Als aanvulling op de vraag over indeling verdeelkasten onderstaand een schema hoe ik mijn verdeelkast aan het inrichten ben. Ik heb 2 verdelers (+groepenkast) in huis. Verdeler 1 bestaat uit 2 kasten van 4 rijen met 18TE. Verdeler 1 is 1 kast van 4 rijen van 18TE (kasten zijn Vynckier/GE Fix-o-rail 150).
In verdeler 1 is de linkerkast bedoeld voor 230V aansluitingen. Onderin komt 1 groep binnen op een PE-klem (Wago 2016-1207), de nul op de Wago 2016-7714 en de fase op Wago 2002-1401. Vanaf de Wago 2002-1401 wordt de potentiaal vermenigvuldigd mbv bruggen en heb je dus 4 potentiaalaftakpunten per klem. Vanaf deze klemmen worden met soepele (zwarte) draad de 230V ingangen van de miniserver, de extensie en de schakelaktor voorzien van fase. Vanaf de uitgangen van de actoren loopt de fase richting de Wago 2003-7641 klem vanaf waar de verbinding naar lamp, geschakelde WCD of ander geschakeld apparaat loopt. Deze klemmen worden van nul voorzien door een nul-rail die in de Wago 2016-7714 zit. PE loopt via de aardrail.
De niet geschakelde WCD's worden op een vergelijkbare manier van nul en aarde voorzien. Fase loopt bij deze aansluitingen via bruggen.Boven in de linkerkast werkt het voor de uitgangen die bovenuit gaan op dezelfde manier.
De kast aan de rechterkant bevat alleen 24V zoals Loxone extensies (1-Wire, dimmer, tree etc). Bovenin klemmen voor de CAT7 kabels (Phoenixcontact PTTBS 1,5mm) links, LED verlichting wordt gevoed via Phoenixcontact PTTBS 2,5mm.
Verdeler 2 is op dezelfde manier opgebouwd, echter omdat het maar 1 kast is lopen alle 230V aansluitingen aan de linkerzijde en alle 24V bekabeling aan de rechterzijde.
Omdat ik een mix tussen pulsschakelaars en Loxone Tree gebruik heb ik per kast 3 voedingen nodig:
1 x 24V 1,5 A voor voeding Loxone
1 x 24V 0,63A voor voeding pulsschakelaars
1 x 24V 4,2A voor voeding LED (nb: die kan nog dichter bij de verlichting komen ipv in de verdeelkast).
In verdeler 1 komt ook een KNX-busvoeding.
Tussen verdeler 1 en verdeler 2 trek ik een CAT7 kabel (voor Loxone Link, Loxone Tree, 1-wire), een KNX-buskabel en een 2,5mm draad voor de gemeenschappelijke gnd. Ik twijfel nog of ik ipv 2 losse Loxone-voedingen niet één voeding plaats in verdeler 1, 2 extra draden trek naar verdeler 2 en die in verdeler 1 aansluit op een no-break UPS die ik heb staan.
Ik ben de boel nu aan het opbouwen maar zal binnenkort wat foto's maken. Ik heb inspiratie ontleend aan dit topic, het KNX-topic maar ook aan
http://www.wago.com/infomaterial/pdf/51175024.pdf en
https://redaktion.knxuserforum.de/lexikon/reihenklemme/
Onderstaand schematisch hoe verdeler 1 eruit komt te zien: