Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:27:
[...]

Ik neem aan dat de Loxone Miniserver de busmaster is en de Railduino de slave? Vreemd dat er dan zo'n vertraging in zit, aangezien de Miniserver het modbusverkeer initieert.
Ja zo is dat, de vertraging is ook niet continue, ik veronderstel dat het te maken heeft met het overige dataverkeer door mijn netwerk switch. Dit zou ik eens moeten testen..
HiBe schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:37:
[...]

Volgens mij is het niet mogelijk met een gewone RS485 extensie... de railduno documentatie lijkt te suggereren dat dit een Modbus (over RS485) extensie moet zijn. http://www.sedtronic.cz/s...Railduino-v1.3-EN-min.pdf

[...]

Ziet er sjiek uit. _/-\o_
Moet je je vak maar van maken na je stage ;)
Idd, het moet de Modbus extensie zijn.. al die verschillende namen/protocollen he 8)7
En bedankt, ik wil er graag mijn vak van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Dag allemaal,

Mijn zwager is een nieuwbouwwoning aan het bouwen en was in eerste instantie niet van plan om iets aan domotica te gaan doen. Nu heeft hij bij ons thuis mijn "hobby domotica" gezien (raspberry, domoticz, zwave , hue) en heeft mij gevraagd of we dat bij hem ook kunnen realiseren.

Omdat ik het hele verhaal met een raspberry en zwave toch redelijk onprofessioneel vind (vertraging, soms instabiel en hobby oplossingen) ben ik verder gaan zoeken en zo kwam ik hier terecht.

De wensen van mijn zwager zijn relatief eenvoudig, hij wil verlichting kunnen schakelen, een paar gordijnrails, en eventueel de vloerverwarming en voordeur-intercom. Alles via zowel meerdere schakelaars aan de muur, alsmede via de mobiele telefoon. Tot zover allemaal niets spannends.

Het grote nadeel is echter dat de bouw van de woning al onderweg is en er is bij het leggen van leidingwerk geen rekening is gehouden met een moderne topologie. Er zijn een aantal centraal-dozen welke vanuit de meterkast gevoed worden, vanuit de centraal-dozen lopen ook weer buizen richting traditionele schakelpunten, lichtpunten en stopcontacten. Het grootste deel van de woning bestaat uit in het werk gegoten betonnen wanden en vloeren/plafonds, achteraf sleuven frezen is dus geen optie meer.

Het trekken van datakabels vanaf de miniserver naar diverse pulsdrukkers is geen probleem. Dat gaat wel door de bestaande buizen. Er is echter geen ruimte om ook nog voor elk lichtpunt aparte 230v aders te trekken naar de miniserver.

Kortom, wat is naar jullie idee de beste manier om toch Loxone te integreren?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
Hou er rekening mee dat hoogspanning en laag spanning (utp) samen officieel niet door 1 electra buis mogen. Hierdoor zijn de mogelijkheden in bestaande bouw snel beperkt.

Een optie zou zijn om te kiezen voor de Loxone Air schakelaars, hierdoor vervalt de UTP kabel naar de meterkast. Dan is er meer ruimte over in de buizen om schakeldraden naar de meterkast te trekken, welke je dan aansluit op de Loxone of een extensies.

Dit wordt echter dan wel wat duurder, een air schakelaar kost €106,80,-.
Kun je niet overal met je schakeldraden naar de meterkast kun je een overwegen een Loxone Nano IO Air Hier op kun je 1 rolluik, of 2 lampen aansluiten (dimmen gaat niet) en krijg je 3 ingangen extra. Deze kost €110,- + een schakelaar van €46,80

Een andere optie enocean schakelaars toe te passen, deze zijn wat goedkopen, echter is dit ook draadloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Hier was ik inderdaad al bang voor. Ik had hem vooraf al gewaarschuwd dat hij beter extra buizen kon leggen, maar dat wilde hij niet.

Ben bang dat het dan toch een zwave systeem gaat worden.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zwakstroom en laagspanning (230V) door dezelfde buis kan wel als de isolatie voldoende is. In de praktijk komt het er op neer dat je goed afgeschermde kabels voor het bussignaal of 24V pulsdrukkers en netspanning zou moeten trekken. Ik betwijfel of je dan 3x2,5mm^2 + afgeschermde datakabel goed door een buis krijgt.

Als er ook nog een bussignaal verdeeld moet worden in een inbouwdoos waar ook 230V zit wordt het wel een erg moeilijk verhaal om een veilige installatie te doen.

Persoonlijk vind ik het waardeloos dat er nog woningen op deze manier gebouwd worden. Een centraaldozensysteem is totaal niet toekomstgericht. Loxone Air is wel een mooi systeem voor een retrofit vanwege de Nano IO Air-module met zes digitale inputs. Om een of andere reden bestaan er geen(?) vergelijkbare modules voor z-wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

De nano air is inderdaad wel mooi, maar omdat deze geen dimfunctie heeft valt die af. Dan zijn de zwave dimmers met dubbele input weer handiger. Helaas...

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Denk dat in een bestaande situatie en niet te groot huis Z-wave een betaalbaardere oplossing is als Loxone AIR, echter laten de controlers voor Z-wave vaak nog te wensen over. Ik denk echter dat dit een kwestie van tijd is voor dat deze beter worden.

Air is mooi, maar vaak 2x zo duur als Z-wave daarnaast kun je er nog niet mee dimmen.
Vindt de standaard dimmer extensie bij Loxone sowieso te duur, je kunt dan wel grijpen naar DMX.
Maar als ik dat topic doorlees wordt het voor mij al snel te ingewikkeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
minitrue schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:44:
[...]

Dat is die smart connect van ISE (http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Vaillant) dus een heel nette oplossing. Neem aan dat Loxone er geen moeite mee heeft om deze KNX aan te sturen?

(Edit: Mijn doel is dus om m'n warmtepomp zo aan te kunnen sturen dat ie dus aanspringt bij multizoneverwarming, ook als ik bijvoorbeeld alleen de badkamer op temperatuur wil houden. Of als ik de convectorradiator in een slaapkamer wil gebruiken.)
Vraagje: Heeft Loxone de volledige mogelijkheden om via KNX aan te sturen, dus bijvoorbeeld ook deze (ingewikkelde?) extentie om een Vaillant aan te sturen? Of is de KNX-interface van Loxone eerder een basisfunctionaliteit, die bijvoorbeeld alleen met lichtknopjes werkt?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
@minitrue
Of dit antwoord je verhelpt weet ik niet. Maar in de miniserver moet je groepsaddressen aanmaken die je kunt lezen of schrijven. Voor verlichting hebben ze een standaard blokje waar je addressen aan kunt koppelen, maar complexe schakelingen moet je zelf maken.
Op het internet wordt gesproken dat Loxone soms problemen geeft met KNX als de statussen verschillen tussen de groepsadressen en de variabelen in de Miniserver. Maar ik heb daar met mijn testopstelling nog geen problemen mee gehad. Ik heb wel goed gelet op de lees en schrijf adressen, maar het is niet meer dan een testsetup geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:09
Brains schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:45:
@minitrue
Of dit antwoord je verhelpt weet ik niet. Maar in de miniserver moet je groepsaddressen aanmaken die je kunt lezen of schrijven. Voor verlichting hebben ze een standaard blokje waar je addressen aan kunt koppelen, maar complexe schakelingen moet je zelf maken.
Op het internet wordt gesproken dat Loxone soms problemen geeft met KNX als de statussen verschillen tussen de groepsadressen en de variabelen in de Miniserver. Maar ik heb daar met mijn testopstelling nog geen problemen mee gehad. Ik heb wel goed gelet op de lees en schrijf adressen, maar het is niet meer dan een testsetup geweest.
Het helpt me weer een stapje verder. Zou het zo zonde vinden als ik alles behalve m'n verwarming met domotica zou kunnen aansturen. Heb inmiddels trouwens ook een reactie op m'n mailtje aan de mensen van Loxone:
De communicatie is naar KNX toe volledig open en is kwestie van met Ets de groepsadressen te programmeren die men dan verder in de Miniserver kan gebruiken, hier vind u meer info;
http://www.loxone.com/ene.../eibknx/Introduction.html
http://www.loxone.com/ene...ig/eibknx/data-types.html

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-09 08:27
Welke led dimbare inbouwspots gebruiken jullie bij je Loxone systeem. De originele van Loxone kosten €80,- terwijl een normale 230v led spot een keer €30 euro kost. Hier moet dat nog wel een dimbare schakelaar bij maar de loxone 5 punts schakelaar heb je in principe ook nodig.

En voor diegene die dimbare led spots gebruikt i.c.m. Loxone gebruiken jullie de officiële loxone extensie of werken jullie dan met de DMX extensie?

@ Femme:
Zou jij het aandurven om een nieuwbouwwoning volledig volgens de Loxone Tree standaard aan te leggen? Dus weg van het conventionele centraaldozen systeem maar dus wel met een SPOF?

[ Voor 18% gewijzigd door Huttenkloas op 19-05-2016 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:01:
Welke led dimbare inbouwspots gebruiken jullie bij je Loxone systeem. De originele van Loxone kosten €80,- terwijl een normale 230v led spot een keer €30 euro kost. Hier moet dat nog wel een dimbare schakelaar bij maar de loxone 5 punts schakelaar heb je in principe ook nodig.

En voor diegene die dimbare led spots gebruikt i.c.m. Loxone gebruiken jullie de officiële loxone extensie of werken jullie dan met de DMX extensie?
Bij een 230V led-lamp moet je maar hopen dat hij mooi over het hele bereik gaat dimmen zonder ongewenste bij-effecten zoals flikkeren of zoemen. De dimbare led-inbouwspot van Loxone kun je neem ik aan wel mooi dimmen net zoals bijvoorbeeld een Philips Hue-lamp. Als alternatief kun je ook werken met inbouwspots die op constante stroomsterkte of constante spanning via een led-driver worden goevoed en via dmx worden aangestuurd. EldoLed heeft goed spul en is ook populair in de Loxone-wereld. Inbouwspotjes haal je voor goede prijzen uit Chinese (ik heb er laatst nog wat gehaald bij Wedo Led.
@ Femme:
Zou jij het aandurven om een nieuwbouwwoning volledig volgens de Loxone Tree standaard aan te leggen? Dus weg van het conventionele centraaldozen systeem maar dus wel met een SPOF?
Loxone Tree is geen single point of failure dat het hele systeem bij falen platlegt. Alles dat aan Loxone Tree hangt zal niet meer werken, maar je zult bijvoorbeeld nog wel verlichting (die niet via Tree gestuurd wordt) vanuit de app kunnen bedienen.

De grootste SPOF in een Loxone-systeem is de Miniserver. Kapt die ermee dan heb je niets meer. Hij is wel makkelijk vervangbaar dus ik zou me er niet te druk om maken. Lig je er echt wakker van dan moet je een reserve-Miniserver kopen.

Wat ik jammer vind aan Tree is dat het geen open standaard is. Ik begrijp de enorme voordelen qua tijdsbesparing wel bij de installatie. Het biedt een mooie mix van de voordelen van KNX en Loxone (kortere installatietijd, prijzen die nog enigzins redelijk zijn en makkelijke configuratie met de voordelen van centrale aansturing).

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 19-05-2016 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Loxone heeft vandaag ook de Dali-extensie aangekondigd. Het was al bekend dat ie er zou komen:

http://www.loxone.com/blo...ichting-in-uw-smart-home/

Er kunnen maximaal 64 Dali-lampen op de extensie aangesloten worden. Als je meer lampen wil aansluiten kun je extra extensies toevoegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.loxone.com/blog/nlnl/wp-content/uploads/sites/8/2016/05/dali-extension.png

De verschillen Dali en dmx op een rijtje (uit de topicstart van Digital Multiplexed: lichtsturing via DMX):
  • Dmx-apparaten worden altijd in daisy chain aangesloten terwijl Dali een flexibele topologie ondersteunt met de mogelijkheid om de bus te splitsen in aftakkingen. Zo kan de bus bijvoorbeeld in stervorm of serieel (zoals dmx) aangelegd worden.
  • Dmx en Dali hebben beide een maximale kabellengte van circa 300 meter.
  • Dmx gebruikt drie- of vijf-aderige afgeschermde kabel met een vaste polariteit. Dali kan aangesloten worden met gewone twee-aderige kabel met een dikte van bij voorkeur 1,5mm2 en de polariteit van de aders maakt niet uit. Dit maakt de bekabeling eenvoudiger.
  • Bij Dali worden het signaal en voeding over hetzelfde aderpaar getransporteerd. De voeding wordt door een externe busvoeding geleverd. Bij dmx verzorgend de apparaten zelf de spanning op de bus en moeten dus voorzien zijn van een eigen voeding.
  • Dali-adressering ondersteunt 16 groepen met elk 64 adressen en per apparaat kunnen er 16 scènes opgeslagen worden. Elk apparaat heeft een uniek adres. Dmx ondersteunt 32 apparaten en 512 kanalen per output. Via Art-Net kunnen er afhankelijk van de protocolversie 40 tot 32.768 universes van 512 kanalen aangestuurd worden. Verschillende dmx-apparaten mogen naar hetzelfde kanaal luisteren.
  • Dali heeft een bitrate van 1.200bps versus 250.000bps voor dmx.
  • Dmx verstuurd continu met een vaste framerate van zo'n 44fps de 8-bit waardes van maximaal 512 kanalen. In een Dali-systeem wordt een commando eenmalig verstuurd. Naast commando's om een lamp direct naar een bepaalde lichtsterkte te sturen zijn er onder andere commando's om het dimniveau met één stap te verlagen of te verhogen met of zonder toepassing van de ingestelde fade-tijd. Dali biedt de mogelijkheid om commando's te broadcasten naar alle devices of individueel te adresseren aan de 64 devices in een groep.
  • Dali is bi-directioneel en heeft commando's waarmee de status van een lamp uitgelezen kan worden en bepaalde settings ingesteld kunnen worden. Zo kan bijvoorbeeld de fade-tijd uitgelezen of ingesteld worden en kan het device type van een lamp opgevraagd worden. Dmx is in de praktijk uni-directioneel en luistert dus alleen maar naar kanaalwaardes. Er is wel bi-directionele communicatie aan de laatste versie van het protocol toegevoegd zodat apparaten met behulp van RDM (Remote Device Management) geconfigureerd kunnen worden.
  • Dali kan slechts één commando per pakket versturen. Om alle 64 devices in een groep met verschillende waardes te verversen moeten er 64 commando's verstuurd worden. Dit kan tot een seconde innemen wat Dali ongeschikt maakt voor snelle dynamische lichteffecten. De bitrate van dmx biedt de mogelijkheid om alle 512 kanalen met een framerate van 44fps te verversen. Een hogere framerate is mogelijk als er minder kanaalwaarden verstuurd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-07 17:06
Is alleen maar interessant voor firma's en feestzalen, neen?

Een snelle google leert dat zo'n dali verlichting niet snel onder de 300 euro gaat per stuk :p (zit natuurlijk deel van die sturing in de lichtbron zelf natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
na een eerste inlees actie ga ik vermoedelijk voor loxone kiezen in de nieuwbouw.
Nu had ik daar nog enkele vraagjes over:

SVV of UTP ?
Loxone raad zelf utp aan, maar ik zie dat meeste svv gebruiken ?

Hoe controleer je de regeling van een radiator ?
Klep op de collector of eentje op de radiator zelf ?

Voor lichten te kunnen dimmen, is DMX dan aangeraden?
Of zou de dim extension ook een goede keuze zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Greenie op 21-05-2016 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Greenie schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 22:00:
na een eerste inlees actie ga ik vermoedelijk voor loxone kiezen in de nieuwbouw.
Nu had ik daar nog enkele vraagjes over:

SVV of UTP ?
Loxone raad zelf utp aan, maar ik zie dat meeste svv gebruiken?
UTP lijkt me toekomstigbestendiger omdat je het ook als netwerkkabel kunt gebruiken. Het is wellicht ook beter te gebruiken als communicatiekabel in een bussysteem.

Voor het aansluiten van drukknoppen op de digitale ingangen van de Miniserver heb je geen hoogwaardige kabel nodig. Zo'n beetje alles dat een 24V stroompje geleid zal functioneren. Voor 1-Wire heeft twisted pair denk ik wel een veel voordelen op het gebied van signaalkwaliteit.

SVV heeft ten opzichte van UTP als voordeel dat de aders dikker zijn. Volgens mij 0,50mm2 (in de specs staat 0,8mm maar dat lijkt me niet de ader-opperlvakte). Doorsnee UTP is AWG22 tot 28 (0,25 - 0,14mm2). Dikker is wel verkrijgbaar maar is duur, in ieder geval bij Conrad (0,50mm2 met acht aders begint bij € 3,55 per meter).

Ik gebruik thuis de goedkoopste CCA UTP-kabels van Conrad voor de 1-Wire en dat werkt tot nu prima met inmiddels 12 sensoren aangesloten in een lijntopologie ('aanvoer' en 'retour' data-aders gaan door dezelfde kabel en worden in de verdeelkast op rijgklemmen doorverbonden, lengte van de lijn is dus het dubbele van de lengte van de kabels). Dezelfde kabels gebruik ik ook voor de drukknoppen en om relais op afstand te bekrachtigen via de 24V outputs van een plc, ook dat gaat prima.

Ik heb overigens twee kabels per drukknop getrokken (één voor 1-Wire en één voor de drukknoppen). Je kunt het combineren in een enkele kabel. Voor 1-wire heb je vijf aders nodig (primaire en secundaire data getwist met GND plus een ader voor 5V en dan hou je de er drie over voor drie drukknoppen als je een common ground gebruikt. In de verdeelkast kun je de aders via 8-etage klemmen van Weidmüller of Wago doorverbinden.

Ga je de kabel gebruiken voor led-verlichting dan heeft SVV wel voordelen vanwege de dikte en het lagere spanningsverlies.
Voor lichten te kunnen dimmen, is DMX dan aangeraden?
Of zou de dim extension ook een goede keuze zijn?
DMX leent zich uitstekend voor het dimmen van rgb led-verlichting. EldoLed maakt goed drivers om led-verlichting aan te sturen op constante spanning of constante stroomsterkte.

Als je goedkoop 230V lampen wil dimmen, zoek dan op Ali Express naar de 'DMX302' drie-kanaals dmx-dimmer voor 230V verlichting. Ze werken hier prima en kosten maar 15 euro per kanaal in plaats van de 112 euro per kanaal die je betaald voor de Dimmer Extension van Loxone.

[ Voor 15% gewijzigd door Femme op 21-05-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Lijkt wel interessant, als ik deze dimmers aansluit op een dmx extensie zou ik deze gewone moeten kunnen configureren en bedienen via de MS?

natuurlijk de kost van de dmx Extensie niet vergeten + de digitale ingangen die je bij de loxone dimmer krijgt (8), dan is dit niet interessant voor 3 kanalen, vanaf meer dan 4 wordt het pas interessant maar verlies je nog steeds digitale ingangen en moet je deze dan met een gewone extensie van 398 euro erbij nemen... :p of zo'n arduino, maar dit kost je ook weer een extra extensie en is niet 1,2,3 geconfigureerd lijkt me :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
-Tarantula- schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:28:
Lijkt wel interessant, als ik deze dimmers aansluit op een dmx extensie zou ik deze gewone moeten kunnen configureren en bedienen via de MS?

natuurlijk de kost van de dmx Extensie niet vergeten + de digitale ingangen die je bij de loxone dimmer krijgt (8), dan is dit niet interessant voor 3 kanalen, vanaf meer dan 4 wordt het pas interessant maar verlies je nog steeds digitale ingangen en moet je deze dan met een gewone extensie van 398 euro erbij nemen... :p of zo'n arduino, maar dit kost je ook weer een extra extensie en is niet 1,2,3 geconfigureerd lijkt me :p
In de meeste huizen wil je wel meer dan drie lampen dimmen lijkt me. Als er dimbare led-verlichting nodig is en je werkt met led-strips of inbouwleds waar een constant voltage of constant current driver voor nodig dan is dmx het uitgewezen protocol om de drivers aan te sturen. De kosten van de dmx-extensie kun je dan over tientallen lichtpunten verdelen.

In mijn huis heb ik vooral led-verlichting met enkele 230V halogeen hanglampen boven tafels die via zo'n goedkope DMX302-dimmer worden gedimd. Bij langzame fades kun je wel zien dat hij geen interpolatie doet. Voor normaal faden (bijvoorbeeld in vijf seconden van min naar max) in combinatie met halogeen is de fade vloeiend.

Extra inputs kun je goedkoop via Modbus I/O-module zoals een Railduino toevoegen. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt met drukknoppen aangezien de responstijd dan best wel belangrijk is. Heb je echt veel digitale inputs en outputs nodig dan zou ik kijken naar een Wago-plc, dat is op een gegeven moment goedkoper dan Loxone-extensies bijkopen en je kunt fijnmazig modulair uitbreiden. Een module met vier ingangen of uitgangen haal je voor minder dan 15 euro gebruikt van eBay.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-03-2024
Loxone en klik aan en klik uit

Weet iemand of je klik aan en klik uit aan loxone kan koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Femme schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:45:
[...]
..... De dimbare led-inbouwspot van Loxone kun je neem ik aan wel mooi dimmen net zoals bijvoorbeeld een Philips.....
[...]
Ik zie dat op de website van Loxone dat men nieuwe ledspots in het assortiment heeft opgenomen welke 40 euro kosten i.p.v 80 euro. Dan wordt het al interessanter.

Ik ben voor mezelf aan het berekenen welke artikelen ik van Loxone nodig heb voor mijn wensen. Echter zijn hierbij een aantal vragen naar voren gekomen:

-Hoe gashaard aansluiten, deze hebben vaak een rf afstandsbediening?
-Wat te doen met tv aansluiting, is het zinvol om dit stopcontact te kunnen bedienen, zo ja hoe doe je dit bedraad (via air is duidelijk)?
-Alarm via aanwezigheidsmelders hoe gaat deze af, hoe zorg je voor lawaai als je geen boxen hebt? en is het voldoende als je alleen op de gehele benedenverdieping en boven op de overloop aanwezigheidsmelders hebt?
-Kan de loxone tree samenwerken met vloerverwarming en stelventielen, en welk termisch stelventiel heb je nodig 230v of 0-10v?
-Normale drukknop kan Loxone deze ook bedienen?
-Rookmelder, hoe melding op telefoon wanneer er brand is?
-Hoeveel spots kunnen er op 1 dimmer extention worden aangesloten?
-Hoe kan je de Loxone een melding laten sturen naar je telefoon?
-De touch tree bedieningsknoppen kent een temp en vochtigheidsmeter, wat is het nut van deze functies wat kun je ermee, kan het bijv. dienen als thermostaat?

Iemand tips/antwoorden op de bovenstaande vragen?

[ Voor 36% gewijzigd door Huttenkloas op 26-05-2016 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Audi schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:49:
Loxone en klik aan en klik uit

Weet iemand of je klik aan en klik uit aan loxone kan koppelen
Direct kan dit niet, via een omweg wel je zou dan een Raspberry pi met RFXcom waarop bijvoorbeeld Domoticz staat via een http reqeust vanaf de Loxone kunnen sturen, echter is dit niet heel simpel :+

Deze zou je aankunnen sturen met een IR extensie

-Wat te doen met tv aansluiting, is het zinvol om dit stopcontact te kunnen bedienen, zo ja hoe doe je dit bedraad (via air is duidelijk)?)?
Nieuwe tv's kun je vaak sturen via het netwerk, je zou Loxone een signaal kunnen laten sturen via het netwerk waardoor de TV aangaat. Ik vraag me alleen af of Domotica een goed altenatief is voor de standaard afstand bediening. Ik denk eerder dat het interessant is om het andersom te doen.
Gaat je TV met een mediaspeler dat dan de verlichting automatisch in filmstand komt. Een geschakeld stopcontact is wel handig achter de tv om sluipverbruik te reduceren als je het huis verlaat.

-Alarm via aanwezigheidsmelders hoe gaat deze af, hoe zorg je voor lawaai als je geen boxen hebt? en is het voldoende als je alleen op de gehele benedenverdieping en boven op de overloop aanwezigheidsmelders hebt???
Via bijvoorbeeld de rookmelder AIR, alle verlichting knipperen gordijnen/rolluiken welke automatisch sluiten, radio/tv welke aangaat.. etc. etc.

-Kan de loxone tree samenwerken met vloerverwarming en stelventielen, en welk termisch stelventiel heb je nodig 230v of 0-10v?]
Loxone Tree werkt alleen samen met Loxone Tree stelventiele, alle andere ventielen kunnen wel aangesloten worden op een Loxone maar dan via de normale uitgangen. Het beste kun je of 24V of 0-10v stelventielen gebruiken, de 0-10V zijn regelbaar (half open bijvoorbeeld) 24V zijn open/dicht.

-Normale drukknop kan Loxone deze ook bedienen??
Ja, bij toepassen van een pulsdruk schakelaar, je moet dan een UTP kabel vanaf de schakelaar naar de centrale kast leggen, en aansluiten op een ingang van de Loxone mini server of extensie.

-Rookmelder, hoe melding op telefoon wanneer er brand is??
Zie hier.

-Hoeveel spots kunnen er op 1 dimmer extention worden aangesloten??
Licht aan het wattage van de lampen, op groep 1 mag 400watt (dus 8 halogeen spots van 50 watt).
Uitgang 2 tot en met 4, 210watt dus 4 halogeen spots van 50 watt. Kies je voor Led pots zijn dit er veel meer.

-Hoe kan je de Loxone een melding laten sturen naar je telefoon??
Zie opmerking Rookmelders

-De touch tree bedieningsknoppen kent een temp en vochtigheidsmeter, wat is het nut van deze functies wat kun je ermee, kan het bijv. dienen als thermostaat??
Ja, deze kunnen gezien worden als thermostaat, vooral i.c.m. de stel ventielen kun je dan de verwarming per ruimte gaan regelen. Of als de temperatuur te hoog wordt in een kamer automatisch de gordijnen dicht.
Daarnaast zou je bijvoorbeeld in de badkamer automatisch de ventilatie aan laten gaan als de luchtvochtigheid te hoog wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjembecks op 26-05-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Sjembecks mega thnx voor de moeite die je steekt in het beantwoorden van mijn vragen! Ik moet binnenkort leidingen gaan (laten) leggen en dan kan ik niet meer terug...

Deze zou je aankunnen sturen met een IR extensie

Ok dus een loze leiding van de gashaard naar meterkast? Kan je deze dan bedienen met je gsm/tablet bijv?

-Wat te doen met tv aansluiting, is het zinvol om dit stopcontact te kunnen bedienen, zo ja hoe doe je dit bedraad (via air is duidelijk)?)?
Nieuwe tv's kun je vaak sturen via het netwerk, je zou Loxone een signaal kunnen laten sturen via het netwerk waardoor de TV aangaat........ Een geschakeld stopcontact is wel handig achter de tv om sluipverbruik te reduceren als je het huis verlaat.

Dus waar te TV zit een netwerkkabel (was ik ook al van plan).
Hoe kan ik een stopcontact bedienen dan met Loxone, stroomdraad rechtstreeks naar meterkast en dan?

-Alarm via aanwezigheidsmelders hoe gaat deze af, hoe zorg je voor lawaai als je geen boxen hebt? en is het voldoende als je alleen op de gehele benedenverdieping en boven op de overloop aanwezigheidsmelders hebt???
Via bijvoorbeeld de rookmelder AIR, alle verlichting knipperen gordijnen/rolluiken welke automatisch sluiten, radio/tv welke aangaat..

Kan dit ook gekoppeld worden aan een alarm buitensirene, zo ja hoe?

-Normale drukknop kan Loxone deze ook bedienen??
Ja, bij toepassen van een pulsdruk schakelaar, je moet dan een UTP kabel vanaf de schakelaar naar de centrale kast leggen, en aansluiten op een ingang van de Loxone mini server of extensie.

Kan je ook dimmen met zo'n pulsdruk schakelaar?

-Hoeveel spots kunnen er op 1 dimmer extention worden aangesloten??
Licht aan het wattage van de lampen, op groep 1 mag 400watt (dus 8 halogeen spots van 50 watt).
Uitgang 2 tot en met 4, 210watt dus 4 halogeen spots van 50 watt. Kies je voor Led pots zijn dit er veel meer.

Als we de originele Loxone led spots gebruiken (http://shop.loxone.com/nlnl/led-spot-ww.html) hoeveel dan?

We hebben in totaal circa 50 spots. Waarvan 5 groepen (2 wc's, 2 hallen, overloop en bijkeuken) die op een bewegings/aanwezigheidsmelder aan/uit gaan. Verder in de woonkamer 9 spots (3 groepen), keuken 20 spots (3 groepen), speelkamer 5 spots (1 groep), slaapkamer 3 spots (1 groep), badkamer 6 spots (2 groepen).

-De touch tree bedieningsknoppen kent een temp en vochtigheidsmeter, wat is het nut van deze functies wat kun je ermee, kan het bijv. dienen als thermostaat??
Ja, deze kunnen gezien worden als thermostaat, vooral i.c.m. de stel ventielen kun je dan de verwarming per ruimte gaan regelen. Of als de temperatuur te hoog wordt in een kamer automatisch de gordijnen dicht.
Daarnaast zou je bijvoorbeeld in de badkamer automatisch de ventilatie aan laten gaan als de luchtvochtigheid te hoog wordt.

Om dit te kunnen doen moet je dus een leiding van cv ketel naar meterkast hebben en meerdere leidingen van vloerverwarming verdeler naar meterkast?

Ik had zelf het idee om onze installatie conventioneel aan te laten leggen qua leidingwerk dus met centraal dozen. Vervolgens :

- Een rechtstreekse verbinding tussen ventilatieunit en meterkast.
- Een rechtstreekse verbinding tussen CV-ketel en meterkast.
- Een rechtstreekse verbinding van Zonnepaneel unit naar meterkast.
- Loze leiding (is 1 voldoende?) van vloerverwarming verdeler naar meterkast.
- Een loze leiding van iedere schakelaar naar de meterkast.
- Belangrijke stopcontacten rechtstreeks naar de meterkast?
- Loxone tree touch schakelaars daar waar anders een kamerthermostaat zou zitten
- Loxone tree touch schakelaars in badkamer (tbv ventilatie)
- Een stroompunt voor een I-pad wall mount
- Loze leidingen tbv. co2 sensor in keuken en ouder slaapkamer
- Loze leiding van automatisch hek naar meterkast
- Loze leiding van automatische rolluik naar meterkast
- Loze leiding van schuur naar meterkast

Daarbij de volgende aannames:
- Ik heb 2 schakelaar tbv buitenverlichting 1 voor het huis en 1 achter het huis. Als ik bij beide een loze leiding aanleg naar de meterkast dan kan ik dus buiten verlichting besturen met Loxone, tijdslot erop etc.?
- Ik heb nu in de keuken 4 dimmers naast elkaar zitten kan dit 1 loxone touch schakelaar worden als er een loze leiding naar de meterkast loopt?
- volgens de loxone standaard kan je voor je wasmachine een kabel trekken naar de meterkast en dan kan je de wasmachine aan uit zetten (de stroom altans)? hoe gaat dit dan in zijn werk waar sluit je de kabel dan aan? aan het stopcontact?

Heb ik hier nog rare dingen bij staan? Ik zou er voor kunnen kiezen om de spots, dimmers etc volgens Loxone tree te doen, maar dan kan ik mijn woning nooit meer conventioneel krijgen? iemand nog ideeën tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Huttenkloas op 27-05-2016 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Gas haarde bieden vaak ook een domotica oplossing aan, ik weet dat Kal-fire (haarde merk) een domotica kalbel mee kan leveren wat dit precies inhoudt weet ik niet precies, maar met een loze leiding ben je overal zowiezo van af.

De buiten sirenen voor het alarm kun aansluiten op een uitgang van een Loxone.

Ja dit kan, je hebt dan wel een dubbele pulsdrukker nodig (naar boven naar beneden), en twee ingangen op de Loxone

Opmerkingen op jouw lijstje:
Ik had zelf het idee om onze installatie conventioneel aan te laten leggen qua leidingwerk dus met centraal dozen.

Dit gaat in samenwerking met Loxone niet werken, alle schakelaars moeten direct naar de centrale kast (niet door de centraaldoos), vanuit deze centrale kast ga je naar je lampen/stopcontacten. Dit kan via een centraaldoos. Tip neem 3/4 electra leidingen ipv 5/8 leidingen. Hier kunnen meer drade door.

- Loze leiding (is 1 voldoende?) van vloerverwarming verdeler naar meterkast.
Als je kiest voor Loxone Tree verntile is dit meer dan voldoende, andere optie is om een extensie boven de vloerverwarming verdeleren een Loxone/Railduino te hangen waarop je de ventiele aansluit.

- Een loze leiding van iedere schakelaar naar de meterkast.
- Belangrijke stopcontacten rechtstreeks naar de meterkast?
Dit kan, hoe ik het gepland had is om 2 leidingen vanaf de centraal doos naar de meterkast te leggen.
vanaf de centraal doos naar de stopcontacten. Dit scheelt enorm veel leiding/draad, een nadeel is dat je wat minder flexibel bent.. Femme, is volgens mij juist een voorstander om alles naar de meterkast te brengen..

- Loxone tree touch schakelaars daar waar anders een kamerthermostaat zou zitten
- Loxone tree touch schakelaars in badkamer (tbv ventilatie)
- Een stroompunt voor een I-pad wall mount
- Loze leidingen tbv. co2 sensor in keuken en ouder slaapkamer
- Loze leiding van automatisch hek naar meterkast
- Loze leiding van automatische rolluik naar meterkast
- Loze leiding van schuur naar meterkast

Daarbij de volgende aannames:
- Ik heb 2 schakelaar tbv buitenverlichting 1 voor het huis en 1 achter het huis. Als ik bij beide een loze leiding aanleg naar de meterkast dan kan ik dus buiten verlichting besturen met Loxone, tijdslot erop etc.?
Klopt alles valt te programeren in Loxone, zelfs dat je lampen aangaag bij zons ondergang en dan bijvoorbeeld om 12 uur uit gaan.

- Ik heb nu in de keuken 4 dimmers naast elkaar zitten kan dit 1 loxone touch schakelaar worden als er een loze leiding naar de meterkast loopt?
Kijk deze uitleg/filpje even door, dan wordt het e.e.a. uit gelegd, Loxone is geen voorstander om heel veel schakelaars naar elkaar te zetten maar juist te werken met meerde sene's.
In de praktijk betekend dit dat je een bepaald dim niveau hebt bijvoorbeeld:
1x klikken (scene koken), lampen kook eiland 100%, lampen keukenblad 100%, lampen eet tafel 50%.
2x klikken (scene eten), lampen kook eiland 50%, lampen keukenblad 50%, lampen eet tafel 100%.

Dit kan tot een maximaal 8 scene's, in de praktijk moet je nooit meer dan 3 scene's per knop programmeren, anders sta je een uur voor de knop te drukken, en druk je 1 te ver kun je weer op nieuw beginnen 8)7

- volgens de Loxone standaard kan je voor je wasmachine een kabel trekken naar de meterkast en dan kan je de wasmachine aan uit zetten (de stroom altans)? hoe gaat dit dan in zijn werk waar sluit je de kabel dan aan? aan het stopcontact?
Dit snap ik ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Sjembecks schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:39:

Ja dit kan, je hebt dan wel een dubbele pulsdrukker nodig (naar boven naar beneden), en twee ingangen op de Loxone

- volgens de Loxone standaard kan je voor je wasmachine een kabel trekken naar de meterkast en dan kan je de wasmachine aan uit zetten (de stroom altans)? hoe gaat dit dan in zijn werk waar sluit je de kabel dan aan? aan het stopcontact?
Dit snap ik ook niet :P
Klopt niet volledig, dimmen kan je met één enkele drukknop, omhoog dimmen en naar beneden dimmen, probeer maar eens de loxone config software met de dimmer functieblock.

de wasmachine kan idd geschakeld worden via de miniserver of extensie, de uitgang van deze geeft 220V dus dan het stopcontact van de wasmachine apart naar de Miniserver trekken en in de zekeringskast natuurlijk zekeren en verbinden met 1 uitgang van de miniserver of extensie. Misschien wel nog een relais tussen de uitgang van de miniserver en wasmachine steken om deze te beschermen, 1 relais van miniserver biedt 5A maar is in werkelijkheid één van 10A.

natuurlijk met het stopcontact van de wasmachine te schakelen zal deze nog niet starten ;)
misschien dat deze in de toekomst nog een wifi verbinding krijgen (lijkt me niet onwaarschijnlijk)

[ Voor 7% gewijzigd door -Tarantula- op 27-05-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Loxone raad ook aan om een Air stekker er voor te gebruiken.
De air stekker meet ook stroom dus dan zou je wel via een push notificatie een bericht kunnen laten sturen wanneer de wasmachine klaar is.. geen stroom verbruik meer, dan een bericht.

Alleen starten/stoppen gaat niet en als de wasmachine's wifi gaan krijgen dan valt volgens mij het nut van een geschakeld stopcontact weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 16:10
Met deze; de Hue volledig werkend gekregen; https://www.loxforum.com/...-hue-mit-loxone-verwenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Wederom bedankt voor jullie feedback.

Bij een conventionele elektrische installatie komt de groepsleiding uit op één centraal geplaatste lasdoos, waarop alle stopcontacten, schakelaars en lichtpunten (soms ook een tweede centraaldoos) zijn aangesloten...

Dan kan ik dus niet alsnog een extra leiding trekken van de schakelaar naar de meterkast? Ik was namelijk op zoek naar een manier om conventioneel te combineren met Loxone, zodat je in de toekomst op één of andere manier je elektrische installatie nog via de ouderwetse manier kan gaan maken en ook omdat ik niet in iedere ruimte gebruik hoef te maken van Loxone zou dit goedkoper kunnen zijn.

Alternatief 1 is om van ieder punt in je woning te laten binnenkomen in de meterkast. Dit betekent zeer veel bedrading en buizen. Gevoelsmatig lijkt me dit vrij prijzig.

Alternatief 2. Volledig KNX/Loxone Tree, dan kun je dus bijv. de verlichting doorlussen naar de volgende spot, moet dit allemaal dezelfde groep zijn of is dit niet nodig? Hoe werkt dit met stopcontacten? Kan je van spot naar stopcontact en vice versa en de server weet dan wat wat is?

Waar ik dus mee worstel is: Wat is de meest kostenefficiënte manier om te werken van uitgaande van nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Bedrade domotica vraagt gewoon veel draad/pijp 8)

Om dit te reduceren kun je er voor kiezen om op iedere verdieping een centrale kast te maken.
Dit kan resulteren in meer extensie's wat de prijs dan ook weer opdrijft.

De vraag is ga je alles zelf doen of laat je het doen?
Zelf doen kost het veel tijd, pijp en draad kost niet heel de wereld.
Laat je het doen dan wordt het veel duurder i.v.m. uren geld en worden de tree schakelaars interessanter.

De Loxone Tree spots zou ik persoonlijk nooit kiezen, dit omdat je dan nooit meer naar standaard lampen kan, je kunt ook niet meer om Loxone heen. Leverd Loxone over 15 jaar nog wel tree spots?

Er is een optie om tradioneel later naar loxone om te bouwen, je kunt op wand inbouwdoze dubbele aansluitingen klikken zie hier . Dan kun je met 1 pijp naar de centraaldoos, en 1 pijp naar de loxone kast. De vraag is alleen wel ga je dan niet veel te veel pijp in je huis duwen waarvan je weet dat altijd de helft maar gaat gebruiken 8)7 . Ik denk dat het dan snel goedkoper/interresanter is om een railduino te kopen waarop je die kamers aansluit, je hebt dan toch de voordelen van domotica voor een betaalbare prijs.

Als ik een huis zou bouwen zou ik het volgende doen:
-Loxone kast begane grond
-Aparte kast op zolder voor loxone installatie verdieping/zolder.
-Deur contacten naar ieder buiten deur/raam (bijvoorbeeld Raam open verwarming kamer uit/alarm).
-Loxone Tree schakelaars, echter wel apart bedraad naar de centrale kasten, dit om als loxone failliet gaat je over kan naar een ander systeem bijvoorbeeld PLC's, KNX of wat dan de beste keus is :P
-bewegingssensor in hal/wc/overloop.

Domotica is nog volop in ontwikkeling en het eind is nog lang niet inzicht, een standaard installatie gaat zonder problemen 60jaar mee, bij domotica geloof ik niet dat je over 20 jaar nog steeds met deze Loxone miniserver werkt, er is dan allang een nieuwere versie...of hij is een keer kapot gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:42:
Wederom bedankt voor jullie feedback.

Bij een conventionele elektrische installatie komt de groepsleiding uit op één centraal geplaatste lasdoos, waarop alle stopcontacten, schakelaars en lichtpunten (soms ook een tweede centraaldoos) zijn aangesloten...

Dan kan ik dus niet alsnog een extra leiding trekken van de schakelaar naar de meterkast? Ik was namelijk op zoek naar een manier om conventioneel te combineren met Loxone, zodat je in de toekomst op één of andere manier je elektrische installatie nog via de ouderwetse manier kan gaan maken en ook omdat ik niet in iedere ruimte gebruik hoef te maken van Loxone zou dit goedkoper kunnen zijn.
Een conventionele installatie moet je alleen maar willen vanwege de lagere kosten. De flexibiliteit is nul. Als je later nog eens een wcd wil schakelen, bijvoorbeeld omdat er een staande lamp op is aangesloten, ben je aanwezen op draadloze oplossingen om het voor elkaar te krijgen, of je moet een schakeldraad door de bestaande leidingen en centraaldozen naar de verdeelkast trekken. Dat kun je misschien voor één wcd doen maar dan houdt het wel op.

Een installatie die in stervorm is aangelegd kun je altijd op de conventionele manier aansluiten. In plaats van centraaldozen gebruik je dan rijgklemmen in de verdeelkast om wcd's te verdelen over de groepen. Als je normale pulsdrukkers gebruikt (geen KNX of Loxone Tree) kun je die combineren met impulsrelais om lichtpunten te schakelen.

De vraag naar huizen met een slimme elektrische installatie gaat in de toekomst alleen maar toenemen. Het hangt natuurlijk af van de vraag of je de juiste koper treft. Een koper die van zijn huis een smarthome wil maken zal zeker meerwaarde zien in een installatie die in stervorm is aangelegd.
Alternatief 1 is om van ieder punt in je woning te laten binnenkomen in de meterkast. Dit betekent zeer veel bedrading en buizen. Gevoelsmatig lijkt me dit vrij prijzig.
Er is nog wel een middenweg mogelijk door meerdere onderverdeelkastjes waar de leidingen bijvoorbeeld per verdieping op binnenkomen, zodat de totale buislengte kleiner is en er minder koper nodig is. Per verdeelkastje zou je een Loxone Extension kunnen plaatsen.

In mijn huis heb ik op diverse plekken kleine relaiskastjes waar relais op een din-rail in zitten om bijvoorbeeld de ventielen van een vloerverwarmingsverdeler te schakelen. De relais worden centraal vanuit 24V digitale outputs van de plc bekrachtigd. Met een 16-aderige svv-kabel kun je vijftien relais bedienen (één ader voor common ground). Met twee 12-aderige svv-kabels zou je 11 relais en 12 pulsdrukkers (dus bijv. twee dubbele pulsdrukkers zes kamers) vanuit een verdeelkastje met de centrale verdeelkast kunnen verbinden.
Alternatief 2. Volledig KNX/Loxone Tree, dan kun je dus bijv. de verlichting doorlussen naar de volgende spot, moet dit allemaal dezelfde groep zijn of is dit niet nodig? Hoe werkt dit met stopcontacten? Kan je van spot naar stopcontact en vice versa en de server weet dan wat wat is?
Loxone Tree staat nu nog in de kinderschoenen. Er zijn weinig producten voor verkrijgbaar.

Verlichting zou ik echt in stervorm aanleggen en dan voor led-verlichting lekker in China gaan shoppen. Toevallig was ik deze week voor een klant op zoek naar betaalbare rgbw-verlichting. Inbouwspots met 3x3W rgbw leds heb je al voor 9 dollar. Je sluit er bijv. per ruimte 4 tot 8 stuks aan op een EldoLed PowerDrive die per vier kanalen zo'n 120 euro kost. Uiteindelijk ben je goedkoper uit en je ben flexibel om 230V, constant current of constant voltage verlichting te gebruiken.
Waar ik dus mee worstel is: Wat is de meest kostenefficiënte manier om te werken van uitgaande van nieuwbouw?
Ik zou buizen naar sensoren en verlichting in stervorm aanleggen. Wcd's individueel naar de verdeelkast kan wat teveel van het goede zijn, maar je kunt wel kijken naar een slimme verdeling. Bijvoorbeeld vertakken in een grotere behuizing waar je een Loxone Extension en wat rijgklemmen in kwijt kunt ipv een krappe centraaldoos die alleen geschikt is voor lasdoppen, of wcd's in logische groepen kunnen schakelen. Wat je ook zou kunnen doen is het linker stopcontact van een wcd altijd permanent voeden en de rechter op een schakeldraad die je centraal schakelt zodat je bijvoorbeeld staande lampen altijd kunt uitschakelen op dit contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Femme schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 14:08:
Een conventionele installatie moet je alleen maar willen vanwege de lagere kosten. De flexibiliteit is nul. Als je later nog eens een wcd wil schakelen, bijvoorbeeld omdat er een staande lamp op is aangesloten, ben je aanwezen op draadloze oplossingen om het voor elkaar te krijgen, of je moet een schakeldraad door de bestaande leidingen en centraaldozen naar de verdeelkast trekken. Dat kun je misschien voor één wcd doen maar dan houdt het wel op.
In principe hebben wij uitvoerig nagedacht over ons electraplan. Dat wil zeggen de stroompunten bepaald, de spots, waar willen we deze bedienen, waar komen staande lampen etc. (alle linker stopcontacten in de woonkamer bijv.) dit alles met een conventionele gedachte.
Er is nog wel een middenweg mogelijk door meerdere onderverdeelkastjes waar de leidingen bijvoorbeeld per verdieping op binnenkomen, zodat de totale buislengte kleiner is en er minder koper nodig is. Per verdeelkastje zou je een Loxone Extension kunnen plaatsen.

In mijn huis heb ik op diverse plekken kleine relaiskastjes waar relais op een din-rail in zitten om bijvoorbeeld de ventielen van een vloerverwarmingsverdeler te schakelen. De relais worden centraal vanuit 24V digitale outputs van de plc bekrachtigd. Met een 16-aderige svv-kabel kun je vijftien relais bedienen (één ader voor common ground). Met twee 12-aderige svv-kabels zou je 11 relais en 12 pulsdrukkers (dus bijv. twee dubbele pulsdrukkers zes kamers) vanuit een verdeelkastje met de centrale verdeelkast kunnen verbinden.
Hoe koppel je dan deze onderverdeelkastjes? en valt een railduino hier ook onder?
Loxone Tree staat nu nog in de kinderschoenen. Er zijn weinig producten voor verkrijgbaar.

Verlichting zou ik echt in stervorm aanleggen en dan voor led-verlichting lekker in China gaan shoppen. Toevallig was ik deze week voor een klant op zoek naar betaalbare rgbw-verlichting. Inbouwspots met 3x3W rgbw leds heb je al voor 9 dollar. Je sluit er bijv. per ruimte 4 tot 8 stuks aan op een EldoLed PowerDrive die per vier kanalen zo'n 120 euro kost. Uiteindelijk ben je goedkoper uit en je ben flexibel om 230V, constant current of constant voltage verlichting te gebruiken.
Voor een klant op zoek, ben je dan een installateur oid?

Over de tree (bus), klopt echter heeft het wel de producten die ik nodig denk te hebben zoals bewegingsmelder, stelventiel en touch schakelaar als in het assortiment hebben. Het wachten is op de rookmelders en rolluikmotortje en ik heb alles wat ik nodig denk te hebben. Ik ben zelf ook huiverig om volledig afhankelijk te zijn van 1 leverancier, echter geloof ik ook niet dat Loxone binnen 15/30 jaar van het toneel verdwenen zal zijn. En in principe als je het volgens de tree standaard aanlegt dan zou je toch desnoods de bekabeling kunnen verwisselen voor een ander bussysteem? Daarnaast lijkt me dit ook de goedkoopste manier voor nu...

Met stervorm bedoel je spot/lamp rechtstreeks naar de meterkast (ik weet niet wat stervorm inhoud)? Is het niet goedkoper om de verlichtingsgroepen die je hebt bedacht naar de meterkast te brengen (doorlussen)?

Daarnaast hoe bedien jij de leds uit china en hoe koppel je deze aan de loxone server? dmx?
Ik zou buizen naar sensoren en verlichting in stervorm aanleggen. Wcd's individueel naar de verdeelkast kan wat teveel van het goede zijn, maar je kunt wel kijken naar een slimme verdeling. Bijvoorbeeld vertakken in een grotere behuizing waar je een Loxone Extension en wat rijgklemmen in kwijt kunt ipv een krappe centraaldoos die alleen geschikt is voor lasdoppen, of wcd's in logische groepen kunnen schakelen. Wat je ook zou kunnen doen is het linker stopcontact van een wcd altijd permanent voeden en de rechter op een schakeldraad die je centraal schakelt zodat je bijvoorbeeld staande lampen altijd kunt uitschakelen op dit contact.
Zelfde vraag eigenlijk hoe ziet stervorm eruit?
Wat bedoel je vertakken in een grote behuizing, 3/4 leidingen?
Waar moet ik een loxone extension in kwijt kunnen en hoe koppel je deze dan weer aan de server?
Dat idee van linkerstopcontact vind ik wel een goede inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Sjembecks schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 16:22:
Bedrade domotica vraagt gewoon veel draad/pijp 8)

Om dit te reduceren kun je er voor kiezen om op iedere verdieping een centrale kast te maken.
Dit kan resulteren in meer extensie's wat de prijs dan ook weer opdrijft.
Ik vraag het aan Femme ook, hoe koppel je deze 2 centrale kasten?
De vraag is ga je alles zelf doen of laat je het doen?
Zelf doen kost het veel tijd, pijp en draad kost niet heel de wereld.
Laat je het doen dan wordt het veel duurder i.v.m. uren geld en worden de tree schakelaars interessanter.
Ik laat de ruwbouw sowieso doen zodat de aannemer, zodat hij tijdens de bouw nooit hoeft te wachten tijdens zijn werkzwaamheden.
De Loxone Tree spots zou ik persoonlijk nooit kiezen, dit omdat je dan nooit meer naar standaard lampen kan, je kunt ook niet meer om Loxone heen. Leverd Loxone over 15 jaar nog wel tree spots?
zijn het tree spots? http://shop.loxone.com/nlnl/led-spot-ww.html. Lijkt mij een gewone spot...
Er is een optie om tradioneel later naar loxone om te bouwen, je kunt op wand inbouwdoze dubbele aansluitingen klikken zie hier . Dan kun je met 1 pijp naar de centraaldoos, en 1 pijp naar de loxone kast. De vraag is alleen wel ga je dan niet veel te veel pijp in je huis duwen waarvan je weet dat altijd de helft maar gaat gebruiken 8)7 . Ik denk dat het dan snel goedkoper/interresanter is om een railduino te kopen waarop je die kamers aansluit, je hebt dan toch de voordelen van domotica voor een betaalbare prijs.
Die centraaldozen die kende ik nog niet. Maar hoe ga ik dit doen op de plek waar ik van 5 conventionele dimmers naar 1 tree schakelaar wilde gaan?

Waar zou jij die railduino dan plaatsen?
Als ik een huis zou bouwen zou ik het volgende doen:
-Loxone kast begane grond
-Aparte kast op zolder voor loxone installatie verdieping/zolder.
-Deur contacten naar ieder buiten deur/raam (bijvoorbeeld Raam open verwarming kamer uit/alarm).
-Loxone Tree schakelaars, echter wel apart bedraad naar de centrale kasten, dit om als loxone failliet gaat je over kan naar een ander systeem bijvoorbeeld PLC's, KNX of wat dan de beste keus is :P
-bewegingssensor in hal/wc/overloop.

Domotica is nog volop in ontwikkeling en het eind is nog lang niet inzicht, een standaard installatie gaat zonder problemen 60jaar mee, bij domotica geloof ik niet dat je over 20 jaar nog steeds met deze Loxone miniserver werkt, er is dan allang een nieuwere versie...of hij is een keer kapot gegaan.
Hoe koppel de de beide loxone installaties? of is dit niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:46:
[...]

In principe hebben wij uitvoerig nagedacht over ons electraplan. Dat wil zeggen de stroompunten bepaald, de spots, waar willen we deze bedienen, waar komen staande lampen etc. (alle linker stopcontacten in de woonkamer bijv.) dit alles met een conventionele gedachte.
Aan de plaatsing van de lampen hoeven jullie niets te veranderen. Om de lampen bedraad te kunnen schakelen of dimmen zal de voeding vanuit de verdeelkast naar de lamp getrokken moeten worden aangezien de schakelactoren, dimmers of dmx-gestuurde led-drivers zich in de verdeelkast bevinden.
Hoe koppel je dan deze onderverdeelkastjes? en valt een railduino hier ook onder?
De Loxone Miniserver en Loxone-extensies communiceren met elkaar via Loxone Link (feitelijk een can-bus). Hier heb je een twee-aderige kabel voor nodig. Om een extensie te koppelen die op een andere voeding is aangesloten (bijv. in een verdeelkast op de verdieping) moet je ook de aarde van de voedingen met elkaar verbinden zodat er geen potentiaalverschillen zijn. De Loxone Link mag maximaal 500 meter lang zijn dus genoeg flexibiliteit om bijvoorbeeld op de verdieping, in de garage of in de schuur extensies op te hangen.

Een Railduino communiceert via modbus/tcp over ethernet of modbus/rtu over rs-485. Voor het laatste heb je de Modbus-extensie van Loxone nodig. De communicatie over rs-485 schijnt bij een Railduino wat sneller te gaan dan over ethernet.

Het goed een Railduino is voor het aansluiten van extra pulsdrukkers weet ik niet. Ik zou daar graag ervaringen over horen. Bij een pulsdrukker is de reponstijd een stuk belangrijker dan bij een relais. Zonder snelle respons zijn acties zoals dubbel en driedubbel klikken niet goed af te vangen.
Voor een klant op zoek, ben je dan een installateur oid?
Ik klus wat bij :) .
Over de tree (bus), klopt echter heeft het wel de producten die ik nodig denk te hebben zoals bewegingsmelder, stelventiel en touch schakelaar als in het assortiment hebben. Het wachten is op de rookmelders en rolluikmotortje en ik heb alles wat ik nodig denk te hebben. Ik ben zelf ook huiverig om volledig afhankelijk te zijn van 1 leverancier, echter geloof ik ook niet dat Loxone binnen 15/30 jaar van het toneel verdwenen zal zijn. En in principe als je het volgens de tree standaard aanlegt dan zou je toch desnoods de bekabeling kunnen verwisselen voor een ander bussysteem? Daarnaast lijkt me dit ook de goedkoopste manier voor nu...
Ik heb de indruk dat Loxone hard aan het groeien is. Ze maken een goed product dat ik niet zomaar zie verdwijnen. Knx gaat ook wel werken over cat7-kabel. Mocht je later willen overstappen naar een ander bussysteem dan is het wellicht niet eens nodig om de bekabeling te vervangen.
Met stervorm bedoel je spot/lamp rechtstreeks naar de meterkast (ik weet niet wat stervorm inhoud)? Is het niet goedkoper om de verlichtingsgroepen die je hebt bedacht naar de meterkast te brengen (doorlussen)?
Met stervorm bedoel ik inderdaad dat lichtkringen (lichtpunten die op dezelfde voeding zitten) en eventueel ook wcd's die je wilt schakelen naar de verdeelkast worden getrokken, waar je ze via rijgklemmen aansluit op een relais, dimmer of led-driver.
Daarnaast hoe bedien jij de leds uit china en hoe koppel je deze aan de loxone server? dmx?
Led-spots dienen doorgaans op een constante stroomsterkte gevoed te worden. EldoLed maakt constant current drivers die afhankelijk van het type een stroomsterkte bereik van 200 tot 500, 1050 of 1400 mA hebben. Hiermee kun je zo'n alle led-spots aansturen.

Als je er meerdere op een kanaal van een driver aansluit dien je wel even na te denken aan de correctie manier van aansluiten (parallel of in serie) om het optimale uit de led en de driver te halen. Voorbeeld: als de driver een spanning van max 60V kan leveren een stroomsterkte van 1400mA en je hebt een led-spot die stroomsterkte van maximaal 350mA mag hebben en een spanning heeft van 30V kun je vier groepen van twee in serie aangesloten led-spots parallel (totaal dus acht) op de driver aansluiten om het maximale vermogen eruit te halen. Als je vier led-spots die op 700mA hun maximale lichtsterkte halen parallel aansluit op een driver die max 1400mA kan leveren dan krijgt elke spot maar 350mA en geven ze niet de maximale lichtsterkte.
Zelfde vraag eigenlijk hoe ziet stervorm eruit?
Met stervorm bedoelt men van eindpunt van de buis direct naar de verdeelkast dus dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.computerhope.com/jargon/s/star.gif

Maar met lichtpunten, wcd's of sensoren in plaats van computers :) .
Wat bedoel je vertakken in een grote behuizing, 3/4 leidingen?
Waar moet ik een loxone extension in kwijt kunnen en hoe koppel je deze dan weer aan de server?
Je zou hier een klemmenkast van bijvoorbeeld 40x60cm voor kunnen gebruiken. Je hebt ruimte nodig voor een extensie, rijgklemmen en eventueel een voeding (je kunt ook makkelijk 24V voor de extensie uit de centrale verdeelkast betrekken, naast een kabel voor Loxone Link, rs-485 of netwerk trek je dan ook een twee-aderige kabel voor de voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Femme schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:08:
[...]

In de meeste huizen wil je wel meer dan drie lampen dimmen lijkt me. Als er dimbare led-verlichting nodig is en je werkt met led-strips of inbouwleds waar een constant voltage of constant current driver voor nodig dan is dmx het uitgewezen protocol om de drivers aan te sturen. De kosten van de dmx-extensie kun je dan over tientallen lichtpunten verdelen.

In mijn huis heb ik vooral led-verlichting met enkele 230V halogeen hanglampen boven tafels die via zo'n goedkope DMX302-dimmer worden gedimd. Bij langzame fades kun je wel zien dat hij geen interpolatie doet. Voor normaal faden (bijvoorbeeld in vijf seconden van min naar max) in combinatie met halogeen is de fade vloeiend.

Extra inputs kun je goedkoop via Modbus I/O-module zoals een Railduino toevoegen. Ik weet alleen niet hoe goed dat werkt met drukknoppen aangezien de responstijd dan best wel belangrijk is. Heb je echt veel digitale inputs en outputs nodig dan zou ik kijken naar een Wago-plc, dat is op een gegeven moment goedkoper dan Loxone-extensies bijkopen en je kunt fijnmazig modulair uitbreiden. Een module met vier ingangen of uitgangen haal je voor minder dan 15 euro gebruikt van eBay.de.
Is deze dimmer nu een trailing edge dimmer of triac? op alie staat beide terwijl triac goedkope "brol" zou zijn en trailing edge het beste om LED's te dimmen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Nog iets nieuws van Loxone: de Touch Pure-drukknop afgewerkt in frameloos driedimensionaal design van glas.

Afbeeldingslocatie: http://shop.loxone.com/media/catalog/product/cache/10/image/600x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/l/o/loxone_touch_header_2.png

Net zoals de normale Touch-drukknop heeft hij vijf drukzones, ingebouwde temperatuurmeting en ingebouwde luchtvochtigheidssensor. De Touch Pure is verkrijgbaar in drie varianten voor Tree, Air en Nano IO Air. De versie voor Tree heeft als enige ook oriënteringslicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.loxone.com/tl_files/loxone/Content_images/full-screen/fullscreen_backlight.jpg

De prijs is € 178,80 voor de Tree- en Air-varianten en € 142,80 voor de variant die op een Nano IO Air aangesloten moet worden. Dat gaat dus wel richting knx-territorium qua prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 02-06-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
-Tarantula- schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 21:17:
[...]

Is deze dimmer nu een trailing edge dimmer of triac? op alie staat beide terwijl triac goedkope "brol" zou zijn en trailing edge het beste om LED's te dimmen... 8)7
Ik denk wel leading edge. Je hoort met filamentlampen een duidelijk zoemend geluid, wat bij een trailing edge dimmers niet aanwezig zou moeten zijn. In combinatie met halogeenlampen heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Femme schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:37:
De prijs is € 178,80 voor de Tree- en Air-varianten en € 142,80 voor de variant die op een Nano IO Air aangesloten moet worden. Dat gaat dus wel richting knx-territorium qua prijs.
Geef mij dan toch maar de Ekinex KNX modules voor die prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ze gaan wel hard bij Loxone, ben benieuwd waar ze staan over +-10 jaar.

Hoop dat ze voet aan de grond kunnen krijgen bij de Nederlandse installateurs, merk als ik rond vraag dat niemand ooit van Loxone heeft gehoord en bijna alle instalateurs gelijk naar KNX grijpen of systemen van
van bekende knoppen fabrikanten.

Mijn zus is aan het kijken naar een nieuwbouwhuis van Heijmans, daar komt standaard op de beganegrond Bush Jaeger Busch-free@home in, echter zijn de mogelijkheden hierin ook beperkter/duurder dan bij Loxone...

Ben benieuwd hoe de wildgroei van systemen beheerd gaan worden en of deze systemen straks met elkaar kunnen praten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
FYI:

Afgelopen weekend ben ik op bezoek geweest bij een Loxone specialist (ik neem aan dat reclame/de naam noemen verboden is) omdat ik alles toch weleens in werking wou zien. Deze specialist heeft van zijn woning zijn showroom gemaakt en werkt aan huis. Hij heeft nu een combinatie van KNX en Loxone omdat ten tijde van de bouw van zijn woning Loxone nog niet zoveel producten had als heden. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid en de vriendelijkere prijs t.o.v. KNX is hij zich gaan specialiseren in Loxone, mocht hij het opnieuw doen dan had hij alles met Loxone gelegd.

Installatietechnisch werkt hij normaliter nog gewoon met het centraaldozen systeem.
Hij ontwerpt de domotica installatie vaak zo dat de diverse lichtkringen d.m.v. een multi core kabel (bv 7x1,5) naar de meterkast of afzonderlijke domotica kast gelegd wordt voor de schakeldraden. Bepaalde centraaldozen zijn dan ook weer onderling gekoppeld.

Naast de Loxone bewegingsmelder AIR en Tree maken ze ook veel gebruik van Klemko bewegingsmelders en PIR sensoren (alarm) om deze gecombineerd te gebruiken voor alarm en verlichting. Dit omdat de bewegingsmelder Air/Tree meer opbouw is en sommige mensen (met name architecten) willen alleen inbouw in hun plafond. Nadeel is dan natuurlijk dat die punten apart naar de meterkast getrokken dienen te worden. Voordeel is weer minder afhankelijk van Loxone.

Volgens hem was het voordeel van de Tree met name dat de melders en Touch schakelaars geen batterij (die 2 jaar meeging) nodig hebben. Veel klanten van hem wouden niet in hun hagelnieuwe woning drukknopen met batterij.. eigenlijk vrij logisch.

Alles van Loxone doen dat raadde hij niet aan en zeker niet de spots. Dit omdat het aanbod van Loxone spots vrij summier is en iedereen wel weer een andere spot mooi vind. Wel werkte hij altijd met de de Loxone dimextensies omdat ze breed inzetbaar zijn, toe te passen voor gloei-, halogeen- en ledlampen. Van de railduino en de EldoLed PowerDrive/DMX had hij nog niet gehoord en hij was hier ook geen voorstander van omdat dit extra installatie/programmatie kosten met zich mee zal brengen waardoor het goedkoper zijn van zulke extensies maar de vraag is.

Wat ik ook een leuke feuture vond dat was de Elektronische Sleutel - iButton welke hij had geplaatst bij de voordeur en de achterdeur. Bij binnenkomst of verlaten van de woning gaat dan automatisch het alarm erop of eraf en begint de eerste scene bijv. thuiskomen te lopen.

Waar ik vooraf niet aan gedacht is dat de Relay Extension ook veelvuldig gebruikt wordt voor de stopcontacten en andere schakelingen.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is het maken van enkele scene's het belangrijkste want dat ga je het meest gebruiken. Zo kun je bijv. de scene douchen maken wat betekent dat de ventilatie direct harder gaat lopen en na het douchen nog 5 minuten door ventileert bijv. Er is dus geen vochtigheids meter in de badkamer nodig oid. Zo zijn er meerdere handige programeertrucjes die ervoor zorgen dat je minder apparatuur hoeft aan te schaffen en dat alles zo gebruiksvriendelijk werkt.

Voor mij persoonlijk was het installatie technisch (hoe de bedraging loopt) een eye opener;).

Maar heb ik het volgende goed:

Ik kan gewoon zijn denkwijze volgen qua centraaldozen (lichtkringen, stroomkringen) en zo'n multicore kabel.

M.b.t. de schakelaars, bewegingsmelders, rookmelders en alarm (pir) melders breng ik gewoon vanaf ieder punt een kabel naar de domotica kast. Zo blijf ik enigszins flexibel en heb ik geen vendor lock-in?

M.B.t de bewegingsmelder, rookmelder, pirmelders en spots ben ik dan geheel vrij.

Is er trouwens iemand van jullie die enkele speakers in het plafond in de keuken en badkamer hebben hangen en die aan hebben gesloten op anders dan de loxone music server? Ik vind die music server namelijk erg duur en zoek een alternatief om dit goedkoper te kunnen bewerkstelligen.

Hopende jullie een plezier te doen met de tips van een externe Loxone specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Huttenkloas schreef op zondag 05 juni 2016 @ 16:51:
FYI:

Afgelopen weekend ben ik op bezoek geweest bij een Loxone specialist (ik neem aan dat reclame/de naam noemen verboden is) omdat ik alles toch weleens in werking wou zien. Deze specialist heeft van zijn woning zijn showroom gemaakt en werkt aan huis. Hij heeft nu een combinatie van KNX en Loxone omdat ten tijde van de bouw van zijn woning Loxone nog niet zoveel producten had als heden. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid en de vriendelijkere prijs t.o.v. KNX is hij zich gaan specialiseren in Loxone, mocht hij het opnieuw doen dan had hij alles met Loxone gelegd.

Installatietechnisch werkt hij normaliter nog gewoon met het centraaldozen systeem.
Hij ontwerpt de domotica installatie vaak zo dat de diverse lichtkringen d.m.v. een multi core kabel (bv 7x1,5) naar de meterkast of afzonderlijke domotica kast gelegd wordt voor de schakeldraden. Bepaalde centraaldozen zijn dan ook weer onderling gekoppeld.
Dat is een manier om ondanks centraaldozen toch nog ieder lichtpunt onafhankelijk te kunnen schakelen of dimmen. Een centraaldozensysteem leg je aan vanwege de kostenbesparing. Wil je optimale flexibiliteit dan is een stervormig systeem veel beter. Alle wcd's in stervorm aanleggen is overkill maar voor verlichting en sensoren is het wel prettig om dedicated buizen te hebben. Voordeel hiervan is dat het makkelijker is om later nog eens iets toe te voegen dat je tijdens het ontwerp van de installatie niet had voorzien. Als het op zwakstroom werkt kan het prima door een bestaande buis waar zwakstroom doorheen gaat en ruimte is om een extra kabel doorheen te trekken.

Met een bussysteem zoals KNX of Loxone Tree kun je wel uit met minder buis. Je moet dan wel een apart buizensysteem voor de bus ontwerp zodat de buskabel niet langs netspanning gelegd hoeft te worden.
Volgens hem was het voordeel van de Tree met name dat de melders en Touch schakelaars geen batterij (die 2 jaar meeging) nodig hebben. Veel klanten van hem wouden niet in hun hagelnieuwe woning drukknopen met batterij.. eigenlijk vrij logisch.
Daarnaast werk bedraad gewoon betrouwbaarder en vaak ook wat sneller.
Alles van Loxone doen dat raadde hij niet aan en zeker niet de spots. Dit omdat het aanbod van Loxone spots vrij summier is en iedereen wel weer een andere spot mooi vind. Wel werkte hij altijd met de de Loxone dimextensies omdat ze breed inzetbaar zijn, toe te passen voor gloei-, halogeen- en ledlampen. Van de railduino en de EldoLed PowerDrive/DMX had hij nog niet gehoord en hij was hier ook geen voorstander van omdat dit extra installatie/programmatie kosten met zich mee zal brengen waardoor het goedkoper zijn van zulke extensies maar de vraag is.
Ik heb geen daadwerkelijke ervaring met het programmeren van dmx in Loxone Config. Geen idee of dat veel tijd moet kosten.

Als je door het hele huis met inbouw ledverlichting gaat werken dus niet lampen met standaard fittingen is het zonde om niet meteen dmx- of dali-gestuurde led-drivers te pakken. Het mooie van zo'n driver is dat hij helemaal zelf verantwoordelijk is voor het optimaal dimmen van de led, terwijl je bij het gebruik van de Loxone Dimmer Extension in combinatie met een domme driver afhankelijk bent van het samenspel tussen die twee. Het zorgt nog wel eens voor flikkerende leds als de driver via fase-afsnijding wordt gedimd. Een driver die je kunt besturen via een protocol zoals dmx, dali of Tree heeft het dimmen helemaal zelf in de hand. EldoLed gebruikt een combinatie van spanningsreductie en PWM om leds te dimmen en dat gaat mooi vloeiend.

Voor de prijs van een Dimmer Extension koop je bijna vier PowerDrives met in totaal 12 kanalen.

Een Railduino koppelen via modbus lijkt me niet zoveel werk. Wat wel goed is om rekening mee te houden is dat de relais op een Railduino maar een stroom van 5A mogen schakelen. Je kunt een Railduino dus eigenlijk alleen gebruiken om iets te schakelen waarvan de belasting bekend is en lager is dan 5A. Voor het schakelen van wcd's zijn ze niet geschikt, hiervoor heb je de Relay Extension met 14x 16A relais nodig (of je moet met de Railduino een hulprelais schakelen dat wel geschikt is voor 16A, maar dat is niet echt een elegante oplossing).
Waar het uiteindelijk op neerkomt is het maken van enkele scene's het belangrijkste want dat ga je het meest gebruiken. Zo kun je bijv. de scene douchen maken wat betekent dat de ventilatie direct harder gaat lopen en na het douchen nog 5 minuten door ventileert bijv. Er is dus geen vochtigheids meter in de badkamer nodig oid. Zo zijn er meerdere handige programeertrucjes die ervoor zorgen dat je minder apparatuur hoeft aan te schaffen en dat alles zo gebruiksvriendelijk werkt.
Als je de Loxone Tree Touch drukknoppen neemt krijg je temperatuur- en luchtvochtigheidsmeting er gratis bij zodat je de ventilatie wel op vraag kunt sturen :) .

Een douchescène achter een knopje stoppen klinkt leuk maar de vraag is of die functie in de praktijk ook gebruikt gaat worden door anderen dan jezelf.
Ik kan gewoon zijn denkwijze volgen qua centraaldozen (lichtkringen, stroomkringen) en zo'n multicore kabel.
Centraaldozen voor de wcd's kan prima. Om ook wcd's te kunnen schakelen met een Relay Extension zou je ze per drie of vier naar de verdeelkast kunnen trekken en er nog één of twee schakeldraden doorheen kunnen trekken om specifieke wcd's te kunnen schakelen.

Voor wat betreft de verlichting moet je je bedenken wat voor soort verlichting je wil gebruiken: 230V led-lampen met een standaard fitting en ingebouwde driver, of inbouw led-strips en led-spots die op zwakstroom worden gevoed via een constant voltage of constant current driver die centraal in de verdeelkast wordt geplaatst. In dat geval wil je de buizen scheiden van de netspanning. Je zou een apart centraaldozensysteem voor de verlichting kunnen maken, dat scheelt buis maar levert meer gedoe op met het doorverbinden van aders in de centraaldozen. Als je ooit nog met rgbw-verlichting aan de slag wil zou ik het niet doen aangezien je dan nog niet wegkomt met de kabel (rgbw-verlichting vereist veel meer aders).
M.b.t. de schakelaars, bewegingsmelders, rookmelders en alarm (pir) melders breng ik gewoon vanaf ieder punt een kabel naar de domotica kast. Zo blijf ik enigszins flexibel en heb ik geen vendor lock-in?

M.B.t de bewegingsmelder, rookmelder, pirmelders en spots ben ik dan geheel vrij.
Ja, stervorm = vrijheid :) .
Is er trouwens iemand van jullie die enkele speakers in het plafond in de keuken en badkamer hebben hangen en die aan hebben gesloten op anders dan de loxone music server? Ik vind die music server namelijk erg duur en zoek een alternatief om dit goedkoper te kunnen bewerkstelligen.
Sonos is wellicht een optie?

Hier kun je een sample file vinden om Sonos te bedienen met drukknoppen:
http://www.loxone.com/ene...-config/sample-files.html

En dan inbouwspeakers aan een Sonos Connect:AMP:
pricewatch: Sonos CONNECT:AMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 08:02
Ik heb wel eens gelezen dat het met de Logitech Squeezebox ook zou moeten lukken via loxone. Voordeel is dat deze een stuk goedkoper zijn dan Sonos. Ze zijn echter alleen nog 2e hands te verkrijgen.

Een andere mogelijkheid is met een Raspberry Pi de squeezebox software erop te zetten. Dit zou de kosten van de muziekserver terug kunnen brengen naar ongeveer 60 euro per zone. :)

De software van de squeezebox is open source en zou je dezelfde functionaliteit moeten geven. Als ik mijn spullen binnen heb zal ik er ooit een keer mee gaan experimenteren.

Ik hoor het ook graag als iemand anders nog een beter idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Ik wou werken met een denon avr (x1200w ofzo), deze heeft twee zones en zou via loxone te sturen zijn over het netwerk, zouden al basic commands in loxone config zitten.

Hoop dat dit werkt, zou wel moeten :)
die sonos gevallen hebben toch ook een standbyverbruik van een 2tal watt en zou dit willen terugdringen naar 1 centraal toestel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
-Tarantula- schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:37:
Ik wou werken met een denon avr (x1200w ofzo), deze heeft twee zones en zou via loxone te sturen zijn over het netwerk, zouden al basic commands in loxone config zitten.

Hoop dat dit werkt, zou wel moeten :)
die sonos gevallen hebben toch ook een standbyverbruik van een 2tal watt en zou dit willen terugdringen naar 1 centraal toestel
Veelbelovende specs dit toetsel. Waar plaatsen jullie zo'n versterker? In de woonkamer of in de domotica kast? Ik wil namelijk in de woonkamer alleen een tv aan de muur en verder zo simplistisch mogelijk. Eventuele receivers, apple tv etc. ben ik van plan om in een zwevend meubel te plaatsen en dan met een kleine ir reciever of iets dergelijks aan de tv te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Ik zou deze in m'n tv-meubel plaatsen en dan heb ik meteen een surround receiver voor home cinema en denk dan een extra luidsprekerkabel naar de badkamer te trekken en ook bij m'n tv-meubel te laten uitkomen in een afwerkingsplaatje van niko https://s.s-bol.com/imgba.../6/2/9200000043182633.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
-8Tarantula- schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:47:
Ik zou deze in m'n tv-meubel plaatsen en dan heb ik meteen een surround receiver voor home cinema en denk dan een extra luidsprekerkabel naar de badkamer te trekken en ook bij m'n tv-meubel te laten uitkomen in een afwerkingsplaatje van niko https://s.s-bol.com/imgba.../6/2/9200000043182633.jpg
Goed idee eigenlijk, als je hem dan toch aanschaft kan je hem inderdaad net zo goed gebruiken als een surround receiver. Bij ons in de woonkamer is echter alleen een sounbar mogelijk ivm waf. Iemand een suggestie voor een betaalbare passieve soundbar? Ik ben totaal geen audiofiel, ik hoor in weze het verschil niet tussen 2.1 en 7.1....

[ Voor 17% gewijzigd door Huttenkloas op 06-06-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Mr.Luigi schreef op woensdag 27 april 2016 @ 18:19:
[...]

Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien (en nadenken) om een volledig functionele connectie te krijgen met m'n cv-ketel (Remeha met OT). Tot nu toe lukt het me alleen om de ketel aan en uit te sturen vanuit Loxone (met als temp meting een simpele 0-10v thermostaat). Tot nu toe ben ik voor OT communicatie onderstaand tegengekomen:

UniPi Modbus - Ot module
Theben KNX - OT module

De Theben optie is vrij prijzig. De UniPi oplossing zou het overwegen waard zijn. Zeker als je een Modbus module zou aanschaffen voor uitbreiding met een Railduino. Heb echter nog geen referenties kunnen vinden die de unipi gebruiken als uitbreiding op Loxone.....

Voor mij is modulerend aansturen niet echt noodzakelijk, maar zou wel graag de systeemdruk aan Loxone willen doorgeven (vanuit de cv-ketel).

Overigens gebruik ik als stelventielen de Honeywell MT-4 (NC) van 24v. Die ben ik nog niet tegengekomen in dit topic. Qua prijs erg interessant en met 1 cat7 kabel kun je 7 ventielen aansturen. In de ventielen zit een was vulling, waardoor ik de ventielen openstuur met een vertraging van 2 minuten (dus eerst ketel aansturen en dan met vertraging pas het ventiel opensturen).
Ik heb mijn domotica specialist ook gevraagd, heb ik nog een thermostaat nodig en waar plaatsen we die. Hij gaf het antwoord: In iedere Touch Tree zit standaard een thermostaat en RH sensor, hiermee kunnen we de desbetreffende ruimte meten/monitoren en eventueel de temperatuur regelen. Nu rijst bij mij meteen de vraag moduleert de cv dan nog wel en is dit erg als hij dit niet doet. Ik ben geneigd in iedergeval een loze leiding te trekken in de keuken tbv thermostaat zodat we flexibel zijn en alsnog een slimme thermostaat kunnen plaatsen. We krijgen vloerverwarming in het hele huis en die zijn toch vaak gebasseerd op een constante temp 24 uur per dag? De beneden verdieping kan in principe dezelfde temp hebben de hele dag en de bovenverdieping uiteraard een wat lagere temp met de badkamer apart geregeld.

Hij zegt trouwens ook dat een 3 standenschakelaar tbv balansventilatie ook niet meer nodig is. De balansventilatie kan gewoon met telefoon worden bediend.

Zou het trouwens een idee zijn om in de meterkast een handmatige knop te creëren die wat licht in je woning creëert wanneer de miniserver gecrasht / down is? Zo zit je immers nooit in het donker. Is dit technisch mogelijk en betaalbaar. Het zou gaan om bijv. 1 lichtkring bedienen per ruimte, anders moet je al met staande lampen gaan werken in geval van nood.

Ben benieuwd naar jullie meningen over het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Heeft Loxone ook integratie met Apple HomeKit?

Gisteren heeft Apple zn dashboard voor smarthomes in iOS 10 aangekondigt:
Afbeeldingslocatie: http://s.blogcdn.com/slideshows/images/slides/392/210/4/S3922104/slug/l/wwdc-701-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Luigi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 15:38
Huttenkloas schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 00:41:
[...]

Ik heb mijn domotica specialist ook gevraagd, heb ik nog een thermostaat nodig en waar plaatsen we die. Hij gaf het antwoord: In iedere Touch Tree zit standaard een thermostaat en RH sensor, hiermee kunnen we de desbetreffende ruimte meten/monitoren en eventueel de temperatuur regelen. Nu rijst bij mij meteen de vraag moduleert de cv dan nog wel en is dit erg als hij dit niet doet. Ik ben geneigd in iedergeval een loze leiding te trekken in de keuken tbv thermostaat zodat we flexibel zijn en alsnog een slimme thermostaat kunnen plaatsen. We krijgen vloerverwarming in het hele huis en die zijn toch vaak gebasseerd op een constante temp 24 uur per dag? De beneden verdieping kan in principe dezelfde temp hebben de hele dag en de bovenverdieping uiteraard een wat lagere temp met de badkamer apart geregeld.
Voor het meten van de temperatuur (en RH en andere waarden) zijn meerdere oplossingen beschikbaar (1-wire, analoog). Het meten is opzich het probleem niet (denk ik).

Het aansturen van de ketel en het uitlezen van alle informatie uit de ketel is icm Loxone lastiger. Zoals eerder gezegd in dit topic zit het modulerende in de ketel en niet in de thermostaat. Of je veel wint met een modulerende ketel als je (bijna) overal vloerverwarming hebt liggen, valt te betwijfelen (zie ook dit bericht).

Persoonlijk zou ik de winst van het modulerende zo opgeven als ik m'n thermostaat mooi in de ipad kan weergeven (en geen losse thermostaat meer aan muur). Echter wil ik ook graag (alle) parameters uit de ketel uit kunnen lezen (oa druk, ingestelde temperaturen qua tapwater, etc) en op basis hiervan bijv. een waarschuwing laten geven (waterdruk te laag). Voor zover ik het heb kunnen nagaan is OT (OpenTherm) de enige mogelijkheid om, mbt deze parameters, te communiceren met de ketel.

Bij ons thuis (nieuwbouw 1,5 jaar oud) is de gehele beneden verdieping ook voorzien van vloerwarming. Deze heb ik ingesteld op een vaste temperatuur en 's nachts slechts 1 graad lager. Wel laat ik dmv Loxone de vloerverwarmingspomp schakelen, zodat deze niet onnodig draait. Met een communicatie tussen de cv-ketel en Loxone zou ik deze beter kunnen laten schakelen. Met de isolatie van de huidige nieuwbouwwoningen is de temperatuur aardig constant te houden.

De radiatoren op de bovenverdieping (incl. badkamer vloerverwarming en radiator) heb ik aangesloten op een verdeler en zet ik open/dicht mbv de genoemde Honeywell MT-24 ventielen. Echter is de warmwatertoevoer natuurlijk afhankelijk van de cv-ketel en deze wordt bij mij nog gestuurd op z'n eigen thermostaat die in de woonkamer hangt (en meet). Dus boven kan het pas opwarmen als het beneden koud genoeg is...... Met communicatie tussen de ketel en Loxone zou ik dit ook beter kunnen regelen....

Overigens laat ik de vloerverwarming van de badkamer gewoon meedraaien met de vloerverwarming van beneden (maw dit stelventiel staat altijd open).

Mijn ervaring is dat je met de huidige isolatie waarden je voor de bovenverdieping (op de badkamer na) bijna niet hoeft te stoken (zou het nog niet zonder radiatoren/vloerverwarming boven doen maar het schilt niet veel.....)
Hij zegt trouwens ook dat een 3 standenschakelaar tbv balansventilatie ook niet meer nodig is. De balansventilatie kan gewoon met telefoon worden bediend.
Zou het trouwens een idee zijn om in de meterkast een handmatige knop te creëren die wat licht in je woning creëert wanneer de miniserver gecrasht / down is? Zo zit je immers nooit in het donker. Is dit technisch mogelijk en betaalbaar. Het zou gaan om bijv. 1 lichtkring bedienen per ruimte, anders moet je al met staande lampen gaan werken in geval van nood.

Ben benieuwd naar jullie meningen over het bovenstaande.
Als je alle lampen/stopcontacten/etc dmv rijgklemmen in je meterkast aansluit, dan zou je een schakeling kunnen creëren waarbij je bepaalde lampen OF schakelt via je domotica relais EN/OF via een schakelaar in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09-2023
Ik ben bezig met het bouwen van een huis. Hierin zou ik graag Loxone willen toepassen.
Heb het nog niet helemaal uit kunnen werken omdat je zoveel opties heb.....

Heeft er iemand ervaring met de u::Lux tasters? https://u-lux.nl/
Zijn prijzig maar naar mijn idee veel flexibeler dan de Loxone tasters, of heb ik het mis? Begrijp het concept van de Loxone taster niet helemaal......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Luigi
R19i80k schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:37:
Ik ben bezig met het bouwen van een huis. Hierin zou ik graag Loxone willen toepassen.

Zijn prijzig maar naar mijn idee veel flexibeler dan de Loxone tasters, of heb ik het mis? Begrijp het concept van de Loxone taster niet helemaal......
Zelf geen ervaring met de u::Lux tasters, maar het schijnt wel te werken (zie). Zelf gebruik ik schakelaars van Jung. Icm de LS afdekplaatjes. Deze zijn makkelijk te gebruiken/programmeren icm Loxone. Zag nu dat ze (Jung) een (nog) mooiere strakke inbouw serie hebben.

Met wat KNX programmeer kennis zou je ook deze schakelaars kunnen inzetten icm Loxone (op de EIB bus).

Voor de netto prijzen kun je het beste Google raadplegen. De prijzen op de website van Jung kunnen nogal afschrikken, maar dit zijn 'ouderwetse' bruto prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
R19i80k schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:37:

Ik vind die Lux tasters maar duur, wil je er een temp meter bij dan kosten ze €319,- en volgens mij kunnen ze niks meer dan de touch schakelaars van Loxone zelf. Verschil zit hem in de visualisatie denk ik. Bij lux zie je bijv. dat je linksboven licht bediend en rechtsboven de muziek. Bij de Loxone touch schakelaar moet je zelf weten dat linksboven licht zit en rechtsboven muziek bijv.

Correct me if i'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ben het met Huttenkloas eens,

Vindt het erg veel geld voor een schakelaar waarop een schermpje zit waar je de pixels kunt tellen ;)
Voordat geld verwacht ik een scherm wat net zo goed is als mijn telefoon...

Kan me wel voorstellen dat je er 1 in de woonkamer wil hebben waarop de huidige temperatuur vermeld staat (ben zelf niet zo van de I-pads aan de muur), voor andere kamers zou ik kiezen voor Loxone air/tree of een normale pulsdrukker.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjembecks op 14-06-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
De schakelaars van Loxone vind ik helemaal niks om idd de rede dat je gewoon weg niet weet wat waar zit. Zelf zou ik het op een gegeven moment wel onthouden omdat je het zelf in elkaar schroeft maar voordat je het je wederhelft of je kinderen aangeleerd hebt.......
Ik zou overigens ook niet de temp van u::lux nemen. Dat kan je gemakkelijk via 1-wire zelf in elkaar klussen toch?

Dat Jung spul ziet er idd ook wel strak uit. Is dus goed aan Loxone te knopen? Of heb je daar andere programmeer software voor nodig?

Wat ik ook nog overweeg is om op centrale plekken bv. per verdieping een tab(let) op de muur te plakken.
Thermostaat verzetten kan je best 5 meter voor lopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
R19i80k schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:08:
De schakelaars van Loxone vind ik helemaal niks om idd de rede dat je gewoon weg niet weet wat waar zit. Zelf zou ik het op een gegeven moment wel onthouden omdat je het zelf in elkaar schroeft maar voordat je het je wederhelft of je kinderen aangeleerd hebt.......
Ik zou overigens ook niet de temp van u::lux nemen. Dat kan je gemakkelijk via 1-wire zelf in elkaar klussen toch?

Dat Jung spul ziet er idd ook wel strak uit. Is dus goed aan Loxone te knopen? Of heb je daar andere programmeer software voor nodig?

Wat ik ook nog overweeg is om op centrale plekken bv. per verdieping een tab(let) op de muur te plakken.
Je kunt er natuurlijk plakkertjes op doen (wel met plaatjes natuurlijk), zou er nog best leuk uit kunnen zien.. Trouwens heeft iemand zijn Loxone/domotica systeem op de afzuigkap aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Luigi
Of opa en oma die komen oppassen........ Zelf heb ik sommige schakelaars van Jung laten graveren (kost € 10,- per schakelaar). Ik heb het qua icoontjes zo basic mogelijk proberen te houden. Een nadeel van Loxone (of andere zoals u::Lux) schakelaars is dat deze (naar mijn mening) niet passen bij de rest van je stopcontacten/schakelmateriaal. Voor mij is dat laatste al een no-go.

Op het internet is veel te vinden over het knutselen van de 1-wire sensoren achter schakelaars, etc. In dit topic wordt het ook paar keer aangehaald. Zelf heb ik alleen een analoge (0-10v) temp. meter op Loxone aangesloten, maar stuur de CV (nog) aan met z'n eigen thermostaat. Ik gebruik de temp. meter nu alleen om de temperatuur uit te lezen en in de Loxone app weer te geven. Ik hoop in de toekomst wat tijd te vinden om OpenTherm communicatie tussen CV en Loxone uit te vogelen.....
24v schakelaars
De Jung schakelaar die ik (tot nu toe) heb gebruikt zijn heel simpel icm Loxone te gebruiken. De Jung 421X TSM schakelaars kun je krijgen met 2, 4, 6 of max. 8 schakelpunten. Je moet een voedingsdraad van 24v leggen en vanaf elk schakelpunt een draad terug die je aansluit op een Digital Input van Loxone Miniserver of Extension.

Nadeel is dat je met 8 schakelpunten niet uitkomt met 1 utp kabel, je mist dan de +24v draad. Zelf heb ik veelal de 4 puntsschakelaars in gebruik, waarbij ik dat probleem niet heb (1 van de 8 draden van de utp wordt dan de +24v draad). Bij die paar 8 punts schakelaars heb ik een extra utp kabel getrokken. Heb je twee 8 puntschakelaars naast elkaar dan kom je al in de knoei, want 3 utp kabels door een 3/4" buis is te krap. Dan zou je een los montagesnoer van 0,5mm2 mee moeten trekken voor de +24v.

Overigens zitten er in deze schakelaars ook ledjes die je ook nog kan aansluiten en aansturen (bijv. aanzetten als alle rolluiken naar beneden zijn en de licht uit), maar dat kost dan ook weer een utp kabel (en uitgangen op je Loxone plc). Je kan deze wel makkelijk in de serie van een schakelpunt zetten. Het ledje naast het betreffende schakelpunt ligt dan op als je op het schakelpunt drukt (gimmick).

KNX schakelaars
Hier heb ik zelf geen ervaring mee. De nieuwe Jung F50 controllers zien er mooi uit. Volgens mij zit er ook een temp sensor in (wellicht zelfs nog een RH of CO2 meter). Zou een mooie oplossing zijn ipv een losse thermostaat aan de muur, past het qua design direct bij de rest van het schakelmateriaal (wat je met een losse thermostaat of ipad/tablet niet hebt).

De crux van het KNX zit hem natuurlijk in het programmeren. Volgens mij moet je de adressen van de parameters van de betreffende KNX actuator/sensor importeren in Loxone (met een xml file). In Loxone komen deze adressen dan onder het EIB boompje en kan je ze gebruiken in je functieblokken. Deze adressen moet je eerst in ETS (KNX programmeer software) uitlezen/ophalen en exporteren. De gratis demo software van ETS zou genoeg moeten zijn voor het uitlezen en exporteren, althans dat laatste denk en hoop ik.

Helaas is zo'n Jung F50 KNX controller vrij prijzig om zomaar even aan te schaffen om te testen.... Toch ben ik gek genoeg om het eens te proberen, dus wie weet............. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Luigi, heb je een plaatje van jou gegraveerde schakelaar? Wel vet idee, zou je de Loxone touch schakelaars ook kunnen graveren? Wat trouwens wel lastig is, dat wanneer een schakelaar gegraveerd is je de functie niet meer kan wijzigen..

Je kunt trouwens wel het buitenraam gebruiken van een jung/gira en daar binnenwerk van Loxone inzetten. Moet je wel hopen dat de kleuren exact matchen..

[ Voor 29% gewijzigd door Huttenkloas op 16-06-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
In de omschrijving van de tree- air staat het volgende:

The Loxone Touch comes with a matching frame. It is compatible with the following switch ranges:
-Gira E2
-Merten M-SMART
T

Neem aan dat ze de kleuren hebben afgestemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
Mr.Luigi schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:41:
[...]
Of opa en oma die komen oppassen........ Zelf heb ik sommige schakelaars van Jung laten graveren (kost € 10,- per schakelaar). Ik heb het qua icoontjes zo basic mogelijk proberen te houden. Een nadeel van Loxone (of andere zoals u::Lux) schakelaars is dat deze (naar mijn mening) niet passen bij de rest van je stopcontacten/schakelmateriaal. Voor mij is dat laatste al een no-go.
Kijk dat is leuke info!

Glas en kunststof zijn twee verschillende materialen. Ben bang dat kleuren niet gaan matchen.
Ik neig dan toch meer naar een Jung taster, of taster met soortgelijke opbouw.
Huttenkloas schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:49:
Wel vet idee, zou je de Loxone touch schakelaars ook kunnen graveren? Wat trouwens wel lastig is, dat wanneer een schakelaar gegraveerd is je de functie niet meer kan wijzigen..
Glas graveren is niet onmogelijk. Alhoewel ik het betwijfel dat je iemand snel zal vinden die het voor je doet. Denk het makkelijkste om icoontjes/stickertjes op de Loxone schakelaar te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Luigi
Huttenkloas schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:49:
Luigi, heb je een plaatje van jou gegraveerde schakelaar? Wel vet idee, zou je de Loxone touch schakelaars ook kunnen graveren? Wat trouwens wel lastig is, dat wanneer een schakelaar gegraveerd is je de functie niet meer kan wijzigen..
M'n karma laat nog geen fotoalbum toe, dus ik heb onderstaand even snel van internet geplukt. Maar dit is precies wat ik zelf ook heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.jung.de/~mi/2327/4224/serie-ls.png
Afbeeldingslocatie: https://www.jung.de/~mi/3517/6201/ls-990-wandsender.png

Qua functies ligt je inderdaad direct vast, dus je moet goed nadenken wat je doet. Zelf heb ik er voor gekozen om eerst een tijdje in het huis te wonen (je krijgt standaard lelijke doorzichtige knoppen bij de schakelaars) en zelf te leren wat je gedrag in het huis is. Dus wat doe je wanneer je uit bed stapt, wat doe je als je gaat slapen, wat doe je als je tv kijkt, etc
Je kunt trouwens wel het buitenraam gebruiken van een jung/gira en daar binnenwerk van Loxone inzetten. Moet je wel hopen dat de kleuren exact matchen..
Je bent wel beperkter qua kleuren (bij Jung kun je van gewoon wit tot rvs, goud en chroom kiezen), maar waarschijnlijk voldoet dit voor 80% van de mensen prima en is het een acceptabele oplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Luigi op 16-06-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roab
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-06 20:09
Ik ben sinds kort ook trotse eigenaar van een Loxone demo koffer die ik ga gebruiken in onze nieuw te bouwen woning.

Ik lees al enige tijd aandachtig mee op tweakers en moet zeggen dat me al erg veel helder is (onder andere dank aan Femme voor de mooie intro).

Nu wil ik ook een aantal standaard (geen RGB(W)) 12V led spots (3W of 5W) gaan dimmen met mijn Loxone DMX driver. Ik zat zelf te denken om een ELDOLED ECOdrive DC 45D 45W LED Driver DMX als voeding voor de spots te gebruiken. Klopt het dat ik dan op alle 4 groepen van de driver 3 spots van 3W kan aansluiten en deze afzonderlijk kan schakelen/dimmen via DMX?

Heeft Eldoled ook 230V led dimmers via DMX?

Wat betreft de schakelaars ben ik wel voorstander van de touch tree, dit scheelt aanzienlijk veel ingangen op je miniserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Roab schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:59:

Nu wil ik ook een aantal standaard (geen RGB(W)) 12V led spots (3W of 5W) gaan dimmen met mijn Loxone DMX driver. Ik zat zelf te denken om een ELDOLED ECOdrive DC 45D 45W LED Driver DMX als voeding voor de spots te gebruiken. Klopt het dat ik dan op alle 4 groepen van de driver 3 spots van 3W kan aansluiten en deze afzonderlijk kan schakelen/dimmen via DMX?

Heeft Eldoled ook 230V led dimmers via DMX?
Je kunt hiervoor beter een PowerDrive DC pakken. De specs van de EcoDrive DC zijn nogal misleidend. Waar je bij de PowerDrive DC serie de opgegeven maximale stroomsterkte per kanaal kunt benutten is de opgegeven stroomsterkte bij de EcoDrive DC het totaal van de vier kanalen. De kanalen worden in serie aangesloten.

Een ander belangrijk nadeel is dat de EcoDrive DC géén interpolatie ondersteund en niet de mogelijkheid heeft om een logaritmische dim curve te gebruiken. Je kunt dit nadeel deels ondervangen door de kanalen op 16-bit resolutie aan te sturen en softwarematig vanuit de lichtcontroller een logaritmische dim curve te maken maar daar je moet lichtcontroller dan wel ondersteuning voor hebben. De normale kleurdiepte van 8-bit per kanaal is te weinig om vloeiend en langzaam leds te faden. De interpolatie die o.a. op de PowerDrive DC's zit is de makkelijkste manier om dit probleem te tackelen.

Ik heb zelf een aantal EcoDrive DC's en was nogal teleurgesteld toen bleek dat de claims van EldoLed over het providen van de 'smoothest colour fades and dimming to zero' en een 'dynamic response can be tuned to fit any content - from exceptionally smooth fades in architecture to fast-paced video in entertainment' gewoon marketing crap zijn. Op basis van de informatie op de website denk je dezelfde prestaties te krijgen als van een PowerDrive DC maar deze driver doen geen interpolatie en faden absoluut niet soepel indien aangestuurd op 8-bit resolutie.

Ik zou even de stroomsterkte van de leds checken om te bepalen welke driver je nodig hebt. Met een PowerDrive 45D heb je max. 500mA stroomsterkte en 11,5W vermogen per kanaal bij gebruik van een 24V voeding. Als je hier 350mA constant current leds op aansluit met een max vermogen van 5W moet je ze in serie aansluiten om de optimale lichtsterkte uit de leds te halen (parallel kan wel maar dan werken je leds op 250mA). De PowerDrive 90D gaat tot 1050mA per kanaal en de 180D tot 1,4A.

Een EcoDrive DC is overigens geen voeding. Je driver moet gevoed worden door een 12-32V voeding. EldoLed heeft wel constant current drivers met een ingebouwde voeding (o.a. PowerDrive 106/1060/1061). Dimmers voor 230V lampen maken ze niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Femme op 17-06-2016 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
Iemand ervaring met DS2438 chip op Loxone 1-wire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkely
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 21:15
R19i80k schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:24:
Iemand ervaring met DS2438 chip op Loxone 1-wire?
Ik heb de sensor van Taaralabs in mijn BV zitten en die doet het tot nu toe niet slecht. Temperatuur en relatieve vochtigheid zitten erop. Vochtigheid gaf wel 5% teveel aan dus die heb ik in de formule gecorrigeerd. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2SoIVAo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Zelf heb ik twee van deze aan de 1-wire controller hangen:
https://www.eservice-onli...ete-temp-feuchtesensor-v2

Ik verdenk mijn bekabeling nog van een verschil in meetwaarden. Een van de sensoren hangt aan een klein stukje kabel en de andere dan een paar meter kabel.

Deze wil ik graag nog een keer een paar bestellen, maar de hobby heeft een lagere prioriteit nu:
http://www.sedtronic.cz/1...r-module-type-u1wtvs.html
Wel een grotere print dan die van Taaralabs, maar er zit nog een lichtintensiteit meting bij. Qua prijs zijn ze wel voordeliger, zeker als je alleen een temperatuursensor wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
Die van Sedtronic kwam ik idd ook tegen, zijn ook aantrekkelijk.
Mooi om te weten dat die werken.

Inbouw model zoals
https://www.eservice-onli...chte-licht-up-wohnraum-bj
https://www.eservice-onli...sor-temp.-feuchte-platine
hebben dan meer mijn voorkeur.

Tellen die 3-sensoren gelijk 3 inputs op je 1-wire?
Ik las dat je max. 20 sensoren op 1-wire kwijt kan.

[ Voor 42% gewijzigd door R19i80k op 20-06-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
R19i80k schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:34:
De Luftgüte-, Temp + Feuchtesensor V2 van e-service online heeft in Loxone twee sensoren op de 1-wire bus. Een device met 4 variabelen (VAD, VDD, VSens en temperatuur [die wordt niet gebruikt]) en een losse temperatuur sensor. Zie ook http://www.meintechblog.d...nsor-in-loxone-einbinden/, daar staat beschreven hoe je bovenstaande sensor in Loxone kunt/moet configureren. In het tweede plaatje onder "Einbindung in der Loxone Config" staan de fysieke sensoren, helaas is het plaatje niet te vergroten.

Het prijsverschil tussen de e-service online en de sedtronic variant is bijna 20 euro voor, wat ik denk, dezelfde sensor(en). Ze hebben trouwens ook een optie om de print in een doos te bevestigen:
Afbeeldingslocatie: http://www.sedtronic.cz/soubory/produkty/Complete-box-bracket-module-DISASSEMBLED%5B1%5D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Dat probleem onderken ik inderdaad ook wel. Mijn vriendin boeit de domotica niets en knoppen uit elkaar houden is dus ook moeilijk voor haar. Wat ik nog eens wil proberen zijn modelbouwstickers om de drukknoppen van een passend icoon te voorzien.
Kan inderdaad via 1-wire, maar de installatie kost dan wel meer tijd. Ik heb achter mijn drukknoppen D18B20 temperatuursensoren geplaatst. Dit zijn de losse chips dus niet printplaatjes. Werkt goed maar per drukknop ben je zo een uur aan het prutsen.
Op de digitale ingangen kun je alle schakelaars en drukknoppen kwijt die een contact maken of breken. Idealiter gebruik je wel een pulsdrukker die na het indrukken automatisch in zijn neutrale stand teruggaat.
Mr.Luigi schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:41:
[...]

24v schakelaars
De Jung schakelaar die ik (tot nu toe) heb gebruikt zijn heel simpel icm Loxone te gebruiken. De Jung 421X TSM schakelaars kun je krijgen met 2, 4, 6 of max. 8 schakelpunten. Je moet een voedingsdraad van 24v leggen en vanaf elk schakelpunt een draad terug die je aansluit op een Digital Input van Loxone Miniserver of Extension.

Nadeel is dat je met 8 schakelpunten niet uitkomt met 1 utp kabel, je mist dan de +24v draad. Zelf heb ik veelal de 4 puntsschakelaars in gebruik, waarbij ik dat probleem niet heb (1 van de 8 draden van de utp wordt dan de +24v draad). Bij die paar 8 punts schakelaars heb ik een extra utp kabel getrokken. Heb je twee 8 puntschakelaars naast elkaar dan kom je al in de knoei, want 3 utp kabels door een 3/4" buis is te krap. Dan zou je een los montagesnoer van 0,5mm2 mee moeten trekken voor de +24v.
Als acht aders niet genoeg zijn kun je SVV-signalisatiekabel overwegen (o.a. verkrijgbaar bij DMLights). Dit gaat van 2 tot 24 aders. Omdat de aders zijn getwist zijn is de diameter bij 24 aders van 0,5mm^2 slechts 10,4mm .
R19i80k schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:34:
Die van Sedtronic kwam ik idd ook tegen, zijn ook aantrekkelijk.
Mooi om te weten dat die werken.

Inbouw model zoals
https://www.eservice-onli...chte-licht-up-wohnraum-bj
https://www.eservice-onli...sor-temp.-feuchte-platine
hebben dan meer mijn voorkeur.

Twintig is het aanbevolen maximum. Het werkelijke maximum is afhankelijk van de kwaliteit van de bekabeling, de kabellengte, topologie en de wijze waarop devices op de bus gevoed worden (parasitair of via aparte aders voor voeding en data).

Een DS18B20 en DS2438 op dezelfde printplaat zorgen niet voor een toename van de kabellengte ten opzichte van een enkele sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkely
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 21:15
Femme schreef op maandag 20 juni 2016 @ 09:44:
[...]
Dat probleem onderken ik inderdaad ook wel. Mijn vriendin boeit de domotica niets en knoppen uit elkaar houden is dus ook moeilijk voor haar. Wat ik nog eens wil proberen zijn modelbouwstickers om de drukknoppen van een passend icoon te voorzien.
[...]
Dit is een van de redenen waarvoor ik voor de Zennio TMDs gekozen heb. Er werd wel eerder in het topic aangehaald dat teveel knoppen op mijn schakelaars voor niets goed is. Echter op de TMD's kan je doen wat je wil. Pictogrammen met evt tekst erbij en geloof me vrij, iedereen van kleinste kind tot overgrootmoeder weet welk knopje in te drukken (Ja, getest ;) ) en uiteraard worden sommige knoppen meer gebruikt dan de andere maar geen probleem ze worden makkelijk herkend.. Wat betreft de kleuren, tja, eigen smaak natuurlijk.

Je kan altijd eens (gratis) proberen natuurlijk in de online configurator.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t29Iiqm.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
berkely schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:48:
[...]

Dit is een van de redenen waarvoor ik voor de Zennio TMDs gekozen heb. Er werd wel eerder in het topic aangehaald dat teveel knoppen op mijn schakelaars voor niets goed is. Echter op de TMD's kan je doen wat je wil. Pictogrammen met evt tekst erbij en geloof me vrij, iedereen van kleinste kind tot overgrootmoeder weet welk knopje in te drukken (Ja, getest ;) ) en uiteraard worden sommige knoppen meer gebruikt dan de andere maar geen probleem ze worden makkelijk herkend.. Wat betreft de kleuren, tja, eigen smaak natuurlijk.

Je kan altijd eens (gratis) proberen natuurlijk in de online configurator.
[afbeelding]
Ik vind dit soort knoppen niet per se mooi en de kosten veel te hoog. Een smarthome is mijn inziens een huis dat zoveel mogelijk op de automatische piloot werkt. Om dit te realiseren heb je naast de logica een berg actoren en sensoren nodig die al duur genoeg zijn. Als er dan ook nog 300 euro per druktoets uitgegeven moet worden zit je zo aan een extra kostenpost van een paar duizend euro. Ik heb niet per se veel knoppen nodig en hou dat liever simpel. Tevens heeft bijna iedereen tegenwoordig een touchscreen bij zich in de vorm van een smartphone of smartwatch, waarmee je altijd alle functies en gegevens in huis bij de hand hebt ongeacht de locatie waar je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Is het mogelijk om de sferen en temperatuurmeting van de Basalte Sentido te gebruiken in een Loxone omgeving? Dus je kiest een sfeer op de Sentido en de Loxone stuurt vervolgens de verlichting aan via DMX of DALI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Femme schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:08:
[...]

Ik vind dit soort knoppen niet per se mooi en de kosten veel te hoog. Een smarthome is mijn inziens een huis dat zoveel mogelijk op de automatische piloot werkt. Om dit te realiseren heb je naast de logica een berg actoren en sensoren nodig die al duur genoeg zijn. Als er dan ook nog 300 euro per druktoets uitgegeven moet worden zit je zo aan een extra kostenpost van een paar duizend euro. Ik heb niet per se veel knoppen nodig en hou dat liever simpel. Tevens heeft bijna iedereen tegenwoordig een touchscreen bij zich in de vorm van een smartphone of smartwatch, waarmee je altijd alle functies en gegevens in huis bij de hand hebt ongeacht de locatie waar je bent.
Agree,
Ik heb die Zennio knoppen op al verschillende plaatsen gezien en ik vind ze persoonlijk echt "goedkoop" ogend, niet mooi en hun app interface vind ik persoonlijk ook beetje amateuristisch, gelukkig heb je die met Loxone niet nodig ;) .

Aan de andere kant vind ik nu ook wel dat alle standaard functionaliteiten ook wel met een taster moeten kunnen. Binnen enkele maanden starten wij in onze bouw eraan en momenteel reken ik op 1 taster op +/-17m2. De probleem zones zijn voornamelijk WC en de slaapkamers vind ik persoonlijk doordat je daar slechts heel weinig tasters kan groeperen en dan is het natuurlijk heel duur om een taster van 150 euro voor slechts 1 functie te plaatsen.

Voor de WC heb ik nu de taster juist buiten de WC geplaatst zodat ik de LED verlichting van de taster ook kan gebruiken om aan te duiden of de WC bezet is of niet en kan ik deze taster combineren met andere zaken.

Allsinds bedankt Femme voor de ongelooflijke hoeveelheid van informatie! Ik weet allesinds dat ik nu zal starten zonder LED verlichting die kan dimmen zodat ik binnen 1 a 2 jaar kan investeren in DALI of DMX drivers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Mr.Luigi schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:27:
[...]

M'n karma laat nog geen fotoalbum toe, dus ik heb onderstaand even snel van internet geplukt. Maar dit is precies wat ik zelf ook heb.

[afbeelding]
[afbeelding]
ik zie bij Jung alleen maar een oplossing voor rolluiken/screens (oid)... maar geen knoppen met andere logos. Ik kan deze ook niet op internet vinden. is er misschien ergens een plek op internet waar het volledige overzicht te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 18:53

Nimrod

King in the land of Shinar

Ik installeer binnenkort ook grotendeels zelf een Loxonesysteem in huis, oorspronkelijk combinatie van 'klassieke' Loxonedrukknoppen, en de nieuwe Tree-bus. Maar gaandeweg begin ik te twijfelen om gewoon niet integraal voor de Air-optie te gaan. Alleen al omwille van het feit dat aantal functionaliteiten enkel bij Air kunnen.
Waarom dat niet meteen alles Air, ipv 'drievoudig' Loxonesysteem te plaatsen? Beveiliging, batterijleven, straling .... andere argumenten dan een aangeboren koudwatervrees voor 'draadloze elektriciteit'? (Yup, ik las al reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken maar het helpt niet ;))

[ Voor 17% gewijzigd door Nimrod op 28-06-2016 18:21 ]

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:33
Ik wil ook starten met het ontwerpen van een installatie voor mijn nieuwbouwwoning gebaseerd op loxone. Heeft iemand handreikingen voor mij hoe je zoiets aanpakt?

Ik heb zelf de volgende aanpak bedacht:
- per ruimte vastleggen welke aansluitingen nodig zijn
- de aansluitingen symbolisch intekenen en van een code voorzien
- de verdeelkast indelen aan de hand van de gevonden aansluitingen
- een installatie tekening (laten) maken

Vragen die ik heb:
- heeft iemand hier een checklijst voor het bepalen van de aansluitingen zodat ik niets vergeet?
- wat is een handige manier van coderen? Ik dacht zelf aan de volgende codering: ruimte-type-volgnummer
- wat is een goede indeling van de verdeelkast en is het handig om met meerdere verdeelkasten te werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Luigi
Oldchatterman schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:46:
Ik wil ook starten met het ontwerpen van een installatie voor mijn nieuwbouwwoning gebaseerd op loxone. Heeft iemand handreikingen voor mij hoe je zoiets aanpakt?

Ik heb zelf de volgende aanpak bedacht:
- per ruimte vastleggen welke aansluitingen nodig zijn
- de aansluitingen symbolisch intekenen en van een code voorzien
- de verdeelkast indelen aan de hand van de gevonden aansluitingen
- een installatie tekening (laten) maken

Vragen die ik heb:
- heeft iemand hier een checklijst voor het bepalen van de aansluitingen zodat ik niets vergeet?
- wat is een handige manier van coderen? Ik dacht zelf aan de volgende codering: ruimte-type-volgnummer
- wat is een goede indeling van de verdeelkast en is het handig om met meerdere verdeelkasten te werken?
Even in een notendop wat mijn ervaringen zijn. Ik heb een nieuwbouwwoning casco laten zetten (1,5 jaar terug) en de verdere afwerking (incl. dus het elektrisch/loxone) zelf gedaan.

Technische ruimte
- Probeer in je huis een technische ruimte te creëren. Hier heb ik zelf achteraf het meeste spijt van. Ik heb/had qua indeling genoeg ruimte in het huis om recht boven mijn meterkast een technische ruimte van 2x2 meter te maken. Hier had ik alle buizen vanaf onder en vanaf boven naar toe kunnen leggen, om vervolgens alles in 1 paneelbouwkast aan te sluiten. Nu heb ik op elke verdieping 1 verdeelkast waar ik alle buizen van die verdieping naar toe heb gelegd. Vervolgens heb ik een soort 'snelweg' tussen die 3 verdeelkasten. Als alles in 1 verdeelkast samen komt dan kun je efficiënter omgaan met de aansluitingen op je aansturing (kortom ik heb wat Loxone extensies teveel moeten kopen en bij het inregelen/instellen/aansluiten loop trap op en af.... :P ).

Inbouwdozen en functies
- Bepaal per inbouwdoos welke functies er moeten komen. Ik heb de volgende indeling gehanteerd:
1. 230v > installatiedraad
2. Sensor (schakelaar/pir/temp/etc) > Loxone groene FTP kabel
3. LAN aansluiting > grijze FTP kabel

Vervolgens heb ik per inbouwdoosgroepje bepaalt welke functie er in moet komen. Voor iedere functie heb ik een aparte pvc buis gelegd. Alle buizen gaan naar het verdeelpunt van die verdieping. De LAN aansluitingen (dat zijn er bij mij maar een paar per verdieping) leidt ik naar een patchpanel, waar een switch bij hangt (die zijn dan onderling ook weer verbonden) > Met 1 technische ruimte had ik dit ook efficiënter kunnen doen...

Lichtplan
- Zelf heb ik bijna geen inbouwspotjes (alleen in toilet en badkamer) of ledstrips oid, maar mocht je deze wel toepassen, dan zou ik per groepje inbouwspotjes een kabel naar de verdeelkast (in het ideale geval, dus je technische ruimte) leggen. In de verdeelkast kun je dan je driver plaatsen en deze driver vervolgens laten aansturen door bijv. de DMX-module van Loxone.

De inbouwspot-groepjes zou ik qua bekabeling laten samenkomen in een centraaldoosje en vanaf daar een buis naar je verdeelkast leggen. Je kan er daarna voor kiezen om het centraaldoosje mee te laten stuccen zodat je het niet meer ziet (in principe moet je er niet mee bij). Als je per spotje een buis terug gaat leggen worden het denk ik wel erg veel buisjes en met dit soort installaties kom je al om in de buizen.....

Verder wat algemene tips:
- Gebruik 3/4" (19mm) pvc buis
- Trek naar ieder stopcontact groepje een zwarte schakeldraad mee, hiermee kun je later 1 stopcontact van dat groepje laten schakelen via je aansturing. Handig voor een lamp oid (ik heb oa mijn vloerverwarmingspomp er op gezet).
- Ik heb naast (bijna) iedere schakelaar ook een stopcontact geplaatst. Altijd handig voor de stofzuiger.
- Je kan zuinig zijn met schakelaars. Ruimtes als hal, overloop en toilet kun je (mijn inziens) qua licht makkelijk laten schakelen op een bewegingssensor.
- Buig je pvc buis niet met een te kleine radius....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:33
Bedankt voor het delen van je ervaringen.

Ik heb zelf een meterruimte bij de voordeur, de breedte kan ik nog bepalen. Daarnaast heb ik een vrij grote ruimte onder de trap die veel centraler in de woning ligt. Ik heb maar 2 woonlagen.

De woning is 14 m diep en ik dacht zelf om in de meterruimte bij de voordeur een standaard voorbedrade groepenkast te plaatsen om vervolgens een 2e kast te plaatsen onder de trap waarin ik alle verdelingen maak. Dit zou me heel wat meters buis schelen.

Is dit een handige oplossing of zou je aanraden om met 1 grotere meterruimte bij de voordeur te werken?

Verder overweeg ik voorbedrade flexbuizen toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Luigi
Oldchatterman schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:15:
Bedankt voor het delen van je ervaringen.

Ik heb zelf een meterruimte bij de voordeur, de breedte kan ik nog bepalen. Daarnaast heb ik een vrij grote ruimte onder de trap die veel centraler in de woning ligt. Ik heb maar 2 woonlagen.

De woning is 14 m diep en ik dacht zelf om in de meterruimte bij de voordeur een standaard voorbedrade groepenkast te plaatsen om vervolgens een 2e kast te plaatsen onder de trap waarin ik alle verdelingen maak. Dit zou me heel wat meters buis schelen.

Is dit een handige oplossing of zou je aanraden om met 1 grotere meterruimte bij de voordeur te werken?
Eea is natuurlijk afhankelijk van de indeling van je huis, maar reken er gerust mee dat je voor een overzichtelijke en beetje geordende domotica installatie een minimale ruimte nodig hebt als je meterkast. In jouw geval zou je dus kunnen kiezen voor een meterkast naast je meterkast. In je hal heb je dan 2 deuren naast elkaar. Qua bedrading vanaf je groepenkast ook makkelijk en toekomstgericht ben je ook flexibeler.

Als je alle aansluitingen (stopcontacten, rookmelders, schakelaars, etc) naar een ruimte onder je trap legt dan moet je eigenlijk alle groepen ook naar die ruimte toe leggen. Dat zijn al snel minimaal 10 buizen + 1 buis voor LAN vanaf je meterkast naar je ruimte onder de trap.

Ik heb zelf mijn meterkast wat groter gemaakt dan standaard (1,4 mtr breed en 40cm diep) met het idee dat daar ook alle domotica aansturing in zou kunnen, maar dat werd en was te onoverzichtelijk. In je meterkast kan ook apparatuur komen te staan (naast de meters...) als modem, router, NAS en bij mij ook nog een waterontharder. Dus het raakt al snel vol.

Omdat ik (gelukkig) een doorvoer-koof had voorzien vanaf de meterkast t/m zolder, heb ik uiteindelijk op iedere verdieping een kastje gemaakt naast of voor die doorvoer-koof en daar alles van die verdieping in aangesloten. In ieder kastje (meterkast, 1e verdieping en zolder) heb ik een din-rail S55 kast van Eaton geplaatst, maar daar ben ik echter niet gelukkig mee, deze zijn namelijk niet geschikt voor grotere rijgklemmen en ik vind de kwaliteit ook niet super (plastic). Achteraf had ik liever gekozen voor een industriële schakelkast, qua kabelmanagement ook beter in te richten.
Verder overweeg ik voorbedrade flexbuizen toe te passen.
In principe geen probleem. Er is flexbuis met 3x2,5 draad + 1x1,5 (schakel)draad. Ik denk zelfs dat er ook flexbuis is met utp of ftp kabel, maar let dan wel op de kwaliteit van de utp/ftp kabel (ivm datasnelheid). Het nadeel van flexbuis is dat het later lastiger werken is met een trekveer. Ik heb door voortschrijdend-inzicht weleens wat opnieuw moeten doen (paar keer maar...... :P ) en dan werkt gladde buis (goed gebogen) relatief makkelijk.

CV en ventilatie
Zorg verder dat je ook een buis legt van je CV installatie naar je meterkast/aansturing en 1 buis van je ventilatieapparaat (vaak op zolder) naar je meterkast/aansturing. Dan heb je later altijd de mogelijk om deze apparaten ook op je domotica aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
@Mr.Luigi: het spijt me om het te moeten zeggen, maar ik heb zo'n technische ruimte, en ik ga net de omgekeerde beweging maken: ik ga de boel uitsplitsen per verdieping. Dat vind ik uiteindelijk veel makkelijker/overzichtelijker werken. Als alles in 1 kast zit en je bent bv. bezig led's aan te koppelen, dan mag je visuele controle vergeten omdat het gewoonweg te veraf is. Mag je alsnog trappen lopen. :)

Ik heb dus ook een Loxone installatie. Ik was ook degene die de user-review voor Loxone heb geschreven voor Femme's originele Domotica item hier op Tweakers.

Mijn installatie is ondertussen redelijk hetzelfde gebleven, enkel aan de programmatie is hier en daar wat veranderd. De release van Tree en bepaalde Air producten doen het bij mij echter weer kriebelen om toch hier en daar weer wat te gaan uitbreiden.

Zo wil ik wat meer gaat experimenteren met LED's strips en IR aansturing van bv. mijn infrarood heatpanel in de badkamer. Ik wil ook eindelijk mijn kasten eens wat gaan opschonen, en dan bedoel ik vooral gaan werken met klemmen. Nu zitten alle kabels rechtstreeks op de module. En hoewel dat prima werkt, is het toch niet zo netjes...

Tree vind ik wel een interessante toevoeging. Zo interessant zelfs dat ik zelfs bereid ben om voor de tweede keer mijn bekabeling ervoor aan te passen. Voor Loxone had ik nl. nog een ander domotica systeem, dat niet aan mijn wensen voldeed. Dat was geïnstalleerd tijdens de nieuwbouw van mijn woning, met een bus systeem. Voor de bus werd toen Cat5e kabel gebruikt. Toen ik overging op Loxone was dat het eerste wat ik diende te wijzigen, gezien Loxone (toen) geen gebruik maakte van een bus. Dus heb ik alle kabels vervangen door 12-dradige SVV kabel. Toen kon ik helaas niet al mijn knoppen meer benutten omdat ik draadjes te weinig had (effectief kan je zo maar 11 knoppen per kabel sturen). Ik heb even getwijfeld om over te gaan op KNX knoppen in combinatie met Loxone, maar daar bleek die Cat5e kabel ook niet echt voor geschikt, en toen heb ik dus maar door de zure appel heen gebeten en heb ik alle kabels veranderd. Dat was niet altijd makkelijk, gezien alle kabels gelegd waren in 5/8 Preflex buizen, en zoals hier reeds gezegd trek je daar niet zo makkelijk andere kabels doorheen. (tip: Kabel lube van 3M : is GOUD waard op zo'n momenten!)

En nu is daar dus Loxone Tree en raden ze dus Cat7 aan daarvoor. Ok. Ik ben desnoods nogmaals bereid om de kabels aan te passen. (ik beklaag me nu wel dat ik niet overal eerder Cat 7 gelegd heb: ik had dat wel gedaan voor al mijn ethernet aansluiting doorheen het huis, en dat was ook niet evident in 2009). Die aanpassing zou dan wel finaal zijn... Cat 7 is wél voldoende om desnoods naar KNX over te gaan mocht ik dat nodig achten, dus ik zou niet vast zitten aan Loxone in het slechtste geval.

Mijn grootste werkje zit er echter nog aan te komen, en ik stel het al jarenlang uit: tijdens mijn bouw ben ik zo stom geweest om inbouwpotjes van bTicino in te pleisteren in de muren. Die hebben een alternatieve maat dan de klassieke Helia inbouwpotjes. Kort gezegd: je kan er enkel knoppenmateriaal van bTicino in kwijt (= Italiaanse standaard) Om dat op te lossen moet ik dus al die potjes effectief weer uit de muur gaan beitelen, en dat is een werkje waar ik NIET naar uitkijk. Maar als ik ooit van die mooie glazen knoppen wil, Loxone of KNX of whatever, dan kan ik niet anders. Best trouwens nu doen, nu er nog niet geschilderd werd... wellicht ga ik het wel enkel doen op de benedenverdieping. Daar zou ik dan Tree gaan gebruiken. Op de eerste verdieping zou ik dan een aparte kast zetten, maar daar zou ik de knoppen niet aanpassen ; in een slaapkamer heeft het volgens mij weinig nut om dure glazen knoppen te plaatsen. Op plaatsen waar ik nog een knop tekort kom zou ik dat dan oplossen met Air knoppen. Tenzij Loxone ondertussen Tree interfaces zou uitbrengen om achter standaard pulsknoppen te monteren, waardoor je in principe iedere NO knop geschikt zou kunnen maken voor Tree. Dan ben ik ook nog wel bereid om ook boven de bekabeling weer te wijzigen. (omdat ik in feite ook draadjes tekort heb om al mijn knoppen te gebruiken - gelukkig gebruik ik ze momenteel ook niet allemaal, zo zijn er in de kinderkamers bv nog geen automatische rolgordijnen voorzien, maar de knoppen voor die functie waren er wel al)

Als ik dit hier allemaal lees krijg ik er echt weer zin in. In blijf dit topic zeker volgen! :)

@Femme: wat zijn wcd's? (in België niet gekend?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel weggie
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-01-2024
ik weet dat het al een tijd geleden is, maar in loxone is er een mogelijkheid om via een programma philips hue lampen te sturen. ook kleuren en dimmen is mogelijk. wel is hiervoor een bridge nodig en natuurlijk de hue lampen. eindelijk is het zo dat het hue systeem paralell werkt aan loxone en dat loxone via het programma de bridge bediend. ik heb voor deze oplossing gekozen omdat de lampen die ik wilde dimmen maar 2 stuks waren. ook gebruik ik een philips bloom als wake up licht. deze is dan weer te programmeren via loxone dmv een tijdklok en bv een scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Luigi
Archeon schreef op zondag 10 juli 2016 @ 02:24:
@Mr.Luigi: het spijt me om het te moeten zeggen, maar ik heb zo'n technische ruimte, en ik ga net de omgekeerde beweging maken: ik ga de boel uitsplitsen per verdieping. Dat vind ik uiteindelijk veel makkelijker/overzichtelijker werken. Als alles in 1 kast zit en je bent bv. bezig led's aan te koppelen, dan mag je visuele controle vergeten omdat het gewoonweg te veraf is. Mag je alsnog trappen lopen. :)
Ik denk dat de keuze voor splitsen of juist in 1 ruimte grotendeels afhankelijk is van de indeling (en grote) van je huis. Bij mij had deze ruimte ook redelijk centraal in het huis kunnen komen en in directe verbinding met de meterkast. Ik had de cv-ketel er eventueel ook kunnen hangen. Nu heeft m'n vrouw er een inloopkast gekregen :P.

Het voordeel wat je beschrijft heb ik nu ook qua overzichtelijkheid en dat komt voornamelijk doordat er relatief weinig buizen naar 1 kast gaan. Ik denk wel dat je de verdeelkasten onderling goed moet (kunnen) verbinden. Als je verdeelkasten ver uit elkaar zitten moet je dat goed voorbereiden. Zoals gezegd heb ik dus een snelweg van 10 buizen tussen m'n verdeelkasten (begint in de meterkast). Voor de liefbebber:

- 1x 24v
- 1x Loxone data | EIB/KNX
- 1x LAN (2x cat 6)
- 1x Groep 2 - wcd 1e verdieping (stopt bij verdeelkast op 1e verdieping, verder naar boven loze buis)
- 1x Groep 3 - wcd 2e verdieping/zolder (stop pas bij laatste verdeelkast)
- 1x Groep wasmachine - zolder
- 1x Groep droger - zolder
- 1x Groep licht L1
- 1x Groep licht L2
- 1x Groep licht L3

M'n andere groepen blijven in de meterkast beneden (keukengroepen (oven, vaatwasser, kookplaat), etc)
Ik heb dus ook een Loxone installatie. Ik was ook degene die de user-review voor Loxone heb geschreven voor Femme's originele Domotica item hier op Tweakers.

Mijn installatie is ondertussen redelijk hetzelfde gebleven, enkel aan de programmatie is hier en daar wat veranderd. De release van Tree en bepaalde Air producten doen het bij mij echter weer kriebelen om toch hier en daar weer wat te gaan uitbreiden.

Zo wil ik wat meer gaat experimenteren met LED's strips en IR aansturing van bv. mijn infrarood heatpanel in de badkamer. Ik wil ook eindelijk mijn kasten eens wat gaan opschonen, en dan bedoel ik vooral gaan werken met klemmen. Nu zitten alle kabels rechtstreeks op de module. En hoewel dat prima werkt, is het toch niet zo netjes...

Tree vind ik wel een interessante toevoeging. Zo interessant zelfs dat ik zelfs bereid ben om voor de tweede keer mijn bekabeling ervoor aan te passen. Voor Loxone had ik nl. nog een ander domotica systeem, dat niet aan mijn wensen voldeed. Dat was geïnstalleerd tijdens de nieuwbouw van mijn woning, met een bus systeem. Voor de bus werd toen Cat5e kabel gebruikt. Toen ik overging op Loxone was dat het eerste wat ik diende te wijzigen, gezien Loxone (toen) geen gebruik maakte van een bus. Dus heb ik alle kabels vervangen door 12-dradige SVV kabel. Toen kon ik helaas niet al mijn knoppen meer benutten omdat ik draadjes te weinig had (effectief kan je zo maar 11 knoppen per kabel sturen).
Ik heb even getwijfeld om over te gaan op KNX knoppen in combinatie met Loxone, maar daar bleek die Cat5e kabel ook niet echt voor geschikt, en toen heb ik dus maar door de zure appel heen gebeten en heb ik alle kabels veranderd. Dat was niet altijd makkelijk, gezien alle kabels gelegd waren in 5/8 Preflex buizen, en zoals hier reeds gezegd trek je daar niet zo makkelijk andere kabels doorheen. (tip: Kabel lube van 3M : is GOUD waard op zo'n momenten!)
Goeie tip. Ik heb zelf ook weleens siliconen spray gebruikt.
En nu is daar dus Loxone Tree en raden ze dus Cat7 aan daarvoor. Ok. Ik ben desnoods nogmaals bereid om de kabels aan te passen. (ik beklaag me nu wel dat ik niet overal eerder Cat 7 gelegd heb: ik had dat wel gedaan voor al mijn ethernet aansluiting doorheen het huis, en dat was ook niet evident in 2009). Die aanpassing zou dan wel finaal zijn... Cat 7 is wél voldoende om desnoods naar KNX over te gaan mocht ik dat nodig achten, dus ik zou niet vast zitten aan Loxone in het slechtste geval.

Mijn grootste werkje zit er echter nog aan te komen, en ik stel het al jarenlang uit: tijdens mijn bouw ben ik zo stom geweest om inbouwpotjes van bTicino in te pleisteren in de muren. Die hebben een alternatieve maat dan de klassieke Helia inbouwpotjes. Kort gezegd: je kan er enkel knoppenmateriaal van bTicino in kwijt (= Italiaanse standaard) Om dat op te lossen moet ik dus al die potjes effectief weer uit de muur gaan beitelen, en dat is een werkje waar ik NIET naar uitkijk. Maar als ik ooit van die mooie glazen knoppen wil, Loxone of KNX of whatever, dan kan ik niet anders. Best trouwens nu doen, nu er nog niet geschilderd werd... wellicht ga ik het wel enkel doen op de benedenverdieping. Daar zou ik dan Tree gaan gebruiken. Op de eerste verdieping zou ik dan een aparte kast zetten, maar daar zou ik de knoppen niet aanpassen ; in een slaapkamer heeft het volgens mij weinig nut om dure glazen knoppen te plaatsen. Op plaatsen waar ik nog een knop tekort kom zou ik dat dan oplossen met Air knoppen. Tenzij Loxone ondertussen Tree interfaces zou uitbrengen om achter standaard pulsknoppen te monteren, waardoor je in principe iedere NO knop geschikt zou kunnen maken voor Tree. Dan ben ik ook nog wel bereid om ook boven de bekabeling weer te wijzigen. (omdat ik in feite ook draadjes tekort heb om al mijn knoppen te gebruiken - gelukkig gebruik ik ze momenteel ook niet allemaal, zo zijn er in de kinderkamers bv nog geen automatische rolgordijnen voorzien, maar de knoppen voor die functie waren er wel al)

Als ik dit hier allemaal lees krijg ik er echt weer zin in. In blijf dit topic zeker volgen! :)
Wij hebben ook elektrische rolluiken (mooi weggewerkt in de spouw en vanuit binnen nog benaderbaar door 'luik' in afwerking van het raam, maar dat terzijde... :*) ) en deze kan ik bedienen met een schakelaar (via Loxone), maar door programmeren (stand van de zon, tijdstip zon op/onder en temp.) laat ik de meeste rolluiken automatisch naar boven en beneden gaan. Na een paar keer wat bijstellen qua programmering, moet ik zeggen dat dit aardig goed bevalt en we nog maar zelden de schakelaars gebruiken om een rolluik te bedienen.
@Femme: wat zijn wcd's? (in België niet gekend?)
WandContactDoos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Mr.Luigi schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Ik denk dat de keuze voor splitsen of juist in 1 ruimte grotendeels afhankelijk is van de indeling (en grote) van je huis. Bij mij had deze ruimte ook redelijk centraal in het huis kunnen komen en in directe verbinding met de meterkast. Ik had de cv-ketel er eventueel ook kunnen hangen.
Het voordeel wat je beschrijft heb ik nu ook qua overzichtelijkheid en dat komt voornamelijk doordat er relatief weinig buizen naar 1 kast gaan. Ik denk wel dat je de verdeelkasten onderling goed moet (kunnen) verbinden. Als je verdeelkasten ver uit elkaar zitten moet je dat goed voorbereiden. Zoals gezegd heb ik dus een snelweg van 10 buizen tussen m'n verdeelkasten (begint in de meterkast).
Ik heb wel iets meer bedrading dan dat. Bij mij hangt de meterkast in de garage, maar gaat er dan van daaruit een dikke kabel naar het centrum van de benedenverdieping, waar dan de technische ruimte is. Dat is achteraf heel makkelijk gebleken, want gezien die ruimte zich in het center van de woning bevindt kan je overal nog makkelijk bij als je eens een extra sensor of stroomvoorziening wil plaatsen.

Bij wijze van illustratie: een foto van alle kabels die toekwamen in de technische ruimte tijdens de bouw van de woning. Die oranje kabel is Cat7 kabel die ik toen al voorzien had voor de ethernet aansluitingen in huis. Die zijn dan terechtgekomen in een patchkastje die je op de tweede foto hieronder kan zien hangen. (beide foto's zijn vanuit dezelfde hoek genomen)

Afbeeldingslocatie: https://i243.photobucket.com/albums/ff122/Bartdegroote180/kabels.jpg

De kast waarin die gekomen zijn staat er nog niet op, maar dat was een industrieel model, van 160 cm breed x 180 cm hoog en 40 cm diep. Die pakt bijna die ganse muur in beslag. Maar dat was veel te groot. Bovendien was het geen sinecure om al die kabel naar binnen te krijgen in die kast, ook al was het dan een grote. Dus heb ik dit veranderd naar een kleinere kast. :) (hieronder was ik net bezig deze aan het bekabelen)

Afbeeldingslocatie: https://i243.photobucket.com/albums/ff122/Bartdegroote180/kabels2.jpg

Op deze foto zie je de kabelspaghetti van de bovenverdieping nog hangen die er toen nog in gemonteerd moest worden. De kabels van de benedenverdieping (stopcontacten en datakabel voor drukknoppen + nog wat ethernet kabel (ik heb 48 ethernet aansluitingen in de muur in huis), coax kabel, alarmkabel, ...) staan er niet op, want die liggen op de grond.
Ik had nu graag gehad dat al die kabels die je daar zie hangen terecht zouden komen in een kast op de eerste verdieping. (en dat kan ook, ik heb er de ruimte voor gelukkig)
BTW, bovenaan op deze foto zie je de fles 3M glijmiddel nog staan. :)
Goeie tip. Ik heb zelf ook weleens siliconen spray gebruikt.
Ik heb vroeger ook vanalles gebruikt. Als het maar gleed. Ik heb elektriciens nog gewoon Dreft zien gebruiken. Dat gaat op zich ook wel, maar Dreft heeft de nare bijwerking dat het versteent in de buizen naderhand. Als je enkele jaren nadien nog eens die kabel wil vervangen in dezelfde buis mag je het wel vergeten. Dit spul van 3M is daar specifiek voor gemaakt en is op waterbasis. Het lost dan ook volledig op in de buizen en laat geen residu achter. Het is ook niet erg duur. Sinds ik dit heb laten zien aan mijn electricien heeft hij altijd een paar zo'n bussen in zijn auto liggen. :)
Wij hebben ook elektrische rolluiken (mooi weggewerkt in de spouw en vanuit binnen nog benaderbaar door 'luik' in afwerking van het raam, maar dat terzijde... :*) ) en deze kan ik bedienen met een schakelaar (via Loxone), maar door programmeren (stand van de zon, tijdstip zon op/onder en temp.) laat ik de meeste rolluiken automatisch naar boven en beneden gaan. Na een paar keer wat bijstellen qua programmering, moet ik zeggen dat dit aardig goed bevalt en we nog maar zelden de schakelaars gebruiken om een rolluik te bedienen.
Wij hebben geen rolluiken, maar wel elektrische rolgordijnen binnen. Hoewel ik dat wel zou kunnen, wil ik die echter niet volledig automatiseren. Soms laten de kinderen een stuk speelgoed rondslingeren, en als dat dan toevallig onder zo'n gordijn ligt komt het helemaal scheef te hangen. Dat is absoluut niet goed voor de motor, want wij hebben er al eens ééntje defect gehad daardoor (omdat de last niet gelijk meer verdeeld was)
Wij wilden geen rolluiken meer toen we bouwden, omwille van de isolatie. Bij klassieke opstellingen heb je dan boven ieder raam een serieus gat waardoor de koude naar binnen komt. Dat wilden wij niet. Helaas wisten wij toen niet dat je in principe wel een rolluik omgekeerd kan monteren ook, aan de buitenzijde, weggewerkt in de oversteek van het dak (op de eerste verdieping dus, maar beneden wilde we sowieso geen rolluiken). Had ik dat geweten had ik wél rolluiken genomen... Het is echter te duur om het nu nog zo aan te laten passen.
Ah, een stopcontact dus! :P Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coone-
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-03 16:32
Hoi iedereen,
In onze nieuwbouwwoning zijn we momenteel ook net begonnen aan het laten installeren van Loxone. Vorige week zijn ze ook de ramen en deuren komen plaatsen, alsook de rolluiken en zonnescreens.

Nu blijkt echter dat de motor van de rolluiken en screens Somfy IO-homecontrol is (wisten we op voorhand niet). Onze installateur liet weten dat Loxone en Somfy niet met elkaar kunnen communiceren?

We wilden graag de rolluiken en screens laten communiceren met het weerstation van Loxone zodat die omhoog/omlaag gaan bij hoge temperaturen, zonsopgang of -ondergang etc...

Iemand een oplossing om Somfy IO en Loxone toch te laten samenwerken?

Alle tips zijn welkom!! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Is Somfy IO-homecontrol de bedraade variant? Voor Somfy RTS heeft iemand dit geknudseld:
http://www.loxwiki.eu/dis...erung+in+Loxone+einbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Niet goedkoop maar ik denk misschien wel een van de weinige oplossingen. Ik heb zelf een Elektrische lichtkoepel van Velux met IO homecontrol en denk dat dit voor mij de snelste manier is om hem aan mijn Loxone systeem te hangen.

http://www.dakvenster.nl/...terface-klf-100/bestellen

Geen idee verder hoeveel apparaten je hiermee kunt bedienen maar ik vrees voor het ergste (1).

Succes en ik hoor graag als je eruit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ter info aan allen:

Loxone heeft vandaag versie 8 van zijn Config software uitgebracht!

Meer info op De Blog van Loxone, waar je de software ook gratis van kan downloaden!

Daarnaast werd ook versie 7 van de Smart Home App uitgebracht. Meer info hier te lezen

Ik heb er zelf nog niet mee kunnen spelen, maar mijns inziens zitten er toch enkele leuke en nuttige toevoegingen bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Ik weet niet of het helemaal on topic is, maar na een hele poos heb ik mijn Loxone miniserver weer een aangezet. Alleen lijkt het erop dat één van de 1-wire sensoren niet helemaal lekker meer is.

Een van de DS2438 sensoren van de Luftgüte-, Temp + Feuchtesensor V2 Luftgüte-, Temp + Feuchtesensor lijkt een afwijkende luchtvochtigheid te geven. De luchtvochtigheid wordt berekend aan de hand van de VAD, temperatuur en VDD, zie voorbeeld.

Één van de sensoren heeft een VAD van 2.55 en daaruit volgt een relatieve luchtvochtigheid van 59,5%, deze lijkt wel te kloppen. De sensor die ik niet vertouw heeft een VAD van 0,93 en daaruit volgt een relatieve luchtvochtigheid van 3.6%. Dat laatste klopt denk ik niet, of in ieder geval klopt een van beide niet want ze liggen naast elkaar op het bureau.

Heeft iemand een idee wat dit zo kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:56

Wokschotel

Op 6 wielen

Korte vraag. Ivm een renovatieproject ben ik aan het kijken naar Loxone, deels air en deels bedraad. Maar hoe zit het met de scheiding van stroomgroepen. Ik wil WCD's en verlichting in het huis onderverdelen over 3 of 4 groepen. Wat volgens mij niet kan en mag zijn verschillende groepen bij elkaar laten komen in één extensie of server. Dat zou betekenen dat je per groep die je wilt gebruiken een aparte extensie nodig hebt. of zijn de relaisuitgangen in de extensie galvanisch gescheiden?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Wokschotel schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:14:
Korte vraag. Ivm een renovatieproject ben ik aan het kijken naar Loxone, deels air en deels bedraad. Maar hoe zit het met de scheiding van stroomgroepen. Ik wil WCD's en verlichting in het huis onderverdelen over 3 of 4 groepen. Wat volgens mij niet kan en mag zijn verschillende groepen bij elkaar laten komen in één extensie of server. Dat zou betekenen dat je per groep die je wilt gebruiken een aparte extensie nodig hebt. of zijn de relaisuitgangen in de extensie galvanisch gescheiden?
De relais op de Multi Extension Air hebben geen gedeelde fase dus je kunt er de fases van verschillende groepen mee schakelen. In de opbouw van de verdeelkast moet je er wel voor zorgen dat je de groepen goed uit elkaar houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:56

Wokschotel

Op 6 wielen

Femme schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:50:
[...]

De relais op de Multi Extension Air hebben geen gedeelde fase dus je kunt er de fases van verschillende groepen mee schakelen. In de opbouw van de verdeelkast moet je er wel voor zorgen dat je de groepen goed uit elkaar houdt.
Okay dank. Ik heb het uitgetekend, met dank aan jouw eerdere tekening. Volgens mij zit in je tekening een ontbrekende draadbrug/jumper. Want in de Wago 2003-6640 is de nul op beide kanten van de klem niet doorverbonden. Ik heb voor de volledigheid die draadbruggen er bijgetekend.

Afbeeldingslocatie: https://eshop.wago.com/JPBC/image/WAGO01/pictures/detail/00196897_0.jpg

Volgens mij kun je dan beter de 2003-7646 gebruiken.

Anyway, ik heb een mix tussen geschakelde en niet geschakelde WCD's. Als je 2 groepen in 1 verdeelkast hebt (en je gebruikt een extensie voor de 2e groep) dan ziet het er volgens mij als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BgGwSPANNrF7Y9BY0jHuB95A/medium.png

Ik ben in mijn 'nieuwe' huis aan het inventariseren hoe ik alles wil aansluiten. Het Tree-systeem komt dan als geroepen want dat scheelt me een hoop buizen en daarmee een hoop breekwerk. Ik wil van de meterkast (in de hoek van de woonkamer) naar 2 verdelers, 1 in het voorhuis en 1 in het achterhuis. Op dit moment is de elektra een aan elkaar geknoopt zooitje en dat moet toch echt anders....

[ Voor 14% gewijzigd door Wokschotel op 10-08-2016 09:11 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Wokschotel schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:09:
[...]

Okay dank. Ik heb het uitgetekend, met dank aan jouw eerdere tekening. Volgens mij zit in je tekening een ontbrekende draadbrug/jumper. Want in de Wago 2003-6640 is de nul op beide kanten van de klem niet doorverbonden. Ik heb voor de volledigheid die draadbruggen er bijgetekend.
Ah, je moet de 2003-6641 hebben, die heeft een 'pivoting knife' om de nul aan beide zijden van de klem te verbinden. Je kunt idd ook de 2003-7646 gebruiken.
https://eshop.wago.com/JP...activatedPage=CATALOGPAGE
Anyway, ik heb een mix tussen geschakelde en niet geschakelde WCD's. Als je 2 groepen in 1 verdeelkast hebt (en je gebruikt een extensie voor de 2e groep) dan ziet het er volgens mij als volgt uit:

[afbeelding]
Dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Misschien een beetje een domme vraag (ben me aan het inlezen en een gedachte aan het vormen). Hoe leg je de bekabeling van een ster-netwerk in je huis aan. Ik neem aan dat dat heel veel frezen is, want normaal gesproken gaan alle loze leidingen toch naar de meterkast toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Heb nog maar net al m'n kabels in de gleuven gesmeerd, in ster.... Dat zijn een heleboel kabels :p
Hier zijn natuurlijk ook wel coax en utp bij, maar toch, ik heb in drie kamers telkens twee schakelaars en die gaan telkens naar de kast, dus niet van kast naar schakelaar en van deze schakelaar naar de schakelaar bij het bed... (wat ik misschien beter wel had gedaan, maar je weet nooit als je extra functies wil toevoegen) Alle schakelaars met cat 7 btw.

bundel kabels is heel groot om dan naar gelijkvloers te gaan en alles te centraliseren, als ik het opnieuw zou doen zou ik misschien toch een zekeringskast op het verdiep voorzien = kleinere kabelbundel naar gelijkvloers. Maar dan is alles niet gecentraliseerd wat mij wel een voordeel leek..

stopcontacten is ongeveer gelijk als standaard installatie, maar natuurlijk meer lichtpunten apart naar de kast wat voor nog meer kabels zorgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
mierenfokker schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:52:
Misschien een beetje een domme vraag (ben me aan het inlezen en een gedachte aan het vormen). Hoe leg je de bekabeling van een ster-netwerk in je huis aan. Ik neem aan dat dat heel veel frezen is, want normaal gesproken gaan alle loze leidingen toch naar de meterkast toe?
Leidingen voor de elektra (wcd's en verlichting) worden in conventionele installaties in een soort ijskristal-vorm aangelegd via vertakkingen in centraaldozen die zich bijvoorbeeld in het plafond of achter een knieschot bevinden.

In een bedrade domotica-installatie heb je de meeste flexibiliteit als de leidingen vanaf het eindpunt (bijv. een sensor zoals een wandschakelaar of een lichtpunt) direct naar de verdeelkast worden getrokken. Je krijgt dan een stervorm als in een grote asterisk:

*
Voor wcd's zullen de meeste mensen het niet nodig vinden om die individueel te kunnen schakelen. Het kan wel handig zijn om per dubbele wcd één contact te kunnen schakelen of strings van wcd's die in serie zijn aangesloten te kunnen schakelen. Het is wel handig om de fase naar de wcd's te verdelen vanuit de verdeelkast waar je ook je relais hebt in plaats van dit direct vanuit de meterkast te doen, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om wcd's te schakelen.

Om te besparen op bekabeling, buizen en arbeid kun je gebruikmaken van een bussysteem zoals knx, Loxone Tree of 1-wire (die laatste is vooral geschikt voor het aansluiten van analoge sensoren voor bijvoorbeeldde meting van temperatuur, luchtvochtigheid en luchtkwaliteit). Een stervorm biedt altijd de meeste flexibiliteit maar is dus wel duurder. Je hebt niet alleen meer buis, kabel en aansluitklemmen nodig, het kost ook meer tijd om aan te leggen en je verdeelkast wordt er ingewikkelder door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Femme schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 11:08:
[...]

Leidingen voor de elektra (wcd's en verlichting) worden in conventionele installaties in een soort ijskristal-vorm aangelegd via vertakkingen in centraaldozen die zich bijvoorbeeld in het plafond of achter een knieschot bevinden.

In een bedrade domotica-installatie heb je de meeste flexibiliteit als de leidingen vanaf het eindpunt (bijv. een sensor zoals een wandschakelaar of een lichtpunt) direct naar de verdeelkast worden getrokken. Je krijgt dan een stervorm als in een grote asterisk:

[font=,60px,,]*[/font]
Voor wcd's zullen de meeste mensen het niet nodig vinden om die individueel te kunnen schakelen. Het kan wel handig zijn om per dubbele wcd één contact te kunnen schakelen of strings van wcd's die in serie zijn aangesloten te kunnen schakelen. Het is wel handig om de fase naar de wcd's te verdelen vanuit de verdeelkast waar je ook je relais hebt in plaats van dit direct vanuit de meterkast te doen, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om wcd's te schakelen.

Om te besparen op bekabeling, buizen en arbeid kun je gebruikmaken van een bussysteem zoals knx, Loxone Tree of 1-wire (die laatste is vooral geschikt voor het aansluiten van analoge sensoren voor bijvoorbeeldde meting van temperatuur, luchtvochtigheid en luchtkwaliteit). Een stervorm biedt altijd de meeste flexibiliteit maar is dus wel duurder. Je hebt niet alleen meer buis, kabel en aansluitklemmen nodig, het kost ook meer tijd om aan te leggen en je verdeelkast wordt er ingewikkelder door.
Ah bedankt voor je uitleg. Ik bedoel eigenlijk meer de TREE bekabeling, sorry. Hoe gaat dat in zijn werk?

Ik denk dat er 1 kabel naar een kamer toe gaat bijvoorbeeld naar de aan/uit schakelaar, en van daaruit wordt hij "gesplits" naar de andere componenten in de kamer, zoals bijvoorbeeld de CO2 melder enz. Maar dan moet je dus vanuit de aan/uit schakelaar een buis in de muur frezen?

• Raies
De TREE topology is gelijk aan die van KNX. Daar kan je een hoop over vinden als je even googled. Kort gezegd is dat bus bekabeling dat betekent dat je alles naar elkaar door kan lussen maar geen loop mag maken. "Splitsen" is volgens mij niet echt de bedoeling.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Raies schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:58:
De TREE topology is gelijk aan die van KNX. Daar kan je een hoop over vinden als je even googled. Kort gezegd is dat bus bekabeling dat betekent dat je alles naar elkaar door kan lussen maar geen loop mag maken. "Splitsen" is volgens mij niet echt de bedoeling.
Aftakkingen mogen ook, daarom heet het Tree :) . Het is dus super flexibel:

Afbeeldingslocatie: http://www.loxone.com/tl_files/loxone/Content_images/product_images/Loxone%20Tree%20Technology/loxone-tree-beispielinstallation.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Aha! spuit 11 hier....TREE staat misschien wel voor een tree topologie :-p haha. bedankt voor de correctie.
Ben op het moment ook bezig voor mijn eigen woning een ontwerp te maken maar vind het toch jammer dat je met de TREE nog niet kan kiezen voor je eigen tasters. Voorlopig hou ik het bij de simpele 24V pulsdrukkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zass
  • Laatst online: 01-08 10:52
Ook hier een Loxone voorstander. Ik ga dit jaar ons net aangekochte huis verbouwen, ik heb hiervoor KNX in mijn vorige huis gehad maar ben het verplicht gebruik van ETS zat, de niet-centrale regeling (zou nog via IP Symcon kunnen, ok) en de dure componenten. Nu dus een nieuwe poging met Loxone, DMX en 1-wire!

Ik heb dit topic, het DMX topic en het PLC topic doorgelezen en had wat vragen:
- Waarom zou je in plaats van de Loxone DMX RGBW driver een EldoLED driver gebruiken? De prijs van de Loxone is acceptabel (zo'n €80) en lijkt mij op het eerste gezicht prima voor gewoon gebruik. Is het dan wel verstandig om de eerdergenoemde Meanwell voedingen te gebruiken, en welke versie dan, de CC of CV?
- Heeft iemand ervaring met de Loxone WW en RGBW spots? De WW is €40 en de RGBW €60 en dit lijken mij prima prijzen. Ik kan amper 24V LED spots vinden (alleen nog een op voltus maar die zijn zonder inbouwframe en of een kleine schijnhoek of een koude lichtkleur), laat staan een RGBW versie. Femme, je had het over een Chinese spot van 5W, is dat deze? Die lijkt namelijk voor 220V te zijn met een eigen (losse) voeding. Ik wil het liefst zo veel mogelijk 24V LED installeren zodat dit mooi gedimt kan worden zonder flikkeringen en voor een laag energieverbruik. Ik ben alleen zeer picky over de lichtkleur, deze moet echt de gloeilamp/halogeenspot benaderen. RGBW is voor sommige plekken een leuke gimmick, meer niet.
- Ik neem aan dat je SVV kabel kan gebruiken van 6x0,8 voor het aansluiten van RGBW strips/spots en 2x0,8 voor de WW versies? Hoeveel watt kan je max hiermee aansluiten en wat is de maximum lengte ongeveer? 2x VD draad van 1,5mm is natuurlijk ook gewoon een optie.
- Gebruik je voor die Wago klemmen een tooltje om de draden erin te klemmen, en klem je op je kabels adereindhulzen?
- Waar koop je van die kabelgoten tussen de DIN rails, en DIN rails zelf?
- Raden jullie CAT7 kabel aan voor de schakelpunten of SVV kabel? Dit aangezien SVV kabel tot max 24 draden per kabel gaat ipv slechts 8, dat scheelt weer kabeltrekgehannes.
- Is Wago PLC makkelijk te integreren via die Loxone config of heb je daarvoor dan ook Codesys nodig en PLC programmeer ervaring? Vind een basisopzet via Loxone wel mooi maar de gemakkelijke uitbreidbaarheid van PLC mooier (dimmertje erbij, relais, etc gewoon erbij prikken en voila, en dat voor een mooie prijs ipv meteen €400-500 voor een extension). De railduino lijkt me dan weer iets te basic/onbetrouwbaar/ingewikkeld. Maak het liefst gebruik van een bewezen standaard.

Thanks voor de antwoorden, ik ben erg geinteresseerd in dit topic en jullie ervaringen!

[ Voor 1% gewijzigd door Zass op 28-08-2016 16:46 . Reden: slecht Nederlands ]

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:03:
Ook hier een Loxone voorstander. Ik ga dit jaar ons net aangekochte huis verbouwen, ik heb hiervoor KNX in mijn vorige huis gehad maar ben het verplicht gebruik van ETS zat, de niet-centrale regeling (zou nog via IP Symcon kunnen, ok) en de dure componenten. Nu dus een nieuwe poging met Loxone, DMX en 1-wire!

Ik heb dit topic, het DMX topic en het PLC topic doorgelezen en had wat vragen:
- Waarom zou je in plaats van de Loxone DMX RGBW driver een EldoLED driver gebruiken? De prijs van de Loxone is acceptabel (zo'n €80) en lijkt mij op het eerste gezicht prima voor gewoon gebruik. Is het dan wel verstandig om de eerdergenoemde Meanwell voedingen te gebruiken, en welke versie dan, de CC of CV?
De rgbw-dimmer van Loxone is bedoeld voor 24V constant voltage led-verlichting zoals strips en hun eigen lampen. EldoLed heeft ook constant current drivers waarvan je de stroomsterkte op de 50mW nauwkeurig kunt afstellen op het gebruikte type led. Beide hebben een 24VDC voeding nodig, waarvoor je bijvoorbeeld de Meanwell HLG-serie kunt gebruiken.
- Heeft iemand ervaring met de Loxone WW en RGBW spots? De WW is €40 en de RGBW €60 en dit lijken mij prima prijzen. Ik kan amper 24V LED spots vinden (alleen nog een op voltus maar die zijn zonder inbouwframe en of een kleine schijnhoek of een koude lichtkleur), laat staan een RGBW versie. Femme, je had het over een Chinese spot van 5W, is dat deze? Die lijkt namelijk voor 220V te zijn met een eigen (losse) voeding.
Je kunt bij WedoLed (en vast ook wel bij andere Chinese led-boeren) de lampen ook zonder voeding bestellen, zodat je ze direct op een passende constant current driver kunt aansluiten. Je hebt ook keuze uit verschillende stralingshoeken.
- Ik neem aan dat je SVV kabel kan gebruiken van 6x0,8 voor het aansluiten van RGBW strips/spots en 2x0,8 voor de WW versies? Hoeveel watt kan je max hiermee aansluiten en wat is de maximum lengte ongeveer? 2x VD draad van 1,5mm is natuurlijk ook gewoon een optie.
SVV-kabel is inderdaad prima geschikt voor rgbw led-verlichting. Voor warmwitte led-verlichting zou ik een wat dikkere draad kiezen, bijv. 0,75mm2 of 1,0mm2. Scheelt weer wat in verlies en je hebt de ruimte toch wel in je buis.

De spanningsverlies kun je berekenen met calculators zoals deze. SVV-kabel is 0,5mm2, vergelijkbaar met AWG20.
Gebruik je voor die Wago klemmen een tooltje om de draden erin te klemmen, en klem je op je kabels adereindhulzen?
Draden erin klemmen doe je door een veer op te lichten met behulp van een schroevendraaier. Als de draad geen vaste kern heeft gebruik je inderdaad adereindhulzen.
- Waar koop je van die kabelgoten tussen de DIN rails, en DIN rails zelf?
Bij een elektronicaboer zoals Conrad, Reichelt of RS Components. Als kabelgoot kun je bijvoorbeeld Hager BA6 gebruiken, verkrijgbaar in diverse maten:

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=hager+ba6

Hier heb je ook een uitgebreid assortiment kabelgoten en din-rails:
http://www.eg-tronic.eu/verdrahtungskanaele/
- Raden jullie CAT7 kabel aan voor de schakelpunten of SVV kabel? Dit aangezien SVV kabel tot max 24 draden per kabel gaat ipv slechts 8, dat scheelt weer kabeltrekgehannes.
Ik kan me voorstellen dat als je 1-wire temperatuursensoren achter de pulsdrukkers zou willen plaatsen dat utp-kabel een betere signaalkwaliteit biedt dan svv-kabel. Om gewoon je pulsdrukkers aan te sluiten is svv prima en dun je inderdaad meer (en dikkere) aders door een buis trekken. Svv is niet getwist en neemt daardoor minder ruimte in.
- Is Wago PLC makkelijk te integreren via die Loxone config of heb je daarvoor dan ook Codesys nodig en PLC programmeer ervaring? Vind een basisopzet via Loxone wel mooi maar de gemakkelijke uitbreidbaarheid van PLC mooier (dimmertje erbij, relais, etc gewoon erbij prikken en voila, en dat voor een mooie prijs ipv meteen €400-500 voor een extension). De railduino lijkt me dan weer iets te basic/onbetrouwbaar/ingewikkeld. Maak het liefst gebruik van een bewezen standaard.
De makkelijke manier om een Wago-plc te integreren is via modbus/tcp. Dat zou eenvoudig moeten zijn, kwestie van de juiste adressen toevoegen en je kunt gaan. Wil je de plc alleen gebruiken voor relais of ook voor pulsdrukkers? Voor zover ik weet heb je CoDeSys nodig om een Wago-plc aan de gang te krijgen. Een buskoppelaar zoals de 750-342 kun je geloof ik wel zonder te configuren via modbus gebruiken. Als je pulsdrukkers op digitale inputs wil aansluiten en de plc via modbus aan Loxone koppelt is het handig om de inputs via een stukje code gedurende bijvoorbeeld 500ms hoog te houden als de pulsdrukker wordt ingedrukt. Het kan anders voorkomen dat het indrukken niet wordt opgemerkt door de Miniserver omdat het precies plaatsvindt tussen het pollen van een modbusadres. De benodigde code vind je hier.

Ik heb twee Railduino's liggen die ik nog moet uitproberen. In principe is dat ook een leuke en betaalbare oplossing die hopelijk betrouwbaar werkt. Met een Wago heb je wel meer mogelijkheden qua soorten inputs en outputs en je kunt relais makkelijk vervangen of afstemmen een bepaalde last die je wil schakelen. Ik heb zelf gemerkt dat ik mijn led-voedingen beter kan schakelen met solid state relais dan conventionele mechanische relais, die de hoge inschakelstromen niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
  • Laatst online: 01-08 10:52
Thanks voor de reply, ik ga ermee aan de slag! Erg veel nuttige informatie. Ik zal proberen om tijdens de verbouwingsdrukte hier af en toe te posten met mijn vorderingen.

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Pagina: 1 2 ... 44 Laatste