Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Yep. Exact dat bordje heb ik. Hij komt met zowel een standaard mITX backplate, als een lage voor als je een specifieke Thin-mITX case hebt.

Grootste nadeel is dat hij (om onbegrijpelijke reden) geen 2280 (80mm) M.2 reepjes slikt, er zijn enkel schroefgaten op 42 en 60mm. En vrijwel alle M.2 SSD's zijn 80mm lang - je bent dus gedwongen iets duurder uit voor je SSD.

Er is ook een Thin mITX plankje van ASRock die dit probleem niet heeft, maar die mist dan weer dual-LAN. En het bordje van Gigabyte heeft weer een mSATA slot ipv M.2, zo heeft elk bordje zijn nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:45
Dank! Ga ik nog eens even goed nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:04
Ik heb een kleine server samen gesteld voor wat taken in mijn huis:

Domoticz, Mysql database, smb share voor back-up mobiele telefoons, download taken.
Graag jullie mening hierover:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 45,83€ 45,83
1ASRock H110M-ITX€ 56,46€ 56,46
2Seagate Desktop HDD, 3TB€ 102,08€ 204,16
1Kolink Satellite€ 30,-€ 30,-
1Delock Cable Power Molex 4 pin plug > 4 x SATA 15 pin receptacle 40 cm (60142)€ 3,99€ 3,99
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 2,86€ 2,86
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 47,-€ 47,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,30

Eventueel kan ik ook de swap maken van een ander moederboard met geïntegreerde cpu:
pricewatch: Zotac IONITX-G-E

De harde schijven en ssd in het overzicht heb ik al in mijn bezit en zou zonde zijn om nieuwe voor te kopen.
De bedoeling is om hier Ubuntu op te gaan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
marcel19 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:03:
Ik heb een kleine server samen gesteld voor wat taken in mijn huis:

De harde schijven en ssd in het overzicht heb ik al in mijn bezit en zou zonde zijn om nieuwe voor te kopen.
Haha ja mijn eerste reactie was: andere HDD's en een M.2 SSD :)

Prima setup, al zou ik misschien nog voor een G4600 gaan - slechts 8 euro meer, en je krijgt dan 3.6 GHz ipv 3.3 GHz, hyperthreading en een 2x zo snelle GPU. Niet dat je daar in een server veel aan hebt, maar wie weet wat je er later nog mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marcel19 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:03:
Eventueel kan ik ook de swap maken van een ander moederboard met geïntegreerde cpu:
pricewatch: Zotac IONITX-G-E

De bedoeling is om hier Ubuntu op te gaan draaien.
De harde schijven hebben een verbruik -tijdens opstarten- van maximaal 24W per stuk (het zijn 7200 rpm hard disks) volgens de spec sheet van Seagate, samen maximaal 48W. Blijft over 12W voor het systeem (60-48=12). Dat is aan de lage kant, ik zou rekenen met 30W. De adapter kan wel wat hebben en misschien werkt het wel, maar het zal boven de specificaties gaan van de adapter als beide schijven tegelijkertijd maximaal stroom vragen.

Deze hard disks verbruiken 5,4W onder idle per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
mrmrmr schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:20:
[...]

De harde schijven hebben een verbruik -tijdens opstarten- van maximaal 24W per stuk (het zijn 7200 rpm hard disks) volgens de spec sheet van Seagate, samen maximaal 48W. Blijft over 12W voor het systeem (60-48=12). Dat is aan de lage kant, ik zou rekenen met 30W. De adapter kan wel wat hebben en misschien werkt het wel, maar het zal boven de specificaties gaan van de adapter als beide schijven tegelijkertijd maximaal stroom vragen.

Deze hard disks verbruiken 5,4W onder idle per stuk.
ik kan er ook voor kiezen om de behuizing om te draaien naar een:https://tweakers.net/pricewatch/379748/cooler-master-elite-110.html
en dan een normale PSU te gaan gebruiken.

of heeft dit heel veel effect op het stroomverbruik als ik geen gebruik maak van een Pico-PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is een subtantieel verschil tussen een gemiddelde ATX voeding en PicoPSU, van 55-70% naar circa 85% efficientie. Hoe lager het verbruik, hoe groter het verschil percentueel zal zijn.

Je kunt er ook voor kiezen de 80/60 kit te nemen, lukt het niet, dan is het jammer, lukt het wel dan is heb je er profijt van. Er zit ook wat marge in de cijfers. De adapter haalt een groot deel van plotseling vermogensvraag uit een condensator die zorgt voor tijdelijke opslag. Als het maar kort genoeg duurt, kan het werken. Voedingen worden vaak getest op het kunnen leveren van een bepaald vermogen voor een bepaalde duur. Van daaruit krijgen ze een "nameplate" vermogen, maar meestal ligt het piekvermogen hoger. De kit heeft een goede Seasonic adapter die wel wat kan hebben.

Het voordeel van de Kolink behuizing is geen open gat voor de ATX voeding en het is goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Voordeel van een externe voeding is ook dat de warmteontwikkeling ervan buiten de kast plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
mrmrmr schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:22:
Er is een subtantieel verschil tussen een gemiddelde ATX voeding en PicoPSU, van 55-70% naar circa 85% efficientie. Hoe lager het verbruik, hoe groter het verschil percentueel zal zijn.

Je kunt er ook voor kiezen de 80/60 kit te nemen, lukt het niet, dan is het jammer, lukt het wel dan is heb je er profijt van. Er zit ook wat marge in de cijfers. De adapter haalt een groot deel van plotseling vermogensvraag uit een condensator die zorgt voor tijdelijke opslag. Als het maar kort genoeg duurt, kan het werken. Voedingen worden vaak getest op het kunnen leveren van een bepaald vermogen voor een bepaalde duur. Van daaruit krijgen ze een "nameplate" vermogen, maar meestal ligt het piekvermogen hoger. De kit heeft een goede Seasonic adapter die wel wat kan hebben.

Het voordeel van de Kolink behuizing is geen open gat voor de ATX voeding en het is goedkoop.
Ik begrijp hier dus ook dat een PicuPSU met een lagere wattage werkt als een normale PSU.
Ik snap alleen niet hoe dat kan. een normale PSU heeft toch enkel maar de stroom door die er gevraagd wordt.

Het snijd namelijk best wel in de kosten als ik een PicoPSU moet kopen met alles erop en eraan.
Terwijl ik thuis nog een: pricewatch: Corsair CX450 heb liggen.

Het enige wat ik dan moet doen is de behuizing aanpassen naar de eerder genoemde: pricewatch: Cooler Master Elite 110

als het meer dan 25 watt verschil in zit, dan kan ik beter een PicePSU nemen.
de kosten zijn 50 euro minder als ik mijn eigen PSU gebruik. en het verbruik van 25 watt constant per jaar kost mij 50 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het gaat bij servers vooral om het idle verbruik omdat servers vaak niets doen en wachten.

De schijven die je hebt verbruiken 5,4W per stuk in idle (gelijkstroom, 12,7W wisselstroom) volgens Seagate. Het moederbord verbruikt wellicht 11W wisselstroom, en de SSD. Dat is naar schatting 23,7W in wisselstroom (PicoPSU 80/60 kit).

Bij 85% efficiëntie is het verlies aan energie ~3,55W. (20,15W verbruik, totaal 23,7W)
Bij 60% efficiëntie is het verlies aan energie ~8,06W (20,15W verbruik, totaal 28,06W)

Elke Watt kost per jaar ongeveer € 2. In dit geval dus € 9 per jaar meerprijs.

Maar dit is slechts een berekening. De werkelijkheid is complexer. Je gebruikt een kleine kast met 7200 rpm disks en die hebben extra koeling nodig, de fans verbruiken dus meer. Zo zijn er tal van plussen en minnen waardoor het minder helder wordt. De disks zul je binnenkort willen vervangen door zuinigere exemplaren want die zijn oud (ontwerp uit 2011) en worden minder betrouwbaar door slijtage. Nieuwe 2.5" 4 TB schijven verbruiken 1,1W en vereisen geen groot vermogen (max. 6W) om te starten.

Een theoretisch verschil van 25W zou je in 1 jaar terugverdienen. Dat is te hoog als richtpunt. Investeringen kun je best over meerdere jaren afschrijven.

Bij de voorbeeldberekening van de voedingefficiëntie ligt het omschakelpunt op circa 5,8 jaar. Daarvoor krijg je een zuiniger en stiller apparaat en minder warmteontwikkeling en daarna is er opbrengst uit besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
@mrmrmr

Ik heb een budget van ongeveer 150-200 voor een server.

