Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:47
Laten we ook staggered spin-up niet vergeten wat veel moederborden ook ondersteunen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38

Guldan

Thee-Nerd

Ik heb zojuist de nieuwste bios versie van het bios voor de FUJITSU D3644-B1 geinstallerd van de onderstaande site en bij mij zijn de MCE errors ook weg.

https://support.ts.fujits...31-4F1F-BB31-B5450E314EDE

Om dan gelijk mijn eigen vraag te beantwoorden het scheelt niets qua verbruik in ieder geval.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnielandt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-09 10:33
Ik bots even op een probleem bij het installeren van mijn nieuw systeem (D3643-H, i3-9100, intel 660p). Systeem start mooi op, ik installeer Arch zoals gewoonlijk (moederbord is UEFI, ik gebruik ReFind) op de M2 SSD. Echter, bij het booten zie ik enkel de 1) Live USB 2) PXE opties 3) UEFI Shell opties.

De SSD is nergens te bespeuren. Kan dit liggen aan een bios (2.20.1271) setting? Is er iets waar je op moet letten bij dit Fujitsu moederbord als je boot van een M2 SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:01
Vreemde vraag misschien, maar ik ben aan het overwegen een D3644-B in een 1U behuizing te bouwen. De casefan zit aan de voorkant, en ik wil de CPU passief koelen.

Alleen blokkeren de RAM-modules volgens mij dan de airflow richting de CPU. Heeft iemand misschien low profile modules gebruikt in dezelfde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnielandt
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-09 10:33
mrmrmr schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:29:
@jnielandt

Is dat ook zo bijvoorbeeld bij Debian of Ubuntu?
Goede vraag, en ik stond op het punt om een reinstall te doen. Toch nog een keer een alternatieve installatie van refind geprobeerd en dat lijkt het wel te doen (met de `--usedefault` flag). Ik blijf dus nog even bij de Arch install, op naar het volgende probleem :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:53:
Vreemde vraag misschien, maar ik ben aan het overwegen een D3644-B in een 1U behuizing te bouwen. De casefan zit aan de voorkant, en ik wil de CPU passief koelen.

Alleen blokkeren de RAM-modules volgens mij dan de airflow richting de CPU. Heeft iemand misschien low profile modules gebruikt in dezelfde situatie?
@renedis kan daar misschien iets over vertellen.

Je hebt meestal meerdere casefans en "shrouds" (plastic tunnels) nodig om de lucht te forceren door een passieve koeling. De fans moeten een hoog toerental draaien om dat te laten werken. Daardoor zijn ze luidruchtig, bij opstarten als een opstijgend vliegtuig. Als je er harde schijven in stopt (vooral 3.5") moet er in principe een fan over elke schijf blazen en 1 voor de cpu. SATA SSD kan zonder koeling.

Een tower configuratie heeft de beste mogelijkheden voor koeling. Het kan door de opstijgende warme lucht dienen als een schoorsteen, waarbij verse lucht van onder wordt aangetrokken doordat de warme lucht er aan de bovenkant uit gaat. Dat is "gratis" koeling die tegenwoordig ook in hoge gebouwen wordt toegepast. Het heeft dan belangrijke voordelen: passieve koeling maakt weinig tot geen geluid, de koeler zelf kost weinig tot geen energie. Mijn servers en mijn werkstation worden passief gekoeld, alleen als het heet is zet ik een kastventilator aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 22:49
@Polyphemus Ik heb de Streacom FC-9. Geen 1U maar dezelfde vorm. Volledig passief gekoeld, temperatuur zit rond de 41-46 graden, enkele keren 51 graden gezien (heb het systeem nog niet voor zuinigheid geoptimaliseerd).

Zelfde mobo als die jij wil, Core i3-9100, 32GB ECC zonder koelvinnen, 3x 2.5" HDDs, 1x m.2 SSD (660p) en picoPSU.

Ik heb de kast verticaal op 1 zijde staan (koelelementen intern zijn bevestigd aan de zijde die naar boven wijst) op mijn bureau met de bodem van de kast tegen een wand.

Warme lucht stijgt is het idee, de processor voert de warmte via koperen tubes af naar de koelvinnen aan de zijkant (wat bij mij dus de bovenkant is). Dat kan in verticale toestand naar boven stijgen.

So far so good. Ik heb ooit gemaild met Streacom over het plaatsen van een fan. Ze gaf aan dat het beste eigenlijk een fan aan de buitenzijde op de finnen zou zijn, zo zuig je lucht uit de case. Dat ziet er natuurlijk niet uit + klopt niet want je zuigt lucht langs de finnen (makkelijkste weg), niet uit de kast.

Voorlopig houd ik het fanless.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 10-04-2020 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 09:20
Guldan schreef op maandag 6 april 2020 @ 19:21:
[...]

Is het verbruik ook anders geworden? Gewoon nieuwsgierig..
Ik heb geen idee eigenlijk, heb het verbruik nooit gemeten bij gebrek aan een goede meter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-08 01:40
Hele kleine vraag over de Seagate externe 2,5 inch harde schijven. Zit er nog verschil in de diverse versies of zit in elke case gewoon hetzelfde type schijf?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable (STHP) 5TB Zwart€ 116,17€ 116,17
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 159,05€ 159,05
1Externe harde schijvenSeagate Basic 5TB Zilver€ 108,86€ 108,86
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,89€ 109,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,97

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

GaMeOvEr

Is een hork.

Einoël schreef op zondag 12 april 2020 @ 01:08:
Hele kleine vraag over de Seagate externe 2,5 inch harde schijven. Zit er nog verschil in de diverse versies of zit in elke case gewoon hetzelfde type schijf?

1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable (STHP) 5TB Zwart€ 116,17€ 116,17
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 159,05€ 159,05
1Externe harde schijvenSeagate Basic 5TB Zilver€ 108,86€ 108,86
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,89€ 109,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,97
Zover bekend maakt Seagate maar 1 type 4TB en 1 type 5TB 2,5" schijf, dus de losse schijf of de schijf in de externe behuizing zijn dan altijd dezelfde Seagate Barracuda schijf.

Zo komen uit mijn "Amazon Special Edition 5TB" externe schijven het typenummer ST5000LM000 schijven, en dat is hetzelfde ding als deze: pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-09 19:28

Kek

3flix

GaMeOvEr schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:08:
[...]

Zover bekend maakt Seagate maar 1 type 4TB en 1 type 5TB 2,5" schijf, dus de losse schijf of de schijf in de externe behuizing zijn dan altijd dezelfde Seagate Barracuda schijf.

Zo komen uit mijn "Amazon Special Edition 5TB" externe schijven het typenummer ST5000LM000 schijven, en dat is hetzelfde ding als deze: pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB
Dit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
@GaMeOvEr @Kek Helemaal duidelijk, bedankt!

Ik sta op het punt om een MSI B75MA-P45 met een i3 3225 te vervangen door een Fujitsu D3643-H met een G5400. Het oude systeem gebruik ik als NAS/Plex/ZonnepanelenLogging/OpenHAB server. Allemaal niet heel spannend. De oude 3,5 inch harde schijven wil ik vervangen door 1 à 2 2,5 inch Seagate schijven. Het oude systeem gaat dan naar mijn ouders, omdat (ik vind dat) die hard aan wat anders toe zijn.

Enige twijfel die ik nog heb, betreft de CPU. Overdag wil ik de machine regelmatig voor wat andere zaken gebruiken (photoshop/lichte games/tv kijken etc). Meeste is daar ook niet zo spannend van, maar zo af en toe draai ik er ook een vm voor mijn werk als ontwikkelaar op. Heb niet altijd zin om de laptop van het werk aan te sluiten. Momenteel merk ik dat dit (met 16 gig) redelijk gaat. Vraag is of ik veel verschil zal merken met een i3 9100/8100 tov een G5400?

Als alles eenmaal draait, moet ik het verbruik ook maar eens meten en dan gaan kijken welke PicoPSU het beste geschikt is. Maar dat is voor later.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
Mijn tweede server draait inmiddels ESXI 7 met 'Low Power' profiel.

Tot mijn positieve verbazing zit ik nu op 7.7W idle (wisselt heel af en toe naar 7.8W), met een besparing van ongeveer 0.4W (Was 8.1W).
Ondanks de nieuwe functies en opties in ESXI 7, heeft VMware blijkbaar ook het 'Low Power' profiel aangepakt.

Helaas weinig kunnen genieten van deze besparing.
De woning waar ik in leef is gehuisvest in een modern complex en de ligging is iets wat vervelend.
De ramen op de zijkant van het pand.

Met de hele dag zon op de ramen heb ik de afgelopen week al 28C als huiskamer temperatuur gemeten.
Mede hierdoor heb ik de server case fans weer aangezet.

[ Voor 4% gewijzigd door kelly.hipolito op 13-04-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 17:02
Eerder dit jaar heb ik mijn file servertje vernieuwd met een Fujitsu D3643H moederbord, waar ik hier op gewezen werd. Dat bevalt heel goed. Die positieve ervaring heeft ertoe geleid dat ik deze week twee gebruikte Fujitsu mini pc-tjes heb gekocht. Ze dienen vooralsnog om de corona tijd door te komen nu we beiden wekenlang fulltime thuis werken, met twee schoolgaande kinderen die ineens ook alles online moeten doen. Ze blijken niet alleen vlot en aangenaam in gebruik, maar ook buitengewoon zuinig. De behuizing en interne aansluitingen zijn beperkt. 1x HDD/SSD 2.5", 1x slimline optisch (zou je op die plek een tweede HDD/SSD kunnen plaatsen, ik weet het niet?). Bij opstarten trekt het kortstondig rond 20W, direct daarna gaat het verbruik terug naar rond de 10W. Dat is met toetsenbord, muis, monitor aktief dus nog niet in screensaver. Als ik weer wat meer tijd heb, zal ik er eens eentje 24h aan laten staan en zien wat het dan trekt over een heel etmaal. Misschien dat ik straks als het allemaal weer wat normaliseert een van de twee ga proberen met Debian linux.

Leuk spul, je kunt ze voor een habbekrats gebruikt kopen en het is standaard al erg zuinig. Misschien iets voor de tweakers die niet te zware eisen hebben qua aantal SATA aansluitingen en geen trek hebben om zelf losse onderdelen in elkaar te schroeven. Qua budget kan je hier niet tegenop met losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
Mijn Synology NAS kan mijn server verwachtingen niet meer aan. Ik ben van plan om een server in elkaar te steken maar heb hier nog geen ervaring mee.
Ik las de laatste pagina's van dit forum en eerste pagina door maar veel termen/info blijven wat onduidelijk. Daarnaast is info op eerste pagina al wat ouder.

Bestaan er goede BBG met verschillende categorieën waarvan ik inspiratie kan opdoen? Liefst met hardware en prijzen relevant voor BE. Of typ ik hier beter mijn vereisten in dit topic voor een server en doe ik zelf eerst een voorstel geïnspireerd op de suggesties van de laatse pagina's?

Ook guides over hoe bios instellen, ESXI vs proxmox vs ..., backup strategiën, etc.

Via google en tweakers vind ik wel info, maar zelden overzichtelijk/up to date en ik heb helaas niet zoveel tijd om mij overal in te lezen in talloze forum posts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zondag 21 april 2019 @ 05:19:
(...)
Fujitsu geeft aan voor UDIMM non-ECC:
8 GB:
• SK Hynix HMA81GU6CJR8N-VK
• Micron MTA8ATF1G64AZ-2G6E1
• Samsung M378A1K43CB2-CTD
• Samsung M378A1K43DB2-CTD
16 GB:
• SK Hynix HMA82GU6CJR8N-VK
• Micron MTA16ATF2G64AZ-2G6E1
• Samsung M378A2K43CB1-CTD
• Samsung M378A2K43DB1-CTD
Handig overzicht voor wie nu een Fujitsu mobo wil kopen. De compatibility list is namelijk niet meer te vinden via de (ftp) site.

