Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:46

iMars

Full time prutser

Kleine update waar ik heel blij van word *O*

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Fujitsu D3644-B€ 152,-€ 152,-
1Silverstone Sugo SST-SG11B€ 67,95€ 67,95
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
2Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16€ 89,54€ 179,08
1Mini-box picoPSU 90€ 38,95€ 38,95
1Transcend MTE220S 1TB€ 157,-€ 157,-

Bovenstaand systeem (dus nog wel zonder de 5TB HDDs) is behoorlijk zuinig.
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, geen powertop: 11 Watt
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune: 6,1 Watt

Extra metingen:
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune en zonder usb/monitor: 5,7 Watt *O*
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune + downloaden via NZBGet (4 streams @ 22MB/s): 11 Watt
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune + uitpakken via NZBGet na downloaden: ~22 Watt

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 22-03-2019 12:07 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Ik kom toevallig een alternatief voor de pico pus tegen van Intertech: pricewatch: Inter-Tech MINI-ITX PSU 120W, 90° Is dat wat? Is wel erg goedkoop. 120Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iMars Waarmee heb je gemeten? Heb je gewacht totdat het beeldscherm op slaapstand gaat? USB toetsenbord/muis, SSD, netwerk aangesloten? Met laatste Ubuntu updates?

@Opperpanter2 Erg goedkoop, nog niet eerder gezien. Ik zie de fabrikant geen claim maken dat hij zuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
iMars schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:21:

#ProductPrijsSubtotaal

• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS, BIOS standaard, geen powertop: 11 Watt
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS, BIOS standaard, powertop auto-tune: 6,1 Watt
Gefeliciteerd! Dit is wel een bijzonder zuinig systeem!
Een aantal vragen:
1. Is dit inclusief je 1TB SSD en was deze idle of sleep?
2. Vanwaar de keuze voor deze specifieke Transcend? Ik ken deze niet, uit reviews haalde ik dat de zuinigste 1TB SSD wel de Samsung Evo 860 moest zijn, ongeveer zelfde prijs als deze Transcend.
3. specifieke reden voor je voeding keuze? Ipv PicoPSU?
4. De kast, mooi ding. Ik ben nog twijfelende. Deze lijkt mij wel erg groot. Ruimte voor 9 2,5" schijven zie ik. Was je op zoek naar compact of alleen mooi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:03:
@iMars Waarmee heb je gemeten? Heb je gewacht totdat het beeldscherm op slaaptstand gaat? USB toetsenbord/muis, SSD, netwerk aangesloten? Met laatste Ubuntu updates?

@Opperpanter2 Erg goedkoop, nog niet eerder gezien. Ik zie de fabrikant geen claim maken dat hij zuinig is.
Ik kan dus nog meer doen ;) Mijn TV was aangesloten en een usb-dongle voor mijn toetsenbord/muis-combo en het netwerk natuurlijk. Ubuntu volledig geupdate uiteraard.

Edit: Ik heb inmiddels docker met een aantal dockers geinstalleerd (portainer, home-assistant, nzbget, unifi) allemaal actief maar niet afgeconfigureerd. Ik schommel nu tussen 6,8 ~ 8,8 Watt.
Daarna de monitor ontkoppeld en usb-dongle eruit gehaald en zie dan waardes tussen 5,7 ~ 6,2 Watt *O*

Gemeten met zo'n meter van Amazon:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41mNWSqng6L._SX466_.jpg
Jazco2nd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:09:
[...]

Gefeliciteerd! Dit is wel een bijzonder zuinig systeem!
Een aantal vragen:
1. Is dit inclusief je 1TB SSD en was deze idle of sleep?
2. Vanwaar de keuze voor deze specifieke Transcend? Ik ken deze niet, uit reviews haalde ik dat de zuinigste 1TB SSD wel de Samsung Evo 860 moest zijn, ongeveer zelfde prijs als deze Transcend.
4. De kast, mooi ding. Ik ben nog twijfelende. Deze lijkt mij wel erg groot. Ruimte voor 9 2,5" schijven zie ik. Was je op zoek naar compact of alleen mooi?
  1. Ik weet niet hoe snel de SSD in sleep gaat, maar dit is na 10~20 seconde al na opstarten.
  2. Deze was én gunstig geprijsd, én lekker snel (~3500MB/s)
  3. Op aanrade van @mrmrmr
  4. Ik zocht naar een mooie, compacte case, waarin minimaal 6 disks konden. Deze voldeed aan alle verwachtingen. Ik moet zeggen dat de gaten/rooster wel erg grof/groot zijn. Ik wil daar nog iets voor tegen de stof plaatsen.

[ Voor 56% gewijzigd door iMars op 21-03-2019 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
iMars schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:09:
[...]

Daarna de monitor ontkoppeld en usb-dongle eruit gehaald en zie dan waardes tussen 5,7 ~ 6,2 Watt *O*
Pff, nu ga ik toch mATX overwegen..
Ik wilde voor deze of deze case gaan, beide 20 bij 20cm en een low profile. Geen idee of alles erin past (Artic Alpine 11 Passive koeler en 2x 2.5") dat zou een experiment worden. Dit zijn de meest compacte oplossingen en dat vind ik juist zo leuk. Een kastje dat compleet wegvalt op het bureau, zo klein.

Maar wat jij nu meet.. rond de 6 watt met meerdere docker containers draaiend is waar ik naar streef met de Asrock H370, zonder de wifi kaart. Maar dat wordt best lastig denk ik.

Ik ga pas in mei kopen, dus heb gelukkig nog ff tijd om na te denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 20-03-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Jazco2nd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:11:
[...]

Pff, nu ga ik toch mATX overwegen..
Ik wilde voor deze of deze case gaan, beide 20 bij 20cm en een low profile. Geen idee of alles erin past (Artic Alpine 11 Passive koeler en 2x 2.5") dat zou een experiment worden. Dit zijn de meest compacte oplossingen en dat vind ik juist zo leuk. Een kastje dat compleet wegvalt op het bureau, zo klein.

Maar wat jij nu meet.. rond de 6 watt met meerdere docker containers draaiend is waar ik naar streef met de Asrock H370, zonder de wifi kaart. Maar dat wordt best lastig denk ik.

Ik ga pas in mei kopen, dus heb gelukkig nog ff tijd om na te denken.
Beide kasten zijn mini-ITX, daar past de D3644 niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
iMars schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:18:
[...]

Beide kasten zijn mini-ITX, daar past de D3644 niet in ;)
Ja precies, ik wil mITX/zo klein mogelijk.
Maar jouw verbruik doet me twijfelen toch voor mATX te gaan puur omdat Fujitsu daar een bord voor heeft met genoeg SATA poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:09:
Het is een PicoPSU-90 (90W) met een Leicke 12V 120W adapter. Die adapter is populair in Duitsland bij mensen op het hardwarexxx forum. Uit een vergelijkende test die ik heb gedaan blijkt hij het inderdaad goed te doen bij laag verbruik: zie dit bericht onder Edit4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 15:12
somejan schreef op zondag 17 maart 2019 @ 00:31:
Ik zal eens kijken of ik nog recentere informatie kan vinden over de betrouwbaarheid van SSDs bij stroomuitval.

@jbvo In de datasheet van WD kon ik ook niet iets vinden over stroomuitval, maar op de gelinkte pagina van WD zeggen ze wel expliciet dat de genoemde modellen veilig zijn tegen stroomuitval, ik ga er van uit dat ze bij WD weten waar ze het over hebben.

Er is wel een belangrijk verschil met harde schijven: bij harde schijven loop je kans om de data die op dat moment geschreven wordt kwijt te raken, bij een SSD loopt ook 'data at rest' die helemaal niet aangeraakt wordt op dat moment risico. Als dat bestandssysteemmetadata is kan je bestandssysteem corrupt raken en hier helpt journaling en alles wat bestandssystemen, databases, etc allemaal doen om consistent te blijven niks tegen. Zie het paper voor details.
Je hebt gelijk. Na nog wat meer zoeken kwam ik ook de volgende paper uit 2013 tegen: https://www.usenix.org/sy...fast13/fast13-final80.pdf.

Met deze paper werd het voor mij duidelijker dat het ligt aan het opslaan van meer dan 1 bit per cell, waarbij het spanningsbereik van elke cell opgedeeld wordt in 4 of 8 delen afhankelijk of het MLC of TLC is. Op het moment dat de 2e of 3e bit naar een cell geschreven wordt, wordt het spanningsniveau beinvloedt, wat de andere bits in die cell logischerwijs ook kan beïnvloeden. Daarom is het mogelijk dat data-at-rest ook omvalt, ook al wordt er niet specifiek naar die data geschreven.
Bij dit onderzoek hadden ze uiteindelijk zelfs een schijf die helemaal dood ging:
The dead device we observed could be the result of either an unrecoverable loss of metadata (e.g., the whole mapping table is corrupted), or hardware damage due to irregular voltage (e.g., a power spike) during the power loss. To pinpoint the cause, we measured the current at the interface of the dead drive. It turns out that the “bricked” device consumes a level of power similar to a normal device. This suggests that part of the functionality of device is still working, although the host cannot detect it at all.
Toch ook maar regelmatig een backup van de OS disk draaien dus O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@iMars is die 1tb SSD ook je OS disk?
Heb je overwogen daar een WD green SATA disk naast te zetten als OS disk puur voor het extreem lage verbruik, idle en active? Lijkt me dat je dan nog wat lager uitkomt, al voeg je iets toe, nu is je 1tb disk regelmatig actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Jazco2nd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:35:
@iMars is die 1tb SSD ook je OS disk?
Heb je overwogen daar een WD green SATA disk naast te zetten als OS disk puur voor het extreem lage verbruik, idle en active? Lijkt me dat je dan nog wat lager uitkomt, al voeg je iets toe, nu is je 1tb disk regelmatig actief.
Ja, een bewuste keuze. Ik vond snelheid plus hoeveelheid belangrijker dan een paar Watt minder. Ik wilde een oplossing waarbij mijn 5TB disks niet continu aan/uit gaan als het niet hoeft.

Mijn idee is dat het zuinig moet zijn, maar niet teveel "comfort/gemak" inleveren. Dus die ~6 Watt dat het nu trekt, is voor mij al heel zuinig. Ik kan misschien nog wat winnen qua koeling, want nu draait de standaard case fan en de stock koeler, wat misschien meer passief gekoeld kan worden. Maar dat zie ik later wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:35
Ben.Hahlen schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:06:
Goedemorgen!
Ik dacht, ik zal eens even een update geven over mijn nieuwe server.
Voor de volledigheid, dit zit er in:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 65,27€ 65,27
2Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 77,18€ 154,36
1ASRock DeskMini 110€ 135,05€ 135,05
1Crucial CT16G4SFD824A€ 94,99€ 94,99
1Samsung 970 EVO 500GB€ 119,72€ 119,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,39

Doet ~12,5W (gemeten met Voltcraft EnergyCheck 3000), met de Seagates in spindown.

Actief op de server:
  • linuxserver/nginx:latest
  • wordpress:latest
  • wordpress:latest
  • phpmyadmin/phpmyadmin
  • linuxserver/mariadb:latest
  • linuxserver/openvpn-as
  • linuxserver/couchpotato
  • linuxserver/sonarr
  • linuxserver/transmission
  • linuxserver/nzbget
  • homeassistant/home-assistant
  • v2tec/watchtower
  • traefik:latest
Downloads van Transmission en NZBGet gaan eerst naar de SSD, en worden dan naar de de tweede Seagate gekopieerd.
Alle Docker containers draaien ook op de SSD.

Deze twee services toegevoegd:
Bash: hdparm.service
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[Unit]
Description=hdparm
After=suspend.target

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/sbin/hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata-ST2000LM015-2E8174_WDZJ02JC /dev/disk/by-id/ata-ST2000LM015-2E8174_WDZJHY07

[Install]
WantedBy=suspend.target basic.target

Bash: powertop.service
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Unit]
Description=Powertop tunings

[Service]
ExecStart=/usr/sbin/powertop --auto-tune
RemainAfterExit=true

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Ik moet de oude server nog een keer goed meten, maar die gaat sowieso nog een keer aan om alles schijven te DBAN'en.
Mijn laagste verbruik in Toon is van 235W naar 160W gegaan, dus wel een fijne besparing :)[code]

Ik moet de oude server nog een keer goed meten, maar die gaat sowieso nog een keer aan om alles schijven te DBAN'en.
Mijn laagste verbruik in Toon is van 235W naar 160W gegaan, dus wel een fijne besparing :)
Welk OS draai je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor de liefhebbers van Thin-mITX bordjes, er zijn inmiddels een paar nieuwe op de markt, maar nog niet in Pricewatch (edit: ik heb ze alvast toegevoegd :) ):

ECS H310CH5-TI (met als bijzondere feature een HDMI *ingang* )
pricewatch: ECS H310CH5-TI

ASRock IMB-1212 (2x Intel LAN)
pricewatch: ASRock IMB-1212

Gigabyte GA-IMB310TN (2x Intel LAN)
pricewatch: Gigabyte GA-IMB310TN

En natuurlijk de bestaande:
pricewatch: Fujitsu D3674-B

pricewatch: Asus Prime H310T
pricewatch: Asus PRIME H310T/CSM (voor zover ik kan zien exact hetzelfde bord?)
Op de Asus site zie ik ook dat er een 2.0 versie van dit bord is, al kan ik niet echt verschillen vinden.

Qua Mini-STX is nu ook de Fujitsu D3654-B
pricewatch: Fujitsu D3654-B

En hier een linkje om ze allemaal naast elkaar te vergelijken:
https://tweakers.net/pric...;1329724;1329728;1329730/

[ Voor 54% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Oh ja! Fedora 29 Server.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dreamvoid
Oeh, cool, van dat ECS plankje is misschien wel een 'poor mans' KVM te maken.
Even in de gaten houden :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wat ik echt een gemis vind aan die thin mITX bordjes zijn de beperkte sata poorten.

Mijn server draait nog op een Intel DQ77KB en die heeft 4x sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Op zich vind ik dat nog wel meevallen - je hebt er 3 (1x M.2 voor een SSD, 2x SATA voor de harde schijven). Met een opstelling met 4 (of 5 incl M.2) drives ga je toch al snel over de limieten van de doorsnee ~65W laptop voeding heen dus dan heeft zo'n 19V aansluiting sowieso minder nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t9UQii6upF9Xddi70NC8acBI/medium.jpg

Nee, hoor. 4x sata werkt prima. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wel een hoop loze ruimte in die kast :+

Ik zou eigenlijk wel eens zo'n Akasa Euler passieve case willen zien voor Thin-mITX, maar met twee side-by-side 15mm hoge 2.5" bays er boven of onderop. Dan zou je min of meer uitkomen op een behuizing ter grootte van de oude Mac Mini, maar dan helemaal passief.

[ Voor 77% gewijzigd door Dreamvoid op 21-03-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Zijn er passieve koelers voor de i3-8100? In mijn case (omdat er geen voeding in zit) heb ik ongeveer 15cm in de hoogte vrij om een groot koelblok te plaatsen.

@iMars heeft de smaak te pakken om wattjes van het verbruik af te snoepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elke passende passieve koeler is vast te gebruiken, kans is alleen dat je moet underclocken om het ding niet te laten oververhitten ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

FireDrunk schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:42:
Elke passende passieve koeler is vast te gebruiken, kans is alleen dat je moet underclocken om het ding niet te laten oververhitten ;)
True, maar ik verwoord het denk deels verkeerd :+

Mijn vraag was meer A) kan je het passief koelen? en zo ja B ) welke koeler? en zo nee C) zijn er ervaringen met grotere koelblokken zodat de fan alleen aan gaat als de CPU harder moet werken?

Mja, dat had ik dus niet opgeschreven. Aan de andere kant, als zo’n koelblok €80 kost om 2 Watt te besparen, verdien ik dat in 20 jaar pas terug. Ook niet echt de moeite waard :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Arctic Alpine 12 bijvoorbeeld kost 13 euro. Passieve koelers zijn veel goedkoper dan actieve koelers.

Pricewatch selectie: https://tweakers.net/cate...C5LzFGyilYytLQwVoqtra0FAA

Over semi-passieve koelers i.c.m. Fujitsu's: https://gathering.tweaker...message/58245446#58245446

Mijn passieve koeler houdt de temperatuur meestal onder 75 graden (deze temperatuur ontstaat door urenlang 50% cpu). Bij lichte belasting is de temperatuur 35 graden.

De Intel processor zal bij 100 graden automatisch terugschakelen. Ik heb dit getest en het werkt. Langdurig hoge temperaturen is niet bevordelijk voor de levensduur van componenten.

[ Voor 25% gewijzigd door mrmrmr op 21-03-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik vraag me af of de combinatie van passief koelblok kopen plus een casefan kopen ooit financieel opweegt tegen 'gewoon de stock koeler laten zitten'.

Wat is in de praktijk het verschil in stroomverbruik tussen de standaard cpu fan en een casefan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

BonJonBovi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:50:
Ik ben van plan om een Cooler Master Elite 110 te gebruiken als verhuizing voor mijn ITX systeem i.c.m. een picopsu. Omdat ik geen dus geen atx voeding gebruik, zal mijn behuizing een flinke opening hebben waar normaal de voeding zit. Stof zal makkelijk naar binnen kunnen. Hoe hebben jullie dit opgelost? Met een of ander stoffilter?
Hopelijk niet te off-topic, maar ik heb het zojuist op deze manier opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DJMk3efOVU4uoPkbKBY9yCwe/thumb.jpg

Gekocht bij de bouwmarkt voor €7,19

Ook gelijk de voedingaansluiting eronder verwerkt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 21-03-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb dit topic even door zitten spitten, maar kan niet 1-2-3 vinden wat ik zoek. Ik zoek een korte stroomkabel voor mijn harddisks, eentje zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1MfKnMY2pK1RjSZFsq6yNlXXaH/15-7-inch-PC-DIY-ATX-4Pin-4-P-IDE-Molex-naar-5-SATA-Serial-ATA.jpg
Maar dan met 6 aansluitingen, bestaan die?

Ik zie alleen maar 2, 3, 4 en 5 aansluitingen, maar geen 6. Of zijn er kits (heb zoiets een keer ergens gezien) zodat je zelf zo'n kabel kan maken?

Helemaal mooi zou zijn als ik de gehele pata-sata kabeltje kan vervangen door één met 6x sata power connector erop:
Afbeeldingslocatie: https://img.informatique.nl/750/12344801.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iMars schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:11:
Ik heb dit topic even door zitten spitten, maar kan niet 1-2-3 vinden wat ik zoek. Ik zoek een korte stroomkabel voor mijn harddisks, eentje zoals deze,

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1MfKnMY2pK1RjSZFsq6yNlXXaH/15-7-inch-PC-DIY-ATX-4Pin-4-P-IDE-Molex-naar-5-SATA-Serial-ATA.jpg
Ik zie een kabel met 6 aansluitingen O-)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Mars Warrior schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:18:
[...]

Ik zie een kabel met 6 aansluitingen O-)
Grapjes :+

Laat ik het zo verwoorden: ik wil 6 2,5" schijfjes voor stroom voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
iMars schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 18:18:
[...]

Grapjes :+

Laat ik het zo verwoorden: ik wil 6 2,5" schijfjes voor stroom voorzien.
https://cablemod.com/
Hier misschien?

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Nope, maar op Ali verkopen ze in ieder geval de connectoren los, dus er is een begin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zijn dat die in elkaar gesmolten sata connectors die wel in de brand willen vliegen of weg smelten?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 21:51
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 19:25:
Zijn dat die in elkaar gesmolten sata connectors die wel in de brand willen vliegen of weg smelten?
Jep, vermijden als de pest die dingen (zie de filmpjes van deze YouTuber). Meer dan 5 SATA aansluitingen op zo'n ketting heb ik nooit gezien, zelf heb ik een splitter aan de splitter gehangen om een extra disk aan te kunnen sluiten. Ook niet ideaal natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Raydo88 op 22-03-2019 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die 2.5" disks vragen maar 3,75W per stuk maximaal, dus 6 stuks is geen probleem. Dat is evenveel belasting als 1x 3.5" disk.

De OCZ kabel in @iMars bericht is kwalitatief ok. Ik gebruik dezelfde soort kabels met 4 connectoren. Soms ook aan elkaar gekoppeld (voor SSD en 2.5" disks).

Er is rommel op de markt, vooral uit China. De persoon in de video die @Raydo88 linkt zegt dat je niet hoeft op te letten bij Molex, maar dat is zeker niet mijn ervaring. Ik heb kabels gezien met wel heel erg losse Molex connectoren die ik niet aan zou willen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Is iemand al een adapter tegengekomen om een M.2 SATA SSD aan te sluiten op zowel de SATA connector van het moederbord en een voedingstekker?

Ik zie wel grote adapters, zo groot als 2,5" schijven waar je dan je M.2 in steekt. Maar mijn doel is juist een schijf toevoegen zonder dat het de ruimte van een 2.5" disk inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze lijkt te voldoen aan je beschrijving.

De normale 7+15 SATA connector is zo breed dat het niet kleiner kan dan 1.8". Er is wel een 7+9 micro ATA (is niet mSATA) connector speciaal voor 1.8". Maar daar moet je dan weer aparte kabels of converters voor aanschaffen.

De meeste M.2 SSD's zijn 80mm, maar sommige 1.8" boards komen niet verder dan 60mm.

Je kunt ook een 2.5" versie nemen met ruimte voor 2x M.2 als je ruimte wilt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 07:44:
Die 2.5" disks vragen maar 3,75W per stuk maximaal, dus 6 stuks is geen probleem. Dat is evenveel belasting als 1x 3.5" disk.

De OCZ kabel in @iMars bericht is kwalitatief ok. Ik gebruik dezelfde soort kabels met 4 connectoren. Soms ook aan elkaar gekoppeld (voor SSD en 2.5" disks).

Er is rommel op de markt, vooral uit China. De persoon in de video die @Raydo88 linkt zegt dat je niet hoeft op te letten bij Molex, maar dat is zeker niet mijn ervaring. Ik heb kabels gezien met wel heel erg losse Molex connectoren die ik niet aan zou willen sluiten.
Hoe weet je nu als deze goed is? Dat kun je onmogelijk weten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat hij bedoelt dat het ding materiaal technisch, en aansluiting technisch ok is. Niet qua signaal.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik bedoel dat de kabel qua ontwerp goed in elkaar steekt met keurig gescheiden stevige kabels, niet zoals die versmolten kabelaansluitingen waar de verhittingproblemen mee zijn doordat de draden elkaar raken volgens de verhalen. Ik gebruik dezelfde soort kabels met dezelfde connectoren, dus daar kan ik uit ervaring wel iets over zeggen. Geen enkel probleem mee gehad, ook niet als ze vol hangen met 3.5" HDD's. Kwalitatief veel beter dan andere kabels die ik ook heb gehad met rammelende connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt röntgenfoto's gemaakt van de connectors of ze door midden gesneden?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens goed naar een hoge resolutiefoto. De kabels zijn op enkele millimeters afstand van elkaar gepuncht. De plastic covers kunnen eraf worden gewipt. De metalen connectoren zijn gescheiden door plastic separators. De koperen aders en de contactplaatjes kunnen elkaar onmogelijk onbedoeld raken. Als de kabels niet goed zouden zitten zie je dat direct aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:48
Ik heb deze vraag ook los gesteld in het Desktop Aankoopadvies forum, maar misschien dat ik hier ook een antwoord kan krijgen aangezien de meeste thuisserver enthousiastelingen waarschijnlijk meer hier te vinden zijn dan in het generieke Aankoopadvies forum.

Via mijn werkgever ga ik binnenkort beginnen aan mijn MCSA certificaat (70-740 en verder). Om daar wat beter mee te kunnen oefenen wil ik thuis aan de gang met Windows Server 2016; een lokaal domein opzetten, een file- en printerserver, DHCP, DNS, en misschien zelfs RAS. Hiertoe wil ik een systeempje samenstellen wat deze load aankan.

Ik was van plan om de gratis versie van VMWare ESXi te gebruiken, en dan daarop enkele VM's te maken:
- 1x Windows Server 2016 with Desktop Experience (als DC en als management server voor de overige VM's)
- 1x WinServ2016 Core voor RAS
- 1x WinServ2016 Core voor DHCP/DNS
- 1x WinServ2016 Nano voor een simpel IIS website'je (ik moet toch met alle Windows Server varianten spelen hè :+ )
- Het zou mooi zijn als het systeem nog wat rek heeft voor één of enkele VM's meer (ik sluit niet uit dat ik een keer met Kali linux of pfSense aan de gang wil, alsmede nog wat WinServ 2016 Desktop/Core/Nano installaties als zandbak)

Het zou kunnen dat ik uiteindelijk RAS, DHCP en DNS ga combineren, maar het gaat een beetje om het plaatje dat ik 1 á 2 full-blown versies van WinServ2016 wil draaien, 2-3 Server Core, en 1-2 Nano's. Eventueel en/of met 1 of 2 Linux VMs zoals voor pfSense of Kali Linux.

Ik had zelf de volgende configuratie in gedachte (mede omdat het moederbord hier in te OP staat als zijnde zuinig bord die gemaakt is voor 24/7 aan). Maar ik heb geen idee of het slim is om vandaag de dag zo'n systeem samen te stellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 381,-€ 381,-
1Fujitsu D3417-B2€ 139,-€ 139,-
1Fractal Design Core 1100€ 33,20€ 33,20
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,79€ 24,79
1be quiet! Pure Rock Slim€ 21,75€ 21,75
1G.Skill Aegis F4-2133C15S-16GIS€ 79,90€ 79,90
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 121,-€ 121,-
1Samsung 970 EVO 500GB€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 920,63

Ik heb geen idee of de CPU genoeg is? Of al overkill? Of het RAM voldoende is voor die 4VMs die ik voorlopig op het oog heb (ik kan me voorstellen dat alleen de Desktop Experience server wat meer RAM zou lusten, de Core VMs zouden met 1GB RAM al aardig uit de voeten moeten kunnen lijkt me)?
De extra netwerkkaart is zodat ik deze op het WAN kan aansluiten mocht ik een van de Windows servers ook als NAT router willen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is qua looks een nette kast. Het voordeel van de opvolger D3644 is dat de USB overhead lager is en dat de 8th gen processoren weer wat beter zijn. Daarom is het uiteindelijk energiezuiniger. Ik zou een PCIe insteekkaart met I210 of I211 kiezen, die kan redelijk zuinig zijn. Je kunt ook een M.2 WiFi module aansluiten voor WiFi connectiviteit.

Wat de processor betreft: je kunt al toe met een veel minder dure processor, zoals een G5400 (300 series chipset, past op D3644) met 4 virtuele cores en een hoge single core GHz frequentie. Ik heb vergelijkbare processoren in productieservers draaien met moeiteloos een behoorlijk workload. Die heeft ook ECC ondersteuning en een aantal andere virtual machine functies.

ESXi heeft niet alle zuinige functies die een besturingssysteem zoals Windows of Debian wel heeft. Zie de gepinde posts voor diverse systemen en testresultaten.

Een PicoPSU-160-XT is meestal ruim voldoende en zuiniger dan een normale ATX voeding bij laag idle verbruik. Als je niet van plan bent om 3.5" harde schijven toe te voegen is een PicoPSU-80 met Seasonic 60W kit ook voldoende. Het is voordelig voor het verbruik en de aanschafprijs om externe 2.5" disks te aan te schaffen en daaruit de SATA disk te halen. Dat kan bij bepaalde Seagate/Maxtor modellen (zie topic start voor details). Een G5400 met 6x 2.5" Seagate 4TB/5TB kan zelfs toe met de 80W/60W PicoPSU kit.

Ik denk dat je op termijn wel meer hebt aan een 1TB SSD. Een Intel 660p 1TB wordt vaak gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Daffie schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:30:
Ik heb geen idee of de CPU genoeg is? Of al overkill? Of het RAM voldoende is voor die 4VMs die ik voorlopig op het oog heb (ik kan me voorstellen dat alleen de Desktop Experience server wat meer RAM zou lusten, de Core VMs zouden met 1GB RAM al aardig uit de voeten moeten kunnen lijkt me)?
De extra netwerkkaart is zodat ik deze op het WAN kan aansluiten mocht ik een van de Windows servers ook als NAT router willen gaan gebruiken.
Hier een systeem voor dezelfde prijs met:
- 1 TB SSD ipv 500 GB
- 2x16 GB RAM (3200 MHz) ipv 1x16 GB (2133 MHz)
- Coffee Lake 6-core cpu (2.8-4.0 GHz) ipv Kaby Lake 4-core (4.2-4.5 GHz)
- 2x Intel LAN, maar dan onboard
- 19V aansluiting achterop, dus je moet zelf nog een 65W Dell/HP laptop voeding ergens opsnorren
- stille 40mm hoge koeler en een klein kastje (je kan ook jouw keuzes houden qua koeler/case maar dat zal er nogal potsierlijk uitzien, zo'n minuscuul bordje in zo'n enorme behuizing)
- dit Gigabyte bord staat niet in Pricewatch maar oa hier voor ~185 euro: https://www.amazon.de/GIG...Motherboard/dp/B07HNQHY5Y , dit is een vrij nieuw industrieel bordje bedoeld voor 24/7 gebruik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 202,90€ 202,90
1Gigabyte GA-IMB310TN€ 185,-€ 185,-
1Inter-Tech MW-01€ 36,-€ 36,-
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 30,-€ 30,-
1Kingston HyperX Impact HX432S20IBK2/32€ 237,75€ 237,75
1Samsung 970 EVO 1TB€ 215,05€ 215,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,70

Of in andere woorden: pak een goedkopere (en niet eens langzamere!) cpu en drop de voeding, en je houdt een heleboel budget over voor andere dingen.

Blijven je eisen 16 GB 2133 MHz RAM, 500 GB SSD en is bv een 4-core Core i3-8100 genoeg, dan schaaf je hier nog zo'n 350 euro vanaf. Kan je terugschalen naar een 2-core Pentium G5400 nog eens ~50 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 28-03-2019 18:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

iMars schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:21:

#ProductPrijsSubtotaal

• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, geen powertop: 11 Watt
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune: 6,1 Watt

Extra metingen:
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune en zonder usb/monitor: 5,7 Watt *O*
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune + downloaden via NZBGet (4 streams @ 22MB/s): 11 Watt
• Clean install Ubuntu server 18.04.02 LTS + updates, BIOS standaard, powertop auto-tune + uitpakken via NZBGet na downloaden: ~22 Watt
Even een kleine update over mijn besparing. Mijn nieuwe server gaat mijn NAS en ESX beide vervangen. Daarnaast had ik een testservertje voor docker te testen.

Stroommeter op mijn IT hoekje aangesloten (managed switch, router, tradfri-hub en servers):
Alles uit, alleen netwerk app.: 26Watt
NAS aan: 66Watt (+40 Watt)
ESX aan: 86Watt (+20 Watt)
Testserver aan: 97Watt (+11 Watt)
Totaal : 71Watt voor de 3 servers.

Mijn nieuwe server wat dat allemaal vervangt verbruikt kaal ~5,7Watt, en met ~12 dockers erbij ~7Watt (idle).
Dat is toch een mooie besparing van ~63Watt (~126€/jr).

Kosten van mijn storage heb ik niet meegenomen. Ik had 10x SAS liggen welke ik verkocht heb en daarvoor 6x 5TB gekocht. Alles wat ik uitgegeven heb minus wat ik voor mijn ECC geheugen heb gekregen, is totaal ongeveer €610. Dat betekend dat ik mijn server binnen 5 jaar terug verdient heb qua stroomkosten ;)

Hulde voor @GioStyle zijn advies om de SAS schijven te verkopen _/-\o_
Mijn server is nu veel kleiner dan voorheen gepland, veel zuiniger alleen iets minder opslag (maar dat overleef ik wel) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Beetje vloeken in de kerk, ik heb destijds een aantal verschillende zuinige systemen gemaakt, maar middels aanschafprijs en tijd van gebruik (3-5 jaar) vond ik de kosten niet opwegen tegen de baten. Dus heb besloten iets met een Synology te doen (onderhoud is toch wel een stuk relaxter dan steeds weer inloggen met SSH, updates fixen etc). Ik wil dus voor een synology gaan. Ze zijn niet per se zoveel zuiniger dan deze systemen hierboven, maar ze doen het niet heel slecht. Ik zit vooral te twijfelen over welke HDD/SSD erin moeten. Ze gaan vooral mediaserver spelen en home-assistant draaien. Belangrijke files worden gebackup naar off-site. Dus het systeem hoeft niet per se helemaal meest hoge data-integriteit te hebben. Ik heb nu ZFS-raid Z2, 4x4 TB disks. Deze wil ik dus terug schalen naar 2x seagate compute 2TB. Dat is lekker aan de prijs. Nu verwacht ik dat mijn NAS nooit idle gaat zijn, dus daar rekening mee houdend... hoeveel verschil zou dat zijn TOV een SSD? is het de moeite waard om duurdere SSD te nemen (150ps ipv 75ps) en energieverbruik?

(overwegend kan ik home assistant ook nog op een RPI zetten, maar ivm Plex, zal de NAS toch niet helemaal uit gaan)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
2.5" drives of 3.5" drives? Uitgaande van 2.5" drives: reken in idle 1-2 W, voor een SSD ~0.5 W. Ik denk niet dat een SSD-NAS ooit financieel zinnig wordt - als in, de kosten per GB zijn veel hoger, en bij 2x 2 TB aan SSD's gaat het prijsverschil nooit het verschil in stroomverbruik goedmaken.

Interessant om te zien dat er ook mensen de andere kant op gaan - ik ben juist van mijn 2-bay (QNAP) NAS afgestapt omdat ik in een zelfbouw servertje voor hetzelfde geld/verbruik een veel sneller systeem kon draaien (mede ivm Plex). Is er een specifieke reden dat je niet aan een ~200 euro zelfbouw icm FreeNAS wilt gaan? Dat heeft min of meer dezelfde update/beheer als de DSM/QTS/etc van een kant-en-klare NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Dreamvoid schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 10:57:
2.5" drives of 3.5" drives? Uitgaande van 2.5" drives: reken in idle 1-2 W, voor een SSD ~0.5 W. Ik denk niet dat een SSD-NAS ooit financieel zinnig wordt - als in, de kosten per GB zijn veel hoger, en bij 2x 2 TB aan SSD's gaat het prijsverschil nooit het verschil in stroomverbruik goedmaken.

Interessant om te zien dat er ook mensen de andere kant op gaan - ik ben juist van mijn 2-bay (QNAP) NAS afgestapt omdat ik in een zelfbouw servertje voor hetzelfde geld/verbruik een veel sneller systeem kon draaien (mede ivm Plex). Is er een specifieke reden dat je niet aan een ~200 euro zelfbouw icm FreeNAS wilt gaan? Dat heeft min of meer dezelfde update/beheer als de DSM/QTS/etc van een kant-en-klare NAS.
Thans voor je feedback,

Ter achtergrond; Ik had ooit een supermiro server met 4x wd-red 4tb, met een Xeon 1230 E3v2. Idle ongeveer 32W. Dit is wel 8 jaar terug. Nu gebruik ik een HP Microserver 54 (laatste versie) met AMD SOC. Niet heul erg zuinig. Maar de barebone was wel cheap en veel value voor money. Maar idle stond deze nooit met FreeNas. Dus dit heb ik opgegeven. De aantal watts zijn 65-ish continue en dat is veel te veel voor de lack of power (geen fatsoenlijke transcoding, en beheer van freenas vind ik echt een draak). Nu draai ik wel een iets oudere versie.

Ik kan altijd snel synologies beheren van andere mensen en dat is wel echt heel relaxed, en als ik zie dat een "barebone" systeem zo een 320 euro kost, voor ongeveer 11W active, 6W idle, vind ik dit best mooi (ik verwacht exclusief schrijven).

Scheelt mij DSM hacken op een server, Makkelijkere maintenance/betere support, en ook op synology is docker een prima optie voor hier en daar wat kleine scripts.

Ik benieuwd welke zelfbouw voor <200 euro beter is. Ik heb dit topic in de gaten gehouden, maar ze komen vaak heel snel op meer uit. Dus dit is voor mij wel echt een afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zit niet helemaal in dezelfde situatie als jij (mijn server draait macOS) maar je kan met een
pricewatch: Asus H110T/CSM (~80 euro, Thin mITX)
of
pricewatch: Gigabyte GA-H110MSTX-HD3 (rev. 1.0) (~60 euro, mini-STX)
En dan:
- Kaby Lake Celeron G3930 (~40 euro)
- 4 GB DDR4 SODIMM (~25 euro)
- 120 GB 42mm M.2 SSD (~25 euro)
Da's 150 euro, zoek er een leuke behuizing bij, en aannemende dat je nog wel ergens een laptopvoeding hebt liggen ben je voor onder de 200 euro klaar.

DSM draait natuurlijk geen ZFS, als dat niet nodig is dan kan je ook een willekeurige NAS Linux distro gebruiken als Amahi of OpenMediaVault, voor vergelijbare (webbased) beheer. FreeNAS is idd niet erg zuinig, maar dat is helaas een beetje de tradeoff als je per se ZFS wil.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik zie de aantrekkingskracht van NASsen ook wel, het is gewoon makkelijk en dan wil je nog wel de matige performance van de Synology/QNAP/etc hardware voor lief nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 29-03-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:48
Dreamvoid schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:49:
[...]

Hier een systeem voor dezelfde prijs met:
- 1 TB SSD ipv 500 GB
- 2x16 GB RAM (3200 MHz) ipv 1x16 GB (2133 MHz)
- Coffee Lake 6-core cpu (2.8-4.0 GHz) ipv Kaby Lake 4-core (4.2-4.5 GHz)
- 2x Intel LAN, maar dan onboard
- 19V aansluiting achterop, dus je moet zelf nog een 65W Dell/HP laptop voeding ergens opsnorren
- stille 40mm hoge koeler en een klein kastje (je kan ook jouw keuzes houden qua koeler/case maar dat zal er nogal potsierlijk uitzien, zo'n minuscuul bordje in zo'n enorme behuizing)
- dit Gigabyte bord staat niet in Pricewatch maar oa hier voor ~185 euro: https://www.amazon.de/GIG...Motherboard/dp/B07HNQHY5Y , dit is een vrij nieuw industrieel bordje bedoeld voor 24/7 gebruik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 202,90€ 202,90
1Gigabyte GA-IMB310TN€ 185,-€ 185,-
1Inter-Tech MW-01€ 36,-€ 36,-
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 30,-€ 30,-
1Kingston HyperX Impact HX432S20IBK2/32€ 237,75€ 237,75
1Samsung 970 EVO 1TB€ 215,05€ 215,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 906,70

Of in andere woorden: pak een goedkopere (en niet eens langzamere!) cpu en drop de voeding, en je houdt een heleboel budget over voor andere dingen.

Blijven je eisen 16 GB 2133 MHz RAM, 500 GB SSD en is bv een 4-core Core i3-8100 genoeg, dan schaaf je hier nog zo'n 350 euro vanaf. Kan je terugschalen naar een 2-core Pentium G5400 nog eens ~50 euro.
Bedankt voor je reactie. Dan klopt mijn vermoeden toch, dat de CPU die ik op het oog had zwaar overkill was. Je raadt 3200Mhz RAM aan, maar kan de i5-8400 en/of de i3-8100 dat i.c.m. het moederbord wel aan? Anders betaal je die extra megaherzjes voor niks.

Verder had ik zelf voor een mATX case gekozen omdat ik op zich ruimte zat heb (het systeem gaat op de voorzolder staan waar ook o.a. de afzuiginstallatie van de badkamer hangt; op de laagste/zachtste 'stand-by' stand maakt dat ding al meer geluid dan een 2U Dell R720 server :P), en ik niet uitsluit dat ik later wellicht toch 1 á 2 schijven erin wil kunnen plaatsen. Ik denk het voorlopig niet, maar het zou lullig zijn als ik tegen die tijd het systeem in een andere case moet verhuizen om er wat schijven aan toe te kunnen voegen. Maar ik zie dat dat bij mini-ITX systemen ook gewoon mogelijk is.

Ik ga nog eens wat spelen met de keuze van CPU, RAM en behuizing.
Qua CPU weet ik niet of ik echt de i5-8400 nodig heb, of ook voldoende heb aan de i3-8100. Wat is hierin raadzaam? de i5 is natuurlijk wat meer future-proof dan de i3, maar ook €75 duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 03:16
Ik snap wel dat sommigen meer neigen naar een echte nas. Zelf draai ik nu een seedbox op een intel nuc met linux. Kodi ( smartv android ) heb ik gekoppeld via nfs maar dat heeft toch veel tijd gekost om nfs deftig in te stellen op die nuc. Met een synology is dat next next finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Daffie schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:03:
Bedankt voor je reactie. Dan klopt mijn vermoeden toch, dat de CPU die ik op het oog had zwaar overkill was. Je raadt 3200Mhz RAM aan, maar kan de i5-8400 en/of de i3-8100 dat i.c.m. het moederbord wel aan? Anders betaal je die extra megaherzjes voor niks.

Ik ga nog eens wat spelen met de keuze van CPU, RAM en behuizing.
Qua CPU weet ik niet of ik echt de i5-8400 nodig heb, of ook voldoende heb aan de i3-8100. Wat is hierin raadzaam? de i5 is natuurlijk wat meer future-proof dan de i3, maar ook €75 duurder.
Het was maar een voorbeeld, ik moet zeggen dat ik helemaal niet gechecked heb of dat snelle RAM wel zinnig is :) (edit: idd, de H310 chipset doet max 2666 GHz)

Die cpu is niet zozeer overkill qua performance (die i5-8400 is even snel) maar meer dat Kaby Lake (7xxx) chips door Intel erg ongunstig geprijsd zijn tov Coffee Lake (8xxx). Als je een oud systeem wilt upgraden dan moet je wel, maar een nieuw 4 of 6-core systeem zou ik niet met Skylake/Kaby Lake doen, je krijgt domweg minder voor je geld.

Het is inderdaad een beetje spelen met RAM, SSD en CPU om binnen je budget de maximale performance eruit te krijgen, lastig te zeggen waar je precies op moet focusen zonder precies te weten wat er op die VM's draait. Voordeel van RAM is in elk geval dat je met 1 reepje kan beginnen en dan evt uitbreiden, wil je uiteindelijk meer cores en storage, dan zal je de M.2 SSD en CPU moeten vervangen.

Dit is trouwens hoe een mITX bord in een mATX behuizing eruit ziet: een zee van ruimte :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 29-03-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Dreamvoid schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:32:
Ik zit niet helemaal in dezelfde situatie als jij (mijn server draait macOS) maar je kan met een
pricewatch: Asus H110T/CSM (~80 euro, Thin mITX)
of
pricewatch: Gigabyte GA-H110MSTX-HD3 (rev. 1.0) (~60 euro, mini-STX)
En dan:
- Kaby Lake Celeron G3930 (~40 euro)
- 4 GB DDR4 SODIMM (~25 euro)
- 120 GB 42mm M.2 SSD (~25 euro)
Da's 150 euro, zoek er een leuke behuizing bij, en aannemende dat je nog wel ergens een laptopvoeding hebt liggen ben je voor onder de 200 euro klaar.

DSM draait natuurlijk geen ZFS, als dat niet nodig is dan kan je ook een willekeurige NAS Linux distro gebruiken als Amahi of OpenMediaVault, voor vergelijbare (webbased) beheer. FreeNAS is idd niet erg zuinig, maar dat is helaas een beetje de tradeoff als je per se ZFS wil.

Maar begrijp me niet verkeerd, ik zie de aantrekkingskracht van NASsen ook wel, het is gewoon makkelijk en dan wil je nog wel de matige performance van de Synology/QNAP/etc hardware voor lief nemen.
Ik ben er een beetje uit, dus ik doe wat aannames gebaseerd op wat jaren terug. De bordjes zijn erg mooi, maar Gigabyte (wel tof voor Hackingtosh) en Asus staan niet heel erg bekend om zuinigheid. Ik weet alleen niet hoeveel meer en dus of dit nog steeds zo is.

ZFS vond ik super fijn, maar, daarbij zeggend dat ik die integriteit graag wilde. Nu, is dit niet meer zo nodig.
De performance is idd vast minder. Maar, zelfs met link aggregation met enterprise lans, was het ook niet heel veel beter. Render performance van Plex wel, maar nu transcoding best prima gaat voor 1 of 2 streams, is het eigenlijk wel goed genoeg (mn huidige microserver (HP Proliant Microserver N54L) kan ook wel 1 doen al, en die is vrij oud. Maar het einde is wel beetje in zicht.

Ik ga je opties wel serieus bekijken. Ben benieuwd hoe dit word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik zoek op Tweakers naar een Synology 4-bay NAS, dan schrik ik toch wel van de prijzen, zeker als ik zie wat voor lullige CPU erin zit als ik onder de €500 wil blijven...

Voor diezelfde €500 kan ik (zonder schijven) een beest van een zelfbouw server neerzetten die zowel zuiniger als een heel stuk sneller is, en ook nog eens veel gemakkelijker uit te breiden.

Met een SG11 (€70) met ruimte voor uATX en ITX borden en 9x2.5" schijven, een duur mobo van €150, snelle quadcore CPU van €130 en 8GB ram van €50 zit ik op €400.
Met een goedkoper bordje en dito CPU kan hier nog zo €100 vanaf...

Maar misschien zoek ik niet goed |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
gitaarwerk schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:02:
Ik ben er een beetje uit, dus ik doe wat aannames gebaseerd op wat jaren terug. De bordjes zijn erg mooi, maar Gigabyte (wel tof voor Hackingtosh) en Asus staan niet heel erg bekend om zuinigheid. Ik weet alleen niet hoeveel meer en dus of dit nog steeds zo is.
Een Fujitsu mITX/mATX bord in combinatie met Pico-PSU zal ws wel ~2 W zuiniger zijn in idle, maar daar ben je ook 100 euro meer voor kwijt dus in mijn ogen schiet dat dan zijn doel ietwat voorbij. Tis kwalitatief goed spul, dat wel.

Deze Fujitsu met 19V is er ook nog:
pricewatch: Fujitsu D3674-B

[ Voor 61% gewijzigd door Dreamvoid op 29-03-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

True, dat zet geen zoden aan de dijk :-)

Betreft Synology, Ik zou zelf gaan voor de 2-bay versie (218+) :-Y) maar goed, ik ga nog eens kijken naar andre systemen. Back to the hard drives :D. Is er nog een specifiek merk/type 2,5" hdd die specifiek erg goed doet in een nas? WD red is prima, maar wel wat duurder. Misschien is een notebook drive ook OK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De meeste mensen lijken gewoon Seagate externe drives te kopen en open te breken zoals deze:
pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Dreamvoid schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:19:
De meeste mensen lijken gewoon Seagate externe drives te kopen en open te breken zoals deze:
Is dit een single 2,5"? wel interessant sowieso.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja, er zit een 2.5" drive in, 15mm hoog (dat is wat dikker dan standaard laptop drives/SSD's). Je kan diezelfde drive ook los kopen, maar dan kost-ie meer:
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB
Een externe behuizing openbreken kost je de garantie uiteraard, maar ja, voor zo'n prijsverschil...

[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 29-03-2019 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:29
@Dreamvoid Een 2.5" disk is duurder per GB wat je wel moet afzetten tegen de verbruikskosten. Als ik snel reken dan heeft een opstelling met 5TB Backup Plus disks tov 8TB WD My Book disks een tvt van ~100 dagen per GB (uitgaande van resp 1W en 8W verbruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:21:
Ja, er zit een 2.5" drive in, 15mm hoog (dat is wat dikker dan standaard laptop drives/SSD's). Je kan diezelfde drive ook los kopen, maar dan kost-ie meer:
pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 5TB
Een externe behuizing openbreken kost je de garantie uiteraard, maar ja, voor zo'n prijsverschil...
Als je hem netjes openbreekt, kun je hem ook weer netjes terugbouwen en de behuizing weer dichtklikken.
De haakjes van het dekseltje breken echter wel makkelijk af, dus het kan een uitdaging zijn...

Ik heb ze van te voren in de behuizing een duurtest laten doen van een paar dagen, en pas daarna uitgebouwd en in mijn server geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Da's waar, maar heel veel scheelt het niet:
pricewatch: Intenso Memory Center 3.5" USB 3.0 5TB Zwart
dit scheelt ~25 euro per drive. Ga je uit van 7W idle verschil en ~2 euro per Watt per jaar, dan heb je dat binnen 2 jaar terugverdiend :)

Tis meer dat zodra je veel schijven eraan gaat hangen, je op een gegeven moment ook sterkere/duurdere voedingen moet gaan gebruiken (met 2x 3.5" kan je niet meer met een standaard 65W laptopvoeding af, met 4x 2.5" waarschijnlijk nog wel). Plus meer ruimte nodig in de behuizing, meer koeling, meer lawaai - ik ben niet zo'n fan van 3.5" drives.
Mars Warrior schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:43:
Als je hem netjes openbreekt, kun je hem ook weer netjes terugbouwen en de behuizing weer dichtklikken.
De haakjes van het dekseltje breken echter wel makkelijk af, dus het kan een uitdaging zijn...
Complimenten voor je precisie, dat is me nog nooit gelukt. :+ Die haakjes zijn zo kwetsbaar...

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 29-03-2019 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
edit: Klopt niet! Is toch een SMR schijf volgens deze bron, in conflict met deze bron.

Nu t over schijven gaat, tip ik ook even de Toshiba MQ04ABF100.
Dat is een 2,5" 1TB 5400rpm 7mm PMR schijf.
Bijzonder daaraan is dat ie (ondanks dat alles) toch single platter is. Dus weinig herrie (19-21dB), en minder onderdelen die stuk kunnen gaan.

Nadeel is dat ie moeilijk te krijgen is. iig Conrad heeft m nu voor €40, verder hier en daar in buitenland.
Mijn ervaring met Toshiba MQ01ABD050 is tot nu toe iig prima icm Synology NAS, al ben ik niet veeleisend (behalve op gebied van herrie).

(heb je itt mij meer opslag (al dan niet per €) nodig, dan zijn er uiteraard betere opties).

[ Voor 15% gewijzigd door N8w8 op 07-07-2019 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:26
iMars schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 17:11:
Ik heb dit topic even door zitten spitten, maar kan niet 1-2-3 vinden wat ik zoek. Ik zoek een korte stroomkabel voor mijn harddisks, eentje zoals deze:
[Afbeelding]

Ik zie alleen maar 2, 3, 4 en 5 aansluitingen, maar geen 6. Of zijn er kits (heb zoiets een keer ergens gezien) zodat je zelf zo'n kabel kan maken?

Helemaal mooi zou zijn als ik de gehele pata-sata kabeltje kan vervangen door één met 6x sata power connector erop:
[Afbeelding]
Ik vind het niet meer zo snel, maar indertijd is er wel eens iemand geweest op het internet die ook een NAS had gebouwd die HEEL data-dense was, veel disks op kleine space en die heeft een set SATA power cables uit elkaar gehaald en die op de juiste afstanden voor zijn disks in zijn cabinet op een andere "kabelboom" die terug "geprikt". Dat waren van die SATA power connectors met een V vormig mesje voor iedere draadkleur.

@FireDrunk jij hebt die toen ook gezien, dat was nog in de tijd van onze/mijn Chenbro kastjes en passive ESXi's daarin.

EDIT: gevonden:
YouTube: Custom SATA Power Cable
https://imgur.com/a/SpuGb

Heerlijk hoe netjes dat er uit zag. Doet me terug denken aan mijn eerste ZFS builds met een HP N40L en 5 disks er in _/-\o_ . Heerlijk bakje was dat:

Afbeeldingslocatie: https://farm9.static.flickr.com/8306/8012573457_6e6a79d4fb_b.jpg

M1015 er in, SAS connector los doen van het moederbord, op de M1015 hangen, 4 disks in de bay en dan de optical drive bay (geen slimline uiteraard :+ ) misbruiken om met een tiewrap een disks bij te voegen. Dat zat best solid vast 8) .

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 30-03-2019 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:22
@Hakker had toch ook custom cables gemaakt dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvr1991
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 06:49
heey allemaal , ik zat te denken om een intel nuc8 i5 te kopen , maar weet niet of het echt slim is , een nuc8 heeft best veel power , maar verbruikt best wat stroom zeker omdat die 24/7 aan zou gaan staan,

is het dan misschien beter om iets zelf te bouwen? zou iemand me hiermee kunnen helpen?
alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn zuinige NUC's en onzuinige NUC's. Het voordeel is dat Intel gericht is op zuinigheid, maar de performance laat vaak te wensen over omdat NUC's geen desktop processoren bevatten, maar laptop en andere minder krachtige processoren. De naamgeving (i3, i5) vind ik misleidend omdat ze niet vergelijkbaar zijn met desktop i3 of i5 processoren.

Als je niet meer dan een beperkte snelheid nodig hebt maakt het niets uit, mits het zuinig is, en je de hogere prijs wilt betalen voor het formaat.

Het idle verbruik van bijvoorbeeld NUC8i3BEH is circa 4,3W (NUC8i5BEK 5,6W). Het kan te heet worden waardoor de processorsnelheid terugloopt. Kennelijk gebeurt dat al bij 90 graden. De pieksnelheid in GHz werkt niet langer dan enkele minuten.

mATX formaat is het zuinigste voor systemen die altijd aan staan en behoorlijk krachtig kunnen zijn wanneer nodig. Een uitzondering is ASRock DeskMini, een klein formaat STX barebone waarin je ook gewone processoren kunt plaatsen terwijl het redelijk zuinig kan zijn. Eigenlijk is er geen reden waarom er geen zuinige mini ITX moederborden zouden zijn, maar die zijn voor zover bekend -of bevestigd- nog niet op hetzelfde zuinigheidsniveau als bijvoorbeeld Fujitsu D3643-H of D3644-B mATX moederborden. Die verbruiken minder dan 4W idle zonder toetsenbord, muis. In mATX kasten is vaak meer ruimte, ook voor toepassing van passieve koeling en terugschakelen gebeurt pas bij 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Ik had jaren terug (ik weet niet precies meer wanneer) 8 van deze pricewatch: Samsung HD204UI, 2TB schijven gevoed met 1 custom kabel in m`n servertje en dat werkte altijd stabiel en zag er ook nog eens netjes uit! Schijven zaten destijds allemaal netjes onder elkaar in deze kast: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL

Er zijn gewoon losse officiële sata connectoren en bijbehorende kabel te koop zodat je zelf iets kan maken. De connectoren en bekabeling heb ik allemaal nog in losse onderdelen liggen. En van de 8 schijven zijn er nog 2 over die in gebruik zijn, de rest is allang verkocht aangezien de data honger toen niet meer zo groot was en de kast ook best heel groot was zeg maar :+

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

HyperBart schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 00:35:
[...]

Ik vind het niet meer zo snel, maar indertijd is er wel eens iemand geweest op het internet die ook een NAS had gebouwd die HEEL data-dense was, veel disks op kleine space en die heeft een set SATA power cables uit elkaar gehaald en die op de juiste afstanden voor zijn disks in zijn cabinet op een andere "kabelboom" die terug "geprikt". Dat waren van die SATA power connectors met een V vormig mesje voor iedere draadkleur.

@FireDrunk jij hebt die toen ook gezien, dat was nog in de tijd van onze/mijn Chenbro kastjes en passive ESXi's daarin.

EDIT: gevonden:
YouTube: Custom SATA Power Cable
https://imgur.com/a/SpuGb

Heerlijk hoe netjes dat er uit zag. Doet me terug denken aan mijn eerste ZFS builds met een HP N40L en 5 disks er in _/-\o_ . Heerlijk bakje was dat:

[Afbeelding]

M1015 er in, SAS connector los doen van het moederbord, op de M1015 hangen, 4 disks in de bay en dan de optical drive bay (geen slimline uiteraard :+ ) misbruiken om met een tiewrap een disks bij te voegen. Dat zat best solid vast 8) .
Dat is dus PRECIES wat ik zoek _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3pQ9rUV.jpg

Waar kan je het beste deze connectoren kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@iMars ik heb die toen van een voeding afgehaald als ik het mij goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

HyperBart schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:56:
@iMars ik heb die toen van een voeding afgehaald als ik het mij goed herinner.
Laat ik dat nou niet hebben liggen ;)
Zijn die van Ali een beetje te vertrouwen? (er komen "maar" 6x 2,5" disks aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
iMars schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:04:
[...]

Laat ik dat nou niet hebben liggen ;)
Zijn die van Ali een beetje te vertrouwen? (er komen "maar" 6x 2,5" disks aan)
Welke van Ali?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Deze of deze? Er zullen vast nog meer zijn ;)

Ik vind het overigens niet erg om ze in een Nederlandse winkel te kopen, heb alleen geen flauw idee waar.

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 30-03-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
iMars schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Deze of deze? Er zullen vast nog meer zijn ;)

Ik vind het overigens niet erg om ze in een Nederlandse winkel te kopen, heb alleen geen flauw idee waar.
Dat zijn ze ja, zonder metal lock, ziet er prima uit op foto. Je moet vooral goed kijken en in één vlotte maar rustige beweging die draden er goed in duwen zodat de V-vormige mesjes goed in de cladding van de draden snijdt en je een zuiver contact hebt.. Even "droog testen" met een voeding die je kickstart en kijken of je disk op spint en klaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 30-03-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de Chinese lingo heten de kapjes 180 graden (tussenconnector) en 90 graden (voor eindconnectoren). De kapjes verschillen dan soms ook nog voor male en female. Er wordt wat aangerommeld met de aanduidingen, het verschil tussen male en female bijvoorbeeld snappen ze niet altijd. Je hebt ook een punchtool nodig voor deze kabeldikte. Misschien werkt een LSA punch tool. Ze noemen het soms crimp (krimp).

In een zuinige server zou ik de disks niet zo dicht bij elkaar bouwen want dan kan de warmte moeilijk weg (geforceerd koelen kost energie) en ik zou eerder standaard kabels aanschaffen dan zelf maken. Maar ja, als je het graag zo hebt, dan kan dat natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 14:40:
In de Chinese lingo heten de kapjes 180 graden (tussenconnector) en 90 graden (voor eindconnectoren). De kapjes verschillen dan soms ook nog voor male en female. Er wordt wat aangerommeld met de aanduidingen, het verschil tussen male en female bijvoorbeeld snappen ze niet altijd. Je hebt ook een punchtool nodig voor deze kabeldikte. Misschien werkt een LSA punch tool. Ze noemen het soms crimp (krimp).

In een zuinige server zou ik de disks niet zo dicht bij elkaar bouwen want dan kan de warmte moeilijk weg (geforceerd koelen kost energie) en ik zou eerder standaard kabels aanschaffen dan zelf maken. Maar ja, als je het graag zo hebt, dan kan dat natuurlijk. ;)
Deze disks staan niet continu aan, en ik ga mergerfs/snapraid gebruiken. Dus alleen in de nacht staan ze allemaal aan als snapraid draait. De disks zullen voornamelijk in spindown staan, dus dat zal wel (naar mijn inzicht) mee vallen ;)

Zo'n LSA punchtool heb ik wel. Nu kijken waar ik het vandaan gaan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvr1991
Heey allemaal , zouden jullie mij kunnen helpen om een goed systeem samen te stellen? ik zat eigenlijk te kijken voor een nuc8 maar denk dat ik beter uit ben met een zelfgebouwde server,

waarvoor wil ik het gebruiken, Proxmox server met daarin , homeassistant (ik kan dit atm moeilijk draaien op me rasp pi omdat ik er veel te veel in gebouwd heb haha) , graffana server, pihole, freenas, en nog ruimte voor toekomst dingen ,

nu vroeg ik me af is en i3 genoeg ?
ik zag namenlijk dit systeem :

https://gyazo.com/4fd852e9069e6baacfd1f3444bb8259b

ik hoor graag van jullie , alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
iMars schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 12:30:
[...]

Dat is dus PRECIES wat ik zoek _/-\o_
[Afbeelding]

Waar kan je het beste deze connectoren kopen?
Deze connectoren heb ik in mijn voormalige nas gehad. Ben er niet zo heel kapot van, omdat je de kabel moet 'snijden'.

Voor mijn server heb ik laatst een kabel gemaakt voor 4x 2.5" schijfjes.

Ik heb deze connectoren gebruikt:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.5aa44c4dZZ56nz

Hier moet je de connector om de kabel heen krimpen. Nadeel is dat je een tang nodig hebt, maar vind deze oplossing meer solide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Ik heb pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA gebruikt. Had geen zin om te klooien om zelf kabels te maken. Toen waren ze ook wat goedkoper met 6 euro.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:00
Er wordt hier veel gesproken over de Leicke voeding https://www.amazon.de/dp/B006Z9TQE6/ 10A variant

Is de 6,25A ook bruikbaar met een 90W pico psu en wat zijn daar de ervaringen? De 6,25 variant is weer aanzienlijk goedkoper dan de 10A variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvr1991
Denken jullie dat dit goed is voor mijn eerste build?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B360M-HDV€ 72,-€ 72,-
1Cooler Master N200 Closed€ 44,95€ 44,95
1Arctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1Crucial CT8G4DFS824A€ 42,99€ 42,99
1Samsung 860 EVO 500GB€ 83,37€ 83,37
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 456,36

ik hoop dat iemand me kan vertellen of dit goed is voor een server met proxmox, met daarop homeassistant, freenas, en ga zo maar door

en hoe zuinig kan ik met deze build gaan?

ik hoor graag feedback , want dan kan ik hem bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jongerenchaos
De 6,25A heeft 75W nominaal vermogen. Heb je dat nodig? Je kan ook een PicoPSU-80 + 60W Seasonic adapter kit nemen. Maar daar heb je wel een apart aan te schaffen Molex naar P4 kabel bij nodig.

Er zijn bij onze oosterburen bouwers die een andere Leicke 12V variant kiezen (ik kan me herinneren 90W en 160W te hebben gezien), maar de 120W is toch het populairste. Ik weet niet of de 75W variant beter of slechter is, maar bruikbaar is hij ongetwijfeld. Deze adapter heeft de juiste connector.

@tvr1991
Als je absoluut het laagst verbruik wilt is een Fujitsu D3643-H (B360, 4x SATA) of D3644-B (C246, 6x SATA) beter. Dat scheelt waarschijnlijk zo'n 4 Watt. Voor de SSD zou ik de Intel 660p 512GB of 1TB nemen, die is net zo duur en heeft een stuk meer opslagruimte. Heel snel hoeft een SSD in een server niet te zijn en de doorvoersnelheid (kopieeracties) is toch al hoog.

De Arctic Alpine 11 Passive is inmiddels opgevolgd door de Arctic Alpine 12 Passive.

Ik heb zelf een D3643-H met G5400 processor met een extra Intel I211 netwerkkaart. Die verbruikt onder Debian slechts 4,2W met monitor in slaapstand, met USB toetsenbord en muis.

De rest ziet er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

iMars schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 13:55:
[...]
Highflow verkoopt deze, en ook de bekabeling :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gronaldo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-08 09:41
Arunia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:23:
Zucht, hele pc in elkaar gebouwd. Alles aangesloten. Start op, geen beeld. Op beide hdmi aansluitingen niet. Ook nog andere kabel en ander scherm geprobeerd, niks.
Binnenkort maar eens de dp kabel van mijn vaste pc proberen. Maar ben bang dat er iets niet goed is. Alles al los gehad. Dus m.2 ssd en geheugen.

Weer wat te doen en te weinig tijd.

Diegene met de asrock h370m itx/ac, hebben jullie daar nog vage dingen mee gezien tijdens het in elkaar zetten e.d.?
Zelfde MB, zelfde probleem. Ander MB bij leverancier zelfde probleem....
Nu in RMA traject . :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Gronaldo dat is geen fijn vooruitzicht.
Had die van mij opgestuurd en gisteren het moederbord met ram en cpu erop terug gekregen. Vandaag de oude server nog opstarten en wat instellingen over nemen. Dan kan die uit en gaan we de nieuwe in elkaar zetten.
Moet crashplan nog ontkoppelen en met de nieuwe weer regelen.
Daarnaast nog wat instellingen van programma's over nemen. Screenshot maken etc.

Ben benieuwd of hij goed is en goed blijft, maar lijkt erop dat ze hem getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
mrmrmr schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:33:
@jongerenchaos
Er zijn bij onze oosterburen bouwers die een andere Leicke 12V variant kiezen (ik kan me herinneren 90W en 160W te hebben gezien), maar de 120W is toch het populairste. Ik weet niet of de 75W variant beter of slechter is, maar bruikbaar is hij ongetwijfeld. Deze adapter heeft de juiste connector.
Volgens mij werd de 60Wook gebruikt bij onze oosterburen.

https://www.amazon.de/Lei...035469&s=computers&sr=1-1

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Het ASRock Rack AMD board is beschikbaar!
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

Stevig aan de prijs en ik wacht nog op de nieuwe AMD generatie (bord nog niet besteld, eerst maar even wachten tot ik weer wat spaargeld heb en die AMD's er zijn), maar ik hoop rond augustus de spullen te kunnen bestellen en een nieuwe server te bouwen die een goed compromis is tussen zuinigheid en functionaliteit.

Waarom AMD? Omdat veel cores, zuinig onder load en gewoon een leuk alternatief voor het Intel geweld.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:32
unezra schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:09:
Het ASRock Rack AMD board is beschikbaar!
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

Stevig aan de prijs en ik wacht nog op de nieuwe AMD generatie (bord nog niet besteld, eerst maar even wachten tot ik weer wat spaargeld heb en die AMD's er zijn), maar ik hoop rond augustus de spullen te kunnen bestellen en een nieuwe server te bouwen die een goed compromis is tussen zuinigheid en functionaliteit.

Waarom AMD? Omdat veel cores, zuinig onder load en gewoon een leuk alternatief voor het Intel geweld.
Kost wat maar dan heb je ook wat, ondersteuning voor ECC geheugen en mooi dat er al management / KVM op zit met een eigen ethernetaansluiting. Hiermee kan het worden ingezet als een echte server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Welke kast is dit?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

FrankHe schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:48:
[...]
Kost wat maar dan heb je ook wat, ondersteuning voor ECC geheugen en mooi dat er al management / KVM op zit met een eigen ethernetaansluiting. Hiermee kan het worden ingezet als een echte server.
Jup. Daarom vind ik dit board ook zo interessant.

Het is stevig aan de prijs, maar mét remote management en nog 2xGBit, plus voldoende sloten om later een 10G kaart te kunnen plaatsen.

Oh, en on-board grafische kaart, waardoor de gewone Ryzen er op kan en laat die nu net onofficieel ECC support hebben. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Op dit moment heb ik een Seasonic G-series 360W voeding. Is verder nog erg goed, ook niet zo oud. Buiten dat de bedrading net aan tegen de HDD mount aan zit, gaat dat nog wel. Ander dingetje is dat er achterop de mount een 5 tal HDD aansluitingen zitten. Alhoewel dit meer voedingsaansluitingen zijn, moet ik eigenlijk iets anders doen voor de PATA aansluitingen. Dat zijn die met die makkelijke bollingen om ze eruit te duwen door te knijpen. Echter, zitten ze dan tegen de SATA voedingsaansluiting aan... >_<
Misschien maar koppelstukken ergens vandaan halen om zo de PATA aan te sluiten zonder aansluitingen te verbuigen. Of, misschien is die gehele plate wel te vervangen door een andere, maar ben bang dat ik het zelf zou moeten maken. Dan kan ik net zo goed gewoon de schuiven zonder die plate er in schuiven en ze dan niet makkelijk los te maken hebben.
Twijfel, twijfel. Verwacht dat ik ook eigenlijk nog een keer andere SATA dat kabels moet hebben. Want nu zitten ze er wel tegenaan. Maar eens kijken wat er allemaal bestaat eigenlijk in die spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20
Een aantal weken geleden ben ik begonnen met het meten van verschillende apparaten in mijn huis, en kwam op een fraaie 80W uit voor mijn NAS, gemeten over een periode van ruim een week:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI FM2-A85XA-G65€ 0,-€ 0,-
3HGST Deskstar NAS (2017), 4TB€ 0,-€ 0,-
2HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 4TB€ 321,62€ 643,24
1Seagate IronWolf, 4TB€ 117,50€ 117,50
1WD Scorpio Blue SATA 3 Gb/s WD6400BPVT , 640GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550€ 80,95€ 80,95
1Sandisk Ultra Fit USB 3.1 16GB Zwart€ 7,31€ 7,31
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Black KHX16C10B1BK2/16X€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M2 420W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,-

Hij draait op FreeNas, welke op de WD Scorpio staat. Binnenkort ga ik hem op de SanDisk zetten en dan kan de WS eruit, maar dat gaat natuurlijk niet een enorm verschil maken.

Ik weet niet zo goed waar de 80W aan op gaan, de NAS is niet veel in gebruik maar staat wel altijd aan. De disks spinnen niet down, dus dat zou iets van 30W kunnen zijn, maar dan vind ik 50W voor de rest nog wel veel. Ik weet niet zo goed hoe ik dit het best aan kan vliegen om het verbruik wat in te perken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DaCoTa

De 3.5" disks verbruiken mogelijk meer dan je inschat. Heb het systeem al eens opgestart met alle disks behalve de systeemdisk van de voeding afgesloten?

De WD 2.5" disk is waarschijnlijk een disk die je niet veel verbruikt. De HGST's wel, die verbruiken doorgaans het meest van alle merken desktop drives.

AMD cpu/gpu en AMD chipsets/moederborden zijn niet zo zuinig vergeleken met Intel. AMD ondersteunt niet zoveel power saving states en doet dat niet zo goed als Intel. FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD en is ook niet zo zuinig als Windows of Debian.

Voor een laag verbruik systeem zijn 2.5" disks zijn te verkiezen boven 3.5" drives. Een 4 of 5TB 3.5" SATA desktop drive (3,4-8W) verbruikt meestal ten minste drie keer meer dan een 2.5" disk (1,1-1,3W).

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 02-04-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
De nieuwe server eindelijk in elkaar kunnen zetten. Straks even testen of hij op start.
Hebben ze alles teruggestuurd met een vervangen moederbord. Zit het m.2 schroefje er niet meer bij. Zucht.

Moet wel wat adapter kabeltjes hebben. Bijvoorbeeld haakse sata kabeltjes en eigenlijk een sata naar molex voedingsadaptertje. Al was het maar om die handige molex aansluiting met het knijpgedeelte niet aan te hoeven sluiten. Het zit allemaal net te strak tegen elkaar in die pc-q25b behuizing.

Het zit allemaal niet mee zo. :p

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 02-04-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
DaCoTa schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:53:
Een aantal weken geleden ben ik begonnen met het meten van verschillende apparaten in mijn huis, en kwam op een fraaie 80W uit voor mijn NAS, gemeten over een periode van ruim een week:

Ik weet niet zo goed waar de 80W aan op gaan, de NAS is niet veel in gebruik maar staat wel altijd aan. De disks spinnen niet down, dus dat zou iets van 30W kunnen zijn, maar dan vind ik 50W voor de rest nog wel veel. Ik weet niet zo goed hoe ik dit het best aan kan vliegen om het verbruik wat in te perken.
80W kan ik wel begrijpen voor zo'n systeem, zeven drives, een niet heel zuinige cpu, mainboard en een stevige voeding, plus idd een niet erg zuinig OS dat telt allemaal wel op. Niet echt iets waar je 123 veel aan kan doen - enkele drives vervangen door 2.5" exemplaren helpt een beetje, maar voor de rest ben je al snel de complete NAS aan het vervangen, en zou je vooral moeten afvragen of je wel zoveel storage 'live' nodig hebt - met een 4 of 2-drive systeem kan je de boel veel zuiniger maken (zie de diverse configs die hier de ronde doen), en dan evt de overgebleven drives extern afgekoppeld als 'cold storage' bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@DaCoTa PicoPSU erin en je CPU 'n beetje underclocken of undervolten. Een quadcore 2Ghz CPU is al ruim voldoende.

[ Voor 23% gewijzigd door Guus Leeuwis op 03-04-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
underclocken en undervolten doet niet zoveel met je idle verbruik alleen.
Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.