#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
probleem is een groot woord... meer dat ik van structuur hou en dat is nu ver te zoekenP5ycho schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:37:
fysiek adres of groepsadressering?
Fysiek adres maakt niets uit, maar zou je in blokken op functie kunnen uitdelen als je daar gelukkig van wordt.
groepsadressen zijn verschillende schema's voor, deze link geeft een overzicht:
https://www.bemi.fi/knx-g...practices-and-guidelines/
Wat voor problemen ondervind je nu?
Ik ben hier na enkele jaren nog steeds zeer tevreden over!
ik reserveer altijd adressen voor in dezelfde omgeving.HiBe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:21:
is er een industrie standaard manier om de adressen logisch te ordenen of uit te delen? ik denk erover om de KNX adressen in ons huis opnieuw te doen, want het is nu behoorlijk random toegekend.... maar dan wel het liefst nu in 1 keer goed. tips welkom.
dus bijvoorbeeld 10 adresseren voor in de meterkast.
de volgende 10 voor een uitbreidingskast..
dan bijvoorbeeld 51 tm 100 voor begane grond
101 tm 150 verdieping .
Ik heb zojuist 2 CCT zelfbouwspots op een DualDrive 562 gehangen en nu gaat dimmen inderdaad tot de led amper oplicht. Daar ben ik heel blij mee, betekent dat ik ze in de nacht ook kan gebruiken.Not Applicable schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:41:
Ik heb het zelfde probleem en vind/vond ook geen oplossing. De drivers kunnen dus dimmen tot 100/255 = 0,39% = 0,4%, maar mijn MDT Dali Gateway ondersteunt enkel sturing op basis van percentages (gehele getallen).
Nu, de reden dat ik zo laag mogelijk wou gaan is voor moonlight functie 's nachts, en dan merk ik dat 1% echt overal ook meer dan voldoende gedimd is, ik heb geen last van te fel licht als een lamp (of groep lampen) op 1% staat bij mij (ik gebruik deze spots: https://www.absinthelight...ts/zenkai-230v-led-module = voor de liefhebbers: dit zijn de absinth spots die vroeger via dmlights / peeq besteld konden worden - prijs is wel drievoud van wat ik er bij dmlights voor betaald heb = 9,8990 euro).
Dus wat is de reden dat je tot op een nauwkeurigheid van 0,4% wil dimmen?
De eerder gebruikte plafondtegel was gewoon te groot blijkbaar.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
De verlichting geloof ik wel, een stuk of 5 GU10 spots per kanaal zal geen probleem zijn. Ik wil ook het buitenstopcontact op de voorgevel van het huis schakelen om misbruik te voorkomen. In principe is deze aan als we thuis zijn, en uit als we weg zijn. Nu bedacht ik me ineens dat er weleens een 2500W hakselaar aangesloten wordt, maar niet direct geschakeld wordt door het relais. Ga ik het dan redden met de AKK of kan ik beter voor de AKS gaan?
In ieder geval, ik heb wel al minstens een keer een AKS moeten resetten die in fout was gegaan na het schakelen van wat zwaarder werkmateriaal. Vooral de hoge opstartstroom door de motor die in dergelijke toestellen zit is hier het probleem. Als ik de datasheets vergelijk van beide varianten (AKS/I) zie ik echter weinig verschil wat dat betreft. Beide kunnen 600A gedurende 150us, op 600us is dat 250A voor de AKS tegenover 300A voor de AKI. Het verschil zit hem vooral in het maximumvermogen en de capacitieve load.
Gevoelsmatig zou ik persoonlijk toch wel voor de AKI gaan, maar in de praktijk gaat het weinig uitmaken denk ik. Als er echt regelmatig belasting is van zwaar materiaal, bv voor een werkplaats, zou ik wel kijken voor een zwaardere oplossing zoals een (niet KNX-)relais die je stuurt met een 24V actor.
Verder hangen er ook ovens en dergelijke 'volle 16A' apparaten aan. Die schakelen we in principe niet onder last. Wel zo'n 2000W ohms (close-in boiler, quooker).
Zo'n 2500W motor inschakelen kan tot zo'n 85A gaan (8-voudige). Dat past dus binnen de spec, doch doe je dat vaak genoeg via het relais dan zou je dat best in levensduur terug kunnen zien. Van afstand inschakelen van een hakselaar lijkt me om andere redenen sowieso onverstandig.
Ik zet wel een losse contactor achter de AKK, dat werkt ook.
[ Voor 18% gewijzigd door P5ycho op 07-06-2025 07:34 ]
Wij gaan binnenkort met nieuwbouw starten en ik wil graag KNX gebruiken in combinatie met Dali - waarschijnlijk met de KNX Bridge van Atios. Ik dacht te beginnen bij het aan de praat krijgen van Dali en probeer een testopstelling aan de praat te krijgen.
Na eindeloos lezen heb ik bedacht om voor ledstrips Eldoled LinearDrive 720d drivers te gebruiken in combinatie met Mean Well voedingen. Ik heb een LinearDrive 720d aangesloten op een Mean Well HLG-240H-24.
Ik vind mezelf vrij handig maar ik loop al meteen vast bij het aan de praat krijgen van de ledstrip icm de driver. Het is een 24v RGBW ledstrip (5 meter, 72W). Zie foto voor hoe ik hem heb aangesloten. Omdat de LinearDrive meerdere Gnd aansluitingen heeft heb ik ook geprobeerd om alle Gnd contacten op de ledstrip aan te sluiten (dmv Wago-klem op de foto).
:strip_exif()/f/image/mMD2rYAcNJz2IknYHyqc7Sv3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mij helemaal suf gezocht om te achterhalen wat ik verkeerd doe maar ik kom er niet uit. Als iemand tips heeft dan zou ik dat zeer op prijs stellen.
- De 320D staat standaard op DMX, en die moet je eerst op DALI zetten.
Er zijn ook andere modi, ik dacht voor stand-alone gebruik.
Starten de 7-segments LED's op als de voeding ingeschakeld wordt?
- De LinearDrive heeft een common DC+ en schakelt per kanaal naar de GND.
Al mijn LED-strips werken ook zo.
- Ik zie geen DALI-aansluiting. De 320D staat standaard uit.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wat ik geprobeerd heb is de driver in standalone te zetten en dan een testrun te doen (drie menuknoppen tegelijkertijd indrukken). Ik krijg op geen enkele manier de strip aan het branden. Dus ook niet bij het inschakelen van de voeding.
Starten de rode 7-segments LED op de driver wel op?
Hoewel Dali lijkt te werken geeft dat weinig zin omdat ik de strip niet aan het branden krijg. Ik heb zowel strips als drivers al vervangen dus de kans is klein dat er iets defect is.
/f/image/MmEW5VyXIgSa4veGBIrijaVN.png?f=fotoalbum_large)
https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-55x75cm.html
Deze meterkast zou naast mijn testopstelling ook de eerste KNX scaltaktor bevatten zodat ik eens kon spelen met rijgklemmen, labellen etc.
Nu zat ik wat te lezen in dit topic, en kwam erachter dat deze kast helemaal niet volgens de NEN1010 op te bouwen is omdat de kast, aardrail en dinrails direct aan elkaar hangen. Dat mag helemaal niet in de woningbouw, zo blijkt. Helemaal niet over nagedacht, oops! En de kast hangt al en er staat al deels spanning op

Ik ben nu met de leverancier in discussie of ik dit had moeten weten, of dat zij me dit beter niet hadden kunnen verkopen. Niets ten nadele van de winkel trouwens, tot nog toe alleen maar goede ervaringen.
Als ik deze kast niet kan gebruiken, welke dan wel? Welke kast zouden jullie aanraden als alternatief?
De inhoud is:
1. smartevse laadpaal
2. 2e smartevse laadpaal als optie in de toekomst
3. warmtepomp
4. 2x 3fase omvormer
5. ruimte van 2x12 modules voor KNX schaltaktor 8voudig voor buitenverlichting
evt heb ik ook wel een plaatje van de indeling als dat handig is (stromlaufplan).
Zou een F-tronic FV2-4 veldverdeler een goede optie zijn hiervoor?
Of moet ik dan maar meteen een Hager Univers inrichten? FP42QT? Nadeel daarvan is dat deze wel erg diep zijn, zoveel ruimte in de diepte heb ik niet nodig denk ik. En, leercurve waar ik misschien geen tijd voor ga hebben omdat ik snel wat moet nu.
Alle tips zijn welkom!
[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 16-06-2025 22:02 ]
Ik heb zelf de f-tronic VS3-6 en ben juist erg blij met die extra diepte. Die had ik wel nodig ook. Ik weet dus niet zeker of de FV daar voldoende in is maar dat kun je wel snel zien natuurlijk door te vergelijken met je huidige verdeler.P5ycho schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:45:
Zou een F-tronic FV2-4 veldverdeler een goede optie zijn hiervoor?
Of moet ik dan maar meteen een Hager Univers inrichten? FP42QT? Nadeel daarvan is dat deze wel erg diep zijn, zoveel ruimte in de diepte heb ik niet nodig denk ik. En, leercurve waar ik misschien geen tijd voor ga hebben omdat ik snel wat moet nu.
Alle tips zijn welkom!
Verder ook erg tevreden met de verdeler die ik heb. Maar ik heb geen ervaring met andere verdelers dus wellicht zijn er nog betere opties.
Ik krijg net de volgende reactie terug van de webshop:
Deze kasten mogen in Nederland gewoon gebruikt worden, ze voldoen aan de 61439 NEN norm, in ons pand hangen ook dergelijke kasten en deze zijn recentelijk bij een scope keuring goedgekeurd.
Het is dus niet nodig deze te vervangen door een kunststof kast[/quote]
[quote]
Nu weet ik niet zo goed meer wat ik moet geloven, ik ben geen expert in dit. Ik dacht een prima oplossing gevonden te hebben voor de 96 module die ik zocht...
Iemand hier die wel duidelijkheid kan geven?
Ik heb hier ook het advies opgevolgd wat gedeeld is binnen dit topic en dat samengevat in de volgende documentatie. Die volgens mij grotendeels van Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" @Xander is.P5ycho schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:30:
Bedankt voor je ervaring @walletje-w. Ik heb niet zo heel veel bekabeling, denk dat ik met de FV het wel kan redden. Huidige kast is maar 13cm diep en dat wil ook.
Ik krijg net de volgende reactie terug van de webshop:
Deze kasten mogen in Nederland gewoon gebruikt worden, ze voldoen aan de 61439 NEN norm, in ons pand hangen ook dergelijke kasten en deze zijn recentelijk bij een scope keuring goedgekeurd.
Het is dus niet nodig deze te vervangen door een kunststof kast[/quote]
[quote]
Nu weet ik niet zo goed meer wat ik moet geloven, ik ben geen expert in dit. Ik dacht een prima oplossing gevonden te hebben voor de 96 module die ik zocht...
Iemand hier die wel duidelijkheid kan geven?
**kast aarden:**
In een klasse II verdeler (dubbel geïsoleerd) mag je inderdaad de DIN-rails niet aarden. Je verliest daarmee letterlijk de dubbele isolatie, draad (enkel geïsoleerd) kan dan immers langs de geaarde DIN-rail lopen.
In een klasse I verdeler (geaard) mag je die klemmen wel toepassen, dan hoort immers de gehele verdeler geaard te zijn (behuizing, deuren, ook DIN-rails). Klasse I verdeelinrichtingen worden in woningen echter niet vaak toegepast, zeker niet in een TT-stelsel. Je moet dan namelijk ook rekening houden dat er sluiting zou kunnen optreden tussen bedrading welke alleen door de hoofdzekeringen is beveiligd en aarde (de behuizing). Aangezien hier nog geen aardlekbeveiliging tussen zit heb je
een goede aardelektrode nodig, terwijl daar meestal juist op bezuinigd wordt, want alle eindgroepen zitten toch achter een 30mA aardlekschakelaar en sluiting naar aarde zou in een dubbel geïsoleerde verdeler onmogelijk moeten zijn.
