[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 67 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35

Ethirty

Who...me?

@mjkl Ik zie nog geen hele duidelijke beweegredenen richting KNX.

Heb je al eens in het PLC topic gekeken, aangezien je wel een sterke beweegreden richting die kant lijkt te hebben?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
Ik heb al jarenlang de ISE KNX Hue bridge in gebruik en dat apparaat werkt perfect.

Maar... ik gebruik ook OpenHAB en Philips maakt het zo goed als onmogelijk om lampen gezamenlijk aan te sturen. Wij hebben bijvoorbeeld een armatuur waar drie Philips Hue lampen in zitten. Via de OpenHAB Hue binding zul je die als drie losse lampen moeten bedienen.

Dit komt eigenlijk voort uit het feit dat men vindt dat je met scènes moet werken.

Nou was het even puzzelen, maar dit heeft me bewogen om een en ander anders in te gaan richten. Gelukkig ondersteunt die ISE KNX Hue bridge ook scènes en heb het nu zo ingesteld dat zowel mijn X1 als de ISE nu luisteren naar hetzelfde scène control adres (18.001). De X1 stuurt de niet-Hue lampen aan in de woonkamer en heeft ook een scène om alle lampen uit te zetten, de Hue bridge zorgt voor het aanzetten van de juiste scènes op de Hue lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 14:33
  1. Ik heb een hoop bewegingssensoren (PD11's type 93523). 's Nachts wil ik liever niet dat de lichten in de hal voor 100% aangaan, maar slechts voor 3% (moonlight zoals ze zeggen). Alleen snap ik niet meteen hoe ik dat moet doen. Ik denk dat ik hiervoor een logische module nodig zal hebben die kijkt of bijvoorbeeld de slaapstand is ingeschakeld? Dan wordt er elke keer de PD11 wil schakelen eerst gekeken welke status het huis heeft (wakker of slapen). Deze status kan ik inschakelen met de all-out functie die ik nu gebruik als wij gaan slapen die ik dan tot slaapfunctie maak. Deactivatie van de slaap modus gebeurd dan ' s morgens door een andere knop in te drukken. Weet nog niet goed waar ik die variabele in kan opslaan, maar lijkt mij wel de manier?

.
  2. Het werken met scenes lukt ondertussen perfect, maar ik vraag me af hoe jullie ze terug "uitschakelen". Ik gebruik op strategische plaatsen de Zennio Flat 55 X4v2 schakelaar. Die heeft 4 drukpunten en je kunt per drukpunt 2 functies geven. Stel dat ik de "TV kijken" scene inschakel, dan moeten de lichten dimmen in de zitkamer. Ook in de aansluitende eetkamer en keuken wil ik nog een beetje licht, zodat het niet helemaal donker is daar. Daarom zullen sommige van de verlichtingspunten ook een klein beetje oplichten.

Stel dat we nu popcorn gaan maken en we activeren de "kook" scene, dan gaan de lichten in de keuken feller branden en gaan die boven het kookeiland ook aan, in de zitkamer blijven ze staan in TV modus. Als de popcorn klaar is en ik druk terug op de "TV kijken" scene om de lichten in de eetkamer/keuken terug te dimmen, blijven die boven het eiland nu branden. Het lijkt me niet handig om dit binnen de scene uit te schakelen, want dan zouden we ervan uitgaan dat er niemand in huis kan koken terwijl er iemand tv kijkt, of andersom. Om dit op te lossen zou ik dan toch voor elk lichtpunt een aan/uit schakelaar moeten programmeren en dat lijkt mij nu juist het net van scenes voorbij te gaan, of zit ik ergens fout in mijn manier van werken?

[ Voor 10% gewijzigd door Not Applicable op 07-08-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 22:13
Gwaihir schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Maar onder 'logica' valt dan wel dat het licht (redelijk) normaal aan gaat, dus ook de bewegingsmelders e.d. Dat is ook het meest robuust, want zo lang melder, dimmer + lamp, en busvoeding er nog zijn, blijft die lamp branden, conform het decentrale principe waar KNX op gebaseerd is.

'Elders' kan dan bijvoorbeeld de lichtkleur aanpassen aan het tijdstip op de dag, als de KNX component daar geen (gewenste) curve voor aan boord heeft.
Ik denk dat we niet zo veel van elkaar afzitten. Het kleine verschil is dat ik de bewegingsmelders niet als essentieel zie in dit systeem, en daarmee prima via 'Elders' kan lopen.
Ethirty schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:29:
@mjkl Ik zie nog geen hele duidelijke beweegredenen richting KNX.

Heb je al eens in het PLC topic gekeken, aangezien je wel een sterke beweegreden richting die kant lijkt te hebben?
Ik heb er wel vaak over nagedacht om het met een PLC op te lossen, zeker als er met IO-stations gewerkt wordt kan het een relatief decentrale oplossing opleveren qua hardware

Echter houdt het centrale principe me enorm tegen. Als ik een keer een firmware update uitvoer, of voor andere reden de PLC opnieuw opgestart moet worden, dan ligt gelijk het hele huis plat. Dan ga ik wel puur op mijn ervaring als PLC programmeur van machines uit. Misschien dat er mensen zijn die hier handige trucjes omheen hebben bedacht. Ik weet van horen zeggen dat er ook redelijk wat PLC's voor gebouwbeheer worden ingezet. Maar zelf heb ik hier bijna geen ervaring mee gehad. Als ik wat tijd over heb zal ik nog eens door het topic bladeren.

Thx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mjkl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Echter houdt het centrale principe me enorm tegen. Als ik een keer een firmware update uitvoer, of voor andere reden de PLC opnieuw opgestart moet worden, dan ligt gelijk het hele huis plat. Dan ga ik wel puur op mijn ervaring als PLC programmeur van machines uit. Misschien dat er mensen zijn die hier handige trucjes omheen hebben bedacht. Ik weet van horen zeggen dat er ook redelijk wat PLC's voor gebouwbeheer worden ingezet. Maar zelf heb ik hier bijna geen ervaring mee gehad. Als ik wat tijd over heb zal ik nog eens door het topic bladeren.

Thx voor de tip
Tja, als dat je tegen houdt snap ik al helemaal niet meer waarom je die zelfde PLC dan wel voor KNX wil inzetten.

Bovendien, als bij KNX de voeding uitvalt heb je ook niks meer. En ja, dat gebeurt.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Neem je een tweede voeding parallel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
Ethirty schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Tja, als dat je tegen houdt snap ik al helemaal niet meer waarom je die zelfde PLC dan wel voor KNX wil inzetten.

Bovendien, als bij KNX de voeding uitvalt heb je ook niks meer. En ja, dat gebeurt.
Ik denk dat we dan een misverstand hebben, zover ik de documentatie goed begrijp is de 750-889 een KNX IP router, geen PLC.

Dat als de voeding wegvalt, ik ook niks meer heb snap ik, Maar ik verwacht minder gerommel met de voeding dan dat ik dat met een PLC zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mjkl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:11:
Als ik een keer een firmware update uitvoer, of voor andere reden de PLC opnieuw opgestart moet worden, dan ligt gelijk het hele huis plat. Dan ga ik wel puur op mijn ervaring als PLC programmeur van machines uit. Misschien dat er mensen zijn die hier handige trucjes omheen hebben bedacht. Ik weet van horen zeggen dat er ook redelijk wat PLC's voor gebouwbeheer worden ingezet.
Heb hier 'n 'fancy' PLC: de Loxone miniserver. Daar blijven alle outputs gelijk tijdens updates. Het licht blijft dus aan tijdens de update, maar je kunt het eventjes niet uit doen. Dat aspect werkt in de praktijk heel ok. Geen idee hoe standaard of bijzonder het is in de PLC wereld.

Voedingen kun je eventueel redundant uitvoeren. Of, en dat lijkt wat vaker gedaan te worden, je legt een extra voeding (en enkele andere kerncomponenten) op het schap klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
Gwaihir schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Heb hier 'n 'fancy' PLC: de Loxone miniserver. Daar blijven alle outputs gelijk tijdens updates. Het licht blijft dus aan tijdens de update, maar je kunt het eventjes niet uit doen. Dat aspect werkt in de praktijk heel ok. Geen idee hoe standaard of bijzonder het is in de PLC wereld.

Voedingen kun je eventueel redundant uitvoeren. Of, en dat lijkt wat vaker gedaan te worden, je legt een extra voeding (en enkele andere kerncomponenten) op het schap klaar.
Dat klinkt wel beter, Mijn ervaring over een wijd aantal PLC merken, is "it depends." een volledige download zet de PLC in stop en daarmee gaan alle uitgangen uit. Dit is vaak nodig als een hardware change gedaan is of hardware instellingen gewijzigd zijn. Of op random andere moment als de compiler er niet meer uit komt.

Als je on-line werkt kan je vaak een online update doen waarbij alleen het stukje code (functieblok) gewijzigd wordt. Bij de volgende cyclus wordt de nieuwe functie aangeroepen ipv de oude en loopt alles. Dan moet uiteraard wel de geheugen mapping nog hetzelfde zijn, dus geen nieuwe of gewijzigde variabelen.

Is dit wel het geval, wordt het heel snel merk specifiek hoe het loopt.

Het feit dat Loxone het implementeert zoals je noem, stemt wel wat postiever als eerst. Ik heb ook mensen in de kennissenkring die er erg positief over waren. Echter schrikt Propriëtaire gedeelte mij vooral af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

mjkl schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Ik denk dat we dan een misverstand hebben, zover ik de documentatie goed begrijp is de 750-889 een KNX IP router, geen PLC.

