Van de week een mooi duo DL20's meegenomen van kantoor met de gedachte dáár mijn thuisserver van te maken, maar ondanks de pro's (kleine kast, 64G geheugen max, upgradable tot een E3-1280v6), begin ik toch weer te twijfelen.
Het ding heeft ruimte voor 2x3,5" (wat alleen 14T+ schijven bruikbaar maakt) en maakt helaas een dusdanige bak herrie dat ik twijfel of ik dát wel in mijn meterkast wil.
Dus terug naar het oude plan en dat is op basis van iets in de orde van grootte van een Ryxen 5 3400G een machine bouwen met 32G upgradable tot 64G, maar met mijn bestaande disks. (Ik heb nog 11x 5T thuis liggen, waarvan 6 vrij beschikbaar, 1 nieuw in doos en 4 in gebruik.)
Grootste probleem is vooral dat ik nog steeds geen kast heb kunnen vinden die grofweg zo groot is als een HP Microserver (mag iets groter), met 4x3,5" of 6x3,5" extern (hot-swap met LED), of 4x5,25" of 6x5,25" zodat ik er zelf hot-swap bays in kan duwen.
Gaat ook Proxmox op draaien, met een stuk of wat vm-etjes. Een hoge multicore snelheid is belangrijker dan een hoge singlecore snelheid, al zal het systeem het over het algemeen vrij rustig hebben.
Mijn Microservers met G1610T's hebben een load average en CPU usage van:
NAS (FreeNAS):
Load Average: 0.45, 0.36, 0.34
CPU usage: ~8%
Hypervisor 1 (PVE):
Load Average: 2.29,2.11,2.09
CPU usage: ~60%
Hypervisor 2 (PVE):
Load Average: 1.80,1.65,1.91
CPU usage: ~60%
Eens puzzelen welke CPU daar het bij pas en hopenlijk dat ik toch een goede betaalbare kast kan vinden.
EDIT:
Blijkbaar had er een vm een proces dat zich wat misdroeg waardoor de Load Average en CPU usage veel hoger waren dan 'ie zou moeten zijn.
Dit klopt beter voor hypervisor 1:
Load average: 0.48,0.38,0.55
CPU usage: ~10%
Hypervisor 2 is wel normaal en verwacht.
[
Voor 8% gewijzigd door
unezra op 17-08-2019 09:46
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.