Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 12:00

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter

Wat is Loxone?

Loxone is een gebouwautomatiseringssysteem dat toegepast kan worden in zowel bedrade als draadloze installaties. De basis voor het systeem is de Loxone Miniserver, die in twee varianten verkrijgbaar is: de Miniserver voor bedrade installaties en de Miniserver Go voor draadloze systemen op basis van Loxones eigen Air-technologie. De Miniserver kan bediend worden via een pc, smartphone, tablet of afstandsbediening en geconfigureerd worden met de Windows-tool Loxone Config.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000595618.jpeg

Wie zitten er achter het product?

Loxone werd opgericht in 2009 en heeft wereldwijd 250 werknemers, waarvan 100 op de hoofdvestiging in Oostenrijk. Halverwege 2015 waren er ruim 33.000 woningen voorzien van een Loxone-installatie. Het bedrijf heeft vestigingen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, de VS, Zwitserland en Frankrijk.

Topologie

De Loxone Miniserver is feitelijk een programmable logic controller, maar dan met gebruiksvriendelijke configuratie- en programmeersoftware en ingebouwde visualisatie en bediening via apps voor de desktop en mobiel. Loxone is dus net zoals een plc een centraal aangestuurd systeem. De bekabeling wordt in stervorm aangelegd naar de centrale schakelkast waar zich de Miniserver en eventuele extensies bevinden. De extensies worden via Loxone Link aangesloten en kunnen zich ook op een andere locatie bevinden, bijvoorbeeld een schakelkast op de verdieping. Vanuit die tweede schakelkast wordt de bedrading wederom in stervorm aangelegd. De maximale lengte van Loxone Link is 500 meter.

Controller

De basis voor een Loxone-installatie is de Miniserver of Miniserver Go. De Miniserver voor bedrade installaties is uitgevoerd met acht digitale ingangen, acht 5-ampèrerelais en vier analoge in- en uitgangen voor 0-10V-stuursignalen. Tevens is er een knx-interface aanwezig. Heb je meer inputs en outputs nodig of wil je het systeem laten interface men andere communicatiestandaarden dan kun je de Miniserver uitbreiden met extensies. Afgezien van Loxone's eigen Air-technologie voor draadloze sensoren en actoren werkt Loxone met gestandaardiseerde technieken zoals 1-wire en dmx.

Op de digitale en analoge ingangen van de Miniserver kunnen sensoren met een generieke potentiaalvrije uitgang aangesloten worden. Via interfacerelais of optocouplers kunnen er ook sensoren aangesloten worden die een andere uitgangsspanning hebben dan waar de inputs van de Miniserver mee kunnen werken. De mogelijkheden zijn vergelijkbaar met die van een plc.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000595610.jpeg

Loxone Air werkt evenals z-wave en EnOcean op de 868MHz-frequentieband, die in Europa is toegewezen aan industriële, wetenschappelijke en medische toepassingen. De technologie maakt gebruik van mesh networking. Er kunnen maximaal 128 draadloze apparaten verbonden zijn met een Air Base Extension.

Extensies

Momenteel zijn er de volgende extensies verkrijgbaar:

Extension
  • 12 digitale inputs (24VDC)
  • 4 analoge ingangen (0-10VDC)
  • 8 relais (250VAC 5A)
  • 4 analoge uitgangen (0-10VDC)
  • Prijs € 398,-
Loxone Extension

Relay Extension
  • 14 relais (250VAC 16A)
  • Prijs € 474,-
Loxone Relay Extension

Dimmer Extension
  • 8 digitale ingangen (24VDC)
  • 4 dimkanalen (kanaal 1: 100W, kanaal 2-4: 210W)
  • Prijs € 448,-
Loxone Dimmer Extension

Air Base Extension
  • Breidt de Miniserver uit met draadloze connectiviteit op basis van Loxone Air.
  • Prijs € 99,-
Loxone Air Base Extension

Multi Extension Air
Uitbreiding die draadloos via Loxone Air communiceert met een Air Base Extension of Miniserver Go.
  • 12 digitale ingangen (24VDC)
  • 8 relais (0-250VAC 16A)
  • 4 PWM-outputs voor bijvoorbeeld het dimmen van led-verlichting
  • Prijs € 474,-
Loxone Multi Extension Air

DMX Extension
  • Maakt het mogelijk om dmx-gestuurde lichtpunten aan te sturen. Uitstekend geschikt voor het aansturen van rgb led-verlichting. Zie voor meer informatie over dmx het topic Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX .
  • Prijs € 269,-
Loxone DMX Extension

1-Wire Extension
1-Wire-busmaster die het mogelijk maakt om 1-wire-sensoren aan een Loxone-systeem te koppelen. 1-wire-sensoren zijn nauwkeurig en betaalbaar. Het protocol is bij uitstek geschikt voor het meten van analoge waarden zoals temperatuur, lichtintensiteit, luchtvochtigheid en luchtkwaliteit, waarbij de responstijd van de sensor niet kritisch is. Voor 2 euro heb je een losse temperatuursensor, voor 8 euro een waterdichte probe en voor 20 euro een sensor in een wandbehuizing.

1-Wire-sensoren kunnen in verschillende topologieën aangesloten. Een lijntopologie is het betrouwbaarst. Het maximum aantal apparaten op de bus hangt af van de omstandigheden. Loxone adviseert een maximum van 20 sensors per 1-Wire-extensie en een maximale kabelrange van 350 meter.

Prijs € 169,-
Loxone 1-Wire Extension

IR Set
  • Maakt het mogelijk om infraroodsignalen te sturen en ontvangen. De set bestaat uit een extensie die in de schakelkast wordt opgehangen naast de Miniserver. De extensie communiceert via een utp-kabel met een module die in de kamer wordt geplaatst waar de infraroodsignalen uitgezonden en ontvangen moeten worden.
  • Prijs € 199,-
Loxone IR Set

EnOcean Extension
  • Uitbreiding waarmee het Loxone-systeem kan interfacen met draadloze sensoren en actoren die communiceren middels het EnOcean-protocol.
  • Prijs € 299,-
Loxone EnOcean Extension

Modbus Extension
  • Maakt het mogelijk om een Loxone-systeem te laten samenwerken met apparaten die via het Modbus/RTU-protocol communiceren, bijvoorbeeld warmtepompen.
  • Prijs € 228,-
Loxone Modbus Extension

RS232 en RS485 Extensions
  • Laten een Loxone Miniserver communiceren met apparaten die via een seriële poort communiceren over RS-232 of RS-485.
  • Prijs € 169,-
Loxone RS232 ExtensionLoxone RS485 Extension

Naast de bovenstaande extensies zijn er een muziekserver, luidsprekers en een 12-kanaalsversterker verkrijgbaar voor het systeem. Bij voorkeur reserveer je een ruime schakelkast met din-rails waar je de Miniserver en extensies op monteert. Binnenkomende kabels

Ingebouwde mogelijkheden

Loxone heeft ingebouwde mogelijkheden voor onder andere de volgende functies:
  • Zonwering
  • Verlichting
  • Multi-zone verwarming
  • Multi-room audio
  • Energiemonitoring
  • Alarm

Programmering

De configuratie van het systeem vindt plaats met behulp van de Windows-applicatie Loxone Config, die bij het systeem wordt meegeleverd. Met behulp van de Project-app kan vooraf per ruimte genoteerd worden welke apparaten nodig zijn in de installatie.

Loxone kan visueel geprogrammeerd worden met functieblokken die lijken op de visuele programmeertalen van plc's (de Miniserver is feitelijk een plc). Tevens is het mogelijk om zelf programma's te schrijven in PicoC. Dit is een kleine C-interpreter voor scriptingdoeleinden.

Loxone function block

Montage

De montage van een Loxone-systeem is vergelijkbaar met die van een systeem dat gebaseerd is op een plc. Ook zijn er veel overeenkomsten met de installatie van een knx-systeem, dat in de praktijk vaak ook in stervorm wordt aangesloten. Als je een serieus systeem wil wegzetten neem je bij voorkeur een ruimte ter grote van een meterkast om de Miniserver met extensies, voedingen en eventuele led-drivers aan te sluiten.

Het kabinet deel je op in verschillende etages met ieder hun eigen rail en een kabelgoot om kabels en draden netjes weg te werken. Hoe hierbij rekening met de scheiding van netspanning en gelijkstroom. Loxone adviseert om netspanning aan de rechterzijde van het kabinet to leggen en gelijkstroom aan de linkerkant. Binnenkomende kabels en aders monteer je af op rijgklemmen en verbindt je vanaf de rijgklem door naar de bijbehorende input of output. Er zijn allerlei handig klemmen verkrijgbaar die je leven makkelijker maken. Met een drie-etage-klem kun je bijvoorbeeld eenvoudig 1-wire-sensoren doorverbinden. Op de onderste twee etages sluit je massa en +5V aan en op de bovenste etage verbindt je de primaire en secundaire data-aders door van de ene naar de andere sensor.

Loxone cabinet layout

Loxone schakelkast

Kosten

Loxone is betaalbaar voor een professioneel bedraad systeem. De Miniserver kost 500 euro waarbij programmeersoftware, visualisatie en een hoop basisfuncties zijn inbegrepen. Voor een extensie die het aantal inputs en outputs verdubbelt, vraagt Loxone 400 euro. Dankzij de extensies kan voor specifieke functionaliteit, zoals lichtsturing en het aansluiten van analoge sensors, een oplossing gekozen worden die zowel wat kosten als wat mogelijkheiden betreft het best bij het probleem past. Zo is 1-wire een goedkope oplossing voor analoge sensors en leent dmx zich goed voor het aansturen van kleurenverlichting. Met behulp van modbus kan een Loxone-systeem verbonden worden met bijvoorbeeld warmtepompen, plc's en industriële verbruiksmeters.

Vergelijking met andere smarthome-oplossingen

Loxone vs hobbydomotica (433MHz, z-wave etc.)
+ Bedraad dus hogere betrouwbaarheid
+ Stervormig centraal systeem is (mijn inziens) makkelijker en overzichtelijker in onderhoud
- Installatie kost meer werk

Loxone vs plc's (zoals Wago I/O System 750)
+ Lagere instapkosten
+ Geleverd inclusief configuratie-, programmeer- en visualisatiesoftware
+ Gebruiksvriendelijke programmering
+ Veel basisfunctionaliteit aanwezig
- Minder keuze uit I/O-modules
- Extensies zijn duurder dan losse (digitale) I/O-modules

Loxone vs knx
+ Centraal systeem dus kennis van de state van alle sensoren en actoren in het systeem en de mogelijkheid om daar iets mee te doen.
+ Lagere kosten
+ Geleverd inclusief configuratie-, programmeer en visualisatiesoftware.
- Centraal systeem dus grotere single points of failure.
- Vendor lock-in
- Meer bekabeling nodig vergeleken met bussysteem waar multifunctionele apparaten op aangesloten kunnen worden, zoals pulsdrukkers met ingebouwde temperatuurmeting en feedback led.

[Voor 176% gewijzigd door Femme op 03-03-2016 16:46]

• berkely
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 26-09-2016
Even op de kar springen hier, tof dat er een Loxone topic is. Ik heb een Loxone installatie met 1-wire, RS485, KNX, DMX...

Loxone is bijzonder krachtig in die zin dat je behoorlijk makkelijk andere standaarden kan koppelen, zie de eerder vernoemde RS485 relais kaarten, voor 35Euro heb je acht digitale uitgangen die rechtstreeks je rolluiken, gordijnen of verlichting kan sturen. Werkt hier allemaal top.

Persoonlijk heb ik onderstaande niet (te laat gevonden) maar ik wil even de railduino linken.
http://www.sedtronic.cz/soubory/obrazky/Connection_RS485.png
Helaas niet in het Engels en ik heb hem persoonlijk niet geprobeerd maar als je ietwat avontuurlijk aangelegd bent denk ik dat je er zo mee weg bent.

Groeten
B.

[Voor 0% gewijzigd door berkely op 02-03-2016 16:59. Reden: typo]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Sjembecks schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:42:
Zijn er mensen wie die verwarming via Loxone regelen? Hoe doen jullie dit?

Wij hebben op de begane grondvloer vloer verarming + 1 radiator in de kamer in de gang.
Zit zelf te denken aan de volgende opties:
  • Standaard thermostaat en de Loxone regelt de ruimte sturing d.m.v. radiatorkranen.
  • Ketel sturen door de Loxone + ruimte sturing d.m.v radiatorkranen. Temperatuur meting via 1-wire
Volgens mij kan Loxone niet de ketel modulerend aansturen, echter kun je wel de stooklijn en verwamingsmenger (volgens mij de 3 weg klep)regelen.
Of modulerend aansturen mogelijk is weet ik niet maar Loxone heeft wel diverse functieblokken voor het regelen van verwarming:
http://www.loxone.com/ene...mperature-controller.html
http://www.loxone.com/ene...blocks/heating-curve.html
http://www.loxone.com/ene...blocks/heating-mixer.html
quote:
Krijg nu de indruk dat de slimme regeling van Loxone niet kan tippe aan de regeling van een standaard thermostaat ;)
Een thermostaat die maar op één plek in huis de temperatuur meet en regelt is niet heel erg slim, vind ik.

Loxone meet in een huis dat volhangt met sensoren en actoren in elke ruimte de temperatuur en kan in elke ruimte radiatorkranen of vloerverwarmingsventielen aansturen. Dat zorgt voor veel extra comfort vergeleken met een domme thermostaat.

Niet modulerend kunnen aansturen is jammer. Op afstand via de Loxone-app de verwarming kunnen regelen levert je echter ook besparingspotentieel op. Ik zou niet te zwaar aan tillen die paar procent minder efficiency vanwege het ontbreken van modulatie.
quote:
Daarnaast willen wij in de gang op de overloop 24V bewegingsmelders censors hangen, welke rade jullie aan, er hoeft niet perse daglicht regeling op te zitten, dit omdat er maar weinig daglicht de gang en overloop bereikt. Hebben jullie daarnaast ook bewegings/aanwezigheids censoren in de kamer hangen, en wat doen regelen jullie hier mee?
Ik zou lichtregeling sowieso los houden van de bewegingssensor. Loxone moet bepalen wat te doen bij een bepaalde lichtintensiteit en niet de bewegingssensor.

Als je nauwkeurig aanwezigheid wil meten is de combinatie van pir- en radar-sensoren aan te raden. Ik gebruik de RAD-MOD-radarsensor van B+B Thermotechnik. Die kun je via een optocouplerklem aan een 24VDC input van Loxone Miniserver of extensie koppelen. De radarsensor is zeer gevoelig voor bewegingen in de richting van de sensor. Ook van een persoon dat zittend iets aan het lezen is vang je zo bewegingen op. Verder gebruik ik Panasonic AMN31112J pir-sensoren die ik op allerlei bijna onzichtbare plekken inbouw, maar dat is meer iets voor mensen die het leuk vinden om een soldeerbout te hanteren.

B+B Elektrotechnik RAD-MOD radarsensor

Pir-sensor badkamer

Als je lichtintensiteit wil meten kun je dat mijn inziens beter doen met een 1-wire multi-sensor die temperatuur, luchtvochtigheid en lichtintensiteit en/of vluchtige organische stoffen meet. eService Online heeft ze.

[Voor 3% gewijzigd door Femme op 03-03-2016 09:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• berkely
quote:
HiBe schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:01:
heeft iemand een goede oplossing voor een temperatuur en CO2 sensor voor Loxone? en misschien ook een oplossing om een ventilator met Perilex stekker te bedienen?
Ik heb een Senva CO2 duct sensor (Link) in de aanzuig van de BV zitten. Dit ding meet netjes en is aangesloten op de analoge ingang van de Loxone. Zie bijgevoegd screenshot.
http://i.imgur.com/iODsohE.png

• Sjembecks
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14:25
Even een update vanuit de alternatieve extensie.
De Railduno is nu verkrijgbaar voor de Europese markt hij kost €142,27 voor de modbus RS485, de modbus RS485/Ethernet kost €161,46.

http://www.sedtronic.cz/soubory/produkty/Railduino-desc-en-cr-sm%5B1%5D.png

Wat krijg je hier voor:

- 24x digital inputs – optically separated, max. input voltage 24V DC
- 12x relay outputs – galvanically separated, max. current 5A at 230V AC per 1 output
- 3x analog inputs – input voltage 0 - 10V against the AC terminal, resolution 1024 bits
- 4x PWM digital outputs – max 25 W / 1 output, max 24V DC, f = 490 Hz
- 1-wire communication – possibility to connect the temperature sensors Dallas DS18B20 (max. 5 pcs) or DS2438 sensors (eg. UNICA 1wire sensor module), resolution 0,1°C, temperature measurement request every 30 seconds
- I2C communication – reserved for possibility to connect for example access systems, RTC, contact indicator etc.
- RS485 communication – possibility of serial communication with a master systems (e.g. Loxone Modbus extension)
- USB communication – possibility to connect to PC for programming purposes – the conector is inside the device
- Ethernet communication – possibility to connect to LAN e.g. for the Internet (only the Railduino RTU/TCP variant)
- Status LED diode – indication of operation
- Reset button – restart of the module
- Switch DIP – for the address setup of the Modbus protocol – up to16 addresses
- Terminator – RS485 bus termination jumper

Als ik voor Loxone kies, ga ik hem in iedergeval proberen, eerst via LAN, is dit te langzaam kan ik altijd nog een RS485 extensie er bij kopen.
quote:
marcel weggie schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:21:
sinds een week schakel ik er ook philips hue lampen mee, dit is mogelijk omdat er mensen van het duitse loxoneforum een programma hebben geschreven waarmee de hue is te bedienen binnen de loxone app.
Marcel, kun je hier wat meer info over geven, heb je dan bijvoorbeeld de bridge nog nodig en hoe werkt het?

[Voor 14% gewijzigd door Sjembecks op 14-03-2016 09:44]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Sjembecks schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:38:

Kan iemand adviseren welke draad je het beste kan gebruiken voor de 1-wire temperatuur censoren.
Ik gebruik goedkope CAT 6 copper clad aluminium kabels van Conrad, oftewel goedkope meuk waar je als netwerkkabel niets aan hebt (tenzij je gelukkig wordt van snelheden van 10Mbps). Ik heb nu 7 sensoren aangesloten en tot nu toe gaat dat goed. Ik gebruik de witte aderparen voor GND, oranje en bruin voor +5V, blauw voor het primaire 1-wire-signaal en groen voor het secundaire signaal (dat wordt doorgelust naar de blauwe ader van de kabel naar de volgende sensor). Het doorlussen doe ik op rijgklemmen met drie etages (Wago 2002-3201). De groene ader wordt tegenover de blauwe ader van de volgende sensor aangesloten.

Loxone adviseert het gebruik van CAT 7 S/FTP-kabel. Mijn inziens is het nogal overkill om elke ader individueel af te schermen, zeker als er geen storingsbronnen in de omgeving zijn (in mijn geval ligt de kabel zelden langs 230VAC).

Ik moet nog meer sensoren aansluiten en zie wel ik hoever ik kom met de goedkope Conrad-kabels van 32 euro per 100 meter voor de F/UTP-uitvoering. Er kan altijd nog een 1-wire-hub tussen om het 1-wire-netwerk op te delen.
quote:
Ik heb eventueel wel wat aders over van de UTP kabel naar de drukknoppen, maar met mijn soldeer kunsten 8)7 lijkt mij die kabels erg dun om een ds18b20-sensoren er aan te solderen, wat gebruiken jullie?
Wat ik hier doe is losse ds18b20-sensoren samen met een 100nF-condensator achter de pulsdrukkers inbouwen. De sensor steekt uit het metalen frame van de pulsdrukker en bevindt zich achter de toetsen bij de spleet tussen de twee toetsen. Dit zorgt voor een goede meting, maar is qua inbouwruimte alleen te doen als je de sensorchips gebruikt en niet probes met een metalen omhulsel. Het inbouwen kost wel wat werk: eerst draadjes van zo'n 10-15cm aan de sensor solderen, vervolgens deze draadjes ter plekke bij de inbouwdoos aan de aders van de utp-kabel zolderen en de condensator er tussen prutsen (het gebruik van de condensator wordt aanbevolen door eService Online om de stabiliteit te verbeteren, ik weet niet zeker of het nodig is). Ik heb nu een 14-jarige scholier die in het weekend meehelpt met solderen :) .

Zo ziet het eruit:

1-wire sensor

Pulsdrukker
quote:
Daarnaast hoe gaan jullie om met de input kabels naar de Loxone, zetten jullie de UTP kabel direct op de ingangen of gebruiken jullie hier rijgklemmen voor, zo ja welke?
Ik zou hiervoor rijgklemmen gebruiken anders wordt het een zooitje. De digitale input van je Loxone Miniserver verwacht 24V voor een 'hoog' signaal, maar biedt zelf geen 24V sensor supply. Wat dus handig is om te doen is het maken van een rail waar je rijgklemmen met twee etages op zet (de compacte Wago 2000-2201 klemmen kun je hiervoor gebruiken). Eén van de etages gebruik je voor 24V potentiaalverdeling. De terminals op deze etage verbindt je met elkaar door middels bruggen. Op de 24V etage sluit je de primaire ader aan die naar de pulsdrukker gaat en de secundaire ader die terugkomt sluit je aan op de andere etage. Deze verbindt je vervolgens per klem door met de inputs van de Miniserver.

Beetje vergelijkbaar als wat ik hieronder doe met het aansluiten van outputs van mijn plc (rode aders). In dit geval komt er 24V uit de outputs die zijn aangesloten op de bovenste etage van de Wago 2000-2201-klemmen, De onderste etage is de massa die via bruggen is doorverbonden. De inputs zitten er naast (I/O-modules met gele tab) en moeten nog aangesloten worden op vergelijkbare wijze als dat bij een Loxone Miniserver zou gebeuren:

Plc verplaatst

• berkely
quote:
Sjembecks schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:38:
Kan iemand adviseren welke draad je het beste kan gebruiken voor de 1-wire temperatuur censoren.
Ik heb eventueel wel wat aders over van de UTP kabel naar de drukknoppen, maar met mijn soldeer kunsten 8)7 lijkt mij die kabels erg dun om een ds18b20-sensoren er aan te solderen, wat gebruiken jullie?
Ook hier gebruik ik gewoon CAT5 en CAT6 kabel voor de 1-wire, ondertussen hangen er al 11 aan en dat gaat prima. (Bij mij hangt er geen condensator over de sensor btw. zover nog geen problemen)
Waar mogelijk gebruik ik wel aderhulzen op de CAT kabels. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze afbreken, een aderhulsje helpt dan toch iets.

Als schakelaars wil ik trouwens de Zennio TouchMyDesign eens opgooien, Je kan ze zelf samenstellen qua achtergrond en logo's op de knoppen. Persoonlijk kan ik niet meer dan 3 knoppen zonder indicatie onthouden en met deze optie weet ik bvb 13 functies probleemloos te vinden. Ze bestaan ook in 4-6 en andere uitvoeringen trouwens.

De schakelaars werken via KNX dus dit is standaard ondersteund door de Loxone. Je moet ze wel programmeren via de KNX ETS Software en die is gratis voor/tot 4 devices dacht ik dus geen extra kost.

Iedere schakelaar kan ook nog 2 ingangen aan, bij mij hangt hier een motion sensor aan (die ook de lichtintensiteit kan meten trouwens). Qua bekabeling is het behoorlijk simpel en het is een KNX standaard dus behoorlijk bekend.

http://i.imgur.com/so4vw5N.png

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Sjembecks schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:52:
Ik ben bezig met het uittekenen van de centrale kast.

Echter zie ik door de rijgklemmen het bos niet meer 8)7

In het KNX topic in deze en deze posts wordt uitleg gegeven over de rijgklemmen.

Ik wil dit op de zelfde manier gaan inrichting (beter goed gejat dan slecht bedacht).
Het is me echter nog niet heel duidlijk hoe je de fase door lust, zet je dan in de kast Wago 221 klemmen?
Waarop de je de inkomende fase doorlust naar de Loxone en overige rijgklemmen van het type Wago 2003-7641?
In mijn ogen is dit niet een hele nette oplossing, zijn er betere alternatieve?
Ik zou geen lasklemmen gebruiken voor verdeling van de fase maar hiervoor rijgklemmen gebruiken waar je jumpers op zet om ze met elkaar te verbinden. Je kunt hiervoor simpele doorgangsklemmen gebruiken (bijv. Wago 870) of potentiaalverdelers met meerdere niveaus die minder ruimte innemen (bijv. Wago 727-225).

Vanaf de fase-verdeling sluit je de fase aan op de common terminals van de relais van de Miniserver. De NO-contact verbindt je door met een terminal block zoals de Wago 2003-6640. De nuldraad sluit je vanaf de meterkast aan op de nul-etage en verbindt je onderling door met jumpers. De aarde op de klemmen is verbonden met de rail dus als je rail al geaard is hoef je de aarde niet door te verbinden. Aan de andere kant van de klem vervindt je de aarde, nul en fase die uit een buis komt en verbonden is met bijvoorbeeld een wcd of lamp.

Tekeningetje :) :

Loxone aansluitschema

Je moet er dan nog wel voor zorgen dat de rail waarop de installatieklemmen zitten geaard is. Als de voeding uit verschillende groepen van de meterkast komt maak je meerdere blokken van potentiaalverdelers+installatieklemmen en zorg je ervoor dat je de nul en fase van de verschillende groepen goed gescheiden houdt.
quote:
Is het daarnaast mogelijk om voor de inkomende rijgklemmen de zelfde rijgklemmen te gebruiken als voor de uitgangen? Ik zie dat CAT kabel met een AWG van 23/24 een dikte heeft va 0.25mm dit zou in een WAGO 2003-7642 moeten passen. Hierdoor zouden de klemmen multifunctioneel inzetbaar zijn en heb ik dus minder verschillende klemmen nodig...
Voor inputs die op laagspanning werken kun je compactere klemmen gebruiken zoals de Wago 2000-2201. Ze nemen minder ruimte in en zijn goedkoper.

Voor 1-wire gebruik ik drie-etageklemmen (Wago 2002-3201) waarbij ik massa en 5V verdeel op de onderste twee etages en het 1-wire-signaal doorverbind op de bovenste etage.

Als je pulsdrukkers en 1-wire aansluit via één utp-kabel kun je overwegen om de 8-etage rangeerklemmen van Weidmüller (zie Loxone shop) te gebruiken om de binnenkomende utp-kabels aan te sluiten. Die klemmen zijn erg duur maar wel makkelijk als je acht aders moet aansluiten. Ik heb zelf twee kabels door mijn buizen getrokken, een voor de pulsdrukkers en de andere voor 1-wire. Alle witte aders zijn de massa, bruin en oranje is +5V, blauw de primaire data en groen secundarie data (die wordt op de rijgklem verbonden met de blauwe ader van de kabel naar de volgende sensor).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Aleksey
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 09-06-2016
Hallo iedereen,
ik lees al jaren mee op tweakers maar heb nu eindelijk beslist een account aan te maken om iets bij te dragen ;) . Ik las hierboven dat enkele mensen interesse hebben in de Railduino, ik heb ik de tcp versie in huis en wilde even een paar echte foto's met jullie delen.
Over de werking kan ik nog niets zeggen aangezien ik nog op een voeding en allerlei andere componenten wacht.

De Railduino moet samen met een Loxone miniserver en enkele KNX sensoren&actoren in een testkoffer worden gebouwd. Met die testkoffer wil ik dan wat gaan experimenteren en kijken wat mogelijk is, van zodra ik het geheel verbonden heb geef ik een update over de Railduino.

Naast de miniserver
http://users.telenet.be/carhartt/1.jpg

Met de rj45 poort aan de rechterkant
http://users.telenet.be/carhartt/2.jpg

Binnenin zit nog een usb poort
http://users.telenet.be/carhartt/3.jpg

De 5A relais
http://users.telenet.be/carhartt/4.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aleksey
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 09-06-2016
quote:
-Tarantula- schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:31:
[...]

Al meer nieuws over deze extensie?
De extensie werkt naar behoren, de ingangen/uitgangen moeten elk apart ingesteld worden zoals beschreven staat in de railduino manual (te vinden op de site). Wanneer alles correct werd ingesteld, werkt de extensie als een "echte" extensie, dus visualisatie en programmatie is net dezelfde.

De 1-wire aansluiting heeft zijn beperkingen en kan enkel voor (5x) DS18B20 of DS2438 sensoren gebruikt worden. De meetwaarden komen overigens wel correct binnen :). De uitgangsrelays kunnen ook maar 5A schakelen, dus iets om rekening mee te houden. De RS485 aansluiting kan enkel gebruikt worden als slave, m.a.w. in combinatie met de Miniserver of ander master systeem, en dus niet om via de Railduino zelf nog RS485 extensies te sturen.

Je kan de Railduino op 2 manieren aan de Miniserver koppelen;
via Modbus RTU: * Miniserver -> RS485 extensie -> Railduino
via Modbus TCP: * Miniserver -> netwerkswitch -> Railduino

Ik heb de TCP versie gekozen omdat de verbinding dan via netwerkkabel loopt en de Loxone RS485 extensie niet nodig is. (zo goedkoop mogelijk he :P ). Hierbij toch enkele opmerkingen!
-De connectie is stabiel (ook na zonder spanning zetten blijft de verbinding Miniserver - Railduino behouden) en heb ik nog geen problemen ondervonden.
-MAAR de reactietijd kan soms wat varieren, een relay aansturen gebeurd niet steeds direct (1 sec vertraging). Dit is niet altijd het geval maar het valt voor. De oorzaak ligt bij de TCP connectie en de communicatie zou via de RS485 verbinding altijd direct moeten zijn. Dit is iets om rekening mee te houden en kan de meerkost van de Loxone RS485 extensie het waard maken.

Ik loop momenteel stage en heb niet veel tijd voor de testkoffer, ik hoop de lampjes en drukknoppen volgende week in te bouwen.

http://s32.postimg.org/q9brtd1d1/image.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Loxone heeft vandaag ook de Dali-extensie aangekondigd. Het was al bekend dat ie er zou komen:

http://www.loxone.com/blo...ichting-in-uw-smart-home/

Er kunnen maximaal 64 Dali-lampen op de extensie aangesloten worden. Als je meer lampen wil aansluiten kun je extra extensies toevoegen.

http://www.loxone.com/blog/nlnl/wp-content/uploads/sites/8/2016/05/dali-extension.png

De verschillen Dali en dmx op een rijtje (uit de topicstart van Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX):
  • Dmx-apparaten worden altijd in daisy chain aangesloten terwijl Dali een flexibele topologie ondersteunt met de mogelijkheid om de bus te splitsen in aftakkingen. Zo kan de bus bijvoorbeeld in stervorm of serieel (zoals dmx) aangelegd worden.
  • Dmx en Dali hebben beide een maximale kabellengte van circa 300 meter.
  • Dmx gebruikt drie- of vijf-aderige afgeschermde kabel met een vaste polariteit. Dali kan aangesloten worden met gewone twee-aderige kabel met een dikte van bij voorkeur 1,5mm2 en de polariteit van de aders maakt niet uit. Dit maakt de bekabeling eenvoudiger.
  • Bij Dali worden het signaal en voeding over hetzelfde aderpaar getransporteerd. De voeding wordt door een externe busvoeding geleverd. Bij dmx verzorgend de apparaten zelf de spanning op de bus en moeten dus voorzien zijn van een eigen voeding.
  • Dali-adressering ondersteunt 16 groepen met elk 64 adressen en per apparaat kunnen er 16 scènes opgeslagen worden. Elk apparaat heeft een uniek adres. Dmx ondersteunt 32 apparaten en 512 kanalen per output. Via Art-Net kunnen er afhankelijk van de protocolversie 40 tot 32.768 universes van 512 kanalen aangestuurd worden. Verschillende dmx-apparaten mogen naar hetzelfde kanaal luisteren.
  • Dali heeft een bitrate van 1.200bps versus 250.000bps voor dmx.
  • Dmx verstuurd continu met een vaste framerate van zo'n 44fps de 8-bit waardes van maximaal 512 kanalen. In een Dali-systeem wordt een commando eenmalig verstuurd. Naast commando's om een lamp direct naar een bepaalde lichtsterkte te sturen zijn er onder andere commando's om het dimniveau met één stap te verlagen of te verhogen met of zonder toepassing van de ingestelde fade-tijd. Dali biedt de mogelijkheid om commando's te broadcasten naar alle devices of individueel te adresseren aan de 64 devices in een groep.
  • Dali is bi-directioneel en heeft commando's waarmee de status van een lamp uitgelezen kan worden en bepaalde settings ingesteld kunnen worden. Zo kan bijvoorbeeld de fade-tijd uitgelezen of ingesteld worden en kan het device type van een lamp opgevraagd worden. Dmx is in de praktijk uni-directioneel en luistert dus alleen maar naar kanaalwaardes. Er is wel bi-directionele communicatie aan de laatste versie van het protocol toegevoegd zodat apparaten met behulp van RDM (Remote Device Management) geconfigureerd kunnen worden.
  • Dali kan slechts één commando per pakket versturen. Om alle 64 devices in een groep met verschillende waardes te verversen moeten er 64 commando's verstuurd worden. Dit kan tot een seconde innemen wat Dali ongeschikt maakt voor snelle dynamische lichteffecten. De bitrate van dmx biedt de mogelijkheid om alle 512 kanalen met een framerate van 44fps te verversen. Een hogere framerate is mogelijk als er minder kanaalwaarden verstuurd moeten worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Huttenkloas schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:46:
[...]

In principe hebben wij uitvoerig nagedacht over ons electraplan. Dat wil zeggen de stroompunten bepaald, de spots, waar willen we deze bedienen, waar komen staande lampen etc. (alle linker stopcontacten in de woonkamer bijv.) dit alles met een conventionele gedachte.
Aan de plaatsing van de lampen hoeven jullie niets te veranderen. Om de lampen bedraad te kunnen schakelen of dimmen zal de voeding vanuit de verdeelkast naar de lamp getrokken moeten worden aangezien de schakelactoren, dimmers of dmx-gestuurde led-drivers zich in de verdeelkast bevinden.
quote:
Hoe koppel je dan deze onderverdeelkastjes? en valt een railduino hier ook onder?
De Loxone Miniserver en Loxone-extensies communiceren met elkaar via Loxone Link (feitelijk een can-bus). Hier heb je een twee-aderige kabel voor nodig. Om een extensie te koppelen die op een andere voeding is aangesloten (bijv. in een verdeelkast op de verdieping) moet je ook de aarde van de voedingen met elkaar verbinden zodat er geen potentiaalverschillen zijn. De Loxone Link mag maximaal 500 meter lang zijn dus genoeg flexibiliteit om bijvoorbeeld op de verdieping, in de garage of in de schuur extensies op te hangen.

Een Railduino communiceert via modbus/tcp over ethernet of modbus/rtu over rs-485. Voor het laatste heb je de Modbus-extensie van Loxone nodig. De communicatie over rs-485 schijnt bij een Railduino wat sneller te gaan dan over ethernet.

Het goed een Railduino is voor het aansluiten van extra pulsdrukkers weet ik niet. Ik zou daar graag ervaringen over horen. Bij een pulsdrukker is de reponstijd een stuk belangrijker dan bij een relais. Zonder snelle respons zijn acties zoals dubbel en driedubbel klikken niet goed af te vangen.
quote:
Voor een klant op zoek, ben je dan een installateur oid?
Ik klus wat bij :) .
quote:
Over de tree (bus), klopt echter heeft het wel de producten die ik nodig denk te hebben zoals bewegingsmelder, stelventiel en touch schakelaar als in het assortiment hebben. Het wachten is op de rookmelders en rolluikmotortje en ik heb alles wat ik nodig denk te hebben. Ik ben zelf ook huiverig om volledig afhankelijk te zijn van 1 leverancier, echter geloof ik ook niet dat Loxone binnen 15/30 jaar van het toneel verdwenen zal zijn. En in principe als je het volgens de tree standaard aanlegt dan zou je toch desnoods de bekabeling kunnen verwisselen voor een ander bussysteem? Daarnaast lijkt me dit ook de goedkoopste manier voor nu...
Ik heb de indruk dat Loxone hard aan het groeien is. Ze maken een goed product dat ik niet zomaar zie verdwijnen. Knx gaat ook wel werken over cat7-kabel. Mocht je later willen overstappen naar een ander bussysteem dan is het wellicht niet eens nodig om de bekabeling te vervangen.
quote:
Met stervorm bedoel je spot/lamp rechtstreeks naar de meterkast (ik weet niet wat stervorm inhoud)? Is het niet goedkoper om de verlichtingsgroepen die je hebt bedacht naar de meterkast te brengen (doorlussen)?
Met stervorm bedoel ik inderdaad dat lichtkringen (lichtpunten die op dezelfde voeding zitten) en eventueel ook wcd's die je wilt schakelen naar de verdeelkast worden getrokken, waar je ze via rijgklemmen aansluit op een relais, dimmer of led-driver.
quote:
Daarnaast hoe bedien jij de leds uit china en hoe koppel je deze aan de loxone server? dmx?
Led-spots dienen doorgaans op een constante stroomsterkte gevoed te worden. EldoLed maakt constant current drivers die afhankelijk van het type een stroomsterkte bereik van 200 tot 500, 1050 of 1400 mA hebben. Hiermee kun je zo'n alle led-spots aansturen.

Als je er meerdere op een kanaal van een driver aansluit dien je wel even na te denken aan de correctie manier van aansluiten (parallel of in serie) om het optimale uit de led en de driver te halen. Voorbeeld: als de driver een spanning van max 60V kan leveren een stroomsterkte van 1400mA en je hebt een led-spot die stroomsterkte van maximaal 350mA mag hebben en een spanning heeft van 30V kun je vier groepen van twee in serie aangesloten led-spots parallel (totaal dus acht) op de driver aansluiten om het maximale vermogen eruit te halen. Als je vier led-spots die op 700mA hun maximale lichtsterkte halen parallel aansluit op een driver die max 1400mA kan leveren dan krijgt elke spot maar 350mA en geven ze niet de maximale lichtsterkte.
quote:
Zelfde vraag eigenlijk hoe ziet stervorm eruit?
Met stervorm bedoelt men van eindpunt van de buis direct naar de verdeelkast dus dit:

http://www.computerhope.com/jargon/s/star.gif

Maar met lichtpunten, wcd's of sensoren in plaats van computers :) .
quote:
Wat bedoel je vertakken in een grote behuizing, 3/4 leidingen?
Waar moet ik een loxone extension in kwijt kunnen en hoe koppel je deze dan weer aan de server?
Je zou hier een klemmenkast van bijvoorbeeld 40x60cm voor kunnen gebruiken. Je hebt ruimte nodig voor een extensie, rijgklemmen en eventueel een voeding (je kunt ook makkelijk 24V voor de extensie uit de centrale verdeelkast betrekken, naast een kabel voor Loxone Link, rs-485 of netwerk trek je dan ook een twee-aderige kabel voor de voeding).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Nog iets nieuws van Loxone: de Touch Pure-drukknop afgewerkt in frameloos driedimensionaal design van glas.

http://shop.loxone.com/media/catalog/product/cache/10/image/600x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/o/loxone_touch_header_2.png

Net zoals de normale Touch-drukknop heeft hij vijf drukzones, ingebouwde temperatuurmeting en ingebouwde luchtvochtigheidssensor. De Touch Pure is verkrijgbaar in drie varianten voor Tree, Air en Nano IO Air. De versie voor Tree heeft als enige ook oriënteringslicht.

http://www.loxone.com/tl_files/loxone/Content_images/full-screen/fullscreen_backlight.jpg

De prijs is € 178,80 voor de Tree- en Air-varianten en € 142,80 voor de variant die op een Nano IO Air aangesloten moet worden. Dat gaat dus wel richting knx-territorium qua prijs.

[Voor 3% gewijzigd door Femme op 02-06-2016 17:39]

• erikloman
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03-04 07:17
Heeft Loxone ook integratie met Apple HomeKit?

Gisteren heeft Apple zn dashboard voor smarthomes in iOS 10 aangekondigt:
http://s.blogcdn.com/slideshows/images/slides/392/210/4/S3922104/slug/l/wwdc-701-1.jpg

• Mr.Luigi
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-03 08:14
quote:
Huttenkloas schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:49:
Luigi, heb je een plaatje van jou gegraveerde schakelaar? Wel vet idee, zou je de Loxone touch schakelaars ook kunnen graveren? Wat trouwens wel lastig is, dat wanneer een schakelaar gegraveerd is je de functie niet meer kan wijzigen..
M'n karma laat nog geen fotoalbum toe, dus ik heb onderstaand even snel van internet geplukt. Maar dit is precies wat ik zelf ook heb.

https://www.jung.de/~mi/2327/4224/serie-ls.png
https://www.jung.de/~mi/3517/6201/ls-990-wandsender.png

Qua functies ligt je inderdaad direct vast, dus je moet goed nadenken wat je doet. Zelf heb ik er voor gekozen om eerst een tijdje in het huis te wonen (je krijgt standaard lelijke doorzichtige knoppen bij de schakelaars) en zelf te leren wat je gedrag in het huis is. Dus wat doe je wanneer je uit bed stapt, wat doe je als je gaat slapen, wat doe je als je tv kijkt, etc
quote:
Je kunt trouwens wel het buitenraam gebruiken van een jung/gira en daar binnenwerk van Loxone inzetten. Moet je wel hopen dat de kleuren exact matchen..
Je bent wel beperkter qua kleuren (bij Jung kun je van gewoon wit tot rvs, goud en chroom kiezen), maar waarschijnlijk voldoet dit voor 80% van de mensen prima en is het een acceptabele oplossing.

[Voor 15% gewijzigd door Mr.Luigi op 16-06-2016 16:07]

• berkely
quote:
R19i80k schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:24:
Iemand ervaring met DS2438 chip op Loxone 1-wire?
Ik heb de sensor van Taaralabs in mijn BV zitten en die doet het tot nu toe niet slecht. Temperatuur en relatieve vochtigheid zitten erop. Vochtigheid gaf wel 5% teveel aan dus die heb ik in de formule gecorrigeerd. https://i.imgur.com/2SoIVAo.png

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:27
quote:
R19i80k schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:34:
Tellen die 3-sensoren gelijk 3 inputs op je 1-wire?
Ik las dat je max. 20 sensoren op 1-wire kwijt kan.
De Luftgüte-, Temp + Feuchtesensor V2 van e-service online heeft in Loxone twee sensoren op de 1-wire bus. Een device met 4 variabelen (VAD, VDD, VSens en temperatuur [die wordt niet gebruikt]) en een losse temperatuur sensor. Zie ook http://www.meintechblog.d...nsor-in-loxone-einbinden/, daar staat beschreven hoe je bovenstaande sensor in Loxone kunt/moet configureren. In het tweede plaatje onder "Einbindung in der Loxone Config" staan de fysieke sensoren, helaas is het plaatje niet te vergroten.

Het prijsverschil tussen de e-service online en de sedtronic variant is bijna 20 euro voor, wat ik denk, dezelfde sensor(en). Ze hebben trouwens ook een optie om de print in een doos te bevestigen:
http://www.sedtronic.cz/soubory/produkty/Complete-box-bracket-module-DISASSEMBLED%5B1%5D.jpg

• berkely
quote:
R19i80k schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:08:
De schakelaars van Loxone vind ik helemaal niks om idd de rede dat je gewoon weg niet weet wat waar zit. Zelf zou ik het op een gegeven moment wel onthouden omdat je het zelf in elkaar schroeft maar voordat je het je wederhelft of je kinderen aangeleerd hebt.......
quote:
Femme schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:44:
[...]
Dat probleem onderken ik inderdaad ook wel. Mijn vriendin boeit de domotica niets en knoppen uit elkaar houden is dus ook moeilijk voor haar. Wat ik nog eens wil proberen zijn modelbouwstickers om de drukknoppen van een passend icoon te voorzien.
[...]
Dit is een van de redenen waarvoor ik voor de Zennio TMDs gekozen heb. Er werd wel eerder in het topic aangehaald dat teveel knoppen op mijn schakelaars voor niets goed is. Echter op de TMD's kan je doen wat je wil. Pictogrammen met evt tekst erbij en geloof me vrij, iedereen van kleinste kind tot overgrootmoeder weet welk knopje in te drukken (Ja, getest ;) ) en uiteraard worden sommige knoppen meer gebruikt dan de andere maar geen probleem ze worden makkelijk herkend.. Wat betreft de kleuren, tja, eigen smaak natuurlijk.

Je kan altijd eens (gratis) proberen natuurlijk in de online configurator.
https://i.imgur.com/t29Iiqm.png

• BartDG
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:34
quote:
Mr.Luigi schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Ik denk dat de keuze voor splitsen of juist in 1 ruimte grotendeels afhankelijk is van de indeling (en grote) van je huis. Bij mij had deze ruimte ook redelijk centraal in het huis kunnen komen en in directe verbinding met de meterkast. Ik had de cv-ketel er eventueel ook kunnen hangen.
Het voordeel wat je beschrijft heb ik nu ook qua overzichtelijkheid en dat komt voornamelijk doordat er relatief weinig buizen naar 1 kast gaan. Ik denk wel dat je de verdeelkasten onderling goed moet (kunnen) verbinden. Als je verdeelkasten ver uit elkaar zitten moet je dat goed voorbereiden. Zoals gezegd heb ik dus een snelweg van 10 buizen tussen m'n verdeelkasten (begint in de meterkast).
Ik heb wel iets meer bedrading dan dat. Bij mij hangt de meterkast in de garage, maar gaat er dan van daaruit een dikke kabel naar het centrum van de benedenverdieping, waar dan de technische ruimte is. Dat is achteraf heel makkelijk gebleken, want gezien die ruimte zich in het center van de woning bevindt kan je overal nog makkelijk bij als je eens een extra sensor of stroomvoorziening wil plaatsen.

Bij wijze van illustratie: een foto van alle kabels die toekwamen in de technische ruimte tijdens de bouw van de woning. Die oranje kabel is Cat7 kabel die ik toen al voorzien had voor de ethernet aansluitingen in huis. Die zijn dan terechtgekomen in een patchkastje die je op de tweede foto hieronder kan zien hangen. (beide foto's zijn vanuit dezelfde hoek genomen)

https://i243.photobucket.com/albums/ff122/Bartdegroote180/kabels.jpg

De kast waarin die gekomen zijn staat er nog niet op, maar dat was een industrieel model, van 160 cm breed x 180 cm hoog en 40 cm diep. Die pakt bijna die ganse muur in beslag. Maar dat was veel te groot. Bovendien was het geen sinecure om al die kabel naar binnen te krijgen in die kast, ook al was het dan een grote. Dus heb ik dit veranderd naar een kleinere kast. :) (hieronder was ik net bezig deze aan het bekabelen)

https://i243.photobucket.com/albums/ff122/Bartdegroote180/kabels2.jpg

Op deze foto zie je de kabelspaghetti van de bovenverdieping nog hangen die er toen nog in gemonteerd moest worden. De kabels van de benedenverdieping (stopcontacten en datakabel voor drukknoppen + nog wat ethernet kabel (ik heb 48 ethernet aansluitingen in de muur in huis), coax kabel, alarmkabel, ...) staan er niet op, want die liggen op de grond.
Ik had nu graag gehad dat al die kabels die je daar zie hangen terecht zouden komen in een kast op de eerste verdieping. (en dat kan ook, ik heb er de ruimte voor gelukkig)
BTW, bovenaan op deze foto zie je de fles 3M glijmiddel nog staan. :)
quote:
Goeie tip. Ik heb zelf ook weleens siliconen spray gebruikt.
Ik heb vroeger ook vanalles gebruikt. Als het maar gleed. Ik heb elektriciens nog gewoon Dreft zien gebruiken. Dat gaat op zich ook wel, maar Dreft heeft de nare bijwerking dat het versteent in de buizen naderhand. Als je enkele jaren nadien nog eens die kabel wil vervangen in dezelfde buis mag je het wel vergeten. Dit spul van 3M is daar specifiek voor gemaakt en is op waterbasis. Het lost dan ook volledig op in de buizen en laat geen residu achter. Het is ook niet erg duur. Sinds ik dit heb laten zien aan mijn electricien heeft hij altijd een paar zo'n bussen in zijn auto liggen. :)
quote:
Wij hebben ook elektrische rolluiken (mooi weggewerkt in de spouw en vanuit binnen nog benaderbaar door 'luik' in afwerking van het raam, maar dat terzijde... :*) ) en deze kan ik bedienen met een schakelaar (via Loxone), maar door programmeren (stand van de zon, tijdstip zon op/onder en temp.) laat ik de meeste rolluiken automatisch naar boven en beneden gaan. Na een paar keer wat bijstellen qua programmering, moet ik zeggen dat dit aardig goed bevalt en we nog maar zelden de schakelaars gebruiken om een rolluik te bedienen.
Wij hebben geen rolluiken, maar wel elektrische rolgordijnen binnen. Hoewel ik dat wel zou kunnen, wil ik die echter niet volledig automatiseren. Soms laten de kinderen een stuk speelgoed rondslingeren, en als dat dan toevallig onder zo'n gordijn ligt komt het helemaal scheef te hangen. Dat is absoluut niet goed voor de motor, want wij hebben er al eens ééntje defect gehad daardoor (omdat de last niet gelijk meer verdeeld was)
Wij wilden geen rolluiken meer toen we bouwden, omwille van de isolatie. Bij klassieke opstellingen heb je dan boven ieder raam een serieus gat waardoor de koude naar binnen komt. Dat wilden wij niet. Helaas wisten wij toen niet dat je in principe wel een rolluik omgekeerd kan monteren ook, aan de buitenzijde, weggewerkt in de oversteek van het dak (op de eerste verdieping dus, maar beneden wilde we sowieso geen rolluiken). Had ik dat geweten had ik wél rolluiken genomen... Het is echter te duur om het nu nog zo aan te laten passen.
quote:
Ah, een stopcontact dus! :P Bedankt!

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:31

Wokschotel

Op 6 wielen

quote:
Femme schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:50:
[...]

De relais op de Multi Extension Air hebben geen gedeelde fase dus je kunt er de fases van verschillende groepen mee schakelen. In de opbouw van de verdeelkast moet je er wel voor zorgen dat je de groepen goed uit elkaar houdt.
Okay dank. Ik heb het uitgetekend, met dank aan jouw eerdere tekening. Volgens mij zit in je tekening een ontbrekende draadbrug/jumper. Want in de Wago 2003-6640 is de nul op beide kanten van de klem niet doorverbonden. Ik heb voor de volledigheid die draadbruggen er bijgetekend.

https://eshop.wago.com/JPBC/image/WAGO01/pictures/detail/00196897_0.jpg

Volgens mij kun je dan beter de 2003-7646 gebruiken.

Anyway, ik heb een mix tussen geschakelde en niet geschakelde WCD's. Als je 2 groepen in 1 verdeelkast hebt (en je gebruikt een extensie voor de 2e groep) dan ziet het er volgens mij als volgt uit:

https://tweakers.net/ext/f/BgGwSPANNrF7Y9BY0jHuB95A/medium.png

Ik ben in mijn 'nieuwe' huis aan het inventariseren hoe ik alles wil aansluiten. Het Tree-systeem komt dan als geroepen want dat scheelt me een hoop buizen en daarmee een hoop breekwerk. Ik wil van de meterkast (in de hoek van de woonkamer) naar 2 verdelers, 1 in het voorhuis en 1 in het achterhuis. Op dit moment is de elektra een aan elkaar geknoopt zooitje en dat moet toch echt anders....

[Voor 14% gewijzigd door Wokschotel op 10-08-2016 09:11]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Raies schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:58:
De TREE topology is gelijk aan die van KNX. Daar kan je een hoop over vinden als je even googled. Kort gezegd is dat bus bekabeling dat betekent dat je alles naar elkaar door kan lussen maar geen loop mag maken. "Splitsen" is volgens mij niet echt de bedoeling.
Aftakkingen mogen ook, daarom heet het Tree :) . Het is dus super flexibel:

http://www.loxone.com/tl_files/loxone/Content_images/product_images/Loxone%20Tree%20Technology/loxone-tree-beispielinstallation.png

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
De Railduino is hier regelmatig genoemd als oplossing om een Loxone Miniserver goedkoop uit te breiden met extra inputs en outputs. Ik heb er een tijdje terug twee aangeschaft, de modbus rtu en modbus tcp-variant met terminal blocks. Ik gebruik ze voor een testopstelling voor onafhankelijke zoneregeling van verwarming in combinatie met warmtepompen waarvoor ik een oplossing aan het bouwen ben in IP-Symcon. De Railduino moet in dit verhaal stelventielen schakelen en gegevens van DS18B20 en DS2438 1-wire sensoren doorsturen. Later kan er eventueel nog meer mee gedaan worden zoals zonwering besturen en input van aanwezigheidsmelders doorgeven.

Railduino I/O-module

De Railduino beschikt over 12 mechanische relais, 24 digitale inputs (24V), drie pwm-outputs, 1-wire interface en drie analoge 0-10V inputs. De modbus rtu-variant kost ruim 140 euro en de modbus tcp-variant met ethernet is 20 euro duurder. De basis van het apparaat is een Arduino die een uitbreidingsbord met de inputs en outputs aanstuurt.

In mijn testopstelling gebruik ik een modbus tcp naar rtu gateway van USR-IOT in combinatie met modbus thermostaten van Beca. Het is me nog niet gelukt om die samen op één rs-485-bus werkend te krijgen met een Railduino, mogelijk omdat de thermostaten op 9600bps communiceren en de Railduino op 115Kbps. USR-IOT heeft gelukkig ook gateways met twee seriële interfaces die dan op verschillende baudrates kunnen werken. Het zou niet handig zijn om losse utp-kabels te moeten trekken voor de modbus-gateway en de Railduino. De modbus tcp-variant deed het wel meteen.

De modbus rtu-versie kun je aansluiten op de rs-485 interface van de modbus tcp-versie echter is het mij niet gelukt om ze onafhankelijk van elkaar te besturen, ondanks het feit dat ik een ander device id had ingesteld op de modbus rtu-versie. Als ik een relais schakel op de Railduino met modbus tcp schakelt ook hetzelfde relais op de Railduino met modbus rtu als ze via rs-485 met elkaar zijn verbonden.

Het apparaat heeft nog wat andere eigenaardigheden. De digitale inputs hebben niet ieder hun eigen modbusadres maar zitten met acht stuks tegelijk op één adres die de stand van de inputs via een 16-bits waarde doorgeeft. De relais zitten wel een eigen adres echter is ook hier de merkwaardige keuze gemaakt om de stand van het relais via een 16-bits getal door te geven (in plaats van een bitwaarde). 0 is uit, 1 of hoger is aan. Komt er op neer dat er wat extra programmeerwerk nodig is om 'm in IP-Symcon te integreren. Volgens de handleiding kun je wel makkelijk met standaard bouwstenen zoals een binaire decoder in Loxone integreren.

Aan de 1-wire interface zijn modbusadressen voor respectievelijk vijf DS18B20 temperatuursensoren en vijf DS2438 A/D-converters gekoppeld (met losse adressen voor temperatuur, VAD en spanning). Je kunt de sensor niet herkennen op basis van het adres dus dat moet je proefondervindelijk vaststellen door het meetresultaat van een sensor te beïnvloeden. De DS18B20 werkt mooi op de Railduino en heeft een nauwkeurigheid van een honderdste graad. De luchtkwaliteitssensor van eService Online is helaas niet te gebruiken omdat de xsens-waarde niet uitgelezen kan worden (hier is geen modbusadres voor). Wel jammer want ik zou die luchtkwaliteitssensor in mijn toepassing goed kunnen gebruiken voor vraaggestuurde ventilatie. Temperatuur en luchtvochtigheid kun je overigens wel uit de luchtkwaliteitssensor halen (via temp en VAD-adressen).

Verder is het onhandig dat de modbus tcp-variant geen ip-adres krijgt als hij opstart voordat de netwerkswitch gereed is (bijvoorbeeld na een stroomuitval). Hij verbindt niet automatisch later vanzelf. Voor zover ik heb gezien moet je ook vertrouwen op dhcp en is een fixed IP niet mogelijk. Ik ben van plan om Mikrotik-switches te gebruiken in het netwerk en dan kun je eenvoudig ip aan mac-adres koppelen om toch een fixed ip te krijgen.

De digitale inputs reageren net zo snel als die van mijn Wago-plc. Je kunt ze prima met een polling interval van 100-200ms pollen zodat ze ook bruikbaar zijn voor pollen van de stand van pulsdrukkers.

Met de stabiliteit heb ik tot nu geen issues gehad. De tcp-variant draait nu in een testopstelling waarbij een DS18B20 de temperatuur meet boven een stukje led-strip die via een van de relais wordt ingeschakeld als de temperatuur onder de wenstemperatuur is om hiermee verwarming te simuleren. Werkt erg leuk :) .

Tot nu ben ik wel aardig happy dus. Qua prijs is het echt een goede deal.

[Voor 6% gewijzigd door Femme op 11-10-2016 17:16]

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 15:56
@DeKemp; De Hue lampen aansturen is niet zo'n probleem. Dat kan vrij eenvoudig via de Hue API als je een Hue Hub gebruikt.

Ik bedoel de knoppen die je aan de Hub en lampen kan koppelen. Zoals:

https://tweakers.net/ext/f/M4VDrZopk05SQ69bkntFTGu9/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/DWJk5GOklFltO3CX5YUnOa1A/thumb.jpg

Die werken via Zigbee Light Link en het schijnt nogal moeilijk te zijn om daarmee te praten buiten de Hue Hub om. En de Hub biedt geen API om te kunnen zien wat er met die controllers gebeurt.

• willem2668
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17-04-2019
https://www.2668.be/image/wiring_switches_and_actuators.png

• bartvb
Ik heb een ticket aangemaakt bij Loxone om te vragen hoe dat zit met die Modbus wijziging. Met 5 seconde kan je Modbus eigenlijk alleen nog gebruiken voor het uitlezen van b.v. de status van je verwarmingssysteem. Alles waar directe user interactie bij kijken valt af.

Kwam verder deze tegen:
https://www.faradite.com/

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1077/7172/products/Main_Product_Image_grande.png?v=1476644350

Ziet er goed uit, helemaal mooi als je die laat lasergraveren.

Loxone Tree is leuk maar je bent enorm beperkt in je opties en kan al die knoppen de deur uit doen op het moment dat je Loxone vervangt door iets anders. En de richting van Loxone de laatste tijd (geen ontwikkelingen mbt KNX, eigen busprotocol, forum gesloten, sterke focus op retrofit) staat me niet heel erg aan. Ik houd m'n opties graag open dus.

• Zass
  • Laatst online: 08-03 18:43
Ik had nog een snelle vraag over een Wago 859-793 optocoupler voor gebruik met de Panasonic PIR. Input is 5V en output 6-30V en wordt dus 24V voor een Loxone input. Nu is mijn vraag: waar gaat de +/- van de 5V en hoe wire je de output van deze klem (waar komt de 24V +, - en schakeloutput aan de rechterkant van de klem)?
http://www.wagocatalog.com/okv3/product_images/large/f2352.jpghttp://www.wagocatalog.com/okv3/product_images/large/8590793.jpg

Verder vroeg ik mij af jullie veel gebruikmaken van magneetcontacten bij deuren en ramen? Lijkt mij een goede toevoeging voor het beveiligingsgedeelte en voor het aan en uit schakelen van de verwarming (raam/deur open = verwarming lager/uit).

[Voor 4% gewijzigd door Zass op 18-11-2016 11:44]

Remember when sex was safe and flying was dangerous

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Als aanvulling op de vraag over indeling verdeelkasten onderstaand een schema hoe ik mijn verdeelkast aan het inrichten ben. Ik heb 2 verdelers (+groepenkast) in huis. Verdeler 1 bestaat uit 2 kasten van 4 rijen met 18TE. Verdeler 1 is 1 kast van 4 rijen van 18TE (kasten zijn Vynckier/GE Fix-o-rail 150).

In verdeler 1 is de linkerkast bedoeld voor 230V aansluitingen. Onderin komt 1 groep binnen op een PE-klem (Wago 2016-1207), de nul op de Wago 2016-7714 en de fase op Wago 2002-1401. Vanaf de Wago 2002-1401 wordt de potentiaal vermenigvuldigd mbv bruggen en heb je dus 4 potentiaalaftakpunten per klem. Vanaf deze klemmen worden met soepele (zwarte) draad de 230V ingangen van de miniserver, de extensie en de schakelaktor voorzien van fase. Vanaf de uitgangen van de actoren loopt de fase richting de Wago 2003-7641 klem vanaf waar de verbinding naar lamp, geschakelde WCD of ander geschakeld apparaat loopt. Deze klemmen worden van nul voorzien door een nul-rail die in de Wago 2016-7714 zit. PE loopt via de aardrail.

De niet geschakelde WCD's worden op een vergelijkbare manier van nul en aarde voorzien. Fase loopt bij deze aansluitingen via bruggen.Boven in de linkerkast werkt het voor de uitgangen die bovenuit gaan op dezelfde manier.

De kast aan de rechterkant bevat alleen 24V zoals Loxone extensies (1-Wire, dimmer, tree etc). Bovenin klemmen voor de CAT7 kabels (Phoenixcontact PTTBS 1,5mm) links, LED verlichting wordt gevoed via Phoenixcontact PTTBS 2,5mm.

Verdeler 2 is op dezelfde manier opgebouwd, echter omdat het maar 1 kast is lopen alle 230V aansluitingen aan de linkerzijde en alle 24V bekabeling aan de rechterzijde.

Omdat ik een mix tussen pulsschakelaars en Loxone Tree gebruik heb ik per kast 3 voedingen nodig:
1 x 24V 1,5 A voor voeding Loxone
1 x 24V 0,63A voor voeding pulsschakelaars
1 x 24V 4,2A voor voeding LED (nb: die kan nog dichter bij de verlichting komen ipv in de verdeelkast).

In verdeler 1 komt ook een KNX-busvoeding.

Tussen verdeler 1 en verdeler 2 trek ik een CAT7 kabel (voor Loxone Link, Loxone Tree, 1-wire), een KNX-buskabel en een 2,5mm draad voor de gemeenschappelijke gnd. Ik twijfel nog of ik ipv 2 losse Loxone-voedingen niet één voeding plaats in verdeler 1, 2 extra draden trek naar verdeler 2 en die in verdeler 1 aansluit op een no-break UPS die ik heb staan.

Ik ben de boel nu aan het opbouwen maar zal binnenkort wat foto's maken. Ik heb inspiratie ontleend aan dit topic, het KNX-topic maar ook aan http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51175024.pdf en https://redaktion.knxuserforum.de/lexikon/reihenklemme/

Onderstaand schematisch hoe verdeler 1 eruit komt te zien:

https://tweakers.net/ext/f/kDuY1qHvnS1bWzgc6ZnOf9sS/medium.png

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
Zass schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:30:

Nu kan ik 8-etage rijgklemmen kopen (onderling verbonden of verbonden per etage) van Wago of Weidmuller van vele honderden euro's per setje maar ik wil zeker weten dat ik hier het juiste mee ga doen. Ik kan ook 4-etages nemen of losse enkele etages. Ik moet dus meerdere keren 24V en Tree doorgeven en bij sommige cat7 kabels losse schakelpunten van schakelwippen en magneetcontacten.
Ik zou voor je Tree wel klemmen met vier etages gebruiken en geen losse enkele etages. Dat laatste is niet overzichtelijk, neemt veel meer ruimte in en je kunt niet makkelijk de aarde en 24V supply met behulp van bruggen verbinden.

Als je 4-etageklemmen gebruikt dan lijkt het me wel lastig om nog makkelijk iets zinnigs te doen met de vier aders die je overhoudt in een utp-kabel. Je moet dan of die aders veel langer afknippen zodat je de ruimte hebt om ze op andere klemmen in je verdeelkast aan te sluiten (maar lange stukken onbeschermde cat7-aders in een kabelgoot lijkt me niet handig), of je zou ze in een onderliggende rail op een andere blok van 4-etageklommen moeten aansluiten (dus dat je ze binnen laat komen in een kabelgoot met boven de kabelgoot een rail voor je 24V+Tree verdeling en er onder een rail voor andere dingen die je met de overgebleven aders doet. Met de 8-etage versie kun je dit op één rail afhandelen.
quote:
Volgens mij kan je bij die 4- en 8-etage klemmen geen bruggen gebruiken of vergis ik mij hierin? Want dat zou alles vergemakkelijken. Hoe doen jullie dat?
Weidmüller heeft een cross connector voor de PRV 8. Wago heeft voor de 727-119 en vergelijkbare klemmen met acht etages een 'wire commoning chain' (709-107) waarmee je etages kunt verbinden. Elke etage heeft aan beide zijden twee verbindingspunten (idem bij de PRV 8 van Weidmüller). De klemmen kosten een godsvermogen maar je hebt dus wel heel veel verbindingspunten.

https://eshop.wago.com/JPBC/image/WAGO01/pictures/detail/00078472_0.jpg

https://eshop.wago.com/JPBC/image/WAGO01/pictures/thumbnail/00061512_0.jpg

• Zass
Wederom weer wat meer duidelijkheid. Slim idee om 4 boven en 4 onder te doen! Nog niet aan gedacht.

Concluderend kan:
- Weidmuller 8 etage klemmen (1267840000, 4 potentialen op één etage, totaal 32 connections), doorverbonden met cross connection. Kosten zijn €11,10 per klem en 4x €0,94 voor de cross connections. Grof gezegd €15 voor 2x cat7 Tree aansturen en 4 losse schakelcontacten (aangezien de 4 resterende etages van gelijk potentiaal zijn).
Bijvoorbeeld, per 20 stuks €222,00 + €75,20 (4*20*0,94) = ~€300.

- Wago 4 etage klemmen (727-219, 4 potentialen met 16 connections) doorverbonden met 709-107. Klemmen kosten €5,85 per stuk met 4x draadbrug voor maximaal 31 klemmen, deze zijn €8,50 per draadbrug.
Per 40 stuks (20 boven 20 beneden) €234,00 + (4*8,50) €34 = ~€270. En niet iedere cat7 kabel heeft bij mij losse schakelcontacten dus bij de kabel zonder schakeling kan ik een klem weglaten. Ik denk dus dat de 4 etage oplossing eigenlijk prima is!

Nog even ter controle: begrijp ik nou goed dat je dus op de bovenkant (om het zo maar te noemen) 2 aders kan invoegen bij de Wago & Weidmuller klemmen? Grofgezegd zo dus:
http://www.iasas.nl/hobbybrouwen/wago4etages727-219.jpg

Verder gebruik ik 2002-1201 als hoog voltage rijgklem voor schakelen van 230V lampen en wcd's, en 2003-7646 voor volledige L/N/PE verdeling. Overigens een vraag over PE: deze is overal in huis gelijk uiteraard. Moet dit nog steeds per groep verdeeld worden? Dit gezien ik 3 groepen in een kast schakel en de aarde op de DIN rail zit via de 2003-7646. Ik dacht namelijk dat je geen groepen mag mengen in een buis/centraaldoos/inbouwdoos (maar ik weet ook dat alle PE draad voor alle groepen in de meterkast op één blokje geschroefd zit, dus...).

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Vrijdag heb ik de miniserver en extension binnen gekregen. Vandaag tussen het ontbijt en de gourmet door :P al vast wat prutsen in de software en begonnen om de verdeelkasten te bedraden. Nog niet alles zit goed op z'n plek maar het begin is er :)

https://tweakers.net/ext/f/P5OnGgd7WQ0bupvTAG9RJ6vg/medium.jpg

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 01-07-2018
quote:
Femme schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:59:
[...]
De makkelijkste manier is even kijken wat voor een voeding er bij de leds werd geleverd, daar zou wel op moeten staan wat de spanning of stroomsterkte is van de output.
Zou inderdaad de makkelijkste manier zijn. Maar ik overdrijf helaas niet als ik zeg dat de bijgeleverde voeding maar goedkope rommel is. Zelfs de uitgangsspanning staat er niet op aangegeven. Ik zal er straks eens een foto van proberen te maken.

Edit: Bij deze een foto ;) :
https://i.imgur.com/D7NL7aH.jpg

[Voor 7% gewijzigd door CoNsPiRaCyBE op 24-01-2017 21:53]

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 01-07-2018
Helaas relevant:
https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Ligt het aan mij of is de Nano DI Tree enorm duur? €75?!
Als ze er nu een realistisch bedrag als €20-€30 op geplakt hadden, hadden ze wel wat kans om de markt te veroveren.

Ik heb het gevoel dat Loxone met hun nieuwe standaarden alleen maar in hun eigen voet schieten. Ik heb gekozen voor Loxone omwille van hun integratie met KNX, DMX, 1-wire,.. Loxone zou zich beter focussen op integratie met bestaande protocollen zoals bijvoorbeeld Z-wave ipv nieuwe protocollen uit te vinden zoals Loxone Air en Loxone Tree. Maar ik vrees dat ze geld geroken hebben in het verkopen van hun overpriced oplossingen.

• bartvb
Een van de grote puzzels in onze domoticapuzzel is aanwezigheidsdetectie. Het liefst wil je weten wie in welke ruimte is en of iemand onderweg is van ruimte 1 naar ruimte 2. En ook dat iemand die ruimte 1 inliep nog steeds in ruimte 1 is zolang deze niet in een aangrenzende kamer is gespot.

Met de standaard PIR/MW sensoren is dat allemaal nogal een uitdaging maar ik kwam net dit tegen:

http://xandem.com/

https://static1.squarespace.com/static/57c8987fd482e96af7e2ac42/t/588273b9579fb342c51ed8a6/1484944318606/?format=500w

Klinkt erg interessant! Idee is dat je je verdiepingen 'omcirkelt' met RF nodes (ZigBee achtig lijkt het). Die nodes (stuk of 10 a 15 per verdieping) vormen een mesh en door de verstoringen in de verbindingen kunnen mensen worden gedetecteerd, door de wanden heen.

Lijkt erg leuk, heeft een API, je kan zien waar mensen zich bewegen, je kan de sensoren helemaal buiten het zicht houden en ze hebben een bedrade versie. Het is wel eens stuk duurder dan een paar simpele PIR sensoren ($1000 voor een set met 10 nodes) maar het is in ieder geval een interessante alternatieve aanpak.

Iemand die hier meer over weet? Lijkt voort te zijn gekomen uit een Indiegogo campagne van even terug.

[Voor 5% gewijzigd door bartvb op 07-03-2017 09:49]

• OmegaII
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-12-2019
Ook hier vind ik niet alle info die ik zoek.
Maar we zullen inderdaad sporadisch posten waar ik tegenop loop :)

Nu op dit moment is het bijvoorbeeld: "Hoe kan ik verhinderen dat 2 outputs van een Relay ooit tegelijk geschakeld worden"

https://i.imgur.com/AU2O5bp.png

Dit is m'n huidige opstelling om 4 rolluiken te schakelen. Waarvan 1 output gedeeld is voor 2 rolluiken, maar dat is een detail. Gezien je geen pagina kan vergrendelen en je geen update krijgt van wat er waar geüpdatet is in een pagina, had ik dus graag verhinderd dat het ooit mogelijk is dat bijvoorbeeld Q1 en Q2 tegelijk geschakeld worden.

De enige oplossing die ik zelf kan bedenken, is dat ik een aparte pagina maak voor deze outputs, en dan een variabele maak. Waarbij als deze variabele een bepaalde waarde heeft, het schakelen door gaat, anders niet.

Is dit de oplossing? Of is er een ingebouwde functie om dit te bereiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 03-09-2019
Goed na lang wikken en wegen gaat het dan toch gebeuren. Begonnen met mysensors, klikaanklikuit, domoticz en home assistant is het tijd voor Loxone.

Ons huis ligt openen het project is begonnen.

https://tweakers.net/ext/f/WgB5Vp8CojzampgCzBs0COrh/medium.jpg

https://tweakers.net/ext/f/FZcJZxXiIkB4Ug4qPB4FBMvD/medium.jpg

Dan de eerste vraag.
Is er een trucje of stukje gereedschap waarmee je de UTP in de touch schakelaar drukt.

....
Give me my marker show me my line... surely this is it... the edge?
http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie

• Toon-VA
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 31-03 22:36
Weet er iemand of er een pagina bestaat waar alle tekeningen en afmetingen van de Loxone miniserver + extensie(s) is?

Ik probeer namelijk alles uit te tekenen (voor mezelf en later) zodat ik een overzicht heb van al mijn kabels e.d. Nu kan ik alle losse elementen gaan googlen en opzoeken maar misschien is er wel een pagina waar die info centraal staat.

Voorbeeld zoals deze:

https://www.loxone.com/nlnl/wp-content/uploads/sites/9/2016/09/wiring_pwm_24v_ext.png

Je ziet hier onmiddellijk alle in en uitgangen plus andere poorten en is makkelijk op naar te tekenen.

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Dank voor die tips.
Trouwens ik heb dit vaker gelezen, over "genoeg" ruimte tussen DIN rails.
Maar zijn dit niet standaard formaten, als ik die kasten zo allemaal zie?

Legrand
https://media.legrandservices.nl/2012/10/20121009_38057_1.jpg

of een van Hager
https://www.hager.de/ecatimages/detail/EXPERTTIP_4_FW-VERTEILER_AP_BILD0.jpg

Aan die kunstof kappen te zien heb je helemaal geen mogelijkheid om die din rails op een andere plek te zetten?

[Voor 49% gewijzigd door psy op 25-07-2017 14:47]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

@Mr.Luigi Ik ga het ook niet meer combineren. Bij ons is sowieso een grote verbouwing, ik kan kiezen waar ik alles wil hebben. De meterkast moest ook verplaatst; deze gaat rechts in een grote wandkast komen, in het midden van die wandkast garderope/schoenenkast, en aan de linkerkant de domoticakast en de vloerverwarming apart in de onderkant.
Ik moet alleen het vloerverwarmingsgedeelte goed ventileren/isoleren, anders wordt de domoticakast erg warm weet ik uit ervaring met een huidige vloerverwarmingsverdeler.

Zoiets dus
https://tweakers.net/ext/f/BQYpotB8ITA1teiz3ChpxkAy/full.jpg

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 15:05
quote:
Mr.Luigi schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Om dit nog wat kracht bij te zetten; Ook ik heb deze (Medusa) kasten van Eaton gekocht en gebruikt, maar zou hier absoluut niet meer voor kiezen mocht ik alles opnieuw doen.

Ik zou gaan voor een wat ruimere kast en er op letten dat er ruimte genoeg tussen de din-rails zit, zodat er een kabelgoot(je) tussen past. Dit maakt het geheel wel wat overzichtelijker en het ziet er gewoon netjes uit. Zorg ook dat de diepte van de kast groot genoeg is, zeker met grotere etageklemmen (meer dan 3 etages) heb je meer dan 55mm nodig (dit is de diepte van Eaton Medusa kast).
Ik heb de medusa uiteindelijk ook niet meer voor mijn schakelkast gebruikt. Alleen voor het eerste prototype. Daarna een schakelbord gemaakt van losse rails en goten op een mdf plaat geschroefd.
Schakelkast
Deze is op maat om in een 60 vak van een hoge Ikea keukenkast te passen boven mijn oven en magnetron.
Schakelkast overzicht

De medusa doet inmiddels dienst in de meterkast voor de nieuwe automaten.

[Voor 6% gewijzigd door saeJ7Oxo op 25-07-2017 17:49]

• MarkBng
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 01-11-2017
Leuk dat er een Loxone topic is. Ik ben hardware design engineer en heb een IO expansion board ontworpen. Dit is een hackaday project geworden. https://hackaday.io/project/20602

Deze PCB heeft de volgende mogelijkheden:
* Arduino M0 compatible. ATSAMD21 met JTAG-SWD
* 64 IOs. interrupt driven. Dus snelle reactie tijd
* USB aansluiting voor SAM-BA update en arduino firmware update
* ENC28J60 Ethernet aansluiting
* Wifi of BLE
* 1 wire
* DMX512
* Modbus
* LCD
* Extern I2C bus

https://cdn.hackaday.io/images/7935091501529493466.png

Ik ben een hardware engineer en weet momenteel dus nog niet waar veel vertragingen in de software ontstaan. Ethernet is toch behoorlijk snel? Ik wil het dubbel klikken van de drukknoppen ook detecteren. Gaat dat alleen via ethernet of is daar ook de modbus voor nodig? Modbus heeft toch een vertraging van 5sec in de Loxone :(
Ik wil de Loxone beperkte internet toegang geven naar buiten toe (voor de app), maar de extensies alleen lokaal in huis in een netwerk opnemen. Waarschijnlijk heb ik een home automation ethernet-switch en sluit ik die op een poort van DD-WRT aan die alleen tcp pakketten (met bepaalde poorten) doorgeeft naar de Loxone (voor de app).Dat is toch mogelijk?

Ik heb trouwens ook de Loxone gemodificeerd. De digitale mechanische relais uitgangen heb ik vervangen door solid state relais uitgangen. Geen irritant geklik meer en hopelijk gaat de Loxone ook langer mee. https://hackaday.io/project/25817

https://cdn.hackaday.io/images/8456421499428883602.JPG

Mocht iemand nog interesse hebben in de extensie print voor de Loxone en een beetje Arduino kunnen modden, dan hoor ik het graag.

• Oldchatterman
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-09-2019
Ik heb een eerste indeling gemaakt voor mijn loxone verdeelkast:

https://tweakers.net/ext/f/6W4MBYm67r9X93iin6otRIgr/thumb.png

Ik heb de rijgklemmen per functie bij elkaar geplaatst en de groepen ook per functie verdeeld. Maar nu vraag ik me af of het niet beter is om de groepen per ruimte te verdelen (zoals bij een systeem met centraaldozen) en de rijgklemmen per ruimte te groeperen. Wie kan me daar advies over geven?

[Voor 18% gewijzigd door Oldchatterman op 07-08-2017 12:11]

• Toon-VA
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 31-03 22:36
Hey,

Ik heb nog een vraagje voor de slimme koppen hier.

In de loxone config heb ik een blok gemaakt die alle rolluiken moet sluiten bij zonsopgang en zonsondergang. Hiervoor deed ik dit manueel door zelf elke keer de op/neer puls te geven.

Het probleem is dat we 2 ramen hebben aan de straatkant met een simpel wit gordijn waar we van binnen naar buiten kunnen kijken maar niet omgekeerd. Savonds vanaf 8u/8:30u gaat echter het licht aan en de TV (Philips Ambient LED licht) wat er voor zorgt dat iedereen wel kan binnen kijken door de lichten.

De huidige configuratie zorgt er voor dat de rollen pas rond 22u sluiten (dan is het echt donker) maar ik wil dus dat ze vooraan sneller sluiten zodat niet iedereen kan binnen kijken in de woonkamer. Ze nu configureren om elke keer rond 8u te sluiten heeft ook geen zin aangezien het sneller en sneller donker is...

Op een ander forum stelde ze voor gebruik te maken van de Timer "Minuten tot zonsondergang" in combinatie met een constante van "60" (60 minuten voor zonsondergang). Deze 2 zijn dan gekoppeld aan een blok "Kleiner of gelijk aan" met de output gekoppeld aan een "Monoflop" zodat de uitgang een puls word richting de blok "Rolluiken).

Nu heb ik dit geprobeerd alleen werkt het helaas niet. De timer "Minuten tot zonsondergang" geeft aan hoeveel minuten na middernacht de zon ondergaat maar is geen aftellende timer waarde deze nooit kleiner of gelijk kan worden met de constante van 60 (minuten).

Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan realiseren/programmeren naar Loxone?

Oude config:
http://imgur.com/MHb9TKw

Nieuwe config:
http://imgur.com/n9wpQLh

• Zass
Heeft iemand hier toevallig een SDM220 of SDM630 van Eastron werkend met Loxone?
Ik heb een USR-TCP232-410S werkend met een Wellpro 8028ADAM en daarvan kan ik dus de inputs en outputs lezen. Tevens lees ik mijn SolarEdge omvormer uit met modbus tcp en dat werkt ook prima. De enige die ik niet aan de praat krijg is mijn SDM220 die ik wil gebruiken om mijn warmtepomp verbruik inzcihtelijk te maken en zodra dit werkt wil ik twee SDM630's kopen voor in mijn meterkast. Een losse pi of arduino gebruiken om de meter uit te lezen doe ik liever niet.

De SDM220 werkt prima als ik hem uitlees met een USB TTL converter en https://github.com/gonium/gosdm630.
De SDM220 is ingesteld op adres 11, 9600 baud, parity none. De instellingen voor stopbit en databit zijn niet via het menu toegankelijk maar aangezien hij werkt met de TTL converter neem ik aan dat dit gewoon klopt. Verder doet Loxone om de 15 seconden een poll en knippert het telefoontje voor communicatie op de SDM220.

Ik heb ook de template voor de SDM630 geprobeerd te gebruiken uit Loxone maar zonder resultaat. De registers voor L1 zijn het zelfde op de SDM630 als op de SDM220. Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat de meter 32 bit IEEE 754 floating point data terugstuurt en dat Loxone daar niks mee kan?

edit:
Zojuist heb ik met modpoll de SDM220 bereikt en correct uitgelezen. Af en toe een time-out maar de waardes kloppen in ieder geval (modpoll -a 11 -r 7 -f -t 3:float -l 5000 <<ipadres>>, register 7 ipv zes omdat modpoll bij 1 begint ipv 0).

Manual van de SDM220: http://www.eastrongroup.c...M220-MT_protocol_V1_3.pdf.
Mijn Loxone configuratie:
http://www.iasas.nl/knx/sdm220.JPG

[Voor 6% gewijzigd door Zass op 29-10-2017 12:00. Reden: spelling, nieuwe vorderingen]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Building in progress.
Het is leuk om te doen maar kost wel veel tijd. En een standaard kast is eigenlijk niet ruim genoeg voor Loxone. Je komt gewoon in de knoei met 24V en 230V. Heb uiteindelijk andere DIN rails besteld en gemonteerd welke ik volledig in de lengte kon gebruiken. Heb ze verticaal wat ruimer geplaatst waardoor nu ook een kabelgoot past.

https://tweakers.net/ext/f/SS6Ahrwch17KWV1QFD9wPCUd/medium.jpg

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

tot nu heb ik alleen de pulsschakelaars aangesloten en gebruik daarvoor de 3214657
Twee-etageklem - PTTBS 1,5/S - 3214657
Phoenix Contact PTTBS 1,5_S PTTBS 1,5_S - tweelaags klem Grijs

is een normale 2-etage.
Eén voor vast 24V, gejumperd, en de andere voor de geschakelde kant.

Voor de pir melders die ik heb moet ik eigenlijk 4 etages hebben maar ik heb nog niet besloten welke.
Vooralsnog gebruik ik even de 2-etages die hierbvoven staan (zijn iig goedkoop). Dan maar 2 naast elkaar :)
Ze hebben bijvoorbeeld ook "om en om" jumpers die je dan eigenlijk wel nodig hebt als je meerdere setjes naast elkaar wil gebruiken:
Steekbrug - FBS 1/3-8 - 3032363
https://tweakers.net/ext/f/xHcMnQ3n1mr5JvqZWyrI9tf0/medium.jpg

De enige 4-etages die Phoenix heeft zijn bv de 3001754 maar die zijn duur en eigenlijk te breed (dubbel)

Femme had het ook over de Weidmüller PRV 4 doorgangsklem. Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver

Maarja die is ook aan de prijzige kant. 7 euro voor één klem, als ik ook twee 2-etageklemmen kan gebruiken die slechts 0,82 per stuk kosten, vind ik nogal een verschil.

[Voor 67% gewijzigd door psy op 05-12-2017 15:53]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

@HiBe volgens Phoenix wel
https://tweakers.net/ext/f/KLlkbhYk45uj7wtNY3hjogy3/medium.jpg

Denk wel dat je een goeie tang moet hebben, het gaat niet zomaar, heb het voorzichtig zelf geprobeerd, maar met voorzichtig lukt het niet :>

EDIT - met een tangetje lukt het wel, ik kan makkelijk een pootje verbuigen dus afbreken moet geen probleem zijn

[Voor 15% gewijzigd door psy op 05-12-2017 20:43]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Bijna klaar
https://tweakers.net/ext/f/sRpMw1WbIHPp4v6qq1UtQGnC/medium.jpg

moet nog wat jumpertjes bijbestellen
wordt mijn derde nabestelling, zal ook wel niet de laatste zijn :+

[Voor 24% gewijzigd door psy op 05-12-2017 21:05]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

quote:
Toon-VA schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:41:
[...]

Mag ik ook vragen wat deze heeft gekost? Ik ben namelijk ook op zoek naar een brede kast maar op de website van Hager zie ik 850€ met deur 8)7 ?

Hoe verdeel je dan alles over de breedte? Want de miniserver is 9 modules breed dus theoretisch kan ik één miniserver plus 3 extenties naast elkaar plaatsen want dan kom ik aan 36 modules (één volle rij) maar dan heb je waarschijnlijk problemen met die inlegplaten waar alle connecties achter verstopt worden?

Dat is iets wat ik nog zou willen weten voor ik een verkeerde keuze maak (dillema's)...
Ik had een beetje mazzel, ik vond een licht beschadigde op marktplaats. Nieuw in verpakking, maar met een tweetal deukjes in de metalen linkerzijkant. Niets van te zien zodra de kast ingebouwd is, en ik heb hem meegekregen voor 300 euro.

De door jou genoemde prijs is de adviesprijs en is idd veel te hoog. Voor een kleine 600 kan je ze online wel vinden, maar je kan nog veel beter in Duitsland kijken.
De typenummers wijken daar af, maar je hebt bv de FWB53S, en die is zelfs inclusief deur.
Voorbeeld, 416 euro:
https://www.elektromax24....vers-mit-abdeckung-125mm1

of voor 437
https://www.elektro-wande...iversN-800x800x161mm.html

Je hebt dan een vergelijkbare kast.
Hou er wel rekening mee dat je gebonden bent aan de indeling als je de kunstof voorzetkappen wil blijven gebruiken.
Ik vond dat niet handig, omdat je dan tussen de rails te weinig ruimte hebt (van boven naar onder)
Ik heb dus de hele indeling op de schop gegooid, ik heb 5 lange dinrails gekocht zodat ik de hele dinrails horizontaal kon gebruiken, en ik heb nu 5 in plaats van 6 rails in gebruik.
Ik kan gewoon 36 units breed gebruiken zoals ik dit wil zonder last te hebben van de overgangen.
By the way, áchter de dinrails is wat mij betreft genoeg ruimte voor de kabels.

Check de foto's maar, zo was het toen ik net begon:
https://tweakers.net/ext/f/6oPM8LGaYBCGOigLz71GUzc4/medium.jpg

Dit is veel later, toen ik bijna klaar was, in de gewijzigde indeling.
https://tweakers.net/ext/f/sRpMw1WbIHPp4v6qq1UtQGnC/medium.jpg

[Voor 13% gewijzigd door psy op 22-12-2017 19:50]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

quote:
Sethro schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:55:
[...]

Lighting controller is voldoende. Heb je ook scenes aangemaakt door dubbelklik op de controller?
Ja, één van 100. In Liveview zie ik dat hij ook op 100% gaat als ik 1 keer klik, maar ik krijg geen spanning.

Heb om te proberen een ouderwetse gloeilamp aangesloten. De dimmeruitgang heb ik op Phasenabschnittsteuerung" gezet zoals in afbeelding.

https://www.loxone.com/nlnl/wp-content/uploads/sites/9/2016/09/art_dimmen.png

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Gevonden!
Iets wat nergens gedocumenteerd staat bij Loxone. Ik denk iets nieuws.
Bij de Dimmer Extension kan je het "Aktortype" aangeven.
Deze staat blijkbaar standaard op Smart, maar moet op Standard staan:

https://tweakers.net/ext/f/MTxxGLWBmXhsJfEY4nTYDkLH/full.jpg

Niet te geloven dit. Heeft me uren uitzoekwerk gekost. Wat een stupide standaard instelling! |:(
Loxone :X

• D82M
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15-10-2018
Iemand een idee hoe je deze RGBW chips aanstuurt? Ik zie nergens iets over voltage staan.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1kFIsRXXXXXakaXXXq6xXFXXXE/229542828/HTB1kFIsRXXXXXakaXXXq6xXFXXXE.jpg?size=121827&height=712&width=1000&hash=29170ed775b26a91fb6a3a5c12152bae

https://nl.aliexpress.com...BWA-UV-6/32743820392.html

Ik was van plan ze per 2 stuks aan te sturen met Skydance D4 DMX controllers die gezamenlijk achter TDK DRF voedingen hangen die aan elkaar gekoppeld zijn (5x 20A op 24V), zodat je de benodigde voeding mooi kunt verdelen over 60 controllers 8)7 . Deze setup ga ik ook voor diverse ledstrips door het huis gebruiken.

Link Skydance: https://skydance.en.aliba...coder_with_4_Channel.html

Link TDK voeding: https://www.us.tdk-lambda.com/lp/technical/drf-series.htm

De vraag is dus; hoe stuur je deze led chips aan? De RGBW verbinden met de output van de controller, net als een ledstrip, is vast en zeker te simpel gedacht.

• bartvb
Ik heb zoiets besteld om te testen:
https://www.aliexpress.co...t-Switch/32807453993.html

https://tweakers.net/ext/f/xWtZ8i3929atW62eKWjlMSvj/full.jpg

Het 230V deel van Chinees spul vertrouw ik voor geen meter maar lijkt erop dat de PIR sensor met een lage spanning krijgt en netjes een signaaltje af geeft als er beweging gedetecteerd wordt. Instelmogelijkheden zijn waarschijnlijk behoorlijk beperkt maar we gaan het zien.

• bartvb
quote:
saeJ7Oxo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:53:
[...]

8 etage klem zoals bijv weidmuller prv8.
Een kabel met 8 aders per klem.
Is het niet veel logischer/handiger/compacter om hier Krone LSA-PLUS connectoren voor te gebruiken? Dat spul is gemaakt voor het compact en snel patchen van datakabels. Deze dingen dus:

https://tweakers.net/ext/f/N2zbtmi4J2jivTuGjDaWOaVY/full.jpg

Op iedere straathoek heb je een KPN kast staan vol met die dingen :)

@peter_bols Wil je van de Logo en eltako's af? Je kan natuurlijk de Logo gewoon aansturen via de Miniserver, dat bespaart je flink wat werk en kosten als je tevreden bent over hoe het systeem nu werkt.
Je hebt ook flink wat minder relaisextensions nodig als je niet alle rolluiken individueel aan wil sturen. Wat de 'beste' oplossing is hangt dus nogal sterk af van de gewenste situatie.

[Voor 3% gewijzigd door bartvb op 19-03-2018 11:12]

• DinX
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-04 13:22

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:04:
@DinX

ik lees: 40 Loxone WW Tree spots. Hangen allemaal op CAT7

heb je niet overwogen om daar 5G1.5 voor te gebruiken ipv CAT7 mbt tot de belasting van de kabel?
Ik heb zelf niet voldoende kennis, maar ik dacht dat je bij een nieuwbouw voor de spots beter een 5G1.5 kon trekken dan een CAT7 voor de voeding van de spots.

M.v.g.

Peter
Ik heb per verlichtingszone een 3G1,5 getrokken, de CAT7 is enkel de Tree bus.
Dus voeding via 3G1,5, sturing via CAT7.

Niet voor 5G1,5 gegaan omdat ik toch nooit kleur ga gebruiken. Dat heb ik na jaren in mijn appartement al gemerkt. Een volledige koof rondom met RGBW gemaakt, en dan toch altijd dezelfde kleur ingesteld. Leuk voor de flashy foto's, amper tot niet gebruikt in de praktijk (bij mij).

Als ik toch kleur wil kan dat via de RGBW Tree Spots normaal gezien.

https://www.loxone.com/dede/wp-content/uploads/sites/2/2016/12/LED-Spot-RGBW-Tree-300x192.png?x51888

Oranje en wit op de 3G1,5 voor de voeding, groen en wit op de CAT7 voor de sturing

[Voor 20% gewijzigd door DinX op 12-04-2018 11:43]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
Vantage92 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 16:02:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een Loxone domotica systeem in ons nieuw te bouwen huis.
Wat ik me afvroeg qua verlichting is:
- Als je gewoon een WW spot aansluit en schakelt via Loxone, dus zonder dimmer extensie oid, fade die dan ook mooi aan en uit?
- Zijn de LEDstrips van loxone vergelijkbaar met die van Philips Hue? Dus ook verschillende soorten witlicht instellen etc?

Ik heb ons huidige huis compleet van Hue voorzien maar vraag me af of Loxone dezelfde kwaliteit bied, ook qua faden etc zonder dat je enorm dure dimmers moet kopen.
De 2de vraag kan ik bevestigen. Ik heb ze al gezien in de demo-woning in Nijlen.
We waren daar meteen doodongerust omdat de spotboringen reeds gedaan waren, al de kabels getrokken,... We vonden daar de lichtopbrengst vrij laag. We vroegen toen of ze op 100% stonden waarop de baas daar zei "Ja". Meteen paniek :p

Bleek dat ze gewoon op de warmste lichtkleur stonden. Ze zijn dus in te stellen van bijna geel tot wit/wit.
Ook het dimmen gebeurt perfect. Waar je vaak dimbare leds vanaf 10% naar donkerder ineens ziet uitvallen zijn deze perfect dimbaar tot je ze nog amper ziet schijnen/
Kwaliteit is wat mij betreft dus top (betaal je dan ook voor aan 40 euro per stuk, zonder tree).
quote:
barbuitenhuis schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:48:
[...]

Even een controlevraag: 3G1.5 en een CAT7 mogen door 1 electrabuis van 19mm? Of levert dat problemen op?
Ik heb de tree en de 3G1,5 apart liggen. Mede doordat ik de tree doorlus voor alles wat op dezelfde verdieping hangt (bvb spot > spot > spot > spot > spot -> melder > spot > ...) maar de verschillende zones met spots wel een aparte 3G1,5 tot de zekeringkast gegeven heb.

Moest ik ooit andere domotica nemen (kans is klein) gaan schakelaars in 9 van de 10 gevallen nog altijd draadloos kunnen, melders ook. Alleen de stroom heb je eigenlijk echt apart nodig.
Alles individueel naar de zekeringkast was bijna niet te doen met 12 schakelaars, 12 bewegingsmelders,... 2 collectoren vloerverwarming,... Ik heb nu al 3 goten van 200x60 vol steken :X

Ik wens je trouwens veel succes om zowel 3 x stroom + een cat7 door een 19mm preflex/pvc te krijgen ...

temp
https://tweakers.net/ext/f/gWaPVe6AgFTqnVzqeVKx5dBk/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/Il4x2No6Gb1gJGQPicTpu85S/thumb.jpg

[Voor 34% gewijzigd door DinX op 16-04-2018 11:07]

• bartvb
@Femme @DinX Ik gok dat @peter_bols iets bedoelt als:

http://www.bticino.com/pr...kets-and-other-functions/

https://tweakers.net/ext/f/U8sSCenR1Kc4Q7UOjNLex5ek/full.png

Dat is dus heel wat anders dan de standaard Nederlandse 'systeem 55' modules.

Maar eens wat betreft bediening. Idealiter heb je helemaal geen knoppen nodig en snapt het systeem zelf wat er nodig is. Maar toch zal je ook zelf controle willen houden over scenes/zonwering/etc.

Loxone Touch Pure ziet er (naar mijn mening) mooi uit, maar is ook alles behalve intuitief lijkt me?
Voorlopige plan hier is het gebruik van zoveel mogelijk automatisering en een of meerdere (KNX) MDT Glass II Smart tasters per ruimte.

• Elconejo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 01-04 22:41
Je kan Scotchlocks vinden waarbij je 3 aders tegelijk kan doorverbinden.

https://www.conrad.be/p/3m-ur2-aderverbinder-flexibel-013-065-mm-massief-013-065-mm-aantal-polen-3-1-stuks-rood-528007

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/528007_BB_00_FB/image.jpg?x=100&y=100

4 of meer heb ik zelf nog niet gezien. Grote voordeel is dat door de gel in deze connectoren ze ook waterdicht zijn. Let wel op dat je ze helemaal dichtknijpt voor een goede verbinding. Bij voorkeur met een waterpomptang daar je recht op de connector kan knijpen en niet schuin zoals met een gewone tang.

[Voor 21% gewijzigd door Elconejo op 19-04-2018 20:57]

• Elconejo
quote:
Femme schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:51:
[...]

Voor het doorverbinden van 8-aderige kabels in de verdeelkast zijn er rijgklemmen met acht etages van o.a. Weidmüller, Phoenix Contact en Wago. Hier heb je echter niets aan als je in een inbouwdoos een paar aders nodig hebt voor een pulsdrukker of reedcontact en de overige aders in de kabel wil verbinden met een andere kabel die naar de volgende raam of deur gaat.
Klopt inderdaad wat je zegt. De rijgklemmen met 8 etages kosten echter een fortuin naar mijn persoonlijke mening daar deze gemaakt zijn voor grote stromen en spanningen.

Ik ga in m'n nieuwbouw een CAT7 voorzien naar elke schakelaar. In de kast ga ik Niko DIN Rail RJ45 (ref: 650-14566) aansluitingen gebruiken. Vanaf daar maak ik zelf een RJ45 aansluiting met enkel de paren die ik nodig heb naar de input modules.

https://www.niko.eu/-/media/sites/digitalstrategy/import/digital-assets/6/9/e/69ec7267d1f240f9b574a5a600b016d6.ashx?bc=white&w=250&h=250&as=1&la=nl-BE&hash=CC79DEEFEC6706267FE441BDCFCD59A196341892

In dat opzicht is een DIN module waar ik 39x 24V op kan aansluiten wel interessant.

• bartvb
DIN lijkt me niet de plek om CAT7 af te monteren, zeker niet voor netwerkaansluitingen. Ik zou dan eerder een 19" patch paneel bovenin de kast hangen?

https://tweakers.net/ext/f/Y5yFnYXiptdAAEEhDDodwnPa/full.jpg

Dat is nog sneller aansluiten ook met een simpele LSA tool.

Ook voor het doorlussen van CAT kabel bij een sensor is LSA handig:

https://diy.stackexchange...et-cable-at-a-wall-socket

https://i.stack.imgur.com/rtDda.jpg

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:17:
Allen,

ik heb een vraagje over het lichtsturingblok van loxone. Ik heb aan de AIb ingang een loxone bewegingsmelder hangen. Op zich werkt dit goed. Maar als het een beetje bewolkt is springt de verlichting al onnodig aan. Kan ik ergens een parameter aanpassen zodat het lichtblok pas de lampen aan stuurt als het echt donker wordt. Maar niet als er wolkje voorbij komt.

TXS

Peter
Zoiets ?

https://tweakers.net/ext/f/eP97ph2p4IcSwqkgJHuHD1gL/medium.png

Een zwevend gemiddelde / moving average blokje ertussen steken?
Je kan om de x seconden pollen en het gemiddelde van de laatste y aantal keer op de uitgang zetten.
Als je bijvoorbeeld een polling cycle van 15s neemt zall hij 4 keer per minuut de helderheid opslaan. Als je dan "number of readings" op bijvoorbeeld 40 zet dan zal hij als waarde de gemiddelde helderheid van de laatste 10 minuten doorgeven. Lijkt me voldoende om het occasionele wolkje op te vangen :)

Waarschijnlijk wat fine-tunen in de praktijk. Ik weet dat sommigen het ook gebruiken om een buffer in te bouwen in het geval van verlichting in de buurt van de sensor zelf. Bijvoorbeeld wanneer 's nachts het licht aan gaat wil je, in combinatie met de helderheidsensor, niet dat bij de eerstvolgende poll het licht weer uit gaat omdat de sensor denkt "hey, het is licht genoeg, de verlichting is niet nodig".

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
mierenfokker schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:02:
Is er ook een manier om een led spot tree van Loxone ip68 te maken? Of zijn die te koop (ik zie ze namelijk niet)
Is er kans dat ze echt nat gaan worden? Spots hangen al eerder onder iets in namelijk.
Zelf ga ik 2 spots aan onze voordeur voorzien, die hangen in het plafond onder een overhang.
M'n leverancier dacht dat het waarschijnlijk geen kwaad kon zolang er geen vocht rechtstreeks op kan komen.

https://tweakers.net/ext/f/lZoJGoqCnBC9h2P5QsKx0vbi/medium.jpg

Onze situatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
peter_bols schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:26:
@DinX

ik heb enkel 5 G 1.5 maar ik kan er nog wel een cat 7 extra bij trekken.

ik heb al even gekeken maar DMX lampen voor in de eetkamer en zithoek zijn zeldzaam.

Het enige wat ik tot nu heb gevonden is armaturen waar je een HUE spot in zet. Die kan ik dan sturen.
Hoelang blijft HUE en LOXONE nog goed samenwerken is dan weer maar de vraag.

Mvg

Peter
Ik denk dat heel het Hue verhaal nog wel een hele tijd gaat mee gaan hoor.
Daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. Het enige wat ik overal ernaast zie komen
zijn de klonen ervan, die vaak zelfs enkel zonder bridge en dergelijke werken (die dingen uit de bouwmarkt).

Je komt met rgbw sowieso bij LEDs uit.
En zodra het in een standaard schroeflamp moet kunnen zal heel het RGBW-gebeuren sowieso draadloos moeten gebeuren. Ik heb nog geen "normale" lampen gezien met 5 draadjes :)

Zelf heb ik geen kleurtjes voorzien via de "normale" verlichting. Ik heb overal inbouwspots voorzien zonder kleurtjes. Als ik kleur wil ga ik het eerder doen via aanvullende verlichting met Hue erin (staande lampen, strips op kasten,...).

* DinX heeft dit weekend al een teaser gekregen van m'n zekeringkast in wording. :)

https://tweakers.net/ext/f/oqCk381IK4iNwMjSvdoLAilm/medium.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KenVandeput
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 04-04 13:46
quote:
DinX schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:17:
[...]

* DinX heeft dit weekend al een teaser gekregen van m'n zekeringkast in wording. :)

https://tweakers.net/ext/f/oqCk381IK4iNwMjSvdoLAilm/full.jpg
Misschien een tip die ik alleszins ga proberen toe te passen.
Laat ruimte naast je MiniServer zodat als je sd kaart stuk gaat (als ik het goed snap meestal het eerste dat stuk/corrupt whatever is) je deze eruit kan halen zonder alle I/O van de miniserver te moeten loskoppelen en hem van de DIN-rail af te halen.

Dan moet je natuurlijk wel marge hebben in de kast...

• DinX

DinX

Motormuis

quote:
KenVandeput schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:11:
[...]

Misschien een tip die ik alleszins ga proberen toe te passen.
Laat ruimte naast je MiniServer zodat als je sd kaart stuk gaat (als ik het goed snap meestal het eerste dat stuk/corrupt whatever is) je deze eruit kan halen zonder alle I/O van de miniserver te moeten loskoppelen en hem van de DIN-rail af te halen.

Dan moet je natuurlijk wel marge hebben in de kast...
Bedankt.

Mijn zelfbouwpartner heeft er aan gedacht denk ik :)
De kast is gisteren een beetje moeten herwerkt worden. Door omstandigheden is de kast op een net wat andere plaats moeten komen waardoor sommige kabels net te kort waren.
De rijgklemmen zijn nu allemaal naar de onderste rail verplaatst, wat al bij al in mijn situatie sowieso handiger is, daar al mijn kabels onder de kast in komen.

https://tweakers.net/ext/f/nsHaQLehTsAzJLtu2GUwk1UD/medium.png

Zoals je kan zien blijft de ruimte links van de Miniserver vrij genoeg om de SD-kaart eruit te halen :)

• hill2button
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12-01 12:05
Ik denk dat ik eruit ben, klopt dit volgens jullie?

Railduino geeft zichzelf enkel de 150 range fixed ip als hij via DHCP geen adres krijgt. In mijn geval gaat hij wél een adres krijgen in de juiste range van mijn thuisnetwerk.

MAAR

De config van outputs om relais aan te sturen moeten niet op IP van de railduino, maar op 255.255.255.255 (broadcast) waardoor het ip van de railduino gewoon mag veranderen.

Misschien dat dit ook werkt met het exacte IP adres van de railduino, maar als Telenet dan besluit je DHCP cache te clearen kan je heel de config gaan aanpassen.

https://tweakers.net/ext/f/BT4CRsXIonbMLhh8VChSwrxy/full.jpg

[Voor 7% gewijzigd door hill2button op 28-07-2018 11:06]

• psy
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Je kan wellicht van die dubbele kabelschoentjes proberen.
https://www.allekabels.nl.../adereindhuls-dubbel.html

https://image.allekabels.nl/image/1221820-0/adereindhuls-dubbel-doorsnede-4mm.jpg

Ik zou trouwens niet te zeer vasthouden aan die minimum kabeldikte als je erg weinig plaats hebt. Die motoren trekken niet zoveel stroom.

[Voor 22% gewijzigd door psy op 11-08-2018 11:19]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
quote:
trees schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:12:
Ik heb nog een vraagje voor de iets meer ervaren installateurs dan ikzelf :+ : ik heb de Loxone temperatuursensoren 1-wire (DS18B20Z+) aangeschaft en zou deze willen 'inbouwen' in men schakelaars. Mag ik deze gewoon los in het inbouwpotje laten liggen, of maak ik best een gaatje in de onderkant van de afdekplaat van men Niko schakelaar en richt ik de chip in die richting?
Ik heb ze zo gemonteerd en dat werkt goed:

https://tweakers.net/ext/f/YqoSu1DyFnQW9eVXDbHTS2G3/full.jpg

Ik heb overal dubbele drukknoppen op één inbouwdoos. Tussen de drukknopen zit een spleet. De DS18B20 kan hiermee goed de temperatuur in de kamer meten. Zorg er wel voor dat je de achterliggende buis dichtdrukt met foam.

• trees
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 04-04 16:33
quote:
Femme schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:19:
[...]

Ik heb ze zo gemonteerd en dat werkt goed:

Ik heb overal dubbele drukknoppen op één inbouwdoos. Tussen de drukknopen zit een spleet. De DS18B20 kan hiermee goed de temperatuur in de kamer meten. Zorg er wel voor dat je de achterliggende buis dichtdrukt met foam.
Leuk! Alleen gebruik ik deze https://shop.loxone.com/media/catalog/product/cache/2/image/600x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/_/1_wire_temp_sensor_neu_free.png
en die krijg ik écht niet tussen de inbouw en de drukknoppen. Bij mij ligt ie dus net achter de inbouw (voorlopig toch althans...)
Vanwaar de nood om de buis dicht te maken met foam? O-)

• DinX

DinX

Motormuis

Zelf zeer tevreden van de Doorbird. Los van de SIP werkt dit bij mij perfect samen met Loxone.

- Tree spots van de voordeur gaan 's avonds automatisch van 20%naar 50% voor 2 minuten (tussen schemer en ochtend)
- Deurbel laat via m'n RPi een mp3 naar keuze spelen (via LMS)
- Bij drukken op de deurbel gaat de verlichting aan de voordeur op 80% voor 2 minuten (tussen schemer en middernacht)
- Beeld wordt ook gewoon getoond binnen Loxone

Probleem met de SIP komt waarschijnlijk door m'n firewall (krakend geluid)

https://tweakers.net/ext/f/DKLRgLUyvIIlKDpuJN96b14Y/medium.png

[Voor 13% gewijzigd door DinX op 31-08-2018 19:28]

• Johan.B
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:42
Ik wil graag een drukknop vervangen door een "muur-bewegingsmelder" (voor het toilet) bv:
https://www.niko.eu/-/media/sites/digitalstrategy/import/digital-assets/f/b/b/fbbf4b2b5abc4d899b7ca56700c7462a.ashx?h=250&w=250&la=nl-BE&bc=white&hash=287BEF792AD55EBB9120E18DBC7AE5F7DF33E544

Maar ik vind geen bewegingsmelder welke op laag voltage werkt.
Iemand een tip?

• Elconejo
Ik ben momenteel bezig met een eigen Loxone domotica installatie. Misschien dat mijn informatie en gekozen producten anderen kan helpen.

Na veel leeswerk ben ik tot volgende configuratie gekomen:

2 inbouw schakelkasten van Schrack met elk 6x24 modules en glazen deur. Nette metalen kasten voor een scherpe prijs. https://www.schrack.be/sh...lazen-deur-ilc2u624f.html
https://image.schrackcdn.com/340x380/f_ilc2u624f-.jpg

Alle schakelaars heb ik in ster verbonden via een CAT7 SFTP en getermineerd op een Niko RJ45-din rail module. Vanaf deze module nijp ik zelf een RJ45 met enkel de contacten die ik voor elke schakelaar nodig heb en verbind deze met de juiste ingangen.
https://www.niko.eu/nlbe/artikel/650-14566

https://www.niko.eu/-/media/sites/digitalstrategy/import/digital-assets/a/e/9/ae96c86181624ee28b45a5a600b01f33.ashx?bc=white&w=250&h=250&as=1&la=nl-BE&hash=EF1DE62D635C19485219686CC8DA319C6449EEC5

Voor alle 240V aansluitingen zoals verlichting of rolluik motoren heb ik Wago Topjob 2003 reeks gebruikt.
Gewone verlichting de N/L/PE variant (2003-7646) en voor RGB of motoren telkens een L/L variant (2003-7642) erbij. De klemmen heb ik ook visueel gescheiden met een oranje eindplaatje.
https://static.webshopapp.com/shops/022724/files/152233382/wago-etageklemmen-topjob-n-l-pe-025-4mm-grijs.jpg

Magneet en PIR contacten zijn gewone CAT6 kabel en worden getermineerd op een goedkopere schroefklem. Telkens enkel de gebruikte draaden uiteraard. https://www.aliexpress.co...042311.0.0.52c04c4d2D7gZ0

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51%2BZaGHVedL._SX342_.jpg

Ik heb volgende Loxone materialen:
  • Miniserver
  • Tree module
  • Touch Surface Tree
  • => keukeneiland + douche
  • NFC Codeklavier + NFC tags
  • + voordeur voor alarm
  • Air module
  • Rookmelders
  • IR Control Air
  • => domotica bedienen met TV IR en verstekers meesturen met TV.
  • DMX Module
  • => Lichtsturingen
  • Input Module
  • => 20 kritische ingangen van schakelaars op Loxone ingang.
Daarnaast heb ik 3 Railduino 2.0 LAN modules voor alle inputs en extra relais uitgangen.
Met de 0-10V op deze modules wordt ook de dampkapmotor aangestuurd. De bediening van de dampkapmotor zit met de Touch surface ingebouwd in het keukeneiland.

Voor de domotica zelf heb ik ervoor gekozen om alle lichtpunten aan te sluiten op de DMX-302 module. Hierdoor heb ik een heleboel dimbare lichtpunten voor een lage prijs.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12jLzRFXXXXXpXVXXq6xXFXXX9/Dmx302-DMX-LED-AC90-240V-50-60.jpg_640x640.jpg

Ik heb daarnaast 1 ander type DMX module S1-DR gebruikt. Als ik dit opnieuw zou doen, had ik enkel de S1-DR module gebruikt. Voordeel van de DMX-302 is dat je RGB kanalen op 1 module zitten. Een nadeel van de DMX-302 is dat de bovenkant van de module te breed is. Je moet het deksel van de zekeringskast dus breder uitzagen. (Vervelend in metalen kast). Een voordeel van de S1-DR is ook dat de 7-sementen display kan gedimd of uitgeschakeld worden en de module blijft werken. De DMX-302 kan dit niet. Je kan met de S1-DR ook leading of trailing edge gaan kiezen wat handig kan zijn inzake compatibiliteit met LED.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1rGpve3n.PuJjSZFkq6A_lpXav/New-DMX512-AC-Triac-Dimmer-S1-DR-Input-100-240VAC-Output-2-x-1-2A-100.jpg_640x640.jpg

Alle lichtpunten buiten zitten op een dubbelpolig 24V relais van 10A en worden gestuurd door een Railduino.. De gestuurde stopcontacten buiten op 16A relais zodat ik nog steeds een hogedrukreiniger kan aansluiten. Ik heb ook 2x een 24V voeding gebruikt in plaats van 1 grote voeding. 1 ervan voor alle domotica modules en de 2de voor de spanning die naar de schakelaars loopt. Zo blijft de domotica werken als er een bekabelingsprobleem zou optreden.

Hier een foto van de kast in testfase:

http://vickyenleander.be/Downloads/loxone0.jpg

Ik heb inbouw zekeringskasten gekozen zodat ik een valse wand kon maken waar alle bekabeling netjes in weg zit. Hier komen ook de algemene zaken zoals provider modem/router in en een UPS voor de domotica en internet apparatuur. Ik heb ook een relais rechtstreeks op de netvoeding en een Loxone ingang zodat ik bericht krijg als de stroom uitvalt en de UPS draait. De hoofdswitch, NAS en andere netwerkapparatuur zit in een aparte patchkast op zolder.

http://vickyenleander.be/Downloads/loxone1.jpg

Zoals je kan zien is de kast helemaal nog niet klaar en zal wel eens een nieuwe foto posten als dit zo is eind dit jaar.
Op de planning staat nog een PI met LMS en speaker achter het NFC codeklavier. Speakers in de kamers worden Denon of Sonos en ook via Loxone gestuurd.

Ik hoop dat m'n informatie iemand kan helpen. Opmerkingen en tips zijn ook altijd welkom.

• gdoorn
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 02-04 01:10
Sinds kort een eigen woning aangekocht en begonnen met een grootschalige verbouwing. De hele woning moet straks op Loxone draaien. Heb er voor gekozen om op de bovenverdieping een aparte schakelkast te plaatsen en deze te linken met de schakelkast beneden. De bovenverdieping schiet al aardig op en heb de kast inmiddels hangen (een Eaton EWK-05081):

https://laptop-aanbieding.com/fotos/schakelkast-thumb.png

De WCD laat ik voorlopig eerst samenkomen in lasdozen boven de schakelkast. Deze hoef ik voorlopig toch niet te schakelen:

https://laptop-aanbieding.com/fotos/lasdoos-thumb.png

Een aantal vragen:

1. Mag de 230 V / 24 V samen in één kast zitten zoals nu te zien is op de foto?

2. Ik wil gebruik maken van de Loxone Tree spots. Om te testen gebruik ik nu even een goedkope meanwell voeding. Ik heb begrepen dat deze voedingen eigenlijk niet geschikt zijn voor de led spots. Welke voeding heb ik hier voor nodig (type nr/linkje)? Je kom zeker al snel uit op een voeding van groot formaat? Zou het liefst gebruik maken van een voeding die op de din rail past zodat de frontplaat van de schakelkast er overheen kan vallen.

3. Zoals hierboven vermeld wil ik in elke kamer Tree Spots gebruiken. Ik heb voor elke slaapkamer een aparte tree kabel naar de spots. Alle schakelaars hebben ook een aparte tree kabel die weer naar de schakelkast loopt. Welke rijgklemmen kan ik het beste gebruiken voor de Tree kabel?

4. Moeten de led spots nog apart afgezekerd worden?

5. In de badkamer wil ik gebruik maken van een LED strip. De Loxone dimmer extensie wil ik graag ik de schakelkast houden. Kan ik van de schakelkast een led kabel naar de badkamer trekker en daar de led strip op aansluiten? Het zal gaan om een afstand van ongeveer 10m.

6. De loxone spots zijn van goede kwaliteit en dimmen mooi. Aansluiten middels de tree kabel lekker eenvoudig. Als ik de hele bovenverdieping vol spots hang ben ik meer dan 1500 euro kwijt aan spotjes. Aardig aan de prijs. Iemand een ander idee?

7. Buiten loxone om. Voor mijn netwerk. Is dit een geschikte kabel of raad iemand mij wat anders aan? (Cat7?)

Alvast bedankt! Mocht je tips of ideeën hebben hoor ik het graag.

Gijs

[Voor 10% gewijzigd door gdoorn op 18-01-2019 05:11]

• Centauriprime
  • Laatst online: 14:19
minitrue schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:18:
Vrienden, ik sta op het punt om een zonnescherm te kopen. Natuurlijk moet dat geïntegreerd worden in ons loxone-systeem. Qua simpele aansturen geen probleem, ik kan de Shading Actuator Air of de Nano IO Air gebruiken.
Probleem is echter de windbeveiliging. Uiteraard biedt de fabrikant allemaal Somfy oplossingen aan, eventueel stuurbaar via aan/uit-contact. Maar probleem is dan dat Loxone niet meer weet of een scherm open of dicht is. En dat het nog steeds een bak geld kost.

De ideale oplossing is natuurlijk om een loxone weerstation te nemen, maar dat kost weer 500 euro.

Zou de weerservice als abonnement goed genoeg zijn? Of hebben jullie andere tips?
Zelf ben ik net begonnen met Loxone dus ik leer nog, maar als ik kijk naar de windmeter bouwsteen in de config verwacht deze een digitaal signaal. Volgens mij kan je dan zelfs deze aansluiten als je de pulse versie neemt.

https://nl.aliexpress.com...scm_id=1007.13339.99734.0

Als alternatief van de weerservice zou je ook een loxberry kunnen nemen met de weather 4 loxone plugin.

Zelf heb ik een vraag over de nano Dimmer Air. Ik heb deze aangesloten volgens schema, een lichtsturing aangemaakt omgezet naar gloeilamp maar niet werken. Je hoort m klikken maar geen voltage op de uitgang. Smart en standaard.

Zie ik iets over het hoofd of zou de dimmer stuk zijn?

https://tweakers.net/ext/f/QF0ZBpQzXolN8dwBjm7D28NJ/thumb.jpg

• Elconejo
Herbiek616 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:00:
Ik heb inmiddels 1 van die 2 kanaals dimmers binnen en werkte perfekt, heb er inmiddels meer besteld. Toch heb ik zo snel geen optie gevonden om de blauwe leds uit te schakelen?
Je hebt de automatic blank screen nodig:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1nea_kY3nBKNjSZFMq6yUSFXa8.jpg?width=800&height=671&hash=1471

Zoals eerder aangegeven heb ik enkele foto's van m'n kast in ruwbouw en afgewerkt.
Let wel dat ik nog de blinde platen op de deksels moet monteren.

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast1.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast2B.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast3.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast4.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast5.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast6.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast7.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast8.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast9B.jpg

Als er specifieke vragen zijn kan je me altijd een PM sturen.

[Voor 48% gewijzigd door Elconejo op 11-04-2019 20:58]

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16:47
ik heb beneden een deurbel (Grothe 44466). Deze gaat aan dmv een potentiaalvrij contact op een relais van loxone (werkt prima) en gebruikt een 9V blokbatterij (dus geen trafo in de meterkast). nu wil ik boven ook zo'n bel monteren alleen heb ik hier geen relais meer voor over. Kan ik beide op 1 relais koppelen?

er zit ook een aansluitschema bij...deurbel

iemand een idee of dit kan werken en hoe dat dan aan te sluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 27-03 10:44
Kan ik hier wellicht ook een vraag stellen over de loxone config?

Ik heb een youless energie meter aangesloten

Op dit moment krijg ik de juiste waarden in de config na het laden van de template van loxwiki.

https://tweakers.net/ext/f/3BrFg0qUGaJevtCKC4BOX0H2/full.jpg

alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik de waardes goed kan verwerken en gebruiken.

Op loxwiki zie ik dat er een verdeler wordt gebruikt om de pwr waarde (huidige verbruik) te delen (door 1000). Deze heb ik ook gebruikt.

- hoe kun je eventueel ook de gas waarden toevoegen?
- gebruik je het actueel verbruik voor de verbruikteller of de p1 en p2 waarden?
- gebruikt iemand de pico code ipv de template?

[Voor 38% gewijzigd door grotius op 24-05-2019 11:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 27-03 10:44
Naar aanleiding van bovenstaand een klein vervolg.

Volgens mij lees ik alle waarden van de Youless uit:

"net": Netto counter,
"pwr": Actual power use in Watt
"p1": P1 consumption counter (low tariff)
"p2": P2 consumption counter (high tariff)
"n1": N1 production counter (low tariff)
"n2": N2 production counter (high tariff)
"Gas": counter gas-meter (in m3)
"cs0": S0: kWh counter of S0 input
"ps0": S0: Computed power

De waarde in Watt (PWR) deel ik door 1000 met een constante.

https://tweakers.net/ext/f/iZTVlzrcqc6NMQ4S9bk8LGPE/full.jpg

Nu is even de vraag hoe ik de opgeleverde data verder verwerk.

- Hebben jullie mooie voorbeelden?
- gebruik ik de pwr data voor de verbruiksteller? (en/of hoe wat is een gebruikelijke manier om p1+p2 te gebruiken?)
- hoe kun je ook de gas data bijhouden (en eventueel later een SO waarde voor bijvoorbeeld de watermeter)

• Roelaano
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01-04 23:55

Roelaano

vd Laan & co.

Na een paar maanden van meelezen, en ondertussen een werkende kast vol met Loxone nu dat toch een vraagstuk waar ik niet helemaal uit kom:

de situatie:

In het plafond zitten 6 spots van 37v 250ma 10w constant current in serie, en deze zijn vervolgens allemaal centraal aangesloten op een Inventronics EBS-160S105DTE voeding. Deze wordt vervolgens aangestuurd door de analoge uitgang van de Loxone miniserver met een 1-10v signaal.

De voeding staat keurig ingesteld en op 250ma output, en de lampen branden dan ook zonder problemen, maar het dimmen gaat nog niet geheel naar wens. In de maximale dimstand branden de spots nog steeds erg fel.

In Loxone config staat alles ingesteld op 1-10v en er valt dan ook wel een beetje te dimmen, maar niet zoveel als ik zou verwachten. verderop in het huis zitten 8 van dezelfde spots ook aangesloten op een centrale voeding met dali aansturing, en deze zijn wel bijna tot 0 te dimmen. Ik hoop dat een dan de Loxone kenners hier misschien nog een oplossing weet, want zelf ben ik er helaas niet uit gekomen. :?

https://tweakers.net/ext/f/e8FfOmh82fJvqsutKu1hhU3J/thumb.png

volledig datascheet

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:01
Johnnygo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Na installatie van mijn systeem had ik ook zulke vage problemen. In de software kun je bij diagnose een tree diagnose (of zoiets doen). Bij mij kwamen daar heel veel crc errors voorbij. Heb toen in de kast alle cat6 kabels los gehaald en een voor een weer verbonden. Heb toen de kabel gevonden waarbij de problemen begonnen. Bleek dat dat een slechte kabel was. Na het vervangen van die kabel loopt alles als een zonnetje.
Ik heb inderdaad veel fouten als ik dit run:

https://ibb.co/rdkk3RQ

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22:48
Sethro schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:08:
Zo werkt dat inderdaad. Virtuele schakelaar ervoor of een tijdklok eraan maakt het af
Ok bedankt, ik wist niet dat ik nog een virtuele schakelaar nodig had. Ik veronderstel dat ik het dan zo verbind:

https://tweakers.net/ext/f/vwlSZhrBZHWR8Ce6m6PPnKJi/thumb.png

Ik kan dan in de visualisatie toch zien of deze "schakelaar" aan of uit staat veronderstel ik?

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
e_hagenaar schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:19:
[...]

kan je ook de stroommeting gebruiken? zou voor mij en goede vervanger zijn van de smart socket air
ik gebruik het zelf niet, maar je kunt inderdaad zien wat het huidige gebruik is: /status geeft een json terug met data.
Mqtt zal ook wel status updates geven.
Gwaihir schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:30:
[...]

Las elders van iemand die de cloud wil ontwijken dat hij er nieuwe firmware op flasht. Blijkt ook 'n heel project voor: https://esphome.io/ , voor Shelly's en soortgelijken.

(Blijft voor mij voorlopig ver in 't achterhoofd, maar wilde dit nog even delen.)
je kunt de cloud zelf ook uitzetten op het device, en als je mqtt activeerd moet de cloud ook uit.

https://i.ibb.co/HpMs0GP/image.png

[Voor 4% gewijzigd door DanTm op 10-12-2019 09:40]

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:01
Gijs-96 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:22:
[...]

Het code paneel werkt goed en je hebt veel mogelijkheden, alleen vraag ik mij af of het voor iedereen duidelijk is dat je op de bel knop moet drukken.
Je kan die waarschijnlijk niet configureren zoals ze in deze afbeelding laten zien?

https://www.loxone.com/enen/wp-content/uploads/sites/3/2017/11/PH_NFC-Alarm.jpg

• Centauriprime
  • Laatst online: 14:19
https://i.redd.it/fow2pn2zdxh41.jpg

Zo jammer dit. Kocht eigenlijk al niet meer bij ze direct maar via zelektro. Veel sneller en betere support.

• siskos
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10:38
Gisteren een update gedaan naar de laatste versie van loxone (10.3.11.27), alles leek goed gegaan.

Vandaag probeerde ik de webinterface te benaderen maar deze lijkt helaas niet meer te werken.
https://www.siskos.be/2020-03-02%2019_29_00-loxone_error_thumb.png

Het lijkt erop dat enkele files op de SD kaart corrupt zijn geraakt bij de update.
De javascript en css files lijken allemaal binaire data weer te geven in de browser.

Ook heb ik de update reeds opnieuw uitgevoerd maar dit lijkt geen oplossing te bieden.
Nog mensen die dit hebben gezien?

[Voor 12% gewijzigd door siskos op 02-03-2020 19:51. Reden: img gefixed en thumb]

4.680kW

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True