Inmiddels zijn deze geheugenmodules ook niet meer te krijgen. Ben benieuwd wie recent een Fujitsu + geheugen heeft gekocht en welk geheugen dat was, werkt het?
Ik zoek 2x *GB 2666MHz, non-ECC of ECC non-registered. Zomaar de goedkoopste pakken uit de Pricewatch durf ik niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
pricewatch: Samsung M391A2K43BB1-CTD

Heb op mijn D3644-B 4 reepjes van bovenstaande link zitten. Werkt feilloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:20:
[...]

Handig overzicht voor wie nu een Fujitsu mobo wil kopen. De compatibility list is namelijk niet meer te vinden via de (ftp) site.

Inmiddels zijn deze geheugenmodules ook niet meer te krijgen. Ben benieuwd wie recent een Fujitsu + geheugen heeft gekocht en welk geheugen dat was, werkt het?
Ik zoek 2x *GB 2666MHz, non-ECC of ECC non-registered. Zomaar de goedkoopste pakken uit de Pricewatch durf ik niet meer..
pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME
In een D3644-B, works like a charm, waarbij anderen al voor mij hebben bevestigd dat ECC zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nog steeds niemand die kan bevestigen op je de BIOS via serial kan bedienen op de bekende Fujitsu borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
Jazco2nd schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:20:
[...]

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Deze zag ik in een recente wenslijst van iemand staan in combi met de Fujitsu D3643-H. Wellicht even zoeken in dit topic op het board dat je wilt en dan per wensenlijst even kijken hoe daar op gereageerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
pricewatch: Crucial CT4G4DFS824A

Deze heb ik laatst aangeschaft voor gebruik in een D3643-H, werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Einoël Op processorvergelijkingssites zie ik dat de G5400 (3.7GHz) 28% sneller is dan jouw oude processor. Meestal merk je bij 30% dat iets sneller is. Het is een open deur, maar ik denk dat je vooral moet kijken naar gelijktijdig gebruik van de cores. Als je 4 virtuele cores volledig vult zul je het misschien wel merken. Dat kan misschien zo zijn bij Photoshop of conversie van video.

@Antonius Welk type Fujitsu PC heb je gekocht? Er zijn zuinige en minder zuinigere varianten.

@painy Zuinigheid is afhankelijk van zowel hardware als software. Ik heb een paar jaar geleden besturingssystemen vergeleken. Stapeling van besturingssystemen is meestal onzuinig en alternatieven (andere vormen van scheiding) kunnen zuiniger zijn. Onder de gepinde posts rechts boven zie je hoeveel verschillende systemen verbruiken.

@Jazco2nd De compatibiliteitslijst staat hier:
ftp://ftp.kontron.com/Pro...M_ApprovedMemory_V1.3.pdf

Ik zou vooral letten op de juiste specificaties: standaard geheugen - geen specialiteiten, DDR4 snelheid passend bij de processor, normale timings, geen XMP/overclock/gaming geheugen. Grote merken zoals Kingston, Crucial hebben meestal wel iets dat geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Einoël
mrmrmr schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:07:
@Einoël Op processorvergelijkingssites zie ik dat de G5400 (3.7GHz) 28% sneller is dan jouw oude processor. Meestal merk je bij 30% dat iets sneller is. Het is een open deur, maar ik denk dat je vooral moet kijken naar gelijktijdig gebruik van de cores. Als je 4 virtuele cores volledig vult zul je het misschien wel merken. Dat kan misschien zo zijn bij Photoshop of conversie van video.
Dan zou ik wellicht toch beter voor een i3 8100/9100 kunnen gaan. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
@mrmrmr Fujitsu Q510, met i3-3220t processor, 250GB Samsung 850evo, geen optische drive (dus die ruimte is leeg). Ik ben er inmiddels achter dat een optische drive alleen 12V afneemt, een standaard SATA power kabeltje naar HDD/SSD geeft ook 3.3 en/of 5V. Dus zonder enig knutselwerk kan ik niet direct een extra SSD of HDD in de lege drivebay aansluiten.

Voor uitwisselen van wat standaard onderdelen klik je zo een paar dekseltjes los. De SSD, optische drive bay en geheugen modules zijn heel mooi toegankelijk. Om verder bij voedingsdraadjes te komen moet ik serieuzer aan de gang om de behuizing verder te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fujitsu gebruikt vaak 12V voedingen in dit soort systemen, het is niet standaard ATX. Voordeel is dat ze modellen hebben met zuinige voedingen (-85 en -90). Deze getallen verwijzen waarschijnlijk naar de efficientie. Op het moederbord wordt 3.3V en 5V opgewekt.

Er zijn Fujitsu whitepapers over power consumption, zoek naar "white paper Energy Consumption". Die van Q510 is deze uit 2012. Die noemt 8 tot 11W idle.

Er zijn nog zuinigere modellen zoals de Q558 die 3,89W tot 3,33W in idle verbruikt. Nieuw zijn die computers vaak prijzig. De Q558 whitepaper is uit 2019. Specifiek de Fujitsu Esprimo Q558 (PP143DE) valt mee qua prijs. Maar daar zul je dan nog wel extra's bij willen kopen zoals geheugen en opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Leuke dingen die Esprimo Q-serie, ik ben een beetje op ebay aan het kijken en er is aardig wat te koop idd. Op het eerste gezicht lijkt de Q556/Q956 (Skylake/Kaby Lake) nog interessanter dan de vrij oude Q510. Da’s altijd het lastige met refurbished enterprise spul: qua prijs erg interessant, maar jonger dan 3-4 jaar vind je bijna niet, en te oud en je hebt hardware die moderne features mist en/of niet lang meer supported wordt (die oude Intel chips hebben bv geen Spectre/Meltdown patches gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Klopt. Als je kunt leven met de performance en andere eigenschappen van een systeem van een paar jaar terug dan kun je heel betaalbaar computeren. Ik ben blij dat ik in mijn gezin zo vooruit kan. Want als iedere PC hier in huis €1000 tot €1500 had gekost dan at ik nu droog brood :)

Vroeger bouwde ik om de paar jaar een nieuwe PC van nieuwe onderdelen. Kost wel wat tijd. Dat is voor mij al een aantal jaar schaars, en met opgroeiende kids en een deels thuiswerkende partner is er meer dan 1 pc nodig. Daarom gebruik ik al een aantal jaar refurbished of licht gebruikte office pc's. Nog niet zo lang terug is de laatste core2duo hier met pensioen gegaan. Fileservertje is voor mij een iets specifiekere behoefte, dus die bouw ik nog wel helemaal zelf. Gaat bij mij wel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanDD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-12-2024
Beste medetweakers,

Na aanleiding van mijn eigen forumpost en wat bedenkingen bij wat ik graag wil, toch maar beslist dat ik zelf een server wil bouwen. Helaas heb ik geen ervaring met hardware en had ik dus gehoopt op wat raad van het forum. Van linux ed. heb ik verder wel ervaring, dus daar kan ik zelf mee weg.

Ik wil graag een low-end bak waar eventueel toch wat VM's op kunnen. Dit voor volgend gebruik:
  • Opslag; nas. Ik wil graag documenten opslaan op deze bak.
  • Development omgeving. Ik wil projecten waar ik aan werk (in dit geval voornamelijk site's) draaien en opslaan op deze server.
  • Semi productie omgeving. Ik wil graag los van mijn development omgeving een extra omgeving hebben waar ik projecten in productie kan zetten voor testdoeleinden. (waarbij: stresstesten, testen van functies etc.)
Graag had ik ook (zoals dit topic in het algemeen al aangeeft) een zuinige server. Aangezien deze ongeveer 24/7 zou moeten draaien.

Aangezien ik nog een student ben, ligt mijn budget niet hoog (200-250€). Maar ik heb geen problemen met 2e hands producten kopen.

Ik heb eventueel zelf nog een oude medion pc liggen. Deze heeft een i3 en 2x2gb, ik zou hem wel moeten opentrekken om te precieze specificatie's hiervan te weten te komen.

Alvast bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@DylanDD In je vorige topic gaf je aan dat je aan Angular web development doet. Dan is het prettig om met LXC containers te werken zodat INotify werkt. Dat gebruikt Angular om met ng serve bij te houden of er wijzigingen zijn geweest in projectbestanden. Dat werkt via NFS en CIFS niet.

Voor LXC containers is Proxmox aan te raden, wat weer op Debian draait en dus goed voor de zuinigheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanDD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-12-2024
@CurlyMo Ik doe niet aan Angular development. Ik doe aan Laravel development. Binnenkort ook diverse JS dus nodejs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DylanDD schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:14:
@CurlyMo Ik doe niet aan Angular development. Ik doe aan Laravel development. Binnenkort ook diverse JS dus nodejs.
Oeps :) Verkeerd onthouden. Maar voor je NodeJS development (wat Angular in essentie ook gewoon is) zal wat ik aangaf ook wel van toepassing zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 15-04-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-09 18:38
Zo'n mini PC heb ik ook overwogen als thuis servertje. Best leuk lijkt me.
Die kleine Dell optiplex dingen draaien prima met een mooie T CPU.

Je hebt geen PCI-e slotjes maar wel SATA en M.2

Alleen is het aantal USB en LAN poorten beperkt
Je hebt ze dan weer wel met USB-C en dan kan er een hubje aan..
De voeding was gewoon standaard Dell 19v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-09 15:55
Tijdje niks van me laten horen, maar m'n servertje draait nog steeds met de volgende specs:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 109,80€ 109,80
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
2Interne harde schijvenHGST Ultrastar 7K4000, 3TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 75,15€ 75,15
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 10TB€ 319,73€ 639,46
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 104,90€ 104,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 33 CO€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 38,99€ 38,99
1Voedingenbe quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 128,45€ 128,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.247,25

Een paar weken geleden had ik het probleem dat mij heavy load (70 watt) m'n picopsu160 eruit klapte, daarna had hij ook vaak problemen met booten (2 sec post en dan klapte die eruit). Het verhaal dat de PicoPSU's wat onbetrouwbaar zijn, blijkt dan toch weer waar te zijn, of ik had gewoon wat pech..

Van een medetweaker een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W overgenomen, nog steeds een erg zuinige voeding.

Ze zeggen ook wel eens dat als je het ene probleem oplost, je automatisch weer een nieuw probleem tegenkomt. Nu ook zo het geval met mijn spin down policy. Die staat normaliter best agressief (10 min) en ik merkte op wat vreemde tijdstippen toch wat gezoem uit mijn vierkante doos komen.
Na veel klooien met hdparm settings (ik was er van overtuigd dat hdparm de settings niet goed apply'de bij boot). Dit valt te checken met:

code:
1
sudo hdparm -C /dev/sd?
hier staan al mijn drives op active/idle in plaats van standby :c

in mijn rc.local staat het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
powertop --auto-tune
hdparm -S 120 -B 127 /dev/sda
hdparm -S 120 -B 127 /dev/sdb
hdparm -S 120 -B 127 /dev/sdc
hdparm -S 120 -B 127 /dev/sdd
hdparm -S 120 -B 127 /dev/sde
hdparm -S 120 -B 127 /dev/sdf

met inotify en dstat ben ik gaan kijken wat er gebeurt op de harde schijven, of er IO is die de disks aan houdt, maar dit is helaas ook niet het geval (elke line is 60 sec):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
$ dstat --disk -fs 60
-dsk/loop0---dsk/loop1---dsk/loop2--dsk/nvme0n1---dsk/sda-----dsk/sdb-----dsk/sdc-----dsk/sdd-----dsk/sde-----dsk/sdf-- ----swap---
 read  writ: read  writ: read  writ: read  writ: read  writ: read  writ: read  writ: read  writ: read  writ: read  writ| used  free
   0     0 :   0     0 :   0     0 :  11k   95k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :  13k  576k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :  15k  321k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :  11k  170k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :  17k  569k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :7987B  162k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :2731B  168k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :9830B  766k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :  96k  226k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :2185B  147k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M
   0     0 :   0     0 :   0     0 :1517B  605k:   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 :   0     0 |   0  4096M

(m'n nvme is m'n OS disk, daar verwacht ik continu IO op en dat is natuurlijk logisch)

Ik heb dingen zoals automatische smart tests dmv smartmontools al uitgezet, volgens mij hoef je voor smart data helemaal de schijf niet te laten draaien maar just to be sure. Ook heb ik logischerwijs al m'n docker containers (daar draaien al m'n applicaties in) uitgezet. Helaas was dit ook zonder resultaat dus denk dat het toch ergens in het OS (Ubuntu Server 18.04 LTS) zit. Ook in dmesg/journalctl zie ik geen rare errors of afwijkingen.

Ik ben even einde raad 8)7 en misschien dat iemand hier nog een idee heeft?

EDIT: blijkbaar was smartmontools de boosdoener :o

[ Voor 0% gewijzigd door LigeTRy op 17-04-2020 18:09 . Reden: solved ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LigeTRy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:31:
Een paar weken geleden had ik het probleem dat mij heavy load (70 watt) m'n picopsu160 eruit klapte, daarna had hij ook vaak problemen met booten (2 sec post en dan klapte die eruit). Het verhaal dat de PicoPSU's wat onbetrouwbaar zijn, blijkt dan toch weer waar te zijn, of ik had gewoon wat pech..
De adapter zorgt voor de 12V stroomvoorziening (welke adapter heb je?). De PicoPSU-160-XT maakt uit de 12V gelijkstroom de 3.3V en 5V spanningen aan.

De PicoPSU-160-XT kan 8A constant produceren op 5V (40W) en het piekvermogen is 10A (50W).

Aangezien je 5x 3.5" disks hebt denk ik dat je het systeem overbelast tijdens opstarten. Als we een gemiddelde nemen van 22W piekbelasting per schijf, komt dat op 110W, plus een quad core processor die op standaard frequentie draait. Dat is teveel voor een 120W adapter en aangezien de disks 5V belasten, is dat ook ruim teveel belasting op de 5V lijn. Het wel of niet samenvallen van maxima van de disks is deels een kwestie van toeval, het kan soms wel en soms niet werken.

Energiemeters geven meestal iedere 0,5s-1s een meting, het kan zijn dat daardoor niet opvalt dat er een hoge piek is geweest.

Nu heb ik zelf wel eens experimenteel getest (niet geschikt voor praktijksituaties) met 5x 3.5" HGST 7200rpm disks en een D3643-H met G4600 en dat ging goed - vooral doordat de disks niet tegelijkertijd een piek bereikten, maar het is wel een overschrijding van de belastbaarheid van een PicoPSU.
Van een medetweaker een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W overgenomen, nog steeds een erg zuinige voeding.
Voor jouw voeding geldt dat die vooral veel moet kunnen leveren op +5V. Dit vanwege de 3.5" disks.

Ik gebruik al jaren geen 3.5" disks meer. Zelfs met een PicoPSU-80 of -90 kun je 6x 2.5" disks a 3,75W laten opstarten voor een totale maximale belasting van 22,5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 26-09 15:55
mrmrmr schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:26:
[...]

De adapter zorgt voor de 12V stroomvoorziening (welke adapter heb je?). De PicoPSU-160-XT maakt uit de 12V gelijkstroom de 3.3V en 5V spanningen aan.

De PicoPSU-160-XT kan 8A constant produceren op 5V (40W) en het piekvermogen is 10A (50W).

Aangezien je 5x 3.5" disks hebt denk ik dat je het systeem overbelast tijdens opstarten. Als we een gemiddelde nemen van 22W piekbelasting per schijf, komt dat op 110W, plus een quad core processor die op standaard frequentie draait. Dat is teveel voor een 120W adapter en aangezien de disks 5V belasten, is dat ook ruim teveel belasting op de 5V lijn. Het wel of niet samenvallen van maxima van de disks is deels een kwestie van toeval, het kan soms wel en soms niet werken.

Energiemeters geven meestal iedere 0,5s-1s een meting, het kan zijn dat daardoor niet opvalt dat er een hoge piek is geweest.

Nu heb ik zelf wel eens experimenteel getest (niet geschikt voor praktijksituaties) met 5x 3.5" HGST 7200rpm disks en een D3643-H met G4600 en dat ging goed - vooral doordat de disks niet tegelijkertijd een piek bereikten, maar het is wel een overschrijding van de belastbaarheid van een PicoPSU.

[...]

Voor jouw voeding geldt dat die vooral veel moet kunnen leveren op +5V. Dit vanwege de 3.5" disks.

Ik gebruik al jaren geen 3.5" disks meer. Zelfs met een PicoPSU-80 of -90 kun je 6x 2.5" disks a 3,75W laten opstarten voor een totale maximale belasting van 22,5W.
Duidelijk verhaal. de voeding die ik gebruik(te) is een Leicke 150 watt, de reden waarom ik dacht dat alles een beetje kapot aan het gaan was:
- Eerst had ik last van random reboots bij m'n snapraid sync taak (die dus ook wel alle schijven uit standby haalt)
- Soms wou mijn systeem ook niet meer opstarten, direct na het inschakelen (dus tijdens de spinup) klapte het systeem eruit, hierdoor dacht ik dat het inderdaad met de piekbelasting te maken had, dus ik heb wat schijven losgekoppeld kijken of dat hielp, soms bootte die door maar vaak ook nog niet, meer schijven eruit, toen bootte die wel netjes door, maar miste ik m'n schijven (geen hotplug aan) :) Met mijn Bennenstuhl meter kwam ik meestal op 120 watt piekbelasting tijdens boot, dit is inderdaad een meting van 1 seconde oid dus werkelijk zal nog wel hoger zijn. Al heeft de 160XT volgens specs een piekbelasting van 200 watt.

Zelf heb ik nogal wat opslag in gebruik en op het moment vind ik de prijs per gb op een 3,5" (heb een 2x 10tb gescoord voor 168 euro per stuk met black friday, ook heb ik de policy pas een hdd te vervangen als ie kapot is, anders moet ik maar wat spullen weggooien/ergens anders opslaan) nog te gunstig ten opzichte van 2,5". Omdat mijn hdd array vooral (cold)storage is vind ik het prima om de boel lekker in spin down status te houden (nextcloud en andere services met regelmatige IO draaien op m'n ssd). Dus in energiekosten zie ik de winst ook nog niet zitten.

Ooit zat ik wel aan een mechaniekje te bedenken om HDD's stuk voor stuk 'up te laten spinnen', maar dan kom je al snel in de knel met OS detectie van de disks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snerte
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik heb vandaag deze setup besteld. Hierop wil ik in ieder geval wat home automation draaien (home assistent), een pi hole, en wat van mijn eigen (web)development projecten, wellicht dat ik er later wat meer HDD in ga hangen om als NAS (en cloudstorage) te fungeren.

Dit alles wil ik voornamelijk in docker gaan hosten.

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 73,81€ 73,81
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz€ 70,91€ 70,91
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,72

Ik hoor het graag als jullie opmerkingen hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In plaats van de Kaby Lake G4560 zou ik kiezen voor een nieuwere Coffee Lake Pentium Gold G5400, dat gaat goed samen met de 310 chipset.

DDR4 2400 geheugen past beter bij de processor. De Deskmini heeft 2 SATA aansluitingen, dus ik begrijp wel dat je kiest voor een NVMe SSD. Volgens hardware.info zou de A2000 1TB redelijk zuinig moeten kunnen zijn onder belasting. Ik ken geen testcijfers over de idle belasting.

Als je dikkere 2.5" drives (bijvoorbeeld Seagate 4TB of 5TB) zou willen toevoegen moet je weten dat daar normaal gesproken geen plaats voor is in de kast. Je kan bijvoorbeeld wel case modding toepassen (ruimte maken) of genoegen nemen met minder opslagruimte, d.w.z. dunnere disks, of kiezen om via USB aan te sluiten. Dat laatste kost wel iets meer energie aan de USB overhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snerte
Allereerst bedankt voor je hulp! Ik heb wel wat vervolgvragen, mijn hardwarekennis is niet zo groot.
mrmrmr schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:08:
In plaats van de Kaby Lake G4560 zou ik kiezen voor een nieuwere Coffee Lake Pentium Gold G5400, dat gaat goed samen met de 310 chipset.
Dankjewel, ik ga dit onderzoeken!
edit:
Gewijzigd!
DDR4 2400 geheugen past beter bij de processor.
Kun je dat uitleggen? Heeft het geheugen dat ik gekozen heb negatieve impact op de performance, of is 2666 gewoon meer dan nodig?
edit:
Opgezocht en aangepast!
De Deskmini heeft 2 SATA aansluitingen, dus ik begrijp wel dat je kiest voor een NVMe SSD. Volgens hardware.info zou de A2000 1TB redelijk zuinig moeten kunnen zijn onder belasting. Ik ken geen testcijfers over de idle belasting.

Als je dikkere 2.5" drives (bijvoorbeeld Seagate 4TB of 5TB) zou willen toevoegen moet je weten dat daar normaal gesproken geen plaats voor is in de kast. Je kan bijvoorbeeld wel case modding toepassen (ruimte maken) of genoegen nemen met minder opslagruimte, d.w.z. dunnere disks, of kiezen om via USB aan te sluiten. Dat laatste kost wel iets meer energie aan de USB overhead.
Dankjewel, ik weet dat hier alleen kleinere schrijven in passen, ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog niet zo goed weet of en hoe ik mijn storage uit wil breiden, ik begrijp de risico's die je benoemt.

Het is nu geworden:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 55,94€ 55,94
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB/16€ 70,34€ 70,34
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,28

[ Voor 37% gewijzigd door snerte op 17-04-2020 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien handig om mijn stelling even toe te lichten.

DDR-2400 is wat de Pentium Gold G5400 processor ondersteunt volgens de Intel spec sheet. Als je DDR-2666 geheugen hebt, dan zal die met andere JEDEC timings werken en dat is moeilijk van te voren uit te vinden omdat de producenten die niet allemaal publiceren. Het kan soms ongunstig uitpakken.

Daarom is het beter de juiste geheugen te kopen waarvan je de timings kent en die ondersteunt wordt door de moederbordfabrikant. Timings zijn te zien met de tool CPU-Z.

De Kingston HX424S14IB/16 is JEDEC/XMP gaming geheugen met lage timings.

De spec sheet vermeldt:
FOR MORE INFORMATION, GO TO HYPERXGAMING.COM
All Kingston products are tested to meet our published specifications. Some motherboards or system configurations may not operate at the published HyperX memory speeds and timing settings.

Als ik het zelf zou bestellen, zou ik kiezen voor dit standaard geheugen: pricewatch: Crucial CT16G4SFD824A . Dit geheugen staat ook op de QVL lijst van ASRock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snerte
mrmrmr schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:52:
DDR-2400 is wat de Pentium Gold G5400 processor ondersteunt volgens de Intel spec sheet. Als je DDR-2666 geheugen hebt, dan zal die met andere JEDEC timings werken en dat is moeilijk van te voren uit te vinden omdat de producenten die niet allemaal publiceren. Het kan soms ongunstig uitpakken.

Daarom is het beter de juiste geheugen te kopen waarvan je de timings kent en die ondersteunt wordt door de moederbordfabrikant. Timings zijn te zien met de tool CPU-Z.

Als ik het zelf zou bestellen, zou ik kiezen voor dit standaard geheugen: pricewatch: Crucial CT16G4SFD824A . Dit geheugen staat ook op de QVL lijst van ASRock.
Nu snap ik hoe het kan uitzoeken, wist niet dat moederboard fabrikanten dit soort lijsten hadden. Ik heb nu passend geheugen besteld, zoals je voorgesteld hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 15:54
Heeft iemand nog tips voor een mATX behuizing?

het liefst zo stil mogelijk en de volgende onderdelen moeten passen:
- Fujitsu D3642
- 5 2,5" drives
- CD rom

Ik kom nu uit op deze 2:
pricewatch: Corsair Carbide 100R Silent Edition

pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart/Oranje

Maar misschien hebben jullie nog andere tips?

[ Voor 16% gewijzigd door Jasper030 op 18-04-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zie in dit topic de M391A1G43EB1-CRC gebruikt worden in de oudere D3417-B. Ik neem aan dat die dan ook gewoon werken in de D3644-B?

Overigens in combinatie met een G5400.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 19-04-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En ik heb de geheugen compatibility list weer gevonden. Hier staat namelijk de FTP index van de nieuwe Kontron FTP. Als je die vertaald naar een URL dan kan je het document weer downloaden:
ftp://ftp.kontron.com/index.txt

In geval van de D3642-B en de D3644-B:

ftp://ftp.kontron.com/Pro...M_ApprovedMemory_V1.3.pdf

Daar staat mijn gevraagde geheugen niet bij, maar vergeleken met de specificaties van anderen op de lijst is er niet tot nauwelijks verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 19-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nog een update, het specifieke geheugen staat wel op de Skylake / Kabylake compatibility list

ftp://tst-ftp.ts.fujitsu....4_ApprovedMemory_V2.2.pdf

Het lijkt me dat het dan ook wel voor Coffee Lake moet werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bes-r
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 22:12
Jasper030 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:26:
Heeft iemand nog tips voor een mATX behuizing?

het liefst zo stil mogelijk en de volgende onderdelen moeten passen:
- Fujitsu D3642
- 5 2,5" drives
- CD rom

Ik kom nu uit op deze 2:
pricewatch: Corsair Carbide 100R Silent Edition

pricewatch: be quiet! Silent Base 600 Zwart/Oranje

Maar misschien hebben jullie nog andere tips?
Hier in het bezit van de Silent Base. Erg tevreden, hij laat weinig geluid ontsnappen. Ik het wel de leds uitgeschakeld voor de had activiteit en aan/uit. Het was soms net een lichtshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
Hallo

Ik had graag een server gebouwd ter vervanging van mijn Synology NAS + oude laptop.
Beiden kunnen de verwachtingen niet aan. Ik zou graag: home assistant vloeiend/betrouwbaar draaien met veel plugins (waaronder tensor fllow), containers met sonarr, radarr, qbitorrent, ..., 4 x 4k camera's en iets als shinobi, bertrouwbaar backup systeem, evt enkele VM's.

Ik gebruik de NAS als backup en laptop voor (een deel van) de overige taken. Passmark van CPU is 5300 en 8GB RAM. Momenteel draait de laptop wel gewoon windows 10. Welke minimum CPU passmark score gebruik ik best minimaal?
Aankoopprijsmaximum voor volledige build (rackmounted) zonder schijfven zou graag voor 400€ of minder hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

painy schreef op maandag 20 april 2020 @ 00:01:
Hallo

Ik had graag een server gebouwd ter vervanging van mijn Synology NAS + oude laptop.
Beiden kunnen de verwachtingen niet aan. Ik zou graag: home assistant vloeiend/betrouwbaar draaien met veel plugins (waaronder tensor fllow), containers met sonarr, radarr, qbitorrent, ..., 4 x 4k camera's en iets als shinobi, bertrouwbaar backup systeem, evt enkele VM's.

Ik gebruik de NAS als backup en laptop voor (een deel van) de overige taken. Passmark van CPU is 5300 en 8GB RAM. Momenteel draait de laptop wel gewoon windows 10. Welke minimum CPU passmark score gebruik ik best minimaal?
Aankoopprijsmaximum voor volledige build (rackmounted) zonder schijfven zou graag voor 400€ of minder hebben
Heb je al een rackmount behuizing met voeding dan? Anders is er al een flinke hap van je budget weg zonder dat je nog maar iets in je case hebt zitten...

Rackmount behuizingen zijn nu niet bepaald voordelig.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

GaMeOvEr schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:31:
[...]
Heb je al een rackmount behuizing met voeding dan? Anders is er al een flinke hap van je budget weg zonder dat je nog maar iets in je case hebt zitten...

Rackmount behuizingen zijn nu niet bepaald voordelig.
Da's niet waar.
Voor €100 heb je al een 4U rack behuizing waar zonder backplane kaarten in kunnen:

categorie: Behuizingen

Er zijn goedkopere, maar lager dan 4U heeft het nadeel dat je backplanes nodig hebt om je PCIe kaarten 90 graden te draaien en die kosten weer extra geld.

Maar een std. 19" behuizing van pak 'm beet Inter-Tech, is niet duurder dan een std. tower behuizing van een ander merk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

unezra schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:05:
[...]

Da's niet waar.
Voor €100 heb je al een 4U rack behuizing waar zonder backplane kaarten in kunnen:

categorie: Behuizingen

Er zijn goedkopere, maar lager dan 4U heeft het nadeel dat je backplanes nodig hebt om je PCIe kaarten 90 graden te draaien en die kosten weer extra geld.

Maar een std. 19" behuizing van pak 'm beet Inter-Tech, is niet duurder dan een std. tower behuizing van een ander merk.
Ja, OK, als je voor een 4U variant gaat kan dat inderdaad wel voordelig. My bad. Ik ging ervan uit dat je voor zo'n systeem niet meer als 2U zou willen reserveren, maar dan zit ik dat inderdaad in te vullen voor een ander. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GaMeOvEr schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:32:
[...]
Ja, OK, als je voor een 4U variant gaat kan dat inderdaad wel voordelig. My bad. Ik ging ervan uit dat je voor zo'n systeem niet meer als 2U zou willen reserveren, maar dan zit ik dat inderdaad in te vullen voor een ander. ;)
1U en 2U kasten zitten in dezelfde prijsklasse. Het énige dat je extra nodig hebt, is een rizer. Die kosten een paar tientjes max. Zijn ook de kosten niet. Effectief ben je voor een 1U of 2U kast ook maar €100 - €150 kwijt, wat het niet extreem veel duurder maakt dan een towerkast van enige kwaliteit.

Alleen, €400 of minder word een uitdaging voor @painy. Hoe dan ook. Ongeacht de kast. Ik kan me, ex. schijven, niet veel server voorstellen voor minder dan pak 'm beet €600 - €800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

@unezra
Mja, met een beetje moederbord + CPU + geheugen ga je daar al overheen. (Dus bijvoorbeeld Fujitsu/Kontron D3644B + i3-9100 + 32GB ECC memory.)

Of je moet inderdaad voor een goedkoper mobo gaan, goedkopere CPU en minder memory. Maar gezien de eisen lijkt mij dat niet zo verstandig.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
@unezra Met wat tegenzin kan ik wel verhogen tot €600...
een 4u model is geen probleem. Ik dacht zelf aan een Rosewill RSV-R4100 oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

painy schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:18:
LOL, een hobby mag toch wat geld kosten ;)

Ik hoef zelf niet over de behuizing na te denken, de ter zielen gegane back-up server (ZoL) is in een Cooler Master Stacker STC-01 gehuisvest en die recycle ik al vele jaartjes.

Probleem is dan wel met ter ziele gegane hardware dat je keuzes moet gaan maken, maar dat ga ik op een andere plek neer kwakken.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:11:
Fujitsu gebruikt vaak 12V voedingen in dit soort systemen, het is niet standaard ATX. Voordeel is dat ze modellen hebben met zuinige voedingen (-85 en -90). Deze getallen verwijzen waarschijnlijk naar de efficientie. Op het moederbord wordt 3.3V en 5V opgewekt.

Er zijn Fujitsu whitepapers over power consumption, zoek naar "white paper Energy Consumption". Die van Q510 is deze uit 2012. Die noemt 8 tot 11W idle.

Er zijn nog zuinigere modellen zoals de Q558 die 3,89W tot 3,33W in idle verbruikt. Nieuw zijn die computers vaak prijzig. De Q558 whitepaper is uit 2019. Specifiek de Fujitsu Esprimo Q558 (PP143DE) valt mee qua prijs. Maar daar zul je dan nog wel extra's bij willen kopen zoals geheugen en opslag.
Interessante minipc's zijn dit. Jammer van de verloren ruimte door de dvd-speler.

Ik ben op zoek naar iets in dit formaat of een NUC (waardoor zelfbouw icm de bekende Fujitsu mobos afvallen) waar 2x 2.5" in kan, 2x DIMM en 1x M.2 SSD. Maar wel zo zuinig mogelijk.

Doel: een thuiscomputertje voor de ouders die ook als functie een NAS heeft, zodat ik een offsite backup heb voor de data op mijn eigen Fujitsu based server :)
1 schijf voor opslag, 1 schijf parity (SnapRAID).

Helaas, een NUC kan je 'verhogen' via de meegeleverde accessoire maar dan past er 1 HDD in niet 2. Plus ze zijn volgens mij niet zo zuinig tov de Fujitsu systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
@Pantagruel Moest het daar op aankomen, ik heb nog een oude case die ik kan gebruiken. Maar alles staat toch netter moest het tussen mijn netwerk gear in mijn rack staan ;)

Grootste doel is dus extreem vloeient home assistant draaien met veel plugins, wat docker containers en de video monitoring. Backup kan ik evt nog overlaten aan mijn synology.

Hoeveel RAM zou ik dan nodig hebben, 16GB? En voor cpu dcht ik aan een Ryzen 5 of 7 cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

painy schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:18:
Waarom specifiek 19"?

Die Rosewill ziet er wel prima uit, maar weinig externe bays. Dus amper mogelijkheid tot hot-swap. Hoe meer 5,25" bays, hoe meer je hot-swap bays er in kunt zetten. Wat ik zelf voor een server heel fijn vind. (Plus, meer LED's, want die dingen hebben allemaal een activity LED per HDD.)

Zijn mooie dingen voor te vinden. Dingen zijn wel takke duur trouwens. Helaas.
painy schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:05:
@Pantagruel Moest het daar op aankomen, ik heb nog een oude case die ik kan gebruiken. Maar alles staat toch netter moest het tussen mijn netwerk gear in mijn rack staan ;)

Grootste doel is dus extreem vloeient home assistant draaien met veel plugins, wat docker containers en de video monitoring. Backup kan ik evt nog overlaten aan mijn synology.

Hoeveel RAM zou ik dan nodig hebben, 16GB? En voor cpu dcht ik aan een Ryzen 5 of 7 cpu?
16G is een leuk begin, zeker als je budget beperkt is. Wellicht ook kijken naar Proxmox VE als virtualisatie platform zodat je alles als vm kunt draaien.

Backup zou ik buitenshuis plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

painy schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:05:
Ja de SCT-01 krijg je misschien nog gemod/frot in een rack, maar dat zal geen schoonheidsprijzen gaan winnen >:) .

Ik heb geen ervaring mbt video bewaking/monitoring en de belasting van de CPU. Wat zegt de aanbieder vd oplossing mbt hardware eisen?, kunnen we een iets betere gok wagen.

Zelf ga ik sinds de laatste upgrade bij virtualisatie uit van minimaal 32 GiB RAM, zorgt er voor dat ESXi en de handvol vm's soepeltjes hun werk doen (7 actieve linux vm's en 2 windows vm's ).

Met @unezra , hot-swap bays zijn erg handig en kun je doorgaans beter maar meteen incalculeren.

Backup off-site is wel handig/slim (afhankelijk vd hoe kritiek de data is)

[ Voor 7% gewijzigd door Pantagruel op 20-04-2020 13:17 . Reden: add ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
unezra schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:08:
[...]

Waarom specifiek 19"?

Die Rosewill ziet er wel prima uit, maar weinig externe bays. Dus amper mogelijkheid tot hot-swap. Hoe meer 5,25" bays, hoe meer je hot-swap bays er in kunt zetten.

16G is een leuk begin, zeker als je budget beperkt is. Wellicht ook kijken naar Proxmox VE als virtualisatie platform zodat je alles als vm kunt draaien.

Backup zou ik buitenshuis plaatsen.
Ik heb reeds een 19" rack met plaats, dat hoog, droog en koel hangt.
Hot swap is voor mij geen must. Ik heb niet zoveel data nodig. Momenteel kom ik toe met 10TB via 2 schijven. Ik zal nog enkele disks toevoegen voor raid en voor video opslag maar met plek voor 6 of 8 schijven kom ik al een heel eind.

Proxmox is ook de bedoeling.

Backup staat buitenshuis. Heb synology op werk en synology thuis die naar elkaar sturen + beetje cloud opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

painy schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:30:
[...]
Ik heb reeds een 19" rack met plaats, dat hoog, droog en koel hangt.
Hot swap is voor mij geen must. Ik heb niet zoveel data nodig. Momenteel kom ik toe met 10TB via 2 schijven. Ik zal nog enkele disks toevoegen voor raid en voor video opslag maar met plek voor 6 of 8 schijven kom ik al een heel eind.
Punt is, klapt er eens een disk, moet je gaan zitten graven.
En je mist je activity LED's en power LED's.

Ik zou echt investeren in een kast met voldoende externe bays, zodat je er hot-swap bays in kunt zetten.

Sowieso RAID en gezien je toch PVE gaat draaien: ZFS
Heb je wel wat meer geheugen nodig (géén 1G per 1T netto opslag, maar ZFS heeft geheugen nodig om snel te zijn, ECC is optioneel) maar je wint in snelheid en data integriteit.

PVE ondersteunt ZFS op zijn root volume.

Een van de leuke dingen aan ZFS: Je kunt heel eenvoudig complete datasets repliceren naar een andere host. Dus zorgen voor backups. Zo heb ik dat gedaan. Ik heb een server in een datacenter staan, daar word 2x per dag alle data heen geblazen. Het zijn delta's, dus alleen op block level gewijzigde data gaat werkelijk de lijn over. Ideaal.
Proxmox is ook de bedoeling.

Backup staat buitenshuis. Heb synology op werk en synology thuis die naar elkaar sturen + beetje cloud opslag.
Check. Dan zou je zelfs kunnen overwegen NFS te gebruiken. Werkt prima en zo'n Synology kan dat volgens mij aan. Voor veel dingen is NFS over GBit meer dan prima. Zou ik zeker naar kijken, scheelt je weer disks in je server én je backups zijn meteen geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Ik heb het onderstaande systeem een jaartje geleden gebouwd. Nadat ik de afgelopen tijd bezig ben geweest met alles instellen etc. (dat duurt toch langer dan je denkt), ben ik nu bezig het idle verbruik te beperken. Het systeem is een homeserver, welke het volgende doet:
-Plex Server
-NAS
-Time Machine
-Home Assistant
-Downloader
Dit alles draait in een 30-tal dockers. 's Avonds laat ik de niet-essentiele dockers automatisch stoppen, en daarmee gaat mijn vebruik zo'n 5W onderuit. Echter, nu zit ik nog steeds idle rond de 25W (4 v.d. 6 drives zijn dan idle/spin down). Ik vind dat nog steeds wel gortig. Het geheel draait Ubuntu Server (headless). In de BIOS is APLM en alle C-states enabled. Weet iemand nog iets waarmee dat onderuit kan?

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 68,65€ 68,65
1MoederbordenSupermicro X11SSL-F€ 198,59€ 198,59
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 93,90€ 93,90
1Interne harde schijvenWD Blue WD60EZRZ, 6TB€ 189,78€ 189,78
1Interne harde schijvenWD Red WD30EFRX, 3TB€ 95,90€ 95,90
1Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 116,35€ 116,35
1BehuizingenCooler Master Silencio 452€ 75,-€ 75,-
1Geheugen internKingston KSM24ES8/8ME€ 52,90€ 52,90
1Geheugen internSamsung M391A1G43DB0-CPB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 65,90€ 65,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 956,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Jazco2nd schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:59:
[...]

Interessante minipc's zijn dit. Jammer van de verloren ruimte door de dvd-speler.

Ik ben op zoek naar iets in dit formaat of een NUC (waardoor zelfbouw icm de bekende Fujitsu mobos afvallen) waar 2x 2.5" in kan, 2x DIMM en 1x M.2 SSD. Maar wel zo zuinig mogelijk.

Doel: een thuiscomputertje voor de ouders die ook als functie een NAS heeft, zodat ik een offsite backup heb voor de data op mijn eigen Fujitsu based server :)
1 schijf voor opslag, 1 schijf parity (SnapRAID).

Helaas, een NUC kan je 'verhogen' via de meegeleverde accessoire maar dan past er 1 HDD in niet 2. Plus ze zijn volgens mij niet zo zuinig tov de Fujitsu systemen.
De behuizing waar ik mijn router in heb gebouwd lijkt wel aan jouw wensen te voldoen: pricewatch: Inter-Tech ITX A60. In hoeverre de meegeleverde voeding echt zuinig is weet ik echter niet, en het is dan nog steeds aan jou om er een geschikt moederbord bij te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door dcm360 op 20-04-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
unezra schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:35:
[...]

Punt is, klapt er eens een disk, moet je gaan zitten graven.
En je mist je activity LED's en power LED's.

Ik zou echt investeren in een kast met voldoende externe bays, zodat je er hot-swap bays in kunt zetten.
De rest van de tijd is een hot-swap kast vooral heel sexy voor een tweaker en is het sporadisch open schroeven van je kast ook niet zoveel werk. Doe je tenminste zo goed als nooit. Zorg vooral dat je HDD een goed label heeft in je omgeving bijv. de /dev/disk/by-id. Dat is meestal hetzelfde serienummer dat ook op je HDD staat. Dan plak je een sticker op de zijkant van je schijf of bay waar je schijf in zit met datzelfde nummer. Dan hoef je ook niet meer te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

CurlyMo schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:48:
[...]

De rest van de tijd is een hot-swap kast vooral heel sexy voor een tweaker en is het sporadisch open schroeven van je kast ook niet zoveel werk. Doe je tenminste zo goed als nooit. Zorg vooral dat je HDD een goed label heeft in je omgeving bijv. de /dev/disk/by-id. Dat is meestal hetzelfde serienummer dat ook op je HDD staat. Dan plak je een sticker op de zijkant van je schijf of bay waar je schijf in zit met datzelfde nummer. Dan hoef je ook niet meer te zoeken.
Heb zelf om die reden ook geen hot swap, een shutdown en dan op de knietjes na een blik in de XL file met de locatie vd overtreder qua HDD cage en positie in de cage op basis van /dev/disk/by-unique-serial-id (4x HDR-5-v13 modules in de SCT-01). Recentelijk gedaan (voor dat de back-up ZFS server ter ziele ging) en de wisseling duurde nog geen 5 minuten. Resilver duurde langer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Cyleo Heb je powertop --auto-tune gedraaid?

Probeer eerst eens van het kale systeem verbruik vast te stellen, dat wil zeggen zonder de disks. Dat geeft een indruk van het verbruik van het systeem zelf en van de disks en mogelijk ook de software overhead.

De BIOS van dit moederbord is uitgebreid. Staat ACPI 3.0 T-States en Intel SpeedStep op enabled in de BIOS? Op serverborden moet je vaak zelf verbruikbesparende functies aanzetten. Wat is de setting van VGA Priority? Staat IPMI aan of uit?

Als je nog een oude SSD hebt liggen, dat is ook een methode om alle disks in spindown te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
mrmrmr schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:19:
@Cyleo Heb je powertop --auto-tune gedraaid?

Probeer eerst eens van het kale systeem verbruik vast te stellen, dat wil zeggen zonder de disks. Dat geeft een indruk van het verbruik van het systeem zelf en van de disks en mogelijk ook de software overhead.

De BIOS van dit moederbord is uitgebreid. Staat ACPI 3.0 T-States en Intel SpeedStep op enabled in de BIOS? Op serverborden moet je vaak zelf verbruikbesparende functies aanzetten. Wat is de setting van VGA Priority? Staat IPMI aan of uit?

Als je nog een oude SSD hebt liggen, dat is ook een methode om alle disks in spindown te kunnen zetten.
De powertop kreeg ik niet voor elkaar (heeft een accu nodig?) Daardoor wel op TLP terecht gekomen en dat draait nu. Lijkt zo'n 5W weer te pakken als ik hem op battery save zet. Ga het een nachtje laten draaien en kijken waar ik op uitkom.

OS, dockers en download station draait al vanaf de SSD om de HDD's te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cyleo schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:37:
[...]

De powertop kreeg ik niet voor elkaar (heeft een accu nodig?)
Dat lijkt zo, ondertussen heeft hij wel al van alles getuned :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Wat is de meest efficiente manier om te backuppen naar een externe USB3 HDD met een Fujitsu 3644B moederbord? Ik dacht om aan te sluiten via de interne USB3 header en de HDD mounten voor ik een backup wil gaan maken en daarna unmounten. Ik hen het nog niet kunnen testen, maar weet een van jullie wat dan het verwachte extra verbruik is? Ik heb nu geen USB3 perpipherals aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

Anthirian schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:45:
Ik zou graag mijn Raspberry Pi 3 downloadmachine vervangen voor een kleine thuisserver, zodat ik er iets meer mee kan doen dan nu het geval is. Ik merk namelijk af en toe dat hij niet toereikend is voor mijn wensen. Zo wil ik er graag de volgende zaken mee gaan doen:
  • Geautomatiseerd downloaden (en seeden) met torrents / usenet via NZBGet / Deluge / Sonarr / Radarr
  • Streamen van deze content naar andere apparaten in mijn thuisnetwerk via NFS / SMB / UPnP / Plex (zonder transcoderen)
  • Pi-hole voor het blokkeren van advertenties op DNS-niveau
  • Nextcloud server voor het kunnen synchroniseren van zaken tussen Windows / Linux nu Dropbox vorig jaar gestopt is met ondersteuning voor Linux op alles behalve EXT4.
  • VPN server zodat al deze diensten alleen te benaderen zijn via een VPN-verbinding.
Belangrijk voor mij is onder meer beperkt stroomverbruik. Zo wil ik graag in de buurt blijven van het huidige stroomverbruik van mijn Raspberry Pi 3 en de daarop aangesloten pricewatch: WD Elements Desktop Storage 2TB Zwart harde schijf. Deze laatste blijkt overigens af en toe tekort te schieten qua opslagruimte, dus ik ben van plan er zo'n 8TB in te gaan plaatsen. Qua formaat behuizing zou ik graag blijven in de hoek van de kleinere form factors zoals een kastje dat je bijvoorbeeld onder je TV zou zetten. Hij zal in het zicht staan op mijn kantoor. Als het kan moet hij dus een beetje een aantrekkelijk uiterlijk hebben en niet al te veel lawaai maken. Qua budget zit ik rond de 500 euro.

Na veel lezen in dit topic de afgelopen weken heb ik een lijstje gemaakt met een aantal onderdelen die zo te zien erg goed bevallen zijn. Op het moment is het lijstje nog niet compleet en vind ik het ook nog een beetje boven budget, maar aangezien ik vrijwel geen verstand heb van servers hoop ik dat jullie me hierbij van advies kunnen voorzien.
1ProcessorsIntel Core i3-8300 Boxed€ 150,75€ 150,75
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 93,50€ 93,50
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 73,41€ 73,41
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 98,99€ 197,98
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,30
Vanwege onvoorziene omstandigheden is er bijna een jaar later nog niks terecht gekomen van het bouwen van deze configuratie. Ik ben nu wel van plan op korte termijn te gaan bouwen, maar ik heb helaas het topic in de tussentijd niet bijgehouden. Hopelijk kan iemand me een paar tips geven voor componenten die ik nu beter kan kiezen dan mijn initiële lijstje.

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 21:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Anthirian schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:04:
[...]

Vanwege onvoorziene omstandigheden is er bijna een jaar later nog niks terecht gekomen van het bouwen van deze configuratie. Ik ben nu wel van plan op korte termijn te gaan bouwen, maar ik heb helaas het topic in de tussentijd niet bijgehouden. Hopelijk kan iemand me een paar tips geven voor componenten die ik nu beter kan kiezen dan mijn initiële lijstje.
Dit topic is voor discussie over zuinige servers, niet voor specifiek aankoopadvies voor een individu. Dan kan je beter een eigen topic aanmaken. Als het een jaar heeft gewacht kan het ook wel paar dagen extra om weer bij te lezen , niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anthirian schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:04:
Er zijn geen wijzigingen omdat Intel alleen maar net wat snellere processoren uitbrengt op 14nm. Ik heb nog niets gelezen wat aangeeft dat er in de 400 series chipset een energieverbruikvoordeel zit.

Een PicoPSU-90 en Leicke 120W adapter past beter bij je plannen, mits de toe te voegen opslag bestaat uit zuinige 2.5" HDD's en als je die 2TB WD 3.5" extern houdt. Bijvoorbeeld alleen gebruiken voor backup waarbij de drive alleen tijdelijk aan staat.

De stap van een ARM processor naar een i3-8300 processor quad core op 3,7GHz is nogal fors. Onderschat een dual core/quad thread niet. Dat bespaart je veel geld waar je waarschijnlijk niet veel aan hebt tenzij je echt meer dan 2 cores nodig hebt.

De Alpine passive is prima voor een Pentium processor, maar als je langdurig voluit wilt gaan op 4 cores dan heb je mogelijk (semi-)actieve koeling nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyleo
CurlyMo schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:43:
[...]

Dat lijkt zo, ondertussen heeft hij wel al van alles getuned :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bneljknbibqg1WXgTZtHERF3Gbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1jVHU1DHK9VKHRHeKkP8UsEc.png?f=fotoalbum_large
Vond het wel leuk om het resultaat even te delen van de stappen die gezet zijn:
- 16-04: Geen optimalisaties
- 17-04: Dockers laten stoppen 's avonds, disks downspinnen (-5 tot -10W)
- 21-04: tcl/powertune (-3W)

Todo: Kijken of er nog wat meer in het mobo zelf te vinden is, maar met zelf opties is het lastig. Ik zou IPMI nog uit kunnen zetten voor nog wat meer W, maar de kop is er mooi af van het idle verbruik. Ik start / stop de dockers en hdd's met een bash script, ik ga eens kijken of ik dat meer gefaseerd kan doen en of ik de tijd daarvan kan verlengen. Daar pak ik zo 14W op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cyleo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:24:
[...]

[Afbeelding]
Vond het wel leuk om het resultaat even te delen van de stappen die gezet zijn:
- 16-04: Geen optimalisaties
- 17-04: Dockers laten stoppen 's avonds, disks downspinnen (-5 tot -10W)
- 21-04: tcl/powertune (-3W)

Todo: Kijken of er nog wat meer in het mobo zelf te vinden is, maar met zelf opties is het lastig. Ik zou IPMI nog uit kunnen zetten voor nog wat meer W, maar de kop is er mooi af van het idle verbruik. Ik start / stop de dockers en hdd's met een bash script, ik ga eens kijken of ik dat meer gefaseerd kan doen en of ik de tijd daarvan kan verlengen. Daar pak ik zo 14W op.
Metingen zien we hier graag. :)

Niet vergeten powertop --auto-tune bij elke herstart te draaien, die instellingen zijn vluchtig. TLP werkte niet zo goed bij mijn tests, maar dat kan per situatie verschillen. Als je powertop na auto-tune draait zonder parameters kun je zien wat er allemaal aan is gezet, o.a. hoe C-states worden gebruikt.

Heb je ook nog metingen gedaan zonder enige storage/extra's zoals IPMI, behalve een boot-SSD? Het vaststellen van een dergelijke baseline verbruik is heel handig om in te schatten wat de mogelijkheden zijn.

In plaats van IPMI kun je ook via SSH2 werken. Het nadeel is dat je zo niet bij de BIOS kan. Aan de andere kant kun je ook alle USB apparaten ontkoppelen. Dat scheelt ook als USB power management goed werkt. De monitor kan na 15 minuten in slaapstand worden gezet. Ook als je geen monitor hebt aangesloten. Dit schakelt de gpu in een low power stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

mrmrmr schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:10:
[...]

Er zijn geen wijzigingen omdat Intel alleen maar net wat snellere processoren uitbrengt op 14nm. Ik heb nog niets gelezen wat aangeeft dat er in de 400 series chipset een energieverbruikvoordeel zit.

Een PicoPSU-90 en Leicke 120W adapter past beter bij je plannen, mits de toe te voegen opslag bestaat uit zuinige 2.5" HDD's en als je die 2TB WD 3.5" extern houdt. Bijvoorbeeld alleen gebruiken voor backup waarbij de drive alleen tijdelijk aan staat.

De stap van een ARM processor naar een i3-8300 processor quad core op 3,7GHz is nogal fors. Onderschat een dual core/quad thread niet. Dat bespaart je veel geld waar je waarschijnlijk niet veel aan hebt tenzij je echt meer dan 2 cores nodig hebt.

De Alpine passive is prima voor een Pentium processor, maar als je langdurig voluit wilt gaan op 4 cores dan heb je mogelijk (semi-)actieve koeling nodig.
Goeie tips, dankjewel. Daarmee moeten de kosten volgens mij ook wel wat naar beneden bijgesteld kunnen worden als ik het zo bekijk. In plaats van de i3-8300 zou je dus een G5400 aanraden bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je gaat dan van een quadcore naar een dual core maar als je die extra cores niet nodig hebt, dan is t prima natuurlijk, en ietsje zuiniger.

Ik zou overigens eens rondkijken naar de markt voor 'refurbished' mini-pc's uit het bedrijfsleven. De eerste Skylake/Kaby Lake modellen zijn nu 3-4 jaar oud en beginnen bij opkopers terecht te komen, je vindt ze op marktplaats en ebay (en tegenwoordig ook op Tweakers). Beetje onderhandelen en je heb hele mooie servertjes in handen voor weinig.

Voor de prijzen die je voor een HP Prodesk G3 Mini of de Fujitsu Q556 serie betaalt, daar kan je niet tegenop zelfbouwen. En zoals je zegt, de evolutie van Intel is zo langzaam, dat die 14nm chips nauwelijks anders zijn dan wat je nu koopt.

[ Voor 79% gewijzigd door Dreamvoid op 22-04-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

Ik ga er niet vanuit dat ik ze echt ga missen. Zeker aangezien ik van een ARMv7 afkom. Ik lees overigens in de TS dat het (destijds) niet heel veel uitmaakt(e) welke reepjes RAM je in je server stopt. Is dat nog steeds het geval? Ik zie bijvoorbeeld een aantal builds voorbij komen die gebruikmaken van 1 reepje van 16GB van Kingston. Is het buiten de prijs om (50 euro minder) ook qua verbruik aantrekkelijk om in plaats daarvan te kiezen voor bijvoorbeeld pricewatch: Kingston KSM26ES8/8ME?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:21
Verschil tussen een 8GB en 16GB geheugen module qua stroomverbruik is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

Super, dan scheelt me dat weer 50 euro.

Nog iets anders dat ik tegenkwam toen ik ging zoeken naar shucking is de DataHoarder subreddit. Daar werd onder meer deze link gepost naar een artikel van ArsTechnica: Seagate says Network Attached Storage and SMR don’t mix. Een beetje zoeken leidt naar "Shingled Magnetic Recording". Wat is jullie ervaring daarmee? Moet ik daar op gaan letten bij de aanschaf? Ik lees links en rechts dat Seagate dit al toepast sinds 2013 maar dat je NAS daar niet echt op gemaakt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik wilde een vergelijkbare vraag stellen. Is het nu verstandiger om één pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME te kopen of twee pricewatch: Kingston KSM26ES8/8ME voor in een Fujitsu moederbord?

De enkele variant is toch weer € 17,- goedkoper en als het geen verschil maakt is het zonde om dat uit te geven.

@Anthirian Wat betreft SMR is genoeg geschreven hier en in het ZFS topic. Ik zou dat eerst eens lezen en dan je eigen mening vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hangt ervan af wat je op je NAS doet.

SMR drives zijn ideaal voor data die in grote blokken sequentieel geschreven wordt en vooral reads heeft, zoals bv muziek/films/foto storage voor een media server, of periodieke backups.

Als er veel random writes nodig zijn, zoals bv databases, videobewerking, caching, virtual machines, multi-user fileservers in bedrijven, etc, dan kan SMR fors inzakken qua snelheid, en kan je beter voor een SSD gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 23-04-2020 01:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• willem2668
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 22:12
Omdat het moederbord in mijn build van 2014 vorig jaar de geest heeft gegeven getracht een aantal onderdelen te recupereren (behuizing, processorkoeling, voeding) en volgend systeem in mekaar geknutseld:

1MoederbordenFujitsu D3674-B€ 116,-€ 116,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 168,99€ 168,99
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 49,10€ 49,10
1ProcessorkoelingZalman FX70 Fanless CPU Cooler€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS824A€ 71,51€ 143,02
1HDPlex 150W DC-ATX Converter (16V-24V Wide Range Voltage Input)----
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 94,05€ 94,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,10

Op zich weinig spannend en ietwat eigenzinnig :P
Ik was echter blij verrast door de actuele verbruikscijfers van deze configuratie:
  • Headless, passief gekoeld;
  • in idle gemeten met Voltcraft energy logger 4000.
Powertop
HDD standby
Ubuntu Server 20.04 LTS - BIOS R1.23.0*
4.2 W
3.5 W
Ubuntu Server 18.04.3 LTS - BIOS R1.18.0 service release*
8.3 W
6.2 W

Opmerkingen:
  • Ook Debian Buster getest, hierbij vergelijkbare verbruikscijfers genoteerd met Ubuntu Server 18.04 (ondanks het feit dat 18.04 met Powertop in PC3 bleef "hangen" en Buster in PC10 terechtkwam).
  • Linux op dit bord was aanvankelijk niet evident, hierboven* de twee enige biosversies die linux op dit bord ondersteunen (te downloaden op de Kontron site).
  • Seagate HDD dankzij dit topic (zie openingspost) gescoord op amazon.de voor minder dan € 100 8)

[ Voor 1% gewijzigd door willem2668 op 24-04-2020 22:47 . Reden: HDPlex 150W DC-ATX Converter verwijderd uit de configuratie (niet gebruikt in de huidige build) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

wjjkoevoets schreef op zondag 15 maart 2020 @ 23:25:
Bij deze meld ik mij ook in dit topic. Mijn homelab verbruikt momenteel behoorlijk veel stroom.
Je schrijft lab. Heb je die continu in gebruik dan?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
willem2668 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:18:
Omdat het moederbord in mijn build van 2014 vorig jaar de geest heeft gegeven getracht een aantal onderdelen te recupereren (behuizing, processorkoeling, voeding) en volgend systeem in mekaar geknutseld:

1MoederbordenFujitsu D3674-B€ 116,-€ 116,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 168,99€ 168,99
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 49,10€ 49,10
1ProcessorkoelingZalman FX70 Fanless CPU Cooler€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial CT2K8G4SFS824A€ 71,51€ 143,02
1HDPlex 150W DC-ATX Converter (16V-24V Wide Range Voltage Input)----
1HDPLEX Internal 120W AC-DC Adapter with 19V Output----
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 500GB€ 94,05€ 94,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,10

Op zich weinig spannend en ietwat eigenzinnig :P
Ik was echter blij verrast door de actuele verbruikscijfers van deze configuratie:
Powertop
HDD standby
4.2 W
3.5 W
8.3 W
6.2 W

Opmerkingen:
  • Ook Debian Buster getest, hierbij vergelijkbare verbruikscijfers genoteerd met Ubuntu Server 18.04 (ondanks het feit dat 18.04 met Powertop in PC3 bleef "hangen" en Buster in PC10 terechtkwam).
  • Linux op dit bord was aanvankelijk niet evident, hierboven* de twee enige biosversies die linux op dit bord ondersteunen (te downloaden op de Kontron site).
  • Seagate HDD dankzij dit topic (zie openingspost) gescoord op amazon.de voor minder dan € 100 8)
Bedankt voor de metingen! Inderdaad eigenzinnig, maar ook een uitgelezen mogelijkheid om meer te weten te komen over hoe die verschillen tot stand komen en ook over dit moederbord. Ik heb bijvoorbeeld de indruk dat Debian Buster 10.3 niet meer zo zuinig is als de versie die ik voor vroegere metingen heb gebruikt.

Zou je - om vergelijken met andere systemen mogelijk te maken - ook eens kunnen meten met van stroom losgekoppelde hard disk en LAN kabel aangesloten op een switch? Verder met monitor in slaapstand, aangestuurd door het besturingssysteem, zoals hier.

Bepaalde Voltcrafts geven bij laag verbruik te weinig aan.

Het is bekend dat de microcode patches een systeem trager kunnen maken, maar dit is een groter verschil dan meestal wordt gemeldt. Helaas is de distributie/kernel tegelijkertijd ook anders waardoor je niet kunt zeggen waar het nu precies aan ligt.

Het zou kunnen dat de BIOS instelling Above 4GB decoding in een nieuwere BIOS versie standaard uitgeschakeld is, waardoor je bepaalde Linux distributies zonder problemen kunt installeren. Een andere mogelijkheid is dat LVDS aan staat terwijl dat niet moet, dat zou een hoger verbruik kunnen veroorzaken. Ik las daar iets over in de BIOS release notes.

HDPlex maakt "power"-voedingen voor mini-ITX gaming computertjes die een gaming kaart bevatten. Die zijn letterlijk klein, maar meestal wel energiehongerig en meestal minder zuinig dan de PicoPSU modellen met laag vermogen. Het verbruik van 3,5W valt me daarom niet tegen, ook al is die gemeten door een Voltcraft Energy Logger 4000 die misschien iets te laag aangeeft.

Kun je ook eens meten wat het standby verbruik is van de voeding? Dat krijg je door de computer een shutdown opdracht te geven op de command line. Een andere meting is met USB kabels en LAN losgekoppeld en monitor in slaapstand. Dat zou de laagste meting moeten opleveren. Het duurt altijd even voordat een systeem in een lagere verbruiksstand bereikt.

Kun je zien wat het originele merk+type van de adapter is? Meestal worden die gemaakt door gespecialiseerde fabrikanten en blijft het originele typenummer er wel op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vandaag de laatste onderdelen voor mijn nieuwe NAS besteld:
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 93,06€ 93,06
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50

Onderstaande compontent heb ik al in bezit:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 64,78€ 64,78
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 168,99€ 337,98
1BarebonesNorcotek RPC-4216€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 47,20€ 47,20
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 48,99€ 48,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,51

Zou ik met deze koeler de G5400 passief kunnen koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hangt af van de airflow eromheen, in een piepkleine behuizing is het moeilijker dan in een ruime case met goede airflow/caseventilators. Als je ‘m ook continu volbelast is het een andere zaak dan als je m altijd in (semi-idle) houdt.

Een G4500 *kan* volledig passief draaien (dus zelfs zonder casefans) in bv de pricewatch: Akasa Euler S Fanless en pricewatch: Akasa Galileo zonder voedingsadapter behuizingen, maar daar is de complete case een enorm koelblok.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 24-04-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CurlyMo passief koelen bij normale lage belasting zal wel lukken, maar het probleem zit hem in de behuizing. Die heeft geen schoorsteenmodel met natuurlijke koeling: onderaan koele lucht aanzuigen en bovenaan warme lucht uitstoten. De luchtverplaatsing moet dus worden geactiveerd.
Je wil een ATX voeding toepassen en die heeft ook al een uitblazende ventilator in zich. Dus ik denk dat als je het niet te gek maakt (lees: urenlang 100% cpu gaat belasten), dat je dan met een passief koellichaam ook wel toe komt. Voordeel is ook dat de koeler op de cpu rust en niet aan een vertikaal bord hoeft te hangen.

Elk nadeel heb zijn voordeel.

Deze koeler zou ik gebruiken: pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive. Ik heb de voorganger, de Apline 11 Passive in mijn systemen. Normaal gesproken is het niet makkelijk een G5400 tot 100 graden op te laten lopen met een reëele belasting, dus dat risico is relatief laag. Het risico voor premature slijtage van processor zelf is daarmee ook laag. Niet dat het erg belangrijk is, want de processor is goedkoop. De processor schakelt sowieso vanzelf terug als 100 graden wordt bereikt.

De vinnen kunnen het best in de richting van de luchtstroom worden geplaatst.

Als je verder gebruik maakt van een beperkt aantal 2.5" drives kan het wel denk ik. Een beetje meer ruimte scheppen in de drive bays is dan wel aan te raden. Afstand houden is goed en luchtigheid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb zo'n vermoeden dat de Big Shuriken meer koelvermogen heeft dan die Arctic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat de Big Shuriken meer koelvermogen heeft dan die Arctic?
In actieve staat wel, in passieve staat weet ik het niet. Misschien niet omdat die Arctic een blok aluminium is met uitgefreesde dikke vinnen met veel lucht eromheen. De Big Shuriken heeft dunne vinnen dicht op elkaar - zoals normaal is in 19" behuizingen - die prima passen bij een ventilator die er door heen blaast maar het misschien niet zo goed doet zonder geforceerde luchtstroom.

Als je Big Shuriken al hebt heb je gelegenheid uit vinden of het voldoende is zonder de ventilator aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:42:
[...]

In actieve staat wel, in passieve staat weet ik het niet. Misschien niet omdat die Arctic een blok aluminium is met uitgefreesde dikke vinnen met veel lucht eromheen. De Big Shuriken heeft dunne vinnen dicht op elkaar - zoals normaal is in 19" behuizingen - die prima passen bij een ventilator die er door heen blaast maar het misschien niet zo goed doet zonder geforceerde luchtstroom.

Als je Big Shuriken al hebt heb je gelegenheid uit vinden of het voldoende is zonder de ventilator aan te zetten.
Ja, ik heb hem al. Ik heb als alternatief ook een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO. Maar die gebruik ik liever niet, omdat ik probeer van een 4U naar een 2U kast te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willem2668
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 22:12
mrmrmr schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 01:21:
[...]

Bedankt voor de metingen! Inderdaad eigenzinnig, maar ook een uitgelezen mogelijkheid om meer te weten te komen over hoe die verschillen tot stand komen en ook over dit moederbord. Ik heb bijvoorbeeld de indruk dat Debian Buster 10.3 niet meer zo zuinig is als de versie die ik voor vroegere metingen heb gebruikt.

Zou je - om vergelijken met andere systemen mogelijk te maken - ook eens kunnen meten met van stroom losgekoppelde hard disk en LAN kabel aangesloten op een switch? Verder met monitor in slaapstand, aangestuurd door het besturingssysteem, zoals hier.

Bepaalde Voltcrafts geven bij laag verbruik te weinig aan.

Het is bekend dat de microcode patches een systeem trager kunnen maken, maar dit is een groter verschil dan meestal wordt gemeldt. Helaas is de distributie/kernel tegelijkertijd ook anders waardoor je niet kunt zeggen waar het nu precies aan ligt.

Het zou kunnen dat de BIOS instelling Above 4GB decoding in een nieuwere BIOS versie standaard uitgeschakeld is, waardoor je bepaalde Linux distributies zonder problemen kunt installeren. Een andere mogelijkheid is dat LVDS aan staat terwijl dat niet moet, dat zou een hoger verbruik kunnen veroorzaken. Ik las daar iets over in de BIOS release notes.

HDPlex maakt "power"-voedingen voor mini-ITX gaming computertjes die een gaming kaart bevatten. Die zijn letterlijk klein, maar meestal wel energiehongerig en meestal minder zuinig dan de PicoPSU modellen met laag vermogen. Het verbruik van 3,5W valt me daarom niet tegen, ook al is die gemeten door een Voltcraft Energy Logger 4000 die misschien iets te laag aangeeft.

Kun je ook eens meten wat het standby verbruik is van de voeding? Dat krijg je door de computer een shutdown opdracht te geven op de command line. Een andere meting is met USB kabels en LAN losgekoppeld en monitor in slaapstand. Dat zou de laagste meting moeten opleveren. Het duurt altijd even voordat een systeem in een lagere verbruiksstand bereikt.

Kun je zien wat het originele merk+type van de adapter is? Meestal worden die gemaakt door gespecialiseerde fabrikanten en blijft het originele typenummer er wel op staan.
Geprobeerd mijn "huiswerk" zo goed mogelijk te maken en enkele bijkomende metingen gedaan:
  • Standby van de voeding: 0.7 W
  • Standby van het systeem: 0.8 W
Met monitor (HDMI) en wireless Logitech K400 (USB):
  • Powertop: 4.8 W
  • HDD standby: 4.2 W
Headless:
  • Via systemd de services powertop en hdparm uitgeschakeld: 7.5 W
  • Netwerkkabel losgekoppeld, HDD standby: 2.9 W
Ter info:
  • De adapter is aangekocht eind 2013 en staat al lang niet meer op de site van HDPlex, ook op de behuizing heb ik geen fabrikant of type kunnen vinden.
    Spec: HDPLEX Internal Nano Size 120W AC Adapter with 19VDC output is designed for Thin ITX motherboard and Intel NUC. The HDPLEX Internal 120W AC Adapter has aluminum case for max Heat dissipation. It also has standard IEC C14 Connector with EMI filter and 4PIN molex female and 2PIN molex male connector for 19VDC Output. The 2PIN molex male connector could be plugged into onboard 19V input on Intel NUC and Thin ITX board. Eliminate the need for external AC adapter. HDPLEX internal 120W AC adapter has tiny footprint: 115(D) x 50 (W) x 33 (H) mm.
  • Linux problemen met dit bord waren bekend, tijdelijke workaround heb ik gevonden op de "heise" forums (bios R1.18.0 service release). Na de overname van de Fujitsi moederbordafdeling door Kontron is het even "stil" geweest hierrond, maar begin dit jaar heeft Kontron een biosupdate uitgebracht waarmee de issues opgelost zijn (bios R1.23.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@willem2668 , bedankt voor de info, ik denk dat de conclusie is dat we dit bij de zuinige Fujitsu borden kunnen voegen. Door de plussen en minnen heen, bijvoorbeeld een draadloos moederbord kan minder zuinig zijn dan een bedraad moederbord. Met name de 2,9W kaal is herkenbaar en vergelijkbaar met de D3643-H die precies hetzelfde verbruik heeft.

Monitor-sleep en headless kan wel eens voor verschillende resultaten zorgen. Vanuit Linux kan de monitor in slaapstand worden gezet na x aantal minuten idle.