Ik heb mij voorgenomen om mijn beide raspberry pi's te verkopen ( 1X een 2 en 1X een 3 ) en ook mijn huidige server met de volgende configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 39,-€ 39,-
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1Patriot PSD32G133381€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,-

Ik wil een server neer zetten zoals ik al eerder aangaf in mijn topic:
Domoticz, Mysql database, smb share voor back-up mobiele telefoons, download taken.

Indien jij inpunt hebt wat ik dan het beste kan aanschaffen:

Ik moet minimaal 4TB aan schijf ruimte hebben. vandaar ook voor nu die 2X 3tb schijven.
Later kan ik die dingen altijd nog vervangen naar ECO schijven.

ik heb nodig:
Mobo
processor
geheugen
eventueel PicoPSU
Behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je bespaart inderdaad 47 euro als je die PicoPSU eruit laat, maar je krijgt er hogere stroomkosten (zoals @mrmrmr zegt, een tientje per jaar) plus meer lawaai voor terug, en je kan zonder voeding ook voor een kleinere case gaan.

Die Corsair voeding kan je ook nog wel verkopen natuurlijk, dus ik zou lekker aan de PicoPSU gaan, en dan inderdaad tzt de harde schijven vervangen door 2.5" exemplaren (1 of 2x 4/5 TB).

Eventueel kies je nog voor een bordje met M.2 slot voor een toekomstige SSD als deze: pricewatch: MSI B250I GAMING PRO AC (74 euro) , dat is denk ik de 18 euro meerprijs wel waard tov die ASRock. Heeft ook nog eens WiFi.

Derde optie is deze Coffee Lake combo:
pricewatch: Asus Prime H310I-Plus (80 euro) of pricewatch: MSI H310I PRO
pricewatch: Intel Pentium Gold G5400 Boxed (54 euro)
Geen meegeleverde WiFi, maar wel M.2 slots, en een snellere cpu (maar tov de G4600, een zwakkere gpu).

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 30-07-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verder heb je deze nog, nog niet in de Pricewatch vanwege incomplete specs, maar voor zo'n 90 euro te koop:
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-H310T/overview/

Het tot nu toe enige Coffee Lake Thin mITX bord: M.2 slots, SODIMMs, ingebouwde 19V aansluiting (dus geen PicoPSU nodig, enkel een willekeurige HP/Dell/etc laptopvoeding), maar 1 groot nadeel voor jouw setup: slechts 2x SATA.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 30-07-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb een jaar geleden een HP 8300 SFF op de kop getikt voor een paar tientjes met daarin een I3 3220, 8GB ram en een WD 320GB Black. Sinds enige tijd ook een Seagate Green 4TB aan toegevoegd. Ik draai er momenteel Ubuntu Server 16.04 met enkele Dockers o.a. Plex en Pi-Hole welke ook als DHCP server gebruikt wordt. De server draait 24/7.

Gisteren bij de Gamma een Alecto energie monitor gekocht en kwam erachter dat hij idled 24W en met de meest zware taak, een transcoded Plex streamt schiet hij naar 58W. Wat mij betreft viel dit nog mee maar wat kan ik hier nog aan finetunen om het idle verbruik nog lager te krijgen? Zou het vervangen van de WD Black naar een SSD helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Vervangen van die twee schijven door een 2.5" exemplaar voor de storage + een SSD voor het OS helpt waarschijnlijk wel behoorlijk, dan ga je denk ik eerder richting de 16W idle. Stuk rapper ook, al heb je daar misschien niet heel veel aan als hij toch headless staat te serveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 31-07-2018 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marcel19 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:01:
@mrmrmr

Ik heb een budget van ongeveer 150-200 voor een server.

Ik heb mij voorgenomen om mijn beide raspberry pi's te verkopen ( 1X een 2 en 1X een 3 ) en ook mijn huidige server met de volgende configuratie:

Ik wil een server neer zetten zoals ik al eerder aangaf in mijn topic:

Indien jij inpunt hebt wat ik dan het beste kan aanschaffen:

Ik moet minimaal 4TB aan schijf ruimte hebben. vandaar ook voor nu die 2X 3tb schijven.
Later kan ik die dingen altijd nog vervangen naar ECO schijven.

ik heb nodig:
Mobo
processor
geheugen
eventueel PicoPSU
Behuizing.
Wat je zelf hebt uitgezocht was qua prijs/prestatie niet zo slecht. Het is het goedkoopst beschikbare ITX moederbord, processor niet te duur, goedkope kast, je was geheugen vergeten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4600 Boxed€ 66,-€ 66,-
1ASRock H110M-ITX€ 56,46€ 56,46
1Kolink Satellite€ 30,-€ 30,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 74,99€ 74,99
1Mini-box PCI Bracket€ 1,95€ 1,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,26

Dit is het best denkbare (voor zover mij bekend natuurlijk) wat betreft zuinigheid en prijs/kwaliteit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 51,-€ 51,-
1Fujitsu D3401-B2€ 103,-€ 103,-
1Cooler Master Elite 342€ 29,97€ 29,97
1Crucial CT8G4DFS824A€ 74,99€ 74,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,77

De mATX kast is een placeholder, geen advies. P.M. nog toe te voegen: SSD, HDD. Fujitsu moederborden zijn verkrijgbaar bij Azerty, Sicomputers en Reichelt (Pricewatch is onvolledig).

Bij optimale standaard zuinige server configuratie zal dit systeem ca. 4-5W idle kunnen draaien op een zuinig besturingssysteem (vergelijking). Dat is dus de helft van het ASRock moederbord. Dit is een kaal verbruik in standaard server configuratie, er draait dan nog niets op het systeem. Zodra je iets gaat draaien of hardware aansluit zal dat uiteraard verbruik toevoegen, met name VM's en sommige services.

€ 150-200 gaat denk ik niet lukken met nieuw materiaal. De prijs is vanaf ca. € 279. Zie mijn bewerking van jouw lijstje hierboven.

Om de prijs te drukken kun je natuurlijk ook zoeken naar tweedehands. Er zijn bijvoorbeeld zuinige mini-ITX moederborden van Intel van een jaar of zes geleden (zie zuinige server topic deel 1), recenter zuinige Skylakes of bepaalde zuinige tweedehandse Fujitsu desktops. Die laatste waren duur in aanschaf, maar sommige zijn extreem zuinig, net zo zuinig als de losse moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb al een aantal jaar een zuinige server in m'n meterkast staan, voor wat simpele zaken als mail-server en een paar simpele website's e.d. Die is gebaseerd op een gigabyte GA-J1900N-D3V met een Intel Celeron J1900 op 2 GHz, die heeft een tdp van 10W en is geheel fanless met een samsung 850 evo ssd. (draait op centos) met een PicoPSU.

Ik overweeg om deze te gaan vervangen door een nieuwe PicoPSU gevoede unit, omdat ik er meer mee wil gaan doen, gebaseerd op een ASRock H370M-ITX (met wifi e.d. zooi uit, maar wil wel graag de 2 ethernet poorten) met daarop een Intel Core i3 8100. In de TS zie ik dat deze met een passieve cooler wordt uitgerust, kan dat ook geheel fanless worden of moet er nog wel een fasefan in? (de tdp van de i3-8100 is 65W, dus aanzienlijk meer) en is de Asrock H370H-ITX wel een goede keuze om een 8th gen cpu op te zetten als je 2 ethernet poorten wil of zijn er betere keuzes, die ook nog redelijk leverbaar zijn?

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een exhaust case fan is aan te raden, om de warme lucht uit te drijven. Beste plaats is bovenin de kast, waar warme lucht zich verzamelt. Voor een rustige server is het voldoende om die op laag toerental te laten draaien, tot 900 rpm. Een goede 12cm fan maakt dan weinig tot geen hoorbaar geluid. Een snellere fan kun je vaak trager laten draaien op 7V. Als je het via de BIOS goed kunt instellen is dat niet nodig.

Een geoptimaliseerde Asrock H370H-ITX met WiFi uit is tamelijk zuinig. Een alternatief is een zuinige Fujitsu D3401-B met extra Intel I210-AT/I211-AT netwerkkaart. Normaal gesproken is helemaal geen insteekkaarten veel zuiniger, maar een zeer zuinig moederbord met een relatief zuinige netwerkkaart (wel een beetje een contradictie) kan een uitzondering op die regel vormen. Het kost wel degelijk extra verbruik en het verschil met Asrock H370H-ITX zal wel niet zo groot zijn. Ik denk er zelf over om het zo te doen met een D3401-B2, en ik ben van plan om een praktijktest te doen met een netwerkkaart in een D3417-B2, want meten is weten. Het is een mATX moederbord, geen ITX.

