[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 23:10
@meijer3 dit zijn de Mirella- en Carmen-serie van Ledil. Gekocht via Mouser.com

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:43
Niet helemaal hetzelfde maar wel mooie inspiratie wat er nog meer gedaan kan worden wanneer je zelf verlichting gaat maken. YouTube: Powering a High Power LED (and not melting everything) - DIYson Lamp...

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Powering a High Power LED (and not melting everything) - DIYson Lamp Build Log #4
Als het huis af is dan staat dit toch redelijk hoog op m’n todo lijstje om ook te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-05 09:02
Voor TS,
Hier is nog een handige link waarom Socket K & B+W nodig is. Deze stap miste ik even in de uitleg en raakte verdwaald in alle sockets van Ledil. Voor TunableWhite heb je 4 connectors nodig. Anders (bijv Dim2Warm) kan ook uit de weg met Hybrid 630, dat scheelt weer 1 ring.
https://www.ledil.com/wp-...bility-chart-20221121.pdf

Ik heb de Carmen lens, maar die pas niet in een standaard 50mm spotje armatuur omdat de voorkant nog een stukje recht is, daarmee kan hij niet achter een klem ring. Ik heb nu een Merilla besteld. Dat gaat beter.

Is het voor jullie duidelijk wanneer men een reflector of lens, en of beide gebruikt ? Mij nog niet helemaal... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meijer3
Ik heb even 2 reflectors en 1 lens gekocht.
De socket K's heb ik gewoon los besteld en de B+W heb ik voor een sample gevraagd. (3 ringen)

Dit zijn mijn bevindingen binnen in een normale spot.

YouTube: LEDil lenses in standard frames

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
LEDil lenses in standard frames

Voor mij is de Mirellle 50mm wel de winnaar. Al zit hij er ook niet super strak in.

De Alisa is onderdeel van een tracklight.

[ Voor 8% gewijzigd door meijer3 op 29-12-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Goed om te testen inderdaad. Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat als ze dicht bij de 50mm zaten ze wel goed zouden passen maar dat is dus duidelijk niet het geval. Ik ga ze ook maar even testen met het armatuur wat ik op het oog heb.

Nu nog zoekende naar een mooie vergelijkbare die ip44 is voor in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 20:26
walletje-w schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:11:
Goed om te testen inderdaad. Ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat als ze dicht bij de 50mm zaten ze wel goed zouden passen maar dat is dus duidelijk niet het geval. Ik ga ze ook maar even testen met het armatuur wat ik op het oog heb.

Nu nog zoekende naar een mooie vergelijkbare die ip44 is voor in de badkamer.
Hmm daar zeg je me wat. Is IP44 echt nodig? Ook met laagspanning? (Vanaf zone 2 uiteraard). Ik zie niet zo snel water spetters helemaal om de lens heen bovenop de LED komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Voor ons huis is de oriëntatie op verlichting ook begonnen. En meteen lopen wij er ook tegenaan dat tunable white nog nauwelijks 'n ding is, laat staan in hoge CRI. Of 't dan meteen zelfbouw moet worden.. dat zie ik nog niet zo zitten. Wellicht uitbesteden van (om)bouwen..

Omdat het hier om retrofit gaat, is dali de logische aansturing. Dali-signalen mogen nl. verwerkt worden gelijk met de fase / nul / aarde, als enige (?) bussysteem. Dat i.t.t. KNX, Loxone tree, etc., wat allemaal niet samen met de 230V door dezelfde kabel mag, of in dezelfde lasdoos verwerkt.

Maar als dat dan het enige is wat ik door m'n 230V buizen krijg.. kan ik er dan ook relais voor gordijnen e.d. op aansluiten? (Waar sturing werkt met potentiaalvrije contacten.) Ik vond er tot nu toe eentje met één relais, maar nog niet met de benodigde twee relais (géén wisselrelais). [Beetje aan de rand van het topic, maar dit lijkt toch veruit 't meest serieuze topic over led én over dali..]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekla
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:08
Gwaihir schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:15:
Voor ons huis is de oriëntatie op verlichting ook begonnen. En meteen lopen wij er ook tegenaan dat tunable white nog nauwelijks 'n ding is, laat staan in hoge CRI. Of 't dan meteen zelfbouw moet worden.. dat zie ik nog niet zo zitten. Wellicht uitbesteden van (om)bouwen..

Omdat het hier om retrofit gaat, is dali de logische aansturing. Dali-signalen mogen nl. verwerkt worden gelijk met de fase / nul / aarde, als enige (?) bussysteem. Dat i.t.t. KNX, Loxone tree, etc., wat allemaal niet samen met de 230V door dezelfde kabel mag, of in dezelfde lasdoos verwerkt.

Maar als dat dan het enige is wat ik door m'n 230V buizen krijg.. kan ik er dan ook relais voor gordijnen e.d. op aansluiten? (Waar sturing werkt met potentiaalvrije contacten.) Ik vond er tot nu toe eentje met één relais, maar nog niet met de benodigde twee relais (géén wisselrelais). [Beetje aan de rand van het topic, maar dit lijkt toch veruit 't meest serieuze topic over led én over dali..]
Doet dit niet exact wat je zoekt? https://www.lunatone.com/en/product/dali-jalousie/

Anders zou je zelf iets kunnen bouwen met deze 4 kanaals relais controller? https://www.lunatone.com/en/product/dali-4ch-rc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tekla schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:32:
Doet dit niet exact wat je zoekt? https://www.lunatone.com/en/product/dali-jalousie/

Anders zou je zelf iets kunnen bouwen met deze 4 kanaals relais controller? https://www.lunatone.com/en/product/dali-4ch-rc/
Misschien.. Die tweede heeft inderdaad de meerdere relais die ik zoek, maar heeft zelf nog een losse voeding nodig van 12VDC-48VDC.

Daarnaast sterke voorkeur voor de kleine maat units, bedoeld voor achter een schakelaar / in de voet van een armatuur (die Lunatone RM8 bijv, meet 15 x 33 x 59 mm). Dat zou in een 'standaard' accessoire doosje op de gordijnmotor te klikken zijn. En dat kleine spul lijkt ook allemaal vanuit de dali bus gevoed te worden :).

Die eerste had ik dan ook nog niet zo goed bekeken, want groter én schakelt 230V. Maar nu ik de spec sheet in duik, lijkt hij wel bus powered. Dus wellicht schakelt hij net zo makkelijk slechts een 5V stuursignaal..

[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 13-01-2023 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Dag iedereen,

Een vraagje voor de technische medemens.
Ik heb een Bridgelux dim2warm en volgens de specs dimt hij van ook van kleur. Maar die worden aangestuurd via ampère, 420mA voor full bright, en 15mA voor kaarslicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPoMI1MpzJ6laFbUsrrCsW6K4-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pRv3nm0RYYgOVC0WueHqtwxZ.png?f=user_large

Dit werkt ook opzicht op mijn benchpower supply. Alleen ik heb 3 verschillende dimmers van Eldoled, en dimmen (deels) op PWM. Werkt dat dan nog met PWM? Daarnaast kunnen deze dimmers ook niet lager dan 200mA, ver weg van het kaarslicht.

Dus
Vraag 1: Klopt het dat ik dan een non-PWM dimmer moet zoeken die kan dimmen alleen op ampere?
Vraag2: Weten jullie zo'n dimmer die werkt met DMX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekla
meijer3 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:12:
Dag iedereen,

Een vraagje voor de technische medemens.
Ik heb een Bridgelux dim2warm en volgens de specs dimt hij van ook van kleur. Maar die worden aangestuurd via ampère, 420mA voor full bright, en 15mA voor kaarslicht.
[Afbeelding]

Dit werkt ook opzicht op mijn benchpower supply. Alleen ik heb 3 verschillende dimmers van Eldoled, en dimmen (deels) op PWM. Werkt dat dan nog met PWM? Daarnaast kunnen deze dimmers ook niet lager dan 200mA, ver weg van het kaarslicht.

Dus
Vraag 1: Klopt het dat ik dan een non-PWM dimmer moet zoeken die kan dimmen alleen op ampere?
Vraag2: Weten jullie zo'n dimmer die werkt met DMX?
eldoLED drivers pwm'en in het stroom (ampere) domein, hiermee maken ze een bepaalde gemiddelde stroom. Hoe jouw LEDs daarmee omgaan weet ik niet. Kan prima zijn dat dit gewoon werkt.
De 200 mA instelling die je aanhaalt is niet de laagste stroom die ze kunnen maken, maar de laagst instelbare stroom. Vanaf dat punt kan de driver wel dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Tekla schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:12:
[...]

eldoLED drivers pwm'en in het stroom (ampere) domein, hiermee maken ze een bepaalde gemiddelde stroom. Hoe jouw LEDs daarmee omgaan weet ik niet. Kan prima zijn dat dit gewoon werkt.
De 200 mA instelling die je aanhaalt is niet de laagste stroom die ze kunnen maken, maar de laagst instelbare stroom. Vanaf dat punt kan de driver wel dimmen.
"Hybrid HydraDrive is our signature eldoLED technology solution that combats flicker. This technology combines the best of Constant Current Reduction (CCR) and PWM. The result is natural dimming to dark (0.1%) and optimized flicker performance through a variable frequency. The flicker remains in the IEEE 1789 green ‘safe zone’ at all dimming levels."
https://eldoled.com/technology/hybrid-hydradrive/

DiLDoG in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Ik denk een kwestie van proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
Bedankt voor jullie input!

Als ik het zo probeer dan werkt het niet goed

Met mijn powerbench kan ik dus 15mA kaarslicht voor elkaar krijgen. Dat werkt goed.

Met de ecodrive van eldoled kan ik dimmen, maar dan dimt het witte licht gewoon naar minder fel.
Als ik dan mijn powerbench (die voor de dimmer staat) de current limiteer dan:
  • Niet gedimd maar wel 15mA = kaarslicht
  • Gedimt naar 10% met 15mA = gedimd wit licht.
Ik denk dat de Constant Current Reduction goed is, maar de PWM hier dus in de weg zit. Ik ben niet zo goed met de natuurkunde hierachter, maar ik vermoed dat het is dat de door de PWM het verbruik lager is, maar de current relatief weer hoger (does that me sense?) en daarom bij 15mA wit licht weer terug komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Klopt, de current kan wel 50mA zijn, met 10% duty = 5mA gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:15
Weten jullie of er inmiddels kant en klare Constant Current spots te koop zijn waarbij je niet in een hoekje ga huilen als je de offerte open? Of even een korte samenvatting met links naar de uiteindelijke gekozen opzet voor de custom made spots :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:15
@DiLDoG heb je foto's van je uiteindelijke spotjes? Ik heb al wat naar de onderdelen gezocht, klopt je eerst post nog? Ik twijfel om overal er een of twee van te bestellen haha.. als het eenvoudig te doen is dan 60 ervan te bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
rfcdejong schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:23:
@DiLDoG heb je foto's van je uiteindelijke spotjes? Ik heb al wat naar de onderdelen gezocht, klopt je eerst post nog? Ik twijfel om overal er een of twee van te bestellen haha.. als het eenvoudig te doen is dan 60 ervan te bestellen
Ik heb de spotjes helaas even moeten parkeren, ik moet eerst even zorgen dat ik weer een dak boven mijn hoofd heb voor ik weer met de leuke projectjes verder kan :'(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• walletje-w
Ik ben begonnen met het assembleren van de verlichting en heb er een filmpje van gemaakt voor latere documentatie maar wellicht vinden andere mensen het ook interessant.

Bekijk op YouTube
Assemblage verlichting inbouwspot

Daarnaast heb ik nu ook 4 tunable white spots op 1 eldoLED 562/U driver werkend. 2 parallelle strings van 2 spots in serie met een spanningsval van 0,6V door de ongeveer 2x15m kabel lengte.

Gebruikte onderdelen:
  • LED: Bridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23
  • Lens: LEDil CP17691_AMY-50-W-C
  • Adapter: LEDil C16142_HEKLA-SOCKET-K
  • LED Houder: Bender+Wirth LED holder 489 Type L8
  • Koellichaam: COOLSTAR® BLACK 4740
  • Armatuur: Berla BR0003W-GU10
  • LED Driver: eldoLED Dualdrive 562/U DT8
  • Programmer: eldoLED Toolbox Pro
  • Verbindingsklem 5 aderig transparant
  • Thermal paste: 8616 - Super Thermal Grease II

[ Voor 3% gewijzigd door walletje-w op 10-08-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bedankt voor je filmpje, dit is erg duidelijk. Je zegt dat je ook een parallelle string hebt. Als 1 string kapot gaat dan krijgt de andere toch ineens veel te veel stroom? Is dat niet gevaarlijk?

Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar een oplossing met een zigbee driver. Heeft iemand hier misschien een goede driver voor gevonden? Met constant current vind ik het vrij duur worden om 1 of hooguit 2 spots aan te sluiten. Zou een constant voltage ook prima zijn als ik mij niet te veel zorgen maak om gelijke lichtsterktes bij lage dimwaardes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb de maximale stroomsterkte wat naar beneden gezet. Mocht er 1 string uitvallen dan krijgt de andere net zoveel dat hij aan zijn absolute max zit. Dus dan heb ik tijd genoeg om de verlichting uit te zetten en de uitgevallen string te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Parralel zou ik ook niet doen, onderlinge verschillende in Vf ga je dan zien als verschil in lichtsterkte. In serie heb je dat niet.
Of heb je dit op een andere manier opgelost?

Waarom die keus? Wat is je Vf per spot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
De onderlinge verschillen zijn in de praktijk nu niet te zien. Heeft volgens mij ook te maken met de kwaliteit van de LED's want die bepalen in dit geval de forward Voltage. Volgens de specsheet zit de Vf tussen de 16,1 en 19,3 afhankelijk van welke kleurtemperatuur, de temperatuur omstandigheden, voltage drop van de kabel en de stroomsterkte.

In een aantal kamers had ik groepen van 4 spots. Dus dan is dit een efficiënte manier om ze toch op 1 driver te kunnen aansluiten. Voornaamste reden is dus kostenbesparing.

[ Voor 14% gewijzigd door walletje-w op 11-08-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je hebt ze niet doorgemeten?
Kabeldrop komt hier nog bovenop omdat je ze in parralel hebt staan, maar dat zal verwaarloosbaar zijn. In serie kun je niet verschillende stromen hebben lopen.

Ben het wel met je eens dat dat éen vd weinige nadelen van eldoLED. Bij Meanwell bvb heb je gewoon drivers in nagenoeg alle ranges, 200VDC? Geen probleem! Maar uiteindelijk is het wel een compromis dat je sluit. Alleen het parralel zetten druist mij iig iets te erg tegen de basisprincipes van LED verlichting in…. Hier zijn de grotere strings dus idd verdeeld over meer powerdrive circuits dan ik eigenlijk zou willen, maar de eldoLEDs zijn echt een klasse apart qua dimmen en onderste dimbereik.
Ik ga mijn resterende Meanwells denk ik alsnog vervangen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
bbbrumbrum schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:35:
Je hebt ze niet doorgemeten?
Kabeldrop komt hier nog bovenop omdat je ze in parralel hebt staan, maar dat zal verwaarloosbaar zijn. In serie kun je niet verschillende stromen hebben lopen.

Ben het wel met je eens dat dat éen vd weinige nadelen van eldoLED. Bij Meanwell bvb heb je gewoon drivers in nagenoeg alle ranges, 200VDC? Geen probleem! Maar uiteindelijk is het wel een compromis dat je sluit. Alleen het parralel zetten druist mij iig iets te erg tegen de basisprincipes van LED verlichting in…. Hier zijn de grotere strings dus idd verdeeld over meer powerdrive circuits dan ik eigenlijk zou willen, maar de eldoLEDs zijn echt een klasse apart qua dimmen en onderste dimbereik.
Ik ga mijn resterende Meanwells denk ik alsnog vervangen….
Waarom zou ik ze door moeten meten? Om te controleren of beide strings evenveel stroom krijgen? Maar als ik het verschil in lichtopbrengst niet kan zien verwacht ik ook een verwaarloosbaar meetbaar verschil. Of bedoel je nog wat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
walletje-w schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Waarom zou ik ze door moeten meten? Om te controleren of beide strings evenveel stroom krijgen? Maar als ik het verschil in lichtopbrengst niet kan zien verwacht ik ook een verwaarloosbaar meetbaar verschil. Of bedoel je nog wat anders?
Spanning meten is wat makkelijker dan stroom. Ik meet altijd alle LEDs vantevoren aan een labvoeding en match de sets die samen in 1 groep komen. Wellicht overkill, maar doe het zo al sinds de eerste lampen die ik bouwde, wat ook al weer een jaar of 17 geleden is.

Maar ook omdat je de eldoLEDs op de grens qua spanning gebruikt zou ik altijd even de praktijk verifieren, wellicht valt de werkelijke spanning mee kun je er tóch 4 in serie zetten. Hoewel dat onwaarschijnlijk is.

Maargoed, feit is dat je LEDs niet parralel hoort te zetten zonder een manier om de stroom per led (meestal met een weerstand) te begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb een gek probleem met de LED drivers vermoed ik. Nadat de stroom uitgevallen is reageren de meeste LED drivers niet meer op commando's via KNX en de DCA applicatie in ETS.

Nadat ik de LED programmer gekoppeld heb en de verlichting aan/uit zet en de kleur temperatuur veranderd heb zijn de meeste weer te bedienen (op 1 enkele na, die wel via de tool te bedienen is maar niet via KNX).

Nog gekker is dat de kleurtemperatuur niet meer aan te passen is. Als ik de slider verschuif naar 6500K dan gaat de brightness gewoon naar 0%. Het lijkt me niet dat door een stroom uitval er een piek naar de individuele LED's kan gaan en ook nog eens naar alle LED's.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, en hoe dit voorkomen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Na wat verder testen lijkt kanaal 2 van alle (12 stuks) LED drivers het niet meer te doen.
De ELDOLED DL0562U2 DUALdrive 50W DALI-2 DT8 constant current lijken dus allemaal geen voltage over channel 2 te sturen.

De ELDOLED LN200D-D2Z2C2 LINEARdrive 8A LED Driver 224 W 12-24V waar een LED strip op is aangesloten werkt wel zoals zou moeten qua kleur temperatuur.

Iemand een idee of dit nog een software instelling kan zijn die gereset is of dat ze hardware technisch kapot zijn gegaan?

• HUIPI3
  • Niet online
@walletje-w Heb je het probleem nog op kunnen lossen? Heb je contact gehad met eldoled? Klinkt als een heel gek probleem dat je dit met alle drivers hebt en dat ze allemaal nog wel kunnen functioneren over kanaal 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@HUIPI3 Helaas nog niet. Ik heb een via de leverancier en direct contact gezocht bij Eldoled maar nog geen reactie. Via een onofficieel kanaal wel erg behulpzaam geholpen van iemand bij Eldoled maar die kon nog geen oplossing bieden.

1 foutieve led driver is wel daar op de pijnbank gelegd en die werkte daar gelijk. Dat maakt het geheel nog vreemder.

Thuis heb ik die driver aangesloten op 230V en aan een spot maar losgehouden van het interne DALI netwerk. Vervolgens ook geprobeerd aan te sturen via de pro Tool van Eldoled zoals daarvoor bij de fabrikant getoond was en dat werkte gek genoeg niet. Channel 2 stuurt nog steeds geen signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Algemene vraag voor de Eldoled gebruikers hier. Ik duik er duidelijk net in..
walletje-w schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:29:
Nadat ik de LED programmer gekoppeld heb
Hoe werkt dit? Wat heb je nodig om je drivers in- en bij te regelen? En voor zoverre dat los bij te kopen spullen betreft: hebben jullie dat dan zelf aangeschaft - en wat dan precies - of laat je dat doen?

Mijn eerste indruk is dat er (gratis?) software is die met te kopen hardware met de driver verbonden moet worden. En dat er voor die hardware nogal wat heel specifieke varianten (of opties?) zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Gwaihir schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:17:
Hoe werkt dit? Wat heb je nodig om je drivers in- en bij te regelen? En voor zoverre dat los bij te kopen spullen betreft: hebben jullie dat dan zelf aangeschaft - en wat dan precies - of laat je dat doen?

Mijn eerste indruk is dat er (gratis?) software is die met te kopen hardware met de driver verbonden moet worden. En dat er voor die hardware nogal wat heel specifieke varianten (of opties?) zijn..
Ik heb de volgende hardware tool aangeschaft inderdaad: https://www.voltus.de/?cl...7fb3c62ad92f29d89752f813f

Hiermee kun je de individuele drivers programmeren met de (gratis) fluxtool software van eldoLED: https://eldoled.com/acces...ng/ledcode-configuration/ Deze draait op windows en mac.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:17:
Algemene vraag voor de Eldoled gebruikers hier. Ik duik er duidelijk net in..

[...]

Met de AC Dali Powerdrives heb je die tool niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:26:
Met de AC Dali Powerdrives heb je die tool niet nodig.
Ah. Dali is wel de bedoeling. Dan stel je alles in via Dali?
(Ik dacht dat Dali juist óók zelf geen config interface had en dus alles merk-specifiek gaat.)
Ok, als dat alles is, dan vind je dat op 'n huis van drivers voorzien niet terug :). Maar ik zag bijvoorbeeld ook een SFF versie daarvan. Is dat dan een nieuwere-die-ook-SFF-doet, of kan het zijn dat je beide nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
De SFF versie ken ik niet of is dat die extra module waardoor je de LED driver niet separaat nog van voeding hoeft te voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:56:
[...]

Ah. Dali is wel de bedoeling. Dan stel je alles in via Dali?
(Ik dacht dat Dali juist óók zelf geen config interface had en dus alles merk-specifiek gaat.)
[...]

Ok, als dat alles is, dan vind je dat op 'n huis van drivers voorzien niet terug :). Maar ik zag bijvoorbeeld ook een SFF versie daarvan. Is dat dan een nieuwere-die-ook-SFF-doet, of kan het zijn dat je beide nodig hebt?
Via de fysieke interface kun je communicatie, dimcurve, aantal kanalen en nominale stroom per kanaal instellen.
Weet niet wat je nog meer in zou willen stellen?

• Gwaihir
  • Niet online
walletje-w schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:02:
De SFF versie ken ik niet of is dat die extra module waardoor je de LED driver niet separaat nog van voeding hoeft te voorzien?
Nee, het gaat begrijp ik om het instellen van Small Form Factor drivers. Maar of deze versie dan wel of geen 'large form factor' drivers kan instellen is me niet duidelijk.
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:01:
Via de fysieke interface kun je communicatie, dimcurve, aantal kanalen en nominale stroom per kanaal instellen.
Weet niet wat je nog meer in zou willen stellen?
Er komt niets in me op :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Ik heb een test setup gebouwd met een dualdrive 562U. Ik heb deze geprogrammeerd met de fluxtool. Nu wil ik deze ook testen, maar de driver schiet elke keer weer terug naar vol aan op 6500K. Dus ik kan de helderheid of CCT even kortstondig wijziggen, maar daarna gaat de driver weer naar 100% koud licht. De settings in het control panel blijven wel staan op de ingestelde waarden.

Heeft iemand een idee hoe dit komt? Ik wil graag wat langduriger het warme licht bekijken en ook wat minder vel.

Ik heb nog geen DALI installatie dus kan het niet met DALI testen. Ik gebruik naar mijn weten de nieuwste fluxtool software versie 4.6.9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tekla
HUIPI3 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:11:
Ik heb een test setup gebouwd met een dualdrive 562U. Ik heb deze geprogrammeerd met de fluxtool. Nu wil ik deze ook testen, maar de driver schiet elke keer weer terug naar vol aan op 6500K. Dus ik kan de helderheid of CCT even kortstondig wijziggen, maar daarna gaat de driver weer naar 100% koud licht. De settings in het control panel blijven wel staan op de ingestelde waarden.

Heeft iemand een idee hoe dit komt? Ik wil graag wat langduriger het warme licht bekijken en ook wat minder vel.

Ik heb nog geen DALI installatie dus kan het niet met DALI testen. Ik gebruik naar mijn weten de nieuwste fluxtool software versie 4.6.9
Waarschijnlijk is dat het DALI system failure level. Als je geen DALI aangesloten hebt geldt dat als zodanig. De eldoLED toolbox heeft ook een DALI bus, als je die erbij aansluit op de driver zou het probleem voorbij moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Tekla schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Waarschijnlijk is dat het DALI system failure level. Als je geen DALI aangesloten hebt geldt dat als zodanig. De eldoLED toolbox heeft ook een DALI bus, als je die erbij aansluit op de driver zou het probleem voorbij moeten zijn.
Wow, je hebt gelijk. Nu kan ik eindelijk trots zijn op mijn creatie. Bedankt voor de goede tip! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saajb
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 15:38
Ik volg dit topic al een tijdje maar nu is de tijd ook aangebroken om daadwerkelijk keuzes te maken wat betreft de verlichting voor onze woning.

@walletje-w, jouw combinatie zoals beschreven in je filmpje zit er heel interessant uit. Mag ik vragen wat de kostprijs per spot (excl armatuur en drivers) uiteindelijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wie heeft er ervaring met spanningsrails met DALI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

bomberboy

BOEM!

Conrado schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:28:
Wie heeft er ervaring met spanningsrails met DALI?
Heb je er ook een specifieke vraag over? :)
Wij hebben in de keuken een "running magnet" van Flos. Is op zich wel mooi. En lampmodules klikken er heel praktisch in en alles is individueel aan te sturen.

Al moet ik zeggen dat na 5 jaar er wel al 3 op 8 spots een probleem hebben (1 helemaal kapot, 2 rare kleurshift; Driver vervangen door iets anders niet echt praktisch wegens formaat). Daartegenover staan 68 spots (deltalight) en 29 ledstrips met batterij eldolight drivers in de kast waar er nog geen enkele een mankement vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
@Saajb Als je zover bent dan wil ik wel kijken of we samen een bestelling kunnen doen, misschien willen er nog meer mee doen. Een aantal componenten zijn namelijk alleen goed in grote aantallen te bestellen.

Ik heb ff het ff uitgerekend, voor alleen de spot die ik gebouwd heb heeft het €31.41 gekost. Ik denk dat dat zeker terug kan naar €25 per spot indien in grote aantallen gekocht. Mijn heat sink heeft namelijk alleen al €12.8 gekost.

Ik heb zojuist ook dit armatuur gekocht om eens te testen https://www.besled.nl/spo...luminium-kantelbaar-o82mm ze hebben daar best wat leuke armaturen.

Laat maar weten of je in bent voor een gezamelijke inkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bomberboy schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 03:54:
[...]

Heb je er ook een specifieke vraag over? :)
Wij hebben in de keuken een "running magnet" van Flos. Is op zich wel mooi. En lampmodules klikken er heel praktisch in en alles is individueel aan te sturen.
In het lichtontwerp is een rail van een kleine 15m voorzien; van keuken, via eetkamer naar de zitkamer. Die lampen wil ik graag individueel aansturen en DALI gebruik ik overal.

Echter, ik zit niet de wachten op een vendor lock-in waar alles alleen van één leverancier kan komen. Driefase rails zijn redelijk standaard, is dat met DALI rails ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:26

Ethirty

Who...me?

3-fase rails standaard? Ik was in de veronderstelling dat daar ook kleine verschillen van fabrikant tot fabrikant zaten?

Ik twijfel ook nog tussen 3f en Dali, maar ik weet nog steeds niet hoe ik een goed vergelijk kan maken. Dali lijkt aan alle kanten een stuk duurder en wat complexer inregelen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Nu online

bomberboy

BOEM!

Conrado schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:34:
[...]

In het lichtontwerp is een rail van een kleine 15m voorzien; van keuken, via eetkamer naar de zitkamer. Die lampen wil ik graag individueel aansturen en DALI gebruik ik overal.
Ik kan bevestigen dat dit wel kan met de rails van Flos. Alles wordt hier ook via DALI aangestuurd en de lampjes in die rail zijn ook weer individueel aangestuurd net zoals alle andere DALI devices.
Echter, ik zit niet de wachten op een vendor lock-in waar alles alleen van één leverancier kan komen. Driefase rails zijn redelijk standaard, is dat met DALI rails ook zo?
In het geval van die Flos rails zullen die enkel met de lampjes van Flos werken als dat je vraag is. (vooral vanwege het magnetisch inklikken van de devices in die rail. Eerlijk gezegd heb ik me daar geen zorgen over gemaakt. Alles van/op de rail ben ik vanuit gegaan dat het van één vendor komt. Heb er zelfs nooit bij stilgestaan om dat anders te bekijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:38:
3-fase rails standaard? Ik was in de veronderstelling dat daar ook kleine verschillen van fabrikant tot fabrikant zaten?
SLV vergelijkt meerdere merken en de meesten zijn compatibel.
Ik twijfel ook nog tussen 3f en Dali, maar ik weet nog steeds niet hoe ik een goed vergelijk kan maken. Dali lijkt aan alle kanten een stuk duurder en wat complexer inregelen.
Ik ga alles met DALI doen, het is een bus dus idd wat complexer.
Wat me tegen staat bij DALI in de railspots is dat je een hoop power-electronica in een kleine adapter krijgt. Die combinatie is niet erg ideaal….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Ik ben nou van plan om ook een aantal spots zelf te bouwen. Ik heb echter nog nergens gevonden waar ik de Bender+Wirth adapter kan kopen. Ik heb in het forum gelezen dat je deze direkt bij ze kan kopen als je een BTW nummer hebt maar die heb ik dus niet. Weet iemand waar de als particulier te koop zijn? Of zou iemand met een BTW nummer deze voor mij kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 23:28
Als ik op peeq.com of peeq.nl kijk, dan is dat één van de weinige webshops waar ik (onder "voltage" of "aansluitspanning") kan filteren op stuurstroom. Nu heb ik daar enkele vragen over:
  1. Begrijp ik het nou goed dat overal waar milliampère (mA) staat de LED "bloot" is dus zonder weerstanden of wat dan ook, zodat ik een constant current driver ermee kan gebruiken?
  2. Dat filter op Peeq heeft alleen al die verschillende stroomsterktes om te selecteren. Maar maakt de stroomsterkte iets uit als ik gewoon een toegewijde CC-driver neem? (volgens mij niet en gaat het er vooral om dat ik een kale/blote LED krijg voor CC.)
  3. Ik kan alleen op Peeq niet filteren op "lampen voor CC drivers" o.i.d. Heeft iemand een oplossing of een andere webwinkel? Of moet ik gewoon alle mA-filteropties aanvinken en dan gaan kiezen? :F
  4. Als ik het goed begrijp kan je alle kale LED's dimmen. Waarom staat er op Peeq dan soms een bereik van mA en soms maar één vaste stroomsterkte? Dus bijv. 350-500 mA vs. 500 mA. Het is niet zo dat die laatste dan niet dimbaar is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 16:52
Biodiv schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:35:
Als ik op peeq.com of peeq.nl kijk, dan is dat één van de weinige webshops waar ik (onder "voltage" of "aansluitspanning") kan filteren op stuurstroom. Nu heb ik daar enkele vragen over:
  1. Begrijp ik het nou goed dat overal waar milliampère (mA) staat de LED "bloot" is dus zonder weerstanden of wat dan ook, zodat ik een constant current driver ermee kan gebruiken?
  2. Dat filter op Peeq heeft alleen al die verschillende stroomsterktes om te selecteren. Maar maakt de stroomsterkte iets uit als ik gewoon een toegewijde CC-driver neem? (volgens mij niet en gaat het er vooral om dat ik een kale/blote LED krijg voor CC.)
  3. Ik kan alleen op Peeq niet filteren op "lampen voor CC drivers" o.i.d. Heeft iemand een oplossing of een andere webwinkel? Of moet ik gewoon alle mA-filteropties aanvinken en dan gaan kiezen? :F
  4. Als ik het goed begrijp kan je alle kale LED's dimmen. Waarom staat er op Peeq dan soms een bereik van mA en soms maar één vaste stroomsterkte? Dus bijv. 350-500 mA vs. 500 mA. Het is niet zo dat die laatste dan niet dimbaar is toch?
  1. Ja, in ieder geval hoe ik het altijd ben tegengekomen klopt dat doorgaans.
  2. Nee, maar het aantal watt en de stuurstroom bepaalt het voltage en dat moet je driver wel ondersteunen voor alle LED's die je in serie zet, dus voor de zekerheid kun je dat checken. Zie op dezelfde site: https://www.peeq.com/help...spotlights-dos-and-donts/
  3. Gewoon aanvinken.
  4. Dat is gewoon hoe ze de specificaties van de fabrikant opkrijgen. Elke kale LED kun je net zo goed dimmen als elke andere. Minder stroom betekent minder licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biodiv
Bedankt! En nu ik nog wat verder kijk nog een paar vragen:
  1. Ik zie ook LED-modules zoals deze https://www.peeq.be/verli...ltage=500mA&voltage=700mA, hier gefilterd op CC. Volgens mij kunnen die in armaturen die standaard MR-lampen gebruiken.
    Dus deze heeft een MR16 formaat (kan dus de standaard MR16 vervangen, die meestal 230 V GU10-pootjes of 12V GU5.3-pootjes heeft).
    En deze heeft een MR11 formaat (kan dus de standaard MR11 vervangen, die meestal 12V GU4-pootjes heeft).
  2. Kan dit bijvoorbeeld een oplossing zijn voor gevallen als _Marcel_1973 in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic" ?
  3. Zijn dit soort modules aan te bevelen? Of is een kant-en-klare armatuur met LED beter?
  4. Of bevatten de kant-en-klare armaturen intern ook (soms) modules met MR-afmetingen? (Die je dus ook kunt vervangen als ze stuk zijn?)
  5. Hierbij de link met alle kant-en-klare CC spots bij Peeq, met alle stuurstromen geselecteerd (het selecteren viel mee ;)) , gesorteerd op prijs. Het valt me nog best tegen hoe duur ze zijn. Oké je krijg armatuur en LED in één, maar de standaard spotjes van zo'n 7-8 cm inbouwdiameter zitten al rond de € 50. Dan is zo'n LED-module met een goedkoop armatuur zo gek nog niet. Heeft iemand opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
TimoDimo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:46:
[...]
  1. Ja, in ieder geval hoe ik het altijd ben tegengekomen klopt dat doorgaans.
  2. Nee, maar het aantal watt en de stuurstroom bepaalt het voltage en dat moet je driver wel ondersteunen voor alle LED's die je in serie zet, dus voor de zekerheid kun je dat checken. Zie op dezelfde site:https://www.peeq.com/help/lighting/connecting-current-controlled-led-spotlights-dos-and-donts/
  3. Gewoon aanvinken.
  4. Dat is gewoon hoe ze de specificaties van de fabrikant opkrijgen. Elke kale LED kun je net zo goed dimmen als elke andere. Minder stroom betekent minder licht.
Niet helemaal waar, bij een bepaalde stuurstroom I hoort een bepaalde Vf (te vinden in datasheet LED chip), die twee samen bepaald het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 16:52
Biodiv schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:26:
Bedankt! En nu ik nog wat verder kijk nog een paar vragen:
  1. Ik zie ook LED-modules zoals deze https://www.peeq.be/verli...ltage=500mA&voltage=700mA, hier gefilterd op CC. Volgens mij kunnen die in armaturen die standaard MR-lampen gebruiken.
    Dus deze heeft een MR16 formaat (kan dus de standaard MR16 vervangen, die meestal 230 V GU10-pootjes of 12V GU5.3-pootjes heeft).
    En deze heeft een MR11 formaat (kan dus de standaard MR11 vervangen, die meestal 12V GU4-pootjes heeft).
  2. Kan dit bijvoorbeeld een oplossing zijn voor gevallen als _Marcel_1973 in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic" ?
  3. Zijn dit soort modules aan te bevelen? Of is een kant-en-klare armatuur met LED beter?
  4. Of bevatten de kant-en-klare armaturen intern ook (soms) modules met MR-afmetingen? (Die je dus ook kunt vervangen als ze stuk zijn?)
  5. Hierbij de link met alle kant-en-klare CC spots bij Peeq, met alle stuurstromen geselecteerd (het selecteren viel mee ;)) , gesorteerd op prijs. Het valt me nog best tegen hoe duur ze zijn. Oké je krijg armatuur en LED in één, maar de standaard spotjes van zo'n 7-8 cm inbouwdiameter zitten al rond de € 50. Dan is zo'n LED-module met een goedkoop armatuur zo gek nog niet. Heeft iemand opmerkingen?
  1. Ik ben hier ook mee bezig en inderdaad zijn de MR16-formaten voordelig te krijgen in CC-uitvoering. MR16 is alleen volgens mij niet veel meer dan de diameter van de LED, maar dat is inderdaad genoeg om hem in om het even welk armatuur voor 50 mm te laten passen.
  2. Vast wel, maar hij moet dan wel zijn bedrading vervangen door alles in serie te zetten en dus drivers vervangen.
  3. Vooralsnog ben ik niet overtuigd van de enorm prijzige merkarmaturen met ingebouwde LED. Die losse modules zijn minder merkgebonden geloof ik, dus goedkoper. Daarbij kun je ze inderdaad vervangen als er eentje stuk gaat.
  4. Geen idee. Ik vermoed van niet aangezien ze bij een defect dan weer een duur armatuur aan je kunnen verkopen.
  5. Met zo'n module van 15 euro en nog een goedkoop armatuur van 5 euro ben je voor 20 euro per spot klaar. Dat is een derde van de prijs van een merkspot. En die modules kunnen misschien nog wel goedkoper. Kan iemand een inschatting maken wat zo'n module moet kosten? De zelfbouwers misschien? Laten we vooral de plannen en ervaringen delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ik heb inmiddels een paar andere CC MR16-modules gevonden. Wat vinden jullie van deze, met tunable white (!)

https://www.alibaba.com/p...nstant_1600105504205.html

Voor nog geen $ 7 per stuk. Er staat zelfs DALI en DT8 op. Zou dit wat zijn of kan ik de spullen uit China beter vermijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37

Zoefff

❤ 

Dat er DALI en DT8 bij genoemd wordt slaat nergens op. Sure, als je hem op een DALI driver aansluit dan kan je hem zodanig dimmen, maar dat heeft niks met het spotje zelf te maken.

Het is vaak een beetje hit-or-miss. In mijn ervaring zit er vooral veel variatie en afwijking in de CRI. De listing noemt 90 wat op zich ok is, maar het is dan de vraag hoe streng de kwaliteitscontrole en consistentie hier op is.

Als het om "deep tunable white" gaat zou ik zelf overigens niet denken aan 2700-6500k maar eerder beginnen bij 2200k. Ik vind 2700k nog steeds behoorlijk 'standaard'. Vooral 's avonds ben ik heel blij met de verlichting die tot 2200k gekleurd kan worden. Maar dat is heel persoonlijk en heeft verder niks met de bron te maken.

Voor het geld zou je kunnen overwegen om gewoon een paar van dit soort spots te testen? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Zoefff op 07-03-2024 10:42 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Zoefff schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:41:
Dat er DALI en DT8 bij genoemd wordt slaat nergens op. Sure, als je hem op een DALI driver aansluit dan kan je hem zodanig dimmen, maar dat heeft niks met het spotje zelf te maken.
Ja dat snap ik ook... Maar op Alibaba en Aliexpress gaat het allemaal om de juiste zoektermen in je titel verwerken, vandaar.
Het is vaak een beetje hit-or-miss. In mijn ervaring zit er vooral veel variatie en afwijking in de CRI. De listing noemt 90 wat op zich ok is, maar het is dan de vraag hoe streng de kwaliteitscontrole en consistentie hier op is.
Tja ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal. Ik vind die CRI ook maar lastig om te beoordelen. Hoe weet je of het goed getest is inderdaad?
Als het om "deep tunable white" gaat zou ik zelf overigens niet denken aan 2700-6500k maar eerder beginnen bij 2200k. Ik vind 2700k nog steeds behoorlijk 'standaard'. Vooral 's avonds ben ik heel blij met de verlichting die tot 2200k gekleurd kan worden. Maar dat is heel persoonlijk en heeft verder niks met de bron te maken.
Ook hier heb ik geen ervaring met de harde getallen in Kelvin. Maar ik lees her en der dat 2700 K toch echt als warm beschouwd wordt.
Voor het geld zou je kunnen overwegen om gewoon een paar van dit soort spots te testen? :)
Ga ik denk ik doen, als ik op een rijtje heb welke er nog meer zijn waar ik uit kan kiezen. Die modules zijn nou ook weer niet zo alomtegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk de module genomen waarbij de LEd chip (gemakkelijk) te vervangen was door iets fatsoenlijks van Cree in een kleur, CRI en bin van mijn eigen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Biodiv schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:28:
Ook hier heb ik geen ervaring met de harde getallen in Kelvin. Maar ik lees her en der dat 2700 K toch echt als warm beschouwd wordt.
2700K is warm wit, zeer zeker. Het volledig standaard warm wit van de doorsnee lamp, overgenomen van de standaard gloeilamp.

@Zoefff vraagt zich dus af wat er 'diep' aan is. Die 2200 K die hij noemt, herken ik ook als 'diep warm' of 'extra warm' wit. Ik heb hier 'n paar Philips lampen (WarmGlow) waarvan de lichtkleur warmer wordt naarmate je ze dimt. Die beginnen (bij vol licht) op 2700 K en lopen terug naar 2200 K bij zwak licht. Dat is merkbaar meer een 'kaarslicht' kleuring.

Nog niet besloten of ik bij de tunable white plannen ook (overal) zo diep wil kunnen. Ik worstel meer met de andere kant: veel lampen vinden 4000 K wel wit genoeg. Ik wil minstens 5500 en liefst 6500 K om overdag naadloos het zonlicht aan te vullen (o.a. in donkere hoekjes en bij zware bewolking). De LEDs die je noemde zeggen dat te halen. Misschien bedoelen ze dat met 'diep' (en gaat het ergens in een paar keer losjes vertalen mis dat wij 'diep' als de onderkant van de range zien)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Gwaihir schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:16:
[...]

2700K is warm wit, zeer zeker. Het volledig standaard warm wit van de doorsnee lamp, overgenomen van de standaard gloeilamp.
Ok, als het "slechts" gloeilampwarm is, dan kan dat denk ik inderdaad warmer. Immers wat jij beschouwt als "gloeilampwarm" dat is dan denk ik de temperatuur van een gloeilamp die op volle sterkte brandt, toch? Want een gloeilamp die dimt geeft warmer licht, oftewel lagere K (want de gloeidraad wordt dan minder warm, dus minder Kelvin, afijn, het hele principe waar de naam kleurtemperatuur vandaan komt).

Dus het lijkt me raar als een fabrikant van een tunable white LED niet wat warmer kan gaan. Want dan kun je inderdaad meer de echte straling van een "zwart lichaam" nabootsen, die je verwacht als het weinig of juist veel licht geeft vanuit een relatief klein oppervlak (de lamp).

Is het soms moeilijker of duurder om warmere LED's te maken?
@Zoefff vraagt zich dus af wat er 'diep' aan is. Die 2200 K die hij noemt, herken ik ook als 'diep warm' of 'extra warm' wit. Ik heb hier 'n paar Philips lampen (WarmGlow) waarvan de lichtkleur warmer wordt naarmate je ze dimt. Die beginnen (bij vol licht) op 2700 K en lopen terug naar 2200 K bij zwak licht. Dat is merkbaar meer een 'kaarslicht' kleuring.
Gerelateerd aan de vorige vraag, maar haal je dan nog wel een goede CRI?

Ik vind CRI ook maar moeilijk te begrijpen trouwens, maar ik begrijp dat het een erom gaat dat het spectrum voldoende is om alle kleuren weer te geven.

Verder vraag ik me af of iedereen gewoon blind afgaat op de CRI-waarden van de fabrikanten (zoals de LED-modules uit m'n Alibaba link), of dat je ook zelf kunt meten aan zo'n lamp, net als bij monitoren, met zo'n colorimeter.

Ik lees hier bijvoorbeeld dat je de CRI gewoon kunt bepalen o.b.v. het spectrum: voorbeeld Wikipedia.
Nog niet besloten of ik bij de tunable white plannen ook (overal) zo diep wil kunnen. Ik worstel meer met de andere kant: veel lampen vinden 4000 K wel wit genoeg. Ik wil minstens 5500 en liefst 6500 K om overdag naadloos het zonlicht aan te vullen (o.a. in donkere hoekjes en bij zware bewolking). De LEDs die je noemde zeggen dat te halen. Misschien bedoelen ze dat met 'diep' (en gaat het ergens in een paar keer losjes vertalen mis dat wij 'diep' als de onderkant van de range zien)?
Als het spectrum (en dus de CRI) gelijk blijft bij alle lichtsterkten van je warme en je koude diode, dan maakt het toch niet uit hoe diep je zou willen? Als je bijv. het koelste deel in K (wat we gek genoeg warm licht noemen, maar dat terzijde :D) altijd minder gebruikt dan het hete deel (koel licht) dan is het enige nadeel dat je diode met hoge K misschien sneller slijt. Of ligt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Biodiv schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:35:
Ok, als het "slechts" gloeilampwarm is, dan kan dat denk ik inderdaad warmer. Immers wat jij beschouwt als "gloeilampwarm" dat is dan denk ik de temperatuur van een gloeilamp die op volle sterkte brandt, toch? Want een gloeilamp die dimt geeft warmer licht, oftewel lagere K (want de gloeidraad wordt dan minder warm, dus minder Kelvin, afijn, het hele principe waar de naam kleurtemperatuur vandaan komt).
Ja zoiets, denk / hoop ik; het is niet mijn persoonlijke beschouwing met een gloeilamp in de hand, maar waar de industrie / markt op uitgekomen blijkt: de winkels liggen vol met 2700K lampen.
Dus het lijkt me raar als een fabrikant van een tunable white LED niet wat warmer kan gaan. [..]

Het is klaarblijkelijk moeilijk / duur om LEDs met een goede CRI te maken. Er vallen gemakkelijk kleuren tussenuit. Naar 2700K (en op de tweede plaats wellicht 4000K) LEDs is vast de meeste vraag. Kan zo maar zijn dat de combinatie minder standaard kleur + hoge CRI de LEDs snel duurder maakt, geen idee.

Kan ook zijn dat ze rekening willen houden met eenvoudige dimmers, die niet diep weten te dimmen. Ik heb hier 'n aantal studiolampen 'van Ali' die met een mooie draaiknop 3200 - 5500K instelbaar zijn, volgens de spec. Maar als ik bij 5500K wegdraai, zie ik wel die LEDs dimmen, maar nog niet (meteen) de 3200K LEDs opgloeien. Pas wanneer die voor (zo op de gok) een procent of 30 mee mogen doen, gloeien ze op en krijg ik daadwerkelijk een mengkleur licht.

Heel normaal dimgedrag voor een voordelige dimmer, waar we in dit topic dus ook steeds tegenaan lopen. Maar door die 'gaten' in de menging kan ik bijvoorbeeld geen 5300K licht maken. En je wilt natuurlijk niet zo'n gat in je tunable white hebben bij 2700K..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walletje-w
Biodiv schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:35:
Ik heb inderdaad gelezen dat het makkelijker is een hogere CRI te behalen bij een hogere Kelvin. Waar weet ik niet meer helaas.
Gerelateerd aan de vorige vraag, maar haal je dan nog wel een goede CRI?

Ik vind CRI ook maar moeilijk te begrijpen trouwens, maar ik begrijp dat het een erom gaat dat het spectrum voldoende is om alle kleuren weer te geven.
Inderdaad, en vooral rode tinten zijn moeilijk te creëren binnen de technologie van LED. De R9 waarde is dan ook vaak een goede representatie van de kwaliteit van een LED. Je kunt dus een erg hoge CRI waarde hebben en nog steeds een relatief slecht kleurbeeld doordat er 1 frequentie (bijvoorbeeld rood licht) ontbreekt.

Als je naar de LED kijkt die in de openingspost staat dan kun je daar de specifieke R waardes van vinden in deze pdf: https://www1.futurelighti...ata%20Sheet%20Rev%20K.pdf
Daar kun je ook zien dat als je met 6500K daglicht wilt matchen je ook een specifieke waveform nodig hebt van je kleurenspectrum om overeen te komen.
Verder vraag ik me af of iedereen gewoon blind afgaat op de CRI-waarden van de fabrikanten (zoals de LED-modules uit m'n Alibaba link), of dat je ook zelf kunt meten aan zo'n lamp, net als bij monitoren, met zo'n colorimeter.
Dat kun je inderdaad meten maar zoals vaak met metingen zit daar kwaliteits verschil tussen en kun je zeker niet een fabrikant geloven op z'n blauwe ogen. Deze persoon heeft een mooie opstelling gemaakt om de beste lamp te vinden: YouTube: The best LED light bulb EVER made is $3.50. Excellent CRI, No Flick...
Als het spectrum (en dus de CRI) gelijk blijft bij alle lichtsterkten van je warme en je koude diode, dan maakt het toch niet uit hoe diep je zou willen? Als je bijv. het koelste deel in K (wat we gek genoeg warm licht noemen, maar dat terzijde :D) altijd minder gebruikt dan het hete deel (koel licht) dan is het enige nadeel dat je diode met hoge K misschien sneller slijt. Of ligt dat anders?
De CRI blijft niet gelijkt bij verschillende temperatuur/kelvin instellingen. Dat hangt van de individuele dies af die in de LED verwerkt zitten om een bepaald kleurspectrum uit te stralen. Dit kun je ook in bovenstaande PDF terug vinden.

Qua kosten overzicht heb ik het volgende. Ik heb niet overal de prijzen van @DiLDoG wellicht kun jij nog verduidelijking brengen.
  • LED: Bridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23 €3
  • LED Houder: Bender+Wirth LED holder 489 Type L8 (€2 inschatting)
  • Lens: LEDil CP17691_AMY-50-W-C €2,90
  • Adapter: LEDil C16142_HEKLA-SOCKET-K €0,79
  • Koellichaam: COOLSTAR® BLACK 4740 €6,72
Kom ik uit op €15,4 per spot.

Dan heb je daarnaast nog wat andere componenten nodig natuurlijk.
  • Armatuur: Berla BR0003W-GU10 €25,00 (wellicht wat duur, maar in deze paste de lens erg goed en qua stijl wat we zochten)
  • LED Driver: eldoLED Dualdrive 562/U DT8 €67,00 (zitten 2,3 of 4 spots op afhankelijk van de lichtgroep)
  • Programmer: eldoLED Toolbox Pro €40,00
  • Verbindingsklem 5 aderig transparant €1,51
  • Thermal paste: 8616 - Super Thermal Grease II €22,13
Grof gemiddelde per spot: €50
Brengt het totaal dus op zo'n 65 euro per spot inclusief LED drivers en armatuur.

Mijn spots zijn nu dus tunable white van 2700K naar 6500K, maar ik merk toch dat ik in bepaalde gevallen een warmere kleur zou willen waarbij ik de 2700K richting de 2400K of 2200K zou willen brengen. Mochten mensen interesse hebben om een order te doen voor BXRV-TR-1840S-10A0-A-25 laat het dan weten. Deze gaat van 1800 tot 4000 met nog steeds een goede CRI waarde en grofweg dezelfde elektrische eigenschappen als de BXRV-TR-2765S-10A0-A-23 waardoor ik die dus makkelijk kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
walletje-w schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:27:
Mochten mensen interesse hebben om een order te doen voor BXRV-TR-1840S-10A0-A-25 laat het dan weten.
Ik heb wel interesse om mee te doen, moet ik nog wel ergens de bender & wirth houder kunnen vinden. Eventueel zou ik wellicht ook een paar van je 2700-6500 van je willen overnemen voor in de werkkamer. Misschien willen er nog meer mensen meedoen om groot in te kopen? De overige componenten zijn wel los te krijgen, ik blijf alleen tegen het feit aanlopen dat ik niet de bender+wirth houder als particulier kan kopen. Heb dus helaas nog steeds geen bestelling gedaan voor de overige componenten.

Mocht je willen bestellen dan wil ik graag meedoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiLDoG
Bender & Wirth is direct bij de fabrikant te bestellen met BTW nummer, minimaal 100 stuks.
Ik ben nog even bezig met het huis zelf, binnenkort hoop ik weer helemaal los te gaan op de verlichting en zal ik hier rapporteren.

@walletje-w is 4000K voor overdag niet te "koud"? Bijv op de werkkamer in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
DiLDoG schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:27:
@walletje-w is 4000K voor overdag niet te "koud"? Bijv op de werkkamer in de winter?
Bedoel je juist niet te warm?

4000K vind ik juist best wel een fijne temperatuur voor overdag in de werkkamer. Het probleem is voornamelijk in de woonkamer/slaapkamer. Daar zou ik een temperatuur onder de 2700 willen selecteren, 2400 of 2200 om wat meer richting kaarslicht te gaan.

Enkel zie ik dat je die 1800-4000 versie ook weer per 180 stuks moet bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
Bender & Wirth is direct bij de fabrikant te bestellen met BTW nummer, minimaal 100 stuks.
Dan moet je idd een BTW nummer hebben en dat heb ik als particulier niet. Ik vond ook deze: bridgelux bxhd-1616-140, die is misschien ook intressant aangezien je de draden hier direct in kan steken en je dus geen/minder lasklemmen nodig hebt. (Ik heb ze gevraagd maar ze leveren helaas ook niet aan particulieren)

Mocht iemand die wel een BTW nummer heeft gaan bestellen dan houd ik me van harte aanbevolen om mee te doen.
Ik ben nog even bezig met het huis zelf, binnenkort hoop ik weer helemaal los te gaan op de verlichting en zal ik hier rapporteren.
Ik ben heel erg benieuwd naar je voortgang. Zelf ben ik ergen in de zomer aan de beurt maar ik hoop dan vooraf de verlichting al klaar te hebben.

Overigens ben ik van plan om de ELDOLED DL20MA-E2Z0C2 DUALdrive 20W te gebruiken als dimmer, die is mooi compact en kan dus lokaal in gebouwd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biodiv
HUIPI3 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Dan moet je idd een BTW nummer hebben en dat heb ik als particulier niet. Ik vond ook deze: bridgelux bxhd-1616-140, die is misschien ook intressant aangezien je de draden hier direct in kan steken en je dus geen/minder lasklemmen nodig hebt. (Ik heb ze gevraagd maar ze leveren helaas ook niet aan particulieren)

Mocht iemand die wel een BTW nummer heeft gaan bestellen dan houd ik me van harte aanbevolen om mee te doen.

[...]

Ik ben heel erg benieuwd naar je voortgang. Zelf ben ik ergen in de zomer aan de beurt maar ik hoop dan vooraf de verlichting al klaar te hebben.

Overigens ben ik van plan om de ELDOLED DL20MA-E2Z0C2 DUALdrive 20W te gebruiken als dimmer, die is mooi compact en kan dus lokaal in gebouwd worden.
toon volledige bericht
Ik wil best meedoen, maar kan iemand dan wat toegankelijker uitleggen hoe je het allemaal in elkaar zet? (Tot aan MR16-formaat, een armatuur kan iedereen zelf wel voor zorgen.)

Moet je bijv. ook solderen? Daar heb ik met zo'n 30 spotjes niet zo'n zin in.

Eigenlijk zoals deze mooie post, maar dan met webshop URL's erbij: walletje-w in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

Als dat toch allemaal wat teveel werk is dan ga ik denk ik toch maar voor https://www.alibaba.com/p...nstant_1600105504205.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Biodiv schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:21:
[...]

Ik wil best meedoen, maar kan iemand dan wat toegankelijker uitleggen hoe je het allemaal in elkaar zet? (Tot aan MR16-formaat, een armatuur kan iedereen zelf wel voor zorgen.)

Eigenlijk zoals deze mooie post, maar dan met webshop URL's erbij: walletje-w in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

Als dat toch allemaal wat teveel werk is dan ga ik denk ik toch maar voor https://www.alibaba.com/p...nstant_1600105504205.html.
Weet je dan al of je de LED wel kunt vervangen bij die alibabi lamp? Standaard zal dat niet veel soeps zijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
bbbrumbrum schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Weet je dan al of je de LED wel kunt vervangen bij die alibabi lamp? Standaard zal dat niet veel soeps zijn….
Ik bedoelde niet dat ik die zou kopen en de LED vervangen, maar gewoon de LED die erin zit gebruiken en geen zelfbouw doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
[...]

Voor het in elkaar zetten heb ik een YouTube video gemaakt en nog wat extra uitleg in deze eerdere post.

walletje-w in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic"

Bekijk op YouTube
Assemblage verlichting inbouwspot

[ Voor 5% gewijzigd door walletje-w op 18-03-2024 07:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Niet online
[...]

Hoe je het in elkaar zet zie je heel mooi in het filmpje van @walletje-w, is er daarnaast nog iets onduidelijk? Je hoeft dus niks te solderen, de draden van de Bender+Wirth houder zijn al gesoldeerd en kan je aan de andere kant direct in de driver koppelen of via een lasklem verder verlengen. In de bridgelux houder kan je de draden zo insteken en klemmen ze zelf vast, in deze bridgelux houder heb je geen adapter nodig, wel opletten dat dan de juiste lens besteld wordt.

Waar de coolstar gekocht kan worden kan ik zo snel niet vinden dus ik heb de prijs van @walletje-w gewoon overgenomen en een alternatief toegevoegd. Hetzelfde geld voor de led houder

De lens die je erop zet kan je ook uitwisselen tegen andere modellen met een bredere of smallere bundel, zie: Ledil AMY

Objectlinkprijslinkprijs
1HeatsinkCOOLSTAR BLACK 4740€6,72*SPIRLED-4850€9,69
2Thermal pad/pastaTHERM TAPE 17MMX17MM€0,18
3LED COB moduleBridgelux BXRV-TR-2765S-10A0-A-23€3,13
4Led houderBender+Wirth 489-L8€2*Bridgelux BXHD-1616-140?
5AdapterLedil HEKLA SOCKET-K€0,55
6Boutjes (per 2)M3 x16 €0,15
7LensLedil AMY 50€ 2,89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Beste Iedereen,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het kiezen van een CC driver waar ik maar niet uit kan komen. Wij zijn bepaalde inbouwspots aan het overwegen. Echter zijn deze 7W en maar 200ma (arkoslight swap s)Het liefst wil ik ze per 2 kunnen aansluiten. Alleen wordt de spanning daardoor erg hoog. Zijn er drivers die dit ondersteunen? Alternatief is om bij elke spot een DALI driver aan te schaffen. Deze combinatie is goedkoper dan een alternatief (delta light Ringo deep s). Hebben iemand van jullie hier raad mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 08:20
coureur007 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:30:
Beste Iedereen,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het kiezen van een CC driver waar ik maar niet uit kan komen. Wij zijn bepaalde inbouwspots aan het overwegen. Echter zijn deze 7W en maar 200ma (arkoslight swap s)Het liefst wil ik ze per 2 kunnen aansluiten. Alleen wordt de spanning daardoor erg hoog. Zijn er drivers die dit ondersteunen? Alternatief is om bij elke spot een DALI driver aan te schaffen. Deze combinatie is goedkoper dan een alternatief (delta light Ringo deep s). Hebben iemand van jullie hier raad mee?
Volgens mij beantwoord je je vragen al zelf, als je twee spots in serie aansluit, dan heb je een driver met een Vout nodig van 70V (2 x 35V max per led). Lijkt me dat die wel te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
Maurits28 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:16:
Volgens mij beantwoord je je vragen al zelf, als je twee spots in serie aansluit, dan heb je een driver met een Vout nodig van 70V (2 x 35V max per led). Lijkt me dat die wel te vinden zijn.
Ik zou niet weten welke ik zou moeten pakken. Ik geloof dat eldoLED tot 52 volt gaat volgens specificatie. Of kun je deze ook oversturen met een te hoog voltage. Andere drivers ben ik nog niet tegengekomen die wel tot 70v kunnen en geschikt zijn voor DALI. Heb jij eventueel suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
coureur007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:35:
[...]

Ik zou niet weten welke ik zou moeten pakken. Ik geloof dat eldoLED tot 52 volt gaat volgens specificatie. Of kun je deze ook oversturen met een te hoog voltage. Andere drivers ben ik nog niet tegengekomen die wel tot 70v kunnen en geschikt zijn voor DALI. Heb jij eventueel suggesties?
Even zitten kijken en kon ze eigenlijk ook niet zo snel vinden die werken met DALI. Oversturen lijkt mij geen goede optie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook al uren gezocht heb op alle mogelijke combinaties en configuraties. |:(

Voor mijn nieuwe huis wat nu verbouwd wordt heb ik het volgende gekozen:
- 12v Ledvance MR16 6.6Watt Dimmable 2700K 97 CRI 500 Lm
- Drivers: de meeste worden van Eldoled -> SL0360/A 30W DALI met 1x 55V output.

En dan ga ik tot maximaal 4 leds in serie schakelen, dus max belasting 48V met constant current van 550mA.

Nu moet ik dus nog alleen de armaturen voor in het plafond zoeken.

Maar ik moet zeggen dat ik deze aanpak met 12V leds niet veel tegenkom, iedereen lijkt te kiezen voor de 230V variant, maar ik heb mijn bedenkingen of die goed te dimmen zijn. Ook is dat gemakkelijker wanneer je alle draden tot in je meterkast hebt (met groot dimmer/schakel blok), maar dat is bij mij niet het geval.

Feedback of tips zeker welkom! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
coureur007 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:35:
[...]

Die ~50V Vf is met een reden gedaan, veiligheid.

Meanwell LCM-DA kan tot over de 100V, afhankelijk van welk exacte model je neemt.
Maar ik zou die tov de EldoLEDs niet aanraden, dat is wel een wereld van verschil.
De Meanwell doet wat 'ie moet doen, maar de eldoLED doet het 10x mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 12:56
Heeft iemand richtprijzen van de eldoleds. Via welke groothandel (liefst België) kunnen deze worden aangekocht?

Ben nu voornamelijk aan het kijken richting TCI, iemand daar ervaring mee?

[ Voor 25% gewijzigd door Wafje op 13-04-2024 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurits28
Ik koop de Eldoled drivers bij voltus.de. Prijzen verschillen naar wat je nodig hebt. Vanaf 40 euro oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saajb
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 15:38
Is er in dit topic iemand waarvan ik de onderdelen zoals beschreven in de TS of walletje-w in "[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic" zou kunnen kopen om eens 1 of 2 spots te testen? Iemand onderdelen over die stof liggen te vergaren? :)

Ik had dit graag eens uitgeprobeerd in combinatie met de drivers en DALI sturing voor ik spots voor het hele huis zou bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 00:11
Ben me aan het oriënteren op tunable white spots en wilde even checken hoe deze nou precies werken. Reden van de vraag zijn de twee opties van Constaled, de 31346 welke als 8W (4W CW + 4W WW) wordt aangegeven en de 31362 welke als 6W (6W CW + 6W WW) wordt aangegeven.
Zoals te zien wijken de specificaties van elkaar af. De 31346 is 8W bestaande uit 2x4W terwijl de 31362 als 6W wordt aangeduid, maar bestaat uit 2x6W=12W.

Betekent dit dat deze twee spots verschillend aangestuurd moeten worden?
Voor de 31346 zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-epRXJrXfaMJuUsGC0rUdmKe5f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4TTen9JOgjzVkZi4Nv1M9G9.png?f=fotoalbum_large
Dus 4W totaal op 100% CW of 100% WW en 8W totaal op 50% CW + 50% WW.

En voor de 31362 zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S-ZTO5vOdNEAt0W6YOcGG3c9fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzfbqbWwHh3SO9OAhMDOtxJk.png?f=fotoalbum_large
Dus over het hele bereik 6W totaal

Of worden ze altijd zoals de 31362 aangestuurd en heeft de 31346 dan dus eigenlijk een maximaal/totaal vermogen van 4W?

Gerelateerd hieraan, hoe werkt een DT8/Balance mode dimmer? Is dat zoals ik het voor de 31362 hierboven heb afgebeeld? Dus een vast wattage voor CW en WW samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:26
Dit lijkt me de juiste plaats hiervoor.
Na grondig dit forum te lezen heb ik toch nog wat vragen.

Ik zou graag inbouwspots installeren en de bijgeleverde drivers vervangen door DALI drivers.
Maar nu heb ik het probleem dat de leverancier niet op mijn vragen kan antwoorden omdat ze “te specifiek” zijn.
Dus ik wil het hier even vragen aan mensen die graag met deze materie bezig zijn.

Link: https://www.ledwereld.nl/...leur=2700k-extra-warm-wit

Er zijn in totaal 16 lichtkringen van 2,4,6,8 of 9 spots.
Deze zou ik graag aansluiten met 1 DALI driver per lichtkring.
Omdat ik anders boven het maximum van 64 DALI adressen zit per gateway (er komen zo'n 80 spots).
En omdat aan elke spot een aparte DALI driver verbinden een kostelijke grap zal worden.
Dus bijvoorbeeld bij 9 spots (9 x 5W + 10% overhead = 50W)
Dus ik heb 16 drivers van 20, 30, 40 en 50W nodig, afhankelijk van de hoeveelheid verbonden spotjes.

Technische vragen:

- Hoe sluit ik deze inbouwspotjes het best aan? In serie of parallel?
Er zal 1 DALI driver aan het begin van de kring hangen en dus 24V in constant current (CC) van bv. 250mA doorgelust worden.

Indien in serie,
- In hoeverre moet ik rekening houden met de ‘forward voltage’?
Want bij CC drivers zal het voltage gedeeld worden door de 9 spots.
Ik vermoed dat deze spots een FV hebben van 20V (5W / 0,250mA = 20V).
Dus dan heb ik een driver nodig van 180V. Bestaan deze wel?

Indien in parallel,
- Hoe nauwkeurig moeten deze spots hun stroomopname afgesteld zijn?
Mogelijks slokt dan de zwakste spot alle stroom op (weg van minste weerstand).

- En is het wel mogelijk om deze opstelling met een CC driver te voeden?
Of ben ik genoodzaakt een CV driver te gebruiken?
Zodat het voltage 24V blijft maar de stroom verdeeld wordt.

Bij 230V retrofit lampen weet ik dat parallel verbinden de beste keuze is. Omdat de driver ingebouwd zit in de fitting en dus pas na de aftakking zit.
Maar dit is dus niet het geval in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
OnlyTheBest schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:37:

Er zijn in totaal 16 lichtkringen van 2,4,6,8 of 9 spots.
Deze zou ik graag aansluiten met 1 DALI driver per lichtkring.
Omdat ik anders boven het maximum van 64 DALI adressen zit per gateway (er komen zo'n 80 spots).
En omdat aan elke spot een aparte DALI driver verbinden een kostelijke grap zal worden.
Dus bijvoorbeeld bij 9 spots (9 x 5W + 10% overhead = 50W)
Dus ik heb 16 drivers van 20, 30, 40 en 50W nodig, afhankelijk van de hoeveelheid verbonden spotjes.
Niet perse, je hebt ook drivers met meerdere kanalen.
Zelf gebruik ik de EldoLED Powerdrive. 100W verdeeld over 4 kanalen.

Vf is overigens afhankelijk van de stroom. Ik weet niet wat je van plan bent, maar met 80 spots van 5W met mooie Cree chips erin die >120lm/watt (zijn er zelfs tot richting de 200lm/watt, maar niet met lagere temp en hoge CRI) doen kom je op 50k lumen. Ter referentie

Daar kun je een tennisveld mee verlichten.
Technische vragen:

- Hoe sluit ik deze inbouwspotjes het best aan? In serie of parallel?
LED altijd (!!!) in serie.
Er zal 1 DALI driver aan het begin van de kring hangen en dus 24V in constant current (CC) van bv. 250mA doorgelust worden.

Indien in serie,
- In hoeverre moet ik rekening houden met de ‘forward voltage’?
Want bij CC drivers zal het voltage gedeeld worden door de 9 spots.
Ik vermoed dat deze spots een FV hebben van 20V (5W / 0,250mA = 20V).
Dus dan heb ik een driver nodig van 180V. Bestaan deze wel?
Ja, Meanwell heeft die, maar of je die wilt gebruiken is een tweede. Dat zijn geen spanningen om grappen mee te maken. Ook je kabels moeten die hoge DC rating hebben.
Zou persoonlijk gewoon bij veilige DC spanningen blijven, dus onder de 60V. En dus die 9 opdelen in 3+3+3. Waaran je al ziet dat de Vf van deze spots ongelukkig is.

Maar waarschijnlijk word je hier gewoon te erg beperkt door de LED in het armatuur.
Beter gewoon een mooi armatuur uitzoeken en dan de LED chips vervangen door de beste die je kan vinden die bij je eisen past qua Vf, kleur, CRI etc.
Indien in parallel,
- Hoe nauwkeurig moeten deze spots hun stroomopname afgesteld zijn?
Mogelijks slokt dan de zwakste spot alle stroom op (weg van minste weerstand).
Niet doen. In serie, niets anders. Je maakt niet voor niets een mooi systeem met DALI, dan ga je niet lopen beunen met parralellen.
- En is het wel mogelijk om deze opstelling met een CC driver te voeden?
Of ben ik genoodzaakt een CV driver te gebruiken?
Zodat het voltage 24V blijft maar de stroom verdeeld wordt.
CV enkel voor LED strips gebruiken.
Bij 230V retrofit lampen weet ik dat parallel verbinden de beste keuze is. Omdat de driver ingebouwd zit in de fitting en dus pas na de aftakking zit.
Maar dit is dus niet het geval in mijn situatie.
En als laatste de beste tip: eldoLED. Hands down. Heb nog wat Meanwells in huis, doen het verder goed, maar komen in de verste verte niet in de buurt van de Eldo's. Nu alleen de WAF nog akkoord krijgen met het budget voor nog een paar powerdrives.... :+

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
bbbrumbrum schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:02:

Allereerst, bedankt voor je onderbouwde en duidelijk reactie, echt een verademing in deze warboel.
Niet perse, je hebt ook drivers met meerdere kanalen.
Zelf gebruik ik de EldoLED Powerdrive. 100W verdeeld over 4 kanalen.
Dus die zou wel lukken voor mijn opstelling van 9 spots?
Maar ik zie helaas in de spec sheet van deze Powerdrive dat ie 57V per kanaal kan afgeven.
Dat is net te weinig voor 3 spots (60V).
Vf is overigens afhankelijk van de stroom. Ik weet niet wat je van plan bent, maar met 80 spots van 5W met mooie Cree chips erin die >120lm/watt (zijn er zelfs tot richting de 200lm/watt, maar niet met lagere temp en hoge CRI) doen kom je op 50k lumen.

Daar kun je een tennisveld mee verlichten.
Het is wel max 9 spots per kamer. Geen 80 in één ruimte 8)7 _O-
Ze geven 90lm/W, wat voor die prijs wel goed meevalt denk ik.
Via mail heb ik er nog €4,99 per spotje weten afpingelen.
Ja, Meanwell heeft die, maar of je die wilt gebruiken is een tweede. Dat zijn geen spanningen om grappen mee te maken. Ook je kabels moeten die hoge DC rating hebben.
Zou persoonlijk gewoon bij veilige DC spanningen blijven, dus onder de 60V. En dus die 9 opdelen in 3+3+3. Waaran je al ziet dat de Vf van deze spots ongelukkig is.
Daar had ik nog geen rekening mee gehouden, bedankt.
Er ligt wel overal een 5G1,5mm² kabel klaar. Weet niet of dit voldoende is.
Edit: net eens opgezocht en met 1,5mm² mag je tot 1500V gaan bij gelijkspanning.
Niet doen. In serie, niets anders. Je maakt niet voor niets een mooi systeem met DALI, dan ga je niet lopen beunen met parralellen.
Je hebt gelijk, serie is de betere keuze bij het bovengemiddelde gebruik.
Enkel bij 230V retrofit kan dit handig zijn.
En als laatste de beste tip: eldoLED. Hands down. Heb nog wat Meanwells in huis, doen het verder goed, maar komen in de verste verte niet in de buurt van de Eldo's. Nu alleen de WAF nog akkoord krijgen met het budget voor nog een paar powerdrives.... :+
Dat lees ik overal, moet toch echt wel degelijk materiaal zijn blijkbaar.
Mijn voorkeur gaat ook wel naar eldoLED, helaas nog niet de juiste oplossing gevonden voor mijn opstelling.
Budget is niet zo'n probleem hierzo, maar ik ga ook geen 80 drivers kopen als het met minder ook perfect lukt.
En er zijn nog veel kosten bij een totaalrenovatie, ben nu bezig met de badkamer te installeren.
Gelukkig heb ik alles zelf gedaan en veel bespaard, behalve klussen waar premies voor kunnen aangevraagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 12:09
OnlyTheBest schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:10:
Er ligt wel overal een 5G1,5mm² kabel klaar. Weet niet of dit voldoende is.
Edit: net eens opgezocht en met 1,5mm² mag je tot 1500V gaan bij gelijkspanning.
De diameter bepaalt de maximale stroom, de isolatie van de kabel bepaalt de maximale spanning. Volgens mij heb je het nog niet helemaal in de vingers? Pas daarmee op, want hoge DC spanning is potentieel gevaarlijker dan AC.

Ondertussen lees ik hier even mee, want ik wil ook naar een knx+dali scene gestuurde setup toe in de komende jaren ergens. Het is nogal wat om op te pakken, merk ik.

Kan iemand me misschien uitleggen waarom sommige fabrikanten zoals Deltalight zo aan de prijs zijn? Hebben die alles beter voor elkaar? Of zijn daar betere prijzen te krijgen op projectbasis en valt het onder de streep wel mee?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
P5ycho schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:09:
[...]

De diameter bepaalt de maximale stroom, de isolatie van de kabel bepaalt de maximale spanning. Volgens mij heb je het nog niet helemaal in de vingers? Pas daarmee op, want hoge DC spanning is potentieel gevaarlijker dan AC.
Ja daar heb je gelijk in. Dat was een voorbeeld bij gebruik van hele lage stroom.
5A zou ook nog moeten lukken bij 180V.
Het zijn LED's, dus zo veel gaat er nu ook niet doorheen.
Bij extreem grote opstellingen lijkt me heb inderdaad ook wel beter om de draadsectie te vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 12:56
Heeft iemand ervaring met de Dali Drivers van TCI?

https://www.tci.it/en/pro.../6279/dc-mini-jolly-dali/
https://www.tci.it/en/pro...12/dc-maxi-jolly-hv-dali/

Ik plan deze te gebruiken met 350mA spots, voor respectievelijk 1 of 2 en 3 of 4 spots in serie.

Wanneer ik wat verder ben in ons bouwstation ben ik van plan om een TCI Driver en een EldoLED driver naast elkaar te testen en dimming performance te vergelijken. Zijn er nog andere belangrijke parameters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-04 07:14
Wafje schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:39:
Heeft iemand ervaring met de Dali Drivers van TCI?

https://www.tci.it/en/pro.../6279/dc-mini-jolly-dali/
https://www.tci.it/en/pro...12/dc-maxi-jolly-hv-dali/

Ik plan deze te gebruiken met 350mA spots, voor respectievelijk 1 of 2 en 3 of 4 spots in serie.

Wanneer ik wat verder ben in ons bouwstation ben ik van plan om een TCI Driver en een EldoLED driver naast elkaar te testen en dimming performance te vergelijken. Zijn er nog andere belangrijke parameters?
Ja, ik heb z'n driver (en ook eldoLED drivers) en ik zou er niet aan beginnen. Ik heb een dim on/off instelling voor deze driver, dus aan 0% naar 50% in 5 sec bijv. Bij het inschakelen komt er een inschakel stroom door de led waarna de driver het profiel van 0% naar 50% uitvoert. Bij het inschakelen van de led zie je dus een flits, gevolgd door het dim on profiel. Dit is gedrag dat je bij een EldoLED driver niet zult zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ben druk bezig met het ontwerp van mijn nieuwe huis en valt me toch tegen hoeveel goede LED spots er op de markt zijn. Bijna alles lijkt tegenwoordig CV te zijn, dat is wat ik in m’n huidige huis ook heb en is toch niet compleet flicker vrij. Zeker niet op de webcam.

Ik voorzie een opstelling met een KNX-DALI gateway en dan een aantal Eldoled Dualdrives voor de aansturing van de led spots. Maar waar koop je dan die kwalitatief goede spots? Liefst gewoon kant en klaar maar mag ook zelfbouw zijn als de onderdelen te koop zijn.

Tips zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Nu online

bomberboy

BOEM!

Sethro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:53:
Maar waar koop je dan die kwalitatief goede spots? Liefst gewoon kant en klaar maar mag ook zelfbouw zijn als de onderdelen te koop zijn.

Tips zijn meer dan welkom.
Ik heb spots van Delta Light gekocht (Belgische fabrikant). Zonder de drivers en die dan met Eldoled drivers aangestuurd. Tot nu toe heel tevreden van. (6 jaar in gebruik ondertussen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
bomberboy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:01:
[...]

Ik heb spots van Delta Light gekocht (Belgische fabrikant). Zonder de drivers en die dan met Eldoled drivers aangestuurd. Tot nu toe heel tevreden van. (6 jaar in gebruik ondertussen)
Ik bedoelde meer inbouwspots en dan liefste dus tunable white.

CV kan ik dan wel weer in overvloed vinden, dan misschien toch daarvoor gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Tunable white was erg lastig te vinden in combinatie met lage flickering en zeer hoge cri. Die heb ik dus zelf gemaakt. Als je op mijn Posts in dit topic zoekt zie je een filmpje waarin ik dat proces laat zien. Het zijn goede spotjes geworden maar wel redelijk wat werk. Ik weet niet of ik het snel weer zou doen. Ik hoop eigenlijk dat er gewoon goede kant en klare alternatieven op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
walletje-w schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:47:
Tunable white was erg lastig te vinden in combinatie met lage flickering en zeer hoge cri. Die heb ik dus zelf gemaakt. Als je op mijn Posts in dit topic zoekt zie je een filmpje waarin ik dat proces laat zien. Het zijn goede spotjes geworden maar wel redelijk wat werk. Ik weet niet of ik het snel weer zou doen. Ik hoop eigenlijk dat er gewoon goede kant en klare alternatieven op de markt komen.
Ja heb dat gelezen en draai m’n hand niet om voor wat soldeerwerk. Onderdelen zijn alleen niet makkelijk te vinden lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Sethro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:59:
[...]

Ja heb dat gelezen en draai m’n hand niet om voor wat soldeerwerk. Onderdelen zijn alleen niet makkelijk te vinden lijkt het.
Klopt dat is inderdaad het meest lastige. Het is al vaker voorgesteld door mensen om gezamenlijk een batch te kunnen kopen. Dat maakt het wellicht wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
walletje-w schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:27:
[...]

Klopt dat is inderdaad het meest lastige. Het is al vaker voorgesteld door mensen om gezamenlijk een batch te kunnen kopen. Dat maakt het wellicht wel mogelijk.
LED modules zijn überhaupt niet meer op voorraad bij de eerder aangehaalde winkels. Dus begint daar dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Nu online

bomberboy

BOEM!

Sethro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:33:
[...]

Ik bedoelde meer inbouwspots en dan liefste dus tunable white.

CV kan ik dan wel weer in overvloed vinden, dan misschien toch daarvoor gaan kiezen.
En wat doet je dan denken dat ze geen inbouwspots hebben? (het zijn hier bijna allemaal inbouwspots)
Zelf heb ik geen tuneable white. Op hun site staan er wel redelijk wat. Bij de advanced filters kan je kiezen voor tuneable white bij de light engine. Voorbeeldje: https://deltalight.com/en...trimless-tw-94045-b-black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-05 16:53
Deltalight heeft sinds deze zomer ConstantCurrent, Dim-to-warm led spots die naar 1800K gaan! (3000K-1800K) met cri van 90+

echte aanrader!
https://deltalight.com/nl...-ringo-soft-93045-b-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 12:09
Ik zou graag sturen op lux zodat een wolk voor de zon geen donker hok ten gevolge heeft. Daarnaast overweeg ik om de kleurtemperatuur aan te passen aan de stand van de zon. Dim-to-warm lijkt me dan niet handig toch? Wolkje voor de zon overdag en ineens wordt de kleurtemperatuur mee aangepast. Ik ben dan veroordeeld tot tunable white met dual drive, correct?

[ Voor 3% gewijzigd door P5ycho op 07-11-2024 09:34 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
Ik heb even een vraag over een EldoLED dualdrive driver die ik laatst gekocht heb om te testen of deze wellicht geschikt is voor een aantal spots. Deze heb ik gekocht omdat onze spots 7W zijn en 200ma zijn. Hierdoor heeft elke spot een driver nodig. Ik heb specifiek voor de dualdrive gekozen omdat je als goed is de twee uitgangen onafhankelijk kan aansturen. Echter nu heb je de Toolbox van EldoLED nodig om eea in te stellen waaronder de stroomsterkte. Heb je deze ook nodig om de twee uitgangen apart aan te kunnen sturen? Ik kan dit in KNX DCA app (voor de dali gateway) niet zien. De driver wordt gezien als tunable white apparaat oid. Zie niet twee aparte adressen per uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:37

Zoefff

❤ 

Volgens mij hangt dat af van het model dat je koopt. Van b.v. de DualDrive 20W zijn twee varianten https://www.eldoled.com/p...ations-with-dimming-to-01, de 20MA-E2Z0C heeft 1 control channel DT8 (zie spec sheet) en de 20MA-E2Z0D heeft 2 DT6 control channels. Ik geloof niet dat je dit in de Toolbox kan wijzigen.

Deze drivers zijn volgens mij ook nooit echt bedoeld (al kan het prima) om meerdere spots separaat aan te sturen; ze zijn bedoeld om meerdere kanalen (tunable white) van dezelfde spot(s) aan te sturen, wat suggereert dat je ze altijd als 1 wil aanspreken. Het verschil zit 'm dan in of de omliggende infrastructuur DT6 of het nieuwere DT8 ondersteunt.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits28
coureur007 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:28:
Ik heb even een vraag over een EldoLED dualdrive driver die ik laatst gekocht heb om te testen of deze wellicht geschikt is voor een aantal spots. Deze heb ik gekocht omdat onze spots 7W zijn en 200ma zijn. Hierdoor heeft elke spot een driver nodig. Ik heb specifiek voor de dualdrive gekozen omdat je als goed is de twee uitgangen onafhankelijk kan aansturen. Echter nu heb je de Toolbox van EldoLED nodig om eea in te stellen waaronder de stroomsterkte. Heb je deze ook nodig om de twee uitgangen apart aan te kunnen sturen? Ik kan dit in KNX DCA app (voor de dali gateway) niet zien. De driver wordt gezien als tunable white apparaat oid. Zie niet twee aparte adressen per uitgang.
Naar mijn weten kan je met de FluxTool alleen dimming curve, minimum dimming level, throttling temperature en current output per groep instellen. Als hij meerdere 'DALI uitgangen' heeft dan presenteert hij deze automatisch naar de DALI bus en zal je KNX/DALI unit deze herkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurits28
Heel herkenbaar de vragen en discussies in de afgelopen dagen.

Ikzelf ben ook lang aan het puzzelen geweest om de juiste combinatie van materialen te vinden.

Als het iemand helpt, hierbij mijn setup en wat toelichting op bepaalde keuzes.

Aansturing: DALI via KNX (Jung https://www.voltus.de/jun...colour-secure-1-fach.html)

LED module: Absinthe Zenkai 350mA - 7,6W LED Vf 18V https://www.peeq.be/en/li...-warm-white~abs38007350hw
Deze modules komen zonder driver, en heb ik dus aangesloten met EldoLed drivers.

Wat ik zelf eerst niet goed doorhad is dat je het beste LED modules kan kopen, ipv LED spots (bv dimmable etc.). Mijn ervaring is ook dat de drivers die met de 'kant-en-klare' inbouwspots komen, vaak hoge voltages gebruiken, bv tussen 60v-80v. Dus bijna altijd complex (of kostbaar) om te vervangen door bv EldoLed drivers.

Armatuur: Philips Enneper wit https://www.praxis.nl/ver...wit-gu10-3-stuks/10124830. Hier bleek dat de LED modules er net niet in pasten, dus moest ik met een Dremel het armatuur iets aanpassen, niet ideaal. Ik zou iedereen aanraden om dit eerst goed te testen, en niet aan te nemen 😅.

Bedrading: Hier heb ik ervoor gekozen, afhankelijk van de kamer/situatie, om of in series of in parallel/series aan te sluiten (unpopular opinion, eerder al gelezen dat dit beunen is 😬, hoor graag toelichting). Maximaal aantal spots dat ik aangesloten heb per driver is 4, minimaal 2. De bedrading van elke 'groep' spots komt samen waar de driver in het plafond zit, ongeacht of het serie of parallel/serie is. Hierdoor bedrading gemakkelijk aan te passen in de toekomst, en makkelijk te verifiëren of het juist aangesloten is.
3 modules in serie hebben een max van 54V, 350mA en 22.8W. 4 modules in parallel/serie hebben een max van 36V, 700mA en 30.4W.

In KNX / DALI verschillende drivers gegroepeerd indien nodig (bv in de woonkamer waar 4 drivers geschakeld worden als 1 groep).

Drivers: Ik heb in totaal denk ik zo'n 25 Eldoled drivers in de plafonds zitten, een combinatie van SoloDrive 360/A en SoloDrive 240/A. Ook de EldoLed Toolbox gekocht om de drivers te programmeren, werkt erg gemakkelijk en gebruiksvriendelijk.

Installatie: Uitdaging in mijn geval was dat er niet heel veel ruimte in de plafonds was, en ik de drivers in het plafond moest installeren, en dus via de gaten van de armaturen erin moest 'schuiven'. Dan is de lengte van de driver soms een uitdaging, maar uiteindelijk wel allemaal gelukt.

Uiteindelijk is het heel wat gezoek en geprobeer om tot de juiste setup te komen, die voor elke situatie en gebruiker weer anders is. Ik wilde in het begin ook Tunable White led modules gebruiken, maar geschikte units heb ik nooit kunnen vinden, dus dit is misschien iets om in de toekomst aan te passen op sommige plekken.

Natuurlijk alles gekoppeld in Home Assistant voor de extra laag met scenes, automatiseringen etc.

Na enkele maanden in gebruik ben ik zeer tevreden met het eindresultaat, en alles werkt rock-solid, zonder haperingen, storingen, flikkeringen etc.

To do:
  • ik heb alle drivers ingesteld met een logarithmic dimming curve, maar weet niet of dat achteraf de juiste keus was, maar daar moet ik nog eens verder induiken.
  • ik wil sommige drivers apart aansturen, terwijl ze in een groep zitten (bv groep boven de televisie verder dimmen dan de rest in de woonkamer, dit moet mogelijk zijn, maar moet ik uitzoeken hoe dit te doen in KNX ETS icm met de JUNG DALI unit.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste