:strip_exif()/f/image/YQpoXa9Idk4QWwBUYKXORztM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil nog een beschermkap maken voor de kabels van de rijgklemmen naar de led drivers. Dit is in de meterkast en gaat natuurlijk enkel 18-55V over dus gevaarlijk is het niet, maar wel zo netjes zodat er ook niets achter kan blijven haken.
En er zou nog iets meer ruimte tussen de led drivers moeten voor warmte afdracht maar dit paste zo precies dat ik het risico heb genomen. Tot dusverre gaat het heel goed.
Welke KNX DALI gateway raad je aan?
In het andere KNX topic was daar toevallig net wat over gesproken.
1. Klopt het dan dat de DALI Gateway aangesloten wordt op de KNX bus en op de 230 V AC voeding? Is de gateway dan ook de transformator of wordt de omzetting naar gelijkstroom gedaan in de driver? Naar analogie in volgend plaatje:
De gelijkstroom voor de LED's word door de leddriver gedaan. De Dali Gateway heeft nog wel een aansluiting nodig inderdaad naar 230V
2. Wat met LED-strips? Ik zou namelijk graag indirect licht creëren a.d.h.v. LED-strips die ik ook kan dimmen en waarvan ik de warmte kan instellen. Kan dat? Ik heb hiervoor nog geen oplossing gezien.
Voor de LED-strips heb ik de volgende led drivers: ELDOLED LN200D-D2Z2C2 LINEARdrive 8A LED Driver 224 W 12-24V
3. Ik zoek een witte trimless armatuur die ik rechtstreeks in de plakkerij kan inwerken. Is dit gewoon maat GU10?
Dat zul je proefondervindelijk uit moeten zoeken.
MR16 geeft 16 x 1/8 inch aan als maat. Dat komt uit op 51mm. Ongeveer hetzelfde als gu10. Ik heb zelf de volgende lens gebruikt: Lens: LEDil CP17691_AMY-50-W-C en die paste goed in het armatuur wat ik gekocht had. Maar altijd even controleren.
4. Als KNX-noob: er moet naar alle waarschijnlijkheid geen KNX buskabel gelegd worden naar de LED-spots zelf? De bus wordt aangesloten op de gateway die dan in connectie staat met de actuator die op zijn beurt in verbinding staat met de schakelaars?
Inderdaad, geen bus kabel noodzakelijk voor de LED's. Die moet naar je KNX-Dali gateway, dan gaat er een Dali signaal naar je led drivers en die hebben gewoon 18-55V te versturen over de 5G1,5
Wel even letten op bewegingsmelders/co2/luchtkwaliteit meters die je wilt plaatsen. Daar heb je wel en buskabel voor nodig.
[
Voor 7% gewijzigd door
walletje-w op 18-01-2025 13:42
]