Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mies-ttk89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22-06 19:51
Nieuwe producten zijn zojuist uitgekomen:
- Video 1: YouTube: Nieuw: Button Air & Wrist Button Air | 2021 [HD]
- Video 2: YouTube: Loxone Explained: CuraeVitel – Ambient Assisted Living (AAL) in der ...
- Webshop - wrist button air: https://shop.loxone.com/nlnl/wrist-button-air.html
- Webshop - button air: https://shop.loxone.com/nlnl/button-air.html

[Voor 27% gewijzigd door mies-ttk89 op 20-05-2021 11:00]

A WAGO & Loxone Smart Home enthusiast!

Remote met één knop, voor 2x de prijs van de remote met vijf knoppen.. Tikkie schrikken.

Betekent dat ook weldra het eind van die eerste, zoals de 'extension' eruit ging omdat deze 'te goedkoop' was geworden?
Alles wat met "alarm", "beveiliging", "zorg", "hulp begeleidend wonen" te maken heeft mag 2x of zelfs een meervoud er van kosten hé,.. en men betaald het er ook gewoon voor.

Merk dat op mijn werk ook veel, we hebben relatief veel klanten in de zorg, die worden met sommige dingen echt een poot uit getrokken omdat iets "speciaal voor de zorg" moet zijn ( claimen ze ).

Of die rode/oranje verf/kleur is zo duur, dat kan ook...

Nieuwbouw in volle gang | Loxone | PHUZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HammieDuDe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Ja en nee, intern denk ik wel, extern zal het wel via de MS gaan lopen, lijkt me sterk dat er individuele portforwardings nodig moeten gaan zijn voor de stream van de Intercom
Zowel WebRTC als SIP hebben zelf NAT traversal methodes aan boord. Je hoeft niets aan je router te configureren om die videostream naar buiten toe te staan.

Het enige wat nodig is, is dat je app en intercom aan elkaar gestitched worden. Maar volgens mij doet de loxone cloud dat.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wat zou de ideale hoogte zijn om die nieuwe loxone intercom op te hangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!
JackBol schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:52:
Wat zou de ideale hoogte zijn om die nieuwe loxone intercom op te hangen?
In de datasheet van Loxone staat bovenkant Intercom op 1,6m hoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-06 14:01
AlbertHeym schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:55:
[...]
Mag ik zo vrij zijn mijn ervaringen te delen, ik heb niet alle tekeningen nagelopen maar in elk geval dingen die ik belangrijk vond of waar ik nu tegenaan loop :):
- Tree kabel onder je bed, daarmee kun je een bewegingsmelder onder je bed monteren die het opstaan/lopen triggert, zonder dan ie bewegingen OP het bed waarneemt.
- Elektrische gordijnen zijn cool, en de buis kun je combineren voor een raamcontactje, heb je gelijk het alarm erin zitten.
Mag ik je er drie vragen over stellen?

Hoe zijn de 230v en loxone kabels bij de ramen geïnstalleerd? Ik wilde rechtsboven elk raamkozijn een 4g kabel (230v) plaatsen in een inbouwdoos. Dan kan ik op termijn rolluiken / lamellen aan de buitenkant plaatsen. Linksboven hetzelfde raam wilde ik een inbouwdoos voor loxone maken (24v) voor een raamcontact. In de post geef je aan elektrische gordijnen te gebruiken via Loxone. Hoe heb je deze gerealiseerd / welke kabels heb je daarvoor aangelegd?

De meeste stopcontacten komen op 30 cm hoogte vanaf de afgewerkte vloer. Dat lijkt een beetje de ongeschreven regel te zijn. Maar hebben jullie dat ook gedaan voor de stopcontacten in het midden van een bed? 30 cm lijkt me dan een beetje hoog en dan komt het stopcontact waarschijnlijk niet onder het matras uit

Bedsensor:
Welke bewegingssensor heb je onder het bed geplaatst die met een treekabel wordt aangestuurd. Ik kan daar niet echt iets geschikts voor vinden maar waarschijnlijk kijk ik niet goed. ALternatief is via een 230v stopcontact onderbed en dan draadloos (maar dat heeft ook zo zijn nadelen).

[Voor 10% gewijzigd door grotius op 30-05-2021 16:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja ik ben daar ook denk ik wel enthousiast voor te krijgen, de bedsensor, goeie tip! Ik ga een treekabel onder het bed uit laten komen!

Welke sensor volg ik ook even

• Stijnb_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:56
Ik zou graag een android tablet aan de muur voorzien.
Alleen zou ik willen dat alleen het loxone scherm beschikbaar is.
En als je op het scherm klikt dat je automatische het loxone scherm ziet zonder te hoeven inloggen.
Iemand die dit al eerder heeft voorzien?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

grotius schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:05:

Bedsensor:
Welke bewegingssensor heb je onder het bed geplaatst die met een treekabel wordt aangestuurd. Ik kan daar niet echt iets geschikts voor vinden maar waarschijnlijk kijk ik niet goed. ALternatief is via een 230v stopcontact onderbed en dan draadloos (maar dat heeft ook zo zijn nadelen).
Wat voor nadelen heb je het dan over?

De verticale kijkhoek (van 110 graden bij de tree / air devices) lijkt mij de grootste uitdaging op te leveren. Klopt dat?

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Stijnb_ schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 06:48:
Ik zou graag een android tablet aan de muur voorzien.
Alleen zou ik willen dat alleen het loxone scherm beschikbaar is.
En als je op het scherm klikt dat je automatische het loxone scherm ziet zonder te hoeven inloggen.
Iemand die dit al eerder heeft voorzien?
Ik heb gewoon een goedkoop galaxy tab a tablet aan de muur met een vidamount. Werkt prima. Loxone tab blijft gewoon draaien op de achtergrond een je ziet ook de loxone screensaver. Voeding gaat via POE met een adapter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stijnb_
  • Laatst online: 17:56
-SimJoc- schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:21:
[...]

Ik heb gewoon een goedkoop galaxy tab a tablet aan de muur met een vidamount. Werkt prima. Loxone tab blijft gewoon draaien op de achtergrond een je ziet ook de loxone screensaver. Voeding gaat via POE met een adapter.
De tablet zou in ons vakantie huis hangen. Het is de bedoeling dat ze alleen de loxone app kunnen bedienen en niets anders aanvangen met de tablet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Stijnb_ schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:29:
[...]

De tablet zou in ons vakantie huis hangen. Het is de bedoeling dat ze alleen de loxone app kunnen bedienen en niets anders aanvangen met de tablet.
Je kan de tab in een MDM hangen en softwarematig dicht zetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Stijnb_ Ik lees dat Android wel een kiosk mode kent die voor de meesten van ons zal volstaan en tegen een vermoedelijk te overzien betaling (bij deze of een concurrerende partij) een volledig waterdichte. Ben je daar al mee bekend?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gwaihir schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:30:
@Stijnb_ Ik lees dat Android wel een kiosk mode kent die voor de meesten van ons zal volstaan en tegen een vermoedelijk te overzien betaling (bij deze of een concurrerende partij) een volledig waterdichte. Ben je daar al mee bekend?
Gebruiken wij bij ons voor congressen Sitekiosk Android voor, is wel een betaalde licentie maar werkt super, zitten ook wat ingebouwde kiosk mogelijkheden in Android maar bullet-proof zijn deze niet.

Op de een of andere manier stond er tijdens een congres altijd weer een tablet met natuurfilmpjes aan na een paar uur ( ik zou het zelfde gedaan hebben 8)7 ).

iPads zijn makkelijker single app af te schermen d.m.v. begeleide toegang, geen extra software voor nodig ( overwegen waard om er eentje 2e hands op de kop te tikken? ).

Acties:
  • 0Henk 'm!
HammieDuDe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:41:
Op de een of andere manier stond er tijdens een congres altijd weer een tablet met natuurfilmpjes aan na een paar uur ( ik zou het zelfde gedaan hebben 8)7 ).
Vóór je dat SiteKiosk gebruikte, of (ook) daarna nog? (Het is me nog niet duidelijk of je 't nu wel of niet aanbeveelt.)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gwaihir schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:58:
[...]

Vóór je dat SiteKiosk gebruikte, of (ook) daarna nog? (Het is me nog niet duidelijk of je 't nu wel of niet aanbeveelt.)
Sorry, dat is de reden waarom we uiteindelijk voor een betaalde variant zijn gedaan, Sitekiosk in dit geval, daarna niet meer voorgekomen ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mee_
  • Laatst online: 22-06 08:46
Kan je geen kids mode gebruiken?

• trees
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-06 20:45
Ik gebruik al even mijn sensoren als alarm, incl enkele Niko detectoren, met succes :)
Waar ik echter een probleem mee heb ik het desactiveren van het alarm via de app. Ik krijg enkel de mogelijkheid om met een knop te activeren/desactiveren, maar ik zie nergens de optie om met een code te werken. Ik wil immers mijn ipad aan de muur hangen en daarmee het alarm sturen. Als er gewoon op een knopje moet gedrukt worden is het natuurlijk nogal lame :p De optie van het Loxone klavier v ik dan weer onnodig gezien de nabijheid van de tablet.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!
Hiermee vervalt wel de slogan van Loxone “No gimmicks, real Smart Homes, maar mijn nieuwe speeltje is binnen: ( gekregen ivm aanbrengen installateur als partner )

Ben zelf een echte bbq fanaat, zal hem eens goed testen/uitproberen.

• Gertst
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
HammieDuDe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:35:
Hiermee vervalt wel de slogan van Loxone “No gimmicks, real Smart Homes, maar mijn nieuwe speeltje is binnen
LOL

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik zie dat er zowel een RS485 als een Modbus extentie zijn.
Kan je met de RS485 module ook modbus devices aanspreken?

trees schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 00:46:
Ik gebruik al even mijn sensoren als alarm, incl enkele Niko detectoren, met succes :)
Waar ik echter een probleem mee heb ik het desactiveren van het alarm via de app. Ik krijg enkel de mogelijkheid om met een knop te activeren/desactiveren, maar ik zie nergens de optie om met een code te werken. Ik wil immers mijn ipad aan de muur hangen en daarmee het alarm sturen. Als er gewoon op een knopje moet gedrukt worden is het natuurlijk nogal lame :p De optie van het Loxone klavier v ik dan weer onnodig gezien de nabijheid van de tablet.
Alvast bedankt!
Visualisatie-wachtwoord? Of gebruik van een eigen user voor die tablet, met nét iets minder rechten?

• trees
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-06 20:45
Gwaihir schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:07:
[...]

Visualisatie-wachtwoord? Of gebruik van een eigen user voor die tablet, met nét iets minder rechten?
Is ook een optie, maar was niet onmiddellijk mijn voorkeur. Ben er eerlijk gezegd nog niet uit of ik mijn ipad aan de muur wil hangen of bv een Kindle. Op zich lijkt een always on screen mij zeker een voordeel voor het gebruiksgemak, dus dan is dit niet echt een optie.. maar zeker bedankt voor de suggestie!
@trees Kan het zijn dat je nog niet zo met die opties bekend bent?

