@
willem2668 Bedankt voor de metingen! Een vraag nog: ondanks dat het headless is, is de monitor in slaapstand gezet vanuit het besturingssysteem? Dat betekent namelijk dat er geen signaal gaat naar de videopoort, misschien is dat bij headless nog wel het geval.
Het zou (denk ik dan) best kunnen dat een nieuwere powertop beter werkt, misschien ook in samenwerking met de nieuwere kernel of met nieuwere libraries.
Op 9 mei verschijnt Debian 10.4.
Edit: Ik heb powertop 2.12 gecompileerd onder Debian en toen verplaatst naar een server met Debian 10.3. en D3643-H. De default powertop versie daarop is powertop 2.8. Er zijn verschillen in wat powertop toont aan informatie in idle stats en frequency stats en device stats, maar er is geen verschil in verbruik (momenteel 4,9W).
Als
--auto-tune wordt gebruikt met een versie van powertop, dan zorgt dat voor 'bad' bij de SATA drives bij de andere versie. Na het draaien met
--auto-tune is die melding verdwenen.
Powertop 2.12 toont inschattingen van het aantal milliwatts verbruik. Opvallend is dat DRAM hoog wordt ingeschat (~500 mW). Iets anders wat opvalt is dat de frequentie niet op 800 MHz draait maar op 1200 tot 1300 Mhz. Dat zorgt natuurlijk voor meer verbruik. Het probleem is wel dat het monitoren zelf de frequentie kan verhogen. De frequentie is te zien d.m.v.
lscpu of via
/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_cur_freq per core, 0 t/m 3.
Een foutmelding bij mijn gecompileerde versie van powertop 2.12 is:
modprobe cpufreq_stats failedLoaded 0 prior measurements. Er gaat daar iets mis.
# modprobe cpufreq_stats
modprobe: FATAL: Module cpufreq_stats not found in directory /lib/modules/4.19.0-8-amd64
Mogelijk zit die functie in de kernel en niet in een module.
# cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
driver: intel_pstate
CPUs which run at the same hardware frequency: 0
CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0
maximum transition latency: Cannot determine or is not supported.
hardware limits: 800 MHz - 3.70 GHz
available cpufreq governors: performance powersave
current policy: frequency should be within 800 MHz and 3.70 GHz.
The governor "powersave" may decide which speed to use
within this range.
current CPU frequency: Unable to call hardware
current CPU frequency: 1.30 GHz (asserted by call to kernel)
boost state support:
Supported: no
Active: no
Ik heb nog geen oplossing voor de hoge frequentie. intel_pstate luistert niet naar de 800 MHz instructie.
Na een herstart weer terug bij 4,3W - voor de herstart: 4,9W. Iets veroorzaakt het oplopen van het verbruik. Het is niet te resetten met
powertop --auto-tune. Dat "iets" is bij mij de oorzaak van het hogere verbruik.
Edit: zoals ik eerder al zelf voor waarschuwde

: een aangesloten monitor is nodig om de monitor sleep mode te activeren. Zodra een monitor aanstaat gaat die na circa een seconde in sleep mode waardoor het stroomverbruik 0,6W zakt. Daarna kan de monitor weer uit. De gpu wordt vermoedelijk daardoor uitgeschakeld of in ieder geval in low mode gezet. Mysterie opgelost, maar dit is toch niet echt handig in gebruik. Een manier om de gpu uit te schakelen zonder monitor zou wel handig zijn.
Sleepmode monitor activeren kan via een GRUB parameter in
/etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet ipv6.disable=1 consoleblank=5"
Momenteel komt de machine op 3,9W met 1 actieve I211-AT netwerkaansluiting.
[
Voor 94% gewijzigd door
mrmrmr op 05-05-2020 00:18
]