Ik heb die kabels altijd verlengd met solderen en wat extra draad. Er bestaan ook verlengstukjes voor die kabels maar die zijn moeilijk te vinden en/of idioot duur.Jazco2nd schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 10:33:
[...]
Ik was dus bang dat het koelelement op de socketklem zou rusten en daardoor boven de CPU zou zweven.
Heb je ook een PicoPSU gebruikt icm deze kasten? Hoe heb je de power kabel in de kast aangesloten? Want er is een heel rond gaatje in de FC9 links achter maar daar is de kabel echt te kort voor. Ben je gaan solderen? Heb je de kabel dan van de PicoPSU plaat afgehaald met een soldeerbout?
Ik draai hier een D3644-B met de i3-9100, geen upgrade nodig gehad. Welke versie draai je nu?Jazco2nd schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:48:
EDIT: verdorie de i3-8100 is harstikke duur nu, €142! Een i3-9100 is goedkoper, €137, maar die zal ik toch niet zomaar op de D3644-B kunnen installeren? Daarvoor moet het BIOS een upgrade krijgen, wat niet kan zonder old gen CPU?
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Het is heel treurig, dat weet ik dus niet. Dit is al mijn tweede D3644-B die niet werkt. Heb 2 maanden op RMA gewacht en deze werkt dus ook niet. Ik heb nog geen beeld signaal gehad. Dus kan ook geen bios zien.exepti0n schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:48:
[...]
Ik draai hier een D3644-B met de i3-9100, geen upgrade nodig gehad. Welke versie draai je nu?
Of het aan de CPU ligt: die is in een winkel op een ander mobo getest en werkte ook niet. Maar vandaag een 2ehandse Pentium Gold 5400 erop geprikt van een mede Tweaker en nog steeds geen beeld signaal.
Dus er is nog steeds kans dat zowel cpu als dit (2e) mobo niet helemaal OK werken. Zit erover te denken gewoon de Asrock 170m/ac mITX te kopen en de €155 verlies te nemen (de prijs van dit Fujitsu bord). Maar heb ook voor €75 een mATX Streacom FC9 gescoord dus zonde om dan voor mITX te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 15-09-2019 00:28 ]
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
@Jazco2nd
Als ik jou was zou ik een alternatieve voeding proberen en een alternatieve monitor met diverse typen kabels. En daarnaa ook door middel van een PCIe grafische kaart om de iGPU en moederbordconnectoren te omzeilen. (bij troubleshooting moet je alle opties checken, pas dan krijg je zekerheid. Ik merk vaak dat probleemmelders het troubleshooting eliminatieproces zien als een soort buffet waarbij ze kunnen kiezen, maar zo werkt dat niet, het werkt door uitsluiting van mogelijke oorzaken )
De meeste mensen hebben wel een oude PC staan waarvan onderdelen gebruikt kunnen worden. Anders kan misschien een medetweaker je helpen als je zegt waar je woont.
Bij het controleren van verbogen pinnen en dergelijke kan het helpen een scherpe foto te maken met een makro lens op hoge resolutie. Als je vervolgens de foto inzoemt kun je veel beter zien wat er aan de hand is.
Als de processor defect is kun je die mogelijk ruilen via Intel's 3 jarige garantie. Een nieuwe kopen hoeft dan niet. Check hier: https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo
Voor de ondersteuning van een i3-9100 processor heb je een bepaalde BIOS versie nodig (1.5.0 of 1.6.0). Ik weet niet zeker of dit specifieke model al in 1.5.0 zit.
Bij defecten van bepaalde onderdelen kun je een beroep doen op de wettelijke garantie.
Als ik jou was zou ik een alternatieve voeding proberen en een alternatieve monitor met diverse typen kabels. En daarnaa ook door middel van een PCIe grafische kaart om de iGPU en moederbordconnectoren te omzeilen. (bij troubleshooting moet je alle opties checken, pas dan krijg je zekerheid. Ik merk vaak dat probleemmelders het troubleshooting eliminatieproces zien als een soort buffet waarbij ze kunnen kiezen, maar zo werkt dat niet, het werkt door uitsluiting van mogelijke oorzaken )
De meeste mensen hebben wel een oude PC staan waarvan onderdelen gebruikt kunnen worden. Anders kan misschien een medetweaker je helpen als je zegt waar je woont.
Bij het controleren van verbogen pinnen en dergelijke kan het helpen een scherpe foto te maken met een makro lens op hoge resolutie. Als je vervolgens de foto inzoemt kun je veel beter zien wat er aan de hand is.
Als de processor defect is kun je die mogelijk ruilen via Intel's 3 jarige garantie. Een nieuwe kopen hoeft dan niet. Check hier: https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo
Voor de ondersteuning van een i3-9100 processor heb je een bepaalde BIOS versie nodig (1.5.0 of 1.6.0). Ik weet niet zeker of dit specifieke model al in 1.5.0 zit.
Bij defecten van bepaalde onderdelen kun je een beroep doen op de wettelijke garantie.
1 alternatieve voeding al geprobeerd maar dat ga ik nog eens doen nu de socket klem er weer op zit. Heb al heleboel kabels getest (DVI 2x, HDMI 2x met DVI verloopje 2 stuks. 2 DP kabels waarvan de ene werkt met een NUC.).mrmrmr schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:58:
@Jazco2nd
Ik kan inderdaad nog niet alles uitsluiten. Ben vandaag bij een Tweaker geweest maar omdat ik niet weet of zijn CPU echt werkt (hij zegt het, maar heb het niet gezien in zijn systeem) kan ik die testen op mijn mobo niet vertrouwen.
Zelfde geldt voor de test met een cpu-compatibel Asus mobo die een winkelier ergens uit een hoek toverde. Heb dat mobo alleen met mijn cpu en zijn voeding getest dus weet niet of het mobo überhaupt werkt.
Dus idd er zijn nog wel wat testen te doen. Maar een i3-8100 en dit mobo horen gewoon prima te werken. Dus 1 van de 2 is stuk. Of allebei.
Garantie is prima maar dan ben ik weer maanden verder.
Ik ga verder testen. Middelen zijn nu wel beperkt. Zit in Amsterdam (West). Indien iemand een vergelijkbaar mobo heeft in de buurt waar ik de cpu op kan prikken, stel ik dat zeer op prijs
[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 15-09-2019 01:57 ]
Het is niet eens nodig om een foto te maken. Als je vanaf de zijkant kijkt, zodat je alle pinnetjes op een rij ziet, kun je direct zien of er 1 verbogen is. Draai dan de CPU 90 graden en dan heb je alle hoeken al gehad.mrmrmr schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:58:
@Jazco2nd
Zo dus:

I hide at work because good employees are hard to find.
Het is een LGA1151-socket-processor; LGA heeft geen pinnen op de processor, maar op het socket van het moederbord.Incolumis schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:11:
[...]
Het is niet eens nodig om een foto te maken. Als je vanaf de zijkant kijkt, zodat je alle pinnetjes op een rij ziet, kun je direct zien of er 1 verbogen is. Draai dan de CPU 90 graden en dan heb je alle hoeken al gehad.
Zo dus:
[Afbeelding]
Altijd leuk een nieuwe distro.
Net een hele rits updates binnengekregen en geïnstalleerd met als resultaat het verbruik 0.1 w minder.
Oracle Linux 8 met Samba met PowerTOP ~ 4.2 w in idle
Gemeten met Brennenstuhl PM 231 E.
Net een hele rits updates binnengekregen en geïnstalleerd met als resultaat het verbruik 0.1 w minder.

Met dit soort getallen bedenk ik me toch altijd.kelly.hipolito schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:34:
Altijd leuk een nieuwe distro.
[Afbeelding]
Misschien moet ik ook een andere server gaan halen... met mijn huidige verbruik van ~60-65w in idle is dat toch wel een heel groot verschil

Exact mijn idee.demonic schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:42:
[...]
Met dit soort getallen bedenk ik me toch altijd.
Misschien moet ik ook een andere server gaan halen... met mijn huidige verbruik van ~60-65w in idle is dat toch wel een heel groot verschil![]()
Mijn oude server, van begin 2013 zat in idle op ongeveer ~89 - 100 w
Jammer dat energie zo prijzig is in Nederland.
De oude server functioneerde verder nog prima, eigenlijk was het zonde om hem weg te doen (verkocht in onderdelen).
Zoveel apparaten weggooien (wegwerp economie) enkel en alleen voor het verbruik. (maargoed dat is een andere discussie).
Ik kijk dan ook altijd met enige jaloezie naar die amerikaanse fora waar men met een Xeon cpu (9$),
Supermicro bordje (10$) etc een top NAS samenstelt voor NOP.
Een mooi NAS systeem wat een leuk tweede leven krijgt.
Energie kost daar immers geen drol.
Ik begrijp nooit zo goed waarom gekozen wordt voor een PicoPSU als je dit in totaal zoals in dit voorbeeld 85 euro kost. Die meerkost ga je er gewoon niet uithalen. Een zuinige BeQuiet ATX 300w voedinkje kost 35 euro, dat scheelt gewoon 50 euro. Dat is bijna niet terug te verdienen. Als ik 12 Watt uit het stopcontact trek met zo'n ATX voeding, dan moet deze dus 7 Watt gaan verbruiken met een PicoPSU om break-even te spelen op 5 jaar?netiul schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 01:05:
[...]
Ah, dat verklaart het inderdaad. Dank ook @GioStyle .
Zo'n 15 jaar geleden dat ik veel systemen bouwde, dan raak je er toch een beetje uit.
Dit is de serverconfiguratie overigens
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Tray € 137,- € 137,- 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 94,- € 94,- 1 Behuizingen Cooler Master NR400 (without ODD) € 57,04 € 57,04 1 Kabels Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) € 6,05 € 6,05 1 Kabels Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) € 5,36 € 5,36 1 Netwerkadapters Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 25,18 € 25,18 2 Externe harde schijven Seagate Expansion Portable 4TB Zwart € 96,04 € 192,08 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 34,99 € 34,99 1 Processorkoeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B € 25,95 € 25,95 2 Geheugen intern Crucial CT16G4DFD8266 € 62,90 € 125,80 1 Voedingen Mini-box picoPSU-150-XT € 50,51 € 50,51 1 Solid state drives Intel 660p 1TB € 100,95 € 100,95 1 Overige componenten Mini-box PCI Bracket € 3,- € 3,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 857,91
Als de PicoPSU voor een stuk minder gekocht zou kunnen worden, werd het een ander verhaal, maar ik vind ze nieuw eigenlijk gewoon te duur voor wat je ervoor krijgt.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dat is met veel verduurzaamheid wel het geval. Als het alleen om de centen gaat is het vaak niet zo interessant meer.psy schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:47:
[...]
Ik begrijp nooit zo goed waarom gekozen wordt voor een PicoPSU als je dit in totaal zoals in dit voorbeeld 85 euro kost. Die meerkost ga je er gewoon niet uithalen. Een zuinige BeQuiet ATX 300w voedinkje kost 35 euro, dat scheelt gewoon 50 euro. Dat is bijna niet terug te verdienen. Als ik 12 Watt uit het stopcontact trek met zo'n ATX voeding, dan moet deze dus 7 Watt gaan verbruiken met een PicoPSU om break-even te spelen op 5 jaar?
Als de PicoPSU voor een stuk minder gekocht zou kunnen worden, werd het een ander verhaal, maar ik vind ze nieuw eigenlijk gewoon te duur voor wat je ervoor krijgt.
Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Excuus voor de late reactie, @netiul.netiul schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 01:05:
Dit is de serverconfiguratie overigens
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-9100 Tray € 137,- € 137,- 1 Moederborden Fujitsu D3643-H € 94,- € 94,- 1 Behuizingen Cooler Master NR400 (without ODD) € 57,04 € 57,04 1 Kabels Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) € 6,05 € 6,05 1 Kabels Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) € 5,36 € 5,36 1 Netwerkadapters Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 25,18 € 25,18 2 Externe harde schijven Seagate Expansion Portable 4TB Zwart € 96,04 € 192,08 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 34,99 € 34,99 1 Processorkoeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B € 25,95 € 25,95 2 Geheugen intern Crucial CT16G4DFD8266 € 62,90 € 125,80 1 Voedingen Mini-box picoPSU-150-XT € 50,51 € 50,51 1 Solid state drives Intel 660p 1TB € 100,95 € 100,95 1 Overige componenten Mini-box PCI Bracket € 3,- € 3,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 857,91
De lijst ziet er op zich goed uit, met enkele verbeteringen:
1. Geen actieve koeler maar een passieve koeler (pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive)
2. Een zuinige netwerkkaart kiezen. Bijvoorbeeld een kaart met een modernere Intel I210-AT of I211-AT chip. De netwerkkaart in je lijstje is op leeftijd en niet zuinig.
3. Het systeem heeft ruim voldoende aan een PicoPSU-90, die is via amazon.de te koop voor 30 euro.
Dan kun je uitbreiden tot 6x 2.5" drives (met een D3644-B) of 4x 2.5" drives met deze D3643-H.
4. De P4 convertercable is niet nodig (wel voor de PicoPSU 80W).
Een 150W voeding heb je alleen nodig met 3.5" drives of met zware belasting van cpu en gpu of andere onderdelen. 3.5" drives verbruiken veel tijdens opstarten. Heb je die niet, dan heb je ook geen grote voeding nodig. De 2.5" drives verbruiken maar een 3,75W maximaal in plaats van ergens tussen 20 en 25W.
Nog een opmerking over de PCI-bracket: misschien is de kabel vanaf de PicoPSU-90 te kort om de PCI bracket te bereiken, dat is i.i.g. zo voor de PicoPSU-80, maar niet voor bijvoorbeeld de PicoPSU-160-XT. Als je zelf handig bent met een soldeerbout dan is verlengen een optie als het nodig blijkt, maar anders zou ik het via een ander gat doorvoeren (het metaal van de connectoren wel afschermen met "electrical tape").
@psy Het zit wel goed met de terugverdientijd. In jouw voorbeeld: dit systeem kan zo worden geconfigureerd (lees: met een zuinig besturingssysteem) dat het ~5W verbruikt (drives draaien dan niet). Daarnaast is de prijs is na bovenstaande wijzigingen 64 euro geworden.
Dit is ook voornamelijk waarom ik een fan ben van Thin-mITX borden met de 19V er al op (dat en de compactheid), al mis je dan wel SATA poorten, die bordjes hebben er in de regel maar twee.netiul schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:19:
[...]
Dat is met veel verduurzaamheid wel het geval. Als het alleen om de centen gaat is het vaak niet zo interessant meer.
Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om te doen.
Weet iemand of er op de D3644-B1 console toegang ingesteld kan worden? Ik heb sinds ik de nieuwe server heb draaien 2x meegemaakt dat deze niet bereikbaar was (crash o.i.d.). Uiteraard net op de momenten dat ik niet even een monitor aan kan sluiten om te kijken wat er te zien is.
Ik draai Linux, maar ook in de loging kan ik hier niks van terug vinden (als in geen kernel panics o.i.d. in de loging). De server is dan ook niet meer pingbaar. Beide keren maar een reset gegeven en dan werkt het weer.
Maar graag zou ik dan even op de console in kunnen loggen (als dat überhaupt kan) om te kijken wat er aan het handje is.
Er zit een seriële interface op. Is deze in te stellen dat je er via een console bij kan?
Ik heb dit gevonden: https://help.ubuntu.com/community/SerialConsoleHowto
Dat is wat ik wil, maar vraag me af of dat werkt
Ik draai Linux, maar ook in de loging kan ik hier niks van terug vinden (als in geen kernel panics o.i.d. in de loging). De server is dan ook niet meer pingbaar. Beide keren maar een reset gegeven en dan werkt het weer.
Maar graag zou ik dan even op de console in kunnen loggen (als dat überhaupt kan) om te kijken wat er aan het handje is.
Er zit een seriële interface op. Is deze in te stellen dat je er via een console bij kan?
Ik heb dit gevonden: https://help.ubuntu.com/community/SerialConsoleHowto
Dat is wat ik wil, maar vraag me af of dat werkt
In dit topic zag ik al diverse systemen voorbijkomen die bij mijn wensenlijst in de buurt komen, bedankt voor het delen van al jullie kennis.
Echter zoek ik een thuisserver hosten waarmee ik:
- Een kleine mySQL database kan hosten met gegevens die ik voor een eigen bedrijf gebruik
- Een multimedia bibliotheek kan hosten (binnen eigen huis)
- Domotica kan koppelen en aansturen (alarm, verlichting, tv en overige)
Welke hardware en besturingssysteem zouden jullie hiervoor aanraden?
- Een kleine mySQL database kan hosten met gegevens die ik voor een eigen bedrijf gebruik

Dat kan meer dan prima met de hardware configuratie die ik nu heb. Daar draai ik een Oracle DB op ( Oracle XE 18 ), Webserver ( 3x ), mijn eigen domotica oplossing, Sonarr, downloadserver, en mijn multimedia bibliotheek, fileshares, backups, Tool voor loggen van PV panelen met visualisatie etc etc etc.silviesilvie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:32:
In dit topic zag ik al diverse systemen voorbijkomen die bij mijn wensenlijst in de buurt komen, bedankt voor het delen van al jullie kennis.
En dat draait op:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3642-B | € 140,- | € 140,- |
1 | Behuizingen | Sharkoon S1000 | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 | € 71,95 | € 71,95 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 55,50 | € 55,50 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 460,20 |
Plus nog een extra P4 kabel, een oude Intel 320 300gb SSD en een externe USB harddrive.
Hele set doet nu 15W idle ( Arduino, Pi, server, heel wat USB perhipherals etc ).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Amazon.de heeft momenteel de Fujitsu D3643-H in de aanbieding.
@silviesilvie Dit zuinige moederbord is misschien geschikt voor jouw doeleinden. Het ondersteunt 4x SATA en 1x NVMe M.2. Heb je al hard disks of ga je die nog aanschaffen? 2.5" hard disks zijn een aanrader omdat die veel zuiniger zijn dan 3.5" hard disks. De topic start legt uit hoe ze goedkoper te bemachtigen zijn.
@silviesilvie Dit zuinige moederbord is misschien geschikt voor jouw doeleinden. Het ondersteunt 4x SATA en 1x NVMe M.2. Heb je al hard disks of ga je die nog aanschaffen? 2.5" hard disks zijn een aanrader omdat die veel zuiniger zijn dan 3.5" hard disks. De topic start legt uit hoe ze goedkoper te bemachtigen zijn.
Update. Ik heb een stuk software vervangen, dat scheelt maar liefst 4W. Dat pakket hield de processor eigenlijk continu voor 5 a 10% bezig waardoor speedstep nooit terug ging naar een lagere CPU snelheid.
Hierdoor kan ik ook een USB / RS485 converter straks uit het systeem verwijderen, dat gaat misschien ook nog een beetje schelen.
In mei verbruikte mijn serverpark + NAS dit.

Dat is nu gezakt naar

Het aanpassen van de software is ook te zien zo rond 10:00.
Dit scheelt toch zo'n 200kWh op jaarbasis terwijl de nieuwe server veel meer kan dan wat we eerst hadden staan. WIn win!
Hierdoor kan ik ook een USB / RS485 converter straks uit het systeem verwijderen, dat gaat misschien ook nog een beetje schelen.
In mei verbruikte mijn serverpark + NAS dit.

Dat is nu gezakt naar

Het aanpassen van de software is ook te zien zo rond 10:00.
Dit scheelt toch zo'n 200kWh op jaarbasis terwijl de nieuwe server veel meer kan dan wat we eerst hadden staan. WIn win!
[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 18-09-2019 10:38 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Kleine aanpassing, maximaal resultaat.. wat voor software lag dit aan?
Die Mini-Box PicoPSU Power kit 80 + 60W Adapter zou je die aanraden of zou je een grotere voeding aanraden (t.b.v. eventuele uitbreiding)? Ik gebruik geen Nas, dus zou de opslag ook in de server willen hebben á 2-4 tb max.
Die Mini-Box PicoPSU Power kit 80 + 60W Adapter zou je die aanraden of zou je een grotere voeding aanraden (t.b.v. eventuele uitbreiding)? Ik gebruik geen Nas, dus zou de opslag ook in de server willen hebben á 2-4 tb max.
De picoPSU is meer dan sterk genoeg voor 2 SSD's en twee externe 2.5" HDD's. Ook een interne 2.5" HDD zal absoluut geen probleem zijn.silviesilvie schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:54:
Kleine aanpassing, maximaal resultaat.. wat voor software lag dit aan?
Het onzuinige pakket was specifiek voor het uitlezen van 1 van mijn zonnepaneel omvormers. In dit geval een hele oude OK4E omvormer. Het pakket wat ik daarvoor gebruikte was ooit bedoeld voor WIndows 95/Xp en er is toen denk ik geen rekening gehouden met energiebesparing.
Ik heb nu deze logger vervangen voor een simpele plugwise plug, plugwise source ( die toch al draaide ) + de embedded webserver. Met wat code parse ik 1 van de server xml files, haal daar de opwek uit van de omvormer en log die weer naar een file.
En blijkbaar is die methode een stuk efficienter dan de oude code
Ik heb trouwens intussen ook de RS485/USB converter verwijderd en het verbruik is intussen naar 10W gemiddeld gezakt.
pico z2
deze is goedkoper dan een x versie, wat is het addertje onder het gras bij de versie die ik heb gelinkt? op de site van pico is die zelfs maar 23 dollar.
(Kan helaas niet bekijken wat de andere voedingen kosten daar, de site is zo traag dat iedereen hier de site sneller kan serveren met een simpele goedkope internetverbinding...)
deze is goedkoper dan een x versie, wat is het addertje onder het gras bij de versie die ik heb gelinkt? op de site van pico is die zelfs maar 23 dollar.
(Kan helaas niet bekijken wat de andere voedingen kosten daar, de site is zo traag dat iedereen hier de site sneller kan serveren met een simpele goedkope internetverbinding...)
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Aangezien de NUC ook in deze topics nog wel populair is / was vroeg ik me af of er tweakers zijn die de behuizing van de NUC D54250WYK zouden willen ruilen voor de D54250WYKH. Ik zoek dus de H versie, maar een NUC behuizing van Intel is niet los te koop. Het is een oud beestje, dus wie weet zijn er mensen die de 2.5" ruimte die de H heeft niet meer gebruiken
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het is geen PicoPSU van de originele Amerikaanse fabrikant Mini-Box. Ik heb een "PicoBox Z2-ATX-200" (klinkt verdacht als de echte Mini-Box PicoPSU, inderdaad) getest en die bleek tot 1W minder zuinig dan de originele PicoPSU-80 van Mini-Box. De betrouwbaarheid is ook een punt, ik kan me een test herinneren waarbij de hoogte van de spanning van een kloon buiten de specificaties raakte.Dxue schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:54:
pico z2
Ook van belang is dat fabrikanten de feitelijke samenstelling kunnen wijzigen. Bij mijn versie ziet de printkaart er niet zo uit als die op de foto in jouw link op amazon.de. Er zitten aansluitingen op de voorkant en bij mij de achterkant.
Meen dat @mrmrmr eerder in dit topic aanhaalde dat een PicoPSU eigenlijk niet fungeert als een volwaardige ATX voeding. Het heeft geen aan/uit. Voorbeeld wat hij aanhaalde, dat wanneer de stroom er af gaat en de stroom er vervolgens weer op komt de computer automatisch opstart.
Nu merk ik op dat wanneer ik de stroom er af haal en er weer op zet.
De computer automatisch start.
Het verbruik in w bijna verdubbeld. Ongeveer 8 ~ w stabiel.
Wanneer ik de stroom er op laat, de computer herstart of uit/aan zet met de power button het verbruik in w is zoals het moet zijn: ~4.2 w.
Dit is structureel en reproduceerbaar.
Is hier een verklaarbare reden voor?
Nu merk ik op dat wanneer ik de stroom er af haal en er weer op zet.
De computer automatisch start.
Het verbruik in w bijna verdubbeld. Ongeveer 8 ~ w stabiel.
Wanneer ik de stroom er op laat, de computer herstart of uit/aan zet met de power button het verbruik in w is zoals het moet zijn: ~4.2 w.
Dit is structureel en reproduceerbaar.
Is hier een verklaarbare reden voor?
Als een picopsu altijd aan is, is er geen oplossing te bedenken zoals voor de raspberry 3 enzo? Een schakelaar ertussen waarmee je de stroom echt uit kan zetten mocht dat nodig zijn?
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@kelly.hipolito
Ik zie niet hoe dat een oorzakelijke relatie kan hebben met de voeding. Waarschijnlijk eerder het wel/niet uitvoeren van energieinstellingen zoals powertop of het starten met veilige instellingen. Of een lege batterij waardoor BIOS terug naar standaard gaat (bij een nieuw moederbord onwaarschijnlijk).
PicoPSU is de een deel van de voeding (levert 3.3V en 5V en geeft 12V door), de adapter is het andere deel (die levert 12V DC). De adapter kun je uitschakelen, maar als je dat doet terwijl de computer draait wordt het besturingssysteem niet netjes afgesloten. Je moet het dus pas uitschakelen (van stroom afhalen) nadat de computer een normale shutdown heeft gehad. Dat is niet anders dan een bij een andere voeding.
Via het besturingssysteem kun je kiezen voor slaaptstand, herstart of uitschakelen. Hetzelfde als bij een andere voeding.
@Dxue
De adapter kun je uitschakelen door de stekker eruit te halen of door een aan/uitschakelaar op een stekkerdoos om te zetten. Dat is aan te raden als je langdurig de computer niet meer gebruikt omdat er nog een restverbruik is. Voor alle andere doelen gebruik je gewoon de softwarematige herstart, shutdown of desnoods de resetknop.
Ik zie niet hoe dat een oorzakelijke relatie kan hebben met de voeding. Waarschijnlijk eerder het wel/niet uitvoeren van energieinstellingen zoals powertop of het starten met veilige instellingen. Of een lege batterij waardoor BIOS terug naar standaard gaat (bij een nieuw moederbord onwaarschijnlijk).
PicoPSU is de een deel van de voeding (levert 3.3V en 5V en geeft 12V door), de adapter is het andere deel (die levert 12V DC). De adapter kun je uitschakelen, maar als je dat doet terwijl de computer draait wordt het besturingssysteem niet netjes afgesloten. Je moet het dus pas uitschakelen (van stroom afhalen) nadat de computer een normale shutdown heeft gehad. Dat is niet anders dan een bij een andere voeding.
Via het besturingssysteem kun je kiezen voor slaaptstand, herstart of uitschakelen. Hetzelfde als bij een andere voeding.
@Dxue
De adapter kun je uitschakelen door de stekker eruit te halen of door een aan/uitschakelaar op een stekkerdoos om te zetten. Dat is aan te raden als je langdurig de computer niet meer gebruikt omdat er nog een restverbruik is. Voor alle andere doelen gebruik je gewoon de softwarematige herstart, shutdown of desnoods de resetknop.
Nieuwe PicoPSUs aangekondigd:
https://nl.hardware.info/...nector-met-94-efficientie
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@yorroy Bedankt voor de melding. De geclaimde efficientie neem ik met een vaatje zout. 
In mijn ervaring strooien goedkope Chinese aanbieders vaak met ononderbouwde getallen.
In dit geval kan ik me voorstellen dat ze de efficientie hebben gemeten van de 12V van een labvoeding (als 100% efficient) bij een optimale belasting. De taak van de voeding is de 12V door te geven. Als ze er niets of weinig aan doen, dan is dat heel zuinig. Maar zo'n labtest het zegt hoegenaamd niets over de efficientie van de voeding zelf in de praktijk.
De efficientie op 12V wordt in hoge mate bepaald door de efficientie van de adapter. De efficientie op 5V (en minder: 3.3V) zijn interessanter als je de pico psu kloon op zich wil kwalificeren.
In mijn ervaring strooien goedkope Chinese aanbieders vaak met ononderbouwde getallen.
In dit geval kan ik me voorstellen dat ze de efficientie hebben gemeten van de 12V van een labvoeding (als 100% efficient) bij een optimale belasting. De taak van de voeding is de 12V door te geven. Als ze er niets of weinig aan doen, dan is dat heel zuinig. Maar zo'n labtest het zegt hoegenaamd niets over de efficientie van de voeding zelf in de praktijk.
De efficientie op 12V wordt in hoge mate bepaald door de efficientie van de adapter. De efficientie op 5V (en minder: 3.3V) zijn interessanter als je de pico psu kloon op zich wil kwalificeren.
yorroy schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:07:
Nieuwe PicoPSUs aangekondigd:
Is het echt zo toevallig dat ik hem gisteren zag op amazon en vandaag is die geplaatst als nieuw? Heb je mooi 2x die uitleg mogen geven of niet @mrmrmr
Ik had nog niet door dat dat dezelfde was. Het nieuwsbericht kwam op mij over dat er nieuwe versie van Pico waren maar had niet goed gelezen kennelijk.Dxue schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:08:
[...]
[...]
Is het echt zo toevallig dat ik hem gisteren zag op amazon en vandaag is die geplaatst als nieuw? Heb je mooi 2x die uitleg mogen geven of niet @mrmrmr
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Tja, onder de naam "Z2" is het al jaren op de markt.Dxue schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:08:
Ik zie wel eens dat (Chinese) bedrijven forums afgaan als hun product wordt besproken, maar dit is wel een erg korte termijn. Laten we het maar op toeval houden.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/60052902#60052902
[ Voor 86% gewijzigd door JustSys op 19-09-2019 15:34 ]
Zuinige ESXi Server ?JustSys schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:19:
weet niet of ik dit hier mag posten:
welke betrouwbare/betaalbare SSD's gebruiken jullie voor virtualisatie (homelab)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Mooi.mrmrmr schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:51:
@kelly.hipolito
De adapter kun je uitschakelen, maar als je dat doet terwijl de computer draait wordt het besturingssysteem niet netjes afgesloten. Je moet het dus pas uitschakelen (van stroom afhalen) nadat de computer een normale shutdown heeft gehad. Dat is niet anders dan een bij een andere voeding.
Kan ik meteen een mogelijke oorzaak wegstrepen.
Ik vermoed inderdaad het niet netjes afsluiten van het systeem.
Immers na een nette start gaat alles prima.
Ik kom van een woning met nuts-lasten all in.
Wennen hoor....
Ik gebruik mijn 'zuinige server' standaard als NAS met dual boot, als ik het nodig heb ESXi.JustSys schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:19:
weet niet of ik dit hier mag posten:
welke betrouwbare/betaalbare SSD's gebruiken jullie voor virtualisatie (homelab)
Heb voor het onderdeel virtualisatie een 970 EVO Plus NVMe.
NVMe puur voor het feit dat de virtuele machines van mij nogal wat data wegschrijven.
Werkt prima naar behoren.
Heb inmiddels alles al geprobeerd. Andere monitor, andere kabels, andere combi's, ander geheugen en inmiddels 3 CPUs (1 Pentium, 2 i3 8100 en 1 9100). Het resultaat is altijd hetzelfde:mrmrmr schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:58:
@Jazco2nd
- processor en het koelblokje dat ik erop leg worden vrij snel heet. Na 10min combi's testen zijn beide te heet om langer dan een paar seconden vast te houden.
- er is geen video out.
- power led brand continu.
- CPU fan (aangesloten op cpu fan header) draait continu in zn lage stand.
Morgen bel ik SiComputers, kijken of zij zelf nog willen testen, als hun conclusie hetzelfde is wil ik mijn geld terug en nooit meer een Fujitsu voor mij. Dan ga ik wel voor een Asrock mITX. Beetje jammer van alle moeite om 2e hands een Streacom FC9 te krijgen terwijl ik dus voor een kleinere oplossing ga.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat de processor heet wordt is normaal als het besturingssysteem nog niet is gestart. Dat komt doordat de processor op volle snelheid draait als het in de BIOS zit, de bespaarfuncties zijn nog niet actief. Het is feitelijk een goed teken, het geeft aan dat er wat gebeurt in de processor. Ook het feit dat de ventilator draait is een goed teken. Dat wijst erop dat het eigenlijk wel werkt.
Er zijn veel anderen met een Fujitsu die niet deze problemen hebben, het zou kunnen dat je een defect component hebt of hebt gebruikt (zoals de processor of voeding) dat andere componenten "besmet", bijvoorbeeld via een een kortsluiting. In dit geval op de video. Als je een andere grafische kaart + andere monitor gebruikt kun je grotendeels uitsluiten dat de aansluiting een probleem vormt. Dus: andere processor, andere monitor, grafische kaart. Dat zou dan moeten werken omdat het de GPU van de processor en alle lijnen naar connectoren passeert.
Als je de processorkoeler vervangt moet je die weer voorzien van goed verdeelde thermal paste zodat de warmteafvoer optimaal is of blijft.
Er zijn veel anderen met een Fujitsu die niet deze problemen hebben, het zou kunnen dat je een defect component hebt of hebt gebruikt (zoals de processor of voeding) dat andere componenten "besmet", bijvoorbeeld via een een kortsluiting. In dit geval op de video. Als je een andere grafische kaart + andere monitor gebruikt kun je grotendeels uitsluiten dat de aansluiting een probleem vormt. Dus: andere processor, andere monitor, grafische kaart. Dat zou dan moeten werken omdat het de GPU van de processor en alle lijnen naar connectoren passeert.
Als je de processorkoeler vervangt moet je die weer voorzien van goed verdeelde thermal paste zodat de warmteafvoer optimaal is of blijft.
Van een heel oud systeempje heb ik nog een picoPSU en adapter liggen. Ik weet alleen niet wat voor picoPSU het is. Het meest lijkt hij om een picoPSU-90. Weet iemand welke dit precies is?
https://www.dropbox.com/s/8qkled3nwgiyvhu/PicoPSU1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tmvk7wubwpydinn/PicoPSU2.jpg?dl=0
De adapter is een Travla (?):
https://www.dropbox.com/s/oecrw2xic27amom/adapter.jpg?dl=0
Is dit nog een ok adapter, of kan dat tegenwoordig veel beter / zuiniger?
Eea wil ik gaan gebruiken voor onderstaand systeem:
https://www.dropbox.com/s/8qkled3nwgiyvhu/PicoPSU1.jpg?dl=0
De adapter is een Travla (?):
https://www.dropbox.com/s/oecrw2xic27amom/adapter.jpg?dl=0
Is dit nog een ok adapter, of kan dat tegenwoordig veel beter / zuiniger?
Eea wil ik gaan gebruiken voor onderstaand systeem:
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 86,54 | € 86,54 |
1 | Behuizingen | Aerocool CS-102 | € 24,55 | € 24,55 |
4 | Kabels | Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm | € 3,75 | € 15,- |
1 | Kabels | Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) | € 6,05 | € 6,05 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) | € 5,36 | € 5,36 |
1 | Externe harde schijven | Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart | € 129,- | € 129,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 11,55 | € 11,55 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFD824A | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 55,50 | € 55,50 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
1 | Overige componenten | Mini-box PCI Bracket | € 3,- | € 3,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 560,30 |
Als ik het goed zie staat er op de foto in de hoek inderdaad een picoPSU-90 staan.triangle123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:41:
Van een heel oud systeempje heb ik nog een picoPSU en adapter liggen. Ik weet alleen niet wat voor picoPSU het is. Het meest lijkt hij om een picoPSU-90. Weet iemand welke dit precies is?
Ja, je hebt gelijk, gewoon overheen gekeken. Thanx!Don3k schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:56:
[...]
Als ik het goed zie staat er op de foto in de hoek inderdaad een picoPSU-90 staan.
Nu nog de vraag of deze combo van picoPSU-90 en de adapter nog een goeie is. Of loont het zich om deze te vervangen voor een met een lager vermogen en een bijdetijdse adapter.
.triangle123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:49:
[...]
Ja, je hebt gelijk, gewoon overheen gekeken. Thanx!
Nu nog de vraag of deze combo van picoPSU-90 en de adapter nog een goeie is. Of loont het zich om deze te vervangen voor een met een lager vermogen en een bijdetijdse adapter.
Die Travla lijkt een rebranded Seasonic adapter welke 5 tot 10 euro kost via eBay.
Als dit echt een rebranded versie is dan heb je geluk gezien het een van de efficientste 60W/12V adapter op de markt is. Ik twijfel alleen aan de authenticiteit van deze adapter gezien de prijzen op eBay. Seems to good to be true.
Seasonic specifitcatie:
https://seasonic.com/ssa-0601he#specification
Model Name | Total Continuous Power (W) | O/P Voltage (V) | O/P Current (A) | Efficiency (%) |
SSA-0601HE-12 | 60 | 12 | 5 | 89 % |
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De PicoPSU's zijn door de jaren heen weinig veranderd. Even stofvrij maken: ik zie een haartje tussen de contacten.triangle123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 13:49:
Ja, je hebt gelijk, gewoon overheen gekeken. Thanx!
De SSA-0601S-1 die je hebt lijkt op een SSA-0601D-12. De SSA-0601D-12 meet 115,4x47x35 mm volgens een bron op Internet. Daarmee kun je kijken of tenminste de maten kloppen.
De SSA-0601D-12 heeft een efficiente van 87%. Die is ondertussen vervangen door de SSA-0601HE-12 die een efficientie heeft van 89% en valt onder Level VI zuinigheidspecificatie.
Er zijn dus inmiddels zuinigere adapters op de markt, naast de HE van Seasonic zelf is er ook het Duitse merk Leicke (verkrijgbaar via amazon.de).
@renedis
Het huidige aanbod van SSA-0601S-1 op eBay en dergelijke lijkt op foto's breder dan de 0601D-12 of 0601HE-12. Daar zou ik ook vraagtekens bij zetten.
Er zijn ook veel verkopers die refereren naar het typenummer, maar een compleet ander "replacement" model leveren.
Op basis van je advies in het zuinige server topic had ik twee vragen.mkleinman schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:32:
[...]
Dat kan meer dan prima met de hardware configuratie die ik nu heb. Daar draai ik een Oracle DB op ( Oracle XE 18 ), Webserver ( 3x ), mijn eigen domotica oplossing, Sonarr, downloadserver, en mijn multimedia bibliotheek, fileshares, backups, Tool voor loggen van PV panelen met visualisatie etc etc etc.
En dat draait op:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Pentium Gold G5400 Boxed € 59,90 € 59,90 1 Moederborden Fujitsu D3642-B € 140,- € 140,- 1 Behuizingen Sharkoon S1000 € 31,90 € 31,90 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 € 71,95 € 71,95 1 Voedingen Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit € 55,50 € 55,50 1 Solid state drives Intel 660p 1TB € 100,95 € 100,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 460,20
Plus nog een extra P4 kabel, een oude Intel 320 300gb SSD en een externe USB harddrive.
Hele set doet nu 15W idle ( Arduino, Pi, server, heel wat USB perhipherals etc ).
- Heb je voor de PicoPSU een speciaal stekkertje nodig? Hij heeft namelijk geen 4 pins connector.
- Heb je toevallig ook nog de handleiding/schema/foto van je moederbord? Ik heb een stroomschema nodig om de frontpanel kabels aan te sluiten. Mijne is geleverd zonder handleiding
Moederbord manual's zijn wat verstopt op de fujitsu site, dit is een direct link:
https://support.ts.fujits...7B-478E-97DC-2FD76202D914
Omdat het eigenlijk OEM moederborden zijn krijg je er geen papier oid bij. Hooguit een cd met wat drivers (en het manual, meestal alleen een oudere versie)
https://support.ts.fujits...7B-478E-97DC-2FD76202D914
Omdat het eigenlijk OEM moederborden zijn krijg je er geen papier oid bij. Hooguit een cd met wat drivers (en het manual, meestal alleen een oudere versie)
[ Voor 30% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 20-09-2019 21:25 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)silviesilvie schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:13:
- Heb je voor de PicoPSU een speciaal stekkertje nodig? Hij heeft namelijk geen 4 pins connector.
Bij de PicoPSU-80 wordt die niet meegeleverd. Bij PicoPSU-90, 150-XT en 160-XT is zo'n kabeltje inbegrepen.
