[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 72 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:46
Ethirty schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:14:
Jij hebt als geen ander langdurige ervaring met een installatie. Wat is bevallen, wat werkte niet goed. Gebruikte je alles ook echt?
Het huidige appartement was casco zonder binnenmuren. Daar hebben we een verlaagd plafond aangebracht voor alle leidingen, lichtpunten e.d. En de leidingen zelf aangebracht. Totaal andere situatie.

Dat is bij het nieuwbouw project appartement niet mogelijk. Ook zijn veel muren draagmuren / van beton. Dus later zelf doen is niet echt een optie zonder opbouw. En wil ook geen verlaagd plafond in het nieuwe appartement.

Nu gebruiken we alle touch sensoren in huis. Dus weet beetje wat we nodig gaan hebben.

De vraag is echt speciaal gericht of iemand ervaring heeft met nieuwbouw projecten en leiding werk laten aanpassen voor Domotica/KNX. Er zijn meer mogelijkheden denkbaar om tot eenzelfde resultaat te komen. De een heeft meer leiding aanpassingen nodig dan de ander. En de bouwer moet akkoord gaan met de voorgestelde aanpassingen.

Ben opzoek hoe ik het ga aanpakken en hoe we het leidingwerk gaan laten wijzigen.

Nu in het huidige appartement heb ik de wandcontactdozen en centraaldozen (lichtpunten) volledig gescheiden. Maar denk dat ik niet ontkom om dit verbonden te houden in het nieuwe appartement. Door bijvoorbeeld een extra leiding naar de centraaldozen behoud je wel flexibiliteit voor geschakelde wandcontactdozen.

Denk dat je dan ook niet aan Dali ontkomt. Omdat je al 230V in de centraaldozen (lichtpunten) hebt.
Maar dat is totaal anders dan wat ik nu heb met alle LED-drivers centraal in de meterkast (wat ik wel erg goed vind weken en heb nu vrij minimalistische LED armaturen zoals van Nimbus en Ferrolight).

Denk dat andere manieren te ingewikkeld worden voor de bouwer en de wandcontactdozen. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-08 18:49
Gwaihir schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:48:
[...]

Verlichting moet in NL per verdieping vanuit meerdere groepen gebeuren; sta je wat minder in het donker als er iets uitvalt.
En waarom zou je nou eigenlijk meer dan twee groepen willen als het qua vermogen past met twee? Want het lijk me lastig om netjes te houden in je kast als je drie groepen moet scheiden (die dan ook nog samenkomen in de actors).
[...]

Ja. (Als elke 'in' dezelfde fase draad zou moeten zijn, waarom zit er dan (meestal) een 'in' per 'uit' op?)

[...]

Eén dimactor met meerdere losse dimcircuits, met elk een eigen 230V in? (Is dat gebruikelijk?)
Ik doelde op wisselstroomdimmers, 230V. Die worden aangesloten net als een schakelactor.
M.b.t. de schermpjes e.d.: ik heb hier vooral een Loxone systeem, met slechts een beetje KNX. Hun filosofie is dat een 'slim' huis vooral zichzelf moet bedienen. Oftewel: hoezo schermpjes nodig? Dat ben ik van harte met ze eens :). Maak van je huis vooral niet zo'n 'alles zit erop maar waar / hoe?'-videorecorder van eind jaren 80.
Eens. Een simpele knop per kamer moet in principe genoeg zijn om alles te kunnen bedienen. De rest moet slim meewerken, met geavanceerdere functionaliteit zoveel mogelijk in software. Dan zit ik nog wel met welke knop ik wil, maar waarschijnlijk dus iets als deze deze MDT Push Button Plus TS 55 in een inbouwraam. Schermpjes kunnen inderdaad achterwege gelaten worden, daar denk ik nog over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ethirty schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Zo werkt dat helaas niet. Dat gaat verder dan KNX, maar voor elektra zijn regels. Je mag niet zomaar draden van verschillende groepen of eindpunten combineren. Versimpeld is een buis een 1-op-1 verbinding tussen 2 punten.
Maar het eerdere plan dat ik had met twee 19 mm buizen voor één groep, voor fase/nul/aarde, DALI en vijf geschakelde stopcontacten, kan dat dus ook niet?
Wil je zoals sommigen hier elk stopcontact apart naar je kast brengen dan praat je al snel over vele tientallen buizen. Busleiding, netwerk, alles is weer een paar buizen extra.
Daar begin ik dus ook niet aan. Mocht ik echt de smaak te pakken krijgen, dan doe ik dat wel in een volgend huis. :D
[...]

Met LED verlichting zou alles in theorie op 1 groep kunnen. Maar dat wil je dus niet. Aangrenzende ruimtes wil je voor verlichting eigenlijk om en om aansluiten qua groep. Maar 2 groepen per ruimte is weer overdreven. Licht en stopcontacten op een slaapkamer kunnen prima samen.
Oké, als alles in een kamer één groep is dan moet dat idee van die 2 maal 19 mm of 3 maal 15 mm wel kunnen, mits ik de nul en aarde dan niet in alle buizen hoef te hebben.
Hoeveel groepen en de verdeling daarvan ligt aan oa de maat van je huis en het aantal apparaten dat je wil aansluiten. Als jij de stofzuiger en de strijkbout tegelijk op 1 groep hebt terwijl je in de keuken net de frituur aanzet krijg je gegarandeerd problemen :P

Als je meer info hierover wil is Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 een goed startpunt.
Daar heb ik ook al wat in gelezen inderdaad.
[...]

Het aantal buizen/draden dat samenkomt bepaalt het aantal rijgklemmen en alle rijgklemmen samen moeten passen. En er moet uiteraard genoeg plek zijn voor al je KNX spul: voedingen, dimmers, actoren. Je kan het zo gek maken als je wil. En de hoeveelheid ruimte verschilt weer van merk tot merk: een digitale input van MDT bijv is 12TE, van een ander merk maar 4TE.

[...]

Dat ligt aan je kast en je indeling. In principe kunnen al die grote kasten dat wel, maar ik gebruik modules en de keuze die ik daarin gemaakt hebt beperkt me daarin.
Ik denk dat ik maar gewoon voor een grote kast ga. Ik kijk wel even of inbouw een optie is. Hij komt namelijk vlak bij een deur. Dan lijken me die inbouwkasten van Hager me ideaal: https://hager.com/nl/cata...ewand-en-toebehoren-fwu-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Not Applicable schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:23:
Hier enkele post boven vroeg ik mij af waarom mensen voor de Universe kiezen en niet voor de New Vega D. De reden was het land waar je woont. Ik zou, als ik jouw was, kiezen voor 1 van die kasten naargelang waar je woont ( Universe = NL, New Vega D = BE). Ik ben van BE en ben super tevreden van die Vega, deze komen ook nagenoeg kant en klaar waar die Univers nog wel wat gepuzzel is om alle stuken samen te zoeken. Zelf heb ik opbouw gekozen, dit omdat ik ook nog niet wist hoeveel kasten (het zijn er bij mij 3 geworden uiteindelijk) ik zou nodig hebben toen ik begon met mijn kabels te trekken.
Universe staat toch ook gewoon op de BE site? https://hager.com/nl-be/c...1600-a/wandkasten-univers

En de gewone Vega (niet Vega D) hebben ze dan weer wel op de NL site: https://hager.com/nl/cata...wverdelers-ip40-klasse-ii, maar die zijn echt te klein.

Verder heeft Hager twee andere productgroepen zonder naam, die ik eerder linkte:
https://hager.com/nl/cata...opbouw-en-toebehoren-fwq-
https://hager.com/nl/cata...lewand-en-toebehoren-fwu-

Wat iemand wat dat voor kasten zijn?
Inbouw is altijd iets minder flexibel in de toekomst.
Je bedoelt in geval je een andere kast wilt? Wat betreft installatie kun je de onder en bovenkant van de muur wat open laten zodat je er nog bij kunt, en eventueel buizen bij kunt steken, lijkt me. Als de buizen over de muur lopen en niet ingebouwd zitten lijkt me dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Biodiv schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:28:
En waarom zou je nou eigenlijk meer dan twee groepen willen als het qua vermogen past met twee?
Je hebt zeker 'n punt dat je vermogensgebruik niet in verlichting en de 'standaard' stopcontacten zit. Toch gaan de rekennormen wel uit van een paar honderd Watt per stopcontact. (Minstens 200? En da's per 'plek', dus een dubbel stopcontact hoeft maar één keer te tellen.) En waarom zou je te krap gaan? Wordt 't een lang verlengsnoer voor de stofzuiger? ;).
Want het lijk me lastig om netjes te houden in je kast als je drie groepen moet scheiden (die dan ook nog samenkomen in de actors).
Ik zie dat niet zo. Je moet toch van elke draad precies weten wat hij is. Wellicht onderschat je dat, maar ik zie niet hoe het zo specifiek in het aantal groepen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

2 groepen scheidt je met een tussenplaatje van krap 2mm tussen de klemmen en zelfs dat hoeft niet eens, dus al heb je 10 groepen naast elkaar - maakt in de kast maar weinig uit.

Alle grootverbruikers van de keuken - 6 groepen - zitten binnen 3cm aan klemmen.

Hou rekening met dat inbouwkasten ook gewoon 15-20cm diep zijn en de meeste muren zijn niet zo dik. Ook moet je dus al je leidingen in diezelfde muur krijgen en álles moet af voor je dat dicht maakt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ethirty op 14-02-2024 11:48 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vraagje: zijn er mensen die alleen maar het hoofdpaar van de KNX-kabel hebben afgemonteerd op klemmen in hun kast? Dat zou voor mij de oplossing zijn qua ruimte, dan heb ik maar de helft van de breedte nodig voor de KNX-klemmen. In de praktijk blijkt mijn kast niet zo ruim bemeten :P. Is ook handiger voor de bruggen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Gwaihir schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Je hebt zeker 'n punt dat je vermogensgebruik niet in verlichting en de 'standaard' stopcontacten zit. Toch gaan de rekennormen wel uit van een paar honderd Watt per stopcontact. (Minstens 200? En da's per 'plek', dus een dubbel stopcontact hoeft maar één keer te tellen.) En waarom zou je te krap gaan? Wordt 't een lang verlengsnoer voor de stofzuiger? ;).

[...]

Ik zie dat niet zo. Je moet toch van elke draad precies weten wat hij is. Wellicht onderschat je dat, maar ik zie niet hoe het zo specifiek in het aantal groepen zit.
Ethirty schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:47:
2 groepen scheidt je met een tussenplaatje van krap 2mm tussen de klemmen en zelfs dat hoeft niet eens, dus al heb je 10 groepen naast elkaar - maakt in de kast maar weinig uit.

Alle grootverbruikers van de keuken - 6 groepen - zitten binnen 3cm aan klemmen.
Ok, dat is mooi. Ik ben me nog aan het verdiepen hoe dat allemaal werkt binnen de kast (ook hoe je dat met de rijgklemmen moet doen e.d.), maar dat zal me dan wel steeds duidelijker worden. Ik neem dan denk ik voor alle verdiepingen twee groepen, zodat je in ieder geval nooit in het donker zit op één verdieping (kamers om en om). Even kijken of ik dan groepen voor verdiepingen twee keer kan gebruiken. Misschien dat ik dan met drie of vier groepen wel uitkom.
Hou rekening met dat inbouwkasten ook gewoon 15-20cm diep zijn en de meeste muren zijn niet zo dik. Ook moet je dus al je leidingen in diezelfde muur krijgen en álles moet af voor je dat dicht maakt. :)
De muur is inderdaad maar 10 cm dik. Maar het zou wel gedeeltelijk inbouw kunnen worden. Ik zou een gat kunnen maken in de muur waar de kast in past en een soort stabiel houten frame kunnen maken op de muur waar de kast wat uitsteekt. Dan aan de andere kant van de muur evt. gipsplaat of primer en dan weer glad stuccen.

En als de leidingen die overal vandaan komen óp de muur komen en niet in de muur, en je vervolgens de muur een beetje open laat boven en onder zodat je nog bij de doorvoeropeningen kan, dan heb je volgens mij het voordeel van inbouw met het voordeel van opbouw gecombineerd. :)

Iemand ervaring met inbouwkasten op deze manier?

[ Voor 16% gewijzigd door Biodiv op 14-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 13:38

Zoefff

❤ 

Biodiv schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:46:
[...]

Maar het eerdere plan dat ik had met twee 19 mm buizen voor één groep, voor fase/nul/aarde, DALI en vijf geschakelde stopcontacten, kan dat dus ook niet?
Of het mag durf ik je niet met zekerheid te zeggen. De NEN schrijft naast alle regels ook voor dat een installatie eenvoudig en voorspelbaar moet zijn, en over dat laatste twijfel ik in deze wel een beetje. Net zoals je een krachtgroep ook niet over meerdere buizen moet / mag (?) verdelen valt dit mijns inziens wel een beetje in hetzelfde straatje.

Vergis je ook niet in de hoeveelheid draad en lasklemmen die je dan in die ene centraaldoos krijgt. Voor je 5 geschakelde punten (aannemende dat je setjes van 1 geschakeld en 1 vast maakt) gaan er dan dan 4x5 (L/L/N/PE) draden uit; heb je 5 stuks schakeldraad naar de meterkast, je vaste L en dan nog de gedeelde N/PE. Dat zijn 28 draden die je in de doos aan elkaar moet knopen, DALI nog niet eens meegerekend. Ik kan je verklappen, dat wordt een hel, zo niet onmogelijk, om netjes voor elkaar te krijgen.
Ok, dat is mooi. Ik ben me nog aan het verdiepen hoe dat allemaal werkt binnen de kast (ook hoe je dat met de rijgklemmen moet doen e.d.), maar dat zal me dan wel steeds duidelijker worden. Ik neem dan denk ik voor alle verdiepingen twee groepen, zodat je in ieder geval nooit in het donker zit op één verdieping (kamers om en om). Even kijken of ik dan groepen voor verdiepingen twee keer kan gebruiken. Misschien dat ik dan met drie of vier groepen wel uitkom.
Het is heel situatie afhankelijk hoeveel groepen genoeg zijn. De NEN schrijft voor dat je in ieder geval 2 aardlekschakelaars moet hebben, voor de rest gaat het zoals genoemd inderdaad om een berekening van x watt per stopcontact gecompenseerd met een gelijktijdigheidsfactor. Ik heb zelf wat veel groepen gemaakt, maar dat geeft wel een stuk flexibiliteit (en vergeleken met de rest van het KNX geweld kost zo'n automaat toch geen pepernoot). En dan kan je b.v. de vloerverwarmingspompen (per verdieping) op een andere groep zetten; is er een groep voorzien voor toekomstige zonnepanelen, zit de WTW op een aparte groep, etc.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:52:
Vraagje: zijn er mensen die alleen maar het hoofdpaar van de KNX-kabel hebben afgemonteerd op klemmen in hun kast? Dat zou voor mij de oplossing zijn qua ruimte, dan heb ik maar de helft van de breedte nodig voor de KNX-klemmen. In de praktijk blijkt mijn kast niet zo ruim bemeten :P. Is ook handiger voor de bruggen.
Ik heb 5 setjes volledige KNX klem naast elkaar met 4 bruggetjes. Geeft me in totaal 10 connecties voor buskabel. Zoveel ruimte neemt dat niet in toch?

Strict genomen heb ik tot nu toe maar 2 items met hulpspanning, maar vond het wel handig om daar in de kast niet gelijk al uitzonderingen op te maken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:12:
is er een groep voorzien voor toekomstige zonnepanelen, zit de WTW op een aparte groep, etc.
Die groepen gaan veruit 't hardst! (En daar zit ook de puzzel, qua fase indeling e.d.) Wat dat betreft heeft @Biodiv wel gelijk dat het met licht en gewone stopcontacten 'nog wel mee valt'.

Ik heb hier nu 29 groepen, maar daarvan doen er 'maar' 7 licht + 'algemene' stopcontacten. En dat hadden er vast nog wel minder kunnen zijn, als de grootverbruikers nog wat systematischer afgesplitst waren. (Duidelijk géén ineens geplande nieuwbouw ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Gwaihir schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Die groepen gaan veruit 't hardst! (En daar zit ook de puzzel, qua fase indeling e.d.) Wat dat betreft heeft @Biodiv wel gelijk dat het met licht en gewone stopcontacten 'nog wel mee valt'.

Ik heb hier nu 29 groepen, maar daarvan doen er 'maar' 7 licht + 'algemene' stopcontacten. En dat hadden er vast nog wel minder kunnen zijn, als de grootverbruikers nog wat systematischer afgesplitst waren. (Duidelijk géén ineens geplande nieuwbouw ;).)
Check. Je wil bijvoorbeeld ook je (KNX) busvoeding op een eigen groep, want anders valt al je bediening uit als je toevallig ergens een kortsluiting maakt. Of zoals ik noemde de WTW of andere mechanische ventilatie zodat je deze relatief eenvoudig uit kan zetten in het geval van een calamiteit. Netwerkapparatuur heb ik ook apart draaien zodat dit zo lang mogelijk blijft functioneren. Het gaat sneller dan je denkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ethirty schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:17:
[...]

Ik heb 5 setjes volledige KNX klem naast elkaar met 4 bruggetjes. Geeft me in totaal 10 connecties voor buskabel. Zoveel ruimte neemt dat niet in toch?

Strict genomen heb ik tot nu toe maar 2 items met hulpspanning, maar vond het wel handig om daar in de kast niet gelijk al uitzonderingen op te maken.
Als je alles in ster legt gaat het een stuk harder, en ik zou dat wel willen doen. En dan zit ik rond de 25 KNX-kabels die naar de kast lopen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:05:
Check. Je wil bijvoorbeeld [..]. Of zoals ik noemde [..] Het gaat sneller dan je denkt :P
Yep. Eigenlijk al weer meer wensen ook, o.a. t.a.v. overspanningsbeveiliging, maar ja.. de 'meterkast' is vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
Borromini schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:27:
[...]

Als je alles in ster legt gaat het een stuk harder, en ik zou dat wel willen doen. En dan zit ik rond de 25 KNX-kabels die naar de kast lopen.
ik heb dit gedaan, en heb hier smalle/compacte klemmen voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

25 kabels is ook best veel als je ze een beetje slim doorlust in huis. Je kan lijn en ster prima combineren.

Bij mij is het weer het andere uiterste, waardoor je overal de geel-grijze koppel blokjes tussen kan zetten om bij het laatste apparaat in de keten hulpspanning te hebben :')

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Zoefff schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Of het mag durf ik je niet met zekerheid te zeggen. De NEN schrijft naast alle regels ook voor dat een installatie eenvoudig en voorspelbaar moet zijn, en over dat laatste twijfel ik in deze wel een beetje. Net zoals je een krachtgroep ook niet over meerdere buizen moet / mag (?) verdelen valt dit mijns inziens wel een beetje in hetzelfde straatje.

Vergis je ook niet in de hoeveelheid draad en lasklemmen die je dan in die ene centraaldoos krijgt. Voor je 5 geschakelde punten (aannemende dat je setjes van 1 geschakeld en 1 vast maakt) gaan er dan dan 4x5 (L/L/N/PE) draden uit; heb je 5 stuks schakeldraad naar de meterkast, je vaste L en dan nog de gedeelde N/PE. Dat zijn 28 draden die je in de doos aan elkaar moet knopen, DALI nog niet eens meegerekend. Ik kan je verklappen, dat wordt een hel, zo niet onmogelijk, om netjes voor elkaar te krijgen.
Ik had al het vermoeden dat alles koppelen in de centraaldoos niet handig is, dus ik had bedacht ze direct door te trekken vanaf de 19 mm zonder lasklem.

Maar... hoewel het een voordeel is als je maar één buis nodig hebt als voeding voor vijf schakelbare WCD's, lijkt me na al deze inzichten een centraaldozensysteem toch niet de beste oplossing. Ik denk dat ik het maar bij één 19 mm buis / 5G2,5 houd per centraaldoos voor 1 DALI-punt. De geschakelde stopcontacten doe ik dan wel apart, misschien via de vloer. De niet geschakelde stopcontacten kan ik eventueel wel via de centraaldoos doen.

Dan moet ik dus wel nul (+ aarde?) apart aanvoeren voor de geschakelde stopcontacten, want ik neem aan dat het helemaal uit den boze is om een buis van een andere kant te laten komen en samen te voegen met de nul uit de centraaldoos?

Of nou ja, als je dat consequent doet per ruimte is het niet eens zoveel anders dan mijn eerste oplossing met twee 5G2,5 buizen. Het enige is dat die buis niet door de centraaldoos loopt. Ik kan dan meerdere schakel-WCD's afgaan en doorlussen vanuit één buis. Goed in de gaten houden welke groep het is en het kan best door de beugel volgens mij. Of niet?
[...]

Het is heel situatie afhankelijk hoeveel groepen genoeg zijn. De NEN schrijft voor dat je in ieder geval 2 aardlekschakelaars moet hebben, voor de rest gaat het zoals genoemd inderdaad om een berekening van x watt per stopcontact gecompenseerd met een gelijktijdigheidsfactor. Ik heb zelf wat veel groepen gemaakt, maar dat geeft wel een stuk flexibiliteit (en vergeleken met de rest van het KNX geweld kost zo'n automaat toch geen pepernoot). En dan kan je b.v. de vloerverwarmingspompen (per verdieping) op een andere groep zetten; is er een groep voorzien voor toekomstige zonnepanelen, zit de WTW op een aparte groep, etc.
Ik zou eens moeten opzoeken hoeveel watt per stopcontact dan. Maar per vloerverwarmingspomp een automaat is wel het andere uiterste. Hoewel, in België leggen ze dacht ik voor elke WCD een groep aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Even een paar algemene vragen:
  1. Maakt het uit of buizen boven of onder je verdelerkast uitkomen? Of kun je gewoon rijgklemmen zowel boven als onder hebben?
  2. Mijn installateur staat erop om geribbelde flexbuis te installeren van 20 mm voor 5G2,5. Nu weet ik dat je daar minder makkelijk draden doorheen trekt. Wat is jullie mening hierover?
  3. Ik zie verschillende soorten flexbuis, hier zie ik een plaatje met flexbuis waar volgens mij een XMvK of YMvK in zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj1i9Ql-lJCgsMLeZlWFo6etGXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4snxVpSSYFa1OIdkEt6lzPwd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk handig als je een stuk "bloot" moet leggen. Maar is dit handig en gangbaar?
    https://www.elektramat.nl...per-rol-100-meter-sf5g25/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Biodiv schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:01:
Even een paar algemene vragen:
  1. Maakt het uit of buizen boven of onder je verdelerkast uitkomen? Of kun je gewoon rijgklemmen zowel boven als onder hebben?
  2. Mijn installateur staat erop om geribbelde flexbuis te installeren van 20 mm voor 5G2,5. Nu weet ik dat je daar minder makkelijk draden doorheen trekt. Wat is jullie mening hierover?
  3. Ik zie verschillende soorten flexbuis, hier zie ik een plaatje met flexbuis waar volgens mij een XMvK of YMvK in zit:

[Afbeelding]

Ik denk handig als je een stuk "bloot" moet leggen. Maar is dit handig en gangbaar?
    https://www.elektramat.nl...per-rol-100-meter-sf5g25/
1: Al komen ze aan de zijkant :P Maar dat had je met een snelle afbeelding zoekopdracht ook al kunnen zien
2: Tenzij je in België woont, snel een andere zoeken. Bij ons uiterst ongebruikelijk. Ik probeer een paar draden door stukjes ribbel van 30cm te krijgen en dat is al ellendig.
3: XMVK en YMVK is kabel met dikke beschermende mantel. Vziw zitten die nooit in flexbuis

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 14-02-2024 22:40 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biodiv
En nog een paar vragen:
  1. Hoe hoog of hoe laag mag je verdelerkast hangen? In mijn geval is iets lager misschien handig, zeg 30 cm boven de vloer. Maakt dat uit?
  2. Hager heeft drie lijnen die volgens mij interessant zijn:Wat zijn hier de kwaliteitsverschillen tussen?
  3. En als we naar een ander merk kijken, F-tronic, dan heb je heel wat lagere prijzen:Waar lever je dan op in?
  4. En wat vinden jullie van ca.160 mm diep vs. 200 mm diep? Is die 5 cm echt nodig of hoeft dat niet?

[ Voor 9% gewijzigd door Biodiv op 15-02-2024 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HiBe schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:25:
[...]

ik heb dit gedaan, en heb hier smalle/compacte klemmen voor gebruikt.
Welke als ik vragen mag? Ik heb hier de Phoenix 3214663 gebruikt. Die lijken me al best compact, maar da's maar één klem per paar, dus per kabel twee klemmen (rood/zwart en geel/wit).

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 14-02-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:10
Waarom zou je een bus-topologie als ster willen toepassen? Wat denk je dat het voordeel is?

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Biodiv
Ethirty schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:38:
[...]

1: Al komen ze aan de zijkant :P Maar dat had je met een snelle afbeelding zoekopdracht ook al kunnen zien
Soms wel lastig te zien hoe een kast werkt a.h.v. een plaatje maar inderdaad.
2: Tenzij je in België woont, snel een andere zoeken. Bij ons uiterst ongebruikelijk. Ik probeer een paar draden door stukjes ribbel van 30cm te krijgen en dat is al ellendig.
In België gebruiken ze toch zelfs vaak losse XMvK/YMvK-kabels die je direct in de muur wegstuct? Dat is nog een stapje erger dan flexbuis. Kun je helemaal niks meer mee.

Maar ja, ik heb ook liever gladde buis. Ik krijg het mijn installateur misschien wel aan het verstand. Hij is ook geen echte installateur; elektra doet hij er zo'n beetje bij. Is op zich eigenlijk beter dan iemand die zich echt installateur noemt, want hij neemt verder best wat van me aan. ;)

Is het echt zo ongebruikelijk voor professionele installateurs om voorbedrade flexbuis te nemen in Nederland?
3: XMVK en YMVK is kabel met dikke beschermende mantel. Vziw zitten die nooit in flexbuis
Ik vraag me dan wel af wat de mantel op het plaatje is. Photoshop-fail? :D

[ Voor 5% gewijzigd door Biodiv op 15-02-2024 01:46 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Welke als ik vragen mag? Ik heb hier de Phoenix 3214663 gebruikt. Die lijken me al best compact, maar da's maar één klem per paar, dus per kabel twee klemmen (rood/zwart en geel/wit).
Met 3208511 kan het in de helft van de breedte.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:17
Biodiv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 01:04:
Is het echt zo ongebruikelijk voor professionele installateurs om voorbedrade flexbuis te nemen in Nederland?
Er zijn er best veel die dat doen, omdat het minder arbeidsuren kost en de klant dan eerder de offerte accepteert. :+
Ik vraag me dan wel af wat de mantel op het plaatje is. Photoshop-fail? :D
Die is echt. En ze zijn ook eenvoudig te bestellen. Ik heb ook al een 5G10 in mantel kant en klaar gezien; groter zal er vast ook wel zijn.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Biodiv schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:48:
En nog een paar vragen:[list=1]
• Hoe hoog of hoe laag mag je verdelerkast hangen? In mijn geval is iets lager misschien handig, zeg 30 cm boven de vloer. Maakt dat uit?
Als je niet bij de meter zit dan ben je hier volledig vrij in. Je kunt hem zelfs op de grond zetten.
Waar lever je dan op in?
• En wat vinden jullie van ca.160 mm diep vs. 200 mm diep? Is die 5 cm echt nodig of hoeft dat niet?
[/list]
Zelf F-Tronic en erg tevreden. Wel blij met de extra diepte en ik heb 6 rijen en daar maar 4 van in gebruik voor het plaatsen van de KNX componenten/rijgklemmen. De rest heb ik allemaal gebruikt voor extra kabel management. Het kan zeker in een kleinere kast maar omdat ik minder ervaring heb was dit erg fijn om zo te kunnen doen.

• walletje-w
Biodiv schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:53:
[...]
Ik kan dan meerdere schakel-WCD's afgaan en doorlussen vanuit één buis. Goed in de gaten houden welke groep het is en het kan best door de beugel volgens mij. Of niet?
2 groepen in 1 buis is volgens mij juist iets wat niet door de beugel kan. Dan heb je namelijk heel snel als iemand later iets gaat aanpassen dat je beveiliging niet meer werkt omdat je de verkeerde kleur hebt gepakt. Of nog erger, de juiste kleur maar de verkeerde kabel (waar je op geen manier aan kon zien dat die niet de juiste was). Als je dan nadenkt over gebruik van het centraal dozen systeem om het later voor andere mensen overzichtelijk te houden dan is dit juist een no-go.

Ik zou dat hele centraal dozen systeem laten voor wat het is, een elektricien begrijp heus wel hoe een bus systeem werkt. Het is allemaal juist veel simpeler eigenlijk dan een centraal doos.

• Conrado
Biodiv schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:01:
• Mijn installateur staat erop om geribbelde flexbuis te installeren van 20 mm voor 5G2,5. Nu weet ik dat je daar minder makkelijk draden doorheen trekt. Wat is jullie mening hierover?
Ik neem maar aan dat je installateur bedoeld geribbelde flexbuis te installeren van 20 mm inclusief 5G2,5. De kracht van flexbuis is juist dat het met kabel komt, dat scheelt een hele hoop werk.

Overigens, heel veel van je vragen gaan over de electrische installatie, niet zozeer over KNX. Ik raad je aan dit draadje te bekijken: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

• Biodiv
walletje-w schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Als je niet bij de meter zit dan ben je hier volledig vrij in. Je kunt hem zelfs op de grond zetten.
Ok, da's mooi.
[...]

Zelf F-Tronic en erg tevreden. Wel blij met de extra diepte en ik heb 6 rijen en daar maar 4 van in gebruik voor het plaatsen van de KNX componenten/rijgklemmen. De rest heb ik allemaal gebruikt voor extra kabel management. Het kan zeker in een kleinere kast maar omdat ik minder ervaring heb was dit erg fijn om zo te kunnen doen.
Ik ga waarschijnlijk toch voor opbouw en dan is 20 cm diepte toch wel veel voor waar ik 'm wil plaatsen. Dus ik denk dat ik toch voor een 16 cm diepe ga. Even kijken wat de verschillen zijn tussen F-Tronic FV en Hager FWQ (zie hier de links: Biodiv in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica").

Weet iemand nog belangrijke verschillen tussen de twee kasten?

En kan iemand uitleggen hoe dat zit met de hoogte verstelbare rails? Kun je die traploos verstellen? En hoe beweegt het frontje/afdekplaat dan mee?

• Biodiv
Conrado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Ik neem maar aan dat je installateur bedoeld geribbelde flexbuis te installeren van 20 mm inclusief 5G2,5. De kracht van flexbuis is juist dat het met kabel komt, dat scheelt een hele hoop werk.

Overigens, heel veel van je vragen gaan over de electrische installatie, niet zozeer over KNX. Ik raad je aan dit draadje te bekijken: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Ja geribbelde flexbuis met inhoud. Ik heb wel eens wat kabel getrokken. Als het in de muur gestuct is valt het mee, want dan zit de buis goed vast. Om nou te zeggen dat het "een hele hoop werk" scheelt is ook wat overdreven. Maar met gladde buis is installatie lastiger; je moet meer passen en meten. Sokjes gebruiken en bochten gebruiken (zo min mogelijk natuurlijk, beter is opwarmen en buigen).

Maar ik ga het nog maar eens voorleggen aan dat andere topic.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

jadjong schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:42:
[...]

Met 3208511 kan het in de helft van de breedte.
Specificaties geven 7 mm aan voor 3214663, maar dat is verwarrend genoeg per paar. En voor 3208511 3,5 mm voor één enkele klem. Dus dat maakt geen verschil. Ook de 3214663 is een twee-etageklem, maar dan met de kleurcodering van KNX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:17:
[...]

Specificaties geven 7 mm aan voor 3214663, maar dat is verwarrend genoeg per paar. En voor 3208511 3,5 mm voor één enkele klem. Dus dat maakt geen verschil. Ook de 3214663 is een twee-etageklem, maar dan met de kleurcodering van KNX.
Exact, het zijn (bijna) dezelfde PTTB klemmen maar dan grijs ipv KNX-wit met kleurcodering. De beperkte breedte komt meer door de limiet van 1,5mm2 dan door wat anders. Het grote verschil is aansluitingen recht vs onder een hoek.

#team_UTC+1

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

Zoefff schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:05:
[...]

Je wil bijvoorbeeld ook je (KNX) busvoeding op een eigen groep, want anders valt al je bediening uit als je toevallig ergens een kortsluiting maakt.
Sterker nog, je hebt niet eens een groep nodig hiervoor, zet de KNX voeding in je hoofdmeterkast direct op een fase! Zolang de hoofdschakelaar en de hoofdzekeringen het doen blijft je installatie draaien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
Borromini schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:03:
[...]

Ik heb de PTIO 1,5/S/4 (3244452) gebruikt, vervolgens met een brug de klemmen onderling verbonden. Achteraf had het ook met de PTIO 1,5/S/3 (3244410) gekunt, maar ik wist nog niet preceis waar ik het voor ging gebruiken. Nu heb ik 1 type klem voor 24V, potentiaal vrij en voor KNX (uiteraard allemaal van elkaar afgescheiden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
tomtommie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:44:
Sterker nog, je hebt niet eens een groep nodig hiervoor, zet de KNX voeding in je hoofdmeterkast direct op een fase! Zolang de hoofdschakelaar en de hoofdzekeringen het doen blijft je installatie draaien!
Zijn er KNX voedingen met ingebouwde aardlekbeveiliging dan (en een zekering aan de primaire kant)?

Lijkt mij zowel vanuit de normen als de praktijk wel noodzakelijk..

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HiBe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Ik heb de PTIO 1,5/S/4 (3244452) gebruikt, vervolgens met een brug de klemmen onderling verbonden. Achteraf had het ook met de PTIO 1,5/S/3 (3244410) gekunt, maar ik wist nog niet preceis waar ik het voor ging gebruiken. Nu heb ik 1 type klem voor 24V, potentiaal vrij en voor KNX (uiteraard allemaal van elkaar afgescheiden).
Bedankt, die zijn ook 3,5 mm, dus qua breedte win ik daar niks mee.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

HiBe schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Zo doe ik min of meer hetzelfde met de PHOENIX 3214657 PTTBS en de KNX variant. Scheelt ook met afdek kapjes, bruggen etc om zo min mogelijk verschillende types te hebben.

Voor 230V gebruik ik PTI in verschillende varianten. Al blijk ik voor de PTI-4 te weinig montage ruimte over te houden dus mijn dikke draden moet ik nog wat anders voor verzinnen.

#team_UTC+1

• Conrado
Hoe weet je dat zo zeker...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 23:22
[...]

In BE mag dat niet, daar ben ik zeker van. En het zou me straf lijken moest dat in NL mogen.

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Gwaihir schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:52:
[...]

Zijn er KNX voedingen met ingebouwde aardlekbeveiliging dan (en een zekering aan de primaire kant)?

Lijkt mij zowel vanuit de normen als de praktijk wel noodzakelijk..
Conrado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker...?
teaser schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:03:
[...]

In BE mag dat niet, daar ben ik zeker van. En het zou me straf lijken moest dat in NL mogen.
Ik baseer me even op deze post:
tss68nl schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:16:
[..]

4. De KNX voeding mag zonder aardlek direct op een fase in de hoofdmeterkast waar de fases binnen komen. Dat heeft als voordeel dat als je aardlek triggert, je busspanning niet wegvalt. Dit mag omdat de 230V nooit buiten de groepenkast komt en dus geen aardlek behoeft.[/li]

[..]
update: ik denk dat 'direct op de fase' wel even genuanceerd moet worden dat je dus wel een automaat toepast.

[ Voor 4% gewijzigd door tomtommie op 15-02-2024 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Voor de duidelijkheid, @tss68nl heeft het over de aardlek, niet over een beveiliging. Apparaten in een meterkast moeten deugdelijk gezekerd zijn. Dat geldt ook voor de beltrafo :)

Wat ik gedaan heb is één alamat reserveren voor het serverrack, alarm, rookalarm en KNX(voeding).

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Conrado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:24:
[...]

Voor de duidelijkheid, @tss68nl heeft het over de aardlek, niet over een beveiliging. Apparaten in een meterkast moeten deugdelijk gezekerd zijn. Dat geldt ook voor de beltrafo :)

Wat ik gedaan heb is één alamat reserveren voor het serverrack, alarm, rookalarm en KNX(voeding).
Ja precies, zoals jij het beschrijft heb ik het zelf ook!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

[...]

:o no way. Misschien dat het strict genomen nog binnen de regels valt als je de bedrading aanpast op de hoofdzekering (dus aansluiten met een 4mm2 voor een 25A zekering) maar dan nog lijkt me dit een slecht idee.

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 18:29
Zijn er mensen die een goeie optie hebben voor een cloud/vpn connectie naar een KNX installatie?

de bedoeling is om dit in te zetten bij het inbedrijf stellen en voor onderhoud/wijzigingen van klanten.
het gaat voornamelijk om de ETS connectie en het mobiel zijn.
Ik heb een sim-kaart in mijn laptop zitten en kan een mifi-router plaatsen bij de connectie.
Het probleem voor mij is namelijk dat onze klanten bedrijven zijn die geen behoefte hebben aan een cloud/vpn verbinding voor knx.

Tot op heden zit ik te denken aan een Gira S1 of een Logic Machine. Maar misschien dat er andere ervaringen hier zijn?

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Zoefff schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:06:
[...]

:o no way. Misschien dat het strict genomen nog binnen de regels valt als je de bedrading aanpast op de hoofdzekering (dus aansluiten met een 4mm2 voor een 25A zekering) maar dan nog lijkt me dit een slecht idee.
Nee excuus, fout gebruik van termen, het ging over een aardlek die niet nodig is.

• Biodiv
M'n vorige post over kasten raakt een beetje ondergesneeuwd. Neem ik jullie niet kwalijk, want het oerwoud van kasten is nogal ondoorgrondelijk. Daarbij hebben de meesten denk ik maar één (soort) kast. Dus als ik dan vraag naar de verschillen wordt dat wat moeilijk.

Dus ik dacht misschien kan eenieder die dat leuk vindt wat interessante feitjes vertellen over zijn kast, een soort mini review. Ik ben dus op zoek naar de verschillen tussen kasten. Wat je er wel of niet bij krijgt, wat je nog extra moest kopen, wat je niet zinde omdat het onhandig was, wat juist heel handig was, denk aan buisinvoer en draadgeleiding, railhoogte, flexibiliteit, ruimte, indelingsmogelijkheden, de afwerking, enfin je snapt het. Bonuspunten voor een (link naar een post met) foto.

Als mensen hun best doen wil ik best eens een tabel maken met wat samenvattende eigenschappen erin in een apart topic, zodat we het oerwoud een beetje kunnen bedwingen. ;)

Ik ben nu voornamelijk gericht op Hager en F-Tronic, omdat die hier veel worden genoemd, maar mochten er andere merken zijn dan zijn die ook welkom natuurlijk.

Even nog een keer de specs op een rijtje van die merken:
  1. Hager heeft drie lijnen die volgens mij interessant zijn:
  2. F-tronic heeft twee lijnen, verschillen eigenlijk alleen qua diepte voor zover ik zie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Dit draadje is ondertussen bij pagina 286 @Biodiv, en dus kun je hier waanzinnig veel informatie vinden. Ik raad je aan dat eens te doen.

Verdeelkasten heb je van de basis Vision tot de volledig flexibele Univers, om even in Hager-producten te blijven. Zolang je niet weet wàt je nu precies gaat doen, en hoe omvangrijk je verdeler wordt, kun je daar geen goede keuze in maken.

• Biodiv
Conrado schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:35:
Dit draadje is ondertussen bij pagina 286 @Biodiv, en dus kun je hier waanzinnig veel informatie vinden. Ik raad je aan dat eens te doen.
Ja, al is dat afhankelijk van hoeveel posts per pagina je ingesteld hebt staan. Bij mij zitten we al over de 500. En daarmee beschrijf je eigenlijk al het probleem. Hoe ga ik daar het juiste in terugvinden als ik ook de juiste zoekwoorden (merken en types) niet paraat heb? Zoeken op "verdeler" of "kast" levert niet bepaald iets gerichts op waar ik mijn kastkeuze op kan baseren. Ik dacht dus een leuk idee te hebben om dat op te lossen.
Verdeelkasten heb je van de basis Vision tot de volledig flexibele Univers, om even in Hager-producten te blijven. Zolang je niet weet wàt je nu precies gaat doen, en hoe omvangrijk je verdeler wordt, kun je daar geen goede keuze in maken.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Al die kasten zijn er in allerlei maten; in die maten daar zijn niet echt verschillen tussen qua merk en die zijn ook niet zo interessant. De grootte van je kast heeft bovendien maar weinig van doen met wat je ermee van plan bent, tot op zekere hoogte. Een grotere kast is op een gegeven moment alleen maar opschaling, een groter huis dus. Daarnaast worden de hoogte en breedte voornamelijk bepaald door wat voor ruimte je beschikbaar hebt.

Zelf weet ik vrij precies wat ik ga doen. Ik heb ongeveer 90 modules aan ruimte nodig, voor de zekerheid neem ik wat groter. Hoe ik dat precies ga doen moet ik nog uitvinden: welke modules precies, en dus welke kast. Modules zijn vrij overzichtelijk, het kastenaanbod is in mijn optiek een oerwoud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Biodiv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:25:

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Al die kasten zijn er in allerlei maten; in die maten daar zijn niet echt verschillen tussen qua merk en die zijn ook niet zo interessant.
We hoeven het ook niet eens te zijn :)
Ik geef enkel raad op basis van mijn ervaring.
Zelf weet ik vrij precies wat ik ga doen. Ik heb ongeveer 90 modules aan ruimte nodig, voor de zekerheid neem ik wat groter. Hoe ik dat precies ga doen moet ik nog uitvinden: welke modules precies, en dus welke kast. Modules zijn vrij overzichtelijk, het kastenaanbod is in mijn optiek een oerwoud. ;)
Dat oerwoud heeft een reden. Goed dat je weet wat je gaat doen, alle succes met je project!

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 16-02-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
tomtommie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:18:
[...]

[...]

[...]

Ik baseer me even op deze post:

[...]

update: ik denk dat 'direct op de fase' wel even genuanceerd moet worden dat je dus wel een automaat toepast.
In BE mag dit dus nog altijd niet. Er moet altijd een 300mA aardlek aan het begin van de installatie staan.
In NL zijn de regels omtrent de aardlek anders, ik veronderstel dat @tss68nl hier wel correcte info geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Biodiv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:25:
[...]

Ja, al is dat afhankelijk van hoeveel posts per pagina je ingesteld hebt staan. Bij mij zitten we al over de 500. En daarmee beschrijf je eigenlijk al het probleem. Hoe ga ik daar het juiste in terugvinden als ik ook de juiste zoekwoorden (merken en types) niet paraat heb? Zoeken op "verdeler" of "kast" levert niet bepaald iets gerichts op waar ik mijn kastkeuze op kan baseren. Ik dacht dus een leuk idee te hebben om dat op te lossen.
Zoals wij allemaal, zelf onderzoek doen en heel gerichte vragen stellen. Het exact voorkauwen van wat je moet kopen is niet wat we hier doen. Ook onwenselijk als je zelf nog in de ontwerp fase zit. ;)

Wij hebben ook gewoon de Hager Univers catalogus uitgeplozen, HagderCad geleerd, een afweging gemaakt tussen Phoenix of Wago klemmen, etc. Ik ben zelf al 2 jaar bezig geweest voor ik spullen ging kopen, anderen wellicht nog langer. En vrijwel iedereen heeft nog klusjes om af te maken of verbeteren.

Heb je al eens met ETS gestoeid en vindt je het dan nog steeds leuk? Want dat heeft ook zijn eigen stijle leercurve. Het is niet voor niets dat het inkopen van deze kennis bij een specialist kostbaar is.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Al die kasten zijn er in allerlei maten; in die maten daar zijn niet echt verschillen tussen qua merk en die zijn ook niet zo interessant. De grootte van je kast heeft bovendien maar weinig van doen met wat je ermee van plan bent, tot op zekere hoogte. Een grotere kast is op een gegeven moment alleen maar opschaling, een groter huis dus. Daarnaast worden de hoogte en breedte voornamelijk bepaald door wat voor ruimte je beschikbaar hebt.

90TE is vrijwel niks, dat hebben velen hier al bijna gereserveerd voor de groepen kant.

De keuze van je kast is semi-persoonlijk en gebaseerd op waar je kabels komen, hoeveel kabels, hoeveel relais, dimmers en groepen je over die kabels wil verdelen etc etc. Maar ook hoeveel ruimte je hebt. Kies je een 6x3 of een 5x4 layout, 2 kasten naast of boven elkaar, of misschien toch 2 kasten verdeeld over de woning.

Mijn kast is ingedeeld in 4 “velden”. Dat kon niet op mijn manier bij F-tronic, dus heb voor Hager gekozen. Was het de meerprijs waard om het zo te doen? Nee, eigenlijk niet. Vind ik het sjiek dat alles nu van Hager is met blauwe accenten? Ja, alleen zal nooit iemand dat zien. Ga ik straks bij het verbouwen van de bovenetage weer een grote Univers kast doen? Denk het niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
:?
Goed dat je weet wat je gaat doen, alle succes met je project!
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik kan hoe @Ethirty het verwoordt ook beter volgen: vragen die een tweedaagse cursus als antwoord hebben zijn iets te breed voor hier ;).

Ik gok dat de reden die @Conrado in gedachten heeft zoiets is als: 'voor elk wat wils'. Maar blijf nu eigenlijk ook wel razend nieuwsgierig achter. @Conrado plz, plz. share; is zo'n 24 uur lang genoeg voor deze kliffhanger? :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Wat gerichte vragen betreft, kan iemand deze beantwoorden?
Biodiv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:50:
[...]
En kan iemand uitleggen hoe dat zit met de hoogte verstelbare rails? Kun je die traploos verstellen? En hoe beweegt het frontje/afdekplaat dan mee?
Hoe ik het nu zie qua indeling in het algemeen is onder of boven rijgklemmen naar behoefte. Bij mij komen de meeste buizen van onder. Breng je dan buizen die van bovenaf komen eerst naar daar naartoe (binnen de kast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ethirty schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:17:
[...]

Zoals wij allemaal, zelf onderzoek doen en heel gerichte vragen stellen. Het exact voorkauwen van wat je moet kopen is niet wat we hier doen. Ook onwenselijk als je zelf nog in de ontwerp fase zit. ;)

Wij hebben ook gewoon de Hager Univers catalogus uitgeplozen, HagderCad geleerd, een afweging gemaakt tussen Phoenix of Wago klemmen, etc. Ik ben zelf al 2 jaar bezig geweest voor ik spullen ging kopen, anderen wellicht nog langer. En vrijwel iedereen heeft nog klusjes om af te maken of verbeteren.
Ok, ik ga gerichte vragen stellen. Ik vind het allang super dat jullie zo behulpzaam zijn en jullie schat aan kennis delen. _/-\o_
Heb je al eens met ETS gestoeid en vindt je het dan nog steeds leuk? Want dat heeft ook zijn eigen stijle leercurve. Het is niet voor niets dat het inkopen van deze kennis bij een specialist kostbaar is.
Een beetje en vooral documentatie bekeken. Dat zit wel goed in elkaar en is begrijpelijk. Het softwarestukje is eigenlijk waar ik me het minst druk over maak.
[...]

90TE is vrijwel niks, dat hebben velen hier al bijna gereserveerd voor de groepen kant.
Die schatting van 90 modules die ik eerder maakte is wel voor de KNX-apparatuur, dus excl. een rij voor rijgklemmen. Ik neig nu naar een kast van ca. 600 mm x 1000 mm. Misschien toch de Hager Univers, maar ik ben dus nog aan het uitzoeken wat de verschillen zijn met andere kasten en hoe je zo'n Univers inricht.
De keuze van je kast is semi-persoonlijk en gebaseerd op waar je kabels komen, hoeveel kabels, hoeveel relais, dimmers en groepen je over die kabels wil verdelen etc etc. Maar ook hoeveel ruimte je hebt. Kies je een 6x3 of een 5x4 layout, 2 kasten naast of boven elkaar, of misschien toch 2 kasten verdeeld over de woning.
Wat je aanduidt met 6x3 en 5x4, bedoel je dan de "blokjes" van 12 modules die meestal uit een losse DIN-rail bestaan?
In de breedte heb ik niet heel veel ruimte, max 80 cm, liefst minder, dus ik denk dat ik op 6x2 uit zal komen. Ik heb geen villa of zo, dus dat lijkt me al groot zat. Bedenk ook dat dit de veldverdeler wordt. Alle automaten e.d. heb ik in de meterkast.
Mijn kast is ingedeeld in 4 “velden”. Dat kon niet op mijn manier bij F-tronic, dus heb voor Hager gekozen. Was het de meerprijs waard om het zo te doen? Nee, eigenlijk niet. Vind ik het sjiek dat alles nu van Hager is met blauwe accenten? Ja, alleen zal nooit iemand dat zien. Ga ik straks bij het verbouwen van de bovenetage weer een grote Univers kast doen? Denk het niet.
Aha dus je gebruikt deze of deze?

[ Voor 4% gewijzigd door Biodiv op 16-02-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Biodiv schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:34:
[...]
Die schatting van 90 modules die ik eerder maakte is wel voor de KNX-apparatuur, dus excl. een rij voor rijgklemmen. Ik neig nu naar een kast van ca. 600 mm x 1000 mm. Misschien toch de Hager Univers, maar ik ben dus nog aan het uitzoeken wat de verschillen zijn met andere kasten en hoe je zo'n Univers inricht.
Ik heb zelf een kast van 192 modules genomen, dat vond ik ook ruim bemeten oorspronkelijk, maar dat bleek ook krap te zijn. Deels opgelost met Unibis-automaten. Eén helft van de kast is voorzien voor de traditionele 230 V, de andere helft is KNX. Maar de KNX LED-module heeft bv. een 24V-voeding nodig, dus die dien je ook te voorzien (6 TE), langs de 230 V-kant zit ook de unit voor de deurbel (8 TE), dus dat tikt sneller aan dan je denkt. Ik heb op de 230 V-kant maar één halve rail voor rijgklemmen nodig gehad, maar bij de KNX-kant (zowat alle verlichting loopt bv. via KNX) is het dan weer een stuk meer. Dus zorg dat je marge hebt. Veel kasten kunnen ook onderling verbonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Biodiv schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:20:
Wat gerichte vragen betreft, kan iemand deze beantwoorden?

[...]

Hoe ik het nu zie qua indeling in het algemeen is onder of boven rijgklemmen naar behoefte. Bij mij komen de meeste buizen van onder. Breng je dan buizen die van bovenaf komen eerst naar daar naartoe (binnen de kast)?
Je kan ook boven én onder rijgklemmen zetten maar dan verlies je 2 rails aan rijgklemmen. Of je moest ook nog modules gaan plaatsen op de ongebruikte plaats op die rails, maar dat is dan weer minder netjes.

Bij mij zitten de railklemmen bovenaan in de 2 kasten. Bij 1 ervan komen de meeste kabels (flex en gewone kabel, geen pvc buizen) van onderen. Die leid ik via een kabelgoot langs de kast naar boven. Misschien niet de meest logische oplossing met de railklemmen bovenaan daar, maar wel uniform.
Met PVC buizen is het natuurlijk moeilijker om die rondom de kast te leiden. Je kunt ze ook laten toekomen aan 1 kant van de kast en de aders langs binnen naar de andere kant leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb juist 'n kabelgoot naar onder, langs de domotica kast, om de logische indeling in de kast te vergemakkelijken. Zo komt de 230V rechtsonder binnen, terwijl alle uitgaande klemmen bovenaan zitten.

Kortom: wat je maar logisch en handig vindt, @Biodiv .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

teaser schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Je kan ook boven én onder rijgklemmen zetten maar dan verlies je 2 rails aan rijgklemmen. Of je moest ook nog modules gaan plaatsen op de ongebruikte plaats op die rails, maar dat is dan weer minder netjes.

Bij mij zitten de railklemmen bovenaan in de 2 kasten. Bij 1 ervan komen de meeste kabels (flex en gewone kabel, geen pvc buizen) van onderen. Die leid ik via een kabelgoot langs de kast naar boven. Misschien niet de meest logische oplossing met de railklemmen bovenaan daar, maar wel uniform.
Met PVC buizen is het natuurlijk moeilijker om die rondom de kast te leiden. Je kunt ze ook laten toekomen aan 1 kant van de kast en de aders langs binnen naar de andere kant leiden.
Ik heb dat dus opgelost door 1 klemstrook boven en 1 onder. Zo hoe ik maar een enkele leiding intern om te leiden (want dat komt beter uit aan de knx kant).

Alleen nooit nagedacht dat de rail zelf daardoor niet een paar gaatjes naar boven of beneden te zakken is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ethirty schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Ik heb dat dus opgelost door 1 klemstrook boven en 1 onder. Zo hoe ik maar een enkele leiding intern om te leiden (want dat komt beter uit aan de knx kant).
Bedoel je dat je dan de nul-draden kan bundelen in de kast? Anders snap ik je niet.
Alleen nooit nagedacht dat de rail zelf daardoor niet een paar gaatjes naar boven of beneden te zakken is.
Snap ik ook niet. Als je rijgklemmen hebt kun je je railhoogte niet meer aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Biodiv schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:04:
[...]

Bedoel je dat je dan de nul-draden kan bundelen in de kast? Anders snap ik je niet.
Ik bedoel dat ik 3 leidingen met 1 relais wil schakelen, alleen komen ze niet allemaal aan dezelfde kant de kast in. Dus moet ik de draden intern routeren zodat ze naast elkaar zitten.

Maar het hele voordeel van goed plannen is inderdaad bijvoorbeeld dat je maar 1 nul-draad nodig hebt voor 20 afgaande leidingen. In dit topic zijn genoeg afbeeldingen te vinden van ingerichte kasten.
Snap ik ook niet. Als je rijgklemmen hebt kun je je railhoogte niet meer aanpassen?
Nee, ik zeg dat ik dat niet kan met de module UD12A1 waar ik mijn klemmen in monteer.

Even een heel dom filmpje voor een eerste indruk van diverse Univers modules.
YouTube: Hager UniversN Bausteine Montage UD23B1, UD23A1, UD33B1

Ik zou even wat gaan Googlen of op Youtube zoeken naar knx kasten, dan krijg je hopelijk eerst even wat basisgevoel van hoe een kast ingericht dient te worden.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Ik gok dat de reden die @Conrado in gedachten heeft zoiets is als: 'voor elk wat wils'. Maar blijf nu eigenlijk ook wel razend nieuwsgierig achter. @Conrado plz, plz. share; is zo'n 24 uur lang genoeg voor deze kliffhanger? :*).
Zo spannend is het niet :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 16:31
Dag iedereen, voor mijn komende nieuwbouw ben ik me in KNX aan het verdiepen. Het plan is om alle elektriciteit en domotica zelf te leggen. Heb vroeger elektromechanica gestudeerd dus ken wel de basis en zie het momenteel wel goed zitten (al is het met een bang hartje). Heel wat werk om alles uit te zoeken en samen te stellen dus. Ik lees al even mee en probeer ook de oude berichten bij te benen (zit aan pagina 150, nog een hele weg te gaan). Dus excuses als ik dubbele vragen stel, is al een serieuze boterham geworden om het helemaal door te lezen.
Het doel:
De basis wil ik in KNX leggen, hieronder reken ik:
  • Verlichting
  • Screens
  • Alarmsysteem (Satel hoorde ik goede dingen van)
  • Bewegings-, temperatuurs- & deursensoren
  • Deurbel(?)
  • In de toekomst de gordijnen in de leefruimte, de bekabeling zal ik hiervoor al steken
Dit zou ik uitbreiden met HA:
  • Staanlampen (Hue of Zigbee)
  • Audio-installatie (Denon Heos)
  • Weerstation/import van internet (vooral om de screens te automatiseren)
  • Toekomstige spielerei, mezelf kennende komt die er ongetwijfeld. En dan zet ik toch liever mijn gezin niet in het donker, dus HA lijkt me daarvoor wel leuk
Wat ga ik niet automatiseren (momenteel):
  • Verwarming, alles wordt vloerverwarming en naar wat ik lees heeft deze al grotendeel zelfregelende sturing. Aangezien het een sterk geïsoleerde nieuwbouw is, zal de temperatuur toch bijna overal gelijk zijn dus ga ik me hier verder niet te in moeien, hopelijk loopt dit goed.
  • Ventilatie, misschien dat ik in de toekomst wel 0-10V zal sturen, zal zeker eib-kabel naar de unit leggen, maar dat zie ik eerder als spielerei ipv noodzakelijk.
Het KNX-boodschappenlijstje:
TypeMerk-artikelOpm
VoedingMeanwell KNX-20E-640Basismodel, misschien koop ik er meteen 2 om wat redundantie in te bouwen
IP-interfaceMDT SCN-IP000.03
DimactorMDT AKD-0201.02Hoe ik verlichting zie ga ik hieronder nog eens behandelen
DimactorMDT AKD-0260CC.02Idem
Jaloezie-actorABB SAH/S24.6.7.110 apart te sturen screens. Nog te bekijken of 6A voldoende is of 10A nodig
ActorMDT AKS-2416.0Schakelaars lichtpunten, aantal lichtpunten nog te tellen, normaal 2 units.
ActorMDT AKI 1216.04Resterende lichtpunten en enkele stopcontacten, varia
Bin ingangMDT BE-16000.02potentiaalvrij, voor de raam- en deurcontacten
Bin ingangMDT BE-04230.02230V, voor enkele gewone schakelaars in technische ruimte en berging.

Sensoren moet ik nog eens uitzoeken. Momenteel had ik Zennio bewegingsmelders en BEG aanwezigheidsmelders, maar heb me er nog niet op verdiept. Normaal wordt overal ons plafond beton dus dat zal misschien ook een rol spelen in onze sensorenkeuze. Ook hebben we katten dus zal kwestie zijn van bepaalde sensoren daar niet op te laten reageren. Tips zijn zeker welkom!
Verlichting
De meeste lichtpunten zullen gewoon aan-uit zijn. Enkele lichtpunten zouden we wel graag dimmend uitvoeren.
Door het beperkte aantal te dimmen lichtpunten (5-6), zie ik het als overkill om DALI te leggen, graag zou ik dan ook native-KNX blijven. Op voorwaarde natuurlijk dat het mogelijk is om degelijke dimming en lichtkleur te krijgen hiermee.

Aangezien eettafel en keukeneiland met retrofit (waarschijnlijk E27, armatuur nog niet gekozen) zullen uitgevoerd worden, zou ik deze op de MDT-dimactor steken. Naar wat ik gelezen had, zouden hier de resultaten degelijk zijn zonder het super diepe dimmen. Het lijkt me boven een eettafel sowieso niet nodig om tot 0.1% te dimmen.

De andere punten (zithoek, gang boven en 2x badkamer) zouden spots worden. Ik las dat vooral CC-leds goede resulaten geven, dus was ik ook in die richting aan het kijken. Ik zag enkele KNX-opties:
  • Meanwell LCM, deze zou niet diep dimmen (6%) dus deze had ik afgeschreven
  • MDT AKD-0260CC.02, max 52VDC/60W. Meeste spots die ik reeds tegenkwam werken op 350mA, ±7-8W. Dus met 8/0.35=22V per spot kan je max. 2 spots aan deze voeding schakelen, of zie ik iets over het hoofd? Zoek ik beter naar spots die hogere stroom nodig hebben om dat voltage lager te houden?
  • Zennio Lumento C4. Bij deze vind ik geen spanningsrange voor de output, geen idee dus of deze een goed idee is.
  • Weinzierl TP Blue IO 551 CC: Hoog vermogen 96W maar terug maar 48V max, zelfde probleem als de MDT-dimmer dus.
Iemand ervaring met 1 of meerdere van bovenstaande? Moet niet perse tot 0.1% kunnen maar door verschil zicht-werkelijk zou ik wel 1% willen benaderen.
Als er werkelijk maar 2 spots aan 1 dimactor kunnen, wordt het ook snel een dure grap, dan zou ik toch weer richting DALI moeten kijken.
Visualisering/deurbel
Op dit vlak ben ik nog niet helemaal uit hoe ik het best aanpak. Het idee was om centraal in de leefruimte een touchscreen aan de muur te hangen waarmee de screens, verlichting,... van in de leefruimte bediend kunnen worden waardoor we daar weinig tot geen schakelaars nodig hebben zonder een centrale controle voor overwrite te verliezen. Ook de videofoon van de bel had ik hier graag naar toe gestuurd.
Eerst was ik ABB SmartTouch 10” tegengekomen in combinatie met de ABB Welcome deurbel. Al viel ik toch stijl achterover toen ik eens begon uit te rekenen wat het totale plaatje dan kost.

Een ander idee zou zijn om de visualisering in HA uit te voeren, al vind ik het doe-het-zelf-gehalte van een standaard tablet in een houder iets te hoog. Maar dan zou ik wel de camera van ondersteunde merken kunnen weergeven in HA. Naar wat ik lees lukt dit toch vrij aardig voor heel wat types deurbellen. Het draadloze doorsturen van de video vind ik dan ook wel een nadeel.

Hoe hebben jullie dit gedaan/gaan jullie dit uitvoeren? Of bekijken jullie enkel de deurbelcamera via jullie smartphone en de app van de fabrikant?
Tasters
Qua schakelaars heb ik ook het licht nog niet gezien (no pun intended). Ik zag dat hier vaak Ekinex FFaangeraden werd, van dat uitzicht ben ik ook wel bijzonder fan. Echter lijkt het niet simpel om die te pakken te krijgen, veel verdelers hier in België vind ik niet terug. :)B
Verder kwam ik ook de Tense Intensity tegen, ook een bijzonder mooie schakelaar. Heeft iemand ervaring met deze, of deze al eens in zijn handen gehad om de bouwkwaliteit te voelen?
En dezelfde vraag bij Basalte Sentido en Hager B.IQ. Goede en slechte ervaringen?
Bedrading
Momenteel zouden we geen geschakelde stopcontacten steken, maar om de optie in de toekomst nog open te houden, zou ik wel al 5G2.5 ipv 3G2.5 leggen op enkele strategische plaatsen, het zal de grote meerkost ook niet zijn…
Qua bedrading voor verlichting staat er natuurlijk nog wat open aangezien de methode van dimmen niet vast ligt. Indien ik blijf twijfelen, kan ik altijd 5G1.5 gebruiken, als ik het goed begrijp kan ik daarmee én CC, én CV én PWM KNX & DALI dimmen mits goed aanschakelen van serie/parallel, klopt dit?
Kast
Momenteel neig ik naar de Hager Univers FW53S, al staat de F-tronic FV3-6 ook op de radar. Iemand die deze keuze voor het ene of het andere gekozen heeft voor een duidelijke reden?
Daarnaast zal de bovenste rail volgezet worden met Phoenix (meeretage-)aansluitklemmen. De exacte types moet ik nog uitzoeken (phoeh, wat bestaan er daar nogal wat verschillende types van), maar dit komt vast wel goed. Uiteindelijk komen deze op het einde van het verhaal als al de rest gekozen is.

Zoals jullie zien heb ik nog het één en ander uit te zoeken, tips zijn dan ook zeker welkom. Ga langzaam aan beginnen rondbestellen en testen. De nieuwbouw moet nog beginnen dus heb nog wel even "tijd".
Als jullie opmerkingen hebben of je haalt er zo de (beginners-)fouten uit, hoor ik het heel graag. Liever nu dan op het moment dat ik de hoofdschakelaar voor de eerste keer overhaal :+ :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

teaser schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Ik heb zelfs rijgklemmen tussen en naast mijn actoren zitten :+. Anders lukte het niet qua plaats :P.

@hjuk Ik zou niet voor een actor gaan met 24 uitgangen, als die de geest geeft werken al je verbruikers niet meer. Dat kan je beter opsplitsen in bv. 2 actoren van 12. Ook al heb je daarmee extra ruimte nodig (2x 8 TE ipv 1x 12). Ik heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt, heb zelf ook een AKU-1616.03 aangeschaft en me pas later gerealiseerd dat dat een relatief grote SPOF is.

Ik heb mijn spullen bij Voltus besteld, zolang je goed uitkijkt (in België is penaarde bv. verplicht, terwijl NL/DE randaarde gebruiken) kan je perfect je spullen buiten België bestellen. Dat kan heel wat schelen in de prijs. Actoren zijn hier van MDT en schakelaars en stopcontacten van GIRA.

Ik heb zelf een AKU ipv AKS genomen, die kan ook voor evt. jaloezieën/screens worden ingezet. Voor jaloezieën/screens heb ik de JAL-0810M.02 genomen, die kan ook looptijdmeting doen (de M in de naam).

Voor verlichting heb ik 4x een AKD0401.02 en één AKD-0424R.02 die ik ga gebruiken voor 24 V LED-strips. Daar dien je nog een voeding voor te voorzien, de actor levert die 24 V niet aan, hij schakelt die alleen maar. Daar heb ik uiteindelijk een Mean Well HDR-150-24 voor genomen.

Disclaimer: installatie is hier nog niet operationeel :+.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 17-02-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ethirty schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:03:
[...]

Ik bedoel dat ik 3 leidingen met 1 relais wil schakelen, alleen komen ze niet allemaal aan dezelfde kant de kast in. Dus moet ik de draden intern routeren zodat ze naast elkaar zitten.

Maar het hele voordeel van goed plannen is inderdaad bijvoorbeeld dat je maar 1 nul-draad nodig hebt voor 20 afgaande leidingen. In dit topic zijn genoeg afbeeldingen te vinden van ingerichte kasten.

[...]

Nee, ik zeg dat ik dat niet kan met de module UD12A1 waar ik mijn klemmen in monteer.

Even een heel dom filmpje voor een eerste indruk van diverse Univers modules.
YouTube: Hager UniversN Bausteine Montage UD23B1, UD23A1, UD33B1

Ik zou even wat gaan Googlen of op Youtube zoeken naar knx kasten, dan krijg je hopelijk eerst even wat basisgevoel van hoe een kast ingericht dient te worden.
Ok, doe ik. Dat filmpje is UniversN volgens de omschrijving. Maar ik lees dat dat het inbouwsysteem is hier: https://hager.com/nl/cata...n-inbouwsysteem-tot-1600a

Het lijkt op het filmpje geen inbouw. Verwarrend, snapt iemand hoe dit zit?

En zijn alle Univers-componenten universeel te gebruiken in alle Univers kasten (dus eigenlijk alles uit die link, dus FL, FP en FR, FS, FG en N HS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Conrado schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Welke maten zijn er anders? Als ik de FWQ met de Univers FP vergelijk dan heb je bij dezelfde uitwendige maten hetzelfde aantal rijen en velden. Zoals deze en deze (beide 1100 x 550 x 205 mm en 7x2 velden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Biodiv schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Welke maten zijn er anders? Als ik de FWQ met de Univers FP vergelijk dan heb je bij dezelfde uitwendige maten hetzelfde aantal rijen en velden. Zoals deze en deze (beide 1100 x 550 x 205 mm en 7x2 velden).
Grote verschil is dat sommige series al gevuld zijn met modules en andere zijn leeg. De lege kasten kan je dan weer vullen met bijv Univers N modules.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ik ga waarschijnlijk voor een kast met 2x8 velden. Dat is niet heel groot, maar ik heb dus al een aparte meterkast; dit is alleen voor KNX e.d.

Univers ziet er wel interessant uit omdat het zo uitbreidbaar is en flexibel. Het begint al met het type Univers. Je hebt de IP30 en de IP44 kasten, deze dus:(Je hebt ook nog de IP55, maar die is ook een stuk dieper en ik hang 'm niet in de badkamer, dus dat lijkt me overdreven.)

Die IP30-variant heeft geen deur. Maar dat is blijkbaar niet het enige verschil, want je kunt er namelijk wel een deur voor kopen, maar die deur is dan ook IP30. Dus het is niet zo dat de IP30 met deur een IP44 wordt.

Weet iemand wat verder het verschil is tussen de twee Univers-kasten? Met losse deur erbij wordt de IP30 even duur ongeveer als de IP44, maar dan zit je dus nog op IP30, dus dat lijkt me een slechte deal. Maar ik hoor graag of er andere verschillen zijn.

Ik zie ook geen handleiding van de kasten, buiten een plaatje hoe hij moet worden geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

hjuk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:53:

[...]

Als er werkelijk maar 2 spots aan 1 dimactor kunnen, wordt het ook snel een dure grap, dan zou ik toch weer richting DALI moeten kijken.
DALI werk goed icm met KNX. Om de kosten te beperken heb ik voor een aantal lichtpunten waar ik geen verlaagd plafond wilde enkele "betere" armaturen met dimbare LED bij Alibaba aangeschaft. De meegeleverde voeding heb ik vervangen door een kleine Luxtronic DALI driver. Dit functioneert al een jaar of drie prima.
Visualisering/deurbel
[...]

Hoe hebben jullie dit gedaan/gaan jullie dit uitvoeren? Of bekijken jullie enkel de deurbelcamera via jullie smartphone en de app van de fabrikant?
Iets meer detail over wat ik al vermeldde een paar posts terug: ik heb voor de intercom functionaliteit op elke verdieping een Zennio Z41 COM hangen in combinatie met een Zennio GetFace deurunit (dat is een ge-rebrande 2n IP Verso). Kostbare oplossing vond ik maar ik kon geen alternatief vinden dat goedkoper was. Nadeel is dat elk schermpje zowel een voeding als een ethernet als een KNX aansluiting nodig heeft. POE kan niet, al kun je ethernet en voeding wel eenvoudig in een ethernetkabel combineren indien nodig.

En omdat elders naar een verwarmingsoplossing werd gevraagd: die Z41 schermpjes beschikken ook over 2 thermostaten die bij ons in de belangrijkste vertrekken de verwarming onafhankelijk aansturen in combinatie met temperatuursensors in onder andere Jung F10 tasters en een Theben HMT verwarmingsactuator bij de verdeler. Die kan de pomp uit- en aan schakelen en per zone 0-10V motortjes op de vloerverwarming aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Visualisering/deurbel
Op dit vlak ben ik nog niet helemaal uit hoe ik het best aanpak. Het idee was om centraal in de leefruimte een touchscreen aan de muur te hangen waarmee de screens, verlichting,... van in de leefruimte bediend kunnen worden waardoor we daar weinig tot geen schakelaars nodig hebben zonder een centrale controle voor overwrite te verliezen. Ook de videofoon van de bel had ik hier graag naar toe gestuurd.
Over visualisering zijn al Gb aan draadjes volgeschreven :)

Er zijn 10-tallen verschillende systemen en platformen. Mijn gedachte is om géén tablet aan de muur te gebruiken. Dat oogt geweldig, maar na een paar keer ben je er op uit gekeken en na twee jaar is het al verouderd. Ik wil alles op de phone.
Ik denk aan twee oplossingen: Gira X1 gebruik ik voor de visualisatie van KNX, inclusief alle details die je normaal niet 1-2-3 gebruikt. Secundair ga ik waarschijnlijk HA gebruiken, voor loadbalancing, slimme koppelingen en enzovoort.

De deurbel/intercom zit ik ook nog mee. Ik wil een deurbel met (video)intercom met een duidelijke deurbelknop, geen cloud, en SIP naar de telefoons.
Er is veel mooi spul te koop, maar niets want alles goed doet. Ik heb nu een intercom/bel van Siedle, was ook duur, en ik erger me nog elke dag over het kleine bel- en lichtknopje waarbij bezoekers steevast op de verkeerde drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:04
Conrado schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:53:
Ik denk aan twee oplossingen: Gira X1 gebruik ik voor de visualisatie van KNX, inclusief alle details die je normaal niet 1-2-3 gebruikt. Secundair ga ik waarschijnlijk HA gebruiken, voor loadbalancing, slimme koppelingen en enzovoort.
Ik heb de X1 en heb hem jarenlang primair gebruikt. Echter nu met OpenHAB3 stabiel draaiend vind ik de functionaliteit van de X1 onvoldoende. Voordeel van OpenHAB (en dat kan vast allemaal met HA ook) is veel handiger overzichten met statusinformatie (met X1 heb je altijd maar maximaal 6 items op een scherm), rechtstreekse bediening van niet aan KNX gekoppelde elementen, visualisatie (al schijnen daar plugins voor te zijn voor de X1) en het allerbelangrijkste voor mij: conditionele weergave. Bijvoorbeeld in de kerstperiode verschijnen er knopjes om de kerstboom aan te zetten en in de zomermaanden zie ik de tuinbesproeiing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:39
[...]

Mijn gedachte is om géén tablet aan de muur te gebruiken. Dat oogt geweldig, maar na een paar keer ben je er op uit gekeken en na twee jaar is het al verouderd. Ik wil alles op de phone.
Met Home Assistant op een ipad aan de muur kun je het ieder jaar een nieuwe look geven ;)

Ik vind het zelf erg fijn werken voor de "secondaire functies". bedienen van de multiroom audio, status van ventilatie bekijken etc. ipad in de keuken en een op de overloop, staat altijd klaar en het is niet nodig om eerst een app op te starten. Mobiel gebruik ik alleen als ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Weet iemand hoe dat zit met kastdeuren? Ik wil m'n verdeelkast in een gesloten inbouwkast plaatsen (met een normale binnendeur erin). Moet je dan ook nog een kastdeur op je verdeler hebben? Of hoeft dat niet?

Als het namelijk moet, dan heb ik een probleem want vanwege de deurdraaicirkel van de verdeelkast en waar de kast moet komen in de inbouwkast past een deur denk ik niet.

Het gaat bij mij om alleen maar KNX-apparatuur en DALI e.d., geen installatieautomaten of dergelijke 230V-onderdelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Biodiv op 19-02-2024 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:45:
[...]
Ik heb de X1 en heb hem jarenlang primair gebruikt. Echter nu met OpenHAB3 stabiel draaiend vind ik de functionaliteit van de X1 onvoldoende.
OpenHAB, HA of welke tool ook is idd een stuk verder dan de X1, hoewel smaken ook kunnen verschillen. Ik hou wel van de rustige X1 graphics.

Echter, maak ik een verschil tussen primair en secundaire functies. Primair (KNX / DALI / Verwarming) wil ik niet via een IT-omgeving laten draaien. Mijn ervaring met Raspberry PI's en andere systemen is dat de stabiliteit toch ergens beperkt is. Op een gegeven moment valt het uit, net met de kerst of als je op vakantie bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Biodiv schreef op maandag 19 februari 2024 @ 00:38:
Weet iemand hoe dat zit met kastdeuren? Ik wil m'n verdeelkast in een gesloten inbouwkast plaatsen (met een normale binnendeur erin). Moet je dan ook nog een kastdeur op je verdeler hebben? Of hoeft dat niet?

Als het namelijk moet, dan heb ik een probleem want vanwege de deurdraaicirkel van de verdeelkast en waar de kast moet komen in de inbouwkast past een deur denk ik niet.

Het gaat bij mij om alleen maar KNX-apparatuur en DALI e.d., geen installatieautomaten of dergelijke 230V-onderdelen.
En in het algemeen: wat voor IP-waarde moet je nastreven voor een veldverdeler in een woonhuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:01:
OpenHAB, HA of welke tool ook is idd een stuk verder dan de X1, hoewel smaken ook kunnen verschillen. Ik hou wel van de rustige X1 graphics.
Ik heb hem destijds ook gekozen vanwege de rustige en duidelijke graphics, maar tegelijkertijd is dat ook een beperking. En qua functionaliteit is de X1 nooit echt verder ontwikkeld door Gira.
Echter, maak ik een verschil tussen primair en secundaire functies. Primair (KNX / DALI / Verwarming) wil ik niet via een IT-omgeving laten draaien. Mijn ervaring met Raspberry PI's en andere systemen is dat de stabiliteit toch ergens beperkt is. Op een gegeven moment valt het uit, net met de kerst of als je op vakantie bent :)
Primaire functies zou je überhaupt zo min mogelijk via centrale onderdelen moeten laten lopen, maar des te meer direct zoals KNX bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:10

Tomatoman

Fulltime prutser

Biodiv schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:04:
[...]

En in het algemeen: wat voor IP-waarde moet je nastreven voor een veldverdeler in een woonhuis?
Ik zou zeggen: minimaal IP34:
  • 3 – Protected against solid objects over 2.5 mm (tools and wires)
  • 4 – Protection against water sprayed from all directions – limited ingress permitted
Daarbij ga ik ervan uit dat er geen verdere afscherming is. Als de verdeler achter een deur zit, zoals in een kastenwand, kan het tweede cijfer (water ingress) lager zijn. Let wel: in een meterkast heb je meestal ook een waterleiding, dus daar doet die meterkastdeur niet zoveel.

[ Voor 20% gewijzigd door Tomatoman op 19-02-2024 13:51 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-09 15:03

Wat ga ik niet automatiseren (momenteel):
  • Verwarming, alles wordt vloerverwarming en naar wat ik lees heeft deze al grotendeel zelfregelende sturing. Aangezien het een sterk geïsoleerde nieuwbouw is, zal de temperatuur toch bijna overal gelijk zijn dus ga ik me hier verder niet te in moeien, hopelijk loopt dit goed.
  • Ventilatie, misschien dat ik in de toekomst wel 0-10V zal sturen, zal zeker eib-kabel naar de unit leggen, maar dat zie ik eerder als spielerei ipv noodzakelijk.
Misschien toch goed om hier nog even naar te kijken,
Ik weet niet wat voor ventilatie je hebt en welke sensoren daar inzitten, maar ik vind het prettig dat ik die met KNX kan aansturen. Als iemand de haard aan heeft kan ik hem eventueel zachter of uit zetten. Met oud-en-nieuw kan hij snel uit. Met douchen zet ik hem via een KNX taster aan (is een wat oudere WTW zonder vocht sensor). Mijn oude centrale afzuiging deed ik zoals jij voorstelt met 0-10V. De WTW doe ik met actoren.
Verwarming heb ik ook via KNX, onze Jung tasters hebben een temperatuur sensor. Met kleppen per vertrek, kan de verwarming dan per ruimte worden geregeld. Bij ons is de badkamer bijvoorbeeld net wat warmer dan de woonkamer. De sportkamer is dan juist weer wat koeler. We hebben twee Theben PI controllers waarmee 6 LT verwarmingen (Radiatoren of vloerverwarming) kan worden aangestuurd. De OT-Box-S van Theben stuurt de ketel aan. Werkt heel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dennis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Ik heb hem destijds ook gekozen vanwege de rustige en duidelijke graphics, maar tegelijkertijd is dat ook een beperking. En qua functionaliteit is de X1 nooit echt verder ontwikkeld door Gira.
Niet alleen dat, het hele systeem met plugin's is nodeloos ingewikkeld. Plugin's die je al nodig hebt voor simpele wiskundige berekeningen, het maken van een API request en nog meer basic zaken die Gira voor het geld gewoon standaard zou moeten hebben.

Anno 2023 (toen kocht ik die van mij, onwetend) echt het geld niet meer waard imo als je iets verwacht dat gewoon werkt.

Er is wel wat van te maken, mensen hebben hele uitbreidingen voor de GUI ontwikkeld, maar het kost veel tijd en energie en het blijft beperkt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:18:
Klopt maar gelukkig is er in Duitsland ene hele X1-commuty met veel uitbreidingen.
Primaire functies zou je überhaupt zo min mogelijk via centrale onderdelen moeten laten lopen, maar des te meer direct zoals KNX bedoeld is.
Dat ben ik met je eens, echter - ook primair - kun je in KNX niet alles direct doen. Voor het in- en uitschakelen van de buitenverlichting - op basis van de schemertijd - heb je toch iets centraals nodig. Ook kunnen veel sensoren geen goed verschil maken in het aansturen van verlichting 's avonds of 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Tomatoman schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Ik zou zeggen: minimaal IP34:
  • 3 – Protected against solid objects over 2.5 mm (tools and wires)
  • 4 – Protection against water sprayed from all directions – limited ingress permitted
Daarbij ga ik ervan uit dat er geen verdere afscherming is. Als de verdeler achter een deur zit, zoals in een kastenwand, kan het tweede cijfer (water ingress) lager zijn. Let wel: in een meterkast heb je meestal ook een waterleiding, dus daar doet die meterkastdeur niet zoveel.
Ja dat dacht ik dus ook. Als je een ingebouwde kast hebt (zoals veel meterkasten) dan is dat al vrij goed beschermd. Een doorsnee groepenkast heeft dan ook geen deur. Dus volgens mij kan ik met deze Hager Univers IP30 volstaan, toch?

https://hager.com/nl/cata...dqs-lzdip30iso800x950x205

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:22:
Klopt maar gelukkig is er in Duitsland ene hele X1-commuty met veel uitbreidingen.
Zie het bericht hierboven daarover. Je gaat echt dingen missen. Ik noem maar iets: ik heb zelf een elektrische garagedeur waar mijn fiets staat. Dat is denk ik het meest bediende knopje in mijn installatie. Nu met OpenHAB heb ik dat ding bovenaan staan als "sneltoets". In de Gira moest ik eerst nog naar een subpagina.
Dat ben ik met je eens, echter - ook primair - kun je in KNX niet alles direct doen. Voor het in- en uitschakelen van de buitenverlichting - op basis van de schemertijd - heb je toch iets centraals nodig. Ook kunnen veel sensoren geen goed verschil maken in het aansturen van verlichting 's avonds of 's nachts.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn timer actoren maar ik ben het eens dat die het geld eigenlijk niet waard zijn. Maar ze zijn er wel.

Wat betreft verlichting avond of nacht, kijk eens naar de nieuwe MDT AKD dimmers. Dan heb je die functionaliteit niet nodig op de sensor omdat hij in de actor ingebouwd zit.

Dat is het trouwens met KNX: je moet goed kijken naar al je geplande componenten en hoe je die zo goed mogelijk kunt laten samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:22:
Wat betreft verlichting avond of nacht, kijk eens naar de nieuwe MDT AKD dimmers. Dan heb je die functionaliteit niet nodig op de sensor omdat hij in de actor ingebouwd zit.
Dat is ook direct een heikel punt bij KNX: omdat je in principe 'opdrachten' verstuurd, dient ergens de intelligentie ingebouwd te zijn. En naast die gewenste extra functionaliteit dient een KNX-toestel ook aan de eisen te voldoen die je er aan de eerste plaats aan stelt. En dat alles doen alle fabrikanten anders.
Overigens stuur ik alles met DALI aan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:34:
Overigens stuur ik alles met DALI aan....
Wat is daar eigenlijk het voordeel van?

Toen ik in 2017 mijn installatie bouwde was de reden dat er voor DALI goede dim-drivers (EldoLed) beschikbaar waren en voor KNX niet.

Nu de MDT dimmer er is is dat misschien anders. Ik moet hem zelf nog aanschaffen, heb hem wel voorzien voor de zolder die ik nog aan het verbouwen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-09 16:17
Kan KNX ook die EldoLED drivers aansturen? Want EldoLED kan enkel DMX en/of DALI aansturing verwerken (dacht ik).

En als iemand aan mij vraagt welke drivers ze moeten kiezen raad ik echt EldoLED aan... die dimming curve die deze hebben is fenomenaal en niet te vergelijken met gelijk welke andere driver (die ik ooit getest heb).

[ Voor 9% gewijzigd door Not Applicable op 20-02-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dennis schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Wat is daar eigenlijk het voordeel van?

Toen ik in 2017 mijn installatie bouwde was de reden dat er voor DALI goede dim-drivers (EldoLed) beschikbaar waren en voor KNX niet.
Het is geen goed vs slecht: de voordelen zijn afhankelijk van je keuze, en die maakt iedereen anders :)

Ik heb voor DALI gekozen omdat ik in huis lokaal verlichting aanstuur. Ik heb een 10-tal 'eilanden' gecreëerd waar de diverse drivers komen. Voordeel van DALI is dat dan voeding en bus door één kabel mogen. De meeste DALI-drivers zijn complete gesloten doosjes, dus kunnen eenvoudige geïnstalleerd worden in een kast, boven het plafond etc. DALI (230~ en bus) in en laagspanning uit.

Daarnaast heb je met DALI heel veel keus in drivers, CV of CC, 230~ of laagspanning, vermogens van 20 W tot pakweg 400 Watt.
Not Applicable schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:29:
Kan KNX ook die EldoLED drivers aansturen? Want EldoLED kan enkel DMX en/of DALI aansturing verwerken (dacht ik).
Klop!
Als je ELDOled's wilt aansturen heb je een KNX-naar-DALI gateway nodig. ELDO-leds zijn fantastisch, maar zou ik alleen inzetten waar echt mooi dimmen belangrijk is. DMX zou ik in principe niet gebruiken: DMX is een snelle bus voor theatertoepassingen waar je snelle lichtwisselingen wenst. Nadeel is dat het minder robuust is in vergelijk met het 'trage' DALI.

Voltus (Duitsland) heeft een paar afwijkende ELDOled's met DALI, die hier alleen als DMX beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Conrado schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Klop!
Als je ELDOled's wilt aansturen heb je een KNX-naar-DALI gateway nodig. ELDO-leds zijn fantastisch, maar zou ik alleen inzetten waar echt mooi dimmen belangrijk is. DMX zou ik in principe niet gebruiken: DMX is een snelle bus voor theatertoepassingen waar je snelle lichtwisselingen wenst. Nadeel is dat het minder robuust is in vergelijk met het 'trage' DALI.

Voltus (Duitsland) heeft een paar afwijkende ELDOled's met DALI, die hier alleen als DMX beschikbaar zijn.
Veel combineren tussen verschillende soorten drivers zou ik (persoonlijk) niet doen. Ik heb een paar LED lampen retro-fit (gewoon design lampen omdat die mooier zijn). Op alle spots in mijn huis (een kleine 100 tal) zijn er 6 retro fits. Ik erger mij dood dat dat die niet de zelfde dimming curve hebben dan de overige.

Bijvoorbeeld als deze mee opgenomen worden in een groep voor dimming, dan moet ik die al minstens +/- 30% laten branden om nog maar te zien of ze branden. Op 30% branden mijn DALI gestuurde LED spots binnen die groep dan al vrij veel. Dus dit maakt het allemaal weeral wat complexer (vind ik persoonlijk). Dus hoe meer verschillende soorten dimmers, hoe chaotischer dit wordt denk ik dan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Conrado schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:17:
En je kunt ze altijd een mailtje sturen voor een specifiek exemplaar. Zo heb ik de ELDOled 562 U bij hun besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:34:
Veel combineren tussen verschillende soorten drivers zou ik (persoonlijk) niet doen. Ik heb een paar LED lampen retro-fit (gewoon design lampen omdat die mooier zijn). Op alle spots in mijn huis (een kleine 100 tal) zijn er 6 retro fits. Ik erger mij dood dat dat die niet de zelfde dimming curve hebben dan de overige.
Ik ben het met je eens, maar... doe het anders :)
Dimmen in dezelfde groep moet je m.i. ook dezelfde lampen en drives gebruiken, anders zie je direct verschillen.

Echter, daarbuiten is het minder spannend. Ik denk in scenes, waar iedere verlichting specifieke dimming heeft per scene. Dat puzzel je een keertje uit voor alle lampen binnen een scene, en je bent klaar. De dimcurve doorloop je dan enkel bij het wisselen tussen scenes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 16:31
Borromini schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:28:
[...]
@hjuk Ik zou niet voor een actor gaan met 24 uitgangen, als die de geest geeft werken al je verbruikers niet meer. Dat kan je beter opsplitsen in bv. 2 actoren van 12. Ook al heb je daarmee extra ruimte nodig (2x 8 TE ipv 1x 12). Ik heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt, heb zelf ook een AKU-1616.03 aangeschaft en me pas later gerealiseerd dat dat een relatief grote SPOF is.

Ik heb mijn spullen bij Voltus besteld, zolang je goed uitkijkt (in België is penaarde bv. verplicht, terwijl NL/DE randaarde gebruiken) kan je perfect je spullen buiten België bestellen. Dat kan heel wat schelen in de prijs. Actoren zijn hier van MDT en schakelaars en stopcontacten van GIRA.

Ik heb zelf een AKU ipv AKS genomen, die kan ook voor evt. jaloezieën/screens worden ingezet. Voor jaloezieën/screens heb ik de JAL-0810M.02 genomen, die kan ook looptijdmeting doen (de M in de naam).

Voor verlichting heb ik 4x een AKD0401.02 en één AKD-0424R.02 die ik ga gebruiken voor 24 V LED-strips. Daar dien je nog een voeding voor te voorzien, de actor levert die 24 V niet aan, hij schakelt die alleen maar. Daar heb ik uiteindelijk een Mean Well HDR-150-24 voor genomen.
Heel goed punt, ik ga inderdaad wat kleinere nemen dan 24. Er zit natuurlijk wel ergens een sweet spot, hoe kleiner hoe meer je betaalt. Ook niet de bedoeling om zodanig op te delen dat je voor hetzelfde geld een extra op het schap kan leggen.

Ik ga ook veel uit Duitsland halen, of toch zeker van het KNX-gedeelte. Standaard schakel-materiaal zal je hier in de betere groothandel ook wel aan een degelijke prijs vinden, daarvoor ga ik denk ik niet de online Duitse toer op.

Die AKU is ook wel een goede tip! Bij Voltus staan die gewoon goedkoper dan de AKS. Kan iemand die beide heeft verklaren hoe dit zou komen? Verliest de AKU op bepaalde vlakken functionaliteit? Van hardware-verschil zie ik enkel 300V inrush (vs 400 bij AKS) en 100µF capacitieve belasting (vs 140µF bij AKS), maar mij lijkt het alsof je het voor die verschillen ook niet moet doen...
rev schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:24:
DALI werk goed icm met KNX. Om de kosten te beperken heb ik voor een aantal lichtpunten waar ik geen verlaagd plafond wilde enkele "betere" armaturen met dimbare LED bij Alibaba aangeschaft. De meegeleverde voeding heb ik vervangen door een kleine Luxtronic DALI driver. Dit functioneert al een jaar of drie prima.
Misschien moet ik dan toch de sprong naar DALI wagen. Momenteel nog niet al te veel over opgezocht aangezien ik het het niet waard vond met m'n 5-6 te dimmen lichtpunten, wel een stevige meerkost per lichtpunt dan...
Iets meer detail over wat ik al vermeldde een paar posts terug: ik heb voor de intercom functionaliteit op elke verdieping een Zennio Z41 COM hangen in combinatie met een Zennio GetFace deurunit (dat is een ge-rebrande 2n IP Verso). Kostbare oplossing vond ik maar ik kon geen alternatief vinden dat goedkoper was. Nadeel is dat elk schermpje zowel een voeding als een ethernet als een KNX aansluiting nodig heeft. POE kan niet, al kun je ethernet en voeding wel eenvoudig in een ethernetkabel combineren indien nodig.
Was zelf iets meer gecharmeerd door de look van de ABB Welcome, maar had de Zennio ook gezien. Kwam ongeveer op dezelfde prijs uit. Idem met de Gira intercom-oplossingen. Maar wie weet dat ik toch een goede betaalbare oplossing flagrant over het hoofd had gezien... Maar blijkbaar bij iedereen toch een klein pijnpunt als je met intercom via wall-tablet wil.
Over visualisering zijn al Gb aan draadjes volgeschreven :)

Er zijn 10-tallen verschillende systemen en platformen. Mijn gedachte is om géén tablet aan de muur te gebruiken. Dat oogt geweldig, maar na een paar keer ben je er op uit gekeken en na twee jaar is het al verouderd. Ik wil alles op de phone.

De deurbel/intercom zit ik ook nog mee. Ik wil een deurbel met (video)intercom met een duidelijke deurbelknop, geen cloud, en SIP naar de telefoons.
Er is veel mooi spul te koop, maar niets want alles goed doet. Ik heb nu een intercom/bel van Siedle, was ook duur, en ik erger me nog elke dag over het kleine bel- en lichtknopje waarbij bezoekers steevast op de verkeerde drukken.
Mijn probleem is inderdaad niet de visualisering op zich, deze ga ik zelf aanpakken via HA om zoveel mogelijk vrijheid hierin te behouden.
Het is eerder de combinatie centrale besturing voor leefruimte met videofoon die ik graag had gemaakt (binnen KNX), maar daar bestaat precies nog geen alleskunnende/betaalbare oplossing voor :-(
Misschien dat ik toch overstap naar ofwel geen centrale tablet voor videofonie ofwel een tablet met HA op zoals Fabian hierboven aanhaalt. Wel standaard via wifi ipv ethernet en vind het zelf met geïntegreerde oplaad-kabel toch altijd een hoog "doe-het-zelf-uitzicht" hebben.
sipje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Misschien toch goed om hier nog even naar te kijken,
Ik weet niet wat voor ventilatie je hebt en welke sensoren daar inzitten, maar ik vind het prettig dat ik die met KNX kan aansturen. Als iemand de haard aan heeft kan ik hem eventueel zachter of uit zetten. Met oud-en-nieuw kan hij snel uit. Met douchen zet ik hem via een KNX taster aan (is een wat oudere WTW zonder vocht sensor). Mijn oude centrale afzuiging deed ik zoals jij voorstelt met 0-10V. De WTW doe ik met actoren.
Verwarming heb ik ook via KNX, onze Jung tasters hebben een temperatuur sensor. Met kleppen per vertrek, kan de verwarming dan per ruimte worden geregeld. Bij ons is de badkamer bijvoorbeeld net wat warmer dan de woonkamer. De sportkamer is dan juist weer wat koeler. We hebben twee Theben PI controllers waarmee 6 LT verwarmingen (Radiatoren of vloerverwarming) kan worden aangestuurd. De OT-Box-S van Theben stuurt de ketel aan. Werkt heel fijn.
Met actoren? Bedoel je dat je met een actor een stap-sturing aanstuurt?
De ruimtes plan ik wat te sturen met de ventiele wat dicht te draaien per seizoen. Ik wil het niet kunnen sturen per dag of per uur. In het ideale scenario kan ik de leefruimte op 21° houden terwijl de kamers op bv. 18-19° staan. Maar hier heb ik geen sturing met kleppen nodig, lijkt me. Gewoon beetje proefondervindelijk kijken welke debieten ik door mijn vvw moet sturen.
Kan zijn dat ik helemaal fout ben, maar een verwarmingsactor met stuurbare kleppen is later nog altijd makkelijk aan te kopen (mits wat prutsen in het sanitair natuurlijk :+ )

• Not Applicable
Ik sta op het punt een gordijnrail te kopen, en hier is al veel over gezegd.
De 2 merken die hier vooral naar boven komen zijn Forest en als goedkoper alternatief Goelst

Alleen merk ik nu dat Forest goedkoper is als Goelst als ik hier en daar wat zoek, maar is Forest ook beter? Ik vrees dat niemand hier beide heeft dus moeilijk te vergelijken valt. Maar als ik het mij goed herinner wordt Goelst hier vooral aangeprezen als goedkoper alternatief van Forest:

Mijn situatie is een 7meter lange rail, met 1 bocht van 90 graden en alles wordt samen gebracht aan rechterkant waar ook de motor zit. Het is geen wave plooiing maar gewoon

https://www.railsopmaat.n...ail-met-afstandsbediening (= 822,55 euro voor mijn situatie)
https://www.railsopmaat.n...-gordijnrails-g-6200--pro (= 1100,41 euro voor mijn situatie)

Zijn hier toevallig mensen die beide hebben kunnen vergelijken?
Voor de zekerheid: ik vermoed dat beide systemen (Goelst G-6200-Pro en de Forest Shuttle L) beide met KNX te bedienen zijn als ik mij juist heb ingelezen.

Hierbij zou ik mij dan nog een MDT JAL-0210.02 moeten aanschaffen voor de aansturing er van (ik heb een kabel liggen tot in de gordijnkoof met 5 aders, geen UTP) en natuurlijk een gordijn voor een lengte van 7 meter 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Not Applicable op 22-02-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 04:23
Zijn er misschien mensen die gebruik hebben gemaakt van stromlaufplan.de?
Of zijn er toch teveel verschillen met regelgeving in BE of NL?
Zijn er misschien alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vanto schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:39:
Zijn er misschien mensen die gebruik hebben gemaakt van stromlaufplan.de?
Of zijn er toch teveel verschillen met regelgeving in BE of NL?
Zijn er misschien alternatieven?
Ik gebruik het. Er zitten wat kleine beperkingen in hoe ik het wil gebruiken maar over het algemeen kan ik 90% er zonder problemen in kwijt. Vooral in de KNX hoek zou vrij tekenen soms uitkomst kunnen bieden (bijv 24V hulpspanning op wit/geel).

Het houdt voor zover ik weet geen rekening met regelgeving, je bepaalt zelf welke componenten je intekent. De software maakt alle connecties en lijnen voor je.

Heb de volledige licentie gekocht zodat ik ook de indeling van de kast kan intekenen en er een inschatting gemaakt wordt van de ruimte die je klemmen innemen.

Edit: je kan trouwens je volledige installatie intekenen om te zien of het wat is. Pas als je bepaalde exports wil maken is een licentie noodzakelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 23-02-2024 17:12 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hier ook gebruikt voor zowel stroom, knx, Dali als alle led kringen. Werkte voor mij als leek best snel om iig tekeningen te hebben en nummering voor de klemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 17:36
Not Applicable schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:49:
Ik sta op het punt een gordijnrail te kopen, en hier is al veel over gezegd.
De 2 merken die hier vooral naar boven komen zijn Forest en als goedkoper alternatief Goelst

Alleen merk ik nu dat Forest goedkoper is als Goelst als ik hier en daar wat zoek, maar is Forest ook beter? Ik vrees dat niemand hier beide heeft dus moeilijk te vergelijken valt. Maar als ik het mij goed herinner wordt Goelst hier vooral aangeprezen als goedkoper alternatief van Forest:

Mijn situatie is een 7meter lange rail, met 1 bocht van 90 graden en alles wordt samen gebracht aan rechterkant waar ook de motor zit. Het is geen wave plooiing maar gewoon

https://www.railsopmaat.n...ail-met-afstandsbediening (= 822,55 euro voor mijn situatie)
https://www.railsopmaat.n...-gordijnrails-g-6200--pro (= 1100,41 euro voor mijn situatie)

Zijn hier toevallig mensen die beide hebben kunnen vergelijken?
Voor de zekerheid: ik vermoed dat beide systemen (Goelst G-6200-Pro en de Forest Shuttle L) beide met KNX te bedienen zijn als ik mij juist heb ingelezen.

Hierbij zou ik mij dan nog een MDT JAL-0210.02 moeten aanschaffen voor de aansturing er van (ik heb een kabel liggen tot in de gordijnkoof met 5 aders, geen UTP) en natuurlijk een gordijn voor een lengte van 7 meter 8)7
Ik heb ook geen vergelijking maar kan wel aangeven dat ik met de Forest Shuttle L erg tevreden ben.
Die loopt soepen en is heel stil. Ik stuur het ook aan via een MDT JAL dus dat is inderdaad mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Als ik een plafondlamp zoek dan vind ik eigenlijk geen lampen met ingebouwde DALI-driver. Dat betekent volgens mij dat ik de volgende opties heb:
  • KNX dimactor in de verdeelkast, lamp dimmen met 1x fase zonder DALI (grijze draad ongebruikt)
  • Mini DALI LED-driver in centraaldoos, alleen 230V naar lamp
  • Armatuur demonteren, en een DALI lamp knutselen door de DALI LED driver in te bouwen in de lamp. Opties:
    • lichtbron vervangen door vaste LED, mogelijk met tunable white, met inspiratie hier
    • standaardfitting voor 12 V of 24 V inbouwen in lamp, bijv. GU4
Mis ik nog opties? Of weet iemand kant-en-klare leuke plafondlampen met DALI?

[ Voor 6% gewijzigd door Biodiv op 25-02-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:32

rev

Biodiv schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:51:
Als ik een plafondlamp zoek dan vind ik eigenlijk geen lampen met ingebouwde DALI-driver. Dat betekent volgens mij dat ik de volgende opties heb:
  • KNX dimactor in de verdeelkast, lamp dimmen met 1x fase zonder DALI (grijze draad ongebruikt)
  • Mini DALI LED-driver in centraaldoos, alleen 230V naar lamp
  • Armatuur demonteren, en een DALI lamp knutselen door de DALI LED driver in te bouwen in de lamp. Opties:
    • lichtbron vervangen door vaste LED, mogelijk met tunable white, met inspiratie hier
    • standaardfitting voor 12 V of 24 V inbouwen in lamp, bijv. GU4
Mis ik nog opties? Of weet iemand kant-en-klare leuke plafondlampen met DALI?
Hier zijn armaturen met DALI drivers van Modular en BEGA in gebruik, met daarnaast om het betaalbaar te houden onderstaande spotjes van de bekende webshops (zoals Alibaba) met de eerder hierboven genoemde DALI driver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTgSG_jt-B_mNJOiW_KkM3nPu5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YqoGtNpy7ms825EfXfVZ98O3.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:49:
Beiden kun je ook met RS485 aansturen, dat is natuurlijk het echte Tweaken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
Ik had er eerder ook al een paar gevonden, maar die zijn allemaal zo tegen de € 1.000. Voor een lamp. 8)7

Jammer dat DALI niet wat meer gemeengoed is. Zou mooi zijn als je overal lampen kunt kopen waar gewoon al een mooie tunable white LED in zit met DALI-aansturing. Zou best uitkunnen denk ik, voor het iets hogere segment. Maar niet tegen deze absurde prijzen.
Pagina: 1 ... 72 ... 84 Laatste