Vandaag een Satellite master aangesloten. Wireless speaker had ik reeds aangesloten.
Het was een inkoppertje op je vraag eigenlijk, want in de config help staat:
code:
1
2
3
| De integratie met Spotify maakt het afspelen van Spotify-muziek of afspeellijsten mogelijk. Een Spotify Premium-account is vereist.
Eén Premium-account ondersteunt een enkele stream naar één of meerdere zones tegelijk, met behulp van Vaste of Dynamische Groepen.
Om verschillende inhoud tegelijkertijd naar meerdere zones te streamen, zijn meerdere Premium-accounts vereist. Deze hoeven geen onderdeel te zijn van een Familieplan. |
Een family abo is een administratieve aangelegenheid. Er zijn meerdere accounts die onder een family hangen. Deze administratie is voor de werking van Spotify niet relevant. Ook niet in Loxone en gedraagt zich net als met Sonos:
- Bundelen van zones om 1 stream te syncen gaat met 1 spotify account
- Verschillende zones verschillende muziek afspelen moet met dezelfde hoeveelheid Spotify accounts
- Het gebruiken van 1 Spotify account om verschillende streams tegelijk af te spelen kan niet. Dat kan ook niet met andere apparaten. Ik heb wel eens mijn Spotify accountgegevens gegeven aan mijn zwager. Dan kon het gebeuren dat ik thuis muziek aan het afspelen was en die stopte ineens omdat hij onder mijn account muziek op zijn mobiel aanzette.
In Loxone kan ik nu bevestigen dat bovenstaande zo werkt en dat de accounts ook per "Audio Player" moet worden ingesteld. In de Loxone app moet je via instellingen dan ook één of meerdere Spotify accounts toevoegen. In Sonos doe je dat éénmalig en kunnen alle zones/speakers gebruik maken van de account instellingen. Bij Loxone kun je per "Audio Player" verschillende Spotify accounts geconfigureerd hebben, dezelfde of anderen.
Wat ik nog even niet kan testen is Spotify Connect. Je zou alle "Audio Players" moeten zien, maar omdat mijn miniserver in een aparte vlan zit, krijg ik die niet te zien in mijn Spotify app op mobiel of laptop, want die zitten in een andere VLAN.
Edit: Dat blijkt dus niet zo te werken (ondanks dat Spotify in de help aangeeft "zelfde wifi"). Audio Player is ingelogd met de Spotify account en wordt zichtbaar in bijv de Spotify app op de iPhone. Ik krijg alleen de player "ineens" te zien als deze muziek via de Loxone app (met dezelfde Spotify account) aan het spelen is.
Ik kan die vraag dus eigenlijk alleen nu beantwoorden met de Wireless Speaker. Komende week zal ik de speakers op de juiste plek installeren. Ik heb nu even over mijn vloer tree kabel lopen naar de speakers in een test opstelling. Wil je wat getest hebben, laat maar weten.
MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Ik moet nu voor mijn nieuwbouw de keuze maken. We willen in ceiling speakers gebruiken met als doelstelling muziek luisteren op de achtergrond en soms als ik alleen thuis ben mag de muziek wat harder knallen. Op papier lijkt de RMS van de Audioserver vrij laag te zijn. Concreet twijfel ik nog tussen het gebruik van verschillende Sonos Amps met de Audioserver. Ben benieuwd naar de ervaring met de Audioserver. Hebben jullie de kwaliteit en power output al als een probleem ervaren?
Ik ga hier helaas zelf geen antwoord op kunnen geven (allemaal tree turbo speakers hier + wireless) ? Zijn anderen die wel de audioserver gebruiken met passieve speakers?
MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Als ik voor Loxone kies, is er nog de mogelijkheid om hun Master/Client speakers te gebruiken. Wat betreft bekabeling heel makkelijk maar je zit dan wel voor altijd vast aan deze technologie. Wat denken jullie?
Voor mij was Spotify Connect relevant, omdat mijn dochters eigen iphones hebben en ik denk, net als ik, dat ze liever de Spotify app willen gebruiken. Maar volgens mij ligt de keuze voor Spotify connect dus niet bij de Master/client speakers, maar de Spotify Connect instelling in iedere audioplayer of dat nu gekoppeld is aan een audioplayer/stereo extensions of master/client speakers. Bluetooth kan wellicht nuttig zijn voor mijn dochters voor andere mobiele apps.
Master/client speakers zijn denk ik dan vooral relevant voor de installatietijd van de bedrading, lengte ervan en bluetooth.
Bluetooth is alleen op de Master. De Clients kunnen alleen de stream van de Master overnemen, geen eigen stream. Clients kunnen wel qua volume apart ingesteld worden.
Heb je al een keuze gemaakt? (gezien je post van maart is) Je kunt natuurlijk prima flexibel zijn met de speakertechniek door te installeren alsof het passieve speakers zijn: dus In-ceiling alle buizen naar een centraal punt laten brengen, ipv te koppelen van box naar box, want dan beslis je eigenlijk al de inrichting.
Geconfigureerd, niet meer naar gekeken verder. Voelt voor mij als een hobby project. Leuk toen ik nog "jong" was, maar voor mij moet het eenvoudig zijn qua installatie, eenduidig, en dat is wel de kracht van Loxone zelf. Ik prik de Sattelite master erin, ga naar de Loxone config en vinden.
[
Voor 6% gewijzigd door
mgizmo op 05-06-2026 20:11
]