Dag iedereen, voor mijn komende nieuwbouw ben ik me in KNX aan het verdiepen. Het plan is om alle elektriciteit en domotica zelf te leggen. Heb vroeger elektromechanica gestudeerd dus ken wel de basis en zie het momenteel wel goed zitten (al is het met een bang hartje). Heel wat werk om alles uit te zoeken en samen te stellen dus. Ik lees al even mee en probeer ook de oude berichten bij te benen (zit aan pagina 150, nog een hele weg te gaan). Dus excuses als ik dubbele vragen stel, is al een serieuze boterham geworden om het helemaal door te lezen.
Het doel:
De basis wil ik in KNX leggen, hieronder reken ik:
- Verlichting
- Screens
- Alarmsysteem (Satel hoorde ik goede dingen van)
- Bewegings-, temperatuurs- & deursensoren
- Deurbel(?)
- In de toekomst de gordijnen in de leefruimte, de bekabeling zal ik hiervoor al steken
Dit zou ik uitbreiden met HA:
- Staanlampen (Hue of Zigbee)
- Audio-installatie (Denon Heos)
- Weerstation/import van internet (vooral om de screens te automatiseren)
- Toekomstige spielerei, mezelf kennende komt die er ongetwijfeld. En dan zet ik toch liever mijn gezin niet in het donker, dus HA lijkt me daarvoor wel leuk
Wat ga ik niet automatiseren (momenteel):
- Verwarming, alles wordt vloerverwarming en naar wat ik lees heeft deze al grotendeel zelfregelende sturing. Aangezien het een sterk geïsoleerde nieuwbouw is, zal de temperatuur toch bijna overal gelijk zijn dus ga ik me hier verder niet te in moeien, hopelijk loopt dit goed.
- Ventilatie, misschien dat ik in de toekomst wel 0-10V zal sturen, zal zeker eib-kabel naar de unit leggen, maar dat zie ik eerder als spielerei ipv noodzakelijk.
Het KNX-boodschappenlijstje:
Type | Merk-artikel | Opm |
Voeding | Meanwell KNX-20E-640 | Basismodel, misschien koop ik er meteen 2 om wat redundantie in te bouwen |
IP-interface | MDT SCN-IP000.03 | |
Dimactor | MDT AKD-0201.02 | Hoe ik verlichting zie ga ik hieronder nog eens behandelen |
Dimactor | MDT AKD-0260CC.02 | Idem |
Jaloezie-actor | ABB SAH/S24.6.7.1 | 10 apart te sturen screens. Nog te bekijken of 6A voldoende is of 10A nodig |
Actor | MDT AKS-2416.0 | Schakelaars lichtpunten, aantal lichtpunten nog te tellen, normaal 2 units. |
Actor | MDT AKI 1216.04 | Resterende lichtpunten en enkele stopcontacten, varia |
Bin ingang | MDT BE-16000.02 | potentiaalvrij, voor de raam- en deurcontacten |
Bin ingang | MDT BE-04230.02 | 230V, voor enkele gewone schakelaars in technische ruimte en berging. |
Sensoren moet ik nog eens uitzoeken. Momenteel had ik Zennio bewegingsmelders en BEG aanwezigheidsmelders, maar heb me er nog niet op verdiept. Normaal wordt overal ons plafond beton dus dat zal misschien ook een rol spelen in onze sensorenkeuze. Ook hebben we katten dus zal kwestie zijn van bepaalde sensoren daar niet op te laten reageren. Tips zijn zeker welkom!
Verlichting
De meeste lichtpunten zullen gewoon aan-uit zijn. Enkele lichtpunten zouden we wel graag dimmend uitvoeren.
Door het beperkte aantal te dimmen lichtpunten (5-6), zie ik het als overkill om DALI te leggen, graag zou ik dan ook native-KNX blijven. Op voorwaarde natuurlijk dat het mogelijk is om degelijke dimming en lichtkleur te krijgen hiermee.
Aangezien eettafel en keukeneiland met retrofit (waarschijnlijk E27, armatuur nog niet gekozen) zullen uitgevoerd worden, zou ik deze op de MDT-dimactor steken. Naar wat ik gelezen had, zouden hier de resultaten degelijk zijn zonder het super diepe dimmen. Het lijkt me boven een eettafel sowieso niet nodig om tot 0.1% te dimmen.
De andere punten (zithoek, gang boven en 2x badkamer) zouden spots worden. Ik las dat vooral CC-leds goede resulaten geven, dus was ik ook in die richting aan het kijken. Ik zag enkele KNX-opties:
- Meanwell LCM, deze zou niet diep dimmen (6%) dus deze had ik afgeschreven
- MDT AKD-0260CC.02, max 52VDC/60W. Meeste spots die ik reeds tegenkwam werken op 350mA, ±7-8W. Dus met 8/0.35=22V per spot kan je max. 2 spots aan deze voeding schakelen, of zie ik iets over het hoofd? Zoek ik beter naar spots die hogere stroom nodig hebben om dat voltage lager te houden?
- Zennio Lumento C4. Bij deze vind ik geen spanningsrange voor de output, geen idee dus of deze een goed idee is.
- Weinzierl TP Blue IO 551 CC: Hoog vermogen 96W maar terug maar 48V max, zelfde probleem als de MDT-dimmer dus.
Iemand ervaring met 1 of meerdere van bovenstaande? Moet niet perse tot 0.1% kunnen maar door verschil zicht-werkelijk zou ik wel 1% willen benaderen.
Als er werkelijk maar 2 spots aan 1 dimactor kunnen, wordt het ook snel een dure grap, dan zou ik toch weer richting DALI moeten kijken.
Visualisering/deurbel
Op dit vlak ben ik nog niet helemaal uit hoe ik het best aanpak. Het idee was om centraal in de leefruimte een touchscreen aan de muur te hangen waarmee de screens, verlichting,... van in de leefruimte bediend kunnen worden waardoor we daar weinig tot geen schakelaars nodig hebben zonder een centrale controle voor overwrite te verliezen. Ook de videofoon van de bel had ik hier graag naar toe gestuurd.
Eerst was ik ABB SmartTouch 10” tegengekomen in combinatie met de ABB Welcome deurbel. Al viel ik toch stijl achterover toen ik eens begon uit te rekenen wat het totale plaatje dan kost.
Een ander idee zou zijn om de visualisering in HA uit te voeren, al vind ik het doe-het-zelf-gehalte van een standaard tablet in een houder iets te hoog. Maar dan zou ik wel de camera van ondersteunde merken kunnen weergeven in HA. Naar wat ik lees lukt dit toch vrij aardig voor heel wat types deurbellen. Het draadloze doorsturen van de video vind ik dan ook wel een nadeel.
Hoe hebben jullie dit gedaan/gaan jullie dit uitvoeren? Of bekijken jullie enkel de deurbelcamera via jullie smartphone en de app van de fabrikant?
Tasters
Qua schakelaars heb ik ook het licht nog niet gezien (no pun intended). Ik zag dat hier vaak Ekinex FFaangeraden werd, van dat uitzicht ben ik ook wel bijzonder fan. Echter lijkt het niet simpel om die te pakken te krijgen, veel verdelers hier in België vind ik niet terug.
Verder kwam ik ook de Tense Intensity tegen, ook een bijzonder mooie schakelaar. Heeft iemand ervaring met deze, of deze al eens in zijn handen gehad om de bouwkwaliteit te voelen?
En dezelfde vraag bij Basalte Sentido en Hager B.IQ. Goede en slechte ervaringen?
Bedrading
Momenteel zouden we geen geschakelde stopcontacten steken, maar om de optie in de toekomst nog open te houden, zou ik wel al 5G2.5 ipv 3G2.5 leggen op enkele strategische plaatsen, het zal de grote meerkost ook niet zijn…
Qua bedrading voor verlichting staat er natuurlijk nog wat open aangezien de methode van dimmen niet vast ligt. Indien ik blijf twijfelen, kan ik altijd 5G1.5 gebruiken, als ik het goed begrijp kan ik daarmee én CC, én CV én PWM KNX & DALI dimmen mits goed aanschakelen van serie/parallel, klopt dit?
Kast
Momenteel neig ik naar de Hager Univers FW53S, al staat de F-tronic FV3-6 ook op de radar. Iemand die deze keuze voor het ene of het andere gekozen heeft voor een duidelijke reden?
Daarnaast zal de bovenste rail volgezet worden met Phoenix (meeretage-)aansluitklemmen. De exacte types moet ik nog uitzoeken (phoeh, wat bestaan er daar nogal wat verschillende types van), maar dit komt vast wel goed. Uiteindelijk komen deze op het einde van het verhaal als al de rest gekozen is.
Zoals jullie zien heb ik nog het één en ander uit te zoeken, tips zijn dan ook zeker welkom. Ga langzaam aan beginnen rondbestellen en testen. De nieuwbouw moet nog beginnen dus heb nog wel even "tijd".
Als jullie opmerkingen hebben of je haalt er zo de (beginners-)fouten uit, hoor ik het heel graag. Liever nu dan op het moment dat ik de hoofdschakelaar voor de eerste keer overhaal