Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:34
Dreamvoid schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:12:
[...]

80W kan ik wel begrijpen voor zo'n systeem, zeven drives, een niet heel zuinige cpu, mainboard en een stevige voeding, plus idd een niet erg zuinig OS dat telt allemaal wel op. Niet echt iets waar je 123 veel aan kan doen - enkele drives vervangen door 2.5" exemplaren helpt een beetje, maar voor de rest ben je al snel de complete NAS aan het vervangen, en zou je vooral moeten afvragen of je wel zoveel storage 'live' nodig hebt - met een 4 of 2-drive systeem kan je de boel veel zuiniger maken (zie de diverse configs die hier de ronde doen), en dan evt de overgebleven drives extern afgekoppeld als 'cold storage' bewaren.
Mijn zelfbouw NAS heeft 2 ssd's en 5 spinning disks (3.5"). Draait op een asrock bordje met een Pentium j5005 CPU, 8GB ram, 90W PicoPSU, heeft wel disk spin down, en doet idle (zonder display, maar met network) zo rond de 12W.

Moet dus wel een stuk zuiniger kunnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tvr1991
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 06:49
Heey allemaal , vandaag me eerste server gebouwd ! ik ben nu al erg tevreden.

De componenten van de server:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 124,37€ 124,37
1Fujitsu D3643-H€ 96,50€ 96,50
1Cooler Master N200 Closed€ 44,95€ 44,95
1Arctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1Crucial CT8G4DFS824A€ 41,85€ 41,85
1Mini-box picoPSU 90€ 38,95€ 38,95
1Intel 660p 1TB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,77

Na het bouwen meteen aangesloten op me watt meter en laten draaien , in BIOS liep die dik tegen de 24 watt , dus was een beetje teleurgesteld ,

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/92d8aa6067990ade571f7025846b786c.png

Toen heb ik de bios geupdated en er Proxmox VE opgezet als OS en toen kwam er al een erg goede resultaat waar ik erg blij mee was , Dit was met een aangesloten monitor/muis/toetsenbord

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/43f39994acff47dec97ec60d8e780c7b.png

En toen ik de monitor / muis/ toetsenbord er af haalde + de cpu c instelling op c10 had gezet behaalde ik deze wattage:
ik heb wel 1 extra fan toegevoegd voor een beetje extra lucht zeg maar :)

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/34b726caca9e77f6c914b868d16a3b7a.png

ik weet niet of er meer uit te halen valt , maar ik ben opzich best tevreden ,
in de bios kon ik niet veel meer uitzetten , en de schijven in low wattage zetten lukte ook niet in deze bios.
het is best een aparte bios voor dit moederbord
Maar bedankt iedereen die me geholpen heeft met het uitzoeken etc. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fujitsu vermeldt in spec sheets dat vanaf mei een nieuwe functie in de BIOS komt van de D3643-H, D3642-B, D3644-B, de cTDP. Dat is een setting die bepaald wat de maximum TDP van de processor mag worden. Het gaat terug tot maximaal 10W. Dat kan handig zijn als een computer in een ongeventileerde warme ruimte staat, zoals in een meterkast.

@tvr1991

24W in de BIOS is eigenlijk tamelijk laag want in deze stand zijn zuinigheidsfuncties nog niet actief.

De BIOS settings zijn standaard al gericht op laag verbruik. Je hoeft er meestal niets in te veranderen, de default is meestal de beste setting*. Het idle verbruik is in de basis afhankelijk van het besturingssysteem. Windows kan samen met Intel drivers het verbruik nogal laag maken, tot zelfs minder dan 3W zonder toetsenbord, muis en met monitor op slaapstand. Sommige andere besturingsystemen verbruiken meer.

Maar het gaat er natuurlijk om dat de server een bepaalde taak moet gaan vervullen, dus volledige optimalisatie is niet altijd mogelijk of wenselijk. Dus 6W met een virtualisatie besturingssysteem is prima.

Bij Proxmox kun je waarschijnlijk powertop --auto-tune draaien en het zo instellen dat het bij iedere reboot wordt uitgevoerd.

* Er is wel een setting die van belang is: de onhandige default van de Above 4G decoding setting. Ik vermoed dat Fujtisu dat wel zal verbeteren of al heeft verbeterd in de BIOS.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 05-04-2019 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, ik heb zowel de D3643-H als D3644-B voorbij zien komen, buiten de chipset en dat de een ECC doet lijken ze in grote lijnen hetzelfde, maar verschillen beide (noemenswaardig) in verbruik?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je hebt ook nog deze, met Q370 chipset: pricewatch: Fujitsu D3642-B

Het zou me verbazen als t veel scheelt, maar ik geloof niet dat er iemand deze borden naast elkaar heeft getest. Gezien de foto's en specs is zijn die 3 bordjes identiek op de chipset na?

De use case is feitelijk:
D3643 met B360 chipset: basismodel
D3642 met Q370 chipset: + VPro
D3644 met C246 chipset: + ECC/Xeon support

[ Voor 108% gewijzigd door Dreamvoid op 05-04-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
mrmrmr schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 03:59:
Fujitsu vermeldt in spec sheets dat vanaf mei een nieuwe functie in de BIOS komt van de D3643-H, D3642-B, D3644-B, de cTDP. Dat is een setting die bepaald wat de maximum TDP van de processor mag worden. Het gaat terug tot maximaal 10W. Dat kan handig zijn als een computer in een ongeventileerde warme ruimte staat, zoals in een meterkast.
Dit klinkt ontzettend handig! Voor mij dan toch een reden om de Asrock H370M-ITX/ac links te laten liggen, mits deze feature ook naar de D3674-B komt (mini-ITX). Mis USB3gen2 en 2 SATA poorten maar kan altijd nog het moederbord updaten wanneer Fujitsu met een nieuwe versie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ook handig voor in volledig passief gekoelde behuizingen zoals die van Akasa en Streacom.

Een andere interessante feature van die Fujitsu borden is een USB 3.1 "stick socket" - een USB aansluiting op het bord zelf, geen header maar een echte USB socket waar je bv een flashdrive in kan prikken, of de receiver voor je draadloze toetsenbord/muis.

[ Voor 60% gewijzigd door Dreamvoid op 05-04-2019 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
Als we het dan toch over passief gekoelde cases hebben. Ik wilde eerst de allerkleinste case proberen, Streacom F1C. Maar overweeg nu de F7C of de fanless versie daarvan, FC8 (beide zonder optisch slot).
Het systeem wordt Debian of Ubuntu based. 80% van de tijd is het systeem vooral file server. De rest van de tijd ga ik GoPro en systeemcamera filmpjes beetje knippen en plakken. En filmpjes omzetten naar x265 of (tzt) AV1. Er komt een Core i3 8100 in met 16GB ram, 1TB Intel 660p M.2 en 2x 4 of 5 TB 2,5" HDD.

de F1C:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYi045lVKXM-TO5l1oAGBxnwxjA=/i/1388397678.jpeg
Identiek aan de F7C maar een maat kleiner, 20cm bij 20cm en slechts 77mm hoog. 3 liter.
Specs.

De F7C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv7tH9qq-KqiL2DbubGFnNBDvI0=/i/2000639720.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxJbsQKuYh2O0A1uWKx-BlkdEiI=/i/2000639721.jpeg
Specs. 24x25cm, 100mm hoog. 6 liter.

De FC8, exact zelfde maten als de F7C maar met passief koelsysteem, de hele case is het koelblok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UhLYct9B0Yu7lU9wLp8k7pUTIQ=/i/2000579716.jpeg Het plaatje toont een optisch slot maar ik ga voor de versie zonder, specs.
Info over het passieve koelsysteem en plaatsing van de heatsink, voor Fujitsu zal ik het oude model moeten gebruiken, voor Asrock de nieuwere.

Overweging F1C:
Ik ga graag de uitdaging aan om alles passend te krijgen in een zo klein mogelijke case. Maar zou dan de Artic Alpine 12 gebruiken, stuk vanaf zagen zodat deze erin past en net aansluit op het deksel van de case zodat de case zelf ook een koelblok wordt.

Overweging F7C:
2 voordelen 1) Meer ruimte 2) Kan er ooit een low profile single slot uitbreidingskaart in steken. Maar hoe groot is de kans dat je dat werkelijk doet? Bijvoorbeeld USB4.0 kaartje ofzo. Of een GPU. Ipv tzt een nieuw mobo/APU erin?
Arctic Alpine 12 past er waarschijnlijk gewoon in zonder aanpassing. Ik zou wel een fan aan de zijkant plaatsen puur voor luchtstroom.

Overweging FC8: de 2 voordelen van de F7C plus het idee dat ik had voor de F1C: de hele case wordt een koelsysteem.
Er zijn geen gaten voor een fan aan de andere kant. Ik heb Streacom gemaild met de vraag of ik toch een fan erin kan modden. In de zomer is het best warm in de kamer (27-28 graden) en het is een nieuwbouwhuis waar de ramen niet ver open kunnen (ontwerpfout, oplossing is heel duur, dit lossen we mss over een jaar of 2 op), dus vooral in de zomer weinig luchtverplaatsing. Dan is het fijn als een fan erin zit die alleen voor de heel warme dagen en bij uitzonderlijk zware last aanslaat.
Reactie Streacom: technisch het beste aan de buitenkant van de finnen.. maar anders onder het top paneel. Gaten boren voor lucht en voor het bevestigen van de fan. Ik wil niet 4 schroeven laten uitsteken dus zal eerst uitzoeken of dat netter kan.

Ben erg benieuwd naar de meningen hier, ik neig naar de FC8 maar wil dus niet tegen hitte problemen aanlopen... De F7C is dan veiliger. Maar als ik nooit een uitbreidingskaart erin ga doen kan ik net zo goed voor de F1C gaan en dan een stille low profile fan zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 05-04-2019 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb idd ook naar die Streacom behuizingen gekeken, het zijn mooie dingen. Of het in jouw situatie werkt zal ook afhangen wat voor systeem erin gaat (cpu, hoeveelheid HDDs etc), ik kan er niet zoveel zinnigs over voorspeleln.

Als je t echt zo klein mogelijk wilt krijgen dan heb je die Akasa behuizingen, maar die zien er nogal industrieel uit.

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 09-04-2019 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:44
DE F1C EVO / F1CWS EVO heeft een montageplaat tussen deksel en moederbord, ik zie niet goed hoe jouw Alpine tegen het deksel aan kan komen. Die plaat zelf (in mijn WS [Without Slot] versie is ie vlak en van hetzelfde type alu als de kast, op de plaatjes bij Streacom lijkt het voor de CD-drive versie een gevormde stalen plaat te zijn) zal niet zoveel warmte kunnen verspreiden, vermoed ik. En nog minder als er van alles op gemonteerd is dat zelf warmte genereert.

Een 60x60mm (dunne) fan helpt wel

[ Voor 8% gewijzigd door ultrapreventive op 09-04-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryptoknight
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
Ook even vraagje om server in elkaar te steken.

Ik heb een Fujitsu D3417-B2 gekozen (wegens het lage verbruik), in combinatie met Pentium G5400, 16 GB 2400MHz en Transcend 220S internal solid state drive M.2 512 GB.

Hoe ga ik best te werk om dit samen te steken, en te testen?

Edit: bedankt voor de antwoorden hieronder, ik ga voor een D3644-B moederbord kijken zodat alle onderdelen op elkaar afgestemd zijn :)

[ Voor 47% gewijzigd door Kryptoknight op 10-04-2019 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:02
@Kryptoknight If all else fails. Alles uitbouwen en dan los op de doos zeg maar weer op bouwen. Kan iets simpels zijn of net zoals bij mij (ander merk moederbord) het moederbord wat stuk was.
Dus minimaal opbouwen: Moederbord, CPU (met koeler) en RAM. Uiteraard dan de voeding nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Kryptoknight
Een Coffee Lake processor zoals G5400 heeft een 300 series chipset nodig. Je kunt een D3644-B (of D3643-H) moederbord gebruiken of een Skylake/Kaby Lake processor in de D3417-B2 toepassen, zoals de G4600.

De 5 in G5400 geeft aan dat het een Coffee Lake generatie is. De '4' in G4600 geeft aan dat het een Kaby Lake (of SkyLake) is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kryptoknight schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:10:
Ik heb een Fujitsu D3417-B2 gekozen (wegens het lage verbruik), in combinatie met Pentium G5400
@mrmrmr heeft gelijk, incompatible moederbord en cpu. Ofwel je ruilt het bord om van eentje in de D36xx serie, ofwel je ruilt de cpu om voor een Skylake/Kaby Lake chip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvr1991
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 06:49
mrmrmr schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 03:59:

@tvr1991

24W in de BIOS is eigenlijk tamelijk laag want in deze stand zijn zuinigheidsfuncties nog niet actief.

De BIOS settings zijn standaard al gericht op laag verbruik. Je hoeft er meestal niets in te veranderen, de default is meestal de beste setting*. Het idle verbruik is in de basis afhankelijk van het besturingssysteem. Windows kan samen met Intel drivers het verbruik nogal laag maken, tot zelfs minder dan 3W zonder toetsenbord, muis en met monitor op slaapstand. Sommige andere besturingsystemen verbruiken meer.

Maar het gaat er natuurlijk om dat de server een bepaalde taak moet gaan vervullen, dus volledige optimalisatie is niet altijd mogelijk of wenselijk. Dus 6W met een virtualisatie besturingssysteem is prima.

Bij Proxmox kun je waarschijnlijk powertop --auto-tune draaien en het zo instellen dat het bij iedere reboot wordt uitgevoerd.

* Er is wel een setting die van belang is: de onhandige default van de Above 4G decoding setting. Ik vermoed dat Fujtisu dat wel zal verbeteren of al heeft verbeterd in de BIOS.
zonder die 4g decoding uit te schakelen in de bios kon ik proxmox niet op de pc zetten , heb me rot gezocht die dag waarom het niet lukte met installeren , hij crashde de hele tijd, maar bleek idd aan de 4g decoding te liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-07 19:44
Hoi allen, ik zoek een vervanger voor mijn nextcloud box die draait op een raspberry pi3. Mijn sd kaart is nu voor de 3e keer gecrasht en het wordt tijd voor iets anders. Ik zoek iets kleins en zuinigs met een max prijs van rond de 200 euro en zoek me rot.
Wensen: Klein, zuinig zonder SD kaart en geschikt voor ubuntu server.

Tot nu toe tegen gekomen:
Odroid HC2 (maar volgens mij weer met een sd kaart)
Intel NUC (maar kom hier allerlei problemen met ubuntu server tegen)

Weten jullie nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Odroid HC2 heeft toch gewoon SATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
ultrapreventive schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:27:
DE F1C EVO / F1CWS EVO heeft een montageplaat tussen deksel en moederbord, ik zie niet goed hoe jouw Alpine tegen het deksel aan kan komen. Die plaat zelf (in mijn WS [Without Slot] versie is ie vlak en van hetzelfde type alu als de kast, op de plaatjes bij Streacom lijkt het voor de CD-drive versie een gevormde stalen plaat te zijn) zal niet zoveel warmte kunnen verspreiden, vermoed ik. En nog minder als er van alles op gemonteerd is dat zelf warmte genereert.

Een 60x60mm (dunne) fan helpt wel
Dank! Nu ben ik wel benieuwd welke fan jij erop hebt gezet. Ik neem aan dat deze constant actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
sloth schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:15:
Odroid HC2 heeft toch gewoon SATA?
Dat klopt, maar booten gaat nog steeds vanaf een sd kaart zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultrapreventive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:44
Jazco2nd schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:24:
[...]

Dank! Nu ben ik wel benieuwd welke fan jij erop hebt gezet. Ik neem aan dat deze constant actief is?
Het was een Sunon 60x60x10mm die ik hier had gekocht (zat IIRC geen conn aan).
Omlaaggeregeld, maar zorgde voor een luchtstroompje in de kast dat voldoende was voor de warmte die het passieve Asrock N3700 bordje in de HTPC afgaf.

Positie in de kast is op een draagarmpje aan de zijkant, zie de inbouwhandleiding.

[ Voor 5% gewijzigd door ultrapreventive op 10-04-2019 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
@Gargamel29

Ik ben eigenlijk nog steeds aan het wachten tot de Odroid H2 eindelijk weer leverbaar is.

Mogelijk gaat deze mijn Hyper-V server vervangen aangezien ik toch niet zoveel rekenkracht nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:02
It's alive!!!! De server draait eindelijk. Was inderdaad het moederbord. Start erg snel op met de M.2 SSD, dus dat zit ook snor.
Jammer genoeg gisteren mijn 2e monitor overleden, dus moest de hele tijd source wisselen, maar goed. Nu maar even voor het instellen op afstand TV er op gezet om makkelijk wat te doen.

Hyper-V net geïnstalleerd alvast voor docker, drivers etc ook. Zodra de basis klaar is, dan pas ga ik Drivepool en Scanner installeren (ook meteen kijken wat ik kan doen om een melding te krijgen wanneer de schijven problemen zouden vertonen) en de schijven weer toevoegen.
Draai nu iig Windows 10, maar twijfel eigenlijk nog of ik toch niet voor Server Essentials moet gaan. Baal nog steeds dat WHS 2011 verouderd is en Essentials gewoon veel te duur. Maar wellicht ga ik nog steeds een topic opstarten over W10 als server OS en Docker. Voor mezelf en voor anderen om over te discussiëren.
Draai nu nog even als test zonder licentie. Als het bevalt komt er zeker een licentie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Onlangs heb ik een Deskmini H110 i.c.m. een G4400 en SSD gekocht. Ik ben erg gecharmeerd door de vermelde (idle) verbruikswaarden en de kleine formfactor. Na Ubuntu Server 18.04 te hebben geïnstalleerd kom ik maar niet in de buurt van de (gewenste) lage verbruikwaarden vermeldt op dit forum. In de BIOS heb ik alle C-states geactiveerd en ook gecheckt of deze bereikt worden (dat is het geval). De kale Ubuntu installatie en powertop komt op ongeveer 9-10W idle uit (gemeten met een TP-LINK HS110).

Ondanks elke post op dit forum m.b.t. de Deskmini H110 te hebben doorgespit, ben ik niet gekomen tot de oplossing die ik zoek. Ook het forum bij onze Duitse collega's vermeldt weinig concreets wat ik misschien over het hoofd heb gezien. Wie heeft ervaring met deze mooie setup en wilt mij zijn instellingen in zowel bios als OS delen?

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Anandtech komt op 14.81W idle (met een quadcore Core i5 en een WiFi kaartje), dus 9-10W is niet heel gek?

Deze Duitsers komen ook niet onder de 10W.

Waar dat aan ligt, ik weet het niet - misschien levert ASRock een inefficiente externe voeding mee? Als je een DC verbruiksmeter hebt zou je dat wellicht kunnen meten tussen de voeding en de PC.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 11-04-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
Bojan023 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:33:
Onlangs heb ik een Deskmini H110 i.c.m. een G4400 en SSD gekocht. Ik ben erg gecharmeerd door de vermelde (idle) verbruikswaarden en de kleine formfactor. Na Ubuntu Server 18.04 te hebben geïnstalleerd kom ik maar niet in de buurt van de (gewenste) lage verbruikwaarden vermeldt op dit forum. In de BIOS heb ik alle C-states geactiveerd en ook gecheckt of deze bereikt worden (dat is het geval). De kale Ubuntu installatie en powertop komt op ongeveer 9-10W idle uit (gemeten met een TP-LINK HS110).

Ondanks elke post op dit forum m.b.t. de Deskmini H110 te hebben doorgespit, ben ik niet gekomen tot de oplossing die ik zoek. Ook het forum bij onze Duitse collega's vermeldt weinig concreets wat ik misschien over het hoofd heb gezien. Wie heeft ervaring met deze mooie setup en wilt mij zijn instellingen in zowel bios als OS delen?
Heb je deze biosinstellingen ook goed staan?
Advanced -> Chipset Configuration -> PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH PCIE ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> DMI ASPM Support Enabled
Advanced -> Chipset Configuration -> PCH DMI ASPM Support Enabled

Soms maakt het ook nog uit als je de C states op enabled of auto hebt staan.

Heb je een Sata of M2 SSD?

Met Windows 10 haalde ik idle 5W met een Sata SSD, met een Intel 600P zat ik 2W hoger meen ik.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb deze instellingen enabled (voor de zekerheid nog even dubbel gecheckt). Bovendien gebruik ik een sata SSD, eentje van Kingston (al verwacht ik niet dat dat heel relevant is). De meegeleverde voeding die ik gebruik is van AcBel en heeft efficiency level VI. Lijkt in orde op het eerste gezicht..

5W zou ik ruim genoegen mee nemen. Overigens gebruik ik wel een TP-LINK HS110 waarvan ik niet verwacht dat deze heel nauwkeurig is maar het lijkt mij dat deze er niet meer dan 1-2W naast zal zitten..

edit: typo

[ Voor 6% gewijzigd door Bojan023 op 11-04-2019 13:18 ]

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
Bojan023 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:11:
Ik heb deze instellingen enabled (voor de zekerheid nog even dubbel gecheckt). Bovendien gebruik ik een sata SSD, eentje van Kingston (al verwacht ik niet dat dat heel relevant is). De meegeleverde voeding die ik gebruik is van AcBel en heeft efficiency level VI. Lijkt in orde op het eerste gezicht..

5W zou ik ruim genoegen mee nemen. Overigens gebruik ik wel een TP-LINK HS110 waarvan ik niet verwacht dat deze heel nauwkeurig is maar het lijkt mij dat deze er niet meer dan 1-2W naast zal zitten..

edit: typo
Misschien Windows 10 ff proberen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Omdat er in dit topic veel mensen zijn die shucked Seagate 5TB disks gebruiken: ik heb de eerste failure na 6 maanden van een ST5000LM000 disk. Meer mensen die (redelijk) snel failures hebben met deze disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik heb hier drie Seagate 2.5" drives draaien, 1x 1.5TB en 2x 4TB, respectievelijk 3 jaar oud, 2 jaar oud en een half jaar oud.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 12-04-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
Tja komt redelijk overeen met deze stats denk ik:

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2018/

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Backblaze heeft geen 2.5" drives, dus ook geen stats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk, zo heb je nog eens eer van je werk om je server zuiniger te maken!

Greenchoice

_O- _O- _O- _O-

(Disclaimer: helaas klopt dit niet, al zou het natuurlijk wel een enorm resultaat zijn. Zal een bugje zijn)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:28

Kek

3flix

Mars Warrior schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:13:
Kijk, zo heb je nog eens eer van je werk om je server zuiniger te maken!

[Afbeelding: Greenchoice]

_O- _O- _O- _O-

(Disclaimer: helaas klopt dit niet, al zou het natuurlijk wel een enorm resultaat zijn. Zal een bugje zijn)
zo zeg, dan had je zeker eerst en rack server van wat jaar geleden staan die lekker stonden te loeien.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kek Meer dan 100% lager? Das knap natuurlijk. Zeker een bugje. :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
Goedenavond!

Ik ben inmiddels een tijdje bezig met het zoeken naar een zuinige server. Op basis van o.a. een hoop informatie uit dit topic (waarvoor dank) tot een systeem gekomen, welke ik voor het bestellen graag nog even tegen jullie aan wil houden. Allereerst het systeem zelf:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8300 Boxed€ 154,-€ 154,-
1Fujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Sugo SST-SG11B€ 73,07€ 73,07
6Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 750,30
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
2Samsung M391A2K43BB1-CTD€ 133,73€ 267,46
1Samsung PM981 512GB€ 94,38€ 94,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.425,31

Ik wil op deze hardware een aantal verschillende dingen doen (waarschijnlijk middels ESXI):
  • pfSense router
  • File storage /nas (ZFS)
  • Unify Controller
  • Home automation spul
  • Hosting
Een aantal van de componenten zijn gekozen vanwege items in deze lijst, waaronder het ECC geheugen (ZFS), de hoeveelheid schijven (RaidZ2) en de losse system drive (NAS, doorgeven van de controller voor alle 2.5" schijven).

Ik heb thuis een gigabit verbinding en wil het verkeer vanuit mijn netwerk naar buiten toe via een VPN laten lopen en wil daarbij zo veel mogelijk de beschikbare snelheid gebruiken. Dit vereist wel enige rekenkracht, vandaar de keuze voor een (relatief) krachtige CPU. Hier komen waarschijnlijk nog pfBlockerNG en Snort bij.

Als laatste zijn het geheugen en de SSD gekozen a.h.v. de twee "recommended components" documenten die Fujitsu voor bovenstaande moederbord beschibaar stelt.

Een aantal dingen waar ik nog wat over twijfel:
  • Is deze CPU echt wel nodig, of zou ik ook met een Pentium toe kunnen
  • Zou een Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit voldoende kunnen zijn?
Benieuwd naar jullie feedback; in ieder geval alvast bedankt voor het kijken!

N.B. Wellicht heb ik de bevestiging gemist, maar ECC met een i3 zou moeten werken op de D3644-B. Is in ieder geval succesvol getest met de 8100; zie https://www.heise.de/foru...44/posting-33260185/show/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
Agshlee schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:04:
N.B. Wellicht heb ik de bevestiging gemist, maar ECC met een i3 zou moeten werken op de D3644-B. Is in ieder geval succesvol getest met de 8100; zie https://www.heise.de/foru...44/posting-33260185/show/.
Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij wilt kopen en bevalt prima. Ook Proxmox, pfSense, Unifi etc. i3-8100 met ECC op de D3644-B werkt inderdaad en is bevestigd (ik heb ECC), met wel het voorbehoud dat je eigenlijk ECC niet echt kan testen in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Agshlee

Ziet er goed uit. Een i3-8300 is denk ik niet nodig voor wat je wilt doen. Een Pentium G5400 (2 cores, totaal 4 virtuele cores) zou ook al voldoen bij dit takenpakket. Bij thuisservers heb je niet vaak voordeel van nog snellere processors. Dat levert pas substantieel iets op als je echt zwaar gaat belasten. Belangrijker bij VM's/containers/etc is de beschikbaarheid van voldoende geheugen en de aanwezigheid van een SSD, en die heb je al in je lijst.

Een moderne VPN werkt met instructiesets die ingebakken zijn in de processor, zoals AVX en AES. Zelfs als dat niet zo is, lijkt dat geen reden om iets snellers dan een Celeron te wensen, tenzij je meerdere cryptolagen toepast. Een Pentium heeft overigens geen AVX.

De Intel 660p 1TB M.2 is groter en heeft meer ruimte en is relatief goedkoop. Een WD SSD Green V2 (2018) 480GB M.2 is zuinig en is veel goedkoper dan de Samsung. Dure SSD's komen beter tot hun recht als er daadwerkelijk een grote gedistribueerde belasting is (zeg maar: een flink aantal gelijktijdige requests), en dat is vaak niet zo bij thuisservers. Als je van plan bent veel te gaan testen dan is een snelle opslag voor VM images handig, anders zou de WD SSD Green V2 weer wat schelen.

Als je met marge zekerheid/stabiliteit wenst dan is de gekozen voeding een goede optie.

Een PicoPSU-90/80 kit zou ik niet kiezen omdat de oudere 80W adapter niet zo efficient is in vergelijking met een Leicke 120W of Seasonic HE 60W adapter. Een PicoPSU-80/60 kit zou kunnen werken met een G5400 of een i3-8100 met deze 2.5" disks. De disks produceren weinig warmte, in een luchtige kast zou natuurlijke ventilatie voldoende kunnen zijn. Het is bij de 80/60 voeding niet de bedoeling om langdurig maximaal de cpu en gpu te belasten, daarvoor is de passieve koeler formeel en informeel te weinig. Het gaat dan ook boven de nominale 60W van een Seasonic HE 60W uit. Deze adapter kan meer aan dan het label aangeeft (zoals de meeste goede voedingen), maar dat moet niet al te lang duren. Daarom vind ik de keuze in je lijstje een goede.

Denk ook aan de accessoires, zoals SATA splitter kabels, PicoPSU PCI plate.

ESXi is vermoedelijk minder zuinig dan wat @mdbraber gebruikt voor virtualisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben het helemaal eens met @mrmrmr. Hoewel ik misschien toch voor de i3-8300 zou gaan. De argumenten die hij aandraagt zijn gewoon prima, alleen wil je misschien net iets kopen wat iets langer mee gaat. En juist omdat moderne systemen zo weinig verbruiken, is de totale economische levensduur van thuisservers alleen maar omhoog gegaan.

Je kan natuurlijk ook gewoon de Celeron nemen, en over een aantal jaar 2e hands een i3 (of zelfs hoger) er in zetten voor een schappelijk prijsje.

@Agshlee Al eens naar Proxmox gekeken? Kan alles wat je wil. (En is een stuk zuiniger dan ESXi)

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 14-04-2019 08:51 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De i3s en omhoog hebben support voor AVX2, de Pentium's niet. Dit is buiten het core aantal en eventueel turbo/clock speed voordeel, een aanzienlijk verschil in bepaalde workloads. Met name H265 encoding maakt flink gebruikt van AVX2.

Of deze instructies worden gebruikt in VPN encryptie in bvb pfSense weet ik niet. Ik draai ook zo'n VPN setup op een G4400 CPU. Deze kan gigabit NAT doen zonder VPN (wel nagenoeg 100% load), en zo'n 130 tot 160Mbps met openVPN en AES256, gebruik makend van HW accel.

pfSense draait in een VM op Proxmox , met 1 virtuele netwerk kaart en 1 hardware netwerk kaart toegewezen via VT-d. Daarnaast doet deze server vergelijkbare taken als je opschrijft, zoals ZFS, database server, Docker (kan direct in Debian host van Proxmox, in tegen stelling tot VSXi), etc.

Nu heb ik de router maar 1 core toegewezen. Voor mij is die 130Mbps zat, aangezien ik daar prima mee kan Windows RDP'en met grafische CAD programmas tussen een Windows 10 bak en Remmina (Linux laptop op werk).

Het onderscheid tussen server of "prosumer" toepassingen is wel belangrijk bij stil te staan. Ik heb bvb een applicatie draaien die in peak (1x per dag) 16+ connecties tegelijk afvuurt op deze machine, met complexe zoekacties op een tabel met 100k+ records in MariaDB. De server load piekt dan flink naar 16+, maar aangezien dat om 3u 's nachts gebeurd.. lekker belangrijk. Laat maar doorpruttelen. >:)

Daarintegen zou ik wel flink teleurgesteld zijn als bvb RDP niet vloeiend genoeg draaide. Tijdens het sleutelen aan de setup gaf Proxmox by default geen permissies voor CPU crypto extensions, waardoor VPN onwerkbaar sloom was voor RDP. Dergelijke interactieve handelingen kan m.i. zeker wel een wat overkill CPU rechtvaardigen. Uiteindelijk wil je ook na 2 tot 3 jaar er nog goed op kunnen werken.

[ Voor 44% gewijzigd door Hans1990 op 14-04-2019 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is op zich niet zo'n probleem om een snelle processor toe te passen (het idle verbruik veranderd niet veel)), ware het niet dat het drie mogelijk belangrijke effecten heeft: het verbruik tijdens het starten in de BIOS gaat omhoog, en het maximum verbruik gaat ook omhoog, en je hebt mogelijk actieve koeling nodig. Dat heeft invloed op de te selecteren voeding, kast en koeling, zoals ik beschreef.

Een G4600 is ruim voldoende voor bijvoorbeeld een mail server die constant bezig is met het multi-threaded scannen van berichten. Die is sneller en soepeler dan een 4 core Ivy Bridge.

Mediaservers met trage processor en geen hardware acceleratie (dat is een softwarekeuze) kunnen minder fps produceren. Maar als de software gebruik maakt van Intels HEVC functies, voldoet zelfs een Jxxxx processor. https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video

Als je AVX of AVX2 nodig hebt, dan heb je geen andere keuze dan een processor te kiezen met die functies. Pentium heeft die instructiesets niet. Goed dat @Hans1990 daarop wijst, ik heb dat ook even in mijn eerdere bericht gezet.

Vermoedelijk worden waits (voor timeouts) niet sneller met een snellere processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agshlee
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-02 09:47
mdbraber schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:35:
Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij wilt kopen en bevalt prima. Ook Proxmox, pfSense, Unifi etc. i3-8100 met ECC op de D3644-B werkt inderdaad en is bevestigd (ik heb ECC), met wel het voorbehoud dat je eigenlijk ECC niet echt kan testen in de praktijk...
Fijn om dit nogmaals bevestigd te zien. Ik vroeg me ook al af hoe je daadwerkelijk zou kunnen testen of ECC werkt. Aldus Google zou je het o.a. in de BIOS en via Memtest86 moeten kunnen zien (zie hier); zal dat laatste proberen wanneer ik het systeem in elkaar heb gezet.

@mrmrmr Dank voor de uitgebreide reactie! Ik zal er stapsgewijs doorheen gaan.
Een moderne VPN werkt met instructiesets die ingebakken zijn in de processor, zoals AVX en AES. Zelfs als dat niet zo is, lijkt dat geen reden om iets snellers dan een Celeron te wensen, tenzij je meerdere cryptolagen toepast. Een Pentium heeft overigens geen AVX.
Ik zal gebruik maken van OpenVPN (of wellicht WireGuard). Het is momenteel niet mogelijk om met 1 OpenVPN connectie 1000/1000 te halen, dus het plan is om meerdere connecties in een gateway group te combineren. OpenVPN is single-threaded, maar bij meerdere connecties zouden meer cores handig kunnen zijn. Daarnaast heb ik begrepen dat je best wat rekenkracht nodig hebt om DPI (a la Snort) te kunnen toepassen. Om deze redenen heb ik de 8300 gekozen. Ik heb nog geen ervaring met pfSense op dit gebied, dus wellicht overschat ik de requirements :). Ik hoef ook niet per se 1000/1000 te halen, maar in de buurt zou leuk zijn. Het voelt zonde om maar de helft van je verbinding te gebruiken :P.
De Intel 660p 1TB M.2 is groter en heeft meer ruimte en is relatief goedkoop. Een WD SSD Green V2 (2018) 480GB M.2 is zuinig en is veel goedkoper dan de Samsung. Dure SSD's komen beter tot hun recht als er daadwerkelijk een grote gedistribueerde belasting is (zeg maar: een flink aantal gelijktijdige requests), en dat is vaak niet zo bij thuisservers. Als je van plan bent veel te gaan testen dan is een snelle opslag voor VM images handig, anders zou de WD SSD Green V2 weer wat schelen.
Goed punt; ga ik aanpassen.
Informatie over voedingen.
Check!
Denk ook aan de accessoires, zoals SATA splitter kabels, PicoPSU PCI plate.
Uiteraard had ik daar al over nagedacht! * achem * O-)

FireDrunk schreef op zondag 14 april 2019 @ 08:49:
@Agshlee Al eens naar Proxmox gekeken? Kan alles wat je wil. (En is een stuk zuiniger dan ESXi)
Daar heb ik destijds wel naar gekeken. Om de een of andere reden had ik in m'n hoofd zitten dat je dat niet met pfSense kon combineren. Ga ik zeker nog even naar kijken, als die combi wel mogelijk is!

Hans1990 schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:17:
Of deze instructies worden gebruikt in VPN encryptie in bvb pfSense weet ik niet. Ik draai ook zo'n VPN setup op een G4400 CPU. Deze kan gigabit NAT doen zonder VPN (wel nagenoeg 100% load), en zo'n 130 tot 160Mbps met openVPN en AES256, gebruik makend van HW accel.
Exact de reden voor mij om voor een wat krachtigere CPU te kiezen. OpenVPN is helaas niet super geoptimaliseerd. WireGuard zou een stuk beter moeten zijn, maar de ondersteuning vanuit pfSense (of eigenlijk FreeBSD) is nog niet geweldig, naar ik begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29
Hmm, de Fujitsu D3644-B is niet meer leverbaar volgens de pricewatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Agshlee schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:50:
Ik zal gebruik maken van OpenVPN (of wellicht WireGuard). Het is momenteel niet mogelijk om met 1 OpenVPN connectie 1000/1000 te halen, dus het plan is om meerdere connecties in een gateway group te combineren. OpenVPN is single-threaded, maar bij meerdere connecties zouden meer cores handig kunnen zijn. Daarnaast heb ik begrepen dat je best wat rekenkracht nodig hebt om DPI (a la Snort) te kunnen toepassen. Om deze redenen heb ik de 8300 gekozen. Ik heb nog geen ervaring met pfSense op dit gebied, dus wellicht overschat ik de requirements :). Ik hoef ook niet per se 1000/1000 te halen, maar in de buurt zou leuk zijn. Het voelt zonde om maar de helft van je verbinding te gebruiken :P.
OpenVPN staat niet bepaald bekend om de hoge doorvoersnelheid. Als je meerdere instances tegelijk wilt gebruiken dan is een echte 4 core inderdaad verstandig, met het voordeel van AVX/AVX2. En/of je beperkt het aantal bits in de encryptie. En/of wel hardware AES maar geen software Blowfish.

Wireguard is kennelijk wel snel genoeg om 1 Gbps bandbreedte te benutten met processortijd over. Je kunt ook moderne snelle elliptic encryptie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:54:
[...]
Weer een leveringsdip denk ik. Misschien omdat er een (BIOS)update aan komt? Het moederbord zal volgens planning van Fujitsu nog jaren beschikbaar zijn.
Is ergens te zien / volgen wanneer deze bios update uitkomt?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-09 10:51
Hoi allemaal,

Na lang rond gekeken te hebben op dit forum heb ik een week of 2 geleden ook besloten de sprong in het diepe te maken en zelf thuis een server op te zetten. Ik wou een lekker zuinig systeem dat enigszins compact is. Kwaliteit en gemak waren belangrijker dan de kosten.

mijn eisen waren als volgt:
  • pi-hole
  • vpn
  • fileserver / nextcloud
  • HTPC
  • pc voor op de bank
  • mogelijk in de toekomst een webserver
  • minimaal 2 disk slots
Met behulp van onder andere de startpost en alle ervaringen in dit topic kwam ik toen op het volgende setup (de hard disk had ik nog liggen, binnenkort komt er 2x 4TB in):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD3200BEVT, 320GB€ 0,-€ 0,-
1ASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Crucial CT8G4SFS824A€ 40,90€ 40,90
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 70,05€ 70,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 382,90

Inmiddels heb ik dus alles werkend en ben zeer tevreden. Hij draait op Ubuntu 18.04.2 LTS en verbruikt idle gemiddeld tussen de 7 en 7.8W (gemeten met een brennenstuhl). Ik heb verder (nog) helemaal geen optimalizaties gedaan qua verbruik, maar aangezien ik hem ook als HTPC gebruik, denk ik niet nog heel veel te kunnen winnen. Vanochtend heb ik ook via de server de F1 race van China gekeken en gedurende die activiteit ging het vermogen naar ongeveer 19W.

Al met al dik tevreden, iedereen hier dus bedankt voor alle advies!

Voor de liefhebber, hieronder nog wat fotos van het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EkCq1LPhBq3lbLF0JIbFLzOF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X67WJsioAqdPd5z4crYGMsCO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DjcSLVw5N3y21k4kbuGMyUBw/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p9FBKrnt0uaHHlzJLO9mSeVm/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QBERw20U1lMGSmi1SzxQxvH4/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdbraber schreef op zondag 14 april 2019 @ 21:17:
[...]

Is ergens te zien / volgen wanneer deze bios update uitkomt?
De al beschikbare R.1.5.0 voor D3644-B heeft cTDP, 9th gen cpu support en voor mei is een factory BIOS met DiskErase gepland. Dat is terug te vinden in noot 5 van de laatste spec sheet.

Je kunt niet downgraden vanaf versie 1.5.0 vanwege beveiligingsupdates voor Intel processoren.

@Otkurom

Verbruik optimaliseren kan met powertop:
sudo apt-get install powertop
powertop --auto-tune

Daarna meten als de monitor in slaapstand gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 14-04-2019 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otkurom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-09 10:51
mrmrmr schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:19:
[...]
@Otkurom

Verbruik optimaliseren kan met powertop:
sudo apt-get install powertop
powertop --auto-tune

Daarna meten als de monitor in slaapstand gaat.
Volgens mij doet ubuntu server dat uit zichzelf al redelijk aggressief. Althans, elke keer als ik mijn tv op de server input zet, staat het beeld standaard op zwart. Hij geeft pas beeld zodra ik de muis van mn toetsenbord aanraak.

Aangezien ik mijn USB controllers dus ook aan wil houden zie ik niet echt hoe het verbruik nog beter kan...

Had dat powertop al wel een gedaan maar zal er de komende dagen nog een keer wat dieper in duiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De laatste keer dat ik Ubuntu testte was powertop handig om het verbruik te optimaliseren. Powertop auto-tune doet eigenlijk alles automatisch, het zet laag verbruikstanden aan van CPU, PCI, SATA, USB, etc. Dat scheelt meestal nog 1-3 Watts.

Meten nadat de monitor in slaapstand is gegaan levert het idle verbruik op.

De auto-tune instellingen gaan verloren bij een herstart, dus het moet bij elke reboot worden gestart.

Met powertop kun je ook zien in welke spaarstand de processor komt (c8, c9, c10).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:28

Kek

3flix

mrmrmr schreef op zondag 14 april 2019 @ 22:56:

De auto-tune instellingen gaan verloren bij een herstart, dus het moet bij elke reboot worden gestart.

Met powertop kun je ook zien in welke spaarstand de processor komt (c8, c9, c10).
Ik heb dat met dit opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryptoknight
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
mrmrmr schreef op zondag 14 april 2019 @ 15:54:
[...]

Weer een leveringsdip denk ik. Misschien omdat er een (BIOS)update aan komt? Het moederbord zal volgens planning van Fujitsu nog jaren beschikbaar zijn.

Houd deze leveranciers in de gaten:
https://www.sicomputers.n...-c246-ddr4-micro-atx.html
https://azerty.nl/product...ntel-1151-ddr4-micro-atx-
https://www.mymediacenter.nl/search/Fujitsu+D364/
https://www.reichelt.nl/
https://maxict.nl/fujitsu...6-micro-atx-p9532646.html
Ik had inderdaad verleden week doorgekregen dat de D3644-B niet meer kon geleverd worden (SiComputers), maar D3643-H wel nog op korte termijn kon...

Dan voor de D3643 gegaan (aangezien ik daar eigenlijk genoeg mee had :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamaster88
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 22:04
Ik weet niet of tips hier ook gevraagd mogen worden?

Ik wil een nas bouwen met oog op energiebesparing.
Mijn wensen:

Freenas met 4x 3tb hdd(die ik al heb)
Minecraft server voor 10 man (docker)
Wat home automation
Downloads (nzbget, sonarr, couch potato)
Plex (weinig transcoding, en anders 1 stream op 1080 max)

Wat zou hiervoor een beetje een mooi systeem zijn met oog op energiezuinigheid.

Ik had in eerste instantie ryzen 7 in mijn hoofd (voordat ik aan de energiekosten dacht xD) maar denk dat die niet echt geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke harde schijven heb je precies (typenummers)? Wat is je budget?

De energiekosten zitten voornamelijk in de keuze van het moederbord, en de 3.5" hard disks. Normale Intel processoren voor desktops verschillen onderling weinig. Daarnaast is het besturingsysteem en bij virtual machines meer daarvan van belang. De hypervisor is ook een besturingssysteem, maar die is meestal niet zo energiezuinig als bijvoorbeeld Windows of Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamaster88
mrmrmr schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:41:
Welke harde schijven heb je precies (typenummers)? Wat is je budget?

De energiekosten zitten voornamelijk in de keuze van het moederbord, en de 3.5" hard disks. Normale Intel processoren voor desktops verschillen onderling weinig. Daarnaast is het besturingsysteem en bij virtual machines meer daarvan van belang. De hypervisor is ook een besturingssysteem, maar die is meestal niet zo energiezuinig als bijvoorbeeld Windows of Debian.
Ik heb 4x WD red type: WD30EFRX

Budget is 7 a 800 euro.

Ik wil mijn synology nas vervangen omdat deze te traag wordt voor mijn "behoefte". Dus wil een nieuw systeem die wel wat energiezuinig is. En dit hoeft niet tot op de minimale wattage. Heb een Dell R610 server die 200 watt vreet wat dus ongeveer 400 euro per jaar kost. Dat is een beetje overkill. Ik zit zelf te denken aan ong 70 a 80 watt max onder load. Alleen mijn kennis mbt energie consumptie is wat minder.

Vandaar de vraag :).

Er hoeft geen gpu in. En alleen deze 4 schijven. Het wordt echt een nas met een paar docker/VM's. Zat eerst te denken aan een Synology ds918+ alleen ben ik bang dat deze nog steeds iets te traag is. Iig voor minecraft servers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Liep tegen een interessant probleem aan met mijn server in combinatie met pfSense en VMware. De combinatie van NICs, vNICs en pfSense/BSD lijkt bepaalde offloading (LRO) features niet leuk te vinden, waardoor verkeer van mijn server vlan (geheel virtueel) naar mijn NAS (in het client vlan) erg traag (<10Mbps) verliep. Verkeer in tegengestelde richting verliep met dik 900 Mpbs, verkeer binnen de ESX omgeving in het server vlan nog veel sneller.

Na divers onderzoek leek het probleem te herleiden tot pfSense, en specifiek de Large Receive Offload (LRO) feature, die bij mij (net als de overige offloading features) in pfSense uit staat (en dus gebruikt wordt; de pfSense settings zijn geinverteerd). Het uitschakelen van LRO verbetere de performance, maar tegen een enorme CPU load, dus dat was niet wenselijk.

Uiteindelijk opgelost door het server vlan op de virtuele pfSense een eigen E1000 vNIC te geven op pfSense. De beide andere NIC waren (en zijn) VMXlan3 nics. Daarmee is de snelheid maximaal (>900Mpbs), in beide richtingen, met een bescheiden CPU load.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@andytuinman3

Dit is een voorbeeld systeem voor een NAS met 4x WD30EFRX. Een mATX kast moet er nog bij.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3642-B€ 152,45€ 152,45
4Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,75€ 15,-
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Crucial CT16G4DFD824A€ 79,87€ 79,87
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 44,95€ 44,95
1WD Green SSD M.2 V2 480GB€ 61,39€ 61,39
1Mini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,12

PicoPSU en adapter zijn te bestellen bij https://amazon.de. Er komen geen verzendkosten bij.

Dit lijstje heeft 1x 16 GB UDIMM non-ECC geheugen module, uitbreidbaar naar bijvoorbeeld 32 of 64 GB. ECC is ook mogelijk, dan is een Fujitsu D3644-B moederbord (met C246 chipset) en ECC UDIMM nodig.

Extra koeling is waarschijnlijk nodig als de schijven altijd draaien en veel actief zijn. Dan zou ik een ventilator gebruiken die op laag toerental draait, direct naast het koelblok van de processor tegen de achterzijde van de kast om warme lucht uit te blazen. hardware.info test veel 12cm fans, ook het verbruik en het aantal toeren. De 4pin fan mag niet trager gaan dan 900 toeren per minuut.

Ook als je de processor langdurig zwaar belast is het beter actief te koelen.

De WD30EFRX hard disks verbruiken 20,8W per stuk tijdens een piek tijdens het opstarten. Als dat precies samenvalt zou het totaal 83W zijn. Daarbij komt het verbruik van het basissysteem (moederbord, processor). Dat kun je op ongeveer 30-35W inschatten, totaal is dat 118W potentieel piekverbruik bij opstarten, als alle pieken zouden samenvallen. In de praktijk is dat niet zo, maar in ieder geval weet je zo dat de voeding voldoet.

Na het opstarten is idle verbruik van belang, met 4 actieve disks is dat 4x 2,7W plus de rest van het systeem, dat kan 10,8W DC + ~3,5W DC = 14,3W. In de praktijk ongeveer 17W onder Windows 10, en daar komen nog enkele Watts bij voor zowel een onvoordelig besturingsysteem en virtual machines. Ongeveer 22W is denkbaar. Als het meezit minder, of als het tegenzit iets meer. In ieder geval ruim onder de 70W.

Onder de knop gepinde posts vind je informatie van diverse systemen.

Daar zal wel opvallen dat bepaalde 2.5" HDD's veel zuiniger zijn. Voor 0,85W per 4 TB disk kan opslag worden gerealiseerd. In de topic start wordt uitgelegd dat deze SATA disks te bevrijden zijn uit externe behuizingen die goedkoper kunnen worden aangeschaft. Je kunt dus later beslissen zuinigere disks toe te passen en de 3.5" disks offline te herbestemmen voor backups via een Sharkoon Quickport Pro of een externe behuizing met USB aansluiting. Door een zuinig besturingssysteem te kiezen zoals Debian met daarop containers kan het systeem wat zuiniger uitvallen. Al met al kan het systeem dan tamelijk zuinig worden, zo rond 10-12W.

Elke Watt kost ongeveer 2 euro per jaar. Met 120 euro beparing in 6 jaar haalt je niet je geld er niet uit met de 2.5" disks, maar als je op een bepaald moment toch al nieuwe disks wilt kopen is dit zeker iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamaster88
@mrmrmr

Wauw thanks. Ziet er top uit.
Nu even een zogeheten n00b vraag. Een vergelijking tussen een normale psu en deze picopsu. Is dat echt heel veel (lees: tientallen watts)? En is zo'n 4x splitter kabel wel "veilig"? Voor de rest denk ik dit lijstje maar te gaan bestellen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

PicoPSU en adapter zijn te bestellen bij https://amazon.de. Er komen geen verzendkosten bij.
Noob question. Twee psu's? En kan je twee psu op een moederbord aansluiten?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kevinl schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:36:
[...]

Noob question. Twee psu's? En kan je twee psu op een moederbord aansluiten?
Nee, een voeding dat uit 2 delen bestaat. Je hebt een 230V->12V adapter, dat is het ene deel, het andere deel is de PicoPSU die je op de ATX connector drukt en die maakt de 5V, 3.3V, etc. 12V wordt direct doorgegeven.
andytuinman3 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 02:58:
Nu even een zogeheten n00b vraag. Een vergelijking tussen een normale psu en deze picopsu. Is dat echt heel veel (lees: tientallen watts)? En is zo'n 4x splitter kabel wel "veilig"? Voor de rest denk ik dit lijstje maar te gaan bestellen. Thanks
PicoPSU's zijn zo gemaakt dat ze ook bij laag verbruik heel efficiënt zijn, ATX-voedingen zijn daar niet op gebouwd. Afhankelijk van het systeem kan dat wel enige watts schelen.

Voorbeeld: Mijn router-pc (DN2800MT met DC wide input) hing eerst tijdelijk aan de P4-kabel van een ATX-voeding, dat leverde een verbruik van zo'n 18-19W op. Nu die aan een 19V adapter hangt (i.p.v. ATX voeding) is het idle verbruik zonder tunen rond de 11W.

[ Voor 52% gewijzigd door Raven op 18-04-2019 09:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andytuinman3 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 02:58:
Een vergelijking tussen een normale psu en deze picopsu. Is dat echt heel veel (lees: tientallen watts)? En is zo'n 4x splitter kabel wel "veilig"?
Het grootste verschil ontstaat bij zeer laag verbruik. Bij 22W is de efficientie ongeveer 85% met een PicoPSU, met een gemiddelde ATX voeding ~68%. Bij 3W DC zit zo'n ATX voeding naar schatting op minder dan 40%. De efficientiecurve van een doorsnee ATX voeding gaat de diepte in vanaf zo'n 30-40W. De PicoPSU houdt ook zijn efficientie veel langer vast als de belasting (in de toekomst) verder daalt, mede daarom heb ik die gekozen. Als je systeem 50W zou gebruiken, biedt een PicoPSU geen efficientievoordeel meer.

Ik gebruik zelf exact dezelfde SATA kabel, maar dan wel met 2.5" HDD's en SSD's. Ik denk dat de kabel goed in elkaar zit. Het voelt ook stevig aan met dikke geleiders, de stekkers passen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:47
Otkurom schreef op zondag 14 april 2019 @ 21:30:
Hoi allemaal,

Na lang rond gekeken te hebben op dit forum heb ik een week of 2 geleden ook besloten de sprong in het diepe te maken en zelf thuis een server op te zetten. Ik wou een lekker zuinig systeem dat enigszins compact is. Kwaliteit en gemak waren belangrijker dan de kosten.
...
Man, leuk systeempje! Wat voor software draai je en laat je hem altijd aan staan? Zou iets als Plex hier lekker op werken?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 17:56
Ter vervanging van mijn inmiddels gedateerde maar zuinige AMD Dual Core 5050e server, wil ik graag een nieuwe thuis-server samenstellen. Bedoeld voor fileserver, diverse home-server taken en om af en toe als desktop in te loggen om wat administratie te doen. Ik wil ook wat stoeien met VM's en/of dockers dus daarom graag wat meer geheugen. Na uitpluizen van dit forum kom ik op dit wensenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3643-H€ 96,50€ 96,50
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 97,12€ 97,12
1Cooler Master Silencio 352€ 58,35€ 58,35
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 85,80€ 85,80
1Mini-box picoPSU-150-XT€ 51,75€ 51,75
1Intel 660p 1TB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,83

Zien jullie nog gekke dingen? Geheugen voor moederbord kan max. 2666Ghz zijn of mag het ook sneller? Is er inmiddels een betere (maar stille case) dan de silencio 352 met ruimte voor minstens 2 3.5 inch schijven? Ik zie de picoPSU 160 niet goed leverbaar, dus de picoPSU 150 lijkt me een passend alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een PicoPSU 80/60 kit kan ook als je 2.5" hard disks kiest. 3.5" hard disks hebben een hoge piekstroom tijdens het opstarten en 2.5" disks nogal wat minder. Een doorsnee 3.5" hard disk vraagt meer dan 20W en een 2.5" Seagate vraagt maar 3,75W. Zie topic start voor het gebruik van SATA disks uit externe 2.5" drives.

De Nederlandse importeur van de PicoPSU levert 160-XT niet, die is wel verkrijgbaar van een Duitse webshop via amazon.de. De Leicke adapter is ook via amazon.de verkrijgbaar.

Op een Coffee Lake server merk je meestal weinig van geheugen met hoger freqenties. In verband met compatiblitieit is het beter de specificatie van de processor aan te houden. Bij een i3-8100 is de snelheid 2400 volgens Intel. Ik kies meestal standaard geheugen uit dat wordt aangeboden door veel shops, dat geeft meer kans op compatibiliteit. Maar je kunt ook geheugen op het approved Coffee Lake memory lijstje van Fujitsu gebruiken. Fujitsu ondersteunt 2133, 2400 en 2666 volgens de handleiding.

Fujitsu geeft aan voor UDIMM non-ECC:
8 GB:
• SK Hynix HMA81GU6CJR8N-VK
• Micron MTA8ATF1G64AZ-2G6E1
• Samsung M378A1K43CB2-CTD
• Samsung M378A1K43DB2-CTD
16 GB:
• SK Hynix HMA82GU6CJR8N-VK
• Micron MTA16ATF2G64AZ-2G6E1
• Samsung M378A2K43CB1-CTD
• Samsung M378A2K43DB1-CTD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Vind dit zowel een interssant topic maar ook een moeilijke,
Hoe meer ik lees hoe lastiger het wordt om de juiste hardware bij elkaar te zoeken
Wil mijn eigen router gaan bouwen maar zo zuinig mogelijk maar wel mijn volledige bandbreedte (1 gigabit)kunnen gebruiken zonder dat het meteen weer overkill wordt.
Lastig keuzes keuzes keuzes.
Denk wel dat ik er uit ben welke software setup het wordt
Ben nl geen Linux man en vroeger had ik een keriofirewall draaien en die deed wel wat ik wilde.
Toch nog maar eens goed nadenken...

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Mr-D.
Kerio WinRoute firewall (de server versie) is er helaas niet meer in de vorm van vroeger, en vergelijkbare Windows firewalls in het algemeen zijn schaars. Er zijn wel alternatieven, bijvoorbeeld Sophos (gratis, op Linux gebaseerd) of pfSense. Die zijn gebruikersvriendelijk. pf vind ik een goede packet filter, maar het draait helaas alleen op BSD. En de BSD's zijn niet zo zuinig als bijvoorbeeld een goede Linux distributie of Windows. Sinds appliances de zaak hebben overgenomen een jaar of 15 terug is het vooral Linux en BSD met een webbased interface.

Ik heb een server gebouwd met 2 netwerkaansluitingen op basis van de Fujitsu D3643-H. De ingebouwde i219-LM interface en een bijgeplaatste i211-AT kaart (4,2W Debian, Windows). Zelfs als je hier het niet zo zuinige FreeBSD op draait is het verbruik minder dan 10W in idle.De meeste servers doen bijna niks, het idle verbruik is daarom van belang.

Overkill bestaat niet in de vorm van zuinigheid, want gewone desktop processoren verbruiken niet veel meer dan de beperktere Jxxxx en aanverwante processoren in idle. Je hoeft dus niet te kiezen tussen een trage of snelle processor.

Je kunt wel een teveel aan processorvermogen hebben, in de zin dat het meer kost qua aanschaf, maar qua zuinigheid maakt het ook weinig verschil. Een i3-8300 of een G5400 vertonen verbruiksverschillen tijdens opstarten, maar als eenmaal alle besparingsfuncties actief zijn onder het besturingssysteem is het verbruik niet veel hoger of lager. Een G5400 is voldoende voor een router. Het is vele malen sneller dan een eenvoudige processor in een losse router.

Je kunt ook duurdere U of T processoren kiezen, die gemarktet worden voor laptops en NUC's of instappc's, maar dat levert niets meer op voor energiezuinigheid. Typisch wordt het topverbruik afgevlakt als de temperatuur te hoog wordt. Dat was vooral van belang als de server in een warme ruimte kwam, maar tegenwoordig kun je zelf de max TDP regelen met de cTDP setting in de BIOS.

Iedere moderne desktop processor kan 1 Gbit aan, als dat niet gehaald wordt liggen de problemen typisch elders: besturingssysteem, drivers, switch of een veel te zware netwerkapplicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

mrmrmr schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:27:
@Mr-D.
Kerio WinRoute firewall (de server versie) is er helaas niet meer in de vorm van vroeger,
Ja dat klopt is nu Kerio Control geworden en dat is firewall only en draait op Linux kernel 3.16
En de webpagina ziet er bijna het zelfde uit als Kerio connect wat ik al jaren draai op mijn gewone server.
En dan is de stap naar deze wat sneller gemaakt vandaar.
Verder hele goede info hier kan ik zeker wat mee, dankjewel hiervoor.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op zondag 21 april 2019 @ 23:27:
Er zijn wel alternatieven, bijvoorbeeld Sophos (gratis, op Linux gebaseerd) of pfSense. Die zijn gebruikersvriendelijk. pf vind ik een goede packet filter, maar het draait helaas alleen op BSD.
IPFire? (Linux)

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan pfSense ook zuinig krijgen door het onder Linux als VM te draaien. Dan 'beheert' Linux je hardware, en is het dus zuinig, maar ga je virtueel routeren over pfSense. Kost een paar procent (routing) performance vanwege virtualisatie, maar merk je in de praktijk weinig van.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Askanison
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-08-2024
Ten eerste mijn waardering voor deze thread, het is werkelijk een goudmijntje aan informatie!

Ik ben zelf ook van plan een zuinige server op basis van een Pentium G5400 te bouwen, maar ik twijfel over het moederbord. Ik wil een ITX formaat bordje met het liefst 6 SATA poorten.

Is de ASRock H370M-itx/ac een een zuinige optie?
Of is het een beter idee om een H310M-itx/ac ofwel een B360M-itx/ac te gebruiken in combinatie met een PCIe-Sata controller?

Een betere vraag is misschien: waar zijn cijfers te vinden over het verbruik/zuinigheid van moederborden om ze te kunnen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Askanison
Onder de knop "gepinde posts" kun je verbruikscijfers vinden van moederborden. In de topic start staan er ook een aantal. Verder is er een topic op het forum hardwareluxx.de. Daar staan veel gegevens van geteste moederborden.

Als je van plan bent een NAS te maken, let dan vooral op het type hard disks, daar valt veel energie te besparen. In het algemeen is 2.5" is veel zuiniger dan 3.5" tijdens opstarten en onder idle, wanneer de schijf draait. In de topic start staan idle verbruikscijfers. De truuk is dat bepaalde goedkope externe Seagate/Maxtor drives intern SATA drives bevatten (zie topic start).

Het moederbord is daarna de belangrijkste keuze. Fujitsu heeft inmiddels de naam verworven dat het ultrazuinige desktop moederborden kan maken tussen 3 en 5W, daarna komt een stukje braakliggend terrein en vervolgens zo rond 6-12W volgen de andere desktop moederborden. Maar Fujitsu heeft geen mini ITX met 6x SATA. ASRock wel, en dat was een aantal jaren geleden nog een leverancier van redelijk zuinige moederborden. Gigabyte is ook de moeite waard te onderzoeken. Asus boards zijn meestal niet zo zuinig.

PCIe SATA controller kaarten hebben meestal een hoger verbruik. Doorgaans is het beter om een moederbord te kiezen met 6x SATA zonder insteekkaart. Als het meer wordt, bijvoorbeeld 8x SATA, dan veranderd de zaak weer, want dat zijn meestal uitgebreide (server-)moederborden waar zuinigheid niet voorop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Askanison Fujitsu heeft wel de D3633-S, een mITX mobo met dezelfde features als de (hier geroemde) D3644 mATX. Beide hebben vrijwel dezelfde features heeft als de Asrock H370M-itx/ac minus WiFi/BT. Beide Fujitsu's hebben zoals gemeld 4x SATA wat in de meeste gevallen ook ruim genoeg is.

De D3633-S is niet per se op zuinigheid gericht (de D3644 wel) vanuit de fabriek maar de BIOS biedt dezelfde opties als de D3644 dus zou je net zo zuinig kunnen instellen, met uitzondering van de extra hardware die erbij zit zoals 2nd LAN. Dit heeft juggernaut (een Fujitsu engineer) op het forum van Heise.de gemeld.

Het grootste probleem met de D3633-S is echter de prijs.. €220-€250 :(
Mocht je het bord tegenkomen voor een schappelijke prijs, geef even een seintje!

[ Voor 23% gewijzigd door Jazco2nd op 23-04-2019 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jazco2nd
Je refereert naar deze draad op het heise.de forum vermoed ik. ;) 8)

Juggernaut zegt daarin dat in de BIOS alle power saving opties beschikbaar zijn in -S, dat het per default op performance is gericht. De metingen eerder beschikbaar uit diverse technotes waarbij waarschijnlijk allerlei dingen aan staan gaf een relatief hoog verbruik aan. Het zou zeer interessant zijn -alleen al uit nieuwsgierigheid- als we real world metingen hebben met alle power saving setttings aan, onnodige hardware uit en een PicoPSU in een standaard testconfiguratie*.
* geoptimaliseerd voor zuinigheid, SSD, geen HDD's, toetsenbord en muis met USB kabel en monitor in slaapstand.

De D3633-S en D3634-S hebben 4x SATA, dus nog niet de 6x SATA die @Askanison zoekt.

Metingen van de Asrock H370M zijn ook in onze topic terug te vinden. Die wijzen op een verbruik rond 10W.

Voor mensen die een micro-ATX klein genoeg vinden zou ik een Fujitsu D3642-B, D3643-H of D3644-B aanraden met een additionele LAN PCIe insteekkaart (gewoon 1x LAN, niet dual of quad) met i210-AT of i211-AT chip. Dan kom je op ongeveer 4,2W idle totaal systeemverbruik uit. Er zijn veel NIC's met antieke (>10 jaar oude) Intel chipsets in de handel, goed opletten dat de chip zo recent mogelijk is, dat betekent meestal dat het verbruik zo laag mogelijk is. Dat is te controleren in Intel handleidingen, beschrijvingen en spec sheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askanison
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-08-2024
@mrmrmr Bedankt voor je antwoord! Blijkbaar heb ik de zoekfunctie verkeerd gebruikt (newb), want er staan inderdaad wel metingen met de H370m-itx in de gepinde posts (hier en hier).

@Jazco2nd Thanks, ik wist niet eens dat er Fujitsu ITX borden bestonden. Helaas is die prijs me inderdaad te hoog, zeker als er minder Sata poorten opzitten.

Dit is trouwens de beoogde build in zijn geheel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 71,-€ 71,-
1ASRock H370M-ITX/ac€ 107,50€ 107,50
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 39,99€ 39,99
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,76€ 6,76
1G.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 37,99€ 37,99
1WD Green SSD 2,5" V2 120GB€ 21,99€ 21,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,69

Plus tweemaal 4TB 2.5in Seagates die nu al gebruikt worden icm een Raspberry Pi. Het plan is om er uiteindelijk nog 3 toe te voegen.

Kijkende naar de metingen moet een A-label zeker mogelijk zijn met deze setup (Ubuntu Server + powertop, Wifi uitgeschakeld, geen randapparatuur of monitor). Niet bepaald een zuinigheid van Fujitsu niveau, maar hier valt nog best mee te leven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexiq
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 10:37
Inmiddels draait mijn Openmediavault server (thanks mrmrmr!), alleen stoor ik me voor nu nog aan het geluid dat uit de kast komt. Momenteel draait er een CPU fan die bij de boxed G5400 komt en de grote casefan die bij de kast kwam.

Ik denk dat ik met name de casefan hoor. Kan de setup (zie onder) zonder casefan draaien of kom ik dan in overheating issues? Zo nee, wat zou een zuinig (en budget) alternatief zijn om de fans te vervangen en het systeem toch koel te houden?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 71,-€ 71,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 96,50€ 96,50
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 33,22€ 33,22
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 39,62€ 39,62
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 38,95€ 38,95
1Solid state drivesKingston A400 M.2 240GB€ 30,96€ 30,96
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
1HDD5TB Seagate Barracuda€ 125,-€ 125,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,61

[ Voor 3% gewijzigd door Rexiq op 25-04-2019 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat het ding in een 'koele' ruimte? En niet opgesloten in de meterkast ofzo? Dan ja prima.
Je kan ook nog even in het BIOS/UEFI kijken of je de fan speed op 'quiet' kan zetten. Scheelt ook een hoop vaak.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uitgaande van een computer in een werkkamer:

Ja, je kunt jouw systeem zonder systeemfan draaien met alleen een processorventilator of zelfs een passieve processorkoeler. Al mijn systemen draaien met een passieve processorkoeler, maar dat kan niet altijd en als er langdurig op volle toeren wordt gedraaid (een uur of uren aan een stuk), dan is alleen passief niet verstandig.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat een casefan belangrijker kan zijn dan een fan op een koeler. Een fan op een koeler is vanzelfsprekend veel sneller met het koelen van de processor en de processor kan serieus heet worden. Bij 100 graden schakelt de processor automatisch terug.

Maar de vraag is hoe vaak het nu echt gebeurt dat de temperatuur boven ~80 graden komt en of het niet efficienter is om de luchtverversing voor de hele kast te doen. Als de systeemfan naast een passieve processorkoeler hangt, wordt de warme lucht van de processor ook afgevoerd en elders verse lucht aangetrokken.

Veel kasten, ook duurdere, komen vaak met lage kwaliteit ventilatoren. Als ik een ventilator nodig heb koop ik meestal een losse ventilator die goed uit de tests van hardware.info komt en die laat ik dan op 7V draaien (icm Fujitsu moederbord). Dan ligt het verbruik in de orde van een of enkele tienden van een Watt.

Dus ik zou drie opties overwegen: (1) geen systeemventilator en een passieve processorkoeler (2) alleen een 120mm systeemventilator op lage snelheid (900-1000 tpm) en een passieve processorkoeler (3) bij langdurige zware belasting zowel een PWM systeemventilator op minstens 900 tpm als een (stock of betere) processorventilator.

De laatste optie lijkt mij onwaarschijnlijk met deze processor, de eerste zou kunnen voldoen en de tweede zou ik alleen overwegen bij korte zware belasting.

De temperatuur kun je meten met CPUID HWMonitor. Die geeft de minimale, maximale en huidige meetwaarden in een overzichtelijke lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb ook een kast fan en een grote CPU fan op het passieve koelblok gezet. Op lage toeren want de fans pikken zelfs de standaard 5V nog .... dus het is nog steeds superstil..... maar de CPU T is van ruim 70ºC naar ca 40-50ºC gegaan. Het extra stroomverbruik is amper te meten. Werkt al vanaf 2011.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 26-04-2019 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Heb in mijn huidige (binnenkort te vervangen) server alleen een cpu koeler die rechtstreeks de kast uitblaast.

Die combinatie koelt de cpu optimaal en zorgt er ook voor dat de kast koel blijft zonder de noodzaak voor een dubbele fan.

Maar kan mij niet voorstellen als je een kast fan vanaf een bepaalde temperatuur laat bijspringen dat dit wat uitmaakt in het verbruik (vermoedelijk gaat hij nooit aan). Mijn kast heeft gaan fan, dus dat was geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
Hoi allen,
ik heb hier nu het volgende systeem staan:
1ProcessorsAMD A6-6400K Boxed€ 41,50€ 41,50
1MoederbordenGigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 3TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 49,-€ 49,-
2Geheugen internKingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power L8 350W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 69,66€ 69,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 160,16

OS is Zentyal Server Ubuntu 18.04.2 LTS (GNU/Linux 4.15.0-48-generic x86_64).
Verbruik zit nu ongeveer op 40W (gemeten met een Cresta meter) met powertop --auto-tune.

Als ik hier rondkijk dan moet dit een stuk lager kunnen, het leek me een goed idee om de 3 seagates (1 is puur backup) eruit te halen en deze te vervangen voor een 2,5 schijf: Barracuda Compute 5TB 2.5" ST5000LM000. De 3 seagates zal ik dan als backup schijven gaan gebruiken met een Sharkoon Quickport.
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om het verbruik naar beneden te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soms wordt WiFi/Bluetooth als module geimplementeerd onder een metalen behuizing. Als je die kunt verwijderen scheelt dat misschien enkele Watts.

In de BIOS staan doorgaans instellingen voor low power van SATA, PCIe, processor. In dit geval bijvoorbeeld SATA Power voor het uitschakelen van ongebruikte poorten en als het kan lagere PWM instellingen. Als het goed is staan AHCI, APM, C6 en Cool&Quiet al standaard aan.

Harde schijven kunnen automatisch worden stilgezet als ze niet worden gebruikt. Volgens Seagate is het verbruik van de ST3000DM001 5,4W per schijf onder idle2 en 0,75W in stilstand. De schijf verbruikt 8W wanneer actief en 24W tijdens opstarten.

Coffee Lake is zuiniger, dus dat zou ik als uiteindelijk doel kiezen. Dan wordt de voeding ook van belang. Bij 40W levert een andere voeding relatief weinig op.

Als je het systeem meet zonder hard disks en boot vanaf een SSD, na powertop --auto-tune, kun je bepalen hoeveel het verbruik van de hard disks ongeveer was en wat het systeem zelf verbruikt. Aan de hand daarvan kun je bekijken of het zinvoller is eerst de hard disks te vervangen of eerst het moederbord, processor en geheugen en uiteindelijk de voeding.

In verband met afhankelijkheden van de voeding en de huidige schijven zou ik bij voorkeur het hele systeem in 1 keer vernieuwen of, zoals jij van plan bent, beginnen met de hard disks.

In mijn ervaring meet Cresta redelijk bij 40W, maar werkt het niet meer bij zeer lage belasting (<5W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mrmrmr graag jouw advies over het volgende vraagstuk:
Naast 2x 2.5" HDDs wil ik graag de Intel 660p 1TB zetten, zowel als een soort cache disk (nieuwe data gaat op deze SSD, 1x per nacht worden de HDDs actief om deze data te backuppen). Ik zal deze SSD ook gebruiken als een soort scratch disk voor knippen/plakken van geschoten filmpjes.

Afgezien van de aanschafkosten, als ik het verbruik in totaal zo laag mogelijk wil houden, heeft het nut om een WD Green erbij te zetten voor het OS/applicaties? Die verbruikt actief iets minder en heeft geen PCI-Express verbruik.

Ik verwacht dat de WD Green het meest actief zal zijn, maar daar moet dan het idle vebruik van de Intel bij worden geteld (0.040W volgens Intel, exclusief PCI Express).

Of ben je dan juist beter af zonder de WD Green?

[ Voor 84% gewijzigd door Jazco2nd op 30-04-2019 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Ook naar mijn avontuur naar de minste watts loop ik een beetje vast.

Mijn setup:

1ProcessorsIntel Pentium G4620 Boxed€ 101,49€ 101,49
1MoederbordenGigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI€ 94,03€ 94,03
2Geheugen internCrucial CT4G4DFS824A€ 20,29€ 40,58
1VoedingenOCZ ModXStream Pro 500W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,10

Dit levert zonder gekoppelde devices/ hdd's, met een ubuntu boot usb 22 watt op. Hierbij heb ik de meeste settings in het BIOS al uitgezet. Nu moet dit beter kunnen. Mijn doel is tussen de 5-10 watt idle systeem.

Ik twijfel wat ik moet veranderen. Een PicoPSU of een andere mobo. Wat zou het meeste effect hebben. Ik denk dat de CPU en het geheugen niet het probleem zijn. Ik heb overigens ook al de wifi module eraf geschroeft, maar dit leverde geen meetbare verbetering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Don3k

Dat moet zeker lager kunnen met een beter voeding (PicoPSU met een zuinige adapter). Maar je moet dan eerder denken aan ~16W of nog iets lager met dit moederbord.
Een PicoPSU is niet zomaar toepasbaar, je moet rekening houden met het hoge verbruik tijdens opstarten. Dat komt met name door 3.5" hard disks die tijdens het aanslingeren van de schijven ergens tussen 20-24W per stuk verbruiken. Daarbij komt ten minste 30W voor het systeem. Ter vergelijking: met zuinige 2.5" hard disks en een zuinig systeem kun je doorgaans volstaan met een PicoPSU-80 + 60W adapter kit. Er zijn ook PicoPSU's met 160W capaciteit. o.a. de topic start heeft details.

Welke BIOS settings heb je gewijzigd ten opzichte van default? Zet in ieder geval Active State Power Management (ASPM) aan, die staat standaard uit. Het Gigabyte BIOS kan bepaalde SATA poorten uitschakelen. Je kunt met F12 screenshots opslaan op een USB stick.

Heb je powertop --auto-tune al gedraaid? Je kunt in een van de schermen bereikbaar vanuit het menu van powertop een overzicht zien van de power saving states. Als je die kunt posten kunnen we zien of het volgens verwachting is.

Bij een idle meting even wachten totdat de monitor in slaapstand gaat. Dat is de meting die vergelijkbaar is (standaar meetconfiguratie: SSD, USB toetsenbord/muis, monitor in slaapstand).

Een alternatief moederbord is de Fujitsu D3417-B2 en ander borden uit die serie. Daarmee haal zonder meer je doelstelling van 5-10W. Het is een mATX formaat bord.

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 30-04-2019 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
mrmrmr schreef op maandag 29 april 2019 @ 23:55:
@Don3k

Dat moet zeker lager kunnen met een beter voeding (PicoPSU met een zuinige adapter). Maar je moet dan eerder denken aan ~16W of nog iets lager met dit moederbord.
Een PicoPSU is niet zomaar toepasbaar, je moet rekening houden met het hoge verbruik tijdens opstarten. Dat komt met name door 3.5" hard disks die tijdens het aanslingeren van de schijven ergens tussen 20-24W per stuk verbruiken. Daarbij komt ten minste 30W voor het systeem. Ter vergelijking: met zuinige 2.5" hard disks en een zuinig systeem kun je doorgaans volstaan met een PicoPSU-80 + 60W adapter kit. Er zijn ook PicoPSU's met 160W capaciteit. o.a. de topic start heeft details.

Welke BIOS settings heb je gewijzigd ten opzichte van default? Zet in ieder geval Active State Power Management (ASPM) aan, die staat standaard uit. Het Gigabyte BIOS kan bepaalde SATA poorten uitschakelen. Je kunt met F12 screenshots opslaan op een USB stick.

Heb je powertop --auto-tune al gedraaid? Je kunt in een van de schermen bereikbaar vanuit het menu van powertop een overzicht zien van de power saving states. Als je die kunt posten kunnen we zien of het volgens verwachting is.

Bij een idle meting even wachten totdat de monitor in slaapstand gaat. Dat is de meting die vergelijkbaar is (standaar meetconfiguratie: SSD, USB toetsenbord/muis, monitor in slaapstand).

Een alternatief moederbord is de Fujitsu D3417-B2 en ander borden uit die serie. Daarmee haal zonder meer je doelstelling van 5-10W. Het is een mATX formaat bord.
Het hoge verbruik tijdens het opstarten, of daadwerkelijke load is geen probleem. Mij gaat het vooral als de server niks loopt te doen dat hij ook zo min mogelijk verbruik. Maar wat ik eerder wilde weten is of een PicoPSU daadwerkelijk invloed heeft op het verbruik.

In het BIOS heb ik alles op disabled gezet, wat niet relevant was voor het power management. Voor nu denk ik dat ik voor het moederbord ga, wellicht ook icm. een PicoPSU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Don3k schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:33:
[...]

Het hoge verbruik tijdens het opstarten, of daadwerkelijke load is geen probleem. Mij gaat het vooral als de server niks loopt te doen dat hij ook zo min mogelijk verbruik. Maar wat ik eerder wilde weten is of een PicoPSU daadwerkelijk invloed heeft op het verbruik.

In het BIOS heb ik alles op disabled gezet, wat niet relevant was voor het power management. Voor nu denk ik dat ik voor het moederbord ga, wellicht ook icm. een PicoPSU.
Een PicoPSU maakt van wat ik begrijp uit dit topic wel een substantieel verschil bij een (zeer) laag verbruik. Maar tegelijkertijd mag je server dan niet teveel stroom vragen tijdens de boot. Want als je bv een 90W voeding pakt voor de PicoPSU dan mag je server tijdens het opstarten dus ook niet over die 90W heen gaan. En de POST is sowieso al zwaarder op stroomverbruik, daarnaast nog eens alle 3,5" disks die dan opspinnen, met zoals hierboven staat een verbruik van meer als 20W per stuk. Met bv 4 disks ga je dan al over de 80W heen en houd je ook weinig over voor verbruik van moederbord & CPU tijdens de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
RobertMe schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:38:
[...]

Een PicoPSU maakt van wat ik begrijp uit dit topic wel een substantieel verschil bij een (zeer) laag verbruik. Maar tegelijkertijd mag je server dan niet teveel stroom vragen tijdens de boot. Want als je bv een 90W voeding pakt voor de PicoPSU dan mag je server tijdens het opstarten dus ook niet over die 90W heen gaan. En de POST is sowieso al zwaarder op stroomverbruik, daarnaast nog eens alle 3,5" disks die dan opspinnen, met zoals hierboven staat een verbruik van meer als 20W per stuk. Met bv 4 disks ga je dan al over de 80W heen en houd je ook weinig over voor verbruik van moederbord & CPU tijdens de boot.
Ik kon geen harde cijfers vinden, maar stel als je vanuit gaat van een idle systeem van 15w. Hoeveel verschil zit er tussen een normale PSU en PicoPSU wat deze qua watts uit de muur trekt? Als dit onder de 50% zit lijkt mij deze investering niet waard voor dit moment.

Toch is het gek dat iemand anders met een een soortgelijk moederbord maar 7w. trekt (https://www.hardwareluxx....7101-64.html#post26589500)

[ Voor 8% gewijzigd door Don3k op 30-04-2019 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Don3k schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 09:57:
Ik kon geen harde cijfers vinden, maar stel als je vanuit gaat van een idle systeem van 15w. Hoeveel verschil zit er tussen een normale PSU en PicoPSU wat deze qua watts uit de muur trekt? Als dit onder de 50% zit lijkt mij deze investering niet waard voor dit moment.
Hoeveel zuiniger hangt af van het eindverbruik exclusief voeding. Stel dat dit 10W is, Dan zou een oude voeding daar minder dan 50% efficientie kunnen scoren. Ik heb een vergelijking uitgevoerd tussen een aantal oude voedingen en een aantal picopsu-achtige voedingen.

Jouw voeding is bij 50W nog ongeveer 75% efficient. Meestal zijn ATX voedingen bij die belasting nog boven de 80plus norm.
Toch is het gek dat iemand anders met een een soortgelijk moederbord maar 7w. trekt (https://www.hardwareluxx....7101-64.html#post26589500)
hardware.info geeft aan 16,4W, bij standaard BIOS instellingen. Daarom kies ik dat als bovengrens. Misschien valt het mee en ben ik te voorzichtig in mijn inschatting. Er zijn in een systeem ook nog andere verbruikers: denk aan ventilatoren, fancontrollers, processorkoeler, lichteffecten, draadloze toetsenbord/muis, extra USB sticks, extra insteekkaarten, etc. Daarnaast weet ik niet exact hoe efficiënt jouw huidige ATX voeding is bij lage belasting. Als die slecht is, dan kun je een lager verbruik bereiken.

@Jazco2nd

Ik denk dat je bedoelt een WD Green SSD. De WD Green SSD v2 (2018) kun je gebruiken als systeem SSD. Maar als je al een M.2 SSD in het systeem hebt, zou ik die ook gebruiken als systeemdisk, tenzij er ruimtetekort is (>80% vol). SSD's doen het goed bij gelijktijdige belasting en bij M.2 is er geen SATA bandbreedtebarrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper030
mrmrmr schreef op maandag 29 april 2019 @ 09:34:
Soms wordt WiFi/Bluetooth als module geimplementeerd onder een metalen behuizing. Als je die kunt verwijderen scheelt dat misschien enkele Watts.

In de BIOS staan doorgaans instellingen voor low power van SATA, PCIe, processor. In dit geval bijvoorbeeld SATA Power voor het uitschakelen van ongebruikte poorten en als het kan lagere PWM instellingen. Als het goed is staan AHCI, APM, C6 en Cool&Quiet al standaard aan.

Harde schijven kunnen automatisch worden stilgezet als ze niet worden gebruikt. Volgens Seagate is het verbruik van de ST3000DM001 5,4W per schijf onder idle2 en 0,75W in stilstand. De schijf verbruikt 8W wanneer actief en 24W tijdens opstarten.
Dank MrMrMr voor je uitgebreide reactie. Ik heb vandaag weer verder kunnen spelen en kom zonder schijven tot 25 Watt. Dus dat komt wel redelijk overeen met de 5,4KW per schijf. Met aanpassingen in de bios heb ik niet veel kunnen winnen. Ik ga in ieder geval beginnen met het vervangen van de harde schijven, en op termijn ga ik dan voor een compleet nieuw systeem. Ik vind het nu ook maar zonde om alle overige onderdelen te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23
Na heel wat pagina's terug bladeren en lezen en informatie verzamelen, wil ik ook de stap gaan maken om mijn RPI's (4 stuks) en NAS te gaan vervangen door een server voor bij mij thuis.

De server zal de volgende zaken gaan doen op een linux build:
  • Fileserver/Nextcloud
  • Docker (SabNZB, Radarr, Sonarr, PiHole, HomeAssitant)
  • Max 4 VM's draaien voor mijn eigen testlab
In de toekomst wil ik dit graag gaan uitbreiden naar het volgende:
  • Eigen VPN
  • Plex
  • Webhosting
  • En wat er nog meer voor interessants voorbij komt
De server zal dus 24/7 aanstaan en dit allemaal zo zuinig mogelijk.

Het is vooral hobbymatig bedoeld en het belangrijkste vind ik dat het toekomstbestendig is, hiermee bedoel ik dat als ik morgen iets interessants zie op mijn werk dat ik diezelfde avond in mijn testomgeving ermee kan gaan klooien, dit mag van mij dan ook wel iets afdoen aan de zuinigheid van de server.

Met alle informatie die hier in dit topic staat ben ik tot de volgende build gekomen:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 101,68€ 101,68
1BehuizingenCooler Master N200 Closed€ 44,95€ 44,95
1Externe harde schijvenMaxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 95,89€ 95,89
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD824A€ 74,99€ 74,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,30€ 37,30
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 113,42€ 113,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,33

Nog wel een aantal vragen:
Is het beter om een casefan erbij te zetten ivm temperaturen (server komt in de meterkast te staan, niet echt een omgeving waar luchtcirculatie is)
Is de CPU voldoende voor hetgeen wat ik allemaal wil en is die toekomst bestendig genoeg?
Zijn er nog zaken die verbeterd kunnen worden (meer prestatie tegen betere prijs / meer toekomstbestendigheid)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik hoop dat er iemand reageert die met soortgelijke hardware en software al zo'n systeem gebouwd heeft.

Volgens mij ziet er goed uit.

Een PicoPSU-80 + 60W adapter kit is voldoende met alleen zuinige 2.5" hard disks.

Accessoires:

Fujitsu moederborden komen zonder SATA datakabels.

4KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,75€ 15,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 20,36

PicoPSU-90 en hoger komen standaard met een P4 kabel. Er is 1 SATA voedingskabel. Je kunt een SATA splitter kabel gebruiken om meer disks aan te sluiten.

Een alternatieve voeding is de Leicke 120W 12V adapter, verkrijgbaar bij amazon.de.

PicoPSU-80 + 60W adapter kit:

1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 64,55

Afhankelijk van de diepte van de kast is de voedingskabel naar een PCI plate te kort of net lang genoeg. In principe kun je de voedingskabel door een ander gat voeren. Ik gebruik electrical tape om ze vast te zetten en om te voorkomen dat er ergens contact wordt gemaakt met het metaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mdbraber schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 03:41:
Inmiddels Proxmox kunnen installeren op Debian Buster met Fujitsu 3644-B (32GB ECC en i3-8100). Geen monitor en 4x 2.5" HDD + 1x SSD + 1x m.2 NVMe op ongeveer ~13W na powerpop --auto-tune. Verder nog niets gedaan aan BIOS checken of andere zaken.
Vanwege een ZFS failure moest ik m'n server even resetten en heb meteen de kans aangegrepen om terug te gaan van Debian Buster naar Stretch. Ooit werkte de Stretch install niet met de 3644-B dus ben ik toen voor Buster gegaan, maar dat is met de ondersteuning voor Proxmox niet heel handig. Ik heb ook meteen de bios geupdate naar 1.5.0.

Ik weet niet of het de overgang naar Stretch is (of Proxmox 5.3 naar 5.4), maar ik kom nu uit op schommelend tussen de 8W (meestal) en soms even een sprongetje naar 12W met 1x SSD en 4x Seagate 5TB HDD (in idle). Iets minder verbruik dan de vorige keer.

Qua states zie ik ongeveer 20% C8 en 80% C10. Dit is met 1 VM (pfSense) en 10 containers (LXC). Met aangesloten HDMI en draadloos toetsenbord/muis (2.4GHz met dongle).

Als iemand nog een idee heeft of die 'sprongetjes' in vermogen nog zijn in te dammen dan is 'ie helemaal fijn, maar ik ben zo al prima tevreden met deze upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
djtje schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:49:
Met alle informatie die hier in dit topic staat ben ik tot de volgende build gekomen:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,30€ 37,30
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 113,42€ 113,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 607,33

Nog wel een aantal vragen:
Is het beter om een casefan erbij te zetten ivm temperaturen (server komt in de meterkast te staan, niet echt een omgeving waar luchtcirculatie is)
kan je altijd achteraf nog doen
Is de CPU voldoende voor hetgeen wat ik allemaal wil en is die toekomst bestendig genoeg?
op het moment lijkt me dit prima, moeilijk te zeggen natuurlijk wat je in de toekomst nodig gaat hebben.
Zijn er nog zaken die verbeterd kunnen worden (meer prestatie tegen betere prijs / meer toekomstbestendigheid)?
Ziet er allemaal goed uit. Je kan evt nog overwegen om dit bord te gebruiken:
pricewatch: Fujitsu D3674-B
die heeft al een 19V aansluiting dus dan heb je die pico-PSU niet meer nodig, en je kan een kleinere behuizing gebruiken, maar je gaat wel terug naar 2x SATA poorten versus 4x. En opgelet: er gaan SODIMMs in (die zijn gelukkig niet echt duurder dan normale reepjes, maar toch lullig als je de verkeerde bestelt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23
Bedankt voor alle reacties, na wat wikken en wegen toch besloten om voor de I5 te gaan, omdat ik gewoon niet zit te wachten dat ik over 3 jaar erachter kom dat ik beter 80 euro extra had uit kunnen geven en dan wel alles kan draaien wat ik wil.

Laatste check nog voordat ik de boel ga bestellen, dit is het geworden:
1ProcessorsIntel Core i5-8400 Boxed€ 208,99€ 208,99
4KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,70€ 14,80
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 113,-€ 113,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,36

Kies dan niet voor actieve koeling en zal gedurende de eerste periode wat meer opletten wat de temperatuur doet. Bedoeling is om langzaam m'n storage uit te breiden dus wil wel graag die 4x sata aansluiting houden.

Ben ik dan nog iets vergeten?

p.s. zijn er ergens "goedkope" energiemeters die via 1 of andere manier digitaal (schrijven naar een db, homeassistant, oid) zijn uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 21:51
djtje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:49:
Bedankt voor alle reacties, na wat wikken en wegen toch besloten om voor de I5 te gaan, omdat ik gewoon niet zit te wachten dat ik over 3 jaar erachter kom dat ik beter 80 euro extra had uit kunnen geven en dan wel alles kan draaien wat ik wil.

Laatste check nog voordat ik de boel ga bestellen, dit is het geworden:
1ProcessorsIntel Core i5-8400 Boxed€ 208,99€ 208,99
4KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,70€ 14,80
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 113,-€ 113,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 736,36

Kies dan niet voor actieve koeling en zal gedurende de eerste periode wat meer opletten wat de temperatuur doet. Bedoeling is om langzaam m'n storage uit te breiden dus wil wel graag die 4x sata aansluiting houden.

Ben ik dan nog iets vergeten?

p.s. zijn er ergens "goedkope" energiemeters die via 1 of andere manier digitaal (schrijven naar een db, homeassistant, oid) zijn uit te lezen?
Met die Alpine heatsink moet je je wel comfortabel voelen bij hogere CPU temperaturen. Het hangt een beetje van je workload af, maar ik draai hier een Xeon E3-1235L met dat blok aluminium als pfsense firewall (dus betrekkelijk weinig te doen) en de temperatuur ligt continu rond 42 graden Celsius. Ter vergelijking: die Xeon heeft een TDP van 25W, de I5-8400 ligt op 65W.

Om de warmte passief af te voeren kan het ook helpen om een case te hebben die je aan de bovenkant volledig open kunt zetten, zoals een Fractal Design Mini C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Heb momenteel een servertje voor thuis, die als NAS dient voor de backup van data afkomstig van mijn computer. Het systeem draait op Windows Server 2016 en is gebouwd met hardware die ik over had. Het huidige idle gebruik is bijna 60 watt met onderstaande hardware:

1ProcessorsIntel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 98,45€ 196,90
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 82,50€ 82,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR13E9K4/16I€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Platinum€ 98,95€ 98,95
1Solid state drivesIntel 750 SSD Half Height PCIe 3.0 x4 400GB€ 0,-€ 0,-
1Supermicro X9SCM-F----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,30

Mijn vermoeden is dat het hoge idle verbruik voornamelijk wordt veroorzaakt door het moederbord en de CPU.
Daarom denk ik er over om deze te vervangen door een systeem op basis van een moderne generatie CPU met 6 cores en een moederbord met IPMI/KVM functionaliteit.

Ik overweeg de Supermicro X11SCL-F in combinatie met een Intel Xeon E-2136 Boxed. Maar wellicht zijn er betere alternatieven?

p.s.: Op mijn wensenlijstje staan ook 10Gbps netwerkpoorten, zodat backups sneller verlopen en het systeem 5-10 jaar mee kan.
Ik zie helaas in de pricewatch geen moederborden met ondersteuning voor de coffee lake generatie CPU's en met 10Gbps netwerkpoorten op het moederbord.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie kast! Ik zie dat er een fan controller in zit. Dat kan onnodig stroom verbruiken, evenals systeemventilatoren (~1W per stuk).

De hard disks verbruiken ook stroom onder idle, volgens WD 3,4W per stuk. Dat kan circa 2.5x beter met 2.5" hard disks.

De processor is denk ik niet de boosdoener, want die kan met een ander moederbord ook 25W halen. Het moederbord lijkt de belangrijkste oorzaak van circa 15W meerverbruik. Tenzij je softwarematig een belasting hebt. Bijvoorbeeld door VM's en onzuinige besturingssystemen, of door applicaties.

Supermicro X11SCL-F is getest door c't. Ik geloof dat het in de Nederlandse april editie staat, of anders in heft 6/2019 van de Duitse versie.

IPMI/KVM is vooral nodig als je niet bij de server kan of als die geen toetsenbord en monitor heeft, anders kun je OpenSSH of RDP gebruiken. Dan kun je afstappen van het gebruiken van dure serverborden.
Ik heb al lang geen Supermicro IPMI meer gebruikt, het was destijds (10 jaar terug) zo onstabiel.

10 Gbps heeft een behoorlijk stroomverbruik, vooral over koper. Dat kan meer dan 20W zijn, versus 4-5W over fiber. Daar komt het verbruik van switches bij die vaak ook niet zuinig zijn.
Kan de backup bron wel zoveel bandbreedte vullen? En kan de ontvangende kant data met die snelheid opslaan? Anders is het misschien verstandiger om een extra 1 Gbps kaart (Intel i210-AT of i211-AT) toe te voegen en die eventueel gelijktijdig te gebruiken.

Als je voor een lager verbruik (<40W) gaat wordt een zuinigere voeding ook belangrijk.

Als je geen IPMI nodig hebt is de Fujitsu D3644-B een goede keuze. Die ondersteunt ECC geheugen en Xeons en is voor zover bekend het zuinigste server ECC/Xeon bord en is relatief goedkoop.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 04-05-2019 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is er eigenlijk een reden om voor (ECC) geheugen sneller dan CAS latency 19/true latency 14.25ns te gaan? Als je ECC wil, vind je dat niet in 16GB repen, ik zie dan maar een enkele 8GB reep die zo snel is:
pricewatch: Samsung M391A1K43BB2-CTD Wil je dual channel zal je dus 2x deze moeten bestellen.

En is er nog een verschil meetbaar tussen het gebruik van Debian of Ubuntu?
Ik heb een klein beetje linux ervaring doordat ik altijd Raspberries en een Vero4K heb gebruikt (Debian based). De server wil ik echter ook gaan gebruiken om eindelijk eens de honderden GBs aan reis foto's en filmpjes te organiseren, selecties maken, kijken wat weg kan, filmpjes knippen/plakken/muziekje eronder, slideshows maken etc.

Ubuntu lijkt me een wat volwassener UI te hebben dat wellicht beter geintegreerd is met de rest van het OS.

Debian lijkt me dan ideaal voor waar de server eigenlijk voor bedoelt is: headless voor alle zaken als file en printer server functioneren (+Unifi Controller, VPN server, VPN client voor downloads etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
mrmrmr schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:31:
Mooie kast! Ik zie dat er een fan controller in zit. Dat kan onnodig stroom verbruiken, evenals systeemventilatoren (~1W per stuk).
Thanks. Het systeem is gebouwd op basis van een oude server, de kast, koeler, hardeschijven en voeding heb ik nieuw gekocht.

Ik zal eens kijken of de fan controller uit kan. Zal wel met een molex of sata kabel zijn ingeplugd.
Heeft de fan op de mugen 5 nut, of zou de mugen het passief aan moeten kunnen?
IPMI/KVM is vooral nodig als je niet bij de server kan of als die geen toetsenbord en monitor heeft, anders kun je OpenSSH of RDP gebruiken. Dan kun je afstappen van het gebruiken van dure serverborden.
Ik heb al lang geen Supermicro IPMI meer gebruikt, het was destijds (10 jaar terug) zo onstabiel.
IPMI is voor mij wel een nice to have, omdat ik anders het systeem moet verplaatsen voor de incidentele beheertaken. Een externe KVM module zou dit probleem ook op kunnen lossen, waarbij ik deze ontkoppel als het niet nodig is.
De hard disks verbruiken ook stroom onder idle, volgens WD 3,4W per stuk. Dat kan circa 2.5x beter met 2.5" hard disks.
In Windows staat "harde schijf uitzetten" na 10 minuten ingesteld. Ik neem aan dat de schijven dan naar de standby/sleep modus gaan, welke 0,4 watt gebruikt?
Supermicro X11SCL-F is getest door c't. Ik geloof dat het in de Nederlandse april editie staat, of anders in heft 6/2019 van de Duitse versie.
Klopt, er staat een artikel in de c't, vandaar dat ik op het idee kwam ;)
IPMI van Supermicro werkt tegenwoordig prima (alhoewel de refresh rate te wensen over laat).
De processor is denk ik niet de boosdoener, want die kan met een ander moederbord ook 25W halen. Het moederbord lijkt de belangrijkste oorzaak van circa 15W meerverbruik. Tenzij je softwarematig een belasting hebt. Bijvoorbeeld door VM's en onzuinige besturingssystemen, of door applicaties.
CPU gebruik is nihil, ik vermoed dat de Ivy Bridge CPU's een stuk meer stroomverbruiken in idle dan de laatste generatie CPU's. De meeste idle besparingen zijn immers pas bij Haswell en latere generaties ingevoerd.
Welke systemen met Ivy Bridge heb jij gezien die 25 watt gebruiken? Ik kwam een aantal desktop systemen tegen die idle rond de 50 watt zitten.
Fujitsu D3644-B een goede keuze. Die ondersteunt ECC geheugen en Xeons en is voor zover bekend het zuinigste server ECC/Xeon bord en is relatief goedkoop.
Scheelt het in verbruik of ik voor een Xeon met ECC ga of een i7/i9 met normaal DDR4?

[ Voor 49% gewijzigd door Gijs007 op 04-05-2019 20:59 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.