Achtergrond
Hoi mede tweakers,
Ik lurk hier al enkele maanden rond, maar over enkele weken is het zover dat de sleutel van ons (mij en mijn vriendin's) eerste koophuis overgedragen gaat worden. En daarom vond ik het hoog tijd om mezelf eens voor te stellen, mijn plannen te delen. Actief mee te discussieren en hopelijk wat advies te krijgen of te geven.
Ik heb 5 jaar ervaring in de industriële automatiseren (verwant aan installatietechniek) Maar heb vorig jaar een carriere switch gemaakt en werk nu als C++ developer bij een grote robotfabrikant.
Al sinds ik mijn eigen studentenkamer had was ik rete geintresserd in huisautomatisering en dat is met de afgelopen 2 huurhuizen alleen maar erger geworden. Helaas huur je huurhuizen en ben je op die manier beperkt in wat je kan en mag aanpassen zo ben ik tot de volgende situatie gekomen:
Huidige situatie
- Home assistant VM op proxmox cluster
- Enkele lampen/sensoren op esphome (tuyaconvert)
- Enkele lampen op tasmota(tuyaconvert)
- Enkele lampen/sensoren op zigbee
- Zonneweringen via Somy IO
- Zelf geprogrameerde P1 uitlezer
- Comelit intercom/deurbel met wifi
- Watts vision vloerverwarming met zones (zelf wat python librariers voor geschreven)
Nu we eindelijk ons eerste koophuis gaan krijgen jeuken mijn handen dus ook om het eindelijk "goed" aan te pakken. Ik heb wat frustratie met de huidige situatie namelijk, Onbetrouwbaarheid van draadloos, en teveel centrale oplossingen waarbij als een centrale eenheid faalt het halve huis niet meer (goed) werkt, specifiek
Vandaar dat we er voor gekozen hebben in het volgende huis voor de essentiele dingen KNX toe te passen. Omdat dit zover ik gelezen heb de enige bedrade, decentrale oplossing is.
De indeling van ons (toekomstige) huis kan iedereen hier waarschijnlijk dromen. Het is namelijk een oerhollandse rijtjeswoning met standaard indeling. Gelukkig wel een hoekwoning met aanpandige garage. Het huis is gebouwd in 1984, is 150m2 groot, en heeft de originele bedrading nog. Deze bedrading piept en kraakt al met de belasting van de huidige bewoner en daarom heeft mijn "betere driekwart" toestemming gegeven om de meterkast/elektra te vervangen. Daarmee is er ook toestemming om nieuwe kabels te trekken en ruimte om knx aan te leggen.
Toekomstplannen
Allereerst wil ik dus een nieuwe groepenkast met:
- 3 fase
- 12 groepen
- 2 krachtsroomgroepen
- Genoeg aardlekken van het juiste type
- PV groep
Voor de complexe automatiseringen en visualisatie ben ik zeer tevreden met home assistant hier ga ik dan ook gebruik van blijven maken. Echter wil ik voor de basics naar KNX, denk aan het centrale lichtpunt per kamer, wat sensoren en de screens (via SMI waarschijnlijk).
Voor complexe lampen en effecten eis ik en (en mijn vriendin) geen 100% uptime. Daarom bouw en "programmeer" ik deze het liefste zelf. Tasmota ondersteunt nu KNX over IP, en binnen ESPhome is hier ook aandacht voor weet ik toevallig. Mocht het nodig zijn, wil ik "complexe" lampen via een aparte vlan op KNX aansluiten.
Verder wil ik op alle 3 verdiepingen een inbouwverdeelkast plaatsen voor KNX componenten en andere DIN rail apparatuur. Deze kasten komen rondom het trapgat, boven elkaar, per verdieping. Hierdoor moet het makkelijk zijn om een backbone van kast tot kast te hebben. De verdeelkast die ik nu op het oog heb is een:
https://hager.com/de/kata...kleinvvoltaupv4x12pleip30 of een kleinere uit dezelfde serie. De reden hiervoor is dat ik ze in de muren wil wegwerken, om mogelijk een schilderij ofzo voor te hangen.
De preciese indeling zou er dan zo uit komen te zien voorlopig:
Zolder
Wordt een thuiswerkkantoor, met een kleine, afgesloten was-/technische ruimte. Het huis heeft hetelucht verwarming (niet gebruikelijk in NL) en hier staat de CV+luchtverwarmer nu ook. Deze is economisch versleten en op korte termijn aan vervanging toe. Onze hoop is hier een full-electric warmtepomp op het dak voor terug te plaatsen met luchtverwarmer in de wasruimte. Liefst ook via KNX, maar dit gaan we zeer waarschijnlijk pas over 2-3 jaar doen.
Verdeelkast met:
- 3-fase aansluiting voor warmtepomp
- 24v voeding
- KNX Koppelstation om met de andere kasten te praten, ofwel over ethernet of TP. Zelf zat ik aan een WAGO KNX ip controller 750-889 te denken. Ik heb als PLC programmer goeie ervaringen met de 750 serie van WAGO. Echter is hij erg duur, zeker voor 3 verdiepingen
- Dimmer voor 2 lampen, ofwel een DALI gateway, dit wil ik na de verhuizing invullen
1e verdieping - 2 slaapkamers 1 badkamer
Verdeelkast met:
- 24v voeding
- KNX busvoeding
- KNX Koppelstation om met de andere kasten te praten, ofwel over ethernet of TP
- Dimmer voor 4 lampen, ik denk nu de Jung KNX dimactor led universeel 4x225W omdat deze een input heeft voor een pulsdrukker zodat ik standaard lichtknoppen kan blijven gebruiken
- Genoeg ruimte om screens aan te sluiten via SMI
Begane grond - woonkamer met keuken, toilet, gang
Verdeelkast met:
- 24v voeding
- KNX Koppelstation om met de andere kasten te praten, ofwel over ethernet of TP
- Dimmer voor 3 lampen (gang, toilet trap, dezelfde als de 1e verdieping
- Genoeg ruimte om screens aan te sluiten via SMI
De huidige woonkamer heeft al inbouwspots, als ik de sleutel heb wil deze opmeten. Daarna vervangen voor LED spots met dezelfde diameter. Deze ga ik dan met een lokale dimmer aan te sturen welke op de KNX bus zit of via DALI. Liefst met individuele aansturing per spot.Later wil ik dan met mmWave sensoren via home assistant lokatie bepalen om de juiste lampen aan te zetten.
Over de begane grond twijfel ik nog of een verdeelkast nodig is. Componenten kunnen eventueel in de meterkast en/of in de schuur namelijk.
Verder zou het handig zijn als brandmelders op het systeem aangesloten worden. Deze kunnen dan een buis delen met access points. Het liefst zou ik ook een beveiliginssysteem er op aansluiten, maar ik las hier en daar dat je dat niet gecertificeerd krijgt voor de verzekering.
Wat vragen die ik tot nu toe heb
- Ik heb hier al het een en ander gelezen over type I en II behuizingen. Ik ging er vanuit dat omdat ik een Type 2 groepenkast ga installeren, met uiteraard een aardlek, ik in de andere ruimtes ook weg zou komen met een Type 1 stalen verdeelkast. Deze verdeelkasten zijn dan uiteraard geaard en gevoed via een groep met aardlek. Kloppen mijn aannames hier? Mijn instinct zeg dat als alle voedingen die binnenkomen door een aardlek lopen, een geaarde kast veiliger is dan een ongeaarde
- Ik zie een hoop posts langskomen met honderden meters kabel en richting de 50 buizen per kast. Hebben jullie zulke gigantische huizen met maar 1 centrale kast? als ik op 2 buizen per kamer reken kom ik daar nog niet op uit, of zie ik iets heel erg over het hoofd?
- Als er verder nu al iemand gaten in mijn plannen ziet, hoor ik dat heel graag! Zoals je misschien merkt heb ik niet voor de goedkoopste componenten gekozen. En hier wil ik in de komende weken nog wel even aan gaan schaven om de begroting wat kleiner te krijgen
Uit de verschillende posts in dit topic. heb ik al begrepen dat Voltus.de hofleverancier is hier, met het liefst MDT componenten. Ik ga daar zeker alvast naar kijken!