Korvaag schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:59:
Toch zojuist maar de AMD-versie van de Deskmini besteld:
Ik hou jullie op de hoogte van het verbruik. Ik ben me verder bewust dat ik maar 1 dimm heb waardoor dual channel niet werkt. Dat is in mijn geval ook niet zo belangrijk en zo hou ik ruimte voor een tweede dimm indien ik alsnog meer geheugen wil.
Voor de mensen die een dergelijke configuratie willen bouwen. Let op: De bord ondersteunt geen SATA M2 SSD's, alleen NVMe !
@
mrmrmr Mocht je nog hints en tips hebben om verbruik te beperken dan hoor ik het graag. Er gaat Ubuntu server 19.04 op draaien (ook gezien de 5.0 kernel) en aangezien dit bord *geen* chipset heeft verwacht ik niet direct bijzondere dingen met betrekking tot verbruik. Alleen even zorgen voor de goede realtek driver. Dat was/is in m'n huidige server ook gezeur geweest.
Eerste resultaten:
Ubuntu 19.04 server. In BIOS 23,7 watt. Na installatie Ubuntu in shell 15 watt. Na daaien powertop auto-tune 12 watt. Daarna met toetsenbord en monitor eraf 11 watt.
Verdere updates volgen. Ik wil nog kijken naar of het uitmaakt om audio in bios juist aan te zetten of uit te houden en van dat soort kleine dingetjes. Ook heb ik nog totaal niet gekeken naar of alle componenten wel echt in spaarstand gaan.
Tot nu toe ben ik eigenlijk best tevreden al. Dit was in totaal 2 minuten 'inspanning' om op 11 watt te komen.
Edit:
Hele dag gewerkt helaas dus nu pas weer verder kunnen gaan. De volgende zaken heb ik gewijzigd:
- DKMS r8168 driver ipv de standaard 8169. Scheelde bij m'n oude server aardig watt (haha) maar nu minder
- TLP geinstalleerd en een aantal settings op BAT geoptimized in de AC modus (feitelijk had ik hem ook op BAT mode kunnen starten maar ik was een beetje aan het spelen).
Resultaat: nu 9,6 watt

Moet nog wat lager kunnen vind ik
Helaas weer de hele dag gewerkt. Ik heb in het BIOS nog wat zaken uitgezet en PCIe op power save. Daarnaast SOC voltage naar 1 volt gezet omdat ik gelezen had dat Asrock dat standaard vrij hoog zet.
9,3 watt nu.
Volgende wat ik ga proberen is Vega power management en dan iig uitzoeken hoe en of de 5 kernel dat zelf al doet. Wat ik wel erg jammer vind is dat het zo weinig mogelijk geheugen toewijzen aan de GPU niet lijkt te werken. Daar moet ik nog even achteraan.
Okee. Vandaag even wat extra testen gedaan. Gek genoeg kan ik de 9.3 watt niet meer reproduceren. Zal wel een onnauwkeurigheid geweest zijn. Ik meet met een TP-Link smart plug (
pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110) en ik weet niet precies hoe precies die is.
Ik heb Windows 10 op een USB stick gezet en daarvan geboot. Met windows 10 en de AMD drivers kom ik op minimaal 8,9 watt waarbij hij regelmatig in de 9 watt zit. Terug in Ubuntu kom ik niet lager (meer) dan 9,9 watt.
Waar die ene watt meer verbruik t.o.v. windows vandaan komt kan ik niet verklaren. Vind het ook niet zo heel belangrijk.
Nou.. ik ben er (deels) achter hoor. Het is idd de Vega GPU waarvan ik al dacht dat ie niet in powerdown ging.
Ik heb het volgende aangepast:
echo "low" > /sys/class/drm/card0/device/power_dpm_force_performance_level
Daarna een check met cat pp_dpm_mclk
0: 400Mhz *
1: 933Mhz
2: 1200Mhz
3: 1333Mhz
Standaard stond deze op 1 (sterretje is huidige setting na het aanpassen) en nu dus op 0. Morgen maar eens verder kijken of ik nog wat van dit soort dingen kan aanpassen. Verbruik isnu zo rond de 9,5 a 9,6 watt.
---- Edit na wat nazoeken of de r8168 module nu ECHT goed geladen werd ----
Update verbruik:
Goed. Alsnog problemen onder Ubuntu 19.04 met de r8168-dkms package. Op kernel 5.0.0-16 werkt de module gewoon niet. Hij weigert te laden. Verder niets aangepast aan APT sources. Standaard installeert ie dan 8.0.46 en die weigert gewoon te laden.
Resultaat van lspci -v:
Kernel driver in use: r8169
Kernel modules: r8169, r8168
modprobe -r r8169 -> gaat prima
modprobe r8168 -> geen netwerk en verder ook geen zinnige foutmelding. Bij een reboot laadt ie netjes weer r8169
Oplossing:
De versie van Ubuntu 19.10 downloaden (versie 8.0.47) en installeren:
https://launchpad.net/ubu....047.01-1/+build/16700232
Daarna controle met lscpi -v na reboot:
Kernel driver in use: r8168
Kernel modules: r8169, r8168
Dat is weer een watt van het verbruik af. Waarom is het toch altijd klieren met die r8168 **** kaart. Ik voelde hem al aankomen met toen ik deze Asrock A300 aanschafte en het was voor mij bijna een reden om alsnog voor de Deskmin 310 te gaan omdat daar een Intel kaart in zit. Met deze r8168 is het altijd afvragen hoe lang het heel blijft. Grote kans dat bij een nieuwe kernel deze module ineens denkt "achja, weet je wat ? Ik doe het gewoon weer eens lekker niet".
[
Voor 33% gewijzigd door
Korvaag op 13-06-2019 00:15
]