• MathieuT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-08 17:57
lanticster schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:28:
Jullie ook grotere font size in de loxone app ?Valt dat ergens aan te passen ?
Hier ook ja, op de Facebook groep BE NL ook meerdere mensen.

Het vreemde is dat het zonder app update of iets dergelijks gebeurd is.

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:17
Maat van mij had er langer last van. Mij viel het pas op na samsung os8.5 update.

"Android system webview" updates de-installeren is de oplossing. (Las ik op loxforum.com)

De Android navigatie die eerst niet. Dan weer wel werkte was ook vreemd. Zonder dat er een app update was.

[ Voor 83% gewijzigd door lanticster op 20-06-2026 20:40 ]

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:52
mgizmo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:50:
[...]

Ik heb geen specifiek, maar wat krijg je niet in orde? Instellen van de Shelly? Config Loxone? (https://library.loxone.co...lus-plug-us-1107/overview als voorbeeld)
Bedankt, wist niet dat er een template was.

Juist zien da ze op de wifi van de provider zijn router zitten.

• jvc87
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-07 15:03
MrN86 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:46:
[...]

Heel erg bedankt!

ik ga gewoon bij mijn keuze van rgbw dimmers blijven. Werkt erg makkelijk en lijkt me prijs/kwaliteit echt wel de beste oplossing.

Als je voor DALI kiest, lopen de kosten snel hoog op want dan werk je met met constant current spots denk ik.
DALI is gewoon een bus protocol, je hebt ook drivers voor constant voltage / PWM zoals de Mean Well XLC DA2 series. Je hebt dan ook geen 24V voeding meer nodig want input is 230V.
mgizmo schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Tegenwoordig werken ze ook met Wever & Ducré bijv met 24v spots: https://www.weverducre.co...D=Loxone&categoryId=22221

Alleen, tja, dat blijft dan 123Hz met gebruik van de RGBW extension.

[...]

Ja heel herkenbaar. Dat moet je zelf ervaren denk ik om te beseffen dat het geen ideale situatie is. Blijft dan behelpen met het los kopen van dit soort led oplossingen.
Die Wever & Ducré 24V spots werken toch alleen via Tree?

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-08 18:19
jvc87 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:01:
Die Wever & Ducré 24V spots werken toch alleen via Tree?
De Loxone versies wel, maar je kunt ze ook zonder driver bestellen.

Ik kan zelf niet zo 123 zien wat ze nu precies erbij leveren om het “werkt met Loxone” te maken. Ik zou verwachten een soort van RGBW compact dimmer?

Oh wat toevallig: YouTube: ENDLICH, Minidimmer auf #loxone Tree
“Mini Dimmer” wordt er dus bij geleverd bij de “werkt met Loxone” versies

[ Voor 47% gewijzigd door mgizmo op 26-06-2026 19:08 ]

• mgizmo
Config 17.1 en de app is uit: https://www.loxone.com/nl...rver-communiceert-met-ai/

YouTube: Nieuw: Config & App 17.1 + Exosphere [NL Subtitles] | LOXONE

Benieuwd of dit iets gaat toevoegen in de praktijk, zoals het AI onderdeel.

Wat een assistent kan doen
De server stelt een assistent in staat om op twee manieren te werken met de bedieningen die al in uw installatie aanwezig zijn: het uitlezen van hun status en het bedienen ervan. Hij maakt gebruik van uw bestaande ruimtes, categorieën en namen van bedieningen, en wijzigt niets aan de manier waarop de installatie is geprogrammeerd.

Status, geschiedenis en statistieken uitlezen
Een verbonden assistent kan bedieningen vinden en hun huidige waarden uitlezen — bijvoorbeeld of het keukenlicht aan is, hoe warm het in een ruimte is, of een deur open staat. Hij kan ook opgeslagen geschiedenis en statistieken uitlezen, zodat u vragen kunt stellen zoals "wat was gisteren de gemiddelde temperatuur in de woonkamer" of "hoeveel energie heeft de warmtepomp vorige week verbruikt". Deze verzoeken lezen alleen informatie uit en wijzigen niets.

Commando's verzenden
De assistent kan bedieningen op dezelfde manier aansturen als de Loxone apps dat doen: een licht in- of uitschakelen, dimmen of een kleur instellen, een specifieke lichtstemming activeren, een streeftemperatuur verhogen of verlagen, jaloezieën of zonwering verstellen en scènes activeren. Elk commando wordt uitgevoerd met de rechten van de aangemelde Loxone-gebruiker.
Sommige bedieningen zijn beveiligd met een visu-wachtwoord — een wachtwoord op bedieningsniveau dat een afzonderlijke bediening beschermt, los van het accountwachtwoord waarmee u zich aanmeldt. Een assistent kan dergelijke bedieningen toch aansturen als u dat visu-wachtwoord opgeeft; het wordt uitsluitend gebruikt om het afzonderlijke commando te autoriseren en wordt nooit opgeslagen of naar een clouddienst verzonden.
Wat niet wordt ondersteund
De server bedient een actieve installatie; hij configureert of herprogrammeert deze niet. Instellingen die verhoogde rechten vereisen — waarbij de Loxone app u vraagt om uw accountwachtwoord opnieuw in te voeren om ze te ontgrendelen — vallen buiten het bereik. Dit is een ander wachtwoord dan het hierboven genoemde visu-wachtwoord op bedieningsniveau, en de server kan deze acties niet uitvoeren. Hiertoe behoren:
- Gebruikersbeheer — het aanmaken of wijzigen van gebruikers, rechten en machtigingen.
- Expertmodus en configuratiewijzigingen die in Loxone Config worden uitgevoerd.
- De Automatic Designer.

Gebruik voor dergelijke wijzigingen rechtstreeks de Loxone app of Loxone Config.
----

Vergelijkbaar wat er dan mogelijk is: https://claude.ai/share/b6f98e57-967b-4f4f-a9fc-1b88911557b7
Bron: https://www.linkedin.com/...-7372561563125362689-AAno

----
Blijft natuurlijk de vraag; wil je die data beschikbaar stellen voor een internet hosted AI. https://bwired.nl/ zal er vast geen probleem mee hebben ;)

[ Voor 88% gewijzigd door mgizmo op 30-06-2026 21:56 ]

• mies-ttk89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 10:00
Sinds de update naar Loxone App 17.1.2 lijken er flink wat problemen te zijn op apparaten met een groot scherm (denk aan wandtablets en Apple-devices). Op LoxWiki wordt hier inmiddels ook al melding van gemaakt.

Zelf loop ik tegen de volgende specifieke app-issues aan:
  • RPi5 (Android) + 1080p scherm: De app crashed direct bij het opstarten.
  • MacBook Pro (Apple Silicon / ARM): De app start sinds de update helemaal niet meer op.

Daarnaast ervaar ik vreemde issues sinds de overstap naar Loxone Config 17.1. Ik heb het hele bèta- en RC-traject (Release Candidate) bewust meegelopen omdat ik sinds de 17.0-release al de nodige problemen had (lang verhaal). Tot de final release draaide alles hier perfect, maar nu lijkt er toch iets mis.

Of het is puur toeval, maar:
  • Relais-probleem: Meerdere relais op mijn Relay Extension blijven fysiek aan staan, terwijl de software (Loxone) aangeeft dat ze uit staan.
Zijn er meer mensen die deze specifieke combinatie van app-crashes op grote schermen of hangende relais herkennen sinds de 17.1 final?

[ Voor 3% gewijzigd door mies-ttk89 op 01-07-2026 18:10 ]

Nederland | WAGO | Loxone | Smart Home

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:28
mies-ttk89 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:06:
Sinds de update naar Loxone App 17.1.2 lijken er flink wat problemen te zijn op apparaten met een groot scherm (denk aan wandtablets en Apple-devices). Op LoxWiki wordt hier inmiddels ook al melding van gemaakt.

Zelf loop ik tegen de volgende specifieke app-issues aan:
  • RPi5 (Android) + 1080p scherm: De app crashed direct bij het opstarten.
  • MacBook Pro (Apple Silicon / ARM): De app start sinds de update helemaal niet meer op.

Daarnaast ervaar ik vreemde issues sinds de overstap naar Loxone Config 17.1. Ik heb het hele bèta- en RC-traject (Release Candidate) bewust meegelopen omdat ik sinds de 17.0-release al de nodige problemen had (lang verhaal). Tot de final release draaide alles hier perfect, maar nu lijkt er toch iets mis.

Of het is puur toeval, maar:
  • Relais-probleem: Meerdere relais op mijn Relay Extension blijven fysiek aan staan, terwijl de software (Loxone) aangeeft dat ze uit staan.
Zijn er meer mensen die deze specifieke combinatie van app-crashes op grote schermen of hangende relais herkennen sinds de 17.1 final?
Niet deze problemen. Maar merk wel dat airco hele rare waarden in t loxone display. Vandaag bijvoorbeeld koelen tot 15,2 graden. Dat was rond 10/11 in de ochtend met het bericht voorverwarmen voor 8am… airco stond overigens uit. Waarschijnlijk omdat qua instelling niet onder de 17 gekoeld mag worden.

En de bmw car data blok wil niet connected. Krijg wel de activatie link/code en die doet. Maar in loxone blijft de status voor “authenticatie nodig” aan staan. En geen metrieken update…

dus twijfelachtig allemaal op dit moment.

Grz D.

• mies-ttk89
Situatie: Tijdens het controleren van de mirrors op de Loxone-website is het volgende opgevallen met betrekking tot de Android-app:
  • Melding in-app: Android-apparaten geven de melding dat er een nieuwe update beschikbaar is.
  • Google Play Store: In de Play Store is momenteel nog geen update zichtbaar of beschikbaar voor download.
Na handmatige controle van de beschikbare release-bestanden is de betreffende APK inmiddels wel direct vindbaar op de Loxone update-server:Conclusie: De update (versie 17.1.3) staat al klaar op de distributieserver van Loxone en triggert de in-app notificatie, maar de uitrol/staged release in de Google Play Store is op dit moment nog niet (volledig) actief of verwerkt door Google.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben vandaag ineens 5 door & window contact air's verloren in Loxone. Batterij vervangen heeft niet geholpen, en deleten en opnieuw pairen krijgt ze niet gevonden. Wat zou dit kunnen zijn?

Edit; ik ben al mijn DWCs kwijt. Alle andere air devices werken nog wel. Ik krijg er geen een meer gevonden. Echt raar.

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 03-07-2026 20:29 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• mies-ttk89
JackBol schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:21:
Ik ben vandaag ineens 5 door & window contact air's verloren in Loxone. Batterij vervangen heeft niet geholpen, en deleten en opnieuw pairen krijgt ze niet gevonden. Wat zou dit kunnen zijn?

Edit; ik ben al mijn DWCs kwijt. Alle andere air devices werken nog wel. Ik krijg er geen een meer gevonden. Echt raar.
Wat zegt de diagnose over het Loxone Air netwerk? Heb je misschien een screenshot van de topology?
Toevallig update geïnstalleerd of welke versie heb je actief?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

mies-ttk89 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Wat zegt de diagnose over het Loxone Air netwerk? Heb je misschien een screenshot van de topology?
Toevallig update geïnstalleerd of welke versie heb je actief?
Ik had de laatste update (17.1.6.30) nog niet geïnstalleerd, dat had ik gedaan om te zien of het zou helpen. Diagnose van Loxone Air netwerk laat alle air devices (valves, IO nanos, dimmers, AC controllers) gewoon zien die reageren ook op een ping maar geen enkele DWC.

Als ik een "niet DWC"-air device verwijder kan ik die daarna weer toevoegen in Air search, maar die DWCs (in pairing mode) verschijnen helemaal niet. Ik kan wel een screenshot posten maar daar zie je helemaal niets op.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• mies-ttk89
Aantal checks:
- Koppelen van de Air Monitor: Wat gebeurt er precies op het moment dat je ze probeert te pairen? Zie je hierbij eventueel meldingen voorbijbomen over hoge decibels (dB)?

- Afstand tot de antenne: Blijft hetzelfde probleem bestaan wanneer je de apparaten vlak naast de antenne van de Air Extension legt?

- Wijzigingen in de omgeving: Zijn er vandaag eventueel andere draadloze protocollen aangepast, ingeschakeld of geconfigureerd die voor interferentie zouden kunnen zorgen?

• DomiGijzen
Mijn installatie is inmiddels helemaal van de tap. We zitten nu in de duurste uren, ook te zien in de price optimizer in de normale app. In config staat de prijs nog gewoon op vLow en wordt ook zo in de logica gebruikt.

Grz D.

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 04:07
JackBol schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Ik had de laatste update (17.1.6.30) nog niet geïnstalleerd, dat had ik gedaan om te zien of het zou helpen. Diagnose van Loxone Air netwerk laat alle air devices (valves, IO nanos, dimmers, AC controllers) gewoon zien die reageren ook op een ping maar geen enkele DWC.

Als ik een "niet DWC"-air device verwijder kan ik die daarna weer toevoegen in Air search, maar die DWCs (in pairing mode) verschijnen helemaal niet. Ik kan wel een screenshot posten maar daar zie je helemaal niets op.
Heel vreemd dat ze opeens weg zijn. Die dingen zetten zichzelf soms wel en soms niet in de leermodus als je ze handmatig verwijderd hebt uit de config. Dat heb je, zoals ik lees niet handmatig gedaan, het kan zijn dat die dingen zich suf zoeken naar de koppeling met de air base tot de batterijen leeg zijn, of gewoon stoppen met de koppel modus waarna je deze dus weer handmatig, op het device moet activeren.

Ben vooral benieuwd hoe dit gebeurt is.. houd ons op de hoogte.

• mies-ttk89
DomiGijzen schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:29:
Mijn installatie is inmiddels helemaal van de tap. We zitten nu in de duurste uren, ook te zien in de price optimizer in de normale app. In config staat de prijs nog gewoon op vLow en wordt ook zo in de logica gebruikt.
Ik heb in het verleden exact hetzelfde probleem gehad, al praten we toen wel over een paar versies geleden (iets van V16.0, gok ik zo). Bij mij zat de crux destijds in de activering van het logica-blok zelf. Omdat het alweer een tijdje geleden is, kon ik zo snel de exacte notities over het 'hoe en wat' niet meer terugvinden.

Het ging destijds specifiek om de input Tr (Trigger) van de Spot Price Optimizer. Die triggerde ik toen helemaal niet, of in ieder geval verkeerd, waardoor de logica niet ging lopen.

In de bijlage vind je een screenshot van hoe mijn huidige configuratie er nu bij staat. Mogelijk kan je er iets uit afleiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqp4Qc1kTKbhgGntfufweICUjA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ekOayMqIbGUtnikwZZvo84S0.png?f=fotoalbum_large

• DomiGijzen
mies-ttk89 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Ik heb in het verleden exact hetzelfde probleem gehad, al praten we toen wel over een paar versies geleden (iets van V16.0, gok ik zo). Bij mij zat de crux destijds in de activering van het logica-blok zelf. Omdat het alweer een tijdje geleden is, kon ik zo snel de exacte notities over het 'hoe en wat' niet meer terugvinden.

Het ging destijds specifiek om de input Tr (Trigger) van de Spot Price Optimizer. Die triggerde ik toen helemaal niet, of in ieder geval verkeerd, waardoor de logica niet ging lopen.

In de bijlage vind je een screenshot van hoe mijn huidige configuratie er nu bij staat. Mogelijk kan je er iets uit afleiden.

[Afbeelding]
Hier dacht ik vanmorgen ook aan. Die trigger zat er eerst wel in. Maar op basis van de docs dacht ik dat het niet nodig was. Maar eigenlijk staat er dat het wel nodig is alleen niet duidelijk in de inleiding.
Teruggezet, morgen checken. Nu gaat het nog niet goed maar weet dat ik eerder een dag moest wachten. Staat overigens ook ergens in de docs.

Heel misschien verklaart dit ook waarom de AC blokken niet goed werken naar mijn idee. Die hadden echt volledig onbegrijpelijke output (naar mijn idee). Maar die krijgen dus niet op de foute momenten de optie om excess energie te gebruiken.

Vraag over jouw opzet: Geeft die O output op de x goedkoopste moment een true of vanaf het (eerste) vLow moment een x aantal aangesloten uur een true?

Grz D.

• mies-ttk89
DomiGijzen schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Hier dacht ik vanmorgen ook aan. Die trigger zat er eerst wel in. Maar op basis van de docs dacht ik dat het niet nodig was. Maar eigenlijk staat er dat het wel nodig is alleen niet duidelijk in de inleiding.
Teruggezet, morgen checken. Nu gaat het nog niet goed maar weet dat ik eerder een dag moest wachten. Staat overigens ook ergens in de docs.

Heel misschien verklaart dit ook waarom de AC blokken niet goed werken naar mijn idee. Die hadden echt volledig onbegrijpelijke output (naar mijn idee). Maar die krijgen dus niet op de foute momenten de optie om excess energie te gebruiken.

Vraag over jouw opzet: Geeft die O output op de x goedkoopste moment een true of vanaf het (eerste) vLow moment een x aantal aangesloten uur een true?
Dit hangt volledig af van de instelling per blok en de keuze voor een aaneengesloten of onderbroken periode:
  • Bij een aaneengesloten periode: De geselecteerde uren/blokken moeten direct op elkaar aansluiten. Hierdoor is de prijs binnen die totale periode niet per definitie altijd het allerlaagst (vLow), omdat het algoritme de goedkoopste opeenvolgende uren zoekt.
  • Bij een onderbroken periode: Het systeem kiest verspreid over de dag de losse kwartieren of uren met de absoluut laagste prijs.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Raies schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Heel vreemd dat ze opeens weg zijn. Die dingen zetten zichzelf soms wel en soms niet in de leermodus als je ze handmatig verwijderd hebt uit de config. Dat heb je, zoals ik lees niet handmatig gedaan, het kan zijn dat die dingen zich suf zoeken naar de koppeling met de air base tot de batterijen leeg zijn, of gewoon stoppen met de koppel modus waarna je deze dus weer handmatig, op het device moet activeren.

Ben vooral benieuwd hoe dit gebeurt is.. houd ons op de hoogte.
Update: Ik heb vanalles geprobeerd om "op de normale" manier dit weer werkend te krijgen maar geen van de zinnige aanpakken werkte. Ik heb 2 dagen geleden van alle DWCs (9) de batterij uitgehaald, vervolgens de miniserver een powercycle gegeven (1 min uit). Vervolgens een uur gewacht en in alle DWCs nieuwe batterijen geplaatst. Een paar kwamen direct terug, de rest sijpelde de afgelopen 48u binnen, op 1 na zijn ze nu allemaal weer herkend.

Geen flauw idee wat er nu eigenlijk gebeurd was 😅

• DomiGijzen
mies-ttk89 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]
Het werkt weer _/-\o_

Grz D.

• mies-ttk89
Mooi man! Waarschijnlijk hebben we dan hetzelfde probleem gehad? _/-\o_

• DomiGijzen
mies-ttk89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:48:
[...]

Mooi man! Waarschijnlijk hebben we dan hetzelfde probleem gehad? _/-\o_
Yup.

Grz D.

• mgizmo
Geen nieuws binnen Benelux, maar lijkt alleen binnen Oostenrijk gedeeld te zijn.

Loxone soundbar: YouTube: Neu: LOXONE Soundbar

Ben je blijkbaar partner in Oostenrijk, dan werkt de shop wel @ https://shop.loxone.com/dede/product/610154-soundbar

[ Voor 24% gewijzigd door mgizmo op 09-07-2026 22:24 ]

• mgizmo
Inmiddels een nieuwe touch is uitgebracht: YouTube: New: Touch Pure Display

• mgizmo
mgizmo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:14:
Geen nieuws binnen Benelux, maar lijkt alleen binnen Oostenrijk gedeeld te zijn.

Loxone soundbar: YouTube: Neu: LOXONE Soundbar

Ben je blijkbaar partner in Oostenrijk, dan werkt de shop wel @ https://shop.loxone.com/dede/product/610154-soundbar
Url werkt inmiddels voor Benelux.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

€425 🫨

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mgizmo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:04:
Url werkt inmiddels voor Benelux.
Echt? Ik krijg 404 voor beide.

• mgizmo
Gwaihir schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:46:
[...]

Echt? Ik krijg 404 voor beide.
De shop van Loxone met de soundbar product is nog beperkt tot partners (ik bedoelde dan ook Benelux partners tov het eerdere bericht). Log ik uit krijg ik ook 404.

Maar waar kreeg je nog een 404 op?

[ Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 16-07-2026 21:36 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mgizmo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:35:
De shop van Loxone met de soundbar product is nog beperkt tot partners (ik bedoelde dan ook Benelux partners tov het eerdere bericht).
Grappenmaker! Dat mag je er echt wel bij zeggen als je hier een nog-net-niet aankondiging post!
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste