Acties:
  • 0 Henk 'm!
Performance verschil is voor een standaard nasje verwaarloosbaar. Je zit vooral met oudere moederborden welke (vaak) onzuinig zijn.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Satangel schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:55:
Ben aan het kijken voor een zelfbouw NAS en ben nu aan het twijfelen voor een mobo met DDR3 RAM of DDR4 RAM. Ik zou gratis aan de DDR3 RAM kunnen geraken (uit oudere PC's slopen) dus dit zou snel 50 euro bespaard zijn voor mij.

Maar hoe zit het met de performantie en vooral voltage gebruik? Heb al even gezocht en DDR4 lijkt beter en zuiniger, maar die moeti k nog aankopen natuurlijk....

Zou waarschijnlijk een FreeNAS systeem worden met 3 x 4 TB in, later 4 x 4 TB.
Dat laatste kan niet.
Je kunt een zgn. zpool niet uitbreiden met extra disks.

https://pthree.org/2012/1...inistration-part-i-vdevs/

Wat je wel kunt doen is starten met 2x4T in mirror en daar later een mirror van 2x4T bij zetten. Heb je wel 2 aparte zpools. Ik zou daarom, als je storage wil, meteen beginnen met 4x4T in RAIDZ-1. Dat levert je zonder compressie, een ruwe 12T op. Mét compressie (staat standaard aan) en afhankelijk van de data kan dat oplopen naar 16, 20T.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:01:
Ik zit nu op 10W idle met mijn setup. Ik heb nog een externe 2.5" USB hdd draaien. Daar staat maar 100gb op. Ik zou ook nog de 320gb SSD die er nu in zit kunnen vervangen voor een maatje groter.

Zal dat nog veel schelen? 2W idle er af doe ik het voor :)
Een WD Green 2018 SSD is erg zuinig, maar niet zo snel als andere SSD's. Een Intel p660 is een goed alternatief op NVMe. Hoeveel het scheelt is makkelijk te meten door de USB drive los te koppelen.

In mijn tests heb ik gemerkt dat helemaal geen USB een grote besparing gaf op de Skylake (100 series) chipsets en dat het bij Coffee Lake (300 series) chipset veel beter geproportionaliseerd is per USB apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hallo medetweakers.

Geheel geïnspireerd door dit topic heb ik de volgende basis set aangeschaft:

Systeem :
MB: Fujitsu D3643-H
CPU: Intel Pentium G5400 Coffee Lake 3,7
RAM: HyperX HX426C16FB2K2/16 Fury
Voeding: Leicke ULL voeding 12 V + picopsu-90
NVME: Crucial mx500 ct250mx500

Heb wel een paar vragen:
1. Iemand ervaring met een Fujitsu D3643-H en het installeren van het OS (WIndows/FreeNAS) op een NVME drive?Ik zie wel het lampje op de NVME drive branden, maar kom nergens in de BIOS of tijdens installatie de NVME drive tegen.

2. Voor een andere build zoek ik een zo klein mogelijke case die een Micro ATX Mobo + Pentium G5400 en twee (half height) Intel nic's kan herbergen. Hier hoeft alleen een NVME drive in dus 0% ruimte nodig voor HDD's en PSU (zelfde PICO-PSU setup)

Alvast bedankt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Als je een externe eSata harde schijf behuizing hebt, kan je er dan vanuit gaan dat deze in direct verbinding staat met de sata controller van de HDD of kan er dan alsnog een aanvullende controller van de behuizing tussen zitten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
SB[NL] schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:13:
Hallo medetweakers.

Geheel geïnspireerd door dit topic heb ik de volgende basis set aangeschaft:

Systeem :
MB: Fujitsu D3643-H
CPU: Intel Pentium G5400 Coffee Lake 3,7
RAM: HyperX HX426C16FB2K2/16 Fury
Voeding: Leicke ULL voeding 12 V + picopsu-90
NVME: Crucial mx500 ct250mx500

Heb wel een paar vragen:
1. Iemand ervaring met een Fujitsu D3643-H en het installeren van het OS (WIndows/FreeNAS) op een NVME drive?Ik zie wel het lampje op de NVME drive branden, maar kom nergens in de BIOS of tijdens installatie de NVME drive tegen.
De Crucial MX500 is een sata ssd, terwijl je moederbord alleen pci-e ssd's ondersteunt. Dat gaat helaas niet werken. Je kan het makkelijk zien: op het moederbord heb je bij de pinnen 1 'uitham'. Bij je sata ssd zitten 2 inhammen. Een NVMe ssd heeft maar 1 inham.
2. Voor een andere build zoek ik een zo klein mogelijke case die een Micro ATX Mobo + Pentium G5400 en twee (half height) Intel nic's kan herbergen. Hier hoeft alleen een NVME drive in dus 0% ruimte nodig voor HDD's en PSU (zelfde PICO-PSU setup)

Alvast bedankt 8)
Cooltek/Jonsbo V4. Kleiner heb ik niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
SB[NL] schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:13:

Alvast bedankt 8)
Ik zocht hetzelfde en kwam ook op de genoemde Jonsbo of identieke Cooltek uit. Gekocht via V&A maar vond het geen geweldige kast en toch nog te groot (ruimte voor volwaardige PSU)
Voor €77 via Marktplaats een Streacom FC9 gescoord. Die ga ik op zijn zijde leggen op het bureau tegen de muur. Zo neemt het vrijwel geen ruimte in beslag.

Kleinere Streacoms passen geen mATX in helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaw
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:56

smaw

Geen ondertitel

Ik ben dit topic ondertussen ook al een tijdje aan het volgen omdat ik zit te kijken om mijn ML110 G6 ook maar eens te vervangen.Het beestje vraagt naar mijn idee toch wel veel stroom. (90/100w) en geeft best wel wat herrie en zorgt voor veel warmte
Nu is mijn angst alleen dat ik niet veel ga besparen om een of andere reden. En ik hoop dat jullie

Mijn huidige setup is :

ML110 G6 (Intel(R) Xeon(R) CPU X343 / 32 GB )
HP SmartArray P410 met 3 disken in een Raid 5
en een losse SSD van 1 TB
ESXi met een stuk of 10 Vm's die gezamelijk zo'n 400Mhz verbruiken met soms wat piekbelastingen naar 100% CPU en gemiddeld is er zo'n 20 GB aan memory in gebruik.

Setup waar ik aan zit te denken is :

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 148,10€ 148,10
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 151,-€ 151,-
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 48,-€ 48,-
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1VentilatorenNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 14,90€ 14,90
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 62,90€ 125,80
1VoedingenMini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 72,40€ 72,40
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 104,-€ 104,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,51

Hier gaat dan nog de 1TB SATA SSD die ik heb nog in vanuit het oude systeem. De P410 blijft er wel uit.

Ik wil hier Proxmox op gaan draaien met sowieso een docker VM en dan dagelijks een back-up naar mijn NAS gaan maken van de belangrijke data/VM's
Daarbij wil ik het aantal VM's gaan verminderen door van bepaalde software docker containers te gaan maken.

Hebben jullie het idee dat deze setup dit zou kunnen gaan trekken en dat mijn verwachtingen uitkomen of kan ik beter toch nog iets veranderen in de setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Hoewel ik in het verleden de Intel 660P ssd heb aanbevolen beveel ik deze niet meer zo snel aan. Voor slechts enkele tientjes extra heb je een ssd gebaseerd op TLC geheugen die het qua performance beter doet.

Even iets anders:

Ik heb momenteel 4x 2.5" 5TB Seagate schijfjes in mijn server zitten, aangesloten op een PicoPSU 90W. Als tijdelijke oplossing met molex verloopjes, aangezien ik zelf een voedingskabel wil gaan maken. Ik wil 1 voedingskabel van de PicoPSU naar 6x sata maken.

Echter kreeg ik afgelopen weken telkens I/O errors en dat op willekeurige momenten verschillende schijven niet meer aanspreekbaar waren. De schijven zet ik nooit in slaapstand. In eerste instantie dacht ik dat de schijven gaar waren, maar na dingen uitsluiten bleek het dus de molex verloopstukjes de oorzaak waren. Blijkbaar kregen de schijfjes door verloopjes te weinig stroom, waardoor de schijven kuren vertoonden.

Van de week dus zelf maar die ene voedingskabel gemaakt en sindsdien ervaar ik geen problemen meer.

Dus bij deze: ik vertrouw molex aansluitingen niet en ik ga ze ook nooit meer gebruiken. Ik gebruikte ze sowieso al nauwelijks, maar ik dacht dat het als tijdelijke oplossing geen problemen zou opleveren.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GioStyle
De Intel 660p heeft een goede balans tussen reactiesnelheid en sleepverbruik, voor zuinige servers is dat erg geschikt. Voor overmatige slijtage ben ik niet zo bang. De maximum snelheid is niet relevant voor de meeste servertoepassingen omdat je echt het verschil niet merkt. Bijvoorbeeld de overhead van het netwerk is vaak veel meer bepalend.

Ik heb geen problemen met deze SATA verlengkabels. Ik gebruik er zelfs 2 aan elkaar met 6 drives.

Molex is soms te los geconstrueerd om betrouwbaar te zijn, er is veel rommel op de markt. Het wordt wel voor de hoofdprijs verkocht, ook al is het troep. Een merkproduct kiezen kan helpen.

@smaw Ziet er goed uit. Als je geen ECC geheugen gebruikt is de Fujitsu D3642-B ook een optie.

Een alternatief voor de voeding is een Leicke 90W 12V voeding en een losse PicoPSU-90. Beide zijn verkrijgbaar via amazon.de. De prijs is een tikje lager.

@SB[NL] Zoals @GioStyle al heeft opgemerkt, de SSD in je lijstje is een M.2 SATA en je het moederbord ondersteunt alleen een NVMe in M.2 formaat (of een standaard 2.5" SATA SSD). Een geschikte NVMe is de Intel 660p.

[ Voor 24% gewijzigd door mrmrmr op 05-10-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
unezra schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 17:23:
[...]

Dat laatste kan niet.
Je kunt een zgn. zpool niet uitbreiden met extra disks.

https://pthree.org/2012/1...inistration-part-i-vdevs/

Wat je wel kunt doen is starten met 2x4T in mirror en daar later een mirror van 2x4T bij zetten. Heb je wel 2 aparte zpools. Ik zou daarom, als je storage wil, meteen beginnen met 4x4T in RAIDZ-1. Dat levert je zonder compressie, een ruwe 12T op. Mét compressie (staat standaard aan) en afhankelijk van de data kan dat oplopen naar 16, 20T.
Bedankt. Desnoods zet ik alle data over van de orginile setup en begin ik opnieuw vanaf 0 met een nieuwe freenas setup. DIe compressie is zeer interessant, ga ik over bijleren.

Zou je je expertise kunnen geven over het DDR3 en DDR4 vraagstuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Satangel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:18:
[...]
Bedankt. Desnoods zet ik alle data over van de orginile setup en begin ik opnieuw vanaf 0 met een nieuwe freenas setup. DIe compressie is zeer interessant, ga ik over bijleren.
Tip: Controleer wel of compression inderdaad aan staat.
Ik deed dat afgelopen week niet, dus nu kan ik al mijn data herschrijven. (Gelukkig op de host zelf, maar het is een klus van een dag. Niet lastig, veel domweg afwachten, wel tijdrovend.)

Zie: unezra in "Het grote ZFS topic"
Zou je je expertise kunnen geven over het DDR3 en DDR4 vraagstuk?
Daar weet ik helaas niet genoeg van om daar iets zinnigs over te zeggen. Sorry.

Zelf heb ik DDR4 in mijn nieuwe server zitten, maar eigenlijk alleen omdat ik dat nog had liggen en ik tóch al een board wilde kopen dat DDR4 ondersteunt. :) (Deze: pricewatch: ASRock Rack X470D4U )

Ik wist wel dat het in principe compatible zou moeten zijn, maar heb verder vooral de gok genomen.

Mijn doel is dan ook niet een extreem zuinige server, maar een goed compromis tussen zuinigheid, snelheid en betaalbaarheid. Ik heb zoveel mogelijk zaken die ik al had gerecycled, wat me dat aan energie in € kost, levert me dat waarschijnlijk weer ruim op in € wegens componenten die ik niet meer hoef aan te schaffen.

Het systeem draait (uiteraard) 24/7 en in de zomer wek ik goeddeels mijn eigen stroom op. Ben blij dat ik van 165W continu naar 110W continu ben gegaan. Voor alle apparatuur in mijn trapkast dus, niet alleen de server. Die 55W komt puur omdat ik van 3x een HP Microserver Gen8 naar een Ryzen 5 3600 ben gegaan. De laatste is 3x zo snel als de 3 Microservers bij elkaar, maar ook een heel stuk zuiniger in regulier bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaw
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:56

smaw

Geen ondertitel

mrmrmr schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:32:
@GioStyle
De Intel 660p heeft een goede balans tussen reactiesnelheid en sleepverbruik, voor zuinige servers is dat erg geschikt. Voor overmatige slijtage ben ik niet zo bang. De maximum snelheid is niet relevant voor de meeste servertoepassingen omdat je echt het verschil niet merkt. Bijvoorbeeld de overhead van het netwerk is vaak veel meer bepalend.

@smaw Ziet er goed uit. Als je geen ECC geheugen gebruikt is de Fujitsu D3642-B ook een optie.

Een alternatief voor de voeding is een Leicke 90W 12V voeding en een losse PicoPSU-90. Beide zijn verkrijgbaar via amazon.de. De prijs is een tikje lager.
Bedankt voor je reactie!

Ik ga dan inderdaad voor een Leicke 90W met een PicoPSU-90, scheelt toch weer iets. Het moederbord hou ik wel aan, als ik dan nog over wil naar ECC geheugen dan kan het bordje het in ieder geval aan. Ik ben het aangaande de TLC/QLC opmerking van GioStyle wel eens met mrmrmr dus ik behoud gewoon m'n Intel 660p daarin.

@mrmrmr Heb jij toevalligenig idee wat deze setup zou kunnen gaan verbruiken qua stroom? Ook lees ik verder weinig over Proxmox en tweaks die nodig zijn om het stroomverbruik laag te houden. Zijn daar nog tips voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het belangrijkste zijn de instellingen van het onderliggende besturingssysteem. Bij Proxmox is dat Debian. Moderne versies van Debian scoren goed, dat komt vooral door de kernel. powertop --auto-tune optimaliseert Linux. Verder is het goed dat je het aantal (pseudo) VM's minimaliseert, want dat zorgt ook voor overhead. Sommige hypervisors zijn niet goed in energiezuinigheid en sommige VM's ook niet omdat ze bijvoorbeeld gebaseerd zijn op FreeBSD.
De truc is vooral om niets in de weg te leggen dat voorkomt dat onderdelen in low power mode kunnen gaan. Bij hard disks bijvoorbeeld zou je geen normale RAID willen die altijd draait. Of zorg dat de monitor in slaapstand gaat na 15 minuten, dat kan op diverse manieren.

Er zijn tweakers met een soortgelijke opstelling als jouw bouwplan, zoek op proxmox en klik of de knop "gepinde posts" rechtsboven. Ik denk dat rondom 10W te verwachten is, het hangt vooral af van wat je erop gaat draaien.
Zelf gebruik ik geen VM's, bij mijn systemen draaien applicaties direct op het besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:56:
[...]
De Crucial MX500 is een sata ssd, terwijl je moederbord alleen pci-e ssd's ondersteunt. [...]
Ongelofelijk...had hem bij Amazon besteld en simpelweg de beschrijving voor lief aangenomen zonder het eerst zelf eerst te controleren bij Crucial zelf 8)7

Had beter moeten weten… THX! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:56:
Cooltek/Jonsbo V4. Kleiner heb ik niet kunnen vinden.
Thx voor de tip 8)
Jazco2nd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:21:
Voor €77 via Marktplaats een Streacom FC9 gescoord.
Dan heb je echt mazzel gehad qua prijs, kom ze nieuw boven de 230 euro tegen :(
Ik zoek iets rond, maar liefst onder de 100 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
SB[NL] schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:23:
[...]
Dan heb je echt mazzel gehad qua prijs, kom ze nieuw boven de 230 euro tegen :(
Ik zoek iets rond, maar liefst onder de 100 Euro.
Ik had al sinds eind vorig jaar een zoekopdracht lopen op Marktplaats. Er was een verkoper die een nieuwe voor 160 wilde verkopen. Heb wel 4 maanden af en toe met hem gecommuniceerd tot hij besefte dat de animo voor HTPCs wel erg gedaald is.

Ik weet nog niet wat ik met de Jonsbo ga doen, mogelijk mag die weg maar dat zal dan na mijn vakantie zijn, in november. Mocht je hem willen geef ik je tzt wel een seintje.
wessel145 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:13:
[...]

Ik heb me nu ook wat verder ingelezen in je hebt inderdaad gelijk, misschien zelf toch ook maar eens wisselen naar zo een opstelling (ik kan in principe een extra pool toevoegen incl de SSD). Alleen ga ik nog even uitvogelen hoe het handig is met OS, ben jij van plan de parity te laten berekenen op op de pool waar ook de SSD bij zit of alleen de HDD's? Ook zal je het script wel aan moeten passen zodat niet je OS verplaatst wordt, ik denk dat dit het beste kan door het script wat op de pagina staat wat aan de passen zodat alleen de aangegeven folder gebruikt wordt.

Al met al, weer stof om me in te verdiepen
@wessel145 een heel oude quote maar nu ik eindelijk langzaam de boel begin te installeren ben ik erg benieuwd of en hoe jij je MergerFS+Snapraid setup hebt aangepast?
En of je in MergerFS eerst een schijf 80% volschrijft voordat hij naar de volgende schijf mag, of laat je MergerFS gewoon je hele pool direct vullen ipv schijf voor schijf?

Ik mis nog 1 Seagate 5TB 2.5" om mijn pool compleet te maken en de prijs is weer wat hoog.. maar sta te popelen om data van 3 losse oude externe hdd's over te zetten op dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:57
Jazco2nd schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

@wessel145 een heel oude quote maar nu ik eindelijk langzaam de boel begin te installeren ben ik erg benieuwd of en hoe jij je MergerFS+Snapraid setup hebt aangepast?
En of je in MergerFS eerst een schijf 80% volschrijft voordat hij naar de volgende schijf mag, of laat je MergerFS gewoon je hele pool direct vullen ipv schijf voor schijf?

Ik mis nog 1 Seagate 5TB 2.5" om mijn pool compleet te maken en de prijs is weer wat hoog.. maar sta te popelen om data van 3 losse oude externe hdd's over te zetten op dit systeem.
Leuk dat je het vraagt, perfecte timing want ik ben er net wat mee aan het spelen (zal wel aan het weer liggen). Mijn mergerfslijn in fstab:
mnt/disk* /mnt/storage fuse.mergerfs direct_io,defaults,allow_other,noatime,category.create=ff,minfreespace=50G,fsname=mergerfs 0 0
Ik gebruik dus de `firstfound` policy, dit houdt in dat mergerfs schijf voor schijf vult, is deze vol, kijk dan of het op schijf 2 kan, etc. etc.. Dit alles met de eis dat er minimaal 50G vrij blijft op de schijven.

Nu was ik laatst een grote torrent van /r/datahoarder aan het archiven, deze torrent was groter dan de ruimte die ik heb op mijn cache (ssd) schijf, dus ben ik hem direct naar de mergerFS pool gaan downloaden :9 Door de file allocation (deluge) ging er iets mis in mergerFS en leek het alsof hij de torrent naar 1 schijf probeerde te downloaden in plaats van netjes naar de volgende toen de eerste zijn limiet bereikte.

Hierdoor ben ik dus gaan spelen met mergerfs tools. met de balance tool heb ik een aantal directories "gebalanced" over verschillende disks zodat het archiven van de data in ieder geval goed ging. Get grote nadeel hiervan is dat er meerdere schijven aan gaan bij het aanspreken van die bepaalde directory. Het gebruiken van een andere policy (zoals mfs) zou dit probleem ook op kunnen lossen, maar met hetzelfde resultaat dat er meer disks aangesproken worden, wat dus zorgt voor meer energieverbruik.

Zelf zit ik nu te denken om de consolidate tool te gebruiken om bepaalde directories meer te "managen", al kan je natuurlijk ook handmatig folders tussen disks kopieeren. de consolidate tool lijkt zich vooral te focussen op "top level directories". Op reddit zwerven wat vragen en scripts rond voor subdirectories.

Dit is een beetje waar ik nu mee zit te strugglen, ik ben wel voorzichtig aangezien ik van sommige data geen backup heb (snapraid zie ik niet als backup). Overall ben ik nog erg tevreden met mijn snapraid+mergerFS setup. Ook toen 1 disk faalde was de boel zo gerepareerd en back online. Ik gebruik wel een snapraid-runner script welke dagelijks een update naar mijn mailbox stuurt als er zich een error voordoet op m'n array (zoals met die torrent, of een falende schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_japie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 15:47
Beste tweakers *knip* hiervoor kan je marktplaats, V&A en andere tweedehands bronnen gebruiken. Verder Howto: prijsbepaling (oude) hardware

[ Voor 82% gewijzigd door br00ky op 09-10-2019 20:32 ]

Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelofz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 12:56
Nog even terugkoppeling van mij tav HD-idle, Spindown (tool) en hdparm schijven inactief te krijgen.

In ubuntu 19.04 blijkt HDparm niet te werken, geen enkele schijf ging inactief, met WDreds en Hitachi spindels en 1 ssd was er genoeg keuze om een spindown te doen met de gebruikte config.

HD-idle bleek totaal ongeschikt, want die meldde activiteit terwijl schijven nog in slaap waren, ontdekte dit pas toen ik naast de pc zat en meldingen zag in combinatie met een ongewijzgd stroomverbruik.

Spindown (hoewel al een wat oudere tool die hdparm forceert na een check), doet wel wat ie moet doen.

Ofwel happy met de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
MX500 ( :X ) is omgeruild voor een Crucial P1 CT500 500 GB NVME en het werkt zoals gewenst op het Fujitsu D3643-H moederbord.

Voor de extra NIC (LACP voor server/NAS of PFSense router build bijv.) zag ik dat je ook op de Intel website kan kijken naar de max TDP van een NIC (wat niet het verbruik aangeeft, maar wel de max hoeveelheid warmte die deze extra toe kan voegen aan je systeem):

https://ark.intel.com/con...hernet-adapters-1gbe.html

Voor de mensen die echt een maximaal zuinige server willen of passief willen kunnen koelen, kan het misschien interessant zijn vóór zij een nieuwe (Intel) NIC aanschaffen of willen zien wat hun huidige doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SB[NL] Ik gebruik deze I211AT kaart. Er zijn ook I210AT kaarten. Dat zijn moderne chips. Oudere chips en multiport chips hebben vaak een hoog verbruik. Nieuwer is doorgaans beter, mits de snelheid beperkt blijft.

Naarmate de snelheid oploopt (100 Mbps, 1 ,2.5, 5 of 10Gbps) is er typisch steeds meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:? , mankeert er wat aan?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SB[NL] schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:44:
Voor de mensen die echt een maximaal zuinige server willen of passief willen kunnen koelen, kan het misschien interessant zijn vóór zij een nieuwe (Intel) NIC aanschaffen of willen zien wat hun huidige doet...
Is pak 'm beet een simpele Realtek niet zuiniger dan een Intel NIC die allerlei dingen offload?
(Aan de andere kant, als je niet offload, gaat je CPU weer iets meer verbruiken. Ik weet niet wat energie efficiënter is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

unezra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

Is pak 'm beet een simpele Realtek niet zuiniger dan een Intel NIC die allerlei dingen offload?
(Aan de andere kant, als je niet offload, gaat je CPU weer iets meer verbruiken. Ik weet niet wat energie efficiënter is.)
Ik zou Realtek sowieso vermijden voor een server. Niet aan te bevelen in het algemeen en zeker niet voor ESXi, pfSense of FreeNAS.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

|sWORDs| schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:12:
[...]
Ik zou Realtek sowieso vermijden voor een server. Niet aan te bevelen in het algemeen en zeker niet voor ESXi, pfSense of FreeNAS.
Hangt een beetje van het doel af.

Thuis zou ik er echt geen enkel probleem mee hebben. In een bedrijf zou ik er wat voorzichtiger mee zijn maar ze niet per-se meteen vermijden. Als ik budget-constrained zou zijn, zou ik het ook met RTL nog wel aandurven. (Mits dubbel uitgevoerd, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

unezra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:14:
[...]

Hangt een beetje van het doel af.

Thuis zou ik er echt geen enkel probleem mee hebben. In een bedrijf zou ik er wat voorzichtiger mee zijn maar ze niet per-se meteen vermijden. Als ik budget-constrained zou zijn, zou ik het ook met RTL nog wel aandurven. (Mits dubbel uitgevoerd, etc.)
Je haalt je gewoon een bak ellende op de hals die mijns inziens niet te rechtvaardigen is met 0.x W (if any) winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

|sWORDs| schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:15:
[...]
Je haalt je gewoon een bak ellende op de hals die mijns inziens niet te rechtvaardigen is met 0.x W (if any) winst.
Een ex-werkgever was er toen (15+ jaar geleden) best tevreden mee. Weet niet meer of er uiteindelijk toch ellende ontstond, maar ik weet dat er best wat belangrijke servers van RTL NIC's voorzien waren.

(Het was een kleine ISP, IAF om precies te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

unezra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:17:
[...]

Een ex-werkgever was er toen (15+ jaar geleden) best tevreden mee. Weet niet meer of er uiteindelijk toch ellende ontstond, maar ik weet dat er best wat belangrijke servers van RTL NIC's voorzien waren.

(Het was een kleine ISP, IAF om precies te zijn.)
Dat kan ook prima werken, met een paar streams en Windows server. Maar met BSD of afgeleide systemen zijn de problemen stukken groter.

https://www.google.com/se...+site%3Aforum.netgate.com
https://www.google.com/se...te.com&oq=realtek+freenas
https://www.google.com/se....com&oq=realtek+esxi+slow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zijn niet alleen de drivers, de meestgebruikte Realtek chips zijn niet zo goed (kwalitatief) als die van Intel. Ik gebruikte voorheen ook Realtek chips en daar ben ik vanaf gestapt nadat Intel met betere en zuinige chips kwam, zoals de modellen uit de I21x serie.

Driver problemen zijn vaak te wijten aan verouderde besturingssystemen (ESXi) en besturingssystemen zonder een fatsoenlijk power management driver model (*BSD). Met moderne Linux distributies en Windows 7 en later zou het gewoon moeten werken met zowel Intel als Realtek.

Wat betreft kosten is er geen verschil. Intel I210/I211 netwerkkaarten zijn niet duur. De chip zelf kun je voor 3 dollar kopen. Vermijd de oude Intel netwerkkaarten en HP/Dell kaarten, die zijn vaak te duur (gaan soms meerdere keren over de kop) en ze bieden te weinig aan zuinigheidsfuncties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mrmrmr schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:28:
[...]
Driver problemen zijn vaak te wijten aan verouderde besturingssystemen (ESXi).
[...]
ESXi is geen verouderd besturingssysteem, er zijn voor Realtek gewoon geen drivers. De enige manier om een Realtek driver te gebruiken is via een Linux driver sub system (VMKlinux) en niet native (ESXi is geen Linux), daarnaast zijn deze drivers door iemand cross compiled en niet getest.
Server fabrikanten gebruiken gewoon geen Realtek chips (waarom zou je ook) en dus is er geen enkele reden voor Realtek om een native driver te maken.

I210/I211 en I350/I354 (en alle 10/40/100Gbit Intel NICs) = native
I217/I218/I219 of Pro/1000 = VMKlinux (tested)
RTL8167/8169 = VMKlinux (tested for ESXi 5.1)
RTL8168/8111/8411/8118 = VMKlinux (untested and for ESXi 5.5)
RTL8101E/8102E = VMKlinux (untested and for ESXi 5.0)

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 14-10-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:45

WCA

Mijn server kan ook wel wat zuiniger, iemand ideeën waardoor ik zonder op functionaliteit in te leveren mijn servertje wat zuiniger kan krijgen?
Mijn server verbruikt nu zo'n 100w idle, maar is ook wel vrij bepakt met hardware:

- i5 4590
- ASRock B85M Pro4
- 32GB RAM DDR3
- Dell H200 HBA
- 4x WD RED 4TB
- 4x TOSHIBA MB4000GDUPB 4TB
- 2x Samsung SSD 840 Pro 512GB Cache
- Seasonic Focus Plus Gold 550 PSU
- Enkele 120mm fans om de boel koel te houden.

Ik spin tegenwoordig wel de schijven down na een tijdje, dat maakt dat het idle verbruik daalt naar 60w ongeveer

https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Ik draai UnRAID OS op het apparaat.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:00
WCA schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:20:
Mijn server kan ook wel wat zuiniger, iemand ideeën waardoor ik zonder op functionaliteit in te leveren mijn servertje wat zuiniger kan krijgen?
Mijn server verbruikt nu zo'n 100w idle, maar is ook wel vrij bepakt met hardware:

- i5 4590
- ASRock B85M Pro4
- 32GB RAM DDR3
- Dell H200 HBA
- 4x WD RED 4TB

Ik spin tegenwoordig wel de schijven down na een tijdje, dat maakt dat het idle verbruik daalt naar 60w ongeveer

H200 eruit, 8x 4TB vervangen met 4x 8 TB. Mobo kun je ook nog wat winnen met een c224 chipset oid.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Hij werkt als m2 SATA SSD niet op een nvme only mobo. Verkeerd aangeschaft dus 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SB[NL] schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:01:
[...]

Hij werkt als m2 SATA SSD niet op een nvme only mobo. Verkeerd aangeschaft dus 7(8)7
_O- , gevalletje RTFM? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 14-10-2019 17:24 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Videopac

Rommelt wat aan.

|sWORDs| schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:12:
[...]

Wat is er mis met Realtek NIC’s? Vele, vele jaren geleden was de stuurprogrammaondersteuning slecht, maar dat is al lang opgelost. En ze zijn zuiniger dan de Intel NIC’s.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Videopac schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:42:
[...]

Wat is er mis met Realtek NIC’s? Vele, vele jaren geleden was de stuurprogrammaondersteuning slecht, maar dat is al lang opgelost. En ze zijn zuiniger dan de Intel NIC’s.
De rest van de posts gelezen, het is nog steeds niet zo goed als de competitie en al helemaal niet op BSD of ESXi? Daarnaast werkt het sowieso niet meer met de volgende versie van ESXi:
https://blogs.vmware.com/...ted-driver-ecosystem.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

|sWORDs| schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

De rest van de posts gelezen, het is nog steeds niet zo goed als de competitie en al helemaal niet op BSD of ESXi? Daarnaast werkt het sowieso niet meer met de volgende versie van ESXi:
https://blogs.vmware.com/...ted-driver-ecosystem.html
In ieder geval onder BSD werken Realtek NIC’s al jaren prima, ik heb zelf OpnSense draaien op een Odroid H2 en die heeft 2 Realtek NIC’s. En wat ESXi betreft, ik weet niet of @FireDrunk doelt op de hobby-bob Linuxdriver contructie, maar het werkt dus kennelijk wel:
FireDrunk schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:51:
Realteks werken prima met ESXi, alleen niet (altijd) out of the box. Beetje jammer dat ze dat niet even googlen...

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Videopac schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:01:
[...]

In ieder geval onder BSD werken Realtek NIC’s al jaren prima, ik heb zelf OpnSense draaien op een Odroid H2 en die heeft 2 Realtek NIC’s. En wat ESXi betreft, ik weet niet of @FireDrunk doelt op de hobby-bob Linuxdriver contructie, maar het werkt dus kennelijk wel:

[...]
Lees dan gewoon de rest van de posts en de links even. De chips zijn gewoon niet goed in veel streams of maximale bandbreedte, maar prima voor desktop gebruik, alleen zijn er op BSD regelmatig problemen met drivers en op ESXi zit je met zeer oude drivers en vanaf de volgende versie (duurt niet heel lang meer) kun je ze sowieso niet meer gebruiken, tenzij iemand een native drive gaat maken op basis van de open source drivers. Realtek zelf gaat dit naar alle waarschijnlijkheid nooit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

|sWORDs| schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

Lees dan gewoon de rest van de posts en de links even. De chips zijn gewoon niet goed in veel streams of maximale bandbreedte, maar prima voor desktop gebruik, alleen zijn er op BSD regelmatig problemen met drivers en op ESXi zit je met zeer oude drivers en vanaf de volgende versie (duurt niet heel lang meer) kun je ze sowieso niet meer gebruiken, tenzij iemand een native drive gaat maken op basis van de open source drivers. Realtek zelf gaat dit naar alle waarschijnlijkheid nooit doen.
Heb ik gedaan en afgezien van wat algemene Google resultaten die grotendeels naar oude forumberichten wijzen of betrekking hebben op mensen die oude ervaringen posten of na blijven praten vind ik niets concreets. Overigens worden Realtek RTL8111 NIC’s officieel ondersteund in FreeBSD, in ieder geval sinds versie 11.3:
https://www.freebsd.org/r...BLE/hardware/article.html

[ Voor 32% gewijzigd door Videopac op 14-10-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Eerder de beschrijving op Amazon niet vertrouwen :D
unezra schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:55:
[...]
Ik neem aan dat beide de optie hebben om bij de instellingen de offload aan te passen naar wat gewenst is.

Als ik met een LACP werk, dan heb ik liefst (ook al is dat bij intel niet altijd nodig) dezelfde chip. Bij intel is het ook vrij makkelijk om met de "Pro" driver LACP teaming in te stellen en er zijn dan ook extra mogelijkheden zoals snel een copper-test om je bekabeling (skew) te testen vanuit de driver zelf (ipv eerst inloggen op de switch om het van daaruit te doen).

edit: toevoeging reactie @unezra

[ Voor 64% gewijzigd door SB[NL] op 14-10-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SB[NL] schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 21:38:
[...]

Eerder de beschrijving op Amazon niet vertrouwen :D
Ah, dat kan ook nog :+

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09
|sWORDs| schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:23:
[...]

Sja, slechte drivers.. ligt dat dan aan de RTL chips? Op Linux werkt het al jaren prima, ze zijn zuinig en de performance is ook goed. Ik zie helemaal geen problemen met veel streams, torrents, smb, nfs, etc.

That said, als je een OS gaat gebruiken dat slechte ondersteuning biedt, dan kan je beter voor andere chips gaan. Maar volgens mij wordt er op Internet (en dus ook hier) een hoop nagepraat over de bruikbaarheid van Realtek chips en valt het tegenwoordig heel erg mee.

20 jaar geleden kon je inderdaad een kernel panic veroorzaken met een goeie flood ping, maar die tijden zijn lang voorbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
borft schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:46:
[...]
Maar volgens mij wordt er op Internet (en dus ook hier) een hoop nagepraat over de bruikbaarheid van Realtek chips en valt het tegenwoordig heel erg mee.
Daarom is het fijn om terug te kunnen vallen op de bron. Wat in dit geval een expert van VMware zelf is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:16

psy

WCA schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:20:

- i5 4590
- ASRock B85M Pro4
- 32GB RAM DDR3
- Dell H200 HBA
- 4x WD RED 4TB

Zelfs 60W is nog heel erg veel. De B85M Pro4 is al behoorlijk zuinig.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:45

WCA

psy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:00:
[...]

Zelfs 60W is nog heel erg veel. De B85M Pro4 is al behoorlijk zuinig.
Daar heb ik m, samen met de intel Nic, destijds op uitgekozen.

Ik hoopte dat er misschien iets te winnen viel maar het lijkt toch lastig te worden zonder de hba eruit te halen en 8x4tb vervangen door 4x8tb

In de voeding valt denk ik ook niet veel te winnen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-08 21:22
Hallo mensen,

Wil graag een server bouwen om m'n raspberry pi te vervangen. Deze heeft nu 4tb aan storage. Wat het in ieder geval moet doen:
-downloadserver
-smb (grote 4k BluRay rips, speler heeft geen transcoding nodig)
-plex: transcoden 1 device(4k naar 1080p)
-home assistant
-storage: tot 4x 3.5" schijfjes en hot-swap
-cache drive: m2 ssd 256gb(in bezit, niet in de lijst)
-energiezuinig qua componenten. Ik tweak zelf softwarematig.
-voor zover mogelijk, budget friendly.

En in de toekomst(ooit, maar misschien ook nooit):
-vm's om mee te klooien en leren
-pfsense (vandaar 2 NIC op mobo)
-vm voor workstation(office)

Software: unraid, heb hier geen vragen over.

Zie mijn lijst:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,08€ 58,08
1MoederbordenGigabyte B360N WIFI (rev 1.0)€ 101,05€ 101,05
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf IronWolf, 4TB€ 110,90€ 110,90
1BehuizingenChenbro SR30169T3€ 140,22€ 140,22
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,25

Is deze lijst logisch gezien mijn wensen? Ik twijfel nog of ik niet gelijk een 8tb schijf nodig heb vanwege parity. Er zit nog geen voeding bij omdat ik niet zo goed kan inschatten hoeveel Watt deze moet zijn voor mijn doeleinden.

Graag jullie advies gevraagd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waarom? Als je dit loslaat dan kan je gelijk een stuk goedkopere kasten kopen.
Software: unraid, heb hier geen vragen over.
Waarom de keuze voor unraid en niet mdadm of ZFS?

Verder, waarom een moederbord met Wifi? Dat is toch weer een aanvullende controller. Qua geheugen zou ik gelijk naar 16GB gaan mocht je toch sneller dan verwacht ESXi willen gaan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
CurlyMo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:40:
[...]

Waarom? Als je dit loslaat dan kan je gelijk een stuk goedkopere kasten kopen.

[...]

Waarom de keuze voor unraid en niet mdadm of ZFS?

Verder, waarom een moederbord met Wifi? Dat is toch weer een aanvullende controller. Qua geheugen zou ik gelijk naar 16GB gaan mocht je toch sneller dan verwacht ESXi willen gaan gebruiken ;)
Ben het met je eens over de goedkopere opties qua kast. Ik vind het echter een gebruiksgemak om makkelijk schijven te verwisselen, aanvullen etc. Dit is ook de reden voor 3.5inch storage ipv 2.5inch

Unraid omdat ik niet heel gek veel tijd in de configuratie en maintenance wil stoppen en het gebruiksgemak van unraid is hoog aangeschreven.

Keuze moederbord: ik vond deze goedkoop en het had twee nics. (ja ik ben een hardware noob)

Uitbreiding ram kan altijd nog met een extra 8gb reepje.

[ Voor 8% gewijzigd door headphoneguy op 15-10-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
headphoneguy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:43:
[...]
Ben het met je eens over de goedkopere opties qua kast. Ik vind het echter een gebruiksgemak om makkelijk schijven te verwisselen, aanvullen etc. Dit is ook de reden voor 3.5inch storage ipv 2.5inch
Hoe vaak ga je dat doen?
Unraid omdat ik niet heel gek veel tijd in de configuratie en maintenance wil stoppen en het gebruiksgemak van unraid is hoog aangeschreven.
Dat vind ik nou juist van ZFS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
CurlyMo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:46:
[...]

Hoe vaak ga je dat doen?
In het eerste jaar zal waarschijnlijk geleidelijk uitbreiden tot 4 schijven. De server gaat trouwens ook op een plek staan waar weinig ruimte aan de zijkanten en achterkant is. Met hot swap hoef ik de hele server af te sluiten en te ontkoppelen en uit de ruimte halen.

[...]

Dat vind ik nou juist van ZFS ;)
Ik kan nou op een Google spree gaan voor zfs. Maar dit is alleen een storage protocol. Waarentegen unraid gelijk meerdere aspecten dekt van een server. Maargoed meningen kunnen hierover verschillen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
headphoneguy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

Ik kan nou op een Google spree gaan voor zfs. Maar dit is alleen een storage protocol. Waarentegen unraid gelijk meerdere aspecten dekt van een server. Maargoed meningen kunnen hierover verschillen :).
FreeNAS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Ook een goeie! Die kan ik natuurlijk ook testen. Maar even on topic: ik heb een psu nodig en weet niet zo goed hoeveel watt ik (uiteindelijk) nodig heb. En dekt de cpu mijn wensen? d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
headphoneguy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:54:
[...]

Ook een goeie! Die kan ik natuurlijk ook testen. Maar even on topic: ik heb een psu nodig en weet niet zo goed hoeveel watt ik (uiteindelijk) nodig heb. En dekt de cpu mijn wensen? d:)b
Je zit in een zuinige server topic, dus 3.5" lekker vervangen door 2.5" 4TB, wellicht kom je dan wel uit met een PicoPSU 60W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
CurlyMo schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Je zit in een zuinige server topic, dus 3.5" lekker vervangen door 2.5" 4TB, wellicht kom je dan wel uit met een PicoPSU 60W.
Is inderdaad zuiniger. Ik leun nu nog richting 3.5 inch hdd omdat deze meer betrouwbaar en goedkoper zouden zijn. Zal er nog even over nadenken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Cool project idd - draait die pfSense op ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
headphoneguy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Is inderdaad zuiniger. Ik leun nu nog richting 3.5 inch hdd omdat deze meer betrouwbaar en goedkoper zouden zijn. Zal er nog even over nadenken. Bedankt!
Je draait RAID en aanvullend nog je backups. Dan moet je wel wat kunnen hebben. Maar het is altijd verstandig om NAS schijven te halen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:09
headphoneguy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Mijn huidige setup is een J5005 bordje (4xsata) + een 4 ports marvell sata controller met 4x 3.5", 2x 2.5" disks en nog 2 SSD's (mix van ZFS en mdadm+lvm configs), die draaien op een 90W PicoPSU. Volledig idle zit het rond de 10W (disks in spin-down). Bij het opstarten van de disks, spiked het wel even, richting de 80W, daarna daalt het naar 45W.

Het kan dus wel betrekkelijk zuinig zijn, zelfs met 3.5" disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Cool project idd - draait die pfSense op ESXi?
Nope gewoon bare metal.
Ik heb wel nog een ESXi server er naast voor enkele applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiser
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 10:47

-Huiser

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stuk duurder helaas. Beide ook helaas SFP(+). 4 port GbE GBase-T was helemaal top geweest.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
headphoneguy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 13:54:
[...]

Het grote voordeel van unraid is dat je geen raid draait.
het toevoegen van schijven (of weghalen) gaat super makkelijk.

Daarnaast, stel dat je er meer disken kapot gaan dan je parity disken hebt. Dan ben je alleen de data kwijt op die kapotte disken. de rest werkt nog gewoon. (xfs lekker makkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKK
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 17:19
Dag allen,

Nadat ik voor de laatste keer in 2002 een PC heb gebouwd is het tijd voor het vervangen van mijn NAS + RPi3. Naast opslag draaien ze gezamenlijk Home Assistant en toebehoren (Mosquitto, InfluxDB, Grafana, Node-Red etc), VPN (OpenVPN, Wireguard) en wat media-spul (Sab, Sonarr, Radarr).

Al scrollend door het topic kom ik tot het volgende lijstje, benieuwd naar jullie suggesties en op/aanmerkingen:

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 85,50€ 85,50
1MoederbordenASRock X370M Pro4€ 84,41€ 84,41
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD824A€ 32,39€ 32,39
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,30€ 37,30
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,76

Volgens mijn berekening kan ik hier zelfs mijn huidige 2x 2TB 3,5" WD Red schijven bij hangen (35W +/- voor de CPU), klopt dat? Zo niet dan vervang ik ze direct door 2x 4TB 2,5", maar die vind ik nog erg duur. Alternatief is een "gewone" voeding (400W) maar dat gaat het verbruik denk ik aardig opkrikken.

Ik heb nog wel de vraag aan de PicoPSU bezitters hoe dat er aan de achterkant uitziet komt er gewoon een adapterkabel achter de kast uit waar een gapend gat zit omdat de normale voeding mist?

En als laatste: op de oude Synology NAS draaien 2 schijven in RAID-1. Als ik het zo lees gaat de inbebouwde RAID van het mobo het niet winnen van ZFS, en is het verstandiger een zpool te maken van HDD's?

Dank voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door JelmerKK op 15-10-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
JelmerKK schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:51:
Al scrollend door het topic kom ik tot het volgende lijstje, benieuwd naar jullie suggesties en op/aanmerkingen:

ASRock X370M Pro4

Ik heb nog wel de vraag aan de PicoPSU bezitters hoe dat er aan de achterkant uitziet komt er gewoon een adapterkabel achter de kast uit waar een gapend gat zit omdat de normale voeding mist?

Dank voor jullie hulp!
@JelmerKK Ben benieuwd hoe je bij de ASRock X370M Pro4 bent uitgekomen?

Zie hem in dit topic niet staan.
Her en der via internet een enkele treffer gevonden van iemand, hij die hem verder vooral leuk vindt voor servers.
Zonder verdere onderbouwing.

Wat ik verder op het internet en in het installatie boekje lees is het volgende:
Based on AMD Promontory X370 chipset, the X370M PRO4 works seamlessly with socket AM4 processors including APUs (Bristol Ridge) and Ryzen series CPUs.
This motherboard comes with everything you need to build a powerhouse.
Supports 105W Water Cooling (Pinnacle Ridge); Supports
95W Water Cooling (Summit Ridge); Supports 65W Water
Cooling (Raven Ridge)
'Powerhouse' en 'waterkoeling'.
Dat lijkt mij averechts werken bij een 'zuinige server'.

Daar prestaties voorop staan en niet zuinigheid.
Kortom energie onzuinig.

Vraag mij dan ook af of je beoogde Mini-box picoPSU 90 dit wel trekt i.c.m. je powerhouse moederbord en harddisks.

Verder zie ik dat je vooral Linux applicaties draait maar je beoogde moederbord een Realtek netwerkkaart heeft.
Ik weet niet of je het zaakje visualiseert. Bijvoorbeeld: Realtek en ESXI mag je zelf gaan injecteren.

Wat betreft de PicoPSU afwerking.
Ik heb de PicoPSU weg gewerkt achter het PSU metaalwerk.
Via ALIx een fan stof filter gekocht en deze achter de PSU plek geschroefd.
Gaatje erin geboord en daar gaat de adapter stekker in.

De PicoPSU stekker is erg kort. Deze haalt de onderkant van mijn kast niet.
Gelukkig is de kabel van mijn adapter lang.

Sluit ik af met het feit dat ik altijd een configuratie kies die reeds door anderen is getest.
Ik wil niet voor verassingen komen te staan, met name op stroomverbruik wilde ik zekerheid.

Mijn configuratie op de hardeschijven na is door elefacts en Tweakers vaker gebruikt.
Met als mooi eindresultaat dat mijn server in idle zuiniger is dan een enkele, willekeurige IKEA led lamp.
Erg gaaf! als je er zo over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JelmerKK schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 20:51:
Dag allen,

Nadat ik voor de laatste keer in 2002 een PC heb gebouwd is het tijd voor het vervangen van mijn NAS + RPi3. Naast opslag draaien ze gezamenlijk Home Assistant en toebehoren (Mosquitto, InfluxDB, Grafana, Node-Red etc), VPN (OpenVPN, Wireguard) en wat media-spul (Sab, Sonarr, Radarr).

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 85,50€ 85,50
1MoederbordenASRock X370M Pro4€ 84,41€ 84,41
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD824A€ 32,39€ 32,39
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,76

Volgens mijn berekening kan ik hier zelfs mijn huidige 2x 2TB 3,5" WD Red schijven bij hangen (35W +/- voor de CPU), klopt dat? Zo niet dan vervang ik ze direct door 2x 4TB 2,5", maar die vind ik nog erg duur. Alternatief is een "gewone" voeding (400W) maar dat gaat het verbruik denk ik aardig opkrikken.

En als laatste: op de oude Synology NAS draaien 2 schijven in RAID-1. Als ik het zo lees gaat de inbebouwde RAID van het mobo het niet winnen van ZFS, en is het verstandiger een zpool te maken van HDD's?

Dank voor jullie hulp!
Wat is je doel?
Een extreem zuinige server of gewoon een leuke thuisserver met voldoende *oomph* waarbij verbruik een zinvol compromis is?

Dit lijstje komt op mij een beetje over als een samengeraapt zooitje waarbij je zo te zien erg weinig SATA connectoren hebt, maar 1 NVMe slot, om onduidelijke redenen een enkele SATA SSD (terwijl je d'r wel een NVMe op kunt stoppen), etc.

De ingebouwde RAID van welk moederbord dan ook zou ik heel ver van blijven. Softraid is in bijna alle gevallen superieur.
ZFS is in de eerste plaats vooral bedoeld als systeem om data betrouwbaar op te slaan wegens bitrot correctie, etc. Daarnaast kan het behoorlijk snel zijn en het is redelijk te tunen, maar het heeft wél wat geheugen nodig om een beetje gelukkig te worden.

Zelf heb ik laatst een server gebouwd die niet per-sé heel zuinig is, maar wel zuiniger én fors sneller dan de 3 HP Microservers die ik daarvoor inzette. Daar draait Proxmox VE op en ZFS op *alles*. Om het verbruik een beetje binnen de perken te houden, zitten er 4 HDD's in en geen 8, maar het blijft een compromis qua stroomverbruik. Superzuinig is 'ie niet (ik vermoed rond de 50, 60W), aan de andere kant is 'ie 3x zo snel als de Microservers samen en heeft 'ie 64G geheugen (kan naar max 128G) en een Ryzen 5 3600 CPU. Kortom, power zat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKK
Kijk jullie snappen in ieder geval al goed waarom het in 2002 was dat ik voor het laatst zelf iets heb gebouwd. Paar beginnersfouten overduidelijk.

@unezra doel is inderdaad compromis, maar het lijkt alsof ik nu in plaats van een compromis een zootje bij elkaar heb. dank voor je opmerking over NVMe.

@kelly.hipolito was begonnen met een aanbevolen moederbordje maar toen bij Ryzen 3 uitgekomen omdat hij meer energie-efficient zou zijn dan Intel i3, toen naar passende moederborden gezocht en niet meer verder gekeken dan m'n neus lang was. ik denk dat je gelijk hebt, dank.

Ik ga doorstuderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

JelmerKK schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 06:48:
@unezra doel is inderdaad compromis, maar het lijkt alsof ik nu in plaats van een compromis een zootje bij elkaar heb. dank voor je opmerking over NVMe.
Sorry voor mijn directheid, ehm, botheid. :)

Het is lastig. Ik heb zelf denk ik een jaar gedacht over een nieuwe server, alles overwogen en toen omdat ik last-minute had bedacht dat ik het nóg beter wilde doen, alsnog deels verkeerde onderdelen besteld.

Uiteindelijk ben ik zelf hier op uitgekomen (kast, extra drivebay, 4 HDD's, 2 SSD's, 64G geheugen en 1 casefan had ik nog liggen inclusief de RGB aansturing daarvan):

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenASRock Rack X470D4U€ 266,20€ 266,20
1ControllersBitFenix USB 3.0 Front Panel 2-Port version€ 0,-€ 0,-
1Backup drives en removable storageFantec SNT-BA2131-1€ 75,19€ 75,19
1CasemoddingIcy Dock Dual Bay 2.5" SATA Mobile Rack€ 40,50€ 40,50
2VentilatorenCorsair HD120 RGB LED (zonder PWM-controller), 120mm€ 21,65€ 43,30
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 86,90€ 86,90
2Solid state drivesTranscend SSD230S 256GB€ 43,24€ 86,48
2Externe HDD/SSD behuizingenIcy Dock 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter Zwart€ 16,99€ 33,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 827,55

Daar zitten uiteraard wat componenten op die voor jou niet of nauwelijks relevant zijn en misschien is die Ryzen 5 3600 een maatje te zwaar. De build was uiteindelijk ook fors duurder dan gepland. Toch ben ik wel blij met de basis. Het board is duur en helaas enkel goed bij Max ICT te krijgen, maar het is wél een board waar ik niet afhankelijk ben van een -G CPU of een losse GPU. Dat scheelt toch weer wat vermogen en een PCIe slot.

Met name de onafhankelijkheid van een -G CPU vind ik fijn, daardoor kon ik een krachtige CPU pakken, zonder dat er energie word verspild aan en voor dit doel veel te zware ingebouwde GPU. (Dat ding is geschikt voor lichte games, leuk, maar aan deze machine komt hooguit een 640x480 of 800x600 mini monitor te hangen als 'ie dusdanig stuk is dat ik er fysiek bij wil.)

Ik draai mijn OS trouwens ook op 2 SATA SSD's, maar da's min of meer per ongeluk. De bedoeling was mijn read en write cache op NVMe te zetten en misschien dat ik dat ook ooit nog wil gaan doen. Die NVMe's bleken ongeschikt, dus zijn ongeopend retour gegaan en de SATA SSD's zijn voor het OS meer dan snel zat. (Niet per-sé nodig ook, ik vind het gewoon fijn om OS en data van elkaar te scheiden, dus heb ik 2 SSD's voor het OS. Mijn vm's draaien wel vanaf de HDD's.)

Dat board ben ik wél heel blij mee. Ook AsRock en met zijn eigen uitdagingen (lees de uitgebreide review van ocf81 maar), maar in the end is het denk ik wel een heel goed board voor mensen die op basis van AM4 een potente server willen bouwen die (onder andere vanwege de ingebouwde minimale GPU) bewust met energie om springt.

Het is geen platform voor een ultrazuinig systeem, wel een voor een flexibel platform waar zinvol met stroom word omgesprongen, maar niet ten koste van functionaliteit, flexibiliteit en snelheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
JelmerKK schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 06:48:
@kelly.hipolito was begonnen met een aanbevolen moederbordje maar toen bij Ryzen 3 uitgekomen omdat hij meer energie-efficient zou zijn dan Intel i3, toen naar passende moederborden gezocht en niet meer verder gekeken dan m'n neus lang was. ik denk dat je gelijk hebt, dank.
Ryzen 3 is niet meer energieëfficient dan een i3, dat klopt niet wanneer het over thuisservers gaat. AMD heeft een paar ongelukkige keuzes gemaakt waardoor de potentie aan besparing door gebruik van de kleinere golflengte niet is ingelost, althans niet voor onze doeleinden. Bij volle belasting kan een AMD systeem wel meer processorvermogen per Watt leveren, maar onder idle, waar de meeste thuisservers zich 95-99% van de tijd bevinden, is het andersom. Het kleine beetje tijd dat een processor vol belast wordt is verwaarloosbaar op de energierekening.

Een i3-8100 bijvoorbeeld is in idle 100% zeker veel zuiniger, mits gecombineerd met het juiste moederbord. Een Fujitsu D3642-B (6x SATA) of D3644-B (+ECC) of D3643-H (4x SATA, geen ECC) moederbord is zo'n beetje het zuinigste+krachtige dat we momenteel kennen.

Het bijzondere is dat je niet hoeft in te leveren op processorkracht om een zeer zuinige server te bouwen. Je hebt bijvoorbeeld geen Atom processor nodig om een server te maken die minder dan 5W verbruikt onder idle. Fujitsu (bedacht en gemaakt in Duitsland) heeft het zo geimplementeerd dat het ook daadwerkelijk de server zoveel mogelijk componenten in een lage verbruikstand zet.

Elke Watt besparing levert ongeveer 2 euro per jaar op.

In jouw geval wil je 3.5" disks gebruiken en die hebben ook een invloed op het verbruik. Beter zijn 2.5" drives zoals je zelf al aangeeft. Die zijn niet zo duur als je misschien denkt, omdat ze ook verkrijgbaar zijn als extern model en die prijzen zijn gelijk aan normale HDD prijzen.

Je kunt met disks daarmee twee kanten op: je bouwt een server met 3.5" drives die je op de duur gaat vervangen door de zuinigere 2.5" disks (of misschien zelfs SSD's) of je bouwt een server met 2.5" disks en je gebruikt eventueel bestaande 3.5" disks voor backup. Dat kan via USB3 en een externe HDD behuizing met voeding of een Sharkoon SATA Quickport of iets soortgelijks waar je de disk zo kunt insteken (wel voorzichtig behandelen als de disk draait!).

Een 3.5" disk verbruikt circa 3,3W tot 8W wanneer hij draait, een 2.5" disk gebruikt 1,1W (0,85W in de praktijk). Daarnaast heeft een 3.5" disk veel vermogen nodig tijdens het opstarten, vaak zo'n 19 tot 24W. Een 2.5" disk verbruikt maximaal 3,75W om de schijven aan te slingeren. Daarom hebben 3.5" disks een beslissende invloed op de keuzevrijheid in voedingen: dan worden de eisen aan de voeding veel hoger, waardoor de voeding duurder zal uitvallen, bijvoorbeeld een PicoPSU-160-XT met een Leicke 120W adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de). Die kan het hoge verbruik aan tijdens opstarten met meerdere 3.5" disks.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,08€ 58,08
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 91,53€ 91,53
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 95,05€ 95,05
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 30,99€ 30,99
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,50€ 55,50
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 466,10

RAID-1 (mirroring) beschermt wel tegen fysiek hard disk falen, maar niet tegen "softe" problemen zoals een probleem met het besturingssysteem of gewoon menselijke fouten. Ik raad altijd aan een echte backup te gebruiken, een image en een data backup. Daarnaast is RAID onverstandig als het disks draaiende houdt. Disks wil je het liefst per stuk stil kunnen zetten als ze langdurig niet worden gebruikt.

Er zijn wel varianten van "RAID-achtige" opslagmethoden die wel zuiniger zijn omdat disks wel individueel kunnen worden gestopt.

Waarom "slechts" een Pentium G5400 processor? De indruk dat die onvoldoende zou zijn, is Intel's marketing in werking. Het is een snelle dual core 4-thread processor en het kan voldoende zijn behalve voor toepassingen die echt meer 2 cores op volle sterkte nodig hebben. Desnoods kun je ook kiezen voor een 4-core i3-8100, maar de kans dat je die echt nodig hebt (d.w.z. meer dan 2 cores) is in de praktijk klein.

Met een i3-8100 kun je beter kiezen voor een 90W PicoPSU met een 90W adapter. Met een G5400 is een PicoPSU 80 met 60W adapter voldoende. Daar moet je tenminste 4x 2.5" drives mee kunnen ondersteunen.

De NVMe SSD heeft een goede balans tussen prestaties en zuinigheid. Het snoept ook geen SATA aansluitingen weg, dus je kunnen later nog uitbreiden.

Een test van de D3643-H, voedingen met verbruiksgegevens en nog veel meer kun je in deze posting terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKK
Super bedankt voor jullie adviezen! Dit helpt erg. Ik hou jullie op de hoogte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JelmerKK schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 23:54:
Super bedankt voor jullie adviezen! Dit helpt erg. Ik hou jullie op de hoogte...
Ik was nog iets vergeten te vermelden: sommige Seagate/Maxtor externe 2.5" drives bevatten een SATA disk die daar met wat breekwerk uit kan worden gehaald (zie de topic start voor meer info).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
@JelmerKK Ik kan je zonder meer de configuraties van @mrmrmr aan bevelen.
Mijn eigen systeem, gebaseerd op de inbreng van o.a. @mrmrmr staat een paar pagina's terug.

Ik gebruik een i3-8100 i.p.v. G5400 om 2 redenen.

1. Virtualisatie: Naast de NAS functie heeft het systeem een dual boot ESXI.
2. Ik kon voordelig aan een i3-8100 komen.

Ik heb er een Tweakers project van gemaakt.
Heb er een paar maanden voor uitgetrokken om in alle rust, zonder haast:
tweedehands via o.a. Marktplaats, eBay, Amazon warehouse / tweedehands en via via.

Mijn componenten samen te sprokkelen.
Als je het systeem niet morgen nodig hebt en het geduld kunt opbrengen dan kun je veel geld besparen.
Er staat ontzettend veel jong-tweedehandse hardware te koop.

Veel hardware van zelfs maar een paar maanden oud.

Of zoals je bij Amazon warehouse veel ziet.
Dat de hardware een kapotte verpakking heeft, geen origineel doosje, geen boekjes e.d.
En daardoor makkelijk voor 30/40% tot de helft van de prijs weg mag.

Ik heb maar een paar componenten nieuw gekocht.
Omdat het echt niet anders ging.

Veel succes! met bouwen @JelmerKK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Zijn er ook verbruikscijfers bekend van sata pci-e kaarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Niet online
Oee best veel eigenlijk. Had gehoopt dat die een stuk lager zouden uitvallen :(

Ik denk dat ik voorlopig toch maar USB schijven ga gebruiken om meer schijven aan te kunnen.
2x USB3 Gen 1 en 2x Gen 2 maakt samen toch weer 8 schijven. Headless heb ik die poorten toch niet nodig.

Heb nog wel wat SATA + Power > USB verloopjes (die ik voorheen wel eens bij een nieuwe SATA SSD's kreeg).

Anders blijft er bij elkaar opgeteld niet veel over mijn mijn zuinige server ambitie.
En 100 euro meer betalen voor een Fujitsu mobo met 2 extra SATA aansluitingen zag ik ook niet zitten.
Dat extra geld zou ik er qua verbruiks bezuiniging niet uit halen.

Ondertussen maar een HP Intel Ethernet I210-T1 besteld. Anders moet ik te lang wachten op een e-bay variant (ergens in december of zo :D) Standaard GB Realtek kaartje kost zo'n 12-15 euro (geen idee of die Full Duplex zijn), CT desktop/server richting de 25, en deze kost mij 35 incl BTW. Dat geld eruit halen gaat lang duren vermoed ik.

Shit...nog een "hobby" waarbij "ignorance a bliss" is verdorie...
Wat was het pre-zuinige-server leven toch eenvoudig :D

ps
Misschien moet ik mijn werkstation ook maar wat terug schroeven qua OC. Dit topic heeft mij wel veel bewuster gemaakt wat dat betreft, waarvoor mijn dank.

[ Voor 74% gewijzigd door SB[NL] op 20-10-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@mrmrmr jammer dat de asm1061 niet in de verbruik lijst staat. Ik gebruik er daar twee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 09:11:
@mrmrmr jammer dat de asm1061 niet in de verbruik lijst staat. Ik gebruik er daar twee van.
Iemand heeft ca 0,8W voor alleen de chip gemeten, op een Odroid N1 bordje. Het gaat om een meting zonder iets aangesloten, er kan/zal dus nog wat bijkomen.

De chip heeft een geintegreerde VRM, en kan zichzelf in een lager verbruikstand plaatsen. Ik denk dat het verbruik maximaal 2,5W is zonder deze laag verbruikstanden tijdens initialisatie en dat de 0,8W de (onbelaste) low power stand is. Als je dat doortrekt denk ik dat met drives aangesloten het niet veel hoger dan 2,5W zal zijn.

Vergeleken met bijvoorbeeld een I219LM chip voegt zo'n extra SATA chip/kaart wel een behoorlijk verbruik toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
"Intel gaat deze maand nog zijn Tremont-architectuur voor zuinige Atom-CPU's onthullen"

Klinkt als goed nieuws voor een zuinige build. Wat verwachten jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 11:17
Beste Tweakers,

Momenteel heb ik 2 verschillende soorten servers in mijn gedachte. 1 server met een micro ATX bord en 1 server met een ITX. Nu heb ik liever een ATX bord van Fujitsu D3643-H vanwege het aantal watt en de 4 sata connectors, maar wat ik ook van belang vind is dat de server die klein is. Nu heb ik het probleem dat ik geen leuke behuizing kan vinden voor een micro ATX moederbord. Voor de ITX heb je een mooie compacte Cooler Master Elite 110, maar ik kan daar geen goede tegenhanger voor vinden voor een micro ATX.

Hebben jullie suggesties voor de volgende behuizing:
- Micro ATX
- 4 x 2,5 inch HDD
- Iets van airflow
- Rond de 50 euro

Ik hoop dat jullie mij de goede richting in kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb onlangs mijn server geupgraded en ik ging van ITX naar mATX.

De oude server (ITX) was gebouwd in een pricewatch: Cooltek Coolcube Mini Zwart. Mijn huidige mATX server is gebouwd in een Jonsbo V4 Zwart Dat zijn de kleinste kasten die ik heb kunnen vinden voor ITX en mATX.

Het mooie van die Cooltek Coolcube Mini is dat ie een afdekplaatje heeft voor de voeding. Dus als je gebruik maakt van een PicoPSU voeding, dan heb je geen groot gat aan de achterkant.

Helaas is die Cooltek Coolcube EOL, maar ik heb er nu dus eentje die momenteel stof staat te happen. Je kan me DM'en als je interesse hebt. Kast ziet er nog goed uit en mag weg, hoeft niet, dus gaat niet weg voor een habbekrats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
bedankt voor de aanbieding GioStyle, maar ik ben toch echt opzoek naar een mATX behuizing met 4 x 2,5 inch sloten.

De Jonsbo V4 zag er veelbelovend uit, maar heeft niet genoeg ruimte voor mijn HDD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:31
@danieljohannes die zoek tocht heb ik ook gehad. ik kon niks vinden wat helemaal aan mijn eisen voldeed. zo klein mogelijk mATX ruimte voor HDD's minder dan 50 euro. dus heb ik maar zelf een eigen behuizing gemaakt.
https://nl.hardware.info/usersystemen/36673/server
ben nog bezig met een houder voor 4x2.5 HDD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Jazco2nd schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:31:

LigeTRy schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

Leuk dat je het vraagt, perfecte timing want ik ben er net wat mee aan het spelen (zal wel aan het weer liggen). Mijn mergerfslijn in fstab:

[...]

Ik gebruik dus de `firstfound` policy, dit houdt in dat mergerfs schijf voor schijf vult, is deze vol, kijk dan of het op schijf 2 kan, etc. etc.. Dit alles met de eis dat er minimaal 50G vrij blijft op de schijven.

Nu was ik laatst een grote torrent van /r/datahoarder aan het archiven, deze torrent was groter dan de ruimte die ik heb op mijn cache (ssd) schijf, dus ben ik hem direct naar de mergerFS pool gaan downloaden :9 Door de file allocation (deluge) ging er iets mis in mergerFS en leek het alsof hij de torrent naar 1 schijf probeerde te downloaden in plaats van netjes naar de volgende toen de eerste zijn limiet bereikte.

Hierdoor ben ik dus gaan spelen met mergerfs tools. met de balance tool heb ik een aantal directories "gebalanced" over verschillende disks zodat het archiven van de data in ieder geval goed ging. Get grote nadeel hiervan is dat er meerdere schijven aan gaan bij het aanspreken van die bepaalde directory. Het gebruiken van een andere policy (zoals mfs) zou dit probleem ook op kunnen lossen, maar met hetzelfde resultaat dat er meer disks aangesproken worden, wat dus zorgt voor meer energieverbruik.

Zelf zit ik nu te denken om de consolidate tool te gebruiken om bepaalde directories meer te "managen", al kan je natuurlijk ook handmatig folders tussen disks kopieeren. de consolidate tool lijkt zich vooral te focussen op "top level directories". Op reddit zwerven wat vragen en scripts rond voor subdirectories.

Dit is een beetje waar ik nu mee zit te strugglen, ik ben wel voorzichtig aangezien ik van sommige data geen backup heb (snapraid zie ik niet als backup). Overall ben ik nog erg tevreden met mijn snapraid+mergerFS setup. Ook toen 1 disk faalde was de boel zo gerepareerd en back online. Ik gebruik wel een snapraid-runner script welke dagelijks een update naar mijn mailbox stuurt als er zich een error voordoet op m'n array (zoals met die torrent, of een falende schijf).
Leuk om te zien wat dit wat meer opleeft. Ikzelf ben overgestapt van ZFS naar SnapRAID/MergerFS op BTRFS.
- 4x 8TB

Ingericht als 3x 8TB content/data met 1x 8TB parity. Het was voor mij ook even een omschakeling hoe dit nou precies werkt met syncen en scrubben etc. Mijn MergerFS staat op "Existing path, most free space" en dat werkt prima d:)b

SnapRAID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
renedis schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

[...]

Leuk om te zien wat dit wat meer opleeft. Ikzelf ben overgestapt van ZFS naar SnapRAID/MergerFS op BTRFS.
- 4x 8TB
Aangezien dit IMHO nogal een atypische overstap is vraagt dit om meer toelichting :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
CurlyMo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:17:
[...]

Aangezien dit IMHO nogal een atypische overstap is vraagt dit om meer toelichting :)
Zie hier.

Lezen:
Data opvragen ZFS = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data opvragen RAID = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data opvragen SnapRAID = enkele disk gaat spinnen waar de file op staat

Schrijven:
Data schrijven ZFS = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data schrijven RAID = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data schrijven SnapRAID = enkele disk gaat spinnen waar de file op staat.

Data syncen SnapRAID = Alle disks gaan draaien gedurende die periode.

Het is dus voornamelijk voor stroombesparing. Ik heb gemakkelijk mijn ZFS pool om kunnen zetten naar SnapRAID door iedere keer een enkele schijf uit mijn ZFS pool te halen en bij SnapRAID + MergerFS de desbetreffende schijf daar weer toe te voegen. Enig nadeel was dat ik iedere keer na deze actie moest rebooten (OMV beperking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Check, die had ik gemist. Wat bespaar je er nu mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
CurlyMo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:35:
[...]

Check, die had ik gemist. Wat bespaar je er nu mee?
+- 8 watt per idle/spinning disk (3.5" disks). Waar normaal 32 watt verbruik aanwezig was voor 4x 8TB in een RAID/ZFS pool(s) heb ik nu 8 watt verbruik voor mijn gehele dataset bij het lezen/schrijven van file's. Dit scheelt dus 24 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschelle
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen omdat ik een aantal zaken wil consolideren en 1 zuinige server wil gaan bouwen die het volgende zal draaien:

- proxmox
- pfsense
- windows VM
- linux VM voor dockers
- NAS

echter zit ik nog met wat vragen - hopelijk zeker kunnen jullie mij helpen

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 107,40€ 107,40
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1NetwerkadaptersHP Intel Ethernet I210-T1 GbE NIC (E0X95AA)€ 35,72€ 35,72
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 115,95€ 231,90
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 84,79€ 84,79
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,21

Als voeding had ik het volgende in gedachte

1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 32,-€ 32,-
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 77,66

Comments
  • een 3642-B met non-ECC memory scheelt +/- €40, leek me leuk om voor ECC te gaan (I know not really required)
Vragen
  • memory - ik schat dat 16GB voldoende zal zijn. het bordje is beperkt op 64GB, met 4 slots is dus een module van 16GB het meest optimaal, echter om van dual channel memory te kunnen gebruiken is het mss beter om 2x8GB te nemen - of maakt dit geen merkbaar verschil
  • power - ik schat dat een picoPSU van 90W voldoende zal zijn, maar is er een reden om niet gewoon een 160W te nemen ? heb nog wat 3,5inch disken liggen van 2TB die ik dan eventueel ook kan inschakelen
  • CPU - er is wat verwaring ivm met 9th generation CPU en dit bord, werkt de 9100 out-of-the box of heb je eerst een BIOS update nodig?
  • bootdisk - where do the cool kids these days install the OS ? het bord heeft een interne USB 3.1 (Gen2) ipv een boot partie te maken op de SSD leek het me interessanter om een USB stick te gebruiken
  • netwerk - aangezien ik pfsense wil gaan draaien, heb ik 2 ethernet connecties nodig. Was eerst van plan om 3641-B te nemen maar heb wat schrik voor hoger energieverbruik, had sowieso wat meer netwerk aansluitingen gehad om bonding te gaan doen
Alvast bedankt voor alle reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enkele antwoorden (de andere vragen laat ik aan de deskundigen over):
• power - ik schat dat een picoPSU van 90W voldoende zal zijn, maar is er een reden om niet gewoon een 160W te nemen ? heb nog wat 3,5inch disken liggen van 2TB die ik dan eventueel ook kan inschakelen
PicoPSU-160-XT is een stukje minder zuinig dan een PicoPSU-80. Ik heb zelf geen PicoPSU-90 getest, maar ik verwacht dat die zuiniger zal zijn dan PicoPSU-160-XT. 3.5" disks hebben doorgaans een flink hoger opstartverbruik, idle verbruik en doorgaans ook slaapverbruik.
• bootdisk - where do the cool kids these days install the OS ? het bord heeft een interne USB 3.1 (Gen2) ipv een boot partie te maken op de SSD leek het me interessanter om een USB stick te gebruiken
USB kan een hoger verbruik hebben dan een zuinige NVMe of SATA SSD. Je kunt dit ook voelen, de stick wordt warm of zelfs heet. SATA en PCIe hebben meer power saving mogelijkheden. USB vraagt een bepaald vermogen. Het is wel zo dat USB sinds de D364x serie een lager verbruik heeft (enige regulatie treedt in werking), maar het komt waarschijnlijk niet in de buurt bij de NVMe/SATA optie.
• netwerk - aangezien ik pfsense wil gaan draaien, heb ik 2 ethernet connecties nodig. Was eerst van plan om 3641-B te nemen maar heb wat schrik voor hoger energieverbruik, had sowieso wat meer netwerk aansluitingen gehad om bonding te gaan doen [/list]
De D3641-S is een server bord waarop de energiebespaarfuncties standaard uitgeschakeld zijn. Je kunt hetzelfde ook met een I210 of I211 insteekkaart bereiken en een D3642-B of D3644-B.

Als je bonding niet per se nodig hebt zou ik het niet doen. Het is misschien wel beter dan een 2,5, 5 of 10Gbit adapter. Hoe meer snelheid, hoe hoger het verbruik. De adapter heeft een groter vermogen nodig om de signalen betrouwbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:18:
De D3641-S is een server bord waarop de energiebespaarfuncties standaard uitgeschakeld zijn. Je kunt hetzelfde ook met een I210 of I211 insteekkaart bereiken en een D3642-B of D3644-B.

Als je bonding niet per se nodig hebt zou ik het niet doen. Het is misschien wel beter dan een 2,5, 5 of 10Gbit adapter. Hoe meer snelheid, hoe hoger het verbruik. De adapter heeft een groter vermogen nodig om de signalen betrouwbaar te houden.
+1 voor deze suggestie. Ik heb ongeveer de setup die jij beschrijft (alleen een i3-8100). Ik heb er voor pfSense gewoon een i210 kaart bijgestoken werkt prima. 8W in idle met 5 disks (spindown).

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
jschelle schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:57:

• CPU - er is wat verwaring ivm met 9th generation CPU en dit bord, werkt de 9100 out-of-the box of heb je eerst een BIOS update nodig?
Nee deze werkt niet out-of-the-box, je hebt een BIOS update nodig, tenzij:
Het moederbord geleverd is met BIOS ≥ R1.6.0
Minimum recommended BIOS version for CoffeeLake Refresh support ≥ R1.6.0
@Arjan Klok Heeft precies hetzelfde probleem gehad.

Zie:

kelly.hipolito in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Arjan Klok in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:09
Klopt, een simpele biosupdate deed wonderen.
Er zit een functie in de bios om automatisch te updaten, dit werkte bij mij niet.
Dus heb het alsnog op een stickje gezet.
Dit betekend wel dat je dus een cpu moet hebben liggen die ouder is dan 9th gen. en die dus eerst moet monteren.

Wat een betere optie is, bij veel verkopers kan je er direct een bios update bij kopen, kost 10 euro ofzo...
Blijkt dat de laatste biosversie er inmiddels al op zat, heeft de verkoper geluk, en anders heb je er geen gedoe of werk aan.... is mij meer dan 10 euro risco/gemak waard ;)

https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieljohannes
mrmrmr schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 19:56:
@danieljohannes Misschien lukt het met 3.5" naar 2.5" adapters om toch 2.5" te monteren? Eventueel kan het ook met stevige klittenband of tie wraps.
Helaas wil ik het netjes afwerken en met deze kast zijn er toch risico's verbonden dat het met tie wraps niet lukt ;(
Rickbhs schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:02:
@danieljohannes die zoek tocht heb ik ook gehad. ik kon niks vinden wat helemaal aan mijn eisen voldeed. zo klein mogelijk mATX ruimte voor HDD's minder dan 50 euro. dus heb ik maar zelf een eigen behuizing gemaakt.
https://nl.hardware.info/usersystemen/36673/server
ben nog bezig met een houder voor 4x2.5 HDD
Echt super tof gedaan, maar hoe ontwerp je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@danieljohannes

Ik krijg als het goed is deze vandaag binnen:

DIY3.5 inch hard disk HDD acrylic bracket hard disk box external hard disk 4F
referall weg

Daarnaast heb ik ook 6 3.5” naar 2.5” adapters besteld. Uiteindelijk komen er 6 2.5” 5TB schijfjes in.

Misschien een optie?

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 26-11-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

GioStyle schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:01:
@danieljohannes

Ik krijg als het goed is deze vandaag binnen:

DIY3.5 inch hard disk HDD acrylic bracket hard disk box external hard disk 4F
https://s.click.aliexpress.com/e/C2CwOzYY3

Daarnaast heb ik ook 6 3.5” naar 2.5” adapters besteld. Uiteindelijk komen er 6 2.5” 5TB schijfjes in.

Misschien een optie?
Als je toch 2,5" erin doet, was het dan niet makkelijker om zoiets te bestellen

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Dxue

Mijn 5TB schijfjes zijn 15mm hoog. Dat gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zie wel genoeg tussenruimte voor 15mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
Even een klein succesverhaal.
Ik had nog een DDR4 sodimm liggen en die draait nu op een gewoon mobo met een adapter

2 x 8GB DDR4 eruit en 1 x 16GB SODIMM erin
Onder full load is dat een besparing van 5 watt met een skylake :)
Hij koste me 5 euro op eBay

Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-5a8d4/images/stencil/600x600/products/613/1481/5608AK__67951.1437686951.png?c=2&imbypass=on

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:17:
Even een klein succesverhaal.
Ik had nog een DDR4 sodimm liggen en die draait nu op een gewoon mobo met een adapter

2 x 8GB DDR4 eruit en 1 x 16GB SODIMM erin
Onder full load is dat een besparing van 5 watt met een skylake :)
Hij koste me 5 euro op eBay

[Afbeelding]
Dat is mooi!
Maar jij hebt dan geen hoogte problemen gehad? Geen koeler waar dit niet meer onder past dus?

Ik neem aan dat adapter + SODIMM toch wel de nodige mm hoger is dan een standaard DDR4 latje.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Pagina: 1 ... 53 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.