Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rockpro64 docker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• schroevendraaier480
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08-12-2018
Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Pine64 Rockpro64 4GB en wil die gaan inzetten als docker server. Nu doet een 3rd gen NUC i3 dienst als docker server, maar die mag met pensioen binnenkort.

Ik ben sowieso benieuwd naar de ervaringen met de Rockpro64 maar in het bijzonder naar Docker op dit platform (Ik gebruik de Ayufan Ubuntu docker bulld) en welk OS daarvoor het beste te gebruiken Debian, Ubuntu of misschien Dietpi (ook Debian).

Tevens ben ik benieuwd of ook voor arm64 wel alle containers te vinden zijn die ik nu opX64 draai. Protainer en Watchtower staan al te snorren, nu de rest nog.

Een uitdaging is een leuke case (pine64 maakt een soort NAS case, maar dat is wat groot) en ik heb gemerkt dat de Rockpro64 best wel wat warmte genereert en dat het standaard koelblok misschien wel wat actieve koeling behoeft.

Maar je bent tweakert of niet, het is nu al een leuk projectje. Ervaringen van medetweakers zijn welkom hier.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• _eXistenZ_
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13-04 11:09
Om maar met de deur om huis te vallen: ik wilde eenst een stapel Raspberry Pi's in een torentje drukken die ik ge3Dprint had, maar ben hier snel van af gestapt omdat ik zoveel containers miste die er simpelweg niet zijn voor Arm...

There is no replacement for displacement!

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20:16
Ik draai een Docker Swarm op vijf Raspberry Pies. Het klopt inderdaad dat het af en toe flink zoeken is naar de ARM versie van een bepaalde container.

Ik heb het opgelost door een AMD64 worker (Intel NUC) aan de Swarm toe te voegen. Mocht er van een container geen ARM versie zijn geef ik aan dat deze op deze specifieke worker moet draaien....

Je ben Tweaker of niet ;)

Blommie01 wijzigde deze reactie 24-11-2018 20:03 (7%)

• schroevendraaier480
Ik zie nu al voor twee containers dat er geen arm64 of armhf is. Morgen ook nog een hele dag om te puzzelen, dus ik geef het zeker nog niet op

• Blommie01
schroevendraaier480 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 22:29:
Ik zie nu al voor twee containers dat er geen arm64 of armhf is. Morgen ook nog een hele dag om te puzzelen, dus ik geef het zeker nog niet op
Ga vooral op zoek naar alternatieven. Op github/dockerhub worden veel alternatieven gezet door ontwikkelaars die containers naar ARM migreren.

• schroevendraaier480
Okay, ik loop vast met digitalhigh/phlex (spraakbesturing van Plex via Google home), op zijn Github (https://github.com/d8ahazard/docker-phlex) staat wel een dockerfile.armf maar geen instructies. Aangezien ik tot nu toe altijd kant en klare containers heb kunnen gebruiken, denk ik dat ik er nu zelf eentje moet maken. Iemand een idee hoe dat aan te pakken?

• schroevendraaier480
En nog een nieuwe uitdaging: thermal shutoff. Ik moet echt naar geforceerde koeling, want de passieve koeling is niet toereikend. Ik zit nu op 8 containers en dan moet de Rockpro64 echt stevig aan de bak. Vooral Plex vreet resources tijdens het scannen van de libraries (weet niet waarom eigenlijk want dat lijkt me niet heel spannend).

Ik kom hier nog terug met een lijstje van containers die ik bij elkaar heb gesprokkeld. Nog een paar te gaan.

• schroevendraaier480
Weer een stapje verder, Phlex (niet Plex) draait. Op de GIT page van de maker stond een dockerfile voor ARM dus moest ik zelf een container maken voor de Rockpro64. Ik had dat nog nooit eerder gedaan, maar het blijkt kinderlijk eenvoudig:

cd /var/tmp
git clone https://github.com/d8ahazard/docker-phlex.git
cd docker-phlex/
sudo docker build -f ./Dockerfile.armhf -t digitalhigh/phlex:arm64 .

nu is de image aangemaakt en kan je verder met docker create om de container aan te maken:
sudo docker create \
--name=FlexTV \
-v /path/to/phlex/config:/config \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-p 5666:80 -p 5667:443 \
--restart=always \
digitalhigh/phlex:arm64

en dat is het wel zo'n beetje. Daarna gekeken en het werkt!

• schroevendraaier480
Het was een puzzel, maar ik heb alles aan de praat gekregen uiteindelijk, Pfoeh,,,,

Voor de geinteresseerden:
Ik ben gestart met de kale Debian 9.5 release voor de Rockpro64 van Ayufan. Ubuntu en Dietpi images bleken niet helemaal lekker stabiel. Op de Pine64 site staat beschreven hoe je deze image op een SD card zet (ze hebben een Pine64 branded Etcher hiervoor en die werkt prima). Ik gebruik een kruidvat (ja!) 32 GB micro SD van 11 euries.

Na de kale install een update van de image, maar net even anders aangezien ik al drie keer eerder was begonnen en na een apt upgrade in de problemen kwam. Dus:
sudo apt-get update -y
sudo apt-get install linux-rockpro64 -y

daarna de installatie van Docker-CE
https://docs.docker.com/install/linux/docker-ce/debian/

Als Docker erop staat dan de containers, hieronder een lijstje van degenen die ik gebruik en werken op de Rockpro64

Watchtower (automatisch updaten docker images, must wat mij betreft)
docker run -d \
--name watchtower \
-v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock \
v2tec/watchtower:armhf-0.1.1

Portainer (simple docker management, must wat mij betreft)
docker run -d -p 9000:9000 \
-v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock \
-v portainer_data:/data portainer/portainer

ik heb op mijn NAS een NFS export met daarop alle instellingen voor de diverse containers. Deze zijn gemount op /mnt/share/docker_conf. Kan zijn dat dit voor jou wat anders wordt of gewoon een lokaal pad (ik heb niet daarvoor gekozen omdat sommige containers veel data schrijven naar mappen en dat vind een micro-SD card meestal niet fijn).

Calibre-web
sudo docker create \
--name=calibre-web \
-v /mnt/share/docker_conf/calibre:/config \
-v /mnt/share/ebook:/books \
-e PGID=1000 -e PUID=1000 \
-p 8083:8083 \
lsioarmhf/calibre-web-aarch64

transmission-openvpn (transmission, maar werkt alleen wanneer je VPN op is). Ik gebruik Expressvpn
sudo docker run --cap-add=NET_ADMIN \
--device=/dev/net/tun -d \
--name=VPNtorrent \
-v /mnt/Download:/data \
-v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
-v /mnt/share/docker_conf/VPNtorrent/expressvpn.ovpn:/etc/openvpn/custom/default.ovpn \
-e OPENVPN_PROVIDER=CUSTOM \
-e OPENVPN_USERNAME=<username> \
-e OPENVPN_PASSWORD=<password> \
-e WEBPROXY_ENABLED=false \
-e LOCAL_NETWORK="192.168.0.0/24","172.17.0.0/24" \
--dns 8.8.8.8 \
--log-driver json-file \
--log-opt max-size=10m \
-p 9091:9091 \
--restart=always \
haugene/transmission-openvpn:latest-armhf

Headphones (muziekcollectie)
sudo docker create \
--name="headphones" \
-v /mnt/share/docker_conf/headphones:/config \
-v /mnt/Download:/downloads \
-v /mnt/Music:/music \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-p 8181:8181 \
--restart=always \
lsioarmhf/headphones

Couchpotato (die kent iedereen hier wel)
sudo docker create \
--name=couchpotato \
-v /mnt/share/docker_conf/couchpotato:/config \
-v /mnt/Movies:/movies \
-e PGID=0 -e PUID=0 \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-p 5050:5050 \
lsioarmhf/couchpotato

Sickgear (ook bekend)
sudo docker create --name=sickgear \
-v /mnt/TV:/tv \
-v <volume>:/config \
-v <volume>:/incoming \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-p 8081:8081 \
--restart=always \
linuxserver/sickgear

Pihole (erg handig met docker, aanrader)
docker run -d \
--name pihole \
-p 53:53/tcp -p 53:53/udp -p 80:80 \
-v "/mnt/share/docker_conf/pihole/:/etc/pihole/" \
-v "/mnt/share/docker_conf/pihole/pihole.log:/var/log/pihole.log" \
-v "/mnt/share/docker_conf/pihole/dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/" \
-e ServerIP="192.168.0.250" \
--restart=always \
pihole/pihole

Plex
sudo docker create \
--name=plex \
--net=host \
-e VERSION=latest \
-e PUID=1000 -e PGID=1000 \
-v /mnt/share/docker_conf/plex:/config \
-v /mnt/TV:/data/tvshows \
-v /mnt/Movies:/data/movies \
-v /mnt/Music:/data/music \
-v /tmp:/transcode \
jaymoulin/rpi-plex

en Phlex (stemgestuurd Plex bedienen via Google home)
eerst image maken:
cd /var/tmp
git clone https://github.com/d8ahazard/docker-phlex.git
cd docker-phlex/
sudo docker build -f ./Dockerfile.armhf -t digitalhigh/phlex:arm64 .

en dan container aanmaken met deze image
sudo docker create \
--name=FlexTV \
-v /mnt/share/docker_conf/phlex:/config \
-e TZ=Europe/Amsterdam \
-p 5666:80 -p 5667:443 \
--restart=always \
digitalhigh/phlex:arm64

Nu resteert nog het koelingsissue, daar ga ik morgen voor op pad. Ik denk dat het een 5V fan wordt, en uiteraard stoeien om dat temperatuur afhankelijk te maken. Wordt vervolgd.

• schroevendraaier480
en op de Debian image nog wat handige tooltjes voor de Rockpro64:
rock64@rockpro64:/usr/local/sbin

Ik gebruik rock64_health.sh voor o.a. de temperatuur in de gaten te houden:
rock64@rockpro64:/usr/local/sbin$ sudo ./rock64_health.sh
CPU freq : 1416.00 MHz
CPU count : 6
Governor : ondemand
SoC Temp : 40.55 C

40 graden is de temp met 4 containers actief. Ik ga nu even niet hoger omdat ik anders weer thermal shutoff krijg.

De debian 9.5 image lijkt goed stabiel, voor zover je daar wat van kan zeggen na een halve dag.

schroevendraaier480 wijzigde deze reactie 25-11-2018 13:38 (24%)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:18

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@schroevendraaier480, wil je gewoon je vorige bericht bewerken ipv meerdere posts achter elkaar plaatsen wanneer je de laatste bent die heeft gereageerd? Onnodig kicken van een topic is niet gewenst.

Voor het tonen van commando's hebben we code- en cmd-tags.

Spekkies | Commandline FTW

• Blommie01
@schroevendraaier480
40 graden is de temp met 4 containers actief. Ik ga nu even niet hoger omdat ik anders weer thermal shutoff krijg.
Het mooie van docker is dat je er nu een swarm van kunt maken. Als je in swarm mode draait kun je wanneer je de volgende rockpro64 er aankoppelt de containers verdelen over je hardware.
ik heb op mijn NAS een NFS export met daarop alle instellingen voor de diverse containers. Deze zijn gemount op /mnt/share/docker_conf. Kan zijn dat dit voor jou wat anders wordt of gewoon een lokaal pad (ik heb niet daarvoor gekozen omdat sommige containers veel data schrijven naar mappen en dat vind een micro-SD card meestal niet fijn).
Je kunt ook gewoon een Docker NFS volume aanmaken..
 docker volume create --driver local --opt type=nfs --opt o=addr=xxx.xxx.xxx.xxx,rw --opt device=:/path/to/dir foo 

https://docs.docker.com/e...ommandline/volume_create/

Blommie01 wijzigde deze reactie 26-11-2018 15:43 (83%)

• schroevendraaier480
@Blommie01
Goede tips, vooral een NFS volume is erg handig. Dan merk ik dat ik nog heel erg traditioneel denk en je het jezelf daarmee soms moeilijker maakt dan nodig.

Edit 27-11
Helaas toch stabiliteits issues, de NUC blijft voorlopig nog even want er zijn me net wat teveel herstarts van o.a. Plex en Pihole. Soms crashen andere containers dan ook, dus niet lekker stabiel. Wel leuk om dat trachten goed te krijgen. Koelingsissues zijn na het toepassen van actieve koeling (fan) verholpen.

schroevendraaier480 wijzigde deze reactie 27-11-2018 18:34 (48%)

• FloRadix
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
als je op zoek bent naar ARM images kan je hier een kijk je nemen
https://www.linuxserver.io/our-images
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True