Ik had al een kleine post geplaatst in het ESXI server topic.
Ik heb vorige week op amazon.de een acepc mini T11 aangeschaft via een lightning deal (€118).
zie link: https://www.amazon.de/gp/product/B07Q9JRM5F
Specs:
x5-Z8350 (quad core atom)
4GB ram
64GB eMMC
Ik heb alles gemeten met een Voltcraft 3000
Standaard word de box geleverd met windows 10, dan ligt het gebruik op tussen de 3,7 en 4,5w (fluctueert heel erg) , ik heb dan toetsenbord/muis/lan en hdmi aangesloten.
Ik wil het gaan gebruiken met een linux distro, docker en nog wat containers.
Ik heb hem nu draaien met ubuntu 19.4 en een docker distro.
De waardes zijn idle gemeten en de waardes vertoond in alle 3 de situatie geen fluctuaties.
HDMI/Lan/Toetsenbord/muis 2,8w
HDMI/Lan 2,6w
Lan 2w
Met zowel windows10 als unbuntu zelf geen maatregelen genomen om de waardes omlaag te krijgen.
update 7-12-2019:
Ik had nog een kastje nodig omdat de slimme meter op de begane grond staat en 3d printer op zolder.
https://www.amazon.de/dp/B081B2GNR8
Af en toe zijn er 20% coupons voor. Heb zelf €79,19 betaald.
Wederom Z8350 met 2GB ram en 32GB eMMC.
Deze haalt nog betere resultaten.
HDMI/LAN/USB stick van draadloze 2-1 tobo/muis 2,2w
LAN/USB 1,8w
LAN 1,7w
Ik heb vorige week op amazon.de een acepc mini T11 aangeschaft via een lightning deal (€118).
Specs:
4GB ram
64GB eMMC
Standaard word de box geleverd met windows 10, dan ligt het gebruik op tussen de 3,7 en 4,5w (fluctueert heel erg) , ik heb dan toetsenbord/muis/lan en hdmi aangesloten.
De waardes zijn idle gemeten en de waardes vertoond in alle 3 de situatie geen fluctuaties.
HDMI/Lan 2,6w
Lan 2w
Met zowel windows10 als unbuntu zelf geen maatregelen genomen om de waardes omlaag te krijgen.
update 7-12-2019:
Ik had nog een kastje nodig omdat de slimme meter op de begane grond staat en 3d printer op zolder.
https://www.amazon.de/dp/B081B2GNR8
Af en toe zijn er 20% coupons voor. Heb zelf €79,19 betaald.
Wederom Z8350 met 2GB ram en 32GB eMMC.
Deze haalt nog betere resultaten.
HDMI/LAN/USB stick van draadloze 2-1 tobo/muis 2,2w
LAN/USB 1,8w
LAN 1,7w
[ Voor 17% gewijzigd door Sinned123 op 07-12-2019 15:36 ]
Heb je deze uitgezocht op power gebruik of gewoon geluk dat hij zo weinig verbruikt? ben zelf ook aan het kijken naar een mini-pc als servertje en dan een beetje zuinig. Via Intel kun je bij de NUC's wel zien wat ze volgens intel verbruiken, echter kan ik het van veel anderen niet vinden (online).Sinned123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:51:
Ik had al een kleine post geplaatst in het ESXI server topic.
Specs:
4GB ram
64GB eMMC
HDMI/Lan 2,6w
Lan 2w
En heb je er een SSD ingedrukt?
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 15:43
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Wat ik mij dan afvraag: de 9100 heeft een tdp van 65w. Maar wat ik begrijp is dat bij intel geen max. Kortom, als je deze cpu een uurtje max belast, gaat een pico 90 dit wel trekken? En is het puur kostenbesparing qua aanschaf om een lichtere pico te nemen of scheelt het ook enorm in de efficiëntiemrmrmr schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:42:
[...]
Excuus voor de late reactie, @netiul.
De lijst ziet er op zich goed uit, met enkele verbeteringen:
1. Geen actieve koeler maar een passieve koeler (pricewatch: Arctic Alpine 12 Passive)
2. Een zuinige netwerkkaart kiezen. Bijvoorbeeld een kaart met een modernere Intel I210-AT of I211-AT chip. De netwerkkaart in je lijstje is op leeftijd en niet zuinig.
3. Het systeem heeft ruim voldoende aan een PicoPSU-90, die is via amazon.de te koop voor 30 euro.
Dan kun je uitbreiden tot 6x 2.5" drives (met een D3644-B) of 4x 2.5" drives met deze D3643-H.
4. De P4 convertercable is niet nodig (wel voor de PicoPSU 80W).
Een 150W voeding heb je alleen nodig met 3.5" drives of met zware belasting van cpu en gpu of andere onderdelen. 3.5" drives verbruiken veel tijdens opstarten. Heb je die niet, dan heb je ook geen grote voeding nodig. De 2.5" drives verbruiken maar een 3,75W maximaal in plaats van ergens tussen 20 en 25W.
Met een 8100 (config staat paar bladzijde terug) draai ik op 87~89 w max. Stress test paar uurtjes laten draaien. Werkte prima.We Are Borg schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:51:
[...]
Wat ik mij dan afvraag: de 9100 heeft een tdp van 65w. Maar wat ik begrijp is dat bij intel geen max. Kortom, als je deze cpu een uurtje max belast, gaat een pico 90 dit wel trekken? En is het puur kostenbesparing qua aanschaf om een lichtere pico te nemen of scheelt het ook enorm in de efficiëntie?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb de PicoPSU-80 vergeleken met de PicoPSU-160-XT en de '80' is duidelijk een stuk zuiniger. De 160-XT is meer iets voor als je niet anders kan wegens bijvoorbeeld 3.5" disks die tijdens opstarten teveel stroom nodig kunnen hebben.We Are Borg schreef op maandag 23 september 2019 @ 19:51:
Wat ik mij dan afvraag: de 9100 heeft een tdp van 65w. Maar wat ik begrijp is dat bij intel geen max. Kortom, als je deze cpu een uurtje max belast, gaat een pico 90 dit wel trekken? En is het puur kostenbesparing qua aanschaf om een lichtere pico te nemen of scheelt het ook enorm in de efficiëntie?
Als je van plan bent om de PicoPSU langdurig vol te belasten kies dan beter een ac/dc adapter die hoger of gelijk gespecificeerd is. Bijvoorbeeld de Leicke 120W adapter bij een 80 of 90 Watt PicoPSU. De Seasonic 60W kan wel wat "abuse" aan, maar als je daar meer dan 70W uit wilt trekken is dat in feite net zoiets als overklokken met dezelfde soort risico's.
De meeste zuinige thuisservers doen letterlijk vrij weinig. Ze hoeven misschien maar 1% van de tijd dat ze aan staan iets te doen. Overdimensioneren is dan niet zinvol.
- We Are Borg
@mrmrmr mooie test en dank voor de extra toelichting. Eens dat overdimensioneren niet zinvol is, juist als je bedenkt dat je het zo zuinog mogelijk wilt maken. Mijn gedachte was puur gericht op het idee dat als je die i3 9100 eens vol aan het werk, het zonde zou zijn als je pico/adapter het niet trek. Dus dan je net te weinig hebt om de cpu sporadisch max te belasten
@kelly.hipolito ah goed om te weten. Nu heb jij wel een “bijzondere” build met alleen ssds. Maar het is wel een goede indicatie
@kelly.hipolito ah goed om te weten. Nu heb jij wel een “bijzondere” build met alleen ssds. Maar het is wel een goede indicatie
[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 23-09-2019 21:53 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Voedingen hebben een nominale vermogen, ofwel het label vermogen. Het werkelijke vermogen ligt als het goed is hoger, het label vermogen is een minimum. Het is het vermogen dat netto wordt geleverd, dus het gaat over de reele 90W (DC = gelijkstroom) bij een PicoPSU-90 die geleverd wordt en meestal aan de stekker (AC = wisselstroom) is dat dan meer dan 100W. Aan de andere kant is het wel weer zo dat het label het totaal van de vermogens aangeeft van alle spanningen, dus 12V, 5V en 3,3V.We Are Borg schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:50:
@mrmrmr mooie test en dank voor de extra toelichting. Eens dat overdimensioneren niet zinvol is, juist als je bedenkt dat je het zo zuinog mogelijk wilt maken. Mijn gedachte was puur gericht op het idee dat als je die i3 9100 eens vol aan het werk, het zonde zou zijn als je pico/adapter het niet trek. Dus dan je net te weinig hebt om de cpu sporadisch max te belasten
Daar kun je dan weer over opmerken dat 12V de hoofdzaak is in een modern systeem (plus 5V voor 2.5" SATA disks), en dat 3.3V weinig vraagt heeft. Maar de 12V wordt min of meer al gebufferd door de adapter. Die zorgt daar immers voor. Ingewikkeld dus
In de praktijk is het moeilijk om een stresstest te evenaren met normale belastingen, daarom zal dat dan zelden voorkomen. Stresstesten doen meestal alleen berekeningen in registers op de processor, zonder enige disk toegang en wachten op netwerk, die e.e.a. kan afremmen. Het is niet representatief voor normale belastingen.
Ik heb nieuwe moed:mrmrmr schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:21:
Dat de processor heet wordt is normaal als het besturingssysteem nog niet is gestart. Dat komt doordat de processor op volle snelheid draait als het in de BIOS zit, de bespaarfuncties zijn nog niet actief. Het is feitelijk een goed teken, het geeft aan dat er wat gebeurt in de processor. Ook het feit dat de ventilator draait is een goed teken. Dat wijst erop dat het eigenlijk wel werkt.
SiComputers support heeft dit bord getest voordat ze het naar me stuurden. Getest met een Core F processor, bios geupdate en vervolgens met een 9100F en een losse videokaart --> werkte. Alleen getest met F processors.
Ik heb geen F processors. Maar inmiddels wel een werkende 500w voeding, monitor met DVI-in en een werkende videokaart. Helaas nog steeds geen video-out. icm met non-F processors dus.. daar lijkt het probleem te zitten.
Morgen bel ik SiComputers. Het is een beetje ver maar nu wil ik het mysterie graag oplossen dus ik hoop dat ze bereid zijn dat ik het zaterdag mag afgeven (gesloten).
Ik had van te voren geen idee hoeveel het zou gebruiken.soepah schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:06:
[...]
Heb je deze uitgezocht op power gebruik of gewoon geluk dat hij zo weinig verbruikt? ben zelf ook aan het kijken naar een mini-pc als servertje en dan een beetje zuinig. Via Intel kun je bij de NUC's wel zien wat ze volgens intel verbruiken, echter kan ik het van veel anderen niet vinden (online).
En heb je er een SSD ingedrukt?
Ik hoopte gezien de setup wel op sub 4watt.
Ben dus aangenaam verrast dat deze op 2watt uitkomt.
Ik heb er geen SSD in gestopt en heb deze ook niet nodig. De onboard 64GB eMMC zou voldoende moeten zijn.
Gaat Octoprint, pi-hole, unifi software en wellicht domoticz allemaal in docker containers draaien.
Ik verwacht niet dat dit veel data gaat gebruiken.
Ja idd dit zijn leuke doosjes, al is de hardware niet het modernste. Die Atom x5-Z8350 is wel (nog) wat trager dan de AMD GX-415GA in mijn Wyse thin client, maar het scheelt wel qua zuinigheid want ik kom absoluut niet in de buurt van 2W.Sinned123 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:51:
Specs:
4GB ram
64GB eMMC
Hi all,
Ik heb een herinstallatie van mijn Ubuntu 14.04 server gedaan met Ubuntu 19.04 (helaas wel via een upgrade van 18.04), met de volgende tooling erop:
- Samba, met shares op 3 schijven, 1 op de ssd waar de Timemachine op landt (dit was ook de reden om 19.04 te gebruiken, native Samba support voor Time machine)
- Emby server
- Crashplan, hiervoor een desktop moeten installeren, die alleen actief is tijdens configuratie
- Virtualbox met een mailserver, vanaf een ssd draaiend
- wat kleinere tools
De 14.04 setup stond op een kleine ssd, nu een grotere voor de 19.04 setup (ook handig dat ik de oude nog bij de hand heb voor conf files ed).
Alle software had ik ook draaiend op mijn 14.04 server, en daar gingen de schijven netjes uit (4 disk setup draaiend met snapraid, ofwel de schijven kunnen onafhankelijk actief zijn en de parity schijf wordt alleen aangesproken wanneer Snapraid actief is).
Nu gaan de schijven sporadisch uit en als ze uit gaan, gaan ze allemaal uit en komen ze ook allemaal binnen het uur weer op. Ik heb dit met Spindown (oudere tool gedaan), na eerst HD-idle te hebben geprobeerd. Beiden kijken naar inactiviteit.
Smartd is actief, heb ik geconfigureerd om 2 x per dag te kijken, niet vaker. noatime is op alle schijven actief in fstab.
Ik met met lsof gecheckt en heb fatrace (vindt niets) gebruikt om een individuele schijf te checken en daar komen geen boosdoeners uit.
Ofwel ik heb mij suf gegoogled en heb geen woorden meer om op te zoeken, "prevent of fail spindown ubuntu" levert uiteindelijk tips op als fatrace en lsof, maar ik kom niet verder, zit in een kringetje te zoeken.
Ik heb zelf het idee dat er ergens centraal iets voor alle schijven verkeerd staat, omdat ik met spindown actief duidelijk in de logging zie dat ze of allemaal gaan en dan ook allemaal weer starten (hd-idle heeft nu in twee dagen niets gelogd, ofwel geen spindown van disks, ga de tool weer omzetten naar spindown).
Wat zie ik over het hoofd, wie kan mij een (gouden) tip geven?
Alvast enorm bedankt!
PS, als dit het verkeerde topic is, hoor ik het graag even!
Ik heb een herinstallatie van mijn Ubuntu 14.04 server gedaan met Ubuntu 19.04 (helaas wel via een upgrade van 18.04), met de volgende tooling erop:
- Samba, met shares op 3 schijven, 1 op de ssd waar de Timemachine op landt (dit was ook de reden om 19.04 te gebruiken, native Samba support voor Time machine)
- Emby server
- Crashplan, hiervoor een desktop moeten installeren, die alleen actief is tijdens configuratie
- wat kleinere tools
De 14.04 setup stond op een kleine ssd, nu een grotere voor de 19.04 setup (ook handig dat ik de oude nog bij de hand heb voor conf files ed).
Alle software had ik ook draaiend op mijn 14.04 server, en daar gingen de schijven netjes uit (4 disk setup draaiend met snapraid, ofwel de schijven kunnen onafhankelijk actief zijn en de parity schijf wordt alleen aangesproken wanneer Snapraid actief is).
Nu gaan de schijven sporadisch uit en als ze uit gaan, gaan ze allemaal uit en komen ze ook allemaal binnen het uur weer op. Ik heb dit met Spindown (oudere tool gedaan), na eerst HD-idle te hebben geprobeerd. Beiden kijken naar inactiviteit.
Smartd is actief, heb ik geconfigureerd om 2 x per dag te kijken, niet vaker. noatime is op alle schijven actief in fstab.
Ik met met lsof gecheckt en heb fatrace (vindt niets) gebruikt om een individuele schijf te checken en daar komen geen boosdoeners uit.
Ofwel ik heb mij suf gegoogled en heb geen woorden meer om op te zoeken, "prevent of fail spindown ubuntu" levert uiteindelijk tips op als fatrace en lsof, maar ik kom niet verder, zit in een kringetje te zoeken.
Ik heb zelf het idee dat er ergens centraal iets voor alle schijven verkeerd staat, omdat ik met spindown actief duidelijk in de logging zie dat ze of allemaal gaan en dan ook allemaal weer starten (hd-idle heeft nu in twee dagen niets gelogd, ofwel geen spindown van disks, ga de tool weer omzetten naar spindown).
Alvast enorm bedankt!
Is de kernel cmdline hetzelfde in je grub.conf? Staan er niet toevallig bepaalde power saving features van je sata controller / hba aan of uit?
Even niets...
Je hebt het over hd-idle, maar ik doe dit in de praktijk eigenlijk altijd met hdparm, bijvoorbeeld:roelofz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:59:
Hi all,
hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata-*
Heb je dat al eens geprobeerd? Zie ook de manual van hdparm. Ik zit nog even te denken wat het verschil was tussen hd-idle en hdparm. Maar is hd-idle niet meer bedoeld voor externe disks waar een deel van de logic (soms) niet aanwezig bijv. door dat er nog ergens een USB-controller tussen zit die bepaalde acties tegenhoud? Volgens mij is hdparm de way to go voor interne disks.
[ Voor 20% gewijzigd door mdbraber op 24-09-2019 12:41 ]
HD-idle werkt zover ik weet in 2 scenario's: schijven die niet makkelijk klein zijn te krijgen met hdparm (waar soms een andere waarde nodig is dan 127), dan wordt vaak verwezen naar wd-reds (die ik ook heb), als ook externe schijven.mdbraber schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:39:
[...]
Je hebt het over hd-idle, maar ik doe dit in de praktijk eigenlijk altijd met hdparm, bijvoorbeeld:
hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata-*
Het is wel reden geweest om met een tweede tool ook te testen en die had ik eerder ook in gebruik, spindown.
Spindown gebruikt het volgende commando:
command = "if ! smartctl -n standby --log=selftest readlink -f /dev/sdc | grep -q -E 'Self-test routine in progress|STANDBY'; then hdparm -y /dev/sdc; fi #" repeat = 1
Hierin wordt hdparm dus ook gebruikt om de schijf te stoppen.
Ik heb spindown de schijven ook zien stoppen, maar iets houdt ze actief en daar kan ik niet de vinger opleggen met al mijn zoeken.
Kort vraagje: Ik heb een (download/) mediaserver in elkaar gezet met daarop OpenMediaVault draaiend. Nu is ie niet de hele dag bezig met processen en ook kijken we niet iedere avond iets van Plex. Dus met het oog op stroombesparing en het verlengen van de levensduur van de onderdelen (vooral schijven) heb ik OMV zo ingesteld dat ie na een X aantal checks op Y aantal voorwaarden het complete systeem in standby zet. Met een knop op mijn telefoon gaat de server via WakeOnLan gewoon weer aan.
Alles werkt prima, niets te klagen.
Alleen nu vroeg ik mij af of A) mijn redenatie voor levensduur klopt en of het niet extra belastend is op de onderdelen om vanaf standby weer op te starten. En
of dit opnieuw opstarten na een rust van 1 a 2 dagen voor een paar uur gebruik, om vervolgens weer in standby te keren, energiezuiniger is dan 24/7 te draaien.
Alles werkt prima, niets te klagen.
Alleen nu vroeg ik mij af of A) mijn redenatie voor levensduur klopt en of het niet extra belastend is op de onderdelen om vanaf standby weer op te starten. En
Wat is eigenlijk het verschil in verbruik tussen de:
- Seasonic SSA-0601HE-12 en
- Leicke NT03012 (60W 12V 5A)
Als je een PicoPSU besteld bij amazon is de Leicke namelijk slechts € 15,67, wat dit een interessantere 60W voeding maakt qua prijs.
In totaal betaal ik dan € 41,67 voor een PicoPSU 80W met een 60W voeding;
Voor de 75Watt versie (€ 17,99) ben je dan in totaal € 43,94 kwijt.
Weet iemand dit?
Als je een PicoPSU besteld bij amazon is de Leicke namelijk slechts € 15,67, wat dit een interessantere 60W voeding maakt qua prijs.
Weet iemand dit?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
- We Are Borg
@mrmrmr heeft die merken vergeleken: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"psy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:45:
Weet iemand dit?
hd-idle en spindown verwijderen. Hdparm vanaf heden gaan gebruiken. Als het SAS schijven zijn met sdparm werken. Mocht je Seagate schijven hebben en hdparm niet goed werken dan kan dat kloppen. Die hebben in sommige gevallen hun eigen gare implementatie gemaakt (seatools).roelofz schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:59:
Hi all,
- Emby server
- wat kleinere tools
Alvast enorm bedankt!
Mocht dat nog steeds niet genoeg zijn dan dien je toch echt met bijvoorbeeld htop of glances te kijken welk proces disk activiteit veroorzaakt.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Leicke is een Duits merk en wordt veel door Duitsers gebruikt. De 120W voeding is populair, maar de 60W en 90W wordt ook gebruikt. Ik heb geen directe info over de prestaties van de laatste 2 voedingen of van de 75W versie. Ook van de nieuwe gecertificeerde 120W voeding weet ik niet of die net zo zuinig is als de oude versie (waarmee ik heb getest).psy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:45:
Op het Duitse forum hardwarexx.de zie je diverse meldingen van mensen die de NT03012 voeding gebruiken. Deze bijvoorbeeld van onotop: https://www.hardwareluxx....7101-58.html#post26047107
Leicke zelf geeft aan dat NT33402 (90W) een efficientie van 80 tot 92% heeft. De vraag is bij welke belastingen dat is gemeten. Dat is het probleem met al dit soort cijfers. Stel dat 80% dicht bij 0W verbruik is gemeten, dan is dat niet slecht. 92% is erg goed, maar dat zal waarschijnlijk van toepassing zijn bij een hogere belasting. Niettemin zijn er zeer weinig adapters die zo'n hoge efficientie claimen. Seasonic heeft het over 89%.
Ik ken geen bron voor een vergelijking tussen diverse modellen van Leicke (nieuw of oud) of een 60-90W Leicke vergeleken met een Seasonic HE 60W bij lage lasten. Mocht iemand deze adapters in huis hebben, een vergelijking bij lage lasten zou handig zijn!
De efficiëntie verschilt per model. Over het algemeen kun je er van uitgaan dat de hoogste efficiëntie wordt behaald bij een belasting tussen 33% en 66%. Bij een 120 W voeding zal de hoogste efficiëntie dus liggen bij een belasting van tussen de 40 en 80 W. Ergens in dat gebied behaal je waarschijnlijk die efficiëntie van 92%. De 80% efficiëntie behaal je waarschijnlijk wanneer je belasting beneden de 30% of boven de 60% komt. Met wellicht nog slechtere waardes wanneer je belasting meer richting de 0% en 100% kruipt.mrmrmr schreef op woensdag 25 september 2019 @ 00:23:
[...]
Leicke is een Duits merk en wordt veel door Duitsers gebruikt. De 120W voeding is populair, maar de 60W en 90W wordt ook gebruikt. Ik heb geen directe info over de prestaties van de laatste 2 voedingen of van de 75W versie. Ook van de nieuwe gecertificeerde 120W voeding weet ik niet of die net zo zuinig is als de oude versie (waarmee ik heb getest).
Op het Duitse forum hardwarexx.de zie je diverse meldingen van mensen die de NT03012 voeding gebruiken. Deze bijvoorbeeld van onotop: https://www.hardwareluxx....7101-58.html#post26047107
Leicke zelf geeft aan dat NT33402 (90W) een efficientie van 80 tot 92% heeft. De vraag is bij welke belastingen dat is gemeten. Dat is het probleem met al dit soort cijfers. Stel dat 80% dicht bij 0W verbruik is gemeten, dan is dat niet slecht. 92% is erg goed, maar dat zal waarschijnlijk van toepassing zijn bij een hogere belasting. Niettemin zijn er zeer weinig adapters die zo'n hoge efficientie claimen. Seasonic heeft het over 89%.
Ik ken geen bron voor een vergelijking tussen diverse modellen van Leicke (nieuw of oud) of een 60-90W Leicke vergeleken met een Seasonic HE 60W bij lage lasten. Mocht iemand deze adapters in huis hebben, een vergelijking bij lage lasten zou handig zijn!
Bij een belasting van pakweg 1 W heeft de voeding bijvoorbeeld een eigen gebruik van 0,75 W, waardoor de efficiëntie uitkomt op een belabberde 57%. In de handleiding vindt je als het goed is een lijndiagram die de efficiëntie en belasting tegen elkaar afzet.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Klopt dat de efficientie tussen modellen is niet aan elkaar gelijk is, vandaar mijn oproep voor meetgegevens. Ik heb geen handleiding met meetgegevens gevonden.FrankHe schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:31:
[...]
De efficiëntie verschilt per model. Over het algemeen kun je er van uitgaan dat de hoogste efficiëntie wordt behaald bij een belasting tussen 33% en 66%. Bij een 120 W voeding zal de hoogste efficiëntie dus liggen bij een belasting van tussen de 40 en 80 W. Ergens in dat gebied behaal je waarschijnlijk die efficiëntie van 92%. De 80% efficiëntie behaal je waarschijnlijk wanneer je belasting beneden de 30% of boven de 60% komt. Met wellicht nog slechtere waardes wanneer je belasting meer richting de 0% en 100% kruipt.
Bij een belasting van pakweg 1 W heeft de voeding bijvoorbeeld een eigen gebruik van 0,75 W, waardoor de efficiëntie uitkomt op een belabberde 57%. In de handleiding vindt je als het goed is een lijndiagram die de efficiëntie en belasting tegen elkaar afzet.
De efficientie van zuinige adapters kan er wel heel anders uit zien dan dat van ATX modellen. Kijk bijvoorbeeld naar de grafiek van een level VI XPPower in dit bericht. Dat is duidelijk een voeding die zichzelf reguleert en de efficientie zo hoog mogelijk probeert te houden. (Dat betekent overigens niet dat deze voeding dan ook stabiel is, ik heb daar twijfels bij.)
Leicke is niet zo'n type adapter, maar het is wel veel zuiniger dan een doorsnee ATX voeding, zelfs bij zeer lage belasting. De efficientie gaat vermoedelijk pas bij zeer lage belastingen omlaag. Het is atypisch dat een adapter met 120W vermogen nog zo zuinig is onder 10W, dat is anders bij vele ATX voedingen. De efficientie hoger dan 40W is voor de meeste zuinige servers niet van groot belang omdat het vooral gaat over idle efficientie.
FYI - ik gebruik hdparm met de Seagate ST5000LM000 schijven (de 5TB Seagate Portable die veel tweakers hier shucken) en daarmee werkt hdparm dus prima.renedis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 00:10:
[...]
Mocht dat nog steeds niet genoeg zijn dan dien je toch echt met bijvoorbeeld htop of glances te kijken welk proces disk activiteit veroorzaakt.
Daarom zei ik ookmdbraber schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:42:
[...]
FYI - ik gebruik hdparm met de Seagate ST5000LM000 schijven (de 5TB Seagate Portable die veel tweakers hier shucken) en daarmee werkt hdparm dus prima.
Mijn Seagate IronWolf's hebben hier jammer genoeg namelijk last van.Die hebben in sommige gevallen hun eigen gare implementatie gemaakt (seatools).
Ik kan ook in het Duits niet zo snel niet iets vinden. Kennelijk heeft er nog niemand een echte meting gedaan bij verschillende belastingen.mrmrmr schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:18:
[...]
Klopt dat de efficientie tussen modellen is niet aan elkaar gelijk is, vandaar mijn oproep voor meetgegevens. Ik heb geen handleiding met meetgegevens gevonden.
De efficientie van zuinige adapters kan er wel heel anders uit zien dan dat van ATX modellen. Kijk bijvoorbeeld naar de grafiek van een level VI XPPower in dit bericht. Dat is duidelijk een voeding die zichzelf reguleert en de efficientie zo hoog mogelijk probeert te houden. (Dat betekent overigens niet dat deze voeding dan ook stabiel is, ik heb daar twijfels bij.)
Leicke is niet zo'n type adapter, maar het is wel veel zuiniger dan een doorsnee ATX voeding, zelfs bij zeer lage belasting. De efficientie gaat vermoedelijk pas bij zeer lage belastingen omlaag. Het is atypisch dat een adapter met 120W vermogen nog zo zuinig is onder 10W, dat is anders bij vele ATX voedingen. De efficientie hoger dan 40W is voor de meeste zuinige servers niet van groot belang omdat het vooral gaat over idle efficientie.
Tools verwijderd en na een paar uur stief proberen met een paar minuten idle time (-S 25) gevonden dat de schijven niet met HDPARM -S werken. "hdparm -Y /dev/sdb" werkt gek genoeg wel. Dit geld zowel voor de hitachi's als de WDreds.renedis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 00:10:
[...]
hd-idle en spindown verwijderen. Hdparm vanaf heden gaan gebruiken. Als het SAS schijven zijn met sdparm werken. Mocht je Seagate schijven hebben en hdparm niet goed werken dan kan dat kloppen. Die hebben in sommige gevallen hun eigen gare implementatie gemaakt (seatools).
Puzzling...
@roelofz, ikzelf had het issue dat smartd elk halfuur de schijven bekijkt, dan begon de spindown timer weer opnieuw (NB heeft niks te maken met de instelling dat smartd slapende schijven overslaat, want dat is alleen van toepassing als ze al slapen).
En logs van geblokkeerde packets die werden weggeschreven.
Nog wel een hoop meer maar ben ik vergeten.
iig, ik debugde dat alles via /proc/sys/vm/block_dump (zie Google), niet erg gebruiksvriendelijk (want dan schrijft ie mss logs van schijfactiviteit op de schijf
) maar zo kon ik wel achter alle boosdoeners komen.
@kelly.hipolito: Mijn servertje verbruikt uit 1W meer na een stroomonderbreking, dan na uitzetten vanuit het OS. Dat lag aan wake-on-lan, wat ik niet in BIOS kan uitzetten, maar wel in het OS.
@iMars: Jazeker werkt seriele console.
Het kan zijn dat de BIOS geen seriele console ondersteunt, maar dat betekent alleen dat je niet de POST output en het BIOS menu etc via serieel kan benaderen. Voor Linux (en Grub trouwens ook) maakt dat niks uit.
Maar als ie echt hard gecrasht is, kan je niet even een terminal eraan hangen en "het scherm" bekijken, je ontvangt alleen de nieuwe output vanaf het moment dat je je terminal client opent.
Behalve dat, kan je er grofweg evenveel mee als een "normale" scherm+tobo text console, dus ook inloggen.
Wat ik ook wel heb gebruikt om te debuggen is "netconsole", dat gaat via UDP.
Als dat kreng een seriele port had, was ik daar niet aan begonnen.
Maar netconsole kan wel een optie zijn, bijv als je een reserve Raspberry Pi ofzo tijdelijk aan je netwerk kan hangen als debug server, of verder niks serieels hebt liggen.
Kan je helaas niet precies uitleggen hoe het moet; momenteel heb ik beide niet in gebruik.
Wel had ik daarbij journald nog zo ingesteld dat ie alles naar de console (of kmsg?) logt, ipv alleen kritieke logs. Of met setterm de console zo instellen dat ie alle kmsg logs laat zien, kan ook handig zijn.
Overigens lijkt die SerialConsoleHowto die je noemt me nogal verouderd (Linux 2.6.10 is 15 jaar oud bijv); mss heb je hier meer aan.
iig, ik debugde dat alles via /proc/sys/vm/block_dump (zie Google), niet erg gebruiksvriendelijk (want dan schrijft ie mss logs van schijfactiviteit op de schijf
@kelly.hipolito: Mijn servertje verbruikt uit 1W meer na een stroomonderbreking, dan na uitzetten vanuit het OS. Dat lag aan wake-on-lan, wat ik niet in BIOS kan uitzetten, maar wel in het OS.
@iMars: Jazeker werkt seriele console.
Het kan zijn dat de BIOS geen seriele console ondersteunt, maar dat betekent alleen dat je niet de POST output en het BIOS menu etc via serieel kan benaderen. Voor Linux (en Grub trouwens ook) maakt dat niks uit.
Maar als ie echt hard gecrasht is, kan je niet even een terminal eraan hangen en "het scherm" bekijken, je ontvangt alleen de nieuwe output vanaf het moment dat je je terminal client opent.
Behalve dat, kan je er grofweg evenveel mee als een "normale" scherm+tobo text console, dus ook inloggen.
Wat ik ook wel heb gebruikt om te debuggen is "netconsole", dat gaat via UDP.
Als dat kreng een seriele port had, was ik daar niet aan begonnen.
Maar netconsole kan wel een optie zijn, bijv als je een reserve Raspberry Pi ofzo tijdelijk aan je netwerk kan hangen als debug server, of verder niks serieels hebt liggen.
Kan je helaas niet precies uitleggen hoe het moet; momenteel heb ik beide niet in gebruik.
Wel had ik daarbij journald nog zo ingesteld dat ie alles naar de console (of kmsg?) logt, ipv alleen kritieke logs. Of met setterm de console zo instellen dat ie alle kmsg logs laat zien, kan ook handig zijn.
Overigens lijkt die SerialConsoleHowto die je noemt me nogal verouderd (Linux 2.6.10 is 15 jaar oud bijv); mss heb je hier meer aan.
[ Voor 21% gewijzigd door N8w8 op 27-09-2019 00:49 . Reden: verduidelijking ]
Smartd is idd een lastige, maar die heb ik al op iedere 12 uur staan, check.N8w8 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:27:
@roelofz, ikzelf had het issue dat smartd elk halfuur de schijven bekijkt, dan begon de spindown timer weer opnieuw (NB heeft niks te maken met de instelling dat smartd slapende schijven overslaat, want dat is alleen van toepassing als ze al slapen).
iig, ik debugde dat alles via /proc/sys/vm/block_dump (zie Google), niet erg gebruiksvriendelijk (want dan schrijft ie mss logs van schijfactiviteit op de schijf) maar zo kon ik wel achter alle boosdoeners komen.
HD-idle heb ik toch weer aangezet, hdparm doet simpelweg niet wat hij moet doen, las ergens ook dat die niet met alle kernels goed samenwerkt voor het -S commando (want handmatig wel een spindown te geven), ik heb kernel 5.0.0-29 btw.
HD-idle doet nu iig weer wat het moet doen, spindownen na idle tijd, spinup is alleen nog steeds te vaak, dus ook te weinig spindown.
Ik zet net een laptop aan en alle schijven weer wakker (terwiijl er vanuit windows 2 shares over 2 disken benaderd worden.
Dit blijft verbazingwekkend, ik ga zeker met de blockdump kijken, hopend op de boosdoener.
6 uur later: Blockdump gebruikt, systemd.udev (kernel, ofwel niet traceerbaar?) en parted zijn de boosdoeners, ben wederom verbaasd. Parted verwijderd en nu kijken of er iets gaat miepen...
[ Voor 6% gewijzigd door roelofz op 27-09-2019 16:41 ]
Het probleem is gevonden: de D3644-B icm Core i3-8100 of 9100 zou compatibel moeten zijn met DDR4-2666MHz non-registered ECC maar dat is het dus niet. Daarom geen video-out signaal.
Specifiek Samsung M39A1K43BB1-CTD die op de Fujitsu compatibility list staat werkt dus niet.
Heb dit ook aan Juggernaut voorgelegd op het Heise.de forum. Heb ook direct een non-ECC module gekocht zodat ik nu eindelijk verder kan
Specifiek Samsung M39A1K43BB1-CTD die op de Fujitsu compatibility list staat werkt dus niet.
Heb dit ook aan Juggernaut voorgelegd op het Heise.de forum. Heb ook direct een non-ECC module gekocht zodat ik nu eindelijk verder kan
[ Voor 20% gewijzigd door Jazco2nd op 27-09-2019 17:39 ]
Ik heb gewoon werkend ECC geheugen in dat bord.
Even niets...
is er ooit gemeten welke virtualizatie software voor WIndows zuiniger is ?
Ik gebruik met veel plezier virtualbox maar ik kan me voorstellen dat Hyper-V zuiniger is
Ik gebruik met veel plezier virtualbox maar ik kan me voorstellen dat Hyper-V zuiniger is
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
mrmrmr schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:15:
@Jazco2nd
M39A1K43BB1-CTD is RDIMM (Registered), je hebt UDIMM (unbuffered) geheugen nodig.
Jullie hebben helemaal gelijk.GioStyle schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:02:
@Jazco2nd:
Waar zie jij dat staan op de compatibility list? Ik zie namelijk wel de M39A2K43BB1-CTD op de lijst staan, die heb ik in gebruik, maar dat is ECC geheugen.
Jouw genoemde M39A1K43BB1-CTD komt niet voor op de lijst?
Ik zie nu waar het mis is gegaan. Ik had dit zo goed uitgezocht.
Ik had 2x16GB M39A2K43BB1 besteld bij MaxICT. Kreeg een mail dat deze niet meer beschikbaar was maar wel 2x8GB M39A1K43BB1. Ging ervan uit dat het enige verschil geheugen grootte was.
Vervelend dat dit ook niet duidelijk werd toen ik ander ddr4-2666 en 2400 geheugen testte. Maar dat is het nadeel van in een winkel testen. Je weet niet of het geheugen wel ok is.
In elk geval draait het systeem nu. Bios direct naar 1.6.0 geüpdate (zat op 1.5.0) en nu beetje spelen in Kubuntu. Wellicht toch over op Debian voordat ik alles configureer.
Cpu blijft lekker koel in de Streacom met passieve koelelementen.
Ik heb dit geheugen:
http://media.kingston.com/pcn/PCN_KSM26ED8_16ME_C1.pdf
DMI Decode rapporteert ook netjes:
Dus zeker actief ook op die snelheid!
http://media.kingston.com/pcn/PCN_KSM26ED8_16ME_C1.pdf
Product Description: 16GB DDR4-2666ECC Unbuffered DIMM CL192Rx81.2V Micron EDie (Server Premier) JEDEC Specification:16GB 2Rx8 PC4-2666V-EE1-11
DMI Decode rapporteert ook netjes:
Speed: 2667 MT/s
Dus zeker actief ook op die snelheid!
Even niets...
Update:Dreamvoid schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:51:
Ja die Wyse thin client draait prima. Niet als firewall, als VPN server en hij draait nu ook Plex.
Hij heeft een mPCIe slot intern dus je kan er met wat knutselwerk ook een 'echte' NIC in duwen: https://www.amazon.com/Gi...ps-RTL8168C/dp/B00B524102
Inmiddels de stap gemaakt naar de inzet van een tweedehands Dell Wyse 5020 (Dx0Q) thin client als zuinige DIY pfSense firewall build. Dit naar aanleiding van Dreamvoid in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Resultaten: 10 watt idle (schommelend tussen 9.4 en 10.6 watt) met 1 aangesloten netwerkkabel en pfSense als OS. Gemeten met een betrouwbare Voltcraft Energy Logger 4000.
Het verbruik mocht wat lager zijn maar met 10 watt kan ik ook prima leven als ik de TCO in rekening neem.
Zuinigere builds zouden me veel meer in aanschaf kosten, en de extra besparing op de stroomkosten haal je er op een horizon van een jaar of 3 moeilijk uit. Ik heb via eBay 60 euro inclusief verzendkosten voor de Wyse betaald. De extra 'milieu belasting' door dit hogere verbruik is wat mij betreft verwaarloosbaar. Je hergebruikt ook bestaande hardware die mogelijk anders op de vuilnisbelt zou belanden.
De interne netwerkkaart wordt standaard meteen herkend. Uiteindelijk ben ik na wat uitzoekwerk van de extra mPCIe NIC richting afgestapt (berichten over drivers die niet worden herkend, hardware failures, ...) en heb ik voor dezelfde prijs een zuinige en goedkope 5 port managed switch gekocht. Door middel van 802.1Q/VLAN tagging ("router on a stick") werkt het prima om WAN en LAN verkeer te scheiden op 1 NIC.
De prestaties zijn voor mij uitstekend te noemen. CPU load is bij maximale belasting van het 100 Mbps internet hier rond de 5%. Dit is met NAT, maar nog zonder complexe firewall rules en ad filtering (pfBlockerNG) ingeschakeld.
edit: dit systeem is in combinatie met pfSense standaard niet stabiel door de Realtek netwerkkaart, zie sloth in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
edit2 alles werkt prima en is 100% stabiel na de driver update sloth in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
[ Voor 11% gewijzigd door sloth op 05-10-2019 10:26 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Mooi dat het alsnog is opgelost.Jazco2nd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:04:
Jullie hebben helemaal gelijk.
Ik zie nu waar het mis is gegaan. Ik had dit zo goed uitgezocht.
Ik had 2x16GB M39A2K43BB1 besteld bij MaxICT. Kreeg een mail dat deze niet meer beschikbaar was maar wel 2x8GB M39A1K43BB1. Ging ervan uit dat het enige verschil geheugen grootte was.
Vervelend dat dit ook niet duidelijk werd toen ik ander ddr4-2666 en 2400 geheugen testte. Maar dat is het nadeel van in een winkel testen. Je weet niet of het geheugen wel ok is.
In elk geval draait het systeem nu. Bios direct naar 1.6.0 geüpdate (zat op 1.5.0) en nu beetje spelen in Kubuntu. Wellicht toch over op Debian voordat ik alles configureer.
Cpu blijft lekker koel in de Streacom met passieve koelelementen.
offtopic:
Weet je ook meteen wat je aan MaxICT hebt. Het zou met niet verbazen als ze een algoritme gebruiken om iets anders aan te bevelen en dat die het verschil tussen RDIMM en UDIMM negeert. MaxICT heeft vaak een lage prijs, maar dan gaat het over voorraad van een andere partij en dan meestal ook nog om teruggestuurde zaken, wat de lage prijs verklaart. De kans dat ze dan daadwerkelijk iets kunnen leveren als geadverteerd ligt dan dicht bij nul.
Weet je ook meteen wat je aan MaxICT hebt. Het zou met niet verbazen als ze een algoritme gebruiken om iets anders aan te bevelen en dat die het verschil tussen RDIMM en UDIMM negeert. MaxICT heeft vaak een lage prijs, maar dan gaat het over voorraad van een andere partij en dan meestal ook nog om teruggestuurde zaken, wat de lage prijs verklaart. De kans dat ze dan daadwerkelijk iets kunnen leveren als geadverteerd ligt dan dicht bij nul.
mrmrmr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:19:
[...]
Mooi dat het alsnog is opgelost.
offtopic:
Weet je ook meteen wat je aan MaxICT hebt. Het zou met niet verbazen als ze een algoritme gebruiken om iets anders aan te bevelen en dat die het verschil tussen RDIMM en UDIMM negeert. MaxICT heeft vaak een lage prijs, maar dan gaat het over voorraad van een andere partij dan meestal ook nog om teruggestuurde zaken, wat de lage prijs verklaart. De kans dat ze daadwerkelijk iets kunnen leveren als geadverteerd ligt dan dicht bij nul.
offtopic:
Heb ze gister gemaild hierover want als klant verwacht je toch een stukje expertise van een computerwinkel. Gevraagd of het nog om te ruilen valt. We'll see.
Heb ze gister gemaild hierover want als klant verwacht je toch een stukje expertise van een computerwinkel. Gevraagd of het nog om te ruilen valt. We'll see.
psy schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:58:
Inmiddels draait mijn nieuwe build proef te draaien. Doel - vervanging van mijn uit 2012 stammende Z77A-GD65 met een i7-2600 cpu. Deze idle't ongeveer 22 Watt wat best mooi is voor een platform uit 2011 met een z77 moederbord en een standaard ATX voeding.
Maar deze wil ik "op tijd" vervangen en als lichte game pc voor de kids een waardig pensioentje geven. Hij is er nog snel genoeg voor.
Ik heb gekozen voor de H370M-ITX/ac vanwege de dubbele NIC en de goede naam van Asrock voor wat betreft zuinigheid.
Omdat ik een 4-tal 3,5 inch sata schijven ga draaien gekozen voor een betaalbare zuinige ATX voeding van BeQuiet.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-8100 Boxed € 144,15 € 144,15 1 Moederborden ASRock H370M-ITX/ac € 104,99 € 104,99 1 Behuizingen Antec Performance One P280 Zwart € 0,- € 0,- 1 Geheugen intern HyperX Fury black HX424C15FBK2/32 € 141,01 € 141,01 1 Voedingen be quiet! System Power B9 300W € 33,- € 33,- 1 Solid state drives Intel 660p 1TB € 100,95 € 100,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 524,10
Eerste metingen zonder schijven, dus alleen met aangesloten SSD:
2 NIC's aangesloten, 1 NIC actief
Wifi krijg ik niet goed geinstalleerd onder Windows 2019, en heb ik uitgeschakeld in de BIOS. Helaas blijft hij wel nog zichtbaar.
Hyper-V feature nog niet aangezet.
C10 is enabled in Bios, evenals de C-packages.
Gemeten met Voltcract Energy Logger 4000.
Ik kom dan idle uit op 11,5 watt.
Wat ik eigenlijk een heel mooie waarde vind, want dit is niet met een pico-psu maar met een 33 euro 80+ voeding van BeQuiet
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed | € 138,99 | € 138,99 |
1 | Moederborden | ASRock H370M-ITX/ac | € 110,36 | € 110,36 |
1 | Behuizingen | Antec Performance One P280 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX424C15FBK2/32 | € 147,46 | € 147,46 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power B9 300W | € 33,- | € 33,- |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 80 | € 32,30 | € 32,30 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 104,- | € 104,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 566,11 |
De BeQuiet System Power B9 300Watt kwam uit op 11,5 Watt.
Ik heb nu bij amazon de combi besteld:
- PicoPsu 80W Link
- Leicke NT03012 60W Link
Met deze combi kom ik met dit dual NIC bordje uit op 7,1 Watt.
LAN actief
Monitor aangesloten maar "uit" via Windows
Besparing ongeveer 4,5 Watt.
Vol belast gaat het totaalverbruik naar 67 Watt (volgens de Voltcraft Energy Logger 4000), ik denk dat ik dan op het randje zit van wat nog kan met deze combinatie
Voltage is op 100% gemeten 11,43 Volt.
Voltage is op 0% gemeten 12,14 Volt.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@psy fijn, meer cijfers! 
11,4V is officieel het minimum volgens de ATX specificatie (+/-5%), dus inderdaad het randje voor deze 80W/60W combinatie. Bij belasting wordt de spanning lager, dat is normaal, het gebeurt bijvoorbeeld ook op het 230V elektriciteitsnet. Hoewel er tegenwoordig meer voedingen zijn die de spanning bijstellen, dat is nog altijd zeldzaam voor laag vermogen (ATX en andere) voedingen.
11,4V is officieel het minimum volgens de ATX specificatie (+/-5%), dus inderdaad het randje voor deze 80W/60W combinatie. Bij belasting wordt de spanning lager, dat is normaal, het gebeurt bijvoorbeeld ook op het 230V elektriciteitsnet. Hoewel er tegenwoordig meer voedingen zijn die de spanning bijstellen, dat is nog altijd zeldzaam voor laag vermogen (ATX en andere) voedingen.
Heb ondertussen nog een Asrock B250M-HDV liggen waar ik een i3-7100 op heb gezet.
Aangezien ik nu toch bezig ben en kan vergelijken heb ik deze ook even in elkaar gezet.
Deze boot helaas niet met de genoemde pico-psu 80w/60w combinatie (beetje raar); dus heb ik deze weer op de BeQuiet aangesloten.
Echter deze scoort "slechts" 14 Watt, waarbij de C-states (package) helaas ook niet verder komen dan C3. Windows 10 kaal geïnstaleerd met alle drivers.
Ik heb alles ge-enabled in het bios, maar kom niet verder dan dat. Iemand nog tips?
Edit - de picopsu doet het nu opeens wel. In c3 kom ik tot 9,5 watt. Maarja ik wil c6 of c7 zien, de cores halen het wel 😟
Aangezien ik nu toch bezig ben en kan vergelijken heb ik deze ook even in elkaar gezet.
Deze boot helaas niet met de genoemde pico-psu 80w/60w combinatie (beetje raar); dus heb ik deze weer op de BeQuiet aangesloten.
Echter deze scoort "slechts" 14 Watt, waarbij de C-states (package) helaas ook niet verder komen dan C3. Windows 10 kaal geïnstaleerd met alle drivers.
Ik heb alles ge-enabled in het bios, maar kom niet verder dan dat. Iemand nog tips?
Edit - de picopsu doet het nu opeens wel. In c3 kom ik tot 9,5 watt. Maarja ik wil c6 of c7 zien, de cores halen het wel 😟
[ Voor 10% gewijzigd door psy op 29-09-2019 22:57 ]
Gevonden. Energiebeheer => Geavanceerde instellingen => PCI Express
- "Normale energiebesparing" ...geen C7 package
- "Maximale energiebesparing"....wel C7 package
Verbruik is nu gedaald naar 7,4 Watt
- "Normale energiebesparing" ...geen C7 package
- "Maximale energiebesparing"....wel C7 package
Verbruik is nu gedaald naar 7,4 Watt
@Sinned123 : Hoe zit het met support voor zo'n device? hoe heb je ubuntu hierop geinstalleerd? doormiddel van USB Boot / uSD Boot?Sinned123 schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:20:
[...]
Ik had van te voren geen idee hoeveel het zou gebruiken.
Ik hoopte gezien de setup wel op sub 4watt.
Ben dus aangenaam verrast dat deze op 2watt uitkomt.
Ik heb er geen SSD in gestopt en heb deze ook niet nodig. De onboard 64GB eMMC zou voldoende moeten zijn.
Gaat Octoprint, pi-hole, unifi software en wellicht domoticz allemaal in docker containers draaien.
Ik verwacht niet dat dit veel data gaat gebruiken.
edit: Ik kon trouwens je posts in het "ESXI" topic niet vinden, maar was je van plan om hierop ESXI te installeren en te gebruiken?
[ Voor 9% gewijzigd door soepah op 01-10-2019 12:15 ]
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Doordat mijn huidige NAS/Unraid bak niet meer nodig is om VM's voor 2 extra windows machines te draaien, wil ik hem in stappen proberen te upgraden/downgraden zodat hij uiteindelijk veel zuiniger zal zijn.
Huidige build:
Verbruik met alle disks spundown: ~111W (gemeten met TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110)
Er zaten nog 2 videokaarten (voor de VM's) in die ik er al uit heb gehaald om het verbruik wat omlaag te krijgen.
Voor het verbruik van het huidige moederbord heb ik deze link gevonden, waar ze verbuik zien van 125W samen met een E5-2698 v3 en NVIDIA Quadro K5000
https://www.tweaktown.com...rboard-review/index8.html
De machine wordt alleen gebruikt als NAS en op dit moment nog wat docker containers (nzbget, sonarr, etc)
Als eerste stap ben ik aan het denken om het moederbord en processor te vervangen door de volgende:
Hierdoor zou ook de NVIDIA Quadro 600 niet meer gebruikt hoeven worden door de integrated graphics in de G5400.
Zal deze stap het verbruik al veel naar beneden brengen?
Huidige build:
1 | Processors | Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed | € 414,- | € 414,- |
1 | Moederborden | Asus X99-E WS | € 525,14 | € 525,14 |
1 | Videokaarten | Dell NVIDIA Quadro 600 1GB | € 0,- | € 0,- |
12 | Interne harde schijven | Toshiba DT01ACA300, 3TB | € 68,- | € 816,- |
1 | Controllers | LSI SAS 9207-8i | € 0,- | € 0,- |
1 | Controllers | Intel RES2CV360 | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | X-Case RM424 24 Bay Hotswap Storage Server Case- Expander Backplane | € 0,- | € 0,- |
1 | Usb-sticks | Sandisk Ultra Fit USB 3.0 16GB Zwart | € 12,90 | € 12,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-C14S | € 74,- | € 74,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT4K4G4DFS8213 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Seasonic G-series 750 watt | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 89,07 | € 89,07 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.931,11 |
Verbruik met alle disks spundown: ~111W (gemeten met TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110)
Er zaten nog 2 videokaarten (voor de VM's) in die ik er al uit heb gehaald om het verbruik wat omlaag te krijgen.
Voor het verbruik van het huidige moederbord heb ik deze link gevonden, waar ze verbuik zien van 125W samen met een E5-2698 v3 en NVIDIA Quadro K5000
De machine wordt alleen gebruikt als NAS en op dit moment nog wat docker containers (nzbget, sonarr, etc)
Als eerste stap ben ik aan het denken om het moederbord en processor te vervangen door de volgende:
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 58,90 | € 58,90 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3417-B2 | € 132,50 | € 132,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 191,40 |
Hierdoor zou ook de NVIDIA Quadro 600 niet meer gebruikt hoeven worden door de integrated graphics in de G5400.
PSN: basjh
Gezien de posts in dit topic zou je dan 10 watt moeten kunnen halen zonder de discs. Ik weet niet hoeveel de disks gebruiken wanneer ze in spindown zijn, en dan nog wat watt voor de controllers, maar dat moet toch zeker wel onder de 50 watt kunnen blijven in idle?LtFunky schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:49:
Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed is de boosdoener bij je huidige setup. Die CPU is niet gemaakt om energiezuinig te zijn. Ik had een 2630 v4, deze heb ik met veel pijn en moeite naar de 80W idle gekregen.LtFunky schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:49:
Doordat mijn huidige NAS/Unraid bak niet meer nodig is om VM's voor 2 extra windows machines te draaien, wil ik hem in stappen proberen te upgraden/downgraden zodat hij uiteindelijk veel zuiniger zal zijn.
Huidige build:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Xeon E5-2620 v4 Boxed € 414,- € 414,- 1 Moederborden Asus X99-E WS € 525,14 € 525,14 1 Videokaarten Dell NVIDIA Quadro 600 1GB € 0,- € 0,- 12 Interne harde schijven Toshiba DT01ACA300, 3TB € 68,- € 816,- 1 Controllers LSI SAS 9207-8i € 0,- € 0,- 1 Controllers Intel RES2CV360 € 0,- € 0,- 1 Behuizingen X-Case RM424 24 Bay Hotswap Storage Server Case- Expander Backplane € 0,- € 0,- 1 Usb-sticks Sandisk Ultra Fit USB 3.0 16GB Zwart € 12,90 € 12,90 1 Processorkoeling Noctua NH-C14S € 74,- € 74,- 1 Geheugen intern Crucial CT4K4G4DFS8213 € 0,- € 0,- 1 Voedingen Seasonic G-series 750 watt € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Samsung 850 EVO 250GB € 89,07 € 89,07 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.931,11
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Pentium Gold G5400 Boxed € 58,90 € 58,90 1 Moederborden Fujitsu D3417-B2 € 132,50 € 132,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 191,40
Met de nieuwe CPU + Mobo en overige atributen ga je de 10W niet halen. Die HBA vreet namelijk ook zo rond de 10W als je die blijft gebruiken. Mijn gok is dat met je CPU + mobo omwisseling en je huidige hardware zo rond de 25W/30W idle zal gaan zitten. Wil je nog verder naar beneden dan moet je ook kijken naar de integrated SATA controller ipv de HBA en een PicoPSU + 12V voeding ipv een ATX voeding.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@LtFunky
Je hebt al antwoord gehad, maar ik heb graag wat meer informatie voor een goed beeld van de situatie.
Wat is het maximum verbruik tijdens opstarten van je systeem (met de 12 SATA disks en controllers)? Het is meestal nodig om een paar keer te starten omdat de pieken varieren.
Wat is het idle verbruik als stroomkabels voor alle SATA disks zijn losgekoppeld, en de 2 controllers uit het systeem zijn gehaald?
Ga je de USB key, toetsenbord en muis niet continu aangesloten houden (=overstappen naar beheer via het netwerk)?
De gekozen Coffee Lake processor werkt niet in dit Skylake moederbord. Daar kom ik nog op terug als ik meer gegevens heb.
Je hebt al antwoord gehad, maar ik heb graag wat meer informatie voor een goed beeld van de situatie.
Wat is het maximum verbruik tijdens opstarten van je systeem (met de 12 SATA disks en controllers)? Het is meestal nodig om een paar keer te starten omdat de pieken varieren.
Wat is het idle verbruik als stroomkabels voor alle SATA disks zijn losgekoppeld, en de 2 controllers uit het systeem zijn gehaald?
Ga je de USB key, toetsenbord en muis niet continu aangesloten houden (=overstappen naar beheer via het netwerk)?
De gekozen Coffee Lake processor werkt niet in dit Skylake moederbord. Daar kom ik nog op terug als ik meer gegevens heb.
Hallo mede tweakers, ik heb paar maanden geleden een servertje opgesteld die aan mijn wensen voldeed, maar ik mis nog de benodigde hardware kennis.
Mijn server moet het volgende kunnen:
- Plex (wellicht meerdere tv's tegelijkertijd)
- Download server + couchpotato + Sonar
- regelmatig backup vanaf laptop
- home automation
Dit is de basis en ik wil mogelijk uitbreiden met VM's (lekker knutselen dus)
Ik heb het volgende ontwerp, wellicht een beetje overpowered, maar ik knal er liever wat 10tjes meer tegenaan. Nu heb ik de volgende vragen:
- Welk geheugen zou ik best kunnen gebruiken? ik wil beginnen met 16GB, zodat ik kan uitbreiden naar 32GB. Maakt snelheid en merk uit voor een server? er staan nu 2 verschillende soorten geheugen in mijn lijstje
- Nu wil ik een pico PSU gebruiken maar ik weet niet welke voldoende is voor mijn systeem. ik heb 3 HDD's (3,5 inch) en 1 SSD hier liggen.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn keuze.
Mijn server moet het volgende kunnen:
- Plex (wellicht meerdere tv's tegelijkertijd)
- Download server + couchpotato + Sonar
- regelmatig backup vanaf laptop
- home automation
Dit is de basis en ik wil mogelijk uitbreiden met VM's (lekker knutselen dus)
Ik heb het volgende ontwerp, wellicht een beetje overpowered, maar ik knal er liever wat 10tjes meer tegenaan. Nu heb ik de volgende vragen:
- Welk geheugen zou ik best kunnen gebruiken? ik wil beginnen met 16GB, zodat ik kan uitbreiden naar 32GB. Maakt snelheid en merk uit voor een server? er staan nu 2 verschillende soorten geheugen in mijn lijstje
- Nu wil ik een pico PSU gebruiken maar ik weet niet welke voldoende is voor mijn systeem. ik heb 3 HDD's (3,5 inch) en 1 SSD hier liggen.
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed | € 138,- | € 138,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 110 | € 39,- | € 39,- |
1 | Computer accessoires | Seasonic SSA-0601HE-12 | € 23,- | € 23,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 8,90 | € 8,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFD832A | € 78,03 | € 78,03 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM26ED8/16ME | € 91,29 | € 91,29 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 37,30 | € 37,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 525,88 |
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met mijn keuze.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@danieljohannes De PicoPSU 80W + 60W kit komt met de Seasonic HE 60W adapter. De laagste nominatie is bepalend voor het maximum verbruik. Dus 90W koppelen met 60W levert alleen iets hoger vermogen op individuele spanningen op.
Als je 3.5" disks gaat aansluiten kun je dat maar met 1 disk doen in verband met het hoge verbruik tijdens opstarten. Fabrikanten geven meestal maxima aan van tussen 19 en 24W op de 12V lijn. Sommige fabrikanten zoals Toshiba en HGST zijn er niet erg duidelijk over.
De berekening bij 3 stuks 3.5" hard disks zou dan ongeveer zijn in worst case 3 x 24W = 72W voor alleen de disks. Dat gaat ruim over de 60W heen en dan is er nog het verbruik van de rest van het systeem. Ik zou in dat geval voor de zekerheid kiezen voor de PicoPSU 160-XT met 120W Leicke adapter. Bij 2.5" disks heb je dat probleem niet omdat ze maximaal 3,75W gebruiken tijdens opstarten volgens Seagate (4TB en 5TB modellen). Erg weinig dus.
Tijdens opstarten zijn er nog geen stroombesparende functies actief. Alles draait voluit.
Als je af en toe een 3.5" disk nodig hebt kun je ook overwegen om die via USB aan te sluiten. Ik heb daarvoor o.a. een Sharkoon Quickport. Er zijn ook kits met externe behuizing voor 3.5" disks. Die hebben een aparte voeding.
Als je van plan bent om langdurig de processor maximaal te belasten, dan is het ook aan te raden een 160-XT voeding te kiezen. Dat is met name zo omdat dit moederbord en processor onder belasting niet de allerzuinigste zijn. Met een Fujitsu D3643-H of D3642-B en een G5400 zit je doorgaans redelijk veilig met een PicoPSU-80 + 60W Seasonic HE kit met 4x of 6x 2.5" hard disks.
Als je 3.5" disks gaat aansluiten kun je dat maar met 1 disk doen in verband met het hoge verbruik tijdens opstarten. Fabrikanten geven meestal maxima aan van tussen 19 en 24W op de 12V lijn. Sommige fabrikanten zoals Toshiba en HGST zijn er niet erg duidelijk over.
De berekening bij 3 stuks 3.5" hard disks zou dan ongeveer zijn in worst case 3 x 24W = 72W voor alleen de disks. Dat gaat ruim over de 60W heen en dan is er nog het verbruik van de rest van het systeem. Ik zou in dat geval voor de zekerheid kiezen voor de PicoPSU 160-XT met 120W Leicke adapter. Bij 2.5" disks heb je dat probleem niet omdat ze maximaal 3,75W gebruiken tijdens opstarten volgens Seagate (4TB en 5TB modellen). Erg weinig dus.
Tijdens opstarten zijn er nog geen stroombesparende functies actief. Alles draait voluit.
Als je af en toe een 3.5" disk nodig hebt kun je ook overwegen om die via USB aan te sluiten. Ik heb daarvoor o.a. een Sharkoon Quickport. Er zijn ook kits met externe behuizing voor 3.5" disks. Die hebben een aparte voeding.
Als je van plan bent om langdurig de processor maximaal te belasten, dan is het ook aan te raden een 160-XT voeding te kiezen. Dat is met name zo omdat dit moederbord en processor onder belasting niet de allerzuinigste zijn. Met een Fujitsu D3643-H of D3642-B en een G5400 zit je doorgaans redelijk veilig met een PicoPSU-80 + 60W Seasonic HE kit met 4x of 6x 2.5" hard disks.
Zover ik kan vinden ondersteund het mobo geen ECC (als in het geheugen werkt er wel op, maar de ECC niet). Daarom zou ik geen EEC geheugen kiezen. Je andere keuze is vrij rap, maar misschien niet rendabel. De CPU gaat officieel tot 2,6GHz. Daarom, van snel naar langzaam (met hele kleine marges):danieljohannes schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:01:
...
...
pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PB3/16
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C16FB/16
pricewatch: Crucial CT16G4DFD8266
Er zijn nog prima alternatieven, maar dit zijn een paar voorbeelden.
De voeding, die lijkt met nogal onderbemeten. Je CPU heeft een TDP van 65W en je hebt 3 HDD. Met een beetje pech trekken die 3 schijven alleen al 60W bij het gezamelijk opspinnen. Idle zal die 60W dan wel weer ruim voldoende zijn. Er zijn hier Tweakers met meer parate kennis over welke voeding hier voldoende is. Mijn inschatting is dat je een zwaardere adapter nodig hebt, maar dat de PSU wel voldoende is. (Met korte piekbelasting.) Het soortgelijke systeem van @psy een stukje terug werkt met een 60W adapter. Maar ik zie nergens terug in zijn (aanname) posts dat dat inclusief de 4 HDD is. Zo ja, dan zal het wel werken met een 60W adapter en zat ik er behoorlijk naast.
Addicted to silent computing
@mrmrmr bedankt voor de verhelderende uitleg, maar ik blijf het een lastig gedeelte vinden. Nu wilde ik de 3,5 inch HDD's als tussentijdse oplossing gebruiken en stapsgewijs over te gaan naar 2,5 inch hdd's. Nu is mijn built een omslachtige oplossing en ik stap direct over naar een Seagate 2,5 inch HDD (wanneer ik meer ruimte nodig heb wil ik er maximaal 2 bij kopen).
Welke picoPSU en adapter zou je adviseren voor deze built.
@Crahsystor Bedankt voor de tip voor het geheugen!
Welke picoPSU en adapter zou je adviseren voor deze built.
@Crahsystor Bedankt voor de tip voor het geheugen!
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed | € 138,- | € 138,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB | € 158,90 | € 158,90 |
1 | Behuizingen | Cooler Master Elite 110 | € 39,- | € 39,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 8,90 | € 8,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFD8266 | € 62,90 | € 62,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 518,06 |
PicoPSU 90W met 90W adapter. Dan kan je 6x 2.5" op aansluiten zonder problemen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- ASRock H370M-ITX/ac
- Gigabyte H310N 2.0
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Wat Giostyle zegt. 
Je kunt de 2.5" SATA disks veel goedkoper aanschaffen als externe disk. Bepaalde externe disks bevatten een gewone SATA disk. Zie de topic start onder hard disks voor een uitleg. Soms zijn ze de 4TB of 5 TB Seagate disks in de aanbieding op amazon.de.
Oude 3.5" disks zijn ook nog bruikbaar als tijdelijk via USB aangesloten backup opslagapparaten. De adapterstekker kan eruit als je ze niet gebruikt. Zodoende staan die niet altijd aan en dat bespaart veel.
Je kunt de 2.5" SATA disks veel goedkoper aanschaffen als externe disk. Bepaalde externe disks bevatten een gewone SATA disk. Zie de topic start onder hard disks voor een uitleg. Soms zijn ze de 4TB of 5 TB Seagate disks in de aanbieding op amazon.de.
Oude 3.5" disks zijn ook nog bruikbaar als tijdelijk via USB aangesloten backup opslagapparaten. De adapterstekker kan eruit als je ze niet gebruikt. Zodoende staan die niet altijd aan en dat bespaart veel.
Ik zit nu op 10W idle met mijn setup. Ik heb nog een externe 2.5" USB hdd draaien. Daar staat maar 100gb op. Ik zou ook nog de 320gb SSD die er nu in zit kunnen vervangen voor een maatje groter.
Zal dat nog veel schelen? 2W idle er af doe ik het voor
Zal dat nog veel schelen? 2W idle er af doe ik het voor
Ben aan het kijken voor een zelfbouw NAS en ben nu aan het twijfelen voor een mobo met DDR3 RAM of DDR4 RAM. Ik zou gratis aan de DDR3 RAM kunnen geraken (uit oudere PC's slopen) dus dit zou snel 50 euro bespaard zijn voor mij.
Maar hoe zit het met de performantie en vooral voltage gebruik? Heb al even gezocht en DDR4 lijkt beter en zuiniger, maar die moeti k nog aankopen natuurlijk....
Zou waarschijnlijk een FreeNAS systeem worden met 3 x 4 TB in, later 4 x 4 TB.
Maar hoe zit het met de performantie en vooral voltage gebruik? Heb al even gezocht en DDR4 lijkt beter en zuiniger, maar die moeti k nog aankopen natuurlijk....
Zou waarschijnlijk een FreeNAS systeem worden met 3 x 4 TB in, later 4 x 4 TB.
Dit topic is gesloten.