Als je een M.2 NVMe SSD neemt, dan kan je voor een bord gaan met 4x SATA, dan heb je meer keus.schoene schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:08:
Het moederbord moet een mAtx bord zijn, en min 5 SATA schijven (1 SATA SSD bootdisk en 4 data disks die ik nu reeds heb) aankunnen. Lijkt die ASRock B250 M wat, kies ik toch beter de fujitsu, of kies ik nog beter iets anders?
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Hardware.info heeft meer gewone (non-gaming) desktop Coffee Lake 1151 borden getest. Helaas wel met standaard instellingen, zodat ze niet allemaal dezelfde optimalisaties hebben en dus niet goed onderling vergelijkbaar zijn. Met dat in het achterhoofd blijkt dat de eenvoudigere H310 borden minder verbruiken: 12W met een ATX voeding.
https://nl.hardware.info/...ederborden/testresultaten
Testconfiguratie: Sept 2018: 8700K
Benchmark: stroomverbruik idle
https://nl.hardware.info/...ederborden/testresultaten
Testconfiguratie: Sept 2018: 8700K
Benchmark: stroomverbruik idle
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ja, dat is het probleem tegenwoordig. Zoiets speelt ook met wel of niet compatible versies van de i219V LAN chip.
[ Voor 18% gewijzigd door mrmrmr op 05-10-2018 11:31 ]
ik weet dat de meeste hiet niet perse fan zijn een laptop als server. Maar heb even een snelle test gedaan met een HP Elitebook 820 G3. Hiermee kun je van alles netjes uitschakelen in de bios. En was aangenaam verrast het resultaat:
Zonder super veel tweaken
2.08Watt stabiel (gemeten met Plugwise plug)
Windows 10 met MacAfee en wat andere services aan.
accu aanwezig.
accu aanwezig.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Niks mis met laptops als servers. Grootste nadeel is altijd dat er weinig ruimte is voor storage.
En relatief weinig aansluitmogelijkheden (sata/pci). Maar zo'n 2W is wel netjes!
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat is bijzonder laag! Ik heb ook nog een oude laptop draaien als server. Handig, want inclusief scherm en ingebouwde UPS.ice-T106 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:15:
ik weet dat de meeste hiet niet perse fan zijn een laptop als server. Maar heb even een snelle test gedaan met een HP Elitebook 820 G3. Hiermee kun je van alles netjes uitschakelen in de bios. En was aangenaam verrast het resultaat:
accu aanwezig.
Weet je zeker of hij nog draait tijdens de meting of is dat tijdens een slaapstand? Hoeveel is het verbruik met een actief gekoppeld ethernetnetwerk (RJ45)? Via het netwerk kun je ook testen of de laptop nog wel reageerd. Bijvoorbeeld met een ping, of nog beter: connecten met telnet naar netcat / ncat.
Notebookcheck.net is een grootschalige tester van laptops/notebooks en zij meten 3,5 minimum en 6,2W maximum en 5,4W gemiddeld in idle. Dat verbruik is zeer laag en vergelijkbaar met zuinige Fujitsu moederborden.
De processor in die test is een dual core Intel Core i5-6300U op 2,4-3GHz. Voor laptops niet slecht.
De normale prijs voor het model is volgens Pricewatch is €1500-€2000, een exemplaar met Belgisch toetsenbord kost €788.
Ja dit is met remote desktop benaderbaar. Maar de tips van de openingspost toegepast, inclusief uitschakelen "videokaart". Notebookcheck meet idle met scherm aan zonder tweaks, met webcam, vingerafdruk scanner enz.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Omdat mijn oude thuisservertje met pricewatch: ASRock B75 Pro3-M en pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed was overleden (Moederbord overleden) heb ik een pricewatch: HP ProDesk 600 G2 Mini N5F41AV met pricewatch: Intel Core i5-6600T Tray als server genomen. Het idle gebruik is onder de 10 watt nu.
inventaris: Server: HP ProDesk 600 G2 Mini Nadeel is wel dat mijn pricewatch: APC Smart-UPS 1500VA USB & Serial 230V nu met zo'n 13 watt idle meer stroom gebruikt dan mijn server.
inventaris: Server: HP ProDesk 600 G2 Mini Nadeel is wel dat mijn pricewatch: APC Smart-UPS 1500VA USB & Serial 230V nu met zo'n 13 watt idle meer stroom gebruikt dan mijn server.
http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page
Specs
Bedankt voor alle tips, ik heb toch het zekere voor het onzekere genomen, en ga toch voor de Fujitsu D3417-B2 .
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Er is misschien enige beweging te bespeuren in de leverbaarheid van nieuwe Coffee Lake Fujitsu's. Ik zie bij Mercateo 3 dagen genoemd worden voor D3643-H (B360, 4 SATA), D3642-B (Q370, 6 SATA), D3644-B (C246 ECC, 6 SATA). De voorraden staan nog op nul. Let op: de prijzen van Mercateo zijn hoge bruto handelsprijzen exclusief BTW.
Edit 09-10-2018: De D3644-B is inmiddels in voorraad via (veelal zakelijke) Duitse shops.
Edit 09-10-2018: De D3644-B is inmiddels in voorraad via (veelal zakelijke) Duitse shops.
[ Voor 21% gewijzigd door mrmrmr op 09-10-2018 15:36 ]
Ik heb geloof ik al 8 jaar een account bij Tweakers, maar volgens mij wordt dit mijn eerste post ;-)
Ik ben een FreeNAS setup aan het maken. Mijn doel is om 'm zo energie-zuinig en stil mogelijk te krijgen, zodat ik 'm gewoon in de woonkamer kan plaatsen. Daar staat al een fanless NUC (NUC7i5DNHE / 32GB / 500GB SSD / Akasa Newton S7D case) die dienst doet als virtualisatieserver. De FreeNAS box maakt gebruikt van 6x5TB 'shucked' Seagate Backup Plus drives (SMR) in RAID-Z2 dus 20GB effectieve storage. Low-speed is prima, het gaat vnml. om media, backups etc.
Dit is het lijstje wat ik in gedachten heb (ik heb al 2 Seagate drives). Tips, ideeen? Idealiter zou ik de case ook fanless willen maken, maar ik denk dat ik wel *iets* airflow nodig heb?
Ik ben een FreeNAS setup aan het maken. Mijn doel is om 'm zo energie-zuinig en stil mogelijk te krijgen, zodat ik 'm gewoon in de woonkamer kan plaatsen. Daar staat al een fanless NUC (NUC7i5DNHE / 32GB / 500GB SSD / Akasa Newton S7D case) die dienst doet als virtualisatieserver. De FreeNAS box maakt gebruikt van 6x5TB 'shucked' Seagate Backup Plus drives (SMR) in RAID-Z2 dus 20GB effectieve storage. Low-speed is prima, het gaat vnml. om media, backups etc.
Dit is het lijstje wat ik in gedachten heb (ik heb al 2 Seagate drives). Tips, ideeen? Idealiter zou ik de case ook fanless willen maken, maar ik denk dat ik wel *iets* airflow nodig heb?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G4400T Tray | € 77,- | € 77,- |
1 | Asus P10S-I | € 168,- | € 168,- |
1 | Cooler Master Elite 130 | € 44,35 | € 44,35 |
1 | Delock Cable mini SAS 36pin > 4x SATA metal (SFF 8087 > 4x SATA) 50cm | € 17,24 | € 17,24 |
4 | Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart | € 129,99 | € 519,96 |
1 | Arctic Alpine 11 Passive | € 9,99 | € 9,99 |
1 | Kingston KTL-TS424/8G | € 63,28 | € 63,28 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit (is dit genoeg c.q. kan dit nog lager?) | € 61,50 | € 61,50 |
1 | Transcend MTS800 32GB | € 22,95 | € 22,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 984,27 |
@maartendb
Waarom niet je NAS lekker in de meterkast zetten? Tenzij je de NAS als htpc hybrid gebruikt zie ik geen enkele meerwaarde om hem in je woonkamer te plaatsen.
Waarom niet je NAS lekker in de meterkast zetten? Tenzij je de NAS als htpc hybrid gebruikt zie ik geen enkele meerwaarde om hem in je woonkamer te plaatsen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
@sdk1985 ik zie ook geen meerwaarde, maar het heeft te maken met connectivity. Mijn meterkast bevindt zich buiten mijn huis (in de gang) en is 'publiek' toegankelijk - daar zet ik dus liever geen server neer. Daarnaast bevindt zich daar geen UTP, maar dat zou theoretisch op te lossen zijn met een powerline adapter (maar liever niet voor een NAS / Gbit verbinding).
Ik zou 'm elders in mijn huis kunnen plaatsen - alhoewel er niet heel veel plekken zijn waar ik 'm kan verbergen, maar ook daar is niet makkelijk UTP naar toe te krijgen. Het beste 'alternatief' dat ik heb is de UTP tussen mijn modem en mijn NUC (tevens router) over een 200Mbit powerline adapter laten lopen (dat is max 100/30Mbit). En dan de NUC + FreeNAS uit de woonkamer verplaatsen.
Maar dan heb ik wel weer 2 powerline adapters nodig... en dus liever zo :-)
Ik zou 'm elders in mijn huis kunnen plaatsen - alhoewel er niet heel veel plekken zijn waar ik 'm kan verbergen, maar ook daar is niet makkelijk UTP naar toe te krijgen. Het beste 'alternatief' dat ik heb is de UTP tussen mijn modem en mijn NUC (tevens router) over een 200Mbit powerline adapter laten lopen (dat is max 100/30Mbit). En dan de NUC + FreeNAS uit de woonkamer verplaatsen.
Maar dan heb ik wel weer 2 powerline adapters nodig... en dus liever zo :-)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De hard disks zullen geluid (en warmte) produceren, ook al zijn het 2.5" HDD's. Deze hard disks zijn ook dikker dan kleinere 2.5" zoals SSD's en 1TB drives. In een kleine kast is het de vraag of er voldoende ruimte voor is. De hoeveelheid geluidsproductie hangt sterk af van het meetrillen van de kast.
Normaal gesproken zou ik opmerken dat een 4400T niet zo verstandig is (je betaalt meer voor minder), maar met de huidige prijzen maakt dat niet meer zoveel uit. Ik zou er wel gerust een snellere of gewone desktop cpu in zetten. Dat maakt wat betreft de warmteproductie niet zoveel verschil. De T versie is in het ergste geval langer bezig, en de non-T versie is sneller klaar, maar in netto hoeveelheid energie is er weinig verschil.
Een grote ventilator die uitblaast op laag toerental is het belangrijkst voor de koeling. Door het lage toerental en grote afmeting is die nauwelijks hoorbaar en niet zo storend als een kleine ventilator die een hoger geluid maakt die mensen veel beter horen.
Normaal gesproken zou ik opmerken dat een 4400T niet zo verstandig is (je betaalt meer voor minder), maar met de huidige prijzen maakt dat niet meer zoveel uit. Ik zou er wel gerust een snellere of gewone desktop cpu in zetten. Dat maakt wat betreft de warmteproductie niet zoveel verschil. De T versie is in het ergste geval langer bezig, en de non-T versie is sneller klaar, maar in netto hoeveelheid energie is er weinig verschil.
Een grote ventilator die uitblaast op laag toerental is het belangrijkst voor de koeling. Door het lage toerental en grote afmeting is die nauwelijks hoorbaar en niet zo storend als een kleine ventilator die een hoger geluid maakt die mensen veel beter horen.
@maartendb
Ah modem staat zeker ook in de woonkamer?
Heb zelf vroeger zo'n hybride gehad op de slaapkamer. Om precies te zijn een goedkope kast met een E-350 en daarbij in het begin 1 schijf, later meer schijven (stuk of 4). In eerste instantie ging dat goed en kon hij passief zijn werk doen. Maar bij meerdere schijven moest de case fan helaas worden ingeschakeld. Ook hoorde je de schijven wel (resonantie). Uiteindelijk overgestapt naar rubberen cage in de cdrom bays. Als de schijven bij de gekozen CM kast niet in de rubbers zitten maar direct op het frame zitten geschroefd dan zou ik even een andere kast erbij zoeken.
Tegenwoordig heb ik een losse NAS met 8 schijven en dat zit in een product: be quiet! Silent Base 800 met twee 120mm front fans (is ook wel nodig). Zo op deze tijd hoor ik die NAS in mijn werkkamer draaien. TLDR: helemaal stil gaat het niet worden bij meer dan 2 schijven. Houdt daar rekening mee
.
Ah modem staat zeker ook in de woonkamer?
Heb zelf vroeger zo'n hybride gehad op de slaapkamer. Om precies te zijn een goedkope kast met een E-350 en daarbij in het begin 1 schijf, later meer schijven (stuk of 4). In eerste instantie ging dat goed en kon hij passief zijn werk doen. Maar bij meerdere schijven moest de case fan helaas worden ingeschakeld. Ook hoorde je de schijven wel (resonantie). Uiteindelijk overgestapt naar rubberen cage in de cdrom bays. Als de schijven bij de gekozen CM kast niet in de rubbers zitten maar direct op het frame zitten geschroefd dan zou ik even een andere kast erbij zoeken.
Tegenwoordig heb ik een losse NAS met 8 schijven en dat zit in een product: be quiet! Silent Base 800 met twee 120mm front fans (is ook wel nodig). Zo op deze tijd hoor ik die NAS in mijn werkkamer draaien. TLDR: helemaal stil gaat het niet worden bij meer dan 2 schijven. Houdt daar rekening mee
[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 09-10-2018 02:24 ]
@mrmrmr
Tnx. Ik had de 4400T (had ook de boxed kunnen zijn natuurlijk) genomen vanwege de lagere TDP (35W) in plaats van bijv de G4560 (TDP van 54W). Qua warmte productie zal het niet veel uitmaken, maar wel qua energieverbruik?
@sdk1985
Vibratie zal ik nog eens goed naar kijken. Ik ga er trouwens wel vanuit dat 5400RPM 2.5" disks een stuk stiller zullen zijn dan 3.5" disks... Het is nog aardig zoeken naar goeie mini-ITX cases met minimaal 6 bays. De SilverTek CS-01BH is op zich interessant, maar ik ben niet heel erg fan van het vertical model. Tips voor goeie kasten zijn welkom :-)
Tnx. Ik had de 4400T (had ook de boxed kunnen zijn natuurlijk) genomen vanwege de lagere TDP (35W) in plaats van bijv de G4560 (TDP van 54W). Qua warmte productie zal het niet veel uitmaken, maar wel qua energieverbruik?
@sdk1985
Vibratie zal ik nog eens goed naar kijken. Ik ga er trouwens wel vanuit dat 5400RPM 2.5" disks een stuk stiller zullen zijn dan 3.5" disks... Het is nog aardig zoeken naar goeie mini-ITX cases met minimaal 6 bays. De SilverTek CS-01BH is op zich interessant, maar ik ben niet heel erg fan van het vertical model. Tips voor goeie kasten zijn welkom :-)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Andersom, de piekwarmteproductie wordt beperkt en het energieverbruik blijft ongeveer gelijk. De T processor doet er langer over, maar ze moeten uiteindelijk toch beide hetzelfde werk doen. Dat kost ongeveer evenveel energie. Energie wordt voor een flink deel omgezet in warmte.maartendb schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 02:41:
@mrmrmr
[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 09-10-2018 11:17 ]
Ik meld me hier ook maar eens
Het is tijd om mijn thuisservertje wat energiezuiniger te maken en te stoppen met Big Storage van TransIP.
De Fujitsu D3644-B is het bordje dat ik op het oog heb. Het voldoet eigenlijk aan alle wensen die ik heb (voldoende SATA poorten voor m'n RAID-Z array, M.2 voor het O/S en ECC wat imho een must is bij disks van 10TB). Ik heb even kort AMD overwogen ivm Plex transcoding (de Ryzen 7 1800X zou daar bijzonder goed in zijn), maar ik hecht toch meer waarde aan een lager verbruik.
Mijn vraag is op dit moment: weet iemand al of een Xeon een must is voor ECC op dit bord? Ik heb begrepen dat het bordje op voorraad is bij leveranciers (ook al staat-ie nog niet in de PW) maar heb nog geen review gevonden. Ook heb ik in deze thread gelezen dat mogelijk non-Xeon CPU's met ECC zou kunnen functioneren.
Het apparaat moet hetvolgende kunnen:
Thanks!
/Edit: LOL, op het moment van posten verschijnt de Fujitsu D3644-B in de pricewatch
De Fujitsu D3644-B is het bordje dat ik op het oog heb. Het voldoet eigenlijk aan alle wensen die ik heb (voldoende SATA poorten voor m'n RAID-Z array, M.2 voor het O/S en ECC wat imho een must is bij disks van 10TB). Ik heb even kort AMD overwogen ivm Plex transcoding (de Ryzen 7 1800X zou daar bijzonder goed in zijn), maar ik hecht toch meer waarde aan een lager verbruik.
Mijn vraag is op dit moment: weet iemand al of een Xeon een must is voor ECC op dit bord? Ik heb begrepen dat het bordje op voorraad is bij leveranciers (ook al staat-ie nog niet in de PW) maar heb nog geen review gevonden. Ook heb ik in deze thread gelezen dat mogelijk non-Xeon CPU's met ECC zou kunnen functioneren.
Het apparaat moet hetvolgende kunnen:
- Veel storage, ik zit zelf te denken aan 3x 10TB in RAID-Z
- ECC is een must
- Een paar VM's/Docker containers voor o.a. UniFi, Domoticz en TVHeadend
- Plex Transcoding met ongeveer 2 a 3 streams tegelijk (peak, 1080p)
/Edit: LOL, op het moment van posten verschijnt de Fujitsu D3644-B in de pricewatch

[ Voor 3% gewijzigd door Bolk op 09-10-2018 12:28 ]
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Fujitsu meldt in de documentatie expliciet dat een Xeon nodig is: "ECC support for XEON processors only". Concurrenten als SuperMicro en BCM hebben het over compatible processoren zonder voorbehoud, Celerons of i3's met ECC zouden moeten werken. Het is vermoedelijk een kwestie van BIOS ondersteuning.
Wie het weet mag het zeggen.
Coffee Lake processorondersteuning voor Fujitsu staat hier:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...mpatibility_CPUxBoard.pdf
Dit lijstje geeft niet aan of ECC wordt ondersteund.
Ik zou voor ieder gelijktijdig transcoding proces een core kiezen, dus een 4 core 8000-serie processor. Voor het verbruik in idle maakt het weinig verschil.
Heise geeft aan welke processoren ECC ondersteunen:
https://www.heise.de/prei...rst%FCtzung%7E820_1151+v2
Pricewatch vind ECC en 1151v2 socket niet belangrijk genoeg om te vermelden (helaas).
Documentatie Fujitsu D3644-B staat hier:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...-B_D3644-B/Documentation/
Ik zie vandaag twee voorraadaantallen in Duitse shops, een van 26 stuks en een van 40 stuks.
Wie het weet mag het zeggen.
Coffee Lake processorondersteuning voor Fujitsu staat hier:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...mpatibility_CPUxBoard.pdf
Dit lijstje geeft niet aan of ECC wordt ondersteund.
Ik zou voor ieder gelijktijdig transcoding proces een core kiezen, dus een 4 core 8000-serie processor. Voor het verbruik in idle maakt het weinig verschil.
Heise geeft aan welke processoren ECC ondersteunen:
https://www.heise.de/prei...rst%FCtzung%7E820_1151+v2
Pricewatch vind ECC en 1151v2 socket niet belangrijk genoeg om te vermelden (helaas).
Documentatie Fujitsu D3644-B staat hier:
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...-B_D3644-B/Documentation/
Ik zie vandaag twee voorraadaantallen in Duitse shops, een van 26 stuks en een van 40 stuks.
Het ECC vraagstuk wordt ook nog bemoeilijkt door a) Intel's niet-altijd-accurate ARK database en b) de verwarring tussen ECC *compatible* (het systeem draait als je er ECC reepjes in duwt) en ECC *ondersteuning* (de cpu/chipset doet ook daadwerkelijk error correcting).
Thanks voor de info. Ik had inderdaad het idee om er een i5-8400 in te zetten. Maar dat de voorraadaantallen stijgen is een goed teken, mogelijk nog iets langer wachten totdat iemand de mogelijk heeft om te testen of ECC enabled is.
Anders moet ik wellicht een Xeon E-21xx overwegen.
Anders moet ik wellicht een Xeon E-21xx overwegen.
Ik weet ook niet helemaal of ECC nou werkelijk zo hard nodig is voor een storage server, idealiter gebruik je het voor iets met continu enorm hoge throughput dat absoluut exact moet zijn (vnl databases), niet zozeer voor storage data die 1x gekopieerd wordt en daarna grotendeels niet meer verplaatst wordt.
Dat is de vraag die ik mezelf ook meerdere keren gesteld heb. Dit is op zich wel een goede read als het aankomt op ZFS en ECC: http://jrs-s.net/2015/02/...n-ecc-ram-kill-your-data/
Aan de andere kant is het prijsverschil tussen een Xeon E-2146G en de i5-8400 te verwaarlozen...
Wellicht moet ik het hele ECC verhaal eens opnieuw ter overweging nemen.
Aan de andere kant is het prijsverschil tussen een Xeon E-2146G en de i5-8400 te verwaarlozen...
Wellicht moet ik het hele ECC verhaal eens opnieuw ter overweging nemen.
Grootste deel van het spul binnen! (via een medetweaker een i3 8100 + mobo voor een normale prijs over kunnen nemen). Helaas is amazon retetraag en komt dat spul pas 16 oktober binnen (2 okt besteld). Morgen komt de kast binnen en een pricewatch: Corsair SF450 om toch maar aan de slag te gaan!
Nu heeft het moederbord maar 4 sata poorten (1 cache SSD, 1 parity disk en 2 HDD's), dus houd ik 2 HDD's over die ik niet aan kan sluiten. Dit ben ik van plan op te lossen met een PCI sata controller, omdat ik een Cache SSD heb maakt de schrijfsnelheid (meeste zijn volgens mij sata 1 of 2 vanwege de pci snelheid) me niet veel uit. Dus is het puntje energie hier hetgeen waar ik op ga selecteren.
Heeft er iemand ervaring met zo'n PCI SATA controller en welke zijn een beetje energiezuinig?
Er hoeft geen RAID op te zitten, SMART functionaliteiten zou ik wel prettig vinden!
Donderdag verwacht ik de eerste energieresultaten!
Nu heeft het moederbord maar 4 sata poorten (1 cache SSD, 1 parity disk en 2 HDD's), dus houd ik 2 HDD's over die ik niet aan kan sluiten. Dit ben ik van plan op te lossen met een PCI sata controller, omdat ik een Cache SSD heb maakt de schrijfsnelheid (meeste zijn volgens mij sata 1 of 2 vanwege de pci snelheid) me niet veel uit. Dus is het puntje energie hier hetgeen waar ik op ga selecteren.
Heeft er iemand ervaring met zo'n PCI SATA controller en welke zijn een beetje energiezuinig?
Er hoeft geen RAID op te zitten, SMART functionaliteiten zou ik wel prettig vinden!
Donderdag verwacht ik de eerste energieresultaten!
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Marvell claimt 1W verbruik met de 88SE9230 PCIe 2.0 x2 SATA controller chip, zoals op een Delock kaart. Dat is dan exclusief de overige onderdelen zoals BIOS, bij elkaar enkele Watts tot 9W bij 8 of meer poorten.
ik heb een pci-e sata controller met een chip van Marvell (9215), met 4 porten (dingetje van Syba, rond de 35 euri op Amazon.de). Op een Asrock bordje met een pentium j5005. met 4 3,5" disks en 2 ssd's is het idle gebruik rond de 13W (met de HDD's in standby). Met alle disks aan ligt het rond de 25W. (dit op een PicoPSU van 90W en een 90W Leicke adapter)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Die Marvell 88SE9215 controller chip is er ook een uit een serie met 1W verbruik. Het gaat om 88SE9220, 88SE9230, 88SE9235 en 88SE9215. De eerste ondersteunt 2 x SATA, de andere drie 4 x SATA.
De PCIe 2.0 x2 bus is beperkt: maximaal 5 Gbps.
De PCIe 2.0 x2 bus is beperkt: maximaal 5 Gbps.
Ik ben momenteel bezig met een zuinig hyper-v core server. Nu is dat allemaal net even wat lastiger omdat je geen GUI hebt. Wat tips om toch de energiebesparende maatregelen uit de beginpost toe te kunnen passen.
Allereerst de aanpassingen in het register via PowerShell om HIPM en DIPM te kunnen activeren
Vervolgens heb ik op een tweede pc met GUI een powerplan gemaakt dat overeenkomt met de instellingen uit de beginpost. Vervolgens deze geëxporteerd en geïmporteerd op de Hyper-V machine. Let op dat de ID voor iedereen anders is, dus je moet wel de juist ID gebruiken (in mijn geval 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e)
Om de display adapter uit te schakelen is de powershell Device Management module nodig. Deze is hier te vinden. In onderstaande code gebruik ik *Display Adapter* om de betreffende display adapter uit te schakelen. Het beste kun je zelf nog even nagaan of dit ook in jou situatie de juiste display adapter oplevert.
Zo ben ik al van 40W idle naar 25W idle gegaan.
Allereerst de aanpassingen in het register via PowerShell om HIPM en DIPM te kunnen activeren
PowerShell:
1
2
| Set-ItemProperty -path "HKLM:\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\0012ee47-9041-4b5d-9b77-535fba8b1442\dab60367-53fe-4fbc-825e-521d069d2456\" -Name attributes -Value 2 Set-ItemProperty -path "HKLM:\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Power\PowerSettings\0012ee47-9041-4b5d-9b77-535fba8b1442\0b2d69d7-a2a1-449c-9680-f91c70521c60" -Name attributes -Value 2 |
Vervolgens heb ik op een tweede pc met GUI een powerplan gemaakt dat overeenkomt met de instellingen uit de beginpost. Vervolgens deze geëxporteerd en geïmporteerd op de Hyper-V machine. Let op dat de ID voor iedereen anders is, dus je moet wel de juist ID gebruiken (in mijn geval 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e)
PowerShell: export
1
2
| powercfg -list powercfg -export "D:\ServerPowerSaverPlan.pow" 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e |
PowerShell: import
1
2
3
| powercfg -import "C:\ServerPowerSaverPlan.pow" 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e powercfg /s 381b4222-f694-41f0-9685-ff5bb260df2e powercfg /l |
Om de display adapter uit te schakelen is de powershell Device Management module nodig. Deze is hier te vinden. In onderstaande code gebruik ik *Display Adapter* om de betreffende display adapter uit te schakelen. Het beste kun je zelf nog even nagaan of dit ook in jou situatie de juiste display adapter oplevert.
PowerShell:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| $url = "https://gallery.technet.microsoft.com/PowerShell-Device-60d73bb0/file/147248/2/DeviceManagement.zip" $output = "C:\Users\Administrator\Documents\WindowsPowerShell\Modules\DeviceManagement.zip" new-item -ItemType directory -path "C:\Users\Administrator\Documents\WindowsPowerShell\Modules" Import-Module BitsTransfer Start-BitsTransfer -Source $url -Destination $output Expand-Archive "C:\Users\Administrator\Documents\WindowsPowerShell\Modules\DeviceManagement.zip" -DestinationPath "C:\Users\Administrator\Documents\WindowsPowerShell\Modules\DeviceManagement" Remove-Item $output Import-Module DeviceManagement Get-Device | where{$_.name -like "*Display Adapter*"} | Disable-Device |
Zo ben ik al van 40W idle naar 25W idle gegaan.
[ Voor 29% gewijzigd door Samueldw op 10-10-2018 17:01 ]
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
is er iemand die ik blij kan maken met een zuinige i3-6100u pc? Ding komt uit onze monitor die is omgevallen. Heb hem ook in de v@a staan. V&A aangeboden: Acer Aspire C22-760 i3 6100 4gb ram wifi 1tb usb 3.0
Verbruik heb ik gisteren even gemeten en zit op 6,5 watt idle in windows 10 met standaard acer install (zonder overige tweaks). 6,5watt is met wifi chip aan, niet verbonden en met een 1tb hardeschijf. Ik denk dat je rond de 5 watt kan uitkomen met ssd en optimalisaties. Extra schijven evt via usb 3.0 of de sata connector.
Als het niet op prijs wordt gesteld, verwijder ik de post. Maar aangezien we allemaal met energie zuinige systemen bezig zijn, lijkt me dit gemakkelijk instappen...
Verbruik heb ik gisteren even gemeten en zit op 6,5 watt idle in windows 10 met standaard acer install (zonder overige tweaks). 6,5watt is met wifi chip aan, niet verbonden en met een 1tb hardeschijf. Ik denk dat je rond de 5 watt kan uitkomen met ssd en optimalisaties. Extra schijven evt via usb 3.0 of de sata connector.
Als het niet op prijs wordt gesteld, verwijder ik de post. Maar aangezien we allemaal met energie zuinige systemen bezig zijn, lijkt me dit gemakkelijk instappen...
bla?
De boel is af! Voor foto's zie : Andere post
Ook meteen de brennenstuhl PM231E eraan gehangen en ik kom op het moment uit op 28 watt idle en tegen de 100 aan met alle disks schrijvend (parity check). Hier valt dus nog wel veel te halen (zo zijn bijv 2 disks 7200rpm). Ik heb op dit moment nog niets gedaan aan instellingen en tweaks betreffende power.
De picoPSU lijkt het ook prima te doen, tijdens het opstarten zag ik een korte piek van 185 watt op de meter. Maar dit lijkt hij prima aan te kunnen.
Hier nog een keer mijn componenten:
Ook meteen de brennenstuhl PM231E eraan gehangen en ik kom op het moment uit op 28 watt idle en tegen de 100 aan met alle disks schrijvend (parity check). Hier valt dus nog wel veel te halen (zo zijn bijv 2 disks 7200rpm). Ik heb op dit moment nog niets gedaan aan instellingen en tweaks betreffende power.
De picoPSU lijkt het ook prima te doen, tijdens het opstarten zag ik een korte piek van 185 watt op de meter. Maar dit lijkt hij prima aan te kunnen.
1 | Intel Core i3-8100 Boxed | € 186,25 | € 186,25 |
1 | ASRock H370M-ITX/ac | € 113,30 | € 113,30 |
2 | HGST Ultrastar 7K4000, 3TB | € 250,47 | € 500,94 |
1 | WD Blue WD30EZRZ, 3TB | € 84,- | € 84,- |
1 | WD Red WD20EFRX, 2TB | € 76,90 | € 76,90 |
1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 76,50 | € 76,50 |
1 | G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB | € 65,50 | € 65,50 |
1 | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 860 EVO 500GB | € 88,40 | € 88,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.191,79 |
Ik schrik wel een beetje van het idle verbruik eerlijk gezegd. Welk OS gebruik je?wessel145 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:14:
De boel is af! Voor foto's zie : Andere post
#~ Product~ Prijs~ Subtotaal~ 1~ Intel Core i3-8100 Boxed~ € 186,25~ € 186,25~ 1~ ASRock H370M-ITX/ac~ € 113,30~ € 113,30~ 2~ HGST Ultrastar 7K4000, 3TB~ € 250,47~ € 500,94~ 1~ WD Blue WD30EZRZ, 3TB~ € 84,-~ € 84,-~ 1~ WD Red WD20EFRX, 2TB~ € 76,90~ € 76,90~ 1~ Fractal Design Node 304 Wit~ € 76,50~ € 76,50~ 1~ G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB~ € 65,50~ € 65,50~ 1~ Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT~ € 0,-~ € 0,-~ 1~ Samsung 860 EVO 500GB~ € 88,40~ € 88,40~ Bekijk collectie
Importeer producten~Totaal~ € 1.191,79~
Unraid, waar ik al achter ben gekomen is dat het OS mijn CPU continue op de volle clock speed laat draaien (3.6Ghz). Zoals ik al zei, dit zijn echt m'n eerste resultaten en ik moet nog een boel gaan onderzoeken. Die 7200rpm HDD's verbruiken gerust 10watt als ze idle maar spinning zijn.yorroy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:49:
[...]
Ik schrik wel een beetje van het idle verbruik eerlijk gezegd. Welk OS gebruik je?
Tips & tricks altijd welkom natuurlijk
Als je een energiezuinige setup wil bereiken, dan kan dat heel makkelijk in 2 stappen:
- Stap 1: Installeer Windows en alle (chipset)drivers en maak vervolgens een zuinige profiel aan.
- Stap 2: Verkoop al je schijven en koop een 12TB schijf.
Je setup moet dan (afhankelijk van je voedingsadapter) idle rond de 15W kunnen halen.
- Stap 1: Installeer Windows en alle (chipset)drivers en maak vervolgens een zuinige profiel aan.
Je setup moet dan (afhankelijk van je voedingsadapter) idle rond de 15W kunnen halen.
Windows lijkt me niet de beste optie voor een server. Linux Disto's (ook unraid is linux) verbruiken (vaak) minder dan Windows, door alle meuk die windows er omheen installeert. Ook is de load van m'n cpu op idle ongeveer 2%, prima dus.GioStyle schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:00:
Mijn toekomstplan is om over een tijdje de schijven te vervangen naar zuinige (helium) versies, echter doe ik dat pas zodra deze ermee ophouden.GioStyle schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:00:
Na wat tests (idle):
Harde schijven ontkoppeld: 23 watt
HDD's + Fan ontkoppeld: 22 watt
Zelf vind ik het nog wat hoog, heb zelfs alle usb poorten behalve 1 voor m'n keyboard uitgeschakeld.
Ik ga van het weekend ook maar eens een andere voeding proberen, ik heb namelijk het vermoeden dat mijn picoPSU toch een stuk minder efficient is dan er wordt vermeld.
Een ander idee wat ik heb is dat de server zich automatisch in slaapstand/hibernation gaat zodra er geen clients verbonden zijn voor een X aantal minuten/uren, en dat ik met een geofence en een knop op m'n smartphone de WOL activeer. Is een beetje een pleisteroplossing, maar lijkt me toch leuk om te scripten.
@mrmrmr heb jij contact bij Fujitsu omte achterhalen of de i3-8100 zou werken met ECC op het nieuwe 3644-B bord?
Ik heb inmiddels een aardig beeld van wat ik wil voor mn FreeNAS / all-in-one build en in ieder geval wil ik daar 64GB in kwijt. Er is geen enkel (zuinig) ITX bord met 64GB en daarom wordt het iig micro ATX. “Probleem” is echter nu het zoeken naar een goede, compacte, stille kast met ruimte voor 6x (2.5” 15mm) HDD. Voor ITX zou ik de Fractal Design Node 304 hebben gekozen (compact, stil), maar voor micro ATX neig ik naar de Fractal Design Mini.
Hebben jullie andere suggesties voor een goede compacte micro ATX kast (bij voorkeur met goede mogelijkheid voor het voorkomen van HDD vibraties in de kast). Tnx!
Hebben jullie andere suggesties voor een goede compacte micro ATX kast (bij voorkeur met goede mogelijkheid voor het voorkomen van HDD vibraties in de kast). Tnx!
Ik ben erg benieuwd wat je met 64GB wil doen met Freenas, en maar 6 schijven..maartendb schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:08:
Ik heb inmiddels een aardig beeld van wat ik wil voor mn FreeNAS / all-in-one build en in ieder geval wil ik daar 64GB in kwijt. Er is geen enkel (zuinig) ITX bord met 64GB en daarom wordt het iig micro ATX. “Probleem” is echter nu het zoeken naar een goede, compacte, stille kast met ruimte voor 6x (2.5” 15mm) HDD. Voor ITX zou ik de Fractal Design Node 304 hebben gekozen (compact, stil), maar voor micro ATX neig ik naar de Fractal Design Mini.
Wat voor setup ben je van plan..?
Ik heb zelf de Mini lang gebruikt als een Freenas kast, met 6 schijven is het nog een best grote kast, en niet bijzonder compact... Maar dus ook wel weer ruimte om wat andere dingen (dikke koeler, extra raid/netwerkaart) in kwijt te kunnen.
@kek het is een all-in-one met FreeNAS op Proxmox en daarnaast meerdere VM met oa MacOS, Plex etc. Voor FreeNAS heb ik 16GB dedicated in gedachte en de rest voor Proxmox.
Ik zou dis veel liever een compacte kast hebben, maar die heb ik nog niet gevonden voor micro ATX
Ik zou dis veel liever een compacte kast hebben, maar die heb ik nog niet gevonden voor micro ATX
Trouwens interessant over Fujitsu en de i3-8100 recent deze test in c’t: https://www.heise.de/ct/a...-Core-i-8000-4157333.html
@maartendb
Als je veel met statische data werkt dan is snapraid wellicht een goed alternatief, dan heb je aan 8 GB ram voldoende.
Als je veel met statische data werkt dan is snapraid wellicht een goed alternatief, dan heb je aan 8 GB ram voldoende.
Als je geen gekke dingen doet kan FreeNAS ook prima op 8GB. Hell, met 4GB werkt dat al prima, alleen is het dan wat langzamer.
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@wessel145
185W piek is wel een opgaaf voor de 160-XT, ik zou z.s.m. proberen dat te reduceren.
Kun je onder Unraid powertop --autotune draaien? Dat helpt om het idle verbruik (niet het piekverbruik) te verlagen. Je moet dat bij iedere herstart draaien. Hoe/wat/waar hangt af van de Linux distributie.
@maartendb
Antwoord op je vraag heb ik in een PM gestuurd.
Ik had voorheen ook HGST 7200 rpm schijven, dat zijn echt notoire veelverbruikers. Inmiddels zijn die vervangen door 2.5" 4 TB disks en dus is alles lekker rustig en zuinig.Unraid, waar ik al achter ben gekomen is dat het OS mijn CPU continue op de volle clock speed laat draaien (3.6Ghz). Zoals ik al zei, dit zijn echt m'n eerste resultaten en ik moet nog een boel gaan onderzoeken. Die 7200rpm HDD's verbruiken gerust 10watt als ze idle maar spinning zijn.
Tips & tricks altijd welkom natuurlijk
185W piek is wel een opgaaf voor de 160-XT, ik zou z.s.m. proberen dat te reduceren.
Kun je onder Unraid powertop --autotune draaien? Dat helpt om het idle verbruik (niet het piekverbruik) te verlagen. Je moet dat bij iedere herstart draaien. Hoe/wat/waar hangt af van de Linux distributie.
@maartendb
Antwoord op je vraag heb ik in een PM gestuurd.
Yep, ik dacht dat ik met een prijsfout die schijven op de kop had getikt (55 euro per stuk). Maar bleek refurbished te zijn, neemt niet weg dat het alsnog een hele leuke prijs is per GB. 2.5" had ik eerlijk gezegd nog nooit serieus over nagedachtmrmrmr schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:58:
@wessel145
[...]
Ik had voorheen ook HGST 7200 rpm schijven, dat zijn echt notoire veelverbruikers. Inmiddels zijn die vervangen door 2.5" 4 TB disks en dus is alles lekker rustig en zuinig.

Mwah, de specificaties geven aan dat die picopsu piek 200 watt aan kan, de 160 is voor continue. Dus voor die ene tel is het nog niet zo erg (neemt niet weg dat die harde schijven gewoon ruk zijnmrmrmr schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:58:

Powertop is helaas niet beschikbaar in Unraid, inmiddels wel m'n governor aangepast van performance naar powersave, maar echt winst te halen is er niet (ookal draaien de cores op 800mhz in idle). Ik blijf het gek vinden dat ik 20+ watt idle verbruik zonder hdd's en fans. Ik zal alle bios settings nog een keer goed door moeten lopen, want de 8100 zou idle ongeveer 1,5 watt moeten gebruiken.
Anyway, we zijn nog lang niet klaar
Klopt, ik heb een paar FreeNASjes draaien met 4Gb RAM, je moet wel ff de cache limieten verlagen of laten autotunen (advanced->enable autotune), die gebruikt default 4Gb dacht ik (dat gaat hij niet redden met 4Gb RAM totaal....)FireDrunk schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:56:
Als je geen gekke dingen doet kan FreeNAS ook prima op 8GB. Hell, met 4GB werkt dat al prima, alleen is het dan wat langzamer.
Ja, dat helpt zeker. Dat moet wel een goede ssd zijn ivm hoge aantal writes. L2ARC wordt best veel naar geschreven tijdens grote sequentiele transfers.
Goede keuzes daarvoor zijn de Intel DC Series SSD's of je kan in V&A naar Samsung Enterprise grade SSD's kijken.
Goede keuzes daarvoor zijn de Intel DC Series SSD's of je kan in V&A naar Samsung Enterprise grade SSD's kijken.
Even niets...
Ik weet niet helemaal of 'juggernaut' van Fujitsui op het heise.de forum m'n vraag volledig begrepen heeft (ECC ondersteuning met de i3-8100 op het nieuwe 3644-B bord). Maar het lijkt er wel op (heb nog even om verduidelijking gevraagd):
https://www.heise.de/foru...te/posting-33243356/show/
/cc @Bolk @mrmrmr
/cc @Bolk @mrmrmr
Thanks, ik houd deze thread ook scherp in de gaten: https://www.heise.de/foru...lt/posting-33225390/show/maartendb schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:34:
Ik weet niet helemaal of 'juggernaut' van Fujitsui op het heise.de forum m'n vraag volledig begrepen heeft (ECC ondersteuning met de i3-8100 op het nieuwe 3644-B bord). Maar het lijkt er wel op (heb nog even om verduidelijking gevraagd):
/cc @Bolk @mrmrmr
/Edit:
Dat zou uitstekend nieuws zijnLaut D3644-Datenblatt ist ECC nur mit XEON unterstützt.
Aber ich vermute dass es trotzdem funktionieren sollte, da Chipsatz, Mainboard und i3-8100 ECC unterstützen. Ich frage Montag mal nach und melde mich wieder.
[ Voor 23% gewijzigd door Bolk op 12-10-2018 20:56 ]
Hoort inderdaad niet. Ik gok dat UnRaid z'n power management niet in orde heeft, want out-of-the-box deed mijn vergelijkbaar i3-8100 ITX systeem 11.5 Watt, en headless 8 Watt na powertop.wessel145 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:31:
Ik blijf het gek vinden dat ik 20+ watt idle verbruik zonder hdd's en fans. Ik zal alle bios settings nog een keer goed door moeten lopen, want de 8100 zou idle ongeveer 1,5 watt moeten gebruiken.
Kan je natuurlijk eenvoudig uitsluiten door met een Linux-live USB-stick met een fatsoenlijke standaard-kernel (Fedora 28/29 Beta bijvoorbeeld) te booten.
Pentaxiaan
Vraag: als ik een i3-8100 met een Fujitsu 3644-B board (met m2 SSD), 1x32GB ECC RAM en 4x 2.5” disks + 1x SSD wil aansluiten, heb ik dan genoeg aan een picoPSU met 80W of moet ik omhoog? De i3-8100 heeft een TDP van 65W Dus ik gok dat ik meer nodig heb, maar ik weet het niet helemaal zeker...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het gaat met name om het opstartmoment, dan zijn veel energiebesparende maatregelen van de processor en moederbord niet actief en tegelijkertijd eisen de harde schijven vermogen om de disks op gang te brengen.
Reken ruim genomen op 30 tot 40W voor het systeem zelf en 6W voor iedere disk (bij een Seagate 4TB 2.5"), dan kom je dus op 54 tot 64W (het lage cijfer is waarschijnlijker). Een SSD verbruikt een paar Watt als hij actief is. Anandtech heeft metingen gedaan van SSD's, daar kun je zien wat het verbruik is onder verschillende omstandigheden. Een 80/60 PicoPSU kit zou kunnen voldoen, de Seasonic adapter heeft een hoger piekvermogen dan je zou verwachten, percentueel gezien.
Reken ruim genomen op 30 tot 40W voor het systeem zelf en 6W voor iedere disk (bij een Seagate 4TB 2.5"), dan kom je dus op 54 tot 64W (het lage cijfer is waarschijnlijker). Een SSD verbruikt een paar Watt als hij actief is. Anandtech heeft metingen gedaan van SSD's, daar kun je zien wat het verbruik is onder verschillende omstandigheden. Een 80/60 PicoPSU kit zou kunnen voldoen, de Seasonic adapter heeft een hoger piekvermogen dan je zou verwachten, percentueel gezien.
@mrmrmr tnx! Dat zijn trouwens wel meer watts dan ik verwacht voor mn 2.5” HDDs - of bedoel je dat dit alleen tijdens het opstarten zo is?
Moet in nog rekening houden met de TDP van 65W als mn server wel volledig belast is (bijv tijdens encoden of anders)? Of “heft dat elkaar
op” omdat dan andere onderdelen weer minder vermogen vragen?
P.S. Net even gekeken wat mn fanless NUC7i5DNHE met 2x USB 2.5” HDD doet en dat is idle ~6W en 9.8W als ik Plex kijk :-)
Moet in nog rekening houden met de TDP van 65W als mn server wel volledig belast is (bijv tijdens encoden of anders)? Of “heft dat elkaar
op” omdat dan andere onderdelen weer minder vermogen vragen?
P.S. Net even gekeken wat mn fanless NUC7i5DNHE met 2x USB 2.5” HDD doet en dat is idle ~6W en 9.8W als ik Plex kijk :-)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De TDP waarde is te beperkt om er met nauwkeurigheid iets over het verbruik af te leiden, het is slechts een indicatie die de mate van koeling aangeeft aan systeembouwers. Als je gelijktijdig je systeem maximaal gaat belasten (tegelijkertijd 100% cpu, 100% gpu, en alle disks opstarten) kom je tekort. Dat gebeurt typisch niet op een server en ook niet op een gewone desktop. Wel als je bijvoorbeeld bitcoins gaat mijnen (cpu+gpu maanden lang maximaal belasten), zou ik een zwaardere voeding kiezen.
De 6W verbruik van de 2.5" hard disks is alleen nodig voor het op gang brengen van de schijven. Onder idle is het iets meer dan 1W.
De 6W verbruik van de 2.5" hard disks is alleen nodig voor het op gang brengen van de schijven. Onder idle is het iets meer dan 1W.
Die piek van 6W duurt pakweg drie seconden. Het hangt er ook van af of de controller alle schijven tegelijk laat opspinnen, ineens 24W voor je kiezen, of netjes achter elkaar met een seconde of vijf er tussen. Ik zou in beginsel uitgaan van het ergste geval.
Sinds wanneer is dat omgeslagen dan? Een jaar ofzo terug was Win10 toch in alle testen (iets) zuiniger dan de Linux distro's.wessel145 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:41:
Windows lijkt me niet de beste optie voor een server. Linux Disto's (ook unraid is linux) verbruiken (vaak) minder dan Windows, door alle meuk die windows er omheen installeert.
Hi,
Beetje lastig te bepalen of ik dit hier moet posten de zuinige DIY NAS of ESXI thread.
Maar ga het toch hier proberen.
Ik wil een homeserver gaan inrichten die als een one size fits all oplossing moet dienen, geïnspireerd door de vele postings die hier worden gedaan en met name die van tvwes heb ik besloten een esxi 6.7 host te gaan inzetten als Hypervisor en daarin een Freenas virtueel te draaien als storage provider met ZFS.
Server moet standaard iets van 3 VM's naast Freenas kunnen draaien en af en toe een lab met 4 a 6 Vm's
Ik heb geen 10Gb lan (heb nu allemaal Ubiquiti spul maar alleen gigabit) en zoals ik zei is perfomance 80% van de tijd geen issue maar wil wel kunnen upscalen wanneer nodig.
Wat wel standaard draait is Plex (moet 4 a 6 streams aan kunnen waarvan sommige met transcoding), TVHEADEND, Sabnzbd, homeassistant, unifi controler, pi-hole, nextcloud en nog een paar van zulke toepassingen, dit alles in docker (rancher).
Na vele postings en reviews (ook van andere sites zoals Brian Moses en server at home) heb ik besloten voor een super micro bord te gaan en iets zelf te gaan bouwen (ik heb nu 2 Microserver en een ML310), deze server moet vooral zuinig zijn, maar ook performamce kunnen leveren wanneer dat nodig is. Met andere woorden te baseline en idle moet zuinig zijn en er moet genoeg headroom zijn voor wanneer performance nodig is. Ik heb een redelijk budget, maar zoals ik zei stil en zuinig is key.
Ik ben daarop met de volgende build gekomen (kast heb ik nog grote twijfels over, moet klein zijn maar alles moet passen).
Zoals eerder gemeld heb ik vooral twijfels over de kast (maar deze moet wel klein zijn, liefst iets wat niet meer als 35 diep 30 breed en 40 hoog is) maar ook moederboard en voeding heb ik een paar puntjes.
Ik heb de voeding gekozen omdat deze nauwelijks meer schijnt te verbruiken (wanneer idle) als een pico PSU.
Bron test van hardware info:
En hoewel de moederbord bijna alles heeft wat ik in een moederbord voor een server zoek mis ik wel een mini sas aansluiting (fijn bij een server met veel schijven) en zou meer dan 64 GB mogelijkheid wel super zijn. Dit zijn echter geen grote issues gezien ik niet verwacht snel meer dan 64Gb te gaan gebruiken.
Graag jullie input, tips en mening en mocht ik iets vergeten zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Beetje lastig te bepalen of ik dit hier moet posten de zuinige DIY NAS of ESXI thread.
Maar ga het toch hier proberen.
Ik wil een homeserver gaan inrichten die als een one size fits all oplossing moet dienen, geïnspireerd door de vele postings die hier worden gedaan en met name die van tvwes heb ik besloten een esxi 6.7 host te gaan inzetten als Hypervisor en daarin een Freenas virtueel te draaien als storage provider met ZFS.
Server moet standaard iets van 3 VM's naast Freenas kunnen draaien en af en toe een lab met 4 a 6 Vm's
Ik heb geen 10Gb lan (heb nu allemaal Ubiquiti spul maar alleen gigabit) en zoals ik zei is perfomance 80% van de tijd geen issue maar wil wel kunnen upscalen wanneer nodig.
Wat wel standaard draait is Plex (moet 4 a 6 streams aan kunnen waarvan sommige met transcoding), TVHEADEND, Sabnzbd, homeassistant, unifi controler, pi-hole, nextcloud en nog een paar van zulke toepassingen, dit alles in docker (rancher).
Na vele postings en reviews (ook van andere sites zoals Brian Moses en server at home) heb ik besloten voor een super micro bord te gaan en iets zelf te gaan bouwen (ik heb nu 2 Microserver en een ML310), deze server moet vooral zuinig zijn, maar ook performamce kunnen leveren wanneer dat nodig is. Met andere woorden te baseline en idle moet zuinig zijn en er moet genoeg headroom zijn voor wanneer performance nodig is. Ik heb een redelijk budget, maar zoals ik zei stil en zuinig is key.
Ik ben daarop met de volgende build gekomen (kast heb ik nog grote twijfels over, moet klein zijn maar alles moet passen).
1 | Intel Xeon E3-1240 v6 Boxed | € 283,55 | € 283,55 |
1 | Supermicro X11SSH-LN4F | € 229,50 | € 229,50 |
3 | WD Red WD100EFAX, 10TB | € 324,- | € 972,- |
1 | Crucial CT4K16G4WFD8266 | € 743,50 | € 743,50 |
1 | Cooler Master V Series V550 | € 79,90 | € 79,90 |
2 | Samsung 860 EVO 250GB | € 54,99 | € 109,98 |
1 | Samsung 970 Evo 250GB | € 78,50 | € 78,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.496,93 |
Zoals eerder gemeld heb ik vooral twijfels over de kast (maar deze moet wel klein zijn, liefst iets wat niet meer als 35 diep 30 breed en 40 hoog is) maar ook moederboard en voeding heb ik een paar puntjes.
Ik heb de voeding gekozen omdat deze nauwelijks meer schijnt te verbruiken (wanneer idle) als een pico PSU.
Bron test van hardware info:
https://nl.hardware.info/...-topmodel-lage-belastingnBij lage belasting is de V-Series 550W ongeveer even efficiënt als zijn voorganger, waarmee hij veel efficiënter is dan andere voedingen. Zeker bij de 22,5 watt test doet hij het uitstekend: bijna even goed als de ultraefficiënte PicoPSU’s. Tegelijkertijd heb je voor een dergelijk laag verbruik een systeem zonder losse videokaart nodig, en daarvoor koop je uiteraard geen 550 watt voeding.
En hoewel de moederbord bijna alles heeft wat ik in een moederbord voor een server zoek mis ik wel een mini sas aansluiting (fijn bij een server met veel schijven) en zou meer dan 64 GB mogelijkheid wel super zijn. Dit zijn echter geen grote issues gezien ik niet verwacht snel meer dan 64Gb te gaan gebruiken.
Graag jullie input, tips en mening en mocht ik iets vergeten zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag!
640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates
@ferno
als kast de Supermicro CSE-721TQ-250B
Als bordje: supermicro x10sdv-tln4f/f met 128 gb intern geheugen
-edit-
Afgelopen vrijdag heb ik een aantal 3,5 inch schijven vervangen in mijn server, omdat ze al 5 jaar draaiden. Nu las ik hier in het topic dat de Maxtor M3 Portable disks een energie zuinige vervanging zijn.
Nu naar 2 dagen draaien met deze schijven, merk ik dat de datadoorvoer van de disk wel erg laag ligt.
Ik haal in het begin ( file copy via windows explorer ) rond de 75MB/s. Naar mijn idee acceptabel voor zo'n schijfje. Na een paar minuten zakt deze snelheid weg naar zo'n 12/15 MB/s.
Ligt het aan mij, of zijn deze schijven erg traag met schrijfacties ?
Nu naar 2 dagen draaien met deze schijven, merk ik dat de datadoorvoer van de disk wel erg laag ligt.
Ik haal in het begin ( file copy via windows explorer ) rond de 75MB/s. Naar mijn idee acceptabel voor zo'n schijfje. Na een paar minuten zakt deze snelheid weg naar zo'n 12/15 MB/s.
Ligt het aan mij, of zijn deze schijven erg traag met schrijfacties ?
Hi Nike, thnx voor je reactie, ik heb hier ook aan gedacht maar dan zit ik vast aan een Xeon D oplossing, volgens mij is de e3-1240 v5 (vooral single thread) een betere oplossing. Of heb ik dat verkeerd?nike schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:07:
@ferno
Heeft iemand real life test results van een Xeon D system vs een Xeon 12XX v6?
640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates
Mwah, ik gok dat het allemaal wat om het even is. Sommigen hebben onthouden dat windows zuiniger is, sommigen dat Linux zuiniger is. Ik gok dat er op de diverse testen wel wat aan te merken valt (goed zuinig geconfigureerde Windows t.o.v. out-of-the-box Linux of andersom), dat het qua hardware & drivers ook nog wel verschil kan maken, maar ik gok dat algemeen het elkaar weinig ontloopt en dat sowieso het OS niet meer zo dominant in het verbruik is als vroeger.Dreamvoid schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:52:
[...]
Sinds wanneer is dat omgeslagen dan? Een jaar ofzo terug was Win10 toch in alle testen (iets) zuiniger dan de Linux distro's.
Gewoon het OS pakken wat het beste bij je past, dan instellen voor zuinigheid.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb zelf eerder dit jaar een vergelijkende test gedaan met diverse besturingssystemen. Windows 10 komt daar uit als het beste besturingssysteem voor stabiel laag idle verbruik. Op dat moment had Debian testing ook een goede score, maar dat is test besturingssysteem die niet tijdig (security) updates krijgt.
Intussen zijn er nieuwe kernels verschenen die het verschil nog kleiner zouden kunnen maken.
Intussen zijn er nieuwe kernels verschenen die het verschil nog kleiner zouden kunnen maken.
(P.S. ik heb mijn nickname veranderd van 'maartendb' in 'mdbraber' - zo heb ik op elke plek waar ik een account heb op internet zo'n beetje dezelfde username
)
Een soort rabbit-hole dat zoeken naar een zuinige server. Na wat wikken en wegen of ik een losse FreeNAS + Intel NUC wilde, heb ik toch besloten liever een all-in-one oplossing te maken op basis van het nieuwe Fujitsu 3644-B bord met de i3-8100 (ervan uitgaande dat die combinatie inderdaad ECC ondersteunt).
Het 'laatste' punt is de beslissing over welke kast. Mijn server komt bij voorkeur in de woonkamer te staan, omdat er dan geen UTP naar een andere locatie getrokken hoeft te worden. In de praktijk zou dat alleen met powerline adapters kunnen en dat is nou net ook weer niet zuinig (en foutgevoeliger). Een stille kast is dus de wens, met ruimte voor minimaal 4x 2.5" HDD + 1x 2.5" SSD en evt. uitbreiding voor 2 extra 2.5" HDDs.
Alle 'tower' kasten vind ik zelf nogal groot voor in de woonkamer dus die vallen af en kom ik uit op een meer 'HTPC' variant. De beste optie die ik tot nu toe heb gevonden is de Streacom FC10 Alpha Fanless. Deze kast is volledig passief gekoeld en biedt ruimte aan 8 extra 2.5" HDDs. De enige vraag is of de HDDs teveel warmte produceren voor deze kast om weg te werken. Zoals @mrmrmr ook in z'n tweakblog zegt kan je best uitkomen met iets passiefs als het niet echt voor langere tijden staat te werken. Ik ben op zich dus positief dat dat zou moeten kunnen. De vraag is wel of het nog uitmaakt dat er een i3-8100 in zit die bij een tijd lang transcoden (bijv. Plex Sync) warm kan worden tot max 65W TDP. Maar op zich zou de Streacom kast die temperaturen weg moeten kunnen werken.
Een ander alternatief is een kast zoals de SilverstoneTek Grandia SST-GD07B met een 120mm fan (die naar buiten blaast). Dan zou ik wel kijken of het mogelijk is om een passieve koeler op de i3-8100 te zetten.
De laatste optie is dus om wel iets groters te nemen, maar dan wordt het dus wel met powerline adapters wat ik liever zou voorkomen.
Hebben jullie wellicht tips / aanbevelingen wat te doen?
P.S. beide kasten zijn duur (iig een stuk duurder dan een Fractal Design Mini), maar dat is niet het voornaamste keuzepunt.
P.P.S. zie niet dat de 5TB Seagate Backup Plus schijven weer ~20eu goedkoper zijn geworden (via Amazon) dus dat scheelt iig weer bij de hele setup
Een soort rabbit-hole dat zoeken naar een zuinige server. Na wat wikken en wegen of ik een losse FreeNAS + Intel NUC wilde, heb ik toch besloten liever een all-in-one oplossing te maken op basis van het nieuwe Fujitsu 3644-B bord met de i3-8100 (ervan uitgaande dat die combinatie inderdaad ECC ondersteunt).
Het 'laatste' punt is de beslissing over welke kast. Mijn server komt bij voorkeur in de woonkamer te staan, omdat er dan geen UTP naar een andere locatie getrokken hoeft te worden. In de praktijk zou dat alleen met powerline adapters kunnen en dat is nou net ook weer niet zuinig (en foutgevoeliger). Een stille kast is dus de wens, met ruimte voor minimaal 4x 2.5" HDD + 1x 2.5" SSD en evt. uitbreiding voor 2 extra 2.5" HDDs.
Alle 'tower' kasten vind ik zelf nogal groot voor in de woonkamer dus die vallen af en kom ik uit op een meer 'HTPC' variant. De beste optie die ik tot nu toe heb gevonden is de Streacom FC10 Alpha Fanless. Deze kast is volledig passief gekoeld en biedt ruimte aan 8 extra 2.5" HDDs. De enige vraag is of de HDDs teveel warmte produceren voor deze kast om weg te werken. Zoals @mrmrmr ook in z'n tweakblog zegt kan je best uitkomen met iets passiefs als het niet echt voor langere tijden staat te werken. Ik ben op zich dus positief dat dat zou moeten kunnen. De vraag is wel of het nog uitmaakt dat er een i3-8100 in zit die bij een tijd lang transcoden (bijv. Plex Sync) warm kan worden tot max 65W TDP. Maar op zich zou de Streacom kast die temperaturen weg moeten kunnen werken.
Een ander alternatief is een kast zoals de SilverstoneTek Grandia SST-GD07B met een 120mm fan (die naar buiten blaast). Dan zou ik wel kijken of het mogelijk is om een passieve koeler op de i3-8100 te zetten.
De laatste optie is dus om wel iets groters te nemen, maar dan wordt het dus wel met powerline adapters wat ik liever zou voorkomen.
Hebben jullie wellicht tips / aanbevelingen wat te doen?
P.S. beide kasten zijn duur (iig een stuk duurder dan een Fractal Design Mini), maar dat is niet het voornaamste keuzepunt.
P.P.S. zie niet dat de 5TB Seagate Backup Plus schijven weer ~20eu goedkoper zijn geworden (via Amazon) dus dat scheelt iig weer bij de hele setup
[ Voor 5% gewijzigd door mdbraber op 14-10-2018 18:31 ]
Thanks voor de tip. Net fedora 29 server beta op de SSD geinstalleerd, en na een eerste powertop kwam ik uit op 20 watt (kwam van 28/30 af), na een 2e run (had nog een bios update gedaan en nog wat instellingen getweakt in de bios) zit ik toch weer rond die 28/30, wel erbij vermeldend dat er 4 fans in m'n case draaien en ik nu op de igpu zit, maar HDD's spun down.SirNobax schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:28:
[...]
Hoort inderdaad niet. Ik gok dat UnRaid z'n power management niet in orde heeft, want out-of-the-box deed mijn vergelijkbaar i3-8100 ITX systeem 11.5 Watt, en headless 8 Watt na powertop.
Kan je natuurlijk eenvoudig uitsluiten door met een Linux-live USB-stick met een fatsoenlijke standaard-kernel (Fedora 28/29 Beta bijvoorbeeld) te booten.
Weinig verschil met unraid, al had powertop wel de nodige aanbevelingen. Zou ik dan toch een moederbord gekocht hebben welke meer energie verbruikt dan gedacht? Ik ga zo een andere voeding proberen, wil zoveel mogelijk uitsluiten
Edit: Fans en Voeding zijn het probleem niet, het volgende pakketje samen verbruikt 28 watt idle
- Cpu (+ stock koeler)
- Ram
- Mobo (onnodige usb poorten disabled, wifi disabled, igpu niet uit te schakelem in bios

- 860 Evo SSD
- USB keyboard
Edit 2: Eureka

[ Voor 22% gewijzigd door LigeTRy op 14-10-2018 21:11 ]
10W voor een ethernet controller is absurd. Ik verwacht eerder dat die controller voor brakke ASPM zorgt.
Probeer de kernel bootoptie "aspm=force" eens.
Probeer de kernel bootoptie "aspm=force" eens.
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@mdbraber
Ik zou zelf een normale mini-tower kast met veel ruimte (lucht) kiezen, dan kan de warmte goed weg. Het idee is dat de warme lucht goed weg kan met een uitblazende 120/140mm ventilator op laag toerental. Uitsluitend passief koelen is eigenlijk alleen praktisch bij systemen met een laag TDP (denk aan atom cpu's en dergelijke).
Als je niet bang voor het nemen van wat risico's en mogelijk een kortere levensduur, dan zou je het ook met een volledige passieve kast kunnen proberen. Bij voorkeur wel een uitblazende 120mm laag rpm ventilator gebruiken. De processor beperkt zichzelf automatisch bij 100 graden Celsius.
@wessel145
powertop --auto-tune is de opdrachtregel opdracht die er automatisch voor zorgt dat de optimale instellingen worden gekozen. Zonder parameter geeft powertop alleen aanbevelingen maar die implementeert de tool nog niet.
Na herstarten moet de tool weer worden gedraaid, de instellingen worden niet bewaard.
4 fans zullen zeker verbruiken. Gebruik alleen de fans die je echt nodig hebt. Met name opgestegen warme lucht uit de kast blazen is essentieel. Lucht in de kast blazen heeft minder effect tenzij het rechtstreeks op de harde schijf of cpu koeler is gericht.
7200 rpm HGST's kunnen ook nog best wat verbruiken als ze niet draaien. Niet draaiende HDD's is dus niet hetzelfde effect als niet aangesloten HDD's.
Voor een onboard ethernet controller is 10W wel erg veel inderdaad. Wat Firedrunk al zegt, ASPM settings controleren en misschien ligt het ook aan een andere wijziging zoals hard disks.
In plaats van dingen in de BIOS uitzetten kun je ze ook uitzetten in het besturingssysteem. Dat kan helpen voor het geval een BIOS het apparaat niet daadwerkelijk uitzet, maar alleen niet meer beschikbaar maakt. Dan blijft het betreffende onderdeel stroom verbruiken. Het besturingssysteem kan het apparaat in een lage stroomstand zetten. Vooral Windows doet dat efficient, daarmee kun je het makkelijkst testen.
Ik zou zelf een normale mini-tower kast met veel ruimte (lucht) kiezen, dan kan de warmte goed weg. Het idee is dat de warme lucht goed weg kan met een uitblazende 120/140mm ventilator op laag toerental. Uitsluitend passief koelen is eigenlijk alleen praktisch bij systemen met een laag TDP (denk aan atom cpu's en dergelijke).
Als je niet bang voor het nemen van wat risico's en mogelijk een kortere levensduur, dan zou je het ook met een volledige passieve kast kunnen proberen. Bij voorkeur wel een uitblazende 120mm laag rpm ventilator gebruiken. De processor beperkt zichzelf automatisch bij 100 graden Celsius.
@wessel145
powertop --auto-tune is de opdrachtregel opdracht die er automatisch voor zorgt dat de optimale instellingen worden gekozen. Zonder parameter geeft powertop alleen aanbevelingen maar die implementeert de tool nog niet.
Na herstarten moet de tool weer worden gedraaid, de instellingen worden niet bewaard.
4 fans zullen zeker verbruiken. Gebruik alleen de fans die je echt nodig hebt. Met name opgestegen warme lucht uit de kast blazen is essentieel. Lucht in de kast blazen heeft minder effect tenzij het rechtstreeks op de harde schijf of cpu koeler is gericht.
7200 rpm HGST's kunnen ook nog best wat verbruiken als ze niet draaien. Niet draaiende HDD's is dus niet hetzelfde effect als niet aangesloten HDD's.
Voor een onboard ethernet controller is 10W wel erg veel inderdaad. Wat Firedrunk al zegt, ASPM settings controleren en misschien ligt het ook aan een andere wijziging zoals hard disks.
In plaats van dingen in de BIOS uitzetten kun je ze ook uitzetten in het besturingssysteem. Dat kan helpen voor het geval een BIOS het apparaat niet daadwerkelijk uitzet, maar alleen niet meer beschikbaar maakt. Dan blijft het betreffende onderdeel stroom verbruiken. Het besturingssysteem kan het apparaat in een lage stroomstand zetten. Vooral Windows doet dat efficient, daarmee kun je het makkelijkst testen.
@wessel145 Je hoeft al die dingen niet uit te zetten, ASPM en andere power save opties zorgen er wel voor dat die dingen door je OS goed uitgezet worden. Ik heb nog nooit USB uitgezet in het BIOS, dat is totaal niet nodig. Als er geen apparaten in zitten, zal elke goede controller altijd maar enkele mW's verbruiken.
Even niets...
Over i3-8100 en Fujitsu 3644-B via https://www.heise.de/foru...44/posting-33253925/show/
/cc @mrmrmr @bolk
Dus niet getest, maar geen reden waarom het niet zou werken. Ik gok dat het wel ietsje langer duurt voordat het officieel verandert zou worden, maar ik gok ook dat het gewoon zou moeten werken...Erste Antwort ist: Es ist nicht getestet, aber das Board sperrt nichts was Intel vorsieht. Es müsste also gehen. Eventuell ist die Beschreibung im Datenblatt zu restriktiv, ich schaue mal ob das jemand testen und im Datenblatt ändern kann.
/cc @mrmrmr @bolk
[ Voor 17% gewijzigd door mdbraber op 15-10-2018 15:23 ]
Thanksmdbraber schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:37:
Over i3-8100 en Fujitsue3644-B via https://www.heise.de/foru...44/posting-33253925/show/
[...]
Dus niet getest, maar geen reden waarom het niet zou werken. Ik gok dat het wel ietsje langer duurt voordat het officieel verandert zou worden, maar ik gok ook dat het gewoon zou moeten werken...
/cc @mrmrmr @bolk
@mrmrmr Aangezien jij een review over de Fujitsu D3417-B2 hebt gedaan: Ik wilde gisteren mijn server installeren (debian-9.5.0-amd64-netinst.iso via usb), maar het systeem reboot constant op het moment dat ik een keuze maak bij de optie om een grafische of tekstgebaseerde installatie te starten.
Ik heb ook al eens ubuntu live proberen te starten, maar ook dan krijg ik onmiddelijk een reboot.
wat heb ik nog geprobeerd:
- bios update: de bios versie staat op 1.14, terwijl 1.19 reeds beschikbaar is. de automatische bios update via het net detecteert wel een update, maar geeft een foutmelding bij het downloaden. via een freedos usb stick wordt de melding gegeven dat de bios update gelukt is, maar de versie blijft op 1.14 staan. Maar de automatische bios update geeft nu niet meer de melding dat er een update is
- memcheck86: nog geen fouten gevonden in het geheugen
- de voeding is nogal overgedimensioneerd (dark power pro 450W die ik hier nog liggen had), maar deze voeding is nooit veel gebruikt, en ik ben redelijk zeker dat die zn werk goed doet, mn oude server werkt hier feilloos mee.
- andere hardware: intel G4560 processor, Crucial CT4G4DFS8213 RAM-geheugen, en crucial mx500 250G sata ssd. Ik heb mijn data schijven nog niet aangeschakeld.
Denk je dat dit een doa moederbord is?
Ik heb ook al eens ubuntu live proberen te starten, maar ook dan krijg ik onmiddelijk een reboot.
wat heb ik nog geprobeerd:
- bios update: de bios versie staat op 1.14, terwijl 1.19 reeds beschikbaar is. de automatische bios update via het net detecteert wel een update, maar geeft een foutmelding bij het downloaden. via een freedos usb stick wordt de melding gegeven dat de bios update gelukt is, maar de versie blijft op 1.14 staan. Maar de automatische bios update geeft nu niet meer de melding dat er een update is
- memcheck86: nog geen fouten gevonden in het geheugen
- de voeding is nogal overgedimensioneerd (dark power pro 450W die ik hier nog liggen had), maar deze voeding is nooit veel gebruikt, en ik ben redelijk zeker dat die zn werk goed doet, mn oude server werkt hier feilloos mee.
- andere hardware: intel G4560 processor, Crucial CT4G4DFS8213 RAM-geheugen, en crucial mx500 250G sata ssd. Ik heb mijn data schijven nog niet aangeschakeld.
Denk je dat dit een doa moederbord is?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@schoene
Ik heb er meerdere in gebruik (1 met een G4600) en ze werkten allemaal meteen zonder aanpassingen. De installatie deed ik ook vanaf USB, zonder netwerkverbinding. Ik zou de normale troubleshooting procedures volgen: elke mogelijke oorzaak proberen uit te sluiten. Ik zou beginnen met een ander OS (Windows 10 is het meest geschikt voor troubleshooting), geheugen minimaliseren. Windows 10 kun je gratis downloaden.
Als het OS en installatiemethode (net install) zijn uitgesloten, kun je testen of de voeding, processor, geheugen of moederbord de oorzaak zijn. Probeer dan zoveel mogelijk elk onderdeel te wisselen. Als je bijvoorbeeld 2 DIMM's hebt, gebruik dan eerst 1 DIMM en daarna een andere. Andere voeding proberen (misschien is deze niet Haswell compatible?).
Ik heb er meerdere in gebruik (1 met een G4600) en ze werkten allemaal meteen zonder aanpassingen. De installatie deed ik ook vanaf USB, zonder netwerkverbinding. Ik zou de normale troubleshooting procedures volgen: elke mogelijke oorzaak proberen uit te sluiten. Ik zou beginnen met een ander OS (Windows 10 is het meest geschikt voor troubleshooting), geheugen minimaliseren. Windows 10 kun je gratis downloaden.
Als het OS en installatiemethode (net install) zijn uitgesloten, kun je testen of de voeding, processor, geheugen of moederbord de oorzaak zijn. Probeer dan zoveel mogelijk elk onderdeel te wisselen. Als je bijvoorbeeld 2 DIMM's hebt, gebruik dan eerst 1 DIMM en daarna een andere. Andere voeding proberen (misschien is deze niet Haswell compatible?).
Hmmm, ik wist niet dat een voeding haswell compatible moest zijn. De voeding dateert van 2009, dus grote kans dat dit een probleem is. Ik heb me even verdiept, en een eerste test zou zijn om c6/c7 uit te schakelen in het bios. dit probeer ik vanavond. De kans lijkt me wel reëel dat dit het probleem is. Ik heb ook een andere voeding mee vanop mijn werk, dus ik kan ook nog een andere voeding gebruiken.mrmrmr schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:59:
@schoene
Als dit het probleem niet verhelpt probeer ik eens windows te installeren.
Same here - ik heb inmiddels besteld met een Fractal Design Mini kast. Ik ga toch een poging wagen een UTP te trekken van woonkamer naar studeerkamer zodat ik geen extra powerline adapters nodig heb. En ipv een extra NIC maak ik gebruik van VLANs + managed switch. Ik zal terug laten weten wat de gemeten waarden zijn straks!Bolk schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:40:
Ik spring in het diepe en zal bestellen. Maar ik verwacht niet voor eind volgende week te kunnen testen. Ben afhankelijk van levertijden en heb zelf nog een trip naar het buitenland staan.
/EDIT: vraag - ik bedenk me dat ik niet weet of een soort 'cover' voor de plek van de PSU bij de Fractal Design Mini case zit. Volgens mij niet en zit er dus met een picoPSU straks een 'gat'. Hebben meer mensen dat en hoe lossen jullie dat op? Ik heb al even gezocht op "PSU shield" of "PSU cover" maar ik kan niet helemaal goed beschrijven wat ik zoek (een soort 'gril' dus voor het gat waar normaal de PSU zit).
Zoiets als dit dus: https://www.amazon.com/Ca...&keywords=psu+cover+plate - iemand een idee waar zoiets te krijgen is? (voordat ik zelf ga proberen te lasercutten ;-)
[ Voor 36% gewijzigd door mdbraber op 15-10-2018 18:27 ]
De oorzaak was effectief de voeding, met een andere voeding kan ik de installatie wel uitvoeren. Opnieuw iets nieuws geleerdmrmrmr schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:59:
@schoene
Andere voeding proberen (misschien is deze niet Haswell compatible?).
Right.. gisteren was ik blijkbaar ook slachtoffer van de Asrock C2750D4I bug en start het bord wel maar zonder beeld..
Enig idee van een nu verkrijgbaar serverbordje waar ik in ieder geval mijn DDR3 registered ECC nog op kwijt kan?
Enig idee van een nu verkrijgbaar serverbordje waar ik in ieder geval mijn DDR3 registered ECC nog op kwijt kan?
You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@mdbraber
Deze is er voor PicoPSU met gaatje voor de DC voedingaansluiting.
https://www.kustompcs.co....dapter-steel-with-screws/
Deze is er voor PicoPSU met gaatje voor de DC voedingaansluiting.
https://www.kustompcs.co....dapter-steel-with-screws/
Antwoord van Fujitsu: het nieuwe 3644-B moederbord heeft ECC ondersteuning voor alle processoren die Intel daarvoor gespecifeerd heeft, dus ook niet-XEON processoren. Dit is ook door Fujitsu inmiddels getest: https://www.heise.de/forum/p-33260185/. Een test met een i5-8400 heeft aangetoond dat ECC ook (logischerwijs) niet werkt voor processoren die dat volgens Intel niet ondersteunen. Fujitsu probeert t.z.t. het datasheet aan te passen.
Het lijstje ondersteunde processoren voor de 3644-B in combinatie met ECC is dus (afgaand op Intel ARK):
Het lijstje ondersteunde processoren voor de 3644-B in combinatie met ECC is dus (afgaand op Intel ARK):
- Core™ i3-8350K (ondersteund, geen overclocking)
- Core™ i3-8300
- Core™ i3-8300T
- Core™ i3-8100
- Core™ i3-8100H (stond niet in de Intel lijst)
- Core™ i3-8100T
- Pentium® Gold G5600
- Pentium® Gold G5500T
- Pentium® Gold G5500
- Pentium® Gold G5400T
- Pentium® Gold G5400 (stond niet in de Intel lijst)
- Celeron® G4920
- Celeron® G4900T
- Celeron® G4900
Goed dat je het zegt, ik zie nu pas dat-ie geen ECC ondersteunt. Ik had 'm bijna besteld. Whoops.mdbraber schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:46:
Een test met een i5-8400 heeft aangetoond dat ECC ook (logischerwijs) niet werkt voor processoren die dat volgens Intel niet ondersteunen.
Ook na het zien van het lijstje van @mrmrmr was het me niet opgevallen.
[ Voor 17% gewijzigd door Bolk op 16-10-2018 09:00 ]
Bizarre logica dat Pentiums en Celerons wel ECC ondersteunen en een Core i5 wel, maar goed de wijsheid van Intel is ondoorgrondelijk. Zal wel iets te maken hebben dat die low-end dingen niet concurreren met Xeons en die i5's wel, maar goed...
1 | Intel Core i3-8300 Boxed | € 163,35 | € 163,35 |
1 | Fujitsu D3644-B | € 149,- | € 149,- |
3 | WD Red WD100EFAX, 10TB | € 324,- | € 972,- |
1 | Fractal Design Define Mini | € 79,69 | € 79,69 |
1 | Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16 | € 169,50 | € 169,50 |
1 | Seasonic Focus Gold 450W | € 63,99 | € 63,99 |
1 | Samsung 970 Evo 500GB | € 131,50 | € 131,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.729,03 |
Ik heb nu dit in gedachten voor m'n build. Ik wil uiteindelijk ook voor de Define Mini gaan. Zou genoeg ruimte moeten brengen + geeft me nog 3 bays vrij voor de toekomst.
Qua voeding ben ik er nog niet uit. Ik ga er sowieso vanuit (90% kans) dat er nog 3 disks bij gaan komen in de nabije toekomst. Vandaar op dit moment de keuze voor de 450W Gold, maar ik heb me er nog niet helemaal in verdiept.
Comments welkom!
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@mdbraber
Goed dat de ondersteuning van ECC nu volledig is opgehelderd.
@Bolk
Dit lijkt me goed gebalanceerd, kast heeft goede layout, lucht en fans.
Met 2.5" HDD's en PicoPSU zou het erg zuinig kunnen zijn. Maar die 2.5 HDD's gaan niet verder dan 5 TB per stuk, in totaal 6 x 5 TB = 30 TB.
@ allen
Er bestaan SATA port multipliers. Heeft iemand hier daar ervaring mee, vooral wat betreft stabiliteit en snelheid?
Goed dat de ondersteuning van ECC nu volledig is opgehelderd.
@Bolk
Met 2.5" HDD's en PicoPSU zou het erg zuinig kunnen zijn. Maar die 2.5 HDD's gaan niet verder dan 5 TB per stuk, in totaal 6 x 5 TB = 30 TB.
@ allen
Er bestaan SATA port multipliers. Heeft iemand hier daar ervaring mee, vooral wat betreft stabiliteit en snelheid?
Dan krijgen we zoiets:mrmrmr schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:16:
@Bolk
1 | Intel Core i3-8300 Boxed | € 163,35 | € 163,35 |
1 | Fujitsu D3644-B | € 149,- | € 149,- |
1 | Fractal Design Define Mini | € 79,69 | € 79,69 |
6 | Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart | € 114,90 | € 689,40 |
1 | Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16 | € 169,50 | € 169,50 |
1 | Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit | € 61,50 | € 61,50 |
1 | Samsung 970 Evo 500GB | € 131,50 | € 131,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.443,94 |
Ik zal het moeten overwegen ivm usable space. Het geeft me geen ruimte voor verdere uitbreiding in dat geval...
[ Voor 10% gewijzigd door Bolk op 16-10-2018 12:33 . Reden: Aangepast naar externe disks ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Zuinig
- Energiebesparing
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Servers
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Kontron D3674-B
- Gigabyte H310N 2.0
- ASRock H370M-ITX/ac
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Seagate/Maxtor 2.5" HDD's zijn (veel) goedkoper als je ze koopt als externe HDD's (met USB aansluiting). Zie topic start.
Die 4TB Maxtor 2.5 schijfjes; zijn die echt zo zuinig met 1.1W spinning? en kan je die ook fijn in raid (zfs) zetten of bokken ze dan een beetje...mrmrmr schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:36:
Seagate/Maxtor 2.5" HDD's zijn (veel) goedkoper als je ze koopt als externe HDD's (met USB aansluiting). Zie topic start.
Heb nu 1 van die schijfjes in gebruik, maar zit er wel aan te denken om wat meer te nemen en dan in een raid voor de veiligheid/snelheid.
Maarja, dan moet ik ook een andere server want mijn Gen8 heeft dan niet meer echt plek..
pricewatch: Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart
Zou hier ook echt een sata schijf in zitten? Als dat zo zou zijn, dan is het echt een nette prijs.
50TB voor €1100
Zou hier ook echt een sata schijf in zitten? Als dat zo zou zijn, dan is het echt een nette prijs.
50TB voor €1100
zo te zien wel: YouTube: Seagate Backup Plus teardown: Use a cheaper external drive internallyGioStyle schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:15:
50TB voor €1100
@bolk Dit is bijna exact de setup die ik nu heb besteld. Echter met 4x5TB Seagate nu nog omdat ik voorlopig niet aan de 15TB kom (ik wil een mirrored zpool). Uitbreiding van die 2.5" disks zou ik me niet heel druk om maken. Je kan die op wel meer plaatsen in de kast kwijt zou je dat echt willen. Als je echt meer schijven wilt of verwacht dan zou ik eens kijken naar de Node 804 behuizing.Bolk schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:31:
[...]
Dan krijgen we zoiets:
#~ Product~ Prijs~ Subtotaal~ 1~ Intel Core i3-8300 Boxed~ € 163,35~ € 163,35~ 1~ Fujitsu D3644-B~ € 149,-~ € 149,-~ 1~ Fractal Design Define Mini~ € 79,69~ € 79,69~ 6~ Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart~ € 114,90~ € 689,40~ 1~ Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16~ € 169,50~ € 169,50~ 1~ Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit~ € 61,50~ € 61,50~ 1~ Samsung 970 Evo 500GB~ € 131,50~ € 131,50~ Bekijk collectie
Importeer producten~Totaal~ € 1.443,94~
Ik zal het moeten overwegen ivm usable space. Het geeft me geen ruimte voor verdere uitbreiding in dat geval...
Verder heb ik 32GB erin omdat ik iig FreeNAS + pfSense + een aantal LXC/VMs wil kunnen draaien. En een WD Blue 500GB m.2 SSD ipv een NVMe omdat ik die nog had liggen (anders had ik wsl NVMe gekozen).
Ik zit al de hele tijd te zoeken, kon het niet vinden... Ik moet nog even wakker worden, denk ik...
Ah nice. Die Node 804 wilde ik in eerste instantie ook. Maar ik ga toch voor iets kleiners. Ik ga dan wel voor de 6 x 2,5". Dat geeft me een effectieve storage in RAID-Z van 17.9 TiB (19.68 TB). Dat is voor nu voldoende.mdbraber schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:41:
[...]
@bolk Dit is bijna exact de setup die ik nu heb besteld. Echter met 4x5TB Seagate nu nog omdat ik voorlopig niet aan de 15TB kom (ik wil een mirrored zpool). Uitbreiding van die 2.5" disks zou ik me niet heel druk om maken. Je kan die op wel meer plaatsen in de kast kwijt zou je dat echt willen. Als je echt meer schijven wilt of verwacht dan zou ik eens kijken naar de Node 804 behuizing.
Verder heb ik 32GB erin omdat ik iig FreeNAS + pfSense + een aantal LXC/VMs wil kunnen draaien. En een WD Blue 500GB m.2 SSD ipv een NVMe omdat ik die nog had liggen (anders had ik wsl NVMe gekozen).
Wellicht dat ik er ook dubbel geheugen in prik met deze prijsverlaging.
Er zijn gewoon weinig goede mATX kasten met voldoende drive bays. Een ander alternatief dat ik destijds heb bekeken is de Sugo SG11. Maar vaak wordt met 2.5" HDD eigenlijk een max 7-9mm drive bedoeld die rechtstreeks op het chassis wordt gemonteerd en waar 15mm drives niet altijd passen (en meer geluid produceren). Vanwege de demping en de airflow ben ik dus ook op de Fractal Design Mini uitgekomen.Bolk schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:45:
[...]
Ah nice. Die Node 804 wilde ik in eerste instantie ook. Maar ik ga toch voor iets kleiners. Ik ga dan wel voor de 6 x 2,5". Dat geeft me een effectieve storage in RAID-Z van 17.9 TiB (19.68 TB). Dat is voor nu voldoende.
Wellicht dat ik er ook dubbel geheugen in prik met deze prijsverlaging.
Ik heb ook over een RAID-Z2 nagedacht, maar ik heb die 5GB extra (nu) niet nodig en met mirrored vdevs kun je makkelijker je tank uitbreiden dan met RAID-Z (alhoewel dat wel in ontwikkeling is). En tot ik die ruimte nodig heb, heb ik maar 4 ipv 6 schijven nodig - da's de makkelijkste vorm van stroombesparing: spullen weglaten :-)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 05:21
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ja ik heb er vorige week twee gekocht en de schijf eruit gehaald. Scheelt een hoop om de schijf er zelf even uit te halenGioStyle schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:15:
50TB voor €1100
Daar zit idd een SATA schijf in, de Seagate en Maxtor (=Seagate) schijven zijn SATA, bij Western Digital heb je nog wel eens vastgesoldeerde interfaces. Ik heb er ook net weer eentje besteld.GioStyle schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:15:
Zou hier ook echt een sata schijf in zitten?
Ik zit nogsteeds flink te balen over mijn IDLE verbruik, misschien dat ik deze fujitsu ook maar ga bestellen en kijken wat het resultaat is (mag toch nog retournerenmdbraber schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:37:
Over i3-8100 en Fujitsu 3644-B via https://www.heise.de/foru...44/posting-33253925/show/
[...]
Dus niet getest, maar geen reden waarom het niet zou werken. Ik gok dat het wel ietsje langer duurt voordat het officieel verandert zou worden, maar ik gok ook dat het gewoon zou moeten werken...
/cc @mrmrmr @bolk
[ Voor 3% gewijzigd door LigeTRy op 16-10-2018 15:16 ]
Wat bedoel je met aanpasbaarheid? Het (later) aanpassen van de grootte van de je disk array? Ik ga ipv FreeNAS over op ZFSonLinux waar dat wel kan, maar ik ga vnml voor de Encryption-at-Rest features (zie deze post). Daar zit overigens geen grafische interface bij, dus ik weet niet of je dat helpt. In het Grote ZFS topic staan in de eerste post ook nog wat interessante links.wessel145 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:14:
[...]
Ondertussen heb ik ook nog zitten kijken naar alternatieve Operating Systems, maar iets met de functionaliteit van Unraid en dan ook nog de aanpasbaarheid in het OS, heb ik nog niet kunnen vinden helaas
Eigenlijk het installeren van niet slackware applicaties (aka het kunnen gebruiken van apt-get, voor bijvoorbeeld powertop), maar inderdaad, het over time kunnen uitbreiden van de array is ook een vereiste, iets wat UnRaid dan weer wel erg goed doetmdbraber schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:26:
[...]
Wat bedoel je met aanpasbaarheid? Het (later) aanpassen van de grootte van de je disk array?
Heeft iemand nog een ideetje voor een leuke kast waar je 10x 2.5” schijfjes (15mm) kwijt kan?
Wat voor moederbord? mATX of micro-ITX? Je kan eens naar de kasten van Silverstone kijken (oa de DS-380). Of de Node 804 van Fractal Design.GioStyle schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:47:
Heeft iemand nog een ideetje voor een leuke kast waar je 10x 2.5” schijfjes (15mm) kwijt kan?
Hangt er ook helemaal vanaf hoe stil je precies wil dat de kast is.
Wat ik zou willen bestaat niet.
10x 2.5”, geen ATX voeding, extented mitx bord. Voor de rest: zo klein mogelijk.
10x 2.5”, geen ATX voeding, extented mitx bord. Voor de rest: zo klein mogelijk.
Dit topic is gesloten.