• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 17:06
Ik heb zonet de code van de railduino-udp firmware eens bekeken. Dat ziet er een goed alternatief uit voor de modbus tcp polling.
De code is verre van "AF" maar er zullen wel snel pull requests volgen na de update van loxone :)

Ik ga hiermee eens testen. I'll keep you guys posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb nog een vraagje over de bekabeling voor de loxone touch tree. Wat voor kabel moet ik nu (laten) trekken vanuit de meterkast naar de touch tree?

http://www.loxone.com/tl_...oxone_Beipack_TouchTree_März2016_zK8.pdf

Vanuit dit pdf'je denk ik zelf een Cat7 kabel, maar ik weet het niet zeker. Ik heb er gewoon nog geen ervaring mee en ben dat aan het opbouwen. Sorry voor mijn onwetendheid!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
mierenfokker schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:10:
Ik heb nog een vraagje over de bekabeling voor de loxone touch tree. Wat voor kabel moet ik nu (laten) trekken vanuit de meterkast naar de touch tree?

http://www.loxone.com/tl_...oxone_Beipack_TouchTree_März2016_zK8.pdf

Vanuit dit pdf'je denk ik zelf een Cat7 kabel, maar ik weet het niet zeker. Ik heb er gewoon nog geen ervaring mee en ben dat aan het opbouwen. Sorry voor mijn onwetendheid!!!
Loxone adviseert inderdaad cat 7-kabel:
http://www.loxone.com/ene...ons/tree/loxone-tree.html

Tree gebruikt vier aders dus in theorie zou je ook iets anders kunnen gebruiken. Een twisted pair zal denk ik wel voordelen hebben om magnetische interferentie te beperken.

Cat 7 heeft afscherming van de individuele aders. Het is mij niet duidelijk wat de voordelen zijn in een woning ten opzichte van cat 5 of cat 6 STP met een gezamenlijke afscherming van de aders. Dit zou ook genoeg moeten zijn om de kabel af te schermen als hij eens ergens langs 230VAC ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 10:52
Ik had nog een snelle vraag over een Wago 859-793 optocoupler voor gebruik met de Panasonic PIR. Input is 5V en output 6-30V en wordt dus 24V voor een Loxone input. Nu is mijn vraag: waar gaat de +/- van de 5V en hoe wire je de output van deze klem (waar komt de 24V +, - en schakeloutput aan de rechterkant van de klem)?
Afbeeldingslocatie: http://www.wagocatalog.com/okv3/product_images/large/f2352.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.wagocatalog.com/okv3/product_images/large/8590793.jpg

Verder vroeg ik mij af jullie veel gebruikmaken van magneetcontacten bij deuren en ramen? Lijkt mij een goede toevoeging voor het beveiligingsgedeelte en voor het aan en uit schakelen van de verwarming (raam/deur open = verwarming lager/uit).

[ Voor 4% gewijzigd door Zass op 18-11-2016 11:44 ]

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:43:
Ik had nog een snelle vraag over een Wago 859-793 optocoupler voor gebruik met de Panasonic PIR. Input is 5V en output 6-30V en wordt dus 24V voor een Loxone input. Nu is mijn vraag: waar gaat de +/- van de 5V en hoe wire je de output van deze klem (waar komt de 24V +, - en schakeloutput aan de rechterkant van de klem)?
[afbeelding][afbeelding]
A- verbindt je met de common GND.
A+ met de output van de PIR
1 met je 24VDC supply
2 met de input van de Miniserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Femme schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:56:
[...]
A- verbindt je met de common GND.
[...]
Thanks! Ga ik vanavond mee aan de slag.
Common ground being de GND/- van zowel de 5V en de 24V op dezelfde klem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Femme schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:26:
[...]

Loxone adviseert inderdaad cat 7-kabel:
http://www.loxone.com/ene...ons/tree/loxone-tree.html

Tree gebruikt vier aders dus in theorie zou je ook iets anders kunnen gebruiken. Een twisted pair zal denk ik wel voordelen hebben om magnetische interferentie te beperken.

Cat 7 heeft afscherming van de individuele aders. Het is mij niet duidelijk wat de voordelen zijn in een woning ten opzichte van cat 5 of cat 6 STP met een gezamenlijke afscherming van de aders. Dit zou ook genoeg moeten zijn om de kabel af te schermen als hij eens ergens langs 230VAC ligt.
Oké heel erg bedankt, ik ben echt blij met dit antwoord :) . Nog een vraagje: boven het kookeiland wil ik een 6-10 ledspotjes hebben, en een aantal meter ledstrip. Moet ik daar nu 2 loze leidingen naar toe laten gaan, om in beide loze leidingen een 7G1,5 kabel te trekken. Deze mogen denk ik niet bij elkaar in? En als ik een conventionele lamp er nog bij wil hebben moet ik dan nog een loze leiding laten aanleggen, dat daar een 3G1,5 kabel doorheen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:35:
[...]

Thanks! Ga ik vanavond mee aan de slag.
Common ground being de GND/- van zowel de 5V en de 24V op dezelfde klem?
Van de 5V die naar de PIR gaat, maar in principe kun je de 0V van de voedingen met elkaar verbinden om potentiaalverschillen te voorkomen en de bedrading te vereenvoudigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 08:02
mierenfokker schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:48:
[...]

Oké heel erg bedankt, ik ben echt blij met dit antwoord :) . Nog een vraagje: boven het kookeiland wil ik een 6-10 ledspotjes hebben, en een aantal meter ledstrip. Moet ik daar nu 2 loze leidingen naar toe laten gaan, om in beide loze leidingen een 7G1,5 kabel te trekken. Deze mogen denk ik niet bij elkaar in? En als ik een conventionele lamp er nog bij wil hebben moet ik dan nog een loze leiding laten aanleggen, dat daar een 3G1,5 kabel doorheen kan?
Het hangt er helemaal vanaf wat voor spotjes je wilt hebben en waar je de aansturing van het geheel monteert.

De ledstrip ga ik even vanuit dat je die gaat aansturen met een PWM dimmer (evt de RGBW dimmer AIR of de RGBW dimmer DMX) op laagspanning DC. Hiervoor heb je dan 4 of 5 aders nodig (1 common +RGB(W)) als je de dimmer in de meterkast hangt. Als je deze dimmer in je plafond wegwerkt hoef je natuurlijk maar 2 aders te hebben voor je 24V en GND. Dit scheelt wat kabel trekken. Als je dimmer een 24V input nodig heeft kan je er ook nog voor kiezen om een 24V voeding in je plafond te plaatsen zodat je alleen 230V erheen hoeft te trekken en je ledstrip aansturing in je plafond maakt.

De ledspots heb je in 230V retrofit leds of in laagspanning. De regel is dat meerdere spanningen in 1 buis mogen als de kabel waardoor de laagste spanning loopt maar geschikt is voor het hoogste voltage wat in de buis loopt. Ik ga er even vanuit dat je alle spotjes niet apart wilt bedienen maar ze in 1x schakelt als 1 enkele lichtkring.

Samenvattend: er zijn mogelijkheden om het met alleen 230V te doen waardoor het je maar een paar adertjes kost. En er zijn mogelijkheden om het met 5 aders voor RGBW en een L, GND en 1 schakeldraad per lichtkring op 230v te doen.

Als je meer informatie hebt kunnen we verder. Wat betreft het aantal buizen: ik zou er 2 nemen en laagspanning en 230V scheiden van elkaar als dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart_r
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-08 21:56
Ook ik ben van plan om een loxone in mijn te verbouwen huis te stoppen.

Heb de afgelopen weken hier al wat mee gelezen en ook al veel wijzer geworden, mijn dank hiervoor ;-).

Nu snap ik nog altijd niet welke LEDs ik precies achter de relays van de miniserver of railduino moet hangen?
Zijn dit specifiek 24V LED's/LEDstrippen? En de optocoupler heb ik nodig voor 230V LED's en gloeilampen, of enkel voor het schakelen van verwarming etc.?

Groeten.

[ Voor 6% gewijzigd door bart_r op 18-11-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Voor LED strips heb je, afhankelijk van het voltage van je strips, een 12V/24V constant voltage driver nodig. Zelf gebruik ik DMX om de drivers aan te sturen. Dit kan ook met DALI maar dat is een stuk duurder.
Voor 230V schakelen kan je de relais outputs van de miniserver gebruiken (max 5A). Dimmen kan met de dimmer extension of een losse 0-10V dimmer aangesloten op de 0-10V uitgang van Loxone.

Een optocoupler gebruik je om een andere stuurspanning te gebruiken dan die je aan wilt sturen, in het geval van de PIRs die ik gebruik is de stuurspanning 5V en de schakelspanning 24V voor Loxone. Dus met een spanning van 5V schakel ik de input van Loxone op 24V.

Wil je je verwarming op de ketel zelf sturen of per ventiel in de verschillende ruimtes? De CV ketel aan/uit schakeling is te schakelen met een relais op de miniserver en de ventielen ook, met 24V of 230V afhankelijk van welke ventielen je kiest. Of met een Loxone Tree stelventiel maar dan moet je ook de Tree extension aanschaffen en een busleiding en 24V voedingsleiding leggen naar al je Tree onderdelen. Let wel op de schroefdraad die op je verwarmingsventielen zit, er zijn verschillende maten.

[ Voor 7% gewijzigd door Zass op 19-11-2016 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Raies schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 15:34:
[...]

Het hangt er helemaal vanaf wat voor spotjes je wilt hebben en waar je de aansturing van het geheel monteert.

Als je meer informatie hebt kunnen we verder. Wat betreft het aantal buizen: ik zou er 2 nemen en laagspanning en 230V scheiden van elkaar als dit nodig is.
Het plan is om heel erg flexibel te zijn, en alles aan te sturen vanuit de meterkast. Dus niet een dimmer in het plafond. Dus inderdaad de RGBW Dimmer DMX aanschaffen, en ik denk ook de DMX extension?

Verder denk ik zelf dat ik gewoon de ledstrips en ledjes van Loxone ga nemen voor nu, maar dat zou in de toekomst kunnen veranderen want ik weet dat er goedkopere alternatieven zijn (mede door jou). Maar dan kan ik nog 1 heel jaar uitzoeken :-) De spotjes gaan inderdaad als 1 enkele lichtkring gebruikt worden.

Voor nu moet ik alleen aan de elektrische installateur doorgeven wat ik waar wil (stopcontacten, schakelaars, brandmelders, netwerkaansluitingen, loze leidingen enz) en wat ik er precies doorheen wil hebben. Het is dus handig om gewoon geen losse "aders" (zeg ik dit zo goed?) te gebruiken voor mij, maar gewoon hele 7G1,5 kabels? Althans dat denk ik dan, maar corrigeer mij als ik dat mis heb.

En dan per (licht-)plek 2 leidingen laten aanleggen zodat je hele huis super flexibel, met het oog ook op de toekomst. Mijn domotica meterkast wil ik 50 cm naast de meterkast aanleggen. Deze verbind ik dan met elkaar. Verder laat ik in elke ruimte in het huis ook nog een 2-tal loze leidingen leggen voor bijvoorbeeld een netwerkaansluiting of iets anders.

Heb je verder nog tips? Alles is welkom!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Enige wat ik als kanttekening zou zeggen is je huis ook "ouderwets" te bedraden (centraaldozen met schakeldraden etc) zodat als je verhuist je je spullen kan meenemen en weer gewone schakelaars en verlichtingspunten kan plaatsen. Niet iedereen kan Loxone programmeren/troubleshooten en heeft daar zin in.

LED spots zijn er in een aantal vormen:
- met ingebouwde driver: 230V halogeen/LED MR16/GU10, 12V MR16/GU5.3 halogeen/LED
- losse driver (DMX/DALI/0-10V): COB downlights icm Constant Current (CC) dimmer zoals de Loxone spots

De Loxone spots zijn anders dan andere spots, ze werken op 24V. De rest vrijwel allemaal op 12V of 230V. Dus als er een stuk gaat ben je gebonden aan een 24V spot. Heb zelf wat uitzoekwerk gedaan maar ik ga vrijwel zeker voor 230V retrofit LED spots met hoge CRI (Soraa 2700K CRI95 SM16GW-07-60D-927-03-S3 of Topledshop GU10 6W CRI90 2700K dimbaar). Ook denk ik dat ik een 0-10V dimmer ga gebruiken per groep spots in plaats van de dimmer extension, scheelt weer in de €€€. Hierover later meer als ik ze in gebruik neem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:48:
Enige wat ik als kanttekening zou zeggen is je huis ook "ouderwets" te bedraden (centraaldozen met schakeldraden etc) zodat als je verhuist je je spullen kan meenemen en weer gewone schakelaars en verlichtingspunten kan plaatsen. Niet iedereen kan Loxone programmeren/troubleshooten en heeft daar zin in.
Klassiek bedraden zou ik niet doen. Je kunt mijn inziens beter de verdeelkast zo inrichten dat het eenvoudig mogelijk is om het hele Loxone-verhaal eruit te halen en te vervangen door impulsrelais/teleruptors om lampen te schakelen met behulp van de bestaande pulsdrukkers. Als je generieke pulsdrukkers gebruikt (geen Loxone Tree) kun je met weinig ingrepen de installatie geschikt maken voor schakelen op een elektromechanische manier (maar dan wel met impulsrelais).

Een andere optie is om alle pulsdrukkers en de bekabeling er naartoe te vervangen door klassieke schakelaars en schakeldraden en deze in de verdeelkast verbinden met de voedingen naar lampen die ze moeten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
Er zit in de nieuwe LoxoneConfig support voor een hoop modules die nog niet uit zijn, maar binnenkort dus kennelijk wel beschikbaar komen.

Room Sensor Air & Tree, deze hebben de volgende ingebouwde sensors:
  • Temperature sensor
  • Humidity sensor
  • VOC Sensor
  • Air Quality Sensor
Nano Digital input tree (6 inputs)
RGBW 24V Dimmer Tree
LED Spot RGBW Tree
LED Spot WW Tree
LED Surface Mount Spot RGBW Tree
LED Surface Mount Spot WW Tree

Ik vind het wel interessante uitbreidingen, maar uiteraard zit je wel meteen heel erg aan Loxone vast als je hier voor kiest.
Ik ben vooral benieuwd wat het allemaal gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Zo kan je dat inderdaad ook oplossen, met de teleruptoren kost dat wel weer veel tijd en geld. "Klassiek" doorlussen in de domoticakast/meterkast had ik niet over nagedacht maar kan natuurlijk ook. Ik bedoelde in feite om het in je achterhoofd te houden dat niet iedereen openstaat voor domotica en dan vooral het deel waar je alles programmeert en je huis echt jouw huis maakt hiermee ipv een standaard huis.
Uit ervaring weet ik dat als je het druk hebt met verhuizen je geen zin hebt om opnieuw draden te trekken in het huis waar je toch niet meer blijft wonen, laat staan nieuwe schema's te bedenken voor teleruptoren e.d.

Over de nieuwe Tree onderdelen: met die Tree spots neem ik toch aan dat je de 24V draden zal moeten gaan verdikken of op locatie een voeding moet gaan plaatsen want over Cat7 lukt dat niet. Die digital input en dimmer zijn ook interessant! Ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door Zass op 19-11-2016 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Ik vind dat hele Tree gebeuren een behoorlijk waardeloze ontwikkeling. Alsof er nog niet genoeg chaos was aan standaarden in domotica land.

Als ze nou een goed protocol hadden gebouwd en dat helemaal open hadden gemaakt dan had ik er nog wel respect voor kunnen hebben. Op dit moment is er, voor zover ik weet, nog geen fatsoenlijk/betaalbaar/open bus systeem voor huisautomatisering. Daar ligt dus misschien nog wel een kans. Maar het Tree gebeuren is 100% Loxone.

Hoe het met hun Air gebeuren zit weet ik niet. Eigenlijk is dat 6LoWPAN maar geen idee of het werkt met generieke 6LoWPAN devices of, beter nog, Zigbee devices.

Wat betreft het bedraden ga ik helemaal met Femme mee. En zolang je domotica installatie niet bestaat uit een flinke hoeveelheid aan elkaar geknutselde Arduino en Raspberry spullen dan is het prima te onderhouden door een willekeurige (Loxone) installateur. In hoeverre er iets te onderhouden valt. Als mensen niet zoveel op hebben met domotica dan zijn ze al blij als de lichtknoppen het gewoon doen, daar is niet veel onderhoud voor nodig. Vooral zorgen voor fatsoenlijke documentatie en backups.

En anders betalen ze 1000 euro meer en laat je een installateur alles in de meterkast aan elkaar knopen met teleruptors. Dat is niet bepaald rocket science als je documentatie op orde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zass
Daar noem je precies het probleem: documentatie op orde. Die zit meestal in het hoofd en niet op papier. Gelukkig heb je dan je Loxone Config bestand nog wat een hoop verklaart maar toch. Zelf verbouw ik nu een huis uit 1994, daar laat ik het oude centraaldozensysteem gewoon zitten en trek ik alles "ernaast", zo kan ik in ieder geval met weinig moeite terug naar een ouderwetse installatie. Dit kost mij minder tijd en moeite en ik moet de leidingen die ik nu leg toch sowieso al leggen. Ga je in een nieuw huis wonen of heb je geen centraaldozensysteem to start with: ga meteen voor een domoticainstallatie en "retrofit" het dan inderdaad terug naar teleruptoren dat is dan zeer zeker efficienter, nu en later.

Over Tree ben ik tot nu toe zeer te spreken. Ik wilde eerst geheel geen bussysteem omdat ik met KNX eerder tegen limitaties aanliep zoals verpicht gebruik van ETS en geen centrale aansturing (tenzij je IP Symcon of een Gira HomeServer neemt bijvoorbeeld). Na zorgvuldig overwegen kies ik nu toch voor deels de Tree-bus en deels input/output gedreven domotica met daarnaast 1-wire, DMX en waarschijnlijk ModBus (voor inputs en outputs die voor hogere pollingtijden geschikt zijn). Qua programmatie, beschikbaarheid en kosten is Tree het beste bussysteem voor mij op dit moment. Tree programmeren is simpel omdat het een Loxone product is in Loxone config (ipv een merkproduct in generieke software met een eventuele plugin ook nog), je hoeft niet alle units van de verschillende merken te vergelijken of erger nog, de unit van merk X nemen omdat je schakelaarprogramma ook van merk X is, en de prijzen zijn mijns inziens goed in balans met wat ze aanbieden. Het is inderdaad niet open maar ik vind dat dat niet nodig is. Support van Loxone is goed en snel, Loxone Config is een makkelijk te gebruiken programma en je kan nog steeds kiezen niet met Tree producten te werken zoals de aanwezige digitale/analoge in- en uitgangen, 1-wire, ModBus, RS232/485, DMX, DALI, EnOcean, TCP/UDP producten, etc (die overigens ook niet allemaal open zijn).
Indirect betaal je verdere ontwikkeling van Loxone ook weer met de aanschaf van je producten. Loxone Config en de app worden regelmatig ge-update, ze hebben een goed (vooral Duits helaas) youtube kanaal met tutorials en ook nog documentatie online (met wat onofficiele fora her en der). Al met al verwacht ik een goede en betrouwbare domotica-installatie aan te kunnen leggen, dit is mij met KNX toch wel tegengevallen achteraf. Laat staan als je zelf je spul moet gaan schrijven voor Arduino's en Raspberry Pi's (waar ik niet vies van ben overigens: ik gebruik beide voor hobbydoeleinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Heb je ook KNX met Loxone gebruikt of ging dat over een puur Loxone installatie?
Op het moment neig ik eerder naar KNX voor b.v. tasters dan Loxone Tree. De kans dat er over 10 jaar iets beters te krijgen is dan Loxone is bijzonder groot, alle Tree producten kan ik op dat moment weggooien, interface met KNX moet altijd wel lukken. Moet wel zeggen dat die Tree Touch er goed uit ziet :)

Kennen jullie overigens:
https://www.comexio.com/en/

Lijkt op een bijna 1:1 kloon van Loxone maar dan draait de software op een HTTP server ipv in een Windows programma. Nog niet heel goed naar gekeken, maar met een beetje geluk iig een partij die Loxone scherp kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:46

Wokschotel

Op 6 wielen

RGBW 24V Dimmer Tree
LED Spot RGBW Tree
LED Spot WW Tree
LED Surface Mount Spot RGBW Tree
LED Surface Mount Spot WW Tree
Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen. Zou je dan bv een LED-spot krijgen met Tree-aansluiting zodat je geen DMX/Dali aansturing meer hoeft te hebben, maar kan volstaan met de RGBW 24V Dimmer Tree?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
bartvb schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:00:
Heb je ook KNX met Loxone gebruikt of ging dat over een puur Loxone installatie?
Op het moment neig ik eerder naar KNX voor b.v. tasters dan Loxone Tree. De kans dat er over 10 jaar iets beters te krijgen is dan Loxone is bijzonder groot, alle Tree producten kan ik op dat moment weggooien, interface met KNX moet altijd wel lukken. Moet wel zeggen dat die Tree Touch er goed uit ziet :)

Kennen jullie overigens:
https://www.comexio.com/en/

Lijkt op een bijna 1:1 kloon van Loxone maar dan draait de software op een HTTP server ipv in een Windows programma. Nog niet heel goed naar gekeken, maar met een beetje geluk iig een partij die Loxone scherp kan houden.
Ik heb KNX solo gebruikt met een Gira HomeServer maar dat vond ik te omslachtig worden. En aangezien ik toen nog een kleine installatie had heb ik deze verkocht. KNX leek mij destijds top-off-the-bill (is het ook) maar ik denk toch dat gezien de prijzen, de openheid en de decentraalheid dit meer geschikt is voor grotere projecten. Ik heb toen al (5 jaar geleden) Loxone overwogen en heb dit nu dus alsnog gekozen voor mijn volgende huis.

Comexio zegt mij verder niks, zal eens kijken. Verder verwacht ik eigenlijk dat die Tree spots direct aan de tree gekoppeld worden en met een 24V lijn (die dus meer Amperes moet kunnen trekken dan cat7) en dat je die dan zo out of the box kan inzetten. Dus zonder externe dimmers en drivers. Maar we weten het pas echt zeker als het product uit is natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Zass schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:20:
[...]

Verder verwacht ik eigenlijk dat die Tree spots direct aan de tree gekoppeld worden en met een 24V lijn (die dus meer Amperes moet kunnen trekken dan cat7) en dat je die dan zo out of the box kan inzetten. Dus zonder externe dimmers en drivers. Maar we weten het pas echt zeker als het product uit is natuurlijk!
Ik dacht hetzelfde. Anders heb je een RGBW Tree dimmer waarmee je een normale RGBW spot aan kan sluiten. De "Tree" achter de RGBW spot zou aangeven dat dit eigenlijk een intelligent product moet gaan worden. Ben benieuwd, het klinkt duur om in elke spot een eigen dimmer te plaatsen maar misschien hebben ze er iets slims op gevonden :-).

Ik ben vooral benieuwd naar de drukknop interface. Dit is eventueel ook een manier om extra inputs de kopen zonder dat je er meteen veel meer andere IO bij moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Iemand suggesties m.b.t. koppelen van loxone aan google home of amazon echo (misschien zelfs homey)? Zou cool zijn om spraakbediening te kunnen toevoegen aan Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-07 20:47
Ik kan me wel vinden in het laatste blog over die modbus interval op de Oostenrijkse blog van Loxone http://www.loxone.com/blo...nt-kritik-modbusabfragen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Ik zit op dit moment vol in de renovatie van onze nieuwe jaren 60 woning. En volg dit topic al een poos met veel interesse om een idee te vormen hoe en of ik Loxone in wil gaan zetten in mijn nieuwe woning.

In mijn oude huis wat gerommeld met domoticz op een Pi en rflinkgw met kaku.

Nu op zoek naar wat stabielers. Bezig met sterbekabeling aanleggen en een plekje inrichten voor een mooie schakelkast.

Ik twijfel nog een beetje tussen Loxone of toch met Wago aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Of een combinatie. Wago voor de stabiele/eenvoudige basis en dan via UDP of TCP de status van je inputs/outputs aan Loxone koppelen voor de echte intelligentie.

Een punt bij Loxone is dat de extensies redelijk prijzig zijn. Bij een Wago is dat een heel stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
LittleTycoon schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:50:
Iemand suggesties m.b.t. koppelen van loxone aan google home of amazon echo (misschien zelfs homey)? Zou cool zijn om spraakbediening te kunnen toevoegen aan Loxone.
Ik zag laatst wel iets met Siri. Weet niet of dat hetzelfde is als Google Home of Amazon Echo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Siri (HomeKit) zou ook kunnen, als het maar spraakintegratie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik ga als verdeelkasten de Vynckier (GE) Fix o rail 150 gebruiken. Deze zijn prima betaalbaar en voor mij voldoende. Omdat ik op 3 plekken in mijn huis verdelers monteer heb ik in totaal aan 4 kasten voldoende. Op 1 plek 2 kasten (1 230V, 1 24V/Loxone en op de 2 andere plekken een combinatie van Loxone en 230V (230V onderin, Loxone/24V bovenin).

• Zass
Had een vraag: maakt iemand gebruik van modbus I/O modules zoals de BTR MR-DI10 (10 digitale ingangen) en de BTR MR-DO4 en -TO4? Of van Advantech ADAM-4000 modules? Of andere modules? En wat zijn de ervaringen?

Zit te twijfelen om voor de lange-pollingtijden-sensoren deze modules te gebruiken (deur/raamcontacten, etc). En een modbus output commando, dus een vanuit Loxone het aansturen van een uitgang bijvoorbeeld, wordt dit ook beïnvloed door de 5s polling tijd of wordt dit direct verzonden?

[ Voor 4% gewijzigd door Zass op 24-11-2016 10:49 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op donderdag 24 november 2016 @ 10:46:
Had een vraag: maakt iemand gebruik van modbus I/O modules zoals de BTR MR-DI10 (10 digitale ingangen) en de BTR MR-DO4 en -TO4? Of van Advantech ADAM-4000 modules? Of andere modules? En wat zijn de ervaringen?

Zit te twijfelen om voor de lange-pollingtijden-sensoren deze modules te gebruiken (deur/raamcontacten, etc). En een modbus output commando, dus een vanuit Loxone het aansturen van een uitgang bijvoorbeeld, wordt dit ook beïnvloed door de 5s polling tijd of wordt dit direct verzonden?
Het sturen van een commando wordt niet beïnvloed door de pollfrequentie. Modbus is een master-slave-protocol. De Miniserver is de baas en kan op elk moment een commando sturen. Dat zal hij ook doen als hij het verzoek krijgt om de waarde van een modbusadres te wijzigen. Het pollen is nodig omdat de slave (de I/O-module) niet op eigen initiatief een berichtje kan sturen als de waarde van een input wijzigt. De master moet daarom regelmatig de waarde van het bij de input horende adres opvragen.

Als je veel inputs en outputs nodig hebt biedt een Railduino veel waar voor zijn geld. De I/O-modules van Avantech heb ik in dezelfde vorm op Ali Express gezien, ik zou daar eens checken wat de prijs is.

• Zass
Femme schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:25:
[...]De I/O-modules van Avantech heb ik in dezelfde vorm op Ali Express gezien, ik zou daar eens checken wat de prijs is.
Ik had ze ook al zien staan, vandaag maar besteld. Ze hebben 4+ sterren en kosten maar $30 inclusief verzenden dus we gaan het zien. Zodra ik ze binnen heb en wat heb kunnen testen post ik hier weer.

En natuurlijk weer bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord! Fijn dat iedereen hier elkaar helpt.

[ Voor 0% gewijzigd door Zass op 24-11-2016 18:59 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Femme schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:25:
[...]

Het sturen van een commando wordt niet beïnvloed door de pollfrequentie. Modbus is een master-slave-protocol. De Miniserver is de baas en kan op elk moment een commando sturen. Dat zal hij ook doen als hij het verzoek krijgt om de waarde van een modbusadres te wijzigen. Het pollen is nodig omdat de slave (de I/O-module) niet op eigen initiatief een berichtje kan sturen als de waarde van een input wijzigt. De master moet daarom regelmatig de waarde van het bij de input horende adres opvragen.

Als je veel inputs en outputs nodig hebt biedt een Railduino veel waar voor zijn geld. De I/O-modules van Avantech heb ik in dezelfde vorm op Ali Express gezien, ik zou daar eens checken wat de prijs is.
Ik zit eraan te denken, om ipv de dure Tree stelventielen, 230V of 24V stelventielen voor mijn vloerverwarming te gebruiken en die dan aan te sturen met een Railduino of vergelijkbaar apparaat. Ik zit dan te denken aan de
Alpha 5 van Mohlenhof. Volgens mij is die 5s polling interval dan geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Wokschotel schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:30:
Ik zit eraan te denken, om ipv de dure Tree stelventielen, 230V of 24V stelventielen voor mijn vloerverwarming te gebruiken en die dan aan te sturen met een Railduino of vergelijkbaar apparaat. Ik zit dan te denken aan de
Alpha 5 van Mohlenhof. Volgens mij is die 5s polling interval dan geen probleem.
Voor zover ik begreep van Femme is bij het aansturen de polling interval niet van toepassing, alleen bij het uitlezen van de modbus devices.
Je kan de stelventielen gewoon aansturen met een digitale uitgang van Loxone (via 24V of 230V, zie de handleiding van de miniserver/extension of de wiring guide hoe je dit aan moet sluiten). Of via de Railduino kan ook natuurlijk.
Ik gebruik de Loxone tree versies alleen voor de ventielen op de radiatoren zelf in de slaapkamers, voor mijn voerverwarming beneden ga ik dezelfde oplossing als jij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Mijn miniserver, 1-wire extension en temperatuur sensors zijn onderweg worden volgens track&trace maandag door mijn schoorsteen gegooid :-)

De bedoeling is om in ieder geval te gaan beginnen met pulsdrukkers, stelventielen (24/230v) en relais voor lichtschakeling. Daarna uitbreiden naar dimmen met DMX als ik de boel een beetje verkend heb.

Ik ben ook aan het zoeken naar wat een goede basis set voor rijg- en etageklemmen is. Ik moet er nog een beetje gevoel voor krijgen hoe er precies mee te werken, maar denk eigenlijk dat ik dat pas doorkrijg als ik het spul eens in m'n handen gehad heb.

Kwam ook nog deze wago box tegen, hier een stuk goedkoper dan bij Conrad:
http://www.elektro4000.de...-Box-821-120::220424.html

Zou dit wat zijn, of allemaal verkeerde maten/hoeveelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb 16 digital inputs nodig en moet rond de 16 verbruikers schakelen. Nu kan ik een extension (€ 398) kopen die max 8 outputs (5A) schakelen kan aangevuld met een MDT 8 voudige schakelactor (€ 163). Of ik koop een MDT binaire ingang (€ 225) en een 16 voudige schakelactor (€246). Dat is bij elkaar een stuk goedkoper. Ik mis dan wel de analoge inputs op de extension maar die heb ik niet nodig. KNX busvoeding heb ik al. Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Inmiddels is vrijwel de gehele 1e etage bedraad: cat7 kabel naar schakelaars (Tree touch en reguliere schakelwippen), plafond (Tree bewegingsmelders), verwarming (Tree stelventielen) en deuren/ramen (magneetcontacten op 24V). Nu zit ik met de bekabeling in de DIN kast, rijgklemmen worden hier al veelvuldig aangeprezen. Ik gebruik dus sowieso 4 aders voor de Tree onderdelen, met nog vier aders over per los getrokken cat7 kabel voor een extra magneetcontact, schakelwip, etc. In de inbouwdozen zelf gebruik ik Wago lasklemmen (Loxone gebruikt die ook in hun bewegingsmelder en Touch).

Nu kan ik 8-etage rijgklemmen kopen (onderling verbonden of verbonden per etage) van Wago of Weidmuller van vele honderden euro's per setje maar ik wil zeker weten dat ik hier het juiste mee ga doen. Ik kan ook 4-etages nemen of losse enkele etages. Ik moet dus meerdere keren 24V en Tree doorgeven en bij sommige cat7 kabels losse schakelpunten van schakelwippen en magneetcontacten. Volgens mij kan je bij die 4- en 8-etage klemmen geen bruggen gebruiken of vergis ik mij hierin? Want dat zou alles vergemakkelijken. Hoe doen jullie dat? Misschien een voorbeeld van hoe je het handigst de cat7 kabel via de rijgklem naar je input en Tree (of andere bus/1-wire etc for that matter) bedraad want ik heb nog nooit met dit systeem gewerkt namelijk en ik kan er weinig over vinden online en bij Loxone. Erg bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Ja een goede howto of rijgklemmen 101 zou wel handig zijn, mocht iemand die weten te vinden online. Op youtube kom ik alleen platte marketing filmpjes tegen of mensen die 1 losse rijgklem laten zien. Maar niet hoe je een verdeelkast ontwerpt met rijgklemmen erin. (En waarom op die manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik gebruik Phoenixcontact PTTBS (artikelnummer 3214657) rijgklemmen voor 8 aderige CAT7 kabels. Die zijn 3,5 mm breed en je hebt er 4 nodig voor 8 aders. Ik gebruik bruggen om van de 1e klem naar de 5e klem naar de 9e klem etc etc de 24V spanning door te lussen van kabel naar kabel. Datzelfde bruggen doe je met de aders voor de 1Wire.

[ Voor 3% gewijzigd door Wokschotel op 05-12-2016 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09-2023
Aller eerst; ik ben geen elektrotechnicus maar een hobbyist die niet vies is van wat knutselwerk. ;-)

Een rijgklem kan je de montage van een kabel netjes en veilig houden.
De aders van bv een cat kabel gebruik je daarom opvolgend naast elkaar.
Voor 230V kan je per groep Bruin/Blauw/GeelGroen maken, wat mijn voorkeur heeft
Wat ik nl. ook wel eens tegen komt is los van elkaar bv. 5xBruin/5xBlauw/5xGeelGroen, of dat mag weet ik niet.

Zorg er vooral voor dat spanning en signaal goed gescheiden blijft. Ik kreeg ooit van iemand de tip, via rechts signaal/zwakstroom / via links 230v.

Het ontwerp van een kast kan op vele manieren. Zelf gebruik ik 1 klem in een ader. Ben ook wel eens tegen gekomen dat er 2 klemmen per ader gebruikt werden. Dan krijg je bv aan je miniserverkant een rijgklem en aan je kabel een rijgklem, daartussen een koppel ader.

Ook gebruik ik altijd adereind hulzen. Of dit verplicht is weet ik niet, maar vind het veel veiliger en vooral steviger.

Hier staan wat afbeeldingen.

[ Voor 6% gewijzigd door R19i80k op 05-12-2016 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Als aanvulling op de vraag over indeling verdeelkasten onderstaand een schema hoe ik mijn verdeelkast aan het inrichten ben. Ik heb 2 verdelers (+groepenkast) in huis. Verdeler 1 bestaat uit 2 kasten van 4 rijen met 18TE. Verdeler 1 is 1 kast van 4 rijen van 18TE (kasten zijn Vynckier/GE Fix-o-rail 150).

In verdeler 1 is de linkerkast bedoeld voor 230V aansluitingen. Onderin komt 1 groep binnen op een PE-klem (Wago 2016-1207), de nul op de Wago 2016-7714 en de fase op Wago 2002-1401. Vanaf de Wago 2002-1401 wordt de potentiaal vermenigvuldigd mbv bruggen en heb je dus 4 potentiaalaftakpunten per klem. Vanaf deze klemmen worden met soepele (zwarte) draad de 230V ingangen van de miniserver, de extensie en de schakelaktor voorzien van fase. Vanaf de uitgangen van de actoren loopt de fase richting de Wago 2003-7641 klem vanaf waar de verbinding naar lamp, geschakelde WCD of ander geschakeld apparaat loopt. Deze klemmen worden van nul voorzien door een nul-rail die in de Wago 2016-7714 zit. PE loopt via de aardrail.

De niet geschakelde WCD's worden op een vergelijkbare manier van nul en aarde voorzien. Fase loopt bij deze aansluitingen via bruggen.Boven in de linkerkast werkt het voor de uitgangen die bovenuit gaan op dezelfde manier.

De kast aan de rechterkant bevat alleen 24V zoals Loxone extensies (1-Wire, dimmer, tree etc). Bovenin klemmen voor de CAT7 kabels (Phoenixcontact PTTBS 1,5mm) links, LED verlichting wordt gevoed via Phoenixcontact PTTBS 2,5mm.

Verdeler 2 is op dezelfde manier opgebouwd, echter omdat het maar 1 kast is lopen alle 230V aansluitingen aan de linkerzijde en alle 24V bekabeling aan de rechterzijde.

Omdat ik een mix tussen pulsschakelaars en Loxone Tree gebruik heb ik per kast 3 voedingen nodig:
1 x 24V 1,5 A voor voeding Loxone
1 x 24V 0,63A voor voeding pulsschakelaars
1 x 24V 4,2A voor voeding LED (nb: die kan nog dichter bij de verlichting komen ipv in de verdeelkast).

In verdeler 1 komt ook een KNX-busvoeding.

Tussen verdeler 1 en verdeler 2 trek ik een CAT7 kabel (voor Loxone Link, Loxone Tree, 1-wire), een KNX-buskabel en een 2,5mm draad voor de gemeenschappelijke gnd. Ik twijfel nog of ik ipv 2 losse Loxone-voedingen niet één voeding plaats in verdeler 1, 2 extra draden trek naar verdeler 2 en die in verdeler 1 aansluit op een no-break UPS die ik heb staan.

Ik ben de boel nu aan het opbouwen maar zal binnenkort wat foto's maken. Ik heb inspiratie ontleend aan dit topic, het KNX-topic maar ook aan http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51175024.pdf en https://redaktion.knxuserforum.de/lexikon/reihenklemme/

Onderstaand schematisch hoe verdeler 1 eruit komt te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kDuY1qHvnS1bWzgc6ZnOf9sS/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:30:

Nu kan ik 8-etage rijgklemmen kopen (onderling verbonden of verbonden per etage) van Wago of Weidmuller van vele honderden euro's per setje maar ik wil zeker weten dat ik hier het juiste mee ga doen. Ik kan ook 4-etages nemen of losse enkele etages. Ik moet dus meerdere keren 24V en Tree doorgeven en bij sommige cat7 kabels losse schakelpunten van schakelwippen en magneetcontacten.
Ik zou voor je Tree wel klemmen met vier etages gebruiken en geen losse enkele etages. Dat laatste is niet overzichtelijk, neemt veel meer ruimte in en je kunt niet makkelijk de aarde en 24V supply met behulp van bruggen verbinden.

Als je 4-etageklemmen gebruikt dan lijkt het me wel lastig om nog makkelijk iets zinnigs te doen met de vier aders die je overhoudt in een utp-kabel. Je moet dan of die aders veel langer afknippen zodat je de ruimte hebt om ze op andere klemmen in je verdeelkast aan te sluiten (maar lange stukken onbeschermde cat7-aders in een kabelgoot lijkt me niet handig), of je zou ze in een onderliggende rail op een andere blok van 4-etageklommen moeten aansluiten (dus dat je ze binnen laat komen in een kabelgoot met boven de kabelgoot een rail voor je 24V+Tree verdeling en er onder een rail voor andere dingen die je met de overgebleven aders doet. Met de 8-etage versie kun je dit op één rail afhandelen.
Volgens mij kan je bij die 4- en 8-etage klemmen geen bruggen gebruiken of vergis ik mij hierin? Want dat zou alles vergemakkelijken. Hoe doen jullie dat?
Weidmüller heeft een cross connector voor de PRV 8. Wago heeft voor de 727-119 en vergelijkbare klemmen met acht etages een 'wire commoning chain' (709-107) waarmee je etages kunt verbinden. Elke etage heeft aan beide zijden twee verbindingspunten (idem bij de PRV 8 van Weidmüller). De klemmen kosten een godsvermogen maar je hebt dus wel heel veel verbindingspunten.

Afbeeldingslocatie: https://eshop.wago.com/JPBC/image/WAGO01/pictures/detail/00078472_0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://eshop.wago.com/JPBC/image/WAGO01/pictures/thumbnail/00061512_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Wederom weer wat meer duidelijkheid. Slim idee om 4 boven en 4 onder te doen! Nog niet aan gedacht.

Concluderend kan:
- Weidmuller 8 etage klemmen (1267840000, 4 potentialen op één etage, totaal 32 connections), doorverbonden met cross connection. Kosten zijn €11,10 per klem en 4x €0,94 voor de cross connections. Grof gezegd €15 voor 2x cat7 Tree aansturen en 4 losse schakelcontacten (aangezien de 4 resterende etages van gelijk potentiaal zijn).
Bijvoorbeeld, per 20 stuks €222,00 + €75,20 (4*20*0,94) = ~€300.

- Wago 4 etage klemmen (727-219, 4 potentialen met 16 connections) doorverbonden met 709-107. Klemmen kosten €5,85 per stuk met 4x draadbrug voor maximaal 31 klemmen, deze zijn €8,50 per draadbrug.
Per 40 stuks (20 boven 20 beneden) €234,00 + (4*8,50) €34 = ~€270. En niet iedere cat7 kabel heeft bij mij losse schakelcontacten dus bij de kabel zonder schakeling kan ik een klem weglaten. Ik denk dus dat de 4 etage oplossing eigenlijk prima is!

Nog even ter controle: begrijp ik nou goed dat je dus op de bovenkant (om het zo maar te noemen) 2 aders kan invoegen bij de Wago & Weidmuller klemmen? Grofgezegd zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.iasas.nl/hobbybrouwen/wago4etages727-219.jpg

Verder gebruik ik 2002-1201 als hoog voltage rijgklem voor schakelen van 230V lampen en wcd's, en 2003-7646 voor volledige L/N/PE verdeling. Overigens een vraag over PE: deze is overal in huis gelijk uiteraard. Moet dit nog steeds per groep verdeeld worden? Dit gezien ik 3 groepen in een kast schakel en de aarde op de DIN rail zit via de 2003-7646. Ik dacht namelijk dat je geen groepen mag mengen in een buis/centraaldoos/inbouwdoos (maar ik weet ook dat alle PE draad voor alle groepen in de meterkast op één blokje geschroefd zit, dus...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Waar ik benieuwd naar ben, is van hoe jullie loxone meterkast eruit ziet. Misschien kunnen jullie een foto maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik wil 24 volt led spots kunnen aansturen/dimmen maar om daar nou een dure DMX extensie voor te kopen vind ik overdone. Met de RGBW dimmer Air heb je geen DMX extensie nodig, maar ik wil geen air. Is er nou geen mogelijkheid om de LED spots op een andere wijze direct vanuit Loxone aan te sturen? Ik kan natuurlijk aan een geschakelde uitgang van de miniserver een trafo koppelen maar wellicht is er een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Wokschotel schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:36:
Ik wil 24 volt led spots kunnen aansturen/dimmen maar om daar nou een dure DMX extensie voor te kopen vind ik overdone. Met de RGBW dimmer Air heb je geen DMX extensie nodig, maar ik wil geen air. Is er nou geen mogelijkheid om de LED spots op een andere wijze direct vanuit Loxone aan te sturen? Ik kan natuurlijk aan een geschakelde uitgang van de miniserver een trafo koppelen maar wellicht is er een andere oplossing?
Wil je de spots dimmen of niet? Je kan dan ook een geschikte driver aan de 0-10V uitgang koppelen.
Als je niet wilt dimmen kan je gewoon een relais uitgang gebruiken inderdaad direct aan je driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 19:02
Ik ben nog niet door de hele topic, maar ik heb al veel bijgeleerd!
Super bedankt aan al de mensen die hier zoveel info posten!

Nu had ik nog enkele vraagjes:
- Iemand ervaring met magneetcontacten voor ramen en deuren?
Mijn leverancier/installateur van ramen- en deuren wil deze wel inbouwen aan €15/stuk op voorwaarde dat ik ze zelf aanlever.
Nu kwam ik uit bij deze (+-€14 voor 20 stuks)
Is dit kwalitatief goed genoeg?

- Ik wil graag lichtgroepen dimmen en wil dit via DMX doen. Hiervoor kwam ik uit bij deze module.
Is dit interessant? Of zijn er betere oplossingen? De kabels die naar de lampen gaan, mogen dit 1.5 VOB kabels zijn? Of heb je dan stroomverlies? Best SVV kabel nemen misschien?

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Zass schreef op donderdag 8 december 2016 @ 17:13:
[...]

Wil je de spots dimmen of niet? Je kan dan ook een geschikte driver aan de 0-10V uitgang koppelen.
Als je niet wilt dimmen kan je gewoon een relais uitgang gebruiken inderdaad direct aan je driver.
Interessante optie die 0-10V dimmen, had ik nog niet eens aan gedacht. Dus als ik bijvoorbeeld de http://meanwell.nl/produc...function__ELN-30-24D.aspx pak, dan kan ik die aansluiten op de analoge 0-10V uitgang van de miniserver en daarmee dimmen? Dat zou me namelijk ook weer een schaarse relais uitgang schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Wokschotel schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 07:02:
[...]

Interessante optie die 0-10V dimmen, had ik nog niet eens aan gedacht. Dus als ik bijvoorbeeld de http://meanwell.nl/produc...function__ELN-30-24D.aspx pak, dan kan ik die aansluiten op de analoge 0-10V uitgang van de miniserver en daarmee dimmen? Dat zou me namelijk ook weer een schaarse relais uitgang schelen.
Ja die zou dan geschikt moeten zijn. Ik lees wel dat de voeding 1-10V is en de Loxone output 0-10V, wellicht dat je daar nog iets mee moet doen. Ik dacht dat de 0-10V outputs van de miniserver ook geschikt waren voor PWM en ik zie dat die voeding dat ook is, maar met die 0-10V zou het ook al moeten lukken.

Datasheet: http://www.meanwell.com/w...t/search.aspx?prod=ELN-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op donderdag 8 december 2016 @ 23:02:

Nu had ik nog enkele vraagjes:
- Iemand ervaring met magneetcontacten voor ramen en deuren?
Mijn leverancier/installateur van ramen- en deuren wil deze wel inbouwen aan €15/stuk op voorwaarde dat ik ze zelf aanlever.
Nu kwam ik uit bij deze (+-€14 voor 20 stuks)
Is dit kwalitatief goed genoeg?
Voor dat geld zou ik het gewoon uitproberen :) .
- Ik wil graag lichtgroepen dimmen en wil dit via DMX doen. Hiervoor kwam ik uit bij deze module.
Is dit interessant? Of zijn er betere oplossingen? De kabels die naar de lampen gaan, mogen dit 1.5 VOB kabels zijn? Of heb je dan stroomverlies? Best SVV kabel nemen misschien?
De driver is in ieder geval spotgoedkoop, ik zou het gewoon proberen. Wat je nog nodig hebt is een externe voeding (Meanwell HLG-serie is een goede). De driver is geschikt voor 12-24V constant voltage leds zoals led-strips. Voor powerleds die op een constante stroomsterkte aangestuurd moeten worden heb je een constant current driver nodig.

Ik zou geen VOB-draad trekken vanwege verwarring die het kan veroorzaken over de spanning die er op staat/mag staan, maar apparaatsnoer met vier aders van 1,5mm^2 (voor rgb-verlichting). Dat is prima. Svv-kabel leent zich beter voor meerkleurige powerleds omdat je dan redelijk dikke draad (0,5mm^2) in achtvoud of meer in een soepele kabel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Zass schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:49:
[...]

Ja die zou dan geschikt moeten zijn. Ik lees wel dat de voeding 1-10V is en de Loxone output 0-10V, wellicht dat je daar nog iets mee moet doen. Ik dacht dat de 0-10V outputs van de miniserver ook geschikt waren voor PWM en ik zie dat die voeding dat ook is, maar met die 0-10V zou het ook al moeten lukken.

Mooi, nu alleen nog 24V inbouwspots zoeken die ik hiermee kan aansturen. Nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Wokschotel schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:04:
[...]
Mooi, nu alleen nog 24V inbouwspots zoeken die ik hiermee kan aansturen. Nog suggesties?
Ik ken er maar 2 die op 24V constant voltage werken: die van Loxone en Voltus.de. De driver die jij noemt en de toepassing daarvan is meer gericht op LED strips die wel op constant voltage werken.

Zelf kies ik daarom voor 230V retrofit dimbare spots met hoge CRI in plaats van een laag voltage oplossing. Of je kan gaan zoeken op COB spots maar die zijn meestal voor constant current drivers (ik heb deze van eldoLED met DMX: https://www.eldoled.com/l...werdrive/50-watt/ac-562s/) en werken dus niet op constante spanning van 24V. Of ze zijn op 230V met driver per spot of per groep spots.
Je hebt overigens ook 230V dimmers die met 0-10V aan te sturen zijn (oa Finder 15.11.8.230.0400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Welke type (soepele) draden gebruiken jullie in je verdeler/schakelkast om de rijgklemmen met de in en outputs te verbinden?

Bijv 2.5mm2 zwart en bruin soepel voor 230v schakel van en naar de relais?
En welke maat/diktes voor laagspanning?

Loxone verkoopt hier zelf 0,6mm2 verbindingsdraad voor in hun webshop. http://shop.loxone.com/nlnl/verbindingsdraad.html
Individuele twisted pairs in verschillende kleuren dus.

Wat is handig en jullie goed bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
De relais op de miniserver en extension zijn slechts 5A dus daar kan gerust 1,5mm bedraad worden. Verder voor L/N/PE gebruik ik gewoon VD draad.

Laagspanning doe ik met SVV kabel, tenzij het hoog amperage is (24V voedingen naar drivers bijvoorbeeld). Het schijnt dat luidsprekerkabel veelvuldig gebruikt wordt. Alhoewel die Loxone kabels ook niet enorm duur zijn en wel zo netjes qua kleurcodering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Thx voor de reactie!
Femme schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:57:
[...]
Voor dat geld zou ik het gewoon uitproberen :) .
Het probleem met deze raamcontacten is dat deze in de ramen verwerkt worden. En ik denk dat het dan moeilijk gaat zijn om ze achteraf te vervangen indien er problemen zijn.
[...]
De driver is in ieder geval spotgoedkoop, ik zou het gewoon proberen. Wat je nog nodig hebt is een externe voeding (Meanwell HLG-serie is een goede). De driver is geschikt voor 12-24V constant voltage leds zoals led-strips. Voor powerleds die op een constante stroomsterkte aangestuurd moeten worden heb je een constant current driver nodig.
Met LEDstrips ga ik niet werken, voor spots kan ik deze dus niet gebruiken?
In RGB-verlichting hebben we ook geen interesse.
Ik ben aan het denken van een miniserver te nemen en minstens 2 railduino's.
Wat is volgens u de beste prijs/kwaliteit oplossing voor het dimmen van ongeveer 8 lichtgroepen?
Misschien de PWM outputs van de Railduino gebruiken ipv via DMX ?
Ik zou geen VOB-draad trekken vanwege verwarring die het kan veroorzaken over de spanning die er op staat/mag staan, maar apparaatsnoer met vier aders van 1,5mm^2 (voor rgb-verlichting). Dat is prima. Svv-kabel leent zich beter voor meerkleurige powerleds omdat je dan redelijk dikke draad (0,5mm^2) in achtvoud of meer in een soepele kabel hebt.
Ik dacht dat 1,5mm kabels misschien problemen konden geven als je deze wil gebruiken voor 24V spots.(Sorry ik ben op dat gebied een noob)

Ik begrijp ook nog niet zo goed welke bewegingsensors ik het best neem.
Ik vind die van Loxone zelf redelijk duur en dan ben je nog verplicht een Tree extensie te nemen.

Is er een reden dat ik niet een PIR bewegingsmelder als deze kan gebruiken in combinatie met Loxone?

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
De meeste LED spots (uitgezonderd de 24V versies van Loxone en Voltus dus) werken op 12V of 230V. Beide hebben een ingebouwde driver omdat ze 'retrofit' zijn: je kan ze vervangen in een bestaande installatie. Er zijn helaas nog geen laag voltage spots zonder driver die je kan gebruiken met een PWM (dus eerdergenoemde Amazon) DMX dimmer.
Wat wél een optie is zijn COB (chip-on-board, dus een chip op een koellichaam verwerkt in een spotbehuizing) spots. Die werken op constant current met een bijbehorende driver (dus niet de eerdergemoemde Amazon DMX driver, die is 24V constant voltage).
Samenvattend: LED strips zijn constant voltage, LED COB spots constant current. Loxone en Voltus spots een uitzondering, deze zijn constant voltage. PWM wordt gebruikt bij constant voltage drivers om te dimmen.

Qua kosten zal de Loxone/Voltus versie verwacht ik duurder zijn dan de retrofit oplossing van een fase-afsnijdingsdimmer direct naar 230V spots of een dimmer die de 230V ingang aanstuurt van een 12V halogeen trafo. De keuze om naar COB spots te gaan maakt dat je DMX kan gebruiken in plaats van losse 230V dimmers per kanaal maar de driver is vrij duur en goede kwaliteit spots met een hoge CRI ook. Je hebt dan wel meteen drie kanalen bij de versie die ik eerder genoemd heb.
Het is een lastige zaak want voor retrofit en de COB spots valt beide iets te zeggen.

Ikzelf gebruik de Tree motion sensors (samen met Touch en stelventielen) maar Esylux PIRs zijn ook erg goed. Maar nog steeds prijzig.

[ Voor 8% gewijzigd door Zass op 10-12-2016 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:41:
Thx voor de reactie!

Het probleem met deze raamcontacten is dat deze in de ramen verwerkt worden. En ik denk dat het dan moeilijk gaat zijn om ze achteraf te vervangen indien er problemen zijn.
Als je reeds een Miniserver hebt zou je de raamcontacten kunnen uitproberen voordat ze gemonteerd zijn in de kozijnen.
Met LEDstrips ga ik niet werken, voor spots kan ik deze dus niet gebruiken?
In RGB-verlichting hebben we ook geen interesse.
Ik ben aan het denken van een miniserver te nemen en minstens 2 railduino's.
Wat is volgens u de beste prijs/kwaliteit oplossing voor het dimmen van ongeveer 8 lichtgroepen?
Misschien de PWM outputs van de Railduino gebruiken ipv via DMX ?
De makkelijkste manier is om 230V led-lampen met een standaard fitting te gebruiken en die te dimmen met een driekanaals DMX302 dmx-dimmer. Je haalt ze voor 40-50 dollar van Ali Express en werken hier prima met dimbare Philips led-lampen. Enige nadeel is dat ik er wel eens heb zien sneuvelen, dus ik durf mijn hand niet in het vuur te steken voor de betrouwbaarheid. Het verschil in prijs ten opzichte van de dimmer-extensie van Loxone (vier kanalen voor € 449) is echter wel enorm. Je hebt dan echter wel een dmx-extensie nodig.

De PWM-outputs van de Railduino kun je gebruiken om 24V leds te dimmen. Het vermogen is maximaal 25W. Dit leent zich beter voor led-strips (die wil je niet gebruiken) en 24V inbouwverlichting. Op Alibaba en Ali Express kun je er wel wat voor vinden.

Voor constant current leds kun je ook wel inbouw- of opbouwverlichting vinden op Ali Express. Het betreft dan vaak een armatuur met ingebouwde verlichting. De formaten zijn niet altijd standaard en het laat zich dus ook niet altijd makkelijk wegwerken.
Ik dacht dat 1,5mm kabels misschien problemen konden geven als je deze wil gebruiken voor 24V spots.(Sorry ik ben op dat gebied een noob)
Voor een normaal led-lampje (geen enorme stroomsterkte) zal een 1,5mm^2 kabel prima voldoen. Wat ik niet zou doen is er standaard VOB-draad voor gebruiken omdat dit verwarring in de hand werkt en het mogelijk gevaarlijk kan zijn als je door een vergissing 230VAC op een draad zet waar verbruikers aan hangen die 24VDC verwachten.
Ik begrijp ook nog niet zo goed welke bewegingsensors ik het best neem.
Ik vind die van Loxone zelf redelijk duur en dan ben je nog verplicht een Tree extensie te nemen.

Is er een reden dat ik niet een PIR bewegingsmelder als deze kan gebruiken in combinatie met Loxone?
Voor Loxone is het mooiste een bewegingssensor met een potentiaalvrije uitgang (zodat je er 24V mee kunt schakelen) of een 24V uitgang die je op de input van de Miniserver kunt zetten. Je hebt eigenlijk liever geen tijdschakelar in de bewegingsmelder, dat kan de software op de Miniserver beter voor je oplossen.

De bewegingsmelder uit je voorbeeld is bedoeld om 230V lasten te schakelen. Om er een input op een Miniserver mee te schakelen heb je een 230V/24V koppelrelais nodig. De bewegingsmelder bekrachtigd bij beweging het koppelrelais zodat er een 24V stroomkring sluit tussen de input op je Miniserver en je 24V voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tantuss
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-03-2021
Heeft iemand aan zijn Loxone een intercom hangen?

Zo ja, welke? Gebruik je die er door Loxone verkocht wordt? Of een andere?

Die van Loxone vind ik redelijk prijzig en zeker als je ziet welke kwaliteit video (640x480) dat je er voor krijgt.

Nu heb ik een overzichtje gevonden, maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er nu wel en niet werkt bij de alternatieven als je deze aan Loxone hangt:
http://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=360589

EDIT: Voor configuratie wat info: https://www.loxone.com/nlnl/kb/deurcontrole/

[ Voor 8% gewijzigd door Tantuss op 12-12-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 23:09
Tantuss schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:26:
Heeft iemand aan zijn Loxone een intercom hangen?

Zo ja, welke? Gebruik je die er door Loxone verkocht wordt? Of een andere?

Die van Loxone vind ik redelijk prijzig en zeker als je ziet welke kwaliteit video (640x480) dat je er voor krijgt.
Daar hoor ik zeker ook meer over. Neig nu eigenlijk naar een losse IP-cam en deurbel, lijkt me een goedkopere en betere (beeldkwaliteit) oplossing.

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb 2 verdeelkasten op ongeveer 20 meter afstand van elkaar. In verdeelkast 1 komen miniserver en 2 extensie. In verdeelkast 2 komen 2 extensies. Ik kan 1 voeding plaatsen in verdeelkast 1 en dan vanaf verdeelkast 1 een kabel (bv 2x1,5mm2 luidsprekerkabel) trekken naar verdeelkast 2 voor de 24V voeding. Andere optie is dat ik in verdeelkast 2 een 2e voeding plaats voor de extensies in verdeelkast 2. Ik moet in dat geval wel een draad trekken van verdeelkast 1 naar 2 voor de GND verbinding tussen beide extensies.

Ik wil optie 1 doen, omdat ik dan de voeding in verdeelkast 1 op mijn UPS kan aansluiten. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Femme schreef op zondag 11 december 2016 @ 00:42:
[...]

Voor Loxone is het mooiste een bewegingssensor met een potentiaalvrije uitgang (zodat je er 24V mee kunt schakelen) of een 24V uitgang die je op de input van de Miniserver kunt zetten. Je hebt eigenlijk liever geen tijdschakelar in de bewegingsmelder, dat kan de software op de Miniserver beter voor je oplossen.

De bewegingsmelder uit je voorbeeld is bedoeld om 230V lasten te schakelen. Om er een input op een Miniserver mee te schakelen heb je een 230V/24V koppelrelais nodig. De bewegingsmelder bekrachtigd bij beweging het koppelrelais zodat er een 24V stroomkring sluit tussen de input op je Miniserver en je 24V voeding.
Volgens mij is dit wel een gunstig geprijsde bewegingsmelder met potentiaalvrij contact: http://www.findernet.com/en/products/sku/183100240300

[ Voor 3% gewijzigd door Wokschotel op 12-12-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Wokschotel schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:53:
Ik heb 2 verdeelkasten op ongeveer 20 meter afstand van elkaar. In verdeelkast 1 komen miniserver en 2 extensie. In verdeelkast 2 komen 2 extensies. Ik kan 1 voeding plaatsen in verdeelkast 1 en dan vanaf verdeelkast 1 een kabel (bv 2x1,5mm2 luidsprekerkabel) trekken naar verdeelkast 2 voor de 24V voeding. Andere optie is dat ik in verdeelkast 2 een 2e voeding plaats voor de extensies in verdeelkast 2. Ik moet in dat geval wel een draad trekken van verdeelkast 1 naar 2 voor de GND verbinding tussen beide extensies.

Ik wil optie 1 doen, omdat ik dan de voeding in verdeelkast 1 op mijn UPS kan aansluiten. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat moet prima kunnen. Veel stroom zullen die extensies niet gaan trekken. Als je ruimte hebt kun je ook 2,5mm2 luidsprekerkabel trekken.

Voor een nog betrouwbaardere voeding zou je redundante voedingen in combinatie met een redundancy module kunnen gebruiken, zoals de Phoenix Contact STEP-DIODE/5-24DC/2X5/1X10. Als er dan een voeding defect raakt neemt de andere het over. Wel handig om dan de 24V supply van beide voedingen op een input van de Miniserver aan te sluiten zodat je kunt monitoren of ze spanning leveren.
Wokschotel schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:03:
[...]

Volgens mij is dit wel een gunstig geprijsde bewegingsmelder met potentiaalvrij contact: http://www.findernet.com/en/products/sku/183100240300
Thanks, nice find.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 12-12-2016 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Die PIR detector kan 10A schakelen. Kan je er dan vanuit gaan dat deze een mechanisch relais gebruikt? Wij zijn van plan aardig wat PIRs toe te passen maar ik zit niet te wachten op 2x een klik bij iedere beweging die je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
bartvb schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:50:
Die PIR detector kan 10A schakelen. Kan je er dan vanuit gaan dat deze een mechanisch relais gebruikt? Wij zijn van plan aardig wat PIRs toe te passen maar ik zit niet te wachten op 2x een klik bij iedere beweging die je maakt.
Er zal idd wel een relais in zitten.

Andere optie: Meanwell PIR-045, kost 34 euro ex btw bij Mouser:
http://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=348
http://nl.mouser.com/Prod...xTPKXW%2F91tWAitPQg%3D%3D

Deze werkt op 24V en kan een extern gevoed 0-10V signaal doorgeven als er beweging wordt gesignaleerd. Je zou deze met behulp van een optocoupler aan de input van de Miniserver kunnen hangen, bijvoorbeeld met een 5V voeding en deze optocouplerklemmen:

http://www.eg-tronic.eu/r...optokoppler-serie-opk-eki
https://eshop.wago.com/JP...80998D4F7B7DB73F2C?zone=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
De hierboven genoemde pirs van Finder zijn hier maar €40,51 incl btw

http://www.elektro4000.de...-0-024-0300::1002607.html

[ Voor 3% gewijzigd door saeJ7Oxo op 12-12-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantuss
minitrue schreef op maandag 12 december 2016 @ 12:24:
[...]

Daar hoor ik zeker ook meer over. Neig nu eigenlijk naar een losse IP-cam en deurbel, lijkt me een goedkopere en betere (beeldkwaliteit) oplossing.
Dat zou ook kunnen, maar je kunt dan niet praten met degene die aanbelt.
Het ligt er dus maar net aan of je dat nodig vind of niet, maar ik vind dat wel praktisch.

Op dit moment vind ik dit wel een interessante optie:
http://www.doorbird.com/

Ze hebben een open API.
Kan communiceren via SIP en daarmee dus met je Loxone.
Zit er nog een motion sensor in.
Prijs is in ieder geval een stuk beter dan die van Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Femme schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:33:
Andere optie: Meanwell PIR-045, kost 34 euro ex btw bij Mouser:
http://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=348
http://nl.mouser.com/Prod...xTPKXW%2F91tWAitPQg%3D%3D

Deze werkt op 24V en kan een extern gevoed 0-10V signaal doorgeven als er beweging wordt gesignaleerd. Je zou deze met behulp van een optocoupler aan de input van de Miniserver kunnen hangen, bijvoorbeeld met een 5V voeding en deze optocouplerklemmen:

http://www.eg-tronic.eu/r...optokoppler-serie-opk-eki
https://eshop.wago.com/JP...80998D4F7B7DB73F2C?zone=6
Ik bekijk het waarschijnlijk fout. Maar als ik de documentatie bekijk, lijkt het mij dat je deze moet voeden met 12~24V. En als output geeft hij op basis van beweging een signaal van 0-10V die je kan aansluiten op een Loxone analoge ingang. Waar heb je de optocouplerklemmen dan nodig?
Het verschil met de PIR van Finder, is dat je die van Finder aan de digitale ingang kan hangen. Of ben ik fout? Een 0-10V output is interessanter veronderstel ik?

Ik zoek ook een bewegingsmelder die je tegen de muur kan bevestigen en ook eentje die geschikt is voor buiten. Ik vind het zo moeilijk om er met een potentiaalvrije uitgang te vinden!

In een van je eerste posts had je het over de Panasonic AMN31112J. Ik soldeer wel graag, dus ik ben hier zeker niet vies van, maar om deze gewoon los in de muur te steken lijkt me niet zo een mooie oplossing. Bestaan hier geen wand/plafond behuizingen voor? :)
Heb je misschien ook wat meer info over de B+B Thermotechnik RAD-MOD-radarsensor? Hoe en waar installeer je deze? En hoe ziet dit er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Zass schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:49:
[...]

Volgens mij kun je in Loxone instellen of je 0-10V wil instellen of 1-10V.

Voor mijn niet dimbare LED-spots (in de badkamer) ga ik het volgende doen:

3 x Voltus LED-spots.
3 x behuizing IP65
1 x voeding 24V

Schakelen via een relais-uitgang op de AC-kant van de voeding.

Voor de dimbare LED-spots:
4 x Voltus LED-spots.
4 x behuizing
1 x driver dimbaar 0-10V
1 x voeding 24V

Evt vervang ik de 0-10V driver nog door een DMX-driver maar dat hangt af van de rest van mijn plannen.

Volgens mij moet het zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 23:09
Tantuss schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:03:
[...]

Dat zou ook kunnen, maar je kunt dan niet praten met degene die aanbelt.
Het ligt er dus maar net aan of je dat nodig vind of niet, maar ik vind dat wel praktisch.

Op dit moment vind ik dit wel een interessante optie:
http://www.doorbird.com/

Ze hebben een open API.
Kan communiceren via SIP en daarmee dus met je Loxone.
Zit er nog een motion sensor in.
Prijs is in ieder geval een stuk beter dan die van Loxone.
Ja, dat ziet er inderdaad beter uit. Raar dat losse IP-cam + deurbel qua prijs zoveel goedkoper is dan een geïntegreerd ding.

Zie trouwens dat SIP via Doorbird nog niet helemaal rond is. Of heb je daar meer info over? (Zonder deuropener twijfel ik eigenlijk over het nut van kunnen praten met iemand bij de voordeur...)

[ Voor 3% gewijzigd door minitrue op 13-12-2016 10:36 ]

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednaxela84
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 17:06
Ik draai nu al een tijdje met de railduino-udp code en dat werkt echt super!
De hogere minimum modbus polling is voor mij geen probleem meer, hopelijk doen doet Loxone nu geen aanpassingen aan de UDP inputs... In ons nieuwe huis ga ik een aparte vlan voorzien voor al het domotica gebeuren zodat het udp verkeer ook netjes gescheiden loopt van al het andere (internet) verkeer.
https://github.com/dusanmsk/railduino-udp

Bedankt trouwens voor alle "rijgklem-tips" hier in dit topic! _/-\o_
Deze wago kit lijkt me heel interresant gezien de prijs voor het aantal klemmen:
http://arva.shop.winfakt....__2002-482__793-5501.html
Iemand die deze al gebruikt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:53:
[...]

Ik bekijk het waarschijnlijk fout. Maar als ik de documentatie bekijk, lijkt het mij dat je deze moet voeden met 12~24V. En als output geeft hij op basis van beweging een signaal van 0-10V die je kan aansluiten op een Loxone analoge ingang. Waar heb je de optocouplerklemmen dan nodig?
Nog even naar gekeken en zo te zien is de bewegingsmelder bedoeld voor gebruik met Meanwell led-drivers uit de LCM-serie. Deze kunnen gedimd worden via 0-10V. Op de bewegingsmelder kun je een standby dim-niveau instellen zodat je 'm kunt gebruiken om verlichting te dimmen als er geen beweging is en op maximale helderheid te laten branden als er beweging wordt gesignaleerd.

Voor gebruik in domoticasysteem zou je het standby dim-niveau gewoon naar minimaal moeten draaien. Uit de output mag een extern gevoede spanning van maximaal 10V komen. Nu is 5V wel een praktische spanning omdat je er makkelijk din-rail voedingen voor kunt gebruiken.

Je zou inderdaad de analoge ingangen van een Miniserver of Loxone Extension kunnen gebruiken om beweging te detecteren. De analoge ingangen zijn alleen wat spaarzamer aanwezig (de Miniserver heeft acht digitale inputs en vier analoge inputs, de Loxone Extension heeft 12 digitale inputs en vier analoge). Een optocoupler maakt het mogelijk om de 24V inputs van een Miniserver, Extension of Railduino te gebruiken.
Het verschil met de PIR van Finder, is dat je die van Finder aan de digitale ingang kan hangen. Of ben ik fout? Een 0-10V output is interessanter veronderstel ik?
De Meanwel is goedkoper en heeft geen relais dat je kunt horen schakelen Bij de Finder heb je een koppelrelais nodig (de uitgang schakelt de 230V fase).
In een van je eerste posts had je het over de Panasonic AMN31112J. Ik soldeer wel graag, dus ik ben hier zeker niet vies van, maar om deze gewoon los in de muur te steken lijkt me niet zo een mooie oplossing. Bestaan hier geen wand/plafond behuizingen voor? :)
Ik heb het nu op een paar plekken opgelost door de buis af te kitten. Het kan mooier door een afdekplaatje te fabriceren met een 3d-printer. Op zich is het super simpel om hiervoor iets te maken in bijvoorbeeld SketchUp er ergens te laten printen.

De gevoeligheid van de Panasonic AMN31112J kun je overigens niet instellen. Hij detecteert hier in huis ook af en toe wandelende katten. Als je dat niet wil dan is een sensor waarop je de gevoeligheid kunt instellen handiger.
Heb je misschien ook wat meer info over de B+B Thermotechnik RAD-MOD-radarsensor? Hoe en waar installeer je deze? En hoe ziet dit er uit?
Dit is een module van zo'n 26x73mm die beweging detecteert op basis van radiogolven met een frequentie van 25GHz. Het gaat door materialen heen (afhankelijk van de mate waarin ze de radiogolven absorberen) en is zeer gevoelig voor bewegingen in de richting van de sensor (waar PIR juist gevoeliger is voor bewegingen in een richting dwars op de sensor). Nadelen zijn er ook, zo zal een robotstofzuiger die nauwelijks warmte uitstraalt wel een radarsensor doen activeren en niet een pir-sensor).

De module heeft een open collector uitgang waar je een spanning van 12V of 24V in kunt laten zinken. Ik heb ze 12/24V optocouplerklemmen aan de 24V inputs van mijn Wago-plc gekoppeld. Filmpje :) :

Bestellen kan o.a. bij Reichelt: https://www.reichelt.de/B...OUPID=6674&ARTICLE=117276

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Supertof, thanks, Femme! Ziet er goed uit :j
Mooie oplossing voor de ruimtes waar je wel aanwezig bent maar niet perse heel actief. Is altijd wel ergens weg te werken lijkt me.

Wij zitten op dit moment in een huurappartement. Hier een beetje aan het testen met domotica (of iig licht aansturen) met Hue. Prima rapid prototyping product ;) Ook een Hue motionsensor gekocht en moet zeggen dat dat toch wel heel (heeeeeeel) erg prettig werkt. Geen knoppen meer induwen, niet nadenken over scenes, tijden en het uitschakelen als je niet meer in een ruimte komt.

Nu zorgen dat dit in het hele huis gaat werken maar daarvoor zijn die bewegingsdetectoren wel behoorlijk cruciaal. Je wil natuurlijk voorkomen dat mensen zwaaiend op de bank moeten gaan zitten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Femme schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:08:
Dit is een module van zo'n 26x73mm die beweging detecteert op basis van radiogolven met een frequentie van 25GHz. Het gaat door materialen heen (afhankelijk van de mate waarin ze de radiogolven absorberen) en is zeer gevoelig voor bewegingen in de richting van de sensor (waar PIR juist gevoeliger is voor bewegingen in een richting dwars op de sensor). Nadelen zijn er ook, zo zal een robotstofzuiger die nauwelijks warmte uitstraalt wel een radarsensor doen activeren en niet een pir-sensor).

De module heeft een open collector uitgang waar je een spanning van 12V of 24V in kunt laten zinken. Ik heb ze 12/24V optocouplerklemmen aan de 24V inputs van mijn Wago-plc gekoppeld. Filmpje :) :

[video]

Bestellen kan o.a. bij Reichelt: https://www.reichelt.de/B...OUPID=6674&ARTICLE=117276
Thx Femme! Ziet er heel goed uit!

• Zass
Die radar-detectie ziet er gaaf uit! Mooi weggewerkt ook. Hoe pas je hem precies toe, waarvoor bijvoorbeeld?

De eerste etage is eindelijk volledig bedraad: alle buizen voor de cat7 kabels zijn ingefreesd en de kabels getrokken, bij de schakelpunten zit het schakeldraad erin en er wordt komende week gestuct. De begane grond wordt nu nog grondig verbouwd dus daar verwacht ik begin volgend jaar aan te beginnen. Het is toch wel veel voorbereidend werk, veel frezen en stof. En opletten dat je geen andere leidingen raakt (ik spreek helaas uit ervaring). Nu maar zien of alles wat ik voor ogen heb ook zo gaat werken.

Weer een vraag erbij: hebben jullie brandmelders geinstalleerd en zo ja, welke? Ik heb geen air extension (en die wil ik ook niet) dus dit moet wel bedraad zijn, via laag DC voltage of 230V dat maakt mij niet zo veel uit. Ik heb nu een Gira Dual Q, die heeft een geschakeld contact ingebouwd (kan nou niet goed zien of dit potentiaalvrij of 230V is, datablad) of je kan een relaismodule toevoegen voor melding van storing en alarm. Zit te denken om de laatste te gaan gebruiken.

En nogmaals de vraag over PE: mag dit over alle groepen onderling verbonden zijn in een externe schakelkast aangezien de rijgklemmen van oa Wago aarde via de klem aan de DIN rail koppelen. Dit gebeurt uiteraard sowieso in de meterkast maar de "elektra-installatie-regels" stellen dat groepen niet gemengd mogen worden en dit doe je op deze manier in de letterlijkheid wel.

• Raies
Volgens mij is het zo dat je de PE op een gemeenschappelijke PE strip afmonteert op 1 plek in de meterkast. Dus niet in de ruimtes doorkoppelen maar vanaf je aardpen en de aardstrip in de meterkast, draden trekken naar de ruimtes. Hierdoor vermijd je potentiaalverschillen tussen de verschillende aarddraden. Bedoel jij dat je een andere kast hebt dan de meterkast waar je deze aardraden zou willen samenvoegen?

Denk dat de regel vooral over de nul en de fase gaat. Misschien als je de regel kan opzoeken dat het duidelijker wordt wat ze bedoelen. Persoonlijk vind ik dit soort vraagstukken erg interessant en ook belangrijk om een veilige installatie volgens de normen aan te leggen. Dus ik hoor graag als je er een definitief antwoord op hebt.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:08:
Die radar-detectie ziet er gaaf uit! Mooi weggewerkt ook. Hoe pas je hem precies toe, waarvoor bijvoorbeeld?
Ik poog om de verlichting volledig automatisch te laten werken waarbij licht gedimd moet worden als er in een ruimte geen aanwezigheid is. Dit blijkt in de praktijk wat lastiger dan gedacht omdat een pir-sensor moeite heeft om aanwezigheid te detecteren van een persoon die stil zit en bijvoorbeeld een boek leest.

Radardetectie werkt beter voor het herkennen van kleine bewegingen. Ik heb wel vaker false positives, daarom gebruik ik de radarsensors niet om licht aan te zetten maar wel om de timer te verhogen als het licht eenmaal aan is.

Ik moet de dekking van de sensoren nog verbeteren en het wat slimmer maken. De laatste maanden ben ik meer bezig met de ontwikkeling van softwaremodules in IP-Symcon (ik gebruik zelf geen Loxone) waardoor het uitbreiden van de sensoren wat op zijn gat ligt. Voor de Panasonic-sensor en de radarsensor moet ik nog eens een mooie behuizing printen maken zodat opbouw op de wand en het plafond wat makkelijker en mooier is.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:46
Heeft iemand hier een manier gevonden om de rookmelders te kunnen gebruiken als "sirene" voor inbraak? ik zou graag de rookmelders herrie willen laten maken als er een raam/deur contact of beweging gedetecteerd wordt wanneer het alarm is ingeschakeld. Kan dit met Loxone? welke rookmelder kan hiervoor gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
HiBe schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:35:
Heeft iemand hier een manier gevonden om de rookmelders te kunnen gebruiken als "sirene" voor inbraak? ik zou graag de rookmelders herrie willen laten maken als er een raam/deur contact of beweging gedetecteerd wordt wanneer het alarm is ingeschakeld. Kan dit met Loxone? welke rookmelder kan hiervoor gebruikt worden?
Volgens mij kan dat oa bij de Gira Dual Q op die schakelingang. Zie de link naar het datablad in mijn eerdere post. Sommige andere brandmelders kunnen ook gekoppeld worden dus denk dat het daar het zelfde werkt. Wel slim idee overigens om dat als alarm melding te gebruiken. Je schrikt je alleen wel kapot als je thuis bent en denkt dat er brand is maar het is het inbraakalarm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
rednaxela84 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:31:
Bedankt trouwens voor alle "rijgklem-tips" hier in dit topic! _/-\o_
Ik heb gisteren ook nog wat opties op een rij gezet in deze blogpost (ergens onderaan):
Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver

• bartvb
Mijn hemel, Femme!
Da's een soort Domotica bijbel geworden. Heel, heel veel dank! Een flink aantal uitzoekdingen kan ik hier nu van mijn todo-lijst halen :)

• Zass
Wow weer een goudmijn aan informatie erbij. Echt top dat je al je kennis deelt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Vrijdag heb ik de miniserver en extension binnen gekregen. Vandaag tussen het ontbijt en de gourmet door :P al vast wat prutsen in de software en begonnen om de verdeelkasten te bedraden. Nog niet alles zit goed op z'n plek maar het begin is er :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P5OnGgd7WQ0bupvTAG9RJ6vg/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zass
Nice! Ik ga komende maand een begin maken verwacht ik. Er is een vertraging van meer dan een maand bijgekomen door een bouwkundige aanpassing en daardoor wordt de vloerverwarming later gelegd en het afstorten van de dekvloer is daardoor ook doorgeschoven :(.

Ben wel weer met wat vragen bezig hier:
- Heeft iemand een PV systeem dat wordt uitgelezen door Loxone? Er komen een flink aantal panelen hier op het dak met een Solar Edge SE7K. Nu begrijp ik dat deze RS485/modbus aankan (met SunSpec, geen idee wat dat inhoudt, is dat nog steeds bruikbaar met het reguliere modbus protocol?) en modbus TCP. Ik denk het laatste te gaan gebruiken, heeft iemand dit al in gebruik?
- Ook komt er door de mooie subsidie op warmtepompen in combinatie met een Qurrent aanbieding een Elga naast mijn CV installatie te hangen. Nu is het topic over warmtepompen oneindig lang, en als je daar op Elga zoekt krijg je alleen al 149 pagina's dus ook hier weer de vraag: heeft iemand dit geïmplementeerd in zijn domoticasysteem, of beter nog, met Loxone? Ik lees af en toe over de OpenTherm gateway, wellicht dat ik deze ga gebruiken om de Elga aan te sturen aangezien ik geen kamerthermostaat wil maar aansturing via Loxone. Dan met die gateway weer de optie om dit via USB te doen (en dan ws met een Raspberry Pi) of via RS232. Voor de laatste heeft Loxone een extension maar ik weet niet of deze bruikbaar is protocol-wise. En een losse extra Pi vind ik ook onhandig dus het liefst zou ik voor de RS232 oplossing gaan.
Ik wil de Elga en CV beide los aansturen vanuit Loxone dus dat zal nog een leuke hoeveelheid trial-and-error opleveren verwacht ik. De Elga accepteert alleen OpenTherm voor zover ik het begrijp en geeft bij grote warmtevraag een aan/uit signaal door aan aan de CV ketel (Nefit).

Dus wederom: tips zijn welkom! Zodra ik de schakelkast op zolder heb gewired zet ik deze online, zal denk ik in februari zijn.

[toevoeging]
Na een lange zoektocht naar laag voltage LED spots met hoge cri ben ik deze tegengekomen: Schrack CRI97 2700K LED downlight in verschillende diameters (die in de link is 80 maar ook in 68, 95 en 100mm). Ik ga er twee bestellen om te kijken wat de kwaliteit is, ik houd jullie op de hoogte. Dit zijn constant current spots op 350mA.
Ook onder andere Delta Light heeft mooie spots maar deze kosten €110+ (tot wel honderden euro's per spot!) en vind ik te duur.
Hebben anderen hier nog nieuwe mooie LED oplossingen gevonden?
[/toevoeging]

[ Voor 28% gewijzigd door Zass op 27-12-2016 10:56 . Reden: spelling, toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Ik heb de Loxone DEMO koffer besteld. Hopelijk wordt deze snel geleverd. Dus vanaf 2017 lekker rustig wijs worden in de Loxone wereld en hopelijk eind 2017 in ons nieuwe huis implementeren.
Wokschotel schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:51:
Vrijdag heb ik de miniserver en extension binnen gekregen. Vandaag tussen het ontbijt en de gourmet door :P al vast wat prutsen in de software en begonnen om de verdeelkasten te bedraden. Nog niet alles zit goed op z'n plek maar het begin is er :)

[afbeelding]
Wow ziet er gaaf uit :) . Ik ben een beetje onwetend in het hele electriciteitswereldje, maar waar zijn de bruine kabels voor. En wat zijn die grijze dingen daaronder. Zijn dat een soort doorverbindingen waar je dan later de kabels van de verlichting op aansluit?

[ Voor 65% gewijzigd door mierenfokker op 29-12-2016 13:27 ]

• CoNsPiRaCyBE
Ik kwam net deze temperatuur- en vochtigheidssensor tegen:
https://taaralabs.eu/1-wire-humidity-temperature-sensor/

Komt op €3/stuk als je zelf het kabeltje er aan soldeert.
Lijkt me ook niet te groot om achter een drukknop te installeren. Of is dit niet aan te raden met een vochtigheidssensor?
Of zijn er betere alternatieven?

@Femme: Blog ziet er echt ferm uit! Zalige bron van info! _/-\o_
Bij de Railduino zie ik wel dat je niets vermeld over de polling vertraging die Loxone geïmplementeerd heeft voor de inputs. Ik geloof dat dit nog steeds het geval is? Ik ben namelijk van plan een aankoop te doen en ik twijfel tussen:
- Loxone miniserver + 2x Loxone extension + Loxone relay extension + 1x Railduino
of
- Loxone miniserver + 1xLoxone extension + Loxone relay extension + 2x Railduino

[ Voor 41% gewijzigd door CoNsPiRaCyBE op 29-12-2016 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

mierenfokker schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:17:
Ik heb de Loxone DEMO koffer besteld. Hopelijk wordt deze snel geleverd. Dus vanaf 2017 lekker rustig wijs worden in de Loxone wereld en hopelijk eind 2017 in ons nieuwe huis implementeren.

[...]

Wow ziet er gaaf uit :) . Ik ben een beetje onwetend in het hele electriciteitswereldje, maar waar zijn de bruine kabels voor. En wat zijn die grijze dingen daaronder. Zijn dat een soort doorverbindingen waar je dan later de kabels van de verlichting op aansluit?
Die grijze dingen zijn rijgklemmen. Is al veel over gezegd in dit topic. Om het te beantwoorden:
Onderin zie je 2 groepen binnenkomen. De voeding hiervan komt uit de meterkast. Links en rechts zijn qua opzet identiek. In iedere groep zie je van links naar rechts:
Wago 2009-305 eindhouder voor de N-rail
Wago 2016-1207 voor de PE
Wago 2016-7114 voor de N rail (ontbreken nu nog)
Wago 2002-1401 voor binnenkomst en distributie fase
Wago 2003-7641 NT/L/PE voor verbinding richting eindpunten (geschakelde WCD's, lichtpunten etc)

Vanaf 2001- lopen vaste voeding bruine 2,5mm2 draden (soepel, met adereindhuls!) naar de ingangen op de KNX/Loxone componenten. Vanaf daar lopen de geschakelde voedingen zwarte 2,5mm2 draden naar de 203-7641/7642 klemmen. De N krijgen deze klemmen via de N-rail (nog niet aangebracht), PE vanuit de DIN-rail.

De binnenkomende fase wordt dus op de 2002-1401 klemmen gedistribueerd, deze klemmen zijn onderling verbonden met kambruggen.

Niet geschakelde WCD's volgen een vergelijkbaar concept, maar daar komt vanaf de 2002-1401 klemmen een draad naar de eerste klem en vanaf daar voeding van de 10 volgende klemmen via kambrug (op de rij rechtsonder te zien). N en PE weer via de N-rail resp DIN-rail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Sorry om nog even terug te komen op de Panasonic AMN31112J's.
Ik heb besloten dat ik deze ga gebruiken om op verschillende plaatsen in mijn woning in te bouwen.
Maar wat heb ik hier allemaal precies voor nodig?
Zover ik het begreep heb ik het volgende nodig:
- Een 5V power supply
- Een 24V power supply (zelfde als gebruikt wordt voor de drukknoppen)
- De Panasonic AMN31112J
- De Wago 859-793 optocoupler (Samen met 2 Wago 859-525 eindplaatjes om het af te werken)

Nu heb je het in je blogpost ook over de Wago 750-414 module in combinatie met een supply module zoals de 750-612. Heb ik dit dan ook nog steeds nodig?

Ik kwam net ook volgende voedingen tegen.
https://www.aliexpress.co...r-dr-60-24/897281318.html
https://www.aliexpress.co...er-dr-60-5/897281316.html
Of raden jullie het af om een voeding van Aliexpress te gebruiken? Lijkt me wel degelijk materiaal en lijkt wel een OEM versie van de Meanwell versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:19:
Sorry om nog even terug te komen op de Panasonic AMN31112J's.
Ik heb besloten dat ik deze ga gebruiken om op verschillende plaatsen in mijn woning in te bouwen.
Maar wat heb ik hier allemaal precies voor nodig?
Zover ik het begreep heb ik het volgende nodig:
- Een 5V power supply
- Een 24V power supply (zelfde als gebruikt wordt voor de drukknoppen)
- De Panasonic AMN31112J
- De Wago 859-793 optocoupler (Samen met 2 Wago 859-525 eindplaatjes om het af te werken)

Nu heb je het in je blogpost ook over de Wago 750-414 module in combinatie met een supply module zoals de 750-612. Heb ik dit dan ook nog steeds nodig?
De Wago I/O-modules kun je gebruiken als alternatief voor een opcoupler icm 24V intput als je een Wago I/O System 750 plc gebruikt, maar dat ben jij niet van plan.

Jij hebt dus nodig de optocoupler en een 5V power supply. Voor 24V kun je inderdaad de reeds aanwezige voeding gebruiken waar ook de Miniserver en andere 24V hardware mee gevoed worden.
Ik kwam net ook volgende voedingen tegen.
https://www.aliexpress.co...r-dr-60-24/897281318.html
https://www.aliexpress.co...er-dr-60-5/897281316.html
Of raden jullie het af om een voeding van Aliexpress te gebruiken? Lijkt me wel degelijk materiaal en lijkt wel een OEM versie van de Meanwell versie.
De voeding op Ali Express lijkt inderdaad identiek aan die van Meanwell, maar of het echt een oem-versie is is moeilijk te zeggen. Ik zou gewoon de Meanwell-voeding halen bij Conrad in Nederland, zo duur zijn ze daar niet en dan weet je zeker dat het goed zit (en ook heb je 'm sneller in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 12:33
Ik heb bij mijn nieuwbouwwoning elektrische/automatische sloten gekozen. Deze kunnen op basis van een 24V output geopend worden.

Heeft iemand al een mooie betaalbare sensor gevonden om een deur te kunnen openen?

Ik vind zelf een vingerafdruk sensor het mooist, maar de sensoren die ik kan vinden zijn akelig duur. Ik heb er 2 nodig.

De oplossing van Loxone met de iButton is weer zeer betaalbaar, maar dan moet ik zelf kan prutsen om de lezer mooi in te bouwen. Het voordeel is wel dat ik dit zou kunnen combineren met de deurbel. Het nadeel is dat je dan weer een iButton bij je moet hebben.

De intercom van Loxone vind ik veel te duur. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan een intercom met een enorm grote plaat naast de deur. Ik zie liever iets stijlvols.

[ Voor 4% gewijzigd door Oldchatterman op 01-01-2017 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Oldchatterman schreef op zondag 1 januari 2017 @ 16:30:
Ik heb bij mijn nieuwbouwwoning elektrische/automatische sloten gekozen. Deze kunnen op basis van een 24V output geopend worden.

Heeft iemand al een mooie betaalbare sensor gevonden om een deur te kunnen openen?

Ik vind zelf een vingerafdruk sensor het mooist, maar de sensoren die ik kan vinden zijn akelig duur. Ik heb er 2 nodig.

De oplossing van Loxone met de iButton is weer zeer betaalbaar, maar dan moet ik zelf kan prutsen om de lezer mooi in te bouwen. Het voordeel is wel dat ik dit zou kunnen combineren met de deurbel. Het nadeel is dat je dan weer een iButton bij je moet hebben.

De intercom van Loxone vind ik veel te duur. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan een intercom met een enorm grote plaat naast de deur. Ik zie liever iets stijlvols.
Ik ben zelf ook op zoek naar elektrische sloten en benieuwd welke je gekozen hebt.

Voor toegang zat ik zelf te denken aan een rfid lezer waar ik bij voorkeur een tag in kan leren die ik toch al bij me heb voor andere systemen. Zoals de tag van mijn werk of mijn ov-chipkaart.

Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Nog niet, maar heb vergelijkbare plannen. Ook benieuwd naar prettig werkende sloten die een beetje betaalbaar zijn en goed samengaan met meerpuntssluitingen.

Die iButton oplossing lijkt overigens behoorlijk onveilig wat ik ervan begrepen heb. Wel goedkoop en super simpel en ik gok dat de gemiddelde inbreker geen idee heeft, maar dat is natuurlijk geen geweldig uitgangspunt als het op beveiliging aan komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tantuss
bartvb schreef op maandag 2 januari 2017 @ 09:20:
Nog niet, maar heb vergelijkbare plannen. Ook benieuwd naar prettig werkende sloten die een beetje betaalbaar zijn en goed samengaan met meerpuntssluitingen.

Die iButton oplossing lijkt overigens behoorlijk onveilig wat ik ervan begrepen heb. Wel goedkoop en super simpel en ik gok dat de gemiddelde inbreker geen idee heeft, maar dat is natuurlijk geen geweldig uitgangspunt als het op beveiliging aan komt :)
Misschien staat hier iets tussen?
http://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=917669

Over de iButton:
it is less secure than a regular key:
- Anyone with a battery powered Arduino or Raspberry Pi (less than 50euro) can copy your key by just touching it with 2 wires for a splt second. The software is freely available on the internet.
- The same device can then emulate your key and open your door by touching the 2 wires to your iButton reader.
- you can not differentiate between iButton readers on a single 1-wire bus, so you need a separate 1-wire extension for each reader, which is expensive and complicates cabling.
- you can not add or remove users or iButtons, or change groups or permissions while operational. User and iButton management can only be changed via Loxone Config, which is often too complicated for the user, or the PC might not be accessible when needed, e.g. to black list a stolen or lost badge. Moreover, it requires a reboot of the Miniserver, often causing side effects like lights or heating switching on/off.
only 1 iButton can be linked to 1 user. You can not have 2 or more keys, e.g. 1 on you keychain and 1 in your car.
(bron: http://www.smartbusinesst...fid-reader-for-loxone-104)

Er zijn ook RFID readers op 1-wire. Die hoeven niet heel veel te kosten (bv 73 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
Ik lees graag jullie ervaring hoe je de "Loxone Touch for Nano" + "Nano IO (of dimmer)" inbouwt In een standaard inbouwpotje (helia)...?
(Betreft een verbouwing; bestaand "Niko intense" materiaal is uitgesloten wellicht.)
Ik veronderstel dat de "nano IO" 'klikt' in een GIRA draagring 112700 (of 560100)
De draagring schroef je vast op de potjes. Wat als de potjes geen schroeven hebben ?
En uiteindelijk de logische stap, een Gira E2 afdekframe naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Ik heb net de Gira rookmelder Dual Q gekocht. (4 rookmelders + 1 relais module om te koppelen aan Loxone)
Maar ik merk op dat de batterij niet vervangbaar is.. Betekent dit dat je na ongeveer 5 jaar een nieuwe moet kopen?

[ Voor 19% gewijzigd door CoNsPiRaCyBE op 07-01-2017 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Ik dacht te hebben gelezen dat de accu in de Dual Q meer dan 10 jaar meegaat. En je moet sowieso eens in de zoveel jaar de melder vervangen aldus de fabrikanten (de melders hebben een houdbaarheidsdatum op de unit staan). Enige vraag is of de melder die je over 10 jaar koopt dezelfde specs heeft als deze en of deze compatibel is met de relais module. Heb er zelf ook een en ben ook nog steeds zoekende.
Jij wil de melders onderling koppelen met het reguliere contact en met de relaismodule allemaal tegelijk aan je Loxone voor zover ik het begrijp? Kan dit ook, ofwel reageert de relaismodule ook bij een melding van een andere melder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Hier is wat meer info te vinden.

Wat ik er van afleid is dat alle rookmelders zijn verbonden met de rookmelder die de relaismodule geinstalleerd heeft. Als eender welke rookmelder rook detecteert, dan gaat het alarm en stuurt de relais een signaal naar Loxone.

Zover ik het begrijp, is het niet de officiële manier, maar kan je de relaismodule 'misbruiken' door je Loxone output er ook een signaal naar te laten sturen waardoor het alarm zal afgaan. Dit geldt dan ook voor alle melders die aan dezelfde relaismodule hangen.
If you short-circuit the two data lines in the Gira detectors (via a relay output of the Loxone), all connected smoke detectors start to beeps. So you can use as an alarm siren. But you should then program the sound sequence differently than with the smoke alarm (continuous tone).

Officially, this is not recommended by Gira. ME it is no preference whether I now by Loxone short-circuit or by smoke alarm. Technically, it should be the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
CoNsPiRaCyBE schreef op zondag 8 januari 2017 @ 22:39:

Zover ik het begrijp, is het niet de officiële manier, maar kan je de relaismodule 'misbruiken' door je Loxone output er ook een signaal naar te laten sturen waardoor het alarm zal afgaan. Dit geldt dan ook voor alle melders die aan dezelfde relaismodule hangen.
ben benieuwd naar de resultaten. Kan je het geluid anders maken als dit door een relay getriggerd is? ipv door een andere rookmelder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Iemand die zijn rolgordijnen bedient met Loxone?
Welke motors gebruiken jullie?
Klopt het dat je per motor 2 outputs nodig hebt? Dat zou in mijn geval 22 outputs zijn voor enkel de gordijnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Je moet de gordijnen natuurlijk ook twee kanten op kunnen bewegen :)
Grote kans dat je wel kan besparen door de motors parallel te schakelen. Drie ramen die naast elkaar zitten hebben natuurlijk maar 2 output nodig.

In theorie zou je voor je hele huis kunnen volstaan met 2 output :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Oké thx. Help inderdaad al veel als ik er een deel parallel kan plaatsen!
Misschien domme vraag, maar kan je rolgordijnen ook parallel laten bewegen van ramen die niet even hoog zijn? Of hoe werkt het juist? Stopt de motor met draaien als hij het einde bereikt heeft of moet je op voorhand instellen hoe lang hij blijft draaien?

Pagina: 1 ... 4 ... 44 Laatste