Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:18
Normaal kan je rolluiken niet parallel plaatsen, tenzij je een extra relais gebruikt.
Dit geeft namelijk problemen als de rollen niet op exact dezelfde moment naar boven/beneden zijn omdat de andere lijnen ook verbonden zijn in dit geval. Een motor gaat dus storing zetten op de andere lijn (bv de lijn naar boven indien je hem naar beneden laat gaan). Indien deze verbonden zijn is dit niet goed voor de andere rolluiken. Als je ze allemaal op dezelfde relais hangt, zijn de lijnen boven/beneden altijd verbonden.
Ik heb thuis hiervoor een 3-fase relais gebruikt welke gemaakt zijn om 3-fase motors te schakelen. Ik had deze wel gekregen dus of dit prijstechnisch de goedkoopste oplossing is weet ik niet.
Het stoppunt van de motor wordt ingesteld door de installateur op de motor zelf en moet je niet timen met je domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zass
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-08 10:52
Wederom een post tussendoor. Ik heb vier 350mA LED COB spots besteld van Schrack met hoge CRI. Nu zit ik te kijken hoe ik in totaal 25 spots beneden aan wil sluiten.

Dit kan met een dimbare driver voor iedere spot of met een EldoLED PowerDrive 106/S 100W driver. De laatste heeft maar een maximum output voltage van 57V, en de spots zijn 9,2W op 350mA dus per spot een voltage drop van 26,3V maakt dat er twee spots in serie op één output van de EldoLED driver kunnen. Dus voor 25 spots heb ik dan 13 outputs nodig, en dus 4 drivers van 100W, plus per twee spots een kabel. Veel kabel dus en veel drivers maken dit naar mijn gevoel inefficient.

De eerste optie betekend 25 individuele drivers van €25 per stuk en deze dimmen met een dimmer a €45 per stuk (Finder 15.11.8.230.0400) of via de Loxone dimmer extension kan ook. Dan heb ik 5 dimmers nodig voor de setjes drivers, of twee dimmer extensions.

Kosten EldoLED driver optie:
- 4x EldoLED 106/S a €170 per stuk:
€680
- 25x Schrack spot a €58 per stuk (waren laatst nog €48 :( ): €1450
- plm 300m luidsprekerkabel volledig koper OFC (geen CCA): €150

Kosten individuele driver per spot:
- 25x individuele driver van €25 per stuk: €625
- 5x fase-afsnijdingsdimmer Finder 15.11.8.230.0400 per stuk €44,20: €221
- 25x spots: €1450
- normale VD draad: max €75

Kosten retrofit GU10 op 230V:
- 5x fase-afsnijdingsdimmer Finder 15.11.8.230.0400 per stuk €44,20: €221
- 25x Topledshop hoge CRI GU10 spots: €353,75
- 25x Noxion Vision armatuur: €346,36
- normale VD draad: max €75

Ofwel de retrofit optie is vele malen goedkoper dan de 350mA losse spot oplossing. Laat staan als je voor top-of-the-line LED spots gaat van Delta Light oid. Ik ga dus voor de laatste optie. Ook als een spot stukgaat is het gewoon een kwestie van een GU10 spotje vervangen in plaats van een hele unit die dan waarschijnlijk alweer uit productie is genomen met andere afmetingen etc... Jammer dat goede LED technologie nog steeds zo duur is!

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Zass schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:43:
Wederom een post tussendoor. Ik heb vier 350mA LED COB spots besteld van Schrack met hoge CRI. Nu zit ik te kijken hoe ik in totaal 25 spots beneden aan wil sluiten.

Dit kan met een dimbare driver voor iedere spot of met een EldoLED PowerDrive 106/S 100W driver. De laatste heeft maar een maximum output voltage van 57V, en de spots zijn 9,2W op 350mA dus per spot een voltage drop van 26,3V maakt dat er twee spots in serie op één output van de EldoLED driver kunnen. Dus voor 25 spots heb ik dan 13 outputs nodig, en dus 4 drivers van 100W, plus per twee spots een kabel. Veel kabel dus en veel drivers maken dit naar mijn gevoel inefficient.
Als je de PowerDrive 180D neemt kun je zestien spots parallel op één driver aansturen (1,4A per kanaal, vier spots parallel per kanaal). Je hebt dan twee drivers nodig en een voeding:Totaal € 384,55

Wat betreft de spots zou ik eens gaan kijken of je iets op Alibaba of Ali Express kunt vinden met een hoge CRI. De prijs moet veel lager kunnen dan 58 euro per spot.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 10-01-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Femme schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:14:
[...]
Als je de PowerDrive 180D neemt kun je zestien spots parallel op één driver aansturen (1,4A per kanaal, vier spots parallel per kanaal). [...]

Wat betreft de spots zou ik eens gaan kijken of je iets op Alibaba of Ali Express kunt vinden met een hoge CRI. De prijs moet veel lager kunnen dan 58 euro per spot.
Dank je Femme voor je reactie. Ik had al gekeken naar deze driver, en parallel zetten is inderdaad een optie maar dat vind ik geen goed idee. Als een spot kapot gaat krijgt de rest 350/3=117mA meer te verduren en ik weet niet of dat zo'n succes is. Laat staan dat ik dit thuis uit kan leggen aan mijn vrouw of dochter dat ze dan de verlichting niet meer aan mogen zetten tot ik een week later weer thuis ben. En dan nog op zoek moet naar nieuwe spots (uit China, 6 weken wachten) en ze moet monteren... Een theoretische levensduur van 10+ jaar is mooi maar er zitten af en toe ook productiefoutjes tussen.
Serie schakeling kan sowieso niet want in de datasheet staat "LED output voltage range 11-31V (Vsup - 1V)". Met Vsup van 24V kom je sowieso niet aan de 26,3V maar dat is nog niet eens het grootste probleem (plus verlies in de kabel van plm 30m maakt het nog wat minder maar ok).

Over de prijs van de eerdergenoemde spots: ik heb wat Chinees spul geprobeerd met in eerste instantie goede CRI waardes en dergelijke maar ben nog niet enthousiast. Heb je zelf spots in gebruik in je leefruimtes waar je tevreden over bent, en zo ja welke zijn dit? In een garage of de wasruimte ben ik minder kritisch maar in mijn woonkamer en keuken toch echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22
Ik zou graag Loxone Tree willen gebruiken, maar dan nog steeds in ster bedraden. Het idee hierbij is dat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van de toekomst van Tree, maar wel de voordelen zou willen gebruiken doordat er veel minder inputs nodig zijn en de inbedrijfstelling sneller gaat.

Ik zoek dus een manier om de ster te maken. Kan dat gewoon met rijgklemmen en kent iemand geschikte rijgklemmen daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Oldchatterman schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:18:
Ik zou graag Loxone Tree willen gebruiken, maar dan nog steeds in ster bedraden. Het idee hierbij is dat ik niet volledig afhankelijk wil zijn van de toekomst van Tree, maar wel de voordelen zou willen gebruiken doordat er veel minder inputs nodig zijn en de inbedrijfstelling sneller gaat.

Ik zoek dus een manier om de ster te maken. Kan dat gewoon met rijgklemmen en kent iemand geschikte rijgklemmen daarvoor?
Het is me niet helemaal duidelijk wat de mogelijkheden zijn in een stertopologie wat betreft totale kabellengte en aantal devices. Als verdeler kun je een vier-etage klem gebruiken zoals de Weidmüller PRV 4. Een PRV4 heeft per etage vier terminals, waarvan je er twee nodig hebt om een etage van de ene naar de andere klem door te verbinden. Op de vier etages sluit je GND, 24V, Tree- en Tree+ aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kojtl1000s
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-04 15:38
minitrue schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:35:
[...]

Ja, dat ziet er inderdaad beter uit. Raar dat losse IP-cam + deurbel qua prijs zoveel goedkoper is dan een geïntegreerd ding.

Zie trouwens dat SIP via Doorbird nog niet helemaal rond is. Of heb je daar meer info over? (Zonder deuropener twijfel ik eigenlijk over het nut van kunnen praten met iemand bij de voordeur...)
Blijkbaar heeft Doorbird recent een update uitgevoerd (API) waardoor er blijkbaar ook audio kan overgedragen en ontvangen worden: http://www.doorbird.com/downloads/api_lan.pdf?rev=0.15

Benieuwd dus nu om te zien of de Doorbird nu dus een volwaardig alternatief is voor de Loxone Intercom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
Doorbird lijkt me ook wel een heel interessante oplossing! Integratie met Loxone zou dus zeer welkom zijn :)

Om even op de verlichting terug te komen..
Iemand ervaringen met dergelijke LED spots?
https://www.aliexpress.co...Dimmable/32554489897.html
Krijgen toch goede reviews.
Iemand een idee hoe sterk deze moeten zijn voor in een woning? Op iBood zie ik er bijvoorbeeld staan van 3,3W. Dan lijken me dimmable spotjes van 10W van AliExpress toch meer dan voldoende?

Jammer dat Constant current 24V spotjes zo zeldzaam zijn :(

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09-2023
Heb zelf 3w en heb voldoende licht, nu zit mijn plafond wel op 210. https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.uUZm9Y
Heb een woonkamer met 5w gezien dat vond ik net aan qua licht opbrengst. Plafond op 260.
https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.uUZm9Y
Zelf wil ik daarom 7w nemen en terug dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:46
in hoeverre voegt een CO2 sensor nog waarde toe tbv regeling v/d/ ventilatie, als er overal al vochtsensoren zijn? CO2 sensoren lijken een dure hobby...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
Omdat het twee heel verschillende dingen zijn.
BV een woonkamer doe je met een CO2 en een badkamer met een vochtsensor.
Want het zou wel heel slecht gesteld zijn met je woonkamer als deze goed geventileerd wordt met een vochtsensor.....

Wat is je doel qua ventilatie?
Welk ventilatie systeem heb je / ga je gebruiken? Want mogelijk hoeft je niet overal sensoren te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
R19i80k schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:15:
Wat is je doel qua ventilatie?
Welk ventilatie systeem heb je / ga je gebruiken? Want mogelijk hoeft je niet overal sensoren te plaatsen.
op dit moment is alles nog open, maar waarschijnlijk gaat het een balansventilatie systeem worden met WTW. Uiteraard kan de CO2 sensor direct op de ventilatie unit, maar misschien is er ook toegevoegde waarde om dit via loxone te laten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
HiBe schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:42:
[...]

op dit moment is alles nog open, maar waarschijnlijk gaat het een balansventilatie systeem worden met WTW. Uiteraard kan de CO2 sensor direct op de ventilatie unit, maar misschien is er ook toegevoegde waarde om dit via loxone te laten lopen...
Dus ventilatiesysteem D, daar kan ik je helaas niet in adviseren. Weet overigens niet of het een meerwaarde heeft om het via Loxone te laten lopen. Het is mij overigens afgeraden om dit te koppelen aan domotica.
Ben zelf aan het bouwen en pas ventilatiesysteem C toe, hier worden de sensoren verwerkt in de afzuigbox. http://www.duco.eu/nl-nl-...afvoer/nl-nl-ducoboxfocus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
In principe vind ik koppelen aan domotica altijd beter, mits je een slimme koppeling maakt en dat is in de praktijk nog niet zo makkelijk :+ .

Voorbeeldje: je domotica weet waarschijnlijk wat de buitentemperatuur en de tijd zijn. Je zou die informatie kunnen benutten om efficiënter te ventileren. Een relatief slecht binnenklimaat aan het eind van de avond in de woonkamer is minder erg aangezien de mensen dan waarschijnlijk toch gaan slapen of weggaan. Door overwegend overdag te ventileren, wanneer de buitentemperatuur hoger is, gaat er minder energie verloren.

Een installateur kan hier niets mee en zal een oplossing adviseren die hij gewoon kant en klaar kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
Mijn ervaring leert dat het meer te maken heeft dat men terug komt van de CO2 sensoren aan de wand. Worden nogal eens op een "leuke" plaats gemonteerd en niet waar ze horen. Deze werken dan niet altijd naar behoren, zeker bij afwezigheid.

Ik ben het helemaal met je eens over de tijd van ventileren, welke jij schets is weer niet bedoeld voor in de zomer. Dan pas ik liever nachtventilatie toe. Is idd nog wel een punt op mijn lijstje.

Weet dat Duco een Qbus koppeling heeft, maar heb me daar nog niet echt in verdiept.
http://www.duco.eu/Wes/CD...es_635495679771512367.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

Wokschotel

Op 6 wielen

De volgende vraag. Ik heb impulsschakelaars die gekoppeld zijn aan de digitale ingangen van de miniserver en extensies. Nu wil ik via een impuls van die schakelaar een lamp schakelen die op een KNX actor zit aangesloten. Is het voldoende om het groepsadres (aan/uit) in Loxconfig in de actorbouwsteen te zetten en de betreffende ingang in de lichtsturingsbouwsteen te verbinden met die actor? Of moet ik ook nog ergens een 'virtuele' KNX sensor aanmaken die het groepsadres op de bus zet en die koppelen aan de digitale input van de miniserver?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-07 20:47
Heeft iemand de tip wat ik het beste kan gebruiken om 12v Deltalight halo spots te dimmen met een Loxone miniserver?

Opties volgens mij, Dali/DMX/Dimmer Extension/0-10v

Maar welke 12v voedingen zijn hiervoor geschikt?
Ik was aan het zoeken naar een 0-10v controlled voeding maar kom dan eigenlijk alleen maar uit bij constant current led voedingen.

En niet een 0-10v gestuurde 12v halo dimmer trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
saeJ7Oxo schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:15:
Heeft iemand de tip wat ik het beste kan gebruiken om 12v Deltalight halo spots te dimmen met een Loxone miniserver?

Opties volgens mij, Dali/DMX/Dimmer Extension/0-10v

Maar welke 12v voedingen zijn hiervoor geschikt?
Ik was aan het zoeken naar een 0-10v controlled voeding maar kom dan eigenlijk alleen maar uit bij constant current led voedingen.

En niet een 0-10v gestuurde 12v halo dimmer trafo.
De Loxone Dimmer Extension gebruikt zo te zien trailing edge dimming (fase-afsnijding). Hiervoor dien je een elektronische transformator te gebruiken, zie bijvoorbeeld Conrad voor een uitgebreid aanbod.

Een goedkope oplossing om te dimmen (als je al een DMX Extension hebt) is de DMX302-dimmer die je op Ali Express kunt vinden. Deze doet ook fase-afsnijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Dankjewel voor je snelle reactie! Dan ga ik het eerst eens met de dimmer extension en een trafo proberen. Ik was benieuwd na het lezen over de 0-10v gestuurde led dimmers of dit er ook voor halo zou zijn en je daarmee een apparaat minder zou hebben. Maar je hebt dus in elk geval een aparte trafo nodig die gestuurd wordt door een 230v fase afsnijding dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:55:
De volgende vraag. Ik heb impulsschakelaars die gekoppeld zijn aan de digitale ingangen van de miniserver en extensies. Nu wil ik via een impuls van die schakelaar een lamp schakelen die op een KNX actor zit aangesloten. Is het voldoende om het groepsadres (aan/uit) in Loxconfig in de actorbouwsteen te zetten en de betreffende ingang in de lichtsturingsbouwsteen te verbinden met die actor? Of moet ik ook nog ergens een 'virtuele' KNX sensor aanmaken die het groepsadres op de bus zet en die koppelen aan de digitale input van de miniserver?
Iemand een idee?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond. Net nieuw op het forum. Wij gaan in maart bouwen en denken aan Loxone voor de Domotica. Ik ben op zoek naar installateurs die de initiele aanleg kunnen doen. Eventueel in combinatie met electra. Iemand een idee waar ik een overzicht kan vinden?
Alvast bedankt, Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:21:
Goedenavond. Net nieuw op het forum. Wij gaan in maart bouwen en denken aan Loxone voor de Domotica. Ik ben op zoek naar installateurs die de initiele aanleg kunnen doen. Eventueel in combinatie met electra. Iemand een idee waar ik een overzicht kan vinden?
Alvast bedankt, Paul
Installateurs kun je in principe hier vinden alleen levert het zoekveld bij mij nu geen resultaten meer op:
https://www.loxone.com/nlnl/kopen/partner-vinden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Ik heb om te testen een LED spot besteld op AliExpress en heb deze vandaag ontvangen.
Er zit een 230V-24V driver bij die heel cheap aanvoelt en ik niet direct vertrouw om in te bouwen.
Nu was ik aan het denken om deze rechtstreeks aan te sluiten op een DMX 24V decoder met meerdere kanalen.

Maar hoe weet ik nu of de spot die ik heb "Constant Current" of "Constant Voltage" is?
Ik heb hem eens rechtstreeks aangesloten op mijn MeanWell DR-60-24 voeding en dat lijkt goed te werken.(Dit is Constant Current geloof ik.) De heatsink van de spot wordt wel enorm warm! Maar dat is misschien normaal?

BE | 3x Marstek Venus 5.12kwh V151 + CT003 V114 3-fase | PV Omvormer Growatt 5500MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:42:

Maar hoe weet ik nu of de spot die ik heb "Constant Current" of "Constant Voltage" is?
Ik heb hem eens rechtstreeks aangesloten op mijn MeanWell DR-60-24 voeding en dat lijkt goed te werken.(Dit is Constant Current geloof ik.) De heatsink van de spot wordt wel enorm warm! Maar dat is misschien normaal?
De makkelijkste manier is even kijken wat voor een voeding er bij de leds werd geleverd, daar zou wel op moeten staan wat de spanning of stroomsterkte is van de output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Femme schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:59:
[...]
De makkelijkste manier is even kijken wat voor een voeding er bij de leds werd geleverd, daar zou wel op moeten staan wat de spanning of stroomsterkte is van de output.
Zou inderdaad de makkelijkste manier zijn. Maar ik overdrijf helaas niet als ik zeg dat de bijgeleverde voeding maar goedkope rommel is. Zelfs de uitgangsspanning staat er niet op aangegeven. Ik zal er straks eens een foto van proberen te maken.

Edit: Bij deze een foto ;) :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D7NL7aH.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door CoNsPiRaCyBE op 24-01-2017 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Heeft iemand al ervaring opgedaan met het gebruik van de opentherm gateway icm Loxone?
Loxone heeft zelf een RS232 extention, waarmee hij in theorie direct zou moeten kunnen praten met de rs232 versie van de otgw lijkt me.

Benieuwd of iemand hier al verder mee gekomen is. Ik heb een 2009 Remeha Calenta in mijn nieuwe huis hangen met Honeywell Round (bedraad) en wil nu eigenlijk gewoon alle zones los kunnen gaan sturen met Air of 24v ventielen. Echter moet er dan bij vraag natuurlijk ook de ketel gestart kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Mijn Loxone-man (alles DIY, enkel de meterkast zelf en de basisprogrammering niet) stelde zelf voor om de warmtepomp over RS232 aan te spreken. Verder dan die feedback ben ik nog niet ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
saeJ7Oxo schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:25:
Heeft iemand al ervaring opgedaan met het gebruik van de opentherm gateway icm Loxone?
Loxone heeft zelf een RS232 extention, waarmee hij in theorie direct zou moeten kunnen praten met de rs232 versie van de otgw lijkt me.

Benieuwd of iemand hier al verder mee gekomen is. Ik heb een 2009 Remeha Calenta in mijn nieuwe huis hangen met Honeywell Round (bedraad) en wil nu eigenlijk gewoon alle zones los kunnen gaan sturen met Air of 24v ventielen. Echter moet er dan bij vraag natuurlijk ook de ketel gestart kunnen worden.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Er wordt door de makers van de OTGW wel afgeraden deze als "master" te laten opereren, en dus de ketel te laten aansturen. Hij is ontworpen om tussen ketel en thermostaat in te hangen. Zelf zat ik ook aan deze oplossing te denken maar ik ben er nog niet uit. Als je meer vindt, post het dan hier want ik volg dit topic dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Iemand ervaringen met DMX relais modules?
Deze lijkt me wel interessant: Maar aan €166,18 voor 8 kanalen lijkt me een Railduino een betere optie.

Een optie als deze, maar dan DIN-mountable zou ideaal zijn. Ik kan er jammer genoeg geen DIN versie van vinden.

Voor mijn LED spots heb ik trouwens deze DMX512 12 Channel Contact Current decoder (DIN mountable) gevonden en direct besteld. Er is ook een Contant Voltage versie van beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:16:
Iemand ervaringen met DMX relais modules?
Deze lijkt me wel interessant: Maar aan €166,18 voor 8 kanalen lijkt me een Railduino een betere optie.

Een optie als deze, maar dan DIN-mountable zou ideaal zijn. Ik kan er jammer genoeg geen DIN versie van vinden.
Dmx heeft geen terugkoppeling. Op zich niet zo'n probleem in een stabiel thuisnetwerk, maar er zijn betere opties zoals een Railduino via modbus/tcp.
Voor mijn LED spots heb ik trouwens deze DMX512 12 Channel Contact Current decoder (DIN mountable) gevonden en direct besteld. Er is ook een Contant Voltage versie van beschikbaar.
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik zou het eens uitproberen. De drivers van EldoLed hebben waarschijnlijk wel mooiere fading en dimming bij een zeer lage lichtintensiteit, maar daar betaal je ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
maar dan DIN-mountable zou ideaal zijn. Ik kan er jammer genoeg geen DIN versie van vinden.
Zoek eens naar "DIN mount PCB holder" er zijn diverse mogelijkheden.
In machine bouw gebruiken ze niet anders.

Of als je een 3D printer heb dan zijn er volgens mij diverse prints in omloop om op een din rail te klikken.

https://github.com/dzach/DIN-rail-brackets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Thx. Ik had ook al de DIN PCB houders tegengekomen daarstraks :)
Moet ik later eens grondig bekijken dan.

Ander vraagje ivm DMX.
Ik heb vandaag de DMX302 dimmer ontvangen. Deze.

Maar ik krijg het niet aan de praat.. :|
Ik heb mijn Loxone miniserver nog maar net draaien en staat hier gewoon in een verdeelkast naast mijn pc om al wat vertrouwt te raken met de omgeving.
Ik heb de DMX+ ingang mooi met de DMX+ uitgang van de Loxone extensie gehangen. DMX- met DMX- en GND met GND. Vervolgens met een 220V spanningskabel naar de ingang en op uitgang 1 heb ik een lamp gehangen.

De Loxone config kan mijn DMX extensie vinden, maar ik kan geen gekoppelde DMX toestellen vinden als ik er naar scan.

Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:27:
Thx. Ik had ook al de DIN PCB houders tegengekomen daarstraks :)
Moet ik later eens grondig bekijken dan.

Ander vraagje ivm DMX.

Ik heb mijn Loxone miniserver nog maar net draaien en staat hier gewoon in een verdeelkast naast mijn pc om al wat vertrouwt te raken met de omgeving.
Ik heb de DMX+ ingang mooi met de DMX+ uitgang van de Loxone extensie gehangen. DMX- met DMX- en GND met GND. Vervolgens met een 220V spanningskabel naar de ingang en op uitgang 1 heb ik een lamp gehangen.

De Loxone config kan mijn DMX extensie vinden, maar ik kan geen gekoppelde DMX toestellen vinden als ik er naar scan.

Iemand raad?
Je moet het dmx-adres met de hand instellen (hoe weet ik niet want ik heb zelf geen Loxone). Scannen kan alleen met apparaten die RDM (remote decice management) en bidirectionele communicatie ondersteunen. De meeste dmx-apparaten kunnen niet terugpraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzleware
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07-2024

Dazzleware

Habetis bona deum

CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:27:
Ander vraagje ivm DMX.

Iemand raad?
Ik neem aan dat je de documentatie van Loxone zelf al hebt doorgenomen(https://www.loxone.com/enen/kb/dmx/)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
De documentatie van Loxone stelt niet veel voor vind ik. Maar ik heb het na wat trial en error kunnen vinden!
De "Learn Device" knop komt goed van pas in dit geval.
Thx voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb inmiddels de DEMO koffer in mijn bezit en ben lekker aan het spelen om Loxone te leren. Nu wil ik er een extra drukknop, LED strip en een LED-lamp willen toevoegen. Ik wil wel graag alles zoveel mogelijk Loxone houden, echter vind ik de LED lampen en LED strips wel aan de dure kant.
Je kan bijvoorbeeld eenzelfde LED strip goedkoper kopen bij bijvoorbeeld https://ledstrip-speciali...KTD4qTU8dECFVctGQodz6oJPw . Led spots van 24v kan ik niet echt vinden.
Hoe doen jullie dat bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzleware
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07-2024

Dazzleware

Habetis bona deum

Ik heb de led spots van Loxone zelf, zowel de RGBW als de WW spots, dit omdat je zeker weet dat het uiterlijk en de specs hetzelfde zijn. De ledstrips heb ik ergens anders vandaan gehaald, omdat ik netzoals jij, de prijs ook te hoog vind. De lestrips komen van Bax-Shop, en op gehangen met behulp van hoekprofielen van Ostermann. Wel zijn zowel de spots als ledstrips aan Loxone RGBW dimmers gekoppeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Hierbij nog een tip voor wie brandmelders wil integreren in Loxone of een ander systeem dat met digitale inputs werkt.

https://alarm-winkel.nl/180-brandmelders

Vanaf 37 euro heb je hier brandmelders met een potentiaalvrije uitgang via een relais. Minder mooi maar ook een stuk goedkoper dan een Gira Dual Q met relaismodule. Ik heb er nu drie opgehangen en het uiterlijk valt niet tegen. Ze zijn niet groot en mooi neutraal wit.

Deze melders hebben geen sirene dus daar moet je zelf voor zorgen. Ik heb overigens geen idee hoe het zit met regelgeving op dat gebied. Ik denk dat ik gewoon maar ergens nog een standalone rookmelder ophang.

De brandmelders werken op 12V voeding. De Sensomag S30 kun je ook met een voet krijgen voor 24V voeding.

Om de brandmelder te testen heb je testgas nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:13
Femme schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:28:
Hierbij nog een tip voor wie brandmelders wil integreren in Loxone of een ander systeem dat met digitale inputs werkt.

https://alarm-winkel.nl/180-brandmelders

Vanaf 37 euro heb je hier brandmelders met een potentiaalvrije uitgang via een relais. Minder mooi maar ook een stuk goedkoper dan een Gira Dual Q met relaismodule. Ik heb er nu drie opgehangen en het uiterlijk valt niet tegen. Ze zijn niet groot en mooi neutraal wit.
....
Ik heb zelf de Hager TG501A brandmelders die op 230v zitten met bbu en doormelding via een signaalkabel. Ik zit nog te denken om deze signaalkabel eens te testen wat hij doet bij een alarm en/of ik hem dan kan koppelen aan mijn Loxone.

Wist niet dat er een Loxone draadje gaande was. Ik zal binnenkort wel even mijn set-up plaatsen. Ben ondertussen flink aandeelhouder van Loxone GmbH.
- 1 Loxone miniserver
- 2 Loxone extensions
- 1 Loxone Air Base Extension
- 1 Loxone Dimmer Extension
- 1 Loxone Remote Air
- 1 Loxone DMX extension
- 2 Loxone Air Sockets
- 1 Loxone RS485 extensie
- 1 Loxone RS232 extensie
- 1 Loxone Tellerinterface IR Air

Dit zijn alle genuine zaken die ik heb maar ondertussen flink uitgebreid met "goedkopere" alternatieven die prima praten d.m.v. de Loxone.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wow, dan heb je bijna alle extensions wel te pakken. Soort Loxone bingo?
Benieuwd naar je installatie :j

BTW neem aan dat iedereen deze heeft gezien?
plan: Meet-up 1 van 2017 - Thema: Smarthome - Locatie: Eindhoven

Met de keynote van ons aller Femme :j Ik heb iig een kaartje gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Ik ook! Lijkt me leuk om naderhand met nog wat meer Loxone tweakers te praten. Ik heb sinds gisteren in mijn nieuwe huis de eerste lampen en pulsdrukkers werkend! Is nog een behoorlijke work in progress :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
bartvb schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:06:
Wow, dan heb je bijna alle extensions wel te pakken. Soort Loxone bingo?
Benieuwd naar je installatie :j

BTW neem aan dat iedereen deze heeft gezien?
plan: Meet-up 1 van 2017 - Thema: Smarthome - Locatie: Eindhoven

Met de keynote van ons aller Femme :j Ik heb iig een kaartje gekocht.
True, heb de basis originele onderdelen van Loxone gebruikt en de uitbouw veelal alternatieven getest, gebruikt, afgeschreven ( dingen waar ik niet vrolijk van werd ) en heb voor nu een mooi werkende installatie die ik nu een kleine rondhuppelt in huis wat rustiger aan het uitbreiden ben ;)

Meet zou ik graag naar toe willen, lijkt me ook tof om ideeën op te doen en te sparren over uitbreidingen, echter heb ik dan stand-by dienst en kan/mag niet verder dan 35km van mijn woonplaats Winterswijk, Eindhoven valt daar net buiten 8)7 . Volgende ben ik wel bij!

M.b.t. mijn set-up, wijsheid om die hier te plaatsen of een apart draadje voor aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
HammieDuDe schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:36:
[...]
M.b.t. mijn set-up, wijsheid om die hier te plaatsen of een apart draadje voor aan te maken?
Zou ik in dit draadje doen... handig voor mensen om in 1 keer alles mbt Loxone en aanverwante zaken te lezen/leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Laatst online: 12-09 08:02
Hij gaat er komen!

http://shop.loxone.com/nlnl/nano-di-tree.html?___SID=U

Nog niet echt aangekondigt maar in diverse andere landen al wel. Staat al wel stiekem in de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Laatst online: 08-09 20:24
Raies schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:58:
Hij gaat er komen!

Nog niet echt aangekondigt maar in diverse andere landen al wel. Staat al wel stiekem in de webshop.
Loxone BE heeft 'm gisteren aangekondigd, op Facebook :) .
De vraag is alleen of je dit wilt - als je de keuze hebt om zonder tree te werken. Dat is net de sterkte van Loxone; de vrijheid in aansluitingen. Zo overwegen wij om net niet met de tree knoppen te werken voor ons nieuwbouwproject.

Een discussie waard misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
bedoel je dan niet met de Touch Tree knoppen, of helemaal niet met Tree?...Als je toch al Tree hebt is het wel een goedkopere oplossing voor je eigen schakelmateriaal.

Ook als uitbreiding op het aantal digitale inputs is dit onderdeel zeker welkom. Hoop dat er ook een DO versie van komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Raies schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:58:
Hij gaat er komen!

Misschien snap ik het niet zo goed, maar als je al naar, bijvoorbeeld, een inbouwdoos toe moet met een 24V voeding en de tree bekabeling, wat is dan nog de meerwaarde van zo'n unit als deze? Dan kun je net zo goed de 7 draden voor bijvoorbeeld 6 pulsdrukkers rechtstreeks naar een schakelkast trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Klopt, maar toch blijven het minder aders die je nodig hebt en het belangrijkste...je hebt de digitale inputs die op de loxone systeem aangesloten kunnen worden. Met 6 aders voor je pulsdrukkers moet je ergens nog wel 6 DI hebben om ze op aan te sluiten. Die koop je ook met dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
freelh schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:04:
[...]

Loxone BE heeft 'm gisteren aangekondigd, op Facebook :) .
De vraag is alleen of je dit wilt - als je de keuze hebt om zonder tree te werken. Dat is net de sterkte van Loxone; de vrijheid in aansluitingen. Zo overwegen wij om net niet met de tree knoppen te werken voor ons nieuwbouwproject.

Een discussie waard misschien?
Ik had die keuze 5 jaar geleden nog niet met mijn nieuwbouw. Ik heb destijds mijn huis casco ( a.k.a. glasdicht ) gekocht, en het hele installatiewerk zelf gedaan. Mijn bovenverdieping ( behalve rolluiken en badkamer ) heb ik gewoon conventioneel aangesloten. Daarnaast alle centraalpunten rechtstreeks naar de meterkast laten lopen d.m.v. 3/4 buis ( er ligt geen cm 5/8 buis in huis ). Vervolgens de schakelpunten van de rolluiken en badkamer ook direct naar de meterkast gelegd.

Voor de BG heb ik álle centraalpunten ook via het 1e etage dek naar de meterkast gebracht en onderling uiteraard ook nog verbonden ( stervorm, alles met elkaar verbonden, of er wat in kwam te liggen qua bedrading wist ik nog niet ). Vervolgens heb ik in de kruipruimte kabelgoten langs de buitenmuren aangelegd ( twee onder elkaar, HV en LV ) en toen alle inbouwdozen naar de kruipruimte geboord inclusief schakelpunten. Oftewel alles komt uit in de kruipruimte, maximale flexibiliteit.

Loxone bus, COAX, CAT6, 24V voor analoge ingangen heb ik door de ene goot lopen, vervolgens al het 230v met kabel door de andere goot richting óf andere WCD's óf meterkast om te schakelen.

Het heeft me al met al wat extra tijd gekost, maar ik zou het zo weer doen. Vrouwlief wil lamp verplaatsen, no problemo, vrouwlief wil bank aan de andere kant ( oftewel TV moet verplaatst worden ) no problemo. TV paar meter naar links, geen punt, even kruipruimte in en coax en netwerk de andere dozen in leggen en klaar.

Ik zie het als voordeel om alles centraal in de meterkast ( en de meterkast v.d. schuur ) te hebben en geen modules en extra point-of-failures in huis te hebben. Maar goed, bovenstaande kan alleen als je nieuw gaat bouwen, retrofitten op deze manier, no-go |:(

Vraag me niet hoeveel meter buis ik in huis heb liggen, noem me gek 8)7 maar heb bijna alles zelf gedaan dus ik had alleen de materiaalkosten en dan valt het best mee. ( en een paar maanden van je leven )

Stel; ik zou mijn huis verkopen, is alles op deze manier ook nog weer conventioneel aan te sluiten. Ze moeten alleen wel alle pulsdrukkers vervangen door extra schakelaars, oh ja en een paar doosjes VD :X

[ Voor 4% gewijzigd door HammieDuDe op 09-02-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Persoonlijk vind ik het zeer teleurstellend dat Loxone hun eigen bussysteem heeft ontwikkeld (Tree) in de plaats van hun werking met het bestaande KNX systeem te verbeteren en beter te integreren.

Al de "bla bla" dat het zogezegd "beter" is, is gewoon het verdoezelen van hun business model dat ze op termijn niet willen concurreren met andere bedrijven (in de KNX wereld komt er meer en meer concurrentie). Dit soort input modules heb je bij KNX voor 30-40 euro.

Op papier vond ik Loxone + KNX een schitterende combo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Eens met Carl wat betreft Loxone Tree. Jammere ontwikkeling dit, er zijn al meer (meeeeeeeeer) dan voldoende 'standaarden' in HA land.

Maar hoezo 'vond', Carl? Ik vind het op papier nog steeds een erg sterke combinatie. Iig als je de KNX componenten centraal organiseert. Dus gebruiken als domme in-/outputs, die modules niet met elkaar laten praten.

Overigens benieuwd naar KNX componenten vergelijkbaar met die Nano DI Tree? Nog niet echt naar gezocht maar ook nog niet tegen gekomen. Overigens eens met @freelh, liever domme knoppen gewoon naar een schakelkast trekken. Dan is het over een jaar of 10 veel makkelijker om je (zwaar verouderde) Loxone spul te verwijderen en te vervangen door wat op dat moment de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
carlw schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:54:
Persoonlijk vind ik het zeer teleurstellend dat Loxone hun eigen bussysteem heeft ontwikkeld (Tree) in de plaats van hun werking met het bestaande KNX systeem te verbeteren en beter te integreren.

Al de "bla bla" dat het zogezegd "beter" is, is gewoon het verdoezelen van hun business model dat ze op termijn niet willen concurreren met andere bedrijven (in de KNX wereld komt er meer en meer concurrentie). Dit soort input modules heb je bij KNX voor 30-40 euro.

Op papier vond ik Loxone + KNX een schitterende combo.
Loxone tree heeft als voordeel dat je alles centraal kan configureren en dat er ook automatisch firmware updates gedaan worden, en KNX modules gebruiken kan nog steeds.

Een MDT KNX module met 6 inputs kost bij voltus.de 57,60, en dat is de goedkoopste. Andere merken zijn duurder dan dat, dus het prijsverschil valt wel mee. (De MDT module is de enige die goedkoper is dan de loxone module). Je hebt wel meer keus met KNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-09 08:27
Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij ook voor Loxone gekozen. Leidingwerk wel zoveel mogelijk in stervorm aangelegd om Vendor Lock-In enigszins te beperken. Leidingwerk is al gevreest en in de breedplaatvloer zit het nodige leidingwerk tbv loxone waar nodig.

Hoe het er bij ons uit gaat zien:

Beneden alles via Loxone (in de verkeersruimte's een MS Tree) en de overige ruimte's een Touch Tree.
Buitenverlichting ook via Loxone.
De MS Tree zal samen met enkele PIR melders tevens als alarm gaan fungeren.
Boven alles conventioneel behalve de ouderslaapkamer, rolluiken, overloop en badkamer, dat op Loxone.
Loxone gekoppeld aan Balansventilatie type D.
Gashaarden gekoppeld aan Loxone.
Op de touch tree knoppen ga ik iets van plakkers oid plaatsen zodat de hele family straks weer wat wat is.
Voor muziek hebben we niet voor Loxone music server gekozen, die vind ik zwaar overpriced. Het (draadloze) systeem van Sonos, Denon etc. past beter bij ons.

Moet zeggen voor een leek is het toch best spannend of alles straks naar wens werkt (ik heb het aansluitwerk en programmeerwerk uitbesteed vanwege tijdgebrek). En tijdens een bouw begin je nogal eens te twijfelen over dingen zoals, wat als we later een veranda plaatsen hoe krijgen we dat ook op Loxone etc.

Twijfel alleen nog over de aansturing van de (vloer)verwarming welke wij beneden en boven hebben. Ga ik werken met de Touch tree stelventielen en deze aansturen met de temperatuursensoren die in de touch tree knoppen zitten waardoor mijn CV ketel niet modulerend wordt aangestuurd. Of werk ik gewoon met de thermostaat(en) van de CV ketel zodat de CV ketel wel modulerend werkt. Dan zou ik bijvoorbeeld een thermostaat in de keuken, ouderslaapkamer en badkamer plaatsen en dan die 3 groepen apart kunnen aansturen qua temp. De keukenthermostaat zal dan de gehele benedenverdieping aansturen (ruimtes die dus niet opgestookt hoeven te worden zoals bijkeuken moet je handmatig dichtzetten), de badkamerthermostaat is dan een aparte groep en de ouderslaapkamerthermostaat zal dan de verdere bovenverdieping aansturen.

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 18% gewijzigd door Huttenkloas op 10-02-2017 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Helaas relevant:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Ligt het aan mij of is de Nano DI Tree enorm duur? €75?!
Als ze er nu een realistisch bedrag als €20-€30 op geplakt hadden, hadden ze wel wat kans om de markt te veroveren.

Ik heb het gevoel dat Loxone met hun nieuwe standaarden alleen maar in hun eigen voet schieten. Ik heb gekozen voor Loxone omwille van hun integratie met KNX, DMX, 1-wire,.. Loxone zou zich beter focussen op integratie met bestaande protocollen zoals bijvoorbeeld Z-wave ipv nieuwe protocollen uit te vinden zoals Loxone Air en Loxone Tree. Maar ik vrees dat ze geld geroken hebben in het verkopen van hun overpriced oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Loxone begon (in mijn ogen) als een club die zich richtte op zowel 'hobbyisten' als installateurs. De laatste jaren schuiven ze meer op richting de installateur. In die situatie is het niet zo heel erg relevant of een Nano DI 75 euro of 30 euro kost, veruit het grootste deel van de kosten van een professionele Loxone zit in de uren.

De installateur wil ook geen tig verschillende systemen door elkaar heen om net een paar euro te kunnen besparen op dimmers of schakelaars. Ze willen vooral iets dat ze snel kunnen installeren, dat daarna stabiel draait en waarbij ze bij Loxone aan kunnen kloppen als er iets mis gaat.

Heel andere markt dus. Wij (de hobbyisten) willen wel een goed werkende modbus koppeling om voor een paar euro per input de installatie uit te breiden. Wij willen wel die warmtepomp uit kunnen lezen, Dali en DMX kunnen gebruiken, KNX tasters kunnen gebruiken, etc, etc. Maar daar lijkt veel minder de prioriteit te liggen helaas.

Maar goed, ondanks dat lijken ze nog steeds de beste optie te zijn voor een zelfbouw-nieuwbouw domotica oplossen. Ik ben iig nog niets beters tegen gekomen dat aansluit bij mijn wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:45

wasco

brightest crayon in the box

Het is inderdaad een kwestie van perspectief.

Als zelfbouwer is het geen punt om kilometers extra draad te trekken in je huis. Als je als aannemer echter 6 appartementen moet voorzien, dan is zo'n tree-systeem factor X sneller. De meerprijs van de componenten haal je er dan al gauw uit.

Vraag is natuurlijk wel of het voor de bouwheer achteraf wel zo'n goed idee is om een bussysteem te hebben, ipv een klassiek geknoopte ster.

wasco [the brightest crayon in the box]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
nielsdc schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:44:
[...]

Loxone tree heeft als voordeel dat je alles centraal kan configureren en dat er ook automatisch firmware updates gedaan worden, en KNX modules gebruiken kan nog steeds.

Een MDT KNX module met 6 inputs kost bij voltus.de 57,60, en dat is de goedkoopste. Andere merken zijn duurder dan dat, dus het prijsverschil valt wel mee. (De MDT module is de enige die goedkoper is dan de loxone module). Je hebt wel meer keus met KNX.
Correct, ik was aan het zien naar 2-4 inputs, de 6 inputs zijn idd 55 euro:

MDT BE-0600

Ik heb gewoon wat schrik dat ze KNX integratie meer en meer zullen afbouwen. Ze zullen er allesinds niet veel nieuws meer mee doen.
Er bestaan zoveel bussystemen voor domotica en dan kiezen ze gewoon om hetzelfde ook te doen. Langs een business perspectief snap ik het natuurlijk, maar langs de kant van de consument is het echt niet ideaal.

Je kan ook kiezen om heel je configuratie in Loxone te steken met KNX modules hoor (ik zou het wel niet aanraden).

Ik zal zoiezo voor volledig KNX gaan, ik twijfel enkel aan de kant van visualisatie en advanced logics. Loxone vs GIRA X1. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Waarom zou je dat niet aanraden?
Dat is namelijk wel wat wij in grote lijnen van plan zijn.

Huidige plan is om Loxone te gebruiken met KNX tasters (zesvoudig oid met statusleds). Ben er nog niet helemaal uit wat we nodig hebben/gaan gebruiken. Dat lijkt iig een stuk sneller/goedkoper/mooier/betrouwbaarder dan zesvoudige pulsdrukkers met LEDs. Op die manier heb je namelijk flink wat kabel nodig (soit) maar ook 6 digitale inputs en 6 digitale outputs per taster. Dat is nogal een berg werk en loopt ook flink in de papieren. KNX lijkt dan veel handiger.

Grote probleem met KNX samen met Loxone is, voor zover ik begrijp, dat Loxone de kluts kwijt raakt als je taster direct een actor aanstuurt. Loxone ziet dat niet, heeft de staat van de actor dus niet goed door en kan daardoor de mist in gaan. Maar als je de taster puur en alleen aansluit en aanstuurt vanuit Loxone dan is er toch geen probleem? Of zie ik iets over het hoofd?

Puur KNX heb ik overwogen maar dan heb je alsnog een bus, vervangen door iets moderners (over 10 of 20 jaar) is nogal een uitdaging en moet in principe in 1x en het programmeren is een heel stuk minder flexibel/gebruiksvriendelijk dan bij Loxone. Ook heb je bij KNX of geen visualisatie of flink wat extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
KNX heeft als voordeel dat je veel keus hebt kwa fabrikanten, maar ik vind het voor nu gewoon omslachtig en duur. Duur kwa hardware...dure software..en een hoop programeerwerk.

Als je dat vergelijkt met een Tree module scheelt dat een hoop geld en tijd.

Een drukknop van 160 euro is bij KNX geen uitzondering. Bij Loxone Tree heb je volgens mij al een knop met 5 knoppen en een temp en RV sensor voor 84 euro. Voor dat bedrag heb jij bij KNX ook bijna geen keus.

Misschien zoek ik wel verkeerd maar voor mijn gevoel is het enige merk wat een beetje budgetvriendelijk is is MDT. Of mis ik misschien nog bepaalde producten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
carlw schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:23:
Ik zal zoiezo voor volledig KNX gaan, ik twijfel enkel aan de kant van visualisatie en advanced logics. Loxone vs GIRA X1. |:(
Geen LogicMachine? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
carlw schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:23:
[...]
Er bestaan zoveel bussystemen voor domotica en dan kiezen ze gewoon om hetzelfde ook te doen. Langs een business perspectief snap ik het natuurlijk, maar langs de kant van de consument is het echt niet ideaal.
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je er naar kijkt.
Als je alles van Loxone gebruikt dan zijn zij er ook voor verantwoordelijk dat alles werkt.
Als je Loxone en KNX gebruikt dan heb je een probleem als er iets niet goed gaat tussen beide.
Bovendien kan je met Loxone tree alles via de Loxone app configureren/programmeren/troubleshooten, en met een combinatie van verschillende systemen niet.
Daarnaast lijkt het me voor Loxone niet haalbaar om alle mogelijke KNX apparaten betrouwbaar te kunnen configureren via de loxone app, dus ik zie niet echt in wat voor alternatief ze hebben?

Ik verwacht dan ook niet dat een installateur ooit een mix van systemen aan zal leggen, want dan vraag je om problemen.
Ook zijn redelijk recent de dali, internorm en froling extensies toegevoegd, dus het aantal integratie mogelijkheden neemt wel degelijk toe.

Het echte probleem met Loxone is dat je wel vast zit aan een enkele leverancier, en als die op de fles gaat of z'n prijzen waanzinnig verhoogt heb je natuurlijk wel een probleem.
Maar ik denk dat tree een mooie aanvulling is op hun assortiment, je kan het gebruiken als je wil, en je kan ook gewoon nog alle andere integratie opties gebruiken als je dat liever hebt.
Vanuit mijn gezichtspunt is het een extra mogelijkheid die je als klant hebt, dus ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Heeft iemand toevallig die Wago 727-225 potentiaalverdelers gekocht in verpakking van 50 stuks die mij er 2 of 3 wil doorverkopen? Femme noemt die eerder in dit topic en ik snap nu inmiddels na zelf wat goefend te hebben met rijenklemmen waar die potentiaalverdelers handig voor zijn.

Maar 50 stuks wat de minimale hoeveelheid is bij Conrad en Elektro4000 heb ik echt niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
saeJ7Oxo schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:16:
Heeft iemand toevallig die Wago 727-225 potentiaalverdelers gekocht in verpakking van 50 stuks die mij er 2 of 3 wil doorverkopen? Femme noemt die eerder in dit topic en ik snap nu inmiddels na zelf wat goefend te hebben met rijenklemmen waar die potentiaalverdelers handig voor zijn.

Maar 50 stuks wat de minimale hoeveelheid is bij Conrad en Elektro4000 heb ik echt niet nodig...
Haha ik zit met hetzelfde dilemma. Ik heb er ook maar 4 nodig op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
mierenfokker schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:18:
[...]

Haha ik zit met hetzelfde dilemma. Ik heb er ook maar 4 nodig op dit moment.
Nou wellicht dan even wachten nog. Ik heb nu een andere klem en bruggen ervoor misbruikt, maar dat is toch niet zo heel netjes...

@Femme jij hebt er niet toevallig in de aanbieding aangezien jij ze in je tekening en op een post op dit forum al eerder liet zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Volgens mij zijn ze in Duitsland wel per stuk te bestellen bij eibmarkt.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
saeJ7Oxo schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:45:
[...]

Nou wellicht dan even wachten nog. Ik heb nu een andere klem en bruggen ervoor misbruikt, maar dat is toch niet zo heel netjes...

@Femme jij hebt er niet toevallig in de aanbieding aangezien jij ze in je tekening en op een post op dit forum al eerder liet zien?
De Wago 727-225 is helaas moeilijk los verkrijgbaar. Ik heb om die reden eerder de Weidmüller PPV4 gebruikt. Deze is geschikt voor aders met een vaste kern tot 1,5mm2 of 0,75mm2 met adereindhuls. De PPV4 kun je wel per stuk bestellen bij Eibmarkt.com.

Andere alternatieven zijn de Phoenix Contact ZPV 1,5/2,5 en ZRV 8-PV. De ZPV 1,5/2,5 is geschikt voor 2,5mm2 draad.

Als je op Eibmarkt.com zoekt naar de typenummers vind je ook de eindplaatjes.

• CoNsPiRaCyBE
Je links werken niet. Op Eibmarkt.com moet je bij het product echt op de knop "Link" klikken om een deelbare link te krijgen.

• mierenfokker
Ik wil een aantal 120 ohm weerstand bestellen bij bijvoorbeeld Conrad, maar welke moet ik nu bestellen?

Ik vermoed een koolfilmweerstand 120ohm, maar daar heb je ook weer allemaal varianten in zoals 0,1W 0,5W 0,25W.

https://www.conrad.nl/nl/...den%1FKoolfilmweerstanden

• Raies
mierenfokker schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:19:
Ik wil een aantal 120 ohm weerstand bestellen bij bijvoorbeeld Conrad, maar welke moet ik nu bestellen?

Ik vermoed een koolfilmweerstand 120ohm, maar daar heb je ook weer allemaal varianten in zoals 0,1W 0,5W 0,25W.

https://www.conrad.nl/nl/...den%1FKoolfilmweerstanden
0,25W is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Ik ben op zoek naar degelijke dimbare 12v voeding voor de halogeen spots in mijn nieuwe keukenplafond.
Er zitten nu 3x 12 volt halogeen (50w/per stuk) spots aangesloten op 1 siliconenkabel die richting de kast gaan waar ik de trafo's wil monteren.

Dat zou kunnen met deze 150w voeding bijvoorbeeld:
https://www.dmlights.com/...t~00TV4#technical_details

Maar vroeg me af of er eigenlijk niet iets netters is wat je ook op een rail kunt monteren. Even zoeken bij conrad lijkt alles vanaf 150w toch wel flink aan de prijs en is alleen die van Meanwell nog een beetje prijsvriendelijk.
https://www.conrad.nl/nl/...~~~240%20W&sort=Price-asc

Is het uberhaupt verstandig om dit soort voedingen in de verdeelkast te maken ivm warmteproductie?

En waarom zijn die van Meanwell zoveel goedkoper dan de eerstvolgende kandidaat...

Oh ja en ik ben van plan ze te gaan dimmen via de Loxone Dimmer Extension. :)

[ Voor 3% gewijzigd door saeJ7Oxo op 24-02-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
saeJ7Oxo schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:38:
Ik ben op zoek naar degelijke dimbare 12v voeding voor de halogeen spots in mijn nieuwe keukenplafond.
Er zitten nu 3x 12 volt halogeen (50w/per stuk) spots aangesloten op 1 siliconenkabel die richting de kast gaan waar ik de trafo's wil monteren.

Dat zou kunnen met deze 150w voeding bijvoorbeeld:
https://www.dmlights.com/...t~00TV4#technical_details

Maar vroeg me af of er eigenlijk niet iets netters is wat je ook op een rail kunt monteren. Even zoeken bij conrad lijkt alles vanaf 150w toch wel flink aan de prijs en is alleen die van Meanwell nog een beetje prijsvriendelijk.
https://www.conrad.nl/nl/...~~~240%20W&sort=Price-asc

Is het uberhaupt verstandig om dit soort voedingen in de verdeelkast te maken ivm warmteproductie?

En waarom zijn die van Meanwell zoveel goedkoper dan de eerstvolgende kandidaat...

Oh ja en ik ben van plan ze te gaan dimmen via de Loxone Dimmer Extension. :)
Van Meanwell heb je ook een 12V voeding met 0-10V aansturing. Kan je zonder dimmer extension dimmen op de analoge uitgangen van de miniserver, scheelt weer pieken. Alleen geen DIN rail versie gevonden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Eventueel verkopen ze de bekende DMX302 dimmer ook met 3 0-10V uitgangen. Moet je natuurlijk wel weer een DMX extensie hebben. En dit is alleen rendabel als je veel gaat dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zass
Raies schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 11:33:
Eventueel verkopen ze de bekende DMX302 dimmer ook met 3 0-10V uitgangen. Moet je natuurlijk wel weer een DMX extensie hebben. En dit is alleen rendabel als je veel gaat dimmen.
Volgens mij heet hij dan DMX303. Ook een goeie optie, was deze nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 20:56
Heeft er iemand nog een idee waar ik voor een goede prijs aan een montagekast kan komen? Op de pagina van @Femme (Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver word gesproken over
"Tenslotte is er nog een montagekast nodig om je apparatuur in onder te brengen. Als je niet oplet zal een installateur je 500 euro in rekening brengen voor een leuke verdeelkast. Gelukkig zijn er ook betaalbare opties zoals de MAS- en MAD-series van Eldon. Voor € 106,58 heb je een kastje van 60x60x21 cm en voor € 236,33 heb je een forse kast van 120x120x30 cm. Zie voor meer informatie de stalen wandmontagekasten op de website van Eldon."
De link van de forse kast van 120x120x30 verwijst namelijk naar een kast van 60x80 .. Als ik zoek op dezelfde site, zie ik de kast van 120x120x30 alsnog voor een prijs van € 468,40..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Loxone beveelt het trekken van 7g1.5 kabel aan van de RGBW dimmer naar de ledspots/strips. Dit is wel echt dure kabel, ik zie prijzen van 2euro per m2. Nu lees ik ook dat SVV kabel gebruikt kan worden. Wat is het beste en wat is het voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Een van de grote puzzels in onze domoticapuzzel is aanwezigheidsdetectie. Het liefst wil je weten wie in welke ruimte is en of iemand onderweg is van ruimte 1 naar ruimte 2. En ook dat iemand die ruimte 1 inliep nog steeds in ruimte 1 is zolang deze niet in een aangrenzende kamer is gespot.

Met de standaard PIR/MW sensoren is dat allemaal nogal een uitdaging maar ik kwam net dit tegen:

http://xandem.com/

Afbeeldingslocatie: https://static1.squarespace.com/static/57c8987fd482e96af7e2ac42/t/588273b9579fb342c51ed8a6/1484944318606/?format=500w

Klinkt erg interessant! Idee is dat je je verdiepingen 'omcirkelt' met RF nodes (ZigBee achtig lijkt het). Die nodes (stuk of 10 a 15 per verdieping) vormen een mesh en door de verstoringen in de verbindingen kunnen mensen worden gedetecteerd, door de wanden heen.

Lijkt erg leuk, heeft een API, je kan zien waar mensen zich bewegen, je kan de sensoren helemaal buiten het zicht houden en ze hebben een bedrade versie. Het is wel eens stuk duurder dan een paar simpele PIR sensoren ($1000 voor een set met 10 nodes) maar het is in ieder geval een interessante alternatieve aanpak.

Iemand die hier meer over weet? Lijkt voort te zijn gekomen uit een Indiegogo campagne van even terug.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvb op 07-03-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
Heb even gekeken op de website en het ziet er inderdaad leuk uit. Zoals ik dacht staat er ook expliciet aangegeven dat het systeem is ontworden op de constructie manier van de VS, veelal hout met gipsplaat.
Het bereik en de nauwkeurigheid neemt af naar mate er meer materialen zijn zoals beton en andere steensoorten die het signaal verstoren. De oplossing is dan om natuurlijk meer nodes op te hangen.

Ook kan ik niets vinden over het detecteren van meerdere personen. Zo een filmpje waar 1 man in rondloopt is wel grappig maar natuurlijk niet realistisch. Ook het onderscheidend vermogen ben ik wel benieuwd naar, dus detecteren hoeveel mensen er in een kamer zijn en hoe dicht je dan op elkaar mag staan voordat ze dat detecteren.

Toch moet ik zeggen dat het wel verrekte slim is om het niet per kamer aan te pakken. Hoop dat ze door blijven ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik vond het ook een veelbelovend systeem, vooral ook omdat je er een stuk meer mee kan aan de software-kant. Bij een PIR-sensor heb je alleen het signaal dat er 'iets' veranderd is in de input van de PIR-sensorvlakjes. Of dat iemand is die de ruimte inloopt, uitloopt of al aanwezig was? Geen idee.

Nadeel van ook het XANDEM systeem is dat ze alleen beweging detecteren, het is geen 'echte' aanwezigheidsdetectie. Je kan uit de input afleiden dat er nog iemand op de bank moet liggen, maar heel betrouwbaar is dat niet. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld detectie die een Microsoft Kinect gebruikt. Dan kan je echt mensen detecteren (en met een beetje geluk zelfs specifieke personen) inclusief houding en dus ook echt de aanwezigheid. Voorbeeldje:

YouTube: Kinect Home Automation and Lighting Control

Alleen heeft zo'n Kinect alleen al 20W nodig en dan heb je er minimaal 1 of 2 per ruimte nodig + iets om wat met al die data te doen. Maar het idee is interessant.

Een ander ding waar ik over aan het denken ben zijn IR detectors bij iedere deur. Geen idee hoe ze precies heten, maar een ding met twee IR bundels die worden onderbroken als iemand er doorheen loopt. op die manier weet je ook de richting en kan je tellen hoeveel mensen er in een ruimte zijn. Want over het algemeen is beweging niet zo heel relevant, je wil vooral weten of er iemand is. Eventueel kan je toch een normale PIR sensor toevoegen waardoor je na een uur kan concluderen dat je teller er naast zit als er een uur lang geen beweging is geweest.

Wat dit IR verhaal betreft is dit een leuke: http://www.mysmarthomeblog.com/page--16.html (hoewel iets minder zelf knutselen me tijd technisch erg aanspreekt :) ).

Maar wat Xandem betreft; goed punt @Raies. Zo ver had ik nog niet naar dat product bekeken. Hier wordt het vooral op de slaapverdieping veel kalkzandsteen... En ook goede punten met de meerdere personen situatie. Ik heb nog geen gebruikersreviews gevonden helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door bartvb op 08-03-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Toch een review tegengekomen met daaronder ook een ervaringen:

YouTube: XANDEM Home Review - Is This Future of Home Security?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleempje. Ik heb in mijn apartement in Polen en de bedrading laten aanleggen voor een smarthome (Loxone server in gedachten). Nu zijn er bij de installatie blijkbaar enkele fouten gemaakt, en zijn er verschillende aansluitingen die altijd stroom geven en sommige niet. Nu wil ik dit graag fixen samen met met mijn Loxone expert (die het bedradingontwerp heeft gemaakt en ook toegeeft dat er iets fout is gegaan). Ik wil het hebben werken vóórdat ik aan de installatie van de server etc begin, maar mijn adviseur zegt dat dit niet mogelijk is zonder de server, dat wij deze optie niet hebben (dat hij het niet zo heeft ontworpen). Klopt dit, kan ik met een smart (spin) bedrading geen "dom" huis meer hebben? Ben ik verplicht altijd een domotica server te hebben om de boel normaal te kunnen laten werken?

Ik heb het gevoel (om meerdere redenen) dat de Loxone adviseur mij probeert te belazeren, maar ik krijg er de vinger er niet op

Dank voor wat tips!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2017 10:29 . Reden: spelling/aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:49
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 10:19:
Ik heb een probleempje. Ik heb in mijn apartement in Polen en de bedrading laten aanleggen voor een smarthome (Loxone server in gedachten). Nu zijn er bij de installatie blijkbaar enkele fouten gemaakt, en zijn er verschillende aansluitingen die altijd stroom geven en sommige niet. Nu wil ik dit graag fixen samen met met mijn Loxone expert (die het bedradingontwerp heeft gemaakt en ook toegeeft dat er iets fout is gegaan). Ik wil het hebben werken vóórdat ik aan de installatie van de server etc begin, maar mijn adviseur zegt dat dit niet mogelijk is zonder de server, dat wij deze optie niet hebben (dat hij het niet zo heeft ontworpen). Klopt dit, kan ik met een smart (spin) bedrading geen "dom" huis meer hebben? Ben ik verplicht altijd een domotica server te hebben om de boel normaal te kunnen laten werken?

Ik heb het gevoel (om meerdere redenen) dat de Loxone adviseur mij probeert te belazeren, maar ik krijg er de vinger er niet op

Dank voor wat tips!
Zowel in dit topic als in het KNX-topic heb ik meermaals gelezen dat indien je de bedrading in een stervorm aanlegt, je steeds weer een traditionele installatie kunt inrichten, in de zin van je kan de domotica eruit halen. Belangrijke opmerking hierbij is dat je dus niet gebruik mag gemaakt hebben van een bus-systeem voor je inputs, aangezien je dan je knoppen niet één per één naar de kast gaat leggen.
Het spreekt voor zich dat je de stopcontacten en andere outputs gewoon kan aansluiten aan jouw zekeringskast en daar geen relais tussen plaatst. Het enige verschil is dat je gewoon meer kabels naar je centrale kast hebt getrokken, terwijl je in een traditionele set-up meer stopcontacten onderling zou doorlussen.
Voor de verlichting komen alle kabels van de knoppen centraal toe en alle kabels naar lampen ook. Normaal zou je met de schakelaar de stroomkring onderbreken. Dit is helaas niet meer mogelijk. Ik geloof wel dat het nog steeds mogelijk is om met pulsdrukkers te werken die signalen geven om je verlichting aan/uit te schakelen en hiermee te dimmen, dit zonder dus een domotica systeem te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door SchumiFAST op 10-03-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Handig is om alles dat binenkomt in je meterkast af te monteren op rijg- of etageklemmen. Vervolgens kan je alle contactdozen voorzien van stroom uit de juiste groep en kan je schakelaars of dimmers aan lichtpunten hangen.

Als je alles al hebt afgemonteerd met pulsdrukkers dan wordt het iets ingewikkelder. Dan zal je een impulsrelais of teleruptor tussen pulsdrukker en lichtpunt moeten zetten. Dat is een installatie die in Belgie/Frankrijk ook zonder domotica wordt toegepast.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 10-03-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
bartvb schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:31:
Handig is om alles dat binenkomt in je meterkast af te monteren op rijg- of etageklemmen. Vervolgens kan je alle contactdozen voorzien van stroom uit de juiste groep en kan je schakelaars of dimmers aan lichtpunten hangen.

Als je alles al hebt afgemonteerd met pulsdrukkers dan wordt het iets ingewikkelder. Dan zal je een impulsrelais of teleruptor tussen pulsdrukker en lichtpunt moeten zetten. Dat is een installatie die in Belgie/Frankrijk ook zonder domotica wordt toegepast.
Dat laatste heeft een familielid van mij ook toegepast. Domotica viel toen niet in hun budget.

Wat bedoel je met "[...] en kan je schakelaars of dimmers aan lichtpunten hangen."? Bedoel je dat je een traditionele schakelaar of dimmer aan je lichtpunt? In dat geval ga je met 230V vanuit je zekeringskast naar een schakelaar, kom je weer terug naar je zekeringskast, ga je optioneel langs de rijg- of etalageklemmen en dan naar het lichtpunt. Dat is realiseerbaar indien je kabels hebt aangelegd geschikt voor een 230V lichtnet. Echter, als je kabels zijn voorzien op domotica gebruik je bij Loxone in principe cat7-kabel. Daar kan je dat niet mee doen.
Verbeter me als ik fout of onvolledig ben. Ik zeg ook maar wat ik denk en ben hier om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ah, heel goed punt. Klopt heb je helemaal gelijk in. Het 'hang schakelaars aan lichtpunten' verhaal geldt inderdaad alleen als je overal 230V bedrading hebt.

In dat geval heb je altijd relais nodig voor het schakelen van je 230V lichtpunten. En als je relais gaat installeren dan kan je er net zo goed een Miniserver of ander intelligent ding tussen hangen...

Maar de grote vraag is wat er dan in hemelsnaam mis is gegaan bij het aanleggen van de installatie? Het bedraden van een domoticainstallatie is (iig in theorie) makkelijker dan een Nederlands centraaldoos verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
bartvb schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:21:
Ah, heel goed punt. Klopt heb je helemaal gelijk in. Het 'hang schakelaars aan lichtpunten' verhaal geldt inderdaad alleen als je overal 230V bedrading hebt.

In dat geval heb je altijd relais nodig voor het schakelen van je 230V lichtpunten. En als je relais gaat installeren dan kan je er net zo goed een Miniserver of ander intelligent ding tussen hangen...

Maar de grote vraag is wat er dan in hemelsnaam mis is gegaan bij het aanleggen van de installatie? Het bedraden van een domoticainstallatie is (iig in theorie) makkelijker dan een Nederlands centraaldoos verhaal.
Goed om te horen dat je mijn denkpiste bevestigt.

Ik vermoed dat de vraagsteller, Kweniston, bedoelt dat zijn installatie gedeeltelijk traditioneel aangelegd is (= "altijd stroom geven"), dus niet schakelbaar in een centrale kast, en een deel in stervorm, dus wel schakelbaar in een centrale kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoNsPiRaCyBE
Vraagje: Heeft er iemand de Panasonic AMN31112J of een gelijkaardige onopvallende PIR in gebruik voor buiten?
Ik wil namelijk graag Bewegingsensors rond mijn huis plaatsen en zo een sensor kan je mooi tussen 2 bakstenen weg werken.
Enige nadeel lijkt me dat je de gevoeligheid niet kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
CoNsPiRaCyBE schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:10:
Vraagje: Heeft er iemand de Panasonic AMN31112J of een gelijkaardige onopvallende PIR in gebruik voor buiten?
Ik wil namelijk graag Bewegingsensors rond mijn huis plaatsen en zo een sensor kan je mooi tussen 2 bakstenen weg werken.
Enige nadeel lijkt me dat je de gevoeligheid niet kan aanpassen.
Ik gebruik een paar AMN31112J's buiten, werkt prima en je kunt ze inderdaad makkelijk wegwerken. Buiten haal ik een bereik van zo'n zeven meter. Er is hier niets in de buurt dat false positives kan geven behalve onze eigen katten dus dat de gevoeligheid niet ingesteld kan worden is voor mij geen issue. Om de sensor waterdicht te maken doe ik er een grote krimpkous met lijm om een stukje van de sensor en het afgestripte eind van de kabel waar ik de sensor aan soldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
Hoi Allen,

Ik had recent een topic gestart om wat info in te winnen en denk toch te starten met Loxone.
Nu zit ik nog met enkele technische vragen waar ik een simpel antwoord op zou willen (liefst nog getekend in basic vorm).

Ik wil simpel gezegd mijn lichten kunnen bedienen en rolluiken omhoog en omlaag kunnen doen om te beginnen. Mijn oog is gevallen op de 6 voudige schakelaar(s) van Niko met LED's in. Dan is mijn 1e vraag of ik met één UTP Cat7 kabel al toekom om al deze knoppen te bedienen (of moet ik er al 2 trekken per schakelaar)? Ook wil ik met zekerheid weten dat ik dezelfde output kan sturen met verschillende input(s). Voorbeeld is bijvoorbeeld schakelaar 1 beneden doet rollen WXYZ omhoog en schakelaar 2 doet enkel rol X en Y omhoog. Zo kan een alles naar beneden opstelling ook veranderen naar enkel XY naar beneden (verschillende input - andere output).

De verbuikers zoals lampen, rollen en stopcontacten moet ik niet voorzien van UTP maar gewoon met de bijhorende installatiedraad (3G1.5mm², 3G2.5mm², ...) ? Het is de bedoeling toch dat de sturing gebeurt in de kast waar de miniserver staat (ik lees dit soms op het internet dat er UTP naar stopcontact of ligt word gelegd).

Dan de bekabeling in de kast zelf. Ik zie hier heel veel Wago klemmen terugkomen maar ik snap er helemaal niets van waarvoor deze dienen. 3, 4 tot zelf 8 verdiepen Wago klemmen om door te lussen naar XYZ + - WCD DIP .... Kan iemand hier een simpele uitleg over geven hoe en waarom deze worden aangesloten?

Deze foto's zie ik op het internet en tweakers:

http://www.bouwinfo.be/si...ng-taster-verbraucher.png
https://tweakers.net/ext/f/1vzOdnqLqhklgAGXIjlu0slm/full.png

Maar dit is nog te vaag in mijn ogen hoe ik juist aansluitingen maak. Kan iemand gewoon stap voor stap uitleggen (of tekenen) hoe ik één lamp stuur met één schakelaar via Loxone (input/output en kabels). En dit in een 3 fasen opstelling (ik heb 3x 380+N).

Verder zit ik nog met de basis en dat is zekeringen (10A, 16A en 20A) waar bevinden ze zich in deze opstellingen? Ik zie enkel schakelaar input en output maar er word nergens nog gerept naar de zekeringen (overbodig).

[ Voor 9% gewijzigd door Toon-VA op 17-03-2017 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R19i80k
Even kort wat antwoorden....

UTP dient als signaalkabel, dus is bij een schakelaar om bv. een maak contactje door te geven aan de server. Hierover loopt hooguit een stroompje van 24V.

Installatie draad gebruik je idd voor de 230V zijde/gebruikers.

U verwijst naar foto's hierop staat duidelijk de aansluiting, ook richting de meterkast(waar de automaten/zekeringen zich bevinden) het is echt niets meer of moeilijker.

Weet u niet wat de symbolen/benamingen op de tekening betekenen dan zou ik voor UW veiligheid een installateur raadplegen en ga vooral niet rommelen met stroom!

3x 380V lijkt me niet!
Ik denk eerder 3x25A op 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 20:32
R19i80k schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:14:
Even kort wat antwoorden....

UTP dient als signaalkabel, dus is bij een schakelaar om bv. een maak contactje door te geven aan de server. Hierover loopt hooguit een stroompje van 24V.

Installatie draad gebruik je idd voor de 230V zijde/gebruikers.

U verwijst naar foto's hierop staat duidelijk de aansluiting, ook richting de meterkast(waar de automaten/zekeringen zich bevinden) het is echt niets meer of moeilijker.

Weet u niet wat de symbolen/benamingen op de tekening betekenen dan zou ik voor UW veiligheid een installateur raadplegen en ga vooral niet rommelen met stroom!

3x 380V lijkt me niet!
Ik denk eerder 3x25A op 230V.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Ik heb een elektrische installatie van 3x 380V +N 40A (L1 + N, L2 + N en L3 + N is allemaal 230V).

Ooit heb ik een opleiding gehad elektromechanica maar dit is lang geleden en ging enkel over motorsturingen en de "normale" elektrische installatie van schakelaar en licht op 230V aan/uit.

Ik wil me graag verdiepen in dit stukje domotica omdat ik het wil implementeren. De basis begrippen van elektriciteit ken ik wel maar het is de domotica (stuur) kant waar ik geen kaas van heb gegeten (en dit is geen NL mopje vooraleer ik iemand heb beledigd).

De tekeningen stellen het schematisch voor maar ik zie het gewoon 'nog' niet in de praktijk. Daarom had ik gehoopt hier meer info te vinden/krijgen over dit hoofdstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Het voordeel van de wago klemmen is eigenlijk heel simpel, je kunt heel makkelijk dingen doorlussen zonder vanalles met stukjes draad te moeten doen. Zo kun je veel makkelijker overzicht houden en bijvoorbeeld meerdere WCD's (die allemaal met 3G2.5 naar de kast komen) bij elkaar nemen en maar met 1 draad verder naar de schakelactor van Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wie (naast Femme) komen er woensdag naar Eindhoven?

https://tweakers.net/acties/meet_up2017/meetup1/

Ik heb iig een kaartje, planning is even lastig geworden maar gaat als het goed is lukken :j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Toon-VA schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:26:
Hoi Allen,

Ik wil simpel gezegd mijn lichten kunnen bedienen en rolluiken omhoog en omlaag kunnen doen om te beginnen.
Wat voor verlichting wil je? Als je RGBW led verlichting wil gebruiken met je 5G2.5mm of 7G2.5 bedrading gebruiken, tenzij je verlaagd plafond hebt en alles daar gaat verwerken. Dan kun je een 3G2,5mm gebruiken. (Aan de mensen die er meer verstand van hebben: Please correct me if I am wrong).

Ik zit met hetzelfde dilemma als jij. Ik moet ook nog achter de werking van de rijgklemmen komen en wat daar handig aan is. Maar dat ze handig zijn, dat is in ieder geval iets wat zeker is weet ik!! Want nu heb ik alles doorgelust op mijn testopstelling, van Loxone naar de extensions, en dat is echt geen porum en super onhandig en onoverzichtelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
Die rijgklemmen werken eigenlijk als een soort patch paneel. Je kan daar op een plek de binnenkant en buitenkant van je kast 'ontkoppelen'. Alle bedrading komt overzichtelijk op een rij op je rijgklemmen binnen. Dit kan je netjes labelen, op volgorde zetten en zaken die voor je kast niet interessant zijn (aarde, nul) kan je daar centraal doorverbinden en doorgeleiden.

Vervolgens kan je met soepele draad je 'externe' aansluitingen verbinden met je miniserver en extensies. Grootste voordeel is dus dat alles heel veel overzichtelijker blijft en veel netter af te monteren is. In dit topic en het KNX topic is daar ook al best wat over te vinden:

Femme in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"
tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Wat je ook kan doen is eens een paar klemmen bestellen en ze bekijken, dat werkte in mijn geval erg verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
deWit schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:05:
Wat je ook kan doen is eens een paar klemmen bestellen en ze bekijken, dat werkte in mijn geval erg verhelderend.
Ja dat is ook wat ik ga doen haha. Wellicht ook handig wat hij kan doen. Ik weet in ieder geval dat extensions doorlussen niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Loxone liefhebbers,

Ik heb al een 5 tal jaren een volledig Loxone systeem draaien, nog in de tijd van de zwarte Miniserver en toen het officiële forum nog bestond. Indertijd aangekocht deels om mee te experimenteren en te implementeren bij klanten en ben dan ook Loxone Partner geworden.
Nu heb ik al een tijdje 2 problemen:
De Wallbox function block: Deze wordt gebruikt voor 2 EV laadstations welke worden aangestuurd via RS485. De aansturing van de laders zelf is geen probleem dankzij de RS485 extension, het probleem is echter dat de stations zijn aangesloten op 3x400VAC 32A en dus 22kW laadvermogen kunnen leveren. De Wallbox function block is echter maximaal in te stellen op 14,72kW (iemand een idee waar deze waarde vandaan komt?) Dus ik kan geen dynamische laadregeling maken icm het verbruik van de rest van het huis.

De Intercom function block: Om de ene of andere reden gebruikt deze altijd de parameters van de interne config (Camera bron en SIP server), ook al is de Loxone App verbonden via het internet.

Is er nog iemand bekend met deze problemen, of wil deze problemen reproduceren op zijn Miniserver?
De support van Loxone België kan me niet helpen op het ogenbliken beweert bij hoog en bij laag dat het geen bugs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Is het mogelijk om de Touch met 5 knoppen van Loxone ook rechtstreeks aan te sluiten op de Railduino of Miniserver? Heb je dan 5 digitale ingangen nodig? Of is dit alleen mogelijk met de Tree extensie, waardoor je de schakelaars in een bus moet aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik heb hier helaas een ziek kind, kan vanavond niet bij de Meetup zijn.
Toch leuk als het daar gezellig druk wordt; gratis kaartje te krijgen via DM. Eerst komt, eerst maalt :)

Verder kwam ik gisteren de Panasonic Grid Eye tegen:

Een PIR grid sensor waarmee je kan zien dat 'iets' zich door de ruimte beweegt. Verhaal van Panasonic zelf klinkt goed, erg benieuwd of iemand hier praktijkervaring heeft of hier meer van weet? Ook benieuwd of jullie producten kennen die hierop gebaseerd zijn. De sensor zelf lijkt behoorlijk betaalbaar, maar je moet redelijk wat signalprocessing doen om daar iets nuttigs uit te halen. De tijd om dat allemaal uit te zoeken en te bouwen heb ik (helaas) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 17:13
bartvb schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:44:
Ik heb hier helaas een ziek kind, kan vanavond niet bij de Meetup zijn.
Toch leuk als het daar gezellig druk wordt; gratis kaartje te krijgen via DM. Eerst komt, eerst maalt :)

Verder kwam ik gisteren de Panasonic Grid Eye tegen:

[video]

Een PIR grid sensor waarmee je kan zien dat 'iets' zich door de ruimte beweegt. Verhaal van Panasonic zelf klinkt goed, erg benieuwd of iemand hier praktijkervaring heeft of hier meer van weet? Ook benieuwd of jullie producten kennen die hierop gebaseerd zijn. De sensor zelf lijkt behoorlijk betaalbaar, maar je moet redelijk wat signalprocessing doen om daar iets nuttigs uit te halen. De tijd om dat allemaal uit te zoeken en te bouwen heb ik (helaas) niet.
Ziet er goed uit, ff googelen leerde dat je een persoon tot ongeveer 5 meter afstand kan herkennen. Het moeilijke van het integreren van zo'n sensor is om de data zo te verwerken dat je domotica systeem er iets mee kan.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Pagina: 1 ... 5 ... 44 Laatste