[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 79 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:12
Tomatoman schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:29:
Heeft iemand ervaring met deze 8 DI/8 DO module, die voor bijna niets op AliExpress wordt verkocht? Het enige wat ik nodig heb is 1 digitale KNX-ingang om het signaal van de niet-KNX) schemersensor uit te lezen. Ik heb namelijk de indruk dat de huidige KNX-module van Berker na 15 jaar is overleden.

[Afbeelding]
Die dingen zijn niet KNX gecertificeerd (je zal er ook geen officieel KNX logo op terugvinden). Use at your own risk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Jog schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:05:
Nu ik de pdf ook opendoe zie ik wel de inschakelstroom gespecifeerd staan:

[Afbeelding]

bron: https://www.mdt.de/filead...Universalaktor_AKU_03.pdf
Precies! En ook op kortsluitstroom zullen ze dat soort waardes toch moeten tolereren.

Ik heb ook een meetwaarde ver boven de 20A, van toen er iemand 'n 'stunt' uithaalde op het erf (met een industriële acculader en de verrotte startmotor van een zware dieselmotor). Dat heeft de AMI keurig overleefd en de automaat* netjes afgehandeld :).

[*Nederland, dus 16A, b-karakteristiek.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tomatoman schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:29:
Heeft iemand ervaring met deze 8 DI/8 DO module, die voor bijna niets op AliExpress wordt verkocht? Het enige wat ik nodig heb is 1 digitale KNX-ingang om het signaal van de niet-KNX) schemersensor uit te lezen. Ik heb namelijk de indruk dat de huidige KNX-module van Berker na 15 jaar is overleden.

[Afbeelding]
Is niet beter om dan gewoon een nieuwe schemerschakelaar / buskoppelaar te kopen? Desnoods via MP / EBay als voor weinig moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:22
Interessant probleem met een binaire ingang:

De centrale stofzuiger wordt hier via KNX geschakeld. In de stofzuigerbuis zit een schakelaartje waarvan beide draden met een binaire ingang verbonden is. In dit geval een eenvoudige 2-kanaals MDT. Via KNX wordt uiteindelijk de stofzuiger zelf geschakeld. We wonen er nog niet, maar na wat zuigen was de MDT al defect en helemaal dood.

Ik ben eens gaan meten wat er voor 'rommel' op de schakeldraden komt te staan tijdens het zuigen. Door statische elektriciteit ontstaan er dan behoorlijke pieken. Daarom er nu een klein relaistje tussen gezet die de pieken opvangt.
Kijken of dat de oplossing is :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:50
Heren en dames een vraagje

Ik zit naar een KNX-gateway te kijken en ik zou die graag van MDT bestellen.

Dit omdat ik een aantal spots met tuneable white heb gekozen en ik deze wel onafhankelijk wil aansturen. Maar voor elke lamp een driver ook behoorlijk in de papieren loopt. Nu lees ik dat deze gatwey 2 dt6 objecten kan samenvoegen tot dt8 op de knx bus. Hierdoor zou ik 1 4-kanaals dimmer kunnen gebruiken om 2 lampen aan te sturen.

Echter nu zie ik dat MDT 2 nagenoeg identieke modules levert, namelijk:

DALI Control PRO64

en

DALI Control IP64

Op het eerste oog lijkt het verschil te zijn dat de ene een IP (KNX/IP) interface is en de andere een KNX/TP interface. Maar dat is nu de grap. Ze hebben allebei een Ethernet aansluiting, configuratie via webserver en een KNX/TP interface

Ook het aantal dali adressen en groepen lijkt exact hetzelfde. Alleen de productiedatum en firmware versie lijkt te verschillen naast een prijsverschil van 7 euro bij Voltus.de

Ik neig er naar om voor het geringe prijsverschil de jongere DALI Control PRO64 te kopen. Maar ik kan niks hier in het topic vinden qua ervaringen. Iemand anders een idee?

edit: opening iets meer 2024 gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

Daar hebben we een speciaal topic voor ;)

[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
Excuus, ik probeer het daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ben het eigenlijk niet meteen met @Ethirty eens hierover. Deze vraag gaat rechtstreeks over de keuze van een KNX component, terwijl het andere topic juist over alle non-KNX aspecten van de goede LED verlichting gaat. (LEDs zelf, drivers, (andere) DALI componenten, etc.)

Ik hoop dat degenen die het weten hier reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 20:55
mjkl schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:20:

Dit omdat ik een aantal spots met tuneable white heb gekozen en ik deze wel onafhankelijk wil aansturen. Maar voor elke lamp een driver ook behoorlijk in de papieren loopt. Nu lees ik dat deze gatwey 2 dt6 objecten kan samenvoegen tot dt8 op de knx bus. Hierdoor zou ik 1 4-kanaals dimmer kunnen gebruiken om 2 lampen aan te sturen.

Op het eerste oog lijkt het verschil te zijn dat de ene een IP (KNX/IP) interface is en de andere een KNX/TP interface. Maar dat is nu de grap. Ze hebben allebei een Ethernet aansluiting, configuratie via webserver en een KNX/TP interface

Ook het aantal dali adressen en groepen lijkt exact hetzelfde. Alleen de productiedatum en firmware versie lijkt te verschillen naast een prijsverschil van 7 euro bij Voltus.de

Ik neig er naar om voor het geringe prijsverschil de jongere DALI Control PRO64 te kopen. Maar ik kan niks hier in het topic vinden qua ervaringen. Iemand anders een idee?
Als je onder de downloads van beide kijkt op de MDT-site, staat daar een vergelijking tussen alle 3 de gateways. In die tabel zie ik staan dat enkel de Pro single ECG-control heeft voor tunable white. Met dat in het achterhoofd zou ik in jouw geval zeker gaan voor de Pro, zeker gezien het geringe prijsverschil.
Ik versta dat je Tunable white aansturing alleen maar in een groep kan bij de IP64, ook al is dit maar 1 "kanaal" en geen 2, 3 of 4 om je groep op te vullen. Zo raak je al snel aan je 16 groepen/64 ECG's...

Qua connectie is er volgens mij geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
mjkl schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:20:
Ik zit naar een KNX-gateway te kijken en ik zou die graag van MDT bestellen.
Ik heb 2 PRO's in gebruik, en dat bevalt prima, @hjuk heeft de verschillen al benoemd. ter info, het zijn KNX-componenten dus hebben ene KNX-inetrface. De ethernet-aansluiting geeft toegang tot de ingebouwde webserver die voor de configuratie wordt gebruikt. Heb ik geen ervaring mee, ik configureer via de DCA-app in ETS.

Ja, je kunt twee DT6-kanalen combineren tot één TW-groep, en dat is dus dan een groep. DALI staat max. 16 groepen toe. Via DT8 - o.a. ELDOled en Lunatone hebben dat - kun je TW direct als individueel DALI-kanaal aanroepen.

offtopic:
@Ethirty bedoelde het goed, maar ben het met @Gwaihir eens dat het hier over KNX gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:39
hjuk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:03:
[...]
Ik versta dat je Tunable white aansturing alleen maar in een groep kan bij de IP64, ook al is dit maar 1 "kanaal" en geen 2, 3 of 4 om je groep op te vullen. Zo raak je al snel aan je 16 groepen/64 ECG's...

Ik loop nu dus inderdaad tegen dit probleem aan omdat ik niet de pro genomen heb :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:21
walletje-w schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:35:
[...]

Ik loop nu dus inderdaad tegen dit probleem aan omdat ik niet de pro genomen heb :/
Ik kan mij ook niet herinneren dat die 2 jaar geleden al op de markt waren? Ik hier dus ook "opgescheept" met een gewone ipv een pro |:(

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ok, ok, ik was misschien wat voorbarig. Maar 99 van de 100 vragen gaan over Dali of Dali features. :)

Ja het is een KNX device maar daarmee houdt het met dit soort "bridges" vaak wel op.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:35:
Ja het is een KNX device maar daarmee houdt het met dit soort "bridges" vaak wel op.
KNX is fantastisch maar kent ook beperkingen, vandaar dat er ook andere domotica netwerken gebruikt worden, waarbij DALI het belangrijkste is. In mijn huis gebruik ik naast KNX ook DALI (verlichting), SMI (buitenjalouzieën), CAN (ventilatie), FX-bus (gordijnen), JA-bus (alarm) en natuurlijk TCP/IP-protocollen (Modbus TCP, etc).
Ik vind dat, dat allemaal onder dit topic valt :)

Verlichting; LED-bronnen, armaturen, aansturing is natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
hjuk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:03:
[...]

Als je onder de downloads van beide kijkt op de MDT-site, staat daar een vergelijking tussen alle 3 de gateways. In die tabel zie ik staan dat enkel de Pro single ECG-control heeft voor tunable white. Met dat in het achterhoofd zou ik in jouw geval zeker gaan voor de Pro, zeker gezien het geringe prijsverschil.

Aah top, dat had ik over het hoofd gezien. Goed om te weten. Dan moet ik inderdaad de pro hebben.

Ook even goed om na te denken over de groep indeling. Ik denk dat ik Inc TW lampen de 16 niet haal. Maar goed om in het achterhoofd te houden

Het plan is nu om 4-ch eldoled powerdrive of lineardrive te gebruiken en via de pro om te zetten naar TW.

Echter zag ik dat de powerdrive alweer zo duur waren, dat ik mogelijk alsnog voor dualdrive's ga
Not Applicable schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:40:
[...]

Ik kan mij ook niet herinneren dat die 2 jaar geleden al op de markt waren? Ik hier dus ook "opgescheept" met een gewone ipv een pro |:(
Het bestaan van de pro lijkt volgens internet inderdaad nog maar kort. Echter had ik het idee ergens uit dit topic gehaald. Ergens rondom 2022 in een showcase van 1 van de tweakers.

Ik zal later even de specifieke verwijzing oprakelen. Dat lukt even niet op mijn telefoon.

• Conrado
mjkl schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:29:
Echter zag ik dat de powerdrive alweer zo duur waren, dat ik mogelijk alsnog voor dualdrive's ga
Heb je bij Voltus.de gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Zelf daar vond ik ook dat er een redelijk verschil zat tussen Powerdrives en dualdrives. Dus tenzij je RGBW wilt aansluiten, wat ik al speciaal zou vinden op een powerdrive, heb je geen powerdrive nodig lijkt me?
Dan ben je goedkoper af met 2x dualdrive. Als je er veel nodig hebt kan je wel weer naar powerdrives kijken louter om plaats te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@hjuk, heb je dat soort vermogens ook echt nodig?
Hier is alles LED en doe ik alles met eldoLED, maar gebruik eigenlijk enkel 560's (CC) en LIN180 (CV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
Zeker! maar een powerdrive 45D Is alweer 145 euro voor 4 kanalen

Dan is 2 dualdrives toch weer aantrekkelijker voor 65 euro

Andere optie is nog een lineardrive 181, Maar die werkt met CV ipv CC. Zou op zich niet erg zijn want de lampen die ik heb uitgezocht zijn de welbekende constaleds 6w+6w wat eigenlijk CV lampen zijn. Die kost iets van 53 euro voor 4 kanalen

Maar ik had het idee dat CC mooier dimt, zolang ik niet over de max spanning van de lamp heen ga.

Ik heb al een lineardrive en een powerdrive liggen. Waarschijnlijk maak ik even een testopsteling om te kijken wat het beste werkt.

Iets anders,

Ik zat op het punt om de eerste KNX kast te bestellen en omdat ik hier goede verhalen lees en het er goed uiziet gaat dat een Hager FP91TN2 worden.

Dit omdat de kast op zolder in een specifiek hoek komt en andere kasten niet passen. Omdat hij op zolder achter de aardlek zit zal het een Klasse 1 kast worden (geaard) waarbij de kabels van onderen uit de vloer komen.

Voor nu kwam ik op het volgende lijstje:

AantalToepassingOmschrijvingFabrikantTypenr
1Kast 1400x300x205HagerFP75QT
2ScheidingswandAfscheiding horizontaal 250mmHagerUZ01T1
3DraagsteunDraagsteun, lengte 1400 mm (1 set à 2 stuks)HagerUN09A
2Modules ACSleufunit 6 x 6 modulen leeg 450 x 250 mmHagerUD31B1

Exacte componenten moet ik nog bepalen, maar als ik hier zo kijk is het een klein kastje. dus ik vermoed dat hij wel vol komt. Normaal zou ik eerst alles uitgezocht willen hebben alvorens ik bestel. Maar ik verlies binnenkort de makkelijke toegang tot deze plek en dan wil ik hem er al in hebben hangen.

Zien mensen nog dingen die ik mis?

Ik heb voor nu maar 6 rijen, omdat er dan mogelijk niet din-rail componenten op de overige rijeen kan. Ook weet ik niet of de deur erbij zit. Maar afwerking en componenten zullen later komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mjkl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:57:
[...]

Zeker! maar een powerdrive 45D Is alweer 145 euro voor 4 kanalen

Dan is 2 dualdrives toch weer aantrekkelijker voor 65 euro

Andere optie is nog een lineardrive 181, Maar die werkt met CV ipv CC. Zou op zich niet erg zijn want de lampen die ik heb uitgezocht zijn de welbekende constaleds 6w+6w wat eigenlijk CV lampen zijn. Die kost iets van 53 euro voor 4 kanalen

Maar ik had het idee dat CC mooier dimt, zolang ik niet over de max spanning van de lamp heen ga.

Ik heb al een lineardrive en een powerdrive liggen. Waarschijnlijk maak ik even een testopsteling om te kijken wat het beste werkt.

Iets anders,

Ik zat op het punt om de eerste KNX kast te bestellen en omdat ik hier goede verhalen lees en het er goed uiziet gaat dat een Hager FP91TN2 worden.

Dit omdat de kast op zolder in een specifiek hoek komt en andere kasten niet passen. Omdat hij op zolder achter de aardlek zit zal het een Klasse 1 kast worden (geaard) waarbij de kabels van onderen uit de vloer komen.

Voor nu kwam ik op het volgende lijstje:

AantalToepassingOmschrijvingFabrikantTypenr
1Kast 1400x300x205HagerFP75QT
2ScheidingswandAfscheiding horizontaal 250mmHagerUZ01T1
3DraagsteunDraagsteun, lengte 1400 mm (1 set à 2 stuks)HagerUN09A
2Modules ACSleufunit 6 x 6 modulen leeg 450 x 250 mmHagerUD31B1

Exacte componenten moet ik nog bepalen, maar als ik hier zo kijk is het een klein kastje. dus ik vermoed dat hij wel vol komt. Normaal zou ik eerst alles uitgezocht willen hebben alvorens ik bestel. Maar ik verlies binnenkort de makkelijke toegang tot deze plek en dan wil ik hem er al in hebben hangen.

Zien mensen nog dingen die ik mis?

Ik heb voor nu maar 6 rijen, omdat er dan mogelijk niet din-rail componenten op de overige rijeen kan. Ook weet ik niet of de deur erbij zit. Maar afwerking en componenten zullen later komen.
Als de spots CV zijn moet je die niet achter een CC driver hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34

K!K

Is er hier iemand bekend of er een knx touch schakelaar is 4 of 6 knoppen met een aanwezigheids sensor er in? Of anders een bewegings sensor. En klein informatief display is ook geen bezwaar!

Krijg er zelf geen gevonden maar wellicht dat ik verkeerd zoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb net een GIRA 222000 aanwezigheidsmelder aan mijn installatie toegevoegd. Die schakelt zoals verwacht, als ik de ruimte inloop gaat het licht aan, en als ik verdwijn gaat het uit. Alleen lijkt er geen object beschikbaar voor de status, zoals bij een fysieke schakelaar? Of kijk ik erover?

Wat er qua feedback ('terugmelding') beschikbaar is zijn geen 1 bit-waardes (aan/uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSqx2FaIckEZ4NgEEYU97RxAnbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J4fnYCU0rcHWop17WLvMFvm.jpg?f=fotoalbum_large

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
K!K schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:05:
Is er hier iemand bekend of er een knx touch schakelaar is 4 of 6 knoppen met een aanwezigheids sensor er in? Of anders een bewegings sensor. En klein informatief display is ook geen bezwaar!

Krijg er zelf geen gevonden maar wellicht dat ik verkeerd zoek..
Aanwezigheids sensor kan handig zijn. Maar soms ook niet vandaar dat die vaak gescheiden zijn. GVS heeft een mooie knop met een klein schermpje en 6 knoppen. Die heb ik zelf op 1 plek en ben daar tevreden mee. Aanwezigheids sensoren zitten in/achter het plafond.

Edit deze: https://www.voltus.de/gvs...-aluminium-anthrazit.html?

[ Voor 8% gewijzigd door walletje-w op 21-12-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

walletje-w schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:33:
[...]

Aanwezigheids sensor kan handig zijn. Maar soms ook niet vandaar dat die vaak gescheiden zijn. GVS heeft een mooie knop met een klein schermpje en 6 knoppen. Die heb ik zelf op 1 plek en ben daar tevreden mee. Aanwezigheids sensoren zitten in/achter het plafond.

Edit deze: https://www.voltus.de/gvs...-aluminium-anthrazit.html?
Zeer mooie knop, deze was ik ook al tegen gekomen! Echter snap ik wat je zegt maar gezien het om een verbouwing gaat kan ik niet overal maar een leiding bijmaken in het plafond. Gewoonweg niet omdat het een beton dek is.
De huidige centraal dozen zitten goed echter wil ik geen opbouw bewegins melders meer plaatsen die er nu voor de verbouwing wel zitten.

Het zou nog een mogelijkheid zijn om aparte systeem 55 melders op de wand te plaatsen maar ik dacht gecombineerd in een schakelaar is veel mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Verkeerde topic, excuus.

[ Voor 95% gewijzigd door GeeMoney op 21-12-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
K!K schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:50:
[...]

Zeer mooie knop, deze was ik ook al tegen gekomen! Echter snap ik wat je zegt maar gezien het om een verbouwing gaat kan ik niet overal maar een leiding bijmaken in het plafond. Gewoonweg niet omdat het een beton dek is.
De huidige centraal dozen zitten goed echter wil ik geen opbouw bewegins melders meer plaatsen die er nu voor de verbouwing wel zitten.

Het zou nog een mogelijkheid zijn om aparte systeem 55 melders op de wand te plaatsen maar ik dacht gecombineerd in een schakelaar is veel mooier!
Een alternatief wat ik kan bedenken is om onder de schakelaar nog een extra gat te boren en een extra Electra doos plaatsen. Hier leg je dan een mmWave sensor in. En die dek je af en laat je weer dicht stuccen. Je kunt er dan nog bij als je de schakelaar erboven verwijderd en de mmWave kan door het stucwerk heen beweging detecteren. Het zal meer goede bewegings detectie zijn in plaats van echt goede aanwezigheid maar wellicht al wel voldoende.
Er zijn nu voor home assistant ook sensoren die nog verder zijn qua mmWave detectie en je locaties etc kunt aangeven. Die ken ik nog niet voor KNX. Maar je kunt GVS ook altijd nog een mailtje sturen om te kijken waar ze nog mee gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:14:
Ik heb net een GIRA 222000 aanwezigheidsmelder aan mijn installatie toegevoegd. Die schakelt zoals verwacht, als ik de ruimte inloop gaat het licht aan, en als ik verdwijn gaat het uit. Alleen lijkt er geen object beschikbaar voor de status, zoals bij een fysieke schakelaar? Of kijk ik erover?

Wat er qua feedback ('terugmelding') beschikbaar is zijn geen 1 bit-waardes (aan/uit).

[Afbeelding]
Ziet er exact hetzelfde uit als mijn Jung variant. Vziw is er inderdaad geen object voor terugmelding.

#team_UTC+1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
walletje-w schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:13:
Een alternatief wat ik kan bedenken is om onder de schakelaar nog een extra gat te boren en een extra Electra doos plaatsen. Hier leg je dan een mmWave sensor in. En die dek je af en laat je weer dicht stuccen.
@K!K Of zo een doos: https://www.voltus.de/kai...tronicdose-luftdicht.html

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser

[Afbeelding]
Is er geen parameter om het terugmeldobject te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
walletje-w schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:13:
[...]

Er zijn nu voor home assistant ook sensoren die nog verder zijn qua mmWave detectie en je locaties etc kunt aangeven. Die ken ik nog niet voor KNX.
Kun je hier wat over uitweiden? Bedoel je met 'voor home assistant' dat ze op Wi-Fi zitten? Welk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
teaser schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:32:
[...]

Kun je hier wat over uitweiden? Bedoel je met 'voor home assistant' dat ze op Wi-Fi zitten? Welk merk?
walletje-w kan het waarschijnlijk alleen zelf beantwoorden, maar ik vermoed dat hij sensoren zoals deze bedoeld:
https://shop.everythingsm...erything-presence-one-kit

Die inderdaad voornamelijk via wifi lopen

Maar veel daarvan leunt op esphome firmware en redelijk wat hardware is ook ge-opensourced, dus er zou niks in de weg moeten staan om zelf aan de slag te gaan en iets te maken wat communiceert over ethernet

https://esphome.io/components/dfrobot_sen0395.html
https://esphome.io/components/ethernet.html

Of als je behoorlijk avontuurlijk bent op knx over tp:

https://github.com/fxmike.../tree/main/components/knx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@teaser Ik bedoelde inderdaad precies waar @mjkl naar linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt @Ethirty. Heb jij de override geïmplementeerd (object 15 hier) om de gelinkte lamp (of iets anders) nog manueel te schakelen?
teaser schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:29:
[...]

Is er geen parameter om het terugmeldobject te activeren?
Er is een tweede uitgang die standaard uitstaat, maar ook daar geen mogelijkheid om een terugmeldobject te activeren voor zover ik kan zien. Ik zal straks een screenshot delen.

[ Voor 56% gewijzigd door Borromini op 22-12-2024 13:06 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:05:
Bedankt @Ethirty. Heb jij de override geïmplementeerd (object 15 hier) om de gelinkte lamp (of iets anders) nog manueel te schakelen?

[...]

Er is een tweede uitgang die standaard uitstaat, maar ook daar geen mogelijkheid om een terugmeldobject te activeren voor zover ik kan zien. Ik zal straks een screenshot delen.
Nee, ik gebruik hem alleen op het toilet. Enige dat ik verder heb gebruikt is de “blokkeer” voor in de nacht.

Ding is zo gevoelig dat je wel heel stil moet zitten wil het licht uit gaan.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@teaser Screenshots.

Uitgang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8b8u58Ma4p_BtfGrHIQHh8aFds=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2WHlRm6zVzCcCHvgG9QcKscV.jpg?f=user_large

Algemene instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yrz1_gkBjyW-Z9SSXJP_OXEFI48=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x500hKZ250F3p2fx0ja0MC72.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@walletje-w bedankt voor je suggestie. Dit zou inderdaad een optie zijn. Al zou mij. Voorkeur zijn iets wat kant en klaar is en niet zelf avonden aan een stuk moet hobbie!

Met de inbouwdoos die @The Lord laat zien zou het wel makkelijk bereikbaar blijven!

Alsnog zou een dergelijke SVG schakelaar met aanwezigheid detectie ideaal zijn voor mijn toepassing! Dus mocht iemand nog wat weten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Conrado schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:49:
@hjuk, heb je dat soort vermogens ook echt nodig?
Hier is alles LED en doe ik alles met eldoLED, maar gebruik eigenlijk enkel 560's (CC) en LIN180 (CV).
Nee, exact. Daarom dat ik de afweging 2x Dualdrive tov 1x Powerdrive maak. Als ik 1060 Dualdrive (100W) nodig had, was deze afweging sowieso niet nodig.

Ik moet nog even bekijken of alles net wel/net niet in mijn kast raakt. Maar het plan is momenteel om 7x Dualdrive en 3x LCM60 aan te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser

Ik was eigenlijk wat snel met reageren vorige keer. Een terugmeldobject heb je niet bij aanwezigheidsmelders of drukknoppen. Wél bij actoren, want dat is degene die schakelt en dus iets terug te melden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
mjkl schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:42:
[...]

walletje-w kan het waarschijnlijk alleen zelf beantwoorden, maar ik vermoed dat hij sensoren zoals deze bedoeld:
https://shop.everythingsm...erything-presence-one-kit

Die inderdaad voornamelijk via wifi lopen

Maar veel daarvan leunt op esphome firmware en redelijk wat hardware is ook ge-opensourced, dus er zou niks in de weg moeten staan om zelf aan de slag te gaan en iets te maken wat communiceert over ethernet

https://esphome.io/components/dfrobot_sen0395.html
https://esphome.io/components/ethernet.html

Of als je behoorlijk avontuurlijk bent op knx over tp:

https://github.com/fxmike.../tree/main/components/knx
Knutselen is leuk maar voor de betrouwbaarheid prefereer ik professioneel ontwikkelde en geassembleerde oplossingen. En zelfs daar heb je nog geen garantie voor betrouwbaarheid heeft de ervaring me geleerd (maar gelukkige wel de wettelijke garantieperiode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
teaser schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:15:
Knutselen is leuk maar voor de betrouwbaarheid prefereer ik professioneel ontwikkelde en geassembleerde oplossingen. En zelfs daar heb je nog geen garantie voor betrouwbaarheid heeft de ervaring me geleerd (maar gelukkige wel de wettelijke garantieperiode).
Mijn voorkeur is zeker ook professioneel. Maar een ESP met mmWave sensor en Tasmota + KNX-IP plugin is veel goedkoper en met zo een doosje volledig uit zicht te plaatsen. Als je een heel huis doet kan dat best interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:46

Tomatoman

Fulltime prutser

The Lord schreef op woensdag 25 december 2024 @ 15:00:
[...]

Mijn voorkeur is zeker ook professioneel. Maar een ESP met mmWave sensor en Tasmota + KNX-IP plugin is veel goedkoper en met zo een doosje volledig uit zicht te plaatsen. Als je een heel huis doet kan dat best interessant zijn.
Totdat je het huis verkoopt en de volgende bewoner een probleem moet oplossen…

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Tomatoman schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:40:
[...]
Totdat je het huis verkoopt en de volgende bewoner een probleem moet oplossen…
Mêh. Dan zoekt men een installateur die KNX begrijpt (succes trouwens... >:) ) en vervangt die de probleem sensor door een andere 'standaard' sensor die dezelfde groepsadressen gebruikt. Wellicht moet de configuratie aangepast worden aan die sensor (maar dat kan bij elke vervanging gebeuren), wordt het KNX-TP i.p.v. KNX-IP of moet die op een andere plek worden geplaatst, maar ook dat kan bij een 'standaard' sensor vervanging gebeuren.

Daarom zou ik specifiek een 'KNX geïntegreerde' oplossing kiezen als KNX-IP of via een KNX-TP koppelaar.

• Gwaihir
  • Niet online
Ik zie 't meer als 'stand der techniek'.

Mag her en der lezen dat mmWave volwassen aan het worden is met serieus goede detectie, nu het van 5.8 naar 24 naar 60 Ghz z'n beste freqentie heeft gevonden.

Vervolgens kun je voor een zeer schappelijke prijs de kern-onderdelen al kopen, maar dan inderdaad 'even gemakkelijk' met EPSHome geïntegreerd (en zo al bruikbaar voor HA).

En dan is 't afwachten hoe lang het nog duurt voor dit naar KNX komt (en tegen welke afroomprijzen dan aanvankelijk). Of, in mijn geval, eigenlijk graag naar Dali 2, gezien wat ik realistisch qua bedrading kan doen.

Er lijkt wel wat te zeggen voor een 'wat meer houtje touwtje' oplossing nu en vervangen voor solide over 5 - 7 jaar, wanneer de ontwikkelingen op dit vlak zich doorgezet hebben tot betrouwbaar én betaalbaar.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:05
Ik heb een installatie van bijna 10 jaar oud, inmiddels heb ik ook nieuwe producten met ook Secured producten.

Nu weet ik dat als er in dezelfde groupsadress een ander object staat zonder secure, dat het groepsadress unsecured blijft/wordt.
Maar ik heb ook een aantal groepsadressen die naar een server lopen, is het ook mogelijk om deze groepsadressen op unsecured te zetten? Of is dat alleen mogelijk met een dummy in het groepsobject te zetten?
Of moet ik perse het device op unsecured mode zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Clumsy Smurf op 26-12-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:20:
Er lijkt wel wat te zeggen voor een 'wat meer houtje touwtje' oplossing nu en vervangen voor solide over 5 - 7 jaar, wanneer de ontwikkelingen op dit vlak zich doorgezet hebben tot betrouwbaar én betaalbaar.
True Presence is ècht een hot topic binnen KNX want dat wil eigenlijk iedereen wel. De enige die dat nu voor elkaar heeft is Steinel - vragen idd de hoofdprijs -, maar daar zijn de gebruikservaringen op z'n minst gezegd wisselend :)

Als mmWave ècht de oplossing is, zou het allang door Gira, MDT, BEG opgepikt zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorachim.nelis
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-09 11:55
Avond allemaal, het is weer lekker laat aan het worden met al dat opzoekwerk. :D
Ik zit nog wat in de klinch met mijn verlichting namelijk.
Deze had ik gedacht op DALI te zetten via KNX, omdat ik hier toch keer op keer lees dat het dimmen wat fijner zou zijn.
Nu heeft dit me zodanig diep in de rabbithole meegetrokken dat ik door het bos de bomen niet meer zie eerlijk gezegd.

Heb ik het bij het goede eind om te stellen dat:
- ConstantCurrent de "beste" dimming geeft op deze moment? Dimming tot 0.1% & gewoon mooie curves. (uiteraard op kwalitatieve drivers.)

Ik ben daar namelijk een beetje van aan het uitgaan met wat ik overal lees, en dan is de zoektocht naar CC spotjes begonnen...
En dat is nu juist waar ik vast loop.
Wat ik zelf reeds gevonden heb: (met hier en daar al wat hulp)
- Deltalight, Wever & Ducre,... spotjes. Deze zitten in hun armatuur, zijn zeer mooi, maar ook zeer prijzig. (gemakkelijk 100€/stuk, het zou gaan om +- 50 spotjes...)
- MR16 LED CC lampen (modules?) + eender welk armatuurtje, upside is zeer veel keuze in armatuur.
Ik denk dan bijv. aan https://www.verlichtingnl...mr16-dtw-6-50w-350ma-36gr
Maar met wat zoekwerk zijn er wel nog meer te vinden, rond zowat dezelfde prijsklasse of lager. (indien jullie tips hebben, zeker welkom)

Kloppen bovenstaande gedachtengangen een beetje? of ben ik er volledig naast aan het slagen en dingen over het hoofd aan het zien of gewoon te moeilijk aan het maken?
(Kunnen alle DC24v/12v spotjes (GU10, MR16,...) op CC gedimd worden bv? Zoja ben ik het mezelf gewoon veel te moeilijk aan het maken)

Even lang verhaal kort:
Ik zoek inbouwspots welke via DALI gestuurd kunnen worden (zijnde lampje en armatuur apart, of all-in-one), met drivers op een centrale plaats. (kelder)
Van de drivers zal er telkens 1.5mm² naar elke spot vertrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
@Yorachim.nelis, hier gaat het over de smarthome protocollen als KNX en DALI, jouw vraag - hoe begrijpelijk ook - gaat over puur verlichting. We hebben daar het draadje '[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic' voor, waar ik je vraag beantwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:17:
[...]

True Presence is ècht een hot topic binnen KNX want dat wil eigenlijk iedereen wel. De enige die dat nu voor elkaar heeft is Steinel - vragen idd de hoofdprijs -, maar daar zijn de gebruikservaringen op z'n minst gezegd wisselend :)
Dan lees ik: loopt voorop, maar helaas toch nog niet echt voor elkaar.
Als mmWave ècht de oplossing is, zou het allang door Gira, MDT, BEG opgepikt zijn....
Die uitspraak snap ik niet. Dit zijn relatief conservatieve fabrikanten, toch, die niet halsoverkop iets op de markt brengen dat nog maar deels beter werkt?

Het is mijn indruk dat 60 Ghz mmWave veelbelovend is als de oplossing. Het is dan ook al de derde generatie van mmWave technologie. Maar wat ik linkte zie ik als 'net uit het lab' kits, nog nauwelijks 'producten' (Seeed noemt het ook altijd 'dev kits') waar zulke fabrikanten én de hobbyist mee aan de slag kunnen. Waarom zouden zulke fabrikanten nu ineens in een paar maanden gaan doen waar tot nu toe altijd jaren overheen is gegaan?

(Of: hoe bazeer jij op hun het nu nog niet op de markt hebben dat de tech niet veelbelovend is?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:29:
Die uitspraak snap ik niet. Dit zijn relatief conservatieve fabrikanten, toch, die niet halsoverkop iets op de markt brengen dat nog maar deels beter werkt?
Wij kunnen dat niet helemaal overzien: Steinel heeft patenten en geen idee of die de toepassing van mmWave binnen KNX blokkeren.
Gira en BEG zijn idd conservatief, MDT echter niet. Dankzij MDT is juist de KNX-wereld geliberaliseerd. Dan heb je ook nog de niet-Duitse leveranciers als Interra (Turkije) of GVS (China), maar die hebben het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Nog niet. Your guess is no better than mine, zeg je eigenlijk zelf ook. Hopelijk is 't topic inderdaad hot genoeg dat ze er een beetje druk op houden :).

Al met al snap ik niet zo goed of je daarmee voor 't moment wel instemt met de insteek van @The Lord en mij, of toch iets anders aan zou raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik beweer ook niet dat ik gelijk heb, het is ook maar mijn visie .... :)

Ik knutsel hier wat af zogezegd, druk bezig met dashboards in HA, maar niet aan het core KNX-systeem. Ik wil dat dat helder en betrouwbaar werkt en mijn huisgenoten ook dat idee hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:07:
Ik knutsel hier wat af zogezegd, druk bezig met dashboards in HA, maar niet aan het core KNX-systeem. Ik wil dat dat helder en betrouwbaar werkt en mijn huisgenoten ook dat idee hebben :)
Goed punt, maar daarvoor grijp ik hier dan wel terug naar de schakelaars. Het is nl. retrofit (vandaar ook graag dali sensoren), dus die zitten er toch. Onzichtbaar is hier ook erg goed voor de WAF en een mmWave sensor kan ergens achter..

Mijn knutselen nu betreft trouwens de audio. Dacht ik rustig aan te kunnen doen, als min of meer enige belangstellende. Maar boy oh boy wat hebben de huisgenoten daar bij de eerste klanken ineens hun zinnen op gezet ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb zelf de mmWave sensor van Bes in gebruik. Niet zoveel geavanceerde functies als de laatste generatie. Maar die kunnen dus al wel voldoende zijn. https://besknx.com/website/en/products/sr570000/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Werkt zoiets bv. ook in een badkamer door een glazen douchewand of -deur? Ik ben aan het overwegen om een aanwezigheidsdetector in de badkamer te voorzien, maar twijfel.

Edit: zou geen probleem mogen zijn naar wat ik terugvind.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 29-12-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
Gwaihir schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:26:
[...]
Mijn knutselen nu betreft trouwens de audio. Dacht ik rustig aan te kunnen doen, als min of meer enige belangstellende. Maar boy oh boy wat hebben de huisgenoten daar bij de eerste klanken ineens hun zinnen op gezet ;).
Dit is bij mij ook al meerdere keren in mijn gedachten gepasseerd, Maar ik heb eerlijk waar nog geen flauw idee hoe of wat ik wil. Heb jij iets waar je over kan vertellen?

Over 2-3 maanden wordt de vloerverwarming ingefreest in de woonkamer. En in het contract staat dat ik gratis extra sleuven kan laten zagen voor bijvoorbeeld audio. En ik was zeker van plan daar gebruik van te maken. maar dan moet ik wel een idee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@mjkl Ook voor audio geldt dat draadloos altijd behelpen is. Nog wel meer dan bij licht e.d. eigenlijk omdat je meerdere luidsprekers strak in sync te houden hebt.

En ook bij audio speelt 'hoe centraal wil je het'? Oftewel: trek je draden van speakers naar een centrale versterker, of naar een versterker per ruimte + stroom & netwerk naar elke versterker. Ik ben bezig met dat laatste, maar voor beide oplossingen is wat te zeggen.

En op zich, als je rekening houdt met een opstelplek per kamer, kun je daar altijd nog op terug komen; dan trek je de speakerkabels door via de leiding die je voor netwerk in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Borromini schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:34:
Werkt zoiets bv. ook in een badkamer door een glazen douchewand of -deur? Ik ben aan het overwegen om een aanwezigheidsdetector in de badkamer te voorzien, maar twijfel.

Edit: zou geen probleem mogen zijn naar wat ik terugvind.
Dat werkt zelfs door muren en vloeren/plafonds. Daar moet je bij plaatsing wel rekening mee houden dus, dat je de detector niet vanuit andere ruimtes triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:29:
Ik heb zelf de mmWave sensor van Bes in gebruik. Niet zoveel geavanceerde functies als de laatste generatie. Maar die kunnen dus al wel voldoende zijn. https://besknx.com/website/en/products/sr570000/
Heb jij al een nieuwere generatie gespot in de KNX wereld?

Mijn oriëntatie begon bij deze sensor. Zou ik in twee muren willen verwerken. Maar inderdaad die detectie door de muur heen (in mijn geval dan naar buiten toe door raam en buitenmuur).. En de vele plekken waar ik geen KNX kabel heen kan krijgen..

We krijgen ook moderne ramen, dus met zo'n reflectiecoating die juist berucht is (m.b.t. 4G) voor het NIET doorlaten van dergelijk signaal. En een spouwmuur is toch de moeite, dus hopelijk is qua detectieniveau voor en achter de muur toch wel te scheiden. (Dectieniveau is instelbaar, neem ik aan?)

De 60 Ghz exemplaren zouden nauwkeuriger moeten gaan zijn qua detectie en tegelijkertijd minder door muren e.d. heen gaan. Maar vooral dat Dali 2 ondertussen langzaam inburgert opent hopelijk nieuwe mogelijkheden voor ons hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Gwaihir schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:08:
(Dectieniveau is instelbaar, neem ik aan?)
Ik heb een Steinel True Presence en hierbij is dat in te stellen ja. Enerzijds kun je de gevoeligheid instellen op een schaal van 1-9, maar ook de range in centimeters.

De SR570000 heeft zie ik een sensivity parameter die de range beïnvloedt, hier zal je dus meer experimenteel moeten bepalen wat de gepaste instelling is. Ze vermelden ook dit in de handleiding:
The SR570000 can be partially blinded with metal tape to cancel detection in a zone/direction. For example, when it has to be installed in one side of the room, it is recommended to reduce the detection area with metal tape in order to avoid false detections by movements behind the wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@teaser Ik wil 'm in de muur zetten. Dat van de 'metal tape' had ik gelezen, maar heeft dan geen betrekking op de range natuurlijk (maar op de richting van detectie).

Ik wil ik 'm zo instellen dat hij tot de overliggende muur detecteert, niet daar doorheen. Aannemende dat zo'n spouwmuur ook voor zo'n ding toch wel een paar meter 'open veld range' voorstelt, valt daar denk ik wel aan te tweaken (zonder de detectie in de hoeken van de kamer meteen te verliezen).

Het meer rechtstreekse vergelijk (met de 'normale' plaatsing aan een plafond): heeft een van jullie last (gehad) van detectie op de onderliggende verdieping? En zo ja, viel dat met de instelling makkelijk weg te werken, of koste je dat dan meteen bereik in de hoeken van de kamer zelf? (@walletje-w)

En ik ga 'ns bijlezen over die Steinel. Begrijp ik goed dat ik die ook verdekt op mag stellen, of is dat een 'combi' sensor?

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 31-12-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nieuwe jaar, nieuwe vragen :P.

Ik had graag stopcontacten geschakeld, ik heb een SCN-LOG1.02 logicamodule. Dat ding lijkt dat gewoon te moeten kunnen, maar ik krijg het niet aan de praat. Weet iemand wat ik hier verkeerd doe? Als ik het 'Universal logic output' object link aan het groepsadres van het stekkerblok, dan gebeurt er niks. MDT geeft in zijn documentatie duidelijk aan dat als er een instelling verkeerd staat er ook niks wordt gestuurd, en ik zie ook niks op de bus passeren. De functie biedt alleen een 1.002 boolean data type aan, maar ETS klaagt er niet over, dus ik veronderstel dat dat OK is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF5kShg-PPmlHkDjYcvDD2Giejk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iadd1Tkb2U87MjixXT4LhYtS.jpg?f=user_large

Ik zie wel dat dat object alleen-lezen is, dus het zet niks op de bus... Mag ik de 'write' property zelf aanvinken in ETS? Of is zoiets niet de bedoeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yc0qfadjBlSJqlwAECPS_cLNwB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1H1kkN19roULRIW8GZ0fML7r.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit HA kan ik het gewoon schakelen, maar ik had het natuurlijk graag via KNX zelf geregeld (later in combinatie met een scene en niet alleen obv een tijdstip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik meen mij te herinneren, maar niet 100% zeker meer wie mij dit zei hier op het forum, dat je beter geen eldoled drivers op voltus koopt omdat dit meestal oudere modellen zijn. Ik weet niet of dit nog altijd zo is, maar ik heb ze toch rechstreeks bij de verdeler van Eldoled BE gekocht omdat er geen particuliere kanalen zijn in BE. Ik was dus vrij zeker dat ik de juiste/laatste nieuwe drivers had.

Nu zijn we met deze post natuurlijk weer zwaar in het LED forum bezig... sorry hiervoor, maar er is natuurlijk veel overlap, zeker als je op iemand zijn post wil reageren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Ik lees dat mijn vorige vraag met betrekking tot onzichtbare aanwezigheidsdetectie nog uitgebreid besproken wordt. Ook mooi om te zien dat de sensor van BES een mogelijke oplossing biedt. Deze zal ik binnenkort bestellen om er meer mee te testen.

Momenteel bevind ik me in de onderzoeksfase als voorbereiding op de verbouwing. In dit traject wil ik bepaalde keuzes testen en beoordelen of het de juiste zijn. Mijn woning is volledig uitgerust met Loxone, maar ik zie nog mogelijkheden voor verbetering. Vooral op het gebied van aanwezigheidsbediening en verlichting wil ik stappen maken. Daarom ga ik ook KNX integreren.

Nu mijn vraag:
Ik ben bezig met het vinden van een goede structuur in ETS voor de indeling van mijn project. Na het volgen van de e-learning bij KNX ben ik aan de slag gegaan, maar ik twijfel over de indeling van de groepen. Dit is mijn huidige gedachte:
  • Hoofdgroepen: gebruiken voor ruimtes (zoals woonkamer, keuken, slaapkamer).
  • Middengroepen: gebruiken voor categorieën (zoals verlichting, klimaat, jaloezieën).
  • Subgroepen: gebruiken voor specifieke functies (zoals aan/uit, dimmen, omhoog/omlaag).
Is dit volgens jullie de juiste aanpak, gezien het volgende?

Hoofdgroepen: maximaal 32.
Middengroepen: maximaal 8.
Subgroepen: maximaal 255.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Not Applicable
K!K schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:16:
Ik lees dat mijn vorige vraag met betrekking tot onzichtbare aanwezigheidsdetectie nog uitgebreid besproken wordt. Ook mooi om te zien dat de sensor van BES een mogelijke oplossing biedt. Deze zal ik binnenkort bestellen om er meer mee te testen.

Momenteel bevind ik me in de onderzoeksfase als voorbereiding op de verbouwing. In dit traject wil ik bepaalde keuzes testen en beoordelen of het de juiste zijn. Mijn woning is volledig uitgerust met Loxone, maar ik zie nog mogelijkheden voor verbetering. Vooral op het gebied van aanwezigheidsbediening en verlichting wil ik stappen maken. Daarom ga ik ook KNX integreren.

Nu mijn vraag:
Ik ben bezig met het vinden van een goede structuur in ETS voor de indeling van mijn project. Na het volgen van de e-learning bij KNX ben ik aan de slag gegaan, maar ik twijfel over de indeling van de groepen. Dit is mijn huidige gedachte:
  • Hoofdgroepen: gebruiken voor ruimtes (zoals woonkamer, keuken, slaapkamer).
  • Middengroepen: gebruiken voor categorieën (zoals verlichting, klimaat, jaloezieën).
  • Subgroepen: gebruiken voor specifieke functies (zoals aan/uit, dimmen, omhoog/omlaag).
Is dit volgens jullie de juiste aanpak, gezien het volgende?

Hoofdgroepen: maximaal 32.
Middengroepen: maximaal 8.
Subgroepen: maximaal 255.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt!
Ik heb toen op aanraden van iemand de hoofdgroepen ingedeeld op functie:

0 - centraal
1 - lighning
2 - sockets
3 - music
4 - heating
...

de groepen daaronder altijd het zelfde:
0 scene
1 switch
2 switch veedback
3 dimmer relative
4 dimmer absoulte
5 dimmer feedback

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46ex5a-IbFQc92V4pxxQTHsIWiI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hc37SHCVTl7jltE8xfbCrz2B.jpg?f=user_large

daaronder dan de addressen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvH1oyiv5FQgZoroxEEsZlQ0AMU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/U4G0iUOd5waNe4z6l4o5MQV7.jpg?f=user_large

het voordeel is dan dat je zeer snel ziet of alles juist juist gelinkt is, want als je dan naar je group object gaat kijken is je hoofdgroep en je groepadres (dus x/.../x) en je middelste groep moet oplopend zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3e1Yz6JdagLsm_L4X77lEmssVyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hAqg17lwbAVI9czxIldpD4Q.jpg?f=fotoalbum_large

voor mij heeft dit super gewerkt en behield ik gemakkelijk het overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinMan79
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:23
Borromini schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:36:
Ik zie wel dat dat object alleen-lezen is, dus het zet niks op de bus... Mag ik de 'write' property zelf aanvinken in ETS? Of is zoiets niet de bedoeling?
Vlaggen staan in veruit meeste gevallen af fabriek goed in producten. Daar hoef je niets aan te doen.
De vlaggen hebben betrekking op het communicatieobject zelf. Dus als je de " write" vlag zet dan zorg je ervoor dat je op dat object kan schrijven vanaf de bus. De vlaggen " Transmit" en " Communication" zorgen ervoor dat het object kan schrijven naar de bus.

Wat heb je op dit moment gekoppeld aan object: " 244: date/time" ? Het object verwacht de tijd en datum in 8 byte formaat DPT 19.001.

[ Voor 6% gewijzigd door VinMan79 op 02-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:16:
Mijn woning is volledig uitgerust met Loxone, maar ik zie nog mogelijkheden voor verbetering. Vooral op het gebied van aanwezigheidsbediening en verlichting wil ik stappen maken.
Zijn dat zaken die destijds simpelweg nog niet gedaan zijn (wegens budget of andere redenen), of heb je ook 'lessons learned' te delen over wat je niet (goed) vindt werken? (Evt. in Loxone topic als je dat beter lijkt.)

[Idem hier: onderzoeksfase voor flinke upgrades aan woning waar al een stuk Loxone en een nog kleiner stukje KNX aanwezig is.]

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 02-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@Not Applicable
Bedankt voor het delen van jou visie!
Al zie ik ook weer een nadeel in de indeling van je middengroep hier zou je nu nog 1 vrije mogelijkheid te hebben. Maar goed misschien is dit nadeel er alleen in theorie en niet meer in de praktijk maar dat is toch een beetje de ervaring die ik mis binnen ETS.

Mochten er andere visies zijn hoor ik dit natuurlijk graag!
Gwaihir schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Zijn dat zaken die destijds simpelweg nog niet gedaan zijn (wegens budget of andere redenen), of heb je ook 'lessons learned' te delen over wat je niet (goed) vindt werken? (Evt. in Loxone topic als je dat beter lijkt.)
Destijds is voor Loxone gekozen gezien ik daar gewoonweg tevreden over was en nog steeds ben!
Het nadeel aan Loxone is dat je maar beperkte keuze in verlichting, detectie en bediening hebt. Dit is opzich niet erg maar we merken dat we graag wat meer keuze willen zeker gezien we de Loxone producten niet allemaal even mooi vinden.
Door KNX met Loxone te gaan combineren zijn we hier een stuk vrijer is.
Zeker gezien loxone de visualisatie voor zijn rekening blijft nemen, mijn visie is namelijk dat de visualisatie nooit tot bijna nooit gebruikt dient te worden en dat het systeem volledig autonoom moet werken en je aveetje in kan grijpen door iets met een bediening te doen.

Op de beneden verdieping die we gaan verbouwen zit een beetje Tree maar behoorlijk wat Air oplossingen. Nu we gaan verbouwen wil ik dit graag allemaal bedraad gaan doen dus daarom is de reden dat Loxone deelt plaats gaat maken voor KNX en Dali.

Met deze reden heb ik ook wat materiaal besteld om wat te kunnen experimenteren en een beter gevoel er bij te krijgen. Ook de schakelaars zal ik tijdelijk met een kabeltje over de vloer ergens monteren om te kijken of dit echt is wat we willen!

[ Voor 12% gewijzigd door K!K op 02-01-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
K!K schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:52:
@Not Applicable
Bedankt voor het delen van jou visie!
Al zie ik ook weer een nadeel in de indeling van je middengroep hier zou je nu nog 1 vrije mogelijkheid te hebben. Maar goed misschien is dit nadeel er alleen in theorie en niet meer in de praktijk maar dat is toch een beetje de ervaring die ik mis binnen ETS.
snap het probleem niet echt, kan je even meer verduidelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

Not Applicable schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:55:
[...]

snap het probleem niet echt, kan je even meer verduidelijken?
Je middengroep (groene groep) kan maximaal 8 items bevatten gezien jij 0 t/m 6 al gebruikt heb je nog een mogelijk optie om toe te voegen. Dus kan ik mij voorstellen dat dit later problemen op kan leveren met de indeling die jij gebruikt?

Zie onderstaande afbeelding dit is dus maximaal!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MHM4_96I7IDnQQTqzYdLgsE_mc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zX7rJnmjomCq0M89wsvbYm85.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
K!K schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Je middengroep (groene groep) kan maximaal 8 items bevatten gezien jij 0 t/m 6 al gebruikt heb je nog een mogelijk optie om toe te voegen. Dus kan ik mij voorstellen dat dit later problemen op kan leveren met de indeling die jij gebruikt?

Zie onderstaande afbeelding dit is dus maximaal!
[Afbeelding]
aaah zoo... ja, maar daarom gebruik ik juist die functies voor mijn middengroep, meer dan dat zal ik er (waarschijnlijk) nooit hebben

en eventueel kan je scene er nog uithalen en die in een andere hoofdgroep of zo zetten...

meer functies dan schakelen, feedback schakelen, dimmen (2 manieren) en feedback dimmen bestaat er niet. Ik zet dan nog een voor de 2 kleuren led strips die ik heb in mijn huis en dat is het ... maar als het echt moet kan je nog een andere hoofdgroep RGB(W) lightning maken en dan heb je er maar 6 ipv 8 en kan je er dus nog 2 (wat nooit zal gebeuren) toevoegen later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:04:
[...]
Ik heb toen op aanraden van iemand de hoofdgroepen ingedeeld op functie:
Ik begin met de ruimtes en dan de functie:
Woonkamer
Keuken

....en als onderverdeling:

Algemeen/scènes
WCD
Licht
Beweging
Klimaat
Handmatig/terugmelding

Echter, eigenlijk maakt het helemaal niets uit :)
Ik heb nog nergens een voordeel van de KNX-indeling gezien. Omdat ik een groot systeem heb, ben ik heel nauwkeurig in de codering. Alle dozen, aansluitingen etc hebben ene code. 004-L1 is de lamp boven het keukeneiland bijvoorbeeld. Dergelijke codes verwerk ik consequent in alle beschrijvingen, maar ook in de functies in de X1 of in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
K!K schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:52:
Destijds is voor Loxone gekozen gezien ik daar gewoonweg tevreden over was en nog steeds ben!
Het nadeel aan Loxone is dat je maar beperkte keuze in verlichting, detectie en bediening hebt. Dit is opzich niet erg maar we merken dat we graag wat meer keuze willen zeker gezien we de Loxone producten niet allemaal even mooi vinden.
Klopt, die zie ik er hier ook maar erg beperkt in komen.

We hebben één knop gekocht en geplaatst (air), om het uit te proberen. Het aanraaksysteem vinden we helemaal niet prettig. (Goed 't zo getest te hebben dus.) Inmiddels zijn er ook mogelijkheden knoppen te koppelen via Dali2, dus dat wordt 't dan voor ons.

Afijn sterk een kwestie van keuze & smaak dus, begrijp ik. Geldt dat ook voor de detectie, of heb je daar echt behoefte aan 'upgrade' van zaken waar je minder tevreden mee bent?
Zeker gezien loxone de visualisatie voor zijn rekening blijft nemen, mijn visie is namelijk dat de visualisatie nooit tot bijna nooit gebruikt dient te worden en dat het systeem volledig autonoom moet werken en je aveetje in kan grijpen door iets met een bediening te doen.
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Gwaihir schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Klopt, die zie ik er hier ook maar erg beperkt in komen.

We hebben één knop gekocht en geplaatst (air), om het uit te proberen. Het aanraaksysteem vinden we helemaal niet prettig. (Goed 't zo getest te hebben dus.) Inmiddels zijn er ook mogelijkheden knoppen te koppelen via Dali2, dus dat wordt 't dan voor ons.

Afijn sterk een kwestie van keuze & smaak dus, begrijp ik. Geldt dat ook voor de detectie, of heb je daar echt behoefte aan 'upgrade' van zaken waar je minder tevreden mee bent?

[...]

Eens.
Ik ben best tevreden over de Touch-bediening, en het T5-principe bevalt me zelfs erg goed! Toch vind ik de keuze tussen zwart of wit, plastic of glas, wat beperkt. Daarnaast is het lastig om goede feedback of een klein display te integreren. Dit heeft me doen besluiten om de bediening naar KNX over te brengen. Als ik dan toch KNX toevoeg, kan ik net zo goed kijken naar de mogelijkheden voor detectie. De opbouw-bewegingsmelder vind ik namelijk niet zo esthetisch, en de inbouwvariant past niet overal. Om die reden heb ik ook voor KNX gekozen.

Een paar weken geleden stelde ik hier de vraag of er knoppen bestaan die ook beweging detecteren. Dit was een bewuste keuze, omdat de bediening op KNX gaat werken en de bewegingsmelders niet overal in het plafond kunnen worden geplaatst. Daarom moeten ze op de wand komen. Omdat de bediening al via KNX loopt, leek het logisch om ook de bewegingsdetectie via KNX te laten verlopen.

Anders zou ik voor de beweging weer Tree bij moeten leggen dit lijkt me wat overdreven en vervolgens is er bij KNX gewoonweg meer keuze!

Voor de verlichting was de keuze snel gemaakt: dat wordt unaniem DALI.

[ Voor 4% gewijzigd door K!K op 02-01-2025 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Interessant om de discussie van groepsadressen te zien, ik heb ook op basis van wat ik hier eens gezien heb een indeling gemaakt dit is de mijne met wat voorbeeld groepsadressen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1 ruimte
  1/1 algemeen
  1/2 schakelen
    1/2/1 aan/uit - lamp
    1/2/2 dim % - lamp
    1/2/3 dimming object - lamp
  1/3 status van schakelen
    1/3/1 aan/uit - lamp
    1/3/2 dim % - lamp
  1/4 klimaat & zonwering
    1/4/1 temperatuur - taster
    1/4/5 lichtsterkte - plafond sensor
  1/5 alarm & beweging
    1/5/5 beweging - plafond sensor
  1/6 scenes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
K!K schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Ik ben best tevreden over de Touch-bediening, en het T5-principe bevalt me zelfs erg goed! Toch vind ik de keuze tussen zwart of wit, plastic of glas, wat beperkt. Daarnaast is het lastig om goede feedback of een klein display te integreren. Dit heeft me doen besluiten om de bediening naar KNX over te brengen. Als ik dan toch KNX toevoeg, kan ik net zo goed kijken naar de mogelijkheden voor detectie. De opbouw-bewegingsmelder vind ik namelijk niet zo esthetisch, en de inbouwvariant past niet overal. Om die reden heb ik ook voor KNX gekozen.

Een paar weken geleden stelde ik hier de vraag of er knoppen bestaan die ook beweging detecteren. Dit was een bewuste keuze, omdat de bediening op KNX gaat werken en de bewegingsmelders niet overal in het plafond kunnen worden geplaatst. Daarom moeten ze op de wand komen. Omdat de bediening al via KNX loopt, leek het logisch om ook de bewegingsdetectie via KNX te laten verlopen.

Anders zou ik voor de beweging weer Tree bij moeten leggen dit lijkt me wat overdreven en vervolgens is er bij KNX gewoonweg meer keuze!

Voor de verlichting was de keuze snel gemaakt: dat wordt unaniem DALI.
Dit lijkt in grote lijnen onze route. We begonnen met Loxone waar mogelijk (loxone relais, 24V PIRs) i.c.m. DMX (DMX402 dimmers van Ali) in 2018. De dimmers bleken niet heel robuust, en ondertussen was de familie niet heel blij met de Loxone touch knoppen (misten feedback en touch was soms te gevoelig en soms niet gevoelig genoeg).

Dus in 2019 de stap gemaakt om alle bewegingsmelders, relais en dimmers naar KNX over te brengen en de logica in Loxone te laten waar nodig. Dus nu hebben we gira KNX knoppen, Theben KNX dimmers, Theben KNX relais (voor potentiaal vrij en Low voltage), Weinzierl KNX multi-IO met Wago relais voor 230V relais schakelingen, en Weinzierl ook in gebruik voor 24V digital inputs (deurcontacten), MDT MR16 KNX PIRs i.c.m. Steinel KNX PIRs voor beweging en MDT actuators voor de verwarmingsmotoren.

Voordeel is dat nu de basis functies gewoon blijven werken als loxone stopt (want dat doen we gewoon in KNX, ik vind het ook prettig dat ik in geval van geen loxone, in de meterkast een knopje op de actuator kan gebruiken om dingen te schakelen. Maar dat ik ook gebruik maak van de loxone UI en de loxone logica blokken (werkt echt heel fijn). Verder gebruik ik loxone om de IOT achtige zaken te integreren (spotprice koppeling, ANWB weer etc.)

Het is even een klus om de KNX adressen goed in loxone te krijgen, maar als het eenmaal werkt dan is het heel fijn werken met de logica blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De KNX/Loxone route kan nu ook nog wel maar is echt aanzienlijk duurder geworden. Maar goed, datzelfde geldt voor de zeer beperkte X1 en andere KNX aansturingseenheden die aanzienlijk in prijs zijn gestegen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Not Applicable schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Ik meen mij te herinneren, maar niet 100% zeker meer wie mij dit zei hier op het forum, dat je beter geen eldoled drivers op voltus koopt omdat dit meestal oudere modellen zijn. Ik weet niet of dit nog altijd zo is, maar ik heb ze toch rechstreeks bij de verdeler van Eldoled BE gekocht omdat er geen particuliere kanalen zijn in BE. Ik was dus vrij zeker dat ik de juiste/laatste nieuwe drivers had.

Nu zijn we met deze post natuurlijk weer zwaar in het LED forum bezig... sorry hiervoor, maar er is natuurlijk veel overlap, zeker als je op iemand zijn post wil reageren O-)
Ik heb er net eentje van Voltus binnen met productiedatum 14 dec 2024. Hoeft dus niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
HiBe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Dit lijkt in grote lijnen onze route. We begonnen met Loxone waar mogelijk (loxone relais, 24V PIRs) i.c.m. DMX (DMX402 dimmers van Ali) in 2018. De dimmers bleken niet heel robuust, en ondertussen was de familie niet heel blij met de Loxone touch knoppen (misten feedback en touch was soms te gevoelig en soms niet gevoelig genoeg).

Dus in 2019 de stap gemaakt om alle bewegingsmelders, relais en dimmers naar KNX over te brengen en de logica in Loxone te laten waar nodig. Dus nu hebben we gira KNX knoppen, Theben KNX dimmers, Theben KNX relais (voor potentiaal vrij en Low voltage), Weinzierl KNX multi-IO met Wago relais voor 230V relais schakelingen, en Weinzierl ook in gebruik voor 24V digital inputs (deurcontacten), MDT MR16 KNX PIRs i.c.m. Steinel KNX PIRs voor beweging en MDT actuators voor de verwarmingsmotoren.

Voordeel is dat nu de basis functies gewoon blijven werken als loxone stopt (want dat doen we gewoon in KNX, ik vind het ook prettig dat ik in geval van geen loxone, in de meterkast een knopje op de actuator kan gebruiken om dingen te schakelen. Maar dat ik ook gebruik maak van de loxone UI en de loxone logica blokken (werkt echt heel fijn). Verder gebruik ik loxone om de IOT achtige zaken te integreren (spotprice koppeling, ANWB weer etc.)

Het is even een klus om de KNX adressen goed in loxone te krijgen, maar als het eenmaal werkt dan is het heel fijn werken met de logica blokken.
In m’n vorige huis had ik ook Loxone. Nu gekozen voor KNX / Home Assistant. Naast dat deze oplossing veel goedkoper is dan KNX / Loxone zijn er ook veel meer standaard integraties beschikbaar. En is de community veel groter.

Helpt ook dat ik Ekinex knoppen heb die ook een Logic functie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
bartvb schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:32:
[...]
Als je wat meer wil dan is dit een control unit een aardige toevoeging: VNZSTP80238 (zijn ook wat andere varianten van).
Daarmee kan je b.v. ook zien of de deur daadwerkelijk dicht is (handig als je je alarm/nachtstand aanzet b.v.) of kan je de deur permanent ontgrendelen (handig voor een deur naar de tuin, minder nuttig voor een voordeur).
Heb jij die extra module, want ik zou nu inderdaad ook nog graag zien of mijn deur dicht is. In tegenstelling tot mijn ramen ben ik bij mijn deur vergeten van een magneetcontact te voorzien 8)7 .

Ik vermoed dat ik niks extra aan de deur moet doen als ik die module heb als ik dit goed begrijp in de handleiding? Ik ga gewoon met mijn 3 draden van mijn deur naar mijn schakelkast (wat nu al gebeurd) en daar verbind ik deze met die module. Die module verbind ik op zijn beurt dan met de voeding en mijn KNX binary input en mijn schakel actor (voor het openen en sluiten van de deur?

Wel stom dat je hiervoor een module moet bijkopen en dit niet gewoon uitgelezen kan worden op basis van de aanwezig draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:09:
Ik meen mij te herinneren, maar niet 100% zeker meer wie mij dit zei hier op het forum, dat je beter geen eldoled drivers op voltus koopt omdat dit meestal oudere modellen zijn. Ik weet niet of dit nog altijd zo is, maar ik heb ze toch rechstreeks bij de verdeler van Eldoled BE gekocht....
Dit verhaal ken ik niet, en ik lees toch ook al heel lang overal mee.

Wat ik wèl begrepen heb, is dat Voltus en Eldoled een wat moeizame relatie hebben. Voltus is zó groot in D, dat Eldoled niet om ze heen kan, en Voltus van alles 'wenst'. Zo is de LIN181D2 (DALI, 4x CV, 180 Watt), een exlusief Voltus product, dat buiten Voltus enkel met DMX verkcht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Conrado schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Dit verhaal ken ik niet, en ik lees toch ook al heel lang overal mee.

Wat ik wèl begrepen heb, is dat Voltus en Eldoled een wat moeizame relatie hebben. Voltus is zó groot in D, dat Eldoled niet om ze heen kan, en Voltus van alles 'wenst'. Zo is de LIN181D2 (DALI, 4x CV, 180 Watt), een exlusief Voltus product, dat buiten Voltus enkel met DMX verkcht wordt.
Hier:
tss68nl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:33:
[...]

Valt mee, ik koop ze bij de groothandel en in spaarzame situaties rechtstreeks bij de fabriek (het is een Nederlands bedrijf) omdat ik daar sinds een aantal jaar vrij goede contacten heb. Ze waren vroeger goed via Voltus te verkrijgen tegen bodemprijzen: Voltus had ze via via in een enorme partij ingekocht en dumpte ze onder normale kostprijs.

EldoLED was daar niet zo blij mee, dus die leveren niet meer rechtstreeks aan Voltus om die reden. Die enorme partij bij Voltus is het laatste jaar eigenlijk volledig op. Ze kopen nu per enkele stuks in bij een Duitse groothandel maar daardoor zijn de levertijden van de meeste modellen rustig 2 a 3 weken. Voltus bestelt ze bij de groothandel, en de groothandel bestelt ze weer bij EldoLED in Nederland. Een paar drivers zijn nog wel uit voorraad te krijgen, maar dat zijn de minder courante modellen. En meestal heeft EldoLED inmiddels al gen 3 of 4, terwijl Voltus nog de v1 verkoopt.

Prima drivers overigens die v1 units, maar gen 3 en gen 4 zijn wel breder in aanbod. Voor dezelfde output zijn er nu 0-10V, Dali én DMX modellen. Vroeger zat je met sommige drivers sowieso aan DMX vast, en met andere aan Dali. Om die reden heb ik ook zowel DMX als Dali in huis.

Dali-1 & Dali-2 zijn onderling uitwisselbaar en werkt gewoon samen. De extra functies van Dali-2 gebruik je niet in een normale lichtsetup. Ze proberen met Dali-2 meer richting sensoren, tasters etc te gaan. Maar zoals met alle protocollen, is dat zo beperkt dat het nooit een vervanger kan zijn voor KNX. Leuk voor een kleine installatie met een sensor / knop + wat lampen. Maar niets voor een serieus gebouwbeheersysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Ik heb nog 16 dualdrives nodig. Wat zou goed adres zijn in Nederland om die te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:49
Sethro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:08:
[...]

In m’n vorige huis had ik ook Loxone. Nu gekozen voor KNX / Home Assistant. Naast dat deze oplossing veel goedkoper is dan KNX / Loxone zijn er ook veel meer standaard integraties beschikbaar. En is de community veel groter.

Helpt ook dat ik Ekinex knoppen heb die ook een Logic functie hebben.
heb ik ook over gedacht. probleem is een beetje dat ik een oplossing met HA lastig vind voor de rest van het huishouden, en voor de verkoop van de woning. Ik had een beter gevoel bij een oplossing van een leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
HiBe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:55:
[...]

heb ik ook over gedacht. probleem is een beetje dat ik een oplossing met HA lastig vind voor de rest van het huishouden, en voor de verkoop van de woning. Ik had een beter gevoel bij een oplossing van een leverancier.
Ja snap ik goed. HA zie ik ook als extra, zonder moet installatie ook gewoon functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Borromini schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:36:
Nieuwe jaar, nieuwe vragen :P.

Ik had graag stopcontacten geschakeld, ik heb een SCN-LOG1.02 logicamodule. Dat ding lijkt dat gewoon te moeten kunnen, maar ik krijg het niet aan de praat. Weet iemand wat ik hier verkeerd doe? Als ik het 'Universal logic output' object link aan het groepsadres van het stekkerblok, dan gebeurt er niks. MDT geeft in zijn documentatie duidelijk aan dat als er een instelling verkeerd staat er ook niks wordt gestuurd, en ik zie ook niks op de bus passeren. De functie biedt alleen een 1.002 boolean data type aan, maar ETS klaagt er niet over, dus ik veronderstel dat dat OK is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanuit HA kan ik het gewoon schakelen, maar ik had het natuurlijk graag via KNX zelf geregeld (later in combinatie met een scene en niet alleen obv een tijdstip).
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

Ik schakel hier op dezelfde manier, alleen met "time between", flags staan ook hetzelfde.

Wat VinMan79 al schreef, wellicht is de invoer de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt, ook @VinMan79, die reactie had ik op de één of andere manier niet gezien. Ik kijk ernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

VinMan79 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Vlaggen staan in veruit meeste gevallen af fabriek goed in producten. Daar hoef je niets aan te doen.
De vlaggen hebben betrekking op het communicatieobject zelf. Dus als je de " write" vlag zet dan zorg je ervoor dat je op dat object kan schrijven vanaf de bus. De vlaggen " Transmit" en " Communication" zorgen ervoor dat het object kan schrijven naar de bus.

Wat heb je op dit moment gekoppeld aan object: " 244: date/time" ? Het object verwacht de tijd en datum in 8 byte formaat DPT 19.001.
Excuses, op de één of andere manier had ik je reactie niet gezien. Daar is niks aan gelinkt, aan 244.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sNndEuQkhyrNifuDAcUh6GEWns=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AiRHxBEqtgBV1uMOAzVYYhNr.jpg?f=user_large

244 kan ik niet aan de switch van mijn stopcontacten linken, dan begint ETS te klagen omdat het 8 bytes is ipv 1 bit. Het is me niet duidelijk waaraan ik het wel moet linken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31
@Borromini
Mocht je de IP interface hebben van MDT deze kan als time server werken en de date/time aanleveren in formaat DPT 19.001 pagina 16 van de manual staat het uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het gaat er denk ik niet om dat je 244 aan je stopcontacten linkt, maar aan de logic module zelf.

Is er een manier om makkelijk date en time te combineren tot date/time object? Vaak krijg je of de ene of de andere.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinMan79
@Borromini

zoals iCrOn aangeeft heb je een tijdgever op de KNX bus nodig. De logische module van MDT heeft namelijk geen ingebouwde klok (RTC) Je moet dus het object 244 van de module koppelen aan een KNX groepsadres welke de tijd en datum in bepaalde intervallen verzend. Het formaat is dan vrij specifiek 8 byte DPT19.001.
Er zijn wel een aantal apparaten die dit formaat ondersteunen. Vaak zijn dit KNX IP routers e.d. Ik heb zelf een Gira S1 welke dit ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gek genoeg kan een X1 dan weer alleen losse daum en tijd objecten op de bus zetten, vandaar mijn vraag. Het is een beetje afhankelijk van welke tijdgever je hebt, of je dat object überhaupt beschikbaar hebt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinMan79
Ethirty schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:19:
Gek genoeg kan een X1 dan weer alleen losse daum en tijd objecten op de bus zetten, vandaar mijn vraag. Het is een beetje afhankelijk van welke tijdgever je hebt, of je dat object überhaupt beschikbaar hebt.
Ik zie dat je met de X1 in GPA bij het datapuntenoverzicht wel de tijd datum in dit formaat kan verzenden. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFzUeYfG0VtJ_nbvp-jo9TCvjaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7HT29nXIk9Kiy7KiiQ9tfGJ.png?f=fotoalbum_large

HA zou het ook kunnen trouwens B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rt3x
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-07 11:51
Yorachim.nelis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:29:
[...]

Zeer duidelijk, thanks!

Waarom ik vooral naar PEAKnx aan het kijken ben op deze moment (dit had ik misschien beter kunnen omschrijven in mijn eerste post.. :+ ) is vooral hun hardware wat me wel heel erg aanspreekt. +, een grote "+" voor mij; ik ben wel fan van hun manier van visualiseren. Ze lossen voor mij eigenlijk 2 issues op:
- Enerzijds hardware. Ik ben geen fan van een iPad/androidPad tegen de muur. Die dingen zijn daar simpelweg niet voor ontworpen heb ik de indruk. Stroom aansluiting zit altijd aan de zijkant van die dingen. Ik heb eigenlijk nog geen waardig alternatief gevonden met iet of wat kleine bezels.
- Anderzijds software. Momenteel hebben we een zeer grote HASS instance draaien, maar het pijnpunt blijft dit mooi visueel te krijgen. Ik ben helemaal geen grafisch ontwerper of visueel programmeur, dus van scratch een mooie visualisatie maken zit er eigenlijk echt niet in.

Ik had begrepen dat via een IP interface eventueel wel HASS valt te koppelen met KNX, dus ben ik aan het denken met zo'n mooi PEAKnx tablet aan de muur kan ik op zich "gewoon" KNX scenes oproepen, welke ik door HASS bijvoorbeeld SONOS laat bedienen? Of zit ik hier compleet naast?

En nog even op die modules inpikken, ik zie bv. een logic module. Dit lijkt me toch overbodig als je naast KNX een HASS instance hebt draaien waar je alle logica in kunt steken, correct? Of indien je een aparte KNX logic controller hebt is deze logic module toch ook overbodig?

Voor mij is dit nieuw speelgebied, dus ben ik de zaken nog aan het uitzoeken. :P
Een testopstelling is alvast besteld!
- MDT Voeding
- MDT schakelactor
- Merten tastsensor
- 1home server

Dan kan ik toch al de KNX meets HASS opstelling testen, vooraleer we buizen gaan inslijpen en kabels gaan trekken. >:)
Hoe bevalt de 1home server jou? Bij mij is die gisteren aangekomen, ik ga er binnenkort dus zelf ook mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@iCrOn @VinMan79 Bedankt, ik heb nu een groepsadres aangemaakt en beide objecten aan elkaar gelinkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf_obyir8t0QyEosqu29lTJ5CD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CW07dUHs2VN0gTn2wv9CJHho.png?f=fotoalbum_large

Ik zie niks passeren op de bus, dus ik veronderstel dat er nog ergens een instelling verkeerd staat?

Algemene instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xU2_odb3f8K5dK5QSN6nOAh6H68=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yRTW9dWvxLNAb7gzPhKtdtsW.png?f=user_large

Functie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQfpeZM527fLShLcCzcEIb6nDOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HmnocUG3UhSCimEoTcyCCv4H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinMan79
Borromini schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:51:

Ik zie niks passeren op de bus, dus ik veronderstel dat er nog ergens een instelling verkeerd staat?
Probeer eens met de busmonitor een leesvraag op GA 0/0/1 te doen. Als je nu de tijd/datum terugkrijgt dan is alles goed ingesteld en moet je waarschijnlijk alleen in de IP router de tijd/datum cyclisch laten verzenden.

Ik denk dat je daarvoor even in de IP router moet kijken naar een optie om de tijd en datum cyclisch te verzenden.
Stel deze in op een waarde van bijv. een uur. Ip-routers hebben vaak meerdere applicaties in de ETS. Zorg ervoor dat je de juiste applicatie in het apparaat laad waar ook de tijgever functie in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

@Borromini het kan zijn dat je nog ergens een NTP server moet invullen. Meestal wordt de tijd van het internet opgehaald. Je IP router zelf heeft ook geen weet van de tijd.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Ethirty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:43:
@Borromini het kan zijn dat je nog ergens een NTP server moet invullen. Meestal wordt de tijd van het internet opgehaald. Je IP router zelf heeft ook geen weet van de tijd.
Klopt, kan je via het lokaal ip adres van je router (indien MDT) naar toe gaan en dan inloggen als admin en instellen. Heb ik ook wel even naar gezocht enkele jaren geleden voor ik dit door had |:( 8)7

Ik heb uiteindelijk wel gekozen om de MDT Time Switch te kopen omdat deze ook alle info heeft over wanneer de zon opkomt en ondergaat en dergelijke. Op deze manier stuur ik dan weeral mijn buitenverlichting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

VinMan79 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Probeer eens met de busmonitor een leesvraag op GA 0/0/1 te doen. Als je nu de tijd/datum terugkrijgt dan is alles goed ingesteld en moet je waarschijnlijk alleen in de IP router de tijd/datum cyclisch laten verzenden.
Daar passeert al de hele tijd niks, dat kan ik via HA ook in 't oog houden en er passeert genoeg op de bus, maar geen tijd.
Ethirty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:43:
Ja daar blijkt 't 'm dus te zitten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MH1sUq0YHNsIl9C21rZcdMMrguA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a9ROb9fC23ojzgZZK3LdQFmf.png?f=user_large

Als ik wat rondkijk dan blijkt dat een bekende bug bij dit model te zijn, zonder DHCP lijkt NTP niet te werken en ik heb een statisch IP ingesteld. Ik had de IP router ook als master ingesteld voor het tijdssignaal, en de RTC als slave. Dat heb ik nu dus uitgezet, en nu zie ik de tijd regelmatig via de bus passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Een vraagje ben eindelijk eens begonnen met Home Assistant wat deftig te configureren (zoals het moet kan ik heel mijn huis aansturen via KNX, maar nu wil ik hier en daar toch dat extraatje :+ )

Situatie:

Ik heb KNX
Ik heb Home Assistant
Ik heb Sonos (en spotify hieraan gekoppeld)

Het lukt mij al om sonos te bedienen via HA
Het lukt mij al om specifieke geluidjes (deurbel, of eigen mp3's die mee op HA server staan af te spelen op mijn Sonos)
Nu zou ik graag nog specifieke radiostations afspelen via Home Assistant (moet ik nog uitzoeken)

... maar nu komt het :-) ik zou graag via mijn KNX schermpjes (Zennio Z40) bepaalde radiostations of playlists aanroepen, volume regelen en aan of uit zetten. Ik vermoed dat ik dit eerst via HA moet doen en dan zo via KNX... maar geen idee hoe ik er juist aan moet beginnen. Iemand die dit al gedaan heeft? Daarom niet met een zennio schakelaar maar met andere (het principe blijft het zelfde)

[ Voor 4% gewijzigd door Not Applicable op 05-01-2025 19:36 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 84 Laatste