterd dus er is inderdaad iets m.b.t. stroomvebruik goed verbeterd!
Maar dan ben ik dus nog steeds heel benieuwd wat er nou precies is veranderd. Ik ga niet over van Debian naar Ubuntu, maar als het bijv. gaat om bepaalde software of kernel tweaks dan is het interessant om die natuurlijk over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
mrmrmr schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:18:
[...]

Iets oudere variant van die schijven, 4TB, het type dat gered is uit hun externe HDD-enclosures. Doet - correctie - net geen 1.5A voor ca. 120ms, daarna zakt het snel in naar niks. Maar die piek is met name voor een picopsu erg belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:51
Jazco2nd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:33:
Ik kan er echt niet meer tegen. Gebruik mijn server ook als workstation. Onder bureau plaatsen, met isolatie spelen (Tecnocell) helpt allemaal niet.
Het "screeching" geluid horen ouderen ook, nagels over een krijtbord. Dit is gewoon niet acceptabel en ik hoop niet dat het door het Fujitsu moederbord komt want daar heb ik al genoeg nachtmerries van gehad.

De Intel 660p is nu veel te duur anders had ik die nu besteld om de huidige te vervangen (als test).

Dankje, ik ben dus niet de enige met dat verschijnsel.
Ook hier een 660p icm een D3644-B en Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit.

Ben erg benieuwd of je er achter kunt komen om welk component het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
mux schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 21:01:
[...]

Iets oudere variant van die schijven, 4TB, het type dat gered is uit hun externe HDD-enclosures. Doet - correctie - net geen 1.5A voor ca. 120ms, daarna zakt het snel in naar niks. Maar die piek is met name voor een picopsu erg belangrijk!
Dan is die staggered spinup kabel wel interessant. Zolang pin 11 zweeft of laag is zal een schijf pas opspinnen als er een daadwerkelijk een commando is om dat te doen. Ik weet alleen niet of die ST5000LM000 dat ondersteunt.

Zie ook deze oude post:
Dutchtraveller in "Staggered spin-up aktiveren"

Misschien dat dat ook wel op courante moederborden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Kek schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:08:
Mocht iemand er naar op zoek zijn, De i3 9100 is momenteel goedkoop bij amazon.de voor € 82,96
Dat is idd mooie prijs. Had je toevallig daar ook nog zuinig moederbord in de aanbieding zien dat er bij past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@mrmrmr

En eventuele anderen met de Seagate 5TB disken. Mijn disken gingen maar niet in spindown, ook al had ik dat wel ingesteld in mijn power saver plan dat ze dat na 10 minuten moesten doen.

Nog wat gekloot met verschillende Intel SATA/RST/RSTe/Vroc drivers, standaard Windows SATA driver, maakte allemaal niet uit.

Uiteindelijk met Crystal Disk Info eens naar de APM setting gekeken. Die stond dus voor alle disken op 80h, wat staat voor "Minimum power consumption without Standby". Dus dan zullen ze ook nooit een standby doen. Middels de geintegreerde tool "Function -> Advanced Feature -> AAM/APM control" heb ik ze voor alle 5 de disken naar 01h gezet. En zie daar, vervolgens wel een spindown. Settings blijven netjes na een reboot gehandhaafd.

Uiteindelijk weer de meest recente Intel vroc driver geïnstalleerd.

Nu heb ik met met mijn systeem in idle een verbruik van rond de 14,5 Watt. (varieert een beetje tussen 13.8 - 14,7) Laat er nog een wattje afgaan voor 2 casefans die op 700 ipv 2000rpm draaien, dan ben ik best blij met het resultaat voor mijn setup, voor een server met deze specs, dual NIC en IPMI functionaliteit. :)

Verder, qua benchmarks, met deze settings haal ik van 5TB naar 5TB disk (Ik heb ze allemaal als losse disk, dus geen raid/zfs setup) een transferrate van 135-136MBs voor grote files. Kortom, genoeg om je gigabit link vol te pompen. :)

Mijn meetresultaten bevestigen dus ook dat de Seagate 5TB's in idle 1,1 Watt verbruiken en in spindown 0,5 Watt. Mijn systeem momenteel zonder disken: 12Watt. Met 5 disks in spindown 14.5Watt (2,5 meer als zonder disken, gedeeld door 5=0,5) en met 5 disks in idle, zonder spindown 17,5W (5,5 meer als zonder disken, gedeeld door 5=1.1)

Alles is gemeten met een ELV energy master 2, wat een behoorlijk nauwkeurige meter is.

[ Voor 28% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-05-2020 02:29 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb iets andere metingen met 1 disk met standaard Windows settings en Microsoft AHCI driver, niet gebaseerd op APM disk instellingen.

mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Ik meet in die link onder "Edit:" 0,8W per disk actief en 0,2W inactief. Dat komt redelijk overeen met de door Seagate genoemde waarden van 0,85W en 0,18W, respectievelijk. De metingen van Seagate zijn DC metingen in ampère en mijn metingen zijn AC (aan de 230V stekker, de hele computer). Je zou kunnen verwachten dat er ongeveer 15% bij zou kunnen komen door de overhead van de voeding.

Omdat de display in tienden van een Watt nauwkeurig is, is daardoor een afwijking tot 0,1W mogelijk. Daarnaast is er natuurlijk de (on)nauwkeurigheid van de meting/meter zelf.

De gebruikte meter is een ELV Master Basic 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:18:
Ik heb iets andere metingen met 1 disk met standaard Windows settings en Microsoft AHCI driver, niet gebaseerd op APM disk instellingen.

mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Ik meet in die link onder "Edit:" 0,8W per disk actief en 0,2W inactief. Dat komt redelijk overeen met de door Seagate genoemde waarden van 0,85W en 0,18W, respectievelijk. De metingen van Seagate zijn DC metingen in ampère en mijn metingen zijn AC (aan de 230V stekker, de hele computer). Je zou kunnen verwachten dat er ongeveer 15% bij zou kunnen komen door de overhead van de voeding.

Omdat de display in tienden van een Watt nauwkeurig is, is daardoor een afwijking tot 0,1W mogelijk. Daarnaast is er natuurlijk de (on)nauwkeurigheid van de meting/meter zelf.

De gebruikte meter is een ELV Master Basic 2.
Het zou kunnen dat ik een iets hoger verbruik heb, omdat bij mij de disken in een hotswap bay zitten, met een backplane erachter, dat er daardoor dus iets meer stroom verbruikt wordt (langere paden, ledjes). Verder zit er bij zo'n meting altijd wat up-downs in de waardes, zoals bij mijn meest recente meting een laagste van 13,8 en een hoogste van 14,7, dus vandaar dat ik hier wat middelingen op uitvoer. Dus het zou inderdaad zoals jij zegt, nog wat lager kunnen zijn, want beide metingen van jou verschillen 0,3Watt met de metingen van mij.

Mijn APM instellingen heb ik moeten aanpassen, anders zou de disk nooit in spindown gaan. Misschien dat Seagate dit ooit heeft aangepast van spindown aan naar spindown uit.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-05-2020 12:57 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 25-09 15:30
Wat is een goed alternatief voor de Intel p660 als (512gb) boot disk? Zou een crucial p1 bv vergelijkbaar presteren kwa zuinigheid?

[ Voor 31% gewijzigd door haakjesluiten op 10-05-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@haakjesluiten

Anandtech heeft metingen van het verbruik van een aantal SSD's onder diverse omstandigheden. Moderne M.2 NVMe's kunnen een tamelijk hoog actief verbruik hebben. Oudere SATA SSD's zijn vaak het zuinigst. Intel heeft bij de 660p een balans opgezocht met een relatief hoge wake-up latency.

Sommige SSD's zijn helemaal niet goed in zuinigheid omdat ze bijvoorbeeld low power settings helemaal niet ondersteunen. Die zou ik vermijden tenzij je een moederbord of besturingssysteem gebruikt dat niets doet met low power settings voor storage.

@GaMeOvEr

Mijn systeem was tijdens de test (eind 2018) tamelijk stabiel in het verbruik met toen beschikbare versie van Windows 10 en diverse Intel drivers. Ondertussen zijn er allerlei updates geweest.

Inclusief de geschatte 15% AC overhead die ik noemde zou ik verwacht hebben dat er 1W en 0,21W uit de meting zou komen. Het is mogelijk dat Seagate maximum (piek)waarden vermeldt of dat de meting niet nauwkeurig genoeg is.

Wat me vooral opvalt in jouw meting is dat het spin down verbruik ruim twee keer hoger uitvalt.

Ik zou controleren of HIPM en DIPM aan staat met powercfg /qh. Of de standaard Microsoft AHCI driver proberen.

c't heeft in 2016 geschreven dat de Intel drivers met HIPM en DIPM het niet goed deden en ze adviseerden de standaard Microsoft driver te gebruiken. Misschien is er een combinatie van factoren dat het extra verbruik kan verklaren. De link bevat een "patch" script.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
:: Skript zum Einschalten der (SATA-)AHCI-Funktionen
:: Host-Initiated Power Management (HIPM) und 
:: Device-Initiated Power Management (DIPM)
:: mit PowerCfg.exe
:: s. auch
:: https://msdn.microsoft.com/de-de/library/hh451513(v=vs.85).aspx
:: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa372746(v=vs.85).aspx
:: Redaktion c't (www.ct.de)
:: Christof Windeck (ciw [edit] ct.de)
:: Juni 2016
:: mit Dank an S.K.

%SystemRoot%\System32\PowerCfg.Exe /SetACValueIndex SCHEME_MAX SUB_DISK 0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 2
%SystemRoot%\System32\PowerCfg.Exe /SetACValueIndex SCHEME_MIN SUB_DISK 0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 2
%SystemRoot%\System32\PowerCfg.Exe /SetACValueIndex SCHEME_BALANCED SUB_DISK 0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 2
%SystemRoot%\System32\PowerCfg.Exe /SetDCValueIndex SCHEME_MAX SUB_DISK 0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 2
%SystemRoot%\System32\PowerCfg.Exe /SetDCValueIndex SCHEME_MIN SUB_DISK 0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 2
%SystemRoot%\System32\PowerCfg.Exe /SetDCValueIndex SCHEME_BALANCED SUB_DISK 0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 2

Intel-RST- oder MS-AHCI-Treiber für SATA?, c't 24/16, S. 144, chh
-----------------------------------------------------------------------------

AHCI-HIPM-DIPM.cmd Batch-Datei

Diese Batch-Datei ruft das Windows-Tool "PowerCfg.exe" mit den GUIDs für
das Disk-Subsystem (SUB_DISK) und die AHCI-Stromsparmodi HIPM und DIPM auf
und setzt den Wert auf "2". Das bedeutet: HIPM und DIPM sind aktiv.
Das sollte unter Windows 10 auch mit dem AHCI-Standardtreiber
storahci.sys funktionieren (s. Geräte-Manager).

Zur Kontrolle kann man
powercfg /qh
von einer Eingabeaufforderung aufrufen, besser
powercfg /qh | more

und nachprüfen, was unter Festplatte eingestellt ist.
So sollte das aussehen:
GUID der Untergruppe: 0012ee47-9041-4b5d-9b77-535fba8b1442 (Festplatte)
GUID-Alias: SUB_DISK
GUID der Energieeinstellung: 0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 (AHCI Link Power Management - HIPM/DIPM)
Index der möglichen Einstellung: 000
Anzeigename der möglichen Einstellung: Active
Index der möglichen Einstellung: 001
Anzeigename der möglichen Einstellung: HIPM
Index der möglichen Einstellung: 002
Anzeigename der möglichen Einstellung: HIPM+DIPM
Index der möglichen Einstellung: 003
Anzeigename der möglichen Einstellung: DIPM
Index der möglichen Einstellung: 004
Anzeigename der möglichen Einstellung: Lowest
Index der aktuellen Wechselstromeinstellung: 0x00000002
Index der aktuellen Gleichstromeinstellung: 0x00000002

Of dit nog actueel is weet ik niet, ik zou het niet zo maar toepassen. Het fixeert instelling '2' (HIPM+DIPM) voor iedere setting (min/max/balanced). Eerst een backup maken van de huidige instellingen. Dat kan via regedit onder deze key HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\0012ee47-9041-4b5d-9b77-535fba8b1442\0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60 met een export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
mrmrmr schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:52:
@haakjesluiten

Anandtech heeft metingen van het verbruik van een aantal SSD's onder diverse omstandigheden. Moderne M.2 NVMe's kunnen een tamelijk hoog actief verbruik hebben. Oudere SATA SSD's zijn vaak het zuinigst. Intel heeft bij de 660p een balans opgezocht met een relatief hoge wake-up latency.

Sommige SSD's zijn helemaal niet goed in zuinigheid omdat ze bijvoorbeeld low power settings helemaal niet ondersteunen. Die zou ik vermijden tenzij je een moederbord of besturingssysteem gebruikt dat niets doet met low power settings voor storage.
Uiteindelijk hiervoor gegaan, al twijfel ik dus nog over de nvme

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 117,72€ 117,72
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,66€ 100,66
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 66,31€ 66,31
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 73,77€ 73,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 13:33
haakjesluiten schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Uiteindelijk hiervoor gegaan, al twijfel ik dus nog over de nvme

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 117,72€ 117,72
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 100,66€ 100,66
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 73,77€ 73,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,46
Dit is precies wat ik zoek :D thnx man. Vraagje over je build, hoe zit het met de processor koeling?

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Punkbuster schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Dit is precies wat ik zoek :D thnx man. Vraagje over je build, hoe zit het met de processor koeling?
Ik heb vandaag pas besteld, en nvme en cooler moet ik nog uitzoeken. (tip 9100 is nu in de aanbieding bij amazon voor 85 euro). Ik denk dat ik voor iets als een Arctic Freezer 11 LP ga

[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 10-05-2020 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:52:
@haakjesluiten
@GaMeOvEr

Mijn systeem was tijdens de test (eind 2018) tamelijk stabiel in het verbruik met toen beschikbare versie van Windows 10 en diverse Intel drivers. Ondertussen zijn er allerlei updates geweest.

Inclusief de geschatte 15% AC overhead die ik noemde zou ik verwacht hebben dat er 1W en 0,21W uit de meting zou komen. Het is mogelijk dat Seagate maximum (piek)waarden vermeldt of dat de meting niet nauwkeurig genoeg is.

Wat me vooral opvalt in jouw meting is dat het spin down verbruik ruim twee keer hoger uitvalt.

Ik zou controleren of HIPM en DIPM aan staat met powercfg /qh. Of de standaard Microsoft AHCI driver proberen.
......
HIPM en DIPM staan aan. (2) Ik zal verder nog eens kijken of ik dat verder naar beneden kan krijgen. Punt is natuurlijk dat ik dan zoveel mogelijk andere dingen uit moet zien te sluiten/uitschakelen zodat ik niet zoveel variabelen tegelijk heb. Dus even 4 disks loskoppelen, 2e NIC, etc om zo beter in te kunnen schatten wat het resultaat is van wat ik doe.

Alsnog wiebelt dan het verbruik met een Watt heen en weer, dus valt slecht in te schatten wat nu het resultaat is.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 10-05-2020 13:37 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
Ik heb nog wat testjes gedaan met mijn NUC. Ik kan helaas niet vinden waarom 20.04 LTS zo zuinig is, het ligt niet aan de kernel in ieder geval.

Setup:
1BarebonesIntel NUC Kit NUC7i3BNK€ 287,58€ 287,58
1Geheugen internCrucial CT4G4SFS8213€ 15,72€ 15,72
1Solid state drivesSamsung SM961 256GB€ 135,-€ 135,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,30

Ubuntu Server 20.04 LTS - 5.4.0-28 kernel
- 3.56W idle (met powertop v2.11)
- 11.12W booting

Debian 10.4 - 4.19.0-9 kernel
- 4.35W idle (met powertop v2.8)
- 12.93W booting

Debian 10.4 - 5.5.0-0 kernel
- 4.75W idle (met powertop v2.8)
- 12.86W booting

UNRaid 6.8.3 - 4.19.107-unraid kernel
- 7.39W idle (powertop niet beschikbaar)
- 13.79W booting

UNRaid 6.9.0 beta-1 - 5.5.8-unraid kernel
- 7.52W idle (powertop niet beschikbaar)
- 14.78W booting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ik ben bezig met de bouw van mijn nieuwe gaming machine. Ook hiervan eens geprobeerd om de idle power consumption zo laag mogelijk te krijgen, wel nog zonder videokaart.

Betreft een i9-9900k op een MSI Z390 Gaming Pro Carbon AC.

1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 549,07€ 549,07
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon AC€ 218,01€ 218,01
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock TF€ 75,55€ 75,55
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESE€ 190,42€ 190,42
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 130,05€ 130,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.263,-

- Power states komen helaas niet verder als package C8.
- Wifi kaart aan
- LAN niet in gebruik
- Beeldscherm niet in gebruik
- RGB led's krijg ik helaas niet uit :-(
- de 2 fan's op de koeler draaien met ~300 rpm

Met een Voltcraft Energly Logger 4000 kom ik dan tot de waarde: 13,5 Watt

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

renedis schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:47:
Ik heb nog wat testjes gedaan met mijn NUC. Ik kan helaas niet vinden waarom 20.04 LTS zo zuinig is, het ligt niet aan de kernel in ieder geval.

Setup:
1BarebonesIntel NUC Kit NUC7i3BNK€ 287,58€ 287,58
1Geheugen internCrucial CT4G4SFS8213€ 15,72€ 15,72
1Solid state drivesSamsung SM961 256GB€ 135,-€ 135,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,30

Ubuntu Server 20.04 LTS - 5.4.0-28 kernel
- 3.56W idle (met powertop v2.11)
- 11.12W booting

Debian 10.4 - 4.19.0-9 kernel
- 4.35W idle (met powertop v2.8)
- 12.93W booting

Debian 10.4 - 5.5.0-0 kernel
- 4.75W idle (met powertop v2.8)
- 12.86W booting

UNRaid 6.8.3 - 4.19.107-unraid kernel
- 7.39W idle (powertop niet beschikbaar)
- 13.79W booting

UNRaid 6.9.0 beta-1 - 5.5.8-unraid kernel
- 7.52W idle (powertop niet beschikbaar)
- 14.78W booting
Misschien dat de versie van powertop uit maakt. Kaby Lake support is sinds 2.9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik heb nog wat testjes gedaan met mijn NUC
Voor mijn NUC6i3SYB maakt het geen verschil, zowel 20.04 als 10.4 doen ~6.4Watt idle. Dus wellicht idd wat @|sWORDs| zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Ook maar van de gelegenheid gebruik gemaakt van de i9100 via amazon.
Nu nog bij SiComputers een fujitsu bordje en memory bestellen om een zuinige setup op te bouwen.
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,56€ 114,56
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 131,95€ 131,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,01

Heb nog een oude kast liggen (met PWM casefans) waar nu en i7 920 op een oud Asus board in zit (vreet 200W) en een wat oudere voeding. Kijken wat die voeding verbruikt.
Nog 2x WD Green 2GB SATA disks liggen uit mn oude NAS, en nog een Samsung EVO 860 500GB SSD.

Vooralsnog de bedoeling dat ik m'n huidige NAS (WD MycloudMirror) over ga zetten (WD REDs die daarin zitten kan ik eventueel ook nog gebruiken) en HomeAssistant gaat draaien. Inbound VPN, PiHole en Minecraft server voor mn zoon.

De 32GB is om beetje ruim in memory te zitten (Wellicht ook handig voor Minecraft), en eventueel ruimte voor remote werkplekje.

Nog even bedenken wat ik hypervisor ik erop ga draaien. ESXi is wel handig qua huidige automation met ESX en VMWare Workstation voor mn werk, en kan overweg met hardware redirection (voor evt. USB sticks voor HomeAssistant).
Kan evt. ook wel een rpi gebruiken als usb-over-ip servertje en dan gewoon HyperV Server 2019 gaan draaien.
Even bekijken wat ik ga doen. Enige tips?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
|sWORDs| schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:13:
[...]

Misschien dat de versie van powertop uit maakt. Kaby Lake support is sinds 2.9.
@pimlie

Onder Debian 10.3/10.4 maakt het geen verschil of ik Powertop 2.8 (Debian standaard) of Powertop 2.12 (laatste versie, gecompileerd met Debian packaged libraries) toepas. Ook bij twee geteste kernels is er geen verschil. Het blijft stabiel op 3,8W idle.

4.19+105+deb10u3 (standaard kernel Debian 10.4)
5.5.17-1~bpo10+1 (Debian backported package op Debian 10.4)

Mijn D3643-H systeem met I219-LM heeft twee netwerkaansluitingen, 1 extra I211 PCIe adapter. Momenteel is 1 netwerkkabel daarop aangesloten.

Er zouden kernels kunnen zijn waar het wel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op welke idle frequentie draait de processor onder Ubuntu versus Debian?

Bij Debian blijft dat ergens tussen 1200 en 1300 MHz hangen met p-state powersave, lager gaat hij niet, terwijl 800 MHz (correct) is ingesteld. Mogelijk is er een relatie met CONFIG_HZ, een interrupt timer. Hoe lager de frequentie, hoe minder werk de processor hoeft te verzetten. CONFIG_HZ is configureerbaar als je een kernel bouwt.

cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_cur_freq
1200764
1200027
1200177
1200111

Als Ubuntu dat probleem heeft opgelost, dan zou dat misschien overdraagbaar zijn naar andere distributies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayplum
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Er zullen nieuwe (zuinige?) Asrock moederborden komen bv H470M-ITX/ac, B460M-ITX/ac, H410M-ITX/ac. https://www.asrock.com/mb...B460M-ITX/ac,B460M%20Pro4
H470M-ITX/ac krijgt een dual NIC, waarvan 1 x 2.5 Gigabit LAN 10 / 100 / 1000 / 2500 Mb / s (Dragon RTL8125BG) en 1 x Intel I219V, en 2 x M.2 Socket (PCIe x4), maar helaas 4 x SATA3 in plaats van 6 x SATA3 zoals in H370M-ITX/ac.
H470M Pro4 en B460M Pro4 krijgen wel 6 x SATA3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb meer hoop voor de nieuwe B550 chipset, ik heb de reviews van de Ryzen 3100 en 3300x gezien, en dat zijn leuke CPU's. Helaas verbruiken ze idle nog steeds ~5W volgens de reviews i.p.v. de ~1W die een Intel CPU doet.

Hopen dat dat met goede moederborden lager wordt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

rayplum schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:08:
Er zullen nieuwe (zuinige?) Asrock moederborden komen bv H470M-ITX/ac, B460M-ITX/ac, H410M-ITX/ac. https://www.asrock.com/mb...B460M-ITX/ac,B460M%20Pro4
H470M-ITX/ac krijgt een dual NIC, waarvan 1 x 2.5 Gigabit LAN 10 / 100 / 1000 / 2500 Mb / s (Dragon RTL8125BG) en 1 x Intel I219V, en 2 x M.2 Socket (PCIe x4), maar helaas 4 x SATA3 in plaats van 6 x SATA3 zoals in H370M-ITX/ac.
H470M Pro4 en B460M Pro4 krijgen wel 6 x SATA3.
De oude H370M-ITX, in dit topic vaker genoemd en gebruikt, heeft een dual Intel NIC, de nieuwe H470M-ITX heeft ook dual NIC echter één daarvan, de 2,5 Gb is dan wel "slechts" een Realtek. Ik ben daar niet zo blij mee, ik heb nog steeds liever een 1 Gb Intel NIC dan een Realtek ook al is die 2,5Gb. Hoe zuinig en presterend zijn deze NIC's?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Voor wie de meer wetenschappelijke benadering zoekt, twee leuke artikelen:
Our results also showed that container virtualization is a lightweight technique in terms of system implementation and maintenance, but essentially not more power-efficient than conventional virtualization technology.
https://www.sciencedirect...cle/pii/S2210537917300963
The results show that the power consumption of hypervisors and containers is similar when challenged with heavy CPU and memory workloads. Some differences can be observed in the case of network performance analysis, where, for most of the cases, both of the container solutions introduce lower power consumption
https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1511/1511.01232.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayplum
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
RTL8125BG ondersteund PCI-Express 2.0 x1 host, en een aantal IEEE 802.3az-2010 lower-power modes zoals Intel I211-AT in bv LR-Link LREC9202CT.
https://www.realtek.com/e...k-ics/item/rtl8125bg-s-cg
https://www.intel.com/con...net-controller-brief.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:26:
[...]

Op welke idle frequentie draait de processor onder Ubuntu versus Debian?

Bij Debian blijft dat ergens tussen 1200 en 1300 MHz hangen met p-state powersave, lager gaat hij niet, terwijl 800 MHz (correct) is ingesteld. Mogelijk is er een relatie met CONFIG_HZ, een interrupt timer. Hoe lager de frequentie, hoe minder werk de processor hoeft te verzetten. CONFIG_HZ is configureerbaar als je een kernel bouwt.

cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_cur_freq
1200764
1200027
1200177
1200111

Als Ubuntu dat probleem heeft opgelost, dan zou dat misschien overdraagbaar zijn naar andere distributies.
Dit is een interessant punt, bij mij in Debian is die ergens rond de 150 (wel met 2VMs draaiende, dus weet niet hoe representatief dit is):

root@zark:~# cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_cur_freq
1626209
1501483
1446322
1424287

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Nou, het vervangen van mijn casefans heeft (verhoudingsgewijs dan. :P ) een fors verschil gemaakt.

De twee pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 80mm (2000rpm) zijn vervangen door twee pricewatch: Noctua NF-A8 PWM, 80mm fans, die nu middels PWM op 400 rpm draaien. De Be quiet fans waren een besteloepsje, ik dacht de PWM variant besteld te hebben, maar had niet goed opgelet.

Los van het feit dat het meeste geluid wat je nu hoort, het zachtjes suizen van de 2,5" disken is, is ook mijn idle verbruik van 14,5 Watt naar 11,5-12 Watt idle gegaan. (met disken in spindown)

Dus best een stevig verbruik, 1,5 Watt (verschil) per fannetje. Natuurlijk zullen de Noctua's ook meer verbruiken op hogere toeren, maar ik verwacht dat mijn warmtehuishouding in de royale kast prima is.

Bij een kamertemperatuur van 20,5 graden zijn dit mijn sensor-readings:
code:
1
2
3
4
5
CPU Temp    Normal  27 degrees C
PCH Temp    Normal  35 degrees C
System Temp Normal  23 degrees C
Peripheral Temp Normal  34 degrees C
VRMCpu Temp Normal  27 degrees C

En de disken zo rond de 23 graden volgens Crystal Disk info.

Kortom, mijn setup doet nu een naar mijn idee voor onderstaande setup een hele acceptabele 12Watt idle.

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Tray€ 90,06€ 90,06
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 275,70€ 275,70
5Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 168,99€ 844,95
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4408€ 175,50€ 175,50
2KabelsInter-Tech CobaNitrox SFF-8087 naar 4X SATA cross-over€ 29,37€ 58,74
1Computer accessoiresInter-Tech 2U 650mm Rack Rails€ 29,10€ 29,10
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 156 W€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingAlpenföhn Ben Nevis€ 24,23€ 24,23
2VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,25€ 30,50
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 100,65€ 201,30
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1picoPSU extension cable for 150/160XT----
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 162,64€ 162,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.892,72

Dat is dus met 2x NIC aangesloten en actief, IPMI in gebruik, CPU cooler op 700rpm, 2X casefans op 400rpm, 5X Seagate 5TB in spindown. Met de disken niet in spindown verbruikt het zo rond de 15-15,5 Watt in idle. :)

(Geen monitor of muis/tobo, want IPMI)

[ Voor 8% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-05-2020 22:31 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Laatst online: 24-09 08:46

Masselink

Voor de dorst

Ik was hard op wel om weer een Synology NAS aan te schaffen. Mijn 1010+ (3TB waarvan 600GB in gebruik) is aan vervanging toe en ik wil iets meer flexibiliteit. De NAS gaat naar mijn ouders voor backup doeleinden.

Doel
  • Eigen foto's en films
  • Eigen documenten
  • Adguard Home
  • Unifi Controller
  • Emby Server (Transcoding!)
Behuizing en configuratie maakt me niet uit. Budget ook niet heel veel. Wil gewoon een mooie, zuinige configuratie. Genoeg voor mijn doelen.

Schaamteloos bij elkaar geharkt uit dit topic een eerste configuratie:

1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 106,75€ 106,75
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 3TB€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 78,25€ 78,25
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 65,10€ 130,20
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W CM€ 50,70€ 50,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,74

Ik heb al veel gelezen, maar een paar zaken zijn me toch nog niet helemaal duidelijk.
  • Wanneer kiezen voor de Pentium Gold 5400 en wanneer voor de i3-9100? (Transcoding op de Pentium en niet op de i3?)
  • Ik zie configuraties met een Pico voeding EN een normale voeding. Waarom?
  • Hangen jullie de server met PfSense direct aan het glasmodem? via PfSense in docker of op een andere manier?
Sorry voor de vele vragen ben helemaal enthousiast door dit topic. Dit is leuker dan een Synology kopen.

[ Voor 2% gewijzigd door Masselink op 11-05-2020 22:54 . Reden: Kleine edit. ]

Koffie en meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Masselink schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:52:
  • Wanneer kiezen voor de Pentium Gold 5400 en wanneer voor de i3-9100? (Transcoding op de Pentium en niet op de i3?)
  • Hangen jullie de server met PfSense direct aan het glasmodem? via PfSense in docker of op een andere manier?
- voor transcoding zou ik zelf voor een i3-9100 gaan. Deze cpu heeft een iGPU Intel 630.. de G5400 heeft een iGPU Intel 610. Of ga nog beter voor een Nvidia kaart zoals de P400/P620 of GTX 1650. Echter verbruiken deze wel wat meer stroom (+7 watt voor de Pxxx series en +4 watt voor de GTX1650).

- waarschijnlijk zie je externe adapters + een pico voeding. Een Pico pakt namelijk geen 230 volt. Er zit dus een laptop lader tussen.

- PfSense kan niet in een docker. Dat moet in een VM. Als je dat wilt moet je na gaan denken over “passthough” van een NIC naar je VM. Je moet dan ook 2 NICs hebben. Kort gezegd: Één WAN kant in passthrough en de andere in LAN kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Masselink schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:52:
Beide ondersteunen allerlei hardware encoding/decoding. Intel heeft Quick Sync ("media") geimplementeerd in een apart deel van de chip, niet als gpu. De software moet dit ondersteunen via drivers. Het voordeel van de i3-9100 is dat het meer cores heeft en dus meer rekenkracht, maar op een Pentium zou decoderen ook gewoon moeten werken.
Een ATX voeding gebruik je alleen als de idle belasting hoog is. Vanaf ongeveer 40W heeft een PicoPSU geen voordeel ten opzicht van een efficiënte ATX voeding. De grens ligt ongeveer op 50W.
Ik gebruik geen pfsense of dockers/VM's. pfsense zelf is niet zuinig omdat het gebaseerd is op FreeBSD.

Vooral van belang zijn, min of meer in volgorde:
1. hard disks: 2.5" is veel zuiniger dan 3.5"
2. zuinig moederbord
3. zuinige voeding
4. zuinig besturingssysteem
5. wel of geen VM's, keuze hypervisor.
6. zuinige SSD
7. passieve koeling

Een zuinig systeem is de optelsom van de onderdelen, het is dus aan te raden aan zoveel mogelijk van deze knoppen te draaien.

Voorbeeldsystemen kun je snel terugvinden via de knop "gepinde posts" rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:13
Na dit gehele topic doorgelezen te hebben uiteindelijk zelf een setup proberen samen stellen.
Voor mij is het belangrijk om die leercurve te hebben.

De data die erop zal komen mag verloren geraken bij een foute configuratie.
Er komt wel persoonlijke data op maar die staat op meerdere plaatsen.

1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 50,-€ 50,-
1ProcessorsIntel Celeron G4930 Boxed€ 37,99€ 37,99
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 62,90€ 62,90
1BehuizingenSharkoon VS4-V USB 3.0€ 33,99€ 33,99
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A400 M.2 120GB€ 25,99€ 25,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,93

De behuizing is al in mijn bezit.
Waarover ik twijfel is of ik voor amd of intel zou gaan.

Gaat trouwens die voeding werken?
Ik ben dit tegen gekomen op setups die hier voorbij komen.

Hoogstwaarschijnlijk komen er 2,5" schijven in maar die moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Asterion schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:19:
Na dit gehele topic doorgelezen te hebben uiteindelijk zelf een setup proberen samen stellen.
Voor mij is het belangrijk om die leercurve te hebben.

De data die erop zal komen mag verloren geraken bij een foute configuratie.
Er komt wel persoonlijke data op maar die staat op meerdere plaatsen.

1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 50,-€ 50,-
1ProcessorsIntel Celeron G4930 Boxed€ 37,99€ 37,99
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 62,90€ 62,90
1BehuizingenSharkoon VS4-V USB 3.0€ 33,99€ 33,99
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A400 M.2 120GB€ 25,99€ 25,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,93

De behuizing is al in mijn bezit.

Ik ben dit tegen gekomen op setups die hier voorbij komen.

Twee CPU's heb ik in het verleden wel eens gehad in een setup thuis, maar twee moederborden ken ik alleen uit blade servers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asterion schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:19:
AMD (met chipset = platform) verbruikt doorgaans teveel in idle. Ik denk dat het verschil meer dan 5W is. Om de zuinigheid van Intel te matchen zou je moeten teruggaan naar een mobiel AMD platform met weinig rekenkracht.

Klik op "idle gem." tab in de grafiek op deze pagina:
https://nl.hardware.info/...-niet-dood-stroomverbruik
Ja, dat is ruim voldoende voor een systeem zonder hard disks.
Als je in de toekomst wil uitbreiden met zuinige 2.5" disks, dan kan dat met deze voeding en een zuinig Intel moederbord.

Een Pentium biedt veel meer waar voor het geld en is mogelijk nog zuiniger. Zie de idle verbruikswaarden zoals gemeten door hardware.info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik ben iemand die nieuwe functies binnen huis probeert te bedenken voor hardware die ongebruikt ergens thuis zitten te verstoffen.
Zo heb ik bedacht om mijn oude pc om te bouwen tot een soort NAS. Leuk leerprojectje geweest en hij draait zoals gewenst. Minpunt blijft een enorm verbruik. Nu is dat niet heel erg, ik gebruik het systeem zelden en schakel het gewoon uit om vervolgens handmatig aan te zetten. Dat is opzich niet de einde van de wereld. Maar indien ik het verbruik sterk kan reduceren, zou misschien 24/7-bedrijf een optie zijn.
(Ik weet natuurlijk dat je ook hele andere dingen kunt doen met oude hardware, bijvoorbeeld doneren, maar dat is mijn vraag nu niet :))

in dat kader: Is het mogelijk om het systeem onder ubuntu te laten draaien zonder dat er een videokaart is geactiveerd? Ik benader de pc namelijk 90% vanuit een ssh client op mijn telefoon.
Mijn moederbord heeft echter geen onboard videochip en ik wil de GPU niet fysiek loskoppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CtWopeNAAfkGmPiSeloNg4vUR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bnZFmPeTrAGKne4SzSPfiBun.jpg?f=user_large

Bijna klaar, alleen de frontpanel connector nog :)

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 84,46€ 84,46
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 113MTQ-600CB€ 308,33€ 308,33
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 21,85€ 21,85
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 100,65€ 100,65
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,15€ 74,15
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,77

Adapter is overigens een Leicke 90W

Verbruik met powertop:
- Scherm / Toetsenbord / Netwerk / Backplane: 7W
- Backplane / Netwerk: 5W
- Scherm / Toetsenbord / Netwerk / Direct SATA: 6W
- Netwerk / Direct SATA: 4W

De seagate barracudes e.d. komen later. Dan zal ik opnieuw meten en over een langere periode.

Ik heb ook even zitten CPU stresstesten om de passieve koeling te testen met de kap dicht. Bij volledige 3600Mhz gaat hij na +/- 15m naar boven de 80oC. Eén 10.000RPM PWM ventilator helpt om hem daar te houden.

Met een beetje tweaken is volledige passiviteit ook gelukt:
code:
1
2
echo 260000 | tee /sys/devices/system/cpufreq/policy*/scaling_max_freq
echo power | tee /sys/devices/system/cpufreq/policy*/energy_performance_preference

Met het beperken van de maximale frequentie op 2600Mhz blijft hij netjes onder de 75oC met volledig passieve koeling :)

Behuizing is overigens echt te gek voor dit doel. Met 8x hot swap 2.5" sata bays die met 2 molex connectoren gevoed worden. Geen gedoe met eindeloos aantal sata splitters aan je PicoPSU. De adapter past mooi in de oude 1U PSU ruimte :p

Locatie van het geheugen is overigens wel belachelijk van dit moederbord. Het blokkeert vrijwel alle airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

[b]CurlyMo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:58:[/b

Behuizing is overigens echt te gek voor dit doel. Met 8x hot swap 2.5" sata bays die met 2 molex connectoren gevoed worden. Geen gedoe met eindeloos aantal sata splitters aan je PicoPSU. De adapter past mooi in de oude 1U PSU ruimte :p
Ja, dat had ik ook met mijn kast, 8x sata voeden met 2 connectors:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/BHkAyTkh7OQ4cZJMOFPN138H.jpg
Locatie van het geheugen is overigens wel belachelijk van dit moederbord. Het blokkeert vrijwel alle airflow.
Dat komt omdat dit een desktop board is, ipv een workstation/server board. Bij vrijwel de meeste desktopboards zitten de geheugenslots daar. Zie bijvoorbeeld mijn plaatje hierboven, dat is dan weer een serverboard, dus daar zitten ze juist 90 graden gedraaid om de airflow niet in de weg te zitten, hetzelfde voor de ATX power connector. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo Zo te zien (aan de pixels ;)) heeft jouw systeem een voeding/buffer voor de drives. De cijfers zijn handig om te zien wat de extra belasting is van deze backplane.

Blijven de instellingen die je doet in sysfs bewaard? Soms worden ze zonder foutmelding genegeerd of gereset. Meteen weer uitlezen is verstandig. Niet alle governors worden door alle distributies ondersteund.

80 graden zie ik ook wel eens bij mijn passief gekoeld werkstation onder zware belasting op een 4.2 GHz dual core processor. Dat vind ik niet erg, de processor gaat pas automatisch temperen bij 100 graden.

@GaMeOvEr Bij jou zie ik iets minder eletronica, en ook wat condensatoren.

Vermoedelijk vragen de condensatoren extra vermogen bij het opstarten. Ze zitten daar waarschijnlijk om te zaak te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@mrmrmr nee, sysfs instellingen moet ik elke boot instellen, of zoals @renedis elk uur met een cronjob.

Ik denk dat ik een scriptje maak dat de cpu temp checked elke 10 min en de frequentie omlaag brengt als die te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:44

haagsepracht

One Man, Half Machine.

flowergirl schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:01:
Met dit systeem even aan het meten geweest, mbv Fritz!dect 200 (https://en.avm.de/product...technical-specifications/).

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 105,57€ 105,57
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 Wamazon.de€ 29,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 69,03€ 69,03
1VoedingenMini-box picoPSU 90amazon.de€ 29,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 76,50€ 76,50

Alles gemeten over een periode van een half uur (idle), met standaard processor fan, headless, laatste updates OS en met
code:
1
 powertop --auto-tune

CentOS 8.14,1W
Kubuntu 19.045,8W
Kubuntu 20.04 LTS5,2W
Fedora Server 313,7W

BIOS is standaard, versie R1.6.0, ook nog niets aan getweakt (eens uitzoeken hoe dat moet :+ )
Ook nog wat kernel/hardware errors, ook eens kijken wat dat is (bv mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1587817543 SOCKET 0 APIC 0 microcode, ca en ook: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 9: ee00000000801136).
Tips (BIOS, kernel/hardware errors) zijn welkom hoor :)
Ik heb dit systeem wat aangepast en ben tot de volgende configuratie gekomen.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 117,30€ 117,30
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute ST4000LM024 4TB€ 137,05€ 274,10
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 67,10€ 67,10
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 43,95€ 43,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 77,04€ 77,04

Totaal aanschafkosten van bovenstaande componenten: € 679,55‬

Ik mis nog een case, heeft iemand aanbevelingen of andere aanbevelingen voor verdere optimalisatie van dit systeem?

Mis ik verder nog wat?

[ Voor 0% gewijzigd door haagsepracht op 13-05-2020 09:34 . Reden: Totaalprijs erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
haagsepracht schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:33:
[...]

Ik heb dit systeem wat aangepast en ben tot de volgende configuratie gekomen.

2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute ST4000LM024 4TB€ 137,05€ 274,10
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 67,10€ 67,10
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 43,95€ 43,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 77,04€ 77,04

Totaal aanschafkosten van bovenstaande componenten: € 679,55‬

Ik mis nog een case, heeft iemand aanbevelingen of andere aanbevelingen voor verdere optimalisatie van dit systeem?

Mis ik verder nog wat?
Ik neem aan dat je de externe HDD versie pakt? PicoPSU adapter? Wat zoek je qua behuizing? Net als ik een 1U case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:58:
[...]

Ik heb ook even zitten CPU stresstesten om de passieve koeling te testen met de kap dicht. Bij volledige 3600Mhz gaat hij na +/- 15m naar boven de 80oC. Eén 10.000RPM PWM ventilator helpt om hem daar te houden.

Met een beetje tweaken is volledige passiviteit ook gelukt:
code:
1
2
echo 260000 | tee /sys/devices/system/cpufreq/policy*/scaling_max_freq
echo power | tee /sys/devices/system/cpufreq/policy*/energy_performance_preference

Met het beperken van de maximale frequentie op 2600Mhz blijft hij netjes onder de 75oC met volledig passieve koeling :)

[...]

Ik vind het nogal wat, buitentemperatuur van 12 graden, CPU die slechts zo'n 25W verstookt, 10K RPM fan en 80 graden +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
|sWORDs| schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Ik vind het nogal wat, buitentemperatuur van 12 graden, CPU die slechts zo'n 25W verstookt, 10K RPM fan en 80 graden +.
Buitentemperatuur zegt niks over een binnentemperatuur. Binnen is het hier gewoon 20oC. En wat boeit het verder? Met iets downclocken van de CPU is het probleem al nagenoeg weg. Ik heb er in ieder geval geen last van :)

Verder zit ik nog te denken aan een kleine casemod. Een ventilator aan de zijkant van de PSU case zodat er lucht daadwerkelijk over de CPU gezogen wordt en dan via die PSU opening weer naar buiten.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 13-05-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:43:
[...]

