Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 16:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter

Wat is Loxone?

Loxone is een gebouwautomatiseringssysteem dat toegepast kan worden in zowel bedrade als draadloze installaties. De basis voor het systeem is de Loxone Miniserver, die in twee varianten verkrijgbaar is: de Miniserver voor bedrade installaties en de Miniserver Go voor draadloze systemen op basis van Loxones eigen Air-technologie. De Miniserver kan bediend worden via een pc, smartphone, tablet of afstandsbediening en geconfigureerd worden met de Windows-tool Loxone Config.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000595618.jpeg

Wie zitten er achter het product?

Loxone werd opgericht in 2009 en heeft wereldwijd 250 werknemers, waarvan 100 op de hoofdvestiging in Oostenrijk. Halverwege 2015 waren er ruim 33.000 woningen voorzien van een Loxone-installatie. Het bedrijf heeft vestigingen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, de VS, Zwitserland en Frankrijk.

Topologie

De Loxone Miniserver is feitelijk een programmable logic controller, maar dan met gebruiksvriendelijke configuratie- en programmeersoftware en ingebouwde visualisatie en bediening via apps voor de desktop en mobiel. Loxone is dus net zoals een plc een centraal aangestuurd systeem. De bekabeling wordt in stervorm aangelegd naar de centrale schakelkast waar zich de Miniserver en eventuele extensies bevinden. De extensies worden via Loxone Link aangesloten en kunnen zich ook op een andere locatie bevinden, bijvoorbeeld een schakelkast op de verdieping. Vanuit die tweede schakelkast wordt de bedrading wederom in stervorm aangelegd. De maximale lengte van Loxone Link is 500 meter.

Controller

De basis voor een Loxone-installatie is de Miniserver of Miniserver Go. De Miniserver voor bedrade installaties is uitgevoerd met acht digitale ingangen, acht 5-ampèrerelais en vier analoge in- en uitgangen voor 0-10V-stuursignalen. Tevens is er een knx-interface aanwezig. Heb je meer inputs en outputs nodig of wil je het systeem laten interface men andere communicatiestandaarden dan kun je de Miniserver uitbreiden met extensies. Afgezien van Loxone's eigen Air-technologie voor draadloze sensoren en actoren werkt Loxone met gestandaardiseerde technieken zoals 1-wire en dmx.

Op de digitale en analoge ingangen van de Miniserver kunnen sensoren met een generieke potentiaalvrije uitgang aangesloten worden. Via interfacerelais of optocouplers kunnen er ook sensoren aangesloten worden die een andere uitgangsspanning hebben dan waar de inputs van de Miniserver mee kunnen werken. De mogelijkheden zijn vergelijkbaar met die van een plc.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000595610.jpeg

Loxone Air werkt evenals z-wave en EnOcean op de 868MHz-frequentieband, die in Europa is toegewezen aan industriële, wetenschappelijke en medische toepassingen. De technologie maakt gebruik van mesh networking. Er kunnen maximaal 128 draadloze apparaten verbonden zijn met een Air Base Extension.

Extensies

Momenteel zijn er de volgende extensies verkrijgbaar:

Extension
  • 12 digitale inputs (24VDC)
  • 4 analoge ingangen (0-10VDC)
  • 8 relais (250VAC 5A)
  • 4 analoge uitgangen (0-10VDC)
  • Prijs € 398,-
Loxone Extension

Relay Extension
  • 14 relais (250VAC 16A)
  • Prijs € 474,-
Loxone Relay Extension

Dimmer Extension
  • 8 digitale ingangen (24VDC)
  • 4 dimkanalen (kanaal 1: 100W, kanaal 2-4: 210W)
  • Prijs € 448,-
Loxone Dimmer Extension

Air Base Extension
  • Breidt de Miniserver uit met draadloze connectiviteit op basis van Loxone Air.
  • Prijs € 99,-
Loxone Air Base Extension

Multi Extension Air
Uitbreiding die draadloos via Loxone Air communiceert met een Air Base Extension of Miniserver Go.
  • 12 digitale ingangen (24VDC)
  • 8 relais (0-250VAC 16A)
  • 4 PWM-outputs voor bijvoorbeeld het dimmen van led-verlichting
  • Prijs € 474,-
Loxone Multi Extension Air

DMX Extension
  • Maakt het mogelijk om dmx-gestuurde lichtpunten aan te sturen. Uitstekend geschikt voor het aansturen van rgb led-verlichting. Zie voor meer informatie over dmx het topic Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX .
  • Prijs € 269,-
Loxone DMX Extension

1-Wire Extension
1-Wire-busmaster die het mogelijk maakt om 1-wire-sensoren aan een Loxone-systeem te koppelen. 1-wire-sensoren zijn nauwkeurig en betaalbaar. Het protocol is bij uitstek geschikt voor het meten van analoge waarden zoals temperatuur, lichtintensiteit, luchtvochtigheid en luchtkwaliteit, waarbij de responstijd van de sensor niet kritisch is. Voor 2 euro heb je een losse temperatuursensor, voor 8 euro een waterdichte probe en voor 20 euro een sensor in een wandbehuizing.

1-Wire-sensoren kunnen in verschillende topologieën aangesloten. Een lijntopologie is het betrouwbaarst. Het maximum aantal apparaten op de bus hangt af van de omstandigheden. Loxone adviseert een maximum van 20 sensors per 1-Wire-extensie en een maximale kabelrange van 350 meter.

Prijs € 169,-
Loxone 1-Wire Extension

IR Set
  • Maakt het mogelijk om infraroodsignalen te sturen en ontvangen. De set bestaat uit een extensie die in de schakelkast wordt opgehangen naast de Miniserver. De extensie communiceert via een utp-kabel met een module die in de kamer wordt geplaatst waar de infraroodsignalen uitgezonden en ontvangen moeten worden.
  • Prijs € 199,-
Loxone IR Set

EnOcean Extension
  • Uitbreiding waarmee het Loxone-systeem kan interfacen met draadloze sensoren en actoren die communiceren middels het EnOcean-protocol.
  • Prijs € 299,-
Loxone EnOcean Extension

Modbus Extension
  • Maakt het mogelijk om een Loxone-systeem te laten samenwerken met apparaten die via het Modbus/RTU-protocol communiceren, bijvoorbeeld warmtepompen.
  • Prijs € 228,-
Loxone Modbus Extension

RS232 en RS485 Extensions
  • Laten een Loxone Miniserver communiceren met apparaten die via een seriële poort communiceren over RS-232 of RS-485.
  • Prijs € 169,-
Loxone RS232 ExtensionLoxone RS485 Extension

Naast de bovenstaande extensies zijn er een muziekserver, luidsprekers en een 12-kanaalsversterker verkrijgbaar voor het systeem. Bij voorkeur reserveer je een ruime schakelkast met din-rails waar je de Miniserver en extensies op monteert. Binnenkomende kabels

Ingebouwde mogelijkheden

Loxone heeft ingebouwde mogelijkheden voor onder andere de volgende functies:
  • Zonwering
  • Verlichting
  • Multi-zone verwarming
  • Multi-room audio
  • Energiemonitoring
  • Alarm

Programmering

De configuratie van het systeem vindt plaats met behulp van de Windows-applicatie Loxone Config, die bij het systeem wordt meegeleverd. Met behulp van de Project-app kan vooraf per ruimte genoteerd worden welke apparaten nodig zijn in de installatie.

Loxone kan visueel geprogrammeerd worden met functieblokken die lijken op de visuele programmeertalen van plc's (de Miniserver is feitelijk een plc). Tevens is het mogelijk om zelf programma's te schrijven in PicoC. Dit is een kleine C-interpreter voor scriptingdoeleinden.

Loxone function block

Montage

De montage van een Loxone-systeem is vergelijkbaar met die van een systeem dat gebaseerd is op een plc. Ook zijn er veel overeenkomsten met de installatie van een knx-systeem, dat in de praktijk vaak ook in stervorm wordt aangesloten. Als je een serieus systeem wil wegzetten neem je bij voorkeur een ruimte ter grote van een meterkast om de Miniserver met extensies, voedingen en eventuele led-drivers aan te sluiten.

Het kabinet deel je op in verschillende etages met ieder hun eigen rail en een kabelgoot om kabels en draden netjes weg te werken. Hoe hierbij rekening met de scheiding van netspanning en gelijkstroom. Loxone adviseert om netspanning aan de rechterzijde van het kabinet to leggen en gelijkstroom aan de linkerkant. Binnenkomende kabels en aders monteer je af op rijgklemmen en verbindt je vanaf de rijgklem door naar de bijbehorende input of output. Er zijn allerlei handig klemmen verkrijgbaar die je leven makkelijker maken. Met een drie-etage-klem kun je bijvoorbeeld eenvoudig 1-wire-sensoren doorverbinden. Op de onderste twee etages sluit je massa en +5V aan en op de bovenste etage verbindt je de primaire en secundaire data-aders door van de ene naar de andere sensor.

Loxone cabinet layout

Loxone schakelkast

Kosten

Loxone is betaalbaar voor een professioneel bedraad systeem. De Miniserver kost 500 euro waarbij programmeersoftware, visualisatie en een hoop basisfuncties zijn inbegrepen. Voor een extensie die het aantal inputs en outputs verdubbelt, vraagt Loxone 400 euro. Dankzij de extensies kan voor specifieke functionaliteit, zoals lichtsturing en het aansluiten van analoge sensors, een oplossing gekozen worden die zowel wat kosten als wat mogelijkheiden betreft het best bij het probleem past. Zo is 1-wire een goedkope oplossing voor analoge sensors en leent dmx zich goed voor het aansturen van kleurenverlichting. Met behulp van modbus kan een Loxone-systeem verbonden worden met bijvoorbeeld warmtepompen, plc's en industriële verbruiksmeters.

Vergelijking met andere smarthome-oplossingen

Loxone vs hobbydomotica (433MHz, z-wave etc.)
+ Bedraad dus hogere betrouwbaarheid
+ Stervormig centraal systeem is (mijn inziens) makkelijker en overzichtelijker in onderhoud
- Installatie kost meer werk

Loxone vs plc's (zoals Wago I/O System 750)
+ Lagere instapkosten
+ Geleverd inclusief configuratie-, programmeer- en visualisatiesoftware
+ Gebruiksvriendelijke programmering
+ Veel basisfunctionaliteit aanwezig
- Minder keuze uit I/O-modules
- Extensies zijn duurder dan losse (digitale) I/O-modules

Loxone vs knx
+ Centraal systeem dus kennis van de state van alle sensoren en actoren in het systeem en de mogelijkheid om daar iets mee te doen.
+ Lagere kosten
+ Geleverd inclusief configuratie-, programmeer en visualisatiesoftware.
- Centraal systeem dus grotere single points of failure.
- Vendor lock-in
- Meer bekabeling nodig vergeleken met bussysteem waar multifunctionele apparaten op aangesloten kunnen worden, zoals pulsdrukkers met ingebouwde temperatuurmeting en feedback led.

[ Voor 176% gewijzigd door Femme op 03-03-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 00:23
Aha ie is er!
Zelf heb ik nu al een rolluik schakelingetje gemaakt erop met een Somfy rolluik schakelaar en paar relais, enkel moet ik nog een feedback terug sturen dat een relais die blijven kleven is niet door de automatisatie toch nog het rolluik bedient.

Verder ben ik nog te weten gekomen dat het eenvoudig is en goedkoop door icm met de RS 485 extensie en KMtronic RS485 (€38 / 8 uitgangen) gemakkelijk het systeem uit te breiden.
http://kmtronic.com/rs485-8-channel-relay-controller.html

[ Voor 6% gewijzigd door 571Pro op 02-03-2016 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 00:28
571Pro schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 00:11:
Verder ben ik nog te weten gekomen dat het eenvoudig is en goedkoop door icm met de RS 485 extensie en KMtronic RS485 (€38 / 8 uitgangen) gemakkelijk het systeem uit te breiden.
http://kmtronic.com/rs485-8-channel-relay-controller.html
kijk nu gaat het interessant worden, hier meer over de integratie: http://kmtronic.com/contr...utomation-miniserver.html met een beetje mazzel kan dit ook zonder de RS485 extensie en gewoon via een LAN versie http://kmtronic.com/km-udp-eight-relay-box.html

Wij zijn aan het kijken naar een nieuwbouw woning. Loxone is aantrekkelijk maar als we alle rolluiken, vloerverwarmingsgroepen, alarm contacten en dimmers willen integreren gaat het toch best in de papieren lopen....

[ Voor 17% gewijzigd door HiBe op 02-03-2016 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-05 14:39
Goed bezig Femme _/-\o_

Ik mis nog een plaatje van miniserver ;)

Voor het bepalen van het aantal inputs/outputs is het tellen geblazen.
Inputs/outputs bepalen:
onderdeeldigitale inputs (24VDC)analoge ingangen (0-10VDC)Relais outputsDim kanalenanaloge uitgangen (0-10VDC)opmerking
schakelaar aan/uit10000
schakelaar dimmer/rolluiken20000
deur contact10000meerdere deur contacten op 1 ingang mogelijk, dan niet apart te monitoren
bewegings censor 24v10000
bewegings censor 24v+daglicht regeling11000
bewegings censor 230v10000Koppelrelais 24VDC AC1 16A benodigd
lichtpunt aan/uit00100
lichtpunt gedimd00010
wcd groep aan/uit00100Koppelrelais 24VDC 1P 16A benodigd
radiator klep 0-10V (regelbaar)00001max. 5 op 1 uitgang, niet apart regelbaar
radiator klep 230v(aan/uit)00100

De analoge ingangen (0-10VDC) omzetten naar digitale inputs, dit kan door in de software Loxconfig een vinkje om te zetten.

Heb je meer schakelaar met de zelfde functie kun je deze gecombineerd op 1 ingang zetten.
Bijvoorbeeld schakelaar bij achter deur en bij de gang.
Daarnaast promoot loxone om schakelaars meerdere functie's toe te passen zie het volgende filmpje.

Dimmen via de dimmer extensie is vrij duur, het is als snel interessanter om een DMX extensie te kopen en via losse (externe) DMX dimmers te gaan dimmen zie het topic Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX.

Er zijn alternatieve om meer inputs/outputs te krijgen bijvoorbeeld via een PoKeys57E .
Hier krijg je 55 instelbare in of outputs voor €60,-.
Echter weet ik niet hoe stabiel zo'n apparaat is, daarnaast past hij niet op een normale DIN-rail.
Ik zou dit wel aandurven voor bijvoorbeeld monitoren van deur contacten, echter of ik hier schakelaars etc mee durf te sturen ben ik nog niet uit.
Daarnaast is een czech ook bezig met iets vergelijkbaars, een railduno deze kan via LAN of via RS485 worden aangestuurd, ik weet dat deze binnenkort voor de rest van Europa verkrijgbaar wordt.

Wil je op je tablet een mooie plattegrond van je woning is dit ook mogelijk via Loxone in combinatie met het externe pakket Vizdom, hier moet echter wel extra voor worden betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjembecks op 02-03-2016 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
wel heb ik een probleem, ik krijg constant de melding de login van mijn loxone nog steeds admin-admin is, is er ergens waar ik dit kan wijzigen? Waarschijnlijk super eenvoudig maar ik zie het niet direct.

Daarnaast blijft mijn loxone geblokkeerd voor externe toegang. Ik kan hem niet automatisch vinden via de app op android, nog via een webbrowser op een ander netwerk. Enkel via het IP adres in hetzelfde netwerk... zou dit een router instelling of dergelijke zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
User name en wachtworrd kun jij schijnbaar in de loxconf aanpassen bij Periphery. Zie hier, bij het kopje Enter username and password.

Netwerk instellingen zijn hier te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:48:

Er zijn alternatieve om meer inputs/outputs te krijgen bijvoorbeeld via een PoKeys57E .
Hier krijg je 55 instelbare in of outputs voor €60,-.
Echter weet ik niet hoe stabiel zo'n apparaat is, daarnaast past hij niet op een normale DIN-rail.
Ik zou dit wel aandurven voor bijvoorbeeld monitoren van deur contacten, echter of ik hier schakelaars etc mee durf te sturen ben ik nog niet uit.
Daarnaast is czech ook bezig met iets vergelijkbaars, een railduno deze kan via LAN of via RS485 worden aangestuurd, ik weet dat deze binnenkort voor de rest van Europa verkrijgbaar wordt.
Voor het professioneel en schaalbaar uitbreiden van inputs en outputs kun je ook kijken naar een buskoppelaar en uitbreidingsmodules uit de Wago I/O System 750-serie. Loxone ondersteunt Modbus/tcp dus het moet simpel zijn om een Wago-plc of buskoppelaar te pollen. Ik doe dit zelf ook in mijn eigen domoticasysteem (weliswaar niet gebaseerd op Loxone). De enige code die ik op de plc draai is een off-delay op de inputs zodat het indrukken van een pulsdrukker 500ms duurt (anders kan het snel indrukken van een toets precies tussen twee pollintervallen plaatsvinden). Op eBay kun je vaak goede deals vinden, bijvoorbeeld een complete gebruikte set met een stuk of 18 viervoudige input- of outputmodules voor 300 dollar. Schakelen doe je door een digitale uitgang te combineren met een los relais. Een 230A 16A relais van Finder heb je voor € 6,50 per stuk op eBay.de (nieuw). Het is alleen lastig om gebruikt aan de programmeersoftware (Wago I/O Pro CAA) te komen. Nieuw kosten de digitale I/O-modules zo'n 30 euro per stuk en betaal je voor een 750-881 Starter Kit (plc met voeding, eindmodule en software) zo'n 50 euro.

Als je de Relay Extension neemt van Loxone ben je € 474 kwijt of 34 euro per relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 10:16
Heel interessant allemaal. Ik ben hier voor mijn nieuwbouwwoning ook al een tijdje naar aan het kijken. Thema's die me bezig houden:
- welke schakelkast (merk, type) past goed bij deze installatie -> misschien Hager Univers
- welke etageklemmen zijn interessant om toe te passen -> Wago Topjob?
- tooling om kastindeling te tekenen
- codering van componenten en kabels
- de koppeling van de Loxone PLC met de extensies via Loxone Link, deze bus is gesloten waardoor IO en PLC hard aan elkaar zitten. Ik zou liever zien dat de PLC ontkoppeld is van de IO en de IO aangestuurd wordt met een open bus.
- uitbreiding met Zwave
- uitbreiding met PWM, 1-10V en/of DALI voor het dimmen van led drivers
- goedkope uitbreiding van het aantal IO's en relais

Vooral op het gebied van uitbreidingen vind ik het interessant om te kijken naar een Arduino gateway. Aangesloten op de Loxone PLC middels RS232 of TCP (https://www.loxforum.com/...nge-g%C3%BCnstig-erweiten). Voor de Arduino zijn er legio goedkope manieren om IO aan te sluiten, bv via I2C (https://www.ereshop.com/s...main_page=index&cPath=143 en http://www.horter-shop.de/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkely
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 21:15
Even op de kar springen hier, tof dat er een Loxone topic is. Ik heb een Loxone installatie met 1-wire, RS485, KNX, DMX...

Loxone is bijzonder krachtig in die zin dat je behoorlijk makkelijk andere standaarden kan koppelen, zie de eerder vernoemde RS485 relais kaarten, voor 35Euro heb je acht digitale uitgangen die rechtstreeks je rolluiken, gordijnen of verlichting kan sturen. Werkt hier allemaal top.

Persoonlijk heb ik onderstaande niet (te laat gevonden) maar ik wil even de railduino linken.
Afbeeldingslocatie: http://www.sedtronic.cz/soubory/obrazky/Connection_RS485.png
Helaas niet in het Engels en ik heb hem persoonlijk niet geprobeerd maar als je ietwat avontuurlijk aangelegd bent denk ik dat je er zo mee weg bent.

Groeten
B.

[ Voor 0% gewijzigd door berkely op 02-03-2016 16:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Oldchatterman schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:28:
Heel interessant allemaal. Ik ben hier voor mijn nieuwbouwwoning ook al een tijdje naar aan het kijken. Thema's die me bezig houden:
- welke schakelkast (merk, type) past goed bij deze installatie -> misschien Hager Univers
Ik kwam laatst hier terecht:
http://www.eg-tronic.eu/schaltschraenke/

Groot assortiment en de prijzen lijken wat lager dan bij Conrad.

Thuis heb ik mijn spullen gewoon op een multiplexplaat gemonteerd die ik zwart heb gemaakt voor de mooi ;) .
- welke etageklemmen zijn interessant om toe te passen -> Wago Topjob?
Ik gebruik zelf vooral Wago Topjob en hier en daar wat spullen van Phoenix Contact. Eibmarkt.de heeft goede prijzen en levert snel indien voorradig.

Voor het aansluiten van 1-wire kabel gebruik ik drie-etageklemmen (2002-3201) en utp-kabels. De primaire data-ader sluit ik aan op één kan van de hoogste etage en de secundaire data-ader aan de andere kant op de volgende klem. Zo lus ik de bus door van de ene naar de andere sensor. Om de afscherming van de kabels te verbinden met de aarde wil ik gebruikmaken van schermaansluitklemmen van Phoenix Contact (AB-SK 65 busbar support icm 10x3mm busbar en SK 5 schermaansluitklemmen).
- tooling om kastindeling te tekenen
Goede vraag. Ik heb wat zitten tekenen in een generieke diagrammenapp zoals Omnigraffle maar echt handig was dat niet.
- codering van componenten en kabels
Er zijn dure oplossingen om kabelnummers en labels te printen met specifiek daarvoor bedoelde printers. Ik plak zelf gewoon Dymo labels op mijn kabels en gebruik WIC-kabelmarkering van HellermannTyton om aders te nummeren. De nummers hou ik vervolgens bij in een spreadsheet.

Verder is het handig om een duidelijk kleurcodering voor aders te gebruiken zodat je weet wat ze doen. Voor netspanning is da wel duidelijk (bruin fase, blauw nul, groen/geel aarde en bijv. zwart of grijs voor geschakelde fase). In mijn systeem heb ik ook verschillende gelijkstroom spanningsniveau's. Voor GND gebruik ik zwart, rood voor 24V, oranje voor 12V, geel voor 5V, groen voor draden waar 4-20mA signalen over gaan en paars voor 24V inputs.

Voor kabelgoten gebruik ik Hager Tehalit BA6. De hierboven gelinkte shop heeft ook een ruim assortiment kabelgoten. Mijn advies: zet de kabelgoten ruim op dus neem de versie van 88 of liever 108mm breed en 64mm hoog. Op plekken waar 230VAC-aders kruisen met gelijkstroomaders (is soms onvermijdelijk) zet ik een smal gootje in de brede goot.
- de koppeling van de Loxone PLC met de extensies via Loxone Link, deze bus is gesloten waardoor IO en PLC hard aan elkaar zitten. Ik zou liever zien dat de PLC ontkoppeld is van de IO en de IO aangestuurd wordt met een open bus.
Zoiets is mogelijk door bijvorbeeld modbus/tcp te gebruiken voor communicatie met I/O modules.
- uitbreiding met Zwave
Als je dat voor elkaar wil krijgen moet je de api van een andere domoticacontroller (bijv. OpenHab, IP-Symcon of een kant en klaar doosje) integreren.
- uitbreiding met PWM, 1-10V en/of DALI voor het dimmen van led drivers
Je zou daar de DMX Extension voor kunnen gebruiken. Voor het aansturen van rgb-leds is dat een betere oplossing dan Dali. Zie het dmx-topic voor informatie over led-drivers van EldoLed.

[ Voor 22% gewijzigd door Femme op 03-03-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
Sjembecks schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:13:
User name en wachtworrd kun jij schijnbaar in de loxconf aanpassen bij Periphery. Zie hier, bij het kopje Enter username and password.

Netwerk instellingen zijn hier te vinden.
Voor het paswoord heb ik het gevonden;
Bij Loxone Config
-> Miniserver
-> gebruiker -> staat admin, deze wijzigen en daar kun je users toevoegen en het paswoord wijzigen.
Over het hoofd gezien, ben er dan nog maar pas mee aan het spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Zijn er mensen wie die verwarming via Loxone regelen? Hoe doen jullie dit?

Wij hebben op de begane grondvloer vloer verarming + 1 radiator in de kamer in de gang.
Zit zelf te denken aan de volgende opties:
  • Standaard thermostaat en de Loxone regelt de ruimte sturing d.m.v. radiatorkranen.
  • Ketel sturen door de Loxone + ruimte sturing d.m.v radiatorkranen. Temperatuur meting via 1-wire
Volgens mij kan Loxone niet de ketel modulerend aansturen, echter kun je wel de stooklijn en verwamingsmenger (volgens mij de 3 weg klep)regelen.

Heeft iemand hier ervaring mee, en welke keuze rade jullie aan?

Krijg nu de indruk dat de slimme regeling van Loxone niet kan tippe aan de regeling van een standaard thermostaat ;)

Daarnaast willen wij in de gang op de overloop 24V bewegingsmelders censors hangen, welke rade jullie aan, er hoeft niet perse daglicht regeling op te zitten, dit omdat er maar weinig daglicht de gang en overloop bereikt. Hebben jullie daarnaast ook bewegings/aanwezigheids censoren in de kamer hangen, en wat doen regelen jullie hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 08:42:
Zijn er mensen wie die verwarming via Loxone regelen? Hoe doen jullie dit?

Wij hebben op de begane grondvloer vloer verarming + 1 radiator in de kamer in de gang.
Zit zelf te denken aan de volgende opties:
  • Standaard thermostaat en de Loxone regelt de ruimte sturing d.m.v. radiatorkranen.
  • Ketel sturen door de Loxone + ruimte sturing d.m.v radiatorkranen. Temperatuur meting via 1-wire
Volgens mij kan Loxone niet de ketel modulerend aansturen, echter kun je wel de stooklijn en verwamingsmenger (volgens mij de 3 weg klep)regelen.
Of modulerend aansturen mogelijk is weet ik niet maar Loxone heeft wel diverse functieblokken voor het regelen van verwarming:
http://www.loxone.com/ene...mperature-controller.html
http://www.loxone.com/ene...blocks/heating-curve.html
http://www.loxone.com/ene...blocks/heating-mixer.html
Krijg nu de indruk dat de slimme regeling van Loxone niet kan tippe aan de regeling van een standaard thermostaat ;)
Een thermostaat die maar op één plek in huis de temperatuur meet en regelt is niet heel erg slim, vind ik.

Loxone meet in een huis dat volhangt met sensoren en actoren in elke ruimte de temperatuur en kan in elke ruimte radiatorkranen of vloerverwarmingsventielen aansturen. Dat zorgt voor veel extra comfort vergeleken met een domme thermostaat.

Niet modulerend kunnen aansturen is jammer. Op afstand via de Loxone-app de verwarming kunnen regelen levert je echter ook besparingspotentieel op. Ik zou niet te zwaar aan tillen die paar procent minder efficiency vanwege het ontbreken van modulatie.
Daarnaast willen wij in de gang op de overloop 24V bewegingsmelders censors hangen, welke rade jullie aan, er hoeft niet perse daglicht regeling op te zitten, dit omdat er maar weinig daglicht de gang en overloop bereikt. Hebben jullie daarnaast ook bewegings/aanwezigheids censoren in de kamer hangen, en wat doen regelen jullie hier mee?
Ik zou lichtregeling sowieso los houden van de bewegingssensor. Loxone moet bepalen wat te doen bij een bepaalde lichtintensiteit en niet de bewegingssensor.

Als je nauwkeurig aanwezigheid wil meten is de combinatie van pir- en radar-sensoren aan te raden. Ik gebruik de RAD-MOD-radarsensor van B+B Thermotechnik. Die kun je via een optocouplerklem aan een 24VDC input van Loxone Miniserver of extensie koppelen. De radarsensor is zeer gevoelig voor bewegingen in de richting van de sensor. Ook van een persoon dat zittend iets aan het lezen is vang je zo bewegingen op. Verder gebruik ik Panasonic AMN31112J pir-sensoren die ik op allerlei bijna onzichtbare plekken inbouw, maar dat is meer iets voor mensen die het leuk vinden om een soldeerbout te hanteren.

B+B Elektrotechnik RAD-MOD radarsensor

Pir-sensor badkamer

Als je lichtintensiteit wil meten kun je dat mijn inziens beter doen met een 1-wire multi-sensor die temperatuur, luchtvochtigheid en lichtintensiteit en/of vluchtige organische stoffen meet. eService Online heeft ze.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 03-03-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
Iemand raad met de Loxone extern te krijgen?
Wat al gebeurd is;
Loxone poort 80 in het config menu 192.168.x.x/admin naar 7777 gezet
In het programma dns.loxonecloud.com:7777
lokaal adres in het programma 192.168.x.x:7777

in de telenet router port forwarding van 192.168.x.x poort 7777 naar 7777 TCP actief.

Maar helaas kan ik er niet extern aan http://dns.loxonecloud.com/504FXXXXXXX, ik wordt omgeleid naar het extern IP adres van mijn router zijnde http://178.116.202.xx/ en als ik daar http://178.116.202.xx:7777 van maak kan ik er niet op... misschien nog iets dat moet verandert worden?
(x's gebruikt zodat ik niet alles op internet zet ;))

Deze 2 leidraadjes gevolgd;
http://www.loxone.com/ene...services/dns-service.html
http://www.loxone.com/ene.../remote-introduction.html

[ Voor 13% gewijzigd door 571Pro op 04-03-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
stel ik koop deze censor en sloop het omschakel gedeelte er af en verbind hem met de loxone, gaat dit dan werken?

Weet dat de Esylux PD-C360i/8 mini werken, dit zijn wel aanwezigheid melder i.p.v. bewegings melder alleen die zijn zo rete duur :'(

Mij lijkt voor de gang een bewegingsmelder voldoende...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:12:
stel ik koop deze censor en sloop het omschakel gedeelte er af en verbind hem met de loxone, gaat dit dan werken?
Dat hangt af van de output van de pir-sensor en dat is me niet duidelijk. Er zit een controllertje bij met een relais die na een instelbare tijd uitschakelt. In principe heb je dat niet nodig. De uitschakelvertraging programmeer je in je Miniserver.

Je kunt ook de Panasonic AMD31112J gebruiken. De sensor is zo klein dat je 'm weg kunt stoppen in het uiteinde van een installatiebuis. Er komt wat soldeerwerk bij kijken om draden aan de pootjes van de sensor te solderen maar elke kluns met een derde hand moet dat kunnen (ik ben het bewijs ;) ). De sensor werkt op 3-6VDC en stuurt een spanning van Vsupply - 0,5V uit op de output. Wat je nog nodig hebt is een centrale 5VDC voeding en een 5V optocoupler. Via de optocoupler schakel je een 24VDC ingang van je Miniserver of Loxone-extensie.

Betaalbare optocouplerklemmen vindt je hier (Wago's en Weidmüller's kosten je zo 25 euro per stuk):
http://www.eg-tronic.eu/r...ihenklemmen-serie-opk-eki

Je sluit de sensor in je schakelkast aan via drie-etage-klemmen (GND, +5V en output). De output verbindt je met de optocouplerklem en aan de andere kant van de optocouplerklem sluit je dus je input aan.

Het is even knutselen maar dan heb je wel een gevoelige sensor voor weinig geld.

Een alternatief is de output van de sensor direct aansluiten op de 0-10V analoge ingang van je Miniserver en dan iets bedenken waarbij een variabele true is als er een spanning van meer dan zo'n 4V op de input staat, maar welke mogelijkheden je daarvoor hebt weet ik niet (ik heb geen ervaring met Loxone zelf, wel met plc's van Wago waarbij veel dingen qua aansluitwerk vergelijkbaar zijn). Je hebt dan geen optocoupler nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Femme op 04-03-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel weggie
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-01-2024
goed om te zien dat er hier ook gesproken word over loxone.
ik maak nu al geruime tijd gebruik van de miniserver, ik stuur er praktisch alles mee.
bijvoorbeeld een samsung tv een medion radio de verlichting op basis van licht intensiteit in combi met een tijdklok, ook de verlichting binnen schakel ik via loxone de verwarming gaat ook via loxone.
ook de deurbel en de camera die op de deurbel gericht staat gaat via loxone.

sinds een week schakel ik er ook philips hue lampen mee, dit is mogelijk omdat er mensen van het duitse loxoneforum een programma hebben geschreven waarmee de hue is te bedienen binnen de loxone app.

de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, ik gebruik het nu ongeveer 4 jaar maar nog geen moment spijt gehad dat ik deze regelaar heb gekocht.

[ Voor 15% gewijzigd door marcel weggie op 05-03-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
heeft iemand een goede oplossing voor een temperatuur en CO2 sensor voor Loxone? en misschien ook een oplossing om een ventilator met Perilex stekker te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik heb 2 1-wire sensoren aan mijn Miniserver gekoppeld:
https://www.eservice-onli...ete-temp-feuchtesensor-v2

Zie voor een uitleg: http://www.meintechblog.d...nsor-in-loxone-einbinden/
Ik heb wel een constante in een formule veranderd, maar dat staat in de specs van de sensor vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Dat ziet er vernuftig uit! Iemand ook nog een perilex idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Heb je iets aan dit topic: MeTooPV in "Mechanische ventilatie perilex / klik aan - klik uit", of de verwijzing in dat topic? Perilex kwam me bekend voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berkely
HiBe schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:01:
heeft iemand een goede oplossing voor een temperatuur en CO2 sensor voor Loxone? en misschien ook een oplossing om een ventilator met Perilex stekker te bedienen?
Ik heb een Senva CO2 duct sensor (Link) in de aanzuig van de BV zitten. Dit ding meet netjes en is aangesloten op de analoge ingang van de Loxone. Zie bijgevoegd screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iODsohE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Brains schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:02:
Ik heb 2 1-wire sensoren aan mijn Miniserver gekoppeld:
https://www.eservice-onli...ete-temp-feuchtesensor-v2

Zie voor een uitleg: http://www.meintechblog.d...nsor-in-loxone-einbinden/
Ik heb wel een constante in een formule veranderd, maar dat staat in de specs van de sensor vermeld.
De sensor van eService Online meet vluchtige organische stoffen (VOC) en geen CO2. Alsnog is het een nuttige sensor om ventilatie mee aan te sturen in bijvoorbeeld de keuken.

In dit topic staat een lijstje met co2-sensoren, waaronder enkele exemplaren met een 0-10V uitgang die je op de analoge ingangen van een Loxone Miniserver kunt aansluiten:
CO2-meters voor in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:27
HiBe schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:01:
Check anders ook even hier voor afzuiging en perilex : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1645798

[ Voor 3% gewijzigd door arjanw848 op 07-03-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Even een update vanuit de alternatieve extensie.
De Railduno is nu verkrijgbaar voor de Europese markt hij kost €142,27 voor de modbus RS485, de modbus RS485/Ethernet kost €161,46.

Afbeeldingslocatie: http://www.sedtronic.cz/soubory/produkty/Railduino-desc-en-cr-sm%5B1%5D.png

Wat krijg je hier voor:

- 24x digital inputs – optically separated, max. input voltage 24V DC
- 12x relay outputs – galvanically separated, max. current 5A at 230V AC per 1 output
- 3x analog inputs – input voltage 0 - 10V against the AC terminal, resolution 1024 bits
- 4x PWM digital outputs – max 25 W / 1 output, max 24V DC, f = 490 Hz
- 1-wire communication – possibility to connect the temperature sensors Dallas DS18B20 (max. 5 pcs) or DS2438 sensors (eg. UNICA 1wire sensor module), resolution 0,1°C, temperature measurement request every 30 seconds
- I2C communication – reserved for possibility to connect for example access systems, RTC, contact indicator etc.
- RS485 communication – possibility of serial communication with a master systems (e.g. Loxone Modbus extension)
- USB communication – possibility to connect to PC for programming purposes – the conector is inside the device
- Ethernet communication – possibility to connect to LAN e.g. for the Internet (only the Railduino RTU/TCP variant)
- Status LED diode – indication of operation
- Reset button – restart of the module
- Switch DIP – for the address setup of the Modbus protocol – up to16 addresses
- Terminator – RS485 bus termination jumper

Als ik voor Loxone kies, ga ik hem in iedergeval proberen, eerst via LAN, is dit te langzaam kan ik altijd nog een RS485 extensie er bij kopen.
marcel weggie schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 09:21:
sinds een week schakel ik er ook philips hue lampen mee, dit is mogelijk omdat er mensen van het duitse loxoneforum een programma hebben geschreven waarmee de hue is te bedienen binnen de loxone app.
Marcel, kun je hier wat meer info over geven, heb je dan bijvoorbeeld de bridge nog nodig en hoe werkt het?

[ Voor 14% gewijzigd door Sjembecks op 14-03-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:50:

Als ik voor Loxone kies, ga ik hem in iedergeval proberen, ik bespaar hier een 1 wire module + 2 extensies mee :)

Weet iemand hoe lang een modbus overbruggings kabel mag zijn, zit er over te denken om een Railduno boven op zolder en 1 onder op de begane grond te hangen (schilt veel kabel)
Nette prijs voor het aantal inputs en outputs dat je ervoor terugkrijgt. Als je er twee in gebruik neemt is de beperking van max vijf ds18b20-sensoren ook niet zo'n probleem. Normaal gesproken kun je op een goede 1-wire-controller met drie-aderige bedrading (losse aders voor 5V en data, dus niet de parasitaire modus met twee aders) wel 10 tot 30 sensoren kwijt afhankelijk van de kabellengte en topologie.

De maximale kabellengte van een rs-485-verbinding is afhankelijk van de bitrate en varieert van 10 meter bij 35 Mbit/s tot 1200 meter bij 100 Kbit/s. Ik heb geen idee op welke bitrate je zo'n Railduino laat communiceren maar veel zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ik ben ook Loxone aan het overwegen, maar heb wat last van de WAF. Dus ik ben, vanwege de prijs, geinterreseerd in de Railduno bv. Is dat makkelijk aan te sluiten of moet je daarvoor moeilijk vindbare configuraties aanmaken?

Ik vind ook de dimmer extensie vrij duur. Iemand had mij verteld dat ik er al 3 nodig zou hebben. Zou een DMX dan een alternatief zijn?

Ik hoor ook nog niemand over de Frohling extensie. Die zou op modulerende ketels kunnen werken. Ik heb beneden vloerverwarming en boven wil ik de Jaga LTV radiatoren er mee gaan aansturen. Tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Scharnout op 15-03-2016 10:32 ]

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Scharnout schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:14:
Ik ben ook Loxone aan het overwegen, maar heb wat last van de WAF. Dus ik ben, vanwege de prijs, geinterreseerd in de Railduno bv. Is dat makkelijk aan te sluiten of moet je daarvoor moeilijk vindbare configuraties aanmaken?
Het makkelijkste is om de ethernetversie van de Railduino te nemen. Wat betreft bekabeling is dat ook makkelijker. Voor de communicatie tussen de Loxone Miniserver en de Railduino kun je gebruik maken van Modbus/tcp. Het koppelen van inputs en outpus aan de Miniserver is een kwestie van modbusapparaten met het juiste adres toevoegen. Op de website van SEDtronic.cz kun je een voorbeeldconfiguratie downloaden. De documentatie over Modbus TCP in Loxone vind je hier:

http://www.loxone.com/ded...ation-mit-modbus-tcp.html

Modbus/tcp is een master/slave-protocol waarbij de master met een bepaalde instelbare frequentie de status of waarde van een bepaald modbusadres ophaalt. Ik koppel op vergelijkbare wijze een Wago-plc aan mijn domoticaserver. Het enige waar ik tegenaan liep is dat de laagst mogelijke de polling interval te lang was om het heel kort indrukken van een pulsdrukker op te vangen. De minimale polling interval bij mijn systeem is zo'n 100 tot 200ms en als je precies tussen twee modbus requests een input hoog maakt mist bij hij dat. Ik heb het opgelost door het gebruik van een off-delay van 500ms als een digitale input hoog wordt, zodat een digitale input altijd minimaal een halve seconde hoog is. Of je deze problemen ook krijgt en wat je er aan kunt doen bij de combinatie Loxone Miniserver en Railduino weet ik niet. Verder werkt de modbus/tcp bij mij overigens super betrouwbaar.
Ik vind ook de dimmer extensie vrij duur. Iemand had mij verteld dat ik er al 3 nodig zou hebben. Zou een DMX dan een alternatief zijn?
Voor het dimmen van 230V halogeenlampen gebruik ik deze goedkope drie-kanaals dmx-dimmers van 38 euro per stuk. Dit werkt goed bij mij. Ze doen geen interpolatie dus voor 230V led-lampen zijn ze ongeschikt (verwacht er geen soepele fades van).

Voor led-verlichting gebruik ik constant current en constant voltage led-drivers van EldoLed. Zie voor meer info het dmx-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Scharnout schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 10:14:
Zelfde probleem hier ;)
[b][message=46180137,noline]
Ik hoor ook nog niemand over de Frohling extensie. Die zou op modulerende ketels kunnen werken. Ik heb beneden vloerverwarming en boven wil ik de Jaga LTV radiatoren er mee gaan aansturen. Tips?
Ik lees hier dat die gemaakt is voor boilers van Fröling.
Deze extensie is nog niet zo oud, ik zit er aan te denken om eerst de ketel aan/uit op de loxone aan te sluiten, als ik zeker weet dat de Froling extensie werkt op mijn Vaillant ketel deze later aan te schaffen...

[ Voor 20% gewijzigd door Sjembecks op 15-03-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
Sjembecks schreef op maandag 14 maart 2016 @ 08:50:

...

[...]

Marcel, kun je hier wat meer info over geven, heb je dan bijvoorbeeld de bridge nog nodig en hoe werkt het?
Heb hier ook we interesse in!

Verder nog de koppling met de DNS voor elkaar gekregen, verschillende keren de router naar fabrieksinstellingen brengen, herstarten etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Hier staat iets over de Hue lamp sturing, echter hoe het precies werkt en of je in de app. dan ook de kleur kan selecteren kan ik zo 1,2,3, niet vinden.

Daarnaast is er een kant en klare oplossing in de vorm van C3 ToolBox hier mee kun je ook HUE+veel meer sturen, deze kost +-€500,-

Kan iemand adviseren welke draad je het beste kan gebruiken voor de 1-wire temperatuur censoren.
Ik heb eventueel wel wat aders over van de UTP kabel naar de drukknoppen, maar met mijn soldeer kunsten 8)7 lijkt mij die kabels erg dun om een ds18b20-sensoren er aan te solderen, wat gebruiken jullie?

Daarnaast hoe gaan jullie om met de input kabels naar de Loxone, zetten jullie de UTP kabel direct op de ingangen of gebruiken jullie hier rijgklemmen voor, zo ja welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:38:

Kan iemand adviseren welke draad je het beste kan gebruiken voor de 1-wire temperatuur censoren.
Ik gebruik goedkope CAT 6 copper clad aluminium kabels van Conrad, oftewel goedkope meuk waar je als netwerkkabel niets aan hebt (tenzij je gelukkig wordt van snelheden van 10Mbps). Ik heb nu 7 sensoren aangesloten en tot nu toe gaat dat goed. Ik gebruik de witte aderparen voor GND, oranje en bruin voor +5V, blauw voor het primaire 1-wire-signaal en groen voor het secundaire signaal (dat wordt doorgelust naar de blauwe ader van de kabel naar de volgende sensor). Het doorlussen doe ik op rijgklemmen met drie etages (Wago 2002-3201). De groene ader wordt tegenover de blauwe ader van de volgende sensor aangesloten.

Loxone adviseert het gebruik van CAT 7 S/FTP-kabel. Mijn inziens is het nogal overkill om elke ader individueel af te schermen, zeker als er geen storingsbronnen in de omgeving zijn (in mijn geval ligt de kabel zelden langs 230VAC).

Ik moet nog meer sensoren aansluiten en zie wel ik hoever ik kom met de goedkope Conrad-kabels van 32 euro per 100 meter voor de F/UTP-uitvoering. Er kan altijd nog een 1-wire-hub tussen om het 1-wire-netwerk op te delen.
Ik heb eventueel wel wat aders over van de UTP kabel naar de drukknoppen, maar met mijn soldeer kunsten 8)7 lijkt mij die kabels erg dun om een ds18b20-sensoren er aan te solderen, wat gebruiken jullie?
Wat ik hier doe is losse ds18b20-sensoren samen met een 100nF-condensator achter de pulsdrukkers inbouwen. De sensor steekt uit het metalen frame van de pulsdrukker en bevindt zich achter de toetsen bij de spleet tussen de twee toetsen. Dit zorgt voor een goede meting, maar is qua inbouwruimte alleen te doen als je de sensorchips gebruikt en niet probes met een metalen omhulsel. Het inbouwen kost wel wat werk: eerst draadjes van zo'n 10-15cm aan de sensor solderen, vervolgens deze draadjes ter plekke bij de inbouwdoos aan de aders van de utp-kabel zolderen en de condensator er tussen prutsen (het gebruik van de condensator wordt aanbevolen door eService Online om de stabiliteit te verbeteren, ik weet niet zeker of het nodig is). Ik heb nu een 14-jarige scholier die in het weekend meehelpt met solderen :) .

Zo ziet het eruit:

1-wire sensor

Pulsdrukker
Daarnaast hoe gaan jullie om met de input kabels naar de Loxone, zetten jullie de UTP kabel direct op de ingangen of gebruiken jullie hier rijgklemmen voor, zo ja welke?
Ik zou hiervoor rijgklemmen gebruiken anders wordt het een zooitje. De digitale input van je Loxone Miniserver verwacht 24V voor een 'hoog' signaal, maar biedt zelf geen 24V sensor supply. Wat dus handig is om te doen is het maken van een rail waar je rijgklemmen met twee etages op zet (de compacte Wago 2000-2201 klemmen kun je hiervoor gebruiken). Eén van de etages gebruik je voor 24V potentiaalverdeling. De terminals op deze etage verbindt je met elkaar door middels bruggen. Op de 24V etage sluit je de primaire ader aan die naar de pulsdrukker gaat en de secundaire ader die terugkomt sluit je aan op de andere etage. Deze verbindt je vervolgens per klem door met de inputs van de Miniserver.

Beetje vergelijkbaar als wat ik hieronder doe met het aansluiten van outputs van mijn plc (rode aders). In dit geval komt er 24V uit de outputs die zijn aangesloten op de bovenste etage van de Wago 2000-2201-klemmen, De onderste etage is de massa die via bruggen is doorverbonden. De inputs zitten er naast (I/O-modules met gele tab) en moeten nog aangesloten worden op vergelijkbare wijze als dat bij een Loxone Miniserver zou gebeuren:

Plc verplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Super uit leg Femme, met zulke plaatsjes kun je iets!

Ben gisteren bij een vader van een vriend geweest wie zijn eigen woning met PLC's geautomatiseerd heeft. Hierbij ons plan uitgelegd.

Hij waarschuwde ons dat wij goed na moeste denken hoe wij de woning weer traditioneel kunnen bedraden i.v.m. verkoop woning. Hij zij dat je je eigen af moest vragen of jij een volgende bewoner wil opzadelen met een systeem waar veel installateurs weinig tot geen kennis van hebben en wat Multi point of failer heeft.
Hij doelde hier op de voeding, miniserver, eventueel een extensie+ de onkunde van de gemiddelde installateur,

Hij zelf was op dit moment ook aan het kijken naar een andere woning, en hij ging al zijn plc's er uit halen dit om het systeem weer traditioneel te krijgen. Dit omdat hij de enige was die weet hoe het systeem in elkaar zit.

Hierin moet ik hem wel gelijk geven, wij zijn starters op de woningmarkt en de kans dat wij dit huis binnen 10 jaar verkopen is vrij groot.

Is er een manier om toch voor Loxone te kiezen en later de boel er uit te halen, de Loxone te vervangen. UTP kabel vervangen voor traditionele kabels? Wat is hier dan voor nodig?
Of wordt dit allemaal wel erg ingewikkeld.

Als dit niet kan nijg ik door dit punt meer richting tradionele bekabeling aangevuld door Z-wave.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjembecks op 22-03-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:36:
Super uit leg Femme, met zulke plaatsjes kun je iets!

Ben gisteren bij een vader van een vriend geweest wie zijn eigen woning met PLC's geautomatiseerd heeft. Hierbij ons plan uitgelegd.

Hij waarschuwde ons dat wij goed na moeste denken hoe wij de woning weer traditioneel kunnen bedraden i.v.m. verkoop woning. Hij zij dat je je eigen af moest vragen of jij een volgende bewoner wil opzadelen met een systeem waar veel installateurs weinig tot geen kennis van hebben en wat Multi point of failer heeft.
Hij doelde hier op de voeding, miniserver, eventueel een extensie+ de onkunde van de gemiddelde installateur,
Als je kiest voor een exotisch zelfbouwsysteem dan kan het inderdaad moeilijk worden voor een derde partij om dit systeem te supporten. Loxone is een systeem dat door diverse specialisten wordt verkocht en zij kunnen ook ondersteuning geven aan de volgende eigenaar. Kapotte Miniservers en extensies zullen ze neem ik aan ook snel kunnen vervangen. De voeding kun je eenvoudig redundant maken met behulp van redundancy modules. Bij Loxone zou ik eerlijk gezegd niet zo bang zijn voor de serviceability.

Een conventionele installateur zal er wel weinig mee kunnen maar zij snappen dan ook niets van automatisering. Als dit soort bedrijfjes niet innoveren zullen ze in de toekomst verworden tot onderaannemers die voor afbraaktarieven kabels mogen trekken volgens het ontwerp van een smarthome-specialist.
Hij zelf was op dit moment ook aan het kijken naar een andere woning, en hij ging al zijn plc's er uit halen dit om het systeem weer traditioneel te krijgen. Dit omdat hij de enige was die weet hoe het systeem in elkaar zit.

Hierin moet ik hem wel gelijk geven, wij zijn starters op de woningmarkt en de kans dat wij dit huis binnen 10 jaar verkopen is vrij groot.

Is er een manier om toch voor Loxone te kiezen en later de boel er uit te halen, de Loxone te vervangen. UTP kabel vervangen voor traditionele kabels? Wat is hier dan voor nodig?
Of wordt dit allemaal wel erg ingewikkeld.
Als een installateur in mijn eigen huis de domotica-installatie zou moeten verwijderen en vervangen door een traditionele installatie ben je denk ik zo 10.000 tot 15.000 euro kwijt en ga je in comfort achteruit. Als ook de verlichting wordt aangestuurd via dmx en de verwarming is verweven met het domoticasysteem komt er wel veel bij kijken om een huis terug te brengen naar een domme aansturing, maar het is niet onmogelijk.

Je zou de Miniserver en de Relay Extensions kunnen vervangen door teleruptoren/impulsrelais die bediend worden door de bestaande pulsdrukkers. De relais kunnen bekrachtigd worden met een 24VDC puls en dus met de bestaande bekabeling en pulsdrukkers werken. De led-drivers van EldoLed kunnen standalone werken via een kleurinstelling op de driver zelf. Vervolgens zou je ze met een impulsrelais kunnen in- en uitschakelen. Voor de verwarming zijn er ook standalone-oplossingen.

Ik vind zelf wel dat een goed doordacht en aangelegd domoticasysteem goed te onderhouden moet zijn en zoveel comfort en mogelijkheden toevoegt toe dat de nieuwe koper niet terug zou moeten willen naar een conventionele installatie. Het levert ook meerwaarde op voor je woning die gezien zal worden door kopers die de voordelen begrijpen van zo'n systeem. Daarmee wordt je woning misschien minder interessant voor senioren die de ontwikkelingen niet meer kunnen bijbenen. Andere doelgroepen zullen het wel waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 751745

Femme schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:45:
[...]
Ik vind zelf wel dat een goed doordacht en aangelegd domoticasysteem goed te onderhouden moet zijn en zoveel comfort en mogelijkheden toevoegt toe dat de nieuwe koper niet terug zou moeten willen naar een conventionele installatie. Het levert ook meerwaarde op voor je woning die gezien zal worden door kopers die de voordelen begrijpen van zo'n systeem.
Dit kan ik 100% onderschrijven, de keuze van het juiste systeem is hiervoor zeer belangrijk, met de ervaring die ik gemaakt heb kunnen enkel KNX en Loxone je dit garanderen, waarbij Loxone momenteel duidelijk de overhand heeft over KNX, zeker op gebied van eenvoud en innovatie. Voor mijn vrouw mag ik ook enkel thuis verder “prutsen” als ik ook kan garanderen dat als ik er niet meer ben, ze het zonder probleem aan een installateur kon overgeven, we hebben in onze kennissen kring al meegemaakt wat de gevolgen kunnen zijn als je de grote hobbyist uithangt met je woning, probeer maar eens een installateur warm te krijgen voor een PLC; Raspberry of arduinio oplossing, het probleem is niet dat je iemand gaat vinden maar de rekening zou wou eens heel wat duurder kunnen uitvallen als je verwacht, de dubbele pen techniek is hier zeker geen onbekende. Ook als je te ver gaat met je hobby bestaat het gevaar dat ze alles moeten afbreken en opnieuw moeten beginnen. Hier heeft Loxone zeker een groot voordeel, door zijn lage drempel en eenvoud is dit ook voor installateurs zeer interessant, verder zouden er ook commercieel voordelen zijn heb ik begrepen.
Femme schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:45:
[...]
Daarmee wordt je woning misschien minder interessant voor senioren die de ontwikkelingen niet meer kunnen bijbenen. Andere doelgroepen zullen het wel waarderen.
Hier ben je me echter kwijt, ik heb hier juist tegenovergestelde ervaringen, doordat ik mijn woning volledig volgens de Loxone standaard ingericht heb en mijn vrouw zo tevreden is over het resultaat, heb ik recentelijk hetzelfde mogen doen met de woningen van mijn ouders, grootouders en schoonouders, allemaal zeker geen jongelingen en iedereen is zeer tevreden met wat er gerealiseerd is, vooral bij mijn grootouders is de meerwaarde enorm. Rolluiken moeten ze niet bedienen, verlichting gaat aan wanneer het donker is en elke ruimte heeft de juiste temperatuur, voor het geval ze toch nog iets willen bedienen is er in elke kamer 1 grote knop voor de verlichting en een tweevoudige voor de rolluiken in die kamer, het heeft toch zeker 5 minuten geduurd voordat ze het begrepen hadden hoe ze hun woning konden bedienen ;-). Vooral naar veiligheid toe zijn mijn grootouders er enorme op veruit gegaan en dit ondanks dat het hier meestal over kleine ingrepen gaat, dankzij de bewegingsmelders kunnen ze het water en kookvuur niet meer vergeten, doe daar nog een paar rookmelders bij en je hebt bijna een complete oplossing, als de Air raam en deurcontacten er zijn kunnen we het helemaal afwerken. Daar mijn grootvader de laatste jaren wat meer met zijn gezondheid sukkelt zijn we nog een stapje verder gegaan, door de bewegingsmelders weten we nu ook als ze voor 10.00 uur nog niet in de badkamer of woonkamer zijn geweest, hiervoor hebben we dan ook de caller service geactiveerd waardoor iedereen tijdig verwittigd wordt, dus waarom zou een Smart Home oplossing niet voor oudere mensen zijn????????
Ook even vermelden dat het hier over bestaande woningen gaat en dat alles omgezet is met de Loxone Air oplossing. Zeker als je met zulke woningen bezig bent is het belangrijk dat je dit zonder probleem aan een professional kunt overgeven, ik zou het niet willen dat mijn familie door mijn afwezigheid in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anoniem: 751745 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:23:
[...]

Hier ben je me echter kwijt, ik heb hier juist tegenovergestelde ervaringen, doordat ik mijn woning volledig volgens de Loxone standaard ingericht heb en mijn vrouw zo tevreden is over het resultaat
Mooi dat je vrouw zo tevreden ben. Ik ben zelf helaas nog niet zover, ik ben ook nog steeds aan het bouwen en nog niet alles werkt optimaal. Zo laat ik het licht automatisch dimmen bij afwezigheid zodat niet de hele keet altijd volledig verlicht hoeft te worden, echter werkt zoiets alleen maar vlekkeloos als je overal zeer nauwkeurige aanwezigheidsdetectie gebruikt. Ik zie het maar als een aanmoediging om de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid zo hoog mogelijk te krijgen.
Anoniem: 751745 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:23:
[...]

dus waarom zou een Smart Home oplossing niet voor oudere mensen zijn????????
Ok het was een nogal generaliserende opmerkingen ;) .

Ik doelde meer op personen die te koppig zijn om iets nieuws uit te willen proberen en bij wijze van spreke al moeite hebben met het verschil tussen een wandschakelaar en een pulsdrukker.

Een slim huis biedt juist voor senioren veel voordelen. Sowieso moet een smarthome niet moeilijk zijn in de bediening. Het idee is dat veel dingen juist geautomatiseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Duidelijk verhaal heren,

Echter is smarthome een breed begrip.
Ga je er op in zoals Femme doet en probeer je zo veel mogelijk knoploos huis te realiseren waarbij alles automatisch werkt, dit is voor de meeste mensen (waar onder ik) niet haalbaar.

Ben trouwens van mening dat "prutsen" met een Raspberry etc. geen probleem hoeft te zijn zolang de basis blijft werken.

Ik zelf ben van plan om het volgende te sturen met een Loxone:
-Verwarming
-Lichtsturing
-enkele stopcontacten
-rolluiken

Daarnaast ben ik aan het kijken voor energie/water meting, echter vindt ik de driefase meter €298,80 +een modbus extensie €228,- vrij duur.

Als ik dit simpeler kan door op een of andere manier de P1 poort te koppelen aan de Loxone zou fijn zijn, echter heb ik hier nog niets voor gevonden 8)7

Volgende week komt degene waar ik het gesprek heb gehad even kijken, ga daar jullie mening voor leggen dan maak ik de definitieve beslissing.

Heb nog wel een vraag betreft de bedrading.
Op mijn slaap kamer komt een standaard 230v lamp te hangen + 1 groep schakelbare stopcontacten..

Mag ik dan vanuit de centrale kast met 19mm pijp naar de centraal doos van daar uit naar de schakelbare stopcontact?
Dit houdt dus in dat voeding+aarde+fase+2 schakeldraden (wcd Ø2.5mm) door 1 buis lopen.
Hoeveel draden mogen er volgens de NEN door 1 19mm elektrabuis?

De schakelaars worden via een aparte buis naar de centrale kast geleid (laag spanning).

[ Voor 18% gewijzigd door Sjembecks op 23-03-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:13:
Duidelijk verhaal heren,

Echter is smarthome een breed begrip.
Ga je er op in zoals Femme doet en probeer je zo veel mogelijk knoploos huis te realiseren waarbij alles automatisch werkt, dit is voor de meeste mensen (waar onder ik) niet haalbaar.
Ik heb wel gewoon knoppen hoor voor de verlichting, maar dan wel simpel uitgevoerd namelijk een enkelvoudige of dubbele pulsdrukker waarmee je de verlichting in een ruimte aan of uitzet, kunt dimmen en van scéne kunt wisselen. Ik heb geen knoppen voor individuele lampen. Met de lighting controller van Loxone heb je alle mogelijkheden om dit te doen en kun je nog wat makkelijker meerdere functies aan je pulsdrukkers koppelen (enkele klik, dubbele klik enz.).

Automatisch inschakelen, dimmen en uitschakelen van verlichting gaat een stuk makkelijker in een kleine ruimte. In een grote ruimte is het moeilijker om de aanwezigheid te detecteren van een persoon die stil zit (bijvoorbeeld een boek aan het lezen is). Ik ga pogen dit probleem te tackelen met een arsenaal radarsensoren die zeer nauwkeurig zijn. Ik vind het namelijk een stom idee dat we vaak alleen in het voorhuis zitten terwijl het hele achterhuis en de halve bovenverdieping (wat allemaal in een open ruimte aan elkaar vast zit) van de boerderij verlicht zijn. Mijn vriendin vindt het echter stom als ze naar het achterhuis loopt en de verlichting is gedimd, dus voor mij de uitdaging om dit zo ongemerkt mogelijk te doen ;) .
Daarnaast ben ik aan het kijken voor energie/water meting, echter vindt ik de driefase meter €298,80 +een modbus extensie €228,- vrij duur.

Als ik dit simpeler kan door op een of andere manier de P1 poort te koppelen aan de Loxone zou fijn zijn, echter heb ik hier nog niets voor gevonden 8)7
Je kunt ook een Youless gebruiken, die telt pulsen van de led op de meter en leest dus niet de p1-poort uit. Hier is een howto voor het integreren in Loxone:
http://strom-sparen-blog.de/youless-in-loxone-einbinden/
Heb nog wel een vraag betreft de bedrading.
Op mijn slaap kamer komt een standaard 230v lamp te hangen + 1 groep schakelbare stopcontacten..

Mag ik dan vanuit de centrale kast met 19mm pijp naar de centraal doos van daar uit naar de schakelbare stopcontact?
Dit houdt dus in dat voeding+aarde+fase+2 schakeldraden (wcd Ø2.5mm) door 1 buis lopen.
Hoeveel draden mogen er volgens de NEN door 1 19mm elektrabuis?
Er mogen maximaal vijf draden door een 19mm buis dus het bovenstaande mag.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 23-03-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkely
Sjembecks schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 09:38:
Ook hier gebruik ik gewoon CAT5 en CAT6 kabel voor de 1-wire, ondertussen hangen er al 11 aan en dat gaat prima. (Bij mij hangt er geen condensator over de sensor btw. zover nog geen problemen)
Waar mogelijk gebruik ik wel aderhulzen op de CAT kabels. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze afbreken, een aderhulsje helpt dan toch iets.

Als schakelaars wil ik trouwens de Zennio TouchMyDesign eens opgooien, Je kan ze zelf samenstellen qua achtergrond en logo's op de knoppen. Persoonlijk kan ik niet meer dan 3 knoppen zonder indicatie onthouden en met deze optie weet ik bvb 13 functies probleemloos te vinden. Ze bestaan ook in 4-6 en andere uitvoeringen trouwens.

De schakelaars werken via KNX dus dit is standaard ondersteund door de Loxone. Je moet ze wel programmeren via de KNX ETS Software en die is gratis voor/tot 4 devices dacht ik dus geen extra kost.

Iedere schakelaar kan ook nog 2 ingangen aan, bij mij hangt hier een motion sensor aan (die ook de lichtintensiteit kan meten trouwens). Qua bekabeling is het behoorlijk simpel en het is een KNX standaard dus behoorlijk bekend.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/so4vw5N.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 726923

Ik zal het waarschijnlijk weer helemaal verkeerd zien maar ben je met deze drukknoppen niet verplicht om telkens eerst goed te kijken welke functie je juist wilt hebben, zeker als je maar 1 functie wilt kunnen bedienen, doe je dit niet is de kans groot dat je een verkeerde functie opstart en dan sta je nog langer aan die drukknop, waarom zou je in godsnaam 13 functies willen kunnen bedienen aan een deur?? Voor mij is dit zeker geen plaats waar ik langer als nodig wil staan, ook heb je dan nog het thema waarom je maar 1 lichtkring zou willen bedienen en niet de andere ook, dan had je misschien niet eens zoveel lichtkringen moeten installeren?
Voor mij is de enige nuttige bediening om met meerdere lichtkringen om te gaan via sferen, anders sta je daar telkens Diskjockey te spelen. Je moet je dit eens voorstellen hoe dit praktisch werkt, je wandelt door uw woning en telkens je een ruimte wilt betreden moet je eerst stoppen, aandachtig kijken, een keuze maken welk licht je wilt bedienen en dan pas kun je die ruimte betreden. Maar het leuke kom bij het verlaten van die ruimte daar moet je natuurlijk hetzelfde doen met nog meer aandacht want mis je hier sta je daar zeker dubbel zolang, want dan moet je zeker nog een keer drukken.

Het is omdat je zelf met die gecompliceerde oplossing aankomt dat ik je vraag waarom je niet voor de Loxone standaard gaat?
Deze heeft eventueel maar één knop voor de verlichting, hier moet je nooit over nadenken en je kunt deze zelf blindelings bedienen, na een alles uit zal er altijd de eerste sfeer opgestart worden, voldoet die sfeer niet aan je wensen kun je hem altijd aanpassen met de Loxone App.
Uit ervaring weet ik dat je nooit meer dan drie max.vier sferen nodig hebt in een ruimte, deze kan men eventueel ook oproepen met die ene knop, maar meestal is de eerste sfeer diegene die je altijd gebruikt, de andere zijn uitzonderingen.

Dit was dan enkel voor de verlichting, wat ga je doen voor rolluiken/gordijnen, ga je die ook allemaal apart aansturen??
Als je dit voor muziek ook nog doet gaat het nog spannend worden met die 13 functies.

Daarom geloof ik in de Loxone standaard, ik heb die test nu met bijna iedere bezoeker bij ons gedaan en iedereen heeft direct de werking begrepen, zelfs het dubbel drukken bij het verlaten van een ruimte vonden de meeste een goede oplossing.
http://www.loxone.com/nln...-how/loxone-standard.html

Voor diegene die Duits verstaan is dit hier heel duidelijk uitgelegd;
http://www.loxone.com/blog/dede/video-lichtsteuerung/

Jij mag die KNX programmatie als een kleinigheid zien maar voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft is dit een groot probleem, het is zeker niet zo eenvoudig als een Loxone programmatie.
Ook zou ik nooit Zennio componenten aan iemand aanbevelen, eerst heb je in het begin constant firmware updates om alle problemen op te lossen en als ze dan bijna opgelost zijn wordt het product niet meer ondersteund door de fabrikant, de gemiddelde levensduur van een Zennio component is zelden langer dan 5 jaar.
Als je me niet geloofd kijk zelf maar hoeveel componenten ze niet meer ondersteunen, je mag dit voor mij minimaliseren maar voor mensen die de oude producten hebben is dit zeker geen goed nieuws;
http://www.zennio.com/products/actuators
http://www.zennio.com/products/capacitive-switch
http://www.zennio.com/products/lighting
http://www.zennio.com/products/touch-panels-room-controllers

En dan nu mijn persoonlijk mening, ik heb nog nooit ergens gezien dat meerdere drukknoppen iets bijdragen aan het automatiseren of een bediening vereenvoudigen, mijn ervaring is dat ze enkel de algemene bediening bemoeilijken. Geloof je me niet, je moet eens aan uw grootouders vragen wat ze van je drukknoppen denken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ik snap de loxone standaard.
Echter vraag ik me nog wel enkele dingen af.

Loxone advieseerd voor de grote enkele knop het volgende:

Eén drukknop - Veel functies

Eén klik, licht aan. Met elke volgende klik kiest u een andere lichtscène. Dubbelklik: alles in de kamer gaat aan/uit. Drie keer klikken: alle verlichting in uw Smart Home

Als ik dit zo lees en ik klik twee keer om scene 2 te activeren dan gaat gelijk alles in de kamer uit 8)7
Of valt dit in de praktijk mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:35:
Ik snap de loxone standaard.
Echter vraag ik me nog wel enkele dingen af.

Loxone advieseerd voor de grote enkele knop het volgende:

Eén drukknop - Veel functies

Eén klik, licht aan. Met elke volgende klik kiest u een andere lichtscène. Dubbelklik: alles in de kamer gaat aan/uit. Drie keer klikken: alle verlichting in uw Smart Home

Als ik dit zo lees en ik klik twee keer om scene 2 te activeren dan gaat gelijk alles in de kamer uit 8)7
Of valt dit in de praktijk mee?
Er zal natuurlijk een maximum tijd zitten aan de tijd tussen de kliks en die tijd zal niet lang zijn.

Ik ben het met Lukske7 dat je niet een enorme batterij knoppen aan de muur moet willen hebben. Lampen individueel bedienen vind ik persoonlijk nergens voor nodig. Zet ze in een scène en doe alle verlichting tegelijk aan of uit. Het kan handig zijn om er een extra knop erbij te hebben om bijvoorbeeld je tv/home cinema/audiosysteem aan te zetten of de zonwering te kunnen bedienen maar dan denk ik hooguit aan één of twee bijzondere functies per ruimte. Functies die je zelden gebruikt kun je ook alleen via de app toegankelijk maken.

Die knx-tastsensor van Zennio vind ik overigens bijzonder lelijk. Er zijn veel mooiere knx-tastsensoren verkrijgbaar (zoals van Basalte en Ekinex, soms ook schrikbarend duur overigens). Wat betreft de bekabeling heeft knx wel voordelen omdat je met een enkel buskabel meerdere toetsen en een temperatuursensor kunt aansluiten. Loxone adviseert 1-wire voor temperatuurmeting. De price/prestatieverhouding is erg goed als je de tijd hebt om sensoren achter je pulsdrukkers in te bouwen maar het kost wel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ik ben bezig met het uittekenen van de centrale kast.

Echter zie ik door de rijgklemmen het bos niet meer 8)7

In het KNX topic in deze en deze posts wordt uitleg gegeven over de rijgklemmen.

Ik wil dit op de zelfde manier gaan inrichting (beter goed gejat dan slecht bedacht).
Het is me echter nog niet heel duidlijk hoe je de fase door lust, zet je dan in de kast Wago 221 klemmen?
Waarop de je de inkomende fase doorlust naar de Loxone en overige rijgklemmen van het type Wago 2003-7641?
In mijn ogen is dit niet een hele nette oplossing, zijn er betere alternatieve?

Is het daarnaast mogelijk om voor de inkomende rijgklemmen de zelfde rijgklemmen te gebruiken als voor de uitgangen? Ik zie dat CAT kabel met een AWG van 23/24 een dikte heeft va 0.25mm dit zou in een WAGO 2003-7642 moeten passen. Hierdoor zouden de klemmen multifunctioneel inzetbaar zijn en heb ik dus minder verschillende klemmen nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:52:
Ik ben bezig met het uittekenen van de centrale kast.

Echter zie ik door de rijgklemmen het bos niet meer 8)7

In het KNX topic in deze en deze posts wordt uitleg gegeven over de rijgklemmen.

Ik wil dit op de zelfde manier gaan inrichting (beter goed gejat dan slecht bedacht).
Het is me echter nog niet heel duidlijk hoe je de fase door lust, zet je dan in de kast Wago 221 klemmen?
Waarop de je de inkomende fase doorlust naar de Loxone en overige rijgklemmen van het type Wago 2003-7641?
In mijn ogen is dit niet een hele nette oplossing, zijn er betere alternatieve?
Ik zou geen lasklemmen gebruiken voor verdeling van de fase maar hiervoor rijgklemmen gebruiken waar je jumpers op zet om ze met elkaar te verbinden. Je kunt hiervoor simpele doorgangsklemmen gebruiken (bijv. Wago 870) of potentiaalverdelers met meerdere niveaus die minder ruimte innemen (bijv. Wago 727-225).

Vanaf de fase-verdeling sluit je de fase aan op de common terminals van de relais van de Miniserver. De NO-contact verbindt je door met een terminal block zoals de Wago 2003-6640. De nuldraad sluit je vanaf de meterkast aan op de nul-etage en verbindt je onderling door met jumpers. De aarde op de klemmen is verbonden met de rail dus als je rail al geaard is hoef je de aarde niet door te verbinden. Aan de andere kant van de klem vervindt je de aarde, nul en fase die uit een buis komt en verbonden is met bijvoorbeeld een wcd of lamp.

Tekeningetje :) :

Loxone aansluitschema

Je moet er dan nog wel voor zorgen dat de rail waarop de installatieklemmen zitten geaard is. Als de voeding uit verschillende groepen van de meterkast komt maak je meerdere blokken van potentiaalverdelers+installatieklemmen en zorg je ervoor dat je de nul en fase van de verschillende groepen goed gescheiden houdt.
Is het daarnaast mogelijk om voor de inkomende rijgklemmen de zelfde rijgklemmen te gebruiken als voor de uitgangen? Ik zie dat CAT kabel met een AWG van 23/24 een dikte heeft va 0.25mm dit zou in een WAGO 2003-7642 moeten passen. Hierdoor zouden de klemmen multifunctioneel inzetbaar zijn en heb ik dus minder verschillende klemmen nodig...
Voor inputs die op laagspanning werken kun je compactere klemmen gebruiken zoals de Wago 2000-2201. Ze nemen minder ruimte in en zijn goedkoper.

Voor 1-wire gebruik ik drie-etageklemmen (Wago 2002-3201) waarbij ik massa en 5V verdeel op de onderste twee etages en het 1-wire-signaal doorverbind op de bovenste etage.

Als je pulsdrukkers en 1-wire aansluit via één utp-kabel kun je overwegen om de 8-etage rangeerklemmen van Weidmüller (zie Loxone shop) te gebruiken om de binnenkomende utp-kabels aan te sluiten. Die klemmen zijn erg duur maar wel makkelijk als je acht aders moet aansluiten. Ik heb zelf twee kabels door mijn buizen getrokken, een voor de pulsdrukkers en de andere voor 1-wire. Alle witte aders zijn de massa, bruin en oranje is +5V, blauw de primaire data en groen secundarie data (die wordt op de rijgklem verbonden met de blauwe ader van de kabel naar de volgende sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Hallo,

Ik heb net mijn loxone miniserver besteld, en nu ben ik op zoek naar schakelaars.
De Basalte schakelaars zien er wel heel mooi uit.
http://www.basalte.be/nl/products/switches

Werken deze in combinatie met loxone ?
Gezien er blijkbaar verschillende manieren zijn van 'touch' vraag ik me af of de loxone miniserver deze wel allemaal ondersteunt.

PS:
ik ben terecht gekomen op de webshop knxgroothandel.nl, zijn er nog andere webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
MitchVL schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:40:
Hallo,

Ik heb net mijn loxone miniserver besteld, en nu ben ik op zoek naar schakelaars.

Gezien er blijkbaar verschillende manieren zijn van 'touch' vraag ik me af of de loxone miniserver deze wel allemaal ondersteunt.

PS:
ik ben terecht gekomen op de webshop knxgroothandel.nl, zijn er nog andere webshops?
Ik heb begrepen dat Basalte schreeuwend duur is (de Deseo roomcontroller schijnt een belachelijk 1000 euro te kosten). Online prijzen vind je bijna nergens. Blijkbaar is het een bedrijf dat liever geheimzinnig is over prijzen en zijn producten exclusief via installateurs wil aanbieden. Ik hou er niet zo van.

Ik heb hun knopjes op Light+Building gezien en was niet echt overtuigd. Ze zien er fraai uit maar bij aanraking vond ik de wiebelig druktoetsen wat goedkoop aanvoelen. Dan heb ik liever een mechanisch pulsdrukker die stevig aanvoelt en duidelijke feedback geeft. Ik heb hier thuis Niko Pure met aluminium afdekraampjes waar ik wel tevreden over heb (niet goedkoop maar wel hoogwaardige afwerking). Voordeel van werken met gewone pulsdrukkers is dat je de Loxone standaard voor bediening van verlichting kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
MitchVL schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:40:
Hallo,

PS:
Ik kan zeker ook de webshops voltus en eibhandel aanraden. Deze hebben zeer goede prijzen.

Voor knx tastsensoren zal ik waarschijnlijk ekinex FF nemen.

Loxone gebruikt wel liever gewone drukschakelaars ipv knx bus (voornamelijk door prijs redenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchVL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Bedankt voor het advies
@Femme; Het probleem is dat ik een zeer verouderd domoticasysteem moet vervangen, en er niet genoeg bekabeling is om overal drukknoppen van te maken. Ik ben verplicht om het bussysteem te gebruiken. Basalte zal het dan al niet worden.
En blijkbaar bestaan er ook knx push button interfaces knx, maar die kosten ook al iets, en daar moeten dan nog nieuwe drukknoppen bij komen, en dan wordt het nog duurder dan ineens een volledige knx schakelaar te kopen.

@carlw; spijtig genoeg verkopen de webshops die jij vermeld (en blijkbaar geen enkele andere), dan net geen ekinex, want inderdaad, dat ziet er heel strak uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
MitchVL schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:42:
Bedankt voor het advies
@Femme; Het probleem is dat ik een zeer verouderd domoticasysteem moet vervangen, en er niet genoeg bekabeling is om overal drukknoppen van te maken. Ik ben verplicht om het bussysteem te gebruiken. Basalte zal het dan al niet worden.
En blijkbaar bestaan er ook knx push button interfaces knx, maar die kosten ook al iets, en daar moeten dan nog nieuwe drukknoppen bij komen, en dan wordt het nog duurder dan ineens een volledige knx schakelaar te kopen.

@carlw; spijtig genoeg verkopen de webshops die jij vermeld (en blijkbaar geen enkele andere), dan net geen ekinex, want inderdaad, dat ziet er heel strak uit !
Ik stuur je straks via pm wat meer info rond ekinex prijzen, waar te kopen etc..

Je kan ook van die knx inputmodules gebruiken die je achter standaard drukknoppen kan steken. MDT heeft er voor een zeer schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 22:04

wasco

brightest crayon in the box

MitchVL schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:42:
Bedankt voor het advies
@Femme; Het probleem is dat ik een zeer verouderd domoticasysteem moet vervangen, en er niet genoeg bekabeling is om overal drukknoppen van te maken. Ik ben verplicht om het bussysteem te gebruiken.
Misschien toch eens goed kijken of je er toch niet komt met met klassiekere pulsknoppen en enkele Loxone Nano IO airs? MIsschien zijn ook niet alle knoppen echt nodig? Als je even inbeeldt dat er nergens knoppen stonden, zou je ze dan allemaal terugplaatsen?

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Zie net dat Loxone AIR raam en deurcontacten hebben uitgebracht.
Nu begint de AIR reeks toch een goed alternatief voor de Z-wave...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 757697

Hallo iedereen,
ik lees al jaren mee op tweakers maar heb nu eindelijk beslist een account aan te maken om iets bij te dragen ;) . Ik las hierboven dat enkele mensen interesse hebben in de Railduino, ik heb ik de tcp versie in huis en wilde even een paar echte foto's met jullie delen.
Over de werking kan ik nog niets zeggen aangezien ik nog op een voeding en allerlei andere componenten wacht.

De Railduino moet samen met een Loxone miniserver en enkele KNX sensoren&actoren in een testkoffer worden gebouwd. Met die testkoffer wil ik dan wat gaan experimenteren en kijken wat mogelijk is, van zodra ik het geheel verbonden heb geef ik een update over de Railduino.

Naast de miniserver
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/carhartt/1.jpg

Met de rj45 poort aan de rechterkant
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/carhartt/2.jpg

Binnenin zit nog een usb poort
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/carhartt/3.jpg

De 5A relais
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/carhartt/4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 23:19
Snel vraagje: Zijn er hier mensen die hun Loxone ook succesvol voor verwarming inzetten? En dan specifiek voor Vaillant?
Ben nu bezig met voor nieuwbouwhuis een en ander uit te zoeken, maar heb het idee dat dit op papier altijd makkelijk lijkt dan het is in werkelijkheid.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
minitrue schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:23:
Snel vraagje: Zijn er hier mensen die hun Loxone ook succesvol voor verwarming inzetten? En dan specifiek voor Vaillant?
Ben nu bezig met voor nieuwbouwhuis een en ander uit te zoeken, maar heb het idee dat dit op papier altijd makkelijk lijkt dan het is in werkelijkheid.
Ik heb je reactie verplaatst van Duurzame Energie & Domotica naar dit topic.

Googlen leert me dat Vaillant eBus gebruikt voor aansturing van cv-ketels. eService Online heeft rs-232 en ethernet buskoppelaars voor eBus waarmee je eBus aan Loxone kunt koppelen. Eventueel kun je er ook een Raspberry Pi of een vergelijkbaar single board computertje tussen stoppen om data en commando's te prepareren zodat je ze makkelijker kunt integreren in Loxone.

Ik heb er helaas geen ervaring mee.

Hier is een Duitser met een voorbeeld:
http://www.karrais.de/ebusd/doku_vwmon_ebusd.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
Heb ook zitten zoeken naar een oplossing voor Valliant.

Echter heb ik geen kant en klare oplossing hiervoor gevonden.
Ben nu van plan om de ketel via eens standaard thermorstaat te laten aansturen, en zodra hier een goede oplossing voor heb gevonden de thermostaat de deur uit te te doen en alles via Loxone te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 758589

Zorg zeker dat de overige netwerkparameters juist staan zoals Gateway, Subnet Mask en DNS servers.
De Gateway staat standaard op 192.168.1.1 terwijl dit bij Telenet vaak 192.168.10.1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 758589

571Pro schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:14:
Iemand raad met de Loxone extern te krijgen?
Wat al gebeurd is;
Loxone poort 80 in het config menu 192.168.x.x/admin naar 7777 gezet
In het programma dns.loxonecloud.com:7777
lokaal adres in het programma 192.168.x.x:7777

in de telenet router port forwarding van 192.168.x.x poort 7777 naar 7777 TCP actief.

Maar helaas kan ik er niet extern aan http://dns.loxonecloud.com/504FXXXXXXX, ik wordt omgeleid naar het extern IP adres van mijn router zijnde http://178.116.202.xx/ en als ik daar http://178.116.202.xx:7777 van maak kan ik er niet op... misschien nog iets dat moet verandert worden?
(x's gebruikt zodat ik niet alles op internet zet ;))

Deze 2 leidraadjes gevolgd;
http://www.loxone.com/ene...services/dns-service.html
http://www.loxone.com/ene.../remote-introduction.html
toon volledige bericht
Zorg zeker dat de overige netwerkparameters juist staan zoals Gateway, Subnet Mask en DNS servers.
De Gateway staat standaard op 192.168.1.1 terwijl dit bij Telenet vaak 192.168.10.1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
Sjembecks schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:46:
Heb ook zitten zoeken naar een oplossing voor Valliant.

Echter heb ik geen kant en klare oplossing hiervoor gevonden.
Ben nu van plan om de ketel via eens standaard thermorstaat te laten aansturen, en zodra hier een goede oplossing voor heb gevonden de thermostaat de deur uit te te doen en alles via Loxone te laten lopen.
Voor nu is dat waarschijnlijk ook mijn oplossing. Heb geen zin om ergens nog een Pi tussen te moeten zetten, dat is me echt te link.
Kwam trouwens nog wel deze jongen tegen: http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Vaillant
Die maakt koppeling tussen ebus en KNX, maar kost dat meteen weer 500 euri.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Heb ook el het een en ander gelezen over mensen die Tado termostaat willen kopen en die te laten communiceren naar de loxone.

Heb mij hier echter nog niet in verdiept maar het zou mooi zijn om de radiator kranen/temperatuur metingen via de Loxone te laten lopen en deze te laten communiceren met de Tado. Ga dit wel even na vragen in het Tado topic, daar zit een product expert.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjembecks op 12-04-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
minitrue schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:20:
[...]

Voor nu is dat waarschijnlijk ook mijn oplossing. Heb geen zin om ergens nog een Pi tussen te moeten zetten, dat is me echt te link.
Kwam trouwens nog wel deze jongen tegen: http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Vaillant
Die maakt koppeling tussen ebus en KNX, maar kost dat meteen weer 500 euri.
Als je dit soort integraties betaalbaar wil doen zul je denk ik toch zelf moeten gaan programmeren. Op een Loxone Miniserver kan dat in de PicoC.

Ik heb er helaas geen ervaring mee. Als ik het zelf zou doen zou ik iets in elkaar klussen zou ik een php module bouwen voor IP-Symcon dat op een RPI of Odroid C2 draait. Bij mij thuis werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
In het duits techblog heb ik het e.e.a. gevonden hoe je Loxone kan koppelen aan Fhem.
Fhem is een soort Domoticz wat draait op een NAS , raspberry pi etc.

Hier een artikel hoe je FHEM koppelt aan Loxone.

Daarnaast staat op dezelfde site een duidelijke omschrijving hoe je HEU kan koppelen aan Loxone.

Hierdoor zijn de mogelijkheden eindeloos, want via FHEM kun je weer Z-wave, KlikaanUit etc. sturen.
Het wordt dan wel een heel geknutsel, maar het kan :9

PS. Heb net even een bericht naar Loxone gestuurd of er in de nabije toekomst een extensie aan zit te komen de ketel (vaillant ecotec plus CW5) modulerend aan te sturen.
Vindt het wel jammer dat Loxone geen tijdlijn heeft waarop producten staan welke in ontwikkeling zijn, ben dus ook benieuwd of er een antwoord op mijn vraag komt..

[ Voor 30% gewijzigd door Sjembecks op 14-04-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Blijkt dat loxone komt met hun eigen bussysteem:

http://www.loxone.com/blo...e-opzetten-in-recordtijd/

Het zou me niet verbazen dat ze op termijn de koppeling met knx volledig verwijderen...

Ik ben benieuwd of ze ook met tree input modules gaan komen om bijvoorbeeld andere tasters aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Vind het een beetje een rare zet.

Daarnaast zijn de bewegingsmelder tree €89,20-, stel ventiel €78,60,- en de knoppen €77,40,- zijn ook niet echt goedkoop te noemen.
Het enige voordeel t.o.v. KNX zie ik hier in dat de configuratie software gratis is...

Heb de laatste tijd het idee dat Loxone steeds meer de geslote weg op gaat, wat volgens mij niet de weg is. Het dicht gooien van het product forum, het uitbrengen van een extra eigen draadloos protocol AIR, waar ze ook voor Z-wave hadden kunnen kiezen etc. etc.
Daarnaast vind ik het ook ronduit vreemd/jammer dat ze zich niet hebben aangesloten bij IFTTT, en ik denk dat het er ook niet van gaat komen..

Een paar jaar gelede hadden ze nog wel de strategie om andere producten te koppelen aan Loxone, dit is ook nog te zien in hun configuratie software waarin snel knoppen zitten om bijvoorbeeld Samsung TV, Onkyo, Sonos, etc toe te voegen, echter wordt deze lijst jammer genoeg niet uitgebreid met b.v. Heu etc.
Je kunt het er natuurlijk wel aankoppelen, echter moet je dan wel redelijk technisch zijn.

Ik snap het business model volkomen, alleen doet dit niet tegoeden om Domotica te promoten en simpeler te maken.

Ondanks dit heb ik gisteren de knoop eindelijk doorgehakt en Loxone miniserver, RS485 extensie en 2 railduino, extensie besteld. Ga nu alle lichtpunten standaard aan uit maken en als ik eenmaal in de woning zit ga ik kijken welke lichtpunten ik wil gaan dimmen en mij eigen verdiepen in DMX. :*)

Daarnaast ben ik mij aan het verdiepen in de radiator kranen voor de verwarming, welke kan ik beter nemen, de aan/uit ventielen of de modulerende kranen en waarom?
Bij mij komt er onder vloer verwarming en boven radiatoren.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjembecks op 15-04-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-04 13:48
Ik wil mijn nieuwe huis gebruik gaan maken van Loxone. Erg leuk dat er nu een topic voor is! ik ga het zeker volgen en mijn bijdrage leveren :-).

@Aleksey: hoe staat het met de railduino? Dit zou toch een van de eerste dingen zijn die ik zou willen uitproberen als ik mijn miniserver aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
Ik kan het nog niet echt vinden in dit topic maar wat is een nut van een railduino en de RS485 extensie?

[ Voor 11% gewijzigd door Huttenkloas op 21-04-2016 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op woensdag 20 april 2016 @ 23:29:
Ik kan het nog niet echt vinden in dit topic maar wat is een nut van een railduino en de RS485 extensie?
Kosten besparen ten opzichte van de aanschaf van extra Loxone-extensies. Een Loxone Relay Extension met 14 relais (16 ampère, dat wel) kost € 474, een Railduino ethernet met 12 relais (5A) en 24 digitale inputs € 160. Goedkoper ga je het niet snel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
zijn er hier mensen die een alarm gebouwd/geintegreerd hebben met loxone? wij zitten te kijken naar reed sensors (welke?), bewegingsmelders (in de hoek? niet in het midden v/h plafond?) en een paneel met een code/RFID sensor (alleen iButton lijkt me niet echt wat). ... ben benieuwd wat anderen hiermee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Femme schreef op donderdag 21 april 2016 @ 04:51:
[...]

Kosten besparen ten opzichte van de aanschaf van extra Loxone-extensies. Een Loxone Relay Extension met 14 relais (16 ampère, da wel) kost € 474, een Railduino ethernet met 12 relais (5A) en 24 digitale inputs € 160. Goedkoper ga je het niet snel krijgen.
Oke, duidelijk. Voor ons nieuw te bouwen woning twijfel ik tussen volledig conventioneel, volledig KNX of Loxone. De prijs zal van doorslaggevende factor zijn als KNX of Loxone niet heel veel duurder dan conventioneel zal zijn. We denken dat domotica voor ons nog niet eens zo heel veel duurder zal zijn gezien de hoeveelheid dimmers.

Wij zijn van plan om altijd in deze woning te blijven wonen dus weer ombouwen naar alles conventioneel zal niet snel aan de orde zijn.

Onze woning telt op dit moment:

- 8 bewegingsmelders in verkeersruimtes zoals hal, overloop, wc's en portaal.
- 50 led spots
- 16 dimmers
- and a shit load of stroompunten

Wij hebben de volgende wensen:

- Stopcontacten bedienen (bijv. voor staande lampen; dit hebben we nu door in de woonkamer 1 stopcontact achter de dimmer te doen) maar we hebben nu niks achter de tv, inductie etc en.)
- Alle lampen aan/uit + enkele scene's koken, tv kijken en normaal oid.
- Minder knoppen/dimmers
- Koppeling met vloerverwarming (CV ketel Remeha calenta met OpenTherm). Is dit nodig vloerverwarming kent doorgaans eenzelfde temperatuur en we krijgen vloerverwarming met naregeling.
- Koppeling met balansventilatie (weet niet wat dit van voordeel zal hebben)
- Koppeling met alarm (we krijgen bedraad alarm systeem met bewegingsmelders). Wellicht niet meer nodig als we extra bewegingsmeldersplaatsen i.c.m. Loxone.
- Koppeling met zonnepanelen (komen later op de schuur)

Ik zat zelf te denken om voor de verlichting voor DMX te gaan gezien de hoeveelheid van dimmers en led spots (led spots Loxone zijn vrij duur). Knoppen Loxone Touch Tree (dat betekent dat we voor Loxone Tree/Bus kiezen). Bewegingsmelders Loxone of een ander merk wat goedkoper is en ook goed functioneert.

Issues die blijven:
- Hoe sluit ik mijn schuur aan die over enkele jaren gebouwd zal worden (anders werkt alles aan/uit niet)
- Hoe sluit ik buitenverlichting aan? Alleen bij de buitenverlichtingschakelaar in huis lijkt me logisch. Anders heb je veel kabel nodig als je door je hele tuin wilt gaan.
- Hoe sluit ik de kelder aan die in eerste instantie alleen loze leidingen zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Als je voor Loxone tree kiest kun je voor de bewegingsmelders ook het beste voor Loxone tree bewegingsmelders kiezen, deze kunnen op de zelfde draad als de schakelaars worden aangesloten. Anders moeten alle bewegingsmelders apart met een draad naar de centrale kast.

De schuur zou je later aankunnen sluiten door in de schuur een multiextension air te hangen.
Een andere optie is door een loze leiding vanuit de huidige centrale kast naar toekomstige schuur te leggen. Hierdoor kun je met de standaard extensies af. Een nadeel hiervan is dat de verbindingskabel van Loxone buiten je huis loopt, eventueel kunnen inbrekers welke in je schuur zijn een piek spanning op de verbindingsleiding zetten waardoor de gehele loxone installatie uitgeschakeld kan worden. 8)7
Een andere optie is om een railduino met LAN in de schuur te hangen, deze wordt dan via je LAN netwerk aangestuurd, een nadeel hiervan lan er uit dan werken de schakelaars in de schuur niet meer.

Het later aansluiten van de kelder is in mijn ogen niet slim, beter kun je kiezen om daarvoor een goedkopere railduino + RS485 extensie te kopen (waarschijnlijk heb je aan 1 voldoende voor de kelder) want het ombouwen van standaard naar loxone is dubbel werk+dubbele kosten.

Voor verlichting is het misschien ook een optie om naar DALI te kijken, in de laatste loxone config kun je de DALI-extensie al selecteren, deze zit er dus aan te komen :)

Hoe ga ik het doen in mijn renovatie:
-Centrale kast onder de trap beganegrond, voor sturing beganegrond (mini server+rs485 extensie +Railduino) later DMX of DALI dimmers.
In deze trapkast komt tevens mijn vloerverwarming+radiator verdeler te hangen waardoor ik elektrische stel ventielen met korte kabel kan koppelen aan de Loxone.
-Centrale kast op zolder voor sturing 1e verdieping zolder met een railduino.
-Centrale kast in de schuur met een railduino LAN Hierop komt de schuur+buiten verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
HiBe schreef op donderdag 21 april 2016 @ 08:46:
zijn er hier mensen die een alarm gebouwd/geintegreerd hebben met loxone? wij zitten te kijken naar reed sensors (welke?), bewegingsmelders (in de hoek? niet in het midden v/h plafond?) en een paneel met een code/RFID sensor (alleen iButton lijkt me niet echt wat). ... ben benieuwd wat anderen hiermee doen.
Een alarmsysteem en combinatie met een certificaat zodat je korting op de inboedelverzekering krijgt heeft wat complicaties. Dit heeft o.a. te maken met de beveiliging van het systeem en maatregelen om valse meldingen te beperkingen (details zijn moeilijk te vinden). De standaard methode om een gecertificeerd alarmsysteem te integreren in een domoticasysteem is door een stand alone alarmsysteem te gebruiken met eigen sensoren en autorisatie. Het alarmsysteem wordt via potentiaalvrije contacten of een communicatieprotocol zoals rs-485 of knx op het domoticasysteem zodat het domoticasysteem de status van het alarmsysteem kan uitlezen en ook gebruik kan maken van aanwezigheids en deur-/raamsensoren van het alarmsysteem.

De korting die je met een gecertificeerd alarmsysteem op je verzekering krijgt is gering, zo'n 15 procent. Op een bedrag van bijvoorbeeld 400 euro per jaar gaat het maar om een besparing van 60 euro.

Hoe je rfid-autorisatie integreert in Loxone weet ik. Via iButtons moet het sowieso kunnen aangezien dat is wata Loxone adviseert. Een alternatief zou ook kunnen zijn het opgeven van een toegangscode in de Loxone-app (bijv. op een iPad die naast de deur hangt), maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Bewegingsmelders kun je inderdaad het beste in de hoek plaatsen aangezien je dan met een hoek van 90 graden de hele ruimte kunt afdekken (voor zover de detectie-afstand van de sensor toereikend is). Voor subtiele plaatsing kan het wel mooi zijn om de sensoren in het plafond te verwerken zodat er geen opbouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Femme schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:59:
[...]
De korting die je met een gecertificeerd alarmsysteem op je verzekering krijgt is gering, zo'n 15 procent. Op een bedrag van bijvoorbeeld 400 euro per jaar gaat het maar om een besparing van 60 euro.
Precies... het gaat ons vooral om een extra drempel voor mensen om aan onze spulletjes te komen en om te weten dat het gebeurt. Om daar nu meer dan 4000 euro voor neer te tellen (offerte van een beveiligingsbedrijf) is me iets te gortig. Vandaar dat ik op zoek ben naar een simpele oplossing met reed/magneet contacten en PIR sensoren, in loxone. Vraag is alleen welke er met loxone direct werken and hoe die aan te sluiten. tips zijn welkom...
Femme schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:59:
[...]
Hoe je rfid-autorisatie integreert in Loxone weet ik. Via iButtons moet het sowieso kunnen aangezien dat is wat Loxone adviseert. Een alternatief zou ook kunnen zijn het opgeven van een toegangscode in de Loxone-app (bijv. op een iPad die naast de deur hangt), maar ik weet niet of dat mogelijk is.
Weet er iemand of er ook simpele bedieningspanelen zijn die met loxone te koppelen zijn? (het loxone paneel is me te veel van het goede, dan kan ik netzogoed een alarm systeem kopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:35:
[...]

Oke, duidelijk. Voor ons nieuw te bouwen woning twijfel ik tussen volledig conventioneel, volledig KNX of Loxone. De prijs zal van doorslaggevende factor zijn als KNX of Loxone niet heel veel duurder dan conventioneel zal zijn. We denken dat domotica voor ons nog niet eens zo heel veel duurder zal zijn gezien de hoeveelheid dimmers.

Wij zijn van plan om altijd in deze woning te blijven wonen dus weer ombouwen naar alles conventioneel zal niet snel aan de orde zijn.

Onze woning telt op dit moment:

- 8 bewegingsmelders in verkeersruimtes zoals hal, overloop, wc's en portaal.
- 50 led spots
- 16 dimmers
- and a shit load of stroompunten

Wij hebben de volgende wensen:

]- Stopcontacten bedienen (bijv. voor staande lampen; dit hebben we nu door in de woonkamer 1 stopcontact achter de dimmer te doen) maar we hebben nu niks achter de tv, inductie etc en.)
- Alle lampen aan/uit + enkele scene's koken, tv kijken en normaal oid.
- Minder knoppen/dimmers
toon volledige bericht
Als je veel wcd's en stelventielen voor de vloerverwarming wilt schakelen kun je overwegen om met relaismodules zoals een Railduino te werken of een Wago-plc met digitale output-modules en losse relais. Dat is goedkoper dan extra Loxone Relay Extensions kopen. Koppelen met Loxone kan simpelweg via modbus/tcp. Het voordeel van de Wago-oplossing is dat hij erg goed schaalt. Op een enkele node kun je zo'n 64 I/O-modules aansluiten waarmee je kunt opschalen naar 512 inputs of outputs. Ook heb je met dit systeem veel keuzemogelijkheden qua inputs en outputs: digitaal op verschillende spanningen low en high side switching, analoog via 0-10V, 4-20mA, PT1000 enz. Als je gebruikte modules van eBay haalt vallen de prijzen erg mee en zit je aan zo'n 12 euro per relais (nieuwe Finder 230V 16A relais) inclusief rijgklemmen voor een nette montage. De relais kun je bij een defect makkelijk vervangen (zit niet vastgesoldeerd op een printplaat) en je kunt het type relais afstemmen op de toepassing. Voor het schakelen van zware led-voedingen neem je solid state relais die bestand zijn tegen hoge inschakelstromen. Kwalitatief is het uitstekende hardware die ontworpen is voor automatisering van gebouwen en machines.
- Koppeling met vloerverwarming (CV ketel Remeha calenta met OpenTherm). Is dit nodig vloerverwarming kent doorgaans eenzelfde temperatuur en we krijgen vloerverwarming met naregeling.
Aansturing vanuit Loxone heeft wel voordelen als je meerdere vertrekken onafhankelijk van elkaar wilt verwarmen. Een conventionele thermostaat meet op één plek in huis de temperatuur en verwarmt niet als er geen warmtevraag is uit die ruimte.

Met het naregelen van de vloerverwarming vanuit een domoticasysteem heb je veel meer controle over de temperatuur dan met een statische inregeling en heeft ook voordelen als er nog andere soorten verwarming in huis is zoals een houtkachel. Het systeem kan de vloerverwarming automatisch dichtzetten als de houtkachel in de betreffende ruimte voldoende warmte produceert.
- Koppeling met balansventilatie (weet niet wat dit van voordeel zal hebben)
Ligt eraan hoe slim die balansventilatie is. Met een domoticasysteem kun je op strategische plekken in huis luchtvochtigheid en CO2- of VOC-gehaltes (vluchtige organische stoffen) meten zodat je een goed idee hebt van de ventilatiebehoefte. Als de balansventilatie dat reeds zelf (goed) doet lijkt me een koppeling met de ventilatie niet nodig.
- Koppeling met alarm (we krijgen bedraad alarm systeem met bewegingsmelders). Wellicht niet meer nodig als we extra bewegingsmeldersplaatsen i.c.m. Loxone.
Veel alarmsystemen bieden de mogelijkheid om via potentiaalvrije contacten, rs-485 of in sommige gevallen knx informatie uit te wisselen, bijv. of er aanwezigheid wordt gedetecteerd. Een potentiaalvrij contact kun je aansluiten op de digitale ingangen van de Loxone Miniserver.
- Koppeling met zonnepanelen (komen later op de schuur)
Ik geloof dat veel omvormers tegenwoordig logging doen van de opbrengst en soms ook een api hebben. Ik weet niet hoe makkelijk je in Loxone informatie uit externe api's trekt. Je zou ook een verbruiksmeter via rs-485 kunnen aansluiten om daarmee de opbrengst te meten.
Ik zat zelf te denken om voor de verlichting voor DMX te gaan gezien de hoeveelheid van dimmers en led spots (led spots Loxone zijn vrij duur). Knoppen Loxone Touch Tree (dat betekent dat we voor Loxone Tree/Bus kiezen). Bewegingsmelders Loxone of een ander merk wat goedkoper is en ook goed functioneert.
Als je echt goedkoop 230V lampen wil dimmen moet je deze dimmer uit China halen:
http://www.aliexpress.com...45-446a-ab07-35d675109610

Ze werken prima bij mij met halogeenverlichting. Interpolatie doen ze niet dus led-lampen dimmen zal niet soepel gaan. Voor het dimmen van leds via dmx heeft EldoLed mooie drivers.

Loxone Tree is op dit moment nog erg beperkt qua mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld maar kiezen uit één type pulsdrukker waarvan het nog maar de vraag is of hij aansluit op het installatiemateriaal dat jullie het liefst voor de wcd's en pulsdrukkers willen gebruiken. Wat betreft arbeid en bekabeling levert het wel veel besparing op.

Led-spots kun je goedkoop uit China halen. Ik heb deze maand nog een lading inbouwspots (50mm 3W) van Wedo Led uit China gehaald voor 6,50 dollar per stuk ex verzending en btw.
- Hoe sluit ik mijn schuur aan die over enkele jaren gebouwd zal worden (anders werkt alles aan/uit niet)
Leg een doorvoerbuis van de verdeelkast door de fundering naar buiten (bijv. een dikke pvc-buis van 50-70mm doorsnee) zodat je later een buis kunt trekken naar de nog te bouwen schuur.

Je kunt later ook veel plezier hebben van dikke wachtbuizen tussen de meterkast, de verdeelkast van je domoticasysteem (als die zich in een andere ruimte bevindt) en de technische ruimtes in je huis (bijv. kelder en warmtepomp/cv-hok) zodat je later altijd nog genoeg kabels tussen die ruimtes kunt trekken.
- Hoe sluit ik buitenverlichting aan? Alleen bij de buitenverlichtingschakelaar in huis lijkt me logisch. Anders heb je veel kabel nodig als je door je hele tuin wilt gaan.
Led-tuinverlichting op laagspanning kun je mogelijk via dmx-gestuurde led-drivers dimmen. De driver zou je bijvoorbeeld in de garage of de toekomstige schuur kunnen plaatsen. Hier moet je dan wel met je dmx-signaal kunnen komen. Vanuit de centrale verdeelkast met laagspanning naar de tuin gaan is wellicht niet verstandig vanwege de spanningsval bij lange kabellengtes. Als je geen spectaculaire dingen met je verlichting wil uithalen zal een relais ook wel volstaan. Hiervoor zou je dan buis naar de verdeelkast moeten trekken. Een verdeelkastje in de schuur waar je een relaismodule of Loxone-extensie ophangt kan ook handig zijn voor dit soort zaken.
- Hoe sluit ik de kelder aan die in eerste instantie alleen loze leidingen zal hebben.
Wat wil je er aansluiten? Je hebt de mogelijkheid om een Loxone-extensie via Loxone Link op een andere locatie te plaatsen. Je kunt dit ook doen met relaismodules die je via bijvoorbeeld rs-485 of modbus/tcp over een tcp/ip-netwerk kunt aansturen, zoals een Railduino. Dit is mogelijk goedkoper omdat je alle buizen voor wcd's, pulsdrukkers, temperatuursensoren en bewegingsmelders vanuit de kelder naar de centrale verdeelkast hoeft te trekken. Als de installatie in de kelder niet mooi hoeft te zijn en ook opbouw acceptabel is kun je dan later alles nog wel aangesloten krijgen op de verdeelkast in de kelder.

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 21-04-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raies schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:45:
@Aleksey: hoe staat het met de railduino? Dit zou toch een van de eerste dingen zijn die ik zou willen uitproberen als ik mijn miniserver aanschaf.
Aangezien ik nog wacht op allerlei extra onderdelen voor de testkoffer (zendingen uit China duren soms eeerg lang :( ) ben ik er nog niet toe gekomen om een uitgebreide programmatie te doen. De standaard instellingen om de koppeling te maken tussen de miniserver en de railduino (zowel modbus als tcp) staan netjes voorgesteld in een loxoneconfig file op de railduino site, dus dit gaat erg makkelijk.

Zoals Femme al zei moet je de railduino vooral zien als een erg goedkope basic "extensie-module" voor extra in -en uitgangen. De onewire interface werkt ook enkel voor de vermelde tempsensoren en bv niet om een ibutton-reader op aan te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heeft er iemand hier ervaring met bedrade rookmelders die makkelijk te integreren zijn in het systeem, maar ook hun autonomie behouden en dus altijd werken?

Eigenlijk zou ik iets willen wat zowel 230V als een backup batterij heeft, een bedrade doorlus (1 afgaan = allemaal afgaan) en per rookmelder een potentiaalvrij contact voor de terugkoppeling richting domotica. Volgens mij niet onmogelijk maar ik kan nergens iets vinden wat hier op lijkt... Het is vaak of de doorlus, of de potentiaalvrije contacten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Luigi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-04 10:49
deWit schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:44:
Heeft er iemand hier ervaring met bedrade rookmelders die makkelijk te integreren zijn in het systeem, maar ook hun autonomie behouden en dus altijd werken?
Kijk eens naar deze Gira rookmelder.
Eigenlijk zou ik iets willen wat zowel 230V als een backup batterij heeft, een bedrade doorlus (1 afgaan = allemaal afgaan) en per rookmelder een potentiaalvrij contact voor de terugkoppeling richting domotica. Volgens mij niet onmogelijk maar ik kan nergens iets vinden wat hier op lijkt... Het is vaak of de doorlus, of de potentiaalvrije contacten...
Icm een 230v voet en een relais module.

De rookmelder zelf springt nogal in het oog (moet je van houden) en wordt door de 230v voet vrij 'hoog'. Je kunt de rookmelders ook nog als alarmsignaal gebruiken. Al met al kost dit totale setje voor 1 rookmelder ook meer als €100,- per rookmelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
Ik denk als je even geduld hebt dat er ook Loxone Tree rookmelders komen.

Net heb ik even de tijd genomen om dit introductie video van Loxone Tree te bekijken, en moet zeggen dat ik mijn woorden van de gesloten houding van Loxone terug moet trekken.

Vanaf hier in het filmpje wordt uitgelegd wat Loxone's toekomst beeld is.
Het komt er op neer dat Loxone steeds meer producten gaat ontwikkelen welke direct met Loxone werken.
Echte blijven zij de externe extensie's aanbieden. Ze willen dus steeds meer een kant en klaar product aanbieden. Maar blijven ook andere extensie's zoals Modbus, RS485, 1-wire, etc. aanbieden en ontwikkelen.

De stap, is na het zien van het filmpje vrij logies.
Met 1 tree extensie kun je 100 tree schakelaars, radiator kranen etc. aansturen.
Daarnaast komt er binnenkort een Tree LED-spot aan.
Komen er update's voor bijvoorbeeld een radiator kraan, dan worden deze automatisch via de miniserver verzonden naar de onderdelen..

Door het verminderen van de bedrading kan dit voor een installateur juist de rede zijn om voor Loxone te kiezen, geen gepruts met losse temperatuur censoren achter de schakelaar, gewoon inklinken en klaar.

Daarnaast wordt aan het eind van het filmpje de Dali extensie gepresenteerd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sjembecks op 24-04-2016 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Sjembecks schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:57:

Net heb ik even de tijd genomen om dit introductie video van Loxone Tree te bekijken, en moet zeggen dat ik mijn woorden van de gesloten houding van Loxone terug moet trekken.

Het komt er op neer dat Loxone steeds meer producten gaat ontwikkelen welke direct met Loxone werken.
Echte blijven zij de externe extensie's aanbieden. Ze willen dus steeds meer een kant en klaar product aanbieden. Maar blijven ook andere extensie's zoals Modbus, RS485, 1-wire, etc. aanbieden en ontwikkelen.

Met 1 tree extensie kun je 100 tree schakelaars, radiator kranen etc. aansturen.
Komen er update's voor bijvoorbeeld een radiator kraan, dan worden deze automatisch via de miniserver verzonden naar de onderdelen..

Door het verminderen van de bedrading kan dit voor een installateur juist de rede zijn om voor Loxone te kiezen, geen gepruts met losse temperatuur censoren achter de schakelaar, gewoon inklinken en klaar.

toon volledige bericht
Kleine comment wel: Momenteel heeft Loxone al iets gelijkaardigs aan de Loxone Tree: KNX.
KNX doet exact (en meer) wat de "toekomst visie" is van Loxone Tree. Het enige wat de Loxone Tree op termijn meer kan bieden is de nauwere integratie in het Loxone systeem.

Ik heb Loxone even gecontacteerd en 2 key punten:
- Ze zullen de integratie met KNX niet afbouwen doordat heel veel mensen puur Loxone kopen als intelligente PLC op KNX systemen (zo zal ik het ook in mijn nieuwbouwwoning gebruiken)
- Binnenkort zullen er Loxone Tree modules uitkomen waarop je je eigen drukknoppen kan connecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Sjembecks schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:57:

toon volledige bericht
De voordelen van een plug & play bussysteem ten opzichte van de huidige sterkabeling zijn enorm. Ik heb mijn eigen domoticasysteem vanwege voortschrijdend inzicht twee keer grootschalig verbouwd en wel gemerkt dat er enorm veel tijd in plannen, bekabelen, configureren en documenteren gaat zitten. Voor de hobby is dit wellicht nog acceptabel maar als je die tijd moet doorberekenen aan de klant is het nauwelijks te verantwoorden.

Als ik zie hoe die CEO van Loxone in de presentatie de stelaandrijvingen aansluit dan is daar ook goed over nagedacht: groen/witte + oranje/witte aders van de cat7-kabel op hun plek zetten, klemmetje erop en het geheel is aangesloten. Dankzij de klemmetjes kun je de aders van de cat7 kabel direct doorlussen naar de volgende stelaandrijvingen zonder losse aders te moeten confectioneren. Je hoeft alleen maar de mantel van de cat7-kabel te strippen. In een half uur sluit je een verdeler met een stuk of 20 stelaandrijvingen aan terwijl je anders een halve dag zoet mee zou zijn.
carlw schreef op maandag 25 april 2016 @ 08:38:
[...]

Kleine comment wel: Momenteel heeft Loxone al iets gelijkaardigs aan de Loxone Tree: KNX.
KNX doet exact (en meer) wat de "toekomst visie" is van Loxone Tree. Het enige wat de Loxone Tree op termijn meer kan bieden is de nauwere integratie in het Loxone systeem.

Ik heb Loxone even gecontacteerd en 2 key punten:
- Ze zullen de integratie met KNX niet afbouwen doordat heel veel mensen puur Loxone kopen als intelligente PLC op KNX systemen (zo zal ik het ook in mijn nieuwbouwwoning gebruiken)
- Binnenkort zullen er Loxone Tree modules uitkomen waarop je je eigen drukknoppen kan connecteren
Ik heb de indruk dat Tree een 'dom' bussysteem is waarbij de apparaten aan de bus hun status rapporteren aan de Miniserver of een opdracht van de Miniserver uitvoeren. Je kunt ze niet programmeren om bij bepaalde input een event te sturen naar een ander apparaat op de bus. Het blijft een systeem met centrale intelligentie. Knx is een decentraal systeem.

Een ander belangrijk verschil is dat je geen ETS nodig hebt voor het configureren van apparaten die aan de bus hangen. De configuratie is plug & play vanuit de Miniserver. Je hebt geen dure ETS-licentie nodig, geen kennis van ETS en als je toch de Miniserver gebruikt voor de aansturing zal de configuratie direct op de Miniserver ongetwijfeld ook sneller gaan dan via ETS + Miniserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Femme schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:52:
[...]

Ik heb de indruk dat Tree een 'dom' bussysteem is waarbij de apparaten aan de bus hun status rapporteren aan de Miniserver of een opdracht van de Miniserver uitvoeren. Je kunt ze niet programmeren om bij bepaalde input een event te sturen naar een ander apparaat op de bus. Het blijft een systeem met centrale intelligentie. Knx is een decentraal systeem.

Een ander belangrijk verschil is dat je geen ETS nodig hebt voor het configureren van apparaten die aan de bus hangen. De configuratie is plug & play vanuit de Miniserver. Je hebt geen dure ETS-licentie nodig, geen kennis van ETS en als je toch de Miniserver gebruikt voor de aansturing zal de configuratie direct op de Miniserver ongetwijfeld ook sneller gaan dan via ETS + Miniserver.
Je hebt gelijk.
Ik bedoelde eerder dat momenteel je Loxone ook al met een bussysteem kan gebruiken en niet verplicht bent om cat7 kabels te gebruiken.

Stel dat je KNX enkel zou gebruiken als 'dom' bussysteem lijkt me de configuratie even snel (Loxone doet ook een scan van alle KNX componenten en dan is het ook gewoon drag and drop). Als je natuurlijk KNX wilt gebruiken voor meer dan een bussysteem (en wat eigenlijk de bedoeling en de sterkte is van KNX ;) ), dan heb je natuurlijk veel meer werk in configuratie van alle componenten.

Je hebt zoiezo gelijk dat de kost van ETS zeker niet te onderschatten is, als je KNX met slechts 20 componenten hebt valt dit nog mee en anders moet je proberen je projecten op te splitsen of een groepsaankoop doen.

Allesinds, ik ga proberen de voordelen van beide (KNX en Loxone) te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
minitrue schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:23:
Heb de vraag gesteld over een modulerende extensie komt voor Loxone, hier het antwoord:

De modulatie van de gasketel wordt steeds geregeld door de ketel niet door Loxone. Er wordt ook geen module ontwikkeld voor dergelijke regeling over te nemen

Cordialement – Met vriendelijke groeten – Best Regards – Mit freundlichen Grüßen

Volgens mij snappen ze het niet helemaal 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Sjembecks op 26-04-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
Sjembecks schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:54:
[...]

Heb de vraag gesteld over een modulerende extensie komt voor Loxone, hier het antwoord:

De modulatie van de gasketel wordt steeds geregeld door de ketel niet door Loxone. Er wordt ook geen module ontwikkeld voor dergelijke regeling over te nemen

Cordialement – Met vriendelijke groeten – Best Regards – Mit freundlichen Grüßen

toon volledige bericht
Ja, vreemd hoor. Ik heb wel een module gevonden die Vaillant(thermostaat) dan weer koppelt aan een KNX-netwerk. Zou dat zomaar in Loxone passen? -> http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Vaillant

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Luigi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-04 10:49
minitrue schreef op woensdag 27 april 2016 @ 17:28:
[...]

Ja, vreemd hoor. Ik heb wel een module gevonden die Vaillant(thermostaat) dan weer koppelt aan een KNX-netwerk. Zou dat zomaar in Loxone passen? -> http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Vaillant
Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien (en nadenken) om een volledig functionele connectie te krijgen met m'n cv-ketel (Remeha met OT). Tot nu toe lukt het me alleen om de ketel aan en uit te sturen vanuit Loxone (met als temp meting een simpele 0-10v thermostaat). Tot nu toe ben ik voor OT communicatie onderstaand tegengekomen:

UniPi Modbus - Ot module
Theben KNX - OT module

De Theben optie is vrij prijzig. De UniPi oplossing zou het overwegen waard zijn. Zeker als je een Modbus module zou aanschaffen voor uitbreiding met een Railduino. Heb echter nog geen referenties kunnen vinden die de unipi gebruiken als uitbreiding op Loxone.....

Voor mij is modulerend aansturen niet echt noodzakelijk, maar zou wel graag de systeemdruk aan Loxone willen doorgeven (vanuit de cv-ketel).

Overigens gebruik ik als stelventielen de Honeywell MT-4 (NC) van 24v. Die ben ik nog niet tegengekomen in dit topic. Qua prijs erg interessant en met 1 cat7 kabel kun je 7 ventielen aansturen. In de ventielen zit een was vulling, waardoor ik de ventielen openstuur met een vertraging van 2 minuten (dus eerst ketel aansturen en dan met vertraging pas het ventiel opensturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjembecks schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:54:
[...]

toon volledige bericht
Ben je zeker dat je een ketel modulerend kunt aansturen, gelieve hier een praktijk voorbeeld te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Elke ketel fabrikant heeft een modulerende thermostaat.
Zie hier voor vrij groot overzicht van modulerende thermostaten.
Zie hier voor een document waar de voordelen van modulerende thermostaatstaan.
Daarnaast beloofde NEST dat ze de ketel modulerend aan te sturen wat dus niet werkt (weet niet of dit ondertussen is opgelost).

Loxone kan de ketel alleen aan/uit sturen.
Dit betekend als je een nieuwere ketel hebt alleen de badkamer om warmte vraagt de ketel vol gaat branden tot dat de de gewenste temperatuur is bereikt.

Het zou mooi zijn als Loxone een Opentherm extensie zou ontwikkelen.
Echter wordt hier in de reacties gegeven dat deze niet gepland staat....

Nu geeft loxone hier het volgende aan:
Zelflerende verwarmingsregeling
De zelflerende Loxone verwarmingsregeling weet wanneer u verwarmen moet!
U bepaalt de verwarmingstijden en de temperatuur voor de ruimte. In een 2-3 weekse inleerfase leert uw verwarmingsregelaar, hoelang het duurt om een ruimte op comforttemperatuur te brengen.

Loxone leert dus hoe lang het duurt voordat de kamer warm is, maar het blijft aan/uit....en niet modulerend.
Op die zelfde pagina staat dat je de stooklijn etc. kan sturen, dit stuk blijft voor mij erg vaag...
Want hoe communiceert de loxone met de ketel als je alleen een aan/uit verbinding hebt?

Kortom ik heb het idee dan Loxone het beter presenteert dan het is ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Sjembecks op 29-04-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjembecks schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 09:03:
Elke ketel fabrikant heeft een modulerende thermostaat.
Zie hier voor vrij groot overzicht van modulerende thermostaten.
Zie hier voor een document waar de voordelen van modulerende thermostaatstaan.
Daarnaast beloofde NEST dat ze de ketel modulerend aan te sturen wat dus niet werkt (weet niet of dit ondertussen is opgelost).
Ok, nu begrijp ik wat je bedoeld, maar in principe is wat jij vraagt niet mogelijk, je kunt een ketel niet modulerend aansturen, het enige wat je kunt doen is het setpunt aanpassen zodat de ketel zelf modulerend de regeling doet.
Zoals jezelf aangeeft hebben alle ketel fabrikanten een modulerende thermostaat, maar deze zijn ook altijd het bedieningspaneel van de ketel, de modulerende regeling zit in de ketel en niet in de thermostaat.
Lees maar op deze site war er staat over modulerende thermostaten,
http://www.arconell.nl/faq.html
Loxone kan de ketel alleen aan/uit sturen.
Dit betekend als je een nieuwere ketel hebt alleen de badkamer om warmte vraagt de ketel vol gaat branden tot dat de de gewenste temperatuur is bereikt.

Het zou mooi zijn als Loxone een Opentherm extensie zou ontwikkelen.
Echter wordt hier in de reacties gegeven dat deze niet gepland staat....
Op die wiki pagina staat ook wat ik bedoel
"De ketel regelt na die opwarmperiode zelf zijn vermogen terug (moduleren) zodat de gewenste, lagere radiator-temperatuur bereikt wordt."
Nu geeft loxone hier het volgende aan:
Zelflerende verwarmingsregeling
De zelflerende Loxone verwarmingsregeling weet wanneer u verwarmen moet!
U bepaalt de verwarmingstijden en de temperatuur voor de ruimte. In een 2-3 weekse inleerfase leert uw verwarmingsregelaar, hoelang het duurt om een ruimte op comforttemperatuur te brengen.

Loxone leert dus hoe lang het duurt voordat de kamer warm is, maar het blijft aan/uit....en niet modulerend.
Op die zelfde pagina staat dat je de stooklijn etc. kan sturen, dit stuk blijft voor mij erg vaag...
Want hoe communiceert de loxone met de ketel als je alleen een aan/uit verbinding hebt?

Kortom ik heb het idee dan Loxone het beter presenteert dan het is ;)
Voor een goede multi zone verwarming hoeft een verwarmingsketel niet extra aangestuurd te worden. Wat Loxone hiervoor aanbied is ruim voldoende, maar het kan ook zonder probleem de meest complexe verwarming sturingen aan,
Dit laatste kun je met 0-10V, KNX, IP, Modbus, RS232, RS485,.... dit is veel meer dan aan/uit, dus als je de nodige kennis hebt is een vergaande integratie zeker geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Iemand van jullie trouwens enig idee wat de gemiddelde marge op de Loxone producten zal zijn voor installateurs? m.a.w zal er veel ruimte zijn voor onderhandeling bij een Loxone dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Loxone hanteert vaste prijzen, als er dealers "stunten" zonder toestemming van Loxone dan krijgen zij geen nieuwe producten meer van Loxone. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen 8)
Dit is ook te zien in de verschillende webshops, de verschillen zijn centen werk.

Goedkoper uit via de officiële weg kun je alleen door goedkopere bewegingsmelders/voedingen/centraal kast etc. te kopen.

Een andere optie is om op ebay.de of loxforum marktplaats te kijken hier komt zo nu en dan ook wat langs, echter heb je dan vaak geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
Anoniem: 726923 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 22:24:

Voor een goede multi zone verwarming hoeft een verwarmingsketel niet extra aangestuurd te worden. Wat Loxone hiervoor aanbied is ruim voldoende, maar het kan ook zonder probleem de meest complexe verwarming sturingen aan,
Dit laatste kun je met 0-10V, KNX, IP, Modbus, RS232, RS485,.... dit is veel meer dan aan/uit, dus als je de nodige kennis hebt is een vergaande integratie zeker geen probleem.
Dat is die smart connect van ISE (http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Vaillant) dus een heel nette oplossing. Neem aan dat Loxone er geen moeite mee heeft om deze KNX aan te sturen?

(Edit: Mijn doel is dus om m'n warmtepomp zo aan te kunnen sturen dat ie dus aanspringt bij multizoneverwarming, ook als ik bijvoorbeeld alleen de badkamer op temperatuur wil houden. Of als ik de convectorradiator in een slaapkamer wil gebruiken.)

[ Voor 14% gewijzigd door minitrue op 03-05-2016 09:59 . Reden: Aanvulling ]

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Sjembecks schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:00:
Loxone hanteert vaste prijzen, als er dealers "stunten" zonder toestemming van Loxone dan krijgen zij geen nieuwe producten meer van Loxone. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen 8)
Dit is ook te zien in de verschillende webshops, de verschillen zijn centen werk.

Goedkoper uit via de officiële weg kun je alleen door goedkopere bewegingsmelders/voedingen/centraal kast etc. te kopen.

Een andere optie is om op ebay.de of loxforum marktplaats te kijken hier komt zo nu en dan ook wat langs, echter heb je dan vaak geen garantie.
Hoe wil Loxone dat gaan controleren dan? Via een website kan ik snappen maar via een installateur waar je een gehele installatie afneemt en met hem een scherpe prijs afspreekt? Hypothetisch: je kent een installateur en die is bereid jou het spul voor inkoopprijs te leveren mits hij de hele opdracht krijgt (incl. andere installatiewerkzaamheden). Lijkt mij oncontroleerbaar voor Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:03:
[...]

Hoe wil Loxone dat gaan controleren dan? Via een website kan ik snappen maar via een installateur waar je een gehele installatie afneemt en met hem een scherpe prijs afspreekt? Hypothetisch: je kent een installateur en die is bereid jou het spul voor inkoopprijs te leveren mits hij de hele opdracht krijgt (incl. andere installatiewerkzaamheden). Lijkt mij oncontroleerbaar voor Loxone.
In dat geval krijg je korting op de totale order (hardware, installatie en configuratie) en daar zal Loxone geen moeite mee hebben lijkt me. Het beleid lijkt me erop gericht dat de installateurs een gezonde marge kunnen maken op de hardware zodat het voor hun aantrekkelijk is om Loxone weg te zetten, terwijl tegelijkertijd de internetprijzen consistent zijn zodat de eindgebruiker niet het gevoel heeft genaaid te worden. Bij zo'n beetje alle andere hardware die een installateur levert en die online tientallen procenten goedkoper is dan de catalogusprijs heb je dat gevoel standaard wel :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Iemand enig idee hoe dimmen werkt met een touch tree schakelaar. Ik snap dat er 5 aanrakingspunten op deze schakelaar zitten en dat je ieder punt een actie zou kunnen geven. Maar hoe zou het dimmen in zijn werk gaan. Je kunt immers niet net als bij een conventionele schakelaar dimmen door te draaien aan een knop oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 22:20:
Iemand enig idee hoe dimmen werkt met een touch tree schakelaar. Ik snap dat er 5 aanrakingspunten op deze schakelaar zitten en dat je ieder punt een actie zou kunnen geven. Maar hoe zou het dimmen in zijn werk gaan. Je kunt immers niet net als bij een conventionele schakelaar dimmen door te draaien aan een knop oid.
Toets ingedrukt houden = dimmen tot aan het ingestelde minimum, als dat bereikt is wordt de lichtintensiteit weer groter tot het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-04 22:20
Anoniem: 757697 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:39:
Hallo iedereen,
ik lees al jaren mee op tweakers maar heb nu eindelijk beslist een account aan te maken om iets bij te dragen ;) . Ik las hierboven dat enkele mensen interesse hebben in de Railduino, ik heb ik de tcp versie in huis en wilde even een paar echte foto's met jullie delen.
Over de werking kan ik nog niets zeggen aangezien ik nog op een voeding en allerlei andere componenten wacht.

De Railduino moet samen met een Loxone miniserver en enkele KNX sensoren&actoren in een testkoffer worden gebouwd. Met die testkoffer wil ik dan wat gaan experimenteren en kijken wat mogelijk is, van zodra ik het geheel verbonden heb geef ik een update over de Railduino.

Naast de miniserver
[afbeelding]

Met de rj45 poort aan de rechterkant
[afbeelding]

Binnenin zit nog een usb poort
[afbeelding]

De 5A relais
[afbeelding]
toon volledige bericht
Al meer nieuws over deze extensie?

Ik wil ook Loxone installeren en deze extensie scheelt toch weer paar honderd euro :p
werkt deze na het verbinden met loxone als een gewone extensie? Alles visualiseren, drukknoppen programmeren op de extensie maar bvb een uitgang op de miniserver zelf sturen?

heb ik dan enkel deze extensie nodig?: http://shop.loxone.com/enen/rs485-extension.html

waarom voor de utp optie kiezen, wat zijn de voordelen hiervan? Is dit niet meer kwetsbaar?

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
De railduino, werk na instellen idd als `standaard` extensie.
Je hebt idd , de RS485 extensie nodig, De UTP verbinding is kwetsbaarder, valt je LAN uit werkt de Railduino niet meer.

LAN is handig als je bijvoorbeeld in de schuur wel LAN hebt liggen maar geen kabel naar je miniserver.
Daarnaast kun je de Railduino via LAN verbinden aan de Loxone GO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

-Tarantula- schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:31:
[...]

Al meer nieuws over deze extensie?
De extensie werkt naar behoren, de ingangen/uitgangen moeten elk apart ingesteld worden zoals beschreven staat in de railduino manual (te vinden op de site). Wanneer alles correct werd ingesteld, werkt de extensie als een "echte" extensie, dus visualisatie en programmatie is net dezelfde.

De 1-wire aansluiting heeft zijn beperkingen en kan enkel voor (5x) DS18B20 of DS2438 sensoren gebruikt worden. De meetwaarden komen overigens wel correct binnen :). De uitgangsrelays kunnen ook maar 5A schakelen, dus iets om rekening mee te houden. De RS485 aansluiting kan enkel gebruikt worden als slave, m.a.w. in combinatie met de Miniserver of ander master systeem, en dus niet om via de Railduino zelf nog RS485 extensies te sturen.

Je kan de Railduino op 2 manieren aan de Miniserver koppelen;
via Modbus RTU: * Miniserver -> RS485 extensie -> Railduino
via Modbus TCP: * Miniserver -> netwerkswitch -> Railduino

Ik heb de TCP versie gekozen omdat de verbinding dan via netwerkkabel loopt en de Loxone RS485 extensie niet nodig is. (zo goedkoop mogelijk he :P ). Hierbij toch enkele opmerkingen!
-De connectie is stabiel (ook na zonder spanning zetten blijft de verbinding Miniserver - Railduino behouden) en heb ik nog geen problemen ondervonden.
-MAAR de reactietijd kan soms wat varieren, een relay aansturen gebeurd niet steeds direct (1 sec vertraging). Dit is niet altijd het geval maar het valt voor. De oorzaak ligt bij de TCP connectie en de communicatie zou via de RS485 verbinding altijd direct moeten zijn. Dit is iets om rekening mee te houden en kan de meerkost van de Loxone RS485 extensie het waard maken.

Ik loop momenteel stage en heb niet veel tijd voor de testkoffer, ik hoop de lampjes en drukknoppen volgende week in te bouwen.

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/q9brtd1d1/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Lijkt mij wel interessant, moet binnenkort mijn onderdelen bestellen.
Vraag me enkel af of deze railduino betrouwbaar genoeg is om toch jaren dienst te doen.

nuja, voor het geld kan ik de gok wagen denk ik en dan achteraf nog steeds een reguliere extensie kopen (2 om deze railduino te vervangen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Anoniem: 757697 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:45:
[...]

-MAAR de reactietijd kan soms wat varieren, een relay aansturen gebeurd niet steeds direct (1 sec vertraging). Dit is niet altijd het geval maar het valt voor. De oorzaak ligt bij de TCP connectie en de communicatie zou via de RS485 verbinding altijd direct moeten zijn. Dit is iets om rekening mee te houden en kan de meerkost van de Loxone RS485 extensie het waard maken.
Ik gebruik thuis IP-Symcon op een Mac Mini en een Odroid C2 in combinatie met een Wago-plc. Aan de Wago hangen de inputs waar pulsdrukkers en pir-sensoren op aangesloten zijn en de outputs die relais bekrachtigen. IP-Symcon pollt de inputs elke ~100ms via modbus/tcp zodat een pulsdrukker ook snel en betrouwbaar werkt (er draait wel een stukje code om een digitale input 500ms hoog te houden als hij van laag naar hoog gaat). Relais worden instant aangestuurd, er zit zeker geen seconde vertraging in.

Ik neem aan dat de Loxone Miniserver de busmaster is en de Railduino de slave? Vreemd dat er dan zo'n vertraging in zit, aangezien de Miniserver het modbusverkeer initieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
[...]
Je kan de Railduino op 2 manieren aan de Miniserver koppelen;
via Modbus RTU: * Miniserver -> RS485 extensie -> Railduino
via Modbus TCP: * Miniserver -> netwerkswitch -> Railduino
Volgens mij is het niet mogelijk met een gewone RS485 extensie... de railduno documentatie lijkt te suggereren dat dit een Modbus (over RS485) extensie moet zijn. http://www.sedtronic.cz/s...Railduino-v1.3-EN-min.pdf
[...]

Ik loop momenteel stage en heb niet veel tijd voor de testkoffer, ik hoop de lampjes en drukknoppen volgende week in te bouwen.

[afbeelding]
Ziet er sjiek uit. _/-\o_
Moet je je vak maar van maken na je stage ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HiBe op 11-05-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
info via loxone site over modbus extensie:
http://www.loxone.com/ene...nication-with-modbus.html
MODBUS BASICS

Modbus is a serial communications protocol that is based on the RS-485 standard. Modbus uses the master-slave arrangement where one device initiates all the communication activity.

In a Loxone system the Modbus Extension is the master device and it can be connected with up to 32 slave devices on a 2-wire bus (exactly how RS-485 is wired with a twisted pair connecting A and B on each device).

Modbus is chiefly used in industrial control applications. A wide variety of transmitters, frequency converters, actuators, room controllers etc are already equipped with a Modbus interface.
Dus zal de modbus extensie zijn, is iets duurder dan de rs485 extensie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
-Tarantula- schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:24:
Lijkt mij wel interessant, moet binnenkort mijn onderdelen bestellen.
Vraag me enkel af of deze railduino betrouwbaar genoeg is om toch jaren dienst te doen.

nuja, voor het geld kan ik de gok wagen denk ik en dan achteraf nog steeds een reguliere extensie kopen (2 om deze railduino te vervangen :p)
Je kunt dit ook doen met industriële hardware zoals een Wago-plc. Het is duurder dan een Railduino maar wel super schaalbaar en omdat je met losse relais werkt kun je ze makkelijk vervangen bij een defect en afstemmen op de load die geschakeld moet worden (voor zware led-voedingen kun je bijv. beter solid state relais gebruiken). Zie Femme in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes" .
Pagina: 1 2 ... 43 Laatste