Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zuinige server topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste
Acties:

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:10
Dxue schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:19:
[...]

Ben benieuwd naar je server specs, heb ik daar overheen gelezen of heb je die niet gedeeld? Neem aan dat qua software een amd of intel niet al teveel verschil maakt? (behalve die extra optie die laatst was gepost en een paar watt zuiniger maakte)
Hier...
Korvaag in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

En nog een paar pagina's eerder, maar dit was de update... als je in dit topic zoekt op mijn naam (optie bovenin) vind je nog wat extra wat wellicht niet allemaal even relevant is.

Ik heb geen idee qua software of het wat uitmaakt. Ikzelf merk niet zoveel, maar ik draai ook niet van die bijzondere dingen. Op m'n desktop en laptop merk ik iig geen verschil.

UNOX: The worst operating system

• Dxue
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:28

Dxue

PSN:EvilDrunk

Korvaag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:52:
[...]

Hier...
Korvaag in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

En nog een paar pagina's eerder, maar dit was de update... als je in dit topic zoekt op mijn naam (optie bovenin) vind je nog wat extra wat wellicht niet allemaal even relevant is.

Ik heb geen idee qua software of het wat uitmaakt. Ikzelf merk niet zoveel, maar ik draai ook niet van die bijzondere dingen. Op m'n desktop en laptop merk ik iig geen verschil.
Dat was jij... ik heb die post gelezen, maar niet op de naam gelet |:( (had hem ook gelezen om 0300 ofzo) dat had je vast doorgehad vanwege de driver dingetje haha O-) .

Onder windows zal er zeker geen verschil zijn, maar goed om te lezen dat linux ondersteuning ook verbetering inzit en niet alleen maar nieuws dat er problemen zijn met de kernel enzo :).

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• Korvaag
Dxue schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:42:
[...]

Dat was jij... ik heb die post gelezen, maar niet op de naam gelet |:( (had hem ook gelezen om 0300 ofzo) dat had je vast doorgehad vanwege de driver dingetje haha O-) .

Onder windows zal er zeker geen verschil zijn, maar goed om te lezen dat linux ondersteuning ook verbetering inzit en niet alleen maar nieuws dat er problemen zijn met de kernel enzo :).
Het scheelt dat de 3200G natuurlijk Zen+ is en geen Zen2. Dat bestaat al ff dus de support daarvoor zit wel snor. Je moet natuurlijk (zoals uit mijn verhaal blijkt) wel een recente kernel hebben maar dat is op zich vrij logisch. Met en 4.ehhhnoemeenswat14 gaat het ws een stuk minder goed werken :)

stijnos1991 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:55:
Ik twijfel tussen de DeskMini Intel en AMD varianten. Het is jammer dat er nog geen Zen 2 Ryzen 3 processoren op de markt zijn, dat zou flink schelen in het energieverbruik.
Neemt niet weg dat je nu een Ryzen 3 3200G koopt voor zo'n €80, terwijl een i3-8100 / i3-9100's tegen de €150 aan zitten. Wat is nu wijsheid? Wat levert meer prestaties, wat is zuiniger, en wat is de ideale verhouding performance/watt?
AMD verbruikt met 9W 2 keer meer dan Intel met 4,5W. Bij AMD is het van belang dat de processor niet snel is voor het verbruik. Bij Intel is dat veel minder het geval.

Ik zou geen i3-8100 kopen voor een server zoals jij hem wil gebruiken, want dat is niet nodig. De G5400 is niet trager per core. De i3-8100 is pas sneller als meer dan 2 cores volledig benut worden. Dat is handig als je meer dan 2 transcoding streams doet, of rendering, of anderssoortig zwaar werk. Voor bijvoorbeeld uitpakken van archiefbestanden is het niet nodig.

Intel i3-8100 is momenteel weer duurder aan het worden. De i3-8100 zou dichter bij ~110 euro moeten liggen. De G5400 is momenteel redelijk geprijsd op 60 euro.

• Weiman
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 01-09 23:03
Vraagje, hoe monteren jullie de PicoPSU in een behuizing met een ATX-voeding opening? Ligt het gewoon los of is er iets van een plaatje bijgeleverd dat er op geschroefd kan worden? Ik snap uiteraard dat de voeding óp de ATX-stekker zit, maar laten jullie dan een gapend gat open waar de kabel van de 12V-adapter doorheen gaat?

• Korvaag
mrmrmr schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 02:06:
[...]

AMD verbruikt met 9W 2 keer meer dan Intel met 4,5W. Bij AMD is het van belang dat de processor niet snel is voor het verbruik. Bij Intel is dat veel minder het geval.
Eens met je opmerking. Hoe sneller / uitgebreider de AMD CPU, hoe hoger het idle voltage. Dat heeft AMD gewoon minder goed onder controle (overigens komt dat natuurlijk ook doordat AMD gewoon meer op de chip heeft zitten dan Intel. Tis echt een SOC. Daardoor heeft de 300A ook geen chipset on board).

Maar over dubbel verbruik: dat blijkt dus met de laatste kernels wel mee te vallen. De 200GE (die ook 2c/4t is) zou met deze laatste kernel bij mijn onderzoeken zo'n 7 a 7,5 watt doen. Op reddit zijn ook wat gebruikers te vinden die onder de 7 watt komen (al werken meetfouten natuurlijk vrij rap door op deze lage wattages). Feit is dat ik met m'n 3200G nu onder de 9 watt zit en dat de 200GE zuiniger is.

Zeker als je de deskmini's met elkaar vergelijkt kan het nog wel eens zo zijn dat AMD zelfs zuiniger is. De Intel 310 deskmini die getest is bij Anandtech kwam zelfs op 14 watt idle uit met een i3-8100 (https://www.anandtech.com...k-deskmini-310-review/6), al komen ze hier met tweaken weer zuiniger uit: https://www.ct.nl/reviews/deskmini-310-voor-hexacore-cpus/

Als je zelf gaat bouwen met een Fujitsu bord kom je zeker lager uit dan die 14 watt, dat is al uitgebreid bewezen in dit topic, maar als je keuze is tussen een Intel deskmini of een AMD deskmini dan zou het wel eens in het voordeel van AMD uit kunnen pakken afhankelijk van wat je wilt aan CPU en wat je wilt tweaken.

Korvaag wijzigde deze reactie 16-08-2019 16:51 (5%)

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:08

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
Weiman schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:06:
Vraagje, hoe monteren jullie de PicoPSU in een behuizing met een ATX-voeding opening? Ligt het gewoon los of is er iets van een plaatje bijgeleverd dat er op geschroefd kan worden? Ik snap uiteraard dat de voeding óp de ATX-stekker zit, maar laten jullie dan een gapend gat open waar de kabel van de 12V-adapter doorheen gaat?
Daar heb je mooie afdekplaten voor die ook een gat hebben voor een Pico aansluiting.

https://www.shop.perfecth...e-ATX-PSU-cover-plate.htm

http://www.team-mediaportal.com/

@Korvaag
De Deskmini 310 in geoptimaliseerde vorm scoort 3,8W met een i3-8100 bij c't (c't heeft daadwerkelijk interesse in laag verbruik, dat is dus een betrouwbaar cijfer). Je moet natuurlijk appels met appels proberen te vergelijken. Dus dezelfde type cpu, zelfde soort randapparatuur, zelfde omstandigheden. Jij haalt zoals je zegt 9W. 9W is geen zuinig verbruik voor zo'n beperkt systeem. Dat is te wijten aan het feit dat AMD het lang niet zo goed doet als Intel op het gebied van zuinigheid. De laatste 7nm AMD series hebben zelfs standaard een vorm van overclocking aan staan, waardoor terugschakelen niet vaak meer voorkomt.

Ik snap dat AMD aantrekkelijk is voor gaming PC's en dergelijke, maar ik zie geen reden om voor AMD te gaan voor zuinige servers als we naar de feiten kijken. Als AMD op het niveau van Intel's zuinigheid zou komen in de toekomst, dan wordt het interessant. Maar AMD lijkt daar geen interesse in te hebben, ook al hebben ze de productietechniek in huis, met name 7nm, vergelijkbaar met 10nm van Intel. Intel heeft dan weer problemen met het gebruik van hun 10nm techniek. Maar Intel heeft al zuinige cpu's onder idle. Daar kan niet veel meer aan worden verbeterd onder idle, maar zeker wel onder belasting.

Een Fujitsu D3643-H/D3644-B verbruikt minder dan 4W (basisverbruik is 2,9W) als server in idle met alle randapparatuur. Dat is dan wel een volwaardig bord, met alle functies aan boord en geen beperkingen wat betreft inbouw van dikke HDD's. Als je niet meer dan een Deskmini nodig hebt en alleen SSD's gebruikt dan is het natuurlijk niet nodig een groter systeem aan te schaffen.

Deskmini doet het waarschijnlijk zo goed omdat veel onderdelen er niet (bv. PCIe slots) of veel minder (bv. SATA) op zitten, en dat daarvoor ook geen voeding aan staat, naast de adaptervoeding. Fujitsu schijnt de regulatie goed onder de knie te hebben, de andere fabrikanten lopen een aantal Watts achter. Van deze middenmoters zijn ASRock en Gigabyte de beste. Asus heeft nagenoeg geen zuinigheidsprioriteiten en dat is meer massaproductie zonder al te veel te letten op details, die voor de zuinigheid van belang zijn. Volgens zeggen van een Fujitsu medewerker op het c't forum zouden andere fabrikanten ook kunnen doen wat Fujtisu doet. Dat is volgens mij het in low power stand zetten van onderdelen die niet worden benut en het beter reguleren van de voeding.

• txp
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Ik volg dit topic al geruime tijd en kom steeds dichter bij het punt dat ik mijn huidige zuinige server wil upgraden. Momenteel heb ik het volgende draaien:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J3355B-ITX€ 63,-€ 63,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,30€ 37,30
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 250GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red 3.5 inch (64MB cache), 3TB€ 93,90€ 93,90
1Geheugen internCorsair ValueSelect 8GB CMSO8GX3M2C1600C11€ 38,86€ 38,86
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 71,-€ 71,-

Het systeem staat in de woonkamer en dat is destijds ook de reden is geweest om deze passief gekoelde oplossing te kiezen (42-45 graden). Er heeft Kodi op gedraaid, maar momenteel draait het systeem zonder problemen 20 docker containers, o.a.: Unifi Controller, Home Assistant, deCONZ, mosquitto, pi-hole, syncthing, samba, postgres, nginx.
Het idle verbruik dat ik een keer heb gemeten met Debian 9.5 (zonder HDD, met SSD, LAN, toetsenbord, VGA monitor) was 6 á 7 Watt.
Echter loop ik sinds het toevoegen van de Unifi Controller docker container bij het transcoderen van video wel tegen de limiet aan (CPU). Ik wil graag upgraden naar een systeem met een Intel Pentium Gold G5400. Ik hoop dat het systeem nog steeds stil genoeg kan zijn als ik gebruik maak van bijvoorbeeld een Noctua NH-L9i.

Mijn voorkeur gaat uit naar een compacte behuizing, dus of ik wil mijn huidige case behouden (ITX) of naar STX. De schijven (en het geheugen) hoeven niet mee naar het nieuwe systeem. Ik heb een PicoPSU met adapter, deze zou ik wel kunnen en willen hergebruiken, maar ook dat is geen harde eis.

Ik kom dan bij een van de volgende moederborden uit:

Gigabyte B360N WIFI (rev 1.0) of ASRock H370M-ITX/ac

Maar deze zijn misschien minder zuinig dan andere alternatieven die ook in dit topic voorbij komen. Ik overweeg daardoor ook de ASRock DeskMini 310 Deze is zuinig te krijgen maar heeft als nadeel dat bij het vervangen van de stock CPU-koeler het moederbord buigt omdat er geen backplate op zit.

