[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 16:52
Carldb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:03:
[...]

Mooie opzet en komt goed overeen met hoe ik het zou willen aanpakken. Mag ik vragen welke oplossing je voor uw verlichting hebt gekozen?
Ik moest deze beslissing zo'n 10 jaar terug maken, en toen was het landschap iets anders dan vandaag. Of ik het vandaag weer zo zou doen weet ik niet (heb ik nooit over na hoeven denken).

Ik heb een paar dingen die voor mij belangrijk zijn/waren:
1) ik wil alle relais/dimmer/sturing in een centrale kast hebben, geen gedoe met slimme dingen boven een plafond of achter een wandje etc.

2) ik wil zo veel mogelijk standaard lampen en armaturen uit elke winkel kunnen gebruiken (dus geen 24V lampen voor mij)

3) Kleur doen we niet aan, te hoog gimmick gehalte, wel wil ik kunnen dimmen naar warm wit (kan met dim to warm lampen)

4) dimbare verlichting alleen waar het ook echt zinvol is en aan/uit waar het genoeg is.

Initieel begonnen met goedkope DMX actoren uit China, dit beviel erg slecht, te vaak storing en teveel uitval. Dus alles weggedaan en overgestapt op alleen KNX voor verlichting.

uiteindelijk hebben we Theben KNX 230V dim actoren (Theben DM 8-2 T; i.v.m. goede prijs per kanaal en hoge dichtheid per unit in de centrale kast) en voor aan/uit de Wago 788-304 relais gekoppeld aan de Weinzierl KNX TP Multi IO 570. Deze Weinzierl gebruik ik ook voor de 24V magneet contacten bij de ramen/deuren (Als inputs)

Voor het schakelmateriaal hebben we relatief eenvoudige Gira knoppen (ooit gestart met loxone touch knoppen, maar de overige gezinsleden waren geen fan van touch en hadden liever een ouderwetse knop), en voor bewegingsmelders een combinatie van MDT en Steinel. bewegingsmelders gebruik ik zowel voor alarm (in Loxone) als voor verlichting (in KNX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:26
Ethirty schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:33:
Als ik HA er als kritieke component aan wil toevoegen wil ik eigenlijk geen Pi met SD kaartje.
Ik draai HA op een Pi 5 icm SSD....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:52
Conrado schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:09:
[...]

Ik draai HA op een Pi 5 icm SSD....
Hier ook, werkt al jaren goed. Dit in combinatie met een automatische backup naar een andere locatie zorgt dat ik er geen omkijken naar heb.

Ha, herstel, het is een Pi 4 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 17-04-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Niek_ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:05:
Weer een stapje in de puzzel :) Aansturing van de gashaard.
Betreft een Element4 Sky Tunnel. De verkoper heeft nog niet heel veel nuttige info kunnen geven, hopelijk verrast hij mij op korte termijn nog met aanvullende informatie. Daarop vooruitlopend, de aansturing van de gashaard.
Bij de gashaard is een 'kabel tbv aansluiten op Domotica' aan te schaffen.
In de installatiehandleiding (zie ook productpagina) staat daarover het volgende vermeld, inclusief onderstaande afbeelding.
De ontvanger biedt de mogelijkheid om aangesloten te worden op een domotica systeem. Daarvoor kan een speciale verbindingskabel geleverd worden. (Type G60-ZCE).
Na zoeken op Google, lijkt het een kabel tbv een Mertik ontvanger te zijn met aan de ene zijde een aansluiting voor op de ontvanger en aan de andere zijde 4 losse aders.
[Afbeelding]
Als ik het geheel zo lees dan werkt het met een soort NO contacten die afhankelijk van de opdracht even gesloten worden.
Benieuwd of iemand hier ervaring met het opnemen van bovengenoemde (of soortgelijke) regeling heeft?
Even oude koeien uit de sloot halen :)
Deze staat nog op m’n to-do lijstje. Wellicht iemand in de afgelopen 4,5 jaar al eens mee bezig geweest?
Voor nu denk ik dat ik met een schakelactor met (minimaal) 3 uitgangen moet gaan werken. Door dan het geheel zo te programmeren in ETS met stairlightfunctie zorg ik ervoor dat de benodigde combinaties even gemaakt worden. Dus 1 & 3 sluiten voor ontsteking, 1 sluiten om meer vermogen te geven, 3 sluiten om minder vermogen te geven en vervolgens het sluiten van 1, 2 & 3 om de gashaard uit te schakelen.
Maar wellicht het dat iemand hier nog een goed idee voor heeft? Ik heb een buskabel bij de haard liggen.

Denk dat zo’n 3-standen fan-coil schakelactor, ingezet als gewone schakelactor, wel een goede is. Zie alleen een opmerking over het niet mogelijk zijn van tegelijk schakelen van de 3 kanalen. Even zien of ik dat goed begrijp aangezien dat wel nodig is om de haard uit te schakelen.
https://www.mdt-group.com...h-fan-coil-operation.html

[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 18-04-2025 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Die fancoil is juist bedoeld om altijd een of schakeling te doen waarbij er nooit 2 tegelijk aan kunnen.

Als 3 aan dan degene die op dat moment aan stond uit. Scheelt je logica maken als je zoiets zelf moet doen. En vaak kan die apparatuur niet goed tegen meerdere kanalen aan tegelijk.

Denk dat je gewoon een normale actor moet pakken en je eenmalig je logica moet maken voor de routines.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ethirty schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:28:
Die fancoil is juist bedoeld om altijd een of schakeling te doen waarbij er nooit 2 tegelijk aan kunnen.

Als 3 aan dan degene die op dat moment aan stond uit. Scheelt je logica maken als je zoiets zelf moet doen. En vaak kan die apparatuur niet goed tegen meerdere kanalen aan tegelijk.

Denk dat je gewoon een normale actor moet pakken en je eenmalig je logica moet maken voor de routines.
In de handleiding staat, als ik het goed interpreteer, dat je hem zowel in fancoil modus kan gebruiken als in gewone schakelaar stand. Dan moet het wel werken toch? Zie hoofdstuk 2.2: https://www.mdt-group.com...h_Actuator_FanCoil_03.pdf
Zou er dan nog een reden zijn om een gewone actie te verkiezen boven deze?

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 20-04-2025 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Laatst online: 00:12
Ik heb al eerder een huis met knx gebouwd echter had ik toen als basis in het huis een conventionele installatie zitten, welke volledig is aangepast. Verlichting op dimmers vanuit de meterkast.

Nu gaan we een volledig nieuw huis bouwen met custom led verlichting en DALI EldoLed dimmers in de meterkast. Hoe wordt in de praktijk de 230v gescheiden van de led spanning?

Waar kan ik deze info vinden? Foto’s schetsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:40
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:56:
Hoe wordt in de praktijk de 230v gescheiden van de led spanning?
Verschillende buizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
Door een aantal wcds horizontaal met elkaar door te verbinden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:58:
[...]

Door een aantal wcds horizontaal met elkaar door te verbinden??
Je wil "Led spanning" van de DALI drivers laten uitkomen in een stopcontact ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
Fabian schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:07:
[...]

Je wil "Led spanning" van de DALI drivers laten uitkomen in een stopcontact ?
Nee maar stopcontacten zijn 230v en die zitten er meerdere in een muur/ ruimte. Normaal wordt dit als ster vanuit de centraaldoos verdeeld. Maar in die centraaldoos mag straks geen 230 meer gelast worden als er ook “led spanning” is. Deze led spanning is daar nodig voor de verlichting.

Hoe lossen jullie dit op? Aparte buizen snap ik maar toch niet voor ieder stopcontact apart naar de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 06:57:
[...]

In de handleiding staat, als ik het goed interpreteer, dat je hem zowel in fancoil modus kan gebruiken als in gewone schakelaar stand. Dan moet het wel werken toch? Zie hoofdstuk 2.2: https://www.mdt-group.com...h_Actuator_FanCoil_03.pdf
Zou er dan nog een reden zijn om een gewone actie te verkiezen boven deze?
Ik ben niet helemaal thuis in de details maar als deze beide functies ondersteund kan je zelf kiezen welke het beste bij je past, of welke het goedkoopste is :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:16:
[...]

Nee maar stopcontacten zijn 230v en die zitten er meerdere in een muur/ ruimte. Normaal wordt dit als ster vanuit de centraaldoos verdeeld. Maar in die centraaldoos mag straks geen 230 meer gelast worden als er ook “led spanning” is. Deze led spanning is daar nodig voor de verlichting.

Hoe lossen jullie dit op? Aparte buizen snap ik maar toch niet voor ieder stopcontact apart naar de meterkast?
Wanneer je een centraaldozensysteem voor 230V wil toepassen dan kun je dat blijven doen, maar voor je verlichting leg je dan aparte buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ah, ik snap 't probleem denk ik al: onder de centraaldoos hangt meestal een lamp, die 'm aan het zicht onttrekt. Maar als dat een laagspanningslamp is..

Desondanks: toch scheiden. Het is niet simpeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:08
En in veel moderne/nieuwe huizen zitten vaak spots in het plafond verwerkt. Ik zou geen centraal doos meer in mijn huis willen hebben die in het midden van het plafond zit.
Ik heb daarnaast ook veel WCD's direct naar de meterkast gebracht waardoor ik die kan schakelen, handig voor een staande lamp, piano lampje of de kerstboom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
niek1230 schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:16:
Ik heb geen enkele centraaldoos. Hier komt een stukje 3/4" pijp uit het plafond met direct laagspanningskabel naar de DALi-driver. Overal in huis heb ik plekken waar meerder DALI-drivers de lokale LED-verlichting sturen.
Ander voor deel is dat mijn LED armaturen minimalistisch zijn, want je hoeft geen centraaldoos af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
Conrado schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:30:
[...]

Ik heb geen enkele centraaldoos. Hier komt een stukje 3/4" pijp uit het plafond met direct laagspanningskabel naar de DALi-driver. Overal in huis heb ik plekken waar meerder DALI-drivers de lokale LED-verlichting sturen.
Ander voor deel is dat mijn LED armaturen minimalistisch zijn, want je hoeft geen centraaldoos af te dekken.
Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik iets mee.
Aanstaande week de elektra tekeningen hier mee updaten. Indien in het huis dubbele stopcontacten zitten dan kan altijd het rechter stopcontact schakelen voor verlichting, kerstboom etc..

Een buisje uit het plafond is een mooie oplossing omdat je inderdaad geen doos hoeft af te dekken. En dan naast de buis gewoon een plug met haakje boren waar de lamp aan kan hangen.

Voor de rest inderdaad een aantal spotjes welke vanuit de MK worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:18
Een buisje uit het plafond. 8)7

Je boort gaten in het plafond op plekken waar je een lamp wilt en als je van te voren alles goed gepland hebt kom je dan een draad tegen. Die draad gaat direct, zonder centraaldoos, naar een plek in huis waar je de dimmers kwijt kan en voorziet dan de voeding voor het aantal lampen dat je samen wilt en/of kan monteren op de dimmer.
Als je geen centrale locatie hebt voor dimmers kan je ook een 5-polige kabel trekken en de individuele dimmers boven het plafond verstoppen, mits het gat van de lamp daar groot genoeg voor is. :P

Stopcontacten kunnen nog via een centraaldoos, die gelukkig niet meer midden in het plafond van de woonkamer hoeft.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 22-04-2025 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
jadjong schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 00:47:
Een buisje uit het plafond. 8)7

Je boort gaten in het plafond op plekken waar je een lamp wilt en als je van te voren alles goed gepland hebt kom je dan een draad tegen.
Geen idee waar jouw plafonds van gemaakt zijn, maar hier is dat gewapend beton…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Gips, het meest veelzijdige stukje vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Dus jij hebt al je kabels los op je gipsen plafond liggen? :?

Doe mij maar een buisje - zeker in een betonnen plaat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-05 15:18
Ethirty schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:37:

Bij mij liggen die ook gewoon los op mijn profielen van mijn plafond... lijkt mij de "standaard",... niet?
Deze vast maken lijkt mij nodeloos veel werk om weinig of geen voordeel uit te halen...
Ik moet wel zeggen dat ik nooit kabels heb moeten zoeken omdat ik zelf het plafond ook geplaatst hebt. Elke plafond waar een lamp in moest komen werd dus tijdens de plaatsing al voorzien van een gat en de kabel er door getrokken. Zo heb ik dus nooit moeten zoeken naar een kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ethirty schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:37:

Kabels uit het originele plan zitten in buis en die buis stopt boven het gat van de lamp. Kabels die later toegevoegd zijn door het verplaatsen of bijplaatsen van extra lampen liggen inderdaad los. Geen probleem met vmvl kabels (dus geen losse draad) en een wago in kleine lasdoosjes. Werkt voor 230V en voor SELV.

Ander voordeel van een extra gipsplafond is dat je gelijk van die lelijke WTW-paddestoelen af bent door bijvoorbeeld een lijnrooster te gebruiken en je kan de gordijnrails flush plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://nedco.nl/media/products/66801800_7.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 22-04-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 22:37
jadjong schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:30:
[...]
Ander voordeel van een extra gipsplafond is dat je gelijk van die lelijke WTW-paddestoelen af bent door bijvoorbeeld een lijnrooster te gebruiken en je kan de gordijnrails flush plaatsen.
Bedankt voor de tip van die lijnrooster, die kende ik nog niet. In de keuken wij ook een soortgelijke constructie gepland, zal die lijnrooster meenemen als optie in de verdere uitwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 09:05
walletje-w schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Nee nog niet. Ben nog aan het overwegen wat ik ga doen. Denk we dat ik uiteindelijk een aantal van die nanoBCU’s bestel omdat ik dan in de toekomst makkelijk kan gaan spelen met een arduino op de knx bus in een kleine form factor.
@walletje-w Ik kwam deze post van je tegen. Ben je er nog aan toegekomen om een paar nanoBCU's te bestellen? Ik kwam die dingen onlangs tegen wil ze zelf gaan bestellen.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen als die er zijn.

Zelf zou ik ze graag inzetten om mmwave radar sensoren op een knx-bus te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@mjkl Poeh al weer een poos geleden! Maar nee helaas nog niet! De todolijst met zaken die een hogere prioriteit hebben blijkt lang ;)
Maar wat je van plan bent is een tof project! Ik weet zeker dat meer mensen daar interesse in hebben.
Binnen de home assistant community zijn er ook veel ontwikkelingen op motion sensor gebied, wellicht kun je daar ook inspiratie uit halen.

[ Voor 22% gewijzigd door walletje-w op 22-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
walletje-w schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:28:
@mjkl Poeh al weer een poos geleden! Maar nee helaas nog niet! De todolijst met zaken die een hogere prioriteit hebben blijkt lang ;)
Maar wat je van plan bent is een tof project! Ik weet zeker dat meer mensen daar interesse in hebben.
Binnen de home assistant community zijn er ook veel ontwikkelingen op motion sensor gebied, wellicht kun je daar ook inspiratie uit halen.
Yes, zeker gezien. ik zit nu nog te experimenteren met die sensoren en esphome ook eigenlijk vooral qua wat het bereik is in plaatsing in mijn huis voor optimale dekking (Wist je dat een koelkast vrijwel volledig van metaal gemaakt is :S)

Ik had al gezien dat er mogelijkheden waren met een siemens buskoppelaar, maar die leverde niet genoeg stroom voor een esp32 met wifi aan.

Die nanoBCU lijkt wel genoeg stroom te leveren hiervoor. Dat zou firmware updates en instellingen over Wifi mogelijk maken via home assistant. Terwijl aansturing van lichten en dergelijke, direct via de knx bus zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:49:
En in veel moderne/nieuwe huizen zitten vaak spots in het plafond verwerkt. Ik zou geen centraal doos meer in mijn huis willen hebben die in het midden van het plafond zit.
Alles behalve een nieuw huis hier, dus ook geen centraaldozen meer in te plannen.

Wel komen er, met name boven, nog inbouwkasten, o.a. onder schuine kant. Voor mij dus flinke 'centrale dozen voor zooi' in sommige kastplinten weggewerkt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:35
don spike schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor de tip van die lijnrooster, die kende ik nog niet. In de keuken wij ook een soortgelijke constructie gepland, zal die lijnrooster meenemen als optie in de verdere uitwerking.
Die lijnroosters van @jadjong lijken me van Ventmann. Die zijn er tegenwoordig ook in een versie met coanda effect.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 16:26
walletje-w schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:28:
Denk goed na vooraleer je basic sturingen in Home Assistant steekt. De voorbije dagen(*) heb ik nog eens mogen ervaren hoe het is om zonder Home Assistant door het leven te gaan, en ik was toch blij dat al mijn aanwezigheidssensoren op KNX zitten.

(*) corrupte SD-kaart, natuurlijk net op een dag dat alle winkels gesloten zijn, en ik had geen reserve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjkl
teaser schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:14:
[...]

Denk goed na vooraleer je basic sturingen in Home Assistant steekt. De voorbije dagen(*) heb ik nog eens mogen ervaren hoe het is om zonder Home Assistant door het leven te gaan, en ik was toch blij dat al mijn aanwezigheidssensoren op KNX zitten.

