Ik zit al een tijdje te zoeken naar een leuke en "betaalbare" server configuratie voor mijn situatie.
En mijn situatie vereist niet het soort server dat hier meestal voorbij komt, maar zuinigheid is van groot belang.
Wat maakt mijn situatie anders?
Simpel, ik heb een 42U 19" rack staan waar het in moet en niet rackmount is serieuze ruimteverspilling.
Is dat alles?
Nope, hier zijn nog wat aanvullende eisen:
- Moet low power zijn. Ik wil het hele rack ten alle tijde in een normale WCD kunnen prikken en dus wil ik het totale vermogen niet boven de 2kW uit laten komen. Wat voor de niet zo snelle rekenaars uit komt op 50W per 1U. En deze 50W wil ik ook proberen aan te houden onafhankelijk van hoeveel U hij is.
- Moet stil zijn, het rack staat momenteel in de huiskamer verborgen achter de schoorsteen.

Een 1U straaljager gaat het dus niet worden.
- Wat de configuratie ook wordt ik heb er minimaal 2 van nodig.
- Maximale behuizing diepte is rond de 60cm (rack is 80cm diep maar de posts staan iets naar binnen zodat de deuren nog dicht kunnen.
2 19" servers? Wat ben je van plan dan?
Het is onderdeel van een meer-jaren-plan om mijn huidige NAS uit te faseren en verlost te zijn van alle opslag op 1 apparaat te hebben zonder uitbreid mogelijkheden en flexibiliteit.
De NAS is een Qnap TS-419P+ en die trekt het allemaal niet meer.

Momenteel heb ik 1 Microserver draaien met Proxmox en Ceph op 4 schijven. Het plan is om de 2 nieuwe servers in een cluster te zetten met de Microserver om de VM/container taken te verdelen met een Ceph cluster voor opslag.
De NAS gaat dan puur backup doen.
Te zijner tijd gaat de NAS er helemaal uit en gaat de Microserver dienen als backup.
Wat mag dit geintje gaan kosten dan?
Heb geen maximum in gedachten, maar om het een beetje binnen de perken te houden zeg max. 1000 euro per server.
Wat heb ik in gedachten?
Ik ga een beetje heen en weer tussen volledig custom en wat SuperMicro spul bij elkaar rapen.
Momenteel neig ik naar SuperMicro, geheugen en opslag zijn placeholders, exacte types daarvoor bepaal ik later.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Supermicro A2SDi-4C-HLN4F | € 318,63 | € 318,63 |
| 1 | WD Red WD40EFRX, 4TB | € 121,- | € 121,- |
| 1 | Supermicro SuperChassis 504-203B | € 102,85 | € 102,85 |
| 1 | Kingston 8GB DDR4 2400MHz | € 99,40 | € 99,40 |
| 1 | Crucial MX500 m.2 250GB | € 59,- | € 59,- |
| Totaal | € 700,88 |
In de toekomst eventueel uit te breiden met een 2e HDD per server en 10Gbit netwerk.
Ideeën en suggesties?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*