• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
ik gebruik de homewizard P1 meter, maar de "slimme meter" van de netbeheerder geeft 1 keer per 10 seconden een update, als ik die net gemist heb dan loop ik met loxone ~15 seconden achter. dan gaat het lastig worden om een beetje meet de vraag en het aanbod mee te bewegen (heb meerdere PV omvormers, EV, batterijen, quooker etc.) de reactietijd zou onder de 5 seconden moeten om het netjes te houden

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@HiBe Dat probleem snap ik, maar dat ligt in dit geval aan de bron (de meter van de netbeheerder). Als je een 3-fase meter er tussen zet, poll je die rechtstreeks en krijg je gewoon de actuele waarde op dat moment. En dat zou dan ook die van HomeWizard kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 05-05-2026 19:36 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Je kunt met de Programma functieblok de beperking van 10 seconden pollen omzeilen. Kwestie van programmeren en testen op betrouwbaarheid.

@HiBe zoveel korting krijgt een partner niet, tientjes werk voor zo'n meter.

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
mgizmo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:42:
Je kunt met de Programma functieblok de beperking van 10 seconden pollen omzeilen. Kwestie van programmeren en testen op betrouwbaarheid.
Interessant, ik wist niet dat dit kon. Hoe werkt dit? heb je daar misschien een voorbeeld van?

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
HiBe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:52:
[...]


Interessant, ik wist niet dat dit kon. Hoe werkt dit? heb je daar misschien een voorbeeld van?
Zeker, ik gebruikte deze code voor het uitlezen van ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
// *** PROGRAM DISABLED ***
// This PicoC program caused an error.
// Please find and correct the error and remove these three comment lines to enable this PicoC program again.
// READ FROM HEATPUMP

char *host = "10.10.0.130";   // IP Heatpump
char *page = "/control";   // API Endpoint

int GetPowerValue(char *json) { // Parse the value from the JSON and return an integer
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "power\": \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 2);
    if (strcmp(value, "of") == 0) { ivalue = 0; } // Power value is OFF
    if (strcmp(value, "on") == 0) { ivalue = 1; } // Power value is ON
    return ivalue;
}

int GetModeValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "mode\":  \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 3);
    if (strcmp(value, "aut") == 0) { ivalue = 0; } 
    if (strcmp(value, "coo") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "fan") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "dry") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "hea") == 0) { ivalue = 4; } 
    return ivalue;
}

int GetFanValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "fan\":   \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 1);
    if (strcmp(value, "a") == 0) { ivalue = 0; } // Fan value is Auto
    if (strcmp(value, "1") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "2") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "3") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "4") == 0) { ivalue = 4; } 
    if (strcmp(value, "5") == 0) { ivalue = 5; } 
    return ivalue;
}

int GetVaneValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "vane\":  \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 1);
    if (strcmp(value, "a") == 0) { ivalue = 0; } // Vane value is Auto
    if (strcmp(value, "1") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "2") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "3") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "4") == 0) { ivalue = 4; } 
    if (strcmp(value, "5") == 0) { ivalue = 5; } 
    if (strcmp(value, "S") == 0) { ivalue = 6; } // Vane value is Swing
    return ivalue;
}

float GetTempValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "set_temperature\": ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}

float GetOutdoorTempValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "outdoor\": ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}

float GetRoomTempValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "actual_temperature\":  ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}

float GetRoomHumidityValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "hact\":    ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}
while(TRUE) { // keep looping until all the inputs match the set values in the HP
  char *result = httpget(host, page); // read JSON from HP

  int HPsetPower = GetPowerValue(result); // extract power value from JSON
  setoutput(0,HPsetPower);

  int HPsetMode = GetModeValue(result);
  setoutput(1,HPsetMode);

  int HPsetFan = GetFanValue(result);
  setoutput(2,HPsetFan);

  int HPsetVane = GetVaneValue(result);
  setoutput(3,HPsetVane);

  float HPsetTemp = GetTempValue(result);
  setoutput(4,HPsetTemp);

  float HPgetRoomTemp = GetRoomTempValue(result);
  setoutput(5,HPgetRoomTemp);

  float HPgetRoomHumidity = GetRoomHumidityValue(result);
  setoutput(6,HPgetRoomHumidity);

  float HPgetOutdoorTemp = GetOutdoorTempValue(result);
  setoutput(7,HPgetOutdoorTemp);

  sleep(10000);
}
Hierbij het doc naar de functies: https://www.loxone.com/de...stomScriptProgramming.pdf

En functieblok: https://www.loxone.com/enen/kb/custom-script-programming/

Edit: Heb de eerste drie comment regels dus in de gaten. De code crashte bij mij zo nu en dan. Ik denk dat de connectie niet goed werkte. Verder niet meer onderzocht. Loxone schakelt het functieblok uit door die regels commentaar (voordat ie de MS herstart).

[ Voor 4% gewijzigd door mgizmo op 05-05-2026 19:58 ]


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Het is wel lekker tweakergehalte om dit te coderen, maar in de praktijk, ik heb er al eerder over geschreven, blijf je aanklooien met niet-Loxone producten. Sensoren van derden gaat prima, zoals @JanHenk maar dan is het inderdaad weer 10 seconden als je de standaard functionaliteiten gebruikt.

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
mgizmo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:55:
[...]


Zeker, ik gebruikte deze code voor het uitlezen van ClimaControl: Slimme besturing voor airco's
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
// *** PROGRAM DISABLED ***
// This PicoC program caused an error.
// Please find and correct the error and remove these three comment lines to enable this PicoC program again.
// READ FROM HEATPUMP

char *host = "10.10.0.130";   // IP Heatpump
char *page = "/control";   // API Endpoint

int GetPowerValue(char *json) { // Parse the value from the JSON and return an integer
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "power\": \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 2);
    if (strcmp(value, "of") == 0) { ivalue = 0; } // Power value is OFF
    if (strcmp(value, "on") == 0) { ivalue = 1; } // Power value is ON
    return ivalue;
}

int GetModeValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "mode\":  \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 3);
    if (strcmp(value, "aut") == 0) { ivalue = 0; } 
    if (strcmp(value, "coo") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "fan") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "dry") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "hea") == 0) { ivalue = 4; } 
    return ivalue;
}

int GetFanValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "fan\":   \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 1);
    if (strcmp(value, "a") == 0) { ivalue = 0; } // Fan value is Auto
    if (strcmp(value, "1") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "2") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "3") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "4") == 0) { ivalue = 4; } 
    if (strcmp(value, "5") == 0) { ivalue = 5; } 
    return ivalue;
}

int GetVaneValue(char *json) {
    int ivalue = 0;
    char *rawvalue = strstrskip(json, "vane\":  \"");
    char *value = calloc(1, 10);
    strncpy(value, rawvalue, 1);
    if (strcmp(value, "a") == 0) { ivalue = 0; } // Vane value is Auto
    if (strcmp(value, "1") == 0) { ivalue = 1; } 
    if (strcmp(value, "2") == 0) { ivalue = 2; } 
    if (strcmp(value, "3") == 0) { ivalue = 3; } 
    if (strcmp(value, "4") == 0) { ivalue = 4; } 
    if (strcmp(value, "5") == 0) { ivalue = 5; } 
    if (strcmp(value, "S") == 0) { ivalue = 6; } // Vane value is Swing
    return ivalue;
}

float GetTempValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "set_temperature\": ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}

float GetOutdoorTempValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "outdoor\": ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}

float GetRoomTempValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "actual_temperature\":  ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}

float GetRoomHumidityValue(char *json) {
    float fvalue = 0;
    char *rawval = strstrskip(json, "hact\":    ");
    char *val = calloc(1, 10);
    strncpy(val, rawval, 4);
    fvalue = batof(val);
    return fvalue;
}
while(TRUE) { // keep looping until all the inputs match the set values in the HP
  char *result = httpget(host, page); // read JSON from HP

  int HPsetPower = GetPowerValue(result); // extract power value from JSON
  setoutput(0,HPsetPower);

  int HPsetMode = GetModeValue(result);
  setoutput(1,HPsetMode);

  int HPsetFan = GetFanValue(result);
  setoutput(2,HPsetFan);

  int HPsetVane = GetVaneValue(result);
  setoutput(3,HPsetVane);

  float HPsetTemp = GetTempValue(result);
  setoutput(4,HPsetTemp);

  float HPgetRoomTemp = GetRoomTempValue(result);
  setoutput(5,HPgetRoomTemp);

  float HPgetRoomHumidity = GetRoomHumidityValue(result);
  setoutput(6,HPgetRoomHumidity);

  float HPgetOutdoorTemp = GetOutdoorTempValue(result);
  setoutput(7,HPgetOutdoorTemp);

  sleep(10000);
}
Hierbij het doc naar de functies: https://www.loxone.com/de...stomScriptProgramming.pdf

En functieblok: https://www.loxone.com/enen/kb/custom-script-programming/

Edit: Heb de eerste drie comment regels dus in de gaten. De code crashte bij mij zo nu en dan. Ik denk dat de connectie niet goed werkte. Verder niet meer onderzocht. Loxone schakelt het functieblok uit door die regels commentaar (voordat ie de MS herstart).
goed te doen, dus met de sleep kun je dit een beetje fine-tunen en onder de 5 seconden krijgen. Is de moeite waard om in elkaar te sleutelen.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
HiBe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:01:
[...]


goed te doen, dus met de sleep kun je dit een beetje fine-tunen en onder de 5 seconden krijgen. Is de moeite waard om in elkaar te sleutelen.
Jazeker.
Schiet me nog te binnen. Wellicht dat Shelly (https://www.shelly.com/pr...os=2&_fid=35dc9258d&_ss=c 63A max totaal. Dus wel van een andere orde dan die van Loxone) een optie is. Ik meen begrepen te hebben dat je in Shelly naar UDP ip:port kan sturen. Dan hoeft Loxone niet te pollen.

https://github.com/jannis...main/UDP/Virtual%20Inputs

HomeWizard heeft dit dan weer niet.

[ Voor 14% gewijzigd door mgizmo op 05-05-2026 20:16 ]


  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
mgizmo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:07:
[...]


Jazeker.
Schiet me nog te binnen. Wellicht dat Shelly (https://www.shelly.com/pr...os=2&_fid=35dc9258d&_ss=c 63A max totaal. Dus wel van een andere orde dan die van Loxone) een optie is. Ik meen begrepen te hebben dat je in Shelly naar UDP ip:port kan sturen. Dan hoeft Loxone niet te pollen.

https://github.com/jannis...main/UDP/Virtual%20Inputs

HomeWizard heeft dit dan weer niet.
ik heb hier een aantal shelly producten in huis, loopt over het algemeen prima. UDP push heb ik nog niet geprobeerd, ga ik me eens in verdiepen.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
HiBe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:10:
die van Loxone (energy meter tree 40mA) lijkt hiervoor het meest geschikt, maar wat is dat ding duur zeg (komt op bijna 300 euro met 100A CT klemmen)
Nieuwsgierig wat je precies bedoelt. En die CT klemmen zijn jouw keuze?

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
Gwaihir schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:51:
[...]

Nieuwsgierig wat je precies bedoelt. En die CT klemmen zijn jouw keuze?
Snap de vraag niet helemaal. maar in mijn geval heb ik beperkte ruimte om componenten te installeren. Dus met de https://shop.loxone.com/n...current-transformers-tree kan ik het beste uit de voeten, maar ja daar moeten dan nog wel CT klemmen bij. huisaansluiting is 25A, maar soms ga ik daar net overheen, dus volgende optie is 100A klemmen (dat is dan weer niet zo'n groot prijsverschil -> https://shop.loxone.com/n...nt-transformers-100a-16mm vs. https://shop.loxone.com/n...ent-transformers-25a-10mm )

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@HiBe Je wil de hoofdaansluiting meten en dat is 1-fase 25A?

De meter meet dat toch? Waarom gebruik je die gegevens niet (via de P1-poort)?
[Oh.. never mind.. had de bladzijde nog niet omgeslagen. Je hebt kennelijk nog een DSMR 4.2 meter.]

En waarom anders geen directe aansluiting? Die is 96 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 05-05-2026 21:30 ]


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
mgizmo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:07:
[...]


Jazeker.
Schiet me nog te binnen. Wellicht dat Shelly (https://www.shelly.com/pr...os=2&_fid=35dc9258d&_ss=c 63A max totaal. Dus wel van een andere orde dan die van Loxone) een optie is. Ik meen begrepen te hebben dat je in Shelly naar UDP ip:port kan sturen. Dan hoeft Loxone niet te pollen.

https://github.com/jannis...main/UDP/Virtual%20Inputs

HomeWizard heeft dit dan weer niet.
Volgens mij werkt de UDP route niet voor de nieuwste generatie (gen.3 en gen.4) producten. Die hebben die functionaliteit niet (meer). De oudere Shelly producten wel inderdaad…

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
JanHenk schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:37:
[...]


Volgens mij werkt de UDP route niet voor de nieuwste generatie (gen.3 en gen.4) producten. Die hebben die functionaliteit niet (meer). De oudere Shelly producten wel inderdaad…
Dank je. Kennelijk loop ik achter op dat front.

  • HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-06 16:46
HiBe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:10:
i.v.m. salderen wil ik een goede en snelle energiemeter, die van Loxone (energy meter tree 40mA) lijkt hiervoor het meest geschikt, maar wat is dat ding duur zeg (komt op bijna 300 euro met 100A CT klemmen). Iemand nog tips voor adressen met wat korting (mag ook via DM). of een alternatief wat ook snel kan reageren?
Ik heb zelf deze ( gelijksoortig, volgens mij is dit whitelabel, er zijn veel merken van ):
https://www.elektramat.nl...se-digitaal-mid-85008005/

3 stuks in totaal, lees ik uit met Wemos P1 shield boardjes, destijds gekocht bij/via enri.nl. Draait al 5 jaar stabiel, nooit wat mee van doen gehad :) met 2 van de boardjes lees ik de 3 MID meters uit op de puls en ook nog mijn P1 van Liander.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600


  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
HiBe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:10:
i.v.m. salderen wil ik een goede en snelle energiemeter, die van Loxone (energy meter tree 40mA) lijkt hiervoor het meest geschikt, maar wat is dat ding duur zeg (komt op bijna 300 euro met 100A CT klemmen). Iemand nog tips voor adressen met wat korting (mag ook via DM). of een alternatief wat ook snel kan reageren?
Ik gebruik er zelf van Eastron, vooral hun 1 fasige meters zijn lekker smal, bespaart plek in de kast. Ik heb zelf het SDM-120 Modbus en SDM-630 Modbus. Die SDM-630 staat ook gewoon op de loxone site... Let wel dat als je aant rondzoeken bent dat je verschillende modellen hebt van dezelfde meter die andere connectie mogelijkheden hebben.

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
Gwaihir schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:21:
@HiBe Je wil de hoofdaansluiting meten en dat is 1-fase 25A?

De meter meet dat toch? Waarom gebruik je die gegevens niet (via de P1-poort)?
[Oh.. never mind.. had de bladzijde nog niet omgeslagen. Je hebt kennelijk nog een DSMR 4.2 meter.]

En waarom anders geen directe aansluiting? Die is 96 euro.
ik heb 3 fase 25A aansluiting. ben geen fan van een in-line oplossing. De meter is er om te meten, niet om een extra "point of failure" te creëren.

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
mgizmo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:47:
[...]


Dank je. Kennelijk loop ik achter op dat front.
ik heb gisteren even een testopstelling met een Shelly 3EM-63T (https://www.shelly.com/pr...n3?variant=56273483268445) gemaakt, waarbij ik RPC over UDP heb gebruikt. Dit stuur 1 keer per minuut een update dus niet bruikbaar. De "oude" Shelly 3EM ondersteunde CoIoT en dat was wel snel, maar helaas is die support in de nieuwe modellen niet meer aanwezig.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
HiBe schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:35:
ik heb 3 fase 25A aansluiting.
Oh, wow, dat kleine ding kan inderdaad 3-fasen. Ik had geen idee!
(Maar wordt het dan met de CT-klemmen niet te krap?)
ben geen fan van een in-line oplossing. De meter is er om te meten, niet om een extra "point of failure" te creëren.
Punt van twijfel voor mij. Ik ga er toch vanuit dat zo'n ding intern óók een dikke draad met CT-klemmen is. En dat het dus wel heel gek moet gaan wil hij de stroom onderbreken.

Kennelijk ben ik niet de enige en mag jij daarom bij betalen voor je non-standaard keuze?
HiBe schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:39:
[...]


ik heb gisteren even een testopstelling met een Shelly 3EM-63T (https://www.shelly.com/pr...n3?variant=56273483268445) gemaakt, waarbij ik RPC over UDP heb gebruikt. Dit stuur 1 keer per minuut een update dus niet bruikbaar. De "oude" Shelly 3EM ondersteunde CoIoT en dat was wel snel, maar helaas is die support in de nieuwe modellen niet meer aanwezig.
Kun je hem elke seconde pollen? Ik heb een emulator van zo'n ding draaien. (Doet gen 3 na, dacht ik.) Die kan antwoord gegeven op een get..Status call uit Loxone (via UDP). Dus wellicht dat het device zelf ook best vaker wil antwoorden, op verkzoek?

[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 06-05-2026 12:06 ]


  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
HiBe schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:35:
[...]


ik heb 3 fase 25A aansluiting. ben geen fan van een in-line oplossing. De meter is er om te meten, niet om een extra "point of failure" te creëren.
Maakt niet veel uit, zelfs al werkt de meter niet meer (heb wel eens eentje gehad die kapot ging) blijft alles gewoon werken. De stroom blijft gaan, net zoals met jou CT klem oplossing. Tis niet dat het een zekering is.

Tis eerder een kwestie van de form factor.

[ Voor 4% gewijzigd door Pulse_ op 06-05-2026 12:01 ]


  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
Gwaihir schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Kun je hem elke seconden pollen? Ik heb een emulator van zo'n ding draaien. (Doet gen 3 na, dacht ik.) Die kan antwoord gegeven op een get..Status call uit Loxone (via UDP). Dus wellicht dat het device zelf ook best vaker wil antwoorden, op verkzoek?
dat is het proberen waard, dan zou ik dus elke seconde een trigger naar een UDP request moeten omzetten en kijken of ik dan een antwoord krijg waar ik iets mee kan... gaan we binnenkort eens proberen.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Pulse_ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:30:
[...]


Ik gebruik er zelf van Eastron, vooral hun 1 fasige meters zijn lekker smal, bespaart plek in de kast. Ik heb zelf het SDM-120 Modbus en SDM-630 Modbus. Die SDM-630 staat ook gewoon op de loxone site... Let wel dat als je aant rondzoeken bent dat je verschillende modellen hebt van dezelfde meter die andere connectie mogelijkheden hebben.
Klopt het dat de polling van Modus icm Loxone minimaal 5 seconden is?
Ik lees dat uit: https://api.library.loxone.com/downloader/file/756/EVExpert%20Wallbox%20Loxone%20integration.pdf

"Loxone has Modbus polling cycle limitation, minimum interval is 5 seconds. HTTP polling is limited to 10 seconds minimum. Therefore circuit breaker current rating can be exceeded for a small period of time."

Ik heb zelf de kast volhangen met meters met pulse, maar dat is een drama (op het punt van nauwkeurig willen meten) ;)

Loxone heeft voor de eigen meters het op minimaal 100ms gezet. Zit ongetwijfeld eigen belang bij, maar ik weet niet of de 5 seconden bijv een modbus beperking is qua drukte op de bus.

[ Voor 8% gewijzigd door mgizmo op 06-05-2026 12:43 ]


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@mgizmo Ik heb 'n modbus-TCP op 1s in gebruik.

Bij zowel modbus-RTU als -TCP staat 'Waardebereik 0,1...4095' (seconden) in de toelichtende tekst in de Config software. (Die 100ms dus.)

Je kunt 'n bus ongetwijfeld vullen, met uiteindelijk storingen tot gevolg. Maar juist een EV-lader kan best snel contact gebruiken. Jammer dat die niet zelfstandig updates stuurt, want er zal ook langere tijd niets veranderen, lijkt me.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Gebruiken jullie Loxone met de specifieke eigen producten ook als alarm(erings)systeem? Inbraak, maar bijv ook alarmering voor waterlekkage, teveel gebruik utility, brand/rook, e.d.?

  • amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:25
mgizmo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:05:
Gebruiken jullie Loxone met de specifieke eigen producten ook als alarm(erings)systeem? Inbraak, maar bijv ook alarmering voor waterlekkage, teveel gebruik utility, brand/rook, e.d.?
Ja, ik gebruik magneet inbouw contacten voor deuren en ramen (alarm). Loxone water detector bij de wasmachine. Metaal sensor op de watermeter (alarm bij veel gebruik). En ei rookmelders dmv relay (Ei128RBU). Allemaal aangesloten op een di extensie.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
amauer schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:47:
[...]

Ja, ik gebruik magneet inbouw contacten voor deuren en ramen (alarm). Loxone water detector bij de wasmachine. Metaal sensor op de watermeter (alarm bij veel gebruik). En ei rookmelders dmv relay (Ei128RBU). Allemaal aangesloten op een di extensie.
Thanks. Allemaal traditioneel bekabeld dus muv de Loxone water detector air.

Rookmelders zat ik naar te kijken om die uit de huidige (nieuw)bouw te koppelen, maar nog even en die moeten ook vervangen worden (zijn van 2017). Zou mooi zijn als dat een combi krijgt met bewegingssensor.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
mgizmo schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Thanks. Allemaal traditioneel bekabeld dus muv de Loxone water detector air.

Rookmelders zat ik naar te kijken om die uit de huidige (nieuw)bouw te koppelen, maar nog even en die moeten ook vervangen worden (zijn van 2017). Zou mooi zijn als dat een combi krijgt met bewegingssensor.
Blijkbaar (Oostenrijkse en Duitse kanalen melden het al) mag het bekend worden: er komt een combi van brand- en bewegingsmelder, zowel in air als in tree uitvoering.

  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
De combi is voor partners in preview beschikbaar, nog geen definitieve release bekend.

Verwacht overigens niet dat je veel goedkoper uit gaat komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkLnpVqtZMzMBeC6p-Dhpk34wW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVmPgnjhf8zzka8jQLrdG6eJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Pulse_ op 11-05-2026 15:36 ]


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En na 10 jaar? Hele ding in het oud vuil, of kan er een specifiek deel worden verwisseld?

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vandaag, wegens defecten, m'n eerste Stelventielen Gen 2 gemonteerd (air).

Design is niet meteen m'n smaak, maar ze ogen wel stukken beter dan een gen 1: solide, niet overdreven fors. Ook blij met de manier waarop ze op hun bevestigingsring gaan. Twijfel over de temperatuursensor: ik zie geen enkele opening die 'm wat luchtstroom biedt.

En: waar is de knop? Volgens spec en config zit er nog altijd een programmeerbare knop op. Ik wilde 'm graag gebruiken om een ventiel te wekken, maar kon 'm niet vinden. Bovendien is hij in die kinderkamer ook echt in gebruik: om van 'slaapkamer' enkele uren naar 'speelkamer' temperaturen te gaan.

  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gwaihir schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:53:
Vandaag, wegens defecten, m'n eerste Stelventielen Gen 2 gemonteerd (air).

Design is niet meteen m'n smaak, maar ze ogen wel stukken beter dan een gen 1: solide, niet overdreven fors. Ook blij met de manier waarop ze op hun bevestigingsring gaan. Twijfel over de temperatuursensor: ik zie geen enkele opening die 'm wat luchtstroom biedt.

En: waar is de knop? Volgens spec en config zit er nog altijd een programmeerbare knop op. Ik wilde 'm graag gebruiken om een ventiel te wekken, maar kon 'm niet vinden. Bovendien is hij in die kinderkamer ook echt in gebruik: om van 'slaapkamer' enkele uren naar 'speelkamer' temperaturen te gaan.
Ik heb er 16 in huis en ben prima tevreden over de temperatuur sensor. Die is overigens niet bruikbaar voor de kamer temperatuur als dat de bedoeling is, maar geeft een goede indicatie of er ook echt warm water door de leiding loopt.


De knop zit overigens hier: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q7Cu8ES83Y7q5EKQXSVuJHjWuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7Itu5avJdTgU7thN1TV5vBN.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JackBol schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:59:
Ik heb er 16 in huis en ben prima tevreden over de temperatuur sensor. Die is overigens niet bruikbaar voor de kamer temperatuur als dat de bedoeling is, maar geeft een goede indicatie of er ook echt warm water door de leiding loopt.
Eh.. het hangt wat af van de plaatsing van de radiator, maar in de meeste vertrekken is hij hier (stelventiel air gen 1) wel degelijk als prima sensor van de ruimtetemperatuur in gebruik. (Slecht in één geval heb ik een extra sensor moeten plaatsen, maar daar is de specifieke positie ook duidelijk de reden voor.) Hoop toch van harte dat dat zo gebleven is.

(Hij meet het wel snel wanneer hij warm wordt doordat ik 'm in mijn hand heb. Dus so far so good.)
De knop zit overigens hier: [Afbeelding]
Dank! Gevonden - en dat moet serieus echt in de info. Bij eentje kan ik 'm horen als ik op het midden van het batterijdeksel druk. Bij een andere niet - maar blijkt hij wel ook te werken.

  • JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 19:30

JHe

Zijn er mensen hier die hun Loxone laadpaal al hebben kunnen aanmelden voor ERE certificaten? Ik heb hier een mid gecertificeerde energiemeter in de Loxone laadpaal zitten.

  • Hanst1983
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36
Ik ben op zoek naar een functie die een 1 geeft als een ingang een minimale tijd 1 is. Dus geen vertraging.
Laatst kwam ik bij een functie de optie tegen volgens mij maar ik ben ze kwijt.

  • Hanst1983
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36
HiBe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:32:
ik gebruik de homewizard P1 meter, maar de "slimme meter" van de netbeheerder geeft 1 keer per 10 seconden een update, als ik die net gemist heb dan loop ik met loxone ~15 seconden achter. dan gaat het lastig worden om een beetje meet de vraag en het aanbod mee te bewegen (heb meerdere PV omvormers, EV, batterijen, quooker etc.) de reactietijd zou onder de 5 seconden moeten om het netjes te houden
Via chatgpt en de Loxone handleiding had ik binnen 3 pogingen een werkend programma laten coderen met uitlezing van de P1 actueel vermogen op een halve of 1 seconde sampletijd.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hanst1983 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:10:
Ik ben op zoek naar een functie die een 1 geeft als een ingang een minimale tijd 1 is.
Inschakelvertraging?

  • Hanst1983
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:36
Hanst1983 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Via chatgpt en de Loxone handleiding had ik binnen 3 pogingen een werkend programma laten coderen met uitlezing van de P1 actueel vermogen op een halve of 1 seconde sampletijd.
Hier is de code van het programmablock voor een homewizzard p1 meter uit te lezen op 0.5 tot 1 seconde = sleep waarde:

char *response;
char *p;
float power;

while(TRUE)
{
response = httpget("192.168.0.149","/api/v1/data");

if(response != NULL)
{
p = strstr(response,"\"active_power_w\":");

if(p != NULL)
{
power = batof(p + 17);

setoutput(0,power);
}

free(response);
}

sleep(1000);
}

  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
char *response;
char *p;
float power;

while (TRUE)
{
    response = httpget("192.168.0.149", "/api/v1/data");
    if (response != NULL)
    {
        p = strstr(response, "\"active_power_w\":");
        if (p != NULL)
        {
            power = batof(p + 17);
            setoutput(0, power);
        }
        free(response);
    }
    sleep(1000);
}
Mijn brein kon het niet laten :)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ben inmiddels ook naar config 17 trouwens. Heb 'n zware vroegah was alles beter vibe. De eerder al vernieuwde iconen gaven me al een Playmobil gevoel. (Als ik zo'n over-abstract icoon niet snel genoeg snap, helpt die associatie trouwens wel: denk aan hoe alles er in Playmobil uit ziet en dan is het...) De nieuwe felle kleurstelling maakt dat nog erger.