Buitentemperatuur zegt niks over een binnentemperatuur. Binnen is het hier gewoon 20oC. En wat boeit het verder? Met iets downclocken van de CPU is het probleem al nagenoeg weg. Ik heb er in ieder geval geen last van :)
Als jij er blij mee bent dan boeit het weinig, maar ik geef gewoon mijn mening. 75 graden gaat nog, maar je draait dan op 72% van niet heel veel performance (maar genoeg is genoeg) en ik weet niet hoe het bij jou is, maar de afgelopen jaren was het hier in de zomers niet in de buurt van de 20 graden binnen. Gelukkig zitten de VRMs wel in de airflow en zal de rest van het systeem waarschijnlijk niet veel last hebben.
CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:43:
[...]
Verder zit ik nog te denken aan een kleine casemod. Een ventilator aan de zijkant van de PSU case zodat er lucht daadwerkelijk over de CPU gezogen wordt en dan via die PSU opening weer naar buiten.
Dat was ook exact waar ik aan zat te denken, maar wist niet of je vrije ruimte aan de zijkant had, plus dat de blades van de koeler niet in die richting staan. Bij een serverbord zou ik een airduct maken van plastic sheets, maar die geheugen sloten maken dat erg last, alleen back to front zou een optie kunnen zijn, mits er een fan rechts achter past.

code:
1
2
3
4
__
_ \
  \\_
   \_

[ Voor 38% gewijzigd door |sWORDs| op 13-05-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
|sWORDs| schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:58:
[...]
Dat was ook exact waar ik aan zat te denken, maar wist niet of je vrije ruimte aan de zijkant had, plus dat de blades van de koeler niet in die richting staan.
Klopt, maar koeler heb ik zo gedraaid. Enige puntje is het boren van een net 40mm gat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Klopt, maar koeler heb ik zo gedraaid. Enige puntje is het boren van een net 40mm gat :)
Gatenzaag ;) .
Anders: maskeren, aftekenen, 4 mm gaatjes rondom de binnenkant vd aftekening en dan dremel voor de laatste stukjes. Afbramen en klaar >:)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QCQ4j6Y7/bn-ZFm-Pe-Tr-AGKne4-Sz-SPfi-Bun.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Dat snap ik, het punt is alleen dat je strak tegen de overkant zit te zagen en dus geen ruimte hebt voor je machine en boorkop.
Anders: maskeren, aftekenen, 4 mm gaatjes rondom de binnenkant vd aftekening en dan dremel voor de laatste stukjes. Afbramen en klaar >:)
Zelfde punt
Zou je de koeler dan nog draaien? En heb je dan nog een toevoer fan of alleen afvoer fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Zou je de koeler dan nog draaien? En heb je dan nog een toevoer fan of alleen afvoer fan?
Toevoer, dus back to front, met alleen afvoeren kom je er denk ik niet.
En dan de fan heatsink niet 90 graden draaien.

En de duct zo "luchtdicht" mogelijk maken.

[ Voor 14% gewijzigd door |sWORDs| op 13-05-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
|sWORDs| schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:14:
[...]

Toevoer, dus back to front, met alleen afvoeren kom je er denk ik niet.
En dan de fan niet 90 graden draaien.
En de koeler ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

:+
Ik bedoelde de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
|sWORDs| schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:14:
[...]
En de duct zo "luchtdicht" mogelijk maken.
Welke duct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je koopt sheet plastic, van dat spul dat zo dik is als 2-4 a4-tjes, flexibel maar vormvast. Die kun je met een stevige schaar knippen.
Eerst een mockup maken van dun karton of dik papier, waarmee je een vierkantige koker maakt tussen de twee zwarte lijnen op het plaatje, deze sluit je zo hermetisch mogelijk af op de fan en de heatsink.

Je maakt dus zoiets zelf:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Fo9GRZuVL._AC_SX355_.jpg

Maar dan is het waarschijnlijk gemakkelijker met een onderkant.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 13-05-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
|sWORDs| schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:24:
[...]

Je koopt sheet plastic, van dat spul dat zo dik is als 2-4 a4-tjes, flexibel maar vormvast. Die kun je met een stevige schaar knippen.
Eerst een mockup maken van dun karton of dik papier, waarmee je een vierkantige koker maakt tussen de twee zwarte lijnen op het plaatje, deze sluit je zo hermetisch mogelijk af op de fan en de heatsink.

Je maakt dus zoiets zelf:
[Afbeelding]

Maar dan is het waarschijnlijk gemakkelijker met een onderkant.
Aangezien het leuk is om te knutselen, ga ik eerst een kijken wat er gebeurd als ik een klein stukje karton tussen het moederbord ten hoogte van het geheugen en de PSU behuizing maak. Dan moet de airflow namelijk ook vanaf het moederbord komen en niet vanaf de bays. Misschien is dat al wel genoeg samen met een aanvoerende fan tussen het geheugen en de PCIe sloten. Precies op die plek kan ik inderdaad een fan plaatsen voor een back-to-front constructie.

Waarom zou standaard papier overigens niet werken. Is dat niet brandwerend genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Aangezien het leuk is om te knutselen, ga ik eerst een kijken wat er gebeurd als ik een klein stukje karton tussen het moederbord ten hoogte van het geheugen en de PSU behuizing maak. Dan moet de airflow namelijk ook vanaf het moederbord komen en niet vanaf de bays. Misschien is dat al wel genoeg samen met een aanvoerende fan tussen het geheugen en de PCIe sloten. Precies op die plek kan ik inderdaad een fan plaatsen voor een back-to-front constructie.

Waarom zou standaard papier overigens niet werken. Is dat niet brandwerend genoeg?
Ik gebruik hier wel eens karton, maar dat zit dan alleen aan de kant van de fan. Alleen een stukje karton ergens in de behuizing gaat je niet helpen, je moet de lucht door de blades duwen en dat lukt alleen als de duct zo goed als luchtdicht is. Nu gaat maar een klein percentage door de blades (5-10%?) dan gaat er 80-90% door de blades. Bekijken maar eens wat 1U servertjes, die hebben ook allemaal een duct/shroud of de fans zo goed als tegen de heatsink aan (met de blades/fins in dezelfde richting).

Afbeeldingslocatie: https://www02.cp-static.com/objects/multimedia/9/9a5/1349021884_1855436927_medium_computerbehuizingen-supermicro-sc512-203b-cse-512-203b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FRK6mt2J/sys-e300-8dreg1.jpg

Of de 5028, die zelf met actieve koeling ook nog de frontfan flow richting de heatsink stuurt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sXvRmZf8/featured.png

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 13-05-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Even zoeken dan naar waar ik dat plastic kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 23:03
S023 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:59:
in dat kader: Is het mogelijk om het systeem onder ubuntu te laten draaien zonder dat er een videokaart is geactiveerd? Ik benader de pc namelijk 90% vanuit een ssh client op mijn telefoon.
Mijn moederbord heeft echter geen onboard videochip en ik wil de GPU niet fysiek loskoppelen.
Ik ben bang dat als de videokaart fysiek aanwezig is hij stroom gebruikt. Ubuntu server draait in text mode en zal de GPU dus minimaal belasten.

Waarom haal je de videokaart er niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Ik neem aan dat je de externe HDD versie pakt? PicoPSU adapter? Wat zoek je qua behuizing? Net als ik een 1U case?
Nou ik ben zoekende in wat handig is. De interne HDD gaat niet passen zeker? Ja die PicoPSU zag ik staan en die leek mij klein en fijn, ik heb er zeker nog een voeding voor nodig? En een 1U case zou in principe prima zijn, echter hoef ik niet perse op ruimte te besparen dus hij mag ook groter zijn.

Ik ben opzoek naar een volwaardige NAS waar ik ook wat VM's op zou kunnen draaien wanneer benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Uiteindelijk na wat verder research gedaan te hebben tot de volgende setup gekomen:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 117,50€ 117,50
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 136,05€ 136,05
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 97,40€ 97,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 608,26

Nu heb ik een externe HDD erbij genomen zodat ik een full backup kan maken van de interne HDD. Het zou helemaal mooi zijn als ik 2 interne HDD's + 1 interne SSD erin kan plaatsen, dan is de externe HDD niet nodig. Is dat mogelijk met de ASRock DeskMini 310?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
haagsepracht schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:11:
Uiteindelijk na wat verder research gedaan te hebben tot de volgende setup gekomen:

1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 136,05€ 136,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 608,26

Nu heb ik een externe HDD erbij genomen zodat ik een full backup kan maken van de interne HDD. Het zou helemaal mooi zijn als ik 2 interne HDD's + 1 interne SSD erin kan plaatsen, dan is de externe HDD niet nodig. Is dat mogelijk met de ASRock DeskMini 310?
Tip: schrap de interne HDD en koop de externe twee keer. Gegarandeerd dat in de externe HDD exact dezelfde drive zit, en zo bespaar je mooi de helft van het geld. Let overigens wel ook op dat dit SMR schijven zijn en afhankelijk van het gebruik dus een waardeloze performance geven.

Overigens meen ik hier laatst wat gelezen te hebben over dat de DeskMini wat restricties heeft qua HDD ruimte. Dat exte laptop HDDs wel passen, maar zo'n Seagate Barracuda net iets dikker is dan een standaard 2,5" HDD waardoor die niet past. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@haagsepracht @RobertMe

De 4TB variant van de Barracude Compute gaat niet passen inderdaad, deze is 'te dik'. Het is mogelijk om twee 2TB-schrijven (Barracude Compute) te plaatsen en daarnaast een M.2 SSD te gebruiken (uit ervaring). Bedenk wel dat je dan de grens qua toekomstige uitbreidingen hebt bereikt aangezien elk slot dan gevuld is. Kan (op termijn) voordeliger zijn om dan niet voor de DeskMini te kiezen.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Volgens AsRock passen er schijven met een hoogte van 9mm in, de 4TB Barracude is met 15mm dus te hoog. En 2 HDD's gecombineerd met een SSD is mogelijk, maar dan moet je wel een m.2-ssd plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

@RobertMe @Bojan023 @dcm360 bedankt voor de reacties.

Wat betreft het feit dat het een SMR schijf betreft, dank voor die opmerking. Is dat geschikt voor een CentOS systeem met NextCloud en wat VM's? Of kan ik beter naar alternatieve HDD's kijken?

Ik overweeg serieus om 2x 2,5" HDD's erin te zetten met een M.2 SSD, dan is het allemaal mooi weggewerkt in de kast. Ik neem aan dat de 2 HDD's in RAID 1 gezet kunnen worden?

Als ik dan ooit wil uitbreiden dan heb ik de keuze om voor grotere capaciteit 2,5" HDD's te gaan óf door er een of meerdere externe HDD's aan te hangen via USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Ik heb de hele tijd al lopen wikken en wegen. Mooi dat met elke reactie hier mijn doel dichterbij komt. Dank daarvoor.

Dit is waar ik nu op uit kom

1BehuizingenSharkoon QB One€ 41,99€ 41,99
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 22,54€ 22,54
2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSC€ 69,08€ 138,16
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,86

Ik heb ook de Asrock barebones overwogen, maar kom dan niet/nauwelijks goedkoper uit. Mijn verwachting is ook dat deze config zuiniger is.

Iemand nog tips en tricks? Vooral van de power supply ben ik niet zeker. Dit is nu wat ik begrijp dat kan.
De behuizing maakt me niet veel uit. Deze gekozen op formaat.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Toch maar geluisterd naar het advies om voor een externe HDD te gaan. Ik schaf er 2 aan in totaal. Waarvan ik 1 als file opslag wil gebruiken en de andere als backup HDD. Tot nu toe heb ik de volgende configuratie:

2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 107,50€ 215,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
Masselink schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:40:
Ik heb de hele tijd al lopen wikken en wegen. Mooi dat met elke reactie hier mijn doel dichterbij komt. Dank daarvoor.

Dit is waar ik nu op uit kom

2Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSC€ 69,08€ 138,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,86

Ik heb ook de Asrock barebones overwogen, maar kom dan niet/nauwelijks goedkoper uit. Mijn verwachting is ook dat deze config zuiniger is.

Iemand nog tips en tricks? Vooral van de power supply ben ik niet zeker. Dit is nu wat ik begrijp dat kan.
De behuizing maakt me niet veel uit. Deze gekozen op formaat.
Mooie behuizing, maar daar gaat dat moederbord niet inpassen.
of je moet handig met de dremel zijn :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

GoVegan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Mooie behuizing, maar daar gaat dat moederbord niet inpassen.
of je moet handig met de dremel zijn :-D
Scherp! Thx. Want ik had het echt niet gezien. Dan ook ander geheugen nodig.
Of is dat ander bord echt beter en moet ik een andere kast kiezen?

1MoederbordenFujitsu D3474-B€ 103,-€ 103,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18D-32GRS€ 138,35€ 138,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,99

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
Masselink schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Scherp! Thx. Want ik had het echt niet gezien. Dan ook ander geheugen nodig.
Of is dat ander bord echt beter en moet ik een andere kast kiezen?

1MoederbordenFujitsu D3474-B€ 103,-€ 103,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18D-32GRS€ 138,35€ 138,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,99
kunt ook voor de ASRock H370M-ITX/ac gaan.
maar geloof dat deze iets minder zuinig is dan de Fujitsu D3643-H

is het bekend hoeveel minder zuinig de asrock is, ik zit zelf ook nog in dubio tussen deze twee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

GoVegan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:03:
[...]

kunt ook voor de ASRock H370M-ITX/ac gaan.
maar geloof dat deze iets minder zuinig is dan de Fujitsu D3643-H

is het bekend hoeveel minder zuinig de asrock is, ik zit zelf ook nog in dubio tussen deze twee :+
Ik begon met die Asrock H370, maar ben geswitcht naar de Fujitsu vanwege de zuinigheid.
Is er iemand die ervaring heeft met de Asrock?

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haagsepracht schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:43:
Toch maar geluisterd naar het advies om voor een externe HDD te gaan. Ik schaf er 2 aan in totaal. Waarvan ik 1 als file opslag wil gebruiken en de andere als backup HDD. Tot nu toe heb ik de volgende configuratie:

2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 107,50€ 215,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 672,84
Ik doelde dan wel op het "shucken" van de externe HDD en niet daadwerkelijk als externe HDD gebruiken. En zoals je al hebt kunnen lezen gaat het dan niet passen. Dat is dus wel iets om rekening mee te houden. Dat je de HDDs dan echt als externe HDD, via USB, moet aansluiten. Wat dus en onhandiger is maar waarschijnlijk ook meer stroom verbruikt.
Pagina: 1 ... 68 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.