Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

http://www.freenas.org/freenas-vs-openmediavault/

Interessant OMV, heb zelf nu een home built Debian server en had wel eens naar FreeNAS gekeken maar die ondersteunde in 2011 geen Webdav. OMV doet dat standaard ook niet zie ik maar er is wel een plugin voor. Die lijkt me op het eerste gezicht wel wat beperkter in opties in vergelijking tot een optie als je op een Debian server zelf een Webdav omgeving inricht, maar het kan.

OMV werkt iig wel met ext3, ext4 etc . Kun je daar een extra schijf zonder formatting mounten. Ik zie dat het wel kan voor een "shared externe usb schijf" maar het is me (nog) niet duidelijk of dat voor een extra ext4 met alle data erop ook kan.
Dat scheelt weer werk in data overzetten....

FreeNAS kan dat iig niet, je moet naar OpenZFS en dat gaat wrs met verlies van data.

Bij de eigen Debian server kan ik met copy paste en een kleine webdav config aanpassing simpel een extra schijf in de webdav omgeving plaatsen, in principe voor alle ondersteunde FS-en.

OMV: toch in de gaten houden, wellicht eet ie minder resources dan mijn huidige setup (wat groter omdat ik geen IT-er ben, maar het werkt al wel sinds 2011, nu met D8 LTS).

Edit: hoe snel worden lekken in OMV en FreeNAS gedicht?
Zag net in c't 7/8 op pagina 12 dat 500.000 NAS-en geïnfecteerd waren door de malware VPNfilter. Das weer het nadeel van "centrale" NAS software, het is een grote "potentiële doelgroep" voor hackers.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 30-06-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ext4 zou gewoon moeten werken op BSD via Fuse. Niet alle features werken, maar lezen moet zonder veel problemen kunnen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben zelf voor de derde optie gegaan, macOS. Werkt uitstekend als fileserver/NAS OS, zeker als je thuis veel iOS/macOS clients hebt. WebDAV (als onderdeel van Apache) zit gewoon ingebakken bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 02-07-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46

iGadget

Wowsers!

Dreamvoid schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:53:
Ik ben zelf voor de derde optie gegaan, macOS.
Da's tof als je al een (oude?) Mac hebt idd. Maar hoe zuinig (en krachtig!) is bijv. een Mac mini in vergelijking met de vele andere configuraties met een vergelijkbaar budget (vanaf een kleine €570,- getuige https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/ )? Of draai jij MacOS op andere hardware?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik draai macOS op een goedkoop Thin-mITX systeem, zie mijn sig hieronder.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 02-07-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGD
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 21:46
Dreamvoid schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:50:
Ik draai macOS op een goedkoop Thin-mITX systeem, zie mijn sig hieronder.
De behuizing is duurder dan de rest van het systeem bij elkaar maar in geval van overstroming zit je wel goed :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Haha ja die behuizing: als je in het prijsgrafiekje van de Pricewatch kijkt, zie je een hele korte prijsperiode waar hij ipv ~400 euro voor een paar minuten lang 150 was door waarschijnlijk een softwarefoutje bij de leverancier - toen heb ik m snel gekocht :+

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 03-07-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zit opnieuw te twijfelen tussen een VPS en een eigen servertje bij ColoClue in het rack.
Is er voor niet al te veel geld een leuke 19" te scoren met 2 of 4 disks er in?

Eigenlijk zoiets als een DL20, maar dan (fors) goedkoper en liefst onder de 50W?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 23:17
unezra schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:28:
Ik zit opnieuw te twijfelen tussen een VPS en een eigen servertje bij ColoClue in het rack.
Is er voor niet al te veel geld een leuke 19" te scoren met 2 of 4 disks er in?

Eigenlijk zoiets als een DL20, maar dan (fors) goedkoper en liefst onder de 50W?
Ik heb 2 dedicated servers draaien bij https://www.hetzner.com/sb
Ga naar "dedicated" "server auction" en daar kan je eentje huren. Hardware is niet van het nieuwste maar voor de prijs kan je het niet zelf kopen / hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Yarisken schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:13:
[...]

Ik heb 2 dedicated servers draaien bij https://www.hetzner.com/sb
Ga naar "dedicated" "server auction" en daar kan je eentje huren. Hardware is niet van het nieuwste maar voor de prijs kan je het niet zelf kopen / hosten.
Zodra ik naar 10G storage en 16G geheugen ga is er niets meer. :(
Dat word 'm niet. Als ik voor dedicated ga wil ik 10T of meer storage en 16G of meer geheugen.

Wel werd ik gewezen op: https://extraip.com/

Dan kan ik het thuis doen en kan ik desnoods mijn 2e Microserver of een ander klein doosje aansteken. (Of het gewoon op mijn huidige Microserver er bij zetten.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
GENETX schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:15:
...
Dus OpenSUSE 15.0 met Kernel 4.17 voor de test. Verder wel een PicoPSU + Evo 860 + USB keyboard + USB muis + monitor (in slaapstand), 1 x LAN aangesloten. Gemeten met een Voltcraft EnergyLogger 4000:

1. Server actief (scherm aan): 6,2 W
2. Scherm in slaapstand: 5,0 W
3. 2 + Zonder USB: 4,8 W
4. 3 + Zonder LAN: 4,2 W
...
Gemeten zonder de HDD's dus! Normaliter doe ik ca 6.1W als headless server met die HDDs intern en actieve USB apparatuur.
Zoals beloofd zou ik ook nog wat statistieken posten over het gebruik van zo'n server onder normale omstandigheden ;)

Deze bak draait dus headless met 2 USB disks, namelijk een RFXCOM en een Plugwise stick. Verder unmount ik altijd 1 van de interne schijven, die enkel dient om 's nachts een interne backup te draaien. Wekelijks een externe backup via USB. Verder een shitload aan dockers, waaronder:
* Home Assistant
* Influx en Grafana
* MQTT
* PiHole
* Spotweb, NZBGet, Transmission, Sonarr
* Ampache
* En nog wat meer...

Dus, wat doet zoiets over het algemeen? Ik heb de afgelopen weken een plugwise stekker tussen de sevrer en mijn stopcontact gehad en alles lopen loggen :+ De afgelopen 21 dagen komt dat neer op:
Minimum: 5,9 W
Maximum: 18,2 W
Gemiddeld: 7,74 W

Wat percentielen:
10% van de tijd < 6,9 W
25% van de tijd < 7,2W
50% van de tijd < 7,4 W
75% van de tijd < 8,5 W
90% van de tijd < 9,8 W

Verder is die 7,74W gemiddeld dus 3,9kWh over 3 weken tijd. Wat ~70 kWh op jaarbasis is, en dus ca (20 cent per kWh) 14 euro op jaarbasis kost.

Wellicht dat iemand wat heeft aan dit soort statistiekjes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMmort
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-03-2023
Hallo allemaal,

Inmiddels is mijn Synology DS411j zo traag (verouderd?) dat hij aan vervanging toe is. Daarnaast hangt er in de meterkast nog een Raspbery Pi met Domoticz erop. Zelfbouw heeft altijd mijn voorkeur en het leek mij praktisch om dit alles samen te voegen in een zelf te bouwen server. Maar dan wel het liefst zo zuinig mogelijk met behoud van mijn huidige schijven.

Wat wil ik er mee doen?
  • Home assistent (i.p.v. Domoticz)
  • Nextcloud
  • Mailserver
  • Webserver (om mee te experimenteren)
  • plex om te streamen naar mijn tv’s
  • Pi hole
Als OS zit ik te denken aan Ubuntu Server

mogelijke setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 51,-€ 51,-
1MSI H310I PRO€ 79,-€ 79,-
3WD Red WD30EFRX, 3TB€ 93,17€ 279,51
1Inter-Tech IPC SC-4004€ 68,-€ 68,-
1Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15€ 77,50€ 77,50
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
3WD Green SSD 2,5" (WDS120G2G0A) 120GB€ 31,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,01

Ik twijfel of ik niet moet gaan voor de Intel G5400, aan de andere kant moet ik natuurlijk ook nog aan mn portemonnee denken en moet de hele setup natuurlijk zo weinig mogelijk kosten;)

De 3 WD Red 3tb schijven heb ik al en zijn nog zo goed als nieuw dus wil ik weer gebruiken.

Backup
Aangezien ik mijn data al eens verloren ben wil ik gaan zorgen van wekelijkse backups offline zodat ik altijd mijn fotos en dergelijke veilig heb, ook bij data vergrendeling ed. Mijn idee is dan ook om 2 3tb schijven te plaatsen waarbij ik er wekelijks 1 wissel (hot swap). Dit wil ik ook voor de SSD’s gaan doen. Maar neemt het verbruik van het systeem daardoor niet flink toe? Zijn er andere veilige en zuinigere opties?

Zuinig
Heel wat vragen, maar belangrijk vind ik echt wel dat e.e.a. zo zuinig mogelijk is. Ik heb nu enkele jaren zonnepanelen en opbrengst en verbruik over een jaar gezien is nu ongeveer gelijk, ik wil dus proberen dit zo te houden (of liever nog verbeteren ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drie 3.5" harde schijven hebben tijdens opstarten veel vermogen nodig (ca. 62,3W maximaal volgens WD's spec sheet), daarom moet de voeding meer kunnen leveren voor dat moment. Met 3 x 3.5" harde schijven kun je als je avontuurlijk bent de gok nemen met een 90/80 voeding, maar 4 is waarschijnlijk teveel.

Na het opstarten is het systeem wel zuinig (ca. 16W met 3 x 3.5: HDD's idle), daarom is een PicoPSU met meer vermogen een geschikte voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3401-B2€ 103,-€ 103,-
1Inter-Tech IPC SC-4004€ 68,-€ 68,-
2Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,-€ 10,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 64,90€ 64,90
1Mini-Box PicoPSU 160-XT€ 44,95€ 44,95
1Leicke NT03015 120W 12V adapter€ 35,-€ 35,-
1Mini-box PCI Bracket€ 1,95€ 1,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,86

Het Fujitsu moederbord is zeer zuinig, rond 4-5W in de basis met een zuinig OS zoals Windows 10. De 3 harde schijven voegen daar 8,1W aan toe als ze idle zijn. Linux kernel 4.17 belooft zuinig te zijn. Het is een µATX moederbord, geen mini-ITX, dus de kast moet daarop worden aangepast (in dit lijstje nog niet gebeurt).

Voor backup kun je Maxtor M3 2.5" 4TB externe hard disks gebruiken. Die zijn zuiniger en kunnen op de lange duur de WD Red's vervangen. Een alternatief voor hot pluggable disks is een tijdelijke externe aansluiting via USB3 voor SATA disks, bijvoorbeeld een Sharkoon Quickport.

De SSD's heb ik niet meegenomen in bovenstaande lijstje, wel 1 grotere SSD. SSD's bevatten meestal het OS en ze kunnen als image worden gebackupped.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 10-07-2018 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMmort
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-03-2023
Ok, in mijn setup was ik er vanuit gegaan dat er continu 2 WD-red schijven in de server zitten, in RAID1. De 2e en 3e schijf wissel ik dan wekelijks om zodat ik continu een offline backup heb van maximaal een week oud, vandaar de keuze voor de Inter-tech behuizing. Maar ik begrijp hieruit dat een backup op andere wijze de voorkeur geniet?

Als ik uitga van bovenstaande setup (dus continu maximaal 2 WD-Red schijven en 2 SSD schijven) heb ik dan nog steeds een voeding met meer vermogen nodig of voldoet de eerste voeding dan? Anders kom ik uit op de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fujitsu D3401-B2€ 103,-€ 103,-
1Cooler Master Elite 110€ 39,55€ 39,55
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,-€ 5,-
1Leicke ULL Power Supply 120 W€ 35,-€ 35,-
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 44,95,-€ 44,95,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 64,90€ 64,90
1Mini-box PCI Bracket€ 1,95€ 1,95
1Sharkoon QuickPort XT USB 3.0 V2 Zwart€ 24,95€ 24,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeMmort schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:58:
Ok, in mijn setup was ik er vanuit gegaan dat er continu 2 WD-red schijven in de server zitten, in RAID1. De 2e en 3e schijf wissel ik dan wekelijks om zodat ik continu een offline backup heb van maximaal een week oud, vandaar de keuze voor de Inter-tech behuizing. Maar ik begrijp hieruit dat een backup op andere wijze de voorkeur geniet?
RAID1 was me niet duidelijk. RAID1 is geen volledig betrouwbare backup, want als je als beheerder per ongeluk systeembestanden verwijderd heb je nog steeds een probleem. Of als het systeem uit eigen beweging in de soep loopt tijdens schrijfacties die worden gerepliceerd op beide schijven, of bij een mislukte update. Van alle RAID varianten is RAID1 in principe wel een goede keuze als het gaat om toegang bij troubleshooten. Je kunt dan makkelijker de schijf weer toegankelijk proberen te maken met reparatietools.

Een nadeel van opslagrendundantie is inderdaad het verbruik van de harde schijven. In dit geval is het 2,7WDC in idle per WD30EFRX schijf. Dat valt op zich wel mee. Het voordeel van slechts actieve 2 x 3.5" schijven is dat het inderdaad kan met een 90/80 PicoPSU voeding (2 x 12V x 1,73A = 41,52WDC). Als de derde schijf pas wordt gestart tijdens het draaien heeft het geen invloed op het totaalverbruik tijdens starten en is het geen beperkende factor meer voor de voedingkeuze.

Een potentieel probleem is de compatibiliteit van het moederbord (en het besturingssysteem) met hotplug drives. Werkt hot plug zoals verwacht? Wordt de drive herkent en wordt er van de juiste schijf gestart? Het Fujitsu D3402-B moederbord BIOS heeft een hot plug enable instelling en ondersteunt Intel RST.

Ook voor externe backup maakt het niet uit hoeveel extra harde schijven verbruiken tijdens idle of opstarten of tijdens draaien. Daarmee kun je dat probleem aanpakken. Het energieverbruik wordt zo ook beperkt tot de periode waarop de externe schijf aanstaat (adapter uitschakelen op een verdeeldoos met schakelaar).

Voor zover ik heb gezien zijn er niet veel betaalbare behuizingen met kant-en-klare plug-in caddy's voor micro-ATX moederborden. Er zijn wel los verkrijgbare 5.25" caddy's voor 3.5" disks, maar dat tikt snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:32:
[...]
RAID1 was me niet duidelijk. RAID1 is geen volledig betrouwbare backup, want als je als beheerder per ongeluk systeembestanden verwijderd heb je nog steeds een probleem. Of als het systeem uit eigen beweging in de soep loopt tijdens schrijfacties die worden gerepliceerd op beide schijven, of bij een mislukte update. Van alle RAID varianten is RAID1 in principe wel een goede keuze als het gaat om toegang bij troubleshooten. Je kunt dan makkelijker de schijf weer toegankelijk proberen te maken met reparatietools.
Geen enkel RAID level moet je inzetten als backup. Niet eens als niet volledig betrouwbare vorm. RAID is geen backup. Nooit. Punt.

Wat in gevallen wél een vorm van backup kan zijn, zijn snapshots. Die voorkomen geen diskfalen of systeemfalen, maar helpen wel bij user-error en bijvoorbeeld dingen als virussen.

Ideale combinatie voor thuissetups:

- RAID (RAID level maakt niet veel uit, zelf heb ik een voorkeur voor RAID1, of meer nog voor een ZFS mirrored stripe, wat grofweg vergelijkbaar is met RAID1)
- Snapshots (bijna ieder filesystem kan dat wel)
- Offsite replicatie

Dat laatste sowieso naar een andere machine, bij voorkeur een die op een geografisch andere locatie staat. (Liefst dus op kilometers afstand maar de schuur kan eventueel ook.)
Een nadeel van opslagrendundantie is inderdaad het verbruik van de harde schijven. In dit geval is het 2,7WDC in idle per WD30EFRX schijf. Dat valt op zich wel mee. Het voordeel van slechts actieve 2 x 3.5" schijven is dat het inderdaad kan met een 90/80 PicoPSU voeding (2 x 12V x 1,73A = 41,52WDC). Als de derde schijf pas wordt gestart tijdens het draaien heeft het geen invloed op het totaalverbruik tijdens starten en is het geen beperkende factor meer voor de voedingkeuze.
Dataopslag kost geld. Je kunt er voor kiezen het niet te doen maar uiteindelijk zul je moeten bepalen wat je meer waard is: Je data, of het geld. :)
Een potentieel probleem is de compatibiliteit van het moederbord (en het besturingssysteem) met hotplug drives. Werkt hot plug zoals verwacht? Wordt de drive herkent en wordt er van de juiste schijf gestart? Het Fujitsu D3402-B moederbord BIOS heeft een hot plug enable instelling en ondersteunt Intel RST.

Ook voor externe backup maakt het niet uit hoeveel extra harde schijven verbruiken tijdens idle of opstarten of tijdens draaien. Daarmee kun je dat probleem aanpakken. Het energieverbruik wordt zo ook beperkt tot de periode waarop de externe schijf aanstaat (adapter uitschakelen op een verdeeldoos met schakelaar).

Voor zover ik heb gezien zijn er niet veel betaalbare behuizingen met kant-en-klare plug-in caddy's voor micro-ATX moederborden. Er zijn wel los verkrijgbare 5.25" caddy's voor 3.5" disks, maar dat tikt snel aan.
Start-stop systemen op disks hebben wel een ander nadeel: Ze slijten er van.
Het kán interessant zijn, maar je disk gaat wel eerder kapot. Zeker iets dat je mee moet nemen in de overweging.

In dit kader blijf ik de HP Microserver Gen8 of Gen9 interessant vinden. Super kleine form-factor, 4 drivebays, betaalbaar.
Iets soortgelijks dat goedkoper is, maar wel vergelijkbare of betere specs heeft, heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DAT er slijtage is van start-stop geloof ik meteen, en zal ik niet tegenspreken.
Of je schijven er echt eerder van stuk gaan, heb ik nog niet gezien icm een goede wetenschappelijke onderbouwing en test.

Het relatieve effect er van is dus niet helemaal helder.

Ik geloof persoonlijk dat een schijf eerder bad sectors gaat vertonen, dan dat hij problemen gaat vertonen als je hem af en toe downspinned.

Het is vooral afhankelijk van hoe vaak je het doet. In mijn ogen is 1 keer per dag verwaarloosbaar, 10 keer verkort de levensduur niet noemenswaardig, 100 keer wordt interessanter, en bij 1000 keer moet je opletten misschien.

PS: Zelf spin ik mijn schijven niet down, want ik heb een bloedhekel aan het moeten wachten tot de schijven er zijn :+

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 11-07-2018 11:31 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Als je een behuizing met een 5.25" bay hebt, zou ik dit ding gebruiken voor hotswapping met 4x 2.5" drives:
https://www.icydock.com/goods.php?id=114

Dit is ook een leuke, met een mooie rij aan hotswap drive bays:
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=668

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-08 11:17
Wij gaan verhuizen en ik wil in het nieuwe huis mijn thuisserver en NAS vervangen door 1 nieuw apparaat. Liefst wil ik ook over naar pfsense. Er zal oa. ook een Plex server op het systeem draaien en nog wat overige taken zoals domoticz en pihole.
Ik wil een beperkt aantal VM's draaien (pfsense, nas, overige taken en test) en daarnaast heb ik nu een aantal containers (LCX) die ik wil verhuizen. Mogelijk zou een G5400 al voldoende kunnen zijn, maar ik ga liever iets ruimer zitten ivm eventueel simultane transcoding in Plex.
In mijn huidige NAS zitten twee WD schijven die ik wil over zetten.
Ik heb het met de informatie uit dit topic nu het volgende systeem samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,-€ 110,-
1ASRock H370M-ITX/ac€ 113,46€ 113,46
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1Crucial CT16G4DFD824A€ 154,05€ 154,05
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 42,29€ 42,29
1Samsung 960 EVO 250GB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,34

Ziet iemand hier nog missers tussen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor hypervisor wil je gebruiken?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
FireDrunk schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:26:
Wat voor hypervisor wil je gebruiken?
Ik zat aan esxi te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Al eens gedacht aan Proxmox VE?
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ESXi is leuk, leerzaam, erg snel, maar heeft ook veel nadelen. Net als @unezra ben ik voorstander van Proxmox voor thuisgebruik.

Het ondersteund ZFS out of the box in de hypervisor zelf, waardoor goede storage maken die direct met de hardware praat, vrij makkelijk te realiseren is.

In het geval van ESXi, is dat een stuk ingewikkelder, en moet je VT-d gebruiken. Als je dat geen bezwaar vind, werkt het verder prima.

Je setup is volgens mij verder prima, ik zou persoonlijk voor 2 DIMM's gaan ivm Dual Channel geheugen, maar dat maakt je setup een stukje duurder.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
Dank voor de tips! Ik zal me eens wat verder verdiepen in de voor en nadelen van Proxmox. Ik zit nu nog nergens aan vast.
Ik had voor 1 DIMM gekozen ivm uitbreidingsmogelijkheden op termijn, maar misschien is dat sowieso wel overdreven eigenlijk. Tegen de tijd dat ik 32GB nodig heb is dat ding waarschijnlijk al aan vervanging toe. Misschien dat ik dit nog wel aanpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan in principe ook voor 2x8 gaan, maar dan is 48GB (2x8 + 2x16) de max, nu is met 1x16, 64GB de max (4x16).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
FireDrunk schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:49:
Je kan in principe ook voor 2x8 gaan, maar dan is 48GB (2x8 + 2x16) de max, nu is met 1x16, 64GB de max (4x16).
Het moederbord kan niet meer dan 2x16 hebben volgens mijn info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh sorry, gemist dat het ITX was, dan is 2x8 idd de max. Op zich kan je als het echt nodig is natuurlijk 2x16 kopen later, en de 2x8 tweedehands verkopen. Is altijd wel markt voor.

[ Voor 52% gewijzigd door FireDrunk op 12-07-2018 13:04 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
matthijsph schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:11:
Ik heb het met de informatie uit dit topic nu het volgende systeem samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power 10 300W€ 42,29€ 42,29

Ziet iemand hier nog missers tussen zitten?
Je kan zo'n 120 euro besparen op deze 3 onderdelen met deze:
pricewatch: Asus H110S2
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
dan heb je geen interne voeding nodig (enkel een willkeurige oude laptop adapter), en je behuizing kan dan ook wat kleiner. Een 16GB SODIMM vs normale reepjes kost ook niks extra. Maar goed, dan heb je ook maar een dual core chip ipv quadcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 11:59
Dreamvoid schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 13:22:
[...]

Je kan zo'n 120 euro besparen op deze 3 onderdelen met deze:
pricewatch: Asus H110S2
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
dan heb je geen interne voeding nodig (enkel een willkeurige oude laptop adapter), en je behuizing kan dan ook wat kleiner. Een 16GB SODIMM vs normale reepjes kost ook niks extra. Maar goed, dan heb je ook maar een dual core chip ipv quadcore.
Prima moederbordje, heb hem ook. Alleen ga er geen geschikte behuizingen icm 3,5 schijven voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een STX bord pas toch ook in een ITX behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 11:59
Dreamvoid schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 14:29:
Een STX bord pas toch ook in een ITX behuizing?
Nope, stx heeft aan 2 kanten i/o uitgangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Front audio en USB boeit toch niet echt voor een servertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij zitten de schroefgaten niet eens op de goede plek.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsph
Ik ben uiteindelijk bij het systeem gebleven zoals ik het had uitgezocht, alleen met dual channel geheugen.
Na in elkaar steken helaas geen beeld op de hdmi uitgang, morgen maar eens uitvlooien wat ik verkeerd heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Iemand nog ideetjes voor software voor mijn Windows 10 NAS? Ik heb nu Storage Spaces aangemaakt. Verder draai ik Emby en STACK. Ik zoek nog iets om muziek op te slaan en te serveren via bijv. substreamer naar mijn iPhone. Foto's vanaf mijn iPhone ga ik waarschijnlijk met PhotoSync backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betaside
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 12:27
Hi there, ik volg dit topic al een tijdje omdat ik van plan ben mijn huidige nas te vervangen. Ik heb deze aankoop lang uitgesteld omdat ik aan het wachten was op coffee lake bordjes van fujitsu. Nu ben ik na het lezen van dit topic niet meer van plan om ECC geheugen te gebruiken, dus daarom heb ik voor een ASrock bordje gekozen.

Ik wil freenas gaan gebruiken met een paar vms: plex, influx, grafana, tautulli, forked-daapd, etc.

Initieel ben ik van plan om 3 (3,5") harde schijven te gebruiken die ik nog heb liggen. Deze zou ik dan vervangen als het systeem stabiel loopt en het verbruik geoptimaliseerd is. Deze schijven wou ik in een raidz opstelling samen binden.

Liefst gebruik ik de m2 drive als boot disk, zo hou ik 3 sata poorten vrij voor een 2de zfs pool.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Gold G5400 Boxed€ 54,92€ 54,92
1Kolink Satellite€ 30,-€ 30,-
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,-€ 5,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 76,50€ 76,50
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 60,50€ 60,50
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,38

De build die ik heb uitgekozen is sterk gebaseerd op voorstellen vanuit dit topic, maar toch heb ik nog enkele vragen:
Zou ik ook de passieve versie van de arctic alpine 11 kunnen gebruiken voor deze build?
Is het aan te raden om sequential drive startup in te stellen?

Of zou ik met de geplande voeding alle 3 drive tegelijk kunnen opstarten?

Ben ik nog onderdelen vergeten ?
Hebben jullie nog suggesties?

Bedankt!
#MyLastSpinningDiskStorageSystem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betaside
mrmrmr schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:01:
Welke harde schijven heb je en welke wil je gaan gebruiken?
Ik heb nu nog 3 (3,5") WD green drives, deze wil ik vervangen door 4TB WD RED drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betaside
mrmrmr schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:12:
[...]

Wat zijn de typenummers?
Tijdelijk: WD10EARS en daarna:WD40EFRX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WD10EARS gebruikt volgens WD specificaties maximaal 19,8W. Tijdens idle 3,3W. Met 3 schijven is dat in het slechtste geval 59,4W. Het is krap met de PicoPSU 90/80 voeding, maar ik zou het er wel op durven wagen.

Sequentieeel starten komt niet meer zo vaak voor op moderne moederborden, weet je of het wordt ondersteund?

Arctic Alpine 11 is prima voor systemen die niet langdurig zwaar worden belast. Het is wel zo dat de kast een vorm van koeling nodig heeft om de geproduceerde warmte af te voeren. Een uitblazende 12cm kast fan op een laag toerental is het minimale benodigde. Deze kast heeft zo te zien een kast fan op de goede plaats, dicht bij de processor. Ook handig is dat er geen gat in de kast zal zitten op de plaats van de voeding.

Als vervanging voor de hard disks zou ik 2.5" 4TB Maxtor M3 extern gebruiken als interne drive. Zie topic start voor details. Als je daarmee zou beginnen zou een PicoPSU 80/60 beter passen. Die is nog zuiniger dan de PicoPSU 90/80 bij lage lasten. Een alternatief vergelijkbaar met de 80/60 is de PicoPSU 160-XT met Leicke 120W. Die is wel duurder. Als je het voor elkaar krijgt de schijven na elkaar te laten starten, dan is de 80/60 waarschijnlijk de beste keuze.

Het voordeel van de 2.5" drives is dat ze maar 6W vragen tijdens opstarten en tijdens idle 1,1W. De Seagate ST4000LM024 heeft een grote cache. De schijf werkt mede daardoor snel, maar het is niet zo geschikt om een erg groot aantal kleine bestanden te kopieren binnen 1 schijf. Sequentieel van schijf naar schijf is het snelst. Van fragmentatie houdt dit type disk niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

FutureCow

(C) FutureCow

Hier nu eindelijk tijd gehad de nieuwe server in elkaar te zetten en wat metingen te kunnen doen. Heb toch gekozen voor een iets krachtigere server, die wel iets meer zou verbruiken, maar je wel de power hebt mocht dat nodig zijn. de i3 CPU zal wat meer verbruiken en de 760p zal dat t.o.v. een zuinige SATA SSD waarschijnlijk ook.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B360M-HDV€ 72,25€ 72,25
1Arctic Alpine 11 Passive€ 9,99€ 9,99
1Crucial CT8G4DFS8213€ 75,85€ 75,85
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,-€ 48,-
1Intel 760p 256GB€ 98,53€ 98,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,62

Heb even een middagjes wat metingen gedaan waar jullie wellicht ook iets aan hebben. Bios zo ver ik weet goed ingesteld. Bij FreeBSD niet echt opties kunnen vinden voor minder verbruik. Bij Linux de powertop --auto-tune gebruikt voor een beter verbruik.

Operating SystemMuis, Tobo, LAN, Monitor(slaap)LAN Only
FreeBSD 11.210,9 W9,7 W
Fedora 28 (4.17.3)7,7 W na powertop: 7,1 W5,4 W
Ubuntu 18.04 (4.15)7,9 W na powertop: 7,0 W5,3 W
Debian Testing (4.16)7,9 W na powertop: 6,9W5,7 W
Debian Testing (4.17)7,6 W na powertop: 6,9W5,6 W

Volgens mij best mooie waarden voor een i3 systeem. Een Fujitsu zou ongetwijfeld zuiniger zijn, maar die 1 à 2 watt verdien je natuurlijk nooit terug. Ik had gehoopt dat 4.17 significant lager zou zijn, maar dat lijkt een beetje tegen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:48
Ik heb vorige week mijn oude ''computer gerelateerde'' dozen opgeruimd en ik vond daarin o.a. een ASRock E350M1. Na wat verder graven vond ik ook wat RAM geheugen en een HDD. Ook had ik nog een voeding: OCZ600SXS 600watt.

Ik zou hier graag een file/home server van willen maken. Toen ik alles had aangesloten en een power watt meter er tussen geplaatst had trok het +/- 38 Watt uit de muur.

Mijn vraag hier is: Gaat mijn verbruik naar beneden wanneer ik een PicoPSU zou gebruiken? Uiteindelijk zou ik er 2 HDD in willen plaatsen en er een Linux Distro op willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@FutureCow Dat zijn verdomd mooie waardes!
Wat voor doosje duw je dat in?

En wat voor Fujitsu heb je het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@over-de-heuvel
Vanaf 40W idle is er weinig voordeel voor PicoPSU. PicoPSU is goed in het beperken van het verbruik onder 30W, nog iets meer onder 20W en relatief veel onder 10W ten opzichte van ATX voedingen.

Een zuinig systeem zou zonder hard disks circa 10W verbruik kunnen halen. Kijk eens naar een ASRock DeskMini 110 of een ander eenvoudig Skylake, Kaby Lake of Coffee Lake systeem. Misschien een tweede handse? In de topic start staan zuinige hard disks. 2.5" hard disks zijn aan te bevelen om het idle verbruik laag te houden. Check bij kleine kasten wel of de hard disks qua dikte erin passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:52

FutureCow

(C) FutureCow

unezra schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:01:
@FutureCow Dat zijn verdomd mooie waardes!
Wat voor doosje duw je dat in?

En wat voor Fujitsu heb je het over?
Alles zit in een Fractal Define Mini, door PicoPSU is kabel management ook en stuk makkelijker. Heb nu alleen bovinin een Noctua 120mm FAN die rustig wat een het draaien is. Systeem is dus geruisloos.

De Fujitse borden zijn de bekende zuinige bordjes:
pricewatch: Fujitsu D3417-B2
pricewatch: Fujitsu D3402-B

en de nieuw aangekondigde D3642-H, D3643-H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

Heb eindelijk mijn onderdelen binnen om mn server op te zetten. Gezien ik de server ook als firewall wil gebruiken heb ik er toch een aparte netwerkkaart met twee porten bij genomen.

Echter, als ik de netwerkworkkaart in mn mobo plaats dan boot deze niet meer. Haal ik de kaart eruit dan werkt het wel.
Heb de kaart in alle porten geprobeerd waar deze zou kunnen steken.

Ik heb een Gigabyte Z370 HD3 mobo en de kaart is een HP ethernet 1GB 2-port 332T adapter (616012-001).

Kan het zijn dat deze kaart eigenlijk bedoeld is voor servers en mogeljk een server chipset verwacht, dat hierdoor de boot niet werkt?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn bekende problemen met HP Broadcom firmware. Waar heb je de kaart gekocht? Als de kaart tweedehands is, zou het een bricked exemplaar kunnen zijn.

Als je geen 7/8 gen Proliant ergens hebt liggen om te testen zou ik de kaart terugsturen en vragen of de kaart ook in niet-HP systemen werkt en om de laatste firmware erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FutureCow schreef op zondag 15 juli 2018 @ 22:43:
[...]

Alles zit in een Fractal Define Mini, door PicoPSU is kabel management ook en stuk makkelijker. Heb nu alleen bovinin een Noctua 120mm FAN die rustig wat een het draaien is. Systeem is dus geruisloos.

De Fujitse borden zijn de bekende zuinige bordjes:
pricewatch: Fujitsu D3417-B2
pricewatch: Fujitsu D3402-B

en de nieuw aangekondigde D3642-H, D3643-H.
Hmm. Dat klinkt as-such wel heel interessant, alleen het formaat vind ik wat minder. :(
(Ik ben nog steeds op zoek naar een zo klein mogelijke machine, eigenlijk formaatje HP Microserver maar dan zonder drivebays, dus nóg compacter, die ook nog eens energiezuinig is.)

Maar idd, dat Fujitsu bordje is €75,- duurder. Als het maar 1-2W scheelt verdien je dat waarschijnlijk nooit terug. Als ik het snel uitreken zou het 41 jaar duren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het prijsverschil komt waarschijnlijk door het verschijnen van nieuwe modellen volgende maand. Distributeurs maken dan de oude voorraad op en de prijs stijgt. De D3417-B2 is een C236 serverbord (met ECC ondersteuning), en de prijs (€ 147) is laag in vergelijking met soortgelijke borden van andere merken.

Ze zijn verkrijgbaar bij Sicomputer, Azerty, Reichelt. (Pricewatch is onvolledig.)

Als je wilt besparen neem je een krachtige 2 core cpu en SATA SSD, dat scheelt € 60 voor de cpu en € 33 voor de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
mrmrmr schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:23:
@over-de-heuvel
Vanaf 40W idle is er weinig voordeel voor PicoPSU. PicoPSU is goed in het beperken van het verbruik onder 30W, nog iets meer onder 20W en relatief veel onder 10W ten opzichte van ATX voedingen.

Een zuinig systeem zou zonder hard disks circa 10W verbruik kunnen halen. Kijk eens naar een ASRock DeskMini 110 of een ander eenvoudig Skylake, Kaby Lake of Coffee Lake systeem. Misschien een tweede handse? In de topic start staan zuinige hard disks. 2.5" hard disks zijn aan te bevelen om het idle verbruik laag te houden. Check bij kleine kasten wel of de hard disks qua dikte erin passen.
Bedankt voor je reactie. Ik ga hier zeker naar kijken. Ik dacht misschien is het mogelijk om het aantal W naar beneden te halen met een kleine aanpassing zonder al te veel kosten. Voor deze oplossing moet ik wel even gaan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
over-de-heuvel schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:26:
Bedankt voor je reactie. Ik ga hier zeker naar kijken. Ik dacht misschien is het mogelijk om het aantal W naar beneden te halen met een kleine aanpassing zonder al te veel kosten. Voor deze oplossing moet ik wel even gaan sparen.
Tis denk ik de combinatie van dit verbazend onzuinige ASRock bordje en daarbovenop nog een enorm overmaatse voeding die 'm zo onzuinig maakt, er een kritische gebruikersreview merkte dat destijds al op: productreview: ASRock E350M1 review door Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over-de-heuvel
Dreamvoid schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:43:
[...]

Tis denk ik de combinatie van dit verbazend onzuinige ASRock bordje en daarbovenop nog een enorm overmaatse voeding die 'm zo onzuinig maakt, er een kritische gebruikersreview merkte dat destijds al op: productreview: ASRock E350M1 review door Verwijderd
Ja ik had zijn review gelezen. Wel jammer. Ik vind dit artikel: https://www.techzine.nl/r...4/asrock-e350m1-usb3.html Hierin wordt ook gesproken over een PicoPSU en dat een mogelijkheid moet bestaan om het tussen de 20 en 25 watt te krijgen. 20 watt zou voor mij voldoende zijn. Maar hoe betrouwbaar is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk niet dat je 20W haalt, maar je kunt beginnen met een PicoPSU 80/60 met in het achterhoofd een plan om het systeem verbeteren met andere componenten. Op zich zou deze PicoPSU voldoende moeten zijn voor het systeem zelf met een hard disk.

Hard disks kunnen slecht presteren onder idle, maar ze kunnen wel downspinnen. De schijven staan dan stil totdat er een programma iets op wil lezen of schrijven en het verbruik neemt af. Het aantal hard disks wordt beperkt door het maximum vermogen dat tijdens opstarten wordt gevraagd door de hard disks om de schijven van stilstand te laten draaien, vaak 20-24W voor 3.5" HDD's. Met 2.5" hard disks heb je dat probleem niet of veel minder, daar is het beperkt tot 6W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Iemand een idee waarom het zo verschrikkelijk lang duurt voordat de Zotac ZBOX MI640/660 in Europa uit komen?

Zijn al in december aangekondigd. Leek mij ideaal als kleine server maar ben het wachten nu wel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:22
Shinji schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 13:22:
Iemand een idee waarom het zo verschrikkelijk lang duurt voordat de Zotac ZBOX MI640/660 in Europa uit komen?

Zijn al in december aangekondigd. Leek mij ideaal als kleine server maar ben het wachten nu wel zat.
Misschien kun je ze op een of andere manier importeren via Amazon?
https://www.amazon.com/ZO...s-Barebones/dp/B079H24SWY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Recent een Acer Aspire X1430 (pricewatch: Acer Aspire X1430 SFF (DT.SJ5EH.005) gekocht met 8GB DDR3 i.p.v. 4GB. Nu heb ik een gekeken en draait ie op 35 wat Idle, zonder er iets aan hebben veranderd. Dus ‘gewoon’ op Windows 7.

Ik wil deze graag energie zuiniger maken. Maar twijfel ontzettend hoe ik dat het beste kan doen. Een ander moederboard met minder mogelijkheden, andere CPU en andere (efficiëntere) voeding bijvoorbeeld, maar ik vraag mij af hoeveel nut dit zal hebben ten opzichte van de aanschafprijs van de onderdelen (en compatibiliteit). Zal het bijvoorbeeld ook zin hebben om de dvd-rw er uit te halen? Deze gaat immers toch niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie de Windows optimalisatie in de topic start (met name het 2e bericht).

Er zit een kaartlezer in, als je die niet gebruikt kan je die loskoppelen. Datzelfde geldt voor eventueel overbodige ventilatoren en eventuele fan controllers.

Welke voeding (merk+typenummer) zit er in? Welk typenummer harde schijf?

AMD heeft niet zo veel stroombesparingstanden als Intel. Er zijn in het algemeen niet veel zuinige AMD processoren, meestal zijn ze dan traag. Sommige AMD laptops bijvoorbeeld kunnen wel zuinig zijn, maar niet krachtig. Intel kan zowel zuinig als krachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:46:
Zie de Windows optimalisatie in de topic start (met name het 2e bericht).

Er zit een kaartlezer in, als je die niet gebruikt kan je die loskoppelen. Datzelfde geldt voor eventueel overbodige ventilatoren en eventuele fan controllers.

Welke voeding (merk+typenummer) zit er in? Welk typenummer harde schijf?

AMD heeft niet zo veel stroombesparingstanden als Intel. Er zijn in het algemeen niet veel zuinige AMD processoren, meestal zijn ze dan traag. Sommige AMD laptops bijvoorbeeld kunnen wel zuinig zijn, maar niet krachtig. Intel kan zowel zuinig als krachtig zijn.
Heb de kaartlezer met USB en dvd-rw losgekoppeld.

Voeding is een Chicony CPB09-D220A (220w) (http://www.ascendtech.us/...ly_i_pschicpb09d220r.aspx). Harde schijf heb ik niet naar gekeken, ding staat momenteel op (knutsel)zolder, waar het erg warm is. :+ Maar er komen twee andere schijven in: 2x Seagate NAS HDD ST2000VN000 2 TB (https://www.coolblue.nl/p...hdd-st2000vn000-2-tb.html) (uit een Synology NAS). Als het past in elk geval, moet nog kijken of het eventueel ook in RAID zou kunnen. :)

Verder zit er alleen een koeler op de CPU. Gezien hij veelal idle zal draaien, is het dan slim om die ventilator los te koppelen? Of zal die dan juist alleen maar meer stroom verbruiken omdat ie de warmte niet kwijt kan?

Edit: wat linkjes toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Rgerr op 18-07-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te lezen in de handleiding van de ST2000VN000 vragen deze schijven 24W bij starten en 3W bij idle. Dus als je 2 van deze schijven plaatst wordt het normale idle verbruik verhoogd met 6W.

2.5" HDD's (zie topic start bij Maxtor M3 4TB / ST4000LM024) zijn zuiniger en die kan genoegen nemen met 6W tijdens opstarten en 1,1W idle. Daarmee zou je dus 4,9W besparen onder idle.

De voeding die je hebt is een 80plus bronze, bij 44W is die 82% efficient. Vervangen door een PicoPSU 80/60 is mogelijk als je dan maximaal 1 ST2000VN000 gebruikt, Je kunt 2 ST2000VN000's proberen. Met een alleen ST4000LM024 is er geen probleem, dat type HDD kun je toepassen tot alle SATA aansluitingen vol zitten en de voeding zal niet overbelast raken.

Je zou kunnen beginnen met een voeding of harde schijven en zodra budget het toelaat de rest van het systeem ook vervangen.

Wat betreft de ventilatoren: als er geen extra ventilator in de kast zit en de oude voeding blijft, is er doorgaans geen probleem te verwachten, de voeding zorgt dan voor ventilatie naar buiten de kast. Als je een ventilatorloze voeding gebruikt (zoals een PicoPSU) zou ik een 12 cm ventilator plaatsen op laag aantal toeren (ca. 300-900 rpm), simpelweg om de warme lucht uit de kast te lozen. Eventueel kun je de cpu ventilator vervangen door een passief koelblok. Dan is het geheel zo goed als stil.

Staat het apparaat in een hete ruimte, zoals kennelijk bij jou het geval is, dan moet je in de gaten houden of er geen maximum temperaturen worden overschreden. Als de server eenmaal stil is, zou je hem ook kunnen verplaatsen naar een andere, koelere ruimte.

Nog iets: als er een grafische kaart in de kast steekt, dan kun je die mogelijk verwijderen. WiFi uitschakelen kan zeker ook aanmerkelijk schelen in energieverbruik.

Een volledig geoptimaliseerde zuinige server kan zonder HDD's minder dan 10W verbruiken en met 6 zuinige 4TB HDD's (24 TB totaal) minder dan 17W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:12:
Zo te lezen in de handleiding van de ST2000VN000 vragen deze schijven 24W bij starten en 3W bij idle. Dus als je 2 van deze schijven plaatst wordt het normale idle verbruik verhoogd met 6W.

2.5" HDD's (zie topic start bij Maxtor M3 4TB / ST4000LM024) zijn zuiniger en die kan genoegen nemen met 6W tijdens opstarten en 1,1W idle. Daarmee zou je dus 4,9W besparen onder idle.
Zal in dat geval de twee Seagates wel kunnen verkopen en deze er voor terug halen, zoals je aangeeft scheelt dat toch bijna 5 watt. In hoeverre is het slim om 1 hdd te plaatsen i.p.v. 2 in RAID, ivm eventueel dataverlies?
De voeding die je hebt is een 80plus bronze, bij 44W is die 82% efficient. Vervangen door een PicoPSU 80/60 is mogelijk als je dan maximaal 1 ST2000VN000 gebruikt, Je kunt 2 ST2000VN000's proberen. Met een alleen ST4000LM024 is er geen probleem, dat type HDD kun je toepassen tot alle SATA aansluitingen vol zitten en de voeding zal niet overbelast raken.

Je zou kunnen beginnen met een voeding of harde schijven en zodra budget het toelaat de rest van het systeem ook vervangen.
Wat zou de winst zijn met de door jou genoemde voeding ten opzichte van de huidige voeding, er van uitgaande dat ik de Maxtor zou plaatsen?
Wat betreft de ventilatoren: als er geen extra ventilator in de kast zit en de oude voeding blijft, is er doorgaans geen probleem te verwachten, de voeding zorgt dan voor ventilatie naar buiten de kast. Als je een ventilatorloze voeding gebruikt (zoals een PicoPSU) zou ik een 12 cm ventilator plaatsen op laag aantal toeren (ca. 300-900 rpm), simpelweg om de warme lucht uit de kast te lozen. Eventueel kun je de cpu ventilator vervangen door een passief koelblok. Dan is het geheel zo goed als stil.
Er zit al wel een koelblok op de CPU, met daar boven op een kleine ventilator. Kan ik eenvoudig meten of de server niet te warm wordt zonder actieve koeling op de CPU?
Nog iets: als er een grafische kaart in de kast steekt, dan kun je die mogelijk verwijderen.
Grafische kaart is niet aanwezig, alleen CPU graphics. Maar zag al dat je die ook kunt uitschakelen wanneer ik de server remote zou benaderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor dataverlies zou ik kiezen voor backup op een andere hard disk, bijvoorbeeld op een andere computer die niet altijd aan staat of via USB. RAID 1 of 5 doet niet zoveel tegen dataverlies behalve in het geval van een harde schijf die hardwarematig crasht. Softwarematige crashes komen vaker voor en gebruikersfouten nog meer.

PicoPSU vergeleken met een zuinige ATX voeding heeft een kantelpunt bij 30 tot 40W. Bij verbruik onder 40W wordt het voordeel progressief groter, boven 40W is er weinig of geen voordeel. Dus het voordeel is het grootst als de server erg zuinig is, <20W of nog beter: <10W. De voeding die je nu hebt is niet zo slecht omdat het een kleine 220W voeding is met 80plus bronze certificatie. Het is dus een investering die vooral tot zijn recht komt als je uiteindelijk een server hebt die echt zuinig is.

De temperatuur meten kan bijvoorbeeld met CPUID HWMonitor (Windows) of met een soortgelijke Linux tool. Een oudere AMD processor kan iets minder hebben dan moderne Intel processoren (100 graden). Een graad of 20 onder het maximum is wel aan te bevelen. Bij deze processor weet ik het niet precies, maar ik zie 90 graden worden genoemd, dus 70 graden tijdens middelmatige belasting zou nog gaan.

Graphics zijn soms uitschakelbaar via het besturingssysteem (of desnoods de BIOS). Het levert niet altijd voordeel op, maar het is wel het proberen waard. Je kunt dan alleen maar via het netwerk bij de server. Het is zaak er tevoren voor te zorgen dat toegang via het netwerk functioneert. Voor de zekerheid vooraf een backup te maken of op een andere manier zorgen dat je het terug kan draaien. Onder Windows zit zo'n wijziging in de registry bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:06:
Voor dataverlies zou ik kiezen voor backup op een andere hard disk, bijvoorbeeld op een andere computer die niet altijd aan staat of via USB. RAID 1 of 5 doet niet zoveel tegen dataverlies behalve in het geval van een harde schijf die hardwarematig crasht. Softwarematige crashes komen vaker voor en gebruikersfouten nog meer.
Laat ik dat voor wat het is en ga ik voor één schijf.
PicoPSU vergeleken met een zuinige ATX voeding heeft een kantelpunt bij 30 tot 40W. Bij verbruik onder 40W wordt het voordeel progressief groter, boven 40W is er weinig of geen voordeel. Dus het voordeel is het grootst als de server erg zuinig is, <20W of nog beter: <10W. De voeding die je nu hebt is niet zo slecht omdat het een kleine 220W voeding is met 80plus bronze certificatie. Het is dus een investering die vooral tot zijn recht komt als je uiteindelijk een server hebt die echt zuinig is.
M.a.w. bij mijn huidige verbruik van 35w zou ik met een PicoPSU voordeel behalen, zeker wanneer ik een zuinigere hdd er in zou stoppen?

Dan het volgende, ik wil er graag een firewall (pfsense) en NAS van maken. Wat is handig, vraag ik mij af. Welke software kan ik daar het beste voor gaan draaien? En natuurlijk wat is zuinig? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het voordeel bij 35W tot 45W is waarschijnlijk een paar procent, met name omdat de voeding die je nu hebt al zo zuinig is. Een PicoPSU haalt ca. 84/85% efficiëntie.

Ter vergelijking: bij zeer lage belasting onder 10W kan het voordeel van PicoPSU ten opzichte van minder efficiënte ATX voedingen oplopen tot 35%. Dat komt doordat PicoPSU de efficiëntie grotendeels vasthoud terwijl ATX voedingen afdalen naar 50% efficiëntie.

pfsense draait op FreeBSD en dat is helaas niet zo zuinig als Windows of een goede Linux distributie op Intel platforms. Je kunt hier zien hoeveel dat scheelt bij een Intel systeem. Hoeveel het verschil is bij AMD weet ik niet.

In de laatste pagina's van dit topic wordt Proxmox als virtuele omgeving genoemd.

Hypervisors en VM's zijn in het algemeen niet zo zuinig als een enkelvoudig besturingssysteem. Integratie kan in sommige gevallen een energiezuinigere keuze zijn. Bij appliances is dat vaak niet mogelijk, afgezien van de vraag of je dat wel wilt bij een firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100T Tray€ 126,51€ 126,51
1ASRock B360M-HDV€ 72,25€ 72,25
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 44,95€ 44,95
1Icy Dock ExpressCage MB326SP-B€ 55,25€ 55,25
1Arctic Alpine 11 Passive€ 9,99€ 9,99
1Team Group Vulcan TLGD416G2400HC14DC01€ 137,-€ 137,-
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 48,-€ 48,-
1Intel 760p 128GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,95

Ik kom toevallig op dezelfde set-up als jij doordat ik 6x SSD's (data) wil aansluiten. Ik kom eigenlijk niet goedkoper en zuiniger uit dan deze combinatie. Al vind ik het nog veel geld voor 6x SATA aansluitingen.
Verschil is eigenlijk alleen de I3-8100T met een TDP van 35W. Hoe krachtiger of eigenlijk hoe sneller een CPU een berekening heeft afgehandeld, hoe sneller deze weer naar IDLE gaat theoretisch... Ik haal uit deze review niet dat een M.2 meer vebruikt dan een SSD direct (compare).

Ik zou de M.2 weg kunnen laten waar ik de VM's op wil zetten (bootdisk) maar dat zie ik als leergeld om met NMVE te kunnen spelen thuis. Normaliter zou ik een mini USB stick gebruik waar ik ESXi op installeer zodat dit los staat van de bootdisk en data voor de VM's.

Besparen op het geheugen kan ook maar met 8Gb ben ik eigenlijk veel te beperkt. Deze oplossing zou mijn mijn huidige Zotac ZBOX nano CI323 met 8Gb en 1x SSD en pass through gekoppelde externe USB 3.0 3Tb vervangen. Deze disk kan namelijk de twee streams van mijn camera's niet goed aan want de video's bevatten vertragingen bij playback en constante hoge load op de NFS service. De externe disk is al eens een keer stuk geweest en nu alweer gecrashed met tikkende schijfkoppen.

In mijn geval is te bezuinigen op de M.2. Eventueel de externe disk bay voor de schijven maar ik vind dit toch wel het mooist eigenlijk. Daarnaast moet je ook nog eens creatief zijn om 6 (max is 5) disken in de behuizing in te bouwen omdat je weer adapters nodig hebt (3.5" => 2.5"). Beide servers naast elkaar draaien en hier 8Gb in stoppen scheelt ~70 euro.

Al met al met wat klein materiaal zo'n 600 euro... de 'oude' server maar de verkoop in doen want echt oud is deze nog niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal Saul op 19-07-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De i3-8100T is dus ook slechter als het gaat om de race-to-idle. Hij heeft een kortere turbo, waardoor hij langezamer is bij pieken, bij gemiddelde belasting maakt het weinig tot niets uit, en idle al helemaal niets.

Voor absolute zuinigheid hoef je het dus niet te doen, het is alleen maar om de koeling te ontzien door lagere piekbelasting.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
mrmrmr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 07:45:
@Pascal Saul

Ik denk dat de HDD kast ook energieverbruik heeft, namelijk de ventilatoren en de fancontroller.

Het is misschien beter om de schijven wat lucht/ruimte te geven zodat ze passief kunnen koelen.
Zit inderdaad wat in maar gezien het SSD's zijn, wilde ik de fans al niet aansluiten en anders op de auto stand als back-up optie. Het probleem is dat de meeste behuizing maar plaats bieden voor 5 disks en dat je bekabeling een zooi wordt omdat ze overal hangen. Nu is het een bundel van 6 en klaar. Ik kan nog wel die 2x 2.5" naar 3.5" brackets doen maar dan moet ik ook meer powerkabels weer gebruiken.... Een kleinere kast is nu wel weer mogelijk zolang deze maar 3x 3.5" ondersteund.

[ Voor 34% gewijzigd door Pascal Saul op 20-07-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:31:
Het voordeel bij 35W tot 45W is waarschijnlijk een paar procent, met name omdat de voeding die je nu hebt al zo zuinig is. Een PicoPSU haalt ca. 84/85% efficiëntie.

Ter vergelijking: bij zeer lage belasting onder 10W kan het voordeel van PicoPSU ten opzichte van minder efficiënte ATX voedingen oplopen tot 35%. Dat komt doordat PicoPSU de efficiëntie grotendeels vasthoud terwijl ATX voedingen afdalen naar 50% efficiëntie.

pfsense draait op FreeBSD en dat is helaas niet zo zuinig als Windows of een goede Linux distributie op Intel platforms. Je kunt hier zien hoeveel dat scheelt bij een Intel systeem. Hoeveel het verschil is bij AMD weet ik niet.

In de laatste pagina's van dit topic wordt Proxmox als virtuele omgeving genoemd.

Hypervisors en VM's zijn in het algemeen niet zo zuinig als een enkelvoudig besturingssysteem. Integratie kan in sommige gevallen een energiezuinigere keuze zijn. Bij appliances is dat vaak niet mogelijk, afgezien van de vraag of je dat wel wilt bij een firewall.
Aantal zaken veranderd:

- DVD-RW uitgenomen
- Seagate Barracuda 500gb uitgenomen en vervangen door 120gb ssd
- Kaartlezer met usb voorzijde losgekoppeld
- Ubuntu desktop geïnstalleerd (puur dat er 'iets' draait)

Geen randapparatuur, alleen ethernet aangesloten. Kort even de BIOS nagelopen of daar power settings goed stonden. Geen andere software matige tweaks uitgevoerd.

Draait nu een half uurtje en ben blij verrast. :) Verbruik ligt nu om en nabij 19,1w met een incidentele 'uitschieter' naar ~21w.

Nu de uitdaging om het nog verder naar beneden te brengen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Heb er middels TLP nog wat van af weten te snoepen: ~18,4w idle. Maar er zal nog wel een hdd (2-4tb) bij in gaan. Waarschijnlijk ook nog een gigabit double/quad ethernet pci kaart in. Enig idee wat dat (ruwe schatting) aan verbruik zal verhogen?

En gezien het huidige verbruik van ~18,4w, wat zal de winst zijn met een PicoPSU 80/60?

[ Voor 10% gewijzigd door Rgerr op 20-07-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad Poort NIC doet al snel 5-10W (afhankelijk van type).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 2,5" 4 TB hard disk (Maxtor M3 zie TS) verbruikt 1,1W idle. Een netwerkkaart kan 2-10W verbruiken, afhankelijk van de chipset. Meer poorten betekent meer verbruik. PCIe kaarten zijn beter dan PCI.

Als je een doorsnee ATX voeding zou hebben schat ik 3-6W. Jouw voeding is geen standaard voeding en ik heb er buiten de 80plus metingen geen data van gezien, ik kan het niet precies voorspellen.

powertop --auto-tune doet het misschien nog iets beter dan TLP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:51:
Een 2,5" 4 TB hard disk (Maxtor M3 zie TS) verbruikt 1,1W idle. Een netwerkkaart kan 2-10W verbruiken, afhankelijk van de chipset. Meer poorten betekent meer verbruik. PCIe kaarten zijn beter dan PCI.

Als je een doorsnee ATX voeding zou hebben schat ik 3-6W. Jouw voeding is geen standaard voeding en ik heb er buiten de 80plus metingen geen data van gezien, ik kan het niet precies voorspellen.

powertop --auto-tune doet het misschien nog iets beter dan TLP.
Ga dit weekend een PicoPSU en een Maxtor M3 aanschaffen, kijken wat het verschil is. :)

Reden voor de netwerk kaart met 2-4 aansluitingen is dat er over zit te denken eventueel een firewall van te maken met pfsense. Maar wil er eigenlijk ook een multi-functionele server van maken, ik heb nu bijvoorbeeld twee Raspberry pi’s draaien met o.a. Homebridge voor thuisautomatisering en een Synology NAS als mediaserver en voor back-ups. Twee pi’s en de NAS: ~18,5w, niet dat het mij perse om het verbruik gaat, maar voor de volledigheid. :)

Momenteel draai ik Ubuntu server (vanwege de minimale belasting) op de server, kan ik hiermee tegelijkertijd een NAS en mijn (nu op) RPi projecten draaien? Plus dan nog een firewall in de zin van pfsense?

[ Voor 4% gewijzigd door Rgerr op 20-07-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik ga ook mijn NAS maar eens vervangen door een Coffee lake systeem. Wat is op dit moment nou eigenlijk het meest zuinige mATX moederbord onder de 100 euro? Is dat de Asrock B360HDV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rgerr

Ubuntu kan worden gebruikt als NAS denk ik als je zelf packages zoals Samba installeert.

Misschien weet iemand anders een antwoord op de vragen over een Ubuntu pfsense alternatief en RPi ondersteuning.

@M_V
Het zuinigste is voor zover bekend de Fujitsu D3401-B2 (voor Kaby Lake), vergelijkbaar met D3417-B2. Volgens een test van een poster op de Duitse site hardwareluxx.de is het de zuinigste van de serie D3401-B, D3402-B en D3417-B

D3401-B2 heeft 5 x SATA aansluitingen en 1 x M.2 SATA.

Ze zijn verkrijgbaar bij Sicomputer, Azerty, Reichelt. (Pricewatch is onvolledig.)

De Coffee Lake opvolgers van deze Fujitsu moederborden worden volgende maand verwacht.
D3643-H B360 4 SATA + PCIe NVMe M.2
D3642-B Q370 6 SATA + PCIe NVMe M.2
D3644-B C246 6 SATA + PCIe NVMe M.2 + ECC
spec sheets zijn vanaf de Fujitsu ftp server te downloaden.

Nog niet bekend is hoe zuinig deze borden zijn. Ik verwacht eerlijk gezegd geen verbetering omdat er meer op zit (meer/snellere aansluitingen), maar dat is speculatief.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 23-07-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Het zijn wel echte fantastische bordjes qua lay-out en functionaliteit maar de prijs zal wel dubbel zo hoog als de B360M-HDV bijvoorbeeld.

http://www.fujitsu.com/de...ds-von-fujitsu-durch.html

Ze geven zelf 8-10W op als IDLE verbruik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een B360 is geen C236, dat zijn appels en peren.

De D3401-B met Q150 kost ca. € 105.

Het verbruik bij diverse besturingssystemen kun je hier bekijken: D3417-B2. 4,6W met Windows 10.

Vergelijking modellen door Onotop van hardwareluxx.de forum. Hij meet 5,0W met Windows 10, met iets ander materiaal.

De standaardmeetomstandigheden voor een server zijn: monitor, USB muis, USB toetsenbord, SSD en LAN. Alleen zo kun je onderling vergelijken. De invloed van een voeding op een zuinige server is groot, het scheelt veel of een voeding 50% efficient is of 84%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij meet met 1 generatie oudere CPU, dat zal precies het verschil goedmaken :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
mrmrmr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:49:
@Rgerr

Ubuntu kan worden gebruikt als NAS denk ik als je zelf packages zoals Samba installeert.

Misschien weet iemand anders een antwoord op de vragen over een Ubuntu pfsense alternatief en RPi ondersteuning.
Ga het eens proberen op Debian stretch 9.5, daar op Open Media Vault installeren. Gezien Raspian een fork van Debian is, zullen de pi projecten ook vast draaien op Debian, met misschien wat kleine aanpassingen.Pfsense ga ik later nog op een aparte server installeren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Rgerr schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:52:
[...]

Ga het eens proberen op Debian stretch 9.5, daar op Open Media Vault installeren. Gezien Raspian een fork van Debian is, zullen de pi projecten ook vast draaien op Debian, met misschien wat kleine aanpassingen.Pfsense ga ik later nog op een aparte server installeren. :)
Vergeet niet dat Raspbian op ARM draait, je kunt niet alles 1 op 1 overnemen. Zult de software uit x86 repo's moeten installeren, er van uitgaand dat het ook voor x86 beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ter aanvulling op de beweging bij Fujitsu: ik zag een D3654-B mini-STX moederbord die niet in het "Mainboard Information" overzicht van eerder dit jaar stond, maar wel in de cpu compatibiliteittabel van juni en een Smartcase behuizingenoverzicht van juni. Uit deze bronnen valt af te leiden dat het moederbord bedoeld is voor <65W TDP Coffee Lake. Ik ben benieuwd of hier ook GPIO op zit (liever niet, want dat is industrieel en niet gericht op zuinige desktops).

Hier heet hij afwisselend D3654-S (S=server, niet gericht op energiezuinig zijn) en D3654-B:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3lAVtOjsVl6iFfjwRO3JhOev/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u9X0d1nt9MPGupkn9fcYXWam/full.png

Misschien is dit bord een interessant alternatief voor andere mini-STX moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:32

Kek

3flix

[b]mrmrmr schreef op maandag 23 juli 2018 @ 23:24

Misschien een interessant alternatief voor andere mini-STX moederborden.
Ja echter alleen als het IO shield te vervangen is. want mijn bordje heeft andere IO dan het bordje wat hier te zien is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik neem aan dat ze met '2nd drive bay for HDD/SDD' bedoelen dat je eerste drive een M.2 reepje is?

Waarschijnlijk ook niet groot genoeg voor een 15mm hoge drive, zo te zien, zonde toch - dit is een probleem bij alle kleine behuizingen, van 3rd party cases tot aan NUC tot aan Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kek schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:13:
[...]

Ja echter alleen als het IO shield te vervangen is. want mijn bordje heeft andere IO dan het bordje wat hier te zien is..
Sorry, ik schreef het niet duidelijk op, ik doelde op het moederbord zelf, niet de behuizing. Van het moederbord is nog geen spec sheet beschikbaar, dus de informatie was alleen los te peuteren uit andere bronnen.

Ik weet niet of de behuizing compatible is, omdat specifiek 1 moederbordmodel wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:32

Kek

3flix

mrmrmr schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:44:
[...]

Sorry, ik schreef het niet duidelijk op, ik doelde op het moederbord zelf, niet de behuizing. Van het moederbord is nog geen spec sheet beschikbaar, dus de informatie was alleen los te peuteren uit andere bronnen.

Ik weet niet of de behuizing compatible is, omdat specifiek 1 moederbordmodel wordt genoemd.
Dit moederbord? (met karige cpu)

en ik zie inderdaad dat de behuizing niet voor andere bordjes bedoelt is. helaas.

Mijn mini-STX buildje staat hier nog steeds caseloos te zijn..

[ Voor 10% gewijzigd door Kek op 24-07-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
mrmrmr schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 23:50:
Binnenkort verschijnt de C246 chipset, die ondersteunt wel ECC met Coffee Lake. In juli/augustus verschijnen een flink aantal moederborden van Fujitsu met deze chipset, zoals de D3641-S en D3644-S.
@mrmrmr, zijn hier al meer details over vrij gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kaspers schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:21:
[...]

ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...me/D364x-S/Documentation/
ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...-B_D3644-B/Documentation/

Edit: Woops, de 2e eindigt op -B ipv S.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 24-07-2018 17:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaspers schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:21:
[...]

Fujitsu heeft een FTP server met gegevens, op hun web site staan de nieuwe nog niet.

De D3644-S is een typo, dat had moeten zijn D3644-B, is aangepast. In mei was er nog niet veel bekend, nu wel.

De -S versies zijn gericht op servers/industrieel, en je mag er in het algemeen van uit gaan dat ze dat minder zuinig zijn dan -B versies. Nu bekend als zuinig is de D3417-B2 met C236. De opvolger daarvan is de D3644-B met C246 (ondersteunt alleen Xeon met ECC). Die heeft 1 NIC en heeft geen GPIO aan boord.

Er zijn ook de D3641-S en D3646-S met C246, 2 NIC's en GPIO.

Op grond van nu beschikbare informatie (verbruikmetingen van Fujitsu) zou ik eerder kiezen voor de een zuinig model met een extra I210 of I211 netwerkkaart dan voor een model met 2 NIC's en GPIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Losse NIC verbruikt in mijn ervaring altijd meer dan een onboard NIC. Zelfs de allernieuwste.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:11:
De -S versies zijn gericht op servers/industrieel, en je mag er in het algemeen van uit gaan dat ze dat minder zuinig zijn dan -B versies.
In hoeverre verschillen de -S en -B versies dan qua hardware?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
mrmrmr schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:11:
De -S versies zijn gericht op servers/industrieel, en je mag er in het algemeen van uit gaan dat ze dat minder zuinig zijn dan -B versies. Nu bekend als zuinig is de D3417-B2 met C236. De opvolger daarvan is de D3644-B met C246 (ondersteunt alleen Xeon met ECC). Die heeft 1 NIC en heeft geen GPIO aan boord.

Er zijn ook de D3641-S en D3646-S met C246, 2 NIC's en GPIO.

Op grond van nu beschikbare informatie (verbruikmetingen van Fujitsu) zou ik eerder kiezen voor de een zuinig model met een extra I210 of I211 netwerkkaart dan voor een model met 2 NIC's en GPIO.
Dank voor je update!
Ik zie in de specs van zowel de D3642-B, D3644-B.pdf, D3641-S en D3646-S:
ECC support for XEON processors only
Dat is wel een tegenvaller, nu de i3's met ECC support zo aantrekkelijk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaak zeggen ze dat als marketing, en testen ze er officieel niet mee, maar werkt het wel.
Je kan altijd even de reviews afwachten, en hopen dat iemand het probeert :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En dan maar hopen dat het mogelijke werken niet met een BIOS-update ongedaan wordt gemaakt :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raven schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:44:
[...]

In hoeverre verschillen de -S en -B versies dan qua hardware?
Juggernaut (Fujitsu medewerker die op eigen titel post) op het heise forum:
Die Fujitsu-Industrie-Boards ("-S") sind nicht auf Leerlauf-Stromverbrauch optimiert. Da sind diverse Stromsparmechanismen sowie CPU-Turbo nicht aktiv, um eine möglichst niedrige Latenz für LANs etc. hinzubekommen und Taktschwankungen der CPU möglichst zu vermeiden. Also zumindest mit den Standard-BIOS-Einstellungen eher ungeeignet für einen Desktoprechner oder Server, der viel Idle ist und wenig Strom verbrauchen soll.
Bron: Gesammelte Tipps / FAQ zu D3400 und D3417 - 2017-Edition
FireDrunk schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:36:
Losse NIC verbruikt in mijn ervaring altijd meer dan een onboard NIC. Zelfs de allernieuwste.
Ja, bij overigens gelijkblijvende borden, maar dat is hier bij Fujitsu met de nieuwe series vooralsnog niet het geval. Het gaat om "zware" -S industrieborden met GPIO en 2 NIC's versus zuinige borden met 1 NIC, daar is het toch verstandiger om een energiezuinig bord te kiezen en er zelf een NIC bij te zetten, ondanks dat dit een paar Watt kan gaan kosten.

Ik vermoed dat die zware borden 2 NICs hebben omdat ze zo via een apart netwerk worden beheerd. Denk aan ingebouwde moederborden in industriële apparatuur, kiosken, geldautomaten en dergelijke.

[ Voor 28% gewijzigd door mrmrmr op 25-07-2018 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 12:45
Zelf zit ik te puzzelen om een goedkope zuinige NAS in elkaar te zetten. Nu kom ik op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-STX€ 69,-€ 69,-
1Kolink Satellite€ 30,-€ 30,-
1Crucial CT8G4SFS824A€ 77,40€ 77,40
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 257,40

Is het mogelijk om een mini-stx bord in een mini-itx case te monteren? Daar ben ik nu even vanuit gegaan. Heb zelf nog 2 3,5"schijven liggen dus lijkt mij dit een goedkope optie. Hebben jullie nog goede ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, Mini-STX borden hebben aan beide kanten connectoren, en de schroefgaten zitten volgens mij niet op de goede plek.

Waarom niet gewoon ITX? Er zijn ook wel ITX bordjes met ingebouwde voeding?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Thin mITX bordjes zijn zo'n 10 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 12:45
Dreamvoid schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 14:57:
Thin mITX bordjes zijn zo'n 10 euro duurder.
Die passen wel in een ITX kast bedoel je? Zoals deze? pricewatch: Asus H110T
Pagina: 1 ... 27 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.