[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 70 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-04 21:54

Ethirty

Who...me?

Not Applicable schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:41:
Ik ben opzoek naar een deurbel :P maar zie door het bos de bomen niet meer.
Een bevriend elektricien raadt mij Grandstream aan (GDS3712 voor de voordeur en GDS3710 voor de zijdeur), maar ik ben daar precies toch niet zo'n grote fan van.

Wat moet het doen:
  • Deurbel: bedoeling is dat mijn sonos speakers in huis een geluidje maken (via LogicMachine)
  • Camera: wie is staat er voor mijn deur
  • Toegang: Code + RFID voor zijdeur
  • Deur openen via app (is een elektrisch slot)
  • Deur openen via KNX schakelaar
Waar de deurbellen komen heb ik 2x UTP voorzien naar mijn eleketriciteits- / netwerkkast

Wie heeft ervaring met welk systeem en tevreden / of niet?
Bedoeling is dus dat deze ook echt wel geïntegreerd wordt in mijn KNX omgeving zodat deze kan geopend worden met een schakelaar / app.

Bedoeling is niet om een systeem te hebben met scherm binnen, dit wil ik dus met Home Assistant of OpenHab doen. Dus enkel het buitengedeelte die ik dan koppel aan de rest.

Ah, en vind +1000 euro echt te veel voor een camera met een een schakelaar... Dus dat is toch echt wel de maximum 8)

Gr,
Dennis
Lees veel goeds over de integratie van de Reolink deurbel met HA. Heb er zelf 1 klaarliggen voor installatie.

Als er een soort API is, dan is er wellicht ook te koppelen met KNX.

Maar voldoet sowieso maar aan een deel van je eisen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-04 10:34
bartvb schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:03:

De deur van het slot halen is vooral een contactje aan je Logicmachine hangen lijkt me. Niet logisch om dat aan de deurbel zelf te hangen in jou (of mijn) situatie.
Deurslot dacht ik aan een KNX module te hangen (zijn 3 draden: Rood, Zwart en Wit).
Alleen weet ik niet welke module ik hiervoor best gebruikt, gewoon een schakelactuator (MDT AKS)?
En is er iemand die weet hoe ik dit deurslot dan moet schakelen.

Hieronder het schema van mijn deurslot (met dus een Rode (+) een Zwarte (-) en een Witte (signaal) kabel.

Dus als we nu even het volledige intercom gedeelte vergeten en ik wil nu al mijn deur aan mijn KNX hangen, hoe doe ik dit (ps: ik heb een transfo van 12V DC in mijn kast hiervoor gereserveerd)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9bs-BWaS5kCdXK2MK9lIR_M2Xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U8Yt20CMSpb2YLstve78T3ou.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 20:35

bomberboy

BOEM!

Wij hebben een doorbird en ben daar eigenlijk wel tevreden van.

Ik denk dat zij modellen hebben die alles wat je vraagt kunnen (al dan niet via gateway devices). Al is die hier bewust niet zo diep geïntegreerd.
(ik wil geen badges, klavieren of sloten die via een app ontgrendeld kunnen worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:28
Ik ben opzoek naar een deurbel :P maar zie door het bos de bomen niet meer.
Een bevriend elektricien raadt mij Grandstream aan (GDS3712 voor de voordeur en GDS3710 voor de zijdeur), maar ik ben daar precies toch niet zo'n grote fan van.

Wat moet het doen:
  • Deurbel: bedoeling is dat mijn sonos speakers in huis een geluidje maken (via LogicMachine)
  • Camera: wie is staat er voor mijn deur
  • Toegang: Code + RFID voor zijdeur
  • Deur openen via app (is een elektrisch slot)
  • Deur openen via KNX schakelaar
Waar de deurbellen komen heb ik 2x UTP voorzien naar mijn eleketriciteits- / netwerkkast

Bedoeling is dus dat deze ook echt wel geïntegreerd wordt in mijn KNX omgeving zodat deze kan geopend worden met een schakelaar / app.

Bedoeling is niet om een systeem te hebben met scherm binnen, dit wil ik dus met Home Assistant of OpenHab doen. Dus enkel het buitengedeelte die ik dan koppel aan de rest.

Ah, en vind +1000 euro echt te veel voor een camera met een een schakelaar... Dus dat is toch echt wel de maximum 8)

Gr,
Dennis
Als ik me niet vergis heeft KNXgroep / KNXgroothandel een script voor de Wiser/Logic Machine icm de doorbird.
https://support.knxgroep....cles/17000014817-doorbird
en als ik me niet vergis zijn er doorbirds met rfid lezers (of vinger scanner).
https://knxgroothandel.nl...orbird-vingerscanner.html (1 willekeurige resultaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Not Applicable schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:02:

Dus als we nu even het volledige intercom gedeelte vergeten en ik wil nu al mijn deur aan mijn KNX hangen, hoe doe ik dit (ps: ik heb een transfo van 12V DC in mijn kast hiervoor gereserveerd)?
Ah, dat ziet eruit als een Fuhr Multitronic.

Die is op een aantal manieren aan te sluiten. Als je verder niets wil gebruiken behalve een 12V voeding dan:

Rood = 12V DC
Zwart = Ground
Wit = afhankelijk van de aansluiting van de motor

Zie dat blokje linksonder. Als de witte kabel bij de motor uitkomt op pin 4 dan kan je wit en zwart kortsluiten om de deur te openen. Als wit uitkomt op pin 7 moet je spanning zetten op de witte kabel (dus b.v. wit en rood kortsluiten). Kan je vrij eenvoudig proberen. De puls moet korter zijn dan 1 seconde.

Als je wat meer wil dan is dit een control unit een aardige toevoeging: VNZSTP80238 (zijn ook wat andere varianten van).
Daarmee kan je b.v. ook zien of de deur daadwerkelijk dicht is (handig als je je alarm/nachtstand aanzet b.v.) of kan je de deur permanent ontgrendelen (handig voor een deur naar de tuin, minder nuttig voor een voordeur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
bartvb schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:32:
[...]

Rood = 12V DC
Zwart = Ground
Wit = kortsluiten met rood
THANKS! it works... _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C0numbrum
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-06-2024
ik gebruik een doorboord (4 in totaal) en die zijn via appart io module aangesloten op knx via potentiaal vrije contacten. dus een binaire sensor in de kast die weet wanneer je in de doorbird app, of via pin vode, nfc badge de deur wilt openen.
die binaire sensor triggert een staircase funtie schakelaar om een slot (fhur multitronic en abloy ea420) te triggeren.

ook de poort werkt via dit principe.

daarnaast integreert doorbird mooi met homekit (best via homebridge) waardoor notificaties met foto ook op apple tv komen.
en evengoed met home assistant/openhab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:39
Het is een tijdje geleden, maar ik moet nu stilletjes aan mijn automatisatie thuis omzetten met een nieuwe versie van knxd. Ik draai thuis Homebridge en knxd waardoor ik mijn hele KNX installatie in Homekit heb zitten.
Dat... is heel leuk en ook broodnodig voor mij.

Nu heb ik indertijd al heel wat opzoekwerk gedaan voor we van start gingen met onze bouw van de woning 7 jaar geleden maar er is 1 ding wat me nog altijd niet duidelijk is.

Wat is het verschil tussen tunnel en routing met een interface? Ik heb namelijk een MDT KNX IP interface en daar zie ik bv 4 adressen staan.

Wanneer moet je tunneling of routing gebruiken?
Ik merk daarnaast ook dat het precies lijkt alsof ik maar 4 sessies naar die IP interface kan doen, klopt dat?
Wat is hieronder dan TP versus IP interface?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7M0YcBL6JKGKp21uoUYDk-W7-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nBxE4DRHHUg3QyuH8MJBBgiE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtaeP13ZdYunaPkER2wRMB_-JVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JkAx13SuozhUO3TiHTxDh5FU.png?f=user_large

Wat is het tunnel address vs het individual address? Moet ik die dan apart reserveren zogenaamd in ETS of hoe zorg ik dat dat er "goed in zit". Heb dat doen redelijk "next next finish" in gebruik genomen maar ik wil het nu wel even goed doen.

Usage: knxd [OPTION...] URL
knxd -- a stack for EIB/KNX

Please read the manpage for detailed options.

--allow-forced-broadcast   Treat routing counter 7 as per KNX spec
                             (dangerous)
  -A, --arg=name=value       an additional configuration item for the next
                             filter or driver
  -b, --layer2=driver:[arg]  a Layer-2 driver to use (knxd supports more than
                             one)
  -B, --filter=filter        a Layer-2 filter to use in front of the next
                             driver
  -c, --GroupCache[=SIZE]    enable caching of group communication network
                             state
  -d, --daemon[=FILE]        start the programm as daemon. Output will be
                             written to FILE if given
  -D, --Discovery            enable the EIBnet/IP server to answer discovery
                             and description requests (SEARCH, DESCRIPTION)
  -e, --eibaddr=EIBADDR      set our EIB address to EIBADDR (default 0.0.1)
  -E, --client-addrs=ADDRSTART   assign addresses ADDRSTART through ADDRSTART+n
                             to clients
  -f, --error=LEVEL          set error level (default 3: warnings)
  -i, --listen-tcp[=PORT]    listen at TCP port PORT (default 6720)
  -I, --Interface=intf       Interface to use
      --multi-port           Use two ports for multicast. This lets you run
                             multiple KNX processes.
      --no-emi-send-queuing  wait for ACK after transmitting packets. Obsolete,
                             please use --send-delay=500
      --no-timestamp         don't print timestamps when logging
      --no-tunnel-client-queuing   wait 30msec between transmitting packets.
                             Obsolete, please use --send-delay=30
  -n, --Name=SERVERNAME      name of the EIBnet/IP server (default is 'knxd')
  -N, --no-monitor           the next Driver interface may not enter monitor
                             mode
  -p, --pid-file=FILE        write the PID of the process to FILE
  -R, --Routing              enable EIBnet/IP Routing in the EIBnet/IP server
      --send-delay[=DELAY]   wait after sending a packet
      --single-port          Use one common port for multicast. This is an
                             ETS4/ETS5 bug workaround.
  -S, --Server[=ip[:port]]   starts an EIBnet/IP multicast server
      --tpuarts-ack-all-group   tpuarts backend should generate L2 acks for all
                             group telegrams
      --tpuarts-ack-all-individual
                             tpuarts backend should generate L2 acks for all
                             individual telegrams
      --tpuarts-disch-reset  tpuarts backend should should use a full interface
                             reset (for Disch TPUART interfaces)
  -t, --trace=MASK           set trace flags (bitmask)
  -T, --Tunnelling           enable EIBnet/IP Tunneling in the EIBnet/IP
                             server
  -u, --listen-local[=FILE]  listen at Unix domain socket FILE (default
                             /run/knx)
  -?, --help                 Give this help list
      --usage                Give a short usage message

Mandatory or optional arguments to long options are also mandatory or optional
for any corresponding short options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-04 22:14

Jog

HyperBart schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:53:
Wat is het verschil tussen tunnel en routing met een interface? Ik heb namelijk een MDT KNX IP interface en daar zie ik bv 4 adressen staan.
Zoals ik het begrijp (geen ervaring mee)

* routing: dat is zoals een linecoupler, alleen is ene kant TP en de andere IP. Je kent dat fysische aan beide zijden van het segment en uw ip router gaat dan die 2 lijnen koppelen. Dat werkt meestal dan ook over multicast. Je kan dan ook net zoals een line coupler bepaalde groep addressen doorlaten of filteren.
* tunneling: Je ip interface heeft een 4-tal fysische adressen toegekend gekregen. Per "connectie" op het ip netwerk gaat hij 1 van die fysische adressen binnen het bestaande segment gebruiken. Als je dan 4 connecties hebt gebruikt zijn er ook geen fysische adressen meer en kan je geen bijkomende connecties meer maken. Dit werkt over udp unicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 14:12
Ik heb gisteren mijn Gira mini presenzmelder vervangen door een Zennio EyeZen.

Nu had de Gira een mogelijkheid om een externe sensor voor helderheid te gebruiken als threshold. De Zennio heeft dat niet en de interne sensor heeft voor mijn totaal geen waarde omdat die niet bruikbaar is voor het bepalen of het licht aan of uit moet.

Hebben anderen dit probleem ook en hoe hebben jullie dat opgelost? Ik denk aan een groepsadres die ik op 1 laat gaan boven een bepaalde lux waarde en die ik dan gebruik voor de lock functie van de Zennio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 16:18
@Dennis Ik heb hiervoor een X1 script die een globale binary variabele zet (die inderdaad aan groeps adressen zijn gekoppeld) die dan gebruikt kunnen worden in verschillende andere scripts of direct door een device.

Dus dat is inderdaad ongeveer de opzet die jij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 17:29

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Aangezien hier ook LED / DALI ervaring zit...

Ik heb een Eldoled Powerdrive 106M, waarmee ik 4 groepen van spots wil aansturen. 6 Watt, 350 mA CC spotjes.

Dit is het idee:
Uitgang 1 - 3 spots in serie
Uitgang 2 - 1 spot
Uitgang 3 - 1 spot
Uitgang 4 - leeg

Ik krijg het niet werkend, tenzij ik de groep van 3 twee spotjes los haal. Ik vermoed dat het komt omdat het een asymmetrische belasting is, maar elders in het huis heb ik het wel werkend (3x 3 spots en 1x 1 spot).

Klopt mijn denkrichting dat de driver z'n voltage limiteerd op basis van de kanalen met 1 spot en daarmee dus een onvoldoende voltage heeft voor de uitgang met meerdere spots?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat is de (liefst nagemeten) Vf vd LEDs?

Je eigen theorie word al onderuit gehaald door je andere opstelling elders in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Vf gespect van de spots is 18V.

Klopt dat de theorie onderuit is op basis van de andere opstelling... Was alleen de enige verklaring die ik zo snel kon verzinnen waarom 3x 1 spot wel werkt maar al het andere niet.

Edit:
Twee spots in serie geeft nu knipperende spots.

[ Voor 46% gewijzigd door deWit op 23-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
deWit schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:42:
Aangezien hier ook LED / DALI ervaring zit...

Ik heb een Eldoled Powerdrive 106M, waarmee ik 4 groepen van spots wil aansturen. 6 Watt, 350 mA CC spotjes.

Dit is het idee:
Uitgang 1 - 3 spots in serie
Uitgang 2 - 1 spot
Uitgang 3 - 1 spot
Uitgang 4 - leeg

Ik krijg het niet werkend, tenzij ik de groep van 3 twee spotjes los haal. Ik vermoed dat het komt omdat het een asymmetrische belasting is, maar elders in het huis heb ik het wel werkend (3x 3 spots en 1x 1 spot).

Klopt mijn denkrichting dat de driver z'n voltage limiteerd op basis van de kanalen met 1 spot en daarmee dus een onvoldoende voltage heeft voor de uitgang met meerdere spots?
zelfde probleem gehad, de stroom naar je eerste groep lager zetten op je PD (bij mij staan ze op 250 mA denk ik)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-04 14:03
HyperBart schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:53:

Wanneer moet je tunneling of routing gebruiken?
Ik merk daarnaast ook dat het precies lijkt alsof ik maar 4 sessies naar die IP interface kan doen, klopt dat?
Wat is hieronder dan TP versus IP interface?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is het tunnel address vs het individual address? Moet ik die dan apart reserveren zogenaamd in ETS of hoe zorg ik dat dat er "goed in zit". Heb dat doen redelijk "next next finish" in gebruik genomen maar ik wil het nu wel even goed doen.
De algemene richtlijn voor tunneling vs routing is: als je verschillende KNX TP lijnen gaat koppelen met IP als backbone, dan gebruik je routing. Voor alle andere gevallen volstaat tunneling. Bij routing heb je typisch ook meerdere KNX IP interfaces, waarmee je verschillende gescheiden TP-netwerken mee aan mekaar knoopt. Voor de meeste residentiële toepassingen is dit doorgaans niet nodig. Tunneling volstaat om via ETS het management te kunnen doen van je KNX devices, en om een HA of OH aan KNX te hangen.

De MDT interface ondersteunt inderdaad 4 tunneling connecties. Voor elk van deze is er een individueel KNX adres nodig. Daarnaast heeft het device zelf ook een eigen adres, wat enkel gebruikt wordt om met het toestel zelf te communiceren (bv programmeren via ETS). De tunneling adressen daarentegen worden gebruikt om te communiceren met de 'client' die erachter hangt op het IP netwerk.

Een voorbeeldje. Je gebruikt de KNX integratie in Home Assistant, geconfigureerd om tunneling te gebruiken met adres 1.1.251. Als je dan vanuit HA een lamp schakelt dan wordt er een KNXnet/IP pakketje verstuurd naar het IP-adres van de MDT interface. Deze gaat de IP-laag van dit pakketje strippen en het overblijvende KNX pakketje op de seriële TP-lijn zetten. De source van dit bericht is dan 1.1.251, wat je ook zult zien in de group/busmonitor in ETS. Het pakketje komt uitijndelijk bij de actor, die gaat schakelen en de statusupdate op de TP bus gaat zetten. De MDT interface ziet dit berichtje, net zoals alle andere devices op de bus. Deze gaat dan dit bericht inpakken met de nodige KNXnet/IP-lagen en stuurt het naar al zijn 'verbonden' clients, waaronder Home Assistant. Die herkent het bestemmingsgroupadres en weet daarmee welke lamp geschakeld werd.

Wat betreft het 'reserveren' van de tunnel adressen: als ik me niet vergis worden er in ETS vanzelf verschillende busdeelnemers aangemaakt als je het toestel importeert. Ik heb in ieder geval 6 busdeelnemers voor mijn ene interface: de 4 tunnels, het adres van de interface zelf, en eentje voor de e-mailapplication:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98o4qpqPuFHKgF76iqKCCU_uzc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jtEx7eTTPaFHexgH5XhH4j4v.png?f=user_large
Usage: knxd [OPTION...] URL
knxd -- a stack for EIB/KNX

Please read the manpage for detailed options.

--allow-forced-broadcast   Treat routing counter 7 as per KNX spec
                             (dangerous)
  -A, --arg=name=value       an additional configuration item for the next
                             filter or driver
  -b, --layer2=driver:[arg]  a Layer-2 driver to use (knxd supports more than
                             one)
  -B, --filter=filter        a Layer-2 filter to use in front of the next
                             driver
  -c, --GroupCache[=SIZE]    enable caching of group communication network
                             state
  -d, --daemon[=FILE]        start the programm as daemon. Output will be
                             written to FILE if given
  -D, --Discovery            enable the EIBnet/IP server to answer discovery
                             and description requests (SEARCH, DESCRIPTION)
  -e, --eibaddr=EIBADDR      set our EIB address to EIBADDR (default 0.0.1)
  -E, --client-addrs=ADDRSTART   assign addresses ADDRSTART through ADDRSTART+n
                             to clients
  -f, --error=LEVEL          set error level (default 3: warnings)
  -i, --listen-tcp[=PORT]    listen at TCP port PORT (default 6720)
  -I, --Interface=intf       Interface to use
      --multi-port           Use two ports for multicast. This lets you run
                             multiple KNX processes.
      --no-emi-send-queuing  wait for ACK after transmitting packets. Obsolete,
                             please use --send-delay=500
      --no-timestamp         don't print timestamps when logging
      --no-tunnel-client-queuing   wait 30msec between transmitting packets.
                             Obsolete, please use --send-delay=30
  -n, --Name=SERVERNAME      name of the EIBnet/IP server (default is 'knxd')
  -N, --no-monitor           the next Driver interface may not enter monitor
                             mode
  -p, --pid-file=FILE        write the PID of the process to FILE
  -R, --Routing              enable EIBnet/IP Routing in the EIBnet/IP server
      --send-delay[=DELAY]   wait after sending a packet
      --single-port          Use one common port for multicast. This is an
                             ETS4/ETS5 bug workaround.
  -S, --Server[=ip[:port]]   starts an EIBnet/IP multicast server
      --tpuarts-ack-all-group   tpuarts backend should generate L2 acks for all
                             group telegrams
      --tpuarts-ack-all-individual
                             tpuarts backend should generate L2 acks for all
                             individual telegrams
      --tpuarts-disch-reset  tpuarts backend should should use a full interface
                             reset (for Disch TPUART interfaces)
  -t, --trace=MASK           set trace flags (bitmask)
  -T, --Tunnelling           enable EIBnet/IP Tunneling in the EIBnet/IP
                             server
  -u, --listen-local[=FILE]  listen at Unix domain socket FILE (default
                             /run/knx)
  -?, --help                 Give this help list
      --usage                Give a short usage message

Mandatory or optional arguments to long options are also mandatory or optional
for any corresponding short options.
Wat ga je precies doen met knxd? Deze service is in staat om zelf te fungeren als een IP interface of router als je de juiste hardware hebt hangen aan bv de RPI waarop de daemon draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:16
Even een vraagje:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 23:42
bomberboy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:52:
Wij hebben een Zehnder comfoair Q600 en ik ben daar wel tevreden over. Deze kan met knx gekoppeld worden via een aparte module. Er is ook een "web" module beschikbaar zodat je deze via een app kan aansturen.
Een reactie van een poos geleden maar de zoekfunctie doet zijn werk ;)

Begrijp ik goed dat je de Comfoconnect Lan C en Comfoconnect KNX C tegelijkertijd hebt aangesloten? Of heb je de Lan C aangesloten en die via Home Assistant beschikbaar gemaakt naar KNX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

walletje-w schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Begrijp ik goed dat je de Comfoconnect Lan C en Comfoconnect KNX C tegelijkertijd hebt aangesloten? Of heb je de Lan C aangesloten en die via Home Assistant beschikbaar gemaakt naar KNX?
Ik heb ze idd beiden aangesloten. Al moet ik toegeven dat ik ze heel weinig tot niet gebruik (zeker die van knx, enkel voor wat monitoring en niet voor aansturing. Is er nooit van gekomen om dat proberen op te zetten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
Dat is goed om te weten. Ik zit dan te kijken naar de KNX optie, en als extraatje deze zelfbouw optie. https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32 dat bespaard me het geld en maakt het makkelijker te verantwoorden om dit erbij te doen.
Dit levert een stabiele KNX integratie op maar kan ik de opties die niet geboden worden in de KNX module zelf programmeren in Home Assistant. Valt dat weg dan is het een luxe die wegvalt en niet de basis.

Ik heb meerdere ventilatie kleppen en de afzuiging van de kookplaat aangesloten vandaar dat ik wat meer controle wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BiLLY_daKid schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:07:
Even een vraagje:

***members only***
Ben ik wel benieuwd naar, ik heb zelf ook heel wat spullen bij Voltus besteld, en ik ben ongetwijfeld niet de enige hier.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Er is vrije handel van goederen binnen de EU toch, zou niet weten wat er illegaal aan zou zijn. Voltus past ook netjes de BTW aan, en bij Amazon DE is er ook nooit een juridisch bezwaar geweest.

Klinkt als een winkel die het of zelf niet snapt of geen zin heeft in het extra werk.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

walletje-w schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:02:
Dat is goed om te weten. Ik zit dan te kijken naar de KNX optie, en als extraatje deze zelfbouw optie. https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32 dat bespaard me het geld en maakt het makkelijker te verantwoorden om dit erbij te doen.
Dit levert een stabiele KNX integratie op maar kan ik de opties die niet geboden worden in de KNX module zelf programmeren in Home Assistant. Valt dat weg dan is het een luxe die wegvalt en niet de basis.
Aha, die kende ik nog niet. Ziet er wel mooi uit idd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:12
walletje-w schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Hier ook een Q600 met tegelijk de LAN C en KNX C module. De LAN module gebruik ik in Home assistant om alle stats uit te lezen. En de KNX module wordt tot op heden alleen voor één functie gebruikt: Boost tijdens het douchen. De KNX module biedt ook wel wat meetdata, maar niet dezelfde als de LAN module. LAN geeft meer metingen. Nadeel van de LAN module lijkt dat deze maar één connectie ondersteund. Pak ik een keer de android app erbij voor het veranderen van 'koel modus' naar 'warm modus' dan is HA even de weg kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• walletje-w
@Fabian in mijn recente Google zoektochten ben ik iets tegengekomen dat na een software update er meerdere simultane connecties toegestaan worden. Dus wellicht de moeite waard om te controleren.

Daarnaast heb ik contact gehad met de maker van de module en hij heeft nu kant en klare diy modules die je met een ethernet kabel kunt inprikken voor 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:19
walletje-w schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:37:
Daarnaast heb ik contact gehad met de maker van de module en hij heeft nu kant en klare diy modules die je met een ethernet kabel kunt inprikken voor 40 euro.
Dat klinkt mooi, zijn dar ook gegevens van?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Conrado schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Dat klinkt mooi, zijn dar ook gegevens van?
https://community.home-as...nnect-component/82522/174 hier laat hij de oude versie zien. Ik heb hem een PM gestuurd en daar laat hij foto's zien van de unit met ethernetkabel (rj45) aangesloten kan worden. Die van mij is nog niet binnen maar komt vandaag/morgen binnen per post. Inclusief een mailtje met hoe het geheel geïnstalleerd moet worden en de software.

Again, ik ga er niet vanuit dat dit dezelfde stabiliteit bied als de KNX integratie maar voor de extra's is dit een prima prijsje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teaser
BiLLY_daKid schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:07:
Even een vraagje:

***members only***
ledlumi == Voltus?

In ieder geval, zoals @Ethirty al aangeeft is er vrij verkeer van goederen binnen Europa dus er zal zeker niets illegaals aan zijn. Ik denk eerder aan distributieafspraken oid. Zo heb ik ooit een Zennio product proberen bestellen bij Voltus, maar dat 'mochten' ze in BE niet leveren (zonder verder aan te geven waarom).
Unfortunately I have to inform you that we are not allowed to sell Zennio products to other contries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
teaser schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:39:
Zo heb ik ooit een Zennio product proberen bestellen bij Voltus, maar dat 'mochten' ze in BE niet leveren (zonder verder aan te geven waarom).
offtopic:
Bedrijven mogen in de EU het vrije verkeer van goederen toch niet beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 14:23

Zoefff

❤ 

Bedrijven mogen in de EU het vrije verkeer van goederen toch niet beperken?
Dat is een fabeltje. Je mag als bedrijf prima beperken waar je levert. Dat gebeurt zelfs regionaal al bij bedrijven die b.v. alleen in de provincie waar ze zitten leveren.

Wat niet mag is toegang tot je webshop ontzeggen of prijzen (anders dan leverkosten en btw) veranderen op basis van locatie. Maar dat heeft hier niet zo veel mee te maken.

Ik vermoed dat de betreffende tenten hier vooral doelen op 1 van de regels beschreven in https://www.kvk.nl/intern...e-bij-zakendoen-in-de-eu/, zoals de verpakkingswetgeving of WEEE. Maar hoe je dat kan checken weet ik niet, volgens mij bestaan daar geen centrale registers voor.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zoefff schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:48:
Dat is een fabeltje. Je mag als bedrijf prima beperken waar je levert. Dat gebeurt zelfs regionaal al bij bedrijven die b.v. alleen in de provincie waar ze zitten leveren.
Maar hier is het een fabrikant die een distributeur dwingt ergens niet te leveren. Dat is anders dan de voorbeelden die jij schetst.

Overigens in de praktijk heel moeilijk handhaafbaar, omdat fabrikanten heel veel 'trucjes' hebben om het te omzeilen. Zoals bijvoorbeeld jou als laatste leveren, zodat je klanten naar de concurrent gaan. Camerafabrikanten (Canon etc.) gebruiken dat bijvoorbeeld bij webshops die afwijken van hun adviesprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je kan als fabrikant ook prima een exclusief contract sluiten met 1 landelijke distributeur en daar voorwaarden aan hangen.

Het is niet voor niets dat veel KNX spul hier niet leverbaar is of tegen onrealistische prijzen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:40:
Je kan als fabrikant ook prima een exclusief contract sluiten met 1 landelijke distributeur en daar voorwaarden aan hangen.
Dat kan, alleen mag je 'buitenlandse' webshops niet verbieden hier te leveren, net zomin als je kunt verbieden dat je landelijke distributeur klanten in het buitenland mag bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 01:48
Not Applicable schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:38:
3 Hager FD72BN kasten (super tevreden van diepte en mogeljikheden).
Hoe beslis je hoeveel en welke kasten je nodig hebt?
[Afbeelding]
Van links naar rechts bovenste rij
- zekeringen: elke contactdoos beneden gaat apart naar mijn zekeringskast. Boven sommige wel, sommige niet, achteraf had ik toch beter alles apart gedaan denk ik dan. In mijn kast groepeer ik deze dan met klembruggen in groepen van +/- 6 contactdozen.
Is een contactdoos een afhankelijk stopcontact of per groep van x-aantal stopcontacten? Is de bedoeling van deze set-up dat je je per 6 gegroepeerde stopcontacten los kan koppelen en individueel gaan aansturen? Dient er dan eigenlijk een nieuw schema/herkeuring te gebeuren?
[Afbeelding]
Middelste kast:

Voorlopig ben ik vrij braaf op vlak van KNX, maar wel veel voorbereidingen om nog uit te breiden. Zo ligger er al kabels bijvoorbeeld om de gordijnen automatisch open en dicht te doen, maar eerst ff terug wat sparen O-)
Waar zijn die draden dan 'geparkeerd'? Wat heb je gebruikt om alles te labelen?
Van links naar rechts 2de rij
- potentiaal vrij contacten (zitten nu vooral ramen op om te weten of ze open staan of gekanteld zijn of gesloten zijn)
- Tijd module
- Logische module

van links naar rechts 3de rij
- voeding deur slot (nog niet aangesloten)
- voeding LogicMachine
- LogicMachine
- Wat zijn die potentiaal vrij contacten? Komen die binnen op een input actuator. Hoe kan je status verschil weten tussen open of gekanteld? Is de bedoeling op termijn hier een alarmsysteem rond te bouwen?
- Wat voor deur slot wil je gebruiken? Ben wel benieuwd wat er bestaat qua slimme deursloten die gevoed dienen te worden?
- Is een logische module een vereiste om basisfunctionaliteit aan de praat te krijgen (schakelaar --> licht aan)
Not Applicable schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:22:
[...]

Hier in BE maakt het niet uit waar je kast hangt. Je meterkast moet wel zo dicht mogelijk bij het straat hangen. Meest logische is dat de verdeelkast hier dan ook zo dicht mogelijk bij hangt. In mijn geval was dit in de garage (vroeger) die nu berging is geworden na de renovatie.

De hoogte in het AREI (reglement elektrische installaties voor BE) spreken ze over 1,5m van de grond. Alleen als je kast te groot is (zoals bij mij), dan vormt dit van zelf een uitzondering en mag die toch lager hangen. Ook gaan ze dit vooral bekijken uit veiligheidsoogpunt. In een kelder gaan ze daar strenger op zijn hier in BE als bijvoorbeeld op gelijkvloers (kans op contact met water).
Onze woning wordt later deze maand verlijdt, momenteel hangt de meterkast op gelijksvloers aan de voorgevel. Zou deze bij voorkeur naar de kelder verplaatsen, die ook aan de voorgevel kan (quasi volledig onderkelderd). De kelder is echter ooit drooggezet, maar daardoor is de hoogte in de kelder ook nog amper 1,6m-1,7m. Dit gooit dan wellicht ook roet in het eten om daar de elektrische installatie te plaatsen...

🤞🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

Tomatoman

Fulltime prutser

bn326160 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:54:
[...]

Dat is een vraag die vergelijkbaar is met ‘hoe beslis je welke auto je koopt’? Op die vraag is ook niet één objectief antwoord mogelijk. Meestal eindig je met wat voorkeuren gebaseerd op ruimtebehoefte binnenin, beschikbare ruimte in de meterkast/op de oprit, prijs, kosten van opties, je beschikbare budget, praktijkervaringen van anderen, levertijd, het uiterlijk en gebruiksgemak.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Dat begint met een planning welke componenten en hoeveel kabels er in de kast komen. Daaruit volgt hoeveel ruimte je nodig hebt. Gezien de rest van de vragen gok ik dat je daar eerst moet beginnen ;)

Welke kasten is deels voorkeur en deels voorgeschreven door waar ze moeten komen. Heb je ruimte naast elkaar, in de hoogte, of heb je helemaal geen ruimte en hang je meerdere kasten door het hele huis.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser

- Wat zijn die potentiaal vrij contacten?
Magneetcontacten, ook wel gekend als reedcontacten.
Komen die binnen op een input actuator.
Dergelijke contacten moeten op een binary input module. Een actuator schakelt en is dus altijd output.
Hoe kan je status verschil weten tussen open of gekanteld?
Door 2 contacten per venster te gebruiken: bovenaan en onderaan.
- Ben wel benieuwd wat er bestaat qua slimme deursloten die gevoed dienen te worden?
'Slimme' sloten zoals Nuki werken op batterijen. Er bestaan ook ingebouwde elektrische sloten die je zelf moet voeden en aansturen.
- Is een logische module een vereiste om basisfunctionaliteit aan de praat te krijgen (schakelaar --> licht aan)
Neen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Tomatoman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:02:
[...]

Dat is een vraag die vergelijkbaar is met ‘hoe beslis je welke auto je koopt’? Op die vraag is ook niet één objectief antwoord mogelijk. Meestal eindig je met wat voorkeuren gebaseerd op ruimtebehoefte binnenin, beschikbare ruimte in de meterkast/op de oprit, prijs, kosten van opties, je beschikbare budget, praktijkervaringen van anderen, levertijd, het uiterlijk en gebruiksgemak.
Vandaar dat ik ook wat benieuwd ben wat het denkprocess bij anderen was :)
teaser schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:37:
[...]

'Slimme' sloten zoals Nuki werken op batterijen. Er bestaan ook ingebouwde elektrische sloten die je zelf moet voeden en aansturen.
Zijn er specifieke merken/modellen waar jullie ook ervaring mee hebben?

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het is kern aan KNX dat via de bus alle componenten kunnen communiceren met alle anderen, oftewel: je schakelaar met de actuator die het licht inschakelt. Dat maakt KNX robuuster en fabrikant onafhankelijker dan alternatieven.

Je zou wel alles via een logische module kunnen laten verlopen. Mocht je dat overwegen, dan zou ik wel breder kijken dan puur KNX. Hier bijv. draait het op Loxone en is het KNX deel slechts een leverancier van betaalbare sensoren en actuatoren. Werkt ook prima, maar de typische KNX voordelen laat ik hiermee vrijwel geheel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bn326160
Gwaihir schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Het is kern aan KNX dat via de bus alle componenten kunnen communiceren met alle anderen, oftewel: je schakelaar met de actuator die het licht inschakelt. Dat maakt KNX robuuster en fabrikant onafhankelijker dan alternatieven.

Je zou wel alles via een logische module kunnen laten verlopen. Mocht je dat overwegen, dan zou ik wel breder kijken dan puur KNX. Hier bijv. draait het op Loxone en is het KNX deel slechts een leverancier van betaalbare sensoren en actuatoren. Werkt ook prima, maar de typische KNX voordelen laat ik hiermee vrijwel geheel liggen.
Mijn idee is voornamelijk om in mijn renovatie KNX als backbone te gebruiken en d.m.v. een Home Assistant server de slimme sturing/geadvanceerdere integreaties wil bekomen. Ik begrijp dat er nog zijn die het op deze manier aanpakken. Kwestie van de rekening houdend met de WAF en verkoopbaarheid zou een knop drukken --> licht aan als basis moeten blijven functioneren, ook wanneer de server eruit ligt.

🤞🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
^^ Dat is inderdaad de aanpak om een robuuste installatie op te zetten.

Begin, uiteraard, met de KNX kant en steek er alle functionaliteit in die je in een doorsnee huis zou verwachten. Dus sowieso alles wat je manueel wil kunnen bedienen, maar als je bv PIR's gaat installeren, laat die ook al hun ding automatisch doen. Sommige KNX componenten bevatten ook logische blokken waar je simpele booleaanse logica en aritmetische bewerkingen mee kunt doen. Essentiële logica die je op die manier kunt implementeren zou ik zo ook zeker meenemen in de KNX laag. Ook HVAC toestellen ed waarvoor de fabrikant een KNX interface aanbiedt kun je overwegen om meteen mee te integreren.

Eens dat allemaal min of meer op punt staat kun je Home Assistant eraan toevoegen en complexere maar minder essentiële logica implementeren. En uiteraard integratie van allerlei 'slimme' toestellen waardoor je leven makkelijker wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable

Ik had er eerst 2... en een week later 3 8)7 Daarom dat ik zo blij was met dit model, je kan die met elkaar verbinden langs de zijkant waardoor mijn draden van kast naar kast gaan door de zijkanten ipv langs boven of onder.
Is een contactdoos een afhankelijk stopcontact of per groep van x-aantal stopcontacten? Is de bedoeling van deze set-up dat je je per 6 gegroepeerde stopcontacten los kan koppelen en individueel gaan aansturen? Dient er dan eigenlijk een nieuw schema/herkeuring te gebeuren?
Al mijn contactdozen gelijkvloers zijn apart naar mijn kast gebracht en worden daar gegroepeerd met bruggen. Een contactdoos kan meerdere stopcontacten hebben. Bijvoorbeeld een afdekplaat met 3 stopcontacten is 1 contactdoos. Als je van een contactdoos een geschakelde contactdoos maakt moet je niks laten herkeuren.
Ik heb mij wel beklaagd dat ik dit niet voor het eerste verdiep ook zo gedaan heb, daar is maar +/- 60% apart naar de kast getrokken.
Waar zijn die draden dan 'geparkeerd'? Wat heb je gebruikt om alles te labelen?
Zoals je ziet heb ik MDF omkasting gemaakt boven en onder mijn kast. Dit heeft als doel zowel rechtstreekse aanraking met enkele geïsoleerde draden te vermijden enerzijds als het parkeren van kabels die ik nog niet heb aangesloten. Sommige zijn wel reeds tot in mijn kast getrokken maar doe ik nog niks mee 8)

Ik heb dit gekocht en heel mijn kast mee gelabeld: https://www.123inkt.be/Br...PVT1-i32916-t2091101.html Dit heb ik mij nog geen moment beklaagd!
- Wat zijn die potentiaal vrij contacten? Komen die binnen op een input actuator. Hoe kan je status verschil weten tussen open of gekanteld? Is de bedoeling op termijn hier een alarmsysteem rond te bouwen?
- Wat voor deur slot wil je gebruiken? Ben wel benieuwd wat er bestaat qua slimme deursloten die gevoed dienen te worden?
De potentiaal vrij contacten gebruik ik om te weten dus of mijn ramen gekanteld zijn, open zijn of toe zijn. In elk raam (nieuw raam want niet alle ramen zijn vervangen) zitten dus 2 sensoren. De ene blijft gesloten als het raam gekanteld is (deze zit beneden in de hoek), de andere zit bovenaan het raam en is dus verbroken van zodra het raam open gaat in gelijk welke positie. Momenteel doe ik daar nog niks mee, maar is het wel voorzien. Deze zijn wel aan aangesloten dus op de MDT BE-32000.02. Dit is het lange toestel op de foto in de middelste kast op de middelste rij met de vele lichtjes die branden. Elk lichtje is een contact die gesloten is.
De contacten werden ook geïnstalleerd door het bedrijf die de ramen komt plaatsen tijdens installatie. Normaal doet elke plaatser van ramen dit als je dit op voorhand vraagt (en rekenen ze hier een klein bedrag voor aan), je moet wel zelf de contacten voorzien.

Het deurslot die ik heb is een elektrisch deurslot in de deur ingewerkt, enkele posts hierboven nog het schema van gepost (7 december). Dit is een Fuhr Multitronic deurslot.

Een logische module is niet nodig voor gewoon licht aan uit te doen. Vanaf dat je logica wil toevoegen kan dit via een logische module. Dit kan vele vormen hebben (logische module zoals die van mij van MDT, maar evengoed een logic machine, of OpenHab of Home Assistant, ...)
Dus van zodra je zegt het licht moet aan gaan ALS ... EN/OF ... heb je logica nodig :-D
In sommige basis modules zit wel reeds enkele logische functies. Die van een logische module zijn gewoon vaak veel uitgebreider.
Onze woning wordt later deze maand verlijdt, momenteel hangt de meterkast op gelijksvloers aan de voorgevel. Zou deze bij voorkeur naar de kelder verplaatsen, die ook aan de voorgevel kan (quasi volledig onderkelderd). De kelder is echter ooit drooggezet, maar daardoor is de hoogte in de kelder ook nog amper 1,6m-1,7m. Dit gooit dan wellicht ook roet in het eten om daar de elektrische installatie te plaatsen...
Geen idee, ben jij BE of NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

Tomatoman

Fulltime prutser

bn326160 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Vandaar dat ik ook wat benieuwd ben wat het denkprocess bij anderen was :)
Mijn denkproces resulteerde in een 381 pk diesel met drie turbo’s, dus misschien moet je mijn denkproces niet als maatgevend beschouwen :X

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Mijn denkproces resulteerde in een 381 pk diesel met drie turbo’s, dus misschien moet je mijn denkproces niet als maatgevend beschouwen :X
I like how you think :D

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Not Applicable schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Ik heb mij wel beklaagd dat ik dit niet voor het eerste verdiep ook zo gedaan heb, daar is maar +/- 60% apart naar de kast getrokken.
Bedankt voor de tip!
[...]

In elk raam (nieuw raam want niet alle ramen zijn vervangen) zitten dus 2 sensoren. De ene blijft gesloten als het raam gekanteld is (deze zit beneden in de hoek), de andere zit bovenaan het raam en is dus verbroken van zodra het raam open gaat in gelijk welke positie. Momenteel doe ik daar nog niks mee, maar is het wel voorzien. Deze zijn wel aan aangesloten dus op de MDT BE-32000.02. Dit is het lange toestel op de foto in de middelste kast op de middelste rij met de vele lichtjes die branden. Elk lichtje is een contact die gesloten is.
De contacten werden ook geïnstalleerd door het bedrijf die de ramen komt plaatsen tijdens installatie. Normaal doet elke plaatser van ramen dit als je dit op voorhand vraagt (en rekenen ze hier een klein bedrag voor aan), je moet wel zelf de contacten voorzien.
Wij gaan ook onze ramen laten vervangen, koop je eerst de sensoren en die laat je dan op maat insnijden? Welke heb jij gekocht?
Ik ben ook in BE!

Bedankt voor alle informatie alvast!!

🤞🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Door het te berekenen :)

- Veldverdeling
Groepen, ALS, etc
- PV
Afhankelijk van soort PV-systeem
- EV
Afhankelijk van type en aantal laadpalen
- KNX
Voeding, Relais, Verlichting, Centrale functies, Jaloezieën, etc

Kortom, héél véél uitzoekwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Not Applicable Welke Dehnshield heb jij gekocht trouwens? Model kan ik net niet lezen op de foto.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
bn326160 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:45:

Wij gaan ook onze ramen laten vervangen, koop je eerst de sensoren en die laat je dan op maat insnijden? Welke heb jij gekocht?
Je koopt die in elke iets wat deftig gespecialiseerde elektrowinkel (in DHZ kan ook, maar nog niet gezien / naar gezocht). De mensen die ramen komen plaatsen boren die gewoon in het kozijn van je ramen in en zorgen dat jij juist aan de draadjes kan. De verbind je dan door met signaaldraad tot in je kast.

Deze van mij zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NFusPNZYhwp9gGWnpiop4ssbuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLm7vN1gqHgpyVWdNmZimYIk.jpg?f=fotoalbum_large
bn326160 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:45:
Ik ben ook in BE!

Bedankt voor alle informatie alvast!!
Dat moet je gewoon eens opzoeken in het AREI, dat zegt:
Het AREI zegt dat een verdeelkast 'bij voorkeur' op 150 cm hoogte geplaatst wordt en 'goed bereikbaar' moet zijn. 'bij voorkeur' is geen verplichting en 'goed bereikbaar' is ook voor interpretatie vatbaar natuurlijk.
In een kelder zou ik deze zo hoog mogelijk plaatsen omdat het een mogelijk natte ruimte kan zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Not Applicable op 10-01-2024 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Borromini schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:18:
@Not Applicable Welke Dehnshield heb jij gekocht trouwens? Model kan ik net niet lezen op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv_wPqW45ZSVfucD0Wr4bDKIn48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4D7ycAk8mKNDKuMnaCKeeHj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er ook wel nog eentje op mijn KNX installatie zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KETcLlPXX3QrJYhIITOrowYHhh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BdLmgPTd5EePqKhnMbP3aQBL.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:18:
Let er trouwens wel op dat je het juiste type koopt voor jouw netaansluiting. Koop niet zomaar dezelfde als een ander!

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Ik heb dit gekocht en heel mijn kast mee gelabeld: https://www.123inkt.be/Br...PVT1-i32916-t2091101.html Dit heb ik mij nog geen moment beklaagd!
Blijven die goed plakken?

Ik had eerst met Dymo labels alles gelabeld, maar die kwamen al vrij snel los. Nu heb ik printbare vellen zelfklevers met een transparant deel, zodat je het label volledig rond een kabel/draad kunt wikkelen. Maar ook die blijken na een paar jaar los te komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
teaser schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Blijven die goed plakken?

Ik had eerst met Dymo labels alles gelabeld, maar die kwamen al vrij snel los. Nu heb ik printbare vellen zelfklevers met een transparant deel, zodat je het label volledig rond een kabel/draad kunt wikkelen. Maar ook die blijken na een paar jaar los te komen :(
Aan mijn kast voor het labelen van mijn zekeringen voorlopig wel, voor mijn draden en kabels heb ik alles op krimpkous gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ethirty schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Let er trouwens wel op dat je het juiste type koopt voor jouw netaansluiting. Koop niet zomaar dezelfde als een ander!
Was ik dus vergeten zeggen... maar inderdaad. Ik heb dus een TNS geaarde installatie,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@teaser Ik heb een Dymo Rhino 4200, en ik label mijn aders met nylon tape. Dat werkt best OK, maar ik label wel op rechte stukken aders. De standaard vinyl tape gebruik ik om de automaten te labelen (op de afdekplaat).

Afdrukkwaliteit is op de kleinere lettertypes wel niet alles.

@Ethirty Klopt, wij hebben TT hier :). Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Dehn 952 310, die is voor TT.

@Not Applicable Bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 10-01-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TNS aarding? Of TT? Of .. - wat is er nog meer? Wil iemand een tipje van de sluier oplichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TT, TN-S, TN-C, TN-S-C en IT.

Wikipedia: Aarding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gwaihir schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:00:
TNS aarding? Of TT? Of .. - wat is er nog meer? Wil iemand een tipje van de sluier oplichten?
Bij TT wordt gebruik gemaakt van een eigen aardpen, net buiten de woning. TT stelsel wordt heel vaak gebruikt voor in woningen en in kleine industrie of kantoren (tot 80A). Die 80A heeft met NEN1010 te maken en de snelheid waarop installatieautomaten kunnen reageren.
De aardpen buiten moet aan de juiste weerstand voldoen (max 166 ohm) zodat 30mA aardlekautomaten goed werken. Die max. waarde is met onze bodem eigenlijk nooit een probleem, mits de juiste aardpen gebruikt is.

Bij het aansluiten van mijn bouwaansluiting heeft de elektricien de aardpen geslagen en de weerstand getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Dat slaan kun je ook best zelf met een hakhamer oid, maar het nameten wil je wel (laten) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
deWit schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:35:
Dat slaan kun je ook best zelf met een hakhamer oid, maar het nameten wil je wel (laten) doen.
Ik heb een extra koppeling gekocht om er op te draaien zodat ik op die koppeling kon slaan. Zo sloeg ik die koppeling kapot ipv de draad van de aardingspen. Werkte goed, maar was nog behoorlijk lastig herinner ik mij om die pen 2meter diep te slaan. Uiteindelijk met 2m pen kwam ik uit op 7ohm ;) Het uitmeten had ik geluk dat er voor keuring al iemand kwam kijken voor de zonnepanelen en die heeft dit ook uitgemeten. Dus ik wist op voorhand al dat het oke was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-04 09:29
Hoi,

Bij de sportclub waar ik actief ben is het clubhuis uitgerust met een Gira KNX installatie. In de groepenkasten zijn een aantal KNX relaismodules(1004, 1006) geïnstalleerd. Er is een KNX Dali interface (2180) voor de verlichting, KNX voeding (1086), USB interface (1080) en nog wat in- en uitgangen (EIB instabus) voor contact sturingen. Het geheel wordt aangestuurd door een Gira Info Terminal Touch.

Nu is dat panel al twee keer overleden en dat hebben we wel kunnen repareren. Maar het wordt nu wel tijd om eens naar een andere controller te gaan kijken. Een Gira G1/X1 oplossing ligt voor de hand, maar is voor een amateurclubje wel erg prijzig. Maar om de hele KNX uit de installatie te gaan vervangen door een ander systeem is ook een hele operatie en een dure klus.

Daarom ben ik op zoek naar een goede kosten efficiënte oplossing.
  • Home Assistant via een KNX interface?
  • Kleine Beckhoff PLC met KL6301 kaart en een klein panel?
  • Een andere eenvoudige KNX controller met scherm of app?
  • Zennio Z40
Hebben jullie tips?

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@marcus22

wat zijn de eisen?
zoals zitten er veel bediening op. of logische functies of tijdklokken?
goedkoopste is denk HA aangezien dat een gratis platform is. jemoet alleen zelf zorgen voor de hardware om het op te draaien.
en iets hebben voor bediening. zoals een tablet.

Al ben ik zelf nog terughoudend om HA bij een klant weg te hangen, ivm onderhouden er van.

[ Voor 14% gewijzigd door Clumsy Smurf op 19-01-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voor de mensen die wellicht ook last hebben van het probleem met de Steinel Truepresence Multisensor: had de mijne eerst bij Voltus aangeboden, maar de twee jaar naar aankoop was voorbij (wel nog maar iets meer dan een jaar in gebruik).
Daarna bij Steinel zelf aangeboden, half December opgestuurd en vandaag een nieuwe in de brievenbus ontvangen. Allemaal vrij vlot en zonder gezeur afgehandeld.

Sammelthread: Steinel True Presence - Problem Sensor hängt sich auf - Lösung Busreset - KNX-User-Forum

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-01-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

marcus22 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:44:
Hoi,

Bij de sportclub waar ik actief ben is het clubhuis uitgerust met een Gira KNX installatie. In de groepenkasten zijn een aantal KNX relaismodules(1004, 1006) geïnstalleerd. Er is een KNX Dali interface (2180) voor de verlichting, KNX voeding (1086), USB interface (1080) en nog wat in- en uitgangen (EIB instabus) voor contact sturingen. Het geheel wordt aangestuurd door een Gira Info Terminal Touch.

Nu is dat panel al twee keer overleden en dat hebben we wel kunnen repareren. Maar het wordt nu wel tijd om eens naar een andere controller te gaan kijken. Een Gira G1/X1 oplossing ligt voor de hand, maar is voor een amateurclubje wel erg prijzig. Maar om de hele KNX uit de installatie te gaan vervangen door een ander systeem is ook een hele operatie en een dure klus.

Daarom ben ik op zoek naar een goede kosten efficiënte oplossing.
  • Home Assistant via een KNX interface?
  • Kleine Beckhoff PLC met KL6301 kaart en een klein panel?
  • Een andere eenvoudige KNX controller met scherm of app?
  • Zennio Z40
Hebben jullie tips?
Weet niet wat het scherm moet bedienen maar ik heb ipv een G1 gekozen voor een Siemens TC5 (welke ik nog moet installeren, maar programma is al half gemaakt).

Had al wel een X1 voor logica etc, dus weet niet of alleen een “dom” display met veel mogelijkheden genoeg is voor jouw usecase.

Ik zou in ieder geval uitkijken met HA en PLC’s te integreren, over 2 jaar moet iemand anders het ook weer snappen en kunnen fixen.

Vind overigens wel bijzonder dat je over kosten struikelt als er een volledige KNX installatie met Dali hangt. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus22
@Clumsy Smurf
Goeie!

Op het panel zitten knoppen om (groepen van) relais te schakelen. De instellingen voor verlichting en inputs zoals MiVa toilet e.d. Ik zal er eens een overzicht van maken.

Ik heb wat ervaring met HA op een Pi, maar dat heeft inderdaad wel wat support nodig. Ik zal dat dan zelf met de andere techneuten moeten regelen. ;-)

Mijn voorkeur gaat uit naar een panel dat we opnieuw programmeren, maar dat dan een flinke tijd zonder technische ondersteuning kan draaien.

@Ethirty
Siemens, daar ga ik ook eens naar kijken.

Haha, ik snap wat je bedoeld. Het clubhuis is een jaar of 12 geleden nieuw gebouwd met deze installatie er in. Zeker niet goedkoop. Maar de offertes die we nu van de installateur krijgen gaan richting de 5k voor een vervangend panel. En dat is wel veel voor een sportclub. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Zijn er mensen die de nieuwe MDT AKD-0260CC.02 al hebben ontvangen? Bij Voltus lijken ze maandag binnen te komen: twee maanden later dan gepland.

Heb al even gekeken in het technische handboek en in ETS, maar de functies zijn flink uitgebreid. Vooral leuk is de functie om tijdsafhankelijk te dimmen in tien stappen, gebaseerd op zonsopkomst en -ondergang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
@marcus22 ik vermoed dat de modules in de groepenkast nog prima werken en je dus enkel de terminal moet vervangen? Een PLC lijkt me de minst interessante oplossing. Een native KNX-oplossing is waarschijnlijk de beste oplossing maar je moet op voorhand goed onderzoeken of het vervangend toestel minstens kan wat er nu in de Gira gebruikt wordt aan functionaliteit.
Met HA ben je in ieder geval vrij zeker dat je ermee gaat kunnen wat je nodig hebt, maar zorg wel dat je het op betrouwbare hardware draait (denk bv aan verslijtende sd-kaarten) en bouw het netjes in de kast of een stevige behuizing. Zorg ook voor backups van je configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcus22
@teaser
Dat klopt precies. Dus alleen de functionaliteit van het panel moet behouden blijven. Nu ik me erin verdiep zie dat niet elk KNX panel dezelfde mogelijkheden heeft. Zeker niet qua logica. Ik denk ook dat een native KNX oplossing het beste is als we iets betaalbaars kunnen vinden.

Ik heb de software van het panel nog niet uit kunnen lezen, maar dat is ook niet erg als we toch naar een ander merk overstappen. De configuratie van het KNX netwerk (adressen en zo) in zeker van belang. Dat hoop ik via die USB interface in de groepenkast (Gira 1080) uit te lezen. Al weet ik nog niet welke software daar voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
marcus22 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:26:
De configuratie van het KNX netwerk (adressen en zo) in zeker van belang. Dat hoop ik via die USB interface in de groepenkast (Gira 1080) uit te lezen. Al weet ik nog niet welke software daar voor nodig is.
Oh, no worries, daar verkoopt wel iemand iets voor en die 5k kost zo'n licentie nu ook weer (net) niet..

Of anders gezegd: ik hoop dat je daarvoor nog in de archieven / bij de originele installateur terecht kunt, want een tool die dat uitleest is, voor zover ik heb kunnen ontdekken, serieus prijzig, gericht op de installateur die week in week uit installaties van anderen wordt geacht aan te passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het is tijd om het KNX-gedeelte van mijn kast te bekabelen, en dat vergt wat meer denkwerk dan de gewone 230 V-kant met alle kringen die voorzien zijn. Ik had initieel een kring (O) exclusief voor KNX - de voedingen, maar ook een paar actoren - waaronder de AKD-0424R.02 12/24 V dimmer die 230 V op zijn relais moet hebben. Mijn LED-strips zouden op twee verlichtingskringen zitten (AA en AC), maar gezien het diagram lijkt mij dat niet mogelijk? De verlichting wordt namelijk via een transfo aangestuurd, die via het relais in de actor wordt ingeschakeld. Dus ik dien alle verlichting op die actor ook op kring O te zetten - of vergis ik me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG4meTarYGtadGiRR6ETJjq2d7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ExOgqApbqLILQa0owwCvIqZr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 20:10
Bestaan er KNX relais die dezelfde functionaliteit hebben als een Fibaro Switch 2 of ROBB SMARRT Zigbee Inbouwschakelaar?

Daarmee bedoel ik een relais die achter een schakelaar past en waarop een bestaande fysieke schakelaar ook direct kan aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:47
Een schakelaktor met binaire input lost dat voor je op, zoals een MDT AKU-B2UP.03.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanto
jvd-nl schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:17:
Een schakelaktor met binaire input lost dat voor je op, zoals een MDT AKU-B2UP.03.
Begrijp ik het dan goed dat ik de fysieke schakelaar bv met wit en grijs kan verbinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGEBsU8Iz49b6pqnI29DiTvU1og=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XfNp4B7AWPIh9FBltjaYDbf5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:47
Klopt, de binaire input is een potentiaalvrij contact. Er is daarom (versimpeld gesteld) geen andere spanningsbron (230V) bij betrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door jvd-nl op 21-01-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
En hoe werkt deze schakelaar in het geval er geen bus signaal is?
(Staat dit ergens vermeld in de manual?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Borromini schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:41:
Het is tijd om het KNX-gedeelte van mijn kast te bekabelen, en dat vergt wat meer denkwerk dan de gewone 230 V-kant met alle kringen die voorzien zijn. Ik had initieel een kring (O) exclusief voor KNX - de voedingen, maar ook een paar actoren - waaronder de AKD-0424R.02 12/24 V dimmer die 230 V op zijn relais moet hebben. Mijn LED-strips zouden op twee verlichtingskringen zitten (AA en AC), maar gezien het diagram lijkt mij dat niet mogelijk? De verlichting wordt namelijk via een transfo aangestuurd, die via het relais in de actor wordt ingeschakeld. Dus ik dien alle verlichting op die actor ook op kring O te zetten - of vergis ik me?
Alle strips die je via dezelfde AKD gaat sturen zullen op dezelfde kring moeten zitten. Persoonlijk zou ik die dan niet mee op de O zetten, maar ofwel op AA of AC. Als je opsplitsing in kringen dan niet meer 'logisch' is, kun je een tweede actor bijkopen.
Vanto schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:10:
En hoe werkt deze schakelaar in het geval er geen bus signaal is?
(Staat dit ergens vermeld in de manual?)
Als de bus wegvalt, en daarmee dus ook de voeding, blijft de actor in de stand waarin die stond. Het gedrag bij terugkeren van de busspanning is meestal instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
teaser schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:53:

[...]

Als de bus wegvalt, en daarmee dus ook de voeding, blijft de actor in de stand waarin die stond. Het gedrag bij terugkeren van de busspanning is meestal instelbaar.
Als de bus weg gevallen is, blijft de actor nog werken wanneer een fysieke schakelaar via binaire input aan de actor zijn signaal geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04 21:14
Vanto schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Als de bus weg gevallen is, blijft de actor nog werken wanneer een fysieke schakelaar via binaire input aan de actor zijn signaal geeft?
Oeh dit is een leuke case. Als de bus is weggevallen is meestal de stroom van de bus af. De actor werkt op basis van deze stroom en niet op de 220 van het schakelende deel van de actor.
Zolang er stroom op de bus staat is de actor in staat om te handelen. Kijk hier wel naar de mogelijkheden van de actor of deze bij sluiten van binaire input eerst een bericht op bus zet en deze leest en weer handeling doet, of dat actor dit bericht intern stuurt zonder gebruik te maken van een bericht op de bus. In beide gevallen blijft spanning op de bus noodzakelijk om de actor in staat te stellen om een relais te kunnen schakelen.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 18:44
ik ben de weg een beetje kwijt, en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een garage met 2 bewegingsmelders, en 1 schakelaar/knop. De eerste bewegingsmelder (Steinel IS 3180 KNX) is een slave van de andere bewegingsmelder (Steinel SensiQ S KNX), waarbij de Sensiq dus de relais (Weinzierl multiIO 570 KNX) aan/uit schakelt, als het donker genoeg is in de ruimte. in principe werkt het aan/uit schakelen met alleen de bewegingsmelders prima.

Echter als ik de ruimte verlaat wil ik met de KNX schakelaar het licht uit kunnen doen, en soms wil ik overdag ook de lamp aan kunnen doen met de KNX schakelaar. Dit lukt me niet. Het meest logische lijkt me om de SensiQ als master voor der uimte te gebruiken, en de schakelaar te koppelen via object 56 (Light output 1 Switch input), maar dit doet niet wat ik verwachtte... mis ik iets? ik hoop dat iemand hierover kan meedenken....

de handleiding staat hier: https://www.steinel.de/ou...X%20V3.1_DEU_EN_FR_IT.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

teaser schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Alle strips die je via dezelfde AKD gaat sturen zullen op dezelfde kring moeten zitten. Persoonlijk zou ik die dan niet mee op de O zetten, maar ofwel op AA of AC. Als je opsplitsing in kringen dan niet meer 'logisch' is, kun je een tweede actor bijkopen.
Bedankt voor de bevestiging. De verlichtingskringen zijn per verdieping ingedeeld, dus qua logica passen de strips beter achter de O, want die strips zitten over twee verdiepingen verdeeld.

Ik had een Mean Well LRS-150-24 op het oog als transfo, da's een open voeding, die kan in de verdeelkast, maar ik heb niet één-twee-drie een manier om die te fixeren. De HLG-150H-24 is vergelijkbaar maar gesloten, en de EDR-150-24 is DIN mounted, da's misschien nog beter.

Iemand die één van die modellen kan aan- of afraden, of een beter alternatief weet? Mag zo'n transfo op de bodem van je kast liggen in België of moet die gefixeerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Ik heb zelf besloten om voor deze te gaan: https://www.meanwell-web....power-supply-uhp--500--24
Hier heb ik de verschillende LED strip drivers op aangesloten. Voornamelijk omdat deze geen irritante fan heeft. Ik heb hier zelf een mount voor ge3d print om hem op de dinrails te bevestigen. Qua temperatuur lijkt dat ook goed te gaan. Ik heb ook naar din rail voedingen zitten kijken maar die waren allemaal te hoog om niet meer in de kast te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Vanto schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Ik ken geen actoren die dit kunnen, denk ook niet dat ze bestaan.

Als een eventuele defecte voeding je zorgen baart kun je beter een extra voeding kopen als reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Borromini schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Ik had een Mean Well LRS-150-24 op het oog als transfo, da's een open voeding, die kan in de verdeelkast, maar ik heb niet één-twee-drie een manier om die te fixeren. De HLG-150H-24 is vergelijkbaar maar gesloten, en de EDR-150-24 is DIN mounted, da's misschien nog beter.

Iemand die één van die modellen kan aan- of afraden, of een beter alternatief weet? Mag zo'n transfo op de bodem van je kast liggen in België of moet die gefixeerd worden?
Let met die DIN-mounted op dat de afdekplaten nog in de kast passen moest dat nodig zijn. Die voedingen hebben een hoger profiel dan standaard automaten en andere modules.

Een transfo los laten liggen is tegen de regels van goed vakmanschap en gaat vrijwel zeker afgekeurd worden. Dan kan je beter zo'n HLG model langs de kast bevestigen, die moeten namelijk niet in de kast want reeds dubbel geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
klaasopurk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:46:
Als de bus is weggevallen is meestal de stroom van de bus af. De actor werkt op basis van deze stroom en niet op de 220 van het schakelende deel van de actor.
Zolang er stroom op de bus staat is de actor in staat om te handelen.
@Vanto Ik heb actoren met een knoppie op de actor voor elk relais. Meen me te herinneren dat die ook onbruikbaar zijn zonder busvoeding, zoals @klaasopurk uitlegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
HiBe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:15:
ik ben de weg een beetje kwijt, en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een garage met 2 bewegingsmelders, en 1 schakelaar/knop. De eerste bewegingsmelder (Steinel IS 3180 KNX) is een slave van de andere bewegingsmelder (Steinel SensiQ S KNX), waarbij de Sensiq dus de relais (Weinzierl multiIO 570 KNX) aan/uit schakelt, als het donker genoeg is in de ruimte. in principe werkt het aan/uit schakelen met alleen de bewegingsmelders prima.

Echter als ik de ruimte verlaat wil ik met de KNX schakelaar het licht uit kunnen doen, en soms wil ik overdag ook de lamp aan kunnen doen met de KNX schakelaar. Dit lukt me niet. Het meest logische lijkt me om de SensiQ als master voor der uimte te gebruiken, en de schakelaar te koppelen via object 56 (Light output 1 Switch input), maar dit doet niet wat ik verwachtte... mis ik iets? ik hoop dat iemand hierover kan meedenken....

de handleiding staat hier: https://www.steinel.de/ou...X%20V3.1_DEU_EN_FR_IT.pdf
Ik zou hier een logische module tussen plaatsen die de lamp schakelt op 2 manieren (dus een OF tussen). Dit kan met HA, OH, of gewoon een logische module als die van MDT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mensen met ETS 6 die een oplossing hebben voor het continue opnieuw moeten inloggen om de licentie te activeren (zonder dongle variant)?

Dacht dat het idee was dat je niet permanent online hoeft te zijn voor je iets kan aanpassen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@HiBe

betreft je verlichting garage.

Kun je daar niet de optie 'Disable' voor gebruiken?
Behaviour on disabling: off
Behaviour on enabling: on

Volgens mij gaat hierbij de uitgang aan als hij geblokeerd wordt
en bij het einde van de blokkering gaat hij weer uit.

Echter is het hierbij dan wel zo dat je het licht niet direct uit krijgt met de schakelaar, dus alleen aan, als het net wat te donker is, en dus pas weer uit als je de schakelaar weer uit zet.

Tenzij je de schakelaar zo kunt programmeren dat bijvoorbeeld boven altijd aan is en onder uit.
*niet kunnen testen of dat inderdaad ook werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-01-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Ethirty

dit zegt de site.
Voorstelling van de twee licentietypes:
KNX Association ontwikkelde twee verschillende licentietypes voor de ETS6:
1. De ETS6 cloud licentie:
er wordt een verbinding met de KNX-cloud opgezet om uw ETS6 sessie op eender welke PC te activeren (er is permanent een internetverbinding nodig)
2. De ETS6 dongle licentie:
een ETS6 hardware-dongle is vereist om op eender welke PC met de ETS6 licentie te kunnen werken
https://support.knx.org/hc/nl/articles/6864779568018-ETS6-Cloud-of-Dongle-licentietype

Ik moet zeggen dat ik nooit problemen heb, maar heb ook altijd wel internet op de laptop.

[ Voor 26% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-01-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Clumsy Smurf schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:24:
@Ethirty

dit zegt de site.

[...]

https://support.knx.org/hc/nl/articles/6864779568018-ETS6-Cloud-of-Dongle-licentietype

Ik moet zeggen dat ik nooit problemen heb, maar heb ook altijd wel internet op de laptop.
Ik heb vaak wel gewoon internet, maar op een of andere manier wordt ETS steeds afgemeld en moet ik me opnieuw aanmelden. Daarna krijg ik meestal de melding dat mijn licentie al geactiveerd is op een computer, alleen dat is altijd dezelfde computer. Erg omslachtig allemaal om even iets kleins te checken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
@Ethirty Nee deze problemen herken ik totaal niet, heb er echt nooit problemen mee.
Ik zet mijn laptop vaak in slaapstand en daarbij sluit ik ETS altijd wel af, mogelijk dat, dat invloed heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Hier ook wel regelmatig problemen. Ik heb een dongle maar omgezet naar een internet licentie. Maar soms is hij de licentie kwijt, opnieuw inloggen werkt dan niet. Dan start ik ets opnieuw op en dan blijkt dat opnieuw inloggen blijkbaar wel gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanto
@klaasopurk @teaser @Gwaihir Bedankt voor jullie reactie.

De achterliggende reden voor mijn vragen is redundantie.
Ik wil graag weten of het mogelijk is, in het geval dat het KNX bus systeem uitligt, om terug te vallen op een systeem van klassieke elektrische installatie met schakelaars en lichten.
Maar dit lijkt mij op het eerste zicht niet zo gemakkelijk om te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Vanto schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:28:
@klaasopurk @teaser @Gwaihir Bedankt voor jullie reactie.

De achterliggende reden voor mijn vragen is redundantie.
Ik wil graag weten of het mogelijk is, in het geval dat het KNX bus systeem uitligt, om terug te vallen op een systeem van klassieke elektrische installatie met schakelaars en lichten.
Maar dit lijkt mij op het eerste zicht niet zo gemakkelijk om te bereiken.
Waarom zou je dat willen? Het is geen wireless hobby-domotica....

Als je daar echt bang voor bent zou ik een redudant PSU ophangen met evt een UPS/thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daarop aanhakend, ik heb gelijk voorzien in een reserve voeding, maar dat is in geval van een storing niet echt aan iedereen besteed om te vervangen.

Dus ik twijfel een beetje om deze of parallel aan te sluiten of met iets van een wissel schakelaar.

Jullie daar ideeën over?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 18:44
Clumsy Smurf schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:17:
@HiBe

betreft je verlichting garage.

Kun je daar niet de optie 'Disable' voor gebruiken?
Behaviour on disabling: off
Behaviour on enabling: on

Volgens mij gaat hierbij de uitgang aan als hij geblokeerd wordt
en bij het einde van de blokkering gaat hij weer uit.

Echter is het hierbij dan wel zo dat je het licht niet direct uit krijgt met de schakelaar, dus alleen aan, als het net wat te donker is, en dus pas weer uit als je de schakelaar weer uit zet.

Tenzij je de schakelaar zo kunt programmeren dat bijvoorbeeld boven altijd aan is en onder uit.
*niet kunnen testen of dat inderdaad ook werkt.
bedankt voor het meedenken, Ik hoop aankomend weekend wat tijd te vinden om dit uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 14:23

Zoefff

❤ 

Ethirty schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:02:
Daarop aanhakend, ik heb gelijk voorzien in een reserve voeding, maar dat is in geval van een storing niet echt aan iedereen besteed om te vervangen.

Dus ik twijfel een beetje om deze of parallel aan te sluiten of met iets van een wissel schakelaar.

Jullie daar ideeën over?
Het is hier een keer gebeurd dat de voeding kapot ging nadat ik de groep waar 'ie op zat veelvuldig aan en uit heb gezet. Zal iets te maken hebben gehad met een component dat al rot was.

Daarna heb ik hem vervangen door een dubbele voeding, maar die niet beide aangesloten. Een beetje gek natuurlijk, maar het gaat me vooral om het hebben van een reserve en niet de directe redundantie.

Ik heb nog overwogen om een omschakelaar toe te voegen (b.v. https://hager.com/nl/cata...-1p-16-a-i-0-ii-com-onder) maar vooralsnog niet gedaan. Dat zou het wel eenvoudig maken voor een leek om van de ene naar de andere voeding te wisselen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
Zoefff schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:33:
[...]
Ik heb nog overwogen om een omschakelaar toe te voegen (b.v. https://hager.com/nl/cata...-1p-16-a-i-0-ii-com-onder) maar vooralsnog niet gedaan. Dat zou het wel eenvoudig maken voor een leek om van de ene naar de andere voeding te wisselen.
Lijkt me tricky als je de redundante voeding mee op de bus hebt hangen. Ik denk dat er voor de veiligheid toch enkele seconden moet zitten tussen het spanningsloos zetten van voeding 1 en het aanschakelen van voeding 2. De uitgangsspanning van een voeding valt doorgaans niet meteen naar 0 als de ingangsspanning wegvalt. Dus je zit mogelijk met een overlap waar beide voedingen spanning leveren, wat mogelijk schade kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
@Vanto het enige waar je bij een bussysteem als KNX echt rekening mee moet houden is als de voeding het ooit begeeft. Een andere oorzaak dat het volledige systeem plots zou uitliggen is er nauwelijks. Het enige dat ik me kan inbeelden is dat 1 component zich plots zou misdragen en daarmee de bus zou DOS'sen, maar dat lijkt me al echt heel uitzonderlijk.

Verder kunnen individuele componenten zoals actoren het begeven, waardoor een deeltje van je functionaliteit wegvalt. Voor een actor met 20 uitgangen is dat natuurlijk een groter probleem dan eentje met 4 uitgangen, dus door planning op voorhand kun je die impact ook al verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
teaser schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:22:
Lijkt me tricky als je de redundante voeding mee op de bus hebt hangen. Ik denk dat er voor de veiligheid toch enkele seconden moet zitten tussen het spanningsloos zetten van voeding 1 en het aanschakelen van voeding 2. De uitgangsspanning van een voeding valt doorgaans niet meteen naar 0 als de ingangsspanning wegvalt. Dus je zit mogelijk met een overlap waar beide voedingen spanning leveren, wat mogelijk schade kan veroorzaken.
Niet als je bijvoorbeeld de MDT redundante KNX-voeding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Dennis schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:45:
[...]

Niet als je bijvoorbeeld de MDT redundante KNX-voeding hebt.
Een geïntegreerde redundante voeding is inderdaad ook een oplossing.
Maar staat die tweede redundante voeding dan ook effectief spanningsloos als hij niet gebruikt wordt? Daarover vind ik niet meteen iets terug in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

teaser schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Het idee is dan natuurlijk dat je de schakelaar om kan zetten bij een defect. Dat is voor de vriendin nog wel te doen. En indien gepland dan kan je best een paar seconde wachten voor je van A naar B schakelt, je gaat toch door 0.

Een redundante voeding moet je toch in zijn geheel vervangen als 1 kring stuk gaat dus dan moet je alsnog “offline”.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 70 ... 82 Laatste