Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik heb gekozen voor MDT Universal aktor waar de screens op komen. Misschien later nog dedicated maar voor nu boodt de universal vrij wel hetzelfde.Dennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:43:
Tweede vraag gaat over zonwering. We zijn bezig met screens aan de gevel en die wil ik (uiteraard) ook met KNX aansturen. Mijn idee is eigenlijk dat de zonwering alleen maar naar beneden gaat als het ook echt warm is buiten, want in de winter en zelfs op dagen als vandaag wil ik eigenlijk gewoon profiteren van de gratis warmte die de zon biedt. Maar hoe zal ik dat doen?
Ik heb een Theben Luna maar die biedt amper fatsoenlijke functies en ook de MDT Jalousieaktor kan dit in principe niet realiseren, of ik moet met de blokkeerfunctie aan de slag. Die zou ik natuurlijk kunnen voeden met de weersverwachting van de dag, maar ik ben even benieuwd of andere Tweakers iets soortgelijks hebben gerealiseerd...
Verder hoop ik er een KNX weer station aan toe te voegen (€€) en dan op basis van licht en binnen/buiten temp te bepalen of ze open of dicht moeten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik hoop dat ik dit topic even mag gebruiken voor mijn vraag.
Wij hebben een huis gekocht waar de vorige bewoner een mooie installatie heeft gemaakt op basis van KNX/Dali en Loxone. Een hoop zaken zoals verlichting werkt, echter niet alles én niet volledig zoals wij willen.
Hier is meteen het probleem, ik zou mij graag gaan verdiepen in hoe ik hiermee zelf aan de slag kan alleen is mijn kennis/ervaring op dit gebied ongeveer 'nul'. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iemand die mij opweg kan helpen ons systeem (met bijbehorende programmatuur) te begrijpen.
Natuurlijk tegen vergoeding, een selectie speciaal bieren of *vul maar in*.
Het gaan om omgeving Brabant.. 👋
Heb je al een ETS licentie?
Heb je de projectbestanden gekregen vd vorige eigenaar?
Maar ik denk dat je met het expertise in dit topic een heel eind gaat komen!
[ Voor 14% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-05-2023 14:43 ]
En een administrator login voor Loxone?bbbrumbrum schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:42:
Heb je de projectbestanden gekregen vd vorige eigenaar?
Ik heb een .pr5 bestand. dit zou alle geprogrammeerde informatie moeten bevatten als het goed is.
Ik begrijp op dit moment te weinig van welk deel knx/dali/Loxone hard- en/of software is om op de juiste plek te beginnen met zoeken.
Hij gaf aan dat ik met een loxone config app al het meeste kon instellen. De rest via KNX waar ik een licentie voor nodig heb. Alleen zie ik op het moment door de bomen het bos niet om een goed begin te maken (zoals een lamp op de gang plaatsen 😂)
Maar een pr5 is in ieder geval niet voor KNX.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wel KNX, maar uit de tijd van ETS3. Bron: https://support.knx.org/h...965600-Project-importerenEthirty schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:53:
Maar een pr5 is in ieder geval niet voor KNX.
Daarna is het vooral een puzzeltje, want in loxone moet je de KNX groeps adressen handmatig invoeren (met het juiste type). Vervolgens moet je bedenken of je de logica in KNX, in Loxone of in allebei wilt hebben/aanpassen.
Wij hebben ook een KNX systeem icm Loxone. ik doe zoveel mogelijk in KNX, en waar het in KNX niet kan of te complex gaat worden doe ik het in Loxone.
De MDT Jalousieaktor heeft een block mode aan de hand van de buitentemperatuur, maar ik heb geen buitensensor. Misschien moet je de aktor eens inporteren in ETS of de manual bekijken?Dennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:43:
Tweede vraag gaat over zonwering. We zijn bezig met screens aan de gevel en die wil ik (uiteraard) ook met KNX aansturen. Mijn idee is eigenlijk dat de zonwering alleen maar naar beneden gaat als het ook echt warm is buiten, want in de winter en zelfs op dagen als vandaag wil ik eigenlijk gewoon profiteren van de gratis warmte die de zon biedt. Maar hoe zal ik dat doen?
Ik heb een Theben Luna maar die biedt amper fatsoenlijke functies en ook de MDT Jalousieaktor kan dit in principe niet realiseren, of ik moet met de blokkeerfunctie aan de slag. Die zou ik natuurlijk kunnen voeden met de weersverwachting van de dag, maar ik ben even benieuwd of andere Tweakers iets soortgelijks hebben gerealiseerd...
Weet je het zeker? Ik heb hem eerder deze week al in ETS bekeken (en zojuist nogmaals), maar ik zie die functie die jij benoemt niet.poing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:40:
De MDT Jalousieaktor heeft een block mode aan de hand van de buitentemperatuur, maar ik heb geen buitensensor. Misschien moet je de aktor eens inporteren in ETS of de manual bekijken?
Ik heb het niet getest, maar ik zie het wel staan.Dennis schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:53:
[...]
Weet je het zeker? Ik heb hem eerder deze week al in ETS bekeken (en zojuist nogmaals), maar ik zie die functie die jij benoemt niet.
"Automatic Shading" moet actief staan in "General Setting" en dan zie je het menu "Shading Basic Setting".
/f/image/VRk6htcCVPO7eHsuW5ksOOQ6.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad, ik zie het bij de algemene instellingen en ik zie nu ook dat het per kanaal mogelijk is maar goed verstopt zit onder submenu's die je eerst moet activeren.poing schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:02:
Ik heb het niet getest, maar ik zie het wel staan.
"Automatic Shading" moet actief staan in "General Setting" en dan zie je het menu "Shading Basic Setting".
[Afbeelding]
Ik stuur nu op zon azimuth (vanaf bepaalde hoek schijnt de zon pas naar binnen), binnenlichtsensor (te weinig licht = bewolkt = screen blijft open) en er moet een minimale vloertemperatuur bereikt zijn.
Liefst zou ik hier nog wat slimmers aan toevoegen zoals de totale verwachte zoninstralingsopbrengst, maar dat is voor later.
Meeste van deze functionaliteit word icm HA bewerkstelligd.
Nou, het gaat mij nog niet eens zozeer om de buitentemperatuur, als wel om de max. temperatuur van de dag. Als het buiten niet warmer wordt dan 18 graden mag van mij onbeperkt zon naar binnen.bbbrumbrum schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:40:
Maar wat heeft de buitentemperatuur met zoninstraling te maken?
Misschien goed om te vermelden dat mijn woning (nog) niet optimaal is geïsoleerd, dus gratis warmte wil ik gewoon gebruiken en dan wil ik niet dat mijn zonwering de warmte tegenhoudt.
Maar niet als het binnen al warm is...Dennis schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Nou, het gaat mij nog niet eens zozeer om de buitentemperatuur, als wel om de max. temperatuur van de dag. Als het buiten niet warmer wordt dan 18 graden mag van mij onbeperkt zon naar binnen.
Misschien goed om te vermelden dat mijn woning (nog) niet optimaal is geïsoleerd, dus gratis warmte wil ik gewoon gebruiken en dan wil ik niet dat mijn zonwering de warmte tegenhoudt.
Maar misschien wil je bewust het "te" warm maken, omdat er een erg koude nacht is voorspeld, en dus warmte bufferen.
Either way, dit blijft een lastig iets om echt goed te automatiseren.
Zeker als ook nog je verwarming/koeling mee gaat doen in het plaatje.
Mijn oude appartement kon dan al heel snel opwarmen tot >25 graden.
De preciese regeling zal toch gaan afhangen van het huis en het weer.
#team_UTC+1
#team_UTC+1
De KNX kabel mag naast 230V liggen zolang er voldoende isolatie is, maar aangezien je de KNX kabel op de aktor aan moet sluiten moet je de draad/draden strippen. Er zit natuurlijk wel de afstand van het apparaat zelf tussen, maar geen idee of dit voldoende is of niet?
Kan me niet voorstellen dat ze in Duitsland minder streng zijn
Neem aan dat je het de over de 230v in de meterkast hebt?Ethirty schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:33:
Even een praktische vraag aan de Nederlandse KNX-ers: wat hebben jullie in de elektra leidingen om netjes af te kunnen monteren in de kast, draad of kabel?
Stugge draad (Vd) tot in de kast, afmonteren op geschikte klemmenstrook en dan door met soepel door de kast heen.
Zoals @Koekstra zegt: in de kast soepel draad. Massief draad is een crime om netjes te verleggen. Zeker in een relatief volle kast moet je echt geen massief draad willen om intern te bedraden. Weet trouwens dat je in Nederland ook zwart in plaats van bruin draad mag gebruiken om een apparaat of verdeelkast intern te bedraden.Ethirty schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:33:
Even een praktische vraag aan de Nederlandse KNX-ers: wat hebben jullie in de elektra leidingen om netjes af te kunnen monteren in de kast, draad of kabel?
De reden dat buiten de kast massief draad wordt gebruikt is dat dat veel beter bestand is tegen hard trekken dan soepel draad.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Apparatuur die bedoeld is voor de Duitse markt mag je ook in Nederland gebruikenaaahaaap schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:39:
Iemand enig idee of een inbouw aktor zoals https://www.mdt.de/produk...jalousieaktor-jal-up.html mag/toegestaan is in Nederland?
De KNX kabel mag naast 230V liggen zolang er voldoende isolatie is, maar aangezien je de KNX kabel op de aktor aan moet sluiten moet je de draad/draden strippen. Er zit natuurlijk wel de afstand van het apparaat zelf tussen, maar geen idee of dit voldoende is of niet?
Kan me niet voorstellen dat ze in Duitsland minder streng zijn
De discussie over laagspanning en SELV (of ELV) samen in één buis is geen gemakkelijke. De NEN 1010 normbeheerder vertelde mij dat daar binnen de normcommissie de laatste tijd veel discussie over gevoerd is, maar dat dit eigenlijk meer iets is wat in NPR 5310 thuishoort. Het zegt namelijk meer iets over hoe je de norm toepast dan sec wat er in de norm staat.
Wat we alvast kunnen constateren:
- Laagspanning en SELV (meer algemeen: alles wat zoals KNX op gelijkspanningen van 30 volt of lager werkt) mogen alleen samen in één buis verlegd worden als de SELV-aders dubbel geïsoleerd zijn.
- Brandmeldkabel wordt al tientallen jaren samen met 230 volt in één buis aangelegd. Brandmeldkabel is exact hetzelfde als KNX-kabel maar dan met een rode in plaats van een groene mantel. Het is allebei JY(St)Y2x2x0,8 mm kabel, met iedere ader afzonderlijk geïsoleerd met een mantel en daarna nog eens de hele kabel geïsoleerd met een groene mantel. Dubbel geïsoleerde kabel dus.
- In de elektrabuis mag je dus een KNX-kabel leggen, naast de 230 volt aders.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 03-06-2023 10:41 ]
Ging specifiek over het deel van kast naar stopcontact. Kabel leek me makkelijker voor de overgang buis-kast-klemstrook maar VD zal ook wel goed komen.Koekstra schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:46:
[...]
Neem aan dat je het de over de 230v in de meterkast hebt?
Stugge draad (Vd) tot in de kast, afmonteren op geschikte klemmenstrook en dan door met soepel door de kast heen.
#team_UTC+1
Maar wat bedoel je precies met kabel?Ethirty schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:20:
[...]
Ging specifiek over het deel van kast naar stopcontact. Kabel leek me makkelijker voor de overgang buis-kast-klemstrook maar VD zal ook wel goed komen.
Ymvk oid? En waarom zou dat makkelijker zijn? De meeste groepenkasten hebben een buisinvoer waarna je gewoon in de kast uit komt.
Daarnaast zijn vd draden over het algemeen goedkoper, en kun je ook de juiste draden trekken naar bijvoorbeeld schakelaars.
Exact. Maar alles verzamelt straks in een grote Hager Univers kast en die doorvoeren zijn anders.Koekstra schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:30:
[...]
Maar wat bedoel je precies met kabel?
Ymvk oid? En waarom zou dat makkelijker zijn? De meeste groepenkasten hebben een buisinvoer waarna je gewoon in de kast uit komt.
Daarnaast zijn vd draden over het algemeen goedkoper, en kun je ook de juiste draden trekken naar bijvoorbeeld schakelaars.
Sowieso lijkt de aanleg me makkelijker als je per ymvk stript en afmonteert ipv een kast vol losse aders sorteren en monteren.
Bovenkant is zo’n kabelbak mogelijk maar aan de onderkant volgens mij niet. Dus daar zit je dan ook nog met de overgang buis-kast.
#team_UTC+1
Voor beide oplossingen valt wat te zeggen. Aan de kast kant is kabel inderdaad wat makkelijker; je prikt 'm door de invoer heen en kan hem netjes afmonteren. Aan de stopcontact- of centraaldooskant moet je niet onderschatten hoe stug die kabel is. Met draad is dat al uitdagend om in een enigszins acceptabele tijd consequent en netjes te krijgen; laat staan dat je daar een kabel moet strippen (niet kan terugduwen!) en in de inbouwdoos moet boetseren. Dan zijn die doosjes toch ineens een stuk krapper dan je dacht en de kabel een stuk stuggerEthirty schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:42:
[...]
Exact. Maar alles verzamelt straks in een grote Hager Univers kast en die doorvoeren zijn anders.
Sowieso lijkt de aanleg me makkelijker als je per ymvk stript en afmonteert ipv een kast vol losse aders sorteren en monteren.
In industriële omgevingen is kabel veelvoorkomend omdat de opbouw lasdozen meer ruimte geven maar in een huis met inbouwdozen zou ik zelf voor draad kiezen. Als je dit topic filtert op afbeeldingen kan je wel het e.e.a. aan voorbeelden vinden hoe men dat oplost aan de kastzijde.
Voor zover ik weet kan je ook aan de onderkant een kabelbak monteren. En anders kan je daar altijd nog zelf iets fabriceren van een stuk (grote) kabelgoot o.i.d.Bovenkant is zo’n kabelbak mogelijk maar aan de onderkant volgens mij niet. Dus daar zit je dan ook nog met de overgang buis-kast.
Ik zit even te kijken naar de licenties. Als ik het goed begrijp moet ik een ETS6 Home licentie hebben? (350,-) om een nieuwe lamp op de gang te koppelen aan een schakelaar (er van uit gaande dat dit nog niet eerder is gedaan)? Ik dit kan ik niet alleen met de Loxone config app volgens mij?HiBe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:00:
lijkt erop dat je met ETS6 verder moet kunnen komen (ervan uitgaande dat het pr5 bestand goed geimporteerd gaat worden). Voor loxone heb je een loxone admin login nodig een een loxone config file.
Daarna is het vooral een puzzeltje, want in loxone moet je de KNX groeps adressen handmatig invoeren (met het juiste type). Vervolgens moet je bedenken of je de logica in KNX, in Loxone of in allebei wilt hebben/aanpassen.
Wij hebben ook een KNX systeem icm Loxone. ik doe zoveel mogelijk in KNX, en waar het in KNX niet kan of te complex gaat worden doe ik het in Loxone.
Mocht je daarna toch de mogelijkheden van Home nodig hebben (Lite is beperkt tot 20 deelnemers per project), dan kan je voor 150 € upgraden.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
De upgrade koste mij 167.89, maar met korting was het inderdaad 150 euro om te upgraden van Lite naar Home
Ik ben me ook aan het orienteren op SMI integratie in m'n KNX systeem. Nou las ik op het Duitse KNX user forum wat berichten over hoog stroom/standy verbruik van SMI motoren. Heb je hier toevallig naar gekeken/is dit jou ook opgevallen?Fabian schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:43:
[...]
Voor de screens ben ik wel tevreden met SMI motoren van Becker icm een SMI KNX gateway.
Gebruik dezelfde motoren ook in jalozieën, maar daarbij is het nog niet gelukt om de slats apart te sturen van de hoogte.
Fabian in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
En ik was wel benieuwd welke KNX <-> SMI gateway je gebruikt? Heb je daarbij wel een optie om de slats te sturen of zit die er helemaal niet bij?
De ABB JA/S4.SMI.1M heeft in ieder geval wel een vorm van ondersteuning voor het roteren van de slats/louvres, zie pagina 25 en 50 van hun documentatie https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=Launch
P.S. Het mag dan een "standaard" motor interface zijn, maar de specificatie van die interface heb ik nergens kunnen vinden (iig niet bij de SMI org of de fabrikanten). Wel redelijk wat info reverse engineered hier gevonden in het Duits https://smiwiki.thefischer.net/doku.php helaas niks over jalouzien/slats.
[ Voor 10% gewijzigd door aaahaaap op 03-06-2023 23:05 ]
@RobwoutyHiBe schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:00:
Voor loxone heb je een loxone admin login nodig een een loxone config file.
Met de admin login kun je de config file uit de miniserver importeren, dacht ik.
(Andersom: met alleen de config file is het waarschijnlijk mogelijk de miniserver een fabrieksreset te geven en dan de config er weer in te laden, maar dat lijkt me een stuk lastiger.)
[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 04-06-2023 11:09 ]
Wat ik in een aantal ruimtes met aanwezigheidsdetectoren doe is bij het activeren van een scene de detector in zijn geheel blokkeren. De scene werkt direct op de actor(en), en de detector komt dan verder niet tussen. Een taster bij de deur fungeert dan als algemene uit die alle verlichting weer uitschakelt maar ook de blokkering van de detector opheft, desnoods pas na x seconden om te voorkomen dat je nog gedetecteerd wordt wanneer je de ruimte verlaat.Dennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:43:
Ik heb zelf trouwens ook nog een tweetal vragen.
De eerste is misschien voor @teaser en @bbbrumbrum. Ik heb straks een studeerkamer waar verschillende soorten verlichting komen. Ik begrijp dat ik dat allemaal redelijk goed met de TruePresence van Steinel kan aansturen en hoe donkerder het wordt hoe meer lampjes worden "bijgeschakeld". En ook gaat het weer keurig uit als het lichter wordt.
Maar als ik nu verschillende 'scènes' wil, bijvoorbeeld voor gamen of een vergadering, dan kan ik daar denk ik niet zo veel mee met de standaard functionaliteit, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Hiervoor zijn wel logische blokken nodig natuurlijk.
Dit soort dingen doe ik volledig in Home Assistant, is me te complex om in KNX te doen.Tweede vraag gaat over zonwering. We zijn bezig met screens aan de gevel en die wil ik (uiteraard) ook met KNX aansturen. Mijn idee is eigenlijk dat de zonwering alleen maar naar beneden gaat als het ook echt warm is buiten, want in de winter en zelfs op dagen als vandaag wil ik eigenlijk gewoon profiteren van de gratis warmte die de zon biedt. Maar hoe zal ik dat doen?
Bedankt voor de informatie/bevestiging. Da's goed om te horen!Tomatoman schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:33:
[...]Nu bij het apparaat: in de aansluitdoos achter de buis of buiten de buis. Als je daar de kabels voldoende ver van elkaar vandaan legt, is het onmogelijk dat bij een fout of een storing laagspanningsaders en SELV-aders met elkaar in contact komen. Dat mag dus gewoon. Je ziet ook op die MDT-actor dat de KNX-aansluiting zo ver mogelijk van de 230 volt-aansluiting vandaan geplaatst is. Nu weet je waarom dat gedaan is.
Biedt ook een mooie mogelijkheid om een presence sensor op een centraaldoos te plaatsen, scheelt weer een extra dop/ding op het plafond
Volgens mij wordt een soortgelijk systeem als wat je omschrijft beschreven vanaf pagina 75 van de documentatie van de ABB SMI aktor https://search.abb.com/li...mentPartId=&Action=LaunchDennis schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:43:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus kan je niet vertellen of/hoe goed dit werkt.
De MDT jalouzieaktor heeft ook soortgelijke functionaliteit lijkt het, inclusief een temperatuur input waaronder de zonwering niet geactiveerd wordt. Zie vanaf pagina 59
https://www.mdt.de/filead...aktor_Fahrzeitmessung.pdf
[ Voor 10% gewijzigd door aaahaaap op 04-06-2023 22:49 ]
Nog niet naar gekeken. Met een zonnepaneeltje extra is dat zo opgelostaaahaaap schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:55:
[...]
Ik ben me ook aan het orienteren op SMI integratie in m'n KNX systeem. Nou las ik op het Duitse KNX user forum wat berichten over hoog stroom/standy verbruik van SMI motoren. Heb je hier toevallig naar gekeken/is dit jou ook opgevallen?
Ik kan er wel even een goede powermeter tussen hangen. Zel de resultaten delen zodra er wat te delen is.
Ik heb de Becker SMI gateway in gebruik. De becker ETS app benoemd wel het sturen van slats. Heb een paar pogingen gedaan zonder succes. Heb er nu eignelijk al een jaar+ niet meer naar gekeken. Misschien kan @philippe4 hier iets over vertellen ?En ik was wel benieuwd welke KNX <-> SMI gateway je gebruikt? Heb je daarbij wel een optie om de slats te sturen of zit die er helemaal niet bij?
Ik heb de SMI motoren verdeeld over twee actoren:
SMI1 = 11 Screens
SMI2 = 6 Screens + 5 Jaloezieën
Het lijkt er op dat de buismotoren die in de jaloezieën zijn geplaatst wat minder zuinig zijn. De groep SMI1 heeft een dermate laag verbruik dat ik het niet kan meten. Heb voor de zekerheid de meetspoelen van SMI1 en SMI2 nog omgewisseld. Zelfde resultaat.
Alle screens in beweging:
/f/image/NAblsrtP4buJ1LQCuX4gijzt.png?f=fotoalbum_large)
Niets in beweging:
/f/image/IX9mOD1V5nPhqHIpveG9YO8Q.png?f=fotoalbum_large)
Vier van de vijf Jaloezieën losgekoppeld:
/f/image/rdEn0bhPEbpUVhUCSqIWVqGU.png?f=fotoalbum_large)
Jaloezieën weer aangesloten:
/f/image/g70zUtfR4vR5ysPuV0LBNkwN.png?f=fotoalbum_large)
Grafieken over langere periode
![]() |
Op de totale installatie ca 4.5 Watt aan sluipverbruik of ca 7,5 VA maar door de faseferschuiving van 0,6 loopt de kWh-meter wat minder hard op.
De SMI actoren die ik heb beken hebben een geschakelde output voor de motoren zodat -als je wil- sluipverbruik geen probleem hoeft te zijn.
Heel erg bedankt voor deze uitgebreide informatie @FabianFabian schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:21:
Voorlopige conclusie: Ligt aan het type/model motor.
Op de totale installatie ca 4.5 Watt aan sluipverbruik of ca 7,5 VA maar door de faseferschuiving van 0,6 loopt de kWh-meter wat minder hard op.
De SMI actoren die ik heb beken hebben een geschakelde output voor de motoren zodat -als je wil- sluipverbruik geen probleem hoeft te zijn.
Kwa standy/sluipverbruik is dit opzich geen probleem. Ik heb totaal ook maar 7 motoren nodig, dus ook nog eens maar een derde van de hoeveelheid die jij hebt, dan wordt het dus nog minder
Ik zag in de documentatie van Becker over de SMI aktor al de zin "Power-saving relay switching capacity for SMI drives: 3600 VA" staan, dus het leek er al op dat er een relais in de aktor ingebouw zit. Goed dit ook bevestigd te zien.
De aktoren van ABB en Vestamatic hebben helaas geen relais.
Overigens begreep ik van een KNX installateur dat zij ook nooit een werkende slat rotatie met Becker motoren hebben kunnen realiseren, die gebruiken ze dus niet meer. Helaas had ie geen ervaring/suggestie voor een motor die wel werkt, hij gaf aan dat ze eigenlijk altijd een normale jalouzieaktor gebruiken. Dan heb je in ieder geval werkende rotatie, maar weer geen positiefeedback natuurlijk.
Naar aanleiding daarvan: Zou je als je het over zou doen nu nog steeds voor SMI gaan of toch voor een normale jalouzieaktor?
Tot op heden heb ik de hoop gehad dat de slat stand wel te sturen was, maar door tijdgebrek aan mijn kant nog niet gelukt was.aaahaaap schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:02:
[...]
Naar aanleiding daarvan: Zou je als je het over zou doen nu nog steeds voor SMI gaan of toch voor een normale jalouzieaktor?
Uiteindelijk is de slat bediening gewoon gespeel met percentages/timing. Iedere motor/aktor doet het zelfde.
Helemaal omhoog is 100% linksom draaien (of andersom)
Helemaal omlaag is 100% rechtsom draaien (of andersom)
Bij mij is slat half open een verschil van 3%. Dus jaloezie omlaag en dan 50% open is 100% omlaag en dan 3% terug. Datzelfde doet een reguliere KNX shutter actor ook maar dan met timing.
Voor SMI verwacht ik dat die slimmigheid in de aktor moet zitten en niet in de motor.
Ik heb in de becker ets applicatie wel slat gerelateerde dingen gezien, maar zoals gezegd nog te weinig tijd in gestoken.
Een SMI motor kun je op dezelfde manier aansturen als een reguliere motor. 230V op "L1" is omhoog, 230V op "L2" is omlaag. Bevalt de SMI aansturing niet dan is het dus mogelijk om terug te vallen op een standaard shutter aktor.
Ik denk dat ik met de kennis en ervaring van nu opnieuw voor SMI zou kiezen omdat:
- Feedback van de motor. Op afstand screens bedienen en in de visualisatie iedere seconde zien wat de hoogte van de screen is en dus ook weten dat er iets beweegt of wat de stand van de screen op dat moment is.
- 3 units in de regelkast om 16 motoren aan te sturen
- eenvoudige splitsing van de bekabeling buiten de regelkast doordat de motoren parallel worden aangesloten.
![]() |
Vraag 1: ik heb op onze overloop en zolder een PD11 hangen. Beide moeten ze dezelfde lampen schakelen en dat gaat in de basis oke.
Het enige waar ik nog tegen aanloop is dat wanneer de lampen aangezet zijn door PD11 A, een reactie van PD11 B niets meer doet. Hierna duurt het even (waar het ook donker is en blijft) todat PD11 B weer de lampen kan schakelen. PD11 A kan in de tussentijd echter wel de lampen weer schakelen (tenzij de situatie omgekeerd is natuurlijk).
Welke instelling zie ik hier over het hoofd?
Vraag 2: via Home Assistant schakel ik wat verlichting op basis van de zonsondergang. Mijn Ekinex schakelaar ziet dit ook prima en verlicht zijn schakelaar gezien dit zo is ingesteld. Nu wil het echter dat ik voor het uitschakelen van de verlichting via de Ekinex, tweemaal de knop moet indrukken. Alsof de toggle status niet goed staat en hij de eerste keer nog een AAN naar de actor stuurt.
Wederom, wat heb ik hier gemist?
Ja, dat is wat geknoei. Als ik het uit m'n hoofd goed herinner moet je er altijd van uit gaan dat 1 van de sensoren de baas is, en als je de ander dan wil schakelen, je dat via een slave ingang moet doen. En dan moet je volgens mij ook nog de 1 de ander laten resetten als de nalooptijd voorbij is. En, er is ook nog ergens een timeout instelling die beinvloed dat je sensor tijdelijk geen input verwerkt als 'ie net uitgeschakeld is. Als ik tijd kan vinden wil ik wel even uitvogelen hoe ik het hier precies werkend heb, maar ik zou het ergens in deze richtingen zoekenDarkFire1985 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:44:
Even twee vragen en hopelijk kunnen jullie mij de juiste richting op sturen.
Vraag 1: ik heb op onze overloop en zolder een PD11 hangen. Beide moeten ze dezelfde lampen schakelen en dat gaat in de basis oke.
Het enige waar ik nog tegen aanloop is dat wanneer de lampen aangezet zijn door PD11 A, een reactie van PD11 B niet meer doet. Hierna duurt het even (waar het ook donder is en blijft) todat PD11 B weer de lampen kan schakelen. PD11 A kan in de tussentijd echter wel de lampen weer schakelen (tenzij de situatie omgekeerd is natuurlijk).
Welke instelling zie ik hier over het hoofd?
Dan heb je waarschijnlijk het status object van je lamp niet aan de schakelaar gekoppeld en is de Ekinex niet op de hoogte van het feit dat de lamp aan staat. Op het moment dat jij via HA de verlichting schakelt, laat je de actor een statusobject uitsturen. Dat koppel je aan de knop om deze feedback te regelen. Andersom moet je dat statusobject ook in HA uitlezen zodat HA ook weet wanneer je de verlichting via de knop geschakeld hebt.Vraag 2: via Home Assistant schakel ik wat verlichting op basis van de zonsondergang. Mijn Ekinex schakelaar ziet dit ook prima en verlicht zijn schakelaar gezien dit zo is ingesteld. Nu wil het echter dat ik voor het uitschakelen van de verlichting via de Ekinex, tweemaal de knop moet indrukken. Alsof de toggle status niet goed staat en hij de eerste keer nog een AAN naar de actor stuurt.
Wederom, wat heb ik hier gemist?
Ik had nog niet gereageerd, maar dit was ook mijn gedachteZoefff schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:14:
Dan heb je waarschijnlijk het status object van je lamp niet aan de schakelaar gekoppeld en is de Ekinex niet op de hoogte van het feit dat de lamp aan staat. Op het moment dat jij via HA de verlichting schakelt, laat je de actor een statusobject uitsturen. Dat koppel je aan de knop om deze feedback te regelen. Andersom moet je dat statusobject ook in HA uitlezen zodat HA ook weet wanneer je de verlichting via de knop geschakeld hebt.
Zoefff schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:14:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk het status object van je lamp niet aan de schakelaar gekoppeld en is de Ekinex niet op de hoogte van het feit dat de lamp aan staat. Op het moment dat jij via HA de verlichting schakelt, laat je de actor een statusobject uitsturen. Dat koppel je aan de knop om deze feedback te regelen. Andersom moet je dat statusobject ook in HA uitlezen zodat HA ook weet wanneer je de verlichting via de knop geschakeld hebt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SrM6C7wwFOgwmGiK6brjk2oD.png?f=user_large)
Het gaat hier om rocker 1B. Let wel, de LED indicatie op de Ekinex verspringt wel netjes aan/uit hoe de lamp ook wordt geactiveerd.
De Ekinex rocker staat op Dimming mode en daarom zie ik geen status object zoals ik die wel bij 1A zie.
De LCM-40KN dimmer staat ingesteld dat hij de Aan/Uit vermeld wanneer deze wordt gewijzigd.
Je moet inderdaad het status object van je (schakel)actor aan je Switching command kopellen, rocker kan maar naar 1 adres zenden, maar wel naar meerdere adressen luisteren.
De status objecten op de schakelaars zijn alleen voor het led, dat staat los van de drukker, als je de drukker dus ook kopeld aan het status object van je schakel/dim actor, is de schakelaar ook op de hoogte van de status van de uitgang en zou je maar 1x hoeven te drukken om hem te schakelen.
Toch lijkt er een verschil te zitten in de manier waarop Home Assistant de acties doet. Aanzetten via een knop op een van de widgets zorgde ervoor dat ik slechts 1 x hoefde te drukken op de Ekinex.Clumsy Smurf schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:34:
@Zoefff
Je moet inderdaad het status object van je (schakel)actor aan je Switching command kopellen, rocker kan maar naar 1 adres zenden, maar wel naar meerdere adressen luisteren.
De status objecten op de schakelaars zijn alleen voor het led, dat staat los van de drukker, als je de drukker dus ook kopeld aan het status object van je schakel/dim actor, is de schakelaar ook op de hoogte van de status van de uitgang en zou je maar 1x hoeven te drukken om hem te schakelen.
Aanzetten via een automation zorgde er echter voor dat ik 2 x moest drukken.
Het koppelen van het status object van de actor aan de knop lijkt in ieder geval voor beide situaties te werken en probleem lijkt dus opgelost. Vanavond weet ik het pas zeker in verband met de automations
Het zou kunnen dat HA via de widgets misschien zelf al wat slimmigheid heeft ingebouwd om een status terug te koppelen? Ik weet eigenlijk niet of zoiets ook zou werken door een status op hetzelfde object als het switching object te versturen (lijkt me niet?). Of je waarneming is toch niet helemaal correct? Om het zeker te weten zou je anders eens moeten loggen welke objecten er precies over de bus gaan als je een bepaalde actie uitvoert.DarkFire1985 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:46:
[...]
Toch lijkt er een verschil te zitten in de manier waarop Home Assistant de acties doet. Aanzetten via een knop op een van de widgets zorgde ervoor dat ik slechts 1 x hoefde te drukken op de Ekinex.
Aanzetten via een automation zorgde er echter voor dat ik 2 x moest drukken.
Either way blijft het zo dat als "jij" niet expliciet aan een knop / sensor / etc. vertelt dat de status van wat ze besturen veranderd is, die knop dat niet zal weten met alle gevolgen van dien.
Dit zal niet lekker werken, sowieso, zeg je al tegen het groepsadres dat die uit moet, en ga je dat nog een keer zeggen door de status van de uitgang hier ook naar toe te sturen. (heeft ook geen meer waarde). Als je dit dan verkeerd programmeert krijg je zelfs een loop.Zoefff schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:13:
[...]
Het zou kunnen dat HA via de widgets misschien zelf al wat slimmigheid heeft ingebouwd om een status terug te koppelen? Ik weet eigenlijk niet of zoiets ook zou werken door een status op hetzelfde object als het switching object te versturen (lijkt me niet?).
Daarnaast, als je een lamp in meerdere groepsadressen zet, kan het al niet meer, want iets wat stuurt kan maar naar 1 groepsadres zenden.
Er zijn ook installateurs die hiervoor niet het statusobject gebruiken (bij de schakelaar) maar alle groepsadressen koppelen aan de wipper. Wat hetzelfde resultaat geeft, maar na mijn idee meer werk is en wat rommeliger overkomt.
[ Voor 3% gewijzigd door Clumsy Smurf op 16-06-2023 18:12 ]
Heb wat zitten zoeken in dit topic, maar kon niks relevants vinden.
Zoekende bij fabrikanten van materiaal voor draai-kiep ramen kwam ik wel dit tegen https://www.maco.eu/nl-NL...nsoren/Bekabelde-sensoren lijkt erop dat hierbij een "tonnetje" waarmee het raam vastgezet wordt als je de klink draait vervangen wordt door een magneet. Lijkt me wel een nette oplossing. Misschien dat iemand hier ervaringen met dit systeem heeft?
Ik zag een tijdje terug een filmpje van "Siwuplan" over een KNX sensor in de hendel van het raam. Dan weet je gelijk alle 3 de standenaaahaaap schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:40:
Heeft iemand hier ervaring met reed-contacten (of evt een andere oplossing) bij draai-kiep ramen? Ik zou graag willen kunnen weten of het raam "op slot" zit of niet en of het raam open staat. Verschil draai en kiep zou leuk zijn voor visualisering maar niet echt nodig/nuttig.
Heb wat zitten zoeken in dit topic, maar kon niks relevants vinden.
Zoekende bij fabrikanten van materiaal voor draai-kiep ramen kwam ik wel dit tegen https://www.maco.eu/nl-NL...nsoren/Bekabelde-sensoren lijkt erop dat hierbij een "tonnetje" waarmee het raam vastgezet wordt als je de klink draait vervangen wordt door een magneet. Lijkt me wel een nette oplossing. Misschien dat iemand hier ervaringen met dit systeem heeft?
Edit: hmm, kan het niet terug vinden. Wel iets vergelijkbaars waarin hij het heeft over dat als je meer wel dan een simpele sensor, je bij je kozijnenbouwer moet zijn voor een goede geïntegreerde oplossing. Ik kijk nog even of ik die andere video nog kan vinden, dat ging dacht ik juist over retrofitten.
[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 19-06-2023 22:14 ]
#team_UTC+1
#team_UTC+1
Ik was er vanuit gegaan om met KNX sensoren en een interface met de Panasonic warmtepomp te communiceren. Met name de actuele temperatuur doorgeven ipv de sensor uit de controller.
Maar de Intesis interface kent helemaal geen optie voor het versturen van een kamertemperatuur, alleen het uitlezen. Wel voor de doeltemperatuur, maar die kan ik ook al via de controller instellen.
Hetzelfde voor de buitentemperatuur die van het weerstation komt, kan ook niet.
Slim het dauwpunt gebruiken voor koeling? Nope.
We waren er ook al achter dat de Zehnder KNX implementatie droef was, maar dit is dus ook net zo hopeloos.
Nog slimme suggesties? Wat ik zo even snel als optie heb is om met de temperatuur een relais aan te sturen die op de print de plek inneemt van een aan/uit thermostaat. Maar dat zal best zwaar zijn voor een relais.
#team_UTC+1
Maar idd met een aktor de thermostaat en externe aansturings contacten bedienen geeft je al een hoop mogelijkheden. Vraag is dan echter of je alle bijbehorende logica in KNX kunt knutselen.
Je opmerking qua “zwaar” snap ik niet? Het is enkel een stuursignaal.
Een thermostaat schakelt waarschijnlijk vele malen per dag aan/uit toch? Zelfde als waarom je geen relais voor je stelventielen gebruikt?bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:04:
Heishamon?
Maar idd met een aktor de thermostaat en externe aansturings contacten bedienen geeft je al een hoop mogelijkheden. Vraag is dan echter of je alle bijbehorende logica in KNX kunt knutselen.
Je opmerking qua “zwaar” snap ik niet? Het is enkel een stuursignaal.
Logica komt uit of de actor of de X1. Zoals ik nu zie kan ik de unit aan/uit zetten met KNX, de setpoint opgeven en omschakelen tussen verwarmen en koelen. Allemaal zaken die met de controller zelf ook kunnen (en die kan veel meer, zoals curves instellen).
Al bedenk ik me net dat een MDT AKH de ventielen met PWM aanstuurt, daar heb ik niks aan als relais.
#team_UTC+1
Hoevaak hij schakelt bepaal je dan zelf. Gaat het eigenlijk wel over een WP? Daar ben ik gemakshalve wel vanuit gegaan.Ethirty schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 22:12:
[...]
Een thermostaat schakelt waarschijnlijk vele malen per dag aan/uit toch? Zelfde als waarom je geen relais voor je stelventielen gebruikt?
Logica komt uit of de actor of de X1. Zoals ik nu zie kan ik de unit aan/uit zetten met KNX, de setpoint opgeven en omschakelen tussen verwarmen en koelen. Allemaal zaken die met de controller zelf ook kunnen (en die kan veel meer, zoals curves instellen).
Al bedenk ik me net dat een MDT AKH de ventielen met PWM aanstuurt, daar heb ik niks aan als relais.
In principe hoef je met een WP alleen een correcte stooklijn te hebben, thermostaat/externe sturing is dan als backup om bij te sturen in uitzonderlijke situaties.
Maar waar heb je een thermostaat voor nodig als je de stooklijn kunt aanpassen, en hem aan en uit kunt zetten? Daarmee kun je alles wat je zou willen.
Ja, gaat om een WP. En geen idee preciesbbbrumbrum schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:51:
[...]
Hoevaak hij schakelt bepaal je dan zelf. Gaat het eigenlijk wel over een WP? Daar ben ik gemakshalve wel vanuit gegaan.
In principe hoef je met een WP alleen een correcte stooklijn te hebben, thermostaat/externe sturing is dan als backup om bij te sturen in uitzonderlijke situaties.
Maar waar heb je een thermostaat voor nodig als je de stooklijn kunt aanpassen, en hem aan en uit kunt zetten? Daarmee kun je alles wat je zou willen.
Mijn huis bestaat momenteel uit ongeveer 3 buitenmuren. Dus ik moet straks leidingen laten trekken voor alles wat denkbaar nodig is. En ik weet nog niet hoe vaak ik aan de stooklijn moet sleutelen totdat het huis comfortabel is. Het is ongeveer winter als we er in trekken, dus dan is een warm huis wel fijn
Ik weet dat de thermostaat in de Panasonic wand-unit slecht is. Ipv een losse thermostaat wilde ik mijn KNX sensoren inzetten. Stooklijn aanpassen kan dus ook niet met KNX.
#team_UTC+1
Dan zet je de stooklijn hoog in en laat je KNX obv je temperatuursensoren de WP uitzetten, of een thermostaat contact in de WP afschakelen, dat doet hetzelfde, alhoewel het laatste wat netter is.Ethirty schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:00:
[...]
Ja, gaat om een WP. En geen idee precies
Mijn huis bestaat momenteel uit ongeveer 3 buitenmuren. Dus ik moet straks leidingen laten trekken voor alles wat denkbaar nodig is. En ik weet nog niet hoe vaak ik aan de stooklijn moet sleutelen totdat het huis comfortabel is. Het is ongeveer winter als we er in trekken, dus dan is een warm huis wel fijn
Ik weet dat de thermostaat in de Panasonic wand-unit slecht is. Ipv een losse thermostaat wilde ik mijn KNX sensoren inzetten. Stooklijn aanpassen kan dus ook niet met KNX.
Kun je daarna de stooklijn tunen. Dat moet je sowieso doen om de beste COP te halen, en dat gaat alleen proefondervindelijk.
En het is sowieso slim om hoog te beginnen en omlaag te tunen dan andersom, dat is niet goed voor de WAF.
Heb je wel al een warmtemeter op de WP in de planning?
Dat is ook wel nodig om het onderste uit de kan te halen. IMHO heb je daar meer aan dan de KNX interface naar WP.
Die kun je met modbus ook wel direct via KNX inkoppelen, maar via ESPhome & HA is dat wel een stuk makkelijker en veel goedkoper.
Wil je de WP echt kunnen aansturen, dus ook stooklijnen en pompsnelheden etc dan ontkom je niet aan Heishamon of de cloud koppeling.
Voor mij ook allemaal een utopie, want heb nog een F-serie daar is niet eens de Intesis interface meer voor te krijgen. Ik moet het doen met de thermostaatcontacten en de waardes van temperatuursensoren beinvloeden.
Maar voorlopig draait hij alleen op stooklijn.
Sensoren + relais als thermostaat via KNX
Heishamon + X1 logica voor de rest
Sowieso heb ik een goede temperatuur meting nodig om aan de stooklijn te sleutelen.
Zo kan ik denk ik een balans vinden tussen WAF gebruik en geavanceerdere dingen bouwen als temperatuur correctie bij bijv dauwpunt.
Een kleine relais unit + Heishamon is ook nog eens een stuk goedkoper dan een Intesis module.
Dan gaat de tijd straks vooral zitten in de X1 wat laten doen, maar dat kan ik dan (tijdelijk) nog wel opvangen met HA als het echt moet.
Zonwering en WTW spelen ook nog een factor in de klimaat-logica dus denk dat ik zo genoeg werk heb voor de komende tijd (zonder het heel koud te krijgen)
Nu nog even beslissen welke KNX sensor het wordt. De CO2 sensor van Jung (die een hulp applicatie nodig heeft voor ETS) of iets als een MDT CO2/VOC die ook meer qua lucht metingen kan.
#team_UTC+1
Dank voor alle feedbackFabian schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:10:
Ik denk dat ik met de kennis en ervaring van nu opnieuw voor SMI zou kiezen omdat:
- 3 units in de regelkast om 16 motoren aan te sturen
- eenvoudige splitsing van de bekabeling buiten de regelkast doordat de motoren parallel worden aangesloten.
Twee vraagjes:
- Waarom 3 units voor 16 motoren? SMI kan toch 16 motoren aansturen op één bus?
- Zie ik het op de foto goed dat je SMI stervormig aangesloten hebt? Mag dat dan?
Dat is ook hoe Loxone het aanpakt, draadloos. Het installatiegemak van draadloos 'betaal' je dan in mijn ogen wel met de forse dikte van dat ding - er moeten immers batterijen in.Ethirty schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:06:
Ik zag een tijdje terug een filmpje van "Siwuplan" over een KNX sensor in de hendel van het raam. Dan weet je gelijk alle 3 de standen
Op het Duitse KNX User Forum heb ik een thread gevonden over de verschillen tussen beide types, en of die wel of niet samen met 230 V-aders mogen liggen, maar die schept niet meer duidelijkheid daarover. Eerder extra verwarring

Ik stel de vraag omdat ik een overschotje te pakken gekregen heb, die is J-YStY. Daar wou ik alvast de verdeelkast zelf mee bekabelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 22-06-2023 08:57 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Als ik het goed begrijp mag je YstY alleen gebruiken naast separaat afgeschermde kabel, zoals NYM. Dat doortrekkend zou je kunnen stellen dat je het dus niet in je groepenkast mag gebruiken, omdat daar losse bedrading ligt.
In Duitsland is het zo dat een dubbel afgeschermde kabel naast een losse ader mag leggen als de dubbel afgeschermde kabel is gevalideerd op 4kV. Voor zover ik weet/het begrijp is dit altijd het geval met YCYM en ook altijd het geval met J-Y(ST)Y als daarbij EIB genoemd wordt. Als EIB niet genoemd wordt is het gevalideerd op 0.8kV en dan mag het dus niet naast een losse draad liggen.Borromini schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:56:
Weet iemand of het KNX-kabeltype relevant is voor binnen de verdeelkast? Voltus biedt twee types aan - YCYM (of de halogeenvrije variant HCHM) en YStY. Beide types zijn voor 4 kV gecertificeerd.
Op het Duitse KNX User Forum heb ik een thread gevonden over de verschillen tussen beide types, en of die wel of niet samen met 230 V-aders mogen liggen, maar die schept niet meer duidelijkheid daarover. Eerder extra verwarring.
Ik stel de vraag omdat ik een overschotje te pakken gekregen heb, die is J-YStY. Daar wou ik alvast de verdeelkast zelf mee bekabelen.
Zie bijvoorbeeld als vergelijk:
https://www.lapp.com/de/de/j-y-st-y-lg-innenkabel/p/1591500 J-Y(ST)Y zonder EIB, Prüfspannung Ader/Ader 0.8kV
vs
https://www.lapp.com/de/de/unitronic-bus-eib/knx/p/2170240 Prüfspannung Ader/Ader 4kV
Geen idee of de regels in Nederland hetzelfde zijn. De KNX/EIB kabel van Draka, die in Nederland gemaakt wordt, lijkt op 2kV gevalideerd te zijn https://draka-catalogus.p...#/family/KNX_BUSKABEL_Dca
Overigens gaf @Tomatoman hier aan dat brandmeldkabel al zeer lang naast elektra draden gelegd wordt, als ik die opzoek is dat ook maar 0.8kV https://www.lapp.com/de/d...brandmeldekabel/p/1708001
Dus tsjah, zegt u het maar
Tomatoman in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"
En als laatste, voor zover ik weet levert Voltus alleen maar J-Y(st)Y met EIB.
[ Voor 15% gewijzigd door aaahaaap op 30-07-2023 14:38 ]
'3 units' in breedte in je verdeler.Conrado schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 23:56:
[...]
Twee vraagjes:
- Waarom 3 units voor 16 motoren? SMI kan toch 16 motoren aansturen op één bus?
- Zie ik het op de foto goed dat je SMI stervormig aangesloten hebt? Mag dat dan?
ja smi is stervorming net zoals dali.
Dat was inderdaad ook zoals ik het begreep, bedankt.Dennis schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 09:04:
Als ik het goed begrijp mag je YstY alleen gebruiken naast separaat afgeschermde kabel, zoals NYM. Dat doortrekkend zou je kunnen stellen dat je het dus niet in je groepenkast mag gebruiken, omdat daar losse bedrading ligt.
In het Duits ook wel Teileinheiten of TE genoemd. 1 TE is 18 mm breed, of volgens sommige bronnen 17,5 mm.
Ik heb zelf de Co2 melder van Gira 2104 03, en heb een losstaande C02 melder, maar de waarde van mijn Gira sensor is toch behoorlijk wat lager.Ethirty schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 22:31:
Nu nog even beslissen welke KNX sensor het wordt. De CO2 sensor van Jung (die een hulp applicatie nodig heeft voor ETS) of iets als een MDT CO2/VOC die ook meer qua lucht metingen kan.
- 566 PPM Hermanos
- 466 PPM Gira
Nu is natuurlijk de vraag, welke van de 2 komt beter in de buurt van de werkelijkheid, maar mijn zus heeft ook een duurdere variant en die heeft zelfs een nog hogere waarde dan de Hermanos waar ik nu mee vergelijk.
Ik heb ze beide op tafel gelegd en toen was er ook een gelijkwaardig verschil
Nu zit de Gira weer in de inbouwdoos en de Hermanos staat er direct onder met 10cm hoogte verschil.
Maar hierdoor twijfel ik wel aan de kwaliteit van de meter, zeker omdat die van Gira ook nog eens weg gestopt is in de wand, in een inbouwdoos.
[ Voor 7% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-06-2023 16:07 ]
Daarom kijk ik ook naar die van MDT. Een van de weinige (betaalbare) die tenminste lucht openingen hebben. Voelt als een beter concept om lucht te meten dan een dichte plastic kap.Clumsy Smurf schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:06:
[...]
Nu zit de Gira weer in de inbouwdoos en de Hermanos staat er direct onder met 10cm hoogte verschil.
Maar hierdoor twijfel ik wel aan de kwaliteit van de meter, zeker omdat die van Gira ook nog eens weg gestopt is in de wand, in een inbouwdoos.

Nauwkeurigheid is minder belangrijk. Het moet genoeg zijn voor grofweg een goed, medium, slecht inschatting.
#team_UTC+1
Denk inderdaad zeker beter betaalbaar, alleen mijn schakelmateriaal is GIRA, vandaar dat ik ook niet echt verder gekeken heb.Ethirty schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 16:27:
[...]
Daarom kijk ik ook naar die van MDT. Een van de weinige (betaalbare) die tenminste lucht openingen hebben. Voelt als een beter concept om lucht te meten dan een dichte plastic kap.
[Afbeelding]
Nauwkeurigheid is minder belangrijk. Het moet genoeg zijn voor grofweg een goed, medium, slecht inschatting.
*die van Gira heeft overigens ook openingen, alleen die zijn minder goed zichtbaar en kleiner, maar zitten aan de bovenzijde en onderzijde.
[ Voor 0% gewijzigd door Clumsy Smurf op 23-06-2023 17:45 . Reden: cosmetische ]
Eerste indruk: prachtig apparaatje. Eigenlijk heel simpel en natuurlijk ook heel klein. Voordeel van zo lang wachten is dat ik alle programmering al klaar had staan dus hij is meteen ingezet.
Een puntje in de software dat ik jammer vind is dat je niet alle knopparen een eigen blokkeerobject hebben, maar tegelijkertijd kun je daar softwarematig redelijk omheen werken.
Aan de ene kant lijken ze enorm de standaard ervaring van de Jung F10 na te streven (passend bij bestaand materiaal), aan de andere kant vind ik die dan weer niet zo prettig voelen als de normale puls tasters.
#team_UTC+1
Het is een heel simpele constructie met een SMD tactial switch waar een rocker tegenaan drukt als je erop drukt. Maar feedback voelt goed en degelijk aan.Ethirty schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:49:
Kan je iets delen over de fysieke ervaring?
Aan de ene kant lijken ze enorm de standaard ervaring van de Jung F10 na te streven (passend bij bestaand materiaal), aan de andere kant vind ik die dan weer niet zo prettig voelen als de normale puls tasters.
Ik vind het vergelijkbaar met de MDT system 55 knopjes, die goedkope lijn. Misschien is Gira nèt ietsje beter, maar verschil is klein. De Jung ken ik niet.
ik zie veel verhalen over KNX en de mogelijkheden, en die zijn veel...
Nu hoor ik weinig over de combinatie KNX-SMI (Standard Motor Interface)
Voordeel van SMI is dat je terugkoppeling hebt b.v. bij zonwering of rolluiken en verlichting
Is SMI niet zo bekent of is dit lastig te krijgen in nederland.
hoor het graag
De screen en jaloezie leveranciers zijn er niet bekend mee en bieden het daardoor niet aan. Als je er expliciet om vraagt dan kiezen ze toch graag voor het bekende zoals somfy.
https://www.phoenixcontac...dklem-pti-25-peln-3213950
Voor de domotica hebben we gekozen voor Busch & Jaeger Free@Home en gaan we gebruik maken van din aktoren. We hebben nu 6 schakelaktoren en 12 dimaktoren gepland staan.
In de groepenkast gaan straks meerdere buskabels binnenkomen. Hiervoor hebben we een KNX rijgklem:
https://www.phoenixcontac...lem-pttbs-15s-knx-3214663. Het enige nadeel is dat je maar een enkele baan hebt voor een brug per ader.
Daarbij lopen we een beetje tegen de situatie aan dat we meer als 20 inkomende buskabels hebben en de maximale brug zal niet voldoende zijn; https://www.elektramat.nl...g-3-5-mm-rood-fbs-20-3-5/
Wat is dan een gebruikelijke strategie, een eerste groep maken van 20 en dan een tweede groep maken met nog een keer 20 inkomende kabels; bestaan er flexibele bruggen? Een boomstructuur aanbrengen en dus een piramide creëren aan klemmen. Wat is wijsheid/gebruikelijk?
[ Voor 5% gewijzigd door famschopman op 28-06-2023 08:52 ]
Dit ja. Misschien kun je ze nog logisch groeperen, per verdieping of juist per type aansluiting (bijv. alle PIR-sensoren, alle bedieningsschakelaars, etc.)famschopman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:49:
een eerste groep maken van 20 en dan een tweede groep maken met nog een keer 20 inkomende kabels
Wegens een chronisch gebrek aan ruimte - de installateur had niet begrepen dat er een tweede verdeler in de technische ruimte op zolder kwamfamschopman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:49:
Ik zoek wat advies over het consolideren van buskabels. Voor de context. Ik heb een jaren 30 huis gekocht die we gaan moderniseren. We vervangen in principe alle elektra, groepenkast, kabels, draden en installeren nieuwe inbouwdozen. Veel van de bekabeling komt individueel binnen in de groepenkast en middels rijgklemmen worden deze netjes bij elkaar gebracht.
https://www.phoenixcontac...dklem-pti-25-peln-3213950
Voor de domotica hebben we gekozen voor Busch & Jaeger Free@Home en gaan we gebruik maken van din aktoren. We hebben nu 6 schakelaktoren en 12 dimaktoren gepland staan.
In de groepenkast gaan straks meerdere buskabels binnenkomen. Hiervoor hebben we een KNX rijgklem:
https://www.phoenixcontac...lem-pttbs-15s-knx-3214663. Het enige nadeel is dat je maar een enkele baan hebt voor een brug per ader.
Daarbij lopen we een beetje tegen de situatie aan dat we meer als 20 inkomende buskabels hebben en de maximale brug zal niet voldoende zijn; https://www.elektramat.nl...g-3-5-mm-rood-fbs-20-3-5/
Wat is dan een gebruikelijke strategie, een eerste groep maken van 20 en dan een tweede groep maken met nog een keer 20 inkomende kabels; bestaan er flexibele bruggen? Een boomstructuur aanbrengen en dus een piramide creëren aan klemmen. Wat is wijsheid/gebruikelijk?

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B7MSkmbautauJ56vwJs62F7M.jpg?f=user_large)
Dat ziet er ook best strak en netjes uit. werkt het ook goed? bestaat dit ook voor DIN rails?Tomatoman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:49:
[...]
Wegens een chronisch gebrek aan ruimte - de installateur had niet begrepen dat er een tweede verdeler in de technische ruimte op zolder kwam- heb ik de buskabels ouderwets afgemonteerd op rangeerrails voor telefoonkabels. Dat gaat prima, want de buskabels maten heel gebruik van stokoude seriële communicatie, volgens mij op basis van iets wat lijkt op het RS485 protocol met een snelheid van 2400 baud.
[Afbeelding]
Ja hoor, dit werkt prima en 100% storingsvrij. Ik heb hiervoor standaard LSA+ stroken gebruikt, die vroeger de facto standaard waren voor analoge telefonie-installaties. Ze zitten dus niet op DIN-rails. Google maar eens op LSA+, dan zie je dat er van alles te koop is, van de rangeerrails om de aders op af te monteren tot montagemateriaal.HiBe schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 10:39:
[...]
Dat ziet er ook best strak en netjes uit. werkt het ook goed? bestaat dit ook voor DIN rails?
Ik ontvang in de loop van volgende week een aantal 20 polige bruggen dus ga het even uitproberen.
KNX wordt in NL al weinig toegepast en, zoals @Fabian al schreef SMI helemaal. Het is hier simpelweg onbekend.philippe4 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:39:
Voordeel van SMI is dat je terugkoppeling hebt b.v. bij zonwering of rolluiken en verlichting
Is SMI niet zo bekent of is dit lastig te krijgen in nederland.
De rolluik/screen/zonweringsbranche maakt graag gebruik van Somfy omdat het simpel, betrouwbaar en plug&play werkt. Blijf daar wel van weg want het is een gesloten oplossing die nergens aan te koppelen is.
SMI heeft als voordeel dat je terugkoppeling hebt en een eenvoudigere aansluiting vanuit de meterkast.
Je moet je goed de vraag stellen òf je dat echt nodig hebt, want het is best een meerprijs. Als alternatief heb je de centrale motorsturing vanuit KNX.
Ik heb beiden nodig en kies voor SMI
Dat is niet ouderwets maar precies zo bedoeld om een vrije bustopologie mogelijk te makenTomatoman schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:49:
Dat gaat prima, want de buskabels maten heel gebruik van stokoude seriële communicatie, volgens mij op basis van iets wat lijkt op het RS485 protocol met een snelheid van 2400 baud.
Het maakt niet uit hoe je de boel aan elkaar knoopt, het werkt altijd. Zonder gedoe met afsluitweerstanden of actieve hubs e.d. KNX, DALI, SMI maar bijvoorbeeld ook de alarmbus van Jablotron werken vergelijkbaar.
Gelukkig verkoopt Somfy nog wel de domme motoren, al moet je er wel nadrukkelijk om vragen bij je leverancier.Conrado schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:35:
[...]
De rolluik/screen/zonweringsbranche maakt graag gebruik van Somfy omdat het simpel, betrouwbaar en plug&play werkt. Blijf daar wel van weg want het is een gesloten oplossing die nergens aan te koppelen is.
#team_UTC+1
- De aktor; met 4 uitgangen komt op € 199,-, je hebt er twee van nodig (liften en tilten)
- Voor elke jalouzie een buizenmotor - bedraad, want je wilt geen gesloten systeem. Verder moet het til en lift ondersteunen, je wilt niet alleen omhoog/omlaag maar ook de lamellen bedienen. ~ € 200,- per stuk (Somfy Sonesse 230V)
- Dan nog de jalouzien zelf; laten we zeggen dat ze elk € 100,- per stuk kosten
Met ~ € 1250,- een duur geintje.
[ Voor 5% gewijzigd door famschopman op 29-06-2023 10:58 ]
Ik denk dat de kosten voor onze zonwering buiten voor 80-90% in de screens zelf zit. Ik heb alleen maar 2 relais nodig per screen, maar op mijn MDT Universal zitten er 24 voor ~€375, dus ik kan wel even vooruit.
Als jij €199 voor 4 uitgangen betaald zou ik even verder zoeken
#team_UTC+1
Wat ik nodig heb is niet goedkoop, helaas. Maar dat weet je als je aan domotica begint. Alles telt op.Ethirty schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 12:55:
Als jij €199 voor 4 uitgangen betaald zou ik even verder zoeken
https://www.goedkopermets...oor-busch-freeathome.html
Je kan qua actoren inderdaad van duur naar relatief betaalbaar gaan, zelf ook een universele actor aangeschaft van MDT, en een jaloezie-actor hier.
Ik weet niet in welk stadium je bent, maar anders zou ik snel wat anders zoeken (imo).
#team_UTC+1
Hun draadloze schakelaar hacken en er relais aan hangen? Zoiets wilde ik ook doen met ons Velux raam.Xanthine schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:16:
Nu het toch over gordijnen gaat, zou het mogelijk zijn om de elektrische ikea rolgordijnen aan te passen om ze met een aktor aan te sturen? Ik heb nog kanalen vrij op mijn actoren, en een 5G1,5mm aan elk raam voorzien, maar kan geen betaalbaar gordijn met motor vinden.
#team_UTC+1
Zojuist gratis Lite bemachtigd. En tegelijkertijd een voucher voor een upgrade. Al denk ik dat ik nog even wacht met een upgrade naar Home tot er een betere aanbieding langs komt.Borromini schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:44:
Als je slaagt dan krijg je een voucher voor ETS 6 Lite, dus ter waarde van 200 €.
Mocht je daarna toch de mogelijkheden van Home nodig hebben (Lite is beperkt tot 20 deelnemers per project), dan kan je voor 150 € upgraden.
Nog steeds niet helemaal duidelijk of het met Home nog steeds mogelijk is om meerdere projecten te hebben, ik zou er graag een rommel versie naast draaien.
Edit: de voucher is helaas alleen voor een upgrade naar de Pro-versie. Home is €150.
[ Voor 6% gewijzigd door Ethirty op 02-07-2023 18:35 ]
#team_UTC+1
Ik ga de Eyezen TP v2 (zwart) overal in huis plaatsen binnenkort.Azlec schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:07:
Iemand ondertussen al wat ervaring met de zennio eyezen? In dit topic komt vaak de PD11 naar voren, maar de eyezen lijkt me interessanter. Tenzij ik iets mis..
Moet wel eerst de bekabeling doen en de vloerverwarming nog leggen.
Van zodra ik ervaring heb met mijn installatie zal ik dit hier delen.
maar dan heb je geen statusmeldingEthirty schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:05:
[...]
Gelukkig verkoopt Somfy nog wel de domme motoren, al moet je er wel nadrukkelijk om vragen bij je leverancier.
Niet van uit je rolluik, maar wel van uit je rolluikactor, echter gaat het dan om de looptijd wat inhoud dat 50% open niet 50% open is, maar 50% van de looptijd. (maar de percentage blijft hetzelfde, als je vandaag het rolluik naar 20% stuurt, is dat morgen ook 20% en staat het scherm even ver open).
Nu weet ik niet hoe dat ik bij andere systemen zoals SMI-motoren, maar daar weten andere hier wel antwoord op.
[ Voor 0% gewijzigd door Clumsy Smurf op 02-07-2023 19:29 . Reden: correctie van type motoren ]
even ter infoConrado schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:35:
[...]
KNX wordt in NL al weinig toegepast en, zoals @Fabian al schreef SMI helemaal. Het is hier simpelweg onbekend.
SMI heeft als voordeel dat je terugkoppeling hebt en een eenvoudigere aansluiting vanuit de meterkast.
Je moet je goed de vraag stellen òf je dat echt nodig hebt, want het is best een meerprijs. Als alternatief heb je de centrale motorsturing vanuit KNX.
Ik heb beiden nodig en kies voor SMI
Als je SMI toepast heb je minder bekabeling nodig Dit omdat je centraal werkt.
Het is aan de installateur/ verkoper of de klant terugkoppeling wild. mooi verkoop argument
Als je naar het geheel kijkt is SMI vaak niet veel duurder dan de standaard KNX
het klopt dat veel zonweringsbedrijven met somfy werken. vaak particulier
de professionele zonwering bedrijven werken vaak becker, selve en andere merken buismotoren
kijk eens op de https://www.becker-antrie...45_1__GB.pdf?v=1638526554Clumsy Smurf schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:20:
[...]
Niet van uit je rolluik, maar wel van uit je rolluikactor, echter gaat het dan om de looptijd wat inhoud dat 50% open niet 50% open is, maar 50% van de looptijd. (maar de percentage blijft hetzelfde, als je vandaag het rolluik naar 20% stuurt, is dat morgen ook 20% en staat het scherm even ver open).
Nu weet ik niet hoe dat ik bij andere systemen zoals SMI-motoren, maar daar weten andere hier wel antwoord op.
Of je betaald een flinke premium voor de bedrijven die het wel kunnen. Dat is uiteraard een keuze.
#team_UTC+1
Terugkoppeling is meer dan datphilippe4 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:28:
Het is aan de installateur/ verkoper of de klant terugkoppeling wild. mooi verkoop argument
Dankzij dat weet de gateway precies de status en kan dus meerdere jaloezieën synchroniseren. De klassieke methode - op tijd - is minder nauwkeurig.
Nou, even mijn ervaring: SMI-motoren kosten circa € 200 meer, én je hebt er meer nodig. Grote ramen (> 4000mm) hebben namelijk twee motoren nodig ipv één standaard. De gateway kost € 450.Als je naar het geheel kijkt is SMI vaak niet veel duurder dan de standaard KNX
Dat alles geef je aan wat KNX-actoren niet uit.