[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05:36

Jog

Vandaag heb ik eens zo'n absinthe spot van dmlights opengedaan. Daar zit deze COB : BXRE-27G0800-D-82. Bij digikey enkel per 600 te bestellen :(.

De volledige code die uit de qr kwam op de achterzijde van de COB is 27G0800D821P1720B500782128. (gewoon ter referentie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:42
Jog schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:51:
Vandaag heb ik eens zo'n absinthe spot van dmlights opengedaan. Daar zit deze COB : BXRE-27G0800-D-82. Bij digikey enkel per 600 te bestellen :(.

De volledige code die uit de qr kwam op de achterzijde van de COB is 27G0800D821P1720B500782128. (gewoon ter referentie).
Ja dat zou vervelend zijn als je die wilt vervangen.
Je zou nog kunnen proberen bij Microchip USA volgens Octopart hebben die er 2968 op voorraad en minimum order quantity van 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 12:51
Natrixz schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:10:
[...]

@HUIPI3 heb jij nog interesse in de BXRV-TR-1840S-10A0-A-25? en zijn er wellicht nog meer mensen die ook mee willen doen?
Ik heb er hooguit 20 nodig, maar als we met genoeg mensen zijn dan is een tray van 180 bestellen een optie :)
Ik wil eventueel wel meedoen. Ik ben bezig met een nieuwbouw en ben me momenteel aan het oriënteren op vlak van LED-verlichting. Ik beschik ook over een BTW-nummer, indien nodig kan ik eventueel ook bestellen op een groothandel. Een grove schatting, ik zal er ongeveer 60-80 nodig hebben.

Bijkomend had ik nog enkele vragen:
- De bedrading van een led spot, is dit als volgt: 5G1,5 gekoppeld aan een driver?
- Kan de driver in een centrale kast geplaatst worden? maw, hoe lang mag de kabel van driver tot spot zijn?
- Is één KNX gateway voldoende voor alle leds in een woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Kaizen95 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Ik wil eventueel wel meedoen. Ik ben bezig met een nieuwbouw en ben me momenteel aan het oriënteren op vlak van LED-verlichting. Ik beschik ook over een BTW-nummer, indien nodig kan ik eventueel ook bestellen op een groothandel. Een grove schatting, ik zal er ongeveer 60-80 nodig hebben.

Bijkomend had ik nog enkele vragen:
- De bedrading van een led spot, is dit als volgt: 5G1,5 gekoppeld aan een driver?
- Kan de driver in een centrale kast geplaatst worden? maw, hoe lang mag de kabel van driver tot spot zijn?
- Is één KNX gateway voldoende voor alle leds in een woning?
Ik heb de 5G1,5 gemonteerd op rijgklemmen en vandaar ga ik met meeraderige draad naar de leddriver.
Al mijn 5G1,5 kabels komen binnen in de meterkast. Naast/buiten de verdeler heb ik een 20 stuks aan led drivers zitten. Daarboven zit een rails met daarop dus de rijgklemmen. Kabelgoten ertussen zodat de kabels mooi weggewerkt zijn.

Lengte kabel tot spot is afhankelijk van de voltage drop. Als de voltage drop te groot is dan kan de led driver minder leds in serie aan. Als je een Eldoled 562 neemt die heeft een max V out van 55V. Dat zou dan 3 leds van 18V in serie zijn. Maar dat is erg krap. Als je dan een lange kabel hebt dan zou het kunnen zijn dat je het volgende hebt. :18 + 18 + 18 + voltage drop van 2V (heen en weer).

1 KNX-Dali gateway is zeer waarschijnlijk voldoende. Of je moet meer dan bijvoorbeeld 64 verschillende ruimtes hebben in je huis. Ik zou wel kijken of je een KNX-Dali gateway kunt selecteren die individuele leds ook kan aansturen qua witbalans. Mijn huidige MDT kan dat enkel voor groepen doen. En ik kan maar max 16 groepen maken dus dat is onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
walletje-w schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik heb de 5G1,5 gemonteerd op rijgklemmen en vandaar ga ik met meeraderige draad naar de leddriver.
Al mijn 5G1,5 kabels komen binnen in de meterkast. Naast/buiten de verdeler heb ik een 20 stuks aan led drivers zitten. Daarboven zit een rails met daarop dus de rijgklemmen. Kabelgoten ertussen zodat de kabels mooi weggewerkt zijn.

Lengte kabel tot spot is afhankelijk van de voltage drop. Als de voltage drop te groot is dan kan de led driver minder leds in serie aan. Als je een Eldoled 562 neemt die heeft een max V out van 55V. Dat zou dan 3 leds van 18V in serie zijn. Maar dat is erg krap. Als je dan een lange kabel hebt dan zou het kunnen zijn dat je het volgende hebt. :18 + 18 + 18 + voltage drop van 2V (heen en weer).

1 KNX-Dali gateway is zeer waarschijnlijk voldoende. Of je moet meer dan bijvoorbeeld 64 verschillende ruimtes hebben in je huis. Ik zou wel kijken of je een KNX-Dali gateway kunt selecteren die individuele leds ook kan aansturen qua witbalans. Mijn huidige MDT kan dat enkel voor groepen doen. En ik kan maar max 16 groepen maken dus dat is onhandig.
Oké, ik had een gelijkaardige opstelling in gedachten. Heb je toevallig een schema en foto van je opstelling? Welke KNX DALI gateway raad je aan?

1. Klopt het dan dat de DALI Gateway aangesloten wordt op de KNX bus en op de 230 V AC voeding? Is de gateway dan ook de transformator of wordt de omzetting naar gelijkstroom gedaan in de driver? Naar analogie in volgend plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://www.sunricher.com/media/resources/wiring/SR-KN9100-DA2-2CH-Wiring-Diagram.png

2. Wat met LED-strips? Ik zou namelijk graag indirect licht creëren a.d.h.v. LED-strips die ik ook kan dimmen en waarvan ik de warmte kan instellen. Kan dat? Ik heb hiervoor nog geen oplossing gezien.

3. Ik zoek een witte trimless armatuur die ik rechtstreeks in de plakkerij kan inwerken. Is dit gewoon maat GU10?

4. Als KNX-noob: er moet naar alle waarschijnlijkheid geen KNX buskabel gelegd worden naar de LED-spots zelf? De bus wordt aangesloten op de gateway die dan in connectie staat met de actuator die op zijn beurt in verbinding staat met de schakelaars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-05 21:28
Het is mij gelukt om via Voltus.de EldoLED DUALdrive drivers te krijgen met 2 aparte DT6 uitgangen en Lightshape functie uitgeschakeld.
Mocht er iemand dit ook nodig hebben, het staat niet op de website maar is wel verkrijgbaar voor €65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
Ik begrijp nog niet helemaal wat lightshape doet, zou je dat uit kunnen leggen? Is dat een aanpasbare dimming curve per kanaal? Ik kan me er niets anders bij voorstellen...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Kaizen95 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:16:
[...]

Oké, ik had een gelijkaardige opstelling in gedachten. Heb je toevallig een schema en foto van je opstelling?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtMaxUpHRXlf0Mlrijj82JrKPSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQpoXa9Idk4QWwBUYKXORztM.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil nog een beschermkap maken voor de kabels van de rijgklemmen naar de led drivers. Dit is in de meterkast en gaat natuurlijk enkel 18-55V over dus gevaarlijk is het niet, maar wel zo netjes zodat er ook niets achter kan blijven haken.

En er zou nog iets meer ruimte tussen de led drivers moeten voor warmte afdracht maar dit paste zo precies dat ik het risico heb genomen. Tot dusverre gaat het heel goed.
Welke KNX DALI gateway raad je aan?
In het andere KNX topic was daar toevallig net wat over gesproken.
1. Klopt het dan dat de DALI Gateway aangesloten wordt op de KNX bus en op de 230 V AC voeding? Is de gateway dan ook de transformator of wordt de omzetting naar gelijkstroom gedaan in de driver? Naar analogie in volgend plaatje:
De gelijkstroom voor de LED's word door de leddriver gedaan. De Dali Gateway heeft nog wel een aansluiting nodig inderdaad naar 230V
2. Wat met LED-strips? Ik zou namelijk graag indirect licht creëren a.d.h.v. LED-strips die ik ook kan dimmen en waarvan ik de warmte kan instellen. Kan dat? Ik heb hiervoor nog geen oplossing gezien.

Voor de LED-strips heb ik de volgende led drivers: ELDOLED LN200D-D2Z2C2 LINEARdrive 8A LED Driver 224 W 12-24V

3. Ik zoek een witte trimless armatuur die ik rechtstreeks in de plakkerij kan inwerken. Is dit gewoon maat GU10?
Dat zul je proefondervindelijk uit moeten zoeken. MR16 geeft 16 x 1/8 inch aan als maat. Dat komt uit op 51mm. Ongeveer hetzelfde als gu10. Ik heb zelf de volgende lens gebruikt: Lens: LEDil CP17691_AMY-50-W-C en die paste goed in het armatuur wat ik gekocht had. Maar altijd even controleren.
4. Als KNX-noob: er moet naar alle waarschijnlijkheid geen KNX buskabel gelegd worden naar de LED-spots zelf? De bus wordt aangesloten op de gateway die dan in connectie staat met de actuator die op zijn beurt in verbinding staat met de schakelaars?
Inderdaad, geen bus kabel noodzakelijk voor de LED's. Die moet naar je KNX-Dali gateway, dan gaat er een Dali signaal naar je led drivers en die hebben gewoon 18-55V te versturen over de 5G1,5

Wel even letten op bewegingsmelders/co2/luchtkwaliteit meters die je wilt plaatsen. Daar heb je wel en buskabel voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door walletje-w op 18-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
P5ycho schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:13:
Ik begrijp nog niet helemaal wat lightshape doet, zou je dat uit kunnen leggen? Is dat een aanpasbare dimming curve per kanaal? Ik kan me er niets anders bij voorstellen...
In deze video laat ik het ook zien. Maar je kunt er inderdaad de stroomsterkte instellen, dimcurve en nog wat andere variabelen. walletje-w in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic" @Kaizen95 Wellicht ook interessant voor jou mocht je deze video nog niet gezien hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
walletje-w schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:38:
Wel even letten op bewegingsmelders/co2/luchtkwaliteit meters die je wilt plaatsen. Daar heb je wel en buskabel voor nodig.
Of Dali.

@Kaizen95 Voor nieuwbouw ligt het waarschijnlijk niet voor de hand, hooguit als je ergens wel dali hebt liggen maar in de verste verte geen KNX bus. Maar met de komst van Dali2, ondersteunt dali ook melders, meters, en knoppen. Al weet ik niet in hoeverre de KNX-Dali gateways dat al omarmd hebben.

Het is (m.i.) vooral handig voor retro-fit, want dali is voor zover ik ben tegengekomen de enige besturingsbus die '230V-proof' is. D.w.z. de dali stuurdraden mogen gewoon samen met 230V draden door een buis heen en in dezelfde (centraal)dozen gekoppeld / gesplitst worden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:21
walletje-w schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Ja dat zou vervelend zijn als je die wilt vervangen.
Je zou nog kunnen proberen bij Microchip USA volgens Octopart hebben die er 2968 op voorraad en minimum order quantity van 50.
Zij lijken ook enkel te leveren aan professionelen. Niet de eenvoudigste zoektocht jammer genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OnlyTheBest
P5ycho schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:13:
LightShape zorgt voor een mooie mengeling van je 2 kleurtemperaturen.
In de FluxTool software van EldoLED stel je alle waarden in van je hardware.
Dus als je lamp 2700k bij 250 mA en 6500k bij 300 mA heeft, vul je dit in.
Dan maakt de LightShape functie een berekening hoe hij dit best kan mengen om bv. 4000k te maken.
Werkt zeer goed en nauwkeurig.
Helaas staat dit standaard aan bij de DUALdrive drivers en dit is niet uit te schakelen.
Er bestaan wel versies waar dit uit staat maar daar is er niet veel informatie over te vinden.
Dus m.a.w. je moet er echt specifiek naar vragen als je deze functie niet nodig hebt.

Ik heb een aantal spots die een vaste kleurtemperatuur hebben en die ik veel goedkoper zou kunnen aansturen met 1 DUALdrive, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dank voor de uitleg.

Hoe stuurt iedereen hier zijn tunable white spots aan? Gebruiken jullie KNX hardware met HCL (human centric lighting) support? Lux feedback voor dimming level (CLC?)

Ik had een mdt knx dali gateway besteld en gedacht dat ik de slimmere aansturingszaken wel in Home Asistant zou gaan doen, maar helemaal in KNX is natuurlijk minder storingsgevoelig.
Siemens heeft HCL ingebakken in hun dali gateway zie ik. Kosten zijn niet veel hoger.

Knx steep learning curve in full effect... Het is wat lastig om up to speed te geraken merk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 20-01-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 23:25

tomtommie

Alaaf!

:o dat zijn flink wat drivers! Jij moet toch een behoorlijk forst stand-by verbruik hebben niet?

Zelf zie ik dat mijn powerdrives gewoon 20W verbruiken in idle. Eigenlijk niet acceptabel hoog, ben dus aan het stoeien met mijn DALI gateway om de drivers uit te schakelen op het moment dat er geen verlichting aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
tomtommie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:06:
[...]

:o dat zijn flink wat drivers! Jij moet toch een behoorlijk forst stand-by verbruik hebben niet?

Zelf zie ik dat mijn powerdrives gewoon 20W verbruiken in idle. Eigenlijk niet acceptabel hoog, ben dus aan het stoeien met mijn DALI gateway om de drivers uit te schakelen op het moment dat er geen verlichting aan staat.
Goede vraag. Ik zou niet weten wat het stand by verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
tomtommie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:06:
Zelf zie ik dat mijn powerdrives gewoon 20W verbruiken in idle. Eigenlijk niet acceptabel hoog,
Gezamenlijk, hoop ik? (En hoeveel zijn dat er dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:15

Zoefff

❤ 

P5ycho schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:25:
Dank voor de uitleg.

Hoe stuurt iedereen hier zijn tunable white spots aan? Gebruiken jullie KNX hardware met HCL (human centric lighting) support? Lux feedback voor dimming level (CLC?)

Ik had een mdt knx dali gateway besteld en gedacht dat ik de slimmere aansturingszaken wel in Home Asistant zou gaan doen, maar helemaal in KNX is natuurlijk minder storingsgevoelig.
Siemens heeft HCL ingebakken in hun dali gateway zie ik. Kosten zijn niet veel hoger.

Knx steep learning curve in full effect... Het is wat lastig om up to speed te geraken merk ik.
Toevallig ben ik met precies hetzelfde bezig en kom ik er net achter dat de MDT Dali gateway wel enige ondersteuning voor (simulatie van) HCL heeft. Zie Zoefff in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica", welicht voor jou ook relevant.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is het inderdaad, bedankt voor de pointer. Komt wel goed met de gateway die ik gekocht heb dus, fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Gwaihir schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Gezamenlijk, hoop ik? (En hoeveel zijn dat er dan?)
Helaas niet! Ik heb 4 powerdrives in mijn kast zitten, die heb ik nu aangesloten via een MDT aktor met stroommeting. Daar zie ik dat in idle het verbruik 350mA is, dus bij 230V is dit 80W.

Ik probeer mijn Hager DALI gateway nog in te stellen dat een object rapporteert als alle verlichting uit staat om zo de drivers volledig uit te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
tomtommie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:57:
[...]

Helaas niet! Ik heb 4 powerdrives in mijn kast zitten, die heb ik nu aangesloten via een MDT aktor met stroommeting. Daar zie ik dat in idle het verbruik 350mA is, dus bij 230V is dit 80W.

Ik probeer mijn Hager DALI gateway nog in te stellen dat een object rapporteert als alle verlichting uit staat om zo de drivers volledig uit te zetten.
En dat is wel een nauwkeurige stroommeting? Want apparaten die juist heel weinig verbruiken zijn soms slecht te meten door een MDT aktor. Daar had je volgens mij een speciaal type voor. 80watt lijkt me bijna onmogelijk namelijk. Dan zou het product kapot moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Om het even uit te zoeken heb ik bijna alle apparaten uitgeschakeld in huis en het stroomverbruik vergeleken wanneer ik 7 Eldoled drivers inschakel. Dat is echt ontzettend weinig. Zie ook de afbeelding. Het verbruikt piekt even, waarschijnlijk het opladen van de capacitors om vervolgens weer te dalen. Het stand-by verbruik van 7 562U drivers is 1W of zelfs minder. Van een individuele LED driver zal het stand-by verbruik dus eerder richting de 0,1W gaan. Mocht de Pro drive echt 80Watt in stand-by verbruiken dan zou ik ze terug brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsGbE6lJMxFLwmecieR6W2qcG2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1ec4K0m2g84ootTbFaOz6LN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
tomtommie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:57:
Laat me raden, een MDT actor die niet de effectieve stroom meet? (Waar @walletje-w ook over begon ;).)

Heb ik hier ook. De combimagnetron doet momenteel 0,209A, oftewel 48W. Verontwaardigd toen ik dat voor het eerst zag! Maar toch maar 'ns 'n 'echte' meter tussen gezet. Ik weet niet meer uit m'n hoofd wat eruit kwam, maar het was in elk geval minder dan 1W, keurig binnen de wetgeving voor standby gebruik (op moment van aanschaf). Les: dat soort 'rustbelastingen' zijn alles behalve Ohms en de basic stroommeting meet de Ohmse belasting.

(20W per stuk zou wat EU wetgeving naast zich neer leggen en dus meteen als defect retour mogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Iemand een idee waar je trimless spot armaturen kan bestellen voor GU10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
Kaizen95 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:39:
Iemand een idee waar je trimless spot armaturen kan bestellen voor GU10?
Je bedoelt waarschijnlijk armaturen voor MR16?

MR11 - 35mm
MR16 - 51mm
AR70 - 70mm
AR111 - 111mm

MR - Multifaceted Reflector
AR - Aluminized Reflector
PAR - Parabolic Aluminized Reflector

Type aansluiting:
G4, G5.3, GU4 of GU5.3 voor DC
GU10 voor 230V AC

Ook de meeste lampen en/of armaturenhandels halen ARxxx, MRxx en GxYY door elkaar. Dat maakt vinden wat je zoekt soms lastig.

[ Voor 12% gewijzigd door The Lord op 22-01-2025 15:19 ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 17:20
Voor de geïnteresseerden: nieuws van Peeq/Absinthe

Er is een veiling opgestart maar zover ik zie is het enkel hun merkmateriaal. Geen Absinthe te verkrijgen dus.
https://vhauctions.com/nl/list/2658

Maar de website van Absinthe is ook aangepast, het ziet er naar uit dat er een doorstart komt van Absinthe met verkoop onder eigen naam. Wat het assortiment zal zijn valt uiteraard af te wachten, momenteel kan je je inschrijven voor de nieuwsbrief, meer is er niet te zien op de site:
https://www.absinthelights.com/password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Wie heeft nog interesse om deel te nemen om de BXRV-TR-1840S-10A0-A-25 aan te kopen? Ik heb even gekeken, momenteel kom ik op volgend lijstje:

- @Natrixz 20 stuks
- @walletje-w 40 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

@walletje-w en @Gwaihir inderdaad het is een MDT aktor. Ik dacht dat het best overeen kwam met wat ik op mijn P1 meter zag. Aangezien ik ze nu kan schakelen heb ik nog eens wat geprobeerd en het is eigenlijk niet te zien op de P1, dus ik zal er eens een nauwkeurigere meter aan hangen om het toch uit te sluiten!
Thanks! Goed om dit even op te helderen, ik moet mijn sluipverbruik dus elders gaan proberen terug te dringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 08:20
hjuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:02:
Voor de geïnteresseerden: nieuws van Peeq/Absinthe

Er is een veiling opgestart maar zover ik zie is het enkel hun merkmateriaal. Geen Absinthe te verkrijgen dus.
https://vhauctions.com/nl/list/2658

Maar de website van Absinthe is ook aangepast, het ziet er naar uit dat er een doorstart komt van Absinthe met verkoop onder eigen naam. Wat het assortiment zal zijn valt uiteraard af te wachten, momenteel kan je je inschrijven voor de nieuwsbrief, meer is er niet te zien op de site:
https://www.absinthelights.com/password
Ja ik kreeg ook de mail van de veiling. Zou fijn zijn als Absinthe een doorstart maakt. Je zal het niet geloven, maar gisteren laatste lampjes installeren na verbouwing van meer dan één jaar, en je raadt het al, ik mis precies 1 lampje .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Kaizen95 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:52:
Wie heeft nog interesse om deel te nemen om de BXRV-TR-1840S-10A0-A-25 aan te kopen? Ik heb even gekeken, momenteel kom ik op volgend lijstje:

- @Natrixz 20 stuks
- @walletje-w 40 stuks
Zelf had je interesse in 60-80 stuks toch?
Dus voor de minimale bestelorder van 180 hebben we nog 40-60 stuks beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjuk
Maurits28 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Ja ik kreeg ook de mail van de veiling. Zou fijn zijn als Absinthe een doorstart maakt. Je zal het niet geloven, maar gisteren laatste lampjes installeren na verbouwing van meer dan één jaar, en je raadt het al, ik mis precies 1 lampje .... 8)7
Een zenkai spotje? Moesten ze geen doorstart maken, moet je me maar even een bericht sturen. Ik heb al Zenkai spotjes gekocht maar nog geen armaturen, heel veel ben ik er dus ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
walletje-w schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Zelf had je interesse in 60-80 stuks toch?
Dus voor de minimale bestelorder van 180 hebben we nog 40-60 stuks beschikbaar.
Ik wil wel 12 stuks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 23:10
hjuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:02:
Zenkai spotjes gekocht maar nog geen armaturen, heel veel ben ik er dus ook niet mee.
Armaturen bouw ik zelf ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
12 stuks is dit inclusief back-up mochten er een paar kapot gaan over tijd? Het is namelijk relatief makkelijk om de LED te vervangen. Maar kan relatief lastig zijn om precies dezelfde te kopen over 20 jaar.

@Kaizen95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Heel erg proper! Ziet er fantastisch uit.

3 spots per kanaal of 3 paar? Want 6 spotjes op 1 kanaal lijkt me al veel, tenzij je ze parallel per armatuur zet?

[ Voor 23% gewijzigd door hjuk op 23-01-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 23:10
hjuk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:17:
[...]
3 spots per kanaal of 3 paar?
Dank je wel ;)

3 paar; ze staan in ieder armatuur parallel. In totaal dus 54 Volt bij 700 mA.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits28
walletje-w schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:53:
[...]

12 stuks is dit inclusief back-up mochten er een paar kapot gaan over tijd? Het is namelijk relatief makkelijk om de LED te vervangen. Maar kan relatief lastig zijn om precies dezelfde te kopen over 20 jaar.

@Kaizen95
Moet eerlijk zeggen dat ik ga beginnen met het zelfbouwen, dus dit is meer om te starten. Maar goed, maak er maar 20 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik wil eerst kijken hoe 2700-6500K me bevalt voordat ik aan 1800-4000K begin.
Mochten er nog heatsinks ingekocht worden, dan doe ik wel graag mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Natrixz
  • Laatst online: 03-05 15:10
Kaizen95 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:52:

- @Natrixz 20 stuks
- @walletje-w 40 stuks
@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 60-80 stuks?

Dan zitten we op zo'n 140-160, hebben we nog 20-40 beschikbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Natrixz op 24-01-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Natrixz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:59:
[...]

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 60-80 stuks?

Ik wil er ook wel 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spmbakkers
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-04 03:46
[...]

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 60-80 stuks?

Ik wil graag meedoen en er 30 hebben.
Is het ook zinvol om de andere onderdelen gezamenlijk in te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:59

K!K

Wat een geweldig idee tijdje terug wat materiaal besteld om zelf de leds te bouwen. Sinds vorige week is mijn eldoled 562u2 ook binnen en kon ik eindelijk eens een keer gaan testen!

Ik heb van beide leds een paar besteld om te kunnen testen en keuzes te kunnen maken richting de aanstaande verbouwing. Maar ik moet zeggen dat ik de 1800-4000k boven de 2700-6500k verkies. Zeker voor een gewone verblijfsruimte geeft het net wat meer sfeer. Als het om een werkkamer gaat zou ik de 6500k nog kunnen kiezen. Maar voor mij is het duidelijk het grootste deel gaat 1800-4000K worden. In combi met zelf bouw leds!

Nogmaals mijn dank voor het geweldige voorzetje wat hier gedeeld wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Ik ben ook nog op zoek naar heatsinks want die eerder bestelde heatsinks zijn nog steeds niet geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaizen95
[...]

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 60-80 stuks?

Huidige stand:

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 100 stuks
@Sethro 20 stuks
@spmbakkers 30 stuks
@The Lord 20 stuks

Totaal: 250, zijn er nog geïnteresseerden?

Ik heb al het ander materiaal ook nog nodig, heatsinks, houders enzoverder. Als er voldoende geïnteresseerden zijn kunnen we ook dat samenaankopen. :P

Ik ben juist nog even aan het afwachten voor mijn armaturen, vermoedelijk ga ik er gebruiken van Wever & Decre. Ze zijn wel aan de prijzige kant (>= 30 EUR/stuk)... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
Vraagje, ik heb tijdens de verbouwing de meeste lenzen van de Absinthe led modules vervangen door kortere ivm laag plafond. Nu heb ik een hele doos vol van deze lenzen, een stuk of 90 denk ik.

Kan iemand hier iets mee ivm zelfbouw? Is de connectie met de module een standaard? Geen idee eigenlijk.

Het gaat om dit gedeelte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnux1M4nXKE--0VxjHmLhuLyt-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GvYJpUlO5vVBYm7YuoKSDWzG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Kaizen95 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Huidige stand:

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 100 stuks
@Sethro 20 stuks
@spmbakkers 30 stuks
@The Lord 20 stuks

Totaal: 250, zijn er nog geïnteresseerden?

Ik heb al het ander materiaal ook nog nodig, heatsinks, houders enzoverder. Als er voldoende geïnteresseerden zijn kunnen we ook dat samenaankopen. :P

Ik ben juist nog even aan het afwachten voor mijn armaturen, vermoedelijk ga ik er gebruiken van Wever & Decre. Ze zijn wel aan de prijzige kant (>= 30 EUR/stuk)... ;(
toon volledige bericht
Ja hoor ik heb ook interesse voor een 30 stuks!
Houders en lenzen heb ik voorlopig genoeg als er heatsinks besteld gaan worden houd ik me aan bevolen.

Ik heb de leds eens een uurtje of 8 laten branden maar de heatsink wordt nauwelijks warm. Ik verwacht dan ook dan met een heatsink van 30 het ook goed zou kunnen gaan. Heeft iemand dit getest?

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 100 stuks
@Sethro 20 stuks
@spmbakkers 30 stuks
@The Lord 20 stuks
@KIK 30 stuks

Totaal: 280 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
G*dver jongens, ik heb last van fomo hier :|

Dat de heatsink niet warm wordt kan ook betekenen dat er geen goede thermische geleiding is natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 30-01-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

P5ycho schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:54:
G*dver jongens, ik heb last van fomo hier :|

Dat de heatsink niet warm wordt kan ook betekenen dat er geen goede thermische geleiding is natuurlijk.
Eens maar dit is niet het geval het even met een warmtebeeld gekeken… de heatsink wordt niet warmer dan 23 graden na zoveel uurtjes branden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoasis
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-05 13:51
Ik kan het ook niet laten, ik bestel er ook graag 30 stuks. Ik heb ook interesse in de groepsaankoop van de heatsink moest die er komen =).

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 100 stuks
@Sethro 20 stuks
@spmbakkers 30 stuks
@The Lord 20 stuks
@K!K 30 stuks
@stoasis 30 stuks

Totaal: 310 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spmbakkers
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-04 03:46
[quote]Kaizen95 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:44:
[...]

...

...

Ik heb ook alles nog nodig. Dus wat mij betreft doen we het samen.
Wat is de volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
stoasis schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:27:
Ik kan het ook niet laten, ik bestel er ook graag 30 stuks. Ik heb ook interesse in de groepsaankoop van de heatsink moest die er komen =).

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 100 stuks
@Sethro 20 stuks
@spmbakkers 30 stuks
@The Lord 20 stuks
@K!K 30 stuks
@stoasis 30 stuks

Super! Als er nog geïnteresseerd zijn, meld je gerust aan nu het nog kan :) Ik wacht juist nog op mijn armaturen die ik zou willen gebruiken zodat ik deze eens kan meten/bekijken, dat zal deze of volgende week zijn. Dat is ook de moment dat ik de rest wil bepalen zoals heatsinks, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 100 stuks
@Sethro 20 stuks
@spmbakkers 30 stuks
@The Lord 20 stuks
@K!K 30 stuks
@stoasis 30 stuks

Heeft iemand de bestellink van de webshop?

Mijn spots van Wever en Ducré zijn ook aangekomen. De binnendiameter van de opening is 43 mm (GU10 spot). Ik zie wel niets waar ik een LED houder zou kunnen in vastklemmen of schroeven. Heeft er iemand nog suggesties voor (standaard) inbouwspot armaturen? Type: https://www.2smart.be/wp-content/uploads/2021/04/5228388.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Kaizen95 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:58:

Mijn spots van Wever en Ducré zijn ook aangekomen. De binnendiameter van de opening is 43 mm (GU10 spot).
Pssst: The Lord in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

43mm is niet echt standaard. Precies tussen MR11 en MR16.
Ik zie wel niets waar ik een LED houder zou kunnen in vastklemmen of schroeven. Heeft er iemand nog suggesties voor (standaard) inbouwspot armaturen? Type: https://www.2smart.be/wp-content/uploads/2021/04/5228388.jpg
Kleinste gat maat is 43mm? Dan is het meest logisch dat die bovenste ring die je op het plaatje ziet een klemring is voor MR11 spot als het armatuur voor standaard spots gemaakt is althans. Maar dat is wel een wilde gok zonder technische tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
The Lord schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Pssst: The Lord in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

43mm is niet echt standaard. Precies tussen MR11 en MR16.

[...]
Kleinste gat maat is 43mm? Dan is het meest logisch dat die bovenste ring die je op het plaatje ziet een klemring is voor MR11 spot als het armatuur voor standaard spots gemaakt is althans. Maar dat is wel een wilde gok zonder technische tekening.
Bedankt Lord om mij terug te herinneren aan de info die je eerder achterliet. Het is een MR16 spot, de binnenste ring waar de led in moet is 51 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Kaizen95 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:42:
Bedankt Lord om mij terug te herinneren aan de info die je eerder achterliet. Het is een MR16 spot, de binnenste ring waar de led in moet is 51 mm.
Deze spot neem ik aan: https://www.weverducre.com/nl/producten/p/deep-1.0~25900

Gevalletje RTFM? >:) Op die pagina staat onder downloads het bestand "Installatie-instructies", waarin je ziet dat bij de MR16 die binnenste ring met een randje/ het nokje gedraaid moet worden om een lamp te verwijderen/plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Kaizen95 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Heeft iemand de bestellink van de webshop?
https://www.futureelectronics.com/p/4137560 volgens mij is dit de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
The Lord schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Deze spot neem ik aan: https://www.weverducre.com/nl/producten/p/deep-1.0~25900

Gevalletje RTFM? >:) Op die pagina staat onder downloads het bestand "Installatie-instructies", waarin je ziet dat bij de MR16 die binnenste ring met een randje/ het nokje gedraaid moet worden om een lamp te verwijderen/plaatsen.
Ik moet toegeven de manual niet gelezen >:) Maar ik heb het "schijfje" er wel uitgedraaid met het nokje. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2M3Dd764rCjMBWh7iTculBW9b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqp7d3zrKUzBwB3Rke3tW0gb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRPji_N0B3ORp90C1-tdq25k3wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOwsTmi5WTlv7grDXavbXHgg.jpg?f=fotoalbum_large

Armatuur Wever & Ducré:

Binnenmaat: 45 mm
Buitenmaat: 51 mm

LED-houder & adaptor

Buitenmaat: 44 mm

De LED-module heeft dan een speling van 0,5 mm aan weerszijden of 1 mm aan één zijde. Kan ik hiermee tevreden zijn of gaat dat rammelen? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Kaizen95 op 11-02-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95

@Maurits28 20 stuks
@Natrixz 20 stuks
@walletje-w 40 stuks
@Kaizen95 100 stuks
@Sethro 20 stuks
@spmbakkers 30 stuks
@The Lord 20 stuks
@K!K 30 stuks
@stoasis 30 stuks

Heren, ik zie dat we de kaap van 300 stuks behaald hebben. Dat levert ons een besparing op van € 55,02 8) De eenheidsprijs ligt nu op 2,9911 EUR/st., ik vermoed dat er wel nog kosten bij komen.

Echter stel ik mij wel de volgende vraag: gaan de (individuele) verzendkosten opwegen tegen het voordeel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Die speling ga je niet merken ;) en mocht dat wel het geval zijn, beetje dubbelzijdige tape en het is opgelost!

Ja het grootste probleem was om aan de minimale bestelorder van 180 stuks te komen. Dat hebben we nu wel behaald oOo

Wellicht kunnen we in een pb locaties overleggen. Als er meerdere mensen bij elkaar in de buurt wonen kan dat gecentraliseerd gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
Kaizen95 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:40:
[...]

Ik moet toegeven de manual niet gelezen >:) Maar ik heb het "schijfje" er wel uitgedraaid met het nokje. Dan krijg je dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Armatuur Wever & Ducré:

Binnenmaat: 45 mm
Buitenmaat: 51 mm

LED-houder & adaptor

Buitenmaat: 44 mm

De LED-module heeft dan een speling van 0,5 mm aan weerszijden of 1 mm aan één zijde. Kan ik hiermee tevreden zijn of gaat dat rammelen? :P
toon volledige bericht
Je led module is dus kleiner dan de opening?

• Sethro
Kaizen95 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Heren, ik zie dat we de kaap van 300 stuks behaald hebben. Dat levert ons een besparing op van € 55,02 8) De eenheidsprijs ligt nu op 2,9911 EUR/st., ik vermoed dat er wel nog kosten bij komen.

Echter stel ik mij wel de volgende vraag: gaan de (individuele) verzendkosten opwegen tegen het voordeel? :+
Die van mij mogen gewoon in een bubbel envelop. Komt er nog postzegel bij en ben je er voor 2,5 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
Jog schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:51:

Nuttig om voor deze ook een samenaankoop te starten? Voorlopig heb ik ze nergens gevonden voor minder dan 600 stuks.

Of iemand weet van een gelijkaardig alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Azlec schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Nuttig om voor deze ook een samenaankoop te starten? Voorlopig heb ik ze nergens gevonden voor minder dan 600 stuks.

Of iemand weet van een gelijkaardig alternatief?
Wat maakt deze zo bijzonder in vergelijking met de andere led?

Iemand die ook de led houder van Bender + Wirth LED Holder 489 Type L8 nodig heeft? Ik heb volgende prijzen doorgekregen en zal er al zeker voor mezelf bestellen. Prijzen exclusief BTW:

- € 3,16 per 100 st.
- € 2,91 per 200 st.
- € 2,67 per 500 st.

Iemand ervaring met het ombouwen van led richtspots? Bijv. https://www.weverducre.co.../match-trimless-1.0~70445

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gommer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-04 20:03
Het is in dit topic nog maar een paar keer vermeld geweest en daarom haal ik het onderwerp nog eens naar boven binnen dit draadje.

Wie heeft er ondertussen ervaring met mooie (kwaliteitsvolle) trimless downlights (inbouwspots)?
Ik heb zowel interesse in standaard spots met LED als in spots die MR16 kunnen ontvangen. Daar kan dan een zelfgebouwde LED module in geplaatst worden. Maar het kan dus evenzeer via een kant en klare LED spot waar dan eventueel de COB vervangen wordt met iets naar wens. Dit laatste komt waarschijnlijk meestal uit China via Aliexpress.

Geen verkapte reclame, maar wat ik tot op dit ogenblik als enige zelf gevonden heb, is het volgende (meerdere mogelijkheden en verkrijgbaar in NL/BE): https://onelight.shop/LED-Trimless-spots

Ik zie graag jullie ervaringen, raadgevingen, links en foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@gommer Ik weet echt niet meer waar of welke site maar er was een duitse verzamelsite met daarop ook inbouwspots die veel goedkoper waren dan deze producten. Ik weet dus helaas niet meer waar maar meer dat het dus wel bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gommer
walletje-w schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:31:
@gommer Ik weet echt niet meer waar of welke site maar er was een duitse verzamelsite met daarop ook inbouwspots die veel goedkoper waren dan deze producten. Ik weet dus helaas niet meer waar maar meer dat het dus wel bestaat.
Dankjewel voor de info, dan ga ik daar naar op zoek. Als ik het vind, dan zal ik het hier ook aan toevoegen.
Was het een forum of eerder iets als Geizhals of Guenstiger?

[ Voor 6% gewijzigd door gommer op 17-02-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhoefnagels
  • Laatst online: 11-03 19:58
Ik heb bij de eerste verbouwing van onze woning op heel veel plekken de Zekai spotjes toegepast maar kreeg onlangs bericht van een veilingbedrijf met het bericht dat Paul de Meutter niet langer bestaat en dat de hele voorraad geveild wordt. Helaas was ik te laat om op deze spotjes te bieden en zijn ze niet langer te koop. Nu moet ik dus op zoek naar een alternatief en kan nog wel wat tips gebruiken. Het liefst iets zonder heel veel knutselwerk 8)7 .
Ik wil eventueel ook wel in contact komen met de koper van dit kavel (https://www.vhauctions.co...d-module-extra-warm-white), wellicht heeft deze persoon niet alle 240 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
jhoefnagels schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:41:
Ik heb bij de eerste verbouwing van onze woning op heel veel plekken de Zekai spotjes toegepast maar kreeg onlangs bericht van een veilingbedrijf met het bericht dat Paul de Meutter niet langer bestaat en dat de hele voorraad geveild wordt. Helaas was ik te laat om op deze spotjes te bieden en zijn ze niet langer te koop. Nu moet ik dus op zoek naar een alternatief en kan nog wel wat tips gebruiken. Het liefst iets zonder heel veel knutselwerk 8)7 .
Ik wil eventueel ook wel in contact komen met de koper van dit kavel (https://www.vhauctions.co...d-module-extra-warm-white), wellicht heeft deze persoon niet alle 240 nodig.
Er waren wel meer loten met deze Zenkai-spotjes, met loten tot 500 stuks.
Ik verwacht dus niet dat deze particulier zullen opgekocht zijn...
Met wat "geluk" is de meerderheid opgekocht door andere (online) verlichtingswinkels waar we ze binnenkort kunnen kopen.
Sowieso is de website van Absinthe veranderd naar "coming soon", dus een redelijke kans dat die rechtstreeks zullen verkopen (met een shopify webshop). Dus als je geduld hebt, kunnen ze misschien terug beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

gommer schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:24:
Het is in dit topic nog maar een paar keer vermeld geweest en daarom haal ik het onderwerp nog eens naar boven binnen dit draadje.

Wie heeft er ondertussen ervaring met mooie (kwaliteitsvolle) trimless downlights (inbouwspots)?
Ik heb zowel interesse in standaard spots met LED als in spots die MR16 kunnen ontvangen. Daar kan dan een zelfgebouwde LED module in geplaatst worden. Maar het kan dus evenzeer via een kant en klare LED spot waar dan eventueel de COB vervangen wordt met iets naar wens. Dit laatste komt waarschijnlijk meestal uit China via Aliexpress.

Geen verkapte reclame, maar wat ik tot op dit ogenblik als enige zelf gevonden heb, is het volgende (meerdere mogelijkheden en verkrijgbaar in NL/BE): https://onelight.shop/LED-Trimless-spots

Ik zie graag jullie ervaringen, raadgevingen, links en foto's.
Ik heb zelf Deltalight Minigrid trimless spots. Kwalitatief erg goed en optisch erg over te spreken. Wel best aan de prijs.
Voor een andere bouw heb ik look-a-likes uit China laten komen, ik heb hier een goede kwaliteit COB in laten zetten. Bouwkwaliteit ok-ish, de kleur was een beetje te wit, niet de 9016 zoals gevraagd, ook al zeggen ze van wel... maja wat wil je voor 18 euro per stuk. Die China spots zien er hetzelfde uit als deze: https://www.bol.com/nl/nl...stucrand/9300000025339626

• gommer
tomtommie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Ik heb zelf Deltalight Minigrid trimless spots. Kwalitatief erg goed en optisch erg over te spreken. Wel best aan de prijs.
Voor een andere bouw heb ik look-a-likes uit China laten komen, ik heb hier een goede kwaliteit COB in laten zetten. Bouwkwaliteit ok-ish, de kleur was een beetje te wit, niet de 9016 zoals gevraagd, ook al zeggen ze van wel... maja wat wil je voor 18 euro per stuk. Die China spots zien er hetzelfde uit als deze: https://www.bol.com/nl/nl...stucrand/9300000025339626
Dankjewel voor de info. Ik ben zelf meer liefhebber van ronde, fix inbouw, niet noodzakelijk richtbaar dus.
De inbouwspots die ik zelf gelinkt heb hierboven, heb ik ondertussen (samen met AMY lenzen) in verschillende versies in bestelling om kwaliteit en mogelijkheden te beoordelen.

• gommer
Bij de start van deze thread was er sprake van COB's en strips, de COB's stroom gestuurd en strips spanningsgestuurd, logisch allemaal (de juiste combinatie van onderdelen uiteraard niet).

Maar als je kijkt naar het assortiment van bijvoorbeeld Bridgelux, dan blijkt dat er ook stroomgestuurde modules bestaan (280 x 24 mm, 560 x 24mm) 300 mA en 600 mA en 20V. Dat lijken mij ook mooie dingen.
Zeker die 560mm modules met 20V en stroomgestuurd, zijn interessant om ledstrips te vervangen, lijkt me.

1 voorbeeld, 98 CRI, 2700 K-5000 K 12 W, 1500 lm: BXEB-TL-L0560Z-2750S2000-B-C3.

Heeft iemand ervaring met dit soort modules? LED profielen van 31mm breed (die kon ik vinden) zijn geschikt om deze te monteren, maar ik heb er nog geen gevonden met Zhaga book 7 gaatjes om direct te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impulsive_nl
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 04:24
Kaizen95 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Wat maakt deze zo bijzonder in vergelijking met de andere led?

Iemand die ook de led houder van Bender + Wirth LED Holder 489 Type L8 nodig heeft? Ik heb volgende prijzen doorgekregen en zal er al zeker voor mezelf bestellen. Prijzen exclusief BTW:

- € 3,16 per 100 st.
- € 2,91 per 200 st.
- € 2,67 per 500 st.

Iemand ervaring met het ombouwen van led richtspots? Bijv. https://www.weverducre.co.../match-trimless-1.0~70445
Ja ik wil er graag 50. Bestel je direct bij de fabrikant?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaizen95
Impulsive_nl schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Ja ik wil er graag 50. Bestel je direct bij de fabrikant?
Ik bestel rechtstreeks bij de fabrikant. Volgende week wil ik mijn bestelling plaatsen, ook van de leds. Doet nog steeds iedereen mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Kaizen95 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:16:
Iemand die ook de led houder van Bender + Wirth LED Holder 489 Type L8 nodig heeft?
Graag; 20 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Deze EldoLED driver (DUALdrive 20MA-E2Z0C) heeft twee LED outputs. De driver kan een output geven van 2-40V en een vermogen van 20W.

Wordt het vermogen verdeeld over de twee uitgangen of heeft elke uitgang 20 W? De LED COB die ik wil gebruiken (Bridgelux) heeft een spanning van 18,2 V en een vermogen van 9,1 W. Zou ik dan een driver kunnen nemen die 40 W kan leveren, dan zou ik in principe 4 leds kunnen aansluiten waarvan 2 op elke uitgang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x176NGm11V0bHx8r0IBjztfXG8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ2xkxbUOYCqyDCH7SGrMbPm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Houd je er rekening mee dat de Bridgelux COBs zelf al 2 leds zijn in 1 package? Je stuurt dus 2 kleuren leds in 1 package op verschillende intensiteit, waardoor je de kleur kunt aanpassen.

Dus, 2 led COBs in serie met elk een aansluiting op output 1 en output 2.
Houd ook tekening met DT6 of DT8 aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azlec
Doorstart van Peeq Absinthe is open..https://www.absinthelights.com/

Zenkai's zijn er te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
P5ycho schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:22:
Houd je er rekening mee dat de Bridgelux COBs zelf al 2 leds zijn in 1 package? Je stuurt dus 2 kleuren leds in 1 package op verschillende intensiteit, waardoor je de kleur kunt aanpassen.

Dus, 2 led COBs in serie met elk een aansluiting op output 1 en output 2.
Houd ook tekening met DT6 of DT8 aansturing.
Dat wist ik niet, bedankt om me hierop te wijzen. Zijn deze drivers van eldoLED niet DT8? Welke driver zou jij aanraden, want met twee leds per driver ga ik er veel moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Graag gedaan, scheelt je een hoop ellende :).

Je kunt wel leds parallel zetten eventueel.

Eldoled heeft zowel dt6 als dt8 drivers, choose wisely.

Degene die in de topicstart genoemd is is een goed begin, de dualdrive 562.

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 16-03-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
Voor de zekerheid: kan iemand bevestigen dat deze 2 afzonderlijke kringen van zenkai 350ma’s kan aansturen? (telkens 1 kring van 2 spots en 1 van 3 spots)? Dualdrive komt goedkoper uit dan powerdrive...

https://www.voltus.de/eld...e-ac-typ-s-50-w-dali.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Bewijs ons eens dat het wel kan dan? Dan kunnen wij erop schieten ;).
(ik ben te lui om het rekenwerk voor je te doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:15

Zoefff

❤ 

Azlec schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:50:
Voor de zekerheid: kan iemand bevestigen dat deze 2 afzonderlijke kringen van zenkai 350ma’s kan aansturen? (telkens 1 kring van 2 spots en 1 van 3 spots)? Dualdrive komt goedkoper uit dan powerdrive...

Dat denk ik wel, als dat 6W spots zijn vraag je in totaal een vermogen van 18W bij 350mA, en dat vereist een spanning van 18 / 0,35 = 51,4V. De genoemde DUALdrive doet volgens de specs max 55V. Eventueel verlies niet meegerekend, maar bij goede bedrading zal dat minimaal zijn.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
Zoefff schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Dat denk ik wel, als dat 6W spots zijn vraag je in totaal een vermogen van 18W bij 350mA, en dat vereist een spanning van 18 / 0,35 = 51,4V. De genoemde DUALdrive doet volgens de specs max 55V. Eventueel verlies niet meegerekend, maar bij goede bedrading zal dat minimaal zijn.
Bedankt! Eens testen als voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
Azlec schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:14:
[...]

Bedankt! Eens testen als voorbereiding.
Let wel op, ik heb ook van Absinthe spotjes ontvangen en die waren 7,6 Watt. En dat was als ik het mij goed herinner anders dan de online beschrijving. Weet nu niet meer of dat de 2700K of de 3000K waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Lopen er nog groeps aankopen? Het is namelijk lastig kleinere hoeveelheden aan te schaffen.

8 jaar geleden heb ik reeds een nieuwbouwhuis gebouwd met knx inclusief mdt knx led dimmers. Nu hebben we ons volgende nieuwbouwhuis gekocht waar weer KNX in komt.

Echter wil ik nu wel fatsoenlijk dimbare verlichting. En als zelfbouw hiervoor de enigste oplossing is dan moet daar. Ondanks dat ik het wel een lastig onderwerp vindt, waarschijnlijk komt er ooit een nieuwe bewoner welke er dan helemaal niets van begrijpt.
In de huidige oplossing kan in principe alles vervangen worden voor dimbare 230V verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
Ik sta op het punt om mijn bestellingen door te voeren. Echter twee zaken:

1. Ik zag dat de BXRV-TR-1840S-10A0-A-25 plots niet meer beschikbaar was? Wel de 1840G variant. Is iemand op de hoogte van een specifieke reden hiervoor?

2. Bij plaatsen van bestelling kreeg ik melding dat de goederen vanuit de US moeten komen. Heeft iemand weet van een groothandel die verkoopt vanuit EU zodat er geen douanerechten etc. betaald moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Waar bestel je? Grote tenten zoals Digikey hebben het hele douaneproces al voor je geregeld, zit bij het bedrag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Kaizen95 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:56:
1. Ik zag dat de BXRV-TR-1840S-10A0-A-25 plots niet meer beschikbaar was? Wel de 1840G variant. Is iemand op de hoogte van een specifieke reden hiervoor?
Geen idee, maar de g variant heeft wel een veel slechtere CRI. Dat heeft niet mijn voorkeur.

Hier staan ze nog wel op voorraad volgens mij: https://www.newark.com/br...8v/dp/22AJ5919?CMP=AFC-OP

[ Voor 18% gewijzigd door walletje-w op 02-04-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
walletje-w schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:29:
[...]

Geen idee, maar de g variant heeft wel een veel slechtere CRI. Dat heeft niet mijn voorkeur.

Hier staan ze nog wel op voorraad volgens mij: https://www.newark.com/br...8v/dp/22AJ5919?CMP=AFC-OP
Inderdaad, ik ben van dezelfde mening. Ik bekijk het even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizen95
P5ycho schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:40:
Waar bestel je? Grote tenten zoals Digikey hebben het hele douaneproces al voor je geregeld, zit bij het bedrag in.
Ik dacht inderdaad te kopen bij Digikey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azlec
Maurits28 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:43:
[...]

Let wel op, ik heb ook van Absinthe spotjes ontvangen en die waren 7,6 Watt. En dat was als ik het mij goed herinner anders dan de online beschrijving. Weet nu niet meer of dat de 2700K of de 3000K waren.
Vandaag 2700K spotjes binnengekregen en deze zijn idd 7,6 watt. Niet echt ideaal.

Het verwarrende is dat forward voltage weldegelijk nog 18v is. Wat niet overeenkomt met Watt/ma.

[ Voor 10% gewijzigd door Azlec op 03-04-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1230
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23
Heeft nog iemand de volgende onderdelen over en wil deze verkopen? Alle andere onderdelen heb ik kunnen vinden, maar het was lastig.

LED Houder: Bender+Wirth LED holder 489 Type L8
Koellichaam: COOLSTAR® BLACK 4740

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaturN
  • Laatst online: 03-05 18:58
Ik ben me wat aan het inlezen in verlichtingssturing voor een nieuw te bouwen woning en kwam deze oplossing tegen: https://atios.ch/products/atios-smartcore
Is deze hier al eens voorbijgekomen? (Ook al is dit een vrij KNX-georiënteerd topic.)

Het lijkt me een interessant alternatief voor wie geen volledig KNX-traject wil volgen, maar wel DALI als protocol wil gebruiken. In combinatie met wat componenten van Lunatone kun je hiermee een degelijk bekabeld systeem opzetten voor lichtsturing.

Ik denk dat ik deze kant op ga, in plaats van een volledig KNX-systeem met DALI-integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
SaturN schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:21:
Ik ben me wat aan het inlezen in verlichtingssturing voor een nieuw te bouwen woning en kwam deze oplossing tegen: https://atios.ch/products/atios-smartcore
Is deze hier al eens voorbijgekomen? (Ook al is dit een vrij KNX-georiënteerd topic.)
Volgens mij niet.
Het lijkt beetje op de Loxone server, waarschijnlijk werkt het op dezelfde manier.
Let wel op: als dit werkt als een centrale server/PLC, dan ligt het hele huis plat als dit uitvalt.
Dat is net het voordeel van een decentraal KNX systeem, werkt 1 apparaat niet meer, dan werkt de rest wel nog.

Ben ook benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaturN
  • Laatst online: 03-05 18:58
OnlyTheBest schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:23:
[...]
Let wel op: als dit werkt als een centrale server/PLC, dan ligt het hele huis plat als dit uitvalt.
Dat is net het voordeel van een decentraal KNX systeem, werkt 1 apparaat niet meer, dan werkt de rest wel nog.
Klopt deels, maar niet helemaal. Atios is wél een centrale controller (zoals Loxone), maar DALI-2 werkt deels autonoom. Dus: bij uitval van Atios ligt niet het héle huis plat, zolang je DALI correct inricht met inputmodules en externe busvoeding.

[ Voor 46% gewijzigd door SaturN op 07-04-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Met externe busvoeding moet het wel lukken ja.
Van DALI sensoren en tastsensors kan ik geen ervaringen delen.
Hier gebruik ik DALI enkel voor de drivers van de spotjes te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaizen95
niek1230 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:02:
Heeft nog iemand de volgende onderdelen over en wil deze verkopen? Alle andere onderdelen heb ik kunnen vinden, maar het was lastig.

LED Houder: Bender+Wirth LED holder 489 Type L8
Koellichaam: COOLSTAR® BLACK 4740
Van die eerste heb ik er binnenkort wel wat. Hoeveel zou je er nodig hebben?
Met welke type klem zetten jullie de spots in serie? Maw hoe koppelen jullie door, welk type klem?

[ Voor 10% gewijzigd door Kaizen95 op 08-04-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Kaizen95 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:12:
[...]
Met welke type klem zetten jullie de spots in serie? Maw hoe koppelen jullie door, welk type klem?
Ik heb daar zelf deze voor gebruikt: https://www.ledstripxl.nl...aderig-doorverbinden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
Azlec schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:50:

Vandaag deze binnen gekregen. Makkelijk te programmeren en dimt mooi. Lightshape is uit te schakelen.

In de fluxtool zie ik 2 output channels, afzonderlijk te configureren met eigen current setting. Maar op de control tab zie ik maar 1 control channel 'all'. Via de fluxtool kan ik dus niet de 2 output groepen afzonderlijk bedienen. Ik heb nog geen Dali gateway aangeschaft, dus ik weet niet of deze hier wel afzonderlijk zouden verschijnen. Iemand enig idee? @OnlyTheBest ik begreep dat jij al een driver had met 2 afzonderlijke controle kanalen? Zie jij beide in fluxtool?

[ Voor 18% gewijzigd door Azlec op 12-04-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Azlec schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:16:
[...]

@OnlyTheBest ik begreep dat jij al een driver had met 2 afzonderlijke controle kanalen? Zie jij beide in fluxtool?
Ik zie inderdaad ook 2 afzonderlijke kanalen in de program tab.
Maar bij de control tab zie ik inderdaad ook maar 1 control channel 'all'.
Ik heb de indruk dat EldoLED graag alles wat moeilijk maakt om wat exclusief te blijven voor de professionals, die overigens betere support krijgen.
Als je belt krijg je enkel te horen dat particulieren het maar met de leverancier moeten uitzoeken.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste