Zijn hier mensen met een free@home systeem en Dali inbouwspotjes? We zijn ons aan het oriënteren maar het is lastig om betaalbare Dali spotjes en lampen te vinden met goede cri waardes.
Join the club.Brilsmurfffje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 22:09:
het is lastig om betaalbare Dali spotjes en lampen te vinden met goede cri waardes.

Ik heb deze Trento spotjes van Ledwereld gekocht en de driver afgeknipt om er vervolgens een EldoLED driver aan te hangen.
Dimt heel mooi tot bijna onzichtbaar en de CRI waarde ziet er goed uit.
En veel minder werk dan zelf spotjes samenstellen.
Led wereld heb ik nu ook een paar spotjes van op een normale dimmer geven inderdaad mooi licht en zien er ook chique uit als ze uitstaanOnlyTheBest schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:36:
[...]
Join the club.![]()
Ik heb deze Trento spotjes van Ledwereld gekocht en de driver afgeknipt om er vervolgens een EldoLED driver aan te hangen.
Maar via Dali kan je wel beide afzonderlijk aansturen?OnlyTheBest schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:50:
[...]
Ik zie inderdaad ook 2 afzonderlijke kanalen in de program tab.
Maar bij de control tab zie ik inderdaad ook maar 1 control channel 'all'.
Ik heb de indruk dat EldoLED graag alles wat moeilijk maakt om wat exclusief te blijven voor de professionals, die overigens betere support krijgen.
Als je belt krijg je enkel te horen dat particulieren het maar met de leverancier moeten uitzoeken.
Welk type EldoLED driver heb je hier toegepast?OnlyTheBest schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 23:36:
[...]
Join the club.![]()
Hoe weet je de aansluitingen welke nu naar de led gaan? 2 draads of 4 draads.
Geen idee, ik gebruik ze voor 1 lichtkring aan te sturen in een kamer die te veel spotjes hadden om met een solodrive te voeden.Azlec schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:33:
[...]
Maar via Dali kan je wel beide afzonderlijk aansturen?
Als ik eens tijd heb zal ik het uitzoeken.
Afhankelijk van de ruimte en aantal spots.niek1230 schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:19:
[...]
Welk type EldoLED driver heb je hier toegepast?
Hoe weet je de aansluitingen welke nu naar de led gaan? 2 draads of 4 draads.
Een aantal solodrives, dualdrives en 2 ruimtes met een powerdrive.
De spots hebben 2 draden, rood en zwart.
En ze hebben voldoende lengte om gemakkelijk aan te sluiten.
Welke bewegingssensor raden jullie aan? Ik zie dat er sensoren zijn die samenwerken met DALI, maar ook sensoren voor KNX. Heeft hier iemand advies m.b.t. bewegingssensor?
Ik denk dat beide sensoren dezelfde kwaliteit hebben.
Het hangt vooral van je voorkeur af.
Misschien heeft de KNX sensor wel meer opties om te programmeren zoals logische functies.
Wat ik wel weet is dat de Zennio EyeZen zeer fragiele veertjes heeft.
Al 2 keer een gebroken veertje gehad bij normaal gebruik.
Dus die heb ik met een klein dotje lijm moeten monteren in het plafond.
Wat onderhoud of vervanging moeilijker maakt.
Het hangt vooral van je voorkeur af.
Misschien heeft de KNX sensor wel meer opties om te programmeren zoals logische functies.
Wat ik wel weet is dat de Zennio EyeZen zeer fragiele veertjes heeft.
Al 2 keer een gebroken veertje gehad bij normaal gebruik.
Dus die heb ik met een klein dotje lijm moeten monteren in het plafond.
Wat onderhoud of vervanging moeilijker maakt.
Zelf heb ik 2 van deze: https://besknx.com/pdf/MP_SR570000_en.pdf die kan je mooi wegwerken achter het plafond. Maar hebben wel weinig instellingen die je kunt aanpassen. Mijn voorkeur is om het binnen KNX te doen zodat je ze makkelijk ook aan andere sensoren/actoren kunt koppelen die niets met Dali te maken hebben.
Ik heb een Busch Jaeger 6131/31-24 op zolder hangen als test. detecteert goed, scherpe scheiding tussen de 4 detectiekwadranten, maar als je stil zit ben je niet zichtbaar (zoals met alle IR based sensoren, ben ik bang)
Ik ga deze toepassen op plekken waar men niet stilzit. WC, kantoor en zithoek wordt waarschijnlijk RF.
Edit: ik heb mijn hoop gevestigd op de nieuwe HF sensoren van BJ:
https://new.abb.com/low-v...esence-movement-detection
Ik ga deze toepassen op plekken waar men niet stilzit. WC, kantoor en zithoek wordt waarschijnlijk RF.
Edit: ik heb mijn hoop gevestigd op de nieuwe HF sensoren van BJ:
https://new.abb.com/low-v...esence-movement-detection
[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 14-04-2025 16:11 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik heb een stuk of 8 bewegingssensoren van MDT in m'n huis ingebouwd (KNX). Ben er zeer tevreden over.
https://www.voltus.de/mdt-scn-p360l3-03-knx-praesenzmelder-de-3-sensoren-temperatursensor-w.html
Enorm veel instellingen (bijna teveel qua complexiteit haha), maar werken erg goed. Heb sommige direct binnen KNX 'gekoppeld' en andere gebruik ik via HomeAssistant. Zeker aan te raden.
https://www.voltus.de/mdt-scn-p360l3-03-knx-praesenzmelder-de-3-sensoren-temperatursensor-w.html
Enorm veel instellingen (bijna teveel qua complexiteit haha), maar werken erg goed. Heb sommige direct binnen KNX 'gekoppeld' en andere gebruik ik via HomeAssistant. Zeker aan te raden.
Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. Qua instellingen, aan wat moet ik dan denken? Zijn er belangrijke instellingen die je best kan voorzien? In mijn redenering is een bewegingssensor een aan/uit schakelaar
Ik kan echt ontzettend aanraden om in ets de producten die je overweegt toe te voegen. Je hebt ze niet fysiek nodig om toch alle instellingen te kunnen zien. Hoe deze software is gebouwd en welke functies beschikbaar zijn kan ook een doorslaggevende factor zijn. Ik had bijvoorbeeld eerder een schakelaar van Jung gekocht die enkel aan/uit kon en waarbij ik de screens niet kon bedienen. Daar hadden ze de “universal” module voor die 2 euro duurder was. Maar tijdens het bestellen had ik dat niet door.
Welke instellingen mis je?walletje-w schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:58:
Zelf heb ik 2 van deze: https://besknx.com/pdf/MP_SR570000_en.pdf die kan je mooi wegwerken achter het plafond. Maar hebben wel weinig instellingen die je kunt aanpassen. Mijn voorkeur is om het binnen KNX te doen zodat je ze makkelijk ook aan andere sensoren/actoren kunt koppelen die niets met Dali te maken hebben.
(Ik kan helaas niet overal heen met KNX, maar waar ik dat nog wel voor elkaar meen te krijgen, kijk ik naar dit type sensor. Dus deze, of die nieuwe van ABB)
Het is niet simpel om met alles rekening te houden en uit te zoeken.walletje-w schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:58:
Maar tijdens het bestellen had ik dat niet door.
Vaak zijn fabrikanten ook nogal vaag en moet je alles uitzoeken in de handleidingen.
Iets met een bos en bomen...
Welke DALI-gateway gebruiken jullie? Ik overweeg de Siemens KNX/DALI Gateway Twin Plus N 141/21 (2x64 DALI ECG).
Deze werkt met DALI-2. Klopt het dat je dit protocol nodig hebt om zowel de lichtintensiteit als de kleurtemperatuur te kunnen aansturen? Hoeveel apparaten kun je met deze gateway precies aansturen? Volgens de specificaties ondersteunt hij 64 DALI-actuators per kanaal, en aangezien hij twee kanalen heeft, zou je daarmee in totaal 128 individuele EldoLED-drivers kunnen aansturen. Klopt die aanname?
Zie toegevoegd schakelschema, klopt dit? Zie ik verder nog iets over het hoofd voor DALI DT-8?
Deze werkt met DALI-2. Klopt het dat je dit protocol nodig hebt om zowel de lichtintensiteit als de kleurtemperatuur te kunnen aansturen? Hoeveel apparaten kun je met deze gateway precies aansturen? Volgens de specificaties ondersteunt hij 64 DALI-actuators per kanaal, en aangezien hij twee kanalen heeft, zou je daarmee in totaal 128 individuele EldoLED-drivers kunnen aansturen. Klopt die aanname?
Zie toegevoegd schakelschema, klopt dit? Zie ik verder nog iets over het hoofd voor DALI DT-8?
/f/image/LOw9fwx2ZkkeQ85umUll47HY.png?f=fotoalbum_large)
Houd er even rekening mee dat niet iedere dali gateway kleur per individueel device kan sturen, soms kan dat alleen per groep. Ik heb de mdt DALI Control 64 Gateway, die doet 16 groepen en kleur(temp) per groep. Ik denk het daarmee te redden. Ben nog in de testopstelling-fase.
Voor zover ik weet kan dali 1 ook prima dt8 sturen. Niet elke oudere gateway kan echter dt8. En om het helemaal complex te maken, er zijn ook nog verschillende manieren om kleur door te geven: rgb(w), hsv, etc. Pas dus op dat je taster hetzelfde ondersteunt waar relevant.
Kijk eens naar de vergelijkende tabel van de mdt Dali gateways, dan zie je goed waarom sommige gateways duurder zijn.
Als je van expirimenteren houdt kun je ook de openknx dali gateway overwegen.
Voor zover ik weet kan dali 1 ook prima dt8 sturen. Niet elke oudere gateway kan echter dt8. En om het helemaal complex te maken, er zijn ook nog verschillende manieren om kleur door te geven: rgb(w), hsv, etc. Pas dus op dat je taster hetzelfde ondersteunt waar relevant.
Kijk eens naar de vergelijkende tabel van de mdt Dali gateways, dan zie je goed waarom sommige gateways duurder zijn.
Sorry als ik het gesprek kaap, maar ik haak hier even op aan. Ik had dit ding nog niet eerder gezien. Ziet er superinteresant uit!P5ycho schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:28:
Ik heb even door het duitse KNX forum zitten klikken de documentatie. Helaas is wel alles/veel in het duits en mijn duits is niet zo sterk.
Begrijp ik het goed als je hiermee wilt experimenteren dat je alle pcb's en behuizing zelf zult moeten solderen en printen? Op zich begrijpelijk en de moeite waard. Maar op het moment denk ik wel dat het slecht voor de WAF zou zijn als ik deze zelf moet bouwen, met bijbehorende tijdslijn. IPV iets kant en klaars kopen.
Ik zag nog wel ergens een donatielink waarbij je de behuizing zou kunnen ontvangen. maar die lijkt niet ergens naartoe te leiden.
Iemand hier die al ervaring heeft met de openknx dali gateway?
Het staat echt nog in de kinderschoenen. Ik ben erg handig met electronica (het is mijn vak), maar ik heb gewoon een mdt gateway gekocht omdat ik geen geexpirimenteer wil voor verlichting. Het programmeren van een goed knx netwerk metmdali extensie is al genoeg werk zonder expirimentele hardware.
https://muster.ing-dom.de...Dali-Komplettbausatz.html
[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 22-04-2025 11:10 ]
Erg bedankt voor de link. Ik volg je helemaal. Ik ben zelf embedded software engineer dus ik vind zul soort projecten superinterresant. Maar experimenteren met verlichting is wel desastreus voor de WAF.P5ycho schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:05:
Het staat echt nog in de kinderschoenen. Ik ben erg handig met electronica (het is mijn vak), maar ik heb gewoon een mdt gateway gekocht omdat ik geen geexpirimenteer wil voor verlichting. Het programmeren van een goed knx netwerk metmdali extensie is al genoeg werk zonder expirimentele hardware.
Waarschijnlijk ga ik wel kijken of ik aan een paar nanoBCU's kan komen om sensoren te bouwen op basis van mmwave radar. Als dat niet werkt zal mijn vriendin haar telefoon moeten trekken of naar de lichtknopjes moeten lopen, wat een stuk minder erg is.
Maar dat gaat buiten de scope van dit topic.
Moet je voor het programmeren van een Eldoled SOLOdrive met de Toolbox pro de AC spanning ook aansluiten? Van een Youtube filmpje lijkt van niet, maar uit de documentatie twijfel ik. Ik had het snel geprobeerd zonder, maar zonder succes. Misschien toch een kortere kabel proberen in plaats van een verknipte CAT6 netwerk kabel.
Ja, tenzij je ook de TOOLbox Adapter gebruikt.
Ja, de drive moet 230V spanning krijgen zoals die later in de installatie ook moet hebben.tomtommie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:01:
Moet je voor het programmeren van een Eldoled SOLOdrive met de Toolbox pro de AC spanning ook aansluiten?
Ik heb hiervoor een stekker gemonteerd op wat reststukken van de stopcontact kabels.
Gebruik alsjeblieft 2,5mm² aders, dat is het veiligste.
Oké, bedankt voor het advies. Per groep bedoel je dan per driver of bestaat een groep nog eens uit meerdere drivers?P5ycho schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:28:
Houd er even rekening mee dat niet iedere dali gateway kleur per individueel device kan sturen, soms kan dat alleen per groep. Ik heb de mdt DALI Control 64 Gateway, die doet 16 groepen en kleur(temp) per groep. Ik denk het daarmee te redden. Ben nog in de testopstelling-fase.
Een groep heeft een eigen nummer en is gelinkt aan een of meerdere DALI kanalen met een eigen adres. een dualdrive DT6 heeft 2 kanalen, met elk een eigen adres, en deze adressen kunnen elk deel zijn van een of meerdere groepen.
Dit heeft overigens niets te maken met de 2 fysieke dali aansluitingen op de dualdrive. Deze zijn intern doorverbonden.
https://zencontrol.com/what-is-dali/dali-scenes-groups/
Dit heeft overigens niets te maken met de 2 fysieke dali aansluitingen op de dualdrive. Deze zijn intern doorverbonden.
https://zencontrol.com/what-is-dali/dali-scenes-groups/
[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 23-04-2025 10:06 ]
@P5ycho @OnlyTheBest Thanks, snel een kabeltje gemaakt en het werkt!
Alleen is 1,5mm2 wel echt een max voor die connectors hoor, anders krijg je het er nauwelijks uit en ben je ze kapot aan het maken.
Alleen is 1,5mm2 wel echt een max voor die connectors hoor, anders krijg je het er nauwelijks uit en ben je ze kapot aan het maken.
Idd, 1,5mm2 is inderdaad de max. 2,5 krijg ik er niet in. Ik heb sowieso al behoorlijk lopen vechten met die connectoren. Als de maat net iets groter is van je kabel dan moet je erg je best doen om het goed uit te lijnen.tomtommie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:32:
@P5ycho @OnlyTheBest Thanks, snel een kabeltje gemaakt en het werkt!
De datasheet geeft dit ook aan:
Wire core cross section 0.5 - 1.5mm² / AWG 20 – 16
cat6 is niet de juiste kabel voor dali.
Ik heb zelf 1.5mm2 violet VD draad gekocht hiervoor. Polariteit maakt niet uit, dus 2x violet naast elkaar.
Ik heb zelf 1.5mm2 violet VD draad gekocht hiervoor. Polariteit maakt niet uit, dus 2x violet naast elkaar.
Ja klopt inderdaad. Maar waar ik dus specifiek moeite mee had was de 1,5 stranded. Snel dat die toch tegen een randje aan kwamen. Ook hielp het niet mee dat ik in een lastige hoek zat.P5ycho schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:09:
De datasheet geeft dit ook aan:
2x violet is een goede keuze ja. Zelf een massieve ader 0,75 gepakt rood en blauw die weer in een grijze mantel zitten. Ook duidelijk herkenbaar.
Voor het programmeren van de EldoLed driver met de toolbox zou ik juist 1.5mm2 draden gebruiken voor de AC spanning. Met 2.5mm2 ben je veel aan het prutsen om ze in de aansluitingen te krijgen, en je gebruikt het letterlijk 10 seconden. 1.5mm2 is ook RUIM voldoende voor het vermogen wat erdoorheen gaat.OnlyTheBest schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:54:
[...]
Ja, de drive moet 230V spanning krijgen zoals die later in de installatie ook moet hebben.
Ik heb hiervoor een stekker gemonteerd op wat reststukken van de stopcontact kabels.
Gebruik alsjeblieft 2,5mm² aders, dat is het veiligste.
Gisteren heb ik alle materialen ontvangen voor de led spots welke perfect in een gu10 houder passen.
Hoe bouwen jullie de hanglampen waar een e27 fitting in zit om naar mooie LED verlichting?
@walletje-w jouw YouTube filmpje heeft hierbij geholpen. Heb je ook een download link waarmee ik deze in hoge kwaliteit kan downloaden?
:strip_exif()/f/image/d0EX38kf6rksbBaCUgxRGVXc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VAOUf0ERoIjQxfSJYHAMyAUt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe bouwen jullie de hanglampen waar een e27 fitting in zit om naar mooie LED verlichting?
@walletje-w jouw YouTube filmpje heeft hierbij geholpen. Heb je ook een download link waarmee ik deze in hoge kwaliteit kan downloaden?
:strip_exif()/f/image/d0EX38kf6rksbBaCUgxRGVXc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VAOUf0ERoIjQxfSJYHAMyAUt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ebcHcJKGddNdtT4xjYdHh3h4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door niek1230 op 03-05-2025 20:41 ]
Je kunt de video toch gewoon in 4K bekijken en downloaden op youtube of via een youtube downloader? Wat zou je nog meer willen hebben?niek1230 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:26: