Ik doe het ook nog gewoon op de YAML-manier, maar dat was ook al een 5j geleden opgezet uiteraard. Het importeren van het ETS-project heb ook nog maar vrij recent pas gedaan. Ik moet zeggen dat HA wel veel handiger is als busmonitor dan ETS zelf. De rudimentaire filtermogelijkheid is al een hele verbetering op ETS.
hey iedereen, ik heb al veel geleerd van dit topic maar stoot nu op een probleem waarvan ik de oplossing helaas maar niet vind.
Ik heb een volledig werkende KNX-installatie.
Ik heb een Ksenia alarm installatie in mijn huis. Nu heb ik dus de porta 4.0 gateway aangekocht zodat ik de statussen van mijn alarm via de porta 4.0 gateway op de knx-bus kan krijgen.
https://ivoryegg.co.nz/sh...rface-konnex-knx-protocol
Het ksenia alarm geeft de gegevens via mijn ethernet-netwerk door aan de gateway, de gateway is op zijn beurt dan verbonden met de knx-bus. De porta 4.0 gateway en mijn ksenia alarm zijn beide aangesloten op mijn netwerk (via een unmanaged switch). Ik kan beide met succes "pingen" via Opdrachtprompt. Beide toestellen zitten op hetzelfde subnet. Namelijk 192.168.2.x
Echter vanuit het ksenia web portaal lukt het mij niet om de link te leggen naar mijn porta 4.0 gateway.
Ik ben nu, na heel lang zoeken, erachter gekomen dat het mogelijks kan liggen aan:
PORT STATE SERVICE VERSION
3671/udp closed efcp
Bovenstaande heb ik gevonden door software Zenmap te gebruiken.
Voor mij is het nogal chinees maar als ik het goed begrijp gaat het over een poort van mijn porta 4.0 gateway, die gesloten is en zou moeten open zijn zodat mijn Ksenia paneel verbinding kan maken met de gateway?
Helaas zie ik in de porta configurator nergens een optie om deze poort open te zetten, of iets gelijkaardigs.
Ook lukt het mij niet om via de browser "binnen te geraken" in de gateway door te surfen naar het ip-adres ervan.
Ik heb alvast de firma Ksenia een mail gestuurd met de vraag achter een oplossing, maar ben nogal ongeduldig en hoopte dat iemand hier al eens hetzelfde/gelijkaardig probleem heeft gehad en de oplossing kent?
alvast dank
Edit: oplossing:
Blijkbaar heeft de software, die Ksenia beschikbaar stelt online, veel minder opties dan degene die de installateur kan downloaden. Enkel de installateur/professional kan dus de poort te openen..
Edit2: of het heeft te maken met de firmware die dient geupdate te worden, dit kan blijkbaar ook enkel door de installateur, via het SecureWeb van Ksenia.
-> Ik zal deze post updaten van zodra het probleem opgelost is en ik dus de oorzaak/oplossing met zekerheid ken.
Ik heb een volledig werkende KNX-installatie.
Ik heb een Ksenia alarm installatie in mijn huis. Nu heb ik dus de porta 4.0 gateway aangekocht zodat ik de statussen van mijn alarm via de porta 4.0 gateway op de knx-bus kan krijgen.
https://ivoryegg.co.nz/sh...rface-konnex-knx-protocol
Het ksenia alarm geeft de gegevens via mijn ethernet-netwerk door aan de gateway, de gateway is op zijn beurt dan verbonden met de knx-bus. De porta 4.0 gateway en mijn ksenia alarm zijn beide aangesloten op mijn netwerk (via een unmanaged switch). Ik kan beide met succes "pingen" via Opdrachtprompt. Beide toestellen zitten op hetzelfde subnet. Namelijk 192.168.2.x
Echter vanuit het ksenia web portaal lukt het mij niet om de link te leggen naar mijn porta 4.0 gateway.
Ik ben nu, na heel lang zoeken, erachter gekomen dat het mogelijks kan liggen aan:
PORT STATE SERVICE VERSION
3671/udp closed efcp
Bovenstaande heb ik gevonden door software Zenmap te gebruiken.
Voor mij is het nogal chinees maar als ik het goed begrijp gaat het over een poort van mijn porta 4.0 gateway, die gesloten is en zou moeten open zijn zodat mijn Ksenia paneel verbinding kan maken met de gateway?
Helaas zie ik in de porta configurator nergens een optie om deze poort open te zetten, of iets gelijkaardigs.
Ook lukt het mij niet om via de browser "binnen te geraken" in de gateway door te surfen naar het ip-adres ervan.
Ik heb alvast de firma Ksenia een mail gestuurd met de vraag achter een oplossing, maar ben nogal ongeduldig en hoopte dat iemand hier al eens hetzelfde/gelijkaardig probleem heeft gehad en de oplossing kent?
alvast dank
Edit: oplossing:
Blijkbaar heeft de software, die Ksenia beschikbaar stelt online, veel minder opties dan degene die de installateur kan downloaden. Enkel de installateur/professional kan dus de poort te openen..
Edit2: of het heeft te maken met de firmware die dient geupdate te worden, dit kan blijkbaar ook enkel door de installateur, via het SecureWeb van Ksenia.
-> Ik zal deze post updaten van zodra het probleem opgelost is en ik dus de oorzaak/oplossing met zekerheid ken.
[ Voor 15% gewijzigd door 0rt3x op 20-09-2025 16:36 ]
@0rt3x Ik denk persoonlijk dat je deze vraag eerder bij een beveiligsforum / inbraak gedeelte kunt stellen dan hier bij het KNX gedeelte.
De vraag is niet direct KNX gerelateerd en denk dat de kans van slagen hier best gering is.
De vraag is niet direct KNX gerelateerd en denk dat de kans van slagen hier best gering is.
Borromini schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:00:
Heb je je interface al proberen herstarten? Desnoods verwijderen en opnieuw toevoegen?
Dank voor de reacties! Inmiddels heb ik weer een werkende tunneling verbinding en kan ik weer downloaden naar de apparaten. 🥳Borromini schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:17:
@W1990 Staat multicast aan op je router? Ik veronderstel van wel. Maar zonder dien je de interface volledig handmatig toe te voegen in ETS.
Uiteindelijk de IP interface geheel uit ETS verwijderd en alles nog een keer handmatig geconfigureerd. Geen idee waarom het nu wel werkt.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met
het gebruik van een touchpanel als thermostaat? Ik wil graag de interne thermostaat van mijn BJ SmartTouch gebruiken om een cv pomp te schakelen.
Hoe krijg ik dit werkend in ETS en visueel op het touchpanel? Of heb ik dan een logic module nodig?
Een thermostaat heeft in de basis een temperatuur input, en een aan/uit, pwm of % uitgang. Die knoop je dan aan een knx actor die je cv pomp schakelt bijv.
Het is goed om even in te lezen in een room controller, thermostaat en temperatuursensor. Alle drie hebben een andere functie binnen knx.
De room controller gebruik je om het setpoint in te stellen.
De thermostaat regelt naar het setpoint.
De temperatuursensor is feedback naar de thermostaat vanuit de ruimte.
Deze functies kunnen separaat, maar ook samen bestaan in een knx device.
Het is goed om even in te lezen in een room controller, thermostaat en temperatuursensor. Alle drie hebben een andere functie binnen knx.
De room controller gebruik je om het setpoint in te stellen.
De thermostaat regelt naar het setpoint.
De temperatuursensor is feedback naar de thermostaat vanuit de ruimte.
Deze functies kunnen separaat, maar ook samen bestaan in een knx device.
[ Voor 58% gewijzigd door P5ycho op 23-09-2025 13:42 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Beste,
Ik ga een nieuwe vrijstaande woning bouwen en wil domotica KNX gaan toepassen.
Nu wordt er al snel verwezen naar een GIRA ONE server, echter wil ik ook camera's en het alarm systeem toevoegen.
Nu is mijn vraag, zijn er alarmsystemen en camera's die hier rechtsreeks mee te koppelen zijn of heb ik dan extra modules nodig?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen?
Nu wordt er al snel verwezen naar een GIRA ONE server, echter wil ik ook camera's en het alarm systeem toevoegen.
Nu is mijn vraag, zijn er alarmsystemen en camera's die hier rechtsreeks mee te koppelen zijn of heb ik dan extra modules nodig?
~Hmm.. nevermind. Zit toch wat meer aan vast en niet mijn cup of tea~
[ Voor 84% gewijzigd door Gwaihir op 24-09-2025 20:53 ]
Er is denk ik geen eenduidig antwoord te geven.Marc3773 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:08:
Beste,
Er zijn alarmsystemen te koppelen aan KNX. En er zijn camera’s die waarvan je het beeld via een KNX server/scherm kan koppelen. Gira zou ik daar in ieder geval niet snel in vertrouwen
Dat je daar extra modules of interfaces voor nodig hebt is aannemelijk, zo werkt het meestal met KNX. Er zijn maar weinig van dat type producten met een eigen bus aansluiting. Zo kan je airco’s, warmtepompen etc koppelen zonder dat het apparaat zelf een interface heeft. Maakt het nóg een stukje duurder en de mogelijkheden worden bepaald door de maker van de interface.
Sowieso is Gira One geen KNX, maar een op
KNX gebaseerde kreupele variant, die enkel met een beperkt aantal van hun eigen producten werkt. Elke grote naam lijkt zijn eigen variant te willen hebben. Mijn suggestie is niet doen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Welkom, ik heb een smart-home gebouwd met knx (75 nodes), dali, smi, alarm, camera”s, enzMarc3773 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 20:08:
Beste,
Nu wordt er al snel verwezen naar een GIRA ONE server,
Gira One is een Gira-ding dat, zover ik weet, enkel met Gira overweg kan en dat alles tegen Gita prijzen. Een centrale unit vinden is lastig. Ik gebruik de Gira X1,alleen die raad niemand hier aan.
Alarm heb ik Jablotron 100 met KNX interfaces. Gebruik bv de deurcontacten van het alarm om verlichting te besturen.
Cametas en KNX zie ik niet als combi, wanr daar kan KNX niets mee.
Als dashboard gebruik ik HA, werkt super met KNX. Heeft geen automatiseringen, dat zit in KNX. Camera”s, Warmtepomp, Solar, ventilatie, etc zitten daar ook bij in.
O ja, je bent welkom in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Mijn huis is slimmer dan ik...
Zijn er hier nog mensen met mdt glastasters? Mijn vrouw heeft de grootste moeite met de touches. Die registreren heel slecht op haar vingers. Heeft nog iemand dat probleem?
Ik heb mijn hele huis vol met deze dingen. Geen enkel probleem. Overigens heb ik vaak last dat touch het niet doet op andere apparaten. Telefoon of smartwatch herkent touch van mijn vinger niet. Bij de glastaster nooit last van gehad.Jog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:57:
Zijn er hier nog mensen met mdt glastasters? Mijn vrouw heeft de grootste moeite met de touches. Die registreren heel slecht op haar vingers. Heeft nog iemand dat probleem?
In mijn schuur heb ik de niet glas variant van MDT. Dus degene met knoppen. Wat ik daaraan merk is als je deze op een houten wand monteert dat de bladzijde knoppen slechter reageren. Dit komt doordat de houten wand als vinger wordt herkent. Is op te lossen door ze iets verder van de wand af te monteren.
Klaas
We hadden met een profopstelling problemen met goede touch. Daarom hier juist voor de knoppen-variant gekozen. bevallen zeer goed. We overal tegen steen gemonteerd.klaasopurk schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:03:
Ik heb mijn hele huis vol met deze dingen. Geen enkel probleem.
We're wrapping up a month of celebration for 35 years of KNX.
⏳ Just 24 hours left to benefit from:
✔️ 35% OFF ETS6 Professional, Home & Lite
💡 Valid for both new and upgrade licenses
🎁 A Free ETS App: Project Password Manager
🎉 An automatic entry into our lottery to win one of 35 KNX Devices, proudly sponsored by KNX Members!
If you've been thinking about upgrading or getting started with KNX, this is the moment.
👉 Your voucher code: KNXIS35YYHHZDXBFA
🛒 Shop here: https://my.knx.org/en/shop/ets
ℹ️ More info & conditions: https://shorturl.at/IC81S
🏆 Full prizes list: https://pages.insightly.services/KNXgiveaways
⏳ Just 24 hours left to benefit from:
✔️ 35% OFF ETS6 Professional, Home & Lite
💡 Valid for both new and upgrade licenses
🎁 A Free ETS App: Project Password Manager
🎉 An automatic entry into our lottery to win one of 35 KNX Devices, proudly sponsored by KNX Members!
If you've been thinking about upgrading or getting started with KNX, this is the moment.
👉 Your voucher code: KNXIS35YYHHZDXBFA
🛒 Shop here: https://my.knx.org/en/shop/ets
ℹ️ More info & conditions: https://shorturl.at/IC81S
🏆 Full prizes list: https://pages.insightly.services/KNXgiveaways
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P7jjdMr8jA3O4QV579g5Mn8D.jpg?f=user_large)
[ Voor 62% gewijzigd door teaser op 29-09-2025 14:16 ]
Ik heb in 2019 ETS 5 professional gekocht en toen de programmatie van ons huis gedaan. Momenteel loopt alles heel stabiel en gebruik ik nog steeds 5.7.7 als ik eens iets wil aanpassen.
Ik heb eigenlijk amper automatisaties in KNX zelf maar enkel de goeie en betrouwbare basiswerking van het huis.
Al de rest verloopt eigenlijk via home assistant en ik vind het daar makkelijker om zaken slim te automatiseren.
Home assistant draait hier ook wel stabiel maar als die zou uitvallen kan ik nog perfect alles basis bedienen in huis.
Ergens wil ik wel naar ETS 6 upgraden maar dat kost 350 excl btw (-35% nu) en momenteel zie ik de meerwaarde nog niet tot ik misschien devices heb die het vereisen.
(maar ja eens het huis "af" is ga ik ook niet constant nieuwe knx devices beginnen plaatsen.
Zijn er hier al veel die de upgrade naar 6 hebben gedaan?
Ik heb eigenlijk amper automatisaties in KNX zelf maar enkel de goeie en betrouwbare basiswerking van het huis.
Al de rest verloopt eigenlijk via home assistant en ik vind het daar makkelijker om zaken slim te automatiseren.
Home assistant draait hier ook wel stabiel maar als die zou uitvallen kan ik nog perfect alles basis bedienen in huis.
Ergens wil ik wel naar ETS 6 upgraden maar dat kost 350 excl btw (-35% nu) en momenteel zie ik de meerwaarde nog niet tot ik misschien devices heb die het vereisen.
(maar ja eens het huis "af" is ga ik ook niet constant nieuwe knx devices beginnen plaatsen.
Zijn er hier al veel die de upgrade naar 6 hebben gedaan?
Hier de "dure" Basalte sentido's. Ik heb er zelf ook geen problemen mee maar mijn vrouw vindt ze hatelijk en ze moet vaak meerdere keren touchen alvorens ze werken.Jog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:57:
Dus het lijkt me toch van persoon tot persoon af te hangen of ze goed werken.
Hier zijn de touch knoppen van Loxone afgeschoten. Het hardst door m'n vrouw.
(We hebben er zeer doelbewust één gekocht en in gebruik genomen, juist om dit te testen. Nou ja.. + eentje in een klok/wekker/bedlampje.)
Ik raad eenieder die graag een futuristische interface wil aan om Star Trek wel te blijven kijken tot en met de ontwikkeling van de Delta Flyer, in Voyager
.
Edit ter verduidelijking van wat wij onprettig vinden. Het voelt algeheel lastig om het juiste aanraakvlak (betrouwbaar) een juist aantal keer te raken.
Daarbij allereerst opgemerkt dat we dit vaak in het donker doen. Lang niet altijd bijstellen van het licht dus, maar vaak echt bedienen, in een ruimte nog zonder bewegingsmelder. Toch zal dat vanuit bed 's nachts niet anders worden.
Ik merk dat ik een schakelaar altijd, ook bij licht dus, (deels) op de tast lokaliseer. En dan raak ik 'm soms al terwijl ik 'm nog zoek, waardoor je 'm dan al snel dubbel raakt. En dubbel heeft (in Loxone) een andere betekenis. Daarbij verschilt hoe nadrukkelijk je 'm moet raken sterk van moment tot moment - droge vingers of niet - en moet je ook nog 'ns het juiste van vijf aanraakvlakken raken.
(We hebben er zeer doelbewust één gekocht en in gebruik genomen, juist om dit te testen. Nou ja.. + eentje in een klok/wekker/bedlampje.)
Ik raad eenieder die graag een futuristische interface wil aan om Star Trek wel te blijven kijken tot en met de ontwikkeling van de Delta Flyer, in Voyager
Edit ter verduidelijking van wat wij onprettig vinden. Het voelt algeheel lastig om het juiste aanraakvlak (betrouwbaar) een juist aantal keer te raken.
Daarbij allereerst opgemerkt dat we dit vaak in het donker doen. Lang niet altijd bijstellen van het licht dus, maar vaak echt bedienen, in een ruimte nog zonder bewegingsmelder. Toch zal dat vanuit bed 's nachts niet anders worden.
Ik merk dat ik een schakelaar altijd, ook bij licht dus, (deels) op de tast lokaliseer. En dan raak ik 'm soms al terwijl ik 'm nog zoek, waardoor je 'm dan al snel dubbel raakt. En dubbel heeft (in Loxone) een andere betekenis. Daarbij verschilt hoe nadrukkelijk je 'm moet raken sterk van moment tot moment - droge vingers of niet - en moet je ook nog 'ns het juiste van vijf aanraakvlakken raken.
[ Voor 50% gewijzigd door Gwaihir op 06-10-2025 10:22 ]
Hier de touch knoppen van Zennio en vrij tevreden van... het niet of slecht werken van de knoppen bij bepaalde personen nog niet meegemaakt. Ook eerste1 gekocht als test en dan de rest gekocht :ndedecke schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:01:
[...]
Hier de "dure" Basalte sentido's. Ik heb er zelf ook geen problemen mee maar mijn vrouw vindt ze hatelijk en ze moet vaak meerdere keren touchen alvorens ze werken.
Dus het lijkt me toch van persoon tot persoon af te hangen of ze goed werken.
[ Voor 5% gewijzigd door Not Applicable op 06-10-2025 09:07 ]
Iemand die HUE met de X1 integreert en dit aan mij kan uitleggen alsof ik voor het eerst een computer aanraak?
Ik heb een poging gedaan, maar voor het eerst een computer aanraken en een X1 begrijpen?pantslol schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:16:
Iemand die HUE met de X1 integreert en dit aan mij kan uitleggen alsof ik voor het eerst een computer aanraak?
Een deel heb ik werkend gekregen. Ik kon een aantal lampen en groepen koppelen aan de X1. Hoe ik die vervolgens weer aan een groepsadres en fysieke knoppen kon koppelen ben ik nooit aan toegekomen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat is hetzelfde punt dat ik heb bereikt! En elke logic function die ik maak leidt niet tot het beoogde resultaat helaas...Ethirty schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:19:
[...]
Ik heb een poging gedaan, maar voor het eerst een computer aanraken en een X1 begrijpen?
Een deel heb ik werkend gekregen. Ik kon een aantal lampen en groepen koppelen aan de X1. Hoe ik die vervolgens weer aan een groepsadres en fysieke knoppen kon koppelen ben ik nooit aan toegekomen.
Nee dan doen we niet. Je bent Tweaker of nietpantslol schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:16:

Natuurlijk helpen we je wel op weg.
- Hue devices voeg je toe vanuit de Bridge in de Gira App op je telefoon.
- In GPA (op je computer) vind je deze dan terug onder "Datapunten", sectie "Apparaat datapunten" en dan helemaal naar beneden scrollen.
- Een Hue-item openklappen en je ziet alle variabelen.
- Die kun je aan KNX-koppelen door uit de linker kolom "Geïmporteerde KNX groepsadressen", de juiste waarde naar het juiste datapunt te slepen.
Heeft iemand ervaring met tijdsafhankelijk dimmen ('time dependent dimming') van MDT? Ik krijg het niet aan de praat
.
Ik heb 'time dependent dimming' ingeschakeld op de ADK-0401.02 en dat maakt twee extra groepsobjecten beschikbaar: 'Time dependent dimming - Switching' en 'Time dependent dimming - Status' (nummers 80 en 81). Die lijken één op één om te wisselen met resp 64 en 70, maar dat lukt niet als ik dat doe in de betrokken groepsadressen (schakelaar en status). Iemand een idee? Lijkt me dat ik beide groepsobjecten niet samen in één groepsadres moet/mag hebben tegelijkertijd? De documentatie van MDT geeft er geen uitsluitsel over.
/f/image/KxHXqMcBt8KSnUiGSZ0rSNLf.png?f=fotoalbum_large)
De uitgang in kwestie wordt geschakeld door een sensor, maar dat lijkt me niet het probleem te zijn. In de oude (niet tijdsafhankelijke) opstelling ging de lamp netjes aan en uit zoals verwacht.

Ik heb 'time dependent dimming' ingeschakeld op de ADK-0401.02 en dat maakt twee extra groepsobjecten beschikbaar: 'Time dependent dimming - Switching' en 'Time dependent dimming - Status' (nummers 80 en 81). Die lijken één op één om te wisselen met resp 64 en 70, maar dat lukt niet als ik dat doe in de betrokken groepsadressen (schakelaar en status). Iemand een idee? Lijkt me dat ik beide groepsobjecten niet samen in één groepsadres moet/mag hebben tegelijkertijd? De documentatie van MDT geeft er geen uitsluitsel over.
/f/image/KxHXqMcBt8KSnUiGSZ0rSNLf.png?f=fotoalbum_large)
De uitgang in kwestie wordt geschakeld door een sensor, maar dat lijkt me niet het probleem te zijn. In de oude (niet tijdsafhankelijke) opstelling ging de lamp netjes aan en uit zoals verwacht.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje