Ik had er eerst 2... en een week later 3

Daarom dat ik zo blij was met dit model, je kan die met elkaar verbinden langs de zijkant waardoor mijn draden van kast naar kast gaan door de zijkanten ipv langs boven of onder.
bn326160 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 00:54:
Is een contactdoos een afhankelijk stopcontact of per groep van x-aantal stopcontacten? Is de bedoeling van deze set-up dat je je per 6 gegroepeerde stopcontacten los kan koppelen en individueel gaan aansturen? Dient er dan eigenlijk een nieuw schema/herkeuring te gebeuren?
Al mijn contactdozen gelijkvloers zijn apart naar mijn kast gebracht en worden daar gegroepeerd met bruggen. Een contactdoos kan meerdere stopcontacten hebben. Bijvoorbeeld een afdekplaat met 3 stopcontacten is 1 contactdoos. Als je van een contactdoos een geschakelde contactdoos maakt moet je niks laten herkeuren.
Ik heb mij wel beklaagd dat ik dit niet voor het eerste verdiep ook zo gedaan heb, daar is maar +/- 60% apart naar de kast getrokken.
Zoals je ziet heb ik MDF omkasting gemaakt boven en onder mijn kast. Dit heeft als doel zowel rechtstreekse aanraking met enkele geïsoleerde draden te vermijden enerzijds als het parkeren van kabels die ik nog niet heb aangesloten. Sommige zijn wel reeds tot in mijn kast getrokken maar doe ik nog niks mee
Ik heb dit gekocht en heel mijn kast mee gelabeld:
https://www.123inkt.be/Br...PVT1-i32916-t2091101.html Dit heb ik mij nog geen moment beklaagd!
- Wat zijn die potentiaal vrij contacten? Komen die binnen op een input actuator. Hoe kan je status verschil weten tussen open of gekanteld? Is de bedoeling op termijn hier een alarmsysteem rond te bouwen?
- Wat voor deur slot wil je gebruiken? Ben wel benieuwd wat er bestaat qua slimme deursloten die gevoed dienen te worden?
- Is een logische module een vereiste om basisfunctionaliteit aan de praat te krijgen (schakelaar --> licht aan)
De potentiaal vrij contacten gebruik ik om te weten dus of mijn ramen gekanteld zijn, open zijn of toe zijn. In elk raam (nieuw raam want niet alle ramen zijn vervangen) zitten dus 2 sensoren. De ene blijft gesloten als het raam gekanteld is (deze zit beneden in de hoek), de andere zit bovenaan het raam en is dus verbroken van zodra het raam open gaat in gelijk welke positie. Momenteel doe ik daar nog niks mee, maar is het wel voorzien. Deze zijn wel aan aangesloten dus op de MDT BE-32000.02. Dit is het lange toestel op de foto in de middelste kast op de middelste rij met de vele lichtjes die branden. Elk lichtje is een contact die gesloten is.
De contacten werden ook geïnstalleerd door het bedrijf die de ramen komt plaatsen tijdens installatie. Normaal doet elke plaatser van ramen dit als je dit op voorhand vraagt (en rekenen ze hier een klein bedrag voor aan), je moet wel zelf de contacten voorzien.
Het deurslot die ik heb is een elektrisch deurslot in de deur ingewerkt, enkele posts hierboven nog het schema van gepost (7 december). Dit is een Fuhr Multitronic deurslot.
Een logische module is niet nodig voor gewoon licht aan uit te doen. Vanaf dat je logica wil toevoegen kan dit via een logische module. Dit kan vele vormen hebben (logische module zoals die van mij van MDT, maar evengoed een logic machine, of OpenHab of Home Assistant, ...)
Dus van zodra je zegt het licht moet aan gaan ALS ... EN/OF ... heb je logica nodig :-D
In sommige basis modules zit wel reeds enkele logische functies. Die van een logische module zijn gewoon vaak veel uitgebreider.
Onze woning wordt later deze maand verlijdt, momenteel hangt de meterkast op gelijksvloers aan de voorgevel. Zou deze bij voorkeur naar de kelder verplaatsen, die ook aan de voorgevel kan (quasi volledig onderkelderd). De kelder is echter ooit drooggezet, maar daardoor is de hoogte in de kelder ook nog amper 1,6m-1,7m. Dit gooit dan wellicht ook roet in het eten om daar de elektrische installatie te plaatsen...
Geen idee, ben jij BE of NL?