Het visualisatie wachtwoord zorgt ervoor dat je voor het bedienen van een specifiek knop een aanvullend wachtwoord nodig hebt. Het beïnvloed je "always on" niet. Ik gebruik het hier voor instellingen die ik echt niet per ongeluk wil raken (zoals het uitzetten van groepen stroom).

De andere oplossing zit je always on ook niet in de weg. Dan heeft de (standaard) gebruiker waarmee ingelogd is in Loxone op die tablet simpelweg geen rechten op die alarm knoppen. Dat lijkt mij het handigst, mits je een andere manier (mobieltje) hebt om dat alarm te bedienen, want als nog op dat moment van user switchen lijkt me gedoe.
JackBol schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:57:
Ik zie dat er zowel een RS485 als een Modbus extentie zijn.
Kan je met de RS485 module ook modbus devices aanspreken?
Nee :) de RS485 extensie praat/ondersteunt het Modbus protocol niet.

Daar voor heb je de specifieke Modbus Extensie nodig, of het op een andere manier doen ( via Loxberry met een Pi bijv. ) ik heb zelf een Raspberry Pi 3 met Loxberry draaien en daar een usb naar rs485 modbus aan zitten. ( ali )

[Voor 27% gewijzigd door HammieDuDe op 09-06-2021 23:24]

• Gertst
  • Nu online
HammieDuDe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:20:
[...]
ik heb zelf een Raspberry Pi 3 met Loxberry draaien en daar een usb naar rs485 modbus aan zitten. ( ali )
Ik denk ook met Loxberry of andere thirth-party (Ali) extensions te gaan werken, maar ben nogal bang voor stabiliteit en gebruikvriendelijkheid van installatie in de Config.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• AlbertHeym
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 15-06 12:19
Gwaihir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:05:
De verticale kijkhoek (van 110 graden bij de tree / air devices) lijkt mij de grootste uitdaging op te leveren. Klopt dat?
Bij 2 mtr "hoogte" is de diameter 5m. Bij 1 mtr zal dat 2,5m zijn. Met een bed van 1,8 breed hou je halverwege je bed 35cm detectie over, wat snel toeneemt als je verder weg loopt.

https://www.loxone.com/nlnl/kb/bewegingsmelder-tree/
Gertst schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Ik denk ook met Loxberry of andere thirth-party (Ali) extensions te gaan werken, maar ben nogal bang voor stabiliteit en gebruikvriendelijkheid van installatie in de Config.

In mijn huidige woning ben ik destijds "losgegaan" met officiële extensies en uitbreidingen van Loxone, en daar heb ik verder geen/weinig omkijken naar ( behalve batterij vervangen van de remote etc. ). Wel met een Loxberry er bij voor wat extra functionaliteit ( MQTT, modbus, weersvoorspelling )

Mijn nieuwe woning ga ik juist de andere kant op, waarbij ik de basis ga leggen met de Gen2 miniserver ( de basis, net binnen gekregen *O* ) met "maar" 2 extensies, de Base Air en de DMX extension, toekomstige Loxone Intercom en Tree tasters in alle vertrekken.

Alle uitbreidingen ga ik d.m.v. alternatieve methodes doen, daar heb ik de volgende zaken al voor liggen:
- 2x Denkovi IP 16 poorts relais ( zie vorige posts van mij )
- Railduino voor 1wire, 0-10v ( wtw overrulen ) en extra digitale inputs ( outputs zijn extra meegenomen )
- Loxberry voor MQTT, RS485 ( wp aansturing ) en wellicht nog meer
- Milight controllers via ESP zelfbouw 2.4GHz > MQTT
- CO2 meting d.m.v. Wemos D1 mini met UDP
- Vvw actuatoren met 16 poorts relais d.m.v. ESP
- Meerdere DMX actoren voor verlichting op PWM / 24V ( Eldoled )
- Meerdere DMX actoren voor verlichting 230V ( Ali )

And so on...

Ik zou voor allemaal officiële Loxone producten kunnen gaan om bovenstaande te bewerkstelligen, maar dit is voor mij hobby maar tevens ook de enige manier om dit te kunnen doen ( lees: moneywise ).

Wat ik er bij moet zeggen, dit huis ben ik dus niet van plan om in de nabije toekomst weer te gaan verkopen, dus vandaar dat ik er op deze manier werk van maak. Alle leidingen liggen naar een centraal punt op zolder waar ik bovenstaande zaken ga plaatsen, voor eventuele verkoop in de toekomst, is alles wel om te bouwen...

[Voor 8% gewijzigd door HammieDuDe op 10-06-2021 11:12. Reden: kleine toevoeging]

• Gertst
  • Nu online
HammieDuDe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:07:
[...]

In mijn huidige woning ben ik destijds "losgegaan" met officiële extensies en uitbreidingen van Loxone, en daar heb ik verder geen/weinig omkijken naar ( behalve batterij vervangen van de remote etc. ). Wel met een Loxberry er bij voor wat extra functionaliteit ( MQTT, modbus, weersvoorspelling )

Mijn nieuwe woning ga ik juist de andere kant op, waarbij ik de basis ga leggen met de Gen2 miniserver ( de basis, net binnen gekregen *O* ) met "maar" 2 extensies, de Base Air en de DMX extension, toekomstige Loxone Intercom en Tree tasters in alle vertrekken.

Alle uitbreidingen ga ik d.m.v. alternatieve methodes doen, daar heb ik de volgende zaken al voor liggen:
- 2x Denkovi IP 16 poorts relais ( zie vorige posts van mij )
- Railduino voor 1wire, 0-10v ( wtw overrulen ) en extra digitale inputs ( outputs zijn extra meegenomen )
- Loxberry voor MQTT, RS485 ( wp aansturing ) en wellicht nog meer
- Milight controllers via ESP zelfbouw 2.4GHz > MQTT
- CO2 meting d.m.v. Wemos D1 mini met UDP
- Vvw actuatoren met 16 poorts relais d.m.v. ESP
- Meerdere DMX actoren voor verlichting op PWM / 24V ( Eldoled )
- Meerdere DMX actoren voor verlichting 230V ( Ali )

And so on...

Ik zou voor allemaal officiële Loxone producten kunnen gaan om bovenstaande te bewerkstelligen, maar dit is voor mij hobby maar tevens ook de enige manier om dit te kunnen doen ( lees: moneywise ).

Wat ik er bij moet zeggen, dit huis ben ik dus niet van plan om in de nabije toekomst weer te gaan verkopen, dus vandaar dat ik er op deze manier werk van maak. Alle leidingen liggen naar een centraal punt op zolder waar ik bovenstaande zaken ga plaatsen, voor eventuele verkoop in de toekomst, is alles wel om te bouwen...
Ik denk ook om met de Denkovi IP 16 poorts relais te werken en waarschijnlijk in de toekomst nog wat zelfbouw ESP projectjes.
Maar aangezien je nog mar net start heb je dus ook geen ervaring qua stabiliteit/bedrijfszekerheid, neem ik aan?

Hoe loopt het met de Denkovi relais module? Valt dit mee qua Config aansturing?
Gertst schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:15:
[...]

Ik denk ook om met de Denkovi IP 16 poorts relais te werken en waarschijnlijk in de toekomst nog wat zelfbouw ESP projectjes.
Maar aangezien je nog mar net start heb je dus ook geen ervaring qua stabiliteit/bedrijfszekerheid, neem ik aan?

Hoe loopt het met de Denkovi relais module? Valt dit mee qua Config aansturing?
Heb met timers en fake waardes nu een weekje of 3 de testomgeving draaien met meerdere schakelingen per uur. Tot op heden nog flawless, maja wat is 3 weken, niet echt een duurtest ;-)

Config is echt peanuts, de schakelingen althans, ik wil ook nog de status van de relais gaan opvragen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen ( dit moet ook kunnen )

En voor de critics, waaronder ikzelf, ja, ik stuur plaintext via HTTP het commando inclusief wachtwoord naar de Denkovi, daar is ook nog een andere manier voor, maar daar moet ik nog even aan sleutelen. ( domotica zit op een gescheiden LAN niet internet-faced, behalve de Loxone, dus nu niet echt haast mee )

[Voor 13% gewijzigd door HammieDuDe op 10-06-2021 13:15]

• Cpt-Cholo
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22-06 12:32

Cpt-Cholo

I did it again...

HammieDuDe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Meerdere DMX actoren voor verlichting 230V ( Ali )
Mooie evolutie, ik heb thuis ook een mooie matrix van 12 Ali DMX'en. Wel al een paar outputs die kapot gegaan zijn, de laatste jaren. (2 door mijn fout) Ik heb nu ook weer mijn buitenverlichting langs achter die spontaan eens opflikkert in de nacht. Mogelijks een componentje die ook aan het gaan is...

Ik zou niet meteen weten welke DMX oplossing, financieel nog interessant is, maar deze blijft wel Chinese fabricage.

Shelly zal binnenkort met een dinrailmodel komen (https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-4pro/) Weet nog niks over de prijs, maar voor sommigen misschien net wat ze nodig hebben.
Cpt-Cholo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:22:
[...]

Mooie evolutie, ik heb thuis ook een mooie matrix van 12 Ali DMX'en. Wel al een paar outputs die kapot gegaan zijn, de laatste jaren. (2 door mijn fout) Ik heb nu ook weer mijn buitenverlichting langs achter die spontaan eens opflikkert in de nacht. Mogelijks een componentje die ook aan het gaan is...

Ik zou niet meteen weten welke DMX oplossing, financieel nog interessant is, maar deze blijft wel Chinese fabricage.

Shelly zal binnenkort met een dinrailmodel komen (https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-4pro/) Weet nog niks over de prijs, maar voor sommigen misschien net wat ze nodig hebben.
Er is gewoon weinig te vinden in dit segment, waarbij DMX denk ik langzamerhand ook wel meer en meer plaats moet gaan maken voor alternatieven, zoals het nu al moet doen voor DALI i.c.m. 24V.

M.b.t. de Shelly, het is een prima product, maar voor de verlichting ( lees: hoofdverlichting ) vind ik de tussenkomst van 2.4GHz / 5Ghz / Wi-Fi wel een dingetje, daar wil ik niet op moeten leunen.

Ik gebruik het zelf ook wel, maar voor de "Gimmicks".

Ik ben destijds ( 2011 ong. ) begonnen met 2 4CH dimpacks van Showtek in mijn meterkast, voor de ballast 8 kleine 230v lampjes er aan gehangen ( i.v.m. drempelwaarde dimpack / LED ). En dat werkte ook prima ;-)

Uiteindelijk toch maar de Dimmer Extension aangeschaft toen.

[Voor 9% gewijzigd door HammieDuDe op 10-06-2021 14:08]

AlbertHeym schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Bij 2 mtr "hoogte" is de diameter 5m. Bij 1 mtr zal dat 2,5m zijn. Met een bed van 1,8 breed hou je halverwege je bed 35cm detectie over, wat snel toeneemt als je verder weg loopt.

https://www.loxone.com/nlnl/kb/bewegingsmelder-tree/
Begrijp ik goed dat jij (maar liefst!) 1 meter ruimte onder je bed hebt en de sensor vanaf de grond omhoog kijkt?

Dan nog vind ik de berekening niet tot deze opstelling uitnodigen, want je heb dan alléén detectie nabij het midden van je bed; diagonaal kijk je niet onder je bed uit.

Is dit een voornemen of inmiddels in de praktijk naar tevredenheid beproefd?
Gertst schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:48:

Ik koos Loxone omdat stabiliteit er toe doet. En ook verkoopbaarheid van het huis met deze installatie. Maar het ligt er helemaal aan wat je er precies mee doet.
HammieDuDe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:20:
ik heb zelf een Raspberry Pi 3 met Loxberry draaien en daar een usb naar rs485 modbus aan zitten. ( ali )
Ik stuur hier actief de warmtepomp (in detail) aan vanuit Loxone via ModBus over RS485. Dat hoort voor mij tot de kern en dus zal ik dit niet doen. Andere lezen slechts waardes uit, uit warmtepomp, PV, etc, of stellen niet kritische parameters bij (stooklijn ietsje omhoog / omlaag bijv.).

3rd party is:
- niet gegarandeerd stabiel (maar ook zeker niet gegarandeerd instabiel)
- niet door de Loxone partners ondersteund, zeker niet zo maar effe. En dat heeft ook gevolgen als jij wegvalt als support voor de installatie (een ongeluk krijgt of je huis verkoopt)

Je ruilt echt je eigen tijd in voor een besparing (of leuke extra optie) en moet m.i. bereid zijn dat voordeel weer in te leveren als je 'ns ergens mis blijkt te gokken (niet (door jou) voldoende stabiel te krijgen).

Ik zie het als twee schillen: Loxone in de kern, een LoxBerry met (toch voornamelijk) wat minder kritische extra's erbij. Heb je die stabiliteit in de kern helemaal niet nodig, dan zou ik me afvragen of ik niet liever Home Assistant (o.i.d.) kies.

• AlbertHeym
Gwaihir schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Begrijp ik goed dat jij (maar liefst!) 1 meter ruimte onder je bed hebt en de sensor vanaf de grond omhoog kijkt?

Dan nog vind ik de berekening niet tot deze opstelling uitnodigen, want je heb dan alléén detectie nabij het midden van je bed; diagonaal kijk je niet onder je bed uit.

Is dit een voornemen of inmiddels in de praktijk naar tevredenheid beproefd?
Alles horizontaal uiteraard, sensor op de inbouwdoos/plint geplakt bij hoofdeind, dus die scant zowat alle loopruimte naast en voor het bed. Detectie gaat goed tot circa 1,5 mtr rondom het bed waar het voor bedoeld is; looplicht s'nachts. Het is geen vervanger voor detectie in de hele ruimte. Naar tevredenheid reeds toegepast.
Voor jullie info:
Bij Loxone ontwikkelen en produceren wij hoogwaardige oplossingen en producten in het hart van Europa. Al meer dan 12 maanden bemoeilijkt de wereldwijde coronacrisis, en daarmee een ongekend tekort aan elektronische componenten, het inkoopbeheer bij Loxone en in de hele sector. Het enorme tekort aan essentiële onderdelen heeft geleid tot een buitengewone stijging van de kosten.

Vorig jaar hebben wij alle prijsverhogingen van onze leveranciers voor jou opgevangen. Helaas is dit, ondanks intensieve onderhandelingen, voor ons niet meer mogelijk. Wij zien ons genoodzaakt de prijzen vanaf 01.08.2021 met 3,9% te verhogen. Je kan onze producten nog tegen de bestaande voorwaarden kopen tot 31.07.2021.
Producten die eerder in 2021 op de markt zijn gebracht, zijn vrijgesteld van de prijsstijging.

De huidige marktsituatie heeft ook invloed op de leveringstermijnen van sommige producten. Wij laten geen mogelijkheid onbenut om leveringstekorten tot een minimum te beperken. Momenteel zijn de volgende producten in backorder:

Dimmer Extension (Artikel-Nr: 100029)
Voeding 24V, 10A (Artikel-Nr.: 200035)
Nano 2 Relay Tree (artikelnr.: 100395)
Rookmelder Air (Artikel-Nr.: 100142)

Wij danken je voor jouw begrip en de goede samenwerking. Laten we samen het lopende zakenjaar met succes verder afwerken.

Heeft iemand van jullie al het e.e.a. met Modbus gedaan op de Loxone? Ik zit te kijken hoe ik mijn Ecodan straks ga sturen via de Loxone.

Ik heb een Procon M1A bij de Ecodan warmtepomp, daar moet ik via Modbus ( RS485 aansluiting ) mee communiceren.

Eigenlijk wil ik ook graag wat meer statistieken gaan trekken dan alleen mogelijk is in de Loxone, oftewel, ik zou hem dan op 2 manieren willen uitlezen, zowel via de Loxone als via een eigen servertje met InfluxDB/Grafana.

De enige manier lijkt me dan om een translatie te maken naar Modbus TCP d.m.v. zoiets:
https://www.aliexpress.co...83_10618_10307_5722313_10

En dan vervolgens een modbus server aanmaken op de Loxone, en parallel ook uitlezen met mijn servertje. Kan dit zo maar?

Acties:
  • +1Henk 'm!
In 2019 gingen ze ook met ca. 4% omhoog, dus ze houden de inflatie echt wel bij..
HammieDuDe schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:05:
Eigenlijk wil ik ook graag wat meer statistieken gaan trekken dan alleen mogelijk is in de Loxone, oftewel, ik zou hem dan op 2 manieren willen uitlezen, zowel via de Loxone als via een eigen servertje met InfluxDB/Grafana.

De enige manier lijkt me dan om een translatie te maken naar Modbus TCP d.m.v. zoiets:
https://www.aliexpress.co...83_10618_10307_5722313_10

En dan vervolgens een modbus server aanmaken op de Loxone, en parallel ook uitlezen met mijn servertje. Kan dit zo maar?
Ik denk het niet, want ModBus kent een client-server model (één server, meerdere clients mogelijk), waarbij Loxone al je server is.

Maar waarom zou je? Je leest 'm uit met Loxone en laat Loxone die waarden als logberichten (UDP) je InfluxDB in schieten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:25:
In 2019 gingen ze ook met ca. 4% omhoog, dus ze houden de inflatie echt wel bij..
[...]

Ik denk het niet, want ModBus kent een client-server model (één server, meerdere clients mogelijk), waarbij Loxone al je server is.

Maar waarom zou je? Je leest 'm uit met Loxone en laat Loxone die waarden als logberichten (UDP) je InfluxDB in schieten.
Ik zit hier ook over na te denken. Ik wil wat MODBUS kWh meters in de MK uitlezen en graphen. Daarnaast wil ik ook de P1 poort, laadpaal (RS485), warmtepomp (RS485) en zonnepanelen (RS485) uitlezen en graphen. Liefst elke 10 seconden, om ook mijn laadpaal er dynamisch (via RS485) mee aan te kunnen sturen. De loop die de P1 uitleest en vervolgens de laadpaal dynamisch aanstuurt moet <20sec zijn.

Waar ik me zorgen over maak is hoeveel CPU load dit geeft op de miniserver. Of die nog wel tijd over heeft voor zijn 'normale' taken. Een alternatieve optie is dat ik al het meet- en aanstuurwerk het op een dedicated ESP32 of Pi4 zou doen en alleen een subset van de informatie in de miniserver inbreng via een API call.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Andere vraag: hebben jullie je DC voedingen afgezekerd met een installatieautomaat?

JackBol schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:45:
Ik zit hier ook over na te denken. Ik wil wat MODBUS kWh meters in de MK uitlezen en graphen. Daarnaast wil ik ook de P1 poort, laadpaal (RS485), warmtepomp (RS485) en zonnepanelen (RS485) uitlezen en graphen. Liefst elke 10 seconden, om ook mijn laadpaal er dynamisch (via RS485) mee aan te kunnen sturen. De loop die de P1 uitleest en vervolgens de laadpaal dynamisch aanstuurt moet <20sec zijn.

Waar ik me zorgen over maak is hoeveel CPU load dit geeft op de miniserver. Of die nog wel tijd over heeft voor zijn 'normale' taken.
Jij bent net nieuw bezig, toch, en dus met een Gen 2? Dan: totaal niet druk over maken.

Ik doe wat van dit soort dingen op een Gen1 en die trekt het nog braaf. (Ik vrees nog steeds wel dat ik niet m'n hele huis in één Gen1 weet te krijgen, maar ach..)
JackBol schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:57:
Andere vraag: hebben jullie je DC voedingen afgezekerd met een installatieautomaat?
Laatst een zekering vervangen (na een domme actie) en toen wel nieuwsgierig of die er zo "klein" ook zijn.

Hier steekzekeringen (kleine maat auto-zekeringen) in houders op de din-rail.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Jij bent net nieuw bezig, toch, en dus met een Gen 2? Dan: totaal niet druk over maken.
Gen 2 inderdaad
Laatst een zekering vervangen (na een domme actie) en toen wel nieuwsgierig of die er zo "klein" ook zijn.

Hier steekzekeringen (kleine maat auto-zekeringen) in houders op de din-rail.
Ik zit te kijken naar C6 installatie automaten. Kost vrijwel niets en beschermt het VDC voedinkje toch een beetje.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17:36
Interessant, nog helemaal niet over nagedacht, waar hebben jullie die tussen zitten? Tussen voeding en overige componenten of?

@HammieDuDe Ja, direct na de voeding.

(Nou ja, een lichte variant dus: wel handig dat er in mijn kast een rood ledje brandt als de zekering stuk is.)

• Sethro
Hier ook met led en direct na de 24v voedingen. Gebruik het ook om de voeding te splitsen in meerdere segmenten voor verschillende toepassingen. (Verlichting, tree, sensors, etc)
Lampjes, gek op, ook ín de kast ;-) Alleen deze dan niet als hij rood is!

Moet toch nog het e.e.a. bij de grote C bestellen, daar zie ik deze ook:
https://www.conrad.nl/p/p...6-mm-zwart-1-stuks-744522

Dit moet hem dan zijn met de LED ( staat er niet echt duidelijk bij ), maar artikelnr klopt wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18:33
@HammieDuDe ik gebruik deze voor alle 24V spulleboel die er buiten aanhangt (beregeningskleppen e.d.), de rest kan volgens mij weinig mee fout gaan (deurcontacten of componenten in de kast zelf).

Een reserve/extra 24V voeding is ook niet al te duur, dus in mijn overweging de grootste risico's voor gekke spanningen afgevangen en de rest is dan het risico voor een nieuwe voeding. als ik alles af zou zekeren dan gaat het goedkoper zijn om gewoon wat meer 24V voedingen op te hangen en alles op te splitsen.

oh, en ik denk dat ze nog wel goedkoper te vinden zijn dan bij Conrad...

[Voor 6% gewijzigd door HiBe op 11-06-2021 15:00]

Gwaihir schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Dat wist ik niet, althans, dat de Loxone dan de server is en de Procon de cliënt,.. duidelijk verhaal.

Maar ik denk dat ik uit nieuwsgierigheid wel eens via zo’n modbus tcp converter ga proberen bovenstaande te regelen ( en als het werkt, mooi wat bespaard ) bij enig gedoe gaat er een Modbus Extension komen, of ik moet er eentje op Ebay voorbij zien komen tussen nu en 2 maanden ( installatiedag wp )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mies-ttk89
HammieDuDe schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:22:
Interessant, nog helemaal niet over nagedacht, waar hebben jullie die tussen zitten? Tussen voeding en overige componenten of?
Advies is eigenlijk:
- Voorzekeren (230VAC - Automaten)
- Nazekeren (24VDC - Auto zekeringen)

Dit is gewenst als je redundancy of een grote installatie hebt.
Je wilt minimale inpact hebben bij een defect component. Zoals je bijvoorbeeld niet de gehele tree bus verliest.

Gebruik zelf de WAGO 2006-1681 terminal block voor het nazekeren. Meeste leveranciers hebben wel een soort van terminal block beschikbaar. Beetje afhankelijk aan wat voor merk je bent verbonden.

Voor het voorzekeren gebruik de Eaton PLN6-CX reeks aan automaten.

Voorbeeld uit mijn installatie:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:49:
[...]

Advies is eigenlijk:

Je wilt minimale inpact hebben bij een defect component. Zoals je bijvoorbeeld niet de gehele tree bus verliest.

Gebruik zelf de WAGO 2006-1681 terminal block voor het nazekeren. Meeste leveranciers hebben wel een soort van terminal block beschikbaar. Beetje afhankelijk aan wat voor merk je bent verbonden.

[Afbeelding]
Zozo! Netjes hoor!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pulse_
  • Laatst online: 22-06 16:41
mies-ttk89 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:49:
[...]

Advies is eigenlijk:

[Afbeelding]
Wat een prachtige kast. Ik heb mijn best gedaan maar gezien het de eerste keer was nog veel te leren :)

• mta
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
*knip*, V&A gaan we toch echt in V&A houden.

[Voor 94% gewijzigd door Zeehond op 13-06-2021 14:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@mta Het ging, amper een pagina terug, ook nog over verschillende goedkopere manieren om modbus uit te lezen. Zowel een Pi als een converter naar Modbus TCP passeerden de revu.

• mta
  • Niet online
Precies, een dergelijk pad bewandel ik nu. Maar, daarmee blijf ik zitten met een bultje Loxone hardware... Liefhebbers kunnen dus voor weinig een stapeltje scoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gertst
  • Nu online
Mooi gedaan!
Worden jullie ook zo blij als je zo'n kast netjes hebt bekabeld? oOo
Gertst schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:06:
[...]

Mooi gedaan!
Worden jullie ook zo blij als je zo'n kast netjes hebt bekabeld? oOo
Oh man, hahah ja echt wel, ik ga het zeker proberen te evenaren, of het meteen tijdens de rest van de bouwstress gaat lukken is het tweede. Maar de basis leggen kan altijd ( grote kast )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pulse_
  • Laatst online: 22-06 16:41
HammieDuDe schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:51:
[...]

Oh man, hahah ja echt wel, ik ga het zeker proberen te evenaren, of het meteen tijdens de rest van de bouwstress gaat lukken is het tweede. Maar de basis leggen kan altijd ( grote kast )
Ik dacht ook nu heb ik toch wel echt een grote kast en iedereen verklaarde me gek. 2 dikke kasten van 210 modules, een voor al het 240/400V gedoe en energie meters en een 2e voor alle domotica. Achteraf bekeken had ik het toch nog net wat anders ingedeeld om de draden massa te bedwingen :p. En zoveel te groot is ze nu ook niet om alles mooi en proper te voorzien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MathieuT
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21-06 21:56
Heeft er iemand veel ervaring met de "Automatische jaloezie"?
Gezien het weer van de laatste dagen heb ik eindelijk eens bekeken hoe ik mijn screens automatisch kan sturen. Ik gebruik de bouwsteen "Automatische jaloezie".

Nu lijkt alles wel te werken, maar mijn screens gaan maar 80% naar beneden, terwijl mij is aangeraden om de screens telkens volledig te sluiten of volledig te openen, dit in verband met het gelijkmatig opwarmen/afkoelen van het glas en de ramen.
Maar nu vind ik dus nergens een instelling om de "Automatische jaloezie" naar 100% te forceren.

Ik weet dat het handmatig gaat, maar de "Automatische jaloezie" bouwsteen handmatig vervangen lijkt mij toch veel werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, dat stuk kast is voorbeeldig. Maakt nieuwsgierig naar de rest.

Maar valt 't ooit goed te doen met de kast? Ik zou willen dat ze net zo makkelijk te refactoren zijn als software ;). Praktisch gezien is hij of al snel weer te klein, of de ruimte blijft (op die plek waar hij zit) ongebruikt.. Ik dacht dat ik de groepenkast in de meterkast wel vol kon plannen. En toch lees ik alweer over interessante toevoegingen (m.b.t. overspanningsbeveiliging en noodstroomvoorziening). En de domoticatkast leek onbenullig ruim, maar nu vult hij ook al gestaag, nog voordat ik aan het licht begin, wat nogal ruimte vretend oogt..
mta schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:03:
Precies, een dergelijk pad bewandel ik nu. Maar, daarmee blijf ik zitten met een bultje Loxone hardware...
Ik doelde op goedkopere manieren om Modbus uit te lezen mét Loxone..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mta
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:51:
[...]

Ik doelde op goedkopere manieren om Modbus uit te lezen mét Loxone..
Snap ik, dank je. Maar kijk, ik wil van twee PV sets data pompen naar PVoutput. Dat doe ik nu via een Arduino oplossing. Thuis heb ik nog een Ferraris meter, die blijft zo lang mogelijk hangen. Inmiddels ook een 3f-kWh meter met modbus, om energieverbruik te kunnen monitoren. Beetje Hue (Zigbee) toegepast, en een Somfy (Zwave), straks vloerverwarming. Oftewel, ik ben verzand in de standaard verdeelde corporate-greed smart home wereld, en wil eigenlijk wel een stap maken naar één platform.
Siemens, Johnson Controls zijn niet toeganklijk. Wago is duur, loop ik nog even om heen. Priva is een opeenstapeling van slechte systeemkeuzes: absolute no go. Loytec heeft mooie complete lijn, eerste indruk is dat systeem redelijk open is.
Loxone kende ik niet heb ik nu even aan kunnen snuffelen, maar kan er mijn hart niet echt aan verpanden. Zeg je nou dat ik het toch nog even moet proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mta schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Snap ik, dank je. Maar kijk, ik wil van twee PV sets data pompen naar PVoutput. Dat doe ik nu via een Arduino oplossing. Thuis heb ik nog een Ferraris meter, die blijft zo lang mogelijk hangen. Inmiddels ook een 3f-kWh meter met modbus, om energieverbruik te kunnen monitoren. Beetje Hue (Zigbee) toegepast, en een Somfy (Zwave), straks vloerverwarming. Oftewel, ik ben verzand in de standaard verdeelde corporate-greed smart home wereld, en wil eigenlijk wel een stap maken naar één platform.
Siemens, Johnson Controls zijn niet toeganklijk. Wago is duur, loop ik nog even om heen. Priva is een opeenstapeling van slechte systeemkeuzes: absolute no go. Loytec heeft mooie complete lijn, eerste indruk is dat systeem redelijk open is.
Loxone kende ik niet heb ik nu even aan kunnen snuffelen, maar kan er mijn hart niet echt aan verpanden. Zeg je nou dat ik het toch nog even moet proberen?
Wat jouw over de streep trekt moet je zelf bepalen. Wat mij heeft doen kiezen voor Loxone is dat ik per se bedraad wilde en Loxone de grote hoeveelheid standaard uitbreidingen heeft. De basisfuctionaliteit van het huis moet gewoon werken wat er wonen ook andere mensen. Dus geen gepruts met verschillende merken en bridges en zo. Dat het niet aan de cloud hoeft is ook een pluspunt.

Daarnaast de API mogelijkheden en de programmeerbaarheid met picoC.

Het enige wat me tegen stond was de prijs maar daar heb ik me maar doorheen geslagen. Ik had ook een financiële meevaller dus dat haalde mijn grootste struikelblok weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@mta Ik ben er te zeer vanuit een andere hoek in beland om je op dat punt zinnig te kunnen adviseren.

Drie dingen die mij erg aanspraken:

1. Non-cloud.

2. Het is redelijk open. Niet zo open als wij (zo doorsnee) zouden willen, maar toch zeer behoorlijk. Dit is iets waar ze mee worstelen, maar vermoedelijk toch niet echt (meer) achter zich weten te laten. Ik zie bijv. nog geen "Loytec" draadje hier op 't forum ;)

3. Het heeft best veel 'out of the box', zowel qua hardware als bouwblokken in de software, maar je zit er niet erg aan vast. Je kunt (ook zonder picoC) prima eigen logica maken en ook qua hardware kun je desgewenst andere / voordeligere opties gebruiken voor verschillende situaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!
HammieDuDe schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:09:
TLS is wel een ander verhaal, ik heb nu zelf een proxy er tussen gebouwd die de communicatie van buiten naar binnen omzet naar HTTPS, maar als de MS het zelf kan doen, scheelt dat wel weer.
Wat gebruik jij hiervoor?

Ik vermoed dat LoxBerry dit biedt.

Maar ik ben nu mijn EdgeRouter4 aan het inrichten en vraag me af of die dat ook kan.. (Maar ik wordt al zoekend helaas nog niet echt wijzer; hits gaan steeds over iets anders..)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gwaihir schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Wat gebruik jij hiervoor?

Ik vermoed dat LoxBerry dit biedt.

Maar ik ben nu mijn EdgeRouter4 aan het inrichten en vraag me af of die dat ook kan.. (Maar ik wordt al zoekend helaas nog niet echt wijzer; hits gaan steeds over iets anders..)
Via Loxberry kan het idd, maar denk niet dat je dat via een EdgeRouter spits krijgt, ik doe het via mijn Synology NAS, beproef meteen even je Duits ;-)
https://www.loxwiki.eu/pl...263#content/view/47121263

Maar goed, dit gaat weg gesloopt worden in mijn huidige woning gezien mijn NAS uiteraard meeverhuisd. Nieuwe eigenaren wens ik succes.

Gen 2 klaar liggen voor het nieuwe huis dus daar is het niet meer aan de orde.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Heeft er iemand nog tips voor een mooie grote degelijke kast? Bij mij komt er alleen het domotica verhaal in, op zolder.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@HammieDuDe Thanks!

Maar de NAS gaat bij mij geen externe toegang krijgen. Duits gelukkig geen probleem en die tekst wijst me er netjes op dat ik een reverse proxy probeer te maken. Daarop verder zoekend lijkt dat op zich te kunnen op een EdgeRouter maar niet out of the box (omdat 't geen routing taak is). Oftewel: voor gevorderden en zelf de beveiliging in de gaten houden. Dus ik parkeer 'm maar even. De LoxBerry inrichten en gebruiken hiervoor klinkt logischer.

Ik heb 'n uitgebreide modulaire kast van Hager. Vond 'm prijzig, maar 't is wel uitstekend in te delen. (Zou zo nodig weer voor zoiets gaan.)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Gwaihir schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:30:
@HammieDuDe Thanks!

Maar de NAS gaat bij mij geen externe toegang krijgen. Duits gelukkig geen probleem en die tekst wijst me er netjes op dat ik een reverse proxy probeer te maken. Daarop verder zoekend lijkt dat op zich te kunnen op een EdgeRouter maar niet out of the box (omdat 't geen routing taak is). Oftewel: voor gevorderden en zelf de beveiliging in de gaten houden. Dus ik parkeer 'm maar even. De LoxBerry inrichten en gebruiken hiervoor klinkt logischer.

Ik heb 'n uitgebreide modulaire kast van Hager. Vond 'm prijzig, maar 't is wel uitstekend in te delen. (Zou zo nodig weer voor zoiets gaan.)
De FWB serie van Hager? Ik heb voor de meterkast de VB418P gebruikt, misschien dat ik er nog wel 2 bij koop voor de domotica, met 144 moduleplaatsen moet ik er wel zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!
HammieDuDe schreef op zondag 13 juni 2021 @ 18:27:
De FWB serie van Hager? Ik heb voor de meterkast de VB418P gebruikt, misschien dat ik er nog wel 2 bij koop voor de domotica, met 144 moduleplaatsen moet ik er wel zijn.
Nee, Univers. Een FP63QS (+ inhoud).

Met die VB418P heb ik hier de meterkast uitgebreid. Zou daarvan geen twee gelijke nemen voor de domotica, maar een kleine voor de 230V delen (voedingen, werkschakelaar e.d.) en een grote voor de (overwegend) lagere spanningen. Reken je niet te rijk qua moduleplaatsen, want een rij rijgklemmen kost ook plek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlbertHeym
MathieuT schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:27:
Gezien het weer van de laatste dagen heb ik eindelijk eens bekeken hoe ik mijn screens automatisch kan sturen. Ik gebruik de bouwsteen "Automatische jaloezie".

Nu lijkt alles wel te werken, maar mijn screens gaan maar 80% naar beneden, terwijl mij is aangeraden om de screens telkens volledig te sluiten of volledig te openen, dit in verband met het gelijkmatig opwarmen/afkoelen van het glas en de ramen.
Maar nu vind ik dus nergens een instelling om de "Automatische jaloezie" naar 100% te forceren.

Ik weet dat het handmatig gaat, maar de "Automatische jaloezie" bouwsteen handmatig vervangen lijkt mij toch veel werk.
Staan de Tu looptijd "op" en Td looptijd "neer" lang genoeg? Ik weet niet of er nog andere 'stoppers' geconfigureerd zitten aan de bouwsteen?

• Gertst
  • Nu online
Binnenkort koop ik een Loxone Miniserver en wat componenten voor een testopstelling en kan ik met de Config starten.

Waar vinden jullie antwoorden bij problemen met de coding blocks? Ik zie in dit forum af en toe iets verschijnen, maar er is hierover niet echt veel voorhanden hier.
Volstaat de Loxone site? Of moet je terecht op de vele (Duitstalige :? ) fora?
Ik ben zelf developer, dus dat mag normaal geen probleem zijn, maar soms zit het in kleine dingen waar je lang op zoekt ;)

• Sethro
Duitstalige fora met Google translate aan in de browser

• donderz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:10
MathieuT schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:27:

Heb je de Tr ingesteld op 1? Die staat default op 0,8...
Looptijd rit terug voor zonnewering (horizontaal zetten van de lamellen) of zonneweringspositie bij rolluiken/screens/luifel
Gertst schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:19:
Waar vinden jullie antwoorden bij problemen met de coding blocks? Ik zie in dit forum af en toe iets verschijnen, maar er is hierover niet echt veel voorhanden hier.
Volstaat de Loxone site?
Ja, eigenlijk wel aardig. Elk blok heeft documentatie onder de (i) en soms staat in de online versie daarvan nog net iets meer. Heel soms sla ik de Duitstalige op als ik het idee heb in een vertalingskwestie klem te lopen.

• MathieuT
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 21-06 21:56
donderz schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Heb je de Tr ingesteld op 1? Die staat default op 0,8...

[...]
Dat lijkt inderdaad te werken, bedankt! :)
Goed verstopt in ieder geval :P

• mies-ttk89
Nieuwe product release die gisteren heeft plaats gevonden, helaas is de video enkel beschikbaar in het Duits:
- YouTube: Eröffnung Loxone Vienna + Produktvorstellung Vienna Edition I 2021
- https://shop.loxone.com/nlnl/vienna-edition.html
Enkele van onze geliefde Loxone producten schitteren tijdelijk in een messing look. Opgelet: het is een tijdelijke en gelimiteerde editie, op is op!
Afbeelding (Loxone website):

[Voor 28% gewijzigd door mies-ttk89 op 17-06-2021 07:45]

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Ik weet dat er over smaak niet te discussiëren valt, maar......
Lol! Ik citeer maar even:
HammieDuDe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:35:
Hiermee vervalt wel de slogan van Loxone “No gimmicks, real Smart Homes"
T vrouwtje hier is wel heel enthousiast, heb haar dit helaas laten zien ;-) Ze ziet de pendulum en de sensor al voor zich op de WC,.. of all places,.. dat ga ik er nog wel even uit praten

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-06 11:28
HammieDuDe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:04:
T vrouwtje hier is wel heel enthousiast, heb haar dit helaas laten zien ;-) Ze ziet de pendulum en de sensor al voor zich op de WC,.. of all places,.. dat ga ik er nog wel even uit praten
Momentum gebruiken om nog wat andere extensions mee te bestellen!
Tevens ook de 12.1 update.

Iemand HomeComnect al gebruikt? Ik krijg namelijk ook Bosch apparatuur.

https://www.loxone.com/nl...oxone-config-en-app-12-1/

• mies-ttk89

Interessant! Ze zitten op diverse vlakken waar ik zelf aan de slag ben gegaan of nog wilde gaan :).

- energiemanager: last voor last bij- / afschakelen: mooi op tijd
- lastmanager: zou hij de notie van 3 losse fasen snappen?
- IRR met twee losse temperaturen. Is dat dan een gen3 van dat blok? Zou hij ook twee schema's kennen?
- Beregening.. ik verwacht er niet veel van maar misschien toch fijner daarmee te visualiseren?
Iemand HomeComnect al gebruikt? Ik krijg namelijk ook Bosch apparatuur.

https://www.loxone.com/nl...oxone-config-en-app-12-1/
Is dit ook voor Gen1 of toch Gen2 only? (Er staat geen voorbehoud bij, zoals bij de Trust..)
Gwaihir schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Interessant! Ze zitten op diverse vlakken waar ik zelf aan de slag ben gegaan of nog wilde gaan :).

- lastmanager: zou hij de notie van 3 losse fasen snappen?
- IRR met twee losse temperaturen. Is dat dan een gen3 van dat blok? Zou hij ook twee schema's kennen?
- Beregening.. ik verwacht er niet veel van maar misschien toch fijner daarmee te visualiseren?

[...]

Is dit ook voor Gen1 of toch Gen2 only? (Er staat geen voorbehoud bij, zoals bij de Trust..)
Ben nu op mijn nieuwe MS de 12.1 update aan het installeren, als je dingen wil weten, let me know :)

Wat een wereld van verschil tussen mijn antieke first-first-first batch Gen.1. Config opslaan en opnieuw starten is nu echt met 3/4 seconden gepiept met mijn Gen. 2 _/-\o_

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

HammieDuDe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:52:
[...]
als je dingen wil weten, let me know :)
Zijn er patchnotes voor een nieuwe audioserver versie?
Cpt-Cholo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Zijn er patchnotes voor een nieuwe audioserver versie?
Dit is de volledige Changelog:
12.1.6.17
---------------
New:
- Trust
-- Sharing of users and user groups between multiple Miniservers
- Intelligent Room Controller:
-- Presence activated schedule
-- Two comfort temperatures one for cooling and one for heating
-- Removed outdoor temperature handling
-- Support for new visualization
-- Moved 'Use Sunshine' setting to shade controls
- Support for Intercom
- HVAC Controller
-- Works with different kinds of HVAC systems
-- Can be used similar like the climate controller
- Home Connect support
- Added Button Air & Wrist Button Air
- NFC Code Touch Gen.2
- RG1-T112 Offline system messages of devices/extensions are now shown on the affected controls where outputs of the device/extension are connected to
- A3D9-T123: Added support for Automatic-Scenes
- A3D9-T282 Roof Window Central Block
- A3D9-T283 Roof Window: added parameter for Block-Time, Inputs for end-positions
- System Variables:
-- Rain
-- Expected Solar energy
-- Expected precipitation
-- Expected particular matter
- Import users from CSV
- Load Manager
-- Manages the power usage in your home and keeps it below a maximum by turning of loads
- Energy Manager
-- API support
-- New reworked dialog
-- Set time until when the minimum daily runtime has to be reached
-- Fully configured existing blocks are automatically added to visualization
- Irrigation function block
- R12-T868 Auto Jalousie: add and position Adjustment-mode
- Remote Connect Support for china
-- Miniserver tries to determine what Loxone datacenter it should use
-- On first connect with config to a loxone cloud dns address both data centers are checked
-- Country setting in document settings now affects what datacenter the Miniserver uses
-- Country setting is now a combobox
- Allow login with username@host
-- host can be Miniserver name or Miniserver serial
-- This enables us to allow duplicate user names in Trust systems
-- Trust users need to login with host
- Automatic Designer
-- A3D9-T101 Added command "Set Lamelle Position" for jalousie
-- A3D9-T97 Added Action "disable presence for presence-controller"
-- A3D9-T106 Create custom System Message and TTS for multiple AudioZones
-- A3D9-T74 Added support for recording tasks as action-list for a rule
- New templates:
-- Negotica P1
-- SunnyBoy
-- E+E EE671
-- E+E EE600
-- Solarfocus products
-- Stiebel Eltron LWZ
-- Updated Samsung TV IR template
- BG-I10851: Intercommunication
-- Improved receive performance
-- Warning is triggered when too many packets are received and Miniserver is unable to process them all
- User now has fields for firstname, last name, email and phone
- Gate Controller: Webservice to stop and open/close the gate with one command
- A3D9-T294 New Time-Object: Nighttime (active from dusk till dawn)
- Lightcontroller
-- BG-I10892 Changed behaviour of movement-moods based on current operating modes
-- 'change to' is only allowed when all off or current move-mood is activated by presence, not after manual change
-- 'change to when off' is only set when lights are off and presence/mv is activated, not set by change of active operating modes
-- Added Input: MasterBrightness
- Button to edit all items of a type added to ribbon
- Air Learning dialog: Signal strength added
- BG-I10871 Central Audio & Light: Added RtD input for centralized reset of light and music controls
- A3D9-T323 Buttons added for browsing to templates
- Floating average: Reset input
- Pulse By: Support for 4 different search patterns
- Pulse At
-- Different types of pulses can now be set (sunset, sunrise,...)
-- App support
- BG-I11099 Separate acoustic identification on stereo outputs
- Automatic Designer: Conversion of recorded Tasks into automatic-rules

