[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Zoefff schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:46:
Volgens mij hangt dat af van het model dat je koopt. Van b.v. de DualDrive 20W zijn twee varianten https://www.eldoled.com/p...ations-with-dimming-to-01, de 20MA-E2Z0C heeft 1 control channel DT8 (zie spec sheet) en de 20MA-E2Z0D heeft 2 DT6 control channels. Ik geloof niet dat je dit in de Toolbox kan wijzigen.

Deze drivers zijn volgens mij ook nooit echt bedoeld (al kan het prima) om meerdere spots separaat aan te sturen; ze zijn bedoeld om meerdere kanalen (tunable white) van dezelfde spot(s) aan te sturen, wat suggereert dat je ze altijd als 1 wil aanspreken. Het verschil zit 'm dan in of de omliggende infrastructuur DT6 of het nieuwere DT8 ondersteunt.
Ah helder. Mooiste zou zijn dat er 2 losse dali adressen kunnen worden toegewezen zodat KNX dit ook snapt. Ik heb even gekeken en beschik over de 20MA-E2Z0C variant. Probleem is dat ik anders allemaal losse drivers nodig heb gezien het armatuur 35v spanning nodig heeft. Wordt een dure grap met 14 spots. Ik ben (nog) geen driver tegengekomen die 70V+ op 200ma aankan. Het probleem wordt natuurlijk gehalveerd wanneer er 2 separate uitgangen zijn :). Als laatst kan ik ook ervoor kiezen voor fase afsnijding omdat deze drivers zijn meegeleverd. Moet ik eerst ff gaan testen hoe nauwkeurig deze zijn. Nadeel is dan wel dat ik sommige spots niet afzonderlijk kan regelen.

Edit:
Dit las ik op de spec sheet: DUALdrive, 20W, DALI-2 DT8(Tc), 1 control channels, constant current, 2x 40V
output, long plastic, side feed. (bron: https://www.eldoled.com/p...ations-with-dimming-to-01)
Lijkt mij dat dit toch op een manier mogelijk moet zijn aangezien er 2x 40v output staat.

[ Voor 11% gewijzigd door coureur007 op 11-11-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-05 21:28
coureur007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:51:
[...]

Edit:
Dit las ik op de spec sheet: DUALdrive, 20W, DALI-2 DT8(Tc), 1 control channels, constant current, 2x 40V
output, long plastic, side feed. (bron: https://www.eldoled.com/p...ations-with-dimming-to-01)
Lijkt mij dat dit toch op een manier mogelijk moet zijn aangezien er 2x 40v output staat.
Neen, er staat 1 control channel.
Dit betekent dus dat er 1 adres wordt uitgestuurd.
De 2 uitgangen worden dus telkens exact hetzelfde aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
OnlyTheBest schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:39:
De 2 uitgangen worden dus telkens exact hetzelfde aangestuurd.
Niet hetzelfde, maar via één DT8 (tunable white) kanaal.

Maar eh.. @coureur007: groepeer je die spots? En snapt je Dali gateway DT8?

Indien 2x ja, maakt het dan veel uit, of is het slechts een kwestie van je scenes net wat anders programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 08:20
coureur007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:51:
[...]

Probleem is dat ik anders allemaal losse drivers nodig heb gezien het armatuur 35v spanning nodig heeft. Wordt een dure grap met 14 spots. Ik ben (nog) geen driver tegengekomen die 70V+ op 200ma aankan. Het probleem wordt natuurlijk gehalveerd wanneer er 2 separate uitgangen zijn :).
Je kan natuurlijk ook enkele spots parallel schakelen. Met een 30W driver kan je dan drie spots gemakkelijk aansluiten. zit je op 600ma en 35V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maurits28 schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:42:
[...]

Je kan natuurlijk ook enkele spots parallel schakelen. Met een 30W driver kan je dan drie spots gemakkelijk aansluiten. zit je op 600ma en 35V.
Nope, dat kan niet. Die moeten in serie.

Drivers zijn er oa van Meanwell.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-11-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
bbbrumbrum schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:38:
[...]

Nope, dat kan niet. Die moeten in serie.

Drivers zijn er oa van Meanwell.
Gewoon uit interesse, waarom ‘moet’ dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Omdat de leds niet allemaal dezelfde forward voltage hebben gaat over elke parallel staande led een andere stroom lopen. Het gevolg is een verschil in output. Dit effect kan versterkt worden door temperatuurverschillen die hierdoor ontstaan.

De driver kan hier niet voor compenseren omdat deze niet weet hoe de stroom verdeeld wordt over de parallel staande leds.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
P5ycho schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:18:
Omdat de leds niet allemaal dezelfde forward voltage hebben gaat over elke parallel staande led een andere stroom lopen. Het gevolg is een verschil in output. Dit effect kan versterkt worden door temperatuurverschillen die hierdoor ontstaan.

De driver kan hier niet voor compenseren omdat deze niet weet hoe de stroom verdeeld wordt over de parallel staande leds.
Ok en wat is dan het gevolg? Brand, alleen verschillende lichtintensiteit, driver kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Verschillende lichtintensiteit en verkorte levensduur van de warmere led. Ook dit verschil neemt toe over tijd omdat de output van een led minder wordt over de levensduur, en temperatuur heir een factor in is.
De driver zal het een worst wezen, en brand krijg je er niet van als je verder alles goed gedimensioneerd hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 12-11-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
Duidelijk en kan inderdaad reden zijn om het wel/niet te doen.

De hamvraag is natuurlijk of je 67% op je initiële driverkosten wil besparen (3 leds per driver ipv 1 driver) of langer met je leds wil doen. Ik las volgens mij dat de levensduur 50.000 uur was (17 jaar als ze 8 uur per dag branden), dan kan je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een wat kortere levensduur te accepteren en ze al na 10 jaar te vervangen. Ieder usecase is anders.

BTW in mijn geval heb ik 4 lampen in 2-serie/2-parallel gekoppeld, dit reduceert dan weer het verschil in de stroom die over de twee parallel-schakelingen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Maurits28 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
De hamvraag is natuurlijk of je 67% op je initiële driverkosten wil besparen (3 leds per driver ipv 1 driver) of langer met je leds wil doen.
Ik gok dat de hamvraag niet zozeer in dat levensduurverschil, maar in het verschil in lichtintensiteit zit. Bij 100% zal die 98% en een paar jaar later 95% op de zwakst brandende niet zo opvallen. Maar als je stevig gaat dimmen zou je het wel eens even stevig kunnen gaan zien. (De felle best snel 2x zo fel als de zwakkere?)

@P5ycho en anderen, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 17:20
Maurits28 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
BTW in mijn geval heb ik 4 lampen in 2-serie/2-parallel gekoppeld, dit reduceert dan weer het verschil in de stroom die over de twee parallel-schakelingen loopt.
Corrigeer me gerust als ik de bal missla, maar een bijkomend probleem met deze opstelling is als er 1 led-module stuk gaat.
Dan komt de volledige stroom (700mA als ik je vorige post goed las) op 1 "been" van je parallelschakeling.
Misschien dat die spotjes wel net lang genoeg die 700mA aankunnen tot je het opmerkt en uitschakelt, maar meer kans dat één van beide of beide spotjes op het overbelaste been de geest geven.
Dan mag je in plaats van 1 led, altijd 2 of 3 leds vervangen.

Ook daarbij kan je discussiëren of het de meerkost waard is maar een solodrive 50W kost €51, een dualdrive DT6 kost €65. Die meerkost heb je terug binnen 1x of 2x een extra ledmodule stuk.
Als je daarbij nog eens rekent dat er kans is op verschil in lichtintensiteit zoals Gwaihir aanhaalt, lijkt me dat de meerkost zeker niet waard.

[ Voor 6% gewijzigd door hjuk op 12-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als je losse led COB modules van 3 euro kunt kopen ter vervanging is het zo erg nog niet, maar wel degelijk een punt.
Ik acht de kans wel zeer klein dat de led zelf faalt als hij binnen spec aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
P5ycho schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:57:
Als je losse led COB modules van 3 euro kunt kopen ter vervanging is het zo erg nog niet, maar wel degelijk een punt.
Ik acht de kans wel zeer klein dat de led zelf faalt als hij binnen spec aangestuurd wordt.
Is het het werk waard dan? Is nu niet het meest lastige werkje maar kan me inbeelden dat je toch eens vloekt als het voorvalt. Uiteraard persoonlijke afweging maar mij lijkt het het niet waard.

Denk dat zelf binnen dit topic een meerderheid zich niet waagt aan zelf led-modules maken, maar eerder niet-variable white verlichting kiezen in "kant-en-klare" modules zoals Absinthe Zenkai.
Bij deze is er wel wat minder info welke stroom deze aankunnen, enkel de geafficheerde stroom die lange levensduur kan garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik denk zelf dat ik dat niet erg ga vinden, de kans is heel klein in mijn ogen. Dat moet iedereen voor zichzelf afwegen verder.

Ik loop in de praktijk tegen hele andere problemen aan. De vrouw en dochter komen met allerlei lampen aan waar ik dan over moet zeggen of dat werken gaat in jet grotere knx/dali geheel. Een simpele wandlamp met G9 fitting kan me al gigantische kopzorgen bezorgen omdat ik dat niet in huis wil, maar het wel de 'look' is die de dames willen. Argh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
hjuk schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:11:
Denk dat zelf binnen dit topic een meerderheid zich niet waagt aan zelf led-modules maken, maar eerder niet-variable white verlichting kiezen in "kant-en-klare" modules zoals Absinthe Zenkai.
Oh? Ik zie hier niets langskomen wat op een uitzoektopic voor standaard spots lijkt..

Ik zou 't liever niet zelf maken, dat klopt. Maar ik wil wel serieus tunable white - in zowel kleurtemperatuurbereik als range van lichtopbrengst, bij behoorlijke CRI. En wat daarvoor nodig is, is daarvoor nodig.

(Gelukkig kwam me vanuit beide KNX topics al iemand in het oog die er z'n (bij) baan van gemaakt lijkt te hebben. Dus ik hoop dat hij / zij het gaat doen, danwel er me iemand lokaler voor aanwijst :D.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:02:
Ik loop in de praktijk tegen hele andere problemen aan. De vrouw en dochter komen met allerlei lampen aan waar ik dan over moet zeggen of dat werken gaat in jet grotere knx/dali geheel. Een simpele wandlamp met G9 fitting kan me al gigantische kopzorgen bezorgen omdat ik dat niet in huis wil, maar het wel de 'look' is die de dames willen. Argh!
En 'm dan ook nog regelmatig willen kunnen verplaatsen.. ;(

Ik herken 't. In hoeverre ik 'standaard' lampen hier en daar een ok / tolerabele aanvulling ga vinden en hoe ze dan in de sturing te mengen, daar ben ik ook nog niet echt uit. Ik overweeg iets te verzinnen dat de ombouw van een gewoon naar een 'dali-stopcontact' (en vice versa) redelijk gemakkelijk maakt. (En zulke lampen allemaal steevast van een dali-module te voorzien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Gwaihir schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:29:
[...]

Oh? Ik zie hier niets langskomen wat op een uitzoektopic voor standaard spots lijkt..

Ik zou 't liever niet zelf maken, dat klopt. Maar ik wil wel serieus tunable white - in zowel kleurtemperatuurbereik als range van lichtopbrengst, bij behoorlijke CRI. En wat daarvoor nodig is, is daarvoor nodig.

(Gelukkig kwam me vanuit beide KNX topics al iemand in het oog die er z'n (bij) baan van gemaakt lijkt te hebben. Dus ik hoop dat hij / zij het gaat doen, danwel er me iemand lokaler voor aanwijst :D.)
Als we eerlijk zijn dan zal 90% van de bevolking kant-en-klare spots kopen die meestal CV aangestuurd worden. Dus per definitie is een led-module en houder apart kopen en CC aansturen al bovengemiddeld en niet erg standaard ;)

Alle gekheid voorbij, ik weet ook wel dat het topic opgestart is vanuit de zoektocht naar variable white led's, maar toch komen er geregeld "standaard" vragen voorbij over CC aansturing, Dali, Eldoled,... + wordt er van uit het KNX-topic naar hier doorgestuurd voor alles LED gerelateerde vragen.

Aan tunable white waag ik me voorlopig niet, ik volg het met veel plezier want ik vind het razend interessant maar ik zie me er, zoals jou, geen beginnen aan. Bovendien vind ik het de meerkost niet waard momenteel (bouwen is al duur genoeg, wie weet in de toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
hjuk schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:38:
[...]

Corrigeer me gerust als ik de bal missla, maar een bijkomend probleem met deze opstelling is als er 1 led-module stuk gaat.
Dan komt de volledige stroom (700mA als ik je vorige post goed las) op 1 "been" van je parallelschakeling.
Misschien dat die spotjes wel net lang genoeg die 700mA aankunnen tot je het opmerkt en uitschakelt, maar meer kans dat één van beide of beide spotjes op het overbelaste been de geest geven.
Dan mag je in plaats van 1 led, altijd 2 of 3 leds vervangen.

Ook daarbij kan je discussiëren of het de meerkost waard is maar een solodrive 50W kost €51, een dualdrive DT6 kost €65. Die meerkost heb je terug binnen 1x of 2x een extra ledmodule stuk.
Als je daarbij nog eens rekent dat er kans is op verschil in lichtintensiteit zoals Gwaihir aanhaalt, lijkt me dat de meerkost zeker niet waard.
Duidelijk en inderdaad een risico. We gaan het meemaken de komende jaren, als het echt een probleem wordt, kan ik in die gevallen wat extra drivers plaatsen. Ook geen probleem. Wil sowieso misschien in de komende jaren weer wat gaan veranderen als er betere opties met tunable white etc op de markt gaan komen.
P5ycho schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:02:

Haha, dit is zooooo herkenbaar. "Waarom kan ik die leuke Philips lamp van de bouwmarkt niet aansluiten?". Ik heb nu enkele plafondlampen aangesloten met een MDT KNX relais, maar die kunnen dan weer niet gedimd worden. Wat ik zelf wel het liefste zie. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
Gwaihir schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:56:
[...]

Niet hetzelfde, maar via één DT8 (tunable white) kanaal.

Maar eh.. @coureur007: groepeer je die spots? En snapt je Dali gateway DT8?

Indien 2x ja, maakt het dan veel uit, of is het slechts een kwestie van je scenes net wat anders programmeren?
Ik heb een aantal spots die per 2 gegroepeerd zijn, maar ook een aantal die 2 meter uit elkaar staan. De DALI gateway van MDT die ik heb is nieuw en ondersteund DT8. Voor de LED's die gegroepeerd zijn is het uiteraard belangrijk dat deze mooi synchroon aangaan. In de woning is overigens een ster topology toegepast waardoor ik ook met fase afsnijding een "groep" kan creëeren. Alleen onafhankelijk van de spots aansturen is wel leuker :) en in sommige gevallen ook praktisch wanneer er een bijvoorbeeld een kast deur wordt open getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
coureur007 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:43:
Alleen onafhankelijk van de spots aansturen is wel leuker :) en in sommige gevallen ook praktisch wanneer er een bijvoorbeeld een kast deur wordt open getrokken.
Dat snap ik en misschien denk ik er te simpel over. Ik dacht: de ene scene stuurt het koude wit van de DT8 aan (= de ene spot) en een andere het warme (= de andere spot).

Wellicht het uitproberen waard, al zou 't prima kunnen dat de verschillende aansturingscomponenten niet best mee willen werken aan die 'hack'. In dat geval heb je dus wat DualDrives om te wisselen voor 't andere type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Iemand ervaring met de Meanwell LCM-40TW?

Ziet er op het eerste zicht vrij gelijkaardig uit aan de DualDrive
Nadelen:
  • 40W ipv 50W bij Dualdrive
  • Geen 200-350mA mogelijk, begint maar vanaf 500mA
  • 20-50V ipv 2-55V bij Dualdrive
Voordelen:
  • Beide DT6 en DT8 in 1 toestel, dus flexibel in gebruik
  • Prijs, €38 op Voltus ivm met €65 voor de Dualdrive
Geen 1-op-1 vervanging dus maar in bepaalde situaties lijkt me deze wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Ik moet 7 spots 0,350mA Vf 18V aansturen, voor EldoLed te kunnen gebruiken is dit dus best op te splitsen in kanalen van 3, 2 en 2 spots.
Is er dan verschil tussen het gebruik van een Powerdrive en het gebruik van een Dualdrive + solodrive?

Zou dit verschil in lichtsterkte kunnen geven omdat het verdeeld is over 2 drivers?
Qua ruimte die dit inneemt in het Dalisysteem blijft het gelijk (1 groep) dus daar geen verschil.

Dus als het vermogen op te delen valt, wat is nog het voordeel van voor 1 powerdrive te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik wil binnen mijn Dali besturing ook enkele ouderwetse 230v lampen aansturen. Nou viel het me op dat een Dali-relais nogal vrij prijzig is. Ook dali triac dimmers zijn vrij prijzig. Heeft iemand een verklaring waarom?

In ieder geval, welke triac dimmers zouden jullie mij aanraden? En heeft een relais nog een voordeel ten opzichte van een dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Waarom moet het in DALI, maw hoe ziet de rest van de installatie eruit?

Heb hier een DALI dimmer van Lunatone voor retrofit. Komt natuurlijk niet in de buurt van de eldoLEDs qua functie, maar doet z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Ik heb naar elk lichtpunt 230+Dali liggen. Zonder dali krijg ik het dus niet geschakeld. Een zigbee lampje zou ook kunnen natuurlijk maar dat lijkt me op de lange termijn minder betrouwbaar.

Ik zal eens naar die lunatone kijken, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 23:25

tomtommie

Alaaf!

HUIPI3 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:22:
Ik heb naar elk lichtpunt 230+Dali liggen. Zonder dali krijg ik het dus niet geschakeld. Een zigbee lampje zou ook kunnen natuurlijk maar dat lijkt me op de lange termijn minder betrouwbaar.

Ik zal eens naar die lunatone kijken, bedankt!
Ik heb een zelfde situatie, daarom ook voor zo'n kleine dali fase dimmers gekozen. Helaas hebben twee lunatones het bij mij begeven.... ik heb nu dus een goedkoper alternatief gekocht en die werken eigenlijk identiek, dus wellicht te overwegen, is 1/3e de prijs van een lunatone: https://www.amazon.de/dp/B082RMXGQW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HUIPI3 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:22:
Ik heb naar elk lichtpunt 230+Dali liggen. Zonder dali krijg ik het dus niet geschakeld.
Lichtpunten = de centraaldozen, twee extra draadjes uit elk?

Doe je ook iets met schemerlampen e.d. en zo ja, hoe heb je daar de DALI draden heen getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
tomtommie schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:59:
[...]

Ik heb een zelfde situatie, daarom ook voor zo'n kleine dali fase dimmers gekozen. Helaas hebben twee lunatones het bij mij begeven.... ik heb nu dus een goedkoper alternatief gekocht en die werken eigenlijk identiek, dus wellicht te overwegen, is 1/3e de prijs van een lunatone: https://www.amazon.de/dp/B082RMXGQW
Top, dan ga ik zoiets eerst ook maar proberen. Vroeg me al af of die lunatone echt zoveel beter waren gezien de forse prijs.
Gwaihir schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:17:
[...]

Lichtpunten = de centraaldozen, twee extra draadjes uit elk?

Doe je ook iets met schemerlampen e.d. en zo ja, hoe heb je daar de DALI draden heen getrokken?
Naar de centraaldozen maar ook naar de spots licht een 5g1,5 kabel. Dit is allemaal met elkaar verbonden maar nog wel verdeeld over een aantal groepen. Daarnaast ligt er ook nog eens 3 draden (fase, neutraal, aarde) in 2,5mm2 naar de centraaldozen voor de wcd's. Dit had wellicht nog slimmer gekund maar zo werkt het ook. Het gaat wel om nieuwbouw dus hoefde niet achteraf extra draden te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05:36

Jog

Ik lees hier net dat peeq ( vroeger dmlights ) failliet is. Er zijn er hier ook meerderen die hun absinthe led modules hebben. Net zoals ik. Ik heb er nog wel een paar in de kast liggen, maar nu vraag ik me wel af waar ik nieuwe kan krijgen moesten er stuk gaan. Heeft iemand ooit alternatieven gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Jammer zeg, de nodige Absinthe armaturen van ze gekocht en wilde er nog meer van :(

[ Voor 25% gewijzigd door Ethirty op 14-12-2024 21:45 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jog schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:19:
Ik lees hier net dat peeq ( vroeger dmlights ) failliet is. Er zijn er hier ook meerderen die hun absinthe led modules hebben. Net zoals ik. Ik heb er nog wel een paar in de kast liggen, maar nu vraag ik me wel af waar ik nieuwe kan krijgen moesten er stuk gaan. Heeft iemand ooit alternatieven gevonden?
We zitten op Tweakers, gewoon open slopen en de LEDs vervangen. Maar als je in dit topic zit heb je neem ik aan CC modules, dus zonder enige elektronica in de spot zelf…. Daar kan dan ook weinig stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Ja lap, daar gaat m'n hele plan.
Had het hele lichtplan van mijn huis gebaseerd op spullen van Peeq... Mag ik mooi opnieuw beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De Absinthe website zelf is nog wel in de lucht, alleen Peeq was de exclusieve verkoper. Hopen op een doorstart dan maar.

Zijn er nog andere grote (online) leveranciers voor armaturen? Ik kwam bij elke zoektocht vrijwel altijd bij Peeq uit voor het assortiment en de prijs.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Ethirty schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:02:
De Absinthe website zelf is nog wel in de lucht, alleen Peeq was de exclusieve verkoper. Hopen op een doorstart dan maar.

Zijn er nog andere grote (online) leveranciers voor armaturen? Ik kwam bij elke zoektocht vrijwel altijd bij Peeq uit voor het assortiment en de prijs.
Er zijn er wel wat kleine, maar geen enkele met de omvang van Peeq. Naar mijn gevoel hadden ze bij Peeq toch wel 80% van de online markt in België in handen. Moet toch serieus mismanagement zijn dan...
Ik had er niet raar van opgekeken als, zeker het Absinthe materiaal, 20% duurder was dan dat ze het nu aanboden...

Laat ons inderdaad hopen op ofwel een overnemer van Peeq in zijn geheel of een nieuwe partner van Absinthe. Maar als ik me niet vergis is Absinthe een merk van Peeq (dmlights) zelf, dus zal dit ook onder het moederbedrijf vallen. Maar wie weet wordt Absinthe als merk verkocht en maken die een doorstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05:36

Jog

hjuk schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:07:
[...]
Er zijn er wel wat kleine, maar geen enkele met de omvang van Peeq. Naar mijn gevoel hadden ze bij Peeq toch wel 80% van de online markt in België in handen. Moet toch serieus mismanagement zijn dan...
Ik had er niet raar van opgekeken als, zeker het Absinthe materiaal, 20% duurder was dan dat ze het nu aanboden...
Van wat ik er van begreep is de overgang naar peeq met de herorientering naar een groter assortiment de boosdoener.
Laat ons inderdaad hopen op ofwel een overnemer van Peeq in zijn geheel of een nieuwe partner van Absinthe. Maar als ik me niet vergis is Absinthe een merk van Peeq (dmlights) zelf, dus zal dit ook onder het moederbedrijf vallen. Maar wie weet wordt Absinthe als merk verkocht en maken die een doorstart.
Het staat onder een ander ondernemingsnummer geregistreerd, maar ik vermoed dat de aandelen wel door dmlights/peeq in het bezit waren.

Langs de andere kant denk ik dat absinthe allicht whitelabel producten zijn en dat als we goed genoeg zoeken op ali baba we wel de origine vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:11
Ethirty verwees mij door vanuit het algemene knx topic vandaar hierbij nogmaals

Heren en dames een vraagje

Ik zit naar een KNX-gateway te kijken en ik zou die graag van MDT bestellen.

Dit omdat ik een aantal spots met tuneable white heb gekozen en ik deze wel onafhankelijk wil aansturen. Maar voor elke lamp een driver ook behoorlijk in de papieren loopt. Nu lees ik dat deze gatwey 2 dt6 objecten kan samenvoegen tot dt8 op de knx bus. Hierdoor zou ik 1 4-kanaals dimmer kunnen gebruiken om 2 lampen aan te sturen.

Echter nu zie ik dat MDT 2 nagenoeg identieke modules levert, namelijk:

DALI Control PRO64

en

DALI Control IP64

Op het eerste oog lijkt het verschil te zijn dat de ene een IP (KNX/IP) interface is en de andere een KNX/TP interface. Maar dat is nu de grap. Ze hebben allebei een Ethernet aansluiting, configuratie via webserver en een KNX/TP interface

Ook het aantal dali adressen en groepen lijkt exact hetzelfde. Alleen de productiedatum en firmware versie lijkt te verschillen naast een prijsverschil van 7 euro bij Voltus.de

Ik neig er naar om voor het geringe prijsverschil de jongere DALI Control PRO64 te kopen. Maar ik kan niks hier in het topic vinden qua ervaringen. Iemand anders een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjuk
Jog schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:00:
Het staat onder een ander ondernemingsnummer geregistreerd, maar ik vermoed dat de aandelen wel door dmlights/peeq in het bezit waren.

Langs de andere kant denk ik dat absinthe allicht whitelabel producten zijn en dat als we goed genoeg zoeken op ali baba we wel de origine vinden.
Als het op die manier georganiseerd was, is het wel waarschijnlijk dat het Absinthe-aandeel verkocht wordt om de put bij Peeq te dichten.

De producten zullen inderdaad wel in China geproduceerd worden, maar nog niets van die producten teruggevonden online, wellicht moet ik gewoon grondiger zoeken. Maar als het nu nog niet is, komt dat misschien nog wel eens voor de producent de afzetmarkt in Absinthe/Peeq wegvalt...

[ Voor 35% gewijzigd door hjuk op 17-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Heeft er hier iemand de Zennio EyeZen TP vT bewegingsmelder?

Ik heb op het 1ste verdiep een gang waar geen ramen in zijn.
Dus wil ik graag dat de bewegingsmelder overdag een dimwaarde stuurt van 100% naar de verlichting.
En dit zou 's nachts naar 20% moeten.
Alleen zie ik geen enkele mogelijkheid om bij day/night functie in de ETS parameters een uur in te stellen.
En hoe weet de EyeZen überhaupt dat het dag of nacht is? Want ik heb geen enkele actor of sensor die het verschil kan versturen.
Enkel mijn IP interface en touchscreen hebben een time object.
Maar daar kan ik geen logische functie voor aanmaken aangezien dit geen 0 of 1 verstuurt bij dag/nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
OnlyTheBest schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:13:
Heeft er hier iemand de Zennio EyeZen TP vT bewegingsmelder?

Ik heb op het 1ste verdiep een gang waar geen ramen in zijn.
Dus wil ik graag dat de bewegingsmelder overdag een dimwaarde stuurt van 100% naar de verlichting.
En dit zou 's nachts naar 20% moeten.
Alleen zie ik geen enkele mogelijkheid om bij day/night functie in de ETS parameters een uur in te stellen.
En hoe weet de EyeZen überhaupt dat het dag of nacht is? Want ik heb geen enkele actor of sensor die het verschil kan versturen.
Enkel mijn IP interface en touchscreen hebben een time object.
Maar daar kan ik geen logische functie voor aanmaken aangezien dit geen 0 of 1 verstuurt bij dag/nacht.
Als ik het goed begrijp heeft een object met type "weather" een dag/nacht adres. Een knx weerstation zou die kunnen leveren volgens mij.

Een andere oplossing zou misschien zijn om iets anders deze info op de bus te laten zetten? bijvoorbeeld home assistant (die deze info van het internet kan plukken)

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik alleen nog maar een ETS licentie heb, maar nog niks mee gedaan omdat ik nog andere dingen aan het uitzoeken ben. Dus misschien dat iemand aders daar beter bij kan helpen

Let wel op dat als je zo iets doet home assistant integraal onderdeel van je KNX netwerk wordt. En je dus ook rekening moet houden met wat er gebeurt als home assistant er een keer uitligt...

[ Voor 6% gewijzigd door mjkl op 21-12-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
mjkl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:59:
[...]

Een andere oplossing zou misschien zijn om iets anders deze info op de bus te laten zetten? bijvoorbeeld home assistant (die deze info van het internet kan plukken)
Ik heb wel een Zennio Z41 COM die verbonden is met internet.
Helaas zie ik geen functie die het verschil kan uitmaken.
Zal nog wat zoeken zijn of wat hardware bijkopen.
Wie weet brengt de kerstman wel iets. o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coureur007
Ik heb even een update mbt het onafhankelijk aansturen van mijn spots met 1 enkele DualDrive driver. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen met de suggestie van @Zoefff en de leverancier. Heb de 20MA-E2Z0D DT6 variant gekocht. Hierbij krijgt de driver twee DALI adressen welke je in de gateway dezelfde functie kan geven (LED module). Als je vervolgens een KNX groepsadres koppelt aan beide ECG's dan gaan ze als nog mooi synchroon aan en als individuele control wilt hebben gaat dat dus ook. Die DT8 driver "hacken" op de gewenste manier heb ik even op hold gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:21
hjuk schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:24:
Ik moet 7 spots 0,350mA Vf 18V aansturen, voor EldoLed te kunnen gebruiken is dit dus best op te splitsen in kanalen van 3, 2 en 2 spots.
Is er dan verschil tussen het gebruik van een Powerdrive en het gebruik van een Dualdrive + solodrive?

Zou dit verschil in lichtsterkte kunnen geven omdat het verdeeld is over 2 drivers?
Qua ruimte die dit inneemt in het Dalisysteem blijft het gelijk (1 groep) dus daar geen verschil.

Dus als het vermogen op te delen valt, wat is nog het voordeel van voor 1 powerdrive te gaan?
Had je hier ondertussen een antwoord op gevonden? Gelijkaardige situatie.. Nieuwbouw met intentie om gebruik te maken van Eloled DALI dimmers. Maar het berkenen van wanneer je best kiest voor een dualdrive vs powerdrive is me onduidelijk.

Ook enigzins onduidelijk is het verschil tussen de powerdrive types (S/M/..). Enkel de formfactor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Het is een afweging die je zelf moet maken adhv of je de drivers centraal of bij de spots toepast, daarnaast de technische vereisten en natuurlijk de kosten.

Heb hier alle drivers (6x Powerdrive) centraal op 2 plekken hangen, zie geen reden om dat naar nog meer devices uit te splitsen.

Zou bij de powerdrive sowieso voor een variant met metalen behuizing gaan, en dan degene die het beste past in de ruimte die je hebt, en ook van welke zijde de verschillende bedrading (DALI, AC+PE en DC naar spots).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Azlec schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:10:
[...]

Had je hier ondertussen een antwoord op gevonden? Gelijkaardige situatie.. Nieuwbouw met intentie om gebruik te maken van Eloled DALI dimmers. Maar het berkenen van wanneer je best kiest voor een dualdrive vs powerdrive is me onduidelijk.

Ook enigzins onduidelijk is het verschil tussen de powerdrive types (S/M/..). Enkel de formfactor?
Geen duidelijk verschil gevonden buiten kost en plaats dat ze innemen.
Als je de 6x Powerdrive van @bbbrumbrum verder wil uitsplitsen, nemen ze ook direct veel plaats in.
Als je voor je hele huis 2 Powerdrives nodig hebt, kan je ze evengoed uitsplitsen naar 4x Dualdrive en 100 euro besparen.
Maar daarom dat ik het dus hier eens vroeg, om zeker te zijn dat er niet nog grotere verschillen zijn die ik over het hoofd zag. Maar blijkbaar niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat nog wel een verschil kan zijn is of je het programmeertooltje nodig hebt voor initiële inbedrijfstelling . Bij de powerdrives kan dit via de knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
bbbrumbrum schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:54:
Wat nog wel een verschil kan zijn is of je het programmeertooltje nodig hebt voor initiële inbedrijfstelling . Bij de powerdrives kan dit via de knoppen.
Dit is belangrijk om op de letten! De dualdrive's moeten geprogrammeerd worden om parameters aan te passen. Als de winkel dit voor je kan doen, is dat niet erg. Maar wel belangrijk.

Adressering zou volgens mij vanuit de master moeten gebeuren(nog niet geprobeerd, maar wel het geval bij mijn andere Dali opstelling)

Als je in de buurt van Delft woont heb ik de toolbox pro liggen en zou die eventueel wel keer geleend kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
HUIPI3 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Hoe je het in elkaar zet zie je heel mooi in het filmpje van @walletje-w, is er daarnaast nog iets onduidelijk? Je hoeft dus niks te solderen, de draden van de Bender+Wirth houder zijn al gesoldeerd en kan je aan de andere kant direct in de driver koppelen of via een lasklem verder verlengen. In de bridgelux houder kan je de draden zo insteken en klemmen ze zelf vast, in deze bridgelux houder heb je geen adapter nodig, wel opletten dat dan de juiste lens besteld wordt.

Waar de coolstar gekocht kan worden kan ik zo snel niet vinden dus ik heb de prijs van @walletje-w gewoon overgenomen en een alternatief toegevoegd. Hetzelfde geld voor de led houder

De lens die je erop zet kan je ook uitwisselen tegen andere modellen met een bredere of smallere bundel, zie: Ledil AMY

Objectlinkprijslinkprijs
1HeatsinkCOOLSTAR BLACK 4740€6,72*SPIRLED-4850€9,69
2Thermal pad/pastaTHERM TAPE 17MMX17MM€0,18
3LED COB moduleBridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23€3,13
4Led houderBender+Wirth 489-L8€2*Bridgelux BXHD-1616-140?
5AdapterLedil HEKLA SOCKET-K€0,55
6Boutjes (per 2)M3 x16 €0,15
7LensLedil AMY 50€ 2,89
toon volledige bericht
Blijft deze lijst nog de beste samenstelling momenteel? Enig advies voor een 2700k COB? Met het wegvallen van peeq misschien interessant om de module zelf te kunnen maken.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb als test 4 van deze tunnable white leds aangeschaft: https://tillumelight.com/...ble-white-led-spots-8w-8w

Heb de leverancier gevraagd ze zonder CV driver te leveren waardoor ze dus als CC spot aan te sturen zijn.

Mijn plan was om ze in serie te schakelen en aan te sluiten op een Eldoled Dualdrive.

Alleen beide kleuren delen de nul waardoor serieschakeling niet gaat. Dus alleen in parallelschakeling mogelijk. Dat is niet ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Azlec schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:04:
[...]

Blijft deze lijst nog de beste samenstelling momenteel? Enig advies voor een 2700k COB? Met het wegvallen van peeq misschien interessant om de module zelf te kunnen maken.
De lijst is nog aardig up to date, echter is het zelf nog beter/makkelijker geworden om dit te maken. Ik heb de spots onlangs zelf samengesteld en dit ging vij eenvoudig. Het goede is dat punten 4 en 5 nu in een houder te krijgen is. En deze is ook daadwerkelijk makkelijk te kopen als particulier. Ik heb onderstaande gebruikt. (ik heb niet alle prijzen nog weer geverifiëerd)

Objectlinkprijs
1HeatsinkSPIRLED-4850€9,69
4Led houderHEKLA-G2B-TW1€3,14*
5Boutjes (per 2)M3 x16 €0,15
6LensLedil AMY 50€ 2,89

Mocht iemand nog geintresseerd zijn in de 2765 COB's, stuur me ff een PM, ik heb er nog een heleboel liggen aangezien ik deze per minimaal 180 stuks moest afnemen.

• Azlec
HUIPI3 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:35:
[...]

De lijst is nog aardig up to date, echter is het zelf nog beter/makkelijker geworden om dit te maken. Ik heb de spots onlangs zelf samengesteld en dit ging vij eenvoudig. Het goede is dat punten 4 en 5 nu in een houder te krijgen is. En deze is ook daadwerkelijk makkelijk te kopen als particulier. Ik heb onderstaande gebruikt. (ik heb niet alle prijzen nog weer geverifiëerd)

Objectlinkprijs
6LensLedil AMY 50€ 2,89

Mocht iemand nog geintresseerd zijn in de 2765 COB's, stuur me ff een PM, ik heb er nog een heleboel liggen aangezien ik deze per minimaal 180 stuks moest afnemen.
toon volledige bericht
Bedankt!
En je had geen 180 verlichtingspunten? 8)7

Enig advies voor een cob en houder die niet tunable is?

• P5ycho
Ik sta nog aan het begin van mijn knx/dali/led avontuur, heb wel interesse in het bouwen van een aantal van deze spots. Ik heb maar besloten om de badkamer en zolderals proefruimte te gaan gebruiken. Alles de eerste keer goed doen is een illusie, dus dan maar gwoon beginnen.

@HUIPI3, ligt het aan mij of waren ze bij digikey wel per stuk te koop voor vergelijkbare prijs? Heb je nog meer onderdelen liggen?

Ik heb een hoogte-eis voor een verlaagd plafond, maar de vrouw wil ook graag een diepe lens zodat je niet snel recht in de led kijkt. Ik neem aan dat er nog meer heatsink en lensopties zijn die compatibel zijn met de ledhouder?

Edit: ledil heeft idd een hele zwik. Dat had ik meteen op kunnen zoeken. Luiheid na een kerstdiner...

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 26-12-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
mjkl schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:59:
[...]

Als ik het goed begrijp heeft een object met type "weather" een dag/nacht adres. Een knx weerstation zou die kunnen leveren volgens mij.

Update:
De tijdsklok van mijn IP interface geeft een 3 byte value, dus onbruikbaar bij een logische module die enkel 2 of 4 byte values kan lezen.
Ik heb het kunnen oplossen door de helderheid waarde van een bewegingsmelder aan de oprit te gebruiken.
Geprogrammeerd met de logische module van de bewegingsmelder die de LUX waarde in 2 byte float omzet naar binair.

Bijvoorbeeld:
Logic gate > 100 LUX = 1 (dag) --> absolute dimming 100%
Logic gate < 100 LUX = 0 (nacht) --> absolute dimming 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Azlec schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:41:
[...]

Bedankt!
En je had geen 180 verlichtingspunten? 8)7

Enig advies voor een cob en houder die niet tunable is?
Gelukkig niet, dan had ik ook heel wat divers nodig gehad.
Voor andere cobs en houders heb ik me niet in verdiept, kijk even op de site van ledil, die specificeren voor elke houder met welke cob ze kunnen werken.
P5ycho schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:57:
@HUIPI3, ligt het aan mij of waren ze bij digikey wel per stuk te koop voor vergelijkbare prijs? Heb je nog meer onderdelen liggen?
Niet dit specifieke type, je hebt dan de B versie met een hogere forwarding voltage waardoor je er maar 1 (in serie) per eldoled driver kan aansturen.

Overigens ben ik nog op zoek naar mooie lichten voor boven de eettafel en kookeiland. Heeft iemand hier nog tips? Ik wil deze ook graag in tunable white en met dali. Kan hier zelf wel de juiste driver voor inbouwen natuurlijk maar dan moet dat wel mogelijk zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door HUIPI3 op 27-12-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
HUIPI3 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:35:
[...]

Objectlinkprijs
6LensLedil AMY 50€ 2,89

toon volledige bericht
Dit lijstje ook besteld alleen dan met deze heatsink:
https://www.futureelectro...zhp-b-mechatronix-1103090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Waarom pinnen, je gaat je lampen niet recht naar beneden laten schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
P5ycho schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:14:
[...]

Waarom pinnen, je gaat je lampen niet recht naar beneden laten schijnen?
Dit is volgens Mechatronix de best passende heatsink. En is een stuk voordeliger dan aantal eerder genoemde opties. En lijkt me voldoende capaciteit te hebben. En ik zie de heatsink toch niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 27-12-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 23:10
Yorachim.nelis schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 02:45:
Avond allemaal, het is weer lekker laat aan het worden met al dat opzoekwerk. :D
Ik zit nog wat in de klinch met mijn verlichting namelijk.
Deze had ik gedacht op DALI te zetten via KNX, omdat ik hier toch keer op keer lees dat het dimmen wat fijner zou zijn.
Nu heeft dit me zodanig diep in de rabbithole meegetrokken dat ik door het bos de bomen niet meer zie eerlijk gezegd.

Heb ik het bij het goede eind om te stellen dat:
- ConstantCurrent de "beste" dimming geeft op deze moment? Dimming tot 0.1% & gewoon mooie curves. (uiteraard op kwalitatieve drivers.)

Ik ben daar namelijk een beetje van aan het uitgaan met wat ik overal lees, en dan is de zoektocht naar CC spotjes begonnen...
En dat is nu juist waar ik vast loop.
Wat ik zelf reeds gevonden heb: (met hier en daar al wat hulp)
- Deltalight, Wever & Ducre,... spotjes. Deze zitten in hun armatuur, zijn zeer mooi, maar ook zeer prijzig. (gemakkelijk 100€/stuk, het zou gaan om +- 50 spotjes...)
- MR16 LED CC lampen (modules?) + eender welk armatuurtje, upside is zeer veel keuze in armatuur.
Ik denk dan bijv. aan https://www.verlichtingnl...mr16-dtw-6-50w-350ma-36gr
Maar met wat zoekwerk zijn er wel nog meer te vinden, rond zowat dezelfde prijsklasse of lager. (indien jullie tips hebben, zeker welkom)

Kloppen bovenstaande gedachtengangen een beetje? of ben ik er volledig naast aan het slagen en dingen over het hoofd aan het zien of gewoon te moeilijk aan het maken?
(Kunnen alle DC24v/12v spotjes (GU10, MR16,...) op CC gedimd worden bv? Zoja ben ik het mezelf gewoon veel te moeilijk aan het maken)

Even lang verhaal kort:
Ik zoek inbouwspots welke via DALI gestuurd kunnen worden (zijnde lampje en armatuur apart, of all-in-one), met drivers op een centrale plaats. (kelder)
Van de drivers zal er telkens 1.5mm² naar elke spot vertrekken.
toon volledige bericht
De meeste LED-lampjes zijn Constant Voltage (CV) en werken met een vaste spanning van bijvoorbeeld 12 V= of 230 V~. Da’s eenvoudig aan te sluiten, maar lastig te dimmen. Tijdens het dimmen heb je te maken met de elektronica in het lamje die de LED aanstuurt. En die elektronica beperkt de dim-mogelijkheden, vooral als je ‘diep’ wilt dimmen tot 0,1% of zo.
Constant Current (CC) LED’s hebben dat probleem niet, want je stuurt direct de bare LED-chip aan. Nadeel is dat dit op stroom gebeurd en daarom alleen met speciale drivers kan.

CC LED-lampjes zijn een niche in de markt en kom je meestal tegel bij luxe merken als Flos, Wever & Ducre en anderen. De prijs is dan ook heel stevig, zo vanaf € 100.
Gelukkig zijn er goedkope alternatieven, die wel wat tweaking vragen. Peeq.nl/.be heeft bijvoorbeeld mooie en goedkope (€ 10~12) MR16 CC LED-modules onder het eigen merk Absinthe. Die hebben dezelfde maat als de bekende MR16 of GU10 lampjes en passen dus in 1000e armaturen. Echter, het is opletten met d emontage want deze modules hebben geen GU10 fitting. Armaturen waar het lampje aan de GU10-houder ‘hangt’ kun je dus niet gebruiken, armaturen waarbij het lampje an de voorzijde wordt opgeklemd kunnen wèl.
Bij CV speelt de max stroom vaak een rol, bij CC juist de maximale spanning. Meerdere CC modules zet je in serie, maar de maximale spanning is vaak rond de 55 Volt (SELV). Over de Absinthe modules valt 18 Volt, 3 in serie past precies in 55 Volt. Soms zet ik er zes (driemaal twee paartjes) in één string, met de dubbele stroom.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb gisteren in de datasheet van de Bridgelux Vesta zitten kijken, die 18 volt kan nogal varieren over temperatuur en productieprocede. Dat zal ook wel gelden voor het Absinthe spul, ik denk dat je met 3x18V te krap zit bij opstarten eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:47:
[...]

Gelukkig zijn er goedkope alternatieven, die wel wat tweaking vragen. Peeq.nl/.be heeft bijvoorbeeld mooie en goedkope (€ 10~12) MR16 CC LED-modules onder het eigen merk Absinthe. Die hebben dezelfde maat als de bekende MR16 of GU10 lampjes en passen dus in 1000e armaturen.
Alleen, zoals vorige week langs kwam, is Peeq failliet :-(

Nog geen duidelijkheid over het merk Absinthe, maar Peeq was de exclusieve verkoper.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
In mijn zoektocht naar een vervanging voor de Peeq Zenkai blijf ik toch wat twijfelen over de compatibiliteit van de componenten. Iemand die kan bevestigen dat dit zou moeten werken?

Vooral het verschil in LED houder is me onduidelijk.

Objectlinkprijsalternatiefprijs
1HeatsinkSPIRLED-4850€11,58MechaTronix | LPF4768-ZHP-B€5,61
2Thermal pad/pastaTHERM TAPE 17MMX17MM€0,20
3LED COB moduleBXRE-27G0800-D-73€1,72BXRE-30G0800-D-73€1,72
4Led houderF19856_HEKLA-G2B-A €2,77
6Lens711-CP17692_AMY-50-W-C-ND€ 2,99
T€ 17,62 € 11,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
P5ycho schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:20:
Dat zal ook wel gelden voor het Absinthe spul, ik denk dat je met 3x18V te krap zit bij opstarten eigenlijk.
Ik heb hier meer dan tien 3x 18Volt combinaties, en geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:25:
[...]
Alleen, zoals vorige week langs kwam, is Peeq failliet :-(
Oei, dat had ik in de drukte gemist. Gelukkig heb ik hier nog ruim voldoende Absinthe modules liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:11
Ik heb zelf een aantal kringen met 3x18v bridgelux in serie en dat gaat ook helemaal goed samen met een eldoled 562 driver.

De koelblokken kun je ook direct bij mechatronix bestellen trouwens. Ik heb daar de Coolstar black 4740 voor 5,56 ex btw per stuk besteld en die pasten perfect op de led houder en led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Conrado schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:33:
[...]
Dan houd ik daar rekening mee
Ik heb hier meer dan tien 3x 18Volt combinaties, en geen enkel probleem.
Mooi, dan houd ik dat als optie voor sommige ruimten.
Ik begin met 4 spots, daar is 2p2s soeiwso voldoende.

Ik ben vandaag ook begonnen aan een boodschappenlijstje.
Voor een toekomstig verlaagd plafond met beperkte inbouwhoogte probeer ik zo laag mogelijk uit te komen. Daarom overweeg ik ook de Coolstar 6730. Deze is breder dan de 50mm lens, maar past wel boven het gemiddelde GU10 armatuur, waar de gatmaat meestal 70mm of meer is. Thermische weerstand is beter dan de hogere 4740.
Hiermee kom ik met de ledil AMY-50-W op 11.3 + 5.5 + 30 = 46.8mm hoogte, plus de eventuele verdiepte ligging door het armatuur. Dat gaat in elk plafond wel passen lijkt me.
Ook een overweging als je een dieper gelegen lens wilt gebruiken zoals de LEDiL YASMEEN-50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorachim.nelis
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-05 16:06
Conrado schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:47:
[...]

De meeste LED-lampjes zijn Constant Voltage (CV) en werken met een vaste spanning van bijvoorbeeld 12 V= of 230 V~. Da’s eenvoudig aan te sluiten, maar lastig te dimmen. Tijdens het dimmen heb je te maken met de elektronica in het lamje die de LED aanstuurt. En die elektronica beperkt de dim-mogelijkheden, vooral als je ‘diep’ wilt dimmen tot 0,1% of zo.
Constant Current (CC) LED’s hebben dat probleem niet, want je stuurt direct de bare LED-chip aan. Nadeel is dat dit op stroom gebeurd en daarom alleen met speciale drivers kan.

CC LED-lampjes zijn een niche in de markt en kom je meestal tegel bij luxe merken als Flos, Wever & Ducre en anderen. De prijs is dan ook heel stevig, zo vanaf € 100.
Gelukkig zijn er goedkope alternatieven, die wel wat tweaking vragen. Peeq.nl/.be heeft bijvoorbeeld mooie en goedkope (€ 10~12) MR16 CC LED-modules onder het eigen merk Absinthe. Die hebben dezelfde maat als de bekende MR16 of GU10 lampjes en passen dus in 1000e armaturen. Echter, het is opletten met d emontage want deze modules hebben geen GU10 fitting. Armaturen waar het lampje aan de GU10-houder ‘hangt’ kun je dus niet gebruiken, armaturen waarbij het lampje an de voorzijde wordt opgeklemd kunnen wèl.
Bij CV speelt de max stroom vaak een rol, bij CC juist de maximale spanning. Meerdere CC modules zet je in serie, maar de maximale spanning is vaak rond de 55 Volt (SELV). Over de Absinthe modules valt 18 Volt, 3 in serie past precies in 55 Volt. Soms zet ik er zes (driemaal twee paartjes) in één string, met de dubbele stroom.
toon volledige bericht
Thanks voor je uitgebreide antwoord!

Zoals inderdaad reeds aangegeven is Peeq jammer genoeg failliet gegaan. Misschien daarmee dat mijn zoektocht wat moeizaam loopt.
Ik heb wel de indruk dat wanneer ik op 'CC LED module' zoek ik toch bij wat meer resultaten uitkom ipv 'LED lamp' of dergelijke.

Het zal dus hoogstwaarschijnlijk drivers in de kelder worden, met dan MR16 armatuurtjes, en daarin MR16 LED modules welke op CC werken.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorachim.nelis
Ik heb https://www.ledinbouwspot...2700k-bmdl-101-w-dt-dali/ gevonden.
Niet de meest fancy spotjes, maar voor de prijs zeker wel oke lijkt me? Hebben nog meer verschillende modellen op de website.
Geen idee of de driver wat is, maar daar hang je gelukkig niet aan vast, is het troep valt dit gewoon te vervangen, maar heb je toch betaalbare spotjes..

Iemand toevallig nog gelijkaardige vondsten gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mooi lampje, maar ik heb wel mijn twijfels bij de reflector. Ik vraag me af of dat een mooi lichtbeeld geeft.

Ik heb inmiddels bijna alles besteld voor zelfbouw. Dat kost grofweg de helft van deze spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorachim.nelis
P5ycho schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:34:
Mooi lampje, maar ik heb wel mijn twijfels bij de reflector. Ik vraag me af of dat een mooi lichtbeeld geeft.

Ik heb inmiddels bijna alles besteld voor zelfbouw. Dat kost grofweg de helft van deze spotjes.
Thx!
Nu doe je me ook twijfelen over zelfbouw..
Deze rabithole is zodanig diep aan het worden. :P
Ik had eigenlijk totaal niet stilgestaan bij het lichtbeeld, daar moet je wel een punt hebben.
Het zal maar eens tijd worden voor een testopstelling denk ik. Volgende maand beginnen we met slijpen en kabels trekken.

Het zal voorlopig worden:
  • Een zelfbouw spotje, gelukkig zijn hier genoeg lijstjes van op deze post, thx!
  • Goedkoop spotje a la www.ledinbouwspotsleds.be/
  • Fancy spotje (Wavre & Ducré, deltalight,...
Want uiteindelijk heeft toch niet elke kamer in huis het zelfde doel/publiek. Op de pot hoef ik niet naar spotjes te staren van 150€+ bijv. Langs de andere kant wel fijn om deze te kunnen dimmen zodat ik 's nachts niet wakker word met een brandende zon in mijn ogen.
Daarnaast is het dan wel weer leuk om in de woongedeelte's mooie meuk op te hangen om wat te kunnen stoefen bij de schoonouders e.d. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Zelfde gedachten hier. Ik wil ook aan het frezen binnenkort.

Ik heb een proefsetje besteld met deze lenzen:
Amy-50-w
Amy-50-w-white
Amy-50-ww
Yasmeen-50-w

En bijbehorend knx spul, dali gateway, eldoled dl0560 en toolbox.

Groot inkopen drukt de prijs flink, maar dan moet je wel weten wat werkt en mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorachim.nelis
Is die toolbox nodig dan? of kan alles via de KNX/Dali gateway geprogrammeerd worden? (Direct in ETS of via DCA-app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Yorachim.nelis schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:34:
Is die toolbox nodig dan? of kan alles via de KNX/Dali gateway geprogrammeerd worden? (Direct in ETS of via DCA-app)
Aan wie stel je deze vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Aan mij :*)
De eldoled cc drivers hebben een instelbaar current limit. Dat is eldoled specifiek en dus moet je dat eenmalig programmeren met de toolbox.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 31-12-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
P5ycho schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:24:
Zelfde gedachten hier. Ik wil ook aan het frezen binnenkort.

Ik heb een proefsetje besteld met deze lenzen:
Amy-50-w
Amy-50-w-white
Amy-50-ww
Yasmeen-50-w

En bijbehorend knx spul, dali gateway, eldoled dl0560 en toolbox.

Groot inkopen drukt de prijs flink, maar dan moet je wel weten wat werkt en mooi is.
Waar heb je uiteindelijk de coolstar heat sink gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:44:
Aan mij :*)
De eldoled cc drivers hebben een instelbaar current limit. Dat is eldoled specifiek en dus moet je dat eenmalig programmeren met de toolbox.
De powerdrives (en DC lineairdrives) hebben dat niet nodig, zoals al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Azlec schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 20:06:
[...]

Waar heb je uiteindelijk de coolstar heat sink gekocht?
De coolstar heatsinks moet ik nog achteraan. Laatste stukje van de puzzel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 23:25

tomtommie

Alaaf!

Ik was op zoek naar trimless spots en heb via Alibaba met een producent gesproken, hij heeft vervolgens op verzoek Cree CXB1512 chips in het ontwerp toegepast. Ben benieuwd naar het resultaat! Dit soort spots krijg je op verschillende plekken, maar vaak 36V en onbekende chips voor een prijs die 3x zo hoog ligt.
Benieuwd als ze binnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s85RlWwkoye1-oHxNdU2Qrn5HAg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXGYM1rh1SiQYZxrStFWQEQF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Net tot de conclusie gekomen dat de EldoLED DualDrive DL0362U2 blijkbaar in de fabriek al DT8 hebben aanstaan en dat LightShape niet is uit te schakelen in de FluxTool.
Nogal dwaas eigenlijk. :?
Dus retour sturen en de DL0260U2 versie laten leveren zonder DT8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
tomtommie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:02:
Ik was op zoek naar trimless spots en heb via Alibaba met een producent gesproken, hij heeft vervolgens op verzoek Cree CXB1512 chips in het ontwerp toegepast. Ben benieuwd naar het resultaat! Dit soort spots krijg je op verschillende plekken, maar vaak 36V en onbekende chips voor een prijs die 3x zo hoog ligt.
Benieuwd als ze binnen komen.

[Afbeelding]
Hoe ziet dit eruit na plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
Sethro schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:37:
Hoe ziet dit eruit na plaatsen?
Daar is tomtommie ook nieuwschierig naar:
En ik ook. ;)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
OnlyTheBest schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:30:
Net tot de conclusie gekomen dat de EldoLED DualDrive DL0362U2 blijkbaar in de fabriek al DT8 hebben aanstaan en dat LightShape niet is uit te schakelen in de FluxTool.
Nogal dwaas eigenlijk. :?
Dus retour sturen en de DL0260U2 versie laten leveren zonder DT8.
Dat is toch het hele punt van de DT8 dualdrive drivers?
Quote uit de Eldoled Lightscape technical brief:
In a Tunable White installation, LightShape allows light output
and colour temperature to be adjusted independently of each
other, based on the settings established by the OEM, lighting
designer, or installer. These settings can be addressed by
virtually any third party control system.
Ik snap niet zo goed wat nu het probleem is. DT8 staat toe dat je op 1 dali adres zowel dimming als kleurtemperatuur in kunt stellen, zonder gedoe.
Ik heb een DL0560S in bestelling staan, dus ik ga het binnenkort meemaken :).

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 03-01-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
P5ycho schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Dat is toch het hele punt van de DT8 dualdrive drivers?
Ik snap niet zo goed wat nu het probleem is.
Wel, ik heb een aantal spots die geen tunable white hebben. En dat is ook niet nodig in de ruimtes waar ze geplaatst gaan worden.
Ik had nu wel gedacht dat de LightShape optie uitgezet kon worden via FluxTool. Toch niet blijkbaar.
Iemand een idee of LightShape uit gezet kan worden bij de DL0260U2 versie?
Deze heeft geen DT8 maar ze spreken wel over LightShape in de omschrijving bij Voltus. Link
Ik heb het al gevraagd aan een medewerken van Voltus maar deze kon hier niet op antwoorden.

En nog een ander vraagje: hoe krijg ik de PowerDrive gekoppeld aan de FluxTool?
De SoloDrive en DualDrive geven wel meteen reactie als ik ze koppel via de LEDcode NTC connector.
Ik vermoed dat ik deze in een modus moet zetten, maar kan niet meteen iets vinden in de handleiding.

[ Voor 14% gewijzigd door OnlyTheBest op 03-01-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:54

K!K

Waar kopen jullie de veel besproken eldoLED Dualdrive 562/U DT8?
Heb een beetje zitten rondzoeken maar kom niet echt tot een goede leverancier?
Wil er mij namelijk 1 bestellen voor wat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Bij voltus besteld. Ook al staat het niet op de site. Via een mailtje kon het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Vandaar dat ik het dus niet gevonden krijg!

Zijn er in nederland nog leveranciers? of is dat prijs technische niet interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Ik had 1 offerte aangevraagd en Voltus bleek goedkoper. Maar prijsverschil was niet dusdanig dat je het voor een enkele niet zou doen. Weet even niet meer zo waar. Kwam relatief hoog in Google resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Het is geregeld via Voltus, ben benieuwd.

Nu ben ik nog maar een beginner ten opzichten van sommige hier. Maar ik heb mijzelf zover gekregen om ook een paar lampen zelf te bouwen.
Nu sluiten we deze natuurlijk in serie aan als ik dan ga kijken met de lijstjes die hier rond gaan en de voorgestelde driver 562 u van eldoled kom ik uit op 3 lamp 55v drive max led 18v dus 3 lampen per driver.
Zetten jullie de lampen ook wel eens serie parallel? Of gebruiken jullie gewoon weg max 3 lampen per 1 driver?
Ben een beetje zoekende hoe de drivers straks te verdelen.

[ Voor 87% gewijzigd door K!K op 06-01-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Het zelf in de hand nemen lijkt steeds over spots te gaan.

Heeft iemand het ook al met bijvoorbeeld wandlampen (up-down) gedaan? En / of nog andere typen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

Gwaihir schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:19:

Heeft iemand het ook al met bijvoorbeeld wandlampen (up-down) gedaan? En / of nog andere typen..
Precies mijn reden waarom ik de stap gezet heb er een paar te bouwen. Pas dan kan ik zeggen hoe warm ze worden en of ik ze elders kan toepassen dan in een spotring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:19:

Das nog veel makkelijker. Bestaande die je mooi vind met goeie heatsink kopen en de LEDs zelf vervangen door iets fatsoenlijks. Lens is wss niet nodig, en anders is iets als een LEDIL Zorya een mooie, alhoewel er wss nog wel specifiekere optics voor te krijgen zijn.

BTW: Die Zorya heb ik gebruikt in een hanglamp.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-01-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@bbbrumbrum
Heb je hier toevallig nog wat foto's van?

Mischien dat die nog toegevoedg kunne nworden aan de startpost inclusief een geupdate lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
K!K schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:23:
Waar kopen jullie de veel besproken eldoLED Dualdrive 562/U DT8?
Heb een beetje zitten rondzoeken maar kom niet echt tot een goede leverancier?
Wil er mij namelijk 1 bestellen voor wat te testen.
Wat is het verschil tussen de 562/U en de 562/S? Die laatste staat wel op de Voltus site.

De U versie staat niet (meer?) op de site van Eldoled zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 06-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
De u is een langwerpige versie van zo’n 2,5cm breed en 40 cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@walletje-w jij had de mechatronix heatsinks rechtstreeks besteld geloof ik, heb je dat bij het NL kantoor gedaan? Zakelijk of particulier?
Ik mis alleen de heatsinks nog, dan kan ik gaan assembleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik geloof gewoon als particulier. Ik had contact opgenomen met de klantenservice. customerservice-nl@luxendi.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
walletje-w schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:42:
Ik geloof gewoon als particulier. Ik had contact opgenomen met de klantenservice. customerservice-nl@luxendi.com
Contact gezocht, helaas leveren ze niet aan particulieren. Irritant, nu moet ik een andere oplossing zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natrixz
  • Laatst online: 03-05 15:10
HUIPI3 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:54:
[...]

Ik heb wel interesse om mee te doen, moet ik nog wel ergens de bender & wirth houder kunnen vinden. Eventueel zou ik wellicht ook een paar van je 2700-6500 van je willen overnemen voor in de werkkamer. Misschien willen er nog meer mensen meedoen om groot in te kopen? De overige componenten zijn wel los te krijgen, ik blijf alleen tegen het feit aanlopen dat ik niet de bender+wirth houder als particulier kan kopen. Heb dus helaas nog steeds geen bestelling gedaan voor de overige componenten.

Mocht je willen bestellen dan wil ik graag meedoen.
@HUIPI3 heb jij nog interesse in de BXRV-TR-1840S-10A0-A-25? en zijn er wellicht nog meer mensen die ook mee willen doen?
Ik heb er hooguit 20 nodig, maar als we met genoeg mensen zijn dan is een tray van 180 bestellen een optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik zou er 40 kunnen gebruiken. Dan heb ik voldoende back-up voor als er kapot gaan na langdurig gebruik en hoef ik me minder zorgen te maken of ze dan nog leverbaar zijn. En kan ik in de slaapkamer/woonkamer een warmere kleur temperatuur selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Natrixz schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:10:
[...]

@HUIPI3 heb jij nog interesse in de BXRV-TR-1840S-10A0-A-25? en zijn er wellicht nog meer mensen die ook mee willen doen?
Ik heb er hooguit 20 nodig, maar als we met genoeg mensen zijn dan is een tray van 180 bestellen een optie :)
Ik heb de afgelopen tijds net allemaal spots met de 2700-6500 gebouwd en ben nog bezig deze te installeren. Ik ga dus voorlopig niet voor de warmere kleuren. Ik heb daar uiteindelijk voor gekozen omdat er ook meer andere lampen en ledstrips in deze range vallen. Zo heel warm (1800K) zie je niet vaak. Ik ben wel erg benieuwd hoe dat bevalt en zou die voor een volgende project nog wel eens willen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Toevallig heb ik 1,5 week geleden zelf de BXRV-TR-1840 besteld plus de 2765 dit om beide eens te kunnen testen. Vaak vind ik in de avond 2700k niet voldoende warm en heb ik overdag geen 6500K nodig vandaar dat ik ook de 1840 besteld had.

Ik wacht momenteel nog op de drive via Voltus, dus kan er nog niks over zeggen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste