Pulse_ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:15:
Heeft er iemand ervaring met een loxone laadpaal in Belgie te laten integreren met een bestaand laad netwerk (liefst totalenergies).
Ik heb het volgende doorgelezen en technisch is allemaal geen issue de opzet te doen:https://www.loxone.com/nlnl/blog/wallbox-afrekenen-ocpp/.
Situatie is als volgt. Mijn partner heeft een wagen van het werk en heeft zo een mooie kaart om te 'tanken' bij publieke palen. Allemaal mooi maar als je thuis wilt kunnen laden moet je een paal van de werkgever installeren waar je 0 controle over hebt wat betreft slimme sturing.
Als ik nu een loxone paal kan zetten die werkt met hun kaartje is alles helemaal top. Als ik op een of andere manier toch hun ding zou kunnen integeren ook toppie. Ik wil vooral vermijden dat dat ding zit te laden als de warmtepomp aanspringt of je begint met koken. Maar ook niet steeds de stekker moet gaan zitten uittrekken. Het dak ligt vol zonnepanelen dus als er overschot is mag dat in de auto gedumpt worden bv. Auto min % laten aanhouden en daarboven enkel als er zon is en zo van die zaken.
Alle tips welkom
Heb er speciaal een tweakers account voor gemaakt 😊, moest er eens van komen.
Ik wilde ook geen laadpaal van/via de werkgever. Wegens te duur, moeilijk te integreren en privé niet bruikbaar.
Nu loxone sinds enkele maanden ocpp ondersteunde ook maar eens mijn huiswerk beginnen maken.
update: werkt enkel vanaf
miniserver gen2
Mijn laadpaal doet de afrekening via eflux. Heb daar het goedkoopste abonnement afgesloten. En zij doen de afrekening naar Q8 (ik heb een laadkaart van Q8).
Het meeste werk was om bij eflux mijn laadpaal geregistreerd te krijgen.
Blijkbaar bij alfen of andere palen wordt het mac of serienummer automatisch gebruikt om deze te activeren bij e-flux.
Bij loxone kan je dat zelf ingeven in de configuratie. Want de ocpp server connector zit niet in de paal maar draait op de miniserver. Ik heb ook gewoon mac of serienummer van de laadpaal hier ingegeven. En dan dit per helpdesk zo geregeld.
Dus bovenstaande zal ook wel werken rechtstreeks bij Total, maar ze moeten mee willen werken.
Voordeel bij mij is dat iedereen met een laadpas (Q8, total, …) kan laden.
Loadbalancing werkt, heb ik even gesimuleerd en je hoort hem switchen tussen 1 of 3 fase. Hij gaat ook gewoon in pauze als er niet genoeg ‘overschot’ is.
Als mijn digitale meter er is schaf ik mij deze aan:
https://shop.loxone.com/n...00663-p1-meter-reader-air
en dan komt dat wel goed.
Evt. aandachtpuntje is het constant switchen tussen 3 en 1 fase… maar dat lossen we dan wel op.