#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Oke, top!jvd-nl schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:28:
Als je elke motor op een los kanaal aansluit kun je de mode/timing normaal gezien (bv MDT aktor) per kanaal regelen.
[...]
Ja, DALI wordt niet gezien als SELV en mag dus in dezelfde buis en ook in dezelfde doos worden gelast
Voor de rolluiken/screens/jaloezien maak ik gebruik van een ster topologie. Dat is dus geen issue[b]
Als je een stertopologie kunt maken heeft AC vaak de voorkeur vanwege kosten en beschikbaarheid van componenten. Als je gedwongen bent een lijn/ring-topologie te gebruiken, kan SMI een oplossing zijn. Verder heeft SMI positie-feedback, maar die winst is vaak gering. In eerdere posts in dit topic is daar al veel over geschreven.
Zit er op de actoren dan ook een auto kalibratie functie? Of moet ik dan eventjes met de stopwatch heel precies gaan meten
Na een heftig gevecht met ETS5 is het gelukt.HiBe schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:23:
[...]
daar heb je ETS voor nodig. Kan ook met de gratis versie van ETS
Alle groepadressen stonden in de KNX config van HomeAssistant, want daar had ik ze in gezet.
De leercurve van ETS is erg stijl moet ik zeggen (ik herhaal de andere termen die ik de afgelopen dagen gebruikt heb maar niet) , maar het is gelukt de 3 oude adressen aan 3 van de 4 schakelaars van de MDT 4 voudige schakelaar te koppelen en alles werkt zoals het moet.
Het bleef overigens maar niet lukken via de rPi/calimero IP gateway. Die het wel prima doet qua bediening, maar programmeren vertikt ie.
Maar wel met de laptop aan de USB interface.
Bedankt voor het duwtje in de goede richting allemaal.Blije gup hier.
Als je slim bent probeer je ook gelijk de rest van je config nu in ETS te krijgen. Zo kan je in de toekomst veel makkelijker iets wijzigen zonder dat je eerst alles nog moet uitpluizen.b4gg3r1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:25:
[...]
Na een heftig gevecht met ETS5 is het gelukt.
Alle groepadressen stonden in de KNX config van HomeAssistant, want daar had ik ze in gezet.
De leercurve van ETS is erg stijl moet ik zeggen (ik herhaal de andere termen die ik de afgelopen dagen gebruikt heb maar niet) , maar het is gelukt de 3 oude adressen aan 3 van de 4 schakelaars van de MDT 4 voudige schakelaar te koppelen en alles werkt zoals het moet.
Het bleef overigens maar niet lukken via de rPi/calimero IP gateway. Die het wel prima doet qua bediening, maar programmeren vertikt ie.
Maar wel met de laptop aan de USB interface.
Bedankt voor het duwtje in de goede richting allemaal.Blije gup hier.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Het adres 1.1.21 is een vrij adres (of dat denkt ETS toch), en wil er elk nieuw toestel naar toe schrijven. Op het moment dat ik er een nieuw toestel aan wil verbinden krijg ik een
1
| Download (all)failed: The Individual address is already in use by another device |
Echter zie ik dat toestel nergens tussen staan enerzijds en denkt ETS zolang ik er niks naar schrijf dat het ook vrij is (het feit dat elk nieuw toestel er aan toegewezen wordt).
Als ik naar diagnostics ga en het individueel adres check dan krijg ik een groen symbooltje dus vermoed ik dat het toestel wel bereikbaar is (alleen geen idee waar... en heb er voorlopig maar +/- 30 dus zo moeilijk kan het niet zijn in een huis dat ik juist volledig zelf heb voorzien van alle kabels)
Als ik dan Line Scan doe zie ik dat er op dat adres een BEG Occupancy detector op zit... maar als ik al mijn detectors controlleer (door 1 voor 1 het controle lampje aan te steken) dan vind ik hem nergens.
Dus hoe kan ik dat adres terug vrijmaken zonder dat ik het toestel heb want dat is eigenlijk wel vervelend en ik vermoed dat ik hier inderdaad ooit een BEG heb aangehangen, maar deze fout verwijderd heb
Ik zat er wel aan te denken inderdaad, maar het is veeeeeel, erg veel. Naast schakelaars en dimmers ook tijdschakelaars, luxmeters. Draadloos en bedraad spul.Ethirty schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:41:
[...]
Als je slim bent probeer je ook gelijk de rest van je config nu in ETS te krijgen. Zo kan je in de toekomst veel makkelijker iets wijzigen zonder dat je eerst alles nog moet uitpluizen.
Ik ga eerst onderzoeken of ik de info die op een geheugenkaart uit een hager tx100 staat om kan zetten naar ETS. Vreemd formaat kaartje (xD-smart media card) waar ik wel een reader voor gevonden heb, maar er staan allen .BIN files op.
Dat kaartje zat in een envelope waar "KNX project" op geschreven stond. Dus ik heb hoop.
Als me dat lukt dan is het heel veel minder werkt.
Maar je hebt gelijk, nu een een beetje meer controle heb wil ik ook full control.
Situatie: hal met bewegingsensor en 1 schakelaar aan de voordeur. Hal verschaft toegang tot toilet.
Toilet bevat geen schakelaar, alleen een bewegingsmelder, een BEG PD11 KNX FLAT die netjes in een gat in de betonnen welfsels zit en mooi aangesmeerd is en aangeschilderd.
Net die bewegingsensor is de laatste weken/maanden iets te "trigger happy" geworden. Het licht gaat daar bij mijn weten niet (meer) uit (dat is geen zekerheid, ik kan in ieder geval vertellen dat het altijd aan is als we er voorbij lopen (dat zie ik ook met de deur toe, dan schijnt er licht onderdoor). Deur toe of open maakt niets uit, ventilatie aan/uit maakt ook niets uit. Het heeft ook 7 jaar prima gewerkt in dezelfde omstandigheden die ik vaststel en er zit geen spinnenweb of andere zichtbare omgevingsfactor op of rond.
Het zijn sowieso al heel gevoelige en goed werkende bewegingsensors. Ik ben er de laatste tijd af en toe eens onder gaan staan en de het rood lampje wat aangeeft dat er beweging is gedetecteerd gaat snel en vaak aan.
Ik zou er echt van BALEN als ik dat ding uit het plafond moet halen want dat gaat geheid miserie en lelijk gedoe worden.
Wat is wijsheid? Ik heb ETS nog niet opengedaan, omdat ik ook al wat "voorgefrustreerd" ben want zodadelijk gaat er iets mis en ben ik verplicht om het daar open te doen om de programmeerknop in te gaan drukken ofzo. Nu heb ik tenminste nog licht daar...
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 05-09-2023 09:12 ]
Ik zou adviseren om toch ETS open te zetten en diagnose tool open te zetten. Kijk wat voor berichten er langs komen. Zie je ook berichten dat beweging uit is (dus signaal naar actor voor lamp uit) en op welk tijdstip. Mogelijk kun je dan opmaken of er toch beweging is geweest in de hal of in de wc. Misschien zit de dagschoot van het slot wat los in de slotplaat van het kozijn. Als je dan deur naar hal opent dan gaat die deur bewegen en denkt de melder dat er beweging is.HyperBart schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:10:
Na 7 prima jaren in mijn nieuwbouw woning heb ik iets vervelends aan de hand en om eerlijk te zijn kan ik niet onmiddellijk een plan van aanpak er rond bedenken.
Situatie: hal met bewegingsensor en 1 schakelaar aan de voordeur. Hal verschaft toegang tot toilet.
Toilet bevat geen schakelaar, alleen een bewegingsmelder, een BEG PD11 KNX FLAT die netjes in een gat in de betonnen welfsels zit en mooi aangesmeerd is en aangeschilderd.
Net die bewegingsensor is de laatste weken/maanden iets te "trigger happy" geworden. Het licht gaat daar bij mijn weten niet (meer) uit (dat is geen zekerheid, ik kan in ieder geval vertellen dat het altijd aan is als we er voorbij lopen (dat zie ik ook met de deur toe, dan schijnt er licht onderdoor). Deur toe of open maakt niets uit, ventilatie aan/uit maakt ook niets uit. Het heeft ook 7 jaar prima gewerkt in dezelfde omstandigheden die ik vaststel en er zit geen spinnenweb of andere zichtbare omgevingsfactor op of rond.
Het zijn sowieso al heel gevoelige en goed werkende bewegingsensors. Ik ben er de laatste tijd af en toe eens onder gaan staan en de het rood lampje wat aangeeft dat er beweging is gedetecteerd gaat snel en vaak aan.
Ik zou er echt van BALEN als ik dat ding uit het plafond moet halen want dat gaat geheid miserie en lelijk gedoe worden.
Wat is wijsheid? Ik heb ETS nog niet opengedaan, omdat ik ook al wat "voorgefrustreerd" ben want zodadelijk gaat er iets mis en ben ik verplicht om het daar open te doen om de programmeerknop in te gaan drukken ofzo. Nu heb ik tenminste nog licht daar...
Het kan ook zijn dat het apparaatje zelf niet OK is. Misschien door stof of beestje wat in de sensor is gekomen.
Klaas
Die deur lijkt me heel sterk, want zowel open als dicht gaat de lamp aan terwijl dit de eerste jaren niet het geval is.klaasopurk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:23:
[...]
Ik zou adviseren om toch ETS open te zetten en diagnose tool open te zetten. Kijk wat voor berichten er langs komen. Zie je ook berichten dat beweging uit is (dus signaal naar actor voor lamp uit) en op welk tijdstip. Mogelijk kun je dan opmaken of er toch beweging is geweest in de hal of in de wc. Misschien zit de dagschoot van het slot wat los in de slotplaat van het kozijn. Als je dan deur naar hal opent dan gaat die deur bewegen en denkt de melder dat er beweging is.
Het kan ook zijn dat het apparaatje zelf niet OK is. Misschien door stof of beestje wat in de sensor is gekomen.
Ook doorheen de dag gaat de lamp aan waar dit voorheen niet het geval was (brigthness treshold).
Ik ga eens met ETS aan de slag.
[ Voor 58% gewijzigd door HyperBart op 05-09-2023 10:34 ]
Ik heb helaas hetzelfde gehad, maar bij mij was het amper 3 jaar dat een PD11 sensor kapot is gegaan... temperatuur ging naar 74 graden en zelfs 132 graden, of dat echt zo was geen idee, maar beweging detecteren deed ook niks, was altijd aan. Heb maar een sensor uit een andere ruimte gepakt welke nog in aanbouw is. Dus maar eens een nieuwe bestellen, valt toch zwaar tegen voor een product van zo'n 125 euro!HyperBart schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:10:
Na 7 prima jaren in mijn nieuwbouw woning heb ik iets vervelends aan de hand en om eerlijk te zijn kan ik niet onmiddellijk een plan van aanpak er rond bedenken.
Godmiljaar hetomtommie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:04:
[...]
Ik heb helaas hetzelfde gehad, maar bij mij was het amper 3 jaar dat een PD11 sensor kapot is gegaan... temperatuur ging naar 74 graden en zelfs 132 graden, of dat echt zo was geen idee, maar beweging detecteren deed ook niks, was altijd aan. Heb maar een sensor uit een andere ruimte gepakt welke nog in aanbouw is. Dus maar eens een nieuwe bestellen, valt toch zwaar tegen voor een product van zo'n 125 euro!
Ik heb een set van 4 Daikin's en besloten om die niet in mijn KNX te integreren.
Kan wel, maar de app is zo fijn en er zijn zoveel instellingen in een airco (voornamelijk auto fan/fan 1-5/temperatuur) dat ik zoiets had van "ja die doen we ff lekker apart en via Homekit".
Well I'll be damnedtomtommie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:04:
[...]
Ik heb helaas hetzelfde gehad, maar bij mij was het amper 3 jaar dat een PD11 sensor kapot is gegaan... temperatuur ging naar 74 graden en zelfs 132 graden, of dat echt zo was geen idee, maar beweging detecteren deed ook niks, was altijd aan. Heb maar een sensor uit een andere ruimte gepakt welke nog in aanbouw is. Dus maar eens een nieuwe bestellen, valt toch zwaar tegen voor een product van zo'n 125 euro!
Ik ben even naar mijn kast gelopen en heb de lamp daar manueel eens uitgeschakeld via het KNX blokje en geloof het of niet, de lamp schakelt nu netjes terug in en terug uit. Heb nu 2 keer getest, deur staat terug opnieuw op een kiertje, dus ik zie het vanuit mijn bureau en het gaat prima.

Zijn er hier nog mensen die EldoLED aan KNX geknoopt hebben? Ik heb indertijd daar heel veel hulp bij gehad van @tss68nl maar toen overlaatst bij wat werken bleek dat de LogicMachine die hier draait (en de brug vormt tussen KNX en EldoLED DMX) zonder spanning zat en wat ik pas 5 minuutjes later doorhad kreeg ik het toch even benauwd. Indertijd wist @tss68nl dat wel maar ik heb 'm nu al een hele lange tijd niet meer gesproken en bij die uitval kreeg ik natuurlijk wat schrik. Weten "what is next" is dan wel fijn...
Het werkt op zich "ok", dimmen en dat soort dingen blijft echt een probleem met Homekit maar het feit dat ik het voor mij een relatief grote black box is boezemt me wat angst in.
Zijn er hier nog die KNX en EldoLED drivers aan elkaar geknoopt hebben? Indien ja hoe? Of bij uitbreiding hun Deltalight of vergelijkbaar aansturen met KNX?
[ Voor 101% gewijzigd door HyperBart op 05-09-2023 14:00 ]
HalloHyperBart schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:40:
@Dennis , da's ff geleden![]()
Ik heb een set van 4 Daikin's en besloten om die niet in mijn KNX te integreren.
Kan wel, maar de app is zo fijn en er zijn zoveel instellingen in een airco (voornamelijk auto fan/fan 1-5/temperatuur) dat ik zoiets had van "ja die doen we ff lekker apart en via Homekit".

Weet jij of dat model van jou ook gelijktijdig een KNX module kan bevatten? Mijn airco is ook lucht lucht verwarming straks, en ik wil hem gewoon via een KNX thermostaat aansturen in combinatie met de aanwezigheidsdetectie. Ik wil niet nog iets handmatig moeten doen.
Ja, maar ik doe het via DALI. Heb drie EldoLED constant current drivers en de MDT DALI gateway. Ik heb nog een DALI gateway liggen die ik je kan toesturen als je drivers dat ook ondersteunen? Dan kun je het even uitproberen.HyperBart schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:43:
Zijn er hier nog mensen die EldoLED aan KNX geknoopt hebben? Ik heb indertijd daar heel veel hulp bij gehad van @tss68nl maar toen overlaatst bij wat werken bleek dat de LogicMachine die hier draait (en de brug vormt tussen KNX en EldoLED DMX) zonder spanning zat en wat ik pas 5 minuutjes later doorhad kreeg ik het toch even benauwd.
Het werkt op zich "ok", dimmen en dat soort dingen blijft echt een probleem met Homekit maar het feit dat ik het voor mij een relatief grote black box is boezemt me wat angst in.
Zijn er hier nog die KNX en EldoLED drivers aan elkaar geknoopt hebben? Indien ja hoe? Of bij uitbreiding hun Deltalight of vergelijkbaar aansturen met KNX?
https://www.zennio.com/products/knx/hvac/air-conditioner Zoiets al bekeken? Geen idee hoeveel features ontsloten worden.Dennis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:09:
[...]
Hallo, mooi dat je er weer bent.
Weet jij of dat model van jou ook gelijktijdig een KNX module kan bevatten? Mijn airco is ook lucht lucht verwarming straks, en ik wil hem gewoon via een KNX thermostaat aansturen in combinatie met de aanwezigheidsdetectie. Ik wil niet nog iets handmatig moeten doen.
Mijn Pana warmtepomp is een KNX module voor maar kan je vrijwel niks mee. Luchtbehandeling die ik had uitgezocht idem.
#team_UTC+1
Kinderen, huisje tuintje boompje
Het KNX verhaal had ik "ff genoeg van". Het werkte, afblijven.
Ben ook steeds simpeler gegaan. Alles zit nu in Homebridge, visualisatie bleef een probleem en ik ben te pinnig om daar zwaar geld aan uit te geven.
Screens gaan ook niet meer automatisch omhoog of omlaag op basis van de zonstand, dat is nu gewoon manueel via Homekit of de knoppen.
Ooit ga ik hier nog wel eens mijn schakelaars moeten gaan vervangen vrees ik... Het zijn prachtige dingen maar ze zijn dermate gevoelig aan statische elektriciteit dat ik ze stuk per stuk "kapot zap" in de winter.
All in all ben ik matig tevreden van mijn KNX project, in die zin dat ik wat risico avers ben in mijn elektrische installatie "het moet gewoon 100% werken" en die schakelaars die een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot falen hebben + de complexiteit van DMX zorgt er voor dat ik er niet vaak meer in wil gaan duiken omdat ik vrees dat ik meer kapot maak dan dat het oplevert.
Ik heb een zgn Stylish FTXA beneden en dan "gewone" Perfera FTXM's op de slaapkamers. Prima hoor. Onder de kap is fysiek ruimte bij de FTXM's voor de wifi module, bij de FTXA is het wat meer geintegreerd en is afaic remember niet veel ruimte om nog wat bij te frotten.Weet jij of dat model van jou ook gelijktijdig een KNX module kan bevatten? Mijn airco is ook lucht lucht verwarming straks, en ik wil hem gewoon via een KNX thermostaat aansturen in combinatie met de aanwezigheidsdetectie. Ik wil niet nog iets handmatig moeten doen.
Ja ik snap wel dat als het je primaire verwarming is dat je daar dan mee aan de slag wil (aanwezigheid is bij mij geen criteria om de kamer goed te krijgen (integendeel net, ik zou mss net zelfs zeggen als we er niet zijn dat hij dan mag koelen). Nu is het wel zo dat op de slaapkamers er geen vloerverwarming ligt, dus als de kinderen ooit aan het studeren gaan en ze willen in de winter het warm hebben op hun kamer dan zal het met de airco aka LLWP te doen zijn.
Meer zelfs: ik koel het liefst doorheen de dag lekker overal omdat er dan doorgaans zonnestroom is.
Hij kan gelijktijdig aangestuurd worden door een KNX module ja, die van zennio die hier net boven mij gepost wordt was er eentje en dan iets (weet niet of die verschilt) wat aangeraden werd via een PDF product brief van Daikin zelf.
Als je met airco/LLWP aan de slag gaat moet je wel even goed gaan kijken voor multi of single split. Mijn Daikin is relatief onzuinig door multi (was iets met die generatie, ach ja...) Tijdens de gascrisis verbruikte die van mij wat meer maar ook niet bizar veel dat het mij iets kon schelen.
Dennis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:11:
[...]
Ja, maar ik doe het via DALI. Heb drie EldoLED constant current drivers en de MDT DALI gateway. Ik heb nog een DALI gateway liggen die ik je kan toesturen als je drivers dat ook ondersteunen? Dan kun je het even uitproberen.
Het werkt nu allemaal en ik heb er zo veel "schrik" van dat ik zoiets heb: ik durf het nu niet opnieuw te gaan doen met het risico dat ik het op DMX niet meer herbouwd krijg. Het zijn eldoLED Powerdrive 1060/A's .
Zo heb ik er 3 hangen.
[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 05-09-2023 13:35 ]
Exact met hetzelfde bezig en wil een kanaal unit van Daikin plaatsen. Ik heb de Zennio unit die @Ethirty noemt ook gevonden, moet het nog eens in ETS gooien om te kijken naar de features.Dennis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:32:
Ik ga binnenkort aan de airco, maar zijn er hier Tweakers met goede ervaringen met Daikin of Mitsubishi? Beide merken kunnen op KNX worden aangesloten, maar het liefst heb ik integratie met zowel KNX als ook met bediening via de app (via wifi).
Ik hoop voor je dat het hiermee gefixt is!HyperBart schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:42:
[...]
Well I'll be damned.
Ik ben even naar mijn kast gelopen en heb de lamp daar manueel eens uitgeschakeld via het KNX blokje en geloof het of niet, de lamp schakelt nu netjes terug in en terug uit. Heb nu 2 keer getest, deur staat terug opnieuw op een kiertje, dus ik zie het vanuit mijn bureau en het gaat prima.
Hier ook een Hager DALI gateway op advies geplaatst en dat werkt naar tevredenheid. Die Hager is wel verouderd, ETS moet in compatibiliteit modus gestart worden om hem in te kunnen stellen. Het is dat die dingen zo duur zijn waardoor je niet zomaar even iets nieuws gaat proberen. Ach zolang het werkt!HyperBart schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:43:
Loopt @tss68nl hier nog rond?
Zijn er hier nog mensen die EldoLED aan KNX geknoopt hebben? Ik heb indertijd daar heel veel hulp bij gehad van @tss68nl maar toen overlaatst bij wat werken bleek dat de LogicMachine die hier draait (en de brug vormt tussen KNX en EldoLED DMX) zonder spanning zat en wat ik pas 5 minuutjes later doorhad kreeg ik het toch even benauwd.
Ik ga ook wel een logica bedenken dat als de weersvoorspelling > 25 graden en zonneschijn is hoog dan alvast tijdens de zon koelen. Want inderdaad, dat wil je liefst doen als de energie "gratis" is.
Ik heb dus een oude ABB gateway, maar heb toch de overstap gemaakt naar MDT vorig jaar omdat die ABB wat irritante verouderde functies had (zoals ontbreken synchronisatie tussen schakel en dim adres).
Dit is precies waarom ik mijn KNX ook KISS wil houden. Geen Dali, geen DMX, geen dure schakelaars.HyperBart schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:28:
[...]
Het KNX verhaal had ik "ff genoeg van". Het werkte, afblijven.
Ben ook steeds simpeler gegaan. Alles zit nu in Homebridge, visualisatie bleef een probleem en ik ben te pinnig om daar zwaar geld aan uit te geven.
Screens gaan ook niet meer automatisch omhoog of omlaag op basis van de zonstand, dat is nu gewoon manueel via Homekit of de knoppen.
Ooit ga ik hier nog wel eens mijn schakelaars moeten gaan vervangen vrees ik... Het zijn prachtige dingen maar ze zijn dermate gevoelig aan statische elektriciteit dat ik ze stuk per stuk "kapot zap" in de winter.
All in all ben ik matig tevreden van mijn KNX project, in die zin dat ik wat risico avers ben in mijn elektrische installatie "het moet gewoon 100% werken" en die schakelaars die een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot falen hebben + de complexiteit van DMX zorgt er voor dat ik er niet vaak meer in wil gaan duiken omdat ik vrees dat ik meer kapot maak dan dat het oplevert.
Gewoon een (KNX) dimmer met normale in de winkel verkrijgbare lampen, een schakelaar van plastic die je fysiek moet indrukken etc.
Dat die schakelaar een scene bedient die de spots op 50% zet, de tuinverlichting aan en de schemerlamp die in het stopcontact zit inschakelt, dat is voor mij waarom ik KNX ga doen.
Dat ik straks de vloerwarming in de slaapkamer lager kan zetten dan in de woonkamer omdat elke kamer zijn eigen sensor heeft.
Verder wil ik nog iets van een alarmering hebben op zaken die aan of uit staan op basis van verwachting. Dus bij de beregening de pomp loopt, of dat het hek nog openstaat terwijl we gaan slapen. Etc.
Toen ik begon met plannen van KNX had ik alle tijd vd wereld, nu hoop ik dat ik genoeg heb om de basis zelf te programmeren.
Daarom mijn nieuwe regel: als het te moeilijk is om te maken, is het te moeilijk om het te laten werken
#team_UTC+1
Zelf heb ik de Daikin Emura FTXj35-AW met de Zennio KNX koppeling. Die heb ik nu gekoppeld aan de GVS Waltz Touch + Pad. Hiermee kan ik de airco bedienen (aan/uit, temperatuur, ventilator, kleppen, koelen/verwarmen) er zit ook een thermostaat regeling in deze actor maar die heb ik nog niet werkend.Dennis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:43:
Dank @Ethirty @HyperBart @tomtommie over de airco units. Ik ben bekend met de Zennio producten, maar het gaat mij specifiek om de combinatie dat er zowel een native KNX module in zit als ook de (tegenwoordig) af-fabriek wifi module. En dat je ze dus beide kunt gebruiken.
Ik ga ook wel een logica bedenken dat als de weersvoorspelling > 25 graden en zonneschijn is hoog dan alvast tijdens de zon koelen. Want inderdaad, dat wil je liefst doen als de energie "gratis" is.
Ik heb dus een oude ABB gateway, maar heb toch de overstap gemaakt naar MDT vorig jaar omdat die ABB wat irritante verouderde functies had (zoals ontbreken synchronisatie tussen schakel en dim adres).
Deze koppeling werkt gewoon naast de app, ik merk wel dat de app en via knx bedienen wat lastig is omdat ze beide de temperatuur in willen stellen dan. Hiermee bedoel ik letterlijk de app open hebben staan en dan op je knx taster klikken, dan springt de temperatuur omhoog en dan gelijk weer naar beneden. Ik vermoed dat dit komt omdat ze dus beide dan de airco aan het updaten zijn. Als je de app niet open hebt is dit geen probleem.
Ik wist niet van een ingebouwde KNX koppeling, heb je daar meer informatie van?
Overigens erg tevreden over die GVS lijn qua tasters. We hebben overal de versie zonder het scherm geplaatst behalve in de woonkamer, daar dus de versie met scherm. Fijne instel mogelijkheden, goede afwerking, de knoppen zijn veel lekkerder dan die van Jung F40. En in het zwart komen ze erg dicht in de buurt van de Jung LS990 serie in het mat zwart. Op sommige plekken heb ik nog wel een F40 omdat die dan direct naast een WCD zit. Maar op de meeste plekken een losse GVS.
[ Voor 12% gewijzigd door walletje-w op 05-09-2023 20:38 ]
Met die redenering kun je beter gwwn KNX nemen. Zonder DALI, eldoLED, en CC ipv retrofit LEDs is echt een wereld van verschil qua lichtkwaliteit en hoe het (aan)dimt etc.Ethirty schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:45:
[...]
Dit is precies waarom ik mijn KNX ook KISS wil houden. Geen Dali, geen DMX, geen dure schakelaars.
Gewoon een (KNX) dimmer met normale in de winkel verkrijgbare lampen, een schakelaar van plastic die je fysiek moet indrukken etc.
Dat die schakelaar een scene bedient die de spots op 50% zet, de tuinverlichting aan en de schemerlamp die in het stopcontact zit inschakelt, dat is voor mij waarom ik KNX ga doen.
Dat ik straks de vloerwarming in de slaapkamer lager kan zetten dan in de woonkamer omdat elke kamer zijn eigen sensor heeft.
Verder wil ik nog iets van een alarmering hebben op zaken die aan of uit staan op basis van verwachting. Dus bij de beregening de pomp loopt, of dat het hek nog openstaat terwijl we gaan slapen. Etc.
Toen ik begon met plannen van KNX had ik alle tijd vd wereld, nu hoop ik dat ik genoeg heb om de basis zelf te programmeren.
Daarom mijn nieuwe regel: als het te moeilijk is om te maken, is het te moeilijk om het te laten werken
Juist met CC rechtstreeks op de drivers is IMHO simpeler dan allemaal vage goedkope voedingkjes weggebouwd in hete lampvoeten.
Wel makkelijk te vervangen, maar dat ga je dan ook moeten doen.
Te moeilijk om te maken is het wellicht in native KNX, maar als je HA ernaast als extra laag er bovenop bouwt kan nagenoeg alles, en vrij simpel ook, en in de app op je telefoon te tunen. Ook wel een pro tov laptop met ETS aan moeten slingeren.
Zoneregeling VVW ben ik in principe ook op voorbereid, hardware ligt er maar zie (nog) geen noodzaak/usecase hiervoor. Ben sowieso benieuwd of ik überhaupt temperatuurverschil gecreëerd krijg in nieuwbouw met WTW.
Snap wat je zegt en ik heb het geprobeerd te begrijpen hoor, maar zelf leds, koelblokken, armaturen en drivers in elkaar knutselen is me én te ingewikkeld én ik heb er simpelweg de tijd niet voor. Als ik het topic doorneem zie ik al te veel vragen en problemen van iedereen die het wel probeert. Zegt voor mij genoeg.bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:57:
[...]
Met die redenering kun je beter gwwn KNX nemen. Zonder DALI, eldoLED, en CC ipv retrofit LEDs is echt een wereld van verschil qua lichtkwaliteit en hoe het (aan)dimt etc.
Juist met CC rechtstreeks op de drivers is IMHO simpeler dan allemaal vage goedkope voedingkjes weggebouwd in hete lampvoeten.
Wel makkelijk te vervangen, maar dat ga je dan ook moeten doen.
Te moeilijk om te maken is het wellicht in native KNX, maar als je HA ernaast als extra laag er bovenop bouwt kan nagenoeg alles, en vrij simpel ook, en in de app op je telefoon te tunen. Ook wel een pro tov laptop met ETS aan moeten slingeren.
Zoneregeling VVW ben ik in principe ook op voorbereid, hardware ligt er maar zie (nog) geen noodzaak/usecase hiervoor. Ben sowieso benieuwd of ik überhaupt temperatuurverschil gecreëerd krijg in nieuwbouw met WTW.
Sowieso valt mijn verbouwing tegen op het vlak van verlichtingskeuze, dus ik moet op veel plekken al met rails ipv inbouw werken. En dan zijn professionele rails gewoon een pak duurder dan een normale rail vol met Hue spots. Dus ik moet keuzes maken tussen tijd, geld en gemak
Misschien straks boven, als ik ooit weer geld heb om die etage af te maken.
#team_UTC+1
Dank voor deze heldere en concrete informatie! Ik begrijp dat naast de FTXJ ook de FTXA dit gelijktijdig ondersteunt, maar ben nu nog even met de aircoboer aan het kijken of dat ook geldt voor de (nieuwe) FTXP-N modellen.walletje-w schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:36:
Zelf heb ik de Daikin Emura FTXj35-AW met de Zennio KNX koppeling. Die heb ik nu gekoppeld aan de GVS Waltz Touch + Pad. Hiermee kan ik de airco bedienen (aan/uit, temperatuur, ventilator, kleppen, koelen/verwarmen) er zit ook een thermostaat regeling in deze actor maar die heb ik nog niet werkend.
Deze koppeling werkt gewoon naast de app, ik merk wel dat de app en via knx bedienen wat lastig is omdat ze beide de temperatuur in willen stellen dan. Hiermee bedoel ik letterlijk de app open hebben staan en dan op je knx taster klikken, dan springt de temperatuur omhoog en dan gelijk weer naar beneden. Ik vermoed dat dit komt omdat ze dus beide dan de airco aan het updaten zijn. Als je de app niet open hebt is dit geen probleem.
Goed ook om te horen dat je positief bent hierover. Altijd fijn om te weten dat het in de praktijk ook prettig werkt.
Sorry, met Native bedoelde ik de Zennio interface. Niet-native is voor mij een koppeling via de wifi-module via bijvoorbeeld Home Assistant of in mijn geval OpenHAB.Ik wist niet van een ingebouwde KNX koppeling, heb je daar meer informatie van?
Leuk om te weten! Misschien is het nuttig om eens alle soorten schakelaars bij elkaar te hebben en samen te testen. Want merk toch dat het moeilijk vergelijken is. Ik zelf heb alleen ervaring met de MDT en Gira schakelaars, maar ben na jouw opmerking bijvoorbeeld wel benieuwd hoe die zich verhouden tot de GVS.Overigens erg tevreden over die GVS lijn qua tasters. We hebben overal de versie zonder het scherm geplaatst behalve in de woonkamer, daar dus de versie met scherm. Fijne instel mogelijkheden, goede afwerking, de knoppen zijn veel lekkerder dan die van Jung F40. En in het zwart komen ze erg dicht in de buurt van de Jung LS990 serie in het mat zwart. Op sommige plekken heb ik nog wel een F40 omdat die dan direct naast een WCD zit. Maar op de meeste plekken een losse GVS.
Ik werk met Zennio, en op zich zeer tevreden over (Z40 en Flat 55 X1/X2/X4 v2) en dan nog BEG PD11 KNX FLAT DX FC 7gen 93523 detectors. Voordeel van die Zennio's is dat ze passen in de Berker 55mm frames waardoor alles mooi gelijk is en je kan combineren. Berker is voor België niet zo voor de hand (hier kiest iedereen bijna voor Niko), maar vond dit toch een meerwaarde.Dennis schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:01:
Leuk om te weten! Misschien is het nuttig om eens alle soorten schakelaars bij elkaar te hebben en samen te testen. Want merk toch dat het moeilijk vergelijken is. Ik zelf heb alleen ervaring met de MDT en Gira schakelaars, maar ben na jouw opmerking bijvoorbeeld wel benieuwd hoe die zich verhouden tot de GVS.
:strip_exif()/f/image/yBsXbTgsRPmJDnHnwyFC3fk1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zouden we geen soort review pagina kunnen maken of zo (even wild aan het denken) waar enkel reviews komen over KNX schakelaars?
Stel ik zou nu denken: mooie schakelaar, die wil ik wel. Helaas, discontinued en zelfs geen vergelijkbare opvolger. Dus veel tijd steken in een review heeft ook maar weer een beperkte houdbaarheid.
#team_UTC+1
True, nu ik vertrouw daar voor een stuk wel op zennio. Ik had 3 jaar geleden de Flat 55x4 aangeschaft voor in mijn testopstelling.Ethirty schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:39:
Best een interessant idee. Het lastige van schakelaars vind ik nog dat sommige merken erg vaak wisselen van product. En je kan nergens een hele range aan verschillende schakelaars fysiek proberen. Dus je bent volledig afhankelijk van ervaringen of de beperkte keuze en voorkeur van een lokale installateur.
Stel ik zou nu denken: mooie schakelaar, die wil ik wel. Helaas, discontinued en zelfs geen vergelijkbare opvolger. Dus veel tijd steken in een review heeft ook maar weer een beperkte houdbaarheid.
Toen ik mijn schakelaars wou bestellen voor thuis zelf was de v2 juist uitgekomen. Het feit dat er dus al een 2de versie is vertrouw ik erop dat het toch eerder een blijvend product zal zijn. Ook is v2 dus juist nieuw waardoor het niet direct zal vervangen worden door een v3 of zo :-D
Ook zijn de frames die zennio maakt ook 55mm frames, dus zelf als ze zouden veranderen van uitzicht vermoed ik dat ze blijven vasthouden aan die 55mm waardoor ik zelf daar vrij zeker van ben dat dit een goeie keuze was voor mij... alleen 100% ben je nooit

Dus dan bv via een tussenlaag (want verschillende eilanden van tech/standaarden) je wasmachine/droogkast/boiler schakelen?
Mbt tot de levensduur van die dingen. Dat is wel een goede. Nu gebruik ik deze enkel op losse plekken dus die kan ik altijd vervangen voor een nieuwere versie of van een ander merk met soortgelijke functionaliteit wat er wel is. En de jung F40 is zo oud en nog steeds zo prominent in hun assortiment dat die er nog heel lang blijft.
1 van de redenen waarom ik na veel afwegen gekozen heb voor de nog simpelere F10 in het oude en vertrouwde LS990 design.walletje-w schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:25:
Ik ben zeker bereid een review te maken van de jung F40 en gvs knoppen. Het is een interessant aspect inderdaad want ze bepalen voor een groot gedeelte de ervaring van een slim huis (naast automatiseringen) maar het is moeilijk om meerdere te ervaren. Wellicht hebben professionals een koffer met knx tasters? Maar daar zal dan zo’n relatief nieuwe gvs niet in zitten.
Mbt tot de levensduur van die dingen. Dat is wel een goede. Nu gebruik ik deze enkel op losse plekken dus die kan ik altijd vervangen voor een nieuwere versie of van een ander merk met soortgelijke functionaliteit wat er wel is. En de jung F40 is zo oud en nog steeds zo prominent in hun assortiment dat die er nog heel lang blijft.
Het zal misschien minder kunnen maar het ziet er ook minder afwijkend uit. En kans is groot dat er altijd wel een F-serie in die look zal zijn.
In de LS serie hebben ze nu ook een touch, dus ik kan nu ook gelijk een multi-functioneel display ophangen met thermostaat en koel functies etc zonder een heel touchscreen te moeten ontwerpen. Achteraf was die X1 voor de visu dan alleen een beetje overdreven, dus 100% zeker ben ik nog niet.
#team_UTC+1
Wat is HEMSHyperBart schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:13:
Iemand hier al grondig aan de slag met HEMS al dan niet icm KNX?
Dus dan bv via een tussenlaag (want verschillende eilanden van tech/standaarden) je wasmachine/droogkast/boiler schakelen?
#team_UTC+1
Ik denk zuinig en slim met energie om gaan - Home Energy Management System.
(Oftewel wat jij dan alvast goed doet door het mij voor je te laten uitpuzzelen
Gwaihir schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:37:
[...]
Ik denk zuinig en slim met energie om gaan - Home Energy Management System.
(Oftewel wat jij dan alvast goed doet door het mij voor je te laten uitpuzzelen.)

Ik had gezocht, maar dat was ongeveer het enige dat ik niet vond.
#team_UTC+1
Ik heb al m'n Daikin's op KNX gezet. Ik kon ook kiezen voor de kant en klare modules van Daikin, maar wou ze toch liever zelf aansturen. De module installeren was bij sommige airco's wel even zoeken (voor die S21 connector), maar eens aangesloten best wel makkelijk te configureren.Dennis schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:32:
Ik ga binnenkort aan de airco, maar zijn er hier Tweakers met goede ervaringen met Daikin of Mitsubishi? Beide merken kunnen op KNX worden aangesloten, maar het liefst heb ik integratie met zowel KNX als ook met bediening via de app (via wifi).
Om alles aan te sturen gebruik ik Home Assistant, met een paar automatisaties op als de temp. van een ruimte boven de xx °C schiet, dan gaan de screens naar beneden en als de temp dan nog blijft stijgen, dan gaat de Airco aan.
Maar je gebruikt dus de Daikin wifi koppeling en de bediening gaat via HA naar KNX? Of heb je toch iets aangesloten in de unit zelf dat direct op de bus zit?speeskeek schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:27:
[...]
Ik heb al m'n Daikin's op KNX gezet. Ik kon ook kiezen voor de kant en klare modules van Daikin, maar wou ze toch liever zelf aansturen. De module installeren was bij sommige airco's wel even zoeken (voor die S21 connector), maar eens aangesloten best wel makkelijk te configureren.
Om alles aan te sturen gebruik ik Home Assistant, met een paar automatisaties op als de temp. van een ruimte boven de xx °C schiet, dan gaan de screens naar beneden en als de temp dan nog blijft stijgen, dan gaat de Airco aan.
Home Energy Management System inderdaad.
Dat is dan een systeem wat in een ideale wereld al je energiestromen in het huis kan inschatten, plannen en er op kan anticiperen.
Dus dan geef je dat systeem bv de informatie of het haalt het op:
PV installatie: productie, op welke momenten, maximale vermogen/orientatie
Batterij ja/neen
Actuele weersinfo
Warmtepomp ja/neen al dan niet in combinatie met airco
Opwarmings/afkoelingskarakteristiek van de woning
Elektrische wagens, aantal en kWh en minimaal benodigd rijbereik dagelijks voor 1 of 2 wagens
Warmwaterbehoefte dagelijks + capaciteit + opwarmingscapaciteit
Injectievergoeding, energieprijs
"Nou systeem, zoek het zelf maar even uit!"
Zorg dat de auto tegen de ochtend om 7.00 altijd opgeladen is met 40pct, alle overschot van PV mag je er bij doen maar 40 pct wil ik altijd, liefst zo traag mogelijk om geen piekbelasting te trekken (bandbreedte artikel op Tweakers, kijk maar even. Ik ben Belg)
Ik wil daarnaast ook dat de smorgens en savonds de boiler (al dan niet met warmtepomp) vol zit zodat we 2 tot 3 man ruim kunnen laten douchen
Tegen 15h00 wil ik dat mijn wasbeurtje voltooid is en op basis van patroon herkenning mag je er dan van uit gaan dat ik ook nog een tweede wasmachine'tje wil draaien.
Optioneel mag je vroeger met de airco's gaan voorkoelen maar of je dat nu doet of niet ik ga het altijd savonds sowieso opzetten want ik heb het graag fris 's nachts, dus als je dit niet haalt dan doe ik het wel voor je.
Lees ook nog even de schakelaars uit in de leefruimtes en kijk hoe warm of koud het daar word (winter) en als het kan stook je maar even "te warm" want dan heb je straks als het donker is nog restwarmte en moet je niet van het net af nemen.
Het klinkt zwaarder dan het misschien verdient, maar het systeem kijkt dus inderdaad 24 uur vooruit naar de warmte- / koudebehoefte en baseert daar z'n strategie op.HyperBart schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:41 en ik pakte mijn situatie eruit:
PV installatie: productie
Actuele weersinfo [en voorspelling]
Warmtepomp
Opwarmings/afkoelingskarakteristiek van de woning
Warmwaterbehoefte dagelijks + capaciteit + opwarmingscapaciteit [-- deels / min of meer]
energieprijs [d.w.z. piek / dal / terugleverend]
Ik wil daarnaast ook dat savonds de boiler (al dan niet met warmtepomp) vol zit zodat we kunnen douchen [ / of in bad]
Optioneel mag je voorkoelen en als het kan stook je maar even "te warm" want dan heb je straks nog restwarmte en moet je niet van het net af nemen.
Wat ook nog wel 'n slok op een borrel lijkt te schelen, maar nog niet in je lijstje staat: de legionellarun gaat 'as needed' i.p.v. wekelijks en kan ook aangevraagd worden. Doorgaans blijkt het ca. 1x per 3 weken nodig. En wanneer het vat door warmtecollector of haard bijna een legionellarun heeft gedaan (maar toch net niet echt), dan gebruik ik die gunstige omstandigheden om de teller te resetten. (Dan vraag ik de run dus 'voortijdig' al aan.)
Afijn.. was leuk & werkt. Maar doet nou niet schokkend veel meer / beter dan een goede WP zelf al doet via z'n regeling.
Vroeg me af of je die zonder problemen op je plafond kunt gooien of wordt dat te warm? Ik verwacht dat ik er max iets van 30W aan ga hangen.
Zou wel ideaal zijn, want ik heb geen losse buizen voor 24V naar m'n spots, maar je kan daarmee dan wel 24V tunable white plaatsen
Nee, geen Daikin (wifi) module, puur Daikin -> KNX interface (Zennio Klick-DDv3) via S21 poort op de printplaat van die Airco'stomtommie schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:32:
[...]
Maar je gebruikt dus de Daikin wifi koppeling en de bediening gaat via HA naar KNX? Of heb je toch iets aangesloten in de unit zelf dat direct op de bus zit?
Flush mounted, dus mag op je plafond.aaahaaap schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:22:
Kwam net deze MDT CC/CV LED controller (https://www.mdt.de/en/pro...led-controller-cc/cv.html) tegen, helaas nog niet leverbaar.
Vroeg me af of je die zonder problemen op je plafond gooien of wordt dat te warm? Ik verwacht dat ik er max iets van 30W aan ga hangen.
Zou wel ideaal zijn, want ik heb geen losse buizen voor 24V naar m'n spots, maar je kan daarmee dan wel 24V tunable white plaatsen
Ik wist trouwens niet dat dit mét voeding was ? Best wel interessant dan!
Meanwell heeft ook KNX led drivers , maar geen Tunable white
als we nu eens een nieuwe topic opstarten "review KNX devices" waarin volgens een bepaalde template een review geschreven wordt over het toestel. Mijn idee is wel dat er geen commentaar op gegeven wordt op de reviews zodat het overzichtelijk blijft. just my2cent
Aangezien 24V/SELV niet zonder dubbele isolatie naast ELV in 1 buis mag vroeg ik me af wat de beste oplossing hiervoor is.
Ik zat zelf te denken een 24V PSU in de meterkast te hangen, de twee vrije draden in de KNX kabel hierop aan te sluiten en dan proberen een plek te vinden voor een unterputz jalousieaktor die 24V kan (zoals Theben's JU 1 KNX (https://www.theben-nederland.nl/nl/ju-1-knx-4942550) of Elsner's KNX S1R-BA4-UP 24 V (https://www.elsner-elektr.../knx-s1r-ba4-up-24-v.html)). De KNX kabel krijg ik wel doorgelust naar de duettes.
Is hier nog iets op tegen?
En zijn er nog andere/betere opties die ik gemist heb? Ik kan niet echt iets bedenken, kan helaas geen extra buizen leggen vanuit de meterkast naar de duettes toe.
Gaat helaas niet lukken, de buis zit al helemaal vol.Zoefff schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:05:
Hoeveel ruimte heb je nog over in de buizen? Is het geen optie om daar "gewoon" nog een dubbel geisoleerde draad doorheen te trekken voor de 24V voeding? Een Lapp ölflex 0,5mm2 met 2 aders is bijvoorbeeld minder dan 5mm dik. Dat valt misschien nog best ergens bij te frotten (los van dat "bij frotten" niet mag, dan zou je het geheel opnieuw moeten trekken)?
Let op bij de Theben's JU 1 KNX ze hebben 230v nodig en zullen dus niet werken in jouw situatie met 24v motors.aaahaaap schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:18:
Ik zat zelf te denken een 24V PSU in de meterkast te hangen, de twee vrije draden in de KNX kabel hierop aan te sluiten en dan proberen een plek te vinden voor een unterputz jalousieaktor die 24V kan (zoals Theben's JU 1 KNX (https://www.theben-nederland.nl/nl/ju-1-knx-4942550) of Elsner's KNX S1R-BA4-UP 24 V (https://www.elsner-elektr.../knx-s1r-ba4-up-24-v.html)).
Bedankt voor het meedenken! De JU 1 KNX werkt ook met 24V/SELV, maar wel alleen als je beide uitgangen daarvoor gebruikt omdat de + aansluiting gedeeld is. Dit staat zowel in het handboek als de Bedieningshandleiding. Heb het ook nog gecheckt bij Theben. Hier in NL wisten ze het niet, maar Duitsland kon inderdaad bevestiging dat SELV geen probleem isiCrOn schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:00:
[...]
Let op bij de Theben's JU 1 KNX ze hebben 230v nodig en zullen dus niet werken in jouw situatie met 24v motors.
Ik had als eerste die Elsner gevonden, maar dat is nogal een groot ding, ongeveer 5cm dik. Dus was blij dat die Theben ook werkt
[ Voor 10% gewijzigd door aaahaaap op 12-09-2023 21:38 ]
Ah ok. Ik dacht dat het nog zou passen omdat je er nog wel een buskabel bij krijgt. Maar dat is, vermoed ik, dan niet over het gehele traject.aaahaaap schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:03:
[...]
Gaat helaas niet lukken, de buis zit al helemaal vol.
Klopt, dat is inderdaad alleen het stuk vanaf de centraaldoos naar de Deuttes, daar is nog wel ruimte. Van de meterkast naar de centraaldoos zit wel al helemaal vol.Zoefff schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:40:
[...]
Ah ok. Ik dacht dat het nog zou passen omdat je er nog wel een buskabel bij krijgt. Maar dat is, vermoed ik, dan niet over het gehele traject.
Zit toch te overwegen dit te proberen. Het gaat om twee duettes en per duette lopen er twee 1.5mm2 schakeldraden van de meterkast naar de ramen toe, dus totaal 4x1.5mm2 draden.Zoefff schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:05:
Hoeveel ruimte heb je nog over in de buizen? Is het geen optie om daar "gewoon" nog een dubbel geisoleerde draad doorheen te trekken voor de 24V voeding? Een Lapp ölflex 0,5mm2 met 2 aders is bijvoorbeeld minder dan 5mm dik. Dat valt misschien nog best ergens bij te frotten (los van dat "bij frotten" niet mag, dan zou je het geheel opnieuw moeten trekken)?
Deze kunnen er natuurlijk uit. En gezien die 0,5mm ÖLFLEX maar 4,8mm in diameter is is dat misschien nog wel het proberen waard. Ik heb een goeie trekveer en glijmiddel.
Even snel gecheckt en die 0,5mm2 lijkt ook meer dan genoeg te zijn. Het is ongeveer 15m in lengte totaal, en die motortjes trekken maar max iets van 15W. Als ik dat in deze kabel calculator gooi https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator zit daar nog heel veel marge in. Geen idee of dit een goeie calculator is alleen, kon niet echt een andere vinden.
Maakt het verder nog uit of je die ÖLFLEX neemt of een J-Y(ST)Y (https://www.lapp.com/nl/n...lg-indoor-cable/p/1591301)? De ÖLFLEX is zo te zien net iets kleiner, maar iets minder geschikt voor signalen/sensoren want geen afscherming to zo te zien? Maakt hiervoor natuurlijk niet uit.
https://docs.google.com/s...EFRttJQX_BDNBk/edit#gid=0 is ook nog een goede calculator, naar ik meen van @tss68nl .aaahaaap schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:03:
Even snel gecheckt en die 0,5mm2 lijkt ook meer dan genoeg te zijn. Het is ongeveer 15m in lengte totaal, en die motortjes trekken maar max iets van 15W. Als ik dat in deze kabel calculator gooi https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator zit daar nog heel veel marge in. Geen idee of dit een goeie calculator is alleen, kon niet echt een andere vinden.
Geen idee, ik denk dat de eisen idd niet zo heel hoog zullen zijn maar daar heb ik niet voldoende verstand van om een definitief antwoord op te geven. Let wel op dat het linkje dat jij plaatst volgens mij een veel kleinere ader is! Bij de ölflex die ik linkte spreken ze over een geleiderdoorsnede (in mm2) terwijl de kabel die jij noemt een geleiderdiameter betreft. En die 0,6mm is maar 0,28mm2.Maakt het verder nog uit of je die ÖLFLEX neemt of een J-Y(ST)Y (https://www.lapp.com/nl/n...lg-indoor-cable/p/1591301)? De ÖLFLEX is zo te zien net iets kleiner, maar iets minder geschikt voor signalen/sensoren want geen afscherming to zo te zien? Maakt hiervoor natuurlijk niet uit.
Als ik de spec lees heeft de ÖLFLEX een fijndradige en de J-Y(ST)Y massive kern. De eerste is goed om stroom (vermogen) en de ander om een signaal (Hz) te verplaatsen.aaahaaap schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:03:
[...]
Maakt het verder nog uit of je die ÖLFLEX neemt of een J-Y(ST)Y (https://www.lapp.com/nl/n...lg-indoor-cable/p/1591301)? De ÖLFLEX is zo te zien net iets kleiner, maar iets minder geschikt voor signalen/sensoren want geen afscherming to zo te zien? Maakt hiervoor natuurlijk niet uit.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
Voorheen stuurde ik met een knop een aan/uit voor een specifieke modus naar de MDT, deze ging dan alles regelen.
Het alternatief is de knop alles te laten regelen en de MDT een percentage geven.
Ik las laatst de theorie dat je minder berichten op de bus nodig hebt als je het in de knop regelt, dan gaat alleen de instructie voor de actuator over de lijn en wordt de berekening lokaal gedaan. Anders moet elke meting over de bus.tomtommie schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:59:
Omdat ik m'n project helemaal opnieuw moet maken kom ik weer enkele keuzes tegen. Onder andere om de temperatuur regeling per kamer via de knop (ekinex) of de heating actuator (mdt) te laten lopen.
Voorheen stuurde ik met een knop een aan/uit voor een specifieke modus naar de MDT, deze ging dan alles regelen.
Het alternatief is de knop alles te laten regelen en de MDT een percentage geven.
Of dat in een woonhuis merkbaar voordeel biedt, denk het niet.
#team_UTC+1
ik durf het ook niet precies te zeggen, ik heb bij een klant eerst alles geprogrammeerd middels de verwarmingsactor.tomtommie schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:59:
Omdat ik m'n project helemaal opnieuw moet maken kom ik weer enkele keuzes tegen. Onder andere om de temperatuur regeling per kamer via de knop (ekinex) of de heating actuator (mdt) te laten lopen.
maar toen bleek dat de taster dan niet helemaal lekker geprogrammeerd leek te kunnen worden.
daarom alles maar geprogrammeerd in de taster.
alleen daarna kwam ik er achter dat het er op lijkt dat ik in de visualisatie niet alles leek te programmeren van wat ik wilde.
ik vroeg me dan ook nog steeds af wat de juiste manier is om er zoveel mogelijk uit te halen.
al ligt het waarschijnlijk ook aan mijn programmeer kunsten betreft verwarmen/koelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Clumsy Smurf op 15-09-2023 21:50 ]
Ik moet bekennen dat ik voor het eerst led wil aansturen op een niet kant en klare manier.
Ik heb 1 RGBW Led spot.
met als specs 24VDC PWM
ww 210mA, max 5 W
RGB 125mA max 3,3 W dan ga ik er van uit dat dit per kleur is? (want anders is het wel weinig)
Mogelijk wil ik daarvoor de Weinzierl KNX IO 534 RGB(W) Dimactor 4 voudig PWM gebruiken (andere ideeën hier over hoor ik graag).
Maar mag je hier zomaar elke 24vdc voeding voor gebruiken?
Ik heb op het moment in mijn kast een Siemens Logo!power 24V/2.5a zitten, deze is al in gebruik voor een aantal KNX-componenten te voeden.
of is dit sowieso niet verstandig aangezien je hier een pwm dimmer op zet?
hebben jullie misschien adviezen welke voeding ik dan het beste kan gebruiken?
Het totaal verbuik van de ledspot is niet veel lijkt me.
24V 0,585A 14W
en meteen maar de volgende vraag.
ik heb 3 led spots, die dimbaar zijn.
er zit nu bij elke spotje een driver van 240mA en een spanning van 14-25V DC
Als ik nu deze 3 drivers weg wil doen en ervoor 1 driver wil hebben, moet ik dan de 240mA gewoon aan houden of kan dit sowieso niet? (de driver past namelijk niet bij de spotjes, waardoor ik deze moet verplaatsen naar de KNX ruimte).
[ Voor 21% gewijzigd door Clumsy Smurf op 25-09-2023 18:42 . Reden: betere info ]
Ik moest wel een beetje huilen wat een gevulde FP63QS tegenwoordig kost
(En dat is dan nog het goedkoopste wat ik kon vinden aan deze kant van de grens)
#team_UTC+1
Ik snap er eigenlijk niets van dat die R9XFH518G zoveel kost. 40-50 euro in elke shop...Xanthine schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:46:
[...]
Schneider R9XFH518G is het typenummer. Was wel redelijk duur in vergelijking met de andere kamgeleiders, maar ziet er netjes uit zo
.
Twijfel al heel lang aan wat voor scherm ik aan de muur wil hangen (en dus het soort aansluiting). Speciaal een Gira X1 gekocht zodat ik met een G1 of tablet verder kon maar dat valt compleet onder de streep best duur uit. Een G1 zit al snel op een kleine €1000

Nu zijn er ook kleine zelfstandige displays die je via ETS kan programmeren (Siemens TC5, Jung LS touch, Zennio en vele anderen).
Zijn er hier mensen met ervaring daarmee? Is dat dan je enige visu - of juist meer een secundaire? Waar gebruik je het hoofdzakelijk voor?
#team_UTC+1
Veel van die functies gaan hier ook automatisch via Home Assistant, maar ik heb het uitgangspunt dat alle basisfuncties in low level componenten zoals KNX toegankelijk moeten zijn.
Voor de "magic" gebruik ik dus eerder Home Assistant en bijbehorende app. Een groot tablet aan de muur vond ik het geld niet waard, omdat de praktijk leert dat je vaak de app gebruikt.
Ik had ook gedacht de G1 toe te passen, maar vond het toch wel erg prijzig voor een android tablet. Uiteraard krijg je er een heel stuk gemak en robuustheid mee, maar toch.Ethirty schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:11:
Volgende week ga ik met onze elek alle punten in huis bepalen waarna eindelijk de installatie begint.
Twijfel al heel lang aan wat voor scherm ik aan de muur wil hangen (en dus het soort aansluiting). Speciaal een Gira X1 gekocht zodat ik met een G1 of tablet verder kon maar dat valt compleet onder de streep best duur uit. Een G1 zit al snel op een kleine €1000en een knappe tablet houder lijkt onder de €200 ook onmogelijk.
Nu zijn er ook kleine zelfstandige displays die je via ETS kan programmeren (Siemens TC5, Jung LS touch, Zennio en vele anderen).
Zijn er hier mensen met ervaring daarmee? Is dat dan je enige visu - of juist meer een secundaire? Waar gebruik je het hoofdzakelijk voor?
Omdat ik toch al Home Assistant had, voor een cheapo samsung tablet gekozen die nog een beetje goed uit zag om dus een dashboard op te draaien.
De tablet heb ik met magneten aan de muur hangen en krijgt stroom via een PoE naar 5v bordje dat in een inbouwdoos achter de tablet ligt gepropt.
Ik ben er nog altijd niet aan toegekomen om de tablet te rooten en zo nog meet instellingen te kunnen doen. Maar via Home Assistant kan al veel, zelfs een automatisering om op basis van beweging het scherm aan te zetten.
Niet echt een antwoord op je vraag, en ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar sonoff maakt tegenwoordig de NSpanel pro. Een klein android HMI van het formaat van een wandcontactdoos. Misschien dat het interresant is:Ethirty schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:11:
Volgende week ga ik met onze elek alle punten in huis bepalen waarna eindelijk de installatie begint.
Twijfel al heel lang aan wat voor scherm ik aan de muur wil hangen (en dus het soort aansluiting). Speciaal een Gira X1 gekocht zodat ik met een G1 of tablet verder kon maar dat valt compleet onder de streep best duur uit. Een G1 zit al snel op een kleine €1000en een knappe tablet houder lijkt onder de €200 ook onmogelijk.
https://sonoff.tech/produ...ontrol-panel/nspanel-pro/
En er zijn ook andere versies van, met ethernet en zelfs 1 met een draaiknop:
https://blakadder.com/t6e-sideload/
Allen met apps van chinese makelij. Echter draaid er een verouderde versie van android(8.1) op en is het mogelijk apps te sideloaden en de app van de fabrikant uit te schakelen.
Persoonlijk wil ik ze in de slaapkamer en misschien in de keuken inzetten. Echter ben ik zelf ook nog op zoek naar een visualisatie van formaat (10 inch ofzo).
Enige optie die ik daarvoor tot nu toe heb gevonden is zelf iets klussen met een SBC en touchscreen.
Wij hebben op 2 plaatsen een (oude) ipad4 mini aan de muur hangen. Wordt gebruikt voor de app van het alarmsysteem, Roon voor muziek en de Mosaic3 visualisatie van de LogicMachine. In praktijk wordt die extreem weinig gebruikt en weet ik eigenlijk niet of ik het nog opnieuw zou voorzien. Ik denk dat we die tablet nu 1 of 2 keer per maand aanraken.Ethirty schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:11:
Voeding is via een PoE naar USB adapter die ik in de wallmount gepropt gekregen heb en een 5V voeding die ik in de wanddoos kreeg (was op de andere plaats niet voorzien)
"Mooie" wallmounts zijn idd heel duur. Bovendien wou ik er ook eentje waar ik de tablet kon uitnemen met als idee dat die dan overal bruikbaar was. op de 4 jaar dat die er hangt denk ik 2 keer gebruikt, en dan vooral om aan iemand te tonen dat het kon.
De wallmount heb ik uiteindelijk zelf gemaakt in hout (uitgefreesd met cnc, geschilderd en magneet voor vastklikken)
:strip_exif()/f/image/m9d6rlnzlI762NvFIkDV9gPO.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/MuQRuZKA453gfyYqG1Ivg6QG.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/QV8DOnf5znvI9wNRM0V1xQYG.jpg?f=fotoalbum_small)
Visueel is het wel mooi (vind ik zelf) de WAF is goed, maar in praktijk gebruiken we het nauwelijks.

Vaak gaat het sneller via smartphone en er is eigenlijk geen functionaliteit die niet op een andere manier bediendbaar is of automatisch gestuurd wordt.
Later zijn die aangevuld met een Gira X1 voor app bediening en in de praktijk doen we alles daarmee via telefoon. Dat is sneller en eenvoudiger in gebruik dan een wandpaneel (en in de programmering). Het wandpaneel heeft nog wel enkele kleine voordelen, bijvoorbeeld wanneer familie in huis is (zonder app) of voor het inschakelen van de schoonmaak stand (bewegingsmelders gesperd en alle gedimde lampen op 100% zodat de schoonmaak goed haar werk kan doen). Maar dat is eerlijk gezegd best beperkt.
Ik heb wel eens overwogen om de schermen te vervangen, er zijn KNX native replacements voor die in de bestaande inbouwdoos passen. Maar de kosten daarvan vond ik niet opwegen tegen het beperkte gebruik.
Jouw oplossing om de inbouwdoos om zetten naar iPad/tablet houder leek mij ook een betere optie. Dan kun je daarop de Gira X1 Smart Home app draaien en heb je de KNX bediening voor elkaar. Met als extra voordeel native apps voor Bluesound (in mijn geval) en alles wat je nog meer wil in huis. De tablet is in theorie ook makkelijker te vervangen als die gedateerd raakt, hoewel de wandhouder dan toch ook aangepast moet worden. Maar ik kong nog geen mooie wandhouder vinden en ben niet zo handig als jij met CNC machines
My 2 cents @Ethirty, succes!
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dit weekend de Siemens TC5 display tegen gekomen. Geen X1 integratie uiteraard, maar wel een aantal handige features die je centraal in het huis kan gebruiken. En voor krap €350 nog best het onderzoeken waard.

Ik ga de positie van de inbouwdoos wel proberen te positioneren dat ik beide kanten op kan, het wordt vooralsnog toch een loze leiding. Of ik daar dan EIB kabel, ethernet of 230V in doe maakt dan ook niet meer uit.
#team_UTC+1
Die zijn inderdaad heel mooi. De voorganger van de eve (fixed op de muur, niet met magnetische houder) was deels inspiratie voor wat ik zelf gemaakt hebt. We hebben Basalte schakelaars en bewegingsdetectors hier en ik ben er heel tevreden van. Maar inderdaad duur.NovapaX schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:03:
Basalte heeft wel fraaie iPad houders (de 'Eve'). Zal wel wat kosten ook...
ik weet dat ik toen voor mezelf de evaluatie gemaakt had dat ik voor de prijs van 2 ipad houders mij een 3-in-1 cnc/laser/3dprinter gekocht heb (en ze zelf gemaakt). Ik dacht dat het toen (4 a 5 jaar geleden) op iets van 800EUR/stuk kwam voor de houder. (En als ik nu even naar de prijzen kijk voor de eve wallmount + sleeve + coverpaneeltje kom je zelfs nog hoger uit) Zeer mooi, maar zeer prijzig.
Ze hebben ook schermen ondertussen (lena, ellie, lisa). Ook weer erg mooi, maar opnieuw prijzig.
Dankjewel!
Het leek me vooral toekomstgerichter, zoals je aangeeft met mogelijkheid tot andere apps installeren enz. en als het aan vervaning toe is, is de impact beperkter denk ik. (geen knx programmatie nodig, eenvoudigere drop-in replacement. Ik ga er van uit dat eender welk (groot) scherm na 10 jaar erg gedateerd zal zijn.Jouw oplossing om de inbouwdoos om zetten naar iPad/tablet houder leek mij ook een betere optie. Dan kun je daarop de Gira X1 Smart Home app draaien en heb je de KNX bediening voor elkaar. Met als extra voordeel native apps voor Bluesound (in mijn geval) en alles wat je nog meer wil in huis. De tablet is in theorie ook makkelijker te vervangen als die gedateerd raakt, hoewel de wandhouder dan toch ook aangepast moet worden. Maar ik kong nog geen mooie wandhouder vinden en ben niet zo handig als jij met CNC machines![]()
My 2 cents @Ethirty, succes!
en ivm de handigheid van cnc-machines, laat het er ons op houden dat het een goed excuus was om die machine te kopen
Een andere fabrikant van tablet houders waar ik ook ooit nog naar gekeken had was https://www.viveroo.com/en/. Al waren die in mijn herinnering (toen) ook redelijk duur.
Wij hebben de KNX-installatie een aantal jaar geleden overgenomen en hierbij ook de KNX-programmering gehad.
Nu is het zo dat wij bij onderhoud ook een lijnscan uitvoeren om na te gaan of alles nog aanwezig is.
Nu is het zo dat wij sinds dit jaar hiermee problemen ervaren op deze locatie.
De scan slaagt na de eerste keer, maar het probleem komt erna.
Alle of in ieder geval heel veel 'Somfy Animeo KNX MoCo' werken er na niet meer, maar met alle andere KNX-componenten ervaren we geen problemen.
de locale (via een groepsadres) schakelaars doen dan niks meer en ook centraal zijn ze niet meer te bedienen.
Om dit te herstellen zijn we er achter gekomen dat als we even de KNX bus spanning van de 'Somfy Animeo KNX MoCo' er afhalen en weer terug steken, dat hij het weer doet.
De installatie bestaat uit
- 700 devices (geen server aanwezig, wel een KNX touchpaneel wat aan direct bus hangt).
- 13 buslijnen (adressen 1.x.0)
Mijn laptop sluit ik aan op de USB-interface die adres 1.0.200 heeft.
Iemand hier ook wel eens voor gestaan of ervaring mee gehad?
Misschien hardware: zijn ze heel oud? Wat als je er eentje uit haalt en die een tijdje in separate opstelling test?
Software: naar welke groepsadressen luisteren ze en wie stuurt op dat adres? Als je ETS overneemt van een andere partij, heb je dan de laatste versie? Anders gezegd, zijn alle apparaten wel geprogrammeerd zoals jij denkt te zien in ETS? Zou je kunnen testen door in eentje de programmering opnieuw te laden.
Is de busspanning voldoende voor al die devices? Misschien is dat kantje boord en zijn de Somfy's daar gevoeliger voor dan de rest?
Als ik me niet vergis, is het een 8 tot 10 jaar oud.
Ik heb inderdaad ook de programmering opnieuw er in gezet, waarna ze hetzelfde lijken te doen als ze horen te doen, betreft functionaliteit.
En met programmeren geen rare dingen gezien, wel is het zo dat ik voor de eerdere wijzigingen niet in de somfy controllers hoefde te zijn. Maar deze zijn inmiddels ook opnieuw geprogrammeerd.
De bus spanning heb ik nog niet gemeten, maar het lijkt te gaan om alle buslijnen. (al zie ik nu dat ze allemaal op 1 na boven de 50 devices zitten.
Zou 1 voeding hierin misschien problemen kunnen geven, en dan denk ik aan de 1.0.- want dat is degene die met alle lijnen te maken heeft.
Wat ik me ook bedenk, ik gebruikte dit jaar voor het eerst ETS6 i.p.v. ETS5.
weet niet of dat invloed kan hebben, al denk ik dat ETS meer visueel verandert, is dan de communicatie.
Wat ik toch ook weleens regelmatig tegenkom is dat die lijnkoppelaars het naar een aantal jaren begeven of gaan zorgen voor storingen.. Maar dan is het wel bijzonder dat je alleen de Somfy devices niet meer kunt vinden. Kun je ze ook niet individueel benaderen via ETS (bijvoorbeeld even je info ophalen?)Clumsy Smurf schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:28:
Dank je voor het mee denken.
Als ik me niet vergis, is het een 8 tot 10 jaar oud.
Ik heb inderdaad ook de programmering opnieuw er in gezet, waarna ze hetzelfde lijken te doen als ze horen te doen, betreft functionaliteit.
En met programmeren geen rare dingen gezien, wel is het zo dat ik voor de eerdere wijzigingen niet in de somfy controllers hoefde te zijn. Maar deze zijn inmiddels ook opnieuw geprogrammeerd.
De bus spanning heb ik nog niet gemeten, maar het lijkt te gaan om alle buslijnen. (al zie ik nu dat ze allemaal op 1 na boven de 50 devices zitten.
Zou 1 voeding hierin misschien problemen kunnen geven, en dan denk ik aan de 1.0.- want dat is degene die met alle lijnen te maken heeft.
Wat ik me ook bedenk, ik gebruikte dit jaar voor het eerst ETS6 i.p.v. ETS5.
weet niet of dat invloed kan hebben, al denk ik dat ETS meer visueel verandert, is dan de communicatie.
Als je twijfelt over de voeding van je hoofdlijn zou je de usb interface eens in de sublijn kunnen plaatsen, en testen of je dan in die lijn wel alles gevonden krijgt.
[ Voor 51% gewijzigd door whaverhals op 06-10-2023 08:28 ]
Mooi ding zeg.Ethirty schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:42:
Dit weekend de Siemens TC5 display tegen gekomen. Geen X1 integratie uiteraard, maar wel een aantal handige features die je centraal in het huis kan gebruiken. En voor krap €350 nog best het onderzoeken waard.
[Afbeelding]
Hierboven werd ook al de Busch Jaeger 5" display geplaatst die ik ook mooi vind. Fijn dat er de afgelopen jaren veel meer keuze bij is gekomen. Toen ik 6 jaar geleden in mijn woning trok vond ik eigenlijk alleen de Gira G1 een serieuze kandidaat door de goede UI.
Zit nog wel te denken hoe ik er nu achter kom welke van deze verschillende displays goed geschikt is voor de doeleinden die ik heb. Het is voor mij voornamelijk verlichtingsscènes en het eventueel aansturen van de airco/verwarming.
De Roomtouch 4" vind ik voor lokale bediening ook wel mooiDennis schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:08:
[...]
Mooi ding zeg.
Hierboven werd ook al de Busch Jaeger 5" display geplaatst die ik ook mooi vind. Fijn dat er de afgelopen jaren veel meer keuze bij is gekomen. Toen ik 6 jaar geleden in mijn woning trok vond ik eigenlijk alleen de Gira G1 een serieuze kandidaat door de goede UI.
Zit nog wel te denken hoe ik er nu achter kom welke van deze verschillende displays goed geschikt is voor de doeleinden die ik heb. Het is voor mij voornamelijk verlichtingsscènes en het eventueel aansturen van de airco/verwarming.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YLZYz3johbnEDmxTYQ4KECJt.png?f=user_large)
Zeker, maar nog niet leverbaar volgens mij.whaverhals schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:27:
De Roomtouch 4" vind ik voor lokale bediening ook wel mooi
[Afbeelding]
Daarmee valt de RoomTouch 5 in veel gevallen al snel af. Als je nog iets moet inboren en stucen dan wordt het al snel een duur schermpje.jvd-nl schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:03:
De RoomTouch 4 is zeker ook mooi. Net een paar dagen geleden aangekondigd en binnenkort verkrijgbaar. Risico is wel dat je meer moet scrollen, dus vooral geschikt bij een beperkt aantal bedieningen. Grote voordeel is dat hij op een standaard inbouwdoos past, itt de RoomTouch 5, waarvoor een eigen doos nodig is die je in moet stucen.
Die Siemens (goedkoper dan de identieke GVS) past op een normale inbouwdoos. Dat scheelt een berg werk.
Het feit dat het in ETS te programmeren is geeft je in ieder geval vast een gevoel van alle mogelijkheden voor aanschaf.
De LS Touch van Jung heeft in ETS her en der zelfs wat plaatjes geïntegreerd zodat je zelfs kan zien hoe dat eruit ziet.
Verder denk ik dat dit type scherm ideaal is voor de simpelere en permanente zaken als klimaat en licht. Wil je fancy dingen, video, grafieken of andere zaken dan is een tablet of G1 wellicht toch beter.
Het is jammer dat er nog zo weinig reviews over te vinden zijn online.
#team_UTC+1
Misschien dat ik zowel de Siemens als de ABB 4" bestel om één en ander te kunnen vergelijken. Een G1 heb ik hier al hangen. Passend op een inbouwdoos is bijna een vereiste want ik heb ook geen behoefte om te lopen kloten met speciale formaten. Dat is ook niet echt toekomstbestendig wat mij betreft.
Indien daar animo voor is kan ik begin volgend jaar nog wel een keer een open huis organiseren waarbij iedereen kan ervaren hoe verschillende knx componenten functioneren. De komende maanden breid ik alles namelijk nog flink uit vanwege verbouwing zolder en garage.
Gek genoeg verkoopt Siemens zijn TC5 dus goedkoper als de fabrikant zelf.
Ik vind de LS touch zelf ook wel geinig. Die staat je toe de achtergrondkleur aan te passen aan je muur

#team_UTC+1
Dank je ook dit neem ik mee, wanneer ik er weer naar toe ga.whaverhals schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:35:
[...]
Wat ik toch ook weleens regelmatig tegenkom is dat die lijnkoppelaars het naar een aantal jaren begeven of gaan zorgen voor storingen.. Maar dan is het wel bijzonder dat je alleen de Somfy devices niet meer kunt vinden. Kun je ze ook niet individueel benaderen via ETS (bijvoorbeeld even je info ophalen?)
Als je twijfelt over de voeding van je hoofdlijn zou je de usb interface eens in de sublijn kunnen plaatsen, en testen of je dan in die lijn wel alles gevonden krijgt.
Goed idee van je om de te controleren als ik de interface op een ander segment zet, of het probleem zich dan nog steeds voor doet.
Nee ook individueel kan ik ze niet meer benaderen/programmeren.
Heb al wel een extra voeding besteld.
:strip_exif()/f/image/i0LlFsZVfJ6Zdnex5cnkFkqx.jpg?f=fotoalbum_large)
Na eindeloos geduld en puzzelen is de kast er met alle onderdelen om binnenkort op te hangen.
6x12 eenheden rechts voor de complete groepen (en toekomstige uitbreidingen) en 8x12 voor de KNX componenten van de begane grond. Schuur en boven krijgen in de toekomst waarschijnlijk hun eigen kast(je).
Hopelijk ook genoeg plek voor de klemmen. Door de semi-retrofit in een bestaande woning komt een deel van boven en een deel van onder. Vandaar deze opzet.
Moet toegeven dat ik de kappen minder soepel op zijn plek krijgen vind dan verwacht. De verlengde kunststof pootjes staan af en toe een beetje scheef waardoor de schroefjes niet pakken. Als de kast hangt nog maar een keer alles nalopen.
#team_UTC+1
Hé, top man 👍Ethirty schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:33:
[Afbeelding]
Na eindeloos geduld en puzzelen is de kast er met alle onderdelen om binnenkort op te hangen.
Hoe heb je de juiste onderdelen geselecteerd want Hager blinkt niet uit in duidelijkheid?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik zou het ook eerder in de voeding zoeken.Clumsy Smurf schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:28:
[...]
Dank je ook dit neem ik mee, wanneer ik er weer naar toe ga.
Goed idee van je om de te controleren als ik de interface op een ander segment zet, of het probleem zich dan nog steeds voor doet.
Nee ook individueel kan ik ze niet meer benaderen/programmeren.
Heb al wel een extra voeding besteld.
Kan het zo zijn dat bij een lijnscan veel apparaten tegelijk uit 'slaapstand' komen en daardoor meer energie gaan verbruiken?
Dat zou dan verklaren dat alleen bepaalde devices, die blijkbaar gevoeliger zijn voor voedingsproblemen, daar slecht op reageren.
Bij normaal gebruik komt die situatie natuurlijk niet voor, waardoor je er dan geen last van hebt.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Eindeloos geduld en puzzelenConrado schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:23:
[...]
Hé, top man 👍
Hoe heb je de juiste onderdelen geselecteerd want Hager blinkt niet uit in duidelijkheid?
Duitse HagerCAD misbruikt om het concept te begrijpen hoe je zo'n kast samenstelt. En op de site de gewenste modules uitgezocht die pasten bij mijn kast layout. Verder kwam ik een Duitse site tegen die 3D afbeelding had van alle modules waardoor je een goed beeld krijgt van wat je koopt. Wilde bijvoorbeeld het veld van 8x12 in 24 breed, maar die zijn alleen maar als 1, 2 of 3 hoog te krijgen en toch niet helemaal wat ik zocht.
En daarna via Elektrobode laten verifiëren, zij waren een van de weinige aanbieders die én relatief scherp geprijst waren én ook alle onderdelen konden leveren.
Ik weet niet of ik het goed kan uitleggen, maar eigenlijk is de opbouw helemaal niet zo ingewikkeld als je zou denken. Je hebt per vak een setje verticale rails nodig van de juiste lengte. Daar schroef je de kant-en-klare modules gewoon tegenaan en klaar.
Omdat de linkerkant van mijn kast uit 2 vakken bestaat, kon ik daar uit met maar 1 set rails
Ik heb nog wat accessoires in back-order voor kabelgeleiding, maar een deel blijk ik waarschijnlijk helemaal niet nodig te hebben. Verticale geleiding zit al in deze modules verwerkt.
#team_UTC+1
Bedankt voor de uitleg. Ik dacht dat al uit de video van SiWuplan begrepen te hebben, maar het blijft lastig. Hager communiceert dat niet. Overigens heb ik ook de licentie voor HagerCAD NL, maar daar wordt het niet echt duidelijker van. je weet dan wel alle onderdelen die er zijnEthirty schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:56:
Ik weet niet of ik het goed kan uitleggen, maar eigenlijk is de opbouw helemaal niet zo ingewikkeld als je zou denken. Je hebt per vak een setje verticale rails nodig van de juiste lengte. Daar schroef je de kant-en-klare modules gewoon tegenaan en klaar.
Mijn huis is slimmer dan ik...
https://hager.com/nl/cata...s-univers-n-en-toebehoren
Zo is een UD12A1 de dichte versie en de UD12B1 de open versie. 1 kit bevat dus montage, din rail en afdekking. Die schroef je op een rail-kit, in mijn geval de UN06A. De UD codering is eigenlijk ook wel simpel: de 12 staat voor 1 hoog, 2 breed. Een 23 is dus 2 hoog en 3 breed
Je kan nog wel los met allemaal losse onderdelen als goten, klemmetjes en schotten, maar dat begrijp ik ook niet allemaal
#team_UTC+1
dank je wel,NovapaX schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Ik zou het ook eerder in de voeding zoeken.
Kan het zo zijn dat bij een lijnscan veel apparaten tegelijk uit 'slaapstand' komen en daardoor meer energie gaan verbruiken?
Dat zou dan verklaren dat alleen bepaalde devices, die blijkbaar gevoeliger zijn voor voedingsproblemen, daar slecht op reageren.
Bij normaal gebruik komt die situatie natuurlijk niet voor, waardoor je er dan geen last van hebt.
ik ga hier mee aan de slag, over 2 weken mag ik er naar toe om het verder te onderzoeken.
ik houd jullie op de hoogte.
Ik weet niet wat ik juist verkeerd gedaan heb, maar ik ben er geslaagd om alle project-info kwijt te geraken, inclusief heel wat custom lua scripts.
Either way, ik had gelukkig een backup, al was het er wel één van 3 jaar oud

Gelukkig was er niet zo heel veel veranderd sindsdien, maar toch genoeg kleine tweaks om erg vervelend te zijn. Ook vervelend dat er verschillende plaatsen zijn om een backup te maken in de LogicMachine interface en ik ze niet telkens allemaal gedaan had (system config lijkt user scripts niet te bevatten enz, misschien is het met de nieuwste firmware beter). Dus met combinatie van verschillende files ben ik er wel min of meer weer geraakt.
Dus just a friendly reminder:
* Maak backups, ook al heb je maar iets klein veranderd
* Controleer je backups en of ze werken en alle info bevatten!
En dit geldt denk ik voor iedere setup waar een LogicMachine, Gira X1, OpenHab, home assistant of wat dan ook deel van uit maakt.
Shit does happen every now and then.

@NovapaX @whaverhals @derooijClumsy Smurf schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:31:
Ik zit met een probleem bij een van onze klanten.
Wij hebben de KNX-installatie een aantal jaar geleden overgenomen en hierbij ook de KNX-programmering gehad.
Ik wil even meedelen hoe het vandaag gelopen is.
het probleem lijkt niet in een voeding te zitten of de topologie, maar in de Somfy Moco's zelf.
En het probleem lijkt zich ook alleen voor te doen als ik een lijn scan uit voer.
Ik zie hierbij ook dat hij wel het adres vind, maar niet kan ophalen wat zijn identiteit is, merk/type.
Ik heb ook geprobeerd om een interface op de lijn zelf aan sluiten, maar ook dan hetzelfde resultaat.
Ook zien we na z'n scan dat de UL-led blijft knipperen op de lijn koppelaar, alsof er steeds telegrammen worden verstuurd, maar als ik vervolgens hierop in ets de monitor aanzet, komt er niks op binnen.
Na een spanningsreset van die lijn is het knipperen van de UL-led over.
het lijkt er na mijn idee op dat het probleem in de Somfy moco's zelf zit, alsof die niet goed communiceert of niet met de juiste KNX standaard.
Oh programmeren en zo lukt dus wel, maar kan dus niet middels een lijn scan controleren of alles nog aanwezig is.
Toch iedereen bedankt.
Ik draai HA met KNX support al meer dan 2 jaar zonder echte problemen.
Sinds enige tijd heb ik echter regelmatig wat devices die in HA "became unavailable" worden en daarna bvb terug aanschakelen.
(zie voorbeeldje).
:fill(white):strip_exif()/f/image/CBv6hcieOLSOgzispYBAxpfC.png?f=user_large)
Met de fysieke KNX spullen heb ik nog nooit een issue gehad en alles werkt perfect.
Nu wil ik eens op onderzoek gaan of het iets in HA is of mogelijks de verbinding met mijn KNX router.
Qua config staat de knx integratie op "automatic" en ik weet dus niet of hij nu routing of tunneling toepast en wat "best" zou zijn.
Mijn setup:
- LAN thuis 192.168.145.0/24, hier draait ook HA in.
- Enertex knx ip router secure: 192.168.145.19
- eenvoudige KNX topologie:
* 1.1 TP huis
* 1.2 RF huis
* 1.3 TP buiten (hier heb ik een line coupler voor galvanische scheiding etc)
Vragen:
- is het correct om mijn router het default adres 15.15.255 te geven of doe ik dat best anders?
=> correctie er zijn 2 router ip's: 15.15.0 voor router zelf maar 15.15.255 is het adres voor de "app" (is een feature van de enertex router)
- welke HA settings kan ik best gebruiken + hoe config ik de connectie best om stabielst te zijn?
thanks!
Nick
[ Voor 5% gewijzigd door ndedecke op 24-10-2023 19:24 ]
Bij mij staat ook alles op automatisch, heb ook nooit iets gemerkt, maar ben toch even gaan kijken en inderdaad, af en toe staat een entiteit op niet beschikbaar. Misschien een HA dingetje? Ik heb het bij alle zaken, of het nu een bewegingssensor of lamp is.ndedecke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:19:
Even een vraagje over KNX koppeling met Home Assistant.
Sinds enige tijd heb ik echter regelmatig wat devices die in HA "became unavailable" worden en daarna bvb terug aanschakelen.
(zie voorbeeldje). [Afbeelding]
Met de fysieke KNX spullen heb ik nog nooit een issue gehad en alles werkt perfect.
Nu wil ik eens op onderzoek gaan of het iets in HA is of mogelijks de verbinding met mijn KNX router.
Qua config staat de knx integratie op "automatic" en ik weet dus niet of hij nu routing of tunneling toepast en wat "best" zou zijn.
Mijn setup:
* 1.1 TP huis
* 1.2 RF huis
Vragen:
- is het correct om mijn router het default adres 15.15.255 te geven of doe ik dat best anders?
=> correctie er zijn 2 router ip's: 15.15.0 voor router zelf maar 15.15.255 is het adres voor de "app" (is een feature van de enertex router)
- welke HA settings kan ik best gebruiken + hoe config ik de connectie best om stabielst te zijn?
thanks!
Nick
ik heb dit ook een tijdje gehad, het had te maken met dat HA af en toe polled wat de status is. Ik heb dit uit gezet en toen waren mijn problemen over. Overigens gingen bij mij soms lampen ook random aan, maar nooit uit...ndedecke schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:19:
Even een vraagje over KNX koppeling met Home Assistant.
(zie voorbeeldje). [Afbeelding]
Mijn setup:
* 1.1 TP huis
* 1.2 RF huis
Vragen:
thanks!
Nick
Licht moet aan en uit en als je er wat langer verblijft moet de afzuiging aan
Geavanceerdere dingen voorzie ik niet in zo’n kleine ruimte.
#team_UTC+1