[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic
Dit is een spin-off van [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica, waar een aantal tweakers op zoek zijn naar de LED verlichting die elk gloeilampje doet verbleken. Het is een poging om wat er in 220 pagina's is besproken samen te vatten, en het KNX topic een beetje te ontzien. Daarnaast is het een verkapte samen-koop animo check. Ik deel mijn ervaringen en zal zal proberen de TS bij te houden met nuttige informatie uit het topic.Requirements
Er zijn een hoop kant en klare opties op de markt, maar er lijkt momenteel niets beschikbaar dat aan deze eisen voldoet:- High CRI (>>>90)
- Tunable Color Temperature (2700-6500K)
- Geen flicker (hoge PWM frequentie)
- Dim-to-dark
- "Betaalbaar"
- Compatible met KNX (liefst zonder tussenkomst/afhankelijkheid van
- een platform)
- Inbouwspotjes
- Retrofit (e27)
- LED Strips
Drivers
De LED Driver is verantwoordelijk voor een groot deel van het resultaat. Een voordeel van een losse driver is dat er meer keuze is,het meestal betere kwaliteit omdat het niet allemaal in een peertje hoeft te passen en niet op 50Hz met fase aan/afsnijding hoeft te rommelen. Ook hoeft het duurste deel van het systeem dan niet meer weg gegooid te worden als de LED op is.De belangrijkste keuze die gemaakt moet worden is de drive mode: Constant Voltage / Constant Current:
Constant Voltage (meestal 12 of 24V) wordt veel gebruikt omdat je makkelijk meerdere LED's parallel kan aansluiten. De meeste LED strips zijn en een aanntal kant en klare spotjes werken op Constant voltage. In dit geval beperkt de LED module zelf de stroom door middel van een serieweerstand of een stukje actieve elektronica. Een nadeel is dat er de spanningsval over de bedrading voor verschil aan intensiteit tussen de LEDS zorgen. Dit kan met name opvallen bij zeer lage dim waardes.
Bij Constant Current worden de LED's in serie geschakeld. Een nadeel hiervan is dat de totale spanningsval van de LEDS het aantal LED's per driver beperkt. Het grote voordeel is dat de lichtsterkte niet wordt beinvloed door bedrading. Ook is het meestal mogenlijk tot lagere waardes te dimmen..
Met een KNX domotica systeem zou een KNX driver natuurlijk ideaal zijn. Momenteel is het enige KNX Constant Current driver op de markt de Meanwell LCM-40KN. Deze dimt echter maar tot 6% en valt dus meteen af. DALI is de standaard voor verlichting, hier is dan ook meteen een hoop meer keus. Bij gebruik van Tunable White is het belangrijk dat de driver DT8 ondersteunt. Hiermee kan je een Brightness en een Color Temperature aangeven, in plaats van 2 losse kanalen voor brightness (Warm/Koud).
TS heeft na "uitgebreid onderzoek" geconcludeerd dat de eldoLED DUALdrive 562 (a/l/s/u) de beste optie is. Deze heeft:
- Dual Channel Constant Current output
- DALI DT8
- Dim to 0.1% (Met name rond de 0.1% duidelijk merkbaar verschil
- tenopzichte van bijvoorbeeld Lunatone)
- Maximum output 55V / 1400mA
LEDs
De andere helft van de oplossing zijn de LED's zelf. Er zijn een aantal fabrikanten die High-CRI LED's maakt, maar het is niet altijd makkelijk om deze in kleine aantallen te sourcen. Mijn keus is gevallen op Bridgelux Vesta Thrive:- CRI 98
- Tunable Color Temperature (2700-6500, andere opties ook
- beschikbaar)
- Beschikbaar als losse LEDs, COB, Strip

Spotjes
Voor een spotje ben ik uitgekomen op het Hekla Socket K systeem van LEDil./f/image/Vm94tHiUFTE9ytHjtIFKKBfU.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben op de volgende onderdelen uitgekomen (Voor een groot deel van de inspiratie dank aan @Conrado)
Houder | Kies Zelf - 50mm/GU10 | |
Lens | LEDil ... | |
Adapter | LEDil C16142_HEKLA-SOCKET-K | |
Houder | Bender+Wirth LED holder 489 Type L8 | |
LED | Bridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23 | CRI98, 18V, 500mA, 2700-6500K |
Heatsink | MechaTronix LPF4768-ZHP-B |