Ik doe het ook nog gewoon op de YAML-manier, maar dat was ook al een 5j geleden opgezet uiteraard. Het importeren van het ETS-project heb ook nog maar vrij recent pas gedaan. Ik moet zeggen dat HA wel veel handiger is als busmonitor dan ETS zelf. De rudimentaire filtermogelijkheid is al een hele verbetering op ETS.
hey iedereen, ik heb al veel geleerd van dit topic maar stoot nu op een probleem waarvan ik de oplossing helaas maar niet vind.
Ik heb een volledig werkende KNX-installatie.
Ik heb een Ksenia alarm installatie in mijn huis. Nu heb ik dus de porta 4.0 gateway aangekocht zodat ik de statussen van mijn alarm via de porta 4.0 gateway op de knx-bus kan krijgen.
https://ivoryegg.co.nz/sh...rface-konnex-knx-protocol
Het ksenia alarm geeft de gegevens via mijn ethernet-netwerk door aan de gateway, de gateway is op zijn beurt dan verbonden met de knx-bus. De porta 4.0 gateway en mijn ksenia alarm zijn beide aangesloten op mijn netwerk (via een unmanaged switch). Ik kan beide met succes "pingen" via Opdrachtprompt. Beide toestellen zitten op hetzelfde subnet. Namelijk 192.168.2.x
Echter vanuit het ksenia web portaal lukt het mij niet om de link te leggen naar mijn porta 4.0 gateway.
Ik ben nu, na heel lang zoeken, erachter gekomen dat het mogelijks kan liggen aan:
PORT STATE SERVICE VERSION
3671/udp closed efcp
Bovenstaande heb ik gevonden door software Zenmap te gebruiken.
Voor mij is het nogal chinees maar als ik het goed begrijp gaat het over een poort van mijn porta 4.0 gateway, die gesloten is en zou moeten open zijn zodat mijn Ksenia paneel verbinding kan maken met de gateway?
Helaas zie ik in de porta configurator nergens een optie om deze poort open te zetten, of iets gelijkaardigs.
Ook lukt het mij niet om via de browser "binnen te geraken" in de gateway door te surfen naar het ip-adres ervan.
Ik heb alvast de firma Ksenia een mail gestuurd met de vraag achter een oplossing, maar ben nogal ongeduldig en hoopte dat iemand hier al eens hetzelfde/gelijkaardig probleem heeft gehad en de oplossing kent?
alvast dank
Edit: oplossing:
Blijkbaar heeft de software, die Ksenia beschikbaar stelt online, veel minder opties dan degene die de installateur kan downloaden. Enkel de installateur/professional kan dus de poort te openen..
Edit2: of het heeft te maken met de firmware die dient geupdate te worden, dit kan blijkbaar ook enkel door de installateur, via het SecureWeb van Ksenia.
-> Ik zal deze post updaten van zodra het probleem opgelost is en ik dus de oorzaak/oplossing met zekerheid ken.
Ik heb een volledig werkende KNX-installatie.
Ik heb een Ksenia alarm installatie in mijn huis. Nu heb ik dus de porta 4.0 gateway aangekocht zodat ik de statussen van mijn alarm via de porta 4.0 gateway op de knx-bus kan krijgen.
https://ivoryegg.co.nz/sh...rface-konnex-knx-protocol
Het ksenia alarm geeft de gegevens via mijn ethernet-netwerk door aan de gateway, de gateway is op zijn beurt dan verbonden met de knx-bus. De porta 4.0 gateway en mijn ksenia alarm zijn beide aangesloten op mijn netwerk (via een unmanaged switch). Ik kan beide met succes "pingen" via Opdrachtprompt. Beide toestellen zitten op hetzelfde subnet. Namelijk 192.168.2.x
Echter vanuit het ksenia web portaal lukt het mij niet om de link te leggen naar mijn porta 4.0 gateway.
Ik ben nu, na heel lang zoeken, erachter gekomen dat het mogelijks kan liggen aan:
PORT STATE SERVICE VERSION
3671/udp closed efcp
Bovenstaande heb ik gevonden door software Zenmap te gebruiken.
Voor mij is het nogal chinees maar als ik het goed begrijp gaat het over een poort van mijn porta 4.0 gateway, die gesloten is en zou moeten open zijn zodat mijn Ksenia paneel verbinding kan maken met de gateway?
Helaas zie ik in de porta configurator nergens een optie om deze poort open te zetten, of iets gelijkaardigs.
Ook lukt het mij niet om via de browser "binnen te geraken" in de gateway door te surfen naar het ip-adres ervan.
Ik heb alvast de firma Ksenia een mail gestuurd met de vraag achter een oplossing, maar ben nogal ongeduldig en hoopte dat iemand hier al eens hetzelfde/gelijkaardig probleem heeft gehad en de oplossing kent?
alvast dank
Edit: oplossing:
Blijkbaar heeft de software, die Ksenia beschikbaar stelt online, veel minder opties dan degene die de installateur kan downloaden. Enkel de installateur/professional kan dus de poort te openen..
Edit2: of het heeft te maken met de firmware die dient geupdate te worden, dit kan blijkbaar ook enkel door de installateur, via het SecureWeb van Ksenia.
-> Ik zal deze post updaten van zodra het probleem opgelost is en ik dus de oorzaak/oplossing met zekerheid ken.
[ Voor 15% gewijzigd door 0rt3x op 20-09-2025 16:36 ]
@0rt3x Ik denk persoonlijk dat je deze vraag eerder bij een beveiligsforum / inbraak gedeelte kunt stellen dan hier bij het KNX gedeelte.
De vraag is niet direct KNX gerelateerd en denk dat de kans van slagen hier best gering is.
De vraag is niet direct KNX gerelateerd en denk dat de kans van slagen hier best gering is.
Borromini schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:00:
Heb je je interface al proberen herstarten? Desnoods verwijderen en opnieuw toevoegen?
Dank voor de reacties! Inmiddels heb ik weer een werkende tunneling verbinding en kan ik weer downloaden naar de apparaten. 🥳Borromini schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:17:
@W1990 Staat multicast aan op je router? Ik veronderstel van wel. Maar zonder dien je de interface volledig handmatig toe te voegen in ETS.
Uiteindelijk de IP interface geheel uit ETS verwijderd en alles nog een keer handmatig geconfigureerd. Geen idee waarom het nu wel werkt.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met
het gebruik van een touchpanel als thermostaat? Ik wil graag de interne thermostaat van mijn BJ SmartTouch gebruiken om een cv pomp te schakelen.
Hoe krijg ik dit werkend in ETS en visueel op het touchpanel? Of heb ik dan een logic module nodig?
Een thermostaat heeft in de basis een temperatuur input, en een aan/uit, pwm of % uitgang. Die knoop je dan aan een knx actor die je cv pomp schakelt bijv.
Het is goed om even in te lezen in een room controller, thermostaat en temperatuursensor. Alle drie hebben een andere functie binnen knx.
De room controller gebruik je om het setpoint in te stellen.
De thermostaat regelt naar het setpoint.
De temperatuursensor is feedback naar de thermostaat vanuit de ruimte.
Deze functies kunnen separaat, maar ook samen bestaan in een knx device.
Het is goed om even in te lezen in een room controller, thermostaat en temperatuursensor. Alle drie hebben een andere functie binnen knx.
De room controller gebruik je om het setpoint in te stellen.
De thermostaat regelt naar het setpoint.
De temperatuursensor is feedback naar de thermostaat vanuit de ruimte.
Deze functies kunnen separaat, maar ook samen bestaan in een knx device.
[ Voor 58% gewijzigd door P5ycho op 23-09-2025 13:42 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Beste,
Ik ga een nieuwe vrijstaande woning bouwen en wil domotica KNX gaan toepassen.
Nu wordt er al snel verwezen naar een GIRA ONE server, echter wil ik ook camera's en het alarm systeem toevoegen.
Nu is mijn vraag, zijn er alarmsystemen en camera's die hier rechtsreeks mee te koppelen zijn of heb ik dan extra modules nodig?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen?
Nu wordt er al snel verwezen naar een GIRA ONE server, echter wil ik ook camera's en het alarm systeem toevoegen.
Nu is mijn vraag, zijn er alarmsystemen en camera's die hier rechtsreeks mee te koppelen zijn of heb ik dan extra modules nodig?
~Hmm.. nevermind. Zit toch wat meer aan vast en niet mijn cup of tea~
[ Voor 84% gewijzigd door Gwaihir op 24-09-2025 20:53 ]
Er is denk ik geen eenduidig antwoord te geven.Marc3773 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:08:
Beste,
Er zijn alarmsystemen te koppelen aan KNX. En er zijn camera’s die waarvan je het beeld via een KNX server/scherm kan koppelen. Gira zou ik daar in ieder geval niet snel in vertrouwen
Dat je daar extra modules of interfaces voor nodig hebt is aannemelijk, zo werkt het meestal met KNX. Er zijn maar weinig van dat type producten met een eigen bus aansluiting. Zo kan je airco’s, warmtepompen etc koppelen zonder dat het apparaat zelf een interface heeft. Maakt het nóg een stukje duurder en de mogelijkheden worden bepaald door de maker van de interface.
Sowieso is Gira One geen KNX, maar een op
KNX gebaseerde kreupele variant, die enkel met een beperkt aantal van hun eigen producten werkt. Elke grote naam lijkt zijn eigen variant te willen hebben. Mijn suggestie is niet doen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Welkom, ik heb een smart-home gebouwd met knx (75 nodes), dali, smi, alarm, camera”s, enzMarc3773 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:08:
Beste,
Nu wordt er al snel verwezen naar een GIRA ONE server,
Gira One is een Gira-ding dat, zover ik weet, enkel met Gira overweg kan en dat alles tegen Gita prijzen. Een centrale unit vinden is lastig. Ik gebruik de Gira X1,alleen die raad niemand hier aan.
Alarm heb ik Jablotron 100 met KNX interfaces. Gebruik bv de deurcontacten van het alarm om verlichting te besturen.
Cametas en KNX zie ik niet als combi, wanr daar kan KNX niets mee.
Als dashboard gebruik ik HA, werkt super met KNX. Heeft geen automatiseringen, dat zit in KNX. Camera”s, Warmtepomp, Solar, ventilatie, etc zitten daar ook bij in.
O ja, je bent welkom in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Mijn huis is slimmer dan ik...
Zijn er hier nog mensen met mdt glastasters? Mijn vrouw heeft de grootste moeite met de touches. Die registreren heel slecht op haar vingers. Heeft nog iemand dat probleem?
Ik heb mijn hele huis vol met deze dingen. Geen enkel probleem. Overigens heb ik vaak last dat touch het niet doet op andere apparaten. Telefoon of smartwatch herkent touch van mijn vinger niet. Bij de glastaster nooit last van gehad.Jog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:57:
Zijn er hier nog mensen met mdt glastasters? Mijn vrouw heeft de grootste moeite met de touches. Die registreren heel slecht op haar vingers. Heeft nog iemand dat probleem?
In mijn schuur heb ik de niet glas variant van MDT. Dus degene met knoppen. Wat ik daaraan merk is als je deze op een houten wand monteert dat de bladzijde knoppen slechter reageren. Dit komt doordat de houten wand als vinger wordt herkent. Is op te lossen door ze iets verder van de wand af te monteren.
Klaas
We hadden met een profopstelling problemen met goede touch. Daarom hier juist voor de knoppen-variant gekozen. bevallen zeer goed. We overal tegen steen gemonteerd.klaasopurk schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:03:
Ik heb mijn hele huis vol met deze dingen. Geen enkel probleem.
We're wrapping up a month of celebration for 35 years of KNX.
⏳ Just 24 hours left to benefit from:
✔️ 35% OFF ETS6 Professional, Home & Lite
💡 Valid for both new and upgrade licenses
🎁 A Free ETS App: Project Password Manager
🎉 An automatic entry into our lottery to win one of 35 KNX Devices, proudly sponsored by KNX Members!
If you've been thinking about upgrading or getting started with KNX, this is the moment.
👉 Your voucher code: KNXIS35YYHHZDXBFA
🛒 Shop here: https://my.knx.org/en/shop/ets
ℹ️ More info & conditions: https://shorturl.at/IC81S
🏆 Full prizes list: https://pages.insightly.services/KNXgiveaways
⏳ Just 24 hours left to benefit from:
✔️ 35% OFF ETS6 Professional, Home & Lite
💡 Valid for both new and upgrade licenses
🎁 A Free ETS App: Project Password Manager
🎉 An automatic entry into our lottery to win one of 35 KNX Devices, proudly sponsored by KNX Members!
If you've been thinking about upgrading or getting started with KNX, this is the moment.
👉 Your voucher code: KNXIS35YYHHZDXBFA
🛒 Shop here: https://my.knx.org/en/shop/ets
ℹ️ More info & conditions: https://shorturl.at/IC81S
🏆 Full prizes list: https://pages.insightly.services/KNXgiveaways
[ Voor 62% gewijzigd door teaser op 29-09-2025 14:16 ]
Ik heb in 2019 ETS 5 professional gekocht en toen de programmatie van ons huis gedaan. Momenteel loopt alles heel stabiel en gebruik ik nog steeds 5.7.7 als ik eens iets wil aanpassen.
Ik heb eigenlijk amper automatisaties in KNX zelf maar enkel de goeie en betrouwbare basiswerking van het huis.
Al de rest verloopt eigenlijk via home assistant en ik vind het daar makkelijker om zaken slim te automatiseren.
Home assistant draait hier ook wel stabiel maar als die zou uitvallen kan ik nog perfect alles basis bedienen in huis.
Ergens wil ik wel naar ETS 6 upgraden maar dat kost 350 excl btw (-35% nu) en momenteel zie ik de meerwaarde nog niet tot ik misschien devices heb die het vereisen.
(maar ja eens het huis "af" is ga ik ook niet constant nieuwe knx devices beginnen plaatsen.
Zijn er hier al veel die de upgrade naar 6 hebben gedaan?
Ik heb eigenlijk amper automatisaties in KNX zelf maar enkel de goeie en betrouwbare basiswerking van het huis.
Al de rest verloopt eigenlijk via home assistant en ik vind het daar makkelijker om zaken slim te automatiseren.
Home assistant draait hier ook wel stabiel maar als die zou uitvallen kan ik nog perfect alles basis bedienen in huis.
Ergens wil ik wel naar ETS 6 upgraden maar dat kost 350 excl btw (-35% nu) en momenteel zie ik de meerwaarde nog niet tot ik misschien devices heb die het vereisen.
(maar ja eens het huis "af" is ga ik ook niet constant nieuwe knx devices beginnen plaatsen.
Zijn er hier al veel die de upgrade naar 6 hebben gedaan?
Hier de "dure" Basalte sentido's. Ik heb er zelf ook geen problemen mee maar mijn vrouw vindt ze hatelijk en ze moet vaak meerdere keren touchen alvorens ze werken.Jog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:57:
Dus het lijkt me toch van persoon tot persoon af te hangen of ze goed werken.
Hier zijn de touch knoppen van Loxone afgeschoten. Het hardst door m'n vrouw.
(We hebben er zeer doelbewust één gekocht en in gebruik genomen, juist om dit te testen. Nou ja.. + eentje in een klok/wekker/bedlampje.)
Ik raad eenieder die graag een futuristische interface wil aan om Star Trek wel te blijven kijken tot en met de ontwikkeling van de Delta Flyer, in Voyager
.
Edit ter verduidelijking van wat wij onprettig vinden. Het voelt algeheel lastig om het juiste aanraakvlak (betrouwbaar) een juist aantal keer te raken.
Daarbij allereerst opgemerkt dat we dit vaak in het donker doen. Lang niet altijd bijstellen van het licht dus, maar vaak echt bedienen, in een ruimte nog zonder bewegingsmelder. Toch zal dat vanuit bed 's nachts niet anders worden.
Ik merk dat ik een schakelaar altijd, ook bij licht dus, (deels) op de tast lokaliseer. En dan raak ik 'm soms al terwijl ik 'm nog zoek, waardoor je 'm dan al snel dubbel raakt. En dubbel heeft (in Loxone) een andere betekenis. Daarbij verschilt hoe nadrukkelijk je 'm moet raken sterk van moment tot moment - droge vingers of niet - en moet je ook nog 'ns het juiste van vijf aanraakvlakken raken.
(We hebben er zeer doelbewust één gekocht en in gebruik genomen, juist om dit te testen. Nou ja.. + eentje in een klok/wekker/bedlampje.)
Ik raad eenieder die graag een futuristische interface wil aan om Star Trek wel te blijven kijken tot en met de ontwikkeling van de Delta Flyer, in Voyager
Edit ter verduidelijking van wat wij onprettig vinden. Het voelt algeheel lastig om het juiste aanraakvlak (betrouwbaar) een juist aantal keer te raken.
Daarbij allereerst opgemerkt dat we dit vaak in het donker doen. Lang niet altijd bijstellen van het licht dus, maar vaak echt bedienen, in een ruimte nog zonder bewegingsmelder. Toch zal dat vanuit bed 's nachts niet anders worden.
Ik merk dat ik een schakelaar altijd, ook bij licht dus, (deels) op de tast lokaliseer. En dan raak ik 'm soms al terwijl ik 'm nog zoek, waardoor je 'm dan al snel dubbel raakt. En dubbel heeft (in Loxone) een andere betekenis. Daarbij verschilt hoe nadrukkelijk je 'm moet raken sterk van moment tot moment - droge vingers of niet - en moet je ook nog 'ns het juiste van vijf aanraakvlakken raken.
[ Voor 50% gewijzigd door Gwaihir op 06-10-2025 10:22 ]
Hier de touch knoppen van Zennio en vrij tevreden van... het niet of slecht werken van de knoppen bij bepaalde personen nog niet meegemaakt. Ook eerste1 gekocht als test en dan de rest gekocht :ndedecke schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:01:
[...]
Hier de "dure" Basalte sentido's. Ik heb er zelf ook geen problemen mee maar mijn vrouw vindt ze hatelijk en ze moet vaak meerdere keren touchen alvorens ze werken.
Dus het lijkt me toch van persoon tot persoon af te hangen of ze goed werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Not Applicable op 06-10-2025 09:07 ]
Iemand die HUE met de X1 integreert en dit aan mij kan uitleggen alsof ik voor het eerst een computer aanraak?
Ik heb een poging gedaan, maar voor het eerst een computer aanraken en een X1 begrijpen?pantslol schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:16:
Iemand die HUE met de X1 integreert en dit aan mij kan uitleggen alsof ik voor het eerst een computer aanraak?
Een deel heb ik werkend gekregen. Ik kon een aantal lampen en groepen koppelen aan de X1. Hoe ik die vervolgens weer aan een groepsadres en fysieke knoppen kon koppelen ben ik nooit aan toegekomen.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat is hetzelfde punt dat ik heb bereikt! En elke logic function die ik maak leidt niet tot het beoogde resultaat helaas...Ethirty schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:19:
[...]
Ik heb een poging gedaan, maar voor het eerst een computer aanraken en een X1 begrijpen?
Een deel heb ik werkend gekregen. Ik kon een aantal lampen en groepen koppelen aan de X1. Hoe ik die vervolgens weer aan een groepsadres en fysieke knoppen kon koppelen ben ik nooit aan toegekomen.
Nee dan doen we niet. Je bent Tweaker of nietpantslol schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:16:

Natuurlijk helpen we je wel op weg.
- Hue devices voeg je toe vanuit de Bridge in de Gira App op je telefoon.
- In GPA (op je computer) vind je deze dan terug onder "Datapunten", sectie "Apparaat datapunten" en dan helemaal naar beneden scrollen.
- Een Hue-item openklappen en je ziet alle variabelen.
- Die kun je aan KNX-koppelen door uit de linker kolom "Geïmporteerde KNX groepsadressen", de juiste waarde naar het juiste datapunt te slepen.
Heeft iemand ervaring met tijdsafhankelijk dimmen ('time dependent dimming') van MDT? Ik krijg het niet aan de praat
.
Ik heb 'time dependent dimming' ingeschakeld op de ADK-0401.02 en dat maakt twee extra groepsobjecten beschikbaar: 'Time dependent dimming - Switching' en 'Time dependent dimming - Status' (nummers 80 en 81). Die lijken één op één om te wisselen met resp 64 en 70, maar dat lukt niet als ik dat doe in de betrokken groepsadressen (schakelaar en status). Iemand een idee? Lijkt me dat ik beide groepsobjecten niet samen in één groepsadres moet/mag hebben tegelijkertijd? De documentatie van MDT geeft er geen uitsluitsel over.
/f/image/KxHXqMcBt8KSnUiGSZ0rSNLf.png?f=fotoalbum_large)
De uitgang in kwestie wordt geschakeld door een sensor, maar dat lijkt me niet het probleem te zijn. In de oude (niet tijdsafhankelijke) opstelling ging de lamp netjes aan en uit zoals verwacht.
Ik heb 'time dependent dimming' ingeschakeld op de ADK-0401.02 en dat maakt twee extra groepsobjecten beschikbaar: 'Time dependent dimming - Switching' en 'Time dependent dimming - Status' (nummers 80 en 81). Die lijken één op één om te wisselen met resp 64 en 70, maar dat lukt niet als ik dat doe in de betrokken groepsadressen (schakelaar en status). Iemand een idee? Lijkt me dat ik beide groepsobjecten niet samen in één groepsadres moet/mag hebben tegelijkertijd? De documentatie van MDT geeft er geen uitsluitsel over.
/f/image/KxHXqMcBt8KSnUiGSZ0rSNLf.png?f=fotoalbum_large)
De uitgang in kwestie wordt geschakeld door een sensor, maar dat lijkt me niet het probleem te zijn. In de oude (niet tijdsafhankelijke) opstelling ging de lamp netjes aan en uit zoals verwacht.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Haha, bedankt voor de hulp!Conrado schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:43:
[...]
Natuurlijk helpen we je wel op weg.Succes
- Hue devices voeg je toe vanuit de Bridge in de Gira App op je telefoon.
- In GPA (op je computer) vind je deze dan terug onder "Datapunten", sectie "Apparaat datapunten" en dan helemaal naar beneden scrollen.
- Een Hue-item openklappen en je ziet alle variabelen.
- Die kun je aan KNX-koppelen door uit de linker kolom "Geïmporteerde KNX groepsadressen", de juiste waarde naar het juiste datapunt te slepen.
Met bovenstaande stappen zie ik inderdaad dat het schakelen van de lamp (via de app) op de bus wordt gerapporteerd, ik krijg het echter nog steeds niet voor elkaar om zelf een berichtje de bus op te sturen die de lamp schakelt..
Als ik zie hoe de X1 interface er uit ziet hier ben ik toch blij dat ik voor de 1Home ben gegaan die wat eenvoudiger lijkt te zijn.
Ik heb hiernaast nog HomeAssistant draaien maar dit is eigenlijk volledig buiten gebruik sinds de updates van de 1home het laatste jaar aangezien het eenvoudiger in te stellen is in 1Home dan HA.
Het is echt heel eenvoudig om automations te maken en er zijn ook verschillende templates waar je gewoon je lamp of dergelijke moet kiezen.
En met de matter inegratie alle andere apparaten ook gewoon te selecteren net als de knx apparaten.

Benieuwd waarom de meeste mensen hier toch voor de Gira gaan?
Ik heb hiernaast nog HomeAssistant draaien maar dit is eigenlijk volledig buiten gebruik sinds de updates van de 1home het laatste jaar aangezien het eenvoudiger in te stellen is in 1Home dan HA.
Het is echt heel eenvoudig om automations te maken en er zijn ook verschillende templates waar je gewoon je lamp of dergelijke moet kiezen.
En met de matter inegratie alle andere apparaten ook gewoon te selecteren net als de knx apparaten.

[ Voor 7% gewijzigd door vanpeers op 15-10-2025 13:25 ]
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Gingen. Vraag me af of er na mij nog mensen die fout hebben gemaaktvanpeers schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:24:
Grote naam, veel mooie beloftes. En na een miskoop van €800 stap je ook niet zo snel meer over
#team_UTC+1
Nou, dat vraag ik me elke dag afvanpeers schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:24:
Het ding is duur, een aanpassing kost 15 minuten om te laden - om dan te merken dat je een bug hebt - en kan standaard weinig, de editor is een ramp, en de handleiding ook. Gira doet er al een tijd niets meer aan, tenzij het toevallig voor een andere product zoals GiraOne nodig is.
Dankzij een Duits forum heb ik nu een paar heel handige uitbreidingen waarmee ik een soort van 'scripten' kan. De hele Astro-timing, tuin besproeiingslogica, programmeerbare timers en ingewikkelde scene logica heb ik nu allemaal perfect draaien. Niet vragen hoeveel tijd en @#^$ me dat gekost heeft....
Waarom ik 'm nog gebruik? Nou de X1 heeft één groot voordeel, het werkt super betrouwbaar en stabiel!
Programmeren, uploaden en vergeten.
Ik hoor van anderen over de LogicMachine, CubeVision, Timberwolf en hoe het verder heet, dat ze nog weleens een keertje 'hangen'. En dat gebeurd natuurlijk altijd op een moment dat het je absoluut niet uitkomt.
Hoe is dat met 1Home?
Ik denk dat de meeste mensen hier voor HA gaan, alleen krijgt de Gira hier wel wat gespreksruimte, vaak eerder uit een klagend oogpunt van wie zich toch heeft weten verleidenvanpeers schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:24:
Om terug te komen hierop, het werkt wel bij dimmen. Maar niet bij switchen. Al lijkt brightness naar 0 een workaround waar ik wel mee kan werkenpantslol schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:36:
[...]
Haha, bedankt voor de hulp!
Met bovenstaande stappen zie ik inderdaad dat het schakelen van de lamp (via de app) op de bus wordt gerapporteerd, ik krijg het echter nog steeds niet voor elkaar om zelf een berichtje de bus op te sturen die de lamp schakelt..
Dat hier dus voornamelijk veel te lezen valt over de Gira is dus niet positief als ik de reacties zo lees.Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Nou, dat vraag ik me elke dag af
Het ding is duur, een aanpassing kost 15 minuten om te laden - om dan te merken dat je een bug hebt - en kan standaard weinig, de editor is een ramp, en de handleiding ook. Gira doet er al een tijd niets meer aan, tenzij het toevallig voor een andere product zoals GiraOne nodig is.
Dankzij een Duits forum heb ik nu een paar heel handige uitbreidingen waarmee ik een soort van 'scripten' kan. De hele Astro-timing, tuin besproeiingslogica, programmeerbare timers en ingewikkelde scene logica heb ik nu allemaal perfect draaien. Niet vragen hoeveel tijd en @#^$ me dat gekost heeft....
Waarom ik 'm nog gebruik? Nou de X1 heeft één groot voordeel, het werkt super betrouwbaar en stabiel!
Ik hoor van anderen over de LogicMachine, CubeVision, Timberwolf en hoe het verder heet, dat ze nog weleens een keertje 'hangen'. En dat gebeurd natuurlijk altijd op een moment dat het je absoluut niet uitkomt.
Hoe is dat met 1Home?
Blijven hangen heb ik hier geen enkele keer meegemaakt, hangt hier sinds midden/eind 23' ongeveer.
De interface is vlot, eenvoudig, apparaat detectie,...
Alle automatisaties zitten nu in 1Home ipv HomeAssistant, verder gebruik ik het vooral als bridge naar Google en Apple Home als interface en spraakbediening.
Ze brengen ook nog volop verbeteringen zoals nu graphs en Lua scripting.
Nou... ik heb laatst meerdere hangs gehad, tot het punt dat ik nu via een groepsadres de X1 kan herstarten.Conrado schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:12:
[...]
Ik vermoed iets met JSON parsen van diverse interne devices. Maar het had ook effect op de timers die de X1 afhandelt. De verlichting ging geeneens meer aan. Dus er was echt iets even helemaal in de war. Zo spontaan als dat het instabiel werd is het na een paar dagen ook weer stabiel geworden. 🤷♂️
En wat je zegt, iets aanpassen en testen kost een eeuwigheid, dus er echt even voor gaan zitten is er niet bij. Sowieso is er geen enkele hulp bij troubleshooting.
Waarschijnlijk komt er hier binnenkort een Homey om mijn huis een stuk slimmer te maken en een fatsoenlijke app-bediening/dashboard te kunnen bouwen. Alleen maar een zeer beperkt aantal KNX objecten waardoor ik nog twijfel. HA heb ik geprobeerd, maar krijg ik de zenuwen vanNot Applicable schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
Ik denk dat de meeste mensen hier voor HA gaan, alleen krijgt de Gira hier wel wat gespreksruimte, vaak eerder uit een klagend oogpunt van wie zich toch heeft weten verleiden
Als ik door klagen 1 iemand kan overtuigen om het niet te doen, ben ik tevreden
#team_UTC+1
Ik doe meeEthirty schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:52:
Gira X1 is een no go.