Fixed:
- General
-- BG-I10612 Override of T5 inputs in LiveView not reset after stopping liveview
-- BG-I10726 Control not shown in system scheme if set to category and place 'do not use'
-- No proper error message when Miniserver is using default credentials and cloud dns is therefore not working
-- BG-I10572 Invalid onlinestates are displayed in the tree for a short time directly after connecting or loading from Miniserver
-- Copy & Paste of items that have children (e.g. intercommunication device)
-- BG-I10508 Unselected objects are created when dragging different object from tree
-- Plugin does not start properly (e.g. EEBUS) when having multiple instances
-- BG-I10755 Remote Air: Button order wrong in LiveView/Simulation
-- BG-I10718 Hourcounter statistic is now enabled per default
-- BG-I10695 Energy: Automatically set to 'Absolute'-mode when air meter interface is connected
-- BG-I9604 Editing control notes timed out
-- BG-I10383 Sun-Positions incorrect after timezone-change
-- BG-I10262 Energy Manager: minimum off time ignored
-- Solar Pump Controller: manual mode not started
-- BG-I10517 Updated splash screen
-- BG-I10502 Link is not removed when system scheme is deleted, therefore control stays in LoxApp
-- BG-I10493 Invalid email addresses cause broken automatic designer
-- BG-I10460 Warning about custom changes when saving to Miniserver does not have an abort button
-- BG-I10709 Diagnosis dialogs: Can't identify device without device type
-- BG-I8057 Invalid control size after connection reference has been connected
-- Users with Loxone Config rights don't have all other rights
-- BG-I10701 Category and room of door controller not updated
-- BG-I10709 Dragging user to user group within tree shows wrong image and text
-- BG-I10451 Tracker has no Symbol-Selection
-- BG-I10364 Shade Roof: trigger not working when fully closed
-- BG-I10660 Froeling Extension: Chargestate Buffer 2 4 missing
-- Time-Functions (Impulse sunrise,..) shown as not permitted to non-admin-users
-- Fixed invalid Structure file after removing controls
-- A3D9-T202 Shading-Controls: protection-state not saved after miniserver-reboot
-- BG-I10353 Virtual http output: Authorization not working when user or password contains a '@'
-- Plugins go offline after saving to Miniserver
-- BG-I10268 ControlLinking: Sorting is lost when adding additional controls
-- BG-I10075 Shading Controls not properly locked via central shade
-- BG-I10304 NFC code touch not shown in device status when learned in on Tree to Air bridge
-- BG-I10299 Media control allows selection of non existent modes breaking visualization
-- BG-I10294 Inputs only used for display in app show nothing after option was set to 'Custom symbols'
-- BG-I10201 Miniserver Gen.1 can't handle changing gateway mac address
-- BG-I10325 Roof Window: Setting of position while already moving not always possible
-- EEBUS better naming of periphery
-- BG-I10241 Daytimer/IRC Schedule: Needs activation entries are not properly separated when an entry in the middle of an existing entry is added
-- BG-I10246 Sauna Vapor Controller: Ready Push is sent event if humidity is not reached
-- BG-I10260 Separate description of minimum time setting for analog/digital inputs
-- BG-I10264 Property Window: HTML-link displayed in description
-- Damper Tree: Driving with full force to endstop causes increased wear of gears
-- High cpu usage causes loss of input packets
-- BG-I9979 Certificates for Miniserver Gen1: verify number of certificates in chain
-- BG-I9367 Energy-Monitor: incorrect income if update-intervals between production and delivery are too big
-- BG-I9412 NFC Code Touch: Bsel output does not output -1 without preselection
-- BG-I10079 Ribbons appear even if project dialog is opened
-- BG-I10167 ProjetPlanning: Systemmailer has no recipient set after document creation
-- When selecting pages on the far left or right the tab of the next/previous page is not properly visible
-- BG-I9935 UDP input can't be set in simulation
-- BG-I10091 Via app created room does not have a right group
-- BG-I10144 Plugin outputs (EEBUS, HunterDouglas) are sent even if the outputs are not used in programming
-- BG-I10170 Description text title in property window is cut off
-- BG-I10136 Control links are not restored when cutting and pasting object
-- BG-I10048 Miniserver Gen.1 can't communicate with devices which use an extremely small tcp window size
-- BG-I10084 Light Central: Reset on gateway systems not reliable anymore
-- BG-I5512 Energy-Monitor: Consumption-values incorrect if receive-intervals have large difference
-- renamed Varta-Template
-- Connection window: Description very long and not descriptive. Short description of inputs is now used
-- BG-I9953 Show product prices when exporting config file to a excel part list
-- BG-I9961 Project Analysis: Analog multiplexer shown as warning if nothing is connected to inputs
-- BG-I9905 Telenot template has signed check activated
-- BG-I9957 Invalid visu option for virtual out command
-- UK English now uses the translations from US english
-- BG-I10064 Format Dialog: Per default Miniserver Gen.1 is selected
-- BG-I10066 Known issue for sd caption is not shown
-- BG-I9998 Custom Enocean device with 32 bits not working on Miniserver Gen.2
-- BG-I10059 Notification does not send digital values
-- BG-I10041 Missing event for app for counter inputs
-- BG-I9828 Project backups: Wrong sorting
-- BG-I9829 Io references have control notes
-- BG-I9818 Network configuration: No error message when entering invalid settings
-- BG-I9875 Config connection to Miniserver behind reverse proxy via tls not working
-- BG-I9896 Manual wakeup not possible of presence air
-- BG-I9898 Fixed drag and drop of battery powered presence sensor
-- BG-I9888 Wrong context menu in floating property window
-- BG-I9831 Page ordering wrong after closing learning dialog
-- Audio Alarm not working when Audioserver is dummy device when programming alarm logic
-- BG-I9890 Room Tree: hide button visible without any text
-- BG-T2101 Learning Dialogs: Text next to extension selection combobox is not suitable
-- BG-I9907 Bacnet sensor error connector of input not available
-- Pages window: Readded Miniserver Name
-- Energy Monitor: invalid case for Fronius storage data-request
-- BG-I9661 Climate Controller: Fan output deactivated while input If is still active
-- BG-I8673 Caller: call is cut off after # in text
-- BG-I10812 ProjectView Miniserver search: IP address is cut off
-- BG-I10870 Digital input is always connected to + on light controller
-- BG-I10872 References are not sorted by name in document tree
-- BG-I10958 Visualization settings missing when control is not explicitly used in visualization and only used in a control link
-- BG-I10863 Touch & Grill room can't be changed without changing room of second control
-- BG-I10967 Weather Service can have control links
-- BG-I10972 Invalid selection in property window after multi selection
-- Integrated Auto jalousie: Web Service 'manualPosBlind/' not working correctly
-- BG-I10753 devices stop identifying during search
-- ProjectView: Double click in search bar opens file
-- Save Password not checked per default in connection dialogs
-- BG-I10845 Text in state dialog is cut off
-- BG-I10831 Connect with empty password/user is allowed
-- BG-I10890 Invalid tooltip displayed in some dialogs
-- BG-I10782 MeterInt: References get lost when changing type
-- BG-T559 Hostname of Miniserver can not be properly set
-- Config crash when loading from Miniserver
-- Tree To Air Bridge not properly created
-- Auto updated addon index deleted after reboot
-- User specific LoxAPP not updated after rights are changed
-- BG-I11050 simpler display of yearly timespans
-- BG-I11148 Table View which is used in multiple dialogs does not use local aware sorting
-- BG-I11154 Wrong button type of input after switching from analog to digital
-- BG-I11206 Status block: Output AQ creates an edge each input change
-- BG-I11190 System Scheme: Image gets lost when loading custom changes from Miniserver
-- BG-I11181 SIA: Text outputs not supported
-- BG-I11165 Some keyboard shortcuts can’t be used
-- Pulse at: Is not shown as big control as all other visualized controls (there will be now automatic repositioning)
-- BG-I9899 Nanomotorcontroller: Room not set after changing operating mode
-- Operating times: Date cant be set
-- Improved auto positioning
-- Improved line handling
-- BG-I10674 User doesn't get any system status push message when not part of any group
-- BG-I11131 Rooms-Name not used in user management dialogs
-- BG-I10981 Tree learning via app lists extensions used for intercommunication
-- BG-I11084 Alarm Buttons: Option "Use LED" disabled after deleting assigned alarm control
-- BG-I11001 AAL Emergency Alarm: some sensor-types immediately trigger alarm when configured timeout is expected
-- Invalid permissions for factory files
-- BG-I10265 Controllinks are available for system scheme (Option has been removed for system scheme)
-- BG-I10969 Creating switching time has no abort button
-- Error message when having multiple extension with serial number 'auto'
-- BG-I11028 Suggested project save name may be wrong when project has been copied
-- Control Link to meter interface input gets lost
-- Multi Edit of captions is possible, but they don't really have any settings
-- BG-I10990 System Variable Output not yellow in simulation when pressed
-- BG-I10998 Media control dialog: Initial size is to big and dialog is not resizeable
-- BG-I11034 Time Control Unix Timestamp visible per default
-- BG-I10830 correct invalid viewtypes of virtual udp sensors
-- BG-I10791 Expert mode: fixed parameter-boundaries for audio player
-- BG-I11029 Shade Central: up/down commands via app when all blinds already moving will now stop shades
-- BG-I11218 Wake-Function Messagebox cannot be cancelled
-- BG-I8135 Air Learning: no proper response to app when device did not react to learn command
-- BG-I9993 PicoC: Increased allowed CPU usage
-- Daytimer: Edge is created on SPS start on Qon/Qoff when AQ is inverted
-- BG-I11144 Possible connections window shows wrong error output
-- BG-I11247 Virtual HTTP output not working when URL contains a colon
-- Touch & Grill: New Version, fixing show temperature after wake up when sensor is no longer connected
-- Update for NFC Code Touch with fixes to NFC communication
-- BG-I11267 Autojalosie "unknown" locked reason shown in app
-- BG-I11278 Night-Time object assigned to wrong parent
-- BG-I11260 Custom-Change warning does not show up when saving into miniserver
-- BG-I10966 T5 sensor of offline Device triggers when every miniserver-start
-- BG-I10336 AAL Smart Alarm shown as "disabled" after changing timezone
-- BG-I10815 Energy-Generator Fronius: storage-requests used wrong storage-ID
-- BG-I10747: AirBase Update never completed
-- Tree filter wrong when showing unassigned periphery
-- Tree filter: When filtering for device names IO of device is not shown
-- Setting edit dialog: Not all settings of output/input references are shown, now also settings of actual output/input are shown
-- BG-I11315 App Learning: Offline message is triggered when learning new device
-- BG-I11305 LiveView: Multi clicks on T5 inputs not working properly
-- Message Boxes appear during extension creation and block input
-- BG-I11327 Text in tree not readable when item is selected
-- Nanomotorcontroller Air/Tree: Fixed typecasts for overcurrent setting
-- Added longitude, latitude & altitude to info for app
-- BG-I11284 Project subfolder are created to often
-- BG-I11282 Air serial not editable
-- BG-I7296 No weather data after SPS restart
-- EEBUS Subscriptions get lost due to uninitialized/restarting eebus device
-- Virtual HTTP input error system message triggered constantly
-- BG-I9141 Touch & Grill: Systemmessage "Device offline" shown when device is intentionally turned off
-- NFC Code Touch Air: Improvements when initializing tags and smartphones
- Automatic Designer
-- BG-I10384 Door Controller: add option with output-names
-- BG-I10720 invalid rule shown as valid
-- BG-I10708 Dialog: uuid shown instead of reference-name
-- BG-I10713 Music Player Group via Automatic Designer: vol up/down handled incorrectly
-- A3D9-T117 Hourcounter: additional capabilities for Hours, Minutes, Days
-- BG-I10152 edited rule in gateway client loses last received value
-- BG-I10581 Light Controller-conditions not working in gateway
-- BG-I10707 Dialog: sequences is empty
-- BG-I10603 allow empty description
-- BG-I10602 rename of scene does not adjust visu
-- A3D9-T281 added support for audio group fix
-- BG-I10474 Dialog: show value range in helptext
-- A3D9-T278 Systemmessage "invalid Rule" disappears after saving to miniserver
-- Added property "notify on execution"
-- Text-Events not recognized when last value was an empty string
-- Systemmessage is not confirmed when rule is deleted
-- Added support for Central Music
-- A3D9-T230 Jalousie Controls: safety activated with Automatic Designer must be disabled with Automatic Designer
-- BG-I10337 Conditions with combination of day and time executed multiple times
-- A3D9-T252 Adapted strings for Autodesigner-Systemmessage
-- A3D9-T248 Actions for Sauna have invalid temperature-boundaries
-- A3D9-T112 Added Receivers to System-Message
-- A3D9-T100 Dialog: set placeholder text when analog-control was not edited
-- A3D9-T99 Dialog: added date-picker to date-selector
-- A3D9-T111 Dialog: added validation for email
-- A3D9-T110 Use Minutes for Roomcontroller-Overrides
-- A3D9-T119 Additional commands for Ventilation: timer (duration) & timer-until
-- A3D9-T120 Condition "current cycle" is no dropdown
-- A3D9-T116 AAL Smart Alarm: added Events Locked, not locked and "no alarm is active"
-- A3D9-T121 Sauna Controller: added Condition "ready", added action "start with target temperature"
-- A3D9-T115 Added Conditions to Central Gate, Central Alarm, Central Light, Central Shade
-- A3D9-T130 Improve performance when requesting capabilities
-- Room Controller Timers: invalid mode selected
-- Alarm: activate alarm with or without presence was switched
-- Audio Player: set volume and favorite only executed if connector-value is different
-- BG-I10887 Rule not set invalid when deleting Automatic Scene
-- R12-I248 Dialog: virtual input set as PushButton has no actions
-- BG-I10384 selection for DoorController shows numbers instead of text
-- BG-I11160 LoxApp3: property "LinkedControl" invalid for automatic scenes
-- BG-I10931 added EIB controls
-- BG-I10929 Rules shown as incomplete after reboot
-- BG-I10804 deleting of rules is very slow
-- R12-I249 Dialog: drag started when using date or time picker
-- BG-I11290: Automatic Designer + Media Control: Added condition for active Mood
-- BG-I10581 Light Controller-conditions not working in gateway
-- BG-I9837 property-window is not refreshed after closing dialog
-- Miniserver handling of automatic designer and system status web services improved
-- Radio16 does not show all options in config-dialog
-- BG-I10153 Auto configuration: Fixed invalid connector assignments on light controller
-- Dialog: filter actions based on conditions
- Presence Controller
-- BG-I9505 Resets during save into miniserver
-- BG-I10813 Warning pulse activated after manual reset
-- BG-I11082 Not reset when restarting simulation
-- BG-I10607 Presence not started when adding active presence-controls to configuration
- Wallbox
-- BG-I11320 Custom change triggered by Keba Wallbox after saving into miniserver
-- Wallbox function block cant be locked
-- BG-I9644 Outputs are not reseted after device goes offline; fixed unnecessary custom change
-- BG-I10060 Miniserver AIN are not working as digital inputs after update when a Wallbox is used
-- BG-I10420 Duration counter keeps running when device is offline
- Intelligent Roomcontroller
-- Command "override until" uses incorrect endtime
-- BG-I8002 calculate allowed temperature from Climate Controller Ec/Eh based on range of comfort-temperatures
-- Switching between heating and cooling is slow
-- Removed the current delay of 30 minutes
-- Controller now switches within two samples (~20 seconds)
-- BG-I10255 No info for app what capabilities (heating, cooling,..) the controller has
-- IRC Toggling between heating and cooling
-- BG-I9867 Invalid displayed mode in prepare-phase
-- Temperatures always shown blue when using fahrenheit
-- BG-I9595 Systemmessage "Big Temperature Difference" does not consider configured capabilities of source (if HC1-3 is used)
-- BG-I8508 init default mode based on capabilities
-- IRC not switching between cooling and heating when using fahrenheit
-- IRC big temperature difference even if there is no active cooling system
-- BG-I10886 Previous setpoint is not restored when override timer is stopped in manual mode
-- IRC: Increased automatic activation of comfort mode due to movement to 30 minutes
-- BG-I10599 Shading now also counts as active cooling which allows switch to cooling mode without additional cooling devices
-- Mode may toggle if source only used for a single purpose
- Devices
-- BG-I10085: Update NAT Table management for Air Devices
-- BG-I9826: Air devices offline after Miniserver restart (added new Binaries for AirBase / MsGo / Tree2Air)
-- BG-T2341: TraceRoute not working on Battery-devices when last Hop is located in a different network.
-- BG-I10050 1-Wire Extension not working after update (some DS18B20 sensors cant be read)
-- New Firmware for production of various Air Devices
-- Nightlight: New Binaries: Fixed bug in fading of T7 Led
- Auto Configuration
-- BG-I9973 Presence-Sensor used in Presence-Control are connected
-- BG-I10063 Category group climate not used for climate
-- BG-I11159 Old controls are used instead of newer ones (Frost & Storm-Protection)
-- BG-I10459 Presence: add support for leave room / leave house / goodnight function
-- Unconnected outputs TODO is positioned over outputs
- Project Planning
-- BG-I11166 Tree usage not correct when using tree to air bridge
-- New rooms don't have a preselection
-- BG-I10928 Project planning dialog too big with product catalog
- Systemstatus
-- BG-I9960 Custom systemmessage: Users cant be allowed for the control via user management
- Gateway/Client
-- BG-I9291 Expert Mode Client/Gateway: changes which affect visualization disconnects app
-- BG-I7342 Gateway/Client with EIB/KNX: EIB Actors controlled from other miniserver send values cyclic
- Lightcontroller
-- BG-I7777 Alarmclock-mood cannot be unmixed
-- BG-I10138 RQ not triggered via double-click in app
-- BG-I10233 Fixed permanent refresh of states while Next/previous input is active
-- BG-I10067 DisP switches off light after manual input
-- BG-I9972 DisP switch off while waiting for T5-click-duration
-- Set Ti to zero when connecting something on presence input
-- BG-I7933 Dialog: Light sequence disappears
-- BG-I9817 Active P/X input added after unmixing mood
-- BG-I9832 Dialog: wrong message when deleting mood assigned to T5 or P/X input
-- BG-I10761 mode change switches on light after manual input
-- BG-I10234 adding mood via T5 to active move mood switches off after TH instead of MT
-- Master-Value is now based on lowest output instead of highest
-- BG-I10825 Master-brightness affects dimmer-output whit output-value 0
-- BG-I11156 Moods can't be added to "alarm clock"-mood
-- Parameter Ti not considered when using P/x inputs
-- Allow switch back to movement-mood "any mode"
-- BG-I11200 Master Brightness: adjust output factor after reset via app
-- Light not immediately switched off when presence and DisMV is active
-- DisP does not affect P/x inputs
-- Automatic-Action "Change to" only allowed when all off or light is activated via presence
-- Not all moods mixed with P1-8 are unmixed with DisP
- Audio
-- AUDIO1-I1842 AudioPlayer: adapted tts command for volume 0
-- AUDIO1-I1827 Stereo Extension search: uuid is used if name is empty
-- AUDIO1-I1724 Config pages not selectable after learning audioserver
-- AUDIO1-I1485 Audio-Server: do not send volumes and playernames for players of dummy-extensions
-- BG-I9885 Added Musicserver-Zone for Automatic Designer
-- AUDIO1-I1687 Music player: bell event cut off on very short input pulses
-- BG-I10803 Audio Player cant be selected in audio player group when it previously was assigned to one
-- Audioserver configuration dialog says music server
- Intercommunication
-- Unknown packets are shown
-- First filtered packet is shown
-- Item selection changes when search view is updated
-- BG-I11031 Wrong password systemmessage stays even after changing password and the message is not visible on all affected counterparts
-- Removed need for validation when setting password
-- BG-I10963 Encrypted Intercommunication packet can’t be learned
-- Intercommunication sensor get default name when created via search and not packet ID
-- Can't enter port when creating encrypted lan intercommunication packets from search
-- BG-I10725 Intercommunication counterpart does not display all settings in documentation
-- Intercommunication password warning can't be ignored
-- BG-I10422 Can't add input if a sensor already exists on tree/network intercommunication
-- BG-I10339 Lan Intercommunication not added automatically
- Shade Roof
-- Lock reason wrong
-- BG-I11002 remove "assign device" bar from control
-- Moving to the same position twice via web service not working
- Modbus
-- BG-I10717 Modbus TCP: add option for TCP fragmentation
-- BG-I10738 Documentation of Modbus/Fröling not visible anymore
-- M-Tec template invalid correction factor
-- BG-I5297 Modbus TCP: Sensor validation shows "returns no values" if not used
-- BG-I9608 Modbus devices go offline after saving to the Miniserver
-- Modbus Server: received values written to wrong sensor after timeout
-- BG-I11000 Modbus extension cant be replaced in extension search dialog
- Stability
-- Config crashes due to out of memory (maximum memory usage of config has been reduced)
-- Miniserver reboot when deleting control and its childs via app
-- BG-I10587 Config-Crash when opening automatic designer rule with active miniserver-connection
-- BG-I10374 Config crash when creating 1-wire device
-- BG-I10272 Config crash
-- BG-I10271 Config crash when saving to Miniserver
-- BG-I10284 Config Crash when changing actor settings of tree/air device in Setting dialog
-- Config crash when closing dialogs
-- BG-I10081 Config crash in light controller dialog
-- BG-I10157 Config crash when aborting room creation on references
-- BG-I10077 Miniserver reboot when setting wallbox actor
-- BG-I10146 Miniserver crash with invalid dali actors
-- BG-I10149 Lightcontroller: config crashes when converting gen1 with same actor connected to multiple outputs
-- BG-I10053 Miniserver reboot while initializing audioserver
-- BG-I9838 Config crash in liveview
-- BG-I9835 Config crash when closing audioserver update dialog
-- Miniserver crash when Monitor is active
-- BG-I9856 Config crash when opening media control dialog
-- Miniserver reboot when aquastar object is not properly created
-- Miniserver reboot when deleting object from program during runtime
-- BG-I9906 Config crash when setting network configuration
-- Increased watchdog timeout for DNS task, reducing risk of watchdog reboots when Miniserver has no internet
-- Miniserver safety reboot when saving remanence
-- Miniserver safety reboot in irc
-- BG-I11080 Config crash when setting light group
-- Config crash when intercom control is deleted
-- BG-I10721 Fixed Config-crash while cut/paste of Autodesigner-Rules during saving into miniserver
-- Miniserver safety reboot when system status message change too fast
-- Miniserver safety reboot during liveview
-- DNS Watchdog improved
-- NTP Watchdog improved
-- BG-I11279 Config crash when inserting device while simulation is running
-- BG-I11281 Config crash when selecting item on page
-- BG-I11328 Config crash when NFC monitor is active
-- Config crash when deleting IR actors
-- Config crash when closing config while search is running
-- Project Analysis: Config crash
-- Miniserver safety reboot with incompatible SanDisk SD cards
-- Invalid tree search results shown causing crashes in some cases
-- BG-I10776 Config crash when top modules are added when opening document
-- BG-I10896 Config crash when deleting Miniserver in program tree
-- BG-I11345 Config crash when editing actor type in multi edit dialog
Kortweg, nee

HammieDuDe schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:52:
Ben nu op mijn nieuwe MS de 12.1 update aan het installeren, als je dingen wil weten, let me know :)
Hoor graag je bevindingen over HomeConnect, incl. een paar details van waar 't zit. (Dan kan ik met mijn Gen1 vergelijken.)

En tuurlijk ook evt. nieuws over die andere vragen, maar ik ga er zelf ook wel 'n keer mee spelen "eer-weekends" of zo.
Gwaihir schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Hoor graag je bevindingen over HomeConnect, incl. een paar details van waar 't zit. (Dan kan ik met mijn Gen1 vergelijken.)

En tuurlijk ook evt. nieuws over die andere vragen, maar ik ga er zelf ook wel 'n keer mee spelen "eer-weekends" of zo.
Gaat nog wel even duren, zit nog in de ruwbouwfase, dus de keuken komt voorlopig nog niet ;-)
Heb straks een vaatwasser, oven, combi-oven en koelkast met HomeConnect...

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:39:
[...]
Hoe ga je dit gebruiken? Ik snap een vijverpomp of sauna nog. Maar welke andere (significante) lasten kan je random in en uitschakelen? De vrouw zal niet blij zijn als je de kookplaat en oven uit zet als ze het eten staat te maken :+

JackBol schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 17:57:
Hoe ga je dit gebruiken? Ik snap een vijverpomp of sauna nog. Maar welke andere (significante) lasten kan je random in en uitschakelen? De vrouw zal niet blij zijn als je de kookplaat en oven uit zet als ze het eten staat te maken :+
Uit schakelen is inderdaad lastig. Aan geeft al wat meer mogelijkheden.

Op dit moment is de koeling via de warmtepomp zich van voordelige energie bewust. D.w.z. er is flink PV of er is nachtstroom. (Ik moet het uitlezen van de P1 nog inregelen, dus of er echt teruglevering is, is een op ervaring gebaseerde gok.) Hij koelt dan wat lager door.

Voor de verwarming heb ik ook een brouwsel in die richting geschreven, dat beoogde de vloer net wat warmer te hebben en de buffer vol op einde nachtstroom. Helaas had ik het regelgedrag van de warmtepomp nog niet helemaal doorgrond, dus dit krijgt een nieuwe iteratie.

Vaatwasser en wasmachine werken voorlopig nog gemakshalve op nachtstroom. Post-salderingsregeling zou je het inschakelmoment tactisch kunnen kiezen. Zonder voorwas zit dit bij beiden het moment van grootste stroomverbruik daar kort na. (Daarna inderdaad niet midden programma weer uit gooien.)

De vijverpomp heeft 's zomers onvoldoende overcapaciteit en zit nog niet op Loxone. Misschien is dat t.z.t. wat voor herfst / winter. We hebben geen sauna. Het verplaatsen van het verwarmen van douche-/badwater met de WP naar een zonnig moment is niet handig, want dat loopt dan de zonneboiler maar voor de voeten. Geen idee of de beregening nog mogelijkheden biedt. Of wellicht het laden van stofzuigrobot en (t.z.t.) maairobot. Die eerste blijft denk ik peanuts, maar maaien verbruikt al meer en ik wil 'm als ik in de tuin zit toch koest houden. Dus wellicht kan hij met laden wachten op de zon?

Samengevat: eigenlijk volstaat wat ik heb prima, want er is inderdaad (nog lang) geen reeks. Ik vind 't vooral een leuk puzzelding om alvast aan te snuffelen, voor afschaffen van de salderingsregeling uit >:) . (Lastbegrenzing acht ik wezenlijker, voor behoud van hoofdzekering.)

• MrZ04
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 18-06 18:31
Loxone en windmeter

Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een windmeter op Loxone?
Op het Duitse Loxone-forum had ik gelezen dat deze windsensor in combinatie met Loxone te gebruiken zou zijn:
https://www.esera.de/shop...ensor-pro-100-windturbine

Op de één of andere manier doe ik iets fout, want ik krijg er geen data uit.
Ik heb hem zo aangesloten:
- witte draad gaat naar een digitale ingang van mijn extension
- bruine draad gaat naar 24V+
In de software:
- Bij de digitale ingang heb ik de optie "frequentieteller" aangevinkt.
- De windmeter is dan gekoppeld aan de ingang AI van de bouwsteen Windmeter.
- Op de uitgang AQ heb ik een marker gezet die de actuele windsnelheid aangeeft.
Als parameters in de bouwsteen Windmeter gebruikte ik de volgende:
T=0,1
F=1,8

Ik moet ergens iets fout doen of over het hoofd zien, want zo moeilijk zou deze aansluiting nu niet mogen/kunnen zijn zou ik denken.

Hieronder voor de duidelijkheid even een printscreen van de Loxon-instelling.

https://tweakers.net/i/22OOzwKPgBVpHVzBkntnZ8KeFlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YlqbrdSjpKJcnqt1EkgFteDv.png?f=user_large

• mies-ttk89
MrZ04 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:01:
Loxone en windmeter

Heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een windmeter op Loxone?
Op het Duitse Loxone-forum had ik gelezen dat deze windsensor in combinatie met Loxone te gebruiken zou zijn:
https://www.esera.de/shop...ensor-pro-100-windturbine

Op de één of andere manier doe ik iets fout, want ik krijg er geen data uit.
Ik heb hem zo aangesloten:
- witte draad gaat naar een digitale ingang van mijn extension
- bruine draad gaat naar 24V+
In de software:
- Bij de digitale ingang heb ik de optie "frequentieteller" aangevinkt.
- De windmeter is dan gekoppeld aan de ingang AI van de bouwsteen Windmeter.
- Op de uitgang AQ heb ik een marker gezet die de actuele windsnelheid aangeeft.
Als parameters in de bouwsteen Windmeter gebruikte ik de volgende:
T=0,1
F=1,8

Ik moet ergens iets fout doen of over het hoofd zien, want zo moeilijk zou deze aansluiting nu niet mogen/kunnen zijn zou ik denken.

Hieronder voor de duidelijkheid even een printscreen van de Loxon-instelling.

[Afbeelding]
Vraag 01: Komen er pulsen aan? Dit zie je in de liveview door het oplichten van de digitale input in de kleur geel. Desnoods even de föhn er bij voor wat extra snelheid om het te zien.
Vraag 02: Aan welke Loxone module is hij gekoppeld omdat ze bepaalde limitaties hebben qua het aantal pulsen ze ondersteunen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mies-ttk89
Blijkbaar was er nog een product uitgebracht vorige week:
Flush-mounted Power Supply 0.25A
Item no.: 100474
The compact, Flush-mounted Power Supply 0.25A is ideally suited for power supply (24VDC/6W) of the NFC Code Touch Air, Touch Square/Touch Pure Air and the Room Comfort Sensor Air.

Power supply for e.g. NFC Code Touch Air, Touch Square/Touch Pure Air and Room Comfort Sensor Air
Perfectly suitable for installation in a flush-mounted box

Size (H,W,D): 48mmx42mmx18mm
Input voltage: 90 - 264VAC
Output voltage: 24VDC 6W
Operating temperature: -4°F to +176°F
Parallel operation possible: No
Standby power: typ. 60mW
Webshop: https://shop.loxone.com/e...ed-power-supply-025a.html
Datasheet: https://www.loxone.com/wp...0Netzteil%200.25A.pdf?v=1

[Voor 5% gewijzigd door mies-ttk89 op 21-06-2021 09:27]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22-06 11:28
Dat is wel een hele fijne voor retrofits! (en een paar plekjes waar m'n aannemer het niet helemaal begrepen had)

Acties:
  • +1Henk 'm!
roderickvd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:59:
Dat is wel een hele fijne voor retrofits! (en een paar plekjes waar m'n aannemer het niet helemaal begrepen had)
Prijstechnisch niet echt,.
https://www.elektramat.nl/slv-470546-slv-ledvoeding-12w-24v

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Goed gevonden! Scheelt nogal als je er 20 nodig hebt!

• Baxlash
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 17:30

Baxlash

Its a boy Genius!

Ik heb een Miniserver op de plank welke ik niet gebruik. Ik had bedacht deze achter te houden als reserve, maar ga hem toch van de hand doen.

Ik heb hem zojuist in V&A geplaatst voor de liefhebber.
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True