Dat als de voeding wegvalt, ik ook niks meer heb snap ik, Maar ik verwacht minder gerommel met de voeding dan dat ik dat met een PLC zou moeten doen.
Heb even terug gezocht, volgens mij heb je die Wago nog niet, toch? Want in dat geval heb je, zeker voor dat geld, genoeg andere native KNX IP routers met talloze extra mogelijkheden, bijv een Gira X1, of gewoon een simpele MDT router. Maar ook iets als een Timberwolf server, etc.

Maar goed, genoeg over gezegd zo. Er is ook niks mis met je eigen pad kiezen :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
Ethirty schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:33:
Heb even terug gezocht, volgens mij heb je die Wago nog niet, toch? Want in dat geval heb je, zeker voor dat geld, genoeg andere native KNX IP routers met talloze extra mogelijkheden, bijv een Gira X1, of gewoon een simpele MDT router. Maar ook iets als een Timberwolf server, etc.

Maar goed, genoeg over gezegd zo. Er is ook niks mis met je eigen pad kiezen :)
Even om te voorkomen dat er misinformatie ontstaat: de Gira X1 is/heeft een IP Interface en geen IP Router.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis op 08-08-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dennis schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:29:
[...]

Even om te voorkomen dat er misinformatie ontstaat: de Gira X1 is/heeft een IP Interface en geen IP Router.
Je hebt helemaal gelijk. Ik haal de functionaliteit nog wel eens door elkaar en voor thuis is 9/10x een interface genoeg, wat mijn verwarring soms versterkt :$

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Not Applicable schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:52:
  1. Ik heb een hoop bewegingssensoren (PD11's type 93523). 's Nachts wil ik liever niet dat de lichten in de hal voor 100% aangaan, maar slechts voor 3% (moonlight zoals ze zeggen). Alleen snap ik niet meteen hoe ik dat moet doen. Ik denk dat ik hiervoor een logische module nodig zal hebben die kijkt of bijvoorbeeld de slaapstand is ingeschakeld? Dan wordt er elke keer de PD11 wil schakelen eerst gekeken welke status het huis heeft (wakker of slapen). Deze status kan ik inschakelen met de all-out functie die ik nu gebruik als wij gaan slapen die ik dan tot slaapfunctie maak. Deactivatie van de slaap modus gebeurd dan ' s morgens door een andere knop in te drukken. Weet nog niet goed waar ik die variabele in kan opslaan, maar lijkt mij wel de manier?
Zowel gewone A1 als A2 (HKL) uitgang gebruiken en dan van beide het sperrobject gebruiken. De ene sperr je bij dag, de andere bij nacht.

Je PD11 kan het op deze manier wel aan, nog wat uitgebreidere bewegingsmelders hebben dit soort functionaliteiten vaak al geïntegreerd.
  1. Het werken met scenes lukt ondertussen perfect, maar ik vraag me af hoe jullie ze terug "uitschakelen". Ik gebruik op strategische plaatsen de Zennio Flat 55 X4v2 schakelaar. Die heeft 4 drukpunten en je kunt per drukpunt 2 functies geven. Stel dat ik de "TV kijken" scene inschakel, dan moeten de lichten dimmen in de zitkamer. Ook in de aansluitende eetkamer en keuken wil ik nog een beetje licht, zodat het niet helemaal donker is daar. Daarom zullen sommige van de verlichtingspunten ook een klein beetje oplichten.

Stel dat we nu popcorn gaan maken en we activeren de "kook" scene, dan gaan de lichten in de keuken feller branden en gaan die boven het kookeiland ook aan, in de zitkamer blijven ze staan in TV modus. Als de popcorn klaar is en ik druk terug op de "TV kijken" scene om de lichten in de eetkamer/keuken terug te dimmen, blijven die boven het eiland nu branden. Het lijkt me niet handig om dit binnen de scene uit te schakelen, want dan zouden we ervan uitgaan dat er niemand in huis kan koken terwijl er iemand tv kijkt, of andersom. Om dit op te lossen zou ik dan toch voor elk lichtpunt een aan/uit schakelaar moeten programmeren en dat lijkt mij nu juist het net van scenes voorbij te gaan, of zit ik ergens fout in mijn manier van werken?
Nee, je maakt geen denkfout maar dit soort zaken zijn lastig met KNX. Je kunt kiezen voor scènes per ruimte, maar vermoedelijk is de keuken/woonkamer bij jou één ruimte.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De MDT-dimmers (AKD0401.02) laten bv. wel toe om voor een aantal tijdssloten een bepaalde sterkte in te stellen. Dat is hier alvast het plan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mooiste is (ook) obv een lichtsensor regelen. Constant licht regeling hebben de MDT presentiemelders wel an boord, maar dat is echt een crime om fatsoenlijk te krijgen.
Loopt nu via HA, veel makkelijker in te stellen, meer mogelijkheden, en ff snel op je telefoon bij te stellen.

• Not Applicable
Borromini schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:02:
De MDT-dimmers (AKD0401.02) laten bv. wel toe om voor een aantal tijdssloten een bepaalde sterkte in te stellen. Dat is hier alvast het plan.
Klopt, de klassieke verlichting stuur ik aan met een MDT dimmer en kan je inderdaad instellen wat waarde "'s nachts" moet zijn... maar 95% van mijn verlichting is DALI gestuurd dus moet ik een waarde meegeven vanuit mijn sturing zelf (schakelaar of bewegingssensor)

• Not Applicable
Dennis schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:09:
[...]

Zowel gewone A1 als A2 (HKL) uitgang gebruiken en dan van beide het sperrobject gebruiken. De ene sperr je bij dag, de andere bij nacht.

Je PD11 kan het op deze manier wel aan, nog wat uitgebreidere bewegingsmelders hebben dit soort functionaliteiten vaak al geïntegreerd.
Dit begrijp ik niet... A1 / A2 van wat? en HKL?
misschien niet onbelangrijk maar ik werk dus met DALI en de MDT gateway naar dali voor 95% van mijn verlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 09:28
  1. Het werken met scenes lukt ondertussen perfect, maar ik vraag me af hoe jullie ze terug "uitschakelen". Ik gebruik op strategische plaatsen de Zennio Flat 55 X4v2 schakelaar. Die heeft 4 drukpunten en je kunt per drukpunt 2 functies geven. Stel dat ik de "TV kijken" scene inschakel, dan moeten de lichten dimmen in de zitkamer. Ook in de aansluitende eetkamer en keuken wil ik nog een beetje licht, zodat het niet helemaal donker is daar. Daarom zullen sommige van de verlichtingspunten ook een klein beetje oplichten.

Voor koken had ik ook een scene en liep tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb nu een aan/uit knop. Deze gaat naar de MDT logic (ander ding wat logic heeft kan waarschijnlijk ook), daar wordt gekeken met een vergelijking of
en wel beweging op melder in keuken en koken aan dan licht op 80%
of wel beweging op melder in keuken en koken aan dan licht op 30%
of geen beweging op melder in keuken dan licht op 0

Hier heb ik ook nog een variant op als het nacht is. Dan wil ik geen licht op 30 of 80.

Klaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Not Applicable schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:36:
Dit begrijp ik niet... A1 / A2 van wat? en HKL?
misschien niet onbelangrijk maar ik werk dus met DALI en de MDT gateway naar dali voor 95% van mijn verlichting.
In ETS kun je meerdere uitgangen definiëren voor jouw PD11. Ik heb hem zelf even toegevoegd om te kijken hoe je hem kunt configureren. HKL = verwarming, maar je kunt die uitgangen misbruiken door er ook dimwaarden op te sturen.

Heb je je bewegingsmelder al in ETS zitten? Dan wordt het snel duidelijk denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:41
Kunnen jullie mij wat op weg helpen om te besluiten hoe ik alle (nog aan te schaffen) gordijnen/rolluiken/screens/jaoeziëen met KNX kan aansturen?

Wat zijn bijv. de verschillende manieren waarop motoren aangestuurd worden? Volgens mij heb je twee smaken:
  • Een simpel 230V schakelsysteem waarbij je al ware het een soort dubbele lichtschakelaar omhoog/omlaag kunt (vaak Somfy volgens mij)
  • Het bus systeem SMI (Standard Motor Interface)
Of zijn er nog meer oplossingen?

Ik was wel geïnteresseerd in SMI. Dit is een standaard die door een behoorlijk aantal fabrikanten ontwikkeld wordt. Als ik het goed begrijp is SMI in principe een tweedraads bussysteem, mooi met terugkoppeling. Gecombineerd met 230V of 24V en aarde hebben ze daar ook gestandaardiseerde 5-draads aansluitingen voor die je optioneel kunt gebruiken.

Op zich lijkt SMI me ideaal, want je kunt dan eenvoudig 5x1,5mm trekken naar al je gordijnen/rolluiken/screens vanuit je meterkast. Eigenlijk precies hetzelfde als DALI, alleen SMI kan ook 24V zijn. Moet ik het inderdaad zo zien?

Ik zie trouwens niet zo snel waar je die SMI motoren kunt aanschaffen. Ik heb überhaupt geen ervaring met dit soort gemotoriseerde techniek. Klopt het dat die motoren voor screens en rolluiken universeel zijn bijv.? En voor gordijnen? En hoe zit het met lamelbeweging? En hoe te kiezen tussen 230V en 24V?

Wat actoren betreft, er zijn er genoeg, ook fijn compact zo'n bus-systeem: https://www.voltus.de/hausautomation/smi-o/. Wat de verschillen zijn tussen het aanbod hier behalve 230/24V begrijp ik ook nog niet zo.

Zou fijn zijn als iemand die hier verstand van heeft hier wat antwoorden kan tikken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Na wat beter zoeken zie ik dat sommigen het hier onlangs over gehad hebben:

Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
philippe4 in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
Conrado in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
aaahaaap in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Volgens mij had ik het meeste goed begrepen. Klopt dat van die 5x1,5mm kabel leggen naar alle ramen? Mag dat gewoon standaard VD-draad zijn? En als het handig uitkomt, dan gewoon doorlussen van het ene raam naar het andere? Eigenlijk precies als DALI toch?

Ik weet ook nog niet zo goed waar ik dit het beste kan bestellen. Warema is een grote fabrikant en ze hebben ook SMI KNX actoren (maar SMI zie ik niet genoemd op hun website gek genoeg).

En Becker is een motorfabrikant, volgens mij alleen buismotoren voor rolgordijnen, shutters, screens e.d. Heb je ook gordijnrails met SMI?

Zouden we voor SMI eigenlijk niet een apart topic moeten hebben? Al hebben we dat eigenlijk ook niet voor DALI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:07:
Klopt dat van die 5x1,5mm kabel leggen naar alle ramen? Mag dat gewoon standaard VD-draad zijn?
Mits in buis gebruikt en in passende kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
TimoDimo schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:14:
Kunnen jullie mij wat op weg helpen om te besluiten hoe ik alle (nog aan te schaffen) gordijnen/rolluiken/screens/jaoeziëen met KNX kan aansturen?
Wij gaan Warema buiten jaloezieën krijgen met SMI aansturing.

In principe kun je losse SMI-motoren kopen en die inbouwen. Op - vooral Duitse - fora kom je dat tegen. Leuk Tweaker project, maar ik wilde geen gedoe en ga voor een complete oplossing.
Overigens werkt Warema met 230V, aansluiting is 5-polig. De voorkeur heeft Neopreen kabel en zij gebruiken STAK4 stekkers.

SMI is vergelijkbaar met KNX of Dali, de topolgie is vrij te kiezen. Je kunt dus ster of bus toepassen.

Ik ken geen gordijnen met SMI….

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Dennis schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:34:
[...]

In ETS kun je meerdere uitgangen definiëren voor jouw PD11. Ik heb hem zelf even toegevoegd om te kijken hoe je hem kunt configureren. HKL = verwarming, maar je kunt die uitgangen misbruiken door er ook dimwaarden op te sturen.

Heb je je bewegingsmelder al in ETS zitten? Dan wordt het snel duidelijk denk ik :).
Lukt inderdaad met die HVAC outputs om verschillende waardes mee te geven, alleen heb ik geen idee voorlopig hoe ik het syteem kan laten weten dat het dag is en nacht is en dus de HVAC1 output laten schakelen tijdens de dag en de HVAC2 tijdens de nacht. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:32:
....alleen heb ik geen idee voorlopig hoe ik het syteem kan laten weten dat het dag is en nacht is en dus de HVAC1 output laten schakelen tijdens de dag en de HVAC2 tijdens de nacht. 8)7
Daar heb je een KNX deelnemer voor nodig die een astronomische klok aan boord heeft, zoals de Gira X1, MDT Glass Central Operation Unit Smart en anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Conrado schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:49:
Daar heb je een KNX deelnemer voor nodig die een astronomische klok aan boord heeft, zoals de Gira X1, MDT Glass Central Operation Unit Smart en anderen.
Vrijwel elke logische deelnemer kan hier iets mee. Ook vanuit OpenHAB of Home Assistant kun je het op de bus gooien. En anders zul je moeten knutselen met LUX waarde, als je bijvoorbeeld een buitensensor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het enige dat ik met datum tijd nog niet goed snap zijn de losse objecten datum en tijd, als je input altijd een gecombineerde datum/tijd waarde is.

Zie ik iets simpels over het hoofd of gebruik je dat gewoon zelden of nooit?

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 10:55
Pff, na 2 weken heen-en-weer met de supportafdeling van BES omdat mijn pas aangeschafte SR510200 het plots niet meer deed blijkt dat ik gewoon het enable/disable object fout geïnterpreteerd had. Ik had hiervoor namelijk een PIR melder van een ander merk die (zoals alle melders) een gelijkaardige blokkeerobject had. Maar bij een blokkeerobject stuur je een 1 om te blokkeren, bij een enable/disable-object stuur je dus een 0 om te blokkeren. En ik had natuurlijk 1 op 1 de koppelingen met de groepadressen overgezet |:(

Reden van de vervanging is trouwens dat de Esylux PD-C360i/8 melders waarvan ik er een stuk of 8 heb hangen het 1 voor 1 laten afweten. Vorig jaar had ik er al 2 vervangen door exemplaren van hetzelfde type omdat ik er geen andere vond met ongeveer dezelfde afmetingen (25mm inbouwdoorsnede) maar ondertussen heb ik dus de BES SR510200 gevonden die wel passen in de bestaande gaten en waarvan ik er recent 1 heb gekocht om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Mits in buis gebruikt en in passende kleuren.
Waarom alleen in buis? Mag het niet gewoon XMVK- of YMVK-kabel zijn? En kleuren gewoon altijd blauw, bruin, zwart, grijs, geel/groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Conrado schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Wij gaan Warema buiten jaloezieën krijgen met SMI aansturing.
Online gekocht en zelf installeren of laat je het doen?
In principe kun je losse SMI-motoren kopen en die inbouwen. Op - vooral Duitse - fora kom je dat tegen. Leuk Tweaker project, maar ik wilde geen gedoe en ga voor een complete oplossing.
Overigens werkt Warema met 230V, aansluiting is 5-polig. De voorkeur heeft Neopreen kabel en zij gebruiken STAK4 stekkers.
Inderdaad kant en klaar lijkt me wel zo makkelijk. Moet je dus alleen een partij vinden die dat heeft.
SMI is vergelijkbaar met KNX of Dali, de topolgie is vrij te kiezen. Je kunt dus ster of bus toepassen.
Meer vergelijkbaar met DALI dan vanwege 230V...
Ik ken geen gordijnen met SMI….
Ik kon het ook niet vinden. Gek eigenlijk, het is er toch net zo geschikt voor? Dan zal ik dus toch ook een aparte "normale" jaloezieactor moeten toevoegen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TimoDimo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:51:
Waarom alleen in buis? Mag het niet gewoon XMVK- of YMVK-kabel zijn?
Er zijn zeker ook geschikte kabeltypes. Ik ben er niet enorm in thuis, dus dat wat je noemt de juiste zijn neem ik graag van je aan

Je vraag, waar je kennelijk al weer wat overheen las was evenwel:
Mag dat gewoon standaard VD-draad zijn?
En dat hoort in 'n buis.
En kleuren gewoon altijd blauw, bruin, zwart, grijs, geel/groen?
Voor 230V wel, maar of dat het wordt, is als ik me goed herinner nog niet zeker? En dan zou ik geen buis met diezelfde kleuren tegen willen komen maar dan heel anders in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Gwaihir schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:51:
[...]

Er zijn zeker ook geschikte kabeltypes. Ik ben er niet enorm in thuis, dus dat wat je noemt de juiste zijn neem ik graag van je aan
Ja zo heten gewoon die grijze installatiekabels. Dat is eigenlijk VD-draad in een PVC-huls.
Je vraag, waar je kennelijk al weer wat overheen las was evenwel:
[...]

En dat hoort in 'n buis.
Ik las er niet overheen eigenlijk, maar de verwarring hierboven zorgde daarvoor. ;) Ik had geen VD-draad moeten zeggen, maar gewoon installatiedraad, want VD-draad lijkt alsof je het los wil leggen. Dat is natuurlijk sowieso 8)7
[...]
Voor 230V wel, maar of dat het wordt, is als ik me goed herinner nog niet zeker? En dan zou ik geen buis met diezelfde kleuren tegen willen komen maar dan heel anders in gebruik.
Nee dat is nog niet zeker. Lijkt me wel, want deels gaat het om screens (buiten). Even voor jullie beeld, ik maak een plan om m'n elektra overal aan te passen en ga denk ik voor KNX, DALI en SMI. Dus het is nu vooral van belang waar welke aansluitingen moeten komen.

Inderdaad zijn andere kleuren dan de standaard dan beter, maar dat is ook weer lastiger te krijgen. Bovendien doen we voor DALI toch ook gewoon de standaard installatiedraad-kleuren? Of zijn daar eisen voor?

En wat betreft de dikte: volgens de SMI-spec ben je vrij in het soort kabel. "Installation cable" staat er. Er staat zelfs een voorbeeld van 0,75mm doorsnede (p. 43) en dat je op moet letten als je meerdere motoren op de kabel aansluit (nogal wiedes). Voor een woonhuis kom je niet snel tekort qua dikte dus, zeker als je 230V neemt. Over de kleuren staat er niks.

Voor DALI mag je trouwens ook een dunne kabel nemen volgens deze site: 0,8 mm https://www.helvar.nl/oplossingen/dali-protocol. Alleen op de officiële website staat die informatie niet: https://www.dali-alliance.org/tech-notes/cable-length.html. Er schijnt ook een DALI-handboek te zijn, maar dat kan ik niet vinden...

Misschien dan juist wel weer duidelijk dat als je 0,8mm tegenkomt in huis (met de standaardkleuren) dat je dan met SMI of DALI te maken hebt? :)

Als iemand nog wat advies heeft over kabels bij DALI en SMI, graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not Applicable
Conrado schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:49:
[...]

MDT router heeft ook een ingebouwde klok die opgehaald wordt via het interwebs :) maar kan inderdaad niet schakelen op basis hiervan,... en het probleem met die PD11 logische functies is dat ze geen time object hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLAeJgfxEeE_-QzHTvGyrK26iUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0tIh05meX4XyWaFeWWlxR8bz.jpg?f=user_large

Dus ik zou eigenlijk in een ander object (maar misschien ben ik te hard programmatorisch aan het denken) moeten stockeren met een 1bit value als het nacht of dag is. :?

[ Voor 7% gewijzigd door Not Applicable op 15-08-2023 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Not Applicable schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:55:
Dus ik zou eigenlijk in een ander object (maar misschien ben ik te hard programmatorisch aan het denken) moeten stockeren met een 1bit value als het nacht of dag is. :?
Ja, dat is wat je nodig hebt.

Het voordeel van de astronomische klok is dat je zonsondergang en -opkomst kent. Ik gebruik vier bits:
- Dag = zonsopkomst tot ondergang
- Avond = zonondergang tot bedtijd
- Nacht = Bedtijd tot zonopkomst
- Donker = Avond+Nacht
Bedtijd is gekoppeld aan een bepaalde tijd, in het weekeinde later. Dat kan ik overrulen zodat Avond langer duurt als we langer opblijven of juist Nacht eerder start als we naar be dgaan.

Buiten verlichting brand tijdens Donker, binnenverlichting tijdens Avond. Het beperkt dimmen is gekoppeld Nacht situatie, enzovoort

[ Voor 12% gewijzigd door Conrado op 15-08-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[b]TimoDimo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:48: Lijkt me wel, want deels gaat het om screens (buiten).

En wat betreft de dikte: volgens de SMI-spec ben je vrij in het soort kabel. "Installation cable" staat er. Er staat zelfs een voorbeeld van 0,75mm doorsnede (p. 43) en dat je op moet letten als je meerdere motoren

Voor DALI mag je trouwens ook een dunne kabel nemen volgens deze site: 0,8 mm
Punt is dat je naar buiten gaat en spatwaterdicht moet afmonteren in een bak. De grijze installatiekabels zijn daar veel te stug voor, vandaar dat Warema met neopreen werkt.

Bij SMI (en ook DALI) moet je een onderscheidt maken tussen spec en installatie. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld voor groter installaties met vele nodes. Daar wordt voeding en bus gescheiden en kijkt de standaard logischerwijs naar de bus.
In huizen is de installatie sowieso veel simpeler en vooral korter. Optimale bus speelt eigenlijk geen rol. Echter in huizen heb je natuurlijk met installatiestandaarden te maken, zoals NEN1010. Dat betekent bijvoorbeeld dat DALI ook pe rgroep gescheiden moet zijn, want je mag groepen niet mixen.....

Kabeldoorsnede heeft twee aspecten: stuurstroom en bus. De stuurstroom is natuurlijk afhankelijk van het aantal jaloeziemotoren dat je tegelijkertijd aanstuurt. Met 0,75 mm2 is dat zo'n 1300 Watt. Voor d ebus bepaald de doorsnede de maximale lengte. Met 0,75 mm2 is dat 100~150m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Conrado schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Punt is dat je naar buiten gaat en spatwaterdicht moet afmonteren in een bak. De grijze installatiekabels zijn daar veel te stug voor, vandaar dat Warema met neopreen werkt.

Bij SMI (en ook DALI) moet je een onderscheidt maken tussen spec en installatie. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld voor groter installaties met vele nodes. Daar wordt voeding en bus gescheiden en kijkt de standaard logischerwijs naar de bus.
In huizen is de installatie sowieso veel simpeler en vooral korter. Optimale bus speelt eigenlijk geen rol. Echter in huizen heb je natuurlijk met installatiestandaarden te maken, zoals NEN1010. Dat betekent bijvoorbeeld dat DALI ook pe rgroep gescheiden moet zijn, want je mag groepen niet mixen.....

Kabeldoorsnede heeft twee aspecten: stuurstroom en bus. De stuurstroom is natuurlijk afhankelijk van het aantal jaloeziemotoren dat je tegelijkertijd aanstuurt. Met 0,75 mm2 is dat zo'n 1300 Watt. Voor d ebus bepaald de doorsnede de maximale lengte. Met 0,75 mm2 is dat 100~150m.
En voor de stuurstroom is de lengte ook wel van belang volgens mij.

Ik heb hier in ieder geval genoeg keuze gevonden, in zowel dikte als kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

TimoDimo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Ik heb hier in ieder geval genoeg keuze gevonden, in zowel dikte als kleur.
Weet niet of je meervoudig flexibel handig door buis heen krijgt? Daar is vast draad gebruikelijk. Of specifieke stuurstroomkabel van bijv LAPP.

En in je (groepen)kast wil je meestal H07V-K2 gebruiken vanwege de temperatuur rating en belastbaarheid.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
TimoDimo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:15:
Dat is zo, maar een jaloeziemotor is zo ongeveer 200 Watt, dan is 0,75m² ruim voldoende :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 20:00

tomtommie

Alaaf!

.
Ik heb een tijdje met hetzelfde lopen stoeien, destijds voor het toilet opgelost met Home Assistant... misschien dus niet de meest elegante oplossing, deze stuurde bij het inschakelen tijdens de nacht direct een lagere waarde... eigenlijk werkt dit prima.
Het gebruiken van de verschillende uitgangen zoals @Dennis heeft aangedragen is misschien wel eleganter. Ik kies er dan zelf voor om het dag/nacht object vanuit Home Assistant te laten komen zodat deze tijd eenvoudiger aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Zijn er not tips met betrekking tot updaten naar ETS6? Ik heb op dit moment een ETS5 Lite licentie, maar ik heb een booboo gemaakt met mijn project files en een herinstallatie... alles kwijt, dus moet het huis opnieuw gaan opbouwen, dan maar updaten dacht ik? Biedt het voordeel? De Home versie laat het natuurlijk toe om alles in één project te bouwen in plaats van alles op te delen, maakt het wel makkelijk.
Zijn er nog acties en/of kortingen te scoren ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

tomtommie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:38:
Zijn er not tips met betrekking tot updaten naar ETS6? Ik heb op dit moment een ETS5 Lite licentie, maar ik heb een booboo gemaakt met mijn project files en een herinstallatie... alles kwijt, dus moet het huis opnieuw gaan opbouwen, dan maar updaten dacht ik? Biedt het voordeel? De Home versie laat het natuurlijk toe om alles in één project te bouwen in plaats van alles op te delen, maakt het wel makkelijk.
Zijn er nog acties en/of kortingen te scoren ergens?
ETS6 Lite is in principe gratis te krijgen met de training. Dan is de Home upgrade relatief betaalbaar. Of je wacht daarna op een aanbieding voor Home.

Weinig ervaring met v5, maar wat ik heb gezien vond ik zelf de interface van 5 wel iets fijner dan 6.

#team_UTC+1

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:02
Ik kan alle led drivers aansturen in mijn opstelling thuis maar ik kan een individuele led driver enkel van kleur laten veranderen door hem in een groep te zetten. Weet iemand of het ook mogelijk is om inviduele led drivers aan te sturen (qua kleur temperatuur?)

Zodra ik een ECG toevoeg aan een groep kan ik hem niet meer individueel aansturen.
Ik zou het nog wel via de broadcast functionaliteit kunnen doen en denk dat ik dat dan als alternatief ga doen maar had gehoopt dat individueel te kunnen regelen.

MDT SCN-DA641.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:02
Naast 230V heb ik in de verdeler nog 60V (switch glass), 24V (screens, ventilatie kleppen, led drivers, audio versterkers), 0-10V (WTW, ventilatie kleppen), 5V (modbus). Dit loopt allemaal zo veel mogelijk bij elkaar door de kabelgoot in de verdeler. Maar houden jullie hier ook allemaal aparte kleuren voor aan? Ik kan bij https://elektronica-shop....l/d1653_Montagedraad.html een heel aantal kleuren kopen maar vroeg me af hoe jullie dat aangepakt hebben. Of hebben jullie alle SELV dezelfde kleur gegeven?

Mijn plan is nu als volgt:
  • Blauw: nul
  • Bruin: fase 1,2,3
  • Zwart: schakeldraad fase 1,2,3
  • Geel: 60V+
  • Groen: 60V-
  • Rood: 24V+
  • Wit: 24V-
  • Oranje: 10V+
  • Paars: 10V-
  • blauw/wit: 5V+
  • lichtblauw dunne draad: 5V-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Wat wil je er mee bereiken? Een verdeler kun je natuurlijk snaarstrak inrichten, met kabelgoten of -management. Echter, het blijft een spaghetti van elektrische verbindingen. Een regenboog aan kleuren helpt daar niet veel bij. Belangrijk is dat iedere verbinding gecodeerd is, zodanig dat je het kunt terugvinden.

Ik maak een verschil tussen 230/400 Volt en al het andere. Daarvoor gebruik ik één afwijkende kleur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou AC en DC doen, meer niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Bij mij hebben 24V (LED) en Dali afwijkende kleuren. Coderen is sowieso belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hoe coderen jullie eigenlijk precies? Je hebt straks een Excel oid met actor/poort, klemblok en nummer, maar hoe label je de kabel zelf? Of geef je die gewoon het label van de aansluiting waar deze in zit (dus 2 verschillende labels per kabel?

Ben veel aan het voorbereiden nu voor de installatie van mijn kast komende herfst maar dit staat nog een beetje open.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 09:28
Ethirty schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:47:
Hoe coderen jullie eigenlijk precies? Je hebt straks een Excel oid met actor/poort, klemblok en nummer, maar hoe label je de kabel zelf? Of geef je die gewoon het label van de aansluiting waar deze in zit (dus 2 verschillende labels per kabel?

Ben veel aan het voorbereiden nu voor de installatie van mijn kast komende herfst maar dit staat nog een beetje open.
Ik moet zelf nog gaan labelen, maar ik ga het als volgt doen:
- Kabels die in de meterkast binnenkomen en op de rijgklemmen zitten voorzien van nummer van ruimte + Letter of het stopcontact of lamp is + nummer van stopcontact of lamp. Deze nummering heb ik op een plattegrond. Je kan er nog voor kiezen om verdieping er nog voor te zetten. Ik doe dat niet omdat ik een meterkast per verdieping heb.
- Daarna nummering vanaf rijgklem naar actor. Aan rijgklem kant het nummertje van rijgklem en aan actorkant de numering van actor. Bijv. D1-A = Dimmer actor 1 channel A

Ik heb een excel die vertelt welk nummer draad in welke rijgklem moet zitten.
Ik denk als er dan een draad losgaat dat ik altijd kan achterhalen waar deze hoort.

PS: ik ga het printen op krimpkous. Dan zit het labeltje er mooi omheen. Dymo heeft daar mooi printertje voor.

[ Voor 4% gewijzigd door klaasopurk op 22-08-2023 09:56 ]

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mja, ik weet niet of ik de inkomende kabels op rijgklem zelf ook nog ga labelen. Kans is groot dat mijn installateur gewoon VD gaat gebruiken door de buizen heen, dus zolang de buis genummerd is en bekend is waar deze heen gaat, neem ik dat gedeelte wel op in de docu van de klem.

Dymo heb ik al, denk dat ik voor nylon ipv krimpkous ga. Die kan je ook rondom maken maar wel de vrijheid om te plakken nadat iets al vast zit. En geen gedoe met krimpen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:27

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Vrij recent heb ik dezelfde vraag gesteld. Inmiddels is bij mij alles uitgetekend in strohmlaufplan.de:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJvi27CDlDbffticCk4FErwLprk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abVJECpfp1v0IUlr57nea03i.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYRa9ouGCsx8D2JPQz3q5ISN5sA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jx0s5JyCLKRT7qIpNGnf8YV7.png?f=fotoalbum_large

Daarmee zijn de aansluitingen op de klemmenstrook genummerd en is te zien op welke eventuele actuator iets zit. Uitgangspunt is dat per klem een buis is, vaak zijn de buizen genummerd of gelabeld, de losse draden heb ik in de kast verder (nog) niet genummerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:47:

Je labelt normaliter waar de kabel naartoe gaat. Gebruikelijke afkortingen zijn:
• S voor een lastscheider (‘Schalter’), zoals de hoofdschakelaar
• F voor een apparaat met actief gedrag (‘Funktion’), zoals een aardlekschakelaar of groepenautomaat
• X voor een klemmenstrook

Ik heb daar zelf de D aan toegevoegd voor domoticacomponenten, omdat de F in mijn codeerbox nogal hard ging :X

Als je extra volgnummers nodig hebt binnen een categorie kun je met .1 en .2 doornummeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iml5my9QR89UuJq8il_Peewneb4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cy7g28InL0oq0dfcA1mlp4Lt.jpg?f=user_large
Groep 2 is in mijn huis de kookplaat. Codering: F2.1 voor de driefasen aardlekschakelaar, F2.2 voor de driefasen installatieautomaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlxnJPLfQBggNCEuFcqpE6DOE4g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mcv4YZxbDVBjc9U8SKJz920x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J44D00awLVGwwvO-v5-K9Wsvf9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1xaXNcszDLJqQjooB6surx9T.jpg?f=user_large

Deze letter voorzie je van een volgnummer, bijvoorbeeld F5 voor installatiegroep 5 of X2 voor klemmenstrook 2. Vervolgens een dubbele punt, gevolgd door het volgnummer of -letter van de specifieke aansluitklem in de klemmenstrook of de poort van een domotica-apparaat. Bijvoorbeeld:
• S1:L1, S1:N
• F5:L, F5:N; F5:PE (of het aarde-symbool)
• X2:27: aansluiting 27 op klemmenstrook X2
• Bij mij voor de domotica: D1:1~ voor de ongeschakelde input van relais 1 op een schakelactor en D1:1/ voor de geschakelde uitgang. N.B. Deze codering is niet genormeerd.

Wat ik hierboven beschrijf is het systeem dat ik overal in industriële installaties tegenkom en dat ook in Duitsland in gebruik is. Hoe dan ook is het heel eenvoudig te begrijpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Tomatoman op 05-09-2023 10:32 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Tomatoman Hoe heten die ringetjes?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat zijn adercodeerhulzen of adercodeerringen van Phoenix Contact. Je kunt er holle naalden bij kopen om eenvoudig een complete codering op te schuiven en die daarna op de ader te schuiven. Helaas vind je op AliExpress alleen cijfers, waardoor je geen complete coderingen kunt maken.

Er zijn ook systemen die met een speciale printer complete gele of witte krimpkousen met complete coderingen kunnen bedrukken. Dat is geweldig voor bijvoorbeeld kastenbouwers, maar niet te betalen voor particulieren. Alternatief: lege flexibele kousen, die je met een viltstift beschrijft.

Voor op klemmenstroken kun je oplopende nummeringen kopen. Ga daarvoor eens op AliEpxress shoppen.

[ Voor 20% gewijzigd door Tomatoman op 22-08-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

Je labelt normaliter waar de kabel naartoe gaat.
Ergens snap ik wat je zegt, maar als ik bij actor aansluiting 1:A een label X2:12 plaats en ik moet de actor vervangen, dan is het logischer dat ik snel zie in welke aansluiting ik de kabel moet prikken dan dat ik op ga zoeken waar X2:12 ook al weer zat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tomatoman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

Er zijn ook systemen die met een speciale printer complete gele of witte krimpkousen met complete coderingen kunnen bedrukken. Dat is geweldig voor bijvoorbeeld kastenbouwers, maar niet te betalen voor particulieren.
Een Dymo Rhino is niet eens zo duur hoor. ;)

En ziet er imo strakker uit dan die blokjes die me toch wat onhandig en duur lijken voor een hele kast.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor op klemmenstroken kun je oplopende nummeringen kopen. Ga daarvoor eens op AliEpxress shoppen.
Bedankt! De plaatjes voor de klemmen lijken mij eenvoudig aan te komen, al een paar van bij Voltus besteld :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:23:
[...]

Ergens snap ik wat je zegt, maar als ik bij actor aansluiting 1:A een label X2:12 plaats en ik moet de actor vervangen, dan is het logischer dat ik snel zie in welke aansluiting ik de kabel moet prikken dan dat ik op ga zoeken waar X2:12 ook al weer zat.
De praktijk leert dat je een stuk vaker wilt weten waar de ader naartoe gaat dan op welke aansluiting hij zit.

Dat gezegd hebbende, in uitgebreidere kabelcoderingen voor complete gebouwen wordt vaak een combinatie van herkomst en bestemming aangegeven, inclusief een unieke ruimteaanduiding. Dat is heel handig, omdat ongeveer alles wat je wilt weten erin zit, maar tegelijkertijd vreselijk complex. En de coderingen worden er heel lang door. Als je geen fan van boekhouden bent kunt je hier beter niet aan beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Tomatoman op 22-08-2023 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
[...]

Er zijn ook systemen die met een speciale printer complete gele of witte krimpkousen met complete coderingen kunnen bedrukken. Dat is geweldig voor bijvoorbeeld kastenbouwers, maar niet te betalen voor particulieren. Alternatief: lege flexibele kousen, die je met een viltstift beschrijft.
.
Ik heb deze gekocht en nog geen seconde spijt van (in tegendeel) het gemak van coderen van draden en kabels... en nadien heb je nog ook gewone labels voor de zekeringen en dergelijke te labelen... gewoon super gemakkelijk

https://www.123inkt.be/Br...PVT1-i32916-t2091101.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Not Applicable schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Ik heb deze gekocht en nog geen seconde spijt van (in tegendeel) het gemak van coderen van draden en kabels... en nadien heb je nog ook gewone labels voor de zekeringen en dergelijke te labelen... gewoon super gemakkelijk

https://www.123inkt.be/Br...PVT1-i32916-t2091101.html
Kek! Verlies je veel bij cassettewissel? (Wanneer je bijvoorbeeld beurtelings plak en krimpkous labels aan het maken bent.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als het net zoiets is de Rhino, dan niet. Je wisselt gewoon de cassette zonder verlies.

Ik heb er zelfs een automatische groepen functie op zitten. In 1 label 3x 2 eenheden printen met 3 verschillende teksten. Geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://www.officefood.nl/autoimg/611162/400x400/ffffff/labelprinter-dymo-rhino-4200-azerty-in-koffer.jpg
Dit is dan wel een US label, maar voor ons werkt het vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.timmersverpakkingen.nl/lcms2/RESIZE/w600-h600-q90/bestanden/cache/store/timmers/145478/labelprinter-dymo-rhino-4200-qwerty-in-koffer.jpg
Je kan het ook gebruiken voor een patch panel.

Afbeeldingslocatie: https://cdn11.bigcommerce.com/s-hhh6n7j/images/stencil/350x350/products/181/423/dym_718100_04__63062.1435800543.jpg
Persoonlijk vind ik dit handiger dan krimp. En je kan de tekst vanaf elke kant lezen.

Nu alleen nog een assorti aan cassette's bestellen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Not Applicable
Gwaihir schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Kek! Verlies je veel bij cassettewissel? (Wanneer je bijvoorbeeld beurtelings plak en krimpkous labels aan het maken bent.)
Nee, waar je wel veel bij verliest is als je altijd maar 1 stukje print, hij laat namelijk altijd een stuk voor en na het printen blanco. Als je natuurlijk in 1 keer 10 labels print met elke keer 2 spaties tussen moet je ze wel zelf knippen maar heb je nagenoeg geen verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJNuZGUc6N0FqO3u_URuYEUQ1Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5d0fBTK2gIMyUV1Pm4CEycw.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan hem ook koppelen met Smartphone en ook alle soorten afmetingen met lijntjes tussen en dergelijke maken voor groepen of patchpanel,...

[ Voor 35% gewijzigd door Not Applicable op 24-08-2023 09:38 ]

• Not Applicable
Persoonlijk vind ik dit handiger dan krimp. En je kan de tekst vanaf elke kant lezen.

Nu alleen nog een assorti aan cassette's bestellen.
Hangen dan niet al die "flapjes" tegen en over elkaar?

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:23
Ik gebruik https://www.wago.com/nl/m...adermarkeringen/p/211-861 als markering. Bevalt best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 10:55
Ik heb ooit een Dymo Letratag gekocht maar die tape kwam na verloop van tijd los.
Daarna op amazon A4-vellen met zelfklevende half-transparante labels gevonden die je met een gewone printer kan bedrukken. Het niet-transparante deel bedruk je. Dan kleef je de labels over de draad/kabel waarbij het transparante deel dan over het bedrukte deel plakt voor extra stevigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Not Applicable schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Hangen dan niet al die "flapjes" tegen en over elkaar?
Nee, dit is een “wikkel”. Dus je plakt hem rond, het ziet er daarna uit als een krimpkous maar de tekst staat helemaal rondom. Enige nadeel is de font-size limiet.

Je kan ook een vlag maken voor als je heel veel tekst hebt. Dit wordt dan 2x geprint samen met een vouw-streepje. Zo heb ik een vlag in de bouwkast gemaakt voor de kabel waar PV aan hangt :D

Enige wat ik mis bij Dymo is een pc/app koppeling, sommige dingen (zoals leestekens) zijn wat omslachtig. Maar het is ook niet alsof je dit elke dag 100en keren nodig hebt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Bij de recente controle van mijn CV ketel kreeg ik de opmerking dat een koolmonoxide (CO) melder straks verplicht is om in de buurt van de ketel te hebben. Volgens mij niet, maar andere discussie
Al mijn brandmelders zijn gekoppeld op KNX, dus nu zou het mooi zijn een dergelijke CO meter ook te kunnen koppelen. Dit lijkt echter niet standaard in de assortimenten te zitten.
Heeft iemand ervaringen met een CO meter op de bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
tomtommie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:45:
Al mijn brandmelders zijn gekoppeld op KNX…
Welke zijn dat, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ook wel nieuwsgierig. Het huidige aanbod knx-brandmelders is dun gezaaid.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22
Conrado schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Zelf heb ik de Gira DualQ rookmelders met 230V voet en KNX-module erin. Je kunt ze ook bedraad koppelen en niet in alle rookmelders een eigen KNX-module erin stoppen dacht ik.

Weet niet welke @tomtommie heeft?

Maar er is volgens mij niet heel veel meer keus (of je moet met input modules werken op een relais uitgang van een rookmelder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Ik heb de rookmelders en ook co2 aan mijn alarmsysteem gekoppeld. En aangezien het alarmsysteem aan knx is gekoppeld bereik ik de facto hetzelfde.

Waar heeft een native koppeling voor voordelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:41

Antonio di

a mi me dijeron que si

Dennis schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:06:
Ik heb de rookmelders en ook co2 aan mijn alarmsysteem gekoppeld. En aangezien het alarmsysteem aan knx is gekoppeld bereik ik de facto hetzelfde.

Ik neem aan dat met "native" lokaal bedoeld wordt.

Voor rook- en CO-melder voor woonhuizen zijn bepaalde wettelijke regels opgesteld.
Daar zit ook nog een verschil tussen wat verplicht is bij oudere huizen sinds juli 2022 en nieuwere (of sterk gerenoveerde) sinds 2004.
Uitgangspunt is dat een Rookmelder zelfstandig/autonoom/lokaal moet functioneren. Dit geldt ook voor het doorkoppelen van de melders. Voor bedraad zijn richtlijnen opgesteld. Voor draadloos niet.
Ook voor doorkoppelen geldt dat zelfstandigheid/autonoom/lokaal voorop staat. Door brand kunnen allerlei zaken in de omgeving van melders stuk gaan. Dus lokaal/autonoom/zelfstandig functioneren van melder is van zeer groot belang (daarom zit er bijv. een back-up batterij in een bedrade melder!). Ook alleen lokaal de-activeren van melders is om af te dwingen dat je daadwerkelijk ziet dat er geen brand is en dan pas de melder lokaal uitzet voor het alarmgeluid.

Dus mooi 'features' van een alarm-systeem, door-melding naar smartphone/meldcentrale, is allemaal niet van toepassing voor woonhuizen volgens de wettelijke regels. Dat laatste is ook wel logisch want het zijn allemaal onderdelen die kunnen falen bij brand. Het zijn zeer verstandige regels dat de melders voor woonhuizen autonoom/zelfstandig/lokaal moeten functioneren.
Het doorkoppelen is voor het pogen te garanderen dat de geluidsnorm gehaald/gehoord wordt.
Voor die geluidsnorm is wel een norm vastgesteld maar die is niet verplicht voor oudere huizen en bij de nieuwbouw wordt dit weinig/tot-nooit gecontroleerd door de verantwoordelijk instanties (hoor je de melder op zolder wel in je slaapkamer).

Zelf ben ik voorstander van de draadloze 868Mhz freq. (liefst 'long range") op de melders, waarbij de melder die rook of CO constateert alle andere (gekoppelde) melders rechtstreeks activeert voor een geluidsalarm (een soort "broadcast"). Dat is dus een ster-netwerk vanuit iedere melder.
Mesh netwerken zijn weer kwetsbaar omdat deze automatisch gemanaged worden en dus router/repeater onderdelen van zo'n draadloos mesh-netwerk kunnen uitvallen en dat daardoor dus melders niet bereikt worden.
De betrokken partijen in NL hebben begin dit jaar besloten meer nadruk (campagne) te gaan voeren voor onderling (draadloos) koppelen. Jammer dat de wetgeving hierover niets voorschrijft en die instanties ook geen advies geven. Nog sterker: Foute voorbeelden gebruiken op hun site (zoals met "mesh-netwerk" Nest melders).

Zie hieronder e.e.a wat ik al op andere forums gemeld heb m.b.t. dit onderwerp

Voor toelichting Rookmelders (het zijn verschillende links/URL's):
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Antonio di in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Voor verdere uitleg van Nest:
Antonio di in "Smart rookmelder ervaringen"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ja prima dat zo'n CO-melder ook gelijk herrie gaat maken, maar heeft iemand er al eentje gevonden die (tevens) een bruikbaar signaal 'naar elders' zendt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
@Antonio di Bedankt voor het delen van deze info.

Vind het dan alleen best bijzonder dat rookmelders van een brandmeldsysteem, nooit zelfstandig functioneren of in ieder geval zelfstandig alarm geven.
ja, de bekabeling loopt in een lus, maar ook de BMC kan falen of een programmeer fout.
Maar dat juist een BMI voorgeschreven wordt bij bedrijven/instanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik kan wel een reden bedenken: je moet alarmen in grotere panden voldoende lokaal kunnen houden of juist uit verder uit kunnen breiden.

'Vast' gekoppelde groepjes zijn altijd te groot / te klein / verkeerd voor de situatie. Dus het lijkt me het beste dat de melder die af gaat wél herrie maakt, maar een centraal punt beslist welke omliggende melders mee gaan doen.

Ik was onlangs bij zo'n programmeerfout. Die liet vals alarm af gaan op een gehele bedrijfscampus. Dat wil je echt niet vaak hebben, maar net zo goed wil je niet meer dan één vleugel van één gebouw ontruimen wanneer er ergens een prullenbak uit fikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
don spike schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:28:
Zelf heb ik de Gira DualQ rookmelders met 230V voet en KNX-module erin. Je kunt ze ook bedraad koppelen en niet in alle rookmelders een eigen KNX-module erin stoppen dacht ik.
Die oplossing ken ik, maar ik vind die voet nogal groot.
Ik heb de rookmelders en ook co2 aan mijn alarmsysteem gekoppeld.
Welke systeem ondersteunt individuele monitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Conrado schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:44:
[...]

Dat zijn inderdaad de Gira DualQ modellen. Ik heb ze op batterij (standaard) en dan een KNX module erin. De batterij zou 10 jaar moeten mee gaan en de sensor zelf moet je ook na 10 jaar vervangen, dus zo'n 230v voet vond ik niet nodig. Wel een investering die knx modules, maar de melder zelf is 'slechts' 40 euro als je hem moet vervangen.
Doorlussen kan ook, heb daar even over getwijfeld, maar was niet op alle plekken mogelijk. Heb er per verdieping eentje hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hetzelfde einddoel, maar niet iedereen heeft of wil een KNX gekoppeld alarmsysteem.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je je licht automatisch aan wil laten gaan, of je rolluiken omhoog oid.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
tomtommie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:06:
Dat zijn inderdaad de Gira DualQ modellen. Ik heb ze op batterij (standaard) en dan een KNX module erin. De batterij zou 10 jaar moeten mee gaan en de sensor zelf moet je ook na 10 jaar vervangen, dus zo'n 230v voet vond ik niet nodig. Wel een investering die knx modules, maar de melder zelf is 'slechts' 40 euro als je hem moet vervangen.
Mijn zorg is dat over 10 jaar de DualQ - of enig ander model - niet meer leverbaar is. Ik heb ze in iedere verblijfsruimte, dan loopt het wel erg in de papieren.

Los daarvan, officieel moet je ze na 10 jaar vervangen. Nu heb ik ook overal rookmelders hangen en na 20m jaar werken ze nog perfect. Hebben een 9V backup batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Mijn zorg is dat over 10 jaar de DualQ - of enig ander model - niet meer leverbaar is. Ik heb ze in iedere verblijfsruimte, dan loopt het wel erg in de papieren.

[...]
mijn schoon ouders hebben deze gira melders ook, binnen kort gaan we ze vervangen omdat ze er al 10 jaar hangen. Ze zelf ook gekocht juist omdat ze er al zo lang zijn ga ik er van uit dat ze ook nog heel lang beschikbaar blijven.

Gira, Jung, Schneider, etc. zijn er om installatie techniek te leveren voor de long run. Hun series en modellen zijn oprecht tijdloos en beschikbaar. Dit in tegen stelling tot een hoop elektronica leveranciers die enkel apparaten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Los daarvan, officieel moet je ze na 10 jaar vervangen. Nu heb ik ook overal rookmelders hangen en na 20m jaar werken ze nog perfect. Hebben een 9V backup batterij.
Wanneer heb je voor het laatst brand gesticht in je huis? Zeggen dat ze het na 20 jaar nog perfect doen omdat ze nooit afgaan is…
een beetje dom :P

Maar verder ga ik wel in je verhaal mee. Welke huidige melders zijn geschikt voor KNX?
DualQ met KNX module
Misschien een model met een digitale output?
Verder vond ik er een tijdje terug niet veel.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:07:
[...]
Wanneer heb je voor het laatst brand gesticht in je huis? Zeggen dat ze het na 20 jaar nog perfect doen omdat ze nooit afgaan is…
een beetje dom :P
Een beetje dom is in in the eye of the beholder, want ik test regelmatig de brandmelders. Doe ik ook met het alarmsysteem. Hoe weet je anders dat het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 22:29:
[...]

Een beetje dom is in in the eye of the beholder, want ik test regelmatig de brandmelders. Doe ik ook met het alarmsysteem. Hoe weet je anders dat het werkt?
Dan compliment, denk dat er maar weinig zijn die de kennis en materialen hebben om een rookmelder goed te testen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• don spike
[...]

Heb zelf bijna 10 jaar in de branche gewerkt, en ik zou in mijn huis absoluut geen rookmelders van 20 jaar oud willen hebben.

Heb meerdere keren oude rookmelders getest (in een rook koffer, ijken) en die 10 jaar grens is een goed moment om voor vervanging aan te houden. Leuk dat je die 9V batterij nog kan wisselen, zegt niets over de meet kamer. De test knop zegt ook niet veel. Spuitbusje aerosol ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
tomtommie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Doorlussen kan ook, heb daar even over getwijfeld, maar was niet op alle plekken mogelijk. Heb er per verdieping eentje hangen.
Heb zelf voor de 230V voet gekozen ivm regelgeving, in onze situatie verplicht (voor enkele melders). Vind hem zelf niet zo heel storend. Maar de voet is niet klein inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Antonio di schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:50:
Ik neem aan dat met "native" lokaal bedoeld wordt.
Ik bedoelde native koppeling voor KNX. Voor mensen die de status of iets dergelijks van hun rookmelders via KNX willen uitlezen. Ik begrijp daar het nut niet zo van: als een rookmelder afgaat moet je je huis uit, niet in je KNX app kijken :+.
Voor rook- en CO-melder voor woonhuizen zijn bepaalde wettelijke regels opgesteld.
Daar zit ook nog een verschil tussen wat verplicht is bij oudere huizen sinds juli 2022 en nieuwere (of sterk gerenoveerde) sinds 2004.
Uitgangspunt is dat een Rookmelder zelfstandig/autonoom/lokaal moet functioneren. Dit geldt ook voor het doorkoppelen van de melders. Voor bedraad zijn richtlijnen opgesteld. Voor draadloos niet.
Ook voor doorkoppelen geldt dat zelfstandigheid/autonoom/lokaal voorop staat. Door brand kunnen allerlei zaken in de omgeving van melders stuk gaan. Dus lokaal/autonoom/zelfstandig functioneren van melder is van zeer groot belang (daarom zit er bijv. een back-up batterij in een bedrade melder!). Ook alleen lokaal de-activeren van melders is om af te dwingen dat je daadwerkelijk ziet dat er geen brand is en dan pas de melder lokaal uitzet voor het alarmgeluid.

Dus mooi 'features' van een alarm-systeem, door-melding naar smartphone/meldcentrale, is allemaal niet van toepassing voor woonhuizen volgens de wettelijke regels. Dat laatste is ook wel logisch want het zijn allemaal onderdelen die kunnen falen bij brand. Het zijn zeer verstandige regels dat de melders voor woonhuizen autonoom/zelfstandig/lokaal moeten functioneren.
Het doorkoppelen is voor het pogen te garanderen dat de geluidsnorm gehaald/gehoord wordt.
Voor die geluidsnorm is wel een norm vastgesteld maar die is niet verplicht voor oudere huizen en bij de nieuwbouw wordt dit weinig/tot-nooit gecontroleerd door de verantwoordelijk instanties (hoor je de melder op zolder wel in je slaapkamer).
Dank voor jouw uitgebreide bericht en toelichting. Ik heb de NEN norm er niet bij gepakt want ben te beroerd om een paar tientjes te betalen, maar volgens mijn alarminstallateur voldoet het systeem nog prima voor bestaande bouw.

Feitelijk zijn mijn rookmelders doorgekoppeld, want in alle gevallen gaat mijn 128 db sirene af. Ik snap het wel als je een rookmelder hebt in de woonkamer en je zelf een heel stuk verder in huis zit en je die sirene onvoldoende hoort. Neem maar van mij aan dat je mijn sirene in het hele huis goed hoort.

Je hebt een terecht punt dat er een individueel onderdeel kan falen, maar in mijn sirene zit een back-up batterij en als er een stroomprobleem is tussen het alarmsysteem (die uiteraard ook een 230V backup heeft) en de sirene dan gaat hij loeien. Tegelijkertijd hebben alle rookmelders een weerstanddetectie dus als één van die kabels wegbrandt dan gaat het alarmsysteem ook loeien.

De enige situatie waarin je dus een probleem kunt hebben is als een brand de sirene afbrandt voordat een rookmelder een brand detecteert. Aangezien mijn sirene in de gang hangt, daar geen elektronica zit én er op 1,5m afstand een rookmelder zit lijkt me die kans redelijk hypothetisch.

Vind het wel interessant hoor trouwens, alleen er zullen toch wel veel meer particulieren zijn die rookmelders op hun alarmsysteem hebben aangesloten? Lijkt me ook niet dat die allemaal in overtreding zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
don spike schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:47:
Heb zelf bijna 10 jaar in de branche gewerkt, en ik zou in mijn huis absoluut geen rookmelders van 20 jaar oud willen hebben.

Heb meerdere keren oude rookmelders getest (in een rook koffer, ijken) en die 10 jaar grens is een goed moment om voor vervanging aan te houden. Leuk dat je die 9V batterij nog kan wisselen, zegt niets over de meet kamer. De test knop zegt ook niet veel. Spuitbusje aerosol ook niet.
Weet je ook waarom dit zo is? Ik kan er met m'n boerenverstand (nog) niet bij dat zoiets slijt. Waarom trekt die meetkamer het dan niet meer?

(Stof er af en uit blazen, dat snap ik. En dan de zelftest. Maar kennelijk zegt dat lang niet alles..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dennis schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:47:
Ik bedoelde native koppeling voor KNX. Voor mensen die de status of iets dergelijks van hun rookmelders via KNX willen uitlezen. Ik begrijp daar het nut niet zo van: als een rookmelder afgaat moet je je huis uit, niet in je KNX app kijken :+.

[..]

Vind het wel interessant hoor trouwens, alleen er zullen toch wel veel meer particulieren zijn die rookmelders op hun alarmsysteem hebben aangesloten? Lijkt me ook niet dat die allemaal in overtreding zijn.
De koppeling is hier ook het alarmsysteem. Eentje bedraad, rest draadloos.

Dat bewaakt ook de brandmelders zelf. Mis of negeer je 't piepje 'batterij leeg' dan gaat het alarm klagen. Ontbreekt er zo maar een melder: idem.

Die statusbewaking is voor mij de meerwaarde van zo'n koppeling: als een rookmelder MIA is, dan wél van iets, zoals de KNX app, dat horen :). En liefst ook een voormelding over end of (battery) life, zodat ik dat niet van zo'n irritante piep hoef te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:41

Antonio di

a mi me dijeron que si

Dennis schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

[...]

Dank voor jouw uitgebreide bericht en toelichting. Ik heb de NEN norm er niet bij gepakt want ben te beroerd om een paar tientjes te betalen, maar volgens mijn alarminstallateur voldoet het systeem nog prima voor bestaande bouw.

Feitelijk zijn mijn rookmelders doorgekoppeld, want in alle gevallen gaat mijn 128 db sirene af. Ik snap het wel als je een rookmelder hebt in de woonkamer en je zelf een heel stuk verder in huis zit en je die sirene onvoldoende hoort. Neem maar van mij aan dat je mijn sirene in het hele huis goed hoort.

Je hebt een terecht punt dat er een individueel onderdeel kan falen, maar in mijn sirene zit een back-up batterij en als er een stroomprobleem is tussen het alarmsysteem (die uiteraard ook een 230V backup heeft) en de sirene dan gaat hij loeien. Tegelijkertijd hebben alle rookmelders een weerstanddetectie dus als één van die kabels wegbrandt dan gaat het alarmsysteem ook loeien.

De enige situatie waarin je dus een probleem kunt hebben is als een brand de sirene afbrandt voordat een rookmelder een brand detecteert. Aangezien mijn sirene in de gang hangt, daar geen elektronica zit én er op 1,5m afstand een rookmelder zit lijkt me die kans redelijk hypothetisch.

Voor alle duidelijkheid het is niet verboden je Rook/CO/hitte melders OOK op een centraal Hub/Alarm aan te sluiten.
Het gaat er om dat de WET uit gaat van "life saving" bij brand, dus dat je jouw vege lijf redt door uit je brandend huis te rennen.
Het is natuurlijk wel fijn dat je tijdens de vakantie in Spanje er realtime van op de hoogte bent dat je huis aan het affikken is door de prachtige signalering mogelijkheden van je Alarm/Hub Systeem :) :) :( .

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 12:50
Het is me niet gelukt om in deze thread een antwoord te vinden, maar zoeken is ook lastig, dus alvast excuses als het antwoord al bestaat.

Situatie, in 2018 een huis gekocht dat in 2006 van allemaal Hager KNX spul is voorzien. De vorige eigenaar kon me niets vertellen over de installatie.

ik heb een geheugenkaart gevonden die in een Hager TX100 gestopt moet worden. Daar staat het project op, maar ik kan er dus niets mee, want ik heb geen tx100. en de .BIN en config.000 bestanden helpen me ook niet.

Om toch alle KNX spullen via initieel Domoticz en nu HomeAssistant aan te kunnen sturen heb ik een rPi van calimero KNX server software voorzien en een ABB USB-KNX interface aangesloten.

Al dik 3 jaar kan ik vanalles aan/uit zetten. Werkt uitstekend.

Nu is echter een hager 3-voudige dimmer doorgebrand. Deze wil ik vervangen door een gewone actor/schakelaar.
Vanwege de prijs zal het een MDT AKK-0416.03 worden. Dimmen is niet noodzakelijk.

Echter, hoe kan ik nu ervoor zorgen dat de schakelaars in huis de nieuwe KNX actor bedienen?

Ik heb ETS5 en die ziet de gateway, maar dan?
Het fijnst zou het zijn als de de oorspronkelijke adressen aan de nieuwe actors kan toewijzen.

Een tip die me de juiste richting opstuurt zou erg welkom zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:06
Je kunt op de KNX-bus luisteren naar events. Bijvoorbeeld met de Diagnose tool in ETS, maar Home Assistant heeft recent bijvoorbeeld ook een monitor.

Tijdens het luisteren kun je op de taster(s) drukken die je gewend was te gebruiken. Op die manier kun je reverse engineeren aan welke groepadressen de oude dimmer gekoppeld was. Vervolgens reprocudeer je die adressen naar de nieuwe MDT-aktor.

Edit: het zou kunnen dat je tasters datatypes gebruiken die specifiek zijn voor dimmers. In dat geval kun je wellicht beter een MDT-dimaktor ipv schakelaktor aanschaffen zodat de datatypes 1-op-1 werken. Oftewel: doe eerst de diagnose voordat je een nieuwe aktor aanschaft.

[ Voor 25% gewijzigd door jvd-nl op 28-08-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
jvd-nl schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:10:

.............. Vervolgens reprocudeer je die adressen naar de nieuwe MDT-aktor.
Thanks, dat luisteren had ik eerst al gedaan met knxtools groupmon -m knxip ......
En inderdaad nu in HA en ETS zie ik ze ook voorbij komen.

Ik zie b.v het volgende bij het aanzetten:

time direction source destination type payload
23:07:33.361 Incoming 0.2.19 10/4/109 GroupValueWrite 1
en
23:07:33.263 Outgoing 1.1.129 10/4/107 GroupValueWrite true

en dan natuurlijk 0 resp false voor uit

Alleen dat reproduceren, gaan idee hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvd-nl
Kan het kloppen dat je oude/kapotte aktor nog is aangesloten op de bus? Het lijkt erop dat deze nog feedback kan verzenden. In dat geval heb je:
- Groepadres 10/4/107 is het switch-adres, verzonden door de taster met fysiek adres 1.1.129
- Groepadres 10/4/109 is het switch-feedback-adres, verzonden door de aktor met fysiek adres 0.2.19

Disclaimer: Ik kan de direction incoming+outgoing nog niet helemaal plaatsen; ETS zou dit weergeven als 2x "van bus". Mogelijk zit het dus anders als wat ik hierboven suggereer, en is 1 van beide entries een gevolg van je IP-tunnel en mist het feedback-telegram.

[ Voor 9% gewijzigd door jvd-nl op 28-08-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4gg3r1
Ja, die was nog aangesloten, het KNX deel werkte nog, maar het relais stond bol en omliggende delen waren erg warm geworden.
Nu ligt ie uit elkaar :-)

Hier de output van knxtools Groupon van een identieke, nog werkende schakelaar / dimmer combi:

21:33:22.255 0.2.31->10/4/26 A_Group.write 01: alarm [1.005], 0 true [2.002], decrease 1 steps [3.007]
21:33:22.271 0.2.9->10/4/25 A_Group.write 01: alarm [1.005], 0 true [2.002], decrease 1 steps [3.007]

21:33:27.171 0.2.31->10/4/26 A_Group.write 00: no alarm [1.005], 0 false [2.002], decrease break [3.007]
21:33:27.241 0.2.9->10/4/25 A_Group.write 00: no alarm [1.005], 0 false [2.002], decrease break [3.007]

ETS vindt dit:

Service Vlaggen Prio Bronadres Naam Bron Bestemmingsadres Naam Bestemming Rout Type DPT Info
van bus Low 0.2.31 - 10/4/26 - 5 Schrijf $01 | Aan
van bus Low 0.2.9 - 10/4/25 - 5 Schrijf $01 | Aan
van bus Low 0.2.31 - 10/4/26 - 5 Schrijf $00 | Uit
van bus Low 0.2.9 - 10/4/25 - 5 Schrijf $00 | Uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:09
misschien een beetje overbodige vraag, maar als je et al werkend hebt met HA, dan neem ik aan dat je in HA ook al de groeps adressen hebt gebruikt. of was deze dimmer niet in HA geïntegreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvd-nl
b4gg3r1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:42:
ETS vindt dit:

Service Vlaggen Prio Bronadres Naam Bron Bestemmingsadres Naam Bestemming Rout Type DPT Info
van bus Low 0.2.31 - 10/4/26 - 5 Schrijf $01 | Aan
van bus Low 0.2.9 - 10/4/25 - 5 Schrijf $01 | Aan
van bus Low 0.2.31 - 10/4/26 - 5 Schrijf $00 | Uit
van bus Low 0.2.9 - 10/4/25 - 5 Schrijf $00 | Uit
Volgens mij is dit je antwoord. Deze 2 adressen in ETS gebruiken voor je switch+feedback van je nieuwe dimkanaal, en klaar.

De groupmon-info gebruik ik zelden/nooit, maar het lijkt erop dat die wat meer ruimte laat voor de mapping van bytes naar KNX datatypes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b4gg3r1
HiBe schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:29:
misschien een beetje overbodige vraag, maar als je et al werkend hebt met HA, dan neem ik aan dat je in HA ook al de groeps adressen hebt gebruikt. of was deze dimmer niet in HA geïntegreerd?
Jawel, maar middels HA en die rPi met calimero kan ik berichten op de bus gooien. Dus ik weet exact welke schakelaar en actor welk adres heeft.

Ik heb alleen geen idee hoe ik een nieuwe actor (4-voudig schakel) de oude adressen kan geven.
Da's de enige manier om de boel te laten werken in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b4gg3r1
jvd-nl schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:02:

... Deze 2 adressen in ETS gebruiken voor je switch+feedback van je nieuwe dimkanaal, en klaar...
Ik ga me dus maar eens beter inlezen in ETS. Dat moet wel te vinden zijn.
Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:09
b4gg3r1 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Jawel, maar middels HA en die rPi met calimero kan ik berichten op de bus gooien. Dus ik weet exact welke schakelaar en actor welk adres heeft.

Ik heb alleen geen idee hoe ik een nieuwe actor (4-voudig schakel) de oude adressen kan geven.
Da's de enige manier om de boel te laten werken in mijn ogen.
daar heb je ETS voor nodig. Kan ook met de gratis versie van ETS

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-09 14:43
Ik heb even een drie korte vraagjes.
  • Kan er op 1 jaloesie actor (bijv 12 uitgangen) combinaties worden gemaakt tussen rolluiken, jaloesien en/of shutters? Dit ivm de modus waar de actor in geconfigureerd moet worden (timing e.d.)?
  • Mag in nederland volgens de NEN1010 norm de DALI draad in dezelfde buis met 230v lopen + het aansluiten van de driver in de lasdoos/het verlaagd plafond?
  • Is het verstandiger om voor rolluik/jaloesie motor te kiezen met SMI of simpele AC motoren
Alvast dank voor de reacties!

• jvd-nl
coureur007 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:13:
Kan er op 1 jaloesie actor (bijv 12 uitgangen) combinaties worden gemaakt tussen rolluiken, jaloesien en/of shutters? Dit ivm de modus waar de actor in geconfigureerd moet worden (timing e.d.)?
Als je elke motor op een los kanaal aansluit kun je de mode/timing normaal gezien (bv MDT aktor) per kanaal regelen.
Mag in nederland volgens de NEN1010 norm de DALI draad in dezelfde buis met 230v lopen + het aansluiten van de driver in de lasdoos/het verlaagd plafond?
Ja, DALI wordt niet gezien als SELV en mag dus in dezelfde buis en ook in dezelfde doos worden gelast
Is het verstandiger om voor rolluik/jaloesie motor te kiezen met SMI of simpele AC motoren
Als je een stertopologie kunt maken heeft AC vaak de voorkeur vanwege kosten en beschikbaarheid van componenten. Als je gedwongen bent een lijn/ring-topologie te gebruiken, kan SMI een oplossing zijn. Verder heeft SMI positie-feedback, maar die winst is vaak gering. In eerdere posts in dit topic is daar al veel over geschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door jvd-nl op 31-08-2023 21:33 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 84 Laatste