Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

GreNade schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:52:
[...]
Zo te zien zit er graphics op het bordje:

Controller - ASPEED AST2500
VRAM - DDR4 256MB
Ah!
Die had ik niet gelezen als "ingebouwde gfx kaart". :)

Dus geen APU nodig en stock Ryzen... Hmm!

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
Hou er wel rekening mee: IPMI betekent extra verbruik.

Ik heb een mobo met ASPEED AST2300 gehad en die chipset leverde dus 4W extra verbruik op.

IPMI is een genot om te hebben, maar dan kan ik niet meer spreken over een zuinige server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

GioStyle schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:36:
Hou er wel rekening mee: IPMI betekent extra verbruik.

Ik heb een mobo met ASPEED AST2300 gehad en die chipset leverde dus 4W extra verbruik op.

IPMI is een genot om te hebben, maar dan kan ik niet meer spreken over een zuinige server.
Het is zuiniger dan de 3 HP Microservers die ik nu in bedrijf heb of de P4500 LeftHand / DL180G6 die op de plank ligt. :)

Lijkt me vooral tof om AMD te hebben, zonder APU en dit bordje is erg compact, kan 64G geheugen aan maar heeft wel alles wat je van een serverbord verwacht. Geen HBA nodig, 8 SATA poorten. Dat is zat voor wat ik er mee wil. Scheelt ook weer flink.

Effectief heeft dit bord alleen nog een CPU en RAM nodig, paar SATA disks, m.2 SATA of NVMe, behuizing en voeding, later misschien een 10G kaart en je bent er.

Disks twijfel ik wel over of ik de huidige 4x5T over ga zetten (scheelt investeren), of dat ik 2x~15T koop in een ZFS mirror. Loopt dat ooit vol, kan er 2x15T of tegen die tijd, 2x20T bij.

Van 4 naar 2 disks lijkt me vooralsnog wel een leuke besparing opleveren.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Heel onconventioneel, maar ik heb volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Mobile HDD, 2TB€ 89,92€ 89,92
1Apple Mac Mini (2015) Core i7 3.0GHz, 16GB, 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,92

Deze bevat een 512GB NVMe SSD voor het OS, applicaties en downloads.
De extra harde schijf bevat mijn backups van de server zelf en mijn laptops. (restic over SSH)
Het leuke hier is dat deze tiny server 16.5TB aan media via Plex aan mijn clients streamed, via Google Filestream.

Het plan is deze onder de TV (oude samsung smart tv) te zettten en via Plex Media Player als htpc te gebruiken. Gewoon nog even afwachten met Telenet yugo, of deze web-versie hier ook misschien op kan.
Indien niet, zal het Apple TV 4K worden en streamen van mijn iDevice naar deze aTV.. :F
Siri remote + BetterTouchTool en ik heb een bluetooth remote die ook perfect werkt. Woop! :-)

Hier liep oorspronkelijk Docker for Mac op met al mijn containers en mount op Filestream, maar dit gaf stabiliteitsproblemen. Hierna adhv Parallels een linux VM opgezet met Docker en zo doorgemount, maar dit gaf dan ook weer problemen. Dus momenteel draaien deze bare metal op mac. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Nindustries op 04-03-2019 09:41 . Reden: Added docker ]

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:38
Gisteren eindelijk de nieuwe server in elkaar gestoken, maar kreeg geen beeld toen ik hem aan gesloten had. Vanavond maar even een BIOS reset doen, kijken of dat wat doet en dan beginnen met instellen.
Ga starten met Windows 10 pro. Misschien upgraden naar EDU (maar weet nu nog steeds niet of het activeren via werk account gaat, maar zodra ik hier niet meer zou werken, of het dan gewoon blijft werken, maar dat is een andere discussie.

Ben iig benieuwd of ik vanavond de server aan de praat krijg en hoe laag in verbruik ik hem kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Linux kernel 5.0 is verschenen op 3 maart. Ik heb nog niets specifieks gelezen over eventuele verbetering op het gebied van zuinigheid. v4.20 is er ook.

Ondertussen heb ik wel onder Debian Stretch kernel 4.19 bpo (backports) versus 4.18 bpo getest. 4.18 is stabieler in idle verbruik op 4,2W op mijn Fujitsu D3643-H systeem met extra NIC kaart, 4.19.0 legt er overwegend 0,1W bovenop tot 4,3W.

Dat effect is ook zichtbaar bij de test van Phoronix van de laatste kernels. Het idle verbruik van 4.19 ligt iets hoger dan 4.18 en 4.20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Gerommel in de marge dus voorlopig ;)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Na lang meelezen in dit topic ben ik tot de volgende build gekomen ter vervanging van mijn huidige synology nas met 3,5" schijven.

Na lang meelezen in dit topic ben ik tot de volgende build gekomen ter vervanging van mijn huidige synology nas met 3,5" schijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Fujitsu D3644-B€ 150,-€ 150,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 80,-€ 80,-
1Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 125,05
1Samsung M378A2K43CB1-CTD€ 101,01€ 101,01
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 63,50€ 63,50
1Samsung 970 EVO 250GB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 722,51

De bedoeling is dat het op debian gaat draaien met een aantal docker docker containers:
  • portainer
  • pihole
  • unifi controller
  • plex
  • sabnzbd
  • radarr
  • sonarr
De bedoeling is dat debian en docker vanaf de SSD gaan draaien, met de data op de normale schijf. Keuze voorlopig voor 1 schijf, aangezien ik ook nog een goede offsite backup heb en de data op zich misbaar is.

Hebben jullie nog op- of aanmerkingen op de lijst? Volgens mij redelijk standaard, dus zou weinig mis moeten kunnen gaan. Geheugen komt van de lijst van Fujitsu met supported memory, dus dat zou ook prima moeten zijn volgens mij. Maar een extra paar ogen kan nooit kwaad O-)

..edit..
Ik weet dat een behuizing nog mist, die moet ik nog uitzoeken.

.edit 2..
Lijstje geupdate met voeding en andere SSD.
De bedoeling is dat het op debian gaat draaien met een aantal docker docker containers:
  • portainer
  • pihole
  • unifi controller
  • plex
  • sabnzbd
  • radarr
  • sonarr
De bedoeling is dat debian en docker vanaf de SSD gaan draaien, met de data op de normale schijf. Keuze voorlopig voor 1 schijf, aangezien ik ook nog een goede offsite backup heb en de data op zich misbaar is.

Hebben jullie nog op- of aanmerkingen op de lijst? Volgens mij redelijk standaard, dus zou weinig mis moeten kunnen gaan. Geheugen komt van de lijst van Fujitsu met supported memory, dus dat zou ook prima moeten zijn volgens mij. Maar een extra paar ogen kan nooit kwaad O-)

..edit..

..edit 2..
Voeding toegevoegd en schijf aangepast

..edit 3..
Kast toegevoegd

[ Voor 23% gewijzigd door urf op 06-03-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voeding? :+

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

Kek

3flix

urf schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:49:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 73,73€ 73,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,74

• portainer
  • pihole
  • unifi controller
  • plex
  • sabnzbd
  • radarr
  • sonarr

..edit..
De Crucial MX500 m.2 500GB is een Sata schijf welke niet in dat mobo past. dus je zal een echte nvme schijf moeten zoeken zoals bijv. pricewatch: WD Black NVMe SSD SN700 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Niet online

urf

Zo zuinig als zonder voeding krijg je het nooit :+
Stond wel op mijn lijstje, maar was nog niet toegevoegd aan de tabel. Heb hem even toegepast.
Kek schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:58:
[...]

De Crucial MX500 m.2 500GB is een Sata schijf welke niet in dat mobo past. dus je zal een echte nvme schijf moeten zoeken zoals bijv. pricewatch: WD Black NVMe SSD SN700 500GB
Goed punt, had kennelijk niet helemaal op zitten letten. Heb hem aangepast. Ook naar 250GB trouwens, lijkt me zat voor wat ik nodig heb.

[ Voor 0% gewijzigd door urf op 06-03-2019 17:08 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Niet online

urf

Daar twijfelde ik een beetje over. Weet niet wat bijvoorbeeld plex doet met transcoding van 1 of 2 streams tegelijk qua cpu/gpu. Daarom op safe gegaan.

Als jullie de ervaring hebben dat het prima moet gaan met een PicoPSU-80 met 60W adapter ga ik daar voor. Scheelt weer net iets qua gebruik en uiteraard ook bij de eerste aanschaf.

Als kast kies ik denk ik voor de product: Fractal Design Node 304, ondanks dat het uit het zicht wordt weggestopt het grootste deel van de tijd mag het er best nog een beetje knap uitzien :9

Of misschien toch een kast specifiek voor een picopsu, keuzes keuzes keuzes...

[ Voor 34% gewijzigd door urf op 06-03-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Zucht, hele pc in elkaar gebouwd. Alles aangesloten. Start op, geen beeld. Op beide hdmi aansluitingen niet. Ook nog andere kabel en ander scherm geprobeerd, niks.
Binnenkort maar eens de dp kabel van mijn vaste pc proberen. Maar ben bang dat er iets niet goed is. Alles al los gehad. Dus m.2 ssd en geheugen.

Weer wat te doen en te weinig tijd.

Diegene met de asrock h370m itx/ac, hebben jullie daar nog vage dingen mee gezien tijdens het in elkaar zetten e.d.?

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 06-03-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
urf schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:49:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 80,-€ 80,-
1Samsung 970 EVO 250GB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 722,51

Kast toegevoegd
Past het gekozen moederbord (Micro-ATX (µATX) 243.8 x 243.8 mm) wel in de desknode 304 (Mini-ITX; Mini-DTX)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 15:55
Arunia schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:23:
Zucht, hele pc in elkaar gebouwd. Alles aangesloten. Start op, geen beeld. Op beide hdmi aansluitingen niet. Ook nog andere kabel en ander scherm geprobeerd, niks.
Binnenkort maar eens de dp kabel van mijn vaste pc proberen. Maar ben bang dat er iets niet goed is. Alles al los gehad. Dus m.2 ssd en geheugen.

Weer wat te doen en te weinig tijd.

Diegene met de asrock h370m itx/ac, hebben jullie daar nog vage dingen mee gezien tijdens het in elkaar zetten e.d.?
Vervelend dat je geen beeld te zien krijgt op de HDMI aansluitingen. Werkt de displayport wel?

Heb verder geen bijzondere zaken gehad tijdens het in elkaar zetten alles werkt naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@mrmrmr ik zou zeggen van wel, maar misschien morgenavond maar eens kijken of ik het spul bloot even in elkaar kan zetten.

@patviev dat moet ik nog even een keer testen. Mijn pc heeft dp in gebruik, dus die kabel kan ik wel even proberen.

Excuses voor de post, was meer inderdaad voor ervaringen en of het iets kan zijn met dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Niet online

urf

patviev schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:40:
[...]

Past het gekozen moederbord (Micro-ATX (µATX) 243.8 x 243.8 mm) wel in de desknode 304 (Mini-ITX; Mini-DTX)?
Ik dacht gezien te hebben dat dat kon, maar nu ik daar verder onderzoek naar doe lijkt dat toch niet te kloppen. Brengt me wel weer terug bij mijn originele plan om een NUC in te zetten en daar een externe schijf aan te hangen. Bijvoorbeeld onderstaande setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 349,-€ 349,-
1Crucial CT16G4SFD824A€ 93,34€ 93,34
1Samsung 970 Evo Plus 250GB€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,39

Komt ook nog eens een euro of 70 goedkoper uit. Iemand nog een goede reden om wel/niet voor een NUC te kiezen gezien het geplande gebruik? Volgens mij is het feit dat je vast zit aan een externe hdd niet echt de bottleneck in dit geval. De schijf is eerder de bottleneck dan de USB3 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik zit zelf aan de volgende combinatie te denken
pricewatch: ASRock Z370 Taichi moederbord
Als CPU een i7 (welke nog beetje onbekend)
32gb ram en een M2 nvme ssd

Ik zoek echt de 2 intel netwerk controllers, vandaar dat de bekendere fuijtsu moederbord afvalt.
hebben jullie nog een advies voor een CPU koeler ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:34
@urf

Asrock Deskmini plus i5 processor geen optie? Dan ben je evenveel kwijt, maar dan heb je wat meer power tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Niet online

urf

GioStyle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:17:
@urf

Asrock Deskmini plus i5 processor geen optie? Dan ben je evenveel kwijt, maar dan heb je wat meer power tot je beschikking.
Heb ik ook naar zitten kijken, maar de IGP in de Intel NUC i5-8259u (Intel® Iris™ Plus Graphics 655) lijkt beter te presteren dan die op een i5-8400 (Intel® UHD Graphics 630).

Denk dat ik daar voor o.a. het gebruik in plex meer aan heb dan aan iets meer processor power gezien het gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vso schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:15:
Ik zit zelf aan de volgende combinatie te denken
pricewatch: ASRock Z370 Taichi moederbord
Als CPU een i7 (welke nog beetje onbekend)
32gb ram en een M2 nvme ssd

Ik zoek echt de 2 intel netwerk controllers, vandaar dat de bekendere fuijtsu moederbord afvalt.
hebben jullie nog een advies voor een CPU koeler ?
Ik steek een netwerkkaart met Intel I211 (mag ook een I210 zijn) in een Fujitsu D3643-H. Dat voegt ongeveer 0,5W toe. Dan nog is het verbruik laag met 4,2W onder Debian met 4.18 kernel.

De ASRock die je noemt zal bij meerdere keren meer verbruiken. Aan de grote hoeveelheid blokjes op dit bord (12 phases) kun je zien dat het voor prestaties (overclocking/gaming) is gemaakt met 3 volledige PCIe slots. De I219V is problematisch bij sommige besturingssystemen en hypervisors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

>:)
mrmrmr schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 06:34:
[...]

Ik steek een netwerkkaart met Intel I211 (mag ook een I210 zijn) in een Fujitsu D3643-H. Dat voegt ongeveer 0,5W toe. Dan nog is het verbruik laag met 4,2W onder Debian met 4.18 kernel.

De ASRock die je noemt zal bij meerdere keren meer verbruiken. Aan de grote hoeveelheid blokjes op dit bord (12 phases) kun je zien dat het voor prestaties (overclocking/gaming) is gemaakt met 3 volledige PCIe slots. De I219V is problematisch bij sommige besturingssystemen en hypervisors.
eerlijk gezegd is een losse netwerkkaart niet bij me op gekomen. + 1

Kan je een verbruik van mijn gekozen moederbord inschatten ?
ps ik ga hyper-v draaien

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens hardware.info is het idle verbruik meer dan 25W onder Windows. Helaas test hardware.info niet met een standaard set optimalisaties aan op alle borden, dus direct vergelijken met andere borden zit er niet in. Maar ik zou denken 3 tot 5 keer meer dan D3643-H of D3644-B verbruikt, 15 tot 25W in plaats van 4,2W, onder Windows. Gebaseerd op 16W kost het € 32 per jaar meer aan electriciteit voor Windows.

Extra M.2 NVMe slots zijn ook toe te voegen via een insteekkaart.

Hyper-v heb ik nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@mrmrmr tja ik denk dat ik er een goed nachtje over moet slapen

de pico psu + verloop moet je beide apart aanschaffen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De keuze voor voeding is doorgaans grotendeels afhankelijk van hard disks en processor.

De PicoPSU-80 komt zonder een P4 kabel voor de processor, dus die moet los worden aangeschaft. Meestal is dat een kabel van Molex naar P4.

Bij PicoPSU-90/120/160-XT is de P4 kabel standaard aanwezig.

Een AC/DC adapter zorgt voor 12V gelijkstroom waarop de PicoPSU kan worden aangesloten. In de topic start kun je meer details vinden over combinaties etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het is alleen jammer dat er zo weinig aanbod met wide input is :/

Kwam laatst wel https://www.bicker.de/ind...l-PC-PSUs/DC-input/DC161W tegen, ben benieuwd of die net zo efficiënt is als PicoPSU's.

[ Voor 55% gewijzigd door Raven op 08-03-2019 08:06 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 11:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb de laatste paar weken last van een vast lopende server. Los van de oorzaak zit er geen IPMI/ILO/iRMC oid op de D3417-B1. Zijn er wel boardjes van Fujitsu die remote management aanbieden? Op de momenten dat het gebeurd ben ik tot nu toe altijd nog in de buurt maar ik voorzie dat het een keer gebeurd wanneer dat niet zo is. Hoe lossen jullie dat op?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op welke manier loopt de server vast? Je moet hem resetten? Of zijn het spontane reboots?
Wat staat er op het scherm als je server vastgelopen is en/of vast loopt?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@WeaZuL

Om te beginnen met een open deur intrappen zou ik in eerste instantie zorgen dat je oorzaak vindt en oplost. In een vergelijkbare situatie heb gebruikt als workaround voor een miner (oei, dat is vloeken in de kerk in dit topic besef ik mij nu >:) ) is een controllable power outlet i.c.m. boot-on-power vanuit de bios. Ik heb zelf de TP-link HS110 hiervoor gebruikt. Oftewel: server gecrasht? Even (op afstand) de stroom eraf en op waarna hij automatisch weer boot.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 19-09 11:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

FireDrunk schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:16:
Op welke manier loopt de server vast? Je moet hem resetten? Of zijn het spontane reboots?
Wat staat er op het scherm als je server vastgelopen is en/of vast loopt?
Het ledje in de case is dan paniekerig aan het knipperen en machine en de containers timen out. Klinkt als een kernel panic, nou ik er zelf over nadenk. Ik zal er de volgende keer eens een scherm aan hangen want nu is de server headless. De server kan ik enkel resetten door hem 30seconden van het stroom te halen en daarna kan ik middels de powerbutton in te drukken de server weer starten. Ik moet er dus tijd en aandacht in stoppen om de oorzaak te achterhalen.
Bojan023 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:01:
@WeaZuL

Om te beginnen met een open deur intrappen zou ik in eerste instantie zorgen dat je oorzaak vindt en oplost. In een vergelijkbare situatie heb gebruikt als workaround voor een miner (oei, dat is vloeken in de kerk in dit topic besef ik mij nu >:) ) is een controllable power outlet i.c.m. boot-on-power vanuit de bios. Ik heb zelf de TP-link HS110 hiervoor gebruikt. Oftewel: server gecrasht? Even (op afstand) de stroom eraf en op waarna hij automatisch weer boot.
Interessant, bedankt voor de headsup!

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 14:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben ook intussen weer een stap verder. Ik moet voor het einde van het jaar over naar een nieuwe server. Ik draai nog Windows 7 op een server en de schijven in mijn NAS zijn ook de jongste niet meer.

Enige twijfelpunten zijn nog:

1. Ik heb mijn backup denk ik goed geregeld, dus is RAID-1 nog nodig als first line of defense, dat scheelt weer een schijf en dus verbruik en aanschafkosten. Eventueel kan ik dan een enkele 3 of 4Tb 2.5" schijf aanschaffen.

Update: Geen raid

2. Ik kom nu uit met een 120gb ssd in mijn server, 250gb klinkt als luxe maar kan ik niet beter naar 500gb gaan ( better safe than sorry ).

Update: 500gb SSD ipv 250

En met een grotere SSD zou ik zelfs nog met syncback belangrijke zaken ( foto's en documenten ) kunnen mirroren.

Ik heb nu als wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 71,-€ 71,-
1Fujitsu D3643-H€ 96,50€ 96,50
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 74,90€ 74,90
1Aerocool CS-102€ 18,99€ 18,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 92,-€ 92,-
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,01€ 49,01
1Samsung 970 EVO 500GB€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,39

De processor is zwaar zat denk ik. Mijn huidige AMD A2500 ( dualcore 1.2Ghz ) is in principe snel genoeg. De pentium is vele malen sneller. 16gb moet ook genoeg zijn. Het enige wat echt geheugen wil hebben is mijn Oracle database die ik thuis draai voor wat ontwikkel en testwerk.

De kast/behuizing boeit mij echt niet, dit was de goedkoopste in de PW :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Een vraag aan de mensen die de DeskMini hebben: heeft iemand het al wel eens geprobeerd om die, mbv de VESA mount, ondersteboven onder een bureau te hangen?

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

mkleinman schreef op maandag 11 maart 2019 @ 12:55:

Enige twijfelpunten zijn nog:

1. Ik heb mijn backup denk ik goed geregeld, dus is RAID-1 nog nodig als first line of defense, dat scheelt weer een schijf en dus verbruik en aanschafkosten. Eventueel kan ik dan een enkele 3 of 4Tb 2.5" schijf aanschaffen.
Pcies mijn gedachte 3 jaar geleden. Stel mijn enkele disk gaat nu stuk. Hoelang kan ik zonder de data DIRECT beschikbaar.

Nu draai ik naar 2 backuptargets (1x bij mijn ouders en 1x bij stack). Bij problemen met mijn disk heb ik geen vervangende op de plank liggen maar zal die moeten bestellen. Met downtime tot gevolg als het om mijn bestanden gaat (in huis).

Scheelt weer verbruik en aanschaf. Als je er maar bewust bent dat er genoeg backups zijn.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mrmrmr schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:06:
@mkleinman

De 300 series chipset vereist een Coffee Lake processor, bijvoorbeeld de Pentium Gold G5400.
Thanks, lijstje is aangepast. schijf verwijderd en grotere SSD gekozen. Volgens mij ben ik klaar voor zuinige maar snelle machine!
Pcies mijn gedachte 3 jaar geleden. Stel mijn enkele disk gaat nu stuk. Hoelang kan ik zonder de data DIRECT beschikbaar.
Liever niet uiteraard maar kan zonder. Schijf stuk en data niet beschikbaar is vervelend maar niet einde van de wereld. Machine helemaal kapot is minder leuk, dan ben ik mijn PV logging kwijt voor een tijdje. Alleen daar ga ik geen 2e hot standby voor aanschaffen :P

Ik heb backup goed geregeld gelukkig. Automatisch gaat elke nacht alles naar iDrive ( incrementeel ) en ik maak backups met Duplicati. Daarnaast maak ik met de hand backups die naar Stack gaan ( offline backup, niet gesynct ).

En ik maak DVD backups die ik bij ouders/schoonouders neer leg.

* mkleinman heeft ooit 1x een crash mee gemaakt zonder goede backup, belangrijke data kwijt, dat NOOIT meer.

[ Voor 54% gewijzigd door mkleinman op 11-03-2019 16:56 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ben.Hahlen schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:58:
Een vraag aan de mensen die de DeskMini hebben: heeft iemand het al wel eens geprobeerd om die, mbv de VESA mount, ondersteboven onder een bureau te hangen?
Ik zie niet waarom dat niet zou werken, buiten dan dat je wellicht je knie er tegenaan stoot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

mkleinman schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:47:
[...]

Liever niet uiteraard maar kan zonder. Schijf stuk en data niet beschikbaar is vervelend maar niet einde van de wereld. Machine helemaal kapot is minder leuk, dan ben ik mijn PV logging kwijt voor een tijdje.
Ik neem aan dat die in een Watdanook_sql DB staan en die valt natuurlijk te dumpen en opnieuw in te lezen.

Vandaag disk stuk, bestellen. Morgen in huis, restoren en weer terug online.

Vm's heb ik de wekelijkse configuratie van (en in 2x backup)

Database dumps gaan dagelijks off-site.

Helaas voor mij al een keer getest omdat het moest maar werkt prima.

Bestanden vanaf mijn Nas (zelfde VMware machine) gaan dagelijks off-site.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

stuffer schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:46:
[...]

Ik neem aan dat die in een Watdanook_sql DB staan en die valt natuurlijk te dumpen en opnieuw in te lezen.
Iets offtopic. Ik heb realtime logging van mijn PV panelen ( naar csv/xml/txt/xsl files ). Die files worden uiteraard dagelijks gebackupt. Het moment dat mijn machine kapot / plat gaat of de schijf kapot dan kan ik fysiek niet loggen en verlies ik de realtime data van die dagen. Dat geldt ook voor de live data van mijn domotica / sensoren in huis.

Als die machine kapot of plat gaat lig ik er niet wakker van dat het even niet werkt. Het huis wordt nog gewoon warm en alle lampen blijven werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 11:48

iMars

Full time prutser

Kleine update van mijn energie zuinige(re) server. Ik heb mijn SAS schijven voor een mooie prijs kunnen verkopen en dat betekend dat ik zuinigere schijven ga gebruiken. Ik had al 1x een 5TB schijf, en daar ga ik er meer van kopen (denk uiteindelijk op 6 uit te komen).

Nu twijfel ik nog over de cpu. Energie technisch zou de 8100 zuiniger zijn. Maar ik wil voor de toekomst voorbereid zijn met meer rekenkracht "standby". Ja, ik zou als ik het nodig heb een andere cpu in de toekomst kunnen kopen, maar denk dat ik er goed aan doe om toch een iets krachtigere cpu te kopen.

Nu de SAS schijven van de baan zijn, wil ik graag weten wat een goede voeding is voor mij? Het moet mijn mobo + cpu + 6x SATA 2,5" en 1x nvme ssd aansturen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 197,89€ 197,89
1Fujitsu D3644-B--
1Silverstone Sugo SST-SG11B€ 66,85€ 66,85
1HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21)--
6Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 750,30
4HP 8GB DDR4 ECC--

Voor de behuizing zat ik aan de Silverstone Sugo SG11 te denken:
Afbeeldingslocatie: https://www.scorptec.com.au/images/products/4/154/58384/94309_feature.jpg
Daar kunnen genoeg 2,5" schijven in. De Fractal 304 vind ik ook erg mooi, maar past geen Micro ATX in. Zijn er nog meer behuizingen van deze compactheid waar minimaal 6x 2,5" in passen?

Voor koeling zoek ik ook een efficiente manier. Ik kan de meegeleverde koeler gebruiken, maar omdat er toch geen PSU in de kast komt, kan er een hogere, passieve(re) koeling in. Nu heb ik daar geen ervaring en verstand van. Vandaar mijn adviesvraag daarover aan jullie ;)

Nog een opsomming van wat het moet kunnen:
• Home Assistant
• Unifi
• NZBGet
• Spotweb
• Pihole
• Portainer
• Traefik
• Network Optix (NVR)
• Toekomst misschien iets als Plex

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Dreamvoid schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:20:
[...]

Ik zie niet waarom dat niet zou werken, buiten dan dat je wellicht je knie er tegenaan stoot :)
Ik kan het gelukkig zou ver weg hangen dat dat niet gebeurt.
Mijn "angst" is dat ie naar beneden komt zetten, voornamelijk. :)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als die VESA mount sterk genoeg is om m verticaal te hangen, dan is-ie ook sterk genoeg om ondersteboven te hangen - zolang die mounting plaat maar stevig genoeg tegen het bureaublad geschroefd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:04:
Iets offtopic. Ik heb realtime logging van mijn PV panelen ( naar csv/xml/txt/xsl files ). Die files worden uiteraard dagelijks gebackupt. Het moment dat mijn machine kapot / plat gaat of de schijf kapot dan kan ik fysiek niet loggen en verlies ik de realtime data van die dagen. Dat geldt ook voor de live data van mijn domotica / sensoren in huis.
Je kan t ook loggen naar een OneDrive/GDrive/Dropbox locatie, dan 'backup' je continu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@iMars
Nu de SAS schijven van de baan zijn, wil ik graag weten wat een goede voeding is voor mij? Het moet mijn mobo + cpu + 6x SATA 2,5" en 1x nvme ssd aansturen.
Als je uitgaat van ~35W basisverbruik van het moederbord met i3-8100, en 3,75W per disk (dat is de door Seagate gerapporteerde waarde) plus het verbruik van de netwerkkaart, dan zou een PicoPSU-90 voldoende moeten zijn.

Die zou ik koppelen met een 120W Leicke 12V adapter. Zodoende heb je de volledige 90W ter beschikking. Als je de zwaardere processor neemt, dan zou ik de PicoPSU-160-XT kiezen en dezelfde adapter behouden. De Leicke adapter is te koop op amazon.de. De PicoPSU-160-XT is ook te koop op amazon.de

Testwaarden van de combinatie in vergelijking met andere adapters staan hier.

De HP NC360T netwerkkaart met 82571EB chip heeft volgens HP een maximaal verbruik van 4,25W. Dat is niet gering in een laag verbruik systeem. Het kan flink lager met een Intel I210 netwerkkaart (0,5W). Ik weet niet of je daarvan twee kaarten tegelijk kunt toepassen. I350-AM2 of I350-BT2 netwerkkaarten zijn nieuwer dan de 82571EB chip op de HP NC360T en ze hebben een lagere TDP van 2,8W. Een voorbeeld is deze LR-Link die maximaal 2W verbruikt volgens de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:34:
@iMars

[...]

Als je uitgaat van ~35W basisverbruik van het moederbord met i3-8100, en 3,75W per disk (dat is de door Seagate gerapporteerde waarde) plus het verbruik van de netwerkkaart, dan zou een PicoPSU-90 voldoende moeten zijn.

Die zou ik koppelen met een 120W Leicke 12V adapter. Zodoende heb je de volledige 90W ter beschikking. Als je de zwaardere processor neemt, dan zou ik de PicoPSU-160-XT kiezen en dezelfde adapter behouden. De Leicke adapter is te koop op amazon.de. De PicoPSU-160-XT is ook te koop op amazon.de

Testwaarden van de combinatie in vergelijking met andere adapters staan hier.

De HP NC360T netwerkkaart met 82571EB chip heeft volgens HP een maximaal verbruik van 4,25W. Dat is niet gering in een laag verbruik systeem. Het kan flink lager met een Intel I210 netwerkkaart (0,5W). Ik weet niet of je daarvan twee kaarten tegelijk kunt toepassen. I350-AM2 of I350-BT2 netwerkkaarten zijn nieuwer dan de 82571EB chip op de HP NC360T en ze hebben een lagere TDP van 2,8W. Een voorbeeld is deze LR-Link die maximaal 2W verbruikt volgens de leverancier.
Top d:)b

Of ik de netwerkkaart ga gebruiken weet ik niet, voorlopig is de onboard nic voldoende denk ik.

Is er qua koeler nog winst te behalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 14:10:
Is er qua koeler nog winst te behalen?
Ik gebruik uitsluitend passieve koelers, maar dat zijn dual core processoren. Poster op het forum van heise.de Juggernaut, in dienst bij Fujtisu, zegt over de koeler dat die ten minste 300 rpm bij 30% aansturing moet draaien. Daarom lijkt het raadzaam om een koeler met ventilator op te zoeken die ten minste 1000 rpm doet. Hardware.info heeft uitgebreide tests uitgevoerd op koelers. Kijk in de gedetailleerde resultaten, daar wordt ook het verbruik vermeld.
Lüfter

3-Draht-Lüfter und Lüfter langsamer als 300 rpm bei 30% PWM sind NICHT geeignet. Das betrifft z.B. "Arctic F14 PWM PST CO" und ähnliche.

Details dazu:

https://www.heise.de/forum/p-31563137/
Bron: https://www.heise.de/foru...on/posting-32858800/show/

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 12-03-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 15:12
Rexiq schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:52:
[...]

Gaat een PicoPSU-80+60W kit het redden om twee 3,5" WD Red te draaien i.c.m. Fujitsu D3643-H en een G5400?
Heb je dit uiteindelijk geprobeerd? Zo ja, hoe ging het?

Ben momenteel zelf aan het overwegen om m'n DS413 Synology te vervangen door een zelfbouw systeempje met de Fujisu D3543-H en G5400, maar daarbij wel m'n 2 WD Red 3TB (WD30EFRX) schijven mee te nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red (64MB cache), 3TB€ -€ -
1Inter-Tech E-M5 Black€ 40,77€ 40,77
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
1G.Skill Ripjaws F4-2400C16S-8GRS€ 44,49€ 44,49
1Mini-box picoPSU 90€ 38,95€ 38,95
1Kingston A1000 240GB€ 46,32€ 46,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,03

M'n idee is dan om de WD schijven een korte spindown timeout te geven, zodat die meestal uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexiq
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-07 10:37
jbvo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:45:
[...]

Ben momenteel zelf aan het overwegen om m'n DS413 Synology te vervangen door een zelfbouw systeempje met de Fujisu D3543-H en G5400, maar daarbij wel m'n 2 WD Red 3TB (WD30EFRX) schijven mee te nemen.

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Red (64MB cache), 3TB€ -€ -
1Inter-Tech E-M5 Black€ 40,77€ 40,77
1G.Skill Ripjaws F4-2400C16S-8GRS€ 44,49€ 44,49
1Mini-box picoPSU 90€ 38,95€ 38,95
1Kingston A1000 240GB€ 46,32€ 46,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,03

M'n idee is dan om de WD schijven een korte spindown timeout te geven, zodat die meestal uit staan.
Nee in zit nog in de laatste oriëntatie fase, maar wil het op veilig spelen en het toekomstproof (extra schijven) maken door voor een picopsu 160XT te gaan met een 120W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Zijn er hier mensen die regelmatig bij aliexpress shoppen voor de befaamde "mini pc"s?
Meestal rond de 100-150 euro voor een case + mobo + onboard cpu met intel ethernet na beetje zoeken.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dreamvoid schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:16:
[...]

Je kan t ook loggen naar een OneDrive/GDrive/Dropbox locatie, dan 'backup' je continu.
Dat is voor de PV data wel een interessante inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik wil mijn server gaan bouwen en kijken hoeveel en of ik er op vooruit ben gegaan qua verbruik. Maar, sinds gisteren nog geen bericht van de winkel terug over het hoe en wat ik met de onderdelen moet om het na te lopen.
Verwacht dat het moederbord en de CPU dan terug moeten. Geheugen zou nog kunnen, maar dat heb ik verder niet kunnen testen. Hoop dat ze vandaag wat laten weten, dan kan ik alles in pakken wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nindustries schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:30:
Zijn er hier mensen die regelmatig bij aliexpress shoppen voor de befaamde "mini pc"s?
Meestal rond de 100-150 euro voor een case + mobo + onboard cpu met intel ethernet na beetje zoeken.
Ik heb ze wel eens bekeken maar de performance van de goedkoopste categorie 100-150 euro (Apollo Lake) is wel heel mager, en de wat meer interessante Gemini Lake mini pc’s van 200+ komen dan weer vrij dicht bij een (veel sneller en even zuinig in idle) Kaby Lake/Coffee Lake zelfbouw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nindustries schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:30:
In Zelfbouw project: Firewall / Router / AP komen die nog wel eens voorbij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbvo schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:45:
[...]

Ik denk wel dat het werkt, alleen draai je dan misschien -als beide schijven tegelijk inderdaad 21W verbruiken- buiten de specificatie. Maar dat zou dan een korte hoge belasting zijn. Het probleem met over de specificatie draaien is dat de voeding op termijn minder lang zou kunnen leven en dat de output buiten specificatie niet meer zo netjes zou kunnen zijn, wat de onderdelen in de computer kan beschadigen, ook op de lange duur. Ik zeg "zou" en "als", want dat hoeft niet zo te zijn. Het is ook mogelijk dat de voeding en het systeem zelf zonder problemen 10 jaar meegaan. Vooral als het kwalitatief goede onderdelen betreft.

Mijn oudste systemen draaien inmiddels ruim binnen de specificatie, omdat ik begonnen ben met 7200 rpm HGST 3.5" schijven, die nu vervangen zijn door 2.5". Omdat PicoPSU-80 in de praktijk bij lage belasting zuiniger is dan PicoPSU-160-XT, kies ik tegenwoordig voor de 80 Watt variant met 60W Seasonic of 120W Leicke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:23
Als ik nu een zuinige server bouw, Fujitsu of Asrock (vrijwel zeker Asrock omdat Fujitsu geen mini-ITX met meer dan 2 SATA aansluitingen heeft, geen USB 3.1gen2 en geen PCI-E sloten), daar Debian op zet, PowerTop uitvoer etc.
Vervolgens voeg ik later een GTX 1660 toe, om af en toe een keer te gamen. Is er een mogelijkheid om, net zoals op laptops met iGPU en dGPU, te schakelen zodat als ik niet wil gamen, de server weer op zijn allerzuinigst is en de GPU ook echt geen miliwatt verbruikt?

Ik weet nog niet hoe ik dan een game kan spelen op Windows, ik wil echt Debian als standaard gebruiken. Wellicht Windows in Virtualbox laden. Dualboot is geen optie want alle 'server' services moeten altijd actief blijven.

edit: laat maar, een zuinige server wil zeggen een voeding die daarbij past. Als ik een videokaart erin zet, zal er ook een veel minder efficiente voeding in moeten, waardoor het verbruik van het systeem wss al hoger is al is de videokaart uitgeschakeld of niet ingeplugged.

In de ideale situatie komt er een zuinige Fujitsu of Asrock mini ITX met Thunderbolt 3 poort zodat je gewoon een externe 1660 (Ti) kan aansluiten met zijn eigen voeding. Wellicht dat er ooit PCI-E kaartjes voor komen.. maar dan heb je dus PCI-E>Thunderbolt 3 translatie.. zorgt voor alleen maar extra latency lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door Jazco2nd op 14-03-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn mensen die een piepkleine mITX gaming machine bouwen, met een PicoPSU-achtige voeding. Er is een Amerikaans bedrijf die zulke voedingen maakt: HDPlex, en er is ook een Chinees Gury handelend onder de naam G-Unique, die enorm veel condensatoren op een board perst om zodoende veel vermogen te kunnen leveren. Hij levert ook behuizingen, modded voedingen en specials. Het kan dus wel, maar de vraag is dan wel welk voordeel je behaalt. Deze voedingen worden (denk ik) vooral gemaakt omdat ze klein zijn, niet omdat ze zuinig zijn bij laag verbruik.

