#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dart kloptEthirty schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:04:
Voor de gemiddelde leek is 0.04L2 natuurlijk compleet betekenisloos
Gelukkig is één keer de tekening bekijken voldoende om het te snappen. Alleen al in de keuken heb ik 9 Dali kanalen, da's best lastig om die individueel duidelijk te omschrijven.
Verder heb ik alles gedocumenteerd. Zo komt de "0.04-L2" uit op de "0.04-V3.4", rechts op de tekening waar ik lokaal de DALI drivers onder inbouwkasten verstopt heb. En als je daar gaat kijken, kom je een kabel tegen met label "0.04-L2"
@Maurits28, ik heb allerlei CAD-achtige programma's gebruikt - ook voor het schema van de meterkast - maar liep tè veel tegen beperkingen. Daarom alles nu in Adobe Illustrator getekend. Veel werk, maar super handig.
[ Voor 15% gewijzigd door Conrado op 28-02-2025 15:59 ]
Mijn huis is slimmer dan ik...
Druk op de taster moet dan een 10-24V signaal naar de elektrische deuropener geven waardoor de dagschoot vrijgegeven wordt, dit in combinatie met een paar snappers zorgt ervoor dat de deur een stukje open gaat. Hierdoor kan ik de deur in de lattenwand op laten gaan en zie je deze pas na een druk op de knop.
Voorbeeldje: https://www.maaslandgroep...ory/EV056_S00_2022_NL.pdf Deze kost ongeveer 50 euro.
Iemand heeft dit vast al eens een keertje toegepast, nog zaken waar ik aan moet denken?
- ik kies voor de variant die zonder spanning stroom gesloten is. Deur betreft geen nooddeur die ten alle tijden open moet kunnen.
- moet nog even nagaan waar ik de 10-24V vandaan haal, KNX-busvoeding doet 30VDC, dus dat gaat hem niet worden, daarnaast is de gevraagde amperage stroom aan de hoge kant.
[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 06-03-2025 14:01 ]
TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Zonder KNX
Gebruik een externe voedingsbron, bijvoorbeeld een 12 V DC voeding of een 16 V AC beltransformator. Je trekt een draad vanaf de voedingsbron naar een ouderwetse drukknop of pulsschakelaar, vanaf de drukknop naar de deuropener en vanaf de deuropener terug naar de voeding. Dat is in feite precies zoals je een deurbel aansluit.Met KNX
Wat je kunt doen is een standaard KNX schakelactor gebruiken om de arbeidsstroom van een externe voeding te sturen. Je neemt wederom een 12 V DC voeding of een 16 V AC beltransformator of een andere externe voedingsbron die geschikt is om met je schakelactor te schakelen. Je trekt een draad vanaf de externe voeding naar de schakelactor, vanaf de actor naar de deuropener en vanaf de deuropener terug naar de voeding. Als de schakelactor het desbetreffende relais sluit, loopt de arbeidsstroom van de voeding naar de deuropener en wordt de deur geopend. Zodra het relais weer wordt gesloten, gaat de deuropener weer terug naar de ruststand.Nu de manier hoe je via KNX aan de schakelactor vertelt wanneer het relais moet worden bediend. Dat doe je met de KNX-taster.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Daar had ik iets duidelijker kunnen zijnTomatoman schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:46:
Amperage. Stroom of stroomsterkte noemen we dat in het Nederlands. Je geeft niet aan wat je met KNX wilt doen; daarom geeft ik ook de eenvoudige oplossing zonder gebruikmaking van KNX.
Zonder KNX
Gebruik een externe voedingsbron, bijvoorbeeld een 12 V DC voeding of een 16 V AC beltransformator. Je trekt een draad vanaf de voedingsbron naar een ouderwetse drukknop of pulsschakelaar, vanaf de drukknop naar de deuropener en vanaf de deuropener terug naar de voeding. Dat is in feite precies zoals je een deurbel aansluit.
Met KNX
Wat je kunt doen is een standaard KNX schakelactor gebruiken om de arbeidsstroom van een externe voeding te sturen. Je neemt wederom een 12 V DC voeding of een 16 V AC beltransformator of een andere externe voedingsbron die geschikt is om met je schakelactor te schakelen. Je trekt een draad vanaf de externe voeding naar de schakelactor, vanaf de actor naar de deuropener en vanaf de deuropener terug naar de voeding. Als de schakelactor het desbetreffende relais sluit, loopt de arbeidsstroom van de voeding naar de deuropener en wordt de deur geopend. Zodra het relais weer wordt gesloten, gaat de deuropener weer terug naar de ruststand.
Nu de manier hoe je via KNX aan de schakelactor vertelt wanneer het relais moet worden bediend. Dat doe je met de KNX-taster.
Links naast de deur komt een KNX taster met 4 knoppen. Een aantal zullen voor licht zijn, maar 1 knop wil ik gebruiken om de arbeidsstroom te schakelen zodat je daarmee de deur kunt openen. Losse voeding is dan inderdaad het meest makkelijk. Heb op een MDT AKS-1216.03 KNX-Schaltaktor nog een plekje vrij en die moet dat zo te zien prima kunnen schakelen. Wel even zien hoe ik het qua instellingen zo ga doen dat hij dan automatisch 1-2 seconden schakelt en dan weer terug gaat naar 0.
Nu nog even op zoek naar een goede voeding, ergens staat me bij dat beltrafo's een fors verlies kunnen hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 06-03-2025 14:12 ]
Hi, even handig om te bedenken dat je geen laagspanning en 230 spanning op dezelfde actor mag schakelen. Als je van plan bent om de 230 kant van de adapter te schakelen, dan kan dit wel. Betekent wel dat de adapter alleen de deuropener aangesloten moet hebben, want anders schakel je andere zaken ook aan/uit.Niek_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:01:
[...]
Daar had ik iets duidelijker kunnen zijnDank voor je uitgebreide reactie.
Links naast de deur komt een KNX taster met 4 knoppen. Een aantal zullen voor licht zijn, maar 1 knop wil ik gebruiken om de arbeidsstroom te schakelen zodat je daarmee de deur kunt openen. Losse voeding is dan inderdaad het meest makkelijk. Heb op een MDT AKS-1216.03 KNX-Schaltaktor nog een plekje vrij en die moet dat zo te zien prima kunnen schakelen. Wel even zien hoe ik het qua instellingen zo ga doen dat hij dan automatisch 1-2 seconden schakelt en dan weer terug gaat naar 0.
Nu nog even op zoek naar een goede voeding, ergens staat me bij dat beltrafo's een fors verlies kunnen hebben.
Klaas
Goed punt + oplossing, dank. Kan ik gelijk meemaken hoe zo'n beltrafo zich houdt als deze aan de 230V kant geschakeld wordtklaasopurk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:03:
[...]
Hi, even handig om te bedenken dat je geen laagspanning en 230 spanning op dezelfde actor mag schakelen. Als je van plan bent om de 230 kant van de adapter te schakelen, dan kan dit wel. Betekent wel dat de adapter alleen de deuropener aangesloten moet hebben, want anders schakel je andere zaken ook aan/uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 06-03-2025 15:19 ]
Heb dit bij mij niet voor, maar vraag mij toch al tijdje af... waarom niet? Behalve het feit dat je van de keuring laagspanning en zeer lage spanning niet mag mixen,... wat gebeurd er als je dit wel doetklaasopurk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:03:
[...]
Hi, even handig om te bedenken dat je geen laagspanning en 230 spanning op dezelfde actor mag schakelen. Als je van plan bent om de 230 kant van de adapter te schakelen, dan kan dit wel. Betekent wel dat de adapter alleen de deuropener aangesloten moet hebben, want anders schakel je andere zaken ook aan/uit.

Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen. Zijn er meer verschillen waar ik overheen heb gekeken?
FP94QS
https://hager.com/nl/cata...-l-ip44-iso-1050x1400x205
+-€ 1.100,-
FP94SN2
https://hager.com/de/kata...ip44-skii-1400x1050x205mm
+- € 826,-
Deze komt met:
- 30x 35mm din-rail.
- 5x Aard-rail voor 32 kabels.
- 5x Nul-rail voor 32 kabels.
- 5x Kabelinvoer, buisinvoer los te verkrijgen.
- Afdekkappen.
De Hager is leeg.
Geinig! Ik heb 'n FWB61S onderweg, omdat die ook véél goedkoper is dan de in NL gebruikelijke FWQ61P.amauer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:09:
Ik ben bezig met de aanleg van domotica in ons nieuwbouw huis. Nu is mijn oog gevallen op de hager univers kasten. Op de nederlandse site van Hager staat de FP94QS en op de duitse site staan de FP94SN2. Beide kasten hebben hetzelfde formaat, IP44, klasse II. Het enige verschil wat ik kan ontdekken is dat er bij de duitse variant (FP94SN2) geen ophangframe (quickset) zit.
Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen. Zijn er meer verschillen waar ik overheen heb gekeken?
Daar bleek Hager een keurig vergelijkingsdocument voor te hebben, dat in detail de verschillen uiteen zet. Ook ik krijg géén quickset ophangframe - boeit niet tegen houten plaat. En bij een 'P' krijg je naast een aansluitklem voor aarde er ook eentje voor de nul. Nou ja, als die op 'n plek zit waar je daar in NL niets aan hebt (want elke groep z'n eigen nul), dan schroef ik die er voor dat prijsverschil met genoegen uit.
Kortom: snuffel even door in de documentatie. Hager legt vast ergens exact uit waar elk (stukje van) het typenummer voor staat.
Installatiemateriaal, KNX, DALI etc is in Duitsland inderdaad een stuk goedkoper. Ik koop veel via oa Voltus. Voltking, K.S.H. Technikhandel en nog een paar. Gaat altijd probleemloos.
Idealo.de is een goed begin om op prijs te zoeken.
De term laagspanning is vrij verwarrend. Alles tot 1000V heet laagspanningNot Applicable schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Heb dit bij mij niet voor, maar vraag mij toch al tijdje af... waarom niet? Behalve het feit dat je van de keuring laagspanning en zeer lage spanning niet mag mixen,... wat gebeurd er als je dit wel doet
Een SELV systeem mag nooit gemixt worden met een niet SELV systeem omdat je er bij een SELV systeem van uit moet kunnen gaan dat je het veilig kan aanraken. Als er in een verdeler ook 230V is verwerkt, en een fasedraad is bijvoorbeeld tegen een terminal van het SELV systeem komen te liggen, dan heb je het hele SELV systeem naar een potentiaal van 230V getild, plus of min nog de bijvoorbeeld 24V spanning op het SELV systeem zelf. Dan is het ineens niet meer zo veilig om aan te raken.
Apparaten aangesloten op het SELV systeem zijn ook niet dubbel geisoleerd en zouden op die manier ook onbedoeld 230V af kunnen geven aan een gebruiker.
Ik heb zelf de 3-punts slot van maaslandgroep in m'n voordeur zitten. Heb daarbij ook hun power supply gekocht op een DIN rail. Via een MDT switch actuator schakel ik het slot open en dan met een timer weer dicht (maar de ingebouwde timeout van het slot is al voldoende tijd). Het slot is dus geconfigureerd als 'staircase light with time'. Het slot maakt ook een toon geluidje wanneer het unlocked. Voor nu unlock ik het enkel via mijn aangesloten Home Assistant, maar in de toekomst ga ik een intercom aan de voordeur hebben die dan ook het signaal indirect aanstuurt. Moet zeggen dat het verder allemaal naar behoren werkt.Niek_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:17:
Zit erover te denken om een elektrische deuropener te plaatsen met naast de deur een taster.
Druk op de taster moet dan een 10-24V signaal naar de elektrische deuropener geven waardoor de dagschoot vrijgegeven wordt, dit in combinatie met een paar snappers zorgt ervoor dat de deur een stukje open gaat. Hierdoor kan ik de deur in de lattenwand op laten gaan en zie je deze pas na een druk op de knop.
Voorbeeldje: https://www.maaslandgroep...ory/EV056_S00_2022_NL.pdf Deze kost ongeveer 50 euro.
Iemand heeft dit vast al eens een keertje toegepast, nog zaken waar ik aan moet denken?
- ik kies voor de variant die zonder spanning stroom gesloten is. Deur betreft geen nooddeur die ten alle tijden open moet kunnen.
- moet nog even nagaan waar ik de 10-24V vandaan haal, KNX-busvoeding doet 30VDC, dus dat gaat hem niet worden, daarnaast is de gevraagde amperage stroom aan de hoge kant.
In hun documentatie staat ook dat als je spanning erop houdt, je het slot openhoud. dus je kunt hem langer openhouden dan de default ingestelde tijd, maar niet korter volgensmij. Langer heb ik wel geprobeerd en dat lijkt te werken, maar zoals ik al zei: de default tijd is meer dan genoeg.
Zaken waar je aan moet denken is: hoe krijg ik de kabel weg. Dat is het belangrijkste denk ik zo. Heb ook zo een overgangs ding van hen gekocht (om kabel van deur in kozijn te krijgen).
[ Voor 12% gewijzigd door Neijwiert op 14-03-2025 11:36 ]
Niet dat je oorspronkelijke plan een slecht idee was en ik blij ben met je link naar dit product. Ik kende het nog niet. Het is ook op een andere manier op te lossen als je het relatief minimaal wilt hebben. Zelf hebben we op de meterkast en technische ruimte deur deze handgreep geplaatst. https://www.xinnix.nl/art...erkte-handgreep-h160.htmlNiek_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:17:
Hierdoor kan ik de deur in de lattenwand op laten gaan en zie je deze pas na een druk op de knop.
Even een klein dingetje, hierbij ga ik er van uit dat dit geen buitendeur is?Niek_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:17:
Zit erover te denken om een elektrische deuropener te plaatsen met naast de deur een taster.
Ik bedoel, dit lijkt me namelijk niet een hele veilige oplossing.
Dan zou ik eerder gaan voor een duurdere oplossing met 3-puntssturing.
Ik lees hier ook een paar keer een beltrafo voorbij komen, dit is vaak niet de beste oplossing hiervoor.
En bij de meesta actors mag je 230v en laagspanning niet door elkaar gebruiken, je zou kunnen kijken om de primaire (230V) kant aan te sluiten op de actor, dan heb je ook meteen het verlies van de trafo weg genomen, heb alleen geen idee wat voor invloed dat heeft op het sturen van het slot (of dit dan wat vertraagd is).
en je kunt vaak de actor zo instellen dat de uitgang maar enkele seconden aangestuurd wordt.
soms direct bij uitgang en soms gebruik ik daarvoor de trappenhuisfunctie voor als ik geen goeie andere functie hiervoor kan vinden.
[ Voor 27% gewijzigd door Clumsy Smurf op 14-03-2025 20:02 ]
Onder normale condities - er zijn uitzonderingen - is SELV < 60 Volt DC. Dat is waarom de meeste CC LEDdrivers niet verder dan 60 Volt gaan. Helaas zijn daar ook weer afwijkingen op die zelfs tot 100 Volt DC gaan.tss68nl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:11:
[...]
Delen die een lagere spanning hebben worden meestal aangeduid met SELV (Safe Extra Low Voltage) en uit mn hoofd gaat dat tot 90V. SELV is dus een subset van laagspanning.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je hebt gelijk, het is inderdaad 60V en ik twijfelde ook. De reden dat ik 90V noemde is omdat EldoLED een tijd lang SELV drivers heeft gemaakt met 90V maximale spanning. Volgens mij zat daar een systeem in waarbij ze eerst met een spanning onder de 60V het circuit controleren, en daarna pas de spanning opvoeren als alles normaal 'lijkt'qua stroomsterkte en benodigde bijbehorende spanning.Conrado schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:04:
[...]
Onder normale condities - er zijn uitzonderingen - is SELV < 60 Volt DC. Dat is waarom de meeste CC LEDdrivers niet verder dan 60 Volt gaan. Helaas zijn daar ook weer afwijkingen op die zelfs tot 100 Volt DC gaan.
Laatst moest ik een kabel aan ene groep toevoegen en dan moet je rijgklemmen opschuiven. Het is en karweitje, maar dan is het weer netjes.
Dat is de ideale situatie inderdaad. Maar dan zou ik een aantal kabels moeten verlengen wat ook niet ideaal is. Ik heb die te kort ingeschat en kan ze niet meer naar de andere kant van de verdeler brengen.Conrado schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:31:
Een elektrische installatie moet volgens NEN1010 vooral overzichtelijk zijn. Persoonlijk houdt ik daarom alle rijgklemmen van één groep bij elkaar simpelweg om het overzichtelijk te houden. Je ziet dan in één opslag wat-met-wat verbonden is. De voedingsdraden zitten toch diep weg en dat is dat niet meer duidelijk.
Laatst moest ik een kabel aan ene groep toevoegen en dan moet je rijgklemmen opschuiven. Het is en karweitje, maar dan is het weer netjes.
Je bedoeld met een dubbele aderhuls? Zodat je vanaf de groep/installatie automaat ziet dat er twee kabels richting de rijgklemmen gaan?Conrado schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:42:
Ja, dat kan gebeuren. Kun je ze op de automaat of het relais koppelen?
[ Voor 3% gewijzigd door walletje-w op 25-03-2025 10:52 ]
Dat is bij mij tijdelijk wat rommelig (met Wago 221 op een railklem) en ik wil dat kuisen. Maar dat betekent wat betere planning en nieuwe kabels trekken dus niet zoveel zin dat over een paar maanden weer te moeten doen omdat ik iets bij moet plaatsen.
#team_UTC+1
Ik ben zelf altijd een "Software" man geweest dus helaas niet echt bekend met de letter van de NEN1010 en hoe je die moet interpreteren.walletje-w schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Dat is de ideale situatie inderdaad. Maar dan zou ik een aantal kabels moeten verlengen wat ook niet ideaal is. Ik heb die te kort ingeschat en kan ze niet meer naar de andere kant van de verdeler brengen.
Echter hadden wij bij onze industriele kasten altijd onze rijgklemmen in groepen verdeeld. gescheiden door scheidingsblokken waar je van die nummertjes op kon klikken. Onze groepen waren dan altijd gegroepeerd op spanning en doel. En dan genummerd in de trand van X1, X2, X3 etc etc
In het geval dat er op 2 plaatsen dezelfde groep nodig was. Werd die volgens mij nog wel eens met X1.1, X1.2 etc genummerd
Door de scheidingsblokken zag je wel waar de groepen ophouden. En door de nummering zag je wat bij elkaar hoorde als het niet naast elkaar kon.
Langere kabels trekken is natuurlijk de mooiste oplossing, maar misschien dat jij (en de eventuele keurmeester) met bovenstaande oplossing kunnen leven
Ik doe dat in volgorde van voorkeur, Kam op rijgklemen (eventueel tussenliggende tanden afbreken), Dubbele adereindhuls, aftakblok (https://www.elektramat.nl/eaton-aftakblok-universeel-2x10/).Ethirty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:18:
Daarop inhakend, ik heb 1 voedingskabel van groep naar klemmenblok lopen voor de permanente voeding (met een MDT relais tbv stroommeting ertussen). Hoe tappen jullie in de praktijk de voeding voor die groep af tbv geschakelde aansluitingen in datzelfde blok?
Dat is bij mij tijdelijk wat rommelig (met Wago 221 op een railklem) en ik wil dat kuisen. Maar dat betekent wat betere planning en nieuwe kabels trekken dus niet zoveel zin dat over een paar maanden weer te moeten doen omdat ik iets bij moet plaatsen.
Volgens mij zijn er ook automaten of componenten waar je 2 adereindhulzen in 1 gat kwijt kan (Beiden kanten van de bout zeg maar) Maar zover ik weet, moet de fabrikant dan specificeren dat dit kan en mag. In de praktijk doe je dit dus liever niet.
Of eigenlijk, Hoe bedoel je groep in deze context eigenlijk? Ging uit van groeperingen op de rijgklem. Maar in deze context kan groep ook de ingang van de automaat zijn, of de voeding op de MDT doorlussen naar andere ingangen?
Groep, als in automaat. Had je berichtje gemist.mjkl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:05:
[...]
Of eigenlijk, Hoe bedoel je groep in deze context eigenlijk? Ging uit van groeperingen op de rijgklem. Maar in deze context kan groep ook de ingang van de automaat zijn, of de voeding op de MDT doorlussen naar andere ingangen?
Was er nooit eerder aan toegekomen, maar wilde mijn SMA omvormer via Modbus TCP uitlezen eindelijk eens inregelen. Wat ik ook probeer, de X1 snapt er niks van.
Iemand die Gira's eigen Modbus module werkend heeft en mij op weg kan helpen? Want ik krijg alleen 0x0 en 0xF achtige reacties terug. Documentatie is, zoals gebruikelijk, zeer summier. Net als de module zelf, 64 bit registers kunnen bijvoorbeeld niet en er is geen onderscheid tussen big- en little endian. Met duizenden mogelijke registers is het zoeken naar die ene naald

[ Voor 27% gewijzigd door Ethirty op 30-03-2025 15:03 ]
#team_UTC+1
Ehh..., nee! Ik en gestopt het dat soort interfacing via de X1; nauwelijks debug mogelijkheden en een nieuwe versie uploaden duurt 15 min....Ethirty schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:02:
[...]
Iemand die Gira's eigen Modbus module werkend heeft en mij op weg kan helpen?
Heeft SMA een Home Assistant integratie? Interfacing doe ik voortaan via Home Assistant en wàt echt nodig is in KNX zet ik eenvoudig door. Werkt super!
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Sunspec is de standaard. Maar er zijn verschillende handleidingen, een model-specifieke html lijst met alle registers, ook al zijn die helemaal niet voor jouw model omvormer.P5ycho schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:14:
Sma via modbus is een beetje een draak. Als er geen actuele waardes zijn stuurt de omvormer 0xFFFF uit, daar moet je meestal in software wat aan fixen anders registreer je astronomische waarden. Misschien ben je beter af met de sunspec modbus interface, die wordt ook ondersteund.
Ik zoek in eerste instantie gewoon het actuele vermogen. Het idee van vermogen sturen ná het salderen heb ik voorlopig al laten varen.
HA werkt met 2 klikken, uiteraard. Snap niet waarom iets anders dan zó ingewikkeld gemaakt wordt.Conrado schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:05:
[...]
Ehh..., nee! Ik en gestopt het dat soort interfacing via de X1; nauwelijks debug mogelijkheden en een nieuwe versie uploaden duurt 15 min....
Heeft SMA een Home Assistant integratie? Interfacing doe ik voortaan via Home Assistant en wàt echt nodig is in KNX zet ik eenvoudig door. Werkt super!

Alleen ik heb het nu op een oude Pi draaien als test en daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Als ik er basic HEMS mee wil doen, wil ik zeker geen HA ertussen.
Het is af en toe ook gewoon gekrenkte trots. Duur kreng en ik krijg er werkelijk niks mee voor elkaar.
Edit: het is soms zo makkelijk: gewoon NIET de modules van Gira gebruiken maar even Googlen naar de vele (Modbus) alternatieven van de community. Netjes direct de output die ik zoek, duidelijke omschrijving op de input velden en ook gelijk een optie ingebakken om iets te kunnen schrijven.
Goed bezig Gira, 2 dagen verspild en nu in een kwartier werkend.

(alleen nog even zoeken naar het juiste register voor de huidige opbrengst, maar het is ondertussen donker)
[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 30-03-2025 21:06 ]
#team_UTC+1
Mijn huidige situatie: ik heb een woning met drie verdiepingen, waarbij elke verdieping een eigen thermostaat heeft. Deze thermostaten sturen telkens per verdieping een tweewegventiel (Caleffi 642) aan. Achter deze klep bevindt zich per verdieping een vloerverwarmingsverdeler (collector), die de warmte verder verdeelt over meerdere zones binnen die verdieping. Het verwarmen van het water gebeurt door een gaswandketel ACV Kombi Kompakt HRE 36/30.
Wat ik begrepen heb is dat de gaswandketel kan aangestuurd worden door zoiets als bv Theben KNX-OT-Box.
Maar dan heb je nog actoren nodig om de verwarming over de verschillende kamers te regelen. Wat ik ook gevonden heb is dat er stelmotoren bestaan die ventielen op de vloerverwarmingsverdelers kunnen sturen (en het in mijn geval maakt dit dan de tweewegventielen overbodig). Bestaan er misschien ook oplossingen die de tweewegventielen laat aansturen via KNX?
Alvast bedankt om wat guidance te geven hoe dit het best kan aangepakt worden
Ik zit hier ook naar te kijken, maar heb eerlijk gezegd nog niet naar het ketelgedeelte te kijken. Op dit moment heb ik een opentherm bordje liggen voor een esp32 en een modbus rtu relais bord waarmee ik de huidige luchtverwarming en AC ventilatoren instel. Ik twijfel om deze installatie her te gebruiken voor de vloerverwarming d.m.v esphome.Vanto schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
Ik wil graag onderzoeken wat er nodig is om mijn vloerverwarming via KNX te laten aansturen. Ik heb al wat research gedaan, maar krijg nog niet helemaal duidelijk hoe dit precies werkt.
Mijn huidige situatie: ik heb een woning met drie verdiepingen, waarbij elke verdieping een eigen thermostaat heeft. Deze thermostaten sturen telkens per verdieping een tweewegventiel (Caleffi 642) aan. Achter deze klep bevindt zich per verdieping een vloerverwarmingsverdeler (collector), die de warmte verder verdeelt over meerdere zones binnen die verdieping. Het verwarmen van het water gebeurt door een gaswandketel ACV Kombi Kompakt HRE 36/30.
Wat ik begrepen heb is dat de gaswandketel kan aangestuurd worden door zoiets als bv Theben KNX-OT-Box.
Maar dan heb je nog actoren nodig om de verwarming over de verschillende kamers te regelen. Wat ik ook gevonden heb is dat er stelmotoren bestaan die ventielen op de vloerverwarmingsverdelers kunnen sturen (en het in mijn geval maakt dit dan de tweewegventielen overbodig). Bestaan er misschien ook oplossingen die de tweewegventielen laat aansturen via KNX?
Zover ik begrijp is de industrie standaard een 24v AC NC zonemoter zoals deze van danfoss. Maar er zijn meer merken die dit maken dan op te noemen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ybSsU435A9cY8MkNYmN2NEuA.jpg?f=user_large)
Deze wordt dan over het algemeen met een relais contact aangestuurd. Wat dus een "normale" knx uitgang zou kunen zijn met gescheiden input of een gehele module met gedeelde input met 24v AC op de ingang
Zover ik weet zijn de meeste twee en drie weg kleppen ook 24v AC dus zouden op dezelfde aktor aangesloten kunnen worden. Wel even goed op het aansluitschema letten. Deze kleppen hebben vaak een 3 of 6 draads aansluiting voor de aansturing. Intern zit er een regeling met eindcontacten die zorgt dat de motor de goede kant op draait en zichzelf spanninsloos maakt als deze in de eindpositie is aangekomen.
Ook bestaan ze in 230v varianten, maar als het een geheel nieuwe installatie betreft ga ik zelf liever voor de laagste (veilige) spanning die nodig is.
Als je toch voor 230v gebaseerde installatie gaat kan je vaak de trafo die bij de twee-weg klep zit hergebruiken.
Er bestaan ook gespecialiseerde verwarmings aktoren zoals de:
Zennio HeatingBOX verwarmingsactor
Maar het enige wat ik kan vinden dat daar speciaal aan is, is dat ze ook ingangen heeft voor temperatuur sensoren. en een paar logica functies intern.
Ja, die bestaanVanto schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
Wat ik ook gevonden heb is dat er stelmotoren bestaan die ventielen op de vloerverwarmingsverdelers kunnen sturen (en het in mijn geval maakt dit dan de tweewegventielen overbodig). Bestaan er misschien ook oplossingen die de tweewegventielen laat aansturen via KNX?
Zoek maar eens op 'heating actuators knx'. Alle bekende merken hebben wel besturingen voor de stelmotoren.
Vraag terug: wat probeer je te bereiken of wat denk je dat het gaat oplossen? Ik haal uit je verhaal niet wat je al hebt of kan met KNX? De leercurve is niet heel klein. Vloerverwarming is traag, dus naregelen is niet altijd effectief wat je wil.Vanto schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
Ik wil graag onderzoeken wat er nodig is om mijn vloerverwarming via KNX te laten aansturen. Ik heb al wat research gedaan, maar krijg nog niet helemaal duidelijk hoe dit precies werkt.
Generiek:
- sensoren voor temperatuur per ruimte, al dan niet met regelaar
- actor per verdeler voor passend aantal ventielen
- ventielen voor op je verdeler
Geen idee wat je dan nog met de algemene thermostaten en kleppen moet.
En iets om je ketel aan te sturen op basis van de vraag.
De grootste uitdaging is niet altijd de hardware (hoewel daar ook genoeg missers bij kunnen zitten) maar alles aan elkaar knopen en programmeren. Rekening houden met alle gekke uitzonderingen (ketel aan, ventielen dicht oid) kost denk ik nog het meeste tijd.
Oh en mocht je nog geen KNX hebben, dan mag je naar elke ruimte nog buizen trekken voor je KNX sensor/thermostaat
#team_UTC+1
Ik ben ook bezig met knx plannen, maar de verwarming ga ik niet per kamer regelen. Vloerverwarming is daar veelste traag voor.
Edit: ik regel de boel eenmalig in op elke verdieping, alles altijd open voor maximale afgifte. Warmtevraag komt van de eerste verdieping.
De temperatuur per kamer gaat vooral gebruikt worden voor het slim sturen van airco en zonwering.
Ik zou dus goed nadenken alvorens de investering te doen, het kan weleens heel veel werk zijn voor minimale winst.
[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 01-04-2025 08:05 ]
Een jaar geleden wat over gepost, zie hier, laatste paragraaf. Per zone op de verdeler kan de temperatuur worden ingeregeld, in de praktijk komt dat erop neer dat het per ruimte kan. Ik vond het aanvullend werk vergeleken met een regeling voor de gehele woning of per verdieping meevallen, en in de praktijk is het handig en comfortabel gebleken. Dit is in combinatie met stadsverwarming (dus geen ketel).Vanto schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:23:
[...]
Ziet er interessant uit die 0-10v motoren, maar als ik kijk lijken die wel behoorlijk wat duurder te zijn dan de standaard zonekleppen (80 euro > 20 euro). Is wel een beetje een gewetensvraag, maar denk je dat het het waard is?rev schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:37:
[...]
Een jaar geleden wat over gepost, zie hier, laatste paragraaf. Per zone op de verdeler kan de temperatuur worden ingeregeld, in de praktijk komt dat erop neer dat het per ruimte kan. Ik vond het aanvullend werk vergeleken met een regeling voor de gehele woning of per verdieping meevallen, en in de praktijk is het handig en comfortabel gebleken. Dit is in combinatie met stadsverwarming (dus geen ketel).
heb je de 0-10v variant alleen op bepaalde zones toegepast of overal? Als ik naar mezelf kijk heb ik bijvoorbeeld een 7 groeps verdeler voor de beneden verdieping. 6 hiervan zijn de woonkamer/keuken en 1 hiervan is de gang. Ik twijfel of het uberhaupt zinnig is om zonemotoren hier op te zetten ipv een twee-weg klep voor de verdeler te zetten.
Voor de zolder verdieping lijkt het wel interresant. Daar heb ik 4 zones voor 3 kamers, waarvan 1 het washok is die ik waarschijnlijk iets hoger wil stoken (natte ruimte en drogende was).
Heb jij toevallig ook zone's die meerdere leidingen bevatten via zo'n 0-10v aansturing? De verste kamer vanaf de verdeler heeft bij ons 2 leidingen lopen vanwege de afstand. Maar liefst krijgen deze natuurlijk wel evenveel warmte.
[ Voor 7% gewijzigd door mjkl op 01-04-2025 11:46 ]
Alsof een graad verschil weinig is..P5ycho schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:57:
Een goed geisoleerd huis geeft helemaal geen ruimte om per kamer te regelen, je kunt hooguit een graadje verschil aanbrengen. [..]
Ik zou dus goed nadenken alvorens de investering te doen, het kan weleens heel veel werk zijn voor minimale winst.
Ik ben het min of meer eens met je waarschuwing - daarom liet ik 'm in m'n citaat staan - maar toch ook héél blij met onze zone verwarming.
Ons huis is matig geïsoleerd. Niet slecht, maar zeker ook nog niet 'modern goed'. En - behoorlijk uitzonderlijk - we hebben een flinke buffer in de verwarming, waardoor we ook aan hele kleine vraag kunnen voldoen (waarvoor je een CV-ketel niet aan zou zetten).
Onder invloed van de invallende zon (in voor en najaar) en in mindere mate de wind, hebben door de dag heen bepaalde (wisselende) kamers behoefte aan (extra) warmte. En wanneer de haard aan gaat, gaat dat ook nog 'ns helemaal om. De zoneverwarming - met veelstanden kleppen - heeft het comfort aanzienlijk vergroot. En dat gaat doorgaans om maar één graadje (t.o.v. elders in huis).
Daarbij, @mjkl, ben ik wel blij met de extra uitgave voor ventielen met veel meer standen dan 'aan' en 'uit'. Het levert een hele rustige regeling op, waar WP en zonneboiler blij van worden. Ik gebruik het ook om de waterzijdige inregeling dynamisch op de situatie af te stemmen (aan de hand van de retourtemperatuur van elke groep). En het verdient zichzelf heel langzaam terug aan stroomverbruik.
Ga je toch voor die thermische 'aan/uit' motoren, let dan in elk geval goed op het energieverbruik en op welke op welke groep komt. Ze bestaan in "NO" en "NC" (normally open dan wel closed). En de m.i. nare eigenschap van zo'n thermische motor is dat z'n verbruik door gaat zo lang hij niet in z'n 'normally' stand staat. De meeste aansturingen kunnen met beide overweg en laten je per groep kiezen. (Bijv: woonkamer NO en zolder NC.) Een verbruik van 1W moet betaalbaar te vinden zijn. Maar 2W komt ook veel voor en zelfs 3 kom je tegen.
Het is een beetje een dooddoener maar of het zinnig is en of het het waard is is voor iedereen anders denk ik. Hier was van belang dat er achteraf nog eenvoudig zaken konden worden bijgesteld aangezien de verdelers daarna goed verstopt zouden zitten, en dat er een systeem zou zijn waarvan ik het idee had dat ik er zo veel mogelijk controle over had mocht ik tegen zaken aanlopen die ik vooraf niet kon voorzien. Bovendien was destijds de extra investering op het totaal van de verbouwing gering te noemen. De (DC) stelmotoren waren 4 jaar terug ook 10 euro goedkoper zie ik (ik bestelde bij eibhandel.de, daar zijn ze nu 70 euro). Het is niet te verwachten dat dit soort prijsstijgingen de komende jaren minder worden mocht je je later bedenken. Verder had ik de overweging van NO/NC van Gwaihir hierboven niet meegenomen, ook omdat ze in de zomer allemaal continu dicht staan (afgezien van de periodieke "flush" gemanaged door de Thebens). Ik heb dus enkel NC, maar ik heb de wiskunde niet gedaan.mjkl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:44:
[...]
Ziet er interessant uit die 0-10v motoren, maar als ik kijk lijken die wel behoorlijk wat duurder te zijn dan de standaard zonekleppen (80 euro > 20 euro). Is wel een beetje een gewetensvraag, maar denk je dat het het waard is?
heb je de 0-10v variant alleen op bepaalde zones toegepast of overal? Als ik naar mezelf kijk heb ik bijvoorbeeld een 7 groeps verdeler voor de beneden verdieping. 6 hiervan zijn de woonkamer/keuken en 1 hiervan is de gang. Ik twijfel of het uberhaupt zinnig is om zonemotoren hier op te zetten ipv een twee-weg klep voor de verdeler te zetten.

Niet helemaal zeker of ik je goed begrijp maar de woonkeuken heeft drie zones, die afzonderlijk aangestuurd worden door een stelmotor. Inderdaad handig door verschillen in o.a. zoninval en gebruik van de ruimte.Voor de zolder verdieping lijkt het wel interresant. Daar heb ik 4 zones voor 3 kamers, waarvan 1 het washok is die ik waarschijnlijk iets hoger wil stoken (natte ruimte en drogende was).
Heb jij toevallig ook zone's die meerdere leidingen bevatten via zo'n 0-10v aansturing? De verste kamer vanaf de verdeler heeft bij ons 2 leidingen lopen vanwege de afstand. Maar liefst krijgen deze natuurlijk wel evenveel warmte.
Die wiskunde is voor thermische motoren (aan/uit). Een stelmotor (proportioneel instelbaar) heeft alleen verbruik wanneer hij zich daadwerkelijk aan het verplaatsen is.rev schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:49:
Verder had ik de overweging van NO/NC van Gwaihir hierboven niet meegenomen, ook omdat ze in de zomer allemaal continu dicht staan (afgezien van de periodieke "flush" gemanaged door de Thebens). Ik heb dus enkel NC, maar ik heb de wiskunde niet gedaan.
Ik heb vrijwel overal proportionele motoren. Er zijn alleen nog een thermostaatkranen op een paar radiatoren, bijv. in een opslagruimte. Is zo gekomen omdat hier één grote VVW verdeler zit, met twaalf (grote) groepen.mjkl schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:44:
Als ik naar mezelf kijk heb ik bijvoorbeeld een 7 groeps verdeler voor de beneden verdieping. 6 hiervan zijn de woonkamer/keuken en 1 hiervan is de gang. Ik twijfel of het uberhaupt zinnig is om zonemotoren hier op te zetten ipv een twee-weg klep voor de verdeler te zetten.
Er zijn daardoor inderdaad vaak meerdere VVW groepen die samen één ruimte verwarmen. Als je de verdelers nog niet hebt, zou je wellicht inderdaad tactisch in kunnen delen en per verdeler regelen. Zo'n klep in een leiding naar een verdeler wordt vaak een zoneklep genoemd, trouwens. Maar ik denk dat je er al snel een verdeler extra door nodig hebt, met vergelijkbare kosten. En best stevig voelt, qua reling, dat je tegen de 'standaard' werkwijze te slim af probeert te zijn.
Of, omgekeerd: heb je op een zeker moment nog wel iets te regelen, of houd je je geld dan beter in je zak, conform het advies van @P5ycho ?
Met het spul in gebruik zie ik hier wel terug wat @rev ook noemt. Neem bijvoorbeeld de keuken, die bij jou dan met de woonkamer mee regelt. Tijdens het koken is die altijd warm zat. Maar hij ligt op het noorden, dus koud (geen zon). En ook al niet dicht bij de haard. Kortom: regelt toch altijd anders dan de woonkamer.
Met de notitie dat er proportionele stelmotoren zijn welke thermisch aangedreven zijn. Neem bijvoorbeeld de Möhlenhoff (OEM Antrieb 5) DDC Proportional. Dat is een thermische motor met 0-10V DC aansturing welke NO of NC kan zijn.Gwaihir schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:12:
[...]
Die wiskunde is voor thermische motoren (aan/uit). Een stelmotor (proportioneel instelbaar) heeft alleen verbruik wanneer hij zich daadwerkelijk aan het verplaatsen is.
Möhlenhoff heeft ook een 'echte' proportionele motor, maar die is volgens mij nog een tikje duurder.
En als we toch aan het aanvullen zijn: er zijn helaas ook verschillende '0-10V devices' die toch aan/uit werken. Met name bij (zone en meng)kleppen komt dat voor.
Al met al is het kennelijk erg goed kleine lettertjes lezen alvorens iets te kopen dat energiezuinig en / of proportioneel lijkt.
Momenteel zijn we het gelijkvloers aan het renoveren en is er KNX overal voorzien. De huidige regeling van de vloerverwarming werkt niet goed (verdieping 0 en 1 worden enkel verwarmd als verdieping 2 ook vraagt) en ik twijfel aan de manier hoe het nu allemaal is aangesloten. Enkele jaren geleden heb ik al eens nagevraagd bij onze HVAC installateur. Hun voorstel is om nieuwe hardware te installeren en alles opnieuw aan te sluiten.Ethirty schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:17:
[...]
Vraag terug: wat probeer je te bereiken of wat denk je dat het gaat oplossen? Ik haal uit je verhaal niet wat je al hebt of kan met KNX? De leercurve is niet heel klein. Vloerverwarming is traag, dus naregelen is niet altijd effectief wat je wil.
Aangezien er nu toch KNX ligt, wou ik even onderzoeken wat er allemaal nodig is om de vloerverwarmingsturing naar KNX om te zetten.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden
In principe zou bv deze actor Theben HM 6 T KNX de Caleffi 642 twee-weg klep (230v) moeten kunnen aansturen. Als ik dit dan combineer met de Theben KNX-OT-S, heb ik toch alles om de vloerverwarming aan te sturen?
Ik heb zojuist een groepsadres temperatuur gemaakt en op de Ekinex muurknop temperatuur ingeschakeld + gekoppeld met het groepsadres. Interval van enkele minuten eraan gehangen zodat ik kon zien of er temperatuurmetingen binnenkomen. Dat lukt. Het wordt echter in een format weergegeven die nog omgezet moet worden (meting was bijvoorbeeld: 0x0c26). Ik kan niet op de naam van dit dataformat komen, dus zoeken op omzetten naar Celsius lukt me ook niet. Iemand?
Hexadecimaal lijkt het niet te zijn, dan zou het 3110 graden zijn, beetje warm
Edit: of zou het dan 31,10 graden zijn? Dan klopt de meting niet echt. Vermoed toch dat het geen hexadecimaal is, benieuwd of iemand weet wat het dataformaat wel is.
[ Voor 19% gewijzigd door Niek_ op 07-04-2025 10:19 ]
In KNX is het DPT 9.001 (DPT_Value_Temp) voor een temperatuur (altijd in Celsius). Dit is een 2-byte floating point nummer. Hier is een overzicht (eerste search hit): https://www.promotic.eu/e...ivers/PmKNX/KNXDTypes.htmNiek_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:15:
De zoektermen Ekinex en Temperatuur gaven iets teveel resultaten.
Dat lukt. Het wordt echter in een format weergegeven die nog omgezet moet worden (meting was bijvoorbeeld: 0x0c26). Ik kan niet op de naam van dit dataformat komen, dus zoeken op omzetten naar Celsius lukt me ook niet. Iemand?
Ik begrijp hieruit dat ik eerst wat kennis over een 2-byte floating point nummer moet gaan op doen. Onderstaand hoe het nu binnenkomt in Home Assistant via de KNX interface.dlrozendaal schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:31:
[...]
In KNX is het DPT 9.001 (DPT_Value_Temp) voor een temperatuur (altijd in Celsius). Dit is een 2-byte floating point nummer. Hier is een overzicht (eerste search hit): https://www.promotic.eu/e...ivers/PmKNX/KNXDTypes.htm
/f/image/1sp3ZYVvaNn9eg7hPQOh4xxL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JG4gUHWJ6mszfrpZkJUZNfTz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/v6II66btMRR1SdapiH6oFnE0.png?f=fotoalbum_large)
Had hem geïmporteerd en na de wijzigingen in KNX het bestand weer opnieuw geïmporteerd in Home Assistant. Kom er nu achter dat dit niet werkt. Je moet eerst de vorige ingelezen projectfile verwijderen en daarna de nieuwe versie uploaden. Dan zijn alle nieuwe groepsadressen wel zichtbaar en zet HA deze in dit geval om naar een graden Celsius. Dank!Zoefff schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:26:
Dan moet je om te beginnen je KNX project importeren in Home Assistant. Naast dat dan de groepsadressen gemapt worden naar de namen die je er aan hebt gegeven, weet Home Assistant dan ook meteen wat de datatypes van de verschillende waardes zijn (en mapt dit naar waardes die je binnen Home Assistant weer kan gebruiken).
Viel me wel nog iets anders op. Sommige screens koppelen als waarde 100% terug als ze volledig gesloten zijn, andere screens (ondanks dat ze volledig gesloten zijn) geven waardes tussen de 40 en 80%. Maar weer eens op onderzoek gaan waar dit vandaan komt.
[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 07-04-2025 12:56 ]

Ruimtetemperaturen worden vrijwel zonder uitzondering verzonden in DPT9.001. In de ETS kun je bij het betreffende communicatieobject voor temperatuur in de tastsensor zien welk DPT er wordt gebruikt. De decodering van de data doet ETS voor je. Als je wilt weten hoe je DPT's moet decoderen dan kun je eens naar dit document kijken. : https://support.knx.org/h...ttachments/15392631105682Niek_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:15:
0x). Ik kan niet op de naam van dit dataformat komen, dus zoeken op omzetten naar Celsius lukt me ook niet. Iemand?
Hierin vindt je dus ook het DPT 9.001 welke je op de volgende manier kunt decoderen.
/f/image/zPP5KPqfa3Gxmrw5GHo4wHtr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door VinMan79 op 07-04-2025 19:28 ]
Ik heb alles in HA van voordat je een project kon importeren, maar ik heb nooit moeilijk moeten doen moet iets, gewoon zo in mijn config:
1
2
3
4
| - name: Temperatuur Taster type: temperature state_address: "1/3/100" sync_state: False |
Ik begrijp ook niet zo goed waarom, dus ik ga proberen zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik het aangesloten heb en welke componenten ik gebruikt heb.
Ik heb reeds al een KNX installatie op de begane grond, deze werkt (gelukkig nog) naar behoren.
Van deze kast die op, laten we zeggen op Groep 1 zit, gaat een KNX kabel direct naar boven toe (afgetakt van de busvoeding).
Deze gaat direct een Weinzierl Multi IO570 in en wordt vanaf daar doorgelust naar 3 andere MDT AKD 0401.02 4 kanaals dimmers.
De kast boven (dus de 230V spanning) zit op Groep 2 aangesloten en zijn dus afzonderlijk "spanningsvrij" te maken (voor zover dat nu nog van toepassing is omdat de bus spanning er pas af gaat als ik de kast beneden ook uit zet. Hier moet ik dus nog even wat mee (buskoppelaar?)
Op 3 "channels" van de multi io zitten solid state relais aangesloten. Als ik deze via de display (of gekoppelde schakelaar) schakel, dan gaat netjes het lampje branden op het relais. Maar de lamp die daar direct op aangesloten zit gaat niet branden.
Ik heb deze solid state relais:
:strip_exif()/f/image/rVJM05rDywCk70c4mNUBTJLN.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij:
A4- = multi io output/channel
A3+ = +24V
A1~ = output naar lamp
A2~ = Bruin/Fase
Dit is precies zo (voor zover ik kan zien) aangesloten op de werkende kast, maar hier werkt het dus niet.
Wat me ook opvalt is dat als ik met de multimeter alleen al in de buurt kom van de kast dat ik spookspanning meet.
Ook zie ik dat als ik met de multimeter op dit relais meet van de output A1~ naar de nul dat ik 312V meet? Hoe kan dat nou weer?
Verdere context: ik kan dus die multi io via het display en via de aangesloten schakelaars wel bedienen, net als dat ik alle componenten netjes kan programmeren.
De conclusie die ik vooralsnog trek is dat dus de KNX bus en 24V spanning voor de knoppen en relais goed aangesloten zijn. Maar dat dus alle lampen die achter of de dimmers of relais hangen niet werken?
Opzich als ik zo'n hoge spanning meet klopt er sowieso al iets niet natuurlijk

Maar ik begrijp niet hoe deze installatie daadwerkelijk anders is dan die beneden.
Wat ook verder nog opvalt is dat de rechter lampjes op de MDT dimmers permanent aan staan. Dit is op de dimmers beneden niet zo, dan brandt alleen het linker lampje als de lamp daadwerkelijk aan staat.
Totaalbeeld van deze kast voor zover dit relevant is:
:strip_exif()/f/image/Ko27hP5A1eyQDhswywioQet6.jpg?f=fotoalbum_large)
Let niet op de "loshangende" kabels, daar moet ik nog even wat mee, nu gaat het er even op dat we vandaag nog verlichting hebben
Heeft iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie?
[ Voor 7% gewijzigd door iCrOn op 13-04-2025 19:08 ]
Dit komt voor mij namelijk over alsof het 230V is.
Welke spanning meet je als je op de klemmen + en - meet van je I/O module?
Overigens wel vreemd dat als je er 230V op zet dat de I/O nog steeds zou werken.
[ Voor 35% gewijzigd door Clumsy Smurf op 13-04-2025 19:29 ]
De bus is een digitaal signaal en z'n signaal mag je niet dubbel zetten, met andere woorden je mag niet een data signaal bij elkaar draaien om meer aderdikte te krijgen.
Dit kan namelijk juist je signaal negatief beïnvloeden (zo kan namelijk het signaal meerdere keren aankomen).
[ Voor 3% gewijzigd door Clumsy Smurf op 13-04-2025 19:28 ]
Zit alles in deze kast achter dezelfde groep?
En als je alle groepen uit zet behalve groep 2, meet je dan nog steeds dezelfde spanning tussen de NUL en A A1 of A2 van het relais of heb je dan wel 230 V?
:strip_exif()/f/image/DcAPq2js7vSnZ0Pf1r18AgWG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus als ik het goed begrijp moet dan de zwarte ader in het grijze blokje en de rode in de rode?
Ik denk dat ik dit dan toen overgenomen had van iemand die dit op een zelfde manier had aangesloten. Maar nu je het zo zegt heb ik inderdaad ook wel eens apparaten gezien met de andere kleur bokje(s).
@Clumsy Smurf Die witte draad met blauw en rood is inderdaad ook 24V. Alle witte draden zijn 24V en moeten nog even aangepast worden. Maar had die kleur draad niet meer.
De spanning op de + en - van de IO module meet netjes 24V.
Dit lijkt ook te corresponderen met het gedrag wat ik zie op de relais dat deze "schakelt" (lampje gaat branden) als ik hem op het apparaat aan zet (of via schakelaar).
Ik zal zo de boel nog maar eens nalopen of er ook echt 24V staat waar dat moet en 230V staat waar dat moet.
Ik kan inderdaad alles netjes programmeren via ETS6 en de "bedienen" via de display van de MultIO en de knoppen op de dimmers. Als ik op een knop van een dimmer druk gaat het linker lampje wel branden (zoals je zou verwachten).
Het probleem lijkt inderdaad geisoleerd aan de 230V kant.
Nu ik hier nog even langer over nadenk: ik heb ook nog wat bedrade zigbee devices via deze kast aangesloten, en deze zie ik nu allemaal als offline.
Dat strookt heel erg met dat er geen 230V spanning staat waar dat er wel hoort
Ook zit alles in deze kast achter de zelfde groep. Ik heb toen voor het gemak in iedere kast een hoofdschakelaar gezet op een aparte groep.
@iCrOn Wat betreft dat blauwe verdelerblok... dat is een hele goeie. Ik denk dat die inderdaad niet verbonden zijn. Laat ik dat eerst eens even fixen!
Klopt hier geldt het rijmpje: Kleur op kleur en je bent elektromonteur.merijntjuh schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:38:
@iCrOn Ik heb dit ook zo in de kast beneden inderdaad. Zie hier foto van voordat ik de bus kabel aangesloten had op de busvoeding:
[Afbeelding]
Dus als ik het goed begrijp moet dan de zwarte ader in het grijze blokje en de rode in de rode?

Zou inderdaad dat N verdeelblok kunnen zijn. Ik gok dat die links gelijk op je hoofdschakelaar zit van die kast en dat die ook naar de linkse mdt dimmer gaat. En dan die 2 rechts op het niet verbonden N verdeelblok zitten en dan waarschijnlijk een nul missen.
En een volstrekt zwevende nul geeft.. 230V op hele gekke plekken..merijntjuh schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:38:
@iCrOn Wat betreft dat blauwe verdelerblok... dat is een hele goeie. Ik denk dat die inderdaad niet verbonden zijn. Laat ik dat eerst eens even fixen!
merijntjuh schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:38:
Wat me ook opvalt is dat als ik met de multimeter alleen al in de buurt kom van de kast dat ik spookspanning meet.
Ook zie ik dat als ik met de multimeter op dit relais meet van de output A1~ naar de nul dat ik 312V meet?
Moraal van het verhaal: je moet ook wel alle blauwe draden met elkaar verbinden en uberhaupt aansluiten.
Bleek dat ik nog een (hele belangrijke) draad miste bij de rijgklemmen van mn lampen. Die had ik onderling wel doorverbonden, maar nooit een draad gelegd naar de daadwerkelijke NUL.
Nu moeten alle schakelaars nog even "inkomen" noem ik het maar even zodat alles states kloppen met de state van de lamp (net had ik een paar lampen die niet uit gingen na de eerste klik, na de 2e klik wel).
Enige wat nu dan nog rest is daadwerkelijk alles even nalopen of het goed is aangesloten en daarna de verkeerde draden even wisselen als ik die binnen heb.
Wat betreft de verkeerd aangesloten bus voeding blokjes: Hier dus de gele en witte paar eruit halen en alleen de rode in de rode blokje en de zwarte in het grijze blokje?
[ Voor 4% gewijzigd door RDNZL op 13-04-2025 21:15 ]
Allereerste aansluiting gewoon rood/zwart. Alleen geel/wit als dat specifiek is aangegeven. Zit de geel/wit aan de ‘andere’ kant, dus bij de voeding wel in de juiste aansluiting?merijntjuh schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:20:
@RDNZL kan ik dan ook aannemen dat de KNX IP Interface die ik gebruik dan wel met die geel/witte aders aangesloten moet worden?
Ook goed even nalopen of er nergens anders geel/wit bij rood/zwart is gestopt. Ik heb in mijn hele huis geeneen KNX unit die geel/wit nodig heeft. Het bestaat natuurlijk wel, maar komt volgens mij niet heel veel voor zoals hiervoor ook al aangegeven.
Ik zag net dat ik geen apparaten heb met de andere kleur bus blokjes. Dus voor de netheid als ik van de week even tijd vind die geel/wit eruit halen en de rood/zwart op de juiste manier aansluiten (want als ik die kabels er alleen uithaal gaat er niets meer werken)
Qua ontwerp zoek ik iets simplistisch met mooi design, maar aan een goede prijs. Iemand tips?
Hier is er ook een kleine discussie over geweest: walletje-w in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica" GVS ben ik dus heel tevreden over. Beter dan Jung.Kaizen95 schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:19:
Welke schakelaars zouden jullie aanraden? Op vlak van functionaliteit zoek ik een eenvoudige maar mooie schakelaar om lichten te schakelen. Daarnaast zouden sommige schakelaars meerdere functionaliteiten moeten hebben, zoals dimmen of het sluiten van gordijnen.
Qua ontwerp zoek ik iets simplistisch met mooi design, maar aan een goede prijs. Iemand tips?
Voor goede prijs/kwaliteit verhouding kun je kijken bij mdtKaizen95 schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:19:
Welke schakelaars zouden jullie aanraden? Op vlak van functionaliteit zoek ik een eenvoudige maar mooie schakelaar om lichten te schakelen. Daarnaast zouden sommige schakelaars meerdere functionaliteiten moeten hebben, zoals dimmen of het sluiten van gordijnen.
Ik heb mijn hele huis voorzien van Glass Push-button Smart (de vorige serie). Deze is niet simpel. De Glass Push-button Plus is wel simpeler.
Klaas
Ik ben heel tevreden van Zennio https://www.zennio.com/pr...capacitive-touch-switchesKaizen95 schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:19:
Ik heb een combo van de Flat 55 v2 (gewone schakelaars) en Z40 (touchscreen).
Het voordeel van de Flat 55 is dat ze in 55mm afdekplaatjes geraken. Deze van Berker zijn 55 dus dan heb je zelfde afdekplaten voor de contactdozen als de schakelaars OF kan je zelf combineren zoals ik naast mijn bed gedaan heb:
:strip_exif()/f/image/zlqFx1qCfQB5tKcP7EH5KJ0Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Not Applicable op 15-04-2025 10:06 ]
[ https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=658493 ] - want dat gat zit er al, maar dan met een luchtvochtigheidmeter (RV), zodat ik daarmee de afzuiging kan aansturen als de waarde te hoog is.
Ik heb rond zitten klikken op diverse KNX websites, maar ik krijg voor inbouw in het plafond niets gevonden, dus de gouden tip is welkom, anders kom ik op zoiets uit: https://www.voltus.de/mdt...klima-sensoren-weiss.html
Maar dat is minder wenselijk, liefst iets strakker in het plafond.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
https://new.abb.com/low-v...esence-movement-detection
Benieuwd of dit effectief zo goed werkt als ze beweren en naar de adviesprijs.P5ycho schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:54:
Als je geen haast hebt... Net aangekondigd:
https://new.abb.com/low-v...esence-movement-detection
De Intra-Sewi van Elsner is redelijk plat en heeft die gecombineerde functionaliteit. Niet plat maar wel klein is de Mini-Sewi van hetzelfde merk.aloft schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:13:
Ik zoek een bewegingssensor voor in het plafond van de badkamer a la Gira 222000
[ https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=658493 ] - want dat gat zit er al, maar dan met een luchtvochtigheidmeter (RV), zodat ik daarmee de afzuiging kan aansturen als de waarde te hoog is.
Ik heb rond zitten klikken op diverse KNX websites, maar ik krijg voor inbouw in het plafond niets gevonden, dus de gouden tip is welkom, anders kom ik op zoiets uit: https://www.voltus.de/mdt...klima-sensoren-weiss.html
Maar dat is minder wenselijk, liefst iets strakker in het plafond.
Energie management
Daar lijkt Loxone mijlenver voor te staat op KNX. Het uitlezen van energie-metingen gaat in beide systemen vrij eenvoudig maar met Loxone kan je op basis van die metingen heel eenvoudig logica toevoegen. Opladen wagen, ondersteuning voor dynamische tarieven. Daarenboven voorziet de app meteen een mooie visualisatie. Voor KNX vind ik niet meteen een gelijkwaardig alternatief en ik vind dit toch een heel belangrijke component van een smart home. De meeste gebruikers lijken te kiezen voor een HA oplossing. Ik zelf begrijp ook de kracht van HA maar heb toch vragen naar verkoopbaarheid van de woning. Er zijn immers geen of weinig professionele installateurs die gebruik maken van HA en niet iedereen heeft zin om zelf te knutselen met HA.
Decentraal vs centraal
Ik begrijp het grote voordeel van de decentrale aanpak van KNX. Een component faalt maar de rest van je woning blijft wel werken. Keerzijde van de medaille is natuurlijk dat de verschillende componenten met elkaar moeten kunnen praten en dat er logica over verschillende componenten heen nodig is om met elkaar te kunnen laten praten. Neem nu bijvoorbeeld een kinder slaapkamer. Ik zou graag hebben dat op basis van buiten-, binnentemperatuur en zoninval de screens automatisch naar beneden gaan als er niemand in de kamer is. Als de temperatuur dan toch nog te hoog oploopt mag ook de airco aanspringen. Voor KNX heb ik dan een logic controller nodig maar ik heb hier nog niemand gelezen die echt laaiend enthousiast is van zijn logic controller. Ik heb al gekeken naar Gira X1, Logicmachine, ... . 1Home lijkt wel veelbelovend maar ik vind weinig ervaringen terug van gebruikers over de kracht en gebruiksvriendelijkheid van de automatisaties. Velen gebruiken om alles samen te laten werken HA maar daar geldt weer dezelfde bezorgdheid als hierboven vermeldt.
Visualtie
Heb intussen verschillende demo apps al eens gedownload op mijn smartphone:
- APP-Control
- xxter
- Basalte
- Delégo
- Free@home
- Gira Smart Home en Gira HomeServer
- Zinnia Remote
- Jung Smart Vision
- Thinknx Up en Thinknx Trend
- Niko Home Control
Veel van deze apps voelen niet echt modern aan en zijn ook weer vrij beperkt. Ook hiervoor is HA het meest flexibele en modern ogende.
Zo krijg je vandaag volgens mij uiteindelijk een KNX systeem waar HA de rol van Loxone Miniserver op zich neemt met als bijkomend voordeel dat alle individuele componenten nog blijven werken. Voor alle "modernere" componenten van een smarthome woning lijkt KNX tekort te schieten en biedt HA een oplossing.
Kortom KNX lijkt me wat betreft theoretische/technische opzet het meest ideale maar de afhankelijkheid van HA baart me wel zorgen. Zoals gezegd omwille van verkoopbaarheid van de woning maar ook naar stabiliteit toe. Ik heb geen zin om na een drukke dag werken thuis te komen en te moeten prutsen aan mijn HA instance omdat er iets niet meer werkt na een update.
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en misschien kunnen jullie me alsnog richting oplossingen wijzen binnen de KNX wereld. Vooral ervaringen met 1Home ben ik echt benieuwd naar. Zoals het er nu naar uitziet, zou ik kiezen voor Loxone met de KNX extensie. Op die manier denk ik een echte smart home te kunnen realiseren die ondersteund is door professionele fabrikanten en me tegelijkertijd toegang biedt tot alle productoplossingen van KNX.
Wat denken jullie?
Centrale logica is in KNX ook goed voor elkaar te brengen met de systemen die je noemt. Echter de X1 raad ik je af.
Visualisatie realiseer ik met Home Assistant, waar ook de overige non-KNX systemen in geïntegreerd zijn.
Wil een Ekinex taster (FF serie) gebruiken om een MDT schakelactor (AKS-1216.03) te laten sluiten én na 5 seconden weer te laten openen. Met de schakelactor wordt een beltrafo geschakeld die 12V zet op een elektronische deuropener.
Sluiten lukt natuurlijk, kwestie van taster en schakelactor in hetzelfde groepsadres te zetten. Automatisch na 5 seconden openen kom ik niet helemaal uit. Alternatief is via Home Assistant, maar ik ga er vanuit dat dit ook binnen ETS in te richten moet zijn. Iemand die hier meer kennis over heeft?
edit: net gechecked, de AKS heeft een staircase functie. Kon ook bijna niet anders.
Dit is technisch ook mooier, er is een manier minder waarop de schakelactor kan blijven hangen in gesloten-stand omdat hij hier zelf controle over heeft en niet afhankelijk van de bus is voor het uitschakelmoment.
[ Voor 66% gewijzigd door P5ycho op 17-04-2025 09:47 ]
Home Assistant, voorstander van, maar kies goede betrouwbare hardware om bovenstaande reden.
KNX association endorsing Home Assistant's KNX integration is een goede plus.
Integratie word ook steeds beter, importeren ETS profject file bv.
Maak KNX system zoveel mogelijk zelfstandig, KNX is erg betrouwbaar en toekomstzeker.
Als ik HA er als kritieke component aan wil toevoegen wil ik eigenlijk geen Pi met SD kaartje.
Wat dat aangaat is een Loxone server geen gek idee, al is de prijs voor alleen die functionaliteit buiten proportie.
#team_UTC+1
Weet niet of dat nog zo is, en nu bv alleen voor firmware updates gebruikt word.
In plaats van een Gira X1 kun je mooie Home Assistant hardware kopen lijkt me.
Maar vergt wel leer curve als je meer wilt doen dat simpel dashboard
Gelukt!P5ycho schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:27:
Heeft de schakelactor geen staircase-functie waarmee je deze zelf na 5sec weer kunt laten openen?
edit: net gechecked, de AKS heeft een staircase functie. Kon ook bijna niet anders.
Dit is technisch ook mooier, er is een manier minder waarop de schakelactor kan blijven hangen in gesloten-stand omdat hij hier zelf controle over heeft en niet afhankelijk van de bus is voor het uitschakelmoment.
Nu alleen nog even iets met de status vermoed ik.
Na 1x drukken op de knop van de taster gaat het deurcontact open en na 5 seconden automatisch weer dicht.
Ik moet daarna 2x drukken voordat hij weer open gaat. Gok erop dat er wellicht iets qua status vanuit de schakelactor aan de taster meegegeven moet worden zodat de taster weet dat de schakelactor na 5 seconden weer dicht is.
Edit: moest inderdaad de status van de actor meegeven aan de rocker van de taster
[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 17-04-2025 11:59 ]
Ik doe iets vergelijkbaars in de bijkeuken. Licht gaan vanzelf uit als je dat vergeet maar verder werkt de schakelaar als on/off. Als de staircase functie het licht uitzet hoef ik niet 2x te drukken.Niek_ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:47:
[...]
Gelukt!
Nu alleen nog even iets met de status vermoed ik.
Na 1x drukken op de knop van de taster gaat het deurcontact open en na 5 seconden automatisch weer dicht.
Ik moet daarna 2x drukken voordat hij weer open gaat. Gok erop dat er wellicht iets qua status vanuit de schakelactor aan de taster meegegeven moet worden zodat de taster weet dat de schakelactor na 5 seconden weer dicht is.
#team_UTC+1
Wat is dan betrouwbare hardware voor HA met Knx ?RDNZL schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:04:
Bedenk dat Loxone niveau raspberry pi met sd kaartje is dat stuk gaat...
Home Assistant, voorstander van, maar kies goede betrouwbare hardware om bovenstaande reden.
KNX association endorsing Home Assistant's KNX integration is een goede plus.
Integratie word ook steeds beter, importeren ETS profject file bv.
Maak KNX system zoveel mogelijk zelfstandig, KNX is erg betrouwbaar en toekomstzeker.
[ Voor 5% gewijzigd door Carldb op 17-04-2025 12:21 ]
Heb in twee jaar nog nooit gehad dat HA vastloopt door de hardware oid.
Verkoopbaarheid is zeker een argument, maar aan de andere kant kan je ook je huis verkopen met: volledig KNX installatie met alle bijbehorende hardware. Vraag is of potentiële kopers extra betalen als er ook nog 'extra logic' in zit.
Ik heb in mijn serverkast een Intel Nuc draaien voor mijn HA,dat werkt nu al maanden super vlot (lees, ik merk er niks van en het doet wat het moet doen)Ethirty schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:33:
Ik heb naar industrial Pi's zitten kijken ed die op een din-rail passen, maar dat is allemaal schreeuwend duur. Of in een verkeerde formfactor die niet achter een afdek kap past.
Als ik HA er als kritieke component aan wil toevoegen wil ik eigenlijk geen Pi met SD kaartje.
Wat dat aangaat is een Loxone server geen gek idee, al is de prijs voor alleen die functionaliteit buiten proportie.
Probleem waar ik vaak bij KNX tegen aanloop is dat een enkel component prima werkt (denk heating actuator) zelfs met andere componenten (temperatuur sensoren), maar zodra ik ga opschalen en meerdere actuators nodig heb dan werkt het niet lekker meer of wordt het al snel behoorlijk complex. Want ik heb maar 1 verwarmingsbron (warmtepomp) en die heeft maar 1 contact voor sturing van verwarmen/koelen, maar nu krijg ik 2 actuators die ieder een eigen mening hebben over wel/niet verwarmen en wel/niet koelen.... Wat dan op papier eenvoudig lijkt wordt ineens een lastig verhaal. Dan moet ik vervolgens een centrale logica bouwen om dit bij elkaar te brengen... en als ik dat toch al doe in loxone, dan kan ik daar net zo goed de thermostaat functie neerleggen en kan ik dus net zo goed een eenvoudige relais actuator gebruiken want de verwarming logica doet niets meer in de actuator.
En om heel eerlijk te zijn is Loxone behoorlijk betrouwbaar voor mij (nog nooit een SD kaart probleem gehad of een hangend systeem o.i.d. in 8+ jaar). en is de logica erg makkelijk te bouwen. Aangezien ik geen van de contacten op de Loxone miniserver gebruik en eigenlijk alle interfaces in KNX of IP heb, is de vendor lock-in beperkt en niet heel erg anders als bijv. een Gira X1.
Mooie opzet en komt goed overeen met hoe ik het zou willen aanpakken. Mag ik vragen welke oplossing je voor uw verlichting hebt gekozen?HiBe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:56:
ik heb hier KNX met loxone.ik gebruik KNX waar het kan (voor de wat eenvoudigere functies, maar deze zijn vaak ook wel belangrijk, denk aan verlichting, verwarming) en loxone voor de visualisatie en voor de complexere zaken (energie management, beregening logica, alarm).
Probleem waar ik vaak bij KNX tegen aanloop is dat een enkel component prima werkt (denk heating actuator) zelfs met andere componenten (temperatuur sensoren), maar zodra ik ga opschalen en meerdere actuators nodig heb dan werkt het niet lekker meer of wordt het al snel behoorlijk complex. Want ik heb maar 1 verwarmingsbron (warmtepomp) en die heeft maar 1 contact voor sturing van verwarmen/koelen, maar nu krijg ik 2 actuators die ieder een eigen mening hebben over wel/niet verwarmen en wel/niet koelen.... Wat dan op papier eenvoudig lijkt wordt ineens een lastig verhaal. Dan moet ik vervolgens een centrale logica bouwen om dit bij elkaar te brengen... en als ik dat toch al doe in loxone, dan kan ik daar net zo goed de thermostaat functie neerleggen en kan ik dus net zo goed een eenvoudige relais actuator gebruiken want de verwarming logica doet niets meer in de actuator.
En om heel eerlijk te zijn is Loxone behoorlijk betrouwbaar voor mij (nog nooit een SD kaart probleem gehad of een hangend systeem o.i.d. in 8+ jaar). en is de logica erg makkelijk te bouwen. Aangezien ik geen van de contacten op de Loxone miniserver gebruik en eigenlijk alle interfaces in KNX of IP heb, is de vendor lock-in beperkt en niet heel erg anders als bijv. een Gira X1.