[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 77 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:50
Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:37:
Het is dat ik geen kennis of budget heb om zelf wat te ontwikkelen :+
Je hebt ook nog Bab-tec Logikmodule, Abb Applicationcontroller, LogicMachine5, Timberwolf Server, en nog een paar :)

Met een Rasberry Pi met IO-Broker, Node RED of Home Assistant kom je ook een heel end...

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 22:09

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Je hebt ook nog Bab-tec Logikmodule, Abb Applicationcontroller, LogicMachine5, Timberwolf Server, en nog een paar :)

Met een Rasberry Pi met IO-Broker, Node RED of Home Assistant kom je ook een heel end...
Klopt, maar ze hebben elk hun voor en nadelen. Waarschijnlijk ga ik net als velen meer de HA route ernaast zetten, maar juist voor KNX gekozen vanwege de lange termijn.

Een Pi achtig device met bus aansluiting zou eigenlijk perfect zijn :D

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-11 23:09

Jog

Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
https://weinzierl.de/de/produkte/knx-baos-modul-838/

• Conrado
Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:57:
Ik heb ook met dat idee gespeeld, en naar het board waar @Jog naar verwijst gekeken. Toch heb ik dat laten vallen.

Je haalt toch weer specifieke hardware in huis, waarvan je moet afwachten hoe het werkt, hoe lang en welke bugs software ervaringsmomenten je krijgt. Ik wissel KNX-commandos met Raspberry PI's daarom uit over ethernet via een KNX IP Gateway. Ik gebruik de KNX IP Secure Interface van Enertex.
Ander voordeel is dat ik zodoende ook met HA communiceer.

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-11 16:34
Vraagje over RF line couplers. Ik zou graag 2 RF couplers willen gebruiken om een draadloze verbinding te verkrijgen. Gelukkig heb ik deze nog niet gekocht, want ik merk dat ik dit niet ingericht krijg in ETS.

Waarom niet bedraad
ik heb een speciale grondkabel voor KNX gekocht. Mooi stevig en water bestendig. Versterkt met aluminium. De bedoeling is om deze te gebruiken voor een verbinding tussen schuur en woning.
Ik heb een meterkast in huis en in de schuur. De schuur staat maar 2 meter van het huis af, maar toch is de kabel aanleggen mislukt. De trekveer wil niet door de aangelegde PVC buis. Ik ben al 2 dagen bezig met allerlei trucs maar het lukt niet.
De straat weer opnieuw opengraven om de buis op te graven en het probleem te fixen wil ik liever niet. Dit zou betekenen dat ik ruim 1,5 meter diep moet. Dichtgooien en weer bestraten zou resulteren in inklinken de komende jaren.

Dus bedraad heb ik opgegeven en daarom draadloos. Echter je kan wel een KNX RF line definieren in ETS, maar niet daaronder een subline die weer terug gaat naar een line.

Doel van verbinding
In de schuur zit vloerverwarming, maar de verdeler zit in huis. Dus er moet een signaal vanuit de schuur naar huis voor het aansturen van de vloerwarmingverdelers.
Daarnaast ook zaker zoals, verlichting, deuren open/dicht, luchtvochtigheid etc.

Welke kabels liggen er naar de schuur
De volgende kabels liggen naar de schuur
  • Stroom 5x4mm2
  • kunststof slangen voor 2 groepen vloerverwarming
  • koud en warm water
  • netwerk kabel. In gebruik voor wifi accesspoint
  • riool afvoer 70mm
Hebben jullie enig idee hoe je een verbinding draadloos kan maken?
Of misschien alternatief? Misschien door de riool pijp van 70mm draad erbij trekken? Liever niet, want kans op verstopping.

Klaas

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ipv RF zou je met 2 KNX routers ook een connectie via ethernet/wifi realiseren. Wellicht iets simpeler?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik heb een goedkope endoscoop voor 20 euro gehaald. En kan dan heel makkelijk kijken waarom iets ergens niet doorheen gaat. Heeft mij vaak geholpen. En de truc met stofzuiger, touwtje en een propje werkte ook niet?

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:56
klaasopurk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:39:
Vraagje over RF line couplers. Ik zou graag 2 RF couplers willen gebruiken om een draadloze verbinding te verkrijgen. Gelukkig heb ik deze nog niet gekocht, want ik merk dat ik dit niet ingericht krijg in ETS.

Waarom niet bedraad
ik heb een speciale grondkabel voor KNX gekocht. Mooi stevig en water bestendig. Versterkt met aluminium. De bedoeling is om deze te gebruiken voor een verbinding tussen schuur en woning.
Ik heb een meterkast in huis en in de schuur. De schuur staat maar 2 meter van het huis af, maar toch is de kabel aanleggen mislukt. De trekveer wil niet door de aangelegde PVC buis. Ik ben al 2 dagen bezig met allerlei trucs maar het lukt niet.
De straat weer opnieuw opengraven om de buis op te graven en het probleem te fixen wil ik liever niet. Dit zou betekenen dat ik ruim 1,5 meter diep moet. Dichtgooien en weer bestraten zou resulteren in inklinken de komende jaren.

Dus bedraad heb ik opgegeven en daarom draadloos. Echter je kan wel een KNX RF line definieren in ETS, maar niet daaronder een subline die weer terug gaat naar een line.

Doel van verbinding
In de schuur zit vloerverwarming, maar de verdeler zit in huis. Dus er moet een signaal vanuit de schuur naar huis voor het aansturen van de vloerwarmingverdelers.
Daarnaast ook zaker zoals, verlichting, deuren open/dicht, luchtvochtigheid etc.

Welke kabels liggen er naar de schuur
De volgende kabels liggen naar de schuur
  • Stroom 5x4mm2
  • kunststof slangen voor 2 groepen vloerverwarming
  • koud en warm water
  • netwerk kabel. In gebruik voor wifi accesspoint
  • riool afvoer 70mm
Hebben jullie enig idee hoe je een verbinding draadloos kan maken?
Of misschien alternatief? Misschien door de riool pijp van 70mm draad erbij trekken? Liever niet, want kans op verstopping.
Waarom zet je geen switch in de schuur, eventueel PoE gevoed vanuit het huis. Of mogelijk heeft je WiFi access point een tweede poort.
Dan kan je een IP router gebruiken. Daarnaast heb je nog een KNX voeding nodig voor in de schuur, maar dat kan een kleintje zijn. Afhankelijk van je installatie heb je nog een IP router voor in huis nodig.

Heb geen ervaring met KNX RF. Wist niet dat je een brug daarmee kon bouwen.

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-11 21:19
Conrado schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:30:
Een update voor de Gira S1 voor functies op de X1...?
https://partner.gira.com/data3/20893790.pdf

Hoofdstuk grafieken, kun je dus in de S1 aanmaken.

Visualiseren in de X1 of op een andere plek.

Leuke toevoeging

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Azlec schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:01:
Kopen jullie eigenlijk ook eib kabel in de bekende Duitse shops? Of enkel de componenten. De kabel lijkt daar ook significant goedkoper..
Zowat alle spullen bij Voltus.de besteld.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Conrado
klaasopurk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:39:
De schuur staat maar 2 meter van het huis af, maar toch is de kabel aanleggen mislukt. De trekveer wil niet door de aangelegde PVC buis. Ik ben al 2 dagen bezig met allerlei trucs maar het lukt niet.
Werkt de stofzuiger en draad ook niet...?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@klaasopurk Twee meter? Met hoeveel bochten?

D.w.z. wat zie aan de andere kant je als je met licht gaat schijnen? Kun je een draadstand / stok betonijzer door het probleem heen drukken? (Evt. van beide kanten pakweg 1m20.) Heb je de compressor er al 'ns op gezet?

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 28-10-2024 14:37 ]

• klaasopurk
@Gwaihir & @Conrado & @walletje-w
Ja stofzuiger geprobeerd + compressor + verschillende soorten trekveren etc.
Probleem is dat de buis in huis onder de fundering binnenkomt ipv erdoor. Hierdoor is de buis volgelopen met water. Ik had water weggepomp, maar krijg het nooit droog, want grondwaterpeil staat hier erg hoog. Dus het water stroomt aan alle kanten gewoon binnen.
Endoscoop heb ik over nagedacht, maar deze is tekort. Ik kon er 1 lenen van 1.5 meter. Zowel via de ene kant als andere kant kom ik niet bij het probleem. De buis maakt wat bochten (naar beneden, stukje naar links en dan weer omhoog) en daardoor is de route stuk langer dan de 2 meter die tussen huis en schuur zit.
Ook is het water rood geworden door het stilstaan en daardoor zit je niks.

Met de tip van @don spike zet ik een switch in de schuur of vervang accesspoint voor versie met ingebouwde switch. Hierdoor kan ik een extra IP router in de schuur aansluiten.
Ik heb een logicmachine thuis. Ik kwam er niet helemaal uit of ik deze kan gebruiken als IP router en dus alleen 1 IP router in de schuur nodig heb. Ik gebruik deze nu als IP interface en voor uitvoeren customscripts.
Weet iemand of de logicmachine als IP router is te gebruiken en heeft er iemand ervaring mee?

Klaas

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-11 11:24
Als je een werfstofzuiger er aanhangt en eerst de buis echt zo leeg mogelijk zuigt van water (en vuil) en op het moment deze nagenoeg leeg is een prop met stuk touw aan laat doorzuigen door de stofzuiger moet dit toch lukken? Dus tussen het leegzuigen en de prop laat je de stofzuiger dus ook constant zuigen zodat elke nieuwe druppel water ook direct opgezogen wordt. Desnoods in de zomer doen als het een paar weken droog is geweest zodat grondwater stuk lager staat?

• klaasopurk
Not Applicable schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:05:
Als je een werfstofzuiger er aanhangt en eerst de buis echt zo leeg mogelijk zuigt van water (en vuil) en op het moment deze nagenoeg leeg is een prop met stuk touw aan laat doorzuigen door de stofzuiger moet dit toch lukken? Dus tussen het leegzuigen en de prop laat je de stofzuiger dus ook constant zuigen zodat elke nieuwe druppel water ook direct opgezogen wordt. Desnoods in de zomer doen als het een paar weken droog is geweest zodat grondwater stuk lager staat?
Bedankt voor het meedenken.
De stofzuiger kan ik niet beneden in die hoek van de kruipruimte krijgen. Daar zitten rioolbuizen in de weg. Ik kan daar net overheen, maar de stofzuiger krijg ik daar niet. Dus ik heb de stofzuiger laten blazen. Touwtje werd te nat om verder te komen.
Tweede reden waarom het niet werp is dat er al buizen voor de vloerverwarming doorheen lopen. Je krijg dan geen lekkere seal als je een stofzuiger op de buis plaatst en deze laat zuigen. Qua blazen kreeg ik wel een seal, omdat dit een buis van 50 bovenop de pijp van 100 is gezet. In de buis van 50 zit verder niks.
Ik zal as woensdag eerst proberen de buis te verlengen zodat deze boven het water uitkomt en dan leeg drukken door stofzuiger en/of compressor te laten blazen.

Klaas

• Gwaihir
  • Niet online
@klaasopurk Het gaat dus om vrije ruimte binnen een grotere mantelbuis. Hoeveel ruimte heb je daar? Je zou er wellicht ook een nieuwe buis doorheen kunnen drukken? Dan kun je vervolgens ook maatregelen treffen om die droog te houden van binnen. Of, als de kabel(s) in water komen te liggen, heb je daarvoor geschikte kabel nodig.

Maar eerlijk gezegd volg ik 'm toch al niet. Vloerverwarming in een mantelbuis? Dat klinkt niet als buizen die geschikt zijn om onder water te staan. Heb je dan effectief nog isolatie? Roesten ze niet weg? Ik ben bang dat je straatje toch open moet, om het als nog goed te doen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Water in een buis die aan 2 kanten in een gebouw uitkomen doet me sowieso al vermoeden dat er iets kapot is wat heel had moeten blijven.

#team_UTC+1

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
klaasopurk schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Bedankt voor het meedenken.
De stofzuiger kan ik niet beneden in die hoek van de kruipruimte krijgen. Daar zitten rioolbuizen in de weg. Ik kan daar net overheen, maar de stofzuiger krijg ik daar niet. Dus ik heb de stofzuiger laten blazen. Touwtje werd te nat om verder te komen.
Tweede reden waarom het niet werp is dat er al buizen voor de vloerverwarming doorheen lopen. Je krijg dan geen lekkere seal als je een stofzuiger op de buis plaatst en deze laat zuigen. Qua blazen kreeg ik wel een seal, omdat dit een buis van 50 bovenop de pijp van 100 is gezet. In de buis van 50 zit verder niks.
Ik zal as woensdag eerst proberen de buis te verlengen zodat deze boven het water uitkomt en dan leeg drukken door stofzuiger en/of compressor te laten blazen.
Hoe heb je die VVW buizen erin gekregen dan?

Maar bijtrekken in een reeds gevulde buis kan een hele grote crime zijn idd.
Beste is dan alle aanwezige slangen/buizen/kabels eruit te trekken, en alles bij elkaar binden en ineens er doorheen trekken.
Met het eruit trekken kun je meteen een degelijk trektouw erin werken vanaf de andere kant.

• Conrado
klaasopurk schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:02:
Ik heb een logicmachine thuis. Ik kwam er niet helemaal uit of ik deze kan gebruiken als IP router en dus alleen 1 IP router in de schuur nodig heb. Ik gebruik deze nu als IP interface en voor uitvoeren customscripts.
Weet iemand of de logicmachine als IP router is te gebruiken en heeft er iemand ervaring mee?
Logicmachine5 ondersteunt zowel IP Routing als IP Coupling. Volgens mij heb je het laatste nodig, want je wilt KNX-IP-KNX realiseren, maar dat weet ik niet zeker.

• klaasopurk
Conrado schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Logicmachine5 ondersteunt zowel IP Routing als IP Coupling. Volgens mij heb je het laatste nodig, want je wilt KNX-IP-KNX realiseren, maar dat weet ik niet zeker.
Fijn dat klopt. Toch heeft MDT niet direct een IP coupling device qua naamgeving, maar een IP routing waarmee je ook area coupling kan uitvoeren.
Volgens mij moet ik dan in de schuur deze hebben: https://www.mdt-group.com...em-devices/ip-router.html
Dat klopt dan toch?

Klaas

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

the device routes telegrams as a line coupler using the the LAN
Dus in het slechtste geval heb je er 2 nodig, maar als je LM al routing doet, zou je er moeten zijn.

#team_UTC+1

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-11 11:24
Ethirty schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Dus in het slechtste geval heb je er 2 nodig, maar als je LM al routing doet, zou je er moeten zijn.
Heb je niet ook nog een 2de voeding nodig voor in het tuinhuis? En voor de rest dan de overige gewenste modules natuurlijk :-)

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:18
Hey forum leden,
Na grondig dit forum te lezen heb ik toch nog wat vragen.

Ik zou graag inbouwspots installeren en de bijgeleverde drivers vervangen door DALI drivers.
Maar nu heb ik het probleem dat de leverancier niet op mijn vragen kan antwoorden omdat ze “te specifiek” zijn.
Dus ik wil het hier even vragen aan mensen die graag met deze materie bezig zijn.

Link: https://www.ledwereld.nl/...leur=2700k-extra-warm-wit

Ik heb in totaal 16 lichtkringen van 1 tot 9 spots.
Deze zou ik graag aansluiten met 1 DALI driver per lichtkring.
Omdat ik anders boven het maximum van 64 DALI adressen zit per gateway.
En omdat op elke spot een aparte DALI driver aansluiten een kostelijke grap zal worden.
Dus bij 9 spots een driver van 50W (9 x 5W + 10% overhead = 50W).

Mijn vragen:

- Hoe sluit ik deze inbouwspotjes het best aan? In serie of parallel?
Er zal 1 DALI driver aan het begin van de kring hangen en dus 24V gelijkstroom (DC) in constant current (CC) van bv. 750mA doorgelust worden.

- Indien in serie, moet er dan een interne brug voorzien zijn?
Mocht er een spot defect zijn, zodat de overige spots nog stroom krijgen.

- Indien in parallel, hoe nauwkeurig moeten deze spots hun stroomopname zijn afgesteld? Soms zit er een klein verschil op, zelfs bij dezelfde productie.
Mogelijks slokt dan de zwakste spot alle stroom op (weg van minste weerstand).

Bij 230V retrofit lampen weet ik dat parallel verbinden de beste keuze is. Omdat de driver ingebouwd zit in de fitting en dus pas na de aftakking zit.
Maar dit is dus niet het geval in mijn situatie.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Had je deze al gevonden? Gaat specifiek over verlichting
[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

#team_UTC+1

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Not Applicable schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:19:
[...]

Heb je niet ook nog een 2de voeding nodig voor in het tuinhuis? En voor de rest dan de overige gewenste modules natuurlijk :-)
Ja uiteraard, ging puur over de connectie A-B

#team_UTC+1

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
OnlyTheBest schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:18:
Bij 230V retrofit lampen weet ik dat parallel verbinden de beste keuze is. Omdat de driver ingebouwd zit in de fitting en dus pas na de aftakking zit.
Maar dit is dus niet het geval in mijn situatie.
De link lijkt naar een 230V spot te gaan, niets in de specsheet suggereert laag voltage DC in CC of CV variant.

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:18
jadjong schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

De link lijkt naar een 230V spot te gaan, niets in de specsheet suggereert laag voltage DC in CC of CV variant.
Dat is de input spanning van de meegeleverde driver. De output is wel 24V.
Die ga ik vervangen.
Hier goed te zien; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2kYY0soKixfuuuDeQRJ5JKRn3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrNo5gcTUTY7v886ucZSqfmV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door OnlyTheBest op 29-10-2024 18:48 ]

• jadjong
  • Niet online
Ook daar is het moeilijk te ontcijferen of het nou een CC of CV voeding is.

• bbbrumbrum
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:02:
CC, staat toch duidelijk 260mA?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

jadjong schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:02:
14-25VDC is in ieder geval niet een CV voeding ;)

#team_UTC+1

• jadjong
  • Niet online
Hoezo niet? Als het instelbare voltage er constant uit komt is het toch een CV voeding?

De meeste CV voedingen hebben de specs: 12V, 10W.
De meeste CC voedingen hebben de specs: 250mA, 10W.

Deze heeft beide. 8)7

• Jog

Jog

jadjong schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:46:
Hoezo niet? Als het instelbare voltage er constant uit komt is het toch een CV voeding?

De meeste CV voedingen hebben de specs: 12V, 10W.
De meeste CC voedingen hebben de specs: 250mA, 10W.

Deze heeft beide. 8)7
Dit is een CC voeding die 250mA geeft. Dit doet die door zijn spanning aan te passen aan de belasting. Aangezien die voeding ook zijn beperkingen heeft kan hij zijn spanning tussen 14-25V aanpassen om die stroom van 250mA te leveren.

Eigenlijk moet je het forward voltage van de led weten. Aangezien die 5W is zal dat iets van 20V (5/0.250) zijn.

Dit zijn bv de specs van de eldoled powerdrive 1060/A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfTl6xbhq6GWOkAKRq7wXrUQx-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7u20joFBH24IfBJ0HjY2XgD6.png?f=fotoalbum_large

Die heeft een voltage range van 2-57V. Daar kan je dus 2 van deze led's in serie op hangen want 2*20V forward voltage = 40V . En dat valt in zijn range.

• Conrado
Jog schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:49:
Dit is een CC voeding die 250mA geeft. Dit doet die door zijn spanning aan te passen aan de belasting. Aangezien die voeding ook zijn beperkingen heeft kan hij zijn spanning tussen 14-25V aanpassen om die stroom van 250mA te leveren.
Eens, zo interpreteer ik het ook en ik heb al wat 'chinese' drivers in m'n handen gehad om ze te vervangen door DALI :)
Eigenlijk moet je het forward voltage van de led weten. Aangezien die 5W is zal dat iets van 20V (5/0.250) zijn.
Dit zijn bv de specs van de eldoled powerdrive 1060/A
Dat zie ik anders; meestal zijn deze LED's 18 Volt, en dan kun je er 3 isn serie aan een ELDOled driver hangen. Ik zou voor de 560/S gaan, die gebruik ik hier volop en dat is een stuk goedkoper.

Echter meten is weten: heb je en DC-voeding die je op 18Volt en max 250mA kunt instellen? Dan weet je het zeker :)

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 08:38

tomtommie

Alaaf!

Die 560/S is een dualdrive toch? Stel dat ze al 18V aan kunnen, dan zou je dus maximaal 6 lampen op één driver kunnen aansluiten.

Heeft niemand van jullie toch led lampen parallel aangesloten? Ik had spots gekocht die 40V nodig hadden... tjah om dan een extra driver te moeten kopen. Vooralsnog doen ze het al 4 jaar prima.

moeten we het hele led verhaal niet naar het juiste topic verplaatsen?

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik heb zelf op de Eldoled 562/s in sommige kamers 4 lampen aangesloten. 2 parallelle strings van 2 lampen in serie.

Edit: Ja naar het andere topic is inderdaad wel slim.

[ Voor 23% gewijzigd door walletje-w op 30-10-2024 09:22 ]

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-11 00:21
even voor onze DALI experts. Sinds kort heb ik een eldoLED DUALdrive 20MA-E2Z0C in mijn bezit. Deze is door de leverancier ingesteld op een bepaald amperage. Is het mogelijk om dit achteraf nog aan te passen via de KNX DCA interface? Of moet ik daar de EldoLED toolbox pro voor in bezit hebben?

• Conrado
tomtommie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:45:
Heeft niemand van jullie toch led lampen parallel aangesloten? Ik had spots gekocht die 40V nodig hadden... tjah om dan een extra driver te moeten kopen. Vooralsnog doen ze het al 4 jaar prima.
Ja, drie paren van 375 ma/18Volt serieel/parallel aan een ELDOled 560/S.

• Conrado
coureur007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:16:
Is het mogelijk om dit achteraf nog aan te passen via de KNX DCA interface? Of moet ik daar de EldoLED toolbox pro voor in bezit hebben?
Nee, dat kan niet ver DALI - en dat is maar goed ook - dat moet via de ELDOled toolbox.

• coureur007
Conrado schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:03:
[...]

Nee, dat kan niet ver DALI - en dat is maar goed ook - dat moet via de ELDOled toolbox.
Ah oke helder, dan weet ik dat als ik extra drivers wil bestellen dat van tevoren duidelijk moet zijn welke stroomsterkte deze krijgen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Powerdrives kunnen dat zonder toolbox, met de knopjes op de driver.
@coureur007

• kevin0101
Zijn er hier al tweakers die de energie uitlezen via de p1 poort van de slimme meter en deze inlezen in knx. Zo ja hoe doen jullie dat?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Daar is een module voor. Google P1 KNX.

• Conrado
Wat wil je met die slimme meter data binnen KNX?

• kevin0101
Conrado schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:41:
Wat wil je met die slimme meter data binnen KNX?
Visualiseren, aan en af schakelen componenten.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

kevin0101 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:12:
Zijn er hier al tweakers die de energie uitlezen via de p1 poort van de slimme meter en deze inlezen in knx. Zo ja hoe doen jullie dat?
Indirect via de Homewizard via JSON data zet ik de meterstanden op de bus. Dit omdat ik erachter kwam dat mijn KNX energie meter wel erg onnauwkeurig was en flink begon af te wijken.

#team_UTC+1

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:00
@kevin0101 dat kan op verschillende manieren.
Ik had voorheen een P1g2 KNX, alleen ik vond dat deze veeeel te veel data verstuurde over de KNX bus, Alle data werd altijd verzonden ongeacht of er wijzigingen waren, en vaak zag ik ook dezefde data voorbij komen in dezelfde seconden.
Had hier over ook contact gehad met de maker.
Maar de laatste keer dat ik de firmware update uitvoerde was dit bij mij nog steeds het geval.
(aantal jaar geleden).

Ik heb een Wiser en heb ook een tijdje via deze server de data uitgelezen (middels USB kabel), nu niet meer.
En nu gebruik ik van HomeWizzard de P1 meter, die de data middels een API over het netwerk gooit die je dan kunt uitlezen, met verschillende servers (ik lees het nu uit via dezelfde Wiser en via Home Assistant).
En het wordt dus niet meer op de bus gezet, omdat ik er verder op de bus zelf niks mee doe.

[ Voor 5% gewijzigd door Clumsy Smurf op 03-11-2024 10:29 ]

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:25:
[...]

Indirect via de Homewizard via JSON data zet ik de meterstanden op de bus. Dit omdat ik erachter kwam dat mijn KNX energie meter wel erg onnauwkeurig was en flink begon af te wijken.
Welke meter was dat?

• Conrado
kevin0101 schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:26:
Visualiseren, aan en af schakelen componenten.
Ik heb een andere keuze gemaakt en doe dat binnen HA om dat daar alle data bij elkaar heb.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Die van MDT. De indirecte met de spoelen.

#team_UTC+1

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:54:
[...]

Die van MDT. De indirecte met de spoelen.
Heb je dat ook bij MDT gemeld?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bbbrumbrum schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:51:
[...]

Heb je dat ook bij MDT gemeld?
Nee, geen tijd voor gehad en ook niet goed genoeg kunnen onderzoeken. Maar misschien maar eens doen, tot nu toe goede ervaring met hun support.

Heb nog wel een paar eigenaardigheden en verbeteringen op mijn lijstje :)

#team_UTC+1

• coureur007
[...]

Heb je deze ook nodig om de twee uitgangen apart aan te kunnen sturen? Ik kan dit in KNX DCA app niet zien. De driver wordt gezien als tunable white apparaat oid. Zie niet twee aparte adressen per uitgang.

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
Vraagje over de MDT Logic module:
Ik wil de verlichting schakelen op basis van tijd, dag van de week en Lux waarde.

De logica hiervoor relatief eenvoudig alleen ik kan bij de 3de Conditie niet kiezen uit de volledige lijst met opties die ik wel bij conditie 1 en 2 heb. Hierdoor kan ik slechts 2 van de 3 parameters meenemen.

Is dit een beperking van het product of is er een optie om alle condities volledig te activeren?

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 07:46
Hoi allemaal,

Ik ben ook bezig met een Dali systeem voor in mijn woonhuis. En ik heb alvast even een controle vraagje voor jullie.

Ik wil de Absinthe Zenkai 350ma spot toepassen van 7,6 watt. Icm de Meanwell Lcm-40. Klopt het dat ik bij een serieschakeling van 5 stuks tot 40m1 2,5mm2 kabel kan toepassen?

• Jog

Jog

heszol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:00:
Ik wil de Absinthe Zenkai 350ma spot toepassen van 7,6 watt. Icm de Meanwell Lcm-40. Klopt het dat ik bij een serieschakeling van 5 stuks tot 40m1 2,5mm2 kabel kan toepassen?
Voordeel van constant current is dat de driver de spanningsval compenseert. De absinte zenka's hebben een Vf van 18V en de driver kan op 350mA tot 100V, Dus je hebt nog 100-5*18 = 10V overschot om de spanningsval te compenseren. Voor 2,5mm2 is de weerstan 6,9 ohm / km dus je komt uit op een spanningsval van 0.350A * 0.04 km * 2 (heen en terug) * 6,9 = 0.1932 V.

Zelfs met een kabel van 0.5mm2 met een weerstand van 34,5 heb je maar een spanningsval van 1V.

Ik heb https://www.engineeringto...or-resistance-d_1877.html gebruikt voor de soortelijke weerstand van de kabels.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kunnen we DALI en verlichting vragen misschien hierheen verplaatsen? Vragen hebben zélden met KNX zelf te maken.
[KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

#team_UTC+1

• Conrado
Laat ik dan DALI & KNX maar combineren :)

Ik gebruik 2x de DALI Control PRO64 Gateway, waaraan beiden zo'n 20 DALI-kanalen gekoppeld zijn verdeeld over meervoudige ELDOled CC en CV drivers. De boel is nog in opbouw, dus er komen nog kanalen bij.

Nu heb ik met beiden al de ervaring opgedaan, dat een lichtbron niet meer werkt. Echter, als ik in ETS - via een DCA - het DALI-kanaal handmatig aanstuur, gaat keurig het licht aan. Het is dus geen electrisch probleem. Aan de andere kan komen ook de juiste KNX-berichten binnen; het maakt niet uit of ik dat via een schakelaar, de X1-app of HA doe, de juiste KNX-berichten verschijnen op de bus. Natuurlijk heb ik MDT hierover gemaild en die hebben ook geen idee en stellen meer analyse voor.

En dat is precies de vraag; wie heeft dit ook wel'es gehad? En wat zou ik kunnen doen om dit probleem te achterhalen?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

DCA is toch een soort plugin voor ETS? Als het daarmee wel werkt en native via de KNX bus niet, dan zit het in die hoek.

Gateway ontvangt het KNX-bericht niet, of weet niet wat het ermee moet doen. Je zou dat dus aan de kant van de gateway moeten monitoren terwijl je opdrachten op de bus zet.

#team_UTC+1

• Conrado
Ja dat is zo.

Echter daar beginnen de kippen en de eieren, in meervoud: ETS communiceert met de gateway via KNX, dus die fysieke verbinding is er. KNX is een broadcast-bus; er gaan berichten overheen die iedere node ontvangt, en vervolgens intern afhandelt, of niet.
Hoe kun je dat dan analyseren?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:15:
Ja dat is zo.

Echter daar beginnen de kippen en de eieren, in meervoud: ETS communiceert met de gateway via KNX, dus die fysieke verbinding is er. KNX is een broadcast-bus; er gaan berichten overheen die iedere node ontvangt, en vervolgens intern afhandelt, of niet.
Mja, dat zal een beetje aan de support van MDT liggen. Als de bus goed werkt en de DALI kant werkt goed, dan zit het toch echt ergens in hun Gateway.

Dan hoop ik dat zij degene zijn die dat kunnen troubleshooten, of op zijn minst jou kunnen vertellen hoe je ze informatie kan aanleveren voor analyse.

#team_UTC+1

• don spike
Conrado schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:15:
Ja dat is zo.

Ik zou eerst nog eens goed naar ETS kijken. Hoe heb je de gateway ingesteld. Juiste KNX berichten gekoppeld aan de juiste opdrachten?
Programmering wel gedownload naar de gateway?

• Conrado
Goede vragen @don spike, alleen zit het daar niet.
Het werkt al weken, valt plotseling uit en is - na enige tijd - ook weer terug. Natuurlijk lees ik nieuwe configs in - het is nog in opbouw - maar aan GA's en zo is rond die kamelen niets gewijzigd en dat heb ik ook gecontroleerd.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Om hier nog even op in te haken, wat voor een KNX-DALI-Gateways gebruiken jullie zoal en wat zijn de ervaringen hiermee?

Ik lees nu iets over de MDT PRO64, ik dacht dat best wel wat mensen die hadden, dus sta op het punt om deze voor een project toe te passen.

Zelf heb ik een Hager TYA670D, deze is me destijds aangeraden vanwege het goed samenwerken met Eldoled drivers. Ik moet zeggen, het instellen moet in ETS compatibiliteit modus vanwege de ouderdom van het apparaat en de software ervoor, maar verder nog nooit problemen gehad. Zo'n MDT web omgeving lijkt dan iets moderner voor scenes en toewijzing.

• don spike
Een vraag over de toekomst van KNX.

We hebben een discussie thuis of het nog wel verstandig is om veel geld in een KNX systeem te investeren nu bijvoorbeeld Matter snel in opkomst is. En KNX vrij stug is. Ook vind ik dat KNX aanwezigheid sensoren erg achterlopen op wat mogelijk is met de techniek.

We hebben nu een KNX systeem voor verlichting, gordijnen etc.

Nu zijn we bezig met het elektra plan van een nieuwbouw appartement, waar we nu KNX gepland hebben.
Maar de hoge kosten voor aanpassen leidingwerk en het systeem zelf, wil mijn partner de keuze voor KNX nu gaan vergelijken met andere systemen. Al heb ik zelf nog geen idee welk alternatief.

Voor het nieuwe huis gaat het om verlichting (deels via Dali), gordijnen, vloerverwarming-/koeling, mechanische ventilatie, twee warmtepompen, sauna (?), etc.

Vanwege een paar groot verbruikers (2x warmtepompen, sauna, inductie kookplaat, elektrische oven + stoomoven) wil mijn partner verbruik ook kunnen monitoren en eventueel zelfs kunnen sturen.
Zoals bij bijvoorbeeld sauna of zelfs koken de warmtepompen in een soort standby modes te kunnen zetten, om het totaalverbruik te beperken (vanwege aansluitwaarde, hoofdzekering).
Ook krijgen we zonnepanelen en dat wil je straks slim verbruiken met de bijvoorbeeld de warmtepompen, of slim gestuurd met uurtarieven elektra (dynamisch).

Dit laatste lijkte mij via KNX lastiger in te regelen. Matter wordt snel door veel systemen ondersteunt valt ons op.

Wat is jullie visie hierop? Is KNX nog wel toekomst bestendig en flexible genoeg voor de veranderende wereld?

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:36
don spike schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:06:

We hebben een discussie thuis of het nog wel verstandig is om veel geld in een KNX systeem te investeren nu bijvoorbeeld Matter snel in opkomst is. En KNX vrij stug is. Ook vind ik dat KNX aanwezigheid sensoren erg achterlopen op wat mogelijk is met de techniek.

We hebben nu een KNX systeem voor verlichting, gordijnen etc.

Nu zijn we bezig met het elektra plan van een nieuwbouw appartement, waar we nu KNX gepland hebben.
Maar de hoge kosten voor aanpassen leidingwerk en het systeem zelf, wil mijn partner de keuze voor KNX nu gaan vergelijken met andere systemen. Al heb ik zelf nog geen idee welk alternatief.

Voor het nieuwe huis gaat het om verlichting (deels via Dali), gordijnen, vloerverwarming-/koeling, mechanische ventilatie, twee warmtepompen, sauna (?), etc.

Vanwege een paar groot verbruikers (2x warmtepompen, sauna, inductie kookplaat, elektrische oven + stoomoven) wil mijn partner verbruik ook kunnen monitoren en eventueel zelfs kunnen sturen.
Zoals bij bijvoorbeeld sauna of zelfs koken de warmtepompen in een soort standby modes te kunnen zetten, om het totaalverbruik te beperken (vanwege aansluitwaarde, hoofdzekering).
Ook krijgen we zonnepanelen en dat wil je straks slim verbruiken met de bijvoorbeeld de warmtepompen, of slim gestuurd met uurtarieven elektra (dynamisch).

Dit laatste lijkte mij via KNX lastiger in te regelen. Matter wordt snel door veel systemen ondersteunt valt ons op.

Wat is jullie visie hierop? Is KNX nog wel toekomst bestendig en flexible genoeg voor de veranderende wereld?
dit blijft lastig. een paar jaar geleden had ik eenzelfde keuze. uiteindelijk voor de basis zaken (verlichting, gordijnen, vloerverwarming-/koeling, warmtepomp, rolluiken, mechanische ventilatie, beveiliging) voor KNX gekozen. simpelweg omdat dit rock-solid moest zijn, en we ook keuze wilden hebben in hoe knoppen e.d. eruit zien. Daarnaast moest dit ook verkoopbaar zijn zonder allerlei rare protocol vertaal knutselwerk (lees Home Assistant of bepaalde bridges).

Daarnaast heben we gekozen voor Loxone (waarmee we zowel KNX als Matter kunnen integreren) voor de zaken die wat geavanceerder zijn (beregening o.b.v weersverwachting, sturen van zaken o,b.v. dynamische stroomprijzen), uiteindelijk bevalt dit erg goed en zou het nu weer zo doen.

Overweging is vooral of zaken over 10 of 30 jaar nog bestaan. Dat lijkt me van KNX en loxone wel, Matter moet zich daar nog voor bewijzen.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik gok er niet op dat je Matter in warmtepompen of een sauna gaat zien, maar die zie je evenmin native in KNX.

Wil je iets voor >10j, dan zou ik sowieso KNX route bewandelen. Als je het niet erg vindt als Matter er over 5j niet meer is omdat er weer wat nieuws is... tja.

Energie monitoring in KNX doe je waarschijnlijk ook via meters die je met modbus of iets anders uitleest. Ik zie ook dat ik veel van de modernere use-cases toch maar buiten KNX hou omdat het te ingewikkeld, duur of onbetrouwbaar is om het native te doen.

#team_UTC+1

• Conrado

Kort samengevat: KNX is voor professionals, Matter, Shelly, en noem het maar op, is voor consumenten.

KNX heeft zich al lang bewezen als een robuust en betrouwbaar netwerk. We zullen toch even moeten wachten of je met Matter en al die andere oplossingen ook 25 jaar probleemloos vooruit kunt :)
Daarnaast heb ik nog geen Smart Home schakelaars gezien die kunnen tippen aanj de KNX-schakelaars van de bekende aanbieders. Dat is gewoon vakwerk.
Een 30 jaar oude Jung KNX-schakelaar kan ik nog zo in mijn systeem gebruiken. Op dat gebied hebben de smarthome aanbieders een erg slechte track-record. Voor Matter hadden ze allemaal verschillende standaarden. Voor je het weer is Matter al weer achterhaald door iets nieuws en kun je niets meer van jouw systeem krijgen.

Je vind KNX-sensoren achterlopen. Dan hoor ik graag wat voor sensoren je zoekt? Er zijn letterlijk 100e KNX-aanbiedres, dus er is eigenlijk altijd iets te vinden. ETS, de KNX-software, is wat spartaans, maar het werkt ook goed met de 70 nodes die ik heb. Je behoudt ook het overzicht. Geen idee hoe daar anderen scoren, maar HA - toch vaak gebruikt als alternatief - vind ik vrij rommelig worden bij grote systemen.

Doe ik alles met KNX? Nee; KNX is vooral bedoeld op installatie-niveau. Ik gebruik verder DALI (verlichting), JAbus (alarm), SMI (buitenjalouzieen), FXbus (gordijnen) en CAN (ventilatie). Energiemanagement ga ik in HA doen.Niet omdat ik HA het beste daarvoor vind, maar het is in ieder geval niet van één leverancier.

Als laatste wat over kosten. Op de eerste plaats zijn alle oplossingen vele malen duurden dan de klassieke draden. Met KNX heb je wel de mogelijkheid om investeringen te beperken door sensoren en actuatoren te gebruiken die meerdere kanalen vanuit de meterkast aansturen. KNX moet je wel direct als compleet systeem inplannen.
Smart Home oplossingen kennen een lage instap en kun je kleinschalig beginnen. Ik verwacht echter als je een installatie volledig doorrekent dat KNX niet duurder is dan Smart Home oplossingen.

Software en programmeren laat ik even buiten beschouwing.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:09

Dit is met élk systeem, lastig in te regelen, op dit moment. Het sturen van toestellen op basis van het aanbod (tarieven/beschikbare eigen stroomproductie) staat nog in de kinderschoenen. Er zijn geen standaarden of alles-in-1 oplossingen die voor iedereen werken. Dus wil je zo'n zaken doen, dan ga je naar een flexibel systeem als HA moeten grijpen, of een native KNX controller als het wat mag kosten, en het zelf implementeren. Of je besteedt het uit als het nog wat meer mag kosten, maar dan moet je op voorhand heel goed kunnen bepalen wat je precies wilt. Dat laatste is ook niet evident.

Nog een niet zo ter zake doende opmerking: als je partner twijfels heeft over KNX wegens de kostprijs maar wel een sauna wil, dan twijfel ik over de prioriteiten van je partner ;)

• rbn_vda
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-11-2024
Hallo,
Ik ben onlangs beginnen experimenteren met de ETS software. Ik stoot op het volgende probleem.

De inkomhal werkt via bewegingsmelders, automatisch aan bij aanwezigheid en na dertig seconden automatisch uit. En de inkomhal is ook dimbaar. Ik zou nu een schema willen instellen zodat het licht overdag op volle kracht brandt, maar dat het gedimd is 's nachts. Bvb 8 uur tot 22 uur op 100% en 22 uur tot 8 uur op 25%. Ik kan dit perfect instellen, alleen gaat het licht altijd aan als ik de "dim value" wil instellen.

Enig idee hoe ik dit kan verwezenlijken zonder dat het licht aangaat? Ik zou het licht met een schema kunnen laten branden op 25% en dan laten uitgaan, maar dat vind ikzelf geen propere oplossing, meer een "workaround".

De dimmer is een AB LED-Dimmer 6x210W.
De interface om schema's te maken is een Zennio Z50.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heeft de dimmer zelf die functie niet? Die van MDT kan geloof ik per kanaal in blokken van een uur automatisch dimmen.

#team_UTC+1

• Conrado
rbn_vda schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:51:
Ik zou nu een schema willen instellen zodat het licht overdag op volle kracht brandt, maar dat het gedimd is 's nachts. Bvb 8 uur tot 22 uur op 100% en 22 uur tot 8 uur op 25%. Ik kan dit perfect instellen, alleen gaat het licht altijd aan als ik de "dim value" wil instellen.
Ik maak gebruik van bewegingsmelders van B.E.G. Die beschikken over meerdere kanalen.Ik laat ieder kanaal dezelfde verlichting op een ander niveau dimmen. Vanuit mijn centrale timing stuur ik 'Dag'-, 'Avond', en 'Nacht'- berichten waarmee ik de juiste kanalen sper. Zodoende stuurt steeds maar één kanaal, afhankelijk van het tijdsstip, de juiste dimwaarde,

• Conrado

Je kunt met KNX simpelweg de stroom per groep meten, dat doe ik ook. Zo gaat hier de keukenverlichting aan, als je de kookplaat bedient. Die informatie gebruik ik daarnaast voor energiemanagement.

Energie-management staat nog in de kinderschoenen. Ik ken nog geen systeem dat ècht in staat is om alle grote verbruikers, EV-laders, Zonnepanelen en een thuisbatterij goed te managen en dynamisch te prioriteren en daarbij optimaal van zonne-energie gebruik te maken. Ja het kan, als je er héél veel prgrammeertijd in steekt.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:36
Conrado schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:03:
[...]

Je kunt met KNX simpelweg de stroom per groep meten, dat doe ik ook. Zo gaat hier de keukenverlichting aan, als je de kookplaat bedient. Die informatie gebruik ik daarnaast voor energiemanagement.

Energie-management staat nog in de kinderschoenen. Ik ken nog geen systeem dat ècht in staat is om alle grote verbruikers, EV-laders, Zonnepanelen en een thuisbatterij goed te managen en dynamisch te prioriteren en daarbij optimaal van zonne-energie gebruik te maken. Ja het kan, als je er héél veel prgrammeertijd in steekt.
Ik denk dat we dit allemaal lastiger maken dan noodzakelijk. Zelf heb ik een Nibe Warmtepomp die op basis van dynamische tarieven probeert om op de meest economisch zinvolle tijd de woning en het tapwater op de juiste temperatuur te krijgen. De zappi laadpaal doet hetzelfde, en daarnaast wordt de auto opgeladen met stroomde vanuit de zonnepanelen komt maar nog niet in huis is gebruikt, dmv ct klemmen en kennis van de hoofdaansluiting zal de laadpaal nooit meer gebruiken dan de hoofdaansluiting aan kan.

Batterijen laden en ontladen ook op basis van ct klemmen die dan weer alles meten exclusief de autolader. De rest is allemaal gerommel in de marge, want gebruikt niet heel veel (koelkast/vriezer/wasdroger/wasmachine/afwasmachine) is allemaal best zuinig tegenwoordig en over het algemeen maar een heel kort piekgebruik. Koken duurt over het algemeen ook geen uren… dus om daar allemaal op te sturen is best veel werk, en levert niet heel veel op.

• don spike
Conrado schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:33:
[...]

Je vind KNX-sensoren achterlopen. Dan hoor ik graag wat voor sensoren je zoekt? Er zijn letterlijk 100e KNX-aanbiedres, dus er is eigenlijk altijd iets te vinden. ETS, de KNX-software, is wat spartaans, maar het werkt ook goed met de 70 nodes die ik heb. Je behoudt ook het overzicht. Geen idee hoe daar anderen scoren, maar HA - toch vaak gebruikt als alternatief - vind ik vrij rommelig worden bij grote systemen.
Ik heb meerdere dure aanwezigheidssensoren geprobeerd. Maar heb niet KNX varianten gezien bij vrienden welke ik wel via Matter naar KNX zou kunnen laten lopen, welke kunnen herkennen in welk deel van de kamer je bent, of je op de bank zit of niet, etc. Zulke nog niet in native KNX gevonden.
Doe ik alles met KNX? Nee; KNX is vooral bedoeld op installatie-niveau. Ik gebruik verder DALI (verlichting), JAbus (alarm), SMI (buitenjalouzieen), FXbus (gordijnen) en CAN (ventilatie). Energiemanagement ga ik in HA doen.Niet omdat ik HA het beste daarvoor vind, maar het is in ieder geval niet van één leverancier.
Hier gaat ook niet alles via KNX worden. HA voor energiemanagement gaat het hier denk ook worden.
Als laatste wat over kosten. Op de eerste plaats zijn alle oplossingen vele malen duurden dan de klassieke draden. Met KNX heb je wel de mogelijkheid om investeringen te beperken door sensoren en actuatoren te gebruiken die meerdere kanalen vanuit de meterkast aansturen. KNX moet je wel direct als compleet systeem inplannen.
Smart Home oplossingen kennen een lage instap en kun je kleinschalig beginnen. Ik verwacht echter als je een installatie volledig doorrekent dat KNX niet duurder is dan Smart Home oplossingen.
Heb het niet doorgerekend nog. Maar aanpassen elektra plan zelf loopt al aardig in de papieren. Maar deze ligt nu wel op deze manier voor bij de bouwer (voor KNX).

Voor het nieuwe appartement dit maal wel een KNX specialist ingeschakeld voor het elektra plan en later waarschijnlijk ook alles te laten programmeren in plaats van alles zelf op te zetten om ook veel tijd te besparen en een goede basis te hebben.
Software en programmeren laat ik even buiten beschouwing.
Het plan is dat we de programmering deze keer uitbesteden. Maar nog niet definitief besloten.

• don spike
Ethirty schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:44:
Ik gok er niet op dat je Matter in warmtepompen of een sauna gaat zien, maar die zie je evenmin native in KNX.
Matter protocol voor warmtepompen is aangekondigd. Sauna leverancier zegt hiermee bezig te zijn.
Time will tell.

• Conrado
don spike schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:01:
Ik heb meerdere dure aanwezigheidssensoren geprobeerd. Maar heb niet KNX varianten gezien bij vrienden welke ik wel via Matter naar KNX zou kunnen laten lopen, welke kunnen herkennen in welk deel van de kamer je bent, of je op de bank zit of niet, etc. Zulke nog niet in native KNX gevonden.
Ja Steinzel True Presence en die werkt ècht :)

• Conrado
HiBe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:56:
Ik denk dat we dit allemaal lastiger maken dan noodzakelijk.
Dat is nou ook precies de bedoeling :+

Wat je beschrijft klopt allemaal, maar het werkt allemaal langst elkaar heen. In het geval van @don spike zal dan de zekering springen. Daarnaast heb ik iets tegen cloud diensten, want over een paar jaar werkt het plotseling niet meer...

• Jog

Jog

rbn_vda schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:51:
De inkomhal werkt via bewegingsmelders, automatisch aan bij aanwezigheid en na dertig seconden automatisch uit. En de inkomhal is ook dimbaar. Ik zou nu een schema willen instellen zodat het licht overdag op volle kracht brandt, maar dat het gedimd is 's nachts. Bvb 8 uur tot 22 uur op 100% en 22 uur tot 8 uur op 25%. Ik kan dit perfect instellen, alleen gaat het licht altijd aan als ik de "dim value" wil instellen.
Ik heb dat via de scene controller van de mdt logische module opgelost. Die doet een pattern match op de inputs. Afhankelijk van de inputs stuurt hij een andere scene waarop mijn dali gw dan weer op reageert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_BiiB_BDvitHZyN0Veq0cKH5cg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/khuxq5QVhWVOhO13592Q4OhZ.png?f=fotoalbum_large

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Volgens mij komt het vraagstuk van een andere dimwaarde in de nacht wel eens vaker terug. Sommige bewegingsmelders hebben wat slimme opties met logica.
Een MDT die ik heb kan volgens mij als het nacht object actief is een andere waarde sturen.
Zelf heb ik voornamelijk BEG PD11's en heb voor het toilet een logica in Home Assistant. Als de lamp aan gaat in de nacht, dan stuur ik een lagere dimwaarde. Dat gaat eigenlijk zo snel dat je het niet eens ziet. Zeker niet als je een 2 seconde fade-in hebt.
Dit soort logica in HA is voor mij prima, alles werkt (lees de verlichting gaat aan), mocht HA het een keer niet doen (is me in 4 jaar tijd eigenlijk nog nooit gebeurd) dan moet je even met je ogen knijpen in de nacht ;)

• klaasopurk
eltinio schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:57:
Vraagje over de MDT Logic module:
Ik wil de verlichting schakelen op basis van tijd, dag van de week en Lux waarde.

De logica hiervoor relatief eenvoudig alleen ik kan bij de 3de Conditie niet kiezen uit de volledige lijst met opties die ik wel bij conditie 1 en 2 heb. Hierdoor kan ik slechts 2 van de 3 parameters meenemen.

Is dit een beperking van het product of is er een optie om alle condities volledig te activeren?
Ik heb het nagekeken, maar ik heb deze beperking ook. Was mij niet eerder opgevallen.
Helaas kan ik deze beperking niet in de Duitse documentatie bij MDT vinden. (geen engelse PDF beschikbaar).

Klaas

• eltinio
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:02
klaasopurk schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:09:
[...]

Ik heb het nagekeken, maar ik heb deze beperking ook. Was mij niet eerder opgevallen.
Helaas kan ik deze beperking niet in de Duitse documentatie bij MDT vinden. (geen engelse PDF beschikbaar).
Bedankt voor het checken, weet ik dat het niet aan mijn instellingen ligt.

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
tomtommie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:23:
Om hier nog even op in te haken, wat voor een KNX-DALI-Gateways gebruiken jullie zoal en wat zijn de ervaringen hiermee?

Ik lees nu iets over de MDT PRO64, ik dacht dat best wel wat mensen die hadden, dus sta op het punt om deze voor een project toe te passen.

Zelf heb ik een Hager TYA670D, deze is me destijds aangeraden vanwege het goed samenwerken met Eldoled drivers. Ik moet zeggen, het instellen moet in ETS compatibiliteit modus vanwege de ouderdom van het apparaat en de software ervoor, maar verder nog nooit problemen gehad. Zo'n MDT web omgeving lijkt dan iets moderner voor scenes en toewijzing.
Ik gebruik de Jung 300641SDA2R KNX DALI-2 Gateway Colour. Bevalt goed, ook de DCA in ETS werkt prima. De commissioning functie in de DCA is erg gebruiksvriendelijk. Je sluit al je drivers aan op DALI, en wanneer je er eentje aanklikt (je weet niet nog welke driver het is aangezien je hele plafond vol zit met drivers) dan gaat die langzaam knipperen. Allemaal heel snel in te stellen.

• Conrado
tomtommie schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:23:
Hier 2x de MDT PRO64 in gebruik. Verder dezelfde mogelijkheden via de DCA als wat @Maurits28 beschrijft voor Jung. Ook ik werk trouwens vooral met ELDOled. De PRO64 beschikt verder ook over een webclient, die hetzelfde kan als de DCA met wat aanvullingen.

De PRO64 kan 64 adressen individueel aansturen, en 16 groepen. Dat laatste is een DALI-beperking. Realiseer je dat een kanaal enkel individueel of in een groep aangestuurd kan worden, en niet beiden. Individueel kan al het standaard werk (aan/uit, dimmen, etc), maar niet de aanvullende zaken. Zo kan bijvoorbeeld Scènes, Tunable White via DT6, RGBW DT8 splitsen in vier kanalen etc, enkel in groepen.

• don spike
Conrado schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:45:
[...]

Ja Steinzel True Presence en die werkt ècht :)
Dat was een van de eerste die ik had gekocht... was daar niet geheel tevreden over. Maar bedankt voor de tip.

• Gwaihir
  • Niet online
don spike schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:25:
[...]

Dat was een van de eerste die ik had gekocht... was daar niet geheel tevreden over. Maar bedankt voor de tip.
Oh? Wil je je ervaringen delen? En waar je nu dan op uitgekomen bent?

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Mocht iemand nog op zoek zijn naar een goedkope bewegingssensor, ik heb er zelf een aantal besteld: https://www.amazon.nl/dp/B0DHW1DQTK

Niet heel klein, maar wat wil je voor 35 euro!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je niet voor sukkelen, en Legrand is toch een bekend merk!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@tomtommie Kan je foto's delen wanneer je ze binnenhebt? Op de website van Legrand ziet dat model (lijkt de CP130032 te zijn) er toch wat anders uit. En de prijzen voor die sensor zitten rond de 130 €.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Borromini schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:03:
@tomtommie Kan je foto's delen wanneer je ze binnenhebt? Op de website van Legrand ziet dat model (lijkt de CP130032 te zijn) er toch wat anders uit. En de prijzen voor die sensor zitten rond de 130 €.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKmJ1KfalDKnDartSiiFR4FDM7c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PoZoSxvEKhEa8bL1lldPqCk2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKvYZEheI3vHADpqoA-YFvUWi6c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c3iz1mA125gUkYinNKavGJ64.jpg?f=user_large

Dikke prima, beetje grijzig plastic, maar dan gaat daar wat verf overheen. Ik heb ze toch voorzien op extra plekken waar het eigenlijk niet de bedoeling was om iets met beweging te schakelen.

Ze hebben ook nog extra input mogelijkheden, dus je zou er zelfs nog een knop of reed contact op aan kunnen sluiten!

• Yorachim.nelis
  • Laatst online: 31-10 12:34
Wij zijn van plan onze elec helemaal te renoveren in een bestaand huis uit de jaren 1950.
"Gelijk maar even snel KNX mee implementeren" dacht ik..

Ettelijke rabit holes verder zijn de plannen al aardig op gang aan het komen. :D
Momenteel dus nog in de plan-fase. En daarbij kwam ik PEAKnx tegen, iemand hier bekend mee? Lijken me zeer mooie tablets met tal van uitbreidingen om aan de muur te hangen.
Ik zie dat ze vrij veel uitbreidingsmodules hebben voor hun YOUVI visualisatie, maar eentje wat voor mij wel belangrijk zou zijn en wat ik niet terug vind is TADO.
Het idee is evt via 1HOME TADO aan te spreken, maar weet dus niet of ik dit op de PEAKnx YOUVI gevisualiseerd ga krijgen, iemand die me even kan meedelen of dat evt zou lukken?

• Conrado
Ja, PEAK ken ik al heel lang. Prima bedrijf. De panelen heb ik op de beurs in Frankfurt gezien. Ze combineren meerdere zaken; een server, een IP-interface en visualisatie in één geheel, maar voor mij onduidelijk wat daar de meerwaarde van is. Mooi spul, maar ook een hele mooie prijs:)

Terug naar de visualisatie: PEAKnx is een leverancieroplossing, en je bent dus afhankelijk van PEAK voor de ontwikkelen van actuele en nieuwe modules. Het heeft de focus op KNX maar een compleet smart-home is meer dan dat. En dan is de vraag in hoeverre PEAKnx daarvoor modules heeft, module-licenties die je ook nog eens afzonderlijk moet aanschaffen. Voorbeeldje; hun deur monitor module ondersteunt 4 merken. Wat als ik een ander merk gebruik?

Daarom kijk in naar HomeAssitant.

• Yorachim.nelis
  • Laatst online: 31-10 12:34
Conrado schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:32:
Ja, PEAK ken ik al heel lang. Prima bedrijf. De panelen heb ik op de beurs in Frankfurt gezien. Ze combineren meerdere zaken; een server, een IP-interface en visualisatie in één geheel, maar voor mij onduidelijk wat daar de meerwaarde van is. Mooi spul, maar ook een hele mooie prijs:)

Terug naar de visualisatie: PEAKnx is een leverancieroplossing, en je bent dus afhankelijk van PEAK voor de ontwikkelen van actuele en nieuwe modules. Het heeft de focus op KNX maar een compleet smart-home is meer dan dat. En dan is de vraag in hoeverre PEAKnx daarvoor modules heeft, module-licenties die je ook nog eens afzonderlijk moet aanschaffen. Voorbeeldje; hun deur monitor module ondersteunt 4 merken. Wat als ik een ander merk gebruik?

Daarom kijk in naar HomeAssitant.
Zeer duidelijk, thanks!

Waarom ik vooral naar PEAKnx aan het kijken ben op deze moment (dit had ik misschien beter kunnen omschrijven in mijn eerste post.. :+ ) is vooral hun hardware wat me wel heel erg aanspreekt. +, een grote "+" voor mij; ik ben wel fan van hun manier van visualiseren. Ze lossen voor mij eigenlijk 2 issues op:
- Enerzijds hardware. Ik ben geen fan van een iPad/androidPad tegen de muur. Die dingen zijn daar simpelweg niet voor ontworpen heb ik de indruk. Stroom aansluiting zit altijd aan de zijkant van die dingen. Ik heb eigenlijk nog geen waardig alternatief gevonden met iet of wat kleine bezels.
- Anderzijds software. Momenteel hebben we een zeer grote HASS instance draaien, maar het pijnpunt blijft dit mooi visueel te krijgen. Ik ben helemaal geen grafisch ontwerper of visueel programmeur, dus van scratch een mooie visualisatie maken zit er eigenlijk echt niet in.

Ik had begrepen dat via een IP interface eventueel wel HASS valt te koppelen met KNX, dus ben ik aan het denken met zo'n mooi PEAKnx tablet aan de muur kan ik op zich "gewoon" KNX scenes oproepen, welke ik door HASS bijvoorbeeld SONOS laat bedienen? Of zit ik hier compleet naast?

En nog even op die modules inpikken, ik zie bv. een logic module. Dit lijkt me toch overbodig als je naast KNX een HASS instance hebt draaien waar je alle logica in kunt steken, correct? Of indien je een aparte KNX logic controller hebt is deze logic module toch ook overbodig?

Voor mij is dit nieuw speelgebied, dus ben ik de zaken nog aan het uitzoeken. :P
Een testopstelling is alvast besteld!
- MDT Voeding
- MDT schakelactor
- Merten tastsensor
- 1home server

Dan kan ik toch al de KNX meets HASS opstelling testen, vooraleer we buizen gaan inslijpen en kabels gaan trekken. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Yorachim.nelis op 20-11-2024 11:35 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Erg benieuwd naar je ervaring met die nieuwe 1home server. Heb nog even getwijfeld met de recente sale, maar ik kon de kosten naar mezelf niet verantwoorden. Het voelt en oogt in ieder geval een stuk moderner dan een X1.

#team_UTC+1

• Maurits28
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
Yorachim.nelis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:29:
[...]

Ik had begrepen dat via een IP interface eventueel wel HASS valt te koppelen met KNX, dus ben ik aan het denken met zo'n mooi PEAKnx tablet aan de muur kan ik op zich "gewoon" KNX scenes oproepen, welke ik door HASS bijvoorbeeld SONOS laat bedienen? Of zit ik hier compleet naast?
Absoluut, dat werkt goed. Ik heb een IP interface van Weinzierl (732 secure), rond de EUR 150 bij Voltus.de. Even daargelaten wat je bedoelt met 'KNX scenes'. Gedeelte van die scene kan KNX licht bedienen, en via Home Assistant kan je inderdaad Sonos of andere dingen aansturen.
Yorachim.nelis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:29:
[...]

En nog even op die modules inpikken, ik zie bv. een logic module. Dit lijkt me toch overbodig als je naast KNX een HASS instance hebt draaien waar je alle logica in kunt steken, correct? Of indien je een aparte KNX logic controller hebt is deze logic module toch ook overbodig?
Sommige KNX componenten kunnen zelf al 'logic' verwerken, en als je toch Home Assistant gaat gebruiken, zou ik daar ook de andere logic mee doen. Een argument voor een KNX logic unit zou kunnen zijn dat je daar geen server/HA voor nodig hebt, dus misschien ietwat robuuster. Maar als deze logic meer is voor 'comfort-zaken', dan kan je dat prima met HA doen.

• klaasopurk
Even ter info:
Ik heb reactie van MDT over het schakelen van 24V op hun schakelactoren. Deze luidt:

Ja, dit is toegestaan mits hele actor dezelfde voltage bediend. Per relais niet hoger dan het max. aantal ampere. En het schakelen mag niet te snel op elkaar, want dan wordt deze nogal zwart. Wat dan "niet zo snel" concreet inhoud, stond er niet bij.

Dus in mijn geval kan ik de 24V schakelen voor mijn ledstrips die toch altijd op 100% aan staan.

OH PS: ik heb de rioolman laten komen voor het ontstoppen van de buis van schuur naar huis. Dus de kabel ligt er nu. Scheelt weer apparaten aanschaffen voor of draadloos of via IPinterface gaan koppelen.

Klaas

• Tillumen
  • Laatst online: 10:10
Verwachten jullie nog ETS aanbiedingen met BF? Ik zou wel geïnteresseerd zijn in ETS Home.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er is net een grote jubileum korting geweest met flinke korting. Geen idee of ze dat zo snel al weer herhalen.

#team_UTC+1

• xSilver
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Heeft iemand nog recente ervaring met Ekinex?
Of een waardig alternatief uit dezelfde klasse?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
xSilver schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:54:
Heeft iemand nog recente ervaring met Ekinex?
Of een waardig alternatief uit dezelfde klasse?
Ik zit met dezelfde vraag. En ben ook wel benieuwd of jullie die Ekinex-en dan ook overal plaatsen of dat toch ook combineren met een wat goedkopere knop zoals een Gira Tastsensor 4 systeem 55?

Als je in slaapkamers bij de deur en bij nachtkastjes Ekinexen gaat ophangen gaat het mij net even te hard.

• xSilver
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Sethro schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:34:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag. En ben ook wel benieuwd of jullie die Ekinex-en dan ook overal plaatsen of dat toch ook combineren met een wat goedkopere knop zoals een Gira Tastsensor 4 systeem 55?

Als je in slaapkamers bij de deur en bij nachtkastjes Ekinexen gaat ophangen gaat het mij net even te hard.
Voor mij persoonlijk liefst overal dezelfde reeks.
Ook al omdat ik die Gira's minder gelikt vindt.
Aan de deur bij de slaapkamer sowieso, maar aan de nachtkastjes snap ik wel de opmerking.
Maar daar stel ik mij wel de vraag of je überhaupt iets moet plaatsen van schakelaar.
Een stopcontact met gewoon een nachtlampje met een drukknop, is soms nog zo slecht niet.
En als je toch iets meer wil, dan ga je gewoon naar de schakelaar aan de deur of desnoods draadloos via een device.
Pagina: 1 ... 77 ... 84 Laatste