Ik vermoed dat je de grafische kaart niet tot 0W kunt reduceren, maar ik vind het wel een interessante vraag. Misschien kan iemand dat eens testen, bijvoorbeeld met een Fujitsu board. Laag verbruikende videokaarten doen circa 6W idle volgens Tweakers. Dat is dan het totaalverbruik van de aparte voedingstekker en het verbruik via het PCIe slot. Er is ook een GTX 1660 getest die 9W vraagt in idle.

Edit: gegevens over Gury van G-Unique toegevoegd (smallformfactor.net).

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 14-03-2019 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zou t persoonlijk lekker gescheiden houden, een gaming machine en een server - je kan dan ook onafhankelijk van elkaar upgraden/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 23:40
Ik ga ook eens een zuinige server bouwen, nu vooral bedoeld voor media/downloaden/backups, maar misschien in de toekomst nog voor het hosten van eigen sites oid. Naar aanleiding van wat er in dit topic staat ben ik op het volgende uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3644-B€ 155,-€ 155,-
1Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 64,90€ 64,90
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,76€ 6,76
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
2Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Rood€ 125,05€ 250,10
1Arctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1Kingston KSM24ES8/8ME€ 86,06€ 86,06
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 49,01€ 49,01
1Mini-box PCI Bracket€ 3,-€ 3,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 703,34

Mis ik nog iets belangrijks?

Ik zit nog te twijfelen of ik het OS (linux) van een usb drive of van een SSD ga laten draaien.

Ik zou eigenlijk wel een kleine behuizing zoals de Fractal Desgin Node 304 HTPC willen, maar ik heb nog niet zoiets gevonden voor mini-ATX waar ook een fatsoenlijke hoeveelheid schijven (4 tot 6) in passen. Heeft iemand daar nog ideeën voor? (nb: de pricewatch kent zoiets niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@somejan
Mis ik nog iets belangrijks?
Het ziet er op eerste gezicht prima uit.
Ik zit nog te twijfelen of ik het OS (linux) van een usb drive of van een SSD ga laten draaien.
SSD is beter qua verbruik. USB heeft een eigen overhead, helemaal geen USB is het beste. Een goedkope zuinige SSD is WD Green v2.

Ook de kast bevalt mij wel, maar ik begrijp uit de reviews dat het geleverde front niet antraciet is.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 15-03-2019 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
mrmrmr schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 05:13:
Ook de kast bevalt mij wel, maar ik begrijp uit de reviews dat het geleverde front niet antraciet is.
Dat zag ik ook staan ja, maar daar zit ik niet zo mee. Dit is ook de zwarte uitvoering, niet antraciet. Had liever de witte variant gehad maar die is nergens in de pricewatch te krijgen. Misschien eens in Duitse webshops kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
@mrmrmr
Wat maakt die WD Green zo zuinig, behalve de naam? De 240GB 2.5'' versie heeft een stroomverbruik van 2.8W lezen/schrijven, da's best veel voor één zo'n apparaatje. Deze Kingston A400 2,5" 240GB heeft een stroomverbruik van 0.642W lezen / 1.535W schrijven, en Intel heeft (een stuk duurdere) SSD'tjes die 0.05W doen. Mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@somejan

Test data van hardware.info: https://nl.hardware.info/...s-round-up-stroomverbruik

USB heeft een eigen overhead. Je verbruikt al duidelijk meer als je 1 apparaat aansluit dan het USB apparaat zelf verbruikt. Er zijn aanwijzingen dat Fujitsu dit sterk verbeterd heeft bij de D364x ten opzichte van voorganger D3417, maar het effect blijft in bepaalde mate.

Lezen en schrijven van een SSD gaat zo snel, dat dat doorgaans minder dan 1% van de tijd gebeurt. Het gaat daarom meer over het verbruik tijdens idle. De low power stand van SSD is daadwerkelijk zeer laag.
WD Green heeft dus drie eigenschappen: goedkoop, "SSD" snelheid, zuinig. Het is geen match qua doorvoersnelheid voor een Samsung of een andere SSD.

Een nieuwe Samsung 970 verbruikt een veelvoud meer tijdens lezen en schrijven. Maar daar gaat het niet zozeer om voor een zuinige server. Het gaat met name om hoe snel een low power stand wordt bereikt en hoe laag die dan is. De 0,05W die je noemt van Intel zal wel gaan om de low power stand.

Een USB stick zal typisch relatief meer tijd doorbrengen in actieve stand en minder in een power saving stand die SSD heeft. Vooral als je applicaties hebt die voortdurend loggen zal dat effect hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 15-03-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Normaal zijn SATA SSDs zuiniger dan NVME, maar nu is de nieuwe WD Black uit, die idle zo zuinig is dat Tweakers het niet kon meten.
Wellicht dus de nieuwe aanrader, ipv de WD Green?
Zuiniger en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
@Jazco2nd
Jazco2nd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 20:08:
Normaal zijn SATA SSDs zuiniger dan NVME, maar nu is de nieuwe WD Black uit, die idle zo zuinig is dat Tweakers het niet kon meten.
Wellicht dus de nieuwe aanrader, ipv de WD Green?
Zuiniger en sneller.
Dat haal ik niet zo uit de review die je daar linkt. Als je de review die mrmrmr hierboven linkt bekijkt zie je dat ze daar het idle verbruik van geen enkele geteste PCIe SSDs kunnen meten vanwege beperkingen in de meetapparatuur. Maar er staat dat het gaat om milliwatts, dus dat is vergelijkbaar met de zuinigste SATA SSDs.

@mrmrmr Dat Intel verbruik is volgens de pricewatch wel lezen/schrijven link. Erg jammer dat het idle verbruik niet in de pricewatch staat, dat is inderdaad veel relevanter.

Met verschillen van enkele tientallen milliwatts tussen zuinige PCIe SSDs en SATA SSDs is dat voor mij niet meer heel relevant, en het verschil tussen WD Green en de andere zuinige modellen ook niet zo.

[ Voor 6% gewijzigd door somejan op 16-03-2019 12:29 . Reden: onafgemaakte zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jazco2nd

Volgens de WD spec sheets:
Green SSD 2018: 80mW active, 30mW Slumber en 5 mW in DevSleep stand.
Black SNE750 NVMe : 70mW low power (of 100mW vanaf 1TB), Sleep 2.5mW (PS4). Peak power 2.8A voor 10μs (microseconden = miljoensten van een seconde).

Maar het is misschien iets ingewikkelder dan dit. Er is ook PCIe overhead. Voordeel van de Green is dat die zich qua prijs kan meten met USB sticks en een laag verbruik heeft. Black is 2x zo duur en sneller in doorvoer.

Bij het bepalen van de benodigde snelheid is het raadzaam na te gaan of je tijdkritische toepassingen hebt en of je het verschil nog wel merkt via het netwerk. Bijvoorbeeld wel bij intensieve server-based database toepassingen, maar niet bij het genereren van een web pagina, serveren van media, een mail server of een firewall.

Ten opzichte van een hard disk zijn de meeste SSD's sneller, erg slechte implementaties daargelaten.

@somejan Aha, dat is de bron. Volgens de Intel spec sheet verbruikt de 540s 80mW active, 50mW idle en 5mW in DevSleep stand. Intel maakt niet eens melding van het verbruik tijdens lezen en schrijven in de spec sheet. Active (min of meer normaal) verbruik gemiddeld is dus 80mW, dat is gemeten tijdens een MobileMark 2012 workload.

SSD's die niet zo goed zijn in diverse slaapstanden kunnen meer dan een Watt actief verbruiken, maar dat komt steeds minder voor.

Ik heb eerder geopperd aan Pricewatch beheerders dat het verstandig is het idle verbruik bij opslagapparaten te vermelden, maar helaas is dat nog niet gebeurd. De impact van zeer korte lees/schrijf acties van SSD's zijn moeilijk op juiste waarde te schatten als de duur daarvan in miljoensten van een seconden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben aan het inventariseren hoe mijn nieuwe server eruit zal komen te zien. Nu heb ik wel een interessant systeempje gezien in de OP. Zie onderstaande tabel. Ik neem dus twee WD Red 4TB schijven mee, en ik vroeg me af of deze PicoPSU daar krachtig genoeg voor is. Of is het niet veiliger om een 'normale' voeding te kopen? Het OS wil ik vanaf een usb stick laten draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4105-ITX€ 94,-€ 94,-
2WD Red (64MB cache), 4TB€ 119,49€ 238,98
1Cooler Master Elite 110€ 39,61€ 39,61
1Seasonic SSA-0601HE-12€ 21,95€ 21,95
1Crucial CT8G4SFS824A€ 45,44€ 45,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
BonJonBovi schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:51:
Ik ben aan het inventariseren hoe mijn nieuwe server eruit zal komen te zien. Nu heb ik wel een interessant systeempje gezien in de OP. Zie onderstaande tabel. Ik neem dus twee WD Red 4TB schijven mee, en ik vroeg me af of deze PicoPSU daar krachtig genoeg voor is. Of is het niet veiliger om een 'normale' voeding te kopen? Het OS wil ik vanaf een usb stick laten draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J4105-ITX€ 94,-€ 94,-
2WD Red (64MB cache), 4TB€ 119,49€ 238,98
1Cooler Master Elite 110€ 39,61€ 39,61
1Seasonic SSA-0601HE-12€ 21,95€ 21,95
1Crucial CT8G4SFS824A€ 45,44€ 45,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,48
Ik stelde ongeveer dezelfde vraag op de vorige pagina en ik denk dat het antwoord van mrmrmr een paar posts terug duidelijk is: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Let op dat je nu al 2 adapters op je lijst hebt staan: 1 in de PicoPSU kit en de Seasonic los. De gesuggereerde Leicke: https://www.amazon.de/Net...52729166&s=gateway&sr=8-3

Edit:
Gezien de zuinigere moederbord + cpu combi die je kiest, zou dit met de 90W picopsu in combinatie met 80W netadapter vermoedelijk wel goed gaan.
Je kan er dan alsnog eventueel voor kiezen om de 120W Leicke te nemen, zodat je de volledige 90W van de picopsu beschikbaar hebt, die combinatie is niet veel duurder en uiteindelijk volgens mrmrmr ook nog zuiniger.

[ Voor 6% gewijzigd door jbvo op 16-03-2019 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
Nu ik verder naar SSDs aan het kijken ben kom ik er achter dat consumenten SSDs vaak niet beschermd zijn tegen onverwachte stroomuitval, en dat dat niet alleen gevolgen kan hebben voor de data die op dat moment geschreven wordt maar ook voor al opgeslagen data. (zie bijvoorbeeld dit paper, maar er zijn ook anekdotes over SSDs die gebrickt zijn.) Dus dat kan zomaar je bestandssysteem corruperen. Met name voor een thuisserver die 24/7 aan staat en geen UPS heeft is dat wel iets om rekening mee te houden.

De WD Green V1 SSDs zijn hiertegen beschermd (net update in de pricewatch ingeschoten), maar over de V2s kan ik het niet vinden.

@mrmrmr Misschien iets om in de TS te noemen, zodat thuisserverbouwers in ieder geval kunnen bedenken of ze daar rekening mee willen houden? Ik had nog nooit gehoord dat consumentenSSDs deze problemen hebben, en voor de meeste toepassingen in laptops of externe opslag maakt het ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
Op basis van die paper uit 2011 en de specificatie sheet van die WD Green is het wat mij betreft niet zo maar te stellen dat de WD Green minder risico loopt dan andere SSD's. Zoals mrmrmr aangeeft, is er door de jaren veel verbeterd aan SSD's door middel van o.a. firmware.
Verder was stroom uitval met traditionele harde schijven ook altijd al een probleem, daarvoor hebben we journaled filesystems zoals ext4.
Zelf zou ik misschien wel nog een stap verder willen gaan en proberen om met een read-only rootfs te draaien. De uitdaging zit vooral in dat niet als applicaties er op ontworpen zijn, maar vaak zijn daar wel workarounds voor (bijvoorbeeld op de Debian wiki).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Ik zal eens kijken of ik nog recentere informatie kan vinden over de betrouwbaarheid van SSDs bij stroomuitval.

@jbvo In de datasheet van WD kon ik ook niet iets vinden over stroomuitval, maar op de gelinkte pagina van WD zeggen ze wel expliciet dat de genoemde modellen veilig zijn tegen stroomuitval, ik ga er van uit dat ze bij WD weten waar ze het over hebben.

Er is wel een belangrijk verschil met harde schijven: bij harde schijven loop je kans om de data die op dat moment geschreven wordt kwijt te raken, bij een SSD loopt ook 'data at rest' die helemaal niet aangeraakt wordt op dat moment risico. Als dat bestandssysteemmetadata is kan je bestandssysteem corrupt raken en hier helpt journaling en alles wat bestandssystemen, databases, etc allemaal doen om consistent te blijven niks tegen. Zie het paper voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het hangt vooral af van het filesystem - met exFAT loop je meer risico dan met een filesystem dat copy-on-write doet met metadata bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SSD's kunnen condensatoren gebruiken als buffer tegen plotselinge stroomuitval. Bij SSD's is er weinig plaats voor grote condensatoren, maar er zijn ook kleine surface mounted condensatoren (taltaal en keramisch). Het is niet meer zo makkelijk te herkennen op een printboard. Als schrijfacties atomisch zijn is het risico veel kleiner, het hangt sterk af van de firmware. Als de schrijftijd ook kort genoeg is, zou dat in combinatie met een buffer zoals een condensator voldoende kunnen zijn. Dit zorgt er uiteraard niet voor dat het op hoger niveau ook nog goed werkt (of file system niveau).

Maar eerlijk gezegd vind ik het meer een probleem voor professionele servers die meestal toch al achter backup stroomvoorziening staan. Dan is het zeker niet meer zuinig. Wat wij als thuisbouwers wel kunnen doen is een de stroomvoorziening modificeren en een condensator gebruiken in de stroomkabel. Dat doen sommige leveranciers van ATX voedingen ook - om andere redenen. Het helpt niet als de SSD onafhankelijk van het systeem bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Mijn server begint al redelijk compleet te worden (ik lijk af en toe wel een wijf zo erg twijfel ik :+ ).
Mijn voorkeur voor de i5-8400 is definitief omgezet naar de i3-8100. Dit ivm het verschil in aanschafwaarde, maar ook ondersteuning voor ECC (wat de 8400 niet heeft) en dat de 8100 toch zuiniger is voor wat ik ga gebruiken.

Processor komt morgen binnen en mijn picoPSU had afgelopen vrijdag al binnen moeten komen maar er is iets mis gegaan bij Amazon/DHL (pakketje was ergens in GB en is daarna retour naar Amazon gestuurd).

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3644-B€ 152,-€ 152,-
1Silverstone Sugo SST-SG11B€ 67,95€ 67,95
4HP 8GB DDR4 ECC--
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-

Rest me alleen nog een bootdisk (M2 SSD) en een paar extra 5TB's aan te schaffen en dan gaan met de banaan :+

Vraagje voor @mrmrmr Nu ik toch voor de i3-8100 ben gegaan, is de picoPSU 160W dan wel zo'n goede keuze? Ik moet genoeg stroom hebben voor mijn systeem zoals ik boven heb beschreven, maar dan met 6x 5TB en een M2 SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 17-03-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zit ruim onder het maximum nominaal vermogen van 120W, dus ik zie geen probleem.

Je moet wel UDIMM (unbuffered) ECC of non-ECC geheugen gebruiken. Het mag niet "registered" geheugen zijn. De processor heeft ondersteuning voor DDR4-2400 geheugen. Ik zou daarvan gangbaar standaard geheugen kiezen van een bekend merk met normale timings. Overclock of gaming geheugen zou ik vermijden.

Pricewatch selectie voor ECC geheugen: https://tweakers.net/cate...swD-tJ0eBaFrtftwXF3KKX8AA

Merk specifiek geheugen zou ik ook vermijden, dus geen geheugen van HP, Dell, of third party specialistisch geheugen voor A-merk computers. Dat voorkomt mogelijke problemen.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 17-03-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:52:
Je zit ruim onder het maximum nominaal vermogen van 120W, dus ik zie geen probleem.

Je moet wel UDIMM (unbuffered) ECC of non-ECC geheugen gebruiken. Het mag niet "registered" geheugen zijn. De processor heeft ondersteuning voor DDR4-2400 geheugen. Ik zou daarvan gangbaar standaard geheugen kiezen van een bekend merk met normale timings. Overclock of gaming geheugen zou ik vermijden.

Pricewatch selectie voor ECC geheugen: https://tweakers.net/cate...swD-tJ0eBaFrtftwXF3KKX8AA

Merk specifiek geheugen zou ik ook vermijden, dus geen geheugen van HP, Dell, of third party specialistisch geheugen voor A-merk computers. Dat voorkomt mogelijke problemen.
Seriously? Damn, ik heb dus 8GB modules liggen die ik wil gebruiken. Ander geheugen kopen maakt m'n server weer een stap duurder :X

@iMars zet zijn geheugen net als de SAS schijven op V&A en heeft maar 2x 16GB besteld (kan ik terzijnertijd uitbreiden naar 64GB, maar denk dat niet nodig te hebben ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door iMars op 17-03-2019 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Goedemorgen!
Ik dacht, ik zal eens even een update geven over mijn nieuwe server.
Voor de volledigheid, dit zit er in:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 65,27€ 65,27
2Seagate Barracuda Compute 2,5", 2TB€ 77,18€ 154,36
1ASRock DeskMini 110€ 135,05€ 135,05
1Crucial CT16G4SFD824A€ 94,99€ 94,99
1Samsung 970 EVO 500GB€ 119,72€ 119,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,39

Doet ~12,5W (gemeten met Voltcraft EnergyCheck 3000), met de Seagates in spindown.

Actief op de server:
  • linuxserver/nginx:latest
  • wordpress:latest
  • wordpress:latest
  • phpmyadmin/phpmyadmin
  • linuxserver/mariadb:latest
  • linuxserver/openvpn-as
  • linuxserver/couchpotato
  • linuxserver/sonarr
  • linuxserver/transmission
  • linuxserver/nzbget
  • homeassistant/home-assistant
  • v2tec/watchtower
  • traefik:latest
Downloads van Transmission en NZBGet gaan eerst naar de SSD, en worden dan naar de de tweede Seagate gekopieerd.
Alle Docker containers draaien ook op de SSD.

Deze twee services toegevoegd:
Bash: hdparm.service
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[Unit]
Description=hdparm
After=suspend.target

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/sbin/hdparm -B 127 -S 240 /dev/disk/by-id/ata-ST2000LM015-2E8174_WDZJ02JC /dev/disk/by-id/ata-ST2000LM015-2E8174_WDZJHY07

[Install]
WantedBy=suspend.target basic.target

Bash: powertop.service
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Unit]
Description=Powertop tunings

[Service]
ExecStart=/usr/sbin/powertop --auto-tune
RemainAfterExit=true

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Ik moet de oude server nog een keer goed meten, maar die gaat sowieso nog een keer aan om alles schijven te DBAN'en.
Mijn laagste verbruik in Toon is van 235W naar 160W gegaan, dus wel een fijne besparing :)[code]

Ik moet de oude server nog een keer goed meten, maar die gaat sowieso nog een keer aan om alles schijven te DBAN'en.
Mijn laagste verbruik in Toon is van 235W naar 160W gegaan, dus wel een fijne besparing :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
somejan schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:19:
Nu ik verder naar SSDs aan het kijken ben kom ik er achter dat consumenten SSDs vaak niet beschermd zijn tegen onverwachte stroomuitval, en dat dat niet alleen gevolgen kan hebben voor de data die op dat moment geschreven wordt maar ook voor al opgeslagen data. [...]

De WD Green V1 SSDs zijn hiertegen beschermd (net update in de pricewatch ingeschoten), maar over de V2s kan ik het niet vinden.
Ik heb de WD helpdesk gevraagd hoe het zit met de V2 Green SSDs, en die bevestigen dat de stroomverliesbescherming ook voor de V2s geldt:
We would like to inform you that 'WD Green SSD' is designed to protect data integrity in the event of power loss through a combination of hardware and firmware technologies. Hence, all models of WD Green SSD (Gen1 & Gen2) are safe against power loss. However, details about how this is implemented are proprietary and contain patent-pending technology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik ben van plan om een Cooler Master Elite 110 te gebruiken als verhuizing voor mijn ITX systeem i.c.m. een picopsu. Omdat ik geen dus geen atx voeding gebruik, zal mijn behuizing een flinke opening hebben waar normaal de voeding zit. Stof zal makkelijk naar binnen kunnen. Hoe hebben jullie dit opgelost? Met een of ander stoffilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

BonJonBovi schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:50:
Ik ben van plan om een Cooler Master Elite 110 te gebruiken als verhuizing voor mijn ITX systeem i.c.m. een picopsu. Omdat ik geen dus geen atx voeding gebruik, zal mijn behuizing een flinke opening hebben waar normaal de voeding zit. Stof zal makkelijk naar binnen kunnen. Hoe hebben jullie dit opgelost? Met een of ander stoffilter?
Ik ga een aluminium plaatje/mesh daarvoor kopen en op maat zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Oh ja: mijn DeskMini hangt nu middels de VESA Mount ook onder mijn bureau:
Afbeeldingslocatie: https://www.benweb.eu/tmp/tweakers/DeskMini_VESA.jpeg

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Netjes! Kan hij wel goed z'n warmte kwijt zo op z'n kop? Je harde schijfjes (of heb je er alleen ssd's inzitten) worden zo wel extra warm.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:25:
Oh ja: mijn DeskMini hangt nu middels de VESA Mount ook onder mijn bureau:
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Ben benieuwd naar het verbruik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
S0epkip schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:42:
Netjes! Kan hij wel goed z'n warmte kwijt zo op z'n kop? Je harde schijfjes (of heb je er alleen ssd's inzitten) worden zo wel extra warm.
De Seagate's zijn nu 26 graden (en idle), dus daar maak ik me niet heel erg druk om.
FireDrunk schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:42:
[...]
Ziet er netjes uit! Ben benieuwd naar het verbruik.
Ongeveer 12,5W.
Zie ook: Ben.Hahlen in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Is volgens mij wel netjes, maar heb nog niet vergeleken met anderen in dit topic :-)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mrmrmr schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:52:

Mijn picoPSU is nog steeds niet geleverd en aan de reactie van Amazon (via twitter) te horen zal het gerefund worden. Ik zal 'm dus opnieuw moeten bestellen. Als ik nu een nieuwe picoPSU bestel aan de hand van mijn genoemde specificaties, welke is dan de zuinigste keuze? In een eerdere post had je het over en 90W variant.

Op 5x 5TB disks na (moeten nog besteld worden) is dit mijn opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
2Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16€ 89,54€ 179,08
1Transcend MTE220S 1TB€ 157,-€ 157,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.468,28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:06

Kek

3flix

iMars schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Mijn picoPSU is nog steeds niet geleverd en aan de reactie van Amazon (via twitter) te horen zal het gerefund worden. Ik zal 'm dus opnieuw moeten bestellen. Als ik nu een nieuwe picoPSU bestel aan de hand van mijn genoemde specificaties, welke is dan de zuinigste keuze? In een eerdere post had je het over en 90W variant.

Op 5x 5TB disks na (moeten nog besteld worden) is dit mijn opstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
2Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16€ 89,54€ 179,08
1Transcend MTE220S 1TB€ 157,-€ 157,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.468,28
Ik heb dezelfde specs voor mijn server behalve dat ik 3 HDD's gebruik. maar ik verwacht dat 90W prima werkt. Zeker met de 120W adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aan schijven: 3,75W(*) x 6 = 22,5W max. (tijdens opstarten disks)
Moederbord+processor: ~40W

Samen: 62,5W, dus in principe kan hij booten met PicoPSU's 80/90/120/160-XT. De volgende stap is bepalen hoe zwaar de server belast gaat worden. Stel dat dit gelijk is aan de TDP van 65W, dan heb je ten minste 87,5W nodig als je alle schijven tijdens zware belasting opstart. Dus je kunt inderdaad de PicoPSU-90 gebruiken. Een accessoire is een insteekkaartafdekplaatje met een gaatje erin voor de DC stroomtoevoer (zie topic start). De adapter kan dezelfde blijven, die is ook bij laag verbruik prima.

(*) Waarde aangegeven door Seagate.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 19-03-2019 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Mijn NAS vertoont kuren. Het is een 2e hands moederbord uit 2009 (Intel DH55TC), tijd voor iets nieuws dus :)

Mijn ook is gevallen op pricewatch: ASRock H370M-ITX/ac vanwege de dual NIC (en 6xSATA).

Iemand ervaring met dit bordje onder Linux (Debian/Ubuntu)? Of desnoods het goedkopere broertje de B360M HDV (pricewatch: ASRock B360M-HDV NIC)?

Het moet namelijk wel gewoon werken zonder custom kernels of teveel stappen om het aan de praat te krijgen :) En waarschijnlijk wil ik de WiFi uitzetten voorlopig.

EDIT: Met wat google foo al zelf een gedeeltelijk antwoord gevonden: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1785171 Ubuntu benodigt een driver/module recompilation om de intel nic(s?) te laten werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Opperpanter2 op 19-03-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:21:
Mijn NAS vertoont kuren. Het is een 2e hands moederbord uit 2009 (Intel DH55TC), tijd voor iets nieuws dus :)

Mijn ook is gevallen op pricewatch: ASRock H370M-ITX/ac vanwege de dual NIC (en 6xSATA).

Iemand ervaring met dit bordje onder Linux (Debian/Ubuntu)? Of desnoods het goedkopere broertje de B360M HDV (pricewatch: ASRock B360M-HDV NIC)?

Het moet namelijk wel gewoon werken zonder custom kernels of teveel stappen om het aan de praat te krijgen :) En waarschijnlijk wil ik de WiFi uitzetten voorlopig.
Dubbele NIC op miniITX was voor mij ook reden om dit bord te kiezen. Nu niet meer. Het kost stroom en het kan simpeler door deze dongle aan te schaffen. Ik heb lang vergelijkende reviews gelezen en deze was 1 van de snelste/beste getest.

Echter, dit bord heeft ook 4x SATA. Dat is de reden dat mijn keuze onveranderd blijft. Fujitsu beste mini-ITX heeft nog altijd maar 2 Sata poorten. Naast de SSD voor het OS kan je dus nooit meer dan 2 HDDs aansluiten. Ik ga een 1TB SSD als first storage gebruiken:
  • Nieuwe of gewijzigde bestanden gaan op deze SSD.
  • 1x per nacht indien er iets nieuws of gewijzigd is de boel kopiëren naar de HDDs.
  • Zo gaan die nooit meer dan 1x per nacht spinnen..
  • ..en alleen tijdens het lage energie tarief :)
  • De schijven dienen dus als backup en overloop: De data wordt nog altijd benaderd vanaf de SSD, pas als deze 75% vol is wordt de oudste data gewist en zal deze data indien nodig dus 1 HDD wakker maken, niet beide.
Dit is niet mogelijk met Fujitsu tenzij je voor mATX gaat.

WiFi uitzetten zal je niet helpen. Zie ook de first post in dit topic voor heel nuttige informatie. Drivers netjes installeren en dan disablen in het OS ipv in de bios is de manier om ervoor te zorgen dat dit soort hardware zo min mogelijk stroom verbruikt.
Wat ik heb achterhaald bij dit specifieke Asrock bord is dat er een schroefje onder het moederbord zit, waarmee de wifi kaart vastzit. Schroef die los en trek de kaart eruit.
Zet je mobo nog niet helemaal vast, kijk eerst of de NICs nog werken. En laat het aub even aan ons weten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Jazco2nd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:12:
[...]
Dubbele NIC op miniITX was voor mij ook reden om dit bord te kiezen. Nu niet meer. Het kost stroom en het kan simpeler door deze dongle aan te schaffen. Ik heb lang vergelijkende reviews gelezen en deze was 1 van de snelste/beste getest.
Is een usb dongle zuiniger dan een onboard NIC? Lijkt me sterk toch?

Echter, dit bord heeft ook 4x SATA. Dat is de reden dat mijn keuze onveranderd blijft. Fujitsu beste mini-ITX heeft nog altijd maar 2 Sata poorten. Naast de SSD voor het OS kan je dus nooit meer dan 2 HDDs aansluiten.
6xSATA toch? Of heb jij het over de B360M? Die heeft single NIC toch?
[...]
Ik ga een 1TB SSD als first storage gebruiken:
  • Nieuwe of gewijzigde bestanden gaan op deze SSD.
  • 1x per nacht indien er iets nieuws of gewijzigd is de boel kopiëren naar de HDDs.
  • Zo gaan die nooit meer dan 1x per nacht spinnen..
  • ..en alleen tijdens het lage energie tarief :)
  • De schijven dienen dus als backup en overloop: De data wordt nog altijd benaderd vanaf de SSD, pas als deze 75% vol is wordt de oudste data gewist en zal deze data indien nodig dus 1 HDD wakker maken, niet beide.
Klinkt alsof je zelf een SSD cache oplossing gaat scripten. Waarom niet bcache, dm-cache, oid?

WiFi uitzetten zal je niet helpen. Zie ook de first post in dit topic voor heel nuttige informatie. Drivers netjes installeren en dan disablen in het OS ipv in de bios is de manier om ervoor te zorgen dat dit soort hardware zo min mogelijk stroom verbruikt.
Wat ik heb achterhaald bij dit specifieke Asrock bord is dat er een schroefje onder het moederbord zit, waarmee de wifi kaart vastzit. Schroef die los en trek de kaart eruit.
Zet je mobo nog niet helemaal vast, kijk eerst of de NICs nog werken. En laat het aub even aan ons weten :Y)
Thanks voor de tips, ik bedoel WiFi uitzetten in het OS inderdaad. Heb jij e.e.a. onder Linux gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
De asrock heeft 6x sata idd. Ik twijfel nog of ik die wifi eruit schroef. Maar dat gaan we bekijken zodra ik het systeem terug heb uit rma. (nog steeds geen idee waarom het niet werkt bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:20:
[...]

Is een usb dongle zuiniger dan een onboard NIC? Lijkt me sterk toch?

[...]

6xSATA toch? Of heb jij het over de B360M? Die heeft single NIC toch?

[...]

Thanks voor de tips, ik bedoel WiFi uitzetten in het OS inderdaad. Heb jij e.e.a. onder Linux gedraaid?
Idd ik was in de war, 6x Sata voor dit bord.
Ik ben wel erg benieuwd naar stroomverbruik met en zonder het wifikaartje.

Ze hebben trouwens ook een PCI Express poort. Dat vind ik toch wel prettig, je weet nooit waar je het systeem in de toekomst voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een aantal jaren terug was dat mijn plan i.v.m. gebruik van laptops. Maar nu zie ik geen reden meer om laptops te gebruiken omdat Fujitsu's D3417-B/D364[2,3,4] mATX boards zuiniger en krachtiger zijn dan laptops. Verbruik van een extra PCIe Intel I211 netwerk kaart kostte volgens mijn metingen 0,5W actief.
Fujitsu beste mini-ITX heeft nog altijd maar 2 Sata poorten. Naast de SSD voor het OS kan je dus nooit meer dan 2 HDDs aansluiten.
Er zijn tegenwoordig wel wat ITX en STX alternatieven van Fujitsu. Maar er is nog geen volledige duidelijkheid over het verbruik.

De D3633-S en D3634-S Mini-ITX borden hebben beide 4x SATA en 2 NIC's. Die hebben een green-IT logo, maar aan de 'S' extensie te zien zal niet uit de doos voor zuinigheid zijn geconfigureerd (-S betekent server, BIOS komt niet met standaard zuinige configuratie). Ze hebben LVDS aan boord, wat niet gunstig zal zijn voor het verbruik tenzij Fujitsu dat heeft aangepakt. Geen idee tot hoe zuinig deze borden configureerbaar zijn.

De D3654 is een mini-STX moederbord zonder SATA, alleen 2x M.2 en 1 NIC. Geen PCIe.

De D3474 is een thin mini-ITX Skylake moederbord met 4x SATA, 1 NIC en ook LVDS.
De nieuwere D3674 is een thin mini-ITX Coffee Lake moederbord met 2x SATA, 1 NIC en ook LVDS. Daarvoor heeft Fujitsu 9W idle verbruik gemeten met behulp van een 19V adapter, met toetsenbord en muis aangesloten.

---

Volgens de technotes van Fujitsu (D363x) is het idle verbruik van de H310/Q370 chip 0,7W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mrmrmr de S borden van Fujitsu klinken als een heel interessant alternatief voor het Asrock H370 mITX bord, maar die kwam ik niet tegen in de Pricewatch. Op de Fujitsu site kwam ik alleen deze tegen: D3634-S. Geen 3644-S. Wel dual NIC, 4x SATA, 1x M.2 met alleen NVME support en zelfs nog een PCI-Express 16x en een mini PCI-E poort. Zou een goed alternatief voor de Asrock kunnen zijn mits het verbruik lager is. Maar dat weten we dus niet.

9W voor de 3674 thin mITX met 1x NIC: volgens mij zijn er posts hier voorbij gekomen van mensen die dat ook halen met de Asrock H370 mITX.

Ik zal dan niet meer treuren dat het geen Fujitsu wordt en gewoon voor de Asrock H370 gaan. Ik dacht dat een enkele NIC al heel veel verbruik had, maar dat valt dus reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:56
Jazco2nd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:32:
@mrmrmr

Ik zal dan niet meer treuren dat het geen Fujitsu wordt en gewoon voor de Asrock H370 gaan. Ik dacht dat een enkele NIC al heel veel verbruik had, maar dat valt dus reuze mee.
FYI:

Ik heb mijn AsRock omgeruild voor een Fujitsu, zonder wijzigingen van instellingen in mijn OS en andere hardware ben ik van ±11 watt idle naar ±8 watt gegaan. De AsRock doet het erg goed, de Fujitsu net wat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
wessel145 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:58:
[...]

FYI:

Ik heb mijn AsRock omgeruild voor een Fujitsu, zonder wijzigingen van instellingen in mijn OS en andere hardware ben ik van ±11 watt idle naar ±8 watt gegaan. De AsRock doet het erg goed, de Fujitsu net wat beter
Maar je hebt eerder hier een 8,6 watt idle (Ubuntu) meting gepost met je Asrock H370 toch, of was dat een meetfout? Ik baseer mijn uitspraak juist op jouw meting :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 20-03-2019 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Jazco2nd

Ik heb een typfout hersteld. De borden die ik bedoel heten D3633-S en D3634-S. Maar zoals gezegd, het verbruik ervan is onduidelijk en zou net zo goed flink hoger kunnen liggen dan commercial ASRock's. Fujitsu borden worden voor systeembouwers (integrators) en industrie gemaakt, vandaar dat ze niet allemaal bij normale webshops verkrijgbaar zijn. Reichelt verkoopt bepaalde modellen wel in NL: D3633-S D3634-S.

De driver en documentatie ftp directory van Fujitsu is: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...trial%26ExtendedLifetime/. Daar staan vrijwel alle moederborden nog voor ze op de website verschijnen.

Leveranciers zetten soms niet al hun te leveren hardware op pricewatch. Ik zou altijd handmatig controleren voor Fujtisu borden bij SiComputers, Azerty en Reichelt.

N.B. Ik adviseer deze borden niet voor zuinige server toepassingen, ik geef alleen aan dat ze er zijn!

Als je zuinige mATX desktop borden van Fujitsu zoekt kan ik alleen D3643-H (4x SATA), D3642-B (6x SATA) en D3644-B (6x SATA, ECC) adviseren. Die hebben het laagst bekende verbruik in hun klasse. Zie de gepinde posts voor testwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:56
Jazco2nd schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:16:
[...]

Maar je hebt eerder hier een 8,6 watt idle (Ubuntu) meting gepost met je Asrock H370 toch, of was dat een meetfout? Ik baseer mijn uitspraak juist op jouw meting :)
Correct, ik had even de verkeerde waardes in m'n hoofd (de 8,6 was kaal OS (met HDD's aangesloten in spindown)), de 11 watt is inclusief 20 docker containers en nog wat ander spul op de achtergrond. de 8 watt die ik nu heb met de Fujitsu is ook inclusief die docker containers.

Ik snap dat het inderdaad nogal verwarrend over kan komen met de verschillende metingen.
Met 3 watt verschil (24 uur per dag, een jaar lang), bespaar je ongeveer €5 per jaar. Je moet dus even rekenen hoelang je het mobo wilt gaan gebruiken en of het daadwerkelijk ook voordeliger gaat zijn. Ik heb de switch gemaakt omdat een vriend van mij de H370 over wilde kopen.

De Wifi/Bluetooth chip van de H370 kan je niet uitschakelen in de bios, maar deze is wel makkelijk te demonteren van het moederbord. Hier valt ook nog winst uit te halen

Succes met je build!
Pagina: 1 ... 41 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.