Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lemur schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:10:
Mijn 'Intel Desktop Board DG945GCLF' is na elf jaar trouwe dienst overleden. Ik overweeg de volgende configuratie aan te schaffen.

(..)

HDD's heb ik al.

Passen deze componenten bij elkaar en zijn ze een goede keuze?
De componenten passen bij elkaar, maar het gaat met name om wat je hebt aan schijven (typenummers) en wat je van plan bent verder te gaan gebruiken. Met 2.5" HDD's gaat het altijd goed in jouw configuratie.
Ik heb nog de elf jaar oude picoPSU uit mijn vorige servertje. Het is toch een goed idee om deze maar te vervangen?
Hoeft niet als hij het nog doet. Welk type heb je?
Geldt dit ook voor de voeding: de elf jaar oude EDacPower Elec, model EA11203A, 12 volt, 8.5A? Zal ik deze ook maar vervangen?
Als dit de EDAC voeding is in de PicoPSU kit, dan zou ik die vervangen door een veel zuinigere voeding. Die EDAC was niet zuinig, een slecht ontwerp met ventilator is daarvan de oorzaak. In de topic start staat je dat je die beter kunt vermijden en in plaats daarvan een Leicke adapter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongerenchaos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 16:08:
Ik heb de volgende configuratie:

Intel Pentium G4560 Boxed
ASRock H110 Pro BTC+
Crucial MX500 2,5" 500GB
Crucial MX500 2,5" 120GB

Ik gebruik voor de PICOPSU het volgende aliexpress product https://nl.aliexpress.com/item/32892555704.html
Daarnaast gebruik ik een voeding van 12V - 5A van een MiniPC

Dit systeem gebruikt ongeveer 15 - 17 watt
Het standby vermogen is ongeveer 1,5 watt
Het besturingssysteem is Proxmox laatste versie

Als ik bij de bovenstaande configuratie nog extra wil besparen aan elektriciteitskosten hoe zinvol is het dan om de voeding en de pico psu te vervangen? Gaat dit veel uithalen op het totale verbruik?

Ik wil de bovenstaande configuratie 3x draaien ivm een CEPH cluster, dus elke watt minder is meegenomen....
Heb je powertop --auto-tune gedraaid onder Proxmox?

Als je de moederborden nog niet hebt maar de cpu wel, dan is een Fujitsu D3417-B2 een alternatief. Die heeft ook een 12V voeding nodig. Onder idle is het verbruik laag.

Gebruik je hem voor cryptomining? Dan zal de belasting altijd voluit zijn en dan gaat het niet meer om het idle verbruik maar om de efficientie (Watt per berekening).

De PicoPSU is tot nu toe de zuinigste normaal verkrijgbare 12V voeding die we kennen. Er zijn andere merken (uit de VS en China) maar die verbruiken typisch meer.

Een andere 12V adapter kan verschil maken. Dat kun je ook nalezen in de link hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
Let op, de Maxtor 4TB externe HDD (waar een normale 2.5" in zit die je eruit kan halen) is nu afgeprijsd, was €106-109, nu €92 op Amazon.de pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 21:13
mrmrmr schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:32:
[...]

Heb je powertop --auto-tune gedraaid onder Proxmox?

Als je de moederborden nog niet hebt maar de cpu wel, dan is een Fujitsu D3417-B2 een alternatief. Die heeft ook een 12V voeding nodig. Onder idle is het verbruik laag.

Gebruik je hem voor cryptomining? Dan zal de belasting altijd voluit zijn en dan gaat het niet meer om het idle verbruik maar om de efficientie (Watt per berekening).

De PicoPSU is tot nu toe de zuinigste normaal verkrijgbare 12V voeding die we kennen. Er zijn andere merken (uit de VS en China) maar die verbruiken typisch meer.

Een andere 12V adapter kan verschil maken. Dat kun je ook nalezen in de link hierboven.
Dank voor de links met de testrapporten. Deze heb ik niet eerder kunnen vinden in dit topic.

Ik heb powertop gedraaid en het verschil is ongeveer 2 a 3 watt. Ik heb de moederborden aangeschaft omdat ik deze kon krijgen voor 13 euro per stuk. Het verschil is daarmee dermate hoog met de Fujitsu dat je daarmee ivm elektriciteitskosten wel een aantal jaar van die prijs kan draaien.

Ik gebruik hem overigens dus niet voor cryptomining maar merk wel dat een aantal features niet aanwezig zijn (zoals sleepmode van de monitor etc).

Als ik de grafieken zo bekijk van de geteste PSU's en Adapters dan zie ik verschillen van enkele watts. Hierdoor zou het voordeliger zijn om de huidige Chinese variant te behouden, vanwege de zeer lange terugverdientijd. Ik had mogelijk verwacht dat het verschil dermate was dat ik bijvoorbeeld 6 tot 8 watt kan besparen.

Immers moederbord nu 13 euro Fujitsu 100 euro ~ 87 euro verschil.
Extra verbruik 8 watt Fujitsu versus 16 watt Asrock ~ 8 watt ~ 70kwh pj ~ 14 euro extra per jaar....

Ik wil een cluster draaien van 3 machines, vanwege de hoge beschikbaarheid (binnen proxmox). Het is mogelijk wel interessant als ik de 3 machines wil voeden dit met 1 zuinige voeding te doen en daarachter per moederbord een nobreak te plaatsen (voor hoge beschikbaarheid).

Daarnaast twijfel ik ook aan een cluster van 3 machines die continu elkaars backup zijn, omdat ik hiervoor ook een 3 tal Mellanox 10Gbe kaarten moet aanschaffen die het verbruik weer met 8 a 10 watt verhogen....

[ Voor 4% gewijzigd door jongerenchaos op 31-05-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De instellingen van powertop verdwijnen bij iedere herstart. Je kunt het ook als een service draaien of laten uitvoeren na opstarten.

10 Gbe is onzuinig zoals je zelf al zegt. Als je losse enkel of dual 1Gbe kaarten neemt zou het verbruik minder kunnen zijn (minder dan 1W plus de overhead op een switch). Ik weet niet of je daarmee bereikt wat je wil. Als het latency is waarschijnlijk niet, als het doorvoercapaciteit is misschien wel.

Ik zou 3 verschillende voedingen gebruiken als hoge beschikbaarheid een eis is. Combineren is zuiniger en dat kan dan zelfs met een gewone maar wel zuinige ATX voeding op ca. 30W of 55W met 10Gbe. Rond dat punt zijn ATX voedingen zuinig, al hangt het wel af van de lastverdeling over de verschillende spanningen. Dan moet je er misschien wat dieper induiken en testuitslagen bekijken met lijnmetingen.

UPS is typisch niet zuinig. De overhead aan energiekosten daarvan kunnen binnen relatief korte tijd al hoger zijn dan de aanschaf. Laat het even weten als je een zuinige UPS vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
jongerenchaos schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 10:16:
[...]

Dank voor de links met de testrapporten. Deze heb ik niet eerder kunnen vinden in dit topic.

Ik heb powertop gedraaid en het verschil is ongeveer 2 a 3 watt. Ik heb de moederborden aangeschaft omdat ik deze kon krijgen voor 13 euro per stuk. Het verschil is daarmee dermate hoog met de Fujitsu dat je daarmee ivm elektriciteitskosten wel een aantal jaar van die prijs kan draaien.

Ik gebruik hem overigens dus niet voor cryptomining maar merk wel dat een aantal features niet aanwezig zijn (zoals sleepmode van de monitor etc).

Als ik de grafieken zo bekijk van de geteste PSU's en Adapters dan zie ik verschillen van enkele watts. Hierdoor zou het voordeliger zijn om de huidige Chinese variant te behouden, vanwege de zeer lange terugverdientijd. Ik had mogelijk verwacht dat het verschil dermate was dat ik bijvoorbeeld 6 tot 8 watt kan besparen.

Immers moederbord nu 13 euro Fujitsu 100 euro ~ 87 euro verschil.
Extra verbruik 8 watt Fujitsu versus 16 watt Asrock ~ 8 watt ~ 70kwh pj ~ 14 euro extra per jaar....

Ik wil een cluster draaien van 3 machines, vanwege de hoge beschikbaarheid (binnen proxmox). Het is mogelijk wel interessant als ik de 3 machines wil voeden dit met 1 zuinige voeding te doen en daarachter per moederbord een nobreak te plaatsen (voor hoge beschikbaarheid).

Daarnaast twijfel ik ook aan een cluster van 3 machines die continu elkaars backup zijn, omdat ik hiervoor ook een 3 tal Mellanox 10Gbe kaarten moet aanschaffen die het verbruik weer met 8 a 10 watt verhogen....
Waarvoor denk je 10GbE nodig te hebben? Voor storage doet snelheid er toch totaal niet toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 21:13
Jazco2nd schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:07:
[...]

Waarvoor denk je 10GbE nodig te hebben? Voor storage doet snelheid er toch totaal niet toe?
Om het cluster in sync te houden. Als je gebruik maakt van een filesystem zoals CEPH dan is de 10GbE eigenlijk wel het minimale. Ik heb dit met (meerdere gebonde) gigabit pci kaarten geprobeerd maar dat werkt toch niet lekker ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
jongerenchaos schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:41:
[...]

Om het cluster in sync te houden. Als je gebruik maakt van een filesystem zoals CEPH dan is de 10GbE eigenlijk wel het minimale. Ik heb dit met (meerdere gebonde) gigabit pci kaarten geprobeerd maar dat werkt toch niet lekker ...
Ok ik heb daar totaal geen verstand van maar heb ook op 3 locaties hele simpele Raspberry Pi 3 nasjes gehad en die hielden elkaar via SyncThing in sync. Enorm handig stukje software en het boeide mij niet hoe lang het duurde. Gebeurde allemaal op de achtergrond.

Voor huisgebruik (automatisch opslaan van je telefoon foto's, Whatsapp backup etc en vakantie albums, documenten) prima. Films en series synchroniseerde ik niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 21:26
Korvaag schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:59:
Toch zojuist maar de AMD-versie van de Deskmini besteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 200GE Boxed€ 45,05€ 45,05
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 143,51€ 143,51
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX8GX4M1A2666C18€ 43,50€ 43,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,06

Ik hou jullie op de hoogte van het verbruik. Ik ben me verder bewust dat ik maar 1 dimm heb waardoor dual channel niet werkt. Dat is in mijn geval ook niet zo belangrijk en zo hou ik ruimte voor een tweede dimm indien ik alsnog meer geheugen wil.

Voor de mensen die een dergelijke configuratie willen bouwen. Let op: De bord ondersteunt geen SATA M2 SSD's, alleen NVMe !

@mrmrmr Mocht je nog hints en tips hebben om verbruik te beperken dan hoor ik het graag. Er gaat Ubuntu server 19.04 op draaien (ook gezien de 5.0 kernel) en aangezien dit bord *geen* chipset heeft verwacht ik niet direct bijzondere dingen met betrekking tot verbruik. Alleen even zorgen voor de goede realtek driver. Dat was/is in m'n huidige server ook gezeur geweest.
Eerste resultaten:
Ubuntu 19.04 server. In BIOS 23,7 watt. Na installatie Ubuntu in shell 15 watt. Na daaien powertop auto-tune 12 watt. Daarna met toetsenbord en monitor eraf 11 watt.

Verdere updates volgen. Ik wil nog kijken naar of het uitmaakt om audio in bios juist aan te zetten of uit te houden en van dat soort kleine dingetjes. Ook heb ik nog totaal niet gekeken naar of alle componenten wel echt in spaarstand gaan.

Tot nu toe ben ik eigenlijk best tevreden al. Dit was in totaal 2 minuten 'inspanning' om op 11 watt te komen.

Edit:
Hele dag gewerkt helaas dus nu pas weer verder kunnen gaan. De volgende zaken heb ik gewijzigd:
- DKMS r8168 driver ipv de standaard 8169. Scheelde bij m'n oude server aardig watt (haha) maar nu minder
- TLP geinstalleerd en een aantal settings op BAT geoptimized in de AC modus (feitelijk had ik hem ook op BAT mode kunnen starten maar ik was een beetje aan het spelen).

Resultaat: nu 9,6 watt :)
Moet nog wat lager kunnen vind ik :P

Helaas weer de hele dag gewerkt. Ik heb in het BIOS nog wat zaken uitgezet en PCIe op power save. Daarnaast SOC voltage naar 1 volt gezet omdat ik gelezen had dat Asrock dat standaard vrij hoog zet.

9,3 watt nu.

Volgende wat ik ga proberen is Vega power management en dan iig uitzoeken hoe en of de 5 kernel dat zelf al doet. Wat ik wel erg jammer vind is dat het zo weinig mogelijk geheugen toewijzen aan de GPU niet lijkt te werken. Daar moet ik nog even achteraan.

Okee. Vandaag even wat extra testen gedaan. Gek genoeg kan ik de 9.3 watt niet meer reproduceren. Zal wel een onnauwkeurigheid geweest zijn. Ik meet met een TP-Link smart plug (pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110) en ik weet niet precies hoe precies die is.

Ik heb Windows 10 op een USB stick gezet en daarvan geboot. Met windows 10 en de AMD drivers kom ik op minimaal 8,9 watt waarbij hij regelmatig in de 9 watt zit. Terug in Ubuntu kom ik niet lager (meer) dan 9,9 watt.

Waar die ene watt meer verbruik t.o.v. windows vandaan komt kan ik niet verklaren. Vind het ook niet zo heel belangrijk.

Nou.. ik ben er (deels) achter hoor. Het is idd de Vega GPU waarvan ik al dacht dat ie niet in powerdown ging.

Ik heb het volgende aangepast:
echo "low" > /sys/class/drm/card0/device/power_dpm_force_performance_level

Daarna een check met cat pp_dpm_mclk
0: 400Mhz *
1: 933Mhz
2: 1200Mhz
3: 1333Mhz

Standaard stond deze op 1 (sterretje is huidige setting na het aanpassen) en nu dus op 0. Morgen maar eens verder kijken of ik nog wat van dit soort dingen kan aanpassen. Verbruik isnu zo rond de 9,5 a 9,6 watt.

---- Edit na wat nazoeken of de r8168 module nu ECHT goed geladen werd ----

Update verbruik:

Goed. Alsnog problemen onder Ubuntu 19.04 met de r8168-dkms package. Op kernel 5.0.0-16 werkt de module gewoon niet. Hij weigert te laden. Verder niets aangepast aan APT sources. Standaard installeert ie dan 8.0.46 en die weigert gewoon te laden.

Resultaat van lspci -v:
Kernel driver in use: r8169
Kernel modules: r8169, r8168

modprobe -r r8169 -> gaat prima
modprobe r8168 -> geen netwerk en verder ook geen zinnige foutmelding. Bij een reboot laadt ie netjes weer r8169

Oplossing:
De versie van Ubuntu 19.10 downloaden (versie 8.0.47) en installeren:
https://launchpad.net/ubu....047.01-1/+build/16700232

Daarna controle met lscpi -v na reboot:
Kernel driver in use: r8168
Kernel modules: r8169, r8168

Dat is weer een watt van het verbruik af. Waarom is het toch altijd klieren met die r8168 **** kaart. Ik voelde hem al aankomen met toen ik deze Asrock A300 aanschafte en het was voor mij bijna een reden om alsnog voor de Deskmin 310 te gaan omdat daar een Intel kaart in zit. Met deze r8168 is het altijd afvragen hoe lang het heel blijft. Grote kans dat bij een nieuwe kernel deze module ineens denkt "achja, weet je wat ? Ik doe het gewoon weer eens lekker niet".

[ Voor 33% gewijzigd door Korvaag op 13-06-2019 00:15 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 14:51:
[...]
Eerste resultaten:
Ubuntu 19.04 server. In BIOS 23,7 watt. Na installatie Ubuntu in shell 15 watt. Na daaien powertop auto-tune 12 watt. Daarna met toetsenbord en monitor eraf 11 watt.

Verdere updates volgen. Ik wil nog kijken naar of het uitmaakt om audio in bios juist aan te zetten of uit te houden en van dat soort kleine dingetjes. Ook heb ik nog totaal niet gekeken naar of alle componenten wel echt in spaarstand gaan.

Tot nu toe ben ik eigenlijk best tevreden al. Dit was in totaal 2 minuten 'inspanning' om op 11 watt te komen.
En gezien de prijs die je voor alles betaald hebt, is het een mooi systeem(pje)!

Ben benieuwd of je er nog wat af kunt krijgen en de 10W grens kunt slechten _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Leuk om te zien dat AM4 ook zuinig kan, idle was in verhouding met modernere Intels nooit echt goed helaas.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Borromini schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:04:
Leuk om te zien dat AM4 ook zuinig kan, idle was in verhouding met modernere Intels nooit echt goed helaas.
.. en @Mars Warrior ...
Zie edit hierboven (expres even een edit want ik zie dat ie gepinned is).

Zit nu op 9,3 watt :)

Zal morgen nog wat foto's toevoegen voor de grap.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 01-06-2019 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Askanison
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-08-2024
Mijn thuisserver draait eindelijk, tijd om te delen!

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 122,-€ 122,-
1MoederbordenASRock B360M-HDV€ 67,23€ 67,23
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 96,18€ 96,18
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 32,99€ 32,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,30€ 37,30
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 V2 120GB€ 21,99€ 21,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,84

(Het oorspronkelijke plan hier). Dankzij jullie suggesties besloten om toch maar af te zien van een mini-ITX build. Ik had nog een simpele mATX case staan met meer dan genoeg hdd bays. De besparing in aanschafkosten is gespendeerd aan een betere cpu. :*)

Idle verbruik out of the box 23.1W, na BIOS tweaks & powertop 7.3W.
Ubuntu Server 18.04, aangesloten zijn: LAN, m.2 SSD, één 2.5in HDD en een casefan. Geen monitor of randapparatuur. Gemeten met een Brennenstuhl.

Dat is 2.1W meer dan de meting van @FutureCow met vrijwel dezelfde build. Een logisch verschil vanwege de harde schijf.

Nogmaals dank voor dit topic! Ik heb er veel van geleerd de afgelopen tijd. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 20:20

Lemur

Jaap van Wingerde

mrmrmr schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 10:09:
De componenten passen bij elkaar, maar het gaat met name om wat je hebt aan schijven (typenummers) en wat je van plan bent verder te gaan gebruiken. Met 2.5" HDD's gaat het altijd goed in jouw configuratie.
Ik heb nog twee SATA 3.5" HDD's in RAID1 configuratie: TOSHIBA DT01ABA2 (55TEG4DHS) en WDC WD20EZRZ-00Z (WD-WCC4M7TH7DSZ). Deze zijn maar voor 2/3 vol en niet erg oud.
Hoeft niet als hij het nog doet. Welk type heb je?
Geen idee. Er staat geen type op en de aanschaf is elf jaar geleden.
Als dit de EDAC voeding is in de PicoPSU kit, dan zou ik die vervangen door een veel zuinigere voeding. Die EDAC was niet zuinig, een slecht ontwerp met ventilator is daarvan de oorzaak. In de topic start staat je dat je die beter kunt vermijden en in plaats daarvan een Leicke adapter gebruiken.
De EDAC is een voeding die ik destijds in combinatie met de PicoPSU kocht, geen ventilator.

De PicoPSU 90 + 80W Seasonic adapter wordt door hardware.info aanbevolen:
<https://nl.hardware.info/reviews/5967/10/mini-box-picopsu-jpf-bundels-review-piepkleine-en-efficiente-voedingen-conclusie.

In de Pricewatch staat alleen een Leicke 120 W voeding: <https://tweakers.net/pricewatch/763817/leicke-ull-power-supply-120-w.html>. Dat lijkt me in deze configuratie minder efficient dan een een goede 80W voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Even een vraag voor iedereen met
een Brennenstuhl PM231E meter: bij mij fluctueren metingen eigenlijk constant. Bijv. in idle altijd ergens tussen de 8 en 12w. Is er een gemiddelde functie die ik over het hoofd heb gezien of nemen jullie gewoon een willekeurig moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lemur schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:10:
[...]

Ik heb nog twee SATA 3.5" HDD's in RAID1 configuratie: TOSHIBA DT01ABA2 (55TEG4DHS) en WDC WD20EZRZ-00Z (WD-WCC4M7TH7DSZ). Deze zijn maar voor 2/3 vol en niet erg oud.
Tijdens opstarten verbruikt de WD20EZRZ 20,76W (1.73A bij 12V) en 3W als hij alleen maar draait. In sleep of standby 0,4W. De Toshiba DT01ABA200 verbruikt 3,3W als hij draait en tijdens opstarten is onbekend (staat niet in de spec sheet). Het verwachte idle verbruik is dus ongeveer 6,3W. Het verbruik tijdens opstarten kun je ruwweg inschatten op 40-45W. Dat tel je dat op bij het verbruik zonder disks van het systeem terwijl het nog in de BIOS is. Meestal ergens tussen 30-40W als je het aantal cores binnen de perken houdt. Daarvoor heb je dan een PicoPSU nodig is minstens 90W doet.

Met 2.5" hard disks heb je daar geen last van, die verbruiken tijdens opstarten zo weinig dat je er 6 van kunt aansluiten op een zuinig moederbord en dan toch nog voldoende hebt aan een PicoPSU-80 met 60W adapter kit.
Geen idee. Er staat geen type op en de aanschaf is elf jaar geleden.
De PicoPSU-150 wordt/werd doorgaans in de kit gekoppeld met de EDAC die niet zo zuinig is.
De EDAC is een voeding die ik destijds in combinatie met de PicoPSU kocht, geen ventilator.

De PicoPSU 90 + 80W Seasonic adapter wordt door hardware.info aanbevolen:
<https://nl.hardware.info/reviews/5967/10/mini-box-picopsu-jpf-bundels-review-piepkleine-en-efficiente-voedingen-conclusie.
Hardware.info schrijft "(...) de 150 variant met 102W Edac Power zouden we niet adviseren. Deze adapter is duidelijk veel minder efficiënt dan de Seasonic varianten en maakt ook nog eens redelijk veel geluid."

Dat blijkt uit de meetcijfers van hardware.info in dat artikel en het strookt met testresultaten van 102W EDAC's uit dezelfde tijd op andere sites. Die adapter zou ik daarom vervangen. EDAC heeft wel ondertussen zuinigere Level VI adapters in het programma. Die heb ik nog nooit zelf getest.
In de Pricewatch staat alleen een Leicke 120 W voeding: <https://tweakers.net/pricewatch/763817/leicke-ull-power-supply-120-w.html>. Dat lijkt me in deze configuratie minder efficient dan een een goede 80W voeding.
Dat zou ik ongezien ook verwachten, maar ik heb tests uitgevoerd met de Leicke 120W en andere adapters en het was een verrassing voor mij dat die toch nog zuiniger bleek dan bijvoorbeeld de al tamelijk zuinige Seasonic HE 60W (Level VI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
Deze Tweaker is nog steeds druk aan het spelen met zijn nieuwe zuinige server op basis van een Deskpro 600 g2
Het verbruik tijdens beperkte last is zo'n 30 watt met 2 VM's
(2 x 3.5" green HD's, 2 x SSD, 2 x LAN, 1 voeding voor mini switch, plugwise)

Mijn oude werkpaard met dezelfde HD's deed een kleine 80 watt
Dus een besparing van 50 watt !! (500kwh per jaar)
En de oude serverhad zelfs pieken van 110 watt onder volle last

De Intel 6600T loopt heerlijk vlot. Bij een stresstest loop het op van 30 naar 57 watt
Er moet nog een Pico PSU achtig iets komen en wellicht 1 grote HDD minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdbraber schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:55:
Even een vraag voor iedereen met
een Brennenstuhl PM231E meter: bij mij fluctueren metingen eigenlijk constant. Bijv. in idle altijd ergens tussen de 8 en 12w. Is er een gemiddelde functie die ik over het hoofd heb gezien of nemen jullie gewoon een willekeurig moment?
Hoe snel geeft de meter nieuwe waarden? De ELV meter die ik heb laat niet zo vaak een ander cijfer zien (2x per seconde hooguit), het is een gemiddelde of een momentopname. Van 8W naar 12W is wel een grote sprong. Misschien dat het systeem dan een bepaalde taak uitvoert. De metingen die ik doe zijn zonder belasting. Met belasting wordt het al snel onstabiel (kijk bijvoorbeeld welke processen dat zijn met top). Het kan een tijdje duren voordat een systeem stabieler wordt, een tijd nadat het scherm wordt afgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:27:
[...]

Hoe snel geeft de meter nieuwe waarden? De ELV meter die ik heb laat niet zo vaak een ander cijfer zien (2x per seconde hooguit), het is een gemiddelde of een momentopname. Van 8W naar 12W is wel een grote sprong. Misschien dat het systeem dat een bepaalde taak uitvoert. De metingen die ik doe zijn zonder belasting. Met belasting wordt het al snel onstabiel (kijk bijvoorbeeld welke processen dat zijn met top). Het kan een tijdje duren voordat een systeem stabieler wordt, een tijd nadat het scherm wordt afgeschakeld.
Ah ja - je hebt helemaal gelijk. Mijn idle is meer als ik mijn systeem met meerdere containers / VMs niet bewust actief gebruik. Maar dat betekent natuurlijk nog wel steeds dat er achtergrondtaken, downloads etc. worden uitgevoerd. Als ik dat allemaal echt uit zou schakelen zou ik wsl. de echte idle waarden kunnen checken :-) Hij fluctueert bij mij overigens ook 1-2x per seconde, dus dat lijkt wel overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vraag, hoe weet ik of een HD die niet in gebruik is echt een spindown doet
Is er een tooltje om dit te monitoren ?
Ik gebruik Windows server met 30 min off voor de hD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Woodski schreef op zondag 2 juni 2019 @ 08:32:
Je hand is een uitstekend tooltje hiervoor. Een draaiende HDD kun je voelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ja weet ik maar dan moet ik in de meterkast kruipen enzo
Ik zie liever een grafische weergave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Woodski schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:15:
Ja weet ik maar dan moet ik in de meterkast kruipen enzo
Ik zie liever een grafische weergave
Dat kan ook foutgevoelig zijn (weergave dat de disks "uit" staan terwijl ze nog steeds spanning krijgen en spinnen).

De enige manier om 100% zeker te weten dat ze niet meer spinnen is door te voelen en/of luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wellicht te zien met een energiemeter direct voor je server. (Of ín je server, als je een servermodel server hebt.) Met een UPS moet je dit ook kunnen meten als daar een powermeter in zit.

Verbruik van de disks is bekend, dus je zou het moeten kunnen zien als na een tijdje idle, je disks stil staan aan de grafiek. (Enige vertroebeling is dat je disks in vol bedrijf méér verbruiken en ook je CPU meer of minder verbruikt afhankelijk van de load. Maar grote kans dat als je CPU lange tijd idle is, dán je disks ook geen activiteit meer hebben. Geen 100% though, allesbehalve.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Okee. Vandaag even wat extra testen gedaan. Gek genoeg kan ik de 9.3 watt niet meer reproduceren. Zal wel een onnauwkeurigheid geweest zijn. Ik meet met een TP-Link smart plug (pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110) en ik weet niet precies hoe precies die is.

Ik heb Windows 10 op een USB stick gezet en daarvan geboot. Met windows 10 en de AMD drivers kom ik op minimaal 8,9 watt waarbij hij regelmatig in de 9 watt zit.

Terug in Ubuntu kom ik niet lager (meer) dan 9,9 watt. Ik denk dan ook dat ik Ubuntu momenteel aardig scherp heb afgesteld. Waar die ene watt meer verbruik t.o.v. windows vandaan komt kan ik niet verklaren. Vind het ook niet zo heel belangrijk. Wat ik met name wilde zien is dat het niet veel scheelde. Als het onder windows nou de helft zou zijn dan vind ik het nog de moeite om verder te kijken.

Zal een subset van deze post even toevoegen hierboven.

Edit:
Nou.. ik ben er (deels) achter hoor. Het is idd de Vega GPU waarvan ik al dacht dat ie niet in powerdown ging.

Ik heb het volgende aangepast:
echo "low" > /sys/class/drm/card0/device/power_dpm_force_performance_level

Daarna een check met cat pp_dpm_mclk
0: 400Mhz *
1: 933Mhz

Standaard stond deze op 1 (zie sterretje voor huidige setting).

Ik vind het dan toch altijd weer jammer dat dit onder linux soms zoveel tijd kost om uit te zoeken. Prachtig OS, maar dit mag van mij dan makkelijker :P Morgen maar eens verder kijken of ik nog wat van dit soort dingen kan aanpassen. Ook weer ingevoegd in de post van stukje hierboven overigens.
Verbruik hoovert nu zo rond de 9,6 watt.

[ Voor 25% gewijzigd door Korvaag op 03-06-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:08
Hey zuinigerts,

Wij hebben nu al een aantal jaar een zuinig servertje, met componenten die toen 'in' waren (G4400, ASRock H110M-ITX, picoPSU 80 + 60W pw-12v5a-l6-eu adapter en een 240GB BX200 SSD).

Nu willen we de processor een bietje updaten, zodat er wat meer tegelijkertijd op de server gedaan kan worden. Wat zou nou het maximale zijn wat we in de server kunnen stoppen zonder dat de voeding daar 'nee' tegen zegt?

Een G4560 zou sowieso wel moeten kunnen denk ik, maar kan er misschien ook net nog wat snellers in? Een i3-7300 misschien, of zelfs een i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:18
Ik weet wel dat hdparm dit kan laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Razortek schreef op maandag 3 juni 2019 @ 11:43:
Hey zuinigerts,

Wij hebben nu al een aantal jaar een zuinig servertje, met componenten die toen 'in' waren (G4400, ASRock H110M-ITX, picoPSU 80 + 60W pw-12v5a-l6-eu adapter en een 240GB BX200 SSD).

Nu willen we de processor een bietje updaten, zodat er wat meer tegelijkertijd op de server gedaan kan worden. Wat zou nou het maximale zijn wat we in de server kunnen stoppen zonder dat de voeding daar 'nee' tegen zegt?

Een G4560 zou sowieso wel moeten kunnen denk ik, maar kan er misschien ook net nog wat snellers in? Een i3-7300 misschien, of zelfs een i5?
Als je even had gezocht op de website van ASRock, dan had je de onderstaande lijst van ondersteunde CPU's kunnen vinden:
https://www.asrock.com/mb/Intel/H110M-ITX/#CPU
(was 1 minuut werk)

Een i7-7700K is dus het maximum wat je erin kan doen. Maar mogelijk moet je dan wel even je voeding upgraden. Het is dus maar net wat je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Korvaag schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:42:

Ik heb Windows 10 op een USB stick gezet en daarvan geboot. Met windows 10 en de AMD drivers kom ik op minimaal 8,9 watt waarbij hij regelmatig in de 9 watt zit.
(..)
Ik vind het dan toch altijd weer jammer dat dit onder linux soms zoveel tijd kost om uit te zoeken. Prachtig OS, maar dit mag van mij dan makkelijker :P Morgen maar eens verder kijken of ik nog wat van dit soort dingen kan aanpassen. Ook weer ingevoegd in de post van stukje hierboven overigens.
Verbruik hoovert nu zo rond de 9,6 watt.
Mooi! Windows zat je dus rond de 9 watt, Ubuntu 9.6. Dit maakt mij wel nieuwsgierig naar Debian op je AMD systeem. Of je dan ook op 9.6W uitkomt en of Debian de iGP wel netjes uitzet ipv dat je moet gaan klooien.

Ik twijfel zelf tussen Debian+KDE of Kubuntu. Omdat ik de server vooral in het begin ook zal gebruiken voor wat hoognodig fotomanagement en stukje video editing (gopro filmpjes). Dan is een prettige shell wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, mijn hardware is besteld. Dit is hem geworden:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 64,99€ 64,99
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 144,-€ 144,-
1BehuizingenSharkoon S1000€ 36,-€ 36,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 73,30€ 73,30
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 55,50€ 55,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 110,50€ 110,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,29

In eerste instantie alleen met Intel 660p als boot/data disk. Ik ga eerst de functionaliteit van mijn huidige server vervangen en dan later kijken hoe ik mijn NAS functies erbij kan schuiven.

Ik post resultaten zodra ik ze heb hoe zuinig dit systeempje draait.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 12:08
Blue Knight schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Als je even had gezocht op de website van ASRock, dan had je de onderstaande lijst van ondersteunde CPU's kunnen vinden:
https://www.asrock.com/mb/Intel/H110M-ITX/#CPU
(was 1 minuut werk)

Een i7-7700K is dus het maximum wat je erin kan doen. Maar mogelijk moet je dan wel even je voeding upgraden. Het is dus maar net wat je wilt
Die lijst had ik al, ik was meer bezorgd om wat de voeding dus aankan. Bij veel CPU's staat iets van '54W TDP', maar echt stroomverbruik is dat volgens mij niet. Dat was dus meer mijn vraag; is er nou echt een verschil in (piek) stroomverbruik tussen bijv die G4560 of een i3 7300, i5, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52
Razortek schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:58:
[...]

Die lijst had ik al, ik was meer bezorgd om wat de voeding dus aankan. Bij veel CPU's staat iets van '54W TDP', maar echt stroomverbruik is dat volgens mij niet. Dat was dus meer mijn vraag; is er nou echt een verschil in (piek) stroomverbruik tussen bijv die G4560 of een i3 7300, i5, etc.
De TDP zegt niks over minimaal stroomverbruik. Wat dat zegt is dat als je (langere) tijd maximaal verbruikt dat hij ontworpen is om zoveel hitte nog aan te kunnen voordat hij zichzelf in lagere power modus gaat zetten (aannemende dat je goede koeling hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Jazco2nd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:43:
[...]

Mooi! Windows zat je dus rond de 9 watt, Ubuntu 9.6. Dit maakt mij wel nieuwsgierig naar Debian op je AMD systeem. Of je dan ook op 9.6W uitkomt en of Debian de iGP wel netjes uitzet ipv dat je moet gaan klooien.

Ik twijfel zelf tussen Debian+KDE of Kubuntu. Omdat ik de server vooral in het begin ook zal gebruiken voor wat hoognodig fotomanagement en stukje video editing (gopro filmpjes). Dan is een prettige shell wel handig.
Nouja, begrijp me niet verkeerd. Hij zet hem standaard wel een beetje uit.. maar niet uit uit genoeg :P
Bij een auto setting krijg je dit als resultaat:

GPU core clock:
0: 200Mhz
1: 400Mhz *
2: 1000Mhz

GPU mem clock:
0: 400Mhz
1: 933Mhz *

En dat is met niets aangesloten op de welke poort dan ook (HDMI of DP).
Waarom zet ie hem dan allebei niet naar 0.

Ik heb hem toch maar weer op auto gezet omdat Plex de GPU wel kan gebruiken voor transcoding. Wel fijn als dat nog performed. Bij de low setting forceer je de GPU in de low modus en komt ie daar ook nooit uit voor zover ik begrijp.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 03-06-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razortek schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:58:
[...]
Er zijn twee momenten waarop het stroomverbruik van de processor van belang is: de eerste tijdens het opstarten, want dan zijn de stroombesparende functies niet actief, en tijdens zware belasting.

Volgens hardware.info is er geen groot verschil tussen een G4560 en een i3-7300 qua verbruik. Ik heb zelf een i3-7350 (4.2GHz) om sneller single core te kunnen compileren. Daarbij pin ik het proces vast op 1 core en gebruik ik hoge prioriteit. Bij Linux kan dat met taskset, bij Windows met Task Manager.

Als je een single core proces hebt dat veel processortijd eist, dan is het een goed idee, als de belasting multicore is dan zou je kunnen overwegen een quad core te kiezen met het risico dat de voeding een upgrade nodig heeft. Misschien heb je dan alleen een nieuwe adapter nodig, bijvoorbeeld een Leicke 120W. Wat is de hoogste belasting met de hardware die je al hebt?

De TDP is een rekeneenheid waarmee een systeembouwer kan bepalen (volgens Intel althans) hoeveel koeling er nodig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
In het kader van een zuinige server een experiment "zuinig omgaan met resources" O-)

Ik heb op mijn server met Windows 10 Pro met 16GB ram een 3-tal VM's draaien op basis van Ubuntu 16.04 LTS. Twee daarvan draaien ISPConfig om websites te hosten en te ontwikkelen.

Hieronder zie je het geheugengebruik van één van deze VMs:
Server VM Geheugengebruik ISPConfig

Ik heb nu als test deze VM overgezet (alles qua databases en data) op mijn NUCje in een Docker omgeving. Het docker image is gebaseerd op Debian Stretch Slim. Volgens Portainer draaien er 38 processen in deze container (ftp, mail (postfix, dovecot, roundcube), ssh, mysql, cron, 8x Apache, rootkit hunter, amavis)

Het resultaat is behoorlijk schokkend: ca een factor 10 minder geheugengebruik!

Docker Geheugengebruik ISPConfig

Of dit representatief is als uiteindelijk de VM's zijn overgezet naar Docker wordt afwachten.
Ik wil naar één Hyper-V VM met Ubuntu 18.04 icm Docker. De 16GB ram klinkt dan plotseling als belachelijk veel :X En dan te bedenken dat ik eerder een nieuwe server wilde zodat ik er 32GB ram of meer in kan stoppen :X

Mijn NUCje met Ubuntu Server Minimal 18.04 LTS dat voor Domotica wordt gebruikt heeft 8GB ram en daarvan is net aan 2GB in gebruik met een hele rits aan Docker containers.

Homeassistant neemt op de NUC totaal ook een 400MB ram i (150MB ram + 250MB cache). Zigbee2Mqtt doet totaal 80MB en de password manager Bitwarden nog geen 30MB. Minio doet 18MB en het absolute dieptepunt vormt mijn MQTT broker Mosquitto met 4MB ram in gebruik _/-\o_

Zo krijg ik nooit die 8GB vol natuurlijk :F

Qua besparing op verbruik verwacht ik geen wonderen. Als ik alle VM's uitzet dan zakt het idle verbruik met ca 2-3W. Niet iets om erg rijk van te worden dus. De overgang naar Docker zal dus ook geen schokkende besparingen opleveren op dit punt. Maar op ram gebruik dus wel zoals het er nu naar uitziet.

En zo gaat mijn server uit 2012 nog wel even mee. Het zou 10W zuiniger kunnen met iets nieuws, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een nieuw mobo/cpu/ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mars Warrior schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:45:
Ik heb nu als test deze VM overgezet (alles qua databases en data) op mijn NUCje in een Docker omgeving. Het docker image is gebaseerd op Debian Stretch Slim. Volgens Portainer draaien er 38 processen in deze container (ftp, mail (postfix, dovecot, roundcube), ssh, mysql, cron, 8x Apache, rootkit hunter, amavis)

Dat Debian weinig RAM gebruikt is mij ook al eens opgevallen. Ik gebruik die als router en heb van de expert install modus gebruik gemaakt, waarbij ik alleen de base system, standard system utilities, SSH server en een paar router-functionaliteit gerelateerde dingen heb geïnstalleerd, niets meer dan dat.

Gevolg: RAM gebruik een paar 100MB (4GB aanwezig) en de install is minder dan 1GB groot, op een stickje van 32GB :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 19:58
Mijn NUCje met Ubuntu Server Minimal 18.04 LTS dat voor Domotica wordt gebruikt heeft 8GB ram en daarvan is net aan 2GB in gebruik met een hele rits aan Docker containers.

Homeassistant neemt op de NUC totaal ook een 400MB ram i (150MB ram + 250MB cache). Zigbee2Mqtt doet totaal 80MB en de password manager Bitwarden nog geen 30MB. Minio doet 18MB en het absolute dieptepunt vormt mijn MQTT broker Mosquitto met 4MB ram in gebruik _/-\o_

Zo krijg ik nooit die 8GB vol natuurlijk :F
Applicaties in de docker architectuur nemen allemaal ontzettend weinig ram in beslag, daar kwam ik ook achter (8GB in de kast):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/REm28Z0.png

en de Pentium N3700 (4 cores) kan het blijkbaar makkelijk aan allemaal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8yiA4tJ.png

Ik volg het topic met veel interesse, vooral rondom de vrij goedkope i3 8100 fujitsu builds, maar moet toch realistisch blijven dat de huidige config upgraden weinig zinvol is met deze loads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een gemiddelde load van ruim 3 op een CPU met 4 cores zou ik niet "makkelijk aankunnen" noemen.
Dat zou onder windows een CPU percentage van ~70-80 procent aangeven.

Dat is behoorlijk :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 19:58
FireDrunk schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 14:19:
Een gemiddelde load van ruim 3 op een CPU met 4 cores zou ik niet "makkelijk aankunnen" noemen.
Dat zou onder windows een CPU percentage van ~70-80 procent aangeven.

Dat is behoorlijk :+
Geen ervaring met windows als server-os, op debian valt 't in ieder geval wel mee :>

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UlzHVXS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, load omrekenen naar percentages is geen exacte wetenschap. En ook niet altijd correct :+
Maar ook dit percentage is voor mij niet "Makkelijk aankunnen" :+

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33
FireDrunk schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:31:
Mja, load omrekenen naar percentages is geen exacte wetenschap. En ook niet altijd correct :+
Maar ook dit percentage is voor mij niet "Makkelijk aankunnen" :+
load gaat niet alleen over cpu-cycles, maar ook over bv i/o. als je workload disk i/o limited is, kan je een hele hoge load hebben, terwijl je cpu idle is, omdat ie op de disk aan het wachten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klopt, daarom zei ik ook "Onder Windows", want Linux gaat daar inderdaad heel anders mee om.

Vandaar dat ik zijn load getal best hoog vond. Zijn IOWAIT is immers maar 0.8%.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Alle hardware is intussen al binnen en zit in de kast. Dit is alleen voor het eerst dat ik een machine in elkaar zet met een Pico PSU, en dat zit mij niet helemaal lekker.

Ik heb overigens een D3642-B moederbord :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/pico_voeding.jpg

Naast de Pico PSU zitten nog 4 pins, moeten die niet aangesloten worden?

En dan verder linksboven zit de 12V aansluiting, ik vermoed dat ik die ook moet aansluiten d.m.v. een verloopje?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die naast de PicoPSU zelf is niet nodig, dat is extra power voor het PCIe slot (voor GPU's).
Die linksboven is wel verplicht. Daar zijn verloopjes voor van Molex naar P4 (zo heet het ding).

Zonder dat kabeltje gaat je machine niet starten ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online

Ik heb lang zitten twijfelen over VM vs bare-metal voor Proxmox en Docker, maar draai het uiteindelijk nu in een VM (makkelijker qua onderheid en inderdaad maar 1-2W verschil). Maar qua geheugenverbruik: is het niet zo dat het geheugen van een VM meer 'fixed' is (afhankelijk of je ballooning hebt misschien) en dat het dus niet zo is dat dat geheugen ook daadwerkelijk gebruikt wordt? Ik heb bijv. mijn Docker VM 16GB gegeven en volgens de Proxmox stats is dat ook allemaal 'in gebruik' - terwijl in de VM zelf het een stuk minder is:

code:
1
2
3
4
root@naggon:~# free -h
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:            15G        1.0G        262M        2.5M         14G         14G
Swap:           15G        1.1G         14G

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben: we doen allemaal veel moeite om het idle verbruik naar beneden te brengen, gemeten naar een situatie dat er ook niets draait op een machine. Nou verschilt uiteraard het type gebruik en de hoeveelheid processen per machine sterk, maar ik ben wel benieuwd wat de 'real-life' idle waarden zijn bij een (home)server die in gebruik is met meerdere processen. Bij mij bijv. draaien er nu 2VMs (1x FreeBSD/pfSense, 1x Debian) en 15 Docker containers op de Debian host. In praktijk is het verbruik met de disks in idle tussen de 10-12W.

[ Voor 18% gewijzigd door mdbraber op 05-06-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FireDrunk schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:39:
Die naast de PicoPSU zelf is niet nodig, dat is extra power voor het PCIe slot (voor GPU's).
Die linksboven is wel verplicht. Daar zijn verloopjes voor van Molex naar P4 (zo heet het ding).

Zonder dat kabeltje gaat je machine niet starten ;)
Kabeltje besteld, ik kan niet wachten om de machine te booten en in te gaan richten. Ik ben enorm benieuwd.

En kijken of ik het gemiddelde verbruik van mijn huidige serverpark ( 2bay NAS, AMD E1-2500, Raspberry PI ). een stuk zuiniger kan krijgen. Op dit moment gemiddeld 35W usage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33
mdbraber schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:10:
[...]

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben: we doen allemaal veel moeite om het idle verbruik naar beneden te brengen, gemeten naar een situatie dat er ook niets draait op een machine. Nou verschilt uiteraard het type gebruik en de hoeveelheid processen per machine sterk, maar ik ben wel benieuwd wat de 'real-life' idle waarden zijn bij een (home)server die in gebruik is met meerdere processen. Bij mij bijv. draaien er nu 2VMs (1x FreeBSD/pfSense, 1x Debian) en 15 Docker containers op de Debian host. In praktijk is het verbruik met de disks in idle tussen de 10-12W.
Ik draai geen VM's, maar wel een stuk of 6 containers op een Debian host. Volledig idle, met disks in spindown (behalve de OS disk, maar dat is een SSD die vrij zuinig is) kom ik net onder de 10W uit. In de praktijk zit ik zo tussen de 11W en 12W, met af en toe wat piekjes, als het ZFS volume opgespind wordt 4x 3.5" disks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mdbraber schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:10:
[...]
Ik heb lang zitten twijfelen over VM vs bare-metal voor Proxmox en Docker, maar draai het uiteindelijk nu in een VM (makkelijker qua onderheid en inderdaad maar 1-2W verschil). Maar qua geheugenverbruik: is het niet zo dat het geheugen van een VM meer 'fixed' is (afhankelijk of je ballooning hebt misschien) en dat het dus niet zo is dat dat geheugen ook daadwerkelijk gebruikt wordt? Ik heb bijv. mijn Docker VM 16GB gegeven en volgens de Proxmox stats is dat ook allemaal 'in gebruik' - terwijl in de VM zelf het een stuk minder is:

code:
1
2
3
4
root@naggon:~# free -h
              total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:            15G        1.0G        262M        2.5M         14G         14G
Swap:           15G        1.1G         14G
Voor Hyper-V dat ik gebruik is de 3GB natuurlijk volledig in gebruik. Heb ook dynamisch geheugen getest maar dat wordt enkel meer, nooit meer minder 8)7

Mijn VM's hebben gemiddeld volgens Linux 1.5-2GB in gebruik van de 2.5-3GB die is toegewezen. Daarbij komt dan ook nog gemiddeld 0.5GB swap die hij blijkbaar nodig heeft.

In de Munin grafieken zie je ook dat de Apps ca 1GB ram nemen. Dat is al veel meer dan de 250-300MB die nu dezelfde Docker container in beslag neemt. Ergens lijkt dus wat ram te verdwijnen ofzo :?
Het basisverbruik is natuurlijk gestandaardiseerd om te kunnen vergelijken. Ook zullen heel veel thuisservers vaker idle draaien dan druk bezig zijn. Met een zo zuinig mogelijke basis heb je in ieder geval je best gedaan. We zitten nu al onder de 3-4W idle. En tja, als je daar een 9900K in duwt die 150W neemt als die vol belast wordt, daar is niks meer aan te doen natuurlijk :9~

De 22W die mijn server verbruikt is ook met 3x 2.5" schijven draaiend (gaan niet meer in standby op de een of andere manier, iets houdt ze wakker) en een aantal VM's en een ATX voeding.

Met een PicoPSU en volledig gestript van schijven en VM's zal het eerder richting 16W idle gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazco2nd
Overal in dit topic wordt dit gare ding aangeraden, icm met je PicoPSU, het is nota bene van hetzelfde merk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JixrohyELnpNkL5nl0xQXJ4H1P0=/i/1297438936.jpeg

pricewatch: Mini-box PCI Bracket

Maar het is compleet nutteloos:
  1. Het is gewoon een gat in een standaard afdekplaatje. Niks meer dan dat, zoals de onderste op de foto. Geen verlengkabel. Ook nog eens helemaal onderaan dus vlakbij het moederbord. Je kan beter zelf een gat in een plaatje boren en dan ook nog eens op een betere plek in het plaatje.
  2. icm een PicoPSU is de kabel van de picoPSU sowieso te kort om de afstand over een mATX moederbord (de Fujitsu moederborden) te overbruggen.. dus je hebt er helemaal niks aan.
Als je dus een Fujitsu mobo koopt, sla dit plaatje over.
Als je een kleiner mobo koopt, pak een normaal plaatje en boor een gaatje met een 6mm boortje. Klaar.

Voor mij met een Fujitsu mobo zit er dan niks anders op dan de voedingskabel helemaal in de kast te brengen om aan te sluiten, want je kan de kabel van de picoPSU niet verlengen..
Wel slecht van Pico dat het kabeltje zo kort is!

Balen dat de verzendkosten retour ook geld kosten :(

[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 05-06-2019 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit PCI plaatje in combinatie met een PicoPSU-80 werkt alleen goed op een klein moederbord waar de afstand van de PicoPSU tot de positie van de PCIe slots klein is. Bij een Fujitsu mATX is die afstand net te groot.

De PicoPSU-80 is eigenlijk ingehaald door te tijd: destijds dacht niemand eraan dat mATX moederborden ook daarmee konden worden gevoed. Dus niet alleen kleine mini-ITX bordjes van ~13 jaar geleden. De vooruitgang in zuinigheid is enorm geweest.

Mini-Box zou het model wel eens kunnen upgraden met een iets langere 12V kabel en door een Molex naar P4 mee te leveren.

Bij een PicoPSU-90, 150 of 160-XT is de 12V kabel langer en daar kan de PCI plaat doorgang wel worden toegepast en een P4 kabel is inbegrepen.

In (bv.) mijn Aerocool DS-200 kasten zitten voldoende gaten om de kabel door te geleiden, daarom koop ik ze niet meer. Je kunt ze ook zelf maken met een metaalboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb het nog anders opgelost met mijn Sharkoon kastje. De voedingsadapter zit nu ter hoogte waar normaal ook de voeding zou zitten. Ik ga daar nog een stuk plastic of hout voor maken in dezelfde grootte als het gat zodat het netjes is afgewerkt.

En via het kabel management van de kast kan ik de voedingsstekker netjes ergens achter weg werken.

Overigens draait mijn server sinds gisteravond. Ik haal nu waarden in idle tussen de 4 en 5W, gemeten met een Plugwise plug. Alleen draait er, afgezien van Windows, nog geen enkele software die ik wil/moet gaan draaien. En er is nog niets verder aangesloten aan loggers voor mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23
Ik heb de Crest meter er nu tussen gehangen, maar moet eerst maar eens uitzoeken hoe ik kan zien op dat ding wat het verbruik is. :P Komt de komende tijd dan wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:01:
Ik heb het nog anders opgelost met mijn Sharkoon kastje. De voedingsadapter zit nu ter hoogte waar normaal ook de voeding zou zitten. Ik ga daar nog een stuk plastic of hout voor maken in dezelfde grootte als het gat zodat het netjes is afgewerkt.

En via het kabel management van de kast kan ik de voedingsstekker netjes ergens achter weg werken.

Overigens draait mijn server sinds gisteravond. Ik haal nu waarden in idle tussen de 4 en 5W, gemeten met een Plugwise plug. Alleen draait er, afgezien van Windows, nog geen enkele software die ik wil/moet gaan draaien. En er is nog niets verder aangesloten aan loggers voor mijn zonnepanelen.
Mooi resultaat!

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik heb het zo gedaan

Pico
Jazco2nd schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:23:
Overal in dit topic wordt dit gare ding aangeraden, icm met je PicoPSU, het is nota bene van hetzelfde merk:

[Afbeelding]

pricewatch: Mini-box PCI Bracket

Maar het is compleet nutteloos:
  1. Het is gewoon een gat in een standaard afdekplaatje. Niks meer dan dat, zoals de onderste op de foto. Geen verlengkabel. Ook nog eens helemaal onderaan dus vlakbij het moederbord. Je kan beter zelf een gat in een plaatje boren en dan ook nog eens op een betere plek in het plaatje.
  2. icm een PicoPSU is de kabel van de picoPSU sowieso te kort om de afstand over een mATX moederbord (de Fujitsu moederborden) te overbruggen.. dus je hebt er helemaal niks aan.
Als je dus een Fujitsu mobo koopt, sla dit plaatje over.
Als je een kleiner mobo koopt, pak een normaal plaatje en boor een gaatje met een 6mm boortje. Klaar.

Voor mij met een Fujitsu mobo zit er dan niks anders op dan de voedingskabel helemaal in de kast te brengen om aan te sluiten, want je kan de kabel van de picoPSU niet verlengen..
Wel slecht van Pico dat het kabeltje zo kort is!

Balen dat de verzendkosten retour ook geld kosten :(

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
@FireDrunk

Heb jij geprobeerd om Proxmox VE op je Odroid H2 te krijgen en is dat uiteindelijk gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 9 juni 2019 @ 12:21:
@FireDrunk

Heb jij geprobeerd om Proxmox VE op je Odroid H2 te krijgen en is dat uiteindelijk gelukt?
Ja dat is gelukt, heb wel altijd boot problemen met dat ding. Op de een of andere manier wil het ding slecht van USB booten. Als je de drive in een andere machine installeert of de installer op een fysieke drive zet werkt het prima.

(Ik had proxmox iso naar MMC ge-dd-ed, en daarna naar nvme geinstalleerd.)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Nice, dan ga ik eind deze maand toch proberen om er eentje te bestellen.

Met 32GB ram en een leuke NVME drive lijkt het me een leuke test virtualisatie homelab bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb nu wat geks met mijn nieuwe server. Ik zie onverwacht verbruik wat ik niet kan verklaren.

Ietsje offtopic trouwens, maar ik hoop dat iemand dit bekend hier voor komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/mstsc.png

Normaal gemiddeld idle verbruik ligt tussen 4 en de 5W. Als ik inlog met RDP blijft het verbruik laag, zodra ik echter uitlog stijgt het verbruik naar 20W en blijft op 20W steken. Log ik met RDP opnieuw in dan daalt het idle verbruik weer naar 5W. Log ik weer uit stijgt het weer naar 20W.

Pas na een reboot zakt het verbruik weer naar normale waarden.

Ik gebruik nu noodgedwongen VNC tijdelijk, daarmee blijft het verbruik wel laag.

Specs machine: Fujitsu 3642B, PicoPSU, 16gb geheugen, 5400G processor. OS is Windows 10 Pro.

Machine waarvan ik connect is Windows 7 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 17:14
Met resource manager van je win7 machine connecten met je server?. Is ook een losse nirsoft tool voor (gratis). Er moet iets zijn op die win10 machine wat resources gebruikt. Anders richting intel/grafische drivers gaan zoeken?

[ Voor 34% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 10-06-2019 17:19 . Reden: Te snelle return ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:06:
Ik heb nu wat geks met mijn nieuwe server. Ik zie onverwacht verbruik wat ik niet kan verklaren.

Ietsje offtopic trouwens, maar ik hoop dat iemand dit bekend hier voor komt.

[Afbeelding]

Normaal gemiddeld idle verbruik ligt tussen 4 en de 5W. Als ik inlog met RDP blijft het verbruik laag, zodra ik echter uitlog stijgt het verbruik naar 20W en blijft op 20W steken. Log ik met RDP opnieuw in dan daalt het idle verbruik weer naar 5W. Log ik weer uit stijgt het weer naar 20W.
Netjes verbruik :-) Off topic vraag: waarmee monitor je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BMW_Gizzmo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:16:
Met resource manager van je win7 machine connecten met je server?. Is ook een losse nirsoft tool voor (gratis). Er moet iets zijn op die win10 machine wat resources gebruikt. Anders richting intel/grafische drivers gaan zoeken?
Wat bedoel je precies met "Resource manager van je win7 connecten met je server?". Die tool ken ik nog niet? Ik ben wel bekend met process explorer etc.

Grote probleem wat ik heb is zodra ik inlog op de machine ( zowel met RDP als lokaal ) het verbruik ook weer zakt. Probleem is dus dat ik iets moet hebben waarmee ik het verbruik kan opnemen.

Alle drivers zijn opgewaardeerd naar de nieuwste versie :)
mdbraber schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:58:
[...]

Netjes verbruik :-) Off topic vraag: waarmee monitor je dit?
Ik monitor het met een Plugwise plug. Via de PW server kan ik middels een HTTP call het verbruik ophalen en dumpen in mijn database.

Trouwens ook opvallend. Ik heb nu TightVNC server draaien en het verbruik is gestegen naar 6W continu ipv 4 a 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mkleinman

Zo'n stijging komt mij niet bekend voor. Gebruik je Intel drivers? Ik installeer die zoveel mogelijk zonder de "extra's" die je krijgt via een setup installatie. Dus ik installeer handmatig door de driver aan te wijzen. Intel drivers zijn doorgaans beter en zuiniger dan die van Microsoft.

Er zijn nogal wat redenen waarom de cpu kan stijgen en wat je er aan kan doen. Dit is een kort en onvolledig lijstje:
.NET services
HTTP/SQL services
Windows Search
onnodige services niet starten
Scheduled Tasks, Startup: zet onnodige taken uit
RDP: Video Hardware Acceleration aan, printers, audio uit, reconnect if the connection is dropped uitschakelen
Incompatibliteit tussen powershell en .NET, powershell taken gestart vanuit de remote sessie
Antivirus

Op de netwerkadapter: zet Windows Server en Workstation uit als je die niet gebruikt. Zet ook WINS NetBIOS over TCP/IP uit en registreer geen adressen in DNS, geen LMHOSTS lookup.

Ik zou met Sysinternals tools zoals process explorer dit gaan onderzoeken. Screenshots maken voor en na. Als je een remote tool gebruikt zonder RDP kun je volgen wat er precies gebeurt als je daarna een sessie RDP start en stopt. svchost termsvcs kun je splitsen en apart bekijken (Tasklist /SVC).

Ik zou ook registreren welke wijzigingen je maakt zodat je weer terug kunt als het resultaat tegenvalt.

RDP en andere remote tools zorgen voor extra activiteit, dus een lichte stijging van het verbruik is dan normaal. 1-2 Watt is licht, +15W vind ik niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Mocht iemand nog een klein relatief zuinig servertje zoeken. Ik heb m'n oude net in V&A gezet. Niet om perse reclame te willen maken ofzo, maar als iemand nog op zoek is naar iets wat niet perse nieuw is dan is dit wellicht een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mrmrmr schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:16:
@mkleinman

RDP: Video Hardware Acceleration aan, printers, audio uit, reconnect if the connection is dropped uitschakelen

RDP en andere remote tools zorgen voor extra activiteit, dus een lichte stijging van het verbruik is dan normaal. 1-2 Watt is licht, +15W vind ik niet normaal.
Hoe stel je RDP op die manier in? Kan het zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 17:14
[quote]mkleinman schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:10:
[...]

Wat bedoel je precies met "Resource manager van je win7 connecten met je server?". Die tool ken ik nog niet? Ik ben wel bekend met process explorer etc.

Zoiets als dit, is wel een eeuwigheid geleden dat ik het zelf gebruikt heb, Basically open je een remote command prompt (shell) waarin je dan dingen start. Weet alleen niet of het werkt tussen win7 en win10
https://social.technet.mi...or-remotely?forum=procmon

Een andere die ik zelf tegenwoordig wel eens gebruik, https://ninaronline.co.uk...achines-using-powershell/

[ Voor 16% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 10-06-2019 21:38 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Wilde mijn metingen ook nog eens doorgeven. Is al weer een tijd geleden dat ik hier heb rondgehangen.

NAS verbruik

NAS verbruik van 9.17 watt gemiddeld (idle) en 8.79 watt laagst gemeten (idle).

Alles draaiende op Debian 9 (Stretch - Kernel: 4.19) met daar boven op los Open Media Vault geinstalleerd. Naast OMV heb ik ook powertop geinstalleerd als een service met een cronjob om de 6 uur. Disks gaan na 20 min idle in volledige spindown. Dat was met de Seagate's nog een uitdaging gezien die geen hdparm commando's accepteerde. Dat moest met de Seagate tool "OpenSeaChest".
Ik kan nog meer besparen denk ik door de 2e NIC/Audio chip uit te zetten. Ik zal dus nog eens in de BIOS moeten rondneuzen.

Edit:
Ik draai ZFS, 2x een pool van 8TB. Ik heb deze guide gevolgd om het te fine-tunen op gebied van stroomverbruik.
Het grote verschil was voornamelijk het gebruik van "noatime". Dat was de magic trick tot blijvende spindowns, het meeste blijft daarmee in het geheugen. Ik kan nog steeds door mijn bestanden browsen en mijn mappen structuur zien zonder dat de drives weer gaan spinnen.
Pas als ik echt een bestand open (of de preview pane in Windows iets doet) gaat mijn ZFS pool waar het bestandje op staat spinnen.

Als je OMV wilt gaan draaien kan dat ook op Ubuntu. Het is echter geadviseerd om Debian te draaien.
Ik zelf wil nog gaan tweaken met (de nieuwere) kernel 5.x.x op Debian, kernel 4.19 nu namelijk niet te nieuwste. Daar zou nog meer stroombesparing mogelijk moeten zijn volgens de officiele documentatie.

Hardwarelijst:

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 62,73€ 62,73
1MoederbordenASRock H270M-ITX/ac€ 105,55€ 105,55
2Interne harde schijvenHGST Ultrastar He10 (SATA 6Gbps, 512e ISE), 8TB€ 278,58€ 557,16
2Interne harde schijvenSeagate IronWolf IronWolf, 8TB€ 228,82€ 457,64
1ProcessorkoelingSilverstone Argon SST-AR04€ 28,50€ 28,50
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8213€ 210,68€ 210,68
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 50,51€ 50,51
1VoedingenLEICKE Netzteil 120 Watt 12V 10A€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung SM961 512GB€ 214,24€ 214,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.687,01

[ Voor 11% gewijzigd door renedis op 11-06-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 21:03
Wat is de setup qua disks? Draait je iets van raid? Zit zelf namelijk nog met wat oude 4TB disks die ik voorlopig wil gebruiken voor m'n nieuwe setup (hardware) maar weet eigenlijk niet zo goed wat voor indeling het beste kan pakken zodat het een beetje energie efficient is (Draait nu op Ubuntu, Debian is evt. ook een optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
3p0x schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:39:
Wat is de setup qua disks? Draait je iets van raid? Zit zelf namelijk nog met wat oude 4TB disks die ik voorlopig wil gebruiken voor m'n nieuwe setup (hardware) maar weet eigenlijk niet zo goed wat voor indeling het beste kan pakken zodat het een beetje energie efficient is (Draait nu op Ubuntu, Debian is evt. ook een optie).
Ik draai ZFS, 2x een pool van 8TB. Ik heb deze guide gevolgd om het te fine-tunen op gebied van stroomverbruik.
Het grote verschil was voornamelijk het gebruik van "noatime". Dat was de magic trick tot blijvende spindowns, het meeste blijft daarmee in het geheugen. Ik kan nog steeds door mijn bestanden browsen en mijn mappen structuur zien zonder dat de drives weer gaan spinnen.
Pas als ik echt een bestand open (of de preview pane in Windows iets doet) gaat mijn ZFS pool waar het bestandje op staat spinnen.

Als je OMV wilt gaan draaien kan dat ook op Ubuntu. Het is echter geadviseerd om Debian te draaien.
Ik zelf wil nog gaan tweaken met (de nieuwere) kernel 5.x.x op Debian, kernel 4.19 nu namelijk niet te nieuwste. Daar zou nog meer stroombesparing mogelijk moeten zijn volgens de officiele documentatie.

Ik zal deze informatie ook even aanvullen in mijn originele post.

[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 11-06-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23
Als ik het goed heb gezien op de meter kom ik nu gemiddeld uit op 30W verbruik. Dat is al minder dan de Atom hiervoor.

Moet het nog even echt goed onderzoeken of dat ook echt zo is en daarnaast nog even wat dingen gaan tweaken. Dat moet ik haast wel hier gaan posten, want geen idee waar te beginnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:02
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 65,-€ 65,-
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 125,05
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 36,55€ 73,10
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,06

Deze setup had ik een tijdje geleden al samengesteld. De plannen waren even in de ijskast beland, maar ik ga er weer mee verder. Ik ben van plan deze setup te bestellen en de keuze voor de barebone heb ik genomen vanwege de compactheid. Heeft er nog iemand op- of aanmerkingen? Kan ik bijv. beter voor een andere processor gaan? Of zijn er ondertussen schijven met een betere prijs/kwaliteit verhouding? Ik heb het topic doorgebladerd maar volgens mij zit ik wel redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, die schijf gaat nooit in de behuizing passen. Volgens mij wordt tot 9,5mm ondersteund. 15mm gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
GioStyle schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:39:
Ja, die schijf gaat nooit in de behuizing passen. Volgens mij wordt tot 9,5mm ondersteund. 15mm gaat niet passen.
Pfff.. Nooit aan gedacht. Puzzelen dus weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
GioStyle schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:39:
dimmak schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:35:
[...]

Pfff.. Nooit aan gedacht. Puzzelen dus weer.
- 2 x SATA 6Gb 2.5-inch 7mm/9.5mm Hard Drive

Even gecheckt of je misschien 1 disk zou kunnen plaatsen ipv 2 disks.. maar ze worden naast elkaar geplaatst ipv boven elkaar. Gaat dus nooit passen.

Check hier op 4 min en 2 sec:
YouTube: Best Budget Small Form Factor DIY PC ASRock DeskMini 310 Tiny Desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
Oké, naar aanleiding van de reacties van @GioStyle en @renedis heb ik mijn reserve lijst er maar bij gepakt.
Helaas moet ik gaan voor een grotere kast, maar ik kan vast wel een plekje in mijn meterkast vrij maken.

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 65,-€ 65,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 93,-€ 93,-
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 43,50€ 43,50
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 125,05
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 36,49€ 36,49
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 79,94€ 79,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,48

Dit is dus waar ik voor wil gaan. Vraag me alleen af of ik het met die voeding ga redden of moet ik voor 120 watt gaan? Ik kijk het eerst aan met 8gb RAM, anders ga ik over mijn budget heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De voeding is ok voor 6 van dergelijke 2.5" hard disks, de processor moet een Coffee Lake zijn of nieuwer, in jouw geval is een Pentium Gold G5400 geschikt.

Je hebt wel enkele accessoires nodig: een molex naar P4 kabel, SATA datakabeltjes en optioneel een SATA voeding splitter.

Molex naar P4 kabels:
pricewatch: Startech.com 6 inch LP4 to P4 Power Adapter
pricewatch: Delock 0.3m P4/Molex 4-pin
pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)

SATA3 data kabel
pricewatch: Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm
etc.

SATA voeding splitter kabel (alleen nodig bij 2 schijven of meer):
pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)
etc.

Koelen is vaak een probleem in de meterkast omdat er niet genoeg koele lucht is. Je zou de standaard processorventilator kunnen gebruiken om koeling te forceren. Buiten de meterkast kun je passief koelen met een Arctic Alpine 12 passive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update van mijn server. Ik draai nu volledig headless, ook zonder toetsenbord en muis. Idle verbruik is nu gezakt naar 4W met heel af en toe 5W.

Ik ben nog aan het kijken voor een passieve koeler. De standaard koeler doet 0,2A bij 12V wat omgerekend weer 2,4W is. Nu verwacht ik niet uit te komen op 2W of lager in idle, maar terug naar 3W idle lijkt mij niet onrealistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Voor koeling kan je ook delidden en vervolgens liquid metal plaatsen. Is wat extreem maar makkelijker dan je denkt als je het juiste materiaal er voor hebt.

Members only: Delid
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Heb het niet voor elkaar gekregen om de temperatuur boven de 54 graden te krijgen na 4 uur stress testen op debian.

Mijn G4560 delidded temps:
Delidded G4560

Ik zit nog te wachten op een full-copper fanless heatsink voor LGA115X. Op die manier kan ik ook liquid metal plaatsen tussen de heatsink zelf en CPU. Ik verwacht nog nog meer temperatuurdalingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verbruikprofiel van vandaag. Draaiend: OS ( Win 10 ). Oracle 18Db ( nagenoeg idle nog ), Duplicati, Dropbox, Stack storage, SVN repo + ApacheSVN, VNC server en losse fileserver.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2019/06/verbruikvandaag.png

Ik heb rond 19:00 alles er uit getrokken behalve de netwerkkabel. Je kan dan mooi zien dat het verbruik van 4 a 5W zakt naar 4W continu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mkleinman schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:37:
Update van mijn server. Ik draai nu volledig headless, ook zonder toetsenbord en muis. Idle verbruik is nu gezakt naar 4W met heel af en toe 5W.
4W voor een web server is een uitstekende waarde! Zeker als je beseft dat het een volwaardige server is die zware taken aankan.
Ik ben nog aan het kijken voor een passieve koeler. De standaard koeler doet 0,2A bij 12V wat omgerekend weer 2,4W is. Nu verwacht ik niet uit te komen op 2W of lager in idle, maar terug naar 3W idle lijkt mij niet onrealistisch.
De waarde die de fabrikant geeft (hier 0,2A) is meestal het theoretische maximum. Zoals op het moment dat de ventilator van stilstand gaat opstarten, een moment waarbij meer stroom nodig. Bij Intel is de opgegeven waarde vaak ook nog een stuk hoger en in werkelijkheid lager, dus verwacht eerder minder dan 1W continu verbruik. Bij compleet passieve koeling is 2,9W haalbaar, zonder verdere belasting, zonder randapparatuur. Zo te zien meet jouw meter in hele Watts, dat is te grof om het effect precies te zien.

De monitor gaat in een zuinige server in een spaarstand, en dan maakt het niet uit of de kabel gekoppeld is of niet. Althans voor het verbruik van de server zelf. USB toetsenbord en muis zorgen wel voor een verbruik bij Coffee Lake, maar minder dan in voorgaande generaties.

Een goed werkende passieve koeler is de Arctic Alpine 12 passive. 0,0W verbruik is moeilijk verslaanbaar! :)

Helaas zou dat niet voldoende effectief kunnen zijn in een warme ongeventileerde omgeving zoals een meterkast. Dan kan actieve koeling nodig zijn, zoals de standaard Intel koeler.

Ik was op zoek (met een lantaarntje in het donker) naar een zuinige 5 poort ethernet 100 Mbit routertje maar die zitten al snel op meer dan 4W. Het verbruik wordt genoemd in de Preisvergleich van heise.de/Geizhals.

Soms is het verbruik zelfs 100W voor professionele apparaten! Ik vond wel een Mikrotik met volgens opgave van de fabrikant 2W als positieve uitschieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
mrmrmr schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 00:25:

Ik was op zoek (met een lantaarntje in het donker) naar een zuinige 5 poort ethernet 100 Mbit routertje maar die zitten al snel op meer dan 4W. Het verbruik wordt genoemd in de Preisvergleich van heise.de/Geizhals.

Soms is het verbruik zelfs 100W voor professionele apparaten! Ik vond wel een Mikrotik met volgens opgave van de fabrikant 2W als positieve uitschieter.
Interessante website :) Alleen zoals je zelf zei, "volgens opgave van de fabrikant", niet echt geloofwaardige waardes allemaal.

Voorbeeldje:
Ubiquiti USG Pro
40 watt verbruik.

Werkelijk verbruik:
USG Pro verbruik
17.25 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
mrmrmr schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 17:52:
De voeding is ok voor 6 van dergelijke 2.5" hard disks, de processor moet een Kaby Lake zijn of nieuwer, in jouw geval is een Pentium Gold G5400 geschikt.

Je hebt wel enkele accessoires nodig: een molex naar P4 kabel, SATA datakabeltjes en optioneel een SATA voeding splitter.

Molex naar P4 kabels:
pricewatch: Startech.com 6 inch LP4 to P4 Power Adapter
pricewatch: Delock 0.3m P4/Molex 4-pin
pricewatch: Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)

SATA3 data kabel
pricewatch: Akasa PROSLIM SATA 3.0 50cm
etc.

SATA voeding splitter kabel (alleen nodig bij 2 schijven of meer):
pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)
etc.

Koelen is vaak een probleem in de meterkast omdat er niet genoeg koele lucht is. Je zou de standaard processorventilator kunnen gebruiken om koeling te forceren. Buiten de meterkast kun je passief koelen met een Arctic Alpine 12 passive.
Thanks! Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimmak
mrmrmr schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:04:
[...]

Ik vergiste me in de naam van de processorgeneratie. Het moet zijn een Coffee Lake (G5400 etc) of nieuwer.
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 62,25€ 62,25
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 93,-€ 93,-
1BehuizingenChieftec CI-01B-OP€ 43,50€ 43,50
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm€ 3,75€ 3,75
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 6,05€ 6,05
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,15€ 12,15
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 36,03€ 36,03
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 79,94€ 79,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,58

Ik heb nu deze samenstelling. :) Ik ga even spelen met de temperatuur/koeling en plek van de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
renedis schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 07:37:
Interessante website :) Alleen zoals je zelf zei, "volgens opgave van de fabrikant", niet echt geloofwaardige waardes allemaal.

Voorbeeldje:
Ubiquiti USG Pro
40 watt verbruik.

Werkelijk verbruik:
17.25 watt
Ik zie toch echt een piek naar 20 W :) Nee maar serieus, het max verbruik kan onder nogal wat rare omstandigheden getest zijn: alle poorten bezet, maximale throughput, hoge cpu load op de router, etc. Die omstandigheden moet je maar net hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 12-06-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mkleinman schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:10:
Ik monitor het met een Plugwise plug. Via de PW server kan ik middels een HTTP call het verbruik ophalen en dumpen in mijn database.
https://www.plugwise.com/nl_NL/products/circle ?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Yes, alleen dan de oudere versie van voor 2017. Via een USB stick van Plugwise en de Plugwise server (http) kan ik dmv een REST/XML alle waarden van alle pluggen op halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/plugwise.png

En ik kan dan inzoomen op het verbruik van die dag.

Edit: Losse Plug = het servertje :)

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 12-06-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wauw, dat is vet...

* FireDrunk wil dat ook :+

Wel duur die krengen. (als je er zoveel koopt)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:57:
Wauw, dat is vet...

* FireDrunk wil dat ook :+

Wel duur die krengen. (als je er zoveel koopt)
Wifi plugjes zijn factoren goedkoper gelukkig en kun je lokaal koppelen aan bijv Home Assistant 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar verbruik meten is dan een stuk lastiger.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:31
mkleinman schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:56:
[...]
Yes, alleen dan de oudere versie van voor 2017. Via een USB stick van Plugwise en de Plugwise server (http) kan ik dmv een REST/XML alle waarden van alle pluggen op halen.
Wat is die plugwise server? Ik heb ook nog een flink aantal Plugwise plugs liggen, maar ik ken alleen een desktop applicatie van plugwise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ocmer schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:52:
[...]

Wat is die plugwise server? Ik heb ook nog een flink aantal Plugwise plugs liggen, maar ik ken alleen een desktop applicatie van plugwise.
In die desktop applicatie zit een HTTP server die je kan starten. Een directory in je PW source map is de document root, daar staan XML files in die je kan aanpassen zodat je zelf de output kan bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:23:
Maar verbruik meten is dan een stuk lastiger.
Hoe bedoel je? Die wifi power meters van rond de €12-€15 meten zowel stroomverbruik als dat je ze kunt schakelen. Sommigen werken ook met Alexa en Google assistenten.

Ik gebruik ze om het actuele verbruik en aantal kWh van apparatuur te meten en te schakelen, maar ook om de opbrengst van mijn zonnepanelen te meten (inclusief gemeten voltage, blindstroom en andere zaken).

Via Home Assistant gaat dit influxdb in en met Grafana kun je dan hele mooie real time grafieken maken.

Je hebt er ook die kun je in je wandcontactdoos wegwerken. Die zie je dus niet eens zitten 😁

Wil je een europees merk en iets meer betalen, dan kun je bij Shelly kijken: https://shelly.cloud/shop_shelly/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was vooralsnog geen Wifi power relay tegen gekomen dat ook nog kon meten voor ~15 euro. So that's a first.

Even spieken...

Ah, goedkoopste is ~20 euro. Dat is best betaalbaar idd.

[ Voor 18% gewijzigd door FireDrunk op 12-06-2019 13:50 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05

Kek

3flix

FireDrunk schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:47:
Ik was vooralsnog geen Wifi power relay tegen gekomen dat ook nog kon meten voor ~15 euro. So that's a first.

Even spieken...

kan goedkoper: https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-pow.html (moet je wel zelf wat er aan maken)

de tweede versie is overigens beter

[ Voor 10% gewijzigd door Kek op 12-06-2019 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, sonoff kende ik wel inderdaad, maar wist niet dat die ook al konden meten.

offtopic:
Maar we dwalen wat af in dit topic.

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
FireDrunk schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:58:
Ah, sonoff kende ik wel inderdaad, maar wist niet dat die ook al konden meten.

offtopic:
Maar we dwalen wat af in dit topic.
Sonoff POW is een populaire. Je hebt ook nog in-wall de nieuwe "Shelly". Bedie kunnen draaien op Tasmota of ESPHome. En anders kan je goedkoop een Zigbee netwerk opzetten (circa 10,- euro voor de plug) met Zigbee2MQTT.

En icm HomeAssistant kan je dan een leuk overzichtje maken. InfluxDB en Grafana is niet eens benodigd. (let niet op switch CPU/mem weergave copy, die ben ik nog aan het configgen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dq5ymN5lAskl8z3YPJhCF1g6/full.png

offtopic:
Whoops.. ik zie nu je off-topic pas. Je hebt gelijk

[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 12-06-2019 14:22 . Reden: Offtopic! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Laatst online: 09:31

Even spieken...

zelf heb ik 6 Blitzwolf SHP-2's in mijn huis hangen (er zijn verschillende rebrands van, laatst had ik een deal te pakken, 20 euro voor 4 stuks op amazon.de). Deze moet je wel even flashen (kan soms OTA). Dit forum is ook interessant, wordt het een en ander qua meters besproken:

Iemand ervaring met BlitzWolf BW-SHP2 i.c.m Domoticz?

Ik heb ze aan m'n home assistant gehangen welke op m'n servertje draait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XDEOjwlCemiBiZKdECsYw0HB/medium.png

Nu nog de juiste logging doorspitten om te kijken welke applicatie de boel aanslingert terwijl ik er niet om heb gevraagd. Hier zoek ik nog een handig tooltje voor. misschien zelf maar iets bouwen..

Ik moest ook m'n leesbril even opzetten voor de off topic, excusi

[ Voor 6% gewijzigd door LigeTRy op 12-06-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mkleinman schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:56:
[...]

[Afbeelding]

En ik kan dan inzoomen op het verbruik van die dag.

Edit: Losse Plug = het servertje :)
offtopic:
Ok :) , maar die draait dus niet standalone?

Even spieken...

offtopic:
https://www.mediamarkt.nl...fi-powerplug-1606331.html ? Kwam die tegen toen ik zocht naar slimme stekkers die (hopelijk) standalone kunnen werken.

Overigens zit ik mij nu af te vragen of ik de Voltcraft Energy Logger 4000 kan modden, bijv. het eraan hangen van een ESP8266 om aflezen op afstand mogelijk te maken, er zit een header met Rx/Tx/Gnd/3.3V in, zoals bij http://wiki.td-er.nl/inde...y_Logger_3500#Serial_port

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Raven schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:01:
[...]

offtopic:
Ok :) , maar die draait dus niet standalone?
Nee, dat kan trouwens wel met Plugwise dacht ik. Die hebben een kastje die hetzelfde doet als Plugwise Source.

Ik moet dus straks Plugwise Source gaan draaien op dit zuinige servertje :P

Pagina: 1 ... 45 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.