[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-04 20:19
Carldb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:03:
[...]

Mooie opzet en komt goed overeen met hoe ik het zou willen aanpakken. Mag ik vragen welke oplossing je voor uw verlichting hebt gekozen?
Ik moest deze beslissing zo'n 10 jaar terug maken, en toen was het landschap iets anders dan vandaag. Of ik het vandaag weer zo zou doen weet ik niet (heb ik nooit over na hoeven denken).

Ik heb een paar dingen die voor mij belangrijk zijn/waren:
1) ik wil alle relais/dimmer/sturing in een centrale kast hebben, geen gedoe met slimme dingen boven een plafond of achter een wandje etc.

2) ik wil zo veel mogelijk standaard lampen en armaturen uit elke winkel kunnen gebruiken (dus geen 24V lampen voor mij)

3) Kleur doen we niet aan, te hoog gimmick gehalte, wel wil ik kunnen dimmen naar warm wit (kan met dim to warm lampen)

4) dimbare verlichting alleen waar het ook echt zinvol is en aan/uit waar het genoeg is.

Initieel begonnen met goedkope DMX actoren uit China, dit beviel erg slecht, te vaak storing en teveel uitval. Dus alles weggedaan en overgestapt op alleen KNX voor verlichting.

uiteindelijk hebben we Theben KNX 230V dim actoren (Theben DM 8-2 T; i.v.m. goede prijs per kanaal en hoge dichtheid per unit in de centrale kast) en voor aan/uit de Wago 788-304 relais gekoppeld aan de Weinzierl KNX TP Multi IO 570. Deze Weinzierl gebruik ik ook voor de 24V magneet contacten bij de ramen/deuren (Als inputs)

Voor het schakelmateriaal hebben we relatief eenvoudige Gira knoppen (ooit gestart met loxone touch knoppen, maar de overige gezinsleden waren geen fan van touch en hadden liever een ouderwetse knop), en voor bewegingsmelders een combinatie van MDT en Steinel. bewegingsmelders gebruik ik zowel voor alarm (in Loxone) als voor verlichting (in KNX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:01
Ethirty schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:33:
Als ik HA er als kritieke component aan wil toevoegen wil ik eigenlijk geen Pi met SD kaartje.
Ik draai HA op een Pi 5 icm SSD....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:12
Conrado schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:09:
[...]

Ik draai HA op een Pi 5 icm SSD....
Hier ook, werkt al jaren goed. Dit in combinatie met een automatische backup naar een andere locatie zorgt dat ik er geen omkijken naar heb.

Ha, herstel, het is een Pi 4 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 17-04-2025 22:15 ]

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Niek_ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:05:
Weer een stapje in de puzzel :) Aansturing van de gashaard.
Betreft een Element4 Sky Tunnel. De verkoper heeft nog niet heel veel nuttige info kunnen geven, hopelijk verrast hij mij op korte termijn nog met aanvullende informatie. Daarop vooruitlopend, de aansturing van de gashaard.
Bij de gashaard is een 'kabel tbv aansluiten op Domotica' aan te schaffen.
In de installatiehandleiding (zie ook productpagina) staat daarover het volgende vermeld, inclusief onderstaande afbeelding.
De ontvanger biedt de mogelijkheid om aangesloten te worden op een domotica systeem. Daarvoor kan een speciale verbindingskabel geleverd worden. (Type G60-ZCE).
Na zoeken op Google, lijkt het een kabel tbv een Mertik ontvanger te zijn met aan de ene zijde een aansluiting voor op de ontvanger en aan de andere zijde 4 losse aders.
[Afbeelding]
Als ik het geheel zo lees dan werkt het met een soort NO contacten die afhankelijk van de opdracht even gesloten worden.
Benieuwd of iemand hier ervaring met het opnemen van bovengenoemde (of soortgelijke) regeling heeft?
Even oude koeien uit de sloot halen :)
Deze staat nog op m’n to-do lijstje. Wellicht iemand in de afgelopen 4,5 jaar al eens mee bezig geweest?
Voor nu denk ik dat ik met een schakelactor met (minimaal) 3 uitgangen moet gaan werken. Door dan het geheel zo te programmeren in ETS met stairlightfunctie zorg ik ervoor dat de benodigde combinaties even gemaakt worden. Dus 1 & 3 sluiten voor ontsteking, 1 sluiten om meer vermogen te geven, 3 sluiten om minder vermogen te geven en vervolgens het sluiten van 1, 2 & 3 om de gashaard uit te schakelen.
Maar wellicht het dat iemand hier nog een goed idee voor heeft? Ik heb een buskabel bij de haard liggen.

Denk dat zo’n 3-standen fan-coil schakelactor, ingezet als gewone schakelactor, wel een goede is. Zie alleen een opmerking over het niet mogelijk zijn van tegelijk schakelen van de 3 kanalen. Even zien of ik dat goed begrijp aangezien dat wel nodig is om de haard uit te schakelen.
https://www.mdt-group.com...h-fan-coil-operation.html

[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 18-04-2025 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40

Ethirty

Who...me?

Die fancoil is juist bedoeld om altijd een of schakeling te doen waarbij er nooit 2 tegelijk aan kunnen.

Als 3 aan dan degene die op dat moment aan stond uit. Scheelt je logica maken als je zoiets zelf moet doen. En vaak kan die apparatuur niet goed tegen meerdere kanalen aan tegelijk.

Denk dat je gewoon een normale actor moet pakken en je eenmalig je logica moet maken voor de routines.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ethirty schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:28:
Die fancoil is juist bedoeld om altijd een of schakeling te doen waarbij er nooit 2 tegelijk aan kunnen.

Als 3 aan dan degene die op dat moment aan stond uit. Scheelt je logica maken als je zoiets zelf moet doen. En vaak kan die apparatuur niet goed tegen meerdere kanalen aan tegelijk.

Denk dat je gewoon een normale actor moet pakken en je eenmalig je logica moet maken voor de routines.
In de handleiding staat, als ik het goed interpreteer, dat je hem zowel in fancoil modus kan gebruiken als in gewone schakelaar stand. Dan moet het wel werken toch? Zie hoofdstuk 2.2: https://www.mdt-group.com...h_Actuator_FanCoil_03.pdf
Zou er dan nog een reden zijn om een gewone actie te verkiezen boven deze?

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 20-04-2025 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Laatst online: 23:18
Ik heb al eerder een huis met knx gebouwd echter had ik toen als basis in het huis een conventionele installatie zitten, welke volledig is aangepast. Verlichting op dimmers vanuit de meterkast.

Nu gaan we een volledig nieuw huis bouwen met custom led verlichting en DALI EldoLed dimmers in de meterkast. Hoe wordt in de praktijk de 230v gescheiden van de led spanning?

Waar kan ik deze info vinden? Foto’s schetsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 19:26
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:56:
Hoe wordt in de praktijk de 230v gescheiden van de led spanning?
Verschillende buizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
Door een aantal wcds horizontaal met elkaar door te verbinden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:58:
[...]

Door een aantal wcds horizontaal met elkaar door te verbinden??
Je wil "Led spanning" van de DALI drivers laten uitkomen in een stopcontact ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
Fabian schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:07:
[...]

Je wil "Led spanning" van de DALI drivers laten uitkomen in een stopcontact ?
Nee maar stopcontacten zijn 230v en die zitten er meerdere in een muur/ ruimte. Normaal wordt dit als ster vanuit de centraaldoos verdeeld. Maar in die centraaldoos mag straks geen 230 meer gelast worden als er ook “led spanning” is. Deze led spanning is daar nodig voor de verlichting.

Hoe lossen jullie dit op? Aparte buizen snap ik maar toch niet voor ieder stopcontact apart naar de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 06:57:
[...]

In de handleiding staat, als ik het goed interpreteer, dat je hem zowel in fancoil modus kan gebruiken als in gewone schakelaar stand. Dan moet het wel werken toch? Zie hoofdstuk 2.2: https://www.mdt-group.com...h_Actuator_FanCoil_03.pdf
Zou er dan nog een reden zijn om een gewone actie te verkiezen boven deze?
Ik ben niet helemaal thuis in de details maar als deze beide functies ondersteund kan je zelf kiezen welke het beste bij je past, of welke het goedkoopste is :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:16:
[...]

Nee maar stopcontacten zijn 230v en die zitten er meerdere in een muur/ ruimte. Normaal wordt dit als ster vanuit de centraaldoos verdeeld. Maar in die centraaldoos mag straks geen 230 meer gelast worden als er ook “led spanning” is. Deze led spanning is daar nodig voor de verlichting.

Hoe lossen jullie dit op? Aparte buizen snap ik maar toch niet voor ieder stopcontact apart naar de meterkast?
Wanneer je een centraaldozensysteem voor 230V wil toepassen dan kun je dat blijven doen, maar voor je verlichting leg je dan aparte buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ah, ik snap 't probleem denk ik al: onder de centraaldoos hangt meestal een lamp, die 'm aan het zicht onttrekt. Maar als dat een laagspanningslamp is..

Desondanks: toch scheiden. Het is niet simpeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:36
En in veel moderne/nieuwe huizen zitten vaak spots in het plafond verwerkt. Ik zou geen centraal doos meer in mijn huis willen hebben die in het midden van het plafond zit.
Ik heb daarnaast ook veel WCD's direct naar de meterkast gebracht waardoor ik die kan schakelen, handig voor een staande lamp, piano lampje of de kerstboom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:16:
Ik heb geen enkele centraaldoos. Hier komt een stukje 3/4" pijp uit het plafond met direct laagspanningskabel naar de DALi-driver. Overal in huis heb ik plekken waar meerder DALI-drivers de lokale LED-verlichting sturen.
Ander voor deel is dat mijn LED armaturen minimalistisch zijn, want je hoeft geen centraaldoos af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
Conrado schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:30:
[...]

Ik heb geen enkele centraaldoos. Hier komt een stukje 3/4" pijp uit het plafond met direct laagspanningskabel naar de DALi-driver. Overal in huis heb ik plekken waar meerder DALI-drivers de lokale LED-verlichting sturen.
Ander voor deel is dat mijn LED armaturen minimalistisch zijn, want je hoeft geen centraaldoos af te dekken.
Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik iets mee.
Aanstaande week de elektra tekeningen hier mee updaten. Indien in het huis dubbele stopcontacten zitten dan kan altijd het rechter stopcontact schakelen voor verlichting, kerstboom etc..

Een buisje uit het plafond is een mooie oplossing omdat je inderdaad geen doos hoeft af te dekken. En dan naast de buis gewoon een plug met haakje boren waar de lamp aan kan hangen.

Voor de rest inderdaad een aantal spotjes welke vanuit de MK worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29
Een buisje uit het plafond. 8)7

Je boort gaten in het plafond op plekken waar je een lamp wilt en als je van te voren alles goed gepland hebt kom je dan een draad tegen. Die draad gaat direct, zonder centraaldoos, naar een plek in huis waar je de dimmers kwijt kan en voorziet dan de voeding voor het aantal lampen dat je samen wilt en/of kan monteren op de dimmer.
Als je geen centrale locatie hebt voor dimmers kan je ook een 5-polige kabel trekken en de individuele dimmers boven het plafond verstoppen, mits het gat van de lamp daar groot genoeg voor is. :P

Stopcontacten kunnen nog via een centraaldoos, die gelukkig niet meer midden in het plafond van de woonkamer hoeft.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 22-04-2025 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
jadjong schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:47:
Een buisje uit het plafond. 8)7

Je boort gaten in het plafond op plekken waar je een lamp wilt en als je van te voren alles goed gepland hebt kom je dan een draad tegen.
Geen idee waar jouw plafonds van gemaakt zijn, maar hier is dat gewapend beton…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Gips, het meest veelzijdige stukje vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dus jij hebt al je kabels los op je gipsen plafond liggen? :?

Doe mij maar een buisje - zeker in een betonnen plaat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-04 10:43
Ethirty schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:37:

Bij mij liggen die ook gewoon los op mijn profielen van mijn plafond... lijkt mij de "standaard",... niet?
Deze vast maken lijkt mij nodeloos veel werk om weinig of geen voordeel uit te halen...
Ik moet wel zeggen dat ik nooit kabels heb moeten zoeken omdat ik zelf het plafond ook geplaatst hebt. Elke plafond waar een lamp in moest komen werd dus tijdens de plaatsing al voorzien van een gat en de kabel er door getrokken. Zo heb ik dus nooit moeten zoeken naar een kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ethirty schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:37:

Kabels uit het originele plan zitten in buis en die buis stopt boven het gat van de lamp. Kabels die later toegevoegd zijn door het verplaatsen of bijplaatsen van extra lampen liggen inderdaad los. Geen probleem met vmvl kabels (dus geen losse draad) en een wago in kleine lasdoosjes. Werkt voor 230V en voor SELV.

Ander voordeel van een extra gipsplafond is dat je gelijk van die lelijke WTW-paddestoelen af bent door bijvoorbeeld een lijnrooster te gebruiken en je kan de gordijnrails flush plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://nedco.nl/media/products/66801800_7.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 22-04-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:39
jadjong schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:30:
[...]
Ander voordeel van een extra gipsplafond is dat je gelijk van die lelijke WTW-paddestoelen af bent door bijvoorbeeld een lijnrooster te gebruiken en je kan de gordijnrails flush plaatsen.
Bedankt voor de tip van die lijnrooster, die kende ik nog niet. In de keuken wij ook een soortgelijke constructie gepland, zal die lijnrooster meenemen als optie in de verdere uitwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:30
walletje-w schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Nee nog niet. Ben nog aan het overwegen wat ik ga doen. Denk we dat ik uiteindelijk een aantal van die nanoBCU’s bestel omdat ik dan in de toekomst makkelijk kan gaan spelen met een arduino op de knx bus in een kleine form factor.
@walletje-w Ik kwam deze post van je tegen. Ben je er nog aan toegekomen om een paar nanoBCU's te bestellen? Ik kwam die dingen onlangs tegen wil ze zelf gaan bestellen.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen als die er zijn.

Zelf zou ik ze graag inzetten om mmwave radar sensoren op een knx-bus te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:36
@mjkl Poeh al weer een poos geleden! Maar nee helaas nog niet! De todolijst met zaken die een hogere prioriteit hebben blijkt lang ;)
Maar wat je van plan bent is een tof project! Ik weet zeker dat meer mensen daar interesse in hebben.
Binnen de home assistant community zijn er ook veel ontwikkelingen op motion sensor gebied, wellicht kun je daar ook inspiratie uit halen.

[ Voor 22% gewijzigd door walletje-w op 22-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:30
walletje-w schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:28:
@mjkl Poeh al weer een poos geleden! Maar nee helaas nog niet! De todolijst met zaken die een hogere prioriteit hebben blijkt lang ;)
Maar wat je van plan bent is een tof project! Ik weet zeker dat meer mensen daar interesse in hebben.
Binnen de home assistant community zijn er ook veel ontwikkelingen op motion sensor gebied, wellicht kun je daar ook inspiratie uit halen.
Yes, zeker gezien. ik zit nu nog te experimenteren met die sensoren en esphome ook eigenlijk vooral qua wat het bereik is in plaatsing in mijn huis voor optimale dekking (Wist je dat een koelkast vrijwel volledig van metaal gemaakt is :S)

Ik had al gezien dat er mogelijkheden waren met een siemens buskoppelaar, maar die leverde niet genoeg stroom voor een esp32 met wifi aan.

Die nanoBCU lijkt wel genoeg stroom te leveren hiervoor. Dat zou firmware updates en instellingen over Wifi mogelijk maken via home assistant. Terwijl aansturing van lichten en dergelijke, direct via de knx bus zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:49:
En in veel moderne/nieuwe huizen zitten vaak spots in het plafond verwerkt. Ik zou geen centraal doos meer in mijn huis willen hebben die in het midden van het plafond zit.
Alles behalve een nieuw huis hier, dus ook geen centraaldozen meer in te plannen.

Wel komen er, met name boven, nog inbouwkasten, o.a. onder schuine kant. Voor mij dus flinke 'centrale dozen voor zooi' in sommige kastplinten weggewerkt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:35
don spike schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor de tip van die lijnrooster, die kende ik nog niet. In de keuken wij ook een soortgelijke constructie gepland, zal die lijnrooster meenemen als optie in de verdere uitwerking.
Die lijnroosters van @jadjong lijken me van Ventmann. Die zijn er tegenwoordig ook in een versie met coanda effect.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste