[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Pagina: 1
Acties:

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-04 11:31
Mede-auteur:
  • Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:24

Conrado

[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Dit is een spin-off van [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica, waar een aantal tweakers op zoek zijn naar de LED verlichting die elk gloeilampje doet verbleken. Het is een poging om wat er in 220 pagina's is besproken samen te vatten, en het KNX topic een beetje te ontzien. Daarnaast is het een verkapte samen-koop animo check. Ik deel mijn ervaringen en zal zal proberen de TS bij te houden met nuttige informatie uit het topic.

Requirements

Er zijn een hoop kant en klare opties op de markt, maar er lijkt momenteel niets beschikbaar dat aan deze eisen voldoet:
  • High CRI (>>>90)
  • Tunable Color Temperature (2700-6500K)
  • Geen flicker (hoge PWM frequentie)
  • Dim-to-dark
  • "Betaalbaar"
  • Compatible met KNX (liefst zonder tussenkomst/afhankelijkheid van
  • een platform)
Om een heel huis constistent te verlichten zijn de volgende form-factors nodig:
  • Inbouwspotjes
  • Retrofit (e27)
  • LED Strips
De minimale dim waarde is belangrijk bij bewegingsgestuurde verlichting. Hoe smoother de transitie hoe minder het opvalt dat het licht aan gaat. Ook om bijvoorbeeld snachts een gang of badkamer te verlichten is het fijn om erg laag te kunnen dimmen.

Drivers

De LED Driver is verantwoordelijk voor een groot deel van het resultaat. Een voordeel van een losse driver is dat er meer keuze is,het meestal betere kwaliteit omdat het niet allemaal in een peertje hoeft te passen en niet op 50Hz met fase aan/afsnijding hoeft te rommelen. Ook hoeft het duurste deel van het systeem dan niet meer weg gegooid te worden als de LED op is.

De belangrijkste keuze die gemaakt moet worden is de drive mode: Constant Voltage / Constant Current:

Constant Voltage (meestal 12 of 24V) wordt veel gebruikt omdat je makkelijk meerdere LED's parallel kan aansluiten. De meeste LED strips zijn en een aanntal kant en klare spotjes werken op Constant voltage. In dit geval beperkt de LED module zelf de stroom door middel van een serieweerstand of een stukje actieve elektronica. Een nadeel is dat er de spanningsval over de bedrading voor verschil aan intensiteit tussen de LEDS zorgen. Dit kan met name opvallen bij zeer lage dim waardes.

Bij Constant Current worden de LED's in serie geschakeld. Een nadeel hiervan is dat de totale spanningsval van de LEDS het aantal LED's per driver beperkt. Het grote voordeel is dat de lichtsterkte niet wordt beinvloed door bedrading. Ook is het meestal mogenlijk tot lagere waardes te dimmen..

Met een KNX domotica systeem zou een KNX driver natuurlijk ideaal zijn. Momenteel is het enige KNX Constant Current driver op de markt de Meanwell LCM-40KN. Deze dimt echter maar tot 6% en valt dus meteen af. DALI is de standaard voor verlichting, hier is dan ook meteen een hoop meer keus. Bij gebruik van Tunable White is het belangrijk dat de driver DT8 ondersteunt. Hiermee kan je een Brightness en een Color Temperature aangeven, in plaats van 2 losse kanalen voor brightness (Warm/Koud).

TS heeft na "uitgebreid onderzoek" geconcludeerd dat de eldoLED DUALdrive 562 (a/l/s/u) de beste optie is. Deze heeft:
  • Dual Channel Constant Current output
  • DALI DT8
  • Dim to 0.1% (Met name rond de 0.1% duidelijk merkbaar verschil
  • tenopzichte van bijvoorbeeld Lunatone)
  • Maximum output 55V / 1400mA

LEDs

De andere helft van de oplossing zijn de LED's zelf. Er zijn een aantal fabrikanten die High-CRI LED's maakt, maar het is niet altijd makkelijk om deze in kleine aantallen te sourcen. Mijn keus is gevallen op Bridgelux Vesta Thrive:
  • CRI 98
  • Tunable Color Temperature (2700-6500, andere opties ook
  • beschikbaar)
  • Beschikbaar als losse LEDs, COB, Strip
Afbeeldingslocatie: https://bridgelux.com/sites/default/files/styles/bl_570_383_featured/public/page_images/Vesta%20Thrive_0.png?itok=wGqFzo1O
Spotjes
Voor een spotje ben ik uitgekomen op het Hekla Socket K systeem van LEDil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyRnOk22TEFM5QrbFH3JEPN8uPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vm94tHiUFTE9ytHjtIFKKBfU.png?f=fotoalbum_large

Ik ben op de volgende onderdelen uitgekomen (Voor een groot deel van de inspiratie dank aan @Conrado)
HouderKies Zelf - 50mm/GU10 :)
LensLEDil ...
AdapterLEDil C16142_HEKLA-SOCKET-K
HouderBender+Wirth LED holder 489 Type L8
LEDBridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23CRI98, 18V, 500mA, 2700-6500K
HeatsinkMechaTronix LPF4768-ZHP-B
Retrofits
TBD.
Strips
TBD.

• DiLDoG
Ethirty schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:49:
Die zijn er op zich ook genoeg in Dali uitvoering. Ze zijn alleen wat duurder dan wat je vrouw misschien acceptabel vindt. :)

Je kan er een flinke rail vol Hue spotjes van kopen en geld over houden.
Met name de CRI van ambient white is behoorlijk slecht. Ook is het een beetje jammer om een complete computer weg te moeten gooien als hij stuk is, en weer met een extra platform in huis te zitten. En ik dacht dat het al een gegeven was dat er hier (in ieder geval bij mij) een schroefje los zit. }:O

https://nl.hardware.info/...evens-kleur-en-helderheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrksZR_cMCBo4JVxU5y40X1WCK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2bJvigbmgAQCqqmwdvG2deH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DiLDoG op 13-05-2022 23:44 ]

• DiLDoG
Ik sluit me helemaal aan bij @Zoefff :)
Wiely schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:22:
[...]
Hoe bevalt zo’n rail je met hue spot of lampen? Hoe ga je ze aansturen aub?

Ga binnenkort ook met rail verlichting werken en wens met slimme lampen te werken.
Ik bedoelde dat Hue prima is voor de mensen die er geen sport van hebben gemaakt :)

Zelf was ik van plan een testje te doen met een Stucchi Multisystem Eco track en een EldoLED DualDrive voor Track Lighting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHq6mdfjbJfAXO7aLRrpeMJKrGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFFHLsXT1VP8dgLRV4BLvQHQ.png?f=fotoalbum_large
De DALI en 48V loopt dan door de rail, de driver zit dan direct onder de spotjes. Ik heb een stukje rail binnen, maar het viel me toch een beetje tegen hoe breed / grof de rails zijn.

Ik heb deze nog gevonden die met de Stucchi Micro rails werkt, maar die is dan weer Constant Voltage :(
https://entityel.it/index...river48-dali-dt8-2-uscite

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-10-2025
Zoefff schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:12:
Om ook nog een klein steentje aan dit topic bij te dragen (spoiler alert: het is een teleurstelling :P ) mijn overwegingen in de zoektocht naar een goede spot oplossing.

Beginnend bij wat goed ging; off-the-shelf CC spots van DMlights. Kost wat knaken maar werkt prima en is prachtig dimbaar. Uiteraard (?) wel alleen 2700K en geen fancy tunable white. LED strips waren ook relatief eenvoudig voor elkaar te krijgen. High-CRI tunable white strips (i.c.m. EldoLED Drivers - let op dat ze DT8 zijn) kan je overal vinden. Het vermogen (aantal LED's per meter) verschilt nog wel eens en is wat lastig inschatten, maar na een paar verschillende tests kom je er wel achter wat prettig is.

Waar het vervolgens spaak loopt is bij verlichting met een andere form factor dan standaard (plafond) spots. Overal waar je 50mm (is dat MR16?) spots in kan klemmen of plaatsen kan je nog wel producten zoals https://www.voltus.de/bel...d-by-voltus/spots-module/ vinden (ook high-CRI tunable white dus), maar veel armaturen die ik tegen kom werken niet met het klemmen van dergelijke modules. Vaak is de GU10 voet hetgene waarmee de spot vast zit aan het armatuur. Denk bijvoorbeeld aan eenvoudige armaturen zoals https://www.lampenlicht.nl/design-wandlamp-wit-rond-sab, de spotjes zitten daar 'zwevend' in.

Bij dergelijke armaturen is het misschien nog wel een optie (gezien de lage prijs kan je er nog wel eentje slopen zonder verdriet) om de fitting er helemaal uit te halen en daar zelf spots te monteren. Ik heb nog gezocht naar kant en klare CC spots met een heatsink die plat aan de achterkant is om daar dan een schroef doorheen te draaien, maar die zijn vrijwel niet te vinden. Dan kom je dus inderdaad op zelfbouw uit zoals @DiLDoG van plan is, maar dat gaat me in deze fase van verbouwing toch net even iets te ver (prioriteiten ;) ).

Kortom, mocht iemand in de toekomst toch nog ergens mooie kant en klare spots vinden die relatief eenvoudig in een armatuur te monteren zijn dan houd ik me zeer aanbevolen. Tot die tijd heb ik er voor gekozen om de paar armaturen die we nu hebben te voorzien van, brr, GU10 spotjes. Het is niet anders, en uiteindelijk geeft het stiekem toch best een ok lichtbeeld ;)
Interessant topic, tot nu toe. Ik had hem in KNX Alg gemist.
Ik begrijp van @Zoefff dat de GU10 “problematisch” zijn? Het zou mijn issue kunnen verklaren. Maar wellicht trekken anderen hier lering uit.

Wij stonden in 2016 voor de keuze, omdat het huis van nagenoeg nul opgebouwd werd.
Ik had me goed ingelezen, en wist dat ik voor KNX en DALI ging kiezen. Toen bleek dat er toentertijd weinig info was. De lampenleverancier, GIRA, installateur etc iedereen dacht heel goed mee. In Belgie was men er veel verder mee, dus veel info werd daar vandaan gehaald.

Anno nu, ik heb een prima KNX-installatie, en goede verlichting in huis. Vanaf dag 1 zit mijn ergernis (ik heb me er maar bij neergelegd) in de dimcurve. Die is gewoon niet goed, en niet goed te krijgen schijnbaar. Althans niemand heeft het kunnen oplossen, maar dat ligt (volgens mij) veelal aan de lack of kennis bij diverse mensen/partijen met de producten naar tijdgeest van toen. En natuurlijk, aanleggen is makkelijker, dan repareren.
Hij dimt hier eigenlijk binnen de 3-20%, kortom je kunt amper fatsoenlijk schuiven in de app. Met ETS krijg ik het ook niet lekker bijgesteld.
Kortom voor iedereen hier, zorg dat je daar juiste aandacht aan besteed.

Misschien (voor de kenners), en juist daarom, zal ik m’n setup delen, zodat jullie hierop kunnen anticiperen door wel of andere “juiste” keuzes te maken.
Mijn setup:
- Doxis inbouwspots met ingebouwde Dali driver (die gaan nog het beste)
- Diverse GU10 LED-inbouwspots
- GIRA KNX DALI-gateway Plus
- Osram Halotronic Hti DALI

Zie fotootje (van Osram) hoe deze installatie in elkaar zit. Let wel, er is dus geen 230V verlichting hier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ItF4L6oHtC_L532CLd-BVOB_ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtipzQAFHvDMR5cmx0aTu4HX.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door _Marcel_1973 op 15-08-2022 23:08 . Reden: Aanpassing Gira ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05-2025
Dag iedereen,

Een vraagje voor de technische medemens.
Ik heb een Bridgelux dim2warm en volgens de specs dimt hij van ook van kleur. Maar die worden aangestuurd via ampère, 420mA voor full bright, en 15mA voor kaarslicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPoMI1MpzJ6laFbUsrrCsW6K4-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pRv3nm0RYYgOVC0WueHqtwxZ.png?f=user_large

Dit werkt ook opzicht op mijn benchpower supply. Alleen ik heb 3 verschillende dimmers van Eldoled, en dimmen (deels) op PWM. Werkt dat dan nog met PWM? Daarnaast kunnen deze dimmers ook niet lager dan 200mA, ver weg van het kaarslicht.

Dus
Vraag 1: Klopt het dat ik dan een non-PWM dimmer moet zoeken die kan dimmen alleen op ampere?
Vraag2: Weten jullie zo'n dimmer die werkt met DMX?

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 17:21
Ben me aan het oriënteren op tunable white spots en wilde even checken hoe deze nou precies werken. Reden van de vraag zijn de twee opties van Constaled, de 31346 welke als 8W (4W CW + 4W WW) wordt aangegeven en de 31362 welke als 6W (6W CW + 6W WW) wordt aangegeven.
Zoals te zien wijken de specificaties van elkaar af. De 31346 is 8W bestaande uit 2x4W terwijl de 31362 als 6W wordt aangeduid, maar bestaat uit 2x6W=12W.

Betekent dit dat deze twee spots verschillend aangestuurd moeten worden?
Voor de 31346 zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-epRXJrXfaMJuUsGC0rUdmKe5f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4TTen9JOgjzVkZi4Nv1M9G9.png?f=fotoalbum_large
Dus 4W totaal op 100% CW of 100% WW en 8W totaal op 50% CW + 50% WW.

En voor de 31362 zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S-ZTO5vOdNEAt0W6YOcGG3c9fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzfbqbWwHh3SO9OAhMDOtxJk.png?f=fotoalbum_large
Dus over het hele bereik 6W totaal

Of worden ze altijd zoals de 31362 aangestuurd en heeft de 31346 dan dus eigenlijk een maximaal/totaal vermogen van 4W?

Gerelateerd hieraan, hoe werkt een DT8/Balance mode dimmer? Is dat zoals ik het voor de 31362 hierboven heb afgebeeld? Dus een vast wattage voor CW en WW samen?

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-05 13:31

tomtommie

Alaaf!

Ik was op zoek naar trimless spots en heb via Alibaba met een producent gesproken, hij heeft vervolgens op verzoek Cree CXB1512 chips in het ontwerp toegepast. Ben benieuwd naar het resultaat! Dit soort spots krijg je op verschillende plekken, maar vaak 36V en onbekende chips voor een prijs die 3x zo hoog ligt.
Benieuwd als ze binnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s85RlWwkoye1-oHxNdU2Qrn5HAg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXGYM1rh1SiQYZxrStFWQEQF.jpg?f=user_large

• Kaizen95
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-03 23:18
walletje-w schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb de 5G1,5 gemonteerd op rijgklemmen en vandaar ga ik met meeraderige draad naar de leddriver.
Al mijn 5G1,5 kabels komen binnen in de meterkast. Naast/buiten de verdeler heb ik een 20 stuks aan led drivers zitten. Daarboven zit een rails met daarop dus de rijgklemmen. Kabelgoten ertussen zodat de kabels mooi weggewerkt zijn.

Lengte kabel tot spot is afhankelijk van de voltage drop. Als de voltage drop te groot is dan kan de led driver minder leds in serie aan. Als je een Eldoled 562 neemt die heeft een max V out van 55V. Dat zou dan 3 leds van 18V in serie zijn. Maar dat is erg krap. Als je dan een lange kabel hebt dan zou het kunnen zijn dat je het volgende hebt. :18 + 18 + 18 + voltage drop van 2V (heen en weer).

1 KNX-Dali gateway is zeer waarschijnlijk voldoende. Of je moet meer dan bijvoorbeeld 64 verschillende ruimtes hebben in je huis. Ik zou wel kijken of je een KNX-Dali gateway kunt selecteren die individuele leds ook kan aansturen qua witbalans. Mijn huidige MDT kan dat enkel voor groepen doen. En ik kan maar max 16 groepen maken dus dat is onhandig.
Oké, ik had een gelijkaardige opstelling in gedachten. Heb je toevallig een schema en foto van je opstelling? Welke KNX DALI gateway raad je aan?

1. Klopt het dan dat de DALI Gateway aangesloten wordt op de KNX bus en op de 230 V AC voeding? Is de gateway dan ook de transformator of wordt de omzetting naar gelijkstroom gedaan in de driver? Naar analogie in volgend plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://www.sunricher.com/media/resources/wiring/SR-KN9100-DA2-2CH-Wiring-Diagram.png

2. Wat met LED-strips? Ik zou namelijk graag indirect licht creëren a.d.h.v. LED-strips die ik ook kan dimmen en waarvan ik de warmte kan instellen. Kan dat? Ik heb hiervoor nog geen oplossing gezien.

3. Ik zoek een witte trimless armatuur die ik rechtstreeks in de plakkerij kan inwerken. Is dit gewoon maat GU10?

4. Als KNX-noob: er moet naar alle waarschijnlijkheid geen KNX buskabel gelegd worden naar de LED-spots zelf? De bus wordt aangesloten op de gateway die dan in connectie staat met de actuator die op zijn beurt in verbinding staat met de schakelaars?

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 19:28
Kaizen95 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Oké, ik had een gelijkaardige opstelling in gedachten. Heb je toevallig een schema en foto van je opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtMaxUpHRXlf0Mlrijj82JrKPSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQpoXa9Idk4QWwBUYKXORztM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil nog een beschermkap maken voor de kabels van de rijgklemmen naar de led drivers. Dit is in de meterkast en gaat natuurlijk enkel 18-55V over dus gevaarlijk is het niet, maar wel zo netjes zodat er ook niets achter kan blijven haken.

En er zou nog iets meer ruimte tussen de led drivers moeten voor warmte afdracht maar dit paste zo precies dat ik het risico heb genomen. Tot dusverre gaat het heel goed.
Welke KNX DALI gateway raad je aan?
In het andere KNX topic was daar toevallig net wat over gesproken.
1. Klopt het dan dat de DALI Gateway aangesloten wordt op de KNX bus en op de 230 V AC voeding? Is de gateway dan ook de transformator of wordt de omzetting naar gelijkstroom gedaan in de driver? Naar analogie in volgend plaatje:
De gelijkstroom voor de LED's word door de leddriver gedaan. De Dali Gateway heeft nog wel een aansluiting nodig inderdaad naar 230V
2. Wat met LED-strips? Ik zou namelijk graag indirect licht creëren a.d.h.v. LED-strips die ik ook kan dimmen en waarvan ik de warmte kan instellen. Kan dat? Ik heb hiervoor nog geen oplossing gezien.

Voor de LED-strips heb ik de volgende led drivers: ELDOLED LN200D-D2Z2C2 LINEARdrive 8A LED Driver 224 W 12-24V

3. Ik zoek een witte trimless armatuur die ik rechtstreeks in de plakkerij kan inwerken. Is dit gewoon maat GU10?
Dat zul je proefondervindelijk uit moeten zoeken. MR16 geeft 16 x 1/8 inch aan als maat. Dat komt uit op 51mm. Ongeveer hetzelfde als gu10. Ik heb zelf de volgende lens gebruikt: Lens: LEDil CP17691_AMY-50-W-C en die paste goed in het armatuur wat ik gekocht had. Maar altijd even controleren.
4. Als KNX-noob: er moet naar alle waarschijnlijkheid geen KNX buskabel gelegd worden naar de LED-spots zelf? De bus wordt aangesloten op de gateway die dan in connectie staat met de actuator die op zijn beurt in verbinding staat met de schakelaars?
Inderdaad, geen bus kabel noodzakelijk voor de LED's. Die moet naar je KNX-Dali gateway, dan gaat er een Dali signaal naar je led drivers en die hebben gewoon 18-55V te versturen over de 5G1,5

Wel even letten op bewegingsmelders/co2/luchtkwaliteit meters die je wilt plaatsen. Daar heb je wel en buskabel voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door walletje-w op 18-01-2025 13:42 ]

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 19:28
Om het even uit te zoeken heb ik bijna alle apparaten uitgeschakeld in huis en het stroomverbruik vergeleken wanneer ik 7 Eldoled drivers inschakel. Dat is echt ontzettend weinig. Zie ook de afbeelding. Het verbruikt piekt even, waarschijnlijk het opladen van de capacitors om vervolgens weer te dalen. Het stand-by verbruik van 7 562U drivers is 1W of zelfs minder. Van een individuele LED driver zal het stand-by verbruik dus eerder richting de 0,1W gaan. Mocht de Pro drive echt 80Watt in stand-by verbruiken dan zou ik ze terug brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsGbE6lJMxFLwmecieR6W2qcG2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1ec4K0m2g84ootTbFaOz6LN.jpg?f=fotoalbum_large

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:24
hjuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:02:
Zenkai spotjes gekocht maar nog geen armaturen, heel veel ben ik er dus ook niet mee.
Armaturen bouw ik zelf ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 21:15
Vraagje, ik heb tijdens de verbouwing de meeste lenzen van de Absinthe led modules vervangen door kortere ivm laag plafond. Nu heb ik een hele doos vol van deze lenzen, een stuk of 90 denk ik.

Kan iemand hier iets mee ivm zelfbouw? Is de connectie met de module een standaard? Geen idee eigenlijk.

Het gaat om dit gedeelte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnux1M4nXKE--0VxjHmLhuLyt-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GvYJpUlO5vVBYm7YuoKSDWzG.png?f=user_large

• Kaizen95
The Lord schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Deze spot neem ik aan: https://www.weverducre.com/nl/producten/p/deep-1.0~25900

Gevalletje RTFM? >:) Op die pagina staat onder downloads het bestand "Installatie-instructies", waarin je ziet dat bij de MR16 die binnenste ring met een randje/ het nokje gedraaid moet worden om een lamp te verwijderen/plaatsen.
Ik moet toegeven de manual niet gelezen >:) Maar ik heb het "schijfje" er wel uitgedraaid met het nokje. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2M3Dd764rCjMBWh7iTculBW9b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqp7d3zrKUzBwB3Rke3tW0gb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRPji_N0B3ORp90C1-tdq25k3wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOwsTmi5WTlv7grDXavbXHgg.jpg?f=fotoalbum_large

Armatuur Wever & Ducré:

Binnenmaat: 45 mm
Buitenmaat: 51 mm

LED-houder & adaptor

Buitenmaat: 44 mm

De LED-module heeft dan een speling van 0,5 mm aan weerszijden of 1 mm aan één zijde. Kan ik hiermee tevreden zijn of gaat dat rammelen? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Kaizen95 op 11-02-2025 23:41 ]

• Kaizen95
Deze EldoLED driver (DUALdrive 20MA-E2Z0C) heeft twee LED outputs. De driver kan een output geven van 2-40V en een vermogen van 20W.

Wordt het vermogen verdeeld over de twee uitgangen of heeft elke uitgang 20 W? De LED COB die ik wil gebruiken (Bridgelux) heeft een spanning van 18,2 V en een vermogen van 9,1 W. Zou ik dan een driver kunnen nemen die 40 W kan leveren, dan zou ik in principe 4 leds kunnen aansluiten waarvan 2 op elke uitgang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x176NGm11V0bHx8r0IBjztfXG8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ2xkxbUOYCqyDCH7SGrMbPm.jpg?f=fotoalbum_large

• Kaizen95
Welke DALI-gateway gebruiken jullie? Ik overweeg de Siemens KNX/DALI Gateway Twin Plus N 141/21 (2x64 DALI ECG).

Deze werkt met DALI-2. Klopt het dat je dit protocol nodig hebt om zowel de lichtintensiteit als de kleurtemperatuur te kunnen aansturen? Hoeveel apparaten kun je met deze gateway precies aansturen? Volgens de specificaties ondersteunt hij 64 DALI-actuators per kanaal, en aangezien hij twee kanalen heeft, zou je daarmee in totaal 128 individuele EldoLED-drivers kunnen aansturen. Klopt die aanname?

Zie toegevoegd schakelschema, klopt dit? Zie ik verder nog iets over het hoofd voor DALI DT-8?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAB3H1KaLCHyz8MpkF0hMcLTFXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LOw9fwx2ZkkeQ85umUll47HY.png?f=fotoalbum_large

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 20:12
Gisteren heb ik alle materialen ontvangen voor de led spots welke perfect in een gu10 houder passen.

Hoe bouwen jullie de hanglampen waar een e27 fitting in zit om naar mooie LED verlichting?

@walletje-w jouw YouTube filmpje heeft hierbij geholpen. Heb je ook een download link waarmee ik deze in hoge kwaliteit kan downloaden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEz6J23YBdErUwFcMqOZPSJzk-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0EX38kf6rksbBaCUgxRGVXc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIdj_UwwsU4q5OfJhh9rhJYgniw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAOUf0ERoIjQxfSJYHAMyAUt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6Hbsj6nu5w6Cj2IJZTw9VgDJJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebcHcJKGddNdtT4xjYdHh3h4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door niek1230 op 03-05-2025 20:41 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
net gebouwd, plaatje ter inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tu-y73e6EXI537es-0wUKQbcdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJXs8OPFdxO5cAGYWb4WLh5q.jpg?f=fotoalbum_large

Ingredienten:
Mechatronix COOLSTAR® BLACK 6730
t-Global Technology T62-1-20-20-0.16
Bridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23
LEDiL F19861_HEKLA-G2B-TW1
2x ISO 4762 Inbusbout M3x8
LEDiL CP18740_YASMEEN-50-WW-C2-WHT

Totale inbouwhoogte 63mm, breedte 67mm.

Ik heb 4 profielen gemaakt voor de gebruikte Eldoled DUALDrive 562:
max 3 serie op 836lm, 12.48W, maakt 37.5W
max 3 serie op 600lm, 8.98W, maakt 27W.
2 serie 2 parallel op 836lm, 12.48W, maakt precies 50W
2 serie 3 parallel zou ook nog kunnen op 555lm (8.31W), totaal 50W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MdtCSF2YZodpqsCRQ5YwE9WYOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXL1lNW83ulgBQohU9iijOQD.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de leds voor nu begrensd op 600lm. heatsink is 35-40gr na een uurtje op tafel liggend.
Op de volle 842lm worden ze goed warm, ook met deze heatsink. Ik heb die output zeer waarschijnlijk toch niet nodig, dus daarom gecapped.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1