Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zuinige server topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste
Acties:

• Duskwither
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 07:07
DappereDodo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:12:
[...]

Volgens deze foto moet dat inderdaad passen, maar dan heb ik 2x verloop van 3,5" naar 2,5" nodig. Nog even verder zoeken, maar mogelijk wordt 'm dit.

Edit: deze kast zou volgens de specs ook moeten kunnen, alleen geen idee hoe. Geen reviews of afbeeldingen van te vinden :( . Ik heb support gemailed, eens kijken wat die zeggen.
Duur en alleen geschikt voor itx mobo's, maar: https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1214541

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Haha dat bedoel ik precies, een hele waslijst met specs, maar of er 15mm hoge drives in passen? Onbekend.

specs

• Arjan Klok
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:07
Vandaag de laatste spullen binnengekregen van de nieuwe server.
Dus vanavond direct maar aan het bouwen gegaan, alleen nu boot hij niet.
Op het moment dat ik de DC stekker erin doe, slaat de pc direct aan, (de 2 systeem fans en de cpu fan draait), maar binnen 2 tellen valt hij weer uit.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Zie hieronder voor de hardware:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Tray€ 197,-€ 197,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,-€ 95,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 55,34€ 55,34
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 96,04€ 96,04
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 67,51€ 135,02
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 154,04€ 154,04
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,31

• Dxue
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-11 13:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

Arjan Klok schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:28:
Vandaag de laatste spullen binnengekregen van de nieuwe server.
Dus vanavond direct maar aan het bouwen gegaan, alleen nu boot hij niet.
Op het moment dat ik de DC stekker erin doe, slaat de pc direct aan, (de 2 systeem fans en de cpu fan draait), maar binnen 2 tellen valt hij weer uit.

Zie hieronder voor de hardware:

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Tray€ 197,-€ 197,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,-€ 95,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 55,34€ 55,34
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 96,04€ 96,04
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 67,51€ 135,02
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 154,04€ 154,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,31
heb je ook de 4 pins aansluiting aangesloten? (geen idee of dat nodig is bij een pico psu, maar gebeurt vaker dat een moederbord niet fatsoenlijk wil starten zonder die aangesloten te hebben)
eventueel kan je proberen te starten met 1 geheugen reepje en daarna met de andere en mocht beide dan wel werken, heb je het geheugen in de goede sloten zitten? (heb je vast allemaal al gecheckt, maar je geeft niet aan wat je al hebt geprobeert)

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• Arjan Klok
Dxue schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:45:
[...]

heb je ook de 4 pins aansluiting aangesloten? (geen idee of dat nodig is bij een pico psu, maar gebeurt vaker dat een moederbord niet fatsoenlijk wil starten zonder die aangesloten te hebben)
eventueel kan je proberen te starten met 1 geheugen reepje en daarna met de andere en mocht beide dan wel werken, heb je het geheugen in de goede sloten zitten? (heb je vast allemaal al gecheckt, maar je geeft niet aan wat je al hebt geprobeert)
Ja, aangesloten via de stekker die direct op de de Pico psu zit, en ook nog los via de molex naar 4 pin converter (Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) )

Daarnaast ook met 1 dim geheugen getest, zonder systeem fans, en zonder de 2.5 hdd.

• Dxue
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-11 13:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

Arjan Klok schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:52:
[...]

Ja, aangesloten via de stekker die direct op de de Pico psu zit, en ook nog los via de molex naar 4 pin converter (Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU) )

Daarnaast ook met 1 dim geheugen getest, zonder systeem fans, en zonder de 2.5 hdd.
heb je toevallig nog een losse voeding liggen om mee te testen? misschien is de converter kabel defect? of heb je ook zo'n probleem als @Jazco2nd dat er een pin is verbogen?

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• Arjan Klok
Dxue schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 22:41:
[...]

heb je toevallig nog een losse voeding liggen om mee te testen? misschien is de converter kabel defect? of heb je ook zo'n probleem als @Jazco2nd dat er een pin is verbogen?
Helaas, geen voeding liggen. de converter kabel heb ik er tussen gedaan, maar er zit ook een 4 pins op de pico zelf, beide erin gehad, dus daar zal het niet aan liggen...

Inmiddels ook nog even bios gerest, maar ook zonder resultaat.

pin zou verbogen kunnen zijn, geen idee... zal hem morgen wel weer even losschroeven...

Iemand anders nog ideeën?
Dxue schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:45:
Sterker nog, de 4pins blokstekker voor de voeding van de processor is vereist voor normale 1151 moederborden. Alleen bij processoren met een heel lage TDP (de trage types) is het niet nodig. Het is niet anders bij een ATX voeding dan bij PicoPSU.

@Arjan Klok Hopelijk heb je niet het bord van @Jazco2nd gekregen.

Het is normaal dat de computer opstart als die wordt aangesloten aan de PicoPSU. Er zit geen aan/uitschakelaar op de PicoPSU. Dat werkt dus anders dan een standaard ATX voeding.

• kelly.hipolito
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14-11 00:37
Arjan Klok schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:28:

alleen nu boot hij niet.

Nu zie ik dat je een mooie Intel Core i5-9400 CPU gebruikt op jouw Fujitsu D3643-H MB.
Heb je wel BIOS ≥ R1.6.0?

Zonder deze BIOS update of hoger gaat jouw CoffeeLake Refresh CPU (gen 9) nooit en te nimmer werken.
Minimum recommended BIOS version for CoffeeLake Refresh support
Link: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...atibility_CPU_x_Board.pdf

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 00:14:
Het is normaal dat de computer opstart als die wordt aangesloten aan de PicoPSU. Er zit geen aan/uitschakelaar op de PicoPSU. Dat werkt dus anders dan een standaard ATX voeding.
Een pc die zonder druk op de knop aangaat is niet normaal, tenzij restore on AC o.i.d. aan staat, toch? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:13
Raven schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:36:
[...]

Een pc die zonder druk op de knop aangaat is niet normaal, tenzij restore on AC o.i.d. aan staat, toch? :?
Ooit was zoiets een instelling in het BIOS, dacht ik.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

Raven schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:36:
Bij aansluiten aan het stroomnet gaat hij aan, dat is normaal voor PicoPSU. De computer gaat uit via de aan/uit knop op de kast en een software power off. Dat werkt zoals bij andere ATX voedingen.

Als de computer uit is gezet blijft de adapter aan. Bij een lange stroomonderbreking zal de computer weer aan gaan. De Seasonic adapter blijft na een onderbreking nog even stroom leveren. Als je de computer langdurig niet gebruikt kan die het beste worden afgekoppeld.

Bij normaal gebruik als server merk je er dus verder weinig van.

• weert14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11:18
Beste Tweakers,

Ik ben aan het rondneuzen voor een leuk zuinig servertje. Nu heb ik al een Raspberry Pi 3b+ draaien met Docker, home assistant en pihole en dit werkt ook prima. Maar waar ik tegenaan loop is dat sommige docker containers niet voor ARM zijn.

Daarom ben ik aan het kijken voor een X86 boardje en kwam de Atomic Pi tegen. Volgens mij krachtig genoeg om mee te beginnen en lekker zuinig. Alleen het enige probleem, waar bestel ik de Atomic Pi?

Amazon.com verstuurd niet naar NL. Via Myus.com kan ik het naar NL laten versturen maar dan is de verzendkosten + douane net zo hoog als de Atomic Pi zelf...

Hebben jullie suggesties of heeft iemand de Atomic Pi kunnen bemachtigen op een betaalbare manier?

Bedankt :)
weert14 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:51:
Hebben jullie suggesties of heeft iemand de Atomic Pi kunnen bemachtigen op een betaalbare manier?
Probeer het eens via de Franse of Italiaanse Amazon.

Heb je ergens gevonden wat het idle verbruik is?

• Arjan Klok
kelly.hipolito schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 03:42:
[...]

Nu zie ik dat je een mooie Intel Core i5-9400 CPU gebruikt op jouw Fujitsu D3643-H MB.
Heb je wel BIOS ≥ R1.6.0?

Zonder deze BIOS update of hoger gaat jouw CoffeeLake Refresh CPU (gen 9) nooit en te nimmer werken.

[...]

Link: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...atibility_CPU_x_Board.pdf
Ik ging er van uit dat een bios versie van een paar maanden oud er al wel op zou zitten, maar helaas...
Had zelf niets liggen om te controleren, maar bij een computerwinkel in de buurt mocht ik gelukkig aanschuiven. i3 8100 erin, en hij draaide. Zag vervolgens dat v1.5 geïnstalleerd stond, en dat er een optie was via auto bios update, deze werkte alleen niet. Dus ff via usb de v1.6 geïnstalleerd en nu draait hij keurig met mijn i5 9400.

Tnx voor de tip! _/-\o_

• Dreamvoid
Daarom ben ik aan het kijken voor een X86 boardje en kwam de Atomic Pi tegen.
Om eerlijk te zijn, ik zou voor x86 eerder gaan voor een tweedehands thin client, dat zijn hele leuke passief gekoelde dingetjes en de performance is heel behoorlijk (de besten hebben quadcore AMD cpu's met 4 GB RAM en 16 GB MMC geheugen voor het OS, USB3, Gbit ethernet, DisplayPort en met een beetje mazzel zelfs een vrije SATA poort voor een harde schijf of WiFi).Twee goede kandidaten:

Dell Wyse 5020 (deze heb ik)
HP T620

Deze dingen werden origineel geleverd met Windows 7 of 8 Embedded, en belanden na 4-5 jaar gebruik (en een Windows 10 migratie later) bij opkopers van 'refurbished PC's' samen met vrachtladingen andere enterprise meuk en die jongens adverteren op ebay en marktplaats, in de regel tegen ietwat onrealistische prijzen. Contact ze direct, bied 50 euro ofzo en je kan ze doorgaans zo meenemen. Elke Linux distro draait erop.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 29-08-2019 14:43 (17%)

specs

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:30
Goed nieuws, Inter-Tech bevestigt dat je echt 6 2,5" schijven in de GM-6013 kwijt kan. De bevestigingspunten zijn op onderstaande foto gemarkeerd.

Je hebt twee van die platen tegenover elkaar waar normaliter een 3,5" schijf tussenpast. Op deze manier mogen 15mm geen probleem zijn :)

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14-11 02:53
Beste Tweakers,

Ik ben aan het rondneuzen voor een leuk zuinig servertje. Nu heb ik al een Raspberry Pi 3b+ draaien met Docker, home assistant en pihole en dit werkt ook prima. Maar waar ik tegenaan loop is dat sommige docker containers niet voor ARM zijn.

Daarom ben ik aan het kijken voor een X86 boardje en kwam de Atomic Pi tegen. Volgens mij krachtig genoeg om mee te beginnen en lekker zuinig. Alleen het enige probleem, waar bestel ik de Atomic Pi?

Amazon.com verstuurd niet naar NL. Via Myus.com kan ik het naar NL laten versturen maar dan is de verzendkosten + douane net zo hoog als de Atomic Pi zelf...

Bedankt :)
Top van flip; doe het niet. De prestaties van dat ding vallen echt tegen. Dan kan je nog beter voor een Udoo x86 Advanced of andere/nieuwere Nxxxx chip gaan.

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ik zou zelf ook altijd voor x86 gaan. Zie bijvoorbeeld ook Rockpro64 docker

• kelly.hipolito
Volg dit topic nu een tijdje en ben benieuwd naar het stroomverbruik van de zuinige server van diverse Tweakers, af-geassembleerd in productie?

Ik lees hier, her en der op diverse andere fora; Stroomverbruik met bepaalde minimale componenten, waarbij zo weinig mogelijk processen draaien, er geen of minimaal hardeschijven draaien, en er bijvoorbeeld geen ventilatoren meedraaien.

Bijvoorbeeld een Fujitsu D3644-B gebaseerd systeem met psuPico, cpu, geheugen en een ssd kun je gemakkelijk op 8 watt stroomverbruik laten draaien in Linux idle of nog zuiniger met Windows in idle stand.

Echter. Zet je daar voor het gemak bij de af-assemblage 2 willekeurige fans of 2 hardeschijven bij.
Dan verhoog je het stroomverbruik al snel met 50% (2 x fan x 2 watt per stuk).

• N8w8
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Nou mijn server gebruikt toch echt super weinig in productie.
Maar het is vooral n NAS voor af en toe n bestandje, en DNS, dat verbruikt nauwelijks wat.

iig, meestal serveert ie vanuit RAM cache, dan blijven de schijven uit en verbruikt ie 2,4W.
ca 10% van de tijd zijn de schijven draaiend maar unloaded, dan verbruikt ie 3,2W.
ca 2% van de tijd zijn de schijven loaded, dan verbruikt ie 4,7W.
Dat alles tezamen verbruikt ie gemiddeld 2,5W ongeveer.
Dat is nog wel excl CPU verbruik, wat vooral komt van versleuteling/compressie, maar dat is maar heel weinig denk ik (paar minuutjes per dag).
Ik moet nog kijken of ie ook in S0ix slaap kan, dan verbruikt ie nog wat minder (ja, nog minder).

Ikzelf had m iig wel gemeten inclusief alle componenten (ik gebruik geen fans).
Maar ja idd, als je er dan nog vanalles bij stopt, dan wordt t werkelijke verbruik hoger.
Metingen zonder dat alles zijn dan weer wel handig voor anderen, om een zuinig basis platform te kunnen kiezen om mee te beginnen. Want de eisen mbt schijven/fans lopen wat meer uiteen.

Evengoed, als je n paar zuinige 2,5" schijven hebt, hoeft daar echt geen 4W aan fans op te blazen hoor.
Het zachtste briesje koelt al enorm veel beter dan helemaal niks, terwijl bijv n Noctua A14ULN bij 0,5W al 22 l/s (ca 5km/u?) blaast als ik t goed heb.
Bij mij gaat t prima met helemaal geen fans, maar verticaal mounten in n kast met voldoende convectie ruimte.

N8w8 wijzigde deze reactie 04-09-2019 16:00 (19%)

Voip tarieven vergelijkings tool

• kelly.hipolito
Na een dikke 2 maanden+ is mijn zuinige server dan eindelijk compleet binnen en af-geassembleerd.

Ik heb mijn server componenten samen gesprokkeld via Marktplaats en soortelijke platformen.
Ik ben op dit idee gekomen via de diverse Amerikaanse NAS fora waar men er een sport van maakt om zo goedkoop mogelijk een NAS samen te stellen.

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.
Uiteraard tegen een erg gunstige prijs.

Enkel de Leicke adapter en de Arctic Alpine 12 LP koeler zijn nieuw.
Deze kon ik tweedehands niet vinden.

Ik meet een gebruik in productie van 10.8 watt bij ESXi in idle en 11.3 watt bij FreeNAS in idle.
Prima verbruik lijkt mij zo?

Ventilatoren op de CPU koeler na staan enkel aan indien nodig.

Daarnaast zijn er geen moederbord tweaks uitgevoerd.
Wellicht zet ik in de toekomst de geluidkaart uit en zou ik de TDP van de CPU kunnen limiteren.
Echter ik gebruik deze CPU ook voor virtuele machines.

Ik wil @mrmrmr nogmaals danken voor zijn inbreng.
Door deze Tweaker ben ik op het idee gekomen van de Leike adapter en de picoPSU.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 148,75€ 148,75
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12€ 9,02€ 9,02
2VentilatorenNoctua NF-S12B redux-700, 120mm€ 13,15€ 26,30
2Geheugen internKingston KSM26ES8/8ME€ 50,82€ 101,64
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,30€ 37,30
5Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 112,-€ 560,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 182,83€ 182,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.253,34

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-11 22:26
kelly.hipolito schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:13:
Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.
Uiteraard tegen een erg gunstige prijs.
En die is? ;). Ben namelijk benieuwd hoeveel je van de retail prijzen af hebt gekregen.
@kelly.hipolito Deze 700 rpm fans verbruiken maximaal 0,6W volgens de specs. In de praktijk waarschijnlijk minder. ESXi en FreeNAS (gebruik je die als VM?) zijn beide niet zo zuinig. Je kunt wel bij ESXi een energiespaarfunctie aanzetten onder "Host Power Management Policies". ESXi ontbeert veel van de power management functies die wel beschikbaar zijn onder goede Linux distributies, en past volgens de documentatie alleen C1 als C-state toe bij onbenoemde power settings. Tegenwoordig is C7 gemeengoed op Windows 7, en beter op Windows 10.
FreeBSD (waar FreeNAS op is gebaseerd) is ook beperkt in energiebesparen.

In dit geval kun je ook in de BIOS bepaalde onderdelen uitzetten om energie te besparen (zoals je al noemt: audio en misschien bepaalde USB poorten). Dat is niet nodig bij besturingssystemen zoals Debian of Windows.

Daarnaast de punten/verklaringen die @N8w8 al schrijft. Wat je ook eens zou kunnen testen hoe het verbruik is in standaard configuratie (enkel SSD, USB muis, USB toetsenbord, monitor in slaapstand). Het kan een tijdje duren voordat de laagste stand is bereikt.
Wat betreft de monitor in slaapstand krijgen onder ESXi, ik weet niet hoe dat bij recente versies is geregeld, vroeger kon dat niet. Daar kun je omheen werken door het scherm via VT-d door te zetten naar een VM met een besturingssysteem dat het wel kan.

Edit: @|sWORDs| correctie, verkeerd gelezen.

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

In de low power policy gaat ESXi wel verder dan C1.

V&A:24 Core Xeon E5 v4, 256GB ECC met dual 10Gbit upgradeset

• kelly.hipolito
Kaspers schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:50:
[...]
En die is? ;). Ben namelijk benieuwd hoeveel je van de retail prijzen af hebt gekregen.
mrmrmr schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:30:
@kelly.hipolito Deze 700 rpm fans verbruiken maximaal 0,6W volgens de specs. In de praktijk waarschijnlijk minder. ESXi en FreeNAS (gebruik je die als VM?) zijn beide niet zo zuinig. Je kunt wel bij ESXi een energiespaarfunctie aanzetten onder "Host Power Management Policies". ESXi ontbeert veel van de power management functies die wel beschikbaar zijn onder goede Linux distributies, en past volgens de documentatie alleen C1 als C-state toe bij onbenoemde power settings. Tegenwoordig is C7 gemeengoed op Windows 7, en beter op Windows 10.
FreeBSD (waar FreeNAS op is gebaseerd) is ook beperkt in energiebesparen.

In dit geval kun je ook in de BIOS bepaalde onderdelen uitzetten om energie te besparen (zoals je al noemt: audio en misschien bepaalde USB poorten). Dat is niet nodig bij besturingssystemen zoals Debian of Windows.

Daarnaast de punten/verklaringen die @N8w8 al schrijft. Wat je ook eens zou kunnen testen hoe het verbruik is in standaard configuratie (enkel SSD, USB muis, USB toetsenbord, monitor in slaapstand). Het kan een tijdje duren voordat de laagste stand is bereikt.
Wat betreft de monitor in slaapstand krijgen onder ESXi, ik weet niet hoe dat bij recente versies is geregeld, vroeger kon dat niet. Daar kun je omheen werken door het scherm via VT-d door te zetten naar een VM met een besturingssysteem dat het wel kan.
@Kaspers
Voorbeeld is mijn CPU: https://www.marktplaats.n...3-8100-boxed-in-seal.html

Destijds via de pricewatch E 168 de goedkoopste, met een gemiddelde van boven de E 180 exclusief verzenden.
Ik heb er na wat pingelen E 80 voor betaald en opgehaald.

Exact geldt voor de overige componenten.
Er is altijd wel iets te vinden, als je de tijd maar neemt.

@mrmrmr
Dank voor je advies.
FreeNAS gebruik ik in dualboot met ESXi op de NVMe SSD en de overige 'normale' SSD schijven op FreeNAS.
De spaarstand in ESXi staat reeds aan. De spaarstand van FreeNAS heb ik geoptimaliseerd a.d.v. de reeds bekende FreeNAS tweaks.

Windows Server heb ik een tijdje terug eens vluchtig geprobeerd met een enkele SSD en diverse power tweaks.
Ik kwam toen uit op een 4.6W meen ik.

Nadeel is wel dat ik dan een dure extra licentie nodig heb en dat ik er extra gratis Telemetry bij krijg.
Daarnaast ben ik bekend met ESXi en FreeNAS en minder met Windows Server.

Ik kan altijd alsnog overstappen op Windows maar liever niet.
Een 'dure' licentie kopen en discutabele Telemetry die niet volledig uit kan, bij een betaalde gebruikerslicentie irriteert mij.

Tot slot heb ik OpenMediaVault (gebaseerd op Debian), Rockstor en Unraid gepeobeerd.
OpenMediaVault werkte niet lekker maar enkel vluchtig getest, Rockstor installeerde niet (CentOS 7.0 installatie cd die de CPU niet herkent) en Unaid (betaald dus waarom zou ik?).

Welk OS draai je zelf en wat verbruik je in W bij je configuratie?

kelly.hipolito wijzigde deze reactie 03-09-2019 02:05 (12%)

Ik draai zelf diverse versies van Windows (Server) en Debian. Wat betreft de telemetrie: ik ben het persoonlijk 100% met je eens. Debian is een alternatief zonder telemetrie op systeemniveau. Er zijn altijd wel mogelijke meetpunten, bijvoorbeeld via security updates en sommige applicaties zoals Firefox en aanverwanten hebben telemetrie ingebouwd. Ubuntu doet wel aan telemetrie op systeemniveau.

Bijvoorbeeld een van mijn Windows Servers, een 2012R2 draait in de praktijk ruim onder de 7W. Die bevat SSD's en 2.5" hard disks in standby. Net als bij jou is 4,6W makkelijk haalbaar. Een Debian machine boot ook op 7W vóór powertop.

Ik weet niet of de 5x MX500 SSD's in jouw systeem voor extra verbruik zorgen. Misschien worden ze continu bezig gehouden door een multi disk configuratie met versioning?

• renedis
kelly.hipolito schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 02:02:
[...]

[...]

@Kaspers
Voorbeeld is mijn CPU: https://www.marktplaats.n...3-8100-boxed-in-seal.html

Destijds via de pricewatch E 168 de goedkoopste, met een gemiddelde van boven de E 180 exclusief verzenden.
Ik heb er na wat pingelen E 80 voor betaald en opgehaald.

Exact geldt voor de overige componenten.
Er is altijd wel iets te vinden, als je de tijd maar neemt.

@mrmrmr
Dank voor je advies.
FreeNAS gebruik ik in dualboot met ESXi op de NVMe SSD en de overige 'normale' SSD schijven op FreeNAS.
De spaarstand in ESXi staat reeds aan. De spaarstand van FreeNAS heb ik geoptimaliseerd a.d.v. de reeds bekende FreeNAS tweaks.

Windows Server heb ik een tijdje terug eens vluchtig geprobeerd met een enkele SSD en diverse power tweaks.
Ik kwam toen uit op een 4.6W meen ik.

Nadeel is wel dat ik dan een dure extra licentie nodig heb en dat ik er extra gratis Telemetry bij krijg.
Daarnaast ben ik bekend met ESXi en FreeNAS en minder met Windows Server.

Ik kan altijd alsnog overstappen op Windows maar liever niet.
Een 'dure' licentie kopen en discutabele Telemetry die niet volledig uit kan, bij een betaalde gebruikerslicentie irriteert mij.

Tot slot heb ik OpenMediaVault (gebaseerd op Debian), Rockstor en Unraid gepeobeerd.
OpenMediaVault werkte niet lekker maar enkel vluchtig getest, Rockstor installeerde niet (CentOS 7.0 installatie cd die de CPU niet herkent) en Unaid (betaald dus waarom zou ik?).

Welk OS draai je zelf en wat verbruik je in W bij je configuratie?
ESXi kan je nog verder fine-tunen. Guide is voor versie 5.5, maar is ook legit voor nieuwere versies.

Zonde dat je OpenMediaVault niet goed werkend heb gekregen. Dit is een full Debian based distro en zou juist aan je verwachtingen moeten voldoen, misschien overweldigd door de vele opties? Ook kan je met OMV gebruik maken van powertop. Dit in combinatie met SnapRAID zou het verbruik ook nog eens optimaal laag houden.

Ik weet niet met welke smaak je gebruikt, ik vermoed ZFS ivm freenas? Of RAID? SnapRAID etc?
Lezen:
Data opvragen ZFS = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data opvragen RAID = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data opvragen SnapRAID = enkele disk gaat spinnen waar de file op staat

Schrijven:
Data schrijven ZFS = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data schrijven RAID = pool gaat spinnen met alle disks daar in
Data schrijven SnapRAID = enkele disk gaat spinnen waar de file op staat.

Data syncen SnapRAID = Alle disks gaan draaien gedurende die periode.

OMV Debian is in de praktijk voor mij iets meer dan 9W met 4x 8TB in 2 ZFS pools. Ik vind het jammer dat ik pas achter de functie van SnapRAID kwam toen ik al de ZFS pools had aangemaakt. Anders was ik zeker voor die optie gegaan.

renedis wijzigde deze reactie 23-10-2019 13:29 (5%)

• ontorugs
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 23-09 20:18
Wat is momenteel de beste deal voor een 2.5" schijfje van 4-6TB ?

En de PicoPSU 90 met 80w seasonic adapter is nog maar in 1 winkel verkrijgbaar. Is een van deze 2 producten end-of-life ofzo?

ontorugs wijzigde deze reactie 03-09-2019 17:05 (49%)

• kelly.hipolito
@mrmrmr @renedis

Dank voor jullie inbreng.

Gebruik van FreeNAS met inderdaad ZFS komt vanuit een tijd waar energiezuinigheid minder relevant was voor mij.
Destijds woonde ik in een studio met nuts, internet all in.
Dan let je immers niet op energie. (Vast herkenbaar voor lotgenoten :))

Ook gebruikte ik FreeNAS om virtuele machines te draaien.
Maar met ESXi in dual boot is dit ook al een tijdje niet meer van toepassing.

Nu de energie prijzig is en enkel maar duurder zal worden (verwachting) is een overstap naar een zuiniger servertje (check)
en OS een goede optie.

Ik zat te denken aan het migreren van mijn oude FreeNAS naar een Linux distro.
Vandaar dat ik diverse distro's reeds heb getest.

Ik denk dat het een goede optie is om de server handmatig te configureren.
Dat scheelt ook weer een webserver die voor niets draait (Als alles draait kom ik bijna nooit in het web paneel).

Overigens draait ESXi niet permanent, ik boot het vanuit dualboot indien nodig.
Voor de rest is de NAS het primaire systeem.

De oude FreeNAS server is nog niet verhuisd.
Dus ik heb volop keuze mogelijkheid.

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06:30
ontorugs schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:56:
Wat is momenteel de beste deal voor een 2.5" schijfje van 4-6TB ?
De Maxtor Portable 4TB is het voordeligst per gigabyte. De Seagate 5TB is ietjes duurder per gig (0,1 cent), maar als je de ruimte kan gebruiken is dat misschien handiger.

Als je naar 6TB wil dan wordt het een stuk prijziger.

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:13
DappereDodo schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 18:04:
[...]

De Maxtor Portable 4TB is het voordeligst per gigabyte. De Seagate 5TB is ietjes duurder per gig (0,1 cent), maar als je de ruimte kan gebruiken is dat misschien handiger.

Zijn er, voor zover bekend, nog verschillen in betrouwbaarheid tussen de diverse merken/modellen?

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• GioStyle
  • Nu online
Geen idee. Als ik jullie was zou ik gewoon wachten tot de 5TB weer voor €99 te koop is bij Amazon.de en dan inslaan. Ik ga binnenkort weer 2 schijfjes kopen, zodat ik 6x 5TB in mijn servertje heb zitten.

• Dreamvoid
Videopac schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:00:
[...]

Zijn er, voor zover bekend, nog verschillen in betrouwbaarheid tussen de diverse merken/modellen?
Seagate en Maxtor zijn van binnen dezelfde drives (Maxtor is lang geleden opgekocht door Seagate).

specs

• Tomba
  • Laatst online: 17:37

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[...]

Welke 6TB 2.5” disk is er? Grootste die ik kon vonden is de Seagate 5TB.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

[...]

@DappereDodo

Ter aanvulling:
5TB is - denk ik - momenteel de grootste 2.5" HDD beschikbaar. 6TB zou dan 3.5" worden en dat betekent een hoog idle verbruik (minstens 3 keer meer) en een hoog opstartverbruik. Dat laatste heeft weer een nadelige invloed op de keuze van de voeding en ook op het verbruik en de aanschafkosten.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:10

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ik heb wat vreemds met mijn zuinige server. Het verbruik schiet regelmatig omhoog ( kort ). Ik kan alleen de oorzaak nog niet vinden. Het lijkt iets van een scheduled task. Alleen als ik de lijst langs loop kan ik zo 1 2 3 de schuldige niet vinden.

Iemand?

http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2019/09/servers.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:29
Top heeft een scripted output optie. Poos loggen en kijken welk process druk is tijdens die pieken.

Even niets...

• mkleinman

mkleinman

FireDrunk schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:48:
Top heeft een scripted output optie. Poos loggen en kijken welk process druk is tijdens die pieken.
Dat geldt idd voor Linux. Dit servertje draait Windows :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:29
Ah, scuzy, even gemist.
Je kan ProcessExplorer uit de Sysinternals suite ook laten loggen dacht ik.

Even niets...

• mkleinman

mkleinman

Update: Lek gevonden. Elk uur op xx:45 start er blijkbaar een job in mijn Oracle database. Die zorgt er voor dat gedurende 1 minuut 1 core volledig wordt belast.

Nu nog uitzoeken welke job dat is ( er draait nog niets op die database namelijk ) .

• TheFox99
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 29-09 20:23
Hallo,

Ik houd dit forum al een tijdje in de gaten en veel gelezen, maar ik kom er nog niet uit met mijn bestelling.

Ik ben een makkelijke tweaker, die niet te veel trucjes wil uithalen. It-just-works is namelijk erg prettig met een (veeleisend)gezin. De bedoeling is een multifunctionele en zuinige thuisserver in gebruik een voor minecraft server voor dochter, lichte ontwikkelomgeving voor zoon( studie informatica), plexserver voor de vrouw en docker,virtualisatie voor mijzelf ( Pihole, trading bot, password manager, VPN, domotica etc. )

Uiteindelijk uitgekomen op onderstaande config:

ASrock deskmini 310
Intel Core i5-9400
2x Kingston HyperX Impact HX424S14IB/8 8GB DDR4
Seagate barracuda 1TB SATA3 2.5" HDD
250GB Samsung 970 EVO Plus SSD

Mijn vraag is vooral of deze config een beetje hout snijdt ? Daarnaast vraag ik mij af of de Kingston en Samsung wel ondersteund worden, want alleen oudere types staan op de lijst bij Asrock.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 21:31
Helaas zit ik weer vast met de D3644-B. Wat betekent het als je geen beeld hebt en de power led continu 2x knippert?
Staat niets hierover in de handleiding. Ik kan me herinneren vorige keer wel een overzicht van alle led knipper-combinaties te hebben gevonden maar ik weet niet meer waar.

Leicke power adapter
PicoPSU-80
Fujitsu D3644-B
Intel Core i3 8100
Artic Alpine 12 Passive
Samsung DDR4-2666Mhz 8GB ECC x2 (listed on Fujitsu compatibility list)
Intel 660p 1TB SSD

• 2green
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 16-11 10:20
TheFox99 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:07:
Hallo,

Ik houd dit forum al een tijdje in de gaten en veel gelezen, maar ik kom er nog niet uit met mijn bestelling.

Ik ben een makkelijke tweaker, die niet te veel trucjes wil uithalen. It-just-works is namelijk erg prettig met een (veeleisend)gezin. De bedoeling is een multifunctionele en zuinige thuisserver in gebruik een voor minecraft server voor dochter, lichte ontwikkelomgeving voor zoon( studie informatica), plexserver voor de vrouw en docker,virtualisatie voor mijzelf ( Pihole, trading bot, password manager, VPN, domotica etc. )

Uiteindelijk uitgekomen op onderstaande config:

ASrock deskmini 310
Intel Core i5-9400
2x Kingston HyperX Impact HX424S14IB/8 8GB DDR4
Seagate barracuda 1TB SATA3 2.5" HDD
250GB Samsung 970 EVO Plus SSD

Mijn vraag is vooral of deze config een beetje hout snijdt ? Daarnaast vraag ik mij af of de Kingston en Samsung wel ondersteund worden, want alleen oudere types staan op de lijst bij Asrock.
Doe vrijwel hetzelfde op mijn server, en wat jij hebt gekozen is veel en veel sneller, dus dat gaat wel lukken. Enkele punten waar je nog over na kunt denken:
- 1TB opslag lijkt mij weinig voor het hele gezin, vooral in combinatie met plex
- zoals je het nu opschrijft lijkt je niet te plannen plex als docker instantie op te nemen, is echter wel prettig ook qua resourcemanagement (kan ook via lxc, maar geeft meer overhead).
- Je kiest vermoedelijk voor een intel cpu + deskmini 310 omdat die zuinig blijkt te zijn op dit forum, wat correct is. Echter bedoelen ze dan de idle belasting. Jij gaat een minecraft server draaien, dat betekend 24/7 een matige tot redelijke belasting afhankelijk van welk type server en optimalisaties
- Met een constante belasting zou een amd setup ook interessant kunnen zijn, aangezien het verbruik verschil met intel dan niet significant blijkt te zijn. Aldus, zo lees ik het overal. amd geeft wel meer bang voor je bucks namelijk.
- Wat betreft je minecraft server, overweeg een paper variant die je server minder belast (geoptimaliseerde gameserver). Deze kun je nog verder optimaliseren wat bij mij de belasting verlaagde met 66%. Heb eventueel nog tips qua docker en mijn optimalisaties voor je, installeren + configureren kost 10 minuten als je vlot werkt.
- qua geheugen zie ik 2x 8GB staan, ik draai dit alles en meer op 4gb en dat is al veel te veel. Persoonlijk zou ik daarom voor 1 reep van 8gb gaan (scheelt ook weer iets in het verbruik).

mooi systeempje trouwens.
Jazco2nd schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:05:
Helaas zit ik weer vast met de D3644-B. Wat betekent het als je geen beeld hebt en de power led continu 2x knippert?
Staat niets hierover in de handleiding. Ik kan me herinneren vorige keer wel een overzicht van alle led knipper-combinaties te hebben gevonden maar ik weet niet meer waar.
Het is een AMI Aptio 2.20 BIOS in mijn D3643-B. Ik denk aan dat deze BIOS de codes bepaalt.

Hoor je ook pieptonen ("beeps")?
Gaat er een ventilator draaien (als je er een aansluit)?
Is de CPU voedingsconnector correct aangesloten?
Wat voor een kabel gebruik je voor de monitor? Probeer HDMI of DVI.
Zitten de DIMM's goed in hun slots? Niet forceren, opnieuw loshalen als het niet lukt.

Probeer het eens met een minimaal systeem: geen SSD, 1x UDIMM (test met 1 tegelijk en wissel).

Reset de voeding door de stekker geruime tijd uit het contact te halen.

Bericht op het Heise forum, weliswaar gaat dat over het vorige model.
Blinkt 2x kurz, nach Pause wiederholt:
Es liegt ein Fehler in der CPU-Stromversorgung, der CPU oder im BIOS vor.

Bron: handleiding.

Controleer of de voeding goed is aangesloten en de kabel en connectoren geen contact maken met metaal. Ik gebruik hiervoor isolatietape.

mrmrmr wijzigde deze reactie 08-09-2019 15:40 (26%)

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:16:
[...]

Het is een AMI Aptio 2.20 BIOS in mijn D3643-B. Ik denk aan dat deze BIOS de codes bepaalt.

Hoor je ook pieptonen ("beeps")?
Gaat er een ventilator draaien (als je er een aansluit)?
Is de CPU voedingsconnector correct aangesloten?
Wat voor een kabel gebruik je voor de monitor? Probeer HDMI of DVI.
Zitten de DIMM's goed in hun slots? Niet forceren, opnieuw loshalen als het niet lukt.

Probeer het eens met een minimaal systeem: geen SSD, 1x UDIMM (test met 1 tegelijk en wissel).

Reset de voeding door de stekker geruime tijd uit het contact te halen.

Bericht op het Heise forum, weliswaar gaat dat over het vorige model.

Controleer of de voeding goed is aangesloten en de kabel en connectoren geen contact maken met metaal. Ik gebruik hiervoor isolatietape.
Idd minimaal systeem. Heb alleen de m.2 SSD erin zitten, geheugen, CPU en picoPSU.

Geen piepjes.
CPU fan aangesloten: draait, gaat wel op max draaien.
Beide RAM modules 1 voor 1 getest in het juiste slot A1. Heb dit meerdere keren al gedaan.
PicoPSU opnieuw erin geklikt. Er blijven wel 2x2 over want de PicoPSU is smaller dan de aansluiting maar dat is normaal dacht ik.
De verloopstekker naar de CPU fan had een loszittend pinnetje. Gefixed. Geen verschil.
HDMI heeft dit bord niet. Alternatieven zijn DVI en VGA. Die kabels heb ik helaas niet.

Ik heb alles heel netjes tijdelijk hangen zodat er geen kans is op short circuit.

De processor zonder koelblok lijkt niet warm te worden.. dus lijkt idd een CPU voeding probleem.. of de CPU zelf is stuk.
Ik kan het volgend weekend pas met een ouderwetse PSU testen.

• TheFox99
@2green

Dank je voor de tips. Ik zal mijn config iets aanpassen, maar hoop met meer capaciteit ook langer plezier Van de hardware te hebben, vandaar misschien nu overkill.

Ik heb nog twee aanvullende vragen.
- volgens mij staat de hardware niet op de hcl van asrock. Is het risico dan wel te nemen ?
- ik wil graag docker gebruiken, maar ook virtualisatie proxmox of esxi. Is dit verstandig ? Of gewoon een centos met docker inrichting gebruiken.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:23

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

TheFox99 schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:19:
@2green
- ik wil graag docker gebruiken, maar ook virtualisatie proxmox of esxi. Is dit verstandig ? Of gewoon een centos met docker inrichting gebruiken.
Technisch gezien kun je Docker op het onderliggende OS van PVE installeren.
Even snel gezocht, dit ziet er bruikbaar uit:
https://www.servethehome....tup-with-management-guis/

Alleen, de vraag is of je Docker wel op je hypervisor moet willen installeren. Je kunt ook een VM op PVE installeren en daar binnen, op je favo distro, een Docker omgeving bouwen.

EDIT:
Die instructie is wel voor PVE 5, we zijn inmiddels bij 6. Het zal dus iets anders werken dan daar beschreven staat. :)

unezra wijzigde deze reactie 08-09-2019 17:36 (8%)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Jazco2nd schreef op zondag 8 september 2019 @ 16:02:
Idd minimaal systeem. Heb alleen de m.2 SSD erin zitten, geheugen, CPU en picoPSU.
Opstarten (voor de BIOS) kan ook zonder M.2, dat is in dit geval van belang. Om in de BIOS te komen heb je geen M.2 nodig.

Voor een goed begrip: je ziet echt helemaal niets op het scherm, ook geen BIOS meldingen. Klopt dat?
Geen piepjes.
CPU fan aangesloten: draait, gaat wel op max draaien.
Ok, dus dat werkt in principe.
Beide RAM modules 1 voor 1 getest in het juiste slot A1. Heb dit meerdere keren al gedaan.
PicoPSU opnieuw erin geklikt. Er blijven wel 2x2 over want de PicoPSU is smaller dan de aansluiting maar dat is normaal dacht ik.
Ja, dat is normaal.
De verloopstekker naar de CPU fan had een loszittend pinnetje. Gefixed. Geen verschil.
Hmm.. Even meten met een multimeter of er de juiste spanning op staat.
Zit de clip geklemd onder richel?
HDMI heeft dit bord niet. Alternatieven zijn DVI en VGA. Die kabels heb ik helaas niet.
Dus je gebruikt DisplayPort? Kijk even naar dit bericht. Een kabel ergens lenen lijkt me een goed idee.
Ik heb alles heel netjes tijdelijk hangen zodat er geen kans is op short circuit.

De processor zonder koelblok lijkt niet warm te worden.. dus lijkt idd een CPU voeding probleem.. of de CPU zelf is stuk. Ik kan het volgend weekend pas met een ouderwetse PSU testen.
De koeler wordt niet zo warm, zelfs de passieve koeler van de computer waar ik nu op tik voelt ietsje warmer dan de omgeving (cpu is 32 graden, kamer is 22 graden).

• TheFox99
@unezra

Interessante optie. Maar door de opmerking over slechte security en netwerkproblemen, ga ik toch kiezen voor een PVE oplossing.

• 2green
TheFox99 schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:19:
@2green

Dank je voor de tips. Ik zal mijn config iets aanpassen, maar hoop met meer capaciteit ook langer plezier Van de hardware te hebben, vandaar misschien nu overkill.

Ik heb nog twee aanvullende vragen.
- volgens mij staat de hardware niet op de hcl van asrock. Is het risico dan wel te nemen ?
Daar ben ik zelf ook schuldig aan, neem altijd meer capaciteit dan nodig :), maar je zou nu 1 reep van 8gb kunnen nemen en later 8 erbij als je het nodig hebt. gewoonlijk wordt geheugen alleen goedkoper en je server wordt er iets zuinig van :). 8 is echt al heel veel voor een server met jouw toepassingen.

Zowel virtualisatie als containers op 1 server is vrij gebruikelijk, gewoon doen als je het nodig hebt.
Je kunt zelfs overwegen docker binnen een vm/container te draaien. Dat geeft ook security voordelen, aangezien docker en lxc (wat proxmox gebruikt) processen en geheugen scheiden via kernel features. Dus kunstmatige scheiding = complexe code = veel voortschrijdende inzichten en bugs = lazy hacks.

centos met docker zou mijn voorkeur hebben van de drie keuzes die je voorlegt. Proxmox en esxi hebben beiden meer complexiteit in de schil er om heen wat extra fouten en updates geeft. Daarnaast is centos met docker inrichting vanaf de cli ook leerzaam. Docker is tenslotte maar een kwestie van docker installeren en docker compose inrichten, dan kan bijna niet handiger gemaakt worden. lxc is ook maar iets van vier commando's om een container te maken en gebruiken. Lage leercurve als je reeds gewend bent aan de command line.

Zelf draai ik alles op Ubuntu, enerzijds omdat ik debian gewend ben, anderzijds omdat ubuntu versies levert met support van 10 jaar. Zit nu op 18.04 die support wordt tot in 2028. Geen idee hoe jouw drie opties hiermee vergelijken, maar dacht geeft het je mee als optie.

• TheFox99
@2green

Ik voorzie toch een aantal configs uitproberen. Ik ga eerst nu de hardware bestellen. Dank voor het meedenken.

• 2green
TheFox99 schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:53:
@2green

Ik voorzie toch een aantal configs uitproberen. Ik ga eerst nu de hardware bestellen. Dank voor het meedenken.
Mits rustig de tijd, is dingen uitproberen de helft van de lol natuurlijk.

Voor minecraft had ik verschillende server-installaties en containers geprobeerd. kwam uit op onderstaande docker container die net zo weinig resources vroeg als een handmatig geinstalleerde paper. Tevens erg populair met 10M downloads en scheelt in onderhoud.
docker.com/r/itzg/minecraft-server

In hun github repo, in de folder examples, staat een voorbeeld voor een default paper configuratie. Het uitgebreide voorbeeld is ook interessant als je daarna wilt uitbreiden met wat extra services, maar is niet nodig.

Pas je hierop nog weer onderstaande optimalisaties toe in de configuratie (alleen paper.yml is voldoende), dan halveert de belasting hiervan zelfs nog:
[GUIDE] Server Optimization

Dit is de configuratie van mijn dochter en vrienden, mogelijk hebben jij en je dochter er iets aan. Veel plezier!

2green wijzigde deze reactie 09-09-2019 10:46 (23%)

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-11 22:26
unezra schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:34:
[...]

Technisch gezien kun je Docker op het onderliggende OS van PVE installeren.
Even snel gezocht, dit ziet er bruikbaar uit:
https://www.servethehome....tup-with-management-guis/

Alleen, de vraag is of je Docker wel op je hypervisor moet willen installeren. Je kunt ook een VM op PVE installeren en daar binnen, op je favo distro, een Docker omgeving bouwen.

EDIT:
Die instructie is wel voor PVE 5, we zijn inmiddels bij 6. Het zal dus iets anders werken dan daar beschreven staat. :)
Of nog mooier: Docker in een LXC ;).

• kelly.hipolito
Heb even de tijd gevonden om een en ander te testen.

Oracle Linux 8 met Samba zonder PowerTOP ~ 7.8 w in idle
Oracle Linux 8 met Samba met PowerTOP ~ 4.3 w in idle

Geen RAID.
clean OS kortom geen services uitgeschakeld of tweaks toegepast.

Nog te testen CentOS 7.
Oracle Linux 8 is tijdelijk, totdat CentOS 8 uitkomt.

Bewonderenswaardig dat een hele computer met alle poespas eraan zuiniger kan zijn, dan een willekeurige kleine Ikea LED lamp.

• Satom
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:04

Satom

Verzamel ervaringen

Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik onderstaand systeem heb gebouwd en ik begin langzamerhand tegen een kleine performance probleem aan te lopen.

1ProcessorsIntel Pentium G4400 Boxed€ 70,-€ 70,-
1MoederbordenASRock B150M Pro4S€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red WD30EFRX, 3TB€ 93,90€ 187,80
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 56,99€ 56,99
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 62,90€ 62,90
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 86,90€ 86,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 102,50€ 102,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,09

Op dit moment draai ik Windows Server 2019 en is het verbruik stabiel rond de 16 watt, met een aantal Docker containers en een Ubuntu VM. Zoals gezegd loop ik tegen een performance probleem aan en eigenlijk ook tegen een beperking van het OS-probleem aan.

Kort door de bocht mijn "problemen":
  • CPU-power, ik wil graag een macOS VM draaien om mijn hobby-Xamarin-projecten automatisch te kunnen builden, UITesten/UnitTesten etc. De huidige CPU trekt dit niet, het loopt stroperig en de build-software geeft regelmatig aan dat de verbinding met de macOS VM niet lukt of dat de verbinding halverwege verdwijnt
  • Andere OS kunnen draaien, ESXi/ProxMox/Ubuntu, door de WD RED schijven kan ik geen andere OS gebruiken dan Windows. Reden? Windows is blijkbaar het enige OS dat de WD RED schijven in slaapstand kan krijgen (en dus verbruik kan reduceren). Bij een ander OS blijft de WD RED schijven continu draaien en een hoog verbruik hebben (terwijl ze 22+ uur van de dag niets staan te doen. Ze zijn puur aanwezig voor opslag).
Oplossingen voor mijn problemen hoeft, volgens mij, niet moeilijk te zijn (met in het achterhoofd dat ik zoveel mogelijk bestaande hardware kan blijven gebruiken, dus minimale aanpassing):
  • CPU vervangen, zodat er meer power aanwezig om fatsoenlijk een macOS VM te draaien (en eventueel een extra Windows VM)
  • De WD RED schijven vervangen door de Seagate 5TB portables, hiervan ben ik vrijwel zeker dat het gaat helpen
Om nu een duidelijke vraag te stellen: welke CPU is aan te raden? Ik heb gekeken naar de G4560, die geeft mij, dankzij HyperThreading, 4 cores of is het beter om toch een flinke stap omhoog te gaan en een i5 te nemen, denkend aan de i5-7400 (7600)? Ik heb wel het idee dat een tussen een G4560 en een i3-7100 weinig verschil in performance zit, maar wel in prijs. Daarom heb ik verder geen i3 bekeken :X De VM's zullen alleen piek-momenten kennen, dat zal in de avonduren zijn, als ik weer eens aan de hobby ben.

• Noxxos
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14-11 15:47
De aanbieding op de Seagate Backup Plus Portable 5TB 2019 variant is weer terug op Amazon. 99 Euro per stuk en deze keer maar maximaal 2 per klant.

https://www.amazon.de/dp/B07MDL3XFM/?language=nl_NL

Actie is weer voorbij

Noxxos wijzigde deze reactie 11-09-2019 07:44 (22%)

• mkleinman

mkleinman

d
kelly.hipolito schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 03:28:
Heb even de tijd gevonden om een en ander te testen.

Oracle Linux 8 met Samba zonder PowerTOP ~ 7.8 w in idle
Oracle Linux 8 met Samba met PowerTOP ~ 4.3 w in idle

Geen RAID.
clean OS kortom geen services uitgeschakeld of tweaks toegepast.

Nog te testen CentOS 7.
Oracle Linux 8 is tijdelijk, totdat CentOS 8 uitkomt.

Bewonderenswaardig dat een hele computer met alle poespas eraan zuiniger kan zijn, dan een willekeurige kleine Ikea LED lamp.
Welke versie van de DB draai je om mee te testen? Ik heb in Win10 een Oracle XE instance draaien.

Merk jij ook dat je elk uur ( rond xx:45 ) een piek hebt in je powerusage door het oracle process?

Satom schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:54:
CPU-power, ik wil graag een macOS VM draaien om mijn hobby-Xamarin-projecten automatisch te kunnen builden, UITesten/UnitTesten etc. De huidige CPU trekt dit niet, het loopt stroperig en de build-software geeft regelmatig aan dat de verbinding met de macOS VM niet lukt of dat de verbinding halverwege verdwijnt
Heb je de VM één core toegewezen? Als dat zo is, probeer het dan eens met 2 cores. Als een zwaar proces een core opeist heb je nog een tweede core.
Ik zou alleen de zware processen met lage prioriteit te starten. De andere processen blijven dan responsief. Dat doe ik ook op mijn 2c/4th werkstation zodat ik nog andere dingen kan doen.
Om nu een duidelijke vraag te stellen: welke CPU is aan te raden? Ik heb gekeken naar de G4560, die geeft mij, dankzij HyperThreading, 4 cores of is het beter om toch een flinke stap omhoog te gaan en een i5 te nemen, denkend aan de i5-7400 (7600)?
Ik heb zelf een i3-7350K specifiek voor compileren (4,2 GHz, 2 core, 4 virtual cores). G4560 (of sneller) is ook een flinke stap vooruit. Kijk eens of een quad core processor tweedehands te kopen is voor een goede prijs.

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

mrmrmr schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:50:
[...]

Heb je de VM één core toegewezen? Als dat zo is, probeer het dan eens met 2 cores. Als een zwaar proces een core opeist heb je nog een tweede core.
Ik zou alleen de zware processen met lage prioriteit te starten. De andere processen blijven dan responsief. Dat doe ik ook op mijn 2c/4th werkstation zodat ik nog andere dingen kan doen.
Nee, ik heb beide cores toegewezen aan de VM, met een redelijke hoeveelheid geheugen. Naar mijn idee dus echt een CPU-bottleneck.
Ik heb zelf een i3-7350K specifiek voor compileren (4,2 GHz, 2 core, 4 virtual cores). G4560 (of sneller) is ook een flinke stap vooruit. Kijk eens of een quad core processor tweedehands te kopen is voor een goede prijs.
Draai je daar toevallig ook nog VM's mee? Ik ben een beetje (misschien geheel onterecht) huiverig dat HT niet veel helpt?
Satom schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:10:
Nee, ik heb beide cores toegewezen aan de VM, met een redelijke hoeveelheid geheugen. Naar mijn idee dus echt een CPU-bottleneck.
Mijn tweede opmerking over prioriteit kan dan nog wel helpen. Dan neemt geen enkel proces volledig beslag op de capaciteit.
Draai je daar toevallig ook nog VM's mee? Ik ben een beetje (misschien geheel onterecht) huiverig dat HT niet veel helpt?
Nee, geen VM's op die specifieke systemen. De G4600 die ik heb is veel sneller dan de G4400. De eerste gebruik ik voor servers met (heel) veel coreonafhankelijke kortdurende processen, de tweede voor desktops.

• Murcielago
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 12:52
Noxxos schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:00:
De aanbieding op de Seagate Backup Plus Portable 5TB 2019 variant is weer terug op Amazon. 99 Euro per stuk en deze keer maar maximaal 2 per klant.

https://www.amazon.de/dp/B07MDL3XFM/?language=nl_NL
Thanks. Heb ze direct besteld. Bij deze schijven moet je er niet over nadenken.

PSN: djmurcielago

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

mrmrmr schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:19:
[...]

Mijn tweede opmerking over prioriteit kan dan nog wel helpen. Dan neemt geen enkel proces volledig beslag op de capaciteit.
Even zien, want waarschijnlijk begrijp ik je niet goed. De macOS VM is eigenlijk de enige zware taak (ik heb alle andere VM's en applicaties afgesloten voor de zekerheid even afgesloten, om te kijken of de VM meer responsive zou worden). Dat hielp vrijwel niet.
Nee, geen VM's op die specifieke systemen. De G4600 die ik heb is veel sneller dan de G4400. De eerste gebruik ik voor servers met (heel) veel coreonafhankelijke kortdurende processen, de tweede voor desktops.
Duidelijk, dan ga ik denk ik even rondkijken op V&A, mocht de conclusie van jouw prioriteit verhaal niet helpen.
Satom schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:41:
[...]

Even zien, want waarschijnlijk begrijp ik je niet goed. De macOS VM is eigenlijk de enige zware taak (ik heb alle andere VM's en applicaties afgesloten voor de zekerheid even afgesloten, om te kijken of de VM meer responsive zou worden). Dat hielp vrijwel niet.
Ik bedoel op het niveau van MacOS zelf, niet op het niveau van de VM. Ik neem aan dat er een of meer processen zijn die de processortijd claimen.

• Tomba

Tomba

Murcielago schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:40:
[...]

Thanks. Heb ze direct besteld. Bij deze schijven moet je er niet over nadenken.
Vanwege het feit dat het SMR schijven zijn blijf ik er toch steeds een beetje tegenaan hikken.
(aanbieding is weer voorbij trouwens)

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:43
Tomba schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:59:
[...]

Vanwege het feit dat het SMR schijven zijn blijf ik er toch steeds een beetje tegenaan hikken.
Volgens mij staan ze er gewoon nog voor 99 euro. Ook maar 2 besteld, bij wijze van experiment.

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-11 22:20
Tomba schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:59:
[...]

Ik heb er ook 2 besteld, maar SMR schijven klinkt niet zo fijn voor een raid situatie.. maak ik me daar terecht zorgen over?

• Tomba

Tomba

borft schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:01:
[...]

Volgens mij staan ze er gewoon nog voor 99 euro. Ook maar 2 besteld, bij wijze van experiment.
Ik zie het, toch maar toegehapt. Gaan 2 5K4000's vervangen die tot 15Watt verbruiken.
jantje112 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:09:
[...]

Ik heb er ook 2 besteld, maar SMR schijven klinkt niet zo fijn voor een raid situatie.. maak ik me daar terecht zorgen over?
Het zou gewoon prima moeten werken, maar als de disks vol zijn kan je met name bij Write een flinke impact hebben. Indien je hardware RAID gebruikt zou een eventuele Cache module dit moeten omzeilen.

Deze Whitepaper kan wellicht eea verduidelijken.

Tomba wijzigde deze reactie 10-09-2019 15:48 (52%)

• kelly.hipolito
mkleinman schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:06:
d
[...]

Welke versie van de DB draai je om mee te testen? Ik heb in Win10 een Oracle XE instance draaien.

Merk jij ook dat je elk uur ( rond xx:45 ) een piek hebt in je powerusage door het oracle process?
Ik draai geen enkele DB.
De enige reden dat Oracle voor komt in het verhaal is het feit dat CentOS 8 nog niet uit is.
Het betreft dus enkel de Linux distributie (distro) Oracle Linux 8.

• Satom

Satom

Verzamel ervaringen

mrmrmr schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:48:
[...]

Ik bedoel op het niveau van MacOS zelf, niet op het niveau van de VM. Ik neem aan dat er een of meer processen zijn die de processortijd claimen.
Nu snap ik hem, sorry voor de trage reactie. Nee, op macOS is niet een process continue actief. Om precies te zijn is de VM altijd traag qua responsive. Ik maak verder gebruik van dit wat erop neer komt dat vanuit de build-applicatie (op de Windows machine) middels een SSH verbinding naar de macOS een build commando wordt uitgevoerd :9

• sloth
  • Niet online
Nog tweakers die interesse zouden hebben in een v2 van Het ècht goedkope zuinige NAS/server topic ?

Ik volg de builds hier af en toe mee, maar het valt me op dat het meer een sport is om een zo zuinig mogelijke build te maken, dan naar de TCO te kijken (aanschaf waarde + stroomverbruik gedurende de levensduur).
Ook zijn de configs die ik voorbij zie komen tamelijk high end zijn terwijl ik vaak de behoefte niet heb aan enorme computing kracht voor zeg, een zuinige DIY firewall build.

Edit: deze post is een perfect voorbeeld van wat ik bedoel. Tweedehands is zeker ook een optie voor me
Dreamvoid in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

@Dreamvoid heb je deze nog in gebruik? Zie dat er USB3 op zit, voor een extra NIC. Lijkt me dan wel een mooie kandidaat voor een low end (<100 Mbps) pfSense DIY firewall.

sloth wijzigde deze reactie 11-09-2019 22:03 (26%)

• Dreamvoid
Ja die Wyse thin client draait prima. Niet als firewall, als VPN server en hij draait nu ook Plex.

Hij heeft een mPCIe slot intern dus je kan er met wat knutselwerk ook een 'echte' NIC in duwen: https://www.amazon.com/Gi...ps-RTL8168C/dp/B00B524102

Dreamvoid wijzigde deze reactie 11-09-2019 23:13 (22%)

specs

sloth schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:52:
Nog tweakers die interesse zouden hebben in een v2 van Het ècht goedkope zuinige NAS/server topic ?

Ik volg de builds hier af en toe mee, maar het valt me op dat het meer een sport is om een zo zuinig mogelijke build te maken, dan naar de TCO te kijken (aanschaf waarde + stroomverbruik gedurende de levensduur).
Ook zijn de configs die ik voorbij zie komen tamelijk high end zijn terwijl ik vaak de behoefte niet heb aan enorme computing kracht voor zeg, een zuinige DIY firewall build.
Ik heb dezelfde toepassing en daar gebruik ik een gewone goedkope desktop processor voor met extra NIC. Je kan nog lager gaan en dat kan een optie zijn. Veel industriele borden hebben een dual NIC, maar die hebben vaak totaal geen focus op energiebesparing. Ze verbruiken soms nog meer dan een doorsnee mATX bord. Thin clients als server hebben we nog niet veel gehad hier, maar het past bij het topic. In de topic start staan ook beperktere systemen. Als er meer over wordt gepost en het is een zuinig (uitgebreide verbruikscijfers gezocht!) en gunstig systeem, kunnen we het pinnen en/of aan de topic start toevoegen.

Sommige ARM boards zijn ook zuinig. Het idee is al jaren geleden ontstaan dat je niet hoeft in te leveren op computerkracht om een zuinig systeem te draaien. Feitelijk is dat nog steeds zo, al zijn sinds Skylake de moederborden wel in prijs gestegen. Dus blijft over: de prijs en de mogelijkheden.

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hoe gaan jullie om met een tekort aan Sata poorten op je moederbord? Mijn MSI H110 Eco bordje heeft er maar vier, en daar loop ik nu toch wel hard tegenaan. 3x3TB RAID5 array heeft nog 50GB vrije ruimte en er steekt een SSD in voor alle packages en Docker containers op Synology OS.

Ik zie die Chinese insteekkaarten maar is dat de beste oplossing?
Ik wil ook nog wel mijn MSI Z170 Gaming M5 bord 'opofferen', maar dan zit ik ook snel weer in de knel. Daarbij zuipt dat Z170 bord veel meer schat ik zo in.

Kuusj wijzigde deze reactie 12-09-2019 10:09 (6%)

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• mkleinman

mkleinman

kelly.hipolito schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:55:
[...]

Ik draai geen enkele DB.
De enige reden dat Oracle voor komt in het verhaal is het feit dat CentOS 8 nog niet uit is.
Het betreft dus enkel de Linux distributie (distro) Oracle Linux 8.
Excuus had niet goed gelezen :)

@Kuusj
Hoe gaan jullie om met een tekort aan Sata poorten op je moederbord? Mijn MSI H110 Eco bordje heeft er maar vier, en daar loop ik nu toch wel hard tegenaan. 3x3TB RAID5 array heeft nog 50GB vrije ruimte en er steekt een SSD in voor alle packages en Docker containers op Synology OS.

Ik zie die Chinese insteekkaarten maar is dat de beste oplossing?
Ik wil ook nog wel mijn MSI Z170 Gaming M5 bord 'opofferen', maar dan zit ik ook snel weer in de knel. Daarbij zuipt dat Z170 bord veel meer schat ik zo in.
Gaming borden verbruiken bijna altijd meer, dat klopt. Er zijn wel meer Skylake borden die de MSI benaderen qua verbruik (het heet eco, maar feitelijk zitten die functies ook op andere borden).

Er zijn insteekkaarten die SATA kanalen splitten en er zijn er die nieuwe SATA-2 of SATA-3 poorten toevoegen (met een eigen stukje BIOS neem ik aan). Die kaarten kunnen een tegenvallend verbruik hebben. Ze verbruiken vaak meerdere Watts, soms meer dan 10W, meer dan een chipset op het bord zelf.

• exepti0n
  • Niet online
Weet wellicht iemand van jullie hoe het kan dat mijn Fujitsu D-3644-B12 de schijven niet herkend om te booten van mijn LSI SAS 9211-8i controller?

Het installeren van Proxmox op een schijf die via de controller is verbonden werkte wel maar als ik nu wil booten staan de schijven er niet als optie bij en wil ie alleen maar Diagnostics draaien.

In de BIOS geeft hij bij Drive Configuration onder "Offboard Controller Configuration" ook aan: "No controller present".

Kan het uitmaken in welk PCI-slot de kaart zit?

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-11 22:20
exepti0n schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:23:
Weet wellicht iemand van jullie hoe het kan dat mijn Fujitsu D-3644-B12 de schijven niet herkend om te booten van mijn LSI SAS 9211-8i controller?

Het installeren van Proxmox op een schijf die via de controller is verbonden werkte wel maar als ik nu wil booten staan de schijven er niet als optie bij en wil ie alleen maar Diagnostics draaien.

In de BIOS geeft hij bij Drive Configuration onder "Offboard Controller Configuration" ook aan: "No controller present".

Kan het uitmaken in welk PCI-slot de kaart zit?
Staat allicht niet de juiste firmware op, volgens mij kan die alleen in IT mode booten.

• exepti0n
  • Niet online
@jantje112 Bedankt voor je reactie, ik heb deze er in zitten: V&A aangeboden: LSI SAS 9211-8i controller (IT-mode) met beide brackets

Zou dus goed moeten zijn, hoe kan ik zoiets controleren? :?

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

mrmrmr schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:43:
@Kuusj

[...]

Gaming borden verbruiken bijna altijd meer, dat klopt. Er zijn wel meer Skylake borden die de MSI benaderen qua verbruik (het heet eco, maar feitelijk zitten die functies ook op andere borden).

Er zijn insteekkaarten die SATA kanalen splitten en er zijn er die nieuwe SATA-2 of SATA-3 poorten toevoegen (met een eigen stukje BIOS neem ik aan). Die kaarten kunnen een tegenvallend verbruik hebben. Ze verbruiken vaak meerdere Watts, soms meer dan 10W, meer dan een chipset op het bord zelf.
Bedankt voor de info, en nogmaals bedankt voor je tip :)

Ik heb mijn slimme stekker eens op de NAS gezet, en die blijkt 30W idle te verbruiken :X Niet bepaald heel zuinig met schijven die geparkeerd staan. Onder full load dan wel weer max 58W, wat mij mee valt. Echter is een idle verbruik van 263 kWh bij 365 dagen aan staan gewoon heel veel. Nu hebben we gelukkig een aardig overschot aan stroom van zonnepanelen, maar dan nog.

Nu maar eens uitzoeken hoe ik het verbruik wat terug kan gaan dringen.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• renedis
Kuusj schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:33:
[...]

Ik heb mijn slimme stekker eens op de NAS gezet, en die blijkt 30W idle te verbruiken :X Niet bepaald heel zuinig met schijven die geparkeerd staan. Onder full load dan wel weer max 58W, wat mij mee valt. Echter is een idle verbruik van 263 kWh bij 365 dagen aan staan gewoon heel veel. Nu hebben we gelukkig een aardig overschot aan stroom van zonnepanelen, maar dan nog.

Nu maar eens uitzoeken hoe ik het verbruik wat terug kan gaan dringen.
Draai je native XPenology?
Die "custom" images om Synology op non Synology hardware te draaien kunnen geen HDD spindown ook al zegt ie van wel. Daar komt misschien je hoge idle vandaan.

Als je een extra HDD wilt kan je naar die Asmedia ASM106X controllers kijken. Deze zijn goedkoop, relatief energiezuinig (sub 10W) en compatible met XPenology/ESXi. XPenology volgens mij out of the box, ESXi met .VIB injectie.
Verwacht geen wonderen van deze kaart zoals een full-blown SAS/SATA RAID kaart, maar je komt er een heel eind mee.

Kijk eens naar OpenMediaVault met SnapRAID en UnionFS. Daarmee maak je een NAS met RAID optie waarbij je maar een enkele disk spinned als je een bestand leest.
Kuusj schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:33:
[...]

(Ik hoop dat het helpt. Voor de meelezers: het ging over een betaalbaar tweedehands aardig zuinig systeem met 6x SATA)
Ik heb mijn slimme stekker eens op de NAS gezet, en die blijkt 30W idle te verbruiken :X Niet bepaald heel zuinig met schijven die geparkeerd staan.
Gaan de hard disks werkelijk naar stilstand? 30W is best veel. Je kunt met diverse settngs in de BIOS zuinigheidsfuncties inschakelen. Een zuiniger moederbord zoals die ik je gaf in een pm zou ook een goede zijn, die is zeker zuiniger dan de MSI. Verder kan een zuinig besturingssysteem bijdragen tot een lager verbruik.
Onder full load dan wel weer max 58W, wat mij mee valt. Echter is een idle verbruik van 263 kWh bij 365 dagen aan staan gewoon heel veel. Nu hebben we gelukkig een aardig overschot aan stroom van zonnepanelen, maar dan nog.
Ik heb ook pv sinds 2013. Na het gebruiken van zuinige systemen heb ik een flink overschot. Dat gebruik ik inmiddels om te verwarmen.

Energiezuinige schijven worden genoemd in de topic start, de 2.5" 4TB en 5TB van Seagate/Maxtor zijn populair in dit topic. Die zijn zuinig terwijl ze draaien (ca. 0,85W) en als ze stil worden gezet.

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

renedis schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:10:
[...]

Draai je native XPenology?
Die "custom" images om Synology op non Synology hardware te draaien kunnen geen HDD spindown ook al zegt ie van wel. Daar komt misschien je hoge idle vandaan.

Als je een extra HDD wilt kan je naar die Asmedia ASM106X controllers kijken. Deze zijn goedkoop, relatief energiezuinig (sub 10W) en compatible met XPenology/ESXi. XPenology volgens mij out of the box, ESXi met .VIB injectie.
Verwacht geen wonderen van deze kaart zoals een full-blown SAS/SATA RAID kaart, maar je komt er een heel eind mee.

Kijk eens naar OpenMediaVault met SnapRAID en UnionFS. Daarmee maak je een NAS met RAID optie waarbij je maar een enkele disk spinned als je een bestand leest.
Xpenology inderdaad, dus dan is het verbruik voor een groot deel te verklaren.
Ik was net van FreeNAS afgestapt omdat ik het niet gebruiksvriendelijk genoeg vond, en dan ben ik al niet heel onbekend met Linuxsystemen. DSM draait onderhuids natuurlijk op ongeveer hetzelfde, maar de interface maakt gewoon een heel groot verschil.

Toch maar weer eens kijken naar alternatieven dan. Gelukkig laatst twee 8TB WD Red schijven gekocht, dus mijn storage kan ik in principe tijdelijk op die schijven overhevelen.
mrmrmr schreef op donderdag 12 september 2019 @ 16:14:
[...]

(Ik hoop dat het helpt. Voor de meelezers: het ging over een betaalbaar tweedehands aardig zuinig systeem met 6x SATA)

[...]

Gaan de hard disks werkelijk naar stilstand? 30W is best veel. Je kunt met diverse settngs in de BIOS zuinigheidsfuncties inschakelen. Een zuiniger moederbord zoals die ik je gaf in een pm zou ook een goede zijn, die is zeker zuiniger dan de MSI. Verder kan een zuinig besturingssysteem bijdragen tot een lager verbruik.

[...]

Ik heb ook pv sinds 2013. Na het gebruiken van zuinige systemen heb ik een flink overschot. Dat gebruik ik inmiddels om te verwarmen.

Energiezuinige schijven worden genoemd in de topic start, de 2.5" 4TB en 5TB van Seagate/Maxtor zijn populair in dit topic. Die zijn zuinig terwijl ze draaien (ca. 0,85W) en als ze stil worden gezet.
Ze gaan inderdaad niet helemaal slapen merk ik, ze zijn dus toch zo stil dat ik het verschil tussen idle en uit niet hoor blijkbaar :+

Het is wel altijd weer moeilijk om een dergelijke investering over een periode van een paar jaar terug te verdienen door een lager verbruik. Ik weet dat mijn WD Red schijven niet heel zuinig zijn, maar als ik weer nieuwe moet kopen krijg ik dat verschil er nooit van mijn leven uit. En dan heb ik het over stroom die ik normaal gezien zou moeten afnemen, met een paar 100 kWh per jaar over heeft het al helemaal geen nut.

Ik hoop dat bordje te kunnen kopen en op die manier nog een paar W te kunnen besparen, want bij mijn huidige MB zijn alle opties al verkend qua BIOS settings. Er is ook geen randapparatuur op aangesloten, enkel een ethernetkabel en stroomkabel. Voeding is een Seasonic 360W 80+ Gold voeding, dus daar kan ik ook geen gigantische winsten meer op halen.

Kuusj wijzigde deze reactie 12-09-2019 16:21 (41%)

• Dreamvoid
Qua TCO/terugbetaaltijd is het altijd ietwat lastig en in het grotere geheel zet het verschil tussen 10 of 15W niet veel zoden aan de dijk versus alle andere mooie dingen die je kan doen qua energiebesparing. Ik weet dat kleine beetjes helpen, maar dit zijn wel hele kleine beetjes :)

Ik vind het voornaamste voordeel van zuinige servers (incl 2.5" drives bv) dat er veel minder lawaaiige koeling nodig is en dat de behuizingen veel leuker/kleiner kunnen worden.

specs

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

Dreamvoid schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:00:
Qua TCO/terugbetaaltijd is het altijd ietwat lastig en in het grotere geheel zet het verschil tussen 10 of 15W niet veel zoden aan de dijk versus alle andere mooie dingen die je kan doen qua energiebesparing. Ik weet dat kleine beetjes helpen, maar dit zijn wel hele kleine beetjes :)

Ik vind het voornaamste voordeel van zuinige servers (incl 2.5" drives bv) dat er veel minder lawaaiige koeling nodig is en dat de behuizingen veel leuker/kleiner kunnen worden.
Zal denk ik ook heel erg afhangen van je persoonlijke situatie. Ik zit thuis niet verlegen om ruimte, dus mij zal het een worst wezen of er een grote kast staat of een mini-ITX geval. Als je echter iedere cm kunt gebruiken kan ik het me goed voorstellen.

Koeling is in mijn geval geregeld door 2 casefans die als het systeem idle is helemaal niet draaien en een stock Intel fan die niet bijster veel hoeft te doen om de ~40W G4560 koel genoeg te houden. De drives heb ik een oude rubberen muismat tussen gestopt tegen het vibreren en die kan ik ook nagenoeg niet horen. Alleen als ze flink random read/writes zitten uit te voeren.

@Dreamvoid Het is nog iets gunstiger dan je vermoed. De prijs van het vervangende moederbord is een aantal tientjes, die haalt 8,9W met een gewone ATX voeding. Dat al een flinke verbetering ten opzichte van de MSI die misschien met dezelfde voeding 5W meer verbruikt. Maar de originele reden voor dit moederbord is om 6 disks aan te kunnen sluiten, niet alleen voor de besparing. Toch heeft die besparing wel degelijk een goede terugverdientijd van een jaar of 3.

Als er toch al extra schijven worden gekocht, dan kun je beter zuinige schijven aanschaffen zodat het verbruik niet verder toeneemt. De oude schijven kunnen na x aantal jaren dienst met pensioen. Ik gebruik ze meestal voor (image) backups in rotatieschema, en ze liggen verder koud op de plank. Dan kost het praktisch ook geen energie meer. De backups zijn uit te voeren met een Sharkoon Quickport of DriveLink of je kunt ze in een USB 3.0 behuizing plaatsen.

Daarnaast is nadenken over hoe het besturingssysteem verbeterd kan worden zoals @renedis beschrijft zodat disks wel in stilstand kunnen komen belangrijk.

Het hoeft niet allemaal tegelijk, maar zodoende kom je uiteindelijk wel uit op een zuinig systeem. De 2.5" disks kosten ongeveer evenveel als 3.5" modellen als je ze uit externe Seagate/Maxtor disks haalt.

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:41:
[...]

Opstarten (voor de BIOS) kan ook zonder M.2, dat is in dit geval van belang. Om in de BIOS te komen heb je geen M.2 nodig.

Voor een goed begrip: je ziet echt helemaal niets op het scherm, ook geen BIOS meldingen. Klopt dat?

[...]

Ok, dus dat werkt in principe.

[...]

Ja, dat is normaal.

[...]

Hmm.. Even meten met een multimeter of er de juiste spanning op staat.
Zit de clip geklemd onder richel?

[...]

Dus je gebruikt DisplayPort? Kijk even naar dit bericht. Een kabel ergens lenen lijkt me een goed idee.

[...]

De koeler wordt niet zo warm, zelfs de passieve koeler van de computer waar ik nu op tik voelt ietsje warmer dan de omgeving (cpu is 32 graden, kamer is 22 graden).
Er was helemaal geen videosignaal.
In een pc winkel verder getest:
andere (normale) voeding: geen verschil
ander geheugen en andere voeding: geen verschil
CPU in een ander (Asus Q170M) mobo gestoken met hetzelfde geheugen, klem erover en even een koeler erop gedrukt: zelfde gedrag! Het moet dus wel aan de CPU liggen.

Nu wil ik dus een nieuwe i3-8100 bestellen. De 9100 is het niet waard. Een Zuinige Intel met de nieuwe Iris GPU was leuk geweest maar die zie je nog niet voor desktops.

Wat ik vergeten was te vermelden, werd getriggerd door de winkelier:
ik heb de socket klem van het D3644-B moederbord verwijderd. Dat moest wel omdat dit een Streacom FC9 kast is en daar een speciaal koelsysteem op bevestigd wordt (heatpipes, de hele kast is een koelelement) waarbij de klem in de weg zit.
Zie ook blz10 hier:
https://streacom.com/downloads/ug/fc9.pdf

Ik heb getest zonder, volgens de winkelier moet er wel een koelblok op bevestigd worden anders wordt de CPU niet op de pinnetjes van het mobo gedrukt. Volgens mij is daar niet veel voor nodig.. maar hij was het er niet mee eens en heeft het daarom voor de zekerheid getest door een koelblok met de hand erop te drukken. Gevolg was zelfde: dubbel knipperende power led.

EDIT: verdorie de i3-8100 is harstikke duur nu, €142! Een i3-9100 is goedkoper, €137, maar die zal ik toch niet zomaar op de D3644-B kunnen installeren? Daarvoor moet het BIOS een upgrade krijgen, wat niet kan zonder old gen CPU?

Een tweedehandse durf ik niet meer. De 8100 die ik nu heb was tweedehands.

Jazco2nd wijzigde deze reactie 13-09-2019 16:13 (36%)

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:46
Ik heb een aantal pc's gebouwd in die streacom FC9 kasten met verschillende moederborden. Nog nooit een socketklem hoeven te verwijderen. Het past altijd, heb alleen af en toe 'ruzie' gehad met de 12V CPU aansluiting die onder de heatpipes terecht komt.
Met die socketklem oefen je een door intel gedefinieerde druk uit op de socket zodat de pennen contact maken met de vlakjes op de cpu, lijkt mij niet dat je die zomaar kunt weglaten.

• Jazco2nd
BMW_Gizzmo schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:16:
Ik heb een aantal pc's gebouwd in die streacom FC9 kasten met verschillende moederborden. Nog nooit een socketklem hoeven te verwijderen. Het past altijd, heb alleen af en toe 'ruzie' gehad met de 12V CPU aansluiting die onder de heatpipes terecht komt.
Met die socketklem oefen je een door intel gedefinieerde druk uit op de socket zodat de pennen contact maken met de vlakjes op de cpu, lijkt mij niet dat je die zomaar kunt weglaten.
Klem teruggeplaatst en getest: powerled brand nu continu! _/-\o_
Alleen nog steeds geen videosignaal dus op zoek naar een DVI>HDMI kabel (monitor heeft alleen DP, HDMI en USB-C).

Edit: met een DVI-HDMI adapter een HDMI kabel aangesloten: nog steeds geen video signaal.
Het gekke is dat de powerled continu brand. Aan/Uit knop indrukken lijkt helemaal niks te doen. ledje blijft continu branden.

Jazco2nd wijzigde deze reactie 13-09-2019 17:27 (12%)

• netiul
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:44
Ik zit te prutsen met het plaatsen van een M.2 SSD op het pricewatch: Fujitsu D3643-H bordje. Als ik het goed heb komt 'ie dus zonder schroefje, dus ik heb bij highflow een m.2 ssd standoff en schroef besteld (https://www.highflow.nl/m...ff-and-screw.html?sl=nl).
Ik ben er te makkelijk vanuit gegaan dat dit wel het goede schroefje zou zijn, maar dat blijkt dus helemaal niet te passen, want hij is te klein. Kan iemand me de goede richting op sturen? :>

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zitten de standoff en het schroefje niet bij het moederbord? Zou wel moeten, dacht ik.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• GioStyle
  • Nu online
@netiul

Ik heb de D3644-B en daar zat het standoff + schroefje gewoon op het moederbord?

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:40
iemand die hier zijn esxi servers backups met het 33hops script?

ik probeer het maar ik krijg het niet voor elkaar.
in putty kan ik browsen naar: /vmfs/volumes/ESXBackups wat een nfs 4 share op mijn synology is.

met dit commando probeer ik een dry run:
cd /vmfs/volumes/datastore1/xsi-dir/ && ./xsibackup –-backup-point=/vmfs/volumes/ESXBackups –-backup-how=hot –backup-type=custom –backup-vms=”DomoticzUbuntu,HassUbuntu” --use-smtp=1 --test-mode=true

dit is helaas mijn output:

code:
1
2
The --backup-point string is a mandatory value
--------------------------------------------------------------------------------------------

iemand?

remcoXP wijzigde deze reactie 13-09-2019 19:57 (24%)

• netiul
GioStyle schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:04:
@netiul

Ik heb de D3644-B en daar zat het standoff + schroefje gewoon op het moederbord?

Even kijken, positie 1 is waar de M2 SSD vastgezet moet worden. Daar zat geen schroefje + stand off in. Positie 2 zit wel iets vergelijkbaars, moet ik die soms los draaien dan? Lijkt me wat apart, maar goed, misschien ben ik al te lang uit de zelfbouw en is dit normaal :)

• GioStyle
  • Nu online
@netiul

Ja, dat is normaal. Gewoon verplaatsen.

• Jazco2nd
netiul schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]

Even kijken, positie 1 is waar de M2 SSD vastgezet moet worden. Daar zat geen schroefje + stand off in. Positie 2 zit wel iets vergelijkbaars, moet ik die soms los draaien dan? Lijkt me wat apart, maar goed, misschien ben ik al te lang uit de zelfbouw en is dit normaal :)
Je hebt verschillende lengtes M.2, je mobo ondersteund 2. Vandaar 2 van die stand-offs. Je kan maar 1 tegelijk erin doen dus vandaar 1 schroefje.

• LightningBullet
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:27
remcoXP schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:39:
iemand die hier zijn esxi servers backups met het 33hops script?

ik probeer het maar ik krijg het niet voor elkaar.
in putty kan ik browsen naar: /vmfs/volumes/ESXBackups wat een nfs 4 share op mijn synology is.

met dit commando probeer ik een dry run:
cd /vmfs/volumes/datastore1/xsi-dir/ && ./xsibackup –-backup-point=/vmfs/volumes/ESXBackups –-backup-how=hot –backup-type=custom –backup-vms=”DomoticzUbuntu,HassUbuntu” --use-smtp=1 --test-mode=true

dit is helaas mijn output:

code:
1
2
The --backup-point string is a mandatory value
--------------------------------------------------------------------------------------------

iemand?
Wellicht moeten er " " om het pad heen? Dus: "/vmfs/volumes/ESXBackups"

• netiul
Jazco2nd schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:31:
[...]

Je hebt verschillende lengtes M.2, je mobo ondersteund 2. Vandaar 2 van die stand-offs. Je kan maar 1 tegelijk erin doen dus vandaar 1 schroefje.
Ah, dat verklaart het inderdaad. Dank ook @GioStyle .

Zo'n 15 jaar geleden dat ik veel systemen bouwde, dan raak je er toch een beetje uit.

Dit is de serverconfiguratie overigens

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 137,-€ 137,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 94,-€ 94,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,04€ 57,04
1NetwerkadaptersIntel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,18€ 25,18
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 96,04€ 192,08
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 34,99€ 34,99
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 62,90€ 125,80
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,91

• remcoXP
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:40
goed punt maar heb ik helaas ook al geprobeerd.
LightningBullet schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:58:
[...]

Wellicht moeten er " " om het pad heen? Dus: "/vmfs/volumes/ESXBackups"

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:41:
[...]

[...]

1) Vreemd, nu de mobo socket klem erop zit en de powerled continu brand, wordt de CPU wel wat warmer. Een CPU fan heb ik buiten de kast even aangesloten op de bruine CPU fan header. Die blijft nu op zn laagste rpm draaien (toen de ledjes nog dubbel knipperden ging de fan naar zijn hoogste stand). Maar ik heb dus geen video out, grote kans dat de CPU gewoon stuk is.

2) In de handleiding van de 364x ontbreekt deze bladzijde compleet! ("Power Indicator", blz 24 van Manual_D3401_D3402_D3417.pdf). Erg onhandig.
BMW_Gizzmo schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:16:
Ik was dus bang dat het koelelement op de socketklem zou rusten en daardoor boven de CPU zou zweven.
Heb je ook een PicoPSU gebruikt icm deze kasten? Hoe heb je de power kabel in de kast aangesloten? Want er is een heel rond gaatje in de FC9 links achter maar daar is de kabel echt te kort voor. Ben je gaan solderen? Heb je de kabel dan van de PicoPSU plaat afgehaald met een soldeerbout?

Jazco2nd wijzigde deze reactie 14-09-2019 10:36 (10%)

Pagina: 1 ... 51 ... 55 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True