[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica

Pagina: 1 ... 66 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Azlec schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:07:
Iemand ondertussen al wat ervaring met de zennio eyezen? In dit topic komt vaak de PD11 naar voren, maar de eyezen lijkt me interessanter. Tenzij ik iets mis..
Ook deze van GVS is interessant omdat het op de 24GHz microwave band zit.
https://www.gvssmart.com/article/571.html

En deze is ook interessant omdat hij verborgen geplaatst kan worden: https://knxgroothandel.nl...ngsmelder-360-graden.html

https://besknx.com/website/en/products/sr570000/

[ Voor 4% gewijzigd door walletje-w op 03-07-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En dat is de enige waarbij dat kan, toch? Onzichtbaar spreekt me zeer aan :).

Ik wil er twee op / in de binnenwand gebruiken. Hoop dat hij niet al te zeer dwars door het glas ook buiten detecteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Ethirty

Who...me?

Zoiets lijkt me ideaal bij de voordeur. Maar ik heb dan altijd de pech dat zoiets stuk gaat en het plafond eruit mag :/

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 22:09

Zoefff

❤ 

Daar kan je vaak best een beetje naar ontwerpen. Bijvoorbeeld door de sensor in de buurt van een spot te leggen waardoor je in geval van nood de spot kan demonteren en de sensor kan bereiken?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philippe4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-07 19:18
Conrado
ik weet niet wie dat tegen jou gezegd heeft dat ramen van 4 m niet zouden kunnen.
Dit is zeker mogelijk.
Daarnaast is 2 motoren in een scherm technische onmogelijk.
Prijs van de buismotor zit een klein prijsverschil in. zeker geen 200,-
Het prijs verschil tussen de SMI-actoren en KNX-actoren is er zeker.
Maar de verhouding die jij schetst kloppen gelukkig niet.

ik werk zelf in de zonwering branche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:59
Heb al even in dit topic zitten zoeken, maar weinig info. Voor visualisatie wil ik HomeKit gebruiken. Hiervoor wil ik het liefst een standaard oplossing pakken. Er zijn diverse dingen te koop zoals pairot, thinka of 1home.

Iemand ervaring met wat ik wil? Of welke ik juist links zou moeten laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:53
philippe4 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 23:39:
ik weet niet wie dat tegen jou gezegd heeft dat ramen van 4 m niet zouden kunnen.
Dit is zeker mogelijk.
Daarnaast is 2 motoren in een scherm technische onmogelijk.
Dat klopt, want ik bedoelde te zeggen is dat voor SMI de jaloezieën in tweeën gesplitst worden. Ik begreep het eerst ook niet, maar heb van dezelfde aanbieder voor Geiger (non-SMI) en SMI.

Een tweede Warema aanbieder geeft als meerprijs voor SMI daarbij 11x motoren op, voor 8 ramen waarvan drie >4 meter. Ook daar worden dus 2 SMI-motoren per groot raam ingezet.

[ Voor 15% gewijzigd door Conrado op 04-07-2023 22:50 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bas_Pierik schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:26:
Heb al even in dit topic zitten zoeken, maar weinig info. Voor visualisatie wil ik HomeKit gebruiken. Hiervoor wil ik het liefst een standaard oplossing pakken. Er zijn diverse dingen te koop zoals pairot, thinka of 1home.

Iemand ervaring met wat ik wil? Of welke ik juist links zou moeten laten liggen?
1Home is knap duurder geworden, dat was nog niet zo lang geleden <€500 :o
Voor €800 moet je wel een heel groot fan zijn van HomeKit.

Ik zou vooral heel goed kijken naar prijs/featureset.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bas_Pierik schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:26:

Ik heb destijds de route van xxter gekozen voor wat logica en visualisatie. was leuk om mee te rommelen maar de visualisatie viel tegen en de logica was veel werk om het goed werkend te krijgen. Dus Home Assistant er aanvankelijk naast gelegd voor visualisatie. Toen ook de logical en als we toch bezig zijn een bridge naar homekit voor de WAF.
En voor ik wist was mijn xxter een veredelde IP interface geworden...

HA timmert ongelofelijk hard aan de weg en als je enkel een homekit bridge wil is 500~800 euro best veel geld tegen over 120~150 euro voor een Pi met een beetje leuk kastje er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Het wordt een beetje tijd om een kast uit te zoeken voor de verdeler en natuurlijk het KNX-systeem. Ik ben gecharmeerd van Hager Univers omdat het flexibel is. Ik wil een grote kast, maar heb niet de behoefte aan 2 rijen met rijgklemmen, zoals alle standaard kasten hebben.

In Duitsland wordt veel met Univers N gewerkt in IP44. Dat levert Hager NL niet, die een hele serie kasten hebben die vergelijkbaar zijn, maar toch een ander artikelnummer hebben. Duitsland kent de FPxxTN2-serie, Hager NL de FPxxQT-serie.

Wie weet het verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De waarom begrijp ik ook niet, maar als je een lege FWxxQ reeks (zonder T?) pakt kan je die aanvullen met Univers N componenten voor een "op maat gemaakte" kast. Niet vergeten om dan ook de verticale draagrails mee te bestellen in de juiste maat/aantallen.

Deze serie is ook wat dieper dan de andere kasten die Hager in NL verkoopt en met de Univers N heb je 150 ipv 125mm din-rail afstand.

* als ik iets fout zeg hoop ik dat ik gecorrigeerd wordt, maar denk het Hager systeem ondertussen een beetje te begrijpen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dat zeg je helemaal goed :)

Maar daarmee snap ik nog niet waarom het -NT of -QT is. Of is het als Ubbink die in België andere onderdeelnummers voor hetzelfde product gebruikt...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:13:
Dat zeg je helemaal goed :)

Maar daarmee snap ik nog niet waarom het -NT of -QT is. Of is het als Ubbink die in België andere onderdeelnummers voor hetzelfde product gebruikt...?
Dat kan sowieso ook prima bij Hager. Alamats tussen DE, BE en NL heten ook telkens net even anders. 540D of 540G.

Minimale verschillen, andere montagewijze, net even een ander keurmerk oid.

Hager docu is weinig zeggend helaas.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:59
Ethirty schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:24:
[...]

Dat probleem zag in dus ook, voor een jaar terug zaten veel koppelingen nog rond de 400..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:15:
Het wordt een beetje tijd om een kast uit te zoeken voor de verdeler en natuurlijk het KNX-systeem. Ik ben gecharmeerd van Hager Univers omdat het flexibel is. Ik wil een grote kast, maar heb niet de behoefte aan 2 rijen met rijgklemmen, zoals alle standaard kasten hebben.

In Duitsland wordt veel met Univers N gewerkt in IP44. Dat levert Hager NL niet, die een hele serie kasten hebben die vergelijkbaar zijn, maar toch een ander artikelnummer hebben. Duitsland kent de FPxxTN2-serie, Hager NL de FPxxQT-serie.

Wie weet het verschil?
Stom is dat hoe ik over letters heen lees. 8)7

De FP serie is een heel andere reeks dan de FWB/FWQ 8)7
Daarvan ging ik net zeggen dat de B de basic is die je moet schroeven en de Q de versie is met een montage-beugel.

Maar goed, letters maken soms dus maar kleine verschillen. En soms wat grotere :')

En het stomme is, ik had mijn shortlist al omgegooid van FWQ naar FBxxQ1S - die is zonder deuren en inhoud, om aan te vullen met Univers N onderdelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ethirty op 06-07-2023 20:58 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:32:
De FP serie is een heel andere reeks dan de FWB/FWQ 8)7
Ja en nee :)

Het zijn allemaal Univers kasten, waar veel hetzelfde in past. Echter de FWB/FWQ is 160mm dep en de FP is 205 mm diep.
Het gaat mij om de cijfers achter het getal. In de duitse documentatie vind je een hele coderingtabel waar alle letters voor staan. Echter helaas niet de Q (in FPxxQT) die Hager NL gebruikt. En Nederlandse handboeken heb ik niet gevonden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Ja en nee :)

Het zijn allemaal Univers kasten, waar veel hetzelfde in past. Echter de FWB/FWQ is 160mm dep en de FP is 205 mm diep.
Het gaat mij om de cijfers achter het getal. In de duitse documentatie vind je een hele coderingtabel waar alle letters voor staan. Echter helaas niet de Q (in FPxxQT) die Hager NL gebruikt. En Nederlandse handboeken heb ik niet gevonden....
Ik heb toevallig gisteravond een oude 2010 versie van de website geplukt. Nieuwer hebben ze niet. 8)7

De Q staat bij Hager meestal voor Quickconnect. Bij de FWQ slaat dat op het montageframe waar je de kast aan ophangt . De laatste letters staan dan voor de uitvoering van de kast: met/zonder inhoud of deur. En zo is er ook een letter codering voor de IP waarde.

Als ik tijd heb zal ik eens proberen een overzichtje te maken voor referentie doeleinden. Heb de info nu niet bij de hand.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 11:12
Voor een nieuwe KNX installatie in een appartement op zoek naar een kleine server voor app bediening en Sonos integratie.

Mijn oog was gevallen op de Gira X1 maar zie nu dat er ook een Gira ONE is, die een stuk voordeliger is.(https://partner.gira.com/nl_NL/systeme/gira-one.html)

Iemand die hier al ervaring mee heeft? De X1 kun je ook als IP interface gebruiken, kan dat met deze ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rapidamente695 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:35:
Voor een nieuwe KNX installatie in een appartement op zoek naar een kleine server voor app bediening en Sonos integratie.

Mijn oog was gevallen op de Gira X1 maar zie nu dat er ook een Gira ONE is, die een stuk voordeliger is.(https://partner.gira.com/nl_NL/systeme/gira-one.html)

Iemand die hier al ervaring mee heeft? De X1 kun je ook als IP interface gebruiken, kan dat met deze ook?
De One is, net als iets eerder aangehaald in dit topic, een sterk gelimiteerde variant op KNX.

Uitsluitend compatible met Gira's One versie van schakelaars en actoren. En de keuze daarin is sterk gelimiteerd.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
Ethirty schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:53:
[...]

De One is, net als iets eerder aangehaald in dit topic, een sterk gelimiteerde variant op KNX.

Uitsluitend compatible met Gira's One versie van schakelaars en actoren. En de keuze daarin is sterk gelimiteerd.
Duidelijk! Dan gaan we voor de X1. Of zijn er nog andere alternatieven die echt de moeite waard zijn? Gaat voornamelijk om Sonos integratie en misschien een scene op kunnen roepen vanaf de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ligt vooral aan je wensen en eisen. De X1 is duur en kan niet heel veel out of the box.

Voor alleen visualisatie en interface is het wellicht ook 1 vd duurdere opties, maar wel met een gelikt ogende app (die interface is ook tegelijk weer een beperking imo).

Een interface met Google/Apple Home functies past wellicht beter? Als je iets terugleest worden nog wat alternatieven benoemd die je kan overwegen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Rapidamente695 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:56:
Dan gaan we voor de X1. Of zijn er nog andere alternatieven die echt de moeite waard zijn? Gaat voornamelijk om Sonos integratie en misschien een scene op kunnen roepen vanaf de bank.
De X1 is een prima ding, niet goedkoop, van het soort dat jarenlang probleemloos draait. Voordeel is dat centrale logica binnen een KNX systeem altijd handig is. Je gaat er vanzelf functionaliteit voor vinden. Verder is er in Duitsland een grote gebruikersgroep die oa veel handige uitbreidingen beschikbaar hebben.

Alternatieven zijn Raspberry PI met ioBroker en NodeRed. Goedkoop, maar minder stabiel dan een X1. RPI is vooral handig om andere zaken aan KNX te knopen. Zoals Sonos, huishoud apparatuur of warmtepompen.

Verder heeft ISE de SMART CONNECT KNX Sonos, een DIN-rail kastje net zo groot als de X1. Die kan meerdere Sonos masters, plus vijf slaves per master, aansturen. Heeft echter geen programmeermogelijkheden zoals de X1.

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 08-07-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 23:11
Zelf heb ik ook naar de X1 en S1 gekeken, met Gira G1 display en communicatie systeem. Gelukkig toch de keuze gemaakt voor virtualisatie m.b.v. homeassistant, dat vele malen flexibeler is met enorm veel integratie mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
rfcdejong schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:21:
Zelf heb ik ook naar de X1 en S1 gekeken…

Gelukkig toch de keuze gemaakt voor virtualisatie m.b.v. homeassistant
Dat kan, maar elke oplossing heeft specifieke voor- en nadelen. Ik hou de core van m’n KNX - met X1 - binnen KNX zelf, en doe de nice-to-haves via de RPI. Mijn keuze is daarbij IObroker en NodeRed.

De S1 is eigenlijk een VPN verbinding voor de visualisatie. Ik hoop dat iedere Tweaker wel weet hoe je dat met RPI, NAS, pfSense oid kunt opzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor de geïnteresseerden, in een ABB Comfortline CA passen de WAGO 2003-7642 en 2003-7649 nét. Een meeretageklem (drie) van Phoenix Contact was duidelijk te groot - model ontsnapt me even maar is sowieso een no-go :p.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
Zoals te merken valt ben ik nogal zwevend over welke server er moet komen. Kan nu voor een leuk bedrag (goedkoper dan de ISE SONOS module) een Jung Smart Visu Server over nemen. Dus denk dat ik die maar een kans ga geven. Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb er naar gezocht, maar weinig over gevonden. De GUI oogt niet heel modern, maar verder is de info online erg summier.

#team_UTC+1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walletje-w
Knx en home assistant hebben 27 juni bekend gemaakt (nog) beter met elkaar te gaan samenwerken. https://www.home-assistan.../06/27/knx-collaboration/

Zelf neig ik ook naar een visualisatie door home assistant en ben dus blij met dit nieuws. Het gaat nooit zo stabiel worden als een x1 maar de levensduur en ondersteuning is nu wel weer wat verbeterd waardoor het voor mij nu op nummer 1 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rapidamente695 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:47:
Zoals te merken valt ben ik nogal zwevend over welke server er moet komen. Kan nu voor een leuk bedrag (goedkoper dan de ISE SONOS module) een Jung Smart Visu Server over nemen. Dus denk dat ik die maar een kans ga geven. Iemand daar ervaringen mee?
Wat wil je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
Hoofdzakelijk sonos bedienen door middel van fysieke knoppen (MDT smart 86 oid) en bijvoorbeeld bij binnenkomst een playlist inschakelen.

Daarnaast als bijzaak bediening via een app als je van huis bent of op de bank zit, maar dat is niet de grootste reden.

Zoek een optie die stabiel is en onderhoudsvriendelijk. Om die reden vind ik HA al een beetje afvallen. Heb dat een tijdje geprobeerd met hue/sonos en vond het niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

KNX voor het bedienen van je Sonos is wel overkill :?
Kan je niet beter een tablet met de Sonos app kiezen?

Of ik moet je niet goed begrijpen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
Haha dat zou wel overkill zijn. Het hele appartement wordt met KNX uitgerust, verlichting, verwarming, gordijnen, ventilatie. Maar zou ook graag sonos integreren zodat je eigenlijk geen smartphone of iPad nodig hebt. Om het volume vanaf de wand te kunnen bedienen en om een playlist te kunnen starten.

Vandaar mijn zoektocht naar iets om dit te bereiken. Als er dan ook nog wat extra functies bijkomen zoals een app of wat extra logica is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 15:40
famschopman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:49:
Ik zoek wat advies over het consolideren van buskabels. Voor de context. Ik heb een jaren 30 huis gekocht die we gaan moderniseren. We vervangen in principe alle elektra, groepenkast, kabels, draden en installeren nieuwe inbouwdozen. Veel van de bekabeling komt individueel binnen in de groepenkast en middels rijgklemmen worden deze netjes bij elkaar gebracht.
https://www.phoenixcontac...dklem-pti-25-peln-3213950

Voor de domotica hebben we gekozen voor Busch & Jaeger Free@Home en gaan we gebruik maken van din aktoren. We hebben nu 6 schakelaktoren en 12 dimaktoren gepland staan.

In de groepenkast gaan straks meerdere buskabels binnenkomen. Hiervoor hebben we een KNX rijgklem:
https://www.phoenixcontac...lem-pttbs-15s-knx-3214663. Het enige nadeel is dat je maar een enkele baan hebt voor een brug per ader.

Daarbij lopen we een beetje tegen de situatie aan dat we meer als 20 inkomende buskabels hebben en de maximale brug zal niet voldoende zijn; https://www.elektramat.nl...g-3-5-mm-rood-fbs-20-3-5/

Wat is dan een gebruikelijke strategie, een eerste groep maken van 20 en dan een tweede groep maken met nog een keer 20 inkomende kabels; bestaan er flexibele bruggen? Een boomstructuur aanbrengen en dus een piramide creëren aan klemmen. Wat is wijsheid/gebruikelijk?
Ik weet niet of je vraag al volledig beantwoord is, maar je kan die phoenix klemmen gewoon doorlinken omdat er 2 rijen zijn. Wat lastiger is, is dat je elke keer een pen van tussen moet snijden want anders koppel je de rode met de witten en de zwarte met de gele. Ik heb de zwarte en de gele dus niet doorgelinkt met elkaar(zijn enkel voor in geval van problemen / of uitzonderlijke situaties).

reken dus dat een brug met 20 pennen maar werkt voor 10 buskabels (en je dus per buskabel 2 bruggen nodig hebt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Gq-MA6mn-rWdfbyRJWUk__eOm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3ZC3JXe1r50M7cl3jrLCaUW.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk is dit wat duidelijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

@famschopman @Not Applicable dat hoeft natuurlijk niet perse. Omdat je deze rijgklemmen eigenlijk meer als verdeelblokken gebruikt kan je op iedere klem(set) twee inkomende buskabels aansluiten. Met een setje van 10 klemmen kan je dus 19 inkomende kabels aansluiten (er van uit gaande dat je 1 plek overhoudt om dan weer verder te lussen of verbinden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chZAxAsZuCOBlEFCGAK9DxSWTp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqEsquH9xcATVFky0zo9RAuS.jpg?f=fotoalbum_large

Zo heb ik dat ergens in een onderverdeler ook gedaan. Op deze 10 klemmen zijn nu 8 kabels aangesloten, kunnen er evt nog 2 bij en is alles met bruggen van 9 (met om en om een pin weg) doorgelust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ik had graag mijn ducobox focus (c+ ventillatie) aan mijn KNX installatie gekoppeld,... alleen communiceerd Duco enkel met modbus. Wie heeft hier ervaring mee (koppelingen met modbus), en wat is een prijs / kwaliteit goeie gateway module.

Ik ken zelf nog niks van Modbus, dus geen idee wat de mogeljkheden of verschillen zijn. Wat ik nodig heb is dus gewoon een module die volgend systeem (https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638127690804634823.pdf) aan mijn KNX kan hangen. En ik vermoed dat ik daarvoor een gateway nodig heb (en dat is het?)?

Kleine update gekregen van duco:
De Duco Connectivity Board zal bestelbaar zijn met artikelnummer 0000-4810 vanaf september 2023.
De Duco Connectivity Board zal combineerbaar zijn met ModBus TCP. (De “oude” communication print is met ModBus RTU)
Ik wacht dus nog op de nieuwe versie in september met ModBus TCP... maar blijft dus mijn vraag wat en hoe, ... :-D

Groetjes,
D

[ Voor 24% gewijzigd door Not Applicable op 12-07-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Er is in februari / april toevallig ook al over Modbus gesproken in dit topic, zie [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica . Wellicht zitten daar goede pointers tussen om je op weg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Zoefff schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:19:
Er is in februari / april toevallig ook al over Modbus gesproken in dit topic, zie [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica . Wellicht zitten daar goede pointers tussen om je op weg te helpen?
had ook al gezocht, maar toch niet echt met antwoorden op mijn vragen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Not Applicable schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:31:
Ik had graag mijn ducobox focus (c+ ventillatie) aan mijn KNX installatie gekoppeld,... alleen communiceerd Duco enkel met modbus. Wie heeft hier ervaring mee (koppelingen met modbus), en wat is een prijs / kwaliteit goeie gateway module.

Ik ken zelf nog niks van Modbus, dus geen idee wat de mogeljkheden of verschillen zijn. Wat ik nodig heb is dus gewoon een module die volgend systeem (https://www.duco.eu/Wes/C...l)_638127690804634823.pdf) aan mijn KNX kan hangen. En ik vermoed dat ik daarvoor een gateway nodig heb (en dat is het?)?

Kleine update gekregen van duco:

[...]

Ik wacht dus nog op de nieuwe versie in september met ModBus TCP... maar blijft dus mijn vraag wat en hoe, ... :-D

Groetjes,
D
Als je een X1 hebt, dan kan je daar een module voor modbus/tcp in installeren.

Qua hardware kan je kijken naar Intesis, Weinzierl, etc.

Je zou zo'n ding eens in ETS kunnen inladen en vast wat spelen. In de docu staat vast iets over modbus zelf en de gebruikte registers.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Not Applicable schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:24:
[...]

had ook al gezocht, maar toch niet echt met antwoorden op mijn vragen 8)7
"wat en hoe" is dan ook een erg vage vraag, vooral daar je het antwoord er al zelf bij geschreven lijkt te hebben..

Wat: ModbusTCP. Hoe: via het TCP/IP netwerk in je huis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippe4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-07 19:18
ik denk niet dat je informatie klopt
ik was met SMI 40% minder bekabeling kosten kwijt en de gate zit al in de SMI motor
kijk eens op Becker/benelux smi motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Applicable
Ethirty schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:06:
[...]

Als je een X1 hebt, dan kan je daar een module voor modbus/tcp in installeren.

Qua hardware kan je kijken naar Intesis, Weinzierl, etc.

Je zou zo'n ding eens in ETS kunnen inladen en vast wat spelen. In de docu staat vast iets over modbus zelf en de gebruikte registers.
Ik heb geen X1 maar wel een LogicMachine, en daar zou het ook mee lukken als ik het goed begrijp (uit de documentatie van LM).
Thanks voor de info,... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik ben zojuist begonnen om vanuit ETS voor het eerst daadwerkelijk een device te programmeren maar loop gelijk al vast.

Volgens mij word de IP interface: MDT SCN-IP000.03 niet gedetecteerd in ETS 6.

Als ik naar manage configured connections ga dan zie ik niets. En als ik dan handmatig een ip tunneling device toevoeg met het juiste lokale ip adres en poort 8080 dan kan hij dat device wel pingen maar hij geeft de volgende foutmelding:
Failed to read device description from 192.168.1.184 but Ping succeeded
Zie ik nu iets anders over het hoofd of is dit nu gelijk bugfixing 101 bij KNX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Wat er op poort 8080 draait is sowieso iets anders, dat is de webinterface waar je nog wat additionele dingen kan configureren. Hoe ETS met de interface communiceert weet ik niet precies, maar volgens mij niet op die manier.

Heb je ETS native (op een Windows machine) geïnstalleerd, of gebruik je virtualisatiesoftware op Linux / Mac? In dat geval moet je namelijk nog even opletten in welke modus het netwerk draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Zoefff schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:35:
Wat er op poort 8080 draait is sowieso iets anders, dat is de webinterface waar je nog wat additionele dingen kan configureren. Hoe ETS met de interface communiceert weet ik niet precies, maar volgens mij niet op die manier.

Heb je ETS native (op een Windows machine) geïnstalleerd, of gebruik je virtualisatiesoftware op Linux / Mac? In dat geval moet je namelijk nog even opletten in welke modus het netwerk draait.
Inderdaad via Parallels op een mac. In dat geval ga ik daar nog even naar Googlen.
Het zal vermoedelijk poort 3671 zijn omdat die standaard is ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

walletje-w schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Inderdaad via Parallels op een mac. In dat geval ga ik daar nog even naar Googlen.
Het zal vermoedelijk poort 3671 zijn omdat die standaard is ingevuld.
Dan loop je waarschijnlijk tegen een stukje NAT aan. De makkelijkste oplossing is om het netwerk van je VM in bridge modus te draaien. Dan is het alsof je VM een losse machine is binnen het netwerk, in plaats van dat je host er tussen zit (en daar dan dus waarschijnlijk bepaalde poorten niet forward oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zoefff schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:49:
Dan loop je waarschijnlijk tegen een stukje NAT aan. De makkelijkste oplossing is om het netwerk van je VM in bridge modus te draaien. Dan is het alsof je VM een losse machine is binnen het netwerk, in plaats van dat je host er tussen zit (en daar dan dus waarschijnlijk bepaalde poorten niet forward oid).
Hmm.. wacht effe. Hij zegt toch net al dat hij wel bij het IP adres kan, maar gedachteloos met 't poortnummer heeft zitten spelen..

Dat een manage configured connections-lijstje leeg is totdat je er daadwerklijk eentje configureert (= toevoegt) klinkt wel logisch. Dat je dan het juiste IP adres invult én van de (standaard) poort af blijft eigenlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
@Zoefff Bedankt! Snelle omzetting van de netwerk adapter binnen Parallels was de oplossing. Hij word nu automatisch gevonden binnen ETS! We kunnen verder gaan spelen!

Wel fijn zo'n tip want ik liep echt nog voornamelijk te zoeken op problemen tussen de MDT en ETS en niet in het netwerk gedeelte van Parallels. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:50
Ethirty schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:24:
[...]

Je kan best black Friday of een andere actie afwachten, ze doen regelmatig acties waarbij het het snel €100 minder kost.

Ik heb nu een pre order staan voor de nieuwe server ipv bridge voor €370incl btw.

Server lijkt me toch zeer interessant aangezien deze met matter en thread werkt, alsook logica programmeren met de 1home software zelf.
Lijkt me vooral handig omdat ik geen ETS heb en soms eenvoudig wil aanpassen.

Momenteel draai ik Home assistant voor visualisatie en werking tussen KNX, enkele zigbee apparaten, google home en homekit.
Maar hierbij moet ik toch regelmatig een back-up terugzetten etc. Dus vraagt wat meer "werk" /omkijken.

Ik hoop dus met de 1Home server dat ik alles stabiel kan laten samenwerken.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Neijwiert
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 18:18
Dag allemaal, ik zal hier ook eens een update doen van mijn progress. Wellicht kunnen mensen leren van mijn fouten en natuurlijk ook om een beetje te pronken :*) . Ik zal ook wat info toelichten (wat hoogstwaarschijnlijk al eerder werd behandeld hier) wat newbies misschien kan helpen, omdat ik er zelf ook mee zat toen ik net begon.

Disclaimer: dit is de eerste keer dat ik KNX toepas/gebruik en het is ook m'n eerste huis. Een renovatiewoning uit '61. Ik ben zelf een software engineer en heb een familie achtergrond met twee linkerhanden, dus met de handen werken is practisch allemaal nieuw voor mij. Het is ook nog allemaal erg WIP.
P.S.: Ik woon in België.

Ik zal eerst beginnen met mijn huidige situatie. Mijn kast ziet er op het moment zo uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvFRPlG77RZW8tccE_KY4NIk3Jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z77jTtCKTmjvhp6PurlOLQjy.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu zitten er nog niet zo heel veel componenten in en het aansluiten zelf/maken van de groepen etc laat ik door mijn electriciën doen. Wat je zo ziet loshangen is wat geknutsel waar aan het 'voorprogrammeren' ben, om te kijken of ik het werkend krijg (spoiler, ja). Voor nu heb ik ongeveer een kwart van de woning aangesloten (lampen, schakelaars, rolluiken, etc). De rest moet sws nog eerst gerenoveerd worden.

Als visualizer gebruik ik een Rpi 4B met Home Assistant. Werkt als een zonnetje en super snel. Mijn motto (zoals andere hier) is om de basis helemaal via KNX te doen en high-level zaken via Home Assistant. Een voorbeeld voor high-level is mijn garage poort. Die heeft een eigen printplaat ertussen en dat werkt niet goed samen met KNX, je wilt liever je hardware zo 'dom' mogelijk hebben. Open/dicht werkt wel helemaal via KNX, maar de status van de garage moet ik ontcijferen via een pulse signaal, dat gaat gemakkelijker in Home Assistant.

De componenten die ik heb (sommige die er nog in moeten en sommige meer dan 1):
  • MDT STC-640.01 Bus power supply with diagnosis function, 640m
    De voeding voor het bussysteem. Elk TP (twisted-pair) systeem heeft er een nodig om te functioneren. Ik had begrepen dat je met 640mA al ver komt en dat klopt want de componenten gebruiken nauwelijks stroom volgens de specificaties.
  • MDT SCN-IP100.03 IP Router
    Een IP interface om de bus te programmeren. Eigenlijk is het een router, die heeft extra functionaliteit. Ik was onzeker of ik het nodig ging hebben, dus ben voor de duurdere optie gegaan. Tot nu toe heb ik de extra functionaliteit niet nodig gehad.
  • MDT BE-32000.02 Binary Input 32-fold
    Een binaire input component. Het detecteert een gesloten circuit, handig voor als je geen KNX tasters (knoppen) wilt gebruiken, maar 'klassiek' schakelmateriaal. In mijn geval Niko. KNX tasters hadden niet een hoog genoeg WAF.
  • MDT AKS-2416.03 Switch Actuator 24-fold
    Een uit de kluiten gewassen relais component. Handig om zaken zoals lampen mee aan en uit te zetten.
  • MDT JAL-0810.02 Shutter Actuator 8-fold
    Eigenlijk ook een relais systeem, maar dan met logica voor rolluiken, zonneschermen en dergelijke. In principe kun je hetzelfde bereiken met bijvoorbeeld de universele switch actuator van MDT (zie hieronder). Die kun je zo schakelen/aansluiten om ook rolluiken te bedienen, tevens heeft het interne logica om dat te doen. Die interne logica (parameters/group objects) is nodig om het daadwerkelijke programmeren te doen. Je kunt wel de aansluitingen hebben waarmee je het technisch zou kunnen doen, maar als je het niet kunt programmeren kom je niet ver.
  • MDT AKH-0800.03 Heating Actuator 8-fold Een component wat kranen kan aansturen voor watervloerverwarming. Het is tevens een zone controller, wat eigenlijk een soort van thermostaat per zone (kamer) is.
  • MDT AKU-0616.03 Universal Actuator 6-fold
    De universele variant van het relais component. Ik had niet goed gekeken en dacht dat het AKS model ook PWM (pulse width modulation), maar dat was niet zo. Ik heb PWM nodig voor mijn elektrische vloerverwarming, maar meer daarover kun je hieronder vinden. Achteraf is het prima zo, want het uitschakelen van de fysieke knoppen op het component zelf kan alleen op general niveau en niet per kanaal. Zo kan ik voorkomen dat een grapjas mijn vloerverwarming aan/uitzet als die in de kelder rondloopt.
  • MDT AKD-0401.02 Dimming Actuator 4-fold
    LED dimming component op 230V. Super duur spul, maar ik hoef maar in een paar kamers dimming te hebben en geen fancy RGB, dus dit volstaat i.p.v. LED drivers.
  • MDT SCN-TFS55.01 Room Temperature/Humidity Sensor 55
    Temperatuur + Relatieve/Absolute Luchtvochtigheid sensor. Komt in elke kamer te hangen, zelfs de kamers zonder verwarming/koeling, omdat het kan.
  • MDT SCN-RT2UP.01 Temperature controller
    Een controller voor temperatuur, oftwel een thermostaat. Gebruik ik voor m'n Elektrische vloerverwarming, meer daarover hieronder.
  • GIRA 234300 smoke alarm device
    Brandalarm die aangesloten is op de KNX bus. Ga ik ook gebruiken voor m'n alarm. Komt op enkele kamers.
  • MDT SCN-P360K4.03 Presence Detector
    Bewegings/Aanwezigheidssensor. Komt op elke kamer/gangen. Gaat lampen, alarm en dergelijke aansturen.
  • Theben KNX-OT Gateway S
    Een KNX gateway voor een OpenTherm CV. Ik heb een Vaillant ketel en die ga ik OpenTherm compatibel maken d.m.v. een VR33 printplaat.
Mijn Home Assistant dashboard ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABhR0jujcMnVLkPBln45PDd5lOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Baju543s4ZQWHGnM2s3vBkvq.png?f=fotoalbum_large

En dan bijvoorbeeld de radio/muziek tab:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdU_JzU1afuNv42avgJHDU5Rt7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CDk5O7wwB7tETgFwZ2t3U5dl.png?f=fotoalbum_large
Ik ben een multi-room audiosysteem aan het maken op een budget. Dit doe ik door SnapCast en MPD te gebruiken. De server en clients draai ik op RPIs. Werkt erg goed, moet ik zeggen. Af en toe dat een radio station stom aan het doen is, maar ik denk omdat ik gedisconnect wordt na X tijd. Moet nog een restart scriptje maken.

En badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--Ccx01d6ka2iFbYnxXgWx8yTL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTg9L3RrNDA3UO2pPdlmwGa4.png?f=fotoalbum_large
Heb de UI ook een paar tweaks gegeven dat deze bijvoorbeeld rood knipperd bij een error vanuit KNX (nu niet te zien op de foto). Zoals je ziet heb ik een paar simulated temperatuur inputs, vandaar mijn houtje touwtje opstelling in mijn KNX kast. Ik had in dit forum namelijk al eerder vragen gesteld m.b.t. elektrische vloerverwarming en heb er slaapeloze nachten van gehad wat ik allemaal nodig heb enzo. Maar nu kan ik met een gerust hart de vloer storten en zeker weten dat ik 'm niet gelijk kapot ga maken.

En dan nu zaken die ik ben tegengekomen/fout heb gedaan waar lezers misschien van kunnen leren:
  • Je kunt nooit genoeg kastruimte hebben. Ik heb nu ook te weinig, kast is veel te klein. Liever had ik mijn KNX gescheiden gehad van m'n groepenschakelaars. Ik ga de KNX rijgklemmen nog uit de kast halen en ernaast doen in een kleiner kastje en dan 1 kabel in de kast laten komen. Oorspronkelijk wilde ik eigenlijk zowat alles parallel schakelen, maar uiteindelijk is het zowat ster geworden. Mijn gehele huis is bijna onderbekelderd, dus het is een kleine rechte lijn omlaag bij de punten waar ik moet zijn. Ook heb ik een kruipzolder.
  • Rijgklemmen voor de 230V kabels was netter geweest, ook hier heb je weer meer ruimte voor nodig. Ik ben nog samen met mijn elektriciën constant aanpassingen aan het doen en dan moeten de kabels weer verplaatst worden.
  • Dat trucje wat hier ooit vermeld is dat je de duurdere ETS licentie kunt ontlopen zal wellicht nog werken, maar is de moeite en onoverzichtelijkheid niet waard als het werkt hoe ik denk dat het zou moeten werken. Je kunt de simpele training volgen en dan al een Lite versie gratis krijgen. Hier kun je al 20 apparaten op aansluiten, daarna kun je voor 150 euro (buiten blijkbaar black friday om, dacht niet dat ze zouden stunten met prijzen) upgraden naar een home licentie (64 apparaten)
  • Ook al is het lastig, maak vantevoren een plan van alles wat je nodig hebt. Dit heb ik ook geprobeerd maar is alsnog niet helemaal goed gedaan. Het is immers ook best veel als je het nog nooit eerder hebt gedaan.
  • Je moet het KNX systeem zien als een systeem dat losse componenten samenbrengt. Elk ding wat je in je systeem wil, inputs (knoppen) als outputs (lampen) moet je apart aansluiten op de desbetreffende onderdelen. Liever geen extra logica (smart) spul ertussen. Jij bent verantwoordelijk om te programmeren dat als jij op knop A drukt, lamp B moet schakelen. Fysiek zijn ze niet rechtstreeks met mekaar verbonden en je kunt daarom ook moeilijk je huis tijdelijk 'klassiek' schakelen om daarna op KNX over te stappen.
  • Ik heb een no-no gedaan en KNX buskabel naast 230V stopcontacten gelegd. Dit voor de toekomst als ik bijvoorbeeld een stekkerlamp wil schakelen met een inbouwcomponentje. In mijn situatie had ik beter een aparte kabel kunnen leggen voor elk stopcontact, maar dat is nog steeds onbegonnen werk voor meer dan 1 aansluiting per 'stopcontactgroep'. Ik heb wel bovengemiddeld diepe inbouwpotjes van ruim 6cm + nog een dikke laag (2-3cm) stuc (iets van oude muren die scheef zijn). Verder heb ik connectoren aan de kabels gezet en deze met isolatietape verbonden en helemaal achterin gestopt.
  • Je kunt beter overal buskabel leggen, oplettend op de vorige bullet point. Liever wel kabel, dan geen en later nodig hebben
  • In principe kun je de buskabels zo gek veel leggen als je wilt, zolang je de uiteindes maar niet verbind. Alles moet in parralel geschakeld zijn en je zou in principe 1 'gebroken' lus kunnen leggen en dan zou het nog steeds werken in plaats van overal 1 kabel heentrekken. In dit topic zijn de meningen verdeeld wat 'beter' is, maar uiteindelijk is het situatie afhankelijk en wat je zelf wilt.
  • Het is handig om apparaten al vantevoren te bekijken hoe ze geprogrammeerd gaan worden. Je kunt dit al doen door ETS te openen (lite is gratis na gratis cursus) en het apparaat toe te voegen. Je hebt dan inzicht in alle parameters etc.[\li]
Beetje lange post, maar hoop dat iemand er wat aan heeft. Wellicht doe ik nog iets oerdoms en dan kan iemand mij dat vertellen ;)

Edit1: Ohja er moesten ineens ook gordijnen voor de ramen die al rolluiken hebben. Dat was mij niet duidelijk bij het plannen. Nu is alles al gestucced en zal ik dus als een peasant ze met de hand moeten bedienen

Edit2: en ik las ook achteraf dat die gira rookalarmen ook false positives kunnen geven.. hoop niet dat ik daar last van ga krijgen.

Edit3: die temperatuursensoren zijn dus geschikt voor het gira55 systeem. Ik had dit aangegeven aan mijn electriciën, maar door een communicatiefout past dit dus niet in niko frames. Dit heb ik opgelost door de binnenkant licht weg te vijlen, er is maar 1mm nodig en je gaat het toch niet zien. Dit werkt voor opzetplaatjes met meer dan 1 opening (lichtschakelaar heb ik ernaast) maar niet voor 1, want het kan dan nergens aan vast blijven hangen. Hier heb ik nog geen concrete oplossing voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Neijwiert op 13-07-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Leuk projectje! Ben zelf ook bezig met de kast.

Wat die schakelaars betreft: ik denk dat je de GIRA Tastsensor 4 gemist hebt dan, die ziet er erg strak uit. Zeker als je ze labelt.

Wat kastruimte betreft: ik ben uiteindelijk voor een kast van 196 modules gegaan. Plusminus half/half (automaten, ... en andere helft KNX). Gaat misschien nét te groot zijn, maar veel gaat het niet schelen. Als er zonnepanelen komen moet er bv. ook nog spul in. En de unit van de Niko videodeurbel moet er ook in.

Waar heb je die kabelgoten gehaald? Zien er netjes uit.

[ Voor 54% gewijzigd door Borromini op 13-07-2023 22:10 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 22:59
Neijwiert schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:54:
Dag allemaal, ik zal hier ook eens een update doen van mijn progress. Wellicht kunnen mensen leren van mijn fouten en natuurlijk ook om een beetje te pronken :*) . Ik zal ook wat info toelichten (wat hoogstwaarschijnlijk al eerder werd behandeld hier) wat newbies misschien kan helpen, omdat ik er zelf ook mee zat toen ik net begon.
Van waar heb je die kabelgoten? Ziet er wel netjes uit.
Ik heb nu de fout gemaakt om alles met bandijzer vast te maken. Het verdwijnt toch achter het vals plafond maar erg netjes werkt dat toch niet.
Nog 1e verdiep en zolder te doen, en het is nu al een kabel nest.
Momenteel ziet de plaats van aansluitkast er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIO_gjq6piE0WJ-WIW8bbJJ5dQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CalyaLmIqaZkk4bVmAT3awwf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door OnlyTheBest op 13-07-2023 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neijwiert
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 18:18
Wat die schakelaars betreft: ik denk dat je de GIRA Tastsensor 4 gemist hebt dan, die ziet er erg strak uit. Zeker als je ze labelt.
Nou wij zijn meer voor een retro look aan t gaan van jaren 60-70 en daar past t denk ik nog steeds niet in hehe.

Kabelgoten heeft de electriciën aangelegd, maar had ze zelf ook al gevonden. Ik meen van Le Grand, maar kan het hem a.s. zaterdag nog eens vragen.
Momenteel ziet de plaats van aansluitkast er zo uit:
Haha idd beter om dat achter een vals plafond te zetten

Zonnepanelen gaat ook nog uiteindelijk bij mij komen dus dat sws nog een kastje erbij zijn. Gelukkig heb ik wel de ruimte in mn garage.

[ Voor 11% gewijzigd door Neijwiert op 13-07-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
OnlyTheBest schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Van waar heb je die kabelgoten? Ziet er wel netjes uit.
Ik heb nu de fout gemaakt om alles met bandijzer vast te maken. Het verdwijnt toch achter het vals plafond maar erg netjes werkt dat toch niet.
In onze technische ruimte hangen draadgoten. Fijn combinatie van flexibiliteit, overal nog gemakkelijk bij kunnen, en toch een stuk ordening. Daar al 'ns naar gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
Not Applicable schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb geen X1 maar wel een LogicMachine, en daar zou het ook mee lukken als ik het goed begrijp (uit de documentatie van LM).
Thanks voor de info,... _/-\o_
Klopt de LogicMachine, kan overweg met Modbus, ik heb het in gebruik voor een paar kilowattuur meters.
Ik heb het bij mij bedraad aangesloten en geen extra gateway er tussen (TCP/IP). De LogicMachine kan hier zelf gewoon mee overweg zonder extra componenten.

*Ik heb zelf een Wiser, maar dat is bijna hetzelfde als de Wiser.
Alleen heb ik het idee dat de LM beter wordt onderhouden/ontwikkeld.
Alleen je hebt van de LM verschillende versies, dus je moet even kijken of jouw LM wel een modbus/RS485 aansluiting heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Clumsy Smurf op 14-07-2023 14:46 . Reden: Wiser paragraaf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-09 22:59
Gwaihir schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:38:
[...]

In onze technische ruimte hangen draadgoten. Fijn combinatie van flexibiliteit, overal nog gemakkelijk bij kunnen, en toch een stuk ordening. Daar al 'ns naar gekeken?
Ah zo heet dat, ik zat steeds te zoeken naar kabelgoten. Dan kom je zo goed als alleen op die plastic bakken uit.
De gespecialiseerde doe-het-zelf zaken in de buurt hebben ook geen aanbod van draadgoten.
Dit is waarschijnlijk al meer voor de professionals bedoeld.

Het is nu te laat. Zo goed als alles zit op z’n plaats. Enkel verlichting op zolder nog.
Momenteel aan vloerverwarming bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-09 14:16
Bestaan er nog handige tools om bruggen uit rijgklemmen weer te verwijderen? Ik heb bruggen van 5 en 10, en die zijn alleen met fors geweld weer los te krijgen. Helaas laat de combinatietang ook zijn sporen achter op de brug; die kan eigenlijk meteen de prullenbak in; zonde.

[ Voor 16% gewijzigd door famschopman op 15-07-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De groef bovenin gebruiken met een platte schroevendraaier die je “over” de rijgklem kantelt, evt op een paar verschillende plekken. Met een tang gaat idd alles naar de ju.
Speciale tool ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinachte
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-05 18:17
Wij wonen intussen een kleine maand in onze woning, maar er moet nog heel wat gebeuren. Voor de verlichting heb ik al een aantal spots geplaatst. De spots zijn Delta Light Deep Varo (423 021 811 932 W). Voor de andere armaturen (o.a. een luster en wat wandarmaturen) wil ik graag zelf iets in elkaar proberen knutselen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8C469jQ0tJw1sp37rxz7B5BA4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49ZmXfIh155NDQVi2crbTQXO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de aanbevolen driver gebruikt van Delta Light (300 90 63) maar was echt teleurgesteld in het resultaat. Hij dimde heel mooi tot pakweg 10%, en daarna schakelde de spot uit. Ik heb vervolgens een aantal eldoLED drivers gekocht (1x SOLOdrive en 2x DUALdrive) en deze dimmen prachtig. Er hangen nu twee paren spots naast elkaar, de ene gedimd via de Delta Light driver, de andere via een eldoLED SOLOdrive. Er is geen discussie mogelijk; de Delta Light driver wordt binnenkort vervangen door een eldoLED SOLOdrive.

Mijn DALI gateway van MDT (SCN-DALI32.03) geeft wel voortdurend een error. Ik heb via de knoppen al kunnen achterhalen dat het een "lamp error" is, en via de tool in ETS weet ik ook om welke lamp het gaat. Ik merk echter niets aan de lamp of de driver. Deze schakelen en dimmen zoals het hoort. Iemand een idee hoe ik dit best verder kan uitzoeken?

Update: Ik heb de fout intussen gevonden, maar ik snap het toch niet helemaal. Ik had de spots in serie aangesloten op één uitgang van de driver. Ik heb ze nu apart aangesloten op afzonderlijke uitgangen van diezelfde driver (SOLOdrive 20MA-E2Z0D). Nu is de fout dus verdwenen, maar ik heb niet meteen een verklaring. De spots hebben een max. spanning van 20,2 V. Dit is op het nippertje voor de driver (twee 40 V uitgangen). Dit zou verklaren waarom het opgelost is door het op twee afzonderlijke uitgangen aan te sluiten. Maar ik heb op een andere driver (DUALdrive 560/A) met twee 55 V uitgangen drie spots per uitgang aangesloten (wat neerkomt op 60,6 V per uitgang, ook te veel). Die driver geeft geen fout. Ik had beide drivers om die reden ook beperkt tot 90% zodat ze niet tegen deze limiet aan werken voortdurend. Maar toch gaf de ene een fout en de andere niet.

[ Voor 21% gewijzigd door tinachte op 17-07-2023 20:38 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
Mijn KNX setup bevatte de volgende basiscomponenten:

MDT STR-640.01 Redundant bus power supply
MDT SCN-IP000.03 IP Interface

De IP interface heeft een paar keer voor gedoe gezorgd. Hierbij was het niet mogelijk om te verbinden met de IP Interface. Nu weet ik niet of dit ligt aan de IP Interface of omdat de client (home assistant / ets) ongemerkt een verbinding/tunnel(?) open hield waardoor er geen verbinding meer mogelijk was. Een reset van de IP Interface was dan nodig om alles weer op gang te krijgen.

Onlangs deed "het huis" niet wat ik verwachtte en wat bleek, de KNX bus was dood. De power supply liet een rode error led zien. Reset (knopje) en spanning er af boden geen oplossing. Na het ontkoppelen van de IP Interface kwam alles weer tot leven. Vervolgens de IP Interface weer aangesloten en die werkte toen ook weer.

Omdat ik de voeding en ip interface niet meer vertrouw ben ik bezig om ze te vervagen door:

MEANWELL KNX-20E-640
SIEMENS N 148/23 - IP Interface Secure (5WG1148-1AB23)

Het toevoegen van de secure siemens in ets gaat zonder problemen. IP instellen gaat goed en krijg ook een ARP reply op het IP. Wanneer ik daarna de MDT IP Interface ontkoppel dan kan ik met geen mogelijkheid
ETS of Home Assistant laten verbinden met de Siemens IP interface. Discovery laat (liet) de MDT Interface direct zien. De Siemens Interface niet en ook bij handmatig laat ETS zien dat de Interface niet bereikbaar is. Home Assistant kan ook niet verbinden via Tunneling, Routing, TCP, UDP, Multicast.

Ik zie geen verschil tussen wel of geen Secure Commissioning.

Mis ik iets of had ik een IP Router moeten kopen in plaats van een IP Interface en had de MDT IP Interface dan meer functionaliteit dan een ander merk Interface (ipv Router) ?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fabian
Pijnlijke fout voor iemand die toch ~ 60% van de dag vult met netwerkbeheer..

Subnet mask stond op 255.255.255.255

Ineens gaat alles werken zoals verwacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:05
@Fabian
een geluk heb je "Stupid guys don't make faults, only smart guys do".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hier mensen ervaring met documentatie? Ik heb een jaar geleden de kast dicht gemaakt en vervolgens er niet meer in geweest, en nu ik laatst iets moest aanpassen moest ik terugzoeken in mn krabbels, fotos en geheugen. Op zich zit het allemaal redelijk in mijn hoofd maar ik vrees dat over een paar jaar dat weg is.

Ik heb buizen met vd draad afgemonteerd op rijgklemmen: de klemmenstrook is (nog) niet gelabeld. Afwisselend komt er 3G2.5 op 1 klem binnen, of 5G2.5 op twee klemmen voor bijvoorbeeld een doorgelust setje van 2x2 wcds.

De meterkast is een tekening van. Kwestie van een excelletje voor de klemmenstrook, of ook de inkomende vd draden labelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
deWit schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:16:
Hier mensen ervaring met documentatie? Ik heb een jaar geleden de kast dicht gemaakt en vervolgens er niet meer in geweest, en nu ik laatst iets moest aanpassen moest ik terugzoeken in mn krabbels, fotos en geheugen. Op zich zit het allemaal redelijk in mijn hoofd maar ik vrees dat over een paar jaar dat weg is.

Ik heb buizen met vd draad afgemonteerd op rijgklemmen: de klemmenstrook is (nog) niet gelabeld. Afwisselend komt er 3G2.5 op 1 klem binnen, of 5G2.5 op twee klemmen voor bijvoorbeeld een doorgelust setje van 2x2 wcds.

De meterkast is een tekening van. Kwestie van een excelletje voor de klemmenstrook, of ook de inkomende vd draden labelen?
Ik heb een excel van de klemmenstrook, en groepen indeling. Ook van de actor aansluitingen en adressen.

Hoeft geen kunstwerk te zijn, maar het is wel verdomd handig. Ik ben al een jaar aan het bouwen thuis, en pak de lijst er toch regelmatig bij.

Ik heb mijn huis vol zitten met voorbedraadde flex, en die flexed had ik gelabeld met een stukje schilderstape. Bij het invoeren heb ik de overlengte flex afgeknipt, en het stukje (+/- 5cm) met het tapje heb ik apart afgeknipt, en terug geschoven over de betreffende draden.

Dit zit echter in de goot, dus niet in de kast zelf.
Geen idee of het ooit nuttig is, maar het zit ook niet in de weg en is een kleine moeite. Ik kan nu iig geen enkele nuttige toepassing bedenken, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Koekstra schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:25:
[...]

Ik heb een excel van de klemmenstrook, en groepen indeling. Ook van de actor aansluitingen en adressen.

Hoeft geen kunstwerk te zijn, maar het is wel verdomd handig. Ik ben al een jaar aan het bouwen thuis, en pak de lijst er toch regelmatig bij.

Ik heb mijn huis vol zitten met voorbedraadde flex, en die flexed had ik gelabeld met een stukje schilderstape. Bij het invoeren heb ik de overlengte flex afgeknipt, en het stukje (+/- 5cm) met het tapje heb ik apart afgeknipt, en terug geschoven over de betreffende draden.

Dit zit echter in de goot, dus niet in de kast zelf.
Geen idee of het ooit nuttig is, maar het zit ook niet in de weg en is een kleine moeite. Ik kan nu iig geen enkele nuttige toepassing bedenken, maar ach.

Ik zie net op de foto's dat dit niet waar is :+
Heb de labels alleen terug geschoven vóór het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
deWit schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:16:

Ik zit momenteel met het zelfde bij een nieuw te maken installatie.

Ben begonnen met een Excel file om alle functies te plannen, groepsadressen in te zetten en ook de fysieke aansluitingen/actoren.

Sommige dubbele wcd's hebben zowel een zwarte als een bruine draad mee gekregen en het is wel belangrijk dat de nul bij de juiste fase blijft. Zonder tabel wordt dat natuurlijk een enorme zoektocht.

De inkomende bedrading wordt afgemonteerd in lastschelders en de uitgaande in etageklemmen. Ik denk dat ik zowel het VD draad als de soepele bedrading ga labelen met krimpkous labels of dymo labels onder een transparante krimpkous.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Documentatie heb ik hier met nummering en een sheet gedaan.
  • Alle inkomende draden zijn afgemonteerd op rijgklemmen en voorzien van een nummer. Dat nummer geldt voor een hele buis, dus alle aders van een 3G2.5 zijn eenzelfde nummer, alle aders van een 5G2.5 zijn eenzelfde nummer, etc. Met de filosofie dat ik van buis 47 de bruine fase wel van de zwarte kan onderscheiden.
  • De andere kant van de buis (in het huis) heeft op een plattegrond dezelfde nummers zodat ik precies weet welke buis waar uit komt. In de sheet heb ik dat ook nog beschreven (stopcontact kamer x links naast schouw) om het terug te kunnen lezen zonder de plattegrond te bekijken. De beschrijving oogt wat knullig, maar werkt eigenlijk heel goed.
  • In een volgende kolom beschrijf ik ook op welke actor een buis (mogelijk) is aangesloten. Nummer 34 zit bijvoorbeeld op S1G (schakelactor 1, aansluiting G) en 67 op D2B (dimmer 2, uitgang B )
  • Vervolgens is per buis ook genoteerd op welke groep en fase deze is aangesloten.
Met bovenstaande heb ik tot nu toe eigenlijk alle informatie die nodig is om eenvoudig dingen terug te vinden of aan te passen direct voor handen gehad.

Het enige wat ik eigenlijk ook nog had willen doen is het nummeren van alle bedrading in de meterkast (met nummertjes om de draden heen). In theorie is dat niet nodig omdat je uit de sheet kan halen dat de fase van groep x naar rijgklem y gaat en actor a naar rijgklem z. Als je echter in de praktijk gaat knoeien is het toch wel fijn om gewoon precies te weten waar een draad begint en eindigt zonder dat je daarvoor op een sheet hoeft terug te vallen.

Het wordt bijvoorbeeld wat tricky als de nul van groep x zowel naar een rijgklem als een actor (b.v. dimmer) gaat. Al weet je op basis van de documentatie dan wel weer dat daar D2B of whatever bij hoort, het is prettiger om het direct te kunnen zien.

Maar, voor indicentele wijzigingen of om documentatie voor over 2 jaar te hebben is de sheet in principe voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Alle aansluitingen in huis zijn gecodeerd en vastgelegd. dit teken ik in een tekenprogramma - dus als losse lijntje en symbolen - om dat ik de resultaten van CAD teleurstellend vond.

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unPnXwIEW0_tlNDEFCoN7esYnQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqJQ7T14LEedpFAUSRkBr8BT.jpg?f=fotoalbum_large

De meterkast - incl. rijgklemmen en KNX-spul - werk ik uit in HagerCAD, heb je ook direct een schema :)

[ Voor 18% gewijzigd door Conrado op 26-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb vorig jaar https://stromlaufplan.de ontdekt.

Met wat sleur en pleur maak je een heel boekwerk in A4 of A3 van je elektrische installatie, je KNX actoren, je klemmenstroken en nog wat andere zaken (Dali, modbus, Loxone, 24V etc.). Je kan kwijt wat voor kabel, aderdikte en -aantallen, noem maar op.

Je kan tegenwoordig zelfs je kastindeling erin opnemen. Enige nadeel is dat de kosten voor 1 licentie wat gestegen zijn. Oh en de interface is Duits. Licentie is overigens gekoppeld aan een adres, dus je kunt met 1 licentie wel meerdere tekeningen maken - per lijn, per gebouw, of gewoon alles in 1 stoppen.

Met de licentie zijn diverse exports naar Excel ook mogelijk, maar zelfs gratis heb je al best wat docu ter beschikking.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/eQQDqyLs1ro/maxresdefault.jpg

Afbeeldingslocatie: https://t6k4a9f7.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2020/02/Bildschirmfoto-2020-02-01-um-23.32.07.png
Netjes per klem een verwijzing naar je actor.

Afbeeldingslocatie: https://t6k4a9f7.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2020/02/zennio-maxinbox-fc-0-10v-fan.png
Je kan zelfs je eigen custom KNX compenenten maken, als de ingebouwde niet genoeg zijn.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

HagerCAD lijkt wel een goede kanshebber als ik het zo zie, maar het lijkt erop dat je die alleen maar kunt downloaden als je een *fysieke* gratis training doet bij Hager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

deWit schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:39:
HagerCAD lijkt wel een goede kanshebber als ik het zo zie, maar het lijkt erop dat je die alleen maar kunt downloaden als je een *fysieke* gratis training doet bij Hager?
Ik kijk al iets van anderhalf jaar regelmatig op de site, maar die training is er nooit 🤷🏻‍♂️

De Duitse versie is zo te downloaden, maar de gratis versie is alleen voor 1-fase. Ik vond de demo zelf niet bijster intuïtief.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ethirty schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:58:
Ik vond de demo zelf niet bijster intuïtief.
Op YouTube kom je goede tutorials tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Qua software heb ik Schematicals aangeschaft, ik vermoed dat dat wel specifiek voor de Belgische markt is. Laat je toe om ook de domotica op het schema toe te voegen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
Even een vraag tussendoor over de MDT Glass Push-button II Smart of de MDT Glass Central Operation Unit Smart.

De laatste is de meer uitgebreidere en duurdere versie van de twee, waar onder ook meer functies voor klimaatregeling, maar nog wel de eerste serie, waar de eerste al een update heeft gehad.

Heeft iemand ervaring met de MDT Glass Push-button II als kamerthermostaat icm met de Theben OT-box-S? Heb in ETS al gezien dat deze wel de temperatuur, bedienmodus en temperatuur ofset door kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-09 18:18
Is het nog mogelijk om ets 5 licentie te kopen of van iemand over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De officiële route is v6 only, zonder(!) dongle.

Met de training is lite gratis.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 18:47
kevin0101 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 19:18:
Is het nog mogelijk om ets 5 licentie te kopen of van iemand over te nemen?
Ik heb nog een ETS 5 Lite met dongle welke ik niet meer gebruik. Heb namelijk ETS 6 Home los aangeschaft, niet mijn oude ETS 5 Lite licentie geüpgraded.

Maar weet niet hoe dat zit met overnemen. Dongle staat op naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:24
Achtergrond
Hoi mede tweakers,

Ik lurk hier al enkele maanden rond, maar over enkele weken is het zover dat de sleutel van ons (mij en mijn vriendin's) eerste koophuis overgedragen gaat worden. En daarom vond ik het hoog tijd om mezelf eens voor te stellen, mijn plannen te delen. Actief mee te discussieren en hopelijk wat advies te krijgen of te geven.

Ik heb 5 jaar ervaring in de industriële automatiseren (verwant aan installatietechniek) Maar heb vorig jaar een carriere switch gemaakt en werk nu als C++ developer bij een grote robotfabrikant.

Al sinds ik mijn eigen studentenkamer had was ik rete geintresserd in huisautomatisering en dat is met de afgelopen 2 huurhuizen alleen maar erger geworden. Helaas huur je huurhuizen en ben je op die manier beperkt in wat je kan en mag aanpassen zo ben ik tot de volgende situatie gekomen:
Huidige situatie
  • Home assistant VM op proxmox cluster
  • Enkele lampen/sensoren op esphome (tuyaconvert)
  • Enkele lampen op tasmota(tuyaconvert)
  • Enkele lampen/sensoren op zigbee
  • Zonneweringen via Somy IO
  • Zelf geprogrameerde P1 uitlezer
  • Comelit intercom/deurbel met wifi
  • Watts vision vloerverwarming met zones (zelf wat python librariers voor geschreven)
Nu we eindelijk ons eerste koophuis gaan krijgen jeuken mijn handen dus ook om het eindelijk "goed" aan te pakken. Ik heb wat frustratie met de huidige situatie namelijk, Onbetrouwbaarheid van draadloos, en teveel centrale oplossingen waarbij als een centrale eenheid faalt het halve huis niet meer (goed) werkt, specifiek

Vandaar dat we er voor gekozen hebben in het volgende huis voor de essentiele dingen KNX toe te passen. Omdat dit zover ik gelezen heb de enige bedrade, decentrale oplossing is.

De indeling van ons (toekomstige) huis kan iedereen hier waarschijnlijk dromen. Het is namelijk een oerhollandse rijtjeswoning met standaard indeling. Gelukkig wel een hoekwoning met aanpandige garage. Het huis is gebouwd in 1984, is 150m2 groot, en heeft de originele bedrading nog. Deze bedrading piept en kraakt al met de belasting van de huidige bewoner en daarom heeft mijn "betere driekwart" toestemming gegeven om de meterkast/elektra te vervangen. Daarmee is er ook toestemming om nieuwe kabels te trekken en ruimte om knx aan te leggen.
Toekomstplannen
Allereerst wil ik dus een nieuwe groepenkast met:
  • 3 fase
  • 12 groepen
  • 2 krachtsroomgroepen
  • Genoeg aardlekken van het juiste type
  • PV groep
Voor de complexe automatiseringen en visualisatie ben ik zeer tevreden met home assistant hier ga ik dan ook gebruik van blijven maken. Echter wil ik voor de basics naar KNX, denk aan het centrale lichtpunt per kamer, wat sensoren en de screens (via SMI waarschijnlijk).

Voor complexe lampen en effecten eis ik en (en mijn vriendin) geen 100% uptime. Daarom bouw en "programmeer" ik deze het liefste zelf. Tasmota ondersteunt nu KNX over IP, en binnen ESPhome is hier ook aandacht voor weet ik toevallig. Mocht het nodig zijn, wil ik "complexe" lampen via een aparte vlan op KNX aansluiten.

Verder wil ik op alle 3 verdiepingen een inbouwverdeelkast plaatsen voor KNX componenten en andere DIN rail apparatuur. Deze kasten komen rondom het trapgat, boven elkaar, per verdieping. Hierdoor moet het makkelijk zijn om een backbone van kast tot kast te hebben. De verdeelkast die ik nu op het oog heb is een:

https://hager.com/de/kata...kleinvvoltaupv4x12pleip30 of een kleinere uit dezelfde serie. De reden hiervoor is dat ik ze in de muren wil wegwerken, om mogelijk een schilderij ofzo voor te hangen.

De preciese indeling zou er dan zo uit komen te zien voorlopig:
Zolder
Wordt een thuiswerkkantoor, met een kleine, afgesloten was-/technische ruimte. Het huis heeft hetelucht verwarming (niet gebruikelijk in NL) en hier staat de CV+luchtverwarmer nu ook. Deze is economisch versleten en op korte termijn aan vervanging toe. Onze hoop is hier een full-electric warmtepomp op het dak voor terug te plaatsen met luchtverwarmer in de wasruimte. Liefst ook via KNX, maar dit gaan we zeer waarschijnlijk pas over 2-3 jaar doen.

Verdeelkast met:
  • 3-fase aansluiting voor warmtepomp
  • 24v voeding
  • KNX Koppelstation om met de andere kasten te praten, ofwel over ethernet of TP. Zelf zat ik aan een WAGO KNX ip controller 750-889 te denken. Ik heb als PLC programmer goeie ervaringen met de 750 serie van WAGO. Echter is hij erg duur, zeker voor 3 verdiepingen
  • Dimmer voor 2 lampen, ofwel een DALI gateway, dit wil ik na de verhuizing invullen
1e verdieping - 2 slaapkamers 1 badkamer
Verdeelkast met:
  • 24v voeding
  • KNX busvoeding
  • KNX Koppelstation om met de andere kasten te praten, ofwel over ethernet of TP
  • Dimmer voor 4 lampen, ik denk nu de Jung KNX dimactor led universeel 4x225W omdat deze een input heeft voor een pulsdrukker zodat ik standaard lichtknoppen kan blijven gebruiken
  • Genoeg ruimte om screens aan te sluiten via SMI
Begane grond - woonkamer met keuken, toilet, gang
Verdeelkast met:
  • 24v voeding
  • KNX Koppelstation om met de andere kasten te praten, ofwel over ethernet of TP
  • Dimmer voor 3 lampen (gang, toilet trap, dezelfde als de 1e verdieping
  • Genoeg ruimte om screens aan te sluiten via SMI
De huidige woonkamer heeft al inbouwspots, als ik de sleutel heb wil deze opmeten. Daarna vervangen voor LED spots met dezelfde diameter. Deze ga ik dan met een lokale dimmer aan te sturen welke op de KNX bus zit of via DALI. Liefst met individuele aansturing per spot.Later wil ik dan met mmWave sensoren via home assistant lokatie bepalen om de juiste lampen aan te zetten.

Over de begane grond twijfel ik nog of een verdeelkast nodig is. Componenten kunnen eventueel in de meterkast en/of in de schuur namelijk.

Verder zou het handig zijn als brandmelders op het systeem aangesloten worden. Deze kunnen dan een buis delen met access points. Het liefst zou ik ook een beveiliginssysteem er op aansluiten, maar ik las hier en daar dat je dat niet gecertificeerd krijgt voor de verzekering.
Wat vragen die ik tot nu toe heb
  • Ik heb hier al het een en ander gelezen over type I en II behuizingen. Ik ging er vanuit dat omdat ik een Type 2 groepenkast ga installeren, met uiteraard een aardlek, ik in de andere ruimtes ook weg zou komen met een Type 1 stalen verdeelkast. Deze verdeelkasten zijn dan uiteraard geaard en gevoed via een groep met aardlek. Kloppen mijn aannames hier? Mijn instinct zeg dat als alle voedingen die binnenkomen door een aardlek lopen, een geaarde kast veiliger is dan een ongeaarde
  • Ik zie een hoop posts langskomen met honderden meters kabel en richting de 50 buizen per kast. Hebben jullie zulke gigantische huizen met maar 1 centrale kast? als ik op 2 buizen per kamer reken kom ik daar nog niet op uit, of zie ik iets heel erg over het hoofd?
  • Als er verder nu al iemand gaten in mijn plannen ziet, hoor ik dat heel graag! Zoals je misschien merkt heb ik niet voor de goedkoopste componenten gekozen. En hier wil ik in de komende weken nog wel even aan gaan schaven om de begroting wat kleiner te krijgen
Uit de verschillende posts in dit topic. heb ik al begrepen dat Voltus.de hofleverancier is hier, met het liefst MDT componenten. Ik ga daar zeker alvast naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mjkl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:55:
Ik zie een hoop posts langskomen met honderden meters kabel en richting de 50 buizen per kast. Hebben jullie zulke gigantische huizen met maar 1 centrale kast? als ik op 2 buizen per kamer reken kom ik daar nog niet op uit, of zie ik iets heel erg over het hoofd? [/li]
Als je elke lamp/schakelaar met een eigen kabel naar de verdeelkast aansluit zit je zo met bossen kabels. Zes lampen in een slaapkamer met twee schakelaars is dan al acht pijpjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik haal niet zo goed uit je post wat nu precies je plannen voor KNX zijn? Een paar dimmers die je misschien gaat vervangen door Dali? En wat screens?

Zomaar wat random flarden die opkomen:
Een Wago inzetten voor KNX is op zijn minst een van de minder voorkomende routes.
Waarom in elke kast 24V?
Waarom in elke kast een KNX koppelaar?
Pulsdrukkers betekent óf speciale actoren zoeken óf digitale inputs erbij. In beide gevallen mis je de voordelen van KNX drukkers: programmeerbaar, temp sensor, led feedback etc.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
mjkl schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:55:
Ik heb hier al het een en ander gelezen over type I en II behuizingen. Ik ging er vanuit dat omdat ik een Type 2 groepenkast ga installeren, met uiteraard een aardlek, ik in de andere ruimtes ook weg zou komen met een Type 1 stalen verdeelkast. Deze verdeelkasten zijn dan uiteraard geaard en gevoed via een groep met aardlek. Kloppen mijn aannames hier?
Ja, in een woonhuisinstallatie is enkel binnen de verdeling in meterkast de installatie 'ongezekerd', natuurlijk wel beveiligd door de hoofdzekering. Pas op met zekeringen achter elkaar plaatsen ivm de selectiviteit.
Een klasse II kast is ongeaard. De DIN-rail waarop de klemmenstrook is aangebracht, en de centrale aarding zorgt, is geïsoleerd tov de kast. De aarddraad loopt dwars door de kast van uit de netaansluiting naar deze klemmenstrook.
Ik zie een hoop posts langskomen met honderden meters kabel en richting de 50 buizen per kast. Hebben jullie zulke gigantische huizen met maar 1 centrale kast? als ik op 2 buizen per kamer reken kom ik daar nog niet op uit, of zie ik iets heel erg over het hoofd?
Nee dat hoeft niet. Het voordeel van KNX is dat je juist decentraal kunt werken. Echter aan alles hangt een prijskaartje. je zou in principe achter elke lamp een KNX-dimmer kunnen stoppen, maar dan wordt het erg duur. DIN-rail componenten maken KNX betaalbaar. Echter, die hoeven niet op één plek bij elkaar te zitten.
ik bouw een smarthome met zo'n 6-tal decentrale plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Als ik na ga wat er bij mij voor zorgt dat er zoveel kabels de meterkast binnenkomen dan zijn dat de volgende onderdelen:
  • Extra kringen kabels/buizen om individuele stopcontacten te kunnen schakelen.
  • Audio kabels
  • Verlichting - ik heb de meeste lampen in groepen van 2/3 gezet zodat ik die individueel kan aansturen (aan/uit/dimmen/witbalans)
  • Ethernet
En ik denk dat veel mensen hier het huis vanaf 0 bouwen en hierdoor al snel denken “ah een extra stopcontact hier kan geen kwaad” en dat gaat snel kan ik vertellen uit eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
walletje-w schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:22:
En ik denk dat veel mensen hier het huis vanaf 0 bouwen en hierdoor al snel denken “ah een extra stopcontact hier kan geen kwaad” en dat gaat snel kan ik vertellen uit eigen ervaring.
Ik ken dat gevoel en heb 2700m pijp in het beton gepropt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Conrado schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Ik ken dat gevoel en heb 2700m pijp in het beton gepropt :)
Whoa, ik hoop met onze mega-renovatie alles toch wel net even een tandje minder te doen hoor.

Aan de andere kant, het is een groot huis, dus voor 1 stopcontact ben ik ook al snel 10m verder :+

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
@mjkl Hou er ook rekening mee dat schakelactoren geluid maken. Als je die in een gangkast op de overloop plaatst dan bestaat de kans dat je de relais in de slaapkamer hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
@Ethirty, dat doe ik ook. Maar het is als bergruimte, je hebt er nooit genoeg van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
Bedankt voor alle reacties, er zitten een paar goeie vragen opmerkingen tussen!
jadjong schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:29:
[...]

Als je elke lamp/schakelaar met een eigen kabel naar de verdeelkast aansluit zit je zo met bossen kabels. Zes lampen in een slaapkamer met twee schakelaars is dan al acht pijpjes.
Als je het zo brengt begint het inderdaad aardig op te tellen. Volgens mij zie ik ook aardig wat combinaties van Meterkast en KNX installatie in 1 voorbij komen. Dan telt het natuurlijk dubbel op.
Ethirty schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:21:
Ik haal niet zo goed uit je post wat nu precies je plannen voor KNX zijn? Een paar dimmers die je misschien gaat vervangen door Dali? En wat screens?
Klopt in eerste instantie gaat het om een paar dimmers. Omdat we nog in een huurhuis zitten, hebben we vrij weinig tijd uitgetrokken voor de initiële plannen, voordat we willen verhuizen. Mijn doel is dus vooral om een goede infrastructuur aan te leggen. waar ik later op verder kan bouwen. Daarom zitten er ook nog weinig componenten in mijn plannen.

In eerste instantie gaat het om wat dimmers. Dit wil ik later uitbreiden met wat DALI lampen. Later komt de warmtepomp erbij.

Bij de warmtepomp, in combinatie met het bufferwat en warmtespiraal, komt nog een stukje logica kijken. Een kennis heeft dat nu met loxone handig opgelost. Ik hoop diezelfde logica met KNX te implementeren. Exacte details weet ik even niet uit mijn hoofd. Behalve dat het nodig was toen we het bespraken. :)

Daarnaast heeft ons huis dus heteluchtverwarming, dus de ventilatie is gekoppeld aan de verwarming wat ook weer een stukje logica vereist. Ook moet er nog een warmtebehoefte berekening gedaan worden. Misschien dat er nog wat vraaggestuurd geschakeld moet worden om overbelasting te voorkomen. Mijn plan is nu omdat zoveel mogelijk met KNX componenten op te lossen
Zomaar wat random flarden die opkomen:
Een Wago inzetten voor KNX is op zijn minst een van de minder voorkomende routes.
Ja, maar zoals genoemd ben Ik vanuit de PLC bekend met het merk. Ik heb ook nog een paar IO stations liggen met Beckhoff/Wago IO-kaarten. Volgens de beschrijving moeten die hier direct op kunnen werken. Wat aansluit op de volgende vraag
Bijna alle industriele componenten werken op 24v. Daar heb ik er nog wel een paar van liggen. De voedingen zelf ook. Dus die hoopte ik er ook in weg te werken op een din rail. Nog geen concrete plannen verder.
Waarom in elke kast een KNX koppelaar?
Overenthousiasme? In de online ETS cursus en andere documentatie kwam ik dit soort topologien tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kembZ_5OruZ6ACSKO0ue3ulAvaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S9ATIIQtusesGKd8fPD93uTY.webp?f=user_large

Het leek mij logisch om elke verdieping op zijn eigen lijn te zetten. En dan een backbone tussen de 3 verdiepingen. Zowel een TP als ethernet hebben dan een koppelaar nodig in een vorm. Ik kwam wat verhalen tegen waar mensen zorgen hadden over de bussnelheden van KNX over TP, in combinatie met "Chatty" sensoren. Daarom leek het mij logischer om dit over ethernet te laten lopen. Echter moet ik hier ook zeker naar de kosten/baten gaan kijken. Het is een behoorlijk luxe oplossing. Zeker als het 3x een WAGO zou moeten worden.
Pulsdrukkers betekent óf speciale actoren zoeken óf digitale inputs erbij. In beide gevallen mis je de voordelen van KNX drukkers: programmeerbaar, temp sensor, led feedback etc.
Klopt, maar in mijn ogen is het beste lichtknopje, degene die je niet hoeft te gebruiken, maar er wel is als het nodig is. Dan volstaat een pulsdrukker prima. Vandaar dat ik die Jung dimmer wel elegant vond met digitale ingangen.

Daadwerkelijke activatie/visualisatie wil ik het liefst aan home assistant over laten. Ik zie veel enthousiasite verhalen over mmWave sensoren die meerder personen, die nauwelijks bewegen, kunnen lokaliseren in een ruimte. Echter is dit nieuwe technologie en zover ik weet niet voor KNX beschikbaar.
Fabian schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:37:
@mjkl Hou er ook rekening mee dat schakelactoren geluid maken. Als je die in een gangkast op de overloop plaatst dan bestaat de kans dat je de relais in de slaapkamer hoort.
Goed punt, Ik heb voorlopig op de slaapkamerverdieping alleen dimmers gepland en geen contactors. Moet ik dus ook even kijken of dat echt zo gaat werken. En er niet nog contactors of relais in de dimmers zitten voor een echte uitschakeling bij nul uitsturing.

Mijn toekomstplannen zijn sowieso dat de knx componenen 's nachts niet schakelen. Het liefst wil ik in de meeste ruimtes R(GB) led verlichting aanwezig is. Als er dan al iemand ligt te slapen, of het sowieso laat is, gaan alleen de led strips in een rode gloed aan, zodat je de weg kan vinden. Ik merk dat ik daardoor veel beter slaap en een normaal dag nacht ritme vast kan houden.
walletje-w schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:22:
Als ik na ga wat er bij mij voor zorgt dat er zoveel kabels de meterkast binnenkomen dan zijn dat de volgende onderdelen:
  • Extra kringen kabels/buizen om individuele stopcontacten te kunnen schakelen.
  • Audio kabels
Audio kabels ben ik wel benieuwd naar, nadat ik de eerste vriend 15 jaar geleden ooit een set speakers in de douche zag ophangen, dacht ik al "Dat moet ik ook"

Echter heb ik nooit een ei kunnen liggen over uberhaupt een initieel concept. Wel zitten kijken, maar ik kom al snel uit op een aantal pulseaudio sinks en sources op wat raspberry pi's hier en daar, maar daar moet dan nog wel een hoog kwaliteit DAC bij. Vervolgens is pulseaudio behoorlijk barebones en neemt de complexiteit heel snel toe, en daarmee de WAF weer heel hard af. En dan hang ik maar weer een extra google nest speakertje op. Mogelijk dat het ook onzinnig is om een platenspeler over TCP/IP in een andere ruimte af te spelen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Eén knx-lijn is voor je huis meer dan zat. Scheelt een hoop overhead.

Verder een generieke tip als je duidelijk nog niet weet wat je nog meer gaat bijplaatsten: buizen, buizen, buizen :P

Aanleg van dat alles is verreweg het duurste en meest impactvolle. Kans is groot dat je dat later niet of niet makkelijk meer kan doen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Ethirty schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:07:

Verder een generieke tip als je duidelijk nog niet weet wat je nog meer gaat bijplaatsten: buizen, buizen, buizen :P

Aanleg van dat alles is verreweg het duurste en meest impactvolle. Kans is groot dat je dat later niet of niet makkelijk meer kan doen.
Ik sluit me bij dit advies aan :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16
Ik had er niet over nagedacht maar toen de aannemer mijn nieuwe grote verdeler zag besloot hij zelf om de hoofdschakelaar zo laag mogelijk te plaatsen. Hij zit direct tegen de gasmeter aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkl
Ethirty schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:07:

Dat was zeker het plan, daarom focus ik me ook weinig op de exacte componenent op het moment. Ik wil vooral de infrastructuur goed en/of toekomstproof hebben. Ook omdat ik waarschijnlijk maar 1 kans krijg om het aan te leggen.

Nadeel is wel dat je, naar mijn idee, slecht kan ontwerpen zonder toegang tot de werkplek. Veel zal afhangen van de huidige constructie. Het huis is jaren 80 prefab betonbouw (zonder kwaaitaalvloeren) Dus in plafonds frezen is niet echt een mogelijkheid en de vloeren waarschijnlijk ook niet.

Blijven de binnenmuren over, gelukkig zijn die allemaal houten skelet met de buitenmuren als draagmuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapidamente695
Heb het topic al doorzocht maar niet gevonden:

weet iemand (het liefst meer-etage) rijgklemmen die in een bestaande meterkast onder de afdekplaat passen?

Vanaf de rail gemeten max 42mm hoog inclusief bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mjkl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:46:Het leek mij logisch om elke verdieping op zijn eigen lijn te zetten. En dan een backbone tussen de 3 verdiepingen.
Qua topologie vind ik het wel netjes, daar je toch op elke verdieping dat centrale punt hebt. Dus dat de KNX bus van een bepaalde verdieping altijd via die kast loopt en dat je die kasten weer onderling verbindt. Geeft wat overzicht en kun je altijd nog de lijnen gaan losknippen in het onwaarschijnlijke geval dat het ooit nodig is.
Klopt, maar in mijn ogen is het beste lichtknopje, degene die je niet hoeft te gebruiken, maar er wel is als het nodig is. Dan volstaat een pulsdrukker prima.
Da's ook mijn insteek. Vraag me alleen nog af of het een enkele of dubbele gaat worden.
Daadwerkelijke activatie/visualisatie wil ik het liefst aan home assistant over laten. Ik zie veel enthousiasite verhalen over mmWave sensoren die meerder personen, die nauwelijks bewegen, kunnen lokaliseren in een ruimte. Echter is dit nieuwe technologie en zover ik weet niet voor KNX beschikbaar.
Oh? Ik ga waarschijnlijk juist wat meer KNX in mijn KNX-arme installatie brengen juist vanwege dat soort sensoren. Denk dan specifiek aan deze; https://besknx.com/website/en/products/sr570000/

Over wat voor moois heb jij het dan?

En realiseer je je dat de meesten hier zaken als HA naar de randen van hun systeem hebben gedrukt zodat het licht zeker weten aan/uit gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
mjkl schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:46:
Overenthousiasme? In de online ETS cursus en andere documentatie kwam ik dit soort topologien tegen:
KNX wordt ook gebruikt in vliegveld terminals en zo, even een wat ander schaal zogezegd :)

Thuis kun je met één lijn uit. Ik krijg wat KNX-zaken buiten en dat zet ip op een aparte lijn. KNX heeft een eenvoudige structuur waarbij je ster- en bustopologie dor elkaar heen mag gebruiken. Plat gezegd, je knoopt alles aan elkaar zo als het toevallig uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
Gwaihir schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:08:
Oh? Ik ga waarschijnlijk juist wat meer KNX in mijn KNX-arme installatie brengen juist vanwege dat soort sensoren. Denk dan specifiek aan deze; https://besknx.com/website/en/products/sr570000/

Over wat voor moois heb jij het dan?
Ooh dat ziet er uit als iets wat soortgelijk werkt.

Ik had wat reviews gezien van de Aqara Fp1 en Fp2, waarbij je in de de app zelfs een kaart kan tekenen met zones waar mensen zich kunnen bevinden.

Persoonlijk ben ik geen fan van sensoren met eigen apps, zeker uit het verre oosten. maar deze sensoren werken als het goed is over zigbee en lokaal over wifi.

Ook bestaat er de Roomsense IQ

En een hele rits van posts op het home assistant forum of sites als hackaday over mensen die het DIY met esphome oplossen.

Echter gaat dat wel redelijk richting off-topic, gezien het niks met KNX meer te maken heeft. Als zo'n sensor met dergelijke programmeerbaarheid in KNX variant bestaat of te bouwen is, heeft dat wel mijn voorkeur.
Gwaihir schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:08:
En realiseer je je dat de meesten hier zaken als HA naar de randen van hun systeem hebben gedrukt zodat het licht zeker weten aan/uit gaat?
Ja dat is iets waar ik nog achter moet komen. Ik zag her en der versrpeid posts over mensen die hun KNX systeem redelijk "dom" noemen omdat het vooral bediening is en de logica ergens anders zit (zoals home assistant) Dat is zoals ik het nu voor ogen heb.

Zijn er veel mensen hier die ook actief gebruik maken van de visualisatiemogelijkheden e?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ter overweging, ik lees positieve maar ook negatieve dingen over sensoren zoals die van Aqara. Zie bijvoorbeeld https://www.derekseaman.c...-fp2-presence-sensor.html waarbij blijkbaar hele buggy updates het ding haast onwerkbaar maken.

En de grootste red flag:
Each FP2 calls home to USA Amazon/AWS servers exactly every 15 minutes, even though I have NO cloud integrations configured. I’m ONLY using Homekit.
:|

Dat is wat mij betreft voldoende om ver van dergelijke producten af te blijven en je installatie zo 'native' mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjkl
Zoefff schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:32:
Ter overweging, ik lees positieve maar ook negatieve dingen over sensoren zoals die van Aqara. Zie bijvoorbeeld https://www.derekseaman.c...-fp2-presence-sensor.html waarbij blijkbaar hele buggy updates het ding haast onwerkbaar maken.

En de grootste red flag:

[...]

:|

Dat is wat mij betreft voldoende om ver van dergelijke producten af te blijven en je installatie zo 'native' mogelijk te houden.
Ja dat sluit wel aan bij wat ik er van dach en waarom ik liever naar de andere varianten kijk. Mocht dat niet werken of teveel tijd kosten gaan ze in een afgesloten vlan zonder internet toegang. Iets voor tegen die tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

mjkl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:23:
Ja dat is iets waar ik nog achter moet komen. Ik zag her en der versrpeid posts over mensen die hun KNX systeem redelijk "dom" noemen omdat het vooral bediening is en de logica ergens anders zit (zoals home assistant) Dat is zoals ik het nu voor ogen heb.

Zijn er veel mensen hier die ook actief gebruik maken van de visualisatiemogelijkheden e?
Dat zal voor iedereen een persoonlijke overweging zijn. Ik probeer zelf wel zo veel mogelijk logica in KNX onder te brengen. Simpelweg omdat ik dat als het meest stabiel beschouw. Naast het 'domme' schakelen vallen daar b.v. de hele warmtevraag sturing, ge-timede (buiten)verlichting, dakraamgedrag, ventilatiesturing, gordijnen, etc. allemaal onder.

OpenHab voegt daar nog wat dingen aan toe die nice to have zijn maar niet cruciaal. Denk aan een HomeKit koppeling, P1 koppeling, wat data logging, etc. Op de planning staat nog iets van aanwezigheidsdetectie op basis van telefoons (aanwezig in netwerk == thuis) en wat consequenties daarvan. Maar uiteindelijk wil ik in OpenHab alleen logica die ik niet heel erg mis als het wegvalt, of als we het huis verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mjkl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:23:
Maar onder 'logica' valt dan wel dat het licht (redelijk) normaal aan gaat, dus ook de bewegingsmelders e.d. Dat is ook het meest robuust, want zo lang melder, dimmer + lamp, en busvoeding er nog zijn, blijft die lamp branden, conform het decentrale principe waar KNX op gebaseerd is.

'Elders' kan dan bijvoorbeeld de lichtkleur aanpassen aan het tijdstip op de dag, als de KNX component daar geen (gewenste) curve voor aan boord heeft.
mjkl schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:23:Echter gaat dat wel redelijk richting off-topic, gezien het niks met KNX meer te maken heeft. Als zo'n sensor met dergelijke programmeerbaarheid in KNX variant bestaat of te bouwen is, heeft dat wel mijn voorkeur.
Gelukkig biedt dit topic alle ruimte om het tot op dat niveau te bespreken :).
(Anders zouden dergelijke afwegingen altijd tussen topics in vallen..)

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 04-08-2023 12:32 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 84 Laatste