Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hmm, @Lox-1, 'iets soortgelijks' zou je het kunnen noemen: ik trek via Loxberry de P1 data binnen en schrijf die naar virtuele ingangen (UDP, trouwens).

Ik heb één Virtuele UDP ingang hiervoor waar de LoxBerry het (voorbewerkte) bericht heen stuurt en daaronder een flink aantal Virtuele UDP ingang commando's. Die pakken elk de juiste waarde uit het bericht met Commando erkenning (lijkt mij herkenning, maar zo heet het niet in Lox).

Je kunt 'm bijvoorbeeld 'ns vragen naar "cycles":\v}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Versie 16 is uit, d.w.z. een nieuwe config. Sorry, een nieuw tijdperk.
(Goed dat ze het er even bij zeggen, want ik zag dat er niet direct aan af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 19:57
Ik heb een AC Control Air aangesloten op mijn Mitsubishi binnenunit. “Klopt” het dat hij alleen als actor fungeert, en bijvoorbeeld geen huidige temperatuur aangeeft?

Setup: de AC Control Air is met API Connector aangesloten op een AC Unit Controller. Die is weer verbonden met een Intelligent Room Controller en AC Central Controller zoals hier: https://www.loxone.com/enen/kb/ac-control/#irc_ac_integr

Op dit moment heb ik de temperatuur output van een Wall Socket Air gekoppeld op de IRR, want anders geen temperatuurmeting van de airco en gebeurt er dus niks.

Edit: in de AC Monitor zie ik wel RoomTemp voorbij komen. Ik vermoed dat de IRR de temperatuur overschrijft, ook als de IRR er input niet verbonden heeft, in plaats van opvraagt van de AC.

[ Voor 14% gewijzigd door roderickvd op 21-06-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:14:
Edit: in de AC Monitor zie ik wel RoomTemp voorbij komen. Ik vermoed dat de IRR de temperatuur overschrijft, ook als de IRR er input niet verbonden heeft, in plaats van opvraagt van de AC.
Best 'n logische default voor Loxone; de temperatuurmeting in zo'n unit is meestal niet een erg beste; zit totaal op de verkeerde plek in de ruimte.

Je hebt wel de output op dat AC Unit blok? (ϑc Current temperature ∞)
Dan kun je die naar harte lust naar de juiste plek verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ook een vraag, trouwens,

Ik heb sinds kort een non-Loxone buitentemperatuurmeter in gebruik (temp + luchtvochtigheid). De waarden daarvan gaan in de systeemvariabelen. Klopt het dat ik bovenaan m'n pagina en wanneer ik daar doorklik naar Weer deze waarde zie voor huidige buitentemp & luchtvochtigheid en dat ook het dauwpunt daarop wordt berekend? (Waar ik eerder iets zag op basis van de Loxone weerservice, die nog altijd alle andere waarden op dat scherm verzorgt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Gwaihir schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:53:
[...]
Je hebt wel de output op dat AC Unit blok? (ϑc Current temperature ∞)
Dan kun je die naar harte lust naar de juiste plek verbinden?
Gaat niet goed als je die aan de IRR knoopt. Temperatuur blijft dan op 0.

“Default” klinkt als keuze, maar de enige keuze hier lijkt óf de IRR droppen óf een eigen sensor te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
roderickvd schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:22:
Gaat niet goed als je die aan de IRR knoopt. Temperatuur blijft dan op 0.
Raar. Klinkt als een bug. Lukt het je wel waarden op die uitgang te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
IRR of niet blijkt niet uit te maken. Ook als ik de AC Control alleen aan de AC Unit Controller knoop, blijft current temperature 0.0. Hoewel de waarden wel in het AC Control log verschijnen (RoomTemp=23.5) blijft het bij een log message zonder communicatie naar het functieblok.

Dit lijkt mij ook een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Met 'op de uitgang zien' bedoelde ik ook even met live view kijken, in de Config. Waarschijnlijk dan ook die 0.0 en daarmee weet je dan heel specifiek dat het binnen dat blok mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
Ja, is inderdaad zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12:28
Intussen heeft Loxone een nieuwe power supply op de markt gebracht.

https://shop.loxone.com/n...100617-power-supply-4-2-a

Mooie unit in compact formaat. Wat denken jullie? Zijn er betere alternatieven beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MrN86 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:01:
Intussen heeft Loxone een nieuwe power supply op de markt gebracht.

https://shop.loxone.com/n...100617-power-supply-4-2-a

Mooie unit in compact formaat. Wat denken jullie? Zijn er betere alternatieven beschikbaar?
Ik gebruik overal Meanwell power supplies voor op DIN. Die is echt in welk wattage te krijgen.
Ruimte in de kast is bij mij niet echt een punt, dus ik heb ook niet echt geresearched op compacte PSUs.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 19:54
Normaal is PULS ook wel redelijk compact formaat van voedingen/Wat, die hebben we bij ons op het werk veel, geen idee of je er particulier kan aangeraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 19:40
mies-ttk89 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Werkt hier met een Android toestel zonder problemen. Even de telefoon aanmelden en koppelen aan de gebruiker. :)
Kan ik dit opnieuw oprakelen, aub.
We hebben een Touch nfc reader air gen1, bedraad gevoed. Ik krijg dat niet voor mekaar om te laten werken op basis van een android gsm.
Altijd unencrypted en enkel maar nullen te zien.

Heeft iemand dit voor elkaar ?

Verder een vervelend detail, dat in de visualisatie het nfc blok standaard de eerste uitgang toont. Best gevaarlijk om daar per ongeluk op te drukken. Je kan de knop niet verwijderen. Of een debounce timer toepassen tegen per ongeluk aan tikken.
En daarin kan je dan enkel handig de codes aanpassen. Niet de nfc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:56
lanticster schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:27:
[...]

Kan ik dit opnieuw oprakelen, aub.
We hebben een Touch nfc reader air gen1, bedraad gevoed. Ik krijg dat niet voor mekaar om te laten werken op basis van een android gsm.
Altijd unencrypted en enkel maar nullen te zien.

Heeft iemand dit voor elkaar ?

Verder een vervelend detail, dat in de visualisatie het nfc blok standaard de eerste uitgang toont. Best gevaarlijk om daar per ongeluk op te drukken. Je kan de knop niet verwijderen. Of een debounce timer toepassen tegen per ongeluk aan tikken.
En daarin kan je dan enkel handig de codes aanpassen. Niet de nfc.
NFC staat gewoon niet in de visualisatie bij mij, niks voor nodig me dunkt. Verder heb ik ook al met een goedkoper model android van men moeder het moeten opgeven, kreeg het niet aan de praat. Mijn huidige samsung s24+ en vorige s10e doen het zonder probleem. Bij het inleren gewoon unlocken, alle apps dicht doen, NFC aan op het toestel en tegen de lezer houden en klaar. Veel meer valt er niet mee te doen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Ik probeerde met s23u, s24, LG velvet.
Allemaal zelfde resultaat: Unencrypted en enkel nullen.

Zag jij gelijk al bruikbare ID cijfers in de 'refused log' ?

Als je het "nfc code touch blok" in de visualisatie plaatst, vind ik dat op zich handig om een nieuwe (tijdelijke) code te maken.
Code, want er verschijnt niks aangaande nfc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
lanticster schreef op zondag 29 juni 2025 @ 09:27:
Ik probeerde met s23u, s24, LG velvet.
Allemaal zelfde resultaat: Unencrypted en enkel nullen.

Zag jij gelijk al bruikbare ID cijfers in de 'refused log' ?

Als je het "nfc code touch blok" in de visualisatie plaatst, vind ik dat op zich handig om een nieuwe (tijdelijke) code te maken.
Code, want er verschijnt niks aangaande nfc.
in de NFC log zie ik gelijk de code verschijnen, indentiek aan als ik een van de loxone NFC fobs gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
Heeft er iemand ervaring met bi-directioneel laden en loxone? Als ik het goed heb zou de loxone wallbox in theorie gewoon bi-directioneel moeten kunnen werken indien de software het toe laat en op een of andere manier geintegreerd kan worden met het platform van de wagen waarmee het verbonden is. Dit is echter maar een gok, zie er niets van in de marketing en kan er niet direct een woord over vinden.

Belgie loopt zoals gewoonlijk weer achter de feiten aan terwijl het wel al officieel kan in Nederland. Sta echter op het punt een laadpaal aan te schaffen en een electrische wagen. De KIA EV9 bv heeft alles aan boord om het mogelijk te maken. Zou dom zijn niet nu er al even bij stil te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 20:32
Volgens ChatGPT is er inderdaad niets over te vinden en wordt nog meer duiding gegeven: https://chatgpt.com/share...e8-8012-b037-a2bf549eea26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulse_
mgizmo schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:33:
Volgens ChatGPT is er inderdaad niets over te vinden en wordt nog meer duiding gegeven: https://chatgpt.com/share...e8-8012-b037-a2bf549eea26
Mooie summary, wat echter niet klopt is dat die ev9 bv een dc to ac inverter ingebouwd heeft dus je hebt geen dure dc laadpaal nodig in dat scenario. Ben wel curieus of het op te zetten is met loxone maar dan een andere laadpaal

Edit:
Heb em dan nog maar wat verder laten graven als we dan toch in chat GPT bezig zijn:
https://chatgpt.com/share...bc-8003-bca3-f7c0dcae2d49

Resultaat is beetje wat ik verwacht had, het kan met een KIA EV9 maar is nog experimenteel, echter vooral door certificatie en regulering redenen. Technisch zijn er oplossing voor te voorzien

[ Voor 26% gewijzigd door Pulse_ op 03-07-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:42
Heeft iemand wel eens een Nano 2 Relay tree gebruikt?

https://www.loxone.com/enus/kb/nano-2-relay-tree/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2HCkPrAs9t7-0ZBZ-5fxgq4XvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCxwdF2d23SgrgnJBWMwjXNQ.png?f=fotoalbum_large

Ik wil een pomp en ventilatie unit aansturen;gewoon aan/uit.
Dat zou toch moeten kunnen maar krijg t niet aan de praat.
Twee aan/uit switches voor beide uitgangen gedefinieerd; je hoort de relais klikken maar er gaat geen stroom lopen. Ik zal wel iets over t hoofd zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 19:50
Meet je wel spanning als je meet tussen de 'common' en de Nul?

je zou ook kunnen meten zonder spanning en kijken of het contact wel schakelt.
Dus ohm meten of het contact zelf wel schakelt tussen 'common' en de 'up' en 'down'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
Thanks....schakelt dus niet. Althans er is wel een hoorbare klik maar geen verbinding.
In de config staat deze als universal. Zou toch moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@sly___ Als het hoorbaar 'klik' doet en er toch geen verbinding tussen 'Common' en 'Up' en / of 'Down' tot stand komt, zou ik aan een defect denken.

Al gemeten met een multimeter, zoals @Clumsy Smurf zegt? D.w.z. als er spanning op 'Common' staat, meet de 230V (of het gemis daaraan). Als de drie draden los liggen, meet de weerstand (nul of oneindig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
Ja...ik denk dat die defect is. Meten geeft ook niks.
Nieuwe besteld. Eens zien of t dan wel werkt.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wie zit er hier strak in aanloopstromen?

Ik ben een paar stapjes met licht aan het zetten. (Dat zit bij ons nog nauwelijks in Loxone.) Ik wil vier lichtkringen schakelen, met (2x) Nano 2 Relay Tree. Op de zwaarst belastte daarvan komen 7 LED TLs van samen 84W. (Dat lijkt een schappelijke 0.4A, maar...)

Die hebben, begrijp ik, nogal een aanloopstroom. In de spec staat simpelweg '5'. Zonder eenheid, maar toch kan ik moeilijk uitsluiten dat dat om 5A gaat. Totaal dan tot 35A. Op zo'n 10A relais..

Is dit inderdaad 'n ding? En hoe dan ermee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Heb je plaats - in eerste lamp armatuur of lasdoos.

Overweeg voor de zware kringen, de "Nano 2 Relay Tree" 's contact eerst een
Schneider A9C20732 = 2P contactor iCT 25A
of
Schneider A9C22712 = 2P contactor iCT 16A
te laten sturen, wat op zijn buurt dan je lichtkring doet.

Ongeveer 25euro per stuk. (16A vs 25A of 1P vs 2P niet altijd goedkoper)

Hoeveel keer per dag zal het licht daar aanknipperen ? (kwestie van levensduur)
Als het een Ledvance 12W Leds zouden zijn, daar spreekt men van 105 stuks op een B16A.
Als ik daarmee de piekstroom terugreken naar 7 stuks, kom ik op 5,33 Ampère.
Lijkt te doen, rechtstreeks op die "Nano 2 Relay Tree".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
lanticster schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:21:
Heb je plaats - in eerste lamp armatuur of lasdoos.
De leidingen zijn opbouw en moeten toch ietsje aangepast worden. Zou wel 'n forse doos worden, met zo'n din-railtje erin.
Overweeg voor de zware kringen, de "Nano 2 Relay Tree" 's contact eerst een
Schneider A9C20732 = 2P contactor iCT 25A
of
Schneider A9C22712 = 2P contactor iCT 16A
te laten sturen, wat op zijn buurt dan je lichtkring doet.

Ongeveer 25euro per stuk. (16A vs 25A of 1P vs 2P niet altijd goedkoper)
Zo'n magneetschakelaar is één van de oplossingen die ik tegen kwam, inderdaad. Maar het viel me op dat ze bedoeld zijn voor maar 100x per dag schakelen. Dat is op zich zat, maar ik vroeg me af of het betekent dat ze niet snel mogelijk schakelen. (Met name weer aan direct na uit zal vast voorkomen.)
Hoeveel keer per dag zal het licht daar aanknipperen ? (kwestie van levensduur)
Ik schat zo'n 5 - 25x. We lopen er nogal 'ns in om iets te pakken of terug te zetten.

Als ik dan maar zo'n 10.000 inschakelingen zou hebben, is 't met zo'n 2 jaar bekeken.
Als het een Ledvance 12W Leds zouden zijn, daar spreekt men van 105 stuks op een B16A.
Als ik daarmee de piekstroom terugreken naar 7 stuks, kom ik op 5,33 Ampère.
Hoe heb je die berekening gemaakt?

Het is Philips MAS LEDtube 1200mm UE 11.9W 840 T8 EELA. Er mogen er 190 op een 16A automaat. Maar er staat dus ook bij "Aanloopstroom op netspanning 5".

Gister ook even de Loxone partner gebeld. Die houden 50% aan. Dus op zo'n 10A relais zetten zij tot 1150W LED lampen. Dan heb ik een enorme marge.

En ik lijk er ook voor een habbekrats een thermistor tussen te kunnen zetten om de aanloopstroom in te perken. Dus ach, die maar met de TLs mee besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Onderbouwde natte vinger werk.
Als men zegt 105 op een B16...
De B wil zeggen magnetische trip stroom 3 tot 5 keer nominaal. Altijd worst case rekenen.
Dus (16x5) / 105 = 0.76 A per unit
Maal 7 geeft 5.33 A

Jouw Philips gegevens vermeldt niet de curve van de automaat ?

Ofwel bedoelen ze aanloop stroom is maal 5.
Dat geeft dus
11.9 / 230 / 0.7 × 5 × 7 = 2.5 A
(Cosphi pakweg 0.7)

Ofwel 5A aanloop per unit. (Micro seconden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
lanticster schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:24:
Onderbouwde natte vinger werk.
Als men zegt 105 op een B16...
De B wil zeggen magnetische trip stroom 3 tot 5 keer nominaal. Altijd worst case rekenen.
Dus (16x5) / 105 = 0.76 A per unit
Maal 7 geeft 5.33 A
Dank
Jouw Philips gegevens vermeldt niet de curve van de automaat ?
Oh, jawel, ook een standaard B.
Maar dat is niet zo relevant, want voor de korte aanloopstromen zijn de curves (B, C, ..) gelijk.
Ofwel bedoelen ze aanloop stroom is maal 5.
Dat geeft dus
11.9 / 230 / 0.7 × 5 × 7 = 2.5 A
(Cosphi pakweg 0.7)

Ofwel 5A aanloop per unit. (Micro seconden)
Yep, da's lekker vaag hè. Meerdere LLMs gokten op 5A. Op de 5x uitleg wilden ze niet aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geebelen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 10:54
Ik heb een loxone Modbus TCP integratie gedaan met Peblar/Eneco laadpaal. Ik kan deze waardes uitlezen:
https://developer.peblar.com/modbus-api

Laat maar weten als iemand de xml file nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:12
Geebelen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:01:
Ik heb een loxone Modbus TCP integratie gedaan met Peblar/Eneco laadpaal. Ik kan deze waardes uitlezen:

Interessant. Ik heb nu nog een Zappi maar het “probleem” van de zappi is dat de API niet officieel ondersteund is en dat deze ook niet met Loxone te integreren is. Als er t.z.t. een thuisbatterij komt dan wil ik Loxone de energiestromen naar/van de batterij en de EV laten controleren (er is wel iet mogelijk met wat extra ct klemmen i.c.m. Een Zappi maar dat verdient geen schoonheidsprijs).

Ik ben dus vooral geïnteresseerd in welke peller lader jij hebt en wat je daarmee allemaal kunt i.c.m. Loxone. Misschien t.z.t. ook in de xml file (alhoewel je deze ook kunt delen via loxwiki en de loxone library voor een groter bereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geebelen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-09 10:54
Ben er pas mee bezig. Ik kan momenteel waardes uitlezen: vermogen, stroom, spanning per fase. Ook kan ik max stroom beperken dmv modbus. Mijn plan is om dit in de toekomst te gebruiken om overschot zonnestroom te gebruiken om auto te laden. Ik zet de xml op loxwiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Weet iemand een type granny lader ;
(Regelaar tot 3.6kW schuko naar Type 2)
met wifi en local / open api ?
Je hebt goeie hardware voor ongeveer 110 euro.
Maar enkel via Chinese cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Miniserver Compact vs Miniserver met Audioserver

Ik ben nog vrij nieuw in de Loxone wereld maar vraag me af of er in prestaties een verschil is tussen de Miniserver Compact (met ingebouwde audioserver) en de Miniserver Gen2 met aparte audioserver unit. De Miniserver Compact ontbreekt enkele aansluitingen die de Audioserver wel heeft maar deze zou ik niet gebruiken.

Mij lijkt een Miniserver met Audioserver performanter te werken aangezien de Audioserver een aparte component met processing power heeft. Tenzij de Miniserver Compact betere specs heeft dan de Miniserver Gen2 aangezien deze later is gelanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

lanticster schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:50:
Weet iemand een type granny lader ;
(Regelaar tot 3.6kW schuko naar Type 2)
met wifi en local / open api ?
Je hebt goeie hardware voor ongeveer 110 euro.
Maar enkel via Chinese cloud.
Ik heb mijn laadpaal gewoon achter een Shelly hangen. Hard aan en uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
MrN86 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:26:
Miniserver Compact vs Miniserver met Audioserver

Ik ben nog vrij nieuw in de Loxone wereld maar vraag me af of er in prestaties een verschil is tussen de Miniserver Compact (met ingebouwde audioserver) en de Miniserver Gen2 met aparte audioserver unit. De Miniserver Compact ontbreekt enkele aansluitingen die de Audioserver wel heeft maar deze zou ik niet gebruiken.

Mij lijkt een Miniserver met Audioserver performanter te werken aangezien de Audioserver een aparte component met processing power heeft. Tenzij de Miniserver Compact betere specs heeft dan de Miniserver Gen2 aangezien deze later is gelanceerd.
Geen idee eigenlijk. Ik had de Gen1 hangen. Vorige maand door de MS Compact vervangen om redenen dat ik weinig gebruikte van de Gen1 qua aansluitingen maar wel toegevoegde waarde zag van de ingebouwde audioserver.

Ik heb nog geen stappen gezet met de Audioserver. Ik had de keuze gemaakt omdat ik Tree nodig heb en de audioserver wil ik gaan bekijken of het mijn Sonos “park” kan vervangen, maar potje is een beetje op momenteel. Ik ben benieuwd of Spotify Connect fijn werkt met de audioserver. Ik hoop dan ook nav jouw bericht dat ik niet alsnog naar een losse audioserver moet, al is de kans ook weer aanwezig ivm de audio line input dat niet op de compact zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
JackBol schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:39:
[...]

Ik heb mijn laadpaal gewoon achter een Shelly hangen. Hard aan en uit :)
Het zou ideaal zijn, als ik de start en regeling tussen 6 en 16A via loxone kon doen. Zonder daarvoor een complete laadpaal te fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

lanticster schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Het zou ideaal zijn, als ik de start en regeling tussen 6 en 16A via loxone kon doen. Zonder daarvoor een complete laadpaal te fabriceren.
Als je dat wilt doen zul je toch iets in elkaar moeten klussen bijv. met een SmartEVSE.
https://www.smartevse.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
JackBol schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Als je dat wilt doen zul je toch iets in elkaar moeten klussen bijv. met een SmartEVSE.
https://www.smartevse.nl
Jazeker, om te wisselen tussen mono en 3 fasig, etc.
Maar stel. Een bestuurbare granny lader kost zoveel minder. En kom je voor hybrides ook ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Mijn loxone config is net geüpdatet naar 16.0.x en ontzettend buggy. Draait in Parallels. Nog iemand die ervaring?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

K!K

Hier ook in parallels en draai ook al een tijdje 16.x.x. Maar ik heb er totaal geen problemen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

DomiGijzen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:01:
Mijn loxone config is net geüpdatet naar 16.0.x en ontzettend buggy. Draait in Parallels. Nog iemand die ervaring?
Ik draai het virtueel in Proxmox. Config 16 geeft bij mij ook geen problemen. Wellicht wat extra geheugen toevoegen? Ik heb 16G aan de VM gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrN86
DomiGijzen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:01:
Draai zelf ook Parallels op een M1 MacBook Pro. Werkt hier vlekkeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Memory stond inderdaad wat laag. Nu op 16. Maar probleem blijft.

Valt me nu op dat ik eigenlijk alles wel kan doen. Het gaat mis met een specifiek iets. Zodra ik dubbelklik op de spot prize optimizer, blijft de pop-up kort leeg, plopt er foutmelding naar voren en sluit de hele Loxone Config af. Gaat te snel om te kunnen zien wat er staat.

Iemand die toevallig ook deze module heeft en eens kan testen? Ik doe dit terwijl connected met de mini server en live values aanstaan. Bij mij staat die module los van de rest en haalt de data van NL. Verder nog niks.

Anders van het weekend maar een clean install doen.

never mind. Probleem zit ook op andere plaatsen. Ik ga voor de clean install.

[ Voor 6% gewijzigd door DomiGijzen op 29-07-2025 21:00 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb sinds Loxone 16 wel het probleem dat de namen van de tabbladen random gehusseld worden. Iemand anders ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

Nee ook daar heb ik geen last van.
Ik heb eigelijk 0 problemen met 16.x.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5H2E81z72xGOkzUF1KVdfUfwqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbShQKoftJVLGu6oba1KuJUV.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe maken jullie het beste van de energy manager ?
1 van de problemen is nml dat het blok geen rekening houdt met de werkelijke readiness van prior consumers. In dit voorbeeld staat de wasmachine niet klaar. Maar toch schakelt het lagere prior consumers af. Dit voor zolang de ingestelde "preparation time" duurt.
Dit gebeurt dan meerdere keren per dag als beschikbaar vermogen rond dit schakelpunt pendelt.
Jammer dat je weer een wolk logica hier rond moet bouwen om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

lanticster schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:26:
[Afbeelding]

1 van de problemen is nml dat het blok geen rekening houdt met de werkelijke readiness van prior consumers. In dit voorbeeld staat de wasmachine niet klaar. Maar toch schakelt het lagere prior consumers af. Dit voor zolang de ingestelde "preparation time" duurt.
Dit gebeurt dan meerdere keren per dag als beschikbaar vermogen rond dit schakelpunt pendelt.
Ik heb alleen mijn laadpaal en warmtepomp erop zitten. De rest zijn dermate kleine gebruikers dat het me eigenlijk niet heel veel interesseert wanneer de gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dat je in 't algemeen wolken bonus-logica nodig hebt om echt te krijgen wat je wil, heb ik geaccepteerd. Ben erg blij met 't stukje 'if' dat het formule blok al een tijd kan - al is het niet heel leesbaar. En dat dit soort 'wolken' kunnen, vind ik een enorme kracht van Loxone.

Mijn Loxone partner vindt dat ik 't veel simpeler moet houden, maar wat moet ik met een pretending-to-be-smart home?

Deze functie (verder) inrichten staat hoog op mijn todo lijst, dus ik spits mijn oren..
lanticster schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:26:
[Afbeelding]

Hij kan alleen merken of de wasmachine ervoor gaat, door het te proberen, toch? Maar hij schakelt lagere prio gebruikers toch al op voorhand uit? Wat zou het nut van dat gedrag moeten zijn, denk je? Het lijkt mij niet handig = een bug.

En ik zie ook niet voor me hoe er omheen te programmeren valt. (Ook jij kunt die 'readiness' pas detecteren nadat hij is ingeschakeld? En als je die andere met een vertraging o.i.d aan houdt, verstoor je dan niet de berekening waarop hij zich baseert?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Idd, formula blokje met IF kan netjes zijn.

Gezien het over energie-overschot gaat,is een -extra 'wolk' logica- een wat ongelukkige woordkeuze.
Maar je verstond wat ik bedoel. Een kattenbraaksel logica er omheen dus.

In loxone weet ik, of mijn witgoed toestellen klaar staan.
(was-, vaat-, droog- machines)
Mij lijkt het een bug, dat de 'energy manager' al meteen non-prior toestellen uitschakelt. Bij het inschakelen van een prior. Waarom niet, als er geen overschot meer is, de non-prior uitschakelen ?

Ben ook blij, dat het allemaal te verhelpen is, met extra logica.
Maar… zoveel mogelijks standaard blokken gebruiken spaart MS resources.
En als statussen niet langer kloppen, maakt het de visualisatie minder duidelijk.
Als pakweg de non-prior koelkast in de 'energy manager' UIT staat, maar het staat wel nog AAN… want…
Dan haal ik liever de 'energy manager' uit de visualisatie. En speelt het slechts mee als een voorwaarde of puls gever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:33
Bij ons heeft de WAF eindelijk haar zin gekregen, er gaat een ID.3 komen, compleet natuurlijk tegen mijn zin in, want nu moet ik mijn Loxone install gaan uitbreiden ( sarcasm ), logische keuze gaat zijn de Loxone Wallbox, schutbuis al met de bouw klaargemaakt, Tree is beschikbaar in de meterkast, trekken maar zou je zeggen.

Maar, na wat lezen hier met verschillende meningen en ervaringen, wil ik het nog eens opgooien, is de Wallbox wel een juiste keuze?

Ik heb 33 panelen a 370wp op zuid-west liggen, WAF werkt 3 dagen vanaf thuis waarbij 1 dag ze al weer vroeg in de middag thuis is. Ik zie een win-win situatie, helemaal nu de panelen mij geld beginnen te kosten.

Ook komt er over een maand de SAJ HS3-5-12K-T2 met 20kWh aan opslag in totaal. ( met voorbereiding voor een lader, maar hij komt op zolder, dus dat is een no-go ). Modbus ondersteuning is aanwezig, maar wat en hoe hij zich gaat laten sturen, no clue ( ik kan hem voor een goede prijs als introductie krijgen ) veel info is nog niet bekend over het interfacen, maar ik waag de gok.

Energiemonitor etc. alles heb ik op de huidige situatie prima afgestemd, hebben jullie nog tips, aanbevelingen, gedachtengangen om mij uit mijn vicieuze cirkel te halen?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
ik zou zelf niet zo snel voor de loxone lader gaan maar voor een wat meer standaard oplossing die dan via een API in loxone te integreren is. bijv. een peblar lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
HiBe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:17:
ik zou zelf niet zo snel voor de loxone lader gaan maar voor een wat meer standaard oplossing die dan via een API in loxone te integreren is. bijv. een peblar lader.
Ik kan hieruit opmaken dat je dit al werkend hebt binnen Loxone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
HammieDuDe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

ik niet, maar @Geebelen heeft al wel het een en ander werkend.
Geebelen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:01:

Zelf heb ik een Zappi lader, en dit is echt een ramp om te integreren, maar werkt verder prima als zelfstandige unit. Met wat extra CT klemmen kan ik ook een thuisbatterij en de zappi redelijk laten functioneren in de toekomst, hopelijk kan ik vanuit loxone de batterij monitoren en een beetje bijsturen waar nodig. uiteindelijk wil ik de batterij vullen met PV overschot en als de batterij vol zit de auto laden met de rest van het PV overschot (overdag) of met goedkope dynamische stroom in de nacht.

Mocht de Zappi er mee stoppen, dan komt er iets anders, voor zover ik nu kan zien heeft de peblar mijn voorkeur... maar wie dan leeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lanticster
Naar schijnt afgeraden om het loxone laadpunt onbeschermd te plaatsen op een "natte gevel". In de praktijk slechte IP (ingress protection).
Over de nfc code alleen heb je deze klachten al. (Heb deze laatste paar maanden buiten hangen. Alles nog ok. Heb het wel in gedachte gehouden en extra afgetaped achteraan.)

Als het niet op design aankomt. Als je de kast binnen kan plaatsen. En alleen de kabel (en knop of rfid) naar buiten kan brengen,
zou ikzelf de voorkeur geven aan een eigenbouw laadpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Nu online

K!K

Ik heb de Loxone laadpaal hangen, meteen er bij vermelden dat ik deze onder een carpoort heb hangen waar deze ook niet publiekelijk toegangkelijk is.

Ik heb over deze laadpaal geen klagen, ik stuur deze aan op het overschot. Hiermee pas ik het vermogen van de laadpaal aan. Intergratie is gewoon weg prima en bied genoeg vrijheid om te maken wat naar wens is.
Je kan de logica zelf zo gek maken als je wil maar uit de doos werkt deze laadpaal prima als je het mij vraagt.

[ Voor 14% gewijzigd door K!K op 08-08-2025 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
DomiGijzen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:58:
Memory stond inderdaad wat laag. Nu op 16. Maar probleem blijft.

Valt me nu op dat ik eigenlijk alles wel kan doen. Het gaat mis met een specifiek iets. Zodra ik dubbelklik op de spot prize optimizer, blijft de pop-up kort leeg, plopt er foutmelding naar voren en sluit de hele Loxone Config af. Gaat te snel om te kunnen zien wat er staat.

Iemand die toevallig ook deze module heeft en eens kan testen? Ik doe dit terwijl connected met de mini server en live values aanstaan. Bij mij staat die module los van de rest en haalt de data van NL. Verder nog niks.

Anders van het weekend maar een clean install doen.

never mind. Probleem zit ook op andere plaatsen. Ik ga voor de clean install.
Tussendoor op vakantie geweest. Inmiddels een nieuwe VM aangemaakt in Parallels met dus ook een nieuwe config installatie. En alle bestaande data opgeruimd vooraf.

Maar helaas, probleem blijft.

Inmiddels wel duidelijk dat het probleem zich alleen voordat bij het openen van de setting pop up ALS de live values aanstaan. Kan er dus makkelijk omheen werken.
Niemand anders die dit heeft als de live values aanstaan? Zou zonde zijn als ik dadelijk een nieuwe MacBook moet kopen :P

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:00
DomiGijzen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Zou zonde zijn als ik dadelijk een nieuwe MacBook moet kopen :P
Ik zie het probleem niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
HammieDuDe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Ik stuur mijn Alfen laadpaal aan via modbus. Vriend van me loxone laadpaal. Werkt prima. Maar beiden moet je er wat logica omheen bouwen om het naar wens te maken. Ik laad met overschot en zonder een soort van demper heb je daar heel veel schommelingen en stops. Lijkt mij niet gezond voor de auto.
Wel de aantekening dat ik het e.e.a. in elkaar heb gereigd toen de betreffende bouwblokken net uit waren, wellicht dat het nu alweer beter is.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
DomiGijzen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:32:
[...]

Ik stuur mijn Alfen laadpaal aan via modbus. Vriend van me loxone laadpaal. Werkt prima. Maar beiden moet je er wat logica omheen bouwen om het naar wens te maken. Ik laad met overschot en zonder een soort van demper heb je daar heel veel schommelingen en stops. Lijkt mij niet gezond voor de auto.
Wel de aantekening dat ik het e.e.a. in elkaar heb gereigd toen de betreffende bouwblokken net uit waren, wellicht dat het nu alweer beter is.
Ja dat vroeg ik me ook al af, in hoeverre je die schommelingen moet dempen, maar dat zal de tijd uitwijzen. Mijn laadpaal komt wel op een plek te hangen waar nauwelijks zon komt, maar af en toe wel wat druppels kunnen komen als het hard waait en regent tegelijk.

Ik heb een Peblar besteld, toch dat stukje NL-degelijkheid en de mogelijkheid om via een API het afgegeven vermogen te kunnen instellen, dat is eigenlijk alles wat ik nodig heb, we gaan er volgende week maar eens mee aan de hobby, eerst maar eens de kabels terugzoeken onder de oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
HammieDuDe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Ik heb een Peblar besteld, toch dat stukje NL-degelijkheid en de mogelijkheid om via een API het afgegeven vermogen te kunnen instellen, dat is eigenlijk alles wat ik nodig heb, we gaan er volgende week maar eens mee aan de hobby, eerst maar eens de kabels terugzoeken onder de oprit.
ben benieuwd naar je ervaringen hiermee. Zou mooi zijn als je dat naar deze groep terug wil koppelen

• Gwaihir
  • Niet online
HammieDuDe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:52:
Ik heb een Peblar besteld, toch dat stukje NL-degelijkheid en de mogelijkheid om via een API het afgegeven vermogen te kunnen instellen, dat is eigenlijk alles wat ik nodig heb
Wat voor API en maakt het model nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
Gwaihir schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:02:
[...]

Wat voor API en maakt het model nog uit?
er is een modbus TCP API (https://developer.peblar.com/modbus-api) en een REST API (https://developer.peblar.com/local-rest-api)

Voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn er wel een paar kleinere beperkingen, maar is dat nu (nog) niet in de API zichtbaar (bijv. zien hoe vol de EV nog zit en V2H).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:07
Volgens mij heb ik nooit mijn schema met een alfen gedeeld in dit topic. Wel in het alfen topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjJnxPEf7o1fdVG1EG-bphJLFSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enCEtyDyuyqnDIyltlvt9yIY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdisHVjgGxjjRJgcwXHvLm1pibU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/matJmJZK3m10DjFrjSwNKRsQ.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:10
(verwijderd wegens fout gelopen edit)

[ Voor 88% gewijzigd door flupp op 15-08-2025 22:06 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Worden de meeste laadpalen dan niet (bijna) altijd aangestuurd met modbus? Een REST-API lijkt mij toch omslachtiger.
Ook ik gebruik het Loxone-blok wallbox. Erzonder zou ik niet echt goed weten hoe je dit in het Energie-stroom-monitor blok zou moeten visualiseren (tenzij dan met de één of andere workaround) - zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/993g_lyvD5r9HOdwdfVC-PVcupI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RF8gX9uy2iUdxXNwrSJYcDHk.png?f=fotoalbum_large

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
flupp schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:03:
Worden de meeste laadpalen dan niet (bijna) altijd aangestuurd met modbus? Een REST-API lijkt mij toch omslachtiger.
Ook ik gebruik het Loxone-blok wallbox. Erzonder zou ik niet echt goed weten hoe je dit in het Energie-stroom-monitor blok zou moeten visualiseren (tenzij dan met de één of andere workaround) - zie hieronder.
[Afbeelding]
Zou anders nog via een energie monitor kunnen. Die heb ik bijvoorbeeld op de airco en WP zitten.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
DomiGijzen schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:40:
[...]
Zou anders nog via een energie monitor kunnen. Die heb ik bijvoorbeeld op de airco en WP zitten.
Ja, daar dacht ik niet onmiddellijk aan (maar nu mijn installatie al enige tijd goed draait, ben ik daar niet zo intensief meer mee bezig)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
Is deze thread "geschikt" om eens mijn EV laadinstallatie uit de doeken te doen? Ik vermoed dat velen hiermee geholpen kunnen zijn (misschien des te meer de Vlamingen, in verband met het capaciteitstarief). Kan altijd goed zijn om eens van gedachten te wisselen. In alle bescheidenheid denk ik dat ik er redelijk ver in ga met een toch intuïtief gehouden user interface (maar daarover zullen de meningen al dan niet sterk kunnen verschillen).

Of misschien zijn er "betere" threads waarin specifiek Loxone laadinstallaties beter beschreven worden? Ik heb weet van een EVCC-specifieke "slim laden" thread, maar (behalve deze thread hier) niet van een Loxone-specifieke "slim laden" thread. Anderzijds zie ik dat ook @Centauriprime hier zijn laadsetup kort beschreef, dus misschien is hier niet zo héél "fout"?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
@flupp
Laadt je gaan. 😄
Benieuwd naar je aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
flupp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:26:
Is deze thread "geschikt" om eens mijn EV laadinstallatie uit de doeken te doen? Ik vermoed dat velen hiermee geholpen kunnen zijn (misschien des te meer de Vlamingen, in verband met het capaciteitstarief). Kan altijd goed zijn om eens van gedachten te wisselen. In alle bescheidenheid denk ik dat ik er redelijk ver in ga met een toch intuïtief gehouden user interface (maar daarover zullen de meningen al dan niet sterk kunnen verschillen).

Of misschien zijn er "betere" threads waarin specifiek Loxone laadinstallaties beter beschreven worden? Ik heb weet van een EVCC-specifieke "slim laden" thread, maar (behalve deze thread hier) niet van een Loxone-specifieke "slim laden" thread. Anderzijds zie ik dat ook @Centauriprime hier zijn laadsetup kort beschreef, dus misschien is hier niet zo héél "fout"?
Afgezien van het onderwerp (in dit geval laden) vind ik het delen van logica juist fijn. Ik vind alleen dat dit soort “code” voorzien moet worden van toelichting bij blokken. Het kan anders een hele kluif kosten om te begrijpen wat de doelstelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Zeker delen. Moet er binnenkort een revisie op doen. Hoewel in NL kun je altijd leren van andere setups!

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

flupp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:26:

Ik ben wel benieuwd naar je Logic-porn 😂 ik kan de mijne hier ook wel eens posten, maar die is vrij simpel. Wanneer de energie duur is, schakelt Loxone een 40A ABB relais keihard af. Wanner die inschakelt gaat de laadpaal vrolijk weer verder. Werkt al jaren.

Ik ben wel naar die smart evse aan het kijken om meer controle te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flupp
Ik was niet (in eerste instantie) van plan om de software in detail te gaan uitleggen, maar eerder om die te gaan beschrijven aan de hand van de user interface, met als achterliggende gedachte dat mijn insteek misschien nuttig is voor wie een geautomatiseerde aanpak van het laden (met Loxone) nog moet bedenken. Uiteraard geef ik graag meer technische tekst en uitleg voor wie een (deel) probleem hiervan wil aanpakken, mocht daar vraag naar zijn.

De afbeelding hieronder toont mijn volledige (gescrolde) scherm van de categorie "Elektrisch Voertuig". Daarin heb ik enerzijds de instellingen "Centraal" die invloed hebben op de rest van de Loxone-installatie, en anderzijds de meer laad-specifieke instellingen in "Cockpit". Over die indeling kunnen de meningen evenwel verschillen, maar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfryx9s6MM-HlHql_QrSGOo75tY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ArdbBUDxFDOHg4rkMPXtvmdP.png?f=fotoalbum_large

In mijn setup houd ik rekening met laden in 4 verschillende modes (zie verder), met PV electriciteitsoverschot, met het capaciteitstarief (Vlaanderen), en met de maximale stroom die ik wil dat de de laadpaal mag krijgen.

Opmerking vooraf : de termen "Spot laden", "Day Ahead laden" en Entsoe laden" worden misschien wel door elkaar gebruikt, maar ze komen uiteraard allen op hetzelfde neer...

De 4 laadmodes

Een laadmode wordt ingesteld met de up/down pijltjes van "LP Mode". De modes zijn :
  • mode 0 : stopped
  • mode 1 : Entsoe laden (van het net). In deze mode laad ik van het net in de goedkoopste day-ahead uren
  • mode 2 : Entsoe laden (met het zonne-overschot). In deze mode laad ik met het zonne-overschot in de goedkoopste day-ahead uren, dus
    • in die uren dat er minst te "verdienen" valt met opgewekte PV- electriciteit, OF
    • wanneer er anders eventueel zelfs zou moeten betaald worden voor injectie
  • mode 3 : laden met zonne-overschot (dus onafhankelijk van Entsoe prijzen en/of uurinstellingen)
  • mode 4 : laden zonder meer volgens de instellingen - zie verder
"Max capa totaal" en "LP max kW"
"Max capa totaal" is (vooral/enkel?) nuttig in Vlaanderen, waar een deel van de maandfactuur bestaat uit het maximale (kwartier) vermogen dat die maand uit het net werd gehaald (minimum 2,5 kW wordt hoe dan ook aangerekend). Aangezien de laadpaal mijn enige regelbare verbruiker is, probeer ik er met die instelling voor te zorgen dat de laadpaal niet de oorzaak is van een hoger capaciteitstarief (in stappen van 0,10kW).
"LP max. kW" kan ik in sommige configuraties gebruiken om ervoor te zorgen dat de laadpaal éénfasig blijft laden en niet naar driefasig laden wil overschakelen (vaak heen en weer, hetgeen denk ik niet zo goed is voor de auto aangezien mijn laadpaal die omschakeling niet zonder onderbreking voor elkaar krijgt). Deze instelling werkt in stappen van 1A eenfasig (minimum 6A één-fasig, max. 48A = 16A driefasig). Deze waarde kan n.b. hoger zijn dan "max capa totaal" ingeval van PV opwekking.

Min. 1,41kW
Is om te vermijden dat de laadpaal bij bewolkt weer niet telkens stopt bij te weinig en herstart bij voldoende zon: indien aangevinkt blijft de laadpaal ook bij te weinig PV vermogen (uit het net) aan minimaal 6A laden (en indien méér overschot gaat uiteraard ook dat overschot naar de laadpaal)

"LP doel kW", "te laden percentage", en "geschatte laadtijd"
"LP doel kW" dient als feedback om na te gaan of de laadpaal -met de huidige instellingen- inderdaad aan het laden slaat, en ook om een idee te hebben (in functie van de batterijlading van de auto) van het aantal uren dat er zal moeten worden geladen (voornamelijk nuttig ingeval van een Spot-ingestelde laadmode). "Waarom niet in zo'n geval laden ifv het autobatterijpercentage?" Enerzijds omdat ik die koppeling niet heb (noch ernaar gezocht heb), en anderzijds omdat Loxones Spot Price Optimizer functieblok hoe dan ook toch het aantal uren nodig heeft als input.

"Laadpaal actief", "LP in Spot-laadmodus", "Laadpaal Vtg geconnecteerd", "Spot-instelling OK", en "Laadpaal spotprijs nu actief"
De eerste 4 moeten, in Spotmodus ( = Entsoe/day head modus) alle 4 groen kleuren. Indien niet, dan is er IETS niet correct. De 5de indicator "Laadpaal spotprijs nu actief" is slechts groen indien er in Spot-mode in het huidige uur ook effectief geladen wordt. Deze 5 indicatoren riep ik in het leven omdat er altijd wel kans is dat je "ergens" een instelling verknoeit of over het hoofd ziet. Want die spot (Entsoe/day ahead) instelling is redelijk breekbaar, en dit vooral omdat het Spot Price Optimizer functieblok al snel van de wijs dreigt te geraken...
  • wanneer je het aantal laaduren ("Demand") wijzigt, of
  • het uur wijzigt tegen wanneer deze uren moeten zijn geleverd ("Period")
  • bovendien heb je hier ook een double-check om te zien of het voertuig wel degelijk geconnecteerd is, en
  • zie je of je een correcte spot/niet-spot mode hebt geselecteerd
Deze 4 (+1) indicatoren geven zo in één oogopslag een eenvoudige controlemogelijkheid van de gekozen instelling.

Noteer hierbij wel dat de 5de van deze "5 greens" ("Laadpaal Spotprijs nu actief") niet vereist is tijdens het instellen. Uiteraard zijn die "5 greens" niet allemaal nodig indien je niet in spot-mode wenst te laden, maar zelfs dan zijn er een paar nuttig (meer bepaald "Laadpaal actief" en Laadpaal Vtg geconnecteerd").

"Start het laden", "Aantal uren laden", en "Opladen tegen"
De laatste 2 moeten EERST worden ingesteld (zijn de inputs voor Loxones Spot Prize Optimizer" functieblok "Demand" en "Period"), waarna "Start het laden" moet worden gedrukt, en DAN wordt de Spot instelling OK (en groen). Wanneer dáárna opnieuw één van "Aantal uren laden" OF "Opladen tegen" wordt ingedrukt, verandert de indicator "Spot-instelling OK" terug naar "Uit" (en rood) - en valt een eventuele laadbeurt onherroepelijk stil, want dan wordt het gedrag van het Spot Prize Optimizer functieblok onvoorspelbaar, en dan weet je niet met zekerheid of jouw laadinstelling OK bleef en zal doen wat je dacht dat ie zou doen.
Het is hierbij onmogelijk om méér uren laden te selecteren dan er nog uren resteren tussen "nu" en de "Opladen tegen" tijd. Dus om 09:10 kun je ingeval van "Opladen tegen" 12:00 slechts 3 uren "Aantal uren laden" instellen. En om 16:10 met "Opladen tegen" 12:00 kun je slechts 20 uren "Aantal uren laden" instellen. Eens het maximaal te selecteren uren is bereikt, en drukkend op "+", reset het aantal uren terug naar 0. Dit allemaal om te vermijden dat Loxones Spot Prize Optimizer functieblok van slag geraakt.

Model 3 LR (model 2023)

• HiBe
flupp schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:12:
Ik was niet (in eerste instantie) van plan om de software in detail te gaan uitleggen, maar eerder om die te gaan beschrijven aan de hand van de user interface, met als achterliggende gedachte dat mijn insteek misschien nuttig is voor wie een geautomatiseerde aanpak van het laden (met Loxone) nog moet bedenken. Uiteraard geef ik graag meer technische tekst en uitleg voor wie een (deel) probleem hiervan wil aanpakken, mocht daar vraag naar zijn.
Hele goeie beschrijving van de gedachte achter jouw implementatie. Zou fijn zijn als je een screenshot van je buildingblocks zou kunnen delen (bijv. zoals gedeeld door @Centauriprime in zijn bericht van donderdag 14 augustus 2025 @ 15:04 )

In ieder geval heb ik wel weer goede ideeën opgedaan door jouw beschrijving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
HiBe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Hele goeie beschrijving van de gedachte achter jouw implementatie. Zou fijn zijn als je een screenshot van je buildingblocks zou kunnen delen (bijv. zoals gedeeld door @Centauriprime in zijn bericht van donderdag 14 augustus 2025 @ 15:04 )

In ieder geval heb ik wel weer goede ideeën opgedaan door jouw beschrijving.
Dat kan wel, maar daarvoor zal ik dan toch nog eens goed moeten gaan zitten om alles op een gestructureerde en overzichtelijke manier te presenteren. Ik denk dat dit misschien best in een soort blogpost kan, maar ik heb geen blog.

Ik zal eens bedenken hoe ik dit hier op een ondubbelzinnige en gestructureerde manier voor elkaar krijg. Reken toch rap op een tweetal weken (gegeven de momenteel beschikbare tijd).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Even een vraag over de loxone relay extension. Verdeelkast opgedeeld in 2 (gescheiden) zones van 24v en 230v. Dit is in lijn met de adviezen van loxone. Maar waar zou je dan een loxone relay extension plaatsen. De extension zal voornamelijk 230v schakelen. Je kan dus zeggen plaatsen in de “hoge”-spanningzijde van 230v" maar de extension is 24v. Maar het is waarschijnlijk praktischer om deze module in het 24V-domein van de verdeelkast te plaatsen (alles van Loxone bij elkaar). In alle gevallen natuurlijk 24v en 230v zo veel mogelijk van elkaar houden en zo min mogelijk met elkaar kruisen.

[ Voor 18% gewijzigd door grotius op 30-08-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
Als het vooral 230v schakelt;
dan zou ik het in de 230v zone plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

grotius schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:57:
Even een vraag over de loxone relay extension. Verdeelkast opgedeeld in 2 (gescheiden) zones van 24v en 230v. Dit is in lijn met de adviezen van loxone. Maar waar zou je dan een loxone relay extension plaatsen. De extension zal voornamelijk 230v schakelen. Je kan dus zeggen plaatsen in de “hoge”-spanningzijde van 230v" maar de extension is 24v. Maar het is waarschijnlijk praktischer om deze module in het 24V-domein van de verdeelkast te plaatsen (alles van Loxone bij elkaar). In alle gevallen natuurlijk 24v en 230v zo veel mogelijk van elkaar houden en zo min mogelijk met elkaar kruisen.
In het 230V gedeelte. Je moet denken vanuit veiligheid. De meeste draden kunnen 230V spanning hebben, dus in het 230V gedeelte. Dat er vervolgens een 24V draad naar de extensie loopt is minder relevant (en makkelijker identificeerbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Dank, het wordt de 230 kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb geen 'echte' relais extensions, maar wel de relais van de Loxone server (v1) in gebruik en twee keer een 'extension' extension; die multi-extension die nu niet meer geleverd wordt. Wellicht mede omdat 't zo 'multi' is, oogt het heel logisch dat dit alles aan de 'Loxone' kant van de kast zit. Omgekeerd heb ik ook modbus kabeltjes naar de 230V zijde van de kast, voor stroommeters aldaar.

Helaas ontkom je dus niet aan 'menging' en kun je slechts je best doen e.e.a. zo snel en logisch mogelijk verschillende richtingen op / kabelgeleiders door te leiden.

Wat nog niet ter sprake is gekomen: ik denk niet dat de interne scheiding van de exentions dusdanig is dat je op één extension zowel 230V als zwakstroom (zeg 24V) mag schakelen op de verschillende relais. (Alle 8 relais op mijn miniserver zijn dus in 230VAC gebruik, alle 8 op de eerste extension doen 24 VAC, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Gwaihir schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:29:

Wat nog niet ter sprake is gekomen: ik denk niet dat de interne scheiding van de exentions dusdanig is dat je op één extension zowel 230V als zwakstroom (zeg 24V) mag schakelen op de verschillende relais.
Het zijn allemaal losse relais. Kun je controleren door de behuizing af te halen. De schakelzijde staat echt los. Zorgvuldigheid is natuurlijk wel geboden met alle aansluitingen. Een foutje is zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mgizmo schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:59:
Het zijn allemaal losse relais. Kun je controleren door de behuizing af te halen. De schakelzijde staat echt los. Zorgvuldigheid is natuurlijk wel geboden met alle aansluitingen. Een foutje is zo gemaakt.
Ik meen een foto van die printplaat ergens gezien te hebben. Gaf mij niet de indruk dat het aan de normen van 'echt los' voldoet; onderlinge galvanische scheiding vereist, dacht ik. (In het KNX topic komen die soort zaken regelmatig langs, incl. verwijzingen naar de NEN normen. Voor Loxone gelden die uiteraard evenzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Bij mij zit de relay extension aan de 24v kant. Elke uitgang gaat naar een andere, afgezekerde relais, 2 rails lager. Die relais gaat dan naar het middengedeelte waar de klemmen allemaal zitten. Voordeel is dat, als er ergens teveel spanning op komt, die extra relais doorbrandt ipv. de loxone component. Die relais kost paar euro, niets als je het vergelijkt met een loxone extension

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik stuur mijn screens op basis van een brightness signaal, maar rond deze tijd van het jaar staat de zon zo dat de screens om de paar minuten omhoog en omlaag gaan. Wat is een makkelijke manier om dit signaal te dampen? Ik zat eerst te denken om bij elke verandering in het screen de input bijv 30 min te locken, maar dan werkt de handmatige override ook niet meer. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een soort delayed pulse, maar dan precies andersom, eerst de pulse en dan 30 min niets.

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
JackBol schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:49:
Ik stuur mijn screens op basis van een brightness signaal, maar rond deze tijd van het jaar staat de zon zo dat de screens om de paar minuten omhoog en omlaag gaan. Wat is een makkelijke manier om dit signaal te dampen? Ik zat eerst te denken om bij elke verandering in het screen de input bijv 30 min te locken, maar dan werkt de handmatige override ook niet meer. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een soort delayed pulse, maar dan precies andersom, eerst de pulse en dan 30 min niets.

Ideeën?
Een glijdend gemiddelde (met tamelijk veel meegenomen waardes) eventueel?

Met, eventueel daar bovenop (ingeval dit nog niet 100% goed zou werken), bij neerhalen van de screens (verhogende helderheid) een hogere helderheidswaarde als drempel dan de drempelwaarde voor het omhoog halen van de screens (dalende helderheid)?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giwain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09 19:54
flupp schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:13:
[...]

Met, eventueel daar bovenop (ingeval dit nog niet 100% goed zou werken), bij neerhalen van de screens (verhogende helderheid) een hogere helderheidswaarde als drempel dan de drempelwaarde voor het omhoog halen van de screens (dalende helderheid)?
Binnentemperatuur sturing met de Intelligente Ruimteregeling uitgang shd met de automatische zonnewering ingang sps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
giwain schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:02:
[...]
Binnentemperatuur sturing met de Intelligente Ruimteregeling uitgang shd met de automatische zonnewering ingang sps.
Ik ben niet met beide van die bouwstenen (meer) vertrouwd. Maar stuurt dit op basis van temperatuur, of op basis van helderheid (wat de vraag was, voorzover ik meen te begrijpen)?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Je kunt instellen of hij optimaliseert voor helderheid of temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

giwain schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:02:
[...]

Ik wil niet sturen op temperatuur maar op helderheid. Dit raam is op het zuidwesten en de zon schijnt vol naar binnen. De temperatuur in de ruimte gaat wel een halve graad omhoog of zo maar correleert niet echt met wanneer ik het scherm omhoog of omlaag moet hebben.
roderickvd schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:02:
Je kunt instellen of hij optimaliseert voor helderheid of temperatuur.
Ik heb naar die room controller gekeken maar ik snap niet hoe ik die op helderheid instel 😅
flupp schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:13:
[...]

Dit is wel een goed idee om te proberen, kijken of ik die helderheid wat kan dempen ipv het op/neer signaal zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:51
Kun je niet gebruikt maken van de "2 position controller"? Dan kun je werken met een doelwaarde en hysteresis voor de helderheid.
https://www.loxone.com/enus/kb/2-position-controller/

[ Voor 21% gewijzigd door luukske op 01-09-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

luukske schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:24:
Kun je niet gebruikt maken van de "2 position controller"? Dan kun je werken met een doelwaarde en hysteresis voor de helderheid.
https://www.loxone.com/enus/kb/2-position-controller/
Ik heb al een hysteresis ingebouwd, scherm neer bij de 480 lux en scherm op bij de 60 lux. Maar hiermee zou ik wel het aantal bouwblokken kunnen verminderen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
_Drum_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:06:
Bij mij zit de relay extension aan de 24v kant. Elke uitgang gaat naar een andere, afgezekerde relais, 2 rails lager. Die relais gaat dan naar het middengedeelte waar de klemmen allemaal zitten. Voordeel is dat, als er ergens teveel spanning op komt, die extra relais doorbrandt ipv. de loxone component. Die relais kost paar euro, niets als je het vergelijkt met een loxone extension
Waarbij wel aangetekend dat het relais eventueel sneuvelt, niet de hele extension. (En het kan evt. met solderen gerepareerd worden).

En, wat mij er het meest aan stoort, zo'n (voordelig) extra relais voegt (in ingeschakelde toestand) ook weer ca. 2 W verbruik toe (en kost plek in de kast, moeite van aanleg).

En waarom zou je extra relais doorbranden? En waarom heeft het extra zekeringen. Het voordeel van je ontwerp lijkt me dat e.e.a. gewoon met de zekering van de groep toe kan. Want ik vind 't inderdaad best een zwak punt dat zo'n Loxone relais (o.a. in de miniserver) niet alles kan hebben wat er langs kan komen voordat de groep eruit vliegt.

Al met al: als je een Loxone relais extra wil beschermen - waar zeker wat voor te zeggen is - waarom dat dan niet met een zekering?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flupp
Mijn EV laadinstallatie even uitgelegd

Een kleine 2 weken geleden leek er enige interesse om mijn EV laadsetup even wat meer in detail uit te leggen. Ik denk dat ik daarvoor best grotendeels de volgorde van mijn eerdere post (zie flupp in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes") aanhoud. Voor wie geïnteresseerd is in deze uitgebreidere uitleg hier is het mijns inziens aangewezen om die eerdere post eerst eens te lezen en er hier zeker ook de screenshot van bij de hand te houden. Dit alles zonder de pretentie dat dit "de" manier is, integendeel, maar wel in de hoop dat er voor velen enkele bruikbare (én uitgewerkte) ideeën tussen zitten.

Let wel, tijdens het samenstellen van deze post heb ik vaak het gevoel gehad dat het een moeilijk evenwicht zoeken was tussen enerzijds eerst alles apart uitleggen (en riskeren dat er teveel abstracte uitleg wordt gegeven die pas op 't einde duidelijk wordt), en anderzijds nu en dan eens wat uitleg niét geven (tijdelijk "op te sparen"), met als voordeel dat de uitleg al iets sneller wat bevattelijker is. Ik hoop dat die evenwichtsoefening redelijk gelukt is en alles toch een beetje gestructureerd en bevattelijk voor de dag komt.

Even herhalen: de uitleg die hier volgt gaat over het slim laden adhv Loxone, mbv de functieblokken Wallbox, de (modbus) data uit een Eastron module (een "andere" P1 meter), en de (modbus) data uit een (Alfen) laadpaal. In de beschreven installatie komt dus géén LastManager functieblok voor, aangezien het enkel de laadpaal is die ik momenteel kan aansturen.

De User Interface (UI) in de al genoemde eerdere post begint met een eerste VI (virtuele ingang) die ik de naam "LP mode" gaf (een op/neer knop, stapwijdte 1, minimum waarde 1, maximum waarde 5):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0IDM89ynsU66f0I8Pt2TqmQem8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8AVb3uvNL3d7VLMwzsR9OMa4.png?f=fotoalbum_large
[fig. 1]

Bij die UI waarde (tussen 0 en 5) tel ik 1 op om het resultaat via de 8-ingangen radioknoppen als 5 discrete 0/1 waardes te kunnen gebruiken in de Sm[1-5] inputs van het Wallbox functieblok dat waardes vanaf 1 verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-PeE0dFrqtfoyL-LZwHieDlSvQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BVM8b39cRDrI90SPVkVvLj8e.png?f=user_large
[fig. 2]

na dubbelklik van het Wallbox functieblok Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB92svQKqqqs6CL5OVtHbE1n4JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/neSJFqADrX0QDKlo1UdobIm2.png?f=fotoalbum_large
[fig. 3]
die tevens nog eens de verschillende modes tekstueel herhaalt. Aangezien ik graag en vaak met markers werk, heb ik hierbij de marker "UI laadbare mode" aangemaakt. Die komen we verder nog tegen.

Vervolgens heb ik een VI genaamd "Max. capa totaal" (een op/neer knop, stapwijdte 0,1, minimum waarde 2,5, maximum waarde 20). Hiermee stel ik het maximum vermogen in dat de laadpaal uit het net mag trekken (dit in verband met het Vlaamse capaciteitstarief, zie ook mijn eerdere post). Merk hierbij op dat PV opwekking hierbij kan worden opgeteld.

De volgende VI noemde ik "LP max kW" (een op/neer knop, stapwijdte 0,235, minimum waarde 1,41, maximum waarde 11,28), het vermogen dat maximaal naar de laadpaal mag gaan. Deze waarde is vooral beperkt om bij het laden op zonne-overschot te beletten dat er naar 3-fasig laden wordt overgeschakeld, want mijn laadpaal stopt dan het laden, doet de overschakeling, en herbegint dan (op 3 fasig laden). Om dit te vermijden beperk ik dit laadpaalvermogen op 16A éénfasig, dus 3,76kW. Merk hierbij op dat ik steeds met de vaste waarde 235(V) per fase reken, zodat een stap van 1A éénfasig overeenkomt met 0,235(kW). Aangezien ik zelden aan meer vermogen dan éénfasig (en 16A) wil laden (in verband met het reeds aangehaalde capaciteitstarief), heb ik mij geen punthoofd gezocht om de stappen vanaf 4,23(kW) met (3 x 0,235 =) 0,705 te laten verlopen, ALS dat met Loxone al zou kunnen (ik houd mij aanbevolen om die "truuk" te leren kennen).

Deze beide "Max. capa totaal" en "LP max kW" zijn elkaar beperkend. Dwz de kleinste waarde van die 2 zal de laadpaal het eerst dichtknijpen (bijvb. bij gebrek aan PV opwekking). Kijken we daarvoor, om dit in het schema te illustreren, eerst naar de marker genaamd "Vermogensoverschot tov nul-verbruik":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjExsMPa9PNrdyTieya1_uqTtVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruTVzIvfzbPgIDA8axaXf51S.png?f=fotoalbum_large
[fig. 4]

Dit is het glijdend gemiddelde van het verschil van het momenteel verbruikt laadpaalvermogen (een modbuswaarde uit de laadpaal) en de marker "net verbruikt vermogen" uit mijn Eastron module, zijnde de gebruikswaardes tov het net (en die ik tijdens het opstellen van die post voortaan uit mijn P1- poort ben gaan halen ipv uit de Eastron module in de hoop op minder schommelende waardes). Die marker "Vermogensoverschot tov nul-verbruik" wordt gebruikt bij de berekening van de marker "max kW ifv max capa":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOT3dWsWtcBSimIMBTYHWGzaOcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atFWSBSnQRFnOGG4ZMOrXicx.png?f=fotoalbum_large
[fig. 5]

Laten we deze genoemde markers onthouden voor verder, en verdergaan met de andere VI's (virtuele inputs).

De volgende VI is dan een schakelaar, "min. 1,41kW":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG0Jg7rZhTu9VshqIXMTi5D88wY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pKiSYd6Q6PqdoMln05Yf1RyL.png?f=user_large
[fig. 6]

Die wordt verder gebruikt om in die randgevallen dat er "soms wel" en "soms niet" genoeg PV opwekking is te blijven laden aan 6A éénfasig (dus 1,41kW), om te vermijden dat het laden telkens weer stopt bij een nieuwe wolk. Onnodig te zeggen dat een tekort aan opwekking in zo'n geval electriciteit uit het net zal trekken. Zie verder.

"LP doel kW" is een (verderop) berekende marker die hier in de UI gebruikt wordt als feedback om te zien welk vermogen er nu naar de laadpaal gaat. Dit vind ik nuttig ter controle.

Op basis van de instellingen en berekende markers die ik tot nu toe besprak kan ik nu misschien best eerst uitleggen hoe ze verder zullen worden gebruikt. Kort gesteld wordt er op basis daarvan eerst mode per mode een berekening gedaan van hoeveel vermogen er naar de laadpaal kan gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNcoIs6XjBfly825KozpXIwA4Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y56ziDXQa2h4Wng24g3JaHWf.png?f=fotoalbum_large
[fig. 7]

We verkrijgen zo de markers "LP mode 1 vermogen", "LP mode 2 vermogen", en "LP mode 3 vermogen" die verder nog gebruikt worden. De berekende vermogens voor de modes 1 en 2 ( = de Entsoe laden modes, dus op basis van de spotprijzen/day aheadprijzen) blijven daarbij 0 indien de marker "LP Entsoe charging OK2Go" niet gezet (niet "Aan") is, hierover verder nog meer.

Nu komt de "core" van het verhaal. Hier wordt alles "beperkt" volgens de eerdere instellingen, ik laat de afbeelding voor zich spreken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxALlpj9vkQwnirno5HW9s8ru94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66DQVSiO6jLsL0LneIwSlFMN.png?f=fotoalbum_large
[fig. 8]

Ingang V4, niet te zien op de afbeelding, heeft de vaste waarde 11,28. De marker "Laadpaal actief" wordt verderop uitgelegd. De uitkomst van die "core" berekening is de marker "Doel LP kW" die na conversie naar 2 modbuswaardes in de laadpaal gaat: aantal fasen, en te trekken laadpaalstroom - via marker "Laadpaal doelstroom":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpKFPqOAKVE5GUab4w0bSDVpsJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LN495iqHTsx65K2dFkvHXhOE.png?f=fotoalbum_large
[fig. 9]

Nu terug naar de volgorde uit de UI. Daar staan de VI's "te laden perc.", en "Geschatte laadtijd" (in uren en minuten):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SVCRPCQaBRCuIjdeZJGpphjXFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0eohsWfUxdFamctZMwNYGkH.png?f=fotoalbum_large
[fig. 10]

Die voor zich spreekt. Die uitkomst dient als basis voor het aantal te laden uren (een gegeven nodig ingeval van Entsoe laden, tbv Loxones Spot Prize Optimizer functieblok). Fig. 10 behoeft hierbij een detail-wijziging aan het Integer-getal functieblok voor de minuten (die ik bij deze gelegenheid corrigeerde, helaas pas na de screenshot): de Ro ingang mag niet omgekeerd worden.

Hier is misschien het goede moment om mijn gebruik van Loxones Wallbox functieblok aan te halen voordat ik de verdere uitleg doe. Enerzijds ben ik niet zo heel overtuigd (meer) om het Wallbox functieblok te blijven gebruiken. Maar anderzijds ben ik terughoudend om 'm weg te halen uit mijn configuratie, vooral omwille van de historiek van de data. Een nuttige functie is zijn input "Muv" (laadpaalmodus eens de auto werd ontkoppeld), en zijn bijhorende output "M". Indien "Muv" op 0 zou worden ingesteld zou het functieblok bij het ontkoppelen van de auto (dus wanneer de input "Vc" wordt gereset) de huidige laadmodus behouden. Maar ik stel die waarde in op (laadmodus) 5 en de Wallbox' laadmodus krijgt dus bij ontkoppelen de waarde 5 = modus "Stopped":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtfYHU27DL8YpZi67Sz5LwNyk_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6zMrrfUUwbWndgYjQX4YEZcs.png?f=fotoalbum_large
[fig. 11]

Het alternatief voor het gebruik van het Wallbox functieblok (zo besefte ik later) ware geweest om (enkel) bij een dalende flank (van de marker "Laadpaal Vtg geconnecteerd", dus hier ingang "Vc") de laadpaal inactief ( = de marker "Laadpaal actief") te zetten bij het ontkoppelen van de auto. Terug actief zetten van die marker kan in mijn geval dan enkel via de app - zie verder hoe dit in zijn werk gaat.

de marker "Laadpaal actief"
Het rechtstreekse gevolg van die manier van werken (met het Wallbox functieblok) is dat er 2 laadmodes zijn: een (marker) "WB mode" en een (virtuele ingang - VI) "LP mode" - wat nogal omslachtig is, en zoals reeds aangehaald vatbaar voor logicaverbetering ("work in progress"). Hoe dan ook. "WB mode" is dus de laadmodus van het Wallbox functieblok, "LP mode" wordt via de UI gewijzigd, en indien "LP mode" (in de UI) wordt gewijzigd wordt Sm[1-5] gezet (hetgeen op zijn beurt "WB mode" wijzigt en de vorige "WB mode" waarde overschrijft). Zie opnieuw fig. 1.

Bij beide "WB mode" en "LP mode" hoort een marker die weergeeft of de waarde ervan tussen 1 en 4 is, en dus een laadbare mode is. Indien dit voor beide het geval is, wordt de marker "Laadpaal actief" gezet ("Aan"). Merk dus op dat onmiddellijk na het ontkoppelen van de auto de marker "Laadpaal actief" gereset is, en (enkel) het daarna, in de UI wijzigen van "LP mode" die marker terug "Aan" zet. Dit met het al summier aangehaalde design-doel dat de auto onmiddellijk na ontkoppeling niet meer kan worden geladen dan tenzij na een actie in de app. De beide markers moeten een waarde hebben tussen 1 en 4, en dan hun respectievelijke marker "[WB|UI] laadbare mode" gezet ("Aan"). Voor de UI verberg ik die complexiteit weliswaar, en houd slechts 1 laadmodus aan ("LP mode") en toon in de UI tevens de hierboven aangehaalde marker "Laadpaal actief", de bevestiging dat beide OK zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ier-oYhJxpLKBKpDKZch5jA_uZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odmXdhwXKEfLsZYsKJcWld9w.png?f=fotoalbum_large
[fig. 12]

de marker "Laadpaal in Spot-laadmodus"
Die geeft weer of de LP Mode 1 of 2 is, dus een day-ahead (spot) mode:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7t6VDb2eXxyLzta9GdUavHHTNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CP6UVJRY3Wr4v2bZ31Rhv0gF.png?f=fotoalbum_large
[fig. 13]

de marker "Voertuig geconnecteerd"
Is een marker die uit de laadpaal (modbus) komt, via een conversie in een Status functieblok:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVW7vzl5nu3eH4lt-zowSEdqs4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbfgQnPE7oiQHWyTIljrKChq.png?f=fotoalbum_large
[fig. 14]

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpfXTVSVQlbiIAE2KaD1mtgSesg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ipoLrmrqp0U70nRhwfhGBwQz.png?f=fotoalbum_large
[fig. 15]

Dient tevens als input voor het Wallbox functieblok. Zie ook hierboven fig. 11. Let wel dat deze waardes enkel gelden voor mijn Alfen laadpaal.

de marker "Spot-instelling OK"
Is gezet wanneer er sedert het drukken van de UI knop "Start het laden" geen enkele wijziging (meer) werd ingegeven: noch voor het "Aantal uren laden", noch voor "Opladen tegen". Wanneer er één van beiden werd gewijzigd, wordt de instelling "Spot-instelling OK" gereset ("Uit"). Deze marker is van belang bij het bepalen, in een spot-laadmode, van de (niet in de UI getoonde) marker "LPEntsoeChargingOK2Go". Indien die laatste niet is gezet, zal de laadpaal geen vermogen leveren (fig. [kWBerekeningModePerMode.PNG]) zoals reeds hierboven werd vermeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPcfU7hfKNr7a5g7zlXoI_lgoAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebdMPGM1CDLuRYMnT1iHTh4n.png?f=fotoalbum_large
[fig. 16]

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZiUml_zuuHb7x7kWUGLyPJyHMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o0ctDfJWv1vqeqaRA74eKdLH.png?f=fotoalbum_large
[fig. 17]

de markers "Laadpaal spotprijs nu actief", "Start het laden", "Aantal uren laden" en "Opladen tegen"
Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAYwg98IjyfxKeYcqQmpcbzSF2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KvZGzm5VuG0mxneC3HZ8XDnR.png?f=fotoalbum_large
[fig. 18]

Merk het belang op van "Aantal uren laden" en "Opladen tegen" :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w6zzsYrcWxAfidCLg4c3WXG3cY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMCiYlA5qxkSoaedjYawapTG.png?f=fotoalbum_large
[fig. 19]

"Spot Price Verbruik" en "Spot Price Injectie"
De injectie gebruik ik om (ingeval van de injectietarieven bij Eneco) in 1 oogopslag te kunnen zien wanneer die negatief zijn (en er dus ook moet betaald worden om te injecteren). Zie de beide figuren hieronder voor verbruiks- en injectietarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-WS2W44nUdbQIByeNJVQkpmtAQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/koczDaFos0ZvlRkGUdqUZsPC.png?f=user_large
[fig. 20]

en

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBYY6FP02ENlx2uJ9rM8Kai6aOY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9fPsvzsjvxrZQnTSYJRwTzWL.png?f=user_large
[fig. 21]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
flupp schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:48:
Mijn EV laadinstallatie even uitgelegd

Een kleine 2 weken geleden leek er enige interesse om mijn EV laadsetup even wat meer in detail uit te leggen. Ik denk dat ik daarvoor best grotendeels de volgorde van mijn eerdere post (zie flupp in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes") aanhoud. Voor wie geïnteresseerd is in deze uitgebreidere uitleg hier is het mijns inziens aangewezen om die eerdere post eerst eens te lezen en er hier zeker ook de screenshot van bij de hand te houden. Dit alles zonder de pretentie dat dit "de" manier is, integendeel, maar wel in de hoop dat er voor velen enkele bruikbare (én uitgewerkte) ideeën tussen zitten.

Let wel, tijdens het samenstellen van deze post heb ik vaak het gevoel gehad dat het een moeilijk evenwicht zoeken was tussen enerzijds eerst alles apart uitleggen (en riskeren dat er teveel abstracte uitleg wordt gegeven die pas op 't einde duidelijk wordt), en anderzijds nu en dan eens wat uitleg niét geven (tijdelijk "op te sparen"), met als voordeel dat de uitleg al iets sneller wat bevattelijker is. Ik hoop dat die evenwichtsoefening redelijk gelukt is en alles toch een beetje gestructureerd en bevattelijk voor de dag komt.

Even herhalen: de uitleg die hier volgt gaat over het slim laden adhv Loxone, mbv de functieblokken Wallbox, de (modbus) data uit een Eastron module (een "andere" P1 meter), en de (modbus) data uit een (Alfen) laadpaal. In de beschreven installatie komt dus géén LastManager functieblok voor, aangezien het enkel de laadpaal is die ik momenteel kan aansturen.

De User Interface (UI) in de al genoemde eerdere post begint met een eerste VI (virtuele ingang) die ik de naam "LP mode" gaf (een op/neer knop, stapwijdte 1, minimum waarde 1, maximum waarde 5):

[Afbeelding]
[fig. 1]

Bij die UI waarde (tussen 0 en 5) tel ik 1 op om het resultaat via de 8-ingangen radioknoppen als 5 discrete 0/1 waardes te kunnen gebruiken in de Sm[1-5] inputs van het Wallbox functieblok dat waardes vanaf 1 verwacht:
[Afbeelding]
[fig. 2]

na dubbelklik van het Wallbox functieblok [Afbeelding]
[fig. 3]
die tevens nog eens de verschillende modes tekstueel herhaalt. Aangezien ik graag en vaak met markers werk, heb ik hierbij de marker "UI laadbare mode" aangemaakt. Die komen we verder nog tegen.

Vervolgens heb ik een VI genaamd "Max. capa totaal" (een op/neer knop, stapwijdte 0,1, minimum waarde 2,5, maximum waarde 20). Hiermee stel ik het maximum vermogen in dat de laadpaal uit het net mag trekken (dit in verband met het Vlaamse capaciteitstarief, zie ook mijn eerdere post). Merk hierbij op dat PV opwekking hierbij kan worden opgeteld.

De volgende VI noemde ik "LP max kW" (een op/neer knop, stapwijdte 0,235, minimum waarde 1,41, maximum waarde 11,28), het vermogen dat maximaal naar de laadpaal mag gaan. Deze waarde is vooral beperkt om bij het laden op zonne-overschot te beletten dat er naar 3-fasig laden wordt overgeschakeld, want mijn laadpaal stopt dan het laden, doet de overschakeling, en herbegint dan (op 3 fasig laden). Om dit te vermijden beperk ik dit laadpaalvermogen op 16A éénfasig, dus 3,76kW. Merk hierbij op dat ik steeds met de vaste waarde 235(V) per fase reken, zodat een stap van 1A éénfasig overeenkomt met 0,235(kW). Aangezien ik zelden aan meer vermogen dan éénfasig (en 16A) wil laden (in verband met het reeds aangehaalde capaciteitstarief), heb ik mij geen punthoofd gezocht om de stappen vanaf 4,23(kW) met (3 x 0,235 =) 0,705 te laten verlopen, ALS dat met Loxone al zou kunnen (ik houd mij aanbevolen om die "truuk" te leren kennen).

Deze beide "Max. capa totaal" en "LP max kW" zijn elkaar beperkend. Dwz de kleinste waarde van die 2 zal de laadpaal het eerst dichtknijpen (bijvb. bij gebrek aan PV opwekking). Kijken we daarvoor, om dit in het schema te illustreren, eerst naar de marker genaamd "Vermogensoverschot tov nul-verbruik":

[Afbeelding]
[fig. 4]

Dit is het glijdend gemiddelde van het verschil van het momenteel verbruikt laadpaalvermogen (een modbuswaarde uit de laadpaal) en de marker "net verbruikt vermogen" uit mijn Eastron module, zijnde de gebruikswaardes tov het net (en die ik tijdens het opstellen van die post voortaan uit mijn P1- poort ben gaan halen ipv uit de Eastron module in de hoop op minder schommelende waardes). Die marker "Vermogensoverschot tov nul-verbruik" wordt gebruikt bij de berekening van de marker "max kW ifv max capa":

[Afbeelding]
[fig. 5]

Laten we deze genoemde markers onthouden voor verder, en verdergaan met de andere VI's (virtuele inputs).

De volgende VI is dan een schakelaar, "min. 1,41kW":

[Afbeelding]
[fig. 6]

Die wordt verder gebruikt om in die randgevallen dat er "soms wel" en "soms niet" genoeg PV opwekking is te blijven laden aan 6A éénfasig (dus 1,41kW), om te vermijden dat het laden telkens weer stopt bij een nieuwe wolk. Onnodig te zeggen dat een tekort aan opwekking in zo'n geval electriciteit uit het net zal trekken. Zie verder.

"LP doel kW" is een (verderop) berekende marker die hier in de UI gebruikt wordt als feedback om te zien welk vermogen er nu naar de laadpaal gaat. Dit vind ik nuttig ter controle.

Op basis van de instellingen en berekende markers die ik tot nu toe besprak kan ik nu misschien best eerst uitleggen hoe ze verder zullen worden gebruikt. Kort gesteld wordt er op basis daarvan eerst mode per mode een berekening gedaan van hoeveel vermogen er naar de laadpaal kan gaan:

[Afbeelding]
[fig. 7]

We verkrijgen zo de markers "LP mode 1 vermogen", "LP mode 2 vermogen", en "LP mode 3 vermogen" die verder nog gebruikt worden. De berekende vermogens voor de modes 1 en 2 ( = de Entsoe laden modes, dus op basis van de spotprijzen/day aheadprijzen) blijven daarbij 0 indien de marker "LP Entsoe charging OK2Go" niet gezet (niet "Aan") is, hierover verder nog meer.

Nu komt de "core" van het verhaal. Hier wordt alles "beperkt" volgens de eerdere instellingen, ik laat de afbeelding voor zich spreken:

[Afbeelding]
[fig. 8]

Ingang V4, niet te zien op de afbeelding, heeft de vaste waarde 11,28. De marker "Laadpaal actief" wordt verderop uitgelegd. De uitkomst van die "core" berekening is de marker "Doel LP kW" die na conversie naar 2 modbuswaardes in de laadpaal gaat: aantal fasen, en te trekken laadpaalstroom - via marker "Laadpaal doelstroom":

[Afbeelding]
[fig. 9]

Nu terug naar de volgorde uit de UI. Daar staan de VI's "te laden perc.", en "Geschatte laadtijd" (in uren en minuten):

[Afbeelding]
[fig. 10]

Die voor zich spreekt. Die uitkomst dient als basis voor het aantal te laden uren (een gegeven nodig ingeval van Entsoe laden, tbv Loxones Spot Prize Optimizer functieblok). Fig. 10 behoeft hierbij een detail-wijziging aan het Integer-getal functieblok voor de minuten (die ik bij deze gelegenheid corrigeerde, helaas pas na de screenshot): de Ro ingang mag niet omgekeerd worden.

Hier is misschien het goede moment om mijn gebruik van Loxones Wallbox functieblok aan te halen voordat ik de verdere uitleg doe. Enerzijds ben ik niet zo heel overtuigd (meer) om het Wallbox functieblok te blijven gebruiken. Maar anderzijds ben ik terughoudend om 'm weg te halen uit mijn configuratie, vooral omwille van de historiek van de data. Een nuttige functie is zijn input "Muv" (laadpaalmodus eens de auto werd ontkoppeld), en zijn bijhorende output "M". Indien "Muv" op 0 zou worden ingesteld zou het functieblok bij het ontkoppelen van de auto (dus wanneer de input "Vc" wordt gereset) de huidige laadmodus behouden. Maar ik stel die waarde in op (laadmodus) 5 en de Wallbox' laadmodus krijgt dus bij ontkoppelen de waarde 5 = modus "Stopped":

[Afbeelding]
[fig. 11]

Het alternatief voor het gebruik van het Wallbox functieblok (zo besefte ik later) ware geweest om (enkel) bij een dalende flank (van de marker "Laadpaal Vtg geconnecteerd", dus hier ingang "Vc") de laadpaal inactief ( = de marker "Laadpaal actief") te zetten bij het ontkoppelen van de auto. Terug actief zetten van die marker kan in mijn geval dan enkel via de app - zie verder hoe dit in zijn werk gaat.

de marker "Laadpaal actief"
Het rechtstreekse gevolg van die manier van werken (met het Wallbox functieblok) is dat er 2 laadmodes zijn: een (marker) "WB mode" en een (virtuele ingang - VI) "LP mode" - wat nogal omslachtig is, en zoals reeds aangehaald vatbaar voor logicaverbetering ("work in progress"). Hoe dan ook. "WB mode" is dus de laadmodus van het Wallbox functieblok, "LP mode" wordt via de UI gewijzigd, en indien "LP mode" (in de UI) wordt gewijzigd wordt Sm[1-5] gezet (hetgeen op zijn beurt "WB mode" wijzigt en de vorige "WB mode" waarde overschrijft). Zie opnieuw fig. 1.

Bij beide "WB mode" en "LP mode" hoort een marker die weergeeft of de waarde ervan tussen 1 en 4 is, en dus een laadbare mode is. Indien dit voor beide het geval is, wordt de marker "Laadpaal actief" gezet ("Aan"). Merk dus op dat onmiddellijk na het ontkoppelen van de auto de marker "Laadpaal actief" gereset is, en (enkel) het daarna, in de UI wijzigen van "LP mode" die marker terug "Aan" zet. Dit met het al summier aangehaalde design-doel dat de auto onmiddellijk na ontkoppeling niet meer kan worden geladen dan tenzij na een actie in de app. De beide markers moeten een waarde hebben tussen 1 en 4, en dan hun respectievelijke marker "[WB|UI] laadbare mode" gezet ("Aan"). Voor de UI verberg ik die complexiteit weliswaar, en houd slechts 1 laadmodus aan ("LP mode") en toon in de UI tevens de hierboven aangehaalde marker "Laadpaal actief", de bevestiging dat beide OK zijn:

[Afbeelding]
[fig. 12]

de marker "Laadpaal in Spot-laadmodus"
Die geeft weer of de LP Mode 1 of 2 is, dus een day-ahead (spot) mode:

[Afbeelding]
[fig. 13]

de marker "Voertuig geconnecteerd"
Is een marker die uit de laadpaal (modbus) komt, via een conversie in een Status functieblok:

[Afbeelding]
[fig. 14]

en

[Afbeelding]
[fig. 15]

Dient tevens als input voor het Wallbox functieblok. Zie ook hierboven fig. 11. Let wel dat deze waardes enkel gelden voor mijn Alfen laadpaal.

de marker "Spot-instelling OK"
Is gezet wanneer er sedert het drukken van de UI knop "Start het laden" geen enkele wijziging (meer) werd ingegeven: noch voor het "Aantal uren laden", noch voor "Opladen tegen". Wanneer er één van beiden werd gewijzigd, wordt de instelling "Spot-instelling OK" gereset ("Uit"). Deze marker is van belang bij het bepalen, in een spot-laadmode, van de (niet in de UI getoonde) marker "LPEntsoeChargingOK2Go". Indien die laatste niet is gezet, zal de laadpaal geen vermogen leveren (fig. [kWBerekeningModePerMode.PNG]) zoals reeds hierboven werd vermeld:

[Afbeelding]
[fig. 16]

en

[Afbeelding]
[fig. 17]

de markers "Laadpaal spotprijs nu actief", "Start het laden", "Aantal uren laden" en "Opladen tegen"
Zie hieronder:

[Afbeelding]
[fig. 18]

Merk het belang op van "Aantal uren laden" en "Opladen tegen" :

[Afbeelding]
[fig. 19]

"Spot Price Verbruik" en "Spot Price Injectie"
De injectie gebruik ik om (ingeval van de injectietarieven bij Eneco) in 1 oogopslag te kunnen zien wanneer die negatief zijn (en er dus ook moet betaald worden om te injecteren). Zie de beide figuren hieronder voor verbruiks- en injectietarieven:

[Afbeelding]
[fig. 20]

en

[Afbeelding]
[fig. 21]
Gewelidge post. Ga ik binnenkort eens dieper induiken!

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wat doe ik verkeerd met Config 16? Het is de update voor kleine schermen, maar juist op mijn nog altijd even grote schermen, vind ik het ontzettend slecht leesbaar :|. Zijn er ergens (nieuwe) instellingen om mee te spelen?

En ben ik inderdaad de losse vensters definitief kwijt? D.w.z. de overzichts-tree en het eigenschappen venster konden voor deze versie losse windows zijn, op mijn andere scherm. Nu is dat weg en vind ik het ook niet terug in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:21:
Wat doe ik verkeerd met Config 16? Het is de update voor kleine schermen, maar juist op mijn nog altijd even grote schermen, vind ik het ontzettend slecht leesbaar :|. Zijn er ergens (nieuwe) instellingen om mee te spelen?

En ben ik inderdaad de losse vensters definitief kwijt? D.w.z. de overzichts-tree en het eigenschappen venster konden voor deze versie losse windows zijn, op mijn andere scherm. Nu is dat weg en vind ik het ook niet terug in de instellingen.
Volgens mij is het gewoon marketing rondom de nieuwe GUI. Het was in het begin even wennen maar ik vind de nieuwe GUI wel prettig, maar ik gebruik wel een 27" extern scherm anders zou ik helemaal gek worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Prettig = wel mee te leven, @JackBol? Of heb je ook al specifieke verbeteringen gespot die je blij maken?

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 06-09-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Gwaihir schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:21:
Prettig = wel mee te leven, @JackBol? Of heb je ook al specifieke verbeteringen gespot die je blij maken?
De GUI is iets frisser gemaakt, maar ik zou niet 1 functioneel verschil kunnen aangeven.

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste