[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 07:56
Mede-auteur:
  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:01

Conrado

[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Dit is een spin-off van [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica, waar een aantal tweakers op zoek zijn naar de LED verlichting die elk gloeilampje doet verbleken. Het is een poging om wat er in 220 pagina's is besproken samen te vatten, en het KNX topic een beetje te ontzien. Daarnaast is het een verkapte samen-koop animo check. Ik deel mijn ervaringen en zal zal proberen de TS bij te houden met nuttige informatie uit het topic.

Requirements

Er zijn een hoop kant en klare opties op de markt, maar er lijkt momenteel niets beschikbaar dat aan deze eisen voldoet:
  • High CRI (>>>90)
  • Tunable Color Temperature (2700-6500K)
  • Geen flicker (hoge PWM frequentie)
  • Dim-to-dark
  • "Betaalbaar"
  • Compatible met KNX (liefst zonder tussenkomst/afhankelijkheid van
  • een platform)
Om een heel huis constistent te verlichten zijn de volgende form-factors nodig:
  • Inbouwspotjes
  • Retrofit (e27)
  • LED Strips
De minimale dim waarde is belangrijk bij bewegingsgestuurde verlichting. Hoe smoother de transitie hoe minder het opvalt dat het licht aan gaat. Ook om bijvoorbeeld snachts een gang of badkamer te verlichten is het fijn om erg laag te kunnen dimmen.

Drivers

De LED Driver is verantwoordelijk voor een groot deel van het resultaat. Een voordeel van een losse driver is dat er meer keuze is,het meestal betere kwaliteit omdat het niet allemaal in een peertje hoeft te passen en niet op 50Hz met fase aan/afsnijding hoeft te rommelen. Ook hoeft het duurste deel van het systeem dan niet meer weg gegooid te worden als de LED op is.

De belangrijkste keuze die gemaakt moet worden is de drive mode: Constant Voltage / Constant Current:

Constant Voltage (meestal 12 of 24V) wordt veel gebruikt omdat je makkelijk meerdere LED's parallel kan aansluiten. De meeste LED strips zijn en een aanntal kant en klare spotjes werken op Constant voltage. In dit geval beperkt de LED module zelf de stroom door middel van een serieweerstand of een stukje actieve elektronica. Een nadeel is dat er de spanningsval over de bedrading voor verschil aan intensiteit tussen de LEDS zorgen. Dit kan met name opvallen bij zeer lage dim waardes.

Bij Constant Current worden de LED's in serie geschakeld. Een nadeel hiervan is dat de totale spanningsval van de LEDS het aantal LED's per driver beperkt. Het grote voordeel is dat de lichtsterkte niet wordt beinvloed door bedrading. Ook is het meestal mogenlijk tot lagere waardes te dimmen..

Met een KNX domotica systeem zou een KNX driver natuurlijk ideaal zijn. Momenteel is het enige KNX Constant Current driver op de markt de Meanwell LCM-40KN. Deze dimt echter maar tot 6% en valt dus meteen af. DALI is de standaard voor verlichting, hier is dan ook meteen een hoop meer keus. Bij gebruik van Tunable White is het belangrijk dat de driver DT8 ondersteunt. Hiermee kan je een Brightness en een Color Temperature aangeven, in plaats van 2 losse kanalen voor brightness (Warm/Koud).

TS heeft na "uitgebreid onderzoek" geconcludeerd dat de eldoLED DUALdrive 562 (a/l/s/u) de beste optie is. Deze heeft:
  • Dual Channel Constant Current output
  • DALI DT8
  • Dim to 0.1% (Met name rond de 0.1% duidelijk merkbaar verschil
  • tenopzichte van bijvoorbeeld Lunatone)
  • Maximum output 55V / 1400mA

LEDs

De andere helft van de oplossing zijn de LED's zelf. Er zijn een aantal fabrikanten die High-CRI LED's maakt, maar het is niet altijd makkelijk om deze in kleine aantallen te sourcen. Mijn keus is gevallen op Bridgelux Vesta Thrive:
  • CRI 98
  • Tunable Color Temperature (2700-6500, andere opties ook
  • beschikbaar)
  • Beschikbaar als losse LEDs, COB, Strip
Afbeeldingslocatie: https://bridgelux.com/sites/default/files/styles/bl_570_383_featured/public/page_images/Vesta%20Thrive_0.png?itok=wGqFzo1O
Spotjes
Voor een spotje ben ik uitgekomen op het Hekla Socket K systeem van LEDil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyRnOk22TEFM5QrbFH3JEPN8uPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vm94tHiUFTE9ytHjtIFKKBfU.png?f=fotoalbum_large

Ik ben op de volgende onderdelen uitgekomen (Voor een groot deel van de inspiratie dank aan @Conrado)
HouderKies Zelf - 50mm/GU10 :)
LensLEDil ...
AdapterLEDil C16142_HEKLA-SOCKET-K
HouderBender+Wirth LED holder 489 Type L8
LEDBridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23CRI98, 18V, 500mA, 2700-6500K
HeatsinkMechaTronix LPF4768-ZHP-B
Retrofits
TBD.
Strips
TBD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik ga toch even reageren op dit topic. Ik had al een deel gevolgd in het KNX topic en vind het enorm interessant. Snap dan ook niet goed dat niemand hier gereageerd heeft :) Alvast heel erg bedankt om alles nog is op te sommen hier.

Ik ben spijtig genoeg nog een paar jaar verwijdert van zelf een huis te (ver)bouwen, maar volg het knx topic wel om op de hoogte te blijven en omdat het me interesseert. Nu dacht ik dat het misschien wel een leuk project was om de spots in mijn leefruimte te updaten met de leds die je hier aanhaalt.

Ik heb gisterenavond wat onderzoek zitten doen en ik denk dat ik de eldoled driver kan aansturen met een Gira 2030 00 (Dali potentiometer tunable white en ingebouwde stroomvoorziening). Ik had echter nog een paar vragen.

- In het KNX Topic werd aangegeven dat voltus nog oude stock verkocht van eldoled drivers, ik kan echter niet echt andere verkooppunten vinden. En die bieden ook enkel de 560 aan op de moment zie ik. Hebben jullie een contact om deze te bestellen?

- Zoals jullie al aangaven is Bender+Wirth LED holder 489 Type L8 heel moeilijk te vinden en ik kan hem dus spijtig genoeg ook niet vinden. Hebben jullie hiervoor een contact of een alternatief?

- Als ik het goed lees in de instructies http://bender-wirth.com/k...30-Technical-Guide_EN.pdf dan moeten de draden gesoldeerd worden?

- Hebben jullie nog resources die ik kan doorlezen over dit onderwerp. Ik dacht eerlijk gezegd massas informatie te vinden over zelfgemaakte led lichten, maar buiten een paar blogs over lampen gemaakt voor tuinieren vind ik niet zo heel veel.

alvast bedankt!

Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Ja ik vond het aantal reacties ook een beetje tegenvallen, maar ach.
- Ik neem aan dat je alles via KNX aan wil kunnen sturen, dit kan met een KNX-dali gateway. De enige KNX draaiknop die ik kon vinden is van Jung, maar deze vond ik nogal tegen vallen.
- Als je tunable white wilt gebruiken (en deze als zodanig aan wilt sturen) heeft eldoLED weinig keus. De DUALdrive 562 staat niet op de website maar is wel bij voltus te bestellen als je ze een mailtje stuurt
- De Bender-Wirth houders zijn direct bij de fabrikant te bestellen (alleen zakelijk). Ik verwacht binnenkort een bestelling te doen, dus als je mee wilt doen laat het weten.
- De Bender-Wirth houders komen met draadjes van zo'n 10cm. Deze kan je dus met een klemmetje/kroonsteentje verbinden zonder te solderen.

En kwa resources valt het inderdaad niet mee. Mijn tip is zorg dat je ruim op tijd begint met een test opstelling (met van alles 1). Als je je hele huis gaat volhangen wil je het echt even van begin tot eind hebben doorgewerkt, dan kom je gegarandeerd een hoop dingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06-2024
bedankt voor de snelle reactie

Zoals ik al zei gaat mijn knx bestuurd huis pas binnen een aantal jaar zijn. Ik wou nu eerder als test en omdat ik me irriteer aan mijn verlichting boven mijn kookeiland/bar dit vervangen. Daar hangen 3 GU10 spots aan een schakelaar in een vals plafond. Dus normaal geen probleem om te vervangen door de gira dali potentiometer en dan deze spots, moet nog is alles nameten voor de zekerheid en zien dat ik de benodigde bekabeling kan doortrekken. Je mag me zeker iets laten weten als je de bestelling doet maar zou op de moment maar om 3 stuks gaan, dus weet niet of dit mogelijk is. Ik heb trouwens ook voltus gemailt en die hebben binnen het halfuur gereageerd (lijkt me straf dat ze echt bij eldoled navraag hebben gedaan op die tijd) dat de 562/s nietmeer leverbaar is en wat leverbaar is op de website staat. Lijkt me wel sterk aangezien ze gewoon bij eldoled op de website staan?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:51
DiLDoG schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:07:
Ja ik vond het aantal reacties ook een beetje tegenvallen, maar ach.
Aankondiging gedaan in het 'gewone' KNX topic? Zo ja, dan heb ik die grandioos gemist. :+

Persoonlijk heb ik grote interesse in AR111 formaat LED oplossingen. Goede en mooie (als in niet te plastic-actig uiterlijk) lampen zijn, voor zo ver ik heb kunnen vinden, allemaal CV. Dus dan is er óf een betere CV dim oplossing nodig óf een mooie CC variant.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:25
Inderdaad ik heb hier ook interesse in maar dit topic volledig over het hoofd gezien. Je benoemde daar de nieuwe Bridgelux COB, ik kan hem alleen verder niet vinden op het internet. Enkel de 34V versie.

BXRV-TR-2765S-10A0-A-23 Je bedoeld deze toch?

Daarnaast vraag ik me af hoe groot het verschil is in ervaring als je deze constant current spots naast deze constant current COB zou zetten. Ik weet niet of iemand daar ervaringen mee heeft opgedaan? https://www.voltus.de/bel...-8w-24v-dc-60-cri-96.html

Het is een lastige/gedurfde keuze om zelf spots te maken. Zeker als je ook al de rest van het huis aan het maken bent. Hoe denken jullie erover mbt tot ondersteuning? Stel over 6 jaar gaat er een zelf gemaakte spot kapot. Hoe makkelijk gaat het dan zijn om aan een spot te komen die vergelijkbaar is? Stiekem denk ik best wel makkelijk omdat je de onderdelen kunt vervangen. Maar dan moet je wel gelijk een beetje een voorraad aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Het is inderdaad de BXRV-TR-2765S-10A0-A-23. Sinds deze week staat hij op de website van Future:
https://www.futureelectronics.com/p/9159668
Er is een nieuwe versie van de datasheet, maar die zal waarschijnlijk in de loop van deze maand op de website van Bridgelux komen.

De CONSTALED 31346 Deep Tunable White is een CV spot, die stuur je dus met een Constant Voltage Driver op 24V aan. Eigenlijk ben ik wel een beetje verplicht aan mezelf deze te vergelijken voor ik helemaal los ga. Mijn verwachting is dat de constant current LED's (in combinatie met eldoLED) mooier te dimmen zijn tot compleet donker. Ook heb je met name bij lagere dim waarden in minder last van verschil in brightness tussen spotjes op 1 driver.

Ik moet de berekening nog maken, maar ik verwacht dat een zelf-spotje op zo'n 10-15 euro uit zal komen. Per drie heb je natuurlijk wel weer een driver a 50 euro nodig, waarbij je er met CV misschien meer parallel zou zetten.

Ook vind ik het wel een fijn idee dat ik alleen de COB hoef te vervangen als ze op zijn, en geen hele klomp metaal en elektronica hoef weg te gooien. Daarnaast heb je wat meer flexibiliteit met het kiezen van verschillende optics.

Ik ben er nog niet helemaal uit waar ik deze toe zou passen, maar deze wil ik ook nog wel ergens toe gaan passen:

Bridgelux® Vesta™ Tunable Linear Gen 3 Thrive 1 SMD Row

Bridgelux® Vesta™ Tunable Linear Gen 3 Thrive 2 SMD Rows

edit: Ik zie nu trouwens in een application note dat je van bridgelux linear modules parallel mag aansturen. Daarmee zijn de Vesta Linear modules misschien toch wel interessant bijvoorbeeld onder de keukenkastjes... De thrive varianten zijn ook alleen met vervelende MoQ beschikbaar. Misschien binnenkort even een testje doen met een niet-thrive model.

Tevens dank voor de advertentie in het andere topic, ik denk de zelfbevlekking me een beetje van weerhield.

[ Voor 15% gewijzigd door DiLDoG op 08-04-2022 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Heb je beide kanalen op de driver nodig voor 3 spots? Of kun je eigenlijk 6 spots aansluiten verdeeld over die twee kanalen? Dat voegt wel ineens enorm veel drivers toe aan mijn opstelling. Met de CV spots kun je dan met minder drivers toe wat heel praktisch ook behoorlijk wat ruimte scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
walletje-w schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:27:
Heb je beide kanalen op de driver nodig voor 3 spots? Of kun je eigenlijk 6 spots aansluiten verdeeld over die twee kanalen? Dat voegt wel ineens enorm veel drivers toe aan mijn opstelling. Met de CV spots kun je dan met minder drivers toe wat heel praktisch ook behoorlijk wat ruimte scheelt.
Hangt er vanaf of je tunable white wilt toepassen. Voor tunable white heb je DT8 nodig. De enige eldoLED driver met DT8 heeft 2 outputs, dus daarmee kan je 1 string COB's aansturen (3 spotjes).

Als je geen tunable white gebruikt kan je bijvoorbeeld de powerDrive gebruiken, en met 1 driver 4x3=12 spotjes aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15

Ethirty

Who...me?

Deze ga ik even volgen, LED met KNX is nog het grote mysterie waar ik een antwoord op zoek.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Voor de badkamer heb ik nu dan nog geen geschikte oplossing. Hoe zijn jullie dat van plan? Juist in de badkamer wil je goed dimmende armaturen hebben die wellicht ook nog van kleurtemperatuur te veranderen zijn. Maar dan zou het mooi/veilig zijn als je ip44 hebt.

Edit: niet goed opgelet. Je hebt ook inbouwarmaturen waar je zelf alsnog een MR16 spot kunt plaatsen met waarde ip54. Bijvoorbeeld: https://www.leddirect.nl/...-rond-zwart-ip54-verdiept

[ Voor 29% gewijzigd door walletje-w op 18-04-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Klopt, LEDIL heeft een bijna oneindige lijst van producten die in een standaard spot houder passen (50mm), bijv:
https://www.ledil.com/data/prod/YASMEEN/17566/17566-ds.pdf
https://www.ledil.com/pro...uct=CP16107_CARMEN-50-S-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Toch wel jammer dat er nog zo weinig drivers van Eldoled beschikbaar zijn die DT8 gecertificeerd zijn. Als ik dit artikel uit 2020 lees dan zijn ze er druk mee bezig maar ik heb geen andere producten kunnen vinden: https://www.ledsmagazine....2-dt8-tunable-ssl-drivers

Het zou natuurlijk heel fijn zijn als ze een DT8 uitbrengen met 8 uitgangen, 4 per armatuur. Nu kun je niet volledig gebruik maken van het wattage omdat je het tweede kanaal voor de witbalans gebruikt. (of de koelere LED)

[ Voor 25% gewijzigd door walletje-w op 20-04-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@DiLDoG langzaamaan ga ik richting de fase dat we met de afwerking moeten beginnen. En daar horen deze spots ook bij. Heb jij nog interesse om samen een grotere hoeveelheid cob’s te kopen? En wellicht ook iemand anders die daar interesse in heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Ik sta al maanden “op het punt te bestellen”. Hoeveel wil je er hebben denk je? Heb je al 1 spotje end-to-end aan de praat gekregen? Dat zou ik wel aanraden voor je met een hele doos zit. Misschien is het handiger als ik de COB (180) en bender+wirth houders(100) bestel, en dan wel zie wie er interesse heeft er een deel over te kopen.

Ik ga trouwens ook een poging doen met custom tracks (met EldoLed dali drivers) :)

Het is een aandoening denk ik….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DiLDoG schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:01:
Ik sta al maanden “op het punt te bestellen”. Hoeveel wil je er hebben denk je? Heb je al 1 spotje end-to-end aan de praat gekregen? Dat zou ik wel aanraden voor je met een hele doos zit. Misschien is het handiger als ik de COB (180) en bender+wirth houders(100) bestel, en dan wel zie wie er interesse heeft er een deel over te kopen.

Ik ga trouwens ook een poging doen met custom tracks (met EldoLed dali drivers) :)

Je kunt ze toch gewoon per stuk bestellen bij Digikey?

Heb ook wel interesse, maar eigenlijk nog geen tijd om ze te implementeren. Moet nog wel ff kijken, want de LES is wel iets groter dan de CXB1512 die ik eigenlijk zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Niet de CRI98/18v versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ahhh, wat is daar dan de exacte typecode van?

Dit is nl dezelfde code; https://www.digikey.com/e...-2765G-10A0-A-23/10279857

[ Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-05-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
bbbrumbrum schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Ahhh, wat is daar dan de exacte typecode van?
Bridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik kijk daar ook naar en doe mee met inkooptraject zolang de BTW te verekenen is.
Ik heb een DigiKey account maar die zijn in de regel wel erg duur….

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
DiLDoG schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:01:

Ik heb er 50 nodig. Dan heb ik een paar als back-up. Ik heb ze nog niet besteld en geassembleerd. Nu werk ik wel vaker aan elektronica en prototypes en wat ik tot nu toe gezien heb is dat er weinig complexiteit bij komt kijken qua assemblage. (Geen PCB oven nodig voor zover ik kan zien ;) )

Ik zit voornamelijk nu nog met de maximale afmetingen van de spots. Dus ik heb wat kleinere koelelementen nodig. Op sommige locaties heb ik 65mm aan inbouw ruimte.

Qua track zat ik ook te denken aan een oplossing. En als je dan een 3 fase rails neemt heb je al wel voldoende kanalen voor de tunable white versies. Maar die moet dan natuurlijk nog wel gemodificeerd worden.

Wellicht zijn er ook wel al standaard Dali tracks waarbij de driver extern zit, dan zou je al 4 aders naar iedere spot op de rails hebben lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Een minder hoge heatsink zou wellicht deze kunnen zijn: https://www.led-heatsink....r_LED_Cooler_dia.47mm.pdf Is wel voor “maar” 7 watt COB’s. Maar ik verwacht niet dat ik de leds altijd op vol vermogen aan heb staan. Deze is maar 30mm hoog en daarvoor wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Ja er is een hoop beschikbaar, maar de uitdaging is er een vinden met de goeie mounting holes die ook nog ergens leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
DiLDoG schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:41:
Ja er is een hoop beschikbaar, maar de uitdaging is er een vinden met de goeie mounting holes die ook nog ergens leverbaar is.
Ik heb nog geen tekening gevonden met de precieze locatie van de mounting holes van die hierboven. Maar als ik had het uitgemeten via de schaalverdeling van de tekening die wel beschikbaar is en dan zouden die gaten op 35mm van elkaar moeten zitten. Wat volgens mij benodigd is voor de Bender+Wirth LED holder 489.

En ze zijn hier onder andere te koop voor 4,12 dollar. https://led.cdiweb.com/pr...hatronix/605994/?pid=2260 Ik ben niet door het betaal process gegaan, wellicht zitten er nog ergens limitaties.

[ Voor 16% gewijzigd door walletje-w op 09-05-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:21
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van KNX, LED, dus dit topic is voor mij wat betreft LED verlichitng enorm interessant.

Ik lees dat direct aan KNX zonder Dali zou kunnen via mean well met LCM-40KN en LCM-60KN. Ik twijfel dus of DALI echt nodig is, maar zo te lezen is het wel een must als je onder de 6% wil kunnen dimmen en blijkbaar hecht je daar hoge waarde aan.

Wat is er niet goed aan andere DUALdrive's van edoled?
Bijvoorbeeld DUALdrive 560
Googlen naar de 562 geeft regelmatig 'discontinued' aan en dat voelt niet fijn.

Bijvoorbeeld de sterkste om meerdere leds achter 1 driver te plaatsen
DUALdrive 1290/M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Andere drivers zijn prima, maar voor Tunable white is DT8 wel een must, en helaas is de keuze daarin nogal beperkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Alleen weet ik nog niet eens welke lampen we gaan kopen en/of het überhaupt inbouwspots kunnen zijn want mijn vrouw wil sowieso geen 'verlaagd' plafond. Opbouw rails met spots vind ze wel weer mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Die zijn er op zich ook genoeg in Dali uitvoering. Ze zijn alleen wat duurder dan wat je vrouw misschien acceptabel vindt. :)

Je kan er een flinke rail vol Hue spotjes van kopen en geld over houden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Ethirty schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:49:
Die zijn er op zich ook genoeg in Dali uitvoering. Ze zijn alleen wat duurder dan wat je vrouw misschien acceptabel vindt. :)

Met name de CRI van ambient white is behoorlijk slecht. Ook is het een beetje jammer om een complete computer weg te moeten gooien als hij stuk is, en weer met een extra platform in huis te zitten. En ik dacht dat het al een gegeven was dat er hier (in ieder geval bij mij) een schroefje los zit. }:O

https://nl.hardware.info/...evens-kleur-en-helderheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrksZR_cMCBo4JVxU5y40X1WCK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2bJvigbmgAQCqqmwdvG2deH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DiLDoG op 13-05-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Ethirty schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:49:

Heb je een paar voorbeelden? Ik kan ze moeilijk vinden, wel heel veel rails en dan 1 of 3 fase, maar dat lijkt mij weer voor 230v en niet dali

Ik vind alleen dit soort spotjes, maar heb ze liever via een rail
https://www.dmlights.nl/s...ali_s_zwart___zwart~1BPWP

Daar hebben ze er overgens wel veel gefiltered op DALI
https://www.dmlights.nl/b...ble=true&dimmerTypes=DALI

[ Voor 24% gewijzigd door rfcdejong op 14-05-2022 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zo maar 1 vd eerste hits op Google:
https://www.firstlight.nl...r=5865&artdetail=24620343

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Mijn vrouw wilt graag hanglampen in de keuken en woonkamer met industrieel look.

Probleem is dat hanglampen met DALI ook wel extreem duur zijn en ik kan ze niet vinden met smokey glass look zoals deze
https://www.vandenheuvelv...i-6lichts-semi-smoke.html

Er is een enorm aanbod voor dimbaar 230v, maar die zijn dan weer niet DALI gestuurd.

Een optie lijkt dit
https://www.elektroshop.n...alen-100-240v-tronix.html

Of deze
https://greenice.com/nl/c...x-144w-8435402584759.html

Heeft iemand er ervaring met triac dimmers aansturen met DALI?
Ik ben me ervan bewust dat ze niet zo goed zullen dimmen, fase afsnijding etc, maar dan wel bedienbaar middels KNX -> DALI, dus past het mooi in het geheel

Ik heb denk ik weinig opties om toch maar enkele van deze te nemen voor de hanglamp in keuken en in woonkamer. Naast de DALI spotjes op rail.

[ Voor 37% gewijzigd door rfcdejong op 16-05-2022 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
rfcdejong schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:54:
Heeft iemand er ervaring met triac dimmers aansturen met DALI?
Ik ben me ervan bewust dat ze niet zo goed zullen dimmen, fase afsnijding etc, maar dan wel bedienbaar middels KNX -> DALI, dus past het mooi in het geheel
Wat houd je tegen om ze direct op KNX te zetten? Bijv de MDT AKD-0401.02. Ik vind DALI maar vervelend, maar zeker op het gebied van LED CC drivers is er bijna geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
DiLDoG schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:48:
[...]

Wat houd je tegen om ze direct op KNX te zetten? Bijv de MDT AKD-0401.02. Ik vind DALI maar vervelend, maar zeker op het gebied van LED CC drivers is er bijna geen keus.
Eigenlijk omdat iedereen zo positief is over DALI en ik bij Gira ben geweest en die bevestigde ook al voor DALI te gaan.

Ik kan inderdaad ook enkele van die aktoren nemen, dan neem ik eerder die van Gira
https://partner.gira.com/...ktoren/knx-dimmaktor.html

Het enige probleem is dat dan mijn meterkast wat groter moet zijn en dan niet alle verlichting DALI is. Dit topic is juist zo over Tunable white met DT8 en ik al mijn interesse is nu al weer aan het vervagen vanwege zo weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Of toch maar Hue aansturen via KNX, geen idee wat CRI is :)

https://www.ise.de/en/products/smart-connect-series/hue
https://knxgroothandel.nl/ise-smart-connect-knx-hue.html

[ Voor 38% gewijzigd door rfcdejong op 16-05-2022 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
rfcdejong schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:18:
[...]
Het enige probleem is dat dan mijn meterkast wat groter moet zijn en dan niet alle verlichting DALI is. Dit topic is juist zo over Tunable white met DT8 en ik al mijn interesse is nu al weer aan het vervagen vanwege zo weinig keus.
Als je tunable white met DALI in deze hanglampen wilt zul je zelf een retrofit bulb moeten maken. De draden moet je dan ook vervangen door iets met 3 of 4 aders (afhankelijk van de driver). Dit ben ik ook van plan voor een aantal hanglampen in huis }:O

Hue is inderdaad ook een prima optie als je minder hogen eisen aan het licht stelt of aanpassen geen optie is (het zijn wel prijzige lampen natuurlijk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
DiLDoG schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:28:
[...]

Als je tunable white met DALI in deze hanglampen wilt zul je zelf een retrofit bulb moeten maken. De draden moet je dan ook vervangen door iets met 3 of 4 aders (afhankelijk van de driver). Dit ben ik ook van plan voor een aantal hanglampen in huis }:O
Gat in de markt, als je nou wat ervaring heb. Over ruim 1 jaar wil ik er wel een paar van je kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Of... smokey hanglamp maar dan zo'n ding erin, niet zo mooi natuurlijk
https://www.orlight.com/e...ed-lamp/TDE27LEDDALI.html CRI > 80 is ook niet zo hoog

[ Voor 8% gewijzigd door rfcdejong op 16-05-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Eentje gevonden!?

Zou dit een mooie zijn en DALI dimable? Ik snap alleen niet hoe je E27 via DALI kan dimmen zonder de 2 extra draden, ik geloof er niets van.
https://www.enigmalightin...ct/a60-led-filament-lamp/

[ Voor 12% gewijzigd door rfcdejong op 16-05-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
rfcdejong schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:54:
Eentje gevonden!?

Zou dit een mooie zijn en DALI dimable? Ik snap alleen niet hoe je E27 via DALI kan dimmen zonder de 2 extra draden, ik geloof er niets van.
https://www.enigmalightin...ct/a60-led-filament-lamp/
Bij deze lamp heb je gewoon een externe Dali driver. Dus je draait de lamp in een fitting die verbonden is met de Dali driver.

En hij is volgens mij niet tunable white. Je kunt denk ik kiezen uit twee modellen.

[ Voor 8% gewijzigd door walletje-w op 17-05-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
walletje-w schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:34:
[...]

Bij deze lamp heb je gewoon een externe Dali driver. Dus je draait de lamp in een fitting die verbonden is met de Dali driver.

En hij is volgens mij niet tunable white. Je kunt denk ik kiezen uit twee modellen.
Externe dali driver, je bedoeld de twee draden uit het plafond zijn gestuurd door een driver, en toch al 230 volt. Dat maakt het dan toch gewoon een normale dimbare lamp en niet specifiek DALI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
rfcdejong schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Externe dali driver, je bedoeld de twee draden uit het plafond zijn gestuurd door een driver, en toch al 230 volt. Dat maakt het dan toch gewoon een normale dimbare lamp en niet specifiek DALI?
Dat vermoeden heb ik wel ja. Ik zie geen logia voor Dali ingebouwd in de lamp dus dan moet dat daarbuiten plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Inmiddels twijfel ik enorm om dali te nemen, dure armatuur. Voornamelijk zijn er voor dali inbouwspots, rail spots en wandlampen. Inbouwspots gaat voor mij niet zonder verlaagd plafond. Wat nou als ik voor alle lampen hue neem en aanstuur via knx hue gateway. Zit je aan 25 lampen max? Lagere CRI, maar eigenlijk wel goed genoeg? Voordelen zijn toch wel het budget en uitgebreide keuze. Nog nadelen te bedenken? Misschien toch overal 2 extra draden laten plaatsen, zodat in de toekomst bepaalde lampen toch dali kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door rfcdejong op 20-05-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Verlaagd plafond is geen optie, maar mijn vrouw vind dit wel mooi https://www.koofmetlicht.nl/ dus de inbouwspots en led strip zijn dan wel mogelijk.

Toch maar dali in combinatie met hue, meerdere systemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
DiLDoG schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:43:
[...]

Met name de CRI van ambient white is behoorlijk slecht. Ook is het een beetje jammer om een complete computer weg te moeten gooien als hij stuk is, en weer met een extra platform in huis te zitten. En ik dacht dat het al een gegeven was dat er hier (in ieder geval bij mij) een schroefje los zit. }:O
Voor jou geen Hue, dat is duidelijk. Voor mij dus wel, maar voornamelijk alleen voor de hanglamp in woonkamer en keuken, vanwege weinig keuze daarin en dat mijn vrouw smokey glass wilt.

Dali DT8 tuneable white spotjes en (nog te onderzoeken) ledstrips aangestuurd door KNX met DALI Gateway en dan (nog nader te bepalen type en hoeveelheid) Eldoled LED drivers

Ben jij inmiddels verder met aanschaffen en/of heb je toevallig foto's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiLDoG
Ja Hue is ook wel prima natuurlijk, het is dat ik er een sport van maak, maar ik geef toe dat dit wel een beetje voorbij goed genoeg en praktisch gaat :)

Ik heb wat test spotjes bij elkaar gesprokkeld, de tracks verwacht ik over enkele weken.

Ik moet ook nog op zoek naar goeie LED strips. Ik had deze van yujiled, wel prima, maar een beetje duur en irritant met shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Wel mooie ledstrips, maar ik zal 100 meter of meer nodig hebben, dus dan minimaal 2000 dollar alleen al aan de strip gaat weer van het budget af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
DiLDoG schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:52:
Ja Hue is ook wel prima natuurlijk, het is dat ik er een sport van maak, maar ik geef toe dat dit wel een beetje voorbij goed genoeg en praktisch gaat :)

Ik heb wat test spotjes bij elkaar gesprokkeld, de tracks verwacht ik over enkele weken.

Ik moet ook nog op zoek naar goeie LED strips. Ik had deze van yujiled, wel prima, maar een beetje duur en irritant met shipping.
Neonica heeft ook wel Tunable White, maar dat is CRI80+. Afhankelijk van de toepassing of dat een issue is, voor een koof is een CRI van 80 helemaal prima, is het primair werklicht dan zou ik ook liever kiezen voor een hogere CRI.

Qua DALI CC drivers (dus niet geschikt voor boven genoemde LED strips): Xitanium FlexTune, bijv https://www.docs.lighting...une-230V-929001693806.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:48
Vraagje voor de kenners:
Kan ik GU 5.3 spots gebruiken op 12V en deze verbinden aan een DALI dimmer die in het vals plafond zit?
Naar deze dimmer loopt dan een 5G 1,5 kabel met 230V als ik het goed begrijp?
En kan de hele ruimte (10 spots) op 1 dimmer?

Op die manier lijkt DALI wel nog betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

Zoefff

❤ 

Om ook nog een klein steentje aan dit topic bij te dragen (spoiler alert: het is een teleurstelling :P ) mijn overwegingen in de zoektocht naar een goede spot oplossing.

Beginnend bij wat goed ging; off-the-shelf CC spots van DMlights. Kost wat knaken maar werkt prima en is prachtig dimbaar. Uiteraard (?) wel alleen 2700K en geen fancy tunable white. LED strips waren ook relatief eenvoudig voor elkaar te krijgen. High-CRI tunable white strips (i.c.m. EldoLED Drivers - let op dat ze DT8 zijn) kan je overal vinden. Het vermogen (aantal LED's per meter) verschilt nog wel eens en is wat lastig inschatten, maar na een paar verschillende tests kom je er wel achter wat prettig is.

Waar het vervolgens spaak loopt is bij verlichting met een andere form factor dan standaard (plafond) spots. Overal waar je 50mm (is dat MR16?) spots in kan klemmen of plaatsen kan je nog wel producten zoals https://www.voltus.de/bel...d-by-voltus/spots-module/ vinden (ook high-CRI tunable white dus), maar veel armaturen die ik tegen kom werken niet met het klemmen van dergelijke modules. Vaak is de GU10 voet hetgene waarmee de spot vast zit aan het armatuur. Denk bijvoorbeeld aan eenvoudige armaturen zoals https://www.lampenlicht.nl/design-wandlamp-wit-rond-sab, de spotjes zitten daar 'zwevend' in.

Bij dergelijke armaturen is het misschien nog wel een optie (gezien de lage prijs kan je er nog wel eentje slopen zonder verdriet) om de fitting er helemaal uit te halen en daar zelf spots te monteren. Ik heb nog gezocht naar kant en klare CC spots met een heatsink die plat aan de achterkant is om daar dan een schroef doorheen te draaien, maar die zijn vrijwel niet te vinden. Dan kom je dus inderdaad op zelfbouw uit zoals @DiLDoG van plan is, maar dat gaat me in deze fase van verbouwing toch net even iets te ver (prioriteiten ;) ).

Kortom, mocht iemand in de toekomst toch nog ergens mooie kant en klare spots vinden die relatief eenvoudig in een armatuur te monteren zijn dan houd ik me zeer aanbevolen. Tot die tijd heb ik er voor gekozen om de paar armaturen die we nu hebben te voorzien van, brr, GU10 spotjes. Het is niet anders, en uiteindelijk geeft het stiekem toch best een ok lichtbeeld ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-04 21:05
DiLDoG schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:52:

Hoe bevalt zo’n rail je met hue spot of lampen? Hoe ga je ze aansturen aub?

Ga binnenkort ook met rail verlichting werken en wens met slimme lampen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Heeft er iemand een voorbeeld (foto’s of video) van hoe diep je kan dimmen met DALI tegenover KNX?

Ik heb wat schrik dat ik met KNX niet diep genoeg ga kunnen dimmen in de nachthal. De bedoeling is om de gang en het toilet diep te dimmen zodat je ogen niet pijn doen van het felle licht bij nachtelijke toilet bezoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door OnlyTheBest op 22-06-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dat word niet bepaald door de interface maar door de driver.
Maar aangezien KNX wss Meanwell is en DALI EldoLED kán zijn, is DALI beter.
Kan me niet voorstellen dat een DALI Meanwell het beter doet dan zn KNX broertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Is het bij KNX ook mogelijk aparte drivers achter de dim actoren te plaatsen?
Ik dacht dat alle KNX dim modules op 230V werkten met de ingebouwde drivers van de retrofit LED’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

OnlyTheBest schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:41:
Heeft er iemand een voorbeeld (foto’s of video) van hoe diep je kan dimmen met DALI tegenover KNX?

Ik heb wat schrik dat ik met KNX niet diep genoeg ga kunnen dimmen in de nachthal. De bedoeling is om de gang en het toilet diep te dimmen zodat je ogen niet pijn doen van het felle licht bij nachtelijke toilet bezoeken.
Zoals @bbbrumbrum al zegt heeft dat inderaad niets met KNX v.s. DALI te maken, maar met de betreffende driver zelf. Het is alleen wel zo dat de meest LED drivers die 'native' KNX praten (dus niet KNX -> DALI -> driver) enorm veel beter kunnen dimmen. Waarom? Geen idee, zal waarschijnlijk met de productfocus te maken hebben. Misschien zijn er ook wel KNX drivers die goed kunnen dimmen, maar ik ken ze nog niet.

Dat gezegd hebbende, het verschil in mijn opzet is echt dag en nacht. De MeanWell KNX drivers dimmen maar tot 6% wat best nog een hoop licht op de WC is. De EldoLED Powerdrive dimt zo diep dat je eigenlijk alleen nog maar de LED zelf kan zien branden en dat 'ie verder de omgeving helemaal niet meer verlicht. Lastig te filmen omdat m'n telefoon de helderheid automatisch compenseert. Zal het eens voor je proberen als het donker is :P

Retrofit dimmen is overigens weer een ander verhaal. Dat doe ik met de MDT AKD die wel gewoon diep kan dimmen. Maar daar is het peertje zelf weer de beperkende factor in hoe ver ze echt fatsoenlijk kunnen dimmen.
Is het bij KNX ook mogelijk aparte drivers achter de dim actoren te plaatsen?
Ik dacht dat alle KNX dim modules op 230V werkten met de ingebouwde drivers van de retrofit LED’s.
Dat hangt helemaal af van de actor die je kiest. Bovenstaande werkt inderdaad op 230V met ingebouwde driver, maar z'n dimming control broertje stuurt een 1-10V EVG aan (zie schema op pagina 7). En dat kan dan weer, bijvoorbeeld, een PowerDrive zijn die je dan dus niet via DALI maar via 0-10V aanstuurt.

In mijn ervaring kan je een hele boel van tevoren uitzoeken en bedenken, maar is het op een gegeven moment toch ook wel prettig om een aantal producten te kopen en daar gewoon mee te experimenteren. Dat is wel wat leergeld dat je moet betalen (of anders aan een externe moet uitgeven om die kennis te kopen) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
Ik sluit me helemaal aan bij @Zoefff :)
Wiely schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:22:
[...]
Hoe bevalt zo’n rail je met hue spot of lampen? Hoe ga je ze aansturen aub?

Ga binnenkort ook met rail verlichting werken en wens met slimme lampen te werken.
Ik bedoelde dat Hue prima is voor de mensen die er geen sport van hebben gemaakt :)

Zelf was ik van plan een testje te doen met een Stucchi Multisystem Eco track en een EldoLED DualDrive voor Track Lighting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHq6mdfjbJfAXO7aLRrpeMJKrGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFFHLsXT1VP8dgLRV4BLvQHQ.png?f=fotoalbum_large
De DALI en 48V loopt dan door de rail, de driver zit dan direct onder de spotjes. Ik heb een stukje rail binnen, maar het viel me toch een beetje tegen hoe breed / grof de rails zijn.

Ik heb deze nog gevonden die met de Stucchi Micro rails werkt, maar die is dan weer Constant Voltage :(
https://entityel.it/index...river48-dali-dt8-2-uscite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Ik blijf het toch moeilijk vinden om alles uit te zoeken.
Misschien moet ik wel eens wat voorbeelden gaan bekijken.
Of gewoon betalen voor advies.
Wat zou zoiets kosten voor enkel lichtplan op te stellen? Iemand een idee van de prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waar je nu naar kijkt is meer de technische uitvoering van het lichtplan.
De gemiddelde binnenhuisarchitect staat met zijn/haar oren te flapperen als je over KNX-DALI gateways begint...

Maar wat houdt je tegen om een KNX DALI gateway en Meanwell + EldoLED DALI driver te bestellen en het uit te proberen?

Je mag tzt best hier komen kijken, maar je moet toch tijd erin steken om alles werkend te krijgen, dan is zo'n "nutteloos" testprojectje als dit ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Jep, zelfs bij professionals is de kennis vaak ver te zoeken. Vaak kennen ze maar 1 ding die ze overal doordrijven zoals Niko Home Control.

Een test projectje heb ik helemaal geen tijd voor. Er moet nog een volledig huis gerenoveerd worden en hier besteed ik elk vrij moment aan.
En dat is ook weggesmeten geld mocht ik toch voor een andere optie kiezen dan.
Voor de prijs van een actuator of gateway kan je wel raad kopen van een vakman denk ik.

Een vakman laten komen om een offerte te laten opmaken en ondertussen volledig uitvragen is ook een optie.
Maar ik denk niet dat ze happig zijn om veel informatie te geven voordat de offerte getekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
OnlyTheBest schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:09:
Jep, zelfs bij professionals is de kennis vaak ver te zoeken. Vaak kennen ze maar 1 ding die ze overal doordrijven zoals Niko Home Control.

Een test projectje heb ik helemaal geen tijd voor. Er moet nog een volledig huis gerenoveerd worden en hier besteed ik elk vrij moment aan.
En dat is ook weggesmeten geld mocht ik toch voor een andere optie kiezen dan.
Voor de prijs van een actuator of gateway kan je wel raad kopen van een vakman denk ik.

Een vakman laten komen om een offerte te laten opmaken en ondertussen volledig uitvragen is ook een optie.
Maar ik denk niet dat ze happig zijn om veel informatie te geven voordat de offerte getekend is.
Ik denk dat je de prijzen van dit soort installaties onderschat. Die zijn alleen DIY te betalen.

Ik weet wat mijn schoonvader ervoor betaald heeft, ik heb meer functionaliteit voor 5-10% van de prijs.

Je moet het toch een keer programmeren, die (leer)tijd ben je sowieso kwijt, dus weggegooid is het niet.
En de afschrijving van 1 driver die je verkoopt op marktplaats, tjsa als dat er niet af kan zou ik zeker niet aan een renovatie beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
OnlyTheBest schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:26:
Wat zou zoiets kosten voor enkel lichtplan op te stellen? Iemand een idee van de prijzen?
Voor een lichtplan van een binnenhuisarchitect in 3D met uitwerking van het soort verlichting betaal ik € 1.500. Erg tevreden over hoe dat verloopt en het resultaat. Goed advies op basis van onze wensen.
Was best lastig om een goede te vinden, die dat als dienst aanbiedt. De meeste willen dat enkel icm de verkoop van de armaturen doen, omdat daar de marge zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik was aan het kijken of ik zo'n COB in elkaar kon gaan zetten als test maar de LED COB houder kan ik online echt nergens vinden: https://www.bender-wirth....lan=1&POS=1&DATASHEET=545 behalve dan de manufacturer. Heeft iemand hier al iets van gevonden of moet er hier een alternatief voor bedacht worden?

Daarnaast is deze heatsink ook geschikt voor de Bridgelux vesta 9mm maar dan maar 40mm hoog: https://www.led-heatsink....23174%253b%2bblack%2b4740

[ Voor 32% gewijzigd door walletje-w op 13-08-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Die is online idd niet te vinden. Ik ga nog steeds een keer een group buy doen, hoeveel wil jij er hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Zoefff schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:12:
Om ook nog een klein steentje aan dit topic bij te dragen (spoiler alert: het is een teleurstelling :P ) mijn overwegingen in de zoektocht naar een goede spot oplossing.

Beginnend bij wat goed ging; off-the-shelf CC spots van DMlights. Kost wat knaken maar werkt prima en is prachtig dimbaar. Uiteraard (?) wel alleen 2700K en geen fancy tunable white. LED strips waren ook relatief eenvoudig voor elkaar te krijgen. High-CRI tunable white strips (i.c.m. EldoLED Drivers - let op dat ze DT8 zijn) kan je overal vinden. Het vermogen (aantal LED's per meter) verschilt nog wel eens en is wat lastig inschatten, maar na een paar verschillende tests kom je er wel achter wat prettig is.

Waar het vervolgens spaak loopt is bij verlichting met een andere form factor dan standaard (plafond) spots. Overal waar je 50mm (is dat MR16?) spots in kan klemmen of plaatsen kan je nog wel producten zoals https://www.voltus.de/bel...d-by-voltus/spots-module/ vinden (ook high-CRI tunable white dus), maar veel armaturen die ik tegen kom werken niet met het klemmen van dergelijke modules. Vaak is de GU10 voet hetgene waarmee de spot vast zit aan het armatuur. Denk bijvoorbeeld aan eenvoudige armaturen zoals https://www.lampenlicht.nl/design-wandlamp-wit-rond-sab, de spotjes zitten daar 'zwevend' in.

Bij dergelijke armaturen is het misschien nog wel een optie (gezien de lage prijs kan je er nog wel eentje slopen zonder verdriet) om de fitting er helemaal uit te halen en daar zelf spots te monteren. Ik heb nog gezocht naar kant en klare CC spots met een heatsink die plat aan de achterkant is om daar dan een schroef doorheen te draaien, maar die zijn vrijwel niet te vinden. Dan kom je dus inderdaad op zelfbouw uit zoals @DiLDoG van plan is, maar dat gaat me in deze fase van verbouwing toch net even iets te ver (prioriteiten ;) ).

Kortom, mocht iemand in de toekomst toch nog ergens mooie kant en klare spots vinden die relatief eenvoudig in een armatuur te monteren zijn dan houd ik me zeer aanbevolen. Tot die tijd heb ik er voor gekozen om de paar armaturen die we nu hebben te voorzien van, brr, GU10 spotjes. Het is niet anders, en uiteindelijk geeft het stiekem toch best een ok lichtbeeld ;)
Interessant topic, tot nu toe. Ik had hem in KNX Alg gemist.
Ik begrijp van @Zoefff dat de GU10 “problematisch” zijn? Het zou mijn issue kunnen verklaren. Maar wellicht trekken anderen hier lering uit.

Wij stonden in 2016 voor de keuze, omdat het huis van nagenoeg nul opgebouwd werd.
Ik had me goed ingelezen, en wist dat ik voor KNX en DALI ging kiezen. Toen bleek dat er toentertijd weinig info was. De lampenleverancier, GIRA, installateur etc iedereen dacht heel goed mee. In Belgie was men er veel verder mee, dus veel info werd daar vandaan gehaald.

Anno nu, ik heb een prima KNX-installatie, en goede verlichting in huis. Vanaf dag 1 zit mijn ergernis (ik heb me er maar bij neergelegd) in de dimcurve. Die is gewoon niet goed, en niet goed te krijgen schijnbaar. Althans niemand heeft het kunnen oplossen, maar dat ligt (volgens mij) veelal aan de lack of kennis bij diverse mensen/partijen met de producten naar tijdgeest van toen. En natuurlijk, aanleggen is makkelijker, dan repareren.
Hij dimt hier eigenlijk binnen de 3-20%, kortom je kunt amper fatsoenlijk schuiven in de app. Met ETS krijg ik het ook niet lekker bijgesteld.
Kortom voor iedereen hier, zorg dat je daar juiste aandacht aan besteed.

Misschien (voor de kenners), en juist daarom, zal ik m’n setup delen, zodat jullie hierop kunnen anticiperen door wel of andere “juiste” keuzes te maken.
Mijn setup:
- Doxis inbouwspots met ingebouwde Dali driver (die gaan nog het beste)
- Diverse GU10 LED-inbouwspots
- GIRA KNX DALI-gateway Plus
- Osram Halotronic Hti DALI

Zie fotootje (van Osram) hoe deze installatie in elkaar zit. Let wel, er is dus geen 230V verlichting hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ItF4L6oHtC_L532CLd-BVOB_ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtipzQAFHvDMR5cmx0aTu4HX.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door _Marcel_1973 op 15-08-2022 23:08 . Reden: Aanpassing Gira ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Bedankt voor je bijdrage @_Marcel_1973!
Als je nog info hebt mag je deze altijd delen.
Ik ben er nog niet aan uit of ik kies voor KNX dimactoren of DALI.
Er is nog steeds niet zoveel info te vinden.
Bij professionele lichtwinkels kennen ze deze standaarden zelfs niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Oh dat is zo herkenbaar met 2016-2017.
Ik weet nog dat onze lampenleverancier contact heeft gehad met diverse mensen en vertegenwoordigers uit Belgie. Die waren daar aanzienlijk verder mee.

Het aardige hier is, we hebben dimbare lampen, maar de praktijk leert dat ze allemaal op de laagste stand staan en dimmen amper gebruikt wordt, hahahaha.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Interessant topic, tot nu toe. Ik had hem in KNX Alg gemist.
Ik begrijp van @Zoefff dat de GU10 “problematisch” zijn? Het zou mijn issue kunnen verklaren. Maar wellicht trekken anderen hier lering uit.

Wij stonden in 2016 voor de keuze, omdat het huis van nagenoeg nul opgebouwd werd.
Ik had me goed ingelezen, en wist dat ik voor KNX en DALI ging kiezen. Toen bleek dat er toentertijd weinig info was. De lampenleverancier, GIRA, installateur etc iedereen dacht heel goed mee. In Belgie was men er veel verder mee, dus veel info werd daar vandaan gehaald.

Anno nu, ik heb een prima KNX-installatie, en goede verlichting in huis. Vanaf dag 1 zit mijn ergernis (ik heb me er maar bij neergelegd) in de dimcurve. Die is gewoon niet goed, en niet goed te krijgen schijnbaar. Althans niemand heeft het kunnen oplossen, maar dat ligt (volgens mij) veelal aan de lack of kennis bij diverse mensen/partijen met de producten naar tijdgeest van toen. En natuurlijk, aanleggen is makkelijker, dan repareren.
Hij dimt hier eigenlijk binnen de 3-20%, kortom je kunt amper fatsoenlijk schuiven in de app. Met ETS krijg ik het ook niet lekker bijgesteld.
Kortom voor iedereen hier, zorg dat je daar juiste aandacht aan besteed.

Misschien (voor de kenners), en juist daarom, zal ik m’n setup delen, zodat jullie hierop kunnen anticiperen door wel of andere “juiste” keuzes te maken.
Mijn setup:
- Doxis inbouwspots met ingebouwde Dali driver (die gaan nog het beste)
- Diverse GU10 LED-inbouwspots
- GIRA KNX/DALI driver
- Osram Halotronic Hti DALI

Zie fotootje (van Osram) hoe deze installatie in elkaar zit. Let wel, er is dus geen 230V verlichting hier.
[Afbeelding]
GU10 (=retrofit?) eruit snoeien en driverless armaturen monteren. DALI ELDOLED drivers eraan hangen et voila.

Je GIRA unit is een interface, geen driver.

Hier afgelopen week begonnen met het omkatten van m'n SCON (=Aliexpress) trimless spots naar wat mooiere bins CXB1507's. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-08-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
@bbbrumbrum klopt, ik was fout met de Gira, dat is de Gira KNX DALI-gateway plus. Zal het ff aanpassen.

De GU10 oplossing kwam van Osram zelf in deze quasi nieuwbouwsituatie. Voor de beeldvorming van “even omzetten”, er hangen hier ca 25 van die drivers in de meterkast… Net als 32 spots, naast de dimbare opbouwverlichting die aangesloten is op de Osram dimmers :S

[ Voor 15% gewijzigd door _Marcel_1973 op 15-08-2022 23:11 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kun je misschien wat meer specs geven anders blijven we vragen.
Heb je serieus nog halogeenverlichting? Nee dus, maar als het wel 12V is zit daar al een deel van je probleem, dat is ook retrofit met al een laag overbodige electronica.
"Dimbaar", daar gaat het al mis. De lamp zelf moet enkel een LED bevatten, de drivers selecteer je zelf en hang je (indien mogelijk) in de MK.

Wat kosten die Doxis spots?

Ik denk dat je dit forum te laat hebt ontdekt, het lijkt erop dat je een vrij duur systeem hebt, wat ook nog eens ondermaats presteert.

[ Voor 73% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-08-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bbbrumbrum schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:22:
Ik denk dat je dit forum te laat hebt ontdekt, het lijkt erop dat je een vrij duur systeem hebt, wat ook nog eens ondermaats presteert.
Nou ja de installatie van Marcel hangt er al een jaar of 6. Gezien de behoefte voor dit topic en het feit dat mensen het gewoon opgeven is er in die jaren nog steeds niet veel verbeterd in hoogwaardige verlichting voor in huis.

Sowieso is er online over DIY KNX in Nederland maar erg weinig te vinden, eigenlijk alles staat op dit forum. In Duitsland vindt je al veel meer info, maar dan moet je de taal machtig zijn.

Het is dusdanig complex met eindeloos veel zelf knutselen dat ik gewoon voor GU10 verlichting ga en gewone LED dimmers. En als dat niet werkt switch ik naar Hue ambiance spots. Niet perfect volgens de hoogste standaarden, maar dan kan ik via wat KNX logica relatief simpel wel daglicht afhankelijke verlichting voor elkaar krijgen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Precies dat @Ethirty.

@bbbrumbrum de Doxis was toen 190/stuk excl BTW. Worden nu nog paar aangeboden voor ca 100 incl.
Dat waren er toen 16, de andere 32 spots zijn met de GU10 oplossing. Dat was toen een prijskeuze, zaten totaal al op 5.200 incl verrekende korting voor alleen de spots en paar opbouwlampjes.

Wat zou je meer willen weten dan?
Overigens de GU10 spots zijn de dimbare led-varianten van Osram.

[ Voor 5% gewijzigd door _Marcel_1973 op 16-08-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Op zich werkt het hier best prima hoor @Ethirty
Hele fijne verlichting en de combi KNX en HomeAssistant werkt ook super. Alleen fatsoenlijk dimmen… de schaal loopt van 1-100, maar op 10 staat die al volle bak. En, makkelijk uitgelegd, de schaal aanpassen heeft geen effect. Op zich jammer, maar wees eerlijk, hoe vaak dim je continu een lamp. Het is of gematigd of volle bak en dat is redelijk te doen. Anders gezegd, de teerbeminde in huis, is er content mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
LEDs laag dimmen valt blijkbaar nog niet mee. Ik vind het persoonlijk wel erg belangrijk, onder andere om snachts gang/wc/badkamers te verlichten, en om een mooie fade aan/uit te krijgen wat vooral belangrijk is bij motion controlled verlichting.

Ik ben het met @bbbrumbrum eens, ik heb veel vergeleken en mijn conclusie is ook constant current LEDs met een eldoLED driver.

Ik ben de afgelopen tijd afgeleid door keer urgente verbouw zaken, als ik weer met de verlichting aan de slag ga zal ik wat progress posten en de TS bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Nou ja de installatie van Marcel hangt er al een jaar of 6. Gezien de behoefte voor dit topic en het feit dat mensen het gewoon opgeven is er in die jaren nog steeds niet veel verbeterd in hoogwaardige verlichting voor in huis.

Sowieso is er online over DIY KNX in Nederland maar erg weinig te vinden, eigenlijk alles staat op dit forum. In Duitsland vindt je al veel meer info, maar dan moet je de taal machtig zijn.

Het is dusdanig complex met eindeloos veel zelf knutselen dat ik gewoon voor GU10 verlichting ga en gewone LED dimmers. En als dat niet werkt switch ik naar Hue ambiance spots. Niet perfect volgens de hoogste standaarden, maar dan kan ik via wat KNX logica relatief simpel wel daglicht afhankelijke verlichting voor elkaar krijgen.
Wat is er precies nodeloos complex? De vele varianten retrofit spullen maken het niet overzichtelijker, maar als je het goed doet met centrale drivers en CC LEDs dan hoef je je daar niet druk over te maken. Je moet alleen zorgen dat de spanning en stroom van je lamp(enstring) matchen met je driver.
Enige is dat de CC spots lastig te vinden zijn, maar veel hebben gewoon een gare externe driver die je dan in de prullenbak kiepert.
Maar ook die info is vaak niet makkelijk te vinden.

Zelf knutselen kan, net zoals mij als je de meest efficiënte Cree LED in de kleur en CRI naar wens wilt monteren. Maar de standaard CXA1507 is voor de meeste mensen gewoon voldoende.
Stapje verder is een tunable white zoals hier in het topic ook voorgesteld.

Ben nu ~€35 en 10min hobbytijd per trimless spot kwijt, en 4 EldoLED powerdrives voor de 45 spots in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
Hier een tweetal voorbeelden. Ze gaan van uit, naar aan en terug naar uit.
Je krijgt dan ook indruk van de (in mijn ogen) fraaie kleur van de LED’s bij gedimde sterkte.

Dit zijn de Doxis spots met ingebouwde DALI
Je ziet dat deze mooimgelijkmatig dimt, maar ook hier op een korte schaal.

Dit zijn de GU10 led-spots met Osram Led en Dali Halotronic Hti
Deze komt erin bij ca 30% en heeft een korte schaal naar fel.

[ Voor 22% gewijzigd door _Marcel_1973 op 16-08-2022 13:21 . Reden: Kleine aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Wat is er precies nodeloos complex? De vele varianten retrofit spullen maken het niet overzichtelijker, maar als je het goed doet met centrale drivers en CC LEDs dan hoef je je daar niet druk over te maken.
Wij willen een aantal wand armaturen en spots op rails. Dit geeft ons de meeste flexibiliteit tijdens en na de bouw voor ons verlichtingsplan. Daarnaast heb ik nog 1000 beslissingen te maken en een huis verder af te bouwen en een tuin aanleggen.

De zoektocht naar welke onderdelen bij elkaar passen en hoe je die aanstuurt wordt door dit topic ietsje simpeler, mits het exact is wat je nodig hebt. Wil je per se armatuur X dan zit je vaak al vast. En niet iedereen kan of wil zijn eigen verlichting in elkaar solderen.

Misschien dat ik straks boven ga kijken waar ik wel met een verlaagd plafond kan werken en ik meer flexibiliteit (en tijd) heb maar daar is de impact van de verlichting het kleinst. Weinig te dimmen naar verwachting aangezien het meeste functioneel licht is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Ethirty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:23:
[...]
Daarnaast heb ik nog 1000 beslissingen te maken en een huis verder af te bouwen en een tuin aanleggen.

De zoektocht naar welke onderdelen bij elkaar passen en hoe je die aanstuurt wordt door dit topic ietsje simpeler, mits het exact is wat je nodig hebt. Wil je per se armatuur X dan zit je vaak al vast. En niet iedereen kan of wil zijn eigen verlichting in elkaar solderen.
Inderdaad, zelfde situatie hierzo. :w
Binnen 2 weken komt er een installateur van KNX en DALI langs om een offerte op te maken.
Ik ben van plan alles zelf te doen vanwege de hoge installatie kosten.
Maar ik ga hem gewoon proberen uithoren en informatie los te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Of ik begrijp je verkeerd, maar dat vind ik dan weer not-done. Geen wonder dat die markt zo gesloten is qua informatie.

Betaal die man dan op zijn minst voor zijn advies.

#team_UTC+1

• walletje-w
DiLDoG schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:40:
Die is online idd niet te vinden. Ik ga nog steeds een keer een group buy doen, hoeveel wil jij er hebben?
Ik heb er waarschijnlijk rond de 50 stuks nodig. Dat is dan inclusief een set back-up onderdelen.

Ik ben nog steeds aan het wachten op onderdelen, waaronder een DT8 led driver voordat ik alles een keer kan testen. Ben erg benieuwd want tot dusverre is het voornamelijk een theoretisch gepuzzel, geeft toch minder voldoening.

Ik heb nog 2 verschillende ledstrips gekocht, beide vanuit China maar kregen goede aanbevelingen van Quinled

2700 - 6500 - CRI 95/90
RGB WW - CRI 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:40
Wat een interessant idee. Ik bekijk dit zeker eens verder voor we onze lichtstudie aanvragen.

Wij gaan onze sturing uitvoeren met een PLC https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72469982, en voor de verlichting stonden mijn zinnen ook reeds op DALI (en eldoLED).

Ik kan de meeste zaken uit de TS volgen behalve CRI. Kan iemand toelichten wat CRI juist betekent en waarom hoger beter is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvrt
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-04 22:13
De CONSTALED 31346 zijn constant current current tunable white spots. Is er ook een alternatief voor de direct current DUALdrive 562 die met DT8 overweg kan maar dan constant voltage? Zou dat dan de LUNATONE 89453838 zijn?

Naast het zelfbouwen van een spots, welke constant current tunable white spots raden jullie aan die eenvoudig besteld kunnen worden? Of is dit momenteel enkel zelf te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
Iemand ervaring met deze DALI CC LED Driver?
https://www.dalcnet.com/en/DALI/15612-DLD1248-4CC-DALI

Edit: Ah, TC6 :)

[ Voor 37% gewijzigd door Wafje op 19-08-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Ik heb de lunatone drivers getest, best aardig maar EldoLed was voor mij toch de winnaar. Met name in het lage dim bereik was die een stukje smoother. Ik heb een lunatone cv en cc dt8 driver in de aanbieding voor wie me niet gelooft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uvrt
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-04 22:13
Wat denken jullie van onderstaand overzicht?

Current current DT8 Tunable whiteCurrent voltage DT8 tunable white
Voordeel
  • Mooiste dimeffect
  • gelijkmatig licht door constant current
  • Goedkoper per spot - 15 a 20 euro
  • Off the shelf tunable white lamp
  • Bij een kapotte spot blijven andere spots werken door parallelschakeling
  • Sneller werkend en te repareren (en te repareren door latere potentiële koper van het huis)
Nadeel
  • Geen off the shelf tunable white spots, Custom lampen bouwen
  • Onderdelen custom spot niet vrij verkrijgbaar
  • Serieschakeling - een lamp kapot, alles kapot
  • minder smooth lage dimbereik
  • intensiteit licht kan variëren door voltageval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Met CV bedoel je gewoon 12/24V retrofit lampen?
CV is typisch meer iets voor LEDstrips.
DT8 retrofit over DALI zal de gemiddelde toekomstige bewoner ook weinig van begrijpen. Parralel is geen voordeel, als de LED kapot gaat heb je zelf iets niet netjes gemaakt of aangesloten.
En die pre-made tuneable white lampen zijn er wel, maar als je ze al kunt vinden ga je alsnog in een hoekje huilen zodra je de offerte opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
@DiLDoG ,

Heb jij voor deze componenten samples kunnen aanvragen/aankopen om de volledige configuratie te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Wafje schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:43:
@DiLDoG ,

Heb jij voor deze componenten samples kunnen aanvragen/aankopen om de volledige configuratie te testen?
Ja, viel niet mee, deels kon alleen met VAT nummer besteld worden. Maar inmiddels wel alles bij elkaar gesprokkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:01

tomtommie

Alaaf!

bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Ben nu ~€35 en 10min hobbytijd per trimless spot kwijt, en 4 EldoLED powerdrives voor de 45 spots in mijn huis.
Heb je foto's? Ben wel benieuwd naar het ombouwen van die trimless spots! Kan nog iets zijn voor de zolder die ik nog moet verbouwen. Nu heb ik overal Deltalight armaturen zitten, maar dan weet je wat je kwijt bent... wel erg tevreden met de looks en kwaliteit.

• OnlyTheBest
Deze led spot ziet er betaalbaar uit.
Bij specificaties staat 230V maar daar bedoelen ze waarschijnlijk de voeding mee.
Als ik deze er af knip en een Eldoled driver aan koppel, zal deze dan ook dim to warm ondersteunen?
Of zie ik iets over het hoofd?

https://www.ledpaneelgroo...-warm-2000K-3000K-5W-IP54

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik lees incl transformator dus op zich zijn de lampjes compleet. De vraag is dan op welke wijze ze gedimd worden.

#team_UTC+1

• bbbrumbrum
  • Niet online
OnlyTheBest schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:17:
Deze led spot ziet er betaalbaar uit.
Bij specificaties staat 230V maar daar bedoelen ze waarschijnlijk de voeding mee.
Als ik deze er af knip en een Eldoled driver aan koppel, zal deze dan ook dim to warm ondersteunen?
Of zie ik iets over het hoofd?

https://www.ledpaneelgroo...-warm-2000K-3000K-5W-IP54
Wss een dimtowarm COB. Dus obv stroomsterkte word op de chip meer of minder van de warmer witte of minder warmwitte segmenten aangestuurd.
Je kunt hier dus wss geen DT6 of 8 op los laten, die moet beide “kleurhelften” van de COB zelf direct kunnen aansturen. Dus 4 draden van EldoLED naar lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Mijn ervaring is dat halogeen spotjes relatief goedkoop zijn omdat niemand die meer wil hebben. Ook hoef je dan geen LED drivers weg te gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DiLDoG schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:21:
Mijn ervaring is dat halogeen spotjes relatief goedkoop zijn omdat niemand die meer wil hebben. Ook hoef je dan geen LED drivers weg te gooien :)
Waar is dit een reactie op?

Zou die slecht dimmende, energieslurpende brandgevaarlijke krengen die je ook nog regelmatig moet vervangen voor geen goud meer willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
bbbrumbrum schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:33:
[...]

Waar is dit een reactie op?

Zou die slecht dimmende, energieslurpende brandgevaarlijke krengen die je ook nog regelmatig moet vervangen voor geen goud meer willen.
Oh ik bedoel dan om die krengen te vervangen door mooie LED COB's met goeie drivers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Misschien een beetje off-topic, maar past ook wel weer een beetje thuis in dit topic:

Sowieso een leuk kanaal om te volgen, maar ook daadwerkelijk inhoudelijk hele interessante uitleg hoe LED drivers nou eigenlijk werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
DiLDoG schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Ja, viel niet mee, deels kon alleen met VAT nummer besteld worden. Maar inmiddels wel alles bij elkaar gesprokkeld.
Ik probeer ook eens alles bij elkaar te sprokkelen, VAT nummer is reeds geregeld. Indien positief resultaat ben ik ook wel geïnteresseerd in een groepsaankoop ;)

Zou je nog kunnen achterhalen waar je de verschillende componenten hebt gesourced om alles bij elkaar te sprokkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
De afrondende fase van het huis is in zicht dus verlichting moet ik nu echt gaan oppakken. De Constaled van Voltus blijft ook interessant omdat het een kant en klaar pakket is. Het nadeel is dat dit constant voltage is en de lampen dan parallel geïnstalleerd moeten worden, stel dat ik toch met constant current lampen door wil gaan ze in serie geschakeld moeten zijn.

Nu ben ik ook nog deze tegen gekomen die ontzettend veel lijken op de constaled van Voltus: https://tillumelight.com/...le?variant=42550062121205 Maar dan uit china komen. Er is natuurlijk een grote kans dat Voltus deze exemplaren groot inkoopt bij deze leverancier en dan de prijs verhoogd maar er is ook een grote kans dat deze Chinese leverancier het ontwerp “geleend” heeft en een vergelijkbaar product maar met mindere onderdelen op de markt heeft gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
walletje-w schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:50:
De afrondende fase van het huis is in zicht dus verlichting moet ik nu echt gaan oppakken. De Constaled van Voltus blijft ook interessant omdat het een kant en klaar pakket is. Het nadeel is dat dit constant voltage is en de lampen dan parallel geïnstalleerd moeten worden, stel dat ik toch met constant current lampen door wil gaan ze in serie geschakeld moeten zijn.

Nu ben ik ook nog deze tegen gekomen die ontzettend veel lijken op de constaled van Voltus: https://tillumelight.com/...le?variant=42550062121205 Maar dan uit china komen. Er is natuurlijk een grote kans dat Voltus deze exemplaren groot inkoopt bij deze leverancier en dan de prijs verhoogd maar er is ook een grote kans dat deze Chinese leverancier het ontwerp “geleend” heeft en een vergelijkbaar product maar met mindere onderdelen op de markt heeft gebracht.
Ik zou zeggen: koop er een bij voltus en een uit china en vergelijk ze zelf. Daarna kan je er meerdere uit china kopen als ze beide hetzelfde blijken te zijn. Laat maar weten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
walletje-w schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:50:
Er is natuurlijk een grote kans dat Voltus deze exemplaren groot inkoopt bij deze leverancier en dan de prijs verhoogd maar er is ook een grote kans dat deze Chinese leverancier het ontwerp “geleend” heeft en een vergelijkbaar product maar met mindere onderdelen op de markt heeft gebracht.
Op het Duitse KNX-forum is er een heel topic over Chinese Voltus-versies. Voltus heeft geen eigen behuizing, dus lijken ze verdraaid veel op elkaar. Dat zijn ze echter niet. Als je gaat meten blijkt de chip verschillend en ook kleurechtheid wijkt af.
Voltus is ook lid op het Duitse forum en geeft ook interessante antwoorden. Onder de streep komt er meer bij kijken dan je denkt.

Tja, en dan begint de discussie of dat de prijs waard is, wat het kwaliteitsverschil is en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-04 08:35
Conrado schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:57:
Sommige reflectoren van LEDil zijn vergelijkbaar met MR16/GU10:

[Afbeelding]
Dit is precies wat ik zoek. @Conrado Welke Ledil series is dit?

En kopen jullie echt alles in via VS? of is er nog iets lokaals, het is tenslotte een EU bedrijf.
Ik weet dat er dit Ukraine bedrijf er is: https://vdmais.ua/en/industry/led-lighting

Ik vind het echt een top idee om zo LEDs op te bouwen.
en zag zelfs dat ledil tracklights hebben (Yasmeen).
Het enige wat ik mis, is een fysieke plek om iets te bekijken.

PS. ga verder met WagoPLC/DMX maar het lijkt er erg op, qua eldoled/ledil
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste