Hoi allemaal,
Even kijken of mijn vraag in dit topic past of in een eigen topic zou moeten, maar het is zeker wel gerelateerd aan een zuinige thuisserver.
Korte intro:
- Ik heb sinds eind vorig jaar een nieuwe thuisserver gebouwd omdat de oude langzaam maar zeker op begon te raken en ik ook wat zuinigers wilde. De oude server heeft ruim 10 jaar gedraaid met een Areca hardware raid 5 set. In die jaren natuurlijk een aantal defecte disks vervangen, daarna werd alles netjes gerebuild en tot op de dag van vandaag geen files kwijt geraakt.
- Mijn vorige server draaide op Windows 7 PRO, heeft altijd prima gedraaid, met het OS nooit gedoe gehad. De nieuwe server heb ik nu met Ubuntu draaien, op aanraden van collega's ben ik daarvoor gegaan voor 2 hoofdredenen: ZFS en Pi-Hole. Met wat hulp draait het systeem, maar ik heb toch al een aantal keer wat gekke dingen meegemaakt, bijv. 1x toen de stroom 's nachts was uitgevallen en ik de volgende dag wat van de server wilde halen waren er geen files meer zichtbaar. Lang verhaal kort: ik moest een repair actie doen (waarschijnlijk vanwege de stroomuitval), maar op de 16.04 LTS die ik had stond de repair tool niet, dus een bootable 18.04 stick gemaakt en daarmee de repair kunnen doen. Kostte weer een avondje maar de data was weer zichtbaar.
- Nog een nadeel is dat we (ook een collega die een keer heeft meegekeken) het niet voor elkaar krijgen de disks uberhaupt in slaapstand te krijgen, helpt ook niet met een zuinige server. En ik snap dat als ik de data actief gebruik ZFS alle disks zal spinnen, maar in dit geval staat het OS juist op een SSD en is alles zo ingericht dat data die ik veel gebruik en downloads op die SSD terecht komen en met een wekelijks lopend backup script worden die naar de ZFS storage doorgezet (en daarna een deel van de data die ik in de cloud wil opslaan naar mijn stack storage). Naast deze SSD zitten er 5 disks van 4TB in de server, daar is de ZFS op geconfigureerd in RAID-Z1 mode (dus 1 disk mag tegelijk uitvallen, en ik heb 4 disks aan veilige ruimte over).
Zo heb ik een aantal dingen gehad, en bij alles kost het voor mij al snel een avond uitzoeken, googlen en maar wat proberen. Voor iemand die echt veel kent van Linux is het vast simpel, maar ook bij collega's die er redelijk wat van kennen (maar geen expert zijn) merk ik dat het ook vooral googlen is en dan doen wat er staat. Ik heb nu niet echt het gevoel onder controle te zijn als er wat aan de hand is en ben nu in die paar maanden meer tijd met mijn server bezig geweest dan de 10 jaar met mijn Windows 7 server met Areca hardware raid.
Ik heb dus besloten om de server opnieuw in te richten en terug te gaan naar Windows. Ondertussen is er veel meer bekend over bitrot en ondanks dat ik nooit bestanden ben verloren met mijn RAID5 setup heb ik zeker wel eens bitrot meegemaakt, bijv. in JPG foto's die ineens voor de helft uit een groen vlak bestaan. Maar omdat de belangrijkste zaken (zoals foto's) ook in de cloud en op een externe HDD backup is de kans niet zo groot dat hetzelfde bestand overal rot. Maar het blijft vervelend want je komt er pas achter als je na jaren die oude vakantie foto toevallig weer eens wilt bekijken.
Voor de nieuwe inrichting in Windows wil ik in ieder geval geen hardware raid meer gaan draaien na wat ik nu allemaal heb gelezen over alternatieven. Waar ik de laatste tijd over heb ingelezen is met name:
- Stablebit DrivePool (en Scanner en CloudDrive)
- Snapraid
En een beetje over Flexraid (en dan met name hun RAID-F systeem, wat ook een snapshot raid bovenop een bestaand filesystem is, net als Snapraid).
Ik heb al even met Drivepool gespeeld op een losse PC en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van hoe makkelijk dat werkt en met een fijn UI (na vele uren gedoe op linux command lines, geef mij maar een fatsoelijke UI

).
Verder ben ik een aantal beschrijvingen tegen gekomen van mensen die DrivePool samen met Snapraid gebruiken, dat geeft met name het voordeel dat ik meer veilige storage space heb (net als nu bij ZFS kan ik 4 disks voor storage gebruiken, versus de helft van de ruimte als ik DrivePool duplication zou gebruiken) en dat er ook beveiliging tegen bitrot is. Ik behoud dan nog steeds het gemak van verschillende drives te kunnen gebruiken en er zo een drive bij te kunnen hangen.
Op mijn opslag staat vooral data die weinig wijzigt, dus dat zou prima aansluiten met een snapshot raid als Snapraid. Nog iets wat ik als een voordeel beschouw van zowel DrivePool als Snapraid is dat ze bovenop het filesystem werken, en alle disks dus ook los zo in een ander systeem kunnen en gewoon de data beschikbaar is. Ik heb het dan zelf nooit meegemaakt, maar zeker wel genoeg over gelezen over hele arrays die verloren gingen.
Als laatste ben ik Flexraid RAID-F tegen, net zoiets als Snapraid, maar dan wel met een UI ipv command line (voor Snapraid is wel een mooi script op codeplex te vinden om mee te starten overigens). Maar ik lees er wat minder over dan Snapraid, en ik lees op een aantal plaatsen dat vooral de beveiliging tegen bitrot niet op het niveau van Snapraid is.
Ik ga zelf nog even lekker spelen met de verschillende oplossingen voordat ik een definitieve keuze maak, maar ik ben ook zeer geinteresseerd in de ervaringen van mensen die een vergelijkbare keuze hebben gemaakt.
En dan heb ik met name de volgende zaken die ik ga afwegen voor mijn keuze:
- Alleen DrivePool met Scanner en CloudDrive:
+ Alles van 1 leverancier: zeer simpel op te zetten
+ Scanner geeft mooie overzichten van je schijven en kan vaak redelijk voorspellen als een schijf kapot aan het gaan is
+ Zeer flexibel in uitbreiden met nieuwe schijven
- Als ik alles veilig wil opslaan kost dat de helft van de storage space
- Helaas geen beveiliging tegen bitrot, maar hoe erg is dat voor een home server waar ik ook nog meerdere backups heb.
- DrivePool met CloudDrive en Snapraid:
+ 16GB beschikbaar ipv 10 met 4 data schijven en 1 parity schijf
+ Bitrot bescherming
- Toch weer aan de slag met scriptjes
- Met een recovery toch allerlei handwerk in de config file en met command line vs een paar klikken in DrivePool
Vraag: heeft bij de combi CloudDrive + Snapraid de Stablebit scanner nog veel toegevoegde waarde? Alleen al voor de overzichten van de disks qua smart status etc lijkt het me een toevoeging, maar of het nog echt nuttig is om allerlei surface scans te gaan doen en daarna met "kop-massage" (slim gedrag om te proberen nog 1x een sector te lezen) vraag ik me af. Dat geeft natuurlijk ook gewoon extra wear aan de schijven.
- Flexraid (RAID-F):
+ Soort van combi van DrivePool met Snapraid (snapshot raid met disk pooling zodat alles als 1 grote virtuele disk te gebruiken is)
+ Alles via een UI (heb er nog niet mee gespeeld dus van de kwaliteit kan ik nog niets zeggen)
- Ik lees meer over de combi van DrivePool met Snapraid dan over Flexraid (er zal wel een reden zijn denk ik dan dat vooral de DrivePool + Snapraid oplossing gekozen wordt)
- Tijdens wat lezen over Flexraid kom ik ook redelijk wat verhalen tegen van mensen met problemen: van verdwenen data tot complete setups die niet meer werken. Soms wel van een jaar of 5 geleden, dus misschien zijn er hier mensen met recentere ervaring.
Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen van anderen met deze producten en ga de komende 1 a 2 weken spelen met de verschillende oplossingen en dan een keuze maken.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Paul