Als laatste blijft dan nog de Fujitsu D3674-B over.
Deze heeft tot nu toe mijn voorkeur vanwege de zuinigheid en ook de degelijke indruk die ik krijg van de product sheets.
Ik zie op het hardwareluxx forum een meting met een verbruik van 4,2 W dus invloed van de aanwezigheid van LVDS lijkt mee te vallen. De degelijke indruk wordt echter ook deels teniet gedaan door problemen met Linux die met een Service Release BIOS tussentijds maar nog niet definitief zijn opgelost.
Een voordeel dat ik zie bij dit moederbord is de toevoeging van cTDP via een BIOS update, @mrmrmr
noemde dit eerder ook al. Echter zie ik in alle PDF's met release info het volgende staan:
(D3654-B D3664-B D3674-B)
Feature: BIOS option "CPU TDP Limit" is now available by default.
- Only for mainboards shipped with R1.18.0 or later!
- If BIOS was flashed from version <R1.18.0 setting can only be activated by system integrator tool "OEMIdent"
Voor D3642-B D3643-H D3644-B geldt hetzelfde alleen dan met BIOS R1.6.0.

Aangezien hier wel een aantal users zijn met een Fujitsu bord ben ik benieuwd of er iemand is die toegang heeft toch deze OEMIdent tool? Of weet hoe deze kan worden verkregen? De download is standaard geëncrypt is met password.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:54

True

Dislecticus

Weiman schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:06:
Eerste alinea hier: True in "Het grote zuinige server topic - deel 2" je kunt er inderdaad ook een dure plaat voor kopen ;)

Steam Profile

• Arjan Klok
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:47
@mdbraber bedankt voor je reactie. Na heel veel wikken en wegen nu tot het volgende systeem gekomen:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 156,50€ 156,50
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,-€ 95,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 55,34€ 55,34
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1NetwerkadaptersIntel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,-€ 25,-
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 88,-€ 176,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 64,90€ 129,80
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,46

Zoals al eerder in dit topic aangegeven is dit een systeem voor:

Proxmox/XPC-ng server.
met daarop een aantal VM's:
- PfSense/OPNsense
- Windows (server) VM en of Linux (server) VM om via thin client te benaderen.
- Ubuntu server voor oa (docker containers): Nextcloud, Ubiquiti controller, Home Assistant, Jellyfin, NZBget etc etc.

Netwerk kaart heb ik al. Daarnaast heb ik ook nog een QNAP Nas, welke ik wil gaan gebruiken voor backup, dus Raid of ZFS is niet van toepassing.
Ik vraag me alleen af of ik het beste beide 2.5hdd's direct moet kopen, zodat ik ze als JBOD kan instellen, of dat ik beter gewoon eerst 1 kan doen, en dan later uitbreiden. (ik weet niet of dat kan zonder format.)

Graag hoor ik van jullie of er nog op en aanmerkingen zijn op dit systeem.
Of dat ik voor een paar euro meer een behoorlijk verbetering kan doorvoeren.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-09 18:46

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Van de week een mooi duo DL20's meegenomen van kantoor met de gedachte dáár mijn thuisserver van te maken, maar ondanks de pro's (kleine kast, 64G geheugen max, upgradable tot een E3-1280v6), begin ik toch weer te twijfelen.

Het ding heeft ruimte voor 2x3,5" (wat alleen 14T+ schijven bruikbaar maakt) en maakt helaas een dusdanige bak herrie dat ik twijfel of ik dát wel in mijn meterkast wil.

Dus terug naar het oude plan en dat is op basis van iets in de orde van grootte van een Ryxen 5 3400G een machine bouwen met 32G upgradable tot 64G, maar met mijn bestaande disks. (Ik heb nog 11x 5T thuis liggen, waarvan 6 vrij beschikbaar, 1 nieuw in doos en 4 in gebruik.)

Grootste probleem is vooral dat ik nog steeds geen kast heb kunnen vinden die grofweg zo groot is als een HP Microserver (mag iets groter), met 4x3,5" of 6x3,5" extern (hot-swap met LED), of 4x5,25" of 6x5,25" zodat ik er zelf hot-swap bays in kan duwen.

Gaat ook Proxmox op draaien, met een stuk of wat vm-etjes. Een hoge multicore snelheid is belangrijker dan een hoge singlecore snelheid, al zal het systeem het over het algemeen vrij rustig hebben.

Mijn Microservers met G1610T's hebben een load average en CPU usage van:

NAS (FreeNAS):
Load Average: 0.45, 0.36, 0.34
CPU usage: ~8%
Hypervisor 1 (PVE):
Load Average: 2.29,2.11,2.09
CPU usage: ~60%
Hypervisor 2 (PVE):
Load Average: 1.80,1.65,1.91
CPU usage: ~60%

Eens puzzelen welke CPU daar het bij pas en hopenlijk dat ik toch een goede betaalbare kast kan vinden.

EDIT:
Blijkbaar had er een vm een proces dat zich wat misdroeg waardoor de Load Average en CPU usage veel hoger waren dan 'ie zou moeten zijn.

Dit klopt beter voor hypervisor 1:
Load average: 0.48,0.38,0.55
CPU usage: ~10%

Hypervisor 2 is wel normaal en verwacht.

unezra wijzigde deze reactie 17-08-2019 09:46 (8%)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• hr15
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:07
unezra schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:28:

Grootste probleem is vooral dat ik nog steeds geen kast heb kunnen vinden die grofweg zo groot is als een HP Microserver (mag iets groter), met 4x3,5" of 6x3,5" extern (hot-swap met LED), of 4x5,25" of 6x5,25" zodat ik er zelf hot-swap bays in kan duwen.
Ik weet er 1 (nog nooit zelf gebruikt of gezien) maar staat ook op mijn lijstje om de N40 in de meterkast te vervangen!

pricewatch: Inter-Tech IPC SC-4100

• unezra

unezra

hr15 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:03:
[...]
Ik weet er 1 (nog nooit zelf gebruikt of gezien) maar staat ook op mijn lijstje om de N40 in de meterkast te vervangen!

pricewatch: Inter-Tech IPC SC-4100
Oh!
Dat ziet er zéker bruikbaar uit!

Zo'n soort bordje er in:
pricewatch: ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac

Nadeel is wel dat ik voor 64G moet gaan investeren in 2x32G maar wellicht dat ik het voorlopig prima red met 32G en dan heb ik 2x16G gewoon op de plank liggen. (2400MHz maar dat is voor nu prima.)

Valt me ook nog mee met €150 per module:
pricewatch: Crucial CT32G4RFD4266

Wel maar 4x SATA on-board, groter vind ik niet. Da's jammer, want als ik dan toch ooit naar ZFS caching op SSD wil gaan valt die mogelijkheid af. (Het PCI slot gaat al bezet worden door een netwerkkaart met 2 of 4 poorten.)

Ik vind, ook bij Intel, geen Mini-ITX boards die meer dan 4 SATA poorten en/of 4 geheugenslots hebben.

Klein maatje groter is voor mij geen probleem, maar zo'n klein kastje is wel héél tof en ik denk dat ik aan 4 spindles an-sich wel genoeg ga hebben. De vraag is of het niet vooral gevoel is dat het te krap lijkt. (De vraag is ook of ik ZFS caching naar SSD wel nodig ga hebben en of ik niet beter af ben met ZFS iets meer geheugen geven.)

EDIT:
Dit is misschien ook nog wel een leuk kastje:
pricewatch: Supermicro CSE-721TQ-250B

4x 3,5" extern, maar mét intern ook nog ruimte lijkt het.

EDIT2:
Interessant, ze beelden 'm zelf af met board met 4x Ethernet...

EDIT3:
Ik zie dat In Win héél mooie maar iets minder compacte chassis heeft:
https://www.ipc.in-win.com/product-category/69

Dit vind ik bijvoorbeeld heel mooi:

https://www.ipc.in-win.com/IW-PE052

En dit is gewoon cool:

OEH!
Maatje kleiner is er ook...
https://www.ipc.in-win.com/product-category/70

Die 3 zijn volgens mij écht heel handig. Relatief klein, maar met 4-8 3,5" bays...

Eens zien waar die in NL te krijgen zijn. (Ze staan helaas niet in de pricwatch...)
https://www.ipc.in-win.com/IW-PLV%20Tower

EDIT4:
Ze zijn via Amazon te krijgen. Mogelijk ook direct via de webshop van ServerCase.
https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/tower-cases/

unezra wijzigde deze reactie 17-08-2019 11:30 (29%)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:29:
@Korvaag
De Deskmini 310 in geoptimaliseerde vorm scoort 3,8W met een i3-8100 bij c't
Nice, ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen :)
Zou wel eens willen weten of
Raven schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:45:
* Raven is bezig met
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 143,83€ 143,83
1BarebonesShuttle XPC slim DH310€ 247,52€ 247,52
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD824A€ 68,34€ 68,34
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 67,90€ 67,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 549,58
ter vervanging van 2 24/7 draaiende systemen, het laagste verbruik wat ik tot nu toe heb gezien is 6.6W :D met alleen 1 netwerkkabel aangesloten, terwijl W10 "niets" staat te doen.
nog lager kan O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• unezra

unezra

Ben nog even aan het puzzelen op een wel/niet G-series CPU.
De Ryzen 5 3600 is wel heel interessant qua performance, maar daar moet nog wel een GFX kaart bij.

Ik zit te denken aan zoiets:
pricewatch: Zotac ZT-71304-20L

PCI-e x1, zodat ik mooi nog 2 x16 slots over hou.
x8 of x16 mág wel, denk toch niet dat ik ooit die slots vol zet maar juist omdat het een server word, is de grafische performance mijn laatste zorg.

Wat zijn de goede alternatieven qua videokaart die én betaalbaar én een beetje zuinig zijn?

• stijnos1991
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 09:06
Nou mijn DeskMini 310, Intel i3-8100, Intel 660P 1TB en 8GB RAM zijn binnen. Noctua koeler erop en gaan. Ubuntu Server met alleen wat bios tweaks: 3 watt! Daar word ik echt vrolijk van.

Dit is zonder scherm, tobo en muis. Alleen LAN aangesloten.

• txp
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
stijnos1991 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:58:
Nou mijn DeskMini 310, Intel i3-8100, Intel 660P 1TB en 8GB RAM zijn binnen. Noctua koeler erop en gaan. Ubuntu Server met alleen wat bios tweaks: 3 watt! Daar word ik echt vrolijk van.
[Afbeelding]

Een mooi resultaat! Ik overweeg een vergelijkbare configuratie alleen dan met een Pentium G5400 en ook met een Noctua koeler. Heb je de Noctua NH-L9i erop gedaan?
Zoals ik in mijn vorige post benoemde had ik wat zorgen met betrekking met het buigen van het moederbord omdat ik dit hier en hier en hier heb gelezen. Wat zijn jou ervaringen met het plaatsen van de koeler? Kun je ook iets zeggen over de geluidsproductie van het systeem? Heb je hiervoor nog bepaalde settings in de bios ingesteld?

• Korvaag
@Korvaag
De Deskmini 310 in geoptimaliseerde vorm scoort 3,8W met een i3-8100 bij c't (c't heeft daadwerkelijk interesse in laag verbruik, dat is dus een betrouwbaar cijfer).
Oe.. dat die 310 ZO zuinig kon wist ik niet :)
@Korvaag
De laatste 7nm AMD series hebben zelfs standaard een vorm van overclocking aan staan, waardoor terugschakelen niet vaak meer voorkomt.
Dat is niet waar. PBO staat niet standaard aan. PB is wel standaard en dat is gewoon boost en geen overclocking. Terugschakelen doet de CPU nog steeds probleemloos. Regelmatig dat 5 van de 6 cores hier gewoon uit staan op m'n desktop.

https://tweakers.net/ext/f/8OCdTNwHlegZxgV9CXJ1RYJw/full.png

Even een willekeurig screenshot. Ik heb niet speciaal dingen zitten afsluiten of zitten wachten totdat er toevallig een paar in sleep stonden.

Korvaag wijzigde deze reactie 17-08-2019 15:57 (11%)

• stijnos1991
txp schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:34:
[...]

Een mooi resultaat! Ik overweeg een vergelijkbare configuratie alleen dan met een Pentium G5400 en ook met een Noctua koeler. Heb je de Noctua NH-L9i erop gedaan?
Zoals ik in mijn vorige post benoemde had ik wat zorgen met betrekking met het buigen van het moederbord omdat ik dit hier en hier en hier heb gelezen. Wat zijn jou ervaringen met het plaatsen van de koeler? Kun je ook iets zeggen over de geluidsproductie van het systeem? Heb je hiervoor nog bepaalde settings in de bios ingesteld?
Het bord buigt een heel klein beetje door, maar mijn ervaring is dat elk bord dat doet. Niets alarmerends. Ik heb de schroeven een kwart slag los gedraaid just to be sure, maar... gaat prima. Dit gaat zeker weten niet breken.
Het systeem is fluisterstil. De FAN instelling dan wel op quiet in de BIOS. 'Normal' mode is wel te horen. Kwa temps zit het ook goed. De cores zitten tussen de 28 en 30 graden in idle. Stressed nog geen idee.. ben nog aan het inrichten :)

Ik weet niet hoe, maar de meter tikt nu 2 watt aan. Mooi ding! Iemand in de buurt van Leiden die een goeie meter heeft? Ik zou deze waarde graag verifiëren.

stijnos1991 wijzigde deze reactie 17-08-2019 17:12 (4%)

Ik zou een zuinigere kaart toepassen. Een met een Intel I210AT of I211AT chip. Deze netwerkchips zijn recenter en hebben meer besparingsfuncties aan boord.

De kast ziet er luchtig uit aan de bovenzijde, dat is dus goed. Ik denk dat je geen systeemventilator nodig hebt. Ik draai zelf 3 of meer Seagate 2.5" drives zonder enige ventilator koeling, mijn cpu koeling is passief.

Hard disks zijn het zuinigst als ze downspinnen wanneer ze niet worden gebruikt. Daarom: beter geen overspannende volumes. Dat is ook beter bij troubleshooting.

@stijnos1991 Jammer dat het meetapparaat een Cresta is.

@Korvaag Ik weet niet wat je draait. Er zijn meldingen van hoge temperaturen, spanning en actieve koelers met de laatste 7nm Ryzens. Er is nog weinig echt duidelijk. Misschien gebruiken sommige moederborden verkeerde defaults. PB2 en PBO zijn erop gericht om het verbruik op te voeren zolang de temperatuur dat toestaat.

• Arjan Klok
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:47
mrmrmr schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:12:
[...]
Ik zou een zuinigere kaart toepassen. Een met een Intel I210AT of I211AT chip. Deze netwerkchips zijn recenter en hebben meer besparingsfuncties aan boord.
Misschien dat ik die later nog ga vervangen dan, eerst zo maar eens draaien.
De kast ziet er luchtig uit aan de bovenzijde, dat is dus goed. Ik denk dat je geen systeemventilator nodig hebt. Ik draai zelf 3 of meer Seagate 2.5" drives zonder enige ventilator koeling, mijn cpu koeling is passief.
Ik had die passieve CPU koeler van je gezien, maar officieel is die niet voor processors met 65 tdp, en ik wil daar geen risico voor nemen, dus vandaar toch deze gekozen. en systeem ventilatoren zitten er standaard bij, zal es kijken of ze nodig zijn.
Hard disks zijn het zuinigst als ze downspinnen wanneer ze niet worden gebruikt. Daarom: beter geen overspannende volumes. Dat is ook beter bij troubleshooting.
Het idee is dat ik veel data kwijt kan, heb nu 3TB in mijn nas, en dat is steeds vol en moet ik dingen verwijderen om iets nieuws erop te zetten, 4TB is uiteindelijk ook zo vol, al zal dat niet direct vanaf uit begin zijn, dus vandaar de vraag of het handig is om direct die 2e erbij te doen... uiteindelijk zullen ze allebei zo veel mogelijk in spindown gaan.
Wat bedoel je precies met "overspannende volumes"?
Arjan Klok schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:57:
Wat bedoel je precies met "overspannende volumes"?
Volumes die op meer dan 1 fysieke disk staan.

• ultrapreventive
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 01:40
unezra schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:22:
[...]

<...>Dit is misschien ook nog wel een leuk kastje:
pricewatch: Supermicro CSE-721TQ-250B
<...>
Die is meteen voorzien van een voeding, misschien een voordeel tov de Inter-Tech
Vergeet niet, dat er een verloopkabeltje bij moet als de kast een niet-supermicro bord moet gaan bevatten. De voorpaneelaansluitingen zijn gebundeld in een plug die op SM borden past.
pricewatch: Supermicro CBL-0084L - ATX Front Panel Adapterkabel - 15 cm

ultrapreventive wijzigde deze reactie 17-08-2019 20:45 (14%)

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
stijnos1991 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:58:
[Afbeelding]

Mag ik vragen welke bios tweaks je hebt gedaan?
Ik heb de Deskmini 110, maar kom met Debian en Windows 10 niet onder de 13 Watt

iPhone 7 |  Watch 2 |  MBpR 2015 |  Apple TV 4 |  Hackintosh i3-8100

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 05:52
yorroy schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 10:00:
[...]

Staar je niet blind op die 3W. Dat is gemeten met een Cresta RCE-1106. Die verbruiksmeter schijnt geen true RMS metingen te doen en is daardoor niet zo heel betrouwbaar.

GioStyle wijzigde deze reactie 18-08-2019 10:41 (6%)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat is anno 2019 dan een betrouwbare meter voor een dergelijk laag verbruik? Ik gebruik zelf een Voltcraft Energy Logger 4000.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• GioStyle
Ik gebruik zelf ook de Energy Logger 4000. Die schijnt wel true RMS metingen te doen, en volgens mij is deze meter gewoon op lage vermogens ook nog betrouwbaar.

• stijnos1991
[...]

Bij mij stonden alle C-states uit, dus dat ingeschakeld. Zoveel mogelijk onderdelen uitschakelen zoals audio en het extra m.2 slot voor WiFi/Bluetooth. Ook waren er nog wat PCI-E energy saving options die ik kon inschakelen. CPU en RAM voltages zijn default/auto, daar ga ik later nog eens naar kijken. Tevens de meest recente BIOS geflasht.

• Korvaag
mrmrmr schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:12:
[...]
@Korvaag Ik weet niet wat je draait. Er zijn meldingen van hoge temperaturen, spanning en actieve koelers met de laatste 7nm Ryzens. Er is nog weinig echt duidelijk. Misschien gebruiken sommige moederborden verkeerde defaults. PB2 en PBO zijn erop gericht om het verbruik op te voeren zolang de temperatuur dat toestaat.
3600X op een vrij standaard X470 bord met inmiddels verschillende UEFI's en AGESA versies (en borden ook trouwens).

Ik ben eigenlijk al 2 jaar bezig met het testen/begrijpen van Ryzen Zen+ en nu Zen2 door testen, lezen en gedrag onderzoeken. 90% van de 'problemen' zijn mensen die niet (willen) snappen hoe Ryzen werkt.... mensen die 'vinden' dat Ryzen anders moet werken. Een aantal problemen zijn daadwerkelijk een probleem en zal moeten worden opgelost met UEFI updates. Denk aan traag bootende borden. XMP dat bij sommige borden niet werkt, sporadische gevallen waaarin een CPU actief blijft en cores niet in slaap brengt. etc.

Ryzen werkt anders dan de meeste mensen denken. Hoge temperaturen is er bijvoorbeeld 1 van. Die CPU zit vol met sensoren en je krijgt de hoogste temperatuur van de warmste interne sensor te zien. Bij een single core load krijg je dan te zien dat 1 core op 1 plaats Tdie 70 graden is. Dat is dan 70 graden op 1 plaats in de core(s) zelf. Geen temperatuur van de heatspreader en al helemaal niet 'mijn hele CPU is 70 graden'. Het nadeel is dat die heetste sensor er vervolgens wel voor zorgt dat je cooler hard gaat draaien terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Voltage zelfde punt. Als 5 cores op 0,4 volt idle draaien en 1 core bezig is en op 1,4 volt staat, rapporteren de tools 1,4 volt.

Over de andere gemelde problemen zal ik hier niet gaan uitweiden omdat het het topic er niet voor is. Of het trouwens handig is dat AMD dit zo gedaan heeft is even een ander verhaal en daar kan iedereen wat van vinden maar als je er als gebruiker wat van vindt dan is het wel handig om de feiten te weten :)

PB2 is gewoon boost. Heeft niets te maken met OC en ook niets te maken met niet idle gaan van de CPU. Een CPU heeft een base clock en een maximale boost clock. PB2 boost richting die maximale boost clock zolang het kan en dat is onder andere temperatuurafhankelijk maar ook PPT/TDC en EDC-afhankelijk. Intel doet iets simpeler feitelijk hetzelfde. PBO is wel overclocken maar heeft feitelijk ook niets te maken met het niet idle gaan van de CPU. Met zowel de default PB2 (het is uit te zetten in UEFI maar dat doet niemand. Het is gewoon een standaardonderdeel van Ryzen zelf) als met PBO en AutoOC zet de CPU zichzelf nog steeds gewoon deels uit als er geen werk te verrichten is.

Momenteel tik ik dit met 5 cores in sleep en 1 core op 560 MHz. :) Al twee jaar niets bijzonders voor hoeven doen. Gewoon default UEFI.

• audiojunk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15-09 14:08
[...]

Met een Deskmini en Windows 10 moet je makkelijk 5W idle halen, zijn vooral de biosinstellingen die standaard niet goed staan.

Metallicgear Neo micro,Intel i7 8700K,Asrock Z390M ITX /AC, Crucial DDR4 2x8GB,PC3000, Crucial SSD MX500 500GB,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• kelly.hipolito
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 10-09 15:55
Ik haak in.

Allereerst wil ik @mrmrmr bedanken voor de LEICKE adapter.
Komende van elefacts, waar men een soortgelijke configuratie prefereert.
Maakt de picoPSU en LEICKE adapter het geheel af.

@Kasper Ik heb ongeveer dezelfde configuratie.
Aangezien ik het systeem op oproep gebruik als:
virtueel host (ESXI) en voor de overige uren de multi-boot FreeNAS.
Kan de processor behoorlijk wat gas geven.

Ik zie dat je 5 LXC's gebruikt en 12 docker containers.
En dat je daarbij de Arctic Alpine 12 Passive gebruikt.
Dit is vergelijkbaar met mijn gewenste situatie aangezien ik me irriteer aan het geratel van de boxed Intel koeler ventilator (draait net met de verkeerde rotatie).

Wat is je ervaring hiermee? Wat zijn je gemiddelde temperaturen met deze passieve koeling?
Eens te meer onder zware belasting.

Ik lees dat de Arctic Alpine 12 Passive tot 47 TDP gaat maar op de website van Arctic prefereert men tot 35 TDP.
Uiteraard begrijp ik dat TDP niet per definitie iets zegt maar omdat mijn i3-8100 tot 65 TDP vermogen kan afgeven.
Vind ik het verschil wel erg groot.

Uiteraard sta ik open voor alternatieve koeling.
Verbruik staat daar bij op nummer 1. Het liefst geen extra stroomverbruik.
Ik heb koelers voorbij zien komen met 0,7 w verbruik. Dat is wat mij betreft prima.

Met een Brennenstuhl Primera-Line PM 231 E meet ik nu in productie op idle tussen de 8,5 en 10.9 w met FreeNAS.

Dank allen.

• Incolumis
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 14:37
Heb zojuist het volgende besteld:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 150,95€ 150,95
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,-€ 144,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,25€ 39,25
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3200C18D-16GRS€ 111,-€ 111,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,16
Mijn eerste nieuwe pc sinds 2006 :9
Ik weet nog niet welk OS ik er op ga zetten, Windows 10 of Openmediavault.
Ik neig naar OMV, vanwege Docker.

• unezra

unezra

Incolumis schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:57:
Heb zojuist het volgende besteld:
[...]
Mijn eerste nieuwe pc sinds 2006 :9
Ik weet nog niet welk OS ik er op ga zetten, Windows 10 of Openmediavault.
Ik neig naar OMV, vanwege Docker.
Waarom geen Proxmox VE, zodat je alle mogelijkheden heb die je maar wilt?
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Het grote Proxmox VE topic

• Incolumis
unezra schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:52:
[...]

Waarom geen Proxmox VE, zodat je alle mogelijkheden heb die je maar wilt?
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve
Het grote Proxmox VE topic
Volgens mij waren LXC containers toch zwaarder voor de PC dan docker containers?

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15-09 18:23
Incolumis schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:56:
[...]

Volgens mij waren LXC containers toch zwaarder voor de PC dan docker containers?
Docker kan prima op Proxmox. En de technieken zijn vergelijkbaar.

Even niets...

• unezra

unezra

Incolumis schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:56:
[...]
Volgens mij ook, maar de vraag is of dat relevant is.
Ik draai zelf vnl. volledig gevirtualiseerde machines (KVM), geen LXC.

Gezien je d'r een Ryzen 5 3400G in stopt, heb je best wat *ooomph* tot je beschikking.
https://www.cpubenchmark....-Ryzen-5-3400G/2075vs3498

Da's jouw CPU, afgezet tegen de CPU's in mijn HP Microservers. :) Ik draai op 2 van die machines iets van 10, 12 actieve vm's op zonder noemenswaardige problemen. De 3400G is grofweg zo snel als 4 van mijn machines...
FireDrunk schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:57:
[...]

Docker kan prima op Proxmox. En de technieken zijn vergelijkbaar.
Ja, al zou ik dan wel kiezen voor een reguliere vm met daarin Docker. Dus geen Docker direct op de hypervisor. Performanceverlies zou vrij marginaal moeten zijn.

unezra wijzigde deze reactie 18-08-2019 20:01 (19%)

• FireDrunk
Ik juist niet. Docker is juist makkelijker als het bij al je storage kan. Vreemde shares tussen VMs en je host os maken alles nodeloos complex.

Even niets...

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:06:
Ik juist niet. Docker is juist makkelijker als het bij al je storage kan. Vreemde shares tussen VMs en je host os maken alles nodeloos complex.
Aan de andere kant vind ik dat je hypervisor heilig hoort te zijn.
Daar wil je zo min mogelijk aan klooien.

Docker hoeft ook niet bij je onderliggende storage te kunnen, je maakt gewoon een vm met genoeg storage voor je Docker instances. Voor Docker is dat lokaal. Net als dat voor de vm lokaal is. Docker hoeft niets te weten van de werkelijkheid.

Het maakt het dus niet complex. Je hebt gewoon een Docker vm, met alle voordelen van dien.

• FireDrunk
Well, lets just agree to disagree. Alle software die iets met mijn media doet, draai ik in docker, dus nee, Docker genoeg ruimte geven is niet voldoende.

Docker is in veel gevallen ook een 'soort' hypervisor...

Even niets...

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 20:24:
Well, lets just agree to disagree. Alle software die iets met mijn media doet, draai ik in docker, dus nee, Docker genoeg ruimte geven is niet voldoende.

Docker is in veel gevallen ook een 'soort' hypervisor...
Ik zou dan eerder passthrough doen van je datadisks of een ZFS dataset, dan Docker op het onderliggende OS draaien.

Thing is, met VMWare doe je dat ook niet, dat het met PVE kán omdat er een gemodificeerde Linux onder ligt, wil niet zeggen dat het ook een goed idee is. :)

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat je beter PVE kunt beschouwen als Type 1 hypervisor, dan als Linux met een virtualisatielaag d'r op een een GUI d'r omheen.

Overigens zit ik zelf met dezelfde overweging. Ik wil van FreeNAS met 2 PVE dozen naar één machine en het is verleidelijk Samba direct op de hypervisor te draaien, maar waarschijnlijk ga ik dat toch niet doen. Mogelijk dat ik wel een dataset passthrough naar een dedicated "NAS vm". (Moet nog zoeken welke. FreeNAS is niet echt een optie. Dat draait nested prima, maar wil alsnog 8G aan RAM. Vind ik wat veel voor een SMB doos. De UI is ook niet geweldig, dus tegen die tijd eens kijken naar een zinvol alternatief.)

• FireDrunk
Tja, nogmaals. Laten we het eens zijn dat we het oneens zijn :)

Storage doorgeven aan een VM is niet perse makkelijk. Als het gaat om je hele pool is het te doen icm VT-d, en als het gaat om een USB disk is het te doen, met USB passthrough. Als het gaat om een ZFS filesystem, wordt het al complexer. Proxmox/KVM kent wel wat vormen van filesystem passthrough, maar ik heb ze nog niet echt goed zien werken. Bovendien krijg je daarna weer een hoop gedoe met user / group ID's, permissies en eventueel ACL's.

Het doorgeven van je storage (lees: individuele directories) in Docker kan prima, en levert je dezelfde veiligheid op. Namelijk: Applicaties kunnen alleen bij datgene waar ze ook daadwerkelijk iets te zoeken hebben.

Of je dat in een VM doet, of daarbuiten, doet aan dat security principe weinig af.
Het enige dat je bereikt met een VM ertussen is dat je Docker zelf ook afschermt van de data waar het niet bij mag, maar als keerzijde maak je je setup vele malen ingewikkelder.

Voor mij is het 'security' by obscurity, en niet iets wat fundamentele security toevoegt.

Even niets...

• exepti0n
  • Registratie: maart 2008
  • Niet online
Hallo allemaal,

Met veel interesse grote delen van deze thread doorgelezen.

Net als iedereen hier wil ik ook een zuinige thuisserver in gaan zetten.

Mijn idee was om Proxmox te gaan gebruiken waarbij de SSD's in RAID1 draaien.

Applicaties die er op komen te draaien zijn:

- NVR software (Nx Witness)
- Plex
- Nieuwsgroepen spul

Een systeem met Proxmox nodigt natuurlijk uit tot nieuwe software uitproberen dus Home Assistant, Docker, Zabbix en FreePBX staan op het wensenlijstje :9

Aangezien ik een rack tot mijn beschikking heb, gebruik ik een 2u behuizing met ruimte voor 4 hot swap schijven. Ik wil de SSD's intern ergens plaatsen zodat ik de storage via hot swap beschikbaar heb.

Qua componenten ben ik er volgens mij wel aardig uit, ik zit alleen nog met de voeding die er ik gaat en hoop dat jullie mij daar mee op weg kunnen helpen.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 146,41€ 146,41
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 157,-€ 157,-
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-2404S€ 132,-€ 132,-
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 95,94€ 191,88
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
2VentilatorenNoctua NF-A4x20-PWM, 40mm€ 14,30€ 28,60
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 81,51€ 163,02
2Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 140,-€ 280,-
Totaal€ 1.111,06

• unezra

unezra

@FireDrunk Het gaat mij in dit geval niet om toegenomen security. :)

Het is dat je vind ik een zinvolle kans loopt dat je either PVE danwel Docker sloopt, door Docker direct op het OS te draaien. PVE is daar niet voor gemaakt. Net zo min als dat PVE gemaakt is om te installeren bovenop een bestaande Debian.

Het kán, maar ze geven zelf aan dat dit enkel en alleen voor testing purposes is. Dat doortrekkende, is het dus ook af te raden andere functionaliteit bij het OS te installeren. (Al kan ik me voorstellen dat je iets als een Zabbix agent er nog wel bij stopt.)

Dat is mijn reden het niet te doen en te vinden dat het geen goed idee is. Bij VMWare doe je dat ook niet, waarom bij PVE dan wel? (Maar goed, wat je zegt, misschien worden we het hier niet over eens.)

• FireDrunk
PVE is inderdaad niet gemaakt om bare-metal Docker te draaien.
Precies de reden ook dat ik geen Proxmox meer draai, maar gewoon kaal Debian 10.

Lastige is dat je nu dus als argument aanvoert dat Proxmox niet 'gemaakt' is om Docker te draaien, ipv dat het principieel fout is.

En je argument aangaande VMware is ook niet helemaal correct.

'Vroeger' zei VMware ook, storage doen we in VM's. Voordat VMware vSAN had, hadden ze een vergelijkbaar product, wat werkte dmv VM's die de storage onderling deelden.
Later zijn ze toch overgestapt naar een methode om Storage toch direct in de Hypervisor te doen. Met als simpele reden dat het makkelijker te managen is, en qua performance gewoon een stuk beter.

Docker kan je op dat niveau een klein beetje vergelijken. Het is niet slecht om het in een VM te draaien, het maakt je setup alleen erg complex.

Mijn setup is vrij simpel:

Kale Debian installatie, Netdata (monitoring), ZFS en Docker op de host. En de rest draait in containers.
Dat maakt dat ik met ongeveer een half uur mijn hele setup op kan pakken en op een nieuwe bak kan installeren. Ik pak een nieuwe machine, installeer kaal Debian, installeer docker, importeer mijn ZFS pool, deploy mijn containers, en alles werkt weer.

Als je dat met Proxmox, VM's, Docker in VM's, en daar weer containers in moet doen. Ben je _veel_ langer bezig.

Dus het stukmaken van mijn host os (wat zeker reëel is) is niet meer zo'n issue. :)

Even niets...

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:01:
PVE is inderdaad niet gemaakt om bare-metal Docker te draaien.
Precies de reden ook dat ik geen Proxmox meer draai, maar gewoon kaal Debian 10.

Lastige is dat je nu dus als argument aanvoert dat Proxmox niet 'gemaakt' is om Docker te draaien, ipv dat het principieel fout is.
Wikipedia: Hypervisor

Bij een Type 1 hypervisor, zoals ik PVE beschouw ook al kun je daar over twisten, vind ik het geen goed idee.

Wanneer je een stock Linux installatie pakt met KVM d'r op, vind ik het een ander verhaal. Dan pak je al een OS dat bedoeld is meerdere taken te doen en waarbij virtualisatie een van die taken is. Meer als een pure Type 2 hypervisor, zoals VIrtualBox of VMWare Workstation dus.

Bij een pure Type 2, why not. (Grappig genoeg beschouw ik een stock Linux met KVM, in deze context als Type 2, niet als Type 1.)
En je argument aangaande VMware is ook niet helemaal correct.

'Vroeger' zei VMware ook, storage doen we in VM's. Voordat VMware vSAN had, hadden ze een vergelijkbaar product, wat werkte dmv VM's die de storage onderling deelden.
Later zijn ze toch overgestapt naar een methode om Storage toch direct in de Hypervisor te doen. Met als simpele reden dat het makkelijker te managen is, en qua performance gewoon een stuk beter.

Docker kan je op dat niveau een klein beetje vergelijken. Het is niet slecht om het in een VM te draaien, het maakt je setup alleen erg complex.
Ik begrijp niet goed wat er complex is aan een vm met daarin Docker.
I mean, dit ziet er niet heel erg spannend uit qua setup:
https://www.digitalocean....d-use-docker-on-debian-10

Het enige is dat je een extra storagelaag introduceert. Dat is niet spannend. Voor de vm is het lokaal, voor het OS is het gewoon een QCOW2 of andere image. Vanuit beheer is zo'n ding super eenvoudig op te pakken en te verplaatsen naar een andere host. Qua snelheid verlies je dacht ik 1-2%, als ik het goed heb begrepen en mits gebruik gemaakt van de paravirt drivers.

Sowieso zijn images niet spannend. Wij draaien op kantoor onze bedrijfsomgeving op images via een NFS mount. (Alleen is dat ESX en geen PVE. Conceptueel gezien is het hetzelfde ding.)
Mijn setup is vrij simpel:

Kale Debian installatie, Netdata (monitoring), ZFS en Docker op de host. En de rest draait in containers.
Dat maakt dat ik met ongeveer een half uur mijn hele setup op kan pakken en op een nieuwe bak kan installeren. Ik pak een nieuwe machine, installeer kaal Debian, installeer docker, importeer mijn ZFS pool, deploy mijn containers, en alles werkt weer.

Als je dat met Proxmox, VM's, Docker in VM's, en daar weer containers in moet doen. Ben je _veel_ langer bezig.

Dus het stukmaken van mijn host os (wat zeker reëel is) is niet meer zo'n issue. :)
Hmm.
Lijkt mij juist met PVE niet ingewikkelder.
Je zorgt voor een goede backup van je vm's (en eventueel je PVE installatie), je installeert een kale PVE, zet je backups terug, klaar. Draaien.

• GioStyle
Voor mijn servertje ben ik nog op zoek naar een NVME ssd.

In eerste instantie wilde ik gaan voor een: Intel 660p 1TB. Deze kost ongeveer €100. Voordeel van deze ssd is de lage prijs. Nadeel is QLC geheugen, met als gevolg eventuele drop in snelheid en de ssd slijt sneller.

Voor €150 heb je een Samsung PM981 1TB Voordeel van deze ssd is dat ie TLC geheugen heeft, dus snel en betrouwbaar. Nadeel is dat ie 1,5 zoveel kost als de Intel ssd.

Echter kwam ik vanochtend deze tegen: Kingston A2000 1TB Deze ssd is net uitgekomen, kost €100, heeft TLC geheugen en zit qua snelheid tussen de Intel en Samsung in.

Echter zie ik dat trim ontbreekt. Is dat nog een dingetje? Nog andere redenen om deze ssd links te laten liggen?

• FireDrunk
unezra schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Wikipedia: Hypervisor

Bij een Type 1 hypervisor, zoals ik PVE beschouw ook al kun je daar over twisten, vind ik het geen goed idee.

Wanneer je een stock Linux installatie pakt met KVM d'r op, vind ik het een ander verhaal. Dan pak je al een OS dat bedoeld is meerdere taken te doen en waarbij virtualisatie een van die taken is. Meer als een pure Type 2 hypervisor, zoals VIrtualBox of VMWare Workstation dus.

Bij een pure Type 2, why not. (Grappig genoeg beschouw ik een stock Linux met KVM, in deze context als Type 2, niet als Type 1.)

[...]

Ik begrijp niet goed wat er complex is aan een vm met daarin Docker.
I mean, dit ziet er niet heel erg spannend uit qua setup:
https://www.digitalocean....d-use-docker-on-debian-10

Het enige is dat je een extra storagelaag introduceert. Dat is niet spannend. Voor de vm is het lokaal, voor het OS is het gewoon een QCOW2 of andere image. Vanuit beheer is zo'n ding super eenvoudig op te pakken en te verplaatsen naar een andere host. Qua snelheid verlies je dacht ik 1-2%, als ik het goed heb begrepen en mits gebruik gemaakt van de paravirt drivers.

Sowieso zijn images niet spannend. Wij draaien op kantoor onze bedrijfsomgeving op images via een NFS mount. (Alleen is dat ESX en geen PVE. Conceptueel gezien is het hetzelfde ding.)
Ah, dat verklaart het wel. Jij suggereert hier dat Docker containers niks doen buiten hun eigen omgeving, en dat ze niks te maken hebben met de rest van je systeem. Dan kan dat prima ja.

In mijn geval moeten al mijn docker containers bij verschillende delen van mijn data. Ik heb een pool met ~8 filesystems, waar diverse containers tegelijkertijd op moeten kunnen lezen en schrijven.
Ik moet dus een deel van mijn 'core' storage file-based (dus niet block-based) doorgeven aan de containers.
Dit zou eventueel met NFS kunnen. Dat betekend dus dat ik een NFS mount van mijn Host OS naar mijn Guest VM moet doorzetten, en dat weer door moet geven aan Docker, of Docker direct de NFS storage op mijn Host OS laat mounten (kan ook). Beide 'bruggen' voegen extra complexiteit toe.
Daarnaast is er het concept van ACL's en User ID's. Als de Guest VM de host storage gaat mounten, moet ik User ID's gaan delen tussen Host en Guest, en daarna weer tussen Guest en Docker.

User ID mappings en ACL's zijn inherent lastig. Daar nog weer extra laagjes tussen voegen, maakt het alleen maar complexer.
[...]

Hmm.
Lijkt mij juist met PVE niet ingewikkelder.
Je zorgt voor een goede backup van je vm's (en eventueel je PVE installatie), je installeert een kale PVE, zet je backups terug, klaar. Draaien.
Backups is een ouderwetse manier om je configuratie veilig te stellen. Backups zijn er om unieke data veilig te stellen, niet om je configuratie van scratch af te bouwen. Je wil je configuratie ook iteratief en idempotent maken. Ik kan altijd deployen, en er is altijd een verwachte uitkomst. Als ik met de hand al mijn VM's moet aanmaken blijft user-error een groot gevaar.

Infrastructure-as-code (wat docker voor een groot gedeelte is), is een evolutie van backups (van je configuratie) die veel beter werkt in veel gevallen.

Neemt niet weg dat ik hetzelfde heb geprobeerd met Proxmox. Ik heb zelfs op donkerbruine maandag geprobeerd mijn hele setup op Proxmox te automatiseren, maar dat lukte gewoon slecht. Support voor helemaal automatisch uitrollen van VM's op Proxmox is gewoon beperkt. Er zijn Ansible modules, maar die werken maar matig in mijn ervaring.

Docker is dan gewoon echt een substantieel minder complexe setup.

Maar we verzanden in principele discussies, welke helemaal niet interessant zijn.
We kwamen op deze discussie uit omdat iemand vroeg of LXC vs Docker beter was.

In mijn ervaring (subjectief) is het draaien van Docker in een VM op Proxmox complexer dan het draaien van Docker direct op een OS.

Of je het daar mee eens bent is niet boeiend. Het is mijn subjectieve ervaring, en die delen we hier graag :+

Even niets...

• mdbraber
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20:33
Interessante discussie @FireDrunk en @unezra (alhoewel niet helemaal meer over Zuinige Servers is het wel een vraag die ook uit besparingsoogpunt interessant kan zijn). Ik had er een tijd geleden al eens een vraag over gesteld in een apart topic, waar @FireDrunk toen ook zijn visie had gegeven: LXC vs Docker - overstappen nuttig?. Het ging mij er toen ook om dat een VM voelt als een (onnodige) extra laag, die ook nog eens meer CPU power en dus verbruik kost.

Ik ben uiteindelijk er wel op uit gekomen om op mijn Debian/Proxmox host/hypervisor een VM te draaien met Docker - in plaats van op de hypervisor zelf. De reden is voornamelijk dat de netwerksetup dan minder door elkaar loopt (meer gescheiden) en dat je bijv. andere OS versies dan de hypervisor kan gebruiken zonder een van beide stuk te maken door bijv. versie conflicten.

Het vraagstuk over storage vond ik ook lastig om op te lossen. Mijn Docker VM heeft bijv. toegang tot een media ZFS pool die ik eerst via NFS op mijn host OS had gedeeld. Maar uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om die pool door passthrough direct in de VM beschikbaar te maken. Ik heb echter ook een single HDD voor backup die zowel door Proxmox (host OS) als door AFP/Timemachine (docker VM) gebruikt moet worden. Dat heb ik uiteindelijk opgelost door twee partities te maken op dezelfde fysieke schijf en één partitie via passthrough beschikbaar te maken voor de Docker VM (ZFS) en één direct voor het host OS (ook ZFS). Werkt prima en minimale overhead.

• Incolumis
Mijn excuses voor de offtopic discussie die ik heb gestart. :P
Wat mijn PC betreft, ik weet niet zo veel van vm's, hypervisors, e.d.
Ik ben voornamelijk Windows gewend, een beetje Ubuntu, en OMV met docker heb ik een tijdje gedraaid.
Dat ging met horten en stoten, vaak waren het problemen met toegang voor een bepaalde container.

Ik zal ook geen uitgebreide server draaien. Ik gebruik voornamelijk qbitorrent, SABNZBD, Sonarr, Radarr, Lidarr, Bazarr, Plex, eventueel Pi-hole en wat andere containers.
Wat betreft ZFS, ik denk niet dat het iets toevoegt aan mijn usecase. Ik gebruik maar 1 4TB 2,5" hdd en een nvme SSD voor het OS. Als ik data kwijt raak, is het geen probleem. Belangrijke documenten staan al als backup op Stack.

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:42
GioStyle schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:25:
De Corsair MP510 al gezien?

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:26
GioStyle schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:25:

In eerste instantie wilde ik gaan voor een: Intel 660p 1TB. Deze kost ongeveer €100. Voordeel van deze ssd is de lage prijs. Nadeel is QLC geheugen, met als gevolg eventuele drop in snelheid en de ssd slijt sneller.

Voor €150 heb je een Samsung PM981 1TB Voordeel van deze ssd is dat ie TLC geheugen heeft, dus snel en betrouwbaar. Nadeel is dat ie 1,5 zoveel kost als de Intel ssd.

Echter kwam ik vanochtend deze tegen: Kingston A2000 1TB Deze ssd is net uitgekomen, kost €100, heeft TLC geheugen en zit qua snelheid tussen de Intel en Samsung in.

Echter zie ik dat trim ontbreekt. Is dat nog een dingetje? Nog andere redenen om deze ssd links te laten liggen?
Ik heb een PNY CS3030 500GB in mijn Odroid H2 en snap eigenlijk niet waarom die niet populairder is.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• unezra

unezra

Wat zijn op dit moment goede, relatief zuinige AM4 borden geschikt (te maken) voor de Ryzen 5 3600 of Ryzen 5 3400G?

Gewenste specs:
  • Micro ATX (of ATX als ik toch voor mijn alternatieve kast ga)
  • 2x PCIe x16
  • 1x PCIe x1
  • 4x SATA-600
  • 1x GBit on-board
  • Zónder video uitgang in geval van de 3600, mét als ik toch voor de 3400G ga.
  • ECC ondersteuning
Het mag een board zijn dat pas over 1-2 maanden beschikbaar gaat zijn word als er iets moois in de pijplijn zit.

Omdat de kans groot is dat ik er een HBA in plaats, kom ik met 4x SATA-600 uit. (Scheelt 10W in verbruik maar de HBA, een LSI SAS 9207-8i, heb ik nog liggen.)

Ook ga ik er een 4xGBIt kaart in prikken, dus 2xGBit on-board is leuk, maar geen eis. Board zou zelfs zonder netwerk mogen zijn. (Dit is wel waarom ik 2x PCIe x16 nodig heb, het x1 slot is dan voor de GPU.)

De keuze is reuze qua borden en ik zie door de bomen het bos niet meer. :(

unezra wijzigde deze reactie 19-08-2019 15:17 (11%)

• FireDrunk
Ik ben bang dat je daar nog maanden op moet wachten. Ik denk dat de fabrikanten echt nog een poos dure modellen moeten maken, voordat ze uit de kosten zijn van alle ontwikkelingen die er rondom Ryzen gaande zijn.

Bovendien zijn de VRM's altijd duurder, want om de top van de CPU lijn te ondersteunen, moeten er high quality VRM's op zitten. En om nu al borden uit te brengen met lichte VRM's om low power Ryzen setups mogelijk te maken, zou denk ik gevaarlijk zijn qua compatibility (mensen verwachten dat het werkt, want AM4).

Misschien dat Supermicro binnenkort met wat consumer bordjes komt die betaalbaar zijn.

Even niets...

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:12:
Ik ben bang dat je daar nog maanden op moet wachten. Ik denk dat de fabrikanten echt nog een poos dure modellen moeten maken, voordat ze uit de kosten zijn van alle ontwikkelingen die er rondom Ryzen gaande zijn.

Bovendien zijn de VRM's altijd duurder, want om de top van de CPU lijn te ondersteunen, moeten er high quality VRM's op zitten. En om nu al borden uit te brengen met lichte VRM's om low power Ryzen setups mogelijk te maken, zou denk ik gevaarlijk zijn qua compatibility (mensen verwachten dat het werkt, want AM4).

Misschien dat Supermicro binnenkort met wat consumer bordjes komt die betaalbaar zijn.
Nja, ik wil best €150 tot €200 betalen voor een goed bord. Dat is het punt niet.

Daarom neig ik ook naar de Ryzen 5 3600, geeft een flink stuk meer *ooomph* dan de Ryzen 5 3400G. (Dat ding is 2x zo snel.)

Als ik alles bij elkaar €600 - €800 kwijt ben voor de machine exclusief geheugen, disks en HBA, ben ik tevreden. (Geheugen, disks en HBA heb ik liggen. Ik moet d'r 2 machines voor opofferen maar die heb ik liggen.)

Ik zat bijvoorbeeld te denken aan dit board. Die valt die weg als ik in de Pricewatch selecteer op "ECC", maar volgens de site zélf ondersteunt 'ie het wel:
pricewatch: ASRock X570M Pro4

https://www.asrock.com/MB...4/index.asp#Specification
AMD Ryzen series CPUs (Matisse) support DDR4 4200(OC) / 4133(OC) / 4000(OC) / 3866(OC) / 3800(OC) / 3733(OC) / 3600(OC) / 3466(OC) / 3200/2933/2667/2400/2133 ECC & non-ECC, un-buffered memory*

Dus dat zou moeten werken met mijn beoogde CPU:
https://en.wikichip.org/wiki/amd/cores/matisse

Daar zit een X570 chipset op en voldoet aan alle specs, maar helaas heeft 'ie wel een uitgang voor een grafische kaart die ik vooralsnog niet nodig heb. :)

Als het goedkoper kán, zeg ik geen nee. Anders word het dit board tenzij er goede redenen zijn het board niet te kopen.

• FireDrunk
Ik snap je aversie tegen een ingebouwde GPU niet zo?

FireDrunk wijzigde deze reactie 19-08-2019 19:50 (11%)

Even niets...

• unezra

unezra

FireDrunk schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 19:42:
Ik snap je aversie tegen een ingebouwde GPU niet zo?
Ik heb er geen aversie tegen. Het is vooral een set nutteloze componenten op een mainboard, als ik voor de Ryzen 5 3600 ga. :) (Bij een Ryzen 5 3400G word het een eis.)

Op dit moment neig ik heel sterk naar de 3600 vanwege dit:
https://www.cpubenchmark....n-5-3600/2075vs3498vs3481

Die 3600 is nipt 2x zo snel als de 3400G. (De 3e in het vergelijk is mijn huidige G1660T.)

Maar goed, het zal ook niet echt in de weg zitten dus een goed board met toevallig nutteloze connectoren en chips mag best.

• kelly.hipolito
Slimmerik ben ik ook :)
Moet ik wel de juiste mensen taggen in mijn eigen reactie
Sorry @Kasper

Ik bedoelde uiteraard @Kaspers aangezien deze een soort gelijke configuratie heeft.
Leuk om te zien dat @exepti0n ook voor de Arctic Alpine 12 Passive gaat.

Zijn dus behoorlijk wat gebruikers die kiezen voor de Arctic Alpine 12 Passive.
Benieuwd naar de ervaring met de Arctic Alpine 12 Passive en i3-8300 of verwante CPU.

• GioStyle
Yes, gezien. Is sneller dan de Samsung, maar ook prijziger. Ik wil <€150 uitgeven voor 1TB.
Videopac schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:53:
[...]

Ik heb een PNY CS3030 500GB in mijn Odroid H2 en snap eigenlijk niet waarom die niet populairder is.
Ik denk de relatief onbekende naam de oorzaak is? Is eigenlijk wel een kanshebber, schijnt een goede endurance te hebben.

Man, wat een keuzestress voor een nvme ssd. :'(

• exepti0n
  • Niet online
@kelly.hipolito Goed dat je me tagt! Ik begin toch te twijfelen over die Alpine 12 Passive, TDP is niet iets waar ik naar gekeken had. Als vervanging zit ik aan een Inter-Tech K-618 2HE te denken. Kost wel meer dan het dubbele maar better safe than sorry :X

Zijn er nog suggesties/opmerkingen over mijn configuratie: exepti0n in "Het grote zuinige server topic - deel 2"?

Ik vind de discussie Docker vs Proxmox ook wel interessant, maar durf er zelf eerst niet aan omdat ik niet weet of de NVR software zich wel makkelijk in een container laat draaien.

Ook vraag ik me af of het zinvol is Proxmox in Raid1 op de SSD's te laten draaien of dat wellicht één NVME ook voldoende zal zijn. Het is meer een veiligheidsidee voor het geval één schijf het begeeft ik niet heel Proxmox weer hoef in te gaan stellen.
exepti0n schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:42:
@kelly.hipolito Goed dat je me tagt! Ik begin toch te twijfelen over die Alpine 12 Passive, TDP is niet iets waar ik naar gekeken had. Als vervanging zit ik aan een Inter-Tech K-618 2HE te denken. Kost wel meer dan het dubbele maar better safe than sorry :X
Ik heb de Alpine 11, de voorganger die metaalkleurig is. Passieve koelers voor rackbehuizing vertrouwen erop dat er lucht door de machine gejaagd wordt met een rij ventilatoren. De koeler op zichtzelf is niet speciaal geschikt voor een normale tower behuizing.

Als je de computer niet langdurig alle cores op vol vermogen laat draaien is een Apline 12 Passive voldoende, als je een ruime towerkast toepast waarbij de lucht er onderaan in en bovenaan uit kan, met zo weinig mogelijk belemmeringen onderweg. Zo werkt een standaard radiator in een huis ook: de lucht wordt onderaan aangetrokken en bovenaan uitgestoten. Bij een olieradiator zie je dat nog beter, je kunt de koele lucht onderaan voelen en bovenop stijgt de warme lucht snel.
Zijn er nog suggesties/opmerkingen over mijn configuratie: exepti0n in "Het grote zuinige server topic - deel 2"?
Ik zou geen rackbehuizing gebruiken omdat die geforceerd gekoeld moet worden. Koelen kost ook energie. Bij passieve koeling sla je twee vliegen in 1 klap: onderdelen gebruiken die niet warm/heet worden verbruiken weinig energie en daardoor is ook geen geforceerde koeling nodig.
Ook vraag ik me af of het zinvol is Proxmox in Raid1 op de SSD's te laten draaien of dat wellicht één NVME ook voldoende zal zijn. Het is meer een veiligheidsidee voor het geval één schijf het begeeft ik niet heel Proxmox weer hoef in te gaan stellen.
Daarvoor zou ik een imagebackup maken en die op de plank leggen. Dat is zuinig en veilig. RAID1 beschermt niet tegen gebruikersfouten en dat is toch de meest voorkomende oorzaak van storingen.

Op Linux kun je een geautomatiseerde backup maken van bepaalde /etc en /var directories waarmee je de instellingen periodiek kunt veiligstellen in kleine archiefbestanden.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:54
Videopac schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:53:
[...]

Ik heb in al mijn (3) servers deze SSD zitten en ben meer dan tevreden. :)

Inventaris

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:24
exepti0n schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:42:

Ik vind de discussie Docker vs Proxmox ook wel interessant, maar durf er zelf eerst niet aan omdat ik niet weet of de NVR software zich wel makkelijk in een container laat draaien.

Proxmox gebruikt LXC voor containers, in de praktijk zijn het gewoon mini-vm's en je kunt gewoon software installeren met apt-get.

@exepti0n Als je er de ruimte voor hebt kijk naar de 4408. Ik heb die kunnen kopen voor minder dan de 2404S/L. En scheelt een boel gezeur met voedingen en koeling. En anders betaald het niet hoeven kopen van een 2U koeler waarschijnlijk wel voor het prijsverschil.

MewBie wijzigde deze reactie 20-08-2019 16:52 (3%)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-09 13:23
kelly.hipolito schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 17:34:
@Kaspers Ik heb ongeveer dezelfde configuratie.
Aangezien ik het systeem op oproep gebruik als:
virtueel host (ESXI) en voor de overige uren de multi-boot FreeNAS.
Kan de processor behoorlijk wat gas geven.

Ik zie dat je 5 LXC's gebruikt en 12 docker containers.
En dat je daarbij de Arctic Alpine 12 Passive gebruikt.
Dit is vergelijkbaar met mijn gewenste situatie aangezien ik me irriteer aan het geratel van de boxed Intel koeler ventilator (draait net met de verkeerde rotatie).

Wat is je ervaring hiermee? Wat zijn je gemiddelde temperaturen met deze passieve koeling?
Eens te meer onder zware belasting.
Temperatuur blijft netjes binnen de perken:

Een aantal keer redelijk belast zoals je kunt zien.

Ik heb overigens wel 2 Noctua Casefans in de kast gezet (PWM), die op basis van de CPU temp worden gereguleerd. Fans zijn over het algemeent amper tot niet te horen.

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:23:
[...]
Daarvoor zou ik een imagebackup maken en die op de plank leggen. Dat is zuinig en veilig. RAID1 beschermt niet tegen gebruikersfouten en dat is toch de meest voorkomende oorzaak van storingen.

Op Linux kun je een geautomatiseerde backup maken van bepaalde /etc en /var directories waarmee je de instellingen periodiek kunt veiligstellen in kleine archiefbestanden.
ZFS snapt snapshots.

Snapshots in combinatie met een mirror (RAID1) is een behoorlijk fijne oplossing en beschermt wél tegen gebruikersfouten en malware.

• necessaryevil
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 14-09 05:06
Ik heb hier twee Dell voedingen liggen om mee te experimenteren. Dell heeft een aantal heel zuinige voedingen, die helaas niet allemaal een ATX connector hebbben. Gelukkig is daar een oplossing voor:

De gemodificeerde voedinng is een Dell L235P-01 (R224M), ik kan hier geen 80+ label van vinden. Ik heb ook nog een Dell H235E-00 liggen (HP-D2351AO) die op een modificatie zit te wachten. Dit ding heeft een 80+ silver label.

Ik wil wat load-tests doen, ik ben benieuwd of ze ook zuiniger zijn dan een picopsu (zie in de links). Daarna moet ik nog even een toepassing verzinnen voor de voedingen :P

necessaryevil wijzigde deze reactie 20-08-2019 21:34 (4%)
Reden: plaatje werkend gemaakt en kleine aanpassing in tekst

unezra schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:48:
[...]

ZFS snapt snapshots.

Snapshots in combinatie met een mirror (RAID1) is een behoorlijk fijne oplossing en beschermt wél tegen gebruikersfouten en malware.
Dit is het zuinige server topic! Zuinigheid is afhankelijk van zowel de hardware als de inrichting en software. Dat wil zeggen: beter geen RAID gebruiken omdat je dan meerdere disks draaiende houd wat meer energie kost.

@necessaryevil

Veel A-merk merk-specifieke voedingen produceren alleen 12V. Dat is wat een 12V AC/DC adapter doet.

De rest wordt op het moederbord gegenereerd. Dus het eerste wat je moet weten is of de voedingen 3.3V en 5V produceren. Dat is wat de PicoPSU toevoegd. Daarna kijken wat de input is en die vergelijken met output om zo de efficientie te bepalen. PicoPSU is vooral goed bij lage belastingen, het terrein waar klassieke ATX voedingen het niet goed doen.

Er staan zuinige voedingen in de 80plus lijst, maar de meeste daarvan zijn 12V (non-ATX, ook al wordt het aangeduid als ATX voeding). Dat is dus maar de halve oplossing. Potentieel interessant zijn voedingen die laag vermogen hebben en zuinig zijn, ook op 10% belasting (titanium eis, platinum).

Een voorbeeld is de Dell L260EPM-00. Die ziet er goed uit bij 30W (88,9%), de vraag is hoe ver omlaag het gaat onder de 10W, het verbruik van een zuinige server. Helaas is dat alleen een vervanger voor de 12V adapter. De hoge efficientie is niet de netto efficientie omdat het maar de helft van een voeding is.

mrmrmr wijzigde deze reactie 21-08-2019 00:22 (72%)

• necessaryevil
@necessaryevil

Veel A-merk merk-specifieke voedingen produceren alleen 12V. Dat is wat een 12V AC/DC adapter doet.

De rest wordt op het moederbord gegenereerd. Dus het eerste wat je moet weten is of de voedingen 3.3V en 5V produceren.
Wel jammer dat ze die 12v-only voedingen niet apart vermelden in die 80+ lijst.

Even voor de duidelijkheid: de Dell voedingen die ik heb produceren alle spanningen die een ATX-voeding heeft, alleen heeft Dell er een merkeigen connector aan gehangen. Ik heb die connector erafgeknipt en ik heb vervolgens de voeding voorzien van een ATX-connector. De soldeerverbindingen zitten onder de gele krimpkousjes.

Op het forum van SPCR zijn er twee voedingen van Dell aan de tand gevoeld die alle spanningen genereren en het beter doen dan de picopsu, althans volgens metingen van forumgebruikers. Uit een test door dezelfde gebruiker blijkt dat de Dell H255E het beter doet dan de Dell RM112 bij lage belasting. Je verwacht het omgekeerde, omdat de H255E lager rendement heeft dan de RM112 bij 20% belasting. Het rendement bij 10% load zoals getest bij 80+ titanium-voedingen zal inderdaad een betere indicatie zijn, alhoewel het alsnog niets zegt bij nog lagere belastingen.

Verder presteren veel energiemeters voor consumenten slecht bij lage belasting, zeker als de PFC laag is. Ik heb zelf twee Cresta RCE-1106 meters, die zouden het aardig moeten doen, maar ik zoek nog een betere methode.
Ik herken die postings, ze dateren van 2010. Er zitten een paar zwakke punten in: merk en type van de adapters zijn niet aangegeven, in die tijd waren adapters vaak niet erg zuinig (level IV of V), dat heeft een grote impact op de metingen. De efficientie van een EDAC voeding die vaak worden gekoppeld met de PicoPSU 150 is zeer slecht. Er zit zelfs een ventilator in. Het belang van de adapter wordt vaak niet voldoende erkend in oudere tests van de PicoPSU. Vreemd, want iedereen kan op zijn vingers natellen dat je met een slechte bron nooit tot goede AC cijfers kunt komen. De EDAC is ook terug te vinden in de test van hardware.info van de PicoPSU's.

Je hebt een volt- en stroommeter nodig om de efficientie te bepalen, het is lastig om het uit te voeren. Voor een betrouwbare meting is dure apparatuur nodig en zelfs dan zijn er nog vraagtekens.

In 2010 was 18W in idle normaal, maar inmiddels zitten we ruim onder 10W en daarvoor zijn 80plus metingen te hoog. hardware.info gebruikt metingen op 22,5W die al weer verouderd zijn, qua hoogte en qua samenstelling van de belastingen. De verhouding tussen de belastingen over de verschillende spanningslijnen is van belang, die is anders geworden in de loop der jaren.

Bronze voedingen kunnen het beter doen dan gold voedingen, dat heb ik zelf ook vastgesteld in mijn metingen aan de stekker. Zoals je zegt, 80plus is slechts indicatief bij lage belasting.

In de topic start staat iets over de betrouwbaarheid van energiemeters. Ik gebruik zelf een ELV Energy Master Basic 2. De Cresta RCE 1106 gaat volgens de fabrikant niet lager dan 7W maar in de praktijk geeft hij wel een lagere waarde aan in hele Watts.

• kelly.hipolito
@Kaspers @mrmrmr
Dank voor de info.
Na wat zoek en lees werk her en der voor de Alpine 12 LP gekozen.
Verbruikt door PWM haast niets (0.72 W maximaal), ik kan het iig bijna niet waarnemen in idle stand.

Met een Brennenstuhl Primera-Line PM 231 E meet ik nu in productie op idle tussen de 8,9 en 10.9 w met FreeNAS en ESXI.
Dat vind ik heel behoorlijk met 3 SSD schijven en een Samsung SSD 970 EVO plus (NVMe).

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:40:
[...]
Dit is het zuinige server topic! Zuinigheid is afhankelijk van zowel de hardware als de inrichting en software. Dat wil zeggen: beter geen RAID gebruiken omdat je dan meerdere disks draaiende houd wat meer energie kost.
Ik zie dat iets breder.

Als zuinigheid de enige eis zou zijn, zouden we hier met zijn allen Raspberry PI servers bouwen of soortgelijke SBC's met ruimte voor een enkele NVMe of m.2 SATA SSD d'r op.

Zelf zoek ik naar een oplossing die zuiniger is dan mijn huidige 3x HP Microserver Gen8, maar nog steeds aan de eisen voldoet die ik heb. RAID met ZFS snapshots is er daar een van.

RAID kost energie, er zijn zuinigere alternatieven. Rationeel gezien is er niet vaak een noodzaak voor RAID bij thuisservers, de data is meestal niet zo kostbaar, omvangrijk of heeft niet een dusdanige beschikbaarheidseis dat het niet via een backup kan worden opgelost.
Als zuinigheid de enige eis zou zijn, zouden we hier met zijn allen Raspberry PI servers bouwen of soortgelijke SBC's met ruimte voor een enkele NVMe of m.2 SATA SSD d'r op.
We kunnen een zuinige server bouwen met hoge maximum prestaties en veel opslagruimte, regelmatig worden Raspberries en dergelijke geconsolideerd in een zuinige krachtige server in dit topic.

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 07:21:
[...]
RAID kost energie, er zijn zuinigere alternatieven. Rationeel gezien is er niet vaak een noodzaak voor RAID bij thuisservers, de data is meestal niet zo kostbaar, omvangrijk of heeft niet een dusdanige beschikbaarheidseis dat het niet via een backup kan worden opgelost.
RAID levert ook snelheidswinst op.

Voor mij is dat een van de redenen om toch snel te kiezen voor RAID1, RAID10 of RAID0+1 voor thuisgebruik. (De ZFS varianten dan. Dus mirror, mirrored stripe, striped mirror.)

Los van dat geeft het mij piece of mind, omdat het bescherming bied tegen disk uitval en samen met snapshots behoorlijk wat bescherming bied die je anders niet hebt. (Sure, offsite replicatie is beter, maar kost direct of indirect *ook* stroom/geld.)
[...]
We kunnen een zuinige server bouwen met hoge maximum prestaties en veel opslagruimte, regelmatig worden Raspberries en dergelijke geconsolideerd in een zuinige krachtige server in dit topic.
Hm hmm.

Ik zeg ook niet dat RAID in welke vorm dan ook voor iedereen een must is, zoiets is heel persoonlijk. Zelf vind ik het de extra investering meer dan waard, terwijl ik toch ook denk aan reductie van mijn stroomverbruik.

• N8w8
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Voor zuinigheid heb ik veel over, maar ikzelf wil per se RAID1, ook al kost dat energie.
"Mijn" server serveert vooral mn ouders 50km verderop, als ik schijf vervangen kan uitstellen en handig/relax inplannen scheelt dat sowieso kopzorgen, en mss wel >5 liter benzine (evenveel CO2 als 18kWh grijze stroom), dat is ook zuinig.

Om meer ontopic te blijven; wat je iig met mdadm/lvm RAID1 nog kan doen is op 1 disk "write-mostly" aanzetten, dan gaat ie alleen aan bij writes.
Daarnaast kan je nog write behind aanzetten, zodat ie die writes opspaart. Korte standby timeout erop en dan hoeft ie nog minder aan te staan.
Hangt uiteraard flink van je usecase af, en mijn server/situatie ben ik nog aan het monitoren/tunen, maar de eerste indruk is dat dit best wat scheelt.
Evengoed gebruikt de secundaire schijf dan nog wat in standby natuurlijk.

N8w8 wijzigde deze reactie 21-08-2019 18:35 (3%)

Voip tarieven vergelijkings tool

• necessaryevil
Ik zal nog eens gaan zoeken naar 12v voedingen. In de tussentijd hou ik me aanbevolen, links zijn welkom.
Er staan verder ook geen PicoPSU setjes in de pricewatch met een adapter groter dan 80w.
In de topic start staat iets over de betrouwbaarheid van energiemeters. Ik gebruik zelf een ELV Energy Master Basic 2. De Cresta RCE 1106 gaat volgens de fabrikant niet lager dan 7W maar in de praktijk geeft hij wel een lagere waarde aan in hele Watts.
Daar had ik overheen gelezen. Ik heb overigens die Cresta's gekocht omdat ze goed uit deze test kwamen (en omdat ze goedkoop op marktplaats stonden).

Ik zoek nog naar een beter iets. Ik zit te denken aan een draaischijfmeter, op die manier wordt je rekening ook bepaald - tenminste als je nog niet zo'n elektronisch onding (slimme meter) hebt. Die kunnen een stuk alsnog onnaukeuriger zijn. Een andere optie is een digitale oscilloscoop met wat hardware. Ik heb zelf alleen een analoge scope.
necessaryevil schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:36:
Ik zal nog eens gaan zoeken naar 12v voedingen. In de tussentijd hou ik me aanbevolen, links zijn welkom.
Er staan verder ook geen PicoPSU setjes in de pricewatch met een adapter groter dan 80w.
De Leicke 120W adapter scoorde goed in mijn tests. Via amazon.de kun je Leicke 12V adapters en PicoPSU's bestellen.
Daar had ik overheen gelezen. Ik heb overigens die Cresta's gekocht omdat ze goed uit deze test kwamen (en omdat ze goedkoop op marktplaats stonden).
Ze zijn denk ik voldoende voor de hogere metingen van groter huishoudelijke apparatuur. Ik weet niet hoe nauwkeurig ze moderne ledlampen meten. Voor lage metingen zijn er betere alternatieven. Gepubliceerde tests van huishoudelijke energiemeters zijn vaak beperkt.
Ik zoek nog naar een beter iets. Ik zit te denken aan een draaischijfmeter, op die manier wordt je rekening ook bepaald - tenminste als je nog niet zo'n elektronisch onding (slimme meter) hebt. Die kunnen een stuk alsnog onnaukeuriger zijn. Een andere optie is een digitale oscilloscoop met wat hardware. Ik heb zelf alleen een analoge scope.
Eens dat de meetwijze van de elektriciteitsmeter van de netbeheerder relevant is. Je zou in principe kunnen meten als je de draaibeweging in de gaten houdt met een extern apparaatje.

Ferraris laat zich niet te veel afleiden door de kleine pieken in het verbruik, met name die rond nul in de wisselstroomgolf. Dat vind ik er goed aan. Er is een onderzoek geweest door de universiteit Twente van slimme meters (digitale meters feitelijk), en die hadden soms een grote afwijking. De digitale meters die shunt gebruiken waren het nauwkeurigst. Meters met Rogowski spoelen het slechtst en Hall sensoren waren ook niet goed. Een duitstalig artikel legt het uit.

• misthafalls
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15-09 12:38
Even een heads up!

Amazon heeft een leuke aanbieding op de Seagate Backup Plus Portable 5TB 2019 variant. Ze worden nu verkocht voor 99 euro per stuk (max 3 per persoon).

https://www.amazon.de/dp/...e=df0&language=nl_NL&th=1

Aanbieding verlopen

Het is daarbij ook al confirmed dat de 2019 variant (STHP5000400) shuckable zijn.

https://www.reddit.com/r/...agate_external_25_drives/

Ik vond dit een leuke aanbieding en moest nodig mijn storage thuis aanpakken dus meteen maar 3 besteld :)

misthafalls wijzigde deze reactie 23-08-2019 10:50 (2%)
Reden: Helaas aanbieding bij Amazon is verlopen

Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:26
misthafalls schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:50:
Even een mededeling!

Amazon heeft een leuke aanbieding op de Seagate Backup Plus Portable 5TB 2019 variant. Ze worden nu verkocht voor 99 euro per stuk (max 3 per persoon).

Het is daarbij ook al bevestigd dat de 2019 variant (STHP5000400) shuckable zijn.

Ik vond dit een leuke aanbieding en moest nodig mijn opslag thuis aanpakken dus meteen maar 3 besteld :)
Wat is shukable? :?

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• misthafalls
Dat je de HDD van de externe behuizing kunt ontdoen :). Er zit namelijk gewoon weer een ST5000LM000 in. Het is alleen een andere behuizing vergeleken met de bekende 2018 variant :).

• IJzerboot
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15-09 12:01

Het is daarbij ook al confirmed dat de 2019 variant (STHP5000400) shuckable zijn.

Uitgebreide beschrijving:
https://mtekk.us/archives...us-portable-2019-edition/

• Dxue
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02:28

Dxue

PSN:EvilDrunk

Even een heads up!

Ik vond dit een leuke aanbieding en moest nodig mijn storage thuis aanpakken dus meteen maar 3 besteld :)
shit, kon het niet bevestigen met mobiel (te hoog bedrag om zonder apparaat te doen) en nadat ik die identifier had gepakt, geeft amazon nu een maximum van 0 aan als je verder in het koop proces zit ;w

na veel geklungel en verversen toont amazon 'ineens' de bestelling waarbij de betaling niet goed is gegaan. Moest er wel de laptop voor gebruiken, want de app op smartphone toont een heel ander winkelmandje.

nu maar afwachten op de bezorging en shuck video's kijken

Dxue wijzigde deze reactie 22-08-2019 03:13 (12%)

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• Bobbika
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 22:06
Dxue schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 03:05:
[...]

nu maar afwachten op de bezorging en shuck video's kijken
Met Primeday heb ik 2 stuks van deze schijven op de kop getikt. Toen geen visuele handleiding van het shucken gevonden, maar het ging gemakkelijk:

Met een dun mesje aan de kant van de USB aansluiting op de bovenkant beginnen met het scheiden van het metaal en het plastic. Hierdoor schieten de 2 haakjes los. Langs de lange kanten kan je de 3 haakjes los maken op dezelfde manier. De laatste kant waarbij het metaal over de behuizing heen valt heb ik niet losgemaakt en gewoon de metalen cover omhoog getild. Hierdoor breekt het plastic af, maar ik was dan ook niet van plan om de behuizing voor andere doeleinde te gebruiken of te bewaren.

• exepti0n
  • Niet online
Zijn de aanbevelingen qua ATX voedingen van de begin post nog actueel of zijn er beter alternatieven tegenwoordig? Waar moet ik op letten?

@MewBie Wat voor koeling gebruik jij voor die 4408 dan? Actieve of passieve?

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:24
exepti0n schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:41:
Zijn de aanbevelingen qua ATX voedingen van de begin post nog actueel of zijn er beter alternatieven tegenwoordig? Waar moet ik op letten?

@MewBie Wat voor koeling gebruik jij voor die 4408 dan? Actieve of passieve?
Ik wacht nog op wat hardware, maar ik ga gewoon de standaard boxed koeler gebruiken en de voeding heeft ook gewoon een fan.
Case fans sluit ik in het begin niet aan, worden de temps te hoog sluit ik ze aan en kijk ik nog eens, als ze teveel herrie maken vervang ik ze voor Noctua's ofzo.
De 4408 heeft 8cm case fans, de 2404S/L heeft 40mm case fans.
Zolang de herrie onder die van de 24 ports switch blijft is het toch niet te horen. :P

In een ander rackmount chassis in hetzelfde rack zit een i3-7100 ofzo met boxed koeler, die is ook niet te horen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• necessaryevil
Ze zijn denk ik voldoende voor de hogere metingen van groter huishoudelijke apparatuur. Ik weet niet hoe nauwkeurig ze moderne ledlampen meten. Voor lage metingen zijn er betere alternatieven. Gepubliceerde tests van huishoudelijke energiemeters zijn vaak beperkt.
Ik heb de test eventjes hier gezet. Volgens de handleiding heeft de meter een meetbereik dat begint bij 7W t/m 4416W en het lijkt er inderdaad op dat de metingen onder de 7W onnauwkeurig worden. De test vertrouw ik wel, er wordt vergeleken met een professionele meter, de ZES Zimmer LMG95. Conclusie: ik denk ook wel dat er betere meters zijn, maar het ding is bruikbaar en doet wat er beloofd wordt.

Ik heb ook nog twee Watts Clever EW-GR5001 meters (zelfde als EW5001?) eens kijken of ik daar een test van kan vinden.
Er is een onderzoek geweest door de universiteit Twente van slimme meters (digitale meters feitelijk), en die hadden soms een grote afwijking. De digitale meters die shunt gebruiken waren het nauwkeurigst. Meters met Rogowski spoelen het slechtst en Hall sensoren waren ook niet goed. Een duitstalig artikel legt het uit.
Ik heb deze wel eens gelezen Ik dacht me te herinneren dat de problemen met de Rogowski spoelen exemplarisch zijn, ik zal straks het artikel nogeens nalezen, dankjewel voor de post.

//edit
De test nog eens gelezen, ik denk dat de meters in de topicstart een stuk beter zijn bij lage vermogens dan de Cresta. Ik vermoed dat de Watts Clever EW-GR5001 hetzelfde is als de X4-Life Inspector II (op basis van uiterlijk), dat lijkt me ook een prima ding, de afwijking blijft onder de 3%.

Misschien toch nog voor de zekerheid een Brennenstuhl PM231e.

necessaryevil wijzigde deze reactie 25-08-2019 12:43 (11%)

• Murcielago
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:44
Even een heads up!

Aaaaaaand its gone

PSN: djmurcielago

• misthafalls
ja dat kan snel gaan hahahaha xD. Moest er eigenlijk nog eentje hebben, maar mocht niet meer bestellen >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• davegriffejoen
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 06:02
Ik heb mijn nieuwe servertje in elkaar gezet:
1ProcessorsIntel Celeron G4900 Boxed€ 57,-€ 57,-
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 104,99€ 104,99
1BehuizingenChieftec IX-01B-OP€ 25,49€ 25,49
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 33,99€ 33,99
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,92

Gebruikt met Debian 10 na powertop --auto-tune met alleen een lan kabel aangesloten zo'n 7.5 watt volgens mijn brennenstuhl.
Wel bizar dat de C-states in het bios standaard niet goed staan, voordat ik dat aanpaste was het gebruik 12.4 watt.

• FireDrunk
C-states kosten ook performance op sommige vlakken.
Het is niet gek dat fabrikanten ze uit zetten. Voor velen is het verschil tussen 4 en 12 watt verwaarloosbaar, maar komt een fabrikant wel hoger in bijvoorbeeld benchmarks en reviews. Dus goed voor de verkoopcijfers. Ik snap het wel...

Even niets...

Ik heb een aantal vergelijkende praktijktests uitgevoerd met twee energiemeters: Brennenstuhl PM 231 E en de ELV Master Basic 2 true RMS meter. Het blijkt dat de twee meters vaak dezelfde getallen aangeven voor het aantal Watts met 1 decimaal bij lage belastingen, tussen 0,8W en 10W.

• Jazco2nd
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:47
mrmrmr schreef op zondag 23 juni 2019 @ 10:37:
@Jazco2nd
Als je een metalen pincet gebruikt, zorg dan wel dat er geen stroom meer gaat. Die gele dingetjes in het midden en onderdelen naast de processor kunnen energie vasthouden. Ik zou eerst kijken of het met een tandenstoker lukt, die is zachter dan metaal.

Een goede plastic loupe is ook handig. Ik heb een Eschenbach 11245 5x (EAN 4026158054241).

Filmpje dat toont hoe makkelijk de pinnen in een processor socket verbuigen. Ik probeer altijd de processor langzaam en horizontaal te laten zakken.
Het heeft bijna 2 maanden geduurd maar SiComputers heeft uiteindelijk een nieuwe D-3644 voor mij besteld.
Wat de exacte feedback van Fujitsu is geweest, geen idee. Ik hoop het nieuwe moederbord eind deze week of volgende week binnen te krijgen.. en dan kan ik eindelijk gaan bouwen.

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 05:56
Binnenkort wil ik onderstaande config gaan bestellen ter vervanging van mijn (bijna) 10 jaar oude server.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 59,90€ 59,90
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,-€ 95,-
4KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,75€ 15,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
4Externe harde schijvenMaxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 99,79€ 399,16
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 59,99€ 59,99
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 64,-€ 64,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,30€ 37,30
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-

Ik zoek echter nog een behuizing met ondersteuning voor 5x 2,5". Echter begrijp ik, naar aanleiding van dit topic, dat de 2,5" Maxtor schijven 15cm hoog zijn. Hoe kom ik er nu achter welke behuizing geschikt is? De https://tweakers.net/pric...take-versa-h21-zwart.html lijkt me wel wat, maar ik kan niet zien of die Maxtors passen. Looks zijn overigens niet belangrijk, beperkte geluidsproductie ook niet, vindt de meterkast niet erg :)

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 10:35
Breek me de bek niet open, de fabrikanten van behuizingen strooien met specificaties, maar of er nou een 15mm hoge drive in hun 2.5" bay past, dat wordt zelden vermeld.

specs

• Mars Warrior
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:08

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Topicstarter
DappereDodo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 14:04:
Ik zoek echter nog een behuizing met ondersteuning voor 5x 2,5". Echter begrijp ik, naar aanleiding van dit topic, dat de 2,5" Maxtor schijven 15cm hoog zijn. Hoe kom ik er nu achter welke behuizing geschikt is? De https://tweakers.net/pric...take-versa-h21-zwart.html lijkt me wel wat, maar ik kan niet zien of die Maxtors passen. Looks zijn overigens niet belangrijk, beperkte geluidsproductie ook niet, vindt de meterkast niet erg :)
Op de foto lijkt het dat de 2.5 en 3.5 inch delen even hoog zijn, dus dan zou het moeten passen

http://www.team-mediaportal.com/

• GioStyle
Om mijn servertje helemaal af te maken ben ik ook nog steeds op zoek naar een nette manier om 4 of 6 stuks 2.5” 5TB schijfjes te plaatsen in een behuizing.

Ik had zoiets in gedachten:
https://s.click.aliexpress.com/e/rfYzNKmy
Maar zoiets is niet te vinden voor 2.5” schijfjes van 15mm dik.

Iemand nog een idee?

Het mag ook een oplossing voor 10 schijfjes zijn.

GioStyle wijzigde deze reactie 28-08-2019 15:51 (10%)

• DappereDodo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 05:56
Mars Warrior schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

Op de foto lijkt het dat de 2.5 en 3.5 inch delen even hoog zijn, dus dan zou het moeten passen

[Afbeelding]
Volgens deze foto moet dat inderdaad passen, maar dan heb ik 2x verloop van 3,5" naar 2,5" nodig. Nog even verder zoeken, maar mogelijk wordt 'm dit.

Edit: deze kast zou volgens de specs ook moeten kunnen, alleen geen idee hoe. Geen reviews of afbeeldingen van te vinden :( . Ik heb support gemailed, eens kijken wat die zeggen.

DappereDodo wijzigde deze reactie 28-08-2019 17:11 (16%)

• Murcielago
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:44
DappereDodo schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:12:
[...]

Volgens deze foto moet dat inderdaad passen, maar dan heb ik 2x verloop van 3,5" naar 2,5" nodig. Nog even verder zoeken, maar mogelijk wordt 'm dit.

Edit: deze kast zou volgens de specs ook moeten kunnen, alleen geen idee hoe. Geen reviews of afbeeldingen van te vinden :( . Ik heb support gemailed, eens kijken wat die zeggen.
Ik ben ook op zoek naar een dergelijke kast. Ben benieuwd naar je bevindingen.
Kijken naar de afbeeldingen lijk het erop als of er twee boven elkaar verticaal gemonteerd kunnen worden per verticaal paneel. Dan zouden er 4 in passen. Deze constructie zie je ook bij andere behuizingen terugkomen.

Zie ook de Kolink Satellite
pricewatch: Kolink Satellite

Murcielago wijzigde deze reactie 28-08-2019 18:54 (7%)

PSN: djmurcielago

• unezra

unezra

GioStyle schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:36:
Om mijn servertje helemaal af te maken ben ik ook nog steeds op zoek naar een nette manier om 4 of 6 stuks 2.5” 5TB schijfjes te plaatsen in een behuizing.

Ik had zoiets in gedachten:
https://s.click.aliexpress.com/e/rfYzNKmy
Maar zoiets is niet te vinden voor 2.5” schijfjes van 15mm dik.

Iemand nog een idee?

Het mag ook een oplossing voor 10 schijfjes zijn.
Er zijn wel brackets om 2,5" in 3,5" behuizingen te stoppen.
Uit mijn hoofd is dit een goede: pricewatch: Icy Dock 2.5" to 3.5" SSD & SATA Hard Drive Converter Zwart

Ik dácht dat ik die had en dat die ook geschikt zijn voor hot-swap bays omdat de 3,5" aansluitingen op dezelfde plek zitten als bij een reguliere 3,5" disk, maar pin me d'r even niet op vast. Wil je dat écht weten, geef even een gil, dan ren ik naar boven om te kijken welk type ik exact heb. (Ik heb een paar 2,5" SATA SSD's op die manier in een 19" server geduwd.)

En er is zoiets:
pricewatch: Icy Dock Dual Bay 2.5" SATA Mobile Rack

• GioStyle
Dank je voor je reactie, maar je oplossing wordt mij een beetje te prijzig.

Ik denk dat ik zelf maar 2 platen plexiglas bestel en zelf gaten ga boren. Kost me wat tijd met uitlijnen, maar dan ben ik denk ik voor <€20 klaar.

• unezra

unezra

GioStyle schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:32:
Dank je voor je reactie, maar je oplossing wordt mij een beetje te prijzig.

Ik denk dat ik zelf maar 2 platen plexiglas bestel en zelf gaten ga boren. Kost me wat tijd met uitlijnen, maar dan ben ik denk ik voor <€20 klaar.
Ja, dat soort brackets zijn helaas niet goedkoop. :(
Hot-swap bays idem. Je tikt daar heel snel de €100 aan voor een model waar 4x3,5" in 3x5,25" kan.
(Heb je d'r wel een ventilator en mooie blauwe LED's op zitten.)

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True