Goh bedankt allen voor alle adviezen! Ik ga even reageren op alles hieronder. :-)
Dennis schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:15:
[...]
Het lijkt me persoonlijk wat mager. Als één groep uitvalt heb je boven helemaal niets meer, ook geen licht. In mijn huis uit eind jaren 60 zijn op de 1e verdieping de kamers verdeeld over twee groepen en dat vind ik heel redelijk. De zolder zit nu ook nog op een eigen groep.
Vandaar ook twee groepen dacht ik. Maar hoe werkt dat eigenlijk als je bijv. een schakelaktor hebt. Mag je daarvan dan de helft op één groep aansluiten en de andere helft op een andere? Dat wordt wel onoverzichtelijk in je kast, laat staan als je meer groepen hebt. Want je moet de nul dan natuurlijk laten corresponderen met de juiste uitgang op je schakelaktor.
Overzichtelijker lijkt me dan om bijv. de kast in delen op te splitsen per groep. Maar dan moet je bijv. dure dimactoren dubbel uitvoeren, terwijl je aan één misschien genoeg zou hebben.
[...]
Klinkt goed, zou wel even opletten dat je de tweede 5G2,5 andere kleuren kiest.
Ja, even kijken of er ook nog wat anders te krijgen is dan grijs en zwart. Vast wel.
[...]
Ik zou inderdaad even goed kijken naar bewegingssensoren. Ik had er daar wel meer van gewild. Verder inderdaad schakelaars bij je bed aan beide zijdes.
Verder, waarom wil je 2 aparte schermen? Eén geïntegreerd iets is toch veel fraaier? Kijk eens goed naar wat er in de markt verkrijgbaar is, want de afgelopen 2-3 jaar zijn echt mooie nieuwe producten uitgekomen die er nog niet waren toen ik mijn huis in 2017 ging verbouwen.
Ik ga nog eens goed kijken wat er is. Heb je voorbeelden?
Voor nu was mijn oog gevallen op de betaalbare MDT-tasters, zonder LCD, alleen met LED terugmelding. Op "deurknophoogte" hoef ik namelijk geen display. Daarnaast vind ik het wel mooi als het in een standaard 55 mm frame past en dat kan met die MDT's.
En in het algemeen hoef ik eigenlijk geen superluxe tasters, zeker niet zo'n RoomTouch4 die je hieronder aangeeft, voornamelijk omdat deze meer dan € 300 is. Uit principe vind ik dat voor "een schakelaar" te gortig.
Om dan toch wat functionaliteit te bieden wilde ik die Wi-Fi schermpjes installeren, waar je dan mooi je thermostaat mee kunt bedienen en wat je maar wil. Deze moeten op ooghoogte, want zo laag bedient niet fijn. Het idee van custom firmware met allerlei open-source initiatieven achter deze schermpjes spreekt me aan.
Zo'n indeling is eigenlijk vrij standaard in het klassieke systeem, waar je thermostaat ook apart is. Ik vind het wel fijn om een huis te hebben dat niet schreeuwt "dit is iets volledig anders en het is KNX"

. Maar goed, ik ben over te halen. Ik zou ook een iets duurdere KNX taster kunnen nemen op ooghoogte/~1,5 m.
Bedenk ook goed hoe je een en ander wil integreren in je vloerverwarming. Wil je bijvoorbeeld extra sensoren in de vloer om de warmte te meten? Check goed of er een temperatuursensor in je actor zit. Een Busch Jaeger RoomTouch4 heeft bijvoorbeeld mogelijkheid een externe tweede sensor aan te sluiten.
Sensoren in de vloer, interessant. Integreert dat ook in de thermostaatlogica binnen KNX?
[...]
Wil je nog een alarmsysteem? Een Satel Integra integreert volledig met KNX. Eventuele luchtventilatie koppelen en daarvoor luchtvochtigheidssensoren in bepaalde ruimtes? Sommige bewegingssensoren hebben dit al geïntegreerd. Qua bedieningsknopjes heeft de Gira Tastsensor 4 luchtvochtigheid geïntegreerd. Komt er nog ergens een airco?
Zo'n Gira Tastsensor 4 is misschien iets voor de badkamer dan. Samen met nog een losse vochtigheidssensor bij de douche. Ik heb nu zo'n ventilator met hygrometer, maar deze is niet echt betrouwbaar en er zit een gekke hysterese in de schakeling.
Airco komt er ook, via de warmtepomp. Er komen enkele ventilatorconvectoren (fancoils). Daar zitten ventilatoren in die ik ook moet laten regelen, dus ik moet een fancoil hebben waarvan de fans extern te regelen vallen. In ieder geval een buisje naar de plekken waar een fancoil komt dus. De vloerkoeling laat ik mee koelen via een ventiel dat zorgt dat het dauwpunt in de vloer niet gehaald wordt (vandaar mijn interesse in een vloertemperatuursensor).
[
Voor 5% gewijzigd door
Biodiv op 12-02-2024 23:28
]