Ik moest deze beslissing zo'n 10 jaar terug maken, en toen was het landschap iets anders dan vandaag. Of ik het vandaag weer zo zou doen weet ik niet (heb ik nooit over na hoeven denken).Carldb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:03:
[...]
Mooie opzet en komt goed overeen met hoe ik het zou willen aanpakken. Mag ik vragen welke oplossing je voor uw verlichting hebt gekozen?
Ik heb een paar dingen die voor mij belangrijk zijn/waren:
1) ik wil alle relais/dimmer/sturing in een centrale kast hebben, geen gedoe met slimme dingen boven een plafond of achter een wandje etc.
2) ik wil zo veel mogelijk standaard lampen en armaturen uit elke winkel kunnen gebruiken (dus geen 24V lampen voor mij)
3) Kleur doen we niet aan, te hoog gimmick gehalte, wel wil ik kunnen dimmen naar warm wit (kan met dim to warm lampen)
4) dimbare verlichting alleen waar het ook echt zinvol is en aan/uit waar het genoeg is.
Initieel begonnen met goedkope DMX actoren uit China, dit beviel erg slecht, te vaak storing en teveel uitval. Dus alles weggedaan en overgestapt op alleen KNX voor verlichting.
uiteindelijk hebben we Theben KNX 230V dim actoren (Theben DM 8-2 T; i.v.m. goede prijs per kanaal en hoge dichtheid per unit in de centrale kast) en voor aan/uit de Wago 788-304 relais gekoppeld aan de Weinzierl KNX TP Multi IO 570. Deze Weinzierl gebruik ik ook voor de 24V magneet contacten bij de ramen/deuren (Als inputs)
Voor het schakelmateriaal hebben we relatief eenvoudige Gira knoppen (ooit gestart met loxone touch knoppen, maar de overige gezinsleden waren geen fan van touch en hadden liever een ouderwetse knop), en voor bewegingsmelders een combinatie van MDT en Steinel. bewegingsmelders gebruik ik zowel voor alarm (in Loxone) als voor verlichting (in KNX).