(*) corrupte SD-kaart, natuurlijk net op een dag dat alle winkels gesloten zijn, en ik had geen reserve.
Daarom heb ik home assistant highly available op een 3 node proxmox cluster draaien ;)

En dan nog probeer ik dus die sensoren op de bus te krijgen met een NanoBCU. Maar dat is meer omdat ik draadloos niet vertrouw voor 24/7 operatie. Firmware updates of instellingen en dergelijk vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 10:58

tomtommie

Alaaf!

Ja de discussie was er laatst ook om hem niet op een SD te draaien. Zelf heb ik een RPi 4 met een SSD via USB3. Beetje bij elkaar gesprokkeld, maar draait toch al 3 jaar stabiel.

Een CM5 met IO board in een metalen behuizing is ook wel mooi, maar toch weer 150 euro.

Misschien dat ik nog een keer een NUC of dergelijke ga inzetten, dat Proxmox jeukt toch wel een beetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
teaser schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:14:
[...]

Voorlopig nog steeds geen Home Assistant installatie draaiende. Maar ook wat @mjkl aangeeft. het zou wel handig zijn om een configuratie te uploaden. De laatste versie van deze zelfbouw mmwave is echt heel tof qua instellingen met zones etc: YouTube: I Made My Smart Home Presence Sensors Even Better! + Updates als daarna de signalen op de knx bus gegooid worden dan heb je een hele betrouwbare opstelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjkl
walletje-w schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:51:
[...]

Voorlopig nog steeds geen Home Assistant installatie draaiende. Maar ook wat @mjkl aangeeft. het zou wel handig zijn om een configuratie te uploaden. De laatste versie van deze zelfbouw mmwave is echt heel tof qua instellingen met zones etc: YouTube: I Made My Smart Home Presence Sensors Even Better! + Updates als daarna de signalen op de knx bus gegooid worden dan heb je een hele betrouwbare opstelling.
Openknx werkt kennelijk ook al aan zo iets. er is een protoype met een hlk ld2420:

https://muster.ing-dom.de...2tq0e7trh8pvps8ptc4q8s6h6

https://openknx.atlassian...OpenKNX+UP1+Pr+senzmelder

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat alles in het duits. Vormt voor mij toch wel een drempel
tomtommie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:40:
Misschien dat ik nog een keer een NUC of dergelijke ga inzetten, dat Proxmox jeukt toch wel een beetje ;)
Als ik wat kan aanraden. Ik heb voor belachelijk weinig geld een HP elitedesk G5 gekocht. Zowel de SFF als de Mini zijn erg interresant (en goedkoop) om proxmox op te draaien. Mijn cluster bestaat nu uit 3 van die SFF pc's

Met intel amt heb je ook nog soort van Out of bound mangement erbij (let erop dat als je dat wilt je wel een versie met I5 of hoger koopt. Want de I3 variant die ik gekocht heb had miste wat features zoals full KVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 11:01
De kogel is door de kerk. Ik ga de GIRA tastsensor 4.95 nemen. Kan ik deze eenvoudig op de KNX bus zetten zonder de software te moeten gebruiken van GIRA?

Daarnaast wil ik ook gewone drukknoppen plaatsen op de KNX bus, maar die eruitzien als eenvoudige schakelaars (hoogstens een LED indicatielampje), ook omwille van prijs. De schakelaar moet dus eigenlijk gewoon een "puls" detecteren zodat er geschakeld kan worden, het signaal moet via de bus gaan.

Ik zag de GIRA E2 vlakbouw (zie bijlage), maar het is me niet duidelijk of je hiermee het bovenstaande kan bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMiNJvWX2xmiCY6MSy9KavODHQo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1dCHGgWQjdrUUIr6Dv7mfvpW.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Kaizen95 op 05-05-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:23
Waarom start je ets niet even op en kijkt of je dat voor elkaar krijgt? Knx hardware uitzoeken zonder het in ets uitgeprobeerd te hebben is onverstandig imho. De demo mode is gratis.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
Kaizen95 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:04:
De kogel is door de kerk. Ik ga de GIRA tastsensor 4.95 nemen. Kan ik deze eenvoudig op de KNX bus zetten zonder de software te moeten gebruiken van GIRA?

Daarnaast wil ik ook gewone drukknoppen plaatsen op de KNX bus, maar die eruitzien als eenvoudige schakelaars (hoogstens een LED indicatielampje), ook omwille van prijs. De schakelaar moet dus eigenlijk gewoon een "puls" detecteren zodat er geschakeld kan worden, het signaal moet via de bus gaan.

Ik zag de GIRA E2 vlakbouw (zie bijlage), maar het is me niet duidelijk of je hiermee het bovenstaande kan bereiken.

[Afbeelding]
Vind je vraag beetje onduidelijk. Wat bedoel je zonder software van Gira?
Beschik je over het ETS project bestand van jouw KNX installatie en kan je deze openen?
Of heb je nu KNX input modules achter de 'schakelaars' zitten? Of wat heb je nu van installatie?
Je zoekt een betaalbare oplossing?

Nieuwe KNX deelnemers moet je altijd via ETS software inbedrijfstellen. Zelf zou ik een nieuwe taster voor aankoop ook altijd eerst in ETS bekijken om te zien dat deze kan en werkt zoals je verwacht zoals @P5ycho ook al aangeeft.

Als je een KNX taster wilt (van Gira) die het meest lijkt op een normale schakelaar kan je kijken naar bijvoorbeeld Gira 5171600 of 5173600. Deze hebben een ingebouwde busaankoppelaar en heeft geen losse wippenset. Zijn ook in andere afwerkingen/kleuren beschikbaar. Heb deze zelf ook op enkele plekken in gebruik.

De tastsensor 4 serie is (was) altijd wat duurder. En lijkt minder op een normale schakelaar.

Zelf heb ik ook de vlakbouw van Gira, zier er mooi strak uit. Weet wel dat je hiervoor een speciale apparaatdoos van Gira nodig hebt. (bijvoorbeeld Gira 289600 voor 1-voudig). Eventueel ook een speciale inbouwdoos (bijvoorbeeld Gira 289100 voor 1-voudig) afhankelijk van type muur. Eigenlijk alleen iets als je nog grondig gaat verbouwen. En dan heb je ook de vlakbouw afdekramen nodig. Kan verder met elke schakelaar/tastsensor/wandcontactdoos/etc van de 55 serie.

Edit: links toegevoegd.

[ Voor 8% gewijzigd door don spike op 06-05-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
don spike schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Vind je vraag beetje onduidelijk. Wat bedoel je zonder software van Gira?
Beschik je over het ETS project bestand van jouw KNX installatie en kan je deze openen?
Of heb je nu KNX input modules achter de 'schakelaars' zitten? Of wat heb je nu van installatie?
Je zoekt een betaalbare oplossing?

Nieuwe KNX deelnemers moet je altijd via ETS software inbedrijfstellen. Zelf zou ik een nieuwe taster voor aankoop ook altijd eerst in ETS bekijken om te zien dat deze kan en werkt zoals je verwacht zoals @P5ycho ook al aangeeft.

Als je een KNX taster wilt (van Gira) die het meest lijkt op een normale schakelaar kan je kijken naar bijvoorbeeld Gira 5171600 of 5173600. Deze hebben een ingebouwde busaankoppelaar en heeft geen losse wippenset. Zijn ook in andere afwerkingen/kleuren beschikbaar. Heb deze zelf ook op enkele plekken in gebruik.

De tastsensor 4 serie is (was) altijd wat duurder. En lijkt minder op een normale schakelaar.

Zelf heb ik ook de vlakbouw van Gira, zier er mooi strak uit. Weet wel dat je hiervoor een speciale apparaatdoos van Gira nodig hebt. (bijvoorbeeld Gira 289600 voor 1-voudig). Eventueel ook een speciale inbouwdoos (bijvoorbeeld Gira 289100 voor 1-voudig) afhankelijk van type muur. Eigenlijk alleen iets als je nog grondig gaat verbouwen. En dan heb je ook de vlakbouw afdekramen nodig. Kan verder met elke schakelaar/tastsensor/wandcontactdoos/etc van de 55 serie.

Edit: links toegevoegd.
Bedankt voor je antwoord en de informatie. Ik heb momenteel nog geen installatie en ben bezig aan een nieuwbouwproject, alles is dus nog mogelijk.

Op bepaalde plaatsen zal ik de tastsensor 4 voorzien omdat hier enkele extra functies aan verbonden zijn. Op andere plaatsen wil ik een schakelaar die eruit ziet als een normale traditionele schakelaar, maar één die verbonden kan worden aan de buskabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
Kaizen95 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:25:
[...]
Op bepaalde plaatsen zal ik de tastsensor 4 voorzien omdat hier enkele extra functies aan verbonden zijn. Op andere plaatsen wil ik een schakelaar die eruit ziet als een normale traditionele schakelaar, maar één die verbonden kan worden aan de buskabel.
Heb zelf beerje zelfde situatie, heb op enkele plekken de Gira 5171600 of 5173600 toegepast welke ik eerder al benoemde, waar een luxere tastsensor overbodig was. Hij heeft meer functies dan ik had verwacht ook.

Download eens de ETS software, zonder licentie kan je al een project aanmaken met max 5 deelnemers dacht ik. Kan je alvast een beetje rondkijken en kan je beter verschillen zien tussen bijvoorbeeld verschillende soorten tastsensors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-05 13:09
Kaizen95 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Bedankt voor je antwoord en de informatie. Ik heb momenteel nog geen installatie en ben bezig aan een nieuwbouwproject, alles is dus nog mogelijk.

In principe heb je verschillende mogelijkheden als je alle kabels nog moet leggen.
  1. Je zet de KNX-schakelaars direct op de bus en de "normale" schakelaars allemaal in ster naar de kast en aansluiten op een binaire ingang. Lijkt me verre van een ideale oplossing omdat je het ingewikkeld maakt voor een eventuele latere eigenaar + je zit vast aan deze schakelaars, het is moeilijk om later dan toch een slimme schakelaar te hangen.
  2. KNX-kabel naar alle schakelaars en waar je normale schakelaars wil, steek je een binaire input in het inbouwdoosje. Bijvoorbeeld Zennio heeft dit met hun BIN-T 2X. Maar deze module heeft ook zijn kost natuurlijk.
  3. Of je stapt af van het idee van de traditionele schakelaars en gaat voor de goedkopere KNX-schakelaar. Ik heb hier al regelmatig de MDT lite 55 zien passeren maar er zijn nog wel heel wat andere betaalbare schakelaars beschikbaar.
Het is dus wat afhankelijk van waarom je traditionele schakelaars wil. Gaat het je om de look van deze schakelaars, dan zal je het met oplossing 1 of 2 moeten doen (2 lijkt me beste optie naar toekomst toe). Is het je te doen om te besparen omdat je toch niet overal een fancy KNX-schakelaar nodig hebt? Dan eerder optie 1 of 3 (3 lijkt me dan beter naar toekomst toe en stuk eenvoudiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Laatst online: 09:29

rev

Kaizen95 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:04:

[Afbeelding]
Geen Gira maar de Jung F10 KNX schakelaar werkt goed als traditionele schakelaar, meet de ruimtetemperatuur en je kunt er je deurcontact op aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkaRmkQGsOSVxJGcAfOUvGM9SNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ooEhEzRAF2RMki2R4fGuYB00.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ik heb ze ook. Best veelzijdig voor een "simpele" schakelaar alleen het gevoel is niet erg premium helaas.

Maar met kort en lang drukken kan je tot wel 8 functies op 1 schakelaar kwijt. Ruim meer dan ik nodig heb. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Ethirty schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:23:
Ik heb ze ook. Best veelzijdig voor een "simpele" schakelaar alleen het gevoel is niet erg premium helaas.

Maar met kort en lang drukken kan je tot wel 8 functies op 1 schakelaar kwijt. Ruim meer dan ik nodig heb. :)
Mooi schakelaar, bedankt voor de tip! Wat zorgt ervoor dat ze niet premium aanvoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Zijn er hier mensen die ook wel eens last hebben van valse triggers van de bewegingssensoren? Een aantal van mijn PD11's zijn direct gekoppeld aan een lamp, waarbij ik dus soms zie dat bijvoorbeeld de lamp op de wc gewoon aan is terwijl er niemand geweest is.
Ik heb de trigger al op een observation window gezet met de hoop dat 3 seconden detectie het er al uit haalt, maar helaas ook dat verhelpt het niet. 3 seconden is ook eigenlijk te lang op de wc, net genoeg tijd dat mensen de schakelaar gaan zoeken (die er dus niet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
tomtommie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:17:
Zijn er hier mensen die ook wel eens last hebben van valse triggers van de bewegingssensoren? Een aantal van mijn PD11's zijn direct gekoppeld aan een lamp, waarbij ik dus soms zie dat bijvoorbeeld de lamp op de wc gewoon aan is terwijl er niemand geweest is.
Dat is merkwaardig. Ik heb hier zo'n 25 PD11's in gebruik en geen last van valse meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Kaizen95 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:22:
[...]

Mooi schakelaar, bedankt voor de tip! Wat zorgt ervoor dat ze niet premium aanvoelen?
Gewoon het gevoel als je de knop indrukt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Ethirty dst heb ik met de tasters van mdt ook, voelt raar. Korte klik, weinig kracht nodig. Ik ben er nog niet uit of dat nu komt doordat een wip nu eenmaal een hele andere sensatie geeft, of dat er gewoon een minder prettig aanvoelend type buttons gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Conrado schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:10:
[...]

Dat is merkwaardig. Ik heb hier zo'n 25 PD11's in gebruik en geen last van valse meldingen.
Crap, heb ik een rotte batch ofzo, heb er al eentje moeten vervangen omdat hij het niet meer deed.
Heb je nog iets speciaals ingesteld? Gebruik je gewoon detector A1 met trigger op beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
tomtommie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:31:
Heb je nog iets speciaals ingesteld? Gebruik je gewoon detector A1 met trigger op beweging?
Heb je ‘auto aan bij weinig omgevingslicht’ uitgezet? Die staat standaard namelijk aan.

Hier geen bijzonderheden: bijna allemaal schakelen ze pas onder de 50 Lux. Verder schakel ik tussen A1 en het tweede kanaal voor standaard en nachtverlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

tomtommie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:17:
Trillingen kunnen voor false positives zorgen, voorlopig hangen er bij ons op de draagbalken van het houten plafond, en die veren wat mee (ouder huis). En dat registreert dan als 'beweging' :p.

Misschien hetzelfde aan de hand bij jou?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Ethirty schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:23:

Ik vind het een mooie schakelaar, maar eigenlijk nog te uitgebreid aan functies... Ik wil bijvoorbeeld dit design, maar gewoon de functie aan/uit (1 of 0) op de bus te kunnen zetten om een schakel signaal door te geven. Is er een manier hoe ik dit kan doen met deze schakelaar?

Zo kan ik hopelijk ook de kostprijs wat drukken, want met deze zit ik al rap aan +100 euro voor een "domme" schakelfunctie die ik kan aansluiten op de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 09:18
tomtommie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:31:
[...]

Crap, heb ik een rotte batch ofzo, heb er al eentje moeten vervangen omdat hij het niet meer deed.
Heb je misschien ergens een bron van IR in de buurt? Kachel of (indirect) zonlicht etc. Ik heb zelf bewegingsmelders van MDT. Als de zon onder bepaalde hoek op de deur valt en die deur iets beweegt, dan gaat lamp ook aan. Zou ook niet moeten, maar gebeurt toch.
Probeer zaken uit te sluiten. Ff raam afdeken met dikke handdoek, reflecterende oppervlakken afdekken etc. Invloed van warmte/stralingsbronnen uitsluiten.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Conrado schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:08:
[...]

Heb je ‘auto aan bij weinig omgevingslicht’ uitgezet? Die staat standaard namelijk aan.

Hier geen bijzonderheden: bijna allemaal schakelen ze pas onder de 50 Lux. Verder schakel ik tussen A1 en het tweede kanaal voor standaard en nachtverlichting.
Is dat de "manual switch-on with sufficient ambient light?"

Ik heb wel eens de extra instellingen aangezet en de gevoeligheid omlaag gezet.
Borromini schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 06:20:
[...]

Trillingen kunnen voor false positives zorgen, voorlopig hangen er bij ons op de draagbalken van het houten plafond, en die veren wat mee (ouder huis). En dat registreert dan als 'beweging' :p.

Misschien hetzelfde aan de hand bij jou?
Ja hier wel houten vloeren, dus beweging zou kunnen, maar de sensoren die moeilijk doen zitten dan weer in een plafond van stalen balkjes met een zwaluwstaart vloer er op, daar zit weinig beweging in. Bovendien zit dat plafond alleen aan de muren (2 meter overspanning).
klaasopurk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Heb je misschien ergens een bron van IR in de buurt? Kachel of (indirect) zonlicht etc. Ik heb zelf bewegingsmelders van MDT. Als de zon onder bepaalde hoek op de deur valt en die deur iets beweegt, dan gaat lamp ook aan. Zou ook niet moeten, maar gebeurt toch.
Probeer zaken uit te sluiten. Ff raam afdeken met dikke handdoek, reflecterende oppervlakken afdekken etc. Invloed van warmte/stralingsbronnen uitsluiten.
In de nacht weinig zon of straling op de plekken. In de bijkeuken moet ik wel eens kijken naar de patchkast, misschien dat daar wel eens 37 graden aangetikt kan worden. Zal eens wat 'glaasjes' plakken om de sensor af te dekken.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Kaizen95 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 00:22:
[...]

Ik vind het een mooie schakelaar, maar eigenlijk nog te uitgebreid aan functies... Ik wil bijvoorbeeld dit design, maar gewoon de functie aan/uit (1 of 0) op de bus te kunnen zetten om een schakel signaal door te geven. Is er een manier hoe ik dit kan doen met deze schakelaar?
Ja dat kan - aan/uit is de meest simpele functie.
Zo kan ik hopelijk ook de kostprijs wat drukken, want met deze zit ik al rap aan +100 euro voor een "domme" schakelfunctie die ik kan aansluiten op de bus.
Er is een standard versie, die is wat simpeler dan de universal. Maar KNX schakelaars zijn nooit goedkoop.

En je betaalt een stukje voor het merk/design. MDT is in dat geval waarschijnlijk nog een stukje betaalbaarder. En kijk eens over de grens bij bijv Voltus, dit soort dingen moet je niet in Nederland willen kopen als je op de euro's wil letten :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinMan79
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 08:07
Kaizen95 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 00:22:
[...]

Misschien is het al gezegd maar je zou ook gewoon een drukcontactinterface kunnen nemen. Bijvoorbeeld deze: https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=840547

Als je deze combineert met een normale installatieschakelaar ben je met 4 tientjes klaar waarschijnlijk.
De drukcontactinterface is vrij klein en past in de meeste gevallen gewoon in je inbouwdoos achter de schakelaar. Als je op later moment de schakelaar toch wilt uitwisselen voor een uitgebreide tastsensor omdat je bijvoorbeeld een temperatuur wilt meten in de ruimte is dat ook geen probleem omdat je de buskabel al in de doos hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Als de prijs een belangrijke factor is, zou ik ook naar de Budget-Serie van Lingg & Janke kijken, zie Voltus.
Duitstalige video van Torben Ledermann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Ethirty schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Ja dat kan - aan/uit is de meest simpele functie.

[...]

Er is een standard versie, die is wat simpeler dan de universal. Maar KNX schakelaars zijn nooit goedkoop.

En je betaalt een stukje voor het merk/design. MDT is in dat geval waarschijnlijk nog een stukje betaalbaarder. En kijk eens over de grens bij bijv Voltus, dit soort dingen moet je niet in Nederland willen kopen als je op de euro's wil letten :)
Kan je de afdekplaat en wipschakelaar ook gebruiken op een andere "domme" achterkant met drukinterface module die een puls geeft? Dan kan ik kiezen tussen schakelaars met KNX functie en schakelaar met "domme" aan/uit, maar wel voordeliger qua prijs zonder dat de schakelaars er allemaal verschillend uitzien.

Bijkomend: heeft iemand een idee van de technische afmetingen van de volgende sensor: https://new.abb.com/low-v...esence-movement-detection ?

Ik moet gaten boren in mijn plafond op dit moment en zou graag de sensor gebruiken, maar er is nog geen info over bekend. De sensor zelf kan ik achteraf installeren, wanneer deze beschikbaar komt. ABB zelf reageert niet op mijn vraag en een zoektocht heeft nog niets mogen opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Kaizen95 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:08:
[...]
Bijkomend: heeft iemand een idee van de technische afmetingen van de volgende sensor: https://new.abb.com/low-v...esence-movement-detection ?

Ik moet gaten boren in mijn plafond op dit moment en zou graag de sensor gebruiken, maar er is nog geen info over bekend. De sensor zelf kan ik achteraf installeren, wanneer deze beschikbaar komt. ABB zelf reageert niet op mijn vraag en een zoektocht heeft nog niets mogen opleveren :)
als ik het zo bezie moet je gewoon inbouwdoos voorzien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmKyQWqwoeOKjTa_thS5T361gNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W9TMPvwcJDnNtKYTmhKoykdV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Not Applicable op 14-05-2025 10:20 . Reden: duidelijker maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Daar zou ik wel mee oppassen, de IR sensoren van BuschJaeger (ABB) passen niet in een standaard inbouwdoos en lijken veel op deze sensoren.

@Kaizen95 Je kunt reguliere wipschakelaars combineren met de drukcontactinterface genoemd in deze post van VinMan79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
P5ycho schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:20:
Daar zou ik wel mee oppassen, de IR sensoren van BuschJaeger (ABB) passen niet in een standaard inbouwdoos en lijken veel op deze sensoren.
ja maar een BS doos is toch een standaard inbouw doos, of heb ik dit fout? De andere (oude) bewegingssensoren hebben idd hun eigen inbouw dozen, misschien hebben ze eindelijk het licht gezien bij ABB om dit toch naar een standaard te trekken. Die printscreen komt ook van op de website van die sensoren onder Mounting Options...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Duitse inbouwdozen hebben ook soms een andere maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
[...]

Kan je de afdekplaat en wipschakelaar ook gebruiken op een andere "domme" achterkant met drukinterface module die een puls geeft? Dan kan ik kiezen tussen schakelaars met KNX functie en schakelaar met "domme" aan/uit, maar wel voordeliger qua prijs zonder dat de schakelaars er allemaal verschillend uitzien.
Jung heeft deze lijn ook zonder KNX dus die kan je dan gebruiken als je dezelfde stijl wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

[...]

Nee, het design is wel universeel (4 series) maar de plastic stukjes zijn wel verschillend voor de F10 en normaal schakel materiaal.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Not Applicable schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:16:
[...]

als ik het zo bezie moet je gewoon inbouwdoos voorzien

[Afbeelding]
Dat dacht ik dus ook al, maar ik moet het wel zeker weten om problemen achteraf te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Kaizen95 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 22:50:
[...]
Dat dacht ik dus ook al, maar ik moet het wel zeker weten om problemen achteraf te vermijden.
In dit soort gevallen zou ik er dan eentje bestellen. Dan weet je het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaizen95
walletje-w schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 06:12:
[...]

In dit soort gevallen zou ik er dan eentje bestellen. Dan weet je het zeker.
Dat zou ik normaal wel doen, maar het betreft hier een product dat nieuw is en nog niet op de markt is. Ook geen technische fiches van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Dan zou ik eens contact opnemen met hun:
Ik merk dat de Belgische contactgegevens duidelijker zijn dan deze van NL, dus misschien de BE even bellen en mailen:

België: https://new.abb.com/low-voltage/nl-be/contact-center
Nederland: https://new.abb.com/low-voltage/nl/support/contactpagina

[ Voor 31% gewijzigd door Not Applicable op 15-05-2025 08:40 . Reden: links naar contactpagina's toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaizen95
Toevallig vandaag antwoord gekregen op mijn e-mail. Ik deel hier ook even de info die ik doorkreeg.

Betreft nieuwe ABB bewegingssensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K-tmmB2ub7W9RI9xBVUZDDh_TI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/m7F5eOMrgbIGZRNxPYeF9Ys9.avif?f=user_large

(Kleinste) boorgat: 68 mm
Diameter van sensor: 80 mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0dU3qI1fVe6hxQRy_7bCIj2_S0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Owf2ZTqAzBmv7dJNKUdjP3m.png?f=user_large

Verdere info die ze me konden geven:
Thank you for your message and your interest in our presence and movement detection solutions.

This product is expected to become available in Belgium in late summer 2025. At this moment, no further details regarding pricing, technical datasheets, or installation components are available yet.

Please feel free to reach out again closer to the launch date, and we will gladly provide you with the most up-to-date information.

[ Voor 10% gewijzigd door Kaizen95 op 16-05-2025 11:24 . Reden: Plaatje ter volledigheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Ik ga bijna beginnen met het leggen van mijn buskabel. Ik begin met het dak. Volgens wat ik gelezen heb kan je een KNX bus in ster en open lus leggen. Hoe pak ik dit concreet het best aan?

Zie hieronder een schets van de mogelijkheden naar mijn inziens. Sensoren hebben enkel een buskabel nodig, bij motoren voor rolluiken leg ik er ook één. Ik zou ook verschillende open lussen kunnen leggen en die dan in de kast in het sterpunt laten toekomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWdAUtQcayDfOqkql0RM5xblcCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQRnLHAFZgeBTwLNbswstOpa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKh3lPQkAGDL0nfFLL0aYNRfeug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qxa01Ys6nhcYLgpd6OjPftHh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Kaizen95 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:16:
Ik ga bijna beginnen met het leggen van mijn buskabel. Ik begin met het dak. Volgens wat ik gelezen heb kan je een KNX bus in ster en open lus leggen. Hoe pak ik dit concreet het best aan?

Zie hieronder een schets van de mogelijkheden naar mijn inziens. Sensoren hebben enkel een buskabel nodig, bij motoren voor rolluiken leg ik er ook één. Ik zou ook verschillende open lussen kunnen leggen en die dan in de kast in het sterpunt laten toekomen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beiden gaat werken als je de ring maar niet sluit.
In het eerste variant is het aantal meters kabels een stuk lager. Dat lijkt mij ook goedkoper. De max lengte kabel in KNX is best lang, maar wel gelimititeerd. Omdat er geen maten bij staan, heb ik geen idee of je er overheen gaat.
Daarnast is het handig om te kijken naar toekomstige uitbreidingen. Welke variant daar beste mogelijkheden voor biedt is degene die je kiest. Uitbreidingen kunnen liggen in actoren/sensoren/uitbreiding van woning etc.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik heb elke sensor apart naar mijn kast gelegd en ze daar dan door gelust op mijn klemmenstrook. Dit maakt het mogelijk als ik ooit mijn huis verkoop en er zijn mensen die echt geen fan zijn van KNX (begrijpen wie begrijpen kan 8)7 ), dan kunnen ze met de KNX kabel die er ligt deze in veel gevallen als signaalkabel gebruiken voor andere systemen. Moeten ze dus enkel maar zaken aan passen in de kast (= nieuwe domotica systeem kopen |:( )

Dit maakt het ook voor mij iets meer future proof vind ik persoonlijk en makkelijker werkbaar. Alles wordt vanuit mijn verdeelkast verdeeld (de naam zegt het zelf :P )

nadeel is natuurlijk kostprijs: je hebt wel wat meer kabel nodig!

[ Voor 21% gewijzigd door Not Applicable op 19-05-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik zie daar ook het meeste heil in. Kabel kost geld, maar aanpassen van een semiflexibel systeem kost veel meer geld.

Ik ben in mijn opzet (renovatie) niet van plan om KNX naar de rolluikmotors te leggen. De rolluikaansturing zit op een DIN rail, dus is alleen 4 aders trekken voldoende.
Eventueel zou je nog rekening kunnen houden met een SMI aangestuurde motor als toekomstoptie, maar ook dat kan via dezelfde buis met 5 aders ipv 4..
Als je zeker weet dat het SMI wordt, dan heb je maar 1 leiding naar de meterkast nodig, en kun je verder daisy-chainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sja, het blijft een bus natuurlijk. Als je de ruimte hebt kan je alles in ster leggen, dat biedt ook redundantie. Hier is de ruimte beperkt (renovatie) dus zeker in dezelfde ruimte lus ik regelmatig door.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaizen95
Ik dacht misschien aan doorlussen in elke kamer, dus in feite een ster maken in elke kamer. Ik ga het even bekijken.

Bijkomende vraag, in welke mate moet er rekening gehouden worden met kabels naast en over elkaar te leggen. Ik heb

- 5G1,5 preflex (18mm) voor mijn DALI gestuurde spots
- 3G2,5 preflex (18mm) voor voeding
- EIB buskabel preflex

Ideaal is natuurlijk dat de kabels gescheiden zijn, maar mag je deze kabels (bundels) naast en over elkaar laten lopen mbt interferentie en storing van signalen op de buskabel of dali stuursignalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ik worstel al een tijdje met de aansturing van mijn warmtepomp via een KNX thermostaat. Nu heb ik na een tijdje negeren dit weer opgepakt en heb het volgende bedacht:
  • De warmtepomp heeft 2 binaire ingangen, 1 voor warmtevraag en 1 voor koelen. Deze zijn bedoeld om een bedrade 230V thermostaat op aan te sluiten. Prima via 2 relais te regelen.
  • Ik heb verschillende devices die als thermostaat kunnen fungeren, met als opties een 1-pipe systeem of een 2-pipe systeem. De eerste is bedoeld voor verwarmen óf koelen (met ook maar 1 aanstuur adres) en de tweede voor verwarmen én koelen tegelijk (met gescheiden warm en koel adressen). Deze laatste heb ik dus nodig icm 2 relais (MDT AKS).
Nu mijn vraag: ik ga er vanuit dat de warmtepomp beide signalen tegelijk niet leuk vindt, dus ik hoop dat mijn KNX thermostaat dat respecteert, maar ik ga er maar vanuit dat er een voor mij onbekende situatie is waarbij de thermostaat beiden signalen tegelijk kan sturen, anders was er geen functie voor een 2-pipe systeem.

Is er een manier in standaard KNX logica om dat af te dwingen? Of heb je daar altijd externe logica voor nodig als een X1 of ander device.

Verder heb ik ruzie om mijn knop en display loze thermostaat (MDT CO2/VOC) samen te laten werken met mijn display met thermostaat weergave, maar ik gok dat dat gewoon een kwestie is van begrijpen welke adressen ik op welke manier aan elkaar moet knopen. Tot nu toe loopt elke poging vast :')

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kaizen95 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:05:
Ik dacht misschien aan doorlussen in elke kamer, dus in feite een ster maken in elke kamer. Ik ga het even bekijken.

Bijkomende vraag, in welke mate moet er rekening gehouden worden met kabels naast en over elkaar te leggen. Ik heb

- 5G1,5 preflex (18mm) voor mijn DALI gestuurde spots
- EIB buskabel preflex

Ideaal is natuurlijk dat de kabels gescheiden zijn, maar mag je deze kabels (bundels) naast en over elkaar laten lopen mbt interferentie en storing van signalen op de buskabel of dali stuursignalen?
Zolang je de mantel van je KNX-kabel niet verwijdert mogen die perfect samen lopen vziw. Helemaal in aparte preflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ethirty schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:58:
Ik worstel al een tijdje met de aansturing van mijn warmtepomp via een KNX thermostaat. Nu heb ik na een tijdje negeren dit weer opgepakt en heb het volgende bedacht:
  • De warmtepomp heeft 2 binaire ingangen, 1 voor warmtevraag en 1 voor koelen. Deze zijn bedoeld om een bedrade 230V thermostaat op aan te sluiten. Prima via 2 relais te regelen.
  • Ik heb verschillende devices die als thermostaat kunnen fungeren, met als opties een 1-pipe systeem of een 2-pipe systeem. De eerste is bedoeld voor verwarmen óf koelen (met ook maar 1 aanstuur adres) en de tweede voor verwarmen én koelen tegelijk (met gescheiden warm en koel adressen). Deze laatste heb ik dus nodig icm 2 relais (MDT AKS).
Nu mijn vraag: ik ga er vanuit dat de warmtepomp beide signalen tegelijk niet leuk vindt, dus ik hoop dat mijn KNX thermostaat dat respecteert, maar ik ga er maar vanuit dat er een voor mij onbekende situatie is waarbij de thermostaat beiden signalen tegelijk kan sturen, anders was er geen functie voor een 2-pipe systeem.

Is er een manier in standaard KNX logica om dat af te dwingen? Of heb je daar altijd externe logica voor nodig als een X1 of ander device.

Verder heb ik ruzie om mijn knop en display loze thermostaat (MDT CO2/VOC) samen te laten werken met mijn display met thermostaat weergave, maar ik gok dat dat gewoon een kwestie is van begrijpen welke adressen ik op welke manier aan elkaar moet knopen. Tot nu toe loopt elke poging vast :')
Mijn warmtepomp heeft 1 input voor vraag, en 1 voor koelen, waarbij er wordt verwarmd als de koelinput niet aan is. Weet je zeker dat de jouwe niet ook zo werkt?

Jouw warmtepomp kan niet tegelijk verwarmen en koelen, dus moet je toch de andere hebben volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

P5ycho schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Mijn warmtepomp heeft 1 input voor vraag, en 1 voor koelen, waarbij er wordt verwarmd als de koelinput niet aan is. Weet je zeker dat de jouwe niet ook zo werkt?

Jouw warmtepomp kan niet tegelijk verwarmen en koelen, dus moet je toch de andere hebben volgens mij.
Ik heb een Panasonic met een input voor H(heat) en C(ool). Zijn echt aparte 230V inputs, gevoed door een L en N in hetzelfde blokje (4 aansluit punten).

Dat hij beide niet tegelijk kan snap ik, daarom voelt het ook zo raar dat ik in KNX dan de verkeerde opzet moet kiezen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je zou Heat en Cool nog samen kunnen voegen met een extra relais met twee uitgangen (open en closed) als dat je schakeling helpt. Zo dwing je ook af dat er maar 1 hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Borromini schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:10:
[...]

Zolang je de mantel van je KNX-kabel niet verwijdert mogen die perfect samen lopen vziw. Helemaal in aparte preflex.
Is dit ook het geval voor 3G2,5 voedingskabels en 5G1,5 stroom en stuurkabels met DALI LEDS? De drivers worden in de kast verbonden en dan loopt de kabel tot bij de LED, onder andere langs andere stroomvoerende kabels (3G2,5).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kaizen95 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:46:
Is dit ook het geval voor 3G2,5 voedingskabels en 5G1,5 stroom en stuurkabels met DALI LEDS? De drivers worden in de kast verbonden en dan loopt de kabel tot bij de LED, onder andere langs andere stroomvoerende kabels (3G2,5).
Ja. In z'n algemeenheid: met dubbele isolatie zit je altijd goed. En bij ethernet neem je bij twijfel een afgeschermde kabel.

Wat uitgebreider verwoord:

Voor elektrische veiligheid wordt je geacht dubbele isolatie te gebruiken. Dus geïsoleerde aders in een buis, of geïsoleerde aders in een kabel. Kabel in een buis is dus al extra. En naast zoiets kun je weer willekeurig zoiets leggen.

Ingewikkelder dan dat wordt het in en om het huis eigenlijk alleen bij forse DC vermogens (PV, thuisaccu) omdat er dan vlambogen denkbaar zijn.

Enige kanttekening is dat die extra isolatielaag van de kabel wel geschikt moet zijn voor de gehele situatie. Daarom mag KNX kabel in een buis met losse 230V aders niet. Theoretisch gezien zou zoiets kunnen - want 3x isolatie van 230V ader tot KNX ader - maar praktisch gezien is een daarvoor voldoende geïsoleerde KNX kabel niet op de markt, waarschijnlijk mede omdat die er toch niet bij in de buis zou passen waar mensen 'm voor zouden willen kopen.

Qua storingsgevoeligheid zijn signalen als DALI, KNX en RS485 modbus kennelijk allemaal zo spannend nog niet. Voor die laatste is een twisted pair aangeraden en dat was het wel. Voor DALI en KNX wellicht zelfs dat niet, geen idee eigenlijk. (Kijk 't even na als je geen specifiek zo verkochte kabel wil gebruiken.) Gaat 't allemaal snel, zeg ethernet, 100 Mbps en sneller, pak dan bij twijfel een shielded signaalkabel = wanneer de kabels over langere afstand kort langs elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01

Zoefff

❤ 

Het zijn wat aannames, maar ik denk / mag er toch van uit gaan dat een warmtepomp er zelf ook wel goed mee om kan gaan dat 'ie geen twee dingen tegelijk gaat proberen. Alle KNX thermostaten die ik heb / ken met een 2-pipe system hebben daarbij ook duidelijke logica om over te schakelen van heating naar cooling of vice versa, ook daar kan ik me niet voorstellen dat ze ooit beide tegelijk zouden doen. Het is altijd duidelijk het een of het ander.

Als je er écht stress van hebt, zou je nog kunnen overwegen om het groepsobject dat je op de AKS koppelt aan 'koelen' als block object te gebruiken voor de 'verwarmen' uitgang op de AKS. En andersom voor 'verwarmen -> block koelen'. Zo garandeer je in de AKS dat er altijd maar 1 van de 2 uitgangen actief zijn, zonder dat daar een enorme bak extra logica bij komt kijken.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Gwaihir schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Ja. In z'n algemeenheid: met dubbele isolatie zit je altijd goed. En bij ethernet neem je bij twijfel een afgeschermde kabel.

Wat uitgebreider verwoord:

Voor elektrische veiligheid wordt je geacht dubbele isolatie te gebruiken. Dus geïsoleerde aders in een buis, of geïsoleerde aders in een kabel. Kabel in een buis is dus al extra. En naast zoiets kun je weer willekeurig zoiets leggen.

Ingewikkelder dan dat wordt het in en om het huis eigenlijk alleen bij forse DC vermogens (PV, thuisaccu) omdat er dan vlambogen denkbaar zijn.

Enige kanttekening is dat die extra isolatielaag van de kabel wel geschikt moet zijn voor de gehele situatie. Daarom mag KNX kabel in een buis met losse 230V aders niet. Theoretisch gezien zou zoiets kunnen - want 3x isolatie van 230V ader tot KNX ader - maar praktisch gezien is een daarvoor voldoende geïsoleerde KNX kabel niet op de markt, waarschijnlijk mede omdat die er toch niet bij in de buis zou passen waar mensen 'm voor zouden willen kopen.

Qua storingsgevoeligheid zijn signalen als DALI, KNX en RS485 modbus kennelijk allemaal zo spannend nog niet. Voor die laatste is een twisted pair aangeraden en dat was het wel. Voor DALI en KNX wellicht zelfs dat niet, geen idee eigenlijk. (Kijk 't even na als je geen specifiek zo verkochte kabel wil gebruiken.) Gaat 't allemaal snel, zeg ethernet, 100 Mbps en sneller, pak dan bij twijfel een shielded signaalkabel = wanneer de kabels over langere afstand kort langs elkaar liggen.
Goede uitleg.
Ik ben het alleen niet eens met de shielded ethernet kabel. Bij twijfel liever juist geen shielded twisted pair. In een woonhuis/kantooromgeving heb je shielding gewoon niet nodig. Elke inkoppeling door externe bronnen wordt zonder shielding als DC component op de twisted pair ingekoppeld terwijl de receiver naar het differentiele signaal kijkt. Geen probleem.
Als je wel nodig hebt zit je in een heel specifieke industriele omgeving.
De kans dat je het met shielding juist verprutst is over het algemeen groter dan dat het gewoon werkt zonder shielding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@P5ycho Hoe verprutst men het dan met shielded? (Ik heb dat vaker horen zeggen, maar zie 't niet voor me.)

Concreet geval: ik plaats binnenkort CCTV camera's aan het frame van een PV installatie. De PoE netwerkkabels daarvoor lopen goeddeels (pakweg 25 meter) gelijk op met de DC kabels (met daarop ook een SolarEdge signaal). Een adviseur raadde hiervoor shielded kabels aan. Ik vond het logisch klinken. En jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
offtopic:
Door solar kabel lopen grote stromen die continu wisselen, en dus is daar wel een veld aanwezig. Of de inkoppeling over 25m te groot wordt, dat is lastig te zeggen. Je hebt misschien wel de beste woonhuis-casus te pakken, naast de 3fase draaibank in de schuur van opa.

Als de installateur je shielded aanraadt voor de kabel, dan heeft hij daar misschien een goede reden voor/ervaring mee. Ik zou zelf sowieso geen solar DC en netwerkkabel naast elkaar leggen als het niet hoeft.

Manieren waarop het fout kan gaan is oa:
- Verkeerde RJ45 connectors
- Verkeerd aansluiten shielding op connectors (1 is genoeg, 2 is teveel)
- Type patchpanel, switch en aarding
- Geaarde en dubbel geisoleerde apparaten combineren icm verkeerd aansluiten
- Aardlussen/potentiaalverschillen juist door shielding en bovenstaande

Het kan natuurlijk ook gewoon goed gaan, vooral als je het goed aansluit :P.

In sommige gevallen werkt de shielding niet naar behoren en werkt het gewoon, in sommige gevallen maakt verkeerd aangesloten shielding het alleen maar erger.

Ik zou me ook druk maken over de UV bestendigheid van de netwerkkabels als ze buiten hangen. Dat is niet vanzelfsprekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:35
Gwaihir schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:55:
@P5ycho Hoe verprutst men het dan met shielded? (Ik heb dat vaker horen zeggen, maar zie 't niet voor me.)

Concreet geval: ik plaats binnenkort CCTV camera's aan het frame van een PV installatie. De PoE netwerkkabels daarvoor lopen goeddeels (pakweg 25 meter) gelijk op met de DC kabels (met daarop ook een SolarEdge signaal). Een adviseur raadde hiervoor shielded kabels aan. Ik vond het logisch klinken. En jij?
Verkeerde aarding/vereffening, waardoor o.a. aardlussen, zwerfstromen of capacitieve lasten kunnen ontstaan.

Gevolg kan dus variëren van slechter signaal naar kapotte apparatuur tot dodelijk. >:)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. veel info en daardoor ook weer veel vragen. Ik ga me eerst maar 'ns wat inlezen en kom er dan wellicht in een daarvoor specifiek gepaster topic nog op terug.

(Het 'hoeft' helaas wel; niet echt een alternatief. En ik heb buitenkabel inderdaad, vanwege de UV.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Kaizen95 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:05:
I- 5G1,5 preflex (18mm) voor mijn DALI gestuurde spots
- EIB buskabel preflex
Wat ga je voeden dat je 2,5 mm² nodig hebt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Zoefff schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Het zijn wat aannames, maar ik denk / mag er toch van uit gaan dat een warmtepomp er zelf ook wel goed mee om kan gaan dat 'ie geen twee dingen tegelijk gaat proberen. Alle KNX thermostaten die ik heb / ken met een 2-pipe system hebben daarbij ook duidelijke logica om over te schakelen van heating naar cooling of vice versa, ook daar kan ik me niet voorstellen dat ze ooit beide tegelijk zouden doen. Het is altijd duidelijk het een of het ander.

Als je er écht stress van hebt, zou je nog kunnen overwegen om het groepsobject dat je op de AKS koppelt aan 'koelen' als block object te gebruiken voor de 'verwarmen' uitgang op de AKS. En andersom voor 'verwarmen -> block koelen'. Zo garandeer je in de AKS dat er altijd maar 1 van de 2 uitgangen actief zijn, zonder dat daar een enorme bak extra logica bij komt kijken.
Slim idee van dat block object!

Het is niet zozeer stress als dat er verschillende zaken niet gaan zoals verwacht. Gelukkig is het nu zomer dus tijd om die thermostaat nu eens goed te regelen voor het weer winter is. Ik mis iets en ik heb nog altijd niet door wat :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk

Het 1 of 2 pipe systeem is bedoeld om de mogelijkheid teven dat als verwarmen via buizenstelsel A gaat en koelen via buizenstelsel B. Als je een warmtepomp met koelmogelijkheid hebt, dan gok ik dat dezelfde buizen voor verwarmen en koelen wordt gebruikt. Vloerverwarming en vloerkoeling dus.
Ik ben ook bezig met hetzelfde geintje, maar kwam erachter dat mijn warmtepomp van Viessmann alleen een uitgang heeft die aangeeft warmen of koelen, maar dat je van buitenaf daar niks aan kan sturen. Dus ben benieuwd of het op jouw warmtepomp echt een ingang is.
De logica die je nodig hebt kun je in een AKD kwijt. Ik meen ook als zodanig dat je deze kan linken. Dus dan schakelen ze tegelijk. De een moet je dan inverten, maar dat is dan mogelijk.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

klaasopurk schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Dus ben benieuwd of het op jouw warmtepomp echt een ingang is.
Yup, het is de externe thermostaat ingang "CN2".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YVSFx3IV8s6Q0ddg1gkF7DpzeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ETEtNi8dk8QReYrZ0apcN0tX.jpg?f=user_large

Er is een KNX module maar die is duur en kan bijna niks - en je verliest de remote toegang/monitoring van Panasonic zelf. Dus voor ingewikkeldere dingen ga ik (later) een andere oplossing zoeken. Maar voor nu is het fijn dat de verwarming/koeling aan en uit gaat.

Ik ga eerst wel proberen met 2 ledjes in mijn schakelaar en wat temperaturen op de bus gooien voor ik 230V op die contacten zet :D

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vraag over de stroommeting van een MDT AMI actuator (AMI-1216.01).

Ik heb sinds kort zo'n 800W mag-bij-andere-zaken-op PV omvormer op een van de uitgangen van een AMI. Er gebeuren nog andere interessante zaken op die groep en bij de micro-omvormer hangt een eigen meter. Nu wil ik uiteindelijk twee dingen weten: 1. Wat doet de omvormer? (makkelijk) en 2. Wat doet de rest van de groep? (niet zo makkelijk).

Niet zo makkelijk, want ik geloof niet dat de AMI negatieve waarden kent. D.w.z. hij meet geloof ik wel 'onder nul', maar ik kan nergens uit afleiden of de meting positief of negatief is, toch? Zit iemand hier wat beter in?

Want, stel ik produceer 800W en zie 800W op de AMI. Dan weet ik niet of de rest van de groep 0 verbruikt, of 1600W..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 17:11

Vaak zit er bij de actor een blokkeer functie, voor zo iets gebruik ik die dan vaker.
Als bijvoorbeeld verwarmen aan staat, stuur ik hetzelfde adres ook naar het blokkeerobject van de uitgang voor koelen.
En als de blokkering wordt opgeheven dan actualiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-05 22:08
Voor wie nog een KNX licentie zoekt, er is in mei een 30% kortingsactie: https://www.knx.org/knx-e...-on-ets6-in-may/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben met verlichting aan het stoeien en loop tegen het probleem aan dat ik mijn eldoled solodrive/dualdrive drivers niet aangestuurd krijg op 0.1% via DALI of KNX->DALI. Ik wil graag de absolute minimum gebruiken als looplicht in de nacht.

Ik heb dit probleem eerder hier beschreven: P5ycho in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

Weet iemand of het mogelijk is om daadwerkelijk te dimmen tot 0.1%? Via de ETS diagnostics zie ik dat de laagste dimwaarde op de bus 0.3% is (256/1000). Volgens de standaard is ook DALI beperkt tot 255 dimwaardes.
Ik laat de driver trouwens logaritmisch schalen, en de DALI gateway linear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik heb het zelfde probleem en vind/vond ook geen oplossing. De drivers kunnen dus dimmen tot 100/255 = 0,39% = 0,4%, maar mijn MDT Dali Gateway ondersteunt enkel sturing op basis van percentages (gehele getallen).

Nu, de reden dat ik zo laag mogelijk wou gaan is voor moonlight functie 's nachts, en dan merk ik dat 1% echt overal ook meer dan voldoende gedimd is, ik heb geen last van te fel licht als een lamp (of groep lampen) op 1% staat bij mij (ik gebruik deze spots: https://www.absinthelight...ts/zenkai-230v-led-module = voor de liefhebbers: dit zijn de absinth spots die vroeger via dmlights / peeq besteld konden worden - prijs is wel drievoud van wat ik er bij dmlights voor betaald heb = 9,8990 euro).

Dus wat is de reden dat je tot op een nauwkeurigheid van 0,4% wil dimmen?

[ Voor 12% gewijzigd door Not Applicable op 27-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Blijkbaar hebben we dezelfde setup ongeveer, bedankt voor je feedback!

Ik heb er als test een 120x30 led plafondtegel aan hangen en vind daar te veel licht uit komt op minimaal dimniveau, maar misschien is dat dan de verkeerde lamp om mee te testen. Ik heb ook al 2 CCT zelfbouwspots klaar, ik ga daar hetzelfde mee proberen om te kijken of dat meer lijkt op wat ik zoek.

De logaritmische curve zorgt natuurlijk wel voor een betere daadwerkelijke dimming dan de 0.3% die KNX vraagt.
Ik ga ook even informeren bij Eldoled en MDT welke curves erbij horen, wil nu weleens zien hoe het echt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-05 16:52
is er een industrie standaard manier om de adressen logisch te ordenen of uit te delen? ik denk erover om de KNX adressen in ons huis opnieuw te doen, want het is nu behoorlijk random toegekend.... maar dan wel het liefst nu in 1 keer goed. tips welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
fysiek adres of groepsadressering?

Fysiek adres maakt niets uit, maar zou je in blokken op functie kunnen uitdelen als je daar gelukkig van wordt.
groepsadressen zijn verschillende schema's voor, deze link geeft een overzicht:
https://www.bemi.fi/knx-g...practices-and-guidelines/

Wat voor problemen ondervind je nu?

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 28-05-2025 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
HiBe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:21:
is er een industrie standaard manier om de adressen logisch te ordenen of uit te delen? ik denk erover om de KNX adressen in ons huis opnieuw te doen, want het is nu behoorlijk random toegekend.... maar dan wel het liefst nu in 1 keer goed. tips welkom.
Nee, er bestaat geen officiële standaard. Op internet vind je wel allerlei voorstellen hoe je de adressenindeling zou kunnen opzetten. Ik heb zelf gekozen voor drie adresgroepen: ruimte - functioneel (beweging, WCD, licht, klimaat, terugmelding, alarm) - item (licht aan/uit, dim, op-/neer, etc).

Echter, eigenlijk maak het niets uit :)
Omdat ik ik een uitgebreid netwerk heb - 80 KNX-nodes, 60 DALI - heb ik alle elektrazaken structureel genummerd. Als voorbeeld '0.04-L1' is de codering voor de verlichting boven het keukenaanrecht en die code hanteer ik consequent in Aan/Uit, Dimming etcetera. Eigenlijk kijk ik nooit naar de KNX-adres.

De fysieke adressering heb ik in groepen verdeeld per verdieping, simpelweg om een soort van structuur te hebben.

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste