Ik zou jullie even op de hoogte houden met de integratie van Peblar in mijn Loxone omgeving, het is nog wel even een dingetje. De Peblar ondersteunt communicatie op 2 manieren.
- REST API ( http req/put/patch methode )
- Modbus TCP
De eerste methode is helaas voor Loxone niet te doen, gezien ze werken met Content type: Application/json en dat ook nog gecombineerd met een HTTP header, ( Authorization= <64tekens code> ).
Voor digitale uitgangen heb je wat meer opties en is er wel een mouw aan te passen maar na 2 uur van alles en nogwat in de body, header en requests te gooien heb ik van de REST API de handdoek in de ring gegooid. Ik heb zelfs nog een Pico C programma geschreven ( ja, met behulp van onze ChatGPT ), maar helaas, ook geen succes.
Achteraf had ik uberhaupt de voorkeur gehad om gebruik te maken van Modbus TCP, ik gebruik dit protocol ook al voor mijn PV en warmtepomp installatie naar alle tevredenheid ( stabiel ).
Dus na het configureren van een modbusserver in Loxone eerst maar eens de device aangemaakt en een random register proberen uit te lezen.
- Nu staat "Gefragmenteerde pakketten" aan, maar dat heeft ook al 100x aan en uit gestaan ;-)
- Nergens in de handleiding/api van Peblar staat welk device ID ik moet kiezen, ben al van 0 naar 20 geweest.. zonder succes
Documentatie Modbus API:
https://developer.peblar.com/modbus-api
Maar helaas, wat ik ook doe met de verschillende instellingen als "byte volgorde", "woord volgorde", welk adres van de unit ik pak, welke IO, uint32, int32, int16, uint16 etc. etc. Ik blijf foutmeldingen krijgen:
Omdat de Loxone soms echt wel een andere approach heeft, heb ik toch maar even een Modbus TCP tooltje gedownload op mijn PC en ook het zelfde proberen uit te lezen...
Op het moment als ik in mijn Peblar de Modbus TCP functionaliteit uit zet, krijg ik meteen andere foutmeldingen, dus de connectiviteit is er wel...
Maar ik krijg hem niet uitgelezen, tot zover dus nog mijn ervaring met Loxone <> Peblar, ik heb bovenstaande info in een ticket naar Peblar gestuurd, eens kijken hoe hun support is, heb ik daar ook meteen ervaring mee
M.b.t. de REST API, ik weet dat ik daar evt. met een Loxberry oid wat tussen kan zetten om de requests voor de Loxone te versimpelen, maar ik wil daar niet aan, het moet gewoon rechtstreeks vanuit de Loxone kunnen ( moeten ).
[
Voor 3% gewijzigd door
HammieDuDe op 24-09-2025 09:18
]