Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11 13:55
SvenHazejager schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:46:
Heeft iemand een goede suggestie voor een kleine NAS-achtige behuizing met 4 bays (3.5") in combinatie met een externe voeding? Uitdaging is dat ik weinig ruimte heb en dus eigenlijk iets zoek als dit.

[afbeelding]

Achtergrond: na jaren Synology ben ik een beetje klaar met het gesloten systeem. Liefst draai ik een Linux op zeer zuinige Intel- of AMD-based hardware. Helios4 is een alternatief maar ik wil nog even kijken hoe het ecosysteem zich ontwikkelt.
Dat kan zeker. Silverstone heeft een lijn met NAS behuizingen, bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.com/Si...uter-DS380B/dp/B00IAELTAI

Daar past een x86 mini itx bord in

• jero1ste
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10 12:39
mrmrmr schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 03:44:
[...]

Ja, die voeding kan dat trekken. Een PicoPSU 80/60 zou waarschijnlijk ook nog kunnen, vooral omdat de cpu niet zoveel verbruikt tijdens opstarten. Meer schijven ondersteunt het moederbord niet.

Jouw lijstje, aangevuld met noodzakelijke accessoires:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Prime J4005I-C€ 78,25€ 78,25
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 242,-
1Cooler Master Elite 110€ 41,50€ 41,50
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 2,86€ 2,86
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,-€ 5,-
1Crucial CT4G4DFS824A€ 35,99€ 35,99
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB€ 29,95€ 29,95
1Mini-box PCI Bracket€ 1,95€ 1,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,-

Alternatief:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 53,03€ 53,03
1Fujitsu D3401-B2€ 103,-€ 103,-
1Cooler Master MasterBox Q300L€ 39,90€ 39,90
2Delock 0.5m SATA Cable€ 1,49€ 2,98
1Mini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 2,86€ 2,86
2Seagate Expansion Portable 4TB Zwart€ 99,99€ 199,98
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 47,-€ 47,-
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB€ 29,95€ 29,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,64

Deze configuratie kost een paar tientjes meer en is naast veel krachtiger ook buitengewoon zuinig. De PicoPSU 80/60 kit is ook wat efficiënter dan de 90/80 kit. Uitbreidbaar tot 5 stuks ST4000LM024 2.5" SATA HDD's (max. 30W verbruik bij opstarten). Het moederbord is ook verkrijgbaar bij Azerty, staat niet in Pricewatch.

De harde schijf is extern en slimmeriken hebben er een Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5" uitgehaald. Een alternatief is de Maxtor M3 4TB 2.5". Deze 2.5" schijven zijn geschikt voor het sequentieel wegschrijven van grote bestanden, maar minder geschikt voor random schrijven van meerdere bestanden tegelijk. De cache is groot: 128 MB. Met meer dan een paar schijven heb je wel een andere behuizing nodig.
Bedankt, ik ga naar je configuratie kijken.

Pentax K10D, Sigma 18-200 3.5-6.3 DC, Pentax-A 1:1.7 50mm, Pentax-M 1:1.7 50mm

• Raydo88
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-10 13:31
Heeft iemand een goede suggestie voor een kleine NAS-achtige behuizing met 4 bays (3.5") in combinatie met een externe voeding? Uitdaging is dat ik weinig ruimte heb en dus eigenlijk iets zoek als dit.

[afbeelding]

Achtergrond: na jaren Synology ben ik een beetje klaar met het gesloten systeem. Liefst draai ik een Linux op zeer zuinige Intel- of AMD-based hardware. Helios4 is een alternatief maar ik wil nog even kijken hoe het ecosysteem zich ontwikkelt.
Interessant project met goede intenties, dat Helios4. Aangezien het OpenMediaVault kan draaien zal het met dat ecosysteem wel snor zitten, maar het is een hoop geld puur omwille van het kleine moederbord met 4 SATA poorten. Die SoC is zeker niet om over naar huis te schrijven. In welke mate ben je beperkt qua ruimte?

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

[afbeelding]

Misschien is deze kast wat? pricewatch: Silverstone DS380

Ik heb zelf de pricewatch: Chenbro Compact Server Chassis SR30169 maar die heeft echt een waardeloze airflow :(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:14
Ik heb de Chenbro SR30169 ook en die bevalt mij super. Lekker compact kastje.
Stevige bouwkwaliteit. Systeem opbouwen is wel wat lastiger omdat alles krap ingebouwd wordt.
Misschien is de airflow niet zo goed maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Draait nu een amd ki690 (wat Chenbro voorschreef) in met 4 3TB schijven en 1 kleine 2,5 HD voor het OS.
Win10 met software matige raid op alle hotswap schijven. Probleemloos al meerdere jaren.

De hotswap brackets van de DS380 leken me wat brak, dus heb er nu een SR34169 bijgekocht.
Verschil is dat deze een interne voeding heeft (input 220V) en de SR30169 een externe.
Hier wil ik een Asrock H370M-ITX inbouwen (6xSATA).

2ehands kun je ze (soms) voor weinig (75 euro ofzo) kopen op marktplaats, ik heb nog wel een SR34169 liggen als je interesse hebt.
Let wel even op dat 2e hands de condensatoren van de SR30169 soms brak zijn.
Dan of vervangen door nieuwe of door een pico psu

@Tomba: verkopen die SR30169?

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-11 16:32
Gisteren een Seagate Expansion Portable 4 TB bij Coolblue voor 99.99 gekocht en vandaag ontvangen en uit zijn behuizing gehaald.
Het is een ST4000LM024 pricewatch: Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB , geen slechte deal dus.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heeft iemand een goede suggestie voor een kleine NAS-achtige behuizing met 4 bays (3.5") in combinatie met een externe voeding?
Waarom per se 3.5", vanwege je huidige drives? Als je vanaf nul begint zou ik eerder met 2.5" gaan werken.

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Dreamvoid schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:02:
Waarom per se 3.5", vanwege je huidige drives? Als je vanaf nul begint zou ik eerder met 2.5" gaan werken.
Goed punt, ik ging inderdaad uit van m'n huidige 2x 3.5" maar als ik toch opnieuw begin... De U-NAS NSC-400 ziet er sowieso wel aardig uit. Ik probeer 'm passend te krijgen in m'n meterkast op de plek van m'n huidige DS213.

• Dreamvoid
  • Niet online
Een config met een Thin-mITX bord (die hebben 19V aansluiting achterop voor een externe voeding) met M.2 SSD en 2x2.5" data schijven zou je in een sub-4-liter case wel kwijt moeten kunnen, dan is-ie zelfs kleiner dan die Synology.

• VTN
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-12-2022

VTN

Hey,

Zit al een tijdje te lurken maar het wordt nu toch echt tijd om mijn eigen servertje te gaan bouwen.
Voornaamste gebruik:
  • Fileserver voor mijn cd/dvd/bluray rips (hoeft niet te transcoderen)
  • VPN Server zodat ik overal bij mijn netwerk kan
  • VPN Proxy zodat ik overal vanuit mijn netwerk het internet op kan over VPN
  • Misschien dingen als PyHole etc. dat wordt een beetje experimenteren met wat handig/praktisch blijkt
  • Development testbed (dockers met dingen als Node bv)
Met behulp van dit topic ben ik uiteindelijk op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G4900€ 35,10€ 35,10
1ASRock B360M-HDV€ 72,25€ 72,25
1Cooltek Coolcube Zwart€ 49,01€ 49,01
1Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 102,-€ 102,-
1Arctic Alpine 11 Passive€ 9,99€ 9,99
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,29

Uiteraard had ik nog wat vragen!

Ik heb nu gekozen voor een G4900 boven de G4560 alleen vindt ik het heel moeilijk te bepalen of ik daar spijt van ga krijgen, het scheelt uiteindelijk niet super veel maar ik probeer de kosten zo laag mogelijk te houden en volgens mij gaat het niet heel veel uit maken voor mijn gebruik, klopt dat? Of moet ik gewoon niet zeuren en die 2 tientjes meer uitgeven voor een G4560?

Het moederboard heb ik overgenomen van de topicstart, wat is het voordeel van dit moederboard boven bv de MSI B250M PRO-VD? (Zoals gezegd, ik probeer elk dubbeltje 2x om te draaien! :)) Is de B250 minder zuinig als de B360 chipset of zit het 'm ergens anders in?

Om te beginnen zal er dus 1 2.5" 4tb schijf in gaan en als systeem schijf gebruik ik een oude ssd die ik nog heb liggen. Uiteindelijk heeft het moederboard 6 SATA aansluitingen en het doel is wel dat die allemaal bruikbaar zijn, gaat de PSU dat trekken? (stroom zou dan via een molex naar 2x sata en een sata splitter gaan)

Die 2.5" schijfjes verbruiken 1.1w in idle en 2.2w (even uitgaande van 2.5" Seagate Barracuda's) tijdens write operaties, nou heb ik uit de thread begrepen de power consumptie van de schijven tijdens boot piekt, is dat in dit geval dan 2.2w per schijf? Dus dat een boot met 6 schijven 12.6w nodig heeft?

Ik heb gezocht naar de kleinste kast die ik kon vinden (die er ook nog een beetje netjes uitziet) mijn idee is om een HDD caddy te 3d printen die op de plek van de PSU kan, dat is volgens mij meer dan genoeg ruimte voor 6 schijven. Het verbruik van 1.1w/2.2w doet mij vermoeden dat ik voor een dergelijke caddy niet heel erg veel rekening hoef te houden met de warmte, dus dat de schijven redelijk dicht op elkaar geplaatst worden, klopt deze aanname? (overigens, als iemand nog kleinere kasten weet met ruimte voor een atx psu hoor ik dat ook graag!). Het liefst zou ik de hele kast passief koelen, de psu en cpu zijn al passief zou ik er mee weg komen om deze server ook zonder casefans te laten draaien?

Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen deze case en eentje met plek voor een bluray lezer, ik doe nu al mijn rips op mijn desktop machine maar het zou wel handig zijn om alles in 1 bakje te hebben. Ik snap dat ik in dat geval sowieso een andere voeding nodig ga hebben maar weet iemand het idle verbruik van een bluray speler? Het enige dat ik daarover kon vinden is dat de meeste bluray spelers zo rond de 20w zitten tijdens gebruik maar ik kan geen idle verbruik vinden.

Bij voorbaat dank!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je hebt deze case met zes 2.5" hotswap bays, moet wel een mITX bordje in:
pricewatch: Silverstone CS01-HS

De hele case passief koelen kan je denk ik wel vergeten met een normale desktop cpu en zes schijven, zelfs al zijn ze 2.5". Je zal altijd wel actieve airflow nodig hebben: ofwel een cpu koeler, ofwel een casefan. Als het echt passief moet kan je naar de Akasa Euler en Galileo passieve cases kijken (de hele case is daarbij 1 grote heatsink), maar daar krijg je geen zes drives in: pricewatch: Akasa Euler S Fanless

[ Voor 57% gewijzigd door Dreamvoid op 04-09-2018 17:18 ]

• xilent_xage
  • Laatst online: 30-10 14:12
Hoi,

Ik ben op zoek naar een zuinige server om te gebruiken voor pfsense. Ik zie in dit topic een boel goeie hardware lijstjes staan, maar ik vroeg me af hoe dit zuinig en goedkoop voorzien kan worden van meer netwerk poorten. Bijv uitgaande van Fujitsu D3401-B2 mobo kun je kijken naar een ethernetkaart op PCI-e maar die zijn al snel loeiduur!

Wat ik nodig heb:
- 4 ethernetpoorten + 1 inkomend
- 3 ssids (1 gasten, 1 prive, 1 voor kids) over 3 verdiepingen met stomme betonvloeren

Graag jullie hulp!

Oja: moet ik niet ook iets met hardwarematige AES ondersteuning?

[ Voor 4% gewijzigd door xilent_xage op 04-09-2018 19:52 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

xilent_xage schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:36:
een ethernetkaart op PCI-e maar die zijn al snel loeiduur!
Waarom 10Gb en niet 1Gb?
Zie de specs van de CPU die je wil, daar staat of het er in zit ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 04-09-2018 20:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:25
Hoi,

Ik ben op zoek naar een zuinige server om te gebruiken voor pfsense. Ik zie in dit topic een boel goeie hardware lijstjes staan, maar ik vroeg me af hoe dit zuinig en goedkoop voorzien kan worden van meer netwerk poorten. Bijv uitgaande van Fujitsu D3401-B2 mobo kun je kijken naar een ethernetkaart op PCI-e maar die zijn al snel loeiduur!

Wat ik nodig heb:
- 4 ethernetpoorten + 1 inkomend
- 3 ssids (1 gasten, 1 prive, 1 voor kids) over 3 verdiepingen met stomme betonvloeren

Graag jullie hulp!

Even out of the box: Zijn de spullen van Ubiquiti niks voor je?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:13
Dreamvoid schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:13:
Je hebt deze case met zes 2.5" hotswap bays, moet wel een mITX bordje in:
pricewatch: Silverstone CS01-HS
Plek voor maar liefst 8 2.5” schijven!

Jarenlang heb ik naar zo’n kast gezocht. Als ze hem nog iets kleiner hadden gemaakt (hot swap bay op de plek van de voeding en voeding eruit, dan had ik hem direct gekocht!
@VTN

HDD's verbruiken meer tijdens opstarten omdat er energie nodig is om ze op gang te brengen. In dit geval is dat 6W per stuk, voor 6 HDD's dus 36W.

Dan blijft over 24W voor de rest van het systeem. Dat is zou niet genoeg kunnen zijn voor een snelle cpu, maar met een G3900 zal dat misschien wel gaan. Dus ik denk dat er kans is dat je inderdaad voldoende hebt aan een 80/60W voeding (de 60W is bepalend).

Een caddy kan zonder koeling, maar het direct op elkaar stapelen van disks raad ik af. Tussenruimte is beter voor het transport van de warmte via lucht. Een luchtige ophanging/bevestiging is het beste. Warme lucht stijgt, dus het is een goed idee de warmte af te voeren aan de bovenkant van de kast met een ventilator op lage snelheid of een die alleen draait wanneer nodig.

Ik gebruik zelf 1 case fan op laag toerental en geen cpu fan. Zelfs met een 4.2GHz cpu. De cpu wordt soms heet tijdens compileren, maar dat risico neem ik bewust. De cpu is beveiligd tegen oververhitten. Het is grote kast, er is voldoende ruimte om warmte kwijt te raken.

Interne DVD en Blue Ray drives zijn inderdaad nogal stroomvreters. Een extern exemplaar kan via USB2 of USB3 worden aangesloten wanneer je het nodig hebt. Dan is het maximum verbruik gelimiteerd tot wat USB aankan (meestal 6W bij USB3).

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 14:49
Kaspers schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:17:
Dank voor je update!
Ik zie in de specs van zowel de D3642-B, D3644-B.pdf, D3641-S en D3646-S:
[...]
Dat is wel een tegenvaller, nu de i3's met ECC support zo aantrekkelijk zijn..
@mrmrmr, heb weer eens mijn zoektocht naar een i3 8100 mobo vervolgt. Die fujitsu borden lijken dus geen ondersteuning voor ECC te hebben voor i3's (unconfirmed, maar ze zeggen zelf dat er alleen ondersteuning voor XEON is).

Nu kwam ik dit moederbord van asus tegen: https://www.asus.com/Comm...Workstations/WS-C246-PRO/
en lijkt me tot nog toe het enige bord wat ECC ondersteund op de i3 family. Maar om nu een moederbord van 250 euro aan te schaffen voor een CPU van een dikke 100 euro... :/
Enig idee of er er nog andere mobo-fabrikanten zijn die binnenkort met C246 ondersteuning gaan komen?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36
Kaspers schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:47:
[...]

@mrmrmr, heb weer eens mijn zoektocht naar een i3 8100 mobo vervolgt. Die fujitsu borden lijken dus geen ondersteuning voor ECC te hebben voor i3's (unconfirmed, maar ze zeggen zelf dat er alleen ondersteuning voor XEON is).

[...]
Komt die niet doordat de memory controller op de CPU zit en het dus onmogelijk is om ECC daadwerkelijk error correcting te laten zijn icm een I3?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 14:49
ice-T106 schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:07:
Komt die niet doordat de memory controller op de CPU zit en het dus onmogelijk is om ECC daadwerkelijk error correcting te laten zijn icm een I3?
Ik zie op de volgende Intel pagina wel de support vermeld staan:

https://ark.intel.com/pro...ocessor-6M-Cache-3_60-GHz

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/izoRLU/image.png

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 15:16
Van die pagina:
ECC Memory Supported indicates processor support for Error-Correcting Code memory. ECC memory is a type of system memory that can detect and correct common kinds of internal data corruption. Note that ECC memory support requires both processor and chipset support.
...kan het zijn dat de processor op dat Fujitsu bord het wel ondersteund, maar de chipset niet?

• Raydo88
Kaspers schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:47:
Nu kwam ik dit moederbord van asus tegen: https://www.asus.com/Comm...Workstations/WS-C246-PRO/
en lijkt me tot nog toe het enige bord wat ECC ondersteund op de i3 family. Maar om nu een moederbord van 250 euro aan te schaffen voor een CPU van een dikke 100 euro... :/
Enig idee of er er nog andere mobo-fabrikanten zijn die binnenkort met C246 ondersteuning gaan komen?
Supermicro heeft er een paar, ASRock een, en Gigabyte zal ongetwijfeld ook wel ergens mee komen. Maar reken er niet op dat toekomstige moederborden met deze chipset significant goedkoper zullen zijn dan die Asus. Je betaalt een dubbele premium voor het feit dat het om servergrade- en nieuwste generatie hardware gaat.

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-11 14:49
Hoi,

Ik wil misschien een eigen thuis-server maken, voor niet te veel geld.

Nu kwam ik dit moederboard met CPU tegen wat vinden jullie hier van?
pricewatch: Biostar A68N-5600

In dit topic wordt voornamelijk over intel CPU gepraat, is AMD dan wel een goede keuzen of maakt dat niet zoveel uit?

Software: Linux ubuntu met een Calendar, File server, klein beetje home automation, node-red, misschien een VPN en misschien een lokale website (niks bijzonders)
Dat bordje is echt al _heel_ oud. Als je echt geen performance nodig hebt zou ik naar zoiets kijken:
pricewatch: ASRock J4005B-ITX

Wil je iets meer performance:
pricewatch: ASRock J5005-ITX

Even niets...

• yorroy
mithe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:48:
Hoi,

Ik wil misschien een eigen thuis-server maken, voor niet te veel geld.

Nu kwam ik dit moederboard met CPU tegen wat vinden jullie hier van?
pricewatch: Biostar A68N-5600

In dit topic wordt voornamelijk over intel CPU gepraat, is AMD dan wel een goede keuzen of maakt dat niet zoveel uit?

Software: Linux ubuntu met een Calendar, File server, klein beetje home automation, node-red, misschien een VPN en misschien een lokale website (niks bijzonders)
En wat is niet te veel geld? Voor 250 euro kun je al een behoorlijke server bouwen namelijk (exclusief schijven dan)

• mithe
yorroy schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:25:
[...]

En wat is niet te veel geld? Voor 250 euro kun je al een behoorlijke server bouwen namelijk (exclusief schijven dan)
Ik had ongeveer 200/250 ingedachten. Met een SSD en HDD voor opslag (HDD's heb ik al).

Maar ik vroeg mij vooral af wat er wordt gedacht over het moederboard met onboard AMD CPU.

De voeding is volgens mij wel overdreven.
#ProductPrijsSubtotaal
1Biostar A68N-5600€ 72,49€ 72,49
1Cooler Master MasterBox Lite 5€ 44,90€ 44,90
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 62,-€ 62,-
1LC-Power LC420H-12 V1.3€ 21,95€ 21,95
1Kingston A400 240GB€ 39,93€ 39,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,27

[ Voor 70% gewijzigd door mithe op 11-09-2018 16:34 ]

• yorroy
mithe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:33:
[...]

Ik had ongeveer 200/250 ingedachten. Met een SSD en HDD voor opslag (HDD's heb ik al).

Maar ik vroeg mij vooral af wat er wordt gedacht over het moederboard met onboard AMD CPU.

De voeding is volgens mij wel overdreven.
#~Product~Prijs~Subtotaal~
1~Biostar A68N-5600~€ 72,49~€ 72,49~
1~Cooler Master MasterBox Lite 5~€ 44,90~€ 44,90~
1~Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8~€ 62,-~€ 62,-~
1~LC-Power LC420H-12 V1.3~€ 21,95~€ 21,95~
1~Kingston A400 240GB~€ 39,93~€ 39,93~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 241,27~
Hoewel dat bordje vrij nieuw is, is de chip gebaseerd op een mobiele A10 CPU uit 2012.
Het zal prima werken als server maar verwacht er niet teveel van. Met 3 tientjes meer heb je een laatste generatie Pentium met 4 threads en DDR4 i.p.v. DDR3.

Deze bijvoorbeeld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Gigabyte H310M A€ 60,50€ 60,50
1Cooler Master MasterBox E300L (Zilver)€ 33,99€ 33,99
1Crucial CT8G4DFS824A€ 68,99€ 68,99
1be quiet! System Power B9 300W€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,98

[ Voor 27% gewijzigd door yorroy op 11-09-2018 17:25 ]

• mithe
@yorroy Dankje!

Is er overigens een reden waarom Intel en niet AMD?
Ik dacht juist te horen dat AMD in het low segment vaak beter/goedkoper is.

• Raydo88
mithe schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 20:43:
@yorroy Dankje!

Is er overigens een reden waarom Intel en niet AMD?
Ik dacht juist te horen dat AMD in het low segment vaak beter/goedkoper is.
Ontloopt elkaar niet veel. Voor een paar tientjes minder heb je een Asus Prime A320M-K icm AMD A8-9600 die qua benchmarks in dezelfde klasse als de G5400 bokst.

Maar gezien het lijstje van dingen die jij wil gaan doen met je server (en in de geest van dit topic, met TDP-waardes van slechts 10W) kun je net zo goed voor een ASRock J3455-ITX gaan, of de J5005 die @FireDrunk al noemde. Zet er een PicoPSU in en hij niet alleen zeer zuinig, maar ook compleet fanloos.

• nfst
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-11 23:12
Hoi allen,

ik ben al een tijdje aan het rondkijken om een serverdoosje te bouwen, maar ik denk niet dat ik 100% op het juiste spoor zit. Ik heb een poging gedaan om iets samen te stellen dat aan m'n (toegegeven redelijk vage) voorwaarden voldoet, het zou goed moeten zijn voor een media-server, wat automatisatie, back-ups van andere lokale data, en een beetje virtualisatie om in te knoeien/bij te leren. Er zitten sowieso fouten in, ik heb bevoorbeeld al bedenkingen aan de keuze van moederbord, of een 360 chipset uberhaupt wel nodig is; de voeding is met 300W waarschijnlijk te veel, al heb ik geen idee hoe ik zo'n picoPSU juist aanpak.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Gigabyte MB B360M DS3H€ 76,81€ 76,81
1Silverstone Precision PS09 Black€ 47,50€ 47,50
1Crucial CT8G4DFS824A€ 68,99€ 68,99
1Silverstone SFX Series ST30SF V1.0€ 54,83€ 54,83
1Adata XPG SX6000 256GB€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,63

edit: Net een van de laatste reacties hier gezien, ik zit daar precies niet zo ver van af. Zo'n 310 bordje zou dus ook een M.2 PCI ssdtje aankunnen, in combinatie met 4 HDDs?
yorroy schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:23:
[...]
1~Intel Pentium Gold G5400 Boxed~€ 59,-~€ 59,-~
1~Gigabyte H310M A~€ 60,50~€ 60,50~
1~Cooler Master MasterBox E300L (Zilver)~€ 33,99~€ 33,99~
1~Crucial CT8G4DFS824A~€ 68,99~€ 68,99~
1~be quiet! System Power B9 300W~€ 33,50~€ 33,50~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 255,98~
Alvast bedankt voor mogelijke verbeteringen van m'n matigefouten :)

[ Voor 26% gewijzigd door nfst op 13-09-2018 12:38 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is idd een prima werkbare setup, niks mis mee. M.2 SSD voor het OS, de SATA aansluitingen voor de harde schijven.

Als 2x SATA + 1x M.2 genoeg is, dan kan je nog voor een Thin-mITX H310 bordje gaan (icm een standaard 19V laptopvoeding, die je vast nog wel ergens hebt liggen) zoals
pricewatch: Fujitsu D3674-B
pricewatch: Asus Prime H310T
het maakt je build niet echt goedkoper (je bespaart wel iets doordat je geen voeding hoeft te kopen, maar het bordje is duurder en SODIMMs zijn ietsje duurder dan normaal DDR4), maar wel wat zuiniger en veel kleiner.

[ Voor 58% gewijzigd door Dreamvoid op 13-09-2018 13:16 ]

• No Comment
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-11 08:08
Dreamvoid schreef op donderdag 13 september 2018 @ 13:02:
Als 2x SATA + 1x M.2 genoeg is, dan kan je nog voor een Thin-mITX H310 bordje gaan (icm een standaard 19V laptopvoeding, die je vast nog wel ergens hebt liggen) zoals
pricewatch: Fujitsu D3674-B
pricewatch: Asus Prime H310T
Enig idee naar het stroomverbruik van die Asus Prime H310T in vergelijking met de Fujitsu-bordjes? Ik ben ook aan het kijken naar een server build en ik twijfel tussen beide. Die D3674-B is alvast heel moeilijk te krijgen...

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik geloof niet dat iemand die bordjes al getest heeft - maar ik kan me niet voorstellen dat er veel verschil tussen zit, ze hebben bijna identieke componenten. Die Fujitsu’s zijn altijd wel kwalitatief goed, maar ws ook richting de 120+ euro, dus financieel verdien je een halve watt verschil ofzo niet terug.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 08:34
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een leuke en "betaalbare" server configuratie voor mijn situatie.
En mijn situatie vereist niet het soort server dat hier meestal voorbij komt, maar zuinigheid is van groot belang.

Wat maakt mijn situatie anders?
Simpel, ik heb een 42U 19" rack staan waar het in moet en niet rackmount is serieuze ruimteverspilling. :+

Is dat alles?
Nope, hier zijn nog wat aanvullende eisen:
- Moet low power zijn. Ik wil het hele rack ten alle tijde in een normale WCD kunnen prikken en dus wil ik het totale vermogen niet boven de 2kW uit laten komen. Wat voor de niet zo snelle rekenaars uit komt op 50W per 1U. En deze 50W wil ik ook proberen aan te houden onafhankelijk van hoeveel U hij is.
- Moet stil zijn, het rack staat momenteel in de huiskamer verborgen achter de schoorsteen. :+
Een 1U straaljager gaat het dus niet worden.
- Wat de configuratie ook wordt ik heb er minimaal 2 van nodig.
- Maximale behuizing diepte is rond de 60cm (rack is 80cm diep maar de posts staan iets naar binnen zodat de deuren nog dicht kunnen.

2 19" servers? Wat ben je van plan dan? :o
Het is onderdeel van een meer-jaren-plan om mijn huidige NAS uit te faseren en verlost te zijn van alle opslag op 1 apparaat te hebben zonder uitbreid mogelijkheden en flexibiliteit.
De NAS is een Qnap TS-419P+ en die trekt het allemaal niet meer. :P
Momenteel heb ik 1 Microserver draaien met Proxmox en Ceph op 4 schijven. Het plan is om de 2 nieuwe servers in een cluster te zetten met de Microserver om de VM/container taken te verdelen met een Ceph cluster voor opslag.
De NAS gaat dan puur backup doen.
Te zijner tijd gaat de NAS er helemaal uit en gaat de Microserver dienen als backup.

Wat mag dit geintje gaan kosten dan?
Heb geen maximum in gedachten, maar om het een beetje binnen de perken te houden zeg max. 1000 euro per server.

Wat heb ik in gedachten?
Ik ga een beetje heen en weer tussen volledig custom en wat SuperMicro spul bij elkaar rapen.
Momenteel neig ik naar SuperMicro, geheugen en opslag zijn placeholders, exacte types daarvoor bepaal ik later.
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro A2SDi-4C-HLN4F€ 318,63€ 318,63
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 121,-
1Supermicro SuperChassis 504-203B€ 102,85€ 102,85
1Kingston 8GB DDR4 2400MHz€ 99,40€ 99,40
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 700,88

In de toekomst eventueel uit te breiden met een 2e HDD per server en 10Gbit netwerk.

Ideeën en suggesties?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

No Comment schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:13:
[...]

Enig idee naar het stroomverbruik van die Asus Prime H310T in vergelijking met de Fujitsu-bordjes? Ik ben ook aan het kijken naar een server build en ik twijfel tussen beide. Die D3674-B is alvast heel moeilijk te krijgen...
De nieuwe D3674-B is sinds een paar dagen met levering aan een Duits adres te bestellen, voor hier kan het nog een tijdje duren. Dat was eerder ook zo met de D3417-B2. De D3674-B zou enkele Watts zuiniger kunnen zijn dan de H310T. De voorganger D3474 is ook vrij zuinig in een gebruikersmeting, maar niet zo zuinig als de D3417-B (en D3401-B2, beide mATX). Ik vermoed dat dit komt door de overhead van de ondersteuning van LVDS en GPIO.

Voor een beperkt systeem is denk ik de D3643-H het beste (tamelijk zuinig). Dit is wel een mATX bord. Of de huidige D3401-B die nog wat zuiniger bleek dan de D3417-B.

Fujitsu borden zijn vooral te koop bij Azerty, SiComputers en Reichelt. Kijk rechtstreeks op hun sites als je het niet in Pricewatch ziet staan.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-11 21:47
Goedemorgen...

Zoals wel eens eerder aangegeven, heb ik op dit moment heb ik deze server staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 615e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-890GPA-UD3H€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F3, 1TB€ 0,-€ 0,-
3Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Caviar Blue WD1600AABS, 160GB€ 0,-€ 0,-
1Chieftec DA-01B-D€ 108,08€ 108,08
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 58,47€ 58,47
1Samsung SH-D162D€ 0,-€ 0,-
1HKC USP-3430€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,55

Deze verbruikt 100W continue en dat is nogal wat :-)

Nu heb ik via-via een oude server gekregen, met de volgende specs (wat ik uit HWInfo heb kunnen trekken iig):
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2620 Boxed€ 272,25€ 544,50
1Asus Z9PE-D8 WS€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GT 610€ 0,-€ 0,-
1Highpoint RocketRAID 2720SGL€ 180,21€ 180,21
1Samsung SH-224BB€ 0,-€ 0,-
11000W voeding€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT256M4SSD2BAA met 3,5" bracket 256GB€ 0,-€ 0,-
3WD 2TB schijven----
2WD 3TB schijven----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 724,71

Best een leuke machine, maar deze doet, op dit moment, 150W continue.
Ik vermoed dat dit voornamelijk door de hoeveelheid HDD's komt.

Voordat ik met allemaal experimenten begin, is mijn belangrijkste vraag: is hier überhaupt iets zuinigs van te maken? Door bijvoorbeeld een ander moederbord te gebruiken en maar één van de twee processoren te houden?
Of is het een gevalletje: niet naar omkijken, vergeten en wat anders doen?

Blog

Ben.Hahlen schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:57:
Best een leuke machine, maar deze doet, op dit moment, 150W continue.
Ik vermoed dat dit voornamelijk door de hoeveelheid HDD's komt.

Voordat ik met allemaal experimenten begin, is mijn belangrijkste vraag: is hier überhaupt iets zuinigs van te maken? Door bijvoorbeeld een ander moederbord te gebruiken en maar één van de twee processoren te houden?
Of is het een gevalletje: niet naar omkijken, vergeten en wat anders doen?
150W continu is inderdaad best veel maar niet ongewoon voor server van 10 jaar geleden met 95W i5 Xeon cpu's. Bijna alles aan dit systeem is flinke verbruiker, van moederbord, cpu's, grafische kaart, hard disks, RAID kaart tot voeding. Ik zou er geen geld insteken, want dat levert minder op dan nieuwbouw. Wat je zonder geldinvestering voorlopig wel zou kunnen doen is -zoals je al aangeeft- een cpu eruit halen, de extra SATA chipset uitschakelen, RAID kaart eruit halen, DVD speler loskoppelen, alleen de eerste geheugenbank gebruiken, een zuinig OS erop zetten, instellingen optimaliseren. Daarmee win je mogelijk enkele tientallen Watts. En ondertussen gaan kijken naar een zuiniger systeem. Dus wat anders doen lijkt me uiteindelijk het beste.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-11 21:47
mrmrmr schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:56:
[...]
150W continu is inderdaad best veel maar niet ongewoon voor server van 10 jaar geleden met 95W i5 Xeon cpu's. Bijna alles aan dit systeem is flinke verbruiker, van moederbord, cpu's, grafische kaart, hard disks, RAID kaart tot voeding. Ik zou er geen geld insteken, want dat levert minder op dan nieuwbouw. Wat je zonder geldinvestering voorlopig wel zou kunnen doen is -zoals je al aangeeft- een cpu eruit halen, de extra SATA chipset uitschakelen, RAID kaart eruit halen, DVD speler loskoppelen, alleen de eerste geheugenbank gebruiken, een zuinig OS erop zetten, instellingen optimaliseren. Daarmee win je mogelijk enkele tientallen Watts. En ondertussen gaan kijken naar een zuiniger systeem. Dus wat anders doen lijkt me uiteindelijk het beste.
Dank!
Dat vermoeden had ik ook al een beetje.
Dan laat ik mijn huidige gewoon doordraaien, want dan denk ik niet dat ik veel lager ga uitkomen dan nu.

De case hou ik wel, want die heeft hotswap bays, en dat is dan weer wel handig :-)

Blog

MewBie schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:39:
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een leuke en "betaalbare" server configuratie voor mijn situatie.
En mijn situatie vereist niet het soort server dat hier meestal voorbij komt, maar zuinigheid is van groot belang.In de toekomst eventueel uit te breiden met een 2e HDD per server en 10Gbit netwerk.

Ideeën en suggesties?
Begrijp ik je goed dat je 2 servers in een 42U rack wilt hangen? Of wil je er 30,20,10, etc?

Zoals je zelf al zegt, het 1U rack formaat is van nature erg luidruchtig met name omdat er een aantal kleine ventilatortjes veel te snel moeten draaien om de warmte af te voeren. Als het stil moet zijn heb je dus tenminste 4U en een stille kast nodig. Of een plank met towerbehuizingen erop. De achterdeur van een rack kan niet volledig dicht, want dat werkt koeling tegen. Dichte deuren werken wel goed in een datacenters waar lucht geforceerd van onder naar boven of vice versa gaat.

De Dell R210 II 1U server die ik had deed ongeveer 25W na tweaks. Die klonk als een opstijgend vliegtuig als je hem net aanzette.

• MewBie
mrmrmr schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:06:
[...]

Begrijp ik je goed dat je 2 servers in een 42U rack wilt hangen? Of wil je er 30,20,10, etc?

Zoals je zelf al zegt, het 1U rack formaat is van nature erg luidruchtig met name omdat er een aantal kleine ventilatortjes veel te snel moeten draaien om de warmte af te voeren. Als het stil moet zijn heb je dus tenminste 4U en een stille kast nodig. Of een plank met towerbehuizingen erop. De achterdeur van een rack kan niet volledig dicht, want dat werkt koeling tegen. Dichte deuren werken wel goed in een datacenters waar lucht geforceerd van onder naar boven of vice versa gaat.

De Dell R210 II 1U server die ik had deed ongeveer 25W na tweaks. Die klonk als een opstijgend vliegtuig als je hem net aanzette.
In het rack zitten nu 3 1U 500VA UPSen, mijn test/hobby server komt er in in een 4U kast die ik nog heb liggen, de Microserver staat er in op een plank, de NAS staat er in op een plank, er zit een 24 ports switch in, en er moet nog wat kabel management meuk in. Rack is dus niet leeg. :+

Maar voor nu wil ik er 2 servers bij om een 3 node Proxmox cluster te maken.

Kwa prijs is dat 1U SuperMicro kastje gewoon veel interessanter dan elke willekeurig 4U kast waar ik dan ook nog een losse voeding bij moet kopen en misschien een set railsen om hem op te hangen. En hij schijnt redelijk stil te zijn als er hardware in zit die niet echt warmte produceert, vandaar het moederbord met de Atom processor. Ik ga er toch geen zware VM's op draaien die echt dikke hardware nodig hebben.

Ik heb ook zitten kijken naar 2U, daar passen gewoon 80mm fans in maar die zijn net als 3U financieel gezien gewoon totaal niet interessant.

Waar ik woon zijn eigenlijk alleen SuperMicro en een beperkt aantal types Chieftec en Chenbro behuizingen online te koop, andere merken zal ik zelf moeten importeren en zijn kwa kosten dus al helemaal niet interessant. :/

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 14-09-2018 15:26 ]

*beeeeep*

Een ander voordeel van meer dan 1U is dat je normale mATX moederborden zou kunnen plaatsen in geschikte behuizingen. Dat zou eventueel ook kunnen met thin mini-ITX in 1U. Normale borden zijn doorgaans goedkoper. Je kunt ook eens kijken in het ESXi topic voor buildconfiguraties.

Heise heeft een vergelijkingssite met meer selectiemogelijkheden dan Pricewatch:
https://www.heise.de/preisvergleich/?cat=geh19

Via Amazon.de zijn vaak ook dingen te bestellen zonder verzendkosten (met bestemming Nederland). Misschien werkt dat ook in Noorwegen(?) voor bepaalde artikelen.

• S0epkip
  • Laatst online: 25-11 12:06
MewBie schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:07:
[...]

Maar voor nu wil ik er 2 servers bij om een 3 node Proxmox cluster te maken.

...

Ik ga er toch geen zware VM's op draaien die echt dikke hardware nodig hebben.
Als je geen zware vm's gaat draaien, waarom dan wel een 3 node Proxmox cluster? Kost aardig wat stroom incl ups etc die je in je kast hebt zitten. Kan je niet met VPS ofzo werken?

Ik gok dat dit spulletje met gemak 400-500 Watt uit het stopcontact trekt. Dan heb je het over 800-1000 Euro aan alleen al stroomkosten per jaar, dan heb je nog geen hardware gekocht.

[ Voor 16% gewijzigd door S0epkip op 15-09-2018 08:32 ]

PVO

• MewBie
S0epkip schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 08:26:
[...]

Als je geen zware vm's gaat draaien, waarom dan wel een 3 node Proxmox cluster? Kost aardig wat stroom incl ups etc die je in je kast hebt zitten. Kan je niet met VPS ofzo werken?

Ik gok dat dit spulletje met gemak 400-500 Watt uit het stopcontact trekt. Dan heb je het over 800-1000 Euro aan alleen al stroomkosten per jaar, dan heb je nog geen hardware gekocht.
Ik wil af van een enkele NAS voor opslag, daarom gaat de netwerk opslag ook in het Proxmox/Ceph cluster. En ja, ik ben me bewust van de nadelen en overkill daar van.

Stroomkosten maak ik me niet zo druk om, alle verwarming hier is toch al elektrisch, dus of er nu een kachel aan staat of een server aan staat... Sinds ik alles wat nu in het rek zit heb draaien heb ik geen verhoging van de elektriciteits rekening gemerkt. :+
mrmrmr schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 01:46:
Een ander voordeel van meer dan 1U is dat je normale mATX moederborden zou kunnen plaatsen in geschikte behuizingen. Dat zou eventueel ook kunnen met thin mini-ITX in 1U. Normale borden zijn doorgaans goedkoper. Je kunt ook eens kijken in het ESXi topic voor buildconfiguraties.

Heise heeft een vergelijkingssite met meer selectiemogelijkheden dan Pricewatch:
https://www.heise.de/preisvergleich/?cat=geh19

Via Amazon.de zijn vaak ook dingen te bestellen zonder verzendkosten (met bestemming Nederland). Misschien werkt dat ook in Noorwegen voor bepaalde artikelen.
Als ik iets met een 4U kast in elkaar zet met de componenten die ik hier kan krijgen is het verschil iets meer als 20 euro (het SuperMicro bord uit de andere lijst is ineens 40 euro duurder geworder overnacht, maar dat tel ik niet mee) en dan heb ik meer CPU power (wat ik waarschijnlijk niet echt nodig heb aangezien de Microserver het nu ook trekt in zijn eentje), maar verlies ik 3 netwerk porten die ik best wel kan gebruiken. :+
En er moet misschien nog een fan bij.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 55,95€ 55,95
1Fujitsu D3417-B2€ 146,-€ 146,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 121,-
1Chieftec UNC-410S-B-OP€ 162,83€ 162,83
1Kingston 8GB DDR4 2400MHz€ 99,40€ 99,40
1Cooler Master MasterWatt Lite 400W€ 32,90€ 32,90
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,08

De makkelijkste manier om geld te besparen is overstappen op de 2 Core variant van het SuperMicro bord en de M.2 inruilen voor een reguliere SSD.

Als ik via het internet bestel uit het buitenland mogen de verzendkosten misschien wel gratis zijn, de 25% MVA/BTW + inklarings kosten ontkom ik niet aan. :/
En daar boven op komt nog het gedoe met douanes en belastingdiensten als ik de BTW uit Duitsland terug wil.

*beeeeep*

• S0epkip
MewBie schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:03:
[...]
Ik wil af van een enkele NAS voor opslag, daarom gaat de netwerk opslag ook in het Proxmox/Ceph cluster. En ja, ik ben me bewust van de nadelen en overkill daar van.

Stroomkosten maak ik me niet zo druk om, alle verwarming hier is toch al elektrisch, dus of er nu een kachel aan staat of een server aan staat... Sinds ik alles wat nu in het rek zit heb draaien heb ik geen verhoging van de elektriciteits rekening gemerkt. :+

[...]

Als ik iets met een 4U kast in elkaar zet met de componenten die ik hier kan krijgen is het verschil iets meer als 20 euro (het SuperMicro bord uit de andere lijst is ineens 40 euro duurder geworder overnacht, maar dat tel ik niet mee) en dan heb ik meer CPU power (wat ik waarschijnlijk niet echt nodig heb aangezien de Microserver het nu ook trekt in zijn eentje), maar verlies ik 3 netwerk porten die ik best wel kan gebruiken. :+
En er moet misschien nog een fan bij.
1~Intel Pentium G4560 Boxed~€ 55,95~€ 55,95~
1~Fujitsu D3417-B2~€ 146,-~€ 146,-~
1~WD Red WD40EFRX, 4TB~€ 121,-~€ 121,-~
1~Chieftec UNC-410S-B-OP~€ 162,83~€ 162,83~
1~Kingston 8GB DDR4 2400MHz~€ 99,40~€ 99,40~
1~Cooler Master MasterWatt Lite 400W~€ 32,90~€ 32,90~
1~Crucial MX500 m.2 250GB~€ 59,-~€ 59,-~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 677,08~

De makkelijkste manier om geld te besparen is overstappen op de 2 Core variant van het SuperMicro bord en de M.2 inruilen voor een reguliere SSD.

Als ik via het internet bestel uit het buitenland mogen de verzendkosten misschien wel gratis zijn, de 25% MVA/BTW + inklarings kosten ontkom ik niet aan. :/
En daar boven op komt nog het gedoe met douanes en belastingdiensten als ik de BTW uit Duitsland terug wil.
Huh wat? Je hebt nu toch al een dikke stroomrekening en dure verwarming, dus dit kan er ook nog wel bij? :P

In de zomer lijkt die warmte me niet fijn. Bovendien een mooie kans om je verwarming om te bouwen naar L/L of L/W warmtepomp, maar dat is offtopic hier.

Inklaringskosten binnen de EU lijkt me niet? BTW teruggave kan een ander verhaal worden, maar met BTWnr zou je gewoon BTW-vrij moeten kunnen kopen.

PVO

• MewBie
S0epkip schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:06:
[...]

Huh wat? Je hebt nu toch al een dikke stroomrekening en dure verwarming, dus dit kan er ook nog wel bij? :P

In de zomer lijkt die warmte me niet fijn. Bovendien een mooie kans om je verwarming om te bouwen naar L/L of L/W warmtepomp, maar dat is offtopic hier.

Inklaringskosten binnen de EU lijkt me niet? BTW teruggave kan een ander verhaal worden, maar met BTWnr zou je gewoon BTW-vrij moeten kunnen kopen.
Ik woon niet in de EU. ;)

*beeeeep*

• S0epkip
Point taken. Stroomprijs zal dan ook heel anders liggen.

PVO

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Maar wel EER toch? Maakt dat geen verschil?
mrmrmr schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:57:
c't heeft het artikeltje over de Fujitsu D3643-H online gezet. Daarin wordt het verbruik beschreven, ook met PicoPSU.
Damn, zou een heel erg leuke opvolger kunnen zijn voor de 2 mITX systeempjes die hier 24/7 draaien :)

[ Voor 52% gewijzigd door Raven op 15-09-2018 14:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• MewBie
Raven schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:14:
[...]

offtopic:
Maar wel EER toch? Maakt dat geen verschil?
offtopic:
Maakt niet uit, als je iets besteld via internet uit het buitenland moet je inklarings kosten en BTW betalen bij invoer.

*beeeeep*

4W idle, not bad voor die nieuwe Fujitsu plankjes...

Even niets...

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Van de week een HS110 smartplug aangeschaft om het energieverbruik van mijn homeserver te meten.
-,7 kWh per dag, 255kWh per jaar, +/- 45-50 euro per jaar, +/- 28w gemiddeld verbruik.

i5-3570, pci-e 2 port nic, 16GB, 120GB ssd
os: ESX 6.5 met een 3 tal machines draaiend, Sophos XG firewall, Pi-Hole debian, Unifi debian.

[ Voor 10% gewijzigd door Harmen op 15-09-2018 21:41 ]

Whatever.

De Fujitsu D3674-B is nu bestelbaar in Nederland bij MaxICT met momenteel 156 op voorraad bij de leverancier.

Dit is een Coffee Lake mini-ITX bord met LVDS en GPIO en het is niet zo superzuinig als de mATX borden Fujitsu D3643-H (Coffee Lake) of de D3401-B2 (Kaby Lake).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op zondag 16 september 2018 @ 02:54:
De Fujitsu D3674-B is nu bestelbaar in Nederland bij MaxICT met momenteel 156 op voorraad bij de leverancier.
offtopic:
Als dat de enige is, dan zou ik de voorraad indicator met een korreltje zout nemen, zie de vele topics over die shop...

Oscar Wilde

offtopic:
In dit geval is het wel aannemelijk. Ik denk dat het dezelfde distributeur is als bij de Duitse shops die ook voorraad aangeven. Ik zou bij bestelling wel een maximum levertijd aangeven. Of wachten tot hij leverbaar is bij een shop met betere reputatie. Azerty en SiComputers zouden hem ook wel kunnen leveren vermoed ik.

[ Voor 11% gewijzigd door mrmrmr op 16-09-2018 11:25 ]

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14

kronolith

[EDIT]

Ik heb thuis al een tijdje een j3160 als server draaien. Werkt prima en superzuinig, alleen begin ik langzaamaan tegen de limieten van dit bordje aan te lopen. Geen VT-d en hij is nogal.... traag.

Ik ben me nu dus aan het orienteren voor een vervanger. Mijn idee was om de huidige j3160 puur als storage te gaan gebruiken, en dan iets van een NUC ernaast als thuisserver.

Nu vond ik zojuist in de V&A deze Dell Optiplex: V&A aangeboden: Dell OptiPlex 3050 Micro, I5-7500T, 8GB DDR4, 256GB SSD, W10 PRO

Lijkt me perfect: goedkoop, klein, veel power. Iemand ervaringen met een oplossing als deze, of misschien een beter voorstel?

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:41
kronolith schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:58:
Ik heb thuis al een tijdje een j3160 als server draaien. Werkt prima en superzuinig, alleen begin ik langzaamaan tegen de limieten van dit bordje aan te lopen. Geen VT-d en hij is nogal.... traag.

Ik ben me nu dus aan het orienteren voor een vervanger. Mijn idee was om de huidige j3160 puur als storage te gaan gebruiken, en dan iets van een NUC ernaast als thuisserver.

Nu vond ik zojuist in de V&A deze Dell Optiplex: V&A aangeboden: Dell OptiPlex 3050 Micro, I5-7500T, 8GB DDR4, 256GB SSD, W10 PRO

Lijkt me perfect: goedkoop, klein, veel power. Iemand ervaringen met een oplossing als deze, of misschien een beter voorstel?
Lijkt me voor deze prijs een heel goed toestel. Reden oa waarom nuc zo populair is is het verbruik dat heel laag is. Weet niet of het ook zo is bij dit toestel.

• yorroy
Er zit een budget AMD zen APU aan te komen van om en nabij 60 euro. Wellicht een interessante optie als het verbruik laag is. 2 cores en 4 threads:
https://nl.hardware.info/...kt-op-in-prijsvergelijker

Heel benieuwd hoe deze presteert in vergelijking met de laatste Pentiums

[ Voor 13% gewijzigd door yorroy op 19-09-2018 09:32 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-11 07:09
yorroy schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:32:
Er zit een budget AMD zen APU aan te komen van om en nabij 60 euro. Wellicht een interessante optie als het verbruik laag is. 2 cores en 4 threads:
https://nl.hardware.info/...kt-op-in-prijsvergelijker

Heel benieuwd hoe deze presteert in vergelijking met de laatste Pentiums
Je was niet de enige:
https://www.techspot.com/...d-athlon-200ge/page2.html

Beetje afwachten tot er meer metingen en reviews komen, maar uit deze resultaten zie ik een vrij redelijke perf/Watt en perf/€. Doet het niet veel slechter dan de geteste Pentiums op CPU-dingen en beter op GPU, met laag verbruik. Idle in hun metingen gelijk met die Pentiums, op 25 Watt voor hele systeem, onder iGPU load (meer HTPC dan server, maar vooruit) flink zuiniger.

Al wordt ik zelf hebberiger over die 2200G als ik die scores zo zie :+

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:22

Bolletje

Moderator Harde Waren

Ik heb een Dell 3050 Micro; alleen dan met G4560T, 12GB geheugen en nog een harde schijf.
Ben er zeer tevereden mee! Werkt goed en is stil.

Ik kan binnenkort het verbruik wel testen met een Energylogger 4000.

Let wel op het volgende: het m.2-slot ondersteunt enkel pci-e nvme-ssd's, geen sata.

• kronolith
  • Laatst online: 23:14

kronolith

[EDIT]

Zou je dat eens kunnen doen? Ben benieuwd of het idle verbruik vergelijkbaar is met een Nuc. Kan daar op internet eigenlijk niks over vinden :)

• Dreamvoid
  • Niet online

Dat ziet er idd als een prima deal uit - voordeel ook is die W10 licensie, die krijg je met zelfbouw er niet bij. Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat-ie wellicht geen ruimte heeft voor 15mm hoge HDD, dus (vrij) ongeschikt als storage server/NAS.

• H-B
  • Laatst online: 23-11 07:57

H-B

Hallo,

Ik heb het voornemen om mijn oude Qnap weg te doen en zit nu aan zelfbouw te denken, na eens te hebben rondgeneusd in dit topic heb ik voor mijzelf een lijst samengesteld voor wat mij wel een leuk systeem lijkt.
Als schijven heb ik een paar 1TB 2,5" schijven en 2 Seagate Expansion Portable's van 4TB

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G5600€ 96,-€ 96,-
1ASRock B360M-HDV€ 70,30€ 70,30
1Kolink Satellite€ 30,50€ 30,50
1Crucial CT8G4DFS8213€ 71,90€ 71,90
1Samsung 860 EVO m.2 250GB€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,09

Is dit een beetje een evenwichtig systeem en kan de voeding eventueel nog 2 2,5" schijven aan of word dat te veel van het goede?
Ik hoor het graag.
H-B schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:34:
Is dit een beetje een evenwichtig systeem en kan de voeding eventueel nog 2 2,5" schijven aan of word dat te veel van het goede?
Ik hoor het graag.
Voor bestandsdeling heb je niet een heel snelle processor nodig. De G5400 zou ook ruim voldoende zijn, die is al veel sneller dan een ARM in de QNAP.

Je kunt 6 SATA devices aansluiten met dit moederbord. Als je 6 SATA HDD's wilt kunnen aansluiten, dan is een M.2 PCIe NVMe SSD aan te raden.

Je geeft niet aan precies welke schijven je hebt, en dat is wel van belang bij het berekenen of het aansluitbaar is. Kun je Pricewatch links geven?

• H-B

H-B

mrmrmr schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:35:
[...]

Voor bestandsdeling heb je niet een heel snelle processor nodig. De G5400 zou ook ruim voldoende zijn, die is al veel sneller dan een ARM in de QNAP.

Je kunt 6 SATA devices aansluiten met dit moederbord. Als je 6 SATA HDD's wilt kunnen aansluiten, dan is een M.2 PCIe NVMe SSD aan te raden.

Je geeft niet aan precies welke schijven je hebt, en dat is wel van belang bij het berekenen of het aansluitbaar is. Kun je Pricewatch links geven?
Bedankt voor je reactie,

De QNAP is geen ARM nog erger zelfs een 11 jaar oude single core Atom met hypertreading op 1.6GHz, ik heb gekozen voor de G5600 omdat de G5400 domweg niet leverbaar lijkt te zijn ook nog gedacht aan een Core I3 8100 maar die is in een paar dagen tijd zeker een 50 euro duurder geworden als die al leverbaar is.
Wat er op zal gaan draaien is Pihole NZBGet Sonarr Radarr en iets voor torrents verder LogitechMediaServer met MusicIP, niet alleen simpele bestandsdeling dus.
De Samsung die ik in de lijst heb staan is een M.2 die past op het moederbord als ik de specs goed heb.
Verder de 1Tb schijven even opgezocht en die vind je in de lijst hier onder en wat er volgens een eerder bericht in dit topic in de Seagate Expansion Portable's van 4TB zit ook hieronder in de lijst opgenomen daar kan ik er dus eventueel nog 2 van bij zetten, maar de vraag was of de voeding dit nog trekt.
#ProductPrijsSubtotaal
1HGST 7K1000, 1TB€ 49,01€ 49,01
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 152,99€ 152,99
1Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB€ 67,65€ 67,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,65
@H-B

De chipset op het moederbord kan maar 6 SATA aan. Als je de M.2 SATA gebruikt blijven er nog 5 SATA werkende connectoren over. Dus je kunt dan maximaal 5 SATA aansluiten. Als je een M.2 PCIe gebruikt komt die SATA weer vrij.

De HGST doet volgens een bron 5,5W maximaal (dat is bij opstarten). De ST4000LM024 vraagt maximaal 6W, de ST1000LM024 vraagt 5W. Alle 4 samen is dat 22,5W. Dat kan nog met een PicoPSU 80/60. Een erbij van 6W lukt mogelijk ook nog. Twee erbij is twijfelachtig. Dan geeft een PicoPSU 90/80 kit meer lucht. Die is wel wat minder efficiënt, maar dat is bij jouw build niet maximaal geoptimaliseerd. Een moederbord dat zeer zuinig is met het maximale aantal SATA aansluitingen kost twee keer zoveel (Fujtisu D3417-B2) want dat is een server/workstation bord.

• H-B

H-B

mrmrmr schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:17:
@H-B

De chipset op het moederbord kan maar 6 SATA aan. Als je de M.2 SATA gebruikt blijven er nog 5 SATA werkende connectoren over. Dus je kunt dan maximaal 5 SATA aansluiten. Als je een M.2 PCIe gebruikt komt die SATA weer vrij.

De HGST doet volgens een bron 5,5W maximaal (dat is bij opstarten). De ST4000LM024 vraagt maximaal 6W, de ST1000LM024 vraagt 5W. Alle 4 samen is dat 22,5W. Dat kan nog met een PicoPSU 80/60. Een erbij van 6W lukt mogelijk ook nog. Twee erbij is twijfelachtig. Dan geeft een PicoPSU 90/80 kit meer lucht. Die is wel wat minder efficiënt, maar dat is bij jouw build niet maximaal geoptimaliseerd. Een moederbord dat zeer zuinig is met het maximale aantal SATA aansluitingen kost twee keer zoveel (Fujtisu D3417-B2) want dat is een server/workstation bord.
Oké, de ssd vervangen door een PCIe de lijst ziet er dan als volgt uit,
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G5600€ 96,-€ 96,-
1ASRock B360M-HDV€ 70,30€ 70,30
1Kolink Satellite€ 30,50€ 30,50
1Crucial CT8G4DFS8213€ 71,90€ 71,90
1Kingston A1000 240GB€ 61,04€ 61,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,23

Er hangt nu ook nog een NUC in mijn netwerk die zal straks ook komen te vervallen, maar daarvan kan ik wel mooi de processor belasting zien als het systeem idle is Pihole 0.1% Sonarr 0.5% LogitechMediaServer 1.1 % NZBGet 1.2% qBittorrent 0.1% en als laatste NZBHydra 0.7% al met al aan processen een kleine 4.5 %.
Waar kan ik een beetje op rekenen voor wat betreft het idle verbruik van het bovengenoemde systeem er van uit gaande dat de schijven in standby gaan?
Ik denk onder 20W, maar dat is een beetje koffiedik kijken. Het kan meevallen en ook een beetje tegenvallen. Het hangt af van diverse (soms complexe) factoren, zoals welk besturingssysteem, het effect van optimalisatie. Daarom vergelijken we hier bij voorkeur met een standaardconfiguratie (USB muis/toetsenbord, monitor, LAN aangesloten, SSD, geen HDD, Windows 10 met drivers). Als je USB apparaten en monitor niet aansluit zakt het verbruik nog relatief veel. Meer info daarover in een blogpost.

Je hebt twee van die SATA splitters nodig bij 6 disks, en ook als de afstand tussen de schijven te groot is. En misschien brackets voor conversie van 3,5 naar 2,5".

Verder kun je kiezen voor nog een PCI bracket voor PicoPSU, dat is een doorvoer voor de voeding. Er is een ventilator nodig om de warmte naar buiten te voeren, daarvoor zou ik een fan op lage snelheid laten draaien. Fans kunnen omstreeks 1W vragen. Als de meegeleverde fan redelijk zuinig is, kun je die bijvoorbeeld op 7W laten draaien. Die zit op een goede plek, bovenaan in de kast. Als de fan via PWM aanstuurbaar is, dan heb je geen speciale 7W kabel nodig.

• H-B

H-B

OS zal debian stretch of OMV worden wat ook weer debian is, ik zal eerst met 4 schijven gaan draaien en de PCI bracket maak ik zelf heb nog genoeg van dingen liggen.
Een 120 mm fan op 5 v zal de warmte af gaan voeren mischien een tweede erbij als het spul te warm word maar dat moet ik eerst gaan bekijken.
Bedankt voor je antwoorden de spullen zijn ondertussen besteld, als alles er is en opgebouwd zal ik het verbruik gaan meten.

• Baracuda89
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-01 20:16
Hallo tweakers,

Al een aantal maanden lees ik dit forum met veel plezier en verdiep ik mij ook in het maken van een zuinige NAS / server.

Voor mijn build heb ik onderdelen gebruikt welke ik nog had liggen van mijn mine installatie en de case van een oude pc die ik nog had staan. Voor de nas heb ik alleen 2 pricewatch: Maxtor M3 Portable 4TB Zwart gekocht 1 voor in de nas en 1 gebruik ik voor backups. Ik gebruik een 8gb usb stick voor de OS.

Ik gebruik Openmediavault als OS en heb er ook Plex, OpenVPN en een printer op aangesloten. Voor de backups gebruik ik de usb backup plugin. Binnenkort wil ik ook nog proberen om er een git server op te installeren welke nu nog op een Raspberry Pi 3 draait.

Binnenkort koop ik alleen nog een 120gb ssd omdat de usb stick nog maar 300mb vrije ruimte heeft, en een pico psu omdat de voeding die er nu in zit straks nodig is voor mijn nieuwe game / werk pc.

Op het moment verbruikt hij nu 18,2 Watt idle.
Het is niet mijn dream build, maar mijn wallet is er wel erg blij mee dat ik het zo heb gedaan :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 36,91€ 36,91
1MSI Z270-A Pro€ 96,80€ 96,80
1Fujitsu MHV2200BT, 200GB€ 0,-€ 0,-
2Maxtor M3 Portable 4TB Zwart€ 102,-€ 204,-
1Crucial CT4G4DFS824A€ 34,19€ 34,19
1Seasonic Focus Plus 750 Platinum€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,90
@Baracuda89

Goed idee om de voeding te vervangen. Als je de mogelijkheid hebt helemaal geen USB te gebruiken, dus geen stick, toetsenbord of muis, dan scheelt dat in de overhead. Een SSD is meestal zuiniger, bijvoorbeeld een zuinige, goedkope Western Digital Green SSD. Of als je een snelle SSD wilt, een Samsung EVO 840/850. De nieuwere 860/870 verbruikt wat meer.

De oude Fujitsu harde schijf zou ik ook verwijderen of herbestemmen als backup disk. Die kun je dan aansluiten via een Sharkoon Quickport wanneer je hem nodig hebt.

Kijk ook eens daarna of je kan koelen met minder of trager lopende ventilatoren.

• Baracuda89
De WD green lijkt mij inderdaad wel een mooie optie, ik denk dat ik de m2 ssd dan erin doe zodat ik alle 6 de sata voor opslag kan gebruiken. Zojuist heb ik de Fujitsu harde schijf eruit gehaald. Hij draait nu 17.5W idle. De Fujitsu verbruikt minder dan ik dacht.

De printer is op de usb aangesloten maar hier zie ik geen stijging in verbruik als die aanstaat.

Van de week als ik langs Alternate rij haal ik even de pricewatch: WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB hopelijk daalt dan het verbruik nog iets en kan ik met een gerust hart alle updates gewoon uitvoeren.

In mijn nas draait alleen de cpu fan, deze heb ik al een keer uit gezet door de kabel van de fan los te halen van het moederbord het verbruik daalde toen maar iets van 0.5W. Ik heb er wel aan zitten te denken om deze te kopen pricewatch: Arctic Alpine 11 Passive maar voordat ik dat dan heb terug verdient aan stroom besparing. En ben bang dat de cpu misschien te warm word als Plex streams aan het transcode is.

Van de week als ik tijd heb zal ik ook eens in de Bios kijken of ik daar nog iets kan aan / uitzetten om wat te besparen.
Baracuda89 schreef op maandag 24 september 2018 @ 02:03:
De printer is op de usb aangesloten maar hier zie ik geen stijging in verbruik als die aanstaat.
Voor het beste resultaat moet je hem (en alle andere USB apparaten) echt loskoppelen en daarnaast ook het energieverbruik geoptimaliseerd hebben, onder Linux bijvoorbeeld powertop --auto-tune na iedere wijziging en reboot draaien. De grootste winst bij USB bereik je door helemaal geen USB apparaten te hebben. Dan kan het besturingssysteem het hele USB subsysteem in een slaapstand zetten. Maar als je nu eenmaal de printer nodig hebt, dan is dat niet haalbaar.

Wat betreft de passieve koeler: als je vaak of langdurig de cpu maximaal belast, dan is een cpu ventilator aan te bevelen. Zelf gebruik ik wel de passieve koeler met 1 case fan, ik neem daar bewust een risico.

Als de ventilator maar 0,5W verbruikt is dat een zuinige. Mijn case fan verbruikt 0,2-0,3W, die laat ik op 7V traag draaien. Het is een los aangeschaft exemplaar.

De Fujitsu hard disk is misschien een 1 platter disk, die heeft minder vermogen nodig dan eentje met meerdere platters. In de topic start is dat ook te zien, bepaalde 2.5" disks met minder opslagruimte zijn zuiniger.

De WD Green SSD serie is niet erg snel, vergelijkbaar met USB sticks. Wel zuinig volgens de specs en reviews.

• Baracuda89
@mrmrmr

Bedankt voor je tips, van 'powertop --auto-tune' had ik nog nooit gehoord, na wat lezen heb ik het geïnstalleerd en de auto tune uitgevoerd. Mijn verbruik is nu 17W
Alleen bij reboot vergeet hij de settings. Ik heb een powertop.service bestand aangemaakt als root gebruiker in /etc/systemd/system/ en daar de volgende code ingezet zoals aangegeven bij https://wiki.archlinux.org/index.php/powertop
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Unit]
Description=Powertop tunings

[Service]
ExecStart=/usr/bin/powertop --auto-tune
RemainAfterExit=true

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Daarna systemctl daemon-reload en
systemctl enable powertop.service
Iemand een idee wat ik hier fout doe?

Wat betreft de cpu fan zal ik eens in de bios kijken of ik hem op wat minder volt kan laten draaien en dat hij pas gaat draaien als de cpu bijvoorbeeld 50 graden of hoger is. Dan in Plex even flink transcode en kijken wat de temperatuur doet.

Mijn OS staat nu op 1 van deze usb sticks pricewatch: Sandisk Cruzer Blade (3 stuks) 8GB Blauw, Roze, Groen als ik de WD green ssd erin heb zitten zal ik wel even posten wat mijn verbruik dan is.

Het probleem met powertop heb ik zojuist opgelost.
code:
1
ExecStart=/usr/bin/powertop --auto-tune

moest zijn
code:
1
ExecStart=/usr/sbin/powertop --auto-tune

Door systemctl status powertop.service te gebruiken kwam ik erachter wat er fout ging.

[ Voor 9% gewijzigd door Baracuda89 op 24-09-2018 12:25 ]

Jouw USB key zal denk ik wel redelijk zuinig zijn want het is een USB 2.0 key. USB 3.x keys verbruiken veel meer. Dat merk je ook, want dergelijke keys worden warm tot heet, vooral als ze snel zijn.

USB apparaten geven aan het besturingssysteem door hoeveel vermogen ze willen hebben. Dat gaat in blokken (Wikipedia).
Zoals @H-B eerder aangaf, diverse Intel 14nm processoren zijn sinds een paar weken niet makkelijk meer verkrijgbaar of tegen een prijs die veel hoger ligt dan normaal, zelfs tot 2 keer zo duur.

Er wordt verwacht dat de tekorten zullen aanhouden.

Ik zou zelf niet makkelijk zo'n veel te hoge prijs betalen voor een processor die dat niet waard is. Zelfs Celerons worden nu ook duurder, zodat het misschien niet meer effectief is om die tijdelijk als alternatief in te zetten.

Er is nog één Belgische shop dat een G4560 te koop aanbied voor de oude lage prijs. Of ze inderdaad ook uit voorraad kunnen leveren is de vraag. Ik zou in ieder geval aangeven wat de maximale levertermijn is.

• Dreamvoid
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:00:
Jouw USB key zal denk ik wel redelijk zuinig zijn want het is een USB 2.0 key. USB 3.x keys verbruiken veel meer. Dat merk je ook, want dergelijke keys worden warm tot heet, vooral als ze snel zijn.

USB apparaten geven aan het besturingssysteem door hoeveel vermogen ze willen hebben. Dat gaat in blokken (Wikipedia).
Ik vraag me dan af, als je de poort in de UEFI/BIOS op USB2 begrenst, gaat het verbruik van zo'n stick dan ook fors omlaag?
Officieel moet dat zo gaan omdat backward compatibility ingebouwd is in het protocol, maar er zijn in de praktijk kennelijk soms wel compatibiliteitsproblemen.

Het zal meestal eenvoudiger zijn een USB 2.0 stick te gebruiken. Misschien is dat ook effectiever wat betreft energieverbruik.

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:30

wij

Ik ben bezig met het samenstellen van een (zuinige) server. Ik heb niet echt een specifiek doel voor ogen (op dit moment draait er thuis al een RPI3 met pi-hole en dsmr-reader). Waarschijnlijk ga ik gebruik maken van docker en andere virtualisatie.

Ik werk zelf veel met GIS en geo-informatie. Ik wil de server gaan gebruiken om een blog te maken met een aantal showcases van hobby projecten. Denk aan tools als GeoServer, R (met Shiny), geopandas (flask apps). Maar ik zou ook kunnen kijken naar real time data verwerking of machine learning.

Achterliggende gedachte bij dit systeem is dat ik het (als ik uit-gehobbyd ben) dankzij de Ryzen 2200G met APU ook prima kan inzetten als desktop of simpel gaming systeem. Aangezien ik nu nog op een energieslurpende Phenom x965 werk. Daarmee verklein ik de kans dat het weggegooid geld is wanneer ik te weinig tijd heb om te hobbyen. Ander uitgangspunt moet zijn dat het systeem (inclusief energieverbruik) interessant moet zijn t.o.v. een VPS met vergelijkbare prestaties (behalve 3d dan..) bij bijvoorbeeld Scaleway.

Ik heb persoonlijk een lichte voorkeur voor AMD (sentiment). Daarnaast is het mij niet gelukt om een voordeliger systeem samen te stellen met bijvoorbeeld een i3-8100 als gevolg van de duurdere moederborden.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 99,-€ 99,-
1ASRock B450M-HDV€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master Elite 110€ 43,75€ 43,75
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 131,30€ 131,30
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 83,95€ 83,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,82

Om het energieverbruik te verlagen heb ik bewust voor een simpel (volgens review zuinig) moederbord gekozen. Ook heb ik bij het uitzoeken van de PSU gelet op efficiëntie bij lage belasting. Ik wil best nog iets meer betalen voor een PSU als ik dat binnen ~3 jaar terug kan verdienen aan energiekosten.

Voor mij is de uitdaging om voor alle componenten op een 'sweet spot' te zitten qua value for money. Daarom heb ik bijvoorbeeld een relatief grote SSD gekozen in verband met lagere prijs per gb.

Mogelijkheden die ik zie om te besparen zijn o.a. de kleinere 250gb SSD, het inzetten van de AMD Athlon 200GE (ook lager energieverbruik) of het verkleinen van de hoeveelheid intern geheugen. Echter, 2x 4gb lijkt me geen goede investering omdat het toekomstige uitbreiding in de weg zit en 1x 8gb is niet efficiënt in verband met single channel.

Mijn alternatieve wenslijst (met de bovengenoemde besparingen):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock B450M-HDV€ 66,55€ 66,55
1Cooler Master Elite 110€ 43,75€ 43,75
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 66,01€ 66,01
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,61€ 49,61
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,82

Ik zou graag wat reacties krijgen op dit systeem. Zien jullie nog andere mogelijkheden om te besparen of het energieverbruik te verlagen?

[ Voor 22% gewijzigd door wij op 28-09-2018 20:44 ]

• wij

wij

Ik weet niet zeker of dat mogelijk is met dit systeem.

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:22
@wij

Ik zou ook nog even kijken naar een andere kast, want volgens is die niet compatible met je gekozen moederbord (micro-ATX moederbord en een Mini-ITX kast)
Een Fujitsu medewerker hint op een AM4 moederbord door Fujitsu op het Heise forum. Wie weet verschijnt die nog eens.

Op papier lijkt de nieuwe AMD 200GE redelijk zuinig voor een AMD desktop processor. Het lijkt niet zo snel als een G4560. Een PicoPSU 80/60 kit is zo te zien toepasbaar bij de 200GE.

Er zijn stabiliteitsproblemen gerapporteerd voor Ryzen processoren die mogelijk gerelateerd zijn aan low power states.

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
Feuille schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:00:
@wij

Ik zou ook nog even kijken naar een andere kast, want volgens is die niet compatible met je gekozen moederbord (micro-ATX moederbord en een Mini-ITX kast)
Goh, laat ik nu dezelfde fout hebben gemaakt met mijn bestelling... 8)7

Ik vervang de ASRock B360M-HDV wel voor een ASRock H370M-ITX/ac en dan is het ook opgelost. Kost iets meer maar dan past het wel in de kast O-)

Daarbij kreeg ik net te horen dat: "De Intel Core i3-8100 Tray processor in uw order heeft momenteel echter een volledig onbekende levertijd. Wegens productieproblemen bij Intel zijn veel processoren inmiddels erg schaars geworden, het kan hierdoor meerdere weken duren voordat wij uw bestelling kunnen verzenden."

De bestelling maar volledig geannuleerd gezien de i8300 voor 250 over de toonbank ging ;w

[ Voor 46% gewijzigd door Pascal Saul op 01-10-2018 15:39 ]

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11 17:33
Hey all!

Voor mij gaat het ook tijd worden om mijn raspberry pi setup een upgrade te geven, maar met het oog op energie (ik heb sinds kort zonnepanelen en kijk toch wel erg vaak op het metertje hoeveel ik opwek) wil ik ook mijn zelfbouwmodel energiezuinig hebben.

(had sterke twijfels of ik dit in het aankoopadvies stukje zou gaan plaatsen of hier, ma ga er vanuit dat hier iets meer expertise op het energiegebied zou zijn)

Use case:
- Unraid
- Backups familie
- Vooral voor mediadoeleinden (plex/sonarr/couchpotato etc etc)
- Een "knutselVM" voor wat scriptjes en uitprobeersels (uitlezen inverter met wat leuke statistiekjes enzo)
- 4 HDD's (wil uitbreiden over tijd)

Ik ben al een tijdje met mezelf aan het stoeien, verschillende configuraties uitgedacht, en ik wil jullie graag meenemen in mijn gedachtengang. Misschien dat jullie nog tips voor me hebben :)

Logischerwijs ben ik de "basics" bij elkaar gaan rapen. Harde schijven heb ik nog liggen dus die neem ik niet mee in de builds

Build A:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 114,99€ 114,99
1MSI B250M PRO-VH€ 57,50€ 57,50
1Fractal Design Node 804€ 107,25€ 107,25
1Arctic Freezer 33€ 24,50€ 24,50
1Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15€ 64,-€ 64,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,19

Intel had/heeft voor mij de voorkeur vanwege zijn lage verbruik in IDLE, verschillende fora melden dat deze zelfs naar 1 watt kan zakken. Echter heb ik een slechte timing qua prijzen, dus zou op dit moment de 7100 een betere keuze zijn dan de 8100 (correct me if i'm wrong)

Omdat mijn plex ook gaat transcoden spreekt de nieuwe ryzen serie mij ook aan, voor een beetje meer geld heb ik een boel meer rekenkracht, maar zit ik op een idle verbruik van ongeveer 10 watt. Hier zou ik op uitkomen dan.

Build B:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Asus Prime B450M-A€ 90,-€ 90,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB€ 84,-€ 84,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 555,55

enfin, ik ben dat bereid te betalen, maar 10 watt extra, is op jaarbasis toch weer bijna 90 kWh, wat toch een aanzienlijk deel is van de 2 panelen die ik op het dak heb liggen.

Nu ben ik verder gaan denken, ik heb namelijk nog een game pc die niet de hele dag aan staat (vaak 1 a 2 uur per dag. waardoor verbruik ervan minder van belang is in mijn optik, m'n 2 schermen verbruiken samen namelijk al 250+ watt).
Aan deze setup heb ik een energiemeter gehangen en ik verbaase mij over het IDLE verbruik hiervan. plusminus 20 watt (systeem totaal), en toch bijhoorlijk wat rekenkracht.

Gamepc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 318,50€ 318,50
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 459,-€ 459,-
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2A2666C16R€ 153,89€ 153,89
1Corsair RM750x Zwart€ 109,90€ 109,90
1Samsung 860 EVO 500GB€ 88,-€ 88,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.211,19

Een 3e optie zou dus zijn, dat ik mijn gamepc een "upgrade" geef naar een meer energieslurpende CPU (zoals de ryzen 2600, prestaties vergelijkbaar met mijn huidige i7). en de energiezuinige i7 doorzet naar mijn server.

Anyway, ik zit al een tijdje met mezelf te stoeien en ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Wat heb ik goed gedaan, wat kan ik beter doen? wat zijn de tips?
Thanks in advance!

bron voor power consumption: https://us.hardware.info/...ryzen-2-power-consumption
Wat voor meter heb je mee gemeten? 20w is best nice.

Overigens is een i3-8100 een quad core en een 7100 een dual core, dat maakt een hoop van de prijs goed.

Transcoding met plex kunnen bijna alle cpus wel tegenwoordig. Tenzij je 4k wil.

Even niets...

• LigeTRy
FireDrunk schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:22:
Wat voor meter heb je mee gemeten? 20w is best nice.

Overigens is een i3-8100 een quad core en een 7100 een dual core, dat maakt een hoop van de prijs goed.

Transcoding met plex kunnen bijna alle cpus wel tegenwoordig. Tenzij je 4k wil.
The one and only "Basetech cost control 3000". Deze heb ik bij mijn nieuwe woning gekregen. de 20 watt zeg ik even uit het hoofd want ik woon tijdelijk ergens anders ivm werk (en heb m'n meter niet meegenomen), het zou zo 30 watt kunnen zijn, maar niet meer, ik schrok er van dat toen m'n beeldschermen uit stand by kwamen er ineens 250 watt bovenop kwam, meteen de screen off timer een stukje lager gezet.

Qua cpu wil ik wel 4k support gaan hebben, mijn TV heeft dit op het moment toch niet, maar een nieuwe staat al op de begroting. Toch blijft de keuze hiervan lastig, de 8100 heb je me mee overtuigd. Echter is de ryzen voor die paar tientjes meer echt een stuk sneller, waar het verbruik dan weer tegenover staat. En dan komt mijn eigen i7 weer om de hoek kijken.. |:(

• yorroy
wessel145 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:05:
Hey all!

Voor mij gaat het ook tijd worden om mijn raspberry pi setup een upgrade te geven, maar met het oog op energie (ik heb sinds kort zonnepanelen en kijk toch wel erg vaak op het metertje hoeveel ik opwek) wil ik ook mijn zelfbouwmodel energiezuinig hebben.

(had sterke twijfels of ik dit in het aankoopadvies stukje zou gaan plaatsen of hier, ma ga er vanuit dat hier iets meer expertise op het energiegebied zou zijn)

Use case:
- Unraid
- Backups familie
- Vooral voor mediadoeleinden (plex/sonarr/couchpotato etc etc)
- Een "knutselVM" voor wat scriptjes en uitprobeersels (uitlezen inverter met wat leuke statistiekjes enzo)
- 4 HDD's (wil uitbreiden over tijd)

Ik ben al een tijdje met mezelf aan het stoeien, verschillende configuraties uitgedacht, en ik wil jullie graag meenemen in mijn gedachtengang. Misschien dat jullie nog tips voor me hebben :)

Logischerwijs ben ik de "basics" bij elkaar gaan rapen. Harde schijven heb ik nog liggen dus die neem ik niet mee in de builds

Build A:
1~Intel Core i3-7100 Boxed~€ 114,99~€ 114,99~
1~MSI B250M PRO-VH~€ 57,50~€ 57,50~
1~Fractal Design Node 804~€ 107,25~€ 107,25~
1~Arctic Freezer 33~€ 24,50~€ 24,50~
1~Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15~€ 64,-~€ 64,-~
1~Seasonic Focus Plus 550 Gold~€ 79,95~€ 79,95~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 448,19~

Intel had/heeft voor mij de voorkeur vanwege zijn lage verbruik in IDLE, verschillende fora melden dat deze zelfs naar 1 watt kan zakken. Echter heb ik een slechte timing qua prijzen, dus zou op dit moment de 7100 een betere keuze zijn dan de 8100 (correct me if i'm wrong)

Omdat mijn plex ook gaat transcoden spreekt de nieuwe ryzen serie mij ook aan, voor een beetje meer geld heb ik een boel meer rekenkracht, maar zit ik op een idle verbruik van ongeveer 10 watt. Hier zou ik op uitkomen dan.

Build B:
1~AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed~€ 169,85~€ 169,85~
1~Asus Prime B450M-A~€ 90,-~€ 90,-~
1~G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB~€ 84,-~€ 84,-~
1~Seasonic Focus Plus 550 Gold~€ 79,95~€ 79,95~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 555,55~

enfin, ik ben dat bereid te betalen, maar 10 watt extra, is op jaarbasis toch weer bijna 90 kWh, wat toch een aanzienlijk deel is van de 2 panelen die ik op het dak heb liggen.

Nu ben ik verder gaan denken, ik heb namelijk nog een game pc die niet de hele dag aan staat (vaak 1 a 2 uur per dag. waardoor verbruik ervan minder van belang is in mijn optik, m'n 2 schermen verbruiken samen namelijk al 250+ watt).
Aan deze setup heb ik een energiemeter gehangen en ik verbaase mij over het IDLE verbruik hiervan. plusminus 20 watt (systeem totaal), en toch bijhoorlijk wat rekenkracht.

Gamepc:

1~Intel Core i7-6700K Boxed~€ 318,50~€ 318,50~
1~MSI Z170A Gaming Pro Carbon~€ 0,-~€ 0,-~
1~MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G~€ 459,-~€ 459,-~
1~Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2A2666C16R~€ 153,89~€ 153,89~
1~Corsair RM750x Zwart~€ 109,90~€ 109,90~
1~Samsung 860 EVO 500GB~€ 88,-~€ 88,-~
1~Samsung 960 EVO 250GB~€ 81,90~€ 81,90~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 1.211,19~

Een 3e optie zou dus zijn, dat ik mijn gamepc een "upgrade" geef naar een meer energieslurpende CPU (zoals de ryzen 2600, prestaties vergelijkbaar met mijn huidige i7). en de energiezuinige i7 doorzet naar mijn server.

Anyway, ik zit al een tijdje met mezelf te stoeien en ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Wat heb ik goed gedaan, wat kan ik beter doen? wat zijn de tips?
Thanks in advance!

bron voor power consumption: https://us.hardware.info/...ryzen-2-power-consumption
Je hebt inderdaad een slechte timing met de huidige Intel prijzen. Ik wilde zelf ook een nieuwe server gaan samenstellen en zit met hetzelfde probleem. Hierom ga ik denk ik zelf uitwijken naar de Ryzen 3 2200G

De i3 7100 is overigens niet veel beter dan de laatste Pentium Gold. Zelfde aantal cores, HT en cache. De 7100 is mijn inziens dan ook een slechte koop.

Wat betreft Plex en transcoden, houd er rekening mee dat harwarematige transcoding voorbehouden is aan een Plex abonnement, dat kan niet met de gratis versie van Plex.

Heb je overwogen om je gamepc ook een server functie te geven? Oftewel die pc 24/7 aan laten staan en je server virtueel laten draaien (als Windows 10 niet je server OS wordt)
Ik weet trouwens niet wat de rest vindt van zo’n combo, of liever een dedicated server.

• LigeTRy
yorroy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:00:
[...]

Je hebt inderdaad een slechte timing met de huidige Intel prijzen. Ik wilde zelf ook een nieuwe server gaan samenstellen en zit met hetzelfde probleem. Hierom ga ik denk ik zelf uitwijken naar de Ryzen 3 2200G

De i3 7100 is overigens niet veel beter dan de laatste Pentium Gold. Zelfde aantal cores, HT en cache. De 7100 is mijn inziens dan ook een slechte koop.
Yep, deze heb ik inmiddels al afgeschreven en in mijn vergelijking naar een 8100 veranderd, thanks voor de tip :)
yorroy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:00:
[...]
Heb je overwogen om je gamepc ook een server functie te geven? Oftewel die pc 24/7 aan laten staan en je server virtueel laten draaien (als Windows 10 niet je server OS wordt)
Ik weet trouwens niet wat de rest vindt van zo’n combo, of liever een dedicated server.
Deze storyline ben ik al meerdere malen doorlopen. Mijn initiele idee (2 jaar geleden inmiddels) was om unraid te draaien op mijn PC, en via PCI isolatie mijn GPU door te geven aan een windows VM. Echter kwam ik een heel eind, maar uiteindelijk waren er wel een aantal kleine dingen die mij niet aanstonden en als ik "even een potje" wou gaan gamen was het al snel 2 uur dingen fixen in plaats van gamen..

Daarop had ik besloten om windows te draaien met een Hyper-V server erin. hierin kon ik prima alle harde schijven direct koppelen en dit heb ik een tijdje volgehouden. Uiteindelijk was ik hier ook niet helemaal tevreden mee, want die pc staat in mijn "slaapkamer" en irriteerde ik me er toch een beetje aan dat dat ding altijd aan stond (een hdd in die in de nacht opspint als je net lekker in bedje ligt, een vriendin die daar weer over gaat klagen). Vandaar dat ik definitief de keuze heb gemaakt om voor een dedicated server te gaan welke ik mooi weg kan zetten. Ook geeft mij dat de mogelijkheid om mijn game pc een stuk compacter te maken. Want meer dan een Mobo met GPU en M.2. SSD is het niet meer.

Terugkomend op mijn initiele idee, ik denk toch dat ik voor de volgende build ga:
edit: Ik heb het besluit intel of AMD nog niet gemaakt, daar ga ik nog eens een goed nachtje over slapen

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Asus Prime B450M-A€ 90,-€ 90,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 67,-€ 67,-
1Corsair SF450€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,10

Ik ga me ook nog eens verdiepen in underclocking en undervolting, daar valt ook nog wat te halen heb ik het gevoel

Qua voeding, het verbaasd mij dat al deze voedingen ontzettend inefficient zijn bij lage wattages (in elektra en efficientie ervan heb ik me nog nooit verdiept). Ik denk dat ik met mijn build op het randje van de "picopsu" lijn zit (aangezien de kans groot is ik er naast de huidige 4 HDD's die ik heb liggen er ooit nog wat bij prik). Wat is jullie mening daarover bij deze build?

Thanks voor de input so far! :)
@wessel145

Als je toch een nieuwe voeding van ca. 80 euro aanschaft, kun je ook overwegen een PicoPSU 160-XT kiezen met een 120W Leicke 120W 12V adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de). Die is veel zuiniger dan een ATX voeding bij laag verbruik.

Een laag verbruik server kan helemaal stil worden gemaakt. Als er weinig warmteopbouw is, is er ook niet veel nodig om het af te voeren. En dat zorgt op zich weer voor nog minder verbruik.

De componenten zelf zijn de eerste plek waar je ervoor kan zorgen dat het verbruik laag is. Beperken van de cpu spanning heeft niet zoveel invloed. Helaas is het zo dat AMD Ryzen niet zo zuinig is. De recent verschenen Athlon 200GE zou misschien wel in de buurt kunnen komen van Intel Celeron/Pentium desktop processoren. Momenteel lees ik nog teveel over problemen met AMD's laag idle verbruik. Als je last hebt van dat probleem betekent het feitelijk dat de stroombesparende idle mode niet bruikbaar is vanwege instabiliteit.

Doorschuiven van de Intel quad core zoals je hebt uitgelegd zou wel kunnen. Maar ik denk dat het gaming moederbord met 8 fasen niet zo zuinig is als zou kunnen (logisch, want daar is het niet voor gemaakt). Als het verbruik echt 20W is (met grafische kaart) en niet 25 of 30W zou dat kunnen meevallen. Anders gezegd: het zou 5 tot 10W zuiniger kunnen zijn (met SSD, geen HDD's) met een zuinig moederbord.

Kijk ook eens op de tweedehands markt voor Intel desktop processoren. Ik zie er een aantal te koop staan. De T modellen zou ik niet nemen. Die leveren niet constant de benodigde processorkracht omdat ze beperkt worden in temperatuur en/of ze vereisen een actieve (doorgaans hoorbare) cpu koeler.

• LigeTRy
Ik ben wakker geworden en ik ga inderdaad toch voor de zuinige opstelling (lees: PicoPSU, i3 8100, dat was mijn initiele idee en ik moet me niet laten verleiden door meer rekenkracht (welke ik toch niet ga gebruiken)
mrmrmr schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 23:55:
@wessel145

Als je toch een nieuwe voeding van ca. 80 euro aanschaft, kun je ook overwegen een PicoPSU 160-XT kiezen met een 120W Leicke 120W 12V adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de). Die is veel zuiniger dan een ATX voeding bij laag verbruik.

Een laag verbruik server kan helemaal stil worden gemaakt. Als er weinig warmteopbouw is, is er ook niet veel nodig om het af te voeren. En dat zorgt op zich weer voor nog minder verbruik.
Hier zat ik ook al naar te kijken, hoe zit het met overspanningsbeveiliging bij deze setup? Stel je voor ik passeer de 120 watt net, fikt de boel dan door of schakelt het systeem zich dan uit? of is het daarom dat je een 160 watt picopsu aanbeveelt met 120 watt externe voeding?

Dit gaat mijn definitieve build zijn (met waarschijnlijk de picoPSU opstelling zoals hierboven beschreven, en naar het moederbord moet ik nog wat extra onderzoek doen qua gebruik, hier is over het algemeen weinig over te vinden.).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 149,-€ 149,-
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,70

Ik zie dat de i3 ook weer iets in prijs is gedaald. mocht ik niet meer gaan twijfelen dan zal ik naar alle waarschijnlijkheid dit weekend gaan bouwen! ik zal jullie op de hoogte houden van het proces en de eventuele resultaten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B1BJWVqF3aJk27IGmJlx4icA/full.png

No-name adapters uit bijvoorbeeld China hebben een aantal van deze beveiligingen niet (of niet echt), ze kunnen bijvoorbeeld electromagnetische (EM) storingen veroorzaken op een speaker.

Ik denk dat met jouw configuratie met alleen een SSD nooit in de buurt komt van 120W (misschien maximaal 80W piek). Je hebt dus ruimte om nog e.e.a. bij te plaatsen, maar bijvoorbeeld een gaming kaart zal niet verstandig zijn. Dan heb je echt een ATX voeding nodig.

De Leicke 120W adapter is populair bij de oosterburen en in de praktijk getest. Leicke heeft ook zwaardere adapters, maar met meer vermogen worden die snel duurder. Ik heb er zelf ook een, werkt goed.

Let wel op dat je soms accessoires nodig hebt. Dat is een SATA splitter (er is 1 SATA aansluiting en 1 Molex) en een PCI slot plaatje voor de doorvoer van de gelijkstroom (DC) kabel naar de adapter. Details. De ATX ruimte blijft open.

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
wessel145 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:39:
Ik ben wakker geworden en ik ga inderdaad toch voor de zuinige opstelling (lees: PicoPSU, i3 8100, dat was mijn initiele idee en ik moet me niet laten verleiden door meer rekenkracht (welke ik toch niet ga gebruiken)

[...]

Hier zat ik ook al naar te kijken, hoe zit het met overspanningsbeveiliging bij deze setup? Stel je voor ik passeer de 120 watt net, fikt de boel dan door of schakelt het systeem zich dan uit? of is het daarom dat je een 160 watt picopsu aanbeveelt met 120 watt externe voeding?

Dit gaat mijn definitieve build zijn (met waarschijnlijk de picoPSU opstelling zoals hierboven beschreven, en naar het moederbord moet ik nog wat extra onderzoek doen qua gebruik, hier is over het algemeen weinig over te vinden.).

1~Intel Core i3-8100 Boxed~€ 149,-~€ 149,-~
1~Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)~€ 81,95~€ 81,95~
1~Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15~€ 65,-~€ 65,-~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 427,70~

Ik zie dat de i3 ook weer iets in prijs is gedaald. mocht ik niet meer gaan twijfelen dan zal ik naar alle waarschijnlijkheid dit weekend gaan bouwen! ik zal jullie op de hoogte houden van het proces en de eventuele resultaten!
Succes om een i3 te bemachtigen ;)

• LigeTRy
Pascal Saul schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:00:
[...]

Succes om een i3 te bemachtigen ;)
Ik zag gister dat alternate ze op voorraad had voor 149, eigenwijs dat ik er niet meteen een had besteld. Die zijn inmiddels natuurlijk weer uitverkocht natuurlijk.
mrmrmr schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:24:
[Afbeelding]

Ik denk dat met jouw configuratie met alleen een SSD nooit in de buurt komt van 120W (misschien maximaal 80W piek). Je hebt dus ruimte om nog e.e.a. bij te plaatsen, maar bijvoorbeeld een gaming kaart zal niet verstandig zijn. Dan heb je echt een ATX voeding nodig.
Het gaat nu idd om een cpu, ssd, 1x 5400rpm hdd en 4x 7200rpm hdd, welke ik op termijn zal vervangen voor zuinigere modellen (maar de kans is groot dat ik de behuizing uiteindleijk vol ga hangen, 8 stuks). Dus voor de leicke adapter pak ik voor de zekerheid de 150 watt variant. Voor het aansluiten van de hdd's zal ik 1 molex omzetten naar 4 sata en de sata ook nog splitten naar 4 sata doormiddel van dit soort kabels: pricewatch: Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)

edit: ik zal de extra poort op de picoPSU gebruiken voor iets meer load balancing.

[ Voor 15% gewijzigd door LigeTRy op 02-10-2018 17:43 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
8 schijven op een Pico? Dat kan wel eens krap worden.
Met 3.5" HDD's kan het benodigde vermogen snel oplopen. Dat wordt veroorzaakt doordat per HDD 20-30W kortdurend nodig is tijdens opstarten. Als dat allemaal tegelijkertijd gebeurt, dan heb je voor 6 disks al snel 150W nodig alleen maar om de schijven aan te slingeren. Daarna zakt het verbruik weer, maar je moet toch over die piek in vermogensvraag heen zien te komen.

Er zijn wel PicoPSU clonen die veel vermogen hebben(*), maar normaal gesproken kom je dan toch weer uit op een ATX voeding.

Met 2.5" HDD's kan het opstartvermogen worden beperkt tot maximaal 6W per disk (1,1W idle actief). Het is dan wel mogelijk veel opslagruimte te realiseren bij laag verbruik. Dan is een PicoPSU wel goed toepasbaar.

Voor 8 SATA disks heb je een extra SATA controller nodig of bijvoorbeeld een C246 chipset.

(*) Een Amerikaanse leverancier heeft ze (HDPlex) en een Chinees bouwt ze ook op bestelling. Maar die zijn dan weer niet zo zuinig als een originele PicoPSU.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nadeel van 2.5 inch is dat je piekvraag van de 12v naar de 5v lijn gaat...

Hier ligt er gewoon een 150 watt pico in met bijpassende baksteen.. Misschien wat overkill voor d3 atom C2750, 2 wdreds en een 7k2 2.5 inch disk...

Eerder waren de 2 reds nog 4 greens...

404 Signature not found

• LigeTRy
mrmrmr schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:02:
Met 3.5" HDD's kan het benodigde vermogen snel oplopen. Dat wordt veroorzaakt doordat per HDD 20-30W kortdurend nodig is tijdens opstarten. Als dat allemaal tegelijkertijd gebeurt, dan heb je voor 6 disks al snel 150W nodig alleen maar om de schijven aan te slingeren. Daarna zakt het verbruik weer, maar je moet toch over die piek in vermogensvraag heen zien te komen.
Yep dit bedacht ik me ook, beetje ruk dat dit nooit ergens vermeld wordt (maar eigenlijk ook wel weer heel logisch is).

Ik ga beginnen met de hdd's die ik nu heb liggen, de resultaten daarvan meten, en op basis daarvan besluiten of ik er wat bij ga hangen of ik de oude t.z.t. vervang voor exemplaren met (veel) meer opslagcapaciteit. Qua energiebehoefte lijkt me die laatste optie ook het meest voor de hand liggend.

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:21
mrmrmr schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:24:
Zoals @H-B eerder aangaf, diverse Intel 14nm processoren zijn sinds een paar weken niet makkelijk meer verkrijgbaar of tegen een prijs die veel hoger ligt dan normaal, zelfs tot 2 keer zo duur.

Er wordt verwacht dat de tekorten zullen aanhouden.
...

Er is nog één Belgische shop dat een G4560 te koop aanbied voor de oude lage prijs. Of ze inderdaad ook uit voorraad kunnen leveren is de vraag. Ik zou in ieder geval aangeven wat de maximale levertermijn is.
Aangezien ik mijn server wilde vernieuwen, en dit op basis van de G4560 wil doen, heb ik dan maar in deze belgische shop die processor gekocht. Gelukkig, want nu is deze daar ook niet meer beschikbaar (overigens eergisteren besteld en vandaag geleverd).
Ik had als moederbord de asrock-b360m-hdv gekozen, aangezien deze in de starttopic een goed verbruiksresultaat gaf, en ook niet zeer duur is.
Maar in al mijn enhousiasme was ik niet alert genoeg, want het moederbord gebruikt wel de 1151 socket, maar is niet compatibel met de processor, enkel coffee-lake-s processors worden ondersteund,en geen kaby lake processors.
Het moederbord wordt pas maandag geleverd, dus ik heb even de tijd om nu rustiger een correct moederbord te zoeken :P . in de topic start vind ik de fujitsu-d3417-b2, die zeer goede resultaten geeft, maar die is redelijk duur. Ik vroeg mij af of bvb de asrock-b250m-hdv ook aanvaardbare resultaten zou geven ivm het verbruik. Ik wil een zuinig systeem, maar echt het onderste uit de kan halen hoeft voor mij niet indien de prijs daardoor een heel pak hoger is.
Het moederbord moet een mAtx bord zijn, en min 5 SATA schijven (1 SATA SSD bootdisk en 4 data disks die ik nu reeds heb) aankunnen. Lijkt die ASRock B250 M wat, kies ik toch beter de fujitsu, of kies ik nog beter iets anders?

• wij

wij

Bedankt voor de tips die ik heb gekregen. Ik heb de behuizing omgeruild voor mATX (ITX moederbord vond ik te duur). Uiteindelijk past mijn built niet helemaal in het zuinige server topic. Het is meer een zuinige desktop geworden.

Ik heb mij verdiept in de Linux issues met Ryzen Apu's. Ik ga waarschijnlijk voorlopig gewoon Windows 10 installeren met eventueel Linux gevirtualiseerd. Verwacht dat het niet lang duurt voordat de Linux kernel stabiel draait op de Apu. Wel voor de duurdere 2400g gekozen in verband met 8 threads.

In ieder geval leuk bakje om mee te spelen. Met een redelijk laag energieverbruik. Maar niet bedoeld om altijd aan te laten staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 142,95€ 142,95
1ASRock B450M-HDV€ 66,95€ 66,95
1Fractal Design Core 1100€ 39,-€ 39,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 127,-€ 127,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,27
schoene schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:08:
in de topic start vind ik de fujitsu-d3417-b2, die zeer goede resultaten geeft, maar die is redelijk duur. Ik vroeg mij af of bvb de asrock-b250m-hdv ook aanvaardbare resultaten zou geven ivm het verbruik. Ik wil een zuinig systeem, maar echt het onderste uit de kan halen hoeft voor mij niet indien de prijs daardoor een heel pak hoger is.
Het moederbord moet een mAtx bord zijn, en min 5 SATA schijven (1 SATA SSD bootdisk en 4 data disks die ik nu reeds heb) aankunnen. Lijkt die ASRock B250 M wat, kies ik toch beter de fujitsu, of kies ik nog beter iets anders?
De Fujitsu D3401-B2 is een bord met 5 x SATA en 1 x M.2 SATA/NVMe. Die kost € 105, niet goedkoop, maar je hebt dan wel kwaliteit en zuinigheid (kijk bij Azerty, SiComputers, Reichelt, niet alles staat in Pricewatch). Nadeel is momenteel dat hij niet zo makkelijk leverbaar is, Reichelt kan hem wel leveren maar die is 16 euro duurder.

Een SATA controller zul je nodig hebben voor meer dan 6 x SATA i.c.m. een desktop bord. 8 x SATA is workstation/server niveau.

De Fujitsu D3417-B2 is eigenlijk nogal goedkoop voor een bord met een workstation/server ECC Cxxx chipset.
Pagina: 1 ... 29 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.