Een Intel Core i3 8100 (4 core / 4 ht) is waarschijnlijk overkill, een Pentium G5400 (2 core / 4 ht) is ruim voldoende snel genoeg om PHP sites met databases draaien, zeer zeker als je dat nu al doet met de enkele malen tragere J1900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:22
@mrmrmr wanneer je een matx kast neemt met een picopsu, wat doe je dan met het enorme gapende gat waar normaal de voeding komt? Open laten is geen optie lijkt me

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voorheen monteerde ik een oude ATX voeding erin. Ik laat het gewoon open tegenwoordig. Ik zie de achterkant van de kast toch niet en het geeft natuurlijke ventilatie als de voeding bovenin zit.

Je kunt ook voor teveel geld (een paar tientjes) plates of brackets kopen of zelf met een zaag, dremel en boor aan de slag en aan case modding gaan doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben ik nou gek, of is dit een van de eerste Thin-ITX plankjes die 8th gen Intel Core CPU's ondersteund?

pricewatch: Asus Prime H310T

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

FireDrunk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:14:
Ben ik nou gek, of is dit een van de eerste Thin-ITX plankjes die 8th gen Intel Core CPU's ondersteund?

Zo gek als een deur ;) , maar je kon wel eens gelijk hebben.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leek mij een leuk plankje voor een HTPC, i3-8100 er op, en ding is volgens mij prima in staat 4k video weer te geven.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verkrijgbaar wel. De Fujitsu D3674-B is hier genoemd in maart en op dit moment gelist door industriegroothandels als binnenkort verkrijgbaar. Maar dat is een industriebord met GPIO en LVDS. Niet de beste keuze voor een zuinige server. Asus als merk is helaas ook niet zuinig en andere merken vergroten de voorsprong. Asus zou best eens wat meer moeite in het ontwerp van zuinige borden kunnen steken. Ik verwacht dat de D3674-B aanmerkelijk zuiniger zal zijn dan de Asus ondanks GPIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

mrmrmr schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:53:
[...]

Verkrijgbaar wel. De Fujitsu D3674-B is hier genoemd in maart en op dit moment gelist door industriegroothandels als binnenkort verkrijgbaar. Maar dat is een industriebord met GPIO en LVDS. Niet de beste keuze voor een zuinige server. Asus als merk is helaas ook niet zuinig en andere merken vergroten de voorsprong. Asus zou best eens wat meer moeite in het ontwerp van zuinige borden kunnen steken. Ik verwacht dat de D3674-B aanmerkelijk zuiniger zal zijn dan de Asus ondanks GPIO.
Zoals je idd zelf al eerder aanhaalde zijn de industrie bordjes (de -S uitgang)niet echt geoptimaliseerd op zuinigheid onder lage belasting, hetgeen Juggernaut op het C'T forum van heise vermeldt. Hopelijk zijn de -B bordjes wel zuiniger in de rust toestand.

Maar zoals FireDrunk zegt, leuk voor een htpc bakkie

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bovendien is dat bordje weer een tandje duurder. Voor 15 euro kan ik best een paar watt idle verbruik goedmaken. Bovendien staat mijn HTPC niet continu aan, en zou het dus weinig uitmaken.

Wel moet het ding stil zijn, waardoor voor mij verbruik wel van belang is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:51:
Bovendien is dat bordje weer een tandje duurder. Voor 15 euro kan ik best een paar watt idle verbruik goedmaken. Bovendien staat mijn HTPC niet continu aan, en zou het dus weinig uitmaken.

Wel moet het ding stil zijn, waardoor voor mij verbruik wel van belang is.
Idd die htpc is zo opgestart vanaf een SSD (M2 of SATA) en bij echt uit (stekker trekken/schakelaar op stekkerblok) is t verbruik 0, wel erg fijn als je niet t gezoem van een fan op de achtergrond hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-S versies zijn een klasse apart, vaak met server/workstation chipsets en speciaal bedoeld voor servers en andere zware industriele toepassingen. Die verbruiken minstens twee keer zoveel.

Fujitsu D3674-B is daarmee niet vergelijkbaar, het is een H310 thin-mITX bord, met name bedoeld voor kleine inbouwruimtes met LVDS of GPIO aansluitingen voor inbouwmonitoren. Het is verder wel bruikbaar voor zelfbouwers en hoewel het minder zuinig zal zijn dan mATX modellen zonder GPIO/LVDS (zoals Fujitsu D3643-H), toch geschikt voor bepaalde toepassingen. Het is zojuist aan Pricewatch toegevoegd, maar er zijn op dit moment nog geen shops of eindgebruikerprijzen bekend.

Het theoretisch voordeel van thin mini-ITX en mini-STX is het ontbreken van PCIe slots en het ondersteunen van cpu's tot maximaal 65W TDP. Dat scheelt weer in de overhead met name voor zware grafische kaarten en zware cpu's, maar de laatste jaren zijn daar toch wel M.2 PCIe slots bijgekomen. SODIMM's zijn ook niet meer zo voordelig in verbruik als voorheen, nu we DDR4 hebben op 1.2V. In theorie is het mogelijk een extreem zuinig (thin) mini-ITX moederbord te maken voor desktop cpu's zoals Coffee Lake (denk aan <4W), maar er is niemand die ze maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 07-08-2018 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASUS is niet per definitie heel slecht, maar ze hebben (helaas) weinig consistentie in wat wel en niet zuinig is.
Op zich is 85 euro wel een keer te proberen :) Even over nadenken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy

Best een mooi bordje voor mijn aanstaande build, aangezien er ook een DC aansluiting op zit is dit wel een leuk alternatief voor een ander bordje met pico-psu.
En het ondersteund inderdaad de laatste gen Intel CPU's.

[ Voor 5% gewijzigd door yorroy op 08-08-2018 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Yep die Asus H310T is er net, en tikt bijna alle vinkjes af voor een goedkope/zuinige Core i3 quadcore.

Voor dualcore kan je nog altijd beter een H110 Thin-mITX/STX met Skylake/Kaby Lake Pentium nemen voor lagere kosten, maar de quadcores (Core i5) zijn loeiduur.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 08-08-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik gebruik al een tijdje onderstaande systeem als HTPC en ik zou deze willen gaan inzetten als NAS. Stroomverbruik is alleen aan de hoge kant, zo rond de 31w voor mobo en CPU en 40w incl fan en hdds. Voeding staat niet in de lijst en is een PicoPSU 80.

Zijn er nog opties om dit sterk te verminderen met kleine ingrepen?

Uit een van de eerste posts van @mux begrijp ik dat hij met nagenoeg hetzelfde board en CPU zonder tweaks richting de 7W zit waar ik rond de 31w zit. Dat verschil is groot en begrijp ik niet helemaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI H81M-E34€ 0,-€ 0,-
1WD RE 4-GP WD1502FYPS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Pulse-Eight USB CEC adapter€ 0,-€ 0,-
1LC-Power LC-1400mi€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 0,-€ 0,-

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 08-08-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sethro

Bedoel je deze post? Of een andere?

@mux heeft het moederbord aangepast en hij gebruikt een passieve cpu koeler, op lagere spanning draaiend geheugen, etc.

Mux' metingen zijn meestal gelijkstroom (DC), dus zonder voeding. Dat is makkelijker en nauwkeuriger te meten. Stel dat je een computer van 7WDC koppelt met een voeding die bij deze belasting 50% efficiënt is, dan is het verbruik aan de stekker 14WAC, wisselstroom. Een PicoPSU heeft een veel betere efficiëntie.

Randapparatuur heeft ook een verbruik, USB apparaten zoals de HDMI UBS adapter en natuurlijk toetsenbord en muis komen daar nog bij. Denk ook aan een voorgeschakelde UPS en fan controllers.

Voor de meesten is het makkelijker te meten aan de stekker, en dat doen we meestal in een standaardconfiguratie (monitor in slaapstand, SSD, moederbord, geheugen, ethernet netwerk interface, USB toestenbord/muis, zonder andere stroomverbruikers zoals hard disks en daardloze communicatie). Daardoor zijn metingen praktisch het best vergelijkbaar.

Heb je BIOS/besturingssysteem optimalisaties toegepast (zie 2e bericht van deze topic)? Welk besturingssysteem gebruik je?

Welk energiemeetapparaat gebruik je? Lees je de AC waarde af of misschien een waarde zonder powerfactor correctie ("var")? Die laatste waarde is bijna altijd hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 09-08-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Nee, met een picopsu en adapter moet je makkelijk op de 7-8W kunnen komen met ASPM en DIPM aan uit de muur. Met mods kun je dit naar de 4W krijgen (zie m'n Plank2 blog). 14W uit het stopcontact ligt waarschijnlijk aan de voeding in de LC-1400mi. LC-power heeft altijd erg, erg brakke voedingen in hun behuizingen zitten. Meer dan één is bij mijn klanten door de jaren heen geëxplodeerd, en zo vaak heb ik niet de fout gemaakt LC-power spul te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sethro zegt dat hij een PicoPSU 80 gebruikt en dat het daarmee al 31W is en 40W met HDD's en ventilatoren ingeschakeld.

Het is misschien een gebrek aan optimalisatie i.c.m. met extra verbruikers. Bijvoorbeeld een UPS of een ouderwetse voeding met hoog eigenverbruik die nog aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FireDrunk schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:36:
Leek mij een leuk plankje voor een HTPC, i3-8100 er op, en ding is volgens mij prima in staat 4k video weer te geven.
Die 4k kan de Kaby Lake generatie ook prima weergeven, enkel voor HDR dient er minimaal een i3 geplaatst te zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Ik heb de voeding van de LC kast meteen bij oud ijzer gedaan en draai met een picopsu en goede adapter. Ik meet zonder extra apparatuur en aan de AC kant met Brennenstuhl meter (pm231).

Ik zou lager verbruik verwachten, dit is toch echt wat ik meet.

Ik zal morgen is bios reset doen en daar de instellingen nalopen. Maar sub 10w zou zonder schijven wel mogelijk moeten zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 09-08-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sethro schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:32:
Ik heb de voeding van de LC kast meteen bij oud ijzer gedaan en draai met een picopsu en goede adapter. Ik meet zonder extra apparatuur en aan de AC kant met Brennenstuhl meter (pm231).

Ik zou lager verbruik verwachten, dit is toch echt wat ik meet.

Ik zal morgen is bios reset doen en daar de instellingen nalopen. Maar sub 10w zou zonder schijven wel mogelijk moeten zijn?
Ik zou verwachten rondom 12W aan de stekker in standaardconfiguratie.

Gebruik je een SSD of USB stick om vanaf te booten?

Zit er nog een grafische kaart in je computer? Of een andere insteekkaart?

Gebruik je USB kabels naar het toetsenbord en muis of zijn die draadloos?

Meet je direct aan de 230V stekker van de adapter zonder iets ertussen? Wat is het exacte typenummer van de adapter?

Is je meter een PM 231 E? Welke powerfactor geeft hij aan? Dat is het cijfer links onder.

Je kunt de meter controleren met een gloeilamp. Een 60W gloeilamp verbruikt ongeveer 60W.

Goede foto's van het systeem en de aansluitingen kunnen ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/RN8AAOSw90xawvCk/s-l1600.jpg

Heeft iemand die Pico PSU's van Ebay geprobeerd?

Factor 4 tot 6 verschil in prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:28
Ja ooit eens een 160W in een HTPC gehad met een Dell 150W adapter en was zo'n 3W zuiniger dan een 350W bequiet Gold voeding.
audiojunk schreef op dinsdag 8 november 2016 @ 11:29:
Ik heb ook ooit eens voor een HTPC zo'n chinese 160W Pico via Ebay gekocht en die werkte prima.
Geloof zelfs dat Streacom deze ook verkopen maar dan voor een prijs van de originele Pico.

http://www.streacom.com/products/nano160-fanless-psu/

[ Voor 59% gewijzigd door audiojunk op 10-08-2018 13:58 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pascal Saul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:37:
[afbeelding]

Je moet er ook de prijs van een adapter van € 24 bij optellen. En geduld hebben tot het aankomt.

Deze of een lookalike is gereviewed door Exxos, een Atari electronicashop. De tester raadt hem uiteindelijk niet aan.

Helaas heeft de tester een focus op de pico/nano PSU en wordt de adapter er nauwelijks bij betrokken. Dat zie je vaak bij soortgelijke tests. Er wordt niet eens genoemd welke adapter is gebruikt en ik denk dat hij die niet meeneemt in de efficiëntietests.

Ik zou geen Chinese noname 12V adapter aanschaffen. Die zijn vaak van minderwaardige kwaliteit, lagere efficiëntie en storen op andere apparaten. Een goede adapter zorgt voor een stabiele 12V. Die wordt doorgaans rechtstreeks doorgegeven. Een adapter is de basis voor de efficiëntie en dus belangrijk. Sommige Chinese noname adapters hebben geen of vals CE veiligheidkeurmerk of ze voldoen niet aan de Europese minimum efficiëntie eisen voor voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik wil een server maken voor opslag en wat download werk. Nu wil ik dus flink wat opslag hebben, denk aan 8 TB. Is het nog mogelijk om dan een zuinige server te maken of moet ik meer aan een NAS gaan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is wel heel kort door de bocht, wat heb je zelf al bedacht en uitgezocht?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sbakker1982 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:58:
Ik wil een server maken voor opslag en wat download werk. Nu wil ik dus flink wat opslag hebben, denk aan 8 TB. Is het nog mogelijk om dan een zuinige server te maken of moet ik meer aan een NAS gaan denken?
Ja, dat kan. Het zijn vaak de harde schijven die een file server minder zuinig of onzuinig maken. Een NAS is in principe niet zuiniger dan een zelfgebouwde server met desktop processor.

Je kan 2 x 2.5" 4TB harde schijven gebruiken met laag verbruik in plaats van 3.5". Zie de topic start, daar worden er een aantal genoemd.

Een zuinige basis is een Fujitsu D3401-B2 met Pentium G4560 processor en PicoPSU 80/60 kit. Binnenkort wordt een opvolger Fujitsu D3643-H verwacht, die kan nog iets goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
mrmrmr schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 02:31:
[...]

Ik zou verwachten rondom 12W aan de stekker in standaardconfiguratie.

Gebruik je een SSD of USB stick om vanaf te booten?

Zit er nog een grafische kaart in je computer? Of een andere insteekkaart?

Gebruik je USB kabels naar het toetsenbord en muis of zijn die draadloos?

Meet je direct aan de 230V stekker van de adapter zonder iets ertussen? Wat is het exacte typenummer van de adapter?

Is je meter een PM 231 E? Welke powerfactor geeft hij aan? Dat is het cijfer links onder.

Je kunt de meter controleren met een gloeilamp. Een 60W gloeilamp verbruikt ongeveer 60W.

Goede foto's van het systeem en de aansluitingen kunnen ook helpen.
Ik gebruik een SSD om vanaf te booten, geen grafische kaarten of andere uitbreidingen, geen extra fans muv Intel CPU fan.

Toetsenbord en muis zijn bedraad via USB maar meestal niet aangesloten.

Meting inderdaad direct aan de 230V van de adapter. De adapter is een Seasonic ssa-0601d-12 en meter inderdaad de PM231E. Powerfactor is circa 60. Meter lijkt me ok want de DIN meter die de groep meet komt op hetzelfde verbruik uit.

OS is Kodibuntu / lubuntu. Maakt dat nog groot verschil?

Ik denk erover om Bios te updaten, daarna te resetten en alles opnieuw instellen. Daarna een ander OS te proberen. Misschien iets als OMV of Freenas?

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 14-08-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Sbakker1982 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:58:
Denk er wel aan dat je zuinigheid niet te ver moet doorvoeren. Zodra je energie gaat besparen door bijvoorbeeld geen RAID of equivalent te doen moet je goed nadenken of je het die besparing wel waard is.

Wil je zuinig: 100% SSD
Wil je iets zuinigheid inleveren: HDD's

SSD's zijn sneller en zuiniger dan HDD's, maar daar is de prijs dan ook naar. Zeker als je 8T of meer wilt gaan opslaan, zou je kunnen schrikken van de prijs. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sethro schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:04:
Ik gebruik een SSD om vanaf te booten, geen grafische kaarten of andere uitbreidingen, geen extra fans muv Intel CPU fan.

Toetsenbord en muis zijn bedraad via USB maar meestal niet aangesloten.

Meting inderdaad direct aan de 230V van de adapter. De adapter is een Seasonic ssa-0601d-12 en meter inderdaad de PM231E. Powerfactor is circa 60. Meter lijkt me ok want de DIN meter die de groep meet komt op hetzelfde verbruik uit.

OS is Kodibuntu / lubuntu. Maakt dat nog groot verschil?

Ik denk erover om Bios te updaten, daarna te resetten en alles opnieuw instellen. Daarna een ander OS te proberen. Misschien iets als OMV of Freenas?
Ubuntu is niet slecht, maar over varianten daarop kan ik niet veel zinnigs zeggen. Misschien draait daar iets zwaars op de achtergrond (te zien met top)?

De adapter is een voorgaand model van de huidige HE versie, goed en zuinig.

Als je goed geconfigureerd (met powertop --autotune) en gemeten hebt zie ik niet waarom je systeem meer verbruikt dan andere systemen met hetzelfde moederbord en processor in standaard meetconfiguratie. Als er sprake is van kortsluiting ergens merk je dat meestal aan geur en plaatselijke hitte. Ook kapotte electronica zoals condensatoren zijn soms uiterlijk herkenbaar. Dan gaat het doorgaans niet over tientallen Watts en de kans dat het blijft werken is niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Ik meld me ook maar even in dit topic. Al vele jaren heb ik thuis een server draaien, alleen nog echt rekening gehouden met het energieverbruik. Het wordt eens tijd om daar wat aan te doen :)

Huidige setup:
- asrock H81 BTC (I know, maar die had ik nog liggen)
- Intel G3220
- 1x 4GB memory DDR3
- Seasonic 850W PSU (http://www2.seasonic.com/product/m12ii-850-evo/)
- 1x Crucial M500 1TB
- 1x Seagate 1TB 3.5" (ST2000DL003)
- 2x WD green 3TB 3.5" (WD30EZRX)
- 2x WD Red 4TB 3.5" (WD40EZRZ)
- Marvel 4 port sata controller

Dit alles draait Debian (met zfsonlinux). Server fungeert als fileserver (smb/nfs), web server, db server, er draait oa een docker container met Unifi, stats collection voor mijn PV installatie, etc. En dus moet ie eigenlijk altijd aanstaan.

Wat heb ik al gedaan? Ik heb de CPU op 1.5GHz draaien, en alle meuk die ik niet nodig heb (geluid, seriele potr, etc) uitgeschakeld in de bios. Verder heb ik powertop en tlp gedraait, en bij alle disks power save mode aangezet.

Dit zorgt ervoor dat het idle verbruik rond de 31W ligt. Bij startup piekt het to wel 80W.

Uiteraard kan dit beter. Een paar ideen die ik heb:
- PSU vervangen door pico PSU, 80W moet wel genoeg zijn denk ik (al twijfel ik over de spin-up van de disks)
- mobo + cpu vervangen door iets zuinigers, mogelijk ook met meer sata porten, zodat de extra controller niet nodig is
- de 2TB en 3TB disks eruit halen en vervangen door de 4TB 2.5" Maxtors

Dus, nog gouden tips, ideen? ;) Mijn dank zal groot zijn!

[ Voor 2% gewijzigd door borft op 15-08-2018 16:58 . Reden: disks toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik denk dat je systeem door de extra SATA controller niet alle schijven tegelijk opstart. Ik mis exacte typenummers van de harde schijven, dus ik kan het niet nakijken, maar die hebben een maximum piekverbruik van minstens ~20W per stuk. Ik tel er 5, dat komt op >100W als ze allemaal exact tegelijk zouden starten. Daarbij komt nog de overhead van het systeem zelf tijdens het opstarten. Dan draait de cpu volop en er zijn doorgaans geen energiebesparingsfuncties actief. Met een natte vinger komt dat op 130-150W maximum theoretisch piekverbruik.

PicoPSU is vooral goed in efficiëntie bij laag verbruik met een break even ergens rond 30-40W. Als je de harde schijven vervangt door zuinige 2.5" zakt het idle verbruik ook mee. Dat werkt als de schijven altijd draaien. Als ze al stilstonden tijdens je meting heeft het mogelijk geen of weinig verlagend effect.

De PicoPSU-80/60 kit heeft een 80W PicoPSU met een 60W adapter. Nominaal levert deze kit 60W. Kortdurende pieken zijn wel mogelijk, maar het mag niet te hoog zijn. Energiemeters geven korte pieken soms niet weer omdat ze niet zo vaak meten. Het kan net zo uitkomen door variantie in de opstarttimings dat er wel een 100W piek ontstaat, wat teveel is. Als je deze voeding kiest zou ik dat daarom tegelijk doen met nieuwe schijven. Een 2.5" SATA HDD uit een Maxtor M3 4 TB extern heeft een maximum verbruik van 6W. Daarmee is het piekverbruik tijdens opstarten gereduceerd of verholpen.

De voeding die je nu hebt is misschien al niet zo slecht - ik weet niet precies welk type je hebt. Na vervangen van voeding en schijven maak je grote stappen in efficiëntie met een zuinig 6 x SATA moederbord en processor (Sky/Kaby/Coffee Lake). Dan kan het op ~12W idle verbruik uitkomen. Iets meer als het een goedkoop moederbord is.

Een SATA controller als insteekkaart kost extra energie. Efficiënter is SATA in de chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:37

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Pascal Saul schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:37:
[afbeelding]

Ik heb er momenteel twee, een heeft een jaar aan een stuk gedraaid en die andere draait nog steeds 24x7 momenteel bijna 2 jaar met onderstaande setup. Ik heb er wel een efficiënte adapter aan hangen maar tot op de dag van vandaag, geen klagen over. Zou ze de volgende keer zo weer afnemen!

#Product
1Intel Pentium i3-6300 Boxed
1Fujitsu D3417-B11
4Samsung M391A2K43BB1
6Seagate Spinpoint M8 ST2000LM003, 2TB
1Samsung 950 Pro 512GB M.2 (PCI-e 3.0 x4)
1Lian Li PC-V355 zwart
1Chineesche picoPSU 160

[ Voor 61% gewijzigd door WeaZuL op 15-08-2018 16:30 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
mrmrmr schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:59:
Ik denk dat je systeem door de extra SATA controller niet alle schijven tegelijk opstart. Ik mis exacte typenummers van de harde schijven, dus ik kan het niet nakijken, maar die hebben een maximum piekverbruik van minstens ~20W per stuk. Ik tel er 5, dat komt op >100W als ze allemaal exact tegelijk zouden starten. Daarbij komt nog de overhead van het systeem zelf tijdens het opstarten. Dan draait de cpu volop en er zijn doorgaans geen energiebesparingsfuncties actief. Met een natte vinger komt dat op 130-150W maximum theoretisch piekverbruik.

PicoPSU is vooral goed in efficiëntie bij laag verbruik met een break even ergens rond 30-40W. Als je de harde schijven vervangt door zuinige 2.5" zakt het idle verbruik ook mee. Dat werkt als de schijven altijd draaien. Als ze al stilstonden tijdens je meting heeft het mogelijk geen of weinig verlagend effect.

De PicoPSU-80/60 kit heeft een 80W PicoPSU met een 60W adapter. Nominaal levert deze kit 60W. Kortdurende pieken zijn wel mogelijk, maar het mag niet te hoog zijn. Energiemeters geven korte pieken soms niet weer omdat ze niet zo vaak meten. Het kan net zo uitkomen door variantie in de opstarttimings dat er wel een 100W piek ontstaat, wat teveel is. Als je deze voeding kiest zou ik dat daarom tegelijk doen met nieuwe schijven. Een 2.5" SATA HDD uit een Maxtor M3 4 TB extern heeft een maximum verbruik van 6W. Daarmee is het piekverbruik tijdens opstarten gereduceerd of verholpen.

De voeding die je nu hebt is misschien al niet zo slecht - ik weet niet precies welk type je hebt. Na vervangen van voeding en schijven maak je grote stappen in efficiëntie met een zuinig 6 x SATA moederbord en processor (Sky/Kaby/Coffee Lake). Dan kan het op ~12W idle verbruik uitkomen. Iets meer als het een goedkoop moederbord is.

Een SATA controller als insteekkaart kost extra energie. Efficiënter is SATA in de chipset.
Als eerste, dank voo je reactie :) Ik heb even type nr's van de hd's en de psu toegevoegd. De externe sata controller zal vast ook wat gebruiken, maar watt ben je zo verder, overigens kan die staggered spin-up, dus ik denk dat dat mogelijk wat scheelt in de piekbelasting.

Nog concrete aanbevelingen qua moederbord/cpu combinatie? Ik heb niet veel snelheid nodig, de huidige dual core pentium doet het in principe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
mrmrmr schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 00:17:
[...]

Ubuntu is niet slecht, maar over varianten daarop kan ik niet veel zinnigs zeggen. Misschien draait daar iets zwaars op de achtergrond (te zien met top)?

De adapter is een voorgaand model van de huidige HE versie, goed en zuinig.

Als je goed geconfigureerd (met powertop --autotune) en gemeten hebt zie ik niet waarom je systeem meer verbruikt dan andere systemen met hetzelfde moederbord en processor in standaard meetconfiguratie. Als er sprake is van kortsluiting ergens merk je dat meestal aan geur en plaatselijke hitte. Ook kapotte electronica zoals condensatoren zijn soms uiterlijk herkenbaar. Dan gaat het doorgaans niet over tientallen Watts en de kans dat het blijft werken is niet groot.
Bios bijgewerkt, instellingen reset, OMV geïnstalleerd, powertop autotune gedraaid en 13,1W!

Wat zou ik kunnen doen om verder te tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Sethro schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:25:
[...]

Bios bijgewerkt, instellingen reset, OMV geïnstalleerd, powertop autotune gedraaid en 13,1W!

Wat zou ik kunnen doen om verder te tweaken?
alle meuk uitgezet die je niet gebruikt (geluidskoaarten, seriele porten, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als eerste, dank voo je reactie :) Ik heb even type nr's van de hd's en de psu toegevoegd. De externe sata controller zal vast ook wat gebruiken, maar watt ben je zo verder, overigens kan die staggered spin-up, dus ik denk dat dat mogelijk wat scheelt in de piekbelasting.
Ja, precies.

De Seasonic PSU is 62% efficiënt bij 22,5W volgens hardware.info. Dat is met een PicoPSU 80/60 kit eerder rond 84-85%.
Nog concrete aanbevelingen qua moederbord/cpu combinatie? Ik heb niet veel snelheid nodig, de huidige dual core pentium doet het in principe prima.
Een Fujitsu D3417-B2 is wat aan de dure kant bij een 6 SATA eis, ik heb er meerdere draaien en goede ervaringen. Een alternatief is de opvolger Fujitsu D3642-B die binnenkort verkrijgbaar is. Bij de eerste een Kaby Lake Pentium G4560 en bij de tweede een Coffee Lake Pentium Gold G5400. Dit bericht bevat een bouwvoorstel met ongeveer de onderdelen die ik zou aanraden.

De nieuwe borden zijn nog niet getest, dus dit is per reputatie. Ik verwacht overigens niet dat de nieuwere het beter doet dan de oude. Er zitten namelijk functies op die meer stroom kosten zoals USB 3.1 Gen x, M.2 en ondersteuning van een cpu met hogere TDP.

Azerty, Sicomputers en Reichelt zijn de NL web shops waar ze meestal verkrijgbaar zijn, ook als ze niet in Pricewatch staan.

Als je genoeg hebt aan 5 x SATA, dan is de Fujtisu D3402-B2 een iets goedkoper alternatief.

Relatief laag van prijs (ca. € 90) wordt de nieuwe Fujitsu D3643-H met 4 x SATA. Dat is de opvolger van de Fujtisu D3401-B2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
borft schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:41:
[...]

alle meuk uitgezet die je niet gebruikt (geluidskoaarten, seriele porten, etc)
Waar / hoe doe je dat precies? Als ik de TS moet geloven heeft dat niet veel zin. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@Pascal Saul @WeaZuL De prestaties van een picoPSU zijn maar vrij matig, maar de prestaties van de niet originele exemplaren zijn gewoon meestal slecht. Daarmee stress je de interne componenten van de PC onnodig veel. Niet echt ideaal dus over de lange tijd omdat je simpelweg de levensduur van de andere componenten aan het verkorten bent.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 15-08-2018 19:35 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sethro schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:56:
Waar / hoe doe je dat precies? Als ik de TS moet geloven heeft dat niet veel zin. Of zie ik iets over het hoofd?
In het BIOS of in het besturingssysteem. Of het aanpassen in de BIOS zin heeft hangt van het moederbord af. Veel moederborden zetten gewoon een bitje om en doen verder niets. Geavanceerde moederborden zetten de stroomtoevoer uit of passen het aan. Daar zit de echte winst. Het vergt wel serieuze aandacht van de fabrikant voor het ontwerp van het moederbord. Helaas kun je dat zelden in de specificaties terugvinden.

Soms is het beter de uitschakeling te doen in het besturingssysteem omdat bepaalde onderdelen in een lage stroomverbruikstand kunnen zetten als ze uitgeschakeld zijn. Bijvoorbeeld SATA, NVMe, USB en NIC hebben een of meerdere lage verbruikstanden.

• Ferra
  • Niet online
Ik heb nu een win10 bak staan die in slaapstand 3 watt verbruikt. Echter is in slaapstand de media niet te bereiken. Hebben jullie nog tips dit slim op te lossen? Wol is een optie, maar ik vraag me af of de win10 bak in de slaapstand schiet als ik via een rpi de media op de win10 bak afspeel

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
Sbakker1982 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:40:
Ik heb nu een win10 bak staan die in slaapstand 3 watt verbruikt. Echter is in slaapstand de media niet te bereiken. Hebben jullie nog tips dit slim op te lossen? Wol is een optie, maar ik vraag me af of de win10 bak in de slaapstand schiet als ik via een rpi de media op de win10 bak afspeel
Wellicht een beetje offtopic maar ik heb het inderdaad werkend gehad met een WOL pakketje sturen zodra er media wordt opgevraagd op een machine: https://kodi.wiki/view/Wake_on_lan

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:46

Satom

Verzamel ervaringen

Ik heb een tijdje een losse RPi gehad die diende als WOL app (die ik middels VPN benaderde, zodat ik geen WOL poort hoefde te openen). In mijn geval had ik destijds Plex in een VMWare Ubuntu VM draaien en het systeem ging niet in slaapstand tijdens het kijken.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Misschien is het handig je vraag op één plek te houden i.p.v. meerdere plekken zoals [Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2 ;) Het voorkomen dat W10 in slaapstand gaat is in ieder geval iets voor het andere topic.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
iemand ervaring met dit bord:
Gigabyte H370M D3H GSM

betrouwbaar? Zuinig?

lijkt mij, voorlopig, het enige betaalbare bord met ECC en die gen 8 core ondersteunt (en met 6 sata poorten).
Ben wel eens benieuwd wanneer die Fujitsu borden eindelijk op de markt komen..., maar ik vermoed dat die toch behoorlijk duurder zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lseg schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:46:
iemand ervaring met dit bord:
Gigabyte H370M D3H GSM

betrouwbaar? Zuinig?
Het ondersteunt ECC geheugen alleen als non-ECC. Er staan geen ECC ondersteunende Gen 8 borden in Pricewatch - wel eentje met fout in de specificatie en nog een die ook alleen non-ECC mode ondersteunt.

De komende Fujitsu D3644-B heeft wel ECC ondersteuning voor Xeons. Ik denk dat die een tientje duurder zal worden dan de D3417-B2, van ca. € 150 naar ca. € 160. In het spectrum van pro/server boards is dat nog wel een van de goedkoopste, andere borden met ECC zijn doorgaans veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Over Fujitsu en ECC gesproken, wanneer komen de Xeon E-21xx's op de markt?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 17-08-2018 16:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
"mrmrmr: Het ondersteunt ECC geheugen alleen als non-ECC. Er staan geen ECC ondersteunende Gen 8 borden."

Meen je dat nou??? dus je kan in deze borden wel ECC geheugen steken, maar ze doen dan niet aan error correctie... Wat is daar het nut van? Klinkt als boerenbedrog eigenlijk.

"De komende Fujitsu D3644-B heeft wel ECC ondersteuning voor Xeons."
Dus voor de ECC mode op deze borden moet je ook nog een peperdure Intel Xeon Processor kopen? Ik ben duidelijk niet up to date over ECC geheugen...

Bestaan er ook nog goedkopere combos om met ECC geheugen te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

lseg schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:08:
"De komende Fujitsu D3644-B heeft wel ECC ondersteuning voor Xeons."
Dus voor de ECC mode op deze borden moet je ook nog een peperdure Intel Xeon Processor kopen? Ik ben duidelijk niet up to date over ECC geheugen...
Hangt er vanaf wat je onder peperduur verstaat, zie de heise.de link boven jouw post.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is jammer dat ECC niet gewoon standaard is voor alle computers. Lang geleden leek het erop dat dit zou gaan gebeuren, maar dat werd niks. Het is al lang een marketinginstrument en nu nog meer.

In ieder geval een deel van Gen 8 (Coffee Lake) i3's ondersteunen kennelijk wel ECC, maar volgens de handleiding van de Fujitsu D3644-B wordt alleen de Xeon met ECC ondersteund op dit bord. We zullen wel zien hoe hard dat is. Volgens Pricewatch is dit bord op dit moment het enige Gen 8 model met C246 met daadwerkelijk ECC ondersteuning.

Skylake of Kaby Lake is ook een goed alternatief als je ECC zoekt. Daaronder ook de Fujtisu D3417-B op de 8e plaats qua prijs in de 46 in Pricewatch. Zelfs een goedkope Kaby Lake Pentium G4560 heeft ECC ondersteuning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Nieuws over de Fujitsu D3643-H, het nieuwe 4 x SATA bord voor Coffee Lake (socket 1151 Gen. 8 ). Het bord is getest door c't, het Duitse computertechtijdschrift. Met een be quiet! L10-300W voeding en uitgeschakelde netwerkaansluiting is het verbruik 7,7W. Met een PicoPSU onder 4W. Ze hebben dat gemeten met Windows 10 met alleen een RST driver en standaard BIOS instellingen. De gebruikte processor is een i5-8400 (6 core).

Dus het bord presteert onder idle in ieder geval niet veel slechter dan de voorgaande Kaby Lake en Skylake generatie. Goed nieuws! :)

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 17-08-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Goed nieuws, maar de vraag is, wanneer kunnen we ze bestellen? ;)

andere vraag, zijn er nog voor- of nadelen om een i3 te nemen ipv een Pentium? Behalve dat een i3 duurder is natuurlijk. Zou me kunnen voorstellen dat het een iets beter gelukt chip is, die allicht at zuiniger is. Of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
borft schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:48:

andere vraag, zijn er nog voor- of nadelen om een i3 te nemen ipv een Pentium? Behalve dat een i3 duurder is natuurlijk. Zou me kunnen voorstellen dat het een iets beter gelukt chip is, die allicht at zuiniger is. Of is dat onzin?
Grootste verschil is dat de i3 sinds deze generatie een echte quad core is en de HD630 heeft en daarbij grafisch zo’n 25% sneller is. Daarbij een cache van 6mb.
De laatste Pentiums (G5400) hebben trouwens wel meer Cache (4mb) gekregen wat wel echt een verbetering is. Verder hebben de meeste pentiums dan een HD610

[ Voor 19% gewijzigd door yorroy op 21-08-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze zijn al te bestellen, maar nog niet leverbaar. De levertijd is onzeker. Van meer dan 1 tot 8 weken zie ik op Duitse sites.

Hardware.info heeft het verbruik van processoren getest, met uitkomsten die minder relatie tonen met de aard van de chip (aantal cores, maximum snelheid) dan ik vooraf zou hebben voorspeld. Ik heb daar al eerder vraagtekens bij gesteld. Ik sluit niet uit dat er bij zijn die beter gelukt zijn dan andere. Ik zag bij mijn verschillende i3/Pentium processoren geen merkbaar verschil in idle zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online

Bij de Skylake/Kaby Lake generatie is er nauwelijks verschil tussen Core i3 en Pentium, dus gaat bijna iedereen in zuinige servertjes voor de Pentiums.

Bij Coffee Lake is de Core i3-8100 een quadcore, en de Pentiums dualcore, dus is de keuze wat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
Maar als ik het goed begrijp van mrmrmr wordt op deze nieuwe Fujitsu borden geen ECC geheugen ondersteund in samenwerking met de Pentium en ook niet met de i3.
Ik was nl van plan om op een nieuw Fujitsu moederbord te wachten in combinatie met de i3 (owv quad core), maar dat heeft dus geen zin als ik dat ook wil combineren met ECC geheugen.
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
lseg schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:58:
Maar als ik het goed begrijp van mrmrmr wordt op deze nieuwe Fujitsu borden geen ECC geheugen ondersteund in samenwerking met de Pentium en ook niet met de i3.
Ik was nl van plan om op een nieuw Fujitsu moederbord te wachten in combinatie met de i3 (owv quad core), maar dat heeft dus geen zin als ik dat ook wil combineren met ECC geheugen.
Klopt dat?
Klopt niet want de Fujitsu D3646-S ondersteund wel degelijk ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De spec sheet zegt: ECC support for XEON processors only

Of dat werkelijk zo is, is nu nog niet duidelijk, want dit bord ondersteunt wel degelijk 8th gen i3 en Pentium processoren.

De Fujitsu D3644-B is het ECC bord waar je naar zou willen kijken i.v.m. prijs/prestatie. De -S borden zijn duurder en niet geoptimaliseerd voor laag energieverbruik omdat energiebesparende functies zijn uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 21:51
Voor wie een zuinig bordje met cpu zoekt, de pricewatch: ASRock J5005-ITX is erg goedkoop bij Amazon momenteel. Aangezien het bijna 40% scheelt (terwijl het geen sale is) lijkt het me een prijsfout, maar mijn bestelling is gewoon verzonden. Benieuwd!

• borft
Raydo88 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:12:
Voor wie een zuinig bordje met cpu zoekt, de pricewatch: ASRock J5005-ITX is erg goedkoop bij Amazon momenteel. Aangezien het bijna 40% scheelt (terwijl het geen sale is) lijkt het me een prijsfout, maar mijn bestelling is gewoon verzonden. Benieuwd!
Dat ziet er best interessant uit, voor niet heel veel geld ook. Iemand ervaring met performance (zoveel CPU als idle verbruik)?

Jammer dat ie maar 4x sata heeft (ik heb er eigenlijk 5 nodig), maar allicht dat dat met een port replicator op te lossen is? (of een controller in het pci-e slot, maar dat lijkt me een beetje een paardenmiddel). En een sata port heeft meer bandbreedte dan 1x pci-e 2.0 volgens mij (6Gbit vs 4 Gbit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De buren hebben dat bordje uitgebreid getest:

https://nl.hardware.info/...benchmarks-stroomverbruik

Nou zijn die niet super goed in het meten van idle verbruik, dus die waardes moet je met een korreltje zout nemen :)
Verder gebruiken we Samsung 850 Evo SSD's en Seasonic Prime Titanium 750W voedingen.
Zucht, een bordje dat 10W verbruikt aan een 750W voeding hangen... |:(

[ Voor 61% gewijzigd door FireDrunk op 23-08-2018 11:59 ]

Even niets...

• SrSLaser
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-04 11:04
Raydo88 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:12:

lijkt het me een prijsfout, maar mijn bestelling is gewoon verzonden. Benieuwd!
Heb hem ook besteld maar levering is pas 5 september dus even afwachten >:) .

Inmiddels kost hij weer €124,75.

• Dreamvoid
  • Niet online
Die J5005 cpu is ronduit traag in single core (half zo snel als bv een Kaby Lake Pentium G4560), maar je hebt wel vier cores ipv twee dus het zal afhangen wat voor load je erop gaat zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Dreamvoid op 23-08-2018 12:04 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SrSLaser schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:58:
[...]
Heb hem ook besteld maar levering is pas 5 september dus even afwachten >:) .

Inmiddels kost hij weer €124,75.
Nee hoor, voor mij niet tenminste?

Besteloverzicht
Items: EUR 77,78
Porto- en verpakkingskosten: EUR 0,00
Totaal: EUR 77,78
Toegepaste korting: -EUR 1,56
Totaalbedrag: EUR 76,22

Testing, one, two ...

• SrSLaser
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-04 11:04
Hmm, je hebt gelijk. Url van de pricewatch is anders.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SrSLaser schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:14:
Hmm, je hebt gelijk. Url van de pricewatch is anders.
Ze lopen in onze PW sowieso vrijwel altijd achter met de actuele prijzen op Amazon.DE, zeker bij aanbiedingen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lseg
even een vraagje over mijn systeem:
volgende systeem had ik samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 53,03€ 53,03
1Fujitsu D3417-B2€ 146,-€ 146,-
3WD Red WD60EFRX, 6TB€ 185,90€ 557,70
1Kingston ValueRAM KVR24E17S8K2/16I€ 194,-€ 194,-
1Cooler Master V Series V550€ 79,90€ 79,90
1Intel E 6000p 128GB€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,13

De voeding is hier duidelijk overkill, maar is wel diegene die in deze thread wordt aangeraden. Hebben jullie misschien een zuiniger alternatief? of enig andere opmerking. Hier zitten de voeding/power specialisten heb ik de indruk.
Met de HDDs is het niet de zuinigste oplossing, maar deze HDDs zijn gedesigned voor 24/7 gebruik, de laptop HDDs niet.
Ik zou er een Ubuntu NASje mee maken met ZFS op de HDDs en wat docker containers.
Dank bij voorbaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Seasonic Focus Plus Gold 550 Watt voor een bijna identiek systeem. Deze heb ik gekozen naar aanleiding van de testen van de mensen bij Hardware.info. Overkill, zeer zeker. Ik trek idle 17 Watt uit de muur met Debian Stretch als OS. Maar ik begrijp dat juist ook de rendementen op lage belasting erg belangrijk zijn voor de data integriteit. Waarom dan twee tientjes besparen op de voeding als je daarmee top-of-class stroomvoorziening in je behuizing zet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 18:57
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:15:
Maar ik begrijp dat juist ook de rendementen op lage belasting erg belangrijk zijn voor de data integriteit.
Kan je dit toelichten?

Je hebt gewoon een goede betrouwbare voeding nodig die bij jouw use case ook nog eens efficiënt is, zodat je stroomverbruik minimaal is. En volgens mij is die genoemde Cooler Master voeding een prima kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Kwam deze graph tegen bij Tomshardware en zag daar heel verrassend dat de ryzen 2X00G APU's wel heel goed scoorden in idle.
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/image002-png/w/712/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9OL1ovNzY1NTAzL29yaWdpbmFsL2ltYWdlMDAyLnBuZw==
Zou er daar iets vreemds aan de hand zijn bij de test?
En ben ook wel benieuwd of het hele systeem ook op Intel niveau's te krijgen is. Iets meer GPU power is natuurlijk wel fijn om het systeem wat breder inzetbaar te maken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
ice-T106 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:36:
Kwam deze graph tegen bij Tomshardware en zag daar heel verrassend dat de ryzen 2X00G APU's wel heel goed scoorden in idle.
[afbeelding]
En ben ook wel benieuwd of het hele systeem ook op Intel niveau's te krijgen is. Iets meer GPU power is natuurlijk wel fijn om het systeem wat breder inzetbaar te maken.
Goed gevonden. Een Ryzen 3 dan wellicht wel de moeite waard ipv een i3-8100. Mogelijk dat de betere GPU ook beter is in transcoden van Plex materiaal?

Ik zat zelf te denken aan de Pentium G5400 voor mijn nieuwe build en dan is de Ryzen toch wel weer een stuk duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 25-08-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ice-T106 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:36:
Ja, ik denk ook dat er iets vreemds is met die test. Ze hebben het over de het verbruik van de package en een belasting van 0 tot 10% in idle. Dat is met elkaar in tegenspraak. Ze testen met een gaming kaart. Wat precies is gemeten is mij onduidelijk want de test wordt niet uitgelegd, dus ik kan er verder weinig meer over zeggen dan dat de gegevens zonder nadere testinformatie eigenlijk geheel onbruikbaar zijn.

"package power" wordt meestal gemeten met een sensor op het bord. De sensor van mijn D3417-B2 meet minder dan 0,3W in idle bij 797 MHz. Het totaalverbruik is minder dan 5W.

Een real world resultaat met de 2400G op een Asrock AB350M HDV en PicoPSU komt op 14,7W. Dus ongeveer twee keer zoveel dan een vergelijkbaar bord met Skylake of Kaby Lake of Coffee Lake desktop processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 12v adapter (intertech) doet mij een belletje rinkelen dat het een slecht merk is, maar zeker weten doe ik het niet. Buiten dat, al zou de voeding slecht zijn, je gaat met een betere adapter geen 7-10W goed maken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Lijkt inderdaad een meet "bug" te zijn:
https://www.anandtech.com...d-ryzen-5-2400g-review/13

"An interesting element to the power consumption on the Ryzen APUs, due to the unified power delivery subsystem in play feeding the CPU and the integrated graphics, is that the power registers only report half the power consumption when probed (e.g. when 14W, shows 7W)."

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jammer, daarmee zijn al die resultaten dus ernstig lastig betrouwbaar te achten.
Misschien moeten we allemaal even 5 euro doneren, en @mux een bordje doneren :+

Even niets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hey graag, ik ben net bezig mn nieuwe werkcomputer aan te schaffen, dat scheelt weer in aanschafkosten...

eh ik bedoel natuurlijk: ik zou graag een blogje schrijven over de Ryzen power management ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleinste enigzins interresante kitje is denk ik een Ryzen 3 2200 icm een relatief goed presterend bord.
Misschien iets als een: pricewatch: MSI B350I Pro AC

Totaal is al snel 200+ euro. Dus al snel heel wat donortweakers :)

10 euro wil ik wel in het zakje doen :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:13
FireDrunk schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
De buren hebben dat bordje uitgebreid getest:

https://nl.hardware.info/...benchmarks-stroomverbruik

Nou zijn die niet super goed in het meten van idle verbruik, dus die waardes moet je met een korreltje zout nemen :)

[...]

Zucht, een bordje dat 10W verbruikt aan een 750W voeding hangen... |:(
Blijft natuurlijk zo wel cetris paribus. Je kunt in de basis zelf terug redeneren wat het verbruik met een normale voeding zou zijn.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het exacte rendement van die voeding weet wel ja, maar dat weten we niet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jero1ste
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-08 07:02
Na heel veel gelezen te hebben de afgelopen dagen, heb ik een vraag;
Ik ga thuis een linux server draaien met de volgende onderdelen, deze gaat mn raspberry pi 3b vervangen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime J4005I-C€ 78,25€ 78,25
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 242,-
1Cooler Master Elite 110€ 41,50€ 41,50
1Crucial CT4G4DFS824A€ 35,99€ 35,99
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,69

Gaat een picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit dit trekken?
Of adviseren jullie wat anders?

Pentax K10D, Sigma 18-200 3.5-6.3 DC, Pentax-A 1:1.7 50mm, Pentax-M 1:1.7 50mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jero1ste schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:24:
Na heel veel gelezen te hebben de afgelopen dagen, heb ik een vraag;
Ik ga thuis een linux server draaien met de volgende onderdelen, deze gaat mn raspberry pi 3b vervangen.
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,69

Gaat een picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit dit trekken?
Of adviseren jullie wat anders?
Ja, die voeding kan dat trekken. Een PicoPSU 80/60 zou waarschijnlijk ook nog kunnen, vooral omdat de cpu niet zoveel verbruikt tijdens opstarten. Meer schijven ondersteunt het moederbord niet.

Jouw lijstje, aangevuld met noodzakelijke accessoires:
#ProductPrijsSubtotaal
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,-€ 5,-
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,-

Alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 53,03€ 53,03
1Fujitsu D3401-B2€ 103,-€ 103,-
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 39,90€ 39,90
2Delock 0.5m SATA Cable€ 1,49€ 2,98
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,-€ 5,-
2Seagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 99,99€ 199,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,64

Deze configuratie kost een paar tientjes meer en is naast veel krachtiger ook buitengewoon zuinig. De PicoPSU 80/60 kit is ook wat efficiënter dan de 90/80 kit. Uitbreidbaar tot 5 stuks ST4000LM024 2.5" SATA HDD's (max. 30W verbruik bij opstarten). Het moederbord is ook verkrijgbaar bij Azerty, staat niet in Pricewatch.

De harde schijf is extern en slimmeriken hebben er een Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5" uitgehaald. Een alternatief is de Maxtor M3 4TB 2.5". Deze 2.5" schijven zijn geschikt voor het sequentieel wegschrijven van grote bestanden, maar minder geschikt voor random schrijven van meerdere bestanden tegelijk. De cache is groot: 128 MB. Met meer dan een paar schijven heb je wel een andere behuizing nodig.

[ Voor 100% gewijzigd door mrmrmr op 28-08-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:52
Heeft iemand een goede suggestie voor een kleine NAS-achtige behuizing met 4 bays (3.5") in combinatie met een externe voeding? Uitdaging is dat ik weinig ruimte heb en dus eigenlijk iets zoek als dit.

Helios4

Achtergrond: na jaren Synology ben ik een beetje klaar met het gesloten systeem. Liefst draai ik een Linux op zeer zuinige Intel- of AMD-based hardware. Helios4 is een alternatief maar ik wil nog even kijken hoe het ecosysteem zich ontwikkelt.
Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.