[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 78 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
xSilver schreef op zondag 24 november 2024 @ 02:02:
[...]

Voor mij persoonlijk liefst overal dezelfde reeks.
Ook al omdat ik die Gira's minder gelikt vindt.
Aan de deur bij de slaapkamer sowieso, maar aan de nachtkastjes snap ik wel de opmerking.
Maar daar stel ik mij wel de vraag of je überhaupt iets moet plaatsen van schakelaar.
Een stopcontact met gewoon een nachtlampje met een drukknop, is soms nog zo slecht niet.
En als je toch iets meer wil, dan ga je gewoon naar de schakelaar aan de deur of desnoods draadloos via een device.
Zou je tips hebben voor andere tasters in dat segment?

We hebben verder overal Gira schakelmateriaal voorzien, daarom kijk ik toch als eerste daar.

Als ik naar deze review kijk dan springt de Gira er voor mij ook wel iets boven uit. Alternatieven zouden kunnen komen van Lingo & Janke of MDT.

YouTube: Die besten KNX-Schalter im Vergleich – Unsere Top-Empfehlungen für d...

[ Voor 26% gewijzigd door Sethro op 24-11-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Sethro schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:20:
[...]

We hebben verder overal Gira schakelmateriaal voorzien, daarom kijk ik toch als eerste daar.

Als ik naar deze review kijk dan springt de Gira er voor mij ook wel iets boven uit. Alternatieven zouden kunnen komen van Lingo & Janke of MDT.

YouTube: Die besten KNX-Schalter im Vergleich – Unsere Top-Empfehlungen für d...
Je kan ook nog bij Jung kijken. Beetje in de traditionele hoek van Gira. Schakelaars doen wat ze moeten doen, maar heel incidenteel druk ik mis en moet ik een 2e keer drukken. (Jung F10)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:57
Zelf heb ik jung F40 en GVS en vind die van GVS veel fijner dan die van Jung, die van Jung zijn niet zo lekker om in te drukken en ook is de software beter bij GVS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassie2488
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-01 11:19
Hey mannen (en vrouwen uiteraard),

Ik ben al enige tijd aan het spitten in de KNX wereld en wordt steeds wijzer hoe het systeem werkt en wat er allemaal mogelijk is. Nu valt me alleen één ding op welke ik niet begrijp of ik zie het online verkeerd maar vrijwel alle installaties lijken alle sturingmodules in de meterkast te verwerken. Voor veel toepassingen kan ik daar best in komen. Maar zelfs bij grote projecten met echt tientallen modules zie ik dit effect gebeuren.

Het gebruik van decentrale modules (onder stations) zie ik eigenlijk nergens voorkomen en dat verbaasd mij enigzins. Nu ben ik ruim bekend met elektro techniek en ook bus systemen in het algemeen maar juist de kracht van een bus systeem is dat niet alles centraal geregeld hoeft te worden.

Een voorbeeld voor een bedrijfspand waar 5 elektrische zonweringen aanwezig zijn. Elke zonwering heeft 4 draden (nul, fase links, fase rechts, aarde). Grote kans met KNX dat je deze niet als 1 geheel wilt regelen maar per stuk wilt kunnen aansturen om zo in te spelen op eventuele licht inval.

Als je dan de aansturingsmodule zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.voltus.de/gir...ktor-16-fach-komfort.html

Wilt toepassen zou een centrale plaatsing dicht bij de zonnepanelen toch veel wenselijker zijn dan in de centrale meterkast? Dat laatst houdt in dit voorbeeld in dat er 5x 50 meter aan kabel getrokken moet worden tegen maar 1x 50 meter en mogelijk zelfs minder als je nog een extra groepenkast realiseert in de nabijheid.

Toch lijken de foto's die ik online vindt van grotere installaties allemaal te suggereren dat alle modules in de meterkast worden gemonteerd.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld met 3 fase lichtrail voorzien van dali lichtunits. De aansturing gebeurt hier keurig door het dali bus systeem dit valt prima te combineren met KNX dus daar geen problemen. Echter zijn deze lichtrails vaak hangende installatie (staaldraden) dus wil je voor de installatie gemak / uiterlijk niet met meerdere kabels moeten rommelen bij de installatie. Echter een dali stuurkabel met 3 fasen en 2 dali contacten lijkt niet te bestaan behalve als flatcable voor installatie toepassingen. Ook zou je verwachten dat er een tussenverdeler in de kabelgoot gemonteerd zou worden bij grote projecten om het trekken van onnodige buskabels te voorkomen. Dali kan tot 64 lampen op 1 data lijn aansturen dus kunnen er prima meerdere lichtlijnen op 1 dali bus.

Is er een reden voor dat veel installateurs kiezen voor de centrale installatie mogelijkheden? Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld wat service vriendelijkheid dit beter is dan op een ladder boven het plafond een onder station open te moeten maken. Maar anderzijds doet dit een groot deel van de bus communicatie teniet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je kan alle kanten op. Er is wat voor centraal te zeggen en wat voor decentraal.

In de meeste gevallen leg je zoiets voor 20-30 jaar aan. Dan is het niet handig of overzichtelijk als overal en nergens decentraal allerlei actoren zitten.

Wat je dan doet is een aantal centrale locaties die aan elkaar verbonden zijn. Dat kan een heel groot gebouw zijn, maar ook een woonhuis met een af meerdere bijgebouwen.

Edit: het grootste voordeel van de bus zit hem niet in de locatie van de actoren, maar juist die van de sensoren, schakelaars etc. Die zitten namelijk wel noodzakelijk verspreid door het pand.

[ Voor 19% gewijzigd door Ethirty op 24-11-2024 19:25 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
bassie2488 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:52:
Het gebruik van decentrale modules (onder stations) zie ik eigenlijk nergens voorkomen en dat verbaasd mij enigzins. Nu ben ik ruim bekend met elektro techniek en ook bus systemen in het algemeen maar juist de kracht van een bus systeem is dat niet alles centraal geregeld hoeft te worden.
Ja zeker wel, ik heb zo'n 5-tal onderstations :)

KNX werk decentraal, dat wil zeggen dat er geen centrale / server / CPU / computer nodig is. Echter hoe decentrale, hoe hoger de kosten. Iedere ingang en ieder is heeft dan ook een KNX-interface nodig. Dan lopen de kosten snel op. Vandaar dat er vaak meervoudige ingangen , dimmers of relaisunits gebruikt worden. Echter dan moet je alles naar één punt voeren, vaak de meterkast.

Door de constructie van ons huis kon ik vanonder (de kelder) en van boven (verdieping) een beperkt aantal pijpen naar de MK voeren. Vandaar dat ik met onderstations werk. Die ook weer extra kosten meebrengen trouwens.
Een voorbeeld voor een bedrijfspand waar 5 elektrische zonweringen aanwezig zijn. Elke zonwering heeft 4 draden (nul, fase links, fase rechts, aarde). Grote kans met KNX dat je deze niet als 1 geheel wilt regelen maar per stuk wilt kunnen aansturen om zo in te spelen op eventuele licht inval.
We hebben het hier over woonhuizen. Industriële/Utiliteit KNX is weer een andere wereld :)

Ja, je kùnt alle jaloezieën apart naar de MK brengen en daar meervoudige jalouezie-actoren gebruiken. Ik pas echter SMI toe, en een KNX/SMI-gateways. Dan hange alle jaloezieën aan één bus.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld met 3 fase lichtrail voorzien van dali lichtunits. De aansturing gebeurt hier keurig door het dali bus systeem dit valt prima te combineren met KNX dus daar geen problemen. Echter zijn deze lichtrails vaak hangende installatie (staaldraden) dus wil je voor de installatie gemak / uiterlijk niet met meerdere kabels moeten rommelen bij de installatie.
Er zijn lichtrails waar de 3-fase worden gebruikt als 1-fase plus 2x DALI :)
Is er een reden voor dat veel installateurs kiezen voor de centrale installatie mogelijkheden? Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld wat service vriendelijkheid dit beter is dan op een ladder boven het plafond een onder station open te moeten maken. Maar anderzijds doet dit een groot deel van de bus communicatie teniet.
De bus topologie is erg afhankelijk van de toepassing: we zijn hier KNX gebruikers die naar een kostoptimalisatie werken. De topologie in een gebouw met meerdere huurders, een hotel (vaak per kamer) of een vliegveld (20.000 nodes), zijn compleet andere werelden.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Sethro schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:20:
[...]

Zoals hierboven ook al iemand schreef, zelf ook wel fan van GVS.
Zien er misschien wel wat minder mooi uit dan Ekinex, alhoewel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 20:55
Sethro schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:34:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag. En ben ook wel benieuwd of jullie die Ekinex-en dan ook overal plaatsen of dat toch ook combineren met een wat goedkopere knop zoals een Gira Tastsensor 4 systeem 55?

Als je in slaapkamers bij de deur en bij nachtkastjes Ekinexen gaat ophangen gaat het mij net even te hard.
Ik ben van plan om 1 KNX-taster per slaapkamer te hangen aan de deur. Als je kijkt naar de GVS of Zennio (waarschijnlijk wel nog andere merken ook maar is niet standaard overal) schakelaars, dan hebben deze 2-IO-ingangen die ze op de bus kunnen zetten.
Als alles goed is, kan je daarmee dan 2 "standaard"-schakelaars (puls) aankoppelen voor aan het bed.
Dit lijkt me een goede tussenoplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
xSilver schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:54:
Heeft iemand nog recente ervaring met Ekinex?
Of een waardig alternatief uit dezelfde klasse?
Ik kan enkel maar zeggen dat ik zeer tevreden ben van Zennio, en de prijs hier zeker meevalt... het is ook gemakkelijk dat deze in een 55mm afdekplaat passen waardoor dit te combineren is met de afdekplaten van de contactdozen in je huis.

Ik kan wel niet vergelijken met andere merken, want ik heb enkel Zennio... dus om met 100% zekerheid te zeggen dat dit een waardig alternatief is weet ik niet. Het kan zijn dat Zennio beter of slechter is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:02

bomberboy

BOEM!

Tillumen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:46:
Verwachten jullie nog ETS aanbiedingen met BF? Ik zou wel geïnteresseerd zijn in ETS Home.
Ik heb net een mail gekregen dat er deze week 34% korting + "a free ETS App" aangeboden wordt (Black week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-09 22:44

Ersus

Zuid-Limburg

bomberboy schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:29:
[...]

Ik heb net een mail gekregen dat er deze week 34% korting + "a free ETS App" aangeboden wordt (Black week)
Idd van de 25-11 t/m 2-12 en de kortingscode is 'persoonlijk' in iedere mail?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
bomberboy schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:29:
[...]

Dat zou goud zijn! Ga zo gelijk even kijken.

Code kun je ook krijgen via de chatbot. Meteen home besteld voor 198 euro.

Dank voor de tip!

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 25-11-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:08
Ersus schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:32:
[...]

Idd van de 25-11 t/m 2-12 en de kortingscode is 'persoonlijk' in iedere mail?
Dit kwam voorbij op facebook:
Starting today until Monday 02 December get:
✅ 34% discount on all ETS6 licenses (Pro, Home, Lite) and upgrades!
✅ A FREE ETS App: Replace Device
Your voucher code: 24BWOWYQW3W65M7
Shop ETS here👉 https://my.knx.org/en/shop/ets
Bovenstaande is dus in ieder geval geen persoonlijke code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

teaser schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:20:
[...]

[...]

Is idd de gelijke code uit de mail.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bummer, net recent Home gekocht zónder die gratis app :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
hjuk schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:59:
[Ik ben van plan om 1 KNX-taster per slaapkamer te hangen aan de deur.
....
Als alles goed is, kan je daarmee dan 2 "standaard"-schakelaars (puls) aankoppelen voor aan het bed.
Dit lijkt me een goede tussenoplossing...
Losse 'analoge' drukschakelaars zijn ook niet goedkoop. Ik heb de MDT 55-Lite's op de slaapkamer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Conrado schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:16:
[...]

Losse 'analoge' drukschakelaars zijn ook niet goedkoop. Ik heb de MDT 55-Lite's op de slaapkamer gebruik.
Goh definieer goedkoop. Als ik een Niko exemplaar opzoek vind je het volledige pakket (drukschakelaar, afwerkingsplaatje & afdekraam) voor 15-20 euro. Stel dat je beide ingangen wil gebruiken 40 euro.

De MDT 55 lite vind ik terug voor 57 euro maar dan kan je er maar een schakelaar plaatsen op 1 plaats in plaats van bv aan beide kanten van het bed...

Als je 1 dubbele schakelaar wil boven je bed, kom je inderdaad al aardig in de buurt met waarschijnlijk een stuk meer functionaliteit. Wil je een enkele schakelaar is de meerprijs al een stuk hoger. Zeker als je er bv. enkel het licht mee wil aan/uit-schakelen zoals een "ouderwetse" schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
hjuk schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:22:
Goh definieer goedkoop. Als ik een Niko exemplaar opzoek vind je het volledige pakket (drukschakelaar, afwerkingsplaatje & afdekraam) voor 15-20 euro. Stel dat je beide ingangen wil gebruiken 40 euro.
............
De MDT 55 lite vind ik terug voor 57 euro maar dan kan je er maar een schakelaar plaatsen op 1 plaats in plaats van bv aan beide kanten van het bed...
Ja, als je dàt te veel vind - en dat is natuurlijk je goed recht - dan houdt het op :)

KNX is geen 'winstpakker', het is altijd duurder. De vraag is wat je er voor over hebt, en wat je aan functionaliteit terugverwacht. Persoonlijk komt ik niet uit met één schakelaar naast het bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:40
Conrado schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:07:
Persoonlijk komt ik niet uit met één schakelaar naast het bed.
Nou ja, 1 potentiaal vrij ingang met 2 impulsdrukkers parallel of wissel schakelaars in serie werkt ook toch nog tegenwoordig? Ik weet het, old school en geen fancy bus. 😉

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
The Lord schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:15:
Ik weet het, old school en geen fancy bus. 😉
New school is via een Home Assistant dashboard op je phone, helemaal gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Conrado schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:07:
[...]

Ja, als je dàt te veel vind - en dat is natuurlijk je goed recht - dan houdt het op :)

KNX is geen 'winstpakker', het is altijd duurder. De vraag is wat je er voor over hebt, en wat je aan functionaliteit terugverwacht. Persoonlijk komt ik niet uit met één schakelaar naast het bed.
Als het me alleen over de prijs ging, zat ik hier niet op het forum ;)
Ik ben gewoon voorstander van waar het mogelijk is, het simpel te houden.
Als je echt denkt dat je die schakelaar enkel gaat gebruiken voor het licht uit te schakelen nadat je in bed bent gestapt, waarom dan voor de duurdere, "ingewikkeldere" oplossing gaan...?

Neemt niet weg dat ik ook vind dat als je ook maar in de verste verte denkt daar ooit meer functionaliteit te willen, dat die MDT 55 Lite een perfecte oplossing is.
Is allemaal maar wat je wilt en in de toekomst denkt te willen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
Toevallig zijn juist de schakelaars naast ons bed de meest gebruikte.
Is er eentje van GVS met 8 knoppen.
  1. Hoofdverlichting slaapkamer
  2. Bedlampje
  3. Screen 1
  4. Screen 2
  5. Privacy glas
  6. Alles uit knop - Wij doen dus nooit meer een rondje in huis waarin we alle lampen uit doen. We gaan gewoon naar bed en drukken blind op de knop rechtsonder en dan is het huis ook klaar om te gaan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
walletje-w schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:56:
• Alles uit knop - Wij doen dus nooit meer een rondje in huis waarin we alle lampen uit doen. We gaan gewoon naar bed en drukken blind op de knop rechtsonder en dan is het huis ook klaar om te gaan slapen.
[/list]
Hier gaat alles sowieso uit na bedtijd nadat er x minuten nergens nog aanwezigheid wordt gedetecteerd. Of als iedereen voor x tijd het huis uit is. Geen knop voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
teaser schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:56:
[...]

Hier gaat alles sowieso uit na bedtijd nadat er x minuten nergens nog aanwezigheid wordt gedetecteerd. Of als iedereen voor x tijd het huis uit is. Geen knop voor nodig :)
Hangt een beetje van je huis (indeling) af en hoeveel bewegingsmelders je hebt. Bij ons kan ik niet vertrouwen op een dergelijke betrouwbaarheid dat het juist vervelend is als dit automatisch gaat waardoor de knop een betere optie blijft. Maar ik kan me zeker voorstellen dat als je situatie hier wel voldoende zekerheid in kan bieden dit ook een goede optie blijft.

Toch zou ik dan nog steeds een knop willen voor het bedlampje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie2488
was de korting niet ook stapelbaar als je de cursus afrond en die korting + deze korting verzilverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Laatst online: 17-09 09:39
bassie2488 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:56:
was de korting niet ook stapelbaar als je de cursus afrond en die korting + deze korting verzilverd?
Ja dat klopt, Home is normaal 350 euro, na de cursus 300 euro en dan met BF korting 198 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie2488
inderdaad net geprobeerd wel nieuw account moeten aanmaken daarvoor en de cursus opnieuw gedaan.

NVM verkeerd gelezen

[ Voor 36% gewijzigd door bassie2488 op 26-11-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 16:40
Enig idee wat het verschil is tussen de comfort en standard variant van de Gira tastsensors 4 system 55? Ik ging ervanuit dat het enkel ging om rgb vs rgbw led en vochtigheid sensor. Maar deze review pusht zeer sterk de comfort omwille van configuratie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Azlec schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:28:
[...]

Enig idee wat het verschil is tussen de comfort en standard variant van de Gira tastsensors 4 system 55? Ik ging ervanuit dat het enkel ging om rgb vs rgbw led en vochtigheid sensor. Maar deze review pusht zeer sterk de comfort omwille van configuratie mogelijkheden.
Ben daar ook naar op zoek geweest want prijsverschil is best aanzienlijk maar ben er nog niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Alleen de extra vochtsensor volgens mij, heb ze destijds ook naast elkaar gelegd.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
Sethro schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:29:
[...]

Ben daar ook naar op zoek geweest want prijsverschil is best aanzienlijk maar ben er nog niet uit
Pushbutton sensor 4 System 55 – Komfort.

LEDs with 8 colours

Calibrated temperature sensor

Calibrated humidity sensor

External sensor connection (for monitoring the temperature of floor heating systems)

Pushbutton sensor 4 System 55 – Standard.

LEDs with 3 colours

Integrated temperature sensor

Lijkt me toch op deze verschillen neer te komen.. lijkt me niet de moeite om overal comfort te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Dat is wel beperkt voor vrij stevige meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

teaser schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:20:
[...]

[...]

Is ook aangegeven hoe je die Replace Device app gratis kunt krijgen? Als ik hem toevoeg aan mijn bestelling kost hij gewoon € 79 exclusief BTW.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azlec
Sethro schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:34:
Dat is wel beperkt voor vrij stevige meerprijs.
Nog iets verder ingedoken door ze beide in ETS toe te voegen.

Standard Versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbhsftdHDBNJ71Q52TG4_g-cc50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OTrRx74SYLdpFOf91vZuoqDR.png?f=user_large

Comfort Versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5o6Im5ZMimtXkklTCQ1HoyiENo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lCmK8clTCP7gQN7MpIF8rf3x.png?f=user_large

Ontbreekt in de standaard versie:
- LEDs with 3 colours vs 8 in comfort. The comfort also offers a superposed function which can be enabled for each status LED. The superposed function allows for a colour change of the status LED during device operation.
- Integrated temperature sensor
- Calibrated humidity sensor
- External sensor connection (for monitoring the temperature of floor heating systems)
- LED Alarm Signalling - Allowing to flash all LED's on external alarm activation (new object)
- Scene function - Independently store up to eight scenes with eight actuator groups. These internal scenes can be recalled or stored by the rockers or buttons (internal scene recall) and also by the "extension" communication object.

De comfort maakt het dus ook iets eenvoudiger om je scenes te beheren. Idpv ze op alle devices individueel te programmeren, kan je je scene volledig configureren en opslaan op de knop. In normaal gebruik kan je ook de scene waardes aanpassen door een knop meer dan 5 seconden in te houden (geen ETS nodig). Een standard knop kan ook de scenes opgeslagen op een comfort knop oproepen. Dus een paar comfort knoppen voor scene beheer zouden ook perfect werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Azlec op 27-11-2024 22:07 ]

• Sethro
Tomatoman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:33:
[...]

Is ook aangegeven hoe je die Replace Device app gratis kunt krijgen? Als ik hem toevoeg aan mijn bestelling kost hij gewoon € 79 exclusief BTW.
Die worden eerste week van december automatisch aan je account toegevoegd aldus de helpdesk

• Sethro
Azlec schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:58:
[...]

Nog iets verder ingedoken door ze beide in ETS toe te voegen.

Standard Versie
[Afbeelding]

Comfort Versie
[Afbeelding]

Ontbreekt in de standaard versie:
- LEDs with 3 colours vs 8 in comfort. The comfort also offers a superposed function which can be enabled for each status LED. The superposed function allows for a colour change of the status LED during device operation.
- Integrated temperature sensor
- Calibrated humidity sensor
- External sensor connection (for monitoring the temperature of floor heating systems)
- LED Alarm Signalling - Allowing to flash all LED's on external alarm activation (new object)
- Scene function - Independently store up to eight scenes with eight actuator groups. These internal scenes can be recalled or stored by the rockers or buttons (internal scene recall) and also by the "extension" communication object.

De comfort maakt het dus ook iets eenvoudiger om je scenes te beheren. Idpv ze op alle devices individueel te programmeren, kan je je scene volledig configureren en opslaan op de knop. In normaal gebruik kan je ook de scene waardes aanpassen door een knop meer dan 5 seconden in te houden (geen ETS nodig). Een standard knop kan ook de scenes opgeslagen op een comfort knop oproepen. Dus een paar comfort knoppen voor scene beheer zouden ook perfect werken.
Wow dank voor uitzoeken (y)

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Sethro schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:59:
[...]

Die worden eerste week van december automatisch aan je account toegevoegd aldus de helpdesk
Super! Dan ga ik vanavond mijn bestelling afronden voor de Home-versie.

Overigens was de e-learning een lichtelijk drama op mijn iPad, omdat de gesimuleerde bediening van ETS daarin voortdurend vastliep met foutmeldingen of gewoon niet werkte. Ik heb het uiteindelijk maar op een laptop afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Sethro schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:59:
[...]

Ja psies, ik had inmiddels ook al een support ticket aangemaakt.
Zo zie je maar weer als ze voldoende informatie beschikbaar hadden gesteld in het aankoop proces of de email zelf dan had het de aanspraak op support resources gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

De 34% actie met de upgrade van ETS Lite naar ETS Professional koste me nu € 561,- ex. btw.
Dure hobby dat KNX...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ersus schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:17:
De 34% actie met de upgrade van ETS Lite naar ETS Professional koste me nu € 561,- ex. btw.
Dure hobby dat KNX...
Je hebt zeker nog geen hardware gekocht :P

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Ersus schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:17:
Dure hobby dat KNX...
Ja die pro is niet goedkoop maar die heb je thuis meestal ook niet nodig. En als je je geld ermee verdient dan is ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Sethro schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:15:
Ja die pro is niet goedkoop maar die heb je thuis meestal ook niet nodig.
Ik ga ondertussen richting de 75 nodes.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Conrado schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:31:
[...]

Ik ga ondertussen richting de 75 nodes.... :)
Je had ook al 2 Dali-gateways nodig. Stevige opstelling heb je daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie2488
ik wil er toch ook eens wat meer mee gaan doen dus een home licentie gekocht met de BF deal en nu tijd voor de eerste hardware aan te gaan kopen :).

Loop alleen beetje vast met wat nu de beste weg om te gaan is, doel is om het strak toe te passen in een klein kantoorpand, draai nu al met google home, philips hue, panasonic airco en somfy zonwering. Maar google gebeuren is me toch net wat te onstabiel en wil meer doen met de verlichting wat betreft condities etc.

Het lijkt erop als ik vrijheid in keuzes wil dat een IP Router de beste weg is, maar als ik kies voor Home Assistant is een IP interface weer voldoende. De prijs van een IP router zit echter ook weer niet heel ver af van de KNX servers...

Waar draaien jullie veelal mee? Gezien het wel zakelijk wordt gebruikt ligt mijn voorkeur wel bij betrouwbaarheid en ook de wat grotere merknamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ik draai KNX, met voor de centrale logica een Gira X1, verlichting via DALI. HA gebruik ik als dashboard en voor niet-KNX zaken zoals energiemanagement, dus niet voor 'core'.
Er zijn heel veel goede en betrouwbare KNX gateways te krijgen oa. Gira X1, gateways van ISE, LogicMachine en ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:03:
HA gebruik ik als dashboard en voor niet-KNX zaken zoals energiemanagement, dus niet voor 'core'.
Lol.. ik zou HA wellicht voor wat verlichtingszaken wel overwegen, dus niet voor 'core', zoals energiemanagement ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:24:
[...]

Lol.. ik zou HA wellicht voor wat verlichtingszaken wel overwegen, dus niet voor 'core', zoals energiemanagement ;).
Als jij een fatsoenlijke HEMS kan aanraden op KNX? Want ik heb ze nog niet gezien.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 07:17
Wanneer je met hoge frequentie spanning, stroom, vermogen, faseverschuiving van verschillende verbruikers wil meten, waarom zou je dan daarmee je KNX bus willen vervuilen ?

Is energie'management' "core"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Energie management kan zeker core zijn lijkt me. Zeker als je daarmee apparaten zoals een buffervat, laadpaal, accu systeem, dakraam, airco, screens, zwembad/hottub, en warmtepomp aanstuurt in een slim huis. Maar ik ken ook nog geen systeem wat dit mooi geïntegreerd doet.
Energie monitoren lijkt me dan prima om in home assistant te doen.

Verlichting is juist 1 van de kritieke onderdelen waar ik een KNX backbone voor wil hebben. Fancy features kunnen daarbovenop zitten maar ik wil dat de verlichting altijd aangaat als ik op een knop druk. Ik zie bij vrienden die home assistant of Philips hue hebben dat die nog steeds niet op 99% zitten. Dit is anekdotisch en er zullen mensen zijn die wel op 99% zitten maar het geeft aan dat de kans te groot is dat je het niet haalt terwijl je dit met KNX veel makkelijker kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Het interessante met Hue is dat dat bij mij standalone niet eens in de buurt van 99% betrouwbaarheid gaf, maar sinds ik de Hue Bridge koppelde aan mijn KNX installatie en de aansturing met bedrade KNX tastsensoren en een KNX gateway naar Hue doe, is de betrouwbaarheid 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Fabian schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:17:
Wanneer je met hoge frequentie spanning, stroom, vermogen, faseverschuiving van verschillende verbruikers wil meten, waarom zou je dan daarmee je KNX bus willen vervuilen ?
KNX-bus is bedoeld voor schakelinformatie uit te wisselen. dat gebeurd op 9.600 b/s. Dat zorgt voor een vrije topologie en een hele hoge betrouwbaardhoed. Hoog frequent gegevens uitwisselen gaat simpelweg niet.

Energiemanagement is niet 'core': als het niet werkt is het opletten om kosten te bewaken en/of de eindzekering te beschermen. Onhandig, maar niet overkomelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Tomatoman schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:57:
Het interessante met Hue is dat dat bij mij standalone niet eens in de buurt van 99% betrouwbaarheid gaf, maar sinds ik de Hue Bridge koppelde aan mijn KNX installatie en de aansturing met bedrade KNX tastsensoren en een KNX gateway naar Hue doe, is de betrouwbaarheid 100%.
Ook mijn ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vond het opmerkelijk om te lezen, daar hier de domotica juist begonnen is vanuit energiemanagement, te beginnen bij regeling en optimalisatie van de verwarming als grootste gebruiker in huis.

Dat 'opletten om de eindzekering te beschermen' is hier ook aan de orde en juist dat is iets wat m.i. alleen betrouwbaar geautomatiseerd verantwoord kan (stond de elektricien ook op).

En qua verlichtingszaken naar een HA (of een dergelijk kaliber aanvulling), denk ik dan aan finesses zoals hoe fel en in welke lichtkleur een lamp op een bepaald moment moet branden (circadian lighting), niet aan het 'aan en uit gaan' van basisverlichting.

Ieder z'n ding, lijkt mij. M.i. altijd interessant die verschillen te zien. Maar kennelijk is dit een uitzondering daarop: ik schrik van het voor dit topic ongekende gehalte vijandigheid en barricades betrekken :? , dus laat ik het hier verder bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:44

Jog

tss68nl schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:53:
[...]
Daarnaast heb ik iedere unit zo geprogrammeerd dat de knop linksonder lang indrukken = alles uit (ook een scene). Daarmee slaat hij ook de laatste instelling op. Kom je weer terug, dan is lang drukken linksboven het oproepen van de eerder opgeslagen scene bij alles-uit.
Sorry om terug te komen op zo'n oude post van je maar ik aan het zoeken hoe ik thuis de scene's knoppen best kon indelen.

Ik vroeg me af waar/hoe je die logica op geimplementeerd? Stuurt de knop gewoon een bit naar een knx server en gaat die dan een learn scene en daarna een "alles uit" scene oproepen? Of kan dat rechstreeks vanuit je tasters? Of ga je de learn scene al uitvoeren als 1 van de lampen aangepast wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:12:
Ik vond het opmerkelijk om te lezen, daar hier de domotica juist begonnen is vanuit energiemanagement, te beginnen bij regeling en optimalisatie van de verwarming als grootste gebruiker in huis.

Dat 'opletten om de eindzekering te beschermen' is hier ook aan de orde en juist dat is iets wat m.i. alleen betrouwbaar geautomatiseerd verantwoord kan (stond de elektricien ook op).

En qua verlichtingszaken naar een HA (of een dergelijk kaliber aanvulling), denk ik dan aan finesses zoals hoe fel en in welke lichtkleur een lamp op een bepaald moment moet branden (circadian lighting), niet aan het 'aan en uit gaan' van basisverlichting.

Ieder z'n ding, lijkt mij. M.i. altijd interessant die verschillen te zien. Maar kennelijk is dit een uitzondering daarop: ik schrik van het voor dit topic ongekende gehalte vijandigheid en barricades betrekken :? , dus laat ik het hier verder bij.
Vijandigheid? Denk dat er juist interesse is hoe jij dit dan heb opgelost. Mijn MDT energie meters zetten alleen informatie op de bus op zeer lage frequentie (5% wijziging) of minimaal 1 minuut. Dat is veel te weinig om echt iets met energiemanagement te doen, laat staan meten en vastleggen van die data - imo onderdeel van goed energiemanagement.

Ik zou best met zonneoverschot mijn boiler willen schakelen, maar SGready, Modbus en een warmtepomp interface via MQTT maakt dat KNX ertussen alleen maar nodeloos ingewikkeld wordt.

Ik meet met KNX wel energie per fase en van een groot aantal groepen, maar zoek nog naar handige toepassingen. Enige dat ik nu heb is een alarm als de groepen met koelkast/vriezer etc eruit liggen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:12:

....

En qua verlichtingszaken naar een HA (of een dergelijk kaliber aanvulling), denk ik dan aan finesses zoals hoe fel en in welke lichtkleur een lamp op een bepaald moment moet branden (circadian lighting), niet aan het 'aan en uit gaan' van basisverlichting. .
Als ik je reactie zo lees, krijg ik de indruk dat je geen idee hebt wat de achtergronden, mogelijkheden of potentie van KNX zijn.
Dat is jammer, want het is niet zo dat HA 'plotseling' alles intelligent of beter maakt. Dat zie je ook aan HA zelf; het is niet voor niets dat het team zooveel energie steekt in de integratie van KNX.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
@Conrado & @Gwaihir volgens mij gaan er net wat nuances verloren in deze abstracte manier van communiceren (forum + tekst) en worden er teveel aannames gemaakt mbt tot de intentie van de berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:20:
Vijandigheid? Denk dat er juist interesse is hoe jij dit dan heb opgelost.
Bedoelde ook niet jouw reactie, maar wat ik zoal tegen kwam toen ik op jou wilde komen reageren. Excuus dat ik er toen even geen zin meer in had.

Zie bijv. @Conrado's laatste schrijfsel, waaruit alleen maar blijkt dat hij mijn posts geen van beide fatsoenlijk heeft gelezen, laat staan een geheugen langer dan één forumpagina wil activeren :|.
Mijn MDT energie meters zetten alleen informatie op de bus op zeer lage frequentie (5% wijziging) of minimaal 1 minuut. Dat is veel te weinig om echt iets met energiemanagement te doen, laat staan meten en vastleggen van die data - imo onderdeel van goed energiemanagement.
Ligt eraan wat je wilt doen. Dit is wel exact wat ik gebruik om de hoofdzekering heel te houden: sommige (boiler, quooker) schakelen uit wanneer anderen fors gebruiken (kookplaat, ovens). Nu wat grof; moet het nog netjes per fase fine uiteen halen.

Ik heb niet de indruk dat die '5% of 1x per minuut' - zo staat 't bij mij ook - onvoldoende sturingsdata levert, of de bus (te) zwaar belast. Al die bussen lijken trouwens best beperkt. Modbus is ook die snelheid, het zou me verbazen als DALI dat sneller doet, en 1-wire is nog wat beperkter naar mijn indruk. Kennelijk wordt je geacht simpelweg voldoende bussen op te tuigen (van 1-wire heb ik er dus ook twee, voor een stapel temperatuursensoren).

Wat de sturing in KNX betreft kan ik je helaas niet helpen. Ik bedoelde specifiek dat ik het niet aan een HA-kaliber oplossing zou toevertrouwen. Loxone is hiervoor bij mij het brein. Wel jammer, eerlijk gezegd, dat de KNX logic servers hier kennelijk nog niet in voorzien.

En ook 'energiemanagement' zelf betekent duidelijk wat anders voor verschillende mensen. Ik heb geen enorm detail nodig voor mijn doelen: 1) heel houden, 2) besparen. Ik dacht dus ook vooral aan grootverbruiker verwarming en daar zit KNX best ok in, voor zover ik weet (al is dat hier Loxone & 1-wire gebaseerd).
Ik meet met KNX wel energie per fase en van een groot aantal groepen, maar zoek nog naar handige toepassingen. Enige dat ik nu heb is een alarm als de groepen met koelkast/vriezer etc eruit liggen.
Ik heb dat idee denk ik zelfs van jou overgenomen.. (in elk geval van iemand in dit draadje). En ik heb de robuuste, met de 'grove' meeting. Doordat die niet netjes de effectieve stroom meet, kun je details als kleine rustverbruikers er toch niet in vangen. De magnetron leest in ruste bijv. af als bijna 50W (!), terwijl een goede stroommeter laat zien dat 't keurig onder de 1W blijft. (NIET iets wat ik bij aanschaf van die MTD actoren in 't snotje had..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
Conrado schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:32:
[...]

KNX-bus is bedoeld voor schakelinformatie uit te wisselen. dat gebeurd op 9.600 b/s. Dat zorgt voor een vrije topologie en een hele hoge betrouwbaardhoed. Hoog frequent gegevens uitwisselen gaat simpelweg niet.
Dit is wel zeer kort door de bocht. 'Schakelinformatie' dekt de minderheid van wat er op mijn bus passeert. De grote meerderheid zijn sensormetingen: vooral veel stroommeting, lichtmeting, temperatuur etc. Veel metingen gebeuren ook om de minuut.
Qua betrouwbaarheid nog geen problemen gemerkt.
Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:50:
Ligt eraan wat je wilt doen. Dit is wel exact wat ik gebruik om de hoofdzekering heel te houden: sommige (boiler, quooker) schakelen uit wanneer anderen fors gebruiken (kookplaat, ovens). Nu wat grof; moet het nog netjes per fase fine uiteen halen.

Ik heb niet de indruk dat die '5% of 1x per minuut' - zo staat 't bij mij ook - onvoldoende sturingsdata levert
Uiteraard niet:
- een grote verbruiker die aanschakelt zal meteen die 5% overschrijden en dus meteen een update op de bus triggeren
- zekeringen hebben een traagheid die afhangt van de mate van overbelasting; je kan een zekering urenlang lichtjes overbelasten, of minutenlang zwaarder overbelasten, zonder dat hij afslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
teaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:22:
Dit is wel zeer kort door de bocht. 'Schakelinformatie' dekt de minderheid van wat er op mijn bus passeert. De grote meerderheid zijn sensormetingen: vooral veel stroommeting, lichtmeting, temperatuur etc. Veel metingen gebeuren ook om de minuut.
Dat klopt, het is kort door de bocht, maar ik wilde de basis achter KNX verduidelijken; de hoeveel data die je kunt verwerken blijft beperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
teaser schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:22:
Uiteraard niet:
- een grote verbruiker die aanschakelt zal meteen die 5% overschrijden en dus meteen een update op de bus triggeren
- zekeringen hebben een traagheid die afhangt van de mate van overbelasting; je kan een zekering urenlang lichtjes overbelasten, of minutenlang zwaarder overbelasten, zonder dat hij afslaat
Exact, als het geen 5% verschil maakt, is het m.i. toch geen benodigde sturingsinfo.

Pakweg 34 A gaat zéér ruim lang genoeg goed op een 25 A hoofdzekering. (Een volle 16A die inschakelt naast een andere volle 16A plus nog wat algemeen gebruik.) Is het echt veel meer, dan is er wat anders aan de hand en schakelt hopelijk de juiste groep rap uit.

En op zich zou je m.i. ook best kunnen loggen op basis van wat trage signalen; gemiddeld genomen zit je nl. gewoon goed. Maar dan moet je 't dus wel puur over traagheid hebben (wegens rustig met bus om gaan e.d.). Zo'n afwijking als ik noemde door een kleine belasting met flinke fase verschuiving (o.i.d.), gooit wel roet in het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:49:
Pakweg 34 A gaat zéér ruim lang genoeg goed op een 25 A hoofdzekering. (Een volle 16A die inschakelt naast een andere volle 16A plus nog wat algemeen gebruik.)
Is dat niet afhankelijk van het soort hoofdzekering, ik bedoel smelt versus automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Andere vraag, hoe monteren jullie spots en jaloezieën af?

Ik was van plan om naar alle spots een 2G1 te trekken en naar alle jaloezieën / gordijnen een 5G1.

In de meterkast komt dat netjes op rijgklemmen binnen en gaat dat verder naar de Eldoleds of Jaloezie aktoren.

Maar hoe monteren jullie dat netjes af bij de spots of jaloezieën zelf? Een inbouwdoos is te groot en een losse wago boven plafond te slordig. Dan toch maar iets van een klein kabeldoosje?

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 02-12-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUIPI3
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:04:
Maar hoe monteren jullie dat netjes af bij de spots of jaloezieën zelf? Een inbouwdoos is te groot en een losse wago boven plafond te slordig. Dan toch maar iets van een klein kabeldoosje?
Ik heb zelf de drivers ook decentraal, direct bij de spots maar daar sluit ik ze ook aan met wago lasklem en in deze doosjes

https://www.elektramat.nl...beldoos-89x43x37-31090801

Die vind ik ideaal hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Sethro schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:04:
Ik was van plan om naar alle spots een 2G1 te trekken en naar alle jaloezieën / gordijnen een 5G1.
Ik heb gordijnen en jalouzieen op 10A afgezekerd, en gebruik 5G0.75

Spots is afhankelijk wat je aanstuurt: op stroom loopt er hooguit 500 mA of zo. Dat kan practisch met idere draad. Let wel op dat veel ELDOled drives maar beperkte draaddiameters ondersteunen. Ik gebruik veel 560 drivers, waarbij DALI is uitgevoerd in 5G0.75.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Conrado schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:59:
[...]

Is dat niet afhankelijk van het soort hoofdzekering, ik bedoel smelt versus automaat?
Ook een automaat heeft een bepaalde traagheid. Dit wordt bepaald door de uitschakelcurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Jog schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:19:
[...]

Sorry om terug te komen op zo'n oude post van je maar ik aan het zoeken hoe ik thuis de scene's knoppen best kon indelen.

Ik vroeg me af waar/hoe je die logica op geimplementeerd? Stuurt de knop gewoon een bit naar een knx server en gaat die dan een learn scene en daarna een "alles uit" scene oproepen? Of kan dat rechstreeks vanuit je tasters? Of ga je de learn scene al uitvoeren als 1 van de lampen aangepast wordt?
Wel een interessante vraag. Ik heb er zelf even naar gekeken en denk dat dit volledig met de Ekinex taster gaat... daarmee kun je 2 communication channels aan een knop hangen. (Kom ik dus zelf ook nu pas achter :X ). Dus je kunt met één knop een scene aanroepen en ook een scene opslaan. Als je dus eerst doet opslaan en na een kleine delay de uit scene doet aanroepen kun je met een andere knop de opgeslagen scene weer activeren.
Let op dat dit activeren van een scene op deze manier met de Ekinex tasters iets complexer is, want je zult een '1 byte unsigned value' moeten sturen. Voor het activeren is dat eigenlijk niet spannend, want dat is gewoon het nummer, voor het learning commando moet je even rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Conrado schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:13:
[...]

Ik heb gordijnen en jalouzieen op 10A afgezekerd, en gebruik 5G0.75

Spots is afhankelijk wat je aanstuurt: op stroom loopt er hooguit 500 mA of zo. Dat kan practisch met idere draad. Let wel op dat veel ELDOled drives maar beperkte draaddiameters ondersteunen. Ik gebruik veel 560 drivers, waarbij DALI is uitgevoerd in 5G0.75.
Stroomsterkte is inderdaad niet de limiterende factor. Maar in mijn geval ben ik blij met de 5g1,5 zodat de voltage drop minder is en ik hierdoor op grotere afstand ook meerdere spots op 1 driver kon zetten. Dit is enkel een overweging als je leds in serie dus tegen het limiet van je driver komen. Ik gebruik de Eldoled 562 en heb de 5g1,5 op rijgklemmen afgemonteerd en van daar weer door naar de led drivers.

Ook heb ik 1,5 gepakt mocht ik later ergens toch 230V lampen in willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

tomtommie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:14:
[...]
Wel een interessante vraag. Ik heb er zelf even naar gekeken en denk dat dit volledig met de Ekinex taster gaat... daarmee kun je 2 communication channels aan een knop hangen. (Kom ik dus zelf ook nu pas achter :X ). Dus je kunt met één knop een scene aanroepen en ook een scene opslaan. Als je dus eerst doet opslaan en na een kleine delay de uit scene doet aanroepen kun je met een andere knop de opgeslagen scene weer activeren.
Ik heb mdt glastasters. Daar heb je een functie dat je gewoon op de schakelaar kunt "meppen". Die wou ik voor aan/uit functionaliteit gebruiken. Maar op zo'n manier dat aan de laatste status is.

Het idee waar ik momenteel op zit te broeden is als volgt:

* vanuit de taster stuur de state van de knop door: push -> on , release -> off
* in mijn mdt logische module heb je een sequencer die
** eerst de save scene functie triggert
** dan uit signaal stuurt
** deze functie blokkeren als het licht uit is (dmv een OR van de feedbacks van de lichten)
* nog een functie in de logische module:
** vertaal een "aan" signaal van de knop naar een scene
** deze functie blokkeren als het licht aan is

Ik hoop alleen dat de timing goedkomt met die sequencer. Om Mathias Verraes te quoten

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery
Let op dat dit activeren van een scene op deze manier met de Ekinex tasters iets complexer is, want je zult een '1 byte unsigned value' moeten sturen. Voor het activeren is dat eigenlijk niet spannend, want dat is gewoon het nummer, voor het learning commando moet je even rekenen.
De save is toch gewoon 0x80 bij het scene nummer tellen right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:59:
[...]

Beperkt. Het is vastgelegd in de karakteristiek van de zekering. Die wordt 't ding geacht simpelweg te volgen. Als ik me niet vergis is een hoofdzekering een C.

Je ziet daar dat een zekering (ruim) 10 seconden lang 2x z'n waarde moet tolereren. Oftewel: als ik op 50A op een 25A zekering binnen 10 seconden handel, zit ik gewoon goed. Realistisch zit ik af en toe wellicht op 35A en een reactietijd van minder dan een seconde.

Daarbij wordt gezegd dat een vaak, lang overbelaste smeltzekering zou slijten en dan eerder zal uitvallen. Misschien, maar ik kom niet aan vaak en lang, denk ik. Daarnaast heb ik hier een 16A groepsautomaat zien wegfikken, die kennelijk wel langdurig aan een kleine overload zat. Dus tja.. ook met automaten kan het kennelijk mis gaan. (Gewoon 'n A-merk automaat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gwaihir schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:32:
[...]

Beperkt. Het is vastgelegd in de karakteristiek van de zekering. Die wordt 't ding geacht simpelweg te volgen. Als ik me niet vergis is een hoofdzekering een C.
Tegenwoordig is vrijwel ieder huis voorzien van een hoofdaansluiting die beveiligd is met installatieautomaten in plaats van smeltzekeringen. Installatieautomaten kennen hoofdeigenschappen:
  1. Bij een stroomsterkte die fors hoger is dan de nominale stroom (de stroomsterkte waarvoor ze ontworpen zijn, bijvoorbeeld 16 ampère) schakelt de automaat onmiddellijk af. Bij een automaat met B-karakteristiek gebeurt dan vanaf 3x-5x de nominale stroomsterkte, bij een C-karakteristiek vanaf 5x-10x de nominale stroomsterkte.
  2. Bij een stroomsterkte die een beetje hoger is dan de nominale stroom schakelt de automaat pas na een tijdje af. Hoe groter de overschrijding van de nominale stroom, des te sneller dit gebeurt. Dit is voor alle karakteristieken (A t/m D) hetzelfde. Bij 1,45x de nominale stroom schakelt de automaat na 1 uur af, bij 2,55 keer de nominale stroom na 60 seconden en bij een grote overschrijding binnen een paar milliseconden.
De automaten van de netbeheerder (die het hele huis beveiligen) hebben een zogeheten E-karakteristiek. Dat zijn zeer trage automaten, die alleen door de netbeheerder worden toegepast. In de huisinstallatie kom je in Nederland vrijwel uitsluitend B tegen, in België en veel andere landen een C-karakteristiek. Voor gelijkstroom wordt een A-karakteristiek gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ik kan me voorstellen dat netbeheerders trage zekeringen gebruiken, om consumenten niet tè snel af te schakelen,
Echter, als ik hier naar de automaten kijk, hebben ze toch echt een C-karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tomatoman schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:24:
Tegenwoordig is vrijwel ieder huis voorzien van een hoofdaansluiting die beveiligd is met installatieautomaten in plaats van smeltzekeringen.
Nou, nee hoor. Bij jouw netbeheerder misschien?

Vervanging door automaten kun je voor een behoorlijk bedrag laten doen. Wordt ook niet direct gedaan als er een zekering sneuvelt. Dan krijg je gewoon zo'n zelfde terug. Lijken hier dus nog volop in gebruik (maar niet bij nieuwe aansluitingen, neem ik aan).
Installatieautomaten kennen hoofdeigenschappen
Daar linkte ik naar. Wordt een smeltzekering dan niet geacht ongeveer hetzelfde gedrag te geven?
De automaten van de netbeheerder (die het hele huis beveiligen) hebben een zogeheten E-karakteristiek. Dat zijn zeer trage automaten, die alleen door de netbeheerder worden toegepast.
Hmm.. ik had alleen nog maar C gehoord (n = ca. 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
walletje-w schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:15:
[...]

Stroomsterkte is inderdaad niet de limiterende factor. Maar in mijn geval ben ik blij met de 5g1,5 zodat de voltage drop minder is en ik hierdoor op grotere afstand ook meerdere spots op 1 driver kon zetten. Dit is enkel een overweging als je leds in serie dus tegen het limiet van je driver komen. Ik gebruik de Eldoled 562 en heb de 5g1,5 op rijgklemmen afgemonteerd en van daar weer door naar de led drivers.

Ook heb ik 1,5 gepakt mocht ik later ergens toch 230V lampen in willen zetten.
Dat is inderdaad ook nog een goede optie. Die is vrij universeel en kun je voor zowel leds als gordijnen/ jaloezieën / rolgordijnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
HUIPI3 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb zelf de drivers ook decentraal, direct bij de spots maar daar sluit ik ze ook aan met wago lasklem en in deze doosjes

https://www.elektramat.nl...beldoos-89x43x37-31090801

Die vind ik ideaal hiervoor
Ja die zien er inderdaad goed uit! Ga er daar gewoon wat van bestellen. Werkt wel alleen goed voor de led spots waar je dit in plafond kan verstoppen.

Hoe hebben jullie dit voor gordijnen ( dit zou nog normale inbouwdoos kunnen zijn vlak achter het gordijn) en nog ingewikkelder rolgordijnen en jaloezieën gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Sethro schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:27:
[...]

Ja die zien er inderdaad goed uit! Ga er daar gewoon wat van bestellen. Werkt wel alleen goed voor de led spots waar je dit in plafond kan verstoppen.

Hoe hebben jullie dit voor gordijnen ( dit zou nog normale inbouwdoos kunnen zijn vlak achter het gordijn) en nog ingewikkelder rolgordijnen en jaloezieën gedaan?
Ik heb bewus gekozen mijn drivers centraal te installeren ipv op een plafond te leggen of in een kast nabij de LEDS. Kost iets meer in koper, maar vind ik wel makkelijker te beheren. Alles zit in 1 elektriciteitskast op koelblokken of geperforeerde aluminium gemonteerd. Als ik nu zaken wil aanpassen kan alles van uit mijn kast en moet ik niet achter/boven kasten of op plafonds gaan zoeken. Ook temperatuur controle is gemakkelijker, ik moet maar 1 plaats koelen (luchtcirculatie) ipv risico dat het te warm wordt op of achter een kast.

Dus het voordeel van de drivers dicht bij de LEDS monteren zie ik echt niet in behalve besparing in koper/geld en natuurlijk spanningsval, maar dat los je op met nog meer koper >:)

Ook voor mijn gordijnen heb ik een 5G1,5 naar mijn kast getrokken en stuur ik alles van daar uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Not Applicable op 05-12-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
Not Applicable schreef op donderdag 5 december 2024 @ 10:16:
[...]
Ik heb bewus gekozen mijn drivers centraal te installeren ipv op een plafond te leggen of in een kast nabij de LEDS. Kost iets meer in koper, maar vind ik wel makkelijker te beheren. Alles zit in 1 elektriciteitskast op koelblokken of geperforeerde aluminium gemonteerd. Als ik nu zaken wil aanpassen kan alles van uit mijn kast en moet ik niet achter/boven kasten of op plafonds gaan zoeken. Ook temperatuur controle is gemakkelijker, ik moet maar 1 plaats koelen (luchtcirculatie) ipv risico dat het te warm wordt op of achter een kast.
Heb je door deze in een kast te hangen niet snel oververhitting? Of heb je daar PC-gewijs een ventilator op gezet?
Visueel ziet het er wel het properste uit zo in een kast vergeleken met los aan de muur. Dus ben benieuwd wat je ervaring is met de warmte. Was er nog niet uit hoe ik het zelf ging aanpakken (kast, los aan de muur, anders). In het forum hier vooral los aan de muur gezien...

En heb je een standaard kast gebruikt en dan aluminiumplaat zelf gesneden? Of zijn hier standaard zaken voor te koop?

[ Voor 7% gewijzigd door hjuk op 05-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LlNzOFyJUG28HvcDo7BUBYnvm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epBzqMchq1hf6eKKYQvXjUcN.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb ik mijn PowerDrives op een alu plaat gemonteerd en mijn LinearDrives op koelblok (op aanraden van ook hier iemand op het forum... geen idee meer wie maar credit naar hem _/-\o_ )

Voorlopig laat ik de deur van mijn kast nog open en zijn mijn powerdrives niet afgedekt 8)7 8) ... maar het is inderdaad de bedoeling om beneden roosters te installeren en boven een ventilator die dan zorgt voor lucht circulatie. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn om de temperatuur onder controle te houden.

aah en de reden waarom ik het nog niet gedaan heb is dat ik dit ook gestuurd wil doen (temperatuur meten binnen in de kast en als het boven de x graden gaat... dan ventilator aan tot het onder de y graden gaat. Zo staat dat ding niet nodeloos te draaien 8) maar daar ben ik dus nog niet aan toe geraakt...

[ Voor 14% gewijzigd door Not Applicable op 05-12-2024 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Not Applicable schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:26:
Zoals je ziet heb ik mijn PowerDrives op een alu plaat gemonteerd en mijn LinearDrives op koelblok (op aanraden van ook hier iemand op het forum... .
Mooi gedaan!

Over de toplogie van KNX of DALI kun je boeken volschrijven. Het is net als bedrijfsmanagement; er bestaat niet één ideale oplossing :)

Mijn meterkast staat aan de rand van een vide, met in het bovendek een paar grote stalen balken. Ik krijg simpelweg niet alle pijpen naar de MK. Daarnaast zit ik over de 60 DALi-kanalen. Dat verdeel ik liever logisch over het huis. Tijdens het ontwerp daar al rekening mee gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

hjuk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:17:
[...]

Heb je door deze in een kast te hangen niet snel oververhitting? Of heb je daar PC-gewijs een ventilator op gezet?
Visueel ziet het er wel het properste uit zo in een kast vergeleken met los aan de muur. Dus ben benieuwd wat je ervaring is met de warmte. Was er nog niet uit hoe ik het zelf ging aanpakken (kast, los aan de muur, anders). In het forum hier vooral los aan de muur gezien...

En heb je een standaard kast gebruikt en dan aluminiumplaat zelf gesneden? Of zijn hier standaard zaken voor te koop?
Ik heb het ook zo, het zijn er bij mij slechts 4, gemonteerd op een aluminium plaat. Kast is gewoon dicht, wordt bij mij helemaal niet warm, die powerdrives kunnen flink leveren en je hebt toch nooit alle verlichting op vol vermogen aan.

Kast in opbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3Q5xLWc2d1FsfThayYikJwxMzI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Csut1oiDrZF7vGvT1wbjRWKR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
tomtommie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:38:
Ik heb het ook zo, het zijn er bij mij slechts 4, gemonteerd op een aluminium plaat. Kast is gewoon dicht, wordt bij mij helemaal niet warm, die powerdrives kunnen flink leveren en je hebt toch nooit alle verlichting op vol vermogen aan.
Klopt, ik denk dat je bij normaal gebruik, zelf met 7 powerdrives zoals @Not Applicable, nooit vol vermogen hebben. Als de helft tegelijk werkt, is dat al veel waarschijnlijk.

Heel proper trouwens beide opstellingen!
Beide mooi weggestoken in 1 kast. Ik veronderstel dat je nog een aparte kast voor je automaten en differentiëlen hebt @tomtommie ? Of werk je met een kast op afstand bv. op een ander verdiep?

Ik heb mijn verlichtingsplanning eens gemaakt en ik kom aan 7 Dualdrives en 4 Meanwell LCM's. Met die Dualdrives ga ik de indeling licht anders moeten aanpakken maar het principe van alu plaat of koelblok blijft gelijk. Bedankt voor de inspiratie!
De luxe van het in de zelfde kast te krijgen zal bij mij niet meer lukken, vrees ik. De puzzel van mijn kast is gemaakt en dat zou het krap maken. Te bekijken of ik anders kan puzzelen of toch maar een klein apart kastje voor de drives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Er zijn van o.a. hager en Rittal hele grote kasten te krijgen...
Maar ja, die moet je dan ook weer kwijt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Conrado schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:41:
Er zijn van o.a. hager en Rittal hele grote kasten te krijgen...
Maar ja, die moet je dan ook weer kwijt :?
Ja mooie voorbeelden van kasten! Ik ben ook van plan met Dualdrives te werken.

Verder heb ik een kast van 216 modules besteld. 6 rails hoog en 3 breed. Past precies op de plek waar nu de meterkast zit. Liefst schuif ik het meterbord / de meter nog half metertje naar beneden op. Want dan kan ik net even wat beter bij de bovenste rijen in de kast. Even kijken of dat gaat zodra we echt begonnen zijn met de verbouwing zonder meteen de netbeheerder te bellen.

Maar hoe zit het bij jullie nou aan de andere kant? Hoe hebben jullie die jaloezieën / rolgordijnen / gordijnen nu netjes afgemonteerd?

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 05-12-2024 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:22:
Mijn meterkast staat aan de rand van een vide, met in het bovendek een paar grote stalen balken. Ik krijg simpelweg niet alle pijpen naar de MK. Daarnaast zit ik over de 60 DALi-kanalen. Dat verdeel ik liever logisch over het huis. Tijdens het ontwerp daar al rekening mee gehouden.
Exact het omgekeerde hier: huis van vóór domotica. Dus krijg ik ook alles niet naar één punt. En dat speelt ook een rol bij de keuze voor DALI: da's tenminste '230V-proef'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

hjuk schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:09:
[...]

Ik veronderstel dat je nog een aparte kast voor je automaten en differentiëlen hebt @tomtommie ? Of werk je met een kast op afstand bv. op een ander verdiep?
Klopt er is nog een Hager Vega kast bij de meter, daar zit de hoofdschakelaar, aardlekken, automaten, KNX voeding en AMI in voor stroommeting op 12 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorachim.nelis
  • Laatst online: 16-09 11:55
Vraagje voor de Belgen onder ons;
Wat gebruiken jullie om stopcontacten te schakelen? (WCD)
Deze moeten voor zover ik het goed heb dubbelpolig geschakeld worden, maar ik heb moeite met het vinden van dubbelpolige schakelactors precies
Met 2.5mm2 mogen deze gewoon op 20A aangesloten blijven? Of krijg ik ze enkel gekeurd op 16A indien ze geschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:30
Yorachim.nelis schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:03:
Deze moeten voor zover ik het goed heb dubbelpolig geschakeld worden, maar ik heb moeite met het vinden van dubbelpolige schakelactors precies
Met 2.5mm2 mogen deze gewoon op 20A aangesloten blijven? Of krijg ik ze enkel gekeurd op 16A indien ze geschakeld worden?
Een interessevraag van een Nederlander. Is in Belgie een een 20A groep gebruikelijk voor WCD's?
In Nederland is het 16A, ook met 2.5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ja, 20A is in België toegelaten voor stopcontacten. 1,5 mm² mag op maximum 16A worden afgezekerd.

[ Voor 40% gewijzigd door Borromini op 07-12-2024 22:09 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jog

Jog

Yorachim.nelis schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:03:
ik denk dat die enkelpolig geschakeld mag worden.

Uit arei Onderafdeling 5.3.5.4. punt b:

De schakelaars met scheidingsfunctie verzekeren de gelijktijdige onderbreking van alle fasegeleiders.
Als een tweepolige onderbrekingsinrichting met scheidingsfunctie stroomopwaarts voorzien is in de elementaire
stroombaan, is het gebruik van enkelpolige besturingsinrichtingen stroomafwaarts van deze onderbrekingsin-
richting toegelaten.

Hoe ik dat interpreteer:
  • je hebt een opwaartse onderbrekingsinrichting: zekering
  • je schakelt de fase (en dus niet de nul)
De zekering is bedoeld om de kabels te beschermen, dus je mag gewoon op 20A zekeren. Of dat een goed idee is weet ik nu ook niet. De schakel actoren kunnen typisch minder schakelen. Hier thuis ik heb ik ze op 16A afgezekerd. (moet wel nog eens gekeurd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb een MDT AKU en die schakelt ook alleen maar de fase, niet de nul. Als je het schema op je automaat bekijkt zal die waarschijnlijk wel fase én nul schakelen. Indien niet zou ik 'm voor de zekerheid vervangen door een model dat dat wel doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Borromini schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:02:
Ik heb een MDT AKU en die schakelt ook alleen maar de fase, niet de nul.
MDT is Duits, en daar wordt normaal gesproken nooit de nul geschakeld, ook niet door veiligheden in de verdeler.
Maakt overigens de realisatie wel een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorachim.nelis
  • Laatst online: 16-09 11:55
Jog schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 22:51:
[...]

ik denk dat die enkelpolig geschakeld mag worden.

Uit arei Onderafdeling 5.3.5.4. punt b:

De schakelaars met scheidingsfunctie verzekeren de gelijktijdige onderbreking van alle fasegeleiders.
Als een tweepolige onderbrekingsinrichting met scheidingsfunctie stroomopwaarts voorzien is in de elementaire
stroombaan, is het gebruik van enkelpolige besturingsinrichtingen stroomafwaarts van deze onderbrekingsin-
richting toegelaten.

Hoe ik dat interpreteer:
  • je hebt een opwaartse onderbrekingsinrichting: zekering
  • je schakelt de fase (en dus niet de nul)
De zekering is bedoeld om de kabels te beschermen, dus je mag gewoon op 20A zekeren. Of dat een goed idee is weet ik nu ook niet. De schakel actoren kunnen typisch minder schakelen. Hier thuis ik heb ik ze op 16A afgezekerd. (moet wel nog eens gekeurd worden).
Dat is vrij duidelijk, bedankt!
Not Applicable schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:26:
[Afbeelding]

Zoals je ziet heb ik mijn PowerDrives op een alu plaat gemonteerd en mijn LinearDrives op koelblok (op aanraden van ook hier iemand op het forum... geen idee meer wie maar credit naar hem _/-\o_ )

Voorlopig laat ik de deur van mijn kast nog open en zijn mijn powerdrives niet afgedekt 8)7 8) ... maar het is inderdaad de bedoeling om beneden roosters te installeren en boven een ventilator die dan zorgt voor lucht circulatie. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn om de temperatuur onder controle te houden.

aah en de reden waarom ik het nog niet gedaan heb is dat ik dit ook gestuurd wil doen (temperatuur meten binnen in de kast en als het boven de x graden gaat... dan ventilator aan tot het onder de y graden gaat. Zo staat dat ding niet nodeloos te draaien 8) maar daar ben ik dus nog niet aan toe geraakt...
Als ik me goed kan herinneren had jij ook geschakelde WCD's, en coomplimentjes van de keurder gekregen.. ;) Zou je nog even je licht hierop kunnen schijnen aub? Indien enkelpolig schakelen gewoon zou mogen volgens het AREI gaat mijn voorkeur daarnaar uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Yorachim.nelis schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:27:
[...]
Als ik me goed kan herinneren had jij ook geschakelde WCD's, en coomplimentjes van de keurder gekregen.. ;) Zou je nog even je licht hierop kunnen schijnen aub? Indien enkelpolig schakelen gewoon zou mogen volgens het AREI gaat mijn voorkeur daarnaar uiteraard.
Ja klopt,... maar keurder heeft mijn domotica kast nooit open gedaan, enkel mijn zekeringkast :-) ik ging/ga er wel vanuit dat je enkel fase mag onderbreken voor WCD's wat ik ook dus gedaan heb. Op geen enkel schema kan je dat natuurlijk afleiden (eendraadschema is 1 draad dus dat kan je niet zien, en situatieschema kan je dat ook niet zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MDT AMI kan ook redelijk met 20A uit de voeten, al weet ik niet of je daar wat aan hebt als je alles op 20A wilt zekeren.

Elke twee naast elkaar gelegen outputs mogen nl. max 32A. Je moet dus op een of andere manier weten dat 't niet allemaal tegelijk zeer zwaar belast wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Waar het AREI volgens mij op doelt is een 2P of 1P+N scheidingsschakelaar die bedoeld is om een hele stroomkring (Nederlands: groep) fysiek van de installatie stroomopwaarts te scheiden, niet een enkelpolig relais achter die lastscheider dat bedoeld is om bijvoorbeeld verlichting te schakelen. Als zo’n relais niet zou mogen, zou een ouderwetse lichtschakelaar eveneens verboden zijn, want ook die is enkelpolig. Zo’n scheidingsschakelaar is normaliter een installatieautomaat of aardlekautomaat.

Wat dan weer niet strookt met deze veronderstelling is dat ik in dit topic heel veel enkelpolige installatieautomaten heb zien voorbijkomen in Belgische installaties, wat suggereert dat je volgens het AREI wel degelijk 1P scheidingsschakelaars mag gebruiken om een kring te beveiligen. In Nederland mag dat niet en moet je verplicht met 2P of 1P+N de groep scheiden van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gwaihir schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:28:
MDT AMI kan ook redelijk met 20A uit de voeten, al weet ik niet of je daar wat aan hebt als je alles op 20A wilt zekeren.
Voor de AKU specificeert MDT max.16A, en het lijkt dat meerdere fabrikanten dat als maximum opgeven voor relais/KNX-modules. Zware verbruikers met zo'n dingen schakelen lijkt me sowieso geen goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:20:
Zware verbruikers met zo'n dingen schakelen lijkt me sowieso geen goed idee.
Want?

Voor zover mij bekend heeft bijv. een elektrische boiler of doorstroomverwarmer geen aanloopstroom, terwijl een veel lichtere verbruiker, zoals bijv. een cluster LED-lampen, zo maar een aanloopstroom ruim boven de 20A kan geven, op het moment dat het relais net contact maakt.

[ Voor 41% gewijzigd door Gwaihir op 08-12-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's een verkeerde aanname dan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

Borromini schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:20:
[...]

Voor de AKU specificeert MDT max.16A, en het lijkt dat meerdere fabrikanten dat als maximum opgeven voor relais/KNX-modules. Zware verbruikers met zo'n dingen schakelen lijkt me sowieso geen goed idee.
ze specificeren ook de capaciteits last, namelijk 100 uF bij de AKU. Ik weet alleen niet goed wat ik daar van moet maken of moet interpreteren. Is dat dan de max reactantie die je daar moet uithalen? Maar dat zegt dan nog niet veel over de opstartstroom.

edit:

Nu ik de pdf ook opendoe zie ik wel de inschakelstroom gespecifeerd staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0uuEeZ_3Yk7weF4VX7kd-0ciHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8GvSBHFHaY2u2ZP2Krg9dM6.png?f=fotoalbum_large

bron: https://www.mdt.de/filead...Universalaktor_AKU_03.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Jog op 08-12-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Heeft iemand ervaring met deze 8 DI/8 DO module, die voor bijna niets op AliExpress wordt verkocht? Het enige wat ik nodig heb is 1 digitale KNX-ingang om het signaal van de niet-KNX) schemersensor uit te lezen. Ik heb namelijk de indruk dat de huidige KNX-module van Berker na 15 jaar is overleden.

Afbeeldingslocatie: https://img.alicdn.com/imgextra/i2/599616373/O1CN01QaDdLe1wwsrqEVOot_!!599616373.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Tomatoman op 08-12-2024 22:25 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 84 Laatste