Dit is toch in bijna iedere wandcontactdoos het geval? Daar loopt de enkel geïsoleerde draad langs het (soms) geaarde stalen frame en geaarde schroeven/contacten van het stopcontact. En daarmee wordt dan deze zelfde situatie gecreëerd. De crux is dat al deze bedrading ná een aardlek zit.
Daarom maakt het vooral uit wélke DIN rail je aard in een verdeler. Een grote klasse II kast zoals op de foto zet je doorgaans aparte compartimenten in waar de 230V aansluiting binnen komt, de aardlekken in zitten en de groepen. Vervolgens voer je de afgaande bedrading uit dat compartiment naar je KNX gedeelte, wat vervolgens de rijgklemmen bevat met PE op de DIN rail.
Het zijn dan geaarde DIN-rail in een klasse 2 kast, maar in aan separaat compartiment, waarbij alles achter een aardlek zit.
Andere optie is jezelf verzekeren van een goede aard(pen), en je kast óók aarden. Waarmee je dus effectief je kast degradeert van een klasse II naar klasse I.
Ok, dus samenvattend voor mijn geval:
Ik heb een klasse 1 kast opgehangen van metaal, volledig geaard, als onderverdeler in de garage.
Aangesloten in de 3x25A hoofdmeterkast met C25 automaten, de meter, hoofdschakelaar, 300mA aardlek, en 5x6mm YMVK door de kruipruimte.
Ik heb een aardweerstand ruim boven de 1.5 Ohm, dus de C25 hoofdzekering tript niet als ik directe sluiting met aarde maak.
De 300mA aardlek stelt kabel en kast veilig voor directe sluiting naar aarde, maar niet veilig voor degene die onverhoopt in de kast tussen een spanningsdragend en geaard deel komt te hangen. De kast zelf bevat weer relevante aardlekautomaten voor de toepassingen (B16 30mA voor buitenverlichting en laadpaal, B16 100mA per PV omvormer).
Alleen extra oppassen met werken in de kast dus.
Ik baal er een beetje van dat ik niet 50 euro meer uitgegeven heb voor een F-tronic, maar het is goed zo.
In ieder geval makkelijk werken met geaarde rails
(Overigens vind ik het argument van 'hier onlangs nog goedgekeurd' niet helemaal eerlijk; dit soort veranderingen wordt doorgevoerd voor nieuwe installaties, daarvoor worden dingen vanaf een bepaalde datum verplicht. Bestaande dingen verplicht op laten ruimen lukt ze zelfs met asbest nog niet Jij bent nieuw aan het aanleggen. Zij lieten herkeuren wat er al x jaren hing.)
In Gira X1 heb ik een Logic Block ontworpen dat de groepen sequentieel afwerkt. Per groep stel je de gewenste duur in, en handmatig of met twee tijdklokken start je een sequentie. In Home Assistant heb ik een dashboard gemaakt om dat allemaal aan te sturen.
Werkt allemaal prima

Echter, wat ik mis is zo'n dashboard, of iets wat er op lijkt, binnen KNX. Alles loopt via KNX, maar voor de aansturing kom ik bij HA uit. Natuurlijk heb ik wel een KNX-druktoets geprogrammeerd om een Start en Stop te geven, maar tijden instellen is voor KNX toetsenborden blijkbaar heel lastig. Ik gebruik o.s. MDT Smart 86, die kan het niet. Ook de nieuwe Smart Touch heeft dergelijke mogelijkheden neit.
Wie heeft een idee...?
Met 24V en 230V op dezelfde MDT AKS? Is niet helemaal volgens de normen, denk ik.Conrado schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:08:
Ieder groep heeft een 24 Volt~ ventiel die ik op een MDT AKS-relais heb aangesloten die in de garage hangt. Verder wordt daarmee ook de opvoerpomp gestuurd.
Met de hele tijd ook de druppelslangen? (Die zitten niet in de sequentie, lijkt me?)In Gira X1 heb ik een Logic Block ontworpen dat de groepen sequentieel afwerkt.
Geen idee; hier in Loxone.Echter, wat ik mis is zo'n dashboard, of iets wat er op lijkt, binnen KNX.
[ Voor 16% gewijzigd door Gwaihir op 21-06-2025 19:24 ]
Jawel hoorGwaihir schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:22:
Met 24V en 230V op dezelfde MDT AKS? Is niet helemaal volgens de normen, denk ik.
Je moet wel de afstanden tussen 230~ en 24- in acht nemen, en zoveel mogelijk dubbel isoleren.
Zie door de bomen het bos even niet meer wat betreft de rijgklemmen. Ik maak zelf gebruik van de Wago 2003-7642 om binnenkomende draden vanuit de woning af te monteren. Ik heb de rijgklemmen gegroepeerd per groep en wil nu de nul doorverbinden op de rijgklem, welke kambrug heb ik hier dan voor nodig? En de fase zou ik ook graag op deze manier doen, maar omdat er geschakelde draden tussen zitten zal ik zo nu en dan een rijgklem over moeten slaan, welke is dan geschikt?
Bij voorbaat dank, dit topic is een goudmijn vwb. KNX!
Nadeel is dat je alles wat je met elkaar wil verbinden naast elkaar moet liggen
Voordeel is dat het eindeloos is
hoe het juist werkt: YouTube: WAGO TOPJOB S Jumper Bars (vanaf minuut 1:12)
[ Voor 31% gewijzigd door Not Applicable op 24-06-2025 10:03 ]
Heb je wel is gedacht om er een vochtigheids sensor aan te hangen?Conrado schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:08:
We hebben de tuin aangelegd en met dit weer betekent het sproeien, sproeien en nog eens sproeien. We hebben beregening in vier groepen. Ieder groep heeft een 24 Volt~ ventiel die ik op een MDT AKS-relais heb aangesloten die in de garage hangt. Verder wordt daarmee ook de opvoerpomp gestuurd.
In Gira X1 heb ik een Logic Block ontworpen dat de groepen sequentieel afwerkt. Per groep stel je de gewenste duur in, en handmatig of met twee tijdklokken start je een sequentie. In Home Assistant heb ik een dashboard gemaakt om dat allemaal aan te sturen.
Werkt allemaal prima
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echter, wat ik mis is zo'n dashboard, of iets wat er op lijkt, binnen KNX. Alles loopt via KNX, maar voor de aansturing kom ik bij HA uit. Natuurlijk heb ik wel een KNX-druktoets geprogrammeerd om een Start en Stop te geven, maar tijden instellen is voor KNX toetsenborden blijkbaar heel lastig. Ik gebruik o.s. MDT Smart 86, die kan het niet. Ook de nieuwe Smart Touch heeft dergelijke mogelijkheden neit.
Wie heeft een idee...?
Bijvoorbeeld
https://knxgroothandel.nl/arcus-sk08-bft-wmt.html

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Nog nietkevin0101 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:39:
Heb je wel is gedacht om er een vochtigheids sensor aan te hangen?
We hebben een week geleden de zandvlakte van de tuin in een golfbaan veranderd, want we werden gek van het stof. Ik heb snel dit script in elkaar gezet en we sproeien ons nu suf. Zo'n sensor komt nog wel.
@Ethirty, ja dat is zo
Echter, geen kwaad woord over Arcus. Ik heb hun KNX-RS232 interface in gebruik waarmee ik alle gordijnen aanstuur. Ben al weken bezig omdat perfect te krijgen en hun support is echt héél erg goed en weet niet van ophouden!
Yep, nu 4 230 V~ hulprelais toegevoegd. Ik wist (ooit) dat je het niet kon combineren, maar had er niet meer aan gedacht....Gwaihir schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:28:
Of je gebruikt een hulprelais voor die ene 230V zodat alles op de actor 24V blijft, @Conrado .

Ik heb de volgende zaken:
- nageisoleerd huis gebouwd in 2008.
- vloerverwarming op elke verdieping, eventueel te sturen met thermische actuator per lus, of per verdeler/verdieping indien nodig, maar liever gewoon goed ingeregeld.
- fancoils op elke kamer, nog in aanbouw. Sterke voorkeur voor ducted fancoil (inbouw). als inbouw niet overal lukt, dan een wandmodel hoog op de muur. aansturing met 0-10V of L/M/H stand, voorkeur voor traploze sturing.
- Mitsubishi warmtepomp
Wat wil ik uiteindelijk bereiken:
- instelbaar setpoint voor verwarmen via de vloerverwarming. naregeling geen eis, goed geisoleerd huis.
- optioneel: fancoils gebruiken voor snelle verwarming van een ruimte, bij bijvoorbeeld studeren op de slaapkamer, of het huis sneller aangenaam maken na vakantie(modus).
- setpoint voor condenserend koelen via fancoils overdag
- optioneel: setpoint voor niet condenserend koelen in de nacht via de vloerverwarming (extra afkoelen massa woning)
- groeperen van vraag zodat de warmtepomp niet de halve dag staat te pendelen omdat er maar 1 kamer warmte- of koelvraag heeft. (de bekende 24grC badkamer of die ene slaapkamer met groot raam op t zuiden bijvoorbeeld). Dit zou via een vast schema mogen, middelen van temperaturen, grote hysterese voor koelvraag, ik sta er allemaal voor open.
- (optioneel) PI regeling waarbij de aanvoertemperatuur wordt aangepast op de vraag ipv aan/uit schakeling.
- automatisch schakelen tussen heating/cooling
De optionele zaken wil ik wel graag voor elkaar krijgen, maar misschien is het te complex om dat in 1 keer te ontwerpen. Daarom begin ik liever eerst met een basisopstelling:
- instelbaar setpoint voor verwarmen via de vloerverwarming
- setpoint voor condenserend koelen via fancoils
- groeperen van vraag zodat de warmtepomp niet de halve dag staat te pendelen omdat er maar 1 kamer warmte- of koelvraag heeft.
- automatisch schakelen tussen heating/cooling.
- warmtepomp vraag en heat/cool schakelen met droog relais
Het is een hele klus om de juiste componenten samen te voegen die een werkend systeem maken. Ik ben al heel blij dat er met KNX best veel keuze lijkt te zijn itt de kant-en-klare systemen zoals bijvoorbeeld Danfoss Link/Icon. Dat maakt het wel veel werk om de best passende componenten te vinden. Maar dat wisten jullie ook al
Ik ben begonnen met de volgende opstelling in ETS:
- mdt taster smart 63 taster met temperatuursensor
- Theben FCA 2 fancoil controller (alternatief: Zennio maxinbox 0-10V FAN)
- mdt 8voudige temperatuurcontroller
- mdt akk relais voor schakelen warmtepomp (alternatief: zennio KLIC-MITTE)
Ik denk dat ik dat goed aan elkaar geknoopt heb:
De room controller ontvangt de kamertemperatuur van de taster.
Bij koeling wordt de fan speed van de fan coil gestuurd door de room controller als percentage, en de fancoil 2wegklep wordt opengezet door de fancoil controller bij vraag.
De warmtepomp demand en heat/cool worden gestuurd door de schaltaktor.
Bij verwarming wordt er gewoon verwarmd.
Dit truukje kan ik herhalen per kamer.
Nu zie ik meteen dat het gebrek aan een ingebouwde room controller bij MDT wel irritant is. de keuze van tasters is nog niet gemaakt (behalve de mdt taster smart met display die hier in de proefopstelling draait) en ik wil de complexiteit van de tasters minimaal houden, maar die room controller functie is misschien toch wel erg belangrijk ineens.
Dan mijn vragen:
- Hebben jullie ervaring met aansturen van fancoils met KNX? Doe ik er goed aan om (duurdere) 0-10V traploze sturing te kiezen, of is L/M/H sturing ook goed genoeg? Ik wil hoorbare toerentalvariatie graag voorkomen, dat lijkt me storend.
- Als ik geen behoefte heb om op de slaapkamer zelf de klimaatregeling te sturen, is dit dan een goede opstelling? Of doe ik te moeilijk
- Om te wisselen tussen heating/cooling moet ik elke verdeler (4x) en fancoil van een 2wegklep voorzien. Dan heb ik toch genoeg aan een simpele schaltaktor die de verdelers met een gemotoriseerde kogelkraan bedient? Ik zie zelf geen reden om ~25 thermische actuators te plaatsen.
- Hebben jullie hints of tips om de optionele zaken in te richten?
Ahja, en is dit wat ook in een Belgische verdeelkast mag gebruikt worden? Ik zie dat deze ECA is, ik dacht dat alles CCA moest zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door Vanto op 07-07-2025 20:19 ]
[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 07-07-2025 20:42 ]
De regels in België ken ik niet, maar deze kabel is wel wat in NL vereist is. Zie ook beschrijving in topicstart. Daarin ook uitleg waarom deze versie en niet andere (mindere) versie.Vanto schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:17:
[...]
Ahja, en is dit wat ook in een Belgische verdeelkast mag gebruikt worden? Ik zie dat deze ECA is, ik dacht dat alles CCA moest zijn.
Hier aderhulzen opzetten en je hebt een flex kabel. Voor aanknijpen aderhulzen kun je vierkante of 6-hoekige tang gebruiken. Vierkante is vaak handiger omdat de terminal op de actors het beste contact geeft. Hoewel de 6-hoekige ook goed gaat. In de rijgklemmen kan vierkant ook, maar bekijk dit even. Rijgklem is aan 1 kant open, dus zie je snel genoeg hoe de kabel er er in zit.
Klaas
Voor zover ik weet, bestaat er zelf geen cca soepele vob kabel, dus ook in België is dit voldoende. In België wordt deze trouwens gewoon VOBs genoemd. Ook VOBst (nog soepeler maar met vertinde aders) mag je in je kast gebruiken. Ik ben voor de VOBs gegaan, ruim voldoende qua soepelheid en kan je zo in rollen van 100m kopen bij iedere groothandel of webshop.Vanto schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:17:
[...]
"Alles moet CCA zijn" is ook wat kort door de bocht trouwens. Tenzij je een publieke ruimte bouwt, kan je nog perfect ECA-kabels gebruiken als deze ingestort worden en enkel bij begin- en eindpunt "uitsteken". Achter holle wanden of opbouw ben je dan wel weer verplicht cca te gebruiken.
Het makkelijkste is uiteraard gewoon overal cca voorzien buiten de kast, dan moet je je geen zorgen maken om afkeuring.
Kort door de bocht lijkt het in alle richtingen. Ik zat het laatst ook na te lezen en krijg de indruk dat ECA in véél situaties niet meer mag. Maar het is ondertussen wel waar de winkels vol mee liggen. Is er momenteel nog sprake van een overgangsperiode of zo?hjuk schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:55:
"Alles moet CCA zijn" is ook wat kort door de bocht trouwens. Tenzij je een publieke ruimte bouwt, kan je nog perfect ECA-kabels gebruiken als deze ingestort worden en enkel bij begin- en eindpunt "uitsteken". Achter holle wanden of opbouw ben je dan wel weer verplicht cca te gebruiken.
Het makkelijkste is uiteraard gewoon overal cca voorzien buiten de kast, dan moet je je geen zorgen maken om afkeuring.
In België mag je in je kast gewoon ECA gebruiken hoor. Veel VOB is nog ECA.Vanto schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:17:
[...]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Net als dat het aantal groepen (kringen) hierboven in Nederland genoeg is voor een klein hotel
#team_UTC+1
In de gangbare webshops kom ik alleen maar de VOBst tegen (en niet de VOBs).
@Vanto Naar wat kijk je dan? Want bij Zelektro bv. vind ik zo VOB in meerdere diameters en kleurtjes.
[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 09-07-2025 08:19 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje