Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 10:52
Ik ben inmiddels alles aan het bestellen. Heb toch besloten geen SVV kabel te nemen maar alles cat7 uit te voeren voor de sensoren en VD draad 1,5mm2 voor de downlight LEDs. Verder ben ik bezig met de LEDs maar daar kom ik niet helemaal uit. Misschien zit ik voor deze vraag niet in het juiste topic maar toch.

Ik heb LED strips besteld, deze draaien op constant voltage van 24V. Daarvoor heb ik een Meanwell HLG-240H-24 voeding besteld (24V 10A). In combinatie met de LinearDrive 180D zou dit gewoon moeten werken.

Nu wil ik ook een aantal downlights bestellen. De eerdergenoemde Chinese fabrikant van Femme, WEDO LED, geeft de volgende waardes voor een 10W versie (WD-OWP-COB-C10W): "Input 37V/Current 270mA, WW(2700-3000K), 10W 1pcs CreeLEDs, 100lm/w, Lens 60°, Size: 90x45mm, Cutout size: 75mm, Aluminum Silver finishing. " Ik heb een tijdje geleden zelf een LED lamp gebouwd met PowerLEDs die een forward voltage genoemd hadden (bijv. 3V) en een current van 700ma. Dus koop je een 700ma driver van bijv 12 of 24 volt, gedeeld door 3 min 1 geeft dan het aantal LEDs dat je in serie kan zetten en voila het werkt. Maar hoe gaat het met deze downlights? De PowerDrive 45D bijvoorbeeld kan 200 - 500mA per kanaal en 11-31V (Vsup - 1V) output voltage geven, en als ik het goed begrijp met dezelfde Meanwell 24V voeding slechts 23V output dus. Ik ben even de draad kwijt door deze getallen... hoeveel van deze 10W downlights kan ik aansluiten op de PowerDrive 45D per uitgang en hoeveel dan in serie of parallel? En als ik de PowerDrive 180D zou kopen?

Ik kan uberhaupt amper downlights zonder driver vinden dus als iemand aanraders heeft graag. Ik zoek een warmwitte (2700-3000K) inbouwspot voor gebruik met de EldoLed PowerDrive serie (heb al een 45D besteld namelijk om mee te expirimenteren). Het gaat, varierend per ruimte, om maximaal 10 downlights van 10W die tegelijk moeten worden aangestuurd. Dat lukt natuurlijk niet met die enkele 45D maar voordat ik alles bestel wil ik even goed rekenen aan wat ik nodig heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Zass op 05-09-2016 21:04 . Reden: technisch ]

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Femme schreef op donderdag 21 april 2016 @ 19:10:
[...]
Led-spots kun je goedkoop uit China halen. Ik heb deze maand nog een lading inbouwspots (50mm 3W) van Wedo Led uit China gehaald voor 6,50 dollar per stuk ex verzending en btw.
@Femme: over welke typenummers heb je het hier? En zijn dat GU10 of MR16/GU5.3 spots oid? Wil graag ook daar bestellen, heb al veel mailcontact gehad maar denk dat ik op een verkeerd spoor zit nu met hun vaste COB inbouwspots.

• zrx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 14:38

zrx

Misschien heb ik er overheen gekeken, maar met de zoekfunctie is het niet te vinden.
Mijn 3 dakramen krijgen een automatische rolgordijnen type Fakro ARF Z-wave en deze werken met Z-wave. Is het mogelijk om te koppelen aan mijn Loxone die geïnstalleerd wordt in mijn nieuwe woning? Oftewel heeft Loxone Z-wave aansturingsmogelijkheid?

Voor verlichting in mijn woonkamer wil ik GU10 ledlampen (6 watt, 220volt) gebruiken van MegaMan. Zij hebben mooie nieuwe Dim to Warm ledlampen die van 2800 naar 1800 Kelvin gaan als je ze dimt. Het zullen ongeveer 40 stuks weggebouwd worden in de verlaagd plafond. Heeft iemand ervaring met GU10 in combinatie met Loxone?

[ Voor 32% gewijzigd door zrx op 08-09-2016 03:11 ]

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Loxone heeft zelf geen z-wave ondersteuning (helaas). Je zou de z-wave via OpenHAB kunnen laten lopen en dan de miniserver en OpenHab met elkaar kunnen laten praten. Beide hebben API die je kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zrx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 14:38

zrx

@DeKemp
Bedankt voor je info. ik ben al geen kei in programmeren, laat staan dat ik de 2 API's met elkaar kan laten praten. Als ik mijn Loxone installateur vraagd om die te koppelen, ben ik misschien nog veel duurder uit.
Heb de leverancier van de zonwering maar even op hold gezet. Misschien toch maar de Loxone rolluikmotor AIR gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Die rolluik motoren heb ik ook naar gekeken. Die waren te groot voor de standaar rolgordijn buis. Daar moet je dan wel rekening me houden als je rolgordijnen wil doen. Ze zijn eigenlijk bedoeld voor rolluiken aan de buitenkant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:16
Beetje bij beetje ben ik met onze verbouwingen ons huis meer aan het automatiseren.

Aangezien ik onze Youless op de gasmeter wil plakken heb ik momenteel de puls uitgang van mijn 3 fase meter aan Loxone gekoppeld. So far so good... maar nu zou ik graag de kWh waarde terug willen uitlezen met mijn php script om dit mee te sturen naar pvoutput.

Iemand enig idee hoe je van de loxone een waarde / status kan uitlezen?
Heb al wat met virtual outputs liggen testen maar dit lijkt niet meteen te zijn wat ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:25

Wokschotel

Op 6 wielen

O.a. dankzij de informatie in dit topic kom ik steeds een stap verder in het ontwerp van ons 'smart home'. Wij willen het mooie van ons oude huis (18e/19e eeuw) aanvullen met modern comfort en techniek van vandaag de dag.

Wat ik wel heb:
- oude electriciteitsvoorziening (4 groepen voor een tamelijk fors huis).
- lampen op onlogische plekken
- vorige bewoners die van modernistische dingen het nut niet zo inzagen :+

Wat ik niet heb of niet wil/mag (omdat het huis een monument is):
- zonnepanelen (op het dak mag niet, we zijn nog aan het kijken om ze ergens anders kwijt te kunnen).
- rolluiken, shutters aan buitenzijde
- grof hak- en breekwerk met aanpassingen aan buitenkant van het pand
- en ik heb niets met sensoren op batterijen en draadloze sensoren. Dus alles bedraad.

We zijn nu bezig met het moderniseren van de elektriciteitsvoorziening. Er is al een nieuwe groepenkast (3x25A) die in overleg met de netbeheerder moet worden gemonteerd. Omdat ik geen zin had om nu al het hele huis overhoop te halen heb ik vanuit de plek waar de groepenkast komt, twee mantelbuizen door de tuin (onder de grond :P ) gelegd die in de kelder binnen komen. Vanaf daar verspreid ik de voedingen naar de keukenapparatuur, bijkeuken (wasmachine, droger) en naar twee verdeelkasten (1 voor, 1 achter) waar vandaan uit de verlichting en domotica worden geschakeld. De bekabeling komt deels in een sterstructuur, deels via een boom waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande leidingen en schakelpunten. Op dit moment worden de buizen die we aanvullend nodig hebben (nagenoeg allemaal 19mm) aangelegd. Ik heb daarbij het voordeel van houten plafonds met ruimte daartussen zodat ik makkelijk buizen kan leggen en doorvoeren. In eerste instantie zal de domotica zich beperken tot schakelaars, bewegingsmelders, lucht/temperatuur/vochtigheidssensoren en aansturing van verlichting (LED via DMX). In een later stadium komt daar aansturing van verwarming, intercom etc bij. De WCD's worden deels geschakeld en deels via een centraaldoos

Ik heb gekozen voor het Loxone (tree) systeem omdat dat een hoop gehak en gebreek kan schelen als ik kan doorlussen van sensor naar sensor en aftakkingen kan maken waar ik wil. Wat ik echter niet wil is een vendor-lock in. Ik vind Loxone (o.a. vanwege de visualisatie) een mooi product, maar ik wil in de toekomst niet afhankelijk zijn van 1 leverancier en wil op een later moment kunnen switchen naar KNX als er iets met Loxone gebeurt. Of, misschien doe ik nu alles wel in KNX :P Dit doe ik op de volgende manier:

- naar iedere (tree)sensor/schakelaar trek ik zowel een CAT7 als een KNX buskabel. Die kabels lopen in een ster of boom naar een van de twee verdeelkasten toe. Op de plekken waar een KNX-schakelaar komt gebruik ik de buskabel om de sensor aan te sluiten. Op die plekken waar een gewone 24V (impuls)schakelaar komt gebruik ik de aders van de CAT7 (dus max 7 schakelpunten per schakelaar. Als het nodig is kan ik een 2e CAT7 meetrekken.Op die plekken waar Tree-sensoren komen gebruik ik de CAT7 zoals voorgeschreven door Loxone. Ik weet dat je CAT7 ook zou kunnen gebruiken voor KNX maar als ik toch bezig ben doe ik het liever goed.

Ahoewel Loxone (touch)schakelaars levert vind ik de MDT Glastaster II Smart KNX-schakelaars erg mooi. Ik heb er max 4 nodig dus dat past met beperking van 5 producten op de gratis licensie van ETS. Zoals gezegd, andere schakelaars worden 'gewone' impuls schakelaars (Berker Q1 of Gira E2), of misschien her en der toch een Loxone-touch.

Verlichting wil ik deels via LED doen (spotjes, strips), deels via (bestaande) 230V lampen (hang, sta). De LED-verlichting stuur ik aan vanuit de verdeelkasten. Dankzij de tips van Femme in het DMX-topic heb ik al een aantal goede ideeën opgedaan, o.a. de EldoLED drivers.

Voor de temperatuursensoren, raamcontacten etc wil ik 1 Wire sensoren gebruiken die ik via CAT7 (doorgelust/boomstructuur) aansluit.

De komende weken staan in het teken van verder uitdenken, tekenen en leidingen leggen. Het scheelt dat ik de meeste wanden moet stuccen en vloeren ga vervangen (houten vloeren over bestaande tegelvloer een) dus ik heb genoeg mogelijkheden voor mijn leidingwerk. Ik zal een foto's maken zodat jullie een beeld krijgen waar ik mee aan de gang ga :)

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 16:10
Ik heb een somfy motor aangesloten met gewone releco gelijkaardige relais, echter om de zoveel tijd brand er eentje uit... blijkbaar is dit omdat de relais' van AC-1 zijn, ze zijn nochtans wel bestemd voor 5A te kunnen trekken. En ik zou AC-3 moeten hebben voor motortoepassingen.

kan iemand aub melden welke relais dat u gebruikt? Kan ik me daarop afstemmen en hoef ik geen hele "contactor" te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Ik zie geen geen verschil tussen AC-1 en AC-2 qua stroomsterkte. Enigste is dat die ac-3 meer contacten heeft.

Wat brand er in het relai door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:16
siskos schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:42:
Beetje bij beetje ben ik met onze verbouwingen ons huis meer aan het automatiseren.

Aangezien ik onze Youless op de gasmeter wil plakken heb ik momenteel de puls uitgang van mijn 3 fase meter aan Loxone gekoppeld. So far so good... maar nu zou ik graag de kWh waarde terug willen uitlezen met mijn php script om dit mee te sturen naar pvoutput.

Iemand enig idee hoe je van de loxone een waarde / status kan uitlezen?
Heb al wat met virtual outputs liggen testen maar dit lijkt niet meteen te zijn wat ik moet hebben.
Moest er trouwens iemand in geïnteresseerd zijn ik heb het op de volgende manier opgelost.

De output van de verbruik teller heb ik opgeslagen in een marker "verbruik", deze lees ik vervolgens via volgende URL uit: http://user:password@loxone_ip/dev/sps/io/verbruik

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:07
Ik zou graag de miniserve installeren.
Nu zou ik hier en daar een draadloze module moeten gebruiken ivm roluiken, stelventielen enzo...
De vraag is nu toekomst gericht voor wat ik zou kiezen voor modules van enocean of de air module van loxone.
Enocean is een open protocol en air dan weer gesloten.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Vraagje over ETS. ETS 5 Demo heeft max 5 producten. Telt de Loxone Mini Server als product, zodat je nog 4 producten zoals schakelaars overhoudt?

• 571Pro
DeKemp schreef op maandag 12 september 2016 @ 08:20:
Ik zie geen geen verschil tussen AC-1 en AC-2 qua stroomsterkte. Enigste is dat die ac-3 meer contacten heeft.

Wat brand er in het relai door?
De contact punten zelf branden door.

AC-1 is normale toepassing
AC-2 sleepring anker motoren
AC-3 kooi rotor motoren.

Maar mocht iemand anders zijn type relais doorgeven, ik hoor het graag, het is al de 5de relais die doorfikt.
Altijd na een 3-4 weken

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Wokschotel schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:54:
Vraagje over ETS. ETS 5 Demo heeft max 5 producten. Telt de Loxone Mini Server als product, zodat je nog 4 producten zoals schakelaars overhoudt?
Nee hoor. De Loxone miniserver fungeert als gateway tussen de ETS software en de KNX fysieke busdeelnemers. Je hebt dus nog steeds de beschikking over 5 producten.
KNX en Loxone werken prima samen. Met Loxone kun je eigenlijk de functies uitbreiden t.o.v. wat de fabrikant oorspronkelijk voor ogen had met het KNX product. Met de groepsadressen kun je keurig de bouwstenen in Loxone config aansturen/opdrachten mee geven.
Succes met het (aan)leren van ETS in combi met Loxone :*)

• M. Mulder

M. Mulder

Stijnb_ schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:12:
Ik zou graag de miniserve installeren.
Nu zou ik hier en daar een draadloze module moeten gebruiken ivm roluiken, stelventielen enzo...
De vraag is nu toekomst gericht voor wat ik zou kiezen voor modules van enocean of de air module van loxone.
Enocean is een open protocol en air dan weer gesloten.
Bij de Loxone cursus gaven de trainers van Loxone aan dat Enocean frequenties door fabrikanten van Enocean producten met afwijkingen (marges) worden geïmplementeerd. Dat betekent dat ze niet altijd goed met elkaar communiceren. M.n. als je verschillende fabrikanten combineert i.v.m. een frequentieshift.
Loxone AIR heeft strakke afgesproken frequenties en je kunt hem in een mesh netwerk config zetten. Daarmee kun je eenvoudig je bereik vergroten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Weet iemand van jullie of je een knx sensor kan aansluiten op loxone. Zonder een knx voeding te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Om welke KNX sensor gaat dit? Naar mijn weten moeten alle KNX sensoren voeding krijgen via de KNX bus (30 VDC) van een KNX voeding, tenzij de sensor een geïntegreerde voeding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
De zennio Touch-MyDesign Plu. Het is omdat ik anders ingangen te kort kom op mijn miniserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkely
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 21:15
Stijnb_ schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:35:
Weet iemand van jullie of je een knx sensor kan aansluiten op loxone. Zonder een knx voeding te gebruiken?
Dat zal niet gaan, de TMD haalt zijn voeding en data over dezelfde bus. Je hebt dus zo'n voeding nodig. Ik gebruik deze voor o.a. mijn TMD's.

• Stijnb_
Ik heb nog een vraagje ivm loxone. Waar kopen jullie je loxone componenten via de loxone webshop of via andere shops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 08:02
prijzen zijn nagenoeg overal hetzelfde. scheelt een paar euro her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09-2023
571Pro schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 17:59:
[...]

De contact punten zelf branden door.

AC-1 is normale toepassing
AC-2 sleepring anker motoren
AC-3 kooi rotor motoren.

Maar mocht iemand anders zijn type relais doorgeven, ik hoor het graag, het is al de 5de relais die doorfikt.
Altijd na een 3-4 weken
Je (buis) motor heeft een te hoge weerstand voor AC-1/2, dan puntlassen je contacten aan elkaar. Gebeurd idd na verloop van tijd.

Zelf ga ik voor de AC-4.

Wisselstroom
AC-1: Niet inductieve of zwak inductieve last, weerstandsoven
AC-2: Sleepringmotoren: aanlopen, uitschakelen
AC-3: Asynchrone motor: aanlopen, uitschakelen tijdens draaien
AC-4: Asynchrone motor: aanlopen, tegenstroomremmen, omkeren, tippen (bijvoorbeeld hijsmotoren)
AC-5A: Schakelen van gasontladingslampen
AC-5B: Schakelen van gloeilampen
AC-6A: Schakelen van transformatoren
AC-6B: Schakelen van condensatorenbatterijen
AC-7A: Zwak inductieve last in huishoudelijke apparaten en dergelijke toepassingen conform specificaties van de leverancier
AC-7B: Motorlast voor huishoudelijke toepassingen
AC-8A: Sturen van hermetisch afgesloten koelcompressormotoren met handmatige ontgrendeling van de thermische beveiliging
AC-8B: Sturen van hermetisch afgesloten koelcompressormotoren met automatische ontgrendeling van de thermische beveiliging
AC-53a: Sturen van een kooiankermotor met halfgeleiderbeveiliging
Gelijkstroom
DC-1: Niet inductieve of zwak inductieve last, weerstandsoven
DC-3: Shuntmotoren: aanlopen, tegenstroomremmen, omkeren, tippen. Dynamisch remmen van gelijkstroommotoren
DC-5: Seriemotoren: aanlopen, tegenstroomremmen, omkeren, tippen. Dynamisch remmen van gelijkstroommotoren
DC-6: Schakelen van gloeilampen
DC-12: Schakelen van weerstanden en halfgeleiderbelastingen, geïsoleerd door optocouplers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
kun je uw type relais doorgeven aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
571Pro schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:41:
kun je uw type relais doorgeven aub?
Ik heb goede ervaringen met Finder Serie 49 relais.
AC3 gegevens staan hier ook vermeld.
http://www.finder-relais.net/de/finder-relais-serie-49.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Misschien nog een beetje een domme vraag. Maar ik wil een aantal Loxone led spots (tussen de 15 en 25 in totaal, verdeeld over 5-6 groepen aan elkaar gedeeld) in ons nieuwe huis gaan inbouwen. Volgens mij moeten er dus nu vanuit de "Loxone meterkast" een aantal cat7 kabels naar deze led-groepen getrokken worden en kan ik deze verbinden met elkaar via "tree" en hoeft het niet meer via een ster?

(ik moet er nog een beetje een feeling bij krijgen hoe je de bekabeling aanlegd, sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
mierenfokker schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 17:06:
Misschien nog een beetje een domme vraag. Maar ik wil een aantal Loxone led spots (tussen de 15 en 25 in totaal, verdeeld over 5-6 groepen aan elkaar gedeeld) in ons nieuwe huis gaan inbouwen. Volgens mij moeten er dus nu vanuit de "Loxone meterkast" een aantal cat7 kabels naar deze led-groepen getrokken worden en kan ik deze verbinden met elkaar via "tree" en hoeft het niet meer via een ster?

(ik moet er nog een beetje een feeling bij krijgen hoe je de bekabeling aanlegd, sorry)
LED spots worden aangedreven door een driver, niet direct op de tree zelf. Zie de site van Loxone: "Dimmable with RGBW 24V Dimmer Air or DMX". Je kan ook 12V MR16/GU5.3 spots nemen en een DMX driver toepassen (bijv. van EldoLED), die spots zijn goedkoper en je bent niet gelimiteerd aan de 24V spots van Loxone (24V spots zijn vrijwel nergens te krijgen, vandaar).
Van Cat7 kabels zijn de aders te dun om de last te dragen, gebruik gewoon VD installatiedraad 1,5mm of SVV kabel van 0,8mm doorsnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik overweeg een Loxone installatie. Een van de dingen waar ik weinig over vind is visualisatie.

Ik zou een aantal temperaturen willen meten en in grafieken laten zien. Het is me niet duidelijk of dit kan met Loxone.

Ik heb het wel gezien met Xxter maar das duur en vereist ETS/ KNX.

Of kan ik al deze meet output naar het internet sturen met daarvoor geschikte visualisatie (gehoste oplossingen) zo ja, welke zijn betaalbaar (voor zeg 20+ outputs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
@wtkoos:

loxone heeft een volledige visualisatie beschikbaar via de app of de webbrowser. Of deze voldoet aan je eisen en wensen kan ik zelf niet bepalen. Ik weet dat je de app kan downloaden en daarop de testserver kan bekijken. Daar kan je de gehele visualisatie bekijken. Misschien dat je hiermee verder komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
De Railduino is hier regelmatig genoemd als oplossing om een Loxone Miniserver goedkoop uit te breiden met extra inputs en outputs. Ik heb er een tijdje terug twee aangeschaft, de modbus rtu en modbus tcp-variant met terminal blocks. Ik gebruik ze voor een testopstelling voor onafhankelijke zoneregeling van verwarming in combinatie met warmtepompen waarvoor ik een oplossing aan het bouwen ben in IP-Symcon. De Railduino moet in dit verhaal stelventielen schakelen en gegevens van DS18B20 en DS2438 1-wire sensoren doorsturen. Later kan er eventueel nog meer mee gedaan worden zoals zonwering besturen en input van aanwezigheidsmelders doorgeven.

Railduino I/O-module

De Railduino beschikt over 12 mechanische relais, 24 digitale inputs (24V), drie pwm-outputs, 1-wire interface en drie analoge 0-10V inputs. De modbus rtu-variant kost ruim 140 euro en de modbus tcp-variant met ethernet is 20 euro duurder. De basis van het apparaat is een Arduino die een uitbreidingsbord met de inputs en outputs aanstuurt.

In mijn testopstelling gebruik ik een modbus tcp naar rtu gateway van USR-IOT in combinatie met modbus thermostaten van Beca. Het is me nog niet gelukt om die samen op één rs-485-bus werkend te krijgen met een Railduino, mogelijk omdat de thermostaten op 9600bps communiceren en de Railduino op 115Kbps. USR-IOT heeft gelukkig ook gateways met twee seriële interfaces die dan op verschillende baudrates kunnen werken. Het zou niet handig zijn om losse utp-kabels te moeten trekken voor de modbus-gateway en de Railduino. De modbus tcp-variant deed het wel meteen.

De modbus rtu-versie kun je aansluiten op de rs-485 interface van de modbus tcp-versie echter is het mij niet gelukt om ze onafhankelijk van elkaar te besturen, ondanks het feit dat ik een ander device id had ingesteld op de modbus rtu-versie. Als ik een relais schakel op de Railduino met modbus tcp schakelt ook hetzelfde relais op de Railduino met modbus rtu als ze via rs-485 met elkaar zijn verbonden.

Het apparaat heeft nog wat andere eigenaardigheden. De digitale inputs hebben niet ieder hun eigen modbusadres maar zitten met acht stuks tegelijk op één adres die de stand van de inputs via een 16-bits waarde doorgeeft. De relais zitten wel een eigen adres echter is ook hier de merkwaardige keuze gemaakt om de stand van het relais via een 16-bits getal door te geven (in plaats van een bitwaarde). 0 is uit, 1 of hoger is aan. Komt er op neer dat er wat extra programmeerwerk nodig is om 'm in IP-Symcon te integreren. Volgens de handleiding kun je wel makkelijk met standaard bouwstenen zoals een binaire decoder in Loxone integreren.

Aan de 1-wire interface zijn modbusadressen voor respectievelijk vijf DS18B20 temperatuursensoren en vijf DS2438 A/D-converters gekoppeld (met losse adressen voor temperatuur, VAD en spanning). Je kunt de sensor niet herkennen op basis van het adres dus dat moet je proefondervindelijk vaststellen door het meetresultaat van een sensor te beïnvloeden. De DS18B20 werkt mooi op de Railduino en heeft een nauwkeurigheid van een honderdste graad. De luchtkwaliteitssensor van eService Online is helaas niet te gebruiken omdat de xsens-waarde niet uitgelezen kan worden (hier is geen modbusadres voor). Wel jammer want ik zou die luchtkwaliteitssensor in mijn toepassing goed kunnen gebruiken voor vraaggestuurde ventilatie. Temperatuur en luchtvochtigheid kun je overigens wel uit de luchtkwaliteitssensor halen (via temp en VAD-adressen).

Verder is het onhandig dat de modbus tcp-variant geen ip-adres krijgt als hij opstart voordat de netwerkswitch gereed is (bijvoorbeeld na een stroomuitval). Hij verbindt niet automatisch later vanzelf. Voor zover ik heb gezien moet je ook vertrouwen op dhcp en is een fixed IP niet mogelijk. Ik ben van plan om Mikrotik-switches te gebruiken in het netwerk en dan kun je eenvoudig ip aan mac-adres koppelen om toch een fixed ip te krijgen.

De digitale inputs reageren net zo snel als die van mijn Wago-plc. Je kunt ze prima met een polling interval van 100-200ms pollen zodat ze ook bruikbaar zijn voor pollen van de stand van pulsdrukkers.

Met de stabiliteit heb ik tot nu geen issues gehad. De tcp-variant draait nu in een testopstelling waarbij een DS18B20 de temperatuur meet boven een stukje led-strip die via een van de relais wordt ingeschakeld als de temperatuur onder de wenstemperatuur is om hiermee verwarming te simuleren. Werkt erg leuk :) .

Tot nu ben ik wel aardig happy dus. Qua prijs is het echt een goede deal.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 11-10-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-07 17:06
Betekent dit dat ik deze niet op dezelfde modbusextensie kan gebruiken als een kWh meter met 9600bps??

zou jammer zijn want ik heb interesse om er twee aan te schaffen als goedkope uitbreiding voor m'n miniserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Het is mij toch nog niet helemaal duidelijk of als ik de modbusversie wil aansluiten dat op een RS485 extensie of een modbus extensie van Loxone moet.

Modbus is toch een RS 485 bus met een vast format voor het telegram?

Ik meen ergens een keer te hebben gelezen dat de IP versie wat langzamer zou reageren als de modbus versie. Kan jij dit verifiëren Femme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
moet op de modbus extensie aangesloten worden, zat ook te twijfelen, maar het is dus de duurste van de twee extensies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:50
-Tarantula- schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 07:59:
Betekent dit dat ik deze niet op dezelfde modbusextensie kan gebruiken als een kWh meter met 9600bps??

zou jammer zijn want ik heb interesse om er twee aan te schaffen als goedkope uitbreiding voor m'n miniserver.
ik begreep dat je deze ook op 9600bps kan krijgen. Dan moet je dat wel bij de bestelling aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
-Tarantula- schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 07:59:

Ik heb 'm nog niet aan de praat gekregen met de modbus tcp naar rtu gateway op 9600bps (nodig voor de htermostaten). Mijn hypothese is dat dit komt door de baudrate. Ik moet de Railduino nog proberen op een baudrate van 115K. Voor nu ben ik blij dat de thermostaten in mijn testopstelling werken :).
Raies schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:02:
Het is mij toch nog niet helemaal duidelijk of als ik de modbusversie wil aansluiten dat op een RS485 extensie of een modbus extensie van Loxone moet.

Modbus is toch een RS 485 bus met een vast format voor het telegram?

Ik meen ergens een keer te hebben gelezen dat de IP versie wat langzamer zou reageren als de modbus versie. Kan jij dit verifiëren Femme?
Ik heb er nu twee schakelaartjes aan hangen en het pollen daarvan reageert gewoon super snel. Voordeel van het coderen van acht ingangen in een 16-bits waarde op één modbusadres is dat er ook wat minder adressen gepolld hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:45

Nimrod

King in the land of Shinar

In mijn installatie komen er antracietkleurige touch tree knoppen. Volgens Loxone sluiten Gira E2 Of Merten M-Smart hier bij aan. Maar M-Smart komt niet in vol antraciet, die valt dus af, en bij Gira E2 vind ik wel antraciet, maar in het nochtans uitgebreide gamma, geen zesvoudige drukknop zoals Niko die bvb heeft. Of vergis ik mij?

Past een Niko Intense afdekplaatje op een (naakte) touch tree knop?

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
De raampjes van de Gira E2 en de Merten M-Smart passen om de touch tree knop heen. Of het mooi is, dat is een ander verhaal. Ben je van plan een mix te gebruiken tussen touch tree knoppen en 6 voudige knoppen? Gira heeft 6 voudige tiptoetsschakelaars voor gebruik met domotica systemen op 24V.
Zoek maar eens op Gira 2003 100. Als je echt mechanische schakelaars wilt dan hebben ze 4 voudige pulsdrukkers 014700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Even een vraagje. Ik ben bezig met het aanleggen van (loze) leidingen voor elektra en data en Loxone. Nu wordt mijn huis verwarmd met radiatoren aangestuurd met een modulerende ketel en een draadloze thermostaat. Ik heb geen vloerverwarming of centrale verdelers, maar wel veel buizen die vanaf de ketel door het huis heen lopen. Op de radiatoren zitten geen thermostaatkranen, het zijn simpele draaikranen. Nu wil ik de verwarming per kamer beter regelen. Begrijp ik het nu goed dat ik de http://shop.loxone.com/nlnl/stelventiel-tree.html op iedere radiator kan zetten (vooropgesteld dat het fysiek past uiteraard) en op die manier de temperatuur per kamer kan instellen? En hoe werkt dat dat samen met de thermostaat die ik nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
De vraag is vooral of een thermomotor (die je normaal op een vloerverwarmingsverdeler zet) ook op de afsluiter van een radiator past. Ik heb geen idee eigenlijk?
Dat moet met een beetje Googlen wel uit te vinden zijn :j

Maar dat wordt flink wat frees- en leidingwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Dat werkt inderdaad op die manier. Het stelventiel Tree heeft ook een temperatuursensor waarmee je dan de temperatuur in de kamer kunt meten. Omdat deze echter op de radiator wordt geplaatst zal je sneller de ingestelde waarde bereiken. Je kan ervoor kiezen om een correctie mee te programmeren hiervoor of een externe temperatuursensor ergens anders in de kamer te plaatsen.

Het Tree ventiel moet bekabeld worden aangesloten, maar ze hebben eventueel hetzelfde ventiel ook draadloos.

Als je deze kranen op de radiatoren plaatst dan heb je de centrale thermostaat niet meer nodig omdat je dan per kamer waar een radiator staat een eigen thermostaat programmeert. De modulerende functie van je ketel ben je wel kwijt omdat Loxone dit niet ondersteunt. Je ketel moet dus nog wel een contactje krijgen dat er warm water benodigd is.

Het apart regelen van je radiatoren ipv je hele huis in zijn geheel te verwarmen levert je sowiezo al een flinke besparing op. Als je toch nog modulerend wilt werken zou ik je aanraden om een buffervat voor het verwarmingsysteem aan te schaffen. Je ketel kan dan modulerend het buffervat op temperatuur houden.

Ik ben geen verwarmingsexpert als ik verkeerde dingen vertel hoop ik dat iemand mij corrigeert haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Moderne ketels verwarmen sowieso modulerend. Ze kijken naar de retourtemperatuur, op basis daarvan zullen ze hun vermogen aanpassen als ze worden aangestuurd via een aan/uit signaal.

Een modulerende thermostaat/stuursignaal werkt beter, maar niet heel veel beter dan aan/uit tegenwoordig.

Ik heb overigens een Loxone van Marktplaats geplukt om een beetje een gevoel te krijgen voor dat systeem de komende weken. Hier in het huurappartement alvast wat mee spelen. Hue aansturen, DMX ledstrip, thermostaat/ketel, sensoren van het alarmsysteem aan de Loxone koppelen.

Wel jammer dat het, voor zover ik weet, niet mogelijk is om de controllers van de Philips Hue aan de Loxone te koppelen. Of aan een willekeurig ander systeem for that matter :\ Zou een prima manier zijn om scenes te wisselen b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Raies schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 13:47:
De modulerende functie van je ketel ben je wel kwijt omdat Loxone dit niet ondersteunt. Je ketel moet dus nog wel een contactje krijgen dat er warm water benodigd is.
Dat is niet geheel waar, Je kunt zelf wat programmeren om een 0-100% signaal naar de cv te sturen. Afhankelijk van hoeveel warmte je per kamer vraagt en de grote van de kamer en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Dat zou wel mooi zijn. Hoe stuur je dat naar de ketel dan? De meeste ketels zijn OpenTherm en dat protocol wordt niet ondersteund. Of zijn er ook ketels die 0-10V doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
bartvb schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:22:
Wel jammer dat het, voor zover ik weet, niet mogelijk is om de controllers van de Philips Hue aan de Loxone te koppelen. Of aan een willekeurig ander systeem for that matter :\ Zou een prima manier zijn om scenes te wisselen b.v.
Kijk hier eens naar. https://www.loxforum.com/...-hue-mit-loxone-verwenden

Ik zelf heb alle lampen in de woonkamer/keuken vervangen door Hue lampen. Die bedien ik volledig via Loxone dmv een touch air knop en een motion sensor air. Instellen is vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Raies schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 14:27:
Dat zou wel mooi zijn. Hoe stuur je dat naar de ketel dan? De meeste ketels zijn OpenTherm en dat protocol wordt niet ondersteund. Of zijn er ook ketels die 0-10V doen.
Volgens mij zijn meeste OpenTherm ketels wel uitgerust met een 0-10v signaal. De rehemea van mijn ouders van 2 jaar oud heeft deze optie gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@DeKemp; De Hue lampen aansturen is niet zo'n probleem. Dat kan vrij eenvoudig via de Hue API als je een Hue Hub gebruikt.

Ik bedoel de knoppen die je aan de Hub en lampen kan koppelen. Zoals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M4VDrZopk05SQ69bkntFTGu9/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DWJk5GOklFltO3CX5YUnOa1A/thumb.jpg

Die werken via Zigbee Light Link en het schijnt nogal moeilijk te zijn om daarmee te praten buiten de Hue Hub om. En de Hub biedt geen API om te kunnen zien wat er met die controllers gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Heeft iemand tips, ik zit met het volgende: ik wil loxone gaan gebruiken in mijn nieuw te bouwen huis, o.a vloerverwarming, maar ook screens. Ik heb de aannemer (en hij zijn screenleverancier) gevraagd of ze de geiger air motoren konden gebruiken. Het antwoord is nee. Nu ben ik lost, want ik wil met de miniserver go gaan werken en perse screens met loxone aansturen. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:50
Dat moet ook kunnen dmv een relay denk ik... kwestie van de juiste draden aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Uit nieuwsgierigheid; waarom de Miniserver Go (en dus draadloos) ipv bedraad als je een huis aan het bouwen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Omdat als ik de kosten van leidingen etc bij elkaar optel draadloos nauwelijks scheelt qua kosten. Temp S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Temp sensoren doe ik wel bedraad, tenminste als electricien meewerkt en de 1wire kabel mee mag in dezelfde leiding als electriciteit. Anders kan ik het beter ook via air doen, goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
LittleTycoon schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:45:
Heeft iemand tips, ik zit met het volgende: ik wil loxone gaan gebruiken in mijn nieuw te bouwen huis, o.a vloerverwarming, maar ook screens. Ik heb de aannemer (en hij zijn screenleverancier) gevraagd of ze de geiger air motoren konden gebruiken. Het antwoord is nee. Nu ben ik lost, want ik wil met de miniserver go gaan werken en perse screens met loxone aansturen. Iemand tips?
Ik ben ook aan het bouwen en laat gewoon handbediende rolluiken aanrukken en bouw tzt. de motoren zelf wel in. Heb je al bekeken of de motoren überhaupt wel passen in de screens? Heb je merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als je de keuze en mogelijkheid hebt zou ik altijd kiezen voor een bedraad systeem naar een centrale locatie. Je bent zoveel vrijer in keuze van componenten op die manier en mijn inziens is een bedraad systeem altijd inherent betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Als de kosten hetzelfde zijn zou ik inderdaad ook altijd kiezen voor bedraad.

Als je dan toch draadloos wilt. Neem dan een Air Nano. Die bevat 2 relais en heeft 6 inputs voor een eventuele drukknop voor lokale bediening. Als je inputs over hebt zou je ook nog een raamcontact en een glasbreuksensor toe kunnen voegen.

Uiteindelijk moet er toch bekabeling naar je motor toe, of dat nou 230V of 24V is. Ik ga er dus wel even vanuit dat er sowiezo wel een buis naar je raam/motor loopt.

De regels voor meerdere draden in 1 buis is dat ze allemaal geschikt moeten zijn voor het hoogste voltage dat in de buis aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
LittleTycoon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 00:39:
Temp sensoren doe ik wel bedraad, tenminste als electricien meewerkt en de 1wire kabel mee mag in dezelfde leiding als electriciteit. Anders kan ik het beter ook via air doen, goedkoper.
1-wire kabels langs de 230V trekken is niet aan te raden. De kabel die je gebruikt voor het 1-wire-signaal moet voldoende geïsoleerd zijn (op zich geen probleem om een kabel met een voldoende isolerende mantel te vinden), maar je krijgt ook mogelijk issues met de kwaliteit van het signaal en het wordt lastig om de sensoren veilig aan te sluiten als er dicht in de buurt van de aders (zonder mantel) 230V ligt. Waar was je van plan om de sensoren te monteren? In wcd's of inbouwdozen? Dat zie ik niet zo snel veilig gebeuren.

Voor het 1-wire-netwerk kan prima samen met kabels voor een 24V signaal of Loxone Tree in buizen naar de pulsdrukkers. Pulsdrukkers bevinden zich ook op een ideale hoogte om temperatuur te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Plan is om de sensoren in de lichtschakelaars te monteren (zo'n 10 in totaal).

Loze leidingen kosten EUR 75,- per stuk. Ga ik all in naar EUR 100,- per sensor, dan is air met 80,- per sensor goedkoper. Alternatief is dan naast de cat 6a die naar elke kamer gaat, maar deze liggen laag bij de vloer en ik heb vloerverwarming, krijg ik dan wel goede temperatuurmetingen? Want uiteindelijk moeten die sensoren via loxone de vloerverwatming per kamer regelen. De installateur bood voor 2k een zoneregeling aan. Toen dacht ik, dat moet ik voor een vergelijkbaar bedrag ook met loxone kunnen en dan ook nog eens de screens aansturen en heb volwaardig domotica systeem waarmee ik ook in de toekomst verder kan. Betekent wel dat ik het zo economisch mogelijk moet aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
LittleTycoon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:11:
Plan is om de sensoren in de lichtschakelaars te monteren (zo'n 10 in totaal).
Ok, maar dan ligt de kabel dus niet langs aders waar netspanning over gaat maar combineer je 'm met een kabel waar 24VDC over gaat om pulsdrukkers aan te sluiten op de inputs van de Miniserver.
Loze leidingen kosten EUR 75,- per stuk. Ga ik all in naar EUR 100,- per sensor, dan is air met 80,- per sensor goedkoper.
De Touch Air kost 110 euro. Voor dat geld heb je bijna ook een loze leiding, het schakelmateriaal en een DS18B20 1-wire-sensor. Bedraad kost vooral meer tijd (als je het zelf kunt doen) of meer arbeid als je het laat doen.
Alternatief is dan naast de cat 6a die naar elke kamer gaat, maar deze liggen laag bij de vloer en ik heb vloerverwarming, krijg ik dan wel goede temperatuurmetingen? Want uiteindelijk moeten die sensoren via loxone de vloerverwatming per kamer regelen. De installateur bood voor 2k een zoneregeling aan. Toen dacht ik, dat moet ik voor een vergelijkbaar bedrag ook met loxone kunnen en dan ook nog eens de screens aansturen en heb volwaardig domotica systeem waarmee ik ook in de toekomst verder kan. Betekent wel dat ik het zo economisch mogelijk moet aanpakken
Voor de lagere temperatuur in een cat6-aansluiting die 30cm boven de vloer zit kun je wel compenseren, dan stuur je de verwarming bijvoorbeeld op 20,5 graden ipv 21,0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik ben een volledige leek op het gebied van elektrische aansluitingen, een normale lichtschakelaar aan de wand, gaan die op 24v? Dat is het probleem, loxone is hardstikke mooi als je iets van elektra weet. Touch air ga ik naar kijken, had niet gezien dat daar ook temp en vochtigheid sensor in zaten, komt er thuis alleen door als ik deze ook als gewone klassieke lichtschakelaar kan inzetten, mijn vrouw vertrouwt mijn geëxperimenteer niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
LittleTycoon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:35:
Ik ben een volledige leek op het gebied van elektrische aansluitingen, een normale lichtschakelaar aan de wand, gaan die op 24v? Dat is het probleem, loxone is hardstikke mooi als je iets van elektra weet. Touch air ga ik naar kijken, had niet gezien dat daar ook temp en vochtigheid sensor in zaten, komt er thuis alleen door als ik deze ook als gewone klassieke lichtschakelaar kan inzetten, mijn vrouw vertrouwt mijn geëxperimenteer niet helemaal.
Je kunt een Touch Air niet inzetten als een klassieke lichtschakelaar die een 230V contact maakt of breekt. De Touch Air stuurt draadloos een signaaltje naar de Miniserver Go of de Miniserver met Air-extensie. Bij de bedrade variant sluit je pulsdrukkers of schakelaars aan op de 24V ingangen van de Miniserver (of een Loxone Extension), of je gebruikt de Loxone Touch Tree pulsdrukkers die via een bussysteem communiceren met de Miniserver. Op de Miniserver stel je vervolgens in wat er gedaan moet worden met de druk op het toets. Je kunt er bijvoorbeeld licht mee schakelen via de relais in de Miniserver. Schakelen gaat dus via een relais en niet door met behulp van de schakelaar een contact te maken of breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik volg al geruime tijd het loxone topic en ben nu van plan dit thuis ook in gebruik te nemen, maar ik heb toch nog enkele vragen..

In de woonkamer heb ik een kring 230v led spots, deze worden momenteel gedimd door een druk draaiknop van Niko. http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM310-0190X.pdf Momenteel loopt er naar deze schakelaar enkel een L en N. (rechtstreeks van de kast naar de schakelaar) Ik heb begrepen dat ik met slechts 2 draden deze niet kan toevoegen aan de loxone. Deze schakelaar heeft wel nog een extra uitgang voor een draaiknopextensie. Zou dit een mogelijkheid geven om de dimmer schakelaar te behouden en tevens te kunnen aansturen via loxone?
Een andere mogelijkheid heb ik gelezen is gebruik maken van een modulaire dimmer in de zekeringkast en die aansluiten op een analoge output, en dan gewoon een drukknop als schakelaar?
Echter moet ik in beide gevallen sowieso een extra kabel trekken..?

In enkele kamers zou ik 1-wire temp sensoren voorzien, dit mag met cat7 of utp kabel heb ik begrepen? En per sensor terug naar de kast?
Hiervoor heb ik de 1-wire extensie nodig? (1 is voldoende?)
Ook komen er op bepaalde plaatsen bewegingsmelders, hier ook een cat7 voorzien per melder? En komen de bewegingsmelders ook op de 1-wire extensie?

Er komen ook een 3-tal rgbw led strips op 24v, deze zullen wel een 15-20m van de zekeringskast verwijderd zijn, welke kabel voorzie ik hiervoor? 24v voeding vanuit de zekeringskast of enkel signaal en de 24v voeding zo dicht mogelijk bij de strips?
Ik heb nu al enkele led bulbs die werken met een bridge (Milight) en die ik kan besturen met app op gsm (goedkoper alternatief op de HUE lampen ), zou die milight bereikbaar zijn via de loxone?
Dit wil ik wel zeker weten, wat als dit kan, voorzie ik gewoon een voeding en een milight controller. Indien niet, moet de rgbw sturing uit de zekeringskast komen.. (en heb ik waarschijnlijk een dimmer of dmx extensie nodig?)

ik heb zonet gezien dat er van milight nu dmx controller voor led strips bestaat, en een dmx transmitter..

http://futlight.com/produ...ls.aspx?id=211&typeid=147

http://futlight.com/produ...ls.aspx?id=212&typeid=147

Als de transmitter aan de praat kan met loxone, is deze dan wel bestuurbaar?

Ik zou op de collectoren stelventielen voorzien om zo elke kamer apart te kunnen sturen qua verwarming (ik ben installateur cv) Op welke uitgangen van de miniserver komen deze?

Ik ben ook aan het rondkijken om de voordeur te voorzien van een elektrisch slot, echter heb ik hiervoor nog niet direct iets gevonden.. Als ik tijdens mijn zoektocht al kabels trek, is een cat7 kabel naar dat slot dan voldoende?

Idem voor de rolluiken ( deze zouden buiten in opbouw komen ), wat voorzie ik van kabels? Cat 7 + L&N of werken die rolluiken ook op bv 24V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Sjembecks schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:48:

Heb je meer schakelaar met de zelfde functie kun je deze gecombineerd op 1 ingang zetten.
Bijvoorbeeld schakelaar bij achter deur en bij de gang.
Kan iemand deze uitleggen? Draadjes afkomstig van 2 impulsschakelaars die dezelfde lamp moeten schakelen, op 1 digitale ingang afmonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem2668
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 22:12
Afbeeldingslocatie: https://www.2668.be/image/wiring_switches_and_actuators.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:59:
ik volg al geruime tijd het loxone topic en ben nu van plan dit thuis ook in gebruik te nemen, maar ik heb toch nog enkele vragen..

In de woonkamer heb ik een kring 230v led spots, deze worden momenteel gedimd door een druk draaiknop van Niko. http://www.niko.eu/NIKO/Documents/PM310-0190X.pdf Momenteel loopt er naar deze schakelaar enkel een L en N. (rechtstreeks van de kast naar de schakelaar) Ik heb begrepen dat ik met slechts 2 draden deze niet kan toevoegen aan de loxone. Deze schakelaar heeft wel nog een extra uitgang voor een draaiknopextensie. Zou dit een mogelijkheid geven om de dimmer schakelaar te behouden en tevens te kunnen aansturen via loxone?
Het is me niet helemaal duidelijk wat de draaiknopextensie van Niko doet en hoe hij de dimmer regelt.
Een andere mogelijkheid heb ik gelezen is gebruik maken van een modulaire dimmer in de zekeringkast en die aansluiten op een analoge output, en dan gewoon een drukknop als schakelaar?
Echter moet ik in beide gevallen sowieso een extra kabel trekken..?
De Loxone-manier om het op te lossen is om een Dimmer Extension aan te schaffen. Die heeft vier kanalen en kost bijna 400 euro. De bediening doe je pulsdrukkers die op digitale ingangen van de Miniserver zijn aangesloten of via de app. Om dit werkend te krijgen moet je vanuit de verdeelkast waar de Dimmer Extension hangt aders kunnen trekken naar de lamp en moet je een kabel trekken van de Miniserver naar de pulsdrukkers in de ruimte waar de lamp hangt.

Een goedkoper alternatief is een DMX302 dimmer voor een paar tientjes van Ali Express halen. Hiermee kun je drie kanalen voor 230V lampen dimmen. Voor halogeenverlichting werkt dat mij thuis prima en het is spotgoedkoop. Je hebt wel een DMX Extension nodig.
In enkele kamers zou ik 1-wire temp sensoren voorzien, dit mag met cat7 of utp kabel heb ik begrepen? En per sensor terug naar de kast?
Hiervoor heb ik de 1-wire extensie nodig? (1 is voldoende?)
Ook komen er op bepaalde plaatsen bewegingsmelders, hier ook een cat7 voorzien per melder? En komen de bewegingsmelders ook op de 1-wire extensie?
Voor de 1-wire sensoren kun je inderdaad netwerkkabel gebruiken. Er zijn verschillende manieren om 1-wire aan te sluiten. Je kunt de kabel (en buis) van sensor naar sensor leggen. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om buizen aan te leggen van sensor naar de verdeelkast waar je de bus doorlust op rijgklemmen. Je hebt dan meer flexibiliteit om de buis voor andere doeleinden te gebruiken.

Voor de stabiliteit moet je lange aftakkingen in het 1-wire-netwerk vermijden. Ik heb het aangesloten met een primaire en secundaire data-ader in een utp-kabel. De secundaire ader gaan van de sensor terug naar de verdeelkast waar hij op een rijgklem is aangesloten op de primaire ader van de volgende sensor enz. Dit werkt tot nu goed met zo'n 12 sensoren op crappy copper clad utp-kabels van Conrad.
Er komen ook een 3-tal rgbw led strips op 24v, deze zullen wel een 15-20m van de zekeringskast verwijderd zijn, welke kabel voorzie ik hiervoor? 24v voeding vanuit de zekeringskast of enkel signaal en de 24v voeding zo dicht mogelijk bij de strips?
Ik zou er voor kiezen om de voedingen in de verdeelkast op te hangen. Dat is overzichtelijker en je hebt niet bij elk lichtpunt ruimte nodig om een voeding te monteren.

Voor rgb-strips met een gedeelde plus kun je elektriciteitskabel gebruiken met vier aders van 1,5mm^2, dan weet je zeker dat spanningsval geen issue zal zijn.

Voor constant current rgb-leds met een plus en min per kleur is svv-kabel goed geschikt, dat heeft een oppervlakte van 0,5mm^2 per ader. In Nederland te krijgen via DMLights.
Ik heb nu al enkele led bulbs die werken met een bridge (Milight) en die ik kan besturen met app op gsm (goedkoper alternatief op de HUE lampen ), zou die milight bereikbaar zijn via de loxone?
Dit wil ik wel zeker weten, wat als dit kan, voorzie ik gewoon een voeding en een milight controller. Indien niet, moet de rgbw sturing uit de zekeringskast komen.. (en heb ik waarschijnlijk een dimmer of dmx extensie nodig?)

ik heb zonet gezien dat er van milight nu dmx controller voor led strips bestaat, en een dmx transmitter..

http://futlight.com/produ...ls.aspx?id=211&typeid=147

http://futlight.com/produ...ls.aspx?id=212&typeid=147

Als de transmitter aan de praat kan met loxone, is deze dan wel bestuurbaar?
Deze transmitter is bedoeld om draadloos dmx-signalen te sturen naar de dmx-lampen van Milight, het is geen interface om via dmx de wifi-lampen van Milight te kunnen besturen.

Dit doet wel iets met Milight en Loxone maar ik weet niet of het ook echt bruikbaar is:
https://github.com/netdat.../master/applamp/milight.c
Ik zou op de collectoren stelventielen voorzien om zo elke kamer apart te kunnen sturen qua verwarming (ik ben installateur cv) Op welke uitgangen van de miniserver komen deze?
Als je simpele thermische stelventielen gebruikt die je alleen aan of uit kunt zetten sluit je ze aan op de relais van de Miniserver of een Loxone Extension / Relay Extension. Er zijn ook ventielen die proportioneel bediend kunnen worden maar dat maakt de besturing mijn inziens alleen maar nodeloos ingewikkeld. Door een aan/uit-ventiel in de tijd te regelen met een laagfrequentie pulsbreedtemodulatie (bijvoorbeeld tien minuten open, twintig minuten dicht) kun je ook prima de temperatuur regelen in een ruimte.
Ik ben ook aan het rondkijken om de voordeur te voorzien van een elektrisch slot, echter heb ik hiervoor nog niet direct iets gevonden.. Als ik tijdens mijn zoektocht al kabels trek, is een cat7 kabel naar dat slot dan voldoende?
Bij een elektrisch slot heb je vaak netspanning nodig en wat stuur- of communicatiekabels voor het authentificatieapparaat (bijvoorbeeld vingerafdrukscanner). Je kunt kijken naar de oplossingen van eKey.
Idem voor de rolluiken ( deze zouden buiten in opbouw komen ), wat voorzie ik van kabels? Cat 7 + L&N of werken die rolluiken ook op bv 24V?
Naar de rolluikmotor leg je een vieraderige kabel aan (aarde, nul en 2x fase voor de twee richtingen waarin de motor kan bewegen). De fase schakel je met behulp van twee relais op een Miniserver, Extension of Relay Extension.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tarantula-
net m'n dmx302 dimmer aangesloten op m'n miniserver via dmx extensie, nice :)

dimbare gu10 spotjes (230v dus) van topledshop kunnen hiermee naar mijn mening mooi gedimd worden, dus ideaal als je niet veel geld wil uitgeven aan de dure dimmer van loxone zelf :p

thx Femme voor de tip _/-\o_

nu nog zo'n railduino bestellen en proberen :p

[ Voor 13% gewijzigd door -Tarantula- op 27-10-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
-Tarantula- schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:26:
net m'n dmx302 dimmer aangesloten op m'n miniserver via dmx extensie, nice :)

dimbare gu10 spotjes (230v dus) van topledshop kunnen hiermee naar mijn mening mooi gedimd worden, dus ideaal als je niet veel geld wil uitgeven aan de dure dimmer van loxone zelf :p

thx Femme voor de tip _/-\o_
Mooi dat ze ook goed werken met led-lampen. Gaat het dimmen een beetje soepel of zie je 'm getrapt dimmen bij lange fades?

Qua prijs zijn ze unbeatable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Ik kan wel de trappen zien maar valt mee imho, wel duidelijk zichtbaar in allerlaagste dimstand wanneer er nog amper licht geproduceerd wordt, voor mij is dit goed genoeg voor thuisgebruik want dan stel ik maar één of meerdere standen in als scène en klaar :) Kan ze ook vrij ver dimmen maar dan zie je op de laagste standen ook een lichte flikkering, maar op die standen laat ik m'n licht gewoon uit want dan is de lichtopbrengst gewoon te laag.

Tot nu toe enkel getest met maar één 5W ledspotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 19:40
1)
Graag jullie mening om een keuze te kunnen maken tussen radiator zoneregeling met
OF "Honeywell Evohome" (met verscheidene HR92WE's en 2 zoneventielen)
OF "Loxone" (met verscheidene valve actuator Air's en 2 zoneventielen)

De CV ketel zal met aan/uit aangestuurd moeten worden.
Huis heeft gelijkvloers en 2 verdiepen. Betonnen vloeren.

Het zou de bedoeling zijn om naderhand veel meer te gaan doen met Loxone air. Zoals de rolluiken; verlichting en beetje RGBW. Wellicht met een Miniserver Go.
Met een beetje werk veronderstel ik dat de temperaturen van Evohome in Loxone in te lezen zijn.(om in de zomer de rolluiken te sluiten bijvoorbeeld)

Pluspunt voor evohome is centrale thermostaat met eenvoudig aan te passen scheduling. En de HR92's met hun informatief displaytje en locale override stelling. In essentie verwacht je dat deze huidige revisie 3 ondertussen correct doet waarvoor het ontworpen is. Hoewel je her en der wat probleempjes leest. Vooral over de slechte app en het ontbreken van trends.

Pluspunt voor loxone is dat het een mesh netwerk is. Trends zijn goed. En op het einde van de rit heb je echt wat hi-tech wat vanuit 1 app aangestuurd kan worden. (verwarming, verlichting, rollluiken,videofoon)
De loxone air valves zijn vrij sumier, met slechts 1 knop. Ik vraag me af of scheduling even makkelijk kan via de loxone App ?

2)
Functioneert een Railduino vlot over ethernet met een MiniServerGo ?
Of is het pas goed over Modbus met een MiniServer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
R19i80k schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:45:
[...]

Ik ben ook aan het bouwen en laat gewoon handbediende rolluiken aanrukken en bouw tzt. de motoren zelf wel in. Heb je al bekeken of de motoren überhaupt wel passen in de screens? Heb je merk/type?
De geiger air wil ik ipv de somfy rts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
lanticster schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:43:
De loxone air valves zijn vrij sumier, met slechts 1 knop. Ik vraag me af of scheduling even makkelijk kan via de loxone App ?
Ik heb zelf 7 air valves (6 zones) en gebruik tot op heden nog niet de knop op de valve's. Vind zelf de scheduling best goed werkten. In het begin moet je even beetje spelen met de temperatuur en de tijden om gewenste comfort te krijgen, maar dat zal met evohome ook zo zijn.

Loxone heeft als voordeel dat het flexibele is qua programmering. Zo laat ik bijvoorbeeld de kleppen 5min de laatste stand onthouden als er geen warmte vraag meer is ivm met na draaien van de cv pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Ik zou zeker voor Loxone kiezen. Het idee van automatiseren is natuurlijk dat je niet meer handmatig aan de knoppen hoeft te draaien.

Evohome interfacet naar mijn weten niet (goed) met andere merken.

De pluspunten van evohome die je noemt gelden ook voor Loxone. Dat er maar 1 knop op de valves zit gaat denk ik ook weer over het feit dat je iets lokaal wilt instellen. Dit is niet nodig als je de boel goed inregelt en scheduled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 19:40
Bedankt voor jullie mening over Evohome VS Loxone.
Heb mezelf compleet suf gelezen. Hier en op FOK en Automated home.

Samenvattend verwacht ik van Honeywell -vandaag- een functionerend Evohome systeem.
Maar
+ lokaal houden van trends met loxone. Niet afhankelijk van de Honeywell server.
+ eigen programmatie inzake brander aansturing etc.
Doet mij naar Loxone neigen.
De extra tijd wat ik bij loxone verwacht om de basics op te zetten. Compenseert wellicht met de tijd wat het zal kosten om het te interfacen met andere systemen. Edit: meeste interfacing hoeft niet meer. Wel nog alarm systeem en audio/video.
De 3 radiatoren in de living hebben geen compatibele klep waarop een air valve past. Lijkt me discreter en simpeler om het bij de collector te regelen. Maar wat zou een betere keuze zijn. 1) een on/off zone ventiel voor de collector. of 2) een thermostatische klep met air valve voor de collector ? Geeft dat voordelen, het proportionele van die kleppen, boven ON/OFF ?

[ Voor 4% gewijzigd door lanticster op 02-11-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme ?
welke 1-wire senzor heb je gebruikt om de licht intensiteit te meten,
zie niet direct een staan op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:34:
Femme ?
welke 1-wire senzor heb je gebruikt om de licht intensiteit te meten,
zie niet direct een staan op de website.
Deze zou je kunnen gebruiken, hij meet ook temperatuur en luchtvochtigheid:
https://www.eservice-onli...helligkeit-aufputz-1-wire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
Ik heb een casco appartement gekocht en heb binnekort een afspraak bij de eletricien die de werken zal uitvoeren hieraan. Nu ben ik voorstander van domotica maar vrees ik dat mijn budget voorlopig ontoereikend zal zijn.

Mijn uiteindelijk doel zou wel zijn om loxone te gebruiken voor:
- verlichting (dimmen en sturing)
- verwarming (dmv actuators op de terugloop manifold)

Om dus een betaalbare situatie te bekomen dat ik nog kan omzetten dacht ik dus om mijn verlichting aan te sturen via relais/teleruptors. Als signaal kabel zou ik dan overal een UTP kabel laten vertrekken van de schakelaars naar de kast.

Zijn er hier nog specifiek zaken waar ik alvast rekening mee moet houden ?
Misschien horen of de eletricien ook loxone kan installeren ?
Is dat iets dat je zelf makkelijk kan doen, de omschakeling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Thanks.Dat scheelt een hoop inputs. Ik neem aan dat je in jouw voorbeeld met 3 pulsschakelaars 1 en dezelfde lamp bedient, dus vanaf 3 verschillende plekken die ene lamp aan-/uitschakelen? Volgens mij hoef je daarvoor niet eens iets in de MS config te wijzigen, puls=puls uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Laatst online: 04-03-2024
Dit weekend heb ik mijn 1-wire bus eens onderhanden genomen. Hiervoor heb ik RJ11 connectoren gebruikt, hiervoor zijn goedkope y-splitters te koop om de bus te kunnen daisy chainen. Eigenlijk is al het aansluitmateriaal (telefoonaansluiting) goedkoop: connectoren, splitters en kabel.

Voor het aansluiten van db18s20 en printjes met db18s20 heb ik korte kabeltjes gemaakt met dupont connectoren aan een kant en een RJ11 connector aan de andere kant. Voor andere sensoren ook korte kabeltjes naar een RJ11. Vanuit daar een "doorverbinder" of y-splitter en een RJ11-patch kabel naar een breakout/patch-paneel. Dat zit weer doorgelust aan de 1-wire extension van de miniserver.

Met deze connectoren kan ik makkelijk en snel sensoren wisselen. Op mijn kantoor configureren, de sensor ergens plaatsen, bekabelen en afpatchen.

• deWit

deWit

Dat vraagt natuurlijk om foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Ondertussen ben ik wat aan het programmeren in Loxone config. En ik krijg de digitale ingang wel gemaakt zoals in http://www.sedtronic.cz/s...Railduino-v1.3-EN-min.pdf maar hoe krijg ik bv de pulsdrukker die ik op digitale ingang 1 aansluit dan bij een lighting controller? Memory flag? Heeft iemand daar een voorbeeld van?

[ Voor 1% gewijzigd door Scharnout op 11-11-2016 12:21 . Reden: groet weggehaald ]

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Ben zelf ook redelijk op weg inmiddels: ga morgen de slaapkamers bedraden als alles goed gaat. Ik heb gekozen om zoveel mogelijk alles te bedraden naar de garage met een extra DIN-rail kast op zolder voor de eerste- en zolderetage. Daartussen dan twee CAT7 kabels voor Loxone Link, Tree, 1-wire en DMX. Zit ook nog te denken aan ModBus voor airco sturing en stroomverbruik-meting. Veel protocollen en losse sensor-inputs dus met bijbehorende bekabeling :(.

Ik heb nog een vraag over bewegingsdetectie/helderheidsmeting: wat gebruiken jullie? Ik zie oa de Esylux PD-C360i/8 mini UC, die is erg klein, valt niet op en werkt op 24V. Er is ook de Loxone Motion Sensor Tree: werkt ook op 24V, geeft beweging en lux-waarden over de Tree-bus maar is wel groter en dus aanweziger in de ruimte (vind ik een groot nadeel). Tree kan je doorlussen dus dat is wel weer een groot voordeel. De Loxone unit kost €88, de Esylux PD-C360i/8 mini UC bijna het dubbele: €163. En waar monteert de Tweaker zijn PIRs? Overal of in een enkele ruimte? Ik wil de miniserver ook inzetten als alarmsysteem.

Ook heb ik nog de Panasonic AMN31112J liggen met optocouplers, alleen deze PIRs hebben geen echte houder om in te monteren, en kunnen niet de lichtintensiteit meten. De PIR en optocoupler kosten samen zo'n €30 per stuk (nog steeds veel minder dan beide bovenstaande units).

Moet toch zeggen dat de bekabelingshoeveelheid mij nu stuurt naar Loxone Tree met Touch Tree voor alle leefruimten, met in die ruimtes de Tree Motion sensor(en). Dan op de vloerverwarming voor de huiskamer reguliere stelventielen en voor de individuele kamers wederom de Tree stelventielen. Alles bekabelen met CAT7 en dan heb je door het gebruik van Tree toch heel wat minder inputs en outputs nodig (wat zich weer vertaald in minder €€€ en minder kabels en DIN-rail apparaten). Daartegenover staat natuurlijk dat de Tree units over het algemeen duurder zijn maar voor de Touch geldt dat er geen inputs worden gebruikt op de miniserver en geen schakelwippen gekocht hoeven te worden plus dat deze temperatuur en vochtigheid meet, voor de Motion sensor zijn ook weer minder inputs nodig en voor de stelventielen minder outputs. En je kan de Tree doorlussen wat wel erg functioneel is t.o.v. los bekabelen. Zijn er hier al Tree gebruikers??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
@Zass:

mijn persoonlijke ervaring op het gebied van de beweging melders is als volgt: Net als jij dacht ik ook na over het estetische aspect van de loxone bewegingsmelders. Toch wat groter en opvallender. Ik heb ze nu in mijn huis hangen en moet eerlijk bekennen dat ik binnen een week gewend was aan die dingen.

Met gewend bedoel ik...nooit meer naar die dingen heb gekeken....

Wat Tree betreft: Het komt er allemaal op neer hoeveel tijd je hebt. De Tree producten zijn wat duurder als de niet Tree producten maar hebben als voordeel een installatietijd die stukken korter is + inbedrijfstelling en programmering stuk makkelijker. Ik heb er al wel mee gewerkt maar heb het zelf niet in mijn huis hangen. In mijn volgende woning zal er waarschijnlijk wel gebruik van gemaakt gaan worden.

Met de Tree producten heb je ook altijd terugmelding en statussen. Mocht er iets stuk gaan dan weet je domoticasysteem dat meteen en jij dus ook.

Als je bijvoorbeeld de Touch Tree als vergelijking neemt :

5 knoppen is 5 digitale inputs a 10 euro.
1 luchtvochtigheidssensor 20 euro
1 temperatuursensor over 1 wire 10 euro
4 voudige pulsdrukker 20 euro
1 voudige pulsdrukker 12 euro
Langere installatietijd
meer kabel
langere inbedrijfstelling
Geen feedback en statusmeldingen

totaal 112 euro ex kabel...misschien dat je nog wat bespaart op de I/O omdat je een railduino gebruikt maar het idee is duidelijk denk ik.

De Touch Tree kost 75 euro denk ik zo. Denk dat ie prima zn geld waard is ;) .

Het enige waar je echt aan vast zit is het design. Zodra je met andere drukknoppen wilt gaan werken wordt het lastig. Er is wel een drukknopinterface op komst voor de Tree maar die laat nog even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Even een mededeling voor de Railiduino gebruikers: het blijkt dat de polling interval is aangepast waardoor de ingangen nu een 5s interval hebben. Ik leerde dat net via Pavel (toen ik hem over iets anders vroeg. Uit zijn mail:
There has been change made by Loxone using Modbus extension - polling cycle interval has been ajusted from min. 0,1s to min. 5s since Loxone Config ver. 8.1.11 !!!

In order to continue read fast dig. inputs there is need to use Loxone Config max. version 8.07.19 or sooner.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Scharnout schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:54:
Even een mededeling voor de Railiduino gebruikers: het blijkt dat de polling interval is aangepast waardoor de ingangen nu een 5s interval hebben. Ik leerde dat net via Pavel (toen ik hem over iets anders vroeg. Uit zijn mail:
Dat is wel jammer ja. Op deze manier kan geen enkel modbus device meer gebruikt worden voor input van pulsdrukkers, ook bijvoorbeeld een Wago-plc met goedkope digitale inputmodules kun je dan niet gebruiken.

Ik ben wel benieuwd wat de rationale achter deze keuze is. Dat pollen hoeft totaal niet cpu-intensief te zijn. Mijn domoticaserver met IP-Symcon doet het tien keer per seconde op een stuk of 100 adressen en de basis-processorbelasting op de vier cores (Cortex A53 1,5GHz) is zo'n beetje 0%.
Raies schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:23:
@Zass:

Wat Tree betreft: Het komt er allemaal op neer hoeveel tijd je hebt. De Tree producten zijn wat duurder als de niet Tree producten maar hebben als voordeel een installatietijd die stukken korter is + inbedrijfstelling en programmering stuk makkelijker. Ik heb er al wel mee gewerkt maar heb het zelf niet in mijn huis hangen. In mijn volgende woning zal er waarschijnlijk wel gebruik van gemaakt gaan worden.
Helemaal mee eens. In mijn eigen huis doe ik veel zelfbouw, bijvoorbeeld in de vorm van kale DS18B20-sensoren die ik achter pulsdrukkers heb geplaatst, radarsensoren die subtiel zijn ingebouwd en van die kleine Panasonic pir-sensoren. Het werkt allemaal leuk maar je bent wel enorm veel tijd kwijt de installatie. Als je de kosten van je eigen tijd meerekent zal Tree waarschijnlijk al snel goedkoper zijn dan een zelfbouwoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Femme schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:24:
Dat is wel jammer ja. Op deze manier kan geen enkel modbus device meer gebruikt worden voor input van pulsdrukkers, ook bijvoorbeeld een Wago-plc met goedkope digitale inputmodules kun je dan niet gebruiken.

Ik ben wel benieuwd wat de rationale achter deze keuze is. Dat pollen hoeft totaal niet cpu-intensief te zijn. Mijn domoticaserver met IP-Symcon doet het tien keer per seconde op een stuk of 100 adressen en de basis-processorbelasting op de vier cores (Cortex A53 1,5GHz) is zo'n beetje 0%.
Waarschijnlijk uitsluiten third party. Mocht iemand nog een nooit gebruikte railduino willen overnemen ... ik hou me aanbevolen ;)

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Jammer van die ModBus polling-tijden, zat al te denken aan wat ModBus inputs en outputs in plaats van de extensions van Loxone maar dat gaat nu dus niet meer door.
Vandaag begonnen met bekabelen. Ik ga na bovenstaande posts Touch Tree, Motion en Tree stelventielen toepassen. Verder wel nog losse magneetcontacten voor de ramen en wat eigenhandig werk rond 1-wire en de Panasonic PIRs maar de Tree units verdienen zichzelf zoals hierboven berekend door Raies wel terug. Ik pas overigens het Gira E2 mat wit systeem toe dus zit in lijn met Loxone Touch mat wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
shit ivm railduino, zal dan maar niet updaten zeker, heb nog de vorige loxone config software... Heb net 2 railduino's binnen, modbus versie :p

nuja, de onewire extensie spaar ik zo ook uit, pfffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik heb een ticket aangemaakt bij Loxone om te vragen hoe dat zit met die Modbus wijziging. Met 5 seconde kan je Modbus eigenlijk alleen nog gebruiken voor het uitlezen van b.v. de status van je verwarmingssysteem. Alles waar directe user interactie bij kijken valt af.

Kwam verder deze tegen:
https://www.faradite.com/

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1077/7172/products/Main_Product_Image_grande.png?v=1476644350

Ziet er goed uit, helemaal mooi als je die laat lasergraveren.

Loxone Tree is leuk maar je bent enorm beperkt in je opties en kan al die knoppen de deur uit doen op het moment dat je Loxone vervangt door iets anders. En de richting van Loxone de laatste tijd (geen ontwikkelingen mbt KNX, eigen busprotocol, forum gesloten, sterke focus op retrofit) staat me niet heel erg aan. Ik houd m'n opties graag open dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
ik ben erg benieuwd wat er als antwoord komt vanuit Loxone over de Modbus polling time. Houd je ons op de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Volgens Loxone is dit inderdaad veranderd in 8.1.11:
De Modbus RTU heeft deze beperking niet, als u minder dan 7000 bps werkt, is het 5 ms, alle andere verbindingen is 50 cycles.

De Modbus IP heeft wel die beperking om het netwerk te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
Dus de modus extensie heeft dit probleem dan niet een de utp versie wel of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Mijn test met een wago plc via modbus tcp (bitje sturen, inventeren en terug sturen) voor de wijzing is trouwens dat in eerste instantie het vrij snel gaat. Maar na een paar dagen word de interval beduidend langer. Echt optimaal was dus al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Mijn eigen systeem op basis van IP-Symcon doet zo'n 60Kbps netwerkverkeer voor het pollen van een stuk of 100 adressen op een Wago-plc. Dat netwerkverkeer is niet in de orde van grootte dat het de prestaties van je netwerk onderuit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Daarnaast zou ik voor een domotica dingetje, met name vanuit beveilingsoogpunt, dat eigenlijk over een apart netwerk willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik ga nog eens vragen hoe dat zit, ik kan me ook niet voorstellen dat je met Modbus echt impact kan hebben op een IP netwerk. Hier inderdaad ook het plan om alle domotica-aansturing over een apart netwerk te doen.

En sowieso zou dit de verantwoording van de gebruiker/installateur moeten zijn, niet van de fabrikant. Als je je netwerk overbelast met te snel pollen dan schroef je dat terug.

Ander ding. Huidige plan is het gebruiken van Gira E2, dat houdt de optie open voor b.v. die Touch knoppen van Loxone. Gira heeft ook zesvoudige pulsdrukkers met led in het assortiment. Dat betekent nogal een berg inputs als je dat 1 op 1 aan wil sluiten. Is het geen optie om een Arduino Nano achter die Gira unit te hangen die zich voordoet als 1 wire slave? Geen idee eigenljk of 1 wire snel genoeg is voor echte user interactie?

Een Arduino gebruiken om een eigen KNX device te maken is ook een optie maar lijkt wat complexer (en wat duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tarantula-
klopt het nu dat dit idd enkel de modbus via het netwerk is en niet de modbus communicatie via de modbus extensie? want dan is de uitleg van Railduino verkeerd aangezien zij spreken over de modbus extensie ipv modbus over het lan netwerk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

-Tarantula- schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:42:
klopt het nu dat dit idd enkel de modbus via het netwerk is en niet de modbus communicatie via de modbus extensie? want dan is de uitleg van Railduino verkeerd aangezien zij spreken over de modbus extensie ipv modbus over het lan netwerk :?
Ik heb gemaild met Pavel en die zei dat het om alle modbus ging en zeker over TCP. Ik heb Loxone een berichtje gestuurd, maar nog geen reactie.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik heb een aanvulling ontvangen van Loxone. Da's wel erg netjes:
Beste Bart,

Wij hebben het intern nog eens na gevraagd en de de aanpassing is ook uitgevoerd voor de Modbus RTU in versie 8.1.11.11

De reden is dat belangrijkste toepassing van Modbus is de regeltechniek. Een breed scala van sensors, transmitters, frequentieomvormers, aandrijvingen en andere apparaten zijn uitgerust met een Modbus interface.

Wij hebben ondervonden dat er veel misconfiguraties zijn door te lage instellingen van de polling cycle en deze instellingen tot grote verliezen in programmatijd van de miniserver, die deze verkeerdelijk instellingen moet verwerken en hierdoor de polling cycle op minimum 5 sec is geplaatst.

Deze verandering is uitgevoerd om de communicatie en verwerkingstijd tussen de miniserver en alle extensies te verzekeren.

Voor het regelen van de verwarming, of het uitlezen van een electriciteitsmeter kan deze waarde nog hoger worden gezet naar 10s.
Dat is geen goed nieuws dus. Alle Modbus communicatie is nu beperkt tot 5 seconde.

Op zich ben ik het met ze eens dat het pollen van Modbus om de 100ms geen heel goed gebruik is van de processortijd van je Miniserver, het is eigenlijk een best waardeloze manier van het uitlezen van pulsdrukkers. Maar dit is wel heel erg een botte bijl methode :\

Overigens lijkt TCP me veel geschikter voor het koppelen van b.v. een Railduino? Op die manier stuurt de Railduino een packet op het moment dat er ook echt iets gebeurt. De rest van de tijd kan alles lekker in slaapstand blijven. 99,9999% van de tijd gebeurt er namelijk helemaal niets als je pulsdrukkers aan het uitlezen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bartvb schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:55:
Ik ga nog eens vragen hoe dat zit, ik kan me ook niet voorstellen dat je met Modbus echt impact kan hebben op een IP netwerk. Hier inderdaad ook het plan om alle domotica-aansturing over een apart netwerk te doen.

En sowieso zou dit de verantwoording van de gebruiker/installateur moeten zijn, niet van de fabrikant. Als je je netwerk overbelast met te snel pollen dan schroef je dat terug.

Ander ding. Huidige plan is het gebruiken van Gira E2, dat houdt de optie open voor b.v. die Touch knoppen van Loxone. Gira heeft ook zesvoudige pulsdrukkers met led in het assortiment. Dat betekent nogal een berg inputs als je dat 1 op 1 aan wil sluiten. Is het geen optie om een Arduino Nano achter die Gira unit te hangen die zich voordoet als 1 wire slave? Geen idee eigenljk of 1 wire snel genoeg is voor echte user interactie?
1-wire is hier niet geschikt voor. De communicatie in een 1-wire netwerk wordt geïnitieerd door de busmaster (de 1-wire Extensie aan de Miniserver). Eigenlijk vergelijkbaar met modbus, dat ook een master/slave-protocol is, alleen dan met lagere prestaties.
bartvb schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:53:
Dat is geen goed nieuws dus. Alle Modbus communicatie is nu beperkt tot 5 seconde.

Op zich ben ik het met ze eens dat het pollen van Modbus om de 100ms geen heel goed gebruik is van de processortijd van je Miniserver, het is eigenlijk een best waardeloze manier van het uitlezen van pulsdrukkers. Maar dit is wel heel erg een botte bijl methode :\
Ik vind het verhaal over de prestaties wel een beetje slap. Mijn Odroid C2 quad-core ARM-processor heeft een belasting van 0% op alle vier cores als er geen bijzondere processen draaien, terwijl er ondertussen wel altijd die honderd mobusadressen tien keer per seconde gepollt worden. Dit moet natuurlijk wel een beetje efficiënt gebeuren, dwz als de waarde van een adres niet verandert moet het systeem ook geen processen draaien die afhankelijk zijn van deze waarde. Bij een plc die cyclisch een programma afwerkt dat is dat wellicht anders dan bij een event-gedreven systeem.
Overigens lijkt TCP me veel geschikter voor het koppelen van b.v. een Railduino? Op die manier stuurt de Railduino een packet op het moment dat er ook echt iets gebeurt. De rest van de tijd kan alles lekker in slaapstand blijven. 99,9999% van de tijd gebeurt er namelijk helemaal niets als je pulsdrukkers aan het uitlezen bent.
Het zou inderdaad veel efficiënter zijn om een protocol te gebruiken waarbij de I/O-module pas een berichtje stuurt op het moment dat er een change of state plaatsvindt. Modbus/tcp is hiervoor niet de oplossing want dat is een master/slave-protocol waarbij de Miniserver de master is die de waarde van adressen opvraagt bij de Railduino. Omkeren zou dan eigenlijk logischer zijn: maak de Railduino de master en de Miniserver de slave, zodat de Railduino berichtjes kan sturen wanneer dat nodig is. Nadeel hiervan is dat de Miniserver niet zelf een verbinding met de Railduino kan opzetten :) .

Voor industriële toepassingen is er bijvoorbeeld EtherNet/IP dat polled, cyclische en change-of-state monitoring ondersteunt maar dan wel via UDP. Zelf iets in elkaar klussen is ook een mogelijkheid, zoals deze persoon heeft gedaan voor zijn Wago: https://www.loxforum.com/...loxone-und-wago-verbinden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 17:06
Ik had net een miniserver + railduino ontvangen voor mijn nog te bouwen woning.
Na een uur zoeken gemerkt dat de polling cycle van de modbus sensor steeds naar 5 sprong :(

Hopelijk is er een manier om dit te omzeilen...
Zal ook eens een mail naar Loxone sturen.

Zou deze alternatieve firmware voor de railduino een oplossing zijn? https://github.com/dusanmsk/railduino-udp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Modbus polling niet te omzeilen heb ik begrepen, is juist in de laatste update van de loxone software van 0.1 naar 5ms gegaan. Veel gedoe over op loxone forum,
Pagina: 1 ... 3 ... 44 Laatste