[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hmm.. nou dacht ik dat ik fan moest zijn van CC vanwege bepaalde voordelen? Maar er zijn dus ook stevige nadelen?

• sigi49
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 15:26
Ik heb alles gemist omdat ik geen notifiaties op mijn mail krijg.
Morgen lees ik mij bij en probeer te bestellen (indien ondertussen niemand anders dit ging doen).
Ik heb nog eens geteld en heb 66 stuks nodig.
1840 serie

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:21
Gwaihir schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:07:
Hmm.. nou dacht ik dat ik fan moest zijn van CC vanwege bepaalde voordelen? Maar er zijn dus ook stevige nadelen?
Nou ja, je moet niets, en dat de nul van de driverkanalen niet aan elkaar geknoopt mag worden specifiek bij de Eldoled drivers vind ik niet meteen verschrikkelijk ofzo. Als je dat echt dwars zit, er zijn andere fabrikanten die drivers maken waar dat wel bij kan blijkbaar.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• sigi49
Als het goed is bestel ik ze morgen.

Iedereen wie vanaf 09/08 heeft gereageerd, heeft er.

Ik heb er teveel. Dus wie nog wil laat maar weten.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:44
Gwaihir schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:48:
[...]

Ik wil het naast elkaar zien, d.w.z. naast het daglicht. Op 'n sombere dag als vandaag wil ik het daglicht wat dieper het huis in naadloos aanvullen. Ga je je dan ergeren aan 5000 à 5500K, volgens jou?
Nee, je gaat dat verschil niet zien. Je ziet het enkel als je direct van de ene kleurtemperatuur naar de andere wisselt. Als ik je vertel bij het binnenlopen dat het daglicht wit is op 6500K, dan ga jij echt niet zeggen dat het niet waar is omdat het 5000K of 5500K is.

• sigi49
Oke,

Er kan gekozen worden tussen 2 opties
Van Digikey en daar is het BTW inc. en per 180 stuks te bestellen. Of van een genuine verdeler Bridgelux van Hong Kong Gainer Technology Limited.
Daar kan er per stuk besteld worden (komt voor mij beter uit want anders zit ik met 100 stuks te veel. en de prijs ook goedkoper.
Digikey wilt geen korting geven aangezien dit product niet in hun catalogus zit, en op vraag is.

verschil

DigiKey = 360 stuks aan 4.55 euro per stuk minstens 6 weken wachten.
Hongkong = 270 stuks aan 2.1 euro per stuk , Door to door (dat wil dus zeggen dat douane, inklaring, verzending al is betaald)
Het is dus totaal 4.55 tov 2.1 euro per stuk, En voor mij een pak voordeliger aangezien ik er geen 360 moet kopen. en niet met een dubbele aan overschot zit.

digikey: minstens 6 weken
HK: 6-8 weken
Maar wou dit toch even eerst laten weten.

• P5ycho
HK lijkt me prima in dit geval.
Ik neem aan dat het in beide gevallen om de 1840S gaat?

• sigi49
Klopt,
Het gaat over de Bridgeluxs Bxrv-Tr-1840s-10A0-a-25

• sigi49
@walletje-w
Inderdaad dat is hem.
Ook nog eens gevraagd voor echt duidelijk te zijn, en hij bevestigd meermaals dat dit genuine is.
Verkoopt ook nog andere bekende ledmerken zoals Nichia etc..

• Gijs-96
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 22:57
sigi49 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:45:
Oke,

Er kan gekozen worden tussen 2 opties
Van Digikey en daar is het BTW inc. en per 180 stuks te bestellen. Of van een genuine verdeler Bridgelux van Hong Kong Gainer Technology Limited.
Daar kan er per stuk besteld worden (komt voor mij beter uit want anders zit ik met 100 stuks te veel. en de prijs ook goedkoper.
Digikey wilt geen korting geven aangezien dit product niet in hun catalogus zit, en op vraag is.

verschil

DigiKey = 360 stuks aan 4.55 euro per stuk minstens 6 weken wachten.
Hongkong = 270 stuks aan 2.1 euro per stuk , Door to door (dat wil dus zeggen dat douane, inklaring, verzending al is betaald)
Het is dus totaal 4.55 tov 2.1 euro per stuk, En voor mij een pak voordeliger aangezien ik er geen 360 moet kopen. en niet met een dubbele aan overschot zit.

digikey: minstens 6 weken
HK: 6-8 weken
Maar wou dit toch even eerst laten weten.
Ik weet niet of je je al besteld hebt? Anders zou ik er ook graag 80 willen.

• sigi49
@Gijs-96 .

Ze waren helaas al besteld.

Ik kijk eens wat mogelijk is.

• sigi49
@walletje-w Op hoeveel mA drijf je die 2700-6500 eigenlijk?
En hoe valt dat mee qua warmteafvoer?
Is zo een grote heatsink nodig of kan kleiner ook, ik zou een deel willen uitsparen voor een printplaatje in te monteren. Omdat ik ze op CV stuur.

• sigi49
@Gijs-96

Stuks zijn voor jou bij besteld.👍

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:44
sigi49 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:29:
@walletje-w Op hoeveel mA drijf je die 2700-6500 eigenlijk?
En hoe valt dat mee qua warmteafvoer?
Is zo een grote heatsink nodig of kan kleiner ook, ik zou een deel willen uitsparen voor een printplaatje in te monteren. Omdat ik ze op CV stuur.
Volgens mij op 600-700 mA. Maar ze worden zeker wel warm. Ik ben blij met de heatsink die ik gebruikt heb. Die zou daar net aan voldoende voor moeten zijn, afhankelijk natuurlijk ook hoeveel lucht circulatie er in je vals plafond is bijvoorbeeld.

Deze tweaker had ook een test gedaan, wellicht heb je hier nog wat aan. P5ycho in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

• P5ycho
Daaraan toevoegend, ik ben van plan om wat temperatuurtesten te doen als ik de eerste spotjes ingebouwd heb. Sommige spotjes komen in een houtvezel-nageisoleerd platdak, ik ben erg benieuwd of die hun warmte kwijt kunnen.

Ik moet nog even kijken hoe ik de ledtemp makkelijk kan meten, of dat ik op de heatsink ga meten en daaruit af ga leiden wat dan de led temp zou moeten zijn.

• sigi49
Oke,
eerlijk gezegd dacht ik eerder naar 350mA-400 te gaan, qua vermogen valt dat al wel mee. warmteontwikkeling zal al veel minder zijn waaronder ook de levensduur. Ook efficientie zal stijgen, neem nu bijvoorbeeld lumen op 60 vs 85 graden. Alleen weet ik niet hoeveel graden dat in de praktijk echt verschilt.
Aangezien ik voor mijn constant voltage circuit een klein drivercircuitje moet maken voor elke lamp, zal ik de stroom moeten instellen aan de hand van weerstanden.
Ik ga al test pcb en componenten kopen, en dan kan ik ze ook eens makkelijk op verscheidene stromen testen. zal ze hier plaatsen

En inderdaad, eens meten wanneer ingebouwd is ook zeker niet slecht.

• sigi49
@P5ycho het TC meetpunt staat in de datasheet langs voor. als je hier met een kleine sensor aan geraakt.

[ Voor 195% gewijzigd door sigi49 op 21-08-2026 16:17 ]

• P5ycho
Waarom pak je niet gewoon CC dan? Hoop extra werk zo...
Je kunt niet echt iets zinnigs zeggen over levensduur als je niet weet welke temperatuur je LED heeft, behalve 'minder is beter'. Dat helpt niet echt, je zult toch moeten meten om het zeker te weten.
Het meetpunt op de LED zelf is niet zo makkelijk meten helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door P5ycho op 21-08-2026 17:15 ]

• sigi49
Alle pwm dimmers zitten op een din rail in de kast 5 kanalen met elk een max stroom van 5A per kanaal. kunnen dus wel wat spotjes op.
Alsook de ledstrips, die zijn ook cv anders zou ik daar cv moeten gebruiken en de rest cc. nu kan alles op 1 type dimmer.
Hoeveel spots kan jij op een cc dimmer aansluiten? dat zullen er niet zo veel zijn, dus je moet of te wel heel veel dimmers in de kast hebben of om de zoveel spots een dimmer hebben steken, wat dus ook wilt zeggen dat jij vermogen kabels en stuurkabels moet trekken, terwijl ik alle stuurkabels van bijvoorbeeld dali in mijn geval in de kast heb zitten....
En, wat als er een spotje stuk gaat , dan ligt je hele kring er uit. tenzij het kort ligt.
Dat printplaatje is zo klein dat het mee in het armatuur past, in de heatsink. dus dat is maar mee monteren met de lens etc. Ik zou ze ook kant en klaar kunnen kopen, maar zoals reeds gezegd ben ik niet echt tevreden van de huidige markt op vlak van kleurweergave.

En wat je zegt over het meten klopt, dat kan pas geweten worden na het testen.

• sigi49
@P5ycho Hoe bevallen die yasmeen lenzen? Ik was eigenlijk ook opzoek naar een reflector zodat ik eens kon vergelijken. Maar de barbara van ledil is enkel voor 70mm. voor de rest hebben ze niet echt reflectors voor 50mm.
@gommer , ik dacht net zoals jou trimless spots te installeren omdat het ten eerste mooi is maar ook aangenaam met de anti glare functie. Maar ik heb schrik voor lichtverlies doordat ze dieper zitten. Heb je ze al getest in combinatie met de Yasmeen?

• P5ycho
De yasmeen is veel prettiger om direct in de kijken. Als je er recht onder staat en omhoog kijkt is het nog steeds fel, maar door de diepte en betere lens is elke andere inkijkhoek veel aangenamer. De amy heeft meer een hotspot in het midden, zoals je dat ook bij de standaard ikea spotjes ziet.

Het was mij het waard om de hoogte van de yasmeen te accepteren en de heatsink dan maar een andere vorm te geven.

[ Voor 16% gewijzigd door P5ycho op 23-08-2026 13:12 ]

• sigi49
Ok, dan ga ik voor de yasmeen,

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:57
Welke EldoLED solo of powerdrive moet je hebben voor static white? Er zijn zoveel typenummers namelijk.

• P5ycho
Ik gebruik de ELDOLED Dualdrive DL0562A3. Dali dt8, dus op de bus een enkel kanaal met kleurtemperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 03-09-2026 20:09 ]

• Gait
P5ycho schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:00:
Ik gebruik de ELDOLED Dualdrive DL0562A3. Dali dt8, dus op de bus een enkel kanaal met kleurtemperatuur.
De dualdrive is wat duurder en niet nodig bij leds die geen tunable white hebben. En met een powerdrive kan je 4 kanalen aansluiten en dat scheelt ruimte in de meterkast. Aangezien ik best veel kanalen nodig heb is dat voor mij wel relevant.

Je gebruikt de A3, dus deze heb je niet in een centrale kast, maar in het armatuur? Aangezien in de specsheet staat dat als de driver niet in het armatuur zit de afstand van de draad maximaal 2m mag zijn. Geen idee waarom dit is eigenlijk.

• P5ycho
Ja my bad, ik heb je post verkeerd gelezen. Dacht non static white gelezen te hebben.
Ik heb de A3 in een plafond hangen, dicht bij de LED. Maar goed ook, want ik heb de datasheet ook al niet goed gelezen blijkbaar.

Edit: voor 'independent use' is de max lengte 2m inderdaad, maar in fixture is dat veel langer afhankelijk van de diameter. Ik snap dus niet precies waarom dat zo is. Ik denk wel dat los plaatsen van de driver op een plank gezien moet worden als independent use, dus ik zal eldoled eens mailen. Het is vast een safety regulation ding ofzo.

Ik heb ook een ecodrive liggen, maar die heeft nog geen actie gezien. Daar ga ik een ledtude-hanglamp mee aansturen.

[ Voor 53% gewijzigd door P5ycho op 03-09-2026 22:39 ]

• jvc87
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:19
Ik zie dat hier veel Eldoled drivers gebruiken. Wat is het voordeel van deze t.o.v. bijvoorbeeld de Mean Well LCM reeks die goedkoper is?

• P5ycho
Niet de prijs in ieder geval :P
De eldoleds zijn goed programmeerbaar, ruim dimbereik, dali support, geen zichtbare flikkeringen.

• jvc87
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:19
P5ycho schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:34:
Niet de prijs in ieder geval :P
De eldoleds zijn goed programmeerbaar, ruim dimbereik, dali support, geen zichtbare flikkeringen.
Deze eigenschappen vind ik ook terug bij de Mean Well LCM reeks :)

• P5ycho
Ik heb ze niet aan de tand gevoeld, misschien zijn ze wel een goed alternatief. Probeer het vooral en laat ons weten hoe het bevalt :).

Edit: ik zie alleen de LCM40-TW voor tunable white leds. Ik zie geen instellingen voor de C en W stromen en kleurtemperatuur in de datasheet. Dat is wel belangrijk.

Zie hier voor de programmeeropties:
P5ycho in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

[ Voor 51% gewijzigd door P5ycho op 04-09-2026 11:55 ]

• gommer
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-09 11:37
sigi49 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:38:
@gommer , ik dacht net zoals jou trimless spots te installeren omdat het ten eerste mooi is maar ook aangenaam met de anti glare functie. Maar ik heb schrik voor lichtverlies doordat ze dieper zitten. Heb je ze al getest in combinatie met de Yasmeen?
Ik heb alle onderdelen in huis en kan nu al stellen dat Yasmeen geen goede fit is. Deze lenzen laten zich niet op de MR16 inzet stukken klikken. AMY klikt daarentegen perfect op de One light trimless spots.
Voor lichtopbrengst ben ik niet bang, omdat de hoek van het inzetstuk groter is dan de stralingshoek die ik wil gebruiken (AMY-50-W en AMY-50-WW, respectievelijk 36° en 60°).
Hoe dan ook staat dat dit op de planning om op relatief korte termijn te testen. Nog even geduld, verbouwen en met zulke dingen bezig zijn is een lastige combinatie. Ik wil zowel optisch als thermisch testen. Ik heb zowel een LUXmeter als een IR camera klaarliggen.

• P5ycho
Bedoel je dat de Yasmeen niet in je armatuur past? Dat wisselt per armatuur, hier past hij juist precies. Als je recessed trimless spots hebt is een lens als yasmeen al wat minder belangrijk, direct in de lens kijken is dan al minder een probleem.

• sigi49
Ajj, en heb er net 250 moeten kopen... Ok we zullen zien.

• gommer
P5ycho schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:58:
Bedoel je dat de Yasmeen niet in je armatuur past? Dat wisselt per armatuur, hier past hij juist precies. Als je recessed trimless spots hebt is een lens als yasmeen al wat minder belangrijk, direct in de lens kijken is dan al minder een probleem.
Ja precies.
Het gaat om deze inzetstukken: https://www.1-light.eu/en/product/050099b
Je kan het op de productfoto niet zien, maar deze zijn bedoeld om een MR16 spot op vast te klikken. Dat stuk heeft achteraan kleine plastic lipjes waar je met nogal wat kracht een AMY lens kan op klikken. Yasmeen lukt langs geen kanten. Alles kan, maar dan moet je de lipjes afbreken en lens lijmen, doe ik liever niet.

Yasmeen is inderdaad nogal een diepe lens. Deze is volgens Ledil bedoeld voor retail: heel hoge lichtopbrengst en ze heeft een scherpe cut-off. AMY is bijzonder vlak en heeft een zachte cut-off.

[ Voor 10% gewijzigd door gommer op 05-09-2026 19:34 ]

• P5ycho
MR16 is meer een maat dan een bevestigingssstandaard helaas. Sommige inbouwspots hebben stalen veerringen aan de lenskant, anderen hebben een klem die de lamp van achteren vasthoudt, etc. Dat is gewoon proberen.
Mijn inbouwspots houden de hele lens vast, zie link een stukje hierboven.

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 06-09-2026 10:37 ]

• Gait
Ik wil binnenkort onderstaande bestellen, zijn er nog mensen die mee willen doen?

CP19125_AMY-50-W-C2
F19861_HEKLA-G2B-TW1
COOLSTAR BLACK 4740
COOLSTAR BLACK 4760
COOLSTAR BLACK 6730
T62-1-20-20-0.16

• gommer
Ik zou graag even informeren naar dimming Dali CC drivers.

Even de context. Ik heb via Voltus enkele mooie Dotlux wandarmaturen gekocht, en ik zou graag de ingebouwd LED driver vervangen door een externe Dali driver. Enkele metingen leveren nogal bijzondere getallen op:
If = 125 mA
Vf = 68,5 V
(volgens spec is het vermogen 10W, bovenstaande waardes geven 8.5W)
De lage stroom en hoge spanning is nogal een probleem. Kent er iemand Dali drivers dit dit aankunnen?
Bij voorkeur minstens 2 stuks in serie, dat geeft dan (afgerond) 140V / 125 mA / 20 W

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:48
Zo, late to the party, andere verplichtingen dus weinig tijd gehad.

@sigi49 Als je er nog teveel hebt heb je dan nog 20 stuks BXRV-TR-1840G-10A0-A-25 over?
@Gait Graag voor mij:
20x CP19125_AMY-50-W-C2
20x F19861_HEKLA-G2B-TW1
20x COOLSTAR BLACK 4740
2x T62-1-20-20-0.16

@P5ycho (en anderen) Om ter inspiratie nog terug te komen op rails. Ik heb zelf een inbouw 48V magnetische rail liggen om te testen met Dali gestuurde CCT spots. Deze kan in pleisterwerk worden weggewerkt. En dat werkt super; spot er in klikken en DALI adres toewijzen en je kan elke spot individueel sturen. Of per DALI groep natuurlijk.

Voorbeeld van SLV: https://www.slv.com/nl-nl/product/1006558

Met wat zoeken zijn alle onderdelen om zelf e.e.a. in elkaar te zetten aan spot/hanglamp wel te vinden. EldoLED heeft bijvoorbeeld een 48V DALI track driver en daar was iig bij een Italiaanse leverancier een bijbehoende behuizing voor te vinden.

Maar een magnetische pendule-inklik-ding (hoe moet je zo een ding noemen?) die alleen met de 4 rails contact maakt kan ook. Dan kan d.m.v. 4 aderige kabel een driver in een hanglamp worden geplaatst c.q. een DALI pendule lamp gebruikt worden. Maar die zijn er (nog?) niet zo veel.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• P5ycho
Is het veel moeite om een voorbeeldje van zo'n zelfbouw raillamp te delen? Ik ben wel benieuwd nu, maar heb er nog niet echt een beeld van.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:48
P5ycho schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:10:
Is het veel moeite om een voorbeeldje van zo'n zelfbouw raillamp te delen? Ik ben wel benieuwd nu, maar heb er nog niet echt een beeld van.
Eigenlijk best wel moeite; ik heb namelijk vooralsnog alleen 2 kant en klare CCT spots. ;)

Even snel gezocht; ik denk dat dit (o.a.) de doosjes waren waar de EldoLED 48V driver in past: https://www.aagstucchi.it/en/catalogue-products-tracks/34/

Het is wel een zoektocht naar zelfbouw-lamp-onderdelen. Maar wellicht dat een goedkope donor lamp nog wel het makkelijkst is en behoorlijk betaalbaar.

Althans; bij de ene site kom je een lamp van €200+ tegen die ergens anders €50+ is en op AliBaba €10+. En ik heb een paar van die verschillende CCT spots in mijn handen gehad (van €25 t/m €110) en die waren 100% exact hetzelfde. De 2 van €25 zijn gebleven (was een aanbieding; deze, maar dan in CCT met DALI)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Gait
The Lord schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:31:
Zo, late to the party, andere verplichtingen dus weinig tijd gehad.

@sigi49 Als je er nog teveel hebt heb je dan nog 20 stuks BXRV-TR-1840G-10A0-A-25 over?
@Gait Graag voor mij:
20x CP19125_AMY-50-W-C2
20x F19861_HEKLA-G2B-TW1
20x COOLSTAR BLACK 4740
2x T62-1-20-20-0.16

@P5ycho (en anderen) Om ter inspiratie nog terug te komen op rails. Ik heb zelf een inbouw 48V magnetische rail liggen om te testen met Dali gestuurde CCT spots. Deze kan in pleisterwerk worden weggewerkt. En dat werkt super; spot er in klikken en DALI adres toewijzen en je kan elke spot individueel sturen. Of per DALI groep natuurlijk.

Voorbeeld van SLV: https://www.slv.com/nl-nl/product/1006558

Met wat zoeken zijn alle onderdelen om zelf e.e.a. in elkaar te zetten aan spot/hanglamp wel te vinden. EldoLED heeft bijvoorbeeld een 48V DALI track driver en daar was iig bij een Italiaanse leverancier een bijbehoende behuizing voor te vinden.

Maar een magnetische pendule-inklik-ding (hoe moet je zo een ding noemen?) die alleen met de 4 rails contact maakt kan ook. Dan kan d.m.v. 4 aderige kabel een driver in een hanglamp worden geplaatst c.q. een DALI pendule lamp gebruikt worden. Maar die zijn er (nog?) niet zo veel.
Bedoel je 20x T62-1-20-20-0.16?

Voordat ik de coolstar ga bestellen moet ik even mijn spotjes binnen hebben, de rest kan ik al wel bestellen. Zal even kijken of er nog meer reactie komt.

Waar heb je de 48V EldoLED gevonden? De behuizing had ik ook gevonden, maar dacht dat de driver niet meer geleverd werd. Ik heb nu zelf een 3 fasen rail waarbij ik de spots aangepast heb en er een EldoLED dualdrive op aangesloten heb.

• sigi49
@Gait en @The Lord ik heb wel veel van die F19861_HEKLA-G2B-TW1.

Dus die hoef je niet extra te bestellen.

Verder heb ik ook de yasmeen.

En dan lenzen en mounts van LedLink om te testen

[ Voor 28% gewijzigd door sigi49 op 07-09-2026 22:10 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste