Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gijs007 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 20:44:
Ik zal eens kijken of de fan controller uit kan. Zal wel met een molex of sata kabel zijn ingeplugd.
Ja, meestal een molex.
Heeft de fan op de mugen 5 nut, of zou de mugen het passief aan moeten kunnen?
Als je 0% belasting hebt met een processor met laag TDP dan is passieve koeling mogelijk. In mijn ervaring ontstaan de problemen pas als je langdurig maximaal belast, bijvoorbeeld langer dan een kwartier en dan herhaaldelijk. De processor schakelt dan automatisch terug bij 100 graden. Hij wordt dan ook geen graad warmer.
In Windows staat "harde schijf uitzetten" na 10 minuten ingesteld. Ik neem aan dat de schijven dan naar de standby/sleep modus gaan, welke 0,4 watt gebruikt?
Ja, al is er soms verschil tussen wat de leverancier opgeeft en de werkelijkheid. De opgaaf is DC, maar het verbruik is AC. Daarnaast geven sommige fabrikanten een typisch verbruik en anderen een maximaal verbruik.
Klopt, er staat een artikel in de c't, vandaar dat ik op het idee kwam ;)
IPMI van Supermicro werkt tegenwoordig prima (alhoewel de refresh rate te wensen over laat).
Weet je wat er uit de verbruiktest van c't komt? Dat is wel handig om te weten. :)
Ik las zonder context iets over 13 en 17W in Google search. Hoe en met wat ze hebben getest is ook van belang om de resultaten te kunnen interpreteren.
CPU gebruik is nihil, ik vermoed dat de ivy bridge CPU's een stuk meer stroomverbruiken in idle dan de laatste generatie CPU's. Het kan ook aan de combinatie of aan alleen het moederbord liggen.
Ja, sommige oudere moederborden zijn niet goed in het terug- of uitschakelen van onderdelen. Fujitsu is bijzonder omdat ze erin zijn geslaagd het verbruik ongeveer te halveren ten opzichte van de andere merken.
Scheelt het in verbruik of ik voor een Xeon met ECC ga of een i7/i9 met normaal DDR4?
Doordat er extra werk moet worden verzet zal er een iets hoger verbruik zijn, maar dat is niet merkbaar vermoed ik. Het gaat daardoor wel een paar procent trager.

Pentium en i3 ondersteunen ook ECC. De meeste zuinige server bouwers houden het bij een G5400 of i3-8100, omdat dit snelle processoren zijn en het werk makkelijk aan kunnen. Xeons zijn langzamer, maar kunnen meer tegelijk doen door de grotere Lx cpu cache. Daarnaast hebben ze ook nog een aantal extra functies. Dat is belangrijk in een setting met veel clients en lasten tegelijkertijd, maar anders denk ik niet dat het voor thuisgebruik overtuigend voordeel biedt.
Door de grotere cache hoeven gegevens minder vaak te worden opgehaald uit gewoon geheugen. Dat ophalen kost zoveel tijd dat je dan meerdere cycles moet wachten. De processor doet dan niets. Dat is een belangrijke reden waarom soms processoren met minder hoge frequenties toch meer werk kunnen verzetten. Het hangt natuurlijk van de aard van het werk af. Als je voordurend nieuwe gegevens verwerkt, dan is het effect er niet of nauwelijks. Tegenwoordig hebben desktop processoren ook al een ruime cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Het volledige systeem vervangen om het meest zuinige te bouwen ga ik niet doen, dat is zonde van het geld.
Dus de hardeschijven en voeding laat ik voorlopig lekker zitten :)

Het X11SCL-F moederbord van Supermicro gebruikte in de test van c't 14 watt idle onder Windows. In Ubuntu was dit 13 watt na het gebruik van powertop --auto)

Wellicht ga ik voor het Fujitsu systeem. Ff kijken of ik een losse KVM kan vinden.

Heeft het overigens nog nut om dit systeem nog een paar jaartjes te gebruiken en te wachten op de volgende generatie systemen?
Met <10 watt idle van de huidige generatie lijkt het mij niet dat er nog veel te halen is met nieuwere generatie processoren e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door Gijs007 op 04-05-2019 21:52 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik heb zelf de pricewatch: Supermicro X11SSL-F en ik vind de IPMI ideaal. Als de SSL niet werkt omdat de server hangt op het een of ander kan ik via de ipmi er toch nog bij. De kast staat ook volledig headless in het washok, dus voor mij is ding ook de enige manier om er makkelijk bij te kunnen. Het heeft een meerprijs, maar ik vind het ook wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Cyleo schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:53:
[...]

Ik heb zelf de pricewatch: Supermicro X11SSL-F en ik vind de IPMI ideaal. Als de SSL niet werkt omdat de server hangt op het een of ander kan ik via de ipmi er toch nog bij. De kast staat ook volledig headless in het washok, dus voor mij is ding ook de enige manier om er makkelijk bij te kunnen. Het heeft een meerprijs, maar ik vind het ook wel erg handig.
Precies, in mijn situatie staat de computer vlakbij de router. Maar daar is geen plek voor een beeldscherm + toetsenbord. Helaas geen losse IP KVM switches kunnen vinden die betaalbaar zijn.

Overigens zit op het Fujitsu D3644-B bord Intel AMT / V pro:
https://sp.ts.fujitsu.com...ons/public/DS-D3644-B.pdf

Volgens mij heeft Intel AMT / V pro ook een soort remote KVM functionaliteit? Heb daar zelf echter nog nooit mee gewerkt, dus weet niet welke haken en ogen daar aan zitten.

Update:
Blijkbaar is voor Intel AMT / V pro een compatibel CPU nodig zoals bepaalde modellen Xeon of i5/i7 CPU's.

Vervolgens kan de computer op afstand worden bedient, met (opensource) VNC software. Alleen in de betaalde versie van Ultra VNC kan ook remote media worden gemount en is het mogelijk om het systeem aan en uit te zetten. -In een thuis situatie is dit niet nodig, omdat we het systeem fysiek aan en uit kunnen zetten en een USB stick kunnen gebruiken als installatie media. :+

Zie voor meer info:
https://www.virten.net/20...-with-kvm-using-vpro-amt/
https://www.howtogeek.com...-pc-even-when-it-crashes/

[ Voor 24% gewijzigd door Gijs007 op 04-05-2019 22:59 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Gijs007 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:16:
[...]

Precies, in mijn situatie staat de computer vlakbij de router. Maar daar is geen plek voor een beeldscherm + toetsenbord. Helaas geen losse IP KVM switches kunnen vinden die betaalbaar zijn.

Overigens zit op het Fujitsu D3644-B bord Intel AMT / V pro:
https://sp.ts.fujitsu.com...ons/public/DS-D3644-B.pdf

Volgens mij heeft Intel AMT / V pro ook een soort remote KVM functionaliteit? Heb daar zelf echter nog nooit mee gewerkt, dus weet niet welke haken en ogen daar aan zitten.

Update:
Blijkbaar is voor Intel XMT / V pro een compatibel CPU nodig zoals bepaalde modellen Xeon of i5/i7 CPU's.

Vervolgens kan de computer op afstand worden bedient, met (opensource) VNC software. Alleen in de betaalde versie van Ultra VNC kan ook remote media worden gemount en is het mogelijk om het systeem aan en uit te zetten. -In een thuis situatie is dit niet nodig, omdat we het systeem fysiek aan en uit kunnen zetten en een USB stick kunnen gebruiken als installatie media. :+

Zie voor meer info:
https://www.virten.net/20...-with-kvm-using-vpro-amt/
https://www.howtogeek.com...-pc-even-when-it-crashes/
Dat ken ik niet. Ik weet wel dat ipmi erg prettig werkt, ook zonder vnc omdat er een html5 versie is waarmee je het vanuit een webbrowser kan gebruiken. Het gemak is mij zeker een paar tientjes waard. Voor een server zou ik sowieso een vorm van remote management buiten het os om willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Cyleo schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:58:
[...]

Dat ken ik niet. Ik weet wel dat ipmi erg prettig werkt, ook zonder vnc omdat er een html5 versie is waarmee je het vanuit een webbrowser kan gebruiken. Het gemak is mij zeker een paar tientjes waard. Voor een server zou ik sowieso een vorm van remote management buiten het os om willen.
Intel AMT / V pro zijn out of band management en dus een alternatief voor IPMI.

Kwa aanschaf kosten scheelt het inderdaad niet veel, echter gebruikt het X11SCL-F Supermicro bord rond de 13-14 watt. Hoeveel gebruikt jouw Supermicro X11SSL-F?

Van wat ik hier lees gebruiken de systemen van Fujitsu <10 watt en soms zelfs <5 watt, dat is een stukje minder dan de X11SCL-F van Supermicro. Als ik dan toch iets nieuws ga kopen, dan doe ik het gelijk goed :)

@mrmrmr
Heeft het overigens nog nut om mijn huidige systeem nog een paar jaartjes te gebruiken en te wachten op de volgende generatie systemen? Met <10 watt idle van de huidige generatie lijkt het mij niet dat er nog veel te halen is met nieuwere generatie processoren e.d.

Ik ben van plan om voor onderstaande upgrade te gaan, in combinatie met mijn bestaande hardware.
Ik twijfel nog over de CPU, ik zou ook een model met IGPU kunnen nemen, zoals de: E-2146G
Neemt door de ingebouwde GPU het stroomverbruik toe?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E-2136 Boxed€ 316,-€ 316,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 151,-€ 151,-
1Geheugen internCrucial CT16G4RFD4266€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,-

[ Voor 52% gewijzigd door Gijs007 op 04-05-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Wat is het voordeel van een Xeon tegenover een gewone i5? Hyperthreading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gijs007 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 23:06:
Van wat ik hier lees gebruiken de systemen van Fujitsu <10 watt en soms zelfs <5 watt, dat is een stukje minder dan de X11SCL-F van Supermicro. Als ik dan toch iets nieuws ga kopen, dan doe ik het gelijk goed :)
Ja, maar dat zijn wel systemen met zuinige samenstelling. D.w.z. een zuinige PicoPSU voeding, zuinige 2.5" disks en een 2 of 4 core Pentium of i3 cpu. Met een ATX voeding zal dat door de steeds sneller dalende efficientie bij laag verbruik ongunstiger uitvallen. In het algemeen geldt bij ATX voedingen dat ze onder 40W a 50W minder efficient worden naarmate de belasting lager is. PicoPSU blijft tamelijk efficient bij laag verbruik, bijvoorbeeld 10W.

Tijdens het opstarten zijn er nog nauwelijks stroombesparende functies actief. Daardoor is op dat moment er een piek van het verbruik. Daarbij komt het verbruik van harde schijven, ongeveer 21W per stuk. Ik weet niet hoeveel een 6 core 3.5 GHz tijdens opstarten verbruikt, het zou 50W of meer kunnen zijn. Dan kom je op een theoretische piek van meer dan 90W. Dan is een PicoPSU-160-XT met Leicke 120W 12V adapter een optie. Met die voeding kun je door het hoge startverbruik heenkomen en toch nog een redelijk zuinig idle verbruik houden.
Heeft het overigens nog nut om mijn huidige systeem nog een paar jaartjes te gebruiken en te wachten op de volgende generatie systemen? Met <10 watt idle van de huidige generatie lijkt het mij niet dat er nog veel te halen is met nieuwere generatie processoren e.d.
10nm komt op zijn vroegst pas over 2 jaar volgens de gelekte Intel roadmap. De Kaby Lake of Coffee Lake processoren verbruiken omstreeks 1W in idle volgens hardware.info, het gaat nu nog vooral om de rest van het systeem. De USB overhead bijvoorbeeld is flink verbeterd tussen een D3417-B2 (Skylake/Kaby Lake) en D3643-H (Coffee Lake).
Ik ben van plan om voor onderstaande upgrade te gaan, in combinatie met mijn bestaande hardware.
Ik twijfel nog over de CPU, ik zou ook een model met IGPU kunnen nemen, zoals de: E-2146G
Neemt door de ingebouwde GPU het stroomverbruik toe?
De geintegreerde Coffee Lake gpu kan vrijwel naar nul worden teruggeschroefd, ik denk daarom niet dat er een hoger verbruik hoeft te zijn. Ik weet niet genoeg over deze specifieke processoren of dat daar ook voor geldt.

Nog een vraag: zit er bij jouw meting een UPS (Uninteruptable Power Supply) tussen? Die hebben vaak ook een hoog verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Bedankt voor het meedenken en de gedetailleerde informatie. Zo leer ik nog eens wat! @mrmrmr :)
mrmrmr schreef op zondag 5 mei 2019 @ 02:20:
Dan is een PicoPSU-160-XT met Leicke 120W 12V adapter een optie. Met die voeding kun je door het hoge startverbruik heenkomen en toch nog een redelijk zuinig idle verbruik houden.
Ik heb voor het huidige systeem bewust voor een Seasonic Focus Plus 550 Platinum gekozen, omdat deze bij 22,5 watt nog 76% efficiënt is volgens hardware.info. Ik weet niet hoe efficiënt deze voeding is bij nog lagere belastingen.

Hoeveel watt zou ik ongeveer kunnen besparen door over te stappen van deze voeding naar een PicoPSU?
-Ik vermoed zelf dat dit niet kosten effectief is, omdat een besparing van <5watt de investering niet waard is.
De geintegreerde Coffee Lake gpu kan vrijwel naar nul worden teruggeschroefd, ik denk daarom niet dat er een hoger verbruik hoeft te zijn. Ik weet niet genoeg over deze specifieke processoren of dat daar ook voor geldt.

Nog een vraag: zit er bij jouw meting een UPS (Uninteruptable Power Supply) tussen? Die hebben vaak ook een hoog verbruik.
Thanks, dan ga ik voor de versie met geïntegreerde GPU. Wellicht ga ik het systeem ooit nog aan mijn TV koppelen als mediaspeler o.i.d.

Nee, ik gebruik nu geen UPS, wil dat in de toekomst wel gaan doen.
Overigens is het idle verbruik van mijn huidige systeem gedaald naar 37 watt. Hiervoor heb ik geen verklaring kunnen vinden.
GioStyle schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 23:20:
Wat is het voordeel van een Xeon tegenover een gewone i5? Hyperthreading?
Xeon's ondersteunen ECC geheugen en Vpro.
Sommige Xeons hebben ondersteuning voor Hyperthreading. (volgens mij zijn er binnen de Xeon serie, modellen die afgeleid zijn van de i5 of i7, afhankelijk daarvan ondersteunen ze wel of geen Hyperthreading en hebben ze meer cache geheugen)

Een i5 met Vpro ondersteuning voldoet voor mij overigens ook, scheelt toch weer 150 euro..
Maar heb dan geen ECC geheugen = betrouwbaarheid bij 24/7 gebruik.

i5 build:
1ProcessorsIntel Core i5-8500 Boxed€ 223,89€ 223,89
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,39

Xeon build:
1ProcessorsIntel Xeon E-2146G Boxed€ 343,49€ 343,49
1Geheugen internCrucial CT16G4RFD4266€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 601,49

[ Voor 54% gewijzigd door Gijs007 op 05-05-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Als ECC een eis is en je hebt genoeg aan een quadcore, dan kan je ook af met een i3 8100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
GioStyle schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:19:
Als ECC een eis is en je hebt genoeg aan een quadcore, dan kan je ook af met een i3 8100.
Klopt, alleen de i3's ondersteunen Intel Vpro niet. Waardoor ik het systeem niet op afstand kan bedienen.

ECC en een GPU staan wel op mijn wensenlijstje, zodat ik het systeem 24/7 en flexibel in kan zetten in de toekomst.
De Intel Xeon E-2124G voldoet daar aan.

Ik heb vanuit vroeger een soort van goedkoop blijkt later duurkoop mentaliteit ontwikkelt. :+
Daardoor ben ik toch geneigd om voor de Intel Xeon E-2146G te gaan.
Immers, de Intel Xeon E-2126G is 50 euro duurder en heeft 50% extra cores. Intel Xeon E-2146G is weer 50 euro duurder en door hyperthreading 30% sneller.

Alhoewel ik weet dat de systemen nu zo krachtig zijn dat ik die 6 cores (+ hyperthreading) voorlopig niet nodig ga hebben. Maar wellicht verandert dit in de toekomst, het afschrijven van een 250 euro kostende CPU zou dan zonde zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Gijs007 op 05-05-2019 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Gijs007 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:15:
[...]

Klopt, alleen de i3's ondersteunen Intel Vpro niet. Waardoor ik het systeem niet op afstand kan bedienen.
Goed punt.
ECC en een GPU staan wel op mijn wensenlijstje, zodat ik het systeem 24/7 en flexibel in kan zetten in de toekomst.
De Intel Xeon E-2124G voldoet daar aan.

Ik heb vanuit vroeger een soort van goedkoop blijkt later duurkoop mentaliteit ontwikkelt. :+
Daardoor ben ik toch geneigd om voor de Intel Xeon E-2146G te gaan.
Immers, de Intel Xeon E-2126G is 50 euro duurder en heeft 50% extra cores. Intel Xeon E-2146G is weer 50 euro duurder en door hyperthreading 30% sneller.

Alhoewel ik weet dat de systemen nu zo krachtig zijn dat ik die 6 cores (+ hyperthreading) voorlopig niet nodig ga hebben. Maar wellicht verandert dit in de toekomst, het afschrijven van een 250 euro kostende CPU zou dan zonde zijn.
Mijn Hyper-V servertje draait al sinds 2013 op een i5 3550. Tot op heden geen ‘bottlenecks’ en die gaan er voorlopig ook niet komen is mijn verwachting. Maar ieder situatie is natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gijs007 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:16:
Ik heb voor het huidige systeem bewust voor een Seasonic Focus Plus 550 Platinum gekozen, omdat deze bij 22,5 watt nog 76% efficiënt is volgens hardware.info. Ik weet niet hoe efficiënt deze voeding is bij nog lagere belastingen.

Hoeveel watt zou ik ongeveer kunnen besparen door over te stappen van deze voeding naar een PicoPSU?
-Ik vermoed zelf dat dit niet kosten effectief is, omdat een besparing van <5watt de investering niet waard is.
PicoPSU's zijn gemeten door hardware.info op omstreeks 84,5% bij 22,5W. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat verschil flink groter zal worden bij lagere belasting. 5W verschil bij 10W is misschien niet haalbaar, maar zeker ook niet uit te sluiten. Bij gebrek aan gegevens kan ik er niets betrouwbaars over zeggen.

Cybernetics heeft een test uitgevoerd van de 5VSB lijn op de 850W versie en die was best goed: 77% bij 10W en nog 60% bij 0,3W. 5VSB is de lijn die wordt gebruikt in de standby stand van een computer. Helaas zegt het niet veel over een normale last bij 3.3V, 5V en 12V bij 5 of 10W. 5VSB gaat maar tot 15W.

Ik heb een tijd terug oude ATX voedingen getest die waarschijnlijk onder de 50% belanden bij 5W. De test is uitgevoerd relatief aan een PicoPSU. Dat geeft meer inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Op dit moment heb ik een 3644-B moederbord met 4 van de 6 SATA aansluitingen in gebruik (voor 4x 2.5" 5TB disks). Ik wil een backup (TimeMachine) en sync/storage (Dropbox en Syncthing) toevoegen - daarvoor wil ik graag mijn zpool (4x5TB) niet gebruiken aangezien dat spinning disks zijn en meer 'cold storage' en voor media.

Ik zit te denken over een enkele extra SSD (bijv. 2TB) voor TimeMachine en Dropbox/Syncthing aangezien daar vaak naar geschreven moet worden. Omdat ik wel graag de 2 overgebleven SATA aansluitingen wil behouden voor toekomstige uitbreiding zit ik te denken over het gebruiken van de interne USB3 header. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of een SSD via de interne USB3 header werkt en wat de invloed is op het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Hoi allemaal,

Even kijken of mijn vraag in dit topic past of in een eigen topic zou moeten, maar het is zeker wel gerelateerd aan een zuinige thuisserver.

Korte intro:
- Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuwe thuisserver gebouwd omdat de oude langzaam maar zeker op begon te raken en ik ook wat zuinigers wilde. De oude server heeft ruim 10 jaar gedraaid met een Areca hardware raid 5 set. In die jaren natuurlijk een aantal defecte disks vervangen, daarna werd alles netjes gerebuild en tot op de dag van vandaag geen files kwijt geraakt.
- Mijn vorige server draaide op Windows 7 PRO, heeft altijd prima gedraaid, met het OS nooit gedoe gehad. De nieuwe server heb ik nu met Ubuntu draaien, op aanraden van collega's ben ik daarvoor gegaan voor 2 hoofdredenen: ZFS en Pi-Hole. Met wat hulp draait het systeem, maar ik heb toch al een aantal keer wat gekke dingen meegemaakt, bijv. 1x toen de stroom 's nachts was uitgevallen en ik de volgende dag wat van de server wilde halen waren er geen files meer zichtbaar. Lang verhaal kort: ik moest een repair actie doen (waarschijnlijk vanwege de stroomuitval), maar op de 16.04 LTS die ik had stond de repair tool niet, dus een bootable 18.04 stick gemaakt en daarmee de repair kunnen doen. Kostte weer een avondje maar de data was weer zichtbaar.
- Nog een nadeel is dat we (ook een collega die een keer heeft meegekeken) het niet voor elkaar krijgen de disks uberhaupt in slaapstand te krijgen, helpt ook niet met een zuinige server. En ik snap dat als ik de data actief gebruik ZFS alle disks zal spinnen, maar in dit geval staat het OS juist op een SSD en is alles zo ingericht dat data die ik veel gebruik en downloads op die SSD terecht komen en met een wekelijks lopend backup script worden die naar de ZFS storage doorgezet (en daarna een deel van de data die ik in de cloud wil opslaan naar mijn stack storage). Naast deze SSD zitten er 5 disks van 4TB in de server, daar is de ZFS op geconfigureerd in RAID-Z1 mode (dus 1 disk mag tegelijk uitvallen, en ik heb 4 disks aan veilige ruimte over).

Zo heb ik een aantal dingen gehad, en bij alles kost het voor mij al snel een avond uitzoeken, googlen en maar wat proberen. Voor iemand die echt veel kent van Linux is het vast simpel, maar ook bij collega's die er redelijk wat van kennen (maar geen expert zijn) merk ik dat het ook vooral googlen is en dan doen wat er staat. Ik heb nu niet echt het gevoel onder controle te zijn als er wat aan de hand is en ben nu in die paar maanden meer tijd met mijn server bezig geweest dan de 10 jaar met mijn Windows 7 server met Areca hardware raid.

Ik heb dus besloten om de server opnieuw in te richten en terug te gaan naar Windows. Ondertussen is er veel meer bekend over bitrot en ondanks dat ik nooit bestanden ben verloren met mijn RAID5 setup heb ik zeker wel eens bitrot meegemaakt, bijv. in JPG foto's die ineens voor de helft uit een groen vlak bestaan. Maar omdat de belangrijkste zaken (zoals foto's) ook in de cloud en op een externe HDD backup is de kans niet zo groot dat hetzelfde bestand overal rot. Maar het blijft vervelend want je komt er pas achter als je na jaren die oude vakantie foto toevallig weer eens wilt bekijken.

Voor de nieuwe inrichting in Windows wil ik in ieder geval geen hardware raid meer gaan draaien na wat ik nu allemaal heb gelezen over alternatieven. Waar ik de laatste tijd over heb ingelezen is met name:
- Stablebit DrivePool (en Scanner en CloudDrive)
- Snapraid

En een beetje over Flexraid (en dan met name hun RAID-F systeem, wat ook een snapshot raid bovenop een bestaand filesystem is, net als Snapraid).

Ik heb al even met Drivepool gespeeld op een losse PC en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe makkelijk dat werkt en met een fijn UI (na vele uren gedoe op linux command lines, geef mij maar een fatsoelijke UI :S).

Verder ben ik een aantal beschrijvingen tegen gekomen van mensen die DrivePool samen met Snapraid gebruiken, dat geeft met name het voordeel dat ik meer veilige storage space heb (net als nu bij ZFS kan ik 4 disks voor storage gebruiken, versus de helft van de ruimte als ik DrivePool duplication zou gebruiken) en dat er ook beveiliging tegen bitrot is. Ik behoud dan nog steeds het gemak van verschillende drives te kunnen gebruiken en er zo een drive bij te kunnen hangen.
Op mijn opslag staat vooral data die weinig wijzigt, dus dat zou prima aansluiten met een snapshot raid als Snapraid. Nog iets wat ik als een voordeel beschouw van zowel DrivePool als Snapraid is dat ze bovenop het filesystem werken, en alle disks dus ook los zo in een ander systeem kunnen en gewoon de data beschikbaar is. Ik heb het dan zelf nooit meegemaakt, maar zeker wel genoeg over gelezen over hele arrays die verloren gingen.

Als laatste ben ik Flexraid RAID-F tegen, net zoiets als Snapraid, maar dan wel met een UI ipv command line (voor Snapraid is wel een mooi script op codeplex te vinden om mee te starten overigens). Maar ik lees er wat minder over dan Snapraid, en ik lees op een aantal plaatsen dat vooral de beveiliging tegen bitrot niet op het niveau van Snapraid is.

Ik ga zelf nog even lekker spelen met de verschillende oplossingen voordat ik een definitieve keuze maak, maar ik ben ook zeer geinteresseerd in de ervaringen van mensen die een vergelijkbare keuze hebben gemaakt.

En dan heb ik met name de volgende zaken die ik ga afwegen voor mijn keuze:

- Alleen DrivePool met Scanner en CloudDrive:
+ Alles van 1 leverancier: zeer simpel op te zetten
+ Scanner geeft mooie overzichten van je schijven en kan vaak redelijk voorspellen als een schijf kapot aan het gaan is
+ Zeer flexibel in uitbreiden met nieuwe schijven
- Als ik alles veilig wil opslaan kost dat de helft van de storage space
- Helaas geen beveiliging tegen bitrot, maar hoe erg is dat voor een home server waar ik ook nog meerdere backups heb.

- DrivePool met CloudDrive en Snapraid:
+ 16GB beschikbaar ipv 10 met 4 data schijven en 1 parity schijf
+ Bitrot bescherming
- Toch weer aan de slag met scriptjes
- Met een recovery toch allerlei handwerk in de config file en met command line vs een paar klikken in DrivePool

Vraag: heeft bij de combi CloudDrive + Snapraid de Stablebit scanner nog veel toegevoegde waarde? Alleen al voor de overzichten van de disks qua smart status etc lijkt het me een toevoeging, maar of het nog echt nuttig is om allerlei surface scans te gaan doen en daarna met "kop-massage" (slim gedrag om te proberen nog 1x een sector te lezen) vraag ik me af. Dat geeft natuurlijk ook gewoon extra wear aan de schijven.

- Flexraid (RAID-F):
+ Soort van combi van DrivePool met Snapraid (snapshot raid met disk pooling zodat alles als 1 grote virtuele disk te gebruiken is)
+ Alles via een UI (heb er nog niet mee gespeeld dus van de kwaliteit kan ik nog niets zeggen)
- Ik lees meer over de combi van DrivePool met Snapraid dan over Flexraid (er zal wel een reden zijn denk ik dan dat vooral de DrivePool + Snapraid oplossing gekozen wordt)
- Tijdens wat lezen over Flexraid kom ik ook redelijk wat verhalen tegen van mensen met problemen: van verdwenen data tot complete setups die niet meer werken. Soms wel van een jaar of 5 geleden, dus misschien zijn er hier mensen met recentere ervaring.

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen met deze producten en ga de komende 1 a 2 weken spelen met de verschillende oplossingen en dan een keuze maken.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Paul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zal nu echt op hele korte termijn over moeten naar een nieuwe server. Het huidige servertje kraakt in zijn voegen. Geheugengebruik zit op 90% ( waarom ineens zo hoog is mij een raadsel ). CPU usage zit op 50% en hoger. ( AMD E1-2500 ).

Laatste check wat ik voor ogen heb:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 68,35€ 68,35
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 96,50€ 96,50
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 74,05€ 74,05
1BehuizingenAerocool CS-102€ 24,99€ 24,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 80,10€ 80,10
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,50€ 55,50
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,48

Iemand wees mij er vorige keer volgens mij op. Past deze processor op dit moederbord? Of moet ik de 5460 hebben. De Pentium is dermate veel sneller dat ik wel vertrouw dat deze snel genoeg is.

Ik heb nu 8gb geheugen en zou met 16gb dat dus verdubbelen. Ik twijfel nog even of ik niet meteen beter naar 32 kan/moet. Dan heeft mijn Oracle development database ook wat meer lucht.

Iemand nog op/aanmerkingen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, je Evo vervangen door deze: pricewatch: Intel 660p 1TB Zelfde prijs, maar dubbele hoeveelheid opslag. Is op papier trager, maar in praktijk en zeker met een server ga je daar niets van merken.

Je hdd kost €75 voor 2TB. Voor €125 heb je deze: pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart 5TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:46

iMars

Full time prutser

GioStyle schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:10:
Ja, je Evo vervangen door deze: pricewatch: Intel 660p 1TB Zelfde prijs, maar dubbele hoeveelheid opslag. Is op papier trager, maar in praktijk en zeker met een server ga je daar niets van merken.

Je hdd kost €75 voor 2TB. Voor €125 heb je deze: pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart 5TB.
Ikzelf heb toevallig deze genomen: pricewatch: Transcend 220S 1TB
Qua prijs zit ie in het midden (110/150/190) maar qua snelheid wel sneller (mijn reden om deze te nemen).

@mkleinman wat @GioStyle zegt, ga voor de 5TB (of 4TB).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
iMars schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:25:
[...]

Ikzelf heb toevallig deze genomen: pricewatch: Transcend 220S 1TB
Qua prijs zit ie in het midden (110/150/190) maar qua snelheid wel sneller (mijn reden om deze te nemen).

@mkleinman wat @GioStyle zegt, ga voor de 5TB (of 4TB).
De Intel 660p is wel lekker zuinig. Transcend geeft geen informatie over het stroomverbruik helaas.
Op papier sneller maar kan me niet voorstellen dat je dat echt gaat merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mdbraber Geen ervaring met een SSD op USB3, maar het is wel interessant om te weten wat het verbruik is. Het hangt er denk ik vanaf of de SSD in de low power stand terecht komt en USB eventueel ook. De Seagate USB>SATA interface uit de 2.5" behuizingen werkt met een Samsung 850 EVO onder Windows en herkent hem ook als hard disk.

@Dreamer-1982 Helaas geen kaas van gegeten. Ik doe niet meer aan RAID(-achtigen) omdat het zoals je zelf aangeeft niet handig is troubleshooting, en ook omdat je aan offline backup doorgaans meer hebt. Tenzij je met actuele data werkt die absoluut niet verloren mag gaan, maar dan zou ik toch nog meer richting andere vormen van redundantie denken.

@mkleinman G5400 past bij een moederbord met een 300 series chipset, dus geschikt voor een D3643-H met een B360 chipset. Geheugen kun je altijd nog uitbreiden. Je zou kunnen beginnen met een goede lang en breed verkrijgbare 16 GB 2400 MHz UDIMM zodat je weet dat je die later nog kunt bijkopen.

En ik ben het eens met GioStyle's advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 10:23
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe server. en zat te kijken naar een Fujitsu D3643-H alleen zie dat hij slechter verkrijgbaar is en dat de prijs aan het stijgen is. iemand een idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Ik was even aan het kijken naar de power usage van de verschillende SSD schijven. Aangezien ik niet een heel snelle SSD schijf zoek kwam ik eerst uit bij de QVO serie van Samsung (SATA interface):

https://www.samsung.com/s.../product/consumer/860qvo/
AVERAGE POWER CONSUMPTION
(SYSTEM LEVEL)
1,000 GB: Average 2.2 W Maximum 4.0 W
2,000 GB: Average 3.1 W Maximum 4.2 W
4,000 GB: Average 3.1 W Maximum 5.4 W
(Burst mode)

POWER CONSUMPTION (IDLE)
Max. 30mW

POWER CONSUMPTION (DEVICE SLEEP)
1,000 GB : Max. 3mW
2,000 GB: Max. 3.5mW
4,000 GB: Max. 7mW
Dat is nog een aardig verbruik voor een SSD - zal vast te maken hebben met de chipset / caching. Als ik dat dan vergelijk met de Intel 660p (m2 interface):

https://ark.intel.com/con...-pcie-3-0-x4-3d2-qlc.html
Power - Active
0.1 W

Power - Idle
0.040W
Da's wel een enorm verschil: ~4W of 0.1W active. Ik gok dat dat iets te maken heeft met de m2 vs SATA interface of is er iets anders en zijn er ook zuinigere SATA SSD drives?

/EDIT in deze test van Tom's Hardware lijkt het toch alsof de drives elkaar juist niet zoveel ontlopen: https://www.tomshardware....g-860-qvo-ssd,5920-2.html

[ Voor 13% gewijzigd door mdbraber op 09-05-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rickbhs schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:06:
Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe server. en zat te kijken naar een Fujitsu D3643-H alleen zie dat hij slechter verkrijgbaar is en dat de prijs aan het stijgen is. iemand een idee waarom?
Dan is hij waarschijnlijk op bij de distributeur en dan kunnen ze hem alleen nog maar via een collega reseller met eigen voorraad bestellen waardoor die duurder wordt.

De D3644-B zou nu toch ondertussen wel weer beschikbaar mogen komen. Die voorraadproblemen beginnen wel een soap te worden. Ik vraag me af of Intel of andere toeleveranciers de kraan dicht draaien met hun productieproblemen. Fujitsu is niet de grootste klant.

Edit: juggernaut zegt op 6 mei op het heise forum dat de distributeur de D3644 besteld heeft en dat ze dus binnenkort beschikbaar zouden moeten zijn in webshops.

Je zou dezelfde vraag kunnen stellen over de D3643-H op dat forum aan juggernaut.

@mdbraber

SSD fabrikanten zijn de laatste tijd niet erg consistent in het vermelden van het verbruik. Soms vermelden ze het gemiddelde verbruik bij een of andere geformaliseerde test, soms het theoretisch maximum.

De grote vraag bij SSD's is hoe snel ze in een low power stand komen en er weer uit komen, de latency. Het kan bijvoorbeeld wel zo zijn dat een fictieve SSD flink wat energie verbruikt tijdens een schrijfactie, stel dat het 10 ms duurt met (ik noem maar wat) 5ms wachttijd voor overschakelen terug naar low power, dan is het hoge verbruik maar 15 duizendsten van een seconde actief als hij in dezelfde tijd verder niets te doen heeft. Dat maakt dit soort cijfers een moeilijker interpreteerbaar.

Anandtech is traditioneel goed in het vermelden van dit dergelijke gegevens. Hier de review van de 660p met informatie over de latency. De 660p geeft aan besturingssysteem door dat de entry latency 5ms is voor power saving standen P3 en P4 en het verbruik tijdens een langdurige actie is 2 tot 3W bij zware belasting. De latency is volgens Anandtech een conservatieve waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 09-05-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Thanks allen voor de input. Ik heb de lijst iets aangepast. Toch gekozen voor 32gb geheugen aangezien mijn huidige server al aardig aan zijn max zit en ik mijn database liever nog wat meer memory geef. Daarbij lijken de prijzen redelijk schappelijk op dit moment van geheugen.

SSD is aangepast voor een Intel 660P en ik heb een ander moederbord gekozen. De Fujitsu die ik voor ogen had is heel slecht leverbaar.

Nieuwe lijst:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 68,35€ 68,35
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 144,-€ 144,-
1BehuizingenAerocool CS-102€ 22,51€ 22,51
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 125,05
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 80,10€ 160,20
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 685,61

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Ik heb mijn oude (weer werkende) Seagate 5TB 2.5" disk met de SATA->USB connector middels de interne USB3 header aan mijn 3644-B moederbord gehangen. Het lijkt erop dat het geheel ongeveer 2-3W extra verbruikt wanneer ik 'm aan heb staan maar geen lees/schrijfacties doe.

Het nadeel van het gebruiken van USB is dat ik geen hdparm kan gebruiken om de standby timings in te stellen. Ik weet op dit moment ook niet hoe ik op een andere manier de standby timings kan checken (zitten wsl 'ingebakken' in de controller op de SATA->USB connector?). Tips hoe een USB3 HDD in standby te zetten op Linux?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Werkt als een tierelier _/-\o_ Ik heb overigens de wat meer recente (Go) versie van hd-idle gebruikt hiervoor: https://github.com/adelolmo/hd-idle, die ook meteen een goed Debian package heeft met maintenance scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
GioStyle schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:10:

Wel irritant dat de prijs van de 5TB maar niet daalt en die dingen nooit in de aanbieding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Jazco2nd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:45:
[...]

Wel irritant dat de prijs van de 5TB maar niet daalt en die dingen nooit in de aanbieding zijn.
Ik heb er zelf 5 in gebruik en ik heb de schijfjes tussen de €100 en €110 kunnen aanschaffen. Amazon.de en MediaMarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:40:
[...]
Ik heb er zelf 5 in gebruik en ik heb de schijfjes tussen de €100 en €110 kunnen aanschaffen. Amazon.de en MediaMarkt.
Yep, je moet af en toe geluk hebben. De 4TB versies heb ik in januari gekocht voor iets van €88 per stuk ipv €109. Was leuk meegenomen.

Je moet het wel van dit soort aanbiedingen hebben, want de prijs gaat al een jaar niet echt meer significant naar beneden. De bodem is bereikt blijkbaar.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
GioStyle schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:40:
[...]

Ik volg de prijs dagelijks al maanden sinds de BTW actie van MediaMarkt. Heb ze nog niet lager gevonden.. heb nu de meeste onderdelen binnen dus zal wss gewoon genoegen nemen met de huidige prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Wat denken jullie van deze setup qua verbruik? nog niets gezien met de 240GE
Moederbord
GIGABYTE GA-A320M-S2H V2
Processor
AMD Athlon 240GE 3,5 GHz
Werkgeheugen
G.Skill 8 GB DDR4-2400 werkgeheugen F4-2400C15S-8GNT, XMP
Voedingen
be quiet! Pure Power 11 300W
Opslag
4 SSD's
Behuizing word een of andere 19inch rackmount case ben ik nog niet helemaal uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hardware.info heeft het idle stroomverbruik van de processor getest op 3,66W, versus ~1W voor een aantal Intel desktop processoren. AMD is vooralsnog niet zo goed in energiebesparingsfuncties als Intel. Het is wel een goedkope processor, maar je betaalt wel meer om hem altijd aan te laten staan. AMD moederborden zijn ook goedkoper, maar daar geldt hetzelfde voor: 21,6W idle voor de Gigabyte GA-A320M-S2H inclusief processor.

Ik zou daarom toch een Intel bord met Intel processor kiezen. Als het weinig mag kosten, kun je kiezen voor een zuinige Gigabyte (Gigabyte H310M A 12W idle). Als het wat meer mag kosten een Fujitsu D3643-H, die verbruikt tussen 5 en 10W, afhankelijk van de inrichting. De processor kan dan een Pentium Gold G5400 zijn, met een passieve koeler zoals de Artic Alpine 12 Passive.

Als het basissysteem minder verbruikt is een PicoPSU 80 met 60W adapter kit aan te raden. Die is efficienter dan een ATX voeding. Je hebt er wel een paar accessoires bij nodig: een SATA splitter en een molex naar p4 kabel voor de cpu. Daarnaast nog SATA data kabels als het een Fujitsu moederbord is. Die wordt niet geleverd in retail verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Jazco2nd
Ik weet alleen niet 100% zeker of je de schijf kan schucken en gebruiken als normale sata schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 18:46

iMars

Full time prutser

GioStyle schreef op maandag 13 mei 2019 @ 08:52:
@Jazco2nd

[...]

Ik weet alleen niet 100% zeker of je de schijf kan schucken en gebruiken als normale sata schijf.
Zo te zien wel, maar ik ga je de garantie niet geven ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:28

Kek

3flix

@Jazco2nd

[...]

Prima te shucken want lampje, zijn dezelfde schijven als alle andere seagates alleen met een ander plastic bovenkantje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op maandag 13 mei 2019 @ 00:32:
Hardware.info heeft het idle stroomverbruik van de processor getest op 3,66W, versus ~1W voor een aantal Intel desktop processoren. AMD is vooralsnog niet zo goed in energiebesparingsfuncties als Intel. Het is wel een goedkope processor, maar je betaalt wel meer om hem altijd aan te laten staan. AMD moederborden zijn ook goedkoper, maar daar geldt hetzelfde voor: 21,6W idle voor de Gigabyte GA-A320M-S2H inclusief processor.

Ik zou daarom toch een Intel bord met Intel processor kiezen. Als het weinig mag kosten, kun je kiezen voor een zuinige Gigabyte (Gigabyte H310M A 12W idle). Als het wat meer mag kosten een Fujitsu D3643-H, die verbruikt tussen 5 en 10W, afhankelijk van de inrichting. De processor kan dan een Pentium Gold G5400 zijn, met een passieve koeler zoals de Artic Alpine 12 Passive.

Als het basissysteem minder verbruikt is een PicoPSU 80 met 60W adapter kit aan te raden. Die is efficienter dan een ATX voeding. Je hebt er wel een paar accessoires bij nodig: een SATA splitter en een molex naar p4 kabel voor de cpu. Daarnaast nog SATA data kabels als het een Fujitsu moederbord is. Die wordt niet geleverd in retail verpakking.
Wow bedankt voor de info, De "Intel Pentium Gold G5400" ziet er degelijk uit van specs! Dankjewel en van case dacht ik deze: https://www.megekko.nl/pr.../Inter-Tech-IPC-4U-4088-S wil hem graag rackmount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:31
@Jazco2nd
Jammer nu weer bijna €100, wel een leuk Centraal aanbiedingen topic die ik nog niet kon.

[ Voor 5% gewijzigd door audiojunk op 15-05-2019 10:02 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 09:19
Het wordt tijd voor een nieuw NAS-je / server. Het huidige apparaat staat bij mijn ouders en mag daar blijven staan. In mijn nieuwe woning moet een zuinige bak komen, compact en stil.

Storage eisen heb ik nauwelijks. Ik heb zelf maar +-200GB, waarvan 80GB beschikbaar moet zijn op al m'n apparaten (gaat via bittorrent sync), dus daarom denk ik aan 1x een 1TB SSD. Backuppen kan straks van NAS naar NAS, dus daar maak ik me weinig zorgen over.

Ik gebruik de server voornamelijk voor VPN, een paar downloads, Nextcloud, Pi-Hole / paar dockers.
Waar ik nog over twijfel is de processor. Moet ik voor de nieuwste generatie gaan of niet? Ik lees namelijk dat de laatste generatie wat minder zuinig met energie om gaat?

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 62,-€ 62,-
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internCrucial CT4G4DFS824A€ 19,49€ 19,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Jazco2nd

[...]

Die mogelijkheid is alleen bekend bij de Seagate Backup Plus producten en een Maxtor 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:11

Q-bone

Dusss...

Gijs007 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:50:
Het volledige systeem vervangen om het meest zuinige te bouwen ga ik niet doen, dat is zonde van het geld.
Dus de hardeschijven en voeding laat ik voorlopig lekker zitten :)

Het X11SCL-F moederbord van Supermicro gebruikte in de test van c't 14 watt idle onder Windows. In Ubuntu was dit 13 watt na het gebruik van powertop --auto)

Wellicht ga ik voor het Fujitsu systeem. Ff kijken of ik een losse KVM kan vinden.

Heeft het overigens nog nut om dit systeem nog een paar jaartjes te gebruiken en te wachten op de volgende generatie systemen?
Met <10 watt idle van de huidige generatie lijkt het mij niet dat er nog veel te halen is met nieuwere generatie processoren e.d.
Zelf zit ik met een X11SCL-F board op 11 watt met 2x8gb ram en i7-8700 en nvme (niet zuinige kingston). Dit is met een 80+ voeding (geen goud of zilver). Binnenkort ga ik direct een leica 120watt adaptor aansluiten, denk dat er nog ruimte zit in het aantal watts ;)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Had nog een vraagje open staan:
Jazco2nd schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:16:
Is er eigenlijk een reden om voor (ECC) geheugen sneller dan CAS latency 19/true latency 14.25ns te gaan? Als je ECC wil, vind je sneller dan dat niet in 16GB repen, ik zie dan maar een enkele 8GB reep die zo snel is:
pricewatch: Samsung M391A1K43BB2-CTD Wil je dual channel zal je dus 2x deze moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:16

masauri

aka qwybyte

Dag iedereen,

Omdat ik wat oudere hardware wil hergebruiken heb ik de volgende 2 systemen die ik terug actief wil maken.
1tje voor de software Blue Iris (beveiligingscamerasoftware) op te draaien:
1ProcessorsAMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-970A-UD3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair XMS3 CMX16GX3M4A1333C9€ 84,55€ 84,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 84,55

En 1 tje om met https://linuxgsm.com/ te spelen:
1ProcessorsIntel Core i5 2400S€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Gezien deze beide 24/7 gaan draaien ben ik natuurlijk aan zuinigheid aan het denken.
Deze komen in een server rack dus ben ik voor 1u en 2u rackbehuizingen aan het shoppen.
Gezien deze behuizingen geen standaard psu ondersteunen zou ik de bijhorende 320W psu's erbij moeten kopen.
Echter, lijkt het me dat wanneer ik deze normale voeding neem deze redelijk energie gaat verbruiken.

Ik heb zelf geen idee hoe zuinig deze zijn voor wat ze in mijn geval moeten gaan doen.
Er worden maximaal 2 ssd's en een usb stick op beide systemen aangesloten.
Vandaar dat ik richting een pico psu aan het denken ben voor beide systemen.

Heeft iemand ervaring met zo'n server rack psu's naar zuinigheid toe of welke pico psu zou ik best nemen?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 17:14
Ik heb zelf zo’n p8p67 board met een i5 (geen idee meer welke exact maar een normale, niet low power, versie) en 1 ssd samen met 2 3,5 inch wd blue disks al zo’n 3 jaar draaien op een pico psu 160 en een 8A 12V adapter. Draait 24/7 zonder problemen. Cpu gebruik bij mijn toepassing is max 45%met de huidige cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
masauri schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:54:
Gezien deze beide 24/7 gaan draaien ben ik natuurlijk aan zuinigheid aan het denken.
Oeps. Je zit in het zuinige server topic 8)

Als ik die bordjes/CPU's opzoek qua verbruik kom ik toevallig twee testen van HWI tegen:Als die waardes kloppen zit je op ca €140 + €270 = €410 aan stroomverbruik per jaar bij 24/7 gebruik.

Ik zou zeggen: de kliko in met die ouwe meuk en tracteer jezelf op wat nieuws. Een modern bordje doet 5-10W idle, oftewel €10-€20 per jaar aan stroomverbruik. Scheelt zomaar bijna €400 per jaar. Daar kun je toch wat leuks voor kopen _/-\o_

Vraag me ook af of die software in VM's en/of Docker containers is te draaien, dan hoef je maar één systeem te bouwen en van stroom te voorzien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

Ik zou graag mijn Raspberry Pi 3 downloadmachine vervangen voor een kleine thuisserver, zodat ik er iets meer mee kan doen dan nu het geval is. Ik merk namelijk af en toe dat hij niet toereikend is voor mijn wensen. Zo wil ik er graag de volgende zaken mee gaan doen:
  • Geautomatiseerd downloaden (en seeden) met torrents / usenet via NZBGet / Deluge / Sonarr / Radarr
  • Streamen van deze content naar andere apparaten in mijn thuisnetwerk via NFS / SMB / UPnP / Plex (zonder transcoderen)
  • Pi-hole voor het blokkeren van advertenties op DNS-niveau
  • Nextcloud server voor het kunnen synchroniseren van zaken tussen Windows / Linux nu Dropbox vorig jaar gestopt is met ondersteuning voor Linux op alles behalve EXT4.
  • VPN server zodat al deze diensten alleen te benaderen zijn via een VPN-verbinding.
Belangrijk voor mij is onder meer beperkt stroomverbruik. Zo wil ik graag in de buurt blijven van het huidige stroomverbruik van mijn Raspberry Pi 3 en de daarop aangesloten pricewatch: WD Elements Desktop Storage 2TB Zwart harde schijf. Deze laatste blijkt overigens af en toe tekort te schieten qua opslagruimte, dus ik ben van plan er zo'n 8TB in te gaan plaatsen. Qua formaat behuizing zou ik graag blijven in de hoek van de kleinere form factors zoals een kastje dat je bijvoorbeeld onder je TV zou zetten. Hij zal in het zicht staan op mijn kantoor. Als het kan moet hij dus een beetje een aantrekkelijk uiterlijk hebben en niet al te veel lawaai maken. Qua budget zit ik rond de 500 euro.

Na veel lezen in dit topic de afgelopen weken heb ik een lijstje gemaakt met een aantal onderdelen die zo te zien erg goed bevallen zijn. Op het moment is het lijstje nog niet compleet en vind ik het ook nog een beetje boven budget, maar aangezien ik vrijwel geen verstand heb van servers hoop ik dat jullie me hierbij van advies kunnen voorzien.
1ProcessorsIntel Core i3-8300 Boxed€ 150,75€ 150,75
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 93,50€ 93,50
1BehuizingenSilverstone Sugo SST-SG11B€ 73,41€ 73,41
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 98,99€ 197,98
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,30

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anthirian

Ziet er op zich goed uit. Wel zou ik een gewone G5400 kiezen, 4 virtuele processorkernen op hoge snelheid. Dat scheelt in de kosten. Je kunt ook toe met een 80W PicoPSU en 60W adapter kit. Wat betreft accessoires nog een paar SATA data kabels toevoegen, een SATA voedingsplitter en een molex naar P4 kabeltje voor de processor. Links naar accessoires staan in dit bericht.

De kast kan mATX moederborden aan, dus dat lijkt me geen probleem. Voor de zekerheid wel even de exacte maten nakijken.

Wat betreft geluid: met de passieve koeling van de processor is het enige geluid dat van de hard disks en van de systeemventilator. De hard disks maken weinig geluid, maar je zult ze wel horen als het stil is. Een systeemventilator gekocht bij een systeem is vaak van mindere kwaliteit en kan daardoor iets luidruchtiger zijn, maar deze kast ziet er luchtig uit, dus misschien is een ventilator niet eens nodig. De warme lucht stijgt en kan via de gaten boven in de kast naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Mars Warrior schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:57:
[...]

Oeps. Je zit in het zuinige server topic 8)

Als ik die bordjes/CPU's opzoek qua verbruik kom ik toevallig twee testen van HWI tegen:Als die waardes kloppen zit je op ca €140 + €270 = €410 aan stroomverbruik per jaar bij 24/7 gebruik.

Ik zou zeggen: de kliko in met die ouwe meuk en tracteer jezelf op wat nieuws. Een modern bordje doet 5-10W idle, oftewel €10-€20 per jaar aan stroomverbruik. Scheelt zomaar bijna €400 per jaar. Daar kun je toch wat leuks voor kopen _/-\o_

Vraag me ook af of die software in VM's en/of Docker containers is te draaien, dan hoef je maar één systeem te bouwen en van stroom te voorzien :D
Zéér duidelijk naar stroom toe, dat was exact wat ik nodig had.

Ik heb bij voorkeur alles op dedicated systemen ipv vm's en docker :)

Gezien in de OP ook de Asrock Deskmini stond ben ik daar ook is naar gaan kijken.
Er is een upgrade van verschenen sindsdien voor zowel een amd als intel variant.

Gezien de huidige issues met de intel hardware ben ik voorlopig enkel bezig geweest om is te kijken hoeveel de amd variant mij zou kosten voor 1 exemplaar.
(uiteindelijk passen deze kwa ruimte beide op een 2u op een plaat in een rack dus verlies ik alsnog dezelfde rackruimte en maakt het verder niet uit)

1ProcessorsAMD A10-9700E Boxed€ 82,90€ 82,90
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 130,99€ 130,99
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,50€ 144,50
1Solid state drivesSamsung PM961 128GB€ 51,17€ 51,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,56

De Ryzen 5 2400G is een 65W tdp cpu, en ik heb gezien dat er een Ryzen 5 2400GE is "uitgekomen" die maar 35tdp doet maar die ik enkel in een paar laptops terug kan vinden helaas :'(
En wanneer die breed beschikbaar komt is een andere vraag natuurlijk.

Ik zou dan kunnen opteren voor een A10-9700E maar dan knaagt het ook wel wat omdat het al een oudere cpu is.

Straks maar is kijken voor een intel variant, wat daar de opties in zijn, ondanks de hardware issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al die -E of Laptop varianten van CPU's zijn toch niet perse veel zuiniger? Lagere TDP betekend toch niet perse dat ze zuiniger zijn? Idle zullen ze elkaar niet heel ver ontlopen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:43
Van die E en T types met een lagere TDP is alleen de max cpu clock beperkt (en daarmee de (max) TDP), verder zijn ze hetzelfde inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:33
Hoi, mijn oude Asrock H67M uit 2012 is na jaren trouwe dienst aan vervanging toe

Ik zoek iets met M2 SSD en 2 x LAN
De Asus WS C246M PRO lijkt me wel wat alleen kan ik niets vinden over het energie verbruik.
Met de Intel C246 chipset moet het wel goed zitten toch ?

Heeft iemand hier nog een advies/afrader/aanrader over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Woodski schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:48:
Hoi, mijn oude Asrock H67M uit 2012 is na jaren trouwe dienst aan vervanging toe

Ik zoek iets met M2 SSD en 2 x LAN
Iets a la http://global.shuttle.com/main/productsSpec?productId=2261 ? Die heb ik op het oog als nieuw downloadbakje en mits VLAN in W10 inmiddels weer werkt mogelijk ook gevirtualiseerde router, dan gaat het verbruik nog verder naar beneden hier :)

Zie eymey in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" over indicatie van verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 20-05-2019 17:32 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Raven schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:31:
[...]

Iets a la http://global.shuttle.com/main/productsSpec?productId=2261 ? Die heb ik op het oog als nieuw downloadbakje en mits VLAN in W10 inmiddels weer werkt mogelijk ook gevirtualiseerde router, dan gaat het verbruik nog verder naar beneden hier :)

Zie eymey in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" over indicatie van verbruik.
Het gaat een Windows bak worden met wat VM's
Ik wil naast 2x LAN en M2 SSD (groot) ook 3 x SATA dus dat lukt niet met die Shuttle
Wel een mooie bak maar helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Woodski schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:44:
[...]

Het gaat een Windows bak worden met wat VM's
Ik wil naast 2x LAN en M2 SSD (groot) ook 3 x SATA dus dat lukt niet met die Shuttle
Wel een mooie bak maar helaas
De 3x SATA zei je niks over :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
Raven schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:46:
[...]

De 3x SATA zei je niks over :P
Klopt maar de vraag was ook of die Asus WS C246M PRO meekan als zuinige server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Klopt maar de vraag was ook of die Asus WS C246M PRO meekan als zuinige server :)
De Fujitsu D3644-B heeft ECC en C246 chipset, 6x SATA en M.2 en is bijzonder zuinig en relatief goedkoop. Klik even op de gepinde posts, daar vind je metingen terug van dit bord.

Alternatieven zijn de D3643-H (B360, 4x SATA) of de H3642-B (Q370, 6x SATA). De chipset heeft niet veel invloed op het verbruik bij deze Fujitsu borden.

Asus is over het algemeen niet zo'n zuinige moederbordenfabrikant.

Als je 3.5" hard disks hebt, is dat ook punt waar het zuiniger kan. Met name 2.5" hard disks zijn veel zuiniger. De topic start heeft daar informatie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 21:42
mrmrmr schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:29:
[...]

Als je 3.5" hard disks hebt, is dat ook punt waar het zuiniger kan. Met name 2.5" hard disks zijn veel zuiniger. De topic start heeft daar informatie over.
Over dit punt wil ik toch maar weer eens een discussie beginnen. Zelf draai ik nu 4 3.5" hdd's met iets minder dan 8 watt Idle (spindown). Ik heb helaas niet de setup om dit verder te testen, maar dat een 3.5" hdd 3 watt in idle gebruikt lijkt me dus onmogelijk (gemeten met 2 verschillende meters, just to be sure). Dit alles icm een Fujitsu bordje en i3-8100.

Bij een 3,5" HDD krijg je 8tb voor 150 piek, wil je dit in 2,5" ben je dus 2x 100 kwijt. Wil je voor 8TB opslag gaan zul je dus moeten kiezen tussen 1 of 2 draaiende schijven. Maakt dat 2,5" nog steeds zo zuinig? Heeft iemand hier misschien testresultaten van?
ervan uitgaande dat je de hdd shuckt (behuizing eraf sloopt)

[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 20-05-2019 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Je maakt een denkfout, namelijk dat spindown hetzelfde is als idle. Dat is niet het geval. Met spindown is de schijf praktisch uit.

Uit ervaringen en persoonlijke metingen: een 3.5” schijf (bijvoorbeeld WD30EZRX) doet 3W idle. Een 2.5” schijf (Seagate 5TB) doet 1,1W.

Spindown doen beide schijven enkele tienden van watts gok ik zo.

[ Voor 10% gewijzigd door GioStyle op 20-05-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 01:03

Anthirian

In Trance We Trust

mrmrmr schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:20:
@Anthirian

Ziet er op zich goed uit. Wel zou ik een gewone G5400 kiezen, 4 virtuele processorkernen op hoge snelheid. Dat scheelt in de kosten. Je kunt ook toe met een 80W PicoPSU en 60W adapter kit. Wat betreft accessoires nog een paar SATA data kabels toevoegen, een SATA voedingsplitter en een molex naar P4 kabeltje voor de processor. Links naar accessoires staan in dit bericht.

De kast kan mATX moederborden aan, dus dat lijkt me geen probleem. Voor de zekerheid wel even de exacte maten nakijken.

Wat betreft geluid: met de passieve koeling van de processor is het enige geluid dat van de hard disks en van de systeemventilator. De hard disks maken weinig geluid, maar je zult ze wel horen als het stil is. Een systeemventilator gekocht bij een systeem is vaak van mindere kwaliteit en kan daardoor iets luidruchtiger zijn, maar deze kast ziet er luchtig uit, dus misschien is een ventilator niet eens nodig. De warme lucht stijgt en kan via de gaten boven in de kast naar buiten.
Thanks voor de extra info! Ik heb de boel iets aangepast en kom nu hierop uit. Ik zit nog wel iets boven budget. Ik zit vooral een beetje te twijfelen of de 1TB SSD echt per se nodig is. Op zich zou ik ook wel met de 512GB variant uit kunnen. Dat scheelt alweer zo'n 40 euro. Overigens wel apart dat zo'n PicoPSU met minder vermogen wel meer kost :P

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 67,-€ 67,-
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,75€ 3,75
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,70

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Ik ben op mijn homeserver aan het experimenteren met een Virtual Machine (QEMU / Debian 9.9) en merk meteen dat VMs allerminst zuinig zijn. Hebben jullie tips qua powermanagement van VMs (mijn setup draait op basis van Proxmox)?

Het kan natuurlijk zo zijn dat het nog wat moet bijtrekken qua resources als ik klaar ben met configureren, maar sowieso ben ik wel benieuwd naar de ervaringen met power management van/met VMs... :-)

[ Voor 30% gewijzigd door mdbraber op 21-05-2019 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Anthirian schreef op maandag 20 mei 2019 @ 23:16:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 67,-€ 67,-
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,75€ 3,75
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,70
Weinig mis met die config.

Als t nog te duur is, je kan idd wat besparen met het halveren van de SSD, je kan ook de kosten voor een PicoPSU plus die sata kabeltjes vermijden door een Thin-mITX bordje te kopen:
pricewatch: Fujitsu D3674-B
die hebben standaard al een 19V aansluiting waar een standaard HP/Dell laptop voeding in gaat. (alleen slechts 2x SATA + 1x M.2), plus dat je met ITX ook met een kleinere/goedkopere behuizing af kan, zo eentje bv:
pricewatch: Cooler Master Elite 110
Dat schaaft er zo'n 130 euro af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 15:34
mdbraber schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 00:08:
Ik ben op mijn homeserver aan het experimenteren met een Virtual Machine (QEMU / Debian 9.9) en merk meteen dat VMs allerminst zuinig zijn. Hebben jullie tips qua powermanagement van VMs (mijn setup draait op basis van Proxmox)?

Het kan natuurlijk zo zijn dat het nog wat moet bijtrekken qua resources als ik klaar ben met configureren, maar sowieso ben ik wel benieuwd naar de ervaringen met power management van/met VMs... :-)
geen VM's gebruiken, maar containers ;) Een extra laag virtualisatie maakt het veel moeilijker om fatsoenlijk powermanagement te doen, althans, dat zijn mijn ervaringen. Bij containers is er maar 1 kernel (de host), die alles regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wessel145 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:38:
[...]
Bij een 3,5" HDD krijg je 8tb voor 150 piek, wil je dit in 2,5" ben je dus 2x 100 kwijt. Wil je voor 8TB opslag gaan zul je dus moeten kiezen tussen 1 of 2 draaiende schijven. Maakt dat 2,5" nog steeds zo zuinig? Heeft iemand hier misschien testresultaten van?
ervan uitgaande dat je de hdd shuckt (behuizing eraf sloopt)
Een moderne 8TB 3.5" schijf zit rond de 5W idle en 0.8W in spindown. 4 of 5TB 2.5" schijven op 1.1W Idle en 0.2W in spindown. In Idle een verschil van 4W / €8 per jaar.
Als je schijven heel veel in spindown gaan en dus ook vaak weer opspinnen kun je na een paar jaar tegen de load/unload cycle count aanlopen. Na 7 jaar stonden mijn schijven op ruim 600.000: ruim 2x de spec van 300.000 cycles. Nieuwere 3.5" schijven zoals de 8TB WD heeft een spec van 600.000.

De prijzen van een 8TB model zitten rond de €170 - €200 en net wat minder bij aanbiedingen. Dat wijkt niet heel veel meer af van 4TB 2.5" schijven die ikzelf voor €85 per stuk heb gekocht (€170 dus voor 8TB).

Behalve het lagere stroomverbruik van de 2.5" schijven zelf heb je nog het voordeel dat je daardoor in veel gevallen een PicoPSU kunt gebruiken, waardoor je nog wat wattjes wint tov een ATX voeding.

Het gaat natuurlijk niet om mega bedragen: het zal hooguit een paar tientjes per jaar aan stroom schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:26
Heeft er iemand al ervaring met de Asrock Deskmini A300 en de Athlon 200GE? Ik wil mijn thuisservertje graag vervangen en zit een beetje in dubio:

Of een deskmini A310 met G5400
Of een deskmini A300 met 200GE

Ik kom echter wat wisselende resultaten tegen van het verbruik. De 200GE zou idle zuiniger zijn dan de G5400 volgens een test van hardwareinfo. Daarnaast kom ik waardes tegen van A310 system idle van 5 watt.

Andere tests online spreken echter dan weer van een system idle van 30 watt voor de A310 (wat gewoon idioot hoog is, dus waarschijnlijk gewoon verkeerd geinstalleerd zonder power options etc).

Ik wil er trouwens Ubuntu 19.04 op draaien.

Het gaat me hier trouwens niet om welke CPU sneller is. Dat is voor mijn gebruiksdoel niet zo relevant. Power consumptie is (veel) belangrijker. Welke combinatie is zuiniger....

Iemand input ?

Edit:
Aha.. alvast iets gevonden. Gek dat ik deze nog niet gevonden had:
https://www.anandtech.com...e-diy-amd-ryzen-minipc/10
The key comparison here is against the DeskMini 310. Thanks to the use of a more power-efficient NVMe SSD, and the A300 PCH that essentially acts as a transparent bridge, the idle power consumption of the DeskMini A300 is a full 2W lower than the DeskMini 310.
Dat is dan met een Ryzen 5 2400G. Volgens hardwareinfo is deze minder zuinig dan een 200GE. Ik denk dat onder de 10 watt dus mogelijk moet zijn.

Het hardwareinfo blad van afgelopen keer zegt het volgende:
200GE 5 min idle: 2,6 W
2200G 5 min idle: 6,4 W
Nou heeft de URL het hier over de 2400G maar dat zal niet veel schelen idle.

Theoretisch kan een 200GE idle dus 11,24 W minus (6,4 - 2,6) = 7,74 W idle doen.

Ik denk dat ik weet wat ik ga bestellen :)
Hmm.. en dan kom ik toch weer tegen dat een A310 ook tussen de 7,4 en 9 watt kan verbruiken. Zelfs met C-states tot 4 watt.

Nu weet ik het nog niet ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Korvaag op 21-05-2019 17:56 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:09
borft schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:15:
[...]

geen VM's gebruiken, maar containers ;) Een extra laag virtualisatie maakt het veel moeilijker om fatsoenlijk powermanagement te doen, althans, dat zijn mijn ervaringen. Bij containers is er maar 1 kernel (de host), die alles regelt.
Bij containers bespaar je inderdaad de overhead van een extra OS, maar het beantwoord niet zijn vraag.

@mdbraber Alle hypervisors zoals Proxmox of Esxi presenteren zich naar de VM als een computer die geen enkele vorm van powermanagement kent, het OS in de VM zal dan ook geen powermanagement gaan doen omdat deze niet beter weet. Het zou ook een raar verhaal worden als VM A instructie geeft om de cpu terug te klokken, terwijl VM B maximale power wil. Kortom de enige die aan powermanagement kan doen is de host, een paar tips:
- Check of in de bios powermanagement is ingeschakeld.
- Draai op proxmox powertop --auto-tune, let op na een herstart moet dit commando opnieuw uitgevoerd worden, zijn wel mogelijkheden om dit te automatiseren.
- Geef niet alle VMs 4 cpus omdat het kan, in de basis geldt dat een vier cpu VM ook vier cores van de host toegewezen wordt door de scheduler en wordt wellicht een cpu core uit slaapstand gehaald voor niets.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:47
squaddie schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:07:
[...]

Bij containers bespaar je inderdaad de overhead van een extra OS, maar het beantwoord niet zijn vraag.

@borft Alle hypervisors zoals Proxmox of Esxi presenteren zich naar de VM als een computer die geen enkele vorm van powermanagement kent, het OS in de VM zal dan ook geen powermanagement gaan doen omdat deze niet beter weet. Het zou ook een raar verhaal worden als VM A instructie geeft om de cpu terug te klokken, terwijl VM B maximale power wil. Kortom de enige die aan powermanagement kan doen is de host, een paar tips:
- Check of in de bios powermanagement is ingeschakeld.
- Draai op proxmox powertop --auto-tune, let op na een herstart moet dit commando opnieuw uitgevoerd worden, zijn wel mogelijkheden om dit te automatiseren.
- Geef niet alle VMs 4 cpus omdat het kan, in de basis geldt dat een vier cpu VM ook vier cores van de host toegewezen wordt door de scheduler en wordt wellicht een cpu core uit slaapstand gehaald voor niets.
Hoe goed is Proxmox eigenlijk in powermanagement ten opzichte van concurrenten? Er zijn wel wat discussies te vinden, heeft iemand het een keer echt getest?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Korvaag

hardware.info geeft aan een verbruik van ~1W voor Intel desktop processoren. De 200GE verbruikte volgens hun meting 1,46W en 2200G 2,8W en 2400G 3,1W. Dat gaat alleen over de processor en de metingen zijn in DC (gelijkstroom).

Anandtech geeft een verbruik van bijna 14W voor de DeskMini 310 en 11,2W voor de A300 met 2400G.

Veel hangt af van hoe en wat er is gemeten en de configuratie. In dit geval worden appels met peren vergeleken omdat de hardware niet gelijk is gehouden. Ook heeft de Deskmini 310 WiFi aan boord. Dat kost enkele Watts meer voor de 310 omdat de AMD versie die niet heeft.

AMD heeft een tamelijk hoog maximum verbruik in de Anandtech test, 90W, terwijl de Intel variant bijna 69W verbruikt.

Bij AMD komt energiebesparing onder idle doorgaans uit een lage processorsnelheid, bij Intel desktop processoren maakt dat weinig verschil, een snelle desktop processor kan idle net zo weinig verbruiken als een minder snelle. AMD heeft minder bespaarfuncties dan Intel.

Intel heeft dus zuinigere processoren onder zowel idle als onder belasting. Over de DeskMini 310 kan ik geen uitspraak doen, maar van de DeskMini 110 bestaan meerdere rapportages van rond 5 tot 7 Watt. Dat is best laag voor het merk ASRock.

Daarentegen is de 14W van Anandtech wel weer fors hoger, dat is gedeeltelijk verklaarbaar als WiFi aanstaat en mogelijk nog andere configuratieinstellingen en hardwareverschillen, zoals een zuinigere M.2 SSD in de A300. Hoe dan ook zijn deze cijfers niet vergelijkbaar omdat de lage cijfers over de Deskmini 110 gaan over de geoptimaliseerde vorm en die van Anandtech niet. Het zou me toch niet verbazen als ASRock een terugval toont met nieuwere borden. Consistentie is niet ASRock's sterkste punt, zelfs niet bij borden van hetzelfde type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@mrmrmr

Dan hebben ze in het tijdschrift andere waardes gepubliceerd dan jij hebt gevonden. Kan natuurlijk. Hangt van meting en situatie af.

Geeft mij wel een leuke uitdaging. Wat ga ik dan halen :)

Vanuit Anandtech lijkt dan de A300 een betere keus omdat de 200GE nog iets zuiniger is dan de 2400G. Maar: Ik ben met AMD altijd wat huiverig voor Linux support en ondersteuning voor energiebesparing. Iets wat met Intel (en powertop) wel gewoon goed werkt. Ik weet alleen niet of dit nog terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Korvaag schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:48:
@mrmrmr

Dan hebben ze in het tijdschrift andere waardes gepubliceerd dan jij hebt gevonden. Kan natuurlijk. Hangt van meting en situatie af.

Geeft mij wel een leuke uitdaging. Wat ga ik dan halen :)

Vanuit Anandtech lijkt dan de A300 een betere keus omdat de 200GE nog iets zuiniger is dan de 2400G. Maar: Ik ben met AMD altijd wat huiverig voor Linux support en ondersteuning voor energiebesparing. Iets wat met Intel (en powertop) wel gewoon goed werkt. Ik weet alleen niet of dit nog terecht is.
Leuk te lezen dat ge met dezelfde keuze als mij zit op dit moment.
Ik ben nog niet aan de vergelijking toegekomen, maar volg u ervaringen dus zeker ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Korvaag

In de kern is Intel duidelijk beter (zuiniger) qua chipset en processoren, maar je weet niet wat een moederbordfabrikant doet. Zonder bewijsmateriaal in de vorm van redelijk betrouwbare metingen, theoretisch kan een fabrikant kan het alsnog slecht implementeren.

Als je ergens metingen ziet die in de buurt komen van waar je wilt zijn, dan kun je daar verder mee.
Hoewel we hier meestal meten met relatief goedkoop materiaal (AC energiemeters), waren er in het verleden ook slechte meters op de markt die sterk afwijken. Dus elke meting die je tegenkomt zou je moeten beoordelen op betrouwbaarheid. Fabrikanten meten doorgaans DC met apparatuur die duizenden dollars kost.

Er is ook nog een verschil in voedingen tussen Europa en de VS. Voedingen wijken vaak iets af in het voordeel of nadeel door het spanningsverschil 230V versus 115V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@mrmrmr

Ja mee eens hoor, maar daar zit nu exact het probleem. Als Asrock de A300 op de 1 of andere manier veel zuiniger heeft gekregen dan de A310 dan is onder de streep de A300 voor mij dus de beste keuze.

Alleen is de enige manier om het uit te vinden.. beide systemen in elkaar te zetten, te installeren met hetzelfde OS en te meten. Tot dan toe zijn wattages van verschillende reviews gewoon niet te vergelijken. Theoretisch zou dit kunnen met wet koop op afstand onder het mom van proberen, maar zo specifiek als dit daar vind ik de wet niet voor bedoeld.

Ik denk dat ik maar ga dobbelen. Ik vermoed wel dat het dobbelsteentje op Intel uitkomt in verband met inderdaad de bewezen track record van Intel met z'n C-states en algemene idle zuinigheid.

Ah!
Een vergelijking gevonden. Weliswaar met de 2400g en niet de 200ge, maar hier staan ze wel naast elkaar!

https://pcfiend.com/2019/...le-diy-amd-ryzen-mini-pc/

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 22-05-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:40:
@mrmrmr
Ah!
Een vergelijking gevonden. Weliswaar met de 2400g en niet de 200ge, maar hier staan ze wel naast elkaar!

https://pcfiend.com/2019/...le-diy-amd-ryzen-mini-pc/
Die 11.24W is best netjes voor dat AMD systeem, zeker omdat er nog een 4K display is aangesloten.
Of ook keyboard/muis en Wifi of netwerk zijn aangesloten wordt me niet duidelijk uit het verhaal.

Zou zo maar onder de 10W kunnen uitkomen dus als server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mars Warrior schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:44:
[...]

Die 11.24W is best netjes voor dat AMD systeem, zeker omdat er nog een 4K display is aangesloten.
Of ook keyboard/muis en Wifi of netwerk zijn aangesloten wordt me niet duidelijk uit het verhaal.

Zou zo maar onder de 10W kunnen uitkomen dus als server.
Ja ik verwacht ook met de 200GE met niets aangesloten onder de 10 watt uit te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb nu een NUC met een externe HDD-bay. Hoewel het opzicht voldoet, wil ik toch graag weer overstappen op één enkel systeem en de huidige onderdelen verkopen.

Het voordeel van de setup die ik nu heb:
- Zuinig
- Neemt weinig ruimte in
- Goede updates Intel

Op basis van mijn wensen kom ik op het volgende uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 79,-€ 79,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 121,50€ 121,50
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 73,-€ 73,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,89

Ik schrik echter van het verbruik (400W) en het dure moederbord. Dat is denk ik teveel voor 4x HDD's + bovenstaande onderdelen (headless). Het wordt gebruikt om te encoden (niet veel), file server, webserver, etc.

Heeft iemand een tip? Ik ben een beetje de draad kwijt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askanison
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-08-2024
HollowGamer schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 16:00:
Ik schrik echter van het verbruik (400W) en het dure moederbord. Dat is denk ik teveel voor 4x HDD's + bovenstaande onderdelen (headless). Het wordt gebruikt om te encoden (niet veel), file server, webserver, etc.

Heeft iemand een tip? Ik ben een beetje de draad kwijt. :|
Die 400W is het maximum wat je voeding aankan, dit systeem zal in werkelijkheid véél minder verbruiken dan dat. :)

Als je harde schijven 2.5inch zijn, kun je wegkomen een PicoPSU, dat zal een stuk zuiniger zijn. Indien het 3.5 inchers zijn, denk ik dat een 300w ook wel genoeg is (scheelt een tientje in de prijs).

Verder zou een combinatie van i3 8100 en AsRock H310m iets krachtiger en iets zuiniger zijn dan je AMD build (wel 20 euro duurder). Er zijn wel goedkopere moederborden met dezelfde features (of zuinigere borden zoals Fujitsu), maar dan voornamelijk in Micro ATX formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het is vast al voorbij gekomen maar ik kan het niet vinden

Mijn volgende server moet passief worden bij idle
Bij mijn huidige Asrock kan de CPU fan niet op 0 helaas

Kunnen de Fujisu's dat wel ? (Windows)
En eventueel de Asus H110S2/CSM

Vroeger gebruikte ik speedfan. Werkt dat nog op deze nieuwere moederborden ?
En is de Zalman Cnps-7000 nog steeds een aanrader ?
Ik ga een i5 6600T gebruiken met een TDP van max 35 watt

[ Voor 14% gewijzigd door Woodski op 23-05-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Woodski schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:23:

En eventueel de Asus H110S2/CSM

Vroeger gebruikte ik speedfan. Werkt dat nog op deze nieuwere moederborden ?
En is de Zalman Cnps-7000 nog steeds een aanrader ?
Ik ga een i5 6600T gebruiken met een TDP van max 35 watt
Waarom wil je een volledig passieve server?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Vind het wel jammer dat mijn energiemeter kapot is, ik wil namelijk deze zomer waarschijnlijk naar Zen 3 gaan voor mijn persoonlijke computer en dan de Pentium G4560 in mijn server vervangen door de i7 6700K in mijn eigen systeem. Echter ga ik dat niet doen als het verbruik in idle veel meer is dan de Pentium nu heeft.

Helaas zie je in de meeste testen ook niet het idle verbruik van deze 2 CPU's naast elkaar staan. Kan iemand me daar meer over vertellen? Lijkt me dat de i7 ook gewoon in een low-power state kan gaan net als de Pentium, en het verbruik dan ongeveer hetzelfde zou moeten zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

unezra schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:38:
[...]

Waarom wil je een volledig passieve server?
passief in idle, maw, de fan moet alleen uit als het systeem uit zijn neus aan het peuteren is. Zou je daar met de fan curve software in de bios aan kunnen passen?

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Dxue schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:52:
[...]
passief in idle, maw, de fan moet alleen uit als het systeem uit zijn neus aan het peuteren is. Zou je daar met de fan curve software in de bios aan kunnen passen?
Uit weet ik niet, maar 10% of 20% moet gewoon te doen zijn met een moderne PC.
Dat hoor je nauwelijks of niet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:23:

Officieel niet, Fujitsu heeft een minimum draaisnelheid van ca. 900 rpm. Maar het is niet altijd nodig om actief te koelen, soms kun je ook volstaan met alleen passief koelen. Als je de cpu langdurig zwaar werk laat doen en ook 3.5" hard disks hebt, dan is een ventilator ongeveer verplicht. Maar als de kast uit zichzelf al op natuurlijke wijze koelt (koeltoren model), en je hebt behalve de cpu geen hitte producerende onderdelen dan zou je ook alleen passieve cpu koeler kunnen toepassen.

Er zijn fans die standaard op 900 rpm draaien. Die kun je eventueel aansluiten op 3 pins of op een lagere spanning, zoals 7V (5V en 12V) of 5V. Als de fan langzamer draait denkt het moederbord dat het opnieuw moet worden gestart, en dat gebeurt met wat meer energie, waardoor je een hard-zacht schema krijgt.

Fujitsu heeft een OEM-tool om de fan te regelen. Het is niet zo'n makkelijke tool als andere fabrikanten hebben, het is bedoeld voor systeembouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuusj schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:48:
Vind het wel jammer dat mijn energiemeter kapot is, ik wil namelijk deze zomer waarschijnlijk naar Zen 3 gaan voor mijn persoonlijke computer en dan de Pentium G4560 in mijn server vervangen door de i7 6700K in mijn eigen systeem. Echter ga ik dat niet doen als het verbruik in idle veel meer is dan de Pentium nu heeft.

Helaas zie je in de meeste testen ook niet het idle verbruik van deze 2 CPU's naast elkaar staan. Kan iemand me daar meer over vertellen? Lijkt me dat de i7 ook gewoon in een low-power state kan gaan net als de Pentium, en het verbruik dan ongeveer hetzelfde zou moeten zijn.
Die i7 doet wel *iets* meer idle. Ik gok enkele watts. Komt omdat er meer cores in zitten en meer cache in zit.
Dus ook low-power moet hij meer componenten actief houden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FireDrunk schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:52:
[...]

Die i7 doet wel *iets* meer idle. Ik gok enkele watts. Komt omdat er meer cores in zitten en meer cache in zit.
Dus ook low-power moet hij meer componenten actief houden.
Bedankt :) Dacht er net aan dat als ik naar Ryzen 3 ga, ik toch niks meer heb aan mijn Z170 moederbord. Kan ik die fijn in de server zetten en gebruiken om de CPU te underclocken en undervolten. Zo kom ik misschien nog lager dan de Pentium waarbij ik dat undervolten etc. door het MSI B-ECO bordje niet kan doen.

4K transcoden met Plex zal hem toch niet worden met de 6700K vermoed ik, de Pentium is daar al helemaal kansloos in :P

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodski
Mijn nieuwe Windows servertje is in wording :)
Hiervoor heb ik toch maar niets gekocht maar ik gebruik een oude desktop
Vooral omdat die zuinige Skylake CPU die ik had ook al wat verouderd is
Het koste dus niets en ik heb meteen een nette kast met voldoende PCIe, USB en sATA poorten
Ik mis alleen de onboard m.2 adapter

HP Deskpro 600G2 met i5 6600T Skylake
Onboard intel i219 LM LAN adapter
PCI-e netwerkkaart met de Intel® 82574L chipset
Er zit nog een inefficiënte voeding in

Edit nieuwe meetgegevens (gemiddelde over 1 uur)

7.1 watt idle - Zonder DVD, muis, keyboard, cpu fan <-- Heel netjes _/-\o_
7.4 watt met de 2de netwerk controller (intel 82574L)
10 watt met netwerk kabel op de 2de controller
8 watt als ik de netwerk kabel verplaats naar de onboard i219 controller

Met CPU fan is 1 watt extra
Helaas start de PC niet op met de fan los
Dus maar iets verzinnen met een zuinige grote fan

Wat zijn de zuinigste PCI-e budget netwerk kaartjes van dit moment ?
Ik zie een Intel I211 voor 13 euro op AliExpress

[ Voor 53% gewijzigd door Woodski op 25-05-2019 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is de Mini-box P4 convertercable wel nodig als je een D3644 icm Intel Core i3 8100 hebt? Krijgt deze cpu niet al voldoende voeding via het moederbord?

Al gelezen, kan niet zonder!

[ Voor 12% gewijzigd door Jazco2nd op 25-05-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ja die had ik al gezien vandaar dat ik er aan refereerde
Maar mijn test zonder verbinding viel ook nog wel mee
Met verbinding verbruikt hij 2 watt meer dan de onboard i219

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Toch zojuist maar de AMD-versie van de Deskmini besteld:

1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 45,05€ 45,05
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 143,51€ 143,51
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX8GX4M1A2666C18€ 43,50€ 43,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,06

Ik hou jullie op de hoogte van het verbruik. Ik ben me verder bewust dat ik maar 1 dimm heb waardoor dual channel niet werkt. Dat is in mijn geval ook niet zo belangrijk en zo hou ik ruimte voor een tweede dimm indien ik alsnog meer geheugen wil.

Voor de mensen die een dergelijke configuratie willen bouwen. Let op: De bord ondersteunt geen SATA M2 SSD's, alleen NVMe !

@mrmrmr Mocht je nog hints en tips hebben om verbruik te beperken dan hoor ik het graag. Er gaat Ubuntu server 19.04 op draaien (ook gezien de 5.0 kernel) en aangezien dit bord *geen* chipset heeft verwacht ik niet direct bijzondere dingen met betrekking tot verbruik. Alleen even zorgen voor de goede realtek driver. Dat was/is in m'n huidige server ook gezeur geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 27-05-2019 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 09:03
Hoi Allemaal,

Na jarenlang meerdere hyper-v host met XEON processors enz. gedraaid te hebben ben ik nu volledig aan het terug schalen.

Bijna al mijn servers zijn uitgefaseerd en dit is de enige die ik nu nog heb draaien:

1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X10SLM-F€ 187,82€ 187,82
3Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,40€ 358,20
1BehuizingenMS-Tech CA-0210 Rev. B€ 0,-€ 0,-
3CasemoddingChieftec ATM-1042S€ 0,-€ 0,-
2CasemoddingLian Li EX-H34B 4x SATA Hot Swap Mount Rack Black€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR16R11S4/8KF€ 0,-€ 0,-
2HardeschijfcontrollersSupermicro AOC-SAS2LP-MV8€ 114,67€ 229,34
1VoedingenSeasonic G-Serie 360Watt€ 89,52€ 89,52
2Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
8Solid state drivesTranscend SSD360 128GB€ 40,60€ 324,80
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS 800VA, 230V, AVR, SCHUKO Sockets€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,68

Wat ik nu voor ogen heb is het volgende:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 65,-€ 65,-
1BehuizingenKolink Satellite€ 30,-€ 30,-
2Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 34,49€ 68,98
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 89,52€ 89,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,-

De voeding en schijven zal ik hergebruiken vanuit mijn huidige server (2 SSD en 1x 4TB HDD)

Er komt Windows 10, of Server 2019 op te draaien (Ben nog aan het twijfelen.) Met daarop wat VM's (Unifi controller, HomeAssistant, webservertje, en nog wat kleine losse zaken.)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie feedback op deze configuratie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rexiq
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 10:37
Getto schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:13:
Hoi Allemaal,

Na jarenlang meerdere hyper-v host met XEON processors enz. gedraaid te hebben ben ik nu volledig aan het terug schalen.

Bijna al mijn servers zijn uitgefaseerd en dit is de enige die ik nu nog heb draaien:

1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenSupermicro X10SLM-F€ 187,82€ 187,82
3Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,40€ 358,20
1BehuizingenMS-Tech CA-0210 Rev. B€ 0,-€ 0,-
3CasemoddingChieftec ATM-1042S€ 0,-€ 0,-
2CasemoddingLian Li EX-H34B 4x SATA Hot Swap Mount Rack Black€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR16R11S4/8KF€ 0,-€ 0,-
2HardeschijfcontrollersSupermicro AOC-SAS2LP-MV8€ 114,67€ 229,34
1VoedingenSeasonic G-Serie 360Watt€ 89,52€ 89,52
2Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
8Solid state drivesTranscend SSD360 128GB€ 40,60€ 324,80
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS 800VA, 230V, AVR, SCHUKO Sockets€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,68

Wat ik nu voor ogen heb is het volgende:

1BehuizingenKolink Satellite€ 30,-€ 30,-
2Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 34,49€ 68,98
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 89,52€ 89,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,-

De voeding en schijven zal ik hergebruiken vanuit mijn huidige server (2 SSD en 1x 4TB HDD)

Er komt Windows 10, of Server 2019 op te draaien (Ben nog aan het twijfelen.) Met daarop wat VM's (Unifi controller, HomeAssistant, webservertje, en nog wat kleine losse zaken.)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie feedback op deze configuratie is.
Vrees dat je moederbord (mATX) niet gaat passen in die case (mITX) ;)

Case zegt: Supports Micro-ATX boards up to 22.6cm x 18cm. Maar het bord is 24cm bij 24cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 09:03
Rexiq schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:51:
[...]

Vrees dat je moederbord (mATX) niet gaat passen in die case (mITX) ;)

Case zegt: Supports Micro-ATX boards up to 22.6cm x 18cm. Maar het bord is 24cm bij 24cm
Goeie, ik ga gelijk even kijken naar een ander ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Korvaag

Verbruikscijfers zijn meer dan welkom. Hoe meer meetgegevens, hoe beter iedereen kan inschatten wat het verbruik zal worden voor een eigen build.

@Getto

Eventueel te overwegen verbeterpunten zijn:
gebruik van containers
gebruik van zuinige 2.5" HDD's
gebruik van PicoPSU voeding

Containers kunnen zuiniger zijn dan VM's. Als je de VM's alleen draait wanneer nodig, dan maakt het niet veel uit. Windows is met de juiste set (Intel) drivers wel een van de zuinigste besturingssystemen. Maar dat geldt ook voor Debian met de juiste kernel.

3.5" disks zijn beter inzetbaar voor offline gebruik zoals backup. Of je kunt ze laten downspinnen. Externe 2.5" disks van Seagate/Maxtor kunnen intern een SATA bevatten die uit de behuizing te bevrijden is (zie topic start).

Een PicoPSU is efficienter bij het verwachtte verbruik rond 10-20W dan de G-series 360.

Er zijn natuurlijk redenen voor en tegen te bedenken. O.a. kostenbesparing met de onderdelen die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-09 19:58
Sinds kort mijn Synology nas verwisseld door een Asrock Deskmini A300 met een 200GE, m2 SSD en 2x 2TB HDD in Raid1. Nu loop ik tegen het probleem dat mijn HDD's 50 graden worden in de behuizing (idle). Hij staat wel in een dichte kast, daar ga ik nog voor lucht toe en afvoer zorgen m.b.v. fans.

Heeft iemand een idee hoe deze 2 HDD's nog gekoeld kunnen worden? Ik dacht zelf al aan thermal pads tussen de behuizing en HDD's.

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 20:20

Lemur

Jaap van Wingerde

Mijn 'Intel Desktop Board DG945GCLF' is na elf jaar trouwe dienst overleden. Ik overweeg de volgende configuratie aan te schaffen.

1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 99,98€ 99,98
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 74,99€ 74,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 72,40€ 72,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,37

HDD's heb ik al.

Passen deze componenten bij elkaar en zijn ze een goede keuze?

Ik heb nog de elf jaar oude picoPSU uit mijn vorige servertje. Het is toch een goed idee om deze maar te vervangen? Geldt dit ook voor de voeding: de elf jaar oude EDacPower Elec, model EA11203A, 12 volt, 8.5A? Zal ik deze ook maar vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

Felix! schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 14:13:
Heeft iemand een idee hoe deze 2 HDD's nog gekoeld kunnen worden? Ik dacht zelf al aan thermal pads tussen de behuizing en HDD's.
Ik had een 'Intel Desktop Board DG945GCLF' met twee harde schrijven en een picoPSU in een 'toren' behuizing zonder omkapping zitten. De schijven werden zelden warmer dan 34℃. Ze zitten nu tijdelijke in een behuizing met interne voeding, maar zonder omkapping, en zijn nu 35℃.

Misschien moet je om te beginnen de omkapping maar eens weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Laatst online: 21:13
Ik heb de volgende configuratie:

Intel Pentium G4560 Boxed
ASRock H110 Pro BTC+
Crucial MX500 2,5" 500GB
Crucial MX500 2,5" 120GB

Ik gebruik voor de PICOPSU het volgende aliexpress product https://nl.aliexpress.com/item/32892555704.html
Daarnaast gebruik ik een voeding van 12V - 5A van een MiniPC

Dit systeem gebruikt ongeveer 15 - 17 watt
Het standby vermogen is ongeveer 1,5 watt
Het besturingssysteem is Proxmox laatste versie

Als ik bij de bovenstaande configuratie nog extra wil besparen aan elektriciteitskosten hoe zinvol is het dan om de voeding en de pico psu te vervangen? Gaat dit veel uithalen op het totale verbruik?

Ik wil de bovenstaande configuratie 3x draaien ivm een CEPH cluster, dus elke watt minder is meegenomen....

[ Voor 11% gewijzigd door jongerenchaos op 29-05-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 23:25
jongerenchaos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:08:
Ik heb de volgende configuratie:

Intel Pentium G4560 Boxed
ASRock H110 Pro BTC+
Crucial MX500 2,5" 500GB
Crucial MX500 2,5" 120GB

Ik gebruik voor de PICOPSU het volgende aliexpress product https://nl.aliexpress.com/item/32892555704.html
Daarnaast gebruik ik een voeding van 12V - 5A van een MiniPC

Dit systeem gebruikt ongeveer 15 - 17 watt
Het standby vermogen is ongeveer 1,5 watt
Het besturingssysteem is Proxmox laatste versie

Als ik bij de bovenstaande configuratie nog extra wil besparen aan elektriciteitskosten hoe zinvol is het dan om de voeding en de pico psu te vervangen? Gaat dit veel uithalen op het totale verbruik?

Ik wil de bovenstaande configuratie 3x draaien ivm een CEPH cluster, dus elke watt minder is meegenomen....
Met standby bedoel je uit? Want idle kan nooit 1.5w zijn als je cpu alleen al een idle wattage heeft van rond de 7 watt. Het chipset op dat mobo doet ook een goede 2w idle en die SSD's bijna een watt (bij elkaar)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Laatst online: 21:13
chaoscontrol schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:14:
[...]

Met standby bedoel je uit? Want idle kan nooit 1.5w zijn als je cpu alleen al een idle wattage heeft van rond de 7 watt. Het chipset op dat mobo doet ook een goede 2w idle en die SSD's bijna een watt (bij elkaar)
Ja dan bedoel ik inderdaad uit, excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur

Lemur

Jaap van Wingerde

jongerenchaos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:08:
Ik vrees dat je om je vraag te beantwoorden zelf metingen zal moeten doen. Er zal wel geen test gepubliceerd zijn.
Pagina: 1 ... 44 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.