In het donkere thema vind ik bijv. de energiestroommeter er echt niet meer uit zien. En waarom zijn die fijne taartdiagrammen daar weg? Kan me niet voorstellen dat daar gedegen UX onderzoek onder zit. Is het schermruimte sparen? Juist die nieuwe 'bespaard' blokken bovenaan vind ik verspilling van mijn schermruimte. (Ze passen zich ook al niet aan de gebruikte eenheid aan; in W is er geen zinnige prijs en CO2 besparing in te stellen.)

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
Hanst1983 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Via chatgpt en de Loxone handleiding had ik binnen 3 pogingen een werkend programma laten coderen met uitlezing van de P1 actueel vermogen op een halve of 1 seconde sampletijd.
heb inmiddels ontdekt dat de P1 meter gewoon heel traag is... dus maar met CT spoelen aan de gang.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DSMR versie 4.x meters geven maar één telegram per 10 seconden af. Loop je daar tegenaan, @HiBe?

En mag je 'm dan evt. (nu / weldra) laten vervangen omdat hij toch nog op 2G probeert te communiceren?

  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
Ik gebruik de Air P1 meter van Loxone en die heeft ook maar een heel beperkte read speed. Als ik het goed heb is het snelste dat je hem kan zetten elke 5 seconden. Vervelend genoeg krijg ik nu in met energie meter een gek fenomeen dat mijn huis nu regelmatig magisch stroom aant opwekken is ipv dat het van mijn zonnepanelen komt. Geen idee hoe ik dat kan voorkomen.

Vroeger was dit ook een beetje maar niet in die maten dat ik het nu heb.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Lees je die PV wel snel uit dan, @Pulse_? Die staat bij mijn primaire PV dacht ik op 30s en dat geeft ook zo'n effect.

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
Gwaihir schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:36:
DSMR versie 4.x meters geven maar één telegram per 10 seconden af. Loop je daar tegenaan, @HiBe?

En mag je 'm dan evt. (nu / weldra) laten vervangen omdat hij toch nog op 2G probeert te communiceren?
gekke is dat ik een soort van DSMR 5 meter heb, maar een trage...landis+gyr e350 DSMR. volgens de fabrikant "De Landis+Gyr E350 slimme meter verzendt gegevens via de P1-poort elke seconde, maar de metingen worden meestal elke 10 seconden bijgewerkt. Dit betekent dat je mogelijk elke seconde een datagram ontvangt, maar niet altijd nieuwe meetgegevens."

  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HiBe schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:32:
[...]

gekke is dat ik een soort van DSMR 5 meter heb, maar een trage...landis+gyr e350 DSMR. volgens de fabrikant "De Landis+Gyr E350 slimme meter verzendt gegevens via de P1-poort elke seconde, maar de metingen worden meestal elke 10 seconden bijgewerkt. Dit betekent dat je mogelijk elke seconde een datagram ontvangt, maar niet altijd nieuwe meetgegevens."
Heb je een splitter? Als er meer dingen op de hangen schakelt die terug naar 10sec.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
HiBe schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:32:
[...]

gekke is dat ik een soort van DSMR 5 meter heb, maar een trage...landis+gyr e350 DSMR. volgens de fabrikant "De Landis+Gyr E350 slimme meter verzendt gegevens via de P1-poort elke seconde, maar de metingen worden meestal elke 10 seconden bijgewerkt. Dit betekent dat je mogelijk elke seconde een datagram ontvangt, maar niet altijd nieuwe meetgegevens."
Ja, de beruchte E350. Ze “voldoen” aan DSMR5 spec, maar je hebt er niks aan. Ik zou een losse kWh-meter plaatsen dan…

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En laat nou net in dat ding, als ik het goed begrijp, de 2G module zo voor een 4G module verwisseld te kunnen worden... Kom je er nooit vanaf!

  • MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:40
mgizmo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:26:
[...]


Ik heb het zelf nog niet getest, maar het antwoord van je vraag zou "ja" moeten zijn, zolang het maar verschillende Spotify accounts zijn.


[...]


Mijn ervaring zal ik nog delen. Tijdens de training ging het prima. Maar nu met mijn MS compact, paar satellite Master speaker, Install 7 Master speaker en de wireless kan ik goed gaan testen.


[...]


De trainingsruimte in Amsterdam bevat veel Install 710's in het plafond, tweetal in "opbouwbehuizing", Master en allemaal geschakeld Clients. Cursisten zelf krijgen een Audioserver met een Satellite Master tijdens de training. De trainingsruimte (en overige ruimtes) was ik zeer van onder de indruk qua volume en klank, maar ik ben geen audiofiel. Ik gebruik 4x Sonos ones in de woonkamer en 4 in de keuken. De Satellite zelf was ik ook onder de indruk, is natuurlijk niet die 10's.


[...]


Yep springen in het diepe of bij andere kijken die het hebben (klanten, partners, loxone amsterdam)?
Heb je intussen al meer ervaring met de speakers? Ben benieuwd aangezien ik eerstdaags zelf de keuze moet maken

  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
Gwaihir schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:52:
Lees je die PV wel snel uit dan, @Pulse_? Die staat bij mijn primaire PV dacht ik op 30s en dat geeft ook zo'n effect.
Klopt, die refresh staat sneller. Er zijn dan ook correctie systemen. De PV zijn huidige opbrengst is berekend op basis van amperage en voltage en is bij benadering correct. Tegelijk wordt er ook van de meter van de omvormer het totaal aan opbrengst doorgestuurd dus de dag totalen zijn altijd correct.

Zelfde met de P1 meter die geef huidige flow door en dan ook periodiek zijn effectieve totalen. De overschot van het huis is dus een beetje een zooitje van misrekeningen. Ik zou gewoon willen kunnen zeggen nee opbrengst is niet mogelijk, dat zou al een fout minder zijn. Ik heb het gevoel dat je dat wel kan doen bij de gewone meter blokken maar niet bij het 'overige' berekende deel.

Voor de sturing maakt het eingelijk heel bal uit. Je moet toch een beetje een buffer nemen en op basis daarvan schakelen maar voor de dag totalen en grafieken is het raar.

Gisteren is mijn huis der dus in geslaagt om 2.3 kW/h op te wekken door magie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZO1Fro6jUDh_V5oCtg5vZBYFaM0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zDVtYXU1MPCZVLAKoMCP2HjO.png?f=user_large

Als ik dan even reken:
  • Opbrengst: PV 39.2 - teruglevering 27 = 12.2 aan eigen verbruik.
  • Gemeten verbruik: 4.6 + 1 +9.5 = 15.1
  • Totaal Other zou moeten zijn: eigen verbruik (12.2) + net afname (9.4) - gemeten verbruik (15.1) = 6.5
Dat ligt dus relatief dicht bij tel gewoon geen opbrengt in die Other categorie }:O

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb dit ook, maar niet zo “extreem”. 1 of 1,5 kWh op maandbasis als teruglevering bij other. Ik begrijp eigenlijk niet waarom… Saldeer dat dan gewoon toch?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
JackBol schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Heb je een splitter? Als er meer dingen op de hangen schakelt die terug naar 10sec.
ik heb een splitter, en daar ga ik ook niet vanaf komen denk ik.

  • HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-06 17:28
Gwaihir schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
En laat nou net in dat ding, als ik het goed begrijp, de 2G module zo voor een 4G module verwisseld te kunnen worden... Kom je er nooit vanaf!
helaas. Maar de CT meter van Loxone is onderweg, we gaan er gewoon omheen werken... het is niet anders

  • lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 20:00
Setup :
P1 : TTL/USB op de Loxberry RPi4 - custom python script wat het tot de MiniServer pusht.
Kernzaken via UDP (refresh is on change, max 1sec).
ALLE randzaken via MQTT. (water-, gas,-tellerstanden, kwartiergemiddeldes....)

PV : via Modbus, Refresh rate eveneens 1sec

Heb het zo snel staan, omwille van vlotte respons naar injectielimitering en PV-overschot verbruiks automatisaties.

Had vorige maand ook ongeveer 2.5kW productie via 'other'. Simpelweg omwille van de grotendeels zigbee smartplugs die 'other' bepalen, die staan max per 10sec te signaleren.

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Pulse_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:23:
Gisteren is mijn huis der dus in geslaagt om 2.3 kW/h op te wekken door magie
Hmm.. hoewel ik dus nog wel iets te verbeteren weet, zit ik juist al lager dan de anderen die hierop reageerden: 0,36 kWh voor de maand mei.

Jij zit dus wel echt hoog, @Pulse_.

  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
Gwaihir schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Hmm.. hoewel ik dus nog wel iets te verbeteren weet, zit ik juist al lager dan de anderen die hierop reageerden: 0,36 kWh voor de maand mei.

Jij zit dus wel echt hoog, @Pulse_.
Heb dan ook gewoon een heel magisch huis 8)7

Voor mei hebben mijn panelen 1.19MWh opgebracht en het huis155.2 kWh uit de ether gecreeert

[ Voor 12% gewijzigd door Pulse_ op 01-06-2026 17:40 ]


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
MrN86 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 00:00:
[...]

Heb je intussen al meer ervaring met de speakers? Ben benieuwd aangezien ik eerstdaags zelf de keuze moet maken
Schaam :F De satellite speakers zitten nog in doos. Ik heb nu alleen de wireless speaker in gebruik. Afgelopen vrijdag wel tree kabel doos besteld om verder te kunnen. Ik word een beetje gek van die quick fix installaties van me. Zodra ik deze week de kabel binnen heb (pakketten liggen nog ergens bij UPS in Duitsland), zal ik de twee kamers en tuin bekabellen.

Spotify Connect werkt in ieder geval top met de wireless speaker.

Jij geen ervaring met lox audio @Pulse_ (gezien je screenshot plaatste van de combi brandmelder en bewegingsmelder ga ik er vanuit dat je partner bent) ?

[ Voor 10% gewijzigd door mgizmo op 01-06-2026 18:36 ]


  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
mgizmo schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Jij geen ervaring met lox audio @Pulse_ (gezien je screenshot plaatste van de combi brandmelder en bewegingsmelder ga ik er vanuit dat je partner bent) ?
Klopt helemaal dat ik partner ben, echter buiten de opleiding om geen ervaring met de audio oplossingen. Heb ook geen audio server en nog maar net mijn v1 miniserver geupgrade naar de v2.

If nothing else lijkt het wel dat ze comitted zijn om op lange termijn hun audio oplossing te ondersteunen.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Pulse_ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:18:
[...]

If nothing else lijkt het wel dat ze comitted zijn om op lange termijn hun audio oplossing te ondersteunen.
Ja die indruk heb ik ook. Ze positioneren het alleen anders dan bijv Sonos waar de focus op consumenten ligt, maar zakelijk ook gebruikt wordt. Loxone precies andersom krijg ik meer de indruk, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het budget van de klant. :)

@MrN86 geef me een paar dagen nadat ik de kabel heb ontvangen. ;)

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Maar indien je een family abonnement hebt van Spotify, kan je toch wel gewoon verschillende streams in verschillende zones afspelen?
Vandaag een Satellite master aangesloten. Wireless speaker had ik reeds aangesloten.
Het was een inkoppertje op je vraag eigenlijk, want in de config help staat:
code:
1
2
3
De integratie met Spotify maakt het afspelen van Spotify-muziek of afspeellijsten mogelijk. Een Spotify Premium-account is vereist.
Eén Premium-account ondersteunt een enkele stream naar één of meerdere zones tegelijk, met behulp van Vaste of Dynamische Groepen.
Om verschillende inhoud tegelijkertijd naar meerdere zones te streamen, zijn meerdere Premium-accounts vereist. Deze hoeven geen onderdeel te zijn van een Familieplan.
Een family abo is een administratieve aangelegenheid. Er zijn meerdere accounts die onder een family hangen. Deze administratie is voor de werking van Spotify niet relevant. Ook niet in Loxone en gedraagt zich net als met Sonos:

- Bundelen van zones om 1 stream te syncen gaat met 1 spotify account
- Verschillende zones verschillende muziek afspelen moet met dezelfde hoeveelheid Spotify accounts
- Het gebruiken van 1 Spotify account om verschillende streams tegelijk af te spelen kan niet. Dat kan ook niet met andere apparaten. Ik heb wel eens mijn Spotify accountgegevens gegeven aan mijn zwager. Dan kon het gebeuren dat ik thuis muziek aan het afspelen was en die stopte ineens omdat hij onder mijn account muziek op zijn mobiel aanzette.

In Loxone kan ik nu bevestigen dat bovenstaande zo werkt en dat de accounts ook per "Audio Player" moet worden ingesteld. In de Loxone app moet je via instellingen dan ook één of meerdere Spotify accounts toevoegen. In Sonos doe je dat éénmalig en kunnen alle zones/speakers gebruik maken van de account instellingen. Bij Loxone kun je per "Audio Player" verschillende Spotify accounts geconfigureerd hebben, dezelfde of anderen.

Wat ik nog even niet kan testen is Spotify Connect. Je zou alle "Audio Players" moeten zien, maar omdat mijn miniserver in een aparte vlan zit, krijg ik die niet te zien in mijn Spotify app op mobiel of laptop, want die zitten in een andere VLAN.

Edit: Dat blijkt dus niet zo te werken (ondanks dat Spotify in de help aangeeft "zelfde wifi"). Audio Player is ingelogd met de Spotify account en wordt zichtbaar in bijv de Spotify app op de iPhone. Ik krijg alleen de player "ineens" te zien als deze muziek via de Loxone app (met dezelfde Spotify account) aan het spelen is.
MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Verder wou ik eens peilen hoe tevreden jullie zijn van de Audioserver?
Ik kan die vraag dus eigenlijk alleen nu beantwoorden met de Wireless Speaker. Komende week zal ik de speakers op de juiste plek installeren. Ik heb nu even over mijn vloer tree kabel lopen naar de speakers in een test opstelling. Wil je wat getest hebben, laat maar weten.
MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Ik moet nu voor mijn nieuwbouw de keuze maken. We willen in ceiling speakers gebruiken met als doelstelling muziek luisteren op de achtergrond en soms als ik alleen thuis ben mag de muziek wat harder knallen. Op papier lijkt de RMS van de Audioserver vrij laag te zijn. Concreet twijfel ik nog tussen het gebruik van verschillende Sonos Amps met de Audioserver. Ben benieuwd naar de ervaring met de Audioserver. Hebben jullie de kwaliteit en power output al als een probleem ervaren?
Ik ga hier helaas zelf geen antwoord op kunnen geven (allemaal tree turbo speakers hier + wireless) ? Zijn anderen die wel de audioserver gebruiken met passieve speakers?
MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Als ik voor Loxone kies, is er nog de mogelijkheid om hun Master/Client speakers te gebruiken. Wat betreft bekabeling heel makkelijk maar je zit dan wel voor altijd vast aan deze technologie. Wat denken jullie?
Voor mij was Spotify Connect relevant, omdat mijn dochters eigen iphones hebben en ik denk, net als ik, dat ze liever de Spotify app willen gebruiken. Maar volgens mij ligt de keuze voor Spotify connect dus niet bij de Master/client speakers, maar de Spotify Connect instelling in iedere audioplayer of dat nu gekoppeld is aan een audioplayer/stereo extensions of master/client speakers. Bluetooth kan wellicht nuttig zijn voor mijn dochters voor andere mobiele apps.
Master/client speakers zijn denk ik dan vooral relevant voor de installatietijd van de bedrading, lengte ervan en bluetooth.
Bluetooth is alleen op de Master. De Clients kunnen alleen de stream van de Master overnemen, geen eigen stream. Clients kunnen wel qua volume apart ingesteld worden.

Heb je al een keuze gemaakt? (gezien je post van maart is) Je kunt natuurlijk prima flexibel zijn met de speakertechniek door te installeren alsof het passieve speakers zijn: dus In-ceiling alle buizen naar een centraal punt laten brengen, ipv te koppelen van box naar box, want dan beslis je eigenlijk al de inrichting.
MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Tot slot. Gebruikt er iemand van jullie Sonos4Loxone? Werk dit goed?
Geconfigureerd, niet meer naar gekeken verder. Voelt voor mij als een hobby project. Leuk toen ik nog "jong" was, maar voor mij moet het eenvoudig zijn qua installatie, eenduidig, en dat is wel de kracht van Loxone zelf. Ik prik de Sattelite master erin, ga naar de Loxone config en vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 05-06-2026 20:11 ]


  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MrN86 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:07:
Ik moet nu voor mijn nieuwbouw de keuze maken. We willen in ceiling speakers gebruiken met als doelstelling muziek luisteren op de achtergrond en soms als ik alleen thuis ben mag de muziek wat harder knallen. Op papier lijkt de RMS van de Audioserver vrij laag te zijn. Concreet twijfel ik nog tussen het gebruik van verschillende Sonos Amps met de Audioserver. Ben benieuwd naar de ervaring met de Audioserver. Hebben jullie de kwaliteit en power output al als een probleem ervaren?
Ik heb de paarse audioserver met 2x de 200097 speaker, dat is volgens mij de voorloper van de Install Speaker 7. Deze speakers hangen in de leefkeuken van +/- 120 kuub. Achtermuziek is top, en als je een feestje hebt kan de muziek best hard. Het is geen disco natuurlijk, maar wel hard zat dat je bij elkaar in de oren moet schreeuwen om elkaar te verstaan 😅

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
mgizmo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:46:
[...]
Wat ik nog even niet kan testen is Spotify Connect. Je zou alle "Audio Players" moeten zien, maar omdat mijn miniserver in een aparte vlan zit, krijg ik die niet te zien in mijn Spotify app op mobiel of laptop, want die zitten in een andere VLAN.

Edit: Dat blijkt dus niet zo te werken (ondanks dat Spotify in de help aangeeft "zelfde wifi"). Audio Player is ingelogd met de Spotify account en wordt zichtbaar in bijv de Spotify app op de iPhone. Ik krijg alleen de player "ineens" te zien als deze muziek via de Loxone app (met dezelfde Spotify account) aan het spelen is.
Ik kan bovenstaande post helaas niet meer aanpassen. Beide klopt (ondanks doorstrepen). Als een Spotify player (laptop, mobiel, loxone, ed.) een nummer aan het afspelen is of pauzeren, dan is dat direct te zien op de Spotify client. Daar hoeven ze niet voor in hetzelfde netwerk te zitten (uiteraard wel zelfde Spotify account). Remote control werkt dan.

Alleen als een player niet aan het spelen is, dan is voor het zien van en kiezen van een beschikbare "idle" player wel noodzakelijk dat m(ulticast)dns wel werkt. In Spotify help staat dan "zelfde wifi", maar als een router het mdns verkeer doorzet naar het andere vlan, gaat het gewoon werken. Dat had ik aangezet in mijn Unifi omgeving, maar bleek nog niet te werken. Bleek uiteindelijk dat één van mijn switches (niet ubiquiti) de setting "Block Unknown Multicast Address" aan stond.

Nu zie ik alle "Audio Players" die geconfigureerd zijn in Loxone (met verbonden speakers) netjes in mijn Spotify app staan. Ook de Sonos zones, wat ik niet wist dat Sonos dit ondersteunde (ik dacht dat ze deze functie blokkeerde) :D :+

  • MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:40
Wat gebruik ik nu het best voor de bekabeling van een nieuwbouwwoning voor de aanwezigheidsmelders?

CAT7? CAT6? Buskabel (2x2x0,8)?

  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
MrN86 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:55:
Wat gebruik ik nu het best voor de bekabeling van een nieuwbouwwoning voor de aanwezigheidsmelders?

CAT7? CAT6? Buskabel (2x2x0,8)?
Loxone raad aan CAT7 te gebruiken, uiteraard met een vaste kern. Welk cijfertje er achter staat maakt eigenlijk niet veel uit, tis niet dat daar geweldige snelheden over gaan. De redenering is vooral de bestendigheid tegen storing van de twisted pair. Waarom ze specifiek CAT7 aanraden geen idee want voor een eengezinswoning is dat zelfs voor je netwerk totaal overbodig.

Nu is heb in mijn woning overal svv 0.8 gebruikt voor de sturing gezien ik dat prettiger werken vind dan een CAT kabel aan de uiteindes, het gaat ook over relatief korte runs en geen grote stoor zenders. Echter als je de richtlijnen volgt pak je eender welke CAT kabel met solide kern die je kan vinden. Als je voor een goede prijs CAT7 vind, why not. Gewoon rekening mee houden dat als je er connectors wil op zetten voor je netwerk je de juiste koopt, die kabels zijn ook wat dikker.

  • florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:49

florholvoet

aka F0x.be

Ik heb gekozen voor EIB kabel en dat was heerlijk om aan te sluiten. De iets dikkere kern is handig, plooit niet. En je hebt geen aders op overschot (kan ook een nadeel zijn als je flexibiliteit wilt).

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be


  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MrN86 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:55:
Wat gebruik ik nu het best voor de bekabeling van een nieuwbouwwoning voor de aanwezigheidsmelders?

CAT7? CAT6? Buskabel (2x2x0,8)?
Als je veel "hoog vermogen" dingen aansluit (voornamelijk spots) moet je er wel rekening mee houden dat CAT7 niet veel vermogen kan leveren.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
JackBol schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Als je veel "hoog vermogen" dingen aansluit (voornamelijk spots) moet je er wel rekening mee houden dat CAT7 niet veel vermogen kan leveren.
Voor spots zou ik dan ook gewoon 1.5mm2 standaard kabel leggen. Voor wat ledstrips kan je wel weg geraken met een CAT kabel maar voor echt hoofdverlichting zou ik gaan voor standaard bekabeling of de loxone tree kabel als je wilt gaan combineren.

  • MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:40
Dan lijkt het mij veiligheidshalve gewoon het best om CAT7 gebruiken. Bij eventuele problemen kunnen ze zich bij Loxone dan niet wegsteken achter het feit dat het aan een foute kabel ligt.

  • J_aba
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:49
Hier ook alles CAT7 gestoken, en de 'bus' gemaakt centraal in de kast, je steekt wel wat km's extra aan kabel in je huis, maar de vrijheid en de opties die je hebt naar de toekomst toe zijn het mij wel waard.

Een huis bouw je ook voor de volgende generaties en je weet niet wat de toekomst brengt, mss willen we wel terug naar gewone drukknoppen,...

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gebruikt er iemand de 24v dimmers van Loxone? Deze werken volgens de specificaties allemaal op 123Hz PWM-dimming. Nu begrijp ik dat dat “aan de lage kant” is voor PWM LED. Wat is jullie ervaring ermee?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • JHe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 19:30

JHe

JanHenk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:30:
Gebruikt er iemand de 24v dimmers van Loxone? Deze werken volgens de specificaties allemaal op 123Hz PWM-dimming. Nu begrijp ik dat dat “aan de lage kant” is voor PWM LED. Wat is jullie ervaring ermee?
Mijn ogen hebben er geen last van, maar als je een filmpje maakt met de telefoon dan kun je die lage frequentie duidelijk zien op film.

  • K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:43

K!K

JHe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:13:
[...]

Mijn ogen hebben er geen last van, maar als je een filmpje maakt met de telefoon dan kun je die lage frequentie duidelijk zien op film.
Sluit ik me volledig bij aan, ik heb er met het oog nooit last van ook niet als ik er uren inzit, of naar kijk. Op een camera is het inderdaad te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door K!K op 11-06-2026 08:34 ]


  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@JHe @K!K Bedankt voor de reactie.

Wat moet ik me bij dat filmen / camera voorstellen? Dat als het donker is en je maakt een filmpje in huis (willekeurig, van de kinderen bijvoorbeeld) dat het resultaat niet aan te zien is?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@JanHenk wat je zegt. Of je zit in een teams call en hebt een ledstrip achter je, flikkert enorm. Ik gebruik een ledstrip achter me voor wat extra licht, moet ik altijd uit zetten tijdens een call

  • lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 20:00
Ik heb een air rgbw in mijn badkamer spiegelkast. 12v Voeding en cct strips origineel gelaten. De offline controller vervangen. Dat flikkert. Valt op tijdens scheren etc. Typisch in de hoek van je ogen. Beetje afhankelijk van warm/koud en dim stand. Elders heb 400hz dmx en zigbee. Die zijn steady. Dus eventueel is het een uitzondering. Maar ben er niet wild van. En staat al lang op de planning het te vervangen.

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg :) Het grappige is dat Loxone's eigen LED Spots wel "gewoon" 400Hz PWM doen, dat scheelt al behoorlijk lijkt me. En daarom vind ik het ook typisch dat die 24v dimmers dat dan niet zijn. Zo moeilijk kan het niet zijn om die dingen van een iets betere chip te voorzien.

Ben bezig met plannen van een nieuwbouwwoning en verlichting is natuurlijk één van de belangrijkste onderwerpen. Zijn meerdere routes te volgen, waarbij 24v LED met dimmer centraal best wel aantrekkelijk is in mijn optiek. Anders wordt het alweer iets als DALI of DMX.

Als jullie nieuw zouden bouwen, wat zou dan de voorkeur hebben? Ik ben geen armatuur snob maar een beetje CRI en tunable white lijkt me wel fijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
JanHenk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:26:
Bedankt voor de uitleg :) Het grappige is dat Loxone's eigen LED Spots wel "gewoon" 400Hz PWM doen, dat scheelt al behoorlijk lijkt me. En daarom vind ik het ook typisch dat die 24v dimmers dat dan niet zijn. Zo moeilijk kan het niet zijn om die dingen van een iets betere chip te voorzien.

Ben bezig met plannen van een nieuwbouwwoning en verlichting is natuurlijk één van de belangrijkste onderwerpen. Zijn meerdere routes te volgen, waarbij 24v LED met dimmer centraal best wel aantrekkelijk is in mijn optiek. Anders wordt het alweer iets als DALI of DMX.

Als jullie nieuw zouden bouwen, wat zou dan de voorkeur hebben? Ik ben geen armatuur snob maar een beetje CRI en tunable white lijkt me wel fijn.
Probleem is denk ik dat iedereen anders gaat reageren, want er zullen maar een paar zijn die alle technieken wel toegepast hebben om daardoor een volledig beeld te kunnen geven.

Het is lastig als een home automation product de vrijheid geeft om de technieken en producten te kiezen, zeker als het gericht is op consumenten. Daar zijn andere eisen veelal van toepassing. Loxone is denk ik één van de weinigen die ook over de inrichting te contacten zijn/support te vragen is. Het gevolg daarvan is dat ze het uitgangspunt hebben dat hun producten voldoen aan veel business cases.

Ik persoonlijk ben 7 jaar geleden gestart met een miniserver (in het vorige huis zat ik met X10, A10, zigbee, homeseer, e.d.) en had voor DALI gekozen (trimless spots). Tree was in 2016 geïntroduceerd. Ik durfde het nog niet aan, omdat ik ook niet zeker was over Loxone, en dat was met name om het kostenaspect.

Nu na 7 jaar vind ik dat mijn 32 DALI spots perfect werken met de DALI extension. Geen enkele verstoring gehad. Zou ik er weer voor kiezen? Ja het werkt gewoon. Maar sinds een jaartje ook RGBWW tree modules hangen met 24v spots in mijn overkapping, E27 bolletjes boven het kookeiland en eettafel. Die laatste twee plekken waren daarvoor 230V met de Dimmer extension (wat ik niet aanraad). Net als met de DALI spots, zijn de 24V E27 bolletjes duur in totaal, maar ook dat werkt gewoon. Jullie hebben het nu over de frequentie van flikkeren. Had ik nog niet opgemerkt op video's waar de eettafel en keukeneiland te zien zijn. Zojuist gelijk gekeken en inderdaad, het is te zien op het beeld. Dat zie ik dan weer niet met mijn DALI spots.

Het zet mij nu ook wel aan het denken, want ik heb op zolder twee kinderkamers, incl badkamer en overloop waarvoor ik RGBWW tree extensions heb aangeschaft en wil uitrusten met 24v spots (zoals Emilum, https://shop.emilum.com/en/24v-spots).

Gaat het gemak van Loxone (tree, bekabeling, config) dan boven andere technieken..... prive als techneut zou ik zeggen van niet, als consument die eenvoud en support verwacht, wel. En verkoopbaarheid van de woning reken ik dan ook mee. Niet in de markt waar huizen verkocht wordt met biedingen, maar als het slechter gaat... zou een woning traditioneel ingericht met 230v stroomlijnen sneller verkopen, dan een huis is ingericht met 24v spots op een home automation product, als de woningmarkt een dip heeft.

Allemaal afwegingen die denk ik ook de "voorkeur" verschillend maken voor iedereen.

[ Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 11-06-2026 15:44 ]


  • MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:40
JanHenk schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:26:
Bedankt voor de uitleg :) Het grappige is dat Loxone's eigen LED Spots wel "gewoon" 400Hz PWM doen, dat scheelt al behoorlijk lijkt me. En daarom vind ik het ook typisch dat die 24v dimmers dat dan niet zijn. Zo moeilijk kan het niet zijn om die dingen van een iets betere chip te voorzien.

Ben bezig met plannen van een nieuwbouwwoning en verlichting is natuurlijk één van de belangrijkste onderwerpen. Zijn meerdere routes te volgen, waarbij 24v LED met dimmer centraal best wel aantrekkelijk is in mijn optiek. Anders wordt het alweer iets als DALI of DMX.

Als jullie nieuw zouden bouwen, wat zou dan de voorkeur hebben? Ik ben geen armatuur snob maar een beetje CRI en tunable white lijkt me wel fijn.
Ik ben ook met mijn nieuwbouw bezig en was van plan om de rgbw dimmers te gebruiken samen met tunable minalox 24v gu10 spots (Demo). Dan kan ik zelf eigen armaturen kiezen.

Die info over de 123Hz PWM frequentie is nieuw voor mij. Merk je daar met het blote oog iets van?

  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
MrN86 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 02:25:
[...]


Ik ben ook met mijn nieuwbouw bezig en was van plan om de rgbw dimmers te gebruiken samen met tunable minalox 24v gu10 spots (Demo). Dan kan ik zelf eigen armaturen kiezen.

Die info over de 123Hz PWM frequentie is nieuw voor mij. Merk je daar met het blote oog iets van?
Ik merk er niets van, gans de living hangt vol met sfeer leds onder de kast.

Verder moet ik zeggen dat ik ondertussen 10jaar geleden nog zo weinig keuze had in 24v verlichting. Had mijn leven veel makkelijker gemaakt en dan had ik ook bepaalde andere verlichting op mijn 24v backup kunnen hangen.

Als mijn todo lijstje ooit nog eens voldoende slinkt ga ik proberen een aantal van mijn huidige 220v gevoede leds armaturen om te bouwen zodat ik ze rechtstreeks met 24v kan voeden. Een ander punt is dat ik armaturen met vervangbare spots had moeten nemen voor de inbouw spots. Als er nu (hopelijk nog lang niet) eentje sneuvelt zit ik daar met mijn ingeplijsterde armaturen waarvan de spot bij het armatuur kwam.

Nu ja dat heb je bij een bouw altijd 100 dingen waarover je moet beslissen en zeker als het de eerste keer is is er veel dat je niet weet.

  • MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:40
Pulse_ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Ik merk er niets van, gans de living hangt vol met sfeer leds onder de kast.

Verder moet ik zeggen dat ik ondertussen 10jaar geleden nog zo weinig keuze had in 24v verlichting. Had mijn leven veel makkelijker gemaakt en dan had ik ook bepaalde andere verlichting op mijn 24v backup kunnen hangen.

Als mijn todo lijstje ooit nog eens voldoende slinkt ga ik proberen een aantal van mijn huidige 220v gevoede leds armaturen om te bouwen zodat ik ze rechtstreeks met 24v kan voeden. Een ander punt is dat ik armaturen met vervangbare spots had moeten nemen voor de inbouw spots. Als er nu (hopelijk nog lang niet) eentje sneuvelt zit ik daar met mijn ingeplijsterde armaturen waarvan de spot bij het armatuur kwam.

Nu ja dat heb je bij een bouw altijd 100 dingen waarover je moet beslissen en zeker als het de eerste keer is is er veel dat je niet weet.
Heel erg bedankt!

ik ga gewoon bij mijn keuze van rgbw dimmers blijven. Werkt erg makkelijk en lijkt me prijs/kwaliteit echt wel de beste oplossing.

Als je voor DALI kiest, lopen de kosten snel hoog op want dan werk je met met constant current spots denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door MrN86 op 12-06-2026 10:47 ]


  • Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-06 09:23
Er zijn mogelijkheden voor partners om de pwm frequentie van deze dimmers aan te passen en volgens mij doen ze max 1000Hz. Garantie vervalt wel als je gaat rommelen in deze settings hebben ze mij verteld.

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Raies Oké, zou dat dan ook ten koste van de dimresolutie gaan?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Even de datasheets erbij gepakt:Die laatste is direct aangestuurd, wat de 123...400Hz vermelding waarschijnlijk verklaart. Maar in dezelfde datasheet vermeld Loxone ook de RGBWW extension te gebruiken.
Raies schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:20:
Er zijn mogelijkheden voor partners om de pwm frequentie van deze dimmers aan te passen en volgens mij doen ze max 1000Hz. Garantie vervalt wel als je gaat rommelen in deze settings hebben ze mij verteld.
Dit is mij niet bekend. Ik ga dit navragen en kom erop terug.

  • Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06 20:42
Hoe koppel je shelly plug m met loxone?

Ik krijg het niet in orde. Is er een beschrijving die iemand kan delen?

  • MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:40
Raies schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:20:
Er zijn mogelijkheden voor partners om de pwm frequentie van deze dimmers aan te passen en volgens mij doen ze max 1000Hz. Garantie vervalt wel als je gaat rommelen in deze settings hebben ze mij verteld.
Kan je dit dan binnen de Loxone config aanpassen?

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Wiely schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:30:
Hoe koppel je shelly plug m met loxone?

Ik krijg het niet in orde. Is er een beschrijving die iemand kan delen?
Ik heb geen specifiek, maar wat krijg je niet in orde? Instellen van de Shelly? Config Loxone? (https://library.loxone.co...lus-plug-us-1107/overview als voorbeeld)

  • donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:23
MrN86 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 02:25:
[...]


Ik ben ook met mijn nieuwbouw bezig en was van plan om de rgbw dimmers te gebruiken samen met tunable minalox 24v gu10 spots (Demo). Dan kan ik zelf eigen armaturen kiezen.

Die info over de 123Hz PWM frequentie is nieuw voor mij. Merk je daar met het blote oog iets van?
Het zou ook kunnen dat die minilox spots een eigen ingebouwde dimmer hebben.

Ik denk dat ik er ook enkele heb en deze reageren trager dan een normale LED strip, waardoor ik denk dat deze hiervoor logica ingebouwde heeft.

  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wiely schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:30:
Hoe koppel je shelly plug m met loxone?

Ik krijg het niet in orde. Is er een beschrijving die iemand kan delen?
Voor dit soort dingen maak ik altijd een virtueel object die ik in sync probeer te houden met het apparaat. In dit geval dus een switch.

Je kan een virtual output maken die de plug aan/uit schakelt (http://<PLUG_IP>/rpc/Switch.Set?id=0&on=true|false").

Daarnaast wil je een callback instellen die bij het schakelen van de plug door een extern event (shelly app, knopje op de plug) de status teruggeeft aan de miniserver middels een webhook.
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
curl -X POST http://<PLUG_IP>/rpc/Webhook.Create \
  -H "Content-Type: application/json" \
  -d '{
    "cid": 0,
    "enable": true,
    "event": "switch.on",
    "urls": ["http://<USER>:<PW>@<MINISERVER_IP>/jdev/sps/io/<NAAM_SWITCH>/On"]
  }'

curl -X POST http://<PLUG_IP>/rpc/Webhook.Create \
  -H "Content-Type: application/json" \
  -d '{
    "cid": 0,
    "enable": true,
    "event": "switch.off",
    "urls": ["http://<USER>:<PW>@<MINISERVER_IP>/jdev/sps/io/<NAAM_SWITCH>/Off"]
  }'

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Raies schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:20:
Er zijn mogelijkheden voor partners om de pwm frequentie van deze dimmers aan te passen en volgens mij doen ze max 1000Hz. Garantie vervalt wel als je gaat rommelen in deze settings hebben ze mij verteld.
Loxone heeft aan mij teruggekoppeld dat dit niet kan. Heb je meer details?

  • GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 15:48

GigaTexel_BE

AMD MP²

MrN86 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 02:25:
[...]


Ik ben ook met mijn nieuwbouw bezig en was van plan om de rgbw dimmers te gebruiken samen met tunable minalox 24v gu10 spots (Demo). Dan kan ik zelf eigen armaturen kiezen.

Die info over de 123Hz PWM frequentie is nieuw voor mij. Merk je daar met het blote oog iets van?
Hier gekozen voor alles via DALI en 25 centrale dimmers.

Aanbod aan echt goeie 24VDC lampen is niet echt groot en de meeste mooie armaturen hebben altijd ingebouwde vaste LED's ipv verwisselbare GU10-achtige lampen.

Als je dan in het segment van armaturen met vaste LED zit, beland je vaak bij DALI, DMX of fase-aansturing. Dat laatste kost een fortuin met Loxone Dimmers als je zoals ik 40+ lichtkringen hebt.

Siesteem Spekkies!


  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

GigaTexel_BE schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Hier gekozen voor alles via DALI en 25 centrale dimmers.

Aanbod aan echt goeie 24VDC lampen is niet echt groot en de meeste mooie armaturen hebben altijd ingebouwde vaste LED's ipv verwisselbare GU10-achtige lampen.

Als je dan in het segment van armaturen met vaste LED zit, beland je vaak bij DALI, DMX of fase-aansturing. Dat laatste kost een fortuin met Loxone Dimmers als je zoals ik 40+ lichtkringen hebt.
Ik heb op sommige plekken Loxone spots hangen omdat dat voordat ik goed bekend was met Loxone voorkeur had vanwege de verwachting voor betere integratie, maar als ik het nog eens zou moeten doen zou ik voor 100% Dali gaan. Qua aansturing net zo eenvoudig en de DALI armaturen die wij hebben gekocht geven mooier licht dan de Loxone spots.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 15:48

GigaTexel_BE

AMD MP²

JackBol schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Ik heb op sommige plekken Loxone spots hangen omdat dat voordat ik goed bekend was met Loxone voorkeur had vanwege de verwachting voor betere integratie, maar als ik het nog eens zou moeten doen zou ik voor 100% Dali gaan. Qua aansturing net zo eenvoudig en de DALI armaturen die wij hebben gekocht geven mooier licht dan de Loxone spots.
En als we echt heel eerlijk zijn, zowel de Loxone armaturen als de armaturen waar je een GU10-lamp kan in schroeven zijn door de band heen bijzonder saai, generiek en bij momenten kitsch.

Ga je een trapje hoger qua prijs maar ook qua design, kom je al snel uit bij een Deltalight of Modular en daar is ingebouwde led de default. Te combineren met een TCI dimmer (en dus ook aansturing) naar keuze. Onder de streep is dat niet zo gek veel duurder en je bent dan wel zeker van consequente lichtkleuren, flikkerloos dimmen en geen issues met minimaal startvermogen.

Ik heb in ons vorige huis bvb Philips GU10 led's in een up/down armatuur. De lampen zijn identiek maar de ene is bruiner en de andere is blauwer van licht. Daar had ik geen zin meer in.

Siesteem Spekkies!


  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
GigaTexel_BE schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:24:
[...]

En als we echt heel eerlijk zijn, zowel de Loxone armaturen als de armaturen waar je een GU10-lamp kan in schroeven zijn door de band heen bijzonder saai, generiek en bij momenten kitsch.

Ga je een trapje hoger qua prijs maar ook qua design, kom je al snel uit bij een Deltalight of Modular en daar is ingebouwde led de default. Te combineren met een TCI dimmer (en dus ook aansturing) naar keuze. Onder de streep is dat niet zo gek veel duurder en je bent dan wel zeker van consequente lichtkleuren, flikkerloos dimmen en geen issues met minimaal startvermogen.
Tegenwoordig werken ze ook met Wever & Ducré bijv met 24v spots: https://www.weverducre.co...D=Loxone&categoryId=22221

Alleen, tja, dat blijft dan 123Hz met gebruik van de RGBW extension.
GigaTexel_BE schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:24:
Ik heb in ons vorige huis bvb Philips GU10 led's in een up/down armatuur. De lampen zijn identiek maar de ene is bruiner en de andere is blauwer van licht. Daar had ik geen zin meer in.
Ja heel herkenbaar. Dat moet je zelf ervaren denk ik om te beseffen dat het geen ideale situatie is. Blijft dan behelpen met het los kopen van dit soort led oplossingen.

[ Voor 20% gewijzigd door mgizmo op 17-06-2026 17:59 ]


  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik twijfel of ik er DMX in wil proberen te mixen. Is dat ook gewoon bruikbaar 'voor thuis'?

Het licht voelt nog 'net buiten bereik' dus ik ben eerst met de audio bezig. Maar van daaruit vloeit stiekem de behoefte om (sommige) lampen (soms) ook echt op muziek te zetten. En dan mag ik van Dali weinig verwachten, toch?

Tegelijkertijd klinkt het wel gek DMX erbij te pakken; zo'n bus die maar eindeloos dezelfde info moet blijven herhalen als het licht simpelweg 'aan' is... Maar bij de eerst unit die ik erbij vind staat dat 1024 kanalen in de lucht houden toch ook maar 2.7W kost, dus ach...

  • lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 20:00
Dmx4all X9HR

Voor een open slaapkamer met badkamer heb ik 3 van deze dmx controllers, sinds paar jaar. Met vooral 24v cct, paar rgbww leds, paar loxone spots. Centrale voeding. Met xvb kabels tot aan de leds. Op zich tevreden van. Nog geen hiccups.

  • Pulse_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:57
Mijn 220v dimbare lampen zijn allemaal gedimd door DMX dimmers van bij nonkel ALI, die draaien al 6 jaar zonder enig probleem. Destijd was het kost verschil zo imens met de dimmers van Loxone dat het onverwantwoord was om het niet te doen. +-20 euro per 3 kanelen tegenover 400 euro voor 4 kanalen.

Tegenwoordig zijn ze bijna dubbel zo duur die DMX302 dimmers, maar nog steeds een koopje. Let wel dat in een standaard kast je mogelijk je demel moet bovenhalen om ze niet mooi in de gleuf passen. (voor mij geen issue gezien ik ze op een verlaagde rail heb gezet.

Je moet er dan ook wel nog een DMX extensie bij nemen in de kost dus hangt allemaal van af hoeveel lampen en dergelijke. DALI vond ik destijds gewoon hier lokaal zo goed als geen lampen dus nooit overwogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pulse_ op 18-06-2026 09:15 ]


  • lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 20:00
Comexio verdeelkast

Ik gebruikte deze kast. Bovenin zitten de (grote din rail) voedingen. Diep genoeg. Mits een kleine aanpassing. Zodat de covers nog over de voedingen kunnen.

Let wel. Metalen kast. Als dit je hoofdkast zou zijn, in België, moet de hoofd-diff er extern voor.

  • mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:19
Iemand meer ervaring met de logica van Loxone rondom klimaatbeheersing met airco's?

Situatie bij mij is de zolder opgedeeld in twee kamers. Allebei voorzien van eenzelfde type en formaat binnenunit gekoppeld aan één buitenunit. In beide kamers is de temperatuur 21,3 graden (gemeten meters van de binnenunits, niet in de flow). Parameters van beide binnenunits zijn hetzelfde. Toch voelt het in de ene ruimte warmer dan in de andere.
Mijn logica is dat het aan de relatieve luchtvochtigheid ligt, namelijk in de ene ruimte is het 56% en in de andere 63%. De ruimte met 56% voelt aanmerkelijk kouder.

Als het de relatieve luchtvochtigheid is, vraag ik me af hoe dit te beïnvloeden is in de Loxone logica. Het functieblok voor intelligente ruimteregeling bevat de input voor relatieve luchtvochtigheid. Bij de beschrijving van die input staat alleen
Value is not used for calculations but is forwarded as information to the app and to the configured targets, such as Heating and Cooling Controller, HVAC Controller, or Room Ventilation Controller.
Iemand die tegen hetzelfde is aangelopen en hier iets aan gedaan heeft? En zo ja, wat?

Edit: Wellicht dat ik deze kan integreren voor het selecteren van de ontvochtiger modus. Het is dan alleen niet op voorspelbaarheid (wat de room controller wel zou moeten kunnen op basis van temperatuur bijv de komende 48uur): https://www.loxone.com/enen/kb/automatic-humidity-control/

[ Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 18-06-2026 22:50 ]


  • Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36
Je aanname lijkt mij correct. Een lagere RV kan je een hogere temp als comfortabel aanvoelen.

50% RV > 24°C
60% RV > 23,5°C
70% RV > 23°C

Wellicht zo'n berekening ervoor zetten.
ComfortSetpoint = 24°C - ((RV - 50) × 0,05)

Maar als ik me niet vergis moet je in hvac systemen eerst ontvochtigen voordat je gaat koelen. Anders zit je ook nog met je dauwpunt. Maar daar heeft loxone een dauwpuntcalculator voor. Maar is meer voor vloerkoeling of fancoils.

15x330 SW38


  • lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 20:00
Jullie ook grotere font size in de loxone app ?Valt dat ergens aan te passen ?

  • Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@lanticster Ondanks de slogan van deze release dat je 't naar eigen wens kunt doen: ik denk van niet.

Het is overigens niet zozeer groter, maar irrelevante info groter en wat je lezen wil juist kleiner. Zo ervaar ik het althans, daar ik doorgaans kom kijken naar de details (niet naar de nu grote cijfers die toch zelden veranderen).
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste