Bedoelde ook niet jouw reactie, maar wat ik zoal tegen kwam toen ik op jou wilde komen reageren. Excuus dat ik er toen even geen zin meer in had.
Zie bijv. @
Conrado's laatste schrijfsel, waaruit alleen maar blijkt dat hij mijn posts geen van beide fatsoenlijk heeft gelezen, laat staan een geheugen langer dan één forumpagina wil activeren

.
Mijn MDT energie meters zetten alleen informatie op de bus op zeer lage frequentie (5% wijziging) of minimaal 1 minuut. Dat is veel te weinig om echt iets met energiemanagement te doen, laat staan meten en vastleggen van die data - imo onderdeel van goed energiemanagement.
Ligt eraan wat je wilt doen. Dit is wel exact wat ik gebruik om de hoofdzekering heel te houden: sommige (boiler, quooker) schakelen uit wanneer anderen fors gebruiken (kookplaat, ovens). Nu wat grof; moet het nog netjes per fase fine uiteen halen.
Ik heb niet de indruk dat die '5% of 1x per minuut' - zo staat 't bij mij ook - onvoldoende sturingsdata levert, of de bus (te) zwaar belast. Al die bussen lijken trouwens best beperkt. Modbus is ook die snelheid, het zou me verbazen als DALI dat sneller doet, en 1-wire is nog wat beperkter naar mijn indruk. Kennelijk wordt je geacht simpelweg voldoende bussen op te tuigen (van 1-wire heb ik er dus ook twee, voor een stapel temperatuursensoren).
Wat de sturing in KNX betreft kan ik je helaas niet helpen. Ik bedoelde specifiek dat ik het niet aan een HA-kaliber oplossing zou toevertrouwen. Loxone is hiervoor bij mij het brein. Wel jammer, eerlijk gezegd, dat de KNX logic servers hier kennelijk nog niet in voorzien.
En ook 'energiemanagement' zelf betekent duidelijk wat anders voor verschillende mensen. Ik heb geen enorm detail nodig voor mijn doelen: 1) heel houden, 2) besparen. Ik dacht dus ook vooral aan grootverbruiker verwarming en daar zit KNX best ok in, voor zover ik weet (al is dat hier Loxone & 1-wire gebaseerd).
Ik meet met KNX wel energie per fase en van een groot aantal groepen, maar zoek nog naar handige toepassingen. Enige dat ik nu heb is een alarm als de groepen met koelkast/vriezer etc eruit liggen.
Ik heb dat idee denk ik zelfs van jou overgenomen.. (in elk geval van iemand in dit draadje). En ik heb de robuuste, met de 'grove' meeting. Doordat die niet netjes de effectieve stroom meet, kun je details als kleine rustverbruikers er toch niet in vangen. De magnetron leest in ruste bijv. af als bijna 50W (!), terwijl een goede stroommeter laat zien dat 't keurig onder de 1W blijft. (NIET iets wat ik bij aanschaf van die MTD actoren in 't snotje had..)