Als we het dan toch over passief gekoelde cases hebben. Ik wilde eerst de allerkleinste case proberen, Streacom F1C. Maar overweeg nu de F7C of de fanless versie daarvan, FC8 (beide zonder optisch slot).
Het systeem wordt Debian of Ubuntu based. 80% van de tijd is het systeem vooral file server. De rest van de tijd ga ik GoPro en systeemcamera filmpjes beetje knippen en plakken. En filmpjes omzetten naar x265 of (tzt) AV1. Er komt een Core i3 8100 in met 16GB ram, 1TB Intel 660p M.2 en 2x 4 of 5 TB 2,5" HDD.
de F1C:

Identiek aan de F7C maar een maat kleiner, 20cm bij 20cm en slechts 77mm hoog. 3 liter.
Specs.
De F7C:
Specs. 24x25cm, 100mm hoog. 6 liter.
De FC8, exact zelfde maten als de F7C maar met passief koelsysteem, de hele case is het koelblok.

Het plaatje toont een optisch slot maar ik ga voor de versie zonder,
specs.
Info over
het passieve koelsysteem en plaatsing van de heatsink, voor Fujitsu zal ik het oude model moeten gebruiken, voor Asrock de nieuwere.
Overweging F1C:
Ik ga graag de uitdaging aan om alles passend te krijgen in een zo klein mogelijke case. Maar zou dan de Artic Alpine 12 gebruiken, stuk vanaf zagen zodat deze erin past en net aansluit op het deksel van de case zodat de case zelf ook een koelblok wordt.
Overweging F7C:
2 voordelen 1) Meer ruimte 2) Kan er ooit een low profile single slot uitbreidingskaart in steken. Maar hoe groot is de kans dat je dat werkelijk doet? Bijvoorbeeld USB4.0 kaartje ofzo. Of een GPU. Ipv tzt een nieuw mobo/APU erin?
Arctic Alpine 12 past er waarschijnlijk gewoon in zonder aanpassing. Ik zou wel een fan aan de zijkant plaatsen puur voor luchtstroom.
Overweging FC8: de 2 voordelen van de F7C plus het idee dat ik had voor de F1C: de hele case wordt een koelsysteem.
Er zijn geen gaten voor een fan aan de andere kant. Ik heb Streacom gemaild met de vraag of ik toch een fan erin kan modden. In de zomer is het best warm in de kamer (27-28 graden) en het is een nieuwbouwhuis waar de ramen niet ver open kunnen (ontwerpfout, oplossing is heel duur, dit lossen we mss over een jaar of 2 op), dus vooral in de zomer weinig luchtverplaatsing. Dan is het fijn als een fan erin zit die alleen voor de heel warme dagen en bij uitzonderlijk zware last aanslaat.
Reactie Streacom: technisch het beste aan de buitenkant van de finnen.. maar anders onder het top paneel. Gaten boren voor lucht en voor het bevestigen van de fan. Ik wil niet 4 schroeven laten uitsteken dus zal eerst uitzoeken of dat netter kan.
Ben erg benieuwd naar de meningen hier, ik neig naar de FC8 maar wil dus niet tegen hitte problemen aanlopen... De F7C is dan veiliger. Maar als ik nooit een uitbreidingskaart erin ga doen kan ik net zo goed voor de F1C gaan en dan een stille low profile fan zoeken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Jazco2nd op 05-04-2019 23:17
]