In 2013 waren er wel zuinige adapters (zoals die de 120W/12V van Leicke), maar of ze destijds bij HDPlex hierop hebben gelet weet ik niet. HDPlex kwam in 2013 uit met hun eerste voeding, die heb jij denk ik.
Ze zijn later vooral voor bekend geworden toen ze voedingen voor mini-ITX gaming gingen leveren. De 330W adapter die ze nu leveren is van Dell, gemaakt door Delta Electronics. Sommige ~19,5V modellen van Dell waren voor die tijd redelijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
willem2668 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:18:
Powertop
HDD standby
4.2 W
3.5 W
8.3 W
6.2 W

Opmerkingen:
Mooie build en mooie cijfers! Het verschil tussen de twee distro’s is wel heel erg groot! Omdat je ook andere BIOS versies gebruikt vraag ik me af waar nu precies het verschil in zit - heb jij daar zicht op waarom het verbruik zo verschilt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
Met dit systeem even aan het meten geweest, mbv Fritz!dect 200 (https://en.avm.de/product...technical-specifications/).

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 105,57€ 105,57
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 Wamazon.de€ 29,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 69,03€ 69,03
1VoedingenMini-box picoPSU 90amazon.de€ 29,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 76,50€ 76,50

Alles gemeten over een periode van een half uur (idle), met standaard processor fan, headless, laatste updates OS en met
code:
1
 powertop --auto-tune

CentOS 8.14,1W
Kubuntu 19.045,8W
Kubuntu 20.04 LTS5,2W
Fedora Server 313,7W

BIOS is standaard, versie R1.6.0, ook nog niets aan getweakt (eens uitzoeken hoe dat moet :+ )
Ook nog wat kernel/hardware errors, ook eens kijken wat dat is (bv mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1587817543 SOCKET 0 APIC 0 microcode, ca en ook: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 9: ee00000000801136).
Tips (BIOS, kernel/hardware errors) zijn welkom hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-09 09:20
flowergirl schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:01:
BIOS is standaard, versie R1.6.0, ook nog niets aan getweakt (eens uitzoeken hoe dat moet :+ )
Ook nog wat kernel/hardware errors, ook eens kijken wat dat is (bv mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 0:906ea TIME 1587817543 SOCKET 0 APIC 0 microcode, ca en ook: CPU 0: Machine Check: 0 Bank 9: ee00000000801136).
Tips (BIOS, kernel/hardware errors) zijn welkom hoor :)
Waaarschijnlijk verhelpt het updaten van je BIOS naar 1.8.0 de MCE-error (zie ftp://ftp.kontron.com/Pro...ycle/D3643-H/BIOS_D3643-H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
RetroTycoon schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:49:
[...]

Waaarschijnlijk verhelpt het updaten van je BIOS naar 1.8.0 de MCE-error (zie ftp://ftp.kontron.com/Pro...ycle/D3643-H/BIOS_D3643-H)
Ja, dat heeft geholpen. Dankjewel.
Korte termijn geheugen lijkt wel stuk, dat staat niet zo heel lang geleden (en best wel vaak) in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 14:04
Na een hoop te hebben gelezen denk ik een mooie server te hebben samengesteld. Deze moet mijn thuis/werk server vervangen. Ik draai Hyper-v en heb ongeveer 5 primaire VM's draaien (dagelijks gebruik) en 5 minder belangrijke (start ik soms op voor projecten). Wel wil ik wat taken van mijn NAS (intranet / domoticz) over gaan zetten naar de server zodat de NAS 'alleen' nog maar als backup zal fungeren.

Mijn idee :

• Cooltek Coolcube Maxi of be quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart
• Fujitsu D3644-B
• Intel Core i3-8100 Boxed of Intel Core i3-9100 Boxed
• 4x Crucial CT16G4DFD824A
• 1x Intel 660p 512GB SSD -> Boot win Hyper-V
• 1x Intel 660p 2TB SSD (M.2 Adapter) Primaire VMs
• 2x Seagate 4TB Data + sec. VMs
• i210-T1 netwerkkaart ?
• Corsair VS Series VS550 (2018)
• Cooling ?

Is het slim om een M.2 adapter te nemen of kan je dan beter een SSD nemen ?
Andere opmerkingen zijn welkom,

Ik zit nu op 125W, dus denk een grote slag te maken.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinge
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 14:22
Onlangs een Fujitsu D3643-H aangeschaft en valt voorlopig toch wat tegen. In die zin dat ik 'm nog niet zuinig genoeg heb ;) Ook gelezen dat Esxi niet het meest zuinig OS is , maar 22 watt in idle is me wat veel.
Bedoeling is een all-in-one Xpenology , pfsense & docker combo.

Gemeten met een oud metertje van de bouwmarkt. Baseline richt ik op mn pico psu die 0 watt uit de muur trekt (wrs 0,5 ofzo)

- Alpine 12 passieve koeler
- 8Gb ddr4
- Pentium Gold 5400
- Samsung 840 ssd
- 2x 4TB seagate 2,5"
- 2x Crucial M4 128 voor ssd cache

Overigens zie ik de tdp optie wel staan in de bios maar kan deze niet aanpassen (nu op 35w) Had ergens gelezen dat hiermee te finetunen valt. Is het trouwens mogelijk om de disks te laten downspinnen icm passtrough? Daar ligt wrs al een deel vh probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Zo, na veel uitzoeken is mijn nieuwe server nu compleet. De laatste onderdelen zijn besteld. De schijven had ik al in de aanbieding bij Amazon gekocht, de rest van het weekend besteld.

Dit is nu het totaalplaatje geworden:

1ProcessorsIntel Core i3-9100F (SRF7W) Tray€ 72,28€ 72,28
1MoederbordenSupermicro X11SCH-F€ 289,66€ 289,66
5Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 168,99€ 844,95
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4408€ 175,50€ 175,50
2KabelsInter-Tech CobaNitrox SFF-8087 naar 4X SATA cross-over€ 29,37€ 58,74
1Computer accessoiresInter-Tech 2U 650mm Rack Rails€ 29,10€ 29,10
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 156 W€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingAlpenföhn Ben Nevis€ 24,23€ 24,23
2Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 80mm€ 8,80€ 17,60
2Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 103,-€ 206,-
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1picoPSU extension cable for 150/160XT----
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 162,64€ 162,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.880,70

Ik ben voor een Supermicro moederbord gegaan, wegens IPMI, 2x NIC en 2x NVME slot en 8x SATA. Ja, deze zal meer verbruiken dan het Fujitsu bord, maar er zitten dan wel meer features op. Daardoor kon ik wel voor een i3-9100F gaan, want ik heb geen CPU-graphics meer nodig. (Zit op mobo) Er is gelukkig wel behoorlijk veel in te stellen qua power-saving opties. :)

Verder, omdat het een rackmount behuizing is en ik dus geen convectie heb, komen er wel een actieve CPU cooler en 2 case fans in, om de warmte af te kunnen voeren uit de kast. Wel allemaal regelbaar via PWM (wat ik dan ook weer via de IPMI in kan regelen)

De case heb ik uitgezocht met 8x hot-swap 2,5/3,5 drivebays en rackrails, zodat het allemaal mooi en onderhoudsvriendelijk in mijn 19" rack kan. Ik heb voor een 4u kast gekozen omdat ik ruimte genoeg heb in mijn full-height rack en ik daardoor veel ruimte in de kast heb (warmte dissipeert makkelijker) en een normale CPU koeler kan monteren met een grote, stille fan erop, in plaats van zo'n klein high-pressure jank-ding.

Qua SSD ben ik voor de Adata XPG SX8200 Pro gegaan, qua verbruik niet veel meer dan de Intel 660P, maar wel sneller en vooral consistenter in zijn performance onder load. Dit omdat de SSD gebruikt zal worden voor zowel het OS als ook mijn VMs. De Seagate disken zijn puur storage van files. (Media, foto's, downloads, backups, etc)

Beetje jammer dat de SSD's momenteel nogal prijzig zijn, maar ik wil niet langer wachten.

Ik heb ook een ELV Energy Master besteld, dus zodra de hele spulleboel binnen is zal ik ook diverse metingen in diverse situaties verrichten, zodat we ook een idee hebben wat nu zo'n setup als de mijne doet, waar dan een aanzienlijk "dikker" moederbord in zit, wat fans, etc.

Niet alles in mijn setup is nu uitgezocht op maximale efficiëntie, er zit wat overhead bij, zoals bijvoorbeeld de PicoPSU en de Leicke adapter, zodat ik het systeem ook nog eens uit kan breiden. Het moederbord zal ook meer verbruiken als de Fujitsu D3644, echter heb ik dan wel een IPMI, een extra NIC en een 2e NVME slot en nog 2 extra SATA connectors beschikbaar, voor eventuele uitbreidingen in de toekomst.

Echter denk ik wel dat voor mijn wensen, ik het zo energie-efficiënt mogelijk heb uitgezocht. :)

De weergegeven prijzen uit de pricewatch zijn overigens hier en daar (aanzienlijk) meer dan ik daadwerkelijk betaald heb, zo zijn mijn Seagate schijven (Amazon Special Edition) gekocht voor 88,- per stuk, heeft het moederbord mij € 259,- gekost en heb ik voor die SFF-8087 naar 4xSata kabels € 16,90 per stuk betaald.

De rest van de lijst komt, afgezien van een paar euro hier of daar, wel overeen met wat ik er voor betaald heb.

Al mijn spul heb ik voornamelijk bij mindfactory.de gekocht (Ik woon in Duitsland) afgezien van de Leicke Adapter, die heb ik voor € 39,95 van Amazon gehaald en de PicoPSU 160XT voor € 42,95 nieuw op Ebay.de.

Alles bij elkaar heb ik voor de hele server een kleine € 1500,- betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 26-04-2020 04:00 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dinge schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:17:
Onlangs een Fujitsu D3643-H aangeschaft en valt voorlopig toch wat tegen. In die zin dat ik 'm nog niet zuinig genoeg heb ;) Ook gelezen dat Esxi niet het meest zuinig OS is , maar 22 watt in idle is me wat veel.
Bedoeling is een all-in-one Xpenology , pfsense & docker combo.

Gemeten met een oud metertje van de bouwmarkt. Baseline richt ik op mn pico psu die 0 watt uit de muur trekt (wrs 0,5 ofzo)

- Alpine 12 passieve koeler
- 8Gb ddr4
- Pentium Gold 5400
- Samsung 840 ssd
- 2x 4TB seagate 2,5"
- 2x Crucial M4 128 voor ssd cache

Overigens zie ik de tdp optie wel staan in de bios maar kan deze niet aanpassen (nu op 35w) Had ergens gelezen dat hiermee te finetunen valt. Is het trouwens mogelijk om de disks te laten downspinnen icm passtrough? Daar ligt wrs al een deel vh probleem.
Als je een oude energiemeter (van voor 2010) hebt dan meet die mogelijk zonder power factor. Dat kan zwaar vertekenen bij computervoedingen, die meter kan dan te veel aangeven. Soms wel 2 of 3x meer. Wat is het typenummer van de meter?

Heb je in ESXi de stroombesparing functie aangezet? Je zou ongeveer 8W moeten kunnen halen met ESXi 6.7 of 7.0 (zonder geladen VM's) met alleen de 840 SSD aangesloten op de stroomkabels. Link.

De cTDP is alleen bedoeld om het maximaal vermogen te beperken. Bijvoorbeeld als je voeding het niet aankan. Of als de koeling het niet aankan en je langdurig zware processen draait.

Je hoeft niets te veranderen in de BIOS voor zuinigheid, de standaard settings zijn al optimaal. Voor de zekerheid resetten naar default.

Welke PicoPSU en adapter heb je precies?
Pagina: 1 ... 66 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.