[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 80 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Ethirty @iCrOn @VinMan79 @Not Applicable Allemaal bedankt voor de hulp, nu de tijd op de bus gezet wordt schakelt de module zoals verwacht!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinMan79
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-04 20:19
Borromini schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:05:

Als ik wat rondkijk dan blijkt dat een bekende bug bij dit model te zijn, zonder DHCP lijkt NTP niet te werken en ik heb een statisch IP ingesteld. Ik had de IP router ook als master ingesteld voor het tijdssignaal, en de RTC als slave. Dat heb ik nu dus uitgezet, en nu zie ik de tijd regelmatig via de bus passeren.
Oef... vervelende bug. Geluk dat andere het al ervaren hadden en de oplossing hebben.
Fijn dat het nu werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 23:25

tomtommie

Alaaf!

Not Applicable schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:35:
... maar nu komt het :-) ik zou graag via mijn KNX schermpjes (Zennio Z40) bepaalde radiostations of playlists aanroepen, volume regelen en aan of uit zetten. Ik vermoed dat ik dit eerst via HA moet doen en dan zo via KNX... maar geen idee hoe ik er juist aan moet beginnen. Iemand die dit al gedaan heeft? Daarom niet met een zennio schakelaar maar met andere (het principe blijft het zelfde)
Goed bezig, het begin is er ;)
Heb je KNX al aan de gang in HA? Tegenwoordig kun je zelfs je project laden en dan haalt hij er zelf de groepsadressen uit.
Jij zult je knop zo moeten instellen dat hij de juiste commando's stuurt, als je hem als aan/uit knop hebt zou je play/pause kunnen doen bijvoorbeeld. Je moet dan het groepsadres in HA als switch instellen en een automatisering maken die een 'play' aanroept bij een 'aan/1' signaal en een 'pause' bij een 'uit'/0. Afhankelijk van je knop kun je nog dingen met long press enzo doen, voor elke functie zul je een automatisering moeten maken die dus een commando op de sonos aan roept.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-04 14:57
tomtommie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:12:
[...]

Goed bezig, het begin is er ;)
Heb je KNX al aan de gang in HA? Tegenwoordig kun je zelfs je project laden en dan haalt hij er zelf de groepsadressen uit.
Jij zult je knop zo moeten instellen dat hij de juiste commando's stuurt, als je hem als aan/uit knop hebt zou je play/pause kunnen doen bijvoorbeeld. Je moet dan het groepsadres in HA als switch instellen en een automatisering maken die een 'play' aanroept bij een 'aan/1' signaal en een 'pause' bij een 'uit'/0. Afhankelijk van je knop kun je nog dingen met long press enzo doen, voor elke functie zul je een automatisering moeten maken die dus een commando op de sonos aan roept.

Succes!
HA is al lang gekoppeld met KNX :-) nu eindelijk eens een deftig dashboard aan het maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zsoGamqXEEpQ6oPLh170gfeB5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1N6hobXTC66Bzz5QPFotwVOR.jpg?f=fotoalbum_large

eerst nog radio en playlists gekoppeld krijgen, want dat is toch moeilijker dan ik dacht,... krijg altijd maar errors op mijn code :-(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
show_name: true
show_icon: true
type: button
name: StuBru
icon: mdi:music
tap_action:
  action: call-service
  service: media_player.play_media
  target:
    entity_id: media_player.eetkamer
  data:
    media_content_id: media-source:http://icecast.vrtcdn.be/stubru-high.mp3
    media_content_type: music
grid_options:
  columns: 3
  rows: 2

Dit heeft de error: Failed to perform the action media_player/play_media. Error calling SonosMediaPlayerEntity._play_media on media_player.eetkamer: UPnP Error 714 received: Illegal MIME-Type from 192.168.1.133

Een lokaal MP3 bestand speelt hij dan weer wel af op die manier op mijn sonos... dus zit ff met handen in het haar

maar thanks voor de tip,... heb een idee hoe ik moet gaan zoeken

Zat gewoon fout met mijn gedachten:
Logic Machine (heb ik ook hangen maar vind ik totaal niet overzichtelijk voor schermbediening) maakt voor bijvoorbeeld sonos zelf KNX groepsadressen aan in de LogicMachine. Voor HA moet je in ETS eerst een groepadres aanmaken en dan deze koppelen aan een switch entity in HA om dan zo de functie er aan te koppelen... complexer maar ergens logischer... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Not Applicable op 05-01-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:12

Ethirty

Who...me?

Not Applicable schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:35:
Een vraagje ben eindelijk eens begonnen met Home Assistant wat deftig te configureren (zoals het moet kan ik heel mijn huis aansturen via KNX, maar nu wil ik hier en daar toch dat extraatje :+ )

Situatie:

Ik heb KNX
Ik heb Home Assistant
Ik heb Sonos (en spotify hieraan gekoppeld)

Het lukt mij al om sonos te bedienen via HA
Het lukt mij al om specifieke geluidjes (deurbel, of eigen mp3's die mee op HA server staan af te spelen op mijn Sonos)
Nu zou ik graag nog specifieke radiostations afspelen via Home Assistant (moet ik nog uitzoeken)

... maar nu komt het :-) ik zou graag via mijn KNX schermpjes (Zennio Z40) bepaalde radiostations of playlists aanroepen, volume regelen en aan of uit zetten. Ik vermoed dat ik dit eerst via HA moet doen en dan zo via KNX... maar geen idee hoe ik er juist aan moet beginnen. Iemand die dit al gedaan heeft? Daarom niet met een zennio schakelaar maar met andere (het principe blijft het zelfde)
toon volledige bericht
Mijn X1 heeft een Sonos integratie en ik kan - dacht ik - de favorieten op mijn (KNX) display toveren. Maar of je daar wat aan hebt? Na een kort experiment heb ik er verder nog geen tijd in gestoken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Ondertussen oplossing gevonden voor radio:
je moet Radio Browser website gaan en daar de juiste referentie van de radio gaan ophalen In mijn geval voor studio brussel is dit dan volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
name: StuBru
icon: mdi:radio
tap_action:
  action: perform-action
  target:
    entity_id: media_player.eetkamer
  data:
    media_content_id: media-source://radio_browser/550f4b47-a545-4b1d-8c08-3b520c4db329
    media_content_type: music
  perform_action: media_player.play_media
grid_options:
  columns: 3
  rows: 2

De website waar deze unieke codes te vinden zijn is:radio-browser.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ethirty schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Mijn X1 heeft een Sonos integratie en ik kan - dacht ik - de favorieten op mijn (KNX) display toveren. Maar of je daar wat aan hebt? Na een kort experiment heb ik er verder nog geen tijd in gestoken.
Lang gewtijfeld om de X1 aan te schaffen, maar heb nu al een logic machine die ik amper gebruik een Intel Nuc met HA op draaien... ik zal het daar mee moeten doen vrees ik 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Not Applicable schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Heb jij die extra module, want ik zou nu inderdaad ook nog graag zien of mijn deur dicht is. In tegenstelling tot mijn ramen ben ik bij mijn deur vergeten van een magneetcontact te voorzien 8)7 .
Nee, nog niet. De kozijnenboer heeft verkeerde cilinders in de deuren gestopt. Hebben geen vrijloop, daardoor gaat de deur in storing als ik ze probeert bedienen. Nog niets met de deuren gedaan dus, moet eerst alle cilinders vervangen en dat staat niet heel hoog op de TODO lijst. Heb ook nog geen goed systeem gevonden voor toegang op basis van b.v. vingerafdruk of NFC dus elektronisch bedienen heeft nog niet super veel toegevoegde waarde.

Die module doet idd niet heel veel meer dan de communicatie op die bus (tussen module en slot) ontcijferen en omzetten naar wat simpele aan/uit signalen. Lijkt me geen super ingewikkeld protocol, maar voor die paar honderd euro is het ook niet de moeite om dat allemaal te gaan reverse engineeren... Bugjes kunnen ook bijzonder vervelend zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
bartvb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Nee, nog niet. De kozijnenboer heeft verkeerde cilinders in de deuren gestopt. Hebben geen vrijloop, daardoor gaat de deur in storing als ik ze probeert bedienen. Nog niets met de deuren gedaan dus, moet eerst alle cilinders vervangen en dat staat niet heel hoog op de TODO lijst. Heb ook nog geen goed systeem gevonden voor toegang op basis van b.v. vingerafdruk of NFC dus elektronisch bedienen heeft nog niet super veel toegevoegde waarde.

Die module doet idd niet heel veel meer dan de communicatie op die bus (tussen module en slot) ontcijferen en omzetten naar wat simpele aan/uit signalen. Lijkt me geen super ingewikkeld protocol, maar voor die paar honderd euro is het ook niet de moeite om dat allemaal te gaan reverse engineeren... Bugjes kunnen ook bijzonder vervelend zijn :)
Dat is balen...
Het bedienen van de deur gebeurd momenteel via gsm die mijn KNX actuator bediend die dan dus de deur opent.

Ik ben voor de bediening van buiten (keypad/fingerprint/nfc/...) momenteel aan het zien naar Hikvision (https://www.hikvision.com...ies+Modular+Door+Stations) Dit ziet er oke uit, en de prijs valt mee vind ik. Keuze zou zijn de 8 series Modular Door Stations. Als ik die gekocht heb wil ik hier gerust een review schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Een totaal ander vraagje: Scenes in KNX worden totaal anders behandeld (aangesproken) dan scenes is HomeAssistant. Is er een mogelijkheid om de scenes in KNX vanuit HA ook aan te roepen of maak ik daar kopieën of hoe jullie dit? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kunt de scene groepsadressen toch gewoon aanroepen vanuit HA? Moet wel zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb, maar zou daar eens mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daarop aanhakend, heeft iemand een goede video of blog over het gebruik van scenes? Ik weet dat ik ze wil gebruiken, maar ik mis nog een beetje hoe.

Zo maar wat vragen: Wie of wat is verantwoordelijk voor het bewaren en oproepen van scenes, hoe doe je dat makkelijk en hoe hou je bij welk scene nummer voor wat is?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Not Applicable schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Lang gewtijfeld om de X1 aan te schaffen, maar heb nu al een logic machine die ik amper gebruik een Intel Nuc met HA op draaien... ik zal het daar mee moeten doen vrees ik 8)
Ik zou je ook zeker geen X1 aanraden, dat ding wordt compleet genegeerd door Gira maar kost inmiddels wel bijna €1000. Maar https api requests die ze beloven doet het ding niet en het onderliggende OS/softwarestack kán niet eens moderne https verbindingen opzetten 8)7

Zo'n beetje de enige externe ontwikkelaar die apps voor dat ding maakt en verzamelt heeft het zelfs opgegeven.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:15:
Je kunt de scene groepsadressen toch gewoon aanroepen vanuit HA? Moet wel zeggen dat ik er zelf geen ervaring mee heb, maar zou daar eens mee beginnen.
scenes werken toch anders in KNX. Via HomeAssistant kan ik toch geen specifiek scene nummer over de bus sturen? Of ben ik nu dingen door elkaar aan het slaan?

EDIT:
opgelost, gekeken wat er op de groupmonitor verscheen bij het aanroepen van de scene... en dan de zelfde info verstuurd met een button:

scene 1 bij mij is dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
icon: mdi:lightbulb
name: Scene 1
tap_action:
  action: call-service
  service: knx.send
  data:
    address: 1/0/3
    payload:
      - 0

#somsmoetikietsmeerdetweakerinmijloslaten

[ Voor 34% gewijzigd door Not Applicable op 07-01-2025 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maar je hebt die scenes toch zelf geprogrammeerd in ETS, dan weet je het adres toch al zonder de bus uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
bbbrumbrum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:26:
Maar je hebt die scenes toch zelf geprogrammeerd in ETS, dan weet je het adres toch al zonder de bus uit te lezen?
Idd, zat vooral in de yaml code die ik niet juist had.. lang leve chatGPT dan maar zeker O-)
toch bedankt voor de info! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 23:10
Ethirty schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:01:
Ik zou je ook zeker geen X1 aanraden, dat ding wordt compleet genegeerd door Gira maar kost inmiddels wel bijna €1000. Maar https api requests die ze beloven doet het ding niet en het onderliggende OS/softwarestack kán niet eens moderne https verbindingen opzetten 8)7
Ook ik raad de X1 af, maar op andere redenen.

Ik gebruik de X1 als centrale KNX-logica. En ik moet zeggen, dankzij de plug-ins op Duitse fora, dat je er ècht veel mee kunt doen. Ook de Hue-integratie werkt goed.
Echter, de programmeer efficiency is een drama: een nieuwe configuratie inladen en starten kost me 10 minuten. Om dan een bug te ontdekken want logica simuleren en gebruik in de praktijk blijken ook twee andere zaken te zijn. Kopiëren kan niet, debuggen is omslachtig en zaken uitprinten of een X-referentie opvragen is er ook niet bij. Ik kan nog wel even doorgaan. Je moet vooral veel geduld en tijd hebben.....

Kortom, eigenlijk wil ik iets anders, maar heb nog geen idee wat. De X1 leek ook, op papier althans, ook een goede keuze...

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:45:
Idd, zat vooral in de yaml code die ik niet juist had..
Welkom bij HA :)
Ik bouw een (mobiel) dashboard in HA voor het KNX-systeem. Dat werkt op zich prima, maar HA gebruikt in het frontend Yaml, Phyton, CSS en Javascript door elkaar heen. Learning the hard way....

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 08-01-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Conrado schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:27:
[...]

Welkom bij HA :)
Ik bouw een (mobiel) dashboard in HA voor het KNX-systeem. Dat werkt op zich prima, maar HA gebruikt in het frontend Yaml, Phyton, CSS en Javascript door elkaar heen. Learning the hard way....
Inderdaad... nu met wat basiskennis programmeren in combinatie met chatGPT geraak je tegenwoordig ook wel al vrij ver... :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Not Applicable schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Idd, zat vooral in de yaml code die ik niet juist had.. lang leve chatGPT dan maar zeker O-)
toch bedankt voor de info! _/-\o_
Was het een indentatiefout? Want da's wel vaker een instinker bij YAML. Een goede editor houdt daar normaal gezien rekening mee, als die YAML detecteert en ondersteunt tenminste (en soms kan je het codetype ook handmatig opgeven).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Een vraagje voor de Ekinex eigenaren.
Hoe gebruiken jullie de LED's? Ik heb mijn knoppen zo ingesteld dat de LED's aan zijn als de lamp die achter die knop hangt uit is. Op die manier zijn deze led's dus vrijwel altijd aan.
Helaas zijn nu bij twee knoppen al één led kapot... erg jammer al na krap 5 jaar gebruik.
Misschien toch maar het gedrag van de knoppen icm de LED's aanpassen zodat de led's minder uren maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:30
Hoe kan een simpele rode led nu kapot gaan... Brandde de led ook zwakker met de tijd?
De enige manier om een led te slopen is verkeerd aansturen (te hoge stroom). Verder treedt er degradatie op over de levensduur. Rode leds zijn niets speciaals en zouden makkelijk 100000 uur mee moeten gaan, dus ik vind dit vreemd.

Dat is geen antwoord op je vraag, maar voor mij wel even een reden om twijfels bij de kwaliteit te hebben.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Het zijn de witte led's die nu dus het loodje lijken te leggen. Je ziet inderdaad dat de lichtintensiteit af neemt en ik had ze al op 50% helderheid staan.

Ik ga de knoppen tzt maar eens rouleren in huis zodat de defecten op een plek komen die minder zichtbaar is. Daarnaast ook maar eens uit elkaar halen om te kijken of zo'n led niet te vervangen is met wat soldeerkunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:18

K!K

Eens een vraag hier, ik heb afgelopen tijd wat materialen besteld die ik wil gaan toepassen voor mijn na de verbouwing.
Nu is de keuze gevallen op de GVS Button (CHPB-06/02.1.21) en de GVS Button met display (CHTFB-3.0/6.1.21).
Die eerste en alle andere producten die ik besteld heb kan ik netjes met de bus verbinden en zijn inmiddels gekoppeld om te kijken hoe het werkt en of ik er tevreden over ben.
Maar die laatste krijg ik maar niet voor elkaar. In de handleiding staat dat ik ETS button moet klikken dan gaan alle button leds op rood en het icoon wordt ook rood in het scherm. Vervolgens reageert ETS er maar niet op.
Ook krijg ik in ETS geen goed feedback waar ik nu moet gaan zoeken? Iemand wellicht bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
tomtommie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:23:
Het zijn de witte led's die nu dus het loodje lijken te leggen. Je ziet inderdaad dat de lichtintensiteit af neemt en ik had ze al op 50% helderheid staan.

Ik ga de knoppen tzt maar eens rouleren in huis zodat de defecten op een plek komen die minder zichtbaar is. Daarnaast ook maar eens uit elkaar halen om te kijken of zo'n led niet te vervangen is met wat soldeerkunst.
Ik zou je leverancier er wel even op aanspreken, maar dat ben ik. 5 jaar is te kort. Er zit aardig wat marge op zo'n ding, daar moet coulance in zitten.

Die led vervangen zou je kunnen doen, maar het LED typenr achterhalen is waarschijnlijk onmogelijk. Je krijgt dus verschil in intensiteit en kleur als je een vervangende plaatsen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sethro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 20:55:
Ik heb nog 16 dualdrives nodig. Wat zou goed adres zijn in Nederland om die te bestellen?
Ik kon (nog) geen antwoord ontdekken, en ben ook wel nieuwsgierig waar je ze hier kunt bestellen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
@Conrado @Sethro ik heb er een paar bij MDHElektroshop besteld. Ik weet niet of je een potje kan breken als je er 16 nodig hebt. Mijn ervaring is dat ze je keurig vooraf bellen voor het aantal milliampere wat ze moeten instellen. Ook wordt het spul zeer keurig verpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
coureur007 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:38:
@Conrado @Sethro ik heb er een paar bij MDHElektroshop besteld. Ik weet niet of je een potje kan breken als je er 16 nodig hebt. Mijn ervaring is dat ze je keurig vooraf bellen voor het aantal milliampere wat ze moeten instellen. Ook wordt het spul zeer keurig verpakt.
Ja die had ik ook al gevonden! Instellen kan ik zelf want heb die kabel al gekocht. Wel service dat ze dat zouden willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:43
Hier heb ik ook ooit contact mee gehad en kunnen ze dus ook verkopen en service bieden. Erg aardige mensen ook. https://www.tronixlighting.com/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
K!K schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:18:
Eens een vraag hier, ik heb afgelopen tijd wat materialen besteld die ik wil gaan toepassen voor mijn na de verbouwing.
Nu is de keuze gevallen op de GVS Button (CHPB-06/02.1.21) en de GVS Button met display (CHTFB-3.0/6.1.21).
Die eerste en alle andere producten die ik besteld heb kan ik netjes met de bus verbinden en zijn inmiddels gekoppeld om te kijken hoe het werkt en of ik er tevreden over ben.
Maar die laatste krijg ik maar niet voor elkaar. In de handleiding staat dat ik ETS button moet klikken dan gaan alle button leds op rood en het icoon wordt ook rood in het scherm. Vervolgens reageert ETS er maar niet op.
Ook krijg ik in ETS geen goed feedback waar ik nu moet gaan zoeken? Iemand wellicht bekend hiermee?
Die laatste heeft ook een geel/wit aderpaar nodig met 24V. Heb je die wel voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

walletje-w schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Die laatste heeft ook een geel/wit aderpaar nodig met 24V. Heb je die wel voorzien?
Jazeker.
Deze had ik doorgekoppeld vanuit de KNX bus gezien ik geen voeding voorhanden had. Dit stond nog op mijn lijstje om te proberen als deze separaaat is maar nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:58

Tomatoman

Fulltime prutser

K!K schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:07:
[...]

Jazeker.
Deze had ik doorgekoppeld vanuit de KNX bus gezien ik geen voeding voorhanden had. Dit stond nog op mijn lijstje om te proberen als deze separaaat is maar nog niet aan toe gekomen.
De KNX-bus is 30 volt, niet 24! Het zou weleens kunnen dat dat de oorzaak is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@Tomatoman Bedankt voor je allerte opmerking! Echter de KNX bus is 30 volt ( moet tussne 21v en 30v zijn) de aux aansluit ( wit geel ) heeft een aansluit waarden tussen de ( 12v en 30v ) dus daar zit geen probleem.
Tevens doet de gehele schakelaar niks als je de aux niet aansluiten zodra ik deze wel aansluit start alles netjes op.
Dus ik denk niet dat dat de oorzaak is, maar wil het nog wel uitsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
In dat geval zou ik een filmpje maken met wat je doet en ziet en dit doorsturen naar GVS. Ik heb wel eens contact gezocht en kreeg snel reactie. Ik heb namelijk hetzelfde product wel gelijk goed kunnen koppelen. In het menu de ets knop aanzetten inderdaad en daarna was hij te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Bedankt voor je reactie ga ik wat mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Borromini schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Was het een indentatiefout? Want da's wel vaker een instinker bij YAML. Een goede editor houdt daar normaal gezien rekening mee, als die YAML detecteert en ondersteunt tenminste (en soms kan je het codetype ook handmatig opgeven).
nee, was gewoon een foute denkwijze van mij |:( . Gebruik Studio Code Server als editor, en die heeft dit vrij goed als er ergens een spatie te veel of te weinig staat 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:51
K!K schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:33:
@Tomatoman Bedankt voor je allerte opmerking! Echter de KNX bus is 30 volt ( moet tussne 21v en 30v zijn) de aux aansluit ( wit geel ) heeft een aansluit waarden tussen de ( 12v en 30v ) dus daar zit geen probleem.
Tevens doet de gehele schakelaar niks als je de aux niet aansluiten zodra ik deze wel aansluit start alles netjes op.
Dus ik denk niet dat dat de oorzaak is, maar wil het nog wel uitsluiten.
Heb je de voeding (aux) echt direct op de bus aangesloten?
De externe voeding moet meestal echt externe voeding zijn en niet van de 'bus-aders' komen.

De voeding aansluiting heeft in het algemeen geen specifieke filters voor DC+Data en de bus aansluiting juist wel, zodat de kans bij 'doorlussen' van bus naar aux heel groot is dat de data niet goed door komt van je bus of de voeding te 'vervuild' is om correct te werken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
@The Lord In de documentatie van dit KNX product staat dat je de rode + door kunt lussen naar de AUX +. Er zijn dus wellicht wel uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:23
walletje-w schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:33:
@The Lord In de documentatie van dit KNX product staat dat je de rode + door kunt lussen naar de AUX +. Er zijn dus wellicht wel uitzonderingen.
Interessant, nooit eerder gezien bij een product. Maar gezien alleen de aux+ doorgelust mag worden naar bus+ geeft al duidelijk aan dat dit in het ontwerp is meegenomen.

Heb net in de documentatie gekeken van GVS Button met display (CHTFB-3.0/6.1.21). En zie hier niet terug dat je deze met de KNX bus de aux kan voeden. Dus ik ben het met @The Lord eens dat @Tomatoman het probleem mogelijk zelf veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@don spike ik heb de vraag gesteld met betrekking tot de GVS button. Ook heb ik al verteld dat ik de gescheiden voeding nog moet proberen, maar hier ben ik nog niet aan toe gekomen.

Ik zal dit een deze dagen even proberen en anders contact ik GVS even.
Bedankt voor het meedenken allemaal ik zal even een update sturen zodra ik meer weet!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
walletje-w schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:33:
Even voorzichtig :)

De KNX-bus maakt gebruik van een voedingsspanning met daar op het signaal, de bekende rood/zwarte aderpaar. De AUX-voeding, de wit/gele aderpaar, is een gewone voeding.
Als een KNX-unit een AUX-aansluiting nodig heeft, heeft deze intern een aparte voeding. Als die voeding zo ontworpen is dat hijj spanningsrimpels dempt, dan dempt deze dus ook het KNX-signaal. Zomaar een AUX-aan de KNX-bus hangen kan dus problemen veroorzaken.

Los daarvan maken units gebruik van de AUX omdat ze tè veel stroom nodig hebben. Je KNX-bus moet die extra stroom wel kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

don spike schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Dus ik ben het met @The Lord eens dat @Tomatoman het probleem mogelijk zelf veroorzaakt.
Ik heb geen probleem hoor, ik naam aan dat je @K!K bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37

Zoefff

❤ 

Hoe hebben jullie het automatisch verloop van kleurtemperatuur van WWCW spots / strips geregeld? Ik heb dat tot nu toe nog niet geautomatiseerd, maar wil dat natuurlijk eigenlijk wel. De meeste spots / strips die hier in huis hangen hebben een bereik van zo'n 2200 - 6500K, en dat wil ik met het verloop van de dag mee laten veranderen. Dus 's ochtends gradueel van 2200 naar 6500 en in de avond weer terug naar 2200.

Dat leek me eenvoudig te doen met iets van een functie op basis van tijd of desnoods een tabel met een aantal tijdsintervallen met bijbehoorende kleur, maar het valt tegen hoe ik dit in ETS kan programmeren. Met b.v. de MDT Logic module kan ik geen fatsoenlijke functies vinden om dit voor elkaar te krijgen (of ik kijk verkeerd?).

Ik kan er uiteraard wel voor naar HA of OpenHAB grijpen, maar dat doe ik het liefst niet. Ik ben benieuwd of er hier iemand is die dit native voor elkaar heeft gekregen?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoefff schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:42:
Hoe hebben jullie het automatisch verloop van kleurtemperatuur van WWCW spots / strips geregeld? Ik heb dat tot nu toe nog niet geautomatiseerd, maar wil dat natuurlijk eigenlijk wel. De meeste spots / strips die hier in huis hangen hebben een bereik van zo'n 2200 - 6500K, en dat wil ik met het verloop van de dag mee laten veranderen. Dus 's ochtends gradueel van 2200 naar 6500 en in de avond weer terug naar 2200.

Dat leek me eenvoudig te doen met iets van een functie op basis van tijd of desnoods een tabel met een aantal tijdsintervallen met bijbehoorende kleur, maar het valt tegen hoe ik dit in ETS kan programmeren. Met b.v. de MDT Logic module kan ik geen fatsoenlijke functies vinden om dit voor elkaar te krijgen (of ik kijk verkeerd?).

Ik kan er uiteraard wel voor naar HA of OpenHAB grijpen, maar dat doe ik het liefst niet. Ik ben benieuwd of er hier iemand is die dit native voor elkaar heeft gekregen?
Zit het niet in je dimmers oid? Ik heb alleen “domme” MDT dimmers die gedurende de dag de intensiteit kunnen aanpassen in blokken.

Mijn Siemens display heeft een HCL functie, ik heb alleen nooit verder gekeken omdat ik de hardware er verder niet voor heb.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ethirty schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Zit het niet in je dimmers oid? Ik heb alleen “domme” MDT dimmers die gedurende de dag de intensiteit kunnen aanpassen in blokken.

Mijn Siemens display heeft een HCL functie, ik heb alleen nooit verder gekeken omdat ik de hardware er verder niet voor heb.
Goeie tip! De HCL term of afkorting kende ik niet, maar die heeft me op het juiste pad gezet. Daarmee kwam ik https://www.mdt-group.com..._DALI%20HCL%20control.pdf tegen met een 'Time Control' feature van de MDT Dali gateway die ik tot nu toe genegeerd heb. Naast intensiteit kan je daar blijkbaar ook andere parameters timen, waaronder de temperatuur. Met voldoende regels moet het daar wel mee lukken om een subtiel verloop gedurende de dag te bewerkstelligen.

Het enige nadeel is dat dit gekoppeld is aan tijd, en dus geen rekening houdt met zonsop- en ondergang. Dat ga ik wellicht oplossen door een stuk of 4 templates (1 per kwartaal, of misschien wel 1 per maand) aan te maken om daarvoor te corrigeren en dan met een object aansturen welke template er gebruikt moet worden. Beetje omslachtig, maar zo kom ik er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoefff schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Goeie tip! De HCL term of afkorting kende ik niet, maar die heeft me op het juiste pad gezet. Daarmee kwam ik https://www.mdt-group.com..._DALI%20HCL%20control.pdf tegen met een 'Time Control' feature van de MDT Dali gateway die ik tot nu toe genegeerd heb. Naast intensiteit kan je daar blijkbaar ook andere parameters timen, waaronder de temperatuur. Met voldoende regels moet het daar wel mee lukken om een subtiel verloop gedurende de dag te bewerkstelligen.

Het enige nadeel is dat dit gekoppeld is aan tijd, en dus geen rekening houdt met zonsop- en ondergang. Dat ga ik wellicht oplossen door een stuk of 4 templates (1 per kwartaal, of misschien wel 1 per maand) aan te maken om daarvoor te corrigeren en dan met een object aansturen welke template er gebruikt moet worden. Beetje omslachtig, maar zo kom ik er wel :)
Fijn dat je zo verder komt.

Maar inderdaad onbegrijpelijk dat er nog altijd alleen met statische tijd gewerkt kan worden in veel gevallen. Relatieve tijd tussen zonsop- en ondergang is veel logischer in veel gevallen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Eerlijk gezegd wil ik beide mixen: in de winter is mijn dag langer dan die van de zon, in de zomer korter. Statisch doet daar onvoldoende recht aan - zeker weten; er loopt hier een klein experiment op basis van Hue. Maar volledig dynamisch op basis van de zon is 'm ook niet.

Ik ga er voorlopig van uit dat de 'echte' wenscurve via bijvoorbeeld 'n pi loopt. (Er hangt er hier eentje in de meterkast, die ook de P1 uitleest.) En dat de als meer solide betrouwbaar beschouwde delen dus 'ns in de verkeerde stand kunnen blijven hangen. Met de (retro-fit) toch alom aanwezige lichtschakelaars moet ik 'm dan maar even in een andere scene zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik wil juist een langere dag binnen dan buiten zien in de winter, anders rol ik alsnog zo die winterdepressie in :+.
Als statisch niet voldoet dan heeft Home Assistant nog een aantal mooie plugins zoals circadian lighting en adaptive lighting.
Leuk dat er meer mensen mee experimenteren, deel vooral je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:23
[...]

Zelf ken ik de MDT DALI gateways niet. Maar de MDT actors die ik heb met HCL hebben allemaal de optie om te kiezen tussen vaste tijden óf gerelateerd aan zon op-/ondergang (maar niet gemengd per HCL).

Maar als je met jouw MDT DALI gateway de tijd alléén gebruikt voor HCL op tijdbasis kan je misschien je DALI gateway een gemanipuleerde tijd geven. De (datum en) tijd krijgt deze via een groepadress?

EDIT:
Het is complexer dan wat ik snel even bedacht. Dagen duren natuurlijk niet even lang...
Dat maakt de oplossing met tijd manipuleren bijna een onmogelijke opgave...

Je wilt natuurlijk het liefst een duurzame oplossing en als het niet hoeft bijvoorbeeld per kwartaal een andere paramaters (tijd tabel) te laden op je DALI gateway.

Maar ik zou even goed zoeken of je niet ergens kunt wisselen tussen vaste tijden en tijden gerelateerd aan zon op-/ondergang wat wel/ook kan bij veel andere MDT producten met HCL.

[ Voor 14% gewijzigd door don spike op 20-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

don spike schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Zelf ken ik de MDT DALI gateways niet. Maar de MDT actors die ik heb met HCL hebben allemaal de optie om te kiezen tussen vaste tijden óf gerelateerd aan zon op-/ondergang (maar niet gemengd per HCL).
In (nieuwere) MDT dimmers die ik heb kan b.v. de brightness wel aangepast worden op basis van vaste tijden of gerelateerd aan de zon. Maar in deze gateway kan ik zo'n keuze voor HCL niet vinden. Mogelijk omdat het al een wat oudere variant is.
Maar als je met jouw MDT DALI gateway de tijd alléén gebruikt voor HCL op tijdbasis kan je misschien je DALI gateway een gemanipuleerde tijd geven. De (datum en) tijd krijgt deze via een groepadress?

EDIT:
Het is complexer dan wat ik snel even bedacht. Dagen duren natuurlijk niet even lang...
Dat maakt de oplossing met tijd manipuleren bijna een onmogelijke opgave...

Je wilt natuurlijk het liefst een duurzame oplossing en als het niet hoeft bijvoorbeeld per kwartaal een andere paramaters (tijd tabel) te laden op je DALI gateway.
Check, dat is niet te doen. Ik ben ook zeker niet van plan om het handmatig te doen. In de mogelijke oplossingen loop ik ook wel een beetje tegen de beperkingen van KNX aan; het is sterk dat alles decentraal geregeld is, maar daarmee ben je ook wel meteen gebonden aan wat een fabrikant besluit om in te bouwen.

Met wat kunst en vliegwerk heb ik nu:

- Twee HCL tabellen met een HCL 'curve' op basis van de 'gemiddelde' daglengte tijdens zomertijd en wintertijd (resp. 15 januari en iets van 15 juli)
- Een groepsobject dat weet of het zomer- of wintertijd is
- Dat object (en de inverse ervan) gekoppeld aan de respectievelijke HCL tabellen om de een of de ander in te schakelen

Hoe verder je van het gemiddelde af komt hoe minder het zal kloppen. Maar in de praktijk denk ik dat het wel mee zal vallen; de kleurtemperatuur hoeft ook niet 100% synchroon met buiten te lopen.

Eerst maar eens ervaren hoe dit werkt. Mocht het toch tegenvallen dan kan ik altijd nog HA of OpenHAB inschakelen om een echte curve te dicteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 08:20
[...]

Om je een idee te geven, dit is hoe het geïntegreerd is in de DALI2 JUNG KNX gateway.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leh9vHm4KXcofbaS3Nz0K-Wdpd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJNqAdzp0LizpQgkgFy6vgY0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Niet toevallig een firmware update of een nieuwe knxprod versie beschikbaar voor je gateway?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Maurits28 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Om je een idee te geven, dit is hoe het geïntegreerd is in de DALI2 JUNG KNX gateway.

[Afbeelding]
Thnx. Dit is op zich gelijk aan wat de MDT gateway ook ondersteunt omdat het hardcoded waardes t.o.v. een tijd zijn. Met dit schema heb je midden in de winter om 8:00 licht van 4101K terwijl het buiten nog pikdonker is.

Het kan ook goed zijn dat ik iets wil dat eigenlijk niet logisch is. Wat ik probeer te bewerkstelligen is dat het licht zich binnen gelijk gedraagt aan buiten. Wat deze schema's vooral bewerkstelligen is dat het licht het menselijk leefritme volgt, en daarbij is het natuurlijk logisch dat je in de winter om 8 uur hetzelfde ritme hebt als in de zomer om 8 uur.
Ethirty schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:24:
Niet toevallig een firmware update of een nieuwe knxprod versie beschikbaar voor je gateway?
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits28
Ja klopt, het is redelijk statisch. Meer geschikt voor winkels, scholen etc. die meer in vaste ritmes werken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het werken met alle mogelijkheden die verschillende KNX modules bieden behoorlijk ingewikkeld vind. Ontzettend veel opties, en als je er niet dagelijks mee werkt veel uitzoekwerk.

Ben bezig om toch het meeste via Home Assistant te doen. En natuurlijk KNX is 'robuuster' aangezien je er geen server voor nodig hebt. Maar als mijn server down is (nog niet meegemaakt) dan werkt alles prima met KNX, maar dan gaat het licht niet automatisch aan... het is niet anders. Is natuurlijk mijn mening en situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zoefff schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Het kan ook goed zijn dat ik iets wil dat eigenlijk niet logisch is. Wat ik probeer te bewerkstelligen is dat het licht zich binnen gelijk gedraagt aan buiten. Wat deze schema's vooral bewerkstelligen is dat het licht het menselijk leefritme volgt, en daarbij is het natuurlijk logisch dat je in de winter om 8 uur hetzelfde ritme hebt als in de zomer om 8 uur.
Ah, kijk. Dat zal het deels zijn.

HCL draait om inderdaad om dagritme en dus om daglicht simulatie. Ideaal voor bijvoorbeeld het tegengaan van winterdepressies om 's avonds nog wat langer koel wit licht te hebben voordat je omschakelt naar warm-wit.

Dus als jij iets afwijkends wil zullen, gezien de inflexibiliteit van KNX, ingebouwde features je waarschijnlijk altijd tegenwerken :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Maurits28 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:39:
Ben bezig om toch het meeste via Home Assistant te doen. En natuurlijk KNX is 'robuuster' aangezien je er geen server voor nodig hebt. Maar als mijn server down is (nog niet meegemaakt) dan werkt alles prima met KNX, maar dan gaat het licht niet automatisch aan... het is niet anders. Is natuurlijk mijn mening en situatie.
Ja, ook ik 'worstel' daar mee. Overigens niet met HA als centrale - dat gebruik ik alleen als dashboard - maar met de Gira X1.
KNX werk super en stabiel, maar in basis kom je niet verder dan aan/uit, sensorinfo, dimwaarden en status verzenden. Scènes zijn bijvoorbeeld al lastig in 'enkel' KNX te realiseren. Dan komt er stiekem toch best veel centraal in de X1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Ja, ook ik 'worstel' daar mee. Overigens niet met HA als centrale - dat gebruik ik alleen als dashboard - maar met de Gira X1.
KNX werk super en stabiel, maar in basis kom je niet verder dan aan/uit, sensorinfo, dimwaarden en status verzenden. Scènes zijn bijvoorbeeld al lastig in 'enkel' KNX te realiseren. Dan komt er stiekem toch best veel centraal in de X1.
Scenes an sich is volgens mij dan best redelijk native te realiseren. Veel sensoren en actoren hebben ondersteuning voor scenes. Beheer technisch zijn die dingen alleen nogal ongelukkig met alleen een nummertje.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Scenes an sich is volgens mij dan best redelijk native te realiseren. Veel sensoren en actoren hebben ondersteuning voor scenes. Beheer technisch zijn die dingen alleen nogal ongelukkig met alleen een nummertje.
Afgezien van numerieke weergave, zijn actuatoren gewoon erg beperkt. De MDT DaliPro-gateway ondersteunt bijvoorbeeld 64 DALI-kanalen, maar slechts 16 groepen. Alleen die laatste kunnen als scènes ingezet worden. Om een scene in de woonkamer te realiseren hebt ik Dali-kanalen op twee verschillende gateways nodig, plus de geschakelde WCD's op een MDT relay-unit. Dat wordt het wel heel lastig.

In de X1 is dat een fluitje van ene cent, maar tja dat is wel centraal. En een betere oplossing ken ik nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

OK, vandaag eindelijk toegekomen om offerte te laten maken voor railspots op de begane grond. Dit incl dimbare GU10's en de nog missende MDT 4-kanaals dimmers loopt, net als alles van deze verbouwing, toch een beetje uit de hand.

Nu heb ik van jaren geleden nog een Hue bridge liggen en een zooi lampen. Ik weet dat er hier veel mensen zijn of waren die het hebben gecombineerd met een X1, een ISE bridge of zelfs allebei.

Voor ongeveer de prijs van 1 dimmer koop ik al mijn Hue spots incl tunable white, iets wat met de normale dimmers hooguit met (veel beperktere) dimtone spots kan - en die zijn niet eens zoveel goedkoper.

Dus concreet mijn vraag: zijn er nog mensen die Hue gebruiken? Zou je het aanraden en hoe zit het met aansturen via KNX schakelaars? De X1 heb ik al, hoe is de ervaring geweest met het programmeren?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 20:45
Sinds kort heb ik een probleem met wat binaire inputs (wandschakelaars) icm lampen die ook extern gestuurd worden (Home Assitant).
Wat we af en toe merken is dat een lamp niet aan gaat op het moment dat je op een schakelaar klikt.
Net even de Diagnostics in ETS6 erbij gepakt, en wat ik zowaar zie: de eerste druk op de knop (nadat extern de state is gewijzigd) stuurt een state 'Off' naar het state address.
De 2e klik stuurt wel netjes een 'On' en de lamp gaat dus ook aan.
Wanneer ik dan weer vanuit HA de lamp uit zet, dan zie ik een state 'Inactive' voorbij komen.

Heeft iemand enig idee of dit nou een Home Asistant probleem is, of dat ik toch de configuratie in KNX moet aanpassen dat het state address van mijn verlichting van 1.011 (state) naar 1.001 (switch) moet wijzigen?

Wat ik voornamelijk vreemd vind is dat dit voorheen wel gewerkt (leek) te hebben. Ik kan er in iedergeval bijzonder weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Dat klinkt alsof er ergens een state object ontbreekt of niet goed geconfigureerd is. Je knop, danwel HA (of beide) weet dan niet van elkaar wat de status is.

Over het algemeen heb je op z'n minst deze configuratie nodig:
  • Je fysieke knop en HA sturen beide een 1.001 switch
  • De actor ontvangt deze 1.001
  • De actor verstuurt een 1.011 state
  • De knop en HA ontvangen beide de 1.011 state
Klik je nu op de fysieke knop, dan laat de actor aan HA weten dat de status getoggled is. HA weet dan dat de volgende keer geen 'on' maar 'off' moet zijn (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Ik weet niet of ik dan helemaal begrijp of het dan goed of fout is geconfigureerd nu.
Dit is de huidige configuratie die ik geprobeerd heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLJ-d42fXtFaPSi8ehjxVyMBEjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5IXLrTC1eF5I7xytZ1kAxjK5.png?f=fotoalbum_large

Waarbij dit de config is in Home Assitant:
code:
1
2
3
4
5
6
light: 
  - name: "KNX - Kitchen - Island Lights"
    address: "0/0/4" # ON/OFF
    state_address: "0/0/45" # State address for ON/OFF
    brightness_address: "0/0/6" # Absolute dimming level
    brightness_state_address: "0/0/46" # State address for absolute dimming

Ik begrijp dan niet wat je precies bedoeld met dat de schakelaar en HA een switch state moeten sturen (dat lijkt dan zo goed geconfigureerd) en dat dan de actor een state moet opsturen?

Het viel me overigens ook op dat als ik de data types wijzig in de groep addressen e.d. dat ik dan niet een download zou hoeven doen? (ik heb het net geforceerd door een wijziging te maken in beide apparaten)

[ Voor 9% gewijzigd door merijntjuh op 02-02-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je switch heb je aan twee groepsadressen gelinkt zie ik? Een object kan maar naar één groepsadres verzenden (S). Je Switch object moet ook niet naar je State GA linken, dat is een apart object. 331 dient dus uit 0/0/45 gehaald.

In 0/0/45 link je status en dat moet DPT 1.011 zijn lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 02-02-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
Ik heb nu 331, ofwel de schakelaar uit dat 0/0/45 groepsadres gehaald. Ik heb zowel getest met het data type van 0/0/45 op 1.011 en 1.001.
De documentatie van HA zegt sowieso dat dit 1.001 moet zijn. Maar ik zie nogsteeds hetzelfde gedrag.
De state van de knop van de binary input (Weinzierl Multi IO 570) lijkt niet geupdatet te worden als de status van de lamp veranderd.
Ik zie namelijk wel netjes de state van de verlicthing veranderen in Home Asisstant als ik de fysieke schakelaars gebruik

Hier ook de log wat er gebeurt als ik via HA de lamp aanzet en vervolgens op de schakelaar klik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5u5XVcntxc19hd8Jqe3XNn1eAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQk1LLwZT2HWz6lT9iREmZBJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door merijntjuh op 02-02-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Sorry, wat ik hiervoor schreef klopt niet helemaal. Het hangt een beetje van de knop af wat voor implementatie er beschikbaar is. Soms hebben knoppen separate switch en statusobjecten, soms is het alleen een switch object wat updateable (U) is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ3xXJzp21dQblBPO2wxt1DdOog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySQqqMf6Z1eKN7C17CZUNAgK.png?f=fotoalbum_large

In het voorbeeld hierboven zie je een aantal dingen:
  • Actor 1.1.3 accepteert een switch om de kroonluchter te schakelen (10/1/0) en spuugt een status uit op 10/2/0
  • De daar o.a. aan gekoppelde knop 1.2.8 zend 10/1/0, maar heeft daar ook een update (U) flag op. Als iets anders (b.v. HA) 10/1/0 verzend, zal de knop zijn interne status ook togglen
  • Een andere knop (onderste voorbeeld) heeft dit niet, maar doet dat met twee separate objecten (14/1/6 en 14/2/5). Als je die vanuit HA schakelt, stuurt de actor het statusobject 14/2/5 uit waardoor de knop weet dat 'ie geupdate moet worden
Het viel me overigens ook op dat als ik de data types wijzig in de groep addressen e.d. dat ik dan niet een download zou hoeven doen? (ik heb het net geforceerd door een wijziging te maken in beide apparaten)
Houd me ten goede, maar volgens mij is dat omdat het alleen maar een intern (ETS) hulpmiddel is om te voorkomen dat je groepsadressen op de verkeerde manier koppelt. Op de bus zijn 1.001 en 1.011 hetzelfde, namelijk een 1 bit waarde.
De state van de knop van de binary input (Weinzierl Multi IO 570) lijkt niet geupdatet te worden als de status van de lamp veranderd.
In de documentatie https://weinzierl.de/imag...lti-io-5267-manual-en.pdf zie ik op pagina 9 dat je het verzenden van de state actief aan moet zetten per kanaal. Heb je dat wel? Uit je screenshot hierboven (van 'channel 17) heb ik het idee van niet. Ik denk dat je dit ook aan moet zetten, daar 0/0/45 aan moet koppelen, en dat dingen dan beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:23:
Dus concreet mijn vraag: zijn er nog mensen die Hue gebruiken? Zou je het aanraden en hoe zit het met aansturen via KNX schakelaars? De X1 heb ik al, hoe is de ervaring geweest met het programmeren?
Ook ik heb een lichtrail hangen, 15 meter lang met (nu) 12 Hue-spots. Mijn eerste gedachte was om dat met DALI-sports te doen, maar die heb je als erg duur en nog veel duurder. Kortom, dat paste niet in het budget.

Ik doe dat met de X1 en dat werkt eenvoudig èn betrouwbaar. In de X1 maak je een Hue-lamp aan, koppelt 'm in de app met de gewenste Hue-entiteit en voeg de KNX-datapunten toe. Vanaf dat moment kun je vanuit KNX de hue lampen prima aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Maar maak je dan álle lampen los aan om individueel te besturen? Of gebruik je de Hue app voor groepen en instellingen die je dan als entiteit aanroept?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
@Zoefff
De documentatie van Weinzierl gaat over een "Switching Actuator" output (als je de output/input als dusdanig instelt).
In die gevallen waar dat in mijn situatie van toepassing is gebruik ik inderdaad wel dat state object wat je er dan bij krijgt.

Na wat trail en error ben ik erachter wat nu de juiste instellingen zijn:
Het groepsadres voor de status moet alleen het state object van de actuator aan hangen (voor nu maar gewoon het type op switch gezet omdat dat het in feite ook is).
Dan adres 0/0/4 in mijn geval hangt dus de actuator aan met Write flag.
Aan dat zelfde adres hangt ook de binary input (die op dimmen staat). Deze stond eerst alleen op T(ransmit) maar als ik daar ook W(rite) op zet werkt het precies zoals ik verwacht.

Altijd als je dit soort dingen ziet en er iets langer over nadenkt is het allemaal erg logisch natuurlijk...

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:16:
Maar maak je dan álle lampen los aan om individueel te besturen? Of gebruik je de Hue app voor groepen en instellingen die je dan als entiteit aanroept?
Beiden kan ;)

Mijn lichtrail loopt van de keuken via de eetkamer tot in de zitkamer. Spots zijn in de Hue-app in deze drie ruimten verdeeld en worden per vertrek aangestuurd. Onlangs kam daar zo'n mobiele tafellamp bij, die stuur ik individueel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:26
Heeft hier iemand ervaring met de Zennio GetFace IP (ZVP-CAM) deurbel?
Ik krijg deze niet gekoppeld met de Zennio Z41 COM via LAN.
Volgens mij staan de instellingen juist. Maar er zijn zoveel geavanceerde instellingen in de GetFace dat ik de bomen door het bos niet meer zie.
De handleiding helpt me ook niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Laatst online: 27-04 07:37

rev

OnlyTheBest schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:54:
Heeft hier iemand ervaring met de Zennio GetFace IP (ZVP-CAM) deurbel?
Ik krijg deze niet gekoppeld met de Zennio Z41 COM via LAN.
Volgens mij staan de instellingen juist. Maar er zijn zoveel geavanceerde instellingen in de GetFace dat ik de bomen door het bos niet meer zie.
De handleiding helpt me ook niet verder.
Welke handleiding had je gevonden? Op de productpagina van de ZVP-CAM staan er 4.

Als je de "Manual for Video Intercom Setting" volgt zou het in elk geval mogelijk moeten zijn de vraag specifieker te stellen door aan te geven waar je vastloopt met het koppelen van de Z41 COM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:26
rev schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Welke handleiding had je gevonden? Op de productpagina van de ZVP-CAM staan er 4.

Als je de "Manual for Video Intercom Setting" volgt zou het in elk geval mogelijk moeten zijn de vraag specifieker te stellen door aan te geven waar je vastloopt met het koppelen van de Z41 COM.
Ik heb ze allemaal al doorlopen.
Volgens mij staan mijn instellingen juist.
Dus ik zal iets over het hoofd zien.
Maar wat? Dat is de vraag. 😄
In de UI van de GetFace staan er test knoppen. Ik krijg wel test geluid en beeld, maar op de Z41 COM helemaal niets.
Nochtans staat er wel connected in groen.
Alsook de ZenCOM app geen beeld of geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 18:37
Mag je in Nederland een Schneider LVSXM324 of LVSXM624 gebruiken als hoofdgroepenkast?

Wil namelijk nu vaart maken om de bestaande KNX componenten samen te voegen in een enkele moderne groepenkast. Een mooi moment om de primaire groepenkast ook te gaan vervangen.

Mijn elektricien heeft echter de voorkeur voor een 'traditionele' groepenkast zoals de Advanced groepenkasten.

Graag even jullie advies.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zware Unit schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:13:
Mag je in Nederland een Schneider LVSXM324 of LVSXM624 gebruiken als hoofdgroepenkast?

Wil namelijk nu vaart maken om de bestaande KNX componenten samen te voegen in een enkele moderne groepenkast. Een mooi moment om de primaire groepenkast ook te gaan vervangen.

Mijn elektricien heeft echter de voorkeur voor een 'traditionele' groepenkast zoals de Advanced groepenkasten.

Ieder z’n voorkeur. Ik heb een kast die lijkt op de eerste alleen dan 3 segmenten breed en 6
segmenten hoog. In totaal kan ik daar 216 modules in kwijt. En dan past het allemaal maar net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Die elektricien is niet goed wijs. Die Advanced groepenkasten zijn veel te klein. Ik gok dat hij nog nooit een KNX-installatie heeft aangesloten en zwaar onderschat hoeveel ruimte dat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Helder. Zie zelf ook geen reden waarom de groepenkast als een Schneider LVSXM324 of LVSXM624 niet zou werken.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een kast is een kast imo, als deze maar voldoet aan de eisen voor een 230V installatie.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-03 00:01
Hallo allen,

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forum omdat ik mij wil gaan verdiepen in KNX. Ik ben zelf veel bezig geweest afgelopen jaren met Home Assistant en dit ook thuis in gebruik op het moment. Hier maak ik voornaamlijk gebruik van Zigbee en een heel klein beetje Zwave (Brandmelders).

Nu voldoet dit wel en heb ik nauwelijks problemen of iets dergelijke maar mocht ik naar een koopwoning gaan en deze gaan renoveren wil ik meteen deze voorzien van KNX.

Ik heb heel wat voorbeelden zien voorbij komen van jullie verdeelkasten maar vroeg me af hebben jullie in de ontwerpfase ook tekeningen gemaakt ? Dan bedoel ik niet een eendraadsschema of situatieschema. Maar echt schema's hoe de kasten zijn opgebouwd ?

Maar mijn grootste vraag op het moment is hoe hebben jullie alles afgezekerd omdat je alsnog moet voldoen aan de NeN1010. Hebben jullie de automaten en aardlekschakelaars gewoon voor de modules staan of hoe moet ik dit zien ?

Natuurlijk hoef ik op al deze vragen geen kant en klare antwoorden te hebben want vind zelf uitzoeken leuk dus mochten jullie boeken hebben wat interessant voor mij kan zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Mag je in Nederland een Schneider gebruiken als hoofdgroepenkast?
...
In Nederland zijn we redelijk uniek met pijpen - waar we draden doorheen trekken - die op de verdeler uitkomen. Dat maakt dat alle elektriciens terugvallen op de standaard oplossingen voor de Nederlandse markt, zoals Hager Vision, Schneider Advanced of ABB Hafonorm. Daar hebben ze vaak ook de onderdelen van op voorraad.

Je mag iedere verdeler gebruiken, zolang het maar aan de basis veiligheidseisen voldoet. En dat is opletten bij de pijpaansluitingen omdat je altijd aan de dubbele-isolatie eis moet voldoen. Je mag dus niet zomaar losse draden de kast invoeren. Hager lost dat bij Univers bijvoorbeeld op met een losse kap.

Dan is er nog iets anders; afhankelijk van je KNX-installatie kan het om veel draden gaan. En de meeste kasten zijn te compact oom met veel draad om te gaan. Grotere kasten hebben vooral veel meer diepte. Bij veel draden is verder het gebruik van rijgklemmen handig, maar dat moet de kast ook ondersteunen.
Als laatste: 230 Volt en zwakstroom door elkaar is ook een NoGo. Je moet dat van elkaar isoleren en dat is lastig in een kleine kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Larey96 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:33:

Maar mijn grootste vraag op het moment is hoe hebben jullie alles afgezekerd omdat je alsnog moet voldoen aan de NeN1010. Hebben jullie de automaten en aardlekschakelaars gewoon voor de modules staan of hoe moet ik dit zien ?
Ja, je moet altijd aan NEN1010 voldoen ;)
Ik heb mijn hele verdeler eerst uitgetekend, inclusief de KNX

Members only: Deeltekening
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Relais moeten zo afgezekerd zijn, dat ze ook t.a.v. de maximale belasting beveiligd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ja

(en wat @Conrado allemaal al zei)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
Bedankt voor je reactie. Ja ben zelf elektricien zoals al eerder gezegd in de industrie. Zo heb ik 8 jaar als storing/onderhoudsmonteur bij VDL Nedcar gewerkt. Maar huisinstallatie is dan een hele andere tak van sport en vooral op het gebied met KNX.

Een nieuwsgierige vraag toen jij begon met knx was dit een nieuwbouw woning of een renovatie woning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hallo allen,

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forum omdat ik mij wil gaan verdiepen in KNX. Ik ben zelf veel bezig geweest afgelopen jaren met Home Assistant en dit ook thuis in gebruik op het moment. Hier maak ik voornaamlijk gebruik van Zigbee en een heel klein beetje Zwave (Brandmelders).

Nu voldoet dit wel en heb ik nauwelijks problemen of iets dergelijke maar mocht ik naar een koopwoning gaan en deze gaan renoveren wil ik meteen deze voorzien van KNX.

Ik heb heel wat voorbeelden zien voorbij komen van jullie verdeelkasten maar vroeg me af hebben jullie in de ontwerpfase ook tekeningen gemaakt ? Dan bedoel ik niet een eendraadsschema of situatieschema. Maar echt schema's hoe de kasten zijn opgebouwd ?

Natuurlijk hoef ik op al deze vragen geen kant en klare antwoorden te hebben want vind zelf uitzoeken leuk dus mochten jullie boeken hebben wat interessant voor mij kan zijn hoor ik het graag.
toon volledige bericht
Vergeet niet dat je bij een standaard renovatie in Nederlandse huizen waarschijnlijk niet lekker uitkomt qua centraaldozen en leidingwerk. Onderschat dat niet, of koop een huis van hout :)

Dus werk voor jezelf uit wat je in welke ruimte zou willen (dit kan conceptueel en gebouw-onafhankelijk). Denk aan licht, sensoren, gordijnen, zonwering, etc. Je kan minder kritische dingen ook draadloos via HA aan KNX koppelen, maar probeer primaire zaken in KNX te houden (je moet het ook weer kunnen verkopen als een werkend geheel).

Dat betekent dat je grofweg weet wat er moet gebeuren als je een huis koopt. Dan kan je aan de bak om leidingen te trekken en daarna alles weer dicht te maken en af te werken. Oh en zoek een partner (elektricien) die snapt wat je wil, anders heb je kans tegengewerkt te worden omdat ze alleen traditionele systemen gewend zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
Ja het is ook niet tot ik binnen nu en een half jaar gaat gebeuren. Denk tot ik eerst eens een demo bord ga maken als hobby project.

En was inderdaad van plan HA en KNX te koppelen aan elkaar al is het alleen voor energie te monitoren en de visualisatie.

Zal ook eens opzoek gaan naar handboeken hierover lijkt me niet geheel onhandig. Ook al ben ik van mening door het te doen en fouten maken meestal leerzamer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
HA en KNX gaat prima @Larey96. Ik doet dat eerlijk gezegd nog helemaal in YAM, maar de KNX-integratie heeft de laatste maanden grote stappen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
Hebben jullie misschien een aantal componenten die goed en leuk zijn om mee te demonsteren ? Dus gewoon om een klein begin te maken met KNX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Larey96 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:32:
Hebben jullie misschien een aantal componenten die goed en leuk zijn om mee te demonsteren ? Dus gewoon om een klein begin te maken met KNX.
Zelf een klein demo bord is al niet goedkoop. Je hebt een voeding nodig, een interface en 1 of meerde componenten waar je mee wil spelen. Schakelaar, relais, dimmer, je kan je test net zo groot of klein maken als je wil.

Als je een beetje Duits kan, staat Youtube vol met Duitse tutorials.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb net een demo bord gemaakt met voeding, ip interface, dali gateway, mdt taster, 2.eldoled drivers en een busch jaeger bewegingsmelder. Zit je al op 1000 euro, give or take.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Larey96 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:32:
Heb nog wel een 'oud' setje liggen welke ik gebruik hebt voor mijn demo board... dit om te testen of ik verder KNX ging gebruiken in mijn huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKWKQOD6oL1dnrOM6MNMuK4H5ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp54EK1kNF2W1d3mDXyIEeDZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Zware Unit op 19-02-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
Zou ook zeker wat dingetjes op Marktplaats, eBay etc kopen. Kan een hoop geld schelen en genoeg om demo bord etc te maken.

Integratie KNX met HA is super moet ik zeggen. In mijn huis heb ik de meeste dingen decentraal, vooral verlichting. Dus alle dimmers met Dali verbonden aan KNX, maar alle dimmers dus overal in het plafond. Niet ideaal vind ik, maar was enige optie. Elektricien werkte ook niet echt mee. Volgend huis misschien toch meer centraliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Larey96 KNX Virtual is gratis dacht ik en laat je toe om setups te simuleren.

Zelf ook best wat gehad aan de KNX-serie van Torben Ledermann (hij heeft ze ook in het Engels).

• Not Applicable
Hier ook al een paar keer gezegd, ik heb wel iets gehad aan de online cursus met oefeningen van Futurasmus:

https://www.futurasmus-kn...sosonlinebasicoindice.php

Ik heb het als volgt gedaan:
Ik had al eens van KNX gehoord en ben dan begonnen met dit forum door te lezen (diagonaal)
Vervolgens online cursus (gratis) van futurasmus te volgen om inzicht te krijgen hoe de technische kant echt werkt
Dan heb ik +/- een jaar voor de verbouwingen begonnen, maar wanneer ik beslist had om echt met KNX te werken, enkele basis componenten gekocht om op een testbord te zetten. Deze kon ik dan later recupereren in mijn huis

Zo geen geld weggesmeten en alles vlot geleerd...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:24:
@Larey96 KNX Virtual is gratis dacht ik en laat je toe om setups te simuleren.

Zelf ook best wat gehad aan de KNX-serie van Torben Ledermann (hij heeft ze ook in het Engels).
Oh ja, dat is waar. Hij heeft toen een deel ook in het Engels gedaan. Kai is ook wel een goeie als je een X1 overweegt (niet doen, verder kijken) en haus-automatisierung.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larey96
Als het goed is heb ik nog een opleidingsbudget over. Mocht dit zo zijn zal ik een gecertificeerde cursus volgen denkelijk. Maar dit zal pas achter een paar maanden zijn. Wil eerst een beetje zelf mbv ETS 6 Lite (gratis licentie e-campus) en KNX Virtual wat stoeien.

Misschien vind ik op een 2e hands site nog wat leuk spul om mee te experimenteren. Zo is mijn Home Assistant verhaal ook begonnen door maar gewoon wat te doen en fouten te maken heb ik het ook geleerd misschien niet heel effecient maar goed.

Maar ook wat @Not Applicable zegt ik wil wel spul kopen wat ik in mijn huis zou willen stoppen en dan is er ook geen weg meer terug :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

KNX an sich is nog wel goed onder de knie te krijgen. Ik heb meer moeite met een consequent systeem van nummeren en labellen van alle groepen en adressen. Met als gevolg dat ik mijn hele huis inmiddels als beta heb bestempeld en eigenlijk alles opnieuw kan :P :F

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ethirty schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:02:
KNX an sich is nog wel goed onder de knie te krijgen. Ik heb meer moeite met een consequent systeem van nummeren en labellen van alle groepen en adressen. Met als gevolg dat ik mijn hele huis inmiddels als beta heb bestempeld en eigenlijk alles opnieuw kan :P :F
But if it works O-)

Ik heb eigenlijk hetzelfde inderdaad. Begonnen met de opstelling met het idee dat dit nog niet definitief is. Wel al m'n best gedaan op logische groepen indelingen etc. Maar het werkt nu eigenlijk goed, enkel als ik iets wil aanpassen dan loop ik soms tegen m'n matige documentatie aan waardoor ik langer dan nodig bezig ben met een simpele aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:29
Heeft iemand ervaring met KNX via VMware Fusion ? Ik heb een nieuwe KNX opstelling , en ETS heeft soms moeite om de IP router (Babtec Appmodule) te bereiken. VMware heeft IP adres in hetzelfde subnet als de IP router, geen packetloss. Hij maakt verbinding via IP Tunnel, multicast gaat sowieso niet goed.

Vaak is een herstart van ETS voldoende om weer wat updates aan componenten uit te voeren, maar na X tijd komt er niets meer door. X lijkt nog wat variabel te zijn.

En wellicht gerelateerd; zodra ik Home Assistant aan KNX koppel, kan ik doen wat ik wil, maar kan ik in ETS geen verbinding meer krijgen met de IP router. Totdat ik HA weer ontkoppel en ETS herstart.

Zit te zoeken of dit aan de VMWare instellingen ligt, aan de Babtec module (mooi ding, maar geen long frame support, dat geeft ook wel uitdagingen) of nog ergens anders in de keten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 22:09
aloft schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:10:
Heeft iemand ervaring met KNX via VMware Fusion ? Ik heb een nieuwe KNX opstelling , en ETS heeft soms moeite om de IP router (Babtec Appmodule) te bereiken. VMware heeft IP adres in hetzelfde subnet als de IP router, geen packetloss. Hij maakt verbinding via IP Tunnel, multicast gaat sowieso niet goed.

Vaak is een herstart van ETS voldoende om weer wat updates aan componenten uit te voeren, maar na X tijd komt er niets meer door. X lijkt nog wat variabel te zijn.

En wellicht gerelateerd; zodra ik Home Assistant aan KNX koppel, kan ik doen wat ik wil, maar kan ik in ETS geen verbinding meer krijgen met de IP router. Totdat ik HA weer ontkoppel en ETS herstart.

Zit te zoeken of dit aan de VMWare instellingen ligt, aan de Babtec module (mooi ding, maar geen long frame support, dat geeft ook wel uitdagingen) of nog ergens anders in de keten.
Werkt hier prima, ben in het verleden wel eens tegen het maximaal aantal sessies aangelopen, heb zelf een Gira router, deze support tot 5 sessies, alles daarboven reageert die niet meer en moet je wachten op de timeout . Je zult eens op moeten zoeken of jouw router dit ook heeft, daar lijkt het wel op als ik dit lees.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walletje-w
Voor de mensen die home assistant aan knx willen koppelen. Torben Ledermann heeft een nieuwe informatieve video uitgebracht. YouTube: Integrating KNX & Home Assistant - For Beginners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:02:
Dat gevoel ken ik, dat had ik al op mij demo-bordje :)

Ik heb voor de ruwbouw alle elektro-aansluitingen consequent genummerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akDn9twy52iGQIyexE4vQfvCeq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkHJQbsp4ojy4T6swGMBQmA6.png?f=fotoalbum_large

Dat gebruik in nu ook voor KNX: "0.04-L2 Aan/Uit" "0.04-L2 DimRel" "0.04-L2 DimAbs" "0.04-L2 AanStat" en "0.04-L2 DimStat" zijn alle berichten die betrekking hebben op de verlichting boven het kookeiland. Dat werk zo verhelderend dat ik me geen seconde druk hoef te maken welk KNX-adres die berichten precies hebben.

Pagina: 1 ... 80 ... 82 Laatste