[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 69 ... 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ethirty schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:36:
Gebruiken jullie voor het toilet ook dure presentie melders als een PD11 of zijn er ook goedkopere suggesties?

Licht moet aan en uit en als je er wat langer verblijft moet de afzuiging aan :+

Geavanceerdere dingen voorzie ik niet in zo’n kleine ruimte.
Ja, gewoon een Gira mini. Afzuiging gaat bij mij niet via KNX.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 16:24
Ethirty schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:36:
Gebruiken jullie voor het toilet ook dure presentie melders als een PD11 of zijn er ook goedkopere suggesties?

Licht moet aan en uit en als je er wat langer verblijft moet de afzuiging aan :+

Geavanceerdere dingen voorzie ik niet in zo’n kleine ruimte.
Voor de toiletruimte heb ik er eentje van marktplaats. Maar zou anders wel een nieuwe gekocht hebben.

De verlichting in het toilet is wel meer meer dan alleen aan/uit... de lichtsterkte varieert hier. In de avond neemt de lichtsterkte af. Tijdens onze 'slaapmodes' gaat het licht zowat minimaal aan. In de vroege ochtend nog wat gedimd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 12:41
@Ethirty ik heb mijn kleine stulpje verbouwd en in de bestaande leidingen de draden er bij getrokken.
Onder andere hierdoor heb ik mijn toilet niet op KNX zitten.
Moet toegeven dat ik toen ook nog niet over de ventilatie had nagedacht, maar goed, als ik zou alsnog het signaal van de sensor op een ingang kunnen aansluiten om de ventilatie hoger te zetten.
de sensor is dus gewoon een conventionele 230v bewegingsmelder.

Alle andere ruimtes zijn wel via KNX.

En ik moet toegeven, ik vind mijn toilet beneden niet geweldig, zit achter in het huis.
Ik doe altijd liever mijn behoefte in de douch (op het toilet). Beter uitzicht door het raam wat er zit en meer bewegingsvrijeheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Clumsy Smurf op 27-10-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 11:41
Zopas een te renoveren woning gekocht en toch ook iets serieuzer in het topic beginnen inlezen.
Het is als leek toch vaak de bomen (vertrekpunt) door het bos (273 pagina lange topic) zien te vinden. :9

Aangezien ik weinig leefervaring heb met een geautomatiseerd huis vroeg ik me af hoe jullie bepalen waar welke schakelaars dienen te komen? Ik kan me inbeelden dat je al eerder met scèneknoppen of enkele sensoren te werk gaat in plaats van op de traditionele plekken nog schakelaars plaatsen.
Ethirty schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Duitse HagerCAD misbruikt om het concept te begrijpen hoe je zo'n kast samenstelt.
Alvast bedankt voor deze tip.
Dennis schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:09:
Indien daar animo voor is kan ik begin volgend jaar nog wel een keer een open huis organiseren waarbij iedereen kan ervaren hoe verschillende knx componenten functioneren. De komende maanden breid ik alles namelijk nog flink uit vanwege verbouwing zolder en garage.
Indien er een wachtlijst is, meld ik me alvast graag aan O+

🤞🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-06 19:50

Ethirty

Who...me?

bn326160 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:08:
Zopas een te renoveren woning gekocht en toch ook iets serieuzer in het topic beginnen inlezen.
Het is als leek toch vaak de bomen (vertrekpunt) door het bos (273 pagina lange topic) zien te vinden. :9

Aangezien ik weinig leefervaring heb met een geautomatiseerd huis vroeg ik me af hoe jullie bepalen waar welke schakelaars dienen te komen? Ik kan me inbeelden dat je al eerder met scèneknoppen of enkele sensoren te werk gaat in plaats van op de traditionele plekken nog schakelaars plaatsen.
Misschien niet heel modern, maar schakelaars zitten bij mij op dezelfde plek als een "dom" huis.
Iemand die jouw huis niet kent zal daar naar licht zoeken ;)

Dat ik daar vervolgens een scene aan hang met diverse dim waardes, of iets anders slim verzin is dan niet relevant voor de bediener van de schakelaar.

Loop gewoon in je hoofd door een donker huis en bedenk waar je licht zou aanzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 28-10-2023 10:21 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Ethirty schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Misschien niet heel modern, maar schakelaars zitten bij mij op dezelfde plek als een "dom" huis.
Iemand die jouw huis niet kent zal daar naar licht zoeken ;)
Ik was over laatst in een vakantiehuis waar binnen met een Loxone systeem werd gewerkt. In de inkomhal en woonruimte werd toen met sceneknoppen gewerkt, wat nog net voldoende simpel iw voor een leek om te bedienen.

Maar ik kan me inbeelden dat, aangezien het een bussysteem is, een scenepaneel makkelijk uitgewisseld kan worden voor een simpele schakelaar en vice-versa.
Ethirty schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Loop gewoon in je hoofd door een donker huis en bedenk waar je licht zou aanzetten.
Geniaal!

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

bn326160 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:27:
[...]

Ik was over laatst in een vakantiehuis waar binnen met een Loxone systeem werd gewerkt. In de inkomhal en woonruimte werd toen met sceneknoppen gewerkt, wat nog net voldoende simpel iw voor een leek om te bedienen.

Maar ik kan me inbeelden dat, aangezien het een bussysteem is, een scenepaneel makkelijk uitgewisseld kan worden voor een simpele schakelaar en vice-versa.
Wat is het verschil tussen een scenepaneel en een knop die een scene stuurt?
[...]

Geniaal!
Valt wel mee, je zal zien dat je meestal het licht aan wil doen op de plek waar je dat al doet sinds de uitvinding van de schakelaar: in de deuropening van een donkere kamer ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Ethirty schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:01:
Wat is het verschil tussen een scenepaneel en een knop die een scene stuurt?
5 knopjes met verschillende modi vs een simpele aan-uit schakelaar, maar ik snap het punt! :)

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@bn326160
Ethirty schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:01:
Valt wel mee, je zal zien dat je meestal het licht aan wil doen op de plek waar je dat al doet sinds de uitvinding van de schakelaar: in de deuropening van een donkere kamer ;)
Als het licht vanzelf aan gaat (bewegingsmelder) komt die situatie niet meer voor en kun je de schakelaar dus ook weglaten.

Het ligt er maar aan wat je renovatie inhoudt: is bewegingsdetectie + schakelaar dubbele kosten maken, of zit je toch met het af te dekken gat in de muur van de schakelaar?

Wij passen hier maar beperkt aan, dus bij de (meeste) schakelaars is weglaten niet zo'n zinnige optie. Dus ik verwacht dat het 'volgende scene' knoppen worden.

En waar zo'n schakelaar wel vrij te kiezen is (en toch nog gewenst lijkt) overweeg ik om 'm centraal in de ruimte te hebben (dichtbij de bank / het bureau waar ik zit), omdat het licht er dus niet mee 'aan / uit' maar 'naar wens' wordt geschakeld.

Lees hier op het forum toch echt wel van tevreden gebruikers die 'n stuk minder (tot nagenoeg geen) schakelaars hebben. Dan wel altijd steevast i.v.m. aanwezigheidsdetectie. Je bezoek vragen een app te installeren (en snappen) voor het licht in de WC.. dat werkt een stuk minder :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
Gwaihir schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:29:
Het ligt er maar aan wat je renovatie inhoudt: is bewegingsdetectie + schakelaar dubbele kosten maken, of zit je toch met het af te dekken gat in de muur van de schakelaar?
Op dit moment is er een traditionele (niet conforme) installatie die wellicht in 2001 grondig onder handen genomen is. Ik vermoed dat veel stopcontactcircuits en dergelijke herbruikbaar zijn. Er zal dus wel nog veel busbedrading aangelegd moeten worden. Maar het is sowieso wel de bedoeling vloer te verwarmen en her aan te leggen + Pleisterwerk is op dit moment ook niet overal erg effen, dus daar zouden toch sowieso al kosten aan verbonden zijn.
Wij passen hier maar beperkt aan, dus bij de (meeste) schakelaars is weglaten niet zo'n zinnige optie. Dus ik verwacht dat het 'volgende scene' knoppen worden.
Alle schakelaars behouden en op een bus aansluiten is natuurlijk ook kostelijk doordat je daar dan KNX schakelaars dient te installeren (en busleiding naartoe te trekken).
Je bezoek vragen een app te installeren (en snappen) voor het licht in de WC.. dat werkt een stuk minder :P.
Automatisering mag niet ten koste gaan van stabiliteit, gebruiksgemak van vriendin en onderhoud voor potentiele toekomstige eigenaars. Vandaar dat ik in dit topic snuister ;)

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

@bn326160

[...]

Als het licht vanzelf aan gaat (bewegingsmelder) komt die situatie niet meer voor en kun je de schakelaar dus ook weglaten.

En waar zo'n schakelaar wel vrij te kiezen is (en toch nog gewenst lijkt) overweeg ik om 'm centraal in de ruimte te hebben (dichtbij de bank / het bureau waar ik zit), omdat het licht er dus niet mee 'aan / uit' maar 'naar wens' wordt geschakeld.

Lees hier op het forum toch echt wel van tevreden gebruikers die 'n stuk minder (tot nagenoeg geen) schakelaars hebben. Dan wel altijd steevast i.v.m. aanwezigheidsdetectie. Je bezoek vragen een app te installeren (en snappen) voor het licht in de WC.. dat werkt een stuk minder :P.
Aanwezigheidsdetectie neemt je een handeling uit handen maar je wil nog steeds licht als je binnenkomt en niet in het donker de halve kamer door.

Maar je detectie goed krijgen en de eigenaardigheden van sommige sensoren komt hier met enige regelmaat langs. Je moet er dus wel de tijd en de energie in kunnen steken.

Ik heb mede vanwege tijd en WAF gekozen voor KNX schakelaars op logische plekken waarvan ik de werking dus kan herprogrammeren indien gewenst. En middag in de woonkamer komt 1 touchscreen voor alle overige dingen die je “fysiek” wil bedienen.

App sturing of andere dingen komen dan wel als ik er ooit tijd voor vrij kan maken.

De verbouwing en samenwerking met installateurs is al lastig genoeg. Ik zag het nog slimmer maken met sensoren niet zitten puur voor de leuk.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:39:
De verbouwing en samenwerking met installateurs is al lastig genoeg.
_/-\o_
Ik zag het nog slimmer maken met sensoren niet zitten puur voor de leuk.
M.i. zeker niet puur voor de leuk. Ik zie een 'slim' huis toch wel als eentje dat de handelingen voor me verricht.

Ik snap het argument 'laat het licht eerst maar 'ns altijd betrouwbaar werken'. Wordt hier ook gillend gek van hoe elk stapje verbouwing samenhangt met vijf andere. Maar ik zie 't wel als wat anders dan 'schakelaars (op de traditionele plekken) blijven een must'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gwaihir schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

_/-\o_

[...]

M.i. zeker niet puur voor de leuk. Ik zie een 'slim' huis toch wel als eentje dat de handelingen voor me verricht.

Ik snap het argument 'laat het licht eerst maar 'ns altijd betrouwbaar werken'. Wordt hier ook gillend gek van hoe elk stapje verbouwing samenhangt met vijf andere. Maar ik zie 't wel als wat anders dan 'schakelaars (op de traditionele plekken) blijven een must'.
Sure maar ik moest al lullen als Brugman om geen centraaldozen te krijgen (volgens mij doen ze 1 ruimte alsnog met 8)7 ) en ze hadden ook al geen leidingen begroot per stopcontact. Daar kom je dan een jaar na afspraak achter vlak voor ze beginnen :(

Dan maar semi-slim, het geld is sowieso op en de energie ook wel een beetje :') Het hele traject is hopeloos en onnodig moeizaam. De kozijnen zitten er nog niet in maar de elektricien moet al wel aan de gang met leidingen naar de ramen voor de sensoren die ingeboord moeten worden - in denkbeeldige kozijnen 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja, zo heb elk nadeel z'n voordeel: hier zitten we er al in, wat het alleen maar lastiger maakt. Maar ons wel heeft doen besluiten dat we geen enkele tijdslijn serieus hoeven nemen: het is af als 't af is. Open huis kan over 5 à 10 jaar ook altijd nog ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 15:42
Mijn regel voor het plaatsen van detectoren ipv schakelaars was: is het een ruimte waar ik vooral binnen en snel terug buiten ga en dus niet lang blijf: detector (allemaal PD11). Ruimtes waar ik langer verblijf: schakelaar veelal inderdaad op de logische plaatsen zoals naast deuren. Zo kom ik als volgt:

PD11:
- berging
- zolder
- hal
- wc
- douche
- dressing

Schakelaar (zennio flat 55 of Zennio Z40)
- woonkamer
- keuken/eetkamer
- lavabo's (badkamer excl douche)
- slaapkamers
- bureau

Tijdschakelaar op basis van zon-onderdag / -opgang
- buitenverlichting

Met andere woorden: ik moet zelden iets doen, tenzij ik er lang wil blijven, maar dan brengt de moeite om naar de schakelaar te lopen ook effectief op O-) O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Mijn licht besturing:

Reed-contact in deurpost (deur open is licht aan):
Berging kelder;
Technische ruimte;
Pomp hok;
Voorraad ruimte;

Pd11:
Hal
Gang
Toilet
Bijkeuken
Badkamer
Kledingkast
Bed (als je opstaat)

Voor de woon/zit/eetruimte/keuken en buiten werk ik met fase-indeling. Het licht gaat automatisch aan en uit:
Fases
- Avond; zonsondergang tot bedtijd
- Nacht; Bedtijd tot zonsopkomst
- Donker; Avond + Nacht
Bedtijd is per dag standaard een andere tijd. Dat kan ik overrulen door de scene nacht te kiezen. Presentiemelders verlengen automatisch de avond fase.

Met die fases stuur ik van alles; licht automatisch aan en uit, maar bijvoorbeeld ook gedimd toilet licht aan tijdens de nacht.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 18:27

tomtommie

Alaaf!

Conrado schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:36:
Voor de woon/zit/eetruimte/keuken en buiten werk ik met fase-indeling. Het licht gaat automatisch aan en uit:
Fases
- Donker; Avond + Nacht
Bedtijd is per dag standaard een andere tijd. Dat kan ik overrulen door de scene nacht te kiezen. Presentiemelders verlengen automatisch de avond fase.

Met die fases stuur ik van alles; licht automatisch aan en uit, maar bijvoorbeeld ook gedimd toilet licht aan tijdens de nacht.
Benieuwd hoe je die fases instelt! Dus op basis van een fase doen sensoren iets anders? Ik neem aan dat dit je dit niet native in ETS hebt geknoopt.
Ben zelf nu ook bezig om een dag/nacht en slapen status te hebben. Als iemand van ons thuis is (op basis van telefoon locatie), geen beweging meer is, het is nacht en de telefoon hangt voor 15+ minuten aan de lader dan wordt slapen ingeschakeld.
Ik werk zelf met Home Assistant, maar heb tot nu toe alleen iets gedaan met het overrulen van het laatste commando naar een lamp. Moet nog eens de logica functies van de pd11's goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
tomtommie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:18:
[Benieuwd hoe je die fases instelt! Dus op basis van een fase doen sensoren iets anders? Ik neem aan dat dit je dit niet native in ETS hebt geknoopt.
Ben zelf nu ook bezig om een dag/nacht en slapen status te hebben. Als iemand van ons thuis is (op basis van telefoon locatie), geen beweging meer is, het is nacht en de telefoon hangt voor 15+ minuten aan de lader dan wordt slapen ingeschakeld.
Nee, dat gaat niet native :)
Ik gebruik de Gira X1. Zonsondergang en -opkomst doe ik met de astrologische klok. Nacht is rond 23:00 (zo - do) of 24:00 (vr, za). Enige nadeel van de astroklok is dat het geen rekening hoedt met het weer. Met een mooie zon gaat het licht tè vroeg aan, met een grijze dag eigenlijk te laat. Ik wil dat nog verfijnen.

Niets tegen HA - ik ga zelf Node RED gebruiken - maar wil dat niet voor de 'core' van de installatie. Ik draai meerdere Raspberriy PI's, - P! monitor, PiHole, VoIP - en dat werk goed, maar valt toch wel 'es een keer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Luxsensor aan je gevel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Yep! Die heb ik hier al (omhoog wijzend trouwens met vrij zicht, dus niet zozeer aan een gevel).

Is inderdaad de bedoeling (o.a.) gordijnen open en gordijnen dicht daarmee te verfijnen t.o.v. puur op zonsopkomst en -ondergang te timen. Tevens wil ik overdag dynamisch het daglicht aanvullen. Dus: flink licht tijdens een zware regenbui, t/m (vrijwel) geen licht bij stralende zon.

Eigenlijk zou ik ook graag op lichtkleur afstemmen, om bijvoorbeeld te kunnen reageren op dat speciale licht dat je krijgt wanneer alles op de sneeuw reflecteert. Maar dat kom ik nog niet betaalbaar / als domotica sensor tegen. Iemand anders wel? (= Please prove me wrong :D.)

Oh, dat van die 'fasen' herken ik ook. Heb ik onlangs ook omarmt als een praktische aanpak. Loxone noemt ze bedrijfsmodi. Vond ik eerst nogal abstract, maar geeft wel mooi weer dat er meerdere tegelijk actief kunnen zijn. Zoals nacht en donker in het voorbeeld en dan bijvoorbeeld ook nog voordelige stroom (nachtstroom), wat weer andere zaken aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tomtommie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:18:
[...]

Benieuwd hoe je die fases instelt! Dus op basis van een fase doen sensoren iets anders? Ik neem aan dat dit je dit niet native in ETS hebt geknoopt.
Ik werk zelf met Home Assistant, maar heb tot nu toe alleen iets gedaan met het overrulen van het laatste commando naar een lamp. Moet nog eens de logica functies van de pd11's goed bekijken.
Sommige sensoren hebben time-slots ingebouwd, andere weer niet. Dus is beetje combi tussen hardware en je logica.

Ik heb nu in mijn hoofd - als donker in huis en >bedtijd dan sensor uit. De rest volgt dan misschien wel op basis van leefpatroon. Maar partner in huis is nogal huiverig voor effect van presentie detectie dat niet doet wat zij wil :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:36:
Fases
- Donker; Avond + Nacht

Interessant, dat wil ik ook al een even implementeren maar heb er de tijd nog niet voor gehad. Met als aanvulling dat ik al wel een lux sensor buiten heb voor dag/schemering/nacht (hierboven ook genoemd) dus die ook zal gebruiken in plaats van alleen de astro zonsopgang.

Wil je laten zien hoe je die logic blocks in je X1 hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
derooij schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:51:
Wil je laten zien hoe je die logic blocks in je X1 hebt gemaakt?
Mijn insteek zou zijn om een tijdschakelklok te maken welke bijvoorbeeld een uur voor zonsondergang begint en een uur na zonsopkomst eindigt. Daarnaast logisch blad en als je in het tijdvak bent én lux buiten is onder threshold dan gaan we lampen aan. Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 20:26
Nu de koudere maanden weer aanbreken schakelt de verwarming weer zachtjes aan.
Nu denk ik dat mijn regeling beter kan en instellingen beter benut.

Ik maak gebruik van de Gira X1 voor visualisering, 6 ruimtes instelbaar via Gira en de tempratuur wordt gemeten door taster in de ruimte. De ventielen worden aangestuurd door een 6 voudige verwarmings actor (jung) die de warmtevraag naar de Theben OT Box stuurt welke de ketel aanstuurt.

Zijn er nog die dit op zon manier goed werkend hebben? En wat optimalisatie tips willen delen?
Heb nu vaak het probleem dat de ketel zijn druk niet kwijt kan omdat de ventielen nog niet open zijn en en er onnodig veel over de bypass loopt.

Ook wanneer de vrijgave nou start en stopt is nog een soort raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wat logica om eerst je ventiel te openen voor je de ketel aanstuurt? Met je X1 moet je zoiets wel kunnen maken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@kevin0101 Komt op mij over als een instellingsfout in die Jung verwarmingsactor. Die hoort er toch voor te zorgen dat er ook echt vraag is, zo lang hij dat door geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:01
kevin0101 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:17:

Ik maak gebruik van de Gira X1 voor visualisering, 6 ruimtes instelbaar via Gira en de tempratuur wordt gemeten door taster in de ruimte. De ventielen worden aangestuurd door een 6 voudige verwarmings actor (jung) die de warmtevraag naar de Theben OT Box stuurt welke de ketel aanstuurt.

Zijn er nog die dit op zon manier goed werkend hebben? En wat optimalisatie tips willen delen?
Heb nu vaak het probleem dat de ketel zijn druk niet kwijt kan omdat de ventielen nog niet open zijn en en er onnodig veel over de bypass loopt.

Ik heb hetzelfde hier werkend, mijn verwarming actor van Gira zet eerst de kleppen open en stuurt pas na een minuut of 10 een “aan” signaal naar de Theben OT box, hiermee voorkom ik dat de ketel zijn druk niet kwijt kan en dit werkt native in KNX zonder afhankelijkheid van de X1. Wellicht kun je hier eens naar kijken?

Temperatuur instellen en visualisatie loopt wel via de X1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 18:27

tomtommie

Alaaf!

kevin0101 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:17:

Klinkt als een bekende opzet.

Ik weet niet of je vloerverwarming hebt, dan kun je de ketel op 40 graden zetten... hier heb ik hem op 45 staan, want boven heb ik radiatoren, maar slaapkamers hoef ik doorgaans niet zo flink te stoken, dus dat is prima.

Je kunt de buiten temperatuur ook laten meedoen op de Theben, dan gaat hij daar iets slims mee doen.

Bypass is toch maar heel even, ketel regelt zich dan toch weer terug. Je zou natuurlijk met een X1 of dergelijke de output van de verwarmingsaktor kunnen overschrijven en dan na 5 minuten opnieuw sturen om de klep de tijd te geven open te gaan. Bij de MDT kan ik op de verwarmingsaktor ook een max waarde meegeven, daar zou je het ook mee kunnen oplossen. Ik zou eens in de logging en de grafieken moeten duiken hoe dat bij mij allemaal loopt.
Dit zal echter alleen zijn als je opeens gaat stoken toch? Als je de ruimte op temperatuur houdt zal alles heel geleidelijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gekke vraag, maar heeft iemand wel eens dubbele adereindhulzen in klemmen gebruikt?

Heel veel discussies gevoerd met de elek en ik vrees op een aantal punten straks een onlogische verdeling van klemmen, waardoor de standaard brug wellicht niet of niet optimaal werkt. Ik zoek dus eigenlijk alternatieven voor het doorlussen :)

Een beetje zoals je de voeding bij een aktor doorlust, maar dan aan de kant vd klem. Hoop dat het zover niet hoeft te komen, maar het gaat allemaal vreselijk moeizaam met ze :-(

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:52

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:43:
Gekke vraag, maar heeft iemand wel eens dubbele adereindhulzen in klemmen gebruikt?

Heel veel discussies gevoerd met de elek en ik vrees op een aantal punten straks een onlogische verdeling van klemmen, waardoor de standaard brug wellicht niet of niet optimaal werkt. Ik zoek dus eigenlijk alternatieven voor het doorlussen :)

Een beetje zoals je de voeding bij een aktor doorlust, maar dan aan de kant vd klem. Hoop dat het zover niet hoeft te komen, maar het gaat allemaal vreselijk moeizaam met ze :-(
Ja hoor, heel wat zelfs. Voor de voeding van ingangspoorten van schakelactoren is dat een goede manier om de dradenwirwar te beperken. Zie actor D2 en D3 op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_QDGNMjWI3uPKUZ1njuA-TKzvg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aD7Fw7pq1sVm7P6sWKs81CJ5.jpg?f=fotoalbum_medium

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:42
Wel goed kijken of het past natuurlijk. Ik merkte dat bij sommige MDT actoren er geen dubbele adereindhuls in paste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
@Ethirty vroeg volgens mij specifiek over dubbele hulzen in klemmen. En nee, dat past bij mij ook niet en gebruik ik dus ook niet. In actoren en op verdeelklemmen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dennis schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:47:
@Ethirty vroeg volgens mij specifiek over dubbele hulzen in klemmen. En nee, dat past bij mij ook niet en gebruik ik dus ook niet. In actoren en op verdeelklemmen wel.
Exact. Ik kan natuurlijk wel in geval van nood een dubbele huls aan de uitgaande kant van het relais plaatsen en dan met 2 losse draden naar de verschillende klemmen.

Of Wago 221 achtige verdeling aanbrengen, maar het is allemaal verre van hoe ik het wil aanleggen.

Maar goed, morgen nog even in discussie met elek. Die vindt het ook prima logisch om 4 zwarte ongemarkeerde draden te gebruiken om 2 losse zonweringen aan te sturen :X 8)7

Normaal zou ik zeggen, ik trek ze er wel weer uit en vervang ze door een knappe Ölflex oid (al is het zonde van het geld), maar over de leidingen zelf hebben ze ook enorm lopen *lelijk woord*. En vrijdag komt de dekvloer al :'(

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:52:
[...]

Exact. Ik kan natuurlijk wel in geval van nood een dubbele huls aan de uitgaande kant van het relais plaatsen en dan met 2 losse draden naar de verschillende klemmen.
Ja, een verdeling is 5,2mm breed, daar past in de regel geen dubbele aderhuls. En alle andere oplossingen kosten DIN-rails….

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Not Applicable
Sinds september is mijn elektrische installatie goedgekeurd (in 1 keer en met complimenten van de keurder #trots), Dus hierbij de finale foto's van mijn kast :-D

Zonder jullie raad en advies had het mij zeker niet gelukt! Dus thanks all!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ1CvO8bE3Cx61FLxLQKEe3dg84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvBBCTeyN5Im2ZYm0Js7iO3l.jpg?f=fotoalbum_large

3 Hager FD72BN kasten (super tevreden van diepte en mogeljikheden).
Rechst nog een netwerkkast met een 48 poorts POE switch (ubiquiti)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-K72teDJR2qqp8BeTZSdm3iXrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0R2eNz27MYxjQGaqJT3PPn8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFeFS7WcRm-9NkhVPxbd_vVIMm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1H6MAy8N1lbbkH3sBQLvBu1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7cp8HYkiRcjrPSSD2Q8HdLTo64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHTqu0IAlAr3GUe1i02ckcPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RPUFPpmHex51V9LFJ2aCnaeTMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkAyJCQceW1c0MM4KYuj99DV.jpg?f=fotoalbum_large
Van links naar rechts bovenste rij
- overspanningsbeveiliging
- Differentieel 30mA (jup, maar 1 en maar ik viel nog juist buiten de regeling dat er per 6 kringen 1 moet (België). Had ik het geweten, dan had ik dit wel gedaan, maar ik wist het pas enkele weken voor de keuring)
- Differentieel 300mA
- zekeringen: elke contactdoos beneden gaat apart naar mijn zekeringskast. Boven sommige wel, sommige niet, achteraf had ik toch beter alles apart gedaan denk ik dan. In mijn kast groepeer ik deze dan met klembruggen in groepen van +/- 6 contactdozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OZsCOn7QgwUqceJKc_p5ZOm84Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbOZTTfe95a3RkcCPO9yfjvl.jpg?f=fotoalbum_large
Middelste kast:

Voorlopig ben ik vrij braaf op vlak van KNX, maar wel veel voorbereidingen om nog uit te breiden. Zo ligger er al kabels bijvoorbeeld om de gordijnen automatisch open en dicht te doen, maar eerst ff terug wat sparen O-)

Alles van MDT gekocht, en eigenlijk vrij tevreden van (prijs/kwaliteit). Enigste wat ik nog op korte termijn wil kopen is een reservevoeding die ik niet gebruik. Stel dat mijn huidige voeding het begeeft kan ik snel omschakelen.

Van links naar rechts bovenste rij:
- Voeding
- Router
- Dali gateway
- Schakel actuator
- Dimmer (is voor die paar lampen die niet via dali gaan zoals buitenverlichting en design verlichting boven keukentafel / zitruimte)

Van links naar rechts 2de rij
- potentiaal vrij contacten (zitten nu vooral ramen op om te weten of ze open staan of gekanteld zijn of gesloten zijn)
- Tijd module
- Logische module

van links naar rechts 3de rij
- voeding deur slot (nog niet aangesloten)
- voeding LogicMachine
- LogicMachine

En verder nog 2 voedingen die ik niet meer weg kreeg in de linkse kast.

Verder gebruik ik in het huis van schakelaars:
- Een hoop PD11's (11 stuks)
- Zennio Flat 55x4 v2 schakelaars (7 stuks)
- Zennio Flat 55x2 v2 schakelaar (1 stuk)
- Zennio Z40 (3 stuks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LlNzOFyJUG28HvcDo7BUBYnvm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epBzqMchq1hf6eKKYQvXjUcN.jpg?f=fotoalbum_large

Linker kast bevat al mijn Drivers. Zijn allemaal Eldoled drivers.
De 8 onderste zijn voor de bediening van al mijn LED spots (Absinthe by Peeq LED spots 350mA)
Dit zijn Powerdrives 1060A. Led spots zijn meestal per 2 in serie hier aan gekoppeld.

Midden links (met het papierplakband ) zijn de 4 LD220D drivers voor het bedienen van LEDstrips

Midden rechts zijn 3 LD720D drivers voor het bedienen van RGB LED strips. De onderste is reserve en wordt (nog) niet gebruikt

Achter de LinearDrives zitten nog Meanwell voedingen voor deze drives.

Enigste wat ik nog moet voorzien (nu laat ik kast open) is een rooster beneden en een ventilator boven om de warme lucht weg te krijgen / circulatie in mijn kast met drivers tegen de warmte.

Hieronder nog de eendraadschema's.
De zonnepanelen staan hier nog niet bij omdat deze als addendum zijn toegevoegd nadien door de installateur van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCMy3CTzmeV7JBFy3tVZFOa0zXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9JGJoAGG0fO3uKHIePXEn2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5ARL5pUlRkBGmjBkDfdgf7jYrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIXu88P5HjdGGqfBCJVZIsDr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZzaOGOulcC8F-fjdvdYCTNaY-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2hXF65nf5Em0X6YIHiX2Oed.jpg?f=fotoalbum_large

Als er zijn die over iets specifiek uitleg willen, of foto's zien (schakelaars, verlichting,...) shout! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bwoh, ik verbaas me altijd over het aantal groepen dat jullie in België gebruiken. In Nederland mogen maximaal 4 groepen achter een 30mA, maar met 12 normale groepen (naast krachtgroepen) heb je hier al een redelijk huis.

Maar misschien heb je ook wel een heel fors huis, gezien de hoeveelheid kastruimte. Ik moet het doen met een "63" kast om te beginnen.

Maar goed om te lezen dat alles is goedgekeurd en met complimenten. d:)b
Hier kennen ze geen keuringen en gezien hoe sommige "professionals" werken wordt dat misschien wel eens tijd.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Chapeau @Not Applicable, mooi werk! Je kunt idd nog flink uitbreiden.

Waar ik in B en D jaloers op ben is de ruimte die jullie hebben. Wij moeten in de buurt van de voordeur zitten, de kast op 1m60 hoog en nog wat van die regels die prima zijn voor een projectwoning maar niet voor een smart home.

Maar, ik heb ‘t voor elkaar dat de kast op 1m25 mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:54:

Waar ik in B en D jaloers op ben is de ruimte die jullie hebben. Wij moeten in de buurt van de voordeur zitten, de kast op 1m60 hoog en nog wat van die regels die prima zijn voor een projectwoning maar niet voor een smart home.

De voordeur is ook niet (overal) verplicht. Toegangsdeur wel.

Die MK zones slaan idd nergens op in een land waar gasloos al enkele jaren verplicht is bij nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Not Applicable Proficiat! Welke Meanwells heb je genomen? Heb er zelf ook nog nodig voor m'n 24V LED's.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:42

Jog

Ethirty schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:48:
Bwoh, ik verbaas me altijd over het aantal groepen dat jullie in België gebruiken. In Nederland mogen maximaal 4 groepen achter een 30mA, maar met 12 normale groepen (naast krachtgroepen) heb je hier al een redelijk huis.
Maar als ik me het goed herinner mogen jullie meer als 8 contactdozen achter 1 kring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wij moeten in de buurt van de voordeur zitten, de kast op 1m60 hoog en nog wat van die regels die prima zijn voor een projectwoning maar niet voor een smart home.
Met wat dan precies? Ik dacht dat als je daar tenminste meter & hoofdschakelaar hebt, je elders verder mag -- in Nederland. Nee?

(Mocht het een keer van thuisaccu met eilandmodus komen, dan plan ik de kern van de installatie naar een andere technische ruimte dan de meterkast te verplaatsen. Heb ik dan een probleem?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Gwaihir schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:35:
[...]

Met wat dan precies? Ik dacht dat als je daar tenminste meter & hoofdschakelaar hebt, je elders verder mag. Nee?

(Mocht het een keer van thuisaccu met eilandmodus komen, dan plan ik de kern van de installatie naar een andere technische ruimte dan de meterkast te verplaatsen. Heb ik dan een probleem?)
Bij mij hangt de meter tegen de voorgevel, in de kelder (vlak langs de energiesteen). Van daar gaat er een 4x10 (of 4x16?) naar het hoofddifferentieel in mijn zekeringkast, die zo'n 5 meter verder hangt in de kelder in een technische ruimte. In Belgie kan en mag dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Jog schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:43:
[...]

Maar als ik me het goed herinner mogen jullie meer als 8 contactdozen achter 1 kring?
8 groepen contactdozen in 1 kring is het maximum.
Dus een groep contactdozen van 5 stuks (bijvoorbeeld achter de TV) wordt aanzien als 1.
Een groep = 1 afdekplaat :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Borromini schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:30:
@Not Applicable Proficiat! Welke Meanwells heb je genomen? Heb er zelf ook nog nodig voor m'n 24V LED's.
ELG-200-24A-3Y, geen opmerking over (dus eigenlijk doen ze wat ze moeten doen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable

Hier in BE maakt het niet uit waar je kast hangt. Je meterkast moet wel zo dicht mogelijk bij het straat hangen. Meest logische is dat de verdeelkast hier dan ook zo dicht mogelijk bij hangt. In mijn geval was dit in de garage (vroeger) die nu berging is geworden na de renovatie.

De hoogte in het AREI (reglement elektrische installaties voor BE) spreken ze over 1,5m van de grond. Alleen als je kast te groot is (zoals bij mij), dan vormt dit van zelf een uitzondering en mag die toch lager hangen. Ook gaan ze dit vooral bekijken uit veiligheidsoogpunt. In een kelder gaan ze daar strenger op zijn hier in BE als bijvoorbeeld op gelijkvloers (kans op contact met water).

[ Voor 3% gewijzigd door Not Applicable op 22-11-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik plaats een hoofschakelaar boven de meter en hang de kast een klein stukje verderop. Heb gelukkig de "luxe" van een meterkast van bijna 2m2 :)
Jog schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:43:
[...]

Geen idee wat de regels precies zijn, maar naast de vaste grootverbruikers (zoals oven etc) rekent onze elek maar 3 groepen voor alle lichtpunten en contactdozen samen 8)7
Dus dat ga ik waarschijnlijk zelf nog wel wat uitbreiden naar 5.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Geen idee wat de regels precies zijn, maar naast de vaste grootverbruikers (zoals oven etc) rekent onze elek maar 3 groepen voor alle lichtpunten en contactdozen samen 8)7
Dus dat ga ik waarschijnlijk zelf nog wel wat uitbreiden naar 5.
dit is wat ik terug vond voor NL:

Vanaf 2007 staan in de NEN1010 geen tabellen meer voor de vereiste minimum aantal wandcontacdozen per groep. Maar hoe bepaal je dan tegenwoordig het aantal wcd’s per groep? Sinds de NEN1010:2007 geldt dat je rekening moet houden met het goed functioneren van de elektrische installatie. Exacte overzichten van hoeveel stopcontacten per groep mogen worden niet meer gegeven, je moet nu zelf ontwerpen. Heb je contactdozen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Dat klopt @Not Applicable, de redenatie is dat mensen meer WCD’s plaatsen uit comfort-overwegingen, niet om nog meer grote apparaten te gebruiken. Ik heb er circa 20 per groep.

• Jog

Jog

Not Applicable schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:38:

Van links naar rechts 2de rij
- potentiaal vrij contacten (zitten nu vooral ramen op om te weten of ze open staan of gekanteld zijn of gesloten zijn)
- Tijd module
- Logische module

van links naar rechts 3de rij
- voeding deur slot (nog niet aangesloten)
- voeding LogicMachine
- LogicMachine
Mooie setup,

Waarom eigenlijjk een logische module van mdt en een logic machine?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Conrado schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:42:
Dat klopt @Not Applicable, de redenatie is dat mensen meer WCD’s plaatsen uit comfort-overwegingen, niet om nog meer grote apparaten te gebruiken. Ik heb er circa 20 per groep.
Ouch. Dat verklaart wel waarom jullie kasten zo compact zijn... Ik heb hier een sloot aan automaten, ook omdat ik graag voldoende stopcontacten wil voorzien.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:03
Borromini schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:59:
[...]

Ouch. Dat verklaart wel waarom jullie kasten zo compact zijn... Ik heb hier een sloot aan automaten, ook omdat ik graag voldoende stopcontacten wil voorzien.
Sommige installateurs rekenen nog met een gelijktijdigheid van 200W per WCD. Ik weet niet of dat een officiële richtlijn is, maar achterhaald is het wel. Met alle energiezuinige apparaten moet je echt je best doen om meer dan 200W totaal te verbruiken buiten de keuken. De stofzuiger en strijkbout zijn de grootverbruikers en daar heb je er geen 15 van in huis, laat staan dat ze allemaal tegelijk aan staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Borromini schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:59:
[...]

Ouch. Dat verklaart wel waarom jullie kasten zo compact zijn...
De oude regeling over die stopcontacten per groep werkte zeker niet. Men deed erg zuinig aan met stopcontacten, inderdaad omdat het aantal groepen anders snel mee groeide. Gevolg is dat iedereen volop verlengsnoeren met stekkerdozen gebruikt in dergelijke huizen. Was niet veiligheidsbevorderend, die regel. Dan klinkt een 'ontwerpverplichting' minstens zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Jog schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:22:
[...]

Mooie setup,

Waarom eigenlijjk een logische module van mdt en een logic machine?
Nog geen tijd gehad om echt in de Logic Machine in te werken. Eigenlijk niet zo heel tevreden van (maar kan aan non-kennis liggen).
Omdat ik mijn verlichting wou afwerken en ik wou instellen dat bepaalde lichten maar bijvoorbeeld 's nachts 2% licht mogen geven ipv 100% heb ik mij die MDT LOG gekocht (snel en gemakkelijk). Moet gewoon nog eens tijd maken om die LM leren te gebruiken. Die LM ga ik sowieso wel gebruiken omwille van de Modbus omdat mijn ventilatie geen KNX print heeft, maar wel modbus. Ook koppelt de LM mijn sonos aan mijn KNX schakeling, al doe ik daar voorlopig te weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog

Jog

Not Applicable schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:37:
[...]
Nog geen tijd gehad om echt in de Logic Machine in te werken. Eigenlijk niet zo heel tevreden van (maar kan aan non-kennis liggen).
Omdat ik mijn verlichting wou afwerken en ik wou instellen dat bepaalde lichten maar bijvoorbeeld 's nachts 2% licht mogen geven ipv 100% heb ik mij die MDT LOG gekocht (snel en gemakkelijk). Moet gewoon nog eens tijd maken om die LM leren te gebruiken. Die LM ga ik sowieso wel gebruiken omwille van de Modbus omdat mijn ventilatie geen KNX print heeft, maar wel modbus. Ook koppelt de LM mijn sonos aan mijn KNX schakeling, al doe ik daar voorlopig te weinig mee.
Ah, ik heb zelf ook die MDT LOG module en kan daar voorlopig alles mee doen wat ik wil. Die scene controller in die module vind ik erg handig. modbus en muziek koppeling handel ik af in openhab. Maar was gewoon benieuwd wat voor jou de toegevoegde waarde was van die logic machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
We hebben hier SMI-motoren voor de buitenjaloezieën. Die heb ik tot nu toe vooral aangestuurd via Apple Home (en een Wago visu applicatie) maar iedere keer je telefoon pakken is onhandig.

Ben dus aan het kijken hoe ik de jaloezieen kan bedienen met de KNX (Berker 8016x) tasters. Die tasters lijken er nogal vanuit te gaan dat de actor werkt met simpele aan/uit timing commando's i.p.v. de posities die SMI gebruikt.

Hoe hebben jullie dat geregeld? En met welke tasters is dat?

[ Voor 6% gewijzigd door bartvb op 25-11-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Zou je de SMI-posities als scenes kunnen interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, goeie. Eigenlijk hebben we 99% van de tijd deze 'scenes' nodig:
- Helemaal open
- Helemaal dicht
- Automatisch zonwering (afhankelijk van stand van de zon en temperatuur)
- Privacy stand (helemaal naar beneden, lamellen plat)

Stel dat je dan een keer iets anders wil kan je alsnog Apple Home oid gebruiken.

Grote nadeel van de standaard mogelijkheden van de tasters is dat deze vooral uit gaan van op/neer commando's. Als je de zonwering dan in de privacystand wil zetten moet je eerst wachten tot deze helemaal naar beneden is (en sommige ramen zijn ruim 3,5m hoog) en dan de lamellen goed zetten. Meh.

Gebruik op dit moment Loxone voor de automatische zonwering maar dat werkt ook niet echt lekker samen met SMI. Ook Loxone is nogal sterk georïenteerd op timing ipv doorgeven van een percentage. Eens kijken hoe ik dat allemaal aan elkaar geplakt krijg. Betere opties / andere implementaties zijn zeer welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Nou zou het natuurlijk helemaal tof zijn als de status LEDs ook te gebruiken waren hiervoor. Bijvoorbeeld:

- Geforceerd open = Uit
- Geforceerd dicht = Rood
- Automatisch = Blauw
- Privacy = Geel

Alleen doen deze tasters weinig nuttigs met de status LED als je de scene functie gebruikt. Voor de HVAC modus kan je wel verschillende kleuren instellen voor verschillende standen (comfort/standby/frost/night) alleen kan je met die functie niet wisselen tussen verschillende standen, je kan een knop alleen koppelen aan één specifieke stand, b.v. 'comfort'.

Lijkt erop dat ik in b.v. Loxone moet luisteren of 'comfort' wordt ingesteld, in Loxone wisselen tussen open/dicht/automatisch/privacy en dan comfort/standby/frost/night op het groepsadres zetten. Niet bepaald intuitief :)

Deze tasters heb ik voor weinig van Marktplaats gehaald. Misschien toch maar eens kijken naar een meer flexibele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
tomtommie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:28:
[...]

Klinkt als een bekende opzet.

Ik weet niet of je vloerverwarming hebt, dan kun je de ketel op 40 graden zetten... hier heb ik hem op 45 staan, want boven heb ik radiatoren, maar slaapkamers hoef ik doorgaans niet zo flink te stoken, dus dat is prima.

Je kunt de buiten temperatuur ook laten meedoen op de Theben, dan gaat hij daar iets slims mee doen.

Bypass is toch maar heel even, ketel regelt zich dan toch weer terug. Je zou natuurlijk met een X1 of dergelijke de output van de verwarmingsaktor kunnen overschrijven en dan na 5 minuten opnieuw sturen om de klep de tijd te geven open te gaan. Bij de MDT kan ik op de verwarmingsaktor ook een max waarde meegeven, daar zou je het ook mee kunnen oplossen. Ik zou eens in de logging en de grafieken moeten duiken hoe dat bij mij allemaal loopt.
Dit zal echter alleen zijn als je opeens gaat stoken toch? Als je de ruimte op temperatuur houdt zal alles heel geleidelijk gaan.
Hoi @kevin0101 ik heb precies eenzelfde setup en las deze reply. Ja, je kan inderdaad op slimmere apparatuur gaan investeren, maar ik vraag me letterlijk de laatste 2 weken af of we het niet verkeerd om beginnen te krijgen. Een zelf lerend systeem is leuk, maar een vloer die te laat aanschakelt kost gewoon teveel energie boosts. (soort van auto die al voort beweegt vs uit stilstand moet komen)

De 'slimme' methodiek is dus een kwestie van verstoken om inderdaad een 'ambient' temperatuur goed te krijgen, maar volgens mij gaat het bij ons fout (X1) dat de vloer al veel langer kouder is (wat even wenselijk was na warme dagen) dan dat er binnen gemeten wordt. Dus het overshooten zit niet op korte termijn, maar vergane termijn dat de vloer inmiddels al langer kouder is dan het op 'hoogte' wordt ervaren. (Zelf heb ik er een extra hobbel bij, dat de meting dicht bij de muur op hoogte wordt gedaan, dus die loopt soort van vertraging op in zin van een week bijna als ik HA mag geloven met andere sensoren)

Soms vraag ik me af of een 2 traps configuratie hierbij niet handiger/directer zou zijn.Vloersensor 18 graden minimum, daaronder -> onder water target temperatuur +0.1 totdat het behaald is en dan weer reset naar uit, over naar de 'normale' manier. Tenzij weer bereikt wordt, dan weer aan.

Ik trad even in teveel details die eigenlijk niets met KNX te maken hebben, want ik heb KNX direct draaien voor o.a. temperatuur, maar 'extended' logica tussen Gira X1 en Home Assistant. Neemt niet weg dat de vorige doorgestreepte stap niet mogelijk is met GiraX1, moet je wel een KNX temp sensor buiten hebben & op de vloer en iets van een prognose van temperatuur. Ik experimenteer nu zelf met en delta tussen buiten temperatuur om de vloer extra 'voor te bereiden' (dat die niet onder de 18 dipt) en de rest laat ik weer aan de GiraX1 over (met eigen ingestelde sensoren)

En de overloop komt me al te bekend voor, die gaat naar de badkamer, enige kamer die altijd fulltime aangenaam is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:11
Voor wie nog een goedkope ETS licentie wil scoren: vandaag is de laatste dag voor de black Friday/cyber Monday korting van 40%.
From 24th until 27th November 2023 (CET time) and for those 4 days only, KNX Association is offering the same 40% reduction on new ETS6 Professional licenses or updates to it. Don’t miss this opportunity!

Conditions

New ETS6 Professional or update to ETS6 Professional
This offer cannot be combined with other actions or voucher
Reduction only valid on the regular prices
Reduction not applicable on ETS bundle products
Offer only valid for orders made on MyKNX from 24th until 27th November 2023 (CET time). This special offer is limited to the indicated period of time. From 28th November 2023 (CET time) it will not be possible to receive the code or that specific reduction.

Voucher must be used in an order within the 4 days of this special offer after which the code will not be usable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zit even te kijken of die upgrade interessant is, blijkt dat ik mijn ETS6 Lite licentie, verkregen na afronden van de training, maar 3 maanden mag gebruiken :o
https://support.knx.org/h...1873992338-Upgrade-prices

Ik heb nooit de keuze gehad om deze betaald met korting te kopen, ik kreeg hem gewoon na de training. Heb ook nergens gezien dat de licentie maar voor tijdelijk is.

Mag ik nou gewoon alsnog €180 aftikken voor een permanente licentie? :?

Vind die hele licentie toestand van KNX maar onoverzichtelijk soms, alsof ze het express moeilijk willen maken.
En je weet dat je zonder de regelmatige kortingen gewoon teveel betaald.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

teaser schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:33:
Voor wie nog een goedkope ETS licentie wil scoren: vandaag is de laatste dag voor de black Friday/cyber Monday korting van 40%.

[...]
Interessant! Toch maar weer even terug naar de eerdere discussie over ETS 6 Home. Op de ETS website staat dat je daarmee maar 1 project met maximaal 64 apparaten mag aanmaken. Maar betekent dit ook dat je maar 1 project kunt openen? En dat het dus onmogelijk is om een voorbeeldproject van een fabrikant te openen? Of wat uit te proberen door een kopie van je huidige project te maken?

De website heeft het ook expliciet over een nieuw project aanmaken, dus niet over een bestaand (voorbeeld)project van iemand anders openen. Je zou zeggen dat de tekst op de KNX duidelijk is, maar tegelijkertijd zou het volkomen onlogisch zijn dat je een Professional licentie moet kopen om simpelweg een voorbeeldproject van een fabrikant of een oefenproject te openen. De vriendelijke en hulpvaardige dame die de telefoon bij KNX bemande, gaf gewoon het standaard antwoord (> 1, dus Professional licentie), dus dat hielp ook niet echt.

Ik weet dat hier eerder over is gesproken, maar heb nooit een duidelijk antwoord gelezen.

[ Voor 25% gewijzigd door Tomatoman op 27-11-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik weet dat er Home gebruikers zijn, wellicht dat iemand ook een recente update draait en dat kan testen?

Moet bijna gaan bouwen en ik merk nu al dat ik aan 1 project in Lite te weinig heb en dat terwijl mijn groep adressen nog moet gaan uitwerken.

Home zou echt prima zijn, mits ik af en toe wat kan testen. Maar niet voor (bijna) volle pond.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 01:40
Ethirty schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:49:
Ik weet dat er Home gebruikers zijn, wellicht dat iemand ook een recente update draait en dat kan testen?

Moet bijna gaan bouwen en ik merk nu al dat ik aan 1 project in Lite te weinig heb en dat terwijl mijn groep adressen nog moet gaan uitwerken.

Home zou echt prima zijn, mits ik af en toe wat kan testen. Maar niet voor (bijna) volle pond.
ik heb ETS home 6.1.1 en heb in het project voor ons huis 41 devices. Ik heb zojuist heb 2e project aangemaakt en hier 1 device in toegevoegd. Dit ging zonder problemen. kan ook wisselen tussen deze projecten.

Geen idee of er een check in zit op 64 devices totaal of een check op in bedrijf stellen ofzo... maar in de basis moet het kunnen (lijkt het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:01
Ethirty schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:13:
Zit even te kijken of die upgrade interessant is, blijkt dat ik mijn ETS6 Lite licentie, verkregen na afronden van de training, maar 3 maanden mag gebruiken :o

Ik heb nooit de keuze gehad om deze betaald met korting te kopen, ik kreeg hem gewoon na de training. Heb ook nergens gezien dat de licentie maar voor tijdelijk is.

Vind die hele licentie toestand van KNX maar onoverzichtelijk soms, alsof ze het express moeilijk willen maken.
Ik heb zojuist de cursus gedaan en kreeg de e-mail, waarin wel staat:
In uw account vindt u één ETS6 Lite licentie (cloud versie) die 3 maanden geldig is.
Geheel in stijl van de cursus (echt, KNX org jongens en meiden, kijk dat ding es ff na), zit hier ook een inconsistentie in. Er staat ETS6 Lite, maar blijkbaar hebben ze bedacht dat je na de eCampus een "ETS6 Lite eCampus' licentie krijgt die dus maar 3 maanden geldt en kan upgraden naar een niet-eCampus Lite.

Werd er in jouw e-mail wel melding van die 3 maanden gemaakt? En anders zou ik het stomweg nog even proberen met de mededeling dat de genoemde licentie in de e-mail incorrect is. Wie weet.

P.S. Tnx voor de reminder @teaser; anders was ik op het moment dat ik KNX spullen ging aanschaffen erachter gekomen dat ik de BF actie waar ik wachtte vergeten was...

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

HiBe schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:00:
[...]

ik heb ETS home 6.1.1 en heb in het project voor ons huis 41 devices. Ik heb zojuist heb 2e project aangemaakt en hier 1 device in toegevoegd. Dit ging zonder problemen. kan ook wisselen tussen deze projecten.

Geen idee of er een check in zit op 64 devices totaal of een check op in bedrijf stellen ofzo... maar in de basis moet het kunnen (lijkt het).
Dank je wel, dit geeft tenminste duidelijkheid _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twimj
  • Laatst online: 16:16
The Lord schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:07:
[...]

Ik heb zojuist de cursus gedaan en kreeg de e-mail, waarin wel staat:
[...]

Geheel in stijl van de cursus (echt, KNX org jongens en meiden, kijk dat ding es ff na), zit hier ook een inconsistentie in. Er staat ETS6 Lite, maar blijkbaar hebben ze bedacht dat je na de eCampus een "ETS6 Lite eCampus' licentie krijgt die dus maar 3 maanden geldt en kan upgraden naar een niet-eCampus Lite.

Werd er in jouw e-mail wel melding van die 3 maanden gemaakt? En anders zou ik het stomweg nog even proberen met de mededeling dat de genoemde licentie in de e-mail incorrect is. Wie weet.

P.S. Tnx voor de reminder @teaser; anders was ik op het moment dat ik KNX spullen ging aanschaffen erachter gekomen dat ik de BF actie waar ik wachtte vergeten was...
Mijn ervaring van begin dit jaar is anders...

Heb ook de cursus gedaan en een voucher gekregen. Een voucher voor ETS6 Lite, en die voucher is 3 maanden geldig, deze heb ik ingewisseld net binnen die 3 maanden, en de ETS6 Lite licentie is nog steeds geldig volgens mijn account op knx.org

Misschien een idee om ook jouw voucher in te wisselen en kijken wat je nou precies hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik had de voucher gelijk al ingewisseld. Bij nadere inspectie heb ik de volgende mail gehad:
One voucher to receive a FREE ETS Lite (cloud version)!
The possibility to upgrade to ETS Home for only 150€.
Dus een korte periode gaven ze de volledige Lite versie kennelijk weg. Jammer dat ik dus niet gelijk Home upgrade heb gekocht.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
twimj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:43:
[...]
Mijn ervaring van begin dit jaar is anders...
Dezelfde ervaring dus. :P
Heb ook de cursus gedaan en een voucher gekregen. Een voucher voor ETS6 Lite, en die voucher is 3 maanden geldig, deze heb ik ingewisseld net binnen die 3 maanden, en de ETS6 Lite licentie is nog steeds geldig volgens mijn account op knx.org
Nou, ja, mijn punt, je krijgt geen ETS6 Lite (zoals in de e-mail staat), maar ETS6 Lite eCampus. En die eCampus versie licentie is 3 maanden geldig.
Misschien een idee om ook jouw voucher in te wisselen en kijken wat je nou precies hebt gekregen.
Een ETS6 Lite eCampus licentie voucher bleek op de KNX.org website.

De upgrade van Lite eCampus naar Professional met 40% Black Friday korting was €617,10 inclusief BTW.
Ethirty schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:00:
Ik had de voucher gelijk al ingewisseld. Bij nadere inspectie heb ik de volgende mail gehad:

[...]

Dus een korte periode gaven ze de volledige Lite versie kennelijk weg. Jammer dat ik dus niet gelijk Home upgrade heb gekocht.
Als die 3 maanden er niet expliciet bij staat zou ik er toch even contact om opnemen. ETS Lite is een permanente licentie en blijkbaar is ETS6 Lite eCampus een 3 maanden licentie.

[ Voor 22% gewijzigd door The Lord op 28-11-2023 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Laatst online: 16:16
The Lord schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:09:
[...]
Dezelfde ervaring dus. :P

[...]
Nou, ja, mijn punt, je krijgt geen ETS6 Lite (zoals in de e-mail staat), maar ETS6 Lite eCampus. En die eCampus versie licentie is 3 maanden geldig.

[...]

Een ETS6 Lite eCampus licentie voucher bleek op de KNX.org website.

De upgrade van Lite eCampus naar Professional met 40% Black Friday korting was €617,10 inclusief BTW.
Nee, niet het zelfde, de voucher voor de gratis lite licentie is 3 maanden geldig, als je die binnen de 3 maanden inwisselt, dan krijg je de reguliere Lite licentie. In mijn geval op 28 juni ingewisseld en nog steeds geldig, wat dus langer is dan 3 maanden. Kan me niet voorstellen dat dit nu anders zou zijn.

De update van Lite naar Professional is inderdaad, net als voor iedereen met een Lite licentie 800 euro exclusief BTW (of met de 40% blackfriday korting 617,10 inclusief BTW)
Ethirty schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:00:

[...]

Ik kan nu nog steeds voor 150 euro updaten naar de Home versie, net als iedereen die een Lite licentie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

The Lord schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:09:
[...]

Als die 3 maanden er niet expliciet bij staat zou ik er toch even contact om opnemen. ETS Lite is een permanente licentie en blijkbaar is ETS6 Lite eCampus een 3 maanden licentie.
Waarom zou ik vrijwillig een permanente licentie inruilen voor een tijdelijke? :?
twimj schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:19:
[...]

Ik kan nu nog steeds voor 150 euro updaten naar de Home versie, net als iedereen die een Lite licentie heeft.
Heb nu ook gevonden dat ik inderdaad voor €150 mag upgraden naar Home, dus dat bevestigd alleen maar dat ik toch een permanente Lite licentie heb ontvangen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Ethirty schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:10:
[...]

Waarom zou ik vrijwillig een permanente licentie inruilen voor een tijdelijke? :?
Nergens voor natuurlijk.

Naar aanleiding van:

leek het alsof je de korting niet kreeg vanwege de '3 maanden eCampus' licentie.
[...]

Heb nu ook gevonden dat ik inderdaad voor €150 mag upgraden naar Home, dus dat bevestigd alleen maar dat ik toch een permanente Lite licentie heb ontvangen.
Maar het bleek bij jou dus wel een permanente licentie te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Je zou haast gaan denken dat het met die KNX-licenties een beetje een warboel is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:51:
Je zou haast gaan denken dat het met die KNX-licenties een beetje een warboel is…
Denk dat ze het express doen ;)

Er is genoeg binnen ETS dat ik me afvraag waar de prijs vandaan komt. Waarom is het bijvoorbeeld nog altijd Windows only.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
@Ethirty KNX is vooral bedoeld als een industrieel / building netwerk en niet voor eind-gebruikers. Voor een installatiebureau of integrator zijn de licentiekosten peanuts. In de industrie is Windows dominant, en daarna Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ethirty schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:01:
[...]

[...]

Denk dat ze het express doen ;)

Er is genoeg binnen ETS dat ik me afvraag waar de prijs vandaan komt. Waarom is het bijvoorbeeld nog altijd Windows only.
Niks dat een VM niet kan oplossen tot dan natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 03:03
Mijn Opentherm thermostaat heeft het begeven. Waar moet ik beginnen als ik mij wil inlezen in een aansturing met KNX? Heeft iemand een handige url?

Verlichting en sensoren op KNX heb ik al, dus de basis ligt er al. Mijn eerste idee is om de temperatuur niet per kamer te regelen, maar per 'loop'. Ik heb 2 loops voor vloerverwarming en 2 loops voor de radiatoren. Dat ga ik combineren met de houtkachel en infraroodpanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Travee schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:50:
Mijn Opentherm thermostaat heeft het begeven. Waar moet ik beginnen als ik mij wil inlezen in een aansturing met KNX? Heeft iemand een handige url?

Verlichting en sensoren op KNX heb ik al, dus de basis ligt er al. Mijn eerste idee is om de temperatuur niet per kamer te regelen, maar per 'loop'. Ik heb 2 loops voor vloerverwarming en 2 loops voor de radiatoren. Dat ga ik combineren met de houtkachel en infraroodpanelen.
Eerste zou zijn om iets te vinden dat met je ketel praat, bij voorkeur Opentherm. En daarna iets van een thermostaat vervanger. Dan ben je er eigenlijk al ;)

Geen idee waarom of hoe je loops moet sturen, dan moet je puur op watertemperatuur gaan aansturen.

#team_UTC+1

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 03:03
Dit ding zou mooi de huidige Opentherm thermostaat kunnen vervangen denk ik. Zal vast geen onbekende van dit forum zijn.

Ik heb 5 vloerverwarmingsverdelers in huis en ik wil de aansturing enigszins vereenvoudigen. Maar goed.. Google it is.

• Dennis
  • Nu online
Travee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 01:20:
Dit ding zou mooi de huidige Opentherm thermostaat kunnen vervangen denk ik. Zal vast geen onbekende van dit forum zijn.

Ik heb 5 vloerverwarmingsverdelers in huis en ik wil de aansturing enigszins vereenvoudigen. Maar goed.. Google it is.
Je hebt nog iets erbij nodig om eventuele ventielen aan te sturen. Dat kan deze OT-Box S niet.

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-06 08:37
Heeft iemand hier al iets voorbij zien komen hoe je matter over thread apparaten in KNX kunt krijgen ?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Travee schreef op donderdag 30 november 2023 @ 01:20:

Je wil van een losse thermostaat naar zonesturing? Van vereenvoudigen is dan zéker geen sprake :P

#team_UTC+1

• walletje-w
Jerry_bboy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:57:
Heeft iemand hier al iets voorbij zien komen hoe je matter over thread apparaten in KNX kunt krijgen ?
Volgens mij werkt dit nog niet maar is het aangekondigd: https://www.1home.io/server-for-knx

Edit: ik zag dat de code CYBER nog 200 euro korting gaf, en kon het daarna niet meer vinden op de website. Dus wellicht mocht je interesse hebben. Ik heb er net eentje aangeschaft omdat ik er al langer naar aan het kijken was en de prijs in de komende periode waarschijnlijk weer omhoog gaat omdat nieuwe features geïntroduceerd worden.

[ Voor 35% gewijzigd door walletje-w op 30-11-2023 13:26 ]

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-06 08:37
walletje-w schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:38:
[...]

Volgens mij werkt dit nog niet maar is het aangekondigd: https://www.1home.io/server-for-knx

Edit: ik zag dat de code CYBER nog 200 euro korting gaf, en kon het daarna niet meer vinden op de website. Dus wellicht mocht je interesse hebben. Ik heb er net eentje aangeschaft omdat ik er al langer naar aan het kijken was en de prijs in de komende periode waarschijnlijk weer omhoog gaat omdat nieuwe features geïntroduceerd worden.
Volgens mij is dit alleen matter importeren van uit homekit/google/samsung naar knx. Ik wil graag niet een homepod speaker als border router gaan gebruiken. En zoek eigenlijk iets waarmee ik matter over thread in KNX kan krijgen. En dat lijkt die 1home niet te doen. Maar kan het mis hebben.

• walletje-w
Ah check echt een KNX Thread router. Die heb ik nog niet voorbij zien komen. Kan me wel voorstellen dat dit in ontwikkeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 16:24
Jerry_bboy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:39:
[...]

Volgens mij is dit alleen matter importeren van uit homekit/google/samsung naar knx. Ik wil graag niet een homepod speaker als border router gaan gebruiken. En zoek eigenlijk iets waarmee ik matter over thread in KNX kan krijgen. En dat lijkt die 1home niet te doen. Maar kan het mis hebben.
Ik heb de 1home Server for KNX (met Matter) gekoppeld aan Apple Home en gebruik een Apple TV als 'home hub'. Een home hub is nodig.

Buiten dat ben ik er wel blij mee. Kan KNX nu ook via Apple Home App en via Siri aansturen.

Heb daarnaast ook een Gira X1 welke ik ook nog gebruik. Die ondersteunt ook meer (minder dagelijkse) bediening.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waar ben je die info tegengekomen? Ik heb mijn ETS 6 Lite licentie sinds half maart 2023 en ik kan daar nog steeds gewoon mee werken vziw. En als ik op my.knx.org kijk dan kan ik upgraden aan 150 € naar Home bv.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Borromini schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:45:
[...]

Waar ben je die info tegengekomen? Ik heb mijn ETS 6 Lite licentie sinds half maart 2023 en ik kan daar nog steeds gewoon mee werken vziw. En als ik op my.knx.org kijk dan kan ik upgraden aan 150 € naar Home bv.
Als je de daaropvolgende discussie leest zul je net als wij ontdekken dat er 2 varianten zijn van het cursus kado.

De mensen die Lite hebben gekregen en voor €150 naar Home mogen upgraden.

De mensen die recenter een Lite 'trial' van 3 maanden krijgen en daarna Lite voor, ik geloof €180, mogen kopen.

#team_UTC+1

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 16:35
don spike schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:37:
[...]

Ik heb de 1home Server for KNX (met Matter) gekoppeld aan Apple Home en gebruik een Apple TV als 'home hub'. Een home hub is nodig.

Buiten dat ben ik er wel blij mee. Kan KNX nu ook via Apple Home App en via Siri aansturen.

Heb daarnaast ook een Gira X1 welke ik ook nog gebruik. Die ondersteunt ook meer (minder dagelijkse) bediening.
Hier ook, alleen een pod voor matter ondersteuning, 1home voor integratie in Homekit op aanraden van een voorganger in dit topic. Werkt opzich goed, heb alleen nu nog wat automatisering draaien in homekit omdat de logica feature in 1home nog niet uitgerold is. G1 als backup hangen.

Moet wel wel zeggen, nu de logica module nog niet uitgerold is, is het eigenlijk niks meer dan een bridge. Nog even geduld hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Licenties: er is dus onderhand 'demo', 'light', 'home' en 'pro'?

(Klinkt alsof ze daar in 't midden het pad een beetje kwijtgeraakt zijn..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
Gwaihir schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:54:
Licenties: er is dus onderhand 'demo', 'light', 'home' en 'pro'?
Het lijkt op dit:
DemoMax 5 componenten in je project
Lite eCampusMax 20 componenten per project, 3 maanden licentie
LiteMax 20 componenten per project
HomeRecht om max 1 project aan te maken met max 64 toestellen/producten
ProfessionalGeen beperkingen
(Klinkt alsof ze daar in 't midden het pad een beetje kwijtgeraakt zijn..)
Nogal ja. Zijn het componenten, toestellen of producten. Is het een voucher voor Lite of Lite eCampus en is dit, voor welke dan wel of niet, voor 3 maanden licentie of voucher voor upgrade met korting van eCampus naar Lite, Home of Professional. :+

Maar wie het beter en zeker weet; zou een mooie toevoeging voor de startpost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Home is een prima optie, 64 nodes is best wat zolang je tenminste afziet van KNX-dimmers, maar gebruikt maakt van een DALI-gateway.

Ik heb een Prof 5-licentie, 'ooit' met 60% korting kunnen scoren. Vorig jaar met BF omgezet naar versie 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alleen voor de kosten van een volledige Dali inrichting kan ik prima een professional versie van ETS kopen :+

En ja, sommigen gaan de dhz-route, maar kant en klare Dali verlichting vind ik echt kostbaar. Met 4-voudige MDT dimmers kom ik denk ik voorlopig best een heel eind.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:04:
Alleen voor de kosten van een volledige Dali inrichting kan ik prima een professional versie van ETS kopen :+

En ja, sommigen gaan de dhz-route, maar kant en klare Dali verlichting vind ik echt kostbaar. Met 4-voudige MDT dimmers kom ik denk ik voorlopig best een heel eind.
Je moet ook niet DALI armaturen gebruiken, maar DALI drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Voordeel van DALI is dat je niet alles naar de meterkast hoeft te brengen. Ik heb in huis zo’n 7 locaties voor alle drives.
Scheelt ook een boel warmte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:31
don spike schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:37:
[...]

Ik heb hem ook sinds enkele weken in huis en geïnstalleerd, gebruik momenteel enkel nog KNX gekoppeld aan Google Home via matter en KNX gekoppeld via Home Assistant.
Moet zeggen dat het wel heel eenvoudig werkt, ook de koppeling aan HA is enorm eenvoudig, ook bij het toevoegen van nieuwe apparaten worden deze automatisch toegevoegd aan HA...
Verder nog niet veel mee kunnen spelen.

Ben ook wel benieuwd met de automations die er aan komen en de tweerichting matter ondersteuning met HA zodat je alle automations via de 1Home kan laten lopen (ook van Zigbee apparaten bijvoorbeeld).

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sensei Zeon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 08:09
The Lord schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:41:
[...]

Het lijkt op dit:
DemoMax 5 componenten in je project
Lite eCampusMax 20 componenten per project, 3 maanden licentie
LiteMax 20 componenten per project
HomeRecht om max 1 project aan te maken met max 64 toestellen/producten
ProfessionalGeen beperkingen

[...]
Nogal ja. Zijn het componenten, toestellen of producten. Is het een voucher voor Lite of Lite eCampus en is dit, voor welke dan wel of niet, voor 3 maanden licentie of voucher voor upgrade met korting van eCampus naar Lite, Home of Professional. :+

Maar wie het beter en zeker weet; zou een mooie toevoeging voor de startpost zijn.
Ook juist mijn eCampus lessen gevolgd en enkel een 3 maanden ETS Lite eCampus licentie gekregen.
Er is wel nog een korting voor te upgraden:

Met als voetnoot:
*free-of-charge license (valid for 3 months), exclusively received after completion of the e-Campus online course.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik ben opzoek naar een deurbel :P maar zie door het bos de bomen niet meer.
Een bevriend elektricien raadt mij Grandstream aan (GDS3712 voor de voordeur en GDS3710 voor de zijdeur), maar ik ben daar precies toch niet zo'n grote fan van.

Wat moet het doen:
  • Deurbel: bedoeling is dat mijn sonos speakers in huis een geluidje maken (via LogicMachine)
  • Camera: wie is staat er voor mijn deur
  • Toegang: Code + RFID voor zijdeur
  • Deur openen via app (is een elektrisch slot)
  • Deur openen via KNX schakelaar
Waar de deurbellen komen heb ik 2x UTP voorzien naar mijn eleketriciteits- / netwerkkast

Wie heeft ervaring met welk systeem en tevreden / of niet?
Bedoeling is dus dat deze ook echt wel geïntegreerd wordt in mijn KNX omgeving zodat deze kan geopend worden met een schakelaar / app.

Bedoeling is niet om een systeem te hebben met scherm binnen, dit wil ik dus met Home Assistant of OpenHab doen. Dus enkel het buitengedeelte die ik dan koppel aan de rest.

Ah, en vind +1000 euro echt te veel voor een camera met een een schakelaar... Dus dat is toch echt wel de maximum 8)

Gr,
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

Not Applicable schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:41:
Ik ben opzoek naar een deurbel :P maar zie door het bos de bomen niet meer.
Een bevriend elektricien raadt mij Grandstream aan (GDS3712 voor de voordeur en GDS3710 voor de zijdeur), maar ik ben daar precies toch niet zo'n grote fan van.

Wat moet het doen:
  • Deurbel: bedoeling is dat mijn sonos speakers in huis een geluidje maken (via LogicMachine)
  • Camera: wie is staat er voor mijn deur
  • Toegang: Code + RFID voor zijdeur
  • Deur openen via app (is een elektrisch slot)
  • Deur openen via KNX schakelaar
Waar de deurbellen komen heb ik 2x UTP voorzien naar mijn eleketriciteits- / netwerkkast

Wie heeft ervaring met welk systeem en tevreden / of niet?
Bedoeling is dus dat deze ook echt wel geïntegreerd wordt in mijn KNX omgeving zodat deze kan geopend worden met een schakelaar / app.

Bedoeling is niet om een systeem te hebben met scherm binnen, dit wil ik dus met Home Assistant of OpenHab doen. Dus enkel het buitengedeelte die ik dan koppel aan de rest.

Ah, en vind +1000 euro echt te veel voor een camera met een een schakelaar... Dus dat is toch echt wel de maximum 8)

Gr,
Dennis
Met jouw wensen komt je toch eerder bij de zgn. 'intercom' setjes (zoals ook Grandstream levert), zie bijv:
https://www.voipshop.nl/voip-intercoms/cid=5666
https://knxgroothandel.nl/fabrikanten/doorbird

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ah nice, @Not Applicable . Hier ongeveer dezelfde requirements maar ook nog geen goede oplossing gevonden.

Heb nu een Ubiquiti Doorbell bij de voordeur. Die is via een relais gekoppeld aan m'n domoticasysteem, geen heel briljante integratie dus. Kan nu wel de lichten laten knipperen als er iemand op de bel duwt of een geluid afspelen.

Ben op zoek naar een vingerafdruk of code + NFC achtige oplossing die op een soepele manier werkt met Apple devices. Wat dat betreft is dit een interessante DIY oplossing:
https://github.com/kormax/apple-home-key-reader/
Want voor Apple Home Keys ben ik nog geen goede of the shelve oplossingen tegen gekomen. Andere oplossingen lijken of omslachtig (app openen) of super onveilig (RFID).

De deur van het slot halen is vooral een contactje aan je Logicmachine hangen lijkt me. Niet logisch om dat aan de deurbel zelf te hangen in jou (of mijn) situatie.
Pagina: 1 ... 69 ... 83 Laatste