Maar, .... hier werkt het stabiel....
[ Voor 7% gewijzigd door Conrado op 16-10-2025 09:14 ]
Is de KNX integratie in Homey al beter ondertussen?Ethirty schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
Nou... ik heb laatst meerdere hangs gehad, tot het punt dat ik nu via een groepsadres de X1 kan herstarten.
Ik vermoed iets met JSON parsen van diverse interne devices. Maar het had ook effect op de timers die de X1 afhandelt. De verlichting ging geeneens meer aan. Dus er was echt iets even helemaal in de war. Zo spontaan als dat het instabiel werd is het na een paar dagen ook weer stabiel geworden. 🤷♂️
En wat je zegt, iets aanpassen en testen kost een eeuwigheid, dus er echt even voor gaan zitten is er niet bij. Sowieso is er geen enkele hulp bij troubleshooting.
[...]
Waarschijnlijk komt er hier binnenkort een Homey om mijn huis een stuk slimmer te maken en een fatsoenlijke app-bediening/dashboard te kunnen bouwen. Alleen maar een zeer beperkt aantal KNX objecten waardoor ik nog twijfel. HA heb ik geprobeerd, maar krijg ik de zenuwen van
Heb dit ook een tijdje gehad 2-3j geleden (Homey Pro) maar toen was er nog geen (werkende)ondersteuning voor bv. sensoren.
Als de Pro mini uitkomt in EU denk ik ook wel eentje te kopen om te testen.
Begrijp dat je zenuwen krijg van HA, ook al zijn er enorm veel verbeteringen gekomen de laatste jaren, het blijft een "project" dat toch nog vaak onstabiel is.
Edit: Ik zie in de Homey KNX app toch terug wat actieve ontwikkeling
https://homey.app/nl-be/app/org.knx/KNX/
[ Voor 3% gewijzigd door vanpeers op 16-10-2025 08:58 ]
HA vind ik fantastisch en ik heb het hele huis als dashboard in HA. Dan kun je KNX, Warmptepomp, camera's, grasrobot en ga maar door combineren.Ethirty schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:52:
HA heb ik geprobeerd, maar krijg ik de zenuwen van
Geen KNX-automatisering in HA, dat houdt ik binnen KNX.
Het is niet héél actief, maar ze hebben in ieder geval ook de source openbaar gemaakt.vanpeers schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:56:
[...]
Is de KNX integratie in Homey al beter ondertussen?
Heb dit ook een tijdje gehad 2-3j geleden (Homey Pro) maar toen was er nog geen (werkende)ondersteuning voor bv. sensoren.
Als de Pro mini uitkomt in EU denk ik ook wel eentje te kopen om te testen.![]()
Begrijp dat je zenuwen krijg van HA, ook al zijn er enorm veel verbeteringen gekomen de laatste jaren, het blijft een "project" dat toch nog vaak onstabiel is.
Edit: Ik zie in de Homey KNX app toch terug wat actieve ontwikkeling![]()
https://homey.app/nl-be/app/org.knx/KNX/
https://github.com/athombv/org.knx
Ik ben persoonlijk al heel erg geholpen als ik wat makkelijker timers en voorwaarden aan schakelobjecten kan hangen. En als ik niet meer verschillende apps nodig heb voor knx en energie beheer.
#team_UTC+1
Maar jij hebt allemaal dingen weten te bouwen die mij nog altijd niet lukken. En ik heb de tijd niet om het wel voor elkaar te krijgen. De meest essentiële automatisering probeer ik er wel in te krijgen, maar dat zijn dan hele domme simpele dingen.Conrado schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:17:
[...]
#team_UTC+1
Wellicht openHAB ook bekijken?Ethirty schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:52:
Waarschijnlijk komt er hier binnenkort een Homey om mijn huis een stuk slimmer te maken en een fatsoenlijke app-bediening/dashboard te kunnen bouwen. Alleen maar een zeer beperkt aantal KNX objecten waardoor ik nog twijfel. HA heb ik geprobeerd, maar krijg ik de zenuwen van
OpenHAB heel lang gebruikt i.c.m. PLCBUS (X10 met extra's zoals terugkoppeling en status), energie monitoring, 1-wire sensoren en later Zigbee.
Was een nogal steile leercurve, maar dat is veel beter geworden. Daarnaast was het super stabiel en was een major-upgrade die allerlei oude, niet onderhouden zaken zoals de PLCBUS add-on, zou breken opgelost door eerst de bridge te introduceren. Die laat de messaging bus van verschillende openHAB installaties met elkaar praten. De breaking-upgrade was voor mij een nieuwe rPi met nieuwe openHAB en de 2 koppelen et voilà het werkt.
HA ook op een paar plekken ingezet. Was een minder steile leercurve, maar komt hier en daar toch wat meer houtje-touwtje over. Had bijvoorbeeld liever gezien dat ze Homie convention hadden toegepast op messaging bus (MQTT), maar daar zijn ze hun eigen weg gegaan helaas.
Homey heb ik zelf nooit gebruikt, maar zal een snel 'out of the box' werkend product zijn. En, als ik zo de plaatsjes mag geloven, qua visualisering de meest aantrekkelijke (out of the box).
'Binnen KNX' is wel relatief begrip. Alle KNX dingen hebben een CPU die software draait al dan niet extreem geïntegreerd.Conrado schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:17:
Dus waar de grens dan ligt. Maar daar is eerder over gediscussieerd.
[ Voor 10% gewijzigd door The Lord op 16-10-2025 09:54 ]
Ik gebruik ook nog altijd openHAB. Het is een kleinere community in vergelijking met HA maar ik vind het ook heel stabiel werken. Ik gebruik nog altijd de file-based configuratie welk ik best wel overzichtelijk vind en deze is ook heel gemakkelijk in git te versioneren. Qua rules ben ik wel stilaan aan het overschakelen naar hun javascript dsl ipv de xtend gebaseerde.
Als ik de yaml dumps zie passeren met al die inline code van homeassistant krijg ik al de kriebels.
Ik zou het wel wat vinden als er een knx logic apparaat zou zijn wat knx specifieke HA automation 1:1 in kan laden om zo de betrouwbaarheid te garanderen bij uitvallen van HA. Daar is vast geen markt voor...
In het kort mijn visualisatie/automatisatie journey:
- heel in het begin (2015/2016) HA geprobeerd, maar dat ging me niet zo goed af
- vervolgens openHAB ingezet en een aantal jaren gebruikt. Veel frustraties gehad met hub Xtend-gebaseerde rules (en dan heb ik zelfs vele jaren professionele programmeerervaring)
- uiteindelijk moest ik OH 2.x upgraden naar 3.x (of 3 naar 4?) wat basically betekende dat ik van scratch moest beginnen. Daarom HA opnieuw bekeken en dat viel me uitermate goed.
- ondertussen draai ik vele jaren op HA met vele integraties en automatisaties zonder noemenswaardige problemen
Enige onstabiliteit tot nu toe (zowel in OH als HA) was te wijten aan de hardware: RPI's met corrupte kaart door veroudering en stroomuitval. Dat is wel op te lossen met bv een SSD schijf maar dat vereist extra werk, introduceert complexiteit en extra componenten die kunnen falen. Ik heb ondertussen al jaren een UPS om corruptie door stroomuitval alvast te voorkomen. Een jaartje geleden had ik opnieuw een versleten SD waardoor HA niet meer bootte, maar na het bekomen van een nieuw kaartje draaide HA terug binnen het halfuur, inclusief alle instellingen, automatisaties etc etc.
Onderhoudsvrij is een dergelijke setup met HA niet, maar ze zijn over de jaren heen geevolueerd naar een verdomd stabiel en professioneel product waardoor je echt geen software engineer en sysadmin meer moet zijn om de boel draaiende te houden.
En als ik dan de vele klachten over een duur en 'professioneel' native KNX product lees, ben ik toch goed af.
Binnen HA kunnen je automatisaties van eender welke integratie gebruik maken, wat in KNX natuurlijk niet kan. Je zit dus met een inherent incompatibiliteitsprobleem.
- heel in het begin (2015/2016) HA geprobeerd, maar dat ging me niet zo goed af
- vervolgens openHAB ingezet en een aantal jaren gebruikt. Veel frustraties gehad met hub Xtend-gebaseerde rules (en dan heb ik zelfs vele jaren professionele programmeerervaring)
- uiteindelijk moest ik OH 2.x upgraden naar 3.x (of 3 naar 4?) wat basically betekende dat ik van scratch moest beginnen. Daarom HA opnieuw bekeken en dat viel me uitermate goed.
- ondertussen draai ik vele jaren op HA met vele integraties en automatisaties zonder noemenswaardige problemen
Enige onstabiliteit tot nu toe (zowel in OH als HA) was te wijten aan de hardware: RPI's met corrupte kaart door veroudering en stroomuitval. Dat is wel op te lossen met bv een SSD schijf maar dat vereist extra werk, introduceert complexiteit en extra componenten die kunnen falen. Ik heb ondertussen al jaren een UPS om corruptie door stroomuitval alvast te voorkomen. Een jaartje geleden had ik opnieuw een versleten SD waardoor HA niet meer bootte, maar na het bekomen van een nieuw kaartje draaide HA terug binnen het halfuur, inclusief alle instellingen, automatisaties etc etc.
Onderhoudsvrij is een dergelijke setup met HA niet, maar ze zijn over de jaren heen geevolueerd naar een verdomd stabiel en professioneel product waardoor je echt geen software engineer en sysadmin meer moet zijn om de boel draaiende te houden.
En als ik dan de vele klachten over een duur en 'professioneel' native KNX product lees, ben ik toch goed af.
Een meer haalbare wens zou een KNX apparaat zijn dat je op dezelfde manier programmeert als je automatisaties maakt voor HA.P5ycho schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:50:
Ik zou het wel wat vinden als er een knx logic apparaat zou zijn wat knx specifieke HA automation 1:1 in kan laden om zo de betrouwbaarheid te garanderen bij uitvallen van HA. Daar is vast geen markt voor...
Binnen HA kunnen je automatisaties van eender welke integratie gebruik maken, wat in KNX natuurlijk niet kan. Je zit dus met een inherent incompatibiliteitsprobleem.
Ik ben de gira X1 route gegaan met het idee dat het prettig is alles binnen 1 systeem te houden,
vooral met de gedachte in het achterhoofd 'wat als ik mijn huis ooit verkoop'. En ondanks alle slechte ervaringen in dit topic ben ik mijn eigenwijze route op gegaan. Maar elk uur dat ik staar naar het 'commissioning' progressbalkje in GPA vraag ik me af waarom dit belangrijk was toen ik dit ding kocht... We wonen hier pas 3 maanden en waren niet van plan nog een keer te verhuizen binnenkort.
In mijn vorige woning had ik HA draaien op mijn unraid machine, die toch een redelijk hoog idle verbruik had.
Misschien wordt het tijd om te kijken naar een klein dedicated apparaatje om HA te draaien (HA green?), dat probleem van het verkopen los ik dan wel in 2045 op
vooral met de gedachte in het achterhoofd 'wat als ik mijn huis ooit verkoop'. En ondanks alle slechte ervaringen in dit topic ben ik mijn eigenwijze route op gegaan. Maar elk uur dat ik staar naar het 'commissioning' progressbalkje in GPA vraag ik me af waarom dit belangrijk was toen ik dit ding kocht... We wonen hier pas 3 maanden en waren niet van plan nog een keer te verhuizen binnenkort.
In mijn vorige woning had ik HA draaien op mijn unraid machine, die toch een redelijk hoog idle verbruik had.
Misschien wordt het tijd om te kijken naar een klein dedicated apparaatje om HA te draaien (HA green?), dat probleem van het verkopen los ik dan wel in 2045 op
Weinig mensen gaan je huis willen kopen omwille van de domotica, dus als automatisering buiten KNX gebeurt lijkt me dat echt geen breekpunt. De basis moet gewoon werken binnen KNX, de manier waarop jij automatiseert is niet per sé hoe een potentiële koper het wil. Daar zou ik me niet druk over maken.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Je opmerking kun je op meerdere manieren interpreterenBorromini schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:24:
Weinig mensen gaan je huis willen kopen omwille van de domotica, dus als automatisering buiten KNX gebeurt lijkt me dat echt geen breekpunt.
Echter, hier draait alles op KNX, en dus moet het betrouwbaar zijn. Hoewel ook hier HA nooit is uitgevallen - RPi met SSD - blijf ik het een IT-oplossng vinden die continu aandacht vraagt. Het huis draait op KNX, de rest is bijzaak.
Zolang de basis werkt wanneer je je HA setup weghaalt, en wat overblijft vergelijkbaar is met hoe een traditionele installatie werkt gaat dat voor de meesten OK zijn. Iemand die wel specifiek domotica wil zal of dingen willen aanpassen of vervangen.
Idd, hier een RPi die is overleden na een stroom storing. NUC aangeschaft maar voedings problemen, al met al een maand zonder HA en het enige waar Vrouw lief echt over viel was dat het licht van de afzuiger los aan/uit moet. Integratie met Siemens Home ConnectBorromini schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:32:
Zolang de basis werkt wanneer je je HA setup weghaalt, en wat overblijft vergelijkbaar is met hoe een traditionele installatie werkt gaat dat voor de meesten OK zijn. Iemand die wel specifiek domotica wil zal of dingen willen aanpassen of vervangen.
Virtualisatie vond ze jammer maar de basis moet idd zonder iets anders werken.
Licht offtopic, maar als je home assistant goedkoop, betrouwbaar wil draaien zijn er genoeg mensen die op marktplaats oude thin clients (4gb ram 128gb ssd) verkopen met home assistant geinstalleerd. Kost 20-40 euro, en je recycled er prima wat e-waste mee.
Ik had zelf een doos met oude chromeboxes met ongeveer dezelfde specs die ik voor vrienden tot home assistant omtoverde. Maar die is nu leeg. Laatst dus maar een paar via marktplaats gekocht. Want ik geef ze vaak weg als housewarming kado. Ik zit nu in de levensfase dat er vaak zulke feestjes zijn>
Vrienden die er 1 hebben draaien zijn er echt heel blij mee vergeleken met de raspberry pi's of docker containers op een NAS.
Zelf draai ik home assistant op een 3 node cluster van 3 oude desktop pc's. Een oplossing die ik nooit aanraad, maar wel echt bulletproof is gebleven tot nu toe.
Mijn knx setup daarentegen is nog in de kinderschoenen. Ik onderschrijf wel de mening die de meeste mensen hier hebben. Alles moet ook zonder visualistaie blijven werken. Maar ik trek die grens wel wat spartaanser. Blijven werken betekent hier alles met de hand bedienen via knoppen/tasters. Aanwezigheidsmelders of dynamische verlichting hoeven niet per se via TP knx.
Ik had zelf een doos met oude chromeboxes met ongeveer dezelfde specs die ik voor vrienden tot home assistant omtoverde. Maar die is nu leeg. Laatst dus maar een paar via marktplaats gekocht. Want ik geef ze vaak weg als housewarming kado. Ik zit nu in de levensfase dat er vaak zulke feestjes zijn>
Vrienden die er 1 hebben draaien zijn er echt heel blij mee vergeleken met de raspberry pi's of docker containers op een NAS.
Zelf draai ik home assistant op een 3 node cluster van 3 oude desktop pc's. Een oplossing die ik nooit aanraad, maar wel echt bulletproof is gebleven tot nu toe.
Mijn knx setup daarentegen is nog in de kinderschoenen. Ik onderschrijf wel de mening die de meeste mensen hier hebben. Alles moet ook zonder visualistaie blijven werken. Maar ik trek die grens wel wat spartaanser. Blijven werken betekent hier alles met de hand bedienen via knoppen/tasters. Aanwezigheidsmelders of dynamische verlichting hoeven niet per se via TP knx.
Door jullie heb ik het dus NIET gedaan (waar ik het oorspronkelijk wel van plan was)... jij/jullie mogen dus tevreden zijnEthirty schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:52:
@Not Applicable, wat heb je als alternatief gekozen...?
Ik draai HA op een Intel NUC die ik op tweedehands gevonden heb. Draait nu al 1,5jaar super stabiel!Conrado schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:36:
@Not Applicable, wat heb je als alternatief gekozen...?
Goedenavond medetweakers,
Vandaag hebben we getekend voor een nieuwbouwhuis 🎉 — en het is bijna tijd om de technische installatie samen te stellen. In mijn huidige woning heb ik KNX volledig doorgevoerd; vier jaar geleden heb ik het hele huis gestript en zelf de installatie ontworpen, dus ik weet aardig wat er bij komt kijken.
Een kort overzicht van wat ik nu gebruik:
Ik wil dit volledig in KNX opnemen. De warmtepomp krijgt een interface, en ik overweeg tastsensoren met CO₂-meting zodat ik de WTW en pomp dynamisch kan bijsturen. De raam- en deuralarmen wil ik gebruiken om de WTW-zones automatisch af te sluiten bij open ramen — logische integratie met het alarmsysteem dus. Zijn er hier mensen die dit al zo hebben ingericht?
Zijn er hier mensen met ervaring met Basalte? Hoe gebruiksvriendelijk is het systeem om zelf te programmeren? En kun je logische blokken aanmaken, vergelijkbaar met Gira?
En nu ik toch met een schone lei begin, zijn er nog tips of slimme keuzes die jullie zouden aanraden?
Alvast bedankt voor het meedenken, ik zal proberen jullie op de hoogte te houden tijdens het gehele proces!
Vandaag hebben we getekend voor een nieuwbouwhuis 🎉 — en het is bijna tijd om de technische installatie samen te stellen. In mijn huidige woning heb ik KNX volledig doorgevoerd; vier jaar geleden heb ik het hele huis gestript en zelf de installatie ontworpen, dus ik weet aardig wat er bij komt kijken.
Een kort overzicht van wat ik nu gebruik:
Verwarming / klimaat
- OT Connect Box voor koppeling met de cv-ketel
- Gira verwarmingsactoren voor de vloerverwarmingskleppen, per kamer gestuurd
- Airco-gateways voor vier binnenunits
Schakelingen en automatisering
- Schakelen van stopcontacten en niet-dimbare verlichting
- Aansturing van mechanische ventilatie
- Jaloezieën via een combi-jaloezieactor — ik heb Forest-gordijnrails en jaloezieën; geprobeerd met een RS432-gateway maar dat bleek niet stabiel genoeg, dus nu gewoon via een actor. Worden zelden handmatig bediend.
- Bewegingssensoren in toiletten, badkamers en de inloopkast voor automatische verlichting
- Rookmelders geïntegreerd in KNX — bij detectie gaan automatisch de gordijnen open en de verlichting aan
Tastsensoren & bediening
- Door het hele huis Gira Tastsensor 4 (tegenwoordig 4.95)
Verlichting
- Waar mogelijk DALI, anders dimactoren van Gira
Visualisering
- Gira X1 in combinatie met een G1
Nieuwe situatie
In het nieuwe huis verandert het klimaatgedeelte flink. Geen mechanische ventilatie meer, maar een WTW-installatie, gekoppeld aan een aardwarmtepomp. Luchtwarmtepomp of airco is door de gemeente verboden (bedankt 🙃).Ik wil dit volledig in KNX opnemen. De warmtepomp krijgt een interface, en ik overweeg tastsensoren met CO₂-meting zodat ik de WTW en pomp dynamisch kan bijsturen. De raam- en deuralarmen wil ik gebruiken om de WTW-zones automatisch af te sluiten bij open ramen — logische integratie met het alarmsysteem dus. Zijn er hier mensen die dit al zo hebben ingericht?
Basalte overweging
Waar Gira uitblinkt in stabiliteit, lopen ze qua innovatie wat achter. Omdat ik mijn audio nu ook via KNX wil integreren (SONOS is de deur uit vanwege stabiliteitsproblemen), kijk ik naar Basalte. Hun combinatie van server, touchscreens en tastsensoren ziet er fantastisch uit, maar informatie is schaars (alleen via dealers).Zijn er hier mensen met ervaring met Basalte? Hoe gebruiksvriendelijk is het systeem om zelf te programmeren? En kun je logische blokken aanmaken, vergelijkbaar met Gira?
Overige integraties
Ik draai hier ook een NUC met Home Assistant. Zaken als robotstofzuigers en wat extra automatiseringen lopen daar via KNX-integratie in mee. Dat gebruik ik vooral als aanvulling — niet als vervanging van de native KNX-logica en scènes die ik zelf heb gebouwd.Tot slot
Heeft iemand ervaring met de geluidsinstallatie van Basalte en hoe goed dat samenwerkt met de rest van hun ecosysteem?En nu ik toch met een schone lei begin, zijn er nog tips of slimme keuzes die jullie zouden aanraden?
Alvast bedankt voor het meedenken, ik zal proberen jullie op de hoogte te houden tijdens het gehele proces!
Ik kan enkel over WTW en CO2 wat tips geven. Wij hebben in alle leefruimtes CO2 sensoren en in alle natte ruimtes luchtvochtigheidssensoren. De CO2 doorgeven aan de WTW (Zehnder met KNX module) werkt goed en is al handig gebleken. De vochtsensoren hebben even niet gewerkt en toch ging de ventilator sneller werken als we douchten omdat deze ingebouwde sensoren heeft. Echt nuttig blijken deze bijkomende sensoren dus niet voor dit gebruikt.sebasmac schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:39:
Goedenavond medetweakers,
Een kort overzicht van wat ik nu gebruik:Verwarming / klimaat
- OT Connect Box voor koppeling met de cv-ketel
- Gira verwarmingsactoren voor de vloerverwarmingskleppen, per kamer gestuurd
- Airco-gateways voor vier binnenunits
Schakelingen en automatisering
- Schakelen van stopcontacten en niet-dimbare verlichting
- Aansturing van mechanische ventilatie
- Jaloezieën via een combi-jaloezieactor — ik heb Forest-gordijnrails en jaloezieën; geprobeerd met een RS432-gateway maar dat bleek niet stabiel genoeg, dus nu gewoon via een actor. Worden zelden handmatig bediend.
- Bewegingssensoren in toiletten, badkamers en de inloopkast voor automatische verlichting
- Rookmelders geïntegreerd in KNX — bij detectie gaan automatisch de gordijnen open en de verlichting aan
Tastsensoren & bediening
- Door het hele huis Gira Tastsensor 4 (tegenwoordig 4.95)
Verlichting
- Waar mogelijk DALI, anders dimactoren van Gira
Visualisering
Alles werkt stabiel en betrouwbaar, ik heb in vier jaar nog nooit iets hoeven herstarten, maar zoals velen hier weten, is de X1 niet het meest toekomstbestendige systeem. Toch blijft het in combinatie met de G1 een nette oplossing. Echte alternatieven zijn schaars… al zou een G1 met native Home Assistant-integratie een droom zijn.
- Gira X1 in combinatie met een G1
Nieuwe situatie
In het nieuwe huis verandert het klimaatgedeelte flink. Geen mechanische ventilatie meer, maar een WTW-installatie, gekoppeld aan een aardwarmtepomp. Luchtwarmtepomp of airco is door de gemeente verboden (bedankt 🙃).
Ik wil dit volledig in KNX opnemen. De warmtepomp krijgt een interface, en ik overweeg tastsensoren met CO₂-meting zodat ik de WTW en pomp dynamisch kan bijsturen. De raam- en deuralarmen wil ik gebruiken om de WTW-zones automatisch af te sluiten bij open ramen — logische integratie met het alarmsysteem dus. Zijn er hier mensen die dit al zo hebben ingericht?Basalte overweging
Waar Gira uitblinkt in stabiliteit, lopen ze qua innovatie wat achter. Omdat ik mijn audio nu ook via KNX wil integreren (SONOS is de deur uit vanwege stabiliteitsproblemen), kijk ik naar Basalte. Hun combinatie van server, touchscreens en tastsensoren ziet er fantastisch uit, maar informatie is schaars (alleen via dealers).
Zijn er hier mensen met ervaring met Basalte? Hoe gebruiksvriendelijk is het systeem om zelf te programmeren? En kun je logische blokken aanmaken, vergelijkbaar met Gira?Overige integraties
Ik draai hier ook een NUC met Home Assistant. Zaken als robotstofzuigers en wat extra automatiseringen lopen daar via KNX-integratie in mee. Dat gebruik ik vooral als aanvulling — niet als vervanging van de native KNX-logica en scènes die ik zelf heb gebouwd.Tot slot
Heeft iemand ervaring met de geluidsinstallatie van Basalte en hoe goed dat samenwerkt met de rest van hun ecosysteem?
En nu ik toch met een schone lei begin, zijn er nog tips of slimme keuzes die jullie zouden aanraden?
Verder zou ik sterk afraden kanalen af te sluiten op basis van openstaande ramen. WTW wordt ook wel eens balansventilatie genoemd. Aan- en afvoer van lucht dient dus (ongeveer) gelijk te zijn. Ga je hier doorlopend aanpassingen op doen dmv kleppen moet je dus in andere ruimtes ook aanpassingen doen. In de praktijk lijkt me dat gewoon moeilijk haalbaar en zal het sowieso weinig meerwaarde hebben.
Persoonlijk gaan bij ons de ramen zelden open, met uitzondering van een groot schuifraam naar de tuin, dat in de zomer wel eens een hele dag kan openstaan. Als er dat raam openstaat dan passen we niets aan aan de ventilatie.
Trouwens ook het regelmatig aan- en uitschakelen van kringen in de vloerverwarming was ons afgeraden en doen we eigenlijk niet (werkt ook enkel manueel). Had te maken met de druk in het systeem dat dan te vaak veranderd en daardoor extra slijtage geeft op de WP. Ons huis is goed geïsoleerd en daarom lijkt mij ook dat er geen grote winst bij te maken valt. Ik neem aan dat dit bij jou nieuwbouw ook wel het geval zal zijn.
Persoonlijk was ik van plan m'n eigen logic controller te programmeren d.m.v. een KNX device stack (https://github.com/thelsing/knx) en een ESP32 microcontroller met een buskoppelaar (https://sieportal.siemens...17-2AB12?tree=CatalogTree). Dan zou ik in theorie alles gewoon in C++ kunnen programmeren én nog steeds te configureren via ETS. Daarbij beschouw ik een microcontroller als stabieler in vergelijking met Home Assistant. Iemand hier al ervaring mee? Je zou dit al voor 40-50 euro kunnen uitproberen als het goed is.
Dan moet je ook even naar OpenKNX kijken:Neijwiert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:11:
Persoonlijk was ik van plan m'n eigen logic controller te programmeren d.m.v. een KNX device stack (https://github.com/thelsing/knx) en een ESP32 microcontroller met een buskoppelaar (https://sieportal.siemens...17-2AB12?tree=CatalogTree). Dan zou ik in theorie alles gewoon in C++ kunnen programmeren én nog steeds te configureren via ETS. Daarbij beschouw ik een microcontroller als stabieler in vergelijking met Home Assistant. Iemand hier al ervaring mee? Je zou dit al voor 40-50 euro kunnen uitproberen als het goed is.
https://openknx.atlassian...NX+REG1+Basismodul+LAN+TP
Beste Tweakers,
We zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuwe tandartspraktijk voor mijn vrouw. Zoals dat vaak gaat bij meerwerkdossiers begon het automatiseringsvraagstuk vrij overzichtelijk, maar inmiddels merk ik dat het onderwerp een stuk complexer en kostbaarder is geworden dan ik had voorzien. Voor ik met de KNX-specialist van onze E-installateur aan tafel ga, wil ik hier graag wat inzichten en praktijkervaringen ophalen. Ik heb hier al redelijk wat gelezen vanavond, maar ik denk dat het toch handig is om de specifieke situatie te schetsen.
Context
De eerste aanleiding voor KNX was de aansturing van screens. Het pand krijgt veel grote glaspartijen, dus zonwering is essentieel. Mijn eerste gedachte was een setup met Somfy, eventueel gekoppeld aan Home Assistant (waar ik vroeger wat mee geknutseld heb), maar dat werd afgeraden. Volgens de installateur is KNX hier een logische keuze, zeker als we per raam individueel willen kunnen sturen, wat anders al snel een omslachtige exercitie wordt.
Vervolgens kwam verlichting erbij. De leverancier van onze armaturen is groot fan van Loxone en zou het liefst alles daar naartoe trekken. Toch heb ik daar niet voor gekozen, omdat ik voor netwerk, camera’s en toegangscontrole liever bij Ubiquiti blijf. Vanuit die gedachte voelt Loxone, voor het beperkte aantal integraties dat we willen, als een te gesloten systeem met te hoge kosten.
Nu loop ik echter tegen het grijze gebied tussen KNX, DALI en Home Assistant aan. Ik lees veel over DALI via een KNX-gateway, maar de kosten per armatuur met DALI-driver tikken aardig aan. Ik vraag me af hoe anderen dit soort keuzes hebben gemaakt, met name in (semi-)professionele settings waar betrouwbaarheid en onderhoud ook zwaar wegen.
Concreet:
Alvast veel dank voor het meedenken!
We zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuwe tandartspraktijk voor mijn vrouw. Zoals dat vaak gaat bij meerwerkdossiers begon het automatiseringsvraagstuk vrij overzichtelijk, maar inmiddels merk ik dat het onderwerp een stuk complexer en kostbaarder is geworden dan ik had voorzien. Voor ik met de KNX-specialist van onze E-installateur aan tafel ga, wil ik hier graag wat inzichten en praktijkervaringen ophalen. Ik heb hier al redelijk wat gelezen vanavond, maar ik denk dat het toch handig is om de specifieke situatie te schetsen.
Context
De eerste aanleiding voor KNX was de aansturing van screens. Het pand krijgt veel grote glaspartijen, dus zonwering is essentieel. Mijn eerste gedachte was een setup met Somfy, eventueel gekoppeld aan Home Assistant (waar ik vroeger wat mee geknutseld heb), maar dat werd afgeraden. Volgens de installateur is KNX hier een logische keuze, zeker als we per raam individueel willen kunnen sturen, wat anders al snel een omslachtige exercitie wordt.
Vervolgens kwam verlichting erbij. De leverancier van onze armaturen is groot fan van Loxone en zou het liefst alles daar naartoe trekken. Toch heb ik daar niet voor gekozen, omdat ik voor netwerk, camera’s en toegangscontrole liever bij Ubiquiti blijf. Vanuit die gedachte voelt Loxone, voor het beperkte aantal integraties dat we willen, als een te gesloten systeem met te hoge kosten.
Nu loop ik echter tegen het grijze gebied tussen KNX, DALI en Home Assistant aan. Ik lees veel over DALI via een KNX-gateway, maar de kosten per armatuur met DALI-driver tikken aardig aan. Ik vraag me af hoe anderen dit soort keuzes hebben gemaakt, met name in (semi-)professionele settings waar betrouwbaarheid en onderhoud ook zwaar wegen.
Concreet:
- Zijn er logische manieren om ruimtes te clusteren (screens/verlichting) om de fysieke installatiekosten van KNX te beperken, zonder later spijt te krijgen van een te grove indeling?
- Hoe kijken jullie aan tegen een hybride opzet waarin KNX de basis vormt (voor betrouwbaarheid), maar Home Assistant als “front-end” fungeert? Kan ik de KNX-programmeur dan gewoon zijn werk laten doen, terwijl ik zelf de interface bouw?
Onze installateur had het over bedieningspanelen, maar ik vrees dan een soort retro Windows 3.1-look met vierkante knoppen. Hoe modern zijn die oplossingen tegenwoordig echt of laten jullie dat stuk liever buiten KNX en in een eigen UI-oplossing landen? - Heeft iemand ervaring met KNX in combinatie met een Paradox-alarmcentrale (ik weet dat de KNX-interface bestaat)? Kan ik bijvoorbeeld via profielen (in/uitgeschakeld) bepaalde lichtscènes activeren of juist blokkeren?
- Tot slot: zijn er hier mensen die KNX combineren met een Ubiquiti-ecosysteem, eventueel via Home Assistant? Hoe robuust is dat in de praktijk, zeker als je deels zakelijke eisen (logging, uptime, beveiliging) wilt combineren met de bovenstaande automatisering?
Alvast veel dank voor het meedenken!
Er lijkt mij wel wat keuze 'binnen' KNX qua visualisatie en bedieningspanelen. M'n broer heeft in z'n kantoor Basalte. Positioneert zich hoger en ook met bijhorend prijskaartje. Hij heeft een 'Ellie' hangen en een 'Fibonacci'. Eerste lijkt wel aardig, tweede vind ik een draak qua gebruiksvriendelijkheid, maar goed. Niet mijn centen 🤣.
https://www.basalte.be/nl/producten/bedieningen
Ik verwacht niet dat dat speelgoed voor HA te benaderen zal zijn, maar je actoren zelf zijn dat wel. Ik stuur hier (verbouwing nog niet afgerond) lichten, geschakelde stopcontacten en screens aan via HA, in afwachting van de fysieke bediening. Allemaal gewoon via de KNX-bus.
Ik verwacht niet dat dat speelgoed voor HA te benaderen zal zijn, maar je actoren zelf zijn dat wel. Ik stuur hier (verbouwing nog niet afgerond) lichten, geschakelde stopcontacten en screens aan via HA, in afwachting van de fysieke bediening. Allemaal gewoon via de KNX-bus.
[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 01-11-2025 23:47 ]
Mooi project!Keyboardplayer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:22:
We zijn momenteel bezig met de bouw van een nieuwe tandartspraktijk voor mijn vrouw.
….
Volgens de installateur is KNX hier een logische keuze, zeker als we per raam individueel willen kunnen sturen, wat anders al snel een omslachtige exercitie wordt.
Je moet eerst inzicht hebben wàt je wilt bereiken. De installateur komt met KNX, de volgende met Loxone, maar ik mis het overzicht. Een praktijk is geen woning, dus is het lastig om even in te vullen wat aan functionaliteit allemaal gewenst is. Wat ik in je verhaal niet lees is bijvoorbeeld verwarming, airco en ventilate.
Verder is je eigen rol onduidelijk; wil je opdrachtgever zijn of juist ook zelf programmeren?
Toch een paar tips vooraf, die ik uit je verhaal pik:
- HA is geweldig, maar als hobby/Tweakers project en niet in een professionele omgeving;
- Kosten van KNX zitten in de nodes, door functies centraal te combineren kun je daarop besparen:
- Somfy levert vooral gesloten oplossingen;
- Op de integratie-kosten van smart-building kun je helemaal leeg lopen. Hoe ga je dat in budget houden?
- Wie is straks de eigenaar van het intellectuele eigendom en wie heeft de master wachtwoorden?
- Als je zaken zelf doet, wie is dan verantwoordelijk als het niet (meer) werkt?
En voor dit alles heb je geen Loxone of KNX nodig als je dat niet wilt. Er zijn allerlei professionele partijen die building systemen leveren.
Ik heb ook al eens met dat idee gespeeld. En dan eventueel LUA mee integreren zodat je lua scriptjes via een interface op de esp kan zetten, vergelijkbaar met de logicmachine. Maar helaas zijn er eerst nog wat andere verbouwingsprojecten die af moeten. Tot zolang zal het bij een idee blijven en is voorlopig mijn openhab stabiel genoeg.Neijwiert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:11:
Dank, dat ziet er inderdaad wel gelikt uit. Ik denk alleen dat het prijskaartje ons minder bevaltBorromini schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:46:
Er lijkt mij wel wat keuze 'binnen' KNX qua visualisatie en bedieningspanelen. M'n broer heeft in z'n kantoor Basalte. Positioneert zich hoger en ook met bijhorend prijskaartje. Hij heeft een 'Ellie' hangen en een 'Fibonacci'. Eerste lijkt wel aardig, tweede vind ik een draak qua gebruiksvriendelijkheid, maar goed. Niet mijn centen 🤣.
Dank voor je tips, om daar wat vervolgvragen over te stellen (...en dan ga ik toch naar een 'de juiste manier' vraag), dit is wat ik in mijn voorbereiding een beetje in gedachten had:Conrado schreef op zondag 2 november 2025 @ 00:42:
[...]
Mooi project!
Je moet eerst inzicht hebben wàt je wilt bereiken. De installateur komt met KNX, de volgende met Loxone, maar ik mis het overzicht. Een praktijk is geen woning, dus is het lastig om even in te vullen wat aan functionaliteit allemaal gewenst is. Wat ik in je verhaal niet lees is bijvoorbeeld verwarming, airco en ventilate.
Verder is je eigen rol onduidelijk; wil je opdrachtgever zijn of juist ook zelf programmeren?
Toch een paar tips vooraf, die ik uit je verhaal pik:
- HA is geweldig, maar als hobby/Tweakers project en niet in een professionele omgeving;
- Kosten van KNX zitten in de nodes, door functies centraal te combineren kun je daarop besparen:
- Somfy levert vooral gesloten oplossingen;
- Op de integratie-kosten van smart-building kun je helemaal leeg lopen. Hoe ga je dat in budget houden?
- Wie is straks de eigenaar van het intellectuele eigendom en wie heeft de master wachtwoorden?
- Als je zaken zelf doet, wie is dan verantwoordelijk als het niet (meer) werkt?
En voor dit alles heb je geen Loxone of KNX nodig als je dat niet wilt. Er zijn allerlei professionele partijen die building systemen leveren.
[SCREENS] Alle screens worden aangestuurd door de 3 Jalousieactoren in de verdeelkast
| Functie | Locatie | Koppeling (Aangestuurde Apparatuur) | Bediening (Veld) |
|---|---|---|---|
| Primaire Handbediening | Kantoor, Kantine | Individuele KNX Drukknop(pen) | Dedicated knoppen OP/NEER/Stop. |
| Centrale Handbediening | Receptie (Paneel) | Receptie, Loop BG/Wachtkamer, Loop 1e etage | Centraal paneel, OP/NEER/Stop per groep of zone. |
| Automatisering | Pandbreed | Alle Jalousieactoren | Weerstation automatische zonwering en windbeveiliging. |
| Sluitingsscène | Hoofd in-/uitgangen | Alle Jalousieactoren | 'Alles Uit' knop: Programmeert alle screens naar 100% Neer. |
[VERLICHTING] Groepering & Logica - met/zonder DALI?
A. Dimbaar & Schakelbaar (Manuele Controle)
| Ruimte(s) | Bediening Veld (KNX) | Functie |
|---|---|---|
| Receptie | Centraal Paneel | Dimbaar (incl. Schakelen) |
| Loop BG & Wachtkamer | Centraal Paneel | Dimbaar (incl. Schakelen) |
| Kantoor (1e etage) | Individuele Drukknop | Dimbaar (incl. Schakelen) |
| Boardroom (1e etage) | Individuele Drukknop | Dimbaar (incl. Schakelen) |
| Kantine (1e etage) | Individuele Drukknop | Dimbaar (incl. Schakelen) |
B. Enkel Schakelbaar (Manuele Controle)
|---|---|---|
| 5x Behandelkamers | 5x Individuele Drukknop | Schakelbaar (Aan/Uit) |
| Loopruimte Personeel | Centraal Paneel | Schakelbaar (Aan/Uit) |
| Sterie | Centraal Paneel | Schakelbaar (Aan/Uit) |
| Backoffice | Centraal Paneel | Schakelbaar (Aan/Uit) |
| Loopruimte Bezoeker (1e etage) | Centraal Paneel | Schakelbaar (Aan/Uit) |
C. Sensor-gestuurd (Automatisch)
Deze groepen KNX Aanwezigheidssensoren (9x totaal).
|---|---|---|
| 9x Technisch/Sanitair/Kleedruimte | 9x KNX Aanwezigheidssensor | Schakelbaar (Aan/Uit via Sensor) |
Met daaraan nog gekoppeld de koppeling aan het alarmsysteem. Ik kan ook alle (LG) klimaatsystemen laten koppelen, maar dat kost naast de gateway (~500 euro) volgens mij ook nog behoorlijk wat extra leidingwerk. De vraag is dan of dat volgens jullie echt meerwaarde heeft, want ja, dan lopen we er steeds verder op leeg
Ten aanzien van het intellectuele eigendom, ik heb geen flauw idee hoe de programmeur daar mee omgaat. Ik zal daar specifiek naar vragen. Ik ben wel iemand die alles zelf wil (kunnen) beheren.
Hopelijk geeft bovenstaande wat meer inzicht voor het verkrijgen van verdere tips.
Tja een beetje commercieel weerstation doet al €1000, zoveel schakelaars en sensoren ben je ook een paar duizend verder.
Led verlichting kan je ook middels traditionele (KNX)dimmers regelen, dat scheelt iets.
Het lijkt me een redelijk maar geen gigantisch bedrijfsgebouw. Waarom specifiek de wens voor KNX? Kan me voorstellen dat als kosten een ding zijn je een deel ook zonder fancy centraal systeem kan doen. Schakelaars of bewegingsmelders kan je ook direct aan een lamp/relais hangen.
Zodra je zaken gaat koppelen gaat de prijs hard omhoog. Die 500 voor de airco is 1, de integratie uren zijn waarschijnlijk een veelvoud.
Led verlichting kan je ook middels traditionele (KNX)dimmers regelen, dat scheelt iets.
Het lijkt me een redelijk maar geen gigantisch bedrijfsgebouw. Waarom specifiek de wens voor KNX? Kan me voorstellen dat als kosten een ding zijn je een deel ook zonder fancy centraal systeem kan doen. Schakelaars of bewegingsmelders kan je ook direct aan een lamp/relais hangen.
Zodra je zaken gaat koppelen gaat de prijs hard omhoog. Die 500 voor de airco is 1, de integratie uren zijn waarschijnlijk een veelvoud.
[ Voor 12% gewijzigd door Ethirty op 02-11-2025 10:37 ]
#team_UTC+1
Zorg dat je de projectbestanden meegeleverd krijgt bij oplevering, mocht je installateur op de fles gaan dan kan iemand anders je installatie beheren. Een installatie uitlezen is een dure klus. Je zou niet de eerste klant zijn die zo 'gegijzeld' wordt.Keyboardplayer schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:11:
Ten aanzien van het intellectuele eigendom, ik heb geen flauw idee hoe de programmeur daar mee omgaat. Ik zal daar specifiek naar vragen. Ik ben wel iemand die alles zelf wil (kunnen) beheren.
Leuk lijstje!Keyboardplayer schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:11:
....dit is wat ik in mijn voorbereiding een beetje in gedachten had:
Echter, de kracht van building automation, is dat het automatisch kan
Hier raken we nooit een lichtschakelaar aan, tenzij we een bepaalde scène willen oproepen. Al het licht gaat vanzelf aan, en ook weer uit.
Er zijn allerlei verschillende sensoren omdat te bereiken en het maakt de dagelijkse bezigheden zo veel comfortabeler.
Bedankt. Zie dat zij ook gewoon een fork hebben van dezelfde GitHub repo voor de device stack.P5ycho schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:40:
[...]
Dan moet je ook even naar OpenKNX kijken:
Klopt, met een beetje geluk kun je hierop voortborduren. Dat scheelt misschien werk, en wellicht is het makkelijker om je applicatie meer dan hobby-status te geven. Succes!Neijwiert schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:34:
[...]
Bedankt. Zie dat zij ook gewoon een fork hebben van dezelfde GitHub repo voor de device stack.
Ik heb ook een ruwe kostenberekening gemaakt. Dali wordt interessant vanaf een groter aantal dimbare lichtpunten. Per dimbaar lichtpunt is Dali iets goedkoper dan puur KNX, maar de Dali-KNX gateway is een extra kost. We zijn ondertussen wel 10 jaar later, dus misschien dat er op KNX vlak ondertussen goedkopere oplossingen bestaan.Keyboardplayer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 23:22:
Een hybride opzet is perfect mogelijk en wordt door vele mensen, waaronder ik, toegepast. Je inderdaad kan de installateur zijn ding laten doen en zelf volledig onafhankelijk HA als front-end implementeren. Ga je ook automatiseren in HA, dan moet je wel goed het scheidingsvlak definiëren tussen KNX en HA zodat het een niet met het ander interfereert.Hoe kijken jullie aan tegen een hybride opzet waarin KNX de basis vormt (voor betrouwbaarheid), maar Home Assistant als “front-end” fungeert? Kan ik de KNX-programmeur dan gewoon zijn werk laten doen, terwijl ik zelf de interface bouw?
Home Assistant kan op zich ook wel erg betrouwbaar zijn, het hangt vooral af van de hardware waarop je het installeert. Op een simpele RPI (wel liefst met iets van UPS) kun je jaren draaien zonder omkijken. Al is het wel aan te raden om regelmatig updates te doen van HA, minstens enkele keren per jaar, zodat je niet plots met te grote wijzigingen zit als je na jaren toch eens een verse installatie moet doen.
Ik heb zelf geen bedieningspanelen maar ik ben er wel al tegengekomen met best een moderne look zonder dat je meteen naar een overpriced Basalte moet gaan. In het betaalbare spectrum heeft Zennio bv wel mooie producten en MDT is hier ook wel populair. Het kan slicker maar het is ook niet meteen een 30-jaar oude look. Als je wat zoekt vind je vast wel nog een hele hoop interessante panelen.Onze installateur had het over bedieningspanelen, maar ik vrees dan een soort retro Windows 3.1-look met vierkante knoppen. Hoe modern zijn die oplossingen tegenwoordig echt of laten jullie dat stuk liever buiten KNX en in een eigen UI-oplossing landen?
Ik heb onlangs het spits afgebeten en een paar van die modules besteld om mee te experimenteren. Als ik het goed begrijp is het voornamelijk de NanoBCU die als voeding en levelshifter functioneert. Vervolgens zitten er in die modules een RP2040 met OpenKNX firmware die via ETS te configureren zou moeten zijn.P5ycho schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:40:
[...]
Dan moet je ook even naar OpenKNX kijken:
De library zou hardware agnostisch moeten zijn. Volgens de beschrijving van de library zou het even goed mogelijk moeten zijn om een NanoBCU te kopen en er een esp32 of iets anders aan te hangen.
Het was/is wel een gedoe om die dingen te bestellen helaas. Voor 1 of andere reden heeft degene die de modules verkoopt, besloten dat hij niet in staat is de modules te leveren in andere landen. Dit vanwege de uiteenlopende wetten omtrent recycling, consumentenrechten. Ik dacht dat we daar de EU en vrij verkeer van goederen voor hadden uitgevonden, maar goed. Als je toch wilt bestellen verwijst hij door naar een forwarding service. Dit alles is allemaal in het Duits en werkt net niet echt lekker (je moet onder andere identificatie aanleveren).
Ook snap ik niet hoe zo'n constructie het hele consumentenrechten verhaal omzeild, want ik regel dit allemaal als particulier, maar goed.
Op dit moment zou het pakket onderweg moeten zijn met GLS naar mij vanaf de de forwarder. Als mensen geintresseerd zijn in deze modules. Kan ik mijn ervaringen delen.
Mocht het goed werken kunnen we in de toekomst misschien gezamenlijke bestellingen plaatsen.
mjkl schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:33:
Voor 1 of andere reden heeft degene die de modules verkoopt, besloten dat hij niet in staat is de modules te leveren in andere landen. Dit vanwege de uiteenlopende wetten omtrent recycling, consumentenrechten. Ik dacht dat we daar de EU en vrij verkeer van goederen voor hadden uitgevonden, maar goed.
offtopic:
Als een Duitse leverancier hier wil leveren, heeft ‘ie met onze wetgeving én bijvoorbeeld BTW te maken. Dus geen Duitse 19% maar onze 21%. Ik snap best dat kleinere webshops die extra administratie, risico en rompslomp willen voorkomen.
Door een forward-partij te gebruiken, levert hij binnen DE. De rest is niet zijn probleem meer….
Als een Duitse leverancier hier wil leveren, heeft ‘ie met onze wetgeving én bijvoorbeeld BTW te maken. Dus geen Duitse 19% maar onze 21%. Ik snap best dat kleinere webshops die extra administratie, risico en rompslomp willen voorkomen.
Door een forward-partij te gebruiken, levert hij binnen DE. De rest